Friday, 18 August 2017

KENAPA ZAHID HAMIDI BIMBANG WUJUDNYA BANYAK KEM DALAM UMNO?


Kewujudan kem-kem dalam UMNO adalah perkara biasa dan ia telah pun berlaku sejak dulu lagi. Ia biasanya diwujudkan oleh mereka yang bercita-cita tinggi untuk menjadi Perdana Menteri.

Dulu pernah ada  kem Musa Hitam, kem Tengku Razaleigh, kem Anwar  Ibrahim, kem Tun Abdullah Badawi, kem Najib Razak dan pelbagai lagi.

Zahid Hamidi yang hari ini menggesa agar tidak diwujudkan kem-kem tertentu kerana perkara itu, katanya boleh menjejaskan harapan UMNO untuk mengekalkan kemenangan dalam pilihanraya, tentu sekali sedar mengenainya lantaran beliau sendiri pernah di dalam kem Anwar dan Najib sebelum ini.

Dalam UMNO sejak kepimpinan Najib pula, semua pihak sedar wujudnya Muhyiddin Yassin, kem Zahid Hamidi, kem Hishammuddin Hussein dan kem Shafie Apdal.
Disebabkan Muhyiddin dan Shafie Apdal sudah dipecat daripada UMNO, yang tinggal dan menjadi sebutan buat seketika ialah kem Zahid Hamidi dan kem Hishammuddin.

Namun demikian, kem-kem yang baru terus wujud kerana sentiasa ada pemimpinnya yang mahu naik ke atas dan tidak cukup sekadar menjadi menteri saja.

Sebab itu, selain kem Zahid Hamidi dan kem Hishammuddin yang sedia ada, sekarang ini sudah wujud pula antaranya kem Khairy Jamaluddin dan kem Ismail Sabri Yaakob.

Kedua-duanya, Khairy Jamaluddin dan Ismail Sabri dilaporkan sudah mula bergerak untuk menawarkan diri merebut jawatan Naib Presiden dalam pemilihan UMNO yang akan datang.

Jika UMNO terus berkuasa selepas PRU 14 (harapnya tidak) dan menjelang pemilihan UMNO 2018, pasti beberapa kem lagi akan wujud di mana ketua kem tersebut biasanya akan menawarkan diri sekurang-kurangnya bertanding jawatan Naib Presiden atau jawatan kanan yang lain.

Sekadar untuk bertanding jawatan Ahli Majlis Tertinggi UMNO, seseorang itu tidak perlu mewujudkan kem, sebaliknya memadai dengan menumpang di sana sini saja.

Bahkan sejak beberapa minggu lalu wujud satu lagi kem iaitu kem Jamal Md Yunos  sebaik saja beliau mengumumkan mahu bertanding jawatan Ketua Pemuda UMNO bagi menggantikan tempat Khairy Jamaluddin.

Tidak mustahil, kiranya beliau menang nanti, kem Jamal Md Yunos akan menjadi salah satu faktor dan sebutan dalam UMNO.

Selepas ini, mungkin akan wujud lagi pelbagai kem seperti kem Abdul Rahman Dahlan, kem Salleh Said Keruak, kem Ahmad Maslan dan dua tiga kem yang lain.

Maknanya, kewujudan kem-kem dalam UMNO adalah perkara biasa dan ia akan terus tumbuh melata untuk merebut kuasa dan harta yang ada dalam negara.

Soalnya, kenapa Zahid Hamidi tiba-tiba bimbang dengan wujudnya kem-kem dalam UMNO sedangkan beliau sendiri pernah berada dalam dua  kem tersebut sebelum ini dan kem atas namanya sendiri pula masih ada sehingga sekarang?

Adakah ia benar-benar untuk menang pilihanraya atau kepentingan masa depan politiknya?

Apakah Zahid Hamidi hanya mahu kemnya saja dibenarkan wujud, manakala kem-kem lain tidak dibolehkan bertapak lagi dalam UMNO?

Atau Zahid Hamidi kini sedar kemnya sudah mulai pudar berikutan Najib didapati lebih banyak menampakkan kecondongan kepada Hishammuddin, lalu perlunya beliau meraih simpati dengan harapan kedudukannya sebagai orang nombor dua dalam kerajaan sentiasa diberi lebih perhatian?  (ShahbudinHusin 18/08/2017)

105 comments:

  1. Ada orang takut hilang jawatan. Bila tiada jawatan xde lah peluang nak menyedut harta negara.

    ReplyDelete
  2. Betul betul sokong anon 22.54

    ReplyDelete
  3. Pas pis pus..mcm kentut, xde mudarat tp bau busuk

    ReplyDelete
    Replies
    1. Masa berkuasa dan byk duit lalat hijau pun berkerumun sakan.

      Hari ini lalat hijau pun pandai main politik.

      Delete
    2. UMNO + PAS = Menopause (wanita); Monopause (Lelaki); yg pondan & Khunza (Mampos) macam Kojolla @ J.

      Delete
  4. Deiiii tambi
    Mana itu rakaman masa berjumpa dgn Tun Mahathir?
    Sampai bila mau cakap bohong?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dah diOSAkan.....

      Delete
  5. Meh ramai2 Tanya satu soalan ni saja pd Mr J...
    UMNO ni kafir atau tak? Itu je..
    Pakat ulang sampai dia jawab..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kalo ikut ayatollah lobai herdy bawang sah jatuh kapir..to tak tau le sape yg islam kn ameno ni balik

      Delete
    2. Hadi tu pun kapiaq selagi dia belum bertaubat.

      14 nyawa yg terkorban di Memali tu angkara siapa kalau bukan angkara hadi awang laknatullah alaihi.

      Tabung jihad untuk anak2 yatim memali ketika itu pun hilang entah kemana.

      Tin milo pun hilang ghaib.

      Delete
    3. Mr zack..ko ni pitnah je tau..miskin akhirat nanti..duit kutipan tu ade ye..nk buat saman SR..memandai je ko ni..c4 kang

      Delete
    4. Ada sesiapa nampak Kojolla.. apa 24:26 tuu dia ker...kenapa masih terus bersikap tikus anonyMOUSE...??

      Delete
    5. Anon 2307, UMNO adalah pertubuhan dan bukan org. Yg Islam atau kafir itu org bukan pertubuhan. TDM menentang Hudud dan benci pertubuhan Islam seperti PAS. Maka lahirlah Amanat TGHH yg ditujukan pada pemimpin UMNO macam TDM yg menentang Islam. Hatta Rasul saw dibuat lawak dgn contoh gilette. Silap ahli PAS ialah menganggap semua ahli UMNO sifat serupa TDM. Inilah yg keruhkan suasana sesama Islam antara PAS dan UMNO. Jadi saudara sendirilah nilai TDM apakah dia kafir atau Islam. Berlainan dgn DSN. Beliau eratkan hubungan dgn pertubuhan Islam seperti PAS. Beliau juga menyokong perkasaan Syariah melalui RUU355. Untuk makluman saudara anak perempuan TDM adalah aktivis LGBT dan hak untuk murtad. Sekali lagi nilailah sendiri apakah TDM dan anak perempuannya Islam atau kafir.

      Delete
    6. Tambahan maklumat. TDM juga pemimpin UMNO yg terlibat pembunuhan ramai ramai org Islam Memali. Beliau tidak pernah bertaubat perbuatan ini. Rujuklah Surah AlBuruj untuk tahu hukuman manusia sedemikian. Nilailah sendiri.

      Delete
    7. Nama UMNO asal adalah PERKEMBAR...

      PERSETUBUHAN KEBANGSATAN MELAYU BARUAH.

      Amanat Hadi Awang masih afdal ke tak? Kalau yer...UMNO tuu kan K A F I R....!!

      Delete
    8. Mr j ko x tau ke
      1) anak tiri najib tu buat filem lucah
      2) anak jantan dia tu jd dj disco kat singapore
      3) semah guna jet kerajaan untuk diri sendiri
      4) semah guna duit rakyat untuk nyopping
      5) najip ambik bini orang x pernah pun bertaubat
      6) kes altantoya ape cerita. Nape pesalah boleh larik ke ozi

      Delete
    9. J...esok, hari sabtu, adalah hari yang bagus untuk kau mampos. Tak payah tunggu selesa depan

      Delete
    10. Mr j;
      Ko benci kat cina padahal najib menyembah kepala cina komunis
      Ko benci yahudi padehal najip siap bergambor dgn benjamin netanyahu

      Delete
    11. Mr j ko pernah tanya tak rosmah pkai jet kerajaan atas kapasiti ape? Kapesiti badak ke, smpai xleh naik kelas ekonomi

      Delete


    12. PH pun pertubuhan. Yang evangelist tu orang jugak.

      PAS memang dari dulu tapi bukan silap tapi kurang pandai nya.

      RUU cuma cabang kecil dalam Islam dah angkat Najib yang banyak berdosa terhadap rakyat.

      Dewan Ulama menghukumkan GST itu haram! Tapi PAS angkat Najib macam dosa perah keringat rakyat boleh di tutup dengan pahala RUU.

      Delete
    13. Mr j..ko memang bodoh..cuba ko bg statement yg najib sokong ruu..mula nula ckp nk bentang..sekali mca gerakan sergah terus x jadi..insafla j..sian kat anak bini ko mkn duit harAm

      Delete
    14. J...

      You fond of mentioning 'Evangelist'. Can you explain or define what is 'evangelist' and how it came about into the English vocabulary ....??

      Delete
    15. Sabar en othaman...j tengah google search. Nanti dia reply.

      Delete
    16. Othaman Evangelists are those who want to convert others to Christanity. DAP CEC is full of them - 16 out of 20 members. They have started their activities is largely secretive due to laws in Malaysia governing conversions of Muslims. DUMC isu is one of their activities that was known and raided. They are working to get political power through DAP to legalize conversion of Malays. This will allow them to openly convert and increase the scale of their activities. This is made known by Hannah Yeoh in her biography 'Becoming Hannah'. This worries me as a Muslim. However I see their political hate preaching against UMNO and PAS have blinded some Muslims of their intentions. Currently PAS and UMNO stand in their path and they need to bring both parties down. Unfortunately there are Malays who are unknowingly accomplices to this thru their preaching of hate politics.

      Delete
    17. Bodoh bodoh bodoh punya mr j....tak ada sapa berani kristiankan orang islam, hindukan orang islam, buddhakan orang islam di malaysia nie. The law is clear. The DAP "evangelists" are educated people who know the law. Bahlol macam kau sebenarnya cuba timbulkan ketakutan yg tidak munasabah; i.e. manufactured fear...for only one reason; that is to save umno. Secretive conversion pala hotak kau, bukti mana?

      "There are malays who are unknowingly accomplices to this...." pala hotak kau; you think the malays are as stupid as you? Itu lerrr kerja kau, insulting other people's intelligenve. Itu la sebabnya tiap2 hari aku suruh kau pi mampos.

      Delete
    18. Mr j; awak ingat melayu islam lemah sangat ke? Awak sebenarnya yang lemah. Kerana orang macam awak lah umno tidak di benar masuk sarawak. Partner BN di sabah dan sarawak tahu gelagat umno dan pas akhir akhir ini. Tanpa sokongan kristian borneo, umno awak dah lama jahanam.

      Delete
    19. Anon 0106, bersabarlah. Selidiklah lebih sikit gerakan evengelis dunia. Bacalah buku Sang Nila Utama and the Lion of Judah oleh Ian Bucchanan tentang evengelis nusantara dan aktiviti serta agenda mereka. Nama Hannah Yeoh dan Lim Guan Eng pun disebut sebagai aktivis evengelis di Malaysia. Sungguh saya tak bermusuh dgn sesiapa diblog ini. Cuma nak mereka sedar agenda evengelis dan aspirasi politik mereka di Malaysia.

      Delete

    20. J telah menjawab dengan lidah bercabang. Ini ciri munafik.

      J:-
      Anon 2307, UMNO adalah pertubuhan dan bukan org. Yg Islam atau kafir itu org bukan pertubuhan.

      Jawapan :-
      Kenapalah kamu ni bodoh J. Amanat menyebut 'kita menentang UMNO bukan kerana dia UMNO'. Sudah jelas yang dikafirkan ialah seluruh pertubuhan dan bukan individu tertentu. Secara mantik apabila pertubuhan dikafikarkan maka seluruh ahli pertuduhan itu terkena takfir itu.
      Lagi nak spin?

      J:-
      TDM menentang Hudud dan benci pertubuhan Islam seperti PAS.

      Jwpn:-
      Apa kamu tahu pasal hudud. Haprak ja. Ia adalah alasan. Hadith Nabi yang diriwayatkan oleh Huzaifah bin Yaman sendiri akui Islam di akhir zaman sudah tidak sama. Hudud gugur dengan syubahat. Hari ini zaman itu sendiri sudah syubahat. Habis tu kenapa Najib tak jalankan hudud, dah berapa lama jadi PM? Bukan Najib juga beri jawapan yg sama 'hudud kena tengok realiti dan kesesuaian. ' kalau TDM kafir kerana jawapan ini maka Najib juga kafirlah. Malah arwah MB PAS Kedah Azizan pun kafir jugaklah sebab dia pun sebut benda yg sama. Kalau kamu kata PAS itu pertuduhan Islam, maka sudah tentulah UMNO itu kafir, sebab tu dia menentang UMNO. Jadi dari segi mantiknya kamu telah mengakui UMNO itu kafir. Bermakna kamu sendiri akui diri kamu kafir.

      Bagaimana pula Hadi yang mengatakan hudud hanyalah 0.001% dari hukum Islam. Bukankah ini beriman sebahagian dan engkar sebahagian. AlQuran sendiri katakan ini tanda tidak beriman.

      J:-
      Maka lahirlah Amanat TGHH yg ditujukan pada pemimpin UMNO macam TDM yg menentang Islam.

      Jwpn:-
      Kenapa kamu bodoh sangat masih tidak boleh melihat kepada illah (reasoning).Tuduhan kafir dibuat di atas alasan mengekalkan perlembagaan penjajah. Semua presiden dan ahli UMNO menggunakan perlembagaan yg sama. Ia sama ada semua kafir atau semua tak kafir. Mana mungkin di antara 7 yg guna perlembagaan yg sama, hanya yang di tengah itu saja yg kafir.

      J:-
      Hatta Rasul saw dibuat lawak dgn contoh gilette. Silap ahli PAS ialah menganggap semua ahli UMNO sifat serupa TDM. Inilah yg keruhkan suasana sesama Islam antara PAS dan UMNO.

      Jwpn:-
      Bila TDM buat lawak dgn Gillete? Aku dah dengar seluruh ucapannya.
      Kamu dengar tak ucapannya. Beliau telah rumuskan 'yang saya nak tekankan di sini bukan janggut yang menunjukkan Islam.' TDM memang tidak patut menggunakan contoh seperti itu tapi adakah dia kafirkan sesiapa atau menghina Rasul? Menipu di sebalik perwatakan Islam ini ada dalam hadith. Ibarat serigala yang memakai bulu biri-biri.

      J:-
      Jadi saudara sendirilah nilai TDM apakah dia kafir atau Islam.

      Jwpn:-
      TDM kafir ka J? Kalau dia kafir maka seluruh UMNO itu kafirlah sebab UMNO kekalkan perlembagaan yg sama. Lihat kepada illah dalam amanat itu, bukan kepada auta manusia lidah bercabang macam kamu J.

      Delete
    21. Berlainan dgn DSN. Beliau eratkan hubungan dgn pertubuhan Islam seperti PAS. Beliau juga menyokong perkasaan Syariah melalui RUU355.

      Jwpn :-
      Tadi kamu kata TDM menentang hudud. Kini kamu sebut RUU355 pula. RUU355 tu hududkah? Kenapa lidah kami bercabang? Mula-mula hudud pastu 355 pula? Ini sifat munafik.

      RUU 355 telah diberi nilai divine. Ini satu dosa besar menulis kitab dengan tangan sendiri dan mendakwanya daripada Allah.

      Lepas tu dibuat janji tapi tak tunai pun. Ini satu lagi dosa besar mungkir janji.

      RUU355 dijadikan bahan utk dapatkan sokongan tapi tak ditunaikan janjinya. Kamu kata Najib sokong RUU355. Kalau PM yg sokong kenapa sampai hari ni tak terlaksana lagi?
      Ini memperolokkan agama namanya. Menabur janji untuk sokongan tapi tak tunaikan janji. Hukumnya kafir dan dosa yg tidak tertebus.

      J:-
      Untuk makluman saudara anak perempuan TDM adalah aktivis LGBT dan hak untuk murtad. Sekali lagi nilailah sendiri apakah TDM dan anak perempuannya Islam atau kafir.

      Jwpn:-
      So jadi aktivis LGBT ni kafirlah J. Mana nas kamu? Adakah kamu sekarang dah boleh jadi sumber hukum pula.

      Mana nas yg kata LGBT tu kafir? Tapi hadith ada menyebut 4 ciri orang munafiq dan semua ada pada *****. Ia pakej yang lengkap.

      Kalau LGBT itu kafir maka Azalina Osman menteri UMNO pun kafir jugaklah? Astaghfirullah.

      Kesimpulan :-

      J tidak lebih adalah seorang manusia hipokrit yang berdusta di atas nama agama. Ia menjual agama demi upah dunia dan menyangka ia akan selamat dari kemurkaan dan laknat Allah.

      Wal'ayazubillah.

      J hanya diberi tempoh.

      Delete
    22. J....may I humbly educate you about 'Evangelist;.

      Evangelist is rooted from the word Injeel, meaning 'Glad Tiding' or 'Good News' or in Malay 'Perkhabaran Gembira'. Ihis Revelation called 'Injeel' was revealed to prophet Eesa son of Mary AS.

      Now let me explain further that the Word Injeel is derived from the Aramaic "Awon-Galee-Yoon" (in the native labguage of hazrat Nabi Eesa AS). It is not originally from Greek or English.

      Remember... Aramaic & Hebrew are sister language of Arabic . They are the spoken languages of the Semitic people in the middle east.

      Having said all these, may I ask what the hell are you nonsensically linking Evangelist to DAP, PAS & UMNO....??

      Can't you see that Hadi Awang is more menacing than DAP as he has 'kafirkan' million of UMNO Malays under his fatwa?

      Itu pasal ler, jangan berlagak macam bagus kalau kail hanya sejengkal.

      Sekarang kamu jawab, siapa lebih dahsyat, Hadi Awang atau Evangelist DAP yg mengkafirkan Melayu UMNO.....???

      Delete
    23. J...ko x jawap pun nape semah pkai jet rasmi

      Delete
    24. J..ko sibuk ngate pssal anak tun m..anak najip tu baik sangat? Ko tau x anak perempuan semah tu benci kat badak tu

      Delete
    25. Bravo Bro John Doe....
      Very well said bro......satu kupasan yg detail. Tapi akal dumb and dumber tak mungkin boleh hadam penerangan fakta2 terperinci macam ni.

      Kejap lagi Jebon dan unknown nakhoda kapal korek akan spiiin ligat macam gasssingg......

      Lebih2 lagi Jebon yg mulotnya takkan lekang dari evengelist, Memali, Forex..........tiada penyamun di Msia dan 1MDB company yg terunggul di dunia.

      Tak caya.........tunggu kejap lagi atau pon pepagi buta esok kita tengok dia punya spiinnn gasssingg.

      Salute bro.....!!
      Terussskaann perjuangan yeoppp......

      Delete
    26. Mr J18 August 2017 at 23:46
      Tambahan maklumat. TDM juga pemimpin UMNO yg terlibat pembunuhan ramai ramai org Islam Memali. Beliau tidak pernah bertaubat perbuatan ini. Rujuklah Surah AlBuruj untuk tahu hukuman manusia sedemikian. Nilailah sendiri.

      Jawapan :-

      1. Bila TDM arahkan pemberontak Memali dibunuh. Mereka dibunuh sebab tidak mahu serah diri, bersenjata dan bunuh anggota keselamatan dulu. Mereka jadi wirakah J?

      2. AlQuran menyebut membunuh seorang manusia tanpa hak adalah ibarat membunuh keseluruhan manusia. AlQuran apabila melarang melakukan pembunuhan juga menggunakan kalimah 'nafs' yg bermaksud individu atau manusia. Jadi membunuh Islam atau bukan Islam sama2 ditegah. Kalau dibunuh itu bernama Shariibu, Morais ataupun Najdi ia tetap ditegah.

      3. Tapi penegahan membunuh tidak datang secara absolute melainkan qualified. Ayat2 larangan membunuh ditambah kalomah 'bighairi haq' ug bermaksud 'tanpa hak'. Ertinya membunuh dengan haq dibenarkan malah adakala dituntut dalam Islam.

      Siapa yang membunuh tanpa hak? Pemberontak Memali yang membunuh polis terlebih dahulu ataupun polis yang bertindak balas disebabkan keengganan mereka menyerah diri selepas membunuh polis.

      Segala kejadian semasa Memali direkodkan di dalam video. Majlis Fatwa Kedah juga telah bersidang dab memutuskan. Tiada cover up dan segalanya didedahkan kepada umum.

      Pembunuhan tanpa haq adalah dosa besar ibarat membunuh seluruh manusia. Di dalam kes Memali segala fakta dan bukti-bukti dokumentari telah dikeluarkan. Yg membunuh tanpa haq ialah pemberontak tersebut. Polis sebagai anggota keselamatan telah membunuh dengan hak. Siapa yang bersalah?

      TDM kena bertaubat kerana membunuh pemberotak Memali yang membunuh anggota keselamatan? Habis tu Najib dan Zahid bila nak taubat apabila membunuh penceroboh Sulu? Apa mereka bukan Islamkah?

      Sekiranya ukurannya ialah harta, kawasan dan kampung maka pemberontak Sulu punya tuntutan ke atas tanah Sabah. Pemberontak Memali ada tuntutan harta kah?

      Ada pula orang-orang yang dibunuh tanpa haq adalah mereka yang dibunuh secara salah, tiada SOP pun dan pembunuhan mereka dibuat cover up dan dilindungi daripada 'full disclosure'. Contoh paling mudah pembunuhan tanpa haq ialah:-

      1. Altantuya
      2. Kevin Morais.
      3. Husain Najdi.

      J, kalau ko tidak punya lidah bercabang sila minta pendedahan terbuka ketiga-tiga kes di atas dan bukan cover up.

      Ni dok sembang kencang pasal Memali dah jumpa Najib minta buat RCI belum?

      Al-buruj bukan kisah mengenai hukum membunuh. Ia mengenai keghairahan seorang Raja yang mahu membunuh seorang budak dan akibat tindakannya rakyat menjadi beriman dan ia bunuh pula orang-orang yang beriman kerana tidak mahu patuh kepadanya.

      Kesimpulan :-

      J tidak lebih adalah seorang manusia hipokrit yang berdusta di atas nama agama. Ia menjual agama demi upah dunia dan menyangka ia akan selamat dari kemurkaan dan laknat Allah.

      Wal'ayazubillah.

      J hanya diberi tempoh.

      Delete
    27. Jebon ni malaikat ke Nabi ni??? Dia boleh tau pulak orang bertaubat ke tidak.......apa dia ke yg luluskan taubat orang. Macam dia pulak yg bagi markah2 pahala ibadah orang.

      Macam kan dia nampak sumer perbuatan manusia. Such a typical penyamun.........cakap tak masok akal langsung.....hanya menampakkan kebodohan diri jer.....

      Wowwww........kawan2.....sekarang kita dah boleh panggil Jebon ni Tuan Guru Hj Jebon bin Lebai Biol........pasal dia boleh tau orang bertaubat atau tidak......

      Kalo ada sesape nak ambik berkat.........silalah suruh TGHJ (Tuan Guru Hj Jebon) ni keluar amanat ganti amanat yg dah berkarat tuuu......

      Delete
    28. John Doe, sedih aku dengar kau halalkan LGBT. Aktivis LGBT adalah mereka yg menolak haramnya hukum LGBT dlm Islam dan menuntut hak untuk halalkan perbuatan tersebut. Bukankah jelas perbuatan ini merosak aqidah. Apa dah jadi kamu ini John Doe? Apakah terpengaruh liberal yg halalkan liwat? Adakah ini yg buat saudara menyokong pemimpin yg dipenjara liwat untuk jadi PM?
      Saudara terlalu obses nak jatuhkan DSN sampai tak sedar jadi bidak dlm agenda evengelis. Bukankah pelihara aqidah ummah jadi keutamaan yg ulung dlm Islam? Terlalu obses jatuhkan DSN juga buat saudara halalkan apa saja dosa TDM - dari pembunuhan ramai ramai, lesapkan beratus billion duit rakyat ke runtuhkan institusi negara.

      Delete
    29. Astaghfirullah J, kenapa kamu nie ungkal & bengap sekali..dah ler bodoh, sombong pulak tuuu....!!

      Kenapa kah kamu masih membangkitkan Marina Mahathir seorang aktivist lgbt demi untuk memburuk-burukkan Tun Mahathir?

      Saya dah berkali-kali memberi pencerahan di blog Kluangman, Putra Merdeka & dll. Marima Mahathir itu dia punya pasallah...dia dah dewasa & besar panjang. Jika betullah dia buat kerja itu, dia sendiri kena jawab soalan kubur atau apabila dihisab kelak. Apa nak diheran & dikepoh-kepohkan, sedangkan Rasululullah SAW sendiri tak dapat menyelamatkan paman2nya sendiri dari kekafiran, nabi Ibrahim AS dgn ayahnya, nabi Nuh dgn anaknya, nabi Lut dgn anak & isterinya.

      Kalau ikut fahaman kamu itu, adakah nabi2 tersebut juga dianggap berperangai buruk kerana anggota keluarga mereka ada yg kufur....? Naudzubilah....kamu belajar dari kiyai Zahid Komidi ker.....????

      Delete
    30. John Doe, kerana obses saudara juga tertutup hati pada kebenaran. Mereka yg bunuh Altantuya, Morais dah ditangkap, bicara dan dihukum. Namun nafsu benci obses saudara tetap mahu ikut jln fitnah dgn reka konspirasi salahkan DSN. Begitu juga 1MDB - biar siapapun siasat dan tidak temui kesalahan DSN saudara tak akan terima. Biar pun tokoh korporat TSKI pun tak diterima. Tetap ikut jln fitnah dan gelar DSN penyamun berulang ulang. Saudara apakah tidak teringat tempoh saudara di dunia ini terhad? Apakah tidak terdorong untuk lalui jln kebenaran yg yakin dari jln fitnah dan ragu?

      Delete
    31. J....

      Now I demand an explanation from you in case you miss my earlier posting.

      Can't you see that Hadi Awang is more menacing than DAP as he has 'kafirkan' million of UMNO Malays under his fatwa?

      Itu pasal ler, jangan berlagak macam bagus kalau kail hanya sejengkal.

      Sekarang kamu jawab, siapa lebih dahsyat, Hadi Awang atau Evangelist DAP yg mengkafirkan Melayu UMNO.....???

      Delete
    32. Phantom, TDM punya isu aqidah tersendiri bila menolak hudud dan permainkan isu janggut Rasul. Belum sebut Memali dan pembunuhan ramai ramai. Ada banyak lagi 'masaalah'nya yg dah disebut sebelum ini. Syukur TDM dah keluar UMNO. Biarlah PH dokong biawak hidup ini.

      Delete
    33. Ko Sorang je Mr j yang dok bagi komen bodoh nak menegak benang basah..layaklah ko ni dapat anugerah Pendedak Terbaik.. komen ko ni mmg bagus kerana mewakili otak bingai..elok juga ko ada kat sini..hujah ko lemah..tiap kali org balas komen ko cabut lari..ko datang balik kalau ko dah dapat skrip dan dedak..bagus betul ko ni J.. ko adalah pengomen tegar bagi pihak bos ko.. mesti bos ko sayang kat ko..organisasi ko ni mmg pakar spin..tapi rakyat tak bodoh..bila baca komen ko dan baca komen balas dr org lain mmg dapatlah dinilai apa yang nak dipangkah PRU nanti.. Terima kasih atas komen ko J.. Pasti BUKAN BN yg akan dipangkah nanti. TOLAK BN 100%

      Delete
    34. Othaman, TGHH has moved on. PAS is now practising mature politics. It is in the best interest of Muslims to take this opportunity to unite and preserve our faith. The kuffar flock together whether they are from Gerakan, MCA or DAP to preserve their interests. Can we not work together to do the same? Why do Muslims fight each other so bitterly? Does not our aqidah soften our hearts to one another?

      Delete
    35. Mr J kau tahu tak laki kau tu kafir?

      Delete
    36. Dengan membaca komen Mr J baru jelas pilihanku pada PRU14 ni.. Terima kasih atas komen ko Mr J.. Pasti BUKAN BN yg akan dipangkah nanti. KAMI SEKELUARGA AKAN TOLAK BN 100%

      Delete
    37. Jebon......Nabi Nuh as ada anak bkelaki bernama Kan'an yg tidak ikot beriman sebagaimana bapanya....yg Kan'an akhirnya mati lemas.

      Nabi Adam as pun ada anak yg engkar dgnnya bernama Qabil yg membunuh adiknya Habil.

      Jebon........sekarang ni aku nak tanya ko.....apabila anak itu engkar dgn bapanya .....apakah hukum ke atas bapanya itu..??
      Apakah hukum ke atas Nabi Nuh dan Nabi Adam as apabila anaknya engkar...??

      Sejauh mana kepastian ko yg Tun M tidak bertaubat..???

      Boleh ke ko jamin bersaksikan Allah dan kami sumer di sini bahawanya Tun M tidak bertaubat..?? Dan......ko janji bersaksikan Allah bahawasanya kalo kenyataan yg ko buat tu salah..........maka ko dipertanggungjawabkan di akhirat ke atas tuduhan ko pada Tun M ni.

      Aku nak ko reply dalam tulisan..........dan nyatakan "sumpah laknat" ko sekarang......bahawasanya ko cukop pasti Tun Mahathir tidak bertaubat.

      Sila buat sumpah laknat bertulis
      bersaksikan Allah dan kami sumer di sini.......

      Jebon ko jangan bangga dgn iman ko......jangan riyak...

      Belom tentu org yg beriman tu akan mati dalam beriman jugak.

      Sahabat Rasulullah saw yg sama2 berhijrah Ar-Rajjal bin Unfuwah pon mati di luar iman......Ubaidillah bin Jahsy yg mula2 Islam tapi mati dalam kafir.

      Al-Harith bin Hisham, Suhail bin Amr....Abu Sufyan Al-Harith....sumer musuh ketat Rasulullah saw yg jahat.....tapi akhirnya mati dalam Islam.

      Jebon....ko jangan bangga dgn iman ko......apa ko boleh jamin ko akan mati dalam iman..????

      Bolehkah ko jamin apa pengakhiran diri ko......sebagaimana ko berani menghukum orang......sedangkan ko tak tau ibadah antara manusia dgn Allah swt.???




      Binatang ko Jebon.....aku akan ingat sampai bila2 apa yg ko cakap ni.......aku akan simpan benda ni.....

      Sekarang ko buat sumpah laknat bertulis bahawasanya ko confim Tun M tidak bertaubat.

      Haramjadah luuuu...!!!

      Delete
    38. Rakyat Diperbodoh19 August 2017 at 07:15

      Tahniah Mr J,

      Ketaksuban, keujuban & ketegaran kamu 24/7, adalah suatu pencerahan yg menjadikan aku lebih yakin untuk merumuskan bahawa BN dan PAS wajib ditolak 100% dlm PRU-14...!

      Delete
  6. Ameno ni perasan je lebey..di saat saat akhir ni pun masih nk gebang

    ReplyDelete
    Replies
    1. Gebang tak gebang
      Kem tak kem.........lantak deme le.....
      Janji PRU14 nanti kita pakat kalih tukaarrr kerajaan baru..!!

      Delete
    2. Nak lari tajuk sikit....
      Sekarang kalo nak korban untuk Raya Haji......kena mohon permit korban untuk sahkan haiwan korban tu sehat atau tidak sebelom disembelih......RM35 akan dichargekan untuk satu ekor haiwan korban......kalo 10 ekor RM35X10=RM350.

      Kalo tak der permit denda sehingga RM15000 akan dikenakan.

      Kan betol yeoooppp......rakyat dikerah untuk janakan duit.

      Lepas satu satu.......kita ni jadi koolie batak cap duit.......dahlah bayar GST......harga barang naik.....sekarang nak buat ibadah korban pon kena charge jugak.

      Kalo betol nak sahkan lembu tu sehat ke tak........apa salah dibuat check-up secara percuma.......atau charge yg rendah RM5 untuk sekor lembu.......demi menggalakkan lagi ibadah korban ni dibuat secara meluas.

      Kenapa asik main duit...duit...duit..???

      Macam ni yg kata rakyat didahulukan...?? Mampos kita yeopppp.....asik kena pijaakkk jerr....

      Yeopppp......kome pikiole sendiri.....

      PRU14 ni kita pakat kalih tukaarrr kerajaan baru..!!

      Rujuk link berita tentang permit korban :-
      http://www.sinarharian.com.my/mobile/edisi/johor/perlu-mohon-permit-ibadah-korban-1.720257

      Delete
    3. Bro phantom.

      Ini jawapan saya. Orang Muslim yang menghalang orang Muslim untuk melakukan ibadah baik dengan cara menyusahkannya ataupun meletakkan harga ke atas ibadah itu tanpa sebarang balasan melainkan hanya untuk harga itu mereka nikmati adalah sesungguhnya orang yang sangat celaka.

      Saya sebut celaka dari sudut bahasa dan tidak membuat hukum.

      UMNO benar-benar sedang mengundang kemurkaan Allah secara langsung.

      J adalah salah seorang daripadanya.

      Delete
    4. Bro....inilah yg Jebon banggakan......inilah yg dikatakan beriman......tu yg duduk atas sejadah dari subuh sampai ke malam tu......

      Delete
  7. Budin2 tentu la seru kearah kesatuan tak mcm ph bertarabur mcm lembu berak merata tempat, ph balik kearah tamadun berok.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Anon 2309, walau nenek ko tu dah berak betabur, atok ko masih lg berselera tau

      Delete


    2. kalau kesatuan tak ujud lah kem seperti yang Zahid cakap..

      Bila ada peluang resmi mesyuarat Bahagian, yang dia sibuk pasal IC orang.

      macam ujud kem Mahathir dalam UMNO..

      Delete
    3. 23.09..........Yang berak bertabor merata tu Kassim Baba orang kaya penyamun.......dan tukang jilat taik2 penyamun tu ialah orang2 macam ko.

      Delete
  8. Wak Jahid sudah mula merasa dirinya tergugat . Ketika sebelum naik ke nombor dua , penonjolan agak terbatas .

    Apabila naik keatas , "exposure" pun lebih , mulalah segala kedengkelan mula menjelma serta dapat di rasai olih cai cai UMNO/BN .

    Apabila ramai langau langau di dalam UMNO perasan bahawa Wak Jahid ini bukannya ketua yang berkarisma , mulalah mereka ini bermimpi untuk mengambil tempat dia .

    Jadi , dengan langau langau ni dalam berlumba lumba , yang dahulunya menumpu kepada Wak jahid pun berpecah belah dan mengalihkan sokongan kepada siapa yang di anggap lebih hebat juga tidak ketinggalan siapa yang bolih bagi lebih .

    Dengan jumlah sokongan UMNO yang semakin menipis , jadi yang tinggal menyokong Jahid pun jadi nipis . Inilah yang di khuatiri serta di geruni olih Jahid !

    ReplyDelete
    Replies
    1. Depa tu dok tunggu duit piliharaya turun saja.
      Dapat duit tu semuanya akan cabut....

      Delete
    2. Zack...

      Dorang nie tak ada kelas langsung, tak berani bertanggung jawab & pengecut. Memang kelas hancai-bocai.....!!

      Delete
    3. Setuju dgn Bro Diny.

      Delete


  9. Yang paling senang ialah ber'CAI'..


    ReplyDelete
    Replies
    1. Lepas CAI semuanya akan ca alif bot...

      Delete
    2. Teman tertanya2 mana peginya Bro Mat Noor rasanya udah 2 hari tak masok line.

      Kadang miss jugak dia punya kelakor tuuu.........kalo masok line bolehle tolong hempokkkk Mr J tu......
      Hehehehehe

      Gitu juge dgn Bro Tajul.....lama menghilang....

      Harap Bro Mat Noor dan Tajul sehat hendaknya.......

      Delete
    3. salam dan selamat pagi bro phantom dan juga pada bro2 yang lain.

      alhamdulillah teman sihat yeop dan terharu teman kerana bro begitu prihatin pada rakan2 seperjuangan yang lain..anyway dun worry bro teman sentiasa memantau dari jauh dan tetap berdoa semoga perjuangan kita tetap bersatu menegakkan kebenaran sampai berjaya.

      Delete
  10. Kurang bersemangat sikit mlm ni cybertroper ameno , sbb artikel ni pasal jahid, cuba ckp psal badak, mesti deme melenting

    ReplyDelete


  11. Dalam UMNO bukan masalah kem.

    Ada fulus semua jadi..

    Malang nya Tun sudah kata Zahid ada 230 juta.. jadi Zahid kena pandang-pandang bila guna fulus..

    Kalau silap langkah senasib dengan Isa pakai baju lokap.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jika Ada fulus,,garam kasar jadi halus.......!!

      Delete
    2. Jika Ada fulus,,garam kasar jadi halus.......!!

      Delete
  12. Aku rasa mr zack ni lg pandai ckp omputih dari pak jahid..ada hati nk jd pm, omputih pun berterabur

    ReplyDelete
  13. Den raso la,mak badak mesti tak suko,doket wak zahid,sobab wak zahid ni lidah bercabang,samo jer dgn ketuo penyamun .samo2 kaki penyamun.salah saorang kono dihapuskan.

    ReplyDelete
  14. Nampak sangat umno mmg kurang yg berkaliber jadi pemimpin! Byangkan kalau wak jdi pm! Kacau!kalau ada pun mr j, tapi takat setiausaha akhbar je la

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bro Macy.......blue osen strategy tu bro......

      Delete
  15. Selepas Tun dedahkan Zahid datang berjumpa selepas jadi TPM untuk berpakat tumbangkan Najib, yang berpotensi lawan Zahid simpan dia orang punya komen.

    satu atau dua pemimpin yang nafikan dakwaan Tun.

    Rupa-rupanya dia orang simpan untuk digunakan serang Zahid dan yang mebimbangkan Zahid, kem dia dah tak ada orang..

    ReplyDelete
  16. Ramai lulus takat form 3 dalam umno. Mana kem ahmad bashah?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Apa di Kedah dah kepupusan & ketandusan pemimpin yg berkelusan ker...macamlah teruk sekali lulusan SRP pun boleh jadi MB. Ini mesti kes kuat jilat & mengampu nie....!!

      Delete
    2. Betul Pak Otaman

      Umno bakal diterajui oleh jamal jamban sebagai presiden parti.

      Delete
  17. Umno...species terancam dan hampir pupus. Elok letak dlm zoo, nnti anak cucu bleh tengok

    ReplyDelete
    Replies
    1. Badak le yg dlm zoo tu

      Delete
    2. Yg dalam zoo tu badak dan panda China.....

      Delete
  18. Si zahid ni kayu golek @ kayu hanyut

    ReplyDelete
  19. Wak jahid, kata-kata mu itu belom cukup meyakinkan kami dalam pelbagai kem dalam mahligai umno yg tersergam indah ini.....mengapa kami tak yakin?......sebab....
    nampak benar wak tak ikhlas utk kita bersatu.....kalau wak ikhlas sepatutnya wak yg lebih dulu istiharkan pembubaran kem wak masa dlm ucapan tu.....baru yang lain boleh ikut.....jadi BERSATU lah kita....tak gitu wak??????

    ReplyDelete
  20. Ada pemimpin umno muda nak try jadi calon pru14 ni...sampai tmj tak pergi ke stadium pun nak di kepohkan..


    "Presiden Persatuan Bola Sepak Malaysia (FAM) Tunku Mahkota Johor Tunku Ismail Sultan Ibrahim menafikan mahu menjatuhkan mana-mana pihak.

    Menyebut khusus “Encik Ibdillah”, baginda meminta individu itu tidak menggunakan tentera siber untuk menghentamnya.

    “Kepada En Ibdillah, tidak perlulah sibuk-sibuk dengan cybertroopers awak untuk menghentam-hentam saya dan menjulang 'bos' awak. Tiada sesiapa yang nak jatuhkan 'bos' awak.

    “Awak perlu ingat sokongan terbesar parti politik awak datangnya dari negeri Johor. Fikirlah sebaik-baiknya,” kata baginda.

    Johor sentiasa dianggap sebagai kubu kuat Umno.

    TMJ tidak merujuk secara jelas Ibdillah mana yang dimaksudkannya tetapi mungkin merujuk kepada exco Pemuda Umno Ibdillah Ishak.

    Beliau memegang portfolio media baru untuk pergerakan itu."


    ReplyDelete


  21. Kem Jawa makan tempe je ..

    Kem Hisham KJ makan gulai daging salai berulam pucuk cecah sambal belacan .. sambil bersila.

    Kata orang.. Zahid ramai penyokong dari akar umbi.

    Dalam UMNO akar umbi dah tak ujud lagi.. yang ada tembolok yang nak di isi kan dengan dedak.

    Raya Haji ini kasi dia orang makan baik-baik punya

    ReplyDelete
  22. Nak tanya Tuan Rahman PJC yang kenal sangat dengan zahid nie....saya perhatikan, zahid tidak pernah bercakap tentang pelan dan wawasannya untuk memajukan negara, tentang ekonomi melayu yang merudum, tentang kepincangan glc spt Felda dan MARA. Sebagai tpm, dia patut ada wawasan dan idea seperti bagaimana menaik taraf institusi pengajian awam, isu melayu tak mampu beli rumah, mengurang pengangguran di kalangan graduan, bagai mana mengelak permasalahan spt felda dari berulang, bagaimana PNB boleh menambah kadar dan dividen ASB yang menurun, meyakinkan kita bahawa hutang negara adalah terkawal.

    Tiap kali dia cakap seolah olah kesemua audience dia ialah orang kampung; walhal dia nie tpm; satu malaysia tengah perhatikan dia. Dia nie memang cam ni ka....maknanya he speaks from his heart, not from speeches prepared by speechwriters. Atau pun dia ada limitation dari segi apa dia boleh bicara secara terbuka; mungkin kerana kekangan? Dia tidak menyerlah langsung, walhal dia ni seorang veteran dan pemimpin kanan, bekas orang koperat.

    ReplyDelete
    Replies
    1. bagi menjawab soalan anon 00:49,

      saya hanya mengenal wak jahid secara rakan biasa saja.

      mungkin dia mempunyai visi n misi (d bantu olih pakar runding n penasihat) nya sendiri yg d pendam sahingga jawatan PM ada d dlm tangan.

      tapi dr segi strategi peniagaan, wak jahid yg d bantu olih adik beradik n kroni2 terdekat (termasuk perniaga2 cina), sudah pun Berjaya n berakar umbi.

      dia tak bolih d lihat lebih cerdik drpd boss nya. pendekatan yg sama ini juga d gunakan olih tun m semasa dia menjadi DPM.

      tun Hussein adalah PM yg amat bersih n tidak saperti tun m ,dia kurang berkeupyaan sebagai pentadbir. saya bolih rasakan keresahan tun m yg amat sangat ketika itu kerana mempunyai penuh idea2 yg bernas bagaimana utk memajukan Negara tetapi terpaksa d pendamkan.

      wak jahid lebih sesuai berada d dunia korporat. amat merbahaya jika dia mengambil alih drpd najib kerana 'jerung2' yg bersama nya sedang menunggu utk bebas membaham peluang2 yg akan terbuka luas kelak.

      pd pendapt saya calun PM yg akan dtg wajib orang yg bebas drpd kecenderungan utk terus berniaga.

      kita bolih mengikuti jejak pres joko widodo yg bersih n berdedikasi sepenuh utk melaksanakan sumpah jawatan nya. dia sedang membawa Indonesia k mercu kejayaan walhal Malaysia sdg menuju k tahap 'failed state'.

      Indonesia is slowly but surely moving north where as Malaysia is steadily moving south.

      ikhlas saya nyatakan bahawa calun PM yg paling cocok sekarang ia lah yb rafizi. jika PH berjaya k putrajaya ,maka saranan saya ia lah utk tun m memimpin selama 2 tahun sebelum menyerahkan nya kpd yb rafizi.

      wallahu'alam.

      Delete
  23. Mr J, ini tulisan kamu ``UMNO adalah pertubuhan dan bukan org. Yg Islam atau kafir itu org bukan pertubuhan.``

    Oooooo.....I.....see......gitu ye Mr J.....kepala hotak kamu........

    OIC tu orang ke pertubuhan????? ke BHAGHAL macam ko...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bukan pertubuhanlah bro

      Umno itu persetubuhan.
      Dah bersetubuh dgn pas.

      Mr J bodoh dia mana tau.

      Delete
  24. Kem...?
    Cerita UMNO ni kan...?
    Kenapa nak kesah, pedulikkan sama mereka...
    Kuburkan UMNO, jgn sampai berbekas...!
    Walau pun barangkali asal dari bekas acuan UMNO...

    Misi PRU-14 = Kuburkan UMNO...!!!

    ReplyDelete
  25. Bersama-sama dengan PAS sekali satu kubur
    Jangan lupa ye...........

    ReplyDelete
  26. Pemimpin umno semua semakin gila baby. Punya pasal la sama ko org punya kem. Rakyat tetap jadi hamba dan x der nilai malah dipandang mcm bangsat. Tak der satu pemerintahan yg kekal selama lamanya.

    ReplyDelete
  27. J....

    Kamu masih membangkitkan Marina Mahathir seorang aktivist lgbt demi untuk memburuk-burukkan Tun Mahathir. Saya dah berkali-kali memberi pencerahan di blog Kluangman, Putra Merdeka & dll. Marima Mahathir itu dia punya pasallah...dia dah dewasa & besar panjang. Jika betullah dia buat kerja itu, dia sendiri kena jawab soalan kubur atau apabila dihisab kelak. Apa nak diheran & dikepoh-kepohkan, sedangkan Rasululullah SAW sendiri tak dapat menyelamatkan paman2 sendiri dari kekafiran, nabi Ibrahim AS dgn ayahnya, nabi Nuh dgn anaknya, nabi Lut dgn anak & isterinya.

    Kalau ikut fahamana kamu itu, adakah nabi2 tersebut juga dianggap berperangai buruk kerana anggota keluarga mereka ada yg kufur....? Naudzubilah....kamu belajar dari kiyai Zahid Komidi ker.....????

    ReplyDelete
    Replies
    1. J bukan tau benda tu pak Othman dia hanya tau dedak sahaja.

      Lupa kisah bagaimana Nabi Nuh dan Lut gagal selamatkan isteri mereka dan bagaimana Nabi Muhammad tak mampu menyampaikan hidayah kepada pamannya.

      Delete
    2. Terima kasih kerana saling bantu membantu menumpaksan kebathilan puak2 mereka.

      Teruskan Perjuangan demi yang Haq.

      Delete
    3. Mr J ni manusia yg tak tau makna istighfaar........yakni merendahkan diri merasa bersalah akan dosa diri dan memohon keampunan dari Allah swt.......

      Kalo J tau akan maksud istighfar yg dalam.......maka dia tidak akan riyak dgn imannya hingga berani keluarkan kata orang tidak bertaubat.

      Kalo benar dia beristighfar dgn ikhlas dah tentu dirinya akan berasa sangat kerdil dan hina.

      Astaghfirullahal'azim......apa nak jadi dgn puak2 ni......

      Delete
    4. Mrj...

      biarla si marina tu.nanti dia dah mati dia akan dihisab di alam sana.kau tu kalau rasa diri kau belum tersesat agamanya teruskan lah mencari kebenaran agama,teruslah mendalami agama islam hingga sampai ajal kau.jangan la belajar pada sia bijan pulak OK.

      Pasal si marina tu biarlah suami dia yang tanggung dosa2.kau toksah nak kaitkan tun m.

      Atau maksud sbenar Kononya tun m tak tahu ajar anak..??

      Atau maksud kau nanti sapa sokong tun pun akan jadi mcm marina ke maksud kau j..??

      Atau kau pikir kau jer belajar agama kat malaysia ni..??

      Atau kau pikir ilmu agama kau lebih tinggi dari orang lain..??

      Delete
  28. MENJAWAB KEBATHILAN MR J: MEMBUNUH, DOSA YANG TIDAK ABSOLUTE. (siri 1/3)

    Mr J, si pendusta kaki spin telah berdusta berkali-kali apabila menuduh Tun M membunuh pemberontak Memali dan menyamakan Tun M dengan seorang Raja yang disebut di dalam surah Al-Buruj. Ini jawapan ringkas saya kepada si pendusta ini.

    Berikut ialah ayat larangan membunuh di dalam AlQuran.

    وَلَا تَقْتُلُوا النَّفْسَ الَّتِي حَرَّمَ اللَّهُ إِلَّا بِالْحَقِّ ۗ وَمَن قُتِلَ مَظْلُومًا فَقَدْ جَعَلْنَا لِوَلِيِّهِ سُلْطَانًا فَلَا يُسْرِف فِّي الْقَتْلِ ۖ إِنَّهُ كَانَ مَنصُورًا 

    "Dan janganlah kamu membunuh 'nafs' (manusia) yang diharamkan oleh Allah kecuali dengan hak. Dan barangsiapa yang membunuh secara zalim Kami berikan kepada walinya kekuasaan maka janganlah melampau di dalam pembunuhan. Sesunguhnya ia mendapat pertolongan' 'al-isra :33

    Syarah pendek dan aplikasi di dalam peristiwa Memali-

    Larangan membunuh di dalam Alquran bukanlah absolute tetapi adalah qualified. Yang dilarang ialah membunuh tanpa haq. Ayat di atas sendiri menyebutnya. Sekiranya terjadi pembunuhan maka wali berkuasa. Siapakah wali di dalam BA? Ia boleh jadi waris dan boleh jadi pihak berkuasa. Kalau waris mereka berkuasa mengambil pampasan ataupun mengampunkan. Kalau pihak berkuasa pula mereka berkuasa mengambil tindakan dan menghukum orang yang melakukan pembunuhan tanpa hak. Dalam Islam membunuh ialah di bawah qisas dan hukumannya ialah bunuh balas.

    Dalam kes Memali pemberontak telah membunuh polis tanpa hak. Polis selaku pihak berkuasa berhak mengambil tindakan balas asal tidak melampau. Tontonlah video Memali nescaya kita akan melihat bagaimana sabarnya pihak polis di dalam bertindak sekalipun selepas seorang anggota mereka mati dibunuh.

    Atau adakah video ini hanya 'besi'? Adakah kertas putih hanya bersumberkan air liur seperti 'ia adalah derma arab'?

    Membunuh tanpa haq adalah jenayah qisas. Hukumannya bunuh balas. Di dalam kes Memali mereka telah membunuh polis dan polis selaku pihak berkuasa yang diberi amanah menjaga keselamatan telah membunuh balas.

    Siapa sebenarnya teraniaya? Pemberontak atau polis.

    Polis hanya membunuh balas dan bunuh balas ada dalam hukum Islam. Polis yang pertama dibunuh itu untuk apa? Apa hak si pembunuh itu membunuhnya? Inilah sebenarnya pelakuan 'membunuh tanpa haq'.

    ReplyDelete
  29. MENJAWAB KEBATHILAN MR J : MEMBUNUH, DOSA YANG TIDAK ABSOLUTE (siri 2/3)

    Ya, hanya seorang yang memetik picu menembak mati si polis tapi ia dibuat dalam bentuk 'in furtherance of a complot' maka kesemua mereka yang tidak mahu menyerah diri adalah juga pensubahat.

    Sesiapa yang tidak bersetuju sudah tentu telah menyerah diri tapi hakikatnya mereka semua berkeras dan malahan meneruskan serangan ke atas polis.

    Apa yang telah pihak polis lakukan selaku pihak berkuasa tidak melanggar ayat di atas. Mana mungkin polis bersalah.

    Kemudian ayat di atas juga menggunakan kalimah 'nafs' yang bermaksud manusia. Ia menunjukkan pembunuhan tanpa hak adalah dilarang sama saja ke atas orang Muslim mahupun bukan Muslim

    Ayat tentang pembunuhan juga termasuk ayat di atas tidak pernah menjadikan jumlah yang dibunuh sebagai kayu ukuran. Ini kayu ukuran manusia dan bukan kayu ukuran Allah. Ini boleh dilihat pada ayat sokongan berikut:-

    مِنْ أَجْلِ ذَٰلِكَ كَتَبْنَا عَلَىٰ بَنِي إِسْرَائِيلَ أَنَّهُ مَن قَتَلَ نَفْسًا بِغَيْرِ نَفْسٍ أَوْ فَسَادٍ فِي الْأَرْضِ فَكَأَنَّمَا قَتَلَ النَّاسَ جَمِيعًا وَمَنْ أَحْيَاهَا فَكَأَنَّمَا أَحْيَا النَّاسَ جَمِيعًا ۚ َ

    "Dan demikian kami telah tetapkan ke atas Bani Israel bahawa sesiapa yang membunuh seorang manusia tanpa hak atau melakukan kerosakan di muka bumi maka ia diibaratkan telah membunuh manusia seluruhnya. Dan barangsiapa yang menyelamatkan seorang manusia maka ia seolah-olah telah menyelamatkan manusia seluruhnya." al-maidah : 32

    Ayat di atas telah menyokong ayat pertama bahawa membunuh manusia sama ada Muslim atau bukan Muslim sama sahaja dosa dan kebinasaannya (hanya khilaf pada hukuman qisas) dan sama ada yang dibunuh adalah 14 orang atau seorang sama saja, ia mestilah dibela.

    Polis yang dibunuh tanpa hak oleh pemberontak Memali telah pun dibunuh balas (selepas mereka enggan serah diri dan menyerang lagi polis selepas itu). Keadilan telah tertegak.

    Bagaimana pula dengan pembunuh2 Altantuya, Morais dan Najdi? Bilakah kematian mereka ini mahu dibela? Sedangkan AlQuran tidak membezakan di anata Muslim dengan Non Muslim ataupun di antara 1 nyawa mahupun 14 nyawa.

    Atau adakah pembunuh itu yang mahu dibela?

    ReplyDelete
  30. MENJAWAB KEBATHILAN MR J: MEMBUNUH, DOSA YANG TIDAK ABSOLUTE (siri 3/3).

    Memang benarlah kita sedang berada di penghujung zaman fitnah. Kesemua cirinya telah ada dan ciri paling utama ialah 'fitnah itu datang dari pemerintah ke atas rakyat', dan bukan 'fitnah ke atas pemerintah oleh rakyat' seperti pada zaman TDM.

    Apakah salah satu fungsi khalifah? Membela orang ramai dari penindasan. Apabila disebut penindasan sudah tentu ia dari atas ke bawah dan bukan sebaliknya.

    Watak J juga sebenarnya telah dikhabarkan oleh Nabi saw di dalam hadith peristiwa akhir zaman riwayat Hakim dengan sanad yang Hasan.

    Akan sampai satu masa di mana pemerintah diibaratkan singa, menteri-menteri diibarat anjing dan hakim-hakim diibarat anjing. Kerja mereka hanya meratah rakyat yang digambarkan seperti kambing.

    J tidak lain adalah sama seperti anjing yang diriwayatkan di dalam hadith berkenaan. Hanya sahaja ia bukan hakim/qadhi yang memutuskan melainkan anjing upahan yang menipu demi membela kebathilan.

    Walaupun share anjing tidak sebanyak share singa mahupun serigala tetapi hukuman kepada seluruh kawanan penjahat ini tetap sama.

    Dengan wujudnya penipu seperti J yang tugasnya menipu di sebalik baju biri-biri saya semakin yakin bahawa Najib dan konco-konco yang tidak sempat bertaubat akan tumbang dengan kuasa Allah.

    Mudah2an yang tidak bersubahat akan terselamat dari kebinasaan itu.

    J hanya sedang menikmati tempoh.

    P/s - sekiranya sesiapa yang melihat sendiri hujan dan petir di Kuala Lumpur yang berlaku pada petang tadi (Jumaat lepas Asar) dan mahu melihat dengan pandangan hikmah sudah tentu akan mengambilnya sebagai satu amaran dari Allah.

    "Apabila Kami mahu menbinaskan sesebuah negeri Kami perintahkan orang-orang besarnya (supaya taat) lalu mereka tetap durhaka, dan tetaplah Kata-kata ke atas negeri itu dan Kami binasakan negeri mereka sebinasa-binasanya". Al-isra : 16

    J telah diberikan peringatan.

    ReplyDelete
  31. Mr J19 August 2017 at 02:23
    John Doe, sedih aku dengar kau halalkan LGBT. Aktivis LGBT adalah mereka yg menolak haramnya hukum LGBT dlm Islam dan menuntut hak untuk halalkan perbuatan tersebut. Bukankah jelas perbuatan ini merosak aqidah. Apa dah jadi kamu ini John Doe? Apakah terpengaruh liberal yg halalkan liwat? Adakah ini yg buat saudara menyokong pemimpin yg dipenjara liwat untuk jadi PM?

    Jawapan :-

    Seperti yg saya katakan J adalah seorang pendusta. Ia malah telah meletakkan perkataan ke dalam mulut saya.

    Saya tidak pernah menghalalkan LGBT. Saya hanya menerangkan tentang beza di antara fasiq dan munafiq dan di antara jahat dengan khianat.

    K adalah pendusta tegar yang hanya sedang diberi tempoh.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Aku kalo Mr J=Jahanam ni ada depan aku mamang aku bagi penampor jerrr.......kalo bangang pandir sendiri lantaklah.......tapi jangan nyusahkan orang.

      Kat blog ni dia sorang jerrr yg betol......hujah orang lain sumernya salah semata.

      Haramjadah luuu samdol..!!

      Spiiin ligat macam gassssinngg.....aku tungguuuuu lu punya "sumpah laknat" Jebon......lu jangan buat2 lupa......lu cakap Tun M tidak bertaubat.

      Jebon........sebenarnya kolah yg paling taksub dgn panglima marang merapuuu marang sekeperrr ko.......hinggakan ko boleh ucap bahawasanya orang tidak bertaubat.

      Ko boleh tau ibadah dan taubat antara hamba dgn Allah swt.

      Hebat....hebat luu punya spiinnn Jebon....

      Memang tak sia-sia panglima marang meraaapuuu marang sekeper ko dapat pengikot yg taksub tegarrr macam ko. Aku salute habis ko bro......

      Aku tunggu luuu punya sumpah laknat untuk confirm ko pasti Tun M tidak bertaubat...!!

      Delete


    2. saya follow komen John doe yang di balas oleh Mr J mengenai LGBT.

      Apabila Mr J membalas mengata kan menghalalkan LGBT saya tak jadi nak balas sebab saya rasa orang macam John Doe ini tak perlukan bantuan.

      Tapi apa yang saya nak katakan ialah mengenai seseorang yang melakukan dosa.. yang cuai dan satu lagi yang sengaja..

      yang cuai adalah kelemahan sebagai manusia seperti lupa atau terpedaya dengan hasutan
      Allah menerima permohonan jika minta di ampun kan.

      yang lakukan dengan sengaja seperti Mr J dalam keadaan tahu dan keadaan sedar tetapi kerana matlamat Mr J terus melakukan dosa dengan sengaja.

      perbuatan berdosa yang berulang-ulang dengan sengaja dan dengan sedar adalah mencabar Allah Taala.

      LGBT adalah antara satu contoh dimana telah di sebut mengenai Azlina..“ Kalau LGBT itu kafir maka Azalina Osman menteri UMNO pun kafir jugaklah? Astaghfirullah. "

      Bukan dengan manusia saja yang ada had, dengan Allah pun ada had sekalipun Allah Maha Pengampun.

      wallahuaklam

      Delete
    3. Orang seperti mrj ni asal nak membenarkan perbuatan bijan anjing sanggup jer tanggung dosa..taksub berlebihan kepada ketua sampai apa saja perbuatan bijan amat hebat dan sempurna kepadanya

      Delete
    4. Kalu org yang tak atau kurang kelahaman agama mesti mudah ditipu oleh mrj...

      rasanya mrj ni mmg menerima latihan khas untuk menipu orang lah aku rasa.

      Delete
  32. syor saya kpd wak jahid adalah utk tangguh mengujudkan kem2 buat sementara waktu olih kerana kita sudah ada Kem Kamunting.

    jika sudah penuh kelak, kita bolih buka semula KEM d Pulau Bidong.

    hi hi! jgn marah ye, bergurau aja.

    ReplyDelete
  33. Mahathir tidak mempunyai kem,...tetapi 'base camp' iaitu rakyat Malaysia.

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...