Sunday, 20 August 2017

PAS, PEMBANGKANG YANG TIDAK MAHU PEMBANGKANG MENANG PILIHANRAYA


Selama ini, di sebalik sikap berbaik-baik dengan UMNO dan kerajaan, malah berbaju sedondon, makan sehidang dan mencari teh tarik sampa ke London, Pas tetap mengatakan hasrat sebenar mereka ialah tetap untuk menumbangkan BN dalam pilihanraya akan datang.

Tetapi, kali ini pendirian sebenar Pas semakin sukar untuk dinafikan dan ia dinyatakan sendiri oleh Presidennya, Hadi Awang melalui sebuah wawancara dengan akhbar arus perdana milik UMNO dan kerajaan.
Kata orang, sudah terang lagi bersuluh sikap dan pendirian Pas melalui apa yang diluahkan oleh Hadi sendiri ini.

Pas adalah parti pembangkang. Walaupun tidak bersama Pakatan Harapan, mereka sebaliknya menubuhkan Gagasan Sejahtera bersama  beberapa parti kecil yang lain. Kononnya sebagai alternatif kepada BN dan Pakatan Harapan.

Selayaknya, sebagai parti pembangkang, Pas harus bertindak dengan watak yang jujur sebagai pembangkang, bukan mengajak rakyat menolak sesama pembangkang.

Kalau sebagai pembangkang, tetapi mengajak rakyat menolak pembangkang, bermakna Pas bukan saja mahukan rakyat menolak Pakatan Harapan, tetapi juga mahu pengundi mengenepikan sama Gagasan Sejahtera yang diterajuinya sendiri.

Maknanya juga, walaupun sebagai pembangkang, Pas dengan sendirinya hanya mahukan UMNO, BN dan Najib Razak terus kekal berkuasa selepas PRU 14 akan datang.
Apa pulak sampai begitu jadinya? Tidakkah ia pelik?

Apakah yang menyebabkan Pas sampai begitu sekali jauh melencong perjuangannya sekarang ini?

Hmmmm....

Kemudian, tanpa segan silu pula Hadi Awang mengatakan beliau hanya menyambung perjuangan Almarhum Nik Aziz Nik Mat dalam perkara ini.

Kecuali mungkin Nik Abduh, siapakah lagi agaknya yang mahu percaya apa yang dikatakan Hadi itu? 

Dan kenapa sampai Hadi terpaksa menjual nama Nik Aziz yang sudah meninggal dunia dalam hal ini?
(ShahbudinHusin 20/08/2017)

204 comments:

  1. 1...isa samad..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Maaf,

      Kita karaoke ya.... Mbah akan putarkan lagu yang sedih bangat....

      Asalnya lagu Aku Yang Dulu Bukanlah Yang Sekarang nyanyian Tegar,

      Judulnya........Pas Yang Dulu Bukanlah Yang Sekarang

      ayoh kita mulakan....

      Three Four..


      Pas yang dulu bukanlah yang sekarang
      Dulu umno dikafir sekarang ia disayang
      Dulu dulu dulu semua haram saja
      Sekarang segalanya boleh sajaaa

      Cita-cita nya menjadi pemerintah
      Kalau parti kalah ucap alhamdulillah
      Bersyukurlah pada Yang Maha Kuasa
      Cukup sekadar jadi penasihat saja

      Hidup ooorang pas sebagai penceramah
      Pulang malam selalu bawa uang derma
      Mengejar cita-cita paling mulia
      Menjaga isteri yang ramai dirumah

      Pas duluuu gak punyaa biaya
      Terpaksa pas harus mengutip derma
      Tetapi pas tak pernah berputus asa
      Kini umno memberi cahayanyaaa

      Pas yang dulu bukanlah yang sekarang
      Dulu dikafirkan sekarang umno disayang
      Dulu dulu dulu pas menderita
      Sekarang umno beri bahagia

      Pemimpin pas ingin jadi orang kaya oiii
      Dulu naik saga sekarang alhamdulillah
      Bersyukurlah pada umno yang berkuasa
      Memberiiiii hoiiiii...
      Memberi Q7 rover mini cooper semua


      Delete
    2. Org Terengganu kata " Katakwun" sejenis katak yg kuat melalak pd mlm hari.

      Delete
    3. PEMBANGKANG YANG ADA BERSAMA DAP DAN SEWAKTU DENGANNYA ADALAH BERETORIK DENGAN ISLAM YANG BERPOLITIK BERIDEOLOGI AKAL BERACUAN PENJAJAH/DAP.

      Delete
    4. 2246,
      Itu lah yg dinamakan PAS
      PoliTaek Low Natang.
      Memang akidah iman buang longkang.
      Wayang jubah dalam telanjanh.
      Lilit sekilo kepala bangang.
      Kuat sembang,hujah sonsang.
      Lat Neraka jadi arang.

      Delete
    5. Beza org yg dahulukan aqidah dan mereka yg kejar dunia. Yg paling malang mereka yg diperbodohkan untuk menyokong pemimpin yg banyak 'baggage' dan evengelis untuk naik perintah. InsyaAllah kita doa kemenangkan PAS-UMNO dlm GE14. Semoga Allah selamatkan Negara dari kafir-evengelis-liberal dam dari pemimpin uzur yg rugikan rakyat beratus billion.

      Delete
    6. Kafir kristian borneo akan kuburkan BN di sabah sarawak. Tanpa kafir borneo, BN akan hilang kuasa di putrajaya. Tunggu lah pru nanti, orang borneo akan ajar umno.

      Delete
    7. Majlis Agama Islam dan Adat Istiadat Melayu Kelantan (MAIK) telah pun membuat teguran rasmi melalui surat terhadap Hadi Awang. Surat tersebut dikeluarkan setelah bermesyuarat bersama beberapa tok guru pondok serta Mufti dan Timbalan Mufti Kelantan. Mesyuarat tersebut menggariskan 8 perkara yang membuktikan bahawa fatwa Hadi Awang itu telah membawa kepada kepercayaan sesat di kalangan masyarakat, antaranya:

      1 - percaya bahawa tidak sah solat yang diimamkan orang UMNO,

      2 - percaya bahawa haram makan sembelihan orang UMNO,

      3 - percaya bahawa tidak sah pernikahan yang dijalankan oleh kadhi atau imam yang dilantik UMNO dan pasangan yang terlibat perlu dinikahkan kembali dengan segera

      4 - percaya bahawa terfasakh pernikahan dengan pasangan yang menyokong UMNO

      5 - percaya bahawa jenazah orang UMNO tidak perlu disembahyangkan sepertimana orang kafir atau murtad

      6 - percaya bahawa tidak boleh membenarkan orang UMNO melakukan sembahyang jenazah ke atas orang PAS/Islam.

      7 - percaya bahawa tidak boleh mengebumikan orang UMNO di tanah perkuburan Islam

      8 - percaya bahawa ibadah orang UMNO tidak diterima Allah SWT.

      Delete
    8. PAS agent UMNO.

      Delete
    9. j...ko cakap pasal aqidah......bijak ko ni....sekarang ko cerita sikit....klu org islam kapirkan org islam.....tu amacam aqidah dia ni?

      tapi sekrg org islam ni pulak cakap, politik matang!!!....terus dia dah lupa islam dia dulu cakap apa kan.....

      pas gunakan islam untuk politik.....umno gunakan bangsa untuk politik....

      dua2 ni hantu....

      j is pig, pig is j.....

      Delete
    10. Pas bakal menguasai Kelantan, memenangi majoriti wakil Melayu di Selangor, P Pinang, Perak & Kedah hasil dari diberi laluan oleh Umno Bn & kerajaan pimpinan Najib masih lagi menjadi pentadbir M'sia.

      Delete
    11. J, skang ni yang nampak bukan kerjasama pas ngan umno secara total tetapi lebih kepada kerjasama antara najib dan hadi. Ramai ahli bawahan tidak bersetuju dgn hadi tetapi mereka terpaksa tunggu dan lihat. Dalam pada tu, ramai juga telah berpindah rumah. Masa yg tinggal sebelum pru adalah masa kritikal utk hadi bgi menyakinkan ahli bahawa matlamat perjuangan mereka masih tidak berubah. Saya kuatir bahawa ugama islam akan dieksploitasikan sepenuhnya utk tujuan ini. Sama samalah kita lihat nanti

      Delete
    12. Macy, insyaAllah kita doakan Allah satukan hati org Islam. Jauhkan dari evengelis-liberal menguasai negara.

      Delete
    13. Sepertimana umno, pas dan ahlinya akan dibasuh secukupnya supaya mempercayai bahwa musuh sebenarnya adalah dap dan tentunya usaha sedang giat dilaksanakan utk menunjukan ugama islam akan terancam sekiranya pakatan ambil alih kerajaan. Sekiranya j boleh termakan dgn dakyah karut umno ini, apatah lagi ahli pas yg sedikit "naive" dlm permainan kotor politik divide and rule. Tugas kita bro bro kat sini adalah untuk menyakinkan seramai mungkin bahawa pertukaran kerajaan akan memantapkan lagi institusi agama disamping keselesaan rakyat dpt dikembalikan. Perjuangan kali ini tidak boleh ditunjukan untuk kemenangan individu tertentu, tetapi perlu diterjemahkan sabagai usaha utk menyelamatkan negara malaysia secara keseluruhan. Kita mungkin memahami akan hakikat dan keperluan utk perubahan, tetapi tidak kurang yg masih belum mendapat gambaran sebenar keadaan yg membelenggu nasib mereka.

      Delete
    14. Ukhwah antara PAS dan umno sekarang ni lebih condong atas dasar kepentingan parti, kemenangan dan kuasa.........bukan ukhwah semata kerana Allah.

      Kalo ukhwah kerana Allah.....kenapa pada 2012 perlu diadakan Solat Hajat KO BN..........sedangkan masa tu PM Msia ialah Najib Razak........dan ketika itu Tun Mahathir dah bersara pada 2003.

      Kenapa pada 2012 Pas-Umno tak pikir pasal ukhwah??? Apa beza dulu dan sekarang?? Adakah dulu kafir sekarang dah Islam???

      Sebenarnya dua2 pihak Pas dan Umno saling guna menggunakan antara satu sama lain untuk meraih undi, kemenangan parti dan kuasa masing2.........lebih berat kepada kepentingan politik masing2 jerrr.......

      Maacaaaiii.....pikirlah sendiri......

      Delete
    15. Pas & umno sudah bersatu
      Undi pas = undi umno
      Pas = umno
      Umno = bn
      Umno + Pas = BN Baru
      Undi pas = undi umno
      Undi pas = undi BN

      Delete
    16. Kenapa ler Tuan Aji ni lurus bendoi sangat. Dia ingat UMNO bangang dan x tahu percaturannya - apabila musuh lemah ambil kesempatan daripadanya (dan memerintah apabila mereka jatuh tersungkur. X terlintas dalam kotak fikiran mereka bahawa peristiwa ambilalih itu hanya akan berlaku apabila kebobrokan PAS menandingi kebobrokan UMNO?).

      Masih x mahu ambil iktibar dari pengalaman masa silam di mana PAS satu demi satu ditipu UMNO. Orang lain mungkin kata, PAS ni bukan lurus bendoi tapi sombong bodoh - bodoh x leh diajar pandai x leh diikut.

      Sejak berjinak dengan UMNOlah istiqamah mereka bercelaru - pada satu tika nak ambil hati UMNO dan dalam masa yang sama menepati kehendak amal makruf nahi mungkar.

      Maka tersembullah kenyataan-kenyataan sewel yang bercanggah seperti, bior lah bodoh sedikit asalkan xde orang asing campur hal kita, atau dunia masih berpusing walaupun rasuah wujud, atau seperti Budin dedahkan sekarang PAS walaupun sebagai pembangkang x mahu pembangkang menang.

      PAS memang kalut sejak pemerintahan Tuan Aji ini.

      Delete
  2. 2...bibi, bini isa samad..kikiki

    ReplyDelete
  3. Hj hadi dah konfius dah tak kenal fungsi sebenar Pas selepas peninggalan nik aziz, semuanya bahana kerana termakan dedak budi najib, sekarang nak lepas dah susah kerana dah jadi darah daging. Ahli Pas sekarang dah ada alternatif lain di Kelantan sekiranya Pas menyokong umno dlm pru nanti.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bila sikap tekermelayuan mengaburi mata eddy inilah hasilnya.

      Patutnya islam yang jadi asas pas diperjuangkan.tapi kini atas nama melayu sanggup bodohkan diri...pada mereka islam itu pas,pas itu islam

      Delete
    2. Majlis Agama Islam dan Adat Istiadat Melayu Kelantan (MAIK) telah pun membuat teguran rasmi melalui surat terhadap Hadi Awang. Surat tersebut dikeluarkan setelah bermesyuarat bersama beberapa tok guru pondok serta Mufti dan Timbalan Mufti Kelantan. Mesyuarat tersebut menggariskan 8 perkara yang membuktikan bahawa fatwa Hadi Awang itu telah membawa kepada kepercayaan sesat di kalangan masyarakat, antaranya:

      1 - percaya bahawa tidak sah solat yang diimamkan orang UMNO,

      2 - percaya bahawa haram makan sembelihan orang UMNO,

      3 - percaya bahawa tidak sah pernikahan yang dijalankan oleh kadhi atau imam yang dilantik UMNO dan pasangan yang terlibat perlu dinikahkan kembali dengan segera

      4 - percaya bahawa terfasakh pernikahan dengan pasangan yang menyokong UMNO

      5 - percaya bahawa jenazah orang UMNO tidak perlu disembahyangkan sepertimana orang kafir atau murtad

      6 - percaya bahawa tidak boleh membenarkan orang UMNO melakukan sembahyang jenazah ke atas orang PAS/Islam.

      7 - percaya bahawa tidak boleh mengebumikan orang UMNO di tanah perkuburan Islam

      8 - percaya bahawa ibadah orang UMNO tidak diterima Allah SWT.

      Delete
    3. Sudah muak kite terdengar bunyi-bunyian Hadi Sang Takfir memfitnahkan orang Melayu begitu begini berdekad dekad lamanyo

      Delete
  4. Lebai dah confused,,hubbu dunia yakni cinta kepada keduniaan semata-mata,, mana pergi Amanat karut kamu sewaktu tahun 1981????

    ReplyDelete
    Replies
    1. This comment has been removed by the author.

      Delete
  5. Hebat sungguh lagu baru tegar tu... Syabas n mantaaap

    ReplyDelete
  6. Tu ler dulu kutuk sgt umno, skrg cium molot sampai takleh lepas. Lagu terbaru Tegar ni sesuai sgt didendangkan dlm muktamar akn dtg.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Boleh ka......

      .......apapun terima kasih....

      ....dan semoga terhibur......

      Delete
  7. Keluar lagi cerita si Hadi
    Sebab nak baik dengan pencuri
    Amanat Hadi pencetus Memali
    Bila tanya dia pun lari!

    Konon berbaik kerana'taawun'
    Tapi sebenar nak sokong penyaaa-mun
    Berjubah beserban berpuluh tahun
    Berbaik um-no no jadi malaun!

    Bukan pakaian jadi taruhan
    Jubah dan serban tak ukur iman
    Hati mulia dan ingat Tuhan
    Perkara jahat tentunya lawan!

    Konon nak sambung perjuangan Tok Guru
    Allahyarham harta..dia tak mahu
    90 juta, orang dah tahu
    Bertukar tangan,kau member aku!

    J, Sahabat para pendedak
    Telan ini janganlah tidak
    Amanat songsang jadi peledak
    'Pejuang Syahid'dah mati katak!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Terbaik bro fan tun..

      Bila yang buruk dikata cantik
      Ramai yang keliru merasa pelik
      Adakah perjuangan pas pis pus sudah terbalik
      Parti di kafir menjadi sahabat baik..

      Gunakanlah istilah apa pun
      Kenyataannya Pas pis pus menyokong penyamun
      Perjuangan pas pis pus dah jadi kartun
      Sejak di pimpin golongan malaun..

      Amanat dulu apa dah jadi
      Takkan sudah tak efektif lagi
      Itulah punca kepada perpecahan sampai ada yang mati
      Cubalah muhasabah diri wahai tok guru hadi..

      Dulu dengan kafir tidak boleh berkawan
      Masa Pakatan Rakyat boleh pulakkan
      Inilah sifat munafik pemimpin pas tunjukkan
      Hanya kepentingan diri dan perut menjadi keutamaan..

      Didalam Pru akan datang
      Jangan diundi ini parti 'politik matang'
      Bukan kepentingan rakyat yang diaorang perjuang
      Hanya syok sendiri dan gunakan agama untuk menipu orang..


      Delete

  8. Dari awal2 lagi PAS telah memaklumkan bahawa PAS ingin menjadi penasihat kepada BN...dengan lain perkataan PAS akan menjadi parti yg bergerak bebas tanpa dipengaruhi oleh BN atau PH. Dengan cara ini mereka boleh mengenengah agenda2 untuk memperkukuhkan Islam tanpa dihalangi oleh parti2 lain.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Iyo ko! Eden x tanyo pun!

      Delete
    2. Alasan dangkal nak jadi penasihat, yg sebenarnya hadi dan gang dah masuk jerat najib melalui bekas pemimpin Pas yg jadi tuli barut najib iaitu nasarudin bekas parlimen bachok

      Delete


    3. Ya.
      Penasihat 90 persen.

      Nasihat sokong UMNO tolak diri sendiri.

      Nabi saw pun di kelilingi para Sahabat as. Yang zalim yang benci yang datang pada Nabi saw bukan macam Hadi yang pergi pada Najib.

      Hadi gagal !

      Delete
    4. Majlis Agama Islam dan Adat Istiadat Melayu Kelantan (MAIK) telah pun membuat teguran rasmi melalui surat terhadap Hadi Awang. Surat tersebut dikeluarkan setelah bermesyuarat bersama beberapa tok guru pondok serta Mufti dan Timbalan Mufti Kelantan. Mesyuarat tersebut menggariskan 8 perkara yang membuktikan bahawa fatwa Hadi Awang itu telah membawa kepada kepercayaan sesat di kalangan masyarakat, antaranya:

      1 - percaya bahawa tidak sah solat yang diimamkan orang UMNO,

      2 - percaya bahawa haram makan sembelihan orang UMNO,

      3 - percaya bahawa tidak sah pernikahan yang dijalankan oleh kadhi atau imam yang dilantik UMNO dan pasangan yang terlibat perlu dinikahkan kembali dengan segera

      4 - percaya bahawa terfasakh pernikahan dengan pasangan yang menyokong UMNO

      5 - percaya bahawa jenazah orang UMNO tidak perlu disembahyangkan sepertimana orang kafir atau murtad

      6 - percaya bahawa tidak boleh membenarkan orang UMNO melakukan sembahyang jenazah ke atas orang PAS/Islam.

      7 - percaya bahawa tidak boleh mengebumikan orang UMNO di tanah perkuburan Islam

      8 - percaya bahawa ibadah orang UMNO tidak diterima Allah SWT.

      Delete


  9. UMNO dari dulu melakukan kejahatan di iringi dengan kebaikan yang tak seberapa. Jika 10 kejahatan, akan di susuli dengan 1 kebaikan.

    Ini lah pertama kali ada penasihat yang mengambil kira kebaikan yang sedikit dan membiarkan pelaku nya membuat kejahatan mengikut suka hati.

    Dakwah apa macam ini ? Dalam buat baik boleh buat jahat. Dalam UMNO kebas duit rakyat berbillion dan membina hospital hanya RM 2 atau 3 juta, demi taawun dengan UMNO, redha dengan pemenjaraan Anwar.


    ReplyDelete
  10. Aik? Jadi umno tak kafir la kan?

    Astaga...kesiannya orang2 yang kat mamali tu...



    ReplyDelete
    Replies
    1. Ini lah yang dimaksudkan dengan mengamalkan
      ``politik suku, agama suku`` di dalam AMANAT yang dia sendiri buat.
      Akhirnya....Haji Hadi Awang TERJERAT masuk perangkap UMNO.

      INNALILLAHIWA`INNALILLAHHIRAJIUN

      Delete
    2. Innalillahi wainna ilaihi raji'un.

      Delete
    3. Majlis Agama Islam dan Adat Istiadat Melayu Kelantan (MAIK) telah pun membuat teguran rasmi melalui surat terhadap Hadi Awang. Surat tersebut dikeluarkan setelah bermesyuarat bersama beberapa tok guru pondok serta Mufti dan Timbalan Mufti Kelantan. Mesyuarat tersebut menggariskan 8 perkara yang membuktikan bahawa fatwa Hadi Awang itu telah membawa kepada kepercayaan sesat di kalangan masyarakat, antaranya:

      1 - percaya bahawa tidak sah solat yang diimamkan orang UMNO,

      2 - percaya bahawa haram makan sembelihan orang UMNO,

      3 - percaya bahawa tidak sah pernikahan yang dijalankan oleh kadhi atau imam yang dilantik UMNO dan pasangan yang terlibat perlu dinikahkan kembali dengan segera

      4 - percaya bahawa terfasakh pernikahan dengan pasangan yang menyokong UMNO

      5 - percaya bahawa jenazah orang UMNO tidak perlu disembahyangkan sepertimana orang kafir atau murtad

      6 - percaya bahawa tidak boleh membenarkan orang UMNO melakukan sembahyang jenazah ke atas orang PAS/Islam.

      7 - percaya bahawa tidak boleh mengebumikan orang UMNO di tanah perkuburan Islam

      8 - percaya bahawa ibadah orang UMNO tidak diterima Allah SWT.

      Delete
    4. 00.05....elok juge mike ulang tayang mende ni bior hadam dalam kepala macaaaiii....

      Delete
    5. 00.05...mungkin ada penyakit Bipolar illness..penyakitnya semakin teruk bila tak ada siapa melayan kopipes sibudak ini penyakitnya semakin menjadi...maklumlah giler.

      Delete
    6. Kopipeesss puak macaiiii angkat najis ko pon bipolar.....

      Kesssiaaaannn

      Delete
  11. Mmg power betul dedak gred a ni! Patutlah j ngan cai dia macam dah x betoi. Kalau nak tau tanda tanda overdose tengok mat maslan. J kau kena slow down ckit, ko x nanti tukar jadi beruk ,terpaksa aku " jaga" bini kau. Aku jugak yg susah!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bro....Mr J ni sebenarnya pompuan......dan teman rasa J dan unknown ialah orang yg sama.

      Delete
    2. Biar btul bro, apo di lotak ai namo jantan! Kito tukar namo jadi ms j plak.

      Delete
    3. Bro Macy.....ada possibility pompuan.....
      Hehehehe

      Delete
  12. Wah dah cakap, ini pas parti anutan setan! Devil, Satan incarnate! There is nothing holy about Pas and its members nor the message they preach! Jubah dan serban mereka pakai serta janggut dan jambang yg tumbuh dimuka mereka tidak mencerminkan apa apa. Pakaian dan perangai mereka tak ubah seperti Abu Jahal dan Abu suffian..atau mungkin jugak seperti Muawiyah..

    Mereka ini hanya bertopeng kan Islam dan perasan suci..orang lain semua kotor! Kepalsuan mereka makin terdedah!

    Jangan la kita terpedaya dengan sepatah dua perkataan dan istilah Arab yang keluar dari mulut mereka.. rujuk lampiran semula AL quran yang dijamin Allah akan terpelihara kandungan nya..

    Mari kita tolak kepalsuan dan kemunafikan pas ini.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sdr,

      Saya memohon agar saudar tidak menghina sahabat Nabi saw Muawiyah bin Abi Sufyan dan juga bapanya Abu Sufyan. Kedua-dua mereka adalah sahabat yang mati di dalam Islam.

      Muawiyah pula adalah orang yang Nabi pilih sebagai penulis wahyu. Bagaimana orang-orang yang menuduh kejahatan ke atas Muawiyah boleh menyangka mereka mengenalinya lebih dari Nabi saw mengenalinya?

      Saya telah menulis panjang tadi untuk menjawab tuduhan ke atas Muawiyah tetapi hp saya hang.

      Memadailah penjelasan di atas untuk menyedarkan sdr dan sesiapa sahaja yang menuduh Muawiyah dengan tuduhan-tuduhan jahat agar menyedari bahawa beliau adalah penulis wahyu Nabi.

      Persengketaan di antara Muawiyah dan Sdn Ali adalah di atas perselisihan pendapat isu politik dan bukan perselisihan agama.

      Muawiyah dan Sdn Ali kedua-dua mereka mengiktiraf Islam yang lain dan kedua-dua juga tidak mengiktiraf khawarij. Kedua-dua mereka juga dikafirkan oleh gologan khawarij.

      Semoga kita semua lebih berhati-hati agar tidak memberikan komen yang menghina seorang sahabat yang berjuang menyampaikan Islam bersama-sama baginda Nabi saw.

      Wallahu a'lam.

      Delete
    2. Sahabat jenis apa yang berkonspirasi untuk menjatuhkan menantu rasul dan terbabit membunuh cucu rasul? Doktrin yg dibawa Muawiyah ini lah yang dianuti Islam sekarang..dimana Muawiyah semasa Rasulullah berjuang menyebarkan Islam? Ingat, sejarah ditulis oleh yang berkuasa

      Delete
    3. 2305..ingat Muawiyah adalah salah satu daripada sahabat nabi..sama jugak dlm perang antara saidina Ali dgn saidatina aishah, lebih baik kita jgn komen sbb mereka ini adalah dlm keluarga Rasullulah..yg memumupuk sifat benci ini adalh syiah..lebih baik bro rujuk kepada ahli agama sebelum memberi komen

      Delete
    4. saya setuju dgn pedangan bro joe doe..konflin antara saidina ali , saidatina aishah dan muawiyah adalah tentang politik..kita ni lebih baik diam dan jgn memberi komen, yg selebihnya kita serak kpd Allah..Sbb yg memberi komen negetif kpd Muawiyah dan saidat. aishah ni adalah shiah.

      Delete
    5. Muawiyah adalah termasuk dalam 10 orang sahabat yang dijamin syurga oleh Rasulullah.

      Delete
    6. Anonymous20 August 2017 at 23:05
      Sahabat jenis apa yang berkonspirasi untuk menjatuhkan menantu rasul dan terbabit membunuh cucu rasul? Doktrin yg dibawa Muawiyah ini lah yang dianuti Islam sekarang..dimana Muawiyah semasa Rasulullah berjuang menyebarkan Islam? Ingat, sejarah ditulis oleh yang berkuasa

      Jawapan:-

      Ini tuduhan yang sangat tidak benar. Saiyidina Ali tidak dibunuh oleh Muawiyah tetapi dibunuh oleh seorang khawarij.

      Saiyidina Hussain Bin Ali juga tidak dibunuh oleh Muawiyah tetapi dibunuh oleh Syiah.

      Sejarah ditulis oleh pihak yang menang dan Bani Umayyah ditewaskan oleh Bani Abbasiyyah dan kemudian bani Abbasiyyah menulis sejarah.

      Terdapat dua golongan yang menuduh kejahatan ke atas Bani Umayyah khususnya sahabat Nabi Muawiyah bin Abi Sufyan iaitu golongan pembodek bani Abbasiyyah dan golongan sesat. Mereka inilah yang menuduh kejahatan kepada Saiyidina Muawiyah.

      Ada kitab sejarah yang mengatakan selepas Bani Abbasiyyah merampas kuasa mereka korek semua kubur khalifah Bani Umayyah kecuali Saiyidina Muawiyah dan Umar Abd Aziz. Ada yang kata mereka tidak berani mengusik kubur Muawiyah sebab beliau seorang sahabat.

      Ada pula kitab ahli-ahli sejarah yang thiqah mereka tidak mereka-reka cerita. Ada banyak riwayat pendapat Imam-imam dan Ulamak2 muktabar tentang Muawiyah dan tidak seorang pun mengatakan dia seorang yang jahat.

      Imam Abu Hanifah ketika ditanya tentang perang Ali-Muawiyah telah menjawab 'Allah telah selamatkan tanganku daripada kekotoran pembunuhan sesama Muslim, maka aku tidak mahu kotorkan lidahku dengan apa yang Allah telah selamatkan aku".

      Seorang imam muktabar juga pernah ditanya di antara Muawiyah dan Umar Bin Abdil Aziz siapa lebih baik dan ini jawabnya : " aku hampir pengsan mendengar soalanmu itu. Tahukah kamu debu di badan Muawiyah yang berjuang bersama Rasulullah saw itu lebih naik dari seluruh batang tubuh Umar".

      Jawapan ini diambil dari nas-nas keutamaan para sahabat. Malah ada hadith yang berbunyi "barangsiapa yang menyumpah sahabtku maka Allah akan melaknatinya". Sekalipun hadith ini tidak bertaraf sahih tapi maksudnya tidak mungkar jadi hukumnya boleh diterima.

      Gunakan akal yang mudah dan sila jawab soalan berikut; "sekiranya Nabi mengetahui perkhabaran dan menyampaikan khabar sehingga ke perisitwa akhir zaman, dan Nabi sendiri mengetahui siapakah orang-orang munafik, maka adakah Nabi tidak tahu siapa Muawiyah sehingga melantiknya menjadi penulis wahyu?".

      Sekiranya Imam-imam besar ahlussunnah juga menganggap Muawiyah seorang sahabat besar, maka siapa yang menganggap dirinya lebih hebat dan boleh menjatuhkan hukum jahat ke atas sahabat ini?

      Hanya Syiah dan khawarij sahaja yang berbuat demikian.

      Berhati-hatilah dan bertaubatlah kerana ada nas Nabi melarang menghina sahabatnya. Apatah lagi seorang yang Nabi sendiri melantik sbg penulis wahyu. Janganlah terperangkap di atas permainan Syiah mahupun khawarij.

      Wallahu a'lam.

      Delete
    7. Anonymous20 August 2017 at 23:42
      saya setuju dgn pedangan bro joe doe..konflin antara saidina ali , saidatina aishah dan muawiyah adalah tentang politik..kita ni lebih baik diam dan jgn memberi komen, yg selebihnya kita serak kpd Allah..Sbb yg memberi komen negetif kpd Muawiyah dan saidat. aishah ni adalah shiah.

      Komen balas:-

      Betul sekali saudara. Selepas zaman Nabi memang terdapat perselisihan di antara sahabat malah sampai ke peringkat perang. Semua perselisahan ini berpunca daripada perselisihan pendapat politik dan bukan tentang agama.

      Hanya khawrij dan syi'ah sahaja yang menuduh kejahatan ke atas sahabat.


      Anonymous20 August 2017 at 23:54
      Muawiyah adalah termasuk dalam 10 orang sahabat yang dijamin syurga oleh Rasulullah.

      Komen balas:-

      Tak betul. Muawiyah tidak termasuk 10 yang diberi khabar gembira, tetapi pelantikannya sebagai penulis wahyu oleh Nabi saw sudah cukup untuk membuktikan Nabi sendiri kenal dan yakin dengan sifat amanahnya.

      Wallahu a'lam.

      Delete
    8. Terima Kasih John Doe. Memang benar bukan untuk kita menilai sahabat. Hanya Allah yg tahu. Biar nampak dosa mereka menentang Ali ra tapi kita tak nampak kebaikan mereka sebarkan Islam. Hatta usaha awal mereka Islam tersebar diseluruh pelusuk dunia. Biar Allah yg menghitung.

      Delete
    9. Saya merasakan perlu beri penjelasan terus kepada isu akar supaya mereka yang was-was dapat dicerahkan.

      Saya telah mengatakan perseilihan di antara Ali dan Muawiyah adalah berpunca daripada perselisihan politik tapi sekiranya saya tidak terangkan nanti ada yang salah faham dan menganggap ia perselihan pendapat agama mahupun perselisihan demi kepentingan peribadi.

      Ali ra telah pun menjadi khalifah maka apa hak Muawiyah utk merebut kuasa kekhalifahan itu daripada Ali?

      Sebenarnya niat asal Muawiyah bukanlah hendakkan kekuasaan kepada dirinya dan keturunannya tapi mahukan keadilan ke atas pembunuhan saiyidina Uthman ra. (Bersangka baiklah kepada sahabat).

      Selepas Sayyidina Ali menjadi khalifah baginda berpendapat kisah Saiyidina Uthman dibunuh hendaklah dipendam agar perpecahan umat yang lebih besar tidak berlaku.

      Walaubagaimanapun Saiydina Muawiyah yang pada masa itu adalah Gabenor di Syria berpendapat sebaliknya. Beliau berpendapat pembunuhan Saiyidina Uthman mestilah dibongkar dan pembunuhnya mestilah dihakimi. Beliau telah menunut Saiyidina Ali agar menyiasat dan menghukum mereka yang terlibat tetapi Saiyidina Ali tetap dengan pendiriannya.

      Kerana kuatnya desakan Muawiyah itu dan sebahagian rakyat negara Islam turut sependapat dengannya dengan kesemua penduduk Damsyik di Syria solid menyokong Muawiyah maka di situlah punca asal pertelingkahan di antara dua sahabat ini.

      Apabila sampai ke satu peringkat, Muawiyah perlu habiskan apa yang ia mulakan untuk tidak mengecewakan orang-orang yang sependapat dengannya berkenaan pembunuhan Saiyidina Uthman. Tambahan pula tanpa kekuasaan di tangan ia takkan dapat melaksanakan apa yang ia mahu.

      Sebahagian sahabat menyokong Saiyidina Ali dan sebahagian sahabat pula menyokong Saiyidina Muawiyah. Ia bergantung sama ada seseorang itu bersetuju dengan pendapat Saiyidina Ali untuk sengapkan pembunuhan Saiyidina Uthman ataupun bersetuju dengan pendapat Muawiyah untuk membongkar pembunuhan dan menghukum pembunuh Saiyidina Uthman.

      Apa pun tidak ada pihak yang mengkafirkan pihak lawan dan isunya benar-benar isu politik. Yang mengkafirkan kedua puak ini adalah khawarij. Syiah jangan cakaplah sebab kalau Saiydina Abu Bakar dan Saiyidina Umar pun dituduh kafir sebab mengambil tempat khalifah yang asal khusus kepada Saiyidina Ali, apatah lagi Saiydina Muawiyah yang merampasnya ketika ia sedang diduduki oleh Saiydina Ali.

      Ada pula Sayidina Muawiyah telah menunjuki anaknya Yazid Bin Muawiyah sebagai penggantinya dan bukan sahabat yang lain adalah untuk mengelakkan perpecahan dan pertelingkahan umat yang lebih dahsyat. Walau bagaimana seseorang itu tak bersetuju dengan dinasti, hakikatnya pemerintahan berbentuk dinasti itu lebih stabil.

      Dan jangan dilupa bahawa selama 1300 tahun umat Islam diperintah oleh khalifah hanya 5 yang pertama sahaja tidak ditunjuki melalui dinasti / monarki. Yang lain semuanya adalah dinasti, Umayyah Abbasiyyah dan Uthmaniyah adalah pemerintahan khalifah berdinasti.

      Lagipun tindakan Saiyidina Muawiyah ini telah pun diberitakan oleh Nabi bahawa selepas zaman Nubuwwah akan berlaku zaman khulafa ar-rasyidin dan selepas itu pula zaman menggigit. Apabila tamat zaman menggigit maka di situlah bermulanya zaman fitnah.

      Selepas khilafah tumbang dengan Sultan Abdul Hamid menjadi sultan-khalifah terakhir, maka barulah jelas berita Nabi apa itu 'zaman menggigit'. Ia tidak lain ialah sistem dinasti/monarki di mana pemerintahan adalah melalui darah dan keturunan.

      Wallahu a'lam.

      Delete
    10. Kp kwn2 semua, utk pemahaman lanjut isu pemerintahan & keadaan fitnah dzmn itu sila baca kitab Defense Against Disaster krgn Abu Bakr ibn al-Arabi.

      Delete
    11. Defense Agnst Disaster, Tajuk arabnya al-awasim min al- qawasim krgn Qadi Abu Bakr.

      Dlm isu politik ini kita harus beringat, berhati2 serta teliti sjrh penghapusan golongan istana dSemenanjung pd thn 1876 oleh phk British Dan pembantaian golongan bangsawan dS'mtra Timur 1946 yg menyebabkan umat M'lyu kehilangan tamadunnya.

      Pihak agamawan(dkenali sbgai kaum muda pd zmn itu) juga bersama sama pihak yg ddalangi komunis terlibat membunuh ulil amri mereka.

      Dari pembunuhan para Sultan ini pihak terbabit merampas kekayaan. Harta yg djarah ini jugalah pd asalnya dgunakan utk membangun negara "merdeka" yg akhirnya menjadi demokrasi raja berparlimen dM'sia & Republik Indonesia.

      Dgn sistem kewangan yg dterap musuh negara ini akhirnya sarat dgn hutang dan rakyatnya dkerah bayar melalui sistem percukaian.

      Walauapapun pilihan politicians umat M'lyu wajib mempertahankan Sultan2 mrk, adalah lebih mudah menasihati para Sultan kembali kp RasulNya dari cubaan menangani sekumpulan org ramai dlm keadaan anarki.

      Delete
  13. parti ajaran sesat

    ReplyDelete
  14. say no to passpork/amenopork

    ReplyDelete
  15. mana ostad odi Q7? ckp bukan main sombong ostad pas ni..

    ReplyDelete
  16. Malaysian Cybertrooper20 August 2017 at 21:47


    Memang hebat Fan Tun berseloka,
    Mana Perak Man nak sambung cerita;
    Ini Hadi memang celaka,
    Kerana amanat dia semua sengketa.

    Hadi Ah Wang lidah bercabang,
    Sembangnya sekuat ribut yang kencang;
    Cerita macam kunci surga dia yang pengang,
    Siapa percaya tersangat malang.

    Hadi & geng sudah sepakat,
    Kepala dok fikir nak jadi mempelai;
    Bini muda mereka pun patut disiasat,
    Entah-entah UMNO jugak tukang supply.

    Amanat Hadi jadi angkara,
    Peritiwa berdarah tragedi Memali;
    Cepat tubuh siasatan diRaja,
    Nak sangat tengok Hadi digari.

    ReplyDelete
  17. PAS adalah parti terbaik yang boleh membawa orang melayu dan keseluruhan rakyat malaysia untuk terus menuju ke....belakang!

    ReplyDelete
  18. Saya mengalu-ngalu kan perpaduan politik PAS dan umno kerana dengan adanya perpaduan sebegini...bn sabah dan sarawak bakal tumbang.

    ReplyDelete
  19. 👅👅👅👅😝😜😝😜😁


    TUAN IBRAHIM DALANG KEPADA HAJI HADI PRESIDEN PAS.
    POLIS DIBUNUH KERANA PERTAHAN KERAJAAN KAFIR


    Bagi mereka yang tidak berpengalaman politik, mungkin tidak menyedari Timbalan Presiden Pas Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man menjadi  dalang kepada presidennya Datuk Seri  Haji Hadi untuk mententeramkan kegelisahan pemimpin- pemimpin dan juga ahli-ahli akar umbinya atas  kerjasama PAS dengan UMNO.

    Tuan Ibrahim telah memainkan peranan ini dengan licin dan bijak dengan mengambil kesempatan atas isu-isu popular yang boleh menunjukkan  Pas terus dengan prinsipnya dan tetap kritikal terhadap UMNO.

    Ada kalanya Tuan Ibrahim dilihat seolah-olah bersama dengan pembangkang dan membelakangi Hadi.

    Yang terkini ialah beliau bertanya kenapa Perdana Menteri Datuk Seri Najib  melantik Tan Sri  Isa Samad sebagai  Pengerusi Felda dan kenapa terlalu lewat dikeluarkan daripada Felda dan kemudian dihantar  ke SPAD.

    Soalnya kenaapa Tuan Ibrahim tidak bertanya dari awal lagi  dan kenapa setelah  SPRM bertindak ke atas Isa maka  baru semua soalan ini dikemukakan.

     Adakah ini  kerana takut pengaruh Pas  di Felda turut  merosot seperti bertambah merosotnya  pengaruh UMNO kerana beberapa skandal dan penyalahgunaan kuasa yang melibatkan nama Felda semakin sensitif kepada peneroka- peneroka.

    Malapetaka besar akan menimpa  UMNO  di kawasan-kawasan pilihanraya yang dikuasainya  sekiranya Isa Samad dibiarkan terus bebas tanpa menghadapi sebarang tindakan kerana namanya sudah terlalu busuk di kalangan peneroka.

    Tuan Ibrahim juga pantas menuntut supaya Suruhanjaya Diraja ditubuhkan untuk menyiasat semula peristiwa " Memali" berikutan dengan peristiwa itu ditimbulkan semula oleh Timbalan Perdana Menteri Datuk Mohd Zahid Hamidi di Baling walaupun Mahkamah telah menutupnya.

    Kepada umum terlihat seolah-olah macam Pas memberikan sokongan kepada kebangkitan  semula isu ini untuk marakan  sentimen kemarahan pada Dr. Mahathir yang menjadi Perdana Menteri semasa kejadian itu.

    Semua Ketua- Ketua  Pengarang akhbar termasuk saya sendiri telah diberikan taklimat dan ditunjukkan video  oleh pegawai-pegawai Kementerian dalam Negeri termasuk pegawai tinggi polis berhubung dengan peristiwa itu sebaik sahaja kami  kembali dari mengikuti lawatan Perdana Menteri Mahathir ke China pada tahun 1985.Kejadian itu berlaku pada hari kami akan berangkat ke China.

    Video polis yang ditunjukkan kepada kami antaranya ialah bagaimana pengikut-pengkut setia Ibrahim Libya berlari pantas dengan memegang parang ke arah  polis.

    Tidakkah terlintas  langsung  difikiran Tuan Ibrahim bahawa pengikut Ibrahim Libya yang  taksub kepada "Amanat Haji Hadi" percaya bahawa mereka percaya mati syahid dengan membunuh anggota polis yang mempertahankan kerajaan kafir.

    Amanat H Haji Hadi yang dikelurkan kira 4 tahun sebelum kejadian Memali pada November 1985

    ReplyDelete
    Replies
    1. PAS ni bolihlah di ibaratkan sudah terberak baru mahu cari jamban .

      Delete


    2. Cari jamban .. kena tanya Jamal Jamban.

      PAS layak di samakan dengan jamban dirus.

      Delete
    3. salah tu cerita dia........j kan dah cakap......dia ada kat sana waktu brahim libya kena tembak........dia cakap polis tu salah kan j.....ko lupa kot baru 3 hari lepas ko cakap polis salah.......

      ko org jangan lupa......waktu menteri arab saudi tu datang, j jugak yg sambut......agaknya menteri tu bisik kat j....duit tu derma keluarga dia ke jibo......

      aku rasa betul la tu j.....sebab menteri tu tak cakap pun duit tu derma, cuma kes ni dah close itu aja.....tapi klu menteri tu bisik dgn j....betul la tu j....

      j hebatttt.....

      j is pig, pig is j

      Delete
    4. Dad, segala bukti dah diberi. Terpulanglah Dad jln mana nak pilih - jalan kebenaran atau jalan fitnah. Satu soalan - apakah agenda Islam PH untuk makmur dan tegakan Islam? Setakat ini hanya nampak mereka menentang perkasaan syariah, biar kafir guna nama Allah, menyokong hak melayu murtad, menghalau Zakir Naik. PH juga disokong penuh oleh aktivis LGBT dan Persatuan Kristian. Cuba cerita sikit bagaimana PH akan makmurkan Islam?

      Delete
    5. Betul Mr.J puak kafir envegelis terlalu agresif dengan pegangan isme isme sesatnya dalam mempengaruhi orang Islam. Gelagat ini nampak jelas dalam melayu PH.

      Delete
    6. J, tugas utk mempertahankan islam adalah tugas bagi setiap muslim. Selama 60 thun dibawah umno, adakah kita lihat islam betul betul dimertabatkan sepertimana yg dikehendaki oleh islam? Inilah juga antara penyebab terkeluarnya amanat dari seorang yg dahulunya begitu yakin bahawa islam tiada tempat dikalangan pemerintah. Saya begitu yakin bahawa islam bukan utk dipraktikkan oleh tuan kamu tapi sebaliknya akan digunakan utk kepentingan peribadi beliau dan juga utk menutup segala kepincangan yg dilakukannya. Amat malang, anda tidak dapat menilai permainan kotor mereka mereka ini dan bersama sama mereka mencampurkan sesuatu yg suci murni dgn kotoran dunia makanan iblis

      Delete
    7. Kepada Jebon dan sekutunya sila baca komen dar Bro John Doe yg lepas......

      Masih relevant atau tidak PAS ni???

      Komen:
      John Doe 20 August 2017 at 15.48.

      Untuk menambah garam pada luka kematian Ibrahim Libya dan pengikutnya selepas mereka membunuh anggota keselamatan, orang kampung yang telah percaya mati-mati kepada amanat Hadi telah kebumikan mereka tanpa dimandikan dan dikafankan kerana percaya maut depa tu mati syahid..

      Alih-alih Tuan Guru depa yang keluat fatwa tu kemudian kata 'negara Islam tiada dalam al-quran', 'hudud hanyalah 0.001% daripada hukum Islam dan terkini pula 'RUU355', 'politk matang' dan 'PAS tak berniat nak tubuh kerajaan".

      Habis, camna dengan jenazah2 yang tak dimandikan dan dikafankan tu?

      Selepas 30 tahun, bagaimana dengan fardhu kifayah urusan jenazah?
      ----------------------------------

      Pikiole sendiri yeopppp.......

      Delete
    8. j...r u assuming u know better than hadi? he was the one that preached, and yet until today he has not commented and denied anything.....surprising that u said u have prove.......and yet hadi didn't say anything...

      sorry j.....i trust hadi more than u......u r full of bulls!

      i trust jibo more than u......when jibo said he lied about the money in his account, u out of nothing, defending him by saying something else......

      so, u think ur words worth?

      j is pig, pig is j

      Delete
    9. Macy/Dad/Phantom, jauhkanlah diri dari menyokong Pakatan yg sarat dgn elemen anti Islam sebagai terasnya. Ini termasuk Persatuan Kristian, Comango, IFP, SIS, G25 dan lain lain elemen kafir dan liberal. Pakatan ini tiada agenda perkasakan Islam. Bahkan sebaliknya. Nampak kini pun tentangan mereka terhadap isu isu Islam. Bayangkan kalau dah berkuasa. Memang kita nampak kelemahan dikalangan pendokong Islam - PAS dan UMNO. Namun kita tetap boleh harap kedua parti ini pertahankan Islam. Sebagaimana sejarah Muawiyyah ra menentang Ali ra kita boleh tenguk kesilapan Muawiyyah. Namun kita juga kena pandang pada kebaikan Muawiyyah ra yg besar dlm menyebar luaskan Islam. Saudara janganlah jadi sebahagian dari mereka yg membantu naikan suatu kerajaan yg akan memudharatkan Islam di Malaysia. Dosa dari perbuatan ini akan menghantui kita ke hari kiamat.

      Delete
  20. Apa kebaikan UMNO?

    UMNO melambatkan RUU.
    UMNO ambil dana kepunyaan rakyat untuk kerugian akibat di gunakan untuk nafsu pemimpin yang boros.

    Nak cakap UMNO pembohong dan kaki putar belit, PAS pun pembohong dan kaki putar belit.

    Kalau UMNO ada baik dan ada jahat nya.. begitu lah juga PAS ada baik dan ada jahat nya.


    ReplyDelete
  21. Amanat Hadi 1981,

    Bermula dengan, "saudara-saudara sekalian percayalah"


    Saudara-saudara sekelian percayalah,
    Kita menentang UMNO, bukan kerana nama dia UMNO. Kita menentang Barisan Nasional bukan kerana dia lama memerintah kerajaan. Kita menentang dia ialah kerana dia mengekalkan perlembagaan penjajah, mengekalkan undang-undang kafir, mengekalkan peraturan jahiliyah. Oleh kerana itulah kita menentang mereka. Oleh kerana itulah kita menghadapi mereka. Oleh itulah kita cuba berlawan dengan mereka.

    Percayalah saudara-saudara sekelian,
    Perjuangan kita adalah jihad, ucapan kita adalah jihad, derma kita adalah jihad. Bergantunglah kita kepada Allah dengan (menghadapi) puak-puak ini kerana kalau kita mati melawan puak-puak ini, mati kita adalah syahid. Mati kita adalah Islam. Kita tidak perlu masuk Buddha, Kita tidak perlu masuk Hindu, Kita tidak perlu masuk Kristian, Tapi kita menjadi kafir dengan mengamalkan 'politik suku, agama suku'

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mengikut hukum fekah fatwa pun boleh berubah ubah mengikut suasana, masa dan tempat. Zaman kezaliman Mahathir tak sama zaman sekarang.

      Delete
    2. Kepada Jebon dan sekutunya sila baca komen dari Bro John Doe yg lepas......

      Masih relevant atau tidak PAS ni???

      Komen:
      John Doe 20 August 2017 at 15.48.

      Untuk menambah garam pada luka kematian Ibrahim Libya dan pengikutnya selepas mereka membunuh anggota keselamatan, orang kampung yang telah percaya mati-mati kepada amanat Hadi telah kebumikan mereka tanpa dimandikan dan dikafankan kerana percaya maut depa tu mati syahid..

      Alih-alih Tuan Guru depa yang keluat fatwa tu kemudian kata 'negara Islam tiada dalam al-quran', 'hudud hanyalah 0.001% daripada hukum Islam dan terkini pula 'RUU355', 'politk matang' dan 'PAS tak berniat nak tubuh kerajaan".

      Habis, camna dengan jenazah2 yang tak dimandikan dan dikafankan tu?

      Selepas 30 tahun, bagaimana dengan fardhu kifayah urusan jenazah?
      ----------------------------------------

      Pikiole sendiri yeopppp.......

      Delete
    3. Malaysian Cybertrooper21 August 2017 at 11:17

      Bro Phantom,

      Tak payah la mike memenatkan diri nak suruh deme memikionye. Tak kose deme nak mikio mende macam tu. deme tu lebih rela memikio berapa koleksyen dedak nak dapat hari ni dan esok.

      Delete
  22. Kita menjadi orang solih bukan kerana kita pembangkang. Kita jadi penasihat bukan kerana Hadi dan bukan kerana Najib.

    Kita ber taawun kerana kita mengamalkan politik 65 juta ringgit dan agama 25 juta ringgit.

    Berkawan dengan puak ini kita pasti sudah untung di dunia kerana belum pasti kita rugi di akhirat.

    ReplyDelete

  23. Ya ke dasar Hadi kelangsungan perjuangan Allahyarham TGNA ?

    Tapi masa TGNA yang marah dan kutuk Allahyarham ialah orang UMNO. Tapi yang marah dan kutuk Hadi bukan orang UMNO.

    Ketentuan PAS memang bersama UMNO.
    Ketetapan PAS tidak bersama UMNO.

    ReplyDelete
  24. parti PAS lebih buruk
    dari SUKU JAHILIAH di zaman nabi
    kerana di zaman jahiliah info
    maklumat sangat terbatas,
    kini semua maklumat di hujung jari
    tapi tahap pegangan PAS tidak keruan,
    NASIB KAU LAH PAS,MUNGKIN SELEPAS PRU-14
    PARTI ANDA HANYA TINGGAL NAMA..
    NASIB......NASIB....
    Dulu masa dalam UMNO, aku curi-curi
    juga undi depa ni...
    LA NI SORRY.....

    ReplyDelete
  25. ALHAMDULILLAH,
    Akhirnya tuan punya AMANAT HJ HADI,
    Tuan Haji Abdul Hadi bin Awang, Ahli Parlimen Marang dari parti PAS telah melanggar AMANAT nya sendiri kerana telah bersetuju dengan UMNO mengamalkan ``politik suku, agama suku``

    Sabda Rasulullah SAW:

    "Tanda orang munafik ada tiga: jika berbicara dia dusta, jika berjanji dia ingkar, dan jika dipercaya (diberi amanah) dia berkhianat."

    Semakin terserlah penipuannya.....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Pas dah jadi 3 suku...

      Delete
    2. 3 suku ke, kepala suku ke,
      apa aku tak kisah???????
      janji masuk syurga!!!!!!!!!!!!!!!!

      Delete
  26. Pas muafakat dengan umno dlm perkara kebaika...rompakan 1mdb pas sak agresif untuk menangkap perompak...rompakan ini satu kebaikan jugak?...gst kpd barangan yg tak manasabah pas pon tak bersuara...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Pas sendiri tak pasti arah tujunya. Asik main sorong tarik jerrr baik dgn Pakatan mau pon BN.........mana ada pendirian.

      Ini serampang 2 mata.....kiri kanan dia makan.

      Apa pon pada pendapat teman.....Pas tak boleh dipercayai setelah sedondon dgn umno.......kerana kemungkinan ada perancangan gelap ke atas Pakatan.

      Dia org nak pegang Kelantan jerrr.......bukan nak pegang Msia.

      Delete
  27. Hadi KATA,dia sambung perjuangan tgna??????
    BETUL KA????/nIK AZIZ perjuangan dakwahnya macam dakwah nabi,Karpal singh adalah orng yg pertama dlm malaysia BENCI ISLAM..Bagaimana respon nik aziz,nik aziz lakukan macam nabi.Bagaimana respon hadi dgn pimpinan DAP??
    nIK AZIZ tak respond umno ,atau bersama kezaliman umno,TAPI sekarang Hadi boleh bersedondon dgn umno.
    kata...NAK"MALAUUUN" bersama umno.

    Sedikit amanat hadi 2017: kita bersama2 umno sekarang bukan kerana dia umno,tapi umno beri kesenagan dedak pada kita,seperti range rover,porshe,audiq7,velfire,kita buleh ber"malauun" dgn mereka walaupun mereka masih mengekalkan undang2 "kafir"mereka beri kita berarak pada masa ru355 tanpa sekatan jalan raya,
    percayalah ahli2 sekilian,perjuangan kita adalah jihad,mati kita mati sahid

    ReplyDelete
  28. ZAMAN ALMARHUM TUN RAZAK AYAHANDA DATUK SERI NAJIB PAS DIAJAK BERSATU DENGAN UMNO SEKARANG PAS KEMBALI MESRA DENGAN UMNO ZAMAN ANAKANDANYA KETIKA MELAYU ISLAM SEMAKIN DIINJAK INJAK OLEH MUSOH. SATU PERKEMBANGAN POSITIF.ITU MEMANG CANTIK.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Najib ajak pas untuk pastikan dia menang dan selamat dari masuk sungai buluh inn..
      Kalo najib nak melayu pas dan umno bersatu najib dah mintak pas masuk bn dan bagi negeri yg pas nak perintah seterusnye buat hukum hudud...

      Delete
    2. 00.09........Ukhwah antara PAS dan umno sekarang ni lebih condong atas dasar kepentingan parti, kemenangan dan kuasa.........bukan ukhwah semata kerana Allah.

      Kalo ukhwah kerana Allah.....kenapa pada 2012 perlu diadakan Solat Hajat KO BN..........sedangkan masa tu PM Msia ialah Najib Razak........dan ketika itu Tun Mahathir dah bersara pada 2003.

      Kenapa pada 2012 Pas-Umno tak pikir pasal ukhwah??? Apa beza dulu dan sekarang?? Adakah dulu kafir sekarang dah Islam???

      Sebenarnya dua2 pihak Pas dan Umno saling guna menggunakan antara satu sama lain untuk meraih undi, kemenangan parti dan kuasa masing2 jerrr.......

      Pikirlah sendiri......

      Delete
    3. 2012..Mahathir masih lagi duk kawal Umno walaupun dah tak jadi pm..telunjuknya semua orang kena ikut..Pak Lah dah kena..ini sebab Najib tak boleh tahan dengan perangai Mahathir.

      Delete
    4. Teori kabur...kalo najib tak de 2.6 billion dlm akaun nye dan pak lah tidak di kuasai oleh budak tingkat 4 madey tak boleh buat ape2 kpd najib dan pak lah...masa madey suruh pak lah undur najib dan umno termasuk ko semua sokong...tak de sekor pon pertahankan pak lah walopun pak lah tiada rekod merompak...

      Delete
    5. 7.47 ...jangan bagi alasan bodoh. Najib tidak dikuasai oleh Tun M pon.

      Dari 2013 hingga 2015 apa Pas-Umno tak pikir pasal ukhwah?? 2013-2015 dia org buat apa....??

      Hanya dalam 2016-2017 ni jerrr baru terpikir pasal ukhwah....???

      Jangan bagi alasan bodoh Tun M control umno.....sedangkan sumer org tau Najib tak berapa sangat dgn Tun M sejak dia naik jadi PM lagi.

      Alasan dangkalll...!!

      Delete
  29. Jangan letak menang matlamat utama Pas
    WARTAWAN SINAR HARIAN
    26 FEBRUARI 2017
    Hashim Jasin

    KAMPUNG RAJA - Pemimpin dan ahli Pas diingatkan tidak meletakkan kemenangan dalam pilihan raya sebagai matlamat utama perjuangan parti itu.

    Mursyidul Am Pas, Hashim Jasin berkata, jangan meletakkan segala usaha dan kerja demi matlamat kemenangan, sebaliknya berusaha mencari keredaan yang perlu diutamakan.


    Menurutnya, Pas bergerak ke arah itu kerana apabila perjua-ngan itu ikhlas, ia akan mendapat pertolongan ALLAH SWT.

    “Jangan letakkan kemenangan di tempat nombor satu kerana kalau kita bekerja untuk mendapat reda ALLAH SWT, insya-ALLAH, akan diberi kemenangan kepada kita,” katanya ketika berucap pada majlis perasmian Himpunan Harapan Semua (Harap 3.5 PGU) di sini.

    Hadir sama, Ketua Dewan Ulamak Pas Kelantan mewakili Menteri Besar Kelantan, Datuk Hassan Mahmu; Pesuruhjaya Pas Terengganu, Satiful Bahari Mamat dan Yang Dipertua Pas Besut, Wan Azhar Wan Ahmad.

    Hashim turut membidas tindakan dua tokoh ulama, masing-masing dari Perlis dan Kedah yang mengkritik RUU 355.

    Tanpa menyebut nama mereka, Hashim berkata, ulama tersebut menggunakan ilmu mereka untuk menyesatkan kerana menentang penggubalan RUU 355

    ReplyDelete
    Replies
    1. Buat ape PAS bertanding kalo tak mao menang...
      Pas nak bertanding 3 penjuru untuk bagi laluan kemenangan kpd Umno seperti din PRK sungai Besar dan K kangsar...
      Pas lupa pada masa tu Bersatu blm wujud dan pengaruh madey blm kuat dlm pH...sekarang semuanye dah berubah sehinggac najib tubuhkan RCI forex...

      Delete
    2. Pilihanraya ada perkataan "pilih".

      Ini macam Hashim Jasin Bahalol buka kedai makan.

      Sepatutnya bahalol Hashim Jasin ini masak sedap-sedap supaya orang pilih masakan dia.

      Tapi Hashim Bahalol kata, dia buka kedai makan bukan supaya orang pilih untuk datang makan.

      Jadi memilih Hashim Bahalol untuk apa, sebab memang dia ini bahalol.

      Memilih orang bahalol untuk jadi pemimpin memudaratkan orang Islam.




      Delete
    3. Maksud Haji Hashim PAS tidak mahu cari kemenangan melalui jalan batil.

      Delete
    4. Kalo kemenangan bukan matlamat Pas.........lagi baik dibubarkan saja pertubuhan Pas sebagai parti Politik.....

      Lebih baik Pas bergerak bukan sebagai parti politik........tapi sebagai pertubuhan dakwah Islamiah yg tulen........ikhlas kerana Allah Taala.

      Kan lebih bagus begitu..???

      Delete
    5. hj hashim lobai porcshe....tanding pilihanraya bukan mesti cara kotor nak menang....kalo umno menang cara bathil kenapa hj hadi suruh undi umno ato pas?...hj hadi pon tak de ulasan lagi .engenai umno dan kebathilan umno...
      Pas hanye minat nak tahu cara penyelesaian hutang 1 mdb tapi Pas tak peduli pon perompak 1 mdb...ade main wayang?...

      Delete
    6. Rembat 90 jota dari orang mungkar tak bathil?....otak tersumbat kerana makan dedak haram..
      .

      Delete
  30. Setahu saya Tuan guru nik aziz akan berbaik2 atau memansuhkan PAS jika umno,membubarkan perlembagaan ingeris dan JIKA umno mengubal undang2 islam.Jika nik aziz masih hidup saya percaya Pakatan Rakyat masih subur lagi.Pada saya statement Hadi ini adalah satu "PEMBOHONGAN" Mega Hadi di abad ini,untuk memastikan ahli2 pas tak lari dari pas.
    Setelah peningalan nik aziz bermulalah satu "KONSPIRASI" terbesar pas untuk jatuhkan setandan pada pejuang2 yg bersama tuan guru nik aziz,IANYA BERMULA DITASIK KENYIR.

    Ingat pesan Ustaz Fadzil Noor,Jika musuh berbuat baik dgn kita,KITA KENA BERHATI-HATI.

    ReplyDelete
    Replies
    1. G18 di buang melaui perancangan halus kerana geng ini menentang rancangan Hadi nak ug dan kerjasama dengan umno...

      Delete
    2. G18 nak tawan PAS dan arah PAS 'pakai' baju sekular dan ikut telunjuk Dapigs.

      Delete
    3. Ko temberang...G18 bukan ulamak...bukan mudah bukan golongan ostaz nak kontrol Pas...cerita UG dah bermula dari zaman Pak Lah lagi bila BN hilang majoriti di parlimen...ostaz nasha jadi pengantara....sehingga lah timbul cerita hadi rembat 90 jota dari najib duit 1 mdb.......hj hadi tak berani saman Husam dan ostaz nasha takut saman rafizi...sekarang hadi suruh penyokong pas undi umno ato pas...pas tak mao menang pru?...permainan politik 90 jota ostad Pas.....

      Delete
  31. Bro MC pantun menarik
    Apa dikata kita tak pelik
    Memang betul Ah Wang berbaik
    Rakyat tahu apa sebalik!

    Memang sembang bagaikan ribut
    Cara Nik Aziz dia tak ikut
    Porsche,Vellfire, dah pakai coat
    Berkawan um-no no, memang nak lingkup!

    'Anak mangsa' kita nak kisah
    Peristiwa Memali Hadi yg salah
    Amanat dia ayahmu yang musnah
    Dia relaks, menyesal tak pernah!

    ReplyDelete
  32. jIKALAU Pimpinan PAS yg ada sekarang ini jujur dan IKHLAS.mEREKA Tentu akan menasihati Hadi akan statementnya itu.
    Sejak peninggalan tuan guru nik aziz,PERJUANGAN PAS BERPUSING 180%.

    BUKTI KETARA"tUAN GURU NIK AZIZ AMAT RAPAT DGN DAP.
    sekarang bersama Hadi dah putuskan dgn dap.
    Zaman TGNA sebagai MB kelantan amat jarang sekali kita dgngar salah -guna kuasa,tentang balak/yaik/banyak lagi.report tentang balak sudahpun dibuat pada sprm tahun lepas..kenapa tiada siasatan?//mungkin sebab "taawun" dgn umno.
    Zaman tgna:Tiada kedengaran langsung mursyul am ada porshe,ketua penerangan dgn velfirenya disamping tontonan tv german,bini kedua ada audiq7,ISTERI KEDUA PRESDINT DIBELI OLEH ORNG LAIN untuk rumah dan kereta.
    Tak pernah TGNA sebagai mursydul am dapat apa2 dari pertolongan umno,ataupun dia pergi keklinik luar negara dibiayaai oleh umno.
    Semasa tgna jadi mursydul am,dia pernah sound pada hadi and the gang jangan berbuat baik dgn umno.
    Hadi dgn secara sulit pernah berjumpa dgn pak lah.
    Semasa menang perak,Hadi and the gang secara jahatnya berpakat dgn umno untuk ambil perak dari dap.
    Di selangor hadi dgn secara jahatnya berpakat dgn umno untuk jatuhkan kerajaan PR.nasib baik ada dua adun pas yg melawan.

    BANYK lagi perkara2 amalan,perjuangan Hadi dan tok guru nik aziz.
    JIKA KITA RAJIN BACA KESAH2 MEREKA ,KITA KAN FAHAM PERJUANGAN MEREKA IBARAT LANGIT DAN BUMI.
    nIK AZIZ LEBIH CENDERUNG PERJUANGAN ISLAMNYA ISLAM RAHMATULALAMIN,MANAKALA PAS HADI LEBIH CENDERUNG ISLAMNYA KA ASSOBIAH.

    WALLAH'UALAM.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Perbezaan ketara Hadi dan TGNA.

      aMANAT hADI: cAKAP TAK SERUPA BIKIN.
      Amanat TGNA"Jika umno mansuhkan undang 2 penjajah,dan buat undang2 islam.PAS MANSUH.

      Delete
  33. Tiada sesuatu pun yang keluar dari mulut Hj Hadi yang boleh dipercayai. Mungkin Hj Hadi sedang menerima pembalasan tuhan akibat tingkah laku yang tidak pernah jujur dalam perjuangannya. Sikap yang ketara perubahanya semasa Arwah Nik Aziz masih bersama jika dibandingkan dengan hari ini. Mungkin juga pengaruh Ustaz Nasha sangat menebal dalam diri Hj Hadi. Apa pun Hj Hadi sedang menikmati pembalasan tuhan. Mana mungkin ulamak se gah Hj Hadi harus menerima kutukan saban hari dan setiap tutur katanya ibarat kalimah terdesak seorang pemimpin yang bakal terkujur layu. Inilah natijahnya apabila golongan agama tidak ikhlas dalam melayari perjuangan atau cemburu yang melampau kepada orang yang tertindas (DSAI). Apapun untuk renungan para penyokong PAS, Hj Hadi telah menjadi sebahagian dari jentera UMNO. Beliau kini telah menjadi "macai" belaan Najib nombor wahid.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Teman setuju dgn mike bro......

      Salam perjuangan.

      Delete
    2. Yang ikhlas yang buat pan sanggup jadi barua evengelis Dapigs.

      Delete
    3. Ko pulak sanggup jadi barua perompak tegarrr....kan Jebon..??

      Haaakkkktuiiii !!!

      Delete
    4. Ape yg parti amanah buat jadi barua dapigs?...hadi dsh jadi barua najib..hadi tak desak najib tangkap jho lo..sama mcm macai takut kpd jho lo cina prompak 9 billion..

      Delete
    5. Pasal 1mdb jenuh dah PAS jawab.

      Delete
  34. Peristiwa Memali perlu keadilan sampai bila Mahathir boleh cuci tangan dengan swing pada amanat HH.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bila kita dijanjikan short-cut ka-syurga dan kita menganggap ulamak itu ulama maksum,dan kita TERPENGARUH tentu kita akan lakukan.sembahyang dua imam,laki-bini bercerai dgn 2 fahaman,sembelih orng umno TAK SAH.

      inipun nak salahkan mahathir??????

      Delete
    2. Nak mati sahid ketika terpengaruh dgn amanat?di gula2kan short-cut ka syurga SIAPA TAK MAHU??kalau kamu dan saya berada dikelumpuk itu??TAKKAN NAK TOLAK SYURGA BEB.
      mAHATHIR BOLEH BUAT APA BEB??

      Delete
    3. aMANAT itu di anggap seperti al-quran.

      Fahaman orng2 pas masa itu,umno mengamal undang2 kafir,sudah tentulah ahli2 umno kafir,termasuk dr.mahathir.
      jadi melawan orng2 kafir itu JIHAD pula.Mati mati sahid,ITULAH FAHAMAN ORNG2 PAS TOTOK MASA ITU.
      mAATHIR itu kafir melawan dgn dia mati MASUK SYURGA.

      Janganlah nak lari dari AMANAT HADI, aku rasa mahathir takkan takut,untuk berjumpa sesiapa.Terutama zahid hamidi,yg sekarang ini edang membesar2kan issue ini.

      Delete
    4. Perkara di atas tidak bercanggah dengan fekah cuma mendatangkan fitnah saja. Tetapi menumpahkan darah orang lain hingga membunoh kerana berbeza ideologi dan ingin menunjuk kuasa satu kezaliman.

      Delete
    5. Cuba kita fikir sejenak,Tanpa Amanat hadi benda ini takkan terjadi.
      Persoalanya kenapa hadi buat Amanat ini?ketika itu Mahathir dan anwar sedang giat melakukan "penerapan nilai2 islam dan BCA.dIJABATAN2 KERAJAAN.Banyak yg positive berlaku.Mess tentera tiada lagi bekalan arak,panggung2 wayang tiada lagi for adult only,jabatan2 kerajaan2 ada ceramah2 agama,statation tv perdana banyak cerita/kuliah agama,Bonus kakitangan awam diperkenalkan,sejak 1993 harga tol,minyak dan barang2 tak naik,Lahirlah ramai tokoh ketua2 kerajaan yg popular melawan rasuah.
      Kenapa kebaikkan Mahathir/nuar masa itu TIDAK DI SUPPORT OLEH hADI KETIKA ITU?Ianya bermula pada 1981..kenapa amanat di keluarkan pada masa itu?NAMPAK SANGAT HADI JEALOUS PADA kedua2 pemimpin itu,kerana menjalakan "penerapan nilai2 islam ini berdasarkan TERUKNYA kerajaan najib diwaktu ini di mana kerajaan najib masih mengamalkan undang2 kafir.

      kesimpulannya:
      kerajaan mahathir nuar buat "BCA/Penerapan nilai2 islam..Hadi kata umno masa itu mengamalkan undang2 kafir,semua perbuatan orng2 umno tak sah/halal,dan kafir wajib dibunuh.
      Bila najib buat kemungkaran yg ada bukti,dan mendera rakyat dgn gst:Umno yg dikatakan mengamalkan undang2 kafir sudah tak jadi kafir lagi.

      NAMPAK TAK PERMAINAN HADI,Bagi mereka yg lahir dlm awal thn 80an,tak kan nampak permaianan hadi.Hadi di anggap BRAHMIN,MAKSUM Yg tiada cacat celanya.pada penghanut-penghanut pas.

      wallah;ualam.

      Delete


    6. Dulu Hadi buat sekarang pun Hadi buat.. Allah tunjukkan semua nya di hujung ajal satu persatu. Selama ini Hadi berkeras tidak berubah.. buat kali terakhir Allah tunjukkan lagi mudah mudahan Hadi insaf tapi Hadi tetap juga begitu.

      Kerana Hadi sudah tua untuk berubah dan umur yang paling baik untuk berubah kepada ketakwaan ialah pada umur 40 tahun. Malangnya semasa 40 tahun Hadi tetap begitu.

      Bagi Mahathir pula di awalnya kerja yang dia lakukan adalah untuk kebaikan semua namun di pertengahan jalan Mahathir memilih cara yang salah juga untuk kebaikan semua. Di penghujung nya Mahathir kembali kepada tujuan nya yang awal.. Wallahuaklam.

      Untuk mengambil kesempatan menjadi baik ketika umur 40 tahun ialah bermula dengan baik dan niat yang baik.

      Delete
    7. 5.15..kuat hang spin tang ayat Hadi suruh bunuh.

      Delete


    8. Orang Kampung itu di kira di bunuh oleh Hadi sebab Hadi kata syahid.

      Pada masa itu yang PAS sibuk ia lah hanya bercakap mengenai syahid bukan pemimpin PAS ketika itu berani bersuara menyalahkan Polis atau Musa Hitam.

      Jika ada yang bersuara, orang itu pun patut mati syahid kerana membela orang yang mati syahid.

      Tapi mereka tahu pulak ikut undang-undang selepas itu...

      Delete
    9. Polis hanya instrumen tetapi siapa paling berkuasa masa itu.

      Delete
  35. Daripada kafirkan umno sampai bercium mulut..mmg ayah aji ada cita cita besar.kafirkan umno tangga untuk naik hiraki dlm pas. Cium mulut ngan najib agak agak dapat jawatan menteri ke?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Eerrrrr kurang2 TPM kot...???

      Delete
    2. TDM, dari kata LKS racist kini tidur setilam - apa cerita? Dulu kata peliwat tak boleh jadi PM kini tiba tiba nak tolong keluarkan dari penjara nak naikan PM. Boleh cuba fikirkan dan terangkan tak? Berapa banyak ludah TDM dijilatnya kembali.

      Delete
  36. ingat tu dATO' SRI aZMIN ALI,Semua ahli Pkr yg berbangsa melayu islam di wartakan "murtad".
    Khairuddin al-Takfiri menyuruh semua ahli2 PKR BERTAUBAT NASUHA.
    kHAIRUDDIN AL-TAKFIRI Adalah orng KUAT Hadi.Yg islam sekarang ini adalah orng2 umno/bn dan pas sahaja.orng melayu selain dari pas kena banyak2 taubat nasuha.

    ReplyDelete
  37. bagaikan buah silamakama = keadaan atau suasana d mana seseorang tidak mampu utk membuat sesuatu keputusan berdasarkan akal n fikiran kerana apa pun yg d kerjakan nya akan mendpt risiko besar sebagai akibat drpd perbuatan tersebut,sementara keadaan tersebut harus d jalani.

    PAS ujud dlm keadaan amat keliru n tidak menentu sekarang olih kerana pendirian tok guru nya tidak tegas.(not decisive)

    ReplyDelete
  38. akhirnya tuhan tunjukkan sikap sebenar pemimpin pas. pemimpin munafik sedang mempergunakan nama islam..

    ReplyDelete
  39. Bagi mereka yg Berakal dan IKHLAS dlm Perjuangan,dapat bezakan antara TGNA DAN HADI..

    Ada PERBEZAAN antara langit dan Bumi di antara TGNA dan Hadi.

    Perjuangan TGNA :aDALAH PERJUANGAN NABI "Rahmatal'alamin" Lagi Banyak halangan/kutukan orng2 kafir,lagi tabah perjuangannya,untuk pastikan orng2 kafir itu mengetahui AHKLAK islam yg sebenarnya.Halangan tidak dibalas dgn halangan,kutukan tidak dibalas dgn kutukkan.Jika orng itu tidak berjaya memelok islam,didoakan agar anak cucunya nanti akan bersama islam.
    CONTOHNYA Saudara Karpal Singh.

    Perjuangan HADI:PERJUANGAN CARA SENDIRI.perjuangan bangsa,sebanyak mana sesaorng itu MENCURI wang rakyat,menyalahgunakan kuasa selagi itulah diBELA,dgn BERANGGAPAN,islam akan TERSEBAR,bila mereka berkongsi kuasa BERSAMA NANTI.kUTUKAN DIBALAS DGN KUTUKAN.sELALU MEREKA KATAKAN BILA PILIH lIM KIT SIANG BILA MATI NANTI SIAPA YG NAK SEMBAHYANGKAN MEREKA??.Mereka lupa kalau najib yg mereka agung2kan BOLEHkah najib jadi tok imam sembahyangkan/kapankan mereka?/dgn lomoran dosa2 besar yg dia buat?
    Lupakah mereka dimana MP parlimen china di tempat mereka jika ada orng2 islam yg meninggal,MP tadi akan MEMBERITAHU tok2 iman sembahyangkan orng2 islam tadi.Serupa juga najib jika rosmah meninggal dia akan imamkan sembahyangkan rosmah??Tentu tidak,tentu imam besar mesjid negara akan imamkan.Logik yg kata pilih china tak boleh sembahyankan orng islam .LOGIK ini tak boleh dipakai.

    jadi KESIMPULANYa perjuangan nik aziz untuk DUNIA DAN AKHIRAT,Sementara perjuangan Hadi adalah mengunakan islam untuk dunia semata-mata.

    ReplyDelete
  40. Pas dungu. Telah dibodoh dan dicucuk hidung oleh umno najib. Pas telah beriman penuh bhw cash is king. Pas tk usah kelentong lg. Pas dulu kafirkan umno. Sekarang berpelok dgn perompak umno. Umno boleh hidup dgn wang. Takde wang umno mampos. Semua ketua bhg umno dapat rm juta. Utk terus walak kpd najib bugis. Nk minom teh tarik sanggop pi London. Nk hantar bantuan ke myanmar sanggop sekapal dgn keling azeez. Tg hadi sedondon dgn najib. Ini kerjasama umno pas dlm perkara ugama??? Huhuhu. Usah tipu. Budak skolah menengah pon faham. Huhuhu

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kata P.Ramlee....dah kena dah penyangak jumpa penyamuuunnn.....

      Delete
  41. Cuba kita fikir sejenak,Tanpa Amanat hadi MEMALI takkan terjadi.
    Persoalanya kenapa hadi buat Amanat ini?ketika itu Mahathir dan anwar sedang giat melakukan "kebaikkan" "penerapan nilai2 islam dan BCA.dIJABATAN2 KERAJAAN.Banyak yg positive berlaku.Mess tentera tiada lagi bekalan arak,panggung2 wayang tiada lagi for adult only,jabatan2 kerajaan2 ada ceramah2 agama,statation tv perdana banyak cerita/kuliah agama,Bonus kakitangan awam diperkenalkan,sejak 1993 harga tol,minyak dan barang2 tak naik,Lahirlah ramai tokoh ketua2 kerajaan yg popular melawan rasuah.
    Kenapa kebaikkan Mahathir/nuar masa itu TIDAK DI SUPPORT OLEH hADI KETIKA ITU?Ianya bermula pada 1981..kenapa amanat di keluarkan pada masa itu?NAMPAK SANGAT HADI JEALOUS PADA kedua2 pemimpin itu,kerana menjalakan "KEBAIKKAN" "penerapan nilai2 islam ini,DAN MENYOKONG NAJIB, berdasarkan TERUKNYA kerajaan najib diwaktu ini,WALAUPUN kerajaan najib masih mengamalkan undang2 kafir.

    kesimpulannya:
    kerajaan mahathir nuar buat "KEBAIKKAN" "BCA/Penerapan nilai2 islam..Hadi kata umno masa itu mengamalkan undang2 kafir,semua perbuatan orng2 umno tak sah/halal,dan kafir wajib dibunuh.
    Bila najib buat "KEMUNGKARAN" yg ada bukti,dan mendera rakyat dgn gst:Umno yg dikatakan mengamalkan undang2 kafir sudah tak jadi kafir lagi.

    NAMPAK TAK PERMAINAN HADI,Bagi mereka yg lahir dlm awal thn 80an,tak kan nampak permaianan hadi.Hadi di anggap BRAHMIN,MAKSUM Yg tiada cacat celanya.pada penghanut-penghanut pas.

    wallah;ualam.

    ReplyDelete
  42. Eddy Wang dh hilang akal ,
    Kepala ketua2 PISs dh tak bolej diharap.
    Pemjumud ternakan ahli PiSs dhdikunci akal.
    PiSs mengkolotkan agama Islam .
    PisS sudah hanis tempoh dan boleh dipupuskan....sama lah juga UMNIBN.
    Sem7a ckp pandai tadbir hampas.

    Malaysia perlu dikembali dilandasan kemajuan. Malaysia hak Rakyatnya.

    ReplyDelete
  43. Ulamak PAS kunonnya masuk pilihanraya tapi tak mahu menang.

    Orang-orang PAS amalkan WALA UNTA dan politik natang.

    Tetapi, kalau ketika hendak berbincang pasal kerusi, Lebai-lebai PAS terlampau sangat tamak, rakus dan susah hendak bertolak ansur.

    Ada yang panggil ulamak sebagai ular dalam semak.

    Lebai-lebai PAS harus sedar bahawa Toyota Vellfire, Proshe 911, dan Audi A7 tidak boleh dimuatkan dalam kubor. Janganlah terlampau sangat mengejar duniawi dan kebendaan semata-mata.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yang jilat balik ludah dan cium pungkuk mahathir tak nak benda kut.

      Delete

    2. Bukan macam itu.

      Masalahnya pemimpin PAS seolah-olah berucap macam dia orang tak ada benda macam itu..

      Delete
  44. Kerana amanat lobai hadi si Berahim libya mati di Memali kerana semangat islam kononnye.....lobai hadi hidup mewah sekarang....tabong memali lesap....anak2 dan jande2 pejuang memali terbiar...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Amanat tidak bercanggah dengan syariat..sedangkan membunoh satu dosa besar. Siapa yang merancang pembunohan ini?

      Delete


    2. Tapi Amanat itu sendiri yang tak ikut Syariat.

      Jangan lawan pemerintah ..

      Delete
    3. Jgn. lawan pemerintah kuku besi...ler ni bekas kuku besi lawan pemerintah boleh lak gitu.

      Delete
  45. PAS tidak syak lagi kekasih gelap umno. Ia lebih kepada hadi kekasih gelap najib. Mereka tidak ada niat untuk bersatu, hanyalah utk memecah undi melayu. Harap ahli pas sedar bahawa hadi sedang menghulurkan tali kepada najib dari dihanyutkan gelombang kebangkitan rakyat terutama kaum melayu dgn sedikit habuan dunia. Mereka bukan ikhlas utk ugama. Nama najib dan hadi akan terukir dalam sejarah sebagai individu yg melenyapkan parti masing masing dari persada politik tanahair.

    ReplyDelete
  46. Ahli-ahli PAS sepatutnya meninggalkan geng-geng Toyota Vellfire, Porshe 911 dan Audi A7.

    Masuklah ke dalam Parti Amanah yang memperjuangkan Islam secara ikhlas dan tidak tercemar oleh Toyota Vellfire, dan Audi A7.

    Wala Unta tidak ada dalam rukun Islam, ini hanyalah helah Ulamak PAS untuk putar belitkan ahli PAS.

    Pemimpin yang bodoh dan memudaratkan umat Islam seperti Hadi Awang dengan Amanat Hadi patut ditolak dan amalan Wala Unta tidak boleh dipakai untuk Hadi Awang.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Memakai kenderaan yang selesa bersifat harus tetapi menjadi barua evengelis satu pengkhianatan kepada agama dan bangsa.

      Delete
    2. Elok sangat la kau tu..8.58

      Pemimpin bersenang lenang,bermewah mewah..dikala rakyat marhaen (melayu jer) nak beli baju sekolah anak pun tunggu brim masuk.jilake kau 8.58

      Delete
    3. Oooooo Bab pemimpin nak rasa selesa bersifat harus ek??????

      Bab pemimpin perlu menyelesakan rakyat harus ke tak???

      Bab melawan pemimpin mungkar harus tak? Yang sntiasa bercakap putar belit atas dasar kemelayuan..

      Delete
    4. Kepala hotak apa menda parti amanah iblis yang menjadi lidah dan tangan kafir harbi dapig?
      Satu masa nanti mungkin masjid pum mereka akan share dengan kuil?

      ikhlas kepala syaitan?

      Delete
    5. Ulamak-ulamak yang tenggelam dengan kemewahan dunia dan Toyota Vellfire, Porshe, Audi A7 tidak dapat merasai kesusahan rakyat.

      Mereka hanya mementingkan jawatan, dan kekayaan duniawi yang bersifat sementara saja.


      Selain daripada melaksanakan hukuman sebat dan perkara yang mudah-mudah, hal-hal seperti kesusahan rakyat, Ulamak-ulamak PAs tidak menunjukkan minat sangat.

      Delete
  47. Ulamak-ulamak PAS Toyota Vellfire, Audi A7 terlampau bermewah-mewah dengan kekayaan dan tidak merasai kesusahan rakyat marhaen yang sekarang ini dibebani dengan kos sarahidup tinggi, harga rumah tinggi, tidak ada biasiswa dan penggangguran.

    Ulamak-ulamak PAS, perjuangannya hanya untuk yang mudah-mudah saja seperti kafir-mengkafir, menghukum sebat di khalayak ramai untuk pemabok dan penzina.

    Ulamak PAS tidak berapa berminat untuk menyelasaikan masalah rakyat dan membuat daawah kepada orang bukan Islam seperti yang dianjurkan oleh Islam.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Pembangunan kebendaan perkara commonsense dan fitrah sesiapa menjadi kerajaan. Kebajikan rakyat memang keutamaan dalam Islam.

      Delete
  48. Layan fiil khuda nie.......

    ReplyDelete
  49. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  50. Apa ni J? Buat hal..Mrs or Mr ..

    Islam Hadi Awang tak boleh pakailah! Mulut culupar, tak habis2 kafirkan.

    Malaysian citizen,

    PRU 14, jangan beri undi kepada Umno/BN dan Pas.

    Bro Phantom,
    Lihat pada lenggang lenggok J, sahih...beliau berstatus ms/mrs.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Apa perlu undi PH kalau identiti Islam semakin hanyut.

      Delete
    2. Temberang ko...kalo umno ikut islam 1 mdb tak kena rompak..jho lo dah ditangkap...
      Kalo hadi ikut islam tak lah rembat 90 jota duit rompakan 1 mdb...ahlu2 pas tentu buang presiden yg rasuah...

      Delete


    3. Orang berjanggut lah yang banyak kelepet duit derma.

      Orang berjubah pun banyak yang kaki belit.

      Orang PAS berketayap putih lah yang banyak jadi walaunta membuat-tuli.

      Identiti pemimpin PAS ialah berkereta mewah.

      Delete
    4. 09:37,

      Apa gunanya Identiti sahaja yang berwatakan islam? TAPI..berjiwa PENYAMUN/PENYANGAK?

      Delete
    5. Tak ada seorang pun pemimpin PAS ditangkap menyamun.

      Delete
    6. Najib pun menyamun, merompak. Belum ditangkap.

      Apabila, ketua penyamun kalah PRU14, dibicara Lain2..akan terbongkar, ditangkap.

      Delete
  51. Maknanya sekiranya PH menang PRU14:-

    1. ISA akan diwujudkan semula?
    2. Tiada lagi kebebasan bersuara?
    3. Kelibat Daim, Vincent, Francis dan Ananda akan muncul semula?
    4. BR1M akan dihapuskan?
    5. GST akan dihapuskan?
    6. Lebih ramai pelajar akan mendapat biasiswa pendidikan?
    7. Twitter dan FB disekat?
    8. Perjanjian ipp berat sebelah?
    9. Proton masih dikawal kerajaan dan akan terus catat rugi?
    10. Mas masih dikawal kerajaan dan terus catat rugi?
    11. Wujud balik company2 mcm perwaja?
    12. Bail out company kroni?

    Kami nak tahu semua ni dan banyak lagi supaya mudah buat keputusan.

    - Facebook Emma Harith
    https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=1457981737623871&id=100002361753770

    Atok dah janji kalau PH perintah kita akan dapat pentadbiran macam zaman dia. Hoooray.
    1)Pondok-pondok tol baru bakal tercacak pada Pan Borneo dan lebuh-lebuhraya yg dibina tanpa tol skg.Era perjanjian berat sebelah bakal kembali.
    2)IPP baru untuk kroni-kroni.
    3)Proton bakal dibeli balik dan kerajaan akan tanggung subsidi berbillion setahun.
    4)Br1m dihapuskan.
    5)ERCL ditamatkan dan jambatan bengkok sebagai ganti.
    6)Sistem bagi kontrak tanpa tender bakal dihidupkan kembali.
    7)SST ganti GST.
    8)Cukai petrol diwujudkan kembali.
    9)ISA akan kembali.
    10)Internet bakal dikawal.

    Ingat ni JANJI dia.

    Facebook Salmah Kadir

    ReplyDelete
    Replies
    1. Umno menang ekonomi majoriti melayu tetap tenat....nilai ringgit takkan kembali ke paras asal seblm jatuh...hutang bertimbun2...pemimpin umno bertambah kaya...harga minyak sentiasa naik..senarai barang yg dikenakan gst akan bertambah...lagi banyak projek dan aset akan diserahkan kpd cina kominis...

      Delete


    2. Sekalipun semua itu ujud tetapi mengikut satu Sistem yang baru.

      Tetapi semua itu tak akan kembali kerana pihak berkuasa seperti Mahkaman, SPRM dan Polis di bebaskan.

      Jika semua ini bebas dan amanah, tidak ada masalah Najib buat 1MDB kerana ada peraturan yang perlu di patuhi.

      Isa tak berani tipu orang Felda.

      Delete
  52. PH ialah golongan yang identiti celaru.. ibarat anak luar nikah.. entah dari mana nasab punca. tiba2 nak ubah identiti asal bangsa dan negara ikut acuan songsang

    Nothing to Hide 3.0 nanti jika Madey mahu buat lagi.. boleh tanya soalan2 ' masa depan' pula.. sbb madey tak suka tanya soalan lama.. kita tanya macam mana nak handle aspirasi Hannah Yeoh, Teresa KOk, Elizabeth wong (princess kangkang) tentang halatuju Agama dan Peradaban Rasmi sedangkan cita2 mereka untuk rampas politik dari BN ialah untuk tujuan itu salah satunya

    Mampukah parti bunge layu dengan keadaan Boboi Lembap satu kerusi belum tentu ada itu boleh mendominasi dan melawan aspirasi DAPig?

    ckp mau jelas siang2 clear supaya pengundi mahu undi tak kena tipu!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dap parti dominan?...mca marah Dap bantu melayu...melayu terima mca sebagai rakan...melayu kena sawan babi yg bersahabat dengan mca yg berminat dengan cina kominis...

      Delete
    2. Umno kepala perompak dlm BN...hadi dan Pas nak berkerjasama dengan melayu prompak...

      Delete


    3. Rasa nya jawapan Mahathir ialah jangan jadi pengganas dan jangan bawa Islam secara fanatik.

      Setakat ini semua dakwaan ke atas aspirasi agama dan hala tuju hanya rekaan semata-mata. Jika di banding kan Najib melantik seorang yang kuat kristian nya jadi Menteri.

      Delete
    4. Nabi ajar berserdahana.

      Delete
    5. Masa Mahathir Ayah Pin bebas mengajar tidak dibenteras tetapi Ustaz Ibrahim dilanyak cukup cukup ini petanda tindakan politik yang zalim.

      Delete
    6. Semasa Tun tidak ada sesiapa yang mati dibunuh di atas perintahnya hanya kerana tidak sefahaman.

      Pemberontak memali mati dibunuh bukan kerana mereka menganut fahamam takfir tetapi kerana mereka telah membunuh anggota keselamatan tanpa hak.

      Membunuh tanpa hak memang hukumnya bunuh balas.

      Sekiranya ada sesiapa yang teraniaya akibat peristiwa Memali ia sudah tentu anggota keselamatan yang terkorban dan keluarga mereka.

      Hanya pengamal dan penyokong takfir yang akan menyokong puak pemberontak pembunuh ini.

      Delete
  53. Hadi kata orang melayu perlu tolak pembangkang...maknanye pilih najib dan umno laa....Hadi bukan pembangkang lagi...baik tolak Pas dulu...

    ReplyDelete
  54. pas politik bukan nk menang tp nk senang.. dpt dedak.

    dah penat dengar penyokong takbir takbir..cium tangan... hidup susah juga.. tk masyuuk.



    ReplyDelete
  55. pas bukan pembangkang tp terkangkang kena dedak.

    kunun tkmau menang jln yg bathil. sokong perompak tu bukan bathil ke? khianat rakan2 bathil.

    hadi sebenarnya kecewa kerana selepas buang golongan progresif, masih dlm pas ada harum manis.

    hadi ingat ahli semua dh wala' kayu mati pd dia, so senang dia nk sokong bn. tp mulut titm asyik ckp nk lawan bn. sampai sakit hadi dibuatnya.

    hadi mesti ditolak kerana ia membawa elemen syiah yg sgt bahaya kepada keselamatan Negara dan akidah umat islam.

    ReplyDelete
  56. Lebih baik Pas masuk BN...
    Kalo pas masuk bn hukum hudud boleh buat....kurang jenayah...singapore bukan islam yg perintah....rumah tak perlu buat grill...kes jenayah/ rasuah kurang

    ReplyDelete




  57. Sejarah di tulis oleh regime yg memerintah pada zamannya kecuali sejarah yg terdapat dlm Al Quran dan sejarah dlm Hadith. Tak semistinya sejarah itu tepat.

    Contoh bukti: Hanya selepas 10 thn Mahathir TIDAK menerajui negara, barulah Datuk Musa Hitam berani bersuara bahawa Mahathir sebenarnya berada dlm negara dan bukannya di China semasa kes Mamali berlaku.




    ReplyDelete
    Replies
    1. Kertas putih Memali pun di bawah naungan Mamakutty.

      Delete
    2. Kertas putih Memali disokong oleh keterangan saksi-saksi hidup dari pihak polis dan penduduk kampung.

      Fakta-faktanya juga diambil dari bukti dokumentari video dan gambar.

      Tidak ada jual air liur seperti 'duit itu adalah derma'.

      Perbincangan huktim juga dibuat terperinci dan terbuka.

      Tidak ada sebarang fakta yang disorokkan.

      Hanya yang bebal dedak sahaja yang akan menuduh ia diada-adakan.

      Delete
    3. Hukum dan bukan huktim

      Delete


  58. Lumrah dalam politik masing-masing mahu lebih hebat dari yang lain. Cita-cita peribadi seperti menjadi pemimpin yang di kagumi mesti ada. Helah dalam berpolitik mesti ada.

    Dalam mencapai cita-cita masing-masing Najib dan Hadi bukan mengguna helah tapi menipu atas menipu yang dilihat seakan cara memperbodohkan diri sendiri atau mengguna otak yang lembab menyerang lawan.

    Apa untung nya pada Hadi sendiri dengan membuat kenyataan menolak pakatan pembangkang dan berulang kali mendakwa DAP dan PKR memang kerana jentera PAS?

    Adakah Hadi merasa puas sambil menarik nafas yang panjang ?

    ReplyDelete
  59. Shah kadang2 nama saja org melayu beragama islam berserban tapi hati busuk tak sama macam TGNA ini semua malaun saj bertopengkan isla org melayu yg sokonglah bodoh suruh takbir kan bodoh tu lebih baik sokong Dap dab Cina mereka lagi jujur hidup Dap

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dapigs akan menjadikan akidah melayu Islam semakin pupus secara halus melalui aktiviti envegelis.

      Delete
    2. Temberang jer lebih..

      Delete
  60. Haji Hadi Awang dengan kuasanya sebagai Presiden disertai syura Ulamanya, sedar pada fitnah yg sedang dibawa oleh Para Serigala yg bernaung dalam Pakatan PH.

    Roh dan Jasad Pakatan Harapan, iktiqad dan halatuju nya berkiblat pada redha puak Cauvinist kafir. bahkan baru-baru ini Lelaki Tua Renta menjemput HINDRAF sebagai rakan sekutunya dan aku hanya mampu beristighfar melihatkan bagaimana terdesaknya Lelaki Tua Renta mencari kekuatan bukan pada Qudrat Allahswt.

    kini sudah cukup segala kekuatan puak kafir serta NGO2 songsang yg akidahnya "berjaya" disatukan di dalam Pakatan PH

    Perang PRU ke-14 akan datang ini bukan lagi soal mahu "Selamatkan Malaysia", tetapi ia melibatkan perebutan kuasa di antara puak Cauvinist menentang UMNO/BN dan PAS memegang kunci samaada mahukan ISLAM (syariat-Nya) terus disuburkan melalui UMNO/BN atau dikuburkan dengan perlahan-lahan melalui Pakatan Harapan.

    kerana itulah lidah-lidah Para Serigala melalui blogger2 seperti Shahbuddin.com
    dan cybertrooper alam maya menyasarkan segala fitnah dan adu domba kepada PAS melebihi dari mereka memfitnah UMNO/BN.

    PAS sebuah jemaah yang semakin waras dan dekat pada ISLAM setelah berada di bawah kepimpinan Tuan Guru Hadi Awang.

    biarkan manusia-manusia jahil itu terus menari dengan paluan gendang lidah' yg jelik seperti Shahbudin.com. dan kepada Allahswt kita semua berserah agar tidak terperdaya dengan tipu daya dan janji Para Serigala Pakatan Harapan - Aamiin.

    salam ya salam
    ikhlas dariku unknown aka sahabat

    ReplyDelete
    Replies
    1. Unknown sahabat bercakap dengan dua lidah.

      Dulu ia bercakap tentang khawrij yang menghadirkan mereka yang tidak sepandangan dan kini secara mantik ia menyokong takfir itu.

      Mungkin unknown sahabat boleh menjawab bagi pihak J sama ada pemberotak memali yang menganggap UMNO sbg kafir mati syahid ataupun tidak.

      Bgmn sahabat? Boleh tolong jawab?

      Delete
    2. Mungkin bapak sahabat pun bagi makan sahabat tu duit haram la aku rasa..hati hitam teruk sgt dah.mcm takleh balik ke jalan benar dah dia ni.

      Hari2 main isu perkauman dan agama untuk timbulkan rasa marah melayu pada dap..

      Delete
    3. Mesti haji eddy bangga dipuji tinggi melangit zaman sekarang ni.dulu smpai beramanat amanat sampai buat org kampung memali naik hantu menetak anggota polis kita...padahal polis2 pun org melayu islam,sembayang 5waktu jgk

      Delete
    4. Fitnah tapi tak saman husam dan rafizi...sahabat jahil yg selalu buat fitnah..

      Delete


  61. Haji Hadi telah berkecimpung dg DAP sejak hampir 10 tahun lps dia tahu perangai mereka.


    ReplyDelete
    Replies
    1. Lepas rembat 90 jota baru kata dapigs anti islam....hehehe

      Delete
  62. 1MDB matters to voters, Pakatan roadshows reveal
    Nabihah Hamid
    Sheridan Mahavera
    Nabihah Hamid, Sheridan Mahavera
    Updated 51 minutes ago · Published on 21 Aug 2017 11:00AM · 0 comments
    More
    A
    1MDB matters to voters, Pakatan roadshows reveal
    The nearly 2,000 audience, made up of mainly Ipoh residents, at last night’s Pakatan Harapan ceramah in Klebang, believe they understand the 1MDB scandal after opposition leaders explained the events to them in plain language. – The Malaysian Insight pic by Hasnoor Hussain, August 21, 2017.

    THE 1Malaysia Development Bhd (1MDB) scandal is an election issue for voters, especially now that they have been given a clearer picture of what has transpired and its impact on the country.

    The continued traction the subject is having outside the Klang Valley suggests that Pakatan Harapan may be able to rally voters around the issue ahead of the 14th general election.

    Residents of an Ipoh suburb told The Malaysian Insight that they understood the salient points of the issue after they were explained to them in plain language at a ceramah last night.

    The “Save Malaysia, End Kleptocracy” ceramah in Klebang, just outside Ipoh, is the latest in a series of roadshows to explain the multi-billion ringgit scandal to Malaysians, especially those living in rural and remote areas.


    The roadshow will culminate in a massive Pakatan rally in Petaling Jaya on October 14.

    Housewife Habibah Khalid, 53, said former prime minister Dr Mahathir Mohamad's account of 1MDB events last night was the best she had heard so far.

    “His explanation on 1MDB we can understand. We didn’t really understand (Prime Minister) Najib’s role in it in the past.

    “But when Tun M came down here and explained, then we can imagine it,” she said.

    Dr Mahathir told the audience that Najib had created the state investment fund with financier Low Teck Jho to allegedly generate money to buy the loyalty of his Umno subordinates.

    1MDB was used to apply for loans, which were siphoned and stolen, Dr Mahathir said. The RM42 billion debt that had been racked up was then left for the people to pay, he claimed.

    Salesperson Beh Hooi Luan, 53, was at the ceramah because of Dr Mahathir.

    "I came because a friend told me Tun M would be here.

    "We want to change the government as BN has been in power long enough. Tun M spoke about 1MDB in his speech and the country is in a lot of debt,” she said.

    Nasaruddin M Soid, 46, came to hear what Dr Mahathir had to say for himself after seeing the former premier vilified on mainstream media such as TV3 and Berita Harian.

    “I wanted to compare what they were saying about Tun and what Tun himself had to say,” said the Kuala Kangsar resident.

    “During Tun’s time, our country was famous all over the world. Now we have 1MDB; our ringgit is shrinking. The country is in bad shape.”

    Ipoh resident, Jiwa Yogeswari, 27, hoped the roadshows would continue to offer more talks and explanations tailored for kampung folk.

    "I think many village folk still don’t understand it. But when Tun explains it, I am able to understand.” – August 21, 2017.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Steady tun... Sekali bila pakai bahasa kampung baru orang kg nak paham kes 1mdb ni ropernyer.mmg abis la kena tapau puak umno ni gamaknyer

      Delete
    2. Rasanaya mcm sikit trlmbat la pulak.kalu awl dlu ekplen cmni kan mantap dan bagus bru cpt skit najib kena kick dari pintu pagar felda.

      Kahhh kahhh kahhh kahhhh kahh

      Delete

  63. Sian puak PH, mereka nak ajak PAS joint sekali.. PAS tak kebuluq ..
    Buat apa joint dg org yg perli Nabi seperti Isa Samad.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hahaha saja ja ajak tu.sb ph malas nak kuar bajet besarkan penjara sgi buloh tu.klau geng pas pun pakat masuk nanti tak muat la plk

      Delete
    2. Madey tak perli nabi tapi perli Iss Ssmad...reman 5 hari lepas tu bebas...opera umno

      Pas di beri pluang jika pas merasa dia pembangkang...PH menyedarkan Pas bahawa pas tu bukan kerajaan...umno bak gunakan pas untuk menang pru saje...

      Delete
    3. Takda parti kat dunia ni selain pas satu satuuuuuuu ni yang bertanding bukan untuk tewaskan parti pemerintah..sekadar mahu kekal mentaliti tahap kampong

      Delete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...