Tuesday 22 August 2017

UMNO, PAS TERMALU SENDIRI


Dua bekas Ketua Polis Negara akhirnya bersuara mengenai ura-ura kerajaan, dan kemudian disokong oleh Pas untuk mewujudkan Suruhanjaya Siasatan Diraja atau RCI berhubung tragedi Memali.

Tun Hanif Omar melontarkan tiga persoalan berhubung hasrat menubuhkan RCI Memali itu - apa lagi yang mahu dicari, apa yang masih tidak puas hati dan apakah perkara penting yang belum terjawab berkaitan tragedi tersebut?

Selain mungkin kerana kertas putih peristiwa Memali sudah pun dibentangkan di Parlimen pada 26 Februari 1986 oleh Timbalan Perdana Menteri dan Menteri Dalam Negeri ketika itu, Tun Hanif juga mengingatkan bahawa setiap RCI akan mempunyai kos tersendiri yang akan ditanggung oleh rakyat.
Seorang lagi bekas Ketua Polis Negara, Rahim Nor pula mengingatkan RCI Memali, jika ditubuhkan, hanya akan mendedahkan peranan Presiden Pas, Hadi Awang dalam peristiwa berdarah itu.

Kata beliau, Amanat Hadi tidak dapat dielakkan adalah memainkan peranan utama sehingga tercetusnya peristiwa Memali.

"Ada dua elemen penting dalam Amanat Hadi. Pertama, dia kata orang-orang Islam tidak perlu menjadi Kristian, Yahudi atau Nasrani untuk menjadi kafir, sebaliknya cukup dengan mengamalkan politik suku dan agama suku.

"Kedua, Hadi juga kata perjuangan yang mereka lakukan adalah jihad dan sekiranya terkorban dalam perjuangan, mati mereka adalah syahid," ujar Rahim lagi.

Sekarang macam mana?
Setelah membaca kenyataan Tun Hanif, masihkah UMNO, terutamanya Zahid Hamidi yang ternampak galak membangkitkan isu itu yang dilihat satu lagi cubaan meletakkan kesalahan sesuatu peristiwa kepada Tun Mahathir Mohamad, mahu meneruskan hasrat menubuhkan hasrat RCI berkaitan Memali itu?

Mahu tidak mahu, beliau kini patut berasa malu terhadap dirinya sendiri kerana tidak dinafikan bahawa kenyataan Tun Hanif adalah pukulan paling pedih terhadap kewibawaannya sebagai Timbalan Perdana Menteri dan Menteri Dalam Negeri.

Apa lagi yang mahu dicari, apa yang masih tak puas hati dan apakah perkara penting yang belum terjawab sehingga kini? 

Sediakah Zahid Hamidi faham dan hadam betul-betul tiga pertanyaan Tun Hanif itu?

Berikutan peringatan Rahim Nor pula, apakah Pas, khususnya Tuan Ibrahim Tuan Man dan Takiyuddin Hassan, masih lagi kekal dengan pendirian mahu menyokong penubuhan RCI berkenaan?

Sama seperti Zahid Hamidi yang patut malu dengan kenyataan Tun Hanif, Tuan Ibrahim dan Takiyuddin juga sewajarnya merasa malu sama kerana bacaan politik mereka rupa-rupanya tidaklah lebih cerdik berbanding Rahim Nor.

Kecuali kiranya Tuan Ibrahim dan Takiyuddin memang bertujuan untuk memalukan Hadi, sediakah mereka melihat Presiden Pas itu dipersalahkan jika RCI Memali ditubuhkan nanti? (ShahbudinHusin 22/08/2017).

235 comments:

  1. Replies
    1. Sejarah sebenar mengenai tragedi Memali telah digelapkan, dakwa Ahli Bersatu, Mohamad Taufik Abas.

      Katanya, perkara itu mendorong beliau bertanyakan soalan berkaitan isu Memali dalam forum Nothing to Hide 2.0 bagi mendapatkan penjelasan.

      "Saya bertanya tentang isu Memali sebab saya tak lahir lagi ketika peristiwa itu dan saya tak tahu apa yang berlaku. Saya kurang jelas tentangnya seolah-olah ada perkara diselindungkan.

      "Sebab itu saya tanya kepada orang yang bertanggungjawab iaitu Tun Dr Mahathir Mohamad sebagai perdana menteri ketika itu. Tetapi baru tanya kerusi pula melayang," katanya kepada pemberita pada sidang media, di sini hari ini.

      Mohamad Taufik merujuk kepada insiden kekecohan di forum Nothing to Hide 2.0 minggu lalu sejurus selepas beliau bertanyakan soalan berkaitan Memali kepada Mahathir.

      Belum sempat Mahathir menghabiskan jawapannya, program bertukar kecoh dengan balingan kerusi, kasut, botol dan suar.

      Mohamad Taufik berkata, beliau juga tidak berpuas hati dengan kertas putih tragedi Memali yang telah dibentangkan di Parlimen.

      "Menurut kertas putih, 576 orang polis bersama kereta perisai hanya untuk tangkap seorang manusia bernama Ibrahim Libya. Mahathir kata ini Prosedur operasi standard (SOP).

      "Ini bukan SOP nk tangkap, ini memang nak bunuh. Ini adalah pembunuhan secara sistematik, dia (Mahathir) tak boleh nafi benda ini. Takkan seramai itu nak tangkap seorang manusia bersenjatakan buluh," dakwanya.

      Beliau juga mengalu-alukan cadangan Pas agar satu suruhanjaya siasatan diraja (RCI) ditubuhkan bagi menyiasat isu Memali.

      "Kalau betul perlu RCI untuk isu Memali, buatlah sebab nama Mahathir pun boleh dibersihkan jika beliau tak terlibat," katanya.

      Delete
    2. Secondaro Despacito WanEmdiBeeo..

      Bila RCI 1MDB akan bermula?
      Siasatan sejak bulan Januari khabarnya masih berjalan.

      Adakah Najib sengaja mengganggu siasatan 1MDB sehingga 8 bulan belum ada tangkapan dan dakwaan?

      Bukankah terbukti ada kehilangan duit sehingga 1MDB terpaksa buat penyelesaian di luar mahkamah? Bukankah IPIC juga sudah denda 1MDB yang gagal bayar hutang kali pertama?

      Apa status siasatan 1MDB yang kononnya masih berjalan?

      Bila Rakyat Malaysia dapat melihat dengan mata kepala kami rantai berlian merah jambu yang diberikan Jho Taek Low kepada Bonda Rosmah Mansor?

      Alangkah rugi 124juta dollar yang dilebur selepas derma Tok Arab dipulangkan, disimpan tanpa boleh ditunjukkan kepada rakyat Malaysia..

      Come on Mama show us your pride!

      Delete
    3. SPRM hari ini menyerbu pejabat Menteri Besar Diperbadankan (MBI) milik kerajaan Selangor bagi menyiasat pertikaian kontrak membabitkan universiti itu dengan bekas kontraktornya, Jana Niaga Sdn Bhd, dan dakwaan rasuah membabitkan RM10 juta.

      Sepasukan 5 anggota SPRM dari Putrajaya berpakaian seragam tiba dengan 2 kenderaan rasmi di pusat pentadbiran kerajaan negeri di Bangunan SUK di sini kira-kira 10.50 pagi tadi, sebelum naik ke tingkat 14.

      Kunjungan SPRM ini hanya kurang sejam selepas serbuan yang dibuat di Unisel di Bestari Jaya dan Shah Alam, serta pejabat Jana Niaga.

      Sumber memberitahu FMT, Ketua Pegawai Eksekutif MBI, Raja Shahreen Raja Othman kini di Mekah untuk mengerjakan haji, menyebabkan SPRM mengambil butiran daripada pegawai MBI yang lain.

      Pada 25 Julai, MBI mengancam akan mengambil tindakan undang-undang terhadap mereka yang mendakwanya terbabit dalam rasuah berhubung pembayaran kepada Jana Niaga.

      MBI sebelum ini menafikan membuat bayaran RM60 juta kepada Jana Niaga dan mahkamah tidak pernah memutuskan syarikat itu mahupun Unisel berlaku salah.

      Menurutnya, dakwaan membuat pembayaran kepada Jana Niaga, walaupun kontraktor itu melanggar perjanjian dan gagal dalam tuntutan tunggakan bayaran adalah tidak benar.

      Susulan itu, pegawai khas kepada Perdana Menteri, Datuk Rizal Mansor mempersoalkan MBI bila proses timbangtara dengan Jana Niaga akan dilakukan.

      Ia selepas MBI menyatakan terdapat proses untuk menyelesaikan pertikaian mengenai pembayaran kepada syarikat itu.

      Rizal meminta MBI menyatakan siapa yang terlibat dalam timbangtara itu, sambil berkata Unisel tidak bersetuju dengan terma yang dicadangkan MBI dan bayaran pendahuluan RM10 juta kepada Jana Niaga, merujuk kepada dakwaan sebuah blog.

      Delete
    4. DOJ ALERT! DOJ ALERT!

      PINK DIAMOND NECKLACE still missing!

      Botox injection needed!

      High Payment For Hair Dresser needed!

      Plus free 1 week offer SLIMMING HIPPO extra. Now even Rosmah Mansor can fly....

      Delete
    5. Pegawai Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) menyerbu Universiti Selangor (UNISEL) Kampus Shah Alam, pejabat Jana Niaga Sdn Bhd, Desa Pandan dan Pejabat Pemerbadanan Menteri Besar (MBI) di Shah Alam pagi ini.

      Menurut BH Online, ia dipercayai ada kaitan dengan siasatan pembayaran oleh MBI kepada Jana Niaga bagi projek di UNISEL.

      Seramai enam pegawai SPRM memasuki UNISEL Kampus Shah Alam dipercayai membabitkan siasatan terhadap isu pertikaian kontrak antara universiti itu dengan sebuah syarikat konsesi jam 10 pagi.

      Mereka dilihat memasuki bahagian pentadbiran UNISEL di Seksyen 7 di sini, dengan diiringi pegawai universiti itu.

      Pengarah Komunikasi Korporat UNISEL, Hasril Abu Hassan, yang ditemui mengesahkan kehadiran pegawai SPRM itu.

      “Tindakan kami ketika ini adalah untuk memberikan kerjasama kepada pegawai penyiasat yang datang,” katanya.

      Isu membabitkan penyelesaian antara UNISEL dan syarikat konsesi itu diketahui umum selepas Pergerakan Pemuda UMNO Bahagian Kelana Jaya pada 8 Julai lalu membuat laporan kepada SPRM Selangor berhubung perkara itu yang didakwa meragukan.

      Seramai empat pegawai SPRM pula memasuki pejabat Jana Niaga Sdn Bhd, Desa Pandan, di sini, dipercayai berhubung siasatan sama jam 10.30 pagi.

      Ketika ini, pasukan penyiasat masih meneliti beberapa dokumen untuk mendapatkan maklumat bagi membantu siasatan.

      Lima pegawai SPRM juga dilihat memasuki bangunan Darul Ehsan di Seksyen 14, Shah Alam, yang menempatkan pejabat MBI di tingkat 14 premis itu, kira-kira jam 10.40 pagi.

      Delete
    6. Ketika berucap pada Majlis Penyampaian Hadiah Kewartawanan Malaysia (20 Ogos
      1986) selepas memenangi pilihan raya umum 1986, Mahathir kata ;

      "Saya tidak begitu gembira dengan segelintir wartawan yang boleh dibeli Zionis dan Yahudi"

      Hari ini siapa yang percaya dengan laporan media luar seperti Wall Street Journal dan Sarawak Report? Mahathir lah orangnya. Sanggup bersekongkol dengan media yang ditaja oleh Rupert Mudoch dan George Soros itu untuk menjatuhkan kerajaan demokrasi di Malaysia.

      Malah, sanggup membayar USD$5 juta kepada Clinton Foundation untuk burukkan Malaysia. Sanggup jumpa Claire Rewcastle Brown di London untuk jatuhkan pemimpin di Malaysia. Sekarang ini siapa yang sudah kena beli?

      Dalam perjalanan untuk hadir ke satu majlis pada tahun 2000, Allahyarhan Fadhil Nor, bekas Presiden PAS pernah berdoa agar hayat Mahathir dipanjangkan supaya rakyat dapat menjadi saksi akan kerosakan yang pernah dilakukannya.

      Dengan kuasa Tuhan, doa itu telah dimakbulkan sekarang. Sekarang seluruh rakyat sudah mula sedar mengenai betapa banyaknya skandal-skandal berbilion ringgit melibatkan Mahathir.

      Ia mula terdedah apabila zaman pemerintahan Tun Abdullah Ahmad Badawi dan Datuk Seri Najib Razak yang tidak lagi mengongkong kebebasan media seperti yang menjadi amalan Mahathir 22 tahun lalu.

      Mana mungkin kita dapat tahu bahawa Mahathir pernah 'songlap' wang rakyat sebanyak RM30 bilion melalui skandal Forex, pembunuhan penyiasat melalui skandal BMF, kerugian Syarikat Perwaja, aktiviti 'bail out' syarikat-syarikat kroni dengan menggunakan wang rakyat dan pelbagai lagi.

      Benarkah zaman Mahathir dulu media tidak bebas? Jawapannya ya. Ini disahkan melalui hasil dapatan fakta untuk kajian Doktor Falsafah, Timbalan Perdana Menteri, Datuk Seri Dr Zahid Hamidi.

      Menurutnya, media pada era sebelum tahun 2003 terpaksa menggunapakai keputusan yang dibuat oleh seseorang - tidak dibenarkan bebas berkarya.

      Walaupun Zahid tidak menamakan orang itu, namun ia jelas lagi bersuluh menunjukkan ia perilaku keji Mahathir ketika ada kuasa.

      Malah ketika berlakunya insiden Memali pada tahun 1987, Mahathir telah gantung akhbar seperti The Star, Sin Chew Jit Poh dan Utusan.

      Pentadbiran Mahahir digelarkan dengan pelbagai gelaran umpamanya "Machiavelli Malaysia" , autoritarian mahupun diktator kerana layanan buruknya terhadap media.

      Malah Mahathir dikecam oleh Jawatankuasa Melindung Wartawan (Committee to Protect Journalists) sebagai salah seorang daripada sepuluh musuh utama kepada akhbar (10 Enemies of the Press), bagi tahun 1999, 2000 dan 2001.

      CPJ menamakan "Sepuluh Musuh Akhbar" setiap tahun sempena Hari Kebebasan Akhbar Sedunia pada setiap 3 Mei. Mahathir di tempat kelapan pada 1999, kesepuluh pada 2000 dan 2001.

      Hari ini, semua maklumat di hujung jari. Rakyat boleh menilai sendiri yang mana kebenaran dan persepsi. Strategi pembohongan Mahathir kini tidak boleh diselindung lagi. Dulu Mahathir lah yang guna pakai "everything to hide". Hari ini dah tak boleh selindung lagi dah.

      Delete
    7. En.mohamad taufik ...
      Kamu cakap kamu tak lahir lagi..masa itu....
      Kamu patut buat homework..buat kajian. .
      pastu USULKAN pertanyaan dan senyap/dengar..pencerahan. ..bukan bacul dan
      bising sanasini...seolah-olah kamu berada di situ dah tahu segala-galanya...
      Phoorr.ah. h..kamu sebenarnya..setan yang diarah untuk buat kecoh...itu je.e..
      Tak payah.. nak menegakan benang yang dah basah

      Delete
    8. DEDAKMAN Copy and Paste dah tiba
      Tolong beri DEDAK dan bijaN
      Dia dah ketagih

      Delete
    9. SIAPA Rahim Noor hendak membuat tuduhan awal berlakunya tragedi Memali kerana amanat Tuan Guru Haji Abdul Hadi Awang. Beliau mendakwa TG Haji Abdul Hadi terlibat kerana As-Syahid Ibrahim Libya terpengaruh dengan amanat tersebut.

      Saya hendak ingatkan Rahim Noor, Ustaz Ibrahim Libya bukan orang jahil dalam agama, beliau kelulusan tinggi. Pernah belajar di India dan Libya. Beliau pernah bertugas di Pusat Islam, kemudian letak jawatan untuk berkhidmat dengan orang kampung. Yang pastinya Ustaz Ibrahim Libya orang yang berakhlak dan alim dalam agama. Dia tidak pernah bertindak pukul orang sehingga cedera parah seperti yang dialami oleh Datuk Seri Anwar Ibrahim.

      Saya hendak tanya pula Rahim Noor yang pukul Datuk Seri Anwar pula terpengaruh dengan amanat siapa? Etika kepolisan tidak berkelakuan seperti ini.

      Sepatutnya beliau kena jaga keamanan dan keselamatan balai dan orang kena tuduh daripada perbuatan samseng daripada mana-mana pihak. Tetapi apa yang berlaku sebaliknya. Lebih baik Rahim Noor diam daripada bercakap soal Memali dan membuat tuduhan yang melulu kepada Tuan Guru Haji Abdul Hadi.

      Rekod perkhidmatannya yang jijik tidak dapat diterima oleh masyarakat yang bertamadun. Yang pastinya Rahim tidak layak kalau hendak dilantik salah seorang anggota RCI. Anggota RCI mestilah orang yang memiliki syakhsiah dan jati diri yang baik dan ada rekod yang baik.

      Delete
    10. Anggota-anggota yang terbunuh tu terkena peluru hidup.Jangan lupa pihak Ibrahim Libya juga ada senjata api.PAS memang berfahaman pengganas.Semua orang Melayu tahu perkara ini.Kecuali golongan PAS yang sehingga ke hari ini mendidik anak cucu mereka melalui sekolah sendiri supaya kekal dan taat serta percaya dengan anutan mereka itu.Cikgu Non sendiri sudah menceritakan yang kubur yang wangi itu dia dan rakan-rakan yang siramkan minyak wangi.

      Delete
    11. Taufik cakap semasa forum n2h aritu pengikut ibrahim libya hanya bersenjatakan parang dan buluh aje...

      Kah kak kah kah

      Delete
    12. ANWAR Ibrahim dimaklumkan berhubung kerugian forex dua tahun selepas ia didakwa diketahui bekas penolong gabenor Bank Negara Malaysia (BNM) Abdul Murad Khalid.

      Murad yang merupakan penasihat BNM ketika itu turut mendakwa Anwar sebagai menteri kewangan ketika itu memberi komen beliau perlu “meletakkan jawatan” sekiranya kerugian berskala besar itu diiketahui umum.

      Murad memberitahu lima panel Suruhanjaya Siasatan Diraja (RCI) hari ini bahawa beliau mengetahui tentang kerugian itu pada Mei 1992 dan memaklumkan gabenor BNM Jaafar Hussein pada bulan berikutnya.

      Katanya, beliau memaklumkan kepada Anwar pada “awal 1994” mengenai kerugian bank pusat, yang didakwa sekitar AS$10 bilion (RM25 bilion ketika itu).

      “Pada awal 1994, saya diarahkan Tan Sri Jaafar Hussein untuk menyediakan penjelasan kepada Anwar Ibrahim yang merupakan menteri kewangan ketika itu,” katanya dalam kenyataan bersumpah hari ini.

      RCI itu diketuai pengerusi Petronas Mohd Sidek Hassan, yang turut mempengerusikan pasukan khas menyiasat kerugian forex.

      “Selepas itu, Anwar meminta saya mengikutnya ke Hawaii untuk memberi taklimat kepadanya berhubung kerugian itu, sebagaimana yang diarahkan kepada saya oleh Tan Sri Jaafar Hussein.

      “Saya kemudiannya memberikan penjelasan (berhubung situasi itu) kepada Datuk Seri Anwar dan beliau faham masalah kerugian itu dan akan membincangkannya dengan Tan Sri Jaafar Hussein.”

      “Selain daripada itu, selepas taklimat, Datuk Seri Anwar memberi komen sekiranya kerugian Bank Negara Malaysia tersebar umum, beliau perlu meletakkan jawatan sebagai menteri kewangan.”

      Murad mengambil alih sebagai pengurus Jabatan Perbankan BNM pada Apri 1992 dan kemudiannya dinaikkan pangkat sebagai penasihat BNM pada April 1994.

      Dua lagi kakitangan BNM, bekas juruaudit Ahmad Hizzadd Baharuddin dan bekas pengurus akaun Abdul Aziz Abdul Manaf turut memberi keterangan hari ini.

      Hizzad memberitahu RCI bahawa Anwar mungkin tidak menerima semua fakta skandal itu.
      Dalam kenyataan 22 muka suratnya hari ini, Hizzad berkata terdapat “kemungkinan laporan maklumat kepada pengurusan kanan, lembaga pengarah BNM dan menteri kewangan (Anwar).

      Hizzad menambahh Jabatan Perakauan tidak nampak sebarang sebarang “penindasan maklumat” berhubung kerugian itu.

      Ketua de facto Pakatan Harapan yang dipenjarakan, Anwar Ibrahim merupakan menteri kewangan dari 1991 hingga 1998, manakana Dr Mahathir Mohamad, yang juga pengerusi Pakatan Harapan adalah perdana menteri antara 1981 hingga 2003.

      Ahli parlimen pembangkang menyifatkan RCI itu sebagai “bermotifkan politik”.

      Bekas perdana menteri itu bagaimanapun masih belum disoal siasat pasukan khas itu namun dijangka akan menjadi keutamaan dalam prosiding itu.

      BNM mendedahkan menerusi laporan tahunannya pada 1994 bahawa ia menanggung kerugian RM9.3 bilio

      Delete


    13. Tak semesti nya orang tinggi agama tak boleh sesat .. come on lah ..

      Anwar merayu supaya biar Polis jalan kan tugas tangkap dia.. sebab Anwar nak elak dari pertumpahan darah semasa rumah dia di serbu..

      Bandingkan dengan Ibrahim Libya ..

      Ada dua jenis orang .. satu tang mahukan kuasa dan satu mahukan pengaruh.. Najib jenis yang mahukan kuasa.. Hadi jenis yang mahukan pengaruh ..

      Delete
    14. Semalam, 17 Ogos, Naib Presiden merangkap Timbalan Naib Canselor (Pentadbiran, Perancangan & Jaringan Global) UNISEL, Prof Dr Mohd Nor Nawawi, mendedahkan bahawa AMANAH hanya mempunyai kira-kira 1% sokongan.

      Kata Prof Dr Mohd Nor, orang-orang Melayu masih belum tertarik kepada AMANAH dan dapatan-dapatan kaji selidik Institut Darul Ehsan (IDE), sebuah badan pemikir di bawah Kerajaan Negeri Selangor, mengenainya adalah konsisten.

      Tidak dinafikan bahawa hampir semua Ahli Lembaga Pengarah IDE adalah terdiri daripada bekas pemimpin atau aktivis ABIM, iaitu Dato’ Dr Siddiq Fadzil (bekas Presiden ABIM) sebagai Pengerusi, Prof Dato' Dr Mohammad Redzuan Othman (bekas Naib Presiden ABIM) sebagai Timbalan Pengerusi serta Nik Nazmi Nik Ahmad, Prof Dr Shaharuddin Badaruddin (bekas Setiausaha Agung ABIM), Dato’ Kamarudin Jaffar (bekas Setiausaha Agung ABIM) dan Prof Emeritus Dr Shaharir Mohamad Zain sebagai Ahli.

      Saya bagaimanapun memilih untuk bersangka baik dengan IDE.

      Simpati saya kepada AMANAH di atas tamparan UNISEL/IDE ini.

      Delete
    15. BANK Negara Malaysia (BNM) telah mengumumkan perangkaan terbaru ekonomi Malaysia untuk suku ke-2 2017 (2Q) iaitu pertumbuhan pada 5.8%. Ini merupakan peningkatan sebanyak 1.8% secara tahunan (YoY) iaitu sebanyak 4.0% dalam tahun 2016. Angka 2Q ini juga merupakan peningkatan lebih baik berbanding suku pertama 2017 (1Q) iaitu pada 5.6%.

      Antara sektor utama yang menyumbang kepada pertumbuhan ini adalah pembinaan yang tumbuh sebanyak 8.3%, perkhidmatan (6.3%), pembuatan (6.0%), pertanian (5.9%), dan perlombongan & kuari (0.2%). Berdasarkan perangkaaan ini, BNM menjangkakan pertumbuhan negara kasar (GDP) untuk 2017 adalah melebihi 4.8%.

      Lajnah Ekonomi dan Pembangunan Usahawan PAS Pusat (LEPU) menyambut baik perkembangan positif ekonomi negara ini. Sudah pasti ia akan memberi kesan langsung yang lebih baik kepada rakyat yang selama ini amat terbeban dengan suasana ekonomi yang terherot dan kos hidup yang semakin meningkat.

      Walau bagaimanapun LEPU berpandangan bahawa Malaysia masih lagi terkongkong dengan masalah struktur ekonomi yang salah dan tidak mapan yang boleh menyebabkan ia tidak mampu untuk berdaya saing dan berdaya tahan. Ini kerana berdasarkan petunjuk prestasi terkini seperti mana di atas, penyumbang utama kepada pertumbuhan adalah sektor pembinaan yang tumbuh pada kadar 8.3%. Prestasi sektor pembinaan ini sudah dijangka disebabkan kerancakan pelaksanaan projek-projek mega negara sekarang seperti MRT (dianggarkan RM50 billion), Lebuhraya Pan Borneo (RM12 billion) dan yang lain. Malah margin pertumbuhan sektor pembinaan adalah amat dominan berbanding sektor lain yang jelas menunjukan ketidakseimbangan.

      Walaupun tidak dinafikan input modal melalui projek-projek mega yang mempunyai pekali tinggi ini mampu menggerakkan ekonomi, namun ia tidak mapan dan bersifat sementara. Pelaksanaan projek-projek mega ini juga akan memberi kesan kepada impot, kekuatan nilai mata wang Ringgit dan juga imbangan pembayaran. Oleh itu ia tidak harus kekal menjadi kompenan utama pertumbuhan ekonomi negara dan struktur ini harus diubah.

      Jesteru, LEPU berpandangan struktur ekonomi kini perlu dirangka semula kepada yang lebih mapan dan berdaya tahan iaitu memberi lebih tumpuan untuk meningkatkan sektor perkhidmatan dan pembuatan yang lebih mesra kepada pasaran domestik dan penggunaan. Peningkatan sektor perkhidmatan dan pembuatan akan juga mampu memperkasa input buruh dalam struktur ekonomi negara sekarang yang akhirnya menghasilkan ekonomi yang lebih berdaya saing dan berdaya tahan terutama dalam menghadapi iklim ekonomi dunia sekarang.

      Pada masa yang sama, isu-isu semasa negara yang boleh memberi kesan langsung kepada ekonomi negara haruslah ditangani segera sepertimana isu 1MDB yang telah menjejaskan keyakinan pasaran, GST yang membebankan pengguna dan masalah kecairan negara.

      Delete
    16. Teman tengok Wak Jahid ni bersungguh2 berhempas-pulas membuktikan kesetiaannya pada najib.

      Apa saja yg berkaitan dgn masa pentadbiran Tun M akan diRCIkan.....

      Sikap yg melampau dan berlebih-lebih ini Insha-Allah akan ada akibat dan padahnya.

      Kalo dah bersungguh nak buat RCI Memali.....buatlah. Benda ni akan backfire kepada Hadi Awang.

      Heboh sangat nak jerat orang akhirnya diri sendiri yg masok jerat.

      Sumer benda yg jadi.......tentu akan kembali kepada titik punca asalnya.

      Sikap gopoh dan gelojoh untuk framekan Tun M ni umpama menepok air di dulang dan seperti senjata yg makan tuan.

      Kita tengokkan ajerrr perancangan deme ni.........dan kita lihat pulakkk bagaimana perancangan Allah swt.

      Tiap perbuatan ada akibat yg akan dipertanggungjawabkan oleh Allah Taala.......

      Manusia bodoh akan pikir sumer perkara ditentukan oleh usahanya........padahal ketentuan yg hakiki ditentukan oleh Allah swt.

      Mereka boleh bertindak ke atas orang lain dan dapat mengelak tindakan ke atas mereka kerana mempunyai kuasa............dan mereka megah dgn kuasa di tangan mereka........sedangkan kuasa itu sebenarnya hak mutlak Allah........

      Mereka selamatkan diri mereka tapi dalam masa yg sama mereka aniayakan orang lain.....

      Apakah Allah swt akan kabulkan doa orang yg begini...?? Setiap nawaitu tak dapat disembunyikan dari Allah......dan Allah sudah tau akan nawaitu untuk adakan RCI Memali ni.

      Kalo dikatakan untuk keadilan.........kenapa tidak dibuat selepas Tun M bersara atau setidak-tidaknya masa Najib ambbik alih pentadbiran..???

      Apa beza dulu dan sekarang..??

      Teman rasa ada kemungkinan ini ialah perancangan Allah Taala memberi balasan bagi amanat yg kapir-mengkapirkan dulu.

      Wallahu'alam......Allah swt saja yg maha mengetahui.

      Apa pon....kita tuuunggu dan lihat episod seterusssnya......

      Delete
    17. Jawa go to Hell.22 August 2017 at 21:23

      Woi celaka gampang ko tulis pepanjang macam mana aku nak mengomen? Kimak ko babi. Kah kah kah.

      Delete
    18. Sokong bro phantom.

      Komen win.

      Delete
    19. ayah pin lg bahaya knp kerajaan x tembak jer

      Delete
    20. Ayoh Pin ghaib diganti Ayoh Cik Marang.

      Delete
    21. Jangan main main dengan Ayah Pin tau ??

      Penasihat dia , ia itu isteri pertama dia tu kelulusan Al Azhar .

      Delete
    22. Kawan2 saya mengambik kesempatan di sini untuk menjawab hujah Unknown nakhoda kapal korek pada posting Tuan Shahbudin yg sebelom ni.

      Di sini saya copy paste hujah Unknown
      22 August 2017 at 10.48...:

      The Phantom - kamu begitu jahil apabila menyifatkan sesebuah kerajaan di tadbir
      dengan berbekal "duit rakyat" semata-mata.

      "Duit Rakyat" diambil kerajaan melalui pelbagai jenis cukai yang difikirkan memadai dan tidak menzalimi adalah HAK" kerajaan yang wajib ditunaikan oleh RAKYAT. Dan ia berubah sifat menjadi "duit kerajaan"

      daripada "Duit Rakyat", hanya Kerajaan yg jujur, berilmu dan beramal yang mana ketiga' sifat ini ibarat telur di mata pedang (berbolak balik) akan berupaya menunaikan pula HAK Rakyat dalam urusan fardhu Kifayah serta Syari'at (akidah). setelah "duit rakyat", diolah menerusi pelbagai cara untuk memperoleh laba dan manfaat, dan seterusnya kerajaan akan menunaikan HAK Rakyat.

      Dan kamu berfikir ia adalah urusan semudah ABC ? (kerajaan ambil duit rakyat pastu tadbir sesebuah negara?)

      hanya manusia-manusia jahil sahaja akan terus diperbodohkan dengan salah faham maksud dan sifat sebenar "Duit Rakyat".

      secara ringkas - "Duit Rakyat" adalah HAK kerajaan, dan "Duit Kerajaan" ialah HAK rakyat, namun bergantung sepenuhnya pada kejujuran, ilmu dan amal si Umara'

      gaji kakitangan awam dibayar kerajaan atas sifat "Duit Kerajaan" adalah HAK rakyat (kakitangan awam ialah rakyat).

      kepada The Phantom - cukup-cukuplah kau diperbodohkan oleh Para Serigala, hatta sifat sebenar "duit rakyat" kau diajar dengan fahaman yg salah.

      salam ya salam
      ikhlas dariku unknown aka sahabat

      -------------------------

      Ini jawapan teman bagi hujahnya yg di atas:
      Uknown 22 August 2017 at 10.48

      Unknown nakhoda kapal korek.........kolah yg sebenar-benarnya jahil. Ko mengolah pandangan ko dan menjadikan pandangan ko itu satu kebenaran yg jika tidak dipersetujui oleh manusia lain maka manusia itu ko hukumkan sebagai jahil

      Aku tetap dengan kenyataan aku bahawasanya duit rakyat itu bukan duit kerajaan.........kerajaan hanya menjadi pemegang amanah sahaja ke atas duit rakyat......

      Kerajaan ialah satu badan yg dipertanggungjawabkan untuk mengendali dan menguruskan wang rakyat dengan amanah..........tapi wang rakyat bukan hak mutlak kerajaan tetapi hak kerajaan ialah hak rakyat.

      Contoh...
      Dalam kitab Tabaqat al-Kubra , Ibnu Saad menyebut :
      Apabila Abu Bakar As-Siddiq dilantik sebagai Khalifah.......orang-orang Islam telah menetap gajinya sebanyak dua ribu dirham (setahun).

      Abu Bakar ra berkata :
      “Mohon ditambah lagi kerana sesungguhnya aku ada anak-anak yang ku tanggung. Sesungguhnya jawatan khalifah ini menyebabkan aku tidak sempat untuk berniaga.”

      Lalu mereka menambah 500 dirham.

      ------------------------
      Soalan:
      Siapa di sini yg dimaksudkan "orang2 Islam" yg menetapkan gaji Khalifah Amirul Mukminin??? Kepada siapa Saidina Abu Bakar memohon untuk penambahan gajinya??

      Jawapannya: Rakyat.

      Soalan:
      "Lalu mereka menambah 500 dirham."??? Yakni penambahan 500 dirham kepada gaji Saidina Abu Bakar.

      Sape yg dimaksudkan dengan "mereka" di sini??

      Jawapannya: Rakyat

      Bukankah ini menunjukkan wang gaji Khalifah ditanggung oleh rakyat.........dan pada pemerintahan Islam yg tulen.......rakyat diberi hak untuk menentukan gaji upah Khalifah Islam yg memikul tanggaungjawab menguruskan hal-ehwal pentadbiran negara.

      Maka ini tidak bertentangan dengan hujah aku yg mengatakan.........gaji penjawat2 awam, gaji2 semua pemimpin2 negara dari yg paling atas hingga yg di bawah adalah ditanggung oleh rakyat. Ini bermaksud rakyatlah majikan sebenar bagi mereka2 semua. Rakyatlah pembayar gaji2 mereka.

      DISAMBUNG DI BAWAH....

      Delete
    23. Unknown.........ko kata:
      "secara ringkas - "Duit Rakyat" adalah HAK kerajaan, dan "Duit Kerajaan" ialah HAK rakyat, namun bergantung sepenuhnya pada kejujuran, ilmu dan amal si Umara"

      Kalo ko kata duit rakyat adalah hak kerajaan bermakna.....bermakna kerajaan mempunyai hak ke atas duit rakyat......ye betol…….tapi hak yg terbatas atas arti kata amanah yg dipikul dalam pengendalian kewangan…..bukan hak mutlak 100% kerajaan.

      Dan kemudian ko berbolak balik kata dengan mengatakan........."Duit Kerajaan" ialah HAK rakyat".......maka benarlah yg aku kata........duit kerajaan itu ialah hak rakyat dan kerajaan bukan pemilik mutlak ke atas wang rakyat.

      Kerajaan hanya pemegang amanah untuk sumer pengurusan pengendalian kewangan negara saja dan bukan sebagai pemegang mutlak ke atas wang tersebut.

      Ini bermakna pendapatan kerajaan yg dihasilkan dari pelaburan, pengutipan cukai adalah sumer datangnya dari hasil rakyat.

      Duit2 KWAP, KWSP, ASB, Tabong Haji, PNB, Felda....... bukankah dari hasil simpanan rakyat???

      Duit inilah yg dijadikan modal pusingan berbagai2 pelaburan dan perdagangan yg menghasilkan dan menjanakan duit seperti Petronas, Felda, Felcra dll dan duit itulah ko kata Hak Kerajaan.

      Memang hasil pelaburan dan perdagangan menjadi hak kerajaan tapi hakikatnyanya duit "Hak Kerajaan" itu pada asalnya ialah wang hasil dari rakyat.

      Ko mengolah segalanya untuk menafikan kata aku yg terdahulu bahawasanya............gaji para penjawat awam, gaji2 pemimpin2 negara adalah dari wang rakyat. Rakyat yg menanggung pembayaran ini. Rakyat yg membayar gaji mereka2 itu.

      Ko berbelit2 macam ular sawa untuk menghalalkan pandangan ko yg mengatakan..........duit rakyat jadi hak kerajaan atas dasar pengahasilan pelaburan dan perdagangan..........tapi hakikat sebenarnya penghasilan itu jugak ialah dari hasil wang rakyat.

      Maka hakikat sebenar yg tak boleh dinafikan ialah wang kerajaan ialah wang rakyat.

      Ini kenyataan yg tak boleh lari.....kalo ko putar ke kiri atau ke kanan sekalipon.......ia tetap berakhir pada satu titik permulaan.........iaitu wang kerajaan adalah wang rakyat dari hasil kederat tulang 4 kerat rakyat.

      Maka teranglah menurut Islam gaji Khalifah yg memerintah dibayar oleh rakyat seperti kesahnya Khalifah Abu Bakar As-Siddiq ra. di atas.

      Maka dengan itu dapat kita rumuskan begitu jugaklah dengan gaji penjawat awam.....rakyatlah yg jadi pembayar gaji2 mereka.

      Unknown......lepasssss ni.........tolong spiiin lagi........olahkan segala maksud dan pengertian menjadi seperti mana yg ko maksudkan...........pastu kata orang jahil dan ko bijak.

      Haramjadah…!!!

      Delete
    24. Kepada Jawa go to Hell at 21.23

      Kepada sape anda tujukan posting anda di atas???

      Tolong jelaskan.....

      Delete
    25. Bro phantom

      Kan teman dah cakap unknown sahabat ni sudah sesat sebab menyangka dirinya sumber hukum.

      Gila betul apabila mengatakan wang dari cukai rakyat itu adalah wang kerajaan.

      Delete
    26. HARAP MAKLUM.......2 posting teman di atas at 22.56 & 22.58.......IALAH JAWAB BALAS HUJAH UNKNOWN SERIGALA......

      Delete
    27. Benar Bro John Doe.

      Sesat yg lagi menyesatkan ni cukop bahaya.

      Kalo orang yg kurang kajiannya akan terpedaya dengan ini unknown serigala.

      Harap sumer di sini kaji dan selidik dulu sebelom buat kesimpulan dari hujah2 unknown.

      Terima kasih atas your support bro John Doe.
      Salam perjuangan yeoooppp.......

      Delete
  2. siasat dan tangkap hadi. semua orang akan senyum dan umno akan tumbang disebabkan pas tiada yang boleh diharapkan "mesra" umno. ayuh. teruskan siasatan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Teruskan RCI Memali, biar telanjang bogel si hadi awang dgn amanat sesatnya itu. Mati syahid konon kepala hotak hadi awang. Belum mati pun dah sure diri tu ahlil syurga. Dasar hipokrit mengguna agama utk menipu. Org mcm hadi ni tempatnya di neraka kerana terang-terangan menyokong pencuri perompak harta rakyat negara menyokong pembunuh.

      Delete
  3. SEBENARNYA PAK JAHID TU NAK PANCING LOBAI2 PAS DAN PENCACAI PAS....SUPAYA PRU NI NANTI UNDI BARISAN NASIONAL.

    KAN DAH LAMA PUUUUAAAKKKKK PAS DOK KEPOH ISU MEMALI.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Itulah yg sebenar benarnya.

      Delete
    2. Soalnya kalau betul syahid kenapa tok guru hj hadi awang tidak turut serta berperang di memali tu sdgnkan nabi dan para sahabat baginda turun bersama ke medan perang dan berperang untuk menegakkan agama.

      Saya nak tanya sekali lagi kerana ini adalah peperangan pertama pas knp hj hadi awang tak turut serta?

      Knp selepas perang baru hj hadi awang nak mendabik dada????? Tiba2 bangun dari tidur untuk jadi Hero???

      Delete
    3. Hadi yang dah ganyut dan hanyut masih lagi bernafsu syahwat nak berkuasa..Hadi dan pengikutnya perasan suci..senang senang kafirkan orang lain..

      Delete
    4. Petikan dari Mukhriz FC (20 Ogos 2017):

      Semua Salah Tun? Selepas RCI Forex, RCI Memali pula akan dibuat?

      Makin pelik dan agak jelik tindakan dari pimpinan Kerajaan sekarang ni.

      Bila Umno berjaya dizaman Tun, dikatakan itu kejayaan Umno. Bila Umno cetus kontroversi, dikatakan itu hanya kesalahan Tun.

      Contoh terbaik,
      Najib dalam ucapannya semasa merasmikan mesyuarat Umno Bahagian Langkawi dan di program “Pemimpin Bersama Rakyat”, Najib mengingatkan agar rakyat tidak terikat dengan mana-mana individu.

      “Perjuangan ini berjaya kerana kita ada apa? Kita ada kerajaan. Kerajaan tidak bergantung kepada individu,” kata Najib.

      Tapi bila ada kesalahan, ia kesalahan indvidu.
      Misalnya paling baik berkait dgn isu Forex dan Memali. Kedua-dua tu salah Tun seorang saja. Bukan salah Kerajaan, Jemaah Menteri, Menteri Dalam Negeri, Bank Negara, IGP, PDRM dan lain-lain.

      Kalau macam tu, apa menteri dan yang lain-lain buat pada waktu tu? Makan gaji buta ka?

      Admin: Apakah selama 22 tahun Ayahanda Tun mentadbir, buat kerja sorang-sorang saja?

      Sila pikir-pikirkan yeoopppp.....

      Delete
    5. OLEH KERANA ITU, MARI SELURUH RAKYAT MALAYSIA KITA TALKINKAN PARTI PAS DAN UMNO DALAM PRU 14
      DENGAN IZIN ALLAH PAKATAN HARAPAN MEMERINTAH MALAYSIA .

      Delete
    6. Nak talkin buat apa?
      Pas tu bukannya lslam pun

      Delete


  4. Itu pasal nak siasat....kalo Haji Hadi salah..salah lah dia... takkan nak biarkan 18 org mati katak.... Tiada pembelaan..... Takut keeeee????


    ReplyDelete
    Replies


    1. Walaupun memang dah tolak PAS tapi dalam hal ini lebih banyak mudarat nya dari kebaikan ..

      Dari awal lagi sepatutnya isu syahid ini tidak di bangkitkan kerana terserah pada niat yang terkorban samada Allah terima atau tidak..

      Mungkin mereka terperdaya dengan amanat Hadi tetapi mereka berpegang pada niat Lillahhitaala..

      Masalah nya PAS gunakan untuk politik ikut rentak UMNO..

      Delete
    2. Mmglah pas mencari makan dgn melacurkan agama.

      Delete
  5. Korek kubur untuk melihat jawapan sebab masih belum puas lagi sekalipun selepas ada kertas putih dan fatwa dikeluarkan.

    Video dan gambar kejadian pun wujud.

    Kalau tak puas hari juga buat sumpah laknat.

    Kalau masih tak puas hati juga maka tunggulah sebab laknat itu tetap akan tiba.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Saya 100% cukup setuju dgn saranan bro John Doe.

      Korek kubur dan tengok mayat2 lbrahim libya dan pengikut2 nya kerana itulah bukti dan saksi yg paling nyata.

      Mereka mati kerana terlampau inginkan syahid sebagaimana janji dan amanat haji hadi awang.

      Kalau mayat itu masih utuh. Masih tidak rosak sedikit pun maka benarlah mereka mati syahid.

      Sekiranya mayat2 itu telah telah hancur menjadi tanah, ternyatalah mereka mereka mati katak.

      Kesian. Mati kerana hj hadi awang bukan mati kerana Allah.
      Kalau mati kerana amanat hj hadi awang maka matilah mereka dlm keadaan kafir.

      Naa'uzibillah min zalik min ha.

      Lepas tu buatlah RCI. PAS tak payahlah nak bawa ahli keluarga kononya para syuhada tersebut berjumpa TPM kerana mayat mayat kononnya para syuhada PAS akan menjelaskan cerita yg sebenar benarnya.

      Silakan gali kubur tersebut.

      Delete


    2. Tak payah korek semua kubur... korek kubur Ibrahim ..

      Kalau betul syahid, orang lain kampung lain pun boleh syahid ..


      Pemimpin PAS terlebih Ghairah.. peluk kahwin satu lagi untuk kendurkan keGhairahan melampau.

      Delete
    3. Pendapat saya tetap mengatakan hj hadi awang itu kafir kerana dia dgn sengaja telah mengkafirkan orang lslam yg lain.

      Terpulanglah kpd ahli2 pas untuk terus hidup bersekongkol dgn hj hadi awang sehingga ke hari kiamat

      Delete
  6. Kalau dah semua orang PAS yang mati dalam kejadian di Memali itu masuk surga,kenapa dok sibuk nak buat RCI pulak?Lain lah kalau kita dapat tau yang mereka semua dah masuk neraka.Tak suka ke saudara mara,anak,adik,abang,bapa,dan suami kita masuk surga?Dapat masuk surga pun masih nak komplen ke?Lebih baik mati syahid daripada mati sakit jantung,gaut,kencing manis,dan barah usus.

    ReplyDelete
    Replies


    1. Kerana kononnya masuk PAS tu jihad.. wala tu tiket ke syurga .. taawun tu matang ..

      Selama ini ramai yang menganggap mereka Syahid tetapi sedih yang percaya sudah mula sangsi ..

      Apa pun lebih baik mati sebab serangan jantung, kencing manis atau barah dari mati dengan mengetahui diri nya adalah punca segala kemusnahan

      Wallahualam.

      Delete
    2. Janji Allah itu benar.

      Tetapi

      Janji hj hadi awang adalah karut. Dialah sebenar benarnya penipu dan pendusta agama.

      Delete
    3. Janji Hadi Awang ka bro Zack?

      Sebelum menang "kalau kita menang besok sebelum ayam berkokok kita akan tegakkan hukum Allah (hudud)".

      Beberapa bulan selepas kemenangan "hudud hanyalah 0.001% daripada hukum Islam".

      Kalau dengan Allah pun ia mungkir janji dan berdalih dengan alasan yang menyalahi syarak, mahu percaya janji lain jugak ka?

      Delete
    4. Bro john doe

      Kalau 0.001% pun ahli2 pas tak faham. Mcm mana mereka nak faham RCI tu apa.

      Belum lahir lagi semasa peristiwa memalukan di memali tu berlaku dah nak tunjuk pandai. Inilah taraf manusia yg cukup2 jahil.

      Tetapi saya tak hairan sebab mereka ni makan dedak. Makan upah. Bukan ada akal pun. Yg menghairankan MB besar kedah tok mat lena yg berkelulusan SRP pun nak tumpang semangkuk. Begitu juga dgn ahmad diragui. Makan gaji buta.

      Delete
    5. Bro John Doe....terima kasih kerana memutaaarrrkan nostalgia lama....

      Sebelum menang "kalau kita menang besok sebelum ayam berkokok kita akan tegakkan hukum Allah (hudud)".

      Beberapa bulan selepas kemenangan "hudud hanyalah 0.001% daripada hukum Islam".

      Janji sarkis.....

      Delete
  7. Orang PAS ni basically mentaliti kampung, mana lah nak paham apa yg 2 orang bekas KPN ni cakap? Dia orang paham apa hadi cakap jerrr (walau pun majoriti kita tak paham apa hadi cakap; tapi orang pas paham!!!). Ada paham?

    ReplyDelete
    Replies


    1. Kedua-dua bekas KPN tu cakap betul dan orang kampung atau PAS faham .. Tapi dia orang berdua cakap tak guna ayat Quran ..

      Sekurang-kurangnya cakap Saya takut pada Allah..

      Delete
    2. Bro 1519

      Saya pun orang kampong. Bezanya atara saya dgn mereka tu adalah saya pi sekolah.

      Delete
  8. Sepatutnya amanat hadi berguna untuk pejuangnya berjihad dgn orang Palestin atau Syria baru boleh dapat tempah jihadh . Ini tak pasal2 mati katak di memali. Sepatutnya panggil juga janda yg bercerai dgn suami mereka , supaya hadi telan balik amanat dia untuk dia sorang diri jgn mentaksubkab pengikut

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bro, cuba lihat salah satu isi amanat tu.

      "Derma kita adalah jihad"..

      Cara mudah kutip derma. Bak kaya bro Zack, selepas 'ceramah agama' mesti ada tin-tin milo yang diedarkan.

      Untuk apa tin milo ni? Apa lagi ini jihadlah.

      Delete
    2. Tambahan:-

      Untuk apa tin milo ni? Apa lagi ini jihadlah. (Mengikut kepercayaan merekalah).

      Kalau nak ulas jihad tin milo ni boleh tanya Mr J atau unknown sahabat.

      Delete
    3. Bro john doe

      PAS dan hj hadi awang telah menipu ahli2 mereka. Agama lslam yg suci tidak pernah mengajar umatnya begitu.

      Hanya hj hadi awang dgn statusnya sebagai tok guru yg sengaja menokok tambah.

      Siapa yg mendapat laba atau keuntungan yg paling besar drp kematian dlm peristiwa memali ini melainkan tok guru hadi awang sendiri dan PAS.

      Mustahil Tuan lbrahim Tuan Man tidak dapat menilai sama ada Amanat Hj Hadi Awang ni benar ke tidak!!!

      Jadi kenapa nak campur aduk akidah dgn politik?

      Mufti mufti kita mcm biasalah. Mereka ini memilih untuk berdiam diri sahaja pada hal mereka yg paling arif dlm bab agama.

      Delete


    4. Ada kah maksud bro.. Amanat Hadi akan di tarik balik kecuali Derma itu Jihad ..

      Bro .. saya ngaku saya banyak dosa dan hanya dengan isi tin milo sahaja mudah-mudahan saya ke syurga ..

      Saya tak kisah duit tu ke mana selepas ceramah ..

      Persoalannya ialah hukum derma apa tujuan nya sekali pun melainkan untuk perkara haram adakah ianya sia-sia apabila penerima nya tidak jujur ?

      Tetapi kerana ada sebut jihad itu yang terkilan kalau Derma pun di tarik balik.

      Maaf ya bro ..

      Delete
    5. Kalau ditarik balik derma tu tak makanlah penceramah2 pas.

      Delete
    6. Komen bro Zack:-

      Mufti mufti kita mcm biasalah. Mereka ini memilih untuk berdiam diri sahaja pada hal mereka yg paling arif dlm bab agama.

      Komen balas:-

      Sebenarnya Majlis Fatwa Kebangsaan telah pun memutuskan bahawa amanat Hadi adalah bertentangan dengan Islam dan Majlis Fatwa Kedah pula telah putuskan pemberontak Memali tidak mati syahid.

      Cuma Mr J yang masih tercari-cari jawapan kepada soalan saya sama ada mereka ini syahid atau tidak.

      Di dalam hal Memali ini keputusan telah dibuat dan hanya mereka yang berkepentingan dan terkena sawan gila nak tembak Tun M saja yang membuat riuh seolah-olah kejadian ini telah disorok di bawah karpet.

      Kenyataan kedua-dua bekas IGP ni sudah cukup untuk memberi penjelasan bahawa perkara ini telah ditutup.

      Apa pun kalau Jibon dan macai-macainya nak buka semula jawab saya Please being it ON.

      Sebab tu saya cadangkan korek kubur dan sumpah laknat dibuat sebab dua perkara ini belum dilakukan semasa siasatan kertas putih dahulu.

      Alang-alang percaya diri benar koreklah sampai kebenaran itu dilihat.

      Apa pun kedua bekas KPN ini lebih berani daripada Tun Musa. Musa patut malu pada diri sendiri.

      Delete
    7. Itu dulu bro john doe.

      Tetapi hari ini bila perkara memali sengaja dibangkitkan apa tujuannya?

      Mufti mufti kena main peranannya. Kena cepat bertindak sebelum ianya melarat.

      Ibarat perpatah melayu "Sebab nila setitik rosak susu sebelanga".

      Delete
    8. j bijak....dia lebih tau syahid ke tidak.....ecrl untung pun dia dah tau......

      bagus bijan ambil dia jadi finance minister........

      Delete


  9. Tiba masa nya di ganti TPM yang lebih cerdik dari TPM yang tak boleh berfikir sebagai Ketua ..

    ReplyDelete
  10. RCI sudah melantun
    PAS ingat ni zaman Jepun
    Potong kepala tak salah pun
    Kisah Memali nak palit Tun!

    Demi dengki yang tak sudah
    Bijan um-no Tun difitnah
    Sedangkan masa Tun perintah
    Hormat tunduk benci tak pernah!

    Bekas KPN sudah berkata
    Nak korek lagi nak buat apa
    Dulu semua orang tak kata
    Tun lawan, nak siasat semula!

    Rakyat nampak khianat dan jahat
    Aku berkuasa semua ku buat
    RCI Wanemdibi kenapa tak minat
    Sebab takut diri terjerat?

    Kuasa itu hanya sementara
    Apa lagi disalah guna
    Allah memandang Dia mengira
    Pengkhianat negara takkan kemana!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bravo bro Fan Tun.

      Dalam masa beberapa minit saja boleh mengulas dengan pantun superb.

      Bro Perak Man sibuk nampaknya hari ni.

      Delete
    2. Ya, RCI Wanemdibi kenapa tak minat?
      Inilah bapak segala RCI yang WAJIB diadakan segera kerana demi marwah negara dan rakyat jelata.

      Delete
    3. Terbaik bro fan tun..

      Ye, bro john doe teman sibuk sedikit hari ini
      Sekarang baru ada kesempatan menjengah blog kegemaran teman ni
      Tak abis2 pas dengan rci memali
      Nanti akan terbuka pekung amanat presidennya kembali..

      Janganlah menyalahgunakan suruhanjaya diraja
      Dah hilang respek rakyat bila sikit2 aje rci dijaja
      Tak nampak pun rci ni akan membantu kos sara hidup rakyat atau mengurangkan belanja
      Hanya lebih kepada alat untuk kepentingan politik umno-sibijan sahaja ..

      Ingatlah bahawa salah diri takkan terhilang
      Walau dengan beratus rci pada tun m pada rakyat sibijan nak hidang
      Kebenaran yang dibawa tun m tidak akan dapat dihalang
      Lagi banyak rci, lagi cepatlah bijan tumbang..



      Delete
  11. Jangan lupa ada saorang lagi dikedah yg setuju diadakan rci memali. Ahmad Bashah MB kedah. malang bagi penduduk kedah mempunyai saorang MB yg kurang sikit.

    ReplyDelete
  12. Begitulah bila bekas KPN cakap apa yg suka didengar bertempik gembira. Bila Menteri Luar Saudi kata duit diderma pada DSN tak terima langsung. Tak rasa ke saudara punya pertimbangan dan penilaian tidak lagi didokong oleh akal dan iman yg sihat? Segala pertimbangan dibuat ikut nafsu - asal menyokong agenda nak jatuhkan kerajaan dan DSN. Bukankah dlm kes ini bekas KPN pun bersubahat? Bukankah dgn RCI akan temui kebenaran yg tersembunyi? Mcm kes Forex - rupanya kertas putih hanya menipu.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mr j

      Nak berpolitik tu berpolitiklah tidak ada siapa yg melarang.

      Tapi

      Soal akidah jangan dibuat main main.

      Delete
    2. Mr j

      Aku sanggup mati kerana agama aku.

      Delete
    3. Mr j

      Tetapi aku bukanlah mcm pengikut PAS yg sanggup mati kerana Amanat hj hadi awang laknatullah alaihi tu!!!!

      Delete
    4. Mr J please be rasional. Orang yang tak rasional sahaja yang akan memperakui aliran wang masuk akaun bank guna mulut dan media.

      Bukti aliran transaksi mesti ada maklumat masa, tarikh, no. akaun, jumlah transaksi. Setakat ini Laporan DOJ sahaja yang telah menunjukkan aliran transaksi wang 2.6b secara lengkap.

      Apakah nafsu Mr J belum cukup untuk berdusta setiap hari?

      RCI ini sekadar hiburan pada kami yang berbayar guna cukai rakyat... semasa ekonomi dan nama Malaysia semakin merudum dan jatuh akibat Najib Razak.

      Delete
    5. Mr J,

      Ni aku nak tanya buat berapa kali pun entahlah; kamu dah pergi jumpa Najib belum minta dia tubuhkan RCI Memali ni? Ke kamu gebang dalam blog ja?

      Soalan kedua yang masih belum berjawab;

      Pemberontak Memali ni mati syahid ke tak?

      Delete


    6. Itu lah tujuan nafsu. Mesti ada keinginan. Nafsu buat baik. Atau nafsu buat jahat. Kalau tak ada nafsu tak ada lah rasa nikmat.

      Nafsu keGhairahan melampau tu yang bahaya. Dah dapat kedudukan untuk bantu orang, nak ada pengikut, dah ada pengikut nak pulak ada 'signature' sebagai peninggalan sebelum ajal.

      Nak ikat serban pun ada tanda ikut siapa ..

      Kertas putih Forex menipu .. dalam hal Forex kena ambil kira sektor perniagaan lain. Forex hanya salah satu sektor yang rugi dan Tun jaga bukan sahaja Forex termasuk sektor lain ..

      Jika ketika itu ada OSA perkara yang penting tersebut tidak di sembunyikan seperti 1MDB di OSA kan kerana rahsia strategik perniagaan.

      Delete
    7. Anon 1618, akibat berlegar kat blog ini saudara tertipu. Segala aliran wang telahpun disiasat oleh PAC, Swiss, Singapore dan Hong Kong. Tiada apa apa tuduhan terhadap DSN dibuat. Yg buat kenyataan adalah Menteri Luar Saudi - apakah saudara percaya menteri ini akan tipu untuk pertahan DSN? Apakah jadi dgn fikiran kita? DOJ yg dulu disebut sebut rupanya belum buat apa apa siasatan. DOJ pun dah buang dari sisatannya dogeng M01 dan berlian pink dsb. Terimalah hakikat. Kalau ia pun tunggulah hasil siasatan DOJ sebelum tuduh DSN. Bukankah dulu fitnah Swiss dan Singapore akan keluarkan waran tangkap DSN berleluasa? Mana waran? Atau adakah pemfitnah tersebut dah bertaubat?

      Delete
    8. Mr J... Dprm dah suasat....SPRMtak pernah umum derma dari raja arab saudi...malo benar derma raja arab saudi kenapa najib tak saman SR dan WSJ?...dah abis selasa setahun...
      Kenapa loyar buruk negara tak berani cabar DOJ?...ko kuat temberang mr Jebon jubo busok...

      Delete
    9. J pendusta hanya mampu spin.

      Delete
    10. Zack, ketahuilah mengambil kafir sebagai pemimpin dan teman setia juga masaalah aqidah. Aqidah ini bukan hanya ikut angan angan kita. Saudara juga selalu tuduh TGHH kafir. Pernah fikir tak tuduhan ini akan berbalik pada saudara? Ini pun masaalah aqidah juga.

      Delete
    11. Mr j ..najib mengambil cina komunis dan berhutang berbelion ko x kisah ke? Dan najib sekeluarga bersahabat dgn jho lo caner tu

      Delete
    12. Mr J nelsyu nak undi sape kalo kawasan ditandingi MCA UPKO dan MCA?...tidak kah mereka ni kapir?...ko bodos mr Jebon...kuat temberang...

      Delete
    13. Jika air liur Tok Arab itu dah cukup menjadi buktimu wahai J pendusta...

      Apa perlu Najib berdusta bila ditanya ada atau tidak 2.6b dalam akun peribadinya?

      Mengapa sehingga kini DERMA TOK ARAB YANG MASUK KE AKAUN PERIBADINYA TIDAK BERTERUSAN?

      Bukankah TOK ARAB dikatakan menderma kepada semua Negara Islam?

      Mengapa DERMA TOK ARAB KE AKAUN NAJIB TERHENTI SETAKAT TAHUN 2015?

      BOLEH ATAU TIDAK MOHON KEMBALI DERMA 2.5B YANG DIPULANGKAN SEMULA KEPADA KERAJAAN ARAB SAUDI?

      KITA KAN SENGKEK SAMPAI GLC BAWAH MOF TAK MAMPU BAYAR HUTANG 2.5B IKUT TARIKH?

      Marilah J puaskan nafsumu untuk berdusta.

      Delete
    14. Mr J,

      Saya selalu kata apabila melihat sesuatu hukum lihatlah i'llah atau rationya.

      Mengikut Zack, Hadi Awang menjadi kafir adalah di atas kaedah 'orang yang menuduh orang lain kafir, maka sama ada yang dituduh itu kafir atau kafir itu berbalik kepada penuduh'.

      Bro Zack tidak membuat tuduhan langsung tanpa ratio melainkan rationya adalah kaedah di atas.

      Di atas illah itulah Zack membuat kenyataan. Ia adalah reaksi kepada aksi takfir oleh Hadi di dalam amanatnya.

      Sekarang kamu mengikut yang mana?

      1. Fatwa Hadi bahawa UMNO kafir itu betul dan UMNO memang kafir; atau

      2. Fatwa Hadi bahawa UMNO kafir itu tak betul dan demikian tuduhan kafir itu telah berbalik kepada penuduh.

      Pilihan kamu hanyalah satu. Sebab itu kaedahnya.

      Tapi kalau lidah bercabang jadilah pilihannya kedua-dua sekali. Lidah bercabang pula adalah dosa besar dan tanda munafik.

      By d way J; pemberontak Memali mati syahid ke tak?

      Delete
    15. Mr Jebon ko dapatkan pe gesahan dari Ambank duit yg masuk akaun najib 2.6 billion dari akaun saper....mudah citer tak payah loyar buruj panjang2...

      Delete
    16. Tiada istilah DERMA dalam kamus SPRM.

      Apatah lagi DERMA yang tiada rekod dan terus masuk akaun peribadi.

      So jangan menipu la woi!!!

      Saya putar lagi Halllimmmm...
      Wang Besar...Wang Besarrrrrr...

      Delete
    17. Anon 1639 & 1656, link kenyataan Menteri Saudi dgn link you tubenya sekali dah berkali kali disertakan. Kalau nak link lagi cakap. Menteri Saudi kita tak percaya tapi kita beriman dgn PI Bala? Walau dibukti dusta? Dulu Tun Hanif kita hamun masa dia kata AI memang liwat. Sekarang kita sokong? Pasal takut RCI? Apakah sekarang kita juga percaya kata kata Tun Hanif bahwa AI memang peliwat? Bukan senang nak sedarkan mereka yg terperangkap dlm fitnah. Kebenaran tidak dicari. Hanya cari yg buruk tak kira fitnah. Ingat hari sakarat saudara.

      Delete
    18. Berkata dusta menyebabkan tulisanmu sukar difahami J. Soalanku kiranya jelas.

      MENGAPA NAJIB GAGAL TERIMA DERMA TOK ARAB PADA 2016 - 2017?

      BUKTI JELAS PENGERUSI 1MDB GAGAL BAYAR HUTANG IPIC!

      JIKA BENAR TOK ARAB DERMA BUKANKAH WAJAR DERMA DAN SEDEKAH DITERUSKAN?

      NAH KUKIRA LIDAH DAN JARIMU TAK MAMPU BERSAMBUNG KE AKAL LALU KAU MEREPEK KEPADA PERKARA LAIN?

      APA PENTINGNYA SAKARATKU BERBANDING SAKARAT MU WAHAI PENDUSTA?

      Delete
    19. Anon 1655, nak tahu siapa ketua PH? Tengok yg mana paling banyak kerusi. Tenguk DAP apabila menentang isu isu Islam seperti nama Allah, murtad DUMC, RU355, Zakir Naik dll maka parti parti Melayu Islam akan menyokongnya. Beginilah jadinya kalau kita ambil evengelis sebagai pemimpin. Juga bila Hannah tulis agenda evengelis dlm bukunya Becoming Hannah maka parti parti ini akan melompat beri sokongan apabila UMNO dan PAS bersatu menentang. Ketahuilah Anon, akibat ambil evengelis sebagai pemimpin aqidah kita pun dah luntur.

      Delete
    20. John Doe, kalau berani sangat gelar ulama' sebagai kafir ikutlah. Tapi bersiap nak jawab di masyhar. Memali syahid ke tak itu urusan Allah. Urusan kita kat dunia untuk mengadili kekejaman pembunuhan ini.

      Delete
    21. Apakah kau gentar soalan Tok Arab belum beri derma pada akaun Najib sejak 2015?

      MENGAPA MEREPEK SEPERTINYA NUJUM PAK BELALANG MERAMAL ISI GENGGAMAN NUJUM LAWAN?

      DERMA ITU TAK MASUK AKAUN LIM KIT SIANG TETAPI AKAUN NAJIB. JANGAN BIMBANG PENDUSTA.

      BILA LAGI TOK ARAB AKAN BERIKAN DERMA KE AKAUN NAJIB?

      KENAPA HAMPIR 2 TAHUN TOK ARAB TAK DERMA KE AKAUN NAJIB?

      BUKANKAH 2 TAHUN SAMA TARIKHNYA SITAAN DOJ PADA HARTA RIZA AZIZ DAN JHO LOW DI US? TOK ARAB INI DUDUK DI US KE?

      AYUH PENDUSTA PUASKAN NAFSUMU...SAMBUNGKAN DUSTA TOK ARAB OLEH TUANMU ITU...

      Delete
    22. Lihatlah apa dah jadi dgn jatidiri dan iman kita akibat ambil evengelis sebagai pemimpin. Segala isu Islam yg DAP menentang maka kita akan terkial kial sokong. Dari murtad DUMC ke pendakwah tersohor Zakir Naik kita sehati sejiwa dgn DAP. Belum faham lagi ke larangan Allah untuk mengambil kafir sebagai teman setia dan pemimpin? Berubah saudara selagi belum terlambat. Juga janganlah gadaikan nasib agama dan bangsa pada kaum yg kafir ini.

      Delete
    23. Anon, derma itu bukan elaun tahunan - fahamlah. Derma diberi once off. Saudi memang ada rekod beri derma pada parti parti di negara lain juga. Tidak ada harta rakyat yg lesap dlm isu derma ini - bukan macam isu forex berbillion duit rakyat lesap.

      Delete
    24. Anon 1929, kurangkanlah andaian dan syak wasangka. Ikutilah bukti dan kebenaran. Bukti siasatan setakat ini dari PAC, Swiss, Singapura dan Hong Kong - tiada DSN atau anaknya dibabitkan. DOJ pun baru nak mula siasatan. DOJ dah pun buang segala saman sivilnya pada harta yg disita dulu. Hatta Red Granite diberi balik CFO nya. Tolonglah ikut jln bukti dan kebenaran. Jauhilah jln andaian dan fitnah. Tidak ada kebaikan ikuti jln ini.

      Delete
    25. Bukan sahaja berdusta malah sudah bijak mengadu domba dan memfitnah.

      DEKAT PRU14 ADAKAH TOK ARAB AKAN KEMBALI MENDERMA KEPADA NAJIB?

      2 TAHUN BERLALU NAJIB BERGANTUNG KEPADA HUTANG PELABURAN NEGARA CHINA.

      CHINA KOMUNIS J TIADA AGAMA. CHINA KOMUNIS YANG NAJIB JUALKAN ASET PENTING NEGARA ITU JELAS PARTI KUOMINTANG DAHULU. YANG MENJADI TONGGAK PKM.

      J JIKA KAU SAYANG PERAJURIT DAN PEJUANG NEGARA PEMBEBAS TANAH MELAYU.. PASTI CHINA KOMUNIS BUKAN PRIORITY. INSAFLAH DAN BUANG NAJIB DAN ROSMAH!

      Delete
    26. Mr j sayang laki dia hj hadi awang si tua kutuk laknatullah alaihi tu.

      Kalau si tua kutuk tu kata jubur tu halal mr j tak meraguinya. Dia tonggek sajalah

      Delete
    27. Mr Jebon at 15.47........samdollll aku nak tanya ko.......kalo masok court pengesahan secara lisan ni tak laku....paaahaaammm..!!


      Bercakap bohong ni tak kira pangkat......tak kira oorang..........tak kira masa tak kira tempat....

      Dah banyak terbukti di seluroh dunia.......ada manusia sanggup berbohong kalo diberi upah.

      Tak derrr undang2 dalam dunia ni mengesahkan kalo yg bercakap tu orang berpangkat maka sumer katanya adalah benar semata............undang2 mana dalam dunia ni yg berani bagi jaminan macam ni...??

      Pangkat tidak menunjukkan orang tu maksum dari sebarang dosa.......itu sebab adanya mahkamah untuk menyiasat, meneliti segala bukti2 sahih........memanggil saksi2 dan sebagainya untuk mengesahkan sama ada benar atau tidak.

      Kita tak boleh lari........dah banyak terjadi di seluroh dunia yg menunjukkan wujudnya orang2 ternama yg terlibat dalam penyelewengan, pecah amanah, penipuan, akuan palsu dan sebagainya.

      Pangkat tidak menjaminkan apa2 kebenaran.

      Itu sebab mesti tunjuk black and white evidence, transaction, certified documents and etc.

      Ko pikir ini zaman perang Jepun ke??

      Jebon.......disebabkan hotak ko penoh dengan ulat taik badaaakkkk maka tu ko spiiin ligat macam gasing...........lepas tu ko suruh kami di sini terima bulat2 pengakuan air lior menteri tok arab tu sebagai satu bukti sahih yg benar, solid dan kuat.

      Ko ni berotak ke idakkkk..??? Senang2 ke kami nak percaya cakap air lior..???

      Ko nak bukti sahih.......tu kes Singapore court yg terang2 gara2 money laundering related to 1MDB......Singapore arah tutop 2 bank............dan orang yg ambik upah buat kerja money laundering tu dah disumbat ke dalam jel.........ini baru betol sahih...!!

      Lagi satu perkaran........kami di sini bukan nak halang RCI.....nak buat....buatlah tapi yg kami beratkan ialah kenapa berat sebelah.......

      Kenapa tak tubuh RCI 1MDB.........RCI duit lesap bayar Aabar Ciplak..........RCI tukang wayang hollywood, dari mana dia dapat duit buat wayang yg bermilion2 dan beli kediaman mewah di US.........RCI pasal dari mana dapat duit shopping spree hingga bermilion2..........RCI 2.6b derma dan duit yg dipulangkan balik......

      Sumer yg di atas tu perlukan RCI sebab ia menjadi tanda soal dalam pikiran rakyat. Ini public interest masa kini.

      Lagi satu hal......bekas KPN Hanif Omar cuma bagi pandangan peribadi berdasarkan pengetahuannya tentang RCI Memali...........tapi tidak memaksa kepimpinan sekarang ikot pandangan yg diberi.

      Bekas KPN bagi personal view jerrr........tapi tak paksa orang dengar cakap dia.....pahaammm....??? Jadi tak payahlah ko nak meroyan macam orang mati laki....

      Jebon.........kalo tengin kamu sorangle tengin........tapi jangan ajak orang jadi sama tengin dgn kamu...!!!

      Bangaaaanggg !!

      Delete
    28. Mr J

      Yg dok gebang pasal Memali ni kamu. Tapi bila aku tanya deme ni syahid ke tak kamu enggan jawab dan beralasan serah kepada Allah. Habis tu kenapa kamu yang mulakan gebangnya Habis tu apa yang dok gebang banyak sangat?

      Kalau kamu masuk panggung awal mesti kamu akan tahu aku tidak mengiktiraf golongan agamawan di akhir zaman ini sebagai Ulamak di atas dalil-dalil yang ada.

      Delete
    29. j....berkawan dgn kafir asalkan kita jgn jadi kafir....

      tetapi berkawan dgn islam perompak, pembohong dan kita pertahankan mati2....

      macam ko la....apa hukum dia J?

      Delete
    30. Dad, PAC dan Menteri Luar Saudi dah sahkan DSN tidak ambil duit rakyat. Nak fitnah juga berdasar andaian dan sangka buruk ikut Dad tapi ingat habuan akhirat. RCI Forex ini tengah berjalan. Kita saksikanlah apakah lesapnya berbillion ini hanya hasil dari judikan harta rakyat atau ada rompakan sekali. Namun rugi sangatlah rakyat dgn pemimpin begini.

      Delete
    31. Mr . j sudah memulakan cerita "bullshit " dia di sini .

      Beberapa soalan untuk J jawab dengan lurus dan telus .

      Di mana ada di nyatakan yang saman sivil telah di buang ?? Dari mana kamu memperolihi info tersebut . Kerana statement yang saya perolihi setakat ini adalah ...the civil proceeding is suspended to make way for criminal proceeding . You see the difference ?? Suspended ...not thrown out .

      Please tell us the link or any link as claimed showing the Saudi Foreign Minister , Mr. Adel Al Jubeir admitting that the US 681 million deposited into Najib account is in fact a donation from the Saudi Royal Family .

      Delete
    32. Mr j

      Nasihat aku kpd kau bacalah surah al kafirun berulang kali.

      Fahami betul2 terjemahannya dlm bahasa melayu.

      Kalau itu pun kau tak boleh faham juga seeloknya kau pergi ke JAKIM minta penjelasan

      Delete
  13. Bagi mereka yang tembak orang kampung bukan Hadi. Yang tembak orang kampung ialah Mahathir.
    Hairan juga kenapa bekas KPN yang jawab. Yang menterinya mana?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bila masanya Tun Mahathir pi tembak orang kampung?

      Kau ada bukti dan saksi ker?

      Kenapa kau menjadi gila sebelum ditakdirkan?

      Delete
    2. Bro Zack menembak tepat ke sasaran.

      Si dungu ni sampai mereka-reka fakta yang tidak ada hanya untuk kenakan Tun M.

      Meroyan sebelum masanya.

      Sebab tu la hanya muncul sbg tikus. Esok kena tembak lagi boleh pura-pura jadi orang baru pulak.

      Delete

    3. Alangkah baik nya jika bekas KPN ini tutup mulut. Biar RCI siasat.
      Bekas KPN ini bukan selamatkan Tun tapi menyelamat kan Hadi.

      Menteri yang cadang tubuh RCI .. nak jawab apa? Menteri kata nak menentukan siapa orang yang di pertanggungjawabkan bukan siapa yang menembak ..

      Nak tahu kena cari punca nya .. Apa punca nya orang kampung bertindak luar..


      Delete
    4. Amanst hadi sebabkan Berahim libya dan orang memali di tembak...Berahim bersungguh nak tubuh negara islam...Hadi yg bust amanat relax...sekarang dah kayer raye..

      Delete
    5. Saya ingatkan hanya pak pak menteri UMNO je yang dah jadi bengong . Rupa rupanya para penyokong UMNO pun terkena penyakit yang sama .

      Sudahlah semalam , saya terpaksa berseloroh kepada para sahabat dan kenalan di Indonesia dengan berkata ...
      " apa yang bolih saya bilangkan pak ? kami punya menteri KBS ....Kepala Buntut Sama saja .."

      Delete
    6. Bro diny.....aterrrr kemana nak tumpahnya kuah???

      Delete
  14. Bro John sikit tak kurang
    Di Budin ini Pakatan berbincang
    Mohon negara kembali cemerlang
    Semoga tewas kerajaan yg pincang!

    Bro Perak Man sedikit sibuk
    Tak lama lagi tentu dia masuk
    Pantunnya cai kena berdebuk
    Bro CM pun pantun,cai tertusuk!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ya bro.

      All for one and one for all (asalkan bukan pada perkara bathil).

      Salam perjuangan bro.

      Delete
    2. Terbaik bros fan tun & John Doe..

      Memang benar apa yang bro berdua katakan
      Teman sibuk sikit sejak kebelakangan
      Terimakasih bro berdua diatas ingatan
      Walau teman sibuk, inshaa Allah akan masuk..beristiqamah kita semua didalam perjuangan..

      Selagi kerajaan pincang tidak dibetulkan
      Selagi itulah perjuangan akan diteruskan
      Inshaa Allah sekiranya kita semua diatas jalan kebenaran
      Doa dan harapan kita, Allah makbulkan..


      Delete
    3. Haei , sdra John Doe ... namapak gaya kita tiru gaya The Musketeer ya ??

      jangan marah !!!!!!!

      Delete
    4. Budak totok kutty yang nama zack armstrong bila kalah hujah dgn. Mr.J dikatanya Mr.J isteri Hadi..kepala budak gitulah..hah ambil seposen main jauh..guna nama kafir patut bangang.

      Delete
    5. Bro kembar dua.......kita yg sekapal ni sumer musketeers. We rely and support each other.

      Macam Bro John Doe kata:
      All for one and one for all (asalkan bukan pada perkara bathil).

      Rapatkan saf dan bersatu kita..!!
      Salam perjuangan kepada sumer yg sekapal.

      Delete
  15. J, ada baiknya kau cari benda yg lebih berfaedah untuk habiskan masa kau selain dari cuba menonjolkan ketidak matangan kau dalam mengulas sesuatu isu. " menjatuhkan kerajaan" adalah ungkapan yg x perlu ada dalam kontek negara yg mengamalkan demokrasi. Walaupun malaysia telah diupgrade ke negara kleptokrasi tetapi demokrasi masih terpakai dan rakyat berhak membuat pilihan apatah lagi kerajaan yg kita ada sekarang ni is good for nothing.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Demokrasi melalaui proses yg matang Macy. Di mana kematangan politik benci dan fitnah? Bukankah ini yg jadi hidangan diblog ini hari hari? Apa sebenarnya kemampuan PH tidak dibincang. Malah ketidakupayaan PH untuk memilih PM dan kabinet bayangan tidak di sebut bahkan marah mereka yg menyoal. Korupsi kalangan pimpinan PH didiamkan. Manakala DSN difitnah dari segala sudut. Inikah politik matang? Saya diblog ini hanya nasihat. Kalau Macy tak terimapun tak pe. Kurang kurang pembaca yg lain terutama yg tak komen boleh manafaat. InsyaAllah.

      Delete
    2. Saper fitnah saper?...fitnah aper?...kalo difitnah kenapa tak cuci nama dengan saman?...ko kuat temberang...

      Delete


    3. Selama ini tidak ada satu pun komen yang J beri berupa nasihat. Kalau tak tipu guna hukum persoal akidah orang yang tak setuju

      PH dah keluarkan struktur di mana Anwar di atas dan Tun sebagai Pengerusi. Tak faham atau saja-saja tak buat faham.

      Dalam BN, Presiden UMNO jadi PM.
      Dalam PH, sesiapa pun boleh jadi PM mengikut perlembangaan dan keperluan politik semasa.

      Zaid Ibrahim pun boleh jadi PM jika
      mendapat persetujuan pemimpin PH.

      Lain lah kalau ikut BN ia itu parti mana yang paling berkuasa ..


      Gitu lah .. sehingga Tun kata kalau tahu Najib teruk lebih baik Mat Sabu jadi PM ..

      Delete
    4. Aikkk! Dulu kau yg cakap pasal looking things from our own perspective. Dari sudut pandangan kita org kat sini, issues that were addressed in this blog are not fictional. Along with that, ada facts dan logik yg boleh kita masukan dalam equation utk dapatkan jawapan. Kau punya masalah pulak bukannya kita tak honor your perspectives tapi kau punya facts and figures do not jive with logics. So x ada isu fitnah ke apa kat sini kecuali kau dan geng macai kau yg x boleh put things in the place with the logical explainations.

      Delete
    5. Lalat "things in the right place"

      Delete
    6. selama yg aku baca...ko nasihat takde pulak j....yg ko selalu tulis.....suroh percaya jibo tu sebab ko pertahankan jibo....

      sampai sekarang ko tak pernah jawab pertanyaan aku

      aku ulangi lagi...."JIBO TU MEMBOHONG PASAL DUIT DALAM AKAUN DIA....MUAL2 CAKAP TAKDE, LEPAS ADA".....kalau nak kata dia lupa, malu la dgn org umur 92 tahun....

      ko tolong jawab soalan aku ni......jibo tu pembohong.....ni bukan pitnah j....dia sendiri cakap....

      ko takut dgn kebenaran?

      Delete
    7. Mr. j , kamu terkinja kinja melaungkan tentang politik matang .

      Adakah dengan memanggil / menggelar orang lain sebagai bodoh , bangang , haram zadah , Mahathir a/l Iskandar Kutty dan sebagainya itu satu politik matang ??

      Delete
  16. Saya sebagai penyokong tegar UMNO memohon agar hamPAS menggesa kerajaan menubuhkan RCI. Pedulikanlah apa yang orang2 besar ckp mcm bekas KPN. Tidakkah kedua2 KPN merupakan macai2 HARAPAN. Ingat lagi Rahim Noor menumbuk Anwar. Atas arahan siapa kalau bukan madey. Begitu juga MEMALI. Kebenaran akan terbukti suatu hari nanti.

    Nukilan Ikhlas Alumni Newcastle University

    ReplyDelete
    Replies
    1. Woiiiii sual

      Knp alumni kau tak menuntut kerajaan untuk menubuhkan RCI ke atas tentera jepun yg menyerang tanah melayu?

      Delete
    2. Ok Alunmni

      Kamu boleh bersama-sama Mr J dan macai tikus membuat tuntutan ini kepada Najib.

      Ke kamu pun hampas macam depa jugak, hanya gebang dalam blog?

      Delete
    3. Tubuhkan segera RCI supsya hadi cepat beri keterangan bagaimana oBerahim dan orang memali terpengaruh hingga mati...

      Delete


    4. Memang betul pun sejak Najib banyak berak merata-rata, semua yang title 'Bekas' jadi penyokong PH.

      Sebab nya mereka bertindak demikian kerana Tun pun ada 'Bekas'.

      Jadi kumpulan 'Bekas' ini mahu Najib dan Hadi di 'Berkas' ..

      Nampak tak pengaruh 'Bekas' PM selama 22 tahun ...

      Siapa yang bentang kertas putih Memali, dia lah yang bertanggungjawab...

      Delete
  17. Saya mohon utk memberi sedikit pencerahan. Penyokong tegar umno disini bermaksud penjilat tegar bontot jho lo. Harap maklum.

    ReplyDelete
  18. Kesihan pada PAS dan penganut2nya.

    summary yg kita boleh buat adalah.

    Orang islam yg beriman akan beramal dgn sunnah nabi s.aw.

    Orang pa sy g beriman akan beramal sunnah Hadi;

    Buktinya :Nabi s.a.w mengamalkan ayat "Amal maaruf nahi mungkar untukdgn cara berdakwah "Kebaikan umat dan menetang kemungkaran"
    Hadi mengamalkan ayat amat maaruf nahi mungkar untuk parti pas sahaja,dan mengarah kepada terrorist.

    Nabi mengamalkan ayat itu,sejak mula islam hingga ahkir hayanya.
    Hadi amalkan ayat itu,mengikut kepentingan politiknya sahaja.

    wallah'ualam.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul tu bro 1634

      Haji hadi awang tu sanggup membelakangkan tiang agama semata mata untuk kepentingan diri dia sendiri.

      Dia ingat dia tak mati kot.

      Dia lupa bahawa balasan drp Allah Taala sgt pedih. Syurga neraka itu milik Allah. Bukan milik pas.

      Syurga pas ada di Golok di sempadan Kelantan tu. Sebab itu lah rakyat kelantan direkodkan sebagai pembawa penyakit HIV/AIDS yg tertinggi di Malaysia. Ini fakta!!!

      Delete
  19. KPN dah takut kalo2 kerajaan tubuhkan RCI untuk mata lebam Anwar. Dulu Matdey kata ANWAR TUMBUK MUKA DIA SENDIRI.
    Sebagai penyokong Anwwar dulu, saya memcadangkan RCI di tubuhkan untuk menyisatkan kes mata lebam Anwar selepas selesai kes Mamali. benarkan Anwar menumbuk matanya sendiri ???.


    ReplyDelete
    Replies
    1. Itupun boleh RCI jugak.

      Tak payah gebang lah. Kan Tn Budin dah kata kalau nak RCI cari bukti Tun M sebabkan kucing-kucing najib mati pun silalah.

      Ni dah jumpa Najib minta RCI Memali blom ni?

      Itu pun belum lagi nak gebang pasal RCI lain plak dan dalam blog.

      Apa punya hampas daaaa..

      Delete
    2. Tak de sebab bekas KPN nak tamut...mereka ikut arahan menteri...orang bodoss jer cakap kon takut...

      Delete



    3. Sekurang-kurangnya Tun sendiri pertahankan tindakan Polis sehingga bila di soal mengenai Memali pun Tun masih kata Polis ikut SOP.

      itu sebab gua respek Tun. Encik-encik Polis bagi respek pada Tun Walaupun Tun berkeras tidak hadir ke Ibu Pejabat untuk di soal siasat tapi bila jumpa di Pejabat, Tun bagi minum. Pegawai langsung tak stress bila keluar dari pejabat Tun.

      Sebaliknya dua anggota UTK Polis menjadi mangsa politik Najib..

      Kejadian Memali, Polis ada motif untuk tangkap Ibrahim tetapi dalam kes Atlantuya, motif tidak di perlu kan ..

      Yang mati tentu dah mati.. yang dua UTK masih hidup tetapi merana .. mereka tidak dapat pembelaan yang adil kerana kalau ikut kata macai Polis ikut arahan.


      Delete
  20. "Ada dua elemen penting dalam Amanat Hadi. Pertama, dia kata orang-orang Islam tidak perlu menjadi Kristian, Yahudi atau Nasrani untuk menjadi kafir, sebaliknya cukup dengan mengamalkan politik suku dan agama suku.

    Hahahah..statement hadi kat atas;
    Ya habibi tuan Hadi:Bukankah tuan dah buat sekarang menyokong kemungkaran najib suku.
    menyokong beribadah pun suku.
    pimpinan tuan bermewah2 pun suku,Dgn porshe,audiq7,bmw SUKU.aHLI KAT BAWAH NAIK MOTOR kapcai PUN SKU.
    bERAHKLAK PUN SUKU,MEMAKI ORNGPUN SUKU.

    Last-last..Parti PAS dah jadi 3/4.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ko yg pandai sangat nih, dah rujuk ke tafsir yg besar2 dan ulamak world class untuk sanggah TGHH.

      Delete
    2. Hj hadi awang ni sebenar benarnya Pariahhhhh..

      Delete
    3. Parti PAS memang dah jadi parti tigasuku pun,
      buktinya:-
      - bertanding tapi tak nak menang
      - ngaku sebagai parti pembangkang tapi tak sokong parti pembangkang lain
      - sokong pemerintah kleptokrasi / korapsi / rasuah /
      - sokong kerajaan yg salah guna kuasa
      - sokong menteri2 islam yang munafik / fasik
      - sokong menteri2 cina india iban kadazan kafir
      - sokong mungkar perompak penyamun rm2.6 billion 1mdb
      - sokong perlembagaan jahiliah
      - sokong undang undang zalim
      - sokong kewangan yahudi zionis
      - sokong sokong sokonggggggggggggggggggg

      anon 17:15 - ulama` world class tak suruh buat `politik suku` `ugama suku` - tafsir yg besar2 suruh ugama mengatasi politik.

      Tuan Hj Abdul Hadi bin Awang , Tuan Presiden Parti PAS sudah buat U-Turn sekarang.

      Delete
  21. Naji dan Hadi bukan ade KEMALUAN...Najib takut saman SR dan WSj dan takut cabar DOJ....Hadi takut saman Husam Musa...

    ReplyDelete
  22. Sejak Hadi take over dari,Fazil noor,yusof rawa PAS

    Sudah jadi Parti Audiq7porsherangerovervelfire Samalaysia.

    ReplyDelete
  23. Negara sedang dipandu ke belakang,dan akan membawa kita balik ke zaman Darurat,zaman pendudukan Jepun,zaman Inggeris,sehinggalah zaman Melaka jatuh ke tangan Portugis.Kalau semua negara di dunia nak ungkit dan nak buat sepertimana kerajaan Najib buat,bayangkan lah.Berapa banyak 'RCI' kerajaan USA kena wujudkan sejak mereka merdeka pada 1776?Kes Memali sudah selesai sepenuhnya.Hanya penyamun,perompak,pencuri,dan penyangak sahaja yang cuba mengalihkan isu.

    ReplyDelete
  24. Masa madey PM malaysia adalah tiger...sekarang najib jadikan mesia PUSSYCAT...
    HANYE KUAT DI SUKAN SEA..JAUH LAGI SUKAN ASIA..

    ReplyDelete
    Replies


    1. Maskot pun macam kucing ..

      Tak Kiki .. Leon ..?

      Delete
  25. Is hadi a leader or a clown?

    I am confused.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tok batin orang asli lebih jujur drp hj hadi awang pariahhh ni

      Delete
  26. sunnah hadi yg dikeluarkan pada 2015.

    Bersedondon dgn najib suku,bersama mulah siah suku.
    Berasama mca kominis suku,Dap babi suku.
    Bersama dap selangor suku,Dap haram suku.

    Inilah yg diwirip oleh penganutnya,hari2,agar dapat jln pintas ka-syurga.

    ReplyDelete
  27. Taufik cakap semasa forum n2h aritu pengikut ibrahim libya hanya bersenjatakan parang dan buluh aje...

    Kah kak kah kah

    ReplyDelete
  28. RCI memali akan membongkar amanat sesat hadi awang yg menjadi punca menghasut penganut-penganut ekstrim PAS. Hadi awang mesti dipertanggungjawabkan bukannya Mahathir. Selama ini kerajaan tak ambil tindakan pada hadi bodoh kerana nak menjaga kain hadi agar tidak jatuh terlondeh memalukan bangsa melayu dan agama Islam yg kononnya diperjuangkan taliban keparat ini. Sekarang bongkar memali bongkar apa dalam kain palikat hadi. Barulah buku bertemu ruas.

    ReplyDelete
  29. Kjaan sepatutnya tangkap Hj Hadi kerana mengeluarkan fatwa yg salah dan berbau hasutan.
    Kedua2 bkas IGP ini bukanlah dari kalangan yg terkenal dgn kewarakan mereka tapi kenyataan mereka sgt bersandarkan fakta dan common sense.
    Silap2 lpas ni mungkin d gugurkam sbg BID Genting.
    Hihi.... Zahid, Zahid
    V move on lah. Lwn lah TM secara gentleman. U were lucky dia x kacau ketika u KP umno ari tu.
    How did u accumulate such wealth?

    ReplyDelete
  30. Pengikut PAS Ibrahim Libya pengikut ajaran sesat. Lihat saja video makcik makcik yg mengamuk pegang parang dan buluh macam orang gila isim kerasukan iblis. Polis hanya menjalankan tugas mempertahankan diri dan orang awam. Jangan memandai nak tuding jari pada yang menjaga keselamatan negara pada waktu peristiwa berkenaan. Tuding telunjuk kat lebai puaka hadi awang yang suka hati mengeluarkan fatwa dan amanat palsu yang menjadi punca hasutan. Bila dah ada yg mati hadi puaka boleh siap lari masuk dalam kain bini. Siap makan2 lagi sambil menjilat2. Celaka punya hadi.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ada video yang di-edit oleh pihak PAS,kononnya seramai 6,500 orang anggota keselamatan dikerah untuk menyerang Memali.Cuba tengok dalam video sebenar,..Mak Cik isim yang bawa kapak pergi dekat dengan anggota FRU yang sedang duduk berehat dan santai.Bolehkah nak pergi membunuh orang duduk-duduk begitu?

      Delete
  31. Kita pakat2 sokong penubohan RCI Memali nih.....kita bersorak ramai2 bila Haji Hadi diusong kemahkamah.Orang sest macam ini mesti diajar kalau tidak dia tidak akan sedar sampai mampos!!....

    ReplyDelete
  32. Kalau tak ada RCI, masa pilihanraya PAS nak ceramah cerita apa?

    Kalau ada RCI, sedikit sebanyak PAS boleh ambil masa 10 minit cerita.

    Lebai-lebai PAS kalau nak cerita pasal ekonomi, pertumbuhan GDP, kasar inflasi yang naik, ilmu sains dan handphone, mana pak lebai tahu.

    Sekurang-kurang RCI ini dapat membantu Pak Lebai berkempen masa pilihanraya nanti,

    ReplyDelete
  33. Mana mana polis dalam dunia ni akan akan mengambil tindakan yg sama bila berlaku seperti di Memali....jgn belakangkan undang- undang...ia ada dalam rukunegara...

    ReplyDelete
  34. tidak lama lagi ada yg akan menyarankan agar kita menubuhkan RCI utk mengolah kena apa kita perlu adakan RCI.

    adoii ! pening kepalo den.

    ReplyDelete
  35. Tabek hormat saya kepada kedua2 wira Negara,kerana berani bercakap benar.Tidak sia2 Malaysia pernah mempunyai kedua2 ketua Polis Negara ini.Masih adakah lagi Ketua Polis yang seperti ini pads hari ini??....

    ReplyDelete
    Replies
    1. KPN yg terkini pakai modess kat lidah.

      Delete
  36. Tim PM atau lobai lobai tak mau kah tubuh RCI berhubung dengan Temasya Sukan Sea. Duit banyak habis, heboh saja lebih tapi penganjuran ............

    Perlukah menteri bertanggungjawab meletak jawatan?

    Berkokok saja kuat tetapi ekor penuh taek.

    ReplyDelete
    Replies
    1. RCI Permata, RCI duit KBS 100 juta, RCI Kevin Morais, RCI Scorpene, RCI Altantuya, RCI 1MDB, RCI movie telanjang Riza Aziz, RCI porno altantawi vellfire...

      Delete
  37. For reasons that are not entirely clear, the foreign college fees of two students were covered directly by 1MDB, according to the data. One was for the daughter of a Sabah BN politician, Edmund Chong Ket Wah, who had tragically died in a road accident. Persuading his wife to run for the seat, which she won on a sympathy vote for the BN-allied PBS party in Batu Sapi, was seen as a coup for Najib in 2010. But, why was 1MDB apparently paying for her elder daughter’s Australian education in 2012?

    According to the statement obtained by Sarawak Report 1MDB paid Charlene Tze Yi Chong AUS$107,605/ RM345,41205 for ‘Education’ expenses on 13th March 2013.

    Sarawak Report asks why was 1MDB directly paying for the education of a government-friendly politician’s daughter, since, inevitably people will ask whether this was part of the inducement to encourage a widow to run for her husband’s former office on a public sympathy vote in what was considered at the time to be a crucial by-election for Najib?

    ReplyDelete
  38. Hari tu penyokong bola myanmar tak dibenar masuk stadium masa myanmar vs laos. Semalam 2 penyokong myanmar kena pukul di shah alam. Ayuh warga KBS, bangkit lah bersama, dan ambil lah tindakan pre emptive supaya isu2 bodoh tak timbul lagi masa sukan sea.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Selepas indonesia, myanmar dan brunei jada mangsa incompetence penganjuran, singapore turut menjadi mangsa apabila banner "singapore anjing" dipampang penyokong malaysia semasa perlawanan bolasepak malaysia vs singapura. KJ...you are going to make a lot of apologies during these 2 weeks!

      Delete
    2. KBS ????

      KEPALA BUNTUT SAMA saja .

      Delete
    3. Dah di asuh membenci kaum dan agama lain...ape lagi hasilnya cmni lah

      Delete
  39. Hadi awang? Sila tuan2 dengar kembali kaset2 ceramah 80an.pendirian mrk2 dgn puak syiah. Lontaran2 ceramah penggunaan islam.. smgt muda yg akhirnya mrk perlukan jwtn dlm partai yg didokong sistem demokrasi. Menegakkn islam melalui sistem ini. :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Timbullah ibrahim libya hasil daripada amanat hadi

      Delete
  40. Sebernarnya RCI umno dan pas.
    Inilah taktik Mereka untuk menimbulkan huru hara bila bn dah kalah pru14

    ReplyDelete
  41. ISLAM itu cukup simple.

    Nabi ajar umatnya.Melalui firman ALLAH,bukan nabi suka2 buat firman sendiri.

    salah satu MAKNA ISLAM:Berserah diri pada ALLAH.
    bASIC NABI AJAR.
    1.mENGENAL allah.
    2.Beriman dgn ALAH.
    3.tAAT PERINTAH allah.

    Kesemuanya nabi dah tunjuk.Beriman pada allah kena pada semua individu seLURUH ORNG2 islam.Untuk meningkatkan IMAN,"AMAL MAARUF,NAHI MUNGKAR"adalah "FARDU dari segala FARDU.iman BUKANLAH turun-MENURUN dgn mengikut keturunanan,Ianya di amalkan individu2 islam itu sendiri.Iman tidak datang dgn sendirinya dari kelumpuk2 manusia atau datang dari parti islam.HANYA orng2 IKHLAS berimanlah masuk syurga.
    mENCEGAH KEMUNGKARAN
    IMAN:3 KATEGORY:
    1.dGN Tangannya.
    2.dGN Lidahnya
    3.pALING RENDAH DGN HATINYA
    tAAT PERINTAH aLLAH Melalui pertunjuknya.Bukan melalui pertunjuk manusia.

    Di sinilah PAS telah tersesat,mengikut ulamak2 yg warak/wali allah,Parti politk dunia adalah keperluan dunia,jika agama dari allah dicampuradukan dgn politik dunia,maka agama allah tidak jadi sempurna.
    sebab agama allah akan jadi berpilih-pilh,mengikut kemahuan manusia.Untung baginya,perintah allah diabaikan.
    Sebab itulah allah dah ceritakan dlm quran,dia maha mengetahui,dia yg menciptakan mahkluk /manusia,HANYA IKUT pperintahnya sahaja melalui pertunjuknya.

    Wallah'ualam.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Demi masa,sesungguhnya,Manusia dlm Kerugian,Kecuali orng2 yg Beriman dan Beramal soleh,BERPESAN2 pada YG HAK dan Betrsabar.

      Delete
  42. Kalut apa? RCI melibatkan tindakan kerajaan pusat masa itu.

    PM dan Menteri yang ada akhirnya kena bertindak untuk perbetul SOP polis jika sah salah. Politikal milage sangat kecil. Dah lama sangat sampai saksi diragui dan bukti lapok. Setakat jadi badut untuk berborak cerita lama boleh..tak hilang bisa ular menyusur akar. Tapi cacing jangan berangan jadi naga. Bila dipatuk ayam dah tak guna.

    ReplyDelete
  43. Tuan Admin dan saudara2 seperjuangan semua,

    Kita mesti ingat Mr. J yalah Mr. JASA, mungkin Fuad sendiri atau Tun Faisal atau melaun2 yang makan gaji dari titik peluh kita semua pembayar cukai bertugas hanya untuk menyebarkan propaganda M01 dan menyahkan Pakatan Amanah terutama musuh no 1 sekarang TDM dan DAP.

    Kita lihat skrip Mr. J 100% skrip JASA dari cerita dongeng ancaman evangelista DAP, 1MDB dibersihkan oleh PAC bipartisan MP2 Pembangkang, kenyataan lisan Menlu Arab Saudi mengenai donation 2.6B, terakhir pelan rasionalisasi 1MDB diperakui TSKI. Tak payah cakaplah innuendo-innuendo terhadap TDM dari RCI Forex sekarang dan cubaan mengolah RCI Memali untuk mengenakan TDM tetapi tersepit dengan catch-25 Amanat pulak.

    Marilah kita semua menyumpah dia orang ni semua makan duit haram gaji dan dedak dari duit cukai yang kita semua bayar dan kita semua tidak sekali2 halalkan kerja2 mereka sebagai barua propaganda M01.

    Salam perjuangan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Berkemungkinan juga.Tapi saya berpendapat mereka2 ini adalah kumpulan melayu yg besama ISMA yg mirip dgn pas.Pandai berbahasa inggeris.klu tak silap saya semasa perbicaraan saman hadi dilondon,ada balaci yg tangkap gambar.Tujuan untuk dapat berita dan spin berita.Mereka2 ini adalah totok melayu islam.Yg penting pada mereka asal melayu islam,walaupun pemimpin melayu itu nak menghancurkan bangsa melayu.Modus operandi senang jerr,Lgbt,Liberal,Yahudi,DAP..Nak jahanamkan islam dan melayu.Yg umno nak jahanamkan melayu diorng pejamkan mata sahaja.

      Delete
    2. Zakar shittttt kau fuad....kahh kahh kahhh kahhh..uhhk uhuukk uhuk

      Sampai terbatuk aku ni gelakkan si fuad

      Delete
    3. Betul tu, setiap butiran yang keluar dari tulisan Mr J adalah mengikut modul latihan KHIANAT.

      Mr J juga orang besar JASA sebab tu macai tikus yang tidak mampu membela Mr J melalui points telah memanggil saya budak hingusan yang barangkali solat pun tidak.

      Macai tikus ni orang baru yang sentiasa konfius tapi perlu lakukan kerjanya demi dedak. Macai tikus bukan J.

      Unknown sahabat pula mengaku dirinya lulusan SPM kerja di Kementerian Pendidikan tapi hakikatnya kita tahu dia siapa.

      Tapi biarlah mereka tidak tunjukkan siapa diri mereka. Secara gentleman kita bertembung dengan mereka melalui hujah dan fakta.

      Delete
    4. Pembetulan :-

      Macai tikus bukan Kejora. Seperti Mr J, macai tikus daripada KHIANAT.

      Delete
  44. Peristiwa Memali sudah tidak relevan lagi untuk dibangkitkan. Ianya adalah sejarah yang hanya mendedahkan bertapa fahaman agama yang berbeza-beza mampu mencetuskan kegawatan. PAS sebenarnya cuba mencetuskan kekeliruan di kalangan penyokong PH terhadap Mahathir. Itu saja. Tiada kejujuran dan keikhlasan PAS dalam isu memali ini. Politik semata dan pastinya mengikut skrip yang telah ditulis oleh UMNO. Isu penting pilihanraya akan datang ialah menjauhkan undi Melayu dari PH. Oleh itu serangan harus ditujukan kepada DAP sebagai musuh Melayu, memburukkan imej Mahathir dengan isu Bank Negara, BMF serta Memali dan juga akan menonjolkan kerjasama erat antara PAS dan UMNO demi masa depan Melayu. Sesungguhnya kepimpinan PAS adalah sekolompok opotunis politik hanya mementingkan karier politik serta poket sendiri dari berjuang untuk agama dab negara. Mereka memandang sepi terhadap isu rakyat terbanyak seperti beban sara hidup, kemiskinan bandar, saraan pendidikan, pengangguran, lambakan siswazah di pasaran kerja, kesihatab dan perumahan. Apa pemimpin PAS lakukan terhadap permasalahan ini. Jawapannya TIADA. Oleh itu menghidupkan kembali isu Memali adalah sesuatu yang sia-sia dan membuktikan PAS yang semakin bangkrap dalam berpolitik. Penyokong PAS perlu sedar bahawa saf kepimpinan yang ada hari ini tidak berupaya membawa PAS ke tahap yang membolehkan PAS memimpin negara ini apatah lagi membimbing para pengikutnya ke jalan untuk ke syurga. Sebabnya tiada kejujuran di kalangan mereka.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Pemimpin2 PAS yg berwibawa berkaliber yg intelektual spt Mujahid Yusof Rawa, Khalid Samad, Husam Musa semuanya telah keluar membentuk AMANAH. Yg tinggal dalam PAS sekarang semua yg bodoh bangang yg lebih nafsu daripada akal.

      Delete

    2. Persoalan yng ramai rakyat tahu ialah mengapa polis dengan jumlah anggota yangbesar serta dg kereta kebal pergi menyerang kampung Mamali, Adakah kerana Orang Mamali hendak menyerang KL, atau hendak menyerang Balai2 Polis ke?... Atau kah semata2 mereka org PAS, Kaatakan lah mereka menganggap BN kafir sahingga sanggup kerajaan menghantar BN waktu itu menghantar anggota untuk menyerang. Atau apa sebab kerajaan pada awalnya menghantar pasukan penyerang ??


      Delete
    3. 2000 kalau masa tu masa belum lahir atau baru bertatih lebeh santun jika berdiam daripada pusing2 cerita karut polis serang kampung? Darat sangat nampak gaya soalan itu.

      Delete
    4. 2000....KDN hantar polis mengepung je bodohhhhh..golongan taksub amanat hadi tu yang menyerang polis

      Delete
    5. mereka tu terrorist yg dizamin short-cut ka-syorga.

      Delete
  45. Tun Mahathir (Forex )vs Najib (1mdb)
    FOREX

    1.Modal -
    2.Rugi 31Billion
    3.Hutang ( 0 )

    Kerajaan Tun Mahathir

    -Tiada kenakan cukai GST
    -Pelbagai Subsidi untuk Rakyat
    -Kenaikan harga barang terkawal
    -Petrol & diesel di naikkan hanya setahun skali, tidak lebih dari 5sen.
    -Negara pesat membangun.
    -Khazanah Negara tidak di jual & gadai
    -Tidak Bebankan Rakyat
    -Negara luar memuji dan menghormati Tun Mahathir
    -Dan lain2.

    1MDB

    1.Modal 1juta
    2.Untung Entah ler
    3.Hutang lebih 50Billion

    Kerajaan Najib

    -Kenakan cukai Gst
    -Subsidi di tarik balik
    -Kenaikan kost sara hidup
    -Segala Harga Barang keperluan naik melambong
    -Petrol & Diesel Di Naikkan setiap Minggu.
    -Pembangunan Negara perlahan & membangun dengan Hutang
    -khazanah Negara di jual & gadai.
    -Skandal terbesar Dunia
    -Negara luar mengelarkan PM " kleptokrasi "
    -Negara di Hina
    -Membebankan Rakyat
    -Macam2 lagi bole di senaraikan, tapi cukup la.

    INILAH BEZANYA DI ANTARA RUGI DALAM PERNIAGAAN DAN MENCURI MASUK KE POKET SENDIRI, ISTERI & ANAK.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tun M

      Bajet Pendidikan dan Kesihatan diutamakan.

      Rakyat bersatu padu dengan halatuju W2020.

      Najib Celaka

      Bajet Pendidikan dan Kesihatan dipotong. Klinik1M tiada doktor! Preskripsi ubat diberi oleh siapa?

      Bajet PERMATA Rosmah Mansor naik setiap tahun!

      TN50 ganti sebab Najib penggagal aspirasi Tun M. TN50 tanpa halatuju sekadar slogan kosong kerana bajet Kementerian banyak dipotong untuk PERMATA. Hasilnya tiada.

      Delete
    2. TN50? Lima ha utk najib! Apadah jadi ngan slogan 1malaysia? Pernah dengar x rakyat didahulukan, pencapaian diutamakan? Dia ni rasanya masa dia tengah tidur mlm mlm, sisemah gulung kertas, pastu jolok dlm lubang cirit.Esoknya dia tarik keluar pastu dia baca. Kalau keluar 1malaysia itu yg dia sebut sebut tapi dia sendiri x tahu apa.kalau keluar birkin, birkin lah jawabnya

      Delete
    3. Bro macy..lima ha apa? Ha Ha Ha Ha hakk tui ker...kikiki

      Delete
  46. Let me tell my side of the story about Memali.
    He goes.

    Since the 'White Paper' on Memali was approved by Musa Hitam, I don't think he was telling the whole truth. If Musa was being frank, he would have wrote why and what prompted the police, unprovoked, acted as they did, so drastically on villagers of Kampung Memali. As DPM cum Home Minister, he must have known about the country's communal atmosphere at that time.

    My father was a police sergeant and my family lived in Police quarters (block facing the Mosque) and I had just worked in Sg.Way FTZ, when that ‘massacre’ occurred. Yes, its an outright massacre by a well armed police PPH (Pasukan Polis Hutan, now defunct) and FRU, against the poorly armed villagers, executed in such a haste and swift manner under the guise of darkness. Had the Police or Home Minister be more patient, they would have besieged the village and starved its inhabitants weak of hunger, then overpower them with ease.

    That drastic decision to storm the villagers would have been justified if Ibrahim Libya and his men had drew the first-blood… e.g... murdered a policeman earlier on, or stormed a police station, ganged-rape a child, etc, etc.

    My sisters told me how, families living in the Police two block/quarters were very-very scared, the day after that massacre. About a hundred army personnel from Kroh (Now Pengkalan Hulu) have surrounded the police station’s compound, shaking its fences violently, angry at the drastic action of the Police against the villagers.

    It was a fact that in the mid-70s ~ late 80s, relation between the army and police was very strained. Many died in cabaret-brawls, especially at month’s end, mainly in Ipoh (Bazaar Bulat) & JB. And….that was why military personnel’s salary were paid before the 25th. of each month…..till today….to minimize encounters.

    In his ‘Frankly Speaking’ book, did Musa mention about him flying in a helicopter (landed at ‘Padang-Jam’ or clock-tower’s small field, near the Mosque, just beside the Police Station) to diffuse that tense stand-off?
    The soldiers, even armed themselves with a V150 armored personnel carrier.

    Why the need to hastily stormed villagers, armed with parangs and a few ‘tembak-tupai’ shotgun?
    Why can’t the Police wait? (They enter the village at about mid-night and the ‘operation’ ended at dawn). What’s the hurry?

    The Army was not even informed….. To fight the communist, (which is not the army’s job anyway, when a state-of-war or emergency was not declared) their help was very much sought, but against the helpless ‘orang-kampung’, the Police seems very capable. This made the Army, stationed in Kroh (now Pengkalan Hulu), very furious.

    Note: During that time, the road from Kroh to Baling was very-very prone to communist ambush. Any military convoy passing that stretch must be escorted with a V150 armored carrier.

    (To be continued)

    ReplyDelete
  47. (Continue)

    Let me state the fact why KDN under Musa hastily stormed Memali…..it was a covert operation to neutralize racial antagonism between Chinese & Malay, heightened especially by the press. Situation was very tense then. Factories in Sg.Way FTZ was forced to stop production due to operators, mainly females, were already afraid to go to work or their parents forbade them to leave the house. Most were operators who had to take the mini-bus across KL to go to work in Sg.Way. I forgot what caused the antagonism, but the day after Memali….. all newspapers immediately switched their reports from inciting hatred and animosities to Memali. Radio and TV played successive patriotic songs and ‘jangan dengar khabar-khabar’ (don’t listen to rumors) messages….just like the aftermath of May 13, 1969.

    The communal antagonism was exactly the same prior to ‘Amok Prebet Adam’ in Chow Kit, October 1987, two years after Memali. This time it was over the posting of Malay teachers in SRJKC. Lee Kim Sai was stripped-of his Dato’ship and Ops Lalang ensued, a week after Private Adam ran amok. Hence the Government should thank Adam for what he had unknowingly done to ‘save’ the country from another racial strife.

    Therefore, Memali was a ploy by KDN under Musa, to diffuse communal tension at that time. Coupled with his ‘look-west’ stance, Musa was just not fitted to be a Malaysian leaders.

    Nota:
    Musa hanya berani bertindak terhadap bangsanya sendiri. Untuk memberi 'amaran' kepada semua yang bertelagah ketika itu bahawa KDN & kerajaan dibawah beliau tidak akan bertolak-ansur atau beri-muka kepada sesiapa yang memulakan keganasan kaum. Memali adalah sebagai pengajaran. Malangnya, bangsa sendiri yang menjadi mangsa.

    Dan sudah tentu Amanat Haji Hadi lah yang mempengaruhi Ibrahim Libya yang amat yakin beliau akan ke syurga jika dia mati demi menegakkan Negara Islam... ala Daesh hari ini.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bro RD,

      Kisah di atas selari dengan apa yang pernah ditulis oleh TS Sanusi Junid.

      Beliau baru dalam gerak awal untuk memujuk pemberontak ini serah diri rupa2nya arahan rempuh telah diberikan oleh Musa Hitam.

      Bagi saya bunuh dibalas bunuh adalah adil sama ada melalui SOP polis ataupun melalui hukuman mahkamah.

      Cuma kisah di atas membuktikan bahawa Musa Hitam adalah bacul. Dia keluar arahan tapi dia tunding jari minta Tun M jawab.

      Walaupun arahan tidak dikeluarkan oleh Tun M tapi beliau tak lari dari menjawab mengambil tanggungjawab bahawa beliau PM semasa itu.

      Kini pun Musa Hitam masih menyorok. Mujur dua orang bekas KPN di atas berani keluarkan kenyataan.

      Malu sungguh bila ingatkan suratkhabar asyik tulis 2M padahal Musa Hitam ni hanyalah hampas penakut yang lari dari menjawab.

      Delete
    2. Terima kaseh RD atas sumbangan anda.
      Harap2 kamu juga dapat menjadi salah seorang saksi penting dalam kes in nanti. Rakyat juga ingin mengetahui dari pelbagai pehak terutama balu2 yg suami mereka terkurban.

      Ini hanya siasatan dan bukannya pembicaraan untuk mencari kesalahan seseorang... Rakyat hanya ingin mengetahui perkara sebenar berlaku.

      Mengikut kertas puteh yg di bentangkan, mereka2 ini di tuduh sebagai penderhaka....dan telah di pertikaikan oleh banyak pehak.

      Delete
    3. And is there the possibility that that guy from Johor did it because he wanted his rival dear Tun to be given the hardest time by the rakyat to the point Tun would need to come down to have him to take over the post of prime minister? Looking at him today and another enemy of Tun from Kelantan, I tell you this: anything is possible! After all, we are talking about the post of prime minister of Malaysia where once one gets it, it is exactly like our beloved P. Ramlee has mentioned in one of his movies: "serasa dunia ini ana yang punya!"

      Delete
  48. Apa parti PAS???????
    Pejuang Islam?????????
    boleh blah parti tahi minyak nih!!!!!
    biar berkubur masa PRU-14....
    KASI SIMEN RAPAT,BIAR TAK TIMBUL LAGI

    ReplyDelete
  49. KESIMPULAN SAYA,
    PAS ERA THHA @ LOBAI HA HA HANYA LAH MENJADI PATUNG MAINAN UMNO. HA HA HA HA HA ha ha ha ha ha ....patung mainan umno ha ha ha ha ha ha .....

    ReplyDelete
  50. Pas ingat jadi big brother sekarang, konon kerajaan najib menyokong penyelesaian isu memali dan mencari punca berlaku, tapi mereka tak sedar penyebab sebenar adalah tuan badan president mereka sekarang hj hadi yg memberi amanat jihad pada ahlinya utk melawan pemerintah. Selepas ni Pas akan tertipu malu kerana kebodohannya tidak mendidik dgn betul ahli mereka untuk rasional dlm parti

    ReplyDelete
  51. Tahniah khairul hafiz,! Emas 100 m

    ReplyDelete
  52. PAS hari ini adalah budak suruhan, hamba abdi kepada umno setelah di rasuahkan dengan rm90 juta.
    UMNO suruh angguk, angguk lah dia, umno suruh geleng, pas pun gelenglah....
    umno suruh bentang ruu355 di parlimen, hj hadi pun bentanglah tapi lepas bentang ....umno kata tangguh jangan bahas....hj hadi pun minta tangguh lepas bentang dan tidak dibahas.... umno suruh pas bincang di padang merbok , umno hadir sama,kemudian umno kata pasing kat aku , aku akan bentang ....tetiba mca mic gerakan konco2 marah ....umno tak jadi bentang....pulang semula ....suruh pas bentang lagi kali ke 2 di parlimen, sama juga umno kata jangan bincang dulu, tangguh je, maka hj hadi pun mohon pd speaker parlimen untuk tangguhkan sekali lagi ruu355 tu....
    wah.....sampai bila tu kena angguk angguk geleng geleng tu......sampai kiamat la jawapnyerrrrrr.....pas jadik budak suruhan umno.....

    ReplyDelete
  53. SPRM serbu MBI, Unisel dan JNSB, Azmin Melarikan Diri Ke Luar Negara?

    SHAH ALAM 22 Ogos - Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) menyerbu pejabat Pemerbadanan Menteri Besar (MBI), Universiti Selangor (Unisel) dan Syarikat Jana Niaga Sdn. Bhd (JNSB) pagi ini dipercayai berkait rapat dengan salah guna kuasa dalam isu pertikaian kontrak.

    Serbuan melibatkan lima lokasi berbeza iaitu di Kampung Pandan, Shah Alam dan Bestari Jaya itu bermula pukul 10 pagi dengan enam pegawai SPRM dilihat memasuki kampus induk Unisel di Seksyen 7, sebelum serbuan dibuat pula ke atas MBI di Bangunan Darul Ehsan pada pukul 10.45 pagi.


    Pada 8 Ogos lalu, Pergerakan Pemuda UMNO Bahagian Kelana Jaya membuat laporan kepada SPRM Selangor berhubung tatacara penyelesaian kontrak berjumlah puluhan juta ringgit di antara Unisel dan JNSB yang didakwa meragukan. - Utusan

    ReplyDelete
  54. Pada aku yg penting,aku sokong pada ,parti2 yg nak jadi pemerintah kerajaan,MEREKA PERIHATIN RAKYAT.

    INI mesti compulsory: GST no more.
    kembalikan biasiswa untuk anak2 kita yg layak without fail.
    INI YG LEBIH PENTING KAJI BALIK,PATI, YG >4juta bermaharajalela kat malaysia.Dan pastikan hanya anak2 tempatan buat kerja2 kontrak dan tenaga mahir.
    Pastikan mereka2 yg tinggal cuma lelaki adalah buruh kasar dan perempuan hanya amah shj.Habis kontrak balik negeri.
    Bagi mereka yg buat bisness,kedai mkn,kedai runcit,kedai baju,pasar mlm dan pelbagai lagi yg menganggu hak rakyat tempatan.kerajaan baru kaji balik,beri notis,jgn kejam,hantar diaorang balik kampong.KPI bagi kerajaan baru ialah yg tinggal cuma 500,00 ribu shj.

    Cukup 3 shj permintaan aku,kalau banyak lagi aku kira .BONUS.

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...