Thursday, 24 August 2017

APAKAH NAJIB KINI "MELUTUT" KEPADA AMERIKA?


Sejak  dua tahun kebelakangan ini, bermula dengan pendedahan bertali arus media antarabangsa mengenai skandal 1MDB dan kemudian diikuti dengan tindakan Jabatan Kehakiman Amerika Syarikat memfailkan saman sivil untuk merampas pelbagai aset yang dikaitkan dengan wang  yang dicuri daripada syarikat pelaburan negara tersebut, serta-merta hubungan Malaysia dengan kuasa besar dunia itu bertukar menjadi dingin dan "suam-suam kuku".

Daripada Najib Razak sebelumnya menjadikan Amerika sebagai negara paling kerap dikunjunginya dan Rosmah Mansor pula suka membeli-belah di sana, tiba-tiba negara itu mula dijauhi dan dibenci.

Sementara Najib kemudian dengan rancak beralih kepada China, beberapa menteri, pemimpin UMNO dan media pro kerajaan mula menyerang Amerika dan DOJ melalui saman sivil itu yang dianggap suatu bentuk campurtangan asing terhadap Malaysia.

Pelbagai hujah diutarakan untuk mewajarkan tindakan DOJ itu sebagai campurtangan asing, antaranya merujuk serangan Amerika di Iraq yang dikatakan hanya berdasarkan andaian semata-mata wujudnya senjata kimia.

Lebih dari itu, mereka juga mengatakan tindakan DOJ itu bukan saja dibuat tanpa meminta kerjasama dengan Jabatan Peguam Negara, malah juga dilakukan ketika 1MDB sendiri tidak pernah melaporkan kehilangan wangnya.

Maka, bertempiklah segala burung kakak tua, terutama yang disuapkan dedak ke mulutnya untuk berkicau, dari ditujukan kepada telinga anak muda di kota hinggalah kepada telinga tua makcik Felda, tentang  Malaysia yang kini kononnya sedang berada di ambang campurtangan asing Amerika serta perlunya seluruh rakyat bersatu menghadapinya.
Tetapi, dengan terdedahnya mengenai lawatan Najib ke Amerika pada 10 hingga 12 September depan yang antara tujuannya tidak saja untuk mengeratkan hubungan dengan Presiden baru Amerika, Donald Trump tetapi juga dikatakan untuk mengelakkan siasatan DOJ berkaitan 1MDB daripada diteruskan, apakah isu campurtangan asing itu akan terus dimainkan?

Apakah Najib akan kembali rapat dan mendakap Amerika?

Bagaimana dengan China yang sudah melabur dan mencurahkan banyak wang ke negara kita? 

Saman sivil DOJ berkaitan 1MDB kini direhatkan buat seketika dengan jabatan itu mahu menumpukan kepada siasatan jenayah berhubung wang yang dicuri itu terlebih dahulu.

Meskipun sehingga ini siasatan jenayah DOJ itu  hanya menjurus kepada perbuatan Jho Low dan beberapa rakannya, tetapi ia tidak dinafikan turut memberi ancaman kepada masa depan Najib kerana DOJ juga mempunyai rekod mengenai "Malaysian Official 1" yang didapati ada menerima AS$731 juta dan "isteri Malaysian Official 1" diberikan hadiah barang kemas oleh Jho Low berjumlah RM128 juta, kedua-duanya daripada sumber wang curi 1MDB.

Sama ada hasrat untuk mengelakkan siasatan itu berjaya atau tidak, masih terlalu awal untuk diramalkan. Namun Najib dan Trump mempunyai beberapa persamaan untuk diteliti.

Kedua-duanya adalah bilionnaire - satu melalui perniagaan usaha sendiri dan satu lagi melalui derma.  Trump dikenali sebagai bermulut celupar dan banyak berdolak-dalik dalam kenyataannya, sama seperti Najib yang juga kerap kali tidak mengotakan apa dikatanya seperti mahu menghapuskan Akta Hasutan, tidak menaikkan harga minyak dan menyaman WSJ.

Jika Trump dilabel bermulut celupar, dalam konteks budaya Melayu, perbuatan Najib mengucapkan perkataan "haramjadah" dan "bangang"  kepada kelompok yang tidak digemarinya, juga menjadikan beliau boleh diletakkan sekelambu dengan Presiden Amerika itu. Tidak pernah mana-mana Perdana Menteri sebelum ini mengucapkan perkataan sedemikian secara terbuka dalam ucapan umum.

Dalam masa yang sama, Trump turut sedang disiasat oleh DOJ berhubung dakwaan penyelewengan ketika kempen piliharaya yang lalu. Dengan sama-sama disiasat, Trump dan Najib tentunya lebih mudah menjadi kawan yang lebih rapat.

Dalam konteks yang lain, kunjungan Najib ke Amerika juga adalah sebagai suatu wayang opera untuk menunjukkan kepada pengundi Malaysia bahawa beliau tidak bersalah serta tidak takut mengunjungi negara tersebut.

Tukang-tukang kempen beliau selepas ini pasti akan menjaja cerita bahawa selain saman atau siasatan DOJ tiada asasnya dan Najib tidak merupakan suspek untuk ditangkap FBI di Amerika, yang lebih utama ialah dendangan perlunya beliau terus dikekalkan lagi selepas pilihanraya akan datang nanti.

Media-media Amerika tentu saja seronok menanti ketibaan Najib dan barangkali sudah mula menyiapkan soalan berkaitan 1MDB untuk ditanyakan kepadanya. 

Tentu juga lebih meriah, jika dalam kunjungan kali ini, sebagaimana lawatan ke beberapa negara lain sebelum ini, Najib turut membawa Riza Aziz bersamanya Amerika.

Apa pun tujuan dan persepsi lawatan Najib ke Amerika kali ini, beliau tetap dilihat seolah-olah "melutut" kepada negara Uncle Sam itu, bukan saja berkaitan penyiasatan 1MDB, malah juga untuk mementaskan cerita yang menampakkannya ada kelebihan dan tidak mudah kalah untuk berdepan dengan Tun Mahathir Mohamad  yang mahu menumbangkannya dalam pilihanraya akan datang. (ShahbudinHusin 24/08/2017)

227 comments:

  1. Hahahah aku first....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Reza aziz ikot tak kali ni lawatan bijan g us??

      Delete
    2. Aikkkk hari tu ada menteri sekor cakap orang barat nak BUNUHHHHHHH orang melayu .so apehal nak g erat hubungan dgn orang barat pulak kau ni bijan.

      Delete
    3. 09:22..jeles kak ros, kau sebut first.

      I am first lady of malaysia?

      Delete
    4. Takda lagi bini pm sebelum2 ni nak mintak rakyat panggil dia "first lady"..nyampah i dengor,rase nak cukur cukur je rambut semah jenggol tu

      Delete
    5. Rossy ni lebih sudu dari kuah..tapi pembantu peribadi dia tu laaaagiiii la lebih pinggan dari nasi seperiuk

      Delete
    6. Petikan DOJ (15 Jun 2017):

      “The Criminal Division is steadfast in our efforts to protect the security, safety, and integrity of the American financial system from all manner of abuse, including by kleptocrats seeking to hide their ill-gotten or stolen wealth,” said Acting Assistant Attorney General Blanco. “Today’s complaints reveal another chapter of this multi-year, multi-billion-dollar fraud scheme, bringing the total identified stolen proceeds to $4.5 billion. This money financed the lavish lifestyles of the alleged co-conspirators at the expense and detriment of the Malaysian people. We are unwavering in our commitment to ensure the United States is not a safe haven for corrupt individuals and kleptocrats to hide their ill-gotten wealth or money, and that recovered assets be returned to the victims from which they were taken.”

      “These cases involve billions of dollars that should have been used to help the people of Malaysia, but instead was used by a small number of individuals to fuel their astonishing greed,” said Acting U.S. Attorney Brown. “The misappropriation of 1MDB funds was accomplished with an extravagant web of lies and bogus transactions that were brought to light by the dedicated attorneys and law enforcement agents who continue to work on this matter. We simply will not allow the United States to be a place where corrupt individuals can expect to hide assets and lavishly spend money that should be used for the benefit of citizens of other nations.”

      “Today’s filing serves as a reminder of the important role that the FBI plays in rooting out international corruption. When corrupt foreign officials launder funds through the United States in furtherance of their criminal activity, the FBI works tirelessly to help hold those officials accountable, and recover the misappropriated funds,” said Assistant Director Richardson. “I applaud all my colleagues and our international partners who have worked to help recover an immense amount of funds taken from the Malaysian people, who are the victims of this abhorrent case of kleptocracy.”

      Untuk bacaan selanjutnya:

      https://www.justice.gov/opa/pr/us-seeks-recover-approximately-540-million-obtained-corruption-involving-malaysian-sovereign

      Info di hujung jari.

      Delete
    7. HE...HE...HE...BUDIN MACAM ORANG KECEWA JER....SELAMNYER LE KO BUDIN JADI REPORTER FUKATAN HAPRAK....TAK CAYA PI TANYA UP THE MODERATES YANG SAKIT MENTAL TU...KUANG...KUANG...KUNAG...

      Delete
    8. dia tu hanya nak lepas dendam kesumat yg terlampau2 terhadap pm..hari2 blog pasal pm..tak boring ke..puak2 dalam ni seronok lah nak tumpang sekaki caci maki..isi tak kualiti pun..org diluar sana bekerja bersukan yg sekor ni 24 jam asyik dgn blognya..

      Delete
    9. BUKAN NYER 24 JAM ....28 JAM...KO TAU LER SI BUDIN TU KAKI BANGKU.....PENCACAI KAT SINI PUN...SUKAN PUN NAK DIPOLITIKAN ....AGAK-AGAK KALAU BOBOI MADEY JADI MENTERI BELIA DAN SUKAN BARU OK KOTTTTT.....

      Delete
    10. Siapa yg caci & maki? Hanya penyokong penjenayah & penjenayah aje yg maki & membohong! Siapa yg mempolitikan...kalau sekolah, institusi pengajian tinggi, hospital dah tak berduit. Agensi2 kerajaan sibuk memikir apa jalan mendapat duit dari rakyat, saya betulkan cakap kamu, kami bukan seronok tetapi marah & benci kpd puak2 penjenayah seperti kamu ini semua!
      Note: Mana kat pengenalan 'kutty' yg dikatakan timb 'pembohong' menteri (merangkap menteri yg tak habis2 bersumpah)?

      Delete
    11. Sejarah sebenar mengenai tragedi Memali telah digelapkan, dakwa Ahli Bersatu, Mohamad Taufik Abas.

      Katanya, perkara itu mendorong beliau bertanyakan soalan berkaitan isu Memali dalam forum Nothing to Hide 2.0 bagi mendapatkan penjelasan.

      "Saya bertanya tentang isu Memali sebab saya tak lahir lagi ketika peristiwa itu dan saya tak tahu apa yang berlaku. Saya kurang jelas tentangnya seolah-olah ada perkara diselindungkan.

      "Sebab itu saya tanya kepada orang yang bertanggungjawab iaitu Tun Dr Mahathir Mohamad sebagai perdana menteri ketika itu. Tetapi baru tanya kerusi pula melayang," katanya kepada pemberita pada sidang media, di sini hari ini.

      Mohamad Taufik merujuk kepada insiden kekecohan di forum Nothing to Hide 2.0 minggu lalu sejurus selepas beliau bertanyakan soalan berkaitan Memali kepada Mahathir.

      Belum sempat Mahathir menghabiskan jawapannya, program bertukar kecoh dengan balingan kerusi, kasut, botol dan suar.

      Mohamad Taufik berkata, beliau juga tidak berpuas hati dengan kertas putih tragedi Memali yang telah dibentangkan di Parlimen.

      "Menurut kertas putih, 576 orang polis bersama kereta perisai hanya untuk tangkap seorang manusia bernama Ibrahim Libya. Mahathir kata ini Prosedur operasi standard (SOP).

      "Ini bukan SOP nk tangkap, ini memang nak bunuh. Ini adalah pembunuhan secara sistematik, dia (Mahathir) tak boleh nafi benda ini. Takkan seramai itu nak tangkap seorang manusia bersenjatakan buluh," dakwanya.

      Beliau juga mengalu-alukan cadangan Pas agar satu suruhanjaya siasatan diraja (RCI) ditubuhkan bagi menyiasat isu Memali.

      "Kalau betul perlu RCI untuk isu Memali, buatlah sebab nama Mahathir pun boleh dibersihkan jika beliau tak terlibat," katanya.

      Delete
    12. Siapa dia encik taufik tu? Berapa umur dia skrng?

      Dia tu adalah pengikut tegar jamal jamban. Omputih kata planted by umno.

      Apa yg hebat sgt dgn peristiwa yg cukup memalukan di memali tu? Apa yg encik taufik nak perjuangkan? Untuk siapa?

      Kalau encik taufik hebat sgt dan ada dilokasi semasa peristiwa tu berlaku tolong ceritakan kat sinilah. Encik taufik ni orang memali kah?

      Peristiwa memali ni ada byk versi. Bukan satu dan bukan dua. Encik Taufik tak payah nak jadi hero dan tak payah nak temberang sgtlah.

      Sila cerita semula peristiwa memali ni mengikut versi encik taufik dululah saya nak dengar.

      Kalau tidak susah nak komen apa yg encik taufik tahu.

      Delete
    13. Saya hairan dengan sikap Salahuddin Ayub yang juga Timbalan Presiden, Parti Amanah Negara (AMANAH) dalam isu Memali, mungkin beliau sudah lupa atau buat-buat lupa sehingga sanggup menjilat ludah rakan seperjuangannya sendiri.

      Sebagai manusia sekurang-kurangnya, kamu timbang rasalah perasaan kami, hati kami sebagai anak-anak dan waris mangsa Memali yang kamu sendiri pernah bela dulu, kamu sendiri pernah dengar dan berkongsi apa yang kami rasa.

      Kamu dengar luahan hati kami apa yang ramai orang lain tidak dengar dan tidak tahu hingga kamu mengaku bersimpati pada kami tapi kini, apa yang kamu suarakan telah teramat melukakan hati kami.

      Kalau pun bertukar parti, ideologi, jangan sampai 'hanyut' gadai maruah diri, prinsip, jadi penjilat ludah dan sanggup berbohong apa yang sudah diketahui umum, sanggup menafikan kata-kata yang terbit dari mulut sendiri suatu ketika dahulu, di mana harga diri kamu sebagai seorang pemimpin?

      Peristiwa Memali bukan hanya disebut dan diulang sekarang ini sahaja, bahkan setiap tahun diadakan majlis memperingati syuhada Memali, bukan hanya di Memali, Baling, kadang-kadang dibuat di luar dari Kedah.

      Salahuddin patut kecam Tun M

      Diantara tokoh utama yang berceramah berkaitan Memali adalah Mohamad Sabu (Mat Sabu), Datuk Mahfuz Omar, begitu juga Salahuddin Ayub yang pernah menjadi Ketua Pemuda PAS Pusat satu ketika dulu.

      Dalam satu ceramah Mat Sabu di Memali sekitar tahun 2015, Mat Sabu menyebut bahawa: "Peristiwa Memali kita sebut dan kita ulang kerana ia satu peristiwa yang paling pahit dalam sejarah selepas merdeka".

      Tambah Mat Sabu lagi: "Seperti juga di peringkat antarabangsa, peristiwa Holocaust, terus disebut sampai ke hari ini, kejadian yang berlaku di mana penduduk-penduduk yahudi dizalimi oleh Hitler dan rakan-rakannya pada waktu itu daripada pemerintahan Nazi, oleh kerana peristiwa itu adalah peristiwa tidak berperikemanusiaan, ia disebut terus, walaupun ada usaha melarang jangan lagi disebut peristiwa itu".

      Kemudian Mat Sabu menambah:

      "Begitu juga peristiwa sebelum merdeka, pembunuhan penoreh getah di Batang Kali, Selangor oleh polis British, dituntut dan disebut sehinggalah kerajaan British waktu itu akui dan membayar pampasan kepada keluarga yang terlibat dalam peristiwa tersebut. Maka begitu juga peristiwa Memali, kita menyebut dan kita ulang hampir setiap tahun".

      Delete
    14. Betul tu Zack...dia masuk kedalam Bersatu untuk merosakan Bersatu dari dalam

      Delete
    15. Phantom, berita basi. Bulan July DOJ dah buang segala saman dan sita tanpa syarat. Syukur dusta DOJ ni pun makin pudar. Apakah Phantom akan terima keputusan DOJ kalau DSN tiada dikaitkan?

      Delete
    16. Tiap hari bayar GST 6% sampai keluar duit sendiri di bank pun kena GST 6%.

      Hasil konon berbillion tapi peruntukan kerajaan makin merosot. Rakyat pula diminta bagi derma pada badan kerajaan untuk aset dan keperluan? Mana duit GST berbillion?

      Dengar khabar lepas PRU14 ada sebuah parti nak naikkan kadar 6%

      kepada GST 8-10%?

      Sampai bila kita kena tanggung hutang dan kesannya?

      Semoga kita tak salah pilih pemimpin tiada berkuasa, boros, takut bini, kuat rasuah dan lemah terpaksa tunduk kepada kuasa asing US @ CHINA sebab korupsi. Insya Allah!

      Delete
    17. Jadi, kenapa Salahuddin Ayub tiba-tiba bagaikan baru keluar dari gua dan meroyan lalu menyatakan 'PAS politikan isu Memali'?

      Sekali lagi saya ulangi, isu Memali kini bukan PAS yang mula timbulkan, tetapi ia dicetuskan oleh Pengerusi Pakatan Harapan (HARAPAN) Tun Dr Mahathir Mohamad sendiri ketika memberikan jawapan yang tidak bertanggungjawab dalam program Nothing To Hide 2.0 di Shah Alam baru-baru ini.

      Patut Salahuddin Ayub kecam Tun M!

      Secara jelas, isu Memali pernah dibawa dan dibentang dengan tegas di parlimen oleh ketua pembangkang satu ketika dahulu iaitu almarhum Datuk Fadzil Noor, dalam masa yang sama bangun mencelah oleh Mahfuz Omar membacakan beberapa laporan dakwaan terhadap kes Memali yang mana arahan pembunuhan ke atas ustaz Ibrahim (Mahmud) dan pengikutnya adalah daripada Tun M sendiri yang ketika itu sebagai perdana menteri dan presiden Umno.

      Ini disebut dalam parlimen!

      Mahfuz Omar sendiri seolah mencadangkan kepada ketua pembangkang supaya Tun M diseret ke mahkamah untuk didakwa atau sekurang-kurangnya satu public inquiry atau suruhanjaya penyiasat dilakukan secara terbuka.

      Cabar sepentas

      Malah kertas putih fakta Memali di parlimen satu pembohongan dan palsu, dan dinafikan oleh semua balu syuhada dan mangsa terlibat, sebagaimana kata abang Mat Sabu "Kertas putih dah jadi kertas hitam".

      Mat Sabu juga pernah sebut dengan lantang bahawa: "Tangan Mahathir berlumuran darah Memali". Adakah kini kamu 'menjilatnya' kering?

      Delete
    18. Bajet nanti sila check kenaikan cukai GST 6%.

      Dah agak lama tak dengar ketirisan dalam laporan Audit Negara.

      Disorok atau terpaksa guna GST untuk tutup pembaziran?

      Kutipan berbillion GST 6% tapi bajet defisit sejak zaman Pak Lah. Subsidi dah tarik, harga barang meningkat. Apa guna ada GST 6%

      dan jika GST naik 8-10% lepas PRU14 sangat membebankan...

      Delete
    19. Jebon.....dari civil case ke criminal. Criminal lagi serius dari civil.

      Civil case tu bukan ditutop tapi deme put on hold.

      Delete
    20. ”Kupulangkan sejarah
      kepada masa kini
      kujernihkan dosa
      menyegar benih budi
      Memali yang luka
      kembali bermaruah.”

      Begitulah suara Sasterawan Negara A Samad Said dalam puisinya ”Luka Memali”

      Delete

    21. Ah chai 1424

      Apa bukti yg kau ada untuk
      mengatakan Tun Mahathir mengarahkan pembunuhan?

      Kalau orang2 pas dah bangun angkat senjata perlukah pihak polis berpeluk tubuh?

      Siapa yg tembak dulu kalau bukan orang2 pas sendiri. Masa tu orang2 pas yakin mereka kebal setelah meminum air jampi lbrahim Libya. Kamu juga cukup yakin dgn jampi jampi tersebut yg pasukan polis akan bertembak sesama sendiri.

      Bila kamu mati kena tembak akibat perbuatan sendiri knp nak salahkan pasukan polis?

      Kamu yg nak mati syahid sgt2 jadi kenapa jadikan perempuan dan kanak2 sebagai benteng pertahanan kamu.

      Kenapa bila mati baru nak salahkan orang lain?

      Punca peristiwa memali ini adalah akibat perbuatan orang2 pas sendiri yg pandai2 menjanjikan syahid untuk bangun dan berperang dgn kerajaan.

      Kalau dah kalah dalam pilihanraya maknanya kalah. Kenapa bangun berperang untuk merebut kuasa.

      Haji hadi awang lanatullah tu tak pi berjihad. Dia tak tolong kamu pun sebab kamu semua tu lembu.

      Delete
    22. Seorang bekas senator PAS yang dituduh menyeleweng wang derma membantu penyokong parti yang terlibat dalam peristiwa Kampung Memali 3 dekad lalu menafikan dakwaan itu.

      Datuk Muhamad Yusof Husin, yang mempengerusikan Madrasah Islahiah Diniah, sebuah sekolah agama ditubuhkan Ibrahim Mahmud yang menjadi sasaran polis dalam peristiwa berdarah itu, berkata siasatan terhadap tuduhan yang dibuat seorang bekas ahli PAS yang ditugaskan mengurus dana lebih sejuta ringgit dalam Tabung Memali mendapati tuduhan itu tidak berasas.

      “Polis dari unit jenayah perdagangan membuat siasatan selama 2 hari di mana semua dokumen Madrasah Islahiah Diniah disemak,” kata Yusof .

      Beliau mengulas dakwaan bekas ahli PAS, Zainon Ismail, yang juga dikenali sebagai CN Afghani, yang mendakwa penyelewengan sejumlah wang Tabung Memali. Menurutnya, beliau membuat laporan polis mengenainya di Baling pada 2000, tetapi masih belum dipanggil untuk siasatan.

      Zainon berkata pemimpin PAS termasuk yang sudah meninggalkan parti itu perlu bersedia menjawab sekiranya suruhanjaya siasatan diraja (RCI) ditubuhkan bagi merungkai insiden yang berlaku pada November 1985 di Kampung Memali, Baling, Kedah.

      Tabung Memali ditubuhkan pada 1986 bagi membantu keluarga mangsa yang kebanyakannya ahli PAS, termasuk untuk membiayai proses menyaman kerajaan.

      Tragedi Memali kembali dibincangkan selepas soalan mengenainya dibangkitkan pada forum “Nothing to Hide” anjuran PPBM yang dihadiri Tun Dr Mahathir Mohamad, yang merupakan perdana menteri ketika insiden itu berlaku dan berakhir dengan kematian 14 penduduk kampung dan 4 anggota polis.

      Pergaduhan tercetus selepas penduduk kampung mempertahankan guru agama Ibrahim Mahmud, atau Ibrahim Libya, daripada ditahan di bawah Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA) kerana menyebarkan ajaran sesat, tuduhan yang ditolak PAS.

      ‘Semua wang diagihkan’

      Yusof berkata hasil siasatan polis membuktikan dakwaan Zainon suatu pembohongan.
      “Maknanya laporan polis yang dibuat itu tidak benar.

      “Parti sudah siasat, polis pun sudah siasat. Memang tidak ada sebarang penyelewengan, malah polis pun ketawa,” kata Yusof.

      Menurutnya, beliau tidak mendedahkan siasatan polis kepada umum kerana “tidak mahu besarkan kes dan malukan sesiapa”.

      Semalam, bekas timbalan presiden PAS, Mohamad Sabu, yang kini memimpin Amanah, berkata kesemua wang dalam Tabung Memali sudah diagihkan kepada keluarga mangsa.

      Yusof berkata semua sumbangan disatukan di bawah akaun madrasah.

      “Bila saya bebas daripada tahanan Operasi Lalang 3 tahun selepas peristiwa Memali, ada orang datang nak beri sumbangan secara terus dan selepas itu baru kita wujudkan di peringkat madrasah bersama Tabung Memali mengunakan akaun Bank Islam.”

      Menurutnya, pihaknya mengasingkan derma untuk mangsa Memali dan untuk madrasah.
      Yusof berkata, wang yang dikutip menerusi akaun madrasah melebihi RM1 juta, tetapi tidak dapat memberikan jumlah sebenar.

      Pada 2002, presiden PAS ketika itu Datuk Fadzil Noor mengumumkan penutupan Tabung Memali, dengan semua baki wang diagihkan kepada waris mangsa.

      Yusof berkata wang disampaikan sendiri Datuk Seri Azizan Abdul Razak, pesuruhjaya PAS Kedah ketika itu.

      Syarikat ‘Corak Memali’

      Yusof yang juga bekas setiausaha PAS Kedah mendakwa Zainon pernah melakukan tindakan di luar pengetahun parti dengan menubuhkan sebuah syarikat bernama Corak Memali untuk mengutip derma Tabung Memali.

      Menurutnya, pihak madrasah menerima panggilan daripada orang awam yang mengadu sumbangan mereka tidak sampai.

      Pihak PAS kemudiannya mengumumkan syarikat itu tidak ada kena mengena dengan Tabung Memali dikelolakan parti itu, kata Yusof.

      “Saya tidak ada niat untuk burukkan orang. Sebelum ini saya tidak pernah cerita pada sesiapa, tetapi wartawan tanya, jadi saya rasa sampai masa saya kena cerita benda sebenar.

      Delete
    23. Anggota Majlis Tertinggi Umno, Datuk Seri Nazri Abdul Aziz menyokong cadangan penubuhan sebuah Suruhanjaya Siasatan Diraja (RCI) mengenai Memali, sambil berkata, suruhanjaya itu harus menentukan sama ada kerajaan bertindakbalas dengan wajar.

      Beliau berkata sebagai pemimpin Pemuda Umno ketika itu, beliau beranggapan bahawa pihak polis telah menggunakan kuasa secara berlebihan ketika menyerang pemimpin PAS Ibrahim Mahmood dan penyokongnya.

      Beliau berkata demikian ketika ditanya pada sidang akhbar hari ini sama ada dirinya bersetuju dengan dakwaan Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohammad bahawa ucapan berapi-api oleh Pesuruhjaya PAS Terengganu Datuk Seri Abdul Hadi Awang ketika itu, yang mencetuskan tragedi berdarah Memali.

      “Kita bukan nak cakap tentang apa puncanya. Saya rasa Amanat Hadi itu adalah puncanya, tetapi tindakbalas (kerajaan) tidak sepatutnya.
      “Dia (Abdul Hadi) mungkin puncanya, tapi saya rasa tindakbals daripada kerajaan ketika itu tidaklah (sepatutnya) sebegitu sehingga beberapa orang mati.

      "Jadi kita tidak berminat dengan punca itu. Kita berminat dengan tindakbalas kerajaan dalam mengendalikan situasi itu, dan bagi saya, tindakbalas itu berlebihan," katanya pada sidang media di Kuala Lumpur.

      Delete
    24. Sia2 jer mati......pastu Pas sedondon pimpin tangan dgn umno.

      Jihad yg dulu tu dah tak der maknanya. Hudud pun tak buat....ganti dgn RUU355......sia2 jerrrr.....

      Delete
    25. Dalam laporan itu, Soleha, 65, turut mengimbau kembali bagaimana sang suami mati di pangkuan selepas ditembak.

      Begitu juga bagaimana orang kampung Memali di Baling cuba menghalang Ibrahim, yang dikenali sebagai Ibrahim Libya. ditangkap polis setelah dilayan seperti penjenayah.

      “Mereka semua, penoreh getah, bergegas untuk bantu suami saya pagi itu bila dengar polis hendak tangkap dia.

      “Saya masih ingat kesan darah di depan rumah dan jalan, di mana seorang penduduk kampung mati ditembak polis,” katanya kepada akhbar itu di Kampung Charok Putih Siong, tempat insiden itu berlaku pada 19 November 1985.

      Katanya, lima anaknya juga gembira mendengar berita berkaitan kemungkinan RCI Memali ditubuhkan.

      “Anak-anak saya masih kecil ketika kejadian. Seorang pun tak ada di rumah ketika ayah mereka ditembak,” katanya.

      Sampai hari ini, seperti banyak lagi penduduk Memali, beliau belum dapat memaafkan perdana menteri ketika itu Tun Dr Mahathir Mohamad.

      Timbalan Perdana Menteri Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi kelmarin berkata, kerajaan sedia mempertimbangkan penubuhan RCI bagi mengkaji tragedi itu jika ada pihak yang memintanya.

      PAS menyambut baik kesediaan itu dan akan membawa waris-waris mangsa untuk bertemu dan membuat permintaan rasmi kepadanya.


      Tujuh peluru, 4 kali di dada

      Sementara itu, Abdullah Che Soh, 71, pula masih ingat terhadap insiden berdarah itu yang meninggalkannya tujuh parut kesan peluru di tubuhnya.

      Beliau antara penoreh getah yang mengawal di depan rumah Ibrahim bagi mengelakkan Ibrahim daripada ditangkap polis.

      “Kami bersenjatakan parang dan beberapa batang kayu, tetapi kami hanya hayun kepada polis untuk tidak bagi mereka rapat ke rumah.

      “Saya ditembak tujuh kali, empat kali di dada, dua di tangan dan satu lagi di kiri pinggang,” katanya.

      Dua anak Abdulllah, Abdul Fatah, 45, and Abdul Rashid, 43, turut berada di tempat kejadian ketika peristiwa.

      Isterinya pula Kalsom Salim, 67, dan tiga anak perempuan mereka, Noriah, 47, Siti Fatimah, 37, dan Norhidayah, 34, berkawal di sekatan orang kampung bagi menghalang polis masuk ke rumah.

      “Pada masa itu, anak saya cuma berumur antara dua dan 15 tahun, kami pertahankan pendirian kami kerana kami tidak bersalah.

      “Apa yang paling menyedihkan ketika itu apabila kami dilayan macam pemberontak komunis,” katanya lagi.

      Isu Memali timbul kembali dalam forum melibatkan Mahathir di Shah Alam pada 13 Ogos lalu yang mencetuskan huru-hara dan keganasan.

      Tragedi lebih 30 tahun lalu itu menyaksikan pertempuran antara penduduk kampung diketuai Ibrahim dan pasukan keselamatan yang mengorbankan 18 nyawa.

      Delete
    26. Ahli Parlimen Shah Alam, Khalid Samad ‎berkata bekas perdana menteri Tun Dr Mahathir Mohamad sanggup menjadikan Tun Musa sebagai mangsa untuk dipersalahkan bagi peristiwa Memali. – Gambar The Malaysian Insider oleh Najjua Zulkefli, 28 Mac, 2014.



















      Pendedahan bekas timbalan perdana menteri Tun Musa Hitam berhubung keberadaan Tun Dr Mahathir Mohamad di Malaysia semasa peristiwa Memali dan bukan di China seperti dipercayai selama lebih 30 tahun menunjukkan wajah sebenar ‎bekas perdana menteri itu, kata ahli Parlimen Pakatan Rakyat (PR).

      Ahli Parlimen Shah Alam, Khalid Samad ‎berkata Dr Mahathir sanggup menjadikan Musa sebagai mangsa untuk dipersalahkan sedangkan bekas perdana menteri itu berada di Malaysia.

      "Ia menunjukkan sikap dan perwatakan Dr Mahathir dalam soal Memali sanggup memangsakan timbalannya dan itulah jenis manusia yang masih disanjung‎ ramai.
      "Inilah orang yang merosakkan sistem dan ekonomi negara sehingga kita berada dalam keadaan yang parah sekarang ini," katanya pada satu sidang media di Kompleks Karangkraf, Shah Alam hari ini.

      Dalam satu diskusi di Kota Baru semalam, Musa mendedahkan bahawa Dr Mahathir berada di Kuala Lumpur, bukannya China semasa peristiwa Memali. Pendedahan ini dibuat sendiri Musa yang juga menteri keselamatan dalam negeri ketika peristiwa itu berlaku pada 19 November 1985 yang mengorbankan 14 orang dan berpuluh yang lain cedera.

      Sementara itu, Ahli Parlimen Padang Serai N Surendran berkata ini bukan kali pertama Dr Mahathir menunjukkan sikapnya yang tidak jujur dan suka memutar-belit fakta.

      Katanya, Dr Mahathir perlu segera menjawab tuduhan Musa dan memberi penjelasan kepada rakyat agar kenyataan itu dapat dipastikan kebenarannya.

      “Saya memang tak terperanjat kerana Dr Mahathir membuktikan banyak kali bahawa beliau bukan seorang yang jujur dan beliau arif dalam memutar-belit fakta.
      “Dr Mahathir perlu jelaskan dengan segera apakah benar tuduhan yang dibuat Musa kerana rakyat berhak mengetahui perkara sebenarnya,” katanya kepada The Malaysian Insider.

      Surendran berkata selain Dr Mahathir, pemimpin Barisan Nasional (BN) juga perlu memberi pencerahan tentang peristiwa hitam Memali dan hubung kait mantan perdana menteri itu terhadap kekejaman kerajaan pada masa itu.
      Katanya, dengan lebih banyak maklumat berhubung peristiwa Memali, rakyat dapat memahami dan menggambarkan keadaan sebenar kejadian itu.

      “BN perlu memberi ulasan kerana ini melibatkan bekas perdana menteri mereka dan satu perkara yang amat serius di bawah pemerintahannya. Semua ini perlu ada penjelasan agar ada pendedahan di peringkat nasional mengenai isu Memali.
      “Sampai hari ini kita tidak mempunyai penerangan yang jelas tentang peristiwa Memali sehingga Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA) digunakan secara menggila bagi menangkap beratus orang dan sebagainya,” katanya.

      Naib presiden PKR itu turut tidak melihat tindakan mahkamah sebagai jalan terbaik bagi mendakwa Dr Mahathir selaku perdana menteri memerintah pada ketika itu.

      “Undang-undang bukan penyelesaiannya tetapi pendapat awam adalah cara yang terbaik kerana perkara ini menjadi isu umum dan perlu didedahkan.
      “Itu merupakan hukuman terbaik bagi mereka yang terlibat dalam perkara ini seperti Dr Mahathir dan lain-lain. Biar rakyat menilai, menghukum dan menjadi hakim dalam kes ini,” katanya.

      Delete
    27. Ahli Parlimen Pandan, Rafizi Ramli gagal dalam rayuannya untuk mengenepikan hukuman penjara 18 bulan di bawah Akta Rahsia Rasmi selepas Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur mengekalkan hukuman itu.
      Hakim Mahkamah Tinggi, Datuk Azman Abdullah bagaimanapun mengenepikan sabitan terhadap pemilikan dokumen audit 1Malaysia Development Berhad (1MDB) dan mengekalkan sabitan terhadap tuduhan kedua iaitu mendedahkan kandungan laporan kepada umum melalui satu sidang media pada Mac 2016.
      Hakim bagaimanapun membenarkan penangguhan hukuman bagi membolehkan rayuan dibuat di Mahkamah Rayuan.
      Sementara itu, Pasukan Komunikasi Strategik Barisan Nasional (BNSC) melalui satu kenyataan turut mengimbau kembali apa yang didedahkan Rafizi.
      Berikut adalah kenyataan BNSC:
      Fakta kes OSA Rafizi Ramli
      Ramai yang terlupa apakah yang ‘didedahkan’ Rafizi Ramli menggunakan dokumen diklasifikasikan di bawah OSA.
      Pada Mac 2016, Rafizi telah menggunakan dokumen OSA untuk menyokong dua dakwaannya, 1MDB mempunyai kaitan perniagaan dengan Lembaga Tabung Angkatan Tentera (LTAT) dan mendakwa ini menyebabkan kira-kira 110 anggota veteran tentera tidak menerima pembayaran gratuiti pada masa ditetapkan.
      Fakta mengenai 1MDB sememangnya mempunyai hubungan perniagaan dengan LTAT adalah maklumat umum sejak 2013 di mana 1MDB membuat satu kenyataan menganugerahkan LTAT kontrak RM2.1 bilion bagi membangunkan 8 pengkalan tentera di seluruhnegara dan kos bagi memindahkan pengkalan udara Sungai Besi ke lokasi baharu seluas 750 ekar di Sendayan, Negeri Sembilan.
      LTAT turut memfailkan tindakan undang-undang terhadap Rafizi Ramli kerana memfitnah di atas tuduhannya yang tidak berasas.
      Untuk itu, tiada keperluan untuk Rafizi melanggar undang-undang OSA bagi tuduhan dibuatnya yang sudah diketahui umum serta fakta. Satu ‘pengorbanan’ yang dilihat sebagai usaha terdesak.
      Kami dapati sabitan OSA ini adalah kes keempat di mana Rafizi kalah di mahkamah setakat ini. Beliau turut didapati bersalah dan didenda mahkamah kerana menghasut pada Januari dan awal November lalu.
      Pada Oktober lalu, Rafizi turut diperintah membayar ganti rugi RM300,000 selepas didapati memfitnah National Feedlot Corp (NFC).

      Delete
    28. Yg mati di memali tu kecuali anggota polis adalah penderhaka negara.

      Hj hadi awang dan pas adalah penderhaka.

      Amanat hj hadi awang adalah amanat si penderhaka.

      Delete
    29. Baca apa kata keluarga Ibrahim Libya. Terang-terang depa halang polis tangkap Ibrahim guna senjata.

      Depa juga tahu polis bukan nak membunuh. Nak tangkap.

      Jadi pengakuan ini, polis dah ikut SOP polis... Yang cuba lawan dan halang dengan senjata patut didakwa. Jika ingkar takkan nak tarikbalik waran tangkap?

      Maka sah Ibrahim Libya mati sesat. Bukan syahid.

      Delete
  2. Mungkin lawatan ini sebagai tindak balas pembatalan PM China ke Malaysia?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bukan saja melutut


      Tonggeng buntut terus...



      Jolok. Buntut dgn 2.6b.. Apa salahnya... Masyuuuuk ikut cara belakang tanpa pengetahuan negara.. Sssshhh rahsia

      Delete
    2. Lepas ni juallah pulak tanah negara kpd us.

      Delete
    3. Peliklah kau orang. Bila Saudi melabur kata jual Petronas. Bila Cina labur kata jual negara. Bila melawat US pun kata jual negara? Apakah polisi PH sebenarnya? Melarang segala pelaburan luar di Malaysia? Bukankah LGE terhegeh minta loan Cina? Kenapa nafsu amarah selalu mengatasi akal? Bila agaknya nak kembali ke jln lurus?

      Delete


    4. Memang lah sebab hutang negara semakin teruk. Tak terbayar.

      Dalam keadaan begini bukan melabur nama nya

      Delete
  3. nampak macam kecewa ye awak sdr budin. dah orang amerika sendiri cakap doj ni kalau orang tak bayar mereka tak buat kerja, kenapa kita yang galak semacam. tanya trump pasal doj, konfem dijuihnya bibir, buang masa cakap pasal doj. banyak juga akhbar2 tak laku amerika yang diistilahkan sampah oleh cerdik pandai universiti di amerika tetapi di malaysia menjadi kitab rujukan utama. macam wsj tu, orang amerika sendiri panggil sampah....so, pandai2lah fikir mana elok mana tak.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Awak aje yg kata sampah. Zaman skrg ni mmg perkara yg benar akan disampahkan! Maklumat2 mengenai 1MDB kenapa dirahsiakan. Setakat bertempik mengata fitnah, cakap berbolak balik, itu pembohong!

      Delete
    2. Ye le ye lah, nanti kita baca la utusan tu k!

      Delete
    3. 9.38.....apa kebenda yg ko cakap ni......ko tau tak......DOJ tu ialah Federal Executive Department of the U.S. Government......

      DOJ ialah salah satu jabatan di bawah Kerajaan Amerika........kalo ko kata DOJ boleh dirasuah maknanya ko menuduh jabatan kerajaan Amerika boleh dirasuah.

      Jabatan kerajaan Amerika ialah di bawah pentadbiran Presiden Amerika........maknanya DOJ di bawah Trump.

      Ko ingat DOJ ni jabatan swasta Amerika atau jabatan persendirian ke yg boleh dibayar2...???

      Apa punya banganglah....orang cakap ko pon nak cakap tapi cakap macam biol.

      Delete
    4. HE...HE...HE...THE PHANTOM 100000 KALI BIOL......@ SEWELLLLL.....

      Delete
    5. Kejora haramjadaah...........yg sewel biol tu ko..........fakta tak der tapi terpekik bangga dgn capital letters.

      Itu jerrr kepapandaian ko.....lebih dari tu tak derrrr...

      Badan siaalll sebab hari2 disumpah seranah orang dalam blog ni. Tak berenti kena maki hamun dek orang.

      Kesiannnn mak ko malang sebab dapat anak gampang macam ko.

      Pengecut.....nak jumpa Pak Othaman pon ko takot...!!

      Aku besar hama pon tak takot dgn ko..!!

      Berani terpekik dalam blog jerrrr.

      Delete
    6. 11.24..

      11.24 aku nak tanya soalan mudah kat kau ni...

      11.24 ....gst bantu atok kau tak??

      Atok kau pun miskin tapi bila beli brg kena cukai gst pulak.lepas tu org yang ada duit 10juta pun beli brg yang sama kena gst jugak...adil ke untuk atok kau??

      Jawab betul2 jgn nak spin merapu...

      Delete
    7. Yang aku tahu FBI dan DOJ ni badan kerajaan Persekutuan US.
      Bukan suratkhabar ye...
      WSJ suratkhabar...
      Tapi Utusan bukan...
      itu surat layang...

      Delete
    8. Anon 1252, gst sebenarnya lebih bantu Anon dan anak cucu Anon. Masa depan negara perlukan system cukai yg mampan. Dari gstlah BR1M diberi, kidmat hospital, khidmat sekolah rendad dan menengah, khidmat polis untuk keselamatan awam dan banyak lagi perkhidmatan. GST juga buat ekonomi Negara mampan. Dulu hanya bergantung pada minyak dan harga minyak pun dah menjunam. Luaskanlah pengetahuan sikit Anon. Asyik berklepet dgn fitnah PH yg benar pun tak nampak.

      Delete
    9. Saya duk Malaysia. Anak sekolah duk minta A4 dan kertas kajang 1 rim sorang. Tanya pasai pa? Sekolah tadak duit nak tanggung exam. Kerja kursus. Paper nak guna banyak. Bajet paper kena tarik. Bila check peruntukan kerajaan memang sohih. Najib potong belanja pendidikan.

      La ni rasa sesak napas. Nasib baik ubat asma dan jantung ada. Doktor klinik 1M tadak.. ikut laaa nurse cakap jika baik pulang balik ubat. Tanya pasai pa? Nak bagi pada orang lain. Awat ubat tu kena masuk angin ka ayaq liur ka termasuk lubang jamban ka mana tau..
      Takpa kita dah short ubat. Yang biasa pakai pun generik punya. Ori mahal. Duit tadak nak beli baru. Puiii...mampuih. Ubat pun dia potong jugak...

      Ini baru cerita fasiliti. Kalau cerita bab ganti yang rosak, bab tambahbaik, bab R&D dan lain-lain yang semua dirasionalisasi dan dipotong...

      Memang patutlah bajet PERMATA Rosmah Mansor naik setiap tahun!

      Delete
    10. Tapi j, yg dok tengok skang ni bila ada gstlah segalanya tak tentu arah! Peruntukan dipotong bagai, and worst most of our basic fundamental needs are not met.kau rasalah, things will get better ke, both for the goverment and the people?

      Delete
    11. Anon 1557, Hospital Kerajaan dah cukup baik. Macam macam ubat mahal diberi free. Yg leceh kena tunggu lama sikit tak macam swasta. Kena terimalah perkara mcm ni. Ceklah kat negara maju pun biasa kos perubatan ini sangat tinggi. Dah terima khidmat yg hampir free ni syukurlah. Begitu juga sekolah. Tak kan kos kertas pun nak komplain. Tak ada negara yg semua free. Lagi free lagi tinggi cukai.

      Delete
    12. Macy, there is a lot of perception out there. True there are people who have lower income. Which is why BR1M is there, PRIMA housing is there, bonus for civil servants and so on. Also note that there is a long list of essential items including food, medicine and fuel that is not gst'ed. This is where the bulk of the lower income earners money go. All in all the system is designed to have minimum impact on lower income owners and they are then subsidized thru BR1M. Be fair and please read up the gst system information. It is used in more than 150 countries.

      Delete
    13. Obviously system does not work and people are suffering. Again you are comparing things that are only suiting your fancies. Compare harga petrol kat thailand tpi x pulak mention harga kereta kat sana. Kalau cam tu baik kau terus compare rakyat sudan yg mati kebulur tu dgn rakyat malaysia. Sudah sudahla tu j. Najib is a goner!

      Delete
    14. Zaman Madey tadak pulak polisi pulang semula ubat dah guna dan setiap anak derma satu rim kertas A4 dan kertas kajang. Benda keperluan kot? Mesti ada dan sedia kat situ! Bukan macam bajet PERMATA. Naik setiap tahun sapa pakai tak tau. Tanya budak2 makan sama macam budak lain. Mi hun, mi goreng, nasi goreng. Bukan siakap 3 rasa ka lobster ka. Awat bajet naik semacam? Ada naik jet 181 kali ka budak2 ni? Awat tinggi dan siap minta tambah? Yang duk ada pada rakyat pulak kena tarik dan potong?

      Delete
    15. Anon, bukankah polisi pulang balik itu baik dan tak bazir? Sebagaian ubat sampai RM 50 satu pil. Kita tak faham kos perubatan yg tinggi. Zaman TDM dulu kemiskinan tegar sekitar 10%. Kini 1.6%. Zaman TDM pasca skandal forex ringgit menjunam dan ramai pengusaha bangkrap. Dgn ringgit yg rendah ketika itu inflasi memuncak dan ramai yg tersepit keadaan ini. Tiada juga BR1M untuk bantu mereka yg kurang pendapatan. Alhamdulillah keadaan jauh lagi baik kini. Kita doa bertambah baik.

      Delete
    16. Zaman Tun M walaupun Msia hadapi krisis matawang yg teruk tapi Tun M tetap tak kenakan GST atas rakyat. Sungguhpon keadaan sangat genting ketika itu......tapi Tun tak ambik GST sebagai solution..........atau sebagai satu jalan keluar nak selesai masalah ekonomi negara yg jatuh ekoran turunnya nilai RM.

      Sebaliknya dia berhempas pulas cari jalan nak naikkan semula nilai RM.......dam akhirnya berjaya.

      Sehingga Tun M bersara GST tak dikenakan ke atas rakyat Msia.

      Walaupon tak der GST Msia pesat membangun dan maju. Banyak infrstruktur negara dibina yg dapat kita nikmati hingga sekarang......legasi yg cuba dipadamkan.

      Orang yg bodoh bangang jerrr yg cuba nak ubah sejarah.......macam Israel Yahudi yg cuba nak ubah sejarah untuk menafikan kewujudan Palestin.

      Delete
    17. Jebon.....apa guna bagi BRIM yg tak banyak mana.........tapi tarik balik dengan GST, pemotongan peruntukan, kenaikan cukai, penarikan subsidi dll sumer.....??

      BRIM yg dapat tu pon tak cukop nak tampung GST untuk setahun, perbelanjaan yg lebih untuk tampung kekurangan peruntukan.......bayar lebihan cukai yg dinaikkan.........dan sebagainya.....

      Apa guna tangan kanan memberi........tapi tangan kiri kaut lebih lagi..??

      Ko pikir senang ke nak tipu rakyat Msia..??

      Delete
  4. Itulah..ikut cakap bini! Shopping, enjoy tak ingat nak mati. Bila, dah terdesak buat hutang, hendak bayar hutang..terpaksa gali lubang, tutup lubang. Amerika mahu, China pun mahu!

    Buanglah Najib the klepet(PRU14). Tak guna dah simpan..menyusahkan aje, tanggung pemimpin berlagak ini.

    ReplyDelete
    Replies
    1. BUDAK UP THE MODERATES ...SEWEL...DAH MEROYANNNNN.....KUANG...KUANG...KUANG...

      Delete
  5. Melawat pun salah ke?

    ReplyDelete
    Replies


    1. melawat tak salah..
      Tapi guna lah duit sendiri kalau tujuan nya untuk peribadi untuk charge power kerana dah habis power..

      Delete
    2. Tak salah pi aje...
      Tapi, jgn pi laki bini..
      Kena bawak..rombongan cik kiah sekali ye..Tidak, Rugi ruang tempat duduk pesawat..

      Delete
    3. BUDAK UP THE MODERATES ...SEWEL...DAH MEROYANNNNN.....KUANG...KUANG...KUANG...

      Delete
    4. Bro UP........jangan layan sangat kejora ni....kita dah bagi dia sekali dua tu dah.....karang tak pasal kita jadi sama macam dia.

      Dia dihantar kemari untuk maki Tun M.....

      Bior lantak le anjing rabbies tu menyalak sorang2...!!

      Delete
    5. Kojola tu cari makan dgn politik. Ini semua geng2 jamal jamban mcm encik taufik tu jugalah.

      Kesemuanya makan upah.Jamal jamban tu bakal presiden umno. Kerja dia selama ini pun dok pulun duit grant drp kerajaan saja pun. Jadi nak hairan buat apa.

      Masa umno ada hiduplah dia. Bila umno dah tak ada lagi hiduplah dia sebagai gelandangan kl. Nak hairan apa dgn makhluk perosak mcm tu.

      Berniaga entah apa2. Mana dia sekinchan ikan bakar. Mana dia projek lkan segar satu Msia?

      Mcm kedai 1 Malaysia jugalah.
      Kedai cuci duit saja pun.
      Mmg patut mydin tu rugi besar.

      Delete
    6. Bro Phantom,
      Kalau boleh memang teman tak nak layan kejora/J/unknown sahabat/cai2 ni..

      Tapi, perangai mereka udah serupa beruk mat yeh terkinjal2...teman apa lagi..nyakat lah.

      Delete


  6. Najib nak pi serah diri suruh FBI & Doj tangkap dia .., itu pun kalo Doj & FBI ada balls.


    ReplyDelete
    Replies
    1. FBI tu bukannya bodoh bertindak guna kepala lutut dan kepala anu tu...

      Criminal File baru saja dibukak......siasatan atas akta jenayah baru bermula. Tentu akan makan masa untuk kumpulkan maklumat2 sebab money laundering tu melibatkan banyak negara..........duit tu travel berjalan melancong ke banyak negara.

      FBI tak gopoh.........ini bukan kes kacang puteh atau kes keropok lekor.

      Ini hal money laundering tahap mega belom pernah terjadi dalam dunia ni dengan jumlah yg bapak besarnya. Tentu ambik masa nak siasat.

      Delete
    2. HE...HE...HE...THE PHANTOM 100000 KALI BIOL......@ SEWELLLLL.....

      Delete
    3. Kejora haramjadah.......ko yg sewel sebab tak ada fakta hanya bangga dgn tulisan capital letters ko yg menunjukkan betapa bahalol dan bangangnya ko......malu makkkk ko ada anak macam ko.

      Pengecut........nak jumpa Pak Othaman pon takot menggigillllll....!!

      Bila tak der fakta kopipessss apa orang cakap pastu edit......apa punya keje bangang....

      Jadi bahan maki orang dalam blog ni. Tu sebab badan asik sialll jerrr sebab hari2 kena maki sumpah seranah orang...!!

      Delete
    4. HE...HE...HE...SI ASSMIN AISKRIM JAMBAN DAH TECEPIT....MACAM ANJING DAH TERCEPIT.....TU SEBAB SEKARANG TERBANG MERATA-RATA.....KUANG....KUANG....KUANG....

      Delete
    5. Apa ko kesaaahhh???

      Delete
    6. Cakap betul2lah kojola. Siapa yg tersepit skrng ni.
      Kau ingat umno nak lepas ke anjing yg tersepit mcm kau tu.
      Hari ni anjing pun makan upah.

      Delete
  7. Kejap lagi ternakan pemakan dedak mesti masuk..hihihi belum bangun lagi ni..

    ReplyDelete
  8. Elok le tu dah nak raya haji pun. Bermaaf-maafan dgn pak cik Sam pada bulan-bulan yg baik ni bagus juga.

    ReplyDelete
  9. Nanti ada citer hollywood baru, A Conman and a businessman, ada pelakon malaysia......yo trump, wanna make some money dude?

    ReplyDelete
  10. this will probably be the last trip jibo going overseas before election.....could sense that he will all out asking trump to comments on 1mdb.....which will strengthen his bid for votes....which later on, j and unknown will use to trash all over.....

    mmmmm......similar modus with earlier visit by the sauds......

    he used the sauds to cover his 2.6b donation, and now trump for his 1mdb......

    waiting for j to comment......should be interesting

    ReplyDelete
    Replies
    1. Byk lagi harta negara yg boleh jual

      Delete
    2. Dad, it is normal for PM to visit other countries just as others visit us. The visit usually discuss matters of importance to both countries. Now that the Loretta's DOJ has been replaced the new DOJ can actually do some real investigation into 1MDB. Please dont be disapointed with the outcome. The outcome will probably be no different from PAC, Singapore, Swiss, Hong Kong, Luxemburg etc....DSN is not involved. But knowing people here they will reject or twist the findings to continue implicating DSN. Please look for the truth Dad. PH is feeding you lies.

      Delete
    3. j...u keep on escaping to response to me....is najib a lier?

      please response, and justify your facts.

      Delete
    4. u hope people to accept facts but u keep on running away to accept facts....

      another mistake, u under estimate people j.....this is the biggest mistake by any leader or minister as a matter fact a prime minister.....or a layman...in sun tzu, this is fatal.

      it seems that u r above doj by saying that previous doj were not doing a real investigation.....i doubt your honesty to find the truth.....

      yesterday, u said rafizi was lying on the oil prices, but u ran away to justify that....

      i don't give a shit who should be the pm, but as far as i know, najib has disqualified himself by lying....

      and u r asking me to believe a lier?? u said ph lies, but why u accept najib's lies?

      everything u said contradicting yourself....

      the first and foremost fact....najib did lie....but u refuse to accept that....

      u can accept a lier to be your pm, it is yours to choose but not me......

      Delete
    5. Dad, Check US news. Loretta Lynch is under investigation by US Senate for Clinton Foundatio /DOJ corruption. Dad you want to accuse DSN a liar that is your business. Dont pull me into it. For your info TDM accused AI of sodomy before and now he says wants to release AI because he did not do sodomy. Is TDM a liar?

      Delete
    6. u r running around the bushes j....i did not ask about lorreta, i did not ask about tdm....

      what happened to your memory, your aptitude....it seems u r more senile than a 92 year old man....

      i mentioned only 2 names up there.....don't confuse things....so, najib's lies is not your business....then i m not wrong to i assume ph lies is your damn business...

      what happened to your statement on rafizi's explanation? r u trying to run away again?

      and it is clearly u refuse to accept najib did lie....i m not accusing him, but he said himself on the monies in his account...so, what do u call this?

      mm...mis information, perhaps?

      Delete
    7. Dad, can you prove DSN lied? Unlike Rafizi I gave you a you tube link. Can you provide something similar? Or is it just air liur and fitnah?

      Delete
    8. Dad, I dont worship Rafizi. Rafizi is a serial liar as witnessed by the number of saman fitnah cases he lost. I have given my take on the blog article including what I think of Rafizi inc a youtube video. If you think Rafizi is telling the truth despite his record I believe you need to prove it.

      Delete
    9. he said it himself, there was no money in his account, but later on....he said the money was a donation.....if u missed this.....u r just plain dumb!

      and yesterday, u said rafizi lied on the oil prices.....please justify.....and u snobbishly said u know o&g better.....should not be a problem for u counter what rafizi said, right?

      or....maybe u just mis informed?.....i rest my case......u r also a serial lier....

      i don't care if u worship rafizi, jibo or kak mah.....but i do care to believe what is right....

      u haven't give me the right answer.

      Delete
    10. j...klu ko nak proof najib membohong.....ada video dia berucap dlm sprm function.....2015...dah lama dah.....dia cakap semua sumbangan ke parti politik tak boleh masuk akaun peribadi, harus ada resit.....

      ko cari la video tu....ini salah satu putar alam jibo......sampai sekarng 2.6b tu takde resit........

      Delete
    11. Pizi was ex officer at Petronas.

      J u should kiss your ass with ur mouth.

      Delete
    12. sorry j...mungkin arab tu kasi jibo untuk personal use, untuk enjoy kot.....jadi tak salah......pandi cakap tak salah.....

      tapi brother aku, seblum ni dlm glc, one of a senior ranking officer.....nak terima hamper pun tak boleh dia cakap, apa lagi donation........mungkin exception untuk jibo saja

      Delete
    13. Ketika Najib merasmikan Program Pegawai Integriti Bertauliah (CeIO) di Putrajaya, pada Februari 2012............dalam ucapannya Najib berkata........
      "Setiap sumbangan yg dihulurkan perlulah dikemukakan resit penerimaan......dan dimasukkan ke dalam akaun parti"

      Rujuk video KiniTV :-
      https://youtu.be/HrwIjjwmWNo

      So who's the liar now...?

      Delete
    14. thank u bro phantom......dia takut hadapi kebenaran......for every lie, u need another lie to justify......this is j..

      Delete
  11. hehe jgn pulak tak perasan yg mamaq kerala bkn
    aje melutut tapi menonggeng depan aljuburi tau

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sekadar melutut, memonggeng..puak2 macai pun pernah tonggeng punkoq dpn rumah Ambiga.

      Yang paling bengap..sanggup menjilat taik low.

      Delete
    2. bukan taik Low.. taik trump sekali..

      Delete
    3. Mula mula tonggeng bagi jho lo, pastu jilat jho lo punya lubang cirit..boleh tahan kinky korang ni..he2

      Delete
    4. BUDAK UP THE MODERATES ...SEWEL...DAH MEROYANNNNN.....KUANG...KUANG...KUANG...

      Delete
  12. Xi jin ping tak jadi lawat malaysia? Kih kih kih buat apa dia nak datang.

    ReplyDelete


  13. sekawanan anjing (umno-pas) sedang berebut tulang terpaksa membiarkan anjing besar berkongsi sama tulang yang di rebut..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Amanat haji hadi awang dah pun makan korban di memali dulu.

      18 nyawa sekali dia ambil.
      Polis hanya menjalankan tugas. Kenapa bunuh polis?

      Besar sungguh dosa kau hj hadi. Tak tertanggung kau diakhirat nanti.

      Pas lebih bahaya drp komunis.

      Delete
  14. Tolonglah trump! Aku nak kena londeh ngan doj ni..x bolehke kau buat sesuatu? Habisla aku cam ni! Kau nak brapa? Just nama your price! Pleeaseeeee!

    ReplyDelete
    Replies
    1. K jibbo, were on the same boat bro..errr i've never fuck a hippo before, u mind me doing that?

      Delete
    2. Trump: Ok Najib. but..with one condition.. i want ur servant/macai(Mr J) work with me. I heard, he is expert in 'putar belit'

      Najib : Ok Trump, deal..mo man tai(in kantonis)

      To J,
      well done!

      Delete
    3. BUDAK UP THE MODERATES ...SEWEL...DAH MEROYANNNNN.....KUANG...KUANG...KUANG...

      Delete
    4. CAI 11:31 BARU BANGUN TIDO KA..

      BEST TAK..?

      Delete
    5. Rasanya makcik yg terlebih risau kot. Sebab property sumer atas nama anak dia.

      Delete
    6. Saja pegi main golf.

      Delete
    7. Macy, apalah carut macam tu. Istighfarlah. UP, I dont work for DSN. I am just giving you the other side of the story. Listen and evaluate. There is a lot of truth in it. For all your accusations against DSN stealing 1MDB money there is not one iota of evidence. Just revolving around presumption, false stories and bad faith. Investigations from PAC, Swiss, Singapore, Hong Kong and elsewhere are either convieniently forgotten or twisted. Even Rewcastle now is sweating to answer TGHH's suit. Will you accept TGHH dan DSN's innocence if Rewcastle fails to answer? Will you accept DOJ's findings if DSN is not implicated? Please look for the truth. Please get out of fitnah.

      Delete
    8. j...tolong jawab, apakah najib tu seorang penipu?

      Delete
    9. Well mr j, i do feel the need to speak different tone of language cause so far you seemed having difficulties digesting any facts thrown at you. You kept going around and around in your circle of lies. You only getting back what you have given us.

      Delete
    10. J, again and again..
      You repeat and repeat the same error. You deliberately blinds the eyes . If u dont work with DSN,
      Why do you like to turn around?
      Hide the truth. Where is the audit report and why it should be hidden(diOSAkan).

      Come on lah J..still want fooling kah? The truth is, bukan fitnah..Hadi Awang dan Najib sudah tidak mempunyai cukup masa..Kebenaran dan penipuan sedang datang kepada mereka..They will both be judged.

      Kamu dan rakyat Malaysia akan dapat menyaksikannya...In Shaa Allah.




      Delete
  15. Seorang lelaki Tua Renta pernah berkata Najib Tun Razak akan ditahan di tanah Amerika oleh FBI (unit risikan rahsia).

    Maka seluruh manusia-manusia jahil yang sombong menari apabila lidah' Para Serigala (blogger) menyampaikan khabar hangat itu - kredibiliti Lelaki Tua bukan sembarangan, kata pemakan DEDAK Mahathir's.

    kini selepas hampir 3 tahun berlalu selepas Lelaki Tua Renta memberi khabar
    itu, Perdana Menteri berulang kali tiba ke tanah Amerika bahkan bertemu sang Presiden nya - ke mana hilangnya "kredibiliti" Lelaki Tua Renta ?.

    DOJ menjadi begitu kelam kabut setelah menerima derma 50j USD daripada kroni Mahathir's melalui Clinton Foundation.

    ditarik kembali saman sivil, kemudian cuba bermain persepsi dengan memfailkan pendakwaan di bawah prosiding jenayah - semoga berjaya. DOJ sedang "membaham" Mahathir's atau Mahathir's sedang dibaham oleh DOJ ?

    untuk memfailkan kes dibawah prosiding jenayah memerlukan pembuktian melampaui keraguan - ia sesuatu yg tiada di pihak DOJ. kemungkinan besar permohonan DOJ akan ditolak Makamah dan Saman Sivil sebelum itu akan dibekukan.

    sebagaimana berakhirnya prosiding di Mahkamah Singapura, yg sebelum itu para Manusia jahil begitu yakin akan hadir kelibat Jho Low (sebagai saksi atau tertuduh) dan akhirnya tinggal sebagai satu lagi "angan-angan".

    persoalan utama - bukan berkisar Najib Tun Razak melindungi Jho Low, tetapi apakah makamah Singapura melindungi Jho Low ?.

    Shahbudin.com hanya mampu menjadi lidah kelas bawahan di dalam dunia Para Serigala Pakatan Harapan.

    apa khabar PPBM ? sudah bersedia untuk "merebut" baki kerusi yg ditinggalkan oleh PKR dan DAP ? jangan pandang rendah pada kekuatan PAN yg ditunjangi oleh DAP.

    salam ya salam
    ikhlas dariku unknown aka sahabat

    ReplyDelete
    Replies
    1. Go ahead bro, have fun with hippo, and i brought two donkeys as well, j and uknown. They like it up the ass!

      Delete
    2. Malaysian Cybertrooper24 August 2017 at 11:17

      Sahabat Syaitan talibarut Najib,

      1) FBI tu stands for Federal Bureau of Investigation iaitu Biro Siasatan Persekutuan dan BUKAN Unit Risikan Rahsia seperti yang ko katakan. Unit Risikan Rahsia di Amerika Syariat ada 2. USSS (United Stated Secret Service) & CIA (Central Intelligence Agency).

      Baru perenggan pertama ko dah menipu lagi ada hati nak tulis panjang-panjang... Bodoh ye? Tak tau malu ke?

      2) Ko tolong bagi breakdown siapa kroni Tun Mahathir yang menderma kepada DOJ tu dan berapa jumlah sumbangan mereka?

      Kalau ko tak boleh bagi maka ko memang seorang penabur fitnah tegar.

      Delete
    3. Unknown sahabat,

      Apa pula Najib the klepet nak kena tahan? Najib pii sana..amerika..
      Nak buat deal dgn Trump lah.

      Najib nak tukarkan kau ke sana lah.
      kau gumbira tak..?

      Delete

    4. Azmin sudah tersepit, cuba berbaik2 dg PAS dg harapan penyokong PAS akan mengundi PKR, tetapi ini akan menyebabkan pengundi Cina marah dan tidak akan mengundi PKR. Kalo dulu PKR dapat mengharapkan penyokong Cina dan penyokong PAS mengundi PKR, sekarang tidak lagi. 1) kalo Azmin berbaik dg PAS pengundi Cina sudah tentu tidak akan undi PKR. 2) kalo Azmin berbaik dg Cina mana penyokong PAS pula tidak akan undi PKR.... So Azmin boleh pilih samada berbaik dg Cina atau PAS , yg pastinya PKR tidak lagi boleh main kayu tiga untuk mendapat undi diri kedua2 pehak tersebut.

      Delete


    5. US sekadar hutang budi pada Kerajaan Malaysia atas membantu mencari mangsa pelanggaran kapal laut USS.

      Najib mengambil kesempatan meminta Trump berjumpa sekejap sebagai tanda terima kasih US kepada Malaysia.

      Hanya di Malaysia yang boleh tolak pendakwaan yang cukup fakta dan meneruskan pendakwaan tanpa fakta. Di US pendakwaan di buat setelah bukti mencukupi.

      Trump tidak pandang pun Najib semasa persidangan di negara Arab jadi kesedihan Trump jumpa hanya sekadar menghargai bantuan Malaysia. Dari sudut ekonomi Najib dah tak ada apa yang di beri pada Trump.

      Najib di beri pelindungan istimewa oleh Trump dari 10 hingga 12 Sep.. Jika pesawat mengalami kerosakan atau di benarkan berlepas pihak DoJ dan FBI sudah boleh tangkap Najib.

      hihihihi

      Delete
    6. HE...HE...HE...AKU TAHU SAPA DIA ORANG TUA TUUU...SAPA LAGI TAK MADEY MAMAK KERALA KUTTYYYY.....KUANG...KUANG....KUANG....

      Delete
    7. tengok muka pun dah boleh baca isi hati perut busuknya..kekesian sibudin..ada ilmu tapi songsang..

      Delete
    8. Sahabat waktu kerja kau main hp, haram jadah punya orang...makan gaji buta meroyan gebang tak tentu hala kat sini. Pi mampos

      Delete
    9. SI BUDIN ADA ILMU.....JANGAN ILMU HITAM UDAH LER YER BUDIN.....

      Delete
    10. Macy - tak perlu jadikan aku atau MR J sebagai "punching bag", dengan ayat-ayat menghina, sebagai jalan keluar apabila kamu tidak mampu untuk menyembunyikan hakikat sebenar tatkala aku ataupun MR J membawakan sesuatu yang berlawanan dari segala tipu dan daya Pakatan Harapan.

      sampaikan salam simpatiku kepada seekor Serigala yang bakal dihukum 18 bulan penjara akibat menyebarkan pelbagai bentuk fitnah secara nyata mahupun berselindung (bergurau). ia disabit salah satu dari koleksi adu domba dan fitnah yg membawa impak undang-undang.

      Serigala ini diiktiraf sebagai pakar strategi bahkan mendakwa dana kewangan bersumber dari kantungnya sendiri dalam menjalankan tugas menyebar segala macam jenis fitnah dan adu domba - kelihatan seperti Serigala ini ditinggal bersendirian dalam menghadapi pendakwaan demi pendakwaan (dibebas, didenda dan akhirnya dihukum).

      tiada seekor dari Serigala Elit berani mendakwa setiap tuduhan yang dikenakan pada Serigala Montel itu sebagai satu konspirasi seperti kes yang dihadapi Raja Serigala dalam kisah SODOMY 2.0 !!!

      "Rakyat Hakim Negara" - slogan yang tidak layak untuk Serigala itu ?.
      Anwar Ibrahim satu2 Serigala yang diberi penghormatan untuk slogan ini.

      "Candle vigil" - juga tidak sesuai dengan taraf Serigala itu ? Anwar Ibrahim dan si mati Teoh Beng Hock telah dirai dengan "cahayanya".

      "Sodariti for Rafizi" - Serigala itu belum mencapai KPI diperlukan ?
      hanya Anwar Ibrahim, TOKONG LGE dan Exco kanan TOKONG LGE pernah merasa kehangatannya.

      kini kerusi Parlimen Pandan menjadi rebutan Para Serigala - Taring dan Cakar mana yg bakal merasa empuk kerusi yang ditinggalkan Serigala yang bernama Rafizi bin Ramli ?.

      salam ya salam
      ikhlas dariku unknown aka sahabat

      Delete
    11. Kah kah kah lulus tahap spm, english haram tak tau; nak ulas pasal DoJ dan fbi dan clinton foundation; fbi tu unit risikan rahsia kah kah kah anak haram punya temberang si Sahabat...negata tak perlu orang ada DNA bodoh tapi nak berlagak pandai macam kau; baik pi mampos

      Delete
    12. Woi sahabat anak haram; pi kerja la dari dok makan gaji buta kat jbtn pendidikan

      Delete
    13. Sisatan Singapura ialah siasatan penglibatan BSI Bank dan Falcon Bank dalam money laundering related to 1MDB saja.

      Siasatan itu jugak melibatkan pekerja2 bank yg terlibat dalam kerja2 money laundering tersebut.........bukan siasatan untuk mengesan siapa dalang mastermind money laundering tu.

      Tolong paham sikit.......ia siasatan yg terhad kepada kegiatan money laundering dalam Singapura saja.........bukan satu dunia.

      Perbicaraan mahkamah Singapura pon hanya berkisar kepada kes kesalahan penglibatan oleh bank2 di Singapura saja..............Itu sebab Jho Low and the big boss the master of money tak dipanggil.

      DOJ tak mungkin nak cakap main2 tentang criminal file yg baru deme bukak. Apa DOJ nak jeopardisekan nama baik deme ke?

      Perlu diingat DOJ ialah US attoney yg represent US Federal government.

      Delete
    14. HE...HE...HE...THE PHANTOM 100000 KALI BIOL......@ SEWELLLLL.....

      Delete
    15. Malaysian Cybertrooper24 August 2017 at 12:02

      Sahabat Syaitan Talibarut Najib,

      Ko boleh balas pada komentar Bro Macy tapi ko tak tak boleh jawab soalan aku kan?

      Ko memang seorang penabur fitnah tegar

      Delete
    16. Bro.....rasanya dia pon dah tak ingat soalan mike.....ramai sangat yg hentam dia.....so yg mana satu pon dah tak ingat.

      Delete
    17. Malaysian Cybertrooper24 August 2017 at 12:33

      Bro Phantom,

      Bukannya dia lupa soalan teman yeop, tapi sebab memang kaki fitnah. Bila kita tanya fakta, dia pun buat-buat la tak nampak, lupa dan segala alasan yang sewaktu dengannya.

      Delete
    18. Hahahaha..unknown aka shahabat anjing sekadar nak memenuhi kuota yang dituntut oleh JASA je ayat dia tu.

      Merapu dah skrg ni.dah mcm org takda tamadun dah dia. Kahh kahhh kahhh kahhh

      Delete
    19. Bro Msian Cyber......kalo tak lupa pon dia buat2 lupa le yeoppp......macam dia buat kat John Doe dulu.......John Doe tanya berkali2 tapi dia buat derk jerrr sampei sekarang.......

      Tak tau nak jawab jadi buat derk ajerle.....karang kalo jawab kena 2, 3 bijik berdamor ateh muka.

      Caya le bro.....takkan dijawabnye......bende ni dah berkali2 jadi pada John Doe........takkan berani beroyang tu nak jawab.......

      Delete
    20. Unknown aka Sahabat anjing aku nak tanya soalan mudah kat kau ni...

      Unknown aka sahabat anjing....gst bantu atok kau tak??

      Atok kau pun miskin tapi bila beli brg kena cukai gst pulak.lepas tu org yang ada duit 10juta pun beli brg yang sama kena gst jugak...adil ke untuk atok kau??

      Jawab betul2 jgn nak spin merapu...

      Delete
    21. Dia ni kumpulan isma.Pelampau melayu islam.period.
      Trade mark very simple.
      hari ni dia cakap tokong

      geng2 dia ni..dap,lbgt,liberal yahudi..
      TAPI perangai mereka sebiji YAHUDI.perangai islam assobiah.

      Delete
    22. Sampah sarap semua tu.
      Dia tu Mr. Tong Sam Pah.

      Ada satu kisah dulu.
      Masa tu Tuanku Abd Rahman terpaksa meminta derma drp rakyat untuk ke England untuk menuntut kemerdekaan orang2 melayu mcm Mr Tong Sam Pah ni berkempen di sana sini supaya jgn tolong Tunku.

      Alasannya

      Masa jepun kalah perang orang2 putih ni lah yg bagi mereka makan nasi, bawa mancis, bawa kain baju untuk tolong orang2 melayu ketika itu.

      Kalau merdeka orang putih tak akan tolong dah. Orang melayu kena makan ubi kayu semula. Kain baju pun tak ada. Mancis pun tak ada. Gula dgn jarum pun tak ada.

      Apa pentingnya jarum kalau nak ubah kehidupan?

      Dah banyak kali khatam Quran tapi masih tak faham faham lagi panduan dan peringatan drp Allah Taala.

      Mcm tu lah mentaliti unknown aka sahabat syaitan aka Mr Tong Sam Pah.

      Delete
    23. Apa daaa FBI unit risik rahsia..

      Bodoh tak tahu ker...?

      FBI ni Faking Badak International

      Satu-satunya institusi di dunia

      di mana Badak boleh shopping, beli harta benda, parti sampai pagi sambil gambling, beli lukisan pelukis ternama...

      untuk kena sita dan masuk court kes saman jenayah money laundering!

      Delete
    24. Sahabat; kesipuan tak?

      Delete
    25. Ikut suka hati kaulah subahat aka unknown, kau nak jadi iblis ke setan ke, terpulanglah. Kita hanya nasihat jer! Org nasihat dia marah! Eeii kuci kuci kuci! Comel lah bila kau marah! Macam anak beruk!

      Delete
  16. an interesting development......yet scary....

    ordinary folks may not see through the smoke.......i mean j and unknown....

    jibo is playing with fire, and he is putting malaysia as his bet.....he felt soared when beijing troupe not coming, trying to be smart, he snubbed beijing by meeting with trump.....he is well prepared for this visit.....he is thinking he has the upper hand in bargaining......he will lay on the table what u.s needs, which is of course the china one belts....but trump will have to do something for him.......which is similar to what the saud finance minister did, just a short statement on 1mdb.......

    the rakyat will face the risk.....from those 2 giants, us and china.......jibo is risking malaysians for his own self fate......

    ReplyDelete
    Replies
    1. Nothing interesting actually. Trump can interfere with the DoJ investingation and the ongoing suits.

      Xi jinping not coming is a more interesting news.

      Delete
    2. Sori..mi meant trump cant interfere...

      Delete
    3. DOJ badan bebas.....tak mungkin Trump nak campor. Mana boleh ada political interference or influence dalam perundangan. US is not Msia.

      Delete
    4. Setuju dgn bro dad......pahlawan marang merapuuu marang sekeper memperjudikan nasib kita sumer.

      Kita yg malang kena tanggung macam2 risks.

      PRU14 kita pakat tukarrrr......

      Delete
  17. RAYUAN DITOLAK...PELUANG SI RAPUJI SOTONG TANDING PRU KE 14...TIPIS...HE...HE..HE...PATUT LER SI RAPUJI PONDAN SOTONG NI DOK MEROYAN.....INI JUGA MENUNJUKKAN PENDERMA SI RAPUJI SOTONG 10000 KALI BANGANG.....

    ReplyDelete
    Replies
    1. TARIKH 31 AUGUST DAH DEKAT..PELUANG SI JIBBY KLEPET NAK TANGGUH BAYAR HUTANG TIPIS...HE...HE..HE...PATUT LER SI JIBBY KLEPET NI DOK MEROYAN JUMPA TRUMP.....INI JUGA MENUNJUKKAN PENJILAT SI JIBBY KLEPET 10000 KALI BANGANG.....

      Delete
    2. HE...HE...HE...SI ASSMIN AISKRIM JAMBAN DAH TECEPIT....MACAM ANJING DAH TERCEPIT.....TU SEBAB SEKARANG TERBANG MERATA-RATA.....KUANG....KUANG....KUANG....

      Delete
    3. jibby nak pinjam duit trump ke nak bayar hutang? huhu...najib.. najib... kesian betul tengok najib tu... huhu...

      Delete
    4. HE...HE...HE...SI BIJAN CIBAI DAH TECEPIT....MACAM ANJING DAH TERCEPIT.....TU SEBAB SEKARANG TERBANG MERATA-RATA.....KUANG....KUANG....KUANG....

      Delete
    5. Mcm unkwonn aka sahabat syaitan aka Mr Tong Sam Pah jugalah serta kembarnya si kojola. Depa ni mana ada akal. Pandangan pun tak jauh mana. Setakat mata dgn perut saja.

      Delete
  18. Sahabat kata FBI tu unit risikan rahsia US!!!!. Bodoh nak mampos si Sahabat ni. Typical small brain umno supporter with minimal knowledge of anything; and yet he still has the guts to give an opinion and expects to be heard. Sama macam j....pi mampos la korang berdua

    ReplyDelete
    Replies
    1. relaks bro... tak perlu layan orang yang kurang berpendidikan ni... tak perlu merendahkan taraf kita ke taraf mereka tu... kita respon dengan cara terhormat... mereka dengan cara memperbodohkan diri sendiri... macam Najib jugak... huhu...

      Delete
    2. NAJIB - HUH...FBI TAK TAU? TAK SIA2 AKU BAGI MAKIAN BANGANG DULU.

      MEMANG BANGANG SUNGGUH.

      Delete
  19. Ramai pencacai sudah kepanasan
    Unknown Musibat, Kojola setan
    Jibo Kini tak lalu makan
    Batu belah sudah nak telan!

    Rafizi pergi sebagai wira
    1,000 Rafizi kan muncul pula
    Orang Pakatan asyik dikena
    Masa kau pun kan tiba juga!

    Kuang.. Kuang.. Kuang.. ki ki ki
    Budak kecik tak sunat lagi
    Kalau tua sudah berbini
    Mintak bini, bini tak kasi!

    Bagaimana bini nak terawang
    Baru nak start " kuang, kuang,kuang"
    Terus bini kasi terajang
    6 bulan tidur sorang!

    Ibarat orang dah buat jahat
    Cari Sahabat nak mintak sekat
    Trump sendiri tak boleh buat
    Rakyat Amerika pasti melompat!

    Cacing kepanasan meronta ronta
    Sini tidak sana tak serta
    Negara sendiri rakyat menghina
    Hanya pendedak sanggup diperhamba!


    ReplyDelete
    Replies
    1. Nampaknya criminal file yg DOJ bukak tu jadi keisauan.......jalan penyelesaian mesti dicari jugak. Tapi DOJ kan badan bebas.......tak der sape boleh pengaruh.

      Kita tuuugnggu episod seterusnya.

      Delete
    2. This comment has been removed by the author.

      Delete
    3. Terbaik bro fan tun..

      Kalau betul bijan tak salah
      Kenapa hal doj dia nak mengelabah
      Semenjak dua ni ke Amerika pun tak berani nak singgah
      Nampak sangat dia memang ada masalah..

      Malam pun sekarang tidur tak tenang
      Tutup mata aje fail criminal doj terbayang bayang
      Selagi tak jumpa trump hati rasa tak senang
      Bagaimana dok fikir jalan nak kowtim belakang..

      Harap kali ni ke us keluarga dibawa
      Bolehlah kak mah dan reza shopping bersama
      Kalau tak salah mana mungkin ditangkap atau didakwa
      Dah tentu gian nak perabih duit pasal dah tak datang lama..

      Marilah bersama kita lihat
      Apa kesudahan cerita kleptokrat
      Bolehkan criminal file doj itu disekat
      Adakah trump akan bersekongkol dengan penjahat?..

      Delete
  20. aka sahabat PENDUSTA n sekutunya,
    ini antara tajuk akhbar luar negara sedunia yg memburukkan nama Malaysia:-

    -1MDB: Singapore shuts down Swiss Falcon Bank over
    Malaysian scandal

    -Leonardo DiCaprio to return any funds linked to Malaysian 1MDB fraud

    -Miranda Kerr hands over jewellery linked to Malaysia corruption case

    -Malaysia accuses Switzerland of 'misinformation' over stolen 1MDB billions

    -1MDB: The inside story of the world’s biggest financial scandal

    b. inggeris korang masa UPSR dapat apa ek?......

    ReplyDelete
    Replies
    1. Anon, ada tak mana mana siasatan buktikan DSN curi duit 1MDB? Spin macam mana pun akhirnya satu pun siasatan tiada menemui apa apa bukti DSN curi duit. Alhamdulillah kini DOJ pun baru nak mula siasatan dan kita tunggu hasilnya. Kalau DSN tidak dikaitkan dgn curi duit harap Anon akan terima.

      Delete
    2. Mr JASA 1555,
      Saya dah jelaskan di posting yg lalu
      Bo layan .....

      Delete
  21. hahaahh...hiii..

    aPA pula Macai dan walaunta pas nak spin.

    Bila doj america keluarkan siasatan najib,mereka kata america nak jajah malaysia.
    Bila najib nak jumpa trump...ha ha nak menhulurkan persahabatan pulak?
    Eloklah kedua2nya kaki auta...

    .....................abup............................

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mana ada auta. Itu sebahagian dari amalan politik matang la.

      Delete
    2. 13:00,
      Najib the klepet mempunyai 2 wajah.
      Pandang sekali , muka Najib Razak. 2 kali pandang..muka Rosmah.

      Pemimpin bermuka2, kaki auta tak layak jadi ketua. PRU14 humban BN.

      Delete
  22. semua tu "salah"! "fitnah"! mereka dengki dengan "kejayaan" Najib! itu sebab mereka buat begitu!

    ReplyDelete



  23. Apa le korang kesilapan teknik terjemahan FBI pun sebuk..... tangkap Najib tu ... kalo berani.... Dulu sebuk sangat nak tangkap , sekarang dah ada depan mata, tunggu apa lagi ... Tangkap leeee,!!!!!!


    ReplyDelete
    Replies
    1. English upsr- fail

      Delete
    2. Hahaha...panas..pedas...tak tahan... Patut la Najib sayang sampai dipanggil BANGANG...

      Makna FBI pun kantoi.

      DOJ apa plop agaknya ye?

      Pape pun jawabannya kena gelak dulu...hahaha!!!

      Delete
  24. Aku mohon ya Allah, di saat najib menjejakkan kaki di amerika, dia ditahan untuk siasatan 1mdb......amin.

    ReplyDelete
    Replies
    1. amin...amin...amin....

      Delete
  25. Fuh, bagus punya trap. Turun flight jer terus kena tangkap nanti untuk diambil keterangan. kakakakakaka

    ReplyDelete
  26. Itu guanxi sama xi jinping tarak untung ka? Jadi sikalang mau networking sama itu kafir yahudi? Kah kah kah

    ReplyDelete
  27. anon 1302,
    tak cukup sekadar kata salah! fitnah! dengki bagai, mesti guna fakta bila nafikan...
    paling2 koman pun Malaysia balas dengan penafian rasmi kpd akhbar berkenaan.
    dan saya cuba cari walau 1 pernyataan penafian KERAjaan Malaysia di akhabr2 tersebut... nehi...yelek...bo lah
    tak de...

    yg ada dlm utusan meloya tahun 2915 kata nak saman hari selasa...2 tahun lebihdah....

    mungin PM pegi tu nak hantar surat saman kot....


    anon 1304,

    diaorang bukan macam awak, main sondol membabi buta je sampai terjun dalam lobang najis mughalazah....

    ReplyDelete
    Replies

    1. Awak pun sama penyokong mughalazah , topdog tu mughalazah le . 'bapa ayam' pimp , ular masih lagi mutawassitah dlm peringkat nak upgrade ke mughalazah..

      Fail eng upsr TAK masuk neraka

      Fail KAFA masuk neraka.

      Delete
    2. Malaysian Cybertrooper24 August 2017 at 15:30

      Ni seekor lagi....
      Quran ayat apa? surah apa? Hadis apa yang kata fail KAFA masuk neraka? Ni semua ajaran songsang ayahtulah Hardy AhWang la ni!! Ikut lagi ajaran sesat... Ko pun nak jadi Sheriff Sorga ke?... Jadi Marshall dah la kot.

      Delete
    3. Jangan lawan. Depa dah ada kad ahli. Lebai cakap konpem masuk sorga. Pakai kad tunjuk kat Tuhan.

      Kita belum ada kad ahli...

      Delete
  28. Sori geng off topic tapi aku nak lepas geram nie....aku pi stadium bkt jalil dah 3 hari tengok game...nak complain pasal harga makan food trucks...mahal nak mampos...nasi ayam kunyit rm7...burger dan anjing panas harga McD...mee goreng rm6...set meal korea ngan jepun harga macam restauran walhal tempat duduk pun tarak...meniaga kena la ada adab; jgn main tenyeh sebab tau customers tarak choice....malam tadi ramai family dah bawak bekal; especially yg anak ramai... padan muka korang hilang customer. Tak niaga pi belajar dulu.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Rosmah/jo lo/anak2 didahulukan/rakyat mampus pi lah.

      Delete
  29. Najib TAHU,jika dia KALAH PR14,dia kena masuk mahkamah,hukumannya bukan masuk penjara shj tapi hukum gantung sampai mati.(kes altantuya)

    Dia dan Rosmah sekarang tengah "CRACK KEPAla" macamana nak menang pilihanraya..
    Jadi sekarang anything GOES.pERCAYA TAK,tak pernah PM sebelom ini GENG dg PAS,tiba2 najib boleh geng pas.Tahu tak najib tu geng LIBERAL..jENIS TAK KESAH,nite-club pun okay,tukar2 betina pun okay,serupa juga rosmah.Itu pasal sampai sekarang rosmah tak bertudung.Mana yg kutuk2 orng3 Liberal.Bila bab fulus/kuasa boleh geng dgn liberal'Cash is king,sanggup beri wang pada sape yg boleh sokong dia,baru2 jkk/jkkp/ketua kg.
    Dia sanggup minta bantuan China besar Kominis.janji apa sahaja walaupun gadai negara.
    Bila china kominis,tak bagi semua apa yg najib nak,TERPAKSA sekarang TUKAR ka america balik.
    Bila kaki klentong berjumpa kakai kleopratasi,Media perdana akan SPIN macam,akan kata pembangkang fitanah 1mdb.

    Rosmah/jow lo/anak2 DI DAHULUKAN/ rAKYAT ha ha pandai sendirilah dgn GST.

    .......................abup................

    ReplyDelete
  30. Twitter dah kena tendang. Walaupun simpan rahsia Najib nyaris didakwa 4 Tan Sri!

    Kes Gopi dan nepotisme bisnes senjata jadi ugutan supaya diam. Sayonara Khalid. Gopi will never give good morning after 4 Sept...

    Najib tengah susun bidak / kuli untuk post PRU14... Sabotaj................

    ReplyDelete
  31. Aku tidak tahu samada mahu ketawa atau berasa marah apabila manusia2 jahil yg sombong "menari" apabila aku mengatakan FBI sebagai (unit risikan rahsia) USA.

    FBI dan CIA adalah badan risikan rahsia Director of National Intelligence (DNI)
    Amerika. FBI berfungsi di dalam negara dan CIA di luar negara dalam melindungi rahsia negara USA dan dalam masa yang sama mengumpul segala rahsia musuh dan rakan dalam segala jenis tindakan. ia melibatkan individu, kumpulan, Negara2.

    Director of National Intelligence (DNI) seperti FBI dan CIA dilindungi secara total dari tindakan undang-undang mana2 negara sekalipun.

    lebih memilukan ada manusia jahil yang termakan DEDAK Mahathir's, mempercayai kisah FBI akan menahan Perdana Menteri Malaysia jika menjejakkan kaki ke USA.

    seorang kawan Facebook pernah berlawak pada sifat taasub dan kebodohan yang tidak terjangkau akal yang sihat, boleh dilihat pada kelakuan/ pengakuan para pengikut Pakatan Harapan - aku tidak dapat membantah melainkan hanya ketawa.

    sejujurnya aku melihat mereka (pengikut Pakatan Harapan) begitu kreatif dalam mencorak "kemungkinan" mengikut tahap imaginasi masing-masing dalam setiap komentar yg dikirim.

    Ada si polan mendakwa - President Trump memberi imuniti selama lawatan PM dari ditahan FBI.

    Ada si polan yang mendakwa - lawatan PM ialah untuk "kawtim" kes DOJ.

    ada si polan mendakwa - lawatan Perdana Menteri untuk mengambil kesempatan atas jasa Malaysia membantu Kapal Perang USA yg terlibat dalam kemalangan di wilayah Malaysia.

    Ada si polan mendakwa - lawatan Perdana Menteri ialah untuk meminjam wang dari Amerika dengan menjual sesuatu.

    akhirnya mereka akan berdiam diri bila, lawatan Perdana Menteri ke Amerika berakhir seperti biasa amalan antara negara-negara berdaulat.

    Ada si polan yang bersungguh-sungguh berdoa agar Perdana Menteri ditahan FBI
    sebaik tiba ke Amerika - sejak daripada khabar Lelaki Tua Renta akan kisah FBI menahan Perdana Menteri, telah berkali-kali Perdana Menteri menjejakkan kaki ke USA atas kapasitinya sebagai Perdana Menteri. lucu sekali apabila manusia jahil berkali-kali juga berdoa agar FBI menahan Perdana Menteri.

    pernahkah si jahil itu berhenti dan berfikir sejenak bahawasanya Lelaki Tua Renta itu hanya memperbodohkan mereka dengan menyebarkan fitnah melalui khabar - FBI akan menangkap Perdana Menteri Malaysia.

    Salam ya salam
    ikhlas dariku unknown aka sahabat

    ReplyDelete
    Replies
    1. "Fbi dan cia adalah badan risikan rahsia; fbi di dalam negara cia di luar negara?".... Kah kah kah bodo piang!!!!!lulus spm nak tunjuk hebat kah kah kah...

      ni aku nak sekolah kan kau; dia gini, secara simple nya utk bahlol macam kau...fbi tu polis. Polis fbi siasat kes jenayah dalam dan luar negara. Ok paham setakat ni? Yerr, luar negara pun dia siasat. Tak payah banyak soal, nanti kau konpius.

      CIA tu badan risikan. Dia orang ni spy.. macam mr bean dalam cerita johny english tu...kah kah kah.

      Delete
    2. Riza Aziz kalau ikut pungkok pak tiri tak kena tangkap FBI punya. Serupa kes perancang pembunuhan Kim which Malaysia failed to investigate.

      Kalau tangkap penjenayah kolar putih.. sure jadi fucking diplomatic relationship. Not even US will want that to happen!

      So Tok Najib for sure akan angkut satu family ke US. Just for the sake of one photo dat show MO1, Rosmah and Riza Aziz dare to be in US.

      Even with criminal charged in California court awaits them for money laundering scheme.

      Rakyat tunggu foto terbaru family you Datuk Seri di US.. don't forget to wave n smile okay.
      Coz it may be your last trip to US!

      Delete
    3. Oh my god Sahabat!!!OMG!!!!now we all know how stupid you are!!!!

      Delete
    4. Salah tu sahabat; fbi tu agensi pertanian, macam FAMA kat malaysia; dia orang promosi buah dan sayur;. CIA tu macam MAJUIKAN; promosi salmon dan udang kering

      Delete
    5. Malaysian Cybertrooper24 August 2017 at 15:37

      Ya Allah!! Apa punya BODOH PIANG nya si Sahabat Syaitan Talibarut Najib ni.... Patut la Najib kata ko BANGANG!

      CIA & FBI duduk bawah DNI? Apa ko nak samakan dengan TNI Indon? Weh! Kalau tak pernah merasa pergi USA tak payah berlagak la bodoh!

      Nak kopipes dari website CIA pun tak reti...
      Meh aku bagitau supaya kurang sikit bodoh ko.

      Pengarah CIA di panggil Director of the Central Intelligence Agency (D/CIA). Bidang kuasa CIA adalah di bawah DOD (Department Of Defence).

      SAHABAT SYAITAN.... DAH LA BODOH! PENIPU MELAYU! PENGKHIANAT BANGSA SENDIRI, TALIBARUT UMNO.

      Delete
    6. 15:24 - polis FBI atau FBI polis ?.
      kamu mengundang ketawa dan mungkin benar pandangan orang awam yang pengikut Pakatan Harapan sememangnya taasub,"diperbodohkan".

      FBI dan CIA duduk di bawah Director of National Intelligence (DNI) ia adalah unit risikan rahsia yang terpisah dari pasukan polis dan tentera.

      banyak kes misteri yang berada dalam arkib FBI dan CIA yang tidak boleh diakses oleh pasukan polis hatta tentera sekalipun, melainkan jika diakses sendiri oleh FBI/CIA.

      cukuplah setakat ini wahai sahabat.

      salam ya salam
      ikhlas dariku unknown aka sahabat

      Delete
    7. Sahabat.. pssstt.. itu sindiran pak. Maksudnya jelas. Mau menghina intelektualisme kamu.

      Ngobrol2.. Apa FBI sudah ngantarin ngak supir untuk Najib di US? Bisa kongsi ngak sama Trumpet? Iya for selfie² donk!

      Delete
    8. polis FBI atau FBI polis ?.
      kamu mengundang ketawa dan mungkin benar pandangan orang awam yang penganut umno/pas sememangnya taasub,"diperbodohkan".

      Delete
    9. aLAHAI Aka sahabat janganlah kamu merendah2kan taraf Ikatan Muslimin Malaysia. (ISMA).

      Delete
    10. Eh aku dengar sahabat teruk kena lanyak dalan blog ni? Btul ke? Kesian ke dia. Tak patut korang ni! Tu la aku dah sound dia, jgn masuk blog ni, dia tu bodoh, main liga kampung jer, x nak dengar, nasibla

      Delete
    11. Aku suruh dia google pasal fbi/cia. Ada ke dia gi beli goggle! Haduihh!

      Delete
    12. Google tu apa pun depa tak tau.. GOOGLE tu akronim.. google je maksud google. FBI google spy jadi la perisik...

      kalau dah beli google.. itu tanda depa nak join Haji Hadi candat sotong ke laut...

      Delete
    13. Mmg kita kurang pasal us punya affair ni. Tapi you are not doing bad yourself. Tapi setahu aku la.. fbi ni fungsi dia utk cross border crime. Sbb tu di panggil federal bureau investigation. Setiap state kat us ada law enforcement dia sendiri, ada panggil police, marshall and etc. Sekiranya ada pembunuhan dilakukan di arizona, tapi pembunuh lari ke kansas, maka fbi akan amik alih, tapi dorang akan kongsi maklumat dgn polis tempatan, dan kalau pelaku lari keluar negara, fbi akan kerjasama ngan interpol. So fbi ngan local police mmg akan berkerjasama in that particular case. CIA pulak agensi risikan dimana tugas hakiki dorang adalh merisik matters mostly on national security, terorisn for example. CIA ni jarang share info ngan local police atau fbi sbb dorang ni perisik. Crime has yet to be commited. Selalunya local police atau fbi sendiri x tau yg jiran dia tu cia. Dan cia ni bukan stakat dlm negara jer, tapi dorang merata dunia. For all we know sahabat aka unknown sendiri is an agent. Tapi kita x perlu risau pasal benda tu sbb he is too dumb to be one. Berbeza dgn fbi/ interpool, cia x akan share info dgn dorang punya counterpart ( mosad,mi6, kgb etc)kecuali they share common enemy. Dua dua agensi dibawah homeland security yg mana sahabat unknown kita ni jadi director, sbb tu di banyak tahu!

      Delete
    14. u made my day bro macy......jibo pun ada fbi dgn cia.....agen j dgn agen unknown....

      seronok aku hari ni...krjakan si j tu.....dh kena cornered......cabut....

      Delete


    15. Pejabat Najib pernah di persoalkan kerana dua orang yang di syaki agen CIA berada dalam pejabat nya.

      CIA juga lebih cenderung mencari maklumat mengenai pemimpin atau isu politik. Jangan ingat rakyat Malaysia tidak ada yang jadi agen CIA ... Tapi kalau FBI memang tak ada ..

      Delete
    16. Sahabat...aku anon 15.24. Aku kata fbi tu polis....supaya bahlol macam kau senang paham. Di US ada banyak law enforcement agency...fbi, atf, ice, csi, swat, sheriff, police. Kalau aku elobrate banyak2 kau tak paham. Tapi cia tu bukan law enforcement agency. Lawak la kau ni....sure kau lulus spm? Macam lulus darjah 3 jerrr....KAH KAH KAH BODOH NAK MAMPOSSSS

      Delete
  32. kEJAYAAN NAjib yg dibanggakan oleh macai/walaunta.

    1.Teruknya mahathir tiggalkan world class infrstructure.najib sambung jer.Tu sebab dia boleh holiday kat negara serata dunia.
    2.Bodohnya mahathir tak beli jet peribadi macam najib dah ada 6.
    3.Bodohnya mahatir tak jadikan siti hasmah selama 22 thn mememerintah sebagai 1st lady of malaysia.
    4.Bodohnya mahathir tak approvekan siti roamah badan ngo permata,ada budget tiap2 tahun.
    5.Bodohnya mahathir tak buat seperti najib 1 Mdb,kalau tidak boleh mahathir bawa rakyat ka yarth monaco,rakyat boleh tinggi free di us/uk di appartment disediakan oleeh 1mdb.Boleh jumpamodel miranderr kerr,leranardo di carpio,paris hilton di hollywood.
    6Bodohnya mahathir tak beli pink diamond kat siti hasmah.
    .6zaman mahathir tersangatlah bodoh,tak gunakakan lahdn lari dari cukai,bila siti hasmah pakai pink diomond.
    7.Kenapa mahathir suka kutuk pas,najib bijak bila boleh kowtem dgn pas dan ustaz yahana,yahana,yahana indon.dia support hadi/harun di clinic o/sea.Bodohnya mahathir operate jantung 2 kali kat local jerr.
    8.Bodohnya mahathir dizamanya tak minta jkkk/jkkkp serang pembangkang.
    9.Najib jadikan malaysia sungguh harum seantaro dunia.ddgn dianygerahkan pemimpin"kleopotrasi"bertraraf world class.Mahathir pula suka sngt melawan kuasa2 besar,dan buat Brtish last.
    10.Semasa mahathir 22 tahun,mahathir TERUK,salah satu peningalannya."tiada gst".Najib bagi br1m satu malaysia..hebat najib..hebat..dan terus menghadiahkan rakyat malaysia "gst" dan harga minyak seminggu sekali.turun5sen naik 20sen.
    11.Hebatnya najib ni,saorng liberal tegar boleh bersama pas./perjuang islam isma.
    12.Hebatnya najib ni:Boleh u-turn hadi dari umno undang2 kafir,sekarang ini,undang2 umno dah islam.sorrylah kalau zaman TGNA.
    13 hEBATNYA NAJIB NI dia boleh ber yahaha nan,yahanan na,dgn ustaz indon dgn jubah ulamaknya,lepas tu entah dimana dia boleh menari campur bkn muhrim,bersalal,syalala,syalala.

    AHKIR KATA bodohnya mahathir sebab yg kata macai/walaunta.Idup najib,kami sanggup bersamamu walaupun kamu liberal,tukar2 pasangan,menari No Halpunya.kami sanggup jika kamu naik gst dari 6% ka 10%.yg penting kamu,bangsa dan islam.selamat.





    "

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kebimbangan marhaen kini ialah Najib kelihatan semakin tidak berkuasa.

      Apakah menang PRU14 maka cukai GST 6% akan naik secara berperingkat sehingga 10%?

      Jika PM Najib yang TIADA KUASA seperti sekarang masih dipilih,

      kemungkinan GST NAIK 10% dan perluasan barang dan perkhidmatan berGST LEBIH BANYAK akan menyebabkan kos sara hidup LEBIH MENINGKAT.

      Rakyat terutamanya orang MELAYU akan LEBIH RAMAI menjadi penerima BRIM berbanding CINA dan INDIA.

      MELAYU MISKIN DULU, KINI DAN SELAMANYA di Malaysia bawah NAJIB.

      Delete
    2. Zaman Mahathir cukai SST 10% pada barang tertentu dan diserap oleh peniaga tak beban pada rakyat. Cukai GST 6% pada barang dan perkhidmatan dibayar setiap hari oleh semua rakyat. 365 hari non stop kerajaan dapat hasil. Apa pulangan kepada rakyat? Takkan bajet PERMATA akan naik setiap tahun? Takkan bajet pendidikan dan kesihatan pula dipotong? Takkan kerana bini Najib sanggup potong hak rakyat sendiri? Manusia jenis apa macam ni?

      Delete
    3. Saya yakin

      Bajet kali ini

      PERMATA Rosmah akan dipotong.

      Sebab nak dekat PRU14.

      Tahun depan ROSMAH MINTAK DOUBLE!

      JIBBY KAN QUEEN CONTROLLED!

      Delete
    4. ROSMAH MANSOR - Mama tak kira..Mama mintak NAIK tahun ini.. Bajet PERMATA mesti naik..no turun2 okay! Thats it.. I can siku Najib tau!

      Delete
  33. Amerika vs Cina vs India , semuanya berkaitan laut dan termasuk daratan Himalaya, mungkinkah najib ke america kerana dipanggil mengadap atau permohonan najib sendiri. Byk isu berat nanti akan ditanya trump spr mana MH370, kenapa bagi projek pada Cina tanpa buka tender pun, pengkalan tentera Cina di perairan sedang dituntut, dan byk lagi isu berat termasuk pembebasan Anwar.

    ReplyDelete
  34. dIITERVIW KEPADA PENYOKONG:Totok masing2..
    NAJIB
    Macai:Najib hebat dia boleh ber salala.salala.

    Walaunta:Hebat dia boleh ber yahana..yahana.

    soalan pada hadi pula.

    Macai: Bagus dia dak tak kafirkan kami dan undang2 kami DAH JADI ISLAM.dULU GENTING HIGHLAND HARAM,TOTO/4D Haram,atok najib ada saham genting dulu haram.Sekarang semuanya HALAL.

    Walaunta:najib nakkan islam,sebab dia tak suruh polis blok/dan kutuk kami di media,semasa kami berarak buku 3x5.sEBAB NAJIB MELAYU..dan islam Silap dia no hal,dia dah taubat nasuha.yg penting dia lawan dap.dia geng mca/mic/gerakkan no hal.dlm kitab kami kata okay.Kami ada ulamak,dia buat silap pun dapat pahala.dia maksum kami nak tunpang dia kasyurga nanti.

    Ayat2 inilah kita akan dengar bila kita bertemu hard-core masing2 ,termasuk 2x3 orng yg menempek di sini.
    yANG MEMBOLEHKAN NAJIB BERBUAT APA YG DIA SUKA.

    ReplyDelete
  35. Korang tunggu sat lagi... orang Najib bawak samseng ala Jamal Jamban. Depa flooding blog Shahbudin.com dengan maki,carut, fitnah dan tok nenek tipu daya made from JASA. Tukang kopipes tengah gatal tangan nak flood artikel baru. Jaga la korang.. Jaga... HAHAHA!!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yg Best tu,Bila depa masuk dulu,nanti depa kata kita,mai dah langau2ni.Pada Hal depa tak sedak depa tu kucing kurap,dok mai rumah orng.Dah lah mai rumah orng,kita bagi nasi,siap lauk ayam kicap lagi.Depa kata hampa bagi ayam kena langgaq.
      kalau kat penang ni,kami panggil Loklaq

      Delete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...