Wednesday 23 August 2017

PERDANA MENTERI TIADA KUASA, BERMAKNA TIDAK PERLU LAGI KITA KEKALKAN KUASANYA


Semua orang ingin dan perlukan kuasa. Bagi mereka yang berjuang dalam politik khususnya, lebih-lebih lagi untuk jawatan Perdana Menteri, perkara utama yang diperlukan ialah kuasa.


Melalui kuasalah, rakyat dapat dibantu. Melalui kuasa juga, pembelaan dan perjuangan nasib rakyat dapat dilakukan dengan lebih berkesan.


Tanpa kuasa, perjuangan jadi tidak berguna.


Malangnya, kita punya Perdana Menteri yang terang-terang mengaku tiada kuasa, waima dalam menentukan harga minyak yang munasabah dan murah bagi rakyat.


"Harga minyak (berubah), saya tiada kuasa.


"Harga minyak naik, saya tiada kuasa, turun juga saya tiada kuasa," kata Najib Razak.


Apa punya Perdana Menteri yang kita ada ini?


Kenapa menarik balik subsidi minyak dulu, beliau ada kuasa?


Mengapa melaksanakan GST, mengambil dana wang pencen RM4 bilion untuk 1MDB, memecat Peguam Negara dan melakukan banyak perkara lain lagi, Najib sebagai Perdana Menteri ada kuasa?


Hairan, bila tiba bab untuk meringankan beban rakyat, senang-senang Najib mengaku tiada kuasa.


Apa guna kita memiliki seorang Perdana Menteri yang mengaku tiada kuasa untuk membantu dan menolong rakyat?


Lihat perbezaan dengan Pakatan Harapan. Apa iltizam yang mereka bentangkan dalam tempoh 100 hari selepas berjaya mengambil alih Putrajaya nanti?


Antara tujuh iltizam yang yang dimuktamadkan, itu baru dalam tempoh 100 hari berkuasa, salah satunya ialah menstabilkan harga minyak pada kadar yang munasabah  untuk keselesaan dan kepentingan rakyat jelata.


Ini barulah pemimpin yang ada kuasa. Dan inilah yang perlu kita pilih untuk kesejahteraan kita kerana mereka adalah pemimpin yang tahu menggunakan kuasa untuk membela rakyat.


Bagi Najib yang secara terbuka mengaku tiada kuasa, meskipun beliau seharusnya sedar bahawa menentukan harga minyak yang murah dan stabil adalah penting bagi rakyat, tidak perlulah kita bersusah payah lagi untuk mengekalkan kuasanya.


Buat apa kita memilih pemimpin yang tiada kuasa. Kita mahu pemimpin yang benar-benar ada kuasa. 


Najib tiada kuasa. Dan pemimpin yang tiada kuasa, tidak berguna walau satu sen pun kepada kita dan juga sesiapa. (ShahbudinHusin 23/08/2017)

216 comments:

  1. Replies
    1. Apakah negara sudah diluar kawalan PM?

      Delete
    2. Kuasa bunoh mongolia ada pulak


      Mana dapat kuasa sumbat Anwar dalam penjara?

      Konkek Ziana d p.d


      Ada pulak kuasa lantik doremon pengerusi Spid


      Kuas di celah kengkang najip
      Itu power punya kuasa

      Sapa nak konkek di p d ? Bersama bijan ?

      Delete
    3. Sejarah sebenar mengenai tragedi Memali telah digelapkan, dakwa Ahli Bersatu, Mohamad Taufik Abas.

      Katanya, perkara itu mendorong beliau bertanyakan soalan berkaitan isu Memali dalam forum Nothing to Hide 2.0 bagi mendapatkan penjelasan.

      "Saya bertanya tentang isu Memali sebab saya tak lahir lagi ketika peristiwa itu dan saya tak tahu apa yang berlaku. Saya kurang jelas tentangnya seolah-olah ada perkara diselindungkan.

      "Sebab itu saya tanya kepada orang yang bertanggungjawab iaitu Tun Dr Mahathir Mohamad sebagai perdana menteri ketika itu. Tetapi baru tanya kerusi pula melayang," katanya kepada pemberita pada sidang media, di sini hari ini.

      Mohamad Taufik merujuk kepada insiden kekecohan di forum Nothing to Hide 2.0 minggu lalu sejurus selepas beliau bertanyakan soalan berkaitan Memali kepada Mahathir.

      Belum sempat Mahathir menghabiskan jawapannya, program bertukar kecoh dengan balingan kerusi, kasut, botol dan suar.

      Mohamad Taufik berkata, beliau juga tidak berpuas hati dengan kertas putih tragedi Memali yang telah dibentangkan di Parlimen.

      "Menurut kertas putih, 576 orang polis bersama kereta perisai hanya untuk tangkap seorang manusia bernama Ibrahim Libya. Mahathir kata ini Prosedur operasi standard (SOP).

      "Ini bukan SOP nk tangkap, ini memang nak bunuh. Ini adalah pembunuhan secara sistematik, dia (Mahathir) tak boleh nafi benda ini. Takkan seramai itu nak tangkap seorang manusia bersenjatakan buluh," dakwanya.

      Beliau juga mengalu-alukan cadangan Pas agar satu suruhanjaya siasatan diraja (RCI) ditubuhkan bagi menyiasat isu Memali.

      "Kalau betul perlu RCI untuk isu Memali, buatlah sebab nama Mahathir pun boleh dibersihkan jika beliau tak terlibat," katanya.

      Delete
    4. Najib dah despirado terdesak,bukan la maksud desepito tu lain najib dah mula merayu rayu untuk tali hayat yg semakin tipis jadi mula merayu dan menipu, takda kuasa tapi ada pula kuasa tubuh syarikat keparat utk sapu wang rakyat, O ya ada pula kuasa buat RCI bazir duit rakyat untuk malukan Tun. Semalam saya baca ada mangkok sebut satu kenyataan bahwa polis di hantar sampai 500 ratus orang utk tangkap seorang ibrahim libya, apa punya bahalol kenyataan ini, ya peringkat awal cuba SB dan polis CID daerah pergi jumpa si ibrahim ini utk ditahan, tapi dia enggan menyerah dan dihalang oleh pengikutnya yang berpuluh orang kemudian melihat Ibrahim libya dan pengikutnya semakin ramai terpaksa guna FRU tapi malangnya beberapa orang polis FRU dibunuh kemudian melihat keadaan yang semakin tegang dan ibrahim libya pula telah berjaya mengumpul pengikut hampir beratus orang terpaksa la unit polis hutan dan UTK dipanggil untuk bantuan malang nya pergelutan berlaku antara pihak ibrahim libya dan UTK maka kemalangan dan kematian tak dapat dijelaskan. Pihak PAS masih nak menipu dgn berbagai putar belit, ingat ini bukan kes tangkap ayam itik ini melibatkan kumpulan yang mahu manganese.

      Delete
    5. DEDAKMAK Copy and Paste dah mai

      Delete
    6. Kalau seorg cikgu pun ada sedikit #Leeway# atau kuasa untuk bantu pelajar dia lulus waima lagi seorg PM.
      Tapi ada kuasa pula buang Ghani Patail.
      Sdah lah. Bertaubat lah selagi ada sedikit waktu.
      Kuasa dan kedudukan hiasan dunia saja.

      Delete
    7. Budin!!!!!! Cuba explain sikik mengapa buat spam copy and paste dibenarkan disini. Ianya mengganggu pembaca dan komen yg bernas dari peminat tegar.

      Gua tak sabar nak bumping banyak2 lagi lps ni jika berita mengarut pasal PAS mereng ni dilonggok ka sini.

      Delete
    8. Hippo Like Diamond23 August 2017 at 12:15

      Najib takut nak cakap kat orang ramai.. Kuasa sebenarnya terletak di tangan Badak Berhias.

      Lahanat pengecut ni cuma Yes man je, kalau cakap banyak nanti kena senggol dgn badak. Sakitt tu.. nanti najib nangis huhuhu kesian.

      Delete
    9. Kenapa ah budin komen saya hilang? Dah 3x berlaku. Blog hang ni kena phising (atau saya kena phising) ke? Selalunya hang beri maklum kalau komen sapa-sapa yg x ikut sop. Saya x mencarut atau 360 darjah keluar dari topik sangat. Kenapa ah Budin?

      Delete
    10. HE...HE...HE...KAH...KAH...KAH...BUDIN TAK DE CERITA LAIN.....DAH ABIH MODAL KER BUDIN OIIII....SELAMENYER LER KO JADI REPORTER FUKATAN HAPRAK PEMBANGANGANG....

      Delete
    11. pee-m sawan meroyan.. selective power, a kind of misuse of power or don't know to use power or the power remote control by vig mama

      Delete
    12. Budin, baru-baru ini dengor cerita MC nak beli Lionel Messi. Siapa empunya MC? Jeng, jeng, jeng IPIC! Baru-baru ini sapa bayar IPIC? Jeng, jeng, jeng 1MDB/MOF!

      Jadi sapa-sapa yang menyokong MU eloklah henti berbuat demikian kerana hangpa yang bayar cukai lebih afdal dan berbaloi menyokong MC dari sekarang. Kah kah kah kah...

      Sapa kata 1MDB/MOF xder kuasa? Dah nak terbalik sistem bank seantero dunia sebab tiada kuasa ke?

      Delete
    13. Dalam laporan itu, Soleha, 65, turut mengimbau kembali bagaimana sang suami mati di pangkuan selepas ditembak.

      Begitu juga bagaimana orang kampung Memali di Baling cuba menghalang Ibrahim, yang dikenali sebagai Ibrahim Libya. ditangkap polis setelah dilayan seperti penjenayah.

      “Mereka semua, penoreh getah, bergegas untuk bantu suami saya pagi itu bila dengar polis hendak tangkap dia.

      “Saya masih ingat kesan darah di depan rumah dan jalan, di mana seorang penduduk kampung mati ditembak polis,” katanya kepada akhbar itu di Kampung Charok Putih Siong, tempat insiden itu berlaku pada 19 November 1985.

      Katanya, lima anaknya juga gembira mendengar berita berkaitan kemungkinan RCI Memali ditubuhkan.

      “Anak-anak saya masih kecil ketika kejadian. Seorang pun tak ada di rumah ketika ayah mereka ditembak,” katanya.

      Sampai hari ini, seperti banyak lagi penduduk Memali, beliau belum dapat memaafkan perdana menteri ketika itu Tun Dr Mahathir Mohamad.

      Timbalan Perdana Menteri Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi kelmarin berkata, kerajaan sedia mempertimbangkan penubuhan RCI bagi mengkaji tragedi itu jika ada pihak yang memintanya.

      PAS menyambut baik kesediaan itu dan akan membawa waris-waris mangsa untuk bertemu dan membuat permintaan rasmi kepadanya.


      Tujuh peluru, 4 kali di dada

      Sementara itu, Abdullah Che Soh, 71, pula masih ingat terhadap insiden berdarah itu yang meninggalkannya tujuh parut kesan peluru di tubuhnya.

      Beliau antara penoreh getah yang mengawal di depan rumah Ibrahim bagi mengelakkan Ibrahim daripada ditangkap polis.

      “Kami bersenjatakan parang dan beberapa batang kayu, tetapi kami hanya hayun kepada polis untuk tidak bagi mereka rapat ke rumah.

      “Saya ditembak tujuh kali, empat kali di dada, dua di tangan dan satu lagi di kiri pinggang,” katanya.

      Dua anak Abdulllah, Abdul Fatah, 45, and Abdul Rashid, 43, turut berada di tempat kejadian ketika peristiwa.

      Isterinya pula Kalsom Salim, 67, dan tiga anak perempuan mereka, Noriah, 47, Siti Fatimah, 37, dan Norhidayah, 34, berkawal di sekatan orang kampung bagi menghalang polis masuk ke rumah.

      “Pada masa itu, anak saya cuma berumur antara dua dan 15 tahun, kami pertahankan pendirian kami kerana kami tidak bersalah.

      “Apa yang paling menyedihkan ketika itu apabila kami dilayan macam pemberontak komunis,” katanya lagi.

      Isu Memali timbul kembali dalam forum melibatkan Mahathir di Shah Alam pada 13 Ogos lalu yang mencetuskan huru-hara dan keganasan.

      Tragedi lebih 30 tahun lalu itu menyaksikan pertempuran antara penduduk kampung diketuai Ibrahim dan pasukan keselamatan yang mengorbankan 18 nyawa.

      Delete
    14. Terpahat kat dahi dia "Cash is King" tu apadia kalau bukan kuasa?

      Delete
    15. Saya hairan dengan sikap Salahuddin Ayub yang juga Timbalan Presiden, Parti Amanah Negara (AMANAH) dalam isu Memali, mungkin beliau sudah lupa atau buat-buat lupa sehingga sanggup menjilat ludah rakan seperjuangannya sendiri.

      Sebagai manusia sekurang-kurangnya, kamu timbang rasalah perasaan kami, hati kami sebagai anak-anak dan waris mangsa Memali yang kamu sendiri pernah bela dulu, kamu sendiri pernah dengar dan berkongsi apa yang kami rasa.

      Kamu dengar luahan hati kami apa yang ramai orang lain tidak dengar dan tidak tahu hingga kamu mengaku bersimpati pada kami tapi kini, apa yang kamu suarakan telah teramat melukakan hati kami.

      Kalau pun bertukar parti, ideologi, jangan sampai 'hanyut' gadai maruah diri, prinsip, jadi penjilat ludah dan sanggup berbohong apa yang sudah diketahui umum, sanggup menafikan kata-kata yang terbit dari mulut sendiri suatu ketika dahulu, di mana harga diri kamu sebagai seorang pemimpin?

      Peristiwa Memali bukan hanya disebut dan diulang sekarang ini sahaja, bahkan setiap tahun diadakan majlis memperingati syuhada Memali, bukan hanya di Memali, Baling, kadang-kadang dibuat di luar dari Kedah.

      Salahuddin patut kecam Tun M

      Diantara tokoh utama yang berceramah berkaitan Memali adalah Mohamad Sabu (Mat Sabu), Datuk Mahfuz Omar, begitu juga Salahuddin Ayub yang pernah menjadi Ketua Pemuda PAS Pusat satu ketika dulu.

      Dalam satu ceramah Mat Sabu di Memali sekitar tahun 2015, Mat Sabu menyebut bahawa: "Peristiwa Memali kita sebut dan kita ulang kerana ia satu peristiwa yang paling pahit dalam sejarah selepas merdeka".

      Tambah Mat Sabu lagi: "Seperti juga di peringkat antarabangsa, peristiwa Holocaust, terus disebut sampai ke hari ini, kejadian yang berlaku di mana penduduk-penduduk yahudi dizalimi oleh Hitler dan rakan-rakannya pada waktu itu daripada pemerintahan Nazi, oleh kerana peristiwa itu adalah peristiwa tidak berperikemanusiaan, ia disebut terus, walaupun ada usaha melarang jangan lagi disebut peristiwa itu".

      Kemudian Mat Sabu menambah:

      "Begitu juga peristiwa sebelum merdeka, pembunuhan penoreh getah di Batang Kali, Selangor oleh polis British, dituntut dan disebut sehinggalah kerajaan British waktu itu akui dan membayar pampasan kepada keluarga yang terlibat dalam peristiwa tersebut. Maka begitu juga peristiwa Memali, kita menyebut dan kita ulang hampir setiap tahun".

      Delete
    16. Jadi, kenapa Salahuddin Ayub tiba-tiba bagaikan baru keluar dari gua dan meroyan lalu menyatakan 'PAS politikan isu Memali'?

      Sekali lagi saya ulangi, isu Memali kini bukan PAS yang mula timbulkan, tetapi ia dicetuskan oleh Pengerusi Pakatan Harapan (HARAPAN) Tun Dr Mahathir Mohamad sendiri ketika memberikan jawapan yang tidak bertanggungjawab dalam program Nothing To Hide 2.0 di Shah Alam baru-baru ini.

      Patut Salahuddin Ayub kecam Tun M!

      Secara jelas, isu Memali pernah dibawa dan dibentang dengan tegas di parlimen oleh ketua pembangkang satu ketika dahulu iaitu almarhum Datuk Fadzil Noor, dalam masa yang sama bangun mencelah oleh Mahfuz Omar membacakan beberapa laporan dakwaan terhadap kes Memali yang mana arahan pembunuhan ke atas ustaz Ibrahim (Mahmud) dan pengikutnya adalah daripada Tun M sendiri yang ketika itu sebagai perdana menteri dan presiden Umno.

      Ini disebut dalam parlimen!

      Mahfuz Omar sendiri seolah mencadangkan kepada ketua pembangkang supaya Tun M diseret ke mahkamah untuk didakwa atau sekurang-kurangnya satu public inquiry atau suruhanjaya penyiasat dilakukan secara terbuka.

      Cabar sepentas

      Malah kertas putih fakta Memali di parlimen satu pembohongan dan palsu, dan dinafikan oleh semua balu syuhada dan mangsa terlibat, sebagaimana kata abang Mat Sabu "Kertas putih dah jadi kertas hitam".

      Mat Sabu juga pernah sebut dengan lantang bahawa: "Tangan Mahathir berlumuran darah Memali". Adakah kini kamu 'menjilatnya' kering?

      Jadi, jika Salahuddin Ayub bertanggungjawab dengan kenyataannya, saya bersedia untuk sepentas dengan beliau dalam isu Memali ini, Salahuddin boleh pilih mana-mana kawasan di Kedah, atau lebih afdal di Baling yang mana Memali terletak di kawasan Baling.

      Saya juga menyokong gesaan PAS supaya Suruhanjaya Diraja atau RCI bagi menyiasat peristiwa berdarah yang berlaku 32 tahun lalu dan bawa mereka yang bersalah dan terlibat ke muka pengadilan.
      Inilah yang diperjuangkan sejak sekian lama dulu, bukan isu baru timbul!

      Delete
    17. Watak utama dalam peristiwa Memali 1985 Tan Sri Musa Hitam hari ini berkata beliau insaf bahawa kejadian itu telah menjadi titik hitam dalam sejarah Malaysia.

      Justeru, katanya, suruhanjaya siasatan diraja (RCI) yang sedang diperkatakan hendaklah dilaksanakan dengan tenang dan berfokus tanpa prejudis atau pilih kasih.

      “Hanya dengan penubuhan, prosiding dan keanggotaan yang berkredibeliti disertai dengan amalan yang telus dan berintegriti, kebenaran dapat diperoleh dan negara kita akan dihormati oleh rakyat tempatan dan dunia antarabangsa,” katanya.

      Beliau juga mendoakan supaya roh pihak yang terkorban dalam insiden itu dicucuri rahmat oleh Allah.

      Delete
    18. ”Kupulangkan sejarah
      kepada masa kini
      kujernihkan dosa
      menyegar benih budi
      Memali yang luka
      kembali bermaruah.”

      Begitulah suara Sasterawan Negara A Samad Said dalam puisinya ”Luka Memali”

      Delete
    19. PAS amat bersetuju sekiranya presiden parti itu, Datuk Seri Abdul Hadi Awang dipanggil sebagai saksi berhubung kejadian Memali yang berlaku pada tahun 1985 jika cadangan penubuhan sebuah Suruhanjaya Siasatan Diraja (RCI) menjadi kenaytaan.

      "PAS amat bersetuju sekiranya Datuk Seri Abdul Hadi turut dipanggil bagi membolehkan beliau memberikan keterangan sebeanar tentang peristiwa tersebut dan perkara-perkara yang berkaitan dengan RCI (yang dicadangkan) itu,” kata Setiausaha Agung PAS, Datuk Takiyuddin Hassan dalam satu kenyataan hari ini.

      Beliau berkata, bahawa parti itu berharap RCI mengenai kejadian Memali dapat ditubuhkan secepat mungkin.

      Takiyuddin berkata PAS juga bersetuju dengan kenyataan yang dibuat oleh pemimpin parlimen DAP Lim Kit Siang pada 2 April 2014 yang turut mendesak RCI mengenai kejadian Memali dibentuk, dan menyenaraikan beberapa saksi yang berpotensi.

      Mereka adalah adalah: Tun Dr Mahathir Mohamad (bekas perdana menteri), Tun Musa Hitam (bekas timbalan perdana menteri), Tun Hanif Omar (bekas ketua polis negara), Tan Sri Mohd Amin Osman (bekas pemangku ketua polis negara), Tan Sri Rais Yatim ( bekas menteri penerangan), Tan Sri Radzi Sheikh Ahmad (timbalan menteri dalam negeri, ketika itu), Tan Sri Sanusi Junid (setiausaha agung Umno ketika itu), Tunku Muszaffar Shah (ketua polis daerah Baling ketika kejadian) dan Datuk Muhamad Yusof Husin (bekas senator).

      Sementara itu, Takiyuddin berkata PAS berpendapat bahawa bekas ketua polis negara, Tan Sri Rahim Noor cuba "campur tangan" dengan cadangan penubuhan RCI itu.

      "PAS merasakan bahawa kenyataan Rahim Noor tentang siapa yang perlu dipanggil untuk memberi keterangan kepada RCI nanti adalah sesuatu yang pra-matang.

      "Sepatutnya sebagai bekas pegawai tertinggi polis beliau tidak perlu mempamerkan sikap cuba campur tangan dalam urusan RCI yang merupakan satu suruhanjaya bebas yang berfungsi mencari keadilan atas dasar tanpa rasa takut dan pilih kasih,” kata Takiyuddin.

      Delete
    20. Yeah badut2 ciptaan UMNO datang lagi...apa ingat boleh menang ka parti2 badut ni melawan BN. Jangan mimpilah. Dgn segala pemusatan kuasa pd PM, UMNO boleh berbuat apa saja. Jabatan2 kerajaan adalah barua sejati UMNO berserta ketua2 yg dilantik UMNO. Sekalipun UMNO melondeh sependa Sultan2 di khalayak ramai, rakyat hanya mampu melopong membuat aksi2 beremosi ala siamang saja.

      Hoi badut2 ciptaan UMNO, tolonglah jangan berhenti menari lagi untuk menghiburkan hati. Asalkan rentak menari disediakan UMNO, teruskan menari sampai tak sedar diri lagi.

      Delete
  2. Salah guna kuasa sama ke mcm tak ade kuasa?

    ReplyDelete
  3. Salah guna kuasa sama ke mcm tak ade kuasa?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tak sama bro steady,
      Untuk Salahguna kuasa, ada kuasa tapi....kuasa itu disalahgunakan.......
      Contoh, ada kuasa tubuh RCI, tapi.....hanya RCI untuk menunjuk kesalahan Tun Mahathir sahaja agar
      rakyat membenci Tun Mahathir sebenci bencinya kerana melawan kera jaan kleptokrasi / najib / umno / bn .

      Banyak lah cuntoh2 lain salah guna kuasa oleh kera jaan kleptokrasi ni...

      apa pun...pm kalau dah tak ada kuasa, sila bagi laluan untuk PAKATAN HARAPAN ambil alih puterajaya dan akan tunjuk kan apa itu kuasa rakyar dalam PRU14 nanti.

      Delete
    2. HE...HE...HE...KAH...KAH...KAH...BUDIN TAK DE CERITA LAIN.....DAH ABIH MODAL KER BUDIN OIIII....SELAMENYER LER KO JADI REPORTER FUKATAN HAPRAK PEMBANGANGANG....

      Delete
    3. Ko ade modal aper?...

      Delete
  4. For once, he was right. He has to ask big momma first!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Haaa....itu baru real power bro..!!

      Delete

  5. Walau dia tiada kuasa untuk menentukan harga minyak, dia ada kuasa untuk memberi, menambahkan apa bantuan dan sabsidi kpd rakyat.

    Dia juga tidak mempunyai kuasa untuk membunuh, memenjara, rakyat sesukahatinya.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Memberi tak der kuasa tapi mengambik ada kuasa.

      Delete
    2. Anon, subsidi diberi kepada mereka yg memerlukan sahaja melalui BR1M. Subsidi rambang hanya untungkan mereka berduit. Subsidi akhirnya perlu ditanggung rakyat melalui cukai.

      Delete


    3. Pasal tarik subsidi lah barang naik harga.. bagi BR1M tak menyelesaikan masalah ..

      GST menambahkan lagi duka lara rakyat..

      Delete
    4. Mr J ...mereka yg berduit telah dikenakan cukai pendapatan....yg dikenakan cukai pendapatan bukan semua golongan jutawan...jangan tunjuk bodos jebon..

      Delete
    5. Anon, subsidi minyak dulu pernah cecah lebih RM 20 billion. Tambahan cukai ini pada rakyat akan membebankan sangat. Kebanyakan negara lain memcukai minyak lagi. Bandinglah kos minyak dgn Sigapura dan Thailand jiran kita. Alhamdulillah minyak sini lebih murah kerana tiada cukai. Murah mana lagi saudara nak? Apakah sanggup bayar cukai tambahan?

      Delete
  6. I say man..very the munafik lah this moron...

    She really has no power lah because the real one who is in power is her husband.....

    Kah kah kah

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dah dekat nak mampus....kuasa sudah mulai hilang.
      Lagi cepat mampus lagi baik...hidup tak menyusahkan orang.

      Delete
    2. HE...HE...HE...KAH...KAH...KAH...BUDIN TAK DE CERITA LAIN.....DAH ABIH MODAL KER BUDIN OIIII....SELAMENYER LER KO JADI REPORTER FUKATAN HAPRAK PEMBANGANGANG....

      Delete
    3. KO ADE MODAL APER?....MACAI JHO LO ....HEHEHEHE...

      Delete
  7. Hampas punya PM. Kuasa dia hanyalah untuk menyonglap dan menutup penyonglapan. Kalau setakat yg ni kuasa dia memang wajib dijatuhkan dari persada kuasa.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tapi ada kuasa untuk terima derma.....

      Delete
    2. HE...HE...HE...KAH...KAH...KAH...BUDIN TAK DE CERITA LAIN.....DAH ABIH MODAL KER BUDIN OIIII....SELAMENYER LER KO JADI REPORTER FUKATAN HAPRAK PEMBANGANGANG....

      Delete
    3. 18:15
      KO ADE MODAL APER?....MACAI JHO LO ....HEHEHEHE...

      Delete
  8. So siapa yg ada kuasa ?

    Kerajaan China ?
    Rosmah ??
    ???

    ReplyDelete
    Replies
    1. Godzilla.....

      Delete
    2. Bacalah pelajaran Economy sikit. Di panggil Supply Demand. Harga minyak ditentukan oleh pemintaan dan bekalan dunia. Siapa yg percaya PH boleh kawal harga minyak dunia memang kurang pengetahuan. Jauhilah dogeng PH. Kalau dulu TDM boleh kawal forex ringgit tak lah rakyat rugi beratus billion.

      Delete
    3. J pala hotak bapak kau...harga barang yg ditentukan kerajaan bukan saja berrasaskan faktor supply demand. Ada MBA konon....pi mampos la

      Delete
    4. HE...HE...HE...KAH...KAH...KAH...BUDIN TAK DE CERITA LAIN.....DAH ABIH MODAL KER BUDIN OIIII....SELAMENYER LER KO JADI REPORTER FUKATAN HAPRAK PEMBANGANGANG....

      Delete
    5. Anon 1150, harga barang ditentukan oleh pasaran bukan kerajaan. Di zaman Rasul saw pun pernah ada masa harga barang naik dan sahabat mintanya tetapkan harga barang. Rasul saw menolak kerana harga barang ditentukan bekalan dan permintaan. Sila rujuk website atau youtube Ustaz Zaharuddin untuk keterangan terperinci. Harga baik naik disebut inflasi. Inflasi negara sekitar 3% dikira baik. Inflasi berlaku antara sebabnya kenaikan harga buruh dan pengurusan. Semua org hendakan kenaikan gaji setiap tahun. Harga barang tidak boleh tetap sama apabila kos pengeluarannya naik. Dongeng turun harga barang ini adalah penipuan. Fikirkanlah di negeri negeri pembangkang harga apa yg turun? Air naik, fees Unisel naik, cukai tanah dan taksiran naik, harga rumah naik dsb. Cuma harap jumlah orang yg kena tipu dgn PH ini makin kurang insyaAllah.

      Delete


    6. Tak ada beza ke ekonomi perniagaan Islam dengan sekular ?

      Kenapa bila perayaan Penguatkuasa tangkap penjual ayam dan barangan basah ?

      Negeri pembangkang pun terkesan dengan kenaikan minyak .. sebab mata wang kita teruk di sebab kan 1MDB menanggung hutang berbillion-billion

      Delete
    7. bodoh j....yg rakyat nak tau kenapa dia ada kuasa tarik subsidy, lepas tu salahkan harga minyak naik.....

      u r really stupid j

      Delete
    8. Anon 1407, attached link Ustaz Zaharuddin. Fahamlah Islam itu bukan komunis yg mana kerajaan kontrol semua. Akibat dari system yg tak mampan maka system komunis akhirnya runtuh. Masa perayaan pula permintaan tiba tiba naik mendadak. Kerajaan cuba kawal keadaan sementara ini supaya peniaga tidak memgambil kesempatan untuk kaut untung berlebihan. Selamat mendengar Ustaz Zaha;
      https://youtu.be/ra-zwra7KAU

      Delete
    9. Dad, harga minyak petrol sebenarnya dah stabil sekitar RM 2 seliter. Kalau naik turun pun beberapa sen. Bila turun kita diam dan bila naik sikit kita ambil kesempatan burukan DSN. Ketahuilah subsidi itu pakai duit - ada yg kena bayar. Apakah suka kerajaan naikan cukai lain untuk bayar subsidi? Subsidi ini juga buta - tak kira yg memerlukan atau tidak. Bahkan mereka yg berduit lebih banyak guna minyak petrol. Minyak petrol juga diseludup keluar yg mana kita tanggung cukai subsidinya. Cara DSN buang subsidi dan beri BR1M pada yg memerlukan adalah system yg baik dan mampan. Janganlah biar diri tertipu dgn dongeng PH. Ingat lagi tak kes Manifesto itu bukan Janji yg dibicara di mahkamah?

      Delete
    10. J anak haram kuat spin pi mampos

      Delete
    11. BODOH KE APA MR J NI..RAKYAT SEKARANG TERSEPIT DENGAN KOS SARA HIDUP YANG TINGGI ..SALAH SATU SEBAB NYA MINYAK NAIK..KAMU TAK TERASA PASAL DAPAT DEDAK..SEMBANG BOLEH LAH J,,,

      Delete
    12. Mr J sistem kominis runtuh tapi Najib pinjam dengan cina kominis..
      Minyak naik di malaysia kerana demand yg tinggi...orang malaysia kuat pakai minyak dari minggu ke minggu?...orang negara lain kurang pakai minyak...teori bodos mr jebon...

      Delete
    13. Anon, dunia dah global kini. Harga barang di Malaysia juga akan menurut pasaran dunia. Harga minyak Malaysia ditentukan melalui Platts Singapore. Tolong buat homework google Platts dan baca. Kita kena debat pakai ilmu dan bukan andaian.

      Delete
    14. j...kalau ko nak fair ko pakai sistem sosialis......semua sama....

      yg praktik kat malaysia...capitalist....tapi structured capitalist....that was why ada subsidi.....tapi di tarik.....r the people ready to face a capitalist system?

      our people r not ready yet......but the subsidy was just a cushion which should be pull out at the right time.....

      jibo did pull out the subsidy not because of the time was right but because of his shits......he has to cover all the losses from stupid investment, which turned out to be "infest"ment......

      most of the countries still have some subsisdies though...but in different names....even the usa....i spent a number of years in the states......so, i don't bullshit like u do....

      Delete
    15. and one more thing.....i tak nak di tipu...lebih2 lagi dgn org dah sah membohong.....ko sampai sekarang tak nak jawab.....jibo is a lier....why r u running away from this one?

      u ask me to believe a definite lier!....pardon me, sir.....u ask the wrong person.....

      Delete
    16. j...klu ko tak faham maksud 'infest'ment....i was just playing with words.....there is no such thing of that....

      tapi, apa yg dibuat oleh jibo, sama la tu....infesting malaysian economy with maggots, bloating the belly with monies that should go to the people.....

      he is like a parasite.....will eat u alive, but u never realize it until your last breath....itu la yg jadi pada 1mdb, felda, th.....why epf/kwsp written off some billions of ringgit???....poor investment??...and happened that 1 mdb was one of it....

      Delete
    17. correction - fgv...epf did pull out frm fgv...

      Delete
    18. Dad, aku tak tipu saudara. Di Malaysia bukannya subsidi dibuang tapi dirationalise. System subsidi menyeluroh tidak dapat ditampung secara kewangan terutama bila harga minyak mendadak turun. Subsidi begini membazir kerana ramai yg tidak patut diberi subsidi pun dapat. Tujuan subsidi ialah untuk bantu mereka yg memerlukan. Dengan buang subsidi tapi introduce BR1M maka 'subsidi' ini hanya di tumpu pada golongan yg memerlukan. BR1M adalah subsidi cash yg dikeluarkan untuk tampung subsidi yg dibuang dan gst bagi golongan kurang pendapatan. Perlu juga diingat gst distruktur supaya sifar bagi barang keperluan asas yg merupakan perbelanjaan paling besar bagi golongan kurang pendapatan. Dengan system begini maka ekonomi negara pun sustainable.

      Delete
    19. Dad, 1MDB has lost no money. Please accept PAC investigation which also had 5 opposition members. This is actually the real information. Remember that politics is unfortunately dirty ang a lot of misinformation is fed esp thru sosial media as a political. If you stick to formal investigations you will find the truth. Again EPF losing billions is part of the misinformation. How many times have you heard that epf has no money to give back to retirees? How many times have you heard Government is bankrupt and cannot pay civil servants? Has this ever happened? Lapang dadalah Dad. Please revisit your beliefs as a lot may be misinformation.

      Delete
    20. J kata subsidi itu membazir tapi bayar ipic dua kali tu apa pulak..itu lagi bapak membazir j, udah satu haram pun rakyat tak merasa..at least subsidi dapat juga rakyat rasa kesannya..janganlah ko nak putar j demi penyamun negara..kalo ko nak bodoh, bodohlah..itu hak engkau tapi jangan sebarkan kebodohan ko dalam blog ini...

      Delete
    21. J terang terang tipu..kenapa ada istilah harga barangan terkawal yang diperkenalkan oleh kerajaan..bukan harga barangan tersebut ditentukan oleh kerajaan?.. Memang kaki putar dia ni..

      Delete
    22. Let's do some math ok nyah! Brim rm1200 staun. Dgn sbb gst brg keperluan asas melambung sampai ikan kembung naik dari rm9/kg ke almost rm20/kg. Itu baru ikan, brg brg lain pun naik jugak nyah! Org yg low income dulu spent rm15,000 stahun utk brg brg asas sblum gst skang ni kena blanja rm20,000 stahun lepas gst. Subsidi brim 1200 jer! So these poor soul have to fork out another rm3500 to make ends meet. Sbb nilah org semua dok bising nyah! Itu blum kira utk maintenance kete etc. Ekonomi negara tenat bukan sbb pasal minyak jer nyah, bos kau tu pun banyak peranan dia dalam hal ni. Hutang sana sini, enjoy sana sini, derma sana sini. Kau pulak masuk dalam ni cuba nak yakinkan org sebaliknya dgn half baked excuses. Aku rasa ramai kat dalam ni macam dad yg well to do person who may not be affected by all this, tapi stand up for others for the sake of better future. Kita bukannya woke up one day and decided that, hey! Let's do something! Picking up on najib sounds fun" let's do that" that is not how it works j. It's been building up inside over the time until we see that there is a need for us to rise up to the occassion and be counted, not entirely for us, but for all of us, for all malaysians. And you j, what the hell do you think you are doing? You think you are contributing to a good cause? Well, i have a bad news for you j,You are nothing but a hooker , selling your soul to a devil for nothing! And none of us here want to be associated with you in any way.

      Delete
    23. betul tu bro macy....j ni putar sana, putar sini....tiba2 ada pulak term "formal investigation"...

      aku percaya apa yg dibuat oleh epf.....dia ada team of advisors dan investment analyst.....klu dia dah pull out, dah tentu ada yg tak betul.....tapi j ni lebih pandai pulak....'misinformation'

      aku rasa dia yg dah "mixing fornication".....yg mana betul salah pun dah tak boleh beza......mana jantan, mana betina....

      dgn lapang dada la, aku kena pastikan jibo ni step down.....dah banyak sangat dia buat hal....klu dia sorang susah, itu dia punya pasal, tapi ini menyusahkan org lain....one of the thing that really pissed me off....dia cut the annual budget of all the public uni....never happened before.....and i m not bullshitting....i have info from within the uni themselves....apa nak jadi dgn quality of our education??? dah pasti cut corners here and there......aku ada interview our local uni students, buat practical.....sedih aku tengok report dia.....our malays......how for them to compete in the open market, local not even international....and jibo keep on pouring cash.....apa solution bagi cash? 2-3 hari habis.....lepas tu, mana nak cari lagi?

      aku bukan rasis, tapi we have to ensure the malays are well prepared.....pasti one day, there is no more quota or bumi status....and the place to develop this is our public uni.....tapi dah potong sana, potong sini....apa yg tinggal?

      Delete
  9. Bro john, hampas pun ada nilai, boleh bagi itik makan. Tapi dia ni, kalau tabur kat itik, diberaknya dek itik tu nanti

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hampas pon nanti ada GST.

      Delete
    2. Bro Macy betul jugak tu.. Kira jibon ni lebih hampas daripada hampas lah ye..

      Bro phantom, nasib jibon ni tadak nilai, kalau tidak dengan diri dia sekali pun kena GST.

      Delete
    3. Bro John Doe.....ini kelakar ni bro...
      Hehehe

      Bro.....kejap lagi kita sumer muntah hijor le.....bila macaiii Jebon masok line tolong kempen bagus2 pahlawan marang merapuuu marang sekepernya .....

      Delete
    4. HE...HE...HE...KAH...KAH...KAH...BUDIN TAK DE CERITA LAIN.....DAH ABIH MODAL KER BUDIN OIIII....SELAMENYER LER KO JADI REPORTER FUKATAN HAPRAK PEMBANGANGANG....

      Delete
    5. KO ADE MODAL APER?....MACAI JHO LO ....HEHEHEHE...

      Delete
  10. Kalo kuasa tak ada, takkan otak pun tak de..mekanisme harga apungan minyak tak boleh ke difikirkan cara yang lebih baik untuk memperbaikinya supaya lebih efektif..ini harga minyak menjunam, malaysia meningkat..yang pelik dakwanya mengikut pasaran..hampeh..

    PS: penerangan putar belit mr j tak diperlukan disini..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mekanisma tu mmg dah ada, tapi bila dia nak mencekik, dia tekan butang "cekik" , selesai masaalah

      Delete
    2. Kuasa mencekik.....

      Delete
    3. Sekejap lagi mr j akan jadi sesumpah

      Delete
    4. HE...HE...HE...KAH...KAH...KAH...BUDIN TAK DE CERITA LAIN.....DAH ABIH MODAL KER BUDIN OIIII....SELAMENYER LER KO JADI REPORTER FUKATAN HAPRAK PEMBANGANGANG....

      Delete
    5. Anon 0748, harga minyak petrol ditentukan oleh harga minyak gasoline dunia bukan minyak mentah. Contoh pada July 31 tahun ini Kilang Penapis Shell Pernis yg merupakan kilang penapis terbesar di Eropah terbakar. Hasil dari kebakaran ini kilang ditutup sementara. Bila kilang penapis tutup maka permintaan untuk minyak mentah untuk diproses turun. Akibatnya harga minyak mentah turun kerana permintaan berkurangan. Tapi minyak proses seperti petrol tiba tiba berkurangan akibat kilang tutup. Ini menyebabkan harga petrol naik sebab bekalan berkurangan. Keadaan seperti ini dinamik. Akibat persekitaran dunia yg dinamik ini harga petrol dan minyak mentah akan ikut pola bekalan-permintaan masing masing. Harap beri pencerahan.

      Delete
    6. Minyak gasoline bukan dari minyak mentah?...temberang ape ko ni?...

      Delete
    7. Anon, carilah ilmu sikit. Janganlah semua pakai andaian. Kasut kulit pun dari kulit lembu. Tapi harga kasut tak sama dgn harga kulit lembu. Hatta tiada kaitan besar pun. Harga kasut kulit banyak bergantung pada pembuatan dan jenama.

      Delete
    8. j...apa ko cerita ni? minyak kat malaysia di proses di malaysia.....our crude is from lower quality, imported....if i m not wrong from middle east...their crude is of low quality....so, if the plant in europe shutdown, what it has got to do with processed oil in malaysia?

      our local crude, especially tapis is of top quality and exported......it was at one time a benchmark in the crude oil market....

      aku tak faham dgn ko punya penjelasan.....apa yg ko nak buktikan? kita tak beli processed oil dari europe....

      Delete
  11. Pada awal tahun 1980 han harga decawan the cuma 20 sen, tetapi pada tahun 2000 harga secawan ten ialah sekitar 60 se cecawan.

    LU FIKIR LA SENDIRI

    ReplyDelete
    Replies
    1. ???? @#/&%+'&€£¥ ???

      Delete
    2. Economist felda trying to be smart

      Delete
    3. Anon 0955, sebenarnya kata kata Anon itu memang benar. Kenaikan harga barang disebut inflasi. Zaman Tuanku Abdul Rahman dulu bawa 10 sen pergi sekolah dan boleh makan minum. Zaman TDM kurang kurang RM 2. Tidak pula TDM dapat kurangkan harga barang. Jadi zaman DSN tak boleh dibanding dgn zaman TDM pasal inflasi ini juga. Harap faham.

      Delete
    4. Walaupun begitu tetapi Tun telah meningkatkan pendapat rakyat.

      Masa Tuanku pendapatan sebulan RM 400 cukup untuk belanja 10 sen.

      Masa Tun pendapatan sebulan RM 700 cukup untuk belanja RM 2.

      Masa Tun rakyat tak merungut bayar makan.

      Bila Najib sekarang ini orang ramai merungut sebab tak masuk akal

      Delete
    5. Jebon ni akal panjang...akal pembelit...tembarang...

      Delete
    6. Anon checklah statistic. Zaman TDM kemiskinan tegar sekitar 10%. Zaman DSN sekitar 1.6%. Gunalah fakta dan bukan andaian.

      Delete
  12. Tak ada kuasa turun minyak, tapi berkuasa menyusahkan semua rakyat bayar GST

    ReplyDelete
  13. curi duit, saya ada kuasa - pm bugis

    ReplyDelete
  14. Mengambil orang-tengah kelabu-asap seperti Razak Baginda, Deepak Carpet & Jho Low untuk berurusan bagi-pihak Rakyat atau Kerajaan, ada kuasa pulak.
    Pala-butoh la, Rakyat di Dahulukan.

    ReplyDelete
  15. blog paling bangsat..blog tak bertamadun..tak ada kualiti..macam sampah busuk..blog propaganda..semua tak betul..pakatan kau tu bagus sangat ke..teruskan lah menulis..semua tak betul..tak guna otak untuk berfikir..semuanya PM..tak sabar tunggu pru..kau akan dihancurkan dan dikuburkan..insya-ALLAH

    ReplyDelete
    Replies
    1. Macam pernah dengar amanat ni...'dihancur dikuburkan', sekarang umno dah ikut amanat hj hadi.?. Pala Butuh

      Delete
    2. Cai..09:12,

      Wow ..hebat! Blog paling bangsat ye? Kahkahkah..

      Cai..sarapan tadi, Tegigit/tercekik Cili kah?

      Kamu tak ada kuasa? Duk diam2lah!

      Delete
    3. Anon 9:12....
      Kamu ini anak hasil ajaran sesatdari Parti Ajaran Sesat.
      Kamu hanya dapat ilmu dari ustaz ustaz munafik yg mencari makan disurau.
      Kesian kamu TIDAK PERNAH DAPAT CERITA SEBENAR SETIAP PERISTIWA.
      Apa yg kamu tahu kumpulan kamu adalah pengikut islam sebenar.....orang lain semua kafir.
      Cari guru sejati....belajar lagi..

      Delete
    4. 912....marah nampak kau?? Jgn la goyang beb nanti pru dengan ketua kampung kau aku hancurkan sekali ok..

      Delete
    5. Anon 0912, pengikut pengikut blog ini dah relakan diri untuk ditipu. Maka apa saja yg diluah dlm blog ini ditelan bulat bulat oleh pendokong PH. Kena banyak sabar yg bawa mereka ini keluar dari fikiran yg dilitup hasutan dan benci. Kita cuba insyaAllah.

      Delete
    6. 9.12....kalo dah tau blog bangsat tak bertamadun.....kenapa ko yg tak bangsat dan bertamadun tu terhegeh2 miang nak masok sini..??

      Ada sesape kat sini yg panggil ko masok ke..???

      Lain kali silakan merambusss ke blog2 dacing...!!!

      Bangaaanggg !!!

      Delete
    7. J intelek tahap anak haram...pi mampos

      Delete
    8. This comment has been removed by the author.

      Delete
    9. J..jangan ikut sekali jadi bangsat.

      Kamu masih tak puashati ke..?

      Delete
    10. Jebon tak payahlah bawak kami keluar........ko tu yg merambuss keluaarrr dari sini.

      Ko punya cakap 1 sen tak laku kat sini. Org sini sumer loya dgn ko. Ko pegi kempen kat blog dacinglah....

      Delete
    11. HE...HE...HE...KAH...KAH...KAH...BUDIN TAK DE CERITA LAIN.....DAH ABIH MODAL KER BUDIN OIIII....SELAMENYER LER KO JADI REPORTER FUKATAN HAPRAK PEMBANGANGANG....

      Delete
    12. Bro Phantom,

      Aku syaki..J tu..ada masalah mental lah? Dah tak ada deria, perasaan malu.

      J ohh J..
      Kadang kesian..kadang menyampah pun ada.

      Delete
    13. Bro Phantom,

      Aku syaki..UP the Moderates..ada masalah mental lah? Dah tak ada deria, perasaan malu.

      UP oh UP ..
      Kadang kesian..kadang menyampah pun ada.

      Delete
    14. Spesis penyamun memang macam tu....

      Delete
    15. Pencacai ...The Phantoman...
      UP the Moderates dah sakit MENTAL....terkena Najis Mughallazah....
      Dah MENGELABAH macam ko.....Kuang...Kuang...Kuang....

      Delete
    16. j...jgn salahkan blog.....ko tu menipu je kerja....

      sebabkn kerakusan jibo la blog2 macam ni ujud....dan sebab org macam ko la....makin ramai yg masuk......enjoy dgn kebodohan ko

      Delete
    17. 13.55 aku sikit besar kuman haram pon tak takot dgn ko.......najis mughallazzah tu ko yg kedarah duit haram......anak gampang......fakta tak ada yg tau terpekik jerrr.....

      Sikit pbesar hama pon aku tak takot dgn ko woiiii siaallll....!!

      Delete
  16. Sebenarnya, Kak Roslah yang mempunyai kuasa.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Setuju.

      Sekarang sudah terang! Najib the klepet hanyalah..khadam Kak Rosmah.

      Delete
    2. Tau tak perrr.....

      Delete
    3. HE...HE...HE...KAH...KAH...KAH...BUDIN TAK DE CERITA LAIN.....DAH ABIH MODAL KER BUDIN OIIII....SELAMENYER LER KO JADI REPORTER FUKATAN HAPRAK PEMBANGANGANG....

      Delete
    4. HE...HE...HE...KAH...KAH...KAH..CAI OH CAI TAK DE CERITA LAIN.....DAH ABIH MODAL KER OIIII....SELAMENYER LER KO JADI REPORTER BARISAN NASIONAL NAJIS MUGHALLAZAH

      Delete
    5. Kah...Kah...Kah...Si Assmin Jamban dah kecut teloq....tu sebab tak sign IBR...nak nyorok makan aiskrim dalam jamban....jangan lupe ajak sekali si nuar al juburi tu...ops...ajak bini assmin sekali...main dalam jamban....sama nuar...

      Delete
    6. UP the Moderates dah sakit MENTAL....terkena Najis Mughallazah....

      Delete

  17. Datang yg hak Tenggelamlah yg batil
    Datang forex Tenggelamlah 1MDB

    ReplyDelete
  18. "Jangan ungkit kisah lama".. Ayat utk terus memperbodohkn pengikut yg mmg setia diperbodohkn...

    ReplyDelete
  19. aawww... tak kuasa i abang jibby...

    ReplyDelete
    Replies
    1. I lagi tak kuasa you......tergoda dengan bibir merah nya...

      Delete
    2. HE...HE...HE...KAH...KAH...KAH...BUDIN TAK DE CERITA LAIN.....DAH ABIH MODAL KER BUDIN OIIII....SELAMENYER LER KO JADI REPORTER FUKATAN HAPRAK PEMBANGANGANG....

      Delete
  20. Cakap mamat ni boleh percaya lagi ke... tak kan nak kena tipu banyak kali baru tahu...tipah ditipu..

    ReplyDelete
    Replies
    1. abang jibby tipu tipah? bila tipah ditipu, tipu, tipah tak tertipu, tipah yang tipu abang jibby... sebab tipah nak dedak... abang jibby kan ada banyak dedak... tak kuasa i... huhu...

      Delete
  21. Najib memang tak ada kuasa walaupun berjawatan yang penuh kuasa.

    1. Perdana Menteri
    2. Pengerusi Lembaga Penasihat 1MDB dengan Art 117 nya
    3. Penasihat kepada DYMM YDP Agong.
    4. Presiden UMNO (Parti Untuk Mohd Najib Only)
    5. Pegerusi BN (aka Kerajaan Kleptokrasi)
    6. Menteri Kewangan Malaysia (Hasil mahsul negara adalah kepunyaan Menteri Kewangan)

    Kuasa jawatan jawatan tersebut memang termaktub. tapi Najib cakap tak de Kuasa.

    Apa yang Najib ade?
    Beliau memang tak de kuasa....sebab tu dia salah guna kuasa....itulah kuasa yang sebenar Najib.

    -tukar AG kepada yang pandir
    -lantik gabenor BNM yang ikut telunjuk
    -lantik Auditor General yang tak berkelayakan
    -lantik JoLow sebagai punahsihat
    -lantik RCI nak siasat cerita lama

    dan banyak lagi lantikan dan tindakan yang penuh kuasa.

    Let's us truly "unpower Najib and his Kleptocrats"...

    It's so clear...

    Apa lagi yang kita tunggu?
    Apa lagi yang kita mahu?

    ReplyDelete
    Replies
    1. HE...HE...HE...KAH...KAH...KAH...BUDIN TAK DE CERITA LAIN.....DAH ABIH MODAL KER BUDIN OIIII....SELAMENYER LER KO JADI REPORTER FUKATAN HAPRAK PEMBANGANGANG....

      Delete
  22. hari ini najib belajar satu perkataan lg dr hj hadi.. tabayyun.

    mungkin sedang belajar perkataan2 lain... tolol bara pilkuda babi dlm bukit butir2 taik.

    tunggu hingga perkataan2 itu dizikirkan oleh najib.

    kalau pm tkde kuasa, maka pm dulu boleh juga kata tiada kuasa. maka tk perlula kait memali forex dgn pm dulu.

    pm tiada kuasa = pas bukan nk menang PRU

    pm dok sesaja2 keruis pm utk enjoy
    pas sesaja masuk PRU utk cari pahala saja



    patutlah Negara nk tergadai.. apabila diberi amanah tidak amanah.

    maka pilihan kita adalah PH dan parti Amanah. Mereka nk kuasa dan bersedia guna kuasa utk rakyat dan Negara.

    ReplyDelete
    Replies
    1. HE...HE...HE...KAH...KAH...KAH...BUDIN TAK DE CERITA LAIN.....DAH ABIH MODAL KER BUDIN OIIII....SELAMENYER LER KO JADI REPORTER FUKATAN HAPRAK PEMBANGANGANG....

      Delete
  23. kalau abang jibby takde kuasa... tak kuasa i nak undi abang jibby... aaawwww you.....

    ReplyDelete
  24. Malaysian Cybertrooper23 August 2017 at 11:43


    Najib cakap pun dah macam bangang,
    Konon jadi PM tak ada kuasa;
    Tanda awal pangkat dah goyang,
    Dah nak terkubur tak esok, lusa.

    Bila cerita, sembangnya kencang,
    Mana pergi saman hari Selasa;
    Ini orang memang la bangang,
    PM pertama dalam dunia yang tak ada kuasa.

    Sekarang takpe, rakyat berpuasa,
    Masa PRU nanti waktu berbuka;
    Nak kontrol harga minyak takde kuasa,
    Tapi nak memburuk kan Tun boleh saja.

    Duit dia rembat punya la banyak,
    Tak kira masa, tak kira detik;
    Betul ke tak mampu kontrol harga minyak,
    Atau saja cari modal nak bayar hutang IPIC?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Cantekkk bro...

      Delete
    2. HE...HE...HE...KAH...KAH...KAH...BUDIN TAK DE CERITA LAIN.....DAH ABIH MODAL KER BUDIN OIIII....SELAMENYER LER KO JADI REPORTER FUKATAN HAPRAK PEMBANGANGANG....

      Delete
    3. HE...HE...HE...KAH...KAH...KAH..CAI OH CAI TAK DE CERITA LAIN.....DAH ABIH MODAL KER OIIII....SELAMENYER LER KO JADI REPORTER UMNO PORNO BARISAN NASIONAL NAJIS MUGHALLAZAH

      Delete
    4. Kah...Kah...Kah...Si Assmin Jamban dah kecut teloq....tu sebab tak sign IBR...nak nyorok makan aiskrim dalam jamban....jangan lupe ajak sekali si nuar al juburi tu...ops...ajak bini assmin sekali...main dalam jamban....sama nuar...

      Delete
    5. helo anon 13:23 13:40

      lu tkde idea balas pantun ke?

      low class

      Delete
  25. Tiga dalam satu. MO1, dusta & kepura-puraan. Pakej sempurna.

    ReplyDelete
  26. Tiada kuasa.......tapi salahguna kuasa ada........seantero dunia sudah tahu......

    ReplyDelete
  27. PAS masuk dalam tong najis umno konon nak tolong cuci najis umno yg dah menggunong tu

    Konon guna konsep bertaawun lah plok. Sama2 buat yg baik2 je....pah kawang mung buak jahak , mu pakak tengok je...ooooo baguh kawang lagu ni....nok masuk soga sesoang diri .... tok dapak masok kalu lagu tu...acu nok masok ... bahang ggaik kaki mu ....

    tuh... ddanamntri takdok kuasa tu...guana gamok....

    ReplyDelete
  28. byk betul kepala otak yang harga 20 sen di komen blog ini. nanti kalau jawab cara ilmiah tak faham, itu yang kata 3B tu bodah baral dan bangang, kita faham najib cakap sal kita sekolah sampai darjah 6, macai pengomen tak faham sal tak masuk sekolah, kita faham maksud najib, budin dan rakan dah lah banggana buat buat bodoh lak. satu kepala cam mamak kerala buat cam ne, tu ari mamak kerala jawab sal bina bangunan dia kata memang bukan dia buat menara berkembar sal yang susun batu orang bangla, kan dah ngam mamak dah kayu anak buah lak batu, allah maha besar balasan kepada pemfitnah amat dahsyat. so kita tunggu lah balasan pemfitnah pemfitnah.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Alahai cai..12:19,

      Awak2, kita2lah pula..adoi!

      Awak2, kita tak fahamlah apa yang Najib the klepet cakap tu..boleh tak, awak terangkan secara ilmiah? Awak kan, sekolah 3B mesti awak pandai kan?



      P/s:Geng putus haid ni(monopus)








      Delete
    2. HE...HE...HE...KAH...KAH...KAH...BUDIN TAK DE CERITA LAIN.....DAH ABIH MODAL KER BUDIN OIIII....SELAMENYER LER KO JADI REPORTER FUKATAN HAPRAK PEMBANGANGANG....

      Delete
    3. HE...HE...HE...KAH...KAH...KAH..CAI OH CAI TAK DE CERITA LAIN.....DAH ABIH MODAL KER OIIII....SELAMENYER LER KO JADI REPORTER UMNOPORNO BARISAN NASIONAL NAJIS MUGHALLAZAH

      Delete
    4. Kah...Kah...Kah...Si Assmin Jamban dah kecut teloq....tu sebab tak sign IBR...nak nyorok makan aiskrim dalam jamban....jangan lupe ajak sekali si nuar al juburi tu...ops...ajak bini assmin sekali...main dalam jamban....sama nuar...

      Delete
    5. UP the Moderates dah sakit MENTAL....terkena Najis Mughallazah....

      Delete
  29. anon 1219 @3B
    awak mme 3B kan....tak ....maksud saya masa darjah 3 dulu tu , darjah 3 BANGANG kan?????

    ReplyDelete
    Replies
    1. HE...HE...HE...KAH...KAH...KAH...BUDIN TAK DE CERITA LAIN.....DAH ABIH MODAL KER BUDIN OIIII....SELAMENYER LER KO JADI REPORTER FUKATAN HAPRAK PEMBANGANGANG....

      Delete
  30. Mana la nak ada baki kuasa, kaan?
    Semua kuasa habis, disalah gunakan.

    ReplyDelete
  31. Tak KUASA I nak baca pasal PM yang tiada KUASA.

    Poooodah. Guna KUASA pada perkara yg dia suka saja.

    ReplyDelete
    Replies
    1. HE...HE...HE...KAH...KAH...KAH...BUDIN TAK DE CERITA LAIN.....DAH ABIH MODAL KER BUDIN OIIII....SELAMENYER LER KO JADI REPORTER FUKATAN HAPRAK PEMBANGANGANG....

      Delete
    2. 13.26...ubat dah mkn?
      Hanya pm lanun saja guna KUASA pd perkara yg dia suka. Pooodah.

      Delete
    3. 13.32...ubat dah mkn?
      Hanya MADEY MAMAK KERALA KUTTY MAHAFIRAUN DAN MAHAZALIM jer guna KUASA pd perkara yg dia suka. Pooodah.

      Delete
    4. 13:47...ubat dah mkn?
      Hanya AL JIBBY MAHAKLEPET DAN MAHAPENYANGAK jer guna KUASA pd perkara yg dia suka. Pooodah.

      Delete
    5. KAHHH KAHHH KAHHH...MRJ DAN CAIIIIIII ANJING UMNO SEMUA JOM LA KITA KASI BUANG BIJAN YANG TAK BERKUASA TENTUKAN KENAIKKAN HARGA MINYAK KAT NEGARA KITA NI..JOMMMMM LA CAIIIIIIII

      Delete


  32. Tidak ada kuasa Pemutus..

    Tapi tak sudah-sudah persoal siapa jadi Ketua dalam PH.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Saja ph nak bagi suspend pada puak lanun. Ahli ph ok je. Ko jeles nape.

      Delete
    2. Kalau ko nak tahu Ketua Penyagak Fukatan Haprak LIM KIT SIAL....Kuang...Kuang....Kuang....Madey dah kena Juboq sama LIM KIT SIAL.....

      Delete
    3. Malaysian Cybertrooper23 August 2017 at 15:49

      Talibarut 1331,

      Apa bukti ko?
      Takde bukti toksah gebang la.
      Rakyat tak bodoh macam ko dan tuan ko tu.
      Sign tak perlu baca. PM takde kuasa.
      Kelakar gila....

      Err... Ke ada pertandingan Badut UMNO nak rebut jawatan badut dari Mat Maslan?

      Delete
  33. Nak burukkan dan menyusahkan Tun dan yang lain tidak sehaluan pandai pulak guna kuasa ya.....memang nampak sangat menyalah guna kuasa MO1 ni!

    ReplyDelete
    Replies
    1. HE...HE...HE...KAH...KAH...KAH...BUDIN TAK DE CERITA LAIN.....DAH ABIH MODAL KER BUDIN OIIII....SELAMENYER LER KO JADI REPORTER FUKATAN HAPRAK PEMBANGANGANG....

      Delete
    2. Najib and the geng rakyat nampak semakin haprak dengan penyelewengan Dan makan duit haram, kau sorang saja fuckatan dedak tak sampai.

      Delete
    3. MADEY and the geng memang haprak dengan penyelewengan masa memerintah M'sia selama 22 tahun, kau sorang saja pemakan fuckatan tulang Babi Dapigs...selamenyer.....

      Delete
    4. Malaysian Cybertrooper23 August 2017 at 15:51

      Talibarut 1400,

      Mak & Bapak ko hidup zaman Pak Lah ke?
      Kalau derang hidup zaman Tun dan Tun pula menyusahkan rakyat macam yang ko tuduh. Agak-agak boleh ke mak ko beranak kan ko?

      Delete
    5. Bro M C,
      Kalo bab buat anak, puak2 tu mme juara. Derang tak kira cukup duit nak tanggung ke dok sbb tin milo banyok , buleh tadoh....
      kalu hok seko lagi tu lagi la dia juara segala juara buat anak, sbb hobi nengok blue filen prono sampai anok haram besepah dibuang buang digonggong anjing....dahsyat sungguh....

      Delete
    6. KAHHH KAHHH KAHHH...MRJ DAN CAIIIIIII ANJING UMNO SEMUA JOM LA KITA KASI BUANG BIJAN YANG TAK BERKUASA TENTUKAN KENAIKKAN HARGA MINYAK KAT NEGARA KITA NI..JOMMMMM LA CAIIIIIIII

      Delete
  34. najib masa kecil nya d ketahui sebagai 'kememeh'.

    selalu nya, jika ia nya tidak d pulihkan semasa kita membesar, maka insan tersebut akan selalu memerlukan jaminan (assurance) berterusan.

    jika semasa kecilnya tun rahah yg memainkan peranan tersebut, namun bila sudah dewasa, Rosmah Mansur tlh mengambil alih tugasan nya.

    saya pernah juga memberi pandangan bahawa kuasa PM hampir mutlak. itu lah sebab nya segala usaha utk membawa nya k muka pengadilan tlh terbantut.

    jika semasa Pak Lah kita pernah mendengar pentadbiran 'kitchen cabinet', maka semasa najib pula ia nya sudah bertukar menjadi 'bedroom cabinet' yg d anggotai olih hanya 2 orang saja.

    amat sedih sekali saya melihat najib ini. drpd mengishtiharkan diri nya sebagai 'pahlawan bugis' dia dah bertukar menjadi 'saudagar kobis'.

    ReplyDelete
    Replies
    1. MADEY bila dah besar jadi Penyamun dan MAHAZALIM dan MAHAFIRAUN..

      Selalu nya, jika ia nya tidak pulihkan segera, maka insan tersebut akan selalu memerlukan jaminan (assurance) berterusan.

      Jika semasa kecilnya emaknyer yg memainkan peranan tersebut, namun bila sudah dewasa, Bapak Kutty tlh mengambil alih tugasan nya.

      Saya pernah juga memberi pandangan bahawa kuasa MADEY selama 22 tahun memerintah M'sia banyak menkayakan keluarga dan krooni secara mutlak. itu lah semestinyer perkara ini mesti di bawa ke muka pngadilan.

      Jika semasa MADEY kita pernah mendengar pentadbiran 'MAHAZALIM dan MAHAFIRAUN, maka wajib kita LINKOPKAN parti FUKATAN HAPRAK yang di ketuai LIM KIT SIAL.....

      Amat sedih sekali saya melihat MADEY ini. drp mengishtiharkan diri nya sebagai 'NEGARAWAN' dia dah bertukar menjadi 'saudagar U-TURN' dan Melayu Mudah Lupa...sebab dah NYANYUK......

      Delete
    2. mat nyanyuk dah masukkk

      Delete
    3. Mr j, mintak dedak a sebungkus ikat tepi! Kasi lebih kepala taik jho lo, lu punya macai meracau meraban kebuloq ni. Korang x bagi makan ke?

      Delete
    4. anon 14:11,

      hi hi hi !

      dah tak ada modal ke?

      kat Negara kita menjadi saudagar kobis lebih untung drpd menjadi saudagar unta. (husin lempoyang).

      Delete
    5. 14.11 tersampok hantu badaaakk air tu sebab meroyan tak sudah.....perangai macam budak tadika akal kurang.....pengetahuan tak ada.......last2 dikopipessnya cakap kita.......edit sana sini......low class punya macaiiii angkat najissssss....

      Mana nak tumpahnya kuah??
      Kepimpinan melalui teladan.....

      Delete
  35. takde kuasa bagi seorg lelaki sama mcm TAK ADE TELOQ.

    siapa agaknya yg simpan teloq dia tu kan?

    apakah johlowclass atau siapa?

    ReplyDelete
  36. hahahaha...Najib dah awal2 lagi ngaku dia lemah. Mari kita tukar Najib dengan orang melayu lain yang lebih layak. Kita cari PM yang boleh berkuasa ubah harga minyak sehingga tak membebankan rakyat.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kan den dah koba, ni si somah tu lai nyo kojo. Di solitnyo kotaih lam lubang cirit najib lam malam. Apo ko dituluihnyo si somah tu, itu yg di baconyo. Oii osah paghah ado pordano montori cam ni ooiii!

      Delete
  37. Memang najib tak berkuasa,yg berkuasa adalah rosssssssssmah.
    Sebab itulh anak rosmah dapat hasil 1mdb,rosmah jadi 1st lady,ada permata lagi,ada pink diomond lagi,naik jet epribadi lagi,shopping toksah citer lah...

    cAKAP LAH TERANG2 JIB,MALU2 PULAQ.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mana ada isteri PM dulu2 boleh jumpa/meeting dgn ,Lee kuan yew.
      mna ada istei2 pm dulu hari2 berlegar diruang meeting parlimen.

      sebenarnya najib ini dayus yg buat decision penting negara adalh rosmah.l decision najib mesti kena MATCH dgn kehendk NAFSU rosmah.

      Delete
  38. HARI TU BALACI NAJIB CKP PERDANA MENTERI BUKAN JAWATAN KERAJAAN. MO1 DAH TENTU DIKATAKAN BUKAN PM.

    SEKARANG NAJIB KATA DIA(PM) TIADA KUASA.

    ITU CAKAP FUTURISTIK.

    ITU DOA NAJIB UTK DIRINYA SENDIRI DALAM MASA TERDEKAT INI.

    MARI KITA AAMIINKAN DOA NAJIB SUPAYA DIA TIADA KUASA LAGI DI MALAYSIA INI..

    NAJIB TIADA KUASA ADALAH KEBAHAGIAN UTK MALAYSIA.

    AAMIIN AAMIIN AAMIIN

    dah tu mcmana dgn kak ros. kat mana dia nk tumpeng bermanja dan dimanjai jika jib tkde kuasa?

    takpe jgn risau.. jholow atau Deepak ada.

    susah2 salman khan pun ada.

    susah sgt.. ayahanda rani sedia mencurah kasih syg.

    ReplyDelete
  39. AHLI JKKK SELURUH NEGARA DAPAT INSURANS KELOMPOK

    KUALA LUMPUR 22 Ogos – Kabinet telah bersetuju meluluskan cadangan Kementerian Kemajuan Luar Bandar dan Wilayah untuk melaksanakan skim insu­rans berkelompok kepada semua ahli Jawantankuasa Kemajuan dan Keselamatan Kampung (JKKK) di seluruh negara.

    Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak berkata, keputusan itu di­buat pada mesyuarat Kabinet minggu lalu yang turut meliputi Jawatankuasa Kemajuan dan Ke­selamatan Kampung Per­se­kutuan (JKKKP) serta Jawatankuasa Ke­majuan dan Keselamatan Kampung Orang Asli.


    Katanya, skim itu melibatkan 265,000 ahli JKKK dan tertakluk kepada ahli jawatankuasa yang masih berkhidmat berkuat kuasa pada Januari 2018.

    “Di bawah skim ini kerajaan bayar RM10 manakala tuan-tuan bayar RM7 untuk setahun maknanya 55 sen sebulan. Faedah kalau meninggal kemalangan akan dapat RM5,000, kalau kematian biasa RM2,500,” katanya.

    Beliau berkata demikian ketika berucap pada Perhimpunan JKKK/JKKKP dan Anugerah Desa Perdana 2017 di Pusat Dagangan Dunia Putra (PWTC) di sini hari ini.



    ReplyDelete
    Replies
    1. Tuan Budin,
      berita kat atas ni kuasa siapa plok yg luluskan nih?????
      kata tadi takde kuasa!!!!!

      Delete
    2. Malaysian Cybertrooper23 August 2017 at 15:54

      Bro 1545,

      Berita kat atas tu diluluskan oleh Menteri Kewangan. PM memang takde kuasa.

      "Puih! Tak kuasa aku nak melayannya"

      Delete
    3. preghhhhhh......
      Banyak sungguh duit Pok Jig....
      Kemarin dulu peneroka dapat
      Bulan lepas tentera d pesara tentera
      Skang ajkkk pulak.

      fuh, memang betul2 ``cash is king``
      power la bro?????

      Delete
    4. Untung la jkkk....boleh la start kempen kuat2 kat orang kampung mintak undi umno.

      Delete
    5. Election season is around the corner. Kan elok kalau ngundi ni ada tiap 6 bulan, barulah rakyat dapat merasa sikit tempias. Lepas election kalu, leher jugak cikik! Ptuih!

      Delete


    6. Eh eh .. “Di bawah skim ini kerajaan bayar RM10 manakala tuan-tuan bayar RM7 untuk setahun.."... ini bukan subsidi ke ?

      Jika tak silap Kerajaan Selangor ada beri bantuan kepada warga emas yang meninggal kan ?

      Delete
    7. Ya, betul anon 18:12
      di Selangor Tak payah beli insurans pon....
      Nak nikah PH Selangor bagi insentif
      Lahir anak PH bagi lagi insentif
      Time mati pon PH bagi sumbangan...kpd waris la
      Bagi air percuma
      Bagi bas percuma Macam2 lagi lah.....

      Delete
    8. “Di bawah skim ini kerajaan bayar RM10 manakala tuan-tuan bayar RM7 untuk setahun maknanya 55 sen sebulan. Faedah kalau meninggal kemalangan akan dapat RM5,000, kalau kematian biasa RM2,500,” katanya.

      Kpd kengkawan ajkkk ... nak mati yg mana satu? mati esiden ke mati biasa?

      Delete
    9. Kerajaaan selangor takde pun tunggu dekat pru baru nak bagi insentif....kenapa pusat nak tunggu dekat pru baru nak bagi dedak bermangkuk mangkuk???

      Mintak sahabat unknown atau mrj bagi penjelasan logik pemberian2 dedak dekat2 nk pru ni..


      WARNING..!!!!.JGN NAK SPIN KELAUT OK.KLAU SPIN MERAPU AKU LUKU KEPALA HANGPA DUA ORANG DENGAN TUKUL BESI

      Delete
    10. 20:51,
      Tukul besi tu..bagi aku supply.
      hujung tukul, aku buat empat segi tepat. Biar masa ketuk..melekat.
      Baru..mereka sedar .

      Delete


  40. Jika negara tidak berhutang berbillion-billion disebabkan 1MDB memang harga minyak boleh di kawal harga nya.

    Kalau setakat nak kutip GST rakyat dah berjimat. Banyak perkara kesukaan telah tidak di buat lagi.


    Tetapi apabila harga minyak naik .. harga barang dan perkhidmatan lain pun ikut naik.

    Harga barang naik .. kutipan GST secara tak langsung pun naik

    Kutipan GST tak cukup untuk bayar hutang 1MDB jika minyak tidak di naikkan.

    ReplyDelete
  41. Bro mc terbaik balun
    Bijan kata takde kuasa konon
    Boleh percaya ke ini malaun
    Baik dia letak jawatan pm, silalah turun..

    Bila minyak harga naik kata tiada kuasa
    Bila harga turun, ini kerajaan punya usaha
    Pada rakyat membohong tu bagi dia perkara biasa
    Udah berkali kantoi pun masih slumber, untuk itu kita kasi sibijan 5 ha..

    Pasaran dunia kita dah maklum
    Harga minyak jatuh merudum
    Cuma dimalaysia ni je harga naik turunnya belum
    Kerana pmnya takde kuasa, orang kata mandom..

    Oleh itu wahai rakyat malaysia
    Pru nanti pilihlah pemimpin yang bijak dan berwibawa
    Yang dapat menggunakan kuasa diamanah dengan baik, tidak sia sia
    Bukan seperti contoh orang diatas saya tiada kuasa, dia mendakwa..


    ReplyDelete
  42. Kalau ikut j, mmg tinggal spender la kita sumer, x cukup duit dalam poket, dlm bank bak kuar bagi kat najib tu, biar dia enjoy ngan anak branak. X ada kuasa konon! Bro bro Kat sini walaupun x se genius einstein, tapi x lah sebodoh mat maslan yg kau boleh klentong suka suka kau jer nyah ooiii!

    ReplyDelete
  43. Tiada kuasa ???....kalau bateri bolehlah...rakyat memberi kuasa utk membela nasib rakyat...Rakyat Didahulukan....tak tercapailah kalau tiada kuasa...

    ReplyDelete
  44. j...ko kempen jgn tertipu.....tapi tolong ko jelaskan......jibo ni bukan penipu....

    klu ko sendiri tak atu nak sahkan jibo ni bukan penipu, kenapa ko kempen suroh percaya jibo???

    percaya kenapa penipu???

    siapa yg sebenarnya bodoh? siapa yg sebenarnya kena tipu??

    ReplyDelete
  45. if jibo does not have the power to alleviate the daily struggle of the people....why in the first place he wants to be a prime minister?

    ain't that a stupid and selfish statement from leader of a country.....yet he wants the people to vote for him to remain a pm.....are we having a pm with standard 1 mentality??...oopss....perhaps a dropped out...

    he can preach that to the likes of j, unknown....but not to me.....

    ReplyDelete
    Replies
    1. this idot pm,equavalent to 3rd world coutry pm.
      The only thing he knows,"Cash is king"

      Delete
  46. KAHHH KAHHH KAHHH...MRJ DAN CAIIIIIII ANJING UMNO SEMUA JOM LA KITA KASI BUANG BIJAN YANG TAK BERKUASA TENTUKAN KENAIKKAN HARGA MINYAK KAT NEGARA KITA NI..JOMMMMM LA CAIIIIIIII

    ReplyDelete
    Replies
    1. HE...HE...HE...KAH...KAH...KAH...CAIIIII TAK DE CERITA LAIN.....DAH ABIH MODAL KER CAIIII OIIII....SELAMENYER LER KO JADI REPORTER DUNGGUUUU UMNO....HARAP BIJAN JADI LEBIH BERKUASA DARIPADA SEMAH OK

      Delete
    2. KAHHH KAHHH KAHHH...MRJ DAN CAIIIIIII ANJING UMNO SEMUA JOM LA KITA KASI BUANG BIJAN YANG TAK BERKUASA TENTUKAN KENAIKKAN HARGA MINYAK KAT NEGARA KITA NI..JOMMMMM LA CAIIIIIIII

      Delete
  47. Rosmah/jo lo/anak2 di dahulukan,Rakyat pergi mapos la.

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...