Wednesday 23 August 2017

"SECARA LANGSUNG DAN TIDAK LANGSUNG, NAJIBLAH PALING BERKUASA MENENTUKAN HARGA MINYAK"


Ulasan Blog - Tulisan saya pagi tadi tentang kenyataan Najib Razak bahawa beliau tiada kuasa menentukan harga minyak, diterima dengan reaksi yang berbagai oleh pembaca blog ini. Ada yang setuju, menyokong, tidak setuju, tidak terkecuali ada yang melenting marah.

Untuk pemahaman yang lebih lanjut, di bawah ini diperturunkan huraian oleh Rafizi Ramli, Ahli Parlimen Pandan mengenai penetapan harga minyak negara ketika ini.

Membacanya, mahu tidak mahu, kita harus menerima hakikat bahawa Najiblah yang paling berkuasa menentukan harga minyak. Beliau boleh menjadikan harganya murah dan boleh juga membuatkannya mahal. Bak kata pepatah, hendak seribu daya, tak hendak seribu dalih.

Marilah sama-sama kita baca, faham dan hadamnya dengan jujur. Huraian beliau ini hakikatnya sangat bermanfaat untuk akhirnya kita dapat menilai kejujuran Najib apabila beliau berkata, "saya tiada kuasa mengenai turun naik harga minyak."

Selamat membaca semua!! (ShahbudinHusin 23/08/2017)

Dato’ Seri Najib Tun Razak sepatutnya berasa malu dengan kenyataan beliau di Perhimpunan Jawatankuasa Kemajuan dan Keselamatan Kampung (JKKK), JKKK Persekutuan (JKKKP) dan JKKK Orang Asli (JKKKOA) semalam kononnya beliau “tidak ada kuasa dalam menentukan turun naik harga minyak setiap minggu”.
 
Saya tidak pasti sama ada Dato’ Seri Najib benar-benar percaya bahawa beliau tidak ada kuasa; atau pun itu hanya helahnya untuk menutup keadaan sebenar iaitu wang rakyat yang boleh digunakan untuk meringankan beban rakyat terutamanya mengawal harga minyak telah dibazirkan oleh pentadbiran beliau dalam projek-projek yang rugi besar seperti 1MDB, Felda dan lain-lain.
 
Saya yakin Dato’ Seri Najib tahu bahawa beliaulah yang mempunyai paling banyak kuasa dalam mengawal harga minyak di negara ini.
 
Kenyataan beliau bahawa harga minyak mingguan tidak dikawal oleh Kerajaan Persekutuan dan tertakluk kepada harga pasaran semata-mata adalah tidak tepat.
 
Harga petrol (RON95 dan RON97) dan diesel ditetapkan secara mingguan oleh Kementerian Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan (KPDNKK) menggunakan formula berikut:
 
Harga mingguan (RON95, RON97 dan diesel) = Harga minyak yang telah diproses mengikut harga rujukan MOPS95 terbitan Platts + Jaminan Kos Operasi & Keuntungan + GST (untuk RON97)
 
Harga minyak diproses: harga pasaran minyak yang telah diproses mengikut gred seperti yang diperdagangkan di Singapura dan laporan harganya diterbitkan oleh penerbitan Platts. Harga yang dilaporkan adalah di dalam Dollar AS (USD) dan perlu diterjemahkan kepada Ringgit Malaysia.
 
Jaminan kos operasi dan keuntungan kepada pengendali stesen petrol dan syarikat minyak: Kerajaan Persekutuan menetapkan satu kadar untuk menanggung kos operasi dan memberi keuntungan kepada pengendali stesen minyak dan syarikat minyak. Pada masa ini, kadarnya ialah 32 sen seliter (untuk pengendali stesen minyak dan juga syarikat minyak) bagi RON95/RON97 dan 23 sen seliter bagi diesel
 
GST: Kerajaan Persekutuan menetapkan sama ada bahan api seperti petrol dan diesel dikenakan GST dan berapa kadar GST yang dibayar
 
Oleh itu, Dato’ Seri Najib bertanggungjawab secara langsung dan tidak langsung dalam menetapkan harga minyak mingguan di negara ini seperti berikut:
 
SECARA LANGSUNG
i. Beliau mengetuai pentadbiran Kerajaan Persekutuan yang membuat undang-undang bahawa harga minyak dikira berdasarkan formula yang telah ditetapkan (seperti di atas). Beliau hanya boleh mengaku beliau tidak mengawal harga minyak jika Kerajaan Persekutuan tidak menetapkan langsung bagaimana harga petrol dan diesel ditentukan oleh stesen minyak dan menyerahkan bulat-bulat kepada peniaga untuk menentukannya (seperti mana kerajaan tidak menetapkan harga goreng pisang).
 
ii. Beliau mengetuai pentadbiran Kerajaan Persekutuan yang menetapkan bahawa harga minyak ditetapkan setiap minggu dan perlu dipatuhi oleh semua stesen minyak.

iii. Beliau mengetuai pentadbiran Kerajaan Persekutuan yang menetapkan bahawa kadar jaminan kos operasi dan keuntungan yang dibayar kepada pengendali stesen minyak dan syarikat minyak adalah 32 sen seliter atau 23 sen seliter (bagi diesel). Harga minyak berubah mengikut berapa kadar yang ditetapkan oleh Kerajaan Persekutuan. Jika Kerajaan Persekutuan menetapkan kadar yang lebih rendah dari sekarang, maka harga minyak akan turun dan begitulah sebaliknya.
 
iv. Beliau mengetuai pentadbiran Kerajaan Persekutuan yang menetapkan bahawa RON97 perlu dikenakan GST pada kadar 6%.
 
v. Beliau mengetuai pentadbiran Kerajaan Persekutuan yang memutuskan untuk menghapuskan terus subsidi minyak yang selama ini digunakan untuk mengawal harga minyak dan melindungi pengguna dari turun naik harga minyak mentah dunia. Sebelum ini, Kerajaan Persekutuan berupaya memperuntukkan sehingga 20 sen subsidi seliter yang akan menurunkan harga minyak apabila ia telah melepasi paras tertentu.

SECARA TIDAK LANGSUNG
i. Beliau mengetuai pentadbiran Kerajaan Persekutuan yang berbelanja dengan boros dan berlaku banyak ketirisan dan penyelewengan sehinggakan rakyat terpaksa menanggung beban hutang yang tinggi.
 
Jumlah bayaran tahunan faedah hutang Kerajaan Persekutuan telah mencecah sekitar RM27 bilion setahun iaitu 5 kali ganda dari anggaran jumlah yang diperlukan untuk memperuntukkan subsidi 20 sen seliter pada kuota 25% penggunaan petrol dan diesel tahunan negara.  
 
Hutang 1MDB yang semestinya telah melepasi RM50 bilion telah menyebabkan rakyat Malaysia terpaksa membayar sekitar RM2 bilion setahun dalam bentuk faedah, sedangkan jumlah ini boleh digunakan untuk menyediakan subsidi bagi mengawal harga minyak.
 
Beban hutang yang tinggi ini dan belanja membayar faedah yang besar setiap tahun menyebabkan Kerajaan Persekutuan tidak ada wang untuk memperuntukkan subsidi minyak yang mendorong kepada tindakan Dato’ Seri Najib menghapuskan subsidi minyak.
 
ii. Beliau mengetuai pentadbiran Kerajaan Persekutuan yang gagal melindungi nilai matawang ringgit sehingga nilai ringgit jatuh mendadak dari paras sekitar RM3.50 bagi setiap dolar kepada sekitar RM4.20 kini. Oleh kerana harga rujukan adalah di dalam dolar, matawang ringgit yang lemah menyebabkan harga RON95, RON97 dan diesel menjadi lebih mahal dari yang sepatutnya apabila harga rujukan ditukarkan ke dalam ringgit seperti yang dikehendaki formula.
 
Saya meminta Dato’ Seri Najib berhenti mencuci tangan dalam isu kenaikan harga minyak.
 
Beliau sewajarnya berdebat dengan kami di Parlimen mengenai cadangan-cadangan dari Pakatan Harapan untuk mengawal harga minyak yang pernah saya utarakan, iaitu pengenalan subsidi untuk mengekalkan harga minyak pada paras RM1.80 seliter yang tertakluk kepada kuota bulanan yang diberikan kepada rakyat Malaysia yang layak; kuota bulanan itu ditentukan mengikut peratusan dari jumlah penggunaan tahunan petrol dan diesel.
 
Kalau saya yakin Pakatan Harapan boleh mengawal harga minyak pada paras RM1.80 seliter dan stabil pada harga itu dalam suasana pasaran dunia sekarang, beliau sepatutnya menjawab kepada rakyat kenapa beliau tidak boleh berbuat yang sama?
 
Tindakan cuba membodohkan rakyat kononnya beliau tidak mempunyai kuasa untuk mengawal harga minyak sebenarnya hanya menampakkan beliau bodoh. 
 
RAFIZI RAMLI
AHLI PARLIMEN PANDAN
NAIB PRESIDEN KEADILAN.

121 comments:

  1. Replies
    1. Ishh asyik kau je first! hahaha

      Delete
    2. Ntah, sesekali tu bagilah peluang kat org lain bro...peace

      Delete
    3. Gold medal?

      Delete
    4. J pembodek Umbi dg niat jahat, just ignore him.
      Buang masa aje.

      Delete
    5. Wah, boleh dpt hadiah nobel conteng dlm ruangan blog popular. Budin suka komen merapu gini, sbb tu dia biarkan je. Mungkin Budin juga TIADA KUASA UNTUK MENDELETE gamaknya.

      Syabas Gen Y mentality.

      Delete
    6. Sejarah sebenar mengenai tragedi Memali telah digelapkan, dakwa Ahli Bersatu, Mohamad Taufik Abas.

      Katanya, perkara itu mendorong beliau bertanyakan soalan berkaitan isu Memali dalam forum Nothing to Hide 2.0 bagi mendapatkan penjelasan.

      "Saya bertanya tentang isu Memali sebab saya tak lahir lagi ketika peristiwa itu dan saya tak tahu apa yang berlaku. Saya kurang jelas tentangnya seolah-olah ada perkara diselindungkan.

      "Sebab itu saya tanya kepada orang yang bertanggungjawab iaitu Tun Dr Mahathir Mohamad sebagai perdana menteri ketika itu. Tetapi baru tanya kerusi pula melayang," katanya kepada pemberita pada sidang media, di sini hari ini.

      Mohamad Taufik merujuk kepada insiden kekecohan di forum Nothing to Hide 2.0 minggu lalu sejurus selepas beliau bertanyakan soalan berkaitan Memali kepada Mahathir.

      Belum sempat Mahathir menghabiskan jawapannya, program bertukar kecoh dengan balingan kerusi, kasut, botol dan suar.

      Mohamad Taufik berkata, beliau juga tidak berpuas hati dengan kertas putih tragedi Memali yang telah dibentangkan di Parlimen.

      "Menurut kertas putih, 576 orang polis bersama kereta perisai hanya untuk tangkap seorang manusia bernama Ibrahim Libya. Mahathir kata ini Prosedur operasi standard (SOP).

      "Ini bukan SOP nk tangkap, ini memang nak bunuh. Ini adalah pembunuhan secara sistematik, dia (Mahathir) tak boleh nafi benda ini. Takkan seramai itu nak tangkap seorang manusia bersenjatakan buluh," dakwanya.

      Beliau juga mengalu-alukan cadangan Pas agar satu suruhanjaya siasatan diraja (RCI) ditubuhkan bagi menyiasat isu Memali.

      "Kalau betul perlu RCI untuk isu Memali, buatlah sebab nama Mahathir pun boleh dibersihkan jika beliau tak terlibat," katanya.

      Delete
    7. SOP nk bunuh taik kucing ko. Kalau nk bunuh toksah hantar ratus2 polis. Antar sharpshooter ja. Kalau pi ratus2 tu nak tangkap la bodoh. Untuk makluman ko, waktu ni la berleluasanya sembahyang dua imam, sembelihan org Umno haram dimakan dan sbgainya akibat fatwa dajjal Hadi Awang. Senang cakap puak ni puak dajjal. Ibrahim Libya tak mati syahid. Yg mati syahid adalah polis yg cuba jaga keamanan negara.

      Delete
    8. Saya hairan dengan sikap Salahuddin Ayub yang juga Timbalan Presiden, Parti Amanah Negara (AMANAH) dalam isu Memali, mungkin beliau sudah lupa atau buat-buat lupa sehingga sanggup menjilat ludah rakan seperjuangannya sendiri.

      Sebagai manusia sekurang-kurangnya, kamu timbang rasalah perasaan kami, hati kami sebagai anak-anak dan waris mangsa Memali yang kamu sendiri pernah bela dulu, kamu sendiri pernah dengar dan berkongsi apa yang kami rasa.

      Kamu dengar luahan hati kami apa yang ramai orang lain tidak dengar dan tidak tahu hingga kamu mengaku bersimpati pada kami tapi kini, apa yang kamu suarakan telah teramat melukakan hati kami.

      Kalau pun bertukar parti, ideologi, jangan sampai 'hanyut' gadai maruah diri, prinsip, jadi penjilat ludah dan sanggup berbohong apa yang sudah diketahui umum, sanggup menafikan kata-kata yang terbit dari mulut sendiri suatu ketika dahulu, di mana harga diri kamu sebagai seorang pemimpin?

      Peristiwa Memali bukan hanya disebut dan diulang sekarang ini sahaja, bahkan setiap tahun diadakan majlis memperingati syuhada Memali, bukan hanya di Memali, Baling, kadang-kadang dibuat di luar dari Kedah.

      Salahuddin patut kecam Tun M

      Diantara tokoh utama yang berceramah berkaitan Memali adalah Mohamad Sabu (Mat Sabu), Datuk Mahfuz Omar, begitu juga Salahuddin Ayub yang pernah menjadi Ketua Pemuda PAS Pusat satu ketika dulu.

      Dalam satu ceramah Mat Sabu di Memali sekitar tahun 2015, Mat Sabu menyebut bahawa: "Peristiwa Memali kita sebut dan kita ulang kerana ia satu peristiwa yang paling pahit dalam sejarah selepas merdeka".

      Tambah Mat Sabu lagi: "Seperti juga di peringkat antarabangsa, peristiwa Holocaust, terus disebut sampai ke hari ini, kejadian yang berlaku di mana penduduk-penduduk yahudi dizalimi oleh Hitler dan rakan-rakannya pada waktu itu daripada pemerintahan Nazi, oleh kerana peristiwa itu adalah peristiwa tidak berperikemanusiaan, ia disebut terus, walaupun ada usaha melarang jangan lagi disebut peristiwa itu".

      Kemudian Mat Sabu menambah:

      "Begitu juga peristiwa sebelum merdeka, pembunuhan penoreh getah di Batang Kali, Selangor oleh polis British, dituntut dan disebut sehinggalah kerajaan British waktu itu akui dan membayar pampasan kepada keluarga yang terlibat dalam peristiwa tersebut. Maka begitu juga peristiwa Memali, kita menyebut dan kita ulang hampir setiap tahun".

      Delete
    9. Anon 02:37

      Budin is practicing " Freedom of speech , Freedom of preach " .

      Tak kan nak tapis tapis macam akhbar Utusan , New Straits Times yang akan terkubor sikit hari lagi .

      Delete
    10. Esok naik tulak naik ko Budin2 & pencacai pun sudut minyak masuk tangki kete "kancil" ko tu, atau korang kanciong yo dlm tangki tu. Dah tahu PM o'ang no wahid ... tahu pun mcm mantan dulu. Tak apo paedah ea jadi pm la woi bahalol.

      Delete
  2. Itu lah yang ingin saya terangkan kepada se orang ini yang serba serbi hebat . Nama yang di guna pakai adalah Mr. J .

    Saya nyatakan harga berdasarkan PLATTS , tapi dia bilang AMP .

    Saya pun kurang pasti , apakah dia faham apa yang Tn Budin kita tulis ?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Diny, apakah tiap kali Rafizi sembur air liur kita jilat? Tak ada ke langsung nak selidik? Seolah kalau Rafizi buka mulut semua betul? Kalau betul Rafizi semua betul kenapa dia asyik kalah saman fitnah? Baru ni baru ke bayar RM 300 000 - masih percaya lagi? Kerajaan Malaysia tak boleh control harga minyak dunia. Begitu juga kerajaan US. Satu masa dulu OPEC ditubuh untuk pengaruhi harga minyak dunia. Itu pun kini nampak dah tak ada taring pasal pengeluar dah ramai. Hanya boleh subsidi untuk kekalkan harga pada RM 1.80. Siapa akan tanggung kos subsidi ini? Apakah rakyat akan tiba tiba makmur pada harga RM 1.80 dari harga RM 2.15 sekarang? Dulu auta Rafizi bila minyak turun harga barang turun. Bila harga minyak dunia turun dari USD 100 ke USD 50 harga barang dunia tak juga turun. Berapa lama kita nak rela jadi mangsa tipu pemfitnah bersiri ini. Kes fitnah TH akan didengar tak lama lagi....

      Delete
    2. Lepas ni kita sama2 tengok macam ligatnya Jebon punya spiiin.

      Mana nak tumpahnya kuah.....kepimpinan melaui teladan.

      Jebon sila spiin kenyataan Rafizi ni........ko kan sumber ilmu dan hukum....Takbeer..!!

      Masoknya duit 2.6b ke akaun peribody tu pon dah sah2 menyalahi Islam.

      Isteri Umar Al-Khattab pernah dihadiahkan kalung oleh pembesar negara lain........Umar Al-Khattab perintahkan isterinya menanggalkan kalung tu dan diserahkan pada perbedaharaan negara.

      Kata Umar ra. kepada isterinya.....kalo kamu bukan isteri seorang Khalifah tetapi hanya orang biasa........apakah kamu akan dihadiahkan kalung seperti itu oleh pembesar negara lain..?? Maka kalung itu adalah hak negara dan rakyat.

      Tapi di Msia ni derma berbilion2 dihalalkan masok ke akaun peribody......tapi bukan akaun perbendaharaan negara......

      Malah bukan setakat duit derma jerr.........intan berlian pon sumer licin masok temolok haramjadah...!! Bukan masok ke perbendaharaan negara.....sebaliknya jadi hakmilik bapak dia pulaaakkk....

      Bukan sikit2 kedarah duit haram weiii.....banyak giler....beratnya sampai nak bawak diri pon tak larat.

      Daaannn.....macaaiii2 spt Jebon ni berani halalkan perbuatan yg menyalahi agama ni. Maklom ibadah antara manusia dan Allah pon dia tau. Tentu ada kuasa untuk tentukan halal...tak halal.

      Inilah cara Islam Jebon tukang jilat najisss badaaakkk.....ahli fatwa dan hukum.

      Delete
    3. Banyak faktor yang menyebabkan Najib sepatutnya turun harga minyak bukan faktur harga pasaran dunia sahaja.

      Najib perlukan duit yang cukup untuk bayar hutang.

      Itu sebab bila harga minyak naik, ikut harga dunia..
      Bila harga minyak turun, Najib pakai formula seperti sekarang..

      Dua-dua jawapan yang Najib dapat ialah 97 tak boleh rendah dari RM 2.00.

      Delete
    4. SI MANGKOK J PERCAYA CAKAP BIJAN DIA TAK ADA KUASA TENTUKAN HARGA MINYAK????

      KAU SEKOLAH MANA J??

      Delete
    5. Mr j tu gila

      Yg hangpa semua pi layan dia tu buat apa.

      Delete
    6. Bro anon 2320

      J tu sekolah khas kat permata.

      Delete
    7. Zack, Phantom dan anon anon, janganlah diperbodohkan oleh Rafizi. Rafizi sendiri mengaku tugas dia adalah mengahasut. Rafizi dlm ghairah dia nak hasut telah reka berbagai fitnah. Sebahagian dah kalah kat mahkamah dan sebahagian masih berlangsung. Apakah jadi pada kita di akhirat turut manusia yg sah pemfitnah? Kenapa biar diri terjebak dlm sebarkan fitnah. Malangnya setan bagi nampak indah perbuatan itu. Kita hanya sedar keburukannya ketika sakarat. Tontonlah you tube Rafizi yg dia mengaku menghasut rakyat hari hari pasal DSN dan isteri.
      https://youtu.be/gM11l4Mcocs

      Delete
    8. Dah nama nya pembangkang !

      Tapi setakat ini lah Rafizi tak lah sampai membodohkan orang lain ..

      Najib membodohkan orang ..

      Delete
    9. Mr J ni adalah spesis suka makan taik ataupun najis dan dedak setiap hari. Dgn duit projek UMNO masyuk poket berjuta2, sbb tu dia pulun dok pertahan anjing2 kleptokrat UMNO ke tahap gaban. Malah ulasan dan penerangan logik tahap macam mana pun, dia dah tak boleh hadam. Sel2 otaknya tidak dapat berhubung lagi. Otak jadi sembelit taik dah.

      Hanya ulasan kleptokrat2 UMNGOK yg simpleton saja dia boleh hadam. 1+1=3, 3+8=4.. takat ni ja akal yg dia ada. Sama mcm kebanyakan orang2 Felda. Makcik Felda pun cerdik lagi drpd Mr J ni.

      Kesian, tak pernah kenal Matematik Tambahan, Fizik dan Matematik Statistik. Takat Matematik Moden Darjah 6 ja pun dah muntah2 dah nak hadam.

      Ko punya 3 bijik bisul kat lubang jubo itu hari, dah kebah ke blom?

      Delete
    10. Bro rafizi,
      Keep up the good work bro! We are all behind you!

      Delete
  3. Kalo ikut harga pemprosesan minyak, sampai mampus lah rakyat malaysia akan menanggung harga minyak yang tinggi walaupun harga minyak mentah dunia rendah..ini kerana pm takde kuasa tu tak dapat meningkatkan nilai ringgit berbanding dolar amerika..jadi dialah sebenarnya punca minyak malaysia mahal..sekira kita nak turunkan harga minyak, kita turunkan aje pm takde kuasa tu..abis cerita..anda semua setuju?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Anon, apakah rakyat akan menjulang kaya pada harga minyak RM 1.80 dari harga kini RM 2.15? Janganlah rela diri ditipu. Apa sebenarnya yg dah turun harga di negeri pembangkang?

      Delete
    2. Jebon......memang kalo ditolak RM2.15-RM1.80=0.35sen......tapi cuba ko kalikan dgn berjuta litre dan gelen penggunaan rakyat Malaysia......berapa jumlah totalnya......adakah dalam sen jugak..??

      Bangaang !!

      Delete
    3. Mr j, u ni tak paham langsung kehendak rakyat seperti pm takde kuasa tu..bukan kaya yang dicari rakyat tapi cukuplah sekadar kos sara hidup dalam keadaan ok...pendapatan dan perbelanjaan dalam keadaan seimbang..minyak yang mahal punca barangan mahal kena campur gst lagi..jangan ko jadi macam menteri ameno suruh orang naik beskal pasal minyak naik..itu bahlol namanya..siapa sebenarnya kena tipu mr j? Ko tahu tak yang pm takde kuasa ko tu kaki penipu? Sudah terbukti dia penipu..adakah ko nak menyangkal statement aku ni..dalam hal ko plak samada ko tertipu atau ko pun sama spesis dengan dia kaki penipu..tapi personally aku tak rasa ko tertipu..

      Delete
    4. J, kamu shopping..isi minyak, pakai duit kertas atau duit daun?

      Delete


    5. Persoalannya ialah boleh turun ke tidak ?

      Bukan boleh jadi kaya atau tidak ?

      Katakana Najib Pokeh jadi papa kejora kalau minyak turun 10 sen...

      Delete
    6. Bro up

      Hang faham ker apa yg mr j cakap?
      Saya baca komen dia pun nak tergelak.
      Orang tanya lain dia dok pi jawab lain.

      Delete


    7. Kerajaan Najib boleh jadi papa ke kalau minyak turun 10 sen..

      Pembetulan untuk para ke 3..
      Maaf.

      Delete
    8. Bro Zack,

      J dah terkena sindrom dedak. Merapu meraban tak ketahuan punca.

      Tengok menteri-menteri dan pembesar-pembesar UMNO hampir semua dah kena penyakit ni.

      Delete
    9. DSN bagi BR1M kepada mereka yg kurang pendapatan. Alhamdulillah inilah cara terbaik. Bagi subsidi pada mereka yg memerlukan. Bukan pada taukeh taukeh dgn kereta porche, merc dan bmw.....fikir fikirkanlah. Juga tonton link dibawah Rafizi mengaku tugasnya menghasut rakyat. Ambillah iktibar dan jauhi hasutan dan fitnah.
      https://youtu.be/gM11l4Mcocs

      Delete


    10. Naikkan cukai kereta tersebut termasuk cukai jalan ..

      Delete
    11. Mr J pendusta

      Kutip tol seringgit dan pulangkan balik seposen, di tengah-tengah rembat lima posen masuk akan sendiri, pastu gebang ke seluruh pelusuk negeri pemberi seposen dia tu.

      Ayam yang bertelur sebijik riuh sekampung pun jauh lebih mulia daripada penindas cum pencuri yang dok gebang pasal derma seposen (tu pun bukan derma duit sendiri).

      Hampas..

      Delete
    12. Apa lagi yg kita tunggu! Gst x ada, harga minyak turun, dah tentu harga barang pun turun! Brim? Dulu x ada brim, senang lenang jugak hidup! Shukur! Harapan masih ada....

      Delete
    13. J... rafizi ni omputih categorized as whistle blower... berkemungkinan apa yg rafizi bgtahu kpd umum (rakyat) adalah betulbdan ada juga yg salah.. kalau salah.. samanlah.. sptbyg dah dibuat. tp byk lg cerita dari rafizi tak kena saman pun... bukanla kita ni semua bongok sgt percaya kt semua org... samalah juga dgn cerita spin J utk jibby tersayang.. spin jer kerje tp tak bleh saman sbb kerje ko mmg utk membuat najb nampak baik suci dan murni... hakikatnya.. rakyat tahu mana betul mana tak betul... samaada dari rafizi ataupun dari ko.. ada arti

      Delete
    14. Hahaha...

      Zack, dengan J ni..kau janganlah tension2, ambil port sangat apa yang beliau sampaikan/balas. Aku dah hadam sangat pe'el(perangai) J ni.(kat forum detikdaily ada spesis J ni guna nickname lain)

      Spesis J dan tikus2 jalanan..jenis spesis tahap totok/taksub. payah sikit nak ajar/buang kotoran dalam diri(najis mughallazah)

      Spesis tikus jalanan..aku tak ambil serius sangat, apa yang mereka sampaikan/tulis(sudah semestinyalah setiap tulisan dari tikus2 jalanan ini, adalah sampah sarap yang hendak menutupi kebenaran)

      For the time being..
      Tikus2 ni..aku kurung dalam sangkar beri mereka makan keju.

      Delete
    15. Setiap kali baca resit bertulis GST 6%

      Aku teringat lambaian Najib dan Rosmah naik jet free bawak 1 family ke US.

      Walaupun dah lama foto itu, namun sebab keluarga PM dan anak tirinya duk US buat taik... kita berhutang sampai tak boleh bayar ikut time.

      GST 6% ada di mana-mana sial...

      Delete

  4. Sejak bila pulak jibby bijak?
    Dia bijak menyamun, menyonglap dan putar ada laa.

    ReplyDelete
    Replies


    1. Itu bukan bijak ..

      Itu tak beriman pada Allah.

      Delete
    2. Sapa kata Jibby bijak memutar? Semua putar belitnya dah kantoi tapi ada pengkhianat di sekeliling yang menyelamatkannya dari pendakwaan.

      Delete
    3. Jibby! Your days are numbered!

      Delete
    4. Nak belit tak kena gaya.......freehold kata leasehold......tapi signboard terang2 terpacak tulis "freehold".

      Tulah amalan sign buta sepatah haram tak baca.

      Delete
  5. Bukan sahaja si najib ini tak perlukan menteri menteri cabinet nya org yg bijak dan berakal malah dia sendiri pun sama maslan nya dengan yg lain. Coba tengok si keruak yg hanya pandai menari tu tapi bila dia buka mulut semua nya tahi tahi burung yg mengelikan saja

    ReplyDelete
    Replies
    1. Itu keruak si karabau mengamput pandailah.

      Delete
    2. Menteri kabinet? What menteri kabinet? Ohh you mean clowns! Okeih

      Delete
  6. Kalau masih ingat, diawal cadangan harga mingguan dicadangkan terdapat bangkangan dan tuduhan bahawa idea ini adalah satu cara utk kerajaan lepas tangan. Sekarang ni telah terbukti kebenaran tuduhan tersebut.

    ReplyDelete
  7. Ntah hape yg ade dlm kepala otak jibby ni, kalau ape je tindakan yg buat rakyat marah, semuanya salahkan org lain.... Tun M, DAP, semuanya disebut asal bukan NAJIB....Tapi kalau benda yg rakyat Malaysia suka, Najib dgn xmalunya kata itu sebab faktor Najib, cth: semalam dia ckp dkt himpunan JKKK, kalau die pergi je mana mana venue sukan SEA yg ade atlet malaysia, pasti dpt emas, najib ni ade "SENTUHAN EMAS" katanya ....puiik nak muntah ak dengar
    ...YG pelik kalo rosmah mintak bajet permata juta juta, ade kuasa pulak nk luluskan?...sikap Najib, yg lepas tangan, tak bertanggungjawab ni memang bahaya...... Bayangkan kalau projek ECRL RM 55billion hutang tu x dpt pulangan...... Sape nk langsaikan hutang Rm 55billion + bunga tu......NAJIB??? nanti keluar drp mulut dia, SAYA TAKDE KUASA NAK LANGSAIKAN HUTANG ECRL.........

    ReplyDelete
    Replies
    1. Org syang binilah katakan, mintak bulan bintang pun dibaginya. Opps silap, org sayang laki. Tapi bro, lain kali nama rosmah tu x yah la disebut sebut, panggil laki najib ke! Sbb dengar nama rosmah jer, dunia ni jadi gelap semacam jer, ntah nape ntah. Doktor cakap kena hippo syndrome!

      Delete
    2. Sayang bini diikot-ikotkan.......sayang anak diturut-turutkan....

      Hadis Rasulullah saw....
      "Tidak akan pernah beruntung keadaan suatu kaum yang menyerahkan kepemimpinannya pada seorang perempuan." (HR. Bukhari, Turmudzi dan An-Nasa’i)

      Ini ternasoklah kalo keputusan pemimpin yg dipengaruhi atau diputuskan oleh perempuan dibelakangnya......

      Memang benar sabda Rasulullah......banyak musibah dan jahanamnya apabila perempuan menjadi kepala....

      Delete
  8. Satu universe dah tau si Najib lahanat ni tak layak jadi PM dan tak layak jadi Menteri Kewangan.

    Dia hanya tau mencuri, menyonglap dan menipu.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dia hanya pandai kembangkan layar kapal lepas tu labuhkan sauh

      Delete
    2. Guys! Guys! Guys! Itu nasib baik dia kata derma! Kalau dulu dia kata duit tu dia jumpa tepi jalan! Tak ke lagi letih kita nak jawab mr j punya spin!

      Delete


  9. Nak tau parti yg paling bijak tunggu pru ini.... Parti yg paling corot adalah parti yg paling bijak... Parti yg paling banyak dapat kerusi adalah parti yg bodoh.... Kerana org bodoh ramai....org bijak jarang2... Org genius lagi le hanya kadang2..






    ReplyDelete
  10. Kalau tuan-puan rajin bila berkereta dibandar tuan2,tuan2 perasan tak melalui jalanraya,di kl/pj sahaja sya perhatikan termasuk hari ini,kereta2 persendirian,malang sekali rakyat sukar untuk memasang bendera kecil,bendera malaysia di atas kereta malaysia,kalau sepuluh ,20thn dulu,sempena menyambut hari kemerdekaa negara,banyak kereta,bendera malaysia dipasng dibeli sendiri atapun banyak sponsor beri free.maknanya, dulu dipakai ratio,umpama diawal bulan lapan rationya,1:1000,bila pertengahan bulan rationya jadi 1:100.dan seterusnya diakhi bulan jadi 1:10.
    Tapi sekarang ratio,tidak boleh digunakan lagi.Pakai jam,>5jam baru ada satu bendera itupun lory construction.The best bendera malaysia dijalan raya,pada tahun 1994,kombinasi mahathir/nuar masa itu dapat beri saham pada individu rakyat malaysia ,dan untuk bumi diberi pink form.Masa tu pejabat meda di ampang rakyat berbaris untuk dapat saham/pink form.

    Di zaman najib ini,pink diamond untuk rosmah.

    Najibbbbbbbb apa maknanya..TANDA-TANDA ini,rakyat DAH TAK KESAH DAH,Berapa pingat emas dlm sukan sea ini./atau menghargai hari kebangsaan 31 august ni.
    Rakyat terpaksa berhempas pulas TO BRING FOOD ON THE TABLE.
    AJIBBBBBBBBBB UR time is over.Enough is enough

    .......................ABUP.....................

    ReplyDelete
    Replies
    1. Inilah akibat makan hasutan sampai akal tertutup. Hanya benci yg tinggal. Carilah ilmu saudara. PH ini berjaya hasut sebahagian mereka yg kurang pengetahuan. Ada yg percaya PH boleh kontrol harga minyak dunia - hebat.

      Delete
    2. Mr J,
      Kamu sememangnya PENDUSTA
      Benar kata Jhon Doe dan lain2/
      PH tak kata boleh kontrol harga minyak dunia.
      PH yakin boleh kontrol harga barang di Malaysia , negara ku tercinta ni////
      dan ana percaya itu boleh mereka lakukan setelah KAMI memenangkan PAKATAN HARAPAN utk MEMERINTAH MALAYSIA.

      Delete
    3. J, kamu nak tahu PH hebat atau tidak..PRU 14, Kamu undilah PH!

      Delete
    4. Mana boleh. Dia dah berbai'ah dgn hj hadi awang.
      Nanti kena cerai talak 3.

      Delete
    5. J konon ada mba, tapi hujah tidak berlandaskan intelektual atau akademik. Sah penipu haram jadah. Pi mampos.

      Delete
    6. Mr j aku nak tanya soalan mudah kat kau ni...

      Mrj ....gst bantu atok kau tak??

      Atok kau pun miskin tapi bila beli brg kena cukai gst pulak.lepas tu org yang ada duit 10juta pun beli brg yang sama kena gst jugak...adil ke untuk atok kau??

      Jawab betul2 jgn nak spin merapu...

      Delete
    7. Bro anon 22:36

      Syabas kerana berjaya kesan kaedah si pendusta ini memutar lidah.

      Delete
    8. Anon 2236, PH hanya boleh bagi subsidi minyak untuk tahan harga pada RM 1.80. Bukankah DSN dah bagi subsidi dlm bentuk BR1M kepada yg memerlukan? Kenapa nak bazir duit rakyat bagi subsidi kepada mereka yg tidak memerlukan termasuk taukeh taukeh dgn kereta besar? Bukan subsidi terus pada rakyat kurang pendapatan cara yg paling baik? Fikir fikirkanlah saudara. Bukankah bagi subsidi pada mereka yg tidak memerlukan membazir harta rakyat. Jangan kena tipu Rafizi. Tontonlah you tube ini - pengakuan Rafizi bahwa tugasnya hasut rakyat. Jauhkanlah diri dari terjebak fitnah Rafizi.

      Delete


    9. Kalau kira BR1M tak cukup.
      Berapa Subsidi minyak kalau 20 Billion bagi BR1M 20 Billion di bahagikan kepada layak.

      Ini subsidi RM 20 Billion bagi BR1M jumlah tak sampai 2 Billion, mana pergi nya 18 Billion

      Delete
    10. Mr J Neraka kata Brim boleh tutup GST dan kenaikan harga minyak atau apa saja yang naik harga. Macamlah banyak betul BRIM dibagi.
      Tapi satu perkara yang saya pasti ialah Mr J Neraka boleh beli ticket ke Neraka dengan duit BRIM yang dia dapat.

      Delete
    11. Bro, apa pendapat kamu semua dengan nama baru penkhianat bangsa dan negara iaitu Mr J Neraka.
      Tolong bagi rating antara 1 hingga 10. Makasih.

      Delete
    12. Ikut J masuk neraka


      Ikut hadi masuk neraka jahanam


      Ikut Najib masuk lubang Ziana..syurga ooo

      Delete
    13. Kereta baru fuel consumption dia rendah, x ada gst, lagi murah, reliable dan ada warranty. Kereta lama maintenance tinggi, selalu meragam, hutang bank pun banyak lagi! Minyak usah citer. Pendek kata bulanan dia campur maintenance jauh lebih tinggi dari kereta baru. Tapi pak abu pilih kereta lama, dan cuba sedaya upaya menyakinkan org lain pilih kereta lama! Bijak ke x bijak pak abu ni?

      Delete
  11. Menyamun je dia ada kuasa penuh. Bab yg akan menyiksa rakyat dia tak peduli pun. Biasalah tu. Jangan lupa undi BN ye. Paksa sedara mara sekali undi BN. Berkorbanlah untuk kekayaan pemimpin kita. Biarlah pemimpin kita kaya raya asalkan kita semua susah. Taatlah kepada pemimpin dan banggalah melihat kekayaan mereka.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dia bolehlah makan daging segar Udang ketam belangkas penyu patin sungai

      Kita ni makan ikan baja sajalah.

      Kalau nak buat kenduri pun kena makan daging kotak.

      Kita mana mampu beli bunga.
      Setakat bunga manggar boleh lah.

      Delete
    2. Tapi sayang, taik jho lo jugak yg dipilihnya!

      Delete
  12. Ya, masih ingat, tepat sekali kecurigaan YB Rafizi & ahli parlimen pembangkang itu kini jadi nyata bila PM kata bukan dia yg tentu kan harga kerana kononnya tiada kuasa.

    So.....KPDNKK lah yg tentu kan yerrrr???? KPDNKK la yg naikan harga yerrrr?????

    KPDNKK / Kementerian Perdagangan Dalam Negeri Koperasi Kepenggunaan tu bawah siapa? Bawah Wan Azizah siKetua Pembangkang ke?

    atau bawah Anwar Ibrahim siBanduan yg dlm penjara tu ke?

    ke bawah Tun Mahathir siPM pencen tu??????

    Tangan kamu tetap tak boleh cuci la jib.......

    ReplyDelete
    Replies
    1. Pru 14 nanti pun bukan dia yg tentukan. Dia mana ada kuasa untuk minta dymm yg dipertuan agong bubarkan parlimen

      Hanya hj hadi awang saja yg boleh bubarkan parlimen

      Delete
  13. bukan nampak bodoh lg...memang bodoh

    ReplyDelete
  14. ingat lagi tak? kalau aljuburi jadik pm esok
    lusa harga minyak turun rm1 se litre aje lol

    ReplyDelete



  15. Najib dah desak semua Pegawai dan Timbalan Menteri dia kaji dan dapatkan formula harga minyak RMN1.80 tapi otak makan dedak mana mampu berfikir macam Rafizi.

    Tak kan nak tanya Rafizi samada secara terbuka sebab tak kan Rafizi nak bagi secara sembunyi.

    Se belum ini harga minyak main ikut suka tanpa pakai formula tapi pakai alasan iaitu nak elakkan penyeludupan dan hanya orang kaya yang guna kereta...

    Malaun mana sinis kat Rafizi, cabar Rafizi .. Rafizi pun buat perbandingan .. Orang Najib modified kan buat cara mingguan..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sebenarnya masa najib suruh tu dia tersasul cakap minyak lintah. Dah hari hari si semah tu dok rekomen najib pakai minyak lintah, sampai tersasul kawan tu!

      Delete
  16. Wou j...ahmad maslan kata lepas gst harga barang turun. Apa jadahnya kau nak spin lagi?

    ReplyDelete
  17. rafizi has stated his facts...he was in the o&g at one time......where are your facts j? please justify if rafizi is wrong......if u said i believe ph blindly, then u r nothing.....just a piece of shit!

    i m gladly like to hear from u on this issue...lapang dada as u have asked....

    as i said earlier, jibo needs to cover the losses in all his projects.....if not, malaysia will fail on the obligations.....probably re-rated down.....and this will be worst......

    j, kita tunggu 31/8 ni......sambut merdeka.....tapi ingat, kena bayar duit ipic....ko jgn lupa pulak...

    nanti datang pak arab jual carpet mintak hutang, ko jgn lari.....aku tak tau berapa duit dapat dari sea games ni, duit sponsor.....mungkin boleh bayar ipic kot....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dad, I know more of O&G than you think. But I wont say more. Attached below is a youtube link where Rafizi admit his job is to hasut. You are one of the victims unfortunately. Please safe yourself before too late.
      https://youtu.be/gM11l4Mcocs

      Delete
    2. u never reply to what i asked.......

      tolong state your facts to justify....if u think what rafizi said is wrong.....

      itu pun tak paham?

      Delete


    3. Kalau Rafizi jadi penghasut ..

      Yang jadi batu api ialah Najib, cakap tak masuk akal.

      Delete
    4. J, org cakap pasal oil and gas, bukanya oncology and gynecology.ish budak ni!

      Delete
    5. j, i don't give a damn whether u know more or even u own an oil rig....or even u own petronas.....

      pls, where are your facts!!!

      klu itu pun tak faham......ko hidup la dgn menipu ko......

      Delete
    6. Dad & Macy ,

      You have to realized ,

      Mr J is " Jack of all trades , Master of None " .

      Delete
  18. There is no other way to describe this piece of writing or analysis by Rafizi: it is truly Rafizi at his best!

    My doa for you Rafizi and all who you care for.

    ReplyDelete
  19. Jika di kedudukan MO1 pun tak mampu gunakan kuasa sebaik2nya,elok lah berhenti je...ke dah mmg takde kuasa? Abis tu kuasa kat sapa?
    Hehehehe.....sapa lagi,ye tak!

    ReplyDelete
  20. PH is on the right track...to reform Malaysia and the people for a better future. Bangkit Bersama, Berani Berubah. Thanks to BN for the 'feel good factors' among the Rakyat today.#voteforph

    ReplyDelete
  21. Mohon laluan sikit dari Tn Budin .
    Saya teringin untuk memberi ulasan ke atas komen Mr J tentang derma 2.6 billion yang di terima olih Najib .

    Terima kaseh kepada Mr. J kerana memberi link yang menghala kepada laporan The Guardian serta video kenyataan Menteri Luar Saudi Mr. Adel Al-Jubeir .

    Sejujurnya , laporan itu telah pun saya baca 4 bulan lalu . Bagitu juga dengan kenyataan yang di buat di you tube . Saya ulang kenyataan itu berkali kali untuk menghayati apa yang di luahkan olih Adel Al-Jubeir itu .

    Ini lah yang di ungkapkan olih Adel Al-Jubeir ..

    " We are aware of donation and it is a genuine donation with nothing expected in return. We are also fully aware that the Attorney General of Malaysia has thoroughly investigated the matter and found no wrongdoing.

    So, as far as we are concerned ,the matter is closed".

    The statement was made to Malaysian reporters and, according to reports, no follow-up questions were asked .

    Mr. j . Secara prinsipnya , saya bersependapat dengan apa yang di nyatakan olih Zalman di blog Kadir Jasin .

    Zalman said:

    This is all about forensics and science, not about emotion .

    When the Saudi Minister says "donation", what does this refer to? Because we know that Mappadulung Daeng Mattimung Karaeng Sanrobone is alleged to have received several international batches of money from 5 sources ,from 2011 to 2014.

    They are detailed here:

    https://jebatmustdie.wordpress.com/2016/04/16/saudi-foreign-minister-what-was-asked-and-what-he-had-answered/

    Let's note some simple facts:

    a) Off Mappadulung's total wealth of UD$1 billion, roughly 80% originated from 2 offshore companies in the BVI Tanore and Blackstone(a doppelganger company.)

    b) For the alleged payouts from Blackstone alone, the beneficiaries are only three persons :

    1) Najib Tun Razak

    2) Khadem Al Qubaisi

    3) Jho Low

    In fact, the reason Luxembourg is now involved in this whole 1MDB matter is because four separate payments were alleged to have been made to Khadem Al Qubaisi's Luxembourg account at Banque Privee Edmund de Rothschilde Europe in 2012.

    I must ask again:

    What connects a young Chinese boy from Penang , a very, very non-halal nightclub businessman from UAE, and the PM of Malaysia ?

    Saudi Arabia's Foreign Minister Adel Al-Jubeir's sudden flip-flop will NOT prevent 6 countries from pursuing this question to its conclusion.

    In fact, as Saudi Arabia is signatory to various mutual legal assistance treaties between some of these countries, poor Adel Al-Jubeir is likely to have to issue a "clarification" quite soon .

    Because surely he did not mean that he knows all the multiple sources of Mappadulung's wealth.

    If he did, then he is claiming he knows who is behind "Blackstone Asia Real Estate Partners Limited", a company that seems to have been controlled by Jho Low and is a doppelganger of the real Blackstone Asia Real Estate Partners.

    The Government of Saudi Arabia( Keepers of Mekkah and Madinah)cannot be seen globally to be involved in that level of shady dealing.

    Hence, Adel Al-Aljubeir as likely to have to issue a "clarification" soon, the moment that any of the 6 countries request mutual legal assistance and full verified documentation.

    There is so much the Saudis will do to cover the tracks of Mappadulung, vs. Saudi Arabia becoming a global embarrassment .

    It's not worth it .

    ReplyDelete
    Replies
    1. It is very simple for the saudis; and for the house of saud: not our money, not our problem...you guys messed up; you run to me for help; i will help for a price; as long as nothing incriminates me and my family. Simple.

      They have been fighting wars among themselves for centuries; they certaintly know how to benefit from someone else's misery. Just like IPIC is milking money from 1mdb now. Bukannya dia orang peduli kau islam ka apa, you screw up, you pay, it is busines anyway.

      Thats why the saudis NEVER admitted that the money was from anyone from the house of saud.

      So the FM of saudi cleverly left the question of donor/donors to be associated with its private citizens. There are millions of saudis anyway...so take a guess siapa penderma2. Only idiots in malaysia are trying to imply that the "donation" was from the saudi ruling family. The saudi govt NEVER said derma ni dari kerajaan saudi atau keluarga al saud. They dont care about us anyway. Remember, we messed up, not the other way round.

      Delete
    2. This comment has been removed by the author.

      Delete
    3. Diny, dont mix facts and fiction. Tell me why Swiss, Singapore, HongKong or even Luxemberg after years of investigation have not found any link between DSN and any stolen money. You will find your answer when you answer this question. Amazing isnt it? After yeras of investigation nothing found. Btw jebatmustdie is a totok TDM blogger.

      Delete
    4. Terimalah hakikat - Saudi mengaku dan lepas bertahun siasat oleh berapa negara tiada apa apa bukti dijumpai yg kaitkan DSN curi duit. Kalau ada bukti kemukakanlah. Kalau hanya spin andaian dan spekulasi hentikanlah. Ada bukti??

      Delete
    5. Syabas pak Diny,

      Dulu pun saya pernah ulas perkara yang sama kepada unknown sahabat. Saya tidak berminat dengan siaran ulangan, tambahan pula Mr J memang seorang kaki putar belit. Sebab itu ada ketika saya cuma beri ulasan balas pendek sahaja kepadanya "Mr J pendusta".

      Kekadang saya cuka juga melihat cara bro Zack menjawab kpd J sebab J bukan pencari kebenaran maka kenapa dibuang masa melayan pendustaannya.

      Apa pun buat pak Diny dan juga bro phantom teruskanlah menjawab dengan fakta-fakta.

      Kenyataan Menteri Luar Saudi itu bukan berbentuk clear and unequivocal. Ia kenyataan berlapik'we are aware of the donation' dan diberikan ketika bersama seorang wakil Jibby di sisi. Ia juga tidak memberikan apa-apa pengesahan tentang isu yg ditanya. Kalau pengesahan ia akan berbunyi 'I hereby confirm so and so'.

      Kemudian apabila dirujuk silang dengan kenyataannya tidak lama sebelum itu dia pernah nafikan keluarga Diraja ada membuat apa-apa derma ke akaun peribadi dan sahkan bahawa Saudi tidak pernah menderma kepada mana-mana negara pun melalui akaun peribadi pemimpin mereka. Ini baru betul betul satu denial yang bersifat clear and unequivocal.

      Kalau masuk mahkamah pun kenyataan keduanya itu akan senang saja dipatahkan melalui pemeriksaan balas pihak lawan. Kebenaran akan terserlah. Kalau ia pertahankan pun penyaksiannya akan ditolak sebab ia berlawanan dengan kenyataan pertama. Satu saksi yang memberikan dua keterangan berbeza maka keterangannya akan ditolak.

      Kenyataan keduanya juga tidak menafikan kenyataan pertamanya. Paling menarik ialah selepas saja Menteri luar berkenaan beri kenyataan ringkas sebegitu terus PC ditutup tanpa sebarang soalan daripada wartawan? Apa tandanya ni? Akal yg sihat akan tahu ada muslihat di sebalik 'permainan' ini.

      Tapi itu bukan tujuan utama saya komen balas kepada komen pak Diny. Sbb saya percaya tiada siapa pun di sini yg percaya pada kelentong J hatta dirinya sendiri pun tahu ia sedang kelentong. Cuma saya perlu beri intro saja. Tujuan utama saya memberi komen balas adalah pada para berikut.

      Tidak beberapa lama selepas Menteri luar Saudi membuat PC tanpa sesi soal jawab (which is really weird) tetiba sahaja Jibon boleh berikan tapak kepada Saudi untuk membina bangunan Yayasan Keamanan Raja Salman di Putrajaya. Tidakkah ini amat pelik?

      Tak pelik pun sebab pemberian ini memberikan pencerahan kepada alasan di sebalik kesediaa Al-Jubeir sanggup PC yang menjatuhkan kredibilitinya di mata dunia. Rupa-rupanya ada lipan di sebalik batu.

      Saudi diketahui dunia telah menyerang dan menghancurkan negara jirannya Yemen tanpa sebarang justifikasi. Negara beginikah nak bercakap tentang keamanan dan dibenarkan pula membuka yayasan keamanan di negara yg anti-perang seperti negara kita. Tidakkah ini hipokrasi besar?

      Saya melihat tujuan sebenar pembinaan yayasan ini tidak lain ialah untuk menjadikannya pusat sokongan dan penyebaran fahaman wahabi di Malaysia.

      Inilah akibatnya apabila PM negara penuh skandal dan penipuan. Dia bukan saja rela menggadaikan kedaulatan negara kepada China komunis semata-mata untuk selamatkan tengkuknya bahkan juga sanggup membuka ruang kepada ajaran tabdi' dan takfir untuk mengukuhkan tapak mereka di dalam negara yang telah diiktiraf dan diakui dunia Islam bahawa ia adalah negara ahlussunnah waljamaah.

      Dan macai-macai Jibon seperti J dan unknown sahabat pula terus-menerus bercakap konon kepentingan agama dan bangsa adalah matlamat mereka muncul di dalam blog ini.

      Alangkah hipokritnya mereka ini.

      Delete

    6. Mr J24 August 2017 at 01:16
      Terimalah hakikat - Saudi mengaku dan lepas bertahun siasat oleh berapa negara tiada apa apa bukti dijumpai yg kaitkan DSN curi duit. Kalau ada bukti kemukakanlah. Kalau hanya spin andaian dan spekulasi hentikanlah. Ada bukti??

      Jawapan :-

      Kalau kamu sembelit makan julap lah J tak perlu memaksa orang lain makan julap.

      Kami pun dah terima hakikat kamu ni pendusta.

      Terimalah hakikat J- semua orang dah tahu kamu ni pendusta.

      Delete
    7. Masih ada melayu yg ada attitude inferiority complex bila berhadapan dgn pak arab. Nak tanya mr j; apa sumbangan negara2 arab pada malaysia? Berapa pelaburan mereka dan berapa ratus ribu peluang pekerjaan diwujudkan mereka di sini? Apa sumbangan mereka bila kita dilanda musibah jerebu, tsunami 2004, banjir besar di kelantan? Berapa banyak syarikat malaysia diberi kontrak di saudi, abu dhabi, dubai; berbanding syarikat2 barat? Berapa juta professional melayu islam di ambil bekerja dgn syarikat2 arab di negara mereka; berbanding warga kafir barat? Semasa krisis kewangan 1999; ada negara arab tolong? Sekarang ni beribu graduan melayu islam menganggur, fgvh hadapi masalah; ada negara2 arab bantu ekonomi kita? Apa kontrak petronas dapat di sana? Ada arab beli getah dan minyak sawit kita?

      Delete
    8. J...senang jerrr; kalau saman WSJ 3 tahun dulu, kes ni dah settle. Betul tak?

      Delete
    9. Mr J; let me put it the other way round...after years of investigations by the DoJ, swiss, luxermbourg, hong kong; why havent any of them say....case closed? The reason is simple j; the investigations are ongoing. They want to recover as much stolen assets as they can, before they start throwing people in jail. When a person knows that he/she is going to jail, the first thing to do is to ask...for how long? Then the negitiation starts...simple j so simple; bahlol cam kau tentu tak paham.

      Delete
    10. Tahniah bro John doe

      J itu pendusta !

      Nabi Mohd pun tak layan dia

      P.s siasat atau tidak the fact najip terima 2.6b itu sudah salah..daro segi prosedur moral dan agama..

      Haramjadah cibai babee J .. Si kapir yahudi lahanat hipokrit

      Delete
  22. Anak dara turun sepuluh
    Tinggal seorg sibuk bercinta
    Mmg jibby sedang berpeluh
    Asyik tukar jalan cerita.....

    Diluah mati bapak
    Ditelan mati emak
    Dibuang mati jibby
    Dijemur mati badak.....
    PILIH LAH yg terbaik bagi kamu!

    ReplyDelete
  23. Najib kaki klentong...mr Jerbon kaki temberang...

    ReplyDelete
  24. *Pada zaman dahulu d sebuah negeri entah apa nama. PM memanggil semua menteri nya untuk mesyurat tergempar. Kesemua menteri senyap sunyi dan khusuk mendengar apa yg akan d sampaikan oleh PM mereka. Tiba2 PM mengeluarkan seekor ibu ayam dan d atas meja kemdian PM mencabut sehelai demi sehelai bulu ayam tersebut hingga togel dan ayam tersebut menjerit kesakitan yg amat sangat. Kemudian PM melepaskan ayam tersebut dan menabur dedak pada ayam tersebut. Ayam tersebut makan dgn begitu lahap sekali. Apabila habis dedak tersebut PM bangun dari meja tersebut dan menabur dedak d atas lantai pula dan ayam itu terus mengikut PM yg sedang menabur dedak. Setelah selesai PM bertanya kepada para merteri nya. Apa pengajaran yg kamu dapat dari apa yg kamu lihat tadi. Semua menteri senyap sunyi x berani berkata2. Akhir nya PM bercakap kamu lihat td ayam itu tetap akan ikut kamu walau pon kamu telah menyakiti dia. Kesimpulan nya jgn lah kamu takut untuk menyusahkan rakyat dan menyakiti mereka kerana selagi dedak ada mereka tetap akan ikut kita. Ucapan itu mendapat tepukan gemuruh dari menteri2 beliau. Sama2 lah kita berfikir dgn fikiran yg waras dari cerita tersebut.*

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ini kisah Jospeh Stalin (hanya dengan sedikit perubahan pada bahagian ucapan akhir. Betul atau tidak saya tak tahu, saya hanya pernah membaca kisah ini.

      Delete
    2. Kikikkii

      TERBAEK !!!


      Moral of story


      Makcik felda itu lah ayam

      Walau di sula bontot ayam ia tetap merasa nikmat.. Asalkan di suap dedak walau hancur lebam anal di buat P.M

      Delete
  25. Ada lg species mcm mr j....ingat dh pupus

    ReplyDelete


  26. Bila cari logik penyelesaian harga minyak pakai formula :

    Harga mingguan (RON95, RON97 dan diesel) = Harga minyak yang telah diproses mengikut harga rujukan MOPS95 terbitan Platts + Jaminan Kos Operasi & Keuntungan + GST (untuk RON97)


    Tapi ada yang pakai formula :

    Harga Singapore dan Harga Thailand +/- = Harga Malaysia lebih murah.

    ReplyDelete
  27. Jebon tu kelentong je dia tau o&g..cer citer skit aku nk dgr jebon.. whois the best operator in this field?

    ReplyDelete
  28. Mr J sangat bangga dgn brim. Itu saja modal dia menulis. Tapi dia lupa kesusahan rakyat lain yg terpaksa sengsara utk mengadakan brim.

    Pendapatan isi rumah rm4 ribu kebawah saja yg layak brim. Maknanya kalau pendapatan isi rumah tu lebih rm50 pun sudah tak layak. Tapi isi rumah tersebut bayar gst sebulan rm300 lebih. Duduk dalam rumah pun bayar gst juga....gst api, air. Itu belum langkah keluar rumah lagi. Belum masuk bab cukai jalan dan serba serbi cukai.

    ReplyDelete
    Replies
    1. GST dijangka akan naik dari 6% ke 8% atau 10 % bila umno bn memenangi PRU14 nanti .
      AWAS

      Delete
  29. *Pada zaman dahulu d sebuah negeri entah apa nama. PM memanggil semua menteri nya untuk mesyurat tergempar. Kesemua menteri senyap sunyi dan khusuk mendengar apa yg akan d sampaikan oleh PM mereka. Tiba2 PM mengeluarkan seekor ibu ayam dan d atas meja kemdian PM mencabut sehelai demi sehelai bulu ayam tersebut hingga togel dan ayam tersebut menjerit kesakitan yg amat sangat. Kemudian PM melepaskan ayam tersebut dan menabur dedak pada ayam tersebut. Ayam tersebut makan dgn begitu lahap sekali. Apabila habis dedak tersebut PM bangun dari meja tersebut dan menabur dedak d atas lantai pula dan ayam itu terus mengikut PM yg sedang menabur dedak. Setelah selesai PM bertanya kepada para merteri nya. Apa pengajaran yg kamu dapat dari apa yg kamu lihat tadi. Semua menteri senyap sunyi x berani berkata2. Akhir nya PM bercakap kamu lihat td ayam itu tetap akan ikut kamu walau pon kamu telah menyakiti dia. Kesimpulan nya jgn lah kamu takut untuk menyusahkan rakyat dan menyakiti mereka kerana selagi dedak ada mereka tetap akan ikut kita. Ucapan itu mendapat tepukan gemuruh dari menteri2 beliau. Sama2 lah kita berfikir dgn fikiran yg waras dari cerita tersebut.*

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ini cerita orang takde agama..tidak percaya pada adanya akhirat dan hari pembalasan..

      Delete
    2. 30J Rakyat.
      Hampir 10J dpt Br1M.
      Warga kerja 12J.
      Pelajar kanak2 dam Bayi 18J.

      30J-(12J).
      2J gaji Lebih Rm4000.
      Maka,
      Hampir 10J/12J DAPAT Br1M
      @ Lebih 80% Warga 'ayam siap cabut bulu'

      Rumusan:
      NEGARA dlm status 80% FAIL STATE.

      Mohon Jebon, Kojola,Anak2 ulat A9,Lobai langau PiSs Tahek Low utk pertikai rumusan tengok.
      *Jangan jatuhkan martabat anda lahi.
      *Jangan maki, guna hujah yg boleh diperbincangkan.
      T.Kasih

      Tun Fan




      Delete
  30. Tak temberang, tak kelentong, tak cakap bohong bukan Najib lah namaaaaaanyaaa....

    Semua dah tahu fakta ni malahan diketahui oleh seluruh makhluk alam semesta.

    So apa nak hairan.....

    opsssss..... lupa. Cuma J bongok tu sahaja yg tak tahu fakta ini (ada jugaaaa eeaakkkk yg tak reti nak beza yg mana betul dan yg mana tak betul @ bohong.) Sbb tu wawasan 2020 hancur sbb masih banyak ada golongan @ spesis bahalol dan malaun. Tahun 2050 lagiiii hancur sbb golongan bahalol dan malaun akan membiak dgn pesat nanti...

    ReplyDelete
  31. Malaysian Cybertrooper24 August 2017 at 08:28

    Buat semua rakan-rakan seperjuangan...

    "When injustice becomes law, resistance becomes duty".

    Translation:
    Apabila kezaliman menjadi undang-undang maka penentangan nya menjadi satu kewajipan.

    Teruskan perjuangan Bros sekalian

    ReplyDelete
    Replies
    1. When Law and Order bevomes tools to Oppress. When Open Dialogue is Taboo.
      The ENEMY OF THE STATE is EXPOSED.

      Maka menjadi WAJIB bagi setiap Rakyat basmi dan menghukum
      ENEMY OF THE STATE.

      Delete
  32. Spesis J dan tikus2 jalanan..jenis spesis tahap totok/taksub. payah sikit nak ajar/buang kotoran dalam diri(najis mughallazah)

    Kata2 dari tikus jalanan ini, janganlah ambil serius sangat. apa yang mereka sampaikan/tulis, sudah semestinyalah sampah sarap yang hendak menutupi kebenaran.

    For the time being..

    Tikus2 ni..aku kurung dalam sangkar,beri mereka makan keju. Buat mainan sahaja.

    ReplyDelete


  33. Azmin sudah tersepit, cuba berbaik2 dg PAS dg harapan penyokong PAS akan mengundi PKR, tetapi ini akan menyebabkan pengundi Cina marah dan tidak akan mengundi PKR. Kalo dulu PKR dapat mengharapkan penyokong Cina dan penyokong PAS mengundi PKR, sekarang tidak lagi. 1) kalo Azmin berbaik dg PAS pengundi Cina sudah tentu tidak akan undi PKR. 2) kalo Azmin berbaik dg Cina mana penyokong PAS pula tidak akan undi PKR.... So Azmin boleh pilih samada berbaik dg Cina atau PAS , yg pastinya PKR tidak lagi boleh main kayu tiga untuk mendapat undi diri kedua2 pehak tersebut.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Spesis rasis jgk komen kau ni...elok dok kat hutan kalimantan sana satu puak je
      ( puak melayu umno)

      Delete
  34. j terlalu banyak menipu sampai dia sendiri tak sedar apa yg dia tulis.....

    similar symptoms pun ada kat jibo.....terlalu banyak membohong, sampai dia sendiri tak sedar apa yg dia cakap.....

    pleaseeee......i hope j is not jibo himself.....if it's true, malaysia is doomed!!!

    ReplyDelete
  35. Shah yg harga minyak tak boleh kawal tapi masuk duit dlm akaun perbadi itu semua derma ha ha ha jkkk kau bodohlah angguk jepala je duit felda habis pun tak tahu itulah kau pilih pemimpin yg tak tahu yg tahu tiba2 akaun penuh duit je untung lah kau jkkk yg bodoh ni

    ReplyDelete
  36. BESTNYA KALAU HARGA MINYAK SERENDAH RM1.80 BANYAK MANFAATNYA.BEBAN PUN KURANG TANK PUN BOLEH ISI LEBIH.BAGUSNYA KALAU ADA KERAJAAN YANG BERFIKIRAN BEGITU KAN

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...