Wednesday, 2 August 2017

ZAHID HAMIDI WAJIB TAMPIL SENDIRI MENJAWAB TIGA PERKARA INI


Hanya berpunca daripada dakwaannya bahawa kad pengenalan lama Tun Mahathir Mohamad adalah "Mahathir anak lelaki Iskandar Kutty", Timbalan Perdana Menteri, Ahmad Zahid Hamidi kini berdepan tiga persoalan yang memerlukan jawapan langsung daripadanya.

Tiga persoalan itu dilontarkan kembali oleh Tun Mahathir kepadanya sebagai tindak balas dan susulan atas dakwaan yang dimulakan oleh Zahid Hamidi sendiri.

Tiga perkara tersebut ialah:-

Pertama, menyahut cabaran Tun Mahathir agar menunjukkan bukti salinan kad pengenalan lama bekas Perdana Menteri itu untuk mengesahkan dakwaannya bahawa "Mahathir anak lelaki Iskandar Kutty" adalah benar dan sahih.

Selagi Zahid Hamidi gagal menampilkan bukti atau berdiam diri atau sekadar mewakilkan kepada pegawai medianya untuk memberikan jawapan, ia belum lagi dikira jawapan yang sewajarnya.

Apatah lagi jika jawapan pegawai medianya hanya mengatakan mesej sebenar Zahid Hamidi telah disensasikan, sedangkan maksudnya dikatakan ialah untuk menperjelas mengenai watak Tun Mahathir yang didakwa mengamalkan cara politik "habis madu sepah dibuang" terhadap orang Melayu.

Semua itu bukanlah jawapan sebenar. Jawapan yang dikehendaki ialah bila beliau boleh menampilkan bukti salinan kad pengenalan lama Tun Mahathir yang tertulis "Mahathir anak lelaki Iskandar Kutty" itu?

Gagal menunjukkan bukti tersebut, Zahid Hamidi bukan saja dianggap "kaki pembohong" sebagaimana dinyatakan oleh Tun Mahathir, malah seluruh rakyat Malaysia juga akan beranggapan sedemikian.

Kedua, menjelaskan mengenai pertemuannya dengan Tun Mahathir yang dilakukan kira-kira sebulan setelah dilantik sebagai Timbalan Perdana Menteri pada 2015 yang lalu.

Benarkah pertemuan itu diadakan untuk meminta sokongan untuk menggantikan tempat Najib atau Zahid Hamidi ada penjelasan lain mengenainya?

Kegagalan memberi penjelasan atau terus berdiam diri tentu saja akan menambahkan lagi kecurigaan tentang kesetiaan sebenarnya kepada Najib, meskipun sudah berulangkali beliau menyatakan kesetiaan tidak berbelah baginya kepada Perdana Menteri.

Berdiam diri atau gagal memberikan penjelasan juga hanya akan menebalkan lagi perasaan "mata berpandangan budi kedapatan" antara beliau dengan Najib.

Ketiga, memberi penjelasan mengenai jumlah kekayaan sebanyak RM230 juta yang pernah diisytiharkan kepada Tun Mahathir ketika memegang jawatan Ketua Pemuda UMNO pada 1996 dahulu.

Tun Mahathir menyebut bahawa jawapan Zahid Hamidi ketika itu mengenai daripada mana datangnya jumlah kekayaan tersebut sebagai kurang jelas.

Keperluannya kini mudah saja, berikanlah jawapan yang sejelas-jelasnya.

Tiga perkara itu wajib dijawab sendiri oleh Zahid Hamidi untuk menunjukkan beliau benar-benar pemimpin yang bertanggungjawab dan boleh dipercayai.

Sebagaimana beliau lantang dan berani membuat tuduhan "Mahathir anak lelaki Iskandar Kutty" di depan umum, Zahid Hamidi juga perlu tampil dengan lantang dan berani menjelaskan tiga perkara di atas.

Tambahan lagi, tuduhannya berkenaan "Mahathir anak lelaki Iskandar Kutty" sudah pun dijawab secara langsung oleh bekas Perdana Menteri itu, meskipun dalam keadaan beliau diserang demam selsema dan kurang sihat.

Zahid Hamidi tiada pilihan lain lagi dalam hal ini, walau diketahui umum banyak janjinya sebelum ini seperti untuk mendedahkan dalang Lahad Datu misalnya, hanya janji tinggal janji saja. (ShahbudinHusin 02/08/2017).

186 comments:

  1. Ini pun jenis bijan..mesti sengap wat tak tahu aje..
    Kalau jawab pun sapa nak percaya, kaki kelentong..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tentang perjumpaan dgn Tun M 2015 tu ada kemungkinan Wak Jahid akan kata perkara tu tak benar.......itu sumer fitnah......benda tu sengaja diada-adakan untuk laga-lagakan dia dgn Najib......saja nak porak perandakan umno.....

      Skrip ni dah boleh kita baca....ini skrip yg biasa puak2 tu guna.....skrip lama tu......tak surprise pon.......

      Delete
    2. Bro phantom,

      Berani wak Jahid nak nafi? Kalau dia nafi Tun M akan cabar bersumpah laknat pula dan dia benar-benar akan terbelit sepertimana unknown sahabat terbelit.

      Tapi jangan bimbang, wak Jahid akan cuba alihkan perhatian kepada isu sebenar dengan bercerita tentang serigala dan biri-biri.

      Delete
    3. Punya kuat menipu dan bercakap bohong hingga mulut pun dah jadi herot sebelah.

      Orang ziarah baitullah untuk bertaubat bukan untuk mencari glamour!!!

      Delete
    4. Ala Bro john doe, kalo tun m ajak sumpah laknat nanti wak jahid mesti guna alasan seperti unknown sahabat dan apundek tu..dah boleh agak dah tektik diaorg ni..kikiki

      Delete
    5. Bro John Doe, Zack dan 7.42......dia org punya taktik sumer dalam poket kita yeoppp.....dah boleh agak dah....

      Apa pon kita tuuungguuu dan lihat episod seterusssnya.....

      Hmmmm...libang libu Wak Jahid.....

      Delete
    6. Dah wak jahid pulak kena penyakit takleh tido malam..

      Pepatah dah lama menyebut
      'Kerana pulut santan binasa..'

      Nasib kau la wak jahid oi

      Kau pun memang kaki kencing

      Jumpa pak arab la apa la

      Delete
    7. BILA bercakap tentang zaman pertembungan keras PAS-Umno, majoriti akan menuding jari dan menyalahkan PAS atas apa yang telah berlaku. Mereka terlupa bahawa di zaman itu pimpinan, ahli dan penyokong PAS adalah mangsa keadaan serta menjadi sasaran tekanan dan tindakan keras lagi zalim Umno yang merasakan diri mereka berkuasa.

      Petugas pilihan raya PAS diserang, dipukul dan dicederakan sehingga mengakibatkan seorang terkorban semasa Pilihan raya Kecil Lubuk Merbau. As Syahid Ustaz Ibrahim Libya bersama murid-muridnya diserang oleh pasukan keselamatan bagaikan mereka adalah segerombolan pengganas dalam peristiwa Memali sehingga 14 orang terkorban. Ramai pemimpin PAS yang meringkuk dalam tahanan ISA.

      Diskriminasi kerana perbezaan politik berleluasa dan mereka yang berkuasa menindas yang lemah. Orang kampung yang menyokong PAS dinafikan pelbagai bantuan yang mereka berhak. Baja subsidi padi pun orang PAS tak dapat. Saya tahu sebab ayah saya seorang pesawah. Agihan bantuan seperti zakat dan JKM tak sampai kepada orang PAS sebab JKKK enggan tandatangan borang permohonan.

      Malah nak sign borang persekolahan anak-anak dengan JKKK juga menjadi satu masalah bagi ibu bapa yang menyokong PAS. Guru-guru yang dicop sebagai penyokong PAS ditukar ke sana ke mari bagaikan bola. Orang PAS di jabatan kerajaan dinafikan naik pangkat walau prestasi mereka jauh lebih baik dari orang Umno.

      Media perdana milik Umno/BN menjadi juara politik fitnah dan kebencian yang penuh dengan putar belit. PAS pula tidak diberikan sebarang ruang untuk memberikan penjelasan balas. Ceramah PAS diganggu oleh pemuda tahan lasak Umno. Penceramah dibaling telur busuk, enjin motosikal dibunyikan dengan kuat, jalan untuk ke lokasi ceramah dihalang dan disekat. Pokok kayu diterbalikkan atas jalan menuju ke tempat ceramah. Jambatan dirosakkan serta penceramah diugut dengan kekerasan fizikal. Tak cukup dengan itu, gas pemedih mata dari FRU juga biasa menjadi habuan pengunjung ceramah PAS. Orang-orang lama di Besut masih ingat peristiwa gas pemedih mata ketika ceramah di Kampung Keluang, Besut.

      Tindakan tak bertamadun pemuda tahan lasak Umno seperti merosakkan bendera dan poster pilihan raya PAS adalah perkara yang sedia dimaklumi semua.

      Imam dan Ustaz-Ustaz PAS yang mengajar di surau-surau ditangkap dan dihadapkan ke mahkamah atas tuduhan mengajar tanpa tauliah. Sedangkan ketika itu adalah suatu yang mustahil bagi Imam atau Ustaz PAS nak dapat tauliah.

      Memang lumrah alam, setiap tindakan keras juga akan mengundang reaksi keras walaupun ahli dan penyokong PAS berada di pihak yang lemah lalu menjadi mangsa. Inilah yang dilupakan oleh majoriti yang ghairah menuding jari menyalahkan PAS atas pertembungan keras yang telah berlaku.

      Bila PAS yang selama ini menjadi mangsa penindasan dan kezaliman bersedia untuk melakukan anjakan dari politik penuh kebencian kepada politik matang dan sejahtera, ia menggambarkan jiwa besar yang dimiliki oleh pimpinan, ahli serta penyokong PAS. Kita dizalimi dan kita berlapang dada untuk memaafkan dan mengajak orang yang pernah menzalimi kita untuk bersama mencari kesejahteraan bersama Islam. Inilah kehebatan PAS!

      Delete
    8. PEMIMPIN dan veteran DAP saban hari keluar parti di seluruh negara kerana mereka rasa kecewa dan hilang kepercayaan terhadap kepimpinan DAP.

      Baru-baru ini lebih 700 ahli DAP daripada seluruh negara membuat aduan kepada pihak Pendaftar Persatuan (RoS) agar RoS mengambil tindakan tegas terhadap DAP kerana didakwa mereka dinafikan hak sebagai ahli menyertai mesyuarat perwakilan bagi memilih ahli jawatankuasa tertinggi parti.

      Malah kepimpinan DAP didakwa memanipulasikan proses perkiraan kertas undi bagi menjamin kemenagan sesuatu pihak tertentu.

      Walaupun pihak DAP mengadakan pemilihan CEC yang kedua untuk menutup kesalahan sebelumnya, sebahagian besar ahli DAP, hampir 865 cawangan DAP diseluruh negara, tidak menerima keputusan pemilihan tersebut. Lebih-lebih lagi menurut laporan media, pihak RoS pun masih belum dilaporkan terhadap keputusan pemilihan kedua.

      Pada masa yang sama, baru-baru ini satu memorandum disediakan oleh para akademik daripada lebih dua puluh satu universiti tempatan mendesak Pendaftar Pertubuhan (RoS) memberi surat tunjuk sebab kepada DAP mengapa pendaftaran DAP tidak boleh dibatalkan kerana DAP berlaku pertentangan dengan syarat 2A (1) Akta Pertubuhan.

      Menurut pihak pengadu kepada RoS, kepimpinan parti DAP didapati melarang ahli parti amalkan tanggungjawab dan hak mereka sebagai ahli parti.

      Kepimpinan parti juga didakwa membelakangkan idealism dan nilai-nilai demokrasi dalam parti tetapi lebih menerapkan dasar kuku besi atau hegomani dalam menjamin dinasti Lim terus menguasai DAP.

      Mereka turut mendakwa bahawa pihak kepimpinan DAP tidak peduli tentang ketidakpuasan sebahagian besar ahli DAP yang masih mempertikaikan kesahihan lantikan CEC semasa. Jadi, mereka mendakwa istilah demokrasi hanya tinggal sebagai hiasan atas nama parti sahaja.

      Dengan episod ahli DAP semakin hari semakin ramai keluar parti, timbul pelbagai persoalan dalam kalangan aktivis politik, termasuk apakah pelantikan ahli jawatankuasa tertinggi (CEC) termasuk lantikan Lim Guan Eng sebagai Setiausaha Agung DAP sah dari sisi undang-undang parti dan RoS, apakah DAP mampu mempertahankan jumlah kerusi parlimen yang ditawan dalam PRU13 malah berpotensi menubuhkan kerajaan Persekutuan selepas PRU14 seperti diheboh-hebohkan dalam media sosial akhir-akhir ini?

      Rekod keputusan pilihan raya umum menunjukkan DAP hanya menang 9 kerusi daripada sejumlah 104 kerusi pada kali pertama DAP bertanding dalam pilihan raya umum pada tahun 1964 (PRU2).

      Namun, jumlah kerusi yang dimenangi DAP naik dan turun pada setiap kali pilihan raya umum diadakan.

      DAP memenangi 28 kerusi pada PRU12 dan 38 kerusi pada PRU13. Kerusi DAP di Parlimen meningkat secara mendadak, dua kali ganda, disebabkan oleh faktor kerjasama politik DAP dengan Pakatan Pembangkang (Pakatan Rakyat) yang disertai PAS.

      Ini jelas menunjukkan bahawa sokongan hebat ahli PAS kepada calon DAP adalah faktor utama yang menyumbang kepada peningkatan jumlah kerusi DAP di Parlimen.

      Jadi, dengan terputusnya kerjasama politik atau tahaluf siyasi antara DAP dengan PAS, maka DAP dijangka akan kehilangan undi ahli parti PAS yang menjadi punca kepada kemenangan besar DAP.

      Memandangkan DAP masih menentang keras usaha PAS untuk memartabatkan Syiar Islam dan mahkamah Syariah, maka DAP dijangka akan hilang sokongan sebahagian besar pengundi Melayu yang sealiran dengan perjuangan PAS dalam meningkatkan status Islam di Malaysia.

      Dalam pada itu, DAP juga dijangka akan hilang sokongan sebahagian besar penyokong setia Datuk Seri Anwar Ibrahim kerana mereka kurang puas hati dengan keputusan DAP menyertai Parti Pakatan Harapan yang dipimpin oleh Tun M.

      Dalam pada itu, sebahagian besar pengundi Melayu dan India di Pulau Pinang dijangka akan menolak DAP dalam PRU14 kerana mereka tidak puas hati terhadap pentadbiran kerajaan Negeri diterajui Lim Guan Eng (DAP) yang didakwa gagal mengurus permasalahan sosio-ekonomi mereka, terutamanya kaum Bumiputera.

      Delete
    9. Kehilangan sokongan pengundi Melayu dan India terhadap DAP mendorong penganalisis politik membayangkan bahawa DAP akan hilang kerusi majoriti di Dewan Undangan Negeri Pulau Pinang pada PRU14.

      Memandangkan dakwaan SPRM terhadap Lim Guan Eng melibatkan rasuah dan salah guna kuasa masih menghantui pemikiran penyokong DAP, maka tidaklah keterlaluan sekiranya membuat kesimpulan bahawa DAP cuba mengalihkan perhatian rakyat daripada kekalutan yang dilanda DAP kepada saman DOJ yang mengaitkan 1MDB.

      DAP bimbang sekiranya perhatian rakyat terus fokus kepada kelemahan DAP, maka DAP akan hilang sokongan rakyat malah dijangka akan dilanda malapetaka dalam PRU14.

      Delete
    10. Apa kehebatan pas?

      Setakat buat ceramah kemudian usung tin milo ke hulu ke hilir diminta sedekah sahaja.

      Sedekah untuk siapa?

      Sedekah untuk penceramah dan pengiring2nya.

      Adakah ini dinamakan kemajuan dan pembangunan?

      Sila tunjuka satu kejayaan yg diba gunkan oleh pas selepas negara mencapai kemerdekaan kalau ada!!!

      Delete
    11. Apa kejayaan orang2 pas?

      Tidak lain dan tidak bukan berbini lebih daripada satu.

      Bagaimana kehidupan orang2 pas?
      Malas bekerja. Cari bini yg ada kerja untuk bagi makan laki.

      Delete
    12. HE...HE...HE...AKU DAH KATA...PARTI ROKET AKAN MENJUBAM TAK LAMA LAGI......DIMANA JUA BERADA....BERKAWAN PULAK DENGAN MADEY KUTTY....MASA MENGUNDI NANTI ORANG CINA DAP TAK NAMPAK LAMBANG ROKET...YANG ADA LAMBANG DAN LOGO HIDUNG MADEY KUTTY...MANA NAK PANGKAH...SEBAB TAK NAMPAK...YANG NAMPAK HANYA SEROMBONG HIDUNG MADEY....

      Delete
    13. Ini je komen kau kejora?? Mcm sia2 bapak kau cari duit antor ke sekolah hahahahahaha

      Delete
    14. Parti SUNDAL permainan ASMARA MADEY KUTTY dan KETUA TO' KONG LIM KIT SIAL....maka lahirlerrrr.....FUKATAN HAPRAK.....dan lahirlerrrr....Anjing-Anjing Kurap Belaan Dapigs.....yan MEROYAN...MENYALAK siang malam 26 jam.....He....He...He...kalau tak menang gak PRU 14 ni....terjun lombong boksit lerrrr macai....

      Delete
    15. He he he anon 11.00
      Kau sama juga dgn ahli PAS di atas tu, terima cerita sampah kemudian nak jaja masuk blog ini kesian pemimpin PAS GUNA AGAMA untuk dapat habuan dunia iaitu kuasa Dan Harta , ahli PAS sudah dijadikan kaldai bangang kemudian otak pun semakin derita di sudal oleh pemimpin pas

      Delete
    16. Khas untuk Anon 9.47



      Mamandangkan kini najib dalam dilema akibat onar pak jahid dia dijangka akan menurunkan ayam tambatannya iaitu rosmah untuk bertanding di bagan datoh menggantikan pak jahid. Ini memandangkan rosmah di katakan mampu mampu menarik golongan2 pengundi berbanding pak jahid.

      Mengikut senario terkini akibat fitnah agen barat kedudukkan najib amat lemah.kemungkinan besar tak akan menang satu kerusi dun ayau parlimen pun pada pru 14 nanti

      Pada masa kini hampir setiap hari jentera kempen team ph telah meresap ke kampung2 dan kawasan felda yang takda line 4G.tujuannya ialah menerangkan kaitan kerugian 1mdb dengan keadaan ekonomi semasa.turut diterangkan plan ph selepas berkuasa di negara ini.

      Terdapat juga laporan oleh perisik ph mengatakan sabah kini 80% dikuasai oleh parti warisan

      Delete
    17. Jangan mimpi umno/bn boleh menang di sabah kali ni.

      Warisan akan sapu bersih.

      Delete
    18. Ehemm..ehemm..ehemm.. I'm still around listening & watching...!!

      Delete
    19. Jangan tak tauuu.....itu kopipesss dan Kojola haram nak lencongkan kita sumer dari tajuk yg dah balun batang hidung puak2 dia org.......

      Awasss kita jangan terrrrkenaaa.....

      Delete
    20. Daripada mana PKR wujud? ia disebabkan kezaliman Dr Mahathir terhadap Datuk Seri Anwar Ibrahim, daripada mana PPBM wujud? kerana ketamakan Dr Mahathiir menjatuhkan Najib

      Delete
    21. pemimpin pembangkang seperti Anwar dan Rafizi Ramli sudah lama mendedahkan keturunan Dr Mahathir berasal dari India dan ia bukannya isu baharu yang sengaja ditimbulkan Zahid.
      Dr Mahathir mahu menjadikan Umno hancur dan dikuburkan, dia nak kuburkan Umno sedangkan Umno inilah yang jadikan anak, keluarganya kaya raya

      Delete
    22. Orang umno senang pun kerana Mahathir juga. Jadi apa yang kau bising. Dulu ROS dah batalkan umno. Tapi Mahathir yang daftarkan balik umno. Dah lupa ka?

      Delete
    23. Najib mana najib... senyap je lahanat tuh.

      Dah mampos ke.. ahh? Belum lagi ? ahh lambat tul silahanat tu nak mampos yer.

      Si Zahid dah tak sabar2 nak takeover kerusi presiden umno bila najib lahanat tu mampus... dia dah bukak langkah dia, walaupun langkah bongok... tapi tetap satu langkah ahahaha

      Kuburkan Najib ! Kuburkan Umno ! Kuburkan Mr J. Huhuhu.

      Delete
    24. Bilo maso pulak diyo lawan tauke .. betul2 saja2 buat ceghito

      Delete
    25. Kan ko ado samo minan kodai kopi kotawo bodokah dokah ... .mamtan, ko dgn Zahid ... apo pulak ko nak pusing coghito. Budin2

      Delete
  2. Tak guna punya zahid. Orang harapan untuk bantu PM, tapi menjadi onar. Harapkan pagar,pagar makan padi.

    Singkirkan zahid....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Udah terrrlambat org kampong sumer dah tauuuu kesah Kassim Baba dengan penyamun......

      Delete
    2. 624
      Bukan hanya singkir zahid hamidi
      Singkirkan KERA jaan KLEPTOKRASI Malaysia bawah pimpinan PM Najib sekarang ini .
      Yes bro Phantom
      Kita kena terus terusan menyampaikan maklumat / keburukan terkini yg dilakukan oleh KERA jaan sekarang sambil menyatakan matlamat 100 hari PAKATAN HAR/\PAN kpd seluruh keluarga jiran dan masyarakat keliling kita sampai ke hari mengundi. Masih ramai org kampung / felda / pedalaman yg masih penyokong totok umno bn.
      Bagi saya sebenarnya melihat kita kesuntukan waktu ni.
      Masih ada 7 juta org yg layak mengundi masih tak daftar sbg pengundi. Jom kita pengaruhi mereka.
      PAKATAN HARAPAN = RAHMAT KE SELURUH ALAM.

      Delete
  3. Wak Daroggi jual burger laris skali.
    230J wang untong simpan peti.
    Taiko sana , Taichi sini.
    Bangla Datuk ,rakus skali,
    Undang dibuat udang petai betcili,
    diratah sesuka hati...
    Tak sedar yg dilahap tu tahek low yg bagi.
    SEMUANYA WANG RAKYAT YG..DICURI !

    ReplyDelete
  4. Najib akan minta,zahid berundur demi kelangsungan dokongan rakyat pd umno...mudah sungguh najib penaikkan sepupunya nnt...malang sungguh jawa asli indon ni....dah lah mai merempat di negara orang...pebodoh pulak oeh melayu.....cer cite wak jawa...230juta dlm akaun....tentu wak komedi menabung dari kecik utk tinggalkan kpd anaknya zahid...penyamun kaki pukul pembohong...

    ReplyDelete
  5. Now everybody can say NO to ameNO

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bro....makin bertimpa2 pulak tahikkk yg jatuh atas dia org ye......mula2 wak jahid....hari ni cerita baru pasal Scorpene pulak.....

      Isssh isssh issshhh....tah apa malangnya deme ni ye.....

      Delete
  6. Hakikat yg tidak boleh ditolak ialah Zahid seperti juga Najib beriman kepada cash is king.

    Kalau Najib ada skandal berbilion-bilion, Zahid juga ada skandal juta-juta.

    Kalau juta-juta maka bukan Zahid sorang saja, KJ dan Shahrizat juga ada cerita yang sama.

    Semua di atas UMNO adalah kaki rembat, kalau tak rembat pun tetap subahat. Betullah kesemuanya adalah para sahabat yang musibat.

    Mari karamkan seluruh kapal para musibat ini untuk selamatkan negara kita dari kehancuran akibat kedurjanaan mereka semua.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bro John Doe....jawapan mudah jerrr yeop........jom pangkah Pakatan.....tamatkan kleptokrasi..!!

      Delete
    2. Bro john doe & The Phantom, Salam Sejahtera...


      Masih egar dalam ingatan peristiwa paling memalukan si Jahid Komidi yg terjadi dalam kuih PAU ke-53 (1997). Jahid menghentam belasah Tun Mahathir ketika itu, berhubung isu KKN (Kroni, Korupsi dan Nepotisme) dalam kerajaan. Berikutan itu, Tun Mahathir telah mendedahkan nama-nama Melayu/Bumiputera yang mendapat saham dan jawatan dalam syarikat tertentu. Selepuk macam nangka busuk Jahid kena hempuk ketika itu setelah namanya turut tercatit dalam Kroni, Korupsi dan Nepotisme.

      Tak lama selepas itu, semua stesyen tv telah menyiarkan si Jahid Komidi berlutut sembah ampun beribu ampun terhadap The Grand Old Statesman.

      Tak serik2 lagi ker Jahid....???

      Delete
    3. Pak othman,

      Hari ni saya pula mohon kongsi sesuatu dari pengalaman sendiri.

      Sbgmn pk othman berada di sana semasa Zahid berapi-api ckp pasal KKN dan kemudian dimalukan seperti biawak hidup, saya juga ada bertemu Zahid dlm sekumpulan kecil pemuda tak lama selepas Zahid menang ketua pemuda UMNO.

      Saya tak boleh lupa ayat dia kpd kami dalam pertemuan tu, dgn penuh sombong dia cakap "kalau saya kalah, I was killed by the giant, tapi ni saya menang, I AM A GIANT KILLER', pastu dia gelak besar 'HA HA HA HA'. Pada masa tu baru saya tahu watak2 gelak besar tanda kesombongan di dalam filem rupanya wujud dalam dunia sebenar.

      Walaupun Zahid punya latar belakang pengajian agama yg baik tapi watak peribadinya tak menunjukkan sedemikian.

      Selepas hampir 20 tahun saya melihat kesombongannya ketawa besar seperti watak crook dalam TV, kini satu Malaysia dapat melihat kesombongannya menghina keturunan orang lain melalui fakta yg sah adalah menipu.

      Saya sgt2 setuju dgn Tun M bhw seperti Tun M, saya juga sgt malu orang seperti Zahid menjadi MO2.

      Tak serik tanya pak othman? Saya melihat Zahid sbg seorang yang telah jauh tersasar dan demikian amat sukar utk berpatah balik.

      Delete
    4. Pembetulan,

      Bukan selepas hampir 20 tahun tapi selepas lebih 20 tahun.

      Maaf di atas kesilapan.

      Delete
    5. Pak Othaman dan Bro John Doe.....

      Pada pengamatan saya wak jahid bukanlah seorang politician yg berfikiran jauh dan matang.

      Dgn pendekatan menggunakan isu keturunan untuk membuktikan Tun M gunakan atau peralatkan platform Melayu selama 22 tahun pentadbirannya tu ialah sesuatu yg amat tidak matang. Itu cara yg gelojoh namanya.

      Jasa bakti Tun M selama 22 tahun bangunkan dan majukan Msia ialah satu bukti kukuh bahawasanya platform Melayu itu tidak diperguna atau diperalatkan oleh Tun M.......sebaliknya rakyat dan negara telah banyak mendapat kemajuan dari 22 tahun pentadbiran Tun M. Buktinya banyak di serata tanahair.......dan hasilnya banyak dinikmati hingga sekarang.

      The fact is.....we have gained a lot and lots from the grand old statesman.

      Ini adalah satu point yg amat rapuh yg tidak pantas dan tak sepatutnya digunakan oleh satu pemimpin no.2 negara. Apa dah ketandusan point lain????

      Tu pasal sekarang senjata dah makan tuan.

      Salam perjuangan kepada Sifu Pak Othaman dan Bro John Doe.

      Delete
    6. Selepas solat Maghrib tadi, tiba2 terkenang kata2 nasihat almarhum ayah saya 20 tahun dulu....

      "kamu berpolitik hati2, usah iri dgn tuah nasib orang.,,itu sebenarnya ujian dari Allah SWT. Nama tak naik jadi calon YB tak mengapa sebab Allah yg mengkehendakkinya. Belum tentu yg dapat limpah ruah itu akan selamat dunia akhirat. Ada hikmah yg tersirat/tersembunyi kalau kita tak dapat apa yg dicitakan... mungkin Allah lebih sayang kamu kerana kamu mungin tidak kuat mengharung ujian Allah dgn rezeki yg melimpah ruah".

      Apa pendapat sdra2 ku john doe & The Phantom?

      Delete
    7. Pak Othaman.....teman setuju benor dgn apa yang Allahyarham ayahanda tuan katakan.

      Allah maha adil.......yang kurang jangan dipersoalkan kerana kadang2 itu adalah lebih baik untuk kita. Yang lebih jangan kita banggakan kadang2 dia boleh jadi tak baik untuk kita.

      Cuma satu jadi pegangan teman pesan ibu........kalo buat yg betol, yang baik datang pada kita.....buat yang tak elok, yg burok datang pada kita.

      Satu pesanan ringkas yang mudah untuk dihadamkan dalam kepala.

      Istiqomah dalam satu2 hal.......berjalan lambat atau cepat akhirnya tetap akan sampai.

      Delete
    8. Sifu pak othman yang dihormati lagi dikasihi.

      Seperti bro phantom saya juga bersetuju dgn almarhum bapa pak othman. Mungkin pak othman patut turunkan amanat yg sama kepada anak-anak pak othman.

      Izinkan saya berkongsi kisah sendiri.

      Pada satu ketika dahulu saya mempunyai ruang yang terbuka luas untuk aktif di dalam politik UMNO. Tun M, Tun Dol, Anwar, Hisham dan bbrp nama besar yg lain saya pernah temui secara peribadi dan berlaga bahu (secara istilah) dengan mereka.

      Tapi hati saya tidak selesa melihat rakan-rakan sekeliling di dalam UMNO hanya bermatlamatkan habuan semata-mata. Apabila saya memberikan pendapat kita jangan kejar habuan tapi tumpukan kepada khidmat dan perjuangan saya telah dikenen oleh seseorang konon kalau saya tidak bermatlamatkan habuan maka saya juga tidak akan aktif bersama-sama ahli-ahli politik ini.

      Akhirnya saya telah menjarakkan diri daripada ahli-ahli politik ini walaupun kekal menyokong UMNO. Apabila melihat KJ memenangi Ketua Pemuda (saya kenal dan pernah berjumpa KJ semasa ia masih anak teruna lagi) saya merasakan UMNO bagai nak lingkup, tapi saya kekalkan sokongan kerana tiada alternatif yg lebih baik dari UMNO.

      Syukur dengan penubuhan PPBM kini saya punya jalan keluar. Jika tidak saya sudah tentu telah mengasingkan diri dan memakan akar-akar kayu di hutan (secara istilah dalam hadith Nabi tentang peristiwa dan nasihat untuk Umat akhir zaman).

      Hari ini apabila melihat bagaimana ramai rakan-rakan sebaya yang tenggelam di dalam dunia dedak saya bersyukur kerana memutuskan untuk tidak terjun ke dunia politik.

      Siapa boleh jamin apabila kita sudah lali dengan nikmat dunia daripada penglibatan di dalam politik, kita akan sanggup tinggalkannya demi kebenaran seperti yang dilakukan oleh TSMY, DSSA dan DSMM.

      Bagaimana kalau kita akhirnya menjadi seperti Jamal Yunos? Atau paling tidak pun menjadi seperti para macai A9 di alam maya yang menipu dan berdusta demi habuan?

      Percayalah, pada hari para pengkhianat ini tumbang dan luruh seperti nangka busuk kelak, ramai yang akan bersyukur tidak diuji dengan kuasa dan kemewahan seperti mereka dan kemudian gagal di dalam ujian itu.

      Mereka itu pula, pada hari penghakiman Allah jatuh atas mereka, mereka bukan saja akan menyesal terjun ke dunia politik, malah akan menyesal lahir sebagai manusia dan amat berharap mereka semasa di dunia hanya diciptakan sebagai tanah.

      Bersyukurlah pak othman dapat melihat kebenaran itu dan tidak menjadi seperti mereka yang sengaja butakan mata melihat kebenaran sebab sudah terpana dengan nikmat duniawi drpd politik.

      'Tunjukkanlah kami jalan yang lurus. Iaitu jalan orang-orang yang Kau beri nikmat kepada mereka, dan bukan jalan orang-orang yang Kau murkai dan bukan pula jalan orang-orang yang sesat'.

      Aamiin.

      Wallahu a'lam.

      Delete
    9. Satu kupasan yg baik Bro John Doe...
      Salute bro.....!!

      Delete
  7. Replies
    1. Ringgit ye

      Bukannya rupiah

      Delete
    2. ingatkan rupiah....hahaha...

      Delete
  8. Cuma masa Tun sebagai PM dulu mengapa Tun terima begitu sahaja jawapan Zahid? Patut dah minta dia jelaskan secara terperinci.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sama lah dengan ahli kabinet dapur yang ada sekarang ni,
      Kenapa masa tun masih jadi PM dulu tak bantah, tak persoal, tak halang segala skandal, tak halang segala bailout, main angguk je semua masa tu , takut soru mis, takut kena pecat, takut kena tendang???? memang menteri / wakil rakyat HAPRAK / HARAMJADAH / MENTEKEDARAH gaji / elaun haram just angguk walaupun tau penipuan penyelewengan persundalan berleluasa sejak sekian lama.
      Bising sekarang org dah tau sebab musabab nya , SEMATA MATA UNTUK MENJATUHKAN LAWAN / MUSUH POLITIK KAMU AGAR TERUS BERKUASA.
      AYOH RAKYAT MALAYSIA BERIKAN SOKONGAN TULUS IKHLAS KEPADA PAKATAN HARAPAN - JAMINAN MASA DEPAN KITA.
      SELAMAT MELUNGKOP UMNO.

      Delete
    2. Sekarang Mahathir telah kembali ke pengkalan jalan yang lurus lagi benar.

      Tun kata Zahid bagi penjelasan tapi tak berapa jelas. Tun minta jelas kan kalau masih ingat.

      Kalau silap, Tun akan ingatkan sebab Tun dah siasat dari mana datangnya RM230 juta tu !

      Macamana datangnya tak pasti tapi dari mana ? Dari duit yang menjadi hak rakyat.

      Patut lah tak kisah 1MDB punya hal.


      Delete
    3. Kenapa sekarang Tun baru meminta penjelasan tentang wang yang banyak dalam akaunnya? Mungkinkah kerana ramai yang mempunyai jumlah yang banyak seperti itu?
      Bagus juga kalau Tun boleh senaraikan supaya kita sama-sama tahu!

      Delete
  9. Pihak berkuasa yang berkaitan perlu siasat dari mana RM230 juta........ini dakwaan bekas PM Malaysia yang baling gelaspun tak pecah.......

    ReplyDelete
  10. Ada orang Perak sudah naik haloba. Diberi betis hendak paha pula. Tak sabar2 mahu jadi MO1. Tetapi tidak buat kerja minta sokongan orang lain untuk merebut kuasa. Zahid.

    Bugis telah asak Jawa supaya buktikan kesetiaan. Maka Zahid terpaksa bertindak aggresif melawan musuh. Sanggup mencaci orang yang pernah menolong dia dulu. Seperti anjing menggigit tangan yang memberi makan. Strategi Najib melaga2kan termakan oleh Zahid.

    Najib tentu ketawa dalam hati. Dia tidak perlu penggal kepala Zahid. Mahathir telah buat kerja untuk dia. Rahsia pekong dalam UMNO terbongkar lagi. Mahathir juga yang menang kerana sekaligus menjatuhkan imej Zahid, dan UMNO. Bila MACC hendak bongkar duitnya datang dari mana? Masa dia Pengerusi BSN kah?

    Jawa kata kononya bukan dia mulakan buat cerita keturunan Mahathir. Ramai yang terdahulu padanya. Rasional ini bodoh terutama daripada DPM. Bererti kalau ada orang telah songlap duit dia pun ikut.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bro......kalo pon terdahulu ada org pernah ungkit cerita keturunan Tun M.....kenapa mesti wak jahid ikot org2 tu sumer.....apa sendiri tak der kepala nak pikir ke??? Sendiri mau ingat laaa....

      Takkan org makan tahikkk awak pon nak makan tahikk jugak.

      Apa punya excuselah macam tadika.

      Delete
    2. Malaysian Cybertrooper2 August 2017 at 08:26

      Bro Phantom,
      Ate nak buat camner? Tengok la boss dia pun sendiri macam mana? Bukan nya mampu berfikir. Yg mereka tahu, apa org buat, jika disukai rakyat maka mereka juga akan buat benda yg sama.
      Kalau Bapak Menteri kita semua mampu berfikir, takan kita dihidangkan dengan pelbagai lawak jenaka sepanjang si Bibir Pink memerintah.

      Antara lawak legenda yg boleh kita masukan dalam buku sejarah Malaysia:

      - Bila kita lancarkan GST harga barang akan turun.
      - Kalau tak nak bayar tol, keluar rumah awal.
      - Harga kangkung turun tak puji kerajaan pulak.
      - Rakyat didahulukan

      Delete
    3. Bro Msian Cyber.....yg paling lawak....
      - kalo ada duit banyak tu takkanlah saya nak masukkan dalam akaun saya.....

      - sebenarnya ada duit masuk akaun tapiiiii tu duit derma......

      Hmmmm...hantamlah labuuuu....

      Delete
  11. Mr j unknown aka sahabat wak simen matpork kota baru..

    Laiii..Laiii..Laiii

    Takut ka?

    ReplyDelete
    Replies

    1. Zack, bagi peluanglah dia nak breakfast dulu.
      Tu dah tersedak dah kena balun kow-kow.
      Dah naik biru muka tu.
      Nanti mampus pulak dia, sunyi pulak blog ni.

      Delete
    2. Sabor dulu bro....deme tengah kumpui fuckta tuuuu.....karang senang sikit nak pusin2 belit2....

      Delete
    3. Depa mazhab jibon, x main mazgrab wak jahit beb. Sabor sabor jeler wahai macai2 ah, wak jahit dok tengah kompol duit dari 230jota tu untuk habuan. Ramai..mampus la macai2 mazgerab jibon dan blog hang budin nt. Tapi ada sapa sapa bole baca komen dalam basa bangla tak kat blog budin ni?

      Delete
  12. 230 tu masa ketua pemuda. Tim pm dah ganda berapa. Sapa guna orang melayu bawahan. Macam juga dgn pas the king maker. Lepas jual agama lani nak jual kerusi pulak. Lingkup malayu islam macam ni. Ingatkan cina dap nak pelingkup melayu islam rupanya depa depa ni dah mula dulu.

    ReplyDelete
  13. Berani kah najib ambil tindakan terhadap zahid dengan keadaan umno berada ditahap amat lemah.

    ReplyDelete
  14. RM230 tu derma puteri kerajaan pasir berdengung..
    Buat Masa skrang ni tak der nya najib nak ambik tindakan..
    Duk pening nak pru,pening hutang 1mdb,pening fikir pasal sokongan rakyat..
    Bodo la najib nak tambah masalah dgn kacau pepaduaan umno..

    ReplyDelete
  15. jawa bodoh.. pean orang tua tua jangan dikejutkan harimau tidur..kan dah kena baham...

    ReplyDelete
    Replies
    1. orang jawa tak bodoh...yang bodoh tu zahid hamidi...nanti marah pula orang jawa...

      Delete
    2. Zahid je bodoh wak....

      Delete
    3. 06:17...
      Yer ler awak niee...cakap tak agak2. Saya juga 100% keturunan Jawa Tengah, punya ramai anak cucu saudara di sana, tauuu. Ayah & ibu pula lahir di Johor tapi kami adik beradik semua lahir di Singapura.

      Delete
    4. PI BALIK SINGAPORE LA KO WAK SUMAN.....PATUT LER....BINGAI ....

      Delete
  16. Wak Jahid ada rm230 juta dalam akaun, masa jadi
    Ketua Pemuda umno.
    Sekarang dah jadi TPM, tentu dah tambah 20X ganda
    230 juta itu. Berbilion dalam akaun dalam negara
    pesisiran pantai dan di switzland.
    Patutlah anaknya Kaklong laku. Mati je laki,
    terus disambar jadi bini. Dia pun ada 3-4 syarikat
    jual senjata apilah, jual itu dan ini.
    Sekarang Wak Jahid ada lesen bawak masuk Bangla
    & Indon, tentulah duit dalam akaun dah trillion!!!
    Tak heran, dia nak amik tempat MO1, jadi PM.
    Juga tka heran, Wak Jahid nak jadi hero
    mempertahankan HAK MELAYU.............HEHEHE
    Hak Melayu mesti dipertahankan daripada jatuh
    ke tangan Cina DAP.
    Kalau jatuh, tak dapatlah kumpula duit lagi.

    ReplyDelete
  17. Sapa yg ada 230 mils ni......darroggi atau za-haid melidi? Gua rasa lebih lagi. Bangla dah masuk berapa ramai....1pax dlm 3k. Tu je dah berapa? Runner nya seorg perempuan.....
    Menjadi bangang ni pilihan sendiri,apa boleh buat,lu tanggung la....

    ReplyDelete
  18. Saman kalau tak jawab

    ReplyDelete
  19. Ada orang kata ini strategi najib... biar zahid lawan dengan Mahathir, alih perhatian... jadi orang akan lupa dengan kesalahan najib...huhu....

    ReplyDelete
  20. Mana wak komidi ni tak jawab2 pun???

    ReplyDelete
  21. Untuk jawab 3 soalan tu boleh berjumpa tuan punya badan. Nanti tuan punya badan akan menjawab cara dia belasah seorang lelaki hingga kini hilang dan diam tak bunyi. Tpm ikut cara pm, sesuatu isu itu diam, tunggu hingga orang letih menunggu jawapan. Tukang jawab selalunya jawapan ke laut kerana tukang onar dah ke laut.

    ReplyDelete

  22. Siapa Mahathir tu, dewa Dari gunung Himalaya ke??? yang nak kena jawab.
    Bekas MO1 yg bersara .... Sepatutnya kerajaan bagi pencen kpd org yg berumur sehigga 90 thn saja. Berapa puluh tahun nak makan pencen.ooi kitty..... Habisla duit kerajaan ... Dah umur 92 pun duk balas pencen lagi.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Malaysian Cybertrooper2 August 2017 at 10:28

      Mangkuk 1018

      Anda kata Bekas MO1 yang bersara
      Jadi anda mengatakan MO1 itu adalah jawatan Perdana Menteri kan?
      Maknanya MO1 itu adalah Perdana Menteri Malaysia.
      So, MO1 yang di sebut-sebut dalam pendakwaan DOJ Amerika itu merujuk kepada Najib Razak la menurut kenyataan anda. Juga membawa maksud isteri MO1 yang juga di sebut dalam dokumen DOJ itu merujuk kepada bini Najib.

      Delete
    2. Mahathir jadi PM 22 tahun dan berjaya.

      Ada bekas PM tak sampai 10 tahun dengan prestasi sangat buruk pun dapat pencen..

      Sepatutnya hanya yang jadi PM lebih 20 tahun dapat pencen penuh dan yang kurang 10 tahun dapat pencen 1/3 dari gaji.

      Delete
    3. hahaha...anon 10:18...oopss...ouch...terkena balik....huhuhu....

      Delete
    4. MADEY KUTTY....ANAK nyerr MARINA MADEY TUKANG KUTIL....ELOK lerrrr tuuuu....kaki LGBT jugak anak Betina MADEY ni.....bapak dia jadi Agen...Anjing Kurap Belaan Ketua To' Kong Dapigs.....

      Delete
    5. 10:18
      Utk pencerahan, sesiapa yg medapat pangkat Tun, segalanya ditanggung oleh kerajaan sehingga habis umur. Kita pun x ralat klau tdm dpt apa yg dia dapat cause dia berhak memandangkan jasa beliau. Honestly , saya bukanlah fan tdm, tpi that does not give me a a reason to deny what he deserves.

      Delete
    6. 10.18....yg duit SRC, KWAP, Felda, duit bayar Aabar Ciplak yg lesap sumer tu apa ko tak rasa rugi???

      Bangaaangg !!!

      Delete
    7. Sdra2 ku Macy & Phantom.....

      Jelas sekali Kojolla bertabiat macam si Muka SENGEH yg paling menjengkelkan, Jahid & Kojolla memang sah-sah berlidah biawak. Mereka berdua tetap selamba & tak serik2 walau dah terbukti sikap jijik mereka telah ditelanjangkan.

      Ehmmm..bila dia dah mula berwirid songsang @ 11:17 ajaran Kiayai Jahid Komidi...nampak gaya malam ini kena berjagalah saya menggempur si puaka Anak HARAM JADAH ini.

      Salam Perjuangan.

      Delete
  23. “Tidak perlu sehingga berdemonstrasi di luar Parlimen kerana nama yang terpampang pada kad pengenalan bukannya perkara privasi”

    Demikian sindiran Ketua Pemuda Parti Ikatan Bangsa Malaysia (Ikatan), Shahir Adnan ke atas pemimpin pakatan pembangkang dalam isu nama sebenar Tun Dr. Mahathir Mohamad yang terbongkar.

    Beliau malah berpandangan, tidak sepatutnya seseorang itu termasuk Mahathir malu dengan namanya sendiri apatah lagi ia bukan perkara rahsia dan semua maklum sejak dahulu lagi.

    “Pimpinan Pakatan Harapan menyerang Datuk Seri Dr. Ahmad Zahid Hamidi dek isu ini walhal merekalah terutama Datuk Seri Anwar Ibrahim mengejek-ejek nama Tun Mahathir sejak 1998.



    “Inilah yang dipanggil hipokrit,” katanya dalam satu kenyataan media hari ini sebagai mengulas tindakan beberapa pemimpin Pakatan Harapan yang melenting mengenai asal-usul Mahathir.

    Umum mengetahui ramai tokoh DAP dan PKR selain PAN yang sebelum itu merupakan pemimpin PAS, sering membangkitkan isu keturunan Mahathir sebagai bahan jenaka politik mereka.

    Shahir dalam pada itu membidas pemimpin pembangkang kerana merekalah yang sebenarnya membangkitkan isu perkauman dalam perihal nama sebenar Mahathir untuk dijadikan sebagai modal politik mereka.

    “Mungkin niat asal Ahmad Zahid untuk menunjukkan parti Melayu UMNO pernah menyokong Mahathir sebagai Ppresiden parti walaupun bukan “Melayu tulen” pada fikirannya.

    “Pimpinan dan golongan muda dari Pakatan Harapan telah menjadikan isu ini sebagai modal untuk menyerang Ahmad Zahid kerana mendedahkan maklumat privasi pengerusi mereka,” katanya.

    Sehubungan itu, katanya, Pemuda Ikatan menggesa semua pihak agar tidak mempolitikkan isu perkauman kerana rakyat sedar itu hanyalah sandiwara.

    Ikatan merupakan sekutu PAS dalam Gagasan Sejahtera yang merupakan blok parti pembangkang alternatif selain Pakatan Harapan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kenapa dia masih guna dengan menyebut nama Mahathir Mohammad.?

      Panggil lah Mahathir AL Iskandar Kutty nama yang betul mengikut apa yang Zahid katakan. Jika alasan apa nak di malukan sila guna nama Mahathir AL Iskandar Kutty.

      Tapi tunjukkan dulu IC dengan nama Mahathir anak lelaki Iskandar Kutty !

      Sekarang siasatan RCI atas nama yang mana satu Mahathir Bin Mohamad atau Mahathir AL Iskandar Kutty ?

      Delete
    2. Madey tak pernah kata dia rasa malu...amin ni kurang sihat gak nye...tapi bagi bukti kalo betul nama yg disebut oleh wak jahid...wak jahid nak hadi hero kononnye..

      Delete
    3. He...He...e...MADEY J KUTTY....Memang pun...menagapa macai nak meroyan....jilat lerrr Juboq Mamak Kerala tu....tak cukup lagi ...pi jilat pulk Juboq Ketua To' Kong tu....

      Delete
    4. Jilat ker jubi cina jho lo tu..

      Delete
    5. Bila masa Tun M malu mengaku ia punya darah India.

      Tun M bukan saja tak pernah nafikannya malah ia dicatat di dalam bukunya A Doctor In The House.

      Di dalam kes Ahmad Zahid ia bukan sekadar kes menghina keturunan malah juga bersaksi bohong apabila mendakwa IC asal Tun M namanya sekian-sekian. Siap angkat dan tunjukkan pula di depan hadirin padahal semua orang yang pernah ada IC lama tahu nama pemegang IC tertulis di belakang.

      Ia bukan cerita mengejek semata-mata tetapi adalah kisah menipu, bersaksi palsu dan menghina keturunan.

      Inikah wajah pemimpin no. 2 Malaysia? Memang sah low class.

      Delete
    6. Bro John Doe....ini memang jelas satu kenyataan yg terang2 menipu dan gelojohhhhh buta......sebab Tun Mahathir bukan berbinkan Iskandar Kutty.

      Ayah Tun Mahathir bernama Mohamad........Iskandar tu datuk kepada Tun M......kalo org yg waras hotaknya....tentu anak diBinkan kepada bapak......bukannya anak diBinkan kepada datuknya. Jadi nama sebenarnya ialah Mahathir Bin Mohamad.

      Haram jadah puak2 bangannngg ni...!!! Tau menyondolll macam tonyokkk tak usul periksa.



      Delete
    7. Pada macaiii bahalol lemah hotak tenaga berpikirrrr.....ni aku bagi solution yg mudah dipahammm dan dihadamkan...

      Ayah Mahathir == Mohamad
      Datuk Mahathir == Iskandar

      Soalan:
      a) Anak bin Bapak
      .....atau
      b) Anak bin Datuk
      mana satu jawapan yg betol....a atau b...???

      Sila isi tempat kosong:
      Mahathir Bin _____________

      Kalo sesape jawapannya salah maka memang sah lemah tenaga fikir.

      Yg jawapan salah tu......dulu2 sekolah kat manalah gamaknya....cerodik lagi opah teman yg tak peronah sekolah tuuuuu.....

      Apa bangaanggg bebenor yeopppp......pikio pakei otak yeop bukan pakei kepala anu tuuu......

      Delete
    8. Anon 10:35.

      Tolong scroll balik penerangan saya terdahulu di blog Budin ini .

      Iskandar adalah datok Mahathir .

      Bapa Mahathir adalah Mohamad .

      Adakah Mahathir marah bila di katakana dia berasal dari Kerala ?? Tidak .

      Kami pun tidak marah . Yang membuatkan kami terasa tersinggung adalah keatas cerita selanjutnya yang keluar dari mulut Zahid Komedi .

      Kamu kena lihat "full statement" yang di katakan olih Zahid dulu sebelum terkinja kinja masuk kat sini .

      Ada pula walaunta yang mengatakan datok Mahathir , Iskandar adalah berugama Hindu . Memelok Islam apabila berkahwin dengan melayu tempatan . Mengapa sampai sanggup berkata bagitu ??

      Tolonglah . Para Walaunta ini selalu melabelkan kami jahil . Jadi , janganlah tunjukkan diri kamu itu lebih jahil dari jahil . Cara percakapan menunjukkan , pada pandangan kamu serta para walaunta lainnya , Islam hanya terdapat di Malaysia . Kamu harus sedar India mempunyai penganut Islam kedua teramai di dunia selepas Indonesia .

      Delete
    9. saya setuju dgn diny yusof ISLAM bukan hanya pada org melayu sahaja...buat apa mengungkit keturunan seseorang sedangkan kita dulu2 pun asal kita dari mana ....cermin dulu diri sendiri ...DULU MALAYSIA terkenal tapi sekarang malaysia terkenal dgn abu hassan pencuri...

      Delete
  24. Toksah haraplah apa2 yg baik datang dari seorang saksi palsu..melainkan tipu helah belaka.

    Full stop.

    ReplyDelete
  25. Dah beberapa hari wak jahid terkancing gigi tak bersuara...biasa nye lantang dengan gaya muka samsing...tapi kali ni wak jahid hilang suara...ketakutan?...sindrom bisu najib dah menular kepada wak jahid...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Masuk IJN je..

      Tak payah nak jawab ..

      Itu yang terjadi pada hudud.

      Delete
    2. MADEY KUTTY masuk IJN balik Kerrrr......suruh KETUA PELIWAT ko datang MELIWAT supaya cebat baikkkkk......

      Delete
    3. Liwat jubo ko lagi baik...ko takut melawan mcm sefool bodoss..hi3...

      Delete
  26. Dengan duit RM 230 juta patut lah buat umrah akhir Ramadhan tak tinggal selama 30 tahun.

    Patut Jamal Jamban beriya-iya nak jadi Ketua Pemuda ganti KJ.

    Macamana pun Zahid walau pun jawa masih melayu. KJ walaupun mungkin Bangla tapi memang melayu. Jamal walaupun busuk bau jamban, tetap melayu.

    Jho Low... tang mana melayu nya?

    ReplyDelete
  27. Silap main isu makan UMNO balik.

    Kerana Mahathir bukan Melayu dan boleh jadi PM, sudah bersuara mahu TPM dari kalangan bukan melayu !

    Nampaknya nak kekal TPM pun Zahid belum tentu selamat jika bukan melayu boleh jadi TPM.

    ReplyDelete
  28. Salam semua,ada yang tanya kenapa Tun tak dapatkan kesahihan 230 juta wak jahid tu dulu..tungguuu..Tun ada sebabnya,tak lama lagi Tun jawab lah..checkmate!

    ReplyDelete
    Replies
    1. He...He...He...si JIDIN Pagoh tuuuu....apa cerita yerrrr ngan si Nika Ghee....tuuuu.....dah tutup buku kerrrrr....

      Delete
    2. Kalu tgok cara tun selama ini...semua di atur dgn tenang dan teratur.harap lepas ni tun kasi kena itu padang renggas punya pulak..yang ckp tun baling gelas tak pecah tuuuuuuu...yang anakya tak keje tapi hidup mewah bagai tuuuuuu

      Delete
    3. Nanti DS anwar akan confirmkan rm230j tu..wak jahid mana mau lari...dua dua lu punya bekas taiko, ph juga duduk..kikiki..

      Delete
    4. Jgn pi merayu kat bijan udah ler...kome jgn nak malukan orang perak jahid wehhhh

      Delete
  29. Siji, loro, telung!!!! Wak Jahid cepat omong.

    ReplyDelete
  30. cerita wak jahid ada juta2 ketika zaman pemuda umno dulu memang benar.

    Yang mengherankan pendedak boleh sibuk hal anak2 TUN yang kaya dgn cara meniaga.yang hal jahid ni tak nak pertikaikan??

    anyway terus terang ckplah kalau wak jahid nak jadi PM(perdana menteri)sungguh tak sesuai tap....


    kalau jadi pm(pak mertuaku)ar sesuai sangat tu...kouta aku masih ada 3 kosong ni hihihi..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bro Mohamed Noor,

      Toksah lah...nanti, kome jadi mcm KJ. Lupa asal usul..

      Nasib malang..selepas PRU 14, Pak mertuaku .. masuk jail? Nangis kome nanti..kena melawat.

      Delete
    2. Bro UP,

      Nanti kita berdua nengok je la bro Mat Noor kita berebut sama, sahabat lama kita semua si labu labi tu.

      Hehe..

      Delete
    3. Hehehe....Bro Mat Noor.....takkan sorang ajerrr nak try nasib kot.....acerrr mike lawa Bro John Doe dan Bro UP tu sekali.....kita nengok sape berrrjaya dapat gelaran "dia bapak mertuaku"...

      Bior teman jadi referee....hehehe.

      Delete
    4. Tak kesiornye teman

      Bagi pree pun teman tak ndak

      Anak wak jahid tu meren

      Delete
  31. Baru ketua pemuda dah ada 230juta thn 1996 pulak tuuu. Bygkan rm yg dia kumpul stlh berpuloh2 thn ditmbh dgn pangkat yg disandangnya kini mahu 7 keturunan mkn Xhabis!!! Memang patut umno/bn dikuburkan terus pada pru14 nti. Jika HARAPAN memerintah kelak hrp dikitai semua kekayaan mrk & kroni juga puak2 yg bersekongkol & dibawa ke muka pengadilan. Harta mrk disita jika didpti bersalah & mesti dikembalikan kpd rakyat. Juga hrp dpt disemak semula kelayakan pencen adun@wakil rakyat yg melampau2 sdgkan jasa tak seberapa pun.... sekadar menambah beban kjaan iaitu rakyat secara amnya.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mana anak pompuan pak jahid tu ek?? Dulu bukan main sanjung melangit bapak dia...hebat la,jujur la,di fitnah la...hampeh pnya anak...patut dia nasihat la pak jahid bagi insaf ni dok puji lagi pulak

      Delete
    2. Hahaha sapa nama dia anak pompuan pak jahid tu? Alaaa yg jadi ikon belia malaysia tu ...

      Nama Semah..?senah?? ..bibah?? peah? Rosie? Tipah??

      Delete
    3. He...He...He...Padan Muka Ahli MT Parti cap Munge...si Zahid Mat Arip tu....cakap jerrrr berdegar-degar....rupanyerrrr...lagi HAMPEH....amacam Macai Anjing Kurap Belaan Dapigs....tak nak komen kerrrr.....

      Delete
    4. Dalam memperjelaskan isu berkaitan nama beliau, Tun Dr Mahathir Mohamad menggesa Timbalan Perdana Menteri, Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi menjelaskan dari mana beliau memperoleh RM230 juta ketika membuat perisytiharan apabila dilantik sebagai Ketua Pemuda UMNO.
      “Berkenaan dengan Melayu mudah lupa, walaupun Zahid bukan keturunan Melayu, sudahkah Zahid lupa deklarasi harta yang dibuat olehnya kepada saya sebagai Perdana Menteri apabila ia dilantik Ketua Pemuda UMNO.
      “Apabila saya tanya dari mana ia perolehi 230 juta Ringgit yang ada dalam akaunnya, jawapannya kurang jelas. Jikalau ia boleh ingat, jelaslah dari mana ia perolehi wang yang begitu banyak,” kata bekas Perdana Menteri Malaysia selama 22 tahun itu.
      Zahid menjadi Ketua Pemuda UMNO sejak 1996, sebelum ditahan mengikut Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA) pada 21 September 1998 kerana menyokong kegiatan reformasi oleh Datuk Seri Anwar Ibrahim. Jawatan beliau kemudian dipangku oleh Datuk Seri Hishammuddin Hussien.
      Tun Dr Mahathir berkata, kita boleh mengetahui kaum seseorang di Malaysia dengan nama mereka, seperti orang keturunan India yang beragama Hindu yang diletakkan perkataan ‘anak lelaki’ (a/l) atau anak perempuan (a/p) menggantikan ‘bin’ atau ‘binti’ bagi orang Melayu.
      Tetapi, katanya, orang India Muslim tidak perlu menggunakan ‘a/l’ atau ‘a/p’ kerana nama mereka biasanya mempunyai dua perkataan dan jarang sama, berbanding orang India.
      “Tidak ada orang keturunan India Muslim yang bernama “Sipolan a/l Sipolan”. Nama seperti yang disebut oleh Zahid Hamidi tidak ada. Jika kad pengenalan lama itu menyebut nama yang dikatakan ialah nama saya dahulu, sila tunjuk kad itu untuk diperiksa oleh pakar akan kesahihan dakwaan Zahid.
      “Sebenarnya kad lama tidak pernah saya serah balik kepada pendaftar apabila kad baru dikeluar,” katanya menulis dalam blog beliau, hari ini.
      Sebelum ini, Zahid mendakwa beliau dimaklumkan Jabatan Pendaftaran Negara (JPN) bahawa nama asal Mahathir ialah “Mahathir a/l Iskandar Kutty.”
      Kenyataan Zahid itu mendapat kecaman rakyat Malaysia, kerana sanggup bertindak demikian semata-mata untuk memalukan dan menghina Perdana Menteri Malaysia suatu ketika dahulu yang lebih banyak menabur jasa kepada negara dan rakyat.
      Malah, ada di kalangan mereka yang turut mendedahkan Zahid juga bukan berketurunan Melayu. -ismaweb

      Delete
    5. Ade lagi jgk caiiiii yg masih cuba membodohkan diri sendiri dan keluarga mereka seperti 11.30 tu..

      Bermacam pendedahan dibuat..tetap nak buat dunggu dan bebal.masih nak cakap "i luv pm" lagi..adehhhh

      Delete
    6. Itu yg kita majoriti rakyat malaysia x faham tu. Ikut fakta dan logik, mmg sah najib ngan jho lo tu dah lesapkan berbillion billion duit 1mdb. Banyak lagi perkara yg najib buat menyusahkan rakyat, sebab tulah kita nak dia turun. Sebaliknya, kita pulak yg dituduh memjilat bontot dap, padahal diaorglah yg dgn rela dan tanpa sebab yg munasabah pi dok jilat bontot jho lo tu. Hope dedak yg dia org dapat tu mmg berbaloi walaupun terpaksa mengadai maruah. Kalau ada anugerah manusia paling bangsat, mmg diaorg nilah yg paling layak utk terima anugerah tu.

      Delete
    7. hidup melayu! hidup melayu!

      tp bila rembat duit rakyat guna CINA jho low. awat tak guna cina DAP?

      tp bila rembat duit rasuah guna INDIA gopi. awat tak guna india DAP?

      Delete
  32. Ya Allah..

    Patut pun pegi umrah akhir Ramadhan tanpa henti selama 30tahun..

    Patut pun tak kisah sekelumit pun dengan Gst..

    Baru jadi ketua pemuda pun dah ada 230juta??? Itu 11tahun lalu...bayangkan skrg dah berapa.

    Sebelum ni pakat2 naikkan lagi gaji dan elaun ahli parlimen..time rakyat susah dengan kos hidup tinggi..tak mahu langsung beralah potong gaji ke..mansuh elaun ke...

    Subsidi rakyat tu jugak yg dipotong...

    Tu ratus2 juta dlm akaun tu nak buat apa? Bawa masuk kubur???

    ReplyDelete
  33. Biar tak masuk TV,
    Allah selak hari2,
    Masih nak buta lagi,
    Konon fitnah kna hidup suci,
    Lobai telan tahrk low, kencing seperigi.
    Siapa tnya banyak,kunci syurga tak diberi.
    Apa bodoh Melayu ug katakam Islam jenis ini?
    Depan Mungjar yg sah kini..
    Kalau diam baru iman tinggi?
    Kalau sokong baru Melauu sejati?
    Kalau taat, ke syurga dpt kunci?

    Maka BODOH TAK BERTEPILAH kalau begini !!!

    ReplyDelete
  34. 624
    Bukan hanya singkir zahid hamidi
    Singkirkan KERA jaan KLEPTOKRASI Malaysia bawah pimpinan PM Najib sekarang ini .
    Yes bro Phantom
    Kita kena terus terusan menyampaikan maklumat / keburukan terkini yg dilakukan oleh KERA jaan sekarang sambil menyatakan matlamat 100 hari PAKATAN HAR/\PAN kpd seluruh keluarga jiran dan masyarakat keliling kita sampai ke hari mengundi. Masih ramai org kampung / felda / pedalaman yg masih penyokong totok umno bn.
    Bagi saya sebenarnya melihat kita kesuntukan waktu ni.
    Masih ada 7 juta org yg layak mengundi masih tak daftar sbg pengundi. Jom kita pengaruhi mereka.
    PAKATAN HARAPAN = RAHMAT KE SELURUH ALAM.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Masih didapati ramai belia2 muda di kampung tak tahu lansung pasal 1mdb ni,petang2 masih melepak di tepi simpang sampai ke magrib bersenang hati,pastu kalau di felda2 pulak belia2 nya masih pusing konvoy keliling kampung tiap2 hari pagi sampai ke petang. ...kalu yg tua2 apatah lagi dok di kedai kopi sambil main dam aji..

      harap pengurusan PH Turun seramai mungkin ke kg2 dan felda skrg ni.ASAP....

      Org2 kg seperti ni la yg sering di pergunakan kerajaaan BN..di mana maklumat yg agak terhad sampai ke otak mereka.Harap tuan budin dapat usulkan perkara ini ke pihak sepatutnya

      Delete
    2. Kami amat berharap jentera kempen Pakatan harapan teruskan gempur kubu kuat umno dan barisan di ceruk kampung dengan sepenuh kekuatan..gunakan segala kaedah paling ektrem pun takde hal kali ni.kalu bijan terlepas kali ni punah lah harapan majoriti rakyat kita yg menyokong ph selama ni...kat kampung masih ramai makcik pakcik tak tahu ape bende pun pasal 1mdb,status ekonomi negara,bajet tahunan,plan pembaikkan pakatan harapan..tolonggggg lah gempur semua kampung di malaysia..


      P/s :Kalau kat bandar takda hal...ph tapau abis kali ni

      Delete
    3. Geng2 pmuda kampung ni biasa la bro..bila ada sukan2 kampong yb umno sponser hamper rm30-40 sebijik mula lah disanjung dijulang setinggi bukit..time kempen plk bukak jer citer cina nak jadi pm, cina nk buang raja melayu ,cina nak jadikan malaysia mcm sigapore alamatnya terbeliak lah bijik mata diorg tu..pakat merah menyala la mata sorang2 sambil memaki org cina

      Lagipun Ape nak heran ckup bulan anak cucu kat bandar yg terhegeh2 kerja siang malam dok hantar duit saku.setakat lepas duit beli brg dapur sebulan pun dah ok bagi diorg kat kg tu.

      Yang macik pcik tu di sgok plk dgn janji nk bwk rmbongan ke putrajaya.alamat abis la cap dacing di pangkah.dapat pulak duit saku sorg skit menyongeh sampai ke telinga Huhhhhhhhh....

      Delete
  35. Rm230 tu derma dari tuan puteri negara pasir berdengung..
    Susah nak lawan ex boss ni..
    Semua maklumat dia tahu..
    Pukul tang Kiri,dia Pukul Kita balik tang kanan..
    Mati esok2 camner lah gamaknya..Allah Kira balik Tiap2 satu sen..dari Mana hasil,kemana di belanjakan..
    Jenuh kena berdiri dpn Allah Kat padang mahsyar..

    ReplyDelete
  36. Kita tunggu saja apa maklumat yg tun masih simpan mengenai najib n rosmah.

    saya pun ada cerita (anecdotes) mengenai tun razak semasa arwah sakit n berubat d London. saya masih simpan tapi akan saya dedahkan kpd umum jika najib/rosmah mencerca tun m secara keterlaluan.

    bagi hulubalang kerusi (arm chair critics), harap jgn terlalu yakin tentang kemenagan PH.

    Mood pengundi sudah banyak berpihak kpd kita. yg menjadi masaah besar sekarang ia lah aktiviti n program d peringkat akar umbi yg masih amat tidak teratur.

    'peluang utk menang amat cerah tetapi keupayaan utk menang masih lagi tidak terlihat'

    masaalah besar sekarang ia lah dana yg amat terhad. pd kebanyakan mereka, erti pengorbanan hanya terhad kpd masa n tenaga. mereka tidak berminat utk mengorbankan wang ringgit mungkin olih kerana mereka sendiri tidak mampu n lebih memerlukan nya.

    kpd mereka maju setapak - duit. mundur setapak juga duit.

    'semangat ada tapi kuderat (wang ringgit)terhad'. UMNO akan meneruskan pendekatan 'cash is king" mereka yg mungkin
    akan membawa kpd kejayaan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Pak rahman,
      Tu kata akal kita. Jika ketentuan Allah,tumbang tetap tumbang. Mmg mereka banyak duit,tapi utk KITA bersatu hati menolak mereka tak perlu apa pun. Cukup lah dgn kesedaran yg tinggi serta tanggungjawab utk negara tercinta.
      BERSATU TETAP TEGUH!!

      Delete
    2. Pak Rahman.....dulu Hitler kuasai barat dgn bala tentera Nazinya yg digeruni oieh kuasa2 besar. Tapi sejarah kejatuhan Firaun kuasa besar dengan tamaddun mesir yg terkenal jugak berulang ke atas Hitler.

      Kemudian Marcos dan isterinya Imelda......berpuloh tahun berkuasa di Filipina tapi akhirnya cabut lari dari tanahair sendiri.

      Nampaknya sejarah boleh berulang dari zaman ke zaman dan semasa ke semasa.

      Istiqomah dalam perjuangan demi kebenaran.....yg benar akan mengalahkan yg batil itu janji Allah.......hanya masa yg menentukan sama ada cepat atau lambat......sama ada kali ini atau akan datang........tapi yg benar itu pasti menang jugak akhirnya.

      Tentu banyak ranjau dan duri, banyak halangan dan ancaman. Strategi kotor akan dimainkan oleh penyangak....sekarang taktik dan strategi kotor ni dah pon bermula.

      Tapi apa sekalipon caranya istiqomah lawan tetap lawan...!!

      Delete
    3. bersetuju. kalu kita pakai peluru kapur (itu pun jika bernasib baik ada peluru),
      sukar utk berdepan dgn meriam howitzer 155'.

      lawan dgn semangat kental wajib d terus kan. tapi tidak semua pengundi yg bersedia terus hidup dgn 'nasi berlauk kan garam saja'. saya tahu setengah drpd mereka hanya mendpt kurang drpd rm100 setiap bulan ekoran penjualan hasil kelapa sawit kpd felda.

      sebagaai misalan d felda Chini, setengah drpd mereka tlh membuat keputusan utk tidak meneruskan saman terhadap Felda ekoran drpd pembayaran yg kurang adil terhadap hasil mereka.

      dgn keputusan tersebut mereka berharap akan melayak kan mereka utk menerima 'durian runtuh' drpd kerajaan/felda.

      rm5000 adalah jumlah yg jarang mereka kecapi.

      Delete
    4. Harap kempen ph betul kaw2 jgn separuh jalan jer kali ni..terutama kat kwasan felda

      Delete
    5. Kita orang melayu tidak dapat berjaya kerana tidak mempunyai mind set yang betul..sebab itulah pemimpin kleptokrasi boleh kekal jawatannya sampai sekarang..cuba lihat org jepun dan korea, walau pun mereka bukan islam tapi mind set mereka tentang ketulusan dan kejujuran amat tinggi..jika salahlaku pemimpin terbukti terus digugurkan atau dipaksa letak jawatan..saya menjangkakan pakatan begitu kuat dibandar bandar tapi akan lemah dikawasan kampung dan felda..betul cakap pak rahman, antara punca lemahnya adalah kekurangan dana..walaupun begitu betul juga cakap bro phantom, kita tidak boleh mengalah, kita mesti istiqamah dalam perjuangan..kerana kawan2 semua..manusia ada asa tapi Allah punya kuasa..wallahua'lam
      Salam Perjuangan..
      ~apek~

      Delete
    6. Dulu masa arwah Nik Aziz berkempen di Kelantan......dia kata kalo kerajaan BN bagi duit atau bagi apa saja pada rakyat Kelantan.......ambik....jangan tak ambik.....tapi bila pangkah....pangkah PAS.

      Ini ialah sebab duit yang dibagi oleh BN adalah duit hasil yang dikutip dari rakyat jugak. Jadi rakyat tak perlu rasa bersalah kalo ambik duit tu tapi tak pangkah BN sebab duit tu duit rakyat.

      Selepas pilihanraya tu....PAS dapat pertahankan kuasa di Kelantan......dan walaupon BN duk tabor duit di Kelantan tapi mereka kalah.

      Delete
    7. Orang kelantan juga yg tabur duit kpd orang kelantan.

      Delete
    8. jangan kita sama kan dgn tuan guru nik Aziz.

      dia d anggap saperti 'keramat hidup' olih warga Kelantan.

      d tempat lain dia pergi juga berceramah tapi kurang mendtgkan hasil.

      selain drpd tun m, saya tak nampak pemimpin yg bolih pengaruhi penduduk luar Bandar d seluruh Negara dgn cara yg berkesan.

      apa pun kpd Allah swt kita berserah.

      'lawan tetap lawan' sungguh pun terpaksa mengguna 'buluh runcing' sebagai senjata.

      Delete
    9. Ya pak rahman..kalaulah kita ada bangsi hikmat do re mi...
      "Buluh runcing satu!.."kikiki..

      Delete
  37. salam

    semalam aku tanya mana nak korek RM2.6b nak bayar IPIC yang dah miss dan dah dapat extension 5 hari tu.

    pada jibaok yang tak tahu cerita. berita pasal 1MDB miss payment ni ada keluar kat sinar harian.

    hari ni, BNM dah keluarkan bon RM2.5b. maturity 20 tahun. iaitu 20137.

    agak agak lah kan. bon RM2.5b tu untuk apa.
    nanti nak bayar bon tu + interest pada tahun 2037, nak korek dari celah ketiak sapa pulak.

    - jiwa kacau -

    ReplyDelete
    Replies
    1. Secara resminya negara kleptokrasi ini yang dipimpin oleh seorang PM kleptokrat sudah jatuh BANKRUPT pada 1hb Ogos, 2017 akibat RIBA.

      Pada tanggal 31hb. Ogos, 2017 nanti bolehkah rakyat menyambut hari Kemerdekaan? Sebab pada hakikatnya kita kini sedang berperang dengan Allah dan RasulNya.

      Delete
  38. If a gem falls into mud it is still valuable, if dust ascends to heaven it remains valueless.

    The fight against Satan has to be intellectual, otherwise they cannot be defeated.

    What make the fight so much easier is that they have absolutely zero proofs for what they say and they cannot use logic. Plus they are so far removed from the Quran.

    When (will come) the help of Allah? Ah! Verily, the help of Allah is near! [QS 2:214]

    ReplyDelete
  39. IPIC to 1MDB: You have 5 days
    Ibrahim Sani, Astro Awani | Published on August 01, 2017 21:59 MYT

    IPIC to 1MDB: You have 5 days
    There is a second, separate payment due to IPIC that 1MDB has to pay at the end of this year.
    KUALA LUMPUR: International Petroleum Investment Company (IPIC) has issued a statement to the London Stock Exchange (LSE) on 1Malaysia Development Fund's (1MDB) non-compliance in fulfilling its debt obligation.

    IPIC said under the settlement of 1MDB’s debt obligation, there is a five business day ‘cure period’ for 1MDB to remedy their non-payment.

    IPIC claimed that “failure to do so would mean that both MOF Inc. and 1MDB would be subjected to additional obligations to both IPIC and to Aabar Investments PJS (Aabar)”.

    It is unclear however how much these ‘additional obligations’ would be.

    IPIC confirmed that they have not received payments from 1MDB totaling US$603 million that was due to them from both 1MDB and Minister of Finance Incorporated (MOF Inc).

    The debt obligation was agreed upon at the London Court of International Arbitration on May 11 this year. The first tranche of the payment totaling some US$603 million was due on July 31, 2017 but 1MDB failed to meet the debt obligation in that said period of time.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mr Jebon tolong komen....

      Delete
    2. Salah Bayar Tidak Jenayah, Dua Kali Bayar Tugas Semua Rakyat Malaysia. Syabas Najib!

      Pengeluaran bon berjumlah RM 2.5 billion hari ini oleh Bank Negara berbetulan dengan janji 1MDB lewat semalam bahawa bayaran kepada Ipic akan dibuat pada bulan Ogos ini juga.

      Tarikh pembukaan bon oleh BNM ini ialah pada 1 Ogos dan tarikh pengeluaran adalah 4 Ogos, sehari sebelum lima hari masa sambungan diizinkan oleh Mahkamah Arbitrasi London untuk 1MDB melunaskan bayaran sejumlah RM 2.585 billion untuk pusingan pertama.

      Kod tender bagi bon itu adalah 201700001701 dan maklumat mengenainya boleh dibaca di laman Bank Negara:

      https://fast.bnm.gov.my/fastweb/public/mainpage.do.

      Berbahagialah penyangak 1MDB.

      Bagi rakyat Malaysia yang dukacita dengan kerugian sebesar ini, mereka tidak dapat berbuat apa-apa sekalipun mengeluarkan air mata darah.

      GII Murabahah ini akan matang 20 tahun lagi iaitu 4 Ogos 2037. Umur DS Najib di masa itu adalah 84 tahun, jika masih hidup untuk sama membayar bon ini bagi tujuan pembayaran dua kali dosa 1MDB.

      YB Dato Husam Musa
      Naib Presiden Parti Amanah Negara
      9 Dzulkaedah 1438/2 Ogos 2017

      Delete
  40. anon 17:05
    Siapa saya?
    Siapa kita?
    Siapa mereka?
    Siapa DIA?

    Iklas dari saya

    Jaga lah Hati / Niat
    Jaga lah Lidah / Lisan
    Jaga lah tindakan / Perbuatan

    wallahhuaklam.

    ReplyDelete
  41. 2015
    Jangan harap Mr J akan jawab dalam konteks petikan tu.
    Jangan harap, jangan harap, jangan harap
    Dia hanya tau perkara dalam kampong dia je....
    Ini hal dunia global .... dia mana tau ...
    Dia masih tinggal bawah tempurung... macam katak bentong. Bunyi je kuat ... otak lompong...

    ReplyDelete
  42. STATS PRESTASI URUS TADBIR:

    Laporan Ketua Audit Negara 2016 Siri 1:

    • Jumlah hutang kerajaan P.Pinang & Selangor terendah berbanding 12 negeri lain.
    • 2016: P.Pinang tiada sebarang hutang tertunggak. Terbaik; berbanding 2015: sebanyak RM1.49 juta.
    • 2016: hutang Selangor RM14.67 juta. Ke-2 terbaik; berbanding 2015: sebanyak RM27.09 juta.
    • 2016: hutang Pahang  RM1,087.93 juta. Tertinggi. Meningkat berbanding 2015: sebanyak RM929.85 juta.
    • 2016: hutang Kedah RM1,028.85 juta. Ke-2 tertinggi; berbanding 2015: RM1,027.69 juta.
    • Tunggakan bayaran balik pinjaman kerajaan² negeri 2016 umumnya meningkat kpd RM0.240b drpd 2015.
    • 2016: hutang kerajaan² negeri keseluruhan RM4.225b. Meningkat berbanding 2015: sebanyak RM3.985b = Peningkatan melibatkan pinjaman Kedah, Kelantan, Melaka, N.Sembilan, Pahang, Perlis, Sabah dan Terengganu.
    • Prestasi 2016 berbanding 2015 untuk tunggakan bayaran balik pinjaman bagi Johor, Perak, Sarawak dan Selangor adalah berkurangan.

    ReplyDelete
  43. KUALA LUMPUR - Pengerusi Pakatan Harapan, Tun Dr Mahathir Mohamad tidak mustahil akan terjerat dan jadi orang buangan sekiranya gabungan itu gagal menang besar dalam PRU14.

    Timbalan Menteri Dalam Negeri, Datuk Nur Jazlan Mohamed berkata, bekas perdana menteri itu yang diharap menjadi tunjang menarik pengundi, terutama golongan veteran, pastinya bakal menjadi antara orang yang akan dipersalahkan jika pakatan itu gagal.

    Jelas beliau, Bersatu yang menjadi ahli paling muda dalam Pakatan Harapan cukup mudah untuk diperkotak-katikkan oleh rakan parti yang lebih senior seperti DAP dan PKR.

    Advertisement

    Powered By YuMe

    “Mahathir akan dijadikan kambing hitam dalam Pakatan Harapan oleh tiga rakan parti atas kegagalan rampas kuasa daripada BN pada PRU nanti.

    “Ini kerana, parti yang lebih dominan dan senior seperti DAP atau PKR tidak mahu pikul beban kekalahan sehingga mereka mencari orang lain (Mahathir) untuk dipersalahkan,” katanya dalam kenyataan. semalam.

    Nur Jazlan, yang juga Ahli Parlimen Pulai berkata, dendam PKR terhadap Mahathir berikutan pemecatan dan episod memenjarakan ketua mereka, Datuk Seri Anwar Ibrahim, pastinya tak pernah terpadam.

    Menurutnya, keikhlasan DAP untuk berkawan dengan Mahathir yang pernah menjadi musuh tradisi, tidak pernah wujud, selain sandiwara politik sahaja.

    “Begitu juga dengan Amanah. Ramai pemimpin mereka pernah mempunyai sejarah hitam, terutama (Presidennya) Mohamad Sabu, yang dua kali disumbat ke (penjara di) Kamunting berkaitan Akta Keselamatan Dalam Negeri.

    “Pakatan Harapan sendiri sudah menampakkan belang apabila mahu siasat Mahathir jika menang PRU14,” katanya.

    Kata Nur Jazlan, situasi itu membuktikan benar dakwaannya bahawa parti itu adalah tonto politik semata-mata.

    Menurutnya, Bersatu pula terlalu muda dan lemah untuk dijadikan benteng mempertahankan Mahathir.

    “Jika semua situasi itu berlaku, sejarah gemilang Mahathir selama 22 tahun pasti akan tercalar dan diperlekehkan bila menjadi kambing hitam dalam Pakatan Harapan," katanya.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Baru2 ni nur jazlan mengingatkan ahli2 umno pilih parti ato ketua yg bermasaalah...

      Delete
  44. TERBUKTI SEMUA SKANDAL MAHATHIR 'MENGKAMBING HITAMKAN' SIAPA YANG DIA MAHU!*

    1. Sejak Mahathir menjadi PM 1982-2004 (22 tahun) ekuiti Bumiputera hanya meningkat 4% kepada 19.5% tahun 2004. 4 % sahaja sejak 22 tahun jadi pemimpin drakonian. Syarikat milik UMNO - UEM, Hatibudi,NST, TV3, Cold Storage, Commerce Merchant, BOC, AMI dan berpuluh syarikat Pernas - MMC, Hilton, Tradewinds dijadikan milik kroni Mahathir, Tun Daim dan Anwar Ibrahim. Ratusan bilion dibelanja untuk industri berat Hicom, Perwaja, Proton, Dayabumi, KLCC dan Putrajaya yang hanya menguntungkan bukan Melayu dan ahli keluarga mereka.

    2. Sesiapa yang melawan akan dihumban ke dalam ke dalam lubang penjara Mahathir. Masa depan mereka gelap. ISA digunakan untuk menutup mulut kawan dan lawan. Itulah Mahathir. Siapa tidak kenal. Maha Firaun!

    3. Ada satu persamaan yang kita dapat kesan dari semua skandal Mahathir ketika dia berkuasa sebagai PM. Beliau menggunakan kuasanya untuk menyelamatkan diri. Paling penting ialah "mengkambing hitamkan" sesiapa sahaja dia mahu dari kawan, orang politik dan pegawai kerajaan /GLC yang pernah bekerja dengannya. Yang penting dia selamat. Ada banyak isu namun kita pilih beberapa sebagai membuka mata rakyat yang berkata sucinya Mahathir sehingga dianggap Tuhan Baru mereka kini.

    *SKANDAL BMF- AHLI LEMBAGA PENGARAH DIDAKWA & JALIL IBRAHIM DIBUNUH!*

    Abang ipar Mahathir Tun Ismail Haji Mohamed Ali (1962-1980) sebagai Gabenor Bank Negara ketika Mahathir sebagai TPM dan Menteri MITI. Tun Ismail Haji Mohamed Ali juga adalah Pengerusi PNB (1978 - 1996). Perbadanan Nasional Berhad (PNB) adalah Pemegang saham terbesar BBMB / BMFL. Apakah Mahathir juga mahu menutup penglibatan Tun Ismail selaku Gabenor atau Pengerusi PNB?

    4. Carrian Holding diberi pinjaman seawal 1979. Sebelum Julai 1981 Mahathir Mohamad merupakan Timbalan Perdana Menteri merangkap Menteri MITI. Gabenor Bank Negara Malaysia sehingga tahun 1980 adalah abang ipar Mahathir iaitu Tun Ismail Haji Mohamed Ali (Julai 1962 - Julai 1980). BMFL adalah anak syarikat BBMB, Perbadanan Nasional Berhad (PNB) adalah Pemegang saham terbesar BBMB. Tun Ismail Haji Mohamed Ali (1978 - 1996) adalah Pengerusi PNB malah sehingga Mahathir menjadi PM selepas tahun 1981 abang iparnya tetap berkuasa terhadap PNB dan BBMB.

    5. Jadi tidaklah menghairankan sehingga 1982, BBMB dan BMF di Hong Kong di bawah kuasa penuh Mahathir selaku Perdana Menteri terus melakukan transaksi pinjaman yang melangkaui had yang dibenarkan oleh Bank Negara Malaysia. BMFL seolah-olah bergantung kepada Carrian Holdings dan membuat pinjaman dengan pelbagai nama serta syarikat. Tengku Razaleigh Hamzah adalah Menteri Kewangan yang menjadi kambing hitam!

    6. Lakonan Mahathir ialah pada 16 November 1982 hanya berpura-pura mendengar taklimat dari Bank Negara sedangkan beliau telah mengarahkan sepasukan pemeriksa ke Hong Kong pada 12 Julai 1982. 12 November 1982 BBMB menghantar pasukan juru audit untuk membuat penyiasatan. Hanya 22 November 1982 Allahyarham Jalil Ibrahim Pegawai Jabatan Audit Dalaman sebagai Penolong Pengurus Besar BMFL dihantar di Hongkong. Apa tindakan Tun Ismail selalu Pengerusi PNB yang juga pemegang terbesar saham BBMB bekas Gabenor Bank Negara yang tentu terlibat dengan pinjaman Carrian Holdings itu? misteri!. Akhirnya Jalil Ibrahim dibunuh dan kematian misterinya tidak berjawapan sehingga ke hari ini!. Alfatihah buat Jalil.

    6. Tun Daim sebagai Menteri Kewangan, diarah Mahathir mengistiharkan kes BMF rugi sebanyak RM 2.0 billion ditutup. Pada 17 September 1984, pinjaman bermasalah BMF ditanggung oleh BBMB sejak 31 Disember 1983 telah di 'bailed out' oleh Petronas. Hebat tak Mahathir tutup semua skandalnya. Tidak hairanlah ia tidak berakhir dengan BBMB tetapi terus melingkupkan Perwaja Steel selepas itu.

    7. Melengkapkan lakonan Mahathir, maka dalam Laporan Kertas Putih Laporan Akhir Jawatankuasa Penyiasat Bumiputra Malaysia Finance Limited (Hong Kong) pada tahun 1986, Mahathir membuat surat perakuan kononnya beliau tidak terlibat. Itulah cara Mahathir mencuci tangannya!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dlm perbicaraan bmf tiada pon pengarah2 bmf yg dihukum menyebut pinjaman dikeluarkan atas arahan madey ato pun daim...tg razali tidak berani kaitkan bmf dengan madey...macai plak lebih2...

      Delete
  45. *SKANDAL PERWAJA STEEL- ERIC CHIA MENYELEWENG*

    Lihat sekali lagi Bank Bumiputra di pergunakan oleh Mahathir. Yang kaya merompak ialah Eric Chia.
    Kenyang proksi Mahathir ni menipu

    8. Syarikat Perwaja Steel Sdn Bhd (PERWAJA) atau Perwaja Trengganu Sdn Bhd ditubuhkan pada 1982 untuk merintis ‘Projek Besi Keluli Kebangsaan’. Syarikat ini menanggung beban hutang berjumlah RM10 bilion membabitkan RM926 juta dalam liabiliti semasa, RM6 bilion dalam liabiliti jangka panjang dan kerugian terkumpul sebanyak hampir RM3 bilion. Pada tahun 1989 Mahathir melantik Eric Chia rakan baiknya sebagai Pengarah Urusan Perwaja kononnya untuk memulihkan Perwaja tetapi hakikatnya Eric merompak lebih banyak wang dari Perwaja.

    9. Perwaja melingkup, Eric Chia meletak jawatan pada tahun 1995. Pada tahun 1998 Mahathir berkata akan mendakwa Eric Chia jika bukti mencukupi tetapi dia tidak berbuat demikan sehingga habis pemerintahannya. Tan Sri Eric Chia Eng Hock ditahan berhubung kes penyelewengan dalam Perwaja melibatkan kerugian RM2.9 bilion pun hanya pada tahun 2004 (pecah amanah RM76.4juta) ketika Tun Abdullah Ahmad Badawi sudah menjadi Perdana Menteri. Namun dibebaskan pada tahun 2007 selepas pendakwa didapati gagal membuktikan kes terhadapnya.

    10. Mahathir sipemberi wang kerajaan selamat, Eric Chia dibicarakan dan dibebaskan sehinggalah kesnya ditutup selepas kematiannya tahun 2008. Itulah Mahathir dia tak mungkin bersalah. Sekalipun alasan dan surat-surat Mahathir digunakan untuk menyelamatkan Eric Chia.

    *SKANDAL PKFZ LING LIONG SIK
    DIKAMBING HITAMKAN*

    11. Kes yang tidak kurang menariknya ialah kes Skandal Port Klang Trade Zone (PKFZ). Pendakwaan kes ini dibuat tahun 2011 melibatkan begitu ramai individu termasuk tokoh-tokoh politik kerana peningkatan kos PKFZ sehingga 4 kali ganda, dari RM1.1 bilion hingga RM4.6 bilion. Ramai yang terlibat terdiri dari pegawai dan tokoh pemimpin dipanggil termasuk Tun Mahathir.

    12. Apakah pertuduhannya? untuk menyelamatkan sesiapa yang terlibat ialah Dr Ling Liong Sik selaku bekas Menteri Pengangkutan dituduh dimahkamah menipu kerajaan Malaysia apabila tidak mendedahkan kepada Jemaah Menteri fakta berkaitan kadar faedah sebanyak 7.5 peratus setahun adalah tambahan kepada harga pembelian tanah pajakan negeri 7324 Lot 67894 yang berasaskan RM25 skp (sekaki persegi) iaitu RM1,088,456,000 sedangkan beliau tahu Jabatan Penilaian dan Perkhidmatan Harta (JPPH), dalam menentukan nilai kadar RM25 skp, telah mengambil kira kadar kupon/faedah. Termasuk dua pertuduhan pilihan lain.

    13. Sekali lagi tugas Mahathir di mahkamah hanya berkata
    "Saya minta maaf. Saya berkata jujur. Saya hanya kata saya mungkin menggunakan istilah itu secara tidak tepat sebab saya tak biasa. Budak sekolah memang faham perkataan tunai tetapi dia tak faham apa itu harga tunai, harga kontrak, harga pembelian atau harga istimewa. Saya seperti budak sekolah pada ketika itu."

    14. Apa jadi pada Skandal ini? Ling Liong Sik dibebaskan dari tuduhan pada tahun 2013. Bekas Pengurus Besar Lembaga Pelabuhan Klang (LPK) Datin Paduka O.C. Phang pula bebas dari pertuduhan pecah amanah melibatkan RM254.85 PKFZ selepas tujuh tahun bicara. Mahathir dan Ling Liong Sik senyum

    ReplyDelete
    Replies
    1. Anak Dr ling billionaire termuda di malaysia....heboh di kalangan orang cina....nak kaitkan dengan madey plak...

      Delete
  46. 15. Pada Ogos 2016, seorang lagi "kambing hitam" Dr Mahathir iaitu Datuk Ismail Zakaria bekas Ketua Pegawai Eksekutif (CEO) Sime Bank didapati bersalah atas empat pertuduhan di bawah Akta Perbankan dan Institusi Kewangan (Bafia) 1989 dan Mahkamah Tinggi menjatuhkan hukuman denda RM600,000.

    16. Pada 12 September 2011, Ismail dilepaskan dan dibebaskan oleh Mahkamah Sesyen daripada empat pertuduhan bertindak di luar bidang kuasanya meluluskan pinjaman berjumlah RM175 juta kepada syarikat Everise Capital Sdn Bhd anak syarikat Repco Capital milik proksi Mahathir, Low Thiam Hock antara 20 September 1997, dan 21 Oktober 1997. ( Pinjaman berperingkat RM59 juta, RM50 juta, RM40 juta dan RM26 juta)

    17. Ismail Zakaria meletakkan jawatannya selepas Sime Bank yang merupakan antara empat bank terkemuka negara pada ketika itu mencatatkan kerugian RM1.81 bilion sebelum cukai bagi tempoh enam bulan berakhir 31 Disember 1997. Kerugian itu disebabkan pemberian beberapa pinjaman saham bernilai ratusan juta ringgit dan ekoran itu memerlukan suntikan modal lebih RM1.2 bilion untuk membolehkannya terus beroperasi. Kerugian bank tersebut dilaporkan selepas satu tahun diambil alih oleh Sime Darby Bhd. Bank berkenaan sebelum ini dikenali sebagai United Malayan Banking Corporation (UMBC).

    18. Itulah kuasa magik Mahathir. Wahyu Mahathir yang berkuasa ketika itu. Siapa berani tidak meluluskan arahan Mahathir untuk memberi pinjaman kepada syarikat taikun atau proksi Mahathir? Beranikah Datuk Ismail Zakaria tidak meluluskan pinjaman kepada Pengerusi Eksekutif Repco Holdings Bhd. (Repco), Low Thiam Hock.

    19. Repco Low juga didapati bersalah oleh Mahkamah Sesyen pada Januari 2016 atas pertuduhan mewujudkan kekeliruan terhadap harga saham syarikat itu di Bursa Malaysia tahun 1997. Repco Low didakwa atas pertuduhan mengarahkan seorang wakil Sime Securities Sdn. Bhd. membeli saham Repco Holdings dengan menyerap apa-apa harga tawaran saham itu yang ditawarkan oleh penjual saham di Bursa Saham Kuala Lumpur. Perbuatan itu dikira boleh menimbulkan kekeliruan berhubung harga saham Repco di pasaran.

    20. Bayangkan ini – Bayangkan saham Repco diniagakan pada harga RM5 sesaham pada tahun 1996, kemudiannya dimanipulasi sehingga mencecah RM140 sesaham setahun kemudian dan pada tahun 1998, ianya menjunam kepada RM2.98 sesaham. Kaunternya kemudian digantung pada tahun 2000 dan dinyahsenarai 3 tahun kemudian – yang menyebabkan beribu kehilangan wang mereka.

    *Sekali lagi Surat Mahathir: PM tidak tahu membeli
    saham sendiri (Insider trading) adalah satu kesalahan?*

    21. Apa cara Mahathir melepaskan diri? sekali lagi Mahathir membuat surat perakuan ketika menjadi PM dengan membuat surat bertarikh 18 Oktober 2000 kepada Pengerusi Suruhanjaya Sekuriti berhubung penglibatannya dengan Repco Low berhubung memanipulasi pasaran saham. Ia subahat yang licik. Akhirnya Repco Low juga ke dalam.

    22. Bagaimana dengan Mahathir? masih menikmati saat indah melihat anaknya Tersenarai sebagai ke 28 terkaya di Malaysia. Mukhriz Mahathir pemilik Opcom Holding Berhad yang dapat projek kabel fiber optik zaman Mahathir menerima projek Rundingan Terus Bernilai RM214.2 juta sejak tahun 2003. Malah pada 22 Julai 2016 sehari selepas Saman Sivil Jabatan Kehakiman AS terhadap beberapa individu yang dikaitkan dengan IMDB sehingga kepada pembekuan Aset dibawah Kleptocracy Asset Recovery Initiative, Bursa Saham mengumumkan Dato' Seri Mukhriz Mahathir menambahkan kepentingannya di Opcom Holding Berhad melalui Syarikat KAF Nominees Sdn Bhd dan EB Nominess Sdn Bhd penambahan 29%. Mahathir dan anak-anak jugalah yang kaya.

    23. Apapun Mahathir belum senang kerana kes Forex Bank Negara rugi AS 10 bilion adalah seterusnya bakal dihadapinya. Sama-sama menantikan dramanya selepas CIA mendedahkan penglibatan Mahathir dalam Skandal BMFL.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Adehhhhh....kau ni kejora ini jer yg kau mampu buat?? Isu picisan ni je kau ade??

      Baik kau blah jer lah...hahahaha

      Delete
    2. Ini citer tak de bukti pon....najib boleh tamatkan kerja opcom...

      Delete
    3. Xkisah la ape pun..asal bijan mulut merah kena sumbat dalam lokap ok jer...

      Delete
    4. Mmg kena bangang lagi la nmpaknya caiiiii umno ni dgn bijan

      Delete
    5. BERI PENYAPU JERRRR...KAT MAMAK MADEY KUTTY NIIIII.....SURUH JERRRR DIA JILAT JUBOQ KETUA TO' KONG DAPIGS TUUUUUU....MEGGELIAT KESEDAPAN LERRRRR SI LIM KIT SIAL TU......

      Delete
  47. PAS TAKKAN ‘MATI’ SELAGI BERSAMA ISLAM, KATA HADI
    PAS tidak akan mati selagi mana ia bersama Islam, tegas Presidennya, Datuk Seri Abdul Hadi Awang.

    “Bahkan parti serpihan yang cuba diwujudkan sama ada sudah ditimbus ke liang lahad atau ikan bernyawa yang kekeringan air.

    “PAS bersama Islam yang tidak disembunyikan, tetap teguh dan tidak mungkin dicatur oleh pencatur politik dan dijaja oleh ahli politik penjual ubat,” katanya dalam satu kenyataan.

    Hadi menegaskan, seseorang yang terlibat dalam politik Islam mestilah mempelajari ilmunya dan bukan seperti penjual ubat yang sekadar mahu melariskan barangannya atau mengumpul pelanggan seramai mungkin untuk faedah dunia yang sementara.

    “Politik Islam juga tidak boleh dimain (seperti) catur untuk mencapai matlamat menghalalkan segala cara dan meletakkan Islam sekadar menjadi alat sahaja.

    “Politik Islam bertunjangkan ubudiah kepada Allah, memikul amanah dengan melaksanakan syariat dan berwawasan akhirat, menyelamatkan seberapa ramai manusia dengan petunjuk Allah dan berpaksikan hidayah bukan jibayah,” katanya.

    PAS tidak bersama parti pembangkang lain, PKR, Amanah, DAP dan Parti Pribumi Bersatu Malaysia (PPBM) yang bersatu di bawah bumbung Pakatan Harapan (PH).

    Parti itu sebaliknya mengasaskan blok ketiga yang dikenali sebagai Gagasan Ketiga (GAGASAN) bersama Parti Ikatan Bangsa Malaysia (IKATAN), parti yang dipimpin oleh Tan Sri Kadir Sheikh Fadzir.

    Ia juga mengambil pendekatan berlandaskan Budaya Politik Matang dan Sejahtera sejak tidak bersama parti pembangkang lain.

    Dalam pada itu ulas Hadi, amalan politik matang dan sejahtera terhadap kawan dan lawan sudah ditunjukkan oleh Rasulullah SAW suatu ketika dulu.

    “(Baginda) beristiqamah menghadapi rebah dan bangun, pasang dan surut walaupun memakan masa untuk kejayaan yang dijanjikan oleh Allah, sehingga menguasai dunia yang luas selepas kewafatan baginda, bukan semasa hayatnya,” katanya.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Pas mmg tak mati. Cuma hidup macam zombi lah lepas ni..nak mati tak boleh nak hidup pun rak boleh.merempat jer merayu pada pakatan harapan sampai mati.

      Delete
    2. Pas pun dah macam umno.

      nak orang melayu je beragama islam.bangsa dan kaum lain dimusuhi semuanya..elok la tu mmg bertambah berkembang la ajaran islam di bawah pas..

      Delete
    3. Mati cepat lagi bagus

      Hidup pun bukannya buat kerja apa pun. Pemalas nak mampus.

      Buat ceramah pun semata mata nak usung tin milo minta sedekah.

      Pernahkah pas laksanakan apa yg mereka katakan dlm ceramah sejak Malaysia ini merdeka?

      Delete
  48. TABIAT SUKA KACAU DAN HINA ORANG , KINI NAMA TUN MAHATHIR JADI BUALAN DAN GURAUAN PULA
    Semua orang pun tahu akibat geram kehendak peribadi nya terhalang dan gagal perguna kan pemimpin Parti Melayu untuk terus ikut telunjuk nya , lalu Tun Mahathir mencipta isu untuk tumbangkan Presiden merangkap Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak.

    Hal ini ada lah perkara ulangan yang pernah di buat oleh Tun Mahathir terhadap Abdullah Badawi ketika mahu menjatuhkan nya.

    Ramai juga sudah tahu akan rencana Tun Mahathir mahu zuriat nya menjadi Perdana Menteri selepas penggiliran satu penggal pengganti pengganti nya.

    Cuma dengan kuasa Allah ia masih gagal.

    Untuk mencapai hasrat nya Tun Mahathir sanggup perlekeh kan pemimpin pilihan orang melayu dengan ejekan dan sindiran semata mata mahu assisinate character yang menjadi sasaran nya.

    Jika Abdullah Badawi di ejek sebagai kaki tidur , guna pampers oleh penyerang upahan nya, pengganti Abdullah menerima nasib lebih buruk.

    Dalam proses menjatuhkan Najib , pihak Tun Mahathir menuduh Najib TR sebagai pembunuh dan pencuri.

    Pada awal serangan nya, Tun telah membawa isu Altantuya dengan Helo helo Sirul oleh Mahfuz OmR.

    Kemudian mengalih kepada isteri dan anak NTR dengan kisah berbelanja mewah serta majlis kahwin anak Najib.

    Untuk matlamat nya , tiada kekangan agama dan landasan agama di jadikan panduan oleh Tun Mahathir.

    Beliau memfitnah Najib telah membunuh Altantuya dan mencuri wang 1MDB tanpa sekali pun mengemuka kan sebarang bukti.

    Apa yang terjadi ada lah Tun M menggunakan populariti dan kedudukan nya dengan mengambil kesempatan dari orang melayu dan parti mereka umno.

    Kini serangan berlarutan masih di lakukan oleh Tun MahaThir menggunakan landasan yang dia pernah ludah satu waktu dahulu ia itu DAP dan PKR.

    Begitu lah jatuhnya Tun Mahathir ke lembah hina.

    Terkini , nama Tun Mahathir pula menjadi bualan dan bahan troll di alam maya.

    Hasil dari ucapan Zahid Hamidi berkenaan asal usul Ayah Tun Mahathir , kini seluruh rakyat berbual. Berkenaan nya dalam nada sindiran dan kritikan.

    Mahathir a/l kutty , anak Kerala dan bukan berdarH melayu menjadi viral dan tular.

    Rakyat sudah tidak bual berkenaan jasa dan kebaikan Tun Mahathir , sebalik nya berbual berkenaan apa yang pernah di ejek oleh Anwar Ibrahim ulang kali di ceramah dahulu.

    Jika seseorang hanya baru mencebur dan masuk campur politik, pasti sekali akan merasa simpati kepada Tun Mahathir dengan pelbagai komen, namun jika mereka sudah lama pasti sekali akan bercakap “padan muka” kerana Tun Mahathir sendiri pakar menghina anak dan isteri orang.

    Malah tentera tua Tun Mahathir seperti Kadir Jassin amat gemar permainkan gelaran Bugis DS Najib, sesiapa pun jika rajin boleh membaca nya.

    Ini lah akibat politik matlamat, akhir nya terkena dan terpusing kepada Tun Mahathir, intipati kenyataan Zahid Hamidi bukan lah penghinaan keturunan tetapi berkenaan betapa dengan nama sendiri pun Tun Mahathir tidak jujur apa tah lagi yang lain nya.

    Juga Zahid cuba menyuruh Tun Mahathir mengenang budi UMNO yang telah di buang setelah madu nya habis bahawa orang melayu tidak kira keturunan asal , mereka setia pada nya ketika menjadi Presiden, makz jangan lah melampau dan melanggari batas.

    Kini nama Tun menjadi bahan gelak ketawa, sila lah layari FB dan saksikan sendiri.

    Salah siapa jika bukan salah Tun M sendiri yang suka menyerang siapa sahaja dan menjatuhkan sesiapa sahaja.

    Bukan kah ini pembalasan?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Xde hal....janji bijan sengal dan suku sakatnya merengkok di sungai buloh lepas pru 14...

      Hahahahaha

      Delete
    2. 1 mdb bermasaalah nak bayar hutang kerana rompakan najib dikatakan isu yg dicipta...ape punye bodos macai...

      Delete
    3. Ah chai 2125 kau bukan lbrahim yahya ker?
      Tiger yg berhati kucing.

      Delete
    4. Isytiharlah diri kau buat apa jadi tikus?

      Delete
  49. Memang bangsat betul najip dan penyokong2 dia...

    Atas dasar apa 1mdb dikwcualikan cukai selama 10tahun? Bukankah kononnya bisnes 1 mdb itu untung..? Sehingga mampu taja orang naik haji(walaupun potong barisan org lain)..

    Rakyat yg tak terlibat dlm pengkhianatan, penyonglapan dll pula kamu cukai bagai...

    Oh ya.BNM..untuk apa bon 2.5billion itu?

    Semoga seburuk2 balasan menimpa kamu semua jika kamu coverup pengkhianat2 yang menyusahkan rakyat negara ini. Aamiin

    ReplyDelete
  50. Azmin issues IGP with notice to take action on Jho Low
    Ho Kit Yen
    ShareTweetPinMail
    azmin-khalid-jho-low-2

    KUALA LUMPUR: Selangor Menteri Besar Mohamed Azmin Ali is demanding Inspector-General of Police Khalid Abu Bakar take relevant action against businessman Low Taek Jho, for the alleged wrongdoings he is said to have committed.

    Azmin’s lawyer Latheefa Koya told reporters they sent a notice of demand to Khalid yesterday, demanding the top cop exercise his duties to issue a warrant of arrest on Low, whom Azmin has claimed committed wrongdoings under various criminal laws.


    “It is the duty of the IGP to take action against Low under the Police Act and Federal Constitution as he is suspected of criminal wrongdoings,” Azmin said in the notice of demand.

    Azmin, who is also PKR deputy president, said if the IGP does not take any action by Aug 15, he will sue the police to compel them to take the necessary steps including seeking Interpol’s help to nab Low.

    In November 2015, the home ministry, in a parliamentary reply to Kelana Jaya MP Wong Chen, said the government had been unsuccessful in locating those needed to facilitate investigations into 1MDB.

    Low was one of the individuals needed for investigations, along with 1MDB’s former senior executives Casey Tang Keng Chee and Jasmine Loo Ai Swan, SRC International managing director Nik Faisal Ariff Kamil, and Deutsche Bank country manager Yusof Annuar Yaacob

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kalo tunggu puak2 umno bodos desak tangkap jho lo sampai kiamat semua bisu

      Delete
  51. Rumusan
    .
    .
    Zahid konfirm seekor sampah
    .
    .
    .
    Cadangan ditutup..
    .
    .

    ReplyDelete
  52. Perwaja Steel dan Eric Chia
    Semua pencacai nak korek keluar
    Otak kosong takde idea
    Zaman tu dia masih tadika!

    Apalah cai cerita tak laku
    Masuk sini nak tunjuk baju
    Baju koyak pi tampal dulu
    Masuk kesini sendiri yg malu!

    Oink oink berpantun,Mat singapork
    Dikenali Mat Simen atau mat berok
    Matanya buta bertambah terok
    Mahathir yg baik dikata buruk!

    Yang baik padanya hanya siBijan
    Wak Jahid turut diberi sokongan
    Yang hairan mereka semua bajingan
    Agaknya cai tidur kesiangan?

    Semalam cai kurang bertindak
    Sebab Putrajaya nak kurang dedak
    MrJ,Sahabat ugut nak berontak
    kurangkan elaun mati tak nak!

    President China mungkin tak datang
    Geely kerjasama mula menimbang
    syarikat China lama tak datang
    Takut kerjasama, Jibbo belukang!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Terbaik bro fan tun..

      Kopipes panjang bertalu talu
      Cerita lama hendak dipalu
      Udah lebih 20 tahun kisah berlalu
      Sekarang baru nak bukak, rasanya tak perlu..

      Macai memang tak reti malu
      Pada tun m diaorang bebulu
      Hidup dikecapi sekarang pun hasil pemerintahan tun m dahulu
      Macai memang lebih teruk dari orang ulu..

      Si kikiki polong berbunyi lagi
      Biasalah takkan diam kalau tak diseligi
      Nanti bro othaman kita datang penangan dibagi
      Terus dia pengsan sampai kepagi..

      Delete
  53. Dennis The Menace2 August 2017 at 22:31

    Cai tongong 21.25,

    Mak bapak lahir di Malaya, dari keluarga campuran Melayu India, kemudian lahirkan anak di Kedah, kau kata bukan Melayu? Bangang terlajak bodoh kau ni.

    Ngok,

    Kalau Tok moyang kau dulu orang Vietnam beranak pinak kawin campur Melayu berpuluh tahun, sampai terpancutnya keluar kau, Mak kau Melayu, ayah kau Melayu....kau orang Vietnam ke Cai? Boleh panggil kau Nguyen Van Thiewnasing ke?

    Nak Kutuk Mahathir lg yg bagi kehidupan baik rakyat Malaysia 22 tahun, termasuk mak bapak, atok kau sekali. Tak gosok gigi kau ni, busuk bau bangkai badak!

    Ngok,

    2 PM yg kau kata Tun nak jatuhkan tu memang patutlah. Sorang Mr Snore, sorang lagi Mr Kapor. kau Mr Jilat jubo.

    ReplyDelete
  54. Kebebalan Zahid membuat UMNO yang tanggung akibat di benci oleh orang ramai sehingga Jamal Jamban dan Rahman Dahlan terpaksa bertindak kononnya mengiyakan Zahid padahal untuk menyelamatkan UMNO yang semakin dijauhi oleh orang melayu.

    Pada awal Mahathir keluar UMNO sekor beruk pun tak melompat-lompat seolah-olah Mahathir akan bersendirian. Masa dalam tempuh parti pembangkang sedang membentuk pakatan pun tak ada sangat kutukan ke atas Mahathir kononnya pembangkang tak kan bersatu sebab sikap PAS yang buat kacau.

    Apabila pembangkang membuat permohonan Gabungan HARAPAN di tambah dengan isu kapal Selam dan kegagalan Najib bayar hutang...

    Mereka cerca Mahathir kerana lupa pada UMNO..

    Mahathir kah yang berjasa pada UMNO atau UMNO yang berjasa pada Mahathir?

    Kalau bukan Mahathir yang berjasa pada UMNO, Zahid tak ada RM230 juta, Jamal Jamban masih jual kereta second-hand, semua pemimpin UMNO tak menjadi kaya-raya seperti sekarang.

    Mahathir lah orang yang menjadi perintis membuka jalan sehingga mereka menikmati kedudukan sebagai Ketua Bahagian, Ketua Pemuda ...


    ReplyDelete
    Replies
    1. Dulu mereka inilah yg sanggup berbaris panjang, menunggu dan tertunduk tunduk sambil mencium tangan Tun Mahathir

      Delete
    2. PATUTLERRR...KO LAH ORANG NYERRRR....BUKAN TANGAN JER YANG KO SANGGUP CIUM.... BONTOT MADEY MAMAK KERALA KUTTY TU PUN KO SANGGUP CEBOKKAN.....

      Delete
    3. Hahaha kau ni kejora betul bebal lah.org lain dah surrender kau tetap nak cuba2 lagi

      Delete
  55. Aik? boleh bayar ipic dlm tempoh. Tapi tak bayar sebab teknikal.
    Teknikal?
    Bond cucu la pulaaak kot....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Nakkkkk spin lagi si bijan ni.tetap taknak beterus terang

      Delete
  56. Petikan komen "Media perdana milik Umno/BN menjadi juara politik fitnah dan kebencian yang penuh dengan putar belit. PAS pula tidak diberikan sebarang ruang untuk memberikan penjelasan balas. Ceramah PAS diganggu oleh pemuda tahan lasak Umno. Penceramah dibaling telur busuk, enjin motosikal dibunyikan dengan kuat, jalan untuk ke lokasi ceramah dihalang dan disekat. Pokok kayu diterbalikkan atas jalan menuju ke tempat ceramah. Jambatan dirosakkan serta penceramah diugut dengan kekerasan fizikal. Tak cukup dengan itu, gas pemedih mata dari FRU juga biasa menjadi habuan pengunjung ceramah PAS. Orang-orang lama di Besut masih ingat peristiwa gas pemedih mata ketika ceramah di Kampung Keluang, Besut."

    Penulis diatas ada di Kampung Keluang, Besut, Terengganu semasa peristiwa ini berlaku? Semasa itu, Malaysia sedang gawat dengan Amanat Haji Hadi berkenaan Taghyut dan kafir-mengkafir hingga solat dua Imam, bercerai suami isteri, surau masjid berlainan jemaah dll.

    Ceramah di Kampung Keluang tersebut merupakan ceramah pertama dTuan Haji Hadi di Besut, disebuah kampung jauh terpencil di Republik Besut yang serba mundur serba daif serba miskin, didalam kebun kelapa yang gelap gelita dan terpinggir namun berpesta meriah penuh dengan FRU, Polis & SB. Asap berwarna warni bagaikan sambutan tahun baru di Dataran Merdeka.

    Namun, hari ini adakah kerana Tun Mahathir(?) yg mengarahkan peristiwa Kampung Keluang maka YB Tuan Guru Haji Hadi sanggup berdrama RTM dengan golongan kapitalis yang mengenakan cukai jizyah (cukai kepala) terhadap semua penduduk termasuk umat Islam?

    Kepada penyokong tegar PAS, ini bukanlah masa untuk mendampingi rasuah dan cukai jizyah sesama Muslim sehingga PAS pun terpalit sama sepertimana DSAI dahulu yang cuba mengJakimkan golongan kapitalis utk mengikut acuan beliau sehingga terpelanting ke Sungai Bamboo.

    Pohon nyiur di Kampung Keluang, Besut, Terengganu masih sama seperti dahulu, nyiur yang tua akan gugur, nyiur yang muda jangan ketawa. Masa mu pun akan tiba jua!

    ReplyDelete
  57. HI ....SI BUDIN DAH LEBIH 17 JAM DAH NI...TAK NAK SPIN CERITA BARU KERRRR....SELALUNYER...KO CEPAT JER TUKAR TAJUK....DAH HABIS MODAL LERRRR TUUUU...KALAU CAM TU AKU BERI TAJUK-TAJUK BERIKUT UNTUK MACAI ANJING KURAP BELAAN DAPIGS DAN KO UNTUK BUAT ULASAN.
    1.KISAH MADEY KUTTY NAFIKAN TIADA RM230 JUTA DALAM AKAUN SI ZAHID....U TURN LAGI ATAU DAH NYANYUKKKK
    2.BERSETUJU SAHAJA SEMUA PERKARA YANG DIUSUL OLEH DAP KETUA TO'KONG DAPIGS UNTUK PERSETUJUAN YANG DIPERTUN AGONG....PADAHAL MASA 22 TAHUN DIA MEMERINTAH...ORANG TUA INILAH YANG MEMECAT KETUA HAKIM DAN LIMA HAKIM YANG LAIN.
    3.PEMBERSIHAN FELDA DARI RASUAH....MT CAP BUNGE TERKANTOI...RUPA-RUPANYER ORANG KUAT DI YANG JADI PENYAMUN TUDUH ORANG LAIN....ELOK BERI PENYAPU JERRRRR....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Adaaaaa....kau jgn risau kejora.mesti ada.tuan budin mmg tungguuuuu je caiii tanya

      Delete
    2. BERITA TERBARU....Perkara 3...si Zahid tak perlu jawab....sebab si MADEY MAMAK KERALA KUTTY yan dah NYANYUK tu dah nafikan RM 230 juta tiada dalam akuan Zahid....si Budin dan Macai Anjing Kurap Belaan Dapigs....telah mendapat dosa kering akibat FITNAH...elok la tu...amalkan selalu....

      Delete
    3. 01;16,

      Anjing kurap konon! Poorah cit..!
      Sekotor2 anjing kurap..dia tak duduk dalam lubang najis, sambil Makan... Melantak... Mencekik... Mentekedarah najis berat Mughallazah(rompak, mkn duit haram)

      Memanglah Zahid tak perlu jawab apa2..sebab, Zahid..tiada keberanian seperti bos nya, The klepet.

      Nyanyuk2 TDM pun..suruhlah The Klepet sabut cabaran! Tiada apa yang perlu disembunyikanlah!

      P/s: jgn suka anjing menyalak bukit..nanti harimau terjaga..susah.

      Delete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...