Tuesday, 1 August 2017

APA SUDAH JADI, KENAPA 1MDB TAK BAYAR LAGI?


Banyak misteri timbul berhubung laporan kegagalan 1MDB membayar AS$602 juta atau RM2.6 bilion kepada IPIC sebagaimana yang dipersetujui dalam penjanjian penyelesaian antara kedua-dua syarikat itu sebelum ini. 


Berhubung terbitan bon AS$3.5 bilion yang menjadi pertikaian antara 1MDB dan IPIC selama ini, syarikat pelaburan kerajaan itu akhirnya bersetuju dengan penyelesaian di luar mahkamah dan membayar AS1.205 bilion  atau kira-kira RM5.2 bilion kepada IPIC, selain menebus kembali bon yang diterbitkan itu.


Separuh daripada jumlah itu iaitu RM2.6 bilion sepatutnya dibayar kepada IPIC sebelum lewat malam 31 Julai atau sebelum 12 tengahari tadi waktu Malaysia, tetapi dilaporkan tiada pembayaran dibuat oleh 1MDB kepada IPIC sehingga tempoh yang ditetapkan itu berakhir.

Sudah tentu kegagalan 1MDB membuat pembayaran itu menimbulkan banyak persoalan?


Apa jadi sebenarnya?


Apakah 1MDB tiada wang atau tidak cukup wang untuk membuat bayaran?


Jika tiada wang dan tidak mampu membayar hutang, bagaimana 1MDB boleh menghantar ribuan jemaah haji ke Mekah setiap tahun?


Bukankah juga Najib Razak selalu mengatakan 1MDB berada di landasan pemulihan yang betul, ada banyak wang serta ada aset dalam perniagaan?


Maka, seperti sukar dipercayai bahawa 1MDB tiada wang, lebih-lebih lagi bagi penyokong tegar UMNO dan pengampu setia Najib.


Kalau demikian, bilakah sebenarnya 1MDB mahu membuat pembayaran kepada 1PIC?


Adakah  keadaan ini memperlihatkan 1MDB sedang dalam proses memohon penangguhan untuk membuat pembayaran atau sengaja mengengkari perjanjian?


Akhirnya, bila sebenarnya wang mahu dibayar?


Apakah 1MDB akan disaman atau dihadapkan ke proses timbangtara sekali lagi? (ShahbudinHusin 01/08/2017)

184 comments:

  1. Bayar hutang pun tak mampu camna boleh sponsor ribuan orang pi Haji ni.

    Kena cek jugak kot-kot lah sekali lagi tersilap bayar ke akaun yang salah pulak... Dan pastu tak mau tuntut pulak dari pemegang akaun salah tu.

    Mana J, Unknown sahabat dan macai tikus yang selalu kata hutang 1MDB dah nak langsai dah. Tolonglah bagi penjelasan kepada kami yang lain yang dok musykil ni.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Boleh lah pergi haji dengan berhutang?

      Ini satu bisnes baru untuk ah long dan syarikat pinjaman...

      Doa jemaah Haji tajaan 1MDB.. alamat kantoi laaaa

      Delete
    2. Hantar orang pi haji dan tak lama lagi derma lembu korban ni semua helah saja supaya nampak baik.

      Matlamat sebenarnya nak beli undi!!!

      Delete
    3. Penyimpanan yang bertahun simpan duit tak dapat pergi... alih-alih yang berhutang pulak yang pergi.!

      Rezeki ke apa ni?

      Lain kali tunggu rezeki jer lah....

      Balik jangan bagi khutbah pasal orang mati tapi tak bayar hutang..

      Delete
    4. Inilah polisi 1MDB.

      Curi kuata jemaah Tabung haji.

      Orang yg bertahun tahun menabung mestilah tak dapat pergi.

      Delete
    5. Mr j ada nak komen apa2 tak?

      Delete
    6. Hurmmm...ape bleh buat menteri agama yg handle tabung aji pun bersekongkol sekali..udah dipotong trip org lain pulakkkk

      Delete
    7. Untuk makluman, Mr J hari ni sakit bisul di jubur. Nak 3 bijik bisul di keliling lubang juburnya. Sakit weh. Kasihanilah Mr J.

      Delete
    8. Sumbat je mangkuk dedak kat jubur dia...kompom ok

      Delete
    9. Nilah yg macaiii pencacai angkat najisssss Unknown, Mr J dan Kejora haram tu dengan bangga kata......
      1. Hutang 1MDB dah nak langsai.....
      2. 1MDB tak guna dana kerajaan, bayar hutang dgn duit 1MDB sendiri.......
      3. 1MDB banyak aset boleh bayar hutang dgn tak payah songlap duit rakyat.......

      Sekarang apa macaaaammmm macaaiiii...????
      Haasakkkkktuiiii kahak hijauuu...!!!

      Malu weiiii macaiii....satu dunia tau 1MDB tak bayar hutang. Kalo betol beduit tentu bayar sama ada sebelom due date atau tepat2 on time.

      Hello macaiiii lu ingat ini hutang Ah Long kaaa..??? Ah Long pon akan cari kalo tak bayar hutang.

      Kalo tak der duit.....pergi cari org yg lencongkan duit yg bayar pada Aabar Ciplak dulu........pastu ambik balik duit tu dan bayar hutang...!!

      Mana macaiiiii jawablah. Banyaklah baaagusss berprestij ko punya company 1MDB tu ye.....

      Elok lagi zaman Kutty....Kutty2 pon kita tak pernah malu pada dunia macam ni.

      Padan muka macaiiii....!!!

      Delete
    10. .
      .
      mari kita tengok... bijan pandai atau tak pandai rolling duit Malaysia...
      .
      .
      yeahhhh...
      .
      .
      asal barang jadi duit...
      .
      .
      sempudel mappaleduleng..
      .
      .
      hahahahahahaah ameno...
      hahahahahahaha pas...
      .
      .
      .

      Delete
    11. Kat Perak dah ada kempen melalui kain-kain rentang yang berbunyi "Jom kita solat subuh berjemaah".

      Kalau imam-imam x berhati-hati tentang apa yang halal dan haram maka x hairan lah satu hari nanti kita akan melihat kain rentang yang memampangkan kata-kata "Jom kita solat jumaat berjemaah".

      Nasihat, saya yang bukan seorang imam, ialah jika berasa was-was, kata x mau atau jangan. Nescaya jemaah akan kembali pada solat subuh tanpa sebarang pelawaan kain rentang.

      Delete
    12. Pengampun Najib mesti ada helah yg baru. Masa M'sia dan masa ia orang tak sama. Nanti bayar...

      Atau alasan alasan yg tak boleh dengar....

      Delete
    13. Jangan salahkan DPM Zahid, sebenarnya dia diarah buat issue keturunan TDM drpd India, supaya perhatian dielakkan bhw 1MDB tak mampu membayar...

      Kesian..
      Mana itu macai J?

      Salek Kruak? Menteri Maklumat...

      Delete
    14. Bisul mat jilat, nakhoda sewel dan kojola bukan setakat di lubang itu sahaja

      Di kepala anunya pun ada

      Dah meletop bisul tu gamaknya

      Adus pedih..

      Tapi azab menanggung dosa menyokong penyamun jauh lebih pedih

      The clock is ticking..

      Delete
    15. Alamakkkk bro Tajul.....terok bebenor tuuu....

      Delete
    16. Sakit betul di hati duit kita di songlap dan sekarang bayar berbilion bilion sekali lagi dan interest bank dan bond. Inikah manusia beragama. Manusia durjana baru betul.

      Delete
    17. Bukan tak boleh bayar tapi pura pura tak bayar supaya dapat menunjukan kepada rakyat 1mdb tunggu just unit dicairkan dan bayar. Kan duit gst begitu banyak daripada rakyat yang sihat sehingga cacat.
      We can smell shit from far away.

      Delete
    18. Gimik 1mdb dah jadi taik dah, watpa dok canai lagi.

      Delete
    19. Duwit ado ateh koteh jo, bilo2 maso boleh beres .... Budin2 mano hutang tak baya plak ... kan ateh koteh jo bondo tu.

      Delete
  2. Rakyat di dulu kan. Hutang di kemudian kan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Pemimpin Negara yang tak bayar hutang janji untuk membantu rakyat dengan berbagai insentif dan skim.. seronok nya..

      Orang banyak berhutang selalu nya gali lubang dan tutup lubang.. Tapi 1MDB punya hutang lubang semakin besar!

      Dah macam-macam kena jual dan kena gadai dan mengaku hasil nya menjadi Malaysia kaya dan tidak berhutang.. mana pergi nya hasil tersebut?

      Jika rakyat beri kemenangan pada Najib dan BN... sesangralah lagi..


      Cucu ke Cicit menanggung beban hutang.. Jho Low yang bahagia dengan berseronok entah Kat mana.

      Delete
    2. Harap ada pihak kepimpinan ph dapat terangkan isu ni kepada warga felda dan penduduk kg di pendalaman dengan SEJELAS JELAS NYA....biar depa paham.biar lekat kat kepala terus..biar depa fikir cmna syarikat yg rugi berbillion2 ni mampu taja ketua kampung,jkkk,ajk masjid pegi tunai haji..(untung kabornyer)

      Delete
    3. Taja pun orang2 penting yg berpengaruh saja dalam kampong.

      Blue ocean strategy!!!

      Delete
    4. Salah tu...yg betul begini
      Hutang di dulukan . Rakyat di lembukan
      Betul tak aka sahabat, kojola, BAPAK BABI turun sepuluh?????

      Delete
    5. Petikan dari The Edge Markets:-

      KUALA LUMPUR (Aug 1): 1Malaysia Development Bhd (1MDB) has missed its 12 noon-deadline today for a US$602.75 million payment to Abu Dhabi's International Petroleum Investment Co (IPIC), sources told theedgemarkets.com today.

      The payment was due at 12 midnight, New York time on July 31. The exact reason for Malaysian Government-owned 1MDB's delayed payment is not known and it is unclear if there are clauses that allow for extensions.

      At the time of writing, London Stock Exchange-listed IPIC had not issued a statement on the matter to the bourse. In Malaysia, 1MDB and the Malaysian Government had also not issued a media statement on the payment's status.

      The Edge Financial Daily (Edge FD) reported today the US$602.75 million was the first tranche of two due to IPIC. The remaining portion of US$602.725 million is due by the year end.

      http://www.theedgemarkets.com/article/1mdb-misses-deadline-us603m-ipic-payment-—-sources

      Macaiiii.....ni fitnah ka betol2..???

      Delete
    6. Apalah yang nak dicerahkan lagi

      Memang dasar mat jilat dok dlm kegelapan gua batu caves je la

      Delete
  3. Jgn takut. Najib ada byk duit. Felda dan pesara vetran askar semua dapat duit. Not too worry.

    ReplyDelete
  4. Nak bayar bang din. Tapi broker belum kowtim komisen lagi kot. 1mdb tu banyak duit. Mana boleh tak bayar. Hantar jemaah haji, sponsor mrt dll. Mana boleh takde duit. Kalau tak pun nanti adalah raja arab yg akan bayarkan. Nanti MO1 photostat resit bagi rakyat tengok. Tak pun AG apandir akan bagi PC bagitau semua rakyat. Sabar je kita tunggu ye

    ReplyDelete
    Replies
    1. Xde hal lah ...besok lusa mesti bijan dan rombongan ahli keluarganya yg turut banyak berjasa kepada negara akan bergegas ke china la tu..cari pelaburan baru

      Delete
    2. Betul tu,
      Dalam negara ni pun banyak lagi hasil usaha pm terdahu yang rugi dan terpaksa di tanggung oleh duit rakyat. Boleh la dijual pada pelabor china, klcc ka, putrajaya ka. Boleh pa ambik duit tu untuk melabor dalam syarikat 1mdb ni. Hanya 1mdb saja yang untung hingga mampu hantar orang kerja haji.
      1mdb untung besar sebab dalam malaysia tidak ada siapa yang berani ambik duit 1mdb. Akaun diaudit, sprm,pdrm,bnm,pac semua siasat 1mdb setiap masa dengan telus sampai A.G tersenyum riang tengok fail yang bersih suci lagi harum.
      Diluar negara semua telah dan akan didakwa, harta di sita, bank di arah tutup. Semua itu terjadi tentulah hasil usaha y.a.b MO1 kita yang disanjungi.
      Tanpa MO1 siapalah 1mdb,
      Tanpa 1mdb siapalah kita.
      Tak akan ada negara yang kenal malaysia seperti bau kentut.
      Harummm semerbak seantario dunia.... hidup MO1,hidup najib

      Delete
  5. Malaysian Cybertrooper1 August 2017 at 17:58

    Kalau di lihat dalam media arus perdana negara, berita ini memang tak kan dikeluarkan.

    Logik akal mengatakan kalau nak mintak penangguhan ianya mesti la dibuat sebelum tarikh pembayaran. So ini menunjukkan samada:
    1) Kerajaan Malaysia merasakan diri mereka kebal dari tindakan mahkamah timbangtara setelah bersahabat baik dengan parti pemegang kunci sorga
    atau
    2) Seperti yang dinyatakan oleh Tun, kantung wang negara telah pun ketandusan dan kerana itulah mereka tidak mampu membayar balik.

    Walau apa pun, rakyat harus bersiap sedia kerana di sini lah "Rakyat Didahulukan". Segala macam cukai akan dikenakan, tak mustahil harga minyak akan melonjak naik, begitu juga dengan harga tol. Belum kira peratusan GST lagi, dan pelbagai cara lagi lah untuk kerajaan mendahulukan rakyat dalam memenuhkan kantung wang negara.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Nanti mesti caiiiii umno ade yg cakap elok je org malaysia dapat makan siang malam,ramai je org kt shopping kompleks,byak je kereta kat jalan,penuh je org makan kfc..blaa blaa blaa

      Delete
    2. Camna orang perak kata bro phantom

      Bior pape asalkan bergaye...

      Delete
    3. Orang utara kata biaq dada melecaq asalkan misai tak kena tanah.

      Delete
    4. Ishhh,kome ni fitnah tu..1mdb tu kan untung berbelion..bnyk bantu orang melayu, buat sekolah ,jln kg,,berdosa tau

      Delete
    5. Iyor lahhh

      Kita tunggu dan lihat berapa ekor lembu korban 1MDB nak taja lepas ni.

      Delete
    6. Kalu ikut ostb, 1mdb punya garentor kena bayar. Itu garentor mof. So, dia bayar guna duit kerajaan. Kerajaan dapat duit dari mana? Dapat dari cukai. Cukai sapa bayar? Kita juga tukang bayar 1mdb, pencuri joli sakan tak hingat donia, disokong Mr j dan semua penyokong bn dan turut serta menyokong presiden pas bersama ahli

      Delete
    7. Nampak gaya rakyat akan dikerah dgn lebih giat lagi jadi koolie batak untuk janakan duit supaya dapat bayar hutang on time.

      Siaplah lepas ni tah apa lagi subsidi dan peruntukan yg akan dipotong, dikurangkan atau dimansuhkan......dan tah apa pulak yg naik.

      Biar rakyat papa asal pemimpin kaya..!!

      Delete
    8. 1MDB = 1 Manusia Durjana Bayar. Tiada untung, tiada duit masuk ke akaun syarikat (kecuali masuk poket),tiada pekerja, tiada projek, tiada berfaedah, tiada apa apa sebenarnya kecuali curi, songlap, rompak dan bayar, bayar, bayar,tak habis habis bayar, akhirnya tak mampu bayar.
      Yang paling teruk sekali selalu petik ayat Al Quran dan nama Allah bila bercakap. Lobai lobai pun ikut sekali bersekongkol atas nama islam.
      Betul kah mereka ini semua beragama yang takut pada tuhan atau tiada beragama yang mempersendakan tuhan?
      Agama dijadikan mainan untuk pencuri dan penyokong yang mata duitan.

      Delete
  6. Ingat nak bayar hari Selasa.. rupanya semalam 31 Julai..

    3 bulan dari sekarang janji bayar tapi tak boleh hari lain, mesti nak hari Selasa jugak..

    ReplyDelete
  7. Takda pun lapor dalam tv3 atau astro isu 1mdb tak mampu bayar hutang..??

    Owhhhh...patut la caii dedak tak tahu,kt tv3 tak ada laporkan pasal ni

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hahaha lepas ni bila 1mdb sedekah lembu korban berekor ekor kat org kampong mesti dari pagi sampai petang laporan tv3 dok ulang ulang...dah tau skrip pendedak ni

      Delete
    2. Suruh ahli umno yang seramai 3juta org tuh pi bayar hutang najib lahanat ni.

      Berhutang pandai, shopping pandai, songlap pun pandai... part nak bayar balik .. tak tau eh.

      Najib Razak Perdana Menteri Paling Sial Dalam Dunia Ini.

      Delete
    3. Aku paling menyampah tgok berita tv3...kdg2.kat kdai makan ade bukak hadap je la..bersungguh sunguh puji si bijan pembaca beritanya.

      Delete
    4. Kedai makan kat tempat aku pun kalau bukak (kalau bukak la) berita tv3 mesti lepas pukul 8.30 malam

      Lepas habih muka najip, wak jahit & langau2 najip keluar

      Delete
  8. Sahabat2 sekalian...

    1mdb MEMANG TAKDE DUIT nak bayar. Itu sebabnya.

    Dan....yang sialnya 1mdb dan mof tu...

    Dlm perjanjian..KEMUNGKINAN BESAR ada klausa yang mengatakan ia akan dibayar oleh PENJAMIN.

    Anda semua boleh agak dah siapa penjamin kepada 1mdb kan?

    Maka bersedialah dengan tindakan lebih agresif para drakula...taksiran tambahan...saman bla bla bla

    6% gst? BESAR PELUANG akan naik jadi 8%...
    60 barang gst? TAK MUSTAHIL akan jadi 120 barang..

    PH kata akan hapuskan gst secara berperingkat...bn pula gst kekal (risiko utk dinaikkan tetap ada)..

    Jadi sendiri mau ingatlah...anda rasa syok ke byr gst atau apa2 cukai sekalipun semata2 utk 'membantu' kerajaan aka 1mdb?

    ReplyDelete
  9. KUALA LUMPUR: 1 Malaysia Development Bhd (1MDB) said on Tuesday it had written to International Petroleum Investment Co. (IPIC) to inform them that the obligations, due on July 31, would be made in August.

    In a three paragraph statement, 1MDB said all payments due from 1MDB to IPIC will be made from the proceeds of the 1MDB rationalisation plan.

    “1MDB itself is awaiting funds that were due to be received in July 2017. Due to the need for additional regulatory approvals, the receipt of those funds has been delayed to August 2017.

    “As these are the funds which will be used to pay IPIC, 1MDB has written to IPIC to inform them of our commitment to meet the obligations, originally due on 31 July 2017, in August 2017,” it said.

    Meanwhile, in a statement to the London Stock Exchange, IPIC said “Under the settlement, there is a five business day cure period for MOF Inc. and 1MDB to remedy their non-payment before MoF Inc. and 1MDB become subject to additional obligations to IPIC and Aabar,” it said.

    IPIC had said that as at July 31, it had not received the payments of US$602.72mil and US$26.02mil that were due to be paid under the consent award and the settlement by MoF Inc. and 1MDB.
    Read more at http://www.thestar.com.my/business/business-news/2017/08/01/1mdb-says-payment-to-ipic-will-be-made-in-august/#A73ARpxP2HvXVdpD.99

    ReplyDelete
    Replies
    1. Fund?

      Why Fund?

      What happen to investment and profit?

      Delete
    2. Hurmmmm....duit nak bayar ipic pun dah trsalah bayar kompeni lain.tak tuntut balik ke kat tuan punya yg tersalah masuk tu?? Kne byar bunga tinggi tuuuu...

      Dah la settle luar courts tapi tak jgk lepas nak bayar?? Nak naik bunga lagi tuuuuuuu...mampos

      Dh cmni pun sempat kau anak beranak bercuti sana sini ek bijan??


      Hoiiiii igp tweeter mana shahrul haaaa?? Shahrul mana? Dah jumpa blom??

      Delete
    3. Silap bijan jgk hari tu..

      pak arab dah derma tapi dipulangkan balik lah pulak berbillion billion kt pak arab tu..klau tak tentu boleh dah buat pakai settle utang kat ipic ni beserta bunga2 sekali.

      Tapi takkan tak tau 1mdb dah tersalah bayar kat kompeni klon masa tu??????????

      Mrj....kau tak rasa pelik ke benda2 ni????? Atau ini normal bagi otak kau yang lebih fokus pada tugas kau untuk wujudkan permusuhan kaum kau tu??

      Delete
    4. Apa kah makna regulatory approval ni ah? Adakah ia bermaksud pemindahan 681 american pies dulu telah melalui regulatory approval yang berharamjadah sama?

      Delete
    5. 18.18....pusinglah kat mana pon...kesitu jugak sudahnya.....1MDB tak der duit...period.

      Delete
    6. Investment pun yg tinggal hanya unit saja.

      Profit yg ada lagi pun unit juga.

      Delete
    7. Bro Zack....setuju dgn mike yeop...

      Delete
  10. Hippo Like diamond1 August 2017 at 18:24

    1MDB dah bankrap sebenarnya. Ni tengah tunggu duit pinjam dari GLC lain Petronas, Khazanah, LTH, KWSP dan lain2.. ahahaha.

    Sial punya najib, perangai macam Kassim baba.. 'sampai licin dia kebas'!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Itu yang di maksudkan Fund kot?

      Sebab nak sapu duit dari keuntungan Petronas, Khazanah, LTH, KWSP dan lain2.

      Tahun depan declare dividen dan peratus keuntungan turun.

      Delete
    2. Errrrrrr....I like your name...."Hippo Like Diamond"....hmmmm....cantik nama tu....very unique.

      Delete
    3. Memang tepat bagai di kata " perangai macam Kasim baba , sampai licin di kerjakan nya "

      Apa kesudahan kisah Kasim Baba ni ??

      Kena kerat lapan belas ..

      Delete
  11. Sial punya PM.

    Dalam tak bayar hutang boleh dibelikan cincin permata dan macam-macam lagi.. Boleh bercuti guna duit rakyat?

    Apa tujuan 1MDB? Mungkin duit itu pusing-pusing tak ke mana? Mungkin IPIC itu pun macam 1MDB..?

    Itu yang pemimpin UMNO tak bimbang. atau mungkin itu fahaman pemimpin dan penyokong UMNO?





    ReplyDelete
    Replies
    1. Nak bayar hutang kompeni sendiri pun tak lepas..masih nak bersuka ria satu keluarga bercuti sana sini..klau anak aku aku luku2 kepala otak dia tu

      Delete
    2. 18.29......duit free tak rasa keluarnya bro.....cuba duit peloh belengas sendiri.......

      Salam perjuangan bro....

      Delete
  12. Duit dlm akaun jho lo bai, dah kena freeze. Tu pening tu nak korek duit. Investor china plak dilly dally. Phewh, berpeluh jubor najib, lencun mulut tukang jilat kali ni nak jilat peluh kat jubor najib tu. Baru padan muka

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sebenarnya duit dan harta yang ada pada jho low, riza aziz, red granite telah dibekukan untuk kebaikan rakyat Malaysia.

      Demikian juga harta yang diperolehi oleh Miranda Kerr dan Dicaprio melalui duit curi dari 1MDB yang telah diserahkan kepada DOJ selepas menerima tuntutan.

      Hanya berlian 124juta yang masih tidak dipulangkan oleh isteri MO1.

      Mengikut undang-undang US, DOJ akan memulangkan wang tersebut kepada yang berhak setelah memperolehi permintaan untuk berbuat demikian. Di dalam hal ini beneficiaries adalah rakyat Malaysia dan pentadbirnya adalah kerajaan Malaysia. Kerajaan Malaysia adalah yang berhak menuntut.

      Sekurang-kurangnya dengan adanya wang dan harta itu bolehlah bayar sedikit sebanyak hutang. Tak perlu perah rakyat lagi.

      Tapi memandangkan kerajaan Malaysia sekarang ketuanya sendiri yang menyamun wang itu, maka macam mana nak diharapkan kerajaan Malaysia akan menuntut wang2 tersebut.

      Satu saja caranya, TUKAR KERAJAAN penyamun ni.

      Mana J, unknown sahabat dan macai tikus ni, kenapa belum muncul?

      (Kejora tidak disebut memandangkan kalau ia muncul punya hanya akan berpantun, berberambus dan berkikiki).

      Ringkasan ulasan: Najib memang celaka.

      Delete
    2. Alahaiiiiii...dihina hina lah pulak si kejora ni.

      kasihannnn

      Delete
    3. Bro John Doe....takkan nak gadai diamond bini MO1 tu.....nak mamposss, tak pasal kena sigung senggol nanti......

      Apa pon kenalah buat muka tebal berlagak selamba macam baagusss.....pergi enjoy sana sini......tapi hutang terrrlupa nak bayar.....

      Errrrr by the way....Kojola Kikiki malam td kena balun kawkaw dgn Pak Othaman.......sekarang ni mungkin tengah terrrcirit lagi.......jadi mungkin tengah malam dah ok sikit baru dia keluar buat kerja Kikiki dedaknya.

      Salam perjuangan yeop....

      Delete
  13. Malaysian Cybertrooper1 August 2017 at 18:35

    Tax atau Cukai ini perlu untuk pembangunan sesebuah negara. Tetapi apa jua cukai yang ingin diperkenalkan tidak seharusnya membebankan rakyat.

    Vietnam adalah antara negara yang puak-puak UMNO/BN gunakan sebagai contoh yang kononnya mempunyai GST (VAT) yang tinggi iaitu 10%. Tetapi apa yang mereka sembunyikan dari rakyat adalah berapa banyak barang yang dikenakan dengan 10% VAT ini?

    Turut disembunyikan fakta VAT di Vietnam adalah barangan kegunaan harian mereka termasuk lah buku-buku dan alat tulis hanyalah 5% VAT (Ternyata 1% lebih rendah dari Malaysia).

    Malah lebih menggagumkan lagi, setahun sebelum perlaksanaan VAT di Vietnam, kerajaannya memastikan penguatkuasaan besar-besaran agar harga barangan diturunkan. Jadi apabila VAT mereka di implementasi, harga barangan mereka akan naik kembali ke kadar asal.

    ReplyDelete
  14. Harap sangat Putera Raja Saudi yang derma pada MO1 dan yang Zahid Hamidi jumpa supaya sedar tentang bahaya kewangan Malaysia sekarag dan boleh derma lagi kepada akaun bank MO1

    Moga Tuhan bhka pintu hati dan kocek Putera raja sebab dia kan kagun dengan pemerintahan Islamik Malaysia

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tak silap Najib ada bagi tanah di Putrajaya kepada Raja Arab untuk buat bangunan..?

      Delete
    2. Ni kene cepat2 panggil Jho Low buat Meeting dgn Putera Saudi atas kapal Mega-yacht skali lagi...Petro Saudi 2.0.

      Delete
  15. Takda masalah. 1MDB tak bayar, siapa yang jamin hutang tu? Kerajaan Malaysia yang jamin. IPIC akan tuntut bayaran dari kerajaan Malaysia. Agak mana kerajaan dapat duit untuk membuat bayaran? Duit yang dipungut dari cukai ... makna rakyat Malaysia yang bakal bayar hutang ni ....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kan macaiii kata 1MDB tak ambik dana kerajaan untuk bayar hutang???

      Kalo tak der duit......boleh cari digali dari tanah atau tunggu duit jatuh dari langit.

      Delete
  16. Ini semua fitnah DAP dan fitnah anak lelaki Iskandar Kutty. IMDB sebuah syarikat yang suci lagi murni. Bayar ke tak bayar ke bukanlah satu isu yang besar.
    Isu yang besar ialah kita akan menganjurkan Sukan Sea tak lama lagi. Fokus yang tu dulu. Yang soal bayaran kemudian. Malaysia kan banyak Kumpulan Wang Amanah..apa nak risau..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Cai aku cadangkan kau pergi melawat Penang, berhenti sekejap kat jambatan Penang tuh, lepas tu... kau terjun !

      Delete
    2. Hahahahahaha betul betul...tapi kau tgok dulu bgunan komtar sebelom terjun ok..harap taubat dulu ok

      Delete
    3. He...He...He....tak lama lagi...siLIM GUAN END akan terjun Kat Bangunan Komtar......sebab Roket dah Menjunam....

      Delete
    4. Aikkk...ade tersesat la sekor lagi caiiiii

      Delete
  17. geliga kepala hotak kau!

    ReplyDelete
  18. Rakyat Diperbodoh1 August 2017 at 18:46

    Last resort:
    Dana² awam kan ada...
    Rakyat kan ada...
    Rakyat selama²nya rela diperbodoh...!!!
    Si rakyat pulak, rela selama²nya diperbodoh...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kami sesekali tak rela jika di perbodohkan.
      Tapi... nak buat mcm mana kami ni meme booodoh.

      Delete
    2. Ok klu tak rela diperbodohkan lagi dah baguh....
      tapi jange goyak mu tu bodo , nanti bodo sungguh , payoh nak tukaa kero jaae...
      gini nok aja...demo gi belatih buak tande pangkoh , mace ni ``X`` sapa buleh , kek gi time ngundi demo ``X`` HAR/\PAN hok wane oreng tu, jange gi pangkoh dacing plok, dacing biru tu same la denge bulan ijau putih tu, tu parti plawok belake deh...ooooo ingak tu...ye...
      jange kate bodo lagi deh...

      bahasa campuran klate + ganu. i am sori...

      Delete
  19. Tak bayar pun tak apa le sbb dah nak tumbang dah.
    Bayar ke, tak bayar ke sama saja. Dua-dua tak bermakna lagi dah. Selepas pru14 kerajaan baru PH le yg kena tolong bayarkan. Setuju? Boleh kan? Tukar nama 1MDB kpd 2MDB pula.

    ReplyDelete
  20. Kepada Semua Rakyat Malaysia

    Saya, Najib bin Penyamun ingin mengucapkan ribuan terima kasih kepada semua rakyat malaysia dari usia bayi hinggalah ke warga emas kerana membantu menjelaskan hutang 1mdbb yang akan datang melalui kutipan wang gst anda semua.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sama sama, my dear pm najib, anytime bro! Kalau x cukup naik kanlah gst tu ke 8 ke 10% ke. No big deal la bro.janji lu, semah ngan jho lo leh gi enjoy!

      Delete
    2. By the way, unknown aka sahabat, oink oink. Mr j dan dua tiga lagi kat blog budin dah habis ke jilat peluh kat bontot lu? Klau dah wa nak antar diaorg jilat bontot jho lo plak. Keje o/time diaorg ari ni. Small matter lah bro najib, diorg mmg suka. Wa nak gi citer kat org org kmpung plak psal cina nak amik alih masia plak, gerente diorg derma kat lu bro. Alaah, nnti kita bgilah brim ckit, no hal lah! Kita umno ni mmg smart, x gitu bro. Tpi lu punya tpm tu lain mcm ckit, cer riki apehal ngan dia tu! K chow

      Delete
    3. Dah takde ke caiiiiiiiiiii dedak kat sini????

      Korang ni mentang2 la bijan tengah sesak ni tak dapt nak sign cek bagi korang..pakat2 senyap la terus.

      Hampehhhh punya caiii

      Delete
    4. 19.55....macaiii ada tugasss khas hari ni.....picit kepala MO1....penin yeop...penin mana nak korek duit nak bayor hutang ceti...

      Delete
    5. Lagi bijan nak berjanji itu ini buat umpan dedak..entah ape lagi nak ditabur si bijan tu nanti.



      Berjanji mcm2 peruntukkan untuk sabah sarawak sudah...


      Taja haji ketua kampong n the geng sudah..


      Janji dgn masyarakat india muslim nk upgrade status sudah...


      Bagi "insentif khas" dan bonus mengejut kat felda sudah..


      Janji macam2 untuk veteran askar sudah...






      pakat kita tunggu dan lihat sebulan dua ni..bnyak lagi ruang kosong ni

      Delete
  21. Hutang tu bukan banyak mana sgt pun. Yang bising2 sgt apa hal. Kalau kita derma sorang sikit je cukup sgt utk buat bayar hutang tu. Yg kaya2 tu bagi sikit.Yg miskin pula bagi banyak sikit. Yg paling kaya tak yah bagi langsung. Perompak-perompak semua pula boleh le intai2 peluang utk rompak lebih banyak lagi.

    ReplyDelete
  22. Dua nak bayar selasa minggu depan daaa...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bro dah ketinggalan le. Mana ada hari selasa. Seminggu cuma 6 hari je, ISNIN, RABU, KHAMIS, JUMAAT, SABTU, AHAD. Hari selasa Ahmad Bijan yg punya. Kalau ada anak lahir bernama Ahmad Bijan boleh pergi tuntut sama itu JIN la.

      Delete
    2. Jin...???
      Jin sontotlah tuuuu.....

      Delete
  23. Rilek..rilek skrg tengah pikir mcm mana nak kekah duit rakyat..rilek

    ReplyDelete
  24. Jam menunjuk tiga pagi
    Bijan Baba dah bawak lori
    Dari gua ke treasury
    Habis licin tak baki lagi!

    40 penyamun ikut belakang
    Ke Putrajaya mereka nak serang
    Matmeslan Baba memasak kerang
    Shima Baba panglima perang!

    Bijan Baba tak puas lagi
    Mana yg dapat semua nak curi
    Teringat dia pesanan isteri
    Rosnah Baba nak banyak lagi!

    Tak join hanya,second panglima
    Jahid Baba tak mahu bersama
    Merajuk hati si Bijan Baba
    Sebab ambek saudara juga!

    Orang kampung semua dah marah
    Jumpa Det Baba aduan diserah
    Terlebih sudah Bijan Baba punggah
    Pada Det Baba rakyat berserah!

    Kiri dan kanan semua tertutup
    Takde jalan Bijan Baba nak ikut
    Det Baba,Anwar Baba kasi pelingkup
    Bijan Baba terkencing takut!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Terbaik bro fan tun..

      Seperti diramal isu wanemdibi muncul kembali
      IPIC datang menuntut bayaran seperti dijanji
      Duit nak bayar pun diaorang boleh main tarik tali
      Dey mana itu payment rm2.58b, bijan baba ji!..

      Kutip cukai sini dan sana
      Sehingga tisu tandas gst pun kena
      Kerana ini bijan baba semua rakyat dapat bahana
      Negara kita pula dipandang hina..

      Dengarnya kutipan GST dekat 50b
      Kemanakah semua duit sudah pergi
      Takkan kot masuk akaun rosmah baba dan mr bijan baba sihubby
      Elok diperiksa, mana tahu peristiwa lama berulang lagi..

      Bila disebut pasal hutang wan emdibi
      Teringat kita mr j, sahabat dan cai2 anon ari tu cakap berapi rapi
      Konon hutang dah langsai, tolong jelaskan sekarang, mana hangpa pi
      Krik, krik ,krik..eh kenapa semuanya senyap dan sepi?..

      Delete
    2. Hehehe.....tergelak melantun2 teman baca pantun mike berdua...

      Good job pada kedua2 Bro.
      Moga sehat sentiasa.

      Delete
    3. Bro phantom.

      Teman baru masuk balik ni.

      Teman tersenyum-senyum baca madah 2 orang sahabat kita ni bro.

      Salam perjuangan buat ketiga-tiganya.

      Delete
    4. Bro John Doe n friends.......kita ada satu kabor gemmpaakkkk ni yeop....

      http://www.freemalaysiatoday.com/category/nation/2017/08/01/razak-baginda-charged-over-french-submarine-deal/

      Delete
  25. FUYOOOOOOOINKKKKK..

    DARI ISU KUTTY BABI BALIK KE 1MDB SEMOLA
    KEDUA DUA SPIN FITNAH MASIH TAK JALAN JUGA
    TERKINJA KINJA ARI NI ARMADA DEMONSTRASI JALAN RAYA
    CIPUT JER 30 ORANG LANGAU DAN LALAT BERAKSI MCM BABI GILA. ..

    KIKIKIKIKI.... BERAMBUSSSS BARUA DAP@SINGAPORK...

    30 ORG JER GEBANG ONLINE BONYI MACAM NAK RUNTUH DOOONIA... KIKIKIKI...


    INI KALI.MME NAK RANAP BOBOI KUTTY...

    ReplyDelete
    Replies
    1. salam

      kerajaan Malaysia miss bayar hutang 1MDB dekat IPIC yang patut bayar by semalam. 31-07-2017.

      alah ... sebahagian hutang yang dulu konon dah bayar kat IPIC tapi bayar kat Aabar BVI yang konon konon kita ada bukti IPIC punya. Tapi bila IPIC gempak kat arbitrary London, terus terkincit nak bayar secara installment tu.

      yang dah faraid kat Aabar BVI tu, kira 'selamat'lah. kita dah dengan macho nya cakap 1MDB takde hilang duit ke apa. 1MDB semua OK.

      yang nak kena bayar lagi sekali kat IPIC ni, khabarnya dah miss installment first sebab duit takde. tak banyak, USD600M+ je. ada la dalam RM2.6b.

      itu baru first installment. kena dua kali bayar katanya. 1MDB dah sangkut. so, kerajaan Malaysia sebagai guarantor lah kena bayar. ini miss dateline ni, mau kena penalti dengan IPIC. kalau tak kena. alhamdulillah. kalau kena. 1% pun dah RM26m dah.

      ha. ha. ha. kat mana kerajaan Malaysia nak korek duit tu agak agak korang.

      -jiwa kacau-


      Kopipes dari entry lepas..

      Delete
    2. Ini je yg kau mampu kejora??

      Delete
    3. Ehhh ada anak babi bijan ni...ingat dah menyorok celah ketiak semah lame tak muncul..

      Delete
    4. Ranap apa ranap..???

      Ranap pasal hutang terrtunggakkk ke.....???

      Kesiaaannn.....malam semalam tak tidor terrrciritt tak berenti gamaknya kena balun dgn Pak Othaman.......

      Kesssiaaannnnn.....

      Delete
  26. Sebenarnya kena bayar sekali lagi kepada ipic ini adalah satu tindakan yang x boleh masuk akal.

    Kecuali jika ada tindakan atau siasatan susulan ke mana kah perginya bayaran yang pertama itu. Setelah kita tentukan di mana ia pergi, bermakna kehilangan disebabkan perlakuan jenayah ke atau disahkan tercicir kat jamban stesen puduraya ke maka dengan itu, sebagai contoh, bolehlah kita boleh buat tuntutan insuran. Tanpa sebarang dalil ke mana wang itu pergi hang boleh say goodbye kpd insuran dan wang hang. Dah lebur hangus jadi debu.

    Dengan itu beritahu kepada saya ada kemungkinan kah bayaran yang hendak dibayar sekali lagi kepada ipic itu tidak akan jadi sekali lagi macam pisang berbuah dua kali?

    Senang-senang aje kita bayar, maka bak kata omputih - easy come easy go, kan?

    Pada saya apa-apa pun tindakan kerajaan korup yang ada sekarang akan saya pandang serong-serong.

    Usah salahkan saya kerana berpendirian demikian. Akhir kalam, tanpa keraguan lagi kerajaan UMNO/BN sekarang ini lah yang bertanggungjawab di atas kes 1mdb/ipic ini.

    ReplyDelete
  27. Nak byr nak Korek Duit celah Mana lg..
    Nature business 1mdb sampai skrang rakyat Tak tahu..
    Yg terbaru dah Ada ura2 rebet letrik nak kena tarik..
    Ni la sbb utama tun duk bising,tp totok umno Tak nampak semua ni..bagi diorg najib tu maksum..
    Dari dulu aku ckp 1mdb Ni betul2 Syarikat yg najib tubuh nak makan Duit..
    Motif utama 1mdb ni buat duit utk najib,guna Duit rakyat buat byr hutang..
    Kalu Betul 1mdb Ni cabang pelaburan Baru kerajaan kenapa nak letak bwh khazanah
    Jawapannya sbb khazanah dah well established..susah najib nak keluarkan Duit melalui khazanah..
    Ni hutang berjuta Ni Sapa nak byr?
    Last2 kerajaan sbg penjamin melalui mof yg kena byr..
    Duit tu nak gov nak Korek Mana?
    Rakyat la yg kena..
    Bajet belajawan kena potong,subsidi kena tarik,biasiswa dimansuhkan..cukai yg Tak masuk akal dikenakan..
    Dah lah cukai pendapatan kena byr,mati pun kena byr..
    GST lg kena byr..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Takkk.....macaiii kata 1MDB ni kaya banyak aset di Pakistan..Congostan..Kazakhstan...Go head Gostan...dan Kepala Setan....

      Sumer aset2 tu boleh dijual.....duit tu boleh buat bayar hutang.

      Don't worry hokkayy.....

      Delete
  28. Aikk 1mdb kena bayar rm 2.6 billion..... Ari tu masuk kat akaun Najib rm 2.6 billion, macam mana duit 'derma' pak arab dgn yang duit yg dituntut IPIC boleh jadi sama nilainya??KEBETULAN ATAU DOT DOT......

    ReplyDelete
  29. Mr Jebon berada di pejabat Arulkanda hari ni...sedang bincang dengan Arulkanda cara2 nak bayar utang 1mdb pada bulan ogos...lepas tu mr J ke pejabat SPRM nak bagi pengesahan derma dari raja arab kerana sprm umumkan bukan derma raja arab....esok mr J akan ke pejabat IPIC untuk sahkan 1mdb tidak bayar 2 kali kpd IPIC....sibok betol mr J minggu ni..ooo lupe seblm ke sprm mr J je ambank dapatkan pengesahan ambank 2.6 billion dlm akaun najib dari akaun bank milik raja arab..

    ReplyDelete
  30. Lu olang sulah gila ka? Belapa kali gua mau cakap itu utang sudah bayar la. SULAH BAYAAAR LAAAA. Tinggal sikiiiit saja lagi ma. Ada faham ka sikiiiit saja lagi tau. Huwaaa huwaaa huwaaa.

    ReplyDelete
    Replies
    1. 5.2 billion sikit kepala hotak ko...

      Delete
  31. Klu tengok tv3 suku...ekonomi kukuh dijalan betul..last2 hutang x dpt bayar. Pooorah...

    ReplyDelete
  32. Sipa yg cakap hutang tak bayar? Kau ada bukti ke?

    ReplyDelete
    Replies
    1. inilah kalu bercakap dgn org tak baca dan tak tengok berita..(sori dlm tv3 suku tak keluar punya)..ko pula ada bukti ke hutang dah bayar?

      Delete
  33. Mat Singapork @ kojola
    Dia ambek,cuti tak bayar
    MrJ panggil,dah huru hara
    IPIC tuntut tak dapat bayar!

    Oinkk oink tu bunyinya apa
    Adakah haiwan peliharaan Cina
    Kojola ajuk bunyinya sama
    Jangan2 sekandang di rumah nyonya!

    Hal Kutty mananya fitnah
    Si wak Jahid dah buat salah
    Dikutuk rakyat dia dah resah
    Rupa2nya Bijan dia nak sanggah!!

    One emdibi betul dan sahih
    Pokok getah ranap ditoreh
    Dunia tahu tak boleh dalih
    Bermatian dijilat Karabau Saleh!

    Biar 30 Armada berani bersuara
    Ajak Bijan habuk pun takde
    Nothing to hide cabut segera
    Seluar basah lenjan sepender!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Terbaik bro fan tun..

      Oh begitu ker ceritanya
      Patutlah blog ni rasa aman aje
      Kalau mereka ada boleh juga kita bertanya
      Bukan ke unit penerangan wanemdibi Mr J punya kerja..

      Mana tahu mungkin kot the edge salah cetak
      Atau dua kali lagi bijan baba bayar pada abrar ciplak
      Kan hari tu hutang dah langsai cai membentak
      Sebab tu hari ini apa cakap diaorang kita nak dengar pulak..

      Tapi kalau oink oink tu tentu tak boleh tolong
      Ini spesis kikiki adik beradik polong
      Kalau cakap pun asyik berbohong
      Teringat dialog P Ramlee dalam 3 Abdul " yang ini teman tak sior, misai kontot, mat singapork pantalon"..

      Satu satu bala dah datang
      Berpunca dari sikap suka berhutang
      Tambahan pula duit negara abis disailang
      Oleh sigempal pendek, gay dan sirambut kembang..malang, malang!!

      Delete
    2. Bro kembar berdua.....ini bagusss punya tembak ni yeooppp.....tang seluar basah lenjan spendar.....kikiki adik beradik polong tu memang kelakor tu bro....
      Hehehe....

      Teman ni peminat no.1 u all yeopp.....
      Very well done !!

      Delete
    3. Bro phanthom pun apa kurangnya
      Bukan setakat tembak malah dibom macai semua
      Kow kow hentak, cai dengar mendidih telinganya
      Mungkin ramai cai yang pencen nanti tak sempat tua..

      Delete
    4. Salam perjuangan Bros Perak Man dan Fan Tun.

      Moga dalam rahmat Allah swt sentiasa.

      Delete
  34. Sarang Ulat Tahek Low (War room jasa) beroperasi.
    Dari pagi tadi Himpunan Ulat2 UMNO,dan lobai Langau PiS belum dapat rangka strategi.
    Cheti 1mdb dah tunggu depan pintu.
    Rasa nak jamban , tapi tak keluar cirit Tahek Low.
    UMNOBNPiS dh masok kumbahan.
    Perlu tarek Flush

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kenapa lobai hadi dan lobai2 tok2 alim ulama pas berdiam diri ni.
      Hairan...

      Delete
  35. πŸ˜πŸ˜πŸ˜πŸ˜πŸ˜πŸ˜πŸ˜†πŸ˜†πŸ˜†πŸ˜†πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜„πŸ˜ƒπŸ˜„πŸ˜ƒπŸ˜„πŸ˜ΈπŸ˜ΊπŸ˜ΈπŸ˜ΊπŸ˜ΈπŸ˜ΈπŸ˜ΈπŸ˜ΈπŸ˜ΈπŸ˜ΊπŸ˜ΊπŸ˜ΈπŸ˜ΈπŸ˜ΊπŸ˜ΈπŸ˜ΈπŸ˜ΊπŸ˜ΈπŸ˜ΈπŸ˜ΈπŸ˜ΈπŸ˜ΈπŸ˜ΈπŸ˜ΈπŸ˜ΈπŸ˜ΈπŸ˜ΈπŸ˜ΈπŸ˜ΈπŸ˜ΈπŸ˜ΈπŸ˜ΈπŸ˜ΈπŸ˜ΈπŸ˜ΈπŸ˜ΈπŸ˜Έ

    ReplyDelete
  36. Notis:
    Bermula pada bulan August hingga tahun hadapan.. gaji dan elaun para2 pencacai akan di potong sebanyak 100%.

    Sebabnya, ketua penyamun mempunyai masalah kekurangan aliran wang tunai. Buat sementara waktu ini..Harap, para cai2 berkerjalah seperti biasa atau boleh ambil cuti tanpa gaji.

    Harap bersabar..Ketua penyamun dan konco2nya sedang aturkan plan..duit siapa perlu dirompak!

    Kerjasama dari pihak anda, amat kami hargai.

    Yang benar
    Setiausaha sulit ketua penyamun 1 Malaysia.

    ReplyDelete
    Replies
    1. OK...πŸπŸ›πŸŒπŸžπŸœπŸ’πŸ˜πŸ«πŸ³πŸ¬πŸ‘πŸŸπŸ 

      Delete
    2. Dengar2 Semua samsung A9 Akan ditarik balik..nak gadai perabis buat topup sikit2 modal rolling pru14..dh nazak sgt dah ni

      Delete
    3. ted manoff.

      badak tak ada.
      mana badak.
      badak mana.

      Delete
    4. Maka geng2 samsong bulehle selongkar2 balik stor rumah memasing cari balik nokia 3210 lama dulu

      Delete
    5. Errrr....Bro UP....teman suggest sebagaimana yg disarankan oleh pemimpin kita sebelom ni......elok deme cai caiii ni bawak teksi uber atau jual nasi lemak anak dara......ehhh sori....nasi lemak pak janda.......

      Salam perjuangan yeop...

      Delete
    6. Mereka sendiri yang cari penyakit menyokong penyamun. Pandai2lah mereka buat 2,3 kerja.

      Lain kali ingat lah..kalau nak sokong , jgn sokong yang boleh membawa rebah pada diri sendiri.


      Salam perjuangan..Bro Phantom

      Delete
  37. Khairulryezall a/l osman1 August 2017 at 21:38

    Hidup shahbudin!! lawan tetap lawan! HARA🍁PAN

    ReplyDelete
  38. Taukeh Geely dah lari jugak?

    ReplyDelete
  39. Latest dr msiakini: IPIC kasi 5 working days utk settle. Mana mau korek?

    ReplyDelete
    Replies
    1. khairulryezall a/l osman1 August 2017 at 22:32

      Pandailah najib korek nanti, hujung2 rakyat juga yg kena.

      Delete
    2. Rakyat kena pangkah PH laaa...apa lagi.

      Jgn dok jadi Mr. Yes man

      Delete
  40. Geng Lanun dlm Panik,
    Mahkanah Perancis dh dakwa Razak Baginda kes Scorpene. Atlanyuya (Joo Onn) kembali menghantui.
    Ulat A9 dan Lalat Tahek Low Q7 mati akal...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Buleh fwd link tak bang?

      Teringin nak tau pkembangan kes scorpene tu

      Siap la ko najip

      Delete
    2. Bro Tajul dan sumer kawan2......ni ada satu berita gempaakkk...

      http://www.freemalaysiatoday.com/category/nation/2017/08/01/razak-baginda-charged-over-french-submarine-deal/

      Delete
  41. Rahman dalang tu hebat bro. Dia boleh nego ngan ipic ni. Takde hal punya. Aramco yg punya hebat tu pun dia boleh settlekan. Inikan ipic ygbtak besar mana. Rahman dalang akan buat sampai hutang 1mdb bayar ikut cara court mammoth. Rahman dalang pakar strategic bro. Menteri EPU lak lagi. Semua beres nanti. Kompem bayar ansuran pasai duit dah antar jemaah haji dan buat mrt. Ipic akan terima punya. Rahman dalang ni bukan kecik anak ..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hahahaha....dia ini buat malu org borneo ja.

      Delete
    2. Orang sabah pun tak mau dia dah.

      Orang Sabah bukannya bodoh

      Diaorang kata Keruak si karabau mmg paloi.

      Delete
  42. Haiyaaaa...

    Mr j tak mau tolong ka?

    Bab korek mengorek ni kena tanya mat pork.
    Dia mmg handal!!!

    ReplyDelete
  43. MO1 raja kencing merata

    ReplyDelete
  44. j has disappeared....and so unknown sahabat....this is just a piece of the cake...

    where are another billions for felda come from? for our veterans?.....jibo is good at promises and it stop there.....

    hopefully kelawaq can give some sooth comments tomorrow....or our pure 'porno-rogo' bretheren can say something out loud with fists in the air.....or our dagger kisser....can say something for his brother....because jibo will not say anything.....he just signed it.....so no comment from him...

    perhaps j can enlighten us with some fairy tales on this one......where r u, j?

    ReplyDelete
  45. Gila....zahid ada rm230 million dlm akaun masa ketua pemuda.
    Tun tanya, jawablah.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Konon nak korek forex, nak salahkan tun. Ambik ko tun attack balik.
      Jawab jgn tak jawab.

      Delete
  46. Nanti besok, said keruak keriuk akan cakap ni sume fitnah, jgn percaya media asing..... 1mdb dh bayar IPIC....kemudian dibekap oleh tengku sharip dol dan rizal adik rosmah mansor.... Biaselah masa ni semua nk jadi pengampu terbaik....

    ReplyDelete
  47. FUYOOOOOOOINKKKKKK....

    ARI NI KUALA LUMPOW DI LANDA GARUDA
    ARMADA GARUDA YG NAMPAK TAK BERMAYA
    30 ORANG NAK PERTAHAN AL KUTTY DURJANA
    KLU ALJUBOORI RAMAI SIKIT LA BARUA d'JLN RAYA
    NNPK SSGT ALKUTTY DI PULAU KAWAN KAWANYA
    SAJA PERINGAT 1 KERUSI JER TAPI TERKINJA BAGAI ANJINH GILA.......

    KIKIKIKI.. PANTUN BERKERAT KERAT UTK BARUA MACAI AL KUTTY DAP@SINGAPORK..

    30 ORG PERTAHAN PEMIMPIN TERTINGGI PAKATON PUTUIH HARAPAN.... MMMM.. MME TAK ADE HARAPAN PRU NIH..... KIKIKIKI..

    BERBUSSSSSSSS...... SYOHHH...!!!

    INI KALI HAAAAHH...!!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hahaha ini je yg kau mampu?? Patut la bijan panggil korang bodoh banggang...betul pun

      Delete
    2. Baik tak payah masuk sini kejora oiii....komen lemah tahap caiii cap ayam.patut la kena kaw2 dgn pak othman hari hari

      Delete
    3. Khairulryezall a/l osman1 August 2017 at 23:08

      Haha, bongok punya mangkok hayun

      Delete
    4. MACAI FUKATAN HAPRAK....ANJING KURAP BELAAN DAPIGS....KOMEN BERDEGAR-DEGAR...MACAM ANJING MEROYAN DAN MENYALAK SIANG MALAM....KALAU TAK MENANG JUGAK PRU 14 NI....ERMMMM....NAK MAMPOS LER TUUUU SOKMO....PI LERRRRR RAMAI-RAMAI JILAT BUNTOT MAMAK KERALA KUTTY DAN SI KETUA TO' KONG DAPIGS TUUUUU.....NAK TANYA....PENCACAI SOKMO DAH HABIH BEREBUT MAKAN TULANG BABI DAPIGS KERRRR.....HE...HE...HE...JANGAN TERCEKIK UDAH LERRRRR.....

      Delete
    5. Si kojola merapu meraban ngalahkan bapok tua kerepot dok maki hamun org sbb dh tak laku

      Delete
    6. Aiiii...kejora kau mcm tak yakin je BN kali ni.dh start cari keje tetap belom bro kejora

      Hahahahahaha...

      Delete
  48. SEDIKIT SEDUTAN DRAMA PAK JAHID KAKI TIPU (bakal dityangkan di tv3)



    SECTIONS
    ZAHID: PENDERMA AKAUN NAJIB MAHU MALAYSIA KEKAL NEGARA SUNNI


    Timbalan Perdana Menteri Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi berkata terdapat tiga alasan mengapa Malaysia didermakan RM2.6 bilion dari Timur Tengah. – Gambar FMT

    Sikap Malaysia yang komited dalam mengekang keganasan, berpegang teguh kepada ajaran Ahli Sunnah Wal Jamaah serta negara Islam sederhana dengan kewujudan masyarakat majmuk adalah tiga sebab penderma dari Timur Tengah menyumbang dana politik RM2.6 bilion kepada Malaysia.
    Timbalan Perdana Menteri Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi yang menegaskan perkara terbabit berkata sebab pertama penderma berkenaan memberikan dana itu adalah sebagai penghargaan kepada Malaysia ekoran kesungguhan mengekang keganasan.

    “Saya sahkan derma itu dari Timur Tengah sebab saya lihat dokumen itu dan berjumpa ketua pegawai pelaburan kepada penderma dan trustee (pemegang amanah) kewangan keluarga penderma itu.

    “Saya tanya kenapa perlu dibantu Umno dan Barisan Nasional (BN). Dia bagi tiga alasan iaitu pertama, kerana Malaysia cukup komited dalam operasi anti keganasan dan jelas Malaysia ada Undang-undang Pencegahan Keganasan (Pota), Kanun Keseksaan, Akta Kesalahan Keselamatan (Langkah-Langkah Khas) 2012 (Sosma), kerana kita tidak mahu ada pengganas yang ganggu,” katanya.

    Turut hadir, Ketua Umno Bahagian Sri Gading Datuk Ab Aziz Kaprawi, Ketua Penerangan Umno Johor Datuk Samsulbari Jamali dan Ketua Wanita Umno Johor Datuk Sharifah Azizah Syed Zain.

    Zahid berkata, perkara kedua menurut penderma berkenaan adalah kerana Malaysia mengamalkan pegangan Ahli Sunnah Wal Jamaah dan penderma berkenaan tidak mahu terdapat mazhab lain yang menyeleweng daripada sunnah Rasullullah.

    Menurut Zahid, perkara ketiga adalah kerana komitmen yang jelas iaitu biarpun Malaysia merupakan negara majmuk dan sederhana, namun, negara-negara Islam tetap mengiktiraf komitmen Malaysia yang memegang Sunnah Wal Jamaah.

    “Saya melihat dokumen yang original (asal) bukan fotostat. Saya lihat juga dari segi pemindahan kewangan,” tegas beliau.

    Zahid berkata pemindahan wang terbabit melalui pelbagai saluran dan syarikat kerana pihak penderma tidak mahu hanya satu cek dimasukkan ke dalam satu akaun menggunakan nama Datuk Seri Najib Razak untuk digunakan sebagai dana politik.



    Katanya penjelasan terbabit juga sebagai pencerahan sekali gus menunjukkan tiada penyelewengan daripada Kumpulan Wang Amanah Pencen (KWAP) sebaliknya wang derma keluarga Timur Tengah.

    “Kalau kita kena fitnah, bagaimana kita rasa. Itu sebab Tan Sri Abu Kassim (Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia) dihantar pergi berjumpa penderma berkenaan dan sahkan tiada rasuah dilakukan sebaliknya dana terbabit 100% didermakan oleh keluarga dari Timur Tengah berkenaan,” katanya. – Bernama

    ReplyDelete
  49. Ha ha ha...
    Welcome to double u tee dee
    Everybody can get back your money here
    Bring along your late 7 years account numbers
    Ask them how.....

    ReplyDelete
  50. bro Phantom apa khabar?
    bro tibai Kojola terbakar
    sesak nafas jantung berdebar
    duduk termenung, kem nak tukar!

    cepat-cepat masuk Pakatan
    kojola tak masuk nanti bentan
    tak elok subahat partinya setan
    masuk Pakatan,kau basuh pinggan!

    bro UP dah bagi petisyen
    dedak cai potong, seratus persen
    kerja tak ada,tak boleh eksyen
    bijan rekomen hotel Port Dickson!

    mat singapork @ kojola
    dari tadi dah naik gila
    dengki sama 30 Armada
    berani bersuara Bijan dicela!

    Nothing To Hide Bijan pun lari
    Tun Mahathir duduk menanti
    30 Armada lebih berani
    berpotensi buat um-no no mati!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bro Fan Tun.......Polong kikiki tu dah tak der point bro.....diulanglah mende armada tu berkali2.......sedang kita macam2 berita dapat bertukar ganti dan macam2 fakta & points kita bagi......tapi dia duk cerita yg itu....ituuuuu jugakkk....cerita seluor spender basah lenjannn.....

      Ketandusssaaannnn idea tu bro....tu sebab banyak Kikiki manjang jerrr.......

      Macam bro Perak Man kata le....Polong Kikiki....

      Kesssiaan simpati RIP Kojola.....

      Teruskan berkarya tuan2 berdua.....kasi hantam sama maacaaiiii......

      Delete
  51. Dari dulu lagi telah saya tekankan bahawa 1MDB membawa maksud 1 Malaysia Dia Bohong .

    Tidak cukup dia berbohong di Malaysia , tiba giliran IPIC pula kena bohong .

    Di mana perginya walaunta walaunta yang selalu menegaskan bahawa 1MDB berada di landasan yang betul , untung berguni guni , asset melebihi hutang serta bermacam macam lagi cerita haram zadah .

    Selama ini Najib serta semua walaunta bolihlah berkata apa saja kepada rakyat Malaysia . Keadaan memberi mereka ruang untuk melakukan kerja putar belit 360 darjah kerana isu isu yang timbul berpusat di dalam Negara saja .

    Nah , sekarang dia telah mula melibatkan entity luar Negara . 1MDB @ Najib sudah tidak mempunyai landasan lagi untuk berdolak dalik . "Cooling off period" yang di beri kepada 1MDB hanyalah lima hari kerja . Bermakna "by hook or by crook" , 1MDB kena membuat bayaran selewat lewatnya awal minggu depan .
    Sementelah 1MDB sekarang terletak secara langsung dibawah Kementerian Kewangan , maka tanggungan pembayaran dipikul olih kerajaan .

    Menurut kenyataan 1MDB , ia sedang menunggu kemasukan 'fund' yang ketika ini menunggu kelulusan pihak berwajib . Ini jelas membuktikan 1MDB memang tiada wang . Apa yang pasti , peminjaman akan di lakukan .. dari sumber mana , belum kita ketahui lagi ?

    Dari dulu lagi telah saya katakan. Trajidi 1MDB ini telah menjerumus Negara ini ketaraf Negara haprak ! Kegagalan memenuhi tanggung jawab hutang keatas IPIC ini adalah detik permulaan kearah malapetaka yang lebih serius .
    Malaysia akan menjadi pemerhatian negative olih para pelabur luar terutama pemegang 'bon~bon' serta pemiutang~pemiutang luar . Lebih lebih lagi kepada pemegang bon 1MDB . Berdasarkan pengelaman , saya yakin pemegang pemegang bon 1MDB telah pun mula ketar lutut .

    Ada yang berkata , PETRONAS banyak wang . Tapi ramai yang tidak sedar adalah ,PETRONAS sendiri sedang melalui masa "sesak nafas" ketika ini . Situasi yang dihadapi olih PETRONAS dalah lebih kurang sama yang di hadapi olih FGV . Adalah di jangkakan , sekiranya harga minyak masih di takuk sekarang , masaalah PETRONAS akan 'meletup' lebih hebat dari 1MDB . Kita tunggu dan lihat ... di harap ini tidak akan berlaku .

    ReplyDelete
    Replies
    1. 1MDB bermaksud Melayu Di Bodohkan.

      Delete
    2. Caiii umno semua ape tahu bende ni..janji ade hbuan pakat angguk mcm org gila

      Delete
  52. PM TELAH LAMA MEMENDAM RAHSIA YANG MENGGEMPARKAN INI
    Pendedahan Tun Mahathir terhadap keghairahan Dato' Seri Ahmad Zahid Hamidi untuk merebut jawatan  perdana menteri, tidak akan mendorongkan Datuk Seri Najib untuk bertindak terburu-buru kerana beliau telah pun menyimpan rahsia ini lama sebelum pendedahan itu.

    Melihat risiko inilah maka beliau melantik Zahid Hamidi, Naib Presidennya untuk menjadi Timbalan Perdana Menteri supaya mudah dikawal dan bila perkembangan politik merebakkan api dalam sekam, beliau segera memperkuatkan pertahanannya dengan  melantik sepupunya Datuk Seri Hishammuddin Hussein sebagai Menteri Tugas-Tugas Khas.

    Orang ramai, ahli parti dan Zahid sendiri dapat membaca dengan mudah signal yang dihantar oleh Najib.

    Pendedahan  Tun Dr.Mahathir bahawa Zahid datang meminta bantuannya untuk menjadi Perdana Menteri dalam keadaan Najib semakin tertekan tidaklah mengejutkan Najib sebaliknya  menjadi blessing in diguise kepada hasratnya untuk menenangkan "keghairahan nafsu" Zahid yang mengetahui kekuatannya dalam parti.

    Walaupun umum dan ahli  parti terkejut dengan pendedahan Mahathir dan menjangkakan Najib akan bertindak  keras dan tegas tetapi hal ini tidak mungkin berlaku dalam keadaan keruncingan parti dan Najib memerlukan perpaduan ahli dan juga sokongan rakyat.

    Tetapi ini tidak bererti Najib tidak akan bertindak. Seperti  bapanya Tun Abdul Razak , beliau berpegang kepada budaya politik yang berkesopanan, bersembunyian tangan dalam tindakan, berbijaksana menarik benang dalam tepung sambil menjampi  ribut supaya tidak menjadi  taufan.


    Najib telah lama mengenali Zahid walaupun pernah renggang sekejap kerana Zahid mendekati Anwar. Zahid bukanlah pejuang yang mementingkan kepentingan rakyat tetapi lebih mengutamakan kedudukan dalam corridor of power dan demikian juga Najib yang survivalnya kerana kebijaksanaan mengambil kesempatan. Mereka mendukung nilai politik yang sama berbanding dengan Anwar Ibrahim  dan Tun Mahathir yang berani mengambil risiko dalam keadaan tercabar.

    Sekarang Zahid dan  Najib berkongsi falsafah politik yang sama dalam krisis politik terpendam anatara menyedari hakikat tidak mempunyai sokongan rakyat di luar parti berbanding dengan Mahathir dan Anwar apabila dalam "berperang", mereka percaya tidak sahaja kepada sokongan dalam parti tetapi juga rakyat di luar parti.

    Najib telah pun berjaya menyingkirkan Muhyiddin tanpa tentangan  dalam parti dan beliau juga akan berjaya memotong taring Zahid walaupun akan membiarkannya terus berada dalam tampuk kuasa sehingga Pilihanraya 14.
    Mereka akan berada dalam keadaan mata berpandangan budi kedapatan

    Zahid tidak lagi akan dapat beralih untuk meminta sokongan rakyat ke arah mencapai cita-cita menjadi MO1 kerana kredibilitinya telah dicemarkan oleh Mahathir. Reaksi umum terhadap pendedahannya mengenai  keturunan Mahathir sangat buruk.

    Dalam pada itu  Najib tetap sedar dalam parti, Zahid lebih merbahaya dari Muhyiddin untuk menghadapi pemilihan pucuk pimpinan parti selepas pilihanraya akan datang kerana Zahid memegang  undi popular parti berbanding dengan Hishammuddin Hussein.

    Permainan  politik Najib Tun Abdul Razak  dan juga Zahid Hamidi akan semakin menarik untuk diperhatikan dari dekat oleh rakyat.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ted,
      Najib n zahid bukan masalah malaysia. Pemimpin pergi dan datang,malah lebih baik dari mereka.
      Cuma...
      Malaysia menjadi masalah dgn cara kepimpinan mereka. Lemah dan tidak kreatif dlm menangani isu2 besar. Kelemahan ini menjadi senjata kpd dunia luar utk menjerut telor masing2 dan KITA sebagai rakyat menjadi mangsa.
      Percayalah....keseluruhan kabinet najib berada di penghujung kuasa,sbb tiap yg mula PASTI berakhir. Cuma caranya mungkin agak kasar dan keras ...

      Delete
    2. Ape agaknya plan pak jahid ni...dia dh tahu tun ada rahsianya tapi masih nak cuba sakat tun jgk. Kenapa ek???

      Atau ni permainan akal pak jahid je?? Supaya permusuhannya dgn bijan di besarkan dah lebih meletopppp sekiranya ia keluar dari mulut tun.secara tak langsung penyokong 2 kem dalam umno kini akan tersentak dek janji2 kesetiaan mereka.

      Maka bermula lah episod pertembungan yang dah lama di rancang pak jahid??

      Delete
  53. Sgt2 musykil ni...

    Takkan semua phone Samsung A9 rosak hari ni...?

    FUYOOOOOOOINKKKKKK punya telefon ok je. Tak guna brand Samsung kot..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Askar K9 kumpul meeting tergempar.
      Brainstorming - bagaimana nak spin mengautakan fakta.
      Setakat ni, mesyuarat masih temui jalan buntu - konar sana, konar sini; last2 dah tak boleh konar daaaa... stereng jammed...!

      Delete
  54. Please k9 ..nanti semah marah. call poad zajarshit minta skrip

    ReplyDelete
  55. Malaysian Cybertrooper2 August 2017 at 01:21

    2.6 Beliyon dari Pak Arab,
    Asyik menipu terkancing gigi;
    1MDB udah nak bankrap,
    Kunun nya untung menaja haji.

    Di bawa belayar si tong kosong,
    Sauh di labuh, di kembang layar;
    Kalau meniaga betul-betul untung,
    Tak kan hutang tak mampu bayar?

    Mat Maslan diam membisu,
    Senyum Wak jawa macam dah menang;
    Kalau dah dasar kaki penipu,
    Nanti keluar lah pelbagai temberang

    ReplyDelete
  56. Juboq betul..semua blog pro najib dh tapis komen..dah tak berani nk siar komen..Hishammuddin aww aww nii antara pemimpin yg ada bela bloger2 murahan..πŸ’ ✴✳πŸ’’πŸ”₯πŸ’₯

    ReplyDelete
  57. Macam mana lagi nak menari?
    Ipic bagi tempo 5 hari.
    Perancis dah cari RB.
    Hantu Aishah Tuya kembali.
    Shafie 9 juta dah lari.
    Shahul draw juta2 dlm 3 hari.
    Batu pink sorok lagi.
    2 kapir serah tak mau barang curi.
    Wang sita Rakyat, DOJ nak kembali,
    kenapa tak seronok pulak siPandi?
    Jho low beragan dikapal Akunakmati.
    Staten pangsa London diperhati.
    Kutuk darah India pulak siDaroggi.
    Hari2 TV kambus,berlubang lagi.
    Sudah2 lah Mungkar dah serlah kini.
    Bubar saja terus kasi tammat kati.
    Parti lobai pelahap elok mati.
    Lahap TAHEK LOW kena henti.
    Jgn susahkan generasi.

    ReplyDelete
  58. Selasa ni tak boleh bayar...tunggu selasa depan

    ReplyDelete
  59. This comment has been removed by a blog administrator.

    ReplyDelete
  60. Kononnya taja haji sebab untung..

    Tapi hutang tak bayar ikut perjanjian..dah la bayar 2kali!!!

    Apa ni?

    Yang pelik2 semua ada dengan 1mdb.
    Apabila yang pelik2 berlaku tak henti2..itu maksudnya cover up sedang berlaku..

    Kalau tak sedar2 jugak memang jenis takde IQ la tu..

    ReplyDelete
  61. Kalau yakin ada duit awal-awal lagi dah maklumkan IPIC bagi alasan minta tangguh bayaran di jelas pada bulan Ogos.

    Tunggu punya tunggu, bila tamat tempoh baru kata tak boleh bayar ..

    Sepatutnya bayaran kali kedua pun Najib dah tahu boleh bayar atau tidak..

    Bagi yang cerdik memang dah tahu Najib tak ada duit nak bayar.

    ReplyDelete
  62. Tak habis habis dengan dengki khianat kau Budin!!!

    Memang 1MDB ada masalah....punca masalah ialah sebab disabotaj oeh maedey dan kuncu2 nya yg menggunakan media dan agen asing.

    Tapi 1MDB dah byk buat usaha untuk settle hutang dia

    Allah akan permudahkan....Insya Allah...



    ReplyDelete
    Replies
    1. Kalau 1MDB nak keluarkan duit untuk bayar hutang apa Madey boleh buat?

      Yang sain bagi kelulusan tu Madey ke? Mahathir tak ada kuasa apa2 atas duit dan aset 1MDB. Bolehkah Madey nak tahan kalau pihak 1MDB nak keluar atau masukkan duit ke mana2?

      Ni tak masuk akal langsung hujah kau kata media asing sabotaj 1MDB. Sabotaj apa kalau dah betul memang 1MDB gagal bayar hutang.

      Media asing memang sentiasa melapurkan berita2 seluruh dunia. Bukan berita Malaysia saja. Tapi sebab dah berita tak bayar huyang tu betul, salahkah mereka keluarkan berita tu?

      Itu menunjukkan 1MDB ada masalah kewangan yang kronik.

      Dulu kau orang kata Madey pengaruh DOJ. DOJ tu bukan calang2 pertubuhan yang boleh dipengaruhkan lebih2 lagi oleh orang Asia. Mereka tak pandang orang2 Asia ni. Presiden Trump sendiri pun tak dapat campur dalam DOJ.

      Berhentilah menuding jari pada orang. Baik cari silap sendiri kenapa gagal bayar hutang.

      Delete
    2. 5:55,
      Ingat pulak Allah...?
      Masa kelepet...??????

      Delete
    3. Allah sudah permudahkan selak mungkar.
      Hari2 Media gila kambus, hari2 lubang lama terbuka kembali.
      Masa sampai ko kena masok dalam.
      Ko tahu pun.Ko
      APA 5.55 ?! Ko nak lawan ALLAH ?
      hmmm.

      Mana Ulat tahek low A9 Q7 tak masok. Bincang krisis tk habis lagi? Dah kering modal, dah letih maki?
      Komedi betul lah UMNOBNPIS ni

      Delete
    4. Anu 555,Tun m dedahkan ketirisan dikatakan sabotaj, yang 1mdb awal2 lg berhutang, projek tak nampak pun apa cer..doj sita 1b aset tu juga apa cer..1mdb bayar aabar ciplak tu apa cer.. Ini semua cerita kerosakkan yg dilakukan oleh bijan..
      PS: janganlah guna nama Allah untuk tutup kemungkaran..

      Delete
  63. semua orang dan agensi dan korporat berhutang

    Kau pun berhutang, tapi boleh juga menderma

    Yg kau sibuk tu kenapa??

    Pandailah mereka fikirkan mcm mana nak byr hutang..

    Tak ada isu pun....yang buat isu ialah mereka yg dengki dan dendam....bertaubatlah....takut kena laknat nanti

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ambil hutang dari A utk
      tujuan B,
      Songlap duit dibagi J joli,
      bukan guna tujuan B
      A tuntut,
      J bayar pada B, bukan A.
      A tuntut.
      J tk brani pertikai , minta luar mahkamah, janji bayar kpd A,

      Mengaku salah,maka nak bayar A.
      TAK KAH 2 KALI BAYAR 1 HUTANG TU?
      DAH TU, SAMPAI TEMPOH TAK ADA WANG PULAK !!
      602, KO TAHU SBENARNYA, TAPI KO NAK LAGI JUGA LAHAP TAHEK LOW?
      ANJING PUN TAK MAKAN TAHEK...
      WOI Melayu Islam bingai ! Melayi dah tk bodoh,
      alasan ko dh abis.
      Jgn nak maim Bangsa,Agama.
      Tempoh dah sampai.
      Media conttol dh tak makan.
      Yg selak mungkar Allah.
      Yang ko nak.lawan Allah tu buat apa?

      Delete
    2. 06:02,

      Kamu ni datang dari mana? Kalau kamu berhutang sorang diri(personal) org tak ada ambil tahu. Pandai2lah kamu cari sendiri.

      Ini melibatkan, hal dana negara! Wang rakyat digunapakai, diselewengkan! Apabila Najib the klepet serta pemimpin Umno/BN telah gagal menguruskan ekonomi negara. Sebagai rakyat, kita wajib untuk menyibuk ambil tahu! dimanakah wang rakyat telah diguna, dibelanjakan?

      Janganlah pemimpin2 ingat...wang rakyat itu, milik mereka dan pemimpin boleh buat sesuka hati mereka! hendak buat hutang atau bayar hutang.

      Mana2 pemimpin yang gagal mentadbir negara dengan baik, tanggungjawab rakyatlah untuk mengantikan pemimpin itu dengan pemimpin yang lain pula dan seterusnya..

      Kalau kamu pun cai2.., perlu juga ditukarganti.

      Delete
  64. 6:02,
    "Yg kau sibuk tu kenapa??"

    Analoginya beginilah...

    Engkau pandu kereta gila2, bawak mcm pelesit, tub2 eksiden.

    Kalau jenis eksidennya tu, engkau terjun gaung ke, sondol tiang elektrik ke... pi lantaklah sama engkau....!

    Tapi, in case of eksiden engkau tu rempuh kenderaan lain, mendatangkan kecederaan kpd pengguna kenderaan yg lain, orang lain pulak menderita disbbkn dek gila2 bawak macam pelesit engkau..., boleh pulak engkau tanya "awak nak sibuk2 tu, kenapa....???"

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bro,
      Anon 602 tu mentaliti orang utan, tak sesuai duduk bermasyarakat..yg dia sibuk kat blog ni boleh pula, apahal,..

      Delete
  65. 1MDB tak perlu risau kerana arbitration itu di jamin olih MoF(kerajaan Malaysia). Jadi kita semua yang akan tanggung bayaran tu.

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...