Saturday, 22 July 2017

ZAHID HAMIDI 'MENGHASUT' DI SABAH?

Dalam usaha memastikan UMNO dan BN kekal berkuasa lagi di Sabah, Timbalan Perdana Menteri, Ahmad Zahid Hamidi mengumpamakan tindakan atau percubaan memisahkan rakyat negeri itu daripada pemerintahan yang ada sekarang seperti langkah Brexit yang telah berlaku di Britain, baru-baru ini.

Kata beliau, tindakan pihak luar termasuk bekas pemimpin UMNO di peringkat nasional dan negeri cuba "membrexitkan"  rakyat Sabah daripada UMNO dan BN adalah suatu langkah yang silap dan bakal merugikan rakyat serta negeri itu.

Sehubungan itu, beliau mengingatkan rakyat Sabah agar tidak terpengaruh dengan percubaan tersebut.

Wajarkah perbandingan Zahid Hamidi itu?

Pertama, tindakan Zahid Hamidi mengumpamakan Brexit dengan pilihan atau selera rakyat dalam pilihanraya adalah suatu perbandingan yang sama-sekali salah dan tidak betul.

Brexit adalah langkah Britain mengadakan pungutan suara untuk rakyat membuat pilihan sama ada mahu kekal atau keluar daripada Kesatuan Eropah. Kedudukan Britan dalam Kesatuan Eropah terikat dengan perjanjian sebagai sebuah negara dan sebab itu apabila ada rakyatnya merasakan lebih baik keluar, suatu pungutan suara telah diadakan.

Dalam pungutan suara itu, kira-kira 60 peratus rakyatnya memilih untuk Britain keluar daripada Kesatuan Eropah. Maka, kini  Britain tidak lagi menjadi sebahagian daripada Kesatuan Eropah.

Soal baik atau tidak keputusan itu bagi rakyat dan negara Britain, ia adalah pilihan mereka. Mungkin hanya kita yang merasakan tindakan Britain itu tidak baik, tetapi tidak bagi rakyatnya.

Di Sabah, dalam pilihanraya akan datang, rakyat negeri itu tidak minta keluar daripada Malaysia. Mereka hanya mahu menukar parti pemerintah daripada UMNO dan BN kepada parti lain yang mereka rasakan dapat memberi pembelaan dan perkhidmatan lebih baik.

Menukar parti pemerintah adalah sesuatu yang dibolehkan dalam sistem demokrasi, malah tidak ada perjanjian yang mengatakan UMNO dan BN mesti jadi parti pemerintah di Sabah sampai kiamat.

Pilihanraya diadakan setiap lima tahun ialah untuk memberi pilihan kepada rakyat menukar kerajaan.

Sebelum UMNO dan BN memerintah Sabah, negeri itu bahkan sudah beberapa berukar parti. USNO, Berjaya dan PBS adalah parti yang pernah memerintah Sabah sebelum kedatangan UMNO dan BN.

Jika bertukar parti sudah menjadi perkara biasa Sabah dan perkara itu tidak terikat dengan perjanjian apa-apa serta tidak membawa keluarnya negeri itu daripada Malaysia, kenapa Zahid cuba menyamakannya dengan Brexit di Britain?

Adakah Zahid cuba menakut-nakutkan pengundi Sabah dengan suatu perbandingan yang hakikatnya jauh melencong?

Tidakkah perbuatan menakut-nakutkan itu suatu bentuk hasutan?

Atau ia merupakan petanda sahih bahawa UMNO dan BN sudah begitu terdesak untuk mengekalkan kuasanya di Sabah sehingga terpaksa menggunakan sentimen menakut-nakutkan seperti itu? (ShahbudinHusin 22/07/2017)

166 comments:

  1. Dah huru hara nampak.nya ni.. Aduhhhh

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mau tak huru hara.

      Angin perubahan sedang berlaku.

      Tiap2 dua minggu sekali pi sabah dok merayu, minta ehsan, minta tolong kpd rakyat sabah untuk undi umno.

      Piiiirahhhhh mabuk.

      Delete
    2. He...He...He...Parti Syafie Apdal....dah jadi PEDAL ayam....Goreng pun Sodap....

      Delete
    3. Bila sebut Wak Jahid........yg teman ingat ialah kata2 dia dah berjumpa dgn penderma Arab yg berbilion2 tu......

      Cakap air lior jer....hitam putihnya tak tunjuk pon......

      Delete
    4. Wak jahid


      Ko dah terlambat nak kempen d sabah

      Kami dah menghasut lebih awal di seluruh Borneo....

      Kiiiikiii... Tumbang umno di sabah tumbang BN



      Kawan kawan mari expidisi ke sabah.. Ranap sabah

      Delete
    5. Tu la wak jahid yakin sangat..moses peace pun dah in chaos skang..waktu orang edar ruu355 kat sana dia buat tak tahu aje..skang dah padan muka..kikiki

      Delete
    6. Sebulan kami menghilang masuk Borneo...punya pasal


      Kempen anti ruu335 UMNO pas..

      Angin perubahan bertiup..tanya budak sabah di kl jb Penang.. Apa pendapat mereka..

      Siapa tak kenal WARISAN?..


      Wak jahid you are finished


      LAST CALL.... TINGGALKAN JAWATAN TPM MASUK HARAPAN ATAU kami lancarkan gerakan pergaduhan wak jahid dan bijan...

      Alamak

      Dah lancar pun.. Kami tusuk geng gay hisapudin..nanti goyang lah wak.jahid..

      MACAM JUGER KAMI TUSUK BIJAN KATA ADA 4TAN SRI NAK BELOT.. TWMASUK TSMY...

      KIKIIIII... HABIS KO WAK.JAHID...

      P.S mana perisik ko skrg.. Boleh bantu ko ker wak.kojol???

      Delete
    7. Jgn dengor 'bullshit' si Jahid ni

      Delete
    8. Zahid muka pecah rumah,,jangan hairan jika dia menghasut.......!!
      Sebab dia warisi perangai MO1

      Delete
    9. Buat terakhir kali aku ingin mengigatkan wak zahid ni.

      Bukankah dulu kau pernah menyanyi lagu nashid " Dunia ini tanam2 man ke barat juga akan condongnya. Dunia ini pinjam2man akhirat juga akan pulangnya"

      Tak ada ruginya zahid. Kalau sesat di hujung jalan kembalilah ke pangkal jalan selagi pintu taubat masih terbuka.

      Delete
    10. Kita tak lagi heran dgn statement dari menteri2 umno ni, semuanya langsung x boleh pakai, depa ingat semua rakyat bodoh ke? Mungkin ya ramai tapi cuma di kg2 felda.

      Delete
    11. Statement drp keruak si karabau lagi lagi gila. Bn nak ambil balik penang.

      Penang negeri akulah keruak. Kami lagi awal tolak umno/bn dlm pru 13 dulu.

      Zainal abidin osman aka non panjang pengerusi badan perhubungan umno negeri pulau pinang merangkap ahli majlis tertinggi umno orang kampong aku sendiri pun kami tewaskan.

      Kerana apa? Kerana dia makan dedak.

      Delete
  2. Ini tandanya BN sudah desperate...warisan sudah berjaya disabah..cuma tunggu pru untuk diterjemahkan..syabas shafie..youve done a great job..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Insyaallah warisan akan menang besar di sabah.

      Syabas datuk shafie apdal. Tidakan meninggalkan jawatan ke 3 tinggi dlm umno tidak sia sia.

      Hajat keruak si karabau nak jadi ketua menteri sabah selepas pru 14 nanti tidak akan kesampaian.
      Mimpi di siang hari sajalah si kaki ampu tu.

      Begitu juga hajat musa aman nak jadi TYT sabah juga hancur

      Delete
    2. Keterlaluan sgt dh perumpamaan si zahid komedi ni...sah terdesak betul ni

      Delete
    3. Terdesak dan dah nak mampus.

      Delete
    4. Jgn salahkan tun mahathir dan jgn salahkan kami bekas2 ahli umno.

      Dulu tangan inilah yg memangkah bn tapi kali ini tangan ini akan memangkah PH.

      Selamat tinggal umno.

      Delete
    5. Makan Pedal Ayam pun SODAP.....He...He...He....

      Delete
    6. Betol Bro Zack.....dulu tangan teman sekeluargalah yg pangkah dacing/kapal layar sejak dari zaman tok/opah kami.......tapi itu dulu.....sekarang tangan2 kami ni jugaklah yg akan jatuhkan dacing tu.


      Delete
    7. Tangan Ghaib dia jugaklah yang pangkah Penjuboq Dapig dulu....

      Delete
    8. Ini penjilat jubok prompak jho lo

      Delete
  3. Dalam keadaan umej pemimpin umno yang tiada integriti, pelbagai kemungkinan boleh berlaku bagi menunjukkan protes.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dr. Zahid kau jgn mimpilah umno boleh menang kali ni di sabah.

      Orang sabah lagi matang dlm bab pilitik ni. Silap sikit saja depa dah ubah kerajaan.

      Delete
    2. Lain Tahun lerrrr PH nak Menang.....Wuf...Wuf...Wuf....Pencacai Jubod Dapigs.....

      Delete
    3. Setuju dgn mike bro Zack.....

      Delete
    4. Manusia bercakap tapi anjing menyalak.

      Delete
    5. Bro Zack......biorkan ajer yeooppp....cakap pon tak guna....ater binatang manakan reti bahasa.....biorkan jerr....

      Delete
    6. PH....Parti di Ketuai Anjing Dapigs....Macai kuat Menyelak macam Anjing Dapigs......telebih makan tulang Babi Dapigs.....

      Delete
    7. Anjing umno dan babi umno pulak camana? Dah kena tonggeng oleh kaldai pas agaknya.

      Delete
    8. Nuar Al Jubori dah TONGGENG Ko ke belum....pasti terasa kelazatannyerrrr....

      Delete
    9. Juak2 mesra UMNO, cenggitu le gayanya...
      Cer kome tengok cth 1;20 dpn mata ni hah...!
      Hasut.
      Menakut2.
      Bila tak jugak boleh jalan...
      mencarut...!

      Delete
  4. FUYOOOINKKKK....

    TERDESSK CEMAS GELABAH DAN MEMACAM LA
    KIIKI..SAPA LA YANG EMPUNYA TERDESAK SGT TU?
    1 KERUSI DAN BANYAK KERUSI BANYAK BEZA NYA
    TAPI YANG SIKIT TU MAAK AAII...! EGO TAHAP DUNGU

    KIKIKIKIKI...

    TOKONG SENYUM BARUA SURUHAN DAH MENJADI
    1 KERUSI TAPI GEBANG SIANG MALAM SMPI PAGI
    BOLE LA KUTY BOBOI JIDIN SENYUM SMPI GUSI
    TOKONG TUNJUK 1 JARI KAKI PUN DEPA SUKA ATI

    KIKIKIKI..BERAMBUSSS BARUA DAP@SPORK

    ReplyDelete
  5. Sabah/Sarawak Ni Kan totok kuat umno/BN..
    Tgk dlm kabinet skrang dah tahu..berapa ramainya batak2 dari Sabah/Sarawak diberi jawatan menteri/tmb menteri..
    Nak buat camner, golongan ni baru keluar Gua/hutan..
    Ko lempar apa pun puak2 ni sambut..Sapa yg paling banyak tabur dedak Kat Sabah/Sarawak diorg lah yg puak2 ni Akan undi..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Youre totally wrong brother.

      Have you ever come here in Sabah? Or ever been to Sarawak?

      Please do not insult us. Wind of change is blowing strongly esp from us, young voters!


      Delete
    2. Cakap elok sikitlah bro. Mana ada batak kat Sabah & Sarawak.

      Kat Medan adalah.

      Delete
    3. He...He.....He.....Syafie Pedal...ke hulu ke hilir bawak pedal Ayam.....berkokok jer lebih.....

      Delete
    4. 23.03....maaf teman nak cakap....jangan perendah-rendahkan org sabah/sarawak......

      Dia org pon macam org kita di Semenanjung jugak.....yg cerok2 kampong tu agak kurang pengetahuan, kurang membaca dan tak pandai IT.....mereka nilah yg jadi sasaran golongan penipu.

      Tapi teman percaya generasi muda Sabah Sarawak sedang bangun dan sedar akan situasi sebenar. Mereka nilah yg akan menukar cara pandangan dan pemikiran golongan2 tua mereka.

      Delete
    5. Woi Anon 23.57.. Ko tahu pedal, ayam, lg ape.. tu la asyik makan dedak..kan dah bodo... kreatif skit la nak jd cybertrooper

      Delete
    6. Anon 7.11...Dedak ayam dah Abih....Tulang BABI jer yang tinggal...jangan tercekik udah lerrrr....

      Delete
  6. Maaflah zahit..

    Kamu sudah pernah kantoi jadi saksi palsu..maka itu buktinya kamu pun penipu dan tidak boleh dipercayai.

    Sila balik ke tempat kamu segera. Jangan datang ke tempat kami bawa dosa2 pengkhianatan kamu!

    Kami benci pengkhianat!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Padan muka. Tak pasal pasal dah kena halau.

      Otak udang.

      Delete
    2. Setuju 23:04,
      Memang tak boleh pegang janji ditabur Zahid.
      Kes eksiden di Duke Myvi berlumba, konon Zahid lawat dan janji nak bela anak2 yg jadik yatim piatu tu utk bawa ke muka pengadilan dan kenakan tindakan keras setimpal pun, sampai sekarang dah jadi senyap...

      Delete
    3. Otak Penjuboq Babi....Dapigs....Menyondol lerrrr Siang Malam....

      Delete
    4. Ah cai 0002 cina pun tak makan juboq babi. Kau suka makan kan? Selalu buat asam pedas.

      Delete
    5. This comment has been removed by the author.

      Delete
    6. Sdra2ku Zack, Phantom & Orang Sabah...

      Bro Zack...

      Nie ada kumpulan beruk-beruk 23:01, 23:03, 00:02 menggelupur termakan belacan. Sekolah entah sampai standard berapa, di mana...ada hati nak menambah geromal si Jahid Komidi.
      Nah..suruh beruk2 nie 'go back to school' & tanya kat genuine English educated people menterjemahkan apa laporan akbar terpapar di bawah ini maksudkan...
      -------------------------------

      "KUCHING, July 22 ― Sarawak Chief Minister Datuk Amar Abang Johari Openg gave an assurance today that the hornbill state is not looking to exit Malaysia.

      However, he asserted that remaining a member of the federation does not mean “we cannot negotiate with the federal government to get back our rights and what belongs to us”.

      He said Sarawak only wants to reclaim its rights from Putrajaya.

      “It is simple as that,” he said in his Sarawak Day address at the waterfront here.

      He conceded that there has been friction between the state and federal government, but played it off as a regular occurrence in a federation.

      He said Sarawak was not happy about the centralisation of power in Kuala Lumpur, but the state has been able to resolve problems that arise through discussions and by adopting a give-and-take policy.

      “We have overcome many of our teething problems. They will continue to arise but there is nothing we cannot solve as fellow citizens,” he said.

      He added that he is now continuing the work of his predecessor, the late Tan Sri Adenan Satem, by raising Sarawak’s concerns to the federal government.

      He said in negotiation with Putrajaya, Sarawak must first do its homework to make sure that it is not firing blanks.

      “This is why we sent our team of lawyers to London to study large volume of documents in the British archives and other sources which were only recently declassified in order to be able to determine what really the underlying spirit of Malaysia Agreement was.”

      Abang Johari that when Sarawak agreed to form Malaysia on September 16, 1963 after signing the Malaysia Agreement on July 9 the same year in London, it had certain expectations about its rights.

      “We became party to a bigger federation of Malaysia in the hope and expectation that we will be a free and independent people, safe-guarded from hostile neighbours and internal subversion,” he said, adding that his father the late Tun Abang Openg Abang Sapiee was one of the four leaders from Sarawak who signed the agreement".
      -------------------------------------

      Sahabat saya YB Shafiee Afdal dah awal2 lagi pusing keliling berkempen di Sabah & Sarawak menyatakan Najib Rosmah & BN tak kota janji & menganak-tirikan mereka. Najib Rosmah hanya menyuap pemimpin2 BN negeri yg mengampu bodek Najib Rosmah.

      Mesej YB Shafiee Afdal & Abang Jo amat jelas.... T U N G G U A P A L A G I...??

      Delete
    7. Terutamanya keruak si karabau.

      Delete
    8. Dah sampai masa org Sabah Sarawak ni sedar dari tidor. Berentilah jadi alat kepada org lain.

      Dah sampai masanya mereka sedar akan hak2 dan pertahankan maruah mereka sebagai anak keturunan Sabah dan Sarawak....

      Salam perjuangan kepada Sifu Pak Othaman.

      Delete
    9. Saya cukup yakin saudara2 di sabah akan menolak umno/bn kali ini.

      Ingat pesan datuk nenek kita sejak zaman dahulu kala lagi.
      Raja adil raja disembah raja zalim raja disanggah.

      Hidup WARISAN.
      Hidup Tun Mahathir.
      Hidup Pakatan Harapan.

      Delete
  7. Dr.zahid mana faham english sgt pun.
    Mana dia tahu vocab brexit tu apa.

    Rakyat Sabah lebih terror becakap bahasa english drp dr zahid.

    Bikin malu sajalah kau ni dr zahid komedi.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Aku berlindung dgn Allah drpd syaitan 23:01 yg direjam...

      Delete
    2. Benci sangat dgn BN dan UMNO nampak. Tapi apa alternativenya? PH? Tengoklah pimpinan; Ketua Umum banduan perbuatan terkutuk, Pengerusi manusia yg terpalit berbagai skandal merugikan rakyat. Presiden seorang suri rumah yg tiada bakat kepimpinan. Naib Presiden? Seorang berhadapan dakwaan rasuah rumah terlanjur murah. Ditambah tiada PM, tiada kabinet bayangan dan tiada polisi. Apakah tak nampak semua ini? Apakah dah jadi lembu cucuk hidung? Zombie politik PH? Tertutup naluri kebenaran kita dek taksub nafsu benci. Kesian. Semoga Allah bukakan mata hati. Amiin.

      Delete
    3. Kau pi tidurlah mr. J peluk laki kau tok guru hj hadi awang tu erat erat sebelum dia kahwin lagi satu.

      Delete
    4. Aku berlindung dgn Allah drpd syaitan 23:36 yg direjam...

      Delete
    5. P/s mr j kau dgn pula main kayu tiga dgn bulldog.

      Delete
    6. J,
      Benci sangat dgn PH nampak.
      PH itulah alternativenya.

      Delete
    7. Anon 2345, sebenarnya PH kalau menang hanya akan cetus huru hara. Segala perebutan kuasa akan tercetus lepas kemenangan ditambah tiada polisi dan hala tujuan. PH juga dipegang oleh evengelis yg mempunyai kerusi terbanyak yg sah nak kristiankan Malaysia. Rujuk buku 'Becoming Hannah'. Hannah Yeoh menggelar diri 'The Goat of God'. Apakah saudara akan jual agama dan negara dek taksub politik?

      Delete
    8. He...He...He...MADEY...'TOP DOG'....MACAI 'FULL DOG'....Penjilat Tegar Babi dan Tulang Babi Dapigs....

      Delete
    9. PH-Pakatan Haramjadah.....Parti Kencin Dapigs.....

      Delete
    10. Dah nak kalah nak marah marahlah pulak.
      Kalau tak mau kalah berhijrahlah ke PH.

      Delete
    11. Bro Zack....00.06 & 00.08 tu org yg sama.....kesiaaan sendiri post sendiri yg balas....

      Delete
    12. Baik aku berhijrah ke Bulan.....He...He..He...tak paham udah lerrrrr.....

      Delete
    13. j...ko lupa yg buat malaysia infamous skandal apa j?.....aku cakap dgn ko klu ko nak tau.....1mdb, j...dalam setiap 2 bulan sekali, aku balik malaysia.....kat laur ni.....1mdb yg org tau j.....ko buat2 bodoh mcm jibun ko tu kan

      dumno sekarang dah desperate....ko pun sama.....1st stage....buat2 bodoh....tak jalan.....2nd stage....menghasut.....tak jalan jugak.....3rd stage.....fitnah, korek sana sini.....tak jalan....4th stage......ugut.....ni yg sekarng dumno ko tengah buat.....ugut sana sini....macam jahid ko cakap....klu tak undi dumno...sama macam britain nak berpisah dari kesatuan eropah...macam tu punya tpm....takde otak...dia ingat org sabah tu bodoh agaknya.....aku dulu pernah krja base kat sabah 1998-99.....betul2 la jahid ni merendah2kan org.....sifat yg terpuji bagi ko kan....final stage.....ko tunggu.....dumno will get physical........when under pressure, we will see the quality of man......wise or...brain in the shit hole!......jahid is way out.....not even close to the shit hole...

      ko pun dah ikut momentum dumno sekrg....ugut sana sini.....

      Delete
    14. Bulan Tengah Mengambang....Macam si Ponggok Rindukan Bulan....Tapi Bulan Tak Jatuh ke Riba.....tak paham udah lerrrrr....

      Delete
    15. Bro Dad....cakap apa pon takkan masok dalam hotak dia....last2 dia putor pusin ke situ juge sudahnye.......

      Udah....jangan dilayan ularrrr tu.....bior lantoknye becakap sorang.

      Sama juge dgn anjing yg nyalak2 telepeh kat blog ni....biorkan ajer asei dia happy udahle.....
      Kesiaaannnn.......

      Delete
    16. Pencacai Anjing Dapigs terlebih makan tulang Babi Dapigs...jangan tercekik udah lerrrr.....

      Delete
    17. satu lagi j......kenapa dgn hannah yeoh....dia kristian....dia nak jadi kristian paling alim tu...dia punya hal....

      apakh islam ko jadi lemah sebab kristian lebih alim?

      macamana dgn org islam yg duduk dgn kafir? apakah keliling dia bukan islam....islam dia jadi lemah?

      u have to grow up.....yg selalu jd masaalah ialah org yg berugama islam tu sendiri....aku dah lama hidup dgn macam2 org......waktu aku student setiap minggu jehovah witness datang rumah bagi ceramah....aku tak halau....bagi dia org chance utk cakap....islam tak ajar umat dia biadap.....7th day adventist dtg jugak......aku ada kawan.....sami buddha dari bangkok.....jalan kaki sama2....waktu kat chieng mai....dia pakai yellow robe lagi....i was the only muslim at my work place when i was in new york....tapi aku puasa jugak bulan puasa....time keje sama...work load sama....alhamdulilah takde aku mintak kasi cepat balik ka, rest lama ka.....summer ramadhan lagi.....

      the point is j.....bukan salah org kafir klu org islam ni lemah....salah diri sendri.....tapi ko lebih jahat lagi....gunakan isu ini nak ugut org islam......this is outragoeus!

      Delete
    18. Sibuk jek J, kaki bodek.

      Delete
    19. Lepas pru 14 ni mr j boleh simpan umno dan pas di dlm muzium negara.

      Delete
    20. Harap anak perempuan mrj masuk kristian baru dia tau...dok sibuk pasal kristian sgt

      Delete
    21. J,
      Jual agama dgn terbaca "becoming Hannah"...?
      Rata-rata Melayu Islam Malaysia ni..., baca Al-Quran pun malas weihhh...!
      Engkau rasa2... rajin ke nak baca novel tu sampai terpesong aqidahnya...?
      Yg ramai jadi pak turut membabi buta UMNO ni pun, sebab dek malasnya nak membaca...!

      Delete
    22. Org ameno baca untutsan pun dekat kedai mamak yg free punya.. tu pun baca tajuk je.. pastu andaian yg bukan2, sbb tahu berita banyak membohong.. andaian lepastu, merapu2... Mcm nenek dia yg control Malaysia nie..

      Delete
    23. Mr J, sebenarnya PH kalau menang, puak2 mesra UMNO yg pasti akan cetuskan huru hara...

      Delete
    24. Bro DAD

      teringat balik masa dulu dulu takde kedai Arab..nak.makan halal terpaksa pegi kedai yahudi beli daging ayam..

      Ninth street.. Atau downtown New York..yahudi akan bagi makan student moslem..

      Ada sapa kkuar Islam ???

      Begitu juga d London baru ni..moslem bagi makan mat Salleh di kensington block fire


      Masyallah indah sungguh amalan beragama di luar negara.. Balik malaysiaL macam tahik pak.lobai haji korup hasut...


      Sebiji macam MADAM GAY J

      Delete
    25. Rakyat Diperbodoh23 July 2017 at 08:16

      Kalau beginilah gayanya..., syaitan pun tabik spring dgn Mr J.

      24/7 hasut, sebar dakyah sesat agar rakyat terpesong.
      Agar sembunyikan yg bathil.
      Agar kabur2 samar2kan yg haq.
      Agar bolak-balikkan hati rakyat.
      Agar pecah-belahkan msyrkt.
      Agar rakyat bertelagah sesama sendiri.

      Untuk manafaat kemenangan undi kpd BN...!!!

      Delete
    26. Itu sebab kita jangan benci J. Dan jangan halau dia.

      Kerana kebangangan dia lah jawapan balas dari komen J memberi kesedaran.

      Saya katakan kerana J memberi komen mengikut ilusi dari ketakutan dan dengki.

      Di jawab dengan pengalaman masing-masing bukan di jawab dengan membandingkan keadaan luar negara atau cerita yang di reka-reka.

      Delete
    27. Mr j

      Siapakah yg cetuskan huru hara selama ni kalau bukan tentera baju merah umno dan jenderaljamal jamban yg bakal bertanding jawatan ketua pemuda umno malaysia?

      Kau ni mmg dah ketinggalan zamanlah mr j!!!!

      Bodoh piangggggg.

      Delete
    28. Betul Jgn halau J

      Kami paham maksud J


      MDB TAK BUAT REPOT POLIS JATA WANG HILANG

      JHO LO HANYA AMBIL URUSKAN INVEWTMEBT MDB

      SKRG KNDO NEW YORK DAH CECAH 3X GANDA.. WOLF OF WALL STREER PUN BOX OFIS..

      SEMUA INVESTMENT JHO KALAU DOH JUAL ADA KEUNTUNGAN 5X GANDA!!!

      BIJAK MDB PILIH KONSULTANT.. TAHNIAH MDB MASIH WUJUD TAK.MACAN MONORAIL PUTRA LINE DAN PERWAJA DAN KPFZ..

      - KATA KATA MADAM J -

      Delete
    29. Mr. J

      Jika benar anwar melakukan perbuatan yg terkutuk seperti apa yg kau katakan, setidak tidaknya dia telah menerima hukuman di dunia ini.

      Tetapi

      Bagaimana pula dgn laki kau tok guru hadi awang yg mengkafirkan orang2 umno dulu?

      Bukankan dia telah dan sedang melakukan perbuatan yg lebih terkutuk sehingga ke hari ini?

      Apa penjelasan kau mr j?

      Delete
    30. This comment has been removed by the author.

      Delete
    31. Dear Dad 00:05..

      You remind me when I was the only Malay Muslim student in an Aglican Missionary Schoolfor 12 years. I was fairly treated by the headmaster, teachers and fellow students. They respect me as a Muslim during Ramadhan and allow me to go back early on Friday for the Sholat Jemaah Jumaat prayer. I was also exempted from school fees and given a $120.00 bursary at every school term upon successfully passed the PSLE to enter secondary and high school education. That school also recommended me a Scholarship for my further study at the Singapore University.

      Delete
  8. "Menukar parti pemerintah adalah sesuatu yang dibolehkan dalam sistem demokrasi, malah tidak ada perjanjian yang mengatakan UMNO dan BN mesti jadi parti pemerintah di MALAYSIA sampai kiamat."

    Itu sbb allahyarham Ust Fadzil Nor pernah mengatakan UMNO menerapkan kepercayaan khurafat bahawa hanya BN shj yg boleh mentadbir Malaysia.

    I like these quote...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sorrylah pru 14 kali ni bukan untuk umno dan bukan untuk pas.

      Rakyat akan tunjuk jalan keluar untuk kamu.

      Perkhidmatan anda tidak diperlukan lagi!!!

      Delete
    2. He...He...He...tu Sebab Allahyarham Ustaz Fadzil Noor....kata...Allah Panjang Umur MADEY....supya dapat melihat kemungkaran yang telah dibuatnyer ketika 22 tahun memerintah.....Bak kata si Rapuji Sotong...Anak beranak Kayo Rayo.....pencacai yerrr huru hara.....

      Delete
    3. Berkat solat hajat pas - KO BN dulu......sekarang dah huru-hara pon....

      Delete
    4. Parti Syafie Apdal.....makan PEDAL ayam ler....gamaknya....

      Delete
    5. Weiii bengong

      Dia berjuang di sabah di negeri dialah. Di tanah kelahiran dia.Dia tak kacau malaya ni.

      Yg kau sibuk apa hal???

      Delete
    6. Segala yg melibatkn dedak mmg terlekat di sanubari anon 00:31..

      Delete
    7. 00 19

      Mahathir bukan sahaja melihat seperti Pak Lah dan Ku Li.

      Tetapi Mahathir melihat dengan kesedaran dan kekesalan.

      Tak sia-sia doa Ustaz Fadzil Nor. Mudah-mudahan doa ke atas Mahathir ini di beri kemuliaan ke atas Almarhum oleh Allah. Amin.

      Delete
    8. Rakyat Diperbodoh23 July 2017 at 08:53

      00:19,
      Berdoa merintih kpd Allah atas penindasan yg dialami, disertakan sekali agar Allah membuka hidayah kpd si penindas.
      Barulah doa yg baik.

      Andai Allah perkenankan.
      Penindasnya kembali insaf atas penindasan yg pernah dilakukan.
      Cuba memperbetulkan kerosakan yg tercipta agar kembali back on track... bukankah patutnya kamu gembira...?

      Ini..., jadi bersedih pulak.
      Peribadinya diserang.
      Lebih berbahagia pulak andai si penindas kekal sebagai penindas...

      Masih tak nampakkah kita rakyat Malaysia, siapakah yg lebih berakal...?
      Tidakkah kita dpt memerhati...?

      Delete
    9. Tidak ramai manusia diberi peluang untuk membetulkan apa kesalahan yang telah dilakukan..yang penting dalam hidup ini ialah mendapat kesudahan yang baik..
      ~apek~

      Delete
    10. Mj

      Adnan mansor setia usaha agong umno kata kalau kami buat salah kami minta maaf.

      Dah terlambat...

      Delete
    11. P/s kau suruh dia makan nestumlah mr j

      Kau pula pergi cari puting dgn botol susu sebab kau pun baby lagi.

      Delete
    12. mr j
      Dulu , sebelum PRU13 , PM najib juga telah minta maaf kpd rakyat malaysia , dgn muka sedih lagi sayu mengaku kesilapan nyerrr lantas merayu rakyat agar memberi peluang sekali lagi kpd nyerr utuk membetulkan kesilapan nyerrr, serta berjanji akan mempastikan keselesaan hidup rakyat, tidak tertekan , terbeban dgn kos sara utk hidup saja pun , bukan nye rakyat nak minta bersenang lenang macam dia ,sukusakatnyerrr, keluarga nyerrr, menteri2 nyerrrr...skang niiii
      Adakah Najib Razak menunaikan janji nyerrr setelah rakyat memberi nyerr peluang pada 2013 tu??????. Jawapannye TIDAKKKKK Mr J, rakyat semakin dibebankan rakyat dgn cukai GST, potong peruntukan, potong bisiswa, buang subsidi bahan keperluan harian, naik harga minyak, naik harga barang keperluan harian...kehidupan jadi sengsara bagi 75% rakyat, anda tidak merasa ini semua kerana anda dlm geng 25% - mungkin- atau anda sentiasa kenyang dek DEDAK dari KERA jaan sbb tu anda tak akan faham / sengaja tak mau faham...

      Delete
    13. Sape percaya cakap penyamun memang kena juallah jawabnya........cuba tanya mana2 penyamun perompak....betol ke kamu curi duit??? Gerenti dia jawab.......mana ada....???

      Contoh ada satu manusia mula2 cakap.....mana ada duit banyak tu dalam akaun saya......kalo betol pon takkanlah saya nak masukkan dalam akaun saya.....Selasa ni saya samaaaannnn.....!!

      Tak lama kemudian...errrrrrrr.....betol ada duit yg masuk tapiiii....itu derma.

      Derma???? Mana hitam putihnya untuk sahkan duit tu derma??

      Orang yg jujor takkan berdalih2........masa org tanya dia akan terus cakap yg sebenar.

      Orang macam ni ke yg kita nak letak kepercayaan???

      Sanggup kita nak perjudikan nasib anak keturunan kita di bawah org macam ni???

      Sama jugak macam suruh penyamun jaga bank. Musang jaga ayam.

      Pikior sikitttt yeoooppp...!!

      Delete
  9. TPM Zahid ni mme komidi la, pe hal warning ore sabaoh, warning loh ore sereawok sebab ore serawok yg gi semok pjanjian mesia kat london tu, ke ore saboh pung dah ikot jugok nak gi semok....oooo parok tu...

    ReplyDelete
  10. Ni cakap orang ada PhD? Kalau kruak yg cakap, lain citer lerrr, tak mengejutkan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Macammana pulak cakap orang yang tak habis belajar ..

      Ini lah jadi nya pada maruah negara.

      Delete
    2. Nak tau mcm mana cakap orang yang tak habis belajar ? Contoh nya mcm bahalol
      mdm j, serigala, kikiki, unknown sahabat, berambus umnopork, kojola dan geng.

      Delete
  11. Bagi can. Baik sedikit daripada perumpamaan anjing-anjing yg berebut tulang.

    Agaknya lepas ni kita akan dengar pula perumpamaan badak air. Pastu lembu-lembu yang tidor kat kondo. Pastu perumpamaan serigala-serigala yang menari menurut pukulan gendang. Pastu perumpamaan nasi goreng tanpa gst. Pastu perumpamaan geng baju merah menonggeng...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Pastu....perumpamaan Nuar Aljubori suka Menonggeng....PIEM k7 KETUA PELIWAT Ko....

      Delete
    2. 00.13.....perumpamaan ke apa ke.....yg penting no vote for BN.
      Bersatu kita !!

      Delete
    3. Slmt jalan BN... sila JANGAN datang lagi.

      Delete
  12. Tahu tak nape dia kata mcm tu?...sbb dia sendiri pun x faham apa yg dia kata..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dennis The Manace23 July 2017 at 02:00

      My dear Pakatan bros,

      Sejak barisan kepimpinan Pakatan Harapan menamakan Tun Mahathir dan Anwar sebagai pemimpin2 nya,umno BN dilihat begitu bimbang dengan kedua2 tokoh ini yg mampu menarik rakyat menyingkinkan Umno BN nanti. Pelbagai tohmahan, keburukan kedua2 pemimpin Pakatan ini sengaja diada2kan untuk mengalih pandangan rakyat terhadap skandal 1MDB Najib.Pendedak2 diarah menyerang dengan agihan telefon mickey mouse seorang satu,namun tidak berjaya melawan bros Pakatan yg sememangnya hebat dan ber'Tongkat Ali' selalu.Syabas bros..!

      Kebetulan saya di KK bila Shafie kembali dari KL sejurus selepas meninggalkan umno.Ribuan rakyat Sabah menunggunya di airport,jalan sesak dengan kenderaan hingga 8 kilometer jaraknya,menandakan rakyat keluar dan menyokong Shafie!

      Kini parti Warisan Shafie telah ditubuhkan,mendapat sambutan diluar jangkaan dan kini giat muncul di kampung2 dan kawasan,dengan sambutan yg amat baik. Persoalannya mampukan Ketua Menteri dan Umno Sabah membendung phenomena Warisan ini? Mampukah?

      Rakyat Sabah sukakan keamanan namun jelek kepada Moses Peace dan adiknya, Karabau dan Si Rahman. Mampukah juga mereka2 ini menyekat kebangkitan rakyat Sabah terutama golongan mudanya?

      Talkin untuk umno dan BN Sabah juga di Semenanjung,tiada esok bagimu. Pada Pakatan pula,jangan bimbang untuk menanti hari esok kerana esok masih ada!

      Nyawa dan Badan pasti tidak dapat menyanyikan lirik "Akulah penyamun didalam ini negeri " lagi insyallah. Sabahan bergerak bersama Pakatan! Hidup Pakatan,hidup Tun Mahathir, hidup Anwar!

      Delete
    2. Rakyat sabah lebih bijak berpolitik drp orang malaya.

      Mereka tukar usno, mereka tukar berjaya, mereka tukar pbs dan sekarang mereka tukar umno!!!

      Tak lama lagi kojola boleh jadi president umno. Parti cap Ayam.

      Delete
    3. Alahai wak jahid, tergamak dua sepupu membelakangkan hang dalam cara depa berdua tangani kes gopi the tukangkutip tu no

      Delete
    4. Setuju Zack at 2:15.

      Serupa juga di Tganu, bila PAS menang tol mansuh. BN ambik balik next, tol yg mansuh takkan depa berani nak hidupkan balik.

      Di Sgor, air 10 meter padu percuma. Andai pemerintah lain yg dpt Sgor seterusnya, takkan depa nak mansuhkan pemberian air percuma tersebut.

      Pilih kerajaan yg boleh beri kesejahteraan kpd rakyat.
      Barulah politik matang.
      Utk kes hari ini, BN sudah tidak boleh berikan pembelaan.
      Malangnya, susur galur sistem dlm BN sudah tidak boleh diperbetulkan.
      Busuknya dari pucuk hingga ke akar umbi.
      Hukumnya, lupuskan shj drpd bumi Msia.

      Rata2 pengundi di Malaysia, taksub parti.
      Bersimbol logo parti di dahi.
      Jadi ahli totok parti.
      Parti lain terus jadi najis, sgghpn ke suatu peringkat di mana parti yg ditaksubinya itulah yg melumurkan tahi babi ke muka2 mereka.
      Masih berdiam, tunduk, yes man.
      Lebih malang lagi, masih menjilat...!!!

      Rakyat Malaysia, terutama untuk totok2 mesra UMNO, tak pandai manafaatkan demokrasi.
      Pangkah lain, jadik berdosa pulak.
      Cenggitu, tukarlah sistem demokrasi ni kpd sistem monarki...

      Delete
    5. atas sebab yang sama Mahathir tak jadi hapuskan BR1M.

      Jika rakyat bijak dan berani, orang politik tak dapat angkat muka..

      Delete
    6. Si sabah dulu bermula daripada era usno yayasan sabah tiap tiap tahun bagi dividen bermula dgn RM50 kpd semua rakyat sabah tak kira miskin kaya.

      Trend ini diikuti oleh parti berjaya dan pbs dgn jumlah RM yg lebih besar.

      Ketiga tiga parti ni semuanya lingkup.

      Umno pun belajar drp mereka ni lah untuk beli undi dgn BRIM.

      Berkubur juga kau akhirnya umno mcm usno berjaya dan pbs.

      Meloponglah wak jahid komedi.

      Delete
    7. Zack, BR1M untuk bantu rakyat yg kurang pendapatan. Kenapa marah? Ini adalah dari strategi kerajaan dlm mantapkan ekonomi. Termasuk rationalisasi subsidi. Tidak patut mereka yg mampu diberi subsidi.Dlm pada ini 10 m3 air yg diberi Selangor diraikan dan BR1M dikutuk? Penang naik kos air 200% didiamkan? Apa sebenarnya strategi PH - bagi subsidi air atau naikkan kos air dgn mendadak? Inilah akibat tiada polisi dan hala tuju....

      Delete
    8. Mr J aka Mak Jah.....bercakaplah ko sorang2....
      Berwirid puji memuji toyol & badak sampai subuh esok......

      Delete
    9. Mr J aka Mak Jah.....bercakaplah ko sorang2....
      Berwirid puji memuji toyol & badak sampai subuh esok......

      Delete
    10. J at 15:45,
      "Tidak patut mereka yg mampu diberi subsidi."

      Huntonglah bisness laki kak Jat lembu feedlot & taukeh karpet Deepak.

      Pinjam juta-juta dgn interest sifar, kira bukan subsidi, kan... ke cemana...?

      Kita nak beli pemadam pensil pun tak leh GST sifar... hu hu hu

      Delete
    11. Mr. J .
      Kamu kata BRIM untuk bantu rakyat . BRIM juga strategi kerajaan memantapkan ekonomi .

      Jikalau sungguh bagai di katakan , falsafah ekonomi itu adalah sampah belaka . Saya benar benar berharap para pakar ekonomi yang menjadi penasihat kepada Najib agar pergi belajar lagi . Jangan hanya di kaji implakasi hanya untuk hari esok saja . Fikirkan akibat untuk 5~10 tahun mendatang .Jangan hanya nak temberang dengan TN 50 . Ketika itu mungkin Najib sudah tidak ada lagi .

      Jikalau betul bagai di kata , BRIM memantapkan ekonomi , mengapa bajet terus menerus di posisi negative ?
      Mengapa Malaysia di bawah Najig terus terusan menambah hutang ?? Ketika Najib mengambilalih tampuk pimpinan , hutang Negara hanya 250 billion saja . Dalam tempoh 8 tahun di baeah Najib , hutang Negara sudah melebihi 900 billion . Ini menunjukan Najib meminjam purata lebih 80 billion setiap tahun . Ini bukan ekonomi mantap namanya , ini ekonomi mantat ( oooppp sorry ).

      Delete
  13. Sudah lama dilatu buli,
    Tong air sj sebagai ganti,,

    Bawah bayu mcm harta pak tiri,.
    Puak Akeritokarat enjoy berjoli.
    Pribumi menumpang bumi sendiri.
    Bila nak undi ugut,berjanji,
    Lembut kidah dari gigi,
    Dapat kuasa tak hingat diri,
    Tak cukup curi,dibawa lari,

    Dah sampai masa mau kasi kaki.
    Apa lah yg nak ditunggu lagi.
    Kasi ajar UMNoBn lanun pencuri,

    Tun fan

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tun fan kembar siam fan tun kah..? Apa pun saya cukup senang hati & Gumbira sebab makin bertambah jaguh2 pantun di pihak kita dgn pusaka pantun berseni bernilai tinggi. Salam perjuangan, beb....!!

      Delete
    2. Betol....teman tumpang suka sebab gang kita bertambah ramai..
      Alhamdulillah.

      Salam perjuangan semua.

      Delete
  14. U know why umno cannot penetrate sarawak? The simplest reason is to avoid fool, liar, thief like zahid and his boss....You can condemn taib, late tok denan and sitting CM joe...but they are sarawakians.

    Pity sabahans being bullied by malayan umno. Sabahan umnos like salleh, anifah, bung, rahman, musa are learning from big bullies...but that wud not last long.

    If zahid dares to swear in the mosque on meeting arab donors....we believe. If scared, fly kite. I met zahid at kai tak airport business lounge when he was a youth leader supporting anwar only to be humbled by mahathir on cronyism, nepotism. This is the same guy who has to quietly fly in to singapore to aoilogize to LKY. This is the guy who promised to look into lobang cacing to ttaitirs of lahad datu invasion....liar.

    You want a liar, a fool to become your next PM.....east malaysians say A BIG NO.....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Umno no need to penetrate sarawak. it already has BN as deposit.
      Some Watet containers is all that is needed so they say.
      So,

      Cut yhe crap n walk the talk.
      TIME HAS COME TO STOP PROPPING THE PIRATES OF PUTRAJAYA.

      Dont u think so? 645?

      Tun Fan

      Delete
    2. Tun Fan,

      "Umno no need to penetrate sarawak. it already has BN as deposit"

      My response - as a sarawakian we know there were attempts by pak lah n najib regime to get umno into sarawak but was rejected by state leaders. It is fact....there was a local group allegedly supported by umno big wigs. No takers.....a smart decision by state

      Yes, the state has been BN fixed deposit since tunku's days. Geopolitic and other rationales made it possible. But the current thieving PM could be a turning point. So yr statement of FD for the state cud be reversed....if tdm cud make reasonable u-turn, what cud stop sarawak leaders from making similar action?

      "Some Watet containers is all that is needed so they say"

      My comment - agreed n those were the days. Rural folks are the same n no different from yr malayan rural folks, where a bungkus of nasi lemak,packet dting and a ten ringgit will translate into a vote for BN...:)

      "Cut yhe crap n walk the talk"

      My comment - it reflects on u as well. Tell yr folks to dump thieving PM

      "TIME HAS COME TO STOP PROPPING THE PIRATES OF PUTRAJAYA.

      Dont u think so? 645?"

      My comment - it takes 2 to tango. The bulk of the answers are from yr side. Do u get it Fan Tun.

      We hv 7 years.......in sarawak to think.

      I m open for discourse. We hv to work together....get rid of hypocrisy when making comments. I know sabahans are more accomodating than us but again the game has changed a lot....



      Delete
    3. Now everything is uncertain..in sarawak, sabah or even peninsular...because of this kleptocracy bastard everyone have a change of heart..by the way 802, is not Fan Tun..its Tun Fan..

      Delete
    4. My sincere apology Tun Fan for wrongly addressing you. Made.

      Yes the thieving PM has thrown religious and moral compass haywire. We must correct this in the coming GE14....,Wallahuaklam.

      Delete
    5. Yes my Sarawakian bro 814.
      It is sure things have to change.
      Nasi lemak packet and water bucket aside,u still hv to admit it,
      Malayans dont bend over too much, n we dont sound the speaker too loud too. You can see kedah, oenang,selangor,perak makes effort to change.
      By the way that recent sarawak election tells a lot already.
      And its not easy to get into sarawak, when they like to send u out on the next available flight.
      Yeah, things get confusing sone tines if u double check.
      Thats why it comoketely justigied to say, Cut the Crap,and Walk the talk.


      TUN FAN ,

      Delete
    6. 856 tun Fan, ia adressing 802. my apologies Fan Tun

      :)

      Tun Fan

      Delete
    7. Bravo to both of you for addressing your tough & solid argumentation in the appropriate English manner, unlike that junky-punky Kejora.

      I believe one of you is my long-missing friend, Sarawak Scholar. For that, a big & warm round of applause to both of ya. I am mighty glad, indeed. SALAM PERJUANGAN..!!

      Delete
  15. saya pernah merayu kpd nya secara peribadi supaya mengambil alih n menghentikan keadaan negara drpd menjadi bertambah buruk.

    dia tlh memberi respon yg membawa erti yg dia rela tenggelam n timbul (sink or swim) bersama sama najib.

    saya rasa sekarang mungkin dia sudah dpt rasa yg najib tidak menaruh sepenuh kepercayaan terhadap nya apabila hishamuddin d lantik utk sama2 membantu nya mentadbir Negara yg bolih d sifatkan sebagai memikul 'biawak hidup'.

    apa nak buat zahid ooi! nak menyesal mungkin sudah terlewat. jadi sekarang gunakan lah hari2 terakhir mu selaku DPM dgn sebaik mungkin. Kebolih percayaan rakyat (crebility) terhadap mu sekarang sudah hampir pupus.

    kalu tidak menemani najib n rosmah d 'bamboo palace' nanti fikir2 kan lah professi yg sesuai. Jual satay jawa mungkin ???

    ReplyDelete
    Replies
    1. Biar betul pak rahman..wak jahid nak jual satay jawa..jual temberang derma pak arab pun tak laku..by the way, pak rahman, i ingat dia pun akan lari keluar negara la nnt..bukan pak rahman tak tahu betapa kayanya dia dengan more than 50s company yang dia join jadi director or share holder..

      Delete
    2. Zahid tidak ada kekuatan untuk meninggalkan kedudukan dan kemewahan yang di rasai hasil dari penglibatannya dalam UMNO.

      Walaupun di ketepikan oleh Najib dengan di gantikan oleh sepupunya, percaya Zahid akan terus bersama UMNO.

      Delete
    3. Satay jawa tak.sodap. Den suko satey ikang.. Sama lontong..


      Jgn lupa hidang bersama kopiah lobai..dihiasi serban belit 1000 rainbow color

      Delete
    4. tak mungkin dia lari.

      barang d ingat yg dia amat rapat sekali dgn keluarga anwar. they go a long way.

      dgn najib hubungan nya hanya lah d peringkat 'political expediency' saja.

      saya masih amat berharap dia sudah membuat penilaian semula mengenai kedudkan nya jika mahu panjangkan n selamatkan nyawa politik nya.

      Delete
    5. Yeah pak rahman, hope so..susah nak dapat balik kepercayaan bila sudah terkantoi menipu..

      Delete
    6. My relationship with Jahid became close when he bidded to become Ketua Pemuda UMNO in the early 90s. Wihout fail he sent me birthday greeting cards and prior to the Divional/Bahagian General Meetings requested me to convey his Salam to the assembly in order to support and vote him. Knowing well though, I was shocked & surprised how he managed to get accredited with a Phd. Mind you, we all saw how he made a fool of himself reading a readily made text with his primitive Red Indian accent at last year's UN General Assembly. On top of that, he bluffed the nation and the entire world that the dirty usury RM2.6 billion was a donation from Saudi Royalty.

      I am really tired and sick of this 'good for nothing except grinning' scoundrel.

      Salam Perjuangan pak rahman....!!

      Delete
  16. Saya berasa pengundi dan orang-orang di Sabah bijak orangnya.Sabah pernah menolak Barisan Nasional dan tidak mustahil perkara yang sama berulang lagi. Tanda orang Sabah sebenarnya tidak takut buat perubahan.Harapnya pengundi Sabah benar-benar membuat perubahan kali ini.

    Ada pihak dalam blog ini yang suka bermain sentimen kaum dan agama.Mengapa hanya UMNO sahajakah yang boleh bela Melayu? Sokong DAP boleh jadi kafirkah? Jangan gunakan ketakutan kaum dan agama semata-mata untuk kekalkan sokongan pada sesuatu parti dan lagi-lagi kepada seseorang pemimpin yang rakyat berasa gagal dan skandal 1MDB yang saya berasa terang-terang perompakan duit rakyat marhean seperti kami dan tampak campur tangan Kerajaan yang menyebabkan siasatan bebas terhadapnya dihalang.

    Saya nampak penyokong Barisan Nasional seterusnya akan mengemukakan atau copy paste laporan berita atau analisis berita atau pandangan media massa utama negara yang mengatakan 1MDB tiada kesalahan atau prestasi ekonomi bertambah baik atau sokongan rakyat meningkat kepada Barisan Nasional. Tersenyum membacanya.Pernahkah orang yang post tersebut betul-betul ikhlas turun ke lapangan tengok betapa seksanya rakyat marhean terpaksa berjimat duit gaji dengan harga barang yang melambung. Betul tanpa GST, Kerajaan tiada sumber sebab harga minyak menurun. Tetapi sebagai rakyat yang prihatin, apa sebab Kerajaan sekarang tiada wang sehingga terpaksa GST kan rakyat.Mana pergi kekayaan negara ini.Melihat kepada gaya hidup pemimpin, isteri, anak-anaknya dengan penjelasan sewajar atau setelusnya tidak diberi kepada rakyat jadi tidak salah kalau rakyat anggap pemimpin sebegini mungkin punca ketirisan kan??. SPRM bagi saya hanya berani oada ikan bilis. Penyokong Barisan Nasional bolehlah tunjuk berita-berita SPRM siasat berprofil tinggi.Tapi itu tak meyakinkan saya dan tiada sabit kesalahan seperti kes National Feedlot Corporation (NFC). Tolong jangan kata kes tersebut dan tiada kesalahannya. Saya baca penghakimannya. Saya berasa tidak adil rakyat berasa kes ada merit tapi tidak diteruskan pendakwaannya atas sebab Peguam Negara berasa tak nak teruskan. Kes ADUN Johor baik tapi masih belum cukup tunjukkan SPRM berkecuali dan bebas pengaruh pemimpin politik. Kes Lim Guan Eng, penyokong BN boleh terus jaja bukti rasuah. Tetapi berdasarkan kepada apa yang dilaporkan media massa sendiri takkan apabila penjual tidak boleh jual bawah Harga Pasaran. Walhal beliau tidak pun rugi bila jual kpd Lim Guan Eng. Ini bagi saya berbeza dari kes Khir Toyo melainkan dibuktikan ada elemen paksaan atau jenayah. Tapi bagi saya ia kecil dari rompakan 1MDB, NFC dan kegagalan pengurusan Felda atau FGVH antaranya yang tampaknya tiada suatu siasatan yang bersungguh2 oleh authoriti berkaitan terhadap isu-isu tersebut.

    Jadi mengapa saya tidak tertarik kepada pihak/parti yang menawarkan alternatif iaitu tiada GST dan subsidi dikembalikan?


    ReplyDelete
  17. Saya berpandangan dahulu Malaysia baik-baik sahaja tanpa GST dan subsidi dikekalkan. Mengapa perlu ikut acuan negara lain walhal Malaysia selama ini berjaya dan aman dengan acuan sendiri tanpa GST, subsidi dan paling penting tidak kowtow pada kuasa asing.

    Berasa kelakar apabila penyokong BN yang gemar bermain isu kaum kata DAP akan rampas kuasa, perintah Melayu, komunis, evangelist, Kristian tiba-tiba Malaysia dilihat seperti menagih sokongan dan berbaik-baik pula dengan pimpinan Parti Komunis Republik Rakyat China.Any comments? Pelaburan? Saya terbaca banyak negara di Afrika yang juga meminjam dari negara China untuk infrastrukturnya menjadi terikat kepada kemahuan negara China.Saya bersetuju dengan pandangan Tun M dan ini cara baharu penjajahan ekonomi (melalui pinjaman wang) dan kedaulatan Malaysia bagi saya telah terancam. Apa gunanya ketuanan Melayu kalau negeri telah dijual orang? Macam Yahudi juga kan. Pandai nak kekalkan undi Melayu ditakutkan dengan agama, ancaman Yahudi dan pelbagai lagi. Klise.Berkesan pada orang yang belum mengetahui selok belok dan niat sebenar orang berpolitik dan keadaan sebenar politik, ekonomi dan sosial (Kasihan pada sahabat2 di luar bandar dan terhad pembacaannya kepada media massa yang dikawal) tetapi tidak berkesan pada orang Melayu/Bumiputera yang terpelajar. Rata-rata golongan ini yang masih menyokong BN saya lihat kerana ibu bapa atau keluarga yang pernah menerima manfaat dari BN dari segi kontrak, peluang perniagaan atau lain-lain bukan kerana apa yang sedang dibawa oleh BN pada masa ini. Kalau diajak berdebat berkenaan untuk pertahankan BN dan pemimpinnya terutamanya 1MDB pun gagal tak boleh pertahan dengan hujah2 yang bernas.

    Kami perlukan pembaharuan dan para pemimpin yang bijak untuk Malaysia. Saya secara peribadi tidak nampak itu pada pemimpin BN. Idea yang baik selalunya dari pemimpin yang muda dan orang yang di luar pemerintahan. Orang yang memerintah tak nampak kesalahan sendiri. Apa lagi pihak yang tidak pernah kalah dan hilang kuasa.Program Transformasi Kerajaan nampak cantik atas kertas tetapi penyokong BN betulkah berasa apa kebaikan betul-betul terkesan kepada rakyat.

    Sejarah dunia menunjukkan untuk maju perlu perubahan perlu dibuat. Itulah prinsip sebenar dan hak demokrasi.Demokrasi yang sihat adalah sepatutnya Rakyat menjadi bijak dan penentu kepimpinan Negara berdasarkan kepada merit, kebijaksanaan dan kualiti bukan berdasarkan kepada retorik kaum, agama dan kesetiaan tidak berbelah bagi kepada UMNO yang sebenarnya jauh lari dari perjuangan asal tahun 1946. Sekiranya tidak masakan pemimpin2 UMNO di kampung2 amat angkuh lagaknya. Lebih kerap Kerajaan bertukar elok untuk negara itu dan rakyatnya dan dari segi prinsip demokrasi. Mungkin BN akan terjaga dari lenanya dan menjadi lebih baik selepas kalah PRU dan hilang kuasa nanti. Janganlah dikata berlaku huru-hara kalau BN hilang kuasa dan janganlah cenderung menyalahkan sesuatu kaum sebagai punca dan mangsa semata-mata ia tidak lagi menyokong BN.

    Lemah sangatkah iman Melayu sehingga baca buku Hannah Yeoh masuk Kristian? Tergelak orang agama lain tengok orang Islam Malaysia serapuh ini. Banyak penyokong BN boleh ambil contoh lain yang boleh gugat akidah sebenarnya contoh filem berkenaan pembuatan Wolf of the Wall Street atau dosa pencurian duit rakyat 1MDB. Tapi mengapa tak ditonjolkan malahan dikatakan pula agenda2 Yahudi. Inilah taktik berkesan untuk kekalkan ketakutan Melayu.Sikit2 Yahudi dan letak ayat Al Quran. Sila buka minda dan tolong belajar betul2 prinsip ekonomi, sosial, politik dan sejarah dan lihat realiti sebenar apa yang berlaku, siapa yang untung berlipat kali ganda dan memperkudakan rakyat hanya sebab rakyat Malaysia tiada political awareness. Tapi saya berasa ini tidak lama.Rakyat Malaysia@ Melayu tidak lagi takut buat perubahan@ terikat kepada kesetiaan kepada cerita lama UMNO tahun 1946 yang tidak lagi didukung oleh UMNO sekarang.

    ReplyDelete
  18. Harap perbahasan politik yang matang dan berfakta dan tidak terbatas pada retorik agama sera kaum oleh segelintir orang yang berkepentingan yang sebenarnya langsung tidak berjuang untuk Bangsa atau Kaum itu.

    Oleh itu, tidak salah untuk mencuba kepimpinan baharu dan idea yang baharu. Walau apa yang cuba diburukkan, saya berpendapat Tun M tetap lebih baik dari kepimpinan tertinggi BN yang ada, dari segi idea, visi, kewibawaan, keberanian dan kebijaksanaannya. Penyokong BN semestinya tidak bersetuju dan akan menghentam saya tapi untuk meyakinkan saya, mengapa tidak diadakan saja debat antara Perdana Menteri vs Tun Mahathir atau DS Anwar sepertinya perdebatan Presiden di Ameruka Syarikat?.

    Saya bukanlah sangat bodoh untuk percaya bahawa wang RM 1.2 billion itu adalah derma penderma Arab. Janganlah terlalu merendahkan intelektual rakyat Malaysia.

    Mengapa kami seolah-olah perlu sangat berterima kasih kepada apa Kerajaan BN telah buat yang terbaharu seperti penyiapan MRT. Pada hemat saya kesemua Kerajaan yang baik lazimnya akan buat projek pembangunan kepada rakyatnya. Kalau gagal, padahnya kepada Kerajaan itu. Ini sememangnya tanggungjawab Kerajaan kepada rakyat dan tidak sewajarnya siperbesarkan untuk sokongan politik. Saya melihat kepada visi dan polisi Kerajaan dan persepsi amalan korupsi dan gaya hidup pemimpin juga penting ditambah dengan realiti kesukaran kos sara hidup. Janganlah dibuat perbandingan dengan negara-negara yang diketahui lemah kepimpinan dan ekonomi sebelum ini seperti Indonesia atau Bangladesh untuk tonjolkan bahawa rakyat Malaysia seharusnya bersyukur dengan apa yang ada. Bagi saya perbandingan itu tidak sepadan dan mengapa Malaysia tidak boleh seperti Singapura dan negara maju lainnya dari segi kesejahteraan, pendapatan dan kuasa belinya?

    Bukan salah kaum Cinanya dan Melayu juga perlu muhasabah diri dan berjuang untuk kelestarian bangsanya sendiri iaitu kepada setiap orang bangsa Melayu.Kesenangan yang dikecapi orang Cina bukan diperoleh dengan mudah tetapi dengan kepayahan dan usaha yang bersungguh2. Patut orang Melayu contohi dan jadilan teladan.

    Jangan dituduh Melayu pembangkang khianat pada bangsa sendiri apabila UMNO kini terang2 diperkudakan oleh orang yang gilakan pangkat dan harta dan perjuangan bangsa diketepikan. Sekiranya begitu biarlah buku lama ditutup dan buku baharu Bersatu dibuka. Sentimen kesetiaan membuta tuli terpaksa diketepi dalam keadaan ini.

    Saya tidak mahu memberikan pandangan orang yang mengguna isu agama yang cenderung mengkafir dan menuduh orang lain sebagai Liberal. Saya berpandangan orang Islam mungkin takut pada bayang2 sendiri dan kita tidak cenderung untuk membuka fikiran dan bertukar fikiran, tidak takut meneroka ilmu budaya bangsa lain seperti di zaman kegemilangan tamadun Islam. Kita amatlah takut dituduh sesat dan cenderung menerima apa yang dikata oleh orang-orang yang mengajar agama semasa kecil dan di sekolah. Saya melihat tiada percambahan intelektual dan kefahaman sera bertolak ansur antara penganut Islam dan agama lainnya.

    Sekiranya benar cara pembawaan dan pemakaian agama Islam di dunia ini pada masa ini, pastinya sudah lama penganut Islam menerajui dunia ini dan menjadi contoh dunia seperti zaman kegemilangannya dahulu? Saya melihat tidak mungkin disebabkan Kerajaan Arab Saudi selaku penjaga bumi suci Mekah dan Madinah sendiri pun tidak mengikut contoh sebenar ajaran Islam diterajui Raja dan ahli keluarga yang berkuasa mutlak. Gaya hidup kelihatannya amat bermewahan, tidak bermoral tinggi dan tidak ikut teladan Khulafa Al Rasyidin.Apatah lagi saya meragui mereka ini akan tertakluk kepada hukum hudud yang dikuatkuasakan di Arab Saudi tersebut.

    Ini antara akibat untuk terjebak dengan retorik agama yang dibawa oleh mana2 orang politik yang berkepentingan tanpa kita gunakan akal fikiran untuk lihat isu yang lebih besar dari sekadar dosa dan pahala (yang hanya cenderung pada fikiran dan pemahaman sendiri sahaja) dan amal ibadat sahaja (ditafsirkan sempit semata-mata iaitu yanv mengabaikan habluminnas).

    ReplyDelete
  19. Pasti ada sebab mengapa umat Islam sedunia amat ketinggalan dari segi ilmu pengetahuan, ekonomi dan politiknya.

    Oleh itu, saya berharap janganlah digunakan retorik kaum dan agama yang boleh ternampak tidaklah ikhlas sangat oleh penyokong BN. Walhal kami sedar ada isu lain yang lebih besar iaitu kesejahteraan, kos hidup dan good governance oleh Kerajaan.

    Harap perubahan dapat dibuat oleh pengundi Sabah. Bebaskan dirimu dari kongkongan, kezaliman dan retorik pimpinan masa ini. Pengundi Sabah menjadi rakyat yang bijak.

    ReplyDelete
  20. Terdesak untuk terus berkuasa dan sebab banyak menyalahguna kuasa, maka segala tindakan atau kata-kata sudah tidak rasional........perbuatan pemimpin kita terkenal seantero dunia..........

    ReplyDelete
    Replies
    1. Al-kisah pengekalan kuasa BN:

      Telo kecut?
      Hasut jgn tak hasut.
      Jgn tunjuk kita ni penakut.
      Sergah, Takut2kan...
      Tak jalan, ugut...!
      Ehh..! Mati semputah pulak...

      Terdesak?
      Taburlah dedak.
      Jaja dedak banyak2.
      Ehh...! Kojol tersedaklah pulak...

      Delete
    2. Jangan TERCEKIK Tulang BABI Dapigs udah lerrrrr.....

      Delete
    3. 11:21 inilah contoh hasil projek2 pembangunan oleh kerajaan Barisan Nasional sejak kemerdekaan...!

      Hasil pembangunan minda rakyat beginikah, yg jadi kebanggaan dan yg kita mahu...?

      Delete
  21. pemimpin UMNO di peringkat nasional dan negeri sedang "membrengsetkan" rakyat Sabah dan semua rakyat Malaysia!

    BeNexit adalah satu usaha Mahathir dan pemimpin Harapan laku kan untuk menyelamatkan rakyat dari di “brengset"kan oleh Najib dan UMNO.

    BeNexit membawa keluar rakyat dari pemimpin yang rasuah dan zalim pada demokrasi rakyat.


    Sememangnya pada peringkat awal akan ada rasa menyesal atau masalah membiasakan diri pada Kerajaan yang baru dalam Parlimen tetapi apabila langkah-langkah pembaharuan di ambil dan memberikan hasil perlahan-lahan rakyat akan jadi terbiasa. Sepertimana sebelum ini rakyat terbiasa dengan UMNO walaupun kena di "brengset"kan berpuluh-puluh tahun.

    Tugas dan tanggungjawab Kerajaan ialah memenuhi harapan rakyat walaupun pilihan rakyat di lihat mungkin silap. Kerajaan British telah melakukan nya.

    ReplyDelete
  22. #JomUbahPRU14

    Demi kebajikan/kesejahteraan rakyat dan kemakmuran negara, kami pernah berani ubah...!

    Anda, pengundi2 negeri di Perlis, N.Sembilan, Melaka, Johor, Pahang dan Sarawak... bagaimana...?
    Anda, pengundi2 federal di seantario Malaysia... bagaimana...?

    -pesanan khidmat msyrkt-

    ReplyDelete
    Replies
    1. JANGAN HARAP LERRRR FUKATAN HAPRAK...PARTI BELAAN KETUA DAPIGS HARAMJADAH....SEBELUM PRU AKAN BERBALING KERUSI LERRRR....DAH NAK MELINGKOP ADA LERRRR.....

      Delete
    2. Harapkan pagar, pagar mkn padi..
      Apa nak diharapkan pada Barisan..
      Suruh jaga..dia pula yang makan..
      kini, HARAPAN jadi pilihan.

      Slowly2..Barisan Nasional kaki kleptokrasi..akan ditolak..











      Delete
    3. 11:26,

      UMNO/BN lingkup di Pru14. Di Pru13 pun dah kena tsunami Cina, kalah undi popular, dapat keputusan yang paling haprak dalam sejarah Umno.

      Tambah skandal 1MDB sebesar gajah, GST yang amat tak popular, harga barangan naik melambung berterusan tak di pedulikan Najib, di Pru14 akan ada tsunami Melayu jugak.

      TAPI, FUCK THE ROBOT THING FOR SUBMITTING COMMENTS

      Delete
    4. This comment has been removed by the author.

      Delete
    5. Up the Moderates & Phantom...

      What can we expect from these miserable gang of failures?

      Tun Mahathir leaving behind legacies and good track record with 2/3 majority support throughout his premiership for 22 years.

      Pak Lah's short stint & sleeping throughout made the opposition a history in capturing his home state Penang & Selangor for the very first time. What happen to his Hadhari, by the way...??

      Now Najib without winning any contest was made a premier and from the day 1, he and his bitchy-witchy wife were too busy associating with Paul Stadlen of APCO Worldwide, Banker Goldman Sachs & Jho Low to indebt the nation and squander bilions. What contribution and nation building has Najib gave so far, except for debt, lying, disgrace and shame...? His short stint as premier is worst than Pak Lah.

      Betul tak.....??

      Delete
    6. Dear Pak Othaman,

       That's right. Tun Mahathir..
      He is a great leader, responsible and affectionate to his people and his country.

      Paklah... He has no charisma as a leader.Banyak masanya dengan.. overslept . Islam Hadhari Paklah, hanya tinggal batu nisan shj.

      And Najib... He was a waste of time(suka berpoyo guna duit negara,rakyat)  and much to make a debt.(dunia mengenali beliau sebagai  raja klepet)

      Nota:
      Tun Mahathir tentunya mahu meninggalkan dunia ini dengan tenang dan aman ketika mengadap Penciptanya.
      Allah SWT.

      Semoga, usaha-usaha Tun Mahathir dalam wadah perjuangan parti baru(HARAPAN) diberkati Allah demi kesejahteraan agama, bangsa dan negara kita.

      Delete
  23. 11.26 belum tau lagi tapi kalu yg umnobn bawah najib ni kami dah rasa dah. Gelap masa depan.

    ReplyDelete
  24. Rakyat Diperbodoh23 July 2017 at 12:02

    Letakkan katak hidup di dalam air yg kmdnnya dididihkan.
    Adakah katak tersebut akan melompat keluar...?
    Jwpnnya - tidak...!

    Katak akan kekal di situ, cuba menyesuaikan dirinya dgn perubahan suhu air.
    Sehinggalah air menjadi terlalu panas, mendidih & katak itu akhirnya mati.

    Apakah yg membunuh katak...?
    Surprisingly, bukan faktor air yg mendidih.
    Tetapi adalah sikap & mentalitinya sendiri yg tidak mahu keluar & mengubah nasib dirinya dari keadaan menyesak & terhimpit tersebut.

    Ini, dlm psikologi dipanggil "Boiling Frog Syndrome".
    Sindrom yg hanya memakan diri mereka sendiri kerana terlalu ragu², cemas, gusar, khuatir & takut utk berubah...

    #JomUbahPRU14

    ReplyDelete
    Replies
    1. The frog.
      The boiling.
      The tempurong.

      Let the politicians play the frog part..
      The biased media are paid to boil the water....
      The Self claimed leaders and l9bais ,will keep collecting tempurong.

      Let them be.
      Keep fighting with their paid tahek low licking A9 and Q7 worms do what they will.

      Come PRU14, rakyat must STOP this continuing open abuse of OUR country.
      STOP madness !!
      ignore all their usual tricks ,ignore everything,look ahead and BNEXIT.
      UMNONNPASEXIT

      Change is not a choice anymore

      Tun Fan

      Delete
    2. Change is not a choice anymore.
      Change is a must...!!!

      Tan Tin Tun DieHardFan

      Delete
  25. Wahai org Sabah jgn kau jafi bodoh di tipu org melayu umno dari semenanjung kekayaan sabah mereka sapu org sabah yg bodoh duduklah tepi sungai dekat gunung dlm hutan pakai cawat org melayu dari kl sapu semua bkdoh kau org sabah hancurkan umno dari bumi sabah jgn jadi org sabah org bodoh

    ReplyDelete
  26. ``JOM BINA SEMULA NEGARA``
    DEMI NEGARA MALAYSIA TERCINTA
    AYOH SELURUH WARGANEGARA, DARI PERLIS HINGGA KE SABAH
    TOLAK barisan nasional@BN@BARANG NAIK
    UNDILAH PARTI2 PAKATAN HARAPAN / HARAPAN DALAM PILIHAN RAYA UMUM 14 YANG AKAN DATANG. PILIHAN TEPAT MALAYSIA KEMBALI BERMARUAH BERMARTABAT BERDAULAT,

    ReplyDelete
  27. Malaysian Cybertrooper23 July 2017 at 15:37

    Sekali imbas memang nampak kemenangan berada dipihak PH. Rata-rata jika ditanya rakyat sudah jelak dan muak dengan penipuan atas penipuan yang dilakukan oleh kerajaan yg ada sekarang. Kadang-kadang pembohongan itu begitu jelas hingga mencabar kewarasan kita.

    Sekiranya benar tiada ahli politik yg bersih maka kita seharusnya milih ahli politik yg tidak membebankan rakyat.
    Pilihlah "The lesser of two evil"

    Dia nak makan berapa banyak pun makan lah... itu urusan dia dengan tuhan. Tetapi jangan menyusahkan rakyat. Kita bukan "Cash Cow" kepada kerajaan. Dengan itu sudah menjadi satu tanggungjawab utk kita menolak kerajaan yg UMNO/BN yang ada sekarang.

    "When injustice becomes law, Resistance becomes duty"

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wow ! quote by Thomas Jefferson ..

      I became acquainted with this quote during my frequent visits to Thailand few years back . It was so popular during the height of the Red shirt/Yellow shirt ,shall I say , confrontation .

      Delete
  28. Saya ingin mengusul demi 'Cekap, Amanah & Bersih', Ketua Whip/PAC dipegang oleh pihak pembangkang untuk mengecek & balance di masa-masa akan datang, baik diperingkat negeri maupun pusat.

    ReplyDelete
    Replies
    1. boleh....try kat selangor dan pulau pinang sekarang ni boleh tak???

      Delete
  29. dengki nya kamu budin

    Kamu masih tak takut dengan hukuman Allah

    Apa yg kamu tulis tak betul

    Bertaubatlah

    ReplyDelete
    Replies
    1. masuk tak dijemput,
      tuan rumah dia maki hamput,
      hujah tiada hanya melalut
      tanda dia 632 dah serabut,
      UmnoBnPis dah semput,
      semua tindakan kelam kabut.

      Klepet dah tunggu nk cabut,
      BNEXIT dah merata disebut.

      Delete
  30. Kome nie semua dok bertekak kat sini pasal parti, pemimpin lar aper lar....nanti kalau sesebuah parti yg menang, kita yg kat bwh nie bukan merasa sgt pon....semua politik nie, bullshit jer....saling kutuk, menuduh, mengeji....tak tau lah aper nak jadik ngan malaysia nie

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...