Thursday, 13 July 2017

JOM...JOM...JOM...TUNJUKKAN SOKONGAN KITA!!!

PETISYEN RAKYAT MALAYSIA BOIKOT PENYENARAIAN EDRA

Edra Power Holdings Sdn Bhd adalah bekas anak syarikat 1MDB yang dijual kepada syarikat penjana bebas dan tenaga nuklear dari China, iaitu China General Nuclear Power Corporation. 

Setelah berhadapan dengan masalah hutang, pentadbiran Dato’ Seri Najib (melalui 1MDB) telah menjual aset-aset penjana elektrik di negara ini kepada syarikat milik negara China itu yang melanggar peraturan umum pemilikan penjana elektrik sehingga memerlukan pelepasan khas.

Akibatnya, syarikat milik negara China itu kini menjadi penjana bebas kedua terbesar di negara ini.

Semasa penjualan aset-aset penjanaan elektrik itu kepada syarikat milik China, pentadbiran Dato’ Seri Najib memberi alasan harga yang ditawarkan oleh syarikat itu (sebanyak RM9.83 bilion) adalah lebih tinggi dari yang ditawarkan oleh pembida terdekat iaitu TNB (sekitar RM8.6 bilion). 

Atas dasar itu, 1MDB memperjudikan aset strategik negara atas alasan dana yang disuntik oleh syarikat China itu boleh mengurangkan hutangnya, berbanding yang ditawarkan oleh TNB.

Sebab itu berita penyenaraian Edra untuk mengutip sehingga RM5 bilion dari pelabur di Bursa Malaysia ini adalah satu perkara yang perlu diberi perhatian serius.

Pertamanya, hutang-hutang yang perlu dibayar oleh 1MDB (sehingga menyebabkan aset-aset penjanaan terpaksa dijual) adalah berpunca dari pembelian aset-aset tersebut pada harga yang lebih tinggi dari pemilik asalnya (syarikat-syarikat yang rapat dengan Barisan Nasional).

Keduanya, wang yang diperolehi dari penerbitan hutang kononnya untuk menjalankan perniagaan 1MDB telah diselewengkan bagi tujuan pembelian harta peribadi dan berboros yang menyebabkan 1MDB tidak menjana apa-apa pulangan hingga hutant-hutangnya perlu ditanggung oleh pihak awam.

Oleh yang demikian, jika saham-saham yang bakal diterbitkan oleh Edra dilanggan pula oleh institusi pelaburan atau dana yang dimiliki oleh rakyat Malaysia, ini samalah seperti rakyat Malaysia menanggung hutang 1MDB dua kali:

1. Pertama – hutang pusingan pertama yang diambil oleh 1MDB dan telah diselewengkan

2. Kedua – rakyat Malaysia memberikan wang kepada pemilik Edra (China General Nuclear Power Corporation) untuk membayar kembali RM5 bilion yang telah dibayar oleh CGNPC kepada 1MDB

Maka, kami menyeru supaya institusi pelaburan awam dan dana awam terutamanya KWSP, Tabung Haji, KWAP, PERKESO, PNB, Khazanah, MARA dan semua pelaburan lain untuk memboikot dan menjauhi penyenaraian saham Edra untuk mengelakkan dana awam terjebak kali kedua di dalam skandal 1MDB.

Dato’ Seri Najib wajarlah memastikan wang yang dibayar kepada 1MDB hasil penjualan aset penjanaan elektrik kepada China General Nuclear Power Corporation kekal datang dari syarikat China itu, bukannya dibayar balik oleh rakyat Malaysia melalui penerbitan saham sebanyak RM5 bilion ini.

Tunjukkan sokongan anda sekarang dengan menandatangani petisyen ini di: http://bit.ly/PetisyenEDRA

Rafizi Ramli
Sukarelawan INVOKE #00001


Ulasan Blog - Jika kita tak mahu "dikenakan" dua kali, marilah kita pakat ramai-ramai tandatangan petisyen ini. 

Ajaklah isteri atau suami dan anak-anak yang dewasa untuk turut sama menurunkan tandatangan mereka. 

Begitu juga, jika kita ada saudara-mara, kawan-kawan, kenalan baru yang terjumpa sambil minum teh tarik dan sesiapa saja yang kita temui, kecuali golongan yang memang suka "ditipu hidup-hidup", ajaklah juga mereka untuk menandatangani petisyen ini.

Inilah masanya untuk kita tunjukkan hak dan kekuatan kita,  bukan selama-lamanya hanya "jadi alat dan diperkuda" semata-mata oleh mereka yang ada kuasa. 

Ayuh...jom...jom...jom...(ShahbudinHusin 13/07/2017)

139 comments:

  1. .

    Ini duit kita. Untuk masa depan kita.

    Kenapa tak jual cincin permata ?

    Kenapa boleh pergi bercuti ?

    Bila nak selamatkan negara guna duit rakyat !

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kalo korang tak mau membeli sahamnya, Soros duk tunggu dg berbillion USD. ... Haa padan muka... Keluar mulut naga masuk mulut dinosaur.

      Delete
    2. Ko ni setiausha soros ke...

      Delete
    3. Dah 2 bulan kami kempen

      5juta turun jalan raya

      Baru skrg sibuk

      Takpe lah

      Better late than never

      Delete
    4. Perutusan ini dibuat kepada saudara Rafizi Ramli selepas saya menonton video iklan program ‘Membina Semula Negara’ yang dianjurkannya dan Invoke ke seluruh negara.

      Saya tiada masalah tentang tiga perkara yang saudara hendak bawa dalam siri jelajah tersebut. Bahkan saya sangat mengalu-alukan hasrat tersebut.



      Saya yakin siri jelajah itu akan memberikan kesedaran kepada masyarakat terhadap persoalan yang ada disekitar kehidupan mereka.
      Sebagai ahli Dewan Rakyat yang merupakan tempat penggubalan undang-undang negara, saya kira saudara memiliki tanggungjawab sosial yang sangat besar.

      Tidak perlu saya mensyarahkan hal tersebut kerana saudara lebih maklum daripada saya.

      Selepas pemimpin masa lalu mengangkat martabat bahasa Melayu sebagai bahasa kebangsaan, ia terus dirundung malang tak sudah. Betul, kita harus berhenti merintih dan mengeluh.

      Saya kira, pemilihan tema Jom Bina Semula Negara Kita sudah cukup menyentuh sanubari masyarakat Malaysia. Sudah cukup kuat untuk rakyat faham.

      Sebaliknya saya tidak faham mengapa saudara harus memakai baju yang tertulis Rebuilding Our Nation? Mengapa tidak menggunakan bahasa kebangsaan?

      Negara ada sejak kurun keempat

      Ya, saya nampak poster dan lori untuk program ini menggunakan bahasa kebangsaan.

      Pada saya memakai baju berbahasa Inggeris dalam kempen ini adalah satu tindakan bawah sedar yang memberi gambaran ketidakprihatinan saudara terhadap kepentingan bahasa kebangsaan.

      Perlu diingatkan bahawa nama saudara disebut-sebut akan menjadi orang terpenting dalam kabinet jika Pakatan Harapan menguasai Putrajaya.
      Oleh itu perutusan yang saya hantar ini sangat penting sebagaimana pentingnya kedudukan saudara.

      Slogan ‘Jom Bina Semula Negara Kita’ bukanlah sesuatu yang asing dalam pemikiran masyarakat Malaysia. Contohnya istilah ‘negara’ sudah wujud sejak kurun keempat dan kelima Masehi dengan kewujudan kerajaan bernama Tarumanegara di Jawa Barat.

      Karya Mpu Prapanca yang bertajuk Nagara Kertagama ditulis pada 1367 adalah suatu gambaran bahawa istilah ‘negara’ wujud lebih awal dan sebati dalam pemikiran masyarakat di sini. Konsep negara sudah tertanam dalam pemikiran masyarakat kita.

      Mungkin pada saudara hal yang saya ungkitkan ini adalah remeh atau kecil. Jika anggapan ini benar, maka bahasa kebangsaan sekali lagi diperkecilkan oleh pemimpin masa kini yang berhajat mahu menjadi pemimpin negara pada masa depan.

      Bahasa kebangsaan hanya bersuara pada lembaran perundangan yang digubal di parlimen. Akta 152 ibarat tugu bangsa yang tiada makna.

      Ini kerana para penggubalnya sendiri tidak merasai roh dan makna bahasa kebangsaan.

      Jangan datang ke negeri kami

      Ingatlah pesanan pejuang kemerdekaan yang ada antara mereka menjadi tokoh terlibat dalam Jawatan Lembaga Bahasa Melayu pada 1950, iaitu Dr Burhanuddin al-Helmy.

      Katanya:
      Di atas robohan Kota Melaka
      Kita dirikan jiwa merdeka
      Bersatu-padulah segenap baka
      Membela hak keadilan pusaka

      Apakah maksud ‘bina semula negara kita’ yang saudara ingin laung-laungkan seluruh negara itu? Apakah hanya dengan dasar ekonomi semata-mata, sedangkan membina semula negara adalah persoalan yang sangat mendasar sifatnya.

      Delete
    5. Najib lahanat ni cuma ada 2 misi :

      1) Rembat seberapa banyak harta negara yang dia boleh rembat untuk dia dan anak beranak dia.

      2) Porak peranda kan Malaysia seberapa teruk yang boleh untuk cover misi no 1.

      Misi no 1 dah berjaya nampaknya, sekarang ni dia tengah gigih dengan Misi no 2.

      Delete
    6. Puisi warisan Dr Burhanuddin itu sendiri memberi jawapan yang sangat tepat. Membina negara adalah suatu budi, tanggungjawab bangsa dan satu keadilan buat segenap baka.

      Saya bersetuju negara kita hampir musnah dan rosak sepenuhnya. Saya juga sangat bersetuju dengan usaha membina semula sesuatu yang sudah roboh.

      Negara tidak dibina dengan kesedaran politik dan ekonomi semata-mata. Negara ibarat jasad yang memerlukan roh. Negara tanpa roh ibarat jasad tanpa nyawa. Bagai tugu dan monumen kosong.

      Kesedaran berbahasa dan berbangsa adalah tunggak kekuatan negara. Bahasa Jiwa Bangsa. Inilah kata-kata keramat tinggalan para pujangga lama. Saudara jangan lupa.

      Dasar sesebuah negara ialah kebudayaannya yang bertamadun. Antara teras budaya adalah bahasa. Bahasa ini menghubungkan makna dalam akal dalam sesuatu masyarakat.

      Saya kira, masa untuk bertolak ansur dalam soal bahasa kebangsaan sudah sampai ke penghujungnya. Saya seru agar seluruh warga bangsa Malaysia bangkit menolak sebarang usaha yang meminggirkan bahasa kebangsaan.

      Dengan itu bersegeralah saudara Rafizi dan Invoke melucutkan baju tersebut dan gantikan dengan bahasa kebangsaan. Atau jika enggan, berhentilah untuk datang ke negeri kami!

      Sarungkan jasad kita dengan budaya bangsa. Kita bina semula negara dengan budaya kita. Cara yang sebagaimana guru-guru kita ajarkan sewaktu di sekolah rendah dengan pantun berikut:
      Yang kurik itu kendi,
      Yang merah itu saga;
      Yang baik itu budi,
      Yang indah itu bahasa.

      Salam perjuangan penuh hormat dari saya.

      Delete
    7. This comment has been removed by the author.

      Delete
    8. Saya setuju dgn pendapat untuk memartabatkan bahasa Melayu tapi nak nak tanya orang2 di atas dan yg berkuasa dari dulu sampai kini..apakah mereka peka & ikhlas untuk meluruhkan bahasa ibunda...?? Lihat saja bahasa & kelakuan YB2 kita di persindangan parlimen kita.

      Saya nak berbagi cerita pengalaman saya yg pernah ditempelak oleh bos 'Mat Salleh' menyuarakan...

      "Othaman..did you notice the road signs inconsistency mispelling of Johor Baru/Johor Bahru/Johor Baharu/Johore Baru throughout the N/S highways. Can't those buggers spell it correctly for goodness sake". Takkan sampai mengeja nama tempat pun pihak berkuasa kita bengap.

      Usah kata nak memartabatkan bahasa, mengeja pun lemban, malu betul...!! Apatah lagi, kini bertambah parah dgn bahasa cyber yg entah apa-apa.

      Kejora dan rakan2 kutu brahak yug sewaktu dengannya adalah juara & contoh terbaik pencemaran bahasa kita.

      Delete
    9. Ambo kelik Kelate rasa mace dewan dah bubar doh... penuh bendera. Lawan pasang bendera khususnya Pas, Amanah dan Bersatu.

      Musim2 pitih payah nih tak payahlah dok lawan naik benderanya, membazir dan rugi sbb lepas sebulan bendera tuh lusuh juga ada yg koyak.



      Cuba tengok kawasan Cina atau India, ada tak bendera?
      Nafsu kena kawal, kita bawa isu pembaziran tp awal2 kita yg membazir? Perlukah lawan bendera? Bukan setakat duit, masa dan keringat pun tak kurang dibazirkan baik buat perkara khidmat utk rakyat spt bawa ahli dan penggerak parti bersih kubur, masjid dan sebagainya. Mungkin pasang bendera banyak utk buktikan kita kuat, bukti kekuatan adalah pada kertas undi berapa byk yg kita blh dapat. DAP jentera tak ramai dan bendera pun tak byk dinaikkan masa PRU tp boleh menguasai byk kerusi.

      Perbanyakkan 'brain storming' utk menangani isu setempat dan jalan penyelsaian spt isu sampah, pil kuda, kemiskinan, sosial dan pendidikan/dakwah... dekati rakyat dgn aktiviti yg blh menarik keyakinan rakyat... lahirlah pemimpin rakyat bukan pemimpin parti shj. Cukupla bila menang lantik dikalangan aktivis jd Tok Ngulu, Tok Ngulu sibuk pikul fail parti dr fail masalah rakyat.

      Jangan marah...

      Delete
    10. PAS pernah membenarkan DAP bertanding menggunakan lambang parti Islam itu pada Pilihan Raya Umum ke-13 (PRU13). Situasi getir ini apabila Pendaftar Pertubuhan (RoS) menggantung DAP dalam situasi PRU13 yang semakin hampir.



      Lalu PAS tanpa memikirkan risiko kehadapan terus menawarkan Parti aliran Sekuler-Sosialis agar menggunakan lambang bulan Parti Islam sebagai penyelesaian kemelut yang dihadapi DAP waktu itu. Satu tindakan luar jangkaan dan berani yang diambil PAS sebagai bukti setiakawan dalam Pakatan.
      Pengerusi DAP waktu itu, mendiang Karpal Singh seolah merayu rakan-rakan politik membantu mereka membenarkan DAP menumpang lampang parti PAS atau PKR kerana mengelak kecelaruan jika DAP menggunakan lambang bebas bagi calon mereka yang sudah tentu nanti akan memberi kesan lain semasa PRU 13.

      Apabila PAS menawarkan lambang mereka, DAP boleh bernafas lega dan tidak sangat tertekan dengan perbagai masalah dalam menghadapi persiapan PRU. Sikap PAS yang harmoni memberi satu semangat kebersamaan menyelesaikan kontroversi lambang yang terpaksa DAP hadapi disaat PR Kini sekali lagi DAP hadapi ujian besar menjelang PRU14. Jabatan Pendaftaran Pertubuhan (RoS) mengarahkan DAP mengadakan semula pemilihan Jawatankuasa Eksekutif Pusat (CEC) baru.

      Semua perlantikan anggota CEC dan pemegang jawatan utama parti berkenaan pada 29 September 2013 dianggap tidak sah apabila DAP didapati melanggar peraturan Akta Pertubuhan 1966 dan perlembagaan DAP.

      DAP perlu memastikan 2576 perwakilan dari 865 cawangan bermesyuarat semula untuk memuktamadkan pemilihan 20 orang anggota CEC diiktiraf semula kerana pemilihan tidak sah dan rekod 2012 mungkin diambil kira, untuk mengarahkan 865 cawangan bermesyuarat dalam masa sebulan dua ini bukan mudah.
      Inilah masalah besar yang DAP perlu selesaikan jika PRU14 diadakan dalam tempoh terdekat. Maka tidak keruan Kit Siang dan anak-beranaknya. Guang Eng pula terpaksa memikul pertuduhan rasuah membabikan pembelian hartanah kediamannya.

      Jika berlaku PRU 14 dalam masa terdekat ini sudah tentu DAP bertanding tanpa parti. Mereka sekali lagi akan terpaksa merayu kepada kompenan lain dalam Pakatan Harapan. Apakah PPBM atau Tun Mahathir akan bermegah menawarkan lambang Bunga Raya untuk DAP? Jika ini berlaku Mahathir sudah tentu melakarkan sejarah hitam dalam riwayatnya kerana membantu DAP.

      Apakah PKR sudah bersedia menawarkan lambang mereka dikibarkan DAP? Kenapa tidak PAN? Walaupun masalah lambang ini bukan masalah utama sekarang ini, tetapi bakal memberi kesan besar kepada DAP. Dalam gelojoh menyerang PAS bertalu-tahu, DAP terpaksa melupakan sekejap serangan-serangan kepada PAS dalam waktu itu.

      Budak nakal PAN sudah tentu sudah menuduh Umno sudah bantu PAS. PAS pula bantu Umno. Ini sudah tentu menjadi amalan tambahan diganding dengan ratib-ratib PAS selamatkan Najib, PAS selamatkan Umno dan PAS nak masuk Umno....

      Apapun penangan PAN, dia gagal memberi buah fikiran kepada DAP bagaimana DAP perlu buat, bagaimana menyuluh jalan penyelesaian kemelut yang DAP tanggung sekarang ini. DAP sedang merenung laut senja angkara ahli-ahlinya sendiri yang membuat laporan kepada RoS tentang skandal dan salah laku pemimpin DAP menguruskan pemilihan parti yang lalu.

      Kesian juga, DAP sudah hilang kuasa menandatangani watikah perlantikan calon untuk mewakili parti dalam pilihan raya yang diiktiraf Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR). Mungkin PAN segan nak buat program Solat Hajat memohon tuhan membantu menyelesaikan masalah taikung mereka.

      Delete
    11. TUNTUTAN utama perhimpunan Bersih 1 sehingga 5, adalah supaya diadakan pilihan raya secara bersih dan telus. Sejak himpunan pertama hingga sekarang, DAP antara parti yang mendokong teguh Bersih ini. Mereka kononnya mahu membersihkan pilihan raya Malaysia daripada kekotoran dan penipuan seperti pengundi hantu, beli pengundi dan sebagainya. Kononnya parti mereka adalah parti suci bersih.



      Namun sebenarnya itu hanya retorik. Hakikatnya DAP lebih kotor dan busuk. Sebagaimana yang dilaporkan, DAP telah menyekat seramai 753 perwakilan daripada mengundi pada pemilihan tahun 2012. Bukan itu sahaja, mereka turut mengimport seramai 547 pengundi hantu untuk mengundi!

      Kenapa mereka lakukan semua ini? Kerana jika tidak, kemungkinan besar Lim Guan Eng akan kalah. Ini kerana akar umbi DAP rata-ratanya tidak menyukai kepimpinan nepotis keluarga Lim. Maklumat dalaman menunjukkan sokongan lebih jitu daripada akar umbi adalah kepada Tan Seng Giaw dan Lim Guan Eng boleh kalah pada pemilihan itu.

      Perwakilan yang dinafikan hak untuk mengundi ini kemudian melaporkan pada RoS. Maka menjelang PRU13, RoS meminta DAP membuat pemilihan semula dan jika tidak, mereka tidak boleh menyertai PRU13 kerana melanggar lunas demokrasi yang menjadi tonggak pertubuhan berdaftar di Malaysia. Semasa itulah PAS menawarkan logonya kepada DAP.

      Selepas PRU13, baru mereka mengadakan pemilihan semula. Malangnya RoS menerima laporan dan mengesahkan bahawa pemilihan itu juga tidak sah. Justeru mereka meminta pemilihan sekali lagi diadakan.

      Hak-hak ahli DAP yang dinafi kartel Lim Guan Eng wajib ditebus. Sehingga kini mereka masih mengekalkan jawatankuasa yang dipilih secara tidak sah sejak tahun 2012 dan 2013 dahulu. Dalam tempoh tersebut, PAS sudah tiga kali melakukan pemilihan.

      Mungkin atas sebab inilah, kita melihat berbagai ahli-ahli DAP keluar parti tersebut sejak krisis itu sehingga sekarang. Setakat ini sudah ada dua parti serpihan DAP ditubuhkan iaitu Parti Alternatif Rakyat PAP dan Parti Cinta Malaysia PCM.

      Itulah dia wajah sebenar DAP. Mereka yang dulunya sibuk mengganggu pemilihan PAS dengan memberi sokongan terbuka kepada beberapa pemimpin PAS, akhirnya membawa rebah. Mereka mendakwa PAS bakal berkubur setelah wakil tajaan mereka keluar parti. Tetapi kini Allah ajar mereka pula dengan pergelutan dalaman, dan nampaknya seperti parti mereka pula bakal berkubur.

      Hari ini mereka cuba sekali lagi memporak perandakan PAS. Mereka cuba cari titik perbezaan antara Presiden PAS dengan Timbalan. Lim Kit Siang mengeluarkan kenyataan melaga-lagakan antara kedua mereka. Itu menandakan mereka akui pihak tajaan mereka yang keluar itu gagal memberi apa-apa kesan signifikan ke atas PAS.

      Kasihan pejuang Bersih yang makan gas, yang berpanas berhujan, yang tidur atas jalan raya, yang membontoti Lim Guan Eng dan sekutu-sekutunya ke mana sahaja. Mereka diperdaya hidup-hidup demi nafsu rakus cauvinis itu untuk berkuasa.

      Delete
    12. Anon 11:30 ,

      Janganlah kamu cuba takut takutkan orang dengan mengatakan Soros sedang menunggu dengan billion USD dia .

      Penelitian saya ke atas profile Soros , dia ni tidak berminat melabur dalam saham . Soros lebih cenderung di dalam " currency trading " termasuk forex .

      Saya pernah menjelaskan di blog ini , orang atau syarikat yang melabur dalam saham tidak menjadi kaya . Yang kaya adalah tuan punya syarikat yang menjual saham .

      Tambahan pasaran saham di Malaysia kini ibarat saperti jalan raya .... penuh dengan lubang dan tampal .

      Penenaraian Lotte Chemical yang di war war sebagai " blue chip " pada minggu lepas pun tersembam ke bumi .

      Delete
    13. Anon 17:02 jgn buat2 tak faham atau lupa. Pas itu adalah Pas for All, bukan Pas tuang presideng haha

      Delete
  2. Walaupun mungkin GLC diberi tekanan dan paksaan untuk melanggannya tetapi usaha petisyen ini sangat baik menyedarkan rakyat

    ReplyDelete
    Replies
    1. .

      Degil jugak buat protes jalanraya..

      Nak ambik duit ambik duit Mr J, kejora ...

      Lepas tu berlagak hantar orang pergi Haji..

      Delete
    2. sape2 yang pegi sain akan muflis di akhirat kelak,hehehe kalau ikut kata si mr jahil la tu.

      Delete
    3. KENAPA TAK JUAL SAJA KPD TNB



      OOOOO LUPA PULAK TNB MINTAK 8.9 B... 1MDB MINTAK 9.5B


      700JUTA PUNYA PASAL BAGI CHINA KOMUNIS..

      700JUTA PUN SENGKEK..SANGAT MDB NAK BERKIRA

      Delete
    4. Mrj mintak kau tolong jawab bagi pihak bijan jap...kenapa beza 700j twaran harga pun tetap nak lepas edra kat china????
      Kerana 700juta pun aset penting negara nak dipertaruhkan.??

      Ini aset negara.maruah negara.kepentingan negara untk masa hadapan agar negara kita tidak diugut digugat oleh china..dia dah pegang edra paham2 la..kalu ada isu berkait.contohnya isu laut china selatan paham2 la apa depa mampu buat kat malaysia.

      Kalu tak mampu jawab mintak si pemantun lucah amatur tu pun boleh..sape name dia? Kujolok? Kejira? kecipan? kojol? Ketupat basi??


      Yang benar
      (mrj klon)

      Delete
    5. Mat jilat tu tgh bharap agar drp 700 jota tu adelah seposen dua tpelanting kat dia buat beli cekelat

      Delete
    6. bro tajul

      kesian dia da jilat punya jilat hasil cuma dapat li cekelat je.

      ingatkan dapat lah juta2
      kah3

      Delete
  3. Apa kata kalau lobai haji mencadangkan kpd semua org pas/islam supaya mengerjakan sembahyang hajat tolak bala 1mdb/edra di pdg merbok kalau pengetengahan 4 org saksi atau desakannya supaya kuasa-kuasa asing x campur dlm hal-hal negara nampak-nampaknya x dapat menghalangi bala demi bala yang x habis-habis menimpa malaysia nescaya hingga ke anak cucu kita?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yahadi kata


      Selesaikan MDB guna al koran...


      Cinapek jo lo dah sampai bahamas.. Yahadi tengah ngaji koran..

      Adoi MDB dah bankrap yahadi masih mengaji ya latip ya sondol..ya mongol ya fulus


      Tik tok nak tangkap jo lo tiba tiba selesai ngajib turun 90juta dari langit

      Delete
    2. PI LA MABOK HANG SORANG BUDIN PI TIDOK BARING ATAS JLN RAYA NO

      Delete
    3. Selagi duit sedekah itu tak habis dia tetap meratib 'guru yaya..guru yaya' sampai ma.....
      Dia peduli apa duit sedekah dah banyak, parti nak bungkus pun itu tugas orang kemudian.
      Perjuangan parti hanya TULISAN DIATAS KERTAS.....BILA ADA PELUANG DUIT TURUN DARI LANGIT,SAPU JE...
      harap elaun mp bukan cukup lain lah jika jadi menteri.
      Lembu lembu dikampung bukan dia faham....dia tahu perjuangan parti saja. Dia naik kapcai buruk saja bukan tanggung Q7....bini dia sorang saje. Aku tanggung bini ramai.....

      Delete
  4. Dulu Syarikat Guthrie milik British. Zaman Mahathir jadi milik kita..

    Dulu Lotus milik British. Zaman Mahathir jadi milik kita..

    Dulu Pulau Layang-Layang di kepulauan Spratly menjadi rebutan 3 negara, zaman Mahathir jadi milik kita..

    Dulu tanah KTM di Singapura milik Malaysia, sekarang jadi milik Singapura..

    Dulu Lotus milik Malaysia, sekarang dimiliki oleh China.

    Dulu Edra milik kita, sekarang jadi milik China..

    - Tepuk tepuk tepuk.....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Siapa kata milik kita?
      Itu milik kroni le
      Duit kita dia amek
      Dia beli, bagi sama kroni

      Delete
    2. Kroni pun masih milik negara.

      Delete
    3. korang tak terfikir ke begitu susah singapura nak ambil tanah ktm pada zaman TUN tup tup zaman najib senang je mereka dapat lepas lky berjumpa najib dan bini dia secara private.ada buah yang da kena genggam ke?

      Delete
    4. Kroni bagi susah rakyat....
      sprt toll
      Cukai kereta import di naikkan untuk melariskan jualan kereta kroni

      Delete
    5. .
      .

      Semua itu akan bertukar milik kalau tak tukar kerajaan ..

      Delete
    6. Bai apa yg kroni


      Gutrie bawah pnb.. Khalid gagap rembat sekejap lepastu kena baham pnb.

      900b duta khas Malaysia lelong barang Malaysia kpd komunis


      MALAYSIA WILAYAH KE 63 CHINA

      Delete
    7. Malaysiabaru, lama dah aku tak dengar nama khalid gagap hahaha..

      Delete
    8. Tepuk la caiiiiiiii semua.yeaaaa

      edra dah di bawah kuasa china. Tnb nak beli tak nak bagi pulak.

      Delete
    9. Woiiiiiiii....macai barisan tepuk la tangan kuat2 , EDRA dah sah jadi hak milik syarikat cina.

      Nanti anak cucu pakat tepuk kepala hangpa masa dah nazak nak mati..

      Delete
    10. Hari ini Kejora agak sopan..bagus tuu ada kemajuan. Boleh berselisih pendapat, tapi jangan sampai carut mencarut.

      Delete
    11. ..
      .

      Dah duit Kejora pun kena rembat sekali ...

      Jangan tak tanda tangan petisyen pulak ..

      Delete
    12. Sdra Malaysiabaru..

      Kita kena ingat..

      Di Melaka, Alor - Gajah punya. Tanjong - Keling punya. Bukit - Cina punya. Yg tinggal hanya Batang Melaka & Masjid Tanah jer.

      Di Johor pula, Sungai - Melayu Punya. Kampung masih Melayu punya.

      Takut besok=besok, semua Najib & Rosmah gadai termasuk Selat Tebrau & Selat Melaka.

      Delete
    13. PENANG tak nak sebut sekali ko.....sudah la ko Suman.....siang malam meroyan....kalau tak dapat jadi MB sok tak tahu la ko ni....sah la tu kaki peras ugut....macam la handal sangat ko ni....

      Delete
    14. Alahai...si SUMAN Bekassss Pngerusiiiii UMNO ni kerrrr...tak dapat jawatan la tuuuu..tu sebab pagi petang...siang malam dah tak tentu makan dok meroyan jerr.....

      Delete
    15. Felda mari 1319

      Kena ucap.selalu.. Dia nak.masuk.pas dan baik dgn bijan..

      Penat jenuh kami asak PKR DAP pecat k gagap. Dah lebih 6 tahun baru rapuji nak potong..

      Ucap terima kasih kpd rapuji sebab buat langkah kajang bikin gagap gugur.

      Kpd azmn.. Sebab langkah kajang ko naik jd.MB. Itu sebenarnya rancangan bawah tanah kami bagi azmin mb dan cuma jadikan rapuji alat pemusnah..

      Tapi MIN ko dah besar kepala !

      Esok ko kena henti maharajalela

      Perlu baik semula dgn puak berhala

      Kalau tidak hancur b. Antarabangsa

      Delete
  5. betul tu...huhuhu...

    ReplyDelete
  6. WArigggggggggggggh semuo,jom jom jom..........
    apo laghiiiiiiii nak tunggu..adik,abg,kakak,makcik,pakcik,atok,nenek,moyang,oneng semuooooooo...ayuh turunkan tando tangan kito,HAPUSKAN KERAJAAN "ESCOBAR/PEROMPAK"

    ReplyDelete
    Replies
    1. jangan simpan dah puak amal "matlamat menghalalkan cara'janji malayu islam'.
      Asas iman Nahi Mungkar, tak perlu sekolah pondok,belajar mesir, gebang letup bersembur, lilit sekilo, mekah 16 kali...
      Sendiri mau ingat.
      Selama ni kita bayar gaji depa joli.
      Pentadbir upahan dah jafi Tuan tanah, Rakyat menumpang menyusah.
      Hellooo UMNOBNPAS...awak dah overstay, nampak tak pintu2 sel Sg Buloh tu? Situ lah tempt sesuai buat kamu2.

      Delete
    2. Pintu Sel Sg. Buloh dok menanti MADEY....kawan kamcing si Nuar Al Jubori.....

      Delete
  7. Kerana lbihkrg 1.5 billion je beza pun terap nak bagi edra kat china.bagi jela kat tnb tu kompeni malaysia jgk pun...hurmmmm mau aku lepuk kepala bjian ni. Yg caiiiiiii nak jgk sokong

    ReplyDelete
    Replies
    1. .
      .
      Itu cakap Najib. Mana boleh percaya. Entah-entah beza cuma RM 2..

      Najib bukan nak jual sangat pada China. China di amanah pegang kejap je.

      Urus niaga guna formula 1MDB jugak, guna J Low.

      Delete
    2. Kami pun sama, apa yg korang cakap semua nya kami tak percaya....
      Kalo percaya pun tak guna... Sebab korang akan buat u turn

      Delete
    3. .
      .

      Kita orang tak percaya pasal kita orang pandai ada ilmu kewangan.

      Anon tak percaya sebab bodoh... tak reti ilmu urus niaga. Rugi kata mencuri. Yang mencuri kata halal asalkan untung nya sikit...janji untung ..


      Maaf ya....ini fakta !

      Delete
  8. Hairan benar saya..

    si kejora dan mrj.tetap cuba termampu daya untuk membenarkan bijan tersenyum riang.walau bodohnya caiii nampak keterlaluan.

    Bila di sentuh isu 1mdb bijan dan menteri cepat menjawab mana ada duit 1mdb hilang.so tak payah buat report pada ketua tweet negara.

    Tapi duit sapa yang jho low curi berbillion2 kalau tak duit 1mdb?? Nak ckp jho low curi duit semah yang menabung dari zaman anak daranya tak mungkin pulak..sebab ada 1juta jer dalam akaunnya.tak tau la dah dapat blom sah cari sape pendedah maklumat akaun dia tu.

    Isu utamanya ialah takkan doj saja2 buang masa nak jatuhkan bijan dan reka cerita dan bukti siasatan doj?? ape depa dapat?? Kan dakwaan kes low ialah kerana low dah rembat duit 1mdb pastu pi enjoy kat us.kalu dia enjoy kat siam tak payah la doj siasat dan dakwa. doj dakwa berbillion duit 1mdb diguna untuk buat filem lucah anak bijan, beli aset mewah berbillion,beli barg kemas berjuta2 buat hadiah untuk si polan si polan,berparti di kelab dan berbagai benda buruk lain lagi..

    Ari tu laporan awal audit negara pun ada cakp ada masalah dgn ex ceo 1mdb.kabonyer dah bayar itu ini tampa pgetahuan bijan dan barisan lembaga2 hitam yang makan gaji buta dalam 1mdb. bila tanya apa pun tak tahu,padehal yang sign itu ini diorg lah jgk sampai dah tersalah bayar berbillion2 kat kompeni klon pun tak tahu. ape name ntah kompeni arab tu cic? Cip? Cci? ipic? bijan sdn berhad?? semah and kompeni??
    Dah tu tak pulak dicari mamat ex ceo tu dah entah mane mnyorok pun tak tahu.ketua tweet pun tak jumpa2 cari sampai skrg.

    Bila smpai masanya ikut agrement tuan kompeni sebenar mtk duit dia dah kelam kabut.lepas tu dah nak kena settle luar dan kena bayar pulak balik duit berbillionnnnnnn billioonnnnn lagi.tambah lagi bunga sebab lambat berbillioonnnn lagi.

    Dengar2 pulak 1mdb sponser 1000 org tunai haji..senyum puas pembaca berita tv3 lapor kat buletin utama berulang saban malam.katenye si bijan ini kerana keuntungan syrikat 1mdb bijan.tapi tak tau la bila pulak ada audit buat boleh tau 1mdb untung besar sgt sampai mcm2 boleh bantu rakyat.setahunya dah bersilih ganti syarikat juruaudit nya pakat lari ..tapi 1laporan audit keuntungan 1mdb pun tak siap2 untuk dibentang kat parlimen.tak caya tanya si johari menteri.

    Cuba jumlahkan kos2 berbillion duit 1mdb yg keluar ikut sumber yang sah lah ok..So tang mana kata duit tak hilang??? Tang mana cakap 1mdb untung??

    Harap sapa ditaja haji tu kalu was2 baik kansel jer ok..tapi kalau dh golongan caiiiii terima je lah.


    Yang benar
    (mrj klon)

    ReplyDelete
    Replies
    1. ..

      ..

      Najib akan tambah lagi jumlah orang pergi Haji. Kali ini doakan supaya EPF, TH, KWAP beli saham Edra..

      Delete
    2. Ayah Peng dah pergi,
      Ayoh Eddy Wang dtg lagii.
      bantu Nabijibi..
      mist taat, pejam mata satu lagi,
      macam dajjal suda jadi

      Nukikan Guruyayayayaya 1228

      Delete
  9. Puak2 ni bukan boleh percaya. Hari ni lain, besok lain, minggu depan lain bulan depan lain. Duk main u turn sukmo..

    ReplyDelete
  10. Mrj klon:

    Isu utamanya ialah takkan doj saja2 buang masa nak jatuhkan bijan dan reka cerita dan bukti siasatan doj?? ape depa dapat??

    Dapat upah ler..dari Madey..heh he, masih nak menegak benang basah...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mr1228,

      abis case2 di 7 negara lain pun madey bayar?
      2 kapir serah blk brg curi kita pun madey bayar.
      out of court ipic london pun madey bayar?
      9.5 piee pun madey bayar?
      42 juta cashout bnk (wow) pun madey, bukan shahul?
      semua haru klabu songlapan 1mdb pun madey bayar?

      woi 1228, ...mana butang batu pink aku maah?!

      Delete
    2. Hairan sungguh puak umno nii.

      Hermm...Dedak tetap dedak.walau apa sekalipun terjadi mereka tetap nak lupakan logik akal dan kewarasan ,situasi semasa. Janji sokong bijan.

      Yang benar
      (mrj klon)

      Delete
    3. Mantap betui bisness 1mdb ni. Kalu kira2 balik berbillion kena bayar,kena tipu sana sini tapi masih najib ada untung?? Cai umo pakat angguk setuju..

      Delete
    4. Kalau yer pun benar apa yang mereka rekayasa konon Tun Mahathir hasut DOJ, 'Wow'... saya salute betul dengan The Grand Old Statesman kerana beliau betul2 power and his words carries weight.

      Delete
    5. cai 12.28
      kan bagus kalau kau ckp 2.6 billion tu madey yang bagi pada najib untuk naik kan mukris naik jadi pm.awal2 kalau buat cita gitu confirm najib tak kan ckp itu derma pak arab,dan tentu kau akan dapat dedak juta2 macam miranda dapat woi.

      Delete
  11. Jom buat petisyen bebaskan Nuat sama.
    Nuat jadi PM, semua settle...

    ReplyDelete
    Replies
    1. He..He..HE...si Nuar Al Jubori nak Jadi PIEM ke 7...Nauzubillah laaaa.....

      Delete
  12. "Kau jangan nak salah aku
    Cina gemok jugak begitu
    2.6 masuk,aku mengaku
    bini aku mengamuk mengantu!

    Pasal rembat aku tak tahu
    Aku sign periksa tak perlu
    Masuk akaun mestilah mahu
    Nak bawak bini shopping Honolulu..

    Dapat pulak bini kemaruk
    Serba serbi dia nak cangkuk
    Mana persen ? Bini dah haruk
    Jika tidak,projek tak masuk!

    Apa lagi yang kau hendak
    Setahun sekali ku bagi lantak
    Kojola,Puan J dah bagi dedak
    Pencacai bangang, ku masih ditembak!

    Mana nak dapat si suci murni
    Aku sponsor kau pergi haji
    Guna duit syarikat curi
    Peduli apa jika kau keji!

    Itu Mahathir memang tak guna
    Songlap aku semua ditanya
    Sudah marah aku punya mak nyonya
    Orang tua ini mesti dihina!

    Apa lagi harus ku buat
    Sokongan Mahathir bertambah kuat
    Aaaghhh...datang idea sepantas kilat
    Korek forex yang sudah berulat!

    Ku dengar Mahathir berganding Anwar
    adakah tipu atau pun benar
    Karabau..., tolong confirm sebentar
    Lutut aku mula menggeletar!"









    ReplyDelete
    Replies
    1. terbaekkk!

      Delete
    2. Terbaik bro fan tun..

      Satu untuk aku, dua untuk kau
      Habis dah semuanya sicina gempal tu sakau
      Bila kes hutang di sungkit, mana nak cari duit, tergagau gagau
      Gst 60 barang dah tak jadi, tingkatkan operasi saman, duit rakyat kita pau..

      Memang ini mamat seorang lahabau
      Agensi kerajaan dipaksa kerja umpama kerbau
      Bercuti dan shopping aje diaorang ni tau
      Teringat ayat bro fan tun semalam, lu memang ###chow!!..

      Bila ternampak mukanya di tv
      Tidak nampak seri, memang pucat lesi
      Elok diperiksa doktor, risau terkena selsema babi
      Bala memang dok tunggu nak hentam kaki kleptokrasi..




      Delete
    3. Another Classico grandeur craftsmanship coming from 2 gems opening this chain of portal..served as good lesson for Kejora on how to construct appropriate beautiful Malay prose pantun with grace.

      My heartiest congratulation to comrades Fan Tun & Perak Man for the excellent deliberation...!!

      Delete
    4. bravo both of u kasi sentap sama petualang bangsa.

      Delete
    5. Bro Fan Tun..

      Adakah bro yang bernama M. **** ?

      Saja tanya ja ni.

      Delete
    6. Bro john doe,

      M apa tu?

      kasilah hint sikit.

      Delete
    7. Bro M Noor.

      Biarlah bro Fan Tun dan saya saja memahami maksudnya.

      To bro Fan Tun

      Ikan gelama buat perhiasan
      Di pasar mini kedai nyonya
      Sudah lama saya perasan
      Baru kini saya bertanya.

      Sbgmn saya perasan bro M Noor jugalah..

      Majulah...

      Delete
    8. hihihi..tahu takpe bro john.

      Delete
    9. Hehe.. Tahu.. Dulu syak sekarang yakin..

      Pantun saya utk bro M. Noor

      Tanjung Katong airnya tenang
      Tempat mandi nak dara jelita
      Sama sekampung lagi dikenang
      Inikan lagi hai jauh di mata.

      Salam dari penang kia.

      Delete
    10. salam perjuangan mu disambut dari jauh bro john,
      marilah kita bersatu
      untuk menegak kebenaran
      yang padu.

      teruskan usaha kita semua bro
      masanya dah hampir tiba
      tick tock tick tock...

      Delete
  13. Court acquits Rafizi of insulting Umno members charge
    Ho Kit Yen
    ShareTweetPinMail
    rafizi-ramli-gobind-court-1-dlmSHAH ALAM: The High Court here today freed Pandan MP Rafizi Ramli from a charge of insulting Umno members in a newspaper interview three years ago.

    Judge Ghazali Cha allowed Rafizi’s appeal against his conviction on the charge under Section 504 of the Penal Code for insulting and provoking anger among Umno members, saying the charge was not proven.

    “The charge had failed to state how the accused had provoked a breach of peace from his interview.

    “And the subsequent reaction from Selangor Umno members who were said to have been insulted from the accused’s statement, was only lodging a police report against Rafizi and nothing on incidents that are capable of provoking public peace,” the judge said.

    He ruled that the charge against the PKR vice-president was defective and would be “a waste of the court’s time” if it went to a trial.

    Ghazali also ordered the RM1,800 fine paid by Rafizi last year to be refunded.

    Speaking to reporters outside the court, Rafizi said he was grateful over the acquittal.

    “The court had set the record straight to be a precedent for politicians on giving political statements, that they could not be charged for their political statements,” he said.

    ReplyDelete
    Replies
    1. .
      .

      Sebenarnya keputusan begitu di sebabkan sememang UMNO itu hina.

      Delete
    2. The above court ruling is a sign of doomsday beginning for UMNO coyotes led by Najib Rosmah.

      Delete
    3. kamarudin mape pun kena mengaku tipu...benda mcm ni mana boleh masok berita.....hijab tul kam voos.
      haha

      Delete
  14. mana si mamat kah kaahh kaahhh tu? senyap saja...dah cabut lari ke? carut dah habis, tinggal fakta sahaja... itu yang senyap kot...huhu...

    ReplyDelete
  15. 1320..

    Teruk dia semalam dan pagi ini kena balun kompang kiri-kanan-atas-bawah di atas kebiadapan, kurang ajar & klentongannya. Dia salah tempat nak tunjuk lagak pandai.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sabar abg othaman...dia tengah mengarang pantun tu

      Kahh kahh kahh kahhhh kahh
      Kaaahhhh

      Delete
    2. Fuyoooo...Wak Suman kaki Ugutttt....Bekasssss Pengerusiiii UMNO...banyak Makan Dedak Si MADEY...ni...esok-esok dia kena depan belakang dek Ketua Peliwat ko...baru padan muka...

      Delete
    3. Dengar habaq....Si Suman ni Kamcing ngan si Jidin tu....apa cerita Jidin ngan si NIKA Geee tu haaaa....habaq la sikitttt...

      Delete
  16. FUYOOOOOINNNKKK..

    PETISYEN ERDA ATAU SABOTAJ EKONOMI ..?
    AGEN DAN BARUA SINGAPORK BERAKSI LAGI
    INI BARUA DAN MACAI SAH RED BEAN ARMY
    SI MAMAK KUTTY TALI BARUT TOKONG DAP
    MEMANG DAH TAHAP BABI SI BANGKA INI..


    BERAMBUSSDD BARUA DAP@SINGAPORK PRNSABOTAJ EKONOMI NRGARA

    BARUA BERAMBUSSSS... INI KALI....

    UBAHHHH.....!!

    ReplyDelete
  17. Yessss kami sokong petisyen ini, jgn masuk perigi buta 2 kali.......

    ReplyDelete
  18. Mlm tadii Wak kena terok, terus hilang lesap
    Dulu dia maki hina, caci & tajii Nuat berasap
    Kini pelir Nuat, dia sanggup gosok dan usap
    Bahkan rela tadah jubor & pelir Nuat dihisap

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete
  19. M jual harta kepada C dengan harga lumayan.
    Sekarang C nak pinjam dari M untuk bayar harga belian tersebut.
    Agaknya begitulah perjanjian jualbeli ini?

    ReplyDelete
  20. SI TUA BANGKA MASIH TAK ABIS MARAH LAGI
    DI BANGANG & HAMBAT SEMUA BARUA DAN MACAI
    ERDA PULAK SI MAMAK JADIKAN BATU API KINI
    TAHAP BABI PUNYA BATU API SI MAMAK KUTTY
    MUDAH LUPA SUNGGUH SI BABI YG BANGANG INI

    DULU DOJ DAN FBI MAMK JADIKAN BATU API
    SABOTAJ FOREST CITY DAN MINYAK PENGERANG DI HASUT LAGI
    ERDA PULA MAHA BATU API NAK SABOTAJ KINI
    TUA BANGKA MASIH LAGI TAK SEDO DIRI BABI NIH..!


    BEEAMNUSSSSSS BARUA DAP@SINGAPORK PENSABOTAJ EKONOMI NEGARA..


    BERAMBUSSSSS.... INI KALI LAH...



    KIKIKIKIKI...

    ReplyDelete
  21. Othaman bikin aota, populariti dia nak garap
    Mlm tadi terok ditibai lari sembunyi terperap
    Tak leh jawab, pantun BI kejora masuk kerap
    Apa lagi, meroyan le ini iblis tua anjing kurap

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kan betul tadi cakap..dia tgah prepare beberapa rgkap pantun.

      Delete
    2. Waktu dia baru bangun tido..kena siapkan pantun juga, tidak elaun tak dapat.

      Delete
    3. FUYOOOINKKKK...

      UP..UP..AND AWAY SUMA BARUA
      WAT PANTUN SELAMBER JER
      TAK PAYAH KOPI PES JADI JAMPI MENTERA
      SKALI TULIS TRUS SIAP PUNYER
      YG PENTING BARUA BERAMBUS ADANYA


      ..... ALAHAIIIII...

      Delete
    4. Hahahaha bagun jer terus maki sana sini....harap anak2 dia tidak ikut peragai bapaknya..lepas tu puji lagi diri sendiri banyak2.

      Delete
    5. FUYOOOINKKKK...BABI BARU BANGUN TIDO BERBUNYI

      NANTI DEDAK ABIS SENYAP LA TU..
      WAT PANTUN SELAMBER JER TAPI PANTUN SIAL.ANAK KAU JE LAYAK BACA
      KOPI PES KE PANTUN KE TAKPE ASAL DAPAT MAKI KAU.
      SKALI POST GRENTI PUNYER LEPAS TU KENA LA LETUP LAGI
      YG PENTING BARUA UMNO BERAMBUS ADANYA DI DUNIA INI


      ..... ALAHAIIIII...BURUK PANTUN KAU NI

      Delete
    6. UP ni dan Si Suman ni tak Tido ......pagi petang siang malam Meroyan...kalau tak Menang gak PRU ni....terguling-guling sama 5 juta Mak Lamir kat Dataran Merdeka tu....berguling sama BABI Dapigs sekali....

      Delete
    7. 16:42..dlm 5 juta tu..aku kosongkan utk kau satu seat. Seat dekat dgn speaker JBL. Senang kau nak dengar dan faham lagu Negaraku versi Shenzen, nanyang siang dan malam kena pau dgn Najib.

      Delete
    8. Tolong jawab ye?

      Ada dak negara yg bekas PM lebih mewah dp PM semasa (current) .... Korang tak fikir ke? ... macam mana dia boleh mewah sangat tu....kalo pencen pun hanya separuh dp gaji Najib... Dia bukan pengurudi GLC

      Delete
    9. tu yang peliknya gaji pm baru berapa je sebulan tapi camne boleh jadi billion segera eh?

      Delete
    10. Hai berhari pun dg jet peribadi.... Misti billionaire tu.

      Delete
    11. misti nak jeles ke?sape2 boleh jadi billionaire asalkan dgn cara halal dan bukan cara menyamun.

      Delete
    12. 19.20.

      Bodohhhhhhh.....anak2 tun kan billionare.mmg dah sah lagi laya daripada bijan. kau ni baru turun dari plenet ke?? Tak tahu pkembangan dunia langsung

      Delete
  22. Ooi korang ingat Anwar boleh jadi PM ke atau Mahathir boleh jadi PM ke.... Sorry le beb.... DAP pisti VETO punya... Sebab dia ada kuasa veto dlm PH.
    Kalo pun PH menang aku jangka Mat Sabu jadi PM, dia org kesanyangan LKS

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ko yg bagi DAP kuasa veto.

      Delete
  23. BARUA PENSABOTAJ EKONOMI PATUT DI MAKI
    PERANGAI PENSABOTAJ DI SINGAPORK@DAP
    YG MALANG SI TUA BANGKA TUNGGU NAK MATI
    TAK KE BABI NAMERNYER SI BANGKA CHAMPION BATU API...

    PUIIIIII .. BARUA BARUA DAP@SINGAPORK BERAMBUSSS..

    PRU 14 TUNGGU SELEPAS SUKAN SEA
    LAYAN SUKAN UNTUK PERPADUAN KITA
    JANGAN LAYAN PENGKHIANAT SI BATU API
    PRU 14 KITA KASI HANTAM BARUA SEMAUNYA


    BERAMBUSSSSS....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Berambus pun..baru bangun tido?

      Apa lagi Najib nak jual/gadai berambus?

      Lagu Negaraku..Najib tak tukar ke bahasa komunis berambus?

      Delete
    2. 按国家...aka NanyangKu
      -pencipta 1534

      Delete
    3. MADEY dah berbaik ngan si Ketua Peliwat Ko....dulu bukan main ko beritahu satu Dunia pasal si Nuar ni....sekarang U Turn lagi....dah setuju lak si Nuar Al Jubori jadi PIEM ke 7....terpaksa la korbankan si BOBOI tuuuuu....uhuk...uhuk...uhuk....

      Delete
    4. 16:46 bodohnya komen. xsangka ada manusia sebodoh ni zaman ni.. okla ko dok kata liwat2 tu tp yg ko agungkan tu bukan sja liwat malah bunuh c4 simen semua ada.. hang sekolah tadika je ke bro...

      Delete
    5. 1646,
      ko tatut la tuu, cian ucuk ucuk tahek low..han cing ha ring kin cing..
      Usah panik, mesti sokong kebathilan
      Allah dah perancangkan, sikit2 kasi singkap hijab kemungkaran.
      Sini tutup, sana londeh.
      Ada nampak..1646

      Delete
    6. Sana tutup , sana londeh...he...he...he...Kegemaran Ketua PELIWAT ko tu...PIEM ke 7....uhuk...uhuk...uhuk....

      Delete
    7. Presiden umno dan PM melaysia liwat jubok altonya..PM pertama kaki liwat...Peliwat pojaan hati macai jho lo bodos...


      Delete
  24. mana mr j. xkan menyorok kot menangis terisak isak kena bantai. kahkahkah..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hahaha sedih la tu..

      Delete
  25. JANGAN DI SERU.MRS J


    KLUAR NANTI AYAT AYAT MURTAD


    CUKUPLAH ADA MELAYU SAMSENG VERSI UMNO


    ADA LEBAI SAMSENG VERSI PAS


    DI SINI LAGI ADA MRS J DAN KECIPUT... TAK.AMAN DUNIA..

    ReplyDelete
  26. Terbaik Kejora!!!

    ReplyDelete
  27. Senja dah datang, nnt datang lah penjilat jubbo tahek low.
    Benda2 unsur negatif pengamal mungkar mmg bersifat kuat masa gelap...* lgpun blog media klepetaliban dah tak berpenghuni, kan?
    Mohon beramai2lah Rakyat yg sedar masuk hantam sanggah ulat2 tahek low yg dijangka masuk. Tak buk daah species busuk ni.

    ReplyDelete
  28. Bingai berambuss bangun dah petang
    masuk sini berlentung lentang
    kain terlondeh nampak Sembilang
    bini tak kasi meroyan panjang!!

    hari hari disebut Mahathir
    agaknya rindu air mata mengalir
    mana nak pergi, amma, yenna dei
    Akhirat cari, ke hulu ke hilir..!

    sukan SEA mahu ditunggu
    ada menteri kuda nak pacu
    berjuta hilang buat tak tahu
    ini orang dah tiga suku!

    pensabotaj ekonomi pastilah dia
    menteri kewangan itu siapa
    lemah tak lawan serangan dunia
    masuk akaun sendiri, dibuat lupa!

    edra power hanya nak cover
    sebab bos terlebih belanja
    terpaksa korek budget dah over
    um..no,no Bijan jangan dimanja!

    'Perpaduan kita' Lahabau dah sebut
    berpadu kita harta direbut
    rakyat lapar dia kenyang perut
    tugasan resmi,anak bini diangkut!

    ada menteri suka nak glamer
    tugas hakiki takde masa
    jadi model dia dah cuba
    kini berangan nak lawan kuda!

    yang ini pulak salah kuasa
    wang MARA sesuka belanja
    nak glamer bola, wang diguna
    menangnya tidak,duit kemana!

    ada seorang mukanya teleng
    rendah tak sampai nak sentuh siling
    peneroka Felda ramai dah pening
    saham merudum dialah maling!

    kalau nak cerita sampai kiamat
    rakyat dah tahu um..no no khianat
    PRU sudah nampak dah dekat
    Anwar-Mahathir berilah mandat!




    ReplyDelete
    Replies
    1. Terbaik bro fan tun..

      Elok begini kita buat kesimpulan
      Mana yang tak elok kita turunkan
      Udah sampai masanya rakyat mendapat keadilan
      Menghukum pemimpin melakukan kerosakan..

      Bila BN menjadi pembangkang
      Masalah negara akan berkurang
      Segala siasatan dan tindakan tiada yang halang
      Barulah undang undang akan dijulang..

      Segala rahsia akan terbongkar
      Skandal bisu akan didengar
      Dah tentu pesalah akan menggeletar
      Kedalam bamboo river mereka dihantar..

      Hanya satu pesanan pada rakyat
      Helah BN jangan terjerat
      Gunalah hak anda dengan cermat
      Anwar-Mahathir berilah mandat!


      Delete
  29. Hahaha , Pas tawar gencatan senjata dgn pakatan harapan, tujuannya untuk sama lawan umno, boleh caya ke tuan ibrahim ni nanti kena bom dgn hj hadi. Nanti keseorangan lah umno dlm pru nanti dimana strategi 1 lwn 1 akan melingkupkan bahtera mereka

    ReplyDelete
    Replies
    1. Apa nak tawar2 ... Hudud dah on kat Kelantan.

      Delete
  30. PH dan Pizi ni takde kerja lain lagi..asyik2 menghasut rakyat marhaein spt kami agar membenci kerajaan...pada dia org, kerajaan ni semuanya salah, dia org aje yg betul..kami dah muak dan bosan dgn fitnah dan spin Si Pizi ni yg tak berkesudahan, kalau dibiarkan makin menjadi2, mcm kaduk naik junjung. Betul kata PM, pembangkang ni kerja lain takde, kalau dia tak dapat convince rakyat, dia akan confusekan mereka..lambat pulak si pizi ni nak masuk dalam, kami rakyat yg cintakan keamanan tak sabar2 menunggu detik bersejarah tu...

    ReplyDelete
    Replies
    1. 2036,
      panasnya bertumpu dikawasan punggong kan?
      Kena berubat tu,tambah pembacaan beza2 pendapat. Kurangkan lahap tahek low dan dengar tv3.
      Insyaallah dapat sembuh.
      Pilihan ditangan sendiri, Allah beri akal dan adil. Sisih yg sah mungkar. Jgn tolak makruf. Tiada mungkin lawan kuasa Allah.
      Moga ko berjaya mencari keredhoanNYA.

      Delete
    2. Hei beruk mak yeh 20:36,
      Kalu mu nak dengar cakap cakap puji bapak penyamun bukan disini tempatnya.
      Atau kamu cuba nak jadi apa masuk blog ini?
      Nak jadi munafik macam mrj? Buat buat tak faham masalah negara dan cuba berbkhong dgn kami?
      Bukan kah itu sifat orang munafik bila suka berbohong?

      Delete
  31. bro John Doe,

    tujuh huruf nama diberi
    Bro John lima tak cukup lagi
    apa diperasan beritahulah kami
    bro John juga ingin dikenali..

    saya bukan orang ternama
    sokong Tun masa pentadbirannya
    sebab kita dedak tak terima
    Tun disokong kerana jasanya!

    sekali sekala terfikir juga
    Boleh kah Budin atur berjumpa
    nak tengok John Doe, Othaman dan semua
    Bro Perak Man, Md Nor mestilah ada..

    semua disini yg pro pakatan
    mesti datang walaupun hujan
    Bros Malaysiabaru, Zack, Mali,dipersilakan
    bro Phantom, Pak Rahman, lain2 jangan ketinggalan!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Terbaik bro fan tun..

      Alangkah manis sekiranya pertemuan diadakan
      Bila PH mendapat kejayaan
      Bersama sama semua pakatuns kita raikan
      Insha Allah, masanya tak lama lagi untuk jadi kenyataan..

      Bersama samalah kita mendoakan
      Agar kebenaran mengatasi kebatilan
      Keadaan negara dapat dipulihkan
      Pemimpin mungkar dapat ditumbangkan..

      Delete
    2. gud idea bro fan tun

      semoga menjadi kenyataan suatu hati nanti.
      sama2 kita ngeteh.hehe

      Delete
    3. Bro Fan Tun,

      Kalau tak tahu bermakna itu bukan bro. Sebenarnya saya ada dalam satu group FB yang pro-Tun. Saya perasan pantun bro yang selalu muncul di sini adakalanya akan muncul juga dipostkan selepas tak berapa lama oleh seseorang di dalam group.

      Kalau bro tak tahu bermakna bro bukanlah orang tersebut dan orang tersebut pula mestilah pengunjung setia blog ini.

      Bro Perakman and bro M Noor.

      Setuju!! Tak lama dah in shaa Allah.

      Bab-bab ngeteh ni cuma Kejora je yang suka lari dari pak Othaman, betoi tak kejora?

      Delete
  32. Terbaek apa bro Perak Man kata
    Bijan um..no no membawa bala
    Elok disimen,letak batu bata
    Biar berkulat generasi pun lupa..

    ReplyDelete
  33. TERKINI

    dari Mahkamah Tinggi Shah Alam .. 13/7/2017
    "Rafizi bebas tuduhan hina ahli Umno. Tidak ada bukti kenyataan pemimpin PKR itu mengganggu ketenteraman awam."

    TERDAHULU..

    Mahkamah memutuskan #CelakaUMNO tidak ada kena mengena dgn menghina Orang Melayu....

    Bila masa UMNO ni Melayu..?

    Yang kami tahu UMNO Menipu & Menindas Melayu...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Pinjam cakap bro fan tun...
      Um....no, no no...

      Kikhkihkih..

      Delete
  34. TV3 suju dah sibuk interview pakar2 ekonomoney...takkan pakar2 ekonomoney berani cakap sokong rafizi boikot Edra.....bodos tv3 suku...

    ReplyDelete
    Replies
    1. .
      .

      kalau Edra mempunyai nilai pasaran yang tinggi, masa buka pasaran jual saham untuk tempoh 6 bukan semua dana rakyat jangan beli dulu...

      Arahkan TNB yang beli jika betul menguntungkan..

      Delete
  35. Nampak gayanya umno tak akan sokong ruu355 di parlimen, dimana kelantee mendahului parlimen melulus hukuman sebat dikhalayak ramai, tenguk komen YB nazree nampak tak ceria kempen pelancung jgn pergi kelate, najib pun terkejut beruk sebab beliau hanya olok2 sokong ruu355 hadi je

    ReplyDelete
    Replies
    1. Inilah masanya(PRU14) kita berganding bersama,menyokong menolak Najib/BN terlebih dahulu(keutamaan)

      Jika Najib/BN tidak mempunyai kuasa lagi.. Sebarang penguatkuasaan undang-undang di peringkat Persekutuan lebih mudah dibawa, bentang, hujah dan diluluskan dan apa2 undang-undang negeri akan selari untuk dilaksanakan.

      Delete
  36. Bro John, betul saya tak ada
    dalam Fb yang bro John kata
    kalau dihantar pro-Tun tak apa
    bro John tahu siapa yang reka!

    bro UP juga, bernas komennya
    buat kojolla nak hilang nyawa
    tak terlawan dek pendedak semua
    kojolla ke Putrajaya ditarik telinga!

    paling kelakar bro Malaysiabaru
    buat pendedak nak telan garpu
    komen berfakta pencacai pun malu
    ke Saleh Karabau dia mengadu!

    bro Phantom sahabat lama
    Putramerdeka kita bersama
    sekali bantai cai ternganga
    perit telinga bunyi bergema!

    manalah pergi Pak Rahman kita
    sekali sekala dia muncul juga
    Ditakdirkan Allah Pekan derita
    Pakatan kecil kalahkan naga!

    Bro Perak Man aisey man
    terbaek selalu bro punya komen
    masa tu kalau kojollaa nak romen
    tentu meradang menendang simen!

    tak lupa bro2 Pakatan panglima
    bro John selalu meminta nama
    Tinggalkan Anon nama dibina
    boleh berkenalan kita bersama..

    Mali kini diBawah Bayu
    datang kemari Pakatan menunggu
    cekal hatinya gentar tak mahu
    pemimpin khianat dia nak sapu!

    seorang lagi wanita besi
    Salwah serikandi dia dah jadi
    komen pedih dia tak peduli
    pencacai baca nak bunuh diri!

    istimewa untuk bro kita ini
    Singapork tulis dia pun copy
    Pasti Singapork dah sakit hati
    kita disini..ohh..geli hati!!

    pada bro2 Pakatan selalu bersama
    sumbangan anda sangat berharga
    buang Anon taroklah nama
    Tengok bro John,Pak Othaman..mereka glamour!!



    ReplyDelete
    Replies
    1. Bro Fan Tun,

      Walaupun nama sebenarmu tidak ku kenal, tetapi pantun-pantunmu tatap menjadi pojaan hatiku..
      (Ikut intonasi seniman bujang lapok).

      Betul saya tahu siapa yang reka, tapi pantun-pantun bro tu semua berasap sampai digunapakai oleh peminatnya dalam group FB.

      Ingatkan dah bertemu dgn bro Fan Tun rupanya belum. Hehehe.

      Delete
  37. bro john,

    InsyAllah, dan terima kasih banyak
    bro John pun'ada class' melanyak
    fakta,agama pun sama banyak
    kojolaa baca rasa terhenyak!

    kalaulah Tuan Budin boleh aturkan
    alangkan baik bertemu Pakatan
    kepada Tun membuat lawatan
    Tambah semangat lawan kemungkaran..

    elok sebelum pilihanraya
    jumpa Tun gembirakan dia
    penyokong Anwar kita pun juga
    Kojolaa batu api,Pakatan bersedia!

    ReplyDelete
  38. Marilah kita doakan agar pemimpin2 sial celaka kaki rasuah ini agar cepat diturunkan bala keatas mereka aamiin

    ReplyDelete
  39. Did you know that you can shorten your urls with AdFly and get cash for every click on your shortened urls.

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...