Friday, 28 July 2017

PRESIDEN MCA 'BALUN' PRESIDEN UMNO?


Presiden MCA, Liow Tiong Lai menyifatkan isu mahu mengiktiraf komuniti India Muslim sebagai Bumiputera tidak lebih sebagai mainan politik untuk kepentingan sendiri sedangkan perkara itu tidak pernah dibincangkan dalam mesyuarat Kabinet.

Beliau yang juga Menteri Pengangkutan berkata, BN mempunyai saluran tersendiri untuk membincangkan apa-apa perkara berhubung isu atau dasar yang melibatkan kepentingan negara.

"Ini bukan satu isu, perkara itu tidak pernah dibangkitkan atau dibincangkan dalam Kabinet ataupun di peringkat BN. 
"Hentikan daripada memainkan isu itu dan saya fikir penekanan perlu diberi kepada usaha mengukuhkan perpaduan nasional menjelang sambutan Hari Merdeka tidak lama lagi,” tegas Liow.

Siapa yang mula memainkan isu berkaitan taraf Bumiputera untuk India Muslim?

Adakah ia dilakukan oleh Tun Mahathir Mohamad, Muhyiddin Yassin atau mana-mana pemimpin Bersatu?

Adakah ia pernah dibangkitkan oleh Dr. Wan Azizah Wan Ismail, Azmin Ali dan lain-lain pemimpin PKR?

Adakah juga sesiapa daripada DAP dan Amanah pernah menjadikan isu berkaitan komuniti India Muslim sebagai mainan politik untuk kepentingan sendiri?

Jika sesiapa tidak pernah menyentuhnya, mengapa Presiden MCA itu berkata demikian?

Kepada siapakah beliau menujukan 'balunannya' itu?

Jika kita belum lupa, kita tentu ingat bahawa hanya Najib Razak yang pernah menjadikan isu berkaitan kedudukan India Muslim ini.

Mula-mulanya beliau mengkritik Tun Mahathir sebagai pemimpin yang mempunyai darah India, tetapi mendakwa tidak banyak membantu kaum India sendiri berbanding dirinya.

Mungkin menyedari kata-katanya itu terkena kepada dirinya semula memandangkan ramai orang kelilingnya, baik dalam pentadbiran kerajaan, UMNO dan pelbagai lagi turut terdiri daripada mereka yang berdarah India Muslim, Najib kemudian cuba bertindak lunak dengan mengiktiraf mereka sebagai Bumiputera.

Hanya Najib yang pernah membangkitkan isu berkaitan India Muslim serta mahu memberikan mereka taraf Bumiputera. Tidak pernah sesiapa yang lain berbuat demikian.
Tidak syak lagi, walaupun perkara itu tidak pernah dibincangkan dalam mesyuarat Kabinet sebagaimana yang diakui oleh Liow Tiong Lai, Najib nyata berbuat demikian secara umum dalam majis sambutan Hari Raya bersama komuniti India Muslim sendiri adalah semata-mata untuk kepentingan politik bagi menghadapi pilihanraya.

Yang menjadikannya mainan politik ialah Najib dan yang berharap mendapat manfaat peribadi daripadanya juga adalah Najib. Hanya Najib yang paling takut kalah pilihanraya, hilang kuasa dan tidak lagi menjadi Perdana Menteri selepas pilihanraya nanti.

Sebelum ini, MCA adalah antara yang paling lantang menolak Akta 355 dalam mesyuarat BN sehingga Najib menarik balik untuk mengambil-alih pembentangan pindaan akta tersebut di Parlimen, meskipun sudah berjanji mengenainya.

Hanya kerana MCA, Najib jadi kecut perut dan akhirnya buat pusingan U berkenaan Akta 355 itu.

Adakan Najib sekali lagi akan buat pusingan U, kali ini kepada komuniti India pula berikutan reaksi tidak menyenangkan yang mula ditunjukkan oleh MCA? (ShahbudinHusin 28/07/2017).

132 comments:

  1. Nk Harap sokong melayu memang Tak der
    No Harap cina Dan India depa dah buka Mata...
    Harap org Sabah/Sarawak Tak cukup nak memerintah..
    Last2 camtu lah Cara..bg India muslim,Bangla taraf kewarganeraan..satu taraf dibayar dgn satu undi

    ReplyDelete
    Replies
    1. Entah mana Mr J? Dedak makan penuh penuh. Pengampun Jibboy.

      Delete
    2. Kita perlu mengguna Bahasa Malaysia yang betul, B.M. akan menguasai Asean 30 tahun dari sekaang..opps, sekarang...

      Delete
    3. Is he is the wondering land of a fairy tale?

      Delete
    4. It is good to have ambitious, but need to be realistic.

      Come clean, get respect, improve the economic, we can command.

      We will only started to recover many years from now, as reported by South China Post.

      Delete
    5. India Muslim kena masuk PAS sebagai syarat mendapat status bumiputra tapi mereka tak boleh ikut cara PAS yang keling dari keling.

      Maaf bukan nak buat orang marah tapi bahasa “keling“ ini ia lah untuk orang yang kuat menipu dan membelit.. Sikap keling ini ada pada semua kaum terutama dalam PAS.

      Mereka tak ikut cara PAS sebab tak pernah dengar mereka begitu wala pada seseorang.

      Wassalam.

      Delete
    6. Kepada semua org tolol sila rujuk perlembagaan



      Syed pun di kategori bukan Bumiputra atau melayu..

      Delete
    7. Asalam brother din. Ini jalan cerita MCA ni dah tahu dah. Mula mula je buat gempak konon2 nak balun UMNO.. lepas tu senyap sunyi, sokong balik, yes bos! kami akur bos! Sudah lah!

      Delete
    8. Anon 830, biar MCA bising DSN buat tak layan. Macam kes Zakir Naik dulu. DSN tak pedulipun MCA, DAP dan parti parti yg jadi khadam seperti PAN dan PKR. Biar India muslim hatta cina muslimpun diberi taraf bumiputra. Biar kita galak org menganut Islam. Firman Allah dlm quran Surah AtTaubah 29 yg bermaksud "Sampai mereka (org kafir) bayar jizyah dengan patuh dan mereka dlm keadaan tunduk". Inilah cara melayan kafir dlm Islam. Bukan ikut angan angan saudara yg mahu melantik mereka jadi pemimpin dan teman setia. Firman Allah Aali Imran 28 yg maksud " Jangan org2 Mukmin mengambil kafir menjadi pemimpin/ teman setia dgn meninggalkan org Mukmin...". Bila diberi nasihat maka diperolak. Nas Quran ditolak dgn lojik sendiri. Berubahlah saudara saudara sebelum Allah tamatkan tempoh kita.

      Delete
    9. Ya mr j

      Laki kau hadi awang dah kafirkan umno. Masihkah kau nak ambil mereka ni jadi pemimpin kau lagi?

      Kau ikut sajalah cakap laki kau tu.
      Tak payahlah kau suruh orang lain berubah.

      Orang lain dah lama berubah dan berhijrah kecuali kau dgn laki kau

      Delete
    10. Mr. J

      Buah fikiran kamu terlalu dengkel . Kamu kena faham Islam itu ugama , Muslim itu penganutnya . Manakala India atau China serta bumiputra tu bangsa nya .

      Mana mungkin China Muslim atau India Muslim bolih jadi bumiputra ???

      Kamu juga perlu sedar terdapat dua set India Muslim yang terdapat di Negara ini . Saperti penjelasan pakar sejarah Prof. Khoo Khay Kim .
      Satu yang telah mengamalkan cara kehidupan Melayu dua tiga keturunan dan tidak pandai bertutur didalam bahasa India . Yang ini bolihlah di ikhtiraf melayu bumiputra . Contohnya Mahathir dan Khalid Abu bakar .

      Satu set lagi adalah kalangan India Muslim yang masih mengamalkan cara hidup India serta bertutur dalam bahasa India saperti Azeez Rahim dan Irwan serigar . Mereka ni bolih pergi setakat jadi Melayu je .

      Delete
    11. One M'sia la tongong ko Budin donga sgt si Tajul merapek merabu meraban tu, Budin2

      Delete
  2. 5 juta India Muslim dijadikan bumiputera. Adakah pekerja asing warganegara Indonesia (749,266 orang) dan Bangladesh (237,991 orang) akan mendapat status yang sama?

    Bagaimana pula dengan warganegara Nepal (411,364 orang), Kemboja, Myanmar dll.

    Nampaknya bertambah lagilah pengundi Parlimen Pekan..

    ReplyDelete
    Replies
    1. untuk mendapat status bumiputra bukan semudah mendapat ic atau warga negara.

      itu sebab tidak ada suara bantahan apabila pendatang diberi ic dan memberi kewarganegaraan kepada Zakar Naik.

      Apa yang di katakan oleh Presiden MCA itu betul ia nya isu besar untuk satu dasar.

      Najib memang dah tersepit dan selain mengadaikan harta negara, Najib juga sanggup mengadaikan status `bumiputra`.

      Banyak implikasi buruk nya. Tapi Najib tetap Najib.. pojaan hati... siapa ya?

      Delete
    2. Apa dengki sangat dgn sama Islam? Evengelis dipuja Islam dibenci? Bukankah TDM sendiri campuran? Kenapa rasis? Bila saya bagi peringatan tentang bahaya evengelis dituduh rasis. Bila otak dah jadi zombie DAP begitulah fahaman yg keluar.

      Delete
    3. Kami tak mahu lslam mcm laki kau Hadi awang tu.

      Kami hanya patuh dan turut kpd lslam yg dibawa oleh rasullallah saw.

      Delete
    4. Benci islam taksub mcm ajaran mrj...islam itu indah.kau dan spesis yang bersamaan dgn kau tu yg telah memburukkan islam

      Delete
    5. Mr. J .

      Tuduh jangan sebarang tuduh . Siapa kata kami benci Islam ??

      Apa yang kami nak beritahu Islam tu ugama , melayu tu bangsa .

      Dari apa yang kamu nyatakan adalah bangsa melayu dan ugama islam itu adalah sama .

      Kalau itu maksud kamu , apa yang akan berlaku apabila 140 juta Indian Muslim di benua india berhijrah kesini ??

      Apa yang akan terjadi jika 70 juta China Muslim di China berhijrah ke Malaysia ?

      Rumusan saya adalah Najib berada dalam keadaan betul betul tertekan dan tersepit . Tanpa di sedari dia telah mula bermain api besar . Api api kecil yang sedang mengelilingi dia sudah tidak bolih dikawal lagi .

      Delete
  3. FUYOOOOINKKKKK ... OINKKKKK

    INDIA MUSLIM SEBAGAI BOMI PUTRA
    TGK LA MAMAK KUTTY CONTOH TERDEKAT
    APA LAGI MELIBAT KAN PRMIMPIN UTARA
    SUMA HARAMJADAH JADI PENGKHIANAT
    CUKUP2 LA BAWA BERINGAT INGAT...



    BERAMBUSSSS BARUA2 DAP@SINGAPORK...

    INI KALI UBAH DAN SIMEN


    ReplyDelete
    Replies
    1. Anon 8:09....aku rasa kau ni dah salah dedak depa bagi....sepatutnya depa bagi dedak ayam kat hang....ni depa pi bagi dedak babi lak....itu yg as├Čk bunyi babi aje....mungkin dah banyak hang sondol dedak babi....itu yg dah jadi otak babi tu....kahkahkah.

      Delete
    2. Hey, kedua dua kamu, tak tahu cakap Bahasa Malaysia yang betulkah?
      Nanti Jibboy upset lah.

      Delete
    3. Anon 8.09 guna lah bahasa yang elok dan sedap di baca, kalau tidak jangan comment

      Delete
    4. Bagus Zi56, satu peringatan yg baik bagi kedua-duanya.

      Delete
    5. Mr j gunalah akal fikiran yg baik. Kalau setakat sampah saja lebih baik bakar

      Delete
    6. bahasa elok tapi apa guna kalau memperbodohkan orang...

      Apa perlunya sebut seorang bekas PM dari India?

      Delete
    7. Semua ni salah Najib !

      Dia bilang dia buat lagi bagus dari yang dating dari India tu . Dia tidak sedar yang diri dia tu di kelililingi orang dari India yang lagi kental .

      Saya imbas kembali kisah 4 Tan Sri . Dari 4 tu dia tending 3 . Yang tinggal hanya Khalid yang mana asal usul pun dari sana . Berapa 'pekat' si Khalid ni saya kurang pasti . Tapi yang saya tahu , 'uncle' dia yang menjalankan kedai nasi kandar di pecan Rantau , N9 , masih bertutur dalam loghat Adayapha !!!

      Delete
  4. Malaysian Cybertrooper28 July 2017 at 08:21

    Pak Rahman mana?

    Kita dah dengar rancangan 100 hari PH, di sini saya nak mintak Pak Rahman syorkan kepada Tun rancangan 48jam pula.
    Apabila keputusan PRU14 diumumkan dan andaikata dengab izin Allah PH berjaya membentuk kerajaan,
    24 jam yang pertama yg perlu dilakukan adalah melantik PM baru dengan secepat mungkin, menamatkan perkhidmatan AG,IGP & PAT dan digantikan dengan mereka yang lebih neutral.
    Keduanya, menutup kesemua pintu keluar masuk Malaysia utk mengelakkan menteri-menteri kabinet yang ada sekarang dari melarikan diri.
    Dan pada hari berikutnya Najib, Semah & semua menteri hendaklah dikenakan tahanan rumah. Supaya mereka tidak lagi boleh kepejabat utk memusnahkan sebarang bukti.
    Dengan adanya AG & IGP yg baru, siasatan keatas menteri-menteri ini hendaklah dilakukan dengan kadar segera.
    Pendakwaan pula dibuat secara siaran langsung utk tatapan semua rakyat.

    Amacam?

    Just my two cents

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jangan lupa satu lagi malaysian cybertrooper hentikan semua siaran media prima selama 3 hari untuk buat rombakan pihak atasan sykt tersebut yang telah buat banyak pembohongan kpd orang orang kampong

      Delete
    2. Aaminnn.......

      Delete
    3. ada pro dan kontra hentikan sairan media.

      mereka akan manipulasi keputusan muktamad supaya plan B atau plan C ke J ke di pakai untuk menggagalkan peralihan secara aman.

      Paling penting sekiranya satu kawasan itu Harapan yakin menang, SPR hendak lah didesak mengumumkan nya secepat mungkin supaya keputusan tersebut di umumkan oleh siaran secara langsung.

      Jika BN melambat-lambatkan keputusan yang memihak kepada Harapan.. petanda tidak baik akan berlaku.


      Satu lagi diminta semua penyokong jangan keluar berarak...

      Delete
    4. salam m cybertrooper n rakan sekelian.

      saya masih bernafas! Alhamdulillah.

      utk makluman semua saya hanya kb (penaja)Pekan n ahli seumur hidup PPBM sahaja.

      semua cadangan yg bernas harus lah d tujukan terus kpd SUA ,Pengerusi n Presiden.

      apa yg saya amat pasti n mendengar drpd mulut tun m sendiri ia lah janji nya utk mengembalikan semua duit rakyat yg tlh d curi melalui 1MDB n semua yg terbabit d bawa k muka pengadilan.

      tumpuan saya sekarang adalah membantu PH d par Pekan agar semua warga nya akan mengenali siapa pasangan klepet ini sebenar nya. insya'allah.

      Delete
    5. Sdra Rahman ,

      ROS mengarahkan PH menukar logo dengan memasukan perkataan Pakatan .

      Nampaknya tertangguh lagi pendaftaran utk beberapa hari lagi ?

      Delete
  5. Dah betul2 kecut telor najib ni...tak tahu la nak ckp ape lagi.

    MARI KITA TENGOK APA CAIIIIII DEDAK NAK SPIN PULAK ISU NI..TENGAH CARI IDEA KE CAII CAIII SEMUA??

    ATAU TENGAH MAKI HAMUN BIJAN TU PAGI2 NI??

    ReplyDelete
    Replies



    1. DALAM HARAPAN TIDAK ADA KATA PEMUTUS KATA PEMAKAN DEDAK TEGAR..

      SIAPA YANG BUAT KATA PEMUTUS DALAM HARAPAN? JIKA TIDAK ADA KATA PEMUTUS ITU BERERTI HURU HARA JADI NYA NANTI

      BUKAN KAH NAJIB PRESIDEN PARTI MELAYU YANG MEMEGANG KATA PEMUTUS?

      MEREKA YANG TIDAK SETUJU DENGAN KEDUDUKAN MAHATHIR DALAM HARAPAN PERLU MELIHAT KEDUDUKAN NAJIB DALAM BN..

      LKS DAN KAK WAN DAH CAKAP MENGENAI PERKARA INI TETAPI DI BELIT OLEH PENGAMPU NAJIB...

      TUNJUK KAN LAH KUASA MELAYU ITU..

      Delete

  6. Betul tu.. Liow Tiong Lai. Najib the klepet suka main, politik kepentingan dan beliau seorang PM yang pengecut! Kalau dibawa bincang ke mesyuarat Kabinet. Sudah tentulah..Najib the klepet akan tunduk kepada MCA, MIC, Gerakan(seperti mana mengenai RUU 355 tidak boleh dibahaskan).

    Bahkan MCA dan Gerakan dengan angkuhnya !sampai tahap hendak saman Kerajaan Kelantan jika laksanakan hudud. Apa tindakan Najib ? Senyap shj...

    Najib sangat takut kepada MCA, Gerakan.
    Najib the klepet..sangat lemah untuk menjadi ketua negara.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sebab tu saya kata,
      Ubun-ubun Najib dan seluruh ahli melayu UMNO telah di TUNJAL-TUNJAL, di SEKEH-SEKEH, di LUKU LUKU , DI PIJAK-PIJAK oleh bukan saja MCA n GERAKAN, malah oleh semua anggota komponen BABOON NYANYOK (BN) selama ini. BACHUL sungguh UMNO, tapi masih mendabik dada mengaku sebagai pemegang kuasa pemutus.

      Delete
    2. Lagi satu hal ialah BN ada cara atau saluran jika tidak berpuas hati dalam apa-apa isu.

      Apabila MCA GERAKAN nak saman isu hudud Najib pun cakap itu bukan hudud tapi cuma RUU.

      Isu RUU itu pun mereka bantah tapi kali ini mereka senyap sebab perlu ikut saluran yang betul iaitu dalam mesyuarat BN.

      Persoalan nya kenapa kali ini Presiden pulak tu.. yang balun terus dan tak ikut saluran yang betul?

      Delete
  7. Otai Reformis 'BALON' Dr Mahathir


    Otai Reformis tolak Dr Mahathir, Saari Sungib lepas jawatan pengerusi
    Mohamad Fadli | July 24, 2017
    Beliau mengambil keputusan itu selepas beberapa ahli kumpulan aktivis reformasi 90-an itu membantah pelantikan Dr Mahathir Mohamad sebagai pengerusi Pakatan Harapan.

    Saari Sungib, yang mengetuai kumpulan aktivis reformasi Otai Reformis mengesahkan sudah melepaskan jawatan sebagai pengerusi kumpulan aktivis 90-an itu, selepas sebahagian
    Ahli-ahli Otai Reformis ada macam-macam sentimen terhadap Dr Mahathir. Ada yang tolak habis dan ada yang masih bertimbang rasa penyertaan Dr Mahathir dalam PH.
    Kita telah adakan mesyuarat semalam dengan Otai Reformis dan hasil keputusan itu saya lepaskan jawatan saya, katanya kepada FMT ketika ditemui di Dewan Negeri Selangor.

    Menurut Saari, Otai Reformis dalam mesyuarat itu menolak kepimpinan Dr Mahathir di peringkat gabungan pembangkang, atau sebagai menteri atau penasihat kerajaan sekiranya PH mentadbir kerajaan.
    Kita menuntut PH untuk memasukkan dalam manifesto PRU14 PH penubuhan Suruhanjaya Keamanan dan Keadilan bagi mengadili segala tuduhan ke atas Dr Mahathir.

    Kita juga bersetuju agar mana-mana ahli Otai Reformis yang mempunyai jawatan dalam mana-mana parti PH untuk melepaskan jawatan yang disandang dalam gerakan Otai Reformis, katanya.
    Dalam pada itu, Saari berkata selain beliau, setiausaha kumpulan Abdul Razak Ismail turut meletakkan jawatan kerana tidak bersetuju dengan penyertaan Dr Mahathir dalam PH.

    ReplyDelete
    Replies
    1. kita menolak semah badak menjadi pm..menggunakan jet kerajaan..

      Delete
    2. Malaysian Cybertrooper28 July 2017 at 09:05

      Alahai Mat Kopipes...

      Ini isu yg ko nak bawak? Ko ni bodoh ke apa? Atau memang jenis pepagi buta dah teguk ketum?

      Kalau Wan Azizah & Nurul yang mana Suami & Ayah mereka yg dikenakan tahanan secara langsung pun boleh menerima Tun Mahathir, Otai Reformis ni siapa? Sedara mara Anwar ke? Atok Anwar ke? Berjuang utk Anwar ke atau utk Bijan? Tak payah la nak bawak cerita Otai Reformis ni. Semua orang tau mereka ni siapa. Nak letak jawatan dalam PH? Silakan.

      Boleh masuk UMNO.... Gerenti dapat jawatan... Tu pun kalau tak kena kenching dengan Presiden UMNO la.

      Delete
    3. Otai Reformasi..sudah berjiwa jiwang2 ka? Atau ada org..sampaikan dedak...?

      Kami tahu dan tak akan lupakan, Otai Reformasi.. kena cotar dan air asid fru masa zaman Mahathir dulu tu... Tapi Anwar yang kene bogel dan kena tumbuk rilek je...siap maafkan. Siapa kita nak lebih sudu dari kuah?

      Matlamat, fokus utama..adalah Najib the Klepet! Selepas itu...nak minta Tun M pergi Mahkamah, dipersilakanlah!



      Delete



    4. Pakatan akan menyiasat skandal era Mahathir jika kita menang GE14: Wan Azizah


      Dihantar pada 26 Julai 2017 - 02:50 petang
      Dikemaskini pada 26 Julai 2017 - 04:33 petang

      KUALA LUMPUR: Pakatan Harapan akan membentuk komisen untuk melihat skandal yang berlaku semasa tempoh dua puluh dua tahun Tun Dr Mahathir Mohamad sebagai perdana menteri.

      Presidennya Datuk Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail bagaimanapun berkata cadangan untuk menubuhkan suruhanjaya itu hanya akan dipertimbangkan jika pembangkang memenangi pilihan raya umum akan datang.



      Delete
    5. Wahai semua rkyat segala lapisan..

      Lupakan sengketa antara pembangkang.sekarang bukan masanya mencari publisiti atau perjuangkan matlamat persendirian dan untuk diri sendri.bergabunglah segala kekuatan untuk kuburkan umno durjana.lepas pru nanti bincang la balik sebarang isu berbangkit.

      Delete
    6. Otai reformis banyak makan petai sebab itu ikut perangai Pak Lebai..!!

      Delete
    7. 1MDB
      Satu
      Malaysia
      Dapat
      bijaN

      Delete
    8. Jasa dan pengorbanan otai memang di akui tapi realistik lah macam Saari Sungai meletak jawatan tetapi akui peranan Mahathir penting untuk jatuhkan Najib dan BN.

      Mengenai kesalahan Mahathir yang lalu ketepikan bukan kita lupakan dan tak mungkin Mahathir begitu gila untuk berpaling tadah di saat-saat akhir kerana Mahathir sendiri akui UMNO sudah tidak boleh di perbaiki langsung..

      Delete
    9. Tun M dah kata jatuhkan kleptocrats agenda utama!
      Pasai dirinya blakang ceta
      Pi mahkamah kmdian pun dia trima
      Tu dia pengorbanan seorg tua
      Apa lagi gang kita trus mara
      Turunkan klepet dari singgahsana

      Slamatkan negara tercinta!!
      Slamatkan negara dari

      Delete
    10. Macam tulah zombie politik. Bila satu kumpulan tak setuju dgn rancangan DAP maka kumpulan itu akan dihamun dan dituduh makan dedak. Emosi dah kawal akal. Tak pernah faham org tak fikir simplistik seperti dia. Tak respek perbezaan pendapat walau dari kalangan pembangkang sendiri. Otai ditubuh untuk menentang kezaliman TDM. Anehlah untuk Otai kini jadi pengampu TDM. Puak pembangkang ini ada apa apa prinsip yg lagi tak. Sedih Saari Sungip dulu IRC beriya dgn daulah Islam. Kini hanya menjadi alat evengelis liberal jatuhkan kerajaan Melayu Islam

      Delete
    11. Sebabnya saari sungip patuh dan taat kpd perintah nabi.
      Kecuali mr j yg patuh dan serah diri kpd Hadi Awang.
      Terberak kau nanti kena penangan hadi awang

      Delete
    12. Mr j .

      Kamu jangan nak kelentong lah . Tiada siapa pun yang menubohkan Otai Reformasi ni . Kalau tak percaya pergi Tanya ROS .

      Insyaalah Sdra Saari Sungaip masih lagi bersama PH . Ini semuanya kerana perjuangan yang lebih besar dari Mahathir .

      Siapa yang tak marahkan Mahathir satu ketika dulu termasuk diri saya . Tapi saya tidak sama dengan Saari juga Abdul Razak .. mereka teruskan memperjuangkan menerusi politik .

      Delete
  8. Bangang punya MCA, apa hak kamu nak pertikai? Kamu cina tongsan boleh balik China. Kamu bawa cina China masuk ramai2 supaya kamu boleh kuatkan cengkaman cina kamu ke atas negara melayu ni, tapi melayu buat semua kena ikut cakap kamu. Kalau ada cina bantu melayu lebih 1% drpd kamu, kamu dah canang marah gila. Kamu MCA, Gerakan, DAP sama merbahaya.
    Pemimpin UMNO punya la bahalul bawa china masuk. Semua negara yg China masuk tak akan keluar dan akan luaskan kuasa ekonomi dan tekanan politik mrk. Bahaya China sama macam bahaya USA dan Israel.

    ReplyDelete
    Replies
    1. TQ DAP... ramai Melayu ikut cakap Lu .... lu pakai apa ilmu .... ilmu hantu rayake?

      Delete
    2. Kebanyak kan..pemimpin DAP masih kafir maa.. Mereka tak reti baca al-Quran. Tapi, mereka ingat, pesanan dan hormati ATGNA.

      Walaupun...mereka kafir, DAP tak buat kerja2 syirik maa..mau panggil hantu raya..tidak seperti parti ketuanan melayu maa( um no no)

      Delete
    3. Apa pun org kafir akan di bakar dlm neraka bersama dg hantu2 dan jin2 kafir yg lain.
      Mereka jadi member le.

      Delete
    4. 953,
      melayu mana ikut dap tu?. Dombamu tak laku,
      Otakmu karat berkerutu.
      Melayu dah tak mcm kamu.
      Bingai tak tahu apa satu.
      Klepet sapu ikuyan kamu.
      Tahek Low makanan harianmu.
      Kencing lobai mandianmu.
      Lantak lah kamu.
      Bnexit,masuk dalamlah ketua2 kamu

      Delete
    5. Sejak akhir ni kena balun dari budak kacik sampai orang tua, dari kedai kopi hingga dlm parlimen, dari luar rumah hingga dlm rumah.......akhir sekali kena balun dlm kubur pulak.....mana mau lari

      Delete
    6. ada pepatah 'solat lah kamu seolah-olah kamu akan mati dan bekerja lah kamu seolah-olah kamu akan hidup lagi`

      sekurang-kurangnya orang yang kamu kata akan di bakar dlm neraka bersama dg hantu2 dan jin2 kafir yg lain mengamalkan bekerja lah kamu seolah-olah kamu akan hidup lebih lama.

      Tuan yang punya kata-kata tersebut jangan lah sombong kerana mereka di bakar bukan kerana tipu daya jin atau hantu..


      Tapi kita yang Islam ini lah yang ditipu oleh hantu raya dan jin-jin...

      Najib dan pemimpin yang lain jadi begini bukan sahaja kerana pengampu di sekeliling mereka tetapi di goda oleh hantu raya dan jin yang memang suka di puja dan di takuti oleh manusia.

      wallahuaklam

      Delete
    7. Malaysian Cybertrooper28 July 2017 at 15:59

      Alahai Anon 0953...

      Tu la orang dah kata jangan makan dedak, ko sumbat jugak sampai boroi... Kan dah jadi bodoh.

      Kalau kafir harbi sekalipun mengajak, selama mana ajakan nya itu adalah kepada melakukan kebaikan salah ke kalau ikut?

      Kalau Cina nasihatkan kita suruh membuat amal jariah dan Melayu yang suruh kita mediamkan kegiatan rompakan dia, yang mana kita harus ikut?

      Bodo piang punya pengikut UMNO/BN.

      Delete
    8. Seingat saya , tak pernah terdengar DAP kata orang UMNO tu kafir .

      Yang saya tahu PAS yang mengatakan orang UMNO itu kafir . Melawan orang UMNO itu adalah jihad !

      Delete
  9. Replies
    1. yang itu pun dah terbalik bro..

      PUS PIS PAS..

      Delete
  10. Cina muslim macam mana? Kalu mereka pakai baju melayu dan cakap melayu....bumi? Kalu bumi, nanti jutaan cina Uighur datang macam mana...lepas 1 generasi semua cakap melayu pakai baju melayu...bumi? Bumi orang asli di gua musang dan gerik pun tak boleh jaga, ni nak tambah lagi kuantiti bumi pulak. Dont worry about indian muslims, they are doing much better than orang felda.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Baba Nyonya siap kuih muih nya resipi melayu. Berdondang sayang...

      Memang India Muslim lebih ke hadapan dari orang Felda.. Mereka ads mesjid sendiri dan saling bantu membantu. Sanggup berjalan kaki ke masjid.

      Jangan lah merosakkan masyarakat India Muslim dengan melibatkan Najib..

      Delete
  11. shahbudin.com - modus operandi mengadu domba akan diletakkan tanda soal pada setiap prasangka/fitnah yang ditabur.

    isu memberi status bumiputera kepada India Muslim bertepatan demi survival UMNO yang memerlukan kekuatan untuk sekali lagi berdepan dengan 'tsunami cina' pada PRU ke-14.

    petanda jelas Najib Tun Razak menyedari MCA dan GERAKAN sudah dikuburkan dengan sifat cauvinist bangsa cina. kali ini survival UMNO mengatasi ehsan pada puak cauvinist yang tidak mahu bersyukur.

    semoga dengan status Bumiputera - India Muslim akan bersama UMNO/BN/PAS dalam PRU ke-14 didalam mempertahankan kuasa pemerintahan dari jatuh ke dalam tangan puak cauvinist kafir dan sekutunya.

    sejujurnya andai sifat "ditaktor" bekas Perdana Menteri selama 22 tahun dapat kepada Najib Tun Razak nescaya tiada ehsan dan belas kasihan untuk MCA serta GERAKAN - orang "mati" tiada berguna.

    RUU-355 diadu domba UMNO tunduk pada kehendak MCA/GERAKAN walhal PKR,PAN dan PPBM secara terang menolak usaha dari PAS demi menjunjung konsesus puak kafir cauvinist yang mengetuai Pakatan PH.

    sebenarnya UMNO "tunduk" pada kehendak Para Serigala "Muslim" dari kalangan Pakatan Harapan. PAS dan UMNO sahaja tidak mampu menjayakan RUU355 dengan pengkhianatan PKR,PAN dan PPBM. namun RUU355 semakin hampir dibentang untuk pengundian para ahli Parlimen. UMNO dan PAS in Shaa Allah akan memberi undi menyokong, dan aku berdoa agar MP dari Pakatan Harapan yang mengaku sebagai MUSLIM akan turut memberi undi untuk menyokong RUU355.

    di sini aku memberikan sedikit info dasar tertubuhnya Parti Cauvinist DAP

    1) Penghapusan pembahagian antara Bumiputera dan Non Bumiputra dan perlaksanaan kesaksamaan etnik.

    2) Penggantian sistem Kuota dengan dasar merit dan keperluan.

    3) Deklarasi Setapak 1967 - memperkukuh pandangan DAP bahawa dalam proses membina negara, kesamarataan etnik harus menjadi prinsip paling penting dan di atas prinsip inilah pengasingan rakyat ke dalam dua kelompok "Bumiputera" dan "Non Bumiputra" wajib di TENTANG.

    4) mengiktiraf kebebasan beragama sebagai hak asasi yang merangkumi kebebasan pelbagai agama daripada diancam oleh undang-undang yang bersifat menindas dan akta-akta yang berunsur diskriminasi.

    kemudian muncul manusia2 jahil yang begitu sombong memuliakan parti puak cauvinist kafir sebagai "rakan" sekutu.

    Allahuakbar - mereka sebenarnya sedang di gembala laksana kawanan biri-biri.

    siapa dari kalangan penjilat Pakatan Harapan yang mampu mengatakan DAP bukan puak cauvinist kafir setelah aku bawakan kepada mereka roh dan jasad penubuhan Parti Cauvinist ini.

    salam ya salam
    ikhlas dariku unknown aka sahabat




    ReplyDelete
    Replies
    1. UMNO "tunduk" pada kehendak Para Serigala "Muslim" dari kalangan Pakatan Harapan..
      Selama ini gebang je lah kuat. Mahathir tahu main isu agama akan menjadi dia lebuh kuat ketika itu dan jika Mahathir guna agama, MCA dan Gerakan tak kan melawan. Sejarah membuktikan siapa Mahathir... bukan pengecut macam Najib.

      Anwar sudah menjelaskan Kerajaan pakatan akan membantu semua kaum dan mereka yang susah tanpa mengenepikan hak. bumi. Alhamdulillah LGE telah pun membuktikan nya.

      sistem Kuota dengan dasar merit dan keperluan. - siapa yang membuka ASN kepada non bumi melabur dalam wawasan 1 dan 2.. dan siap yang dapat faedah dari 30% hak bumi? Apa merit yang di beri pada Jho Low?

      Siapa yang rampas hutan tempat kehidupan orang asal?

      DAP menjunjung perlembagaan dan kerana itu lah DAP menerima PPBM yang didokongi oleh pemimpin Melayu, tidak satu pun ahli nya bukan Melayu.

      Allahuakbar - mereka sebenarnya sedang di gembala laksana kawanan biri-biri ke satu tempat yang rumput nya luas menghijau dan di tengah tengah nya sungai air nya mengalir..

      Delete
    2. 1MDB
      Satu
      Malaysia
      Dapat
      bijaN

      Delete
    3. Unkwon aka sahabat syaitan. Pas ni lslam ker? Hadi awang tu lslam ker?

      Kau buka kitab dan kau pi tanya ustaz. Asalkan bukan ostad pas.

      Delete
  12. Inilah keadaannya apabila segala-galanya diasaskan kpd suku perkauman. Perkataan 'bumiputera' menjadi suci walaupun hakikatnya 'putera itu paling dekat dgn bumi' pencapaian di strata paling bawah berbanding kaum lain yg bukan puterabumi.

    ReplyDelete
  13. Perdana Menteri paling bodoh dunia. Bak kata perumpamaan "seperti monyet mendapat bunga"...dia buatlah sesuka hati mengikut sistem nilai monyet dia.

    ReplyDelete
  14. Burung Tiong dah patuk Bijan
    Patuk sikit tak bagi pengsan
    Jahat MCA baru perasan
    Dah mula lagak Cina Tongsan!

    Um-no no kata DAP jahat
    Rupa2nya MCA Islam nak sekat
    Dengan Islam DAP dekat
    Melayu Penang seronok sangat!

    Cai pi lah ke Penang, bodoh
    Jumaat ini masjid pun penuh
    DAP perintah Melayu tak gaduh
    Elaun guru agama ditambah sungguh!

    Cai batu api berkerumun kemari
    Konon Pakatan bergaduh sendiri
    DAP guna lambang pun Tun tak kasi
    MCA gertak sikit Bijan dah lari!

    Sikit hari samalah tengok
    Komponen BN, Bijan dibongok
    Banyak ditagih mereka seronok
    Bijan dipenjara mereka tak jenguk!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Buatlah pantun merepek hari hari hina org Islam dan puja evengelis DAP. Hanya setan yg nampakkan baik amalan buruk ini.

      Delete
    2. MR J..DAH PANAS KE? TERLEBIH SI GEMUK TAHEK LHO PUNYA TAHIK..TU PUN DAP GAK

      Delete
    3. Memang mr j panas hidup dlm kegelisahan.
      Dia dah tak tahu jln hidup untuk dia pilih.
      Sebab tu dia sanggup berlakikan hadi awang. Manusia yg telah mengkafirkan jutaan ahli umno.
      Skrng sanggup cium molot dgn umno

      Delete
    4. Mr J, ramai kawan2 hendak hulur tangan kepada kamu...tapi, kamu masih berdegil, rela untuk duduk lagi dalam lubang najis..kenapa J?

      Delete
  15. Selingan....

    Robert DeNiro pun dah buka mulut. Sanggup pulangkan duit donation dari jolo jika diperlukan.


    When told that Jynwel Foundation, which is run by Low, had made a sizeable donation to his Tribeca Film Institute, De Niro said he would return the money if necessary.

    ReplyDelete
  16. Nak bukti apa lg. Orang kafir lg tinggi moral dan integriti. Sebelum ni Decaprio, lepas tu Miranda dan sekarang
    ni De Niro.

    Ya Allah rasa malu sangat jadi rakyat msia.


    De Niro also confirmed that he had met Malaysian Prime Minister Najib Razak and his wife, Rosmah Mansor, on multiple occasions, the report said.

    On April 16, 2010, De Niro and other A-list stars, like Jamie Foxx and Charlize Theron, attended a star-studded event at the St Regis Hotel in New York to honour Najib and Rosmah. The prime minister and his wife were there to receive the inaugural International Peace and Harmony Award presented by the Business Council for International Understanding.

    According to the THR report, the two New York properties were the same ones involved in the United States’ Department of Justice (DoJ) civil suits pertaining to 1MDB.

    ReplyDelete
  17. kat Malaysia Najib Bagero mana ada malu..

    ReplyDelete
  18. Cina-DAP Lawan Melayu-Umno: Isu Sebenar Pilihanraya Umum

    Lim Kit Siang berkata pilihan raya umum akan datang adalah mengenai demokrasi melawan kleptokrasi. Jika itu benar maka dia dan Pakatan Harapan akan mengelak untuk tidak menyentuh Tun Dr Mahathir Mohamad dengan kerana Mahathir yang telah mengubah kleptokrasi menjadi satu bentuk seni dan yang membunuh demokrasi dengan berkata demokrasi tidak boleh berfungsi di Malaysia dan hanya boleh ‘demokrasi terpimpin’.

    Pilihan raya umum akan datang adalah mengenai DAP melawan Umno. Ini adalah mengenai Pakatan Harapan yang diketuai oleh DAP melawan Barisan Nasional yang diketuai oleh Umno. Ini adalah mengenai kuasa politik Cina melawan kuasa politik Melayu.

    Pengkritik kerajaan mengatakan Umno dengan bersendiri tidak dapat membentuk kerajaan persekutuan. Mereka mengatakan bahawa paling terbaik pun Umno hanya boleh menang antara 90 hingga 100 kerusi parlimen dan mereka memerlukan tidak kurang daripada 112 kerusi untuk mengekalkan Putrajaya. Oleh itu, Umno memerlukan rakan-rakannya di Barisan Nasional untuk kerusi tambahan tersebut.
    tu benar dan Umno tidak berpura-pura tentangnya. Itulah sebabnya mengapa Parti Perikatan (Parti Perikatan Umno, MCA dan MIC) dibentuk untuk menghadapi pilihan raya 1955 dan kemudian Barisan Nasional pada tahun 1973 untuk menghadapi pilihan raya umum 1974. Umno tahu dengan bersendirian ia tidak boleh membentuk kerajaan persekutuan dan ia memerlukan rakan kongsi berdasarkan formula perkongsian kuasa untuk kekal berkuasa.

    Begitu juga dengan Pakatan Harapan. Pakatan Harapan perlu menjadi imej cerminan Barisan Nasional tetapi dengan satu perbezaan. Dan satu perbezaan ialah: sementara Umno adalah rakan kongsi utama dalam Barisan Nasional, DAP adalah rakan kongsi utama dalam Pakatan Harapan.

    Walau bagaimanapun, DAP tidak boleh membenarkan perkara itu dimainkan. Menjadikan Umno sebagai rakan utama dalam Barisan Nasional adalah okay kerana Umno adalah Melayu dan Melayu adalah majoriti. Tetapi DAP adalah orang Cina jadi dengan menjadikan Pakatan Harapan dikuasai Cina dengan kaum Cina adalah minoriti dan paling terbaik pun hanya boleh memberikan 55 kerusi kepada Pakatan Harapan berbanding 100 kerusi Melayu yang dapat diperoleh Umno.
    Dan itulah sebabnya mereka cuba menyembunyikan dominasi Cina dalam barisan kepimpinan Pakatan Harapan baru-baru ini dengan mewujudkan gambaran bahawa kepimpinan Pakatan Harapan adalah orang Melayu. Tetapi itu hanya menjadikannya lebih teruk. Sebaliknya ia memberikan gambaran bahawa Pakatan Harapan adalah Pakatan Ali Baba. Jadi penyelesaiannya menjadi lebih buruk daripada masalah.
    Mereka sepatut membiarkannya bersendirian daripada cuba menyembunyikan penguasaan Cina dalam Pakatan Harapan, dan sebaliknya membuktikan ia adalah Pakatan Ali Baba, kerana apa yang lebih buruk bagi orang Melayu benci daripada penguasaan Cina adalah menjadi Ali Baba. Orang-orang Melayu yang menjadi Ali Baba kepada kaum Cina dianggap sebagai kaum pariah dalam masyarakat Melayu. Jadi sekarang, rakan-rakan Melayu dalam DAP, khususnya Tun Dr Mahathir Mohamad, dilihat sebagai pariah umpama Ali Baba kepada DAP.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Semah big hippo kuat nyopping

      Delete
    2. apa kau cakap..

      Sekarang ni Najib dah jadi boneka.. tapi dah koyak rabak.

      Salleh Keruak kata DAP tak ada pemimpin dalam Harapan.

      Ini rahsia.. Presiden MCA kena hasutan Mahathir..

      Delete
  19. Sudah tentu, Mahathir cuba menyembunyikan fakta ini dengan mengatakan bahawa gabungan PKR, PAN dan PPBM mempunyai lebih banyak kerusi berbanding DAP sahaja. Jadi DAP tidak mengawal Pakatan Harapan. Itulah hujah yang bodoh kerana ia adalah parti dengan jumlah paling banyak kerusi yang membuat keputusan dan bukan parti yang mempunyai satu tempat duduk sahaja – seperti PPBM.

    Mahathir juga menggelarkan dirinya ‘Top Dog’ di Pakatan Harapan. ‘Top Dog’ atau ‘Running Dog’ tidak penting. Sultan Musa Ghiatuddin Riayat Shah adalah ‘Top Dog’ di Selangor pada tahun 1941. Tetapi pada 1945, selepas Jepun kalah perang dan British kembali ke Tanah Melayu, mereka memecat Sultan Musa dan mengasingkannya di sebuah pulau di Lautan Hindi untuk 15 Tahun dan tidak ada yang dapat dilakukan oleh Sultan.

    Jadi, sebagai Top Dog, seperti Mahathir atau seperti Sultan Musa, adalah satu perkara tetapi kuasa dan keputusan terletak pada tangan orang lain. Sultan Musa adalah hamba Inggeris sebagai Mahathir sebagai hamba DAP. Dan anda hanya Top Dog jika tuan anda membenarkannya. Dan tuan Mahathir adalah Lim Kit Siang.
    Mesej mudah DAP kepada orang Cina: GUNA MELAYU UNTUK SKREW MELAYU DAN GUNAKAN MAHATHIR UNTUK TUMBANGKAN NAJIB

    Dan sekarang inilah orang Melayu tahu. Dahulunya mereka berkata hanya orang Melayu luar bandar yang menyokong Umno manakala orang-orang Melayu bandar menyokong pembangkang. Ya, itu benar pada pilihan raya umum 2008 dan 2013. Itulah apabila ia kelihatan seperti Anwar Ibrahim memimpin pembangkang. Tetapi sekarang ia adalah Kit Siang dan Mahathir yang mengetuai pembangkang. Dan orang-orang Melayu tidak dapat menerima kedua-dua Kit Siang dan Mahathir. Dan kedua-dua Kit Siang dan Mahathir bersama-sama di atas bot yang sama bahkan lebih menjijikkan kepada kebanyakan orang Melayu.

    Mereka mengatakan Perdana Menteri Najib Tun Razak dan Umno sedang bermain isu bangsa untuk memenangi orang Melayu. Adakah mereka mengatakan bahawa DAP dan Mahathir tidak bermain dalam isu bangsa? Pada tahun 2013, Mahathir berkata Najib perlu digulingkan kerana telah ‘menjualnya’ kepada orang Cina. Jurucakap DAP seperti Superman Hew Kuan Yau berkata DAP menggunakan orang Melayu untuk skrew orang Melayu manakala Kit Siang menggunakan Mahathir untuk menumbangkan Najib.

    Mesej Umno begitu mudah. Pengundi Melayu perlu diberitahu bahawa UMNO memimpin Barisan Nasional yang merupakan gabungan pelbagai kaum manakala Pakatan Harapan adalah gabungan yang didominasi oleh kaum Cina. Pengundi Melayu perlu diberitahu bahawa walaupun PAS adalah musuh politik Umno, Umno tidak menentang undang-undang Syariah dan menghormati hak demokrasi Abdul Hadi Awang untuk membentangkan Rang Undang-Undang Persendirian Pindaan Syariah, atau RUU355, di Parlimen. Walau bagaimanapun, DAP adalah anti-Islam dan menentang RUU355. Dan walaupun PAS adalah rakan kongsi mereka dalam Pakatan Rakyat, DAP tidak menghormati hak demokratik PAS untuk membentangkan RUU355

    PAS dan Barisan Nasional sedang menyiapkan kubur untuk Pakatan Harapan

    Tumpuan Umno perlu sangat mudah. DAP adalah anti-Melayu dan anti-Islam. Pakatan Harapan adalah Pakatan Ali Baba dengan ‘Top Dog’ di Pakatan Harapan dikawal oleh orang Cina. Inilah mesej yang paling mudah yang dapat difahami oleh kebanyakan orang Melayu. Dan bahkan orang Melayu di bandar mulai melihat ini dan akan mengundi ‘Melayu’ dalam pilihan raya umum akan datang.

    Adakah ini cara yang adil untuk bermain permainan ini? Siapa yang peduli tentang bagaimana anda bermain permainan ini? Ia bukan bagaimana cara anda bermain permainan ini. Apa yang penting ialah menang. Dan jika ini adalah cara untuk mengalahkan Pakatan Pakatan yang diketuai oleh DAP maka teruskan. Mainkan permainan itu dan tewaskan Pakatan Harapan yang dipimpin oleh Cina.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Awas licin, muntahan tahek low diatas ni

      Delete
    2. MCA dblkang kemasukan dagang PRC ke Tnh M'lyu..Jhlo agent banker bagi puak kapitalis. DAP semua kita tahu sjrh nya M'sian semua perlu buat keputusan pihak mana yg lebih baik.

      Delete
  20. PR LEBIH BAIK DARIPADA PH, SUKAR TUMBANGKAN BN PADA PRU14 – PENGANALISIS
    Penganalisis politik, Prof Madya Dr Mohd Azizuddin Mohd Sani berpendapat bahawa Pakatan Harapan belum mampu untuk lawan BN pada PRU14.

    Menurutnya, beliau berasakan Pakatan Rakyat sebelum ini lebih baik prestasinya daripada Pakatan Harapan.

    “Pakatan Rakyat lagi hebat sebab hampir tumbangkan BN dahulu tetapi masih gagal, kenapa gagal itu kita lihat dan kaji semula kekuatan BN.

    “Cuma sekarang kita lihat, Pakatan Harapan tidak stabil dan masih tercari-cari kekuatan mereka dimana,hala tuju pun masih tidak jelas,” katanya ketika Wacana Sinar Harian Siri -48: Pakatan Harapan vs Barisan Nasionaldi sini kelmarin

    Beliau berkata, BN mempunyai kekuatan yang sukar ditandingi parti lain.

    “BN telah memerintah negara sejak merdeka lagi dan kekuatan mereka adalah di akar umbi. Selain itu, politik yang dimainkan di luar bandar adalah politik personal menjadikan orang rasa lebih dekat dengan pemimpin.

    “Pemimpin di kawasan luar bandar sering turun padang dan terlibat dengan aktiviti rakyat membuatkan hubungan antara rakyat dan pemimpin wujud di situ.

    “Ini yang gagal dilakukan oleh pembangkang dan apa yang Pakatan Harapan cuba bawakan melalui Bersatu di dalam pakatan tersebut,” katanya.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Awas licin, muntahan tahek low diatas ni

      Delete
  21. MAHATHIR MEMANG TIDAK BUAT APA, SEMUA YANG DIBUAT UNTUK KRONI SAHAJA
    Selama 22 tahun mentadbir negara, memang benar Mahathir tidak buat apa-apa untuk rakyat. Semua yang dibuat untuk kroninya sahaja. Pemimpin dan rakyat selepas itu yang kena menanggung hutang dan beban Mahathir.

    27 Julai 2017, dalam Facebooknya Mahathir mengakui dalam video berdurasi 43 saat yang dia “memang pun, saya tidak buat apa apa”.

    KLCC dibuat untuk jadikan kroninya kaya. Wang Petronas diguna untuk membeli tanah Selangor Tuft Club (STC) seluas 96.369 ekar sebagai tapak pembinaan KLCC. Semuanya untuk sahabat baik Mahathir, Ananda Krishnan. Selepas siap KLCC, Ananda terus jadi orang no. 2 terkaya di Malaysia.

    Pada 25 Ogos 1997, Mahathir telah buat terma menyerahkan konsesi 30 tahun kepada Konsesi ERL Sdn Bhd mengikut pegangan saham YTL 40%, Tabung Haji 40% dan Abrar Corp (Mun Loong Bhd) 20%. Syarikat terbabit terikat dengan konsep terma kontrak ‘Pembiayaan Inisiatif Swasta (PFI)’ di mana syarikat tersebut perlu membiayai, membina, mengendali dan mengawal selia sistem dan perkhidmatan rel penghubung KL- KLIA. Siapa pemilik YTL? Siapa lagi jika bukan hak kroni Mahathir juga.

    Malah, Setelah disemak dokumen perjanjian ERL antara kerajaan Malaysia dan syarikat YTL, didapati ianya ditandatangani oleh abang kepada Siti Hasmah Ali (Isteri Mahathir) iaitu Dato Hj. Ahmad Razali bin Mohd Ali yang merupakan Executive Chairman di dalam Express Rail Link Sdn Bhd yang mewakili YTL.

    Nasib sama terjadi kepada TNB. Pada masa itu, TNB menjana elektrik pada harga 8 sen bagi setiap kilowatt sejam (kWh), kata Bekas CEO TNB Allahyarham Tan Sri Ani Arope. Ambil kira kos pengagihan dan penyaluran, iaitu masing-masing kira-kira 6 sen dan 3 sen pada masa itu, penyedia tenaga boleh mengagihkan elektrik kepada pengguna pada harga 17 sen bagi setiap kWh.

    Bagi membolehkan IPP memasuki pasaran, aras harga bagi penjanaan elektrik adalah pada harga 12 sen bagi setiap kWh, kata Ani kepada Kinibiz, di mana kedua-dua pihak iaitu TNB dan IPP boleh mengadakan rundingan. Namun Unit Perancang Ekonomi (di bawah Jabatan Perdana Menteri dan di bawah pentadbiran Mahathir), telah menetapkan sendiri harga adalah 16 sen bagi setiap kWh. Dengan klausa terima atau bayar, kos itu meningkat kepada 23 sen. “Saya kata kadar itu adalah mengarut” kata Ani Arope.

    Satu lagi klausa yang dianggap berat sebelah, adalah harga kekal yang ditetapkan dalam perjanjian. TNB kena bayar harga yang sama biarpun berlaku penurunan harga minyak di pasaran terbuka.

    Mahathir beri “budak Daim” iaitu Halim Saad kaya menerusi PLUS. Pegangan kerajaan dan LLM di dalam PLUS dijual kepada proksinya Halim Saad yang mengetuai syarikat swasta UEM.

    Padahal mengikut perancangan asal oleh arwah Tun Razak dan arwah Tun Hussien Onn lebuhraya PLUS asalnya dibawah LLM adalah lebuhraya percuma kepada rakyat. Contohnya adalah seperti lebuhraya awal yang dibina LLM dari Sungai Besi ke Labu yang percuma. Ianya menjadi jalan berbayar bila LLM memberi konsesi kepada UEM ketika era Mahathir.

    Dilaporkan bahawa syarikat Hati Budi Sdn Bhd, yang dimiliki oleh Daim dan Mahathir membuat untung sejumlah RM18.3 billion menerusi projek PLUS. Litar Sepang juga dibuat oleh kroni kemuian diberi pada anak sendiri dengan “memaksa” kerajaan bayar RM250 juta setahun untuk anjur F1.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Big mamma c4

      Delete
    2. Sahabat serigala gebang je lbh..mana blh ruu355 nk diundi dn diluuskan kt parlimen klu pas sj yg bentangkan kt parlimen..najib awal2 LG dh ckp yg kerajaan x akn ambil alih ruu Tu utk dibentangkan slps mendapat bangkangan Dr parti2 bkn Islam dlm BN.. So siapa sbnrnya yg menolak ruu335 bknkah bn sendiri yg ketuanya umno..btl ke umno Ada kata pemutus sprt kata Mr jebon dn sahabat umno tu..ke ckp aje yg Besar?!!

      Delete
  22. Vincent Tan dapat lesen judi Sport Toto dan tanah tanah rizab Melayu di Tioman, Pulau Perhentian dan Sentul. Pada tahun 1980, 80 keluarga di Pantai Chenang Langkawi dihalau keluar untuk buat projek Vincent Tan.

    70 ekar tanah di Bukit Kiara dipajak pada Vincent Tan dan dijadikan tempat simpan 40 ekor kuda Mahathir. Puluhan juta projek diberikan pada Mirzan, anaknya untuk projek kapal. Mahathir beri jaminan kerajaan RM2 billion kepada projek Mirzan.

    Mokhzani, anak Mahathir menerusi Tongkah Holdings dapat projek bekal peralatan hospital. Mukhriz menerusi Opcom dapat projek fiber optik bekal kontrak pada Telekom. RM102 billion wang rakyat digunakan untuk “bail out” syarikat kroni seperti Intrakota, ParkMay, Danaharta dan PKFZ.

    Banyak lagi projek yang tidak disenarai. Perwaja lingkup, Pernas rugi, Proton dan MAS melingkup. Inilah projek projek hasil air tangan Mahathir.

    Memang Mahathir tidak buat apa untuk rakyat. Hanya melingkup syarikat sahaja. Derita dan sengsara rakyat kena tanggung

    ReplyDelete
    Replies
    1. Semah pkai cincin berjuta

      Delete
    2. Biar la tun nak buat apa pun...janji dia nak lawan bijan pk la tuuuu hahahahahahaha

      Delete
  23. TAK MAMPU ‘ONE BY ONE’, DIA ANGKAT GENG NAK JATUHKAN PM?
    Penulis hanya tersenyum membaca laporan media yang mendakwa kononnya bekas Perdana Menteri dan Timbalannya teruk diserang kerana BN takut pada kedua bekas pemimpin tertinggi UMNO tersebut.

    Kononnya, dengan gabungan ‘mentor dan menti’ itu ia akan membawa keyakinan kepada rakyat untuk memilih Pakatan Harapan sebagai kerajaan pada PRU ke-14 nanti. Lebih kurang begitulah kata ‘macai’ berkenaan.

    Soalnya, benarkah UMNO atau BN takut kepada gabungan bekas Perdana Menteri dan Timbalannya itu?

    Pada pandangan penulis, UMNO tidak pernah takut berdepan dengan mereka yang bergelar pembangkang. Sama ada dia bekas Perdana Menteri atau Timbalan, Presiden mahupun Timbalannya, itu tidak pernah menggentarkan UMNO. Asalkan mereka pembangkang, mereka kekal sebagai musuh politik.

    Diimbas kembali senario politik negara, bekas Presiden dan Timbalannya itu juga pernah menyerang PAS dan DAP sebelum ini. Sejak dahulu lagi tradisinya UMNO tidak pernah takut pada mereka yang cuba merampas kuasanya secar demokrasi.

    Cuma, adalah sekali dua bila UMNO dicabar secara tidak demokrasi, menyalahi perlembagaan dan perundangan negara, maka terpaksalah dikerah pihak berkuasa untuk mengawal keadaan. Itu tindakan normal, bukan berunsur takut.

    Untuk apa takut pada bekas Presiden dan Timbalannya yang kini menjadi pembangkang? Selama 22 tahun dia mentadbir, kita terpaksa diam kerana takut ditahan di bawah ISA, Ops Lalang dan sebagainya. Kini dia tidak lagi berkuasa, cuma kerajaan kini tidaklah zalim atau ‘diktator’ sepertinya.

    Sebaliknya pada pandangan penulis, sebenarnya mereka berdua itu tidak mempunyai kekuatan untuk menjatuhkan Najib. Bukti jelas, bekas Perdana Menteri itu mungkin berjaya jatuhkan Tun Abdullah, namun dia gagal jatuhkan Najib.

    Dia gagal jatuhkan Najib dari dalam UMNO walau dibantu Timbalan Perdana Menteri dan anaknya, seorang Menteri Besar. Dia tidak mampu berdepan dengan Najib dengan helah-helah politiknya. Kenapa? Kerana Perdana Menteri dapat ‘menbaca’ percaturannya…

    Dia terpaksa keluar UMNO bersama konco-konconya itu. Dia terpaksa jilat kembali segala kahak hijau yang dia ludah berpuluh-puluh tahun sebelum ini. Dia terpaksa berdepan kembali dengan segala ‘dosa-dosa’nya yang lampau.

    Dia juga terpaksa bergabung bukan saja dengan bekas Timbalan yang dia pecat, humban ke penjara dan malukan serata dunia, malah dia terpaksa bergabung dengan Kit Siang dan Mat Sabu untuk jatuhkan Najib. Malah jika boleh, dengan ‘syaitan’ pun dia sanggup bersekongkol asalkan matlamatnya tercapai dan egonya terselamat.

    Jika rasa tidak yakin pada kekuatan diri, UMNO dan BN kini, penulis yakin sudah lama Najib tumbang. Namun tidak begitu kelihatannya. Negara diiktiraf semakin berkembang baik kedudukan ekonomi dan kestabilannya di mata dunia. Malah kedudukan politik Najib bertambah teguh sama ada di dalam UMNO mahupun BN.

    Dalam erti kata lain, bekas Perdana Menteri itu terpaksa mencari tiga lagi musuh ketatnya untuk dijadikan sekutu bagi memuaskan nafsu politiknya. Dia seorang diri tidak terdaya mencabar Najib. Nampak kekuatan Najib yang tidak mampu dicabar ‘dewata raya’?

    Kita tidak pasti sama ada doa bekas Presiden PAS, Almarhum Datuk Fadzil Noor, dulu mustajab atau tidak. Kita juga tidak pasti sama ada apa yang berlaku ini adalah kafarah atau tidak. Namun kini jelas bahawa dia sedang terkapai-kapai dalam dunia politiknya sendiri.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Semah badak jd pm

      Delete
    2. Awas licin, muntahan tahek low diatas ni 1502

      Delete
    3. Hang pi ceta lagu ni kat rakyat...pi tanya depa cukup mkn ke tidak hari ini..gebang ceta lama tak dpt kenyangkan orang susah mamat ooii !

      Delete
  24. Patut lah kaya. Bailouts sana sini
    Pada usia 30an Mirzan Mahathir telah menguasai berpuluh puluh syarikat termasuk Artwright (bekalan dan perkhidmatan) membekalkan perabut di KLCC, menguasai Syarikat Penerbangan Sewa Khas Transmile untuk mengangkut kargo dan jemaah haji. Menguasai Dataprep , Lion Land, Chocolate Products Dan lain-lain.

    Awal tahun 1994 Mirzan Mahathir berjaya memiliki Konsortium Perkapalan Berhad(KPB) dan disenarai di KLSE pada harga RM2.50 naik ke RM6.00 seterusnya naik RM16.00 .

    Kejayaan ini adalah dengan bantuan Tunku Shariman , Konsortium tersebut kemudianya mengambil alih PNSL yang banyak mendapat kontrak dengan TNB, Kedah Cement, Perwaja, Bernas dan Petronas serta mengambil alih Malaysian Helikopter Services (MHS).

    KPB kemudian meneruskan penguasaannya dengan mengambil alih Pacific Basin Shipping HK pada harga 240 juta USD. serta mengambil alih 29% saham.MISC dari KWAP dgn harga RM9.20 sesaham.

    Akhirnya Mirzan terkangkang tanggung hutang USD 2 Billions dan Petronas/MISC diarah beli 29% KPB.

    PNSL lingkup , MHS lingkup, MISC hampir lingkup , Mirzan yang untung.

    Tok Wali kata dia tak tahu menahu pun. Boleh percayakah cakap tok wan yang menyatakan dia tidak tahu menahu

    ReplyDelete
    Replies
    1. Awas licin, muntahan tahek low diatas ni

      Delete
  25. Tak mungkin pembangkang benarkan Mahathir jadi PM
    Dosa serta tomahan Tun Dr Mahathir Mohamad terhadap Datuk Seri Anwar Ibrahim dan Lim Kit Siang ketika menjadi perdana menteri selama 22 tahun tidak mungkin dilupakan begitu sahaja.

    Sehubungan itu, Ahli Majlis Tertinggi UMNO, Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob berpendapat Ketua Umum PKR dan Penasihat DAP itu dijangka tidak akan membenarkan Dr Mahathir memegang jawatan perdana menteri walaupun hanya sehari sahaja.
    “Dr Mahathir banyak membuat tuduhan ke atas kedua-duanya dan sebelum ini, Kit Siang dan anaknya Lim Guan Eng pernah menjadi tahanan mengikut Akta Keselamatan Dalam Negeri dan Anwar pula menghadapi pelbagai tuduhan mengenai keburukan moral sehingga keluarganya dimalukan.

    “Dosa Dr Mahathir kepada dua tokoh pembangkang ini terlalu besar dan saya tidak fikir Anwar dan Kit Siang boleh memaafkan begitu sahaja,” kata beliau selepas merasmikan Majlis Konvokesyen Sijil Kemahiran Malaysia Pengiktirafan Pencapaian Terdahulu (SKM-PPT), Putrajaya, Khamis.

    Ismail Sabri, yang juga Menteri Kemajuan Luar Bandar dan Wilayah bagaimanapun melihat Dr Mahathir selaku Pengerusi Pakatan Harapan dan PPBM diperguna oleh pembangkang untuk menyerang UMNO.
    “Dr Mahathir mempunyai masalah peribadi dengan UMNO berhubung kedudukan anaknya, Datuk Seri Mukhriz Mahathir yang gagal menjadi Naib Presiden ketika pemilihan parti pada 2013.

    “Justeru, DAP mengambil ruang dan peluang ini untuk menggunakan Dr Mahathir bagi menyerang UMNO, malah ketika ini kita boleh lihat perpecahan paling besar berlaku di kalangan parti Melayu di mana ada lima parti Melayu dan saya percaya DAP gembira dengan perkara ini,” kata Ahli Parlimen Bera itu.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Awas licin, muntahan tahek low diatas ni

      Delete
  26. Tidak menghairankan mengapa puak aktivis reformasi yang telah dihasut oleh Hishamuddin Rais bertahun-tahun yang kemudian menggelarkan Hishamuddin Rais sebagai BADUT TUA, berang dengan kepimpinan Pakatan Harapan.

    Marah mereka kepada kepimpinan Pakatan Harapan sudah tentulah mempunyai kaitan yang sangat besar dengan Mahathir.

    "Kalau dulu, palang pada 'T' dan titik pada 'i' dalam nama Mahathir pun, Hishamuddin Rais ini tidak percaya, sekarang badut ini mahu kita percayakan Mahathir?"

    Walaupun sudah berusia lebih 90 tahun, motivasi Mahathir untuk berkuasa sangat kuat demi kroni dan anak-anaknya. Mahathir sanggup berbuat apa-apa sahaja demi mereka, walaupun pada masa yang sama, dia berharap segala perbuatannya dahulu tidak akan dikumbah ditelanjang untuk tatapan umum.

    Sesuatu yang amat mustahil kerana pendedahan tentang salahlakunya telah berlaku dari tahun 80-an lagi iaitu ketika pertembungannya dengan Musa Hitam dan Tengku Razaleigh Hamzah sehingga terciptanya Semangat 46 dan Mahathir sendiri mengharamkan UMNO asal demi menubuhkan UMNO yang menurut perintahnya. Kemudian pendedahan secara besar-besaran berlaku lagi pada penghujung 1990-an apabila protegenya yang tidak kurang serakah iaitu Anwar Ibrahim, disepak keluar dari kabinet dan terlibat dalam jenayah liwat.

    Keengganan Abdullah Badawi untuk akur di bawah telunjuknya dan menjadi bonekanya, membuatkan Mahathir menentang Abdullah Badawi. Ramai yang terpedaya dengan Mahathir sehingga menyokongnya untuk menggulingkan Abdullah Badawi.

    Tetapi sama seperti cerita budak pengembala dan serigala, pembohongan tidak boleh berlaku sepanjang masa untuk semua orang. Apabila Mahathir menggunakan taktik yang sama untuk mengenakan Najib Abdul Razak yang dilihat dan dianggapnya lembik, ternyata taktik itu memakan diri. Kemarahan yang sekian lama terpendam, meletus. Lambakan demi lambakan salahlaku dan amalan songsangnya membabitkan harta negara mula didedahkan menerusi media-media sosial.

    Dan Mahathir tidak menang tangan menepis setiap pendedahan tersebut kecuali para pentaksubnya hanya mampu berkata, mengapa Mahathir tidak diheret ke mahkamah kalau benar dia bersalah.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Awas licin !!
      Taburan cirit tahek low diatas ni

      Delete
  27. Terkini, dalam usaha Mahathir untuk menunjukkan penguasaannya ke atas Pakatan Harapan, sekaligus menepis dan menafikan kata-kata bahawa Pakatan Harapan sebenarnya adalah milik mutlak Lim Kit Siang dan DAP demi memastikan undi Melayu berpihak kepada Pakatan Harapan, helah tahun 1988 telah digunakan oleh Mahathir.

    Mahathir berterus terang bahawa Pakatan Harapan tidak menyertakan nama Anwar Ibrahim dalam cubaan mendaftar nama Pakatan tersebut kepada Pendaftar Pertubuhan (ROS). Menurutnya, jawatan Ketua Umum walaupun sebenarnya wujud tetapi tiada sesiapa pun dinamakan - begitu juga dengan lain-lain jawatan.

    "Apabila kami menyerahkan perlembagaan, kami tidak akan menamakan sesiapa pun yang memegang jawatan. Kita tidak letakkan nama tetapi jatawannya," katanya.

    Anwar Ibrahim telah dinamakan sebagai Ketua Umum Pakatan Harapan bersama-sama isterinya yang dinamakan sebagai Presiden dan Mahathir sebagai Pengerusi.

    Berdasarkan undang-undang, seorang ahli politik yang sedang menjalani hukuman penjara, tidak boleh memegang sebarang jawatan rasmi dalam parti atau terbabit aktif dalam politik.
    Puak Reformis tahu helah Mahathir adalah untuk menyingkirkan Anwar Ibrahim sepenuhnya. Justeru, mereka menentang kehadiran dan perlantikan Dr. Mahathir sebagai Pengerusi Pakatan Harapan. Mahathir mahu membolot Lim Kit Siang dan DAP untuk dirinya, manakala PKR pula sekadar menjadi pak turut, sebagaimana yang diamalkannya ketika dia masih Presiden UMNO dan Perdana Menteri dahulu.

    Dan di sebalik kekuatan mereka yang digembar-gembur dan diakui, DAP juga sebenarnya memerlukan Dr. Mahathir setelah pendedahan demi pendedahan tentang penyonglapan wang rakyat serta tanah milik negeri di Pulau Pinang dibuat dari semasa ke semasa. Gaya hidup mewah dan tamak haloba Lim Guan Eng serta isterinya, Betty Chew merupakan masalah besar kepada DAP. Sama seperti di Selangor apabila Azmin Ali juga terpaksa mencari payung untuk berlindung setelah satu demi satu skandal kewangan mulai didedahkan dan Azmin Ali sendiri tidak tahu siapa di sebalik semua pendedahan tersebut.

    Baik keseluruhan DAP mahupun Azmin Ali, kebergantungan mereka kepada Dr. Mahathir amat kuat kerana rekod Dr. Mahathir membela kroni dan proksi telah terbukti selama ini sehingga mendorongnya untuk berusaha menggulingkan Najib Abdul Razak. Yang tertinggal cumalah Wan Azizah dan PKR. Bukan kerana Wan Azizah tidak dapat menawarkan sesuatu kepada Mahathir tetapi disebabkan Wan Azizah sentiasa 'blur' dalam semua keadaan dan otak Wan Azizah tidak mencapai mutu serta standard sebagai seorang ahli politik biarpun telah terlibat secara langsung dari tahun 1999 lagi.

    Maka tidak hairanlah puak yang kerap ke jalanraya melakukan flashmob, demonstrasi, bahkan sanggup berhadapan dengan risiko undang-undang menyatakan penentangan keras terhadap Dr. Mahathir biarpun sekarang, Mahathir sudah berada bersama-sama para pemimpin yang menentangnya sebelum ini.

    Sebabnya mereka tahu, Mahathir melakukan semua ini hanya untuk kepentingan dirinya sendiri, demi kroni-kroni yang telah dihentikan keistimewaan mereka oleh Najib, demi anak-anaknya yang terlalu bergantung kepada perniagaan berasakan kontrak kerajaan dan demi legasi kuasanya. Mahathir tidak pernah peduli dengan rakyat, sebaliknya mempergunakan rakyat untuk mengkayakan anak-anak, kroni dan proksi.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Awas licin, limpahan cirit tahek low diatas ni

      Delete
  28. Mahathir Jilat DAP, Demi Tumbangkan UMNO #DAP
    Digelar dengan Maha Firaun, Maha Zalim, Mr. Diktaktor dan Mr. U-turn. Namun segala gelaran itu tidak memberhentikan beliau untuk melakukan apa sahaja demi kuasa dan kepentingan peribadi. Asalkan apa yang beliau mahu tercapai.

    Usia yang melebihi 90tahun, yang layak digelar moyang tidak menghalang Mahathir untuk meneruskan agenda walau terpaksa kelihatan terhegeh-hegeh mencari publisiti serta menjilat ludah sendiri semula.

    Kini beliau kelihatan seperti cacing kepanasan apabila Kabinet memutuskan untuk membentuk Suruhanjaya Siasatan Diraja (RCI) bagi menyiasat kes kerugian Bank Negara dalam forex. RCI ini juga telah diperkanan oleh YDP Agong. Ini lagi menambah keresahan beliau kerana tidak ada pemimpin yang dapat membantu beliau lari dari kes jenayah ini.

    Adakah Kit Siang penyelamat Mahathir? Pastinya bukan, kerana Kit Siang sendiri beriya-iya membawa isu ini di dalam Dewan Rakyat malah menulis buku mengenai isu ini. Hansard Parlimen pada ketika itu juga masih ada. Isu ini adalah isu nasional, isu yang sangat besar kerana ia melibatkan kehilangan wang rakyat yang bukan sedikit nilainya.

    Oleh kerana tidak mempunyai tempat berpaut, Mahathir terpaksa akur dengan berpaut pada Anwar Ibrahim, Bekas Timbalan Perdana Menteri beliau pada satu ketika dulu. Orang yang Mahathir pernah buang malah diludahnya. Kekejaman Mahathir terhadap Anwar itu dapat dilihat bukan oleh Malaysia sahaja tapi bahkan seluruh dunia.

    Masih segar lagi diingatan penyokong reformasi bagaimana Mahathir telah memecat Anwar disaat Anwar berada di puncak kariernya. Bagaimana zalimnya Mahathir mencampak Anwar di bawah tahanan Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA). Kini, akta ini telah dimansuhkan sejak Datuk Seri Najib Razak menjadi Perdana Menteri.

    Usaha terdesak Mahathir ini telah disedari oleh pelbagai pihak malah Datuk Seri Najib turut menyatakan bahawa Mahathir hanya memperjuangkan kepentingan peribadinya. Dan agenda utama beliau adalah untuk menaikkan anaknya Mukhriz (boboi) sebagai Perdana Menteri.

    Selain itu, Datuk Seri turut mengutuk tindakan Mahathir yang tiada prinsip dan sanggup melakukan apa sahaja demi memastikan misi dan agendanya tercapai termasuk bekerjasama dengan manusia yang beliau zalimi iaitu Anwar. Malah lebih jijik lagi tindakan Mahathir ini apabila beliau turut mengundang campur tangan asing ke dalam Malaysia.


    Mahathir sedang melakukan segala usaha untuk memastikan kedudukan beliau dan Mukhriz, kerana partinya PPBM makin lemah malah seolah-olah sedang menjunam seperti tunggu masa untuk jatuh berkecai.

    Sikap diktator masih wujud lagi dalam Mahathir apabila beliau dengan lagaknya cuba menjadi boss dalam Pakatan Harapan sedangkan PPBM hanya mempunyai 1 kerusi di dalam PH jika dibandingkan dengan parti lain seperti PKR dan DAP.

    Jika dulu, Mahathir boleh gunakan pengaruh dan kuasa untuk mendesak Tun Abdullah Ahmad Badawi meletak jawatan kerana tidak mempromosi Mukhriz dalam kerusi tertinggi UMNO, walaupun umum tahu pemilihan UMNO adalah melalui prinsip demokrasi. Itu dulu, tetapi kini beliau tidak punya kuasa dan pengaruh.
    Tidak kira apa yang Mahathir sedang usahakan, biarlah beliau dengan U-turn dan diktatornya. Asalkan rakyat Malaysia buka mata dan hati untuk melihat taktik kotornya dan sedar apa yang beliau lakukan hanyalah untuk diri dan keluarganya. Bukan untuk rakyat.

    Sebagai rakyat Malaysia, bersama-samalah menyokong kepimpinan hari ini dibawah Datuk Seri Najib Razak. Kerana apa yang beliau sedang lakukan adalah demi kebaikan dan kebajikan rakyat. Malah beliau sedang meniti untuk mengotakan satu persatu janji-janji. Kerana janji beliau adalah janji ditepati. Bukan seperti pembangkang yang hanya menanam tebu di bibir, menabur janji -janji manis pada rakyat tetapi satu pun tidak dilaksanakan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Awas licin dan busuk !!!
      Kumnahan cirit dan muntah tahek low diatas ni

      Delete
    2. AWAS TAHEK LHO

      Delete
    3. Tahniah anon Jasa 15.21 kerana berjaya mempengaruhi kami menyokong najip insyallah GE 14 kami akan tetap undi PAKATAN...he.he.

      Delete
    4. Najib sebenarnya cuba untuk mengubah sistem negara.dalam diam2 dia sebenarnya mahu rosmah menjadi pm.

      Zahid dan shima sepupunya tu mmg takda harapan.sebab najib sememangnya bijak mengumpan zahid menjadi orangnya..

      Anak tirinya pun sebenarnya mmg dalam perangcangannya untuk dilantik dalam kabinet selepas pru ni.tapi najib masih bimbang situasi semasa kini...dia skrg tgu masa sesuai je nak umum rosmah jadi pm ni

      Delete
  29. Ingat Tahek Low, ingat busuk.
    Usah hampiri jijik.
    Pru14 pasti kasi flush...
    Jqga kebersihan jamban dan negara, amalan murni WAJIB.

    ReplyDelete
  30. Pas dan UMNO x relevan dah ..org muda x mudah diperbodohkan..kami dh pandai fikir ..media kerajaan sepatutnya liputan adil .. bukan berat sebelah.. supaya org berfikir bukan ikut telunjuk..

    ReplyDelete
  31. Kalau pokok dah tumbang kura-kura pun akan panjat.

    Betoi tak?

    ReplyDelete
  32. Apabila Muhyiddin tegur dengan bertanya secara baik, pemimpin melayu itu dipecat.

    Sekarang Pemimpin Cina 'balun' Najib depan awam dan tegur terang-terang... mana 100 hantu raya yang pertahan PWTC dari di ceroboh? Mana Jamal Jamban, kenapa tak pakai kain sarung putih dan payung hitam depan pejabat MCA?

    ReplyDelete
  33. Hantu pekan..Pekan hantu

    J the jenglot.. Jenglot is J

    Sahabat brhantu..hantu brsahabat

    Mcm2 Ada..

    Salam ya Salam!!

    ReplyDelete
  34. Bijan sudah si Tiong hempuk
    Tak boleh gerak tak senang duduk
    Apalah malang nasibnya buruk
    Esok MIC pulak mengaruk!

    Encik Bijan janganlah bimbang
    Serulah Jamal pasti dia datang
    Baju merah gilang gemilang
    Seluar dalam jangan tak pasang!

    Jamal datang penuh selori
    Putera um-no no tumpang sekaki
    Bawak sepanduk, "Tiong Lai, lu mali"
    Puteri um-no no dangdut ditepi!

    Apa kata,panggil Chief Bangla
    Bawak tiga lori para pemuda
    Naib ketua sudah menggeletar
    Chief tak hadir, practise kuda!

    Satu idea Bijan dah dapat
    Nak mintak tolong pada si ustad
    Serban sekilo Hadi dia rapat
    Ustad tak dapat, nak kahwin nombor 4!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Terbaik bro fan tun..

      Itulah bila 'kepala' dah jadi berong
      Yang bawah ambil kesempatan, kita dah agak
      Hari ini bijan dipatuk tiong
      Besok pula dah tentu diberak gagak..

      Kenapa burung burung berani berkicau
      Semangat satu sarang tiada dihirau
      Mungkin gelombang pakatan mereka dah risau
      Ketua mereka pula berperangai seperti lan chow!!..

      Bila ketua tiada karismatik
      Memang senang diperkotak katik
      Janganlah kita semua merasa pelik
      Semua hal sibijan, bini over take!

      Delete
  35. pencacai fantun@pantat telah terbongkar rahsianya....
    minum air kencing dulu..lepas tu boleh mabuk dan keluarlah
    pantun pantun ...
    kalau dia campur dengan taik sendiri...lagi
    panjang pantunnya...
    seronok juga tengok orang yang telan taik dan
    mabuk minum air kencing ni.

    ReplyDelete
    Replies
    1. MINUMLAH AIR SEMAH CAP BADAK..KIKIKI..ANDA AKAN BERTENAGA

      Delete
  36. zikir baru untuk rakyat malaysia amalkan bila terdengar
    nama U turn mahathir .. afdal 5 kali..

    1) tujuan sebenar Dr Mahathir bukan mahu menyelamatkan Malaysia mahupun UMNO tetapi untuk melindungi kroni.
    “Dr Mahathir adalah penipu, setiap kata-katanya adalah penipuan. Dr Mahathir hanya tidak menipu ketika berdiam diri, itupun kita harus berhati-hati kerana pastinya Dr Mahathir yang berdiam itu sedang merancang untuk penipuan seterusnya,”

    1) tujuan sebenar Dr Mahathir bukan mahu menyelamatkan Malaysia mahupun UMNO tetapi untuk melindungi kroni.
    “Dr Mahathir adalah penipu, setiap kata-katanya adalah penipuan. Dr Mahathir hanya tidak menipu ketika berdiam diri, itupun kita harus berhati-hati kerana pastinya Dr Mahathir yang berdiam itu sedang merancang untuk penipuan seterusnya,

    3) tujuan sebenar Dr Mahathir bukan mahu menyelamatkan Malaysia mahupun UMNO tetapi untuk melindungi kroni.
    “Dr Mahathir adalah penipu, setiap kata-katanya adalah penipuan. Dr Mahathir hanya tidak menipu ketika berdiam diri, itupun kita harus berhati-hati kerana pastinya Dr Mahathir yang berdiam itu sedang merancang untuk penipuan seterusnya,

    4) tujuan sebenar Dr Mahathir bukan mahu menyelamatkan Malaysia mahupun UMNO tetapi untuk melindungi kroni.
    “Dr Mahathir adalah penipu, setiap kata-katanya adalah penipuan. Dr Mahathir hanya tidak menipu ketika berdiam diri, itupun kita harus berhati-hati kerana pastinya Dr Mahathir yang berdiam itu sedang merancang untuk penipuan seterusnya,

    5) tujuan sebenar Dr Mahathir bukan mahu menyelamatkan Malaysia mahupun UMNO tetapi untuk melindungi kroni.
    “Dr Mahathir adalah penipu, setiap kata-katanya adalah penipuan. Dr Mahathir hanya tidak menipu ketika berdiam diri, itupun kita harus berhati-hati kerana pastinya Dr Mahathir yang berdiam itu sedang merancang untuk penipuan seterusnya,

    ReplyDelete
    Replies
    1. TUJUAN BIJAN ADALAH SEMAH MENJADI PM

      Delete
    2. Awas licin!!
      Muntah whiskey jho low diatas.

      Delete
    3. Najib sebenarnya cuba untuk mengubah sistem negara.dalam diam2 dia sebenarnya mahu rosmah menjadi pm.

      Zahid dan shima sepupunya tu mmg takda harapan.sebab najib sememangnya bijak mengumpan zahid menjadi orangnya..

      Anak tirinya pun sebenarnya mmg dalam perangcangannya untuk dilantik dalam kabinet selepas pru ni.tapi najib masih bimbang situasi semasa kini...dia skrg tgu masa sesuai je nak umum rosmah jadi pm ni

      Delete
  37. Tahek low hitam dah busuk,
    Lagi media karat nak tudung.
    Modal Melayu Islam tu dah cabuk,
    Masih juga J Sahabat nak bohong.

    Tun Fan

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jgn hina jho low nanti mr j marah.
      Sebab jho low member umno dan pas.
      Bila jho low dtg dlm hidup umno dan pas dia bagi audi Q 7

      Delete
    2. Betul Zack. Sorry sy baru tahu.Jho butir Tahek tu bukan takat Melayu..Islam lagi tuuu.
      Rupa2nya Ketua Bahagian MrJ dan En Subahat. Patut la dia org lenting kuat bila sebut nama pentadbir gudang dedak tu.Ooo,now i know

      Delete
  38. Dennis The Manace28 July 2017 at 18:22

    Wahai Anon 17.16 yang suka menyebut alat kelamin maknya,

    Ketahuilah kamu Anon anak tak berbapa, bahawasanya alat kelamin mak kamu itu benar,

    Bahawa alat kelamin mak kamu sebagai saluran terpancutnya kamu juga benar,

    Bahawasanya kamu lahir bukan dari pintu belakang juga benar,

    Wahai anon anak tak berbapa,

    Ketahuilah bahawa disaat ini kamu telah pergi meninggalkan dunia sopan menuju ke dunia carut Carutan. Pergilah dengan aman dari kemurkaan bro2 Pakatan.

    Bahawasanya segala nikmat mencarut bagi kamu telah berakhir selamanya, dedak yg kamu agong2kan telah kamu jual kepada Mat Singapork,saudara Seagama kamu.

    Ketahuilah anon anak tak berbapa,bahawa kamu Kini telah berada dialam Maya, serta bakal didatangi dua Mahluk MrJ dan Unknown Sahabat. Janganlah kamu merasa gentar kerana mereka juga mahluk pendedak seperti kamu.

    Apabila ditanya jawablah dengan tenang. mereka bertanya Siapa tuhan kamu, maka jawablah "president umno",apabila mereka bertanya apa agamamu, maka jawablah dengan tenang, "umno".

    Wahai anon 17.16 anak tak berbapa,sehingga kita semua bertemu lagi nanti, ketahuilah bahawa dosa2kamu kepada Tun Mahathir dan bro2Pakatan.. Sudah diampun ke belum?? Haa??

    Ketahuilah anon 17.16 bahawa sekiranya kamu tersedar dari mimpi ngeri ini dan masih bernyawa, ketahuilah bahawa hospital Tampoi sedang menunggu kamu.salam ya salam.

    ReplyDelete
  39. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Nampak sangat pantun bro fan tun ada class
      Hanya cakap merapu dan maki aje cai 1516 boleh balas
      Ini orang nak reka pantun sendiri pun tak lepas
      Cari le point bagus macai untuk berbahas..

      Kalo dah takde point yang bagus
      Takyahlah komen elok berambus
      Jangan asyik dok kutip dosa terus menerus
      Tak terkendong diri nanti bila ko mampus..

      Delete
  40. Bro Perak Man terbaek madah
    Cai demam, cirit termuntah
    Nak jilat Bijan tak sudah sudah
    Bermain nangka terkena getah!

    Yang Anon sorang punya ke jadah
    Maknya punya mahu didedah
    Tak ingat dia keluar situlah
    Sepatutnya sorok dibawah jubah!

    Ikut psikologi mereka dah kalah
    Tak dapat fakta mahu berbalah
    Boraknya panjang macam hantu galah
    Tak kenal Mahathir cai tak sekolah!

    Pernahkah Bijan sukakan ilmu
    Agaknya tak minat suka melahu
    Mahathir 91 tahun menulis buku
    Dikata nyanyuk memang penipu!

    Bijan dicampur kabinet kayu
    Berapa ramai pun otak tak maju
    Berdepan projek buntang tak kuyu
    Ini contoh parasites Melayu!

    Cai pendedak baliklah kampung
    Masuk kesini pun dok menonong
    Um-no no perintah cai pun sombong
    Pakatan menang terjunlah lombong!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Terbaik bro fan tun..

      Bro fan tun memang terbaik
      Macai dengar darah dah naik
      Tu yang dok keluar perkataan tak baik
      Tahap percakapan macai seperti otak udang yang dipenuhi taik..

      Memang sibijan suka melahu
      Diakan skirt chaser ramai yang tahu
      Semua yang lentik dia kan serbu
      Yang peliknya boleh tersangkut pula dengan sibadak sumbu..

      Sudah nasib badan sibijan
      Katanya tertarik dengan senyuman
      Ntah2 kena mandrem, guna gunaan
      Yang dah ada lebih baik pun sanggup ditinggalkan..

      Itu hal dia kita tak pedulikan
      Asalkan kepentingan negara tidak digadaikan
      Kini rakyat dan negara diambang kesusahan
      Akibat kebodohan yang dilakukan para pimpinan..



      Delete
  41. anon 17:16
    Terima lah dengan dengan hati yang tenteram lagi redho bacaan talkin untuk kamu dari Dennis tadi tu. Hafalkan 1000 kali tiap pagi dan petang jika kamu nak selamat dari siksa kubur bila kamu ``kiok`` nanti. Innalillah.

    ReplyDelete
  42. Siapa kencingkan siapa?
    Awas...., Kencing tikus paling bahaya!

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...