Monday 24 July 2017

PENEROKA PERLU BIJAK, MEREKA JUGA AKHIRNYA PERLU TANGGUNG GULA-GULA YANG DIUMUMKAN NAJIB


Seperti yang dijangka, Dato’ Seri Najib Tun Razak telah mengumumkan “gula-gula” kepada peneroka-peneroka Felda, yang antara lainnya termasuk:
 
1. Wang tunai RM5,000 bagi setiap peneroka yang layak melibatkan peruntukan RM475 juta.

2. Sumbangan untuk mengurangkan pinjaman pembelian saham FGV yang ditanggung peneroka melibatkan peruntukan RM128 juta.

3. Pengurangan hutang penanaman semula peneroka sebanyak RM5,000 bagi setiap peneroka melibatkan peruntukan RM519 juta.

4. Dana RM300 juta sebagai tabung pinjaman untuk membantu penanaman semula.
 
Empat “gula-gula” utama ini melibatkan peruntukan sebanyak RM1.422 bilion pada masa Kerajaan Persekutuan dan Felda tidak mempunyai sumber kewangan.
 
Dato’ Seri Najib perlu memperincikan dari mana pentadbiran beliau akan memperolehi dana RM1.422 bilion ini supaya peneroka-peneroka tidak menjadi mangsa gula-gula Barisan Nasional buat kali kedua.
 
Perkara ini telah pun berlaku menjelang PRU13 apabila peneroka-peneroka Felda dibayar sagu hati sebanyak RM15,000 setiap keluarga kononnya sebagai “durian runtuh” akibat penyenaraian FGV. Perkara ini dilaporkan di dalam penyata kewangan Felda yang diaudit bagi tahun 2013 seperti yang saya sertakan di sini – “durian runtuh” sebanyak RM1,687,922,299 (2012) dan RM4,917,440 (2013); serta bayaran “one-off” kepada kerajaan negeri sebanyak RM550,000,000.
 
Jumlah yang dibayar sebagai “gula-gula” menjelang PRU13 ialah RM2.243 bilion dan ini dimasukkan menjadi belanja yang ditanggung Felda untuk menyenaraikan FGV.
 
Wang untuk membayar “gula-gula” menjelang PRU13 ini diambil dari dana Felda termasuklah sebahagian besarnya pinjaman yang dibuat oleh Felda dari KWSP, yang banyaknya disalurkan kepada FGV (seperti nota dari penyata kewangan Felda yang saya lampirkan).
 
Sebab itu saya menyeru peneroka-peneroka Felda dan rakyat Malaysia untuk mengambil iktibar bahawa pentadbiran Dato’ Seri Najib pernah menggunakan duit rakyat dan peneroka untuk menyogok peneroka dengan “gula-gula” sebelum PRU13 dahulu. Selepas PRU13, peneroka Felda dan rakyat dibebankan dengan hutang yang diambil Felda untuk menyogok peneroka Felda sehinggalah Felda berada dalam keadaan yang parah sekarang.
 
Saya yakin Dato’ Seri Najib kini menggunakan muslihat yang sama – menggunakan wang rakyat yang akan ditanggung oleh rakyat untuk memberi sogokan kepada peneroka. Akhirnya, wang RM5,000 yang diberikan kepada peneroka akan menjadi hutang Felda yang sama-sama ditanggung oleh peneroka kemudiannya, seperti mana telah berlaku sebelum PRU13.
 
Hakikatnya, Felda sudah tidak ada wang untuk diagihkan seperti ini. Selepas penyenaraian FGV yang mengundang malang, Felda menanggung hutang sekurang-kurangnya sebanyak RM8 bilion.
 
Dalam keadaan keberhutangan itu, dalam tahun ini Felda membeli pula pegangan dalam syarikat perladangan di Indonesia milik sahabat Dato’ Seri Najib pada harga yang berkali ganda lebih tinggi melibatkan wang sebanyak RM2.2 bilion. Jumlah RM2.2 bilion itu sudah tentu dibayar dengan hutang sekali lagi.
 
Maka anggaran saya Felda kini berhutang sekitar RM10 bilion dengan bayaran faedah sekurang-kurangnya RM400 juta setahun. Kedudukan kewangan Felda hanya dapat dianggarkan kerana sehingga kini, Felda belum mengedarkan laporan kewangan yang diaudit bagi tahun 2015 dan 2016 walaupun kita sudah memasuki suku ketiga 2017.
 
Dalam keadaan ini, mustahil Felda mempunyai dana sendiri untuk membayar “gula-gula” pilihanraya sebanyak RM1.422 bilion ini.
 
Dana ini sama ada dipinjam lagi oleh Felda (yang akan diwariskan kepada peneroka kerana hutang Felda adalah hutang peneroka) atau diperuntukkan kerajaan dari kutipan GST atau wang PETRONAS – kedua-duanya bermakna lebih banyak potongan peruntukan kepada rakyat keseluruhannya kerana terpaksa dibelanjakan sebagai sogokan politik.
 
Yang saya paling kesali ialah pengumuman sogokan ini berpunca dari kegagalan, ketirisan, penyelewengan dan kebodohan pentadbiran Dato’ Seri Najib sendiri yang telah menyebabkan beban kepada peneroka Felda:
 
1. Penyenaraian FGV yang gagal telah menyebabkan peneroka Felda menanggung hutang pembiayaan pembelian saham-saham FGV sedangkan nilai saham mereka jatuh teruk. Jika Dato’ Seri Najib tidak menyenaraikan FGV seperti yang didesak oleh kami, maka masalah ini tidak akan timbul.

2. Hutang penanaman semula peneroka yang mencecah lebih seratus ribu ringgit setiap peneroka berpunca dari ketirisan dan penyelewengan dalam pelantikan kontraktor serta pengurusan penanaman semula yang lemah. Jika proses ini diuruskan dengan baik oleh Felda tanpa terdedah kepada harga tender yang tinggi kepada kontraktor yang dilantik, sudah tentu peneroka tidak perlu untuk menanggung hutang-hutang ini.
 
Dato’ Seri Najib mungkin merasakan sogokan yang diumumkan itu akan dapat mengembalikan sokongan peneroka Felda kepada Umno/BN. Beliau sepatutnya lebih bimbang bahawa rakyat keseluruhannya semakin memahami kos yang ditanggung rakyat akibat keputusan-keputusan bodoh dan penyelewengan pentadbiran beliau.
 
RAFIZI RAMLI
AHLI PARLIMEN PANDAN
NAIB PRESIDEN KEADILAN.


Ulasan Blog - Tidaklah sukar sebenarnya untuk memahami bahawa gula-gula yang ditawarkan Najib Razak kepada para peneroka ini adalah umpan politik untuk menang piliharaya semata-mata. Ia boleh dikatakan sebagai ulangan kepada umpan RM15,000 yang diberikan pada pilihanraya 2013 lalu.

Oleh kerana ia umpan, tujuannya bukan untuk menyelesaikan masalah sebenar para peneroka Felda. Ia hanya untuk menghalalkan ganjaran demi ganjaran diberikan setiap kali pilihanraya tiba, walaupun hakikatnya Felda tidak ada duit dan terpaksa berhutang untuk membayar semua yang dijanjikan itu.

Jika ada pilihanraya lagi, ia akan diulang sekali lagi dalam bentuk yang lain pula. Itulah putarannya.

Sebab itu, Suara Generasi Kedua Felda sendiri tidak gembira dengan apa yang diumumkan Najib itu. Bagi mereka, masalah sebenar peneroka Felda ialah pengurusan ladang yang tidak cekap serta penyata hutang tidak diberikan kepada peneroka.

Kali ini,  entah di mana lagi Felda akan berhutang untuk membayar semua yang dijanjikan. Semua orang tahu Felda tidak banyak. FGV sendiri rugi banyak dan wangnya yang pernah ada suatu ketika dalulu sudah pun dibelanjakan macam-macam, antaranya beli hotel dengan harga mahal di London dan sebagainya.

Apabila perlu berhutang, bermakna peneroka sendiri yang akan menanggungnya untuk jangka masa panjang.

Diberikan sedikit wang saku, tapi akhirnya peneroka terpaksa menanggung hutang yang bukan saja banyak, malah berpanjangan. Sudahnya, peneroka juga rugi.

Yang untung, hanyalah UMNO dan BN yang sepanjang masa mempergunakan peneroka Felda. Sebab itu, peneroka perlu bijak dalam membuat pilihan dalam pilihanraya akan datang.

Pakatan Harapan difahamkan turut menyediakan pelan keselesaan dan penyelesaian secara menyeluruh mengenai kedudukan para peneroka. Tunggu pengumuman mereka, jika ia adalah pilihan yang lebih baik, inilah masanya untuk berubah dan berhijrah. (ShahbudinHusin 24/07/2017)

185 comments:






  1. 14 OCTOBER SEMUA TURN






    TURUN JALAN RAYA

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salute Pahlawan Bugis . bijaN ditabur merata-rata . Ini pasti keuntungan 1MDB .
      1 - Satu
      M - Malaysia
      D - Dapat
      B - bijaN

      Delete
    2. Umno Celaka. Umno Celaka. UMNO CELAKA!
      Mereka yang bawak problem pada peneroka! Berhutang di sana sini! Rugi tak habis-habis! Sekarang bagi gula-gula setakat cukup2 makan?

      UMNO CELAKA!

      Delete
    3. MODUS OPERANDI FELDA-FELCRA SAMA MCM ALONG


      Felda dan Felcra mmg sama ja modus operandinya. Hampir sama fungsinya mcm along.

      Jika along bagi pinjam RM1500, kita start kene bayar RM300 setiap minggu selama 3 tahun. Cukup 3 tahun, hutang kita tak selesai lagi, tetapi kalo nak langsai hutang, sila bayar along RM15000 lagi.

      Kaedah along yg sama digunakan oleh beberapa agensi kerajaan terutama Felda dan Felcra. Peneroka beri tanah utk diusahakan selama 10@15 tahun, sumer duit bantuan tanaman semula (Bantuan dari RISDA atau mana2 agensi gomen, bukan sikit ya duit bantuan ni, berbelas ribu hingga berpuluh ribu ikut jumlah tanah yg diserahkan oleh peneroka), Felda dan Felcra balun, satu sen pun peneroka tak dapat.) Sesetengahnya, surat perjanjian pun tak ada atau tak dapat. Peneroka diberi gula2 pd awal tanam RM1000 atau RM5000 satu kepala. Setiap hasil wajib jual pd Felda atau Felcra, atau Felcra usahakan dgn sedikit saja disalurkan kpd peneroka. Jika tanah diserahkan 25 relong, setiap kali hasil dijual, dapat la RM300-RM500 setiap tahun. Sekali sekala dpt RM1000, duit apa tak tau. Ini mmg jarang dapat. 5 tahun sekali mungkin dapat sekali.

      Cukup haul perjanjian 10@15 tahun, peneroka masih lagi ada baki hutang kononnya Felcra buat pinjaman skala besar dan berkelompok utk usahakan tanah peneroka dan datang la pegawai2 sap-sap-soi Melayu lagi Islam mengkepalabutuhkan dgn pelbagai helah terang2 bertujuan menipu peneroka menyatakan hutang masih berbaki RM50,000 hingga RM100,000 lagi!!! Sila sambung kontrek perjanjian 10 tahun lagi. Mesyuarat agong langsung tak dibuat. Jika ada pun, amat2 jarang diadakan. Akhirnya peneroka terpinga2 x tahu nak cakap apa.

      Ini Mazlan Aiman tidak larat atau susah nak pahamkan dan dedahkan kpd org ramai. Sehingga kini, tak ramai warga tahu bagaimana Felda dan Felcra beroperasi. Malah terpinga2 mengapa masalah Felda Felcra ni tak akan selesai sampai kiamat. Malah Rafizi PKR pun tak amik port hal Felda mahupun Felcra.

      Bapa saya dan terlalu ramai peneroka tanah kene kelentong dgn cara gini la oleh para pegawai Felcra. Setiap kali gi tanya di pejabat, para pegawai sapsapsoi dan kerani secara berjemaah membuat pelbagai helah itu dan ini. Namun apa boleh buat, tak ramai Melayu2 dan peneroka2 ini cerdik dan cekap matematik. Akhirnya sumer kene lebong sampai kiamat.

      Jangan lupa yg setiap agensi dan jabatan kerajaan akan secara berjemaah berusaha menipu peneroka termasuk kes2 yg dibawa peneroka ke mahkamah. Mahkamah pun 2x5 punya haramjadah jugak. Kahkahkah.. Yg kalah kes, mestilah peneroka. Kene bayar denda berbelas ribu lagi. Pegawai2 mahkamah hingga ke majistret yang berugama Islam lagi suci maksum sama2 bersekongkol mengkepalabutuhkan peneroka. Berita begini tak ramai yg tahu. Semua masih syiok dibuai hidup mewah dan pembangunan itu ini. Walhal habuk pun tarak!!!

      ============

      Ini link youtube camana Along beroperasi. Cakap pun lintang pukang. Tu pun ramai yg gi meminjam jugak. Berapa kerat warga tahu camana Along beroperasi.

      (https://youtu.be/51WN4nxHvD0)

      Delete
    4. Macai UMNO BN A9 tolong hadam info ni. Memang fakta dan ini cara peneroka yang bangsanya Melayu ditipu, dikelepet, dirompak dan dipermainkan oleh pemimpin bangsa sendiri UMNO CELAKA!

      Setiap ada buletin yang diajar agar Peneroka bersyukur! Tetapi rezeki hidup mereka yang diperah Felda tak diagih sama rata! Mereka hanya dapat melukut sedangkan gantangnya dah dikebas UMNO CELAKA!

      Peneroka dipaksa terima hutang dan upah yang sedikit berbanding keuntungan KLEPTOKRAT UMNO CELAKA!

      CELAKA UMNO.
      CELAKA UMNO.
      CELAKA UMNO!

      Delete
    5. HE...HE...HE... 5 JUTA MAK LAMPIR AKAN TURUN MERAGUT BATU JALAN KAT DATARAN MERDEKA....SI BUDIN JEALOUS LAH TUUUUU....MEROYAN LAH KO ANJING-ANJING BELAAN DAPIGS....DAH HABIH MAKAN TU;ANG BABI DAPIGS KERRRRRR.........

      Delete
    6. Bukan rasuah ker tu.

      Asyik2 peneroka felda. Macam mana nasib rakyat yg lain?
      Kena makan batu cicah gula ker?

      Ini dah sah rasuah beli undi.

      Knp SPRM berdiam diri?

      Delete
    7. Modus operandi yg sama mcm brim

      Bagi 7 beliun

      Kaut balik 40 beliun lebih

      Pukimak punya najip dan Isa ketot

      Delete
    8. Memang p*k*mak umno ini penipu pengkhianat bangsa sendiri. Kenapa peneroka felda suma tak sedar2 lg hidup2 kena sembelih dgn umno cilaka ini???

      Delete
    9. Melayu yg tipu Melayu...
      Melayu yg jahanamkan Melayu..
      Melayu yg kedarah duit Melayu...
      tapi bila kantoiii salahkan DAP.....walhal kaum Cina tak masuk campor pon dalam hal Felda. Tak der sekor Cina pon dalam Felda.

      Kalo Melayu berterusan asik tuding jari kat org......gagal muhasabah diri atau tak nak kaji salah sendiri.......maka selamanyalah Melayu dijual oleh Melayu......macam dalam filem P.Ramlee 3 Abdul.

      Bangunlah Melayu.....sedarlah ada duri dalam daging.......kita dikhianati bangsa sendiri.

      Jangan bila dengar bunyi guruh air dalam tempayan kita buangkan. Jangan hanyut dibuai janji.....buatnya belom tentu lagi.

      Dulu dah pernah jatuh dalam lubok....takkan nak jatuh dalam lubok yg sama lagi sekali..???

      Sanggup ke tanggung susah untuk 5 tahun lagiiii..???

      Delete
    10. Mansuh subsidi gula
      Mansuh subsidi munyak petrol
      Mansuh subsidi minyak masak

      Skrng wujudkan pula subsidi peneroka felda bila dah dekat dgn pru 14.

      Ternyata wang RM6bilion yg hilang drp felda selama ini telah telah diselewengkan untuk membeli undi drp semua peneroka2 felda.

      SPRM tak dapat hidu ker?

      Delete
    11. Kes FELDA ni kene bawa kepada PPIM (Persatuan Pernguna Islam Malaysia). Kita tengok Yusuf Azmi nak buat apa.

      Nak harap kementerian berbuat sesuatu, org2 kementerian lagi macam haramjadah.

      Delete
    12. Byk dah jasa PM mengkayakan warga Felda termasuk Najib, BUDIN sorang je malapeh. Ciannye diyeee.

      Delete
  2. Warga Felda


    Jangan jadi anak ayam


    Di beri dedak



    Di sembelih

    ReplyDelete
    Replies
    1. 1.2b terpaksa d beri kpd peneroka menunjukkan


      Kegagalan failed da utk kawal harga sawit dan menjamin masa depan peneroka

      Kegagalan FGV utk memberi sumbangan kpd kerajaan dan peneroka

      Kegagalan penroka utk tukar kepala hotak yg penuh dgn dedak

      Delete
  3. Rupanyer warga felda kena kelentong



    1.2b najip beri


    Esok kena tipu harga sawit


    Harga saham fgv


    Demi kemenangan pru14


    1.2b mat klepet ni sanggup.buang


    Dari.mana datang? Dari hasil felda jual 38% fgv kepada komunis..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betol Bro Msiabaru......tak guna hari ni digula2kan dgn bermacam2 duit tapi lepas Pilihanray rakyat ditekan dengan bermacam2 kos untuk merealisasikan janji yg ditabor sebelum PRU.

      Contoh macam GST.....dulu dalam PRU13 pada tahun 2013......tak pernah disebut kita akan ditekan dgn GST.......GST dikenakan atas kita pada 2015 yakni selepas Pilihanraya 2013 dulu.

      Dulu sebelom PRU13 (2013)....tak pernah kita dibagitau subsidi minyak masak akan ditarik....subsidi minyak masak dihapuskan pada 2016.

      Sebelom PRU13 (2013) kerajaan tak pernah bagitau yg peruntukan bajet pendidikan dan perubatan rakyat akan dikurangkan walhal ini ialah 2 aspek yg utama dalam hidop rakyat.......peruntukan ini dikurangkan dalam bajet 2017.

      Pada PRU13 (2013) kita tak dibagitau bahawa pada 2015 tambang monorail, LRT, Komuter dinaikkan.

      Semasa PRU13 (2013) tak ada pon dibagitau elaun guru pelatih akan dimansuhkan pada 2017.

      Dan banayk lagi kalo nak disenaraikan di sini....

      Tak guna kalo digula2kan itu ini......bulan bintang tapi akhirnya lepas pilihanraya kita jugak ditekan yeoopppp......

      Janji2 atas kertas ni akan hanya boleh dipercayai setelah ditunaikan secara nyata.

      Selagi belom tertunai apa yg dicakap......maka selagi tu jangan percaya.......macam org tua2 kata dengar boleh percaya tak boleh. Dah dibuat baru boleh percaya.

      Hati2.......gula2 memang manis dan sedap tapi boleh akibatkan penyakit.


      Delete
    2. HE...HE...HE...SI BUDIN DAN MACAI...SERTA SEANGKATAN DENGANNYA TERUTAMA MADEY....DAH JEALOUS.....LAH TUUUU.....FUKATAN HAPRAK DAH NAK MAMPOS.....

      Delete
    3. Kami yg nak mampos atau umno yg dah mampos ni?
      Fikir elok2. Buka mata luas2 dulu sebelum nak cakap atau nak ketawakan PH.

      Delete
  4. Macamana lah melayu nak setanding dengan kaum lain.

    Kira-kira macam ini punya simple pun tak tahu malah rela pulak berhutang untuk orang lain.

    Jangan lagi percaya termasuk Lebai yang masuk kampung.

    Bersusah lah sikit untuk kesenangan kalau tak pun jangan hidup-hidup kena tipu.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Melayu? Tuan, dengar sini baik2. Melayu tak akan cerdik sampai bila2. Sila perhatikan Melayu2 terdekat dan disekeliling tuan. Cuba kira siapa dan berpa ekor Melayu yg cerdik dan boleh dipercayai?

      Jika ada lebih 10 orang termasuk siak dan pegawai masjid di kawasan tuan, listkan boh kat sini. Saya bersedia untuk bunuh diri. Sumernya kaki kelentong tak berkesudahan. Lagi kuat islam, lagi kuat Melayu lebong.

      Melayu2 ni, matematik gagal. Si penipu matematik lingkup, yg kene tipu pun lagi terlungkup. Sumer kalut nak jadi kaya. Kalo agama cakap boleh lacurkan bini, sudah lama Melayu sedia lakukan. Janji dapat duit. Islam dijual merata2 utk kesenangan diri.

      Delete
    2. Budaya Parti UMNO MENYAMUN bawah Najib KLEPTOMANIAC.

      UMNO CELAKA TIPU MELAYU!

      Delete
    3. Kata2 Tun Mahathir...

      Sedikit hari dulu Rosmah kata dia nak buru pemfitnah, dan saya tidak takut sebab ini bukan fitnah. Jika ini fitnah, saya cabar Rosmah untuk saman DOJ sekali.

      Berani kerana benar....!!



      Hari ini pada 14 Julai 2017 jam 2:49 pagi, Saya mencabar Najib Razak untuk hadir pada Nothing To Hide 2.0 yang akan berlangsung bagi menjawab segala tohmahan ke atas diri beliau. Saya sendiri akan hadir dan menjawab sebarang pertanyaan rakyat Malaysia.

      Berani kerana benar....!!



      Agak2 kedua laki bini itu ada berani sahut cabaran Tun Mahahir......?????

      Delete
    4. Bawa bini dia sekalilah kalau dia takot!!!

      Baya bangla tu berani ke berdebat dgn ayahanda kami tun mahathir?

      Cakap besar bolehlah kot.

      Dengar Tun Mahathir nak bertanding di Pekan dan terkencing dlm seluar.

      Pakai pampers lah woiii

      Delete
    5. HE...HE...HE...MADEY 'TOP DOG' DAH NYANYUK...MACAI NAK PERCAYA....ESOK LUSA DIA U TURN LAGI LERRRR TUUUU...MADEY...MADEY....RUMAH KATA PIGI....KUBUR KATA MAI....MAI...MAI....

      Delete
    6. Ah chai 2253

      Kalau Kubur akan berkata dia akan kata kat ayahanda tun mahathir mai masuk ke syurga.

      Delete
  5. Bro, saya menyimpang sikit dari topik d atas tapi ma,c mengenai PM kita ni.
    Tadi pagi lewat TV 1, saya lihat lembabnya dia menjawab soalan yg d kemukakan. Saya percaya soalan ini sdah d maklumkan pada beliau.
    Soalan YB Serdang d jawabnya selamba saja.
    Bila,Gordon Brown jadi PM GBritain, saya tertarik hati dgn ruang yg dia bagi pada ahli parlimen pembangkang.
    He was even recorded saying thank you to an opposition MP on his,way out.
    Mungkin itu England,x bolehlah d samakan dgn Msia.
    Apa org ckp, level kita Zimbabwe dan negara2 sewaktu dgnnya.
    Tq.

    ReplyDelete
  6. Jika ikut asal Felda, dah ramai yang kaya bertahun dulu.

    Sekarang anak-anak sendiri pun tak nak jaga tanah Felda. Tak ada untung.

    Hasil dari usaha berladang ...cukup untuk pakai kereta second hand.. motor buruk satu untuk pergi mancing ..

    Saya teringat dahulu kala, setiap orang Felda mendapat perolehan RM 10 000 sebulan. Dan pernah di hebahkan kalau orang Felda berbelanja sesekali macam orang kaya.

    Tapi setahun dua ...lepas tu kena main sampai lah sekarang.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Harap sgat warga felda ubah mentaliti...Yang muda2 skadar dapat beli motor cubcai sorang sebijik dan berkumpul di tepi simpang setiap petang....bagi mereka itu semua sudah cukup semuanya.

      Yang tua2 tu paham2 lah sape warga felda...

      Delete
    2. FELDA baru tukar nama
      FAILED DA

      Delete
    3. Peneroka yang usaha tanah sendiri untung berlipat ganda.

      Yang serah tanam semula BERHUTANG dengan Felda. UMNO CELAKA TIPU MELAYU! BUKAN NAK TOLONG TAPI NAK JADI AH LONG!!!

      UMNO CELAKA TIPU MELAYU!

      Delete
    4. Mmg betul Felda dah failed patut tukar nama ke FAILEDAH.

      Kalau mana2 organisasi perniagaan dipegang oleh orang umno pasti akan lingkup.

      Ada ker Bank2 di Malaysia ni di terajui oleh orang2 majlis tertinggi umno atau wakil rakyat umno?

      Isa pendek tu taraf cikgu saja. Bukanlah saya bermaksud nak menghina institusi perguruan tetapi inilah hakikatnya.

      Apabila orang2 bodoh dilantik menjadi pengerusi mana2 organisasi perniagaan pasti akan jatuh bankrupt.

      Delete
    5. ANON 21.28...KO PI LAH SEMBAH KETUA TO KONG DAPIGS TUUUU.....MAKAN TULANG BABI BANYAK-BANYAK SAMPAI TERCEKIK.....

      Delete
    6. 2257 ITU JER KE UMNO CELAKA TIPU MELAYU? ADA AKU KISAH?

      UMNO CELAKA TIPU MELAYU!

      Delete
    7. Ah chai 2257 kau tu telan anak babi

      Delete
    8. KAMI BUKAN AH LONG , KAMI CUMA NAK TOLONG
      Masih ingat ni warga felda?
      5 tahun dulu kami dah bagi nasihat tapi tak mau percaya...sekarang apa dah jadi... jawapan nya PADAN MUKA KORANG.
      ha ha ha...ni sekali lagi nak kena kelentong ...kah kah kahhhh....
      Sedar sadarla orang orang LKTP oiiii ...
      LEMBU KERAJAAN TAHAN PANAS = LKTP
      LASAK KERJA TAPI PAPAKEDANA = LKTP
      LANYAK KAMI TAMPA PAKSA = LKTP
      LANTAK KAULA TIPU PENEROKA = LKTP
      LAYAK KAMU TIADA PUSAKA = LKTP
      LANTIK KAMI TERIMA PADAH = LKTP
      LEPASNI KITA TUKAR PEMERINTAH. ADA BERANI????

      Delete
    9. HE...HE...HE...MEROYAN LAH KO....KALAH LAGI SOK....PENCACAI ANJING BELAAN DAPIGS ....TERJUN LOMBONG ARANG BATU LERRR.....TERKINJA-KINJA MACA KENA 'RABIES'.....

      Delete
    10. Ah chai 2359 ni ibarat beruk kena belacan.
      Beruk peliharaan umno

      Delete
    11. KO TU ORANG BULAN ANJING KURAP BELAAN DAPIGS.....

      Delete
    12. Ah chai umno mmg singkat dan lemah akal fikirannya.
      Bukankah orang2 bulan tu scandal umno juga.

      Delete
  7. Lihat lah ..

    Macamana rumah di Felda mula-mula dulu macam itu juga lah sekarang. Cuma tambah bilik untuk anak 3 atau 4 orang.

    Akhir nya hasil yang nampak ialah penagih yang ramai !

    ReplyDelete
  8. Peneroka felda patut merasa bersyukur dan membalas budi baik Najib..
    1) jangan dengar cakap pembangkang
    2) jangan fikir duit mana nak bayar mereka
    3) jangan fikir soal soal dan isu besar seperti 1mdb
    4) maafkan najib kalau ada silap salah
    5) lupakan isu isa samad
    6) terus sokong umno
    7) terus takut kepada dap
    8) banyak lagi

    ReplyDelete
    Replies
    1. Woiiii braderrr.......ihsan yg diberi kepada org2 felda bukan atas budi baik Najib.
      Ia adalah umpama kain perca untuk tutop lobang penyelewengan tahap mega FGV yg memporak perandakan org2 Felda.

      Apa fakta yg ko pakai niiii derrrrr...???

      Jangan pikir duit dari mana yg nak bayar, duit rembat ke duit samun pon sapu bersih ajerlah macam Kassim Baba kaannn.

      Jangan pikir soal skandal 1MDB...
      Skandal 1MDB disebut dalam mahkamah Singapura sebagai "money laundering related to 1MDB".
      Dalam bahasa Melayu "pengalihan wang secara haram yg berkait dgn 1MDB"......yg secara tak langusng kesimpulannya memang ada berlaku pengalihan wang secara haram dan tidak sah.

      Maafkan najib kalo ada silap dan salah.
      Kalo pon berbillion duit rakyat lesap.
      Bermilion dilencongkan bayar Aabar Ciplak.
      Sign pon sign buta sepatah haram tak baca.
      Tak tau menahu tetiba ada duit berbilion masuk akaun peribody.
      Mula2 kata tak ada duit masuk tapi pastu tukar kata ada tapi "derma".
      Satu bukti transaksi hitam putih pon tak pernah ditunjuk....sumer cakap air lior basi jerrrr.....
      Laporan Audit diOSAkan.
      Tidak ada bantahan rasmi dibuat ke atas dakwaan DOJ.
      Buat RCI siasat forex tapi 1MDB dibisukan.

      Api perkauman Msia semakin marak......Melayu dan Cina dipecahkan dan DAP dijadikan hantu momok untuk takotkan kaum Melayu.......walaupun kerusi DAP bertanding tak sampai setengah kerusi2 kawasan yg ada.........ini sumer sebab takot dgn Tsunami Melayu.

      Terus sokong penyamun moga selamat sejahtera wang ringgit, harta dan masa depan anda.

      Masa depan anda cerah dengan budi baik:-
      GST
      Kos sara hidop naik....harga barang naik ikan kembong RM22 sekilo.....dulu campak kat kucing jerrrr....
      Harga rumah macam nak giler
      Subsidi banyak ditarik...minyak masak, gula dll.
      Peruntukan pendidikan dan perubatan rakyat dikurangkan.
      Elaun guru pelatih dimansuhkan.
      Daaaannnn baaanyakkkk lagiiii.........


      Delete
    2. Sarcasm yang padan untuk A9 Free rasa bangga.

      Rasa bangga A9 Free sebab jadi CELAKA MACAM UMNO!!!

      UMNO CELAKA TIPU MELAYU!

      Delete
    3. HE...HE...HE....MACAI FUKATAN HAPRAK SIANG MALAM -26 JAM SEHARI MEROYAN....TAK MAIN LERRRR A9....KALAU TAK MENANG JUGAK PRU NI....ALAMAK TERJUN LOMBONG LERRRR.....

      Delete
    4. 2301 TOLONG MENGAWAN DENGAN LEMBU. BARU SEDONDON MACAM NAJIB & HADI MENGAWAN BAJU PINK.

      Delete
    5. HE...HE...HE...BAB MENGAWAN TUUUU....PERLAHA-LAHAN CAKAP SIKIT....NANTI KETUA PELIWAT KO...DENGAKKKK.....DIA TENGAH PUASA TUJUH TUUUU.......NANTI TERLEPAS SIAP KO.....

      Delete
    6. 2355 NAJIB SELESAI TIBAI BUNTUT ALTANTUYA HARI TU BUKAN DIA LIWAT KAU KE? JANGAN TIPU NAJIB CERITA KAT RAZAK BAGINDA KAU MELOLONG MACAM ANJING KENA RAPE.

      Delete
  9. 2 days ago, i wrote the same concern on where they are going to get the money......jibo doesn't care, it is the felda executives burden now to find ways to cover these cost.....because the boss already say so...

    maybe j is intelligent enough to suggest some.....since j said everything are in good order, "sihat".....or maybe j, there is another arab to donate some extra cash.....

    or are we going to see some beijing's cash coming in for felda shares.....jibo is very keen with them as his savior.......once they own the felda shares, they also own felda lands......it is doomsday for malaysia if it is true.....beijing own the rails, they own the power plants, they own the factories, they own the land......jibo is selling malaysia lock, stock and barrel.......he does not have to sell his soul to the devil since he is the devil himself by acting this way....we have to stop him!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mr j you are nut!
      Do you know what nut is?
      Like a coconut..

      Delete
    2. Masha-Allah Bro Dad..........and yet our people are not aware of the coming disaster.......what a pity they are happily enjoying chewing the sweets thrown to them.

      Delete
    3. They don't even hv money to cover our Uni & education.. even practical teacher's allowances cut! Yet they dare to try to buy Malays votes!

      Just go to HELL UMNO CELAKA!

      Delete
    4. Dad, I dont have any details of the payment source. DSN announced it presumably after doing the proper financial diligence. Anyway this mantra about negara bankrap, Felda bangkrap, TH bangrap and even 1MDB bangkrap have been going on for some years now - so far no sign of any bankruptcy. If fact the negara and kwsp bangkrap mantra goes as far back as TDM's time. During this time off course the opposition did not love him - called him mahafiraun. You have to give opposition credit for being environmenrally friendly - they keep on recycling same stuff. Then again as Einstein said "To do the same thing again and again while expecting different results is a sign of insanity". Let GE14 be the proof of this.

      Delete
    5. Cover bankrupt by bail-out.
      Public fund.
      As simple as that

      Delete
    6. Then, pay the debt... using "rakyat"...!
      No wonder sunsidiary elimination.
      Introducing GST.
      Raise utility tarif.
      Cut all educational & health budget.
      Bla, bla, bla...

      Delete
    7. *subsidiary

      Delete
    8. Mr J...of course you dont have any details of the payment source. You never have any details throughout your postings in this blog anyway.

      Delete
    9. HE...HE...HE...ORANG BULAN DAH MEROYAN.......

      Delete
    10. Mr. j . Off course you do not have the financial detail . I bet even the MOF @ Najib is not very sure where the money come from ?

      I have friends high up in the finance ministry who curse their 'lucky star' endlessly every time their boss open his mouth !

      Every time and each time their boss announced a 'give out' , he will tell his staff to source the funding . The problem is , all funding channel is already saturated . In the end , the government has to borrow , borrow and keep on borrowing . It is no wonder the government debt is ballooning !

      So Mr J. the debacles end up with the rakyat being make to pay . Thus , if we still let all these idiots to run the country , I am not sure where the country heading to ...???

      Delete
    11. j....can u describe insanity and lunacy?....both are the same, right?....but both are also different.....

      with a bit of insanity...u may create something extraordinary...

      with a bit of lunacy....u create chaos....

      that is jibo economy.....u take away subsidy.....u tax at the other end....that is lunacy....and jibo is a lunatic...and u r worst..."disillusional"...."don't know what is happening".....it is not a word yet but it is perfectly describe u....pardon me, not trying to be personal or putting u down, but u r doing it all the time....

      and....i like to tell u.....u r also doing the same thing.....repeating the same thing and expecting a different result....j....u r really in deep shit!...an insane lunatic!

      Delete
    12. Dad/Diny, kenapa marah? DSN bantu org yg pendapatan lebih rendah. The whole subsidi rationalization, gst and BR1M are about making Malaysian revenue more diverse, take away subsidi's from the higher wage earners and provide support to lower income earners. Finance/Economics 101 will tell you that this is excellent strategy to place Malaysia on a sustanable path. Contrast to PH with no policies taking about popular issues - free education (Unisel free ka?), free gst, free toll, free everything - with no clue how to finance anything. If implemented Malaysia will truly go bust like Venezuela. However like all PH promises few are actually ever implemented. Btw, DSN budget for crude at USD 35 but this year average is USD 45. Government will have quite a bit of extra money to spend - including for Felda. If you were not do blinded by hate you will appreciate the excellent government policies....

      Delete
    13. No wonder everybody here called Mr J lunatic bloodyfool. Do you hv any idea what you've written at 8 first para dear J? I don't think so.

      Delete
    14. Mrs j got the figure wrong..

      Crude is exoected to average usd 54 2017

      Is DSN expecting source of income from Petronas?.. Like venezuela is relying 95% on?

      Pecah rahsia.. DSN nak rembat duit minyak ! Mrs j dah confirm..machai pkmak najip

      Delete
    15. Malaysiabaru, lain kali bila DSN bentang budget dengarlah. Ekonomi Malaysia lebih mantap tahun ini daripada ramalan budget. Ini termasuk pertumbuhan yg lebih yg dianggarkan lebih 5% dari 4.5% yg diramalkan. Juga harga minyak yg takat ini dlm USD 10 lebih dari ramalan. Pendek kata jumlah cukai yg dikutip agak lebih dari ramalan. Maka DSN pun punyai lebihan duit untuk dibelanjakan pada rakyat. Semua cukai ini masuk 1 tabung....tiada beza duit minyak atau cukai lain. Bagi duit pada peneroka dan mereka yg memerlukan tidak dikira rembat. Fikirlah cara adil.

      Delete
    16. Mr J at 08:51,
      Apa guna ekonomi Malaysia atas kertas kononnya lebih mantap, tetapi kemantapannya tak dirasai rakyat...???
      Setakat nombor... bluff figures...!
      Kadar pengangguran ramai.
      Hidup rakyat lebih menderita.

      Delete
    17. Mr. j .

      Dari cara ulasan kamu , bolihlah saya tafsirkan yang kamu hanya pekerja makan gaji. Besar kemungkinan kamu adalah penjawat awam .

      Saya melihat struktur serta kedudukan ekonomi Malaysia dari perspektif koporat . Tiga dekad saya mengabdikan diri di dunia koporat .. timbul,tenggelam , timbul, tenggelam , timbul ... semuanya di lalui .

      Kepada saya serta warga 'hardcore' korporat , analisa kami adalah berlandaskan fakta , "facts & figures" yang nyata . Analisa kami tidak sama dengan yang di jalankan atau di buat olih juak juak kerajaan . Mereka lebih terjurus kepada ramalan . Pembentangan kewangan kerajaan hanya , saya tekankan disini , HANYA 'good on papers'.

      Saya bukannya akauntan bertauliah . Saya dan sekutu menjalankan perniagaan menggunakan modal sendiri . Jadi , kami tekankan factor "profit & loss" keatas semua tindakkan yang hendak diambil .

      Memang mungkin , saperti yang kamu nyatakan ..DSN punyai lebihan duit untuk di belanjakan pada rakyat . Tetapi , terang dan jelas perbendaharaan atau tabung kewangan Negara adalah KOSONG !.

      Ekonomi Malaysia lebih mantap tahun ini ?? Siapa yang memberi ramalan ini ?? MITI ? Jika teruskan bersandarkan laporan MITI , ramai rakyat bolih mati . IMF ?? Ajensi ini satu ketika dulu , Malaysia serta beberapa Negara pernah melabelkan ia sebagai " International Mass Fucker ". Rakyat Negara ini patut rasa berbangga bila Mahathir tidak melayan IMF ini .

      Tahukah kamu , roti , makanan harian ramai orang setiap hari , tanpa angin rebut telah di naikkan harga baru baru ini .
      Barang keperluan harian yang lain , tak payah ceritalah ... harga ikut suka hati je .

      Delete
  10. The last few paragraphs from Rafizi's press release need improvement. The same when it concerns the mentioning of umno and bn in the second last paragraph of Shah's remarks.

    When it concerns the former, the words kegagalan, ketirisan, penyelewengan dan kebodohan are not appropriate. Why? As far as they are concerned, these never exist. What they have done to FELDA and related entities are just business as usual - to profit the elite through and through with the settlers to continue to stay the way they are or in fact get worse economically so that they are always at the receiving end of mercies from the elite.

    These elite have done the same to other entities associated with the government over the years.

    These things need to be mentioned time and again as the reminders that we are not dealing with stupid and crazy people - they are just being true to who they are. No more no less.

    It is us and in this case the Felda settlers who need to understand that they can't expect the plunderers to change - instead, it is they themselves who have to change...

    As for the word umno and bn said to be profited from treating Felda as their vote deposits, that is not quite true for it is really the top people, their family members and cronies plus the rest of the elite in the country who actually gain from the manner Felda and its settlers have been treated over the years. Surely we can see that the average umno and bn members are just like the rest of the marhaen throughout the country: living day by day while working out for the next meal like lembu in the field!

    I rest my case.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bujang Lapok pada tahun 50an dah beri amaran tentang UMNO .
      Imbas kembali
      Alif Mim Nun Wau =UMNO
      Alif tendang Wau = Sarkis

      UMNO = SARKIS

      Apa yang Arwah Sudin kata ke P Ramlee dan Aziz dalam Pendekar Bujang Lapuk memang tepat . UMNO sekarang dah macam SARKIS .
      Kepalanya PENYAMUN dan pengikut2nya macam BADUT

      Delete
  11. Ikut nasihat TGNA , orang bagi ambik tapi pangkah undi orang lain,. Slogan pru " ingat 1MDB ingat undi "

    ReplyDelete
  12. 'gula-gula' dari Najib Tun Razak bukan bersifat 'janji' bermodal air liur yg ditabur Para Serigala Pakatan PH.

    orang yang bijak akan memilih 'gula-gula' berbanding 'janji' bermodal air liur.

    belum pernah di zaman lelaki tua renta berkuasa selama 22 tahun begitu banyak 'gula-gula' diberikan terus sampai ke akaun peribadi rakyat.

    disebalik segala kehebatan Mercu Tanda, harga barang "murah", kos sara hidup yg rendah, nilai RM kukuh, peluang kerja melimpah ruah. namun segala-galanya dapat kepada kroni-kroni dan penjilat serta dubuk2 kecil yang bijak menghidu peluang - tapi bukan kepada rakyat, sebagaimana Najib Tun Razak sampaikan melalui transformasi halatuju kerajaan.

    apa khabar Tol sungai Nyior di Penang - akhirnya dinaikkan bukan ditamatkan kutipan TOL yg hanya bernilai 50sen.

    Dan begitu banyak janji bermodal air liur Para Serigala - melemaskan mereka yang mengejar.

    salam ya salam
    ikhlas dariku unknown aka sahabat

    ReplyDelete
    Replies
    1. oh ye ke, sahabat?

      aku masih menunggu laporan kewangan felda 2015 dan 2016 yg sepatutnya diterbitkan bagi membuktikan felda mampu menjana keuntungan utk warganya.

      namun, bayang laporan kewangan itu pun tidak kelihatan. bagaimana warga felda (dan rakyat lain) boleh mempercayai kepimpinan felda masakini mampu menjamin masa depan mereka?

      atas sebab ini, siapakah sebenarnya yg berjanji bermodalkan air liur?

      Delete
    2. Unknown sahabat syaitan

      Aka

      Mr. Tong Sam Pah.

      Delete
    3. Banyakkkklaah transformasi halatuju duit lesap yg berbillion2 tu.....

      Patutlah selalu kena hempokkk dgn John Doe...

      Delete
    4. Zack Amstrong nama bagi seekor anjing sial Dapigs.

      Delete
    5. Bukan cara TDM guna `gula-gula' untuk rakyat. Sebab itu negara selamat dari hutang berbillion-billion..

      Gula-gula Najib gula-gula plastik diperbuat oleh pengilang negara China.

      Najib menipu dengan memberi gula-gula. Seperti seorang lelaki memberi gula-gula kepada kanak-kanak kecil untuk di rogol.

      Gula-gula Najib ialah lebih tepat untuk me'rogol` Felda.

      Delete
    6. yang tepat aka BADUT .
      UMNO = SARKIS

      Delete
    7. 2028..salah sorang yg bodoh dlm ameno..perkataan topdog pun ko x tau..kesian..mak mah tak ajar ke?

      Delete
    8. Syarikat besar2 belaka.
      Urus niaga bilion2.
      Felda lah...
      1MDB lah...
      Penyata kewangan tahunannya pun, susah nak generate ke...???

      Serupalah jugak,
      Penang boleh declare pndptnnya surplus.
      Sgor boleh declare pndptnnya surplus.
      Negeri2 lain, mcm tak pernah dengar bunyi pun janaan pndptnnya...???
      Surplus ke..., defisit ke...

      Rakyat tak perlu tahu ke maklumat penyata2 ni...?

      Delete
    9. Sahabat syaitan 19:40 memang kerjanya, menghasut dan dilakukan dgn ikhlas...

      Mana pernah syaitan buat kerja2 dgn sasaran meramaikan populasi neraka secara riak.

      Delete
    10. Ah chai 2028 kau takut dgn zack armstrong ker?

      Let me put this way to you ah chai
      When l joined umno you are still swimming in you dad sperms!!!

      Delete
    11. KO PENCACAI ANJING BELAAN DAPIGS...BERKAWAN LERRR NGAN KETUA TO' KONG DAPIGS TUUUU...JANGAN SAMPAI TERCEKIK TULANG BABI DAPIGS UDAH LERRRRR.....

      Delete
    12. Ah chai 2309
      Or let me put this way for your comprehension.

      You are still swimming inside you father ball when l first joined umno.

      Delete
    13. BEKASSSSSSSSS AHLI UMNO....YANG TAK DAPAT JAWATAN LER NI.....HE...HE...HE...CIAN...PI MINTAK TOLONG KAT MADEY 'TOP DOG' TUUUUUU...BOLEH DAPAT JAWATAN RAJA PENCACAI.....HANG PI DOK KAT BULAN LERRRR....BULAN DOK TENGAH MENGAMBANG NIIIII....ANJING-ANJIING DAPIGS MAK LAMPIR BANYAK BERKELARAN.....

      Delete
    14. Najib's LOYAL DOG try to interrupt otais conversation, shows your respect to SENIORS, you downgraded loyal dog of kleptocrat!

      DAMN UMNO'S DOG TRAITOR TO MALAYS!

      Delete
    15. Ah chai 2326
      Aku tak pernah minta gula kopi kat umno pun.
      Umno yg selalu minta sponsor dari aku.

      Delete
    16. guys....they know who is top dog.....but they forget who are the lap dogs...

      we all know who they are.....

      Delete
    17. Uknown aka sahabat ,

      Yang bersuara sehingga bertaburan air lior tu adalah pemberi dedak kamu .

      Bab perangai serta hobi menabur gula gula lollipop ni adalah kepala juak kamu .

      Di khabarkan ekonomi Negara berkembang . Sama kembangnya dengan RM yang dia ada .. bukan ringgit Malaysia tapi RM yang itu . Apa yang jelas nampak bukan nya perkembangan ekonomi , tetapi hutang Negara .
      Bukan peluang kerja yang melempah ruah , sebalik jumlah penganggur yang kian hari bertambah .

      Kamu sibukkan tol Sg. Nyior . Kamu tidak pula menyebut harga roti yang baru naik lagi bermula minggu lepas .

      Kamu tidak pula menyebut tentang penyambungan konsesi PLUS serta lesen janakuasa YTL Power di kerteh ?

      Delete
    18. They are the followers of the bulldog.

      Delete
  13. FUYOOOOINNKKKKK... OOOINKKK

    DOLU PENOH DENGOR GULO2 SAMBIL MEMBISING
    ALJUBOORI YG MULOKAN GULO GULO DIO TUUU..
    DARI GULO GULO DIO TUKA PADO KARIPAP PUSING
    ABIS AJER MAKAN KIPAP PUSING JUBO JANTAN DIO GUBU..

    . KIKIKIKI..

    FELDA PULOK DIO FITNAH GULO GULO KINI
    MAMAK LUM KONO KIPAP PUSING LAGI
    MAKAN KIPAP PUSING BERSAMO ALJUBOORI
    PAS TU MAMAK KO TADAH JUBO SEKUAT ATI..

    KIKIKI...

    BERAMBUSSSS BARUA DAP@SINGAPORK..


    INI KALI LAH.... GULO2 KO KARIPAP PUSING NI..?

    KIKIKI.. INI KALI LAH..



    ReplyDelete
    Replies
    1. FUYOOOOINNKKKKK... OOOINKKK KUATNYA BABI NI BUNYI ANAK BERANAK

      DOLU PENOH DENGOR GULO2 SAMBIL MEMBISING SI BIJAN
      AL BIJAN MAHIR BETUL BAB GULA2
      DARI GULO GULO DIO TUKA PADO KARIPAP PUSING.LAST2 KEPALA BIJAN BAKAL TERPUSING
      ABIS AJER MAKAN KIPAP PUSING BIJAN TABUR PULAK DEDAK KAT MACAIIII UMNO YANG RATA2 BODOH TU

      . KIKIKIKI..

      FELDA PULOK DIO GULO GULO KINI DULU DAN SELAMONYA
      CAIII UMNO SINGAPORK LUM KONO KIPAP PUSING LAGI..DIO NAK DODAK AJO
      NANTI MAKAN KIPAP PUSING BERSAMO SEMAH DLAM LOKAP.SIAP PAKAI BAJU BANDUAN LA LAKI BINI TAHUN DEPAN NANTI
      PAS TU BIJAN GERSANG DALAM LOKAP JUBO CAIII MANA YANG RELA SEDEKAH NANTI..HARAP CAIII CAIIII DEDAK SANGGUP KORBAN LAGI UTK BIJAN JUBORI KAU ORANG

      KIKIKI...

      BERAMBUSSSS BARUA UMNO@ MACAIIIII PEMANTUN NI ANAK BERANAK...


      INI KALI LAH.... GULO2 KO KARIPAP PUSING NI..?

      KIKIKI.. INI KALI LAH..

      Delete
  14. Budak budak bermain kotak
    Kotak disusun ditepi lubang
    Dari berambut kini dah botak
    Bila bercakap lidah bercabang

    Kotak disusun di tepi lubang
    Jadi laluan anaklah ayam
    Bila bercakap lidah bercabang
    Kalau ditanya terus berdiam

    Jadi laluan anaklah ayam
    Turun minum dipinggir kali
    Kalau ditanya terus berdiam
    Atau dah memang menjadi tuli

    Turun minum dipinggir kali
    Sebelum hari menjelang petang
    Atau dah memang menjadi tuli
    Asyik memikir menambah hutang

    Pat pat nya
    Aku yg rembat aku lah punya .....


    Makan buah kuini
    Duduk tepi longkang
    Betul ke takut bini
    Sebab nasi kangkang....

    Duduk dalam rumah
    Sampai hari petang
    Ikut cakap semah
    Bukak buku hutang

    ABANG???
    yeee yaaang....
    MARI SINI!!!!! (Peng)
    SURUH LAIN BUAT LAIN!!!

    Hahahahaha,padan muka!











    ReplyDelete
    Replies
    1. Cehhhh...sikit yg dia kasi byk yg dia kaut.

      Delete
    2. Yessss.....teman setuju bebenor dgn mike Bro Zack....sikit dikasi banyak dikaut.

      Ini teman nak nanya kawan2 kita.....Bro Mat Noor dan Tajul jarang2 masuk sebok gamaknye......??

      Delete
    3. ada bro kamu tak perasan ke?

      Delete
    4. Anak cina main kotak
      Main kotak atas bukit
      Kalau nak kenal najib botak
      Najib botak perut buncit.

      Delete
    5. ANAK CINA PAKAI KAIN PELIKAT....SAPA TAK KENAL KETUA PELIWATTTTT......PIEMMMM KE 7....ANAK CINA TENGAH MAIN KUTI...SIAPA TAK KENAL NGAN MADEY KHUTTY.....TOP NYOK..

      Delete
    6. Main kotak atas bukit
      Sambil melihat si anak cina
      Sudah la botak berperut buncit
      Satu sen haram tidak berguna......

      Delete
    7. Kihkihkihkih..ternganga ah chai 2332.
      Bodoh kuti tu apa? Kalau kati tu adalah juga maknanya.
      Bodoh punya ah chai vocab pun tak tahu.
      Patutlah bro aku 2333 kata satu sen pun tidak berguna.

      Delete
    8. KAH...KAH...KAH....ROKET DAH LENDING KAT BULAN YANG TENGAH MENGAMBANG ....KALAU ORANG BULAN NAK TAHU...KUTI TU...KONEK BAPPAK KO....YANG KETUA PELIWAT KO TU SUKA TIBAI LERRRR.....

      Delete
    9. 23.49....
      KALAU SENANG TURUN MELAKA
      SINGGAH LALU MEMBELI CABAI
      MEMANG KAU NI DASAR CELAKA
      KALAU TERJUMPA PASTI AKU TIBAI

      ADA BRAN?

      Delete
    10. AKU PUN NAK TIBAI KO DARI BELAKANG....MACAM KETUA PELIWAT KO TUUUUU...

      Delete
    11. 00.09...
      Anak haram. Nak kena pijak?
      DASAR ANAK SUNDAL BABI

      Delete
    12. BABI DAPIGS KERRRR.....WUF...WUF...WUF....SUNDAL BOLONG BABI DAPIGS....DAH MENYUNDAL TENGAH MALAM....

      Delete
    13. ANJING NAJIB KUAT MENYALAK. UMNO CELAKA TIPU MELAYU KASI ANJING MAKAN TAIK JHO LOW?

      Delete
    14. ANJING KURAP DAPIGS LAGI KUAT MENYALAK KAT BABI DAPIGS.....KO LA ANJING TUUUUU....

      Delete
    15. Wah tinggi sungguh cita cita kau ah chai oiiiiii nak tibai aku.

      Aku makan nasi. Kau makan dedak.

      Mana kau ada kudrat nak tibai aku.
      Kau nak bercakap pun susah sebab mulut penuh dedak.
      Sebab tu bila kau menyalak hanya keluar bunyi wuf..wuf..wuf..sahaja.

      Delete
    16. P/S anjing pondan pun tak berbunyi mcm tu.

      Delete
  15. Sebelum PRU14 peneroka digula-gulakan...lepas PRU nanti peneroka dapat penyakit kencing manis dan terpaksa potong kaki.

    ReplyDelete
  16. Mau kipap pusing ka atau gula gula... atau kipap pusing spesel... kikikiki..

    ReplyDelete
  17. Fixed deposit Sabah dgn Sarawak dah goncang.
    Fixed Deposit Kampung dah mula hilang.
    Fixed deposit Felda pun dah bengang.
    N penutup RAHMAN dah datang.
    BNEXIT WAJIB dah nmpk terang.
    Petualang 2 kasi masok lubang.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Umno pasti tewas di sabah.
      Orang sabah lebih bijak berpolitik drp orang malaya.

      Keruak si karabau bercita cita nak jadi ketua menteri sabah.

      Lupakan sajalah keruak. Cita cita mu tidak akan kesampaian.

      Di Sabah khidmat umno telah tidak diperlukan lagi!!!

      Delete
    2. HE...HE..HE...NAK HARAPKAN PARTI SI SYAFIE APDAL....SAH HARAP LERRRR....DOK MAKAN PEDAL AYAM LE GAMAKNYERRRR.....TAPI DARI DOK SENATL PEDAL AYAM...SEDAP LAGI SENTAL TULANG BABI DAPIGSSSSS.....

      Delete
    3. Setidak tidaknya dia makan juga pedal ayam.

      Kalau kata sedap lagi sental tulang babi dapigssss... sudah tentu kau yg dik sental dulu selama ini sebab tu kau kata sedap.

      Delete

  18. NOT FOR PAKATOONS

    Pakatan Harapan is hoping that if they can keep this 1MDB issue alive until the next general election this is going to help them march into Putrajaya. Pakatan Harapan is so living in denial it is mind-blowing. Have they gone raving mad and have lost touch with reality? They should not be talking about winning the next general election. They should be talking about how to win at least 76 parliament seats so that they can deny Barisan Nasional its two-thirds major in Parliament — because currently it appears Pakatan Harapan is in trouble.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Those who left umno are the "berakal" ones

      Delete
    2. Ah chai 2112

      My advise to you do not trouble trouble
      When you trouble trouble
      Trouble will trouble you.

      Fuck off!!!

      Delete
    3. Ah chai 2112 tu tahu blowpipe dia saja.

      Delete
    4. 1mdb issue will remain alive, as long as jho low n mo1 is still at large.

      u can blame that on umno/bn as the ruling govt for not having the guts to "clean" the 1mdb issue.

      however, when PH wins the next GE, be assured that one of their first priority will be to resolve the 1mdb issue to the satisfaction of the people.

      Delete
  19. Lobai pas x nk komen ke..pas pis pus

    ReplyDelete
    Replies
    1. Undi PAS = Undi UMNO

      Undi UMNO = Undi KLEPTO

      Undi KLEPTO = Undi JHO LO

      Maka HARAM Undi PAS!

      PAS = UMNO = KLEPTO = JHO LO !!!!

      Delete
  20. In trouble my foot
    30 soalan diparlimen pun menyorok belakang kerusi speaker.

    ReplyDelete
    Replies
    1. 30 soalan ditolak mentah2 speaker. Jadik, toksah jawab...

      Mr J khabarkan, segala2nya clean, terang lagi nyata.
      Tak perlu sembunyi2, dakwa Mr J, hanya spin dari pembangkang.

      So, apa masalahnya dijwb secara rasmi dlm dewan rakyat...?
      Bukankah itu kaedah pencerahan melalui saluran yg betul...?

      Wayang sungguh...!

      Delete
    2. Sebabnya..... = TIADA JAWAPAN...!!!
      Kalau dijwb = checkmate...!!!

      Delete
    3. RAJA PENYAMUN PUN TAHU TAKUT! ANJING DIA MENYALAK KUAT TAPI TAKUT NAK GIGIT. ANJING NAJIB YANG TAAT, BOSS KAU DAH DIKEPONG! KAU SALAK PON TAK GUNA. SABOTAJ INNER CIRCLE AKAN BERLAKU DI KIRI KANAN DEPAN BELAKANG ATAS DAN BAWAH! CELAKA UMNO!

      Delete
    4. HE...HE...HE...MADEY BERKAWAN DENGAN ANJING DAPIGS....BIARKAN...BIARKAN....ORANG TUA DAH NYANYUKKKK.....MACAI PULAK TERCEKIK TULANG BABI DAPIGS....

      Delete
    5. 0006 SEKOR LEMBU KAU LIWAT HARI TU LAHIR ANAK SEBIJIK MUKA KAU.

      SIAP BAGITAU BAPAK DIA NAMA UMNO CELAKA TIPU MELAYU!

      Delete
    6. SEMALAM...SEEKOR BABI YANG KO LIWAT.TELAH MELAHIRKAN ZURIAT KEMBAR KO DUA BIJIK MUKA KO.. SATU BIJIK LAGI MUKA MACAM ANJING KURAP MACAM MUKA KO GAK..........SIAP BABI NYOOK TU BAGI TAHU INI LERRR BAPAK KO YANG HIDUNG CAPANG TUUU....

      Delete
    7. GILA BETUL 0006. AKU INGAT LEMBU JE KAU TIBAI. BABI PUN. KEMBAR PULAK TU.. ELOKLAH KETURUNAN KAU UMNO CELAKA TIPU MELAYU SIAL..

      Delete
  21. hutang felda tanggung. najib lari ke luar negeri lah... jho low dan anak tiri najib juga yg kaya raya..

    ReplyDelete
  22. Bagi jerrr semua free kat orang felda. Makan minum baju seluar elaun sara hidup free...kerja bagi bangla buat. Tukar dari Felda ke Freeda. Baru orang felda senang hidup.

    ReplyDelete
  23. Generasi kedua felda patut rasa malu kalau sara hidup mereka masih ditanggung rakyat. Kalau masih miskin 10 tahun akan datang....padan muka.

    ReplyDelete
  24. Woi sahabat serigala klu gula2 njb Tu Dr duit makepalabapak nya yg punya kami x kisah atau duit Dr akaun umno tp itu duit Negara mksdnya duit semua Rakyat klu Ada Rakyat yg x reda jwblah ko dn njb nti kt akhirat..lu Ada paham!!!

    ReplyDelete
  25. Dekat dah masanya najib dan isteri nak masuk penjara sgi buloh..tapi masih nak try jolok warga felda jgk lagi. Last try dah tu...mana dikorek duit entah la berbillion kasi warga felda.


    Tapi inikah hakikatnya melayu mmg agak oputunis bila bicara bab duit.pantang tabur sikit terus senyap...amik contoh video polis rasuah yg pernah viral. Rm10 pun jalan.....rasanya kalu org cina dirasuah rm10 dia nak tak??

    ReplyDelete
  26. SENARIO KINI YANG MELANDA MELAYU
    TAK UBAH SEPERTI BILA TURUNNYA DAJAL
    KERANA BANYAKNYA MAKSIAT ANAK MUDA
    RIBA BERMAHARAJA LELA
    HIBURAN BERLELUASA

    Maka berkatalah sitopeng dajal
    "IKUTLAH AKU KERANA AKU BOLEH MEMBERI
    KEKAYAAN DAN KESENANGAN"

    MELAYU MEMANG SEDANG DIUJI TUHAN!!!!!!!!!!!!!

    JIKA TERSILAP BUAT PERTIMBANGAN
    MELAYU BISA JADI PECACAI

    Ingat peristiwa penjarahan
    mata sepet ke atas banghdad

    TEMBOK SUDAH DITEBUK
    MAKA BERDUYUNLAH SI MATA SEPET
    MENGERUMUN NEGARA.

    ReplyDelete
  27. Umno is cult so is Pas."the cult of the pursuit of money as an end in itself"

    ReplyDelete
  28. OTAI REFORMASI TOLAK MAHATHIR, TUNTUT DIBICARAKAN JIKA PH MEMERINTAH
    Otai Reformis menolak kepimpinan Dr Mahathir Mohamad di dalam Pakatan Harapan sebagai Pengerusi dalam masa yang sama membantah bekas Perdana Menteri itu menyandang salah satu jawatan di dalam kerajaan jika gabungan pembangkang itu berjaya menumpaskan Barisan Nasional (BN) pada pilihan raya kelak.

    Menurut kenyataan bersama yang dikeluarkan oleh Shaari Sungib dan Abdul Razak Ismail, ianya pendirian semasa Otai Reformis selepas Pakatan Harapan mengumumkan struktur Pakatan Harapan baru-baru ini.

    “Otai Reformis kekal seiring jalan berjuang bersama-bersama Pakatan Harapan apabila Pakatan Harapan membuat keputusan meletakkan Dr Mahathir sebagai pengerusi Pakatan Harapan dengan itu pendirian Otai Reformis semasa adalah menolak kepimpinan Mahathir di peringkat parti sebagai Pengerusi Pakatan Harapan atau di peringkat kerajaan sebagai Perdana Menteri atau menteri kanan atau penasihat sekiranya Pakatan Harapan berjaya mengambil alih pentadbiran di Putrajaya,” kata mereka.

    Ekoran itu Shaari dan Abdul Razak mengumumkan peletakan jawatan sebagai Pengerusi dan Setiausaha sebagai simbolik ketidakpuasan hati terhadap jawatan terbaru Dr M di dalam gabungan pembangkang tersebut.

    Pakatan Harapan sementara itu didesak untuk meletakkan ketetapan untuk menubuhkan Suruhanjaya Keamanan dan Keadilan di dalam manifesto parti itu menjelang Pilihan Raya Umum Ke-14 (PRU14) agar Dr M yang kini Pengerusi Parti Pribumi Bersatu Malaysia (PPBM) dapat diadili daripada semua tuduhannya ketika menjadi Perdana Menteri.

    “Menuntut Pakatan Harapan untuk memasukkan dalam manifesto PRU14 Pakatan Harapan penubuhan Suruhanjaya Keamanan dan Keadilan bagi mengadili segala tuduhan ke atas Dr Mahathir,” tambah Shaari dan Abdul Razak lagi.

    Shaari Sungib merupakan Timbalan Pengerusi Parti Amanah Negara (Amanah) di Selangor dalam masa sama Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) Hulu Kelang.

    ReplyDelete
    Replies
    1. UMNO CELAKA TIPU MELAYU!

      PAS SIAL TIPU RUU!

      Delete
    2. puak reformis tajaan yahudi
      dendam sial
      boleh ergi tel aviv

      Delete
  29. Peneroka zaman Tun Razak dahulu meneroka hutan belantara sekarang dah jadi peneroka hutang bank antarabangsa. Kepada para peneroka zaman DS Najib ini kita ucapkan selamat menanggong bunga-bunga hutang/faedah/riba untuk bagi makan anak dan bini kamu semua.

    ReplyDelete
  30. BETUL KE PEMBANGKANG NAK MANSUH GST?
    DALAM satu pengumuman usai mesyuarat pelantikan struktur baharu Pakatan Harapan (PH) baru – baru ini, gabungan pembangkang yang terdiri daripada parti DAP, PKR, PAN dan PPBM ini telah ‘berjanji’ kepada rakyat untuk memansuhkan cukai barang dan perkhidmatan (GST) sekiranya menguasai Putrajaya dalam Pilihan Raya Umum Ke-14 (PRU-14) akan datang.

    Namun, masih ingatkah Timbalan Presiden Parti Keadilan Rakyat (PKR), Datuk Seri Mohamad Azmin Ali dengan pengakuan beliau bahawa cukai barangan dan perkhidmatan (GST) merupakan sistem percukaian yang telus, efisien serta mampu memberi kebaikan jangka panjang kepada ekonomi negara?

    Memetik laporan yang disiarkan di akhbar Utusan Malaysia bertarikh 31 Oktober 2013, Azmin dengan jelas bertegas mengatakan pakatan pembangkang tidak pernah mengambil pendirian menolak pelaksanaan GST, malah memberi kebaikan kepada ekonomi negara.

    “Saya tegaskan pakatan pembangkang tidak pernah mengambil pendirian menolak GST. Pendirian kita jelas, GST ini sistem percukaian yang cukup telus, efisien dan dalam jangka masa panjang akan memberi kebaikan kepada ekonomi negara. Cuma persoalannya apakah Malaysia sudah bersedia,” katanya semasa membahas Rang Undang-Undang Perbekalan 2014 di Dewan Rakyat pada 30 Oktober 2013.

    Tidak cukup dengan itu, Ketua Umum Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim, memetik laporan yang sama juga dilihat membuat pusingan ‘U’ selepas mengubah pendiriannya dan mengaku bahawa GST adalah satu sistem percukaian yang baik dan efisien.

    “Saya setuju sistem GST efisien, tetapi saya tidak laksanakannya sampai 1998, ada sebab kenapa saya tidak laksanakan,” katanya ketika menyampaikan ucaptama dalam Taklimat GST dan Belanjawan 2014 di Parlimen pada tarikh berkenaan.

    Justeru, yang mana satu kata – kata puak pembangkang ini yang boleh diambil kira oleh rakyat? Sama ada dimansuhkan atau dikekalkan? Mungkin juga dinaikkan lagi kadarnya kepada kadar yang jauh lebih tinggi? Tiada siapa yang tahu. Namun, satu yang pasti, jika ia terbit dari mulut pembangkang, ianya perlu dikaji demi mencara kesahihannya.

    Terlalu banyak janji – janji yang ditaburkan oleh puak ini demi meraih sokongan rakyat, yang rata – rata sudah lali dengan janji kosong atau retorik politik murahan geng – geng ini, apatah lagi selepas menyaksikan semakin banyak negara luar berlumba –lumba melaksanakan sistem GST ini.

    Usah diberi contoh terlalu jauh, lihat sahaja apa yang terjadi di dua negeri tadbiran pembangkang PKR dan DAP, iaitu di Selangor dan Pulau Pinang. Rungutan demi rungutan diterima oleh penduduknya.

    DAP pernah menjanjikan pemansuhan tol dan mengurangkan kadar cukai di Pulau Pinang sebelum berjaya menakluk negeri tersebut, namun apa yang terjadi adalah sebaliknya. Tol tidak dimansuhkan sama sekali, malah kadar cukai yang dikenakan oleh kerajaan negeri pula dinaikkan.

    Pendek kata, pembangkang hanya ada dua kerja hakiki, yakni memutar belit fakta dan membuat pusingan ‘U’. Maka, sebagai rakyat, yang menjadi penentu kepada bakal pentadbir negara perlulah membuat keputusan yang tepat demi menjamin kegemilang masa depan negara!

    ReplyDelete
    Replies
    1. UMNO CELAKA TIPU MELAYU!

      PAS SIAL TIPU RUU!

      Delete
  31. PERLUKAH KITA LUPAKAN POLITIK MASA LALU?
    1. Tun Dr. Mahathir mengingatkan kita untuk melupakan politik masa lalu bagi melihat masa depan politik Malaysia yang lebih baik.

    2. Pertanyaannya, jika kita tidak mahu melihat politik masa lalu, bagaimanakah kita mahu menjadikan pengalaman lepas untuk memandang masa depan yang lebih baik?

    3. Politik masa lalu memang ada yang perlu di ingati kerana ada pelbagai kesilapan yang perlu diperbetulkan. Kes BMF, Memali, Operasi Lalang, Forex, penswastaan MAS, krisis kewangan 1997, kes liwat Anwar Ibrahim, kes pencabulan demokrasi, kes pemecatan Ketua Hakim Negara, apakah kita boleh melupakannya begitu sahaja?

    4. Tentunya tidak kerana politik masa lalu yang kelam itu tetap berharga untuk kita kenang dan ingat sebagai panduan untuk kita lebih bijaksana dalam meniti masa depan.

    5. Jika kita tidak belajar dari sejarah masa lalu, maka kita tidak akan melangkah maju ke depan kerana kita berpotensi untuk mengulanginya semula. Kata George Santayana: "Those who do not learn from history are doomed to repeat it."

    6. Sesungguhnya, sejarah itu adalah guru kehidupan. Melupakan sejarah itu bagaikan membuang aset berharga negara kerana ia adalah rujukan penting untuk generasi akan datang.

    ReplyDelete
    Replies
    1. JAHANAM UMNO PAS CELAKA TIPU MELAYU!

      Delete
  32. Kit Siang tidak beriman walau dua ayat
    ANTI Islam yang ditunjukkan DAP bukanlah lagi satu rahsia, iaitu penentangan itu kian kuat dan ketara tanpa mereka dapat selindungkan lagi kepura-puraan dilakukan. Malah, umat Islam di negara ini semakin mengenali sikap DAP lantaran angkuh dan berani campur tangan terhadap hal ehwal Islam, Melayu dan juga urusan Raja-raja secara biadab, kurang ajar dan menghina.

    Malangnya, terdapat kalangan orang Islam terutama dalam Pakatan Harapan (PH) yang terlalu memihak, membela, bahkan menyanjung tinggi DAP. Mereka itu sama ada terpesona oleh retorik dan impian bak sarang labah-labah, atau mendakwa mahu menjadikan DAP sebagai sasaran dakwah, atau sebenarnya telah tertelan kenyang segala budi mewah dan enak disuap parti cauvinis itu.

    Hinggakan Pengerusi PH, Tun Dr Mahathir Mohamad dan Penasihat DAP, Lim Kit Siang yang dahulu tersohor begitu kuat bermusuhan, kini dilihat sangat akrab, serasi dan saling memasyhurkan antara sesama sendiri. Terbaharu, Mahathir menyifatkan Kit Siang sebagai pendakwah terbaik dan tidak lagi perlu didakwahkan.

    Pujian tersebut berikutan dua ayat surah al-Baqarah yang dipetik Ahli Parlimen Gelang Patah itu terhadap Peguam Negara, Tan Sri Apandi Ali. Kit Siang menjadikan ayat 42 dan 60 dari surah tersebut sebagai tempelakan terhadap Apandi yang sebelum itu menjawab kritikan Mahathir berhubung keberaniannya bertindak ke atas isu 1MDB.

    Hanya Senjata Politik

    Hakikatnya, pendekatan Kit Siang itu hanyalah mainan bibir beliau semata-mata yang sekadar menjadikan ayat al-Quran sebagai hiasan, rencah atau alat untuk mengatasi lawannya secara hawa nafsu. Sedangkan selama ini beliau dan partinya menunjukkan permusuhan yang padu terhadap agenda al-Quran.

    Misalnya yang terdekat, apabila Kit Siang menyerang secara bertali arus dan bertubi-tubi kepada Presiden PAS, Datuk Seri Tuan Guru Abdul Hadi Awang, juga dalam isu 1MDB. Sedangkan Tuan Guru mengemukakan surat terbuka berupa ingatan agar tidak mengundang campur tangan asing.

    Seterusnya disusuli oleh tulisannya menegaskan pendirian PAS bertajuk “Awas! Buta al-Quran”, diikuti artikel berjudul “Selesaikan 1MDB Dengan al-Quran Memandu Perubahan” yang sarat dengan petikan ayat al-Quran berserta huraiannya. Namun, Kit Siang bukan sahaja memahami surat terbuka itu secara salah, tetapi juga paling pantas membentak artikel tulisan tokoh ulama itu.

    Beliau secara sinikal mengucapkan tahniah kepada Perdana Menteri, Datuk Sri Mohd Najib Abdul Razak kerana berjaya memujuk Presiden PAS untuk menjadi ketua pembelanya dalam isu skandal 1MDB. Malah, artikel berdalil naqli itu dibidas dengan dakwaan Tuan Guru mahu mempertahan dan mewajarkan semua penyalahgunaan serta rasuah kuasa kerajaan Najib.

    Penasihat DAP itu bukan sahaja telah mengambil kesempatan membuat tuduhan dan persepsi jahat kepada Presiden PAS, tetapi juga menunjukkan sokongan pembelaannya kepada Tun Mahathir yang terkait dalam tulisan tersebut. Kit Siang juga berterusan memutar belit seruan dan penjelasan mengenai ‘campur tangan asing’.

    Emosi meluap-luap Kit Siang kian ketara apabila dalam beberapa hari selepas itu kembali menghamburkan pertikaian kepada Tuan Guru Abdul Hadi. Beliau mempersoal pendirian Presiden PAS itu terhadap tawaran Amerika Syarikat untuk mengembalikan dana yang didakwa diseleweng daripada 1MDB.

    ReplyDelete
    Replies
    1. PAS SIAL TIPU RUU!

      PAS SIAL TIPU MELAYU!

      Delete
  33. Bila Al-Quran Ditentang

    Begitu radikal sekali Kit Siang menghadap serangannya terhadap Tuan Guru, walhal dia juga mengecam ulama itu bersikap tidak adil dalam mentafsir isu tersebut. Tetapi di mana adil dan demokratiknya Kit Siang dalam melihat hujah diutarakan Presiden PAS? Bahkan diperlakukannya secara melulu dan membabi buta.

    Usah kata Kit Siang mahu merujuk dalil-dalil dikemukakan itu pada mereka yang bertauliah atau membahasnya secara aqli, bahkan langsung tidak menghormati pedoman tertinggi umat Islam itu. Di mana salah Tuan Guru Abdul Hadi untuk berpegang, merujuk dan mengikat pendirian serta keimanannya kepada petunjuk dari tuhannya itu?

    Malah, perjuangan PAS selama ini untuk mengadaptasi seluruh kandungan al-Quran itu dalam pemerintahan, telah mendapat penentangan hebat dari DAP. Itu termasuk cuba menghalang dan menggagalkan usaha-usaha berkaitan pelaksanaan kanun syariah yang merupakan perundangan dari al-Quran.

    Hingga setiap urusan berhubung kepentingan Islam, DAP turut campur tangan antaranya menjadi dalang belakang tabir kepada kumpulan penentang Islam yang memutar belitkan isi kandungan al-Quran. Hatta Kelantan yang telah lama mempraktikkan pentadbiran Islam juga mahu ‘dirampas’ melalui khadam proksi.

    Sibuknya beliau terhadap Tuan Guru, tetapi tidak pula dilihat dirinya yang jelas berdiam, memendam dan menyembunyikan kemarahan popularnya terhadap penyelewengan Mahathir dalam skandal mata wang asing USD10bilion. Skandal tahun 1992 itu diikrar lagi Kit Siang pada tahun 2012 untuk dibuka penyiasatan.

    Bahkan, segala rantaian isu kewangan di zaman Mahathir antaranya skandal Bumiputra Malaysia (BMF), Perwaja Steel, Tabung Simpanan Pekerja (KWSP), Tabung Haji, Petronas, Skyhawk, Maika Holdings, Zon Bebas Pelabuhan Klang (PKFZ) dan lainnya, langsung tidak pernah disebut Kit Siang.

    Mendustai Kalam Allah

    Terlalu banyak untuk dinyatakan mengenai trauma dan fobia cuba dimomokkan DAP terhadap hal ehwal Islam yang dizahirkan melalui panduan al-Quran. Tetapi paling ketara adalah golongan tertipu yang mudah kagum melihat sepatah dua ayat al-Quran menjadi titipan bibir kaum kufar.

    Lebih malang, didokong oleh individu tertentu atas jawatan ‘Penasihat Syariah’ dan sewaktunya secara komparatif luar konteks dan tidak menjejak permasalahan dibicarakan. Paling mengharukan, mereka sebenarnya membiarkan kalam Allah diperolok oleh lakonan golongan sesat yang sombong kepada Allah.

    Jika mereka jujur dengan keimanan kepada Allah, cukup dengan mengambil dua ayat dipetik Kit Siang tersebut untuk dilihat hakikat penyataan Allah itu terhadap tindak tanduk DAP. Jika tidak mampu mengungkapkan kebenaran, ada baiknya diam sahaja dari ghairah memuji kerana mengampu bodek si ‘Tuan Besar’.

    Juga jika tidak diucapan kalian, cukuplah dihati mengakui bahawa ulama dengan takwa pada dirinya telah mengagung dan mengambil al-Quran sebagai petunjuk yang memandu kebijaksanaan hidup, hingga merasa kebesaran dan keimanan kepada Allah, lalu mereka berlari menuju wawasan Hari Akhirat bersama segala janji-Nya.

    Firman Allah SWT:

    “Sesungguhnya Kami telah mengutuskan para utusan Kami dengan keterangan-keterangan yang jelas dan Kami turunkan bersama mereka al-Kitab dan neraca agar umat manusia menegakkan keadilan.” (al-Hadid: 25)

    ReplyDelete
    Replies
    1. PAS SIAL TIPU RUU!

      PAS SIAL TIPU MELAYU!

      PAS SIAL PADANG MERBOK KUBORMU!

      Delete
  34. Mahathir Daripada Mahazalim kini “Maha Alim” tak perlu minta maaf atas dosa lalu!
    Hari ini lebai terbaca artikel Tun Mahathir, bekas Presiden UMNO 22 tahun yang kini membina parti baru BERSATU mengutuk PAS kononnya tak ikut ajaran Islam dan menyeleweng agama.

    Kata Mahathir terpulanglah kepada ahli PAS sama ada mengikut ajaran Islam atau terus membaiah dan taksub kepada parti dan pemimpinnya yang berjuang untuk nafsu di dunia.

    Oleh kerana ada beberapa pimpinan yang nampak menggunakan kereta mahal dan mewah, itu dikira ikut nafsu dunia. Sedangkan Islam ada menyebut "kuda perang yang baik". "Unta Merah"... ini tidak difahami oleh Tun Mahathir, sebagaimana dia tak faham berjangut tu kerana tak ada gillate (pisau cukur).

    Maaf lebai tak nak letak gambar kereta..
    pasal lebai rasa tak mewah mana kereta berkenaan

    Mereka tak nak tahu kenapa Nik Abdul Abdul misal ada kereta mewah disebabkan pecahnya syarikat Jus Tok Guru dan dia dapat sedikit imbuhan dengan kereta itu. Bagaimana bisnis Dr Khairuddin yang boleh diberikan kereta mewah kepada keluarganya. Mereka tak faham perniagaan kereta terpakai menyebabkan menantu Tok Guru boleh menggunakan kereta yang nampak macam mahal. Mereka juga tak faham bagaimana anak yang belajar luar negara boleh beli kereta mewah yang akhir mereka menuduh Mursyidul Am PAS mempunyai kereta mewah. Mereka tidak faham bagaimana Ketua Penerangan PAS Pusat yang kadangkala perlu perjalanan melebih 1000 km sehari dan dia perlukan pertukaran pakaian dan rehat dalam kereta yang menyebab Nasruddin Tantawi ada kereta macam mewah.

    Ini dimaksudkan "kuda perang yang baik"dan "Unta Merah"

    Mereka berfikir lebai PAS perlu pakai kereta buruk, basikal atau motorsikal. Baru nampak ISLAM. Ini pemikiran 'profesional' dalam PAKATAN HARAPAN yang dulu tuduhan ini UMNO yang bawa tapi kini dimainkan oleh PAN yang kononnya lawan UMNO tapi perangai dah macam UMNO.

    Lebai tak hairan dengan Mahathir kerana dia ini 'kepala penyamum umno' 22 tahun. Jadi bila dia kuar UMNO dia masih ada tabiat UMNO.

    Umur 91 tahun ni sesetengah orang dah nyanyuk. Tapi Mahathir rasa tak nyanyuk... Dia mana ada cakap berbelit atau u-turn. Tak percaya??? Cuba dengar cakap Mahathir zaman dulu.
    Kan sama dengan sekarang, DAP dan Lim Kit Siang tu tokoh politik yang akan membantu ISLAM di Malaysia!

    Mahathir sekarang sudah MAHA ALIM, dia akan mengajar cara politik Islam. Macam Lim Kit Siang mengajar Islam dalam ceramah G18 (sekarang jadi PAN) di Kelantan.

    Mahathir tak perlu minta maaf atas apa kesalahannya duhulu, sebab Mahathir tahu puak-puak PAKATAN HARAPAN boleh diperbodohkan semacam dia perbodohkan rakyat 22 tahun ketika menjadi PM dan Presiden UMNO.

    Kesian nasib Otai Reformasi...
    Lebih 18 tahun korban diri untuk reformasi akhirnya dicucuk hidung oleh Tun Mahathir...

    ReplyDelete
    Replies
    1. UMNO CELAKA TIPU MELAYU!

      PAS SIAL TIPU RUU!

      Delete
  35. Pembangkang Jilat Ludah Sendiri Bila Lantik Mahafiraun, Mahazalim Jadi Penasihat – Zein Isma
    Ketua Penerangan UMNO Selangor, Datuk Zein Isma menyifatkan parti pembangkang seperti Dap dan PKR menjilat semula ludah mereka apabila bersetuju melantik Pengerusi Pertubuhan Pribumi Bersatu (PPBM), Tun Mahathir Mohamad sebagai penasihat bagi pakatan harapan hari ini.

    Menurut beliau, ternyata hari ini pakatan pembangkang sendiri telah melantik seseorang yang mereka sendiri pernah gelarkan sebagai Mahafiraun, Mahazalim, kepala perompak dan pelbagai gelaran lagi untuk menjadi penasihat politik pakatan harapan.
    “Pembangkang hari ini menjilat semula ludah-ludah mereka. Kita tak lupa dengan gelaran Mahafiraun, Mahazalim yang diberikan puak pembangkang terhadap Tun Mahathir. Ironinya hari ini, mereka melantik pula Mahafiraun dan Mahazalim ini sebagai penasihat pakatan mereka pula.

    “Sepatutnya parti-parti pembangkang khususnya Dap dan juga PKR buat satu kenyataan terbuka, bahawa mereka perlu tarik balik segala gelaran seperti Mahafiraun dan Mahazalim yang mereka berikan kepada Tun Mahathir dulu. Mereka perlu jelaskan pada rakyat, bahawa gelaran tersebut adalah satu kesilapan dan Tun Mahathir tidaklah seperti yang mereka gelarkan.

    “Jika mereka tak tarik balik segala gelaran itu, maka nampaknya mereka sendiri hari ini rela dipimpin oleh seorang individu yang pernah mereka gelar sebagai Mahafiraun dan Mahazalim itu. Demi menawan Putrajaya, pembangkang nampakanya sudah tidak peduli lagi untuk mengambil Mahafiraun dan Mahazalim untuk menjadi penasihat mereka,” jelas beliau sinis kepada UMNO-Online di sini hari ini.

    ReplyDelete
    Replies
    1. UMNO CELAKA TIPU MELAYU!

      PAS SIAL TIPU RUU!

      Delete
    2. HE...HE..HE...TERNGANGA SI BUDIN DAN PENCACAI ANJING BELAAN DAPIGS....BILA BACA ARTIKEL DI ATAS....KEJAPLAGI...PI NGADU LERRRR KAT KAWAN-KAWAN LAIN TU....

      Delete
    3. ANJING NAJIB, TAKDE SIAPA BACA SAMPAH. ANJING MEMANG SUKA SELONGKAR SAMPAH. SAMPAH UMNO CELAKA PAS SIAL.

      Delete
    4. KO LERRR ANJING KURAP BELAAN DAPIGS....

      Delete
  36. ‘MAHAFIRAUN AKAN TENGGELAM, MAHAZALIM AKAN DIHANCURKAN TUHAN’, KATA PEMIMPIN PKR
    KUALA LUMPUR – Nampaknya amarah dalam kalangan pemimpin pembangkang terhadap Tun Mahathir Mohamad masih berkobar, apabila ada yang menyampaikan serangan tersirat terhadap bekas Perdana Menteri itu dalam ucapan mereka.
    Lebih buruk, ada serangan yang dibuat sebaik selepas Mahathir selesai berucap dan sedang turun dari trak yang dijadikan pentas ucapan.
    Pemimpin PKR, Badrulamin Bahrom yang ditugaskan membaca doa penutup, sempat berucap, “semoga Tuhan memberikan balasan kepada “mereka yang zalim” ketika mereka masih hidup.”
    “Kamu ingat kamu Mahafiraun, tapi Mahafiraun pun tenggelam dalam lautan. Kamu ingat kamu Mahazalim, tetapi Tuhan akan hancurkan orang yang zalim,” katanya.
    ‘Mahazalim’ dan ‘Mahafiraun’ adalah nama yang digunakan pembangkang untuk merujuk kepada Mahathir, terutama ketika era Reformasi
    selepas ketua mereka Datuk Seri Anwar Ibrahim dipecat daripada kabinet pada 1998.
    Malah, Badrulamin dalam bacaan doanya berkata, “Hukumlah mereka yang mula-mula memenjarakan Anwar, dan yang terus memenjarakan Anwar.”
    Ketika Mahathir selesai memberikan ucapan dan masih di pentas, Presiden AMANAH Mohamad Sabu dengan nada bergurau berkata, “Jangan bimbang, Tun sudah berusia, dia takkan jadi Perdana Menteri semula,” yang mana katanya itu disambut ketawa hadirin.
    Segelintir penyokong turut menjerit meminta Mahathir supaya berhenti.
    Dengan menutup mulut mereka, mereka melaungkan perkataan “Reformasi!” dan “Undur Mahathir!” dari belakang pentas ketika ahli politik veteran itu berucap.
    Kebanyakan mereka adalah ahli PKR termasuk Badrul Amin sendiri sebelum diumum untuk membacakan doa penutup.

    ReplyDelete
    Replies
    1. UMNO CELAKA TIPU MELAYU!

      PAS SIAL TIPU RUU!

      Delete
  37. Bila Mahazalim 'Sang Melayu Mudah Lupa' Semakin Keliru
    22 tahun memerintah secara kuku besi, dalang kepada pengharaman Umno dan Umno Baru adalah parti yang beliau sendiri tubuhkan. Seorang yang licik dalam membuat percaturan politik setelah berlakunya perpecahan dalam Umno sehingga dalam pertandingan bersejarah pada 24 April 1987 antara kumpulan Team A diketuai Mahazalim dan Team B diketuai Tengku Razaleigh. Pertandingan paling sengit dalam sejarah Umno yang mana Mahazalim berjaya menang tipis menewaskan Tengku Razaleigh untuk jawatan Presiden Umno. Semua tahu kemenangannya penuh dengan tipu muslihat dan banyak ringgit bertukar tangan.

    Setelah menang, ibu pejabat Umno di arah tidak melayan kumpulan yang asalnya 12 kepada 11 orang supaya siasatan dibuat kerana mendakwa beberapa kes di mana ada mesyuarat Umno cawangan dan bahagian tidak sah. Jika mesyuarat cawangan dan bahagian tidak sah maka dengan sendirinya perwakilan mereka di Perhimpunan Agung Umno itu juga tidak sah. Apabila aduan kumpulan ini tidak di layan maka mereka membawa kes ini ke mahkamah. Akhirnya Hakim Harun Hashim memutuskan perharaman Umno.

    Mahazalim langsung tidak menghalang atau merayu perharaman Umno kerana beliau seperti orang mengantuk di sorong bantal. Perharaman Umno adalah jalan mudah buat beliau untuk melakukan pembersihan besar-besaran ahli dan pemimpin yang tidak menyokongnya. Dengan tersingkirnya musuh-musuhnya dalam Umno dan sebagai orang paling berkuasa, beliau dan orang kanannya SU Agung Umno TS Sanusi Junid telah menubuhkan Umno Baru. Maka bermulalah rejim Mahazalim yang mana semua menteri dan pemimpin Umno tidak berani lagi menegur segala tindak tanduk beliau mengurus negara.

    Menteri-menteri di bawah pemerintahannya semuanya bermasalah yang mana segala rahsia mereka berada di dalam poket Mahazalim. Kementerian Dalam Negeri, polis dan sb-sb semuanya menjadi hamba kepada Mahazalim. Rasuah berleluasa bagaikan barah di mana pemimpin-pemimpin Umno yang baru bergelar YB pun boleh memiliki banglo-banglo mewah dan wang jutaan yang tidak sepadan dengan elaun yang mereka perolehi setiap bulan.

    Walau pun sudah lebih 13 tahun melepaskan jawatan PM, beliau masih lagi keliru atau beliau sudah nyanyuk. Adakah beliau masih merasakan dirinya tetap berkuasa sehinggakan sebelum jawatan itu di serah kepada Pak Lah pun mesti mengikut acuan yang beliau bina bersama terma-termanya. Semuanya disebabkan Umno Baru yang beliau tubuhkan belum lagi di faraidkan kerana beliau masih hidup. Beliau sentiasa mengganggu pentadbiran negara sehinggalah Pak Lah Meletak jawatan sebagai PM.

    Umno di bawah Najib/Rosmah yang ada sekarang ini telah melanggar terma-terma syarat beliau kerana baginya Umno ketika ini adalah masih milik mutlaknya dan mesti diserahkan kepada legasinya iaitu anaknya, Mukhriz. Lihat bagaimana nasib Pak Lah yang tidak mengikut kehendaknya, Pak Lah bukan seperti Najib/Rosmah kerana Pak Lah jenis lembut hati yang tidak suka memanjangkan permusuhan di dalam Umno. Beliau menganggap beliau sahaja yang betul dan selama 22 tahun dibawah rejimnya tiada satu pun yang tidak betul, semuanya betul.

    Beliau mula menjadi PM pada 20 Feb sehingga 31 Okt 2003 dan bermulalah era autokratifnya dengan kekebalan yang di ciptanya sendiri. Pada zamannya di pinda akta AUKU, akta keselamatan dalam negeri, diaktifkan ISA, sekatan kebebasan akhbar, tangkap politik besar-besaran, tragedi pembunuhan musuh politiknya di Memali, pembunuhan di Lubuk Merbau dan menjadi rejim paling lama.

    Baru 2 tahun menjadi PM, Mahathir yang gilakan kuasa mula menunjuk belangnya dengan meminda perlembagaan supaya undang-undang boleh digubal tanpa persetujui Yang di Pertuan Agong dan kuasa mengistiyharkan darurat juga dipindahkan dari Seri Paduka kepada Perdana Menteri. Demi lebih berkuasa, beliau mencampuri bidang kehakiman dengan pemecatan Ketua Hakim Negara, Tun Salleh Abbas dan 5 hakim kanan iaitu,TS Eusoffe Abdoolcader, TS Wan Suleiman Pawanteh, TS Azmi Kamaruddin, TS Wan Hamzah Mohamed dan Datuk George Seah pada tahun 1988.

    ReplyDelete
    Replies
    1. MARAKBAR HADI MARAKBAR NAJIB!

      PAS SIAL UMNO CELAKA!

      SIAL CELAKA MENIPU MELAYU!

      Delete
  38. Kuasa yang beliau miliki masih belum cukup sehingga berlakunya krisis raja-raja Melayu pada 1993, beliau melucutkan kekebalan raja-raja Melayu dan mahu peruntukan undang-undang supaya baginda boleh di heret dan di bicarakan di mahkamah khas. Walau pun ada baiknya tetapi keburukan lebih besar dari kebaikan kerana beliau memiliki kuasa yang amat besar sehinggakan tiada siapa yang berani menyanggah kekuasaannya.

    Sepanjang pemerintahannya itu, terbinalah empayarnya yang amat besar. Berbagai syarikat gergasi di daftarkan atas nama anak-anak dan keluarga beliau. Berpuluh-puluh jawatan-jawatan penasihat anak-anak syarikat milik kerajaan (GLC) mahu pun swasta di sandang oleh kaum kerabat beliau dan apa jua lapangan dan industri, pasti ada nama kaum kerabat dan kroni-kroninya.

    Sekarang beliau menuduh Haji Hadi kurang berkarisma sehingga partinya keliru membuat keputusan dan menuduh PAS ibarat parti tidak berpendirian. Beliau juga menuduh Haji Hadi kurang karisma berbanding dengan Al-marhum Ustaz Fadzil, Al-Marhum TGNA dan Al-Marhum Datuk Asri kerana tidak menjawab segala tuduhan-tuduhan yang di lemparkan terhadapnya oleh orang seperti Mahazalim, LKS, LGE baik dari PH atau dari Umno. Inilah penangan si tua yang umur dah masuk 92 tahun bila mengatakan Haji Hadi keliru sedangkan beliau si 'Melayu Mudah Lupa' sendiri keliru dalam dunianya sendiri.

    Beliau memang jenis tiada perkara buruk pernah beliau lakukan walau pun 22 tahun memerintah secara kuku besi tetap mengaku yang beliau betul. Bagaimana tak keliru, sekejap serang PAS sekejap pujuk PAS, malah PPBM masih terumbang ambing pun beliau dengan sikap sombongnya memberi tempoh kepada PAS untuk bersama Pakatan Haram. Gua nak tanya Mahazalim, lu saper nak ugut PAS sedang PPBM dan PH pun dalam keadaan cacamarba. Gua ada baca tentang perbincangan antara PPBM dengan PAS tetapi PAS sudah memberi kata dua sekiranya PPBM bersama PH maka pintu rundingan tertutup.

    Beliau menuduh, mengfitnah dan memburuk-burukkan PAS tetapi PAS juga menjadi mangsa kononnya PAS lah yang memburukkan keadaan. Semua akar umbi dan pimpinan PAS sudah mengetahui tentang kedudukan PAS dalam blok pembangkang tanpa mencipta alasan menarik diri dari berunding tetapi kenapa Mahazalim masih menyerang PAS. Kata Pakatan Haram sudah cukup kuat tetapi kenapa masih lagi sibuk bermain di luar pagar. Mahazalim kata ' Itu alasanlah. Saya tak kata apa pun sebab yang dok bercakap memburukkan keadaan ialah PAS bukan saya tapi depa tak nampaklah sebab tak guna cermin,.... kita kena cermin', katanya SUMBER

    Gua cukup hairan kenapa dah tahu PAS sudah nazak dan banyak kawasan mereka sudah lumpuh kerana wujudnya Amanah ramai ahli PAS sudah isi borang PAN yang berulang-ulang kali di cetak tetap tidak mencukupi. Jika PH boleh menang besar pada PRU14, persetankan PAS kerana PAS sudah jatuh nilai tetapi kenapa PAS juga yang diserang setiap kali diadakan ceramah PH. Lu nak lawan PAS buat apa, PAS bukan pegang Putrajaya jangan jadi bodoh sangatlah. Lu nak sangat Putrajaya, lu seranglah Umno/BN, bangang betullah bila ilmu teramat ulung.

    Lepas ni ada pandir-pandir datang bertenggek memaki hamun PAS, maka sama keliru dengan Mahazalim yang kubur dok memanggil, rumah kata pi berambuslah lu. Gua tulis lu hentam gua ler yang lu gi hentam PAS dan tok-tok lebai tu pasal aper. Gua bukan ahli PAS atau membaruakan diri macam blogger, cybertrooper dan facebookmaker Pakatan Haram atau Umno celaka. Kalu gua kata lu bodoh memang lu bodoh pun macam.

    ReplyDelete
    Replies
    1. UNDI PAS SAMA SIAL UNDI UMNO CELAKA!

      UMNO CELAKA TIPU MELAYU!

      PAS SIAL TIPU RUU!

      MARAKBAR HADI MARAKBAR NAJIB!

      Delete
    2. MARAH SANGAT LERRR TUUU KAT PAS...HE...HE...HE...PADAN MUKA KO.....MACAI PENJUBOQ DAPIGS SILA KHATAMKAN ARTIKEL-ARTIKEL DI ATAS.....

      Delete
    3. Ape barang pas...ahli dah cabut abis

      Delete
    4. ANJING SELONGKAR SAMPAH UMNO CELAKA DAN SARAP PAS SIAL.

      ANJING PON TAK BACA SAMPAH.

      APA LAGI MANUSIA BERTAMADUN DAN BERAKAL DI SINI. KAMI HANYA SCROLL SAMPAH ANJING TERABUR DAN HINA MAKI PADA ANJING SAHAJA.

      KECUALI KLEPTOMANIAC MACAM NAJIB DAN PONTENGMANIAC MACAM HADI. SEBAB MEREKA NI TUAN ANJING.

      Delete
  39. Kisah seorang CEO pencen
    Ada member cerita pasai boss lama dia ...lama betui jadi CEO company dia.

    Sebelum jadi CEO, hampir setiap CEO dia gadoh dan jatuhkan. Lepas dia sendiri jadi CEO, dia mentadbir company dengan kaedah kuku besi. Gaji bagi ciput. Subcon kaya raya. Siapa staf yang tak sokong dasar-dasar dia terus dia pecat.

    Buat dipendekkan cerita, CEO ini pun pencen.

    Namun, masih masuk campur hal company dan kacau CEO-CEO lain. Ada pulak kroni-kroni dia yang tolong jatuhkan setiap CEO baru atas kepentingan peribadi.

    CEO pencen ini adalah contoh orang yang tidak boleh jadi ahli atau team member. Dia sentiasa dahagakan kuasa.

    Sejarah buktikan dia jatuhkan setiap CEO sejak mula company lagi. Yang tak sempat dia jatuhkan pun sorang saja, itupun sebab orang itu meninggal dunia.

    Seorang lagi yang dia tidak jatuhkan adalah dirinya. Cuma tidak berlaku orang nak jatuhkan diri sendiri. Malukan diri sendiri adalah.

    Akhirnya, semua dalam company meluat. CEO pencen ni pulak, lepas buat semua usaha nak jatuhkan CEO sekarang, tapi masih gagal. Dia buat cerita, fitnah dan guna fakta salah. Dicabar keluarkan bukti dia gagal. Siap bayar media antarabangsa Yahudi untuk fitnah company.

    Lalu dia putus asa. Dia mula merajuk dan nak bakar company. Dia sertai company pesaing. Baik company dipimpin Melayu, lani dia sanggup biar cina tadbir. Mula jual rahsia syarikat. Atas apa cara sekalipun dia mahu CEO baru ini dijatuhkan.

    Geleng kepala dengan perangai CEO pencen ni...Tapi member yang dok cerita gelak saja. Ditanya tanya pasai apa? Nampak tak risau. Tak takut ka company hancur?

    Member kata, "Bro, CEO pencen tu kata dia join company musuh sebagai ahli saje. Dia takkan lead company musuh tu.

    "Dia mana geti jadi ahli bro? Mana-mana dia pi pun dia nak jadi ketua. Memang habislah company musuh tu. Siapa boleh tahan dengan dia?"

    Gelak sama ... Dahsyat betul politik syarikat.

    Wow! Politik syarikat macam politik negara

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bodoh..intan dgn kaca tak tau beza.tulis pjg2 dedak jgk dipilih last2

      Delete
  40. ..CASH IS KING , KAH LAH KAH KAH.....
    no hal la bro2 semua, khazanah negara melambak2 lagi, sabar la, 50 tahun lagi , giliran mgkome la pule....he he he he

    ReplyDelete
  41. Lagu P.Ramlee tetiba keluar
    "Sikit kasi banyak minta"
    Wang diberi bukan wang felda
    Bijan pinjam merata rata!

    "Yang mana satu,idaman kalbu
    Tidak tertahan menanggung rindu"
    Peneroka felda diumpan beribu
    takkan dapat sokongan padu!

    "Engkau laksana bulan
    Tinggi diatas kayangan"
    Um-no no Bijan takde jalan
    Menang lagi pencacai berangan!

    "Tidurlah wahai permaisuri
    Tidurlah...pejam mata
    berbillion balun bagi kat isteri
    Tak peduli apa orang kata!

    "Getaran jiwa,melanda hatiku
    Tersusun nada irama dan lagu"
    Walau sogok um-no no tak laku
    Anak felda balik dah paku!..

    "Tiada kata secantik bahasa
    Untuk ku puji adinda"
    Tiada guna sesen si Isa
    Saham felda turun berganda!



    ReplyDelete
    Replies
    1. BAK KATA SI SUMAN ...FAN TUN TAIK DENGAN PANTUN-PANTUN YANG MENYAYAT HATI......DAH NAK MAMPOS LERRR TUUUUU.....KASI KAMBUS SAMA FUKATAN HAPRAK....HARI- HARI MAKAN SUP TULANG ...JANGAN SAMPAI TERCEKIK UDAH LERRRRR.....

      Delete
    2. BAK KATA SI BIJAN...MELAYU BODOH LAH YANG AKU PALING SUKA.TAIK PUN MAKAN KALAU AKU SURUH.DENGAN PANTUN-PANTUN YANG MENERAN NERAN DI PERSIDANGAN AGUNG PENCURI BARU NI......DAH NAK MAMPOS LERRR TUUUUU.....KASI KAMBUS SAMA TAIK BABI JE NAJIB SEKALI DENGAM CAIIIIIII BLOGER BKDEK DEDAK SEMUA HAPRAK....HARI- HARI MAKAN SUP DEDAK ...JANGAN SAMPAI TERCEKIK UDAH LERRRRR..PORAHHHHHH MELAYU SEKOLAH TAK ABIS

      Delete
    3. Terbaik bro fan tun..

      Lama udah tak dengar lagu P Ramlee
      Melodi dan baitnya indah menghibur hati
      Sekarang peneroka pula cash is king nak beli
      Tangan kanan memberi, tangan kiri mengaut kembali sudah pasti..

      "Senangnya dalam hati
      Kalo beristeri dua"
      Peneroka felda harus berhati hati
      Jika tidak terpaksa menanggung hutang sampai ke tua..

      "Hoi, hoi Ya hoi, kita semua gembira
      Ho ho ya pulang bawa harta"
      Inilah lagu nyanyian kleptokrat negara
      Warga felda jangan terpedaya, janji indah sekadar kata..

      "Di manakan ku cari ganti
      Mungkinkah disyurga"
      Janji janji manis bijan hanya penyedap hati
      Ingatlah, jangan digadai iman walau berapa pun harga..


      Delete
  42. Dennis The Menace25 July 2017 at 01:26

    Hancai 1.05..

    Lagu " Selimut Putih" kat atas kau dah tengok? Tepat cai kena kat bathang hidhung kau,amacam, apa perisa?

    Bros Pakatan,congrats on giving this ideotic lunatic a taste of Pakatan's medicines! He deserves humiliation to the highest level,and believe me,bros Pakatan,you've done that and he's suffering. He'll be marked negatively in blogs as the clown of jibbo who cannot see the difference between a handsome mouse and an ugly hippo!

    Let's show him the door.
    Best regards to all my Pakatan bros!

    ReplyDelete
  43. Rakyat Diperbodoh25 July 2017 at 08:30

    Perasankan...
    Common phrase dlm 6 insentif Felda yg diumumkan PM baru² ini = "dlm tempoh 5 tahun".
    Seolah² kebetulan pulak, 5 tahun = 1 penggal.
    Bermula bila...? 2017.
    Kurang lebih adalah = penggal pemerintahan utk PRU-14.
    Penggal hdpn.

    Cuba perhatikan kitaran game yg diulang² kerajaan BN, dari satu PRU ke satu PRU yg lain:

    • 2 tahun pertama slps menang PRU - hanya bergerak atas landasan yg sedia ada. Tiada corak baru. Tiada apa² pembaharuan lain, terutama yg memberi kesan utk manafaat kesejahteraan rakyat.
    Waktu ini = rakyat yg menagih janji² manis dlm manifesto BN, tertunggu² dan terpinga²...

    • 2 tahun berikutnya - tempoh mencekik...!
    Cth utk kjdn PRU-13 yg lepas:
    - waktu inilah GST diperkenalkan.
    - waktu inilah segala subsidi ditarik.
    - waktu inilah harga petrol diapungkan.
    - waktu inilah tarif bil² utiliti dinaik selaraskan.
    - waktu inilah ikatan perjanjian dgn konsesi² tol tamat tempoh lalu hendak tidak, kena juga dinaikkan.
    - waktu inilah kadar tambang pengangkutan awam juga perlu diselaraskan dgn kenaikan kos operasi kononnya.
    - waktu inilah harga barang² keperluan asas termasuk barang² mknn, spt harga rumah, harga ayam, harga ikan, harga gula, harga beras dsb hendak tidak, wajib dinaikkan berikutan kononnya sejajar dgn kenaikan harga mentahnya.
    - waktu inilah segala mcm akta dipinda perketat/diperkenalkan, utk lebih menindas & mengongkong rakyat marhein, satu persatu diluluskan Dewan Rakyat.
    Cth: GST, OSA, persempadanan semula SPRM dsb.
    Waktu ini - rakyat megeluh-kesah, merungut², memaki-hamun berbakul² dsb.

    • tahun terakhir dlm penggal tersebut = tahun pemberian "gula²".
    Pemberian² - bknnya dipanggil dgn nama "tggjwb kerajaan", tetapi dipopularkan dgn istilah HADIAH, PEMBERIAN, IHSAN...
    Konon - prihatin & memahami permasalahan rakyat.
    Konon - merasai denyut nadi rakyat.
    Konon - dekat dgn rakyat, mesra rakyat.
    Cth: YB² BN tiba² punya masa ziarah dari satu kampung ke kg yg lain dlm kwsn² kerusi yg dimenangi mereka, jln² di kg² diturap baru, jambatan² usang dibina lain dsb.
    Cth terdekat dpn mata - insentif utk peneroka² ini.
    Waktu ini - rakyat terasa sgt² berbesar hati, bersyukur teramat, sgt berterima kasih dsb.
    Manis gula², mula over-shadow pahit yg sblm itu telah menusuk ke jantung.

    Bagi melengkapkan kitaran, PRU seterusnya, BN menang lagi.
    Turutan di atas, diulangi semula.

    Moral:
    Bukankah rakyat Malaysia ini, dgn mudah diperbodoh²kan.
    Barangkali, rakyat Msia ini sendiri yg memang gemar & suka utk diperbodoh²kan...

    Fikir²kanlah dgn mata hati...
    #KuburLenyapkanBNDlmPRU14

    ReplyDelete
  44. FUYOOOOOINKKKKKKK..... OOOINKKKKK..

    ANAK BABI TURUN SEPULUH
    MANO NSK SAMO NGAN CIFUT BABI
    SIAN OTAI REFORMIS DULU KERINGAT BERPELUH
    SKANG KUTTY DAN ALJUBOORI LIWAT LAGI..

    KIKIKIKIKI... BERMBUSSS BARUA DAP@SINGAPORK

    INI KALI

    ReplyDelete
    Replies
    1. Anon 8:48,
      Jika anda seorang Islam, cernakan kalamullah di bawah:

      Dalam hati mereka (golongan yang munafik itu) terdapat penyakit (syak dan hasad dengki), maka Allah tambahkan lagi penyakit itu kepada mereka; dan mereka pula akan beroleh azab seksa yang tidak terperi sakitnya, dengan sebab mereka berdusta (dan mendustakan kebenaran).

      Dan apabila dikatakan kepada mereka: "Janganlah kamu membuat bencana dan kerosakan di muka bumi", mereka menjawab: " Sesungguhnya kami orang-orang yang hanya membuat kebaikan".

      Ketahuilah! Bahawa sesungguhnya mereka itulah orang-orang yang sebenar-benarnya membuat bencana dan kerosakan, tetapi mereka tidak menyedarinya.

      Surah Al-Baqarah: Ayat10-12

      Terimalah apa yang mudah engkau lakukan, dan suruhlah dengan perkara yang baik, serta berpalinglah (jangan dihiraukan) orang-orang yang bodoh (yang degil dengan kebodohannya).

      Surah Al-A'raaf: Ayat199

      Delete
    2. OOOINKKKKK OOOINKKKKK BERBUNYI LAGI
      BILA KEBULUR TAK DAPAT DEDAK
      KALAU KU JUMPA INI BAPAK BABI
      MEMANG KU TUTOH MEMANG AKU RADAK

      KALAU KU JUMPA INI BAPAK BABI
      MEMANG KU TUTOH MEMANG AKU RADAK
      BILA DAH MAMPOS INI BAPAK BABI
      BAGI MAKAN PAK DAN MAK BADAK

      SILA BERAMBUSSSSS BAPAK BABI....KIKIKIKIKI

      Delete
  45. Saya sangat setuju dengan kenyataan Rakyat Diperbodoh di atas.

    ReplyDelete
  46. 25 PENIPUAN YANG DI BUAT OLEH MAHATHIR
    1. Semasa membuat 'road show' di seluruh negara untuk memberikan penerangan berkaitan kegawatan ekonomi, beliau telah menyatakan bahawa negara Malaysia akan melaksanakan langkah pemulihan dengan usaha sendiri tanpa bantuan dari orang asing tetapi akhirnya telah mengambil orang asing juga sebagai penasihat ekonomi.

    2. Dato' Seri Dr Mahathir telah mengutuk dengan hebat penyangak matawang iaitu George Soros berbangsa Yahudi tetapi akhirnya menjemput Syarikat Solomon yang juga berbangsa Yahudi.

    3. Dato' Seri Dr Mahathir telah menyatakan bahawa 'bail out' syarikat besar seperti Renong adalah bagi menyelamatkan ekonomi Malaysia tetapi sebenarnya hanya untuk menyelamatkan ekonomi kroni-kroninya.

    4. Pada 2 Sep 98 pagi, Dato' Seri Dr Mahathir telah menyatakan bahawa Dato' Seri Anwar tidak akan meletak jawatan kecuali atas sebab-sebab kesihatan tetapi pada sebelah petangnya telah memecat Dato' Seri Anwar dari jawatan Timbalan Perdana Menteri dan Menteri Kewangan.

    5. Dato' Seri Dr Mahathir di dalam kes Rahim Tamby Chik dan Mohd Taib telah menyatakan bahawa "seseorang itu belum didapati bersalah sehingga dijatuhkan hukuman oleh mahkamah" tetapi di dalam kes Dato' Seri Anwar beliau sendiri telah menjadi hakim dan menjatuhkan hukuman Dato' Seri Anwar telah bersalah dan berdosa.

    6. Dato' Seri Dr Mahathir semasa menjawab pertanyaan pemberita berkaitan dengan penyokong reformasi pernah menyatakan bahawa "Apabila Dato' Seri Anwar didapati bersalah nanti....barulah rakyat akan menerima kenyataan bahawa Dato' Seri Anwar adalah seorang yang rendah moralnya". Kenyataan ini jelas menunjukkan bahawa Dato' Seri Dr Mahathir sebenarnya telah memperkudakan sistem kehakiman negara dan boleh mempengaruhi keputusan mahkamah.

    7. Dato' Seri Dr Mahathir telah menyatakan bahawa Dato' Seri Anwar tidak layak menjadi pemimpin kerana rendah moral tetapi sebenarnya menteri-menteri yang lebih hina moralnya langsung tidak di sentuh kerana
    mereka semua tidak mengancam kedudukan Dato' Seri Mahathir dan berperangai seperti burung kakak tua.

    8. Dato' Seri Dr Mahathir telah menyatakan bahawa Dato' Seri Anwar telah berdosa tetapi kita semua sedia maklum bahawa beliau bukanlah tuhan yang boleh menentukan samada seseorang itu berdosa atau tidak.

    9. Dato' Seri Dr Mahathir telah menyatakan bahawa perhimpunan UMNO di Stadium Bukit Jalil tidak dapat di adakan kerana aspek keselamatan tetapi sebenarnya takut UMNO tidak dapat menyediakan seramai 150 ribu orang dan Gerak dapat mengumpulkan 500 ribu orang.

    10. Dato' Seri Dr Mahathir kata beliau dan semua ahli UMNO akan patuh kepada perintah mahkamah untuk tidak memberikan ulasan berkaitan dengan kes Dato' Seri Anwar tetapi sebenarnya beliau telah membenarkan Tun Ghafar dan Rahim Tamby Chik dan lain-lain kaki ampu untuk terus memberikan penerangan. Malahan beliau sendiri secara terbuka telah melanggar perintah mahkamah tersebut semasa di Jepun.

    ReplyDelete
  47. 11. Dato' Seri Dr Mahathir juga telah melanggar perintah mahkamah dengan mengarahkan serta membenarkan pengedaran pita video dan kaset penerangan berkaitan kes Dato' Seri Anwar kepada penduduk di Pulau Pinang.

    12. Dato' Seri Dr Mahathir menyatakan bahawa ada pihak asing yang cuba campur tangan di dalam kes perbicaraan Dato' Seri Anwar dan telah menimbulkan isu senator Amerika Syarikat menalipon Hakim Paul Agustine tetapi sebenarnya cerita ini hanyalah rekaan semata-mata untuk membuktikan kononnya ada campur tangan asing.

    13. Dato' Seri Dr Mahathir telah menyatakan bahawa beliau sebenarnya memang hendak menghapuskan Akta ISA tetapi pihak polis yang tidak membenarkannya tetapi sebenarnya beliau yang tidak membenarkannya kerana ingin menggunakan akta ini untuk kepentingan politiknya.

    14. Dato' Seri Dr Mahathir telah menyatakan bahawa hampir keseluruhan berita di dalam Internet dan Media asing adalah berita palsu tetapi sebenarnya media tempatan lebih berganda-ganda teruknya.

    15. Dato' Seri Dr Mahathir menyatakan bahawa negara Malaysia adalah negara yang mengamalkan demokrasi tetapi sebenarnya bukanlah pengamal demokrasi dan langsung tidak boleh ditegur dan dinasihat. Sesiapa yang menegurnya akan dianggap sebagai pengkhianat dan berdosa.

    16. Dato' Seri Dr Mahathir menyatakan bahawa Dato' Seri Anwar telah meluluskan 'bail out' untuk Renong tetapi sebenarnya Dato' Seri Anwar tidak pernah meluluskan permohonan Pengarah Renong dan telah mengarahkan Pengarah Renong memajukan proposal terlebih dahulu kepada Kementerian Kewangan.

    17. Dato' Seri Dr Mahathir menyatakan bahawa buat masa sekarang adalah tidak boleh diadakan pilihanraya kerana masalah ekonomi tetapi sebenarnya beliau takut UMNO tiada orang yang hendak pangkah.

    18. Dato' Seri Dr Mahathir menyatakan bahawa terdapat pakatan parti pembangkang untuk mencetuskan huru hara tetapi sebenarnya pihak polis (SB) sendiri yang telah memulakan rusuhan dan menimbulkan ketegangan dikalangan penyokong reformasi.

    19. Semasa di Jepun, Dato' Seri Dr Mahathir telah menyatakan bahawa Dato' Seri Anwar telah cuba untuk membakar rumahnya tetapi sebenarnya Dato' Seri Anwar tidak pernah menyuruh penyokongnya melakukannya malahan sentiasa mengingatkan penyokongnya supaya jangan melakukan tindakan yang menyalahi undang-undang.

    20. Semasa di Jepun, Dato' Seri Dr Mahathir telah menyatakan bahawa Dato' Seri Anwar telah diberikan layanan yang istimewa (VIP) semasa di dalam penjara Sg Buluh tetapi kenyataan ini telah dinafikan sendiri oleh Ketua Penjara Sg Buluh yang menyatakan bahawa Dato' Seri Anwar diberikan layanan biasa dan sama dengan tahanan lain.

    ReplyDelete
  48. 21. Semasa di Jepun, Dato' Seri Dr Mahathir menyatakan kepada media Jepun bahawa beliau marah apabila mendapat tahu mata Dato' Seri Anwar lebam ketika di bawa ke mahkamah tetapi sebenarnya beliau telah membuat kenyataan bahawa Anwar mungkin mencederakan dirinya sendiri kepada media Malaysia.

    22. Semasa di Jepun, Dato' Seri Dr Mahathir menyatakan bahawa Dato' Seri Anwar telah diberikan makanan yang istemewa semasa di dalam tahanan tetapi sebenarnya itulah kali pertama Dato' Seri Anwar di berikan makanan sedemikian. Manakala hari-hari yang lain Dato' Seri Anwar hanya diberikan makanan di dalam bungkusan hingga menyebabkan berat badannya turun sebanyak 8 kilo.

    23. Dato' Seri Dr Mahathir dengan penuh keyakinan telah berkata bahawa Saudara Hishamuddin Rais adalah dalang utama di dalam perhimpunan penyokong reformasi di Kg Baru pada 24 Okt 98 tetapi penipuan Dato' Seri Dr Mahathir telah nyata apabila pada 25 Okt 98, saudara Hishamuddin telah dibebaskan oleh polis kerana tiada bukti untuk menuduh Saudara Hishamudin sebagai dalang.

    24. Dato' Seri Dr Mahathir menyatakan bahawa tujuan penyokong Dato' Seri Anwar mengadakan rusuhan adalah untuk melambat-lambatkan perbicaraan tetapi sebenarnya beliau yang takut kerana kes Dato' Seri Anwar mendapat liputan serta perhatian yang meluas di seluruh dunia dan bukti-bukti serta ada diantara saksi-saksi harapan Dato' Seri Dr Mahathir telah menukar pendiriannya.

    25. Dato' Seri Dr Mahathir menyatakan bahawa pihak polis tidak memukul penyokong reformasi dan hanyalah menyembur air sahaja tetapi sebenarnya pihak polis bukan sahaja memukul dan mencederakan tetapi menahan orang awam secara borong sahaja.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ngapa tak sebut 25 DALIL
      Tak kan malu plok ....
      Tulis dalam Buku 355 tu dah tulis ke belom
      OOoooo...dah tulis dlm HARAMKAH
      So ni kopi pes dari HARAMKAH la ni ye
      Mme HARAMJADAH

      Delete
  49. Woooo...berderet 806, 808, 809
    Siri imbas kembali newsreel...tak laku dah weh
    Orang sekarang tak pakai dah BATU API ko tu...
    Nak melaga-laga ... org dah pro skang ...
    Kecuali la klu dah kena bodo ngan nasi kangkang...
    Tapi tu keje keja org munafik gak...
    Org nak berbaik2 , ko suruh org begadoh ... mme DAJJAL ko ni...

    ReplyDelete
    Replies
    1. 809

      terima kasih atas penjelasan anda
      Itulah realiti pemain politik , samada anda memijak - bila sehaluan - atau anda akan dipijak -jika tidak sehaluan.
      JIKA TAKUT DILAMBUNG OMBAK , JANGAN BERUMAH DI TEPIAN PANTAI.

      Delete
  50. MULA2 DIE BAGI SEDAP SIKIT DENGAN TABUR RASUAH NAK DAPATKAN SOKONGAN,MAKLUMLAH NAK PILIHAN RAYA. MANA2 RAKYAT YANG TERMAKAN DEDAK BN NI NANTI KALAU TAK KUAT BOLE JADI SEWEL, SOKONG BALIK BN..TAK PERNAH BELAJAR DARI PERKARA LEPAS..DA KENA BERAK,RELAKAN LAGI DIBERAK..LEPAS BN MENANG PILIHAN RAYA,NTAH HAPA LAGI BENTUK CUKAI NAK DIKENAKAN, BARANG APA LAGI NAK DINAIKKAN HARGA..MINYAK LAGI MAHAL LE LEPAS NI..MAKIN JAHANAM MALAYSIA..

    ReplyDelete
  51. Sekarang die tabur wang gula2...lepas die menang ko tau la nasib ko..kalau sekarang ni dah susah, lepas ni lagi susah..cukai gst silap2 dinaikkan..minyak naik..bil api air naik..barang keperluan naik...barang makanan pun kena gst..hari tu da ura2..tp sbb nk pilihanraya diaorang hold dlu..lepas menang nti trus die bagi kaw2..dasar bangsat BN ni..haram jadah Najiss

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...