Saturday, 1 July 2017

NAJIB - NAMA YANG MUNGKIN PUPUS DI MALAYSIA


Walaupun karier politik Tun Mahathir Mohamad penuh warna-warni, tetapi oleh kerana beliau tiada skandal peribadi atau melakukan pencurian wang untuk diri sendiri, sanjungan, penghargaan serta penghormatan tidak pernah berkurangan diterimanya.

Bukan saja ia diluahkan melalui lafaz kata, tulisan atau dalam bentuk kad ketika berkuasa,  ketika beliau menjadi Perdana Menteri dahulu, ramai yang menamakan anak dan cucu mereka sempena namanya.

Malah, setelah berbelas tahun bersara, baru-baru ini di Langkawi ada sepasang suami isteri yang masih mahu menamakan anak mereka dengan nama Mahathir.

Tetapi, adakah sesiapa di Malaysia ini mahu menamakan anak atau cucu mereka dengan nama Najib?

Di kalangan pemimpin UMNO, yang diketahui ada anak bernama Najib hanyalah Isa Samad, bekas Pengerusi Felda dan FGV yang kini diberi tugas baru menerajui SPAD. 

Itu pun pemilihan nama tersebut dibuat lama sebelum ini, sebelum Najib menjadi Perdana Menteri dan belum terkait lagi dengan skandal 1MDB yang membuatkan namanya "busuk" serta diperkatakan di seluruh dunia.

Najib, anak Isa itu kini sudah dewasa dan merupakan salah seorang Exco Pemuda UMNO Malaysia.

Bagi pemimpin dan ahli UMNO yang lain yang gigih membela dan mempertahan Najib, jika mereka ada anak baru, tidak kira dengan isteri lama atau isteri baru, sediakah mereka menamakannya dengan nama Najib?

Begitu juga bagi pembela, penyokong serta pengampu Najib, di alam nyata atau di alam maya, mahukah mereka menamakan anak, cucu atau keturunan mereka dengan nama Najib sebagaimana mereka menyanjung, membela dan mempertahankan Perdana Menteri yang bernama Najib itu?

Bagi rakyat biasa, tentu saja lebih ramai yang sudah alergik dengan nama Najib. Nama yang dianggap membawa kesusahan kepada rakyat dan negara dan mencemar Malaysia di mata dunia, bukan saja dibenci, tetapi seboleh-bolehnya tidak mahu disebut atau dikenang lagi selepas ini.

Nama Najib bukan saja mahu disingkirkan daripada terus memimpin negara, malah tidak mungkin ada yang mahu menamakan zuriat, anak, cucu dan keturunan mereka  dengan nama tersebut lagi.

Skandal 1MDB, kecurian wang, menyusahkan rakyat dan pelbagai perkara yang memalukan yang dilakukannya semasa menjadi Perdana Menteri membuatkan nama itu bakal "membusuk"  untuk selama-lamanya di negara ini.

Kecuali jika ada pemimpin UMNO, penyokong, pembela dan pengampunya, termasuk blogger yang diberikan sedikit habuan yang masih mahu menggunakan nama Najib untuk pewaris atau anak cucu keturunan mereka, kebarangkalian nama itu akan pupus dan tidak mahu digunakan lagi adalah tinggi sekali.  (ShahbudinHusin 01/07/2017).

136 comments:


  1. Pupus? Biar betul...
    Ada 3,500,000 ahli UMNO di seluruh Malaysia, dan berratus2 ribu lagi ahli parti yg mesra UMNO beb. Itu belum masuk 2.2 jota ahli PAS..

    Ko suka mimpi di siang hari le Budin !!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tuan Tanpa Nama 20:55, Saudara Shahbudin bukan bermimpi pada hari siang. Beliau menulis dalam konteks "pandangan dunia" orang yang bermaruah. Penulis matang seperti Saudara Shahbudin menulis bukan hanya dengan makna selapis.

      Walau bagaimanapun saya juga nampak makna lapisan kedua dalam ulasan tuan. Syabas!

      Delete

    2. Apalah perlunya kita mencari pandangan dunia. Cuba lihat negara lain... Mereka tak kisah langsung pandangan dunia luar.... Beribu2 org Islam yg Yahudi tembak mereka kesah ke apa pandangan kita... Bahkan USA sendiri yg menyekat kemasukkan org dp negara2 tertentu, mereka peduli ke kpd pandangan kita...

      Bangsa yg mempunyai inferiority complex saja yg takut dg apa org lain nak kata.

      Delete
    3. Pandangan dunia tu penting terutama Negara yang masih merangkak rangkak untuk kemajuan saperti Malaysia .

      Negara Negara barat serta Amerika memanglah dia orang tidak kisah kerana Negara mereka telah lebih maju dari Malaysia .

      Di zaman Mahathir , Negara ini di pandang tinggi serta di hormati olih Negara lain terutama syarikat syarikat korporat . Gelar lah Mahathir apa saja , saya serta ramai rakyat tetap bangga untuk mengaku " I am a Malaysian ".

      Tahu kah anda , setiap lawatan keluar Negara selalunya disertakan dengan bual bicara Mahathir dengan para pelabur Negara tersebut . Dengan tempat yang terhad , kerap para pelabur ini terpaksa "menempah tiket" seawal enam bulan sebelum lawatan di lakukan . Bagitulah aura Mahathir di kalangan para pelabur luar Negara . Banyak syarikat syarikat besar dan ternama berlumba lumba membuka kilang di sini .

      Ketika zaman Pak Lah , sambutan sungguh dingin . Tiba zaman Najib , suasana terus culas . Bukan hanya pelabur baru dating , yang sudah bertapak bertahun tahun di sini mula angkat kaki . Yang datang hanyalah Chinazz . Tetapi mereka bukan datang untuk membuka kilang . Sebaliknya mereka datang untuk membeli ladang .!

      Delete
    4. Tuan Anon 21:15
      Ma'af. Bukan nak menggurui, namun tak semesti sekiranya yahudi atau Amerika tak hirau pandangan dunia atau pandangan kita, kita pun mesti turut bersikap demikian dgn tidak peduli pandangan pihak lain.
      Sebaliknya, selayaknya orang Islam mencontohi akhlaq Rosulullah S.A.W.

      Delete
    5. Anon 20:55 .

      Wow !!! UMNO ada 3.5 juta ahli dan PAS ada 2.2 juta ahli ??? Biar betul .

      Setahu saya jumlah itu tak pernah di audit . Jumlah itu hanya keluar dari mulut Tengku celup ..Ku Nan . Cuba lihat betul betul , Ku Nan ni tak lebih ibarat kunang ~kunang je .

      PAS di katakan punya 2.2 juta ahli . Mengapa hingga kehari ini , derma di kutip untuk bayaran menyaman Sarawak Report masih tak cukup lagi ??
      Tak kisahlah Mr. Joker bilang SR telah di saman olih PAS . Saman apa bendanya ?? Saman didalam mimpi Hj. Hadi kot ????

      Delete
    6. admin klu hati dah hitam munafik penuh hasad dengki dendam maka semua benda tak betul..tapi masih ada yg nak membela..semua artikalnya boleh dibakul sampahkan kecuali puak2 rejim pakatan yg buta mata hati tak guna akal fikiran..

      Delete
    7. 2219.. Mcm puak pas pussy yg sentiasa sokong si klepet n isteri nyopping..kuburkn ameno n pas

      Delete
    8. Di zaman mahathir negara ini di pandang tinggi kerana Mahathir tak kisah apa org luar nak kata, walau pun Mahathir memenjara berpuluh2 org tanpa bicara, memenjaraKan timbakannya sendiri... Pembunuhan beramai2 pun berlaku di zaman nya, menyingkirkan hakim2, memansuhkan kuasa Sultan, lebih teruk dp apa yg pennjajah British atau Jepun buat... Sebab itu Anwar gelar dia Mahazalim....

      Esok aku sambung lagi

      Delete
    9. .
      .

      Betul 23 11

      Tapi Mahathir lawan balik bukan tak kisah macam Najib. Pondan. Menikus.

      British Mahathir lawan.
      Dengan US isu kelapa sawit lawan soya, Mahathir lawan.
      PBB pun Mahathir belasah sebab negara ke tiga tidak di galakkan menebang pokok di hutan.


      Najib tak kisah. Tak kisah Najib sampai maruah negara tergadai.

      Delete
    10. 20:55,
      Kekalkanlah 3½juta + 2.2juta tu jadik ahli pertubuhan NGO je slps PRU-14

      Delete
    11. adakah 3,500,000 ahli umno akan mngundi umno/bn? xmungkin kot sbb aku salah seorg ahli umno serta anak isteri xkn pangkah umno/bn

      Delete
    12. Saya menyedu mrj dan unknown sahabat memberi nama najib kepada anak mereka atau cucu mereka.

      Delete
  2. Inti tulisan Saudara Shahbudin ini menepati peribahasa "Harimau mati meninggalkan belang; manusia mati meninggalkan nama".

    ReplyDelete
    Replies
    1. Najip ali dah kena hantar balik oleh Astro..

      Siapa nama Najib..pasti malu..

      Swiss sedang siasat 1mdb

      Rupanyer 1mdb terlibat hantar duit curi ke seluruh dunia melalui CEO dan MO1. Untuk di sental cara haram..

      Melalui anak babi cina dengan izin CEO 1mdb dan MO1

      Bulan depan singapire akan bingkar nana NAJIP terkubat transaksi ala ala mafia dan kartel dadah antarabangsa melanun duit pelaburan negara untuk kepentingan diri MO1

      Delete
  3. mmg pun.x gamak gne nama najib nak bubuh nama anak cucu..nk bubuh nama jalan pun x mau dah..suh salleh kruek buh nama najib cucu dia la .ada.bran?

    ReplyDelete
    Replies
    1. najib hadi bin amalullah

      Delete
  4. FUYOOOOOKKKKIOKKKK....!!!

    RIMAU MATI TINGGALKAN BELANGNYA
    MANUSIA MATI TINGGALKAN NAMER
    PENGKHIANAT MATI CAMPAK TAPAK UMAHNYER
    MAMAK MATI ANAK & KRONI MENGELUPO ADANYA

    kikikikiki... BERAMBUSSS...

    MAMAK MATI CHAMPION BATU API....
    BARUA MACAI MATI DEDAK DITABURI
    PRU 14 HAMPIR SUDA MENJELANG KINI
    BELUM PRU CAP BUNGA MATI SENDIRI


    kikikikiki... BERAMBUSS BARUA DAP@SPORK PENSABOTAJ EKONOMI...

    INI KALI MATI..... KIKIKI

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bulan depan singapore akan umum dalang transaksi wang curi 1mdb

      Agak agak nama Najip naik tak?


      Kikikiiiiii

      Delete
    2. 1mdb isu basi lah ngok..ini propaganda untuk pru..sbb isu lain dah tak laku lah ngok..terpaksa melutut kt dajal yahudi doj..ngoknya puak2 ni..

      Delete
    3. Basi tu air liur busuk mulut ko tu 22.22. Kes jenayah curi duit mana ada tarikh akhir..bodohnye..mesti mak ko malu dpt ko..

      Delete
    4. Yg dah lapuk tu kepala konek ko tu 22.22.. Bodohnye la orNg ameno dan pas ni..sekor bodoh sekor walaunta

      Delete
    5. Mat singapork mati tinggal kondom.

      Delete
    6. Dalam condon ada Dna umno nak buat Klon . Kluar lagi byk Mr J kojola ...dsb...

      Inilah anugerah setanirajim endorsed and doa by ostad lebai mahasetan ideis ahmad

      Delete
  5. Rimau mati tinggalkan belang.
    Badak mati tinggalkan lemak.
    Penyamun mati tinggalkan duit.
    Perompak mati tinggalkan harta.
    1MDB mati tinggalkan hutang.

    1MDB akan tetap jadi igauan rakyat Malaysia.
    Syarikat nombor 1 dunia yang paling menguntungkan dan amat berjaya.
    1MDB satu syarikat paling terkenal dunia yang telah meraih fokus antarabangsa.
    1MDB satu nama yang jadi sebutan saentero donia.
    Menjadi tajuk idola seluruh media antarabangsa.
    1MDB tetap kekal menjadi contoh terbaik semesta alam.

    Rakyat 1 Malaysia amat berbangga dengan 1MDB.
    Kalau boleh tubuhkanlah beribu-ribu syarikat seperti 1MDB lagi.
    Hidup Malaysia!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Najib mati telor pon tak boleh tinggalkan...

      Delete
    2. Swiss minta bantuan peguam negara

      Tapi APUNDEK ALI KATA FCUK OFF
      sebab nak pertahan najip..

      Kalau tak dah kena mamat jleptokrat nih..

      Apundek jugak hakim sial yg tolong. Cober up jenayah

      Delete
  6. TO BE HIS FRONTMAN
    Politics | July 1, 2017 by | 0 Comments

    Court investigations in the US reviewed by The Wall Street Journal points to 1MDB diverted funds heading into the accounts of a United Arab Emirates ambassador to the US.

    Companies connected to Yousef Al Otaiba, the ambassador, received $66 million from offshore companies


    Singapore and US investigators had said the money was misappropirated from 1MDB.

    There have been no public disclosures as to the purpose of the transfers, and Mr. Otaiba declined to comment on them, said The Journal.

    The Journal also said separately, emails written by and to Otaiba, hacked by a dissident group and leaked to news organizations, include descriptions of meetings between Shaher Awartani, an Abu Dhabi-based business partner of Otaiba, and Jho Low, the Malaysian financier.

    The Justice Department says Jho Low the central conspirator in the alleged $4.5 billion 1MDB fraud.

    Messrs. Otaiba and Low have been associates since the early 2000s and Mr. Low has described his friendship with Mr. Otaiba in interviews over the years.

    The transfers connected to Otaiba are the latest chapter in the 1MDB saga, which grew from a Malaysian fund with debt problems in early 2015 into what investigators have described as one of the biggest frauds in history.

    And all this while the Malaysian PM, who is linked to the scandal, walks freely with a smile.

    MEANWHILE, according to The Malaysian Insight:

    Companies connected to the United Arab Emirates’ ambassador to the US, Yousef Al Otaiba, are alleged to have received US$66 million (RM283 million) from offshore companies that investigators said held funds misappropriated from 1Malaysia Development Bhd (1MDB).

    The Wall St Journal (WSJ) reported today it had reviewed court and investigative documents related to investigations into 1MDB and Yousef.

    WSJ said there had been no public disclosures as to the purpose of the transfers, and Yousef had declined to comment on them.

    Hacked emails leaked to the media also linked Yousef’s business partner Shaher Awartani to Malaysian businessman Low Taek Jho, whom the US Justice Department says is the central conspirator in the alleged US$4.5 billion 1MDB fraud.

    According to the report, Yousef and Low have been associates since the early 2000s, and Low has described his friendship with Yousef in interviews over the years.
    Singapore investigations

    A Singapore criminal case against a Swiss banker showed that US$50 million in payments were made to Yousef’s companies, including Densmore Investments Ltd in the British Virgin Islands and Silver Coast Construction & Boring in the UAE.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jho lo nak beli bank di barbados dengan duit free...duta arab uae pon ade bahagian jugak dari duit rompakan 1 mdb...rakyat malaysia tanggong hutang...angkara najib...

      Delete
    2. CEO 1mdb . Ceo IPic. Petro Saudi. Putera Arab setan dah main kan pengerusi pengarah 1mdb.!

      Habis duit 1mdb lesap..

      Tapi 1mdb buat bodo dan cuba cover up dgn seribu helah.. Namun tak dapat cover balik duit curi..hanya bdiam diri

      Jual 1mdb kpd MOF harga rm1 dgn hutang 50b

      Kapla butoh org nama Najip buat kerja

      Delete
    3. Bijan tu elaun pengurusi/penasihat nak besar...

      bila tanya soalan cmna duit src masuk jawab tak tahu..

      sapa sign segala dokumen payment jawab tak tahu..

      Mcm mana tersalah bayar IPIC jawab tak tahu...

      Ade duit 1MDB hilang ke jawab tak tahu..

      Mana pegi x pegurusi SRC jawab tak tahu...

      APE YANG BIJAN TAHU SEBENARNYA NIE???

      Delete
    4. Bijan tahu rembat janda org

      Bujan tahu biarkan anak jadi boboi


      Bijan tahu jual nama bapa


      Bijan tahu bikin forex Malaysia rugi dari 138b (2014) kepada 90b (2016)

      Ini bijan pujaan ahli umno

      Delete
  7. nama najib ini menyegarkan kembali ingatan saya kpd nama najibullah ,presiden Afghanistan drpd '86-'92.

    akhirnya dia bersama adik beradik nya tlh d gantung olih puak2 Taliban d tiang trafik (traffic light pole) yg sekarang d kenali sebagai Ariana chowk.

    ngeri juga bila memikirkan nasib insan2 yg tlh mengkhianati Negara(treason).

    minta d simpang.

    ReplyDelete
  8. ARI ARI PASAL PAS DAN 1MDB
    MINTAK MAMAK SAMAN DIA LARI
    MAMAK HANYA CHAMPION MAMBATU API
    PETUALANG DOJ SEDANG DIBURU KINI
    TERKINCIT KINCIT MENGKOMER SEMBUNYI


    KIKIKIKIKI.. BERAMBUSSSS

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tak saman kepala hotak hang !

      Yang Najib bayar ratus ratus juta kat lawyer untuk buang kes tu apa jadahnya ???

      Awak ni cakap guna otak kat lutut , ayat ayat keluar ikut kat buntut .....

      Delete
    2. Bodohnya mangkuk 21.37

      Delete
    3. Ooi bongok2... Yang boleh buang kes hanya hakim sahaja.

      Delete
    4. Betul lah apa yang awak kata tu 23:15 .

      Tetapi kalau peguam pandai , manusia dah hokum mati pun bolih lepas tali .

      Untuk buang kes saman Mahathir , najib guna peguam Salehudin , bekas pendakwaraya kanan persekutuan yang hafal selok belok mahkamah .

      Sebab tu Najib tak guna lawyer yang selalu defense dia tu si Haparizan .

      Delete
    5. Nice one pak diny


      Awak ni cakap guna otak kat lutut
      ayat ayat keluar ikut kat buntut

      Mat singapok kena suntut
      Depan belakang habis di henjut



      Kaaaaah kaaaaaah kaaaaaah

      sekolah tahap bpr mat sgpok nih atau kerja d bukit aman?

      Delete
  9. Alahai mat singapork
    Pemakan dedak tegar ada hati nak berkokok
    Elok ko cari cermin muka ditengok
    Masih lagikah manusia atau dah bertukar menjadi beruk..

    Harimau mati meninggalkan belang
    Manusia mati tinggalkan nama
    Sibijan pm menambahkah hutang
    Dikenang kleptokrat selama lama..

    Ada pun pencacai tegar tinggalkan apa
    Pada mat singapork kita nak tanya
    Dengan upah dedak yang tak seberapa
    Berbaloikah maruah diri dan bangsa digadai semuanya..

    Lumrah manusia hidup dan mati
    Hanya jasa yang akan dikenangi
    Pada yang jahat dibenci pasti
    Pada yang baik akan terus disayangi..

    Hidup tun, ini kali kasi penyangak turun!



    ReplyDelete
  10. Semoga Allah sentiasa memberkati Tun.Terima kasih tidak terhingga kepada Tun atas segala jasa serta khidmat yang cemerlang kepada masyarakat dan negara keseluruhannya.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Setakat ini doa aku 20 tahun lalu sudah termakbul,RCI di tubuhkan utk menyaisat kerugian forex trading BNM.Harap mereka yg bertanggung jawab mendapat hukuman setimpal,kalau terkna pada Mahahtir maknanya doa aku dua kali makbul.Kesian kat kau yek.

      Delete
    2. .
      .

      Punya lah kelentong habis.

      Masa kerugian Forex Mahathir yang jadi PM dan ia nya tidak dianggap satu kesalahan jenayah. Masa Pak Lah pun kerugian tersebut di anggap satu urus niaga yang ada risiko untung ruginya.

      Apabila tahun lalu 1MDB di bantah oleh Mahathir baru lah Najib nak siasat.

      Macamana doa kau 20 tahun lalu sedangkan belum ada dakwaan Mahathir songlap duit ?

      Selepas Ramadhan hormat lah jugak bukan Syawal.

      Delete
    3. 2341..

      Mintak kau tolong doa untuk tubuh rci kes 1MDB sekali la ek..doa utk tolong melayu bijan je pulak kau ni.

      Delete
  11. Jadi soalan yang ada pada bibir banyak orang sekarang ialah Najib bin Isa dilahirkan pada tarikh sebelum atau selepas peristiwa tangkap basah di pot diksen?

    ReplyDelete
  12. Terbaek Perak Man

    Alahurabi
    Najip PM paling babi
    Diakah yg curi duit 1mdb
    Kalau ya dialah si kapir harbi


    Halal darah kata pas pis pus

    ReplyDelete
  13. FUYOOOOOOKIOOKK

    YEOP DEMER DAN MENGKOMER BERKOKOK AJER
    TERKINJA ABIS SPIN DAN FITNAH SELAGI TERDAYA
    DOJ DI UNDANG OLEH SI PENGKHIANAT BANGSA
    ANAK & KRONI JADI MANGSA KERAKUSANNYA


    kikikiki...YEOPPPP BERAMBUS TOBAT LA JADI BARUA DAP@SINGAPORK NI... 1 KERUSI AJER TOKONG GELAK SAKAN DAH TU....

    YEOPPP MENGKOMER NI DAH ILANG AKAL
    1 KERUSI JER YEOPP OOII .. SATU KERUSI AJER
    YANG MENGKOMER TERKINJA GILA PASAI APA.?
    TOKONG BARUA SPORK SENYUMM SAMBIL KETAWA


    KIKIKIKI.... YEOOOPPPP UDAH LA TUU.. DAH MALAM NI ATEERR GI MELABUN LAGI BAGUIH .. KIKIKIKIKI


    BERAMBUSSS BARUA DAP@SPORK

    INI KALI YEOOPPP.... TUNGGUU

    ReplyDelete
    Replies
    1. Cenggini je tahap dan tarafnya...?

      21:52 inilah dia, contoh produk "satu lagi projek pembangunan oleh kerajaan Barisan Nasional"

      Delete
  14. shabudin.com benar-benar 'menjilat' dan 'mensucikan' Mahathir. sangat melucukan apabila membacanya. Mahathir pada waktu ini tidak lebih dari hanya sekadar lelaki tua yg kaya-raya dan bukan lagi seorang lelaki yang ditakuti kuasanya.

    Mahathir penuh rahsia hanyir sewaktu memegang kuasa Perdana Menteri - para kroninya memerah hasil keringat rakyat melalui dasar penswastaan melalui pelbagai MOU yang sangat zalim serta merugikan negara.

    projek IPP janakuasa elektrik ibaratnya seekor AYAM yang bertelur EMAS - hasil kebijaksanaan Mahathir, malangnya telur EMAS yang dihasilkan milik kroninya.

    sehingga muncul Najib Tun Razak dengan beraninya menutup segala pintu belakang yang melahap kekayaan negara - tindakan yang mendatangkan kemarahan Mahathir dan kroninya.

    1MDB menjadi mangsa kerana ia merupakan senjata Najib Tun Razak di dalam usaha menghalang kekayaan negara dari terus mengalir ke dalam kantung kroni Mahathir.

    menghampiri 10 tahun keldai'politik PH ditunggang dengan isu dan polemik 1MDB, apa yang telah dicapai ?.

    sekiranya sistem perundangan Malaysia dicengkam oleh Najib, dimanakah kuasa sekutu para serigala di luar negara ?.

    1) Singapura mengakhiri prosiding kes tanpa berupaya memanggil Jho Low.

    2) Switzerland tidak lagi memanjangkan kesnya setelah peguam negaranya menutup kes.

    3) DOJ selepas setahun kembali lagi dengan dakwaan terhadap 4 individu yg sama - apa kesudahannya ?.

    hanya di Malaysia keldai' politik PH sangat yakin pada segala kisah 1MDB. pada mereka segala dakwaan dan kisah yg dijaja oleh para serigala adalah BUKTI'

    salam ya salam
    ikhlas dariku unknown aka sahabat

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ni sorang lagi malaun taraf otak letak kat lutut .

      Kalau di zaman Mahathir duit mengalir ke kantong kroni , masih bersyukurlah sebab kroni ni orang Malaysia .
      Najib bagaimana pula ?? Bayar pak Arab (IPIC) US 1.2billion tahun ini . Mengambil alih bon US 3.5billion beserta kos tangungan dari IPIC tu apa ke jadahnya ??

      Yang Najib pergi beli IPP yang hampir tamat tempoh dengan harga mahal , kemudian pass kat Chinazz tu apa ke jadahnya ??

      YTL power station yang sudah tamat tempoh tu di lanjutkan kontrak olih kerajaan Najib ketika Negara mengalami lebihan tenaga , apa ke jadahnya ??

      Konsesi PLUS yang se patutnya berakhir pada tahun hadapan 2018 telah di lanjutkan ke tahun 2039 tu apa ke jadahnya ??

      Delete
    2. Singapore blm selesai siasat jho lo...yg didakwa konco2 jer...

      Delete
    3. Swiss blm tutup siasatan...1 bank saje siasatan di tutup...ade 2 lagi bank yg masih disiasat...

      Delete
    4. Ooi bongok2...kroni2 Mahathir semua semuanya pemghisab darah org miskin.

      Delete
    5. Orang miskin yg sombong mcm kau mati pun tak apa.

      Delete
    6. 2319..kau pun melayu miskin tapi masih nak bongkak menyokong bijan.harga diri dijaja disorak satu dunia.tapi apa nak kisah melayu mcm kau sesuai dikeji

      Delete
  15. Selamat hari raya bro malaysia baru
    Pantun teman mat singapork dah berbulu
    Konfiden gila dia BN menang dalam pru
    Kalau dia nak tahu, kerusi yang satu tu lah permulaan BN akan tersungkur dulu..

    Sikit sikit cakap tokong
    Adakah mat seorang tok pekong
    Udah udah le mat kamu menyokong
    Satu dunia dah tahu,ketua kamu tu kaki pembohong..

    Betul kata mike elok teman melabun
    Teman tak sior macam mike menjadi babun
    Apa idoknye, otak takde sokong penyamun
    Apapun selamat ari raya pada mike walau pun buruknya kelaku dan juga pantun..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hidup kena konfident yeopppp.. bukan gebang beso mcm si bangang mudah lupa tu......

      Delete
    2. 2227 aku rasa ko lg nyanyuk kot..pastu duit kena curi pun buat dunno..pas ni kalo ko kena rompak, biar orNg buat x tau..pdn muka ko bodoh

      Delete
    3. 2227.. Ko suruh bibir merah gabung ngan ayatullah herdy bawang..senang kami nk bungkus time pru

      Delete
    4. 2277...contoh golongan tegar umno. Gebang besar,berlagak ada kuasa, taksub sembrono tampa pikir baik buruk ,

      Itu antara ciri2 golongan islam hadhari umno.

      Delete
    5. Hadhari apa kalau asyik tidur memanjang.
      Temberang saja.

      Delete
    6. Terbaek perak man


      Yeop cakap guna otak kat lutut
      ayat yg keluar tersembur dari buntut

      Mat singapok ranap kena suntut
      Depan belakang habis mike henjut

      Setiap saat maki mamak
      Tak sedar diri dak senak
      Setiap malam Rosmah sebak
      Esok singapore umum najip si dalang haprak


      Kikiiiii terknja kinja kome yeop

      Delete
  16. FUYOOOOOOKKKK..

    SATU KERUSI SAJA NAK ULANG LAGI
    TOKONG KETAWA SAMBIL GOYANG KAKI
    SATU KERUSI YEOPP... SAJA TEMAN ULANGI
    TOKONG TAWA TERBAHAK SAMBIL TUNJUK 1 JARI
    TAK KE BABI NAMERNYER TUNJUK 1 JARI

    KIKIKIKIKIKI... BERAMBUSSS BARUA DAP@SINGAPORK. ..

    ReplyDelete
    Replies
    1. FUYOOOOOOKKKK..

      SATU KERUSI SAJA PUN TAKUT BAGAI NAK KIAMAT.
      BIJAN KETAWA SAMBIL GOYANG KAKI
      BILA ADA KUTU MEMBELA DIA YEOPP... SAJA TEMAN ULANGI
      BIJAN KETAWA SAMBIL GOYANG KAKI
      BILA ADA KUTU MEMBELA DIA YEOPP
      TAK KE BABI NAMERNYER TIPU ORANG TAPI MASIH ADA ORANG SAYANG

      KIKIKIKIKIKI... BERAMBUSSS BARUA UMNO@PENDEDAK. ..

      Delete
    2. Mat singapork tak pakai kerusi. Dia menonggeng saja.

      Delete
    3. Terbaek perak man


      Yeop cakap guna otak kat lutut
      ayat yg keluar tersembur dari buntut
      Mat singapok ranap kena suntut
      Depan belakang habis mike henjut

      Setiap saat maki mamak
      Tak sedar otak dak senak
      Setiap malam Rosmah sebak
      Esok singapore umum najip si dalang haprak

      Delete
  17. Sorry la beb...1mdb bukan isu lapok..masih panas lagi....yang dah lapok isu forex...hu2

    ReplyDelete
    Replies
    1. 1 mdb blm selesai...mat singapork tak de isu...jilat jubo cina jho lo...hehehe

      Delete
  18. Kah kah kah
    Teringat aku versatile Kat trangsnukite
    Zaman sebelum walaun ada
    Macai ni walaupun dapat upah sikit tapi mmg tahan maki

    ReplyDelete
  19. .
    .

    Ketika menemani abang menjemput majlis kahwin, salah-seorang saudara berpangkat bapa saudara agak kemalu-malaun bila saya tanya siapa nama anak nya yang duduk bersembang dengan kami.

    Pertanyaan saya di jawab oleh si bapa 'Itu lah ...' Nama dia Najib. Muka bapa saudara menunjukkan kekesalan nya. Saya nak kutuk bergurau pun tak jadi.

    Dia pun memberitahu nama anak nya diberi oleh Imam Kampung yang menasihati dia supaya jangan letak nama yang panjang.

    Najib (PM) pulak buat perangai, kata dia.

    Terpaksa lah kami tukar topik ..

    Siapa nama Najib memang malang sungguh ..

    ReplyDelete
  20. Ha ha ha...
    Entry Tn Budin yg kali ni, agak menghiburkan...

    ReplyDelete
  21. supportt 4 shahbudin.com..
    blog paling ditakuti dedakian!

    ReplyDelete
  22. .
    .

    Apa yang Tuan Budin kata memang betul.

    Pejabat Pendaftaran pernah umumkan ramai anak-anak yang baru lahir pada satu ketika dulu memilih nama Mahathir.

    Suami Anita Sarawak juga telah memilih nama Mahathir semasa memeluk Islam.

    ReplyDelete
    Replies



    1. Besar jasa Isa. Bukan sahaja Isa telah tutup kes Najib di Port Dickson tetapi Isa juga telah menyelamatkan nama Najib dari di pupus.

      Kerajaan sepatutnya memberi perhatian yang lebih kepada anak Isa daripada cina bernama Jho Low.

      Delete
  23. Kat pekan Ada sorang... hardcore umno..Kira org umno totok..letak Anak nama Mohammad najib razak bin tot,tot..
    Hahaha

    ReplyDelete
    Replies
    1. Laaaaaaa....ade jgk bingai buat cmtu

      Delete
  24. Mat Singapork dah kena kencing
    Oleh Bijan yg juga maling
    Habis tubuh berbau hancing
    Jika dekat larilah anjing!

    Tun Mahathir disuruh saman
    Dalam keadaan Bijan yg 'aman'
    Pak Pandir sedia menghulur tangan
    Billion dicuri boleh berteman..

    Lumrah alam mahu ditukar
    Orang tertuduh membuat sukar
    Saman sajalah kenapa gusar
    Takut dimahkamah semua keluar!

    Walau dihina tanpa berhenti
    Oleh umno dan balaci
    Tun Mahathir dunia hormati
    Bijan dan umno orang dah benci!

    Antara Tun dengan siBijan
    Dunia tahu tiada tandingan
    Tun Mahathir tetap negarawan
    Bijan pulak tetap bajingan!

    Kerana sedikit dedak ditabur
    Mat Singapork diarah gempur
    Masuk kesini gigi bertabur
    Bijan Umno pastikan lebur!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Terbaik bro fan tun..

      Tujuh tahun bijan perintah
      Kos sara hidup menjadi tinggi, rakyat dah susah
      Hutang negara pula semakin bertambah
      Ekonomi negara menjadi parah..

      Bijan menjadi ikutan ramai
      Pada golongan songlap dan juga macai
      Dari golongan orang atasan sehingga yang cikai
      Pantang ada peluang songlap terhidang, pasti ditibai..

      Hormat bukan boleh dibeli
      Tambahan pula dengan duit yang dicuri
      Tun m tetap dikenang bapa pemodenan terulung sekali
      Manakala sibijan bapa kleptokrasi gelaran diberi..

      Delete
    2. Terbaek perak man & fan tun


      Yeop cakap guna otak kat lutut
      ayat yg keluar tersembur dari buntut
      Mat singapok ranap kena suntut
      Depan belakang habis mike henjut

      Setiap saat maki mamak
      Tak sedar otak dak senak
      Setiap malam Rosmah sebak
      Esok singapore umum najip si dalang haprak


      Kiiiiiiiii kiuiiiiiii

      Delete
  25. FUYOOOOOOKKKK..

    SATU KERUSI SAJA PUN TAKUT BAGAI NAK KIAMAT.
    BIKAN KETAWA SAMBIL GOYANG KAKI
    BILA ADA KUTU MEMBELA DIA YEOPP... SAJA TEMAN ULANGI
    BIKAN KETAWA SAMBIL GOYANG KAKI
    BILA ADA KUTU MEMBELA DIA YEOPP
    TAK KE BABI NAMERNYER TIPU ORANG TAPI MASIH ADA ORANG SAYANG

    KIKIKIKIKIKI... BERAMBUSSS BARUA UMNO@PENDEDAK. ..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Esok singapok Umum najip dalang transaksi duit haram 1mdobi


      Arahan kluar dari MO1 kepada semua bank gergasi seluruh dunia dgn izin Obama.. Utk sapu wang 1mdobi

      Delete
  26. Ulasan tuan Budin ni sama seperti komen saya di blog putra merdeka tahun lepas.

    Betul nama Najib memang benar-benar amat busuk sehinggakan nama ini pasti akan pupus di Malaysia.

    Dulu saya masih ingat JPN pernah keluarkan perangkaan berapa orang yang menamakan anak mereka Razak pada zaman Tun Razak dan menamakan anak mereka Mahathir pada zaman Tun M.

    Hari ini kalau ada sesiapa drpd JPN berani keluarkan perangkaan bayi bernama Najib di tahun 2016 ataupun 2017 barangkali akan dikenakan tindakan.

    Nama Najib MO1 sendiri diambil dari bekas Presiden Mesir (Naguib), tapi nama ini selepas ini akan menjadi begitu busuk sehinggakan tiada siapa yang tergamak menamakan anak mereka sbg Najib.

    Tak payah tengok jauh-jauhlah. Kejora, unknown sahabat dan Mr J pun takkan sanggup namakan anak mereka Najib sekalipun lidah mereka tergeliat memutar belit demi orang ini.

    Betul saya pun tidak berminat untuk namakan anak saya Mahathir tapi bukannya saya tidak sanggup atau jijik dengannya cuma tidak mengikut trend semasa shj.

    Saya juga punya seorang kenalan warga negara Arab Saudi yang bernama Mihdhor. Dia pun berbangga dengan namanya kerana ia sama dengan nama bekas PM Malaysia dan apabila ia datang ke Malaysia dia tidak pernah kenalkan namanya Mihdhor kepada orang tempatan yang bertanya sebaliknya ia kenalkan namanya sbg Mahathir.

    Kalau seorang Arab bernama Najib datang ke Malaysia hari ini agak2 adakah ia mahu kenalkan dirinya sbg Najib?

    Kita tunggu jawapan berbelit 3 serangkai askar Najib dalam ni.

    P/s - orang Arab tidak pandai menipu nama mereka tapi mereka masing-masing ada gelaran sama ada yg berbentuk laqab ataupun kunyah, dan sekiranya mereka bernama Najib dan mereka ditanya orang tempatan Malaysia apakah nama mereka sudah pasti mereka akan gunakan gelaran mereka ini sbg ganti kepada nama mereka.

    Ia bukanlah menipu tapi sungguh ia adalah adat yang diterima dalam budaya Arab. Malah nama seperti Abu Jaafar al-mansur yang menggabungkan gelaran2 laqab dan kunyah lebih dikenali semua berbanding namanya yang sebenar.

    Abu Hurairah, Abu Hanifah, Al-Makmum, Al-Mu'tasim dsbgnya semuanya adalah gelaran semata-mata tetapi selalu dianggap oleh orang2 Arab dan disangka oleh umat Muslim keseluruhannya selain Arab sebagai 'nama' mereka yg sebenar.

    Tidak seperti kenalan saya yang bernama Mihdhor apabila di Malaysia tidak pernah menggunakan gelaran2nya sama ada laqab ataupun kunyah sebaliknya sentiasa memperkenalkan dirinya sebagai Mahathir..

    Itulah bezanya Nasik dan Najis..

    ReplyDelete
  27. Bro 23.45 terima kasih
    Komen bro Singapork dah sedih
    Ulang balik janganlah letih
    Komen terbaek Singapork dah pedih!

    Bro terbaek menghentam dia
    Apa dikomen bro ulang semula
    Macam tu baru dia rasa
    Entah boleh menjadi gila!

    Bro Malaysiabaru kata, klon Singapork
    Alangkah baik nama tak sorok
    Bagilah kita bro, nama yg elok
    Bertambah ramai Bijan ditarok!!


    ReplyDelete
    Replies
    1. Mat singapork dulu kerja kilang kat singapore. Malam dia berniaga bontot kat gay..lang road

      Delete
  28. Bagi nama anak Najib serupa bagi nama anak Kinzir.

    ReplyDelete
  29. Inilah kisah Matdey mantan perdana menteri
    Difitnah kerajaan kerana kepentingan sendiri
    Belum puas lagi dah 22 tahun peluang diberi
    Mmg dia ni manusia jenis tak tahu sedar diri

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaahhhh…

    ReplyDelete
  30. Dia lempar fitnah berat dekat perdana menteri
    Duit 1MDB tidak hilang, dituduh Najib mencuri
    Semua berdasar bukti palsu andaian dan teori
    Ke hulu ke hilir Matdey jaja tohmahan tiap hari

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhh…

    ReplyDelete
  31. Bila anaknya kalah kat Najib dia menuding jari
    Tak dapat burukkan Najib tala diia punya isteri
    Namun Najib dan famili tak salah tak akan lari
    Apa diriisau ada polis mahkamah hakim & juri

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhh…

    ReplyDelete
    Replies
    1. Amat bersetuju 01:33,

      Najib memang tak lari. Bukti - program Nothing2Hide...!

      Tertangguh sbb isu keselamatan. Takut benar dia mati kena tembak. Perasan dirinya Abraham Lincoln ke haper..?

      Seperkara lagi, program tersebut - tertangguh ke, terbatal terus...???
      Moral: Bijan memang tak lari...

      Delete
  32. Matdey terus tamak haloba juga pentiing diiri
    Dia tubuh parti baru Bersatu puak haluan kiri
    Sanggup dia lihat pepecahan bangsa sendiri
    Mungkin sebab dia dulu, asal dari lain negeri

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhh…

    ReplyDelete
  33. Memang ler asal usul dia dulu keling Malabari
    Dari benua India bapak dia menyusup ke mari
    Asal peniaga capati papadom dan roti tandori
    Moyang perempuan dia dulunya ini pakai sari

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhh…

    ReplyDelete
  34. Dlm UMNO, Matdey dalam dagiing punya duri
    Gaya ada mcm mempunyai kominis punya ciri
    Hayat udah tidak lama, hanya membilang hari
    Kalu dia padam kojol UMNO nak buat kenduri

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhh…

    ReplyDelete
  35. Namun tak siapa sangka balasan Tuhan beri
    Skandal Forex muncul, Matdey tak dapat lari
    Tak sabar mau lihat polis cekup dia dan gari
    Nanti setempat dgn si peliwat Nuat Al-Jubori

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhh…

    ReplyDelete
    Replies
    1. Nak berhujah dgn manusia berkepala bingai ni rasa malas . Tapi pantun gedebek ni saya jawablah .

      Mahathir lari ??? Awak ni fikiran dah berserabut lah .

      Mahathir tidak akan lari kemana mana . Bahkan dia tengah menunggu Mama Hippo menyaman dia kerana skandal emas permata serta berlian .

      Delete
  36. Matdey meghata canang pitnah, ke ulu ke iliaq
    Skandal Forex disiasat, diia pulak punya giliaq
    Dlm pagaq Sg Buloh In, ayaq mata mengaliaq
    Mampuih kalu Kena Nuat punya batang peliaq

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhh…

    ReplyDelete
  37. budinHOMO ni memang keturunan BANGKAI BA*I! Baik luHOMO si SETAN DAPjuboq BABI MAMPOS aja! CELAKA luHOMO!

    Tok Labu.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Cenggini je tahap dan tarafnya...?

      Transformasi ke arah negara berpendapatan tinggi dan negara maju:
      Tok Labu 2:23 inilah dia, contoh "satu lagi projek pembangunan oleh kerajaan Barisan Nasional"

      Delete
  38. Kalau bab mencarut ni saudara memang pakar. Mencarutlah puas-puas sebelum diaudit di akhirat nanti. Ingat tu, saudara. Jika nak bertaubat, bertaubatlah sekarang. Ini pesanan ikhlas daripada saya - saudara seagama (itupun jika saudara ni orang Islam. Jika sayudara bukan Islam, maaflah, tapi setahu saya semua agama melarang penganutnya bersikap buruk seperti mencarut, apatah lagi Islam.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tak payah MENYAMAQlah si HOMO KAFIR HARBI JUBOQ BABI!

      Yg. lu si puaka2 KAFIR HARBI si-PENJILAT2 KAKI berNANAH DAPjuBOQ BABI/PKRhomo ANJING KURAP - dok asyik MENCARUT/mengGERTAK/mengHINA dgn. KEJI ke atas YAB PM Orang Asal/Indigenous Islam/Melayu kami serta keluarga beliau; walau di Hari Raya ni; tak pula ya?!

      Jadi, PI MAMPOS lu si PENYAMAQ BANGKAI BA*I HOMO!

      Tok Labu.

      Delete
    2. PEMBETULAN:

      Tak payah MENYAMAQlah si HOMO KAFIR HARBI JUBOQ BABI!

      Yg. luHOMO si puaka2 KAFIR HARBI si-PENJILAT2 KAKI berNANAH DAPjuBOQ BABI/PKRhomo ANJING KURAP - dok asyik MENCARUT/mengGERTAK/mengHINA dgn. KEJI ke atas YAB PM Orang Asal/Indigenous Islam/Melayu kami serta keluarga beliau; walau di Hari Raya ni; tak pa pula ya?!

      Jadi, PI MAMPOS luHOMO si PENYAMAQ BANGKAI BA*I berULAT oi!

      Tok Labu.

      Delete
    3. PEMBETULAN2:

      Tak payah MENYAMAQlah si PENAKUT HOMO KAFIR HARBI JUBOQ BABI!

      Yg. luHOMO si puaka2 KAFIR HARBI si-PENJILAT2 KAKI berNANAH DAPjuboq BABI/PKRhomo ANJING KURAP - dok asyik MENCARUT/mengGERTAK/mengHINA dgn. KEJI ke atas YAB PM Orang Asal/Indigenous Islam/Melayu kami serta keluarga beliau; walau di Hari Raya ni; tak pa pula ya?!

      Jadi, PI MAMPOS luHOMO si PENYAMAQ BANGKAI BABI berULAT oi!

      Tok Labu.

      Delete
    4. Tok Labu ni dulu pakai nama Nek Tempoyak. Dia kurang sihat otak. Perlu dapatkan rawatan pakar bagi kesihatan akal nya.

      Selagi tidak, kesihan dia. Merana kita.

      Delete
    5. This comment has been removed by the author.

      Delete
    6. Sah, Tok Labu ni sakit mental. Hehehe, kasihannya. Mungkin dia dah kena penyakit sawan sejenis makhluk yang haram disentuh, yang selalu disebutnya dalam postingnya. Mungkin juga dia dah hilang ingatan hinggakan tidak dapat membezakan perkara baik dengan perkara buru. Dia menyangka carut-marut itu ungkapan zikir agaknya. Kasihan, ya. Kawan-kawan yang rasional dalam laman ini, MARI KITA DOAKAN TOK LABU INI KEMBALI PULIH MENJADI INSAN YANG LEBIH BERTAKWA. Mari kita doakan kebaikan untuknya. Amin.

      Delete
  39. Nama luHOMO budin & si madeyBANGKAI BABI anak beranak HARAM JADAH yg. akan PUPUS dr. TANAH MELAYU kami ni! SETAN betul si mulut PUAKA ni!

    SYUKUR si DIKTATOR PENJAJAH ZioNAZI PARASIT/PENYAMAQ/PENYANGAK/PENYAMUN/PEMBUNUH/PERASUAH/LANUN-madey anak BERANAK KEPARAT berIJAZAH JAMBAN tu; dah diTUMBANGkan dr. PETRON*S/PROT*N! PADAN MUKA!

    Selama ni TUAN depa, si KETURUNAN TERORIS PENJAJAH PARASIT DAPjuboq BABI KURAP tu pikiaq dptlah terus MEROMPAK lagi PETRON*S melalui TOKEY2-PENJILAT-madey; skrg. dah HANCOQ semuanya!

    Selama ni, si keturunan PENYANGAK/PENYAMAQ/PEROMPAK-suka MEMBACA dulu sebelum SAMUN (tak ke KELAKAQnya ni!!), si madey-ejen ZIONIS ni dok punya BONGKAK pikiaq PETRON*S dan PROT*N utamanya, depa punya; sedgkan ini kepunyaan KERAJAAN dan RAKYAT!! Apalagi PETRONAS telah diTUBUHkan dgn. PENAT-LELAH oleh NEGARAWAN ULUNG TERCINTA kami, BAPA KEMERDEKAAN/PEMBANGUNAN, Almarhum PM Tun Abdul Razak Hussein, iaitu BAPA kpd. YAB PM Orang Asal/Indigenous TERCINTA kami!

    Si DIKTATOR madey anak BERANAK ni - TAK habis2 nak MENYAMUN/MENIPU rakyat terutamanya BANGSA Bumiputera!

    Tapi JANGAN haraplah si SPRM tu akan buka balik kes ini! Walaupun si LANUN-LANUN ni terus nak MEROMPAK PETRON*S serta RAKYAT - lagi $700 JUTA SEKARANG dari PETRON*S setelah MEROMPAK PETRON*S dan rakyat sebanyak RM16.21 bilion, dengan perjanjian konsesi IP* mereka yang dianugerahkan oleh si madey-LANUN tu - sehingga rakyat terpaksa TANGGUNG sampai SEKARANG!

    SIAL lu si Madey dan mana-mana KETURUNAN lu serta PENYOKONG/Tokey-Tokey yg. juga amat-JAHAT-si PEMUJA-JAMBAN DAPBANGKAI BABI! Di - http://wakeupmalaya.com/2015/12/ytl-menang-saman-petronas-rm-700juta/ :

    December 31, 2015 In Photo By WakeUp Malaya

    YTL Menang Saman Petronas RM 700juta

    Memandangkan kem pro-Tun begitu sibuk mempertahankan YTL selepas Najib menjelaskan bagaimana ERL yang dikuasai oleh YTL tidak mempunyai pilihan lain selain dari menaikkan tambang atau bayar RM2.9 bilion sebagai pampasan kepada mereka akibat dari perjanjian konsesi yang ditandatangani oleh Tun M, saya fikir adalah wajar saya menulis mengenai perkara di bawah – juga masalah legasi Tun M yang perlu ditanggung oleh kerajaan sekarang.
    ________________________________________

    Awal tahun ini, YTL telah menyaman Petronas di London dan telah memenangi pampasan berjumlah RM700 juta dari Petronas.

    Berdasarkan Perjanjian Pembekalan Gas (GSA) yang ditandatangani pada tahun 1993, Petronas sepatutnya perlu menjual gas kepada YTL Power pada harga yang dikira berdasarkan formula yang sudah ditentukan yang tidak mengikut harga pasaran gas.

    Walaubagaimanapun, apabila kerajaan mula menggunakan formula harga tetap untuk gas, YTL Power, di dalam laporan tahunannya, menyatakan Petronas secara bersendirian telah menarik balik diskaun yang disediakan di bawah formula yang berkaitan harga pasaran dan akibatnya, satu pertikaian telah tercetus sama ada diskaun tersebut, di dalam keadaan tersebut, adalah tertakluk di bawah GSA.

    Di dalam satu pendedahan yang mengejutkan, Petronas sepatutnya membekalkan gas kepada YTL Power pada harga diskaun tetapi menarik balik diskaun itu pada tahun 1997, apabila harga gas telah ditetapkan kerajaan pada harga RM6.40 untuk setiap mmbtu (yang masih lagi satu diskaun yang besar berbanding harga pasaran) untuk kesemua loji janakuasa di negara ini, disebabkan oleh krisis kewangan Asia......

    Jadi, Go LAHAP TAIK & JILAT LENDIR HANYIR JUBOQ2 BABI KURAP si TERORIS PENJAJAH ZIONIS DAPJuboq BABI KURAP luHOMO oi!!

    Tok Labu.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Abis modal...?

      Dah mirip syrkt sarat hutang 1MDB. Sinonim...

      Delete
    2. Anon 02:30

      Sebelum kau mencarut lebih hebat . Di khuatiri nanti dengan emak dia punya 'anu' tu dia maki . Kesihan orang tua tu mengeluarkan dia ke dunia ini . Kerak keruk muka emak dia meneran nak keluarkan dia . Dah besar panjang macam ni jadi nya .

      Saya jelaskan di sini .....

      YTL Power telah pun tamat tempoh kontrak dengan TNB pada awal tahun lepas , 2016. Mengapa kerajaan NAJIB yang menjadi pujaan tu menyambung semula kontrak itu ???

      YB dari Trengganu , Raja Bahrin dari Parti Amanah pernah membantah penyambungan itu tambahan TNB mempunyai lebihan tenaga ketika ini . Awak kena sedar , semenjak dari Pak Lah hingga lah melarat ke zaman Najib , tidak banyak kilang di bina , tidak banyak industry baru . Malahan banyak kilang kilang besar telah menutup operasi di Negara ini .

      Jadi siapa yang bodoh piang di sini ?? Bukan kah ia terang dan jelas menghala kepada Najib ??

      Nak saya nyatakan di sini berapa banyak wang YTL beri ( Ooooopppp....derma ) kepada NGO kelolaan Najib ??? Tak usah lah awak nak jadi gaban kat sini ....

      Delete
  40. Filem Red Granite terbaru!!!

    Wolf of The Wall Street II : 1MDB TUESDAY SAGA

    Najib MALAYSIAN OFFICIAL ONE.
    Over 2.6 billion!

    Rosmah Isteri MALAYSIAN OFFICIAL ONE.
    124 million!

    Riza Aziz Anak Tiri MALAYSIAN OFFICIAL ONE
    200 million dollar!

    Jho Low Taek Cina Tembam Kawan Anak Tiri MALAYSIAN OFFICIAL ONE
    50 billion dollar

    Leonardo De Caprio SUPPORTING ACTOR Oscar, Beverages, Party, Picasso, Gambling

    Miranda Kerr SUPPORTING ACTRESS
    8.1 million dollar

    Rahman Dahlan / Ahmad Maslan / Shahrir Samad / Apandi / Shafee / Subramaniam / Lobai HAHA as THEMSELVES
    over 9.5 + 1 + 2 + 90 million!

    Mr J Backup Stuntman / Kungfu / Kuntau / Spinner / Lebai / Racist / Dumb RM1000

    Kiky Pak pacak aka EXTRA / Dumber
    RM50

    ReplyDelete
  41. setakat masok blov nk maki.
    blog sendiri dh tak ada org pergi.
    info media tv setiap hari dicuci.
    tiada siapa dh nk peduli.
    60 brg gst tiba cepat tk jadi.
    cukai hotel cempara main tarik tali.
    liberasasi insuran tk siapa reti.
    semua buat ikut suka hati.
    bos lari pi bali,
    nmpk pemberia, pintu blkg dia lari.
    mmg dh dasar sipencuri bersiri.
    kalu ckp pun muncung pinknya kekanan..anak matanya kekiri.
    tk pernah selari..
    makhlok jenis ni perlu letak blkg pinyu besi.

    Ya ALLAH, SELAMATKAN MALAYSIA,
    kurniakanlah kesedaran...
    tegakkanlah kebenaran..

    ReplyDelete
  42. Mak & bapak mesti kesal belanjar duit sebanyak utk mempelihara anak besar dan berilmu, tapi akal tak ada, otak yg kosong utk mempertahankan 1MDB yg kianat rakyat Malaysia & racuni generasi yg akan datang.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bukan soal tak ada akal tapi akal di gunakan untuk melaksanakan tujuan dengan cara yang salah.

      Najib bukan watak yang cemerlang, not a strong character, Tun Razak sendiri di laporkan mengata dia "skirt chaser", tidak meletak harapan tinggi di atas nya, adik nya sendiri mengkritik cara nya mentadbir negara, emak nya sendiri di katakan telah mengeluarkan pendapat yang tidak menggalakkan (unfavourable) berkenaan Najib jadi PM.

      Apabila kahwin dengan perempuan yang nafsu nya melanda landa dari beberapa segi, yang never takes no for an answer, malang lah negara di bawah pimpinan Najib.

      Ada yang berpendapat 1MDB telah di reka (schemed) dek Jho Taek dengan Rosmah dan anak nya. Najib Pak turut, kena dengan niat nya mahu terus pegang kuasa melalui pendirian Cash Is King, saperti yang dia beritahu Tun Dr Mahathir. Saya setuju.

      Delete
    2. Ini bala bila Bugis kawin Minangkabau.

      Lanun yang taat kepada perintah bini.

      Biar mati anak tiri diwanted list DOJ dan FBI..

      Jangan mati adat melanun dan adat pepatih gabung laki bini!!!

      Delete
  43. Madey dulu konspirasi sumbat Nuat ke penjara
    Kata nya tak bermoral tak boleh pimpin negara
    Tapi kini penutuh jubor itu, dia nak jadikan wira
    Tak kan tak nampak lagi, dia punya sandiwara

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhh…

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jibo jugak sumbant Nuak ke penjara - kali yang akhir tuh.

      Jibo kalah dengan Nuuak di Pru13 - popular votes, Nuak dapat undi lebih. Jadi nyata Nuak lebih popular dari Jio.

      Kuhkuhkuh, Kuhkuhkuh, Kuhkuhkuh,

      Delete
  44. Tindakan Matdey buat semua orang jadi hairan
    Takkan ler nyanyuk teruk, tidak ada kesedaran
    Penutoh lobang tahik mahu dijadikan sandaran
    Nuat itu mcm kaum Nabi Lut kisah dlm alquran

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhh…

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tindakan Jibo bikin semua rakyat terpegun
      Sanggup khianati negara, sebat banyak bilion
      Penutuh lobang tahi Fat Mama selalu di balun
      Altantuya, penyayi di PD, apa saja semua di pulon

      Kuhkuhkuh Kuhkuhkuh Kuhkuhkuh

      Delete
    2. Ko jer yg bodos heran tindakan madey...seluruh malaysia dah tahu madey nak tangkap prompak yg ko bela..

      Delete
  45. Matdey tidak sedar diri sudah nak masuk kubor
    Dpd asal nak cantas Najib, Umno dia nak lebor
    Rela disembah DAP kominis & Anuat penjubor
    Melayu hancor tidak guna sesal nasi jadi bubor

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhh…

    ReplyDelete
    Replies
    1. Errr... kes silam skandal Port Dickson dgn retis, tak nak tubuh Suruhanjaya Diraja ke...?

      Delete
    2. Jibo tak sedor dia boleh masuk kubor lebih dulu
      Hentam 1MDB demikian banyak bilion bertalu talu
      Tak kisah tujuan, ikrar Umno pertahan Melayu
      Mulut, lobang yang bantah di sumbat, tak silu

      Kuhkuhkuh Kuhkuhkuh Kuhkuhkuh

      Delete
    3. Lawak ler pula, komen dari cai 07:32 tiga suku
      Citer Port Dikson tak berdaftar dlm mana buku
      Pembangkang cuba buat fitnah tetapii tak laku
      Gelak sikit kat cai… ka ka ka, ki ki ki, ku ku ku

      Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhh…

      Delete
  46. Boboi tak dapat naik, Matdey rasa sangat ralat
    Sanggup jual bangsa dan biar diri DAP peralat
    Nuat kaki penjubor pun rela dia sembah & jilat
    Mmg perangai Matdey busuk serupa taik palat

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhh…

    ReplyDelete
    Replies
    1. Fat Mama dapat naik, selalu di atas berbagai cara
      Nak opis dapat, nak setaf dapat, semua boleh kira
      Bila berdentum jatuh ke bawah di Pru14, sangsara
      Di masa itu, seluruh dunia akan ketawakan depa
      Berikut nya asyik kerja menjilat lah apa sahaja

      Kuhkuhkuh Kuhkuhkuh Kuhkuhkuh

      Delete
    2. Madey dan Dap nak tangkap prompak..ko bela prompak...temberang madey nak naikkan anaknye boboi...umno kuat temberang...
      ..

      Delete
    3. Setuju, Umno kuat temberang.

      Gulingkan Najib dan Umno/Bn di Pru14.

      Delete
  47. SR bocorkan lagi beberapa nama tokoh dalam Malaysia yang ada money trail 1MDB!

    Belum ada seekor pemilik duit money laundering ini tampil membuat penafian.

    Boleh sekor2 sedia saman SR sebab memang nama digunakan bukan MO1.. Jangan bikin malu ramai2 ada duit haram daripada Najib 1MDB...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tak berani nafi atau saman, Beb.

      Kalau saman, nanti bicara di mahkamah, semua pekong keluar.

      DoJ kata setakat ini depa dah kenalpasti sejumlah US$4.5 bilion "misappropriation of 1MDB funds and money laundering di lakukan Kleptocrat.

      Rasa nya ada lebih dari US$4.5 bilion x RM4.50 = RM20.25 bilion yang di songlap.

      Harap semua itu nampak jelas kpd pengundi Pru14.

      Delete
  48. Hutang negara kini menghampiri RM1 trillion. (RM1000,0000,000,000.00.

    Cuba bahagikan hutang tersebut dengan setiap rakyat Malaysia seramai 30 juta orang. Seorang kena bayar berapa?

    Susah nak kira ni. Calculator yang 10 digits tentuntanya tak boleh pakai.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Nampak sangat dungu bodoh, tak pas matematik PMR cai bingai 07:56.
      Bila tak ada kalkulator tak reti kira.

      Bila dibahagi, 6 biji sifar dlm trillion (numerator) dan 6 biji sifar dlm million (denominator) tu boleh cancel ler bongok.

      Itu pun kemain lagi, hal negara teringin nak menyampok…

      Kuhkuhkuh Kuhkuhkuh Kuhkuhkuh

      Delete
    2. 10,000,000 / 30...

      RM 333,333.33

      Hutang Negara ditanggung rakyat tak kira tua, muda, baru lahir, kaya, miskin, Melayu, Cina, India, Kadazan, Iban, Bidayuh, Orang Asli dll...

      akibat salahurus tadbir dan penyelewengan BN bawah pimpinan Najib dan Rosmah.

      Delete
  49. PAS KEMBALI DIANGGAP PARTI LEBAI DAN LEBAINYA PUN MAHU DIHAPUSKAN
    Oleh: Dr Tanaka Mustafa

    1) Suatu ketika dahulu, PAS dianggap sebagai parti kampung dan parti lebai, yang hanya reti bercakap hal agama dan berkempen isu hudud semata-mata. Malah propaganda Umno/BN sering memperlekeh PAS sebagai parti yang tiada kepakaran untuk memerintah. Tiada pakar ekonomi, tiada pakar undang-undang, tiada pemikir-pemikir dalam berbagai bidang untuk memajukan rakyat dan negara, berbanding Umno/BN.

    2) Kempen-kempen Umno/BN jelas secara mafhum mukhalafahnya menganggap PAS sebagai parti kolot dan pemimpin-pemimpinnya bodoh pada kaca mata mereka, dan mahu rakyat juga memandang pemimpin PAS bodoh dan tidak berwawasan. Sebab itulah nama Tun Razak, Tun Husin dan Tun Mahathir terjulang sebagai orang bijak pandai dan berwawasan tinggi pada zaman masing-masing.

    3) Di akhir-akhir pemerintahan Tun Mahathir, PAS tidak lagi dianggap parti bodoh dan tidak berwawasan oleh rakyat, walaupun pemimpin Umno/BN masih berusaha keras memomokkan hal demikian. Tenaga-tenaga kepakaran profesionalisme pelbagai bidang mula mendampingi PAS, selaras dengan strategi Presiden PAS waktu itu, memprofesionalkan ulama dan megulamakkan profesional. Sejarah mencatat kemasukan profesional tertinggi selepas peristiwa pemecatan DS Anwar dan kebijaksanaan Presiden PAS waktu itu mengendali isu pemecatan DS Anwar.

    4) Nama PAS terus tersemat didada rakyat perlbagai kaum sekalipun setelah ketiadaan ustaz Fadzil Noor dan pengunduran Tun Mahathir, dengan strategi PAS For All dan Tahaluf Siyasi bersama parti-parti pembangkang yang lain. Nama Presiden PAS TG Haji Hadi menjadi seiringan dengan nama DS Anwar Ibrahim yang disebut sebagai bakal Perdana Menteri Malaysia - seperti yang tersiar dalam majalah Asiaweek. Figura-figura PAS waktu itu dipandang tinggi dari segi tenaga profesional dan ulama, sehingga aura kehebatan PAS dan pakatan pembangkang berjaya merampas beberapa negeri daripada Umno/BN pada 2008.

    5) Namun segalanya berakhir pada 2015, apabila berlaku krisis dalaman PAS sehingga tertubuhnya parti AMANAH dan berkecainya Pakatan Rakyat akibat pertelingkahan PAS dan DAP. Sejak itu PAS mula dipersepsikan sebagai parti bodoh, khianat, sombong, dan sebagainya. Hari ini sejarah lama kembali berulang. Orang mula memanggil PAS sebagai parti lebai dan parti yang tiada kepakaran dalam bidang profesional. Malah kepakaran 'tipikal' PAS sebagai parti agama dan ramai agamawan juga dipertikai dan diserang supaya kredibiliti 'agamawan' PAS menjadi tawar dan hambar. Ironinya bukan Umno/BN lagi yang buat kerja mempromosi persepsi buruk terhadap PAS, tetapi bekas pemimpin dan bekas penyokongnya yang menyertai AMANAH serta sekutu-sekutu mereka dalam PH.

    6) Mereka akan bertanya, dalam suasana ekonomi yang teruk dan haru biru hari ini, siapa yang anda akan pilih untuk diberi kepercayaan? Kumpulan Idris Ahmad, Nasrudin Tantawi, Mokhtar Senik dan Razman Zakaria kah? Atau kumpulan Rafizi Ramli, Zulkifley Ahmad, Tony Pua dan Nurul Izzah? Itu contoh salah satu propaganda yang secara tidak langsung menganggap PAS bodoh dan tak reti apa berkaitan ekonomi. Begitu juga dalam bidang bidang lain (undang-undang, hubungan antarabangsa, sosial, pembangunan, pendidikan, kesihatan etc.)

    7) Tidak kurang yang menganggap PAS kembali menjadi parti PAS pada tahun 70an. Yakni kolot, bodoh, dan lebai kampung. Kegagalan Umno/BN untuk membenam PAS adalah disebabkan Umno/BN gagal memadam persepsi agamawan PAS. Umno/BN kalah dan lembik tengkuk apabila PAS menyerang mereka bab agama, akhlak dan adab. Malah mereka sangat takut dikafirkan oleh PAS. Justeru PAS membina kekuatan asas daripada isu agama, yang kemudiannya bangkit merekrut profesional sehingga maju mencabar Umno/BN.

    ReplyDelete
    Replies
    1. 8 ) Akan tetapi kini, musuh baru PAS tidak akan mengizinkan PAS hidup dengan isu agama. Di samping mereka mempromosi 'imej bodoh' PAS dalam bidang ekonomi, politik, dan sebagainya, mereka menggunakan kepakaran yang ada untuk turut melenyapkan monopoli PAS dalam isu agama. Bermakna bukan sahaja mereka mahu PAS dianggap parti lebai, bahkan 'lebai' yang PAS pakai pun mahu dihapuskan.

      9) Lihatlah apa saja isu yang PAS sentuh melibatkan agama, pasti mereka cepat membidas dan mencari kelemahan dan kesilapan. Kemudian mengebomnya beramai-ramai supaya PAS dan pemimpin PAS dilihat bodoh dan menyeleweng. Untuk apa? Supaya rakyat tidak lagi menganggap PAS parti 'pakar agama'. Supaya PAS tidak lagi dianggap parti yang berkumpul ulama-ulama di dalamnya. Itu belum termasuk kenyataan pemimpin PAS yang semberono dan gopoh tak kena gaya. Lagilah menjadi lauk, sampai orang ugut nak saman.

      10) Serangan halus dan rakus ini sebenarnya berkesan samada PAS sedar ataupun tidak. Walaupun pimpinan dan trupers PAS akan nafikan, ia tetap tidak mengubah progress yang sedang berlaku. PAS sedang menuju ke arah parti kolot yang tidak connect kepada keadaan semasa. Budaya politik matang, fastaqim dan sebagainya hanyalah slogan untuk memagar minda penyokong yang masih ada supaya terus bersama.

      11) Ya, PAS boleh menepis serangan-serangan musuh dengan tulisan dan ceramah-ceramah. PAS masih ada penulis yang hebat-hebat dan penceramah yang petah-petah. Namun ia tidak cukup untuk mempertahankan PAS dan imej PAS. Ia mungkin sekadar dapat menenangkan kegelisahan penyokong dan ahli yang setia, tetapi tidak akan berjaya memadankan api persepsi yang membakar imej PAS di mata rakyat keseluruhan.

      12) Strategis PAS perlu hadam permasalahan ini. Majlis syura ulamak perlu juga hadam situasi ini. PAS adalah parti politik dan dakwah. Its a nice self-claim. Tapi tindakannya tidak selari dengan zaman di mana ia berpencak. Zaman fitnah yang dahsyat hari ini, PAS hanya ada dua pilihan. Berdepan cabaran fitnah semasa dengan strategi yang out of the box, ataupun beruzlah sehingga terpaksa menggigit akar kayu sekalipun.

      Sekian

      Delete
    2. Tanaka my ex favorite writer.

      Don't assume things like a paranoid. Nobody tarnished Lobai HAHA and Pas. He and the gang did that to their own party.

      Nobody cares about Pas anymore. Pas no more relevant in Malaysian context. Maybe well adapted with ISIS or Hizbullah style. Live in your own utopia and phobia. Be matured O Pas supporter.

      Just like Ive known you before. Don't be childish and keep on sulking about your pathetic life.

      Delete
    3. 838 well said. Betul as betul can be.

      Delete
  50. Sebaliknya, istilah "najib" akan diterbit dalam kamus DBP sebagai istilah baru Bahasa Melayu untuk menerangkan perbuatan seorang pemimpin yang secara terbuka and besar-besaran mengambil wang atau harta yang diamanah kepadanya untuk kegunaan yang tidak sah atau peribadi. Misalnya, "Mahkamah menjatuhkan hukuman keatas lembaga pengarah syarikat ABC kerana menajibkan wang syarikat untuk membeli kondominium mewah kegunaan para pengarah."

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...