Thursday, 6 July 2017

"1MDB, JHO LOW DAN MO1 YANG SABOTAJ EKONOMI, BUKAN SAYA"


Panglima utama kepada Dato’ Seri Najib Razak iaitu Datuk Seri Abdul Rahman Dahlan menuduh saya berniat jahat dan ditafsirkan beliau sebagai usaha mensabotaj ekonomi negara. Dalam satu tulisan semalam, Datuk Seri Rahman mendakwa penglibatan 1MDB di dalam industri penjana bebas (IPP) telah berjaya menstrukturkan kembali perjanjian pembekalan tenaga bebas agar tidak berat sebelah seperti sebelum itu.

Tindakan serta-merta Datuk Seri Rahman menuduh saya cuba mensabotaj ekonomi negara (apabila saya menyeru supaya dana awam tidak terlibat di dalam penyenaraian Edra milik syarikat Kerajaan China) menunjukkan rasa cemas pentadbiran Dato’ Seri Najib mengenai cadangan penyenaraian itu. Rasa cemas itu sudah tentu berpunca dari kebimbangan Dato’ Seri Najib bahawa pembelian saham-saham Edra dari syarikat milik Kerajaan China oleh dana awam akan sekali lagi mengundang kemarahan rakyat.

Maka, alasan-alasan yang diberikan untuk menunjukkan “jasa” 1MDB (melalui Edra) kepada rakyat menjadi tidak keruan. Saya tunjukkan di bawah beberapa alasan yang tidak benar dan boleh dipatahkan dengan mudah:

i. Datuk Seri Rahman mendakwa oleh kerana 1MDBlah maka perjanjian pembekalan tenaga oleh penjana bebas (IPP) menjadi lebih adil lalu harga yang dibayar oleh Tenaga Nasional Berhad (TNB) kepada IPP adalah lebih murah. Akibatnya, keuntungan TNB meningkat berbanding sebelum ini.

(Rujuk perengganBerbanding mencatatkan kerugian dan memerlukan bantuan kerajaan sebagaimana berlaku pada masa lampau, terma dan kadar PPA yang adil di mana melibatkan 40 peratus dari kos, kini menyumbang kepada TNB yang turut mencatatkan keuntungan berbanding sebelum ini.)

Berhubung perkara ini, saya hanya ingin mengajukan satu soalan kepada Datuk Seri Rahman untuk menunjukkan bahawa alasan ini tidak benar: jika benarlah 1MDB (melalui Edra) telah menyebabkan perjanjian IPP lebih adil dan mengurang kos menjana dan membekal elektrik kepada rakyat, kenapa tarif elektrik tidak turun selari dengan penurunan kos dan keuntungan TNB seperti yang didakwa? Sebaliknya tarif elektrik menjadi lebih tinggi sejak pembabitan 1MDB di dalam industri penjanaan elektrik bebas.

ii. Datuk Seri Rahman mendakwa oleh kerana 1MDB jugalah tanggungan subsidi gas oleh PETRONAS adalah jauh lebih sedikit berbanding sebelum itu.

(Rujuk perengganManakala bil subsidi gas Petronas bagi 2015 adalah satu pertiga dari apa yang perlu ditanggung pada 2012, penjimatan sebanyak RM10 bilion. Penjimatan besar ini dibelanjakan bagi pembangunan dan kebajikan yang memanfaatkan rakyat di kala kerajaan mengekalkan kadar elektrik rendah untuk semua.)

Saya tergelak membacanya kerana jelas Datuk Seri Rahman seolah-olah beranggapan rakyat jelata mudah diperbodohkan. Kos subsidi gas yang ditanggung oleh PETRONAS (kerana gas asli dijual lebih murah kepada penjana bebas berbanding harga pasaran) turun mendadak bukanlah disebabkan oleh “jasa” 1MDB seperti yang didakwa oleh Datuk Seri Rahman. 

Subsidi gas sekarang adalah jauh lebih rendah (berbanding tahun 2012 seperti yang didakwa) adalah kerana harga minyak mentah dunia telah jatuh mendadak sekarang berbanding tahun 2012 (lihat carta harga minyak mentah Brent di bawah, harga jatuh dari sekitar USD115 setong dalam tahun 2012 kepada sekitar USD50 setong dalam tahun 2016 – 2017).

Seluruh dunia tahu bahawa tarif elektrik masih kekal tinggi di Malaysia dan tidak pernah diturunkan (walaupun Datuk Seri Rahman mendakwa kos menjana elektrik turun mendadak kerana “jasa” 1MDB). Seluruh dunia juga tahu jumlah subsidi gas yang ditanggung PETRONAS turun mendadak selari dengan jatuhnya harga minyak mentah; bukannya disebabkan oleh “jasa” 1MDB.

Seluruh dunia juga tahu bahawa 1MDB menanggung hutang yang tinggi kerana membeli aset-aset penjanaan elektrik bebas dari syarikat kroni pada harga yang lebih tinggi dari nilaian. Seluruh dunia tahu aset-aset itu kemudiannya dijualkan sepenuhnya kepada syarikat milik Kerajaan China (iaitu China General Nuclear Power Corporation atau CGNPC) walaupun TNB membidanya untuk mengurangkan hutang-hutang 1MDB.

Kini, apabila CGNPC ingin menyenaraikan Edra (yang dibeli dari 1MDB) bagi tujuan mengutip kembali RM5 bilion dari jumlah asal RM9.83 bilion yang dibayar kepada 1MDB, ia samalah seperti rakyat Malaysia yang menanggung hutang 1MDB buat kali kedua jika saham-saham itu dibeli oleh dana-dana awam yang dimiliki rakyat seperti KWSP, KWAP, Tabung Haji, PNB, PERKESO dan Khazanah.

Oleh itu seruan saya supaya dana-dana awam jangan terlibat membeli saham Edra adalah selari dengan kemahuan rakyat yang sudah serik dengan penyenaraian FGV satu ketika dahulu dan tanggungan hutang-hutang 1MDB yang sehingga kini tidak berkesudahan.

Lagi pun, jika benarlah Edra ini satu syarikat yang mempunyai potensi keuntungan yang tinggi seperti yang diwar-warkan, saya pasti CGNPC milik Kerajaan China itu mampu menjual saham-sahamnya kepada pelabur antarabangsa yang lain dari dana-dana antarabangsa tanpa perlu bergantung kepada dana awam milik rakyat Malaysia.

Isu menghalang dana awam dari terlibat dengan penyenaraian Edra ini adalah isu utama yang perlu diberi perhatian. Saya juga mempunyai banyak lagi jawapan-jawapan dan fakta-fakta untuk membidas hujah songsang Datuk Seri Rahman mengenai isu ini.

Hakikatnya, yang mensabotaj ekonomi Malaysia bukanlah orang seperti saya yang hanya menjalankan tugas sebagai Ahli Parlimen pembangkang untuk memastikan dana awam tidak digunakan untuk pelaburan berisiko tinggi. Rakyat juga tahu bahawa pihak yang mensabotaj ekonomi Malaysia adalah Jho Low, 1MDB dan MO1 yang menyebabkan rakyat Malaysia menanggung hutang sehingga RM50 bilion.

Oleh itu, cara yang terbaik membincangkan perkara ini ialah melalui satu perdebatan terbuka yang disiarkan secara langsung baik di televisyen nasional (sama ada RTM, TV3 atau TV lain) dan melalui Facebook LIVE. Saya percaya banyak pihak yang berpengalaman luas menganjurkan perdebatan seperti Sinar Harian boleh menguruskan debat ini dengan cepat.

Sepatutnya jika Datuk Seri Rahman benar-benar yakin 1MDB telah banyak membantu rakyat Malaysia melalui pembabitannya di dalam industri penjanaan tenaga bebas; atau yakin bahawa potensi pelaburan di dalam Edra adalah baik (dan dana awam tidak perlu bimbang dengan risiko pelaburan), maka beliau tidak wajar gentar untuk berdepan dengan saya di dalam satu perdebatan.

RAFIZI RAMLI
AHLI PARLIMEN PANDAN
NAIB PRESIDEN KEADILAN

Ulasan Blog - Jawapan atau huraian Rafizi di atas tidaklah terlalu sukar untuk difahami sebagai jawapan kepada dakwaan yang dibuat oleh Abdul Rahman Dahlan semalam.

Selain itu, apa yang disebut oleh Rafizi sebelumnya iaitu agar dana-dana awam tidak digunakan untuk membeli saham Edra Energy apabila ia disenaraikan di Bursa Malaysia pada November nanti, bukanlah suatu bentuk sabotaj kepada ekonomi negara, tetapi suatu peringatan kepada kerajaan supaya wang rakyat tidak sesuka hati digunakan untuk menyelamatkan atau memberi keuntungan kepada pihak lain.

Bagi yang rasional dan objektif, mereka tentunya akan berterima kasih dengan peringatan seperti itu. Jika tidak diingatkan, kecuali jika Najib Razak dan kerajaan benar-benar tidak tahu malu, mungkin saja sekali lagi dana awam akan digunakan untuk membeli saham-saham Edra itu.

Kenapa Abdul Rahman menyifatkan peringatan Rafizi sebagai sabotaj kepada ekonomi negara?

Adakah ia bermakna memang sudah sedia terpatri dalam minda kerajaan untuk mengarahkan KWSP, Khazanah, KWSP, KWAP, Tabung Haji dan lain-lain institusi pelaburan awam untuk membeli saham Edra itu, lalu ia kini terencat berikutan Rafizi sudah menjangkanya lebih awal?

Jika tidak, bukankah Abdul Rahman sepatutnya juga berterima kasih atau setidak-tidaknya mengatakan kerajaan tidak sesekali berhasrat mahu melibatkan institusi awam untuk membeli saham Edra tersebut?

Ohh...satu lagi, diharap Abdul Rahman juga dengan senang hati dapat menerima cabaran Rafizi untuk berdebat secara langsung dengannya mengenai perkara yang sama bagi kita sama-sama mengetahui apakah 1MDB, Jho Low dan MO1 benar-benar dapat dipertahankan lagi.

Jangan cuba-cuba lari - berani kerana benar, takut kerana salah. (ShahbudinHusin 06/07/2017).

178 comments:

  1. .
    .

    Bila sengaja di jual pada China dan menolak proposal TNB yang berkali-kali usahakan rundingan... sudah tahu akan tujuan lain yang merugikan rakyat.

    Kin


    Keluh-kesah Pegawai TNB di ungkapkan dengan Kera di hutan di susui, anak sendiri kelaparan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Gara gara nak bankrap

      Duit komunis pun jadi


      Kalau duit TNB masih wang dalaman negara



      Najip nak duit luar tolong malaysia


      Apa saja asalkan Malaysia tak bankrap


      Duit konunis pun jadi


      TN 50 MALAYSIA WIKAYAH 63 CHINA


      KOMUNIS BUDAYA KITA

      Delete
    2. Tender terbuka.... Bukanya macam pm22 ... Tender tertutup... Khas untuk kroni saja yg dapat. Pas tu bila dekat pru semuanya ditanggung betes oleh kroni yg termakan Budin.

      Delete
    3. Budin = budi

      Delete
    4. Tender tertup ker tender terbuka kenapa mesti jual aset negara...berniaga ape jual mcm2 aset negara...kenapa tak jual najib rismah dan jho lo?..

      Delete

    5. Siapa biding tertinggi dia dspatlah... Kalo tidak persatuan perdagangan antarabangsa akan menuduh Malaysia mengamalkan dasar perlindungan...dan mereka tidak akan suka melabur disini, akan menyebabkan kekurangan puluangan pekerjaan

      Delete
    6. Cai 1921

      Bila kau nak jual mak mentua kau?

      Delete
    7. Memanglah di Amarika 100% kapitalis, ada bizinis lobi melobi di sana... Jika kamu banyak Wang apa2 apa2 pun boleh buat kat sana..... Yahudi memang satu bamgsa yg pandai dan mempunyai banyak Wang.... dan mereka boleh menentukan siapa yg akan jadi President.

      Delete
    8. 1921

      Bila aku kahwin dg anak ko, dg ko sekali aku jual.

      Delete
    9. 2222
      Bila aku kahwin dg anak ko. Ko pun aku jual

      Delete
    10. Rahman Dahalan kata tender terbuka ?? Terbuka apa bendanya ??? Jikalau di dengar celoteh Rahman Dahalan ni lama lama kita bolih jadi Doeramon . Itu pasal lah saya panggil Rahman ni Rahman Doeramon .

      Semua pembelian tenaga antara TNB dengan IPP adalah melalui " negotiation and Pre determination " . Setelah harga di tetapkan barulah syarikat membina IPP .

      Rahman ni kalau nak kelentong orang , pergi lah jumpa pak cik/makcik Felda . Anak anak pak cik/mak cik Felda pun ramai yang elbih bijak dari dia .

      Delete
    11. Memanglah di Amarika 100% kapitalis, ada bizinis lobi melobi di sana... Jika kamu banyak Wang apa2 apa2 pun boleh buat kat sana..... Yahudi memang satu bamgsa yg pandai dan mempunyai banyak Wang.... dan mereka boleh menentukan siapa yg akan jadi President.

      Delete
    12. Assalamualaikum,,, Memory recalled, pada tahun 2004 ketika pakatan BA menuju kehancuran, TGHH ada berkata bahawa LKS dan Karpal Singh adalah 2 orang ahli politik yang expiry tetapi kemudiannya tanpa disedari, TGHH dan PAS dikianati oleh Umno menerusi penipuan besar besaran kepada PRU 11(kalau tak silap) dan akhirnya TGHH dan PAS menerima pukulan yang teruk tetapi DAP hampir terlepas kerana tumpuan penipuan Umno ialah di kawasan PAS.LKS dan Karpal Singh yang expiry menang bergaya dalam PRU tersebut kerana kawasan mereka adalah kawasan selamat DAP dan tidak diganggu oleh Umno.Akibatnya TGHH yang terpaksa menelan apa yang beliau katakan tetapi sesudah lebih 10 tahun, baru nampak apa yang dimaksudkan TGHH itu.

      LKS dan Karpal Singh tertangguh sebentar dari jadi ahli politik yang expiry apabila terbentuknya PR dengan DSAI dikatakan menjadi faktor penyatu kepada kedua dua parti.Tetapi sebenarnya adalah kerana DAP berlembut dengan dasar Islam PAS di mana itulah yang menjadi asas yang kuat kepada tahaluf siyasi yang diguna pakai oleh PAS untuk bergabung dalam PR.

      LKS dan Karpal Sigh mulanya lembut dengan dasar Islam PAS, tidak lagi menentang secara keras sehinggalah Kajang Move yang dimulakan sekali lagi oleh DSAI.Di sinilah turning point berlakukan semula apa yang sepatutnya telah lama berlaku, perpecahan antara DAP dan PAS kerana sebab yang meruntuhkan BA dulu, ia itu penentangan kepada dasar Islam PAS terutama oleh 2 orang otai DAP LKS dan Karpal Singh tetapi sekarang tinggal seorang lagi kerana Karpal Singh tak sempat melihat mayatnya dilangkah untuk melaksanakan hukum Islam.

      LKS pada ketika inilah mula menunjukkan sikap expirynya apabila ke sana ke mari untuk mengajar orang Islam bahawa hukum Islam yang PAS nak buat di Kelantan tidak adil dan tidak boleh dibiarkan.Malangnya ada pulak mangkok dalam Ugama Islam kita yang percaya dengan expiry man ini.

      Umno yang menangguhkan kedudukan expiry LKS dan Umno jugalah menyerlahkan kedudukan expiry ini apabila mula memberi PAS ruang untuk RUU 355 dan dari titik inilah kita mula melihat satu demi satu ciri ciri expiry LKS mula menonjol.

      Sehingga kepada yang terbaru, LKS muncul pula dengan ciri expiry terbarunya dengan menabalkan Husam sebagai MB Kelantan apabila PH menang nanti.Katanya jamuan hari raya tahun depan dia akan hadir bersama MB baru Kelantan, Husam.

      Kemudian galaklah pula macai PAN dengan menyebut kerusi yang PAS kalah itu akan dimenangi PAN mungkin dengan jaminan LKS. Semacamnya rakyat Kelantan sekarang ini mengalih arah kepimpinan mereka kepada LKS setelah ditinggalkan oleh ATGNA.

      LKS mempamerkan ciri ciri expirynya sekarang walaupun TGHH mengatakan lebih 10 tahun dulu.Expirynya LKS boleh dinilai dengan mudah apabila dia dengan celupar dan sombong mengumumkan nama Husam sebagai MB Kelantan kerana dalam keadaan normal dan waras mana mungkin seorang ahli politik otai seperti LKS boleh bercakap celupar begitu tanpa sedikitpun menyedari bahawa Kelantan bukan negri yang dibawah pengaruhnya, samalah juga kalau TGHH pergi ke Penang dan mengumumkan mana mana orang selain dari DAP menjadi KM sedangkan semua tahu kekuatan PAS bagaimana di Penang.

      Bermakna LKS tidak bercakap bersandarkan fakta semasa dan tidak juga menghormati kedudukan PAN sebagai parti gabungan mereka.LKS bercakap seperti PAN itu budak suruhannya saja sebab itu dia boleh menamakan Husam tanpa perlu risau kedudukan Wan Rahim sebab semuanya itu budak suruhannya saja.

      Inilah ciri ciri expiry LKS yang mungkin akan terserlah lagi, TGHH sudah melihatnya lebih 10 tahun yang lampau.

      Delete
    13. Assalamualaikum,,,
      Bekesempatan membaca Twitter Dr. Nizar Jamaludin, 2nd Boss PAN Perak, saya terpaku kepada komen Dr. Nizar yang berbunyi "

      Tapi takkanlah kerana gembira & rasa shahdu sambut raya saja orang melayu mahukan islam sedangkan ada banyak aspek lain yg islam hidangkan!



      dan komennya lagi,

      Bersyukurlah kerana dgn menganut agama Islam, maka kaum melayu di.kurniakan dua hari kebesaran eidulfitri dan eiduladha.

      serta,

      jika Islam tidak memperuntukan 2 hari raya kpd orang melayu,maka orang melayu di m'sia nak raya apa ya utk menyambut hari2 kebesaran mrk?

      Nampaknya PAN hanya boleh bersyukur kerana jadi orang Islam kerana dikurniakan 2 hari kebesaran.Rasa nak tanya Dr.Nizar, hari kebesaran ini siapa yang kasi? DAP ker yang kasi sehingga boleh bersyukur begitu sekali.

      Orang melayu juga disuruh bersyukur kerana jadi orang Islam yang diberi 2 perayaan ini, yang lain lain tu tak kisah, semua boleh buat,semua boleh terima, LGBT pun boleh, Siti Kasim pun boleh, SIS pun boleh, peluk anjing pun boleh,makan setalam dengan ajnabi kafirun pun boleh tapi nak perkasa mahkamah syariah tak boleh, tidak dibenarkan, orang melayu hanya cukup bersyukur dengan 2 perayaan yang ada.
      Dr.Nizar mungkin tak ingat, jadi saya nak ingatkan, aidilfitri dan eiduladha tu hari kemenangan di mana umat Islam disunatkan bertakbir untuk meraikan kemenangan.Kemenangan dari apa? ingat kalimah walaukarihalkafirun dalam takbir itu? Jadi kemenangan apanya kalau PAN masih lagi bersondol kepada DAP, agen evangelist di negara Kita?

      bersyukurpun tak guna kalau masih jadi budak suruhan DAP kerana merayakan 2 hari kebesaran itu perlu dengan kepastian tiada lagi pengaruh kafirun dalam kehidupan kita umat Islam tak kira melayu atau apa bangsa sekalipun.

      Tak guna orang Islam merayakan 2 hari kebesarannya pada masa mereka turut bergelumbang dengan apa yang dilarang ALLAH seperti bersengkongkol dengan LGBT, Islam Liberal dan evangelist yang akan hanya membawa kepada rosaknya Islam.Untuk apa bersyukur kalau hanya nak merosakkan Islam?

      Dr.Nizar dalam komen awalnya menyebut tak kan orang melayu mahu Islam kerana menyambut raya saja sedangkan banyak aspek lain yang Islam hidangkan tapi apa yang PAN mahukan dari Islam?

      LGBT?Islam Liberal? SIS? Evangelist? atau apa Nizar?

      Delete
    14. Tuan Guru Presiden menyebut 40 kerusi bukan main cakap lepas sahaja. Tentulah ia berasaskan kajian lengkap di setiap kerusi-kerusi berpotensi. Kalau sekadar mahu jadi king-maker, sebenarnya 10 kerusi pun sudah cukup seperti yang berlaku di UK sekarang. 40 kerusi itu semestinya kerusi berpotensi menang dengan jumlah sokongan mengikut taburan kaum dan juga kekuatan jentera.

      PAS akan fokus di kerusi dominan melayu sebagaimana sebelum ini kerana di sanalah kekuatan sebenar PAS. Maka tidak menjadi satu keperluan untuk bersefahaman dengan PKR kerana mereka tidak memiliki jumlah sokongan yang signifikan dari bangsa melayu untuk membantu undi kita.

      Bahkan sebenarnya mereka memang tidak ada pengundi teras seperti PAS, BN atau DAP! Mereka selama ini hanya menumpang sokongan melayu dari penyokong PAS dan sokongan bukan melayu dari penyokong DAP.

      Kajian terkini juga memperlihatkan penambahan sokongan pengundi melayu kepada PAS begitu ketara sekali. Begitu juga penurunan sokongan bukan melayu terhadap DAP juga sangat besar. Perkara ini harus diambil iktibar menjelang PRU14 nanti.

      Sudahlah kerusi tradisi PAS di kawasan dominan melayu hampir pasti akan diganggu oleh PAN, kerusi yang dituntut PKR pula kita mahu beri laluan selesa kepada mereka. Rundingan dengan PKR hanya menyebabkan PAS rugi berganda, sedangkan PH secara umum untung berganda pula.

      Rundingan dengan PPBM pula tampak seperti tidak menguntungkan apa-apa. Yang untung hanya jika PPBM tidak bersama PH, bukan PPBM bersama PAS kerana ia pasti melibatkan pembahagian kerusi. Lagipun Mahathir masih menjadi pemimpin de facto PPBM. Sikapnya dari dulu sehingga kini jelas bertentangan dengan matlamat Islam yang diperjuangkan PAS.

      Bolehkah kita percaya dengan PKR atau PPBM, sedangkan mereka adalah sekutu rapat dengan musuh-musuh politik PAS dalam PH? Sudah tentu mereka punya agenda lain dibelakang walaupun tidak mempunyai apa hubungan secara langsung dengan PAS?

      PAS sepatutnya memanfaatkan pakatan bersama Gagasan Sejahtera dengan sebaiknya. Walaupun parti-parti lain yang bersama Gagasan adalah kecil, tetapi jumlah mereka sangat signifikan dalam membantu PAS. Contohnya Ikatan, boleh menarik sebahagian ahli Umno yang protes. Berjasa pula boleh menarik undi melayu yang sangat anti-cauvinis DAP. PCM, mereka boleh bawa undi protes Cina kepada DAP. NGO-NGO lain mampu mempengaruhi ahli dan penyokongnya untuk bersama PAS sebagaimana NGO-NGO cina mempengaruhi ahlinya untuk memilih samada BN atau DAP.

      Situasi PRU13 sangat berbeza dengan situasi PRU14. Waktu itu belum ada isu RUU355. Waktu itu Muhyidin dan Mahathir masih bersama Umno. Waktu itu DAP masih belum terpalit isu penyelewengan dan kristianisasi. Justeru adalah sangat dangkal jika kita memilih strategi menghadapi PRU14 nanti hanya dengan berbekalkan data-data keputusan dan strategi PRU13 sahaja.

      Delete
    15. Assalamualaikum,,, Penentangan politik kepada kerajaan BN yang diketuai oleh Umno beralih arah, arah yang beralih dipandu oleh pakatan pembangkang bernama PH dengan secara jelasnya terlepas pandang akan kehadiran PAS bersama GSnya dan bermati matian menuduh PAS sebagai parti yang mahu menyelamatkan Umno.Apa jua yang disarankan oleh PAS dan Presidennya semacam tak didengari dan dipedulikan oleh mereka seolah olah hanya PH sajalah yang mampu menewaskan Umno.Sehingga hari ini mereka tetap menuduh PAS mahu menyelamatkan Umno dan enggan mendengar dan menghormati pelan tindakan PAS untuk Umno.

      Sekarang mereka memperkenalkan pula tindakan anti kleptokasi dengan dakwaan negara dipimpin oleh pencuri.Gambaran yang cuba diberikan kepada rakyat bahawa selama ini terutama ketika Mahathir menjadi PM dan Presiden Umno, Negara tidak dipimpin oleh pencuri cuma oleh lanun sahaja tetapi sekarang Najib diimejkan sebagai seorang pencuri.Bertentangan dengan apa yang telah disuarakan oleh PAS secara berterusan bahawa segala penyelewengan dalam kerajaan adalah satu bentuk kegagalan kerajaan sejak dari zaman sebelum Mahahthir lagi dan asas penyelewengan yang banyak ini telah dilawan oleh PAS sejak dari awal penubuhannya lagi.Presiden PAS mengajak rakyat merehetkan Umno kerana kegagalan mereka menjadi kerajaan tetapi Mahathir sebagai pemimpin utama PH mahu menjatuhkan Najib dari jawatan Mo1 negara.

      PAS terlalu konsistant dalam dasar Islamnya.Perjuangan untuk RUU 355 sudah bermula sejak PAS mendapat Kelantan lagi, dengan ATGNA sehingga akhir hayat beliau tidak pernah putus putus berusaha agak ianya dapat dilaksanakan.Pengganti ATGNA kemudiannya meneruskan cita cita ini sampailah sekarang RUU 355 sampai ke parlimen.Tetapi apa yang berlaku, PH yang asalnya kawan PAS menentang dengan berbagai bagai alasan.Kalau 10, 20 tahun dulu yang menentang ialah Mahathir, kini nama nama penentangnya sudah jadi Khalid Samad, Dr,Mujahid Rawa dan Mohamad Awang bersama sama LKS dan LGE.

      Bukti jelas PH tak akan mahu mendengar PAS sebaliknya akan terus menuduh PAS mahu menyelamatkan Umno.Teguran TGHH kepada usaha membawa campurtangan asing dianggap usaha PAS untuk menyelamatkan Najib, TGHH dituduh tidak berbuat apa apa untuk menjatuhkan Najib sebaliknya mempertahankan Najib kerana dedak 90 juta.Itu tuduhan yang dimainkan PH atas teguran TGHH yang tidak mahu melihat ada campur tangan asing dalam politik negara.

      TGHH juga mengajak rakyat merehatkan Umno dan menggantikan kerajaan bersama sistemnya sekali. tetapi tawaran PH hanya menjatuhkan Najib, tidak ada penggantian sistem kepada sistem yang adil atau yang bagaimana untuk rakyat nilaikannya.

      Lantaran seruan Timbalan Presiden PAS untuk menubuhkan RCI bagi menyiasat salah urus 1MDB dianggap usaha PAS untuk melindungi Najib sedangkan siasatan DoJ terhadap 1MDB tidak menampakkan apa apa hasil yang jelas selain ungkapan Mo1 yang digunakan DoJ bagi membolehkan PH menggunakannya untuk menyerang Najib, itu saja yang sebenarnya yang pula menimbulkan tanya tanya kenapa istilah Mo1 yang digunakan untuk merujuk kepada Najib? Begitu juga siasatan susulan menimbulkan model Australia yang berbabit, bukan Rosmah, jadi bagaimana? Apakah tidak ada campur tangan sehingga secara tidak langsung nama Rosmah dan Najib boleh dikaitkan dan digunakan dengan meluas oleh PH dalam kempennya dalam negara?

      Samaada Najib dan Rosmah terlibat atau tidak dengan 1MDB, Umno tidak perlu dikekalkan selepas PRU 14.Itu pendirian PAS dan GS dan itulah juga yang tidak didengari oleh PH seperti mereka ada telinga kuali........

      Delete
  2. Cai umno mana paham ni..apatah lagi makcik2 felda..penerangan yang agak kompleks dan rumit. Depa cuma tau laung terlolong lolong !!!

    hidup melayu ...
    hidup melayu...
    hidup melayu...
    Hidup melayu...

    Tapi pada hakikatnya melayu merempat sejak 60tahun dulu. Sekadar bergema jeritan di perhimpunan agung umno setahun sekali kat pwtc

    ReplyDelete
    Replies
    1. Agama makin ditinggal.belia melayu hanyut..golongan agama pun lebih fokus kerusi parlimen skrg.cuba sesekali pandang lah apa dah jadi dengan majoriti ank melayu islam kita .

      Delete
    2. Modal UMNO adalah


      Jangan musnahkan kerajaan melayu Islam nanti dap yg berkuasa


      Ini modal UMNO UTK MENAKUTKAN ORG KAMPUNG SUPAYA MEREKA TERUS DAPAT UNDI MELAYU DAN PENTING



      DAPAT MEROMPAK LAGI



      IKAN KEMBUNG RM35 $EKILO MAKCIK FELDA MASIH BOLEH BERTAHAN ???


      AGAKNYA BODO BETUL ORG D FELDA NIH

      HARI NI FGV 1.60

      HABISSSS BANKRAP PENEROKA TAKDE DIVIDEN BONUS


      Delete
    3. Rosak Melayu
      Rosak Islam
      jadi arang di neraka

      Delete
  3. Kerana jho low jadi pencuri 1mdb


    Ranap hutang bond 35billiob tak d bayar MDB


    Ringgit kita jatuh 4.50 kerana MDB


    Cilaka jho low dan najip

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tak tahan dah...


      5juta turun jalan raya


      Mat perisik takut masuk hutan lara

      Katanya sabah sungguh bahaya


      Nanti mati katak di tangan sulu seagama saudara

      Apalah sangat berjuang utk negara

      Najip dah bagi 7juta perisik sangat gumbira


      Itu sebab 5juta bermaharajalela


      Di atas padang dataran merdeka !!!

      Delete
    2. Kerana dapat 50 jota... Doj dah jadi hamba mender

      Delete
    3. Anon.. Dulu DOJ hamba najip sebab d backup OBAMA..negro

      Bila Obama Jalan.. DOJ bebas nak bertindak..

      Kami 3000 syarikat yg melabur dalam bond MDB 35billiin (10billion usdollar) risau duit kamin hanyut dalam burit artis terkenal dan isteri PM

      Aduan kami tak d layan pengerusi MDB !

      Maka DOJ saja tempat kami bergantung harap.. Dan syukur DOJ sudah ambil tindakan..

      Ketika aduan dinlakukan Tun masih penyokong tegar Najib !

      semak sejarah kawan ! Jgn jadi tolol

      Delete
    4. 19.30
      jika benar seperti kata tuan, hebat sgt Tun M ni..najib boleh ke buat mcm tu? lepas ni senang le tun m..sape2 dia tak suka dia boleh arahkan DOJ..kan? kihkihkih. Cakap tak guna otak..kat FBI brp jota pulak bro?

      Delete
    5. Lihat jawapan pada 2234 di atas

      Delete
  4. Rahman mata empat

    Nak kami sabotaj ker


    Kalau kami join sabotaj tak bangun balik negara kamu!!!




    Ok kawan kawa. Mat koya Belud cabar kita


    JON SABOTAJ SAMBIL BUAT DUIT

    SATU KEKUARGA SATU USDOLLAR

    4.31 TARGET 4.70 K 5.40


    PERCAYALAH... SYARAT SYARAT UTK RINGGIT JATUH TERUK DAH DI KETAHUI RAHMAN 4EMPAT... DIA PUN JOIN BELI USDOLLAR


    RIZA BELI CONDO NEW YORK MASA RINGGIT 3.50 !

    INI BARU SABOTAJ KAW KAW


    KITA BARU NAK MASUK 4.31.. SEMPAT LAGI


    JOM AJAR NAJIP SIKIT

    ReplyDelete
  5. Beginilah bangsaku sedihnya. Bergaduh sampai tak ingat Tuhan. Kalah jadi abu menang jadi arang. Sanggup rosakan negara kerana hasad dengki. Manusia ini merupakan pemfitnah bersiri. Cuba fitnah berbagai organisasi. Kalah saman fitnah berkali. Dulu pembangkang juga sabotaj Lynas dan RAPID. Syukur Allah selamatkan. Kenapa pasal benci Najib kita rosakkan negara? Dulu terkial suruh TNB jangan beli besi buruk. Beli besi buruk dijual berbillion pada syarikat Cina kata jual nagara bukan jual besi buruk. Beli Cina nak serah balik sebahagian saham kat institusi negara dan rakyat cuba sabotaj pula. Mereka yg masih tercuit iman mereka tolonglah keluar dari keadaan dari tiada faedah dunia akhirat ini. Bahkan mungkin jadi kalung api pada tengkuk.

    ReplyDelete
    Replies
    1. J, Just one word - tolol...!

      Tak usah yg lain2 further komen ulasannya, berjangkit nanti kebodohan sombongnya.

      Berhujah yg beirisi dgn dia pun, bukannya dia ambik pot. Saja nak buat semak.

      Bak kata Tok Mat MB Nismilan, dahlah tak boleh nak jadi garam, tapi Mr J prefer secara sukarela. utk menjadi langau...

      -the end-

      Delete
    2. Beli kalung itu bersedia menjadi kalung tengkok kamu J.
      Pengkhianat....

      Delete
    3. Bergaduh tak ingat tuhan...merompak dan membela prompak ade ingat tuhan?...temberang kyat benor mr Jebon..

      Delete
    4. .
      .

      Bila pertahankan rakyat babitkan bangsa. Melayu je ke yang jadi arang dan jadi abu.

      Trump pun bergaduh dengan bangsa dia, tak ada pun cakap bangsa dia jadi abu atau jadi arang.

      Dulu UMNO PAS sangat bermusuh. Apa yang UMNO tak buat dan apa yang PAS tak tuduh. Tak ada pun abu atau arang. Yang ada anjing, babi dan kera.

      Bencikan Najib sebab tuduh anak melayu sabotaj ekonomi negara sedangkan yang kena siasat cina.

      Rafizi satu sen pun tak dapat duit 1MBD, kenapa salahkan Rafizi?

      Jual kan China kemudian beli balik dari China. Bila ikan mahal, salahkan peraih. Bila harga barang naik masa nak raya salahkan pemborong. Gula naik tuduh pemborong sorok gula. Cara jual beli dengan China ni sama lah macam tu jugak.

      Urus niaga Edra buat cara niaga betul-betul jangan paksa KWSP, PNB atau TH beli.

      Semua itu untuk bayar hutang. Lepas beli saham, tuduh pihak pengurusan pecah amanah. Edra pun kena gantung.

      Alangkah bagus jika ada yang berani macam CEO Felda yang lawan Isa.

      Delete
    5. Mr. J , dari komen anda , dapat saya tafsirkan bahawa anda mempunyai 0 (zero) knowledge pasal dunia perniagaan lebih lebih lagi dalam bab penyenaraian sesuatu syarikat .

      Walaupun syarikat menjual saham kepada awam , perjalanan dan polisi serta hala tuju syarikat masih lagi di kawal selia olih syarikat indok . Pemegang saham hanyalah menjadi "share holder" sahaja .

      Seingat saya belum ada "share holder" yang menjadi kaya raya hanya dengan memiliki saham syarikat . Yang kaya raya adalah towkey syarikat itu .

      Samalah di dalam penyenaraian EDRA ini nanti . Yang akan menjadi kaya raya adalah CGNPC .
      Ingat lagi nasib Tabung Haji yang kerugian beratus juta melabur di dalam syarikat pembuat roti Silver Bird ??? Sebaliknya ketiga tiga towkey Silver Bird manjadi kaya raya .

      Bagitu juga dengan kemelut FGV . EPF kerugian lebih 200 juta ringgit . Yang kaya adalah Isa Ketot .

      Delete
    6. orang kalau da buduhhh sombong gitu la pak diny...perasan pandai je lebih padahal pandir

      Delete
    7. Thank you Sdra Mohamed Noor . Saya hanya memberikan pandangan dan pendapat saja menerusi pengelaman .

      Lebih lebih lagi apabila terdapat orang orang yang fasik memberi pendapat . Ini bukannya situasi menang jadi arang , kalah jadi abu . Situasi ini lebih mendorong kepada " ayam menang sabung tapi kampong tergadai ".

      Delete
  6. Lagi sekali Pudin sajikan fitnah Rapussy sotong
    Dia dah kehabisan modal, admin nak kelentong
    Ini kumpulan hapraak mcm dlm taik punya tong
    Bila mampos nanti, dlm neraka dibakar rentong

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhh…

    ReplyDelete
    Replies
    1. 19.31
      menjawab kepada pertuduhan org boleh dikatakan fitnah ke bro? cikgu MO1 ke ajar ni...dok bodohkan diri kat sini je...kihkihkihkih..low mentaliti

      Delete
    2. Macai cap 1 mesia bodoos...penjilat jubo cina jho lo..

      Delete
  7. Tak tahan dah... Bangkit semua !





    5juta turun jalan raya

    Mat perisik takut masuk hutan lara

    Katanya sabah sungguh bahaya

    Nanti mati katak di tangan sulu seagama saudara

    Apalah sangat berjuang utk negara

    Najip dah bagi 7juta perisik sangat gumbira

    Itu sebab 5juta bermaharajalela

    Di atas padang dataran merdeka

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mslsysia-sasau

      Delete
    2. Msiaharu...atas padang masyhar nanti mcm mana?

      Delete
    3. Bro Malaysiabaru buar saya yang jawap.
      Di padang Masyhar nati Pengkhianat rakyat dan negara seoerti Mrs Jubir, Nakhoda, serigala adu domba,kikiki,hahaha,alumni basikal, unknown dan sewaktu denganya akan dibagi makan dedak, jadi tukang jilat jubor jho low kafir,Bijan, MCA, MIC yang mereka puja semasa mereka hidup dan akan di teruskan selepas mampus. Yang mcm mcm lagi sila lah bro bro semua tambah.

      Delete
  8. D antara Rafizi dhn Rahman, saya lagi percaya pada Rafizi. Rafizi bkas org besar d Petronas. Rahman bertuah kerana Musa Aman has a soft spot for him.
    Kita org Sabah terpalit malu bermenterikan Rahman.Tidak ada daya intelektualisme bila berckp mengenai sesuatu isu.Teringat saya kata kata bos saya suatu masa dulu.
    Bila ketua 3/4 saja, dia tidak akan lantik org yg lebih cerdik dari dari sbg pembantu.
    How true......

    ReplyDelete
    Replies
    1. Orang yg dah kalah saman fitnah 5 kali pun percaya lagi? Dlm kes lain pasal fitnah cincin 24 juta dia kata saya hanya melawak. Anehlah kita dgn mata yg celik tetap ikut jalan yg salah. Bagaimana nak pertahankan perkara ini di padang masyhar? Belum kira usaha mungkar nak sabotaj negara. Pendokong PH sah dah sesat jalan.

      Delete
    2. Rafizi lulusan mckk,budak melayu yg brilliant,by right dia boleh jadi macam budak melayu yg lain bila selesai belajar enjoy life dgn kerja -gaji yg lumayan.
      TAPI beliau scrafice untuk rakyat malaysia,dgn meninggalkan segala kesenagan dan RISK kan dirinya,dengar cerita,beliau akan kapenjara.
      scrafice nya untuk bangsa malaysia banyak.
      nak pastikan rakyat mendapat,gaji setimpal.Harga barang yg munasabah dan pastikan 6juta rakyat asing dikurangkan menjadi500k shja.
      Untuk itu rakyat mesti disedarkan ,betapa kerajaan umno/bn MESTI digantikan oleh orang2 betul mahu REBUILDING MALAYSIA.

      rebuilding malaysia.

      Delete
    3. kamuu mr j,dari ISMA group,hanya tahu comment dan ambil jalan mudah,hanya tenguk silap orang.Bukan mudah rafizi nak lawan govermt,igp najib punya,ag,najib punya,media najib punya..kamu kata dia kalah saman..memang betul tetapi..ia diikat dgn OSA..dan bermacam2 law diktator.

      Delete
    4. Anon 1949, janganlah hidup dlm alam khayalan. PH tak ada kuasa nak kawal harga barang dunia. PH dah perintah Selangor dan Penang 9 tahun - barang apa yg dah turun harga? Harga rumah melambung, cukai taksiran naik dan tarif air Penang naik 200%
      Anon 1953, bagaimana sabotaj negara itu boleh diterima sebagai usaha murni pembangkang. Benci dah butakan matahati. Keluarlah dari kepompong ini. Baru saudara akan nampak betapa buruknya perbuatan pembangkang.

      Delete
    5. Mat j tolong jangan murtadkan kami sebab kami sgt sayang agama kami yang melarang menyokong pencuri.

      Delete
    6. Anon 2020, saya tak ada kuasa nak murtadkan sesiapa. Hanya diri saudara boleh berbuat demikian. Saya hanya boleh nasihat saudara tentang perkara yg boleh rosakan aqidah. Menyokong kafir evengelis dan liberal memjadi pemimpin boleh rosakan aqidah. Terpulanglah pada saudara. Tapi sedarlah saudara di tipu untuk fitnah tanpa bukti. Alasan saya ditipu tak diterima di akhirat kerana Allah dah beri masing masing untuk berfikir. Peliharalah aqidah Anon. Jangan masuk kalangan mereka yg tertipu.

      Delete
    7. Kalau tak sokong evangelisy dan kapir

      Adakah kami harus sokong kleptokrat dan penerima derma 2.6b dan penerima dana 47juta src. Ketua kamu dah oun mengaku terima 2.6b dan 47?

      Siapa harus kami sokong?

      Delete
    8. J....akidah kamu kamu masih elok lagi kah?,,,,berbohong tiap hari.
      Orang macam ini masih elok akidah?
      Kera di hutan terlompat lompat ketawa pada kau...

      Delete
    9. .
      .

      J . 20 05.

      Beberapa kali UMNO cuba jadikan isu pasal tanah mahal, rumah mahal tapi rakyat tak terpengaruh.

      Yang berdemo hanya beberapa Mat Rempit yang berbayar.

      Isu semua nya tenggelam tanpa memberi apa-apa keuntungan pada BN.

      Sebab apa ? Sebab rakyat tahu siapa penyamun dan siapa bukan. Yang mana telus dan yang mana penipu.

      Siapa kata evangelis yang jadi pemimpin kami? Mahathir hari ini menyokong Anwar Ibrahim jadi PM jika di beri pengamounan. Mahathir yang pernah fitnah Anwar Ibrahim kata Anwar Ibrahim tidak dapat keadilan. Adakah Mahathir maksud kan Liwat 2?

      Najib terketar-ketar dah .. Rahsia Liwat 1 akan di ketahui ..

      Delete
    10. Mr. J , kalau kami berkata kata saperti anda , anda katakana kami rasis .

      Bekerjasama dengan kafir harbi saperti yang anda katakana itu tidak menyesatkan kami . Yang penting adalah jati diri dan " nawaitu" mesti betul .

      Sedarkah anda , Perancis yang di perintah olih kafir harbi mempunyai pertumbuhan ugama Islam yang paling besar di Eropah ??

      Tahukah anda , Turki yang bertahun tahun lamanya cuba di sekularisma olih Kamal Atarturk masih kental mempraktikkan Islam berbanding Iran . Saya katakana ini berdasarkan pengalaman saya .

      Delete
    11. Bro bro semua tidak perlu beralasan dengan pengkhianat rakyat yg tiada beragama. Syaitan bertopengkan manusia. Berselindung di atas nama Allah. We all knew very well Mrs Jubor is beyond reason. A spinner with a little brain left in his skull. They or maybe just one or two since they entered Tuan Budin,'s blog has never change their comments. They talk shit not sense. They are dedakian. Mrs Jubor trying very hard to potray himself as well manered guy everytime he open his mouth but we can smell dedak. He can fool his girlfriend not us. So do not entertain him. Let him be with his dumbfounded excuse and spin. His comment can only please his boss. What kind of species that said Jho Low stole IPIC's money. The answer is definately not human but i have no answer to the kind of species that feeds on dedak coz there too many of them. Your guess is as goid as mine.

      Delete
  9. Mr jamban, kau jangan cakap seolah olah kau ni bersih sesuci malaikat la. Semua orang yang tak sependapat dengan kau habis kau labelkan sebagai sesat barat seolah kau ni dah jadi manusia pilihan yang telah dijamin syurga. Kau nak ampu bodek tuan kau sebagai mangsa fitnah pembangkang tapi tak boleh jawap pelbagai soalan. Laporan odit di osa kan, kenapa? Nak saman serawak report hari selasa? Agaknya dalam hidup orang umno sekarang ni dah tak wujud hari selasa lagi tak. Kau selalu cakap orang yang tak sependapat dengan kau muflis di akhirat kelak. Kau boleh jamin ke yang kau ni tak muflis nanti di akhirat? Takut sangat dengan dap yang berfahaman evangelist kristian, kenapa takut kalau kau cukup iman di dada? Takut cina dap memerintah mesia kalau umno kalah? Hello mr jamban, kau dah tengok perlembagaan negara ke belum? Try harder mr jamban. Kalau umat umno totok boleh lah kau kelentong, tapi bukan kami di sini yang tahu siapa barua jasa yang bernama mr jamban disini

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jangan di layan jamban nih.

      Objektif adalah meng haram jadahkan ayat alquran utk tujuan sesat seperti dalam Islam di boleh kan mencuri utk lawan kapir. Islam anjur bunoh kapir harbi. Melantik kapir sbg ketua tidak di bolehkan tapi ketua Islam melanun boleh pula d sokong.

      Seolah olah mencuri 2.6b perkara biasa bagi puak jamban nih...

      Nabi kata potong tangan kalau mencuri walau satu dinar sekalipun.!

      Delete
    2. Anon, negara lain pembangkang cuba buktikan pada rakyat mereka mempunyai polisi dan rancangan yg lebih baik dari kerajaan untuk mendapat sokongan.
      Di Malaysia pembangkang tiada polisi dan tiada rancangan. Hanya hasut dan sabotaj negara supaya rakyat marah kerajaan dan undi pembangkang. Inikah tahap kebijasanaan pembangkang? Dlm pada itu sendiri bercakaran pasal tamak kuasa. Inikah pembangkang yg saudara terlampau tertarik dengan. Gunalah iman dan akal yg dikurnia Allah.

      Delete
    3. Daripada Malaysiabaru, aku sokong Mr J

      Delete
    4. Apa ko merepek.nih nak tarik kami join polemik kodok ko tuh


      Kapla butoh mrs j ko nak jilat?...


      Jom sokong alkoran dan hadith tapi pada masa sama diam diam merompak bersama najip.


      Jom baca ayat alkoran.. Bila belakang kita rancang rompak MDB...

      Alahurabi.. Ada haramjadah macam ni wujud di akhir zaman...

      Bismilahirahmanirahim.. Sahaja aku mencuri wang MDB kerana lilahitala..

      Ini maksud haji hadi. Selesaikan kes curi MDB melalui alkoran

      Jgn berak atas alkoran sudah

      Delete
    5. J....bongok...
      Pembangkang belum lagi bentuk kerajaan....belum lagi dapat dapat kuasa.. hang ni sewel kah? Nak rangka polisi apa?
      Kamu balik pi sekolah semula lah...

      Delete
    6. Harga barang dikawal oleh kementerian pengguna...bukan negri selangor dan penang...mr Jebok kaki temberang...

      Delete
    7. .
      .

      Apa polisi Kerajaan Selangor dan Penang ?

      Jangan tipu rakyat. Jangan salah-guna duit rakyat.

      Jangan potraitkan Islam benci pada orang.

      Yang pasti, polisi HARAPAN ialah merampas harta milik penyamun.

      Delete
    8. Mr. J .

      Kerana terlebih rancanglah , skandal 1MDB meletup di merata benua .

      Kerana terlebih rancanglah , FGV tersembab kebumi .

      Kerana terlebih rancanglah hutang Negara hampir mencecah 1000 juta ringgit .

      Kerana terlebih rancanglah reserve BNM menyusut dari USD 145 billion pada 2009 ke USD91 billion sahaja .

      Kerana terlebih rancanglah TRX , salah satu "premium land" tergadai kepada syarikat Chinazz .

      Kerana terlebih rancanglah Bandar Malaysia hampir tergadai kepada Chinazz .
      OooHHhhh ... anda akan berkata 8 " army base" di bina sebagai pengganti Bandar Malaysia . Tolong nyatakan di mana "army base " yang 8 tempat tu ??? Apakah tempat tempat ini pun telah di OSAkan ??
      Memang benar , satu "base" sedang didalam pembinaan di Sendayan , N. Sembilan . Tetapi kemajuan tidak memberangsangkan kerana kekangan bajet . PDP ( project delivery partner) , LTAT yang sepatutnya menerima sejumlah 2.7 billion setakat ini hanya ,enerima 700 juta sahaja .

      Delete
  10. jasa mR.j....nak jalan short cut.
    jangan gangu/comment pemerintah walaupun pemerintah buat/ PARTI LEBAI "kerosakkan fundamental"
    MENCURI dan SALAH GUNA KUASA.

    ReplyDelete
  11. As an accountant, rafizi is no match for rahman dahlan. Rahman is NOT an intelligent individual. As a graduate of ACCA and a financial investment consultant, I could debate Rahman with no preparation. Rafizi is too advanced for rahman.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kesilapan Rafizi ialah dia menyangka dia mewakili rakyat. Sebenarnya dia hanya mewakili rakyat di kawasan Pandan saja... BN yg mewakili rakyat Malaysia secara amnya. Kerana BN memerintah. Dan Rahman Dahalan adalah BN.

      Delete
    2. Ya BN-barang naik. Ko ni bodoh piang

      Delete
  12. Mr. J,
    Tq bro d atas pencerahan fakta.
    Anyway, that mistake aside, Rafizi lagi berkualiti dari Rahman.
    Dia berkorban demi menyedarkan masyarakat. Kita patut sokong dia bukan sebab dia Rafizi tapi mesej yg d kongsikan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yes bro mali. Spot on. Mesej mesej mesej yang dikongsikan.
      Alamak saya lupa pada pencuri dan pendedak bukan mesej yang dikongsikan tapi duit yang di kongsikan sebab itu they just dont get the message

      Delete
  13. Mj tulis banyak auta jer. Fakta air liur. Kalu boleh kasi celik ok, tapi makin terasa aura autanya

    ReplyDelete
    Replies
    1. Anon, cubalah tenguk isu ini dari perspektif lain. Try baca blog yg bukan penyokong totok PH. Saya baca semua blog termasuk blog Budin nih. Bila last saudara baca blog macam Malaysia Today. Saya tak kata blog ini semuanya benar tapi kurang kurang akan tambah perspektif saudara. Saya takut ramai orang yg biarpun ikhlas tapi tertipu sebab sentiasa berada dlm kepompong media totok pembangkang. Cubalah saudara...

      Delete
    2. Masih berusaha gigih mrj ni..dgn harapan dapt BN berkuasa lagi.

      Delete
    3. J....kamu tak payah nak jadi cik gu disini. Sekolah kamu pun belum habis.
      Balik pi jumpa tak guru mu belajor 3 tahun lagi. Lepas tu datang balik sini kami nak dengor ceramah kau.
      Untuk sekarang....kamu cik gu sampah...

      Delete
    4. .
      .

      Mr J jangan nak bodoh kan kita orang.


      Ya saya mengaku saya tak baca blog lain. Tapi saya yakin Tuan Budin tentu baca dan kemudian memutuskan blog lain-lain tu hampeh.

      Mr J dalam apa pun pekerjaan mesti ikhlas. Mana boleh orang ikhlas tertipu. Allah sentiasa melindungi orang yang ikhlas. Ramai yang guna Al-Quran tapi kalau tak ikhlas ke neraka. Dan Allah tak tolong sebab segala perbuatan mesti di dahului dengan ikhlas untuk Lillahhitaala.

      Lagi satu Mr J ramai disini yang cepat tangkap apa yang pengampu Najib nak cakap. Baru sampai 10 perkataan dah tahu menipu. Kalau Najib lagi lekas tangkap. Baru bagi Assalamualaikum dah dengar nada hipokrit.

      Macam ini lah Mr J. Tolong renungkan dan fahami pula kata-kata Tuan Ibrahim.

      Baru teringat. Bila MAZA bagi peringatan, dikatakan ada kebenaran nya tetapi ..

      Lepas tu nak mengaku baca semua blog .. sedangkan hati keras macam batu .

      Delete
    5. Blog2 yg dirujuk mj semua ada sifat perkauman.semuanya jenis asal melayu...ditanggung beres. Halal haram, susah senang rakyat tolak tepi. Asal umno mesti dibela. Itu la blog yang dirujuk oleh mj.

      Delete
    6. Blog mana yang di maksudkan olih Mr J tu ??

      Adakah blog Parpukari , Snapshot , The Unspinners , Media Permatang Pauh , Taiping Mali , MyKmu ........????? Semuanya merapu lebih , peanut with zero content .

      Delete
    7. mr j...

      i read all sorts of blogs, news clips....and i believe more than u can read.....coz i m based overseas. u know ur pink lips blocked all sort of news back home, coz he has nothing to say to counter....so the best defense is block!

      and from the horse mouth itself, he says he lied about the 2.6b until cornered.....and u still has not commented on this yet until now as far as i can remember....so, don't talk about right or wrong.

      for a leader to lie to the public is an unforgivable sin.......as a responsible head or leader, he should have gone for leave so investigation can be carried out in a fair manner......let the facts decide, not people like u or his stooges.....why the team disbanded, personnel being moved out from this case raised lots of question....and u never bother to ask....why the audit report has been classified under OSA? u never bother to think....and why there is no proof whatsoever on the donation....u never bother to see.....and u expect that us to believe blindly as u do......yet u call us traitor...

      u have a lot to learn dude.....

      -dad-

      Delete
    8. tuan 00.19
      saya suka jawapan tuan utk counter mr jenglot..tp biasa la mr jenglot xblh nk jawab hujah tuan yg bernas so mr jenglot akan scrol utk jawab komen2 yg mengampu tuannya sahaja

      - tiara -

      Delete
  14. KUALA LUMPUR (Reuters) - Former Malaysian Prime Minister Mahathir Mohamad is seeking the release of jailed opposition leader, and once bitter foe, Anwar Ibrahim, and would have no objection to him being premier, the Guardian reported on Thursday.


    Terima kasih Tun. Kami sayang Tun. Semua ahli Pkr maafin Tun. Mari lupa sengketa lama mulakan yang baru

    Musnahkan UMNO

    ReplyDelete
    Replies
    1. LGE menasihatkan Azmin supaya berhenti dari cuba berbaik2 dg PAS

      Tanpa undi dari penyokong PAS. PH pasti musnah

      Delete
    2. Hahaha ape la sgt pas tu...berdozen2 dh bilik gerakkan bungkus pun

      Delete
    3. Pas tumpang pr dapat kerusibdi pantai barat...tengok prk sungai besarvbilavpasvtanding sendiri kojol jugak...sekaran g pas berpecah umno pon pevah...ph yg untung...

      Delete
  15. Beli jual beli jual beli ....aset benda yang sama.

    ReplyDelete
    Replies
    1. .
      .

      Eh... Eh...
      Yang tak sama ialah beg tangan, cincin dan jam tangan.

      Hihihi.

      Beli simpan. Beli simpan.
      Nak pakai takut.

      Delete
  16. MJ pemburu dedak
    penyembah najib

    ReplyDelete
  17. Banyak penjelasan Mr J budiman dah rungkai
    Makin terkedu le puak cai-cai haprak bangkai
    Masing2 nak lagak hero tak padan ciput cikai
    Bila terbuntu mula buat perangai dayak sakai

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhh…

    ReplyDelete
    Replies
    1. Penjelasan temberang...hik...ssoklan aku dlm entri lepas mrJebon tak berani jawab..hehehe

      Delete
    2. Banyak yang Mr J takleh jawab. Dia buat2 tak baca..choiiii
      Kalu mamat kejora ni lagi la teruk buat pantun pun bodoh2 alang mcm bapak tak hantar sekolah
      Masing2 nak lagak hero melayu untuk dedak semangkok
      Bila terbuntu mula buat muka busuk

      Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh hebat kepala hotak. Masuk bakul angkat sendiri mamat ni..

      Delete
  18. Hujah bernas Mr. J bikin cai-cai jadi tak karuan
    Ada jugak dah keluar dgn komen sasau sawan
    Nampak puak cai ramai, mcm kerbau sekawan
    Mr J sorang pun cai2 haprak tak mampu lawan

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhh…

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mohon tolong 21:04 jangan hasut kami jadi bahan bakar dalam neraka.

      Mohon tolong 21:04 jangan hasut kami mensyirikkan Allah swt dgn Najib dan UMNO.

      T/ksh.

      Delete
    2. TERKINI..TERBARU..LATEST..!!!!

      The Grand Old Statesman, Tun Dr Mahathir tetap diiktiraf sebagai Great Thinker & World Leader dan masih diberi Penghormatan berucap di OXFORD, London baru2 ini. Kunjungan beliau ke London bukan semata-mata untuk bercuti raya, tapi juga untuk jemputan lawatan kerja & walau dah mencecah 92 tahun, beliau masih cerdas & bertenaga serta tidak lari untuk sessi soal-jawab dengan wartawan2. (Sila layari di Youtube)
      ------------------------

      Najib & Rosmah pulak pergi ke Bali apekehal, tak habis2 asyik menghabiskan duit negara. Katanya dah bersekutu dgn Pas, kenapa tak saja pergi bercuti ke Tok Bali, Kelantan...kenapa pulak ke Bali, Indonesia...kenapa..kenapa..kenapa...????

      Delete
    3. najib kena tunggu negara prompak jeMput berucap....hehehe...

      Delete
    4. Mr. J tetap nak jadi hero melayu.walau ilmu di dada separuh pun tak sampai.benda salah nak dibetulkan mmg jadi tak karuan la otak mrj
      Ada jugak dah mengaku hebat dirinya.. dgn komen yang puji diri sendiri.mmg sebijik perangai bijan mulut merah
      Nampak geng PH hebat , mula la bukak spin isu agama
      Mr J ,kejora, cai2 lain tu ayam je..bkokok jer kuat.kena gertak lesu

      Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh dh pandai bangga diri..mmg konsep umno sejati

      Delete
    5. 2224

      Sangat setuju dg pendapat than


      Delete
  19. Aku rasa, baik Rafizi arrange debat live dgn Mr J jer lah...
    For sure UMNO dan kerajaan pun tak larang.
    Pada UMNO dan kerajaan, Mr J ni taik gigi pun bukan.
    Mesti senang penganjur peroleh permit tanpa halangan.

    Baru syok sikit.
    Dapat jugak nengok terkencing terberak si Mr J nih tgh2 berdebat secara siaran langsung...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Baik rahman debat dengan rafixi....mr j dan rahman kaki klentong dan temberang

      Delete
    2. Mr J baca blog raje temberang patut ler otak mr otak temberang...ade soklan aku Mr J tak berani jawab...

      Delete
    3. Mana power rhman dahlan tu..tapi kira dia jujur sb mgaku faham sapa itu mo1...klau cai2 sampai skrg buat2 mcm tak paham.buat2 mcam bodoh alang diri depa.padahal budak tgkatan 3 pun faham mo1 tu bijan..

      Delete
  20. 6. Dalam realiti itu, dua tahun lalu aku nekad keluar Pas. Aku ulang, aku keluar Pas secara nekad dgn menyertai Amanah. Dan, semasa dalam Pas dan selepas keluar Pas, begitulah rutin kehidupan aku bersama al-Quran, tidak pernah berubah.

    7. Aku percaya, ribuan ahli Amanah juga kehidupan mereka dengan al-Quran sama seperti aku, bahkan aku yakin ada yg lebih baik berpuluh kali ganda berbanding aku. Mereka juga bekas ahli Pas. Hal yg sama juga ada pada mereka yg tak pernah pun masuk Pas.

    8. Tiba-tiba Abdul Hadi berkata, sesiapa keluar Pas buta al-Quran. Hah... buta al-Quran-kah aku dan kami? Jika setara aku dan kami (maaf, bukan utk bangga) masih dikata buta al-Quran, setara manakah baru dikira tak buta al-Quran? Adakah semua orang Pas sekarang tidak ada yg buta al-Quran, atau mereka dikira celik al-Quran kerana bersama Pas dan bukan bersama al-Quran?
    9. Aku kenal ramai orang Pas, bahkan begitu kuat dokong Pas, baca al-Quran pun merayap-rayap. Apabila ada usrah, dia mengelak utk baca al-Quran kerana takut diketahui tak tahu baca al-Quran. Adakah mereka tak dikira buta al-Quran? Oh tidak dikira begitu sebab mereka orang Pas...! Begitukah?

    10. Maafkan aku wahai Abdul Hadi. Usahlah kamu rasa diri kamu dan parti kamu suci tanpa noda. Usahlah kamu cuba persoalkan nilai agama orang lain. Usahlah kamu ambil kerja Tuhan utk menentukan kesyurgaan atau kenerakaan orang lain. Jadilah hamba Tuhan, bukan cuba jadi Tuhan...!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hadi seolah2 dah penuh sifat ujub...mengandaikan hanya pas yg celik agama.

      Maaf...sepanjang solat berjemaah selama ini..saya bukan jumpa org pas sahaja...saya bertemu dengan pelbagai lapisan masyarakat..

      Tolong jangan mempergunakan agama untuk membela pengkhianat. Sedar2 lah...

      Delete
  21. Mr J terus gigih berjuang nak bela nasib bangsa
    Hujah dia bawa bernas matang kita baca selesa
    Cai haprak pula komen, bertuhan nafsu citarasa
    Bila ikut rentak cai2 ni hanya akan tambah dosa

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhh…

    ReplyDelete
    Replies
    1. Geng2 temberang anak murid rajavtemberang..hibibi

      Delete
    2. Mr J terus gigih berjuang nak melingkop bangsa ade la..asal melayu je beres.tak tau halal haram dah

      Hujah dia bawa bernas kepala hotak kau.spin bodoh tapi buat2 pandai
      Cai kejora pula komen,lagiiii la bodoh drpda mrj..dh la komen bodoh,tak mantap setaraf mat sgapork.komen semua atas dasar melayu.tak ada ilmu di dada. Tapi dok mgaku hebat
      Bila ikut rentak cai2 umno ni hanya akan mempercepat proses melingkop melayu jer

      Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh mmg dungu kejora tu..

      Delete
    3. Mr Jebon kaki temberang belajar dari blog raja temberang..

      Delete
  22. Mr. Jamban 2046
    Your statement says that media totok pembangkang.
    It really shows that you ate a great liar and a very compulsive spinner from jasa. All you said are worth nothing for people with a good knowledge of what happening in our own country. You can't accept if ph win the election with all kind of stupid excuses like ph is not united and who will be pm. Such a lame statement from jasa boys who get their pay from rakyat. I do hope but will not expecting that you can see the truth that your beloved pink lip moron prime minister already lose the credibility to be the head of the goverment since that he himself already admitted that he do receive a MASSIVE donation of RM 2,600,000 in his personal account.And mind you, who the hell of such a BLOODY FOOLS to donate such a massive amount???


    I REST MY CASE

    ReplyDelete
  23. Perspektif lain tu yang macam mana tu, mr.j ?
    Malaysia Today ni perspektif lain ?
    Tukang karut yang boleh main manin dengan Statutory Declaration ?

    Sekarang ni tunjukkan kepada kita semua apa dia hasil sebenarnya perniagaan 1mdb ni ? Hukum dia setiap pelaburan kerajaan Malaysia mesti setidak-tidaknya memberi kebaikan dan kemajuan kepada negara Malaysia dan rakyat Malaysia. 1mdb telah mempegunakan Malaysia's good international standing meminjam berbilion dollars dengan jaminan Kerajaan Malaysia tetapi telah lalai membuat pelaburan junk grade yang tidak ada mana mana negara di dunia akan buat. Bukan junk grade investment saja, kena tipu lagi berkali-kali pun tak serik serik.

    Mula mula investment apa lan entah into petrosaudi pergi ke akaun jho low. Pengurusi Lembaga Penasihat 1mdb tak ambil apa tindakan pun. Ada ahli lembaga pengarah letak jawatan pun, tak ada jugak tindakan.

    Macam ni la mr.j,
    Awak tolong mintak MO1 ni pulangkan balik duit yang dah masuk akaun goodstar ni dulu sebelum mintak kita lihat dari perspektif lain. Sebab nya pwrkara yang satu memang jelas berlaku atas kelalaian (nampak macam disengajakan) MO1 yang kalau di negara lain dah lama MO1 dikurung.

    Awak buta ke, mr.j ?
    Awak tak boleh nampak Malaysia ni semakin tenat ? Ke awak ni is on a DEDAK ROLL MO1 ?
    Pakai la akal yang diberi Tuhan untuk berfkir. Yang tak betul nawaitu nya tetap akan terbongkar kemungkaran yang cuba diselindung.

    Rahman Dahlan ni tak payah dengar la hujah dia. Tapi dia ada la sikit akal bila berkata MO1 = najib razak. Siapa lagi relative riza aziz yang disebut dalam saman DOJ ?

    Nak buat apa langgan saham Edra ni ?
    Tak ada faedah. Ini syarikat milik rakyat negara China sekarang. Amd what benefit will Edra bring to us Malaysians ?

    Kalau EPF dan lain lain agensi langgan jugak saham Edra ni, it is about time all of us Malaysians take to the streets ajar pengkhianat negara ni semua.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kepala Rahman dahlan pernah kena sekeh dengan Nazri aziz..rahman tak melawan...hikhik...kata nazri rahman penakut...cakap degar2.. Hehehe...penakut mcm najib..

      Delete
  24. Yg bermula dgn J.....
    Jamban
    Jubor
    Jahat
    Jilat
    Jahanam
    Jibaok
    Jin
    Jho low
    Itu lah taraf otak mr J

    ReplyDelete
    Replies
    1. ADA SAPA BOLEH BUAT PANTUN PASAL J NI?



      SERONOK JUGER...

      Delete
    2. Cerita mula J..

      Jeng, jeng jeng..J jalan jalan jumpa jibby, jibby jho low jolok jubur j, j jerit..jangan,jangan,jangan..jibby jho low jolok juga,j jerit juga jangan, jangan, jangan, jahanam jadi jubor j...
      j jangan jadi jongos, jangan j jilat jubor jibby jho low, j juga jangan jadi jin jibaok jahanam, j, j,j...

      Delete
  25. Mahathir Berlakon Kerana Takut RCI, Kit Siang Berlakon Kerana Takut ROS
    Kedua duanya sedang berdrama. Seorang berlakon mahu selamatkan anak dan kedudukan dalam parti roket. Seorang lagi berlakon mahu selamatkan diri dari skandal lamanya. Seorang sedang berdrama di London, seorang lagi berdrama di Malaysia

    Sedang ahli PPBM bergaduh sama sendiri dan menyalahi UMNO dalam proses pergaduhan, Pengerusi PPBM pula masih dalam “Mood Raya” di London. Ada yang kata pemergian itu adalah “disguise” untuk bertemu Claire Brown untuk mencari jalan melepaskan diri dari RCI Forex.

    Mahathir amat tertekan untuk menghadapi “proceeding RCI” kerana soalan yang akan dilontar oleh panel akan menjerutnya. Mahathir juga bimbang Anwar buat “U TURN” kenakan dia bila RCI ditubuhkan.

    Sikap Anwar yang terbaru, berkeras bantah Mahathir menjadi PM dan sikap Wan Azizah tidak mahu Mahathir ada dalam mesyuarat Pakatan Harapan, resahkan Mahathir.
    Jika dalam entri blog Che Det, dia boleh tulis apa sahaja sebagai “misleading” dan “diversion” untuk mengelirukan orang muda. Namun dalam proceeding RCI Forex, Mahathir akan sukar berbuat sedemikian. Ini kerana, masih ada banyak bukti bukti di arkib dan hansard parlimen. Laporan Bank Negara juga masih boleh dirujuk.

    Saksi masih hidup lagi untuk memberi keterangan, termasuk Lim Kit Siang yang paling lantang mahu Mahathir dan Daim dipenjarakan sebelum ini. Sanggup tulis buku lagi mengenai skandal Mahathir.

    Pemergian Mahathir ke kota London untuk berhari raya difahamkan adalah juga untuk bertemu Claire Rewcastle Brown untuk memberi “draft” kisah drama 1MDB bagi mengelak hanya kisah RCI Forex menjadi tumpuan ramai.

    Umum tahu, apa apa cerita yang disiarkan oleh Sarawak Report (SR) adalah datangnya dari individu di Malaysia. Lalu mereka menyerahkan kepada SR kerana ada perlindungan “Speech Act” yang amat pro laporan bebas kepada media , tidak kira laporan itu palsu atau benar.

    Ia juga kerana, laporan yang disiarkan oleh SR tiada nilai mahkamah atau pun “court value” untuk difailkan ke mahkamah di Malaysia. Ini kerana Mahkamah mahukan “hard evidence” dan bukan andaian atau setakat dakwaan sahaja.

    Tambah lagi di Malaysia, pihak teraniaya dengan dakwaan palsu boleh membuat “counter sue” atau saman balas kerana “grievences’ dan kepayahan akibat dakwaan palsu.

    Sebab itu kerja kerja jahat ini dibuat oleh Sarawak Report. Lihat pada isu tuduhan berlian? Mana transaksi dan gambar sebenar berlian? Ianya tidak ada, sebab hanya tuduhan semata mata.

    Mahathir mahu alihkan meriam RCI Forex yang sedang menembaknya kepada meriam kisah drama 1MDB. Mahathir tidak percaya lagi pada orang lain. Banyak duit sudah dihabiskan. Sebab itulah untuk kisah baru ini, Mahathir sendiri yang pergi ke London.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ape citer RCI IC di sabah?...tak kemana pon
      ..RCI bukan mahkamah...hanye siasat...ape yg nak ditakutkan...duit forex tak de masuk akaun saper3 pon...

      Delete
    2. Bro 2234 maki hamun saja penkhianat rakyat dan negara. Jangan di layan

      Delete
  26. Waktu Mahathir sedang tersepit dengan RCI Forex, Kit Siang sedang mengelabah takut ROS haramkan partinya. Sudah lima tahun, DAP gagal patuhi peraturan. Kit Siang gelabah menyalahkan orang lain sebagai punca DAP akan diharamkan.

    Menjelang PRU13, Kit Siang berlakon menangis takut logo dan parti DAP digunakan dalam PRU13. Alasan yang sama, menyalahkan pihak lain. Hakikatnya, Kit Siang sendiri yang mengadakan mesyuarat DAP secara tidak sah, bila ada 120 cawangan DAP tidak didaftarkan.

    Kini sesudah lima tahun, DAP masih lagi belum berani buat mesyuarat agung. Timbalan Pengerusi DAP, Tan Seng Giaw disisihkan oleh Kit Siang dan Guan Eng kerana bercakap perkara yang benar. Sekali lagi, Kit Siang buat drama bagi menagih simpati.

    Kit Siang kata semalam dia hendak bersara dari politik. Bersara bukan niat sebenar Kit Siang, simpati adalah niat sebenarnya. Kalau hendak bersara, mengapa pegang jawatan sampai 51 tahun?

    Sebenarnya Kit Siang tidak percaya orang lain untuk terajui DAP, melainkan anaknya sendiri. Sama seperti Mahathir, yang mahu sedaya upaya menjadikan Mukhriz sebagai Perdana Menteri. Kedua duanya kini tersepit. Satu dengan ROS, seorang lagi dengan RCI Forex.

    Ada orang kata Mahathir lebih sayang kudanya dari ahli PPBM. Jika kudanya yang jumlah peruntukan makanannya sahaja melebihi puluhan ribuan jatuh sakit Mahathir akan lebih terusik dari berita ratusan ahli PPBM keluar parti atau bergaduh sama sendiri.

    Mahathir sanggup naik jet peribadi pergi ke Argentina untuk melawat dan menunggang kudanya dari menjaga kebajikan ahli PPBM yang bolehlah kita anggap lebai malang kerana mereka adalah “macai sahaja” untuk mencapai perjuangan peribadi Mahathir dan konco konco kayanya.

    Sama juga seperti Kit Siang, dia lebih sayang anaknya berbanding ahli ahli DAP di bawah. Sanggup menipu ahli demi kepentingan diri dan anak sendiri. Hendak jadi apa pun, jadilah. Sampai parti kena haram pun tidak mengapa, asalkan kepentingan diri terjaga.

    Mahathir dan Kit Siang kini sedang berdrama. Entah sampai bila mereka berdua boleh melakulan lakonan ini. Nampaknya semakin hari, sudah ramai yang mula sedar diri. Mereka tidak sanggup ditipu lagi oleh kedua dua aktor lama ini.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kenapa tak haramkan DAP..ROS dah luluskan CEC baru..sarifudin temberang...

      Delete
  27. Abdul Hadi Sindir Zaman Tun M Lagi Banyak Skandal Mega
    IBARAT pulang balik paku keras, Datuk Seri Abdul Hadi Awang ‘melibas’ semula Tun Dr. Mahathir Mohamad dengan dakwa banyak kes besar pada zamannya tidak ada penyelesaian sampai sekarang.

    Menurut Presiden PAS tersebut, kesemua kes lama itu malah selamba ditinggalkan begitu sahaja oleh bekas perdana menteri berkenaan tanpa ada sebarang penyelesaian bahkan terus cuba dilupakan.

    “Ramai yang tertanya-tanya seolah-olah saya tidak berminat untuk membuat perubahan kerana 1MDB apabila banyak pihak menjadikan isu ini ‘senjata besar’ untuk melakukan perubahan kepada pucuk pimpinan negara.

    “Saya tidak termasuk dalam kalangan Melayu yang mudah lupa terhadap isu semasa yang wajib berlaku dalam setiap zaman Perdana Menteri bermula sejak tahun 1980-an lagi.
    “Semuanya ditinggalkan beliau tanpa penyelesaian, bahkan dilupakan khususnya kepada Melayu yang mudah lupa,” ujar Abdul Hadi dalam nada sindiran menerusi satu kenyataan media.

    Beliau kemudian menjelaskan bahawa al-Quran menegaskan kepada perubahan sikap, perangai atau akhlak bukannya dengan mengubah tokoh tertentu atau individunya sahaja.

    “Kalau hanya sekadar mengubah orangnya sahaja sedangkan perangainya masih lagi sama, maka perubahannya juga membawa rebah yang sama,” ujar Abdul Hadi yang dipetik portal AgendaDaily.

    Menurut beliau lagi, 1MDB adalah mata rantai masalah yang belum diselesaikan secara adil dan menjadi salah satu daripada mata rantai isu yang tiada penyelesaian.

    “Dahulunya ada skandal BMF, PERWAJA, KWSP, PETRONAS, pertukaran wang asing Bank Negara Malaysia, Skyhawk, Maika Holdings dan projek PKFZ.

    “Kini muncul 1MDB dan rumah banglo ketua menteri di Pulau Pinang dan mungkin lain-lain lagi. Semuanya dalam tuduhan tanpa tindakan yang seadil-adilnya,” kata Abdul Hadi lagi.

    Dalam pada itu, Ahli Parlimen Marang tersebut tetap tidak bersetuju tindakan ‘menjemput’ campur tangan asing terhadap penyelesaian 1MDB kerana ia bakal mengundang lebih banyak keburukan.

    “Langkahnya laksana menebuk kapal untuk mendapatkan air secara mudah. Saya tertarik dengan sekawan anjing dalam satu kampung yang berkelahi berebut tulang.

    “Mereka tidak menjemput anjing luar datang bersama, sebaliknya bersatu mengejar anjing luar yang cuba datang menyertainya,” tegas Abdul Hadi.

    Justeru, katanya, PAS tidak boleh menjadi gerabak kereta api disangkut kepada kepala yang menuju ke arah yang salah sekadar membawa perubahan pemimpin berkonsepkan ‘2 x 2’ atau ‘2 + 2’ di mana jawapannya sama.

    “PAS tidak boleh mengikut sunnah mereka yang melahirkan saudara-saudara 1MDB dan saudara maranya yang akan lahir selepas ini kerana sunnah yang sama acuannya.

    “PAS tetap tegas dan teguh beristiqamah mengikut penyelesaian Islam daripada al-Quran dan sunnah Rasulullah S.A.W. walaupun banyak liku dan jauh perjalanannya,” ujarnya.

    Beliau juga menasihati ahli-ahli PAS supaya jangan ikut menari bersama mereka yang memalu gendang dan meniup serunai lagu lama yang hanya mengubah senikata dan rentaknya sahaja.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kunun demi keruanan melayu najib oerlu dikekalkan..jatuhkan secara demokrasi...walo merompak pon kena tunggu pru?
      ....dapat 90 jota baru ingat ketuanan melayu

      Delete
  28. Berikut kenyataan penuh Abdul Hadi:

    Ramai yang tertanya-tanya seolah-olah saya tidak berminat untuk membuat perubahan kerana 1MDB. Apabila banyak pihak menjadikan isu ini senjata besar untuk melakukan perubahan kepada pucuk pimpinan negara.

    Saya tidak termasuk dalam kalangan Melayu yang mudah lupa terhadap isu yang wajib berlaku di setiap zaman Perdana Menteri bermula sejak tahun 80-an. Semuanya ditinggalkan tanpa penyelesaian, bahkan dilupakan khususnya kepada Melayu yang mudah lupa.

    Sekiranya kita kembali kepada Al-Quran dengan kajian politik (kecuali mereka yang menolak adanya politik di dalam Al-Quran), Al-Quran mengulang beberapa kali ayat yang menyebut perubahan tehadap sesuatu kaum dalam negaranya. Di antaranya, firman Allah:

    “(Balasan) yang demikian itu, ialah kerana sesungguhnya Allah tidak akan mengubah sesuatu nikmat yang telah dikurniakan-Nya kepada sesuatu kaum sehingga mereka mengubah apa yang ada pada diri mereka sendiri dan (ingatlah) sesungguhnya Allah Maha mendengar, lagi Maha Mengetahui.” (Surah An-Anfal: 53)

    Firman Allah: “Bagi setiap orang ada malaikat penjaganya silih berganti dari hadapannya dan dari belakangnya, yang mengawasi dan menjaganya (dalam segala tindakannya) dengan perintah Allah. Sesungguhnya Allah tidak mengubah apa yang ada pada sesuatu kaum sehingga mereka mengubah apa yang ada pada diri mereka sendiri dan apabila Allah menghendaki untuk menimpakan kepada sesuatu kaum bala bencana (disebabkan kesalahan mereka sendiri), maka tiada sesiapapun yang dapat menolak atau menahan apa yang ditetapkan-Nya itu dan tidak ada sesiapapun yang dapat menolong dan melindungi mereka selain daripada-Nya.” (Surah Ar-Ra’d: 11)

    Al-Quran menegaskan kepada perubahan sikap, perangai atau akhlak, bukannya mengubah tokoh atau orang-orangnya sahaja. Islam mengekalkan sesiapa yang bertaubat dan kembali kepada kebenaran. Kalau hanya sekadar mengubah orangnya sahaja sedangkan perangainya sama, maka perubahannya juga membawa rebah yang sama.

    Al-Quran juga melaporkan, dakwah semua para Rasul A.S. adalah seruan kepada perubahan aqidah yang benar, hukum syariat yang adil dan akhlak yang mulia tanpa meminta-minta jawatan. Akhirnya menerima perubahan, sama ada bertaubat kembali kepada kebenaran atau dijatuhkan jahiliyah di dalam dirinya dan ditegakkan Islam, bukannya sekadar mengubah pemimpin yang sama juga sifatnya atau lebih buruk keadaannya.

    1MDB adalah mata rantai masalah yang belum diselesaikan secara adil dan menjadi salah satu daripada mata-mata rantai isu yang tiada penyelesaian. Dahulunya BMF, PERWAJA, KWSP, PETRONAS, Tabung Haji, pertukaran wang asing, Skyhawk, Maika Holdings dan PKFZ. Kini muncul 1MDB dan rumah banglo di Pulau Pinang dan mungkin lain-lain lagi. Semuanya dalam tuduhan tanpa tindakan yang seadil-adilnya.

    Puncanya adalah ideologi bertuhankan kebendaan dalam segala urusan hidup yang mencipta banyak lagi penyakit yang wajib dihapuskan seperti salah laku, salah urus dan rasuah yang menjadi wabak di seluruh dunia sehingga mencetuskan peperangan sesama keluarga, bukan sahaja dalam satu bangsa, bahkan satu kemanusiaan dalam satu negara. Kebendaan menjadi matlamat kehidupan di dunia tanpa wawasan akhirat. Hidupnya untuk makan, bukan makan untuk hidup dan menunaikan amanah Allah.

    Saya tetap tidak bersetuju dijemput campur tangan asing terhadap penyelesaian dalaman kita kerana mengundang akibat yang lebih buruk dan tiada keikhlasan kuasa asing dalam dunia hari ini. Langkahnya laksana menebuk kapal untuk mendapatkan air secara mudah.

    Saya tertarik dengan sekawan anjing dalam satu kampung yang berkelahi berebut tulang, mereka tidak menjemput anjing luar datang bersama, sebaliknya bersatu mengejar anjing luar yang datang menyertainya.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kalo mat salleh merompak di amerika simpan wang dan beli aset di malaysia...adekah kerajaan malaysia tidak menghukum mat salleh kerana akan jadi campor tangan kerajaan malaysia dalam undang2 amerikana?...otak hadi kat lutut ato nak belit keling?..

      Delete
    2. Hadi ni lagi bangang dari bijan..bijan spin kelaut.tapi hadi ni lagiiiiiiiii la teruk.dah la bodoh tapi nak tunjuk bijak. Itu yang spin ke longkang terus.

      Tapi atas sb ketuanan melayu dua2 diorg ni sanggup membodohkan diri masing2.walau dah tau isu pertama 1mdb ini iaitu memiliki 2.6b pun dah salah pada awalnya.tiada sorang pun pemimpin lain di dunia yang masuk akaun sendiri wang sbyk itu walaupun presideng US sekalipun.
      Tapi atas faktor melayu cai2 tak pedulikan kepelikkan yang terjadi.

      Sebenarnya walau pun betul 2.6b itu derma. Bijan patut
      Jelaskan pd menteri kabinetnya sendiri sebelum SR pecah lubang.seorang pun pemimpin kanan kerajaan tidak tahu bijan ada 2.6b kalau SR tak dedah.Kalau bijan pemimpin telus patutnya awal2 diumumkan ia adalah derma.jadi tidak akan ada syak wasangka lagi..untuk fakta ,tidak ada penjawat awam pun di dunia terima wang sebanyak bijan. Tapi melayu islam tetap tidak pedulikannya melainkan diadili atas faktor kemelayuan semata2.cai2 melayu tidak langsung ambik kira atas faktor ketelusan pemimpin ,kejujuran pemimpin ,adab pemimpin,logik akal fikiran


      SENANG CAKAP LAA... BENDA BAIK APE NAK RAHSIA.

      Delete
  29. Kita juga tidak boleh menunggu apa yang dinyatakan oleh Allah di dalam Al-Quran tentang bagaimana semua penyangak di dunia ini akan mengutuk sesama sendiri di Hari Akhirat.

    Firman Allah: Masuklah kamu ke dalam Neraka bersama-sama umat-umat yang terdahulu daripada kamu, dari jin dan manusia. Tiap-tiap satu umat yang masuk, mengutuk akan saudaranya (golongannya sendiri); hingga apabila mereka semua berhimpun di dalamnya, berkatalah golongan yang akhir mengenai golongan yang pertama di antara mereka: Wahai Tuhan kami, mereka inilah yang telah menyesatkan kami; oleh itu berilah kepada mereka azab seksa yang berlipat ganda dari (azab) Neraka. Allah berfirman: Kamu masing-masing disediakan (azab seksa) yang berlipat ganda tetapi kamu tidak mengetahui. (38) Dan berkatalah golongan pertama (ketua-ketua), di antara mereka, kepada golongan yang akhir: (Jika demikianlah hukuman Tuhan), maka tidak ada bagi kamu sebarang kelebihan atas kami. (Allah berfirman): Oleh itu rasalah kamu azab seksa disebabkan apa yang kamu telah usahakan (39). (Surah Al-A’araf: 38-39)

    Ayat-ayat ini menyatakan tentang peristiwa di Hari Akhirat sekiranya tidak diselesaikan atau tidak bertaubat di alam dunia ini. Akhirat adalah kehakiman Allah, tidak ada lagi kehakiman dalam negara atau luar negara atau mahkamah antarabangsa seperti di alam dunia ini. Namun, Allah membuka pintu taubat seluas-luasnya, sehingga nyawa sampai ke kerongkong dan matahari naik dari arah barat. Seterusnya menggalakkan taubat dan melakukan islah lebih baik daripada dibawa ke mahkamah.

    PAS tidak boleh menjadi gerabak kereta api yang disangkut kepada kepala yang menuju ke arah yang salah, sekadar membawa perubahan pemimpin yang berkonsep ‘2 x 2’ atau ‘2 + 2’, di mana jawapannya sama.

    PAS tidak boleh mengikut sunnah mereka yang melahirkan saudara-saudara 1MDB dan saudara maranya yang akan lahir selepas ini kerana sunnah yang sama acuannya.

    PAS tetap tegas dan teguh beristiqamah mengikut penyelesaian Islam daripada Al-Quran dan Sunnah Rasulullah S.A.W. walaupun banyak liku dan jauh perjalanannya. Ingatlah pesanan Rasulullah SAW:

    “Sesiapa yang menunjukkan bersama Islam ajaran yang baik nescaya dia mendapat pahalanya dan pahala orang yang mengikut contuh baiknya tanpa dikurangkan pahalanya sedikit pun dan sesiapa yang menunjukkan bersama Islam ajaran yang jahat nescaya dia memikul dosanya dan dosa orang mengambil teladannya selepasnya tanpa dikurangkan dosanya sedikit pun.” (Hadis riwayat Muslim)

    1MDB adalah ciptaan tema “Kepimpinan Melalui Teladan”. Apakah teladannya? Lakukan muhasabah politik dan ekonomi sebelum ini dan kembali ke pangkal jalan. Saya tidak menafikan adanya perkembangan positif dalam negara di sepanjang perjalanannya sehingga diberi gelaran Harimau Asia, tetapi tiba-tiba bertukar menjadi kucing kurap yang dibejati penyakit-penyakit.

    Khalifah Umar R.A. menegaskan:

    “Sesungguhya kembali kepada kebenaran adalah lebih baik daripada berterusan dalam kebatilan.”

    Ahli-ahli dan pemimpin PAS, jangan ikut menari bersama mereka yang memalu gendang dan meniup serunai lagu lama, yang hanya mengubah senikata dan rentaknya sahaja, sehingga lalai dalam khayalan atau menerkam secara leka tanpa hidayah yang betul. Tidakkah kita berpandukan Al-Quran yang benar daripada Allah Yang Maha Mengetahui segala-galanya?

    Ingatlah firman Allah SWT yang menceritakan tentang ucapan Nabi Syuib A.S. yang menghadapi kaumnya yang rosak aqidah dan secara khusus melaksanakan sistem ekonomi yang diharamkan oleh Allah:

    “Aku hanya bertujuan hendak melakukan islah (memperbaiki) sedaya upayaku dan tiadalah aku akan beroleh taufik untuk menjayakannya melainkan dengan pertolongan Allah. Kepada Allah jualah aku berserah diri dan kepadaNyalah aku kembali.” (Surah Hud: 88)

    “Sejahtera Bersama Islam”

    ABDUL HADI AWANG
    Presiden PAS

    ReplyDelete
    Replies
    1. Pendirian ku tetap cekal & sama.

      Pa sin di atas PAS
      Pa sin di bawah PiS
      Pas sin di depan PUS
      PAS..PIS..PUS

      PAS means Passed Out or Passed Away (Meninggal)
      PIS means Pissed off (Kencing meleleh)
      PUS means Pussy (Tempek)

      Delete
    2. Ikut quran prompak dihukum...bukan dibiarkan oleh hadi dan pas...kes 1 mdb dah lebih 5 tahun...hadi dan pas buat ape untuk selesaikan cara uslam?..temberang jugak si hadi ni...sejak rembat 90 juta takut nak saman husam hadi dah pandai temberang...

      Delete
    3. Bukti manaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa

      Mengikut Islam

      Delete
  30. Menteri rahman dahlan sabahan kata MO1 adalah PM najib tun razak.
    najib tun razak ambilalih TIA Tganu jadikan 1MDB mesia - ahli2 kabinet nya pun tak tau - apa muslihatnya - ok setelah tebongkar , utk dana kekayaan negara katanya - tapi akhirnya jadi dana kekayaan keluarganya - diberi amanah tapi KHIANATkan rakyat - MUNAFIK
    Mula2 kata tak de terima 2.6 bilion, then ngaku sendiri kata 2.6b tu derma tok arab, pastu kata dah pulangkan plok. macam ular suka belit. Cakap bohong - MUNAFIK. Hutang 1mdb mesia dah menimbon, kjaan tak de duit nak bayar hutang, kenakan GST HARAMJADAH HARAM , semua kena , kaya miskin papa kedana yatim piatu asnaf pun kena cukai. menteri amat maslan kata bila ada GST harga barang turun - makin naik mencanak ada la -janji tapi mungkir - kera jaan MUNAFIK - anon kahkahkah n mr j @ jamban , layak kah org2 MUNAFIK ini jadi pemimpin???? semua fakta ada, yg di OSA kan n di media arus perdana pun ada. Jgn auta, sila berikan jawapan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Nasib dihalang cagar telaga minyak terenggani negeri hadi..
      1 mdb blm buat untung dah dirompak...hutang 50 billion..terpaksa jual aset...

      Delete
    2. Yang menghalang tu Hadi tapi Ahmad Said dengan perkenan Sultan Trengganu . Itulah salah satu sebab Ahmad Said "kena sotong" dek Najib .

      Kalau di chongak congak , jual asset sampai licin pun hutang 1MDB tak akan langsai . Itulah kenyataan nya !

      Mr. J jangan cubalah nak temberang dengan mengatakan asset 1MDB lebih banyak dari hutang .... buktikan !!

      Delete
    3. Mrj cedok kat ruangan kolumnis dari utusan jer tu.mmg la ckp cmtu

      Delete
  31. Bagus rafizi..ini namanya preemptive action.

    Jgn biar si penyonglap semakin bermaharajalela.

    ReplyDelete
  32. Mcm2 kena pun piji tetap berani...klau dalam umno ada org mcm piji comfirm bijan tak berani nak songlap duit.piji bukan jenis pemimpin main angguk jer. Salah betul tetap dikira.harap piji terus sikap cmni bila kabinet PH terbentuk tahun depan..aminnnnnnnn

    ReplyDelete
    Replies
    1. Inilah yang ph harus tegaskan dalam pemerintahan ph Tiada istilah pencacai kaki jilat dalam ph.salah adalah salah.tak kira siapa kamu.sebesar mana pangkat kamu yang salah harus dihukum seberatnya..baru negara terlepas dari unsur jahat..

      Delete
  33. Pembangkang bukan sde kuasa boleh sabotaj ekonomi negara...temberang puak2' umno cari alasan kerana keadaan ekonomi dan ringgit yg terok...ini semua angkara najib merompak 1 mdb secara berjemaah....
    ..

    ReplyDelete
  34. Mr J,

    Antara pentadbiran boros Vs pentadbiran tulus.

    Agak2 kamu..pentadbiran kewangan negeri manakah mendapat pujian daripada Laporan Ketua Audit?

    ReplyDelete
  35. Peliknya sekarang si hadi tetap sokong bijan..walau tahu bijan tu tiada secalit pun nilai pemimpin islam.

    Tapi atas sb ketuanan melayu dua2 diorg ni sanggup membodohkan diri masing2.walau dah tau isu pertama 1mdb ini iaitu memiliki 2.6b pun dah salah pada awalnya.tiada sorang pun pemimpin lain di dunia yang masuk akaun sendiri wang sbyk itu walaupun presideng US sekalipun.
    Tapi atas faktor melayu cai2 tak pedulikan kepelikkan yang terjadi.

    Sebenarnya walau pun betul 2.6b itu derma. Bijan patut
    Jelaskan pd menteri kabinetnya sendiri sebelum SR pecah lubang.seorang pun pemimpin kanan kerajaan tidak tahu bijan ada 2.6b kalau SR tak dedah.Kalau bijan pemimpin telus patutnya awal2 diumumkan ia adalah derma.jadi tidak akan ada syak wasangka lagi..untuk fakta ,tidak ada penjawat awam pun di dunia terima wang sebanyak bijan. Tapi melayu islam tetap tidak pedulikannya melainkan diadili atas faktor kemelayuan semata2.cai2 melayu tidak langsung ambik kira atas faktor ketelusan pemimpin ,kejujuran pemimpin ,adab pemimpin,logik akal fikiran


    SENANG CAKAP LAA... BENDA BAIK APE NAK RAHSIA.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tipu.....nama bijan ada BIN kan?? Islam la tu

      Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kahhhhhhhh..

      Delete
    2. 2333
      Apa difinasi pemimpin Islam?

      Delete
  36. Nak tengok Rahman Dahlan berdebat dgn Yb Rafizi. Ada berani ka Rahman..
    ������������

    ReplyDelete
    Replies
    1. Rahman Dahalan ni sama je dengan Salleh Keluaq ... hanya berani memberi ' one way statement ' .

      Delete
  37. Hahaha...debat?...Rahman pernah cabar lim guan eng debat bukti tanah taman manggis...last minit bila lge setuju debat rahman mintak polis tolong halang debat...hihihihi...Nazri samsing tua dah luku kepala Rahman dengan gelaran penakut...
    Dlm dewan rakyat pon rahman tak berani jawab soklan rafizi...gerenti rahman takot debat...berani kokok tunjuk pandai kunun...

    ReplyDelete
  38. Rahman pandai bodek najib untuk kekal jadi menteri...temberang lebih...

    ReplyDelete
  39. .
    .

    Yang nak jual China.
    Kalau KWSP, KWAP dan yang lain-lain tak beli.. duit rakyat tak usik.

    UMNO bukan sahaja bela Jho Low tapi bela China. Apa Edra tak ada bos melayu ke yang boleh jawab?

    End of the day, Najib tak dapat balik IPP dan China terus memiliki IPP. Samada dapat jual atau tidak China tak kisah. Yang bodoh PM Najib. Yang jadi mangsa TNB. dan lama-kelamaan rakyat pun sama rugi.

    Buat masa sekarang biar Najib yang kena dulu..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Patut jual kat TNB je itu hari.biar sektor penting seperti edra di bawah kawalan syarikat nasional....lupakan la sikit perbezaan nilai tawaran harga yg sikit sgt margin perbezaan antara TNB dgn kompeni china.tapi apakah daya benda dh jual.si bijan perlu cash segera yang hanya syarikat china mampu bagi.klau TNB tak mungkin dapat cash segera..lagipun cai mcm mrj,kejora pun tak kisah.asal melayu buat ape pun betul.oleh kerana melayu itu maksum diangapnya.buat salah pun angguk macam sesumpah biar anak cucu susah kemudian hari pun ok jer.

      P/S :Mesti mrj buat2 tak nampak isu ni

      Delete
    2. Akhirnya 1MDB telah menjual Edra Global Energy, aset tenaga, kepada Kumpulan CGN, China dengan harga US$2.3 billion (RM9.83 bilion) bagi pelan rasionalisasi mereka. Di samping itu, CGN akan mengambil alih hutang aset kendalian Edra sebanyak RM7.43 bilion. Ini bermakna, dengan penerimaan tunai serta pemindahan hutang tersebut, 1MDB akan mencapai pengurangan hutang sebanyak RM17 bilion. Ini adalah dalam lingkungan RM16 - RM18 bilion sasaran mereka bagi pelan rasionalisasi 1MDB

      Sebelum ini TNB, sebuah Syarikat Qatar dan CGN telah menawarkan bida masing-masing untuk membeli Edra Global. Difahamkan CGN, sebuah syarikat pelaburan asing yang besar, telah menawarkan bida yang lebih tinggi berbanding TNB dan Syarikat Qatar, dan akan membayarnya secara tunai.

      Saya berpendapat TNB sepatutnya ditawarkan aset tenaga tersebut walaupun dengan harga bida yang lebih rendah daripada CGN. Dengan berbuat demikian, aset tenaga akan terus dimiliki dan dikawal oleh syarikat negara. Walau bagaimanapun, mungkin 1MDB telah memlilih CGN kerana mereka perlukan wang segera yang lebih besar untuk mengurangkan hutang mereka sekarang di samping menarik pelaburan langsung asing untuk mewujudkan keyakinan terhadap ekonomi negara Malaysia.

      Dimaklumkan, TNB, syarikat milik negara telah membida beberapa bilion Ringgit untuk mengambil alih Edra, sementara CGN, China dan sebuah syarikat Qatar telah menawarkan bida yang lebih tinggi. Mereka sanggup berbuat demikian ekoran keuntungan besar yang bakal mereka perolehi kelak. Di samping itu, nilai mata wang Ringgit Malaysia sekarang adalah di tahap rendah.

      Ada pendapat mengatakan sekiranya TNB diberikan tawaran, akan timbul beberapa reaksi negatif. Pertama, bida TNB adalah rendah dan 1MDB memerlukan harga yang lebih tinggi untuk mengurangkan hutang mereka sekarang. Kedua, TNB terpaksa berhutang untuk membeli Edra. Ini akan membebankan TNB serta memberi impak negatif kepada harga pasaran saham mereka. Ketiga, akan mencetuskan kontroversi kononya TNB membeli Edra untuk 'bailout' 1MDB dan menyelamatkan DS Najib. Semua ini akan menimbulkan isu baru dan memberikan kesan negatif kepada 1MDB. Sehubungan itu, 1MDB memutuskan untuk memberikan tawaran tersebut kepada Kumpulan CGN, China.

      Difahamkan, Edra Global Energy hanya terlibat dalam bidang penjanaan tenaga, sementara transmisi dan edaran tenaga masih dikawal oleh TNB. TNB masih menguasai separuh daripada penjanaan tenaga (power generation) di Malaysia.

      Sektor Tenaga memainkan peranan penting kepada sesebuah negara. Ia adalah nadi dan nyawa kepada sesebuah ekonomi negara. Ia juga merupakan satu Sektor Sekuriti yang kritikal. Itu sebabnya Sektor ini sentiasa dimiliki oleh Kerajaan atau pun Syarikat milik Kerajaan. Sektor ini melibatkan semua bidang ekonomi dan seluruh penduduk. Sekiranya ia dimiliki oleh Syarikat Asing, kemungkinan besar kos tenaga akan meningkat pada masa akan datang serta tidak dapat dibendung oleh Kerajaan. Keadaan ini akan menjana reaksi rantaian (chain reaction). Akibatnya, kos makanan, minuman, pakaian, perumahan, pengangkutan, pendidikan, kesihatan, keselamatan dll akan meningkat. Ini akan melonjakkan lagi kos sara hidup rakyat sekarang dan membebankan rakyat.

      Perniagaan tenaga adalah satu perniagaan yang amat menguntungkan. Ia tidak pernah rugi. Ia sentiasa menjana keuntungan tanpa henti, 24 jam sehari, 30 hari sebulan. Semua perkara dan bidang kehidupan seharian memerlukan tenaga elektrik. Itu sebabnya Kumpulan CGN sanggup menawarkan bida yang lebih tinggi daripada TNB. Mereka yakin akan meraih keuntungan yang berlipat kali ganda pada masa akan datang.

      Tanpa tenaga yang murah dan mencukupi, ekonomi negara boleh lumpuh! Ini adalah satu realiti. Oleh itu, Kerajaan dan TNB perlu sentiasa memantau dan mengawal Kumpulan CGN.

      Jangan Untung Besar Secara Jangka Pendek, Tetapi Rugi Besar Secara Jangka Panjang Serta Membebankan Rakyat!

      Delete
    3. Yang menyebabkan ERDA di jual kerana korang juga kata ERDA banyak hutang. Pada hal ERDA boleh melunaskan hutang beransur2 dg menjual tenaga letrik yg di jananya.

      Kalo kamu ada rmh sewa yg modal pembinaan adalah dp pinjaman.. Dan dp sewaan tersebut kamu mampu membayar faedah bank dan banyak lagi yg berlebihan u tuk kamu belanja....tetapi banyak org dengki dg kamu kerana kamu banyak hutang dan kamu terpaksa jual rumah2 tersebut.

      Siapa untung? Siapa rugi? Siapa dengki?

      Delete
  40. Nampaknya mr jamban tak akan mampu memberi hujah balas. Mungkin mr jamban tengah brainstorm dengan pegawai atasan jasa untuk alihkan segala hujah balas yang berunsurkan fakta disini. Lebih lebih mr jamban akan beri hujah wajib sokong islam yang terang terang mencuri dari sokong sang kafir yang ikut tegahan islam

    ReplyDelete
    Replies
    1. Biasanya MRj buat bypass je kalu kena buah yang mcm ni.tapi tak tau la kot nak try jgk sebab rasa tercabar.pastu kejora pemantun amatur tu pulak dok puji2 sejak dua menjak ni..nanti sama2 la tu spin bodoh yang sesuai untuk hibur hati yang risau

      Delete
    2. Wajib sokong melayu katenyer..asal melayu mesti sokong.biar maruah tergadai di mata dunia asalkan "bijan dan isteri aman sentosa"

      Delete
  41. Wajib sokong melayu katenyer..asal melayu mesti sokong.biar maruah tergadai di mata dunia asalkan "bijan dan isteri aman sentosa"

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tidak salah jika seseorang islam memberi makluman bahawa depolan2 telah kalah dlm pembicaraan....bukan sekali bukan 2 X tetapi dah 5 Kali.

      Delete
  42. pandai2 mr j kata rafizi fitnah.sehingga dikenakan menjawab dipadang masyar.
    Nak tanya mr j,apakah rafizi fitnah ustaz nasha baru2 ni,yg ustaz itu menrima hasil dedak najib??kenapa ustaz nasha tak saman rafizi??rafizi bagi bola canggungg.
    nak tanya mrj,jika benar statement rafizi itu,bagaimana kamu agaknya di padang masyar nanti??
    sedangkan ulamak kamu makan gaji buta di parlimen?
    jawapan kamu nanti kata orang lain pun ponteng juga...
    TAPI YG PONTENG ITU,YG KAMU ANGGAP ULAMA??
    ULAMA MAKAN GAJI BUTA,kepimpinan melalui inanan ulama.

    Rebuilding malaysia.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ostat pun diam bisu..mrj pulak lebih dedak ermmmm...

      Delete
    2. Tolong mak, ular mak, tolong mak, ular mak.

      Delete
    3. Ko ni perlu Tun.ke?
      Seperti DAP juga???

      Delete
  43. hj hadi ni sekarang komen ikut Quran.....tapi dia lupa amanat dia dulu.....itu ikut apa?

    tindak tanduk dia ni bukan lagi selari dengan tujuan asal pas ditubuhkan.....

    sekarang pas gunakan agama untuk politik, asalnya pas gunakan politik untuk agama......kemana halatuju pas sekarang.....hanya mereka saja yang tau....

    dulu pak2 lebai pas sanggup berguling atas tanah dengan dap, sekarang....beromen dgn umno.....kedua2nya untuk politik....tak nampak pun mereka ni berjuang untuk agama....

    -dad-

    ReplyDelete
  44. LEPAS KAMI MASUK KOMEN



    MRS J HILANG TERUS..



    TAK BERANI DAH NAK SERGAH MESIA BARU


    J JANGAN SAMPAI KAMU REARRANGE YOUR BRAIN SAMPAI TAK INGAT SIAPA TAUKE DEDAK KAMU..

    bila penyamun bermain dgn ayatulkoran..maka berwaspadalah.. Laknat yg akan menimpa diri..

    Taubatlah machai..masih ada masa utk kamu meningalkan dedak dan mencari rezki Allah. Sesunguunya tuhan kamu itu maha pemurah

    Malam Jumaat waktu suboh sujud sajadah.. Dapatkan cahaya petunjuk ilahi

    ReplyDelete
  45. Woi Malaysiaharu, yenna dey podachitt poodah
    Ko punya aota, dunia akhirat tak bawak pekdah
    Tak guna dey thamby cakap pasal sujud sajdah
    Tapii komen lucah, perangaii mcm haram jadah

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhh…

    ReplyDelete
    Replies
    1. Macam tu lah mrs j

      Cakap pasal agama

      Tapi memunjung kasih Dato seri najib merangkap pengerusi penasihat 1mdb

      Mrlacurkan wang MDB...

      Lailahailallah x100 sambil mencuri MDB bersama jho

      Delete
  46. Semakin terkedu puak haprak jebon memerang
    Hujah penerangan Mr J sangat jelas dan terang
    Cai haprak buntu, hujah tak reti lagi nak karang
    Terus cai emosional cara peribadi depa serang

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhh…

    ReplyDelete
    Replies
    1. kojola..dah merapu..nak pru ni..kakahkahakhakahakh..mkn kahak rosemah dan taek lu

      Delete
    2. Cara Mrs J

      Ibarat buat Tour Pelacuran Ke Mekah

      Beribadat sambil mengonkek di makatarul mukaramah

      Ya bertasbih sambil merancang mencuri lunyai 1mdb

      Delete
    3. Semakin besar pulak bakul puak haprak umno musang...makin hari makin galak puji bontot sendiri.biasa la la katekan
      Hujah penerangan team gerak gempur PH mantap..terus mrj buat2 tak perasan
      Nak berhujah dgn kejora tu haprak lah pulak.t ak stim kata budak2 skrg, hujah amatur la katekan su kejora tu tak reti lagi nak karang
      Pantun cai kejora tahap cai sebdiri je layak

      Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhh tak ade akal kejora

      Delete
    4. Takdak orng puji .so depa puji diri sendiri lah.besa la org umno meme macam tu sifat peribadinya dan jugak keluarga mereka.sb semua makan duit dedak bijan anak beranak

      Delete
  47. bagi yang sudah mabuk dedak+nasi kangkang MO1suamiisteri apa pun penjelasan yang diberikan tetap ditolak, konon nya tak dalil quran dan hadis....hancus paspispus

    kesian lebai musang berjanggut

    ReplyDelete
  48. Bagaimana jho lo boleh dapat 2 passport mesia?...perkara ini telah disebut dlm mahkamah singipore...dlm mahkamah singopre polis menyebut wang dlm akaun yg disimpan oleh jho lo yg menggunakan passport nama eric tan adalah wang yg dirompak dari 1 mdb...wang dari akaun ini nmengalir ke akaun najib di kl 2.6 billion...sama seperti dlm kertas saman doj terhadap jho lo....mau nafi lagi?...inilah puncanye najib jadi bahan lawak antarabangsa

    ReplyDelete
    Replies
    1. Anon

      Tunggu announcement killer


      Gabenor bank negara

      Dalang pemindahan. Wang haram MDB ... Siapa bagi restu?. Siapa telefon banknterbesar singapore minta kasi lulus


      Buka web straits times sibgapore


      Tunggu..

      Delete
    2. Dua paspot? Kalau betul, sula dia di tepi pantai sebab menipu.

      Dan yang memberi nya sebab komplot atu terima rasuah.

      Delete
    3. Sula mr J dan kojolla dulu..pembodek terbesar...hik4...
      .

      Delete
    4. 0818..

      Jangan diharap la mrj nak jawab..soalan maut cmni mrj buat2 tido punya ni..

      Delete
  49. Madey di gelarkan Father of Modern Malaysia...
    Najib di gelar ape?...Father of Klepek Malaysia yg sesuai kot...kerana telah merompak wang negara berjamaah...bangkali pm pertama didunia merompak berjamaah...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Di Angola ada sekor kleptokrat paling lama d dunia..google search nama dia start with M

      Tapi di.planet bumi ada pemimpin dari asean baru jer dapat title kleptokrat tapi bahana nilai korban adalah terbesar di planet bumi


      Kombined semua klepet dunia sejak nabi Adam.. Tak matching nilai klepet dari asean nih

      Nama start with N..

      Delete
  50. Kalo najib tidak merompak berjemaah 1 mdb tidak seteruk sekarang ...hutang tidak lah besar sangat dan tak perlu jual aset negara nak bayar utang...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Paling teruk bang

      1mdb d jual kepada MOF pada harga rm1 beserta hutang 50b

      Skrg chairman baru adalah KSU kewangan..mamak

      Delete
    2. Agaknya macam.mana KSU nak bayar bond MDB usd 10billion Dollar (35 myr billion)

      Berniaga pun tak.. Bukak hotel jual puki pun tak

      Jgn pulak bawak pegi haji konon bisness byk

      Woiiii zakat pun MDB tak bayar tapi bawak pg haji - Sarawak report

      Adoiii tgu PRU kita cerita MDB pada rakyat beserta bukti berjela jela

      ( dulu theedge buka bukti 1mdb $erta bank statement kena gantung lesen akhbar oleh zahid jawa )

      PRU ni berani ko gantung lesen atau Sosma Kan kami!???

      Cuba nak tengok..

      Sebelum cuba kami nak sekeh ketua perisik dulu boleh?

      Delete
    3. Ketua perisik tak berani muncul nafikan fitnah...hishamuddin buat kenyataan mothing to hide tapi tak kata nak repot sprm supaya siasat pegawai bawahan...

      Delete
    4. SPRM sepatutnye proaktif dah umum nak siasat kerana kes dah tular tak perlu aduan mana2 pihak lagi...

      Delete
    5. Sekurang2 pun hishamudin tu ckp la akan buat siasatan dalaman...tapi biasa la awal2 nafi kat tv3 dulu..pakai air liur.

      patut pangggil dulu si polan.tgok akaun dia,amik data perbankan dia sejak 10-15tahun lepas kat bank terlibat.baru tahu betul ke tak dakwaan..klau tipu amik semua data tu kasi kat SR.baru org tahu SR tipu..masih nk buat penafian air liur.zaman jepun boleh la kot

      Delete
    6. Tak ckup cekap sprm n polis untk cekup jerung..setakat bilis cepat betul ambush.atau buat2 tak cekap jer kot.

      Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhh

      Delete
  51. Kewarasan adalah satu anugerah yg sangat mahal.
    Lantaran, hendaklah ia tekun di jaga....

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...