Tuesday, 25 July 2017

SIAPA "HANTU-HANTU RAYA" DI PEKAN?


Menjawab cabaran terhadapnya agar kekal berani bertanding di Pekan, Tun Mahathir Mohamad menyifatkan kawasan Parlimen yang diwakili Najib Razak itu sebagai kawasan "hantu raya".

Ini kerana, ujar beliau, jumlah pengundi kawasan itu berubah dengan jumlah yang agak banyak pada setiap kali pilihanraya diadakan.

Itu bukan kawasan pilihanraya, itu kawasan "hantu raya", tambah beliau.

Sebelum ini, Tun Mahathir ada melontarkan ura-ura kemungkinan akan bertanding di Pekan dan susulan daripada itu, sepupu Najib, Hishammudin Hussein mencabar Pengerusi Pakatan Harapan itu agar menunjukkan keberaniannya dengan kekal dengan pendirian tersebut.

Kalau beliau berani, saya sendiri bersama dengan Zahid Hamidi dan seluruh kepimpinan UMNO yang lain akan turun untuk mempertahankan Najib, tegas Hishammuddin.
Untuk melihat sama ada benar atau tidak kata-kata Tun Mahathir itu, mari kita lihat jumlah pengundi bagi Pekan sejak 1995 hingga 2013.

Pada pilihanraya 1995, jumlah kertas undi yang dikeluarkan ialah 24,565 iaitu mewakili 71.6 peratus daripada keseluruhan pengundi. Najib ketika itu menang dengan majoriti 10,793 undi.

Pada pilihanraya 1999, jumlah kertas undi yang dikeluarkan ialah 26,797 yang mewakili 74.78 peratus daripada jumlah pengundi. Najib ketika itu menang tipis hanya 241 undi saja.

Pada pilihanraya 2004, jumlah kertas undi yang dikeluarkan ialah 41,046 yang mewakili 77.9 peratus daripada seluruh jumlah pengundi. Pertambahan yang mendadak itu menyebabkan Najib menang dengan majoriti 22,922 undi, satu peningkatan yang cukup luar biasa.

Pada pilihanraya 2008, jumlah pengundi berdaftar yang direkodkan di Pekan ialah 58,217 dan kertas undi yang dikeluarkan sebanyak 47,870. Peratusan keluar mengundi ketika itu ialah 82.2 peratus. Majoriti kemenangan Najib menaik lagi kepada 26,464 undi.

Pada pilihanraya 2013 yang lalu, jumlah pengundi Pekan terus meningkat kepada 80,260 undi dan Najib menang menewaskan calon PKR, Fariz Musa dengan majoriti 35,613 undi.

Daripada statistik itu, jelas bahawa sejak pilihanraya 1999 di mana beliau hampir tewas ketika itu, jumlah pengundi di Pekan telah meningkat dengan mendadak.

Berapakah pula bertambahnya jumlah pengundi Pekan untuk pilihanraya akan datang?

Jawapan paling mudah - sudah tentu jumlahnya bertambahnya lagi. Berapa? Adakah ia sudah mencecah 100 ribu pengundi?

Siapakah mereka itu? 

Apakah kawasan perumahan bertambah dengan banyaknya di Pekan tahun demi tahun?

Apakah setiap tahun begitu ramai orang daripada luar Pahang memilih untuk berhijrah, bermastautin dan memulakan kehidupan baru di Pekan?

Apakah juga bermakna sejak awal tahun 80-an, orang-orang Pekan begitu produktif menambah bilangan ahli keluarga sehingga mampu menambah jumlah pengundi bermula pada pilihanraya 2004?

Ataukah mereka itu adalah  "hantu-hantu raya" yang didatangkan dari mana-mana yang peranannya semata-mata hanya untuk mengundi setiap lima tahun sekali saja? (ShahbudinHusin 25/07/2017)

188 comments:

  1. ramai orang pekan berketurunan bangladesh yang mengundi rasanya....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Pekerja ladang2 sewaktu dgn ny adalah hantu raya import... Hahahahahaha... Janji monang...

      Delete
    2. Sebaik-baiknya jadikan Pekan sebagai Bandar Di Raja..

      Najib ada lah Perdana Menteri BAPAK HANTU RAYA!


      Delete
    3. Hantu raya kawen dgn pelesit

      Delete

    4. Ingat ke terror sangat !!!

      Delete
    5. SELAIN HANTUTUYA MNGOLIA

      ADA

      KEM RAMBUT BOTAK


      DOK KAWAT 24JAM


      DI ARAH UNDI POS...



      DAH JATUH HAWK DAN HELI TAK SERIK LAGIIII..

      Delete
    6. Orang Pekan mmg kuat berjimak setiap jam sekali main. Setiap keluarga rata2 si bapa berkahwin 4 pada suatu masa. Jadi paling kurang satu keluarga ada 12-30 orang anak.

      Ini rahsia amalan masyarakat Pekan, Pahang sejak 1999. Jadi tak hairan la bilangan pengundi Pekan akan cecah 200,000 pada PRU ke 15 nanti.

      Delete
    7. Jangan tak tahu hutan Pekan tu ramai penunggu Sungai Pahang.

      Pekan koboi ni memang manusia sikit je yang gah cuma Mydin dan kilang kereta zaman Tun dah ada..

      tapi penunggu dah siap dakwat kekal dan tong undi. Kalau nak tahu tukang bela penunggu ni muka puaka suntik botox tembam gemuk pendek dan rambut menggerbang. Pandai menyiku dan beli beg Birkin.

      Delete
    8. Ha ha, kami sklga jika bincang politik akan sentiasa ingat kaki siku tu stlah tonton klakuannya dTV...Kalu suami MO1 pun dperbuat begitu apatahlagi rakyat.

      Delete
    9. Hantu hantu BUDIN kot

      Delete
  2. najib ni keturunan bugis atau bangla?...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kalau keturunan bangla sahlah dia ada bau2 bacang dgn KJ

      Patutla KJ beriya2 jilat najip skg

      Delete
    2. Apco dah beri amaran


      Sokongan PAS pis pus belum cukup..utk BN kekal


      Penyokong pas macam kaum felda.. 5% jer pengundi Islam melayu..

      Tsunami Melayu memang ada

      Tapi di cetuskan oleh Tun M


      Tiada tsunami Islam


      Dah pupus macam isis pupus jihadist kojol ke neraka..


      Jom HASUT MELAYU....

      Delete
    3. Korang cakap baik-baik tau..sejak bila dia keturunan bangla..dia dan bininya tu keturunan badak. Yang jantan pekak badak yang betina badak berendam.

      Delete
    4. Kah kah kah kah. Hahahaha. Lucu betul

      Delete
  3. Semoga org Pekan celik mata dan hati.

    ReplyDelete
  4. Mahathir adalah Maha Penipu dan Pendusta!!!
    Dibawah ini adalah luahan rasa seorang penyokong Pembangkang melalui blognya mengenai kehadiran Mahathir di perhimpunan Bersih4.

    Selain melabelkan Mahathir sebagai seorang yang amat mementingkan diri sendiri, penulis itu juga menganggap Mahathir sebagai Maha Penipu.

    —————————————————–

    Oleh Kerajaan Rakyat :-

    Jangan terperangkap dengan tindakan Mahathir singgah ke himpunan‪#‎Bersih4‬ petang tadi. Catur politik Mahathir adalah catur politik jijik.

    Dia adalah bapak kepada ‘Political Opportunist’.
    Mahathir sertai Bersih4 hanya untuk jatuhkan Najib Razak dan selamat‪ UmnoBN‬!

    Andai ada yang berpendapat Mahathir bersama rakyat, maka silaplah mereka!

    Sejujurnya, Mahathir bersama ‪#‎Umno‬ bukan bersama rakyat terbanyak!
    Najib adalah penipu, dan Mahathir adalah gurunya.

    Maka Mahathir adalah mahaguru penipu dan pendusta yang menggunakan setiap kesempatan demi politik peribadinya!

    Ingatlah, apa yang Mahathir mahukan ialah; Najib undur dan UmnoBN kekal di Putrajaya.

    Selagi UmnoBN di Putrajaya, selagi itulah Anwar terpenjara dan rakyat dianiaya!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ulangsiar:

      Statistik jumlah pengundi di Pekan 1995-2013:

      PRU-9 1995:
      • Peratusan keluar mengundi = 71.6% dgn jumlah kertas undi yang dikeluarkan = 24,565.
      • Najib menang dgn majoriti 10,793 undi.

      PRU-10 1999:
      • Peratusan keluar mengundi = 74.8% dgn jumlah kertas undi yang dikeluarkan = 26,797.
      • Najib menang tipis dgn majoriti 241 undi shj.

      Jeng, jeng, jeng....

      PRU-11 2004:
      • Peratusan keluar mengundi = 77.9% dgn jumlah kertas undi yang dikeluarkan = 41,046.
      • Najib menang dgn majoriti 22,922 undi.

      PRU-12 2008:
      • Jumlah pengundi berdaftar Pekan = 58,217.
      • Peratusan keluar mengundi = 82.2% dgn jumlah kertas undi yang dikeluarkan = 47,870.
      • Najib menang dgn majoriti 26,464 undi.

      PRU-13 2013:
      • Jumlah pengundi Pekan = 80,260 undi.
      • Najib menang tewaskan calon PKR, Fariz Musa dengan majoriti 35,613 undi.

      Tidakkah kamu memerhati dgn fikiran yg berakal...???

      Delete
    2. Dedakian dgn hati kaudu mereka ... Takkan faham perkara in...

      Nnti dalam kubur jgn lupa mintak syafaat najib tau...

      Jgn sbb dpt pergi haji free, baju raye selai sorang, mata jd buta, telinga jd pekak...

      Delete
    3. Najib rang tembe..rang tembe..rang tembe..rang...tembe x 100 jadi temberang.

      Darsyat punya penipuan akhirnya jadi pm yg akhirnya menghancurkan ekonomi negara dan menyusahkan hidup rakyat

      Delete
  5. Mahathir Adalah Penipu – SAMM
    KUALA LUMPUR: Nasihat supaya pihak pembangkang bekerja keras bagi menyingkirkan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak tetapi perlu mengekalkan Barisan Nasional sebagai kerajaan oleh mantan Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad disifatkan sebagai sebagai satu penipuan.

    Kenyataan itu dilontarkan oleh badan bukan kerajaan (NGO), Solidariti Anak Muda Malaysia (SAMM), memetik laporan oleh Free Malaysia Today hari ini.

    Pengarah Propaganda SAMM, Edy Noor berkata, nasihat yang diberikan Mahathir adalah sekadar bertujuan untuk melindungi kroni, dan bukannya menyelamatkan Malaysia mahupun UMNO.

    “Dr Mahathir adalah penipu, setiap kata-katanya adalah penipuan. Dr Mahathir hanya tidak menipu ketika berdiam diri.

    “Itupun kita haru berhati-hati kerana pastinya Dr Mahathir yang berdiam itu sedang merancang untuk penipuan seterusnya,”katanya.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ulangsiar:

      Statistik jumlah pengundi di Pekan 1995-2013:

      PRU-9 1995:
      • Peratusan keluar mengundi = 71.6% dgn jumlah kertas undi yang dikeluarkan = 24,565.
      • Najib menang dgn majoriti 10,793 undi.

      PRU-10 1999:
      • Peratusan keluar mengundi = 74.8% dgn jumlah kertas undi yang dikeluarkan = 26,797.
      • Najib menang tipis dgn majoriti 241 undi shj.

      Jeng, jeng, jeng....

      PRU-11 2004:
      • Peratusan keluar mengundi = 77.9% dgn jumlah kertas undi yang dikeluarkan = 41,046.
      • Najib menang dgn majoriti 22,922 undi.

      PRU-12 2008:
      • Jumlah pengundi berdaftar Pekan = 58,217.
      • Peratusan keluar mengundi = 82.2% dgn jumlah kertas undi yang dikeluarkan = 47,870.
      • Najib menang dgn majoriti 26,464 undi.

      PRU-13 2013:
      • Jumlah pengundi Pekan = 80,260 undi.
      • Najib menang tewaskan calon PKR, Fariz Musa dengan majoriti 35,613 undi.

      Tidakkah kamu memerhati dgn fikiran yg berakal...???

      Delete
    2. Napok bebeno kuat seks dan kaki jimok orang Pekan. Berkembang biak molek.

      Macam baby turun dari langit menipunya SPR.

      Delete
  6. kita tunggu apa reaksi machai2 umno tentang posting ini.

    adakah mereka akan berhujah dgn bukti2 sokongan utk menjawab tentang peningkatan mendadak jumlah pengundi di pekan?

    atau mereka cuma "jual air liur" je, dengan kata2 mengarut, kopipes aktikel yg tak relevan dengan topik posting, dan maki2an?

    ReplyDelete
  7. Penipuan selama 30 tahun Mahathir terbongkar.
    Kalau tanya Tun Mahathir nanti, Tun Mahathir jawab 'Saya dah lupa'
    Setelah hampir 30 tahun berlalu.. Akhirnya terbongkar jua penipuan Mantan Presiden UMNO yang menjadi PM pada masa tragedi Memali berlaku..

    1Malaysia diberitakan kononnya Mahathir berada di luar negara.. tetapi hakikatnya!! lihat apa Tun Musa Hitam dedahkan ini..
    Selepas hampir 30 tahun peristiwa Memali berlaku, bekas timbalan perdana menteri Tun Musa Hitam mendedahkan bahawa perdana menteri ketika itu Tun Dr Mahathir Mohamad berada di Kuala Lumpur, bukannya China sebagaimana yang diberitakan sebelum ini.

    Pendedahan ini dibuat sendiri oleh Musa yang juga menteri keselamatan dalam negeri ketika peristiwa itu berlaku pada 19 November 1985 yang mengorbankan 14 orang dan berpuluh yang lain cedera.

    Musa mendedahkan perkara ini dalam Diskusi Politik Malaysia: Dulu dan Sekarang anjuran Kerajaan Negeri Kelantan yang diadakan di Kota Bharu malam kelmarin.

    Turut serta bersama beliau sebagai panel adalah naib presiden PAS Datuk Husam Musa dan moderatornya adalah Profesor Madya Datuk Dr Mohmamad Agus Yusof.

    Musa ketika menjawab soalan Agus berkata, Dr Mahathir berada di Kuala Lumpur ketika kejadian itu bahkan, "Dua tiga hari selepas kejadian itu pun dia berada di Kuala Lumpur."

    Ia disambut oleh Agus dengan berkata "Oh my God," dengan nada terkejut ekoran pendedahan Musa itu kerana media melaporkan Dr Mahathir berada di China ketika kejadian itu berlaku.

    "Ok, my God, our God," kata Musa menyambut kenyataan Agus sambil ketawa dengan pendedahan itu.

    Dalam diskusi itu juga Musa berkata, "titik hitam dalam politik saya adalah Memali, saya cakap terus terang." Musa berkata, itulah juga yang dinyatakan beliau kepada kawan-kawanya dalam politik dan di mana-mana.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Anon 9.28,
      Cerita rekaan kau ni dah out of date tak da lagi cerita yg lebih real nice cerita dah lama orang tak terima.

      Delete
    2. Musa pun sudah mengaku ,peristiwa Memali adalah titik hitam dalam politik dia ....

      Apa lagi nak di kata ... Musa ni memang tak bolih hapuskan pun titik hitam dari hidup dia .. dah pun dia di panggil Musa Hitam !

      Delete
    3. Apo ko cakap ni labu??
      PM sekarang khianat & curi duit rakyat utk kepentingan peribadi, rakyat susah tolong byr hutg yg dia buat.
      Tun M ada susahkan rakyat ke? Aku di itm dulu2, byr seciput je yuran, makan free, asrama free
      Sekarang ni sume kena hutg dgn ptptn
      Komen kau ni mmg bodoh kat setiap artikel budin.

      Delete
  8. Bongkar!! Senarai Penyelewengan Mahathir Sepanjang Beliau Menjadi Perdana Menteri
    Senarai penyelewengan dan salah guna kuasa yang telah dilakukan oleh Mahathir dan juga ahli-ahli kabinetnya sepanjang 22 tahun beliau menjadi Perdana Menteri :

    1. Menyekat penyiasatan atau pendakwaan ke atas kroni-kroni kanan BN seperti kes:

    * Pemberian saham oleh Rafidah Aziz, ketika itu Menteri Perdagangan Antarabangsa dan Industri kepada menantunya yang telah disiapkan kertas pertuduhan oleh Peguam Negara, tetapi tidak didakwa kerana ditutup failnya oleh Peguam Negara kononnya kekurangan bukti.
    * Penyiasatan ke atas bekas Ketua Menteri Melaka, Abdul Rahim Tamby Chik tentang penglibatan beliau dalam kes rogol pelajar bawah umur dan pengamal rasuah yang tersohor.
    * Sekatan ke atas siasatan BPR dalam kes rasuah bekas Gabenor Bank Negara, Ali Abul Hassan Sulaiman yang didedahkan secara bersumpah oleh bekas Pengarah BPR, Datuk Shafie Yahya di Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur.

    2. Kegagalan dan melambatkan proses penyiasatan ke atas kroni-kroni BN

    * Penyiasatan lanjut ke atas kes Perwaja dan Eric Chia (kerana perbicaaan dilakukan secara olok-olok yang akhirnya Eric Chia dibebaskan dan sudah pun meninggal dunia). Kes Eric Chia kini diulang tayang semula dengan pendakwaan ke atas bekas Menteri Pengangkutan, Ling Liong Sik dituduh terlibat menipu kerajaan dalam skandal PKFZ yang mana dijangkakan Ling juga akan turut dibebaskan seperti mendiang Eric Chia.
    *
    * Penyiasatan kes BMF dan kes pembunuhan saksi utama dalam skandal BMF.
    *
    * Penyiasatan kes pelaburan Tabung Haji bernilai RM200 juta yang diluluskan oleh bekas Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Abdul Hamid Othman.
    *
    * Kes penyelewengan saham MAIKA Holding oleh bekas Menteri Kerja Raya dan bekas Presiden MIC S Samy Vellu.
    *
    * Penyiasatan kes bekas Menteri Pembangunan Masyarakat dan Perpaduan Negara, Dr Siti Zaharah Sulaiman yang menyeludup kereta mewah Mercedes Benz S320.
    *
    * Penyiasatan kes membaik pulih rumah Menteri Besar Selangor dengan kos RM5 juta Khir Toyo dan lain-lain kegiatan rasuahnya yang telah dilaporkan secara detail kepada SPRM. Khir kini menghadapi satu kes daripada berpuluh kes yang dilaporkan. Khir hanya didakwa memiliki tanah dan rumah mewah bernilai jutaan ringgit sahaja. Itu pun dijangka akan dibebaskan juga kerana ia merupakan lakonan Najib mahukan rakyat tahu bahawa yang beliau anti kepada pemimpin yang rasuah. Persepsi rakyat:
    *
    * Mahkamah adalah sebuah institusi ‘pembersihan’ bagi para pemimpin UMNO yang dituduh kurop, kemudian dibebaskan oleh mahkamah dengan alasan yang lapok yang rakyat bosan mendengarnya. Mahkamah Malaysia bukan institusi menegak kebenaran dan keadilan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kita tunggu DoJ dan Swiss bongkar semua pasal 1mdb

      Delete
    2. Mamat macai dedak ni dah x de modal. Jgn layan dia. Dia ni dah dpt dedak so keje dia kacau org lain. X de substance. Jenis pengacau x de kerja lain. Jgn hiraukan.

      Delete
    3. sudah kehabisan modal juak2 MO1 ni..kalau tunku abd rahman, tun husseion onn, tun razak keluar umno dan mengkritik kerajaan, mesti puak2 ni akan korek jugak kes2 lama..kecuali tun razak kot sbb anak dia big boss kat malaysia ni..kesian...korek je asalkan ada isu nak dibangkitkan..isu terkini buat2 tak nampak pulak..dedak oo dedak..

      Delete
    4. Komen sampah penuh ulat taik!

      Delete
  9. Penduduk Pekan cepat aqil baliq....cepat dewasa capai umur 21 tahun...makan dedak.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dlm kisah2 rakyat pun dah diceritakan, disebabkan oleh si Pekan yg suka mentekedarahlah, maka ibunya yg kempunan telur tembakul korbankan dirinya masuk Batu Belah Batu Bertangkup...

      Delete
  10. 3. Menyelewengan dana-dana awam untuk membantu kroni BN

    * Merompak wang royalti minyak Terengganu dan ditukar menjadi wang ehsan untuk kegunaan politik UMNO ketika PAS memerintah Terangganu dari tahun 1999 hingga 2004.
    * Mengagihkan projek lebuh raya Utara Selatan kepada syarikat milik Umno, UEM bagi tujuan membiayai pembinaan Ibu Pejabat UMNO, PWTC.
    * Memaksa Kumpulan Wang Simpanan Guru-guru (KWSG) menyelamat (bail out) 50.6 peratus saham MAS milik Naluri Sdn Bhd dengan harga RM8 sesaham ketika harga semasanya RM3.60 sesaham.
    * Pengambilalihan semula MAS oleh kerajaan daripada Tajuddin Ramli yang bernilai RM1.8b.
    * Pengambilalihan syarikat UMNO, Renong dan UEM oleh kerjaan melalui Dana Harta.
    * Pelaburan Tabung Haji melalui TH Technologies Sdn Bhd dalam projek ERL dengan penguasaan 80 peratus saham yang menguntungkan kroni Perdana Menteri yang menjadi rakan kongsi YTL Corporation.
    * Penyuntikan modal RM750 juta kepada BBMB, sebuah bank milik kerajaan sebelum diambil alih oleh bank milik Umno, Bank of Commerce dan membentuk Bank Bumiputera Commerce (BCB).
    * Pembelian saham Technology Resource Industries (TRI) oleh Dana Harta .
    * Pengambilalihan Celcom, anak syarikat TRI oleh Telekom.
    * Memaksa KWSP membiayai projek LRT Putra serta menyelamatkan L&G dan PLUS.
    * Memaksa Petronas membeli saham Proton.
    * Memaksa Petronas mengambil alih Litar Sepang.
    * Memaksa Dana Harta menanggung hutang lapuk berjumlah RM39.326b milik BBMB, Sime Bank dan 66 institusi kewangan yang lain.
    * Memiliknegarakan IWK setelah ia mengalami kerugian.
    * Pemilikan 200 syarikat oleh Mirzan Mahathir.
    * Kes anak Ling Liong Sik memiliki harta RM1b ketika berusia 28 tahun.
    * Penglibatan keluarga Daim Zainuddin dalam pelbagai jenis perniagaan, dan
    * Penglibatan adik dan anak Abdullah Ahmad Badawi dalam perniagaan.

    4. Menyalahgunakan akta-akta draconian seperti ISA, OSA dan Akta Cetak dan Mesin Cetak bagi tujuan kepentingan politik UMNO:

    * Kes ISA seperti Operasi Lalang (1987), Operasi Kenari (1989), al-Arqam (1994), Reformasi (1998), al-Maunah (2000) dan KMM (2001).
    * Kes OSA seperti kes Mohd Ezam Mohd Noor (2002).
    * Kes Akta Cetak dan Mesin Cetak seperti kes Lim Guang Eng (1999).

    5. Menyekat kebebasan badan penguatkuasa

    * Campur tangan terhadap tugas-tugas polis
    * Mengganggu penyiasatan BPR
    * Menghalang pendakwaan oleh Peguam Negara, dan
    * Mencampuri tugasan SPR dalam urusan pilihan raya.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Anon 9.33,
      Masa tun M dulu cerita sebegini hanya khabar angin dan rekaan sebab Tak ADA bukti dan siapa pun tak dapat buktikan sehingga hari ini, tapi Masa era najib apa yg kamu nyatakan diatas semuanya dilakukan najib dengan fakta dan bukti yang sah. Telah dibuktikan oleh bekas mantan AG Dan mantan TPM mereka di pecat dan telah dibuktikan di makamah singapura dan tiga negara lain.

      Delete
    2. Madey tak ada duit derma billion2 masuk akaun dia.

      Delete
    3. Tak kisah la tolong kayakan kompani malaysia jgk kalau betul pun..dari dok mengkayakan kompeni china ape hal bijan..

      Delete
    4. PM sekarang kaya curi duit rakyat ooi!

      Delete
  11. 6. Mengagihkan tender-tender secara runding terus kepada kroni yang tidak berkelayakan sehingga menyebabkan kes-kes seperti:

    * Keruntuhan makmal computer;
    * Kegagalan menyiapkan 2,192 makmal komputer dalam fasa pertama;
    * Terbengkalainya projek perumahan polis di Batu Pahat;
    * Keretakan PULAREK; dan
    * Penyelewengan pembekalan alat-alat saintifik ke Kolej Matrikulasi.

    7. Mempengaruhi integriti dan kebebasan kehakiman

    * Kes Anwar Ibrahim (kes liwat 1)
    * Kes fiasco Tun Salleh Abbas;
    * Percutian Ketua Hakim Negara, Mohd Eusoff Chin bersama VK Lingam.
    * Kes tape Lingam, Suruhanjaya Diraja yang terlibat menyiasata kes ini mencadangan beliau bersama 5 orang lagi disiasat lanjut. Nazri Aziz kata tiada kes, maka kes ditutup.
    * Campur tangan seorang hakim kanan dalam pengendalian kes pengundi hantu DUN Likas.
    * Pendedahan oleh Datuk Syed Aidid, bekas Hakim Mahkamah Tinggi tentang 112 kes rasuah hakim-hakim.
    * Penghapusan bukti dalam kes seks DP Vijandran.
    * Perlantikan Mohtar Abdullah sebagai Hakim Mahkamah Persekutuan setelah beliau terlibat membebaskan Rahim Tamby Chik, Tan Sri Muhammad Mohd Taib, Rafidah Aziz dan sebagainya ketika menjadi Peguam Negara, dan
    * Perlantikan Ariffin Jaka dan Agustin Paul (sudah meninggal dunia kerana mengidap barah) sebagai Hakim Mahkamah Agung.

    8. Kerugian dan penyelewengan dana-dana awam

    * Penyelewengan RM 40 juta wang PPRT;
    * Kerugian pelaburan Tabung Haji;
    * Kerugian RM15b Bank Negara;
    * Kerugian RM40 juta AIM;
    * Kerugian LRT Putra dan LRT Star; dan
    * Kemerosotan keuntungan KWSP hampir RM600 juta pada 2000.

    9. Menghina dan menyekat Islam

    * Merancang membuang nama Islam daripada pertubuhan Islam;
    * Mengucapkan penghinaan ke atas sunnah-sunnah Nabi;
    * Mengucapkan penghinaan ke atas hukum-hukum Tuhan;
    * Membiarkan penulis-penulis menghina hukum Allah, Islam, nabi dan ulama;
    * Menyekat dan memperkecilkan sekolah agama rakyat; dan
    * Memecat Mufti Selangor kerana mempertahankan tiga orang ratu cantik.

    10. Menghapuskan hak istimewa Melayu dan Bumiputera

    * Menutup dua MRSM di Terengganu;
    * Menutup sekolah agama rakyat; dan
    * Menjadikan bahasa Inggeris sebagai bahasa pengantar subjek Matematik dan Sains di sekolah.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Analisis tahap cipan...; Org ckp hidup utk hari ini, sejarah sebagai tauladan.. yg baik dijadi tauldan, yg buruk jd sempadan... Yg Bos ko buat perangai lagi teruk macam iblis nak menjahanamkn negara, lebih teruk dari pemeretah dahulu buat ape.. bangang tak boleh nak berfikir kenape...



      Delete
    2. Madey tak curi duit rakyat. Zaman madey rakyat senang

      Delete
    3. bro 9.34
      brp billion duit masuk dalam akaun peribadi tun M..byk sgt disenaraikan tu..bukti mana? letak le bukti sama..ni dari dulu, kini dan selamanya dengan air liur je ke? dah le berbau dedak..try lagi penjilat MO1

      Delete
    4. Tulis kat blog sendiri le brother!
      Tak mkn saman punya org
      Hidung x mancung pipi tersorong2

      Delete
  12. Atas beberapa keadaan inilah maka saya berpandangan bahawa:

    * Dr Mahathir Mohamad sepanjang menjadi Perdana Menteri telah melakukan pelbagai jenayah atau melindungi kegiatan jenayah dengan menyalahgunakan kuasa beliau sebagai Perdana Menteri;
    * Dr Mahathir Mohamad telah menyalahgunakan dana-dana awam untuk membantu kroni-kroni, kaum keluarga dan kepentingan-kepentingan BN;
    * Dr Mahatir Mohamad juga telah melakukan pelbagai penyelewengan dalam pentadbiran kerajaan termasuk membiarkan berlakunya rasuah, salah guna kuasa dan sebagainya;
    * Dr Mahathir Mohamad juga telah menggunakan kuasanya untuk mencampuri urusan badan-badan penguatkuasa dan menghalang kebebasan kehakiman; dan
    * Dr Mahathir Mohamad telah melakukan pencabulan ke atas hak asasi rakyat, mencabul kedudukan Islam sebagai agama Persekutuan dan mencabul hak istimewa orang-orang Melayu dan Bumiputera.

    Oleh yang demikian, Dr.Mahathir perlu disiasat bagi menentukan sejauh mana keterlibatan beliau dalam pelbagai jenayah, penyelewengan dan salah guna kuasa sepanjang 22 tahun memerintah negara ini. Pihak polis yang kena belasah oleh Dr Mahathir sekarang perlu membuat penyiasatan menyeluruh tentang kegiatan jenayah yang sebutkan di atas.-Tun Telanai

    ReplyDelete
    Replies
    1. Habis kenapa umno sokong dia selama 22 tahun? So sah la orang2 umno ni bodoh

      Delete
    2. copy paste dari rpk dan edy samm.....both stooges are no different from j and sahabat...samm is an ngo but so far has produce nothing for the betterment of malays and malaysian on the whole.....

      they will say lots of things against those who are against their paymaster...

      some goons will claim they are ngos....in actual facts, they are mercenaries.....no different from militias....they work for those who pay for them....be it environment, social or religious.....

      anybody can form an ngo, but for what???...i m not against ngo, infact i would suggest that we form another ngo....."KLEPTOFORUS""....we search for all kleptos....and destroy them...

      any taker, brothers?

      Delete
    3. Bro dad,they are ngo with alphabet k infront..so that makes them ngok..dont you agree..kikiki

      Delete
    4. tun telanai ni adik bradik pahlawan bugis ke?

      Delete
  13. TUN MAHATHIR SELEWENG RM100 ~ RM150 BILION!!!. PENIPUAN KEWANGAN TERBESAR DALAM SEJARAH MALAYSIA.
    ■ Di dalam satu forum terbuka yang diadakan di Pusat Konvensyen Straits Quay Pulau Pinang yang dihadiri lebih kurang 600 orang, Tun Mahathir telah memburuk2kan Dato’ Seri Najib Tun Razak berkenaan 1MDB. Beliau berbohong dengan mengatakan “Semasa saya menjadi Perdana Menteri, seingat saya, saya tidak pernah meminjam RM1 bilion”.

    ■ Hakikatnya, Pada awal tahun 1980-an, Tun Mahathir pernah terlibat dalam satu perdagangan penuh spekulasi dengan menggunakan sebuah syarikat RM2/ yang bernama Maminco Sdn Bhd.

    ■ Syarikat Maminco Sdn Bhd digunakan untuk membeli kontrak masa depan timah dan mengumpul stok komoditi. Semua urusan dijalankan secara rahsia dan bertujuan untuk mengapung harga komoditi tersebut di Bursa Logam London, pusat dunia untuk perdagangan industri logam.

    ■ Bagi membiayai skim tersebut, Tun Mahathir telah membantu Maminco untuk mendapatkan pinjaman RM1.5 bilion dari Bank Bumiputra. Tiada siapa tahu nilai sebenar pinjaman yang dibuat oleh Tun Mahathir. Perbandingan dengan nilai hari ini tahun 2016, ianya dianggarkan bernilai tidak kurang daripada RM7 bilion, atau mungkin 7 kali ganda lebih daripada nilai yang dinafikan oleh Tun Mahathir.

    ■ Rancangan Tun Mahathir pada permulaan urus niaga berjaya dan menyebabkan harga bijih timah meningkat. Ianya telah memberikan keuntungan kepada Maminco, namun tidak kekal lama. Tekanan permintaan menyebabkan peningkatan pengeluaran bijih timah dan memaksa AS melepaskan simpanannya.

    ■ Apabila harga bijih timah jatuh, Maminco berdepan kesukaran untuk membayar pinjaman. Hal itu memaksa mantan Perdana Menteri Tun Mahathir terlibat dalam satu lagi konspirasi.

    ■ Beliau membenarkan jualan ‘saham bumiputera terpelihara’ yang baru pada nilai par kepada Makuwasa Sdn Bhd, satu lagi syarikat RM2 yang baru ditubuhkan.

    ■ Makuwasa Sdn Bhd dijadikan sebagai perantara pelaburan bagi KWSP, semua saham yang dibeli terdiri daripada saham yang dipesongkan daripada dana simpanan untuk menyelamatkan Maminco. Semua urusan dijalankan secara rahsia dan hanya diketahui oleh Tun Mahathir dan beberapa orang kepercayaannya.

    ■ Makuwasa pula telah menjual saham tersebut pada harga pasaran untuk dapatkan margin, di mana sebahagiannya disalurkan oleh Tun Mahathir kepada Maminco Sdn Bhd untuk menebus kerugian yang dialami di tangan spekulator Amerika Syarikat.

    ■ Jadi, Tun Mahathir bukan sahaja memainkan peranan dalam perdagangan spekulatif, malah beliau begitu bijak menggunakan dana yang sepatutnya digunakan untuk bumiputera, bagi menyelamatkan sebuah syarikat yang mempunyai tunggakkan pinjaman Bank yang sangat besar.

    ■ Skandal Makuwasa-Maminco bukanlah yang pertama kali untuk dana awam digunakan dalam perdagangan spekulatif oleh Tun Mahathir.

    ■ Pada pertengahan tahun 1980-an, mantan Perdana Menteri itu terlibat dalam perdagangan mata wang spekulatif melalui Bank Negara Malaysia dan menyebabkan bank pusat muflis hampir sedekad kemudian.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Anon 9.38,
      Saya cuba sedaya upaya nak mempercayai apa yg kamu cerita malangnya tak dapat sebab jelas kamu menipu kerna hanya reka Dan tokok tambah , kalau nak menipu biar nampak cerdik jangan memampakan kamu tu bangang Dan bahalol mcm najib ini yang mereka kata melayu otak kepundek.

      Delete
    2. Dia ni bangang ke ape??
      Babi pun faham apa manusia cakap

      Delete
  14. ■ Semuanya bermula pada tahun 1985, apabila Bank Negara Malaysia (BNM) mencatatkan penyusutan rizab pertukaran asing bernilai sekitar USD5 bilion. Kemerosotan secara tiba2 itu berlaku semasa perjanjian yang dipersetujui oleh pemimpin2 negara G-5 ketika tu di Plaza Hotel New York. Perjanjian tersebut membawa ke arah langkah perlindungan oleh Amerika Syarikat, yang sengaja menurunkan nilai mata wangnya sebanyak lebih kurang 50% bagi mengurangkan kerosakan cagaran antara rakan perdagangan strategic.

    ■ Bagi menebus kerugian, Tun Mahathir bersekongkol dengan Gabenor BNM ketika itu, Tan Sri Jaffar Hussein untuk merampas pasaran mata wang dengan membuat spekulasi ke atas mata wang utama global. Bank pusat dikatakan telah bergantung pada maklumat yang diperolehi daripada bank2 pusat yang lain untuk mendapatkan keuntungan jangka pendek daripada perbezaan kadar faedah dan perubahan kadar pertukaran.

    ■ TS Jaffar mencetuskan aliran rentas sempadan ‘hot money’ dan berjaya membuatkan bank2 pusat yang lain mengikutnya. TS Jaffar telah melakukan sesuatu yang luar biasa dengan jayanya dalam pasaran pertukaran wang asing di bawah pengawasan Mahathir dan Tun Daim Zainuddin.

    ■ Negara2 Asia secara tidak langsung mengiktiraf TS Jaafar sebagai perintis dalam pasaran pertukaran mata wang, di mana semua bank di rantau ini mengambil petunjuk daripadanya.

    ■ Pada tahun 1990, ketiga2 mereka Tun Mahathir, Tun Daim dan TS Jaafar membuat keputusan untuk terjun dalam paun sterling British dengan menjual matawang tersebut dalam jumlah yang besar. Langkah tersebut dikira bertepatan dengan perjanjian yang ditandatangani oleh United Kingdom dan negara2 Eropah yang lain. Kerana perjanjian tersebut memerlukan British mematuhi Mekanisme Kadar Pertukaran (ERM) sebagai langkah keselamatan.

    ■ ERM membataskan negara2 yang mengambil bahagian untuk ‘margin kadar pertukaran’ yang ketat, bagi menstabilkan mata wang Eropah. Dengan menspekulasikan pound, BNM berjaya menurunkan mata wang British sebanyak 4 sen apabila Britain menghantar kelulusan keahliannya kepada ERM.

    ■ Langkah spekulatif TS Jaafar menghasilkan jumlah wang besar, yang kemudiannya masuk ke dalam akaun penama, yang seterusnya membantu untuk pembiayaian PRU tahun 1990. Tetapi sebahagian besar daripada jumlah wang itu masih belum dipulangkan kepada UMNO atau belum dipulangkan kepada kerajaan persekutuan. Ianya dipercayai telah diletakkan atas penama2 tersebut ke dalam kepentingan perniagaan mereka di seluruh dunia.

    ■ Tahun 1992, Britain sengaja mengenakan TS Jaffar di mana United Kingdom (UK) telah menarik pelabur untuk pound dengan menaikkan kadar faedah bagi mengapungkan nilai mata wangnya.

    ReplyDelete
    Replies
    1. ini je kauliti penjilat MO1..low standard lor..ptt le sokong MO1 sbb MO1 suka org yang bodoh macam sedara ni sbb senang dikencingkan..

      Delete
    2. Tukang lap bontot MO1 hari2, gaji lumayan tu...

      Delete
  15. ■ Secara tiba2 United Kingdom menarik diri dari ERM. Langkah itu turut menjatuhkan pound British seperti seguni kentang panas dan membebani kerajaan Malaysia dengan kerugian yang dianggarkan sebanyak USD3.6 bilion.

    ■ Pada tahun 1993, team Tun Mahathir-TS Jaffar kerugian USD2.2 bilion lagi dalam perdagangan spekulatif. Ekoran dari impak tersebut, pada tahun 1994 bank pusat telah diisytiharkan muflis. Tetapi telah diselamatkan oleh Kementerian Kewangan, portfolio yang ketika itu dipegang oleh Ketua de facto PKR DS Anwar Ibrahim.

    ■ TS Jaffar telah meletakkan jawatan, walaupun beliau dan Tun Mahathir telah disiasat kerana peranan mereka dalam melesapkan berbilion ringgit tetapi tiada tindakan dikenakan terhadap mereka. Kerugian pada masa itu telah meningkat kepada jumlah yang tidak pernah benar2 diambil kira.

    ■ Tun Mahathir menuduh DS Najib melesapkan RM50 bilion dana 1MDB dan mengambil RM2.6 bilion daripada firma pelaburan strategik. Beliau tetap sombong dan degil, dan enggan mengakui hakikat bahawa 5 panel bebas terikat dengan pelbagai undang2 telah membersihkan nama Perdana Menteri DS Najib daripada sebarang jenayah.

    ■ Tun Mahathir juga enggan akui kerugian BNM yang dicatat pada pertengahan 90-an yang dianggarkan bernilai RM30 bilion. Mengikut nilai hari ini, ia bernilai RM150 bilion, ditambah pula dengan RM7 bilion untuk skandal Maminco-Makuwasa. Mengapa perlu banyak perkara sampah yang diperkatakan oleh Tun Mahathir terhadap DS Najib?. Sedangkan yang betul2 sampah adalah Tun Mahathir sendiri.

    ReplyDelete
    Replies
    1. .
      .
      woi anon copy paste... ko mati jadi hantu raye la wei...
      .
      .

      Delete
  16. UNGKAPAN/PERBAHASA TERBAIK UNTUK MAHATHIR...FROM Pengarah Propaganda SAMM, Edy Noor
    “Dr Mahathir adalah penipu, setiap kata-katanya adalah penipuan. Dr Mahathir hanya tidak menipu ketika berdiam diri.
    “Itupun kita haru berhati-hati kerana pastinya Dr Mahathir yang berdiam itu sedang merancang untuk penipuan seterusnya

    UNGKAPAN/PERBAHASA TERBAIK UNTUK MAHATHIR...FROM Pengarah Propaganda SAMM, Edy Noor
    “Dr Mahathir adalah penipu, setiap kata-katanya adalah penipuan. Dr Mahathir hanya tidak menipu ketika berdiam diri.
    “Itupun kita haru berhati-hati kerana pastinya Dr Mahathir yang berdiam itu sedang merancang untuk penipuan seterusnya

    UNGKAPAN/PERBAHASA TERBAIK UNTUK MAHATHIR...FROM Pengarah Propaganda SAMM, Edy Noor
    “Dr Mahathir adalah penipu, setiap kata-katanya adalah penipuan. Dr Mahathir hanya tidak menipu ketika berdiam diri.
    “Itupun kita haru berhati-hati kerana pastinya Dr Mahathir yang berdiam itu sedang merancang untuk penipuan seterusnya

    UNGKAPAN/PERBAHASA TERBAIK UNTUK MAHATHIR...FROM Pengarah Propaganda SAMM, Edy Noor
    “Dr Mahathir adalah penipu, setiap kata-katanya adalah penipuan. Dr Mahathir hanya tidak menipu ketika berdiam diri.
    “Itupun kita haru berhati-hati kerana pastinya Dr Mahathir yang berdiam itu sedang merancang untuk penipuan seterusnya

    ReplyDelete
  17. dr mahathir penipu..tp fakta x menipu..
    ya tidak syak lagi..pekan adalah kawasan pengundi hantu raya.mai mana penduduk byk tambah setiap kali pilihan raya?bangla byk dpt ic kt pekan dengar kata.

    ReplyDelete
  18. Ada sesiapa baca apa si Anonymous 9.33-952 tepek
    kat blog ni.........??????
    SAYA JUST SKIP.
    Ala Anonymous 9.33 sampai 9.52 - semua orang tahu,
    UMNO dah buat kajian, cuma boleh menang SEMBILAN
    kerusi Parlimen dalan PRU14 nanti. Tu yang Najib
    terus umumkan SEDEKAH untuk langsai 1% daripada 100%
    hutang peneroka FELDA.
    Tak payahlah mencech lagi.
    Orang bukan kisah apa yang awak senaraikan.
    Orang kisah, hari ini hidup bertambah sukar.
    Segala barang naik.
    Pelabor asing cabut lari.
    Beribu-ribu orang menganggor.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Takdok sapo baco pun copy paste akhbar nak lingkup...harakah..dari geng walaunta pas..

      Artikel tahap budak tadika...

      Delete
    2. Cik Minah,

      Yang suka kopipes ni, beliau pun hantu. Jenis hantu belaan..ada tuannya.

      Nama hantu: hantu kopipes
      Nama tuan hantu : Mak Mah trading sdn bhd

      Peringatan:
      Hantu2 kopipes ni..akan berkeliaran..menghantar surat bos nya.

      Delete
    3. itu hantu raya yang terlepas dari Pekan Hantu Raya.

      Delete
    4. Mahathir pun kira hebat juga dapat cik minah sorang di dewan rakyat London ( House of Common ) untuk Bantu dia kempen selain dp minah yang kat SR tuh.

      Delete
    5. Bacalah Zack, Cik Minah, UP dan yg lain. Tambahlah perspektif hidup dunia ini. Bila kata minda tertutup pasal melangau kat media pembangkang je marah. Tak perasan ke saudara/i ini taksub tahap total sampai benar salah pun dah tak peduli. Asal ikut selera nafsu benci yg dipupuk pembangkang. Saudara/i sebenarnya bak ternakan dicucuk hidung yg ditarik Tuannya ke tebing curam. Nama lain Zombie politik. Bukan nak mengata tapi rasa sedih tak dapat bukakan minda kamu ni walau berbagai hujah dan fakta diberi. Saudara/i akan tutup mata hati terhadap apa saja yg tidak menurut skrip nafsu - walau benar. Moga Allah bantu bukakan matahati kita terhadap kebenaran. Amiin.

      Delete
    6. Mr J
      saudara kot minda nye tertutup..g le jilat MO1 tu..setakat ckp air liur, budak2 baru nak bercakap pun boleh mr jamban oooiiii

      Delete
    7. J pendusta,

      Sebab diorang bacalah diorang komen itu semua sampah.

      Saya macam Cik Minah ja, skip terus sebab dah tau ianya sampah.

      Delete
    8. Kalau nak baca tak payah kopipes lah. Bagi ulasan atau bagi isi nya.
      Yang kopipes pun tak baca suruh orang baca.

      Memang kerja dia kopipes je. Tuan Budin punya tak menjela-jela panjangnya sebab tak nak orang tak baca.

      Jangan ulang-ulang. Yang penting bagitahu apa yang di fahamkan. Kalau boleh tambah perkara-perkara yang berkaitan.

      Tolong jangan buang masa orang untuk baca komen yang macam sampah hanyut lepas hujan.

      Delete
    9. Alahai Mr J...yang tertutup minda dan jadi melangau tu...kamu dan the klepets shj !

      Media pembangkang, komunikasi nya 2 hala. ramai cerdik pandai, sel2 otak terus berkembang..

      Bukan macam.. media Najib the klepets. Berfungsi hanya 1 hala shj. Sapa yang membacanya..Sel2 otak..boleh jadi lemau.

      Tanya byk2..OSA kan.

      Delete
    10. Mr j bini eddie ah wang ni mmg bodoh teramat bodoh.

      Bro john doe pula yg kena fahamkan dia.

      Mr j


      Kau ingat aku ni buta huruf ke tak tau membaca.
      Zombie politik tu kau bukannya aku!!!

      Kalau mata hati aku tertutup tak kanlah aku akan berkata eddie ah wang tu laknatullah alaihi.

      Delete
    11. Mr j

      Untuk makluman kau
      Pru sebelum2 ni hingga ke pru ke 13 aku masih lagi undi umno/bn.

      Tetapi pada pru 14 nanti kami sekeluarga akan undi PH.

      Kau tahu knp?
      Sebab mata hati dan minda aku telah dibuka tuhan.
      Kerana tuhanlah aku berhijrah dan mengucapkan selamat tinggal kpd umno/bn.

      Melainkan orang2 mcm kau sahajalah yg buta kayu. Ada akal tapi otak beku.

      Delete
    12. Mr J at 13:34,
      "...pasal melangau kat media pembangkang je marah."

      Sejak dari Day 1 aku tertanya2...
      Kenapa perlu engkau melangau di sini ekk...?
      24/7 plak tu...

      Zalim betol si Budin ni.
      Kot yea pun hire pak guard jaga blog ni, takkan lah hire Mr J sorang je...
      Kan jadual berkawal pak guard ikut rotational syift.
      Kesian Mr J, demi tanggungjawabnya, terpaksalah dia melekap berkawal di sini subuh, pagi, tghr, ptg, senja, mlm, tgh mlm tanpa rehat, tanpa dpt bercuti, tanpa off day...

      *Jadik langau = sasaran merosak/membusukkan juadah yg baik.

      Delete
    13. Samalah kita bro Zack .

      Sudah Sembilan ( 9 ) PRU turut serta . Semuanya duduk di bawah dacing . Walau pun bukan ahli parti yang berdaftar , tetapi , di beberapa PRU turut menyertai kempen .

      Tapi apakan daya .... Dacing sudah jadi CACING !!!!

      Delete
  19. Apabila Rumah Terbuka Raya jumlah Hantu Raya yang datang makan ialah melebihi 80,000 orang.

    Betul ke? Tak boleh kurang..



    ReplyDelete
  20. FIYOOOOOINKKKK...OINKKKKK..

    ANAK BABI TURUN SEPULUH
    MANA NAK SAMA NGAN CIFUT BABI
    OTAI REFORMIS DULU BERKERINGAT BERPELUH
    ARI NI KUTY&ALJUBORI MELIWAT LAGI
    SIAN OTAI REFORMIS KENA LIWAT KEMBALI

    KIKIKIKI...

    KEJAP LAGI BARUA MEROYAN SAKAN BANGANG
    NAK RODOK ORANG SMBIL PANTUN MCM CIPAN
    SAJA NAK ULANG TAYANG PD BARUA SI BANGANG
    JGN SALAH RODOK JUBO SENDIRI ..RABAK KANG..!!


    kikikikiki...BERAMBUSSSS BARUA DAP@SINGAPORK

    INI KALI LAH...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Berambus kikiki, jenis hantu apa?

      Delete
    2. kopi pes khas utk BAPAK BABI ANON 10:46

      OOOINKKKKK OOOINKKKKK BERBUNYI LAGI
      SEBAB DAH KEBULUR TAK DAPAT DEDAK
      KALAU KU JUMPA INI BAPAK BABI
      MEMANG KU TUTOH MEMANG AKU RADAK

      KALAU KU JUMPA INI BAPAK BABI
      MEMANG KU TUTOH MEMANG AKU RADAK
      BILA DAH MAMPOS INI BAPAK BABI
      BAGI MAKAN PAK DAN MAK BADAK

      SILA BERAMBUSSSSS BAPAK BABI....MENYEMAK JE KAT CNI....KIKIKIKIKI

      Delete
    3. Yes bro 1238. Kasi kena babi yang kotor ni. Menjilat saja kerja dia.

      Delete

  21. itu lah ramai tak tahu Najib bukan sahaja bagi bantuan pada kaum India dan insentif pada peneroka... Orang Pekan pun dapat..

    .. ubat kuat percuma atas permintaan...


    selain itu ramai yang panjang umur kerana di beri dedak secukup-cukupnya

    ReplyDelete
  22. Apapasal bau busuk sangat hari ni. Hari kutip sampah kah. Lori alam flora sudah lalu kah. Banyak sungguh sampah sarap hari ni.

    ReplyDelete
  23. Dulu pernah saya hairan jugak apapasal orang panggil sejenis hantu ni hantu raya. Dikatakan hantu hantu ini dibela oleh manusia. Lani tau lah saya rupa nya hantu ni ada hubungkait dengan pilihan raya. Memang patutlah dipanggil hantu raya. Logik.

    ReplyDelete
    Replies
    1. hantu raya boleh merupa jadi orang iaitu tuan dia
      heheheh

      Delete
  24. Betul kah hantu raya bolih di impot dari luar negara. Negara pengekspot pulak dari bangladesh dan indonesia.Ini cakap orang saya tak pasti sebab saya tak berani bela sebab mati susah.

    ReplyDelete
  25. kalu tidak silap saya, ada lah sah jika pengundi2 ini benar2 ujud mengikut alamat terkini saperti terdpt dlm 'electoral role' yg d keluarkan olih SPR.

    2 kumpulan pengundi yg akan memihak kpd najib d Pekan ada lah 'kaum' pendatang terutama nya dr Cambodia (jumlah nya beribu), n undi drpd kem2 askar n badan2 keselamatan yg lain.

    saya belum berkesempatan utk melawat perkampungan orng2 Cambodia ini. mungkin ia nya ujud saperti 'kibbutz' d Israel dgn d urus oilh seorang ketua(serupa mcm tok batin).jadi undi mereka mungkin d buat secara berkelompok yg d awasi olih ketua mereka. hampir kesemua undi drpd kelompok ini akan memihak kpd UMNO/BN atas factor 'ancaman' atau rasa terhutang budi.

    bagi undi tentera (badan keselamatan)pula,sebahagian besar nya d urus olih peg pemerintah sendiri. olih demikian mungkin atas 'arahan' pihak atasan (d Kementah), sudah tentu peratus undi yg amat besar akan berpihak kpd UMNO/BN.

    seorang AJK (bekas komando) saya mengesahkan bahawa sepanjang beliau berkhidmat, tidak sekali pun mempunyai kesempatan mengundi. semua nya suadah d urus utk nya.

    bagi kaum orang asli pula, tok batin (penghulu) memainkan peranan yg amat penting sekali. apa yg d suruh olih nya adalah saperti 'titah' yg wajib d patuhi.

    warga felda pula yg sudah pun d beri gula2 akan terpengaruh. menjelang hari membuang undi mereka ini akan terus d manjakan dgn pelbagai 'hadiah'.
    namun dgn penjelasan/penerangan yg d usahakan olih PH n NGO2 tertentu, kumpulan ini sudah mula sedar 'keseronokan' jangka pendek tidak akan menyelesaikan 'penderitaan' mereka.

    terdpt 56 PDM (pusat daerah mengundi) d seluruh par Pekan. tugas setiap ketua PDM beserta dgn 'polling n counting agents' yg cekap,maka tiada sebab mengapa calun2 PH tidak bolih memberi tentangan yg 'credible' atau pun menang.

    ya! dkt Pekan saya pernah mengatakan kpd rakan2 d sini bahawa 'kalah dlm tgn n kemenangan belum lagi nampak bayang2 nya'.

    dgn dana yg mencukupi 'nothing is impossible'. tun pernah juga kata 'it is doable'.

    PH wajib mempunyai semangat 'Lawan Tetap Lawan'.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Najib boleh merancang apa saja penipuan atau pengubahan syarat permainan, tapi keyakinan saya tidak berubah; Najib tetap akan tumbang seperti nangka busuk.

      Delete
    2. Meletakkan jumlah askar di kem-kem dan berpuluh badan keselamatan di Pekan bukan lah tindakan yang bijak kerana tidak strategik langsung untuk keselamatan negara.

      Jumlah untuk di tambah pun tak sebanyak mana kerana memerlukan kos dan penempatan baru. Ia memberi kesan buruk pada keseluruhan kawasan strategik tentera jika Pekan di beri keutamaan


      Kawasan perkampungan Cambodia yang menjadi penyelamat. Kerana saban tahun ada yang telah mati dan anak-anak muda mungkin telah berhijrah. Semua ini perlu di ganti supaya jumlah pengundi Cambodia kekal atau bertambah. Jika betul perkiraan saya, dua tahun lalu kemasukkan orang cambodia telah di lakukan secara berperingkat dengan membawa saudara-mara datang ke Pekan.


      Semua ini mesti di lakukan dengan teratur supaya bekalan di Pekan tidak terputus atau memang sentiasa berlebihan sepanjang masa.

      Wallahualam


      Delete
    3. Undi pos mmg sejata dia di pekan tu

      Delete
    4. Saya berbeza pendapat. Mana mungkin Pekan ditumbangkan. Najib jelas menerima hanya lebih kurang separuh undi penduduk pada PRU13 dahulu, lebih kurang 15k, selebihnya pergi kepada calon PKR. Ya... lebih kurang saja. Tapi undi pos hampir kesemua pergi kepada Najib, lantas melonjakkan undinya kepada 51k.

      Dalam keadaan 50:50 pun dia menang begitu selesa. Sekarang letakkan senario PRU14 di mana semua undi penduduk menentang Najib. 100:0 pergi kepada PPBM (Dato Rahman mungkin?)... keputusannya? PPBM dapat 30k... Umno tetap dapat 35k undi tetap dari tentera. Tetap Najib menang juga. Ya boleh kita kata dia menipu, diragui halal haram dan sebagainya, tetapi dia tetap menang juga lah.

      Bukankah lebih baik fund yang diguna untuk menentang tempat gerenti kalah lebih baik disebar ke tempat lain yang ada peluang? Inilah pendapat saya. Wallahu a'lam.

      Delete
    5. itu yg saya bilang. aktiviti d Pusat Daerah Mengundi PDM) amat critical.

      Jika kita bolih atas muslihat serta mungkin penipuan mereka d situ, insya'allah, bolih goncang juga dia d Pekan.

      Delete
  26. Saya nak nasihat sdr Budin supaya buat pengadang blog ni, mana tau kot kot ada hantu raya masuk sini dok meragau ragau menganggu.

    ReplyDelete
  27. Kalu ada sapa sapa nak ber Sahabat dengan hantu ni pikiaq dulu berkali kali. Dengaq kata hantu kuat menipu.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ehh...! Kan memang tak syak lagi hantu kuat menipu...
      Tipu adalah kelayakan utk jadik hantulah.
      Hantu betol...

      Delete
  28. Malaysian Cybertrooper25 July 2017 at 12:04

    Salam hormat buat rakan-rakan Pakatan Harapan.
    Sekarang ini kita selalu mendengar pencacai-pencacai Najib mengungkit kisah BNM & FOREX. Cara mereka menceritakan kejadian itu seolah-olah mereka turut sama dalam mesyuarat ketika sebarang keputusan Forex & BNM itu dibuat.

    Walhal, pada ketika itu mereka ini membaca pun belum pandai lagi. Mumgkin juga ada yg masih menetek.Saya juga ketika itu sedang melanjutkan pelajaran diluar negara cuma 1 kelebihan yg saya ada adalah arwah bapa saudara saya ialah allahyarham Dr. Nawawi Mat Awin. Maka dari dia saya lebih tahu apa sebenarnya berlaku.

    Jadi saya harap kepada pencacai-pencacai Najib... Cari la alasan lain. Sebab kalau kamu semua akan malu sendiri apabila kes ini ke mahkamah (itupun kalau boss kamu berani membawanya ke mahkamah).

    ReplyDelete
    Replies
    1. Apa yg penting kpd BN ialah supaya rakyat tahu bahawa banyak kelemahan2 berlaku pada zaman Mahathir menjadi PM... Sama ada Mahathir bersalah atau tidak, di dakwa atau tidak, itu tak penting pun. Presepsi rakyat adalah penting untuk menghasilkan jumlah undi yg besar pada pru ini.

      Delete
    2. Anon 12.19,
      Sama ada salah atau tak salah tak penting ni cakap macam mamat bangang kalau tak salah mana boleh nak cakap makna fitnah bahalol , najib memang sah salah..sebab tu kena berambus dgn BN pula menyokong najib makna. BN TAK RELEVAN dan wajib di hapuskan faham ni.

      Delete
    3. One word.."Character Assasination"..with Tun M, it wont work..BN are making the wrong move..

      Delete
    4. Bukan fitnah... Tak cukup bukti....

      Delete
  29. Di Nenasi ada diujudkan perkampongan orang dari Kedah yg Najib bagi segala kemudahan spt surau, jalan raya dsbnya. Mereka ini kuat mkn dedak dan mengundi Najib. Mereka akan mengimpot saudara mara dan sahabat handai utk berhijrah ke Pekan, mendaftar sbg pengundi, mkn dedak dan menyokong Najib.
    PH harus menyiasat perkara ini!

    ReplyDelete
  30. persempadanan semula kawasan parlimen pekan sampai masuk area kuantan...tu yg makin bertambah pengundi

    ReplyDelete
    Replies
    1. .
      .
      orang pahang... kesiaannnn...
      .
      .

      Delete
  31. macam mana najib jaga hantu raya ramai-ramai tu? umpan/tabur dedak jugak ka?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Good question 12:23,
      Itu sbb dlm akaun tetiba ada org bank-in duit...!
      Sekelepuk ngko...!
      Rezeki dari sumber tak dijangka katanya.

      Konon asalnya, tak tahu siapa yg bagi, tapi... dlm pada tak tahu, tak tahu; dah dipakai...!

      Delete
    2. Dari komen di atas memang betul lah ada nya Hantu Raya sebab yang masukkan duit dalam akaun bukan orang !

      Terjawab lah kemusykilan siapa punya kerja masukkan duit kalau tidak atas arahan Tuan Hantu Raya itu sendiri


      Kita bukan lawan Najib selama ini tapi kita lawan Hantu Raya yang dah berumur beratus tahun. Hantu Raya in lah yang bertenggek atas tengkuk Najib.

      Delete
  32. Malaysian Cybertrooper25 July 2017 at 12:25

    Salam hormat anon 1219,
    Saya juga bersependapat dengan saudara. Apa yg Najib & anjing cyber dia mampu lakukan hanyalah menggembar-gemburkan kelemahan Tun namun untuk memgambil tindakan ibarat jauh panggang dari api.

    Semoga Tun diberikan kesihatan & kekuatan untuk terus berjuang demi masa depan generasi yang akan datang.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kejahatan Najib di tutup dengan mengimbangkan nya dengan kesalahan Mahathir !

      Mereka dakwa LGE untuk memberi mesej dalam HARAPAN pun berlaku salah-guna kuasa dan rasuah.

      Pengundi yang malas dan hanya sekadar dapat dedak berfikiran pendek mudah di dikelirukan dengan keamanan dan kemakmuran


      Kerana itulah ada pemimpin UMNO BN mengatakan jika HARAPAN berkuasa belum tentu aman.

      Sebab yang buruk pada UMNO BN juga ada pada HARAPAN.

      Tepat pada masa nya Kak Wan buat kenyataan supaya UMNO BN jangan buat kacau semasa peralihan kuasa nanti.

      Ia nya juga memberi impak seolah-olah HARAPAN akan menang


      Delete
  33. MAHATHIR SEMAKIN BERSERABUT…
    Berdolak-dalik Tun Dr. Mahathir Mohamad apabila bercakap tentang isu pecat bekas timbalannya dahulu Datuk Seri Anwar Ibrahim pada 1998. Kepada pihak asing beliau cakap lain dan nadanya pula berbeza apabila mengeluarkan kenyataan untuk tatapan rakyat negara ini.

    Inilah gaya politik `Machiavelli’ Dr. Mahathir yang sanggup buat apa sahaja demi mencapai matlamatnya.

    Ketika menjawab soalan dalam sesi Facebook secara langsung daripada pengerusi Kumpulan Multimedia Thailand, Suthichai Yoon, Dr. Mahathir memberitahu, keputusan pemecatan Anwar adalah ‘mengikut situasi ketika itu’.

    Boleh pula begitu Tun? Bukankah dalam sidang akhbar pada 22 September 1998, anda mendakwa Anwar terbabit dalam perlakuan luar tabii dan tidak layak menjadi pemimpin negara.

    Pusing macam mana pun termasuklah melalui kenyataan kepada akhbar Britain, The Guardian tempoh hari yang mana Dr. Mahathir mendakwa Anwar `mangsa dendam politik’ dan `diperlakukan secara tidak adil’, akhirnya yang menjadi asasnya ialah Anwar tidak boleh mengatasi undang-undang yang mengheretnya ke penjara.

    Anwar dipenjarakan setelah didapati bersalah oleh sembilan orang hakim di mahkamah di Malaysia kerana meliwat bekas pembantunya, Saiful Bukhari Azlan dalam perbicaraan yang adil dengan segala bukti sahih ditunjukkan yang mengambil masa sembilan tahun.

    Bukankah seluruh rakyat Malaysia telah mengikuti perbicaraan mahkamah yang memakan masa lama hanya kerana mahu memberi keadilan maksimum dan memuaskan hati serta kehendak pembangkang sendiri?

    Tidak perlu pergi jauh. Kalaulah Saiful Bukhari itu anak kita atau anak kepada Dr. Mahathir, apa perasaan yang ditanggung.

    Saiful Bukhari dinafikan hak secara total dalam kes dia diliwat oleh Anwar hanya semata-mata kerana pihak-pihak yang jumud berkenaan mahu membela orang berkepentingan dan kaya raya seperti Anwar. Anwar telah dihukum kerana jenayah luar tabiinya.

    Anwar kini menjalani hukuman penjara selama lima tahun selepas didapati bersalah meliwat Saiful pada Jun 2008. Ketika prosiding berlangsung, Anwar juga gagal membuktikan bahawa pertuduhan ke atasnya sebagai konspirasi politik.

    Tan Sri Muhammad Shafee Abdullah yang mengetuai pendakwaan kes liwat itu, dengan tegas berani melafazkan sumpah di masjid atau di tanah suci Mekah berhubung kes itu kerana yakin Anwar sememangnya bersalah.

    Katanya, tidak timbul isu `menganiayai’ Anwar semasa mengemukakan petisyen rayuan supaya Anwar disabitkan hukuman mengikut Seksyen 377B Kanun Keseksaan beberapa tahun lalu.

    Kata Muhammad Shafee dalam satu wawancara dengan sebuah akhbar tempatan sebelum ini:

    ”Kalaulah saya aniaya Anwar, tidak payah tunggu saya mati masuk neraka. Di sini, di dunia saya sudah masuk neraka. Kalau tidak jadi kepada saya, mungkin jadi kepada anak atau keluarga saya.

    “Saya berani bersumpah di masjid atau di Mekah apabila saya buat rayuan kes ini, saya dengan jujur percaya Anwar salah,”

    ReplyDelete
  34. DAP TEGASKAN PPBM LEBIH “MALAYSIANS” WALAUPUN MELAYU
    “Saya mungkin tidak bersetuju sepenuhnya dengan Mahathir (Tun Dr. Mahathir Mohamad), tetapi saya faham sudut pandangan beliau”

    Itu reaksi Penasihat DAP, Lim Kit Siang berhubung kenyataan Mahathir mahu Parti Pribumi Bersatu Malaysia (PPBM) dianggap sebagai parti Melayu dalam Pilihan Raya Umum Ke-14 (PRU14).

    Kata Kit Siang, Mahathir mahu PPBM dianggap sebagai parti Melayu dengan tujuan mendapatkan sokongan Melayu untuk Pakatan Harapan yang turut dibarisi DAP.

    Justeru, beliau berpandangan walaupun Mahathir mahu PPBM dianggap sebagai sebuah parti Melayu, tetapi parti itu sebenarnya adalah parti ‘Malaysian’.

    “PPBM lebih ‘Malaysians’ berbanding UMNO. ‘Malaysians’ kekal sebagai Melayu, Cina dan India,” katanya dalam satu kenyataan media semalam.

    Mahathir beberapa hari lalu menegaskan partinya tidak boleh membenarkan logo mereka diguna pakai DAP supaya PPBM kekal dilihat sebagai parti Melayu.

    Kata Mahathir, partinya perlu kekal sebagai parti Melayu untuk raih sokongan pengundi Melayu kerana Pakatan Harapan akan tempang pada PRU14 tanpa sokongan pengundi Melayu.

    DAP sebuah parti politik yang memperjuangkan fahaman sekular dan liberal mengetengahkan ideologi ‘Malaysians Malaysia’ sejak berpuluh tahun lalu.

    ‘Malaysians Malaysia’ antara lain bermaksud hak sama rata untuk setiap kaum dan agama di negara ini atas nama keadilan.

    Catatan di internet pernah menyebut konsep ‘Malaysian Malaysia’ merupakan agenda politik untuk menentang dasar etnik pada Artikel 153 Perlembagaan Persekutuan.

    Sebilangan tokoh Melayu zaman lampau berpandangan ‘Malaysian Malaysia’ konsep yang secara tidak langsung bakal menghapuskan hak-hak istimewa Melayu atas dasar sama rata.

    ReplyDelete
  35. “SAYA PUN BANYAK BENDA NAK BANGKIT KEPADA MAHATHIR” – PUAD ZARKASHI
    Anggota Majlis Tertinggi UMNO Datuk Puad Zarkashi menyifatkan kesediaan Pengerusi Pakatan Harapan Tun Dr Mahathir Mohamad berdepan dengan sesiapa sahaja dari pihak kerajaan dalam forum ‘Nothing To Hide” merupakan satu penghargaan baginya.

    Puad yang juga Ketua Pengarah Jabatan Hal Ehwal Khas (JASA) berkata forum itu merupakan platform terbaik baginya bersemuka dengan bekas perdana menteri untuk merungkai pelbagai persoalan berkaitan isu politik dan semasa.

    “Saya difahamkan Tun Dr Mahathir semalam bersetuju untuk berdebat dengan sesiapa sahaja dalam forum berkenaan. Ini satu peluang terbaik untuk saya bersemuka dengan beliau dalam satu forum.

    “Jadi tidak, kami berbalas-balas kenyataan di dalam media sosial… saya pun banyak benda yang mahu dibangkitkan kepada beliau (Dr Mahathir),” katanya kepada pemberita selepas Majlis Mesra Aidilfitri JASA Terengganu di sini semalam.

    Turut hadir Menteri Besar Terengganu Datuk Seri Ahmad Razif Abdul Rahman.

    Puad sebelum ini menyatakan kesediaan beliau menggantikan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak bagi berdepan dengan Dr Mahathir dalam forum anjuran Armada PPBM itu yang dijadualkan berlangsung Ogos depan

    ReplyDelete
  36. Hahahaha..aku panggil ni MISTERI MENGESAN HANTU RAYA PEKAN.
    sekarang kita tau kenapa Tun M menyebut nak bertanding di Pekan. Hahaha...rupanya nak habaq mai ada pengundi import? Ada nama dipindahkan? Ada pakatan antara Najib Rosmah dan SPR ?

    Jom kita londehkan PEKAN. Kita bw pengkaji dan pembongkar kisah misteri.

    ReplyDelete
  37. 20 tahun kemudian iaitu pada 20 Jun 2008, Tun Salleh Abas yang dipecat daripada badan kehakiman pada 1988 berkata: “Kalau anda musnahkan badan kehakiman, anda memusnahkan demokrasi dan kalau anda memusnahkan demokrasi, anda terjamin dalam pemerintahan diktator.”

    Mendiang Karpal Singh berpendapat bukan Kerajaan Malaysia yang harus memohon maaf kepada Tun Salleh Abbas tetapi Tun Dr Mahathir Mohamad sendiri yang patut berbuat demikian, itu pun jika Dr Mahathir tidak lupa. Kerajaan pula wajib membayar segala kos dan manfaat yang harus mereka dapat. Karpal Singh juga menyeru agar diadakan satu inkuiri tentang krisis kehakiman.

    Selayaknya sementara masa masih berbaki Tun Mahathir perlu memperbetulkan kiblat politiknya terlebih dahulu sebelum bermain dengan perkara-perkata yang hanya akan menelanjangkan niat dan hasrat hitamnya.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Karpal singh pun udah tak ade lagi, jangan le diungkit2 dan dikenang2..moh kita tubuh rci untul 1mdb..ini baru berita terkini..kikiki

      Delete
    2. Bila tindakan Mahathir musnahkan badan kehakiman, anda memusnahkan demokrasi dan kalau anda memusnahkan demokrasi, anda terjamin dalam pemerintahan diktator.

      'ANDA' itu bukan nya Mahathir seorang tetapi sesiapa sahaja yang jadi PM dari BN.

      Maka jadi lah Najib sebagai seorang yang di jamin dalam pemerintahan diktator !

      Ini lah yang di lawan oleh HARAPAN dan kini Mahathir yang tidak menyangka kan yang Najib akan menjadi se orang diktator yang teruk dan menjahanamkan negara.

      Untuk memahami maksud diktator bezakan pembangunan dan ekonomi yang di majukan oleh diktator Mahathir dengan ekonomi yang memalukan negara di lakukan oleh diktator Najib.

      Delete
  38. JIKA TAK PASAL 1MDB, PEMBANGKANG BUAT DEMO SITI KASSIM DIANCAM ROGOL
    Sebelum PRU mesti ada demo besar2an opposition utk bina "wave" psychology.
    Semuanya macam skrip wayang. Isu 1MDB dah tak laku. DOJ2 terdedah jari jemari Madey dan Clare.
    Dah desperate RCI diumum akan dedah DOSA PALING BESAR terhadap negara dan rakyat. Lari London jumpa Clare.
    Tiba2 ada pula MP UK buat usul 1MDB di House of Common. Itu pun ada persoalan ...
    Nak kasi hidup isu dah sebab itu saja isu Madey utk jatuhkan Najib, buat demo pula.

    Kenapa tidak buat demo BERSIH? Dgr ada isu hal Maria Chin sapu duit melalui EMPOWER.
    Nasib ada isu 1MDB ... boleh pembangkang demo. Jika tak, mereka demo pasal orang nak rogol Siti Kassim blonde celup.

    ReplyDelete
  39. lelaki tua renta dicabar supaya bertemu Perdana Menteri di Pekan sebagai calon PRU ke-14 - maka jawab lelaki tua renta 'di Pekan banyak hantu raya'.

    sambil melontar cabaran agar panglima PM masuk ke kawasannya di Langkawi (benarkah Langkawi itu kubu kuatnya ?)

    jika benar dakwaan lelaki tua berhubung banyaknya hantu raya di Pekan mengapa tidak dilaporkan kepada SPR ? daripada mengomel mencari alasan.

    permainan memindahkan pengundi dari 1 kawasan ke kawasan yang lain merupakan salah satu faktor kemenangan dan taktik yang digunakan setiap Parti bertanding.

    Parti Cauvinist DAP memindahkan keldai' asuhannya di setiap kawasan undi yang bercampur-campur. ini salah satu faktor kemenangan mereka di Penang / Selangor.

    setiap parti politik tidak akan memilih untuk memindahkan hantu raya ke kawasan yang ingin dimenangi melainkan setelah mengetahui hantu raya itu adalah milik nya.

    sebagai contoh - begitu banyak hantu raya dari Parlimen Seputeh dipindahkan sementara ke kawasan sekitar sempadan Selangor untuk memberi undi di sana dan kemudian sebahagian darinya akan kekal.

    syarat memindahkan pengundi hantu raya' cukup mudah iaitu dengan menukar alamat kad pengenalan dan memaklumkan pada SPR

    1) alamat mestilah wujud
    2) pengundi hantu raya' bukan org mati

    Shahbudin sangat mahir menjilat lelaki tua renta dan keldai Politik Pakatan Harapan terus menari.

    'dasar lelaki tua bacul' - sekali lagi lelaki tua itu di belit lidah sendiri.

    salam ya salam
    ikhlas dariku unknown aka sahabat

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sahabat ko ni pun bingung..pandai je kata tuan blog ni tak reti politik..ko kata tun m tu penipu, abis tu ko percaya ke tun m nak bertanding kat pekan atau pun langkawi? Itu semua statement saja nak kasi gempak ko punya tuan politik aje..ko tengok berapa banyak macai tuan ko menggelupur? Buktinya satu patah perkataan dari tun m, korang spin bagai nak gila..memang lawak le korang ni..jahil politik le ko ni sahabat..kikiki

      Delete
    2. sejak bila pulak parti pembangkang "control" sprm?

      sia2 aje idea kau nk palitkan taktik kotor pilihanraya umno/bn kat pakatan, sebab satu malaysia tau umno je yg asyik buat cara kotor sebegitu...

      sudah lama pihak pembangkang mensyorkan agar sprm diberi kemudahan utk "access" database JPN utk menyemak daftar pengundi, bagi menghindar "hantu2 raya" ni. kan mudah penyelesaiannya?

      mengapa masih tak dilaksanakan? sebab kerajaan umno/bn takut kalah pilihanraya...

      Delete
    3. Sahabat Syaitan at 12:39,

      "Parti Cauvinist DAP memindahkan keldai' asuhannya di setiap kawasan undi yang bercampur-campur. ini salah satu faktor kemenangan mereka di Penang / Selangor."

      jika benar dakwaan Sahabat Syaitan berhubung banyaknya hantu raya di Penang / Selangor, mengapa tidak dilaporkan kepada SPR ? daripada mengomel mencari alasan.

      Delete
  40. Apa itu PEMAKAN DEDAK dan MACAI
    Apa itu PEMAKAN DEDAK dan apa itu MACAI ? Menurut asal muasal istilah ini, ia adalah kata hinaan bertujuan merendahkan moraliti antara dua pihak yang kita sedia maklum siapa.

    PEMAKAN DEDAK adalah hinaan membinatangkan puak lain yang mereka anggap terlalu setia mempertahankan pemimpin mereka yang menurut mereka, meraih sokongan dengan menyuap wang ringgit.

    MACAI pula adalah istilah lebih inferior dan simbol kedunguan, yang muncul tidak lama sebelum bermulanya era neo- Mahathirisma-en-oposisi (istilah rekaan sementara), hinaan yang terdahulu yang dipadankan dengan ciri-ciri istilah terbaharu PEMAKAN DEDAK yang dicetus Mahathir Mohamad setelah beliau berpatah arang berkerat rotan dengan Najib Razak berhubung isu 1MDB.

    Baiklah, kedua-dua istilah ini hakikatnya sama kerana merujuk kepada hinaan atas intelektualiti dan daya fikir sekelompok yang dianggap menuruti pemimpin yang salah secara melulu.

    Tetapi, pihak manakah yang benar-benar layak digelar PEMAKAN DEDAK dan MACAI ini
    PEMAKAN DEDAK akan mengambil sikap tidak peduli tetapi dalam diam gelisah meminta taburan dedak-dedak dari penternak-penternak mereka dengan harapan dapat dijadikan modal dalam mematahkan pertuduhan mudah patah tersebut.

    MACAI pula akan tetap komen atas dasar 'asalkan aku komen' walaupun tiada fakta mahupun kira-kira yang mampu mengalas sampukannya.

    PIHAK RASIONAL pula akan diam, memberi masa untuk diri sendiri berfikir, mengkaji sendiri dalam memikirkan sebab-sebab yang mungkin seperti pemindahan teknologi, jumlah stesen, pencatutan yang tidak terkawal, dan tidak menggelarkan orang yang tidak sefahaman dengan mereka sebagai PEMAKAN DEDAK dan MACAI.

    Bak kata orang London, if the cap fits, wear it. Sapa makan banyak duit haram, dia la yang susah berfikir.

    P/S: BR1M tidak boleh sama sekali dikatakan dedak kerana ia ditelan oleh semua para tak mampu tanpa mengira ideologi politik mereka. Hahaha.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yg ditelan oleh semua, tanpa mengira ideologi politik mereka = gula-gula.

      Delete
  41. Geliat-geliat aneh menuju PRU 14
    Dengan mandat pemerintah bagi penggal ini yang akan berakhir kurang setahun lagi, beserta drama politik tungging tebalik, kiss and make up, kisah jerat-jerat makan tuan, ludahan-ludahan yang jatuh ke muka-muka sendiri dan pembahanaan yang bakal tercetus sekiranya pilihan yang bijak tidak dibuat dalam PRU ke 14 yang bakal menghampiri, blog ini berhasrat untuk cuba tampil aktif mengutarakan fakta-fakta untuk dipertimbangkan oleh khalayak dalam mempersiapkan jentera politik peribadi mahupun parti.

    Sesungguhnya politik itu kotor. Lihat sahaja "dua musuh" yang masih mengaku musuh, bersepakat untuk menggulingkan parti memerintah pimpinan seorang ahli politik yang telah bersama mereka lebih 40 tahun di Dewan Rakyat.

    Apakah lagi, perbuatan aneh oleh seorang pesara Perdana Menteri berusia 92 tahun yang dahulunya dikagumi dan disanjungi ini, adalah sesuatu yang tidak selaras dengan aspirasi dunia baharu yang mula meletakkan pemimpin kerajaan dari kalangan separuh abad.

    Rekod 'memalukan' Malaysia yang kononnya berpunca dari pimpinan Perdana Menteri sekarang nampaknya ditutup terus oleh satu rekod yang lebih mengaibkan. Menaikkan seorang yang berusia 92 tahun sebagai ketua pakatan pembangkang.

    Masyarakat dunia yang rasional dan terpelajar tentu sekali mengambil masa untuk mengkaji tuduhan ke atas PM sekarang yang dilemparkan dengan leluasa. Tetapi dengan mempunyai ketua pembangkang berusia 92 tahun, mereka boleh ketawa serta merta. Sebuah negara yang mempunyai indeks modal insan yang agak tinggi, tidak mampu menghalang seorang bertaraf moyang dari kembali menyertai gelanggang silat politik sebagai ayam tambatan.
    Tetapi seperti mana drama politik kelakar yang dicetus dengan tema musuh perlu bersatu untuk menentang pihak yang dirasakan tidak betul ini, mungkin mereka tidak sedar bahawa di pihak lawan juga mungkin ada dua tiga empat pihak yang secara dasarnya tidak bersetuju banyak perkara dengan PM hari ini, tetapi memilih untuk bekerjasama di pihak pemerintah dalam memastikan persemendaan aneh yang jelik tersebut ditentang.

    Lebih banyak posting akan menyusul dan selamat berbincang sesama kita.

    Silalah berkomentar dengan semangat bahawa kita sesama rakyat Malaysia yang mendapat didikan terbaik dari orang tua, mempunyai misi yang sama, mahukan masa depan negara yang lebih baik. Bukan dengan cara langgar lari seperti sondolan babi. Hehehe.

    P/S : Penyokong dan simpatisan ketua pembangkang baharu yang membawa modal 'jasa' dilarang komen kerana anda merasakan tanggungjawab seorang yang memerintah selama 22 tahun itu sebagai budi wajib balas atas lambang kasihnya pada anda. Sedangkan Bapa Kemerdekaan tanpa harta pun idola anda 'buang', hentikan bermain dengan perkataan 'jasa'.

    ReplyDelete
    Replies
    1. huh?? menamakan seorg 92thn sebagai ketua pembangkang adalah lebih mengaibkan drp skandal kleptokrasi terbesar di dunia yg menimpa malaysia iaitu 1mdb?? seriously??

      dah jelas "moral compass" kau memerlukan "maintenance"....

      Delete
    2. Kompas jadik tak betul tunjuk arah/kiblatnya bila ada pengaruh magnet berhampiran.
      Magnet itu = dedak...!

      Delete
    3. Malaysian Cybertrooper25 July 2017 at 20:18

      Bro 1400...
      Harap maklum... Bukan "maintenance" lagi... Tapi "Complete Overhaul".

      Delete
  42. Kalau pengundinya 'hantu raya' , ahli parlimennya kompom saitaannn....mana ada manusia yang sanggup pilih saitaannn jadi pemimpin ...saitaannn bibir merahhh ...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Saitann bibir merah pasangannya iblis gemok pendek.sesuai sangat jadi pilihan pengundi hantu rayaaa.

      Delete
  43. sibudin ni sebenarnya double agent...
    sengaja benarkan dua dua pihak saling
    serang mennyerang dekat blog dia ni
    dan jadikan blog dia ni semua cerita ada??


    ReplyDelete
    Replies
    1. Ini blog politik real bro, bukannya macam mykemut atau lain2 yang sewaktu dengannya dimana dlm blog diaorang komen diterima satu arah aje iaitu arah sokong kleptokrat..kikiki

      Delete
    2. Tujuannya supaya wujud perbincangan dan hujah2 ilmiah diantara 2 pijak.dari situ rakyat akan baca hujah2 kedua2 pihak..lepas tu nilai sendiri dan pilih nak pgkah sape pru nt..terutama yg atas pagar tu.malangnya ada segelintir yg singgah sekadar untuk provok dgn makian dan hujah yidak berakal sekadar berpandu emosi semata2

      P/s :klu yg dh set kat hati tu kempen depan muka pun takkan berubah pilihanya.

      Delete
  44. anon 12:48
    Kelapa tua santan nya piau bro
    Bukan macam ko kelapa muda atau yg separuh tua, separuh masak , ditebok tupai pulak tu , kkelapa komeng lagi langsong tak guna , khinzir pon tak nak makan tau...kikikiki

    ReplyDelete
  45. Woi 1248
    Ko siapa nak larang larang orang
    Tuan punya blog tak kata apa2, tak larang pun, ko plak yg berkuasa kat blog ni nampak nyerrrr...nak hijack blog ni kerrr...pi buat blog snderi la...gerenti tarak pengunjung. kalu ada , tu tentu HANTU RAYA....kah kah kah

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hantu raya ni tiap2 tahun sekali makan lembu 500 ekor ke atas.

      Delete
    2. Bro Zack,

      Patutlah lembu Kak Ijat tak sempat nak membiak walaupun mampu tinggal di kondo, rupanya semua udah dibaham si hantu raya.

      Delete
    3. Betoi bro john doe

      Nilai 500 ekor lembu tu RM2 juta ke atas.

      Hantu raya mmg makan besar. Selera besar perut pun besar.

      Hari raya puasa baru ni sekilo daging segar RM33. Tahun sudah baru RM26. Di pasaraya di kl harga sekilo daging premium RM44.

      Lembu kondo lagi mahal bro itu pun tak termasuk kos pengangkutan dan tali. Lagi gemok lagi mahal.
      Orang umno kaya2. Setakat RM2 juta tak ada hal.

      Lembu gemok pendek cukup mahal bro.
      Kos makan sebulan pun melebihi RM17 ribu sebulan. Itu pun baru seekor. Kalau 500 ekor cuba suruh mr j kira.

      Mr j seumur hidup aku tak pernah aku cari makan dgn umno. Melainkan umno saja dok minta sponsor dari aku.

      Delete
  46. jangan memberi alasan yg bodoh kalau tak berani....jangan kata kawasan hantu raya....dah badan sendiri pun hantu raya...hantu tua....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ye alasan bodoh spt, saya sign aje tapi tak baca..bodoh kan? Mamat mana la punya ayat ni..kikiki

      Delete
    2. Anono* 13;48
      Bodoh ke tidak alasan orang yg anon 14:10 contohkan tuh????

      Delete
    3. terbukti dah pun, figure kenaikan exponential pengundi di Pekan.
      Figure ini pulak, figure umum.
      Dalam wiki pun ada.

      Pun, si 13:48 masih nak cakap kehadiran hantu raya itu, tuduhan liar/fitnah.

      Bayangkan, benda2 statistik yg tak diketahui umum.
      Lagi parah juak2 mesra UMNO ni akan spin bila fakta sahih tersebut terdedah...

      Delete
  47. Harapan mesti buat sesuatu...

    1. Kaji menyeluruh daftar pengundi -nama, alamat, ic (pendatang asing tiada hak mengundi kerana bukan rakyat msia).

    2. Ambil tindakan pada pekerja asing yg overstay. Kalau pekerja asing kawasan lain kena hantar pulang, kaw pekan pun tak terkecuali. Panggil media buat coverage.

    3. Lantik ramai pemerhati/penyiasat dalam negara dan wakil luar negara berkecuali untuk merakam segala tindakan yg bercanggah dengan undang2 sebelum dan semasa hari pilihanraya. Segala bukti boleh dibawa ke mahkamah.

    P/s Bijak betul Tun M main acah acah. Sekarang rakyat dah tahu pasal hanturaya di pekan.

    ReplyDelete
  48. Sekiranya kita mengkaji dengan mendalam, SPRM tidak memerlukan daftar pengundi, jika SPRM berupaya menyemak pengkalan data (database) JPN. Ini adalah kerana segala maklumat bagi setiap pengundi yg layak sudah ada di situ: nama, tarikh lahir, umur, alamat, taraf kewarganegaraan, cap ibujari, status hidup/mati dsb. Malah, dengan kaedah "data mining", SPRM mampu membina secara otomatik daftar pengundi bagi setiap daerah/kawasan daripada database JPN itu.

    Namun, penggunaan database JPN oleh SPRM masih tidak sanggup dilaksanakan oleh kerajaan UMNO/BN, kerana UMNO takut kalah pilihanraya, dan masih memerlukan taktik kotor (iaitu pengundi hantu) untuk menang...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mentaliti orang melayu ni mmg cukup cukup pelik.

      Kalau pencuri pecah masuk ke rumah curi kasut saja pun mereka akan maki hamun sumpah seranah kalau dapat pencuri tu tahulah mereka akan buat apa.

      Paling tidak kalau tak mati akan patah riuk. Marah sungguh!!!

      Berapa harga kasut tu? Paling tidak RM200 atau lebih sikit saja.

      Tetapi apabila pencuri mencuri berbilion ringgit wang rakyat wang negara depa boleh buat tak pa saja. Walaupun depa tahu siapa sebenarnya pencuri tu.

      Malah sanggup melindungi dan sanggup bangun membela pencuri tersebut.

      Delete
    2. Akal penyamun cerdik, beb...!
      Agih2lah seciput-dua pada juak2nya.
      Itu yg boleh masih ada gak pengikut.

      Cth lain pun terang2an terjadi dah.
      Dgn bomoh tampar buaya tembaganya lah, dgn Jamal jambannya lah...
      Semua2 tu ada pengikut yg ramai...!

      Malangnya, kecerdikan MO1 hanya dlm bab2 samun-menyamun dlm skala besar shj.
      Tapi perlu diingat, bodohnya tetap ada.
      Itu sebab kantoi dgn rakyat...!

      Delete
  49. Dulu saya dah komen
    Dun paya besar kem batu 10 kuantan dijadikan dun pulau manis pekan
    Dun kuantan bolehkah dipindah ke dun pekan.
    Penipuan Dan skandal rasuah nyata
    Tapi takde yang protest
    Letak lembu calon boleh menang

    ReplyDelete
  50. Mentaliti orang melayu ni mmg cukup cukup pelik.

    Kalau pencuri pecah masuk ke rumah curi kasut saja pun mereka akan maki hamun sumpah seranah kalau dapat pencuri tu tahulah mereka akan buat apa.

    Paling tidak kalau tak mati akan patah riuk. Marah sungguh!!!

    Berapa harga kasut tu? Paling tidak RM200 atau lebih sikit saja.

    Tetapi apabila pencuri mencuri berbilion ringgit wang rakyat wang negara depa boleh buat tak pa saja. Walaupun depa tahu siapa sebenarnya pencuri tu.

    Malah sanggup melindungi dan sanggup bangun membela pencuri tersebut.

    apa yg kau merepek ni bahlul... 1659
    kan kami semua ni nak tolak orang itu >>
    iaitu :::
    U turn Mahathir @ mahazalim @ mahafiraun
    tak nampak lagi ker...


    i

    ReplyDelete
    Replies
    1. PONDAN SAHAJA YANG AKAN TOLAK
      JEMPUTAN ORANG TUA 92 TAHUN
      UNTUK NOTHING 2 HIDE...
      PONDAN UMNO CELAKA TIPU MELAYU.

      Delete
    2. 17:39,
      Kata... nak telanjangkan Tun.
      Undangan ke Nothing2Hide adalah platform terbaek londehkan semua2nya...
      Pujuklah MO1 sahut cabaran tu, weihhh....!

      Delete
  51. Lim Kit Siang Tersenyum Berjaya Suruh Melayu “Screw” Melayu Di PWTC?
    PEMBANGKANG yang diketuai Lim Kit Siang sengaja mencari “pasal” apabila mereka menghantar sekumpulan anggota Pemuda Parti Pribumi Bersatu (ARMADA) kononnya menjemput Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak untuk menghadiri forum Nothing To Hide 2.0. padahal mereka sengaja menimbulkan kekecohan.

    Berlaku kekecohan apabila mereka dihalang oleh Pemuda Umno yang melihat tindakan PPBM tersebut sebagai cubaan untuk bersikap biadap dan kurang ajar.

    Kira-kira 30 anggota PPBM pada awalnya berarak dari Pusat Membeli Belah Sunway Putra menuju ke Pusat Dagangan Dunia Putra (PWTC) bagi menyampaikan jemputan secara kurang ajar kepada perdana menteri kononnya untuk berdebat dengan Pengerusi PPBM, Tun Dr Mahathir Mohamad.

    Bagaimanapun mereka dihalang oleh kira-kira 100 Pemuda Umno hingga menyebabkan berlaku tolak menolak antara mereka. Dalam kejadian itu, Ketua Penerangan ARMADA, Ashraf Mustaqim mendakwa beliau turut ditumbuk.

    Dahulu DAP mempergunakan PAS yang merupakan orang Melayu untuk bergaduh dengan UMNO. Kini DAP memperkudakan PPBM pula untuk melaksanakan agenda Melayu “screw” Melayu. Bagi ahli PPBM, tahniah, anda lulus sebagai “anjing” DAP.

    ReplyDelete
    Replies
    1. ANDA TAKUT TERIMA SURAT NOTHING TO HIDE 2.0 ORANG TUA 92 TAHUN?

      ANDA RASA GEMENTAR UNTUK BERDEPAN ORANG TUA BERUMUR 92 TAHUN KE ATAS?

      ANDA TERKENCING DALAM SELUAR BILA ORANG TUA UMUR 92 TAHUN AJAK BERBORAK?

      TAHNIAH ANDA ADALAH NAJIB DAN PONDAN UMNO DI PWTC!

      Delete
    2. Harap najib pun jadi kelu macam budak padang rengas itu hari..blkg begetar bumi bercakap.bila bersua menunduk muka tak mampu pandang pun mata org tua tu

      Delete
    3. Kj tu sehari dua berdegar2 bercakap..rasanya klu bersua muka dgn tun ape jadi ek??

      Delete
  52. Akibat Tidak Tertahan Menanggung “Rindu”, Armada Bunga “Serang” PWTC
    Terbaru, mungkin kerana rindukan suasana PWTC, kira-kira 50 orang Armada Parti Peribumi Bersatu Malaysia (PPBM) telah mengadakan flashmob kononnya mahu menyerahkan surat jemputan bagi mengadakan satu lagi program Nothing To Hide yang akan mempertembungkan Pengerusi PPBM, Tun Dr Mahathir dengan Perdana Menteri, Datuk Seri Mohd Najib Tun Abdul Razak.
    Pada masa yang sama, kira-kira 300 orang Pemuda UMNO telah bersiap sedia menyambut ketibaan gerombolan pemuda bunga ini dhadapan PWTC. Justeru, dapat kita bayangkan apa yang akan terjadi setelah kedua-dua kelompok ini bertembung antara satu sama lain di hadapan bangunan milik UMNO ini.

    Memang mengjengkelkan cara politik parti bunga ini. Di saat teknologi kian berkembang pesat, tidak salah kiranya jawatankuasa pusat parti bunga ini mengirim e-mail surat jemputan berkenaan kepada Perdana Menteri. Namun, mereka memilih untuk melakukan kekecohan dengan menyerang pejabat parti lawan mereka kononnya atas alasan demokrasi.

    Bayangkan situasi ini, anda mahu mengadakan satu majlis, tetapi pada masa yang sama anda menghantar satu gerombolan untuk memaksa tuan rumah berkenaan akur kepada kemahuan anda. Sudahlah biadab menyerang rumah orang, tindakan mereka mengganggu gugat ketenteraman rumah orang lain sememangnya layak untuk dikecam.

    Tidak pernah dalam sejarah politik negara, anggota sesebuah parti politik menyerang pejabat musuh mereka hanya semata-mata mahu menyerahkan surat jemputan. Namun, sebaik parti bunga yang diketuai oleh seorang pengkhianat ini ditubuhkan, segala tindakan dan perilaku biadab ini muncul seolah-olah ianya memang diajar oleh pemimpin parti ini.
    Apa faedah yang mereka dapat hasil daripada ketegangan ini? Untuk menyalahkan Pemuda UMNO adalah satu perkara yang tidak masuk akal kerana apa yang dilakukan oleh Pemuda UMNO ini adalah satu tindakan yang wajib dilakukan. Diketuai oleh Datuk Armand Azha, mereka hanya mempertahankan “rumah” mereka dari dicerobohi oleh para musuh dan pengkhianat. Adakah salah tindakan mereka?

    Inilah corak berpolitik yang diamalkan oleh parti pembangkang terutamanya parti bunga. Mereka tidak akan pernah puas selagi UMNO tidak ditumbangkan atau dilenyapkan walhal parti inilah yang mengajar mereka apa itu politik sewaktu mereka mula-mula menceburi bidang politik. Mereka sudah hilang pertimbangan akal waras sehingga sanggup menjadi kurang ajar dengan merempuh rumah orang lain!

    ReplyDelete
    Replies
    1. PEMUDA UMNO CELAKA TIPU MELAYU
      BERSIFAT PONDAN.
      SUARA KETUA WP PONDAN PUN
      DAH MACAM MAK NYAH.

      KITE LAGI HEBAT. KITE HEBAT.

      TERINGAT CERITA RAMBO JADI PONDAN DALAM PARODI TIDAK TENANG.
      EH ROSLI....NAMA FATIMAH TAK SESUAI DENGAN KAU ROSLI. BAIK KAU CARI NAMA LAIN.

      PONDAN UMNO CELAKA TIPU MELAYU...
      KAHKAHKAH!!!

      Delete
  53. TRX BUKTI KEJAYAAN 1MDB, BUKTI FITNAH PEMBANGKANG BERNIAT JAHAT
    ISU 1Malaysia Development Berhad(1MDB) boleh diumpamakan seperti rumah kita tidak hilang apa-apa namun jiran kita dengan lantang dan kecoh mendakwa ada pencuri masuk dan bawa lari barang-barang kita. Kemudian jiran kita sibuk-sibuk buat laporan polis.

    Apabila polis datang menjalankan siasatan dan mereka mengesahkan bahawa tidak ada berlaku sebarang kecurian namun jiran kita masih lagi tidak berpuas hati. Mereka masih mendakwa ada berlaku kecurian besar di rumah kita.

    Bukan lagi rahsia bahawa pembangkang mencipta cerita 1MDB dengan tujuan untuk menjatuhkan Perdaba Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak atau lebih tepat kerajaan Barisan Nasional. Menyingkirkan PM umpama menjatuhkan UMNO dan Barisan Nasional.

    Masalah atau kesukaran dalam tadbir urus 1MDB tidak boleh dijadikan alasan untuk menjatuhkan kerajaan memandangkan ianya bukanlah perkara yang mampu menjejaskan negara memandangkan aset 1MDB ternyata melebihi liabiliti dan 1MDB telah mencatatkan keuntungan serta berdaya maju.

    Bagi mengatasi segala masalah yang berbangkit maka PM sendiri telah mengarahkan tindakan merasionalisasi operasi syarikat berkenaan. Hakikatnya rakyat juga tahu bahawa pembangkang yang diketuai DAP cuba menjadikan 1MDB sebagai isu, malah mereka cuba mensabotaj syarikat itu, dalam usaha untuk menggulingkan kerajaan sewaktu pilihan raya.

    Sebenarnya pembangkang telah memilih 1MDB untuk dijadikan kambing hitam memandangkan syarikat tersebut banyak menyebabkan kroni-kroni yang selama ini dinaungi pembangkang tidak lagi dapat mengaut keuntungan seperti sebelum ini.

    Kita juga tahu bahawa jika mereka gagal menjadikan 1MDB sebagai isu maka syarikat-syarikat lain akan dijadikan sasaran serangan mereka pula dalam usaha untuk cuba mengubah kerajaan. Sebelum ini Tabung Haji turut menjadi mangsa serangan pembangkang yang diketuai DAP.

    Hasil daripada usaha rasionalisasi 1MDB yang berterusan, banyak aset yang dimiliki oleh 1MDB kini semakin berkembang pesat. Kita boleh melihat bagaimana Tun Razak Exchange sedang pesat dibangunkan.

    Projek 70 ekar, yang terletak di sebelah Bulatan Pandan di Kuala Lumpur, merupakan aset utama 1MDB yang memperoleh tanah dari Putrajaya pada RM194.1 juta pada tahun 2010. Sebagai sebahagian daripada langkah penstrukturan semula hutang 1MDB, projek itu disebut sebagai hab masa depan bagi kewangan Islam, dengan nilai pembangunan kasar sekurang-kurangnya RM40 bilion.

    Lagi kuat tekanan yang dilakukan oleh pembangkang, PM kita Datuk Seri Najib Tun Razak menjadi semakin kuat, UMNO dan Barisan Nasional juga semakin gagah.

    ReplyDelete
  54. MEMORANDUM ARMADA: KAMI LARI TERCIRIT
    Seminggu yang lalu, ketika ditularkan di media sosial tentang hajat Armada untuk datang ke PWTC untuk menyerahkan memorandum berkenaan program Nothing To Hide 2.0, bukan kepalang suara-suara komentar mereka. Bak guruh berdentum, bumi bergegar, rasanya PWTC akan runtuh pada hari berkenaan.

    Tadi, bertempat di PWTC, hajat Armada untuk hadir telah disambut dengan penuh meriah oleh pemuda UMNO selaku tuan rumah, persis kemeriahan rumah terbuka. Dikepalai oleh Sdr Razlan selaku Ketua Pemuda UMNO Wilayah Persekutuan, sikap mengalu-alukan tetamu oleh pemuda UMNO jelas kelihatan. Sedang Armada kelihatan malu untuk masuk ke rumah pemuda waima waktu 2.30 petang semakin berlalu, pemuda dengan ikhlas keluar untuk mencari tetamu yang malu-malu itu di Sunway Putra Mall.

    Mungkin disebabkan terlalu malu sungguhpun berbusana ala pendekar Melayu, Armada terpaksa bersembunyi di sebalik anggota-anggota Polis yang bertugas, hanya untuk mengelak dari menerima pelawaan pemuda UMNO. Teknik bersembunyi di sebalik anggota keselamatan ini bukan baharu, kerana idola mereka dahulu juga cukup bijak mengatur strategi bersembunyi di belakang watak-watak lain. Nanti bila ditanya, maka jawablah “Saya tidak tahu”. Mudah sahaja, kan?

    Sembang berdegar, bila tuan rumah ajak masuk, tahu pula kaki menggigil. Akhirnya, bilangan mereka semakin mengecil, hilang entah ke mana persis misteri kerugian jutaan wang ringgit dalam skandal Forex suatu ketika dahulu. Sambil melihat di sekitar kawasan Sunway Putra Mall, penulis tertanya-tanya ke mana hilangnya Armada berbusana Melayu tadi.

    Apakah mereka mengambil kesempatan jualan murah kurta pasca Aidilfitri Sunway Putra Mall untuk menukar persalinan agar tidak terlihat bahawa merekalah Armada? Kesipuan barangkali.

    Laungan “Mahathir” oleh Armand Azha sambil disambut “perompak” oleh pemuda UMNO menjadi santapan halwa telinga ibarat lagu Seloka Di Hari Raya. Apatah lagi jika laungan itu disambung pula “Siapa Kata?” dan dijawab oleh pemuda UMNO “Anwar dan Mat Sabu yang kata”.

    “Bukan UMNO yang kata”, itu pengakhiran bait-bait lagu di “rumah terbuka” pemuda UMNO di PWTC sekitar jam 3.40 petang tadi. Penulis fikir, adalah lebih baik Armada anjurkan Nothing To Hide 2.0 dengan mendahulukan Dr. Mahathir untuk menjawab persoalan dari rakan-rakan Armada yang mempersoalkan kekayaan anak-anak Dr. Mahathir.

    Kira-kira 4 juta ahli Armada tadi jelas tidak dapat menandingi 300 orang Pemuda UMNO. Di “rumah terbuka” Pemuda UMNO, Armada lari tercirit.

    ReplyDelete
    Replies
    1. NAJIB GUNA PONDAN NAK TERIMA SURAT
      MAHUNYE TAK LARI?
      PONDAN NI NAJIB TEMPATNYA BUKAN PWTC.
      PONDAN DUDUK KAT LORONG BRO.
      PONDAN GELAP MACAM ARMAND KENA SOLEK LEBIH.
      PAKAI TEPUNG GOMAK PUN PONDAN GELAP JUGE.
      SILA LETAK PEMUDA YANG TULEN
      SENANG NAK HULUR SURAT JEMPUTAN
      NANTI NAJIB TAK DATANG
      ALASAN SEBAB PONDAN TAK BAGI SURAT PADA DIA.
      MACAM MANA NAK BAGI SURAT JANTAN TU
      DIBUAT MODAL MAIN DENGAN PONDAN WP.
      KITE HEBAT.
      EH ROSLI NAMA FATIMAH TU TAK SESWAI DENGAN KAU ROSLI.
      KAHKAHKAH...

      Delete
  55. STRUKTUR TERBARU KEPIMPINAN PEMBANGKANG MELUCUKAN – NAJIB
    Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak menyifatkan struktur kepimpinan pembangkang yang terbaru diumumkan sebagai melucukan, kerana ia umpama program untuk memberi ruang kepada pesara politik yang lanjut usia kembali bekerja semula.

    Beliau berkata adalah sesuatu yang sinis dan mengelirukan juga apabila ada tiga pemimpin dalam struktur itu tetapi tidak jelas siapa dalam kalangan mereka yang mempunyai kuasa eksekutif, dan DAP pula sengaja tidak menonjolkan diri, walaupun parti itu yang sebenarnya menguasai pembangkang kerana memegang majoriti kerusi Parlimen.

    “Untuk calon perdana menteri mereka, pembangkang nampak sangat terdesak apabila mereka cuba menanam kepercayaan rakyat bahawa individu itu ialah seorang yang berusia lebih 90 tahun, yang bukan merupakan anggota Parlimen dan partinya hanya mempunyai satu kerusi.

    “Tapi kebenarannya ialah dalam sistem demokrasi, nombor tidak menipu, dan DAP tetap setakat ini merupakan parti paling dominan dalam barisan pembangkang,” katanya semasa menyampaikan ucaptama di Invest Malaysia 2017 di sini.

    Najib berkata pemimpin DAP sejak separuh abad dulu, kini berselindung di belakang lelaki yang telah memenjara beliau, dan cuba memperdaya orang Melayu untuk menganggap bekas pemimpin negara itu merupakan calon sementara perdana menteri.

    Pada 14 Julai lepas, pakatan pembangkang yang dinamakan Pakatan Harapan mengumumkan struktur baharu kepimpinan mereka dengan menamakan Pengerusi Parti Pribumi Bersatu Malaysia Tun Dr Mahathir Mohamad sebagai Pengerusi, Ketua Umum PKR Datuk Seri Anwar Ibrahim sebagai Ketua Umum dan Presiden PKR Datuk Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail sebagai Presiden.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tak lucu pun mr tong sam pah oiii.
      Kau telan sajalah sampah2 tu

      Delete
    2. Lucu adalah penyokong najib..hihi.,x takut hantu altantooya ke

      Delete
  56. NASIB MAHATHIR – BERGOLAK DALAMAN, DISEPAK PAKATAN
    DI KALANGAN penggerak reformasi 1998, kumpulan Otai Reformasi ini adalah yang paling elit, terbaik di kalangan terbaik. Elit macam mana, terbaik rupa bila? Berdepan dengan FRU, air gatal dan gas pemedih mata dalam demosntrasi setelah Anwar dipecat Mahathir 1998 dulu – di kala 1000 orang lari ke belakang, puak-puak ini yang tinggal berhadapan.

    Kalau tak mara, dia tak berganjak ke mana, tapi nama lari ke belakang, tidak sekali – itu Otai Reformasi.

    Pada kami, puak ini bodohlah, orang lain cabut yang dia tunggu FRU datang tu buat apa? FRU tu, walaupun hanya seorang dia, auranya macam 10 orang. Dah banyak demo tengok dah, jangan buat main dengan FRU. Tapi kumpulan yang satu ini dia tak gentar FRU datang, sebab itu dikalangan penyokong dan penggerak reformis, puak ini ada kedudukan tinggi.

    Bukan itu saja kelebihannya, puak ini keluar masuk “Istana Kamunting” (ditahan ISA atas arahan Mahathir), macam masuk keluar jamban. Tak hardcore ke namanya tu? Banding dengan orang yang setia dengan Mahathir hari ini, jauh benar bezanya.

    Pun begitu, satu yang pasti, puak ini bukan saja taat kepada Anwar tapi mereka juga adalah pembenci Mahathir nombor satu. Buktinya, walaupun Anwar diam-diam jumpa Najib minta nyawa (guna Jusof Kalla sebagai orang tengah) bila tahu nak kalah dalam PRU13 dulu, puak ini tetap setia dengan Anwar sekalipun tindakan itu boleh dianggap seperti menjual diri dan perjuangan demi kepentingan sendiri – sebab Anwar jumpa Najib.

    Tapi jangan Mahathir, itu pantang terbesar yang sekarang sudah dilanggar oleh mereka yang hanya menuai untung hasil pengorbanan aka kebodohan kumpulan ini dulu. Bodohlah, dah macam-macam yang terkorban, sekali yang di atas-atas shake and bake dengan Mahathir macam itu saja.

    Dan inilah yang kita lihat penentangan yang berlaku bila kumpulan berkenaan isytihar tidak sokong kerjasama Pakatan dengan Mahathir semalam. Sekalipun semua orang dalam Pakatan tak berselindung bahawa kerjasama dengan Mahathir hanya pura-pura supaya Najib tumbang, mereka jadi kerajaan dan Mahathir dapat bawak masuk semua hartanya yang tersekat di luar negara – kumpulan Otai Reformasi ini tetap dengan pendirian Mahathir bukan jenis yang boleh dibuat kawan.

    Apa pun, yang paling teruk menerima kesan dari penolakan Otai Reformasi ini ialah Mahathir. Dia cakap saja gah, tak sedar dalam partinya sendiri bertelagah, dalam Pakatan pulak ditolak sampai sudah. Dia fikir buat u-turn macam itu semua benda selesai macam itu saja? Betul, iblis pun asalnya dulu Malaikat, tapi ini Mahathir yang kita cakap – malaikat dah tentu bukanlah, Iblis? Tak beranilah nak kata tapi fikir sendiri sajalah jenis makhluk apa ‘jual’ semua demi harta?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Aman ke suasana dlm bn hari ni?
      Suasana dlm umno pun huru hara.

      Ketua2 bahagian umno dah tak ada chance nak jadi YB.
      Kelat semacam muka phooooaaattt zakar shit.
      Itulah dulu cakap besar sgt. Di Batu Pahat wak2 jawa pun meluat kat dia. Bila dah kalah dapat kerja sebagai kP jasa saja.
      Ali rustam dapat juga jadi pengerusi punb.

      Kalau umno aman zahid komedi tak ungkitlah.

      Kau ingat setiap 2 minggu sekali dia dok pi sabah tu makan angin ker?

      Di sabah skrng ni Warisan di sana sini.
      Depa dok gelak saja kat zahid komedi.

      Delete
  57. Hahaha..
    Aku Kat pekan..
    Dari pengamatan aku,kenaikan mendadak tu disebabkan pesempadanan semula oleh spr..
    Spr Ni bias kepada bn/umno...org pekan Tak lah ramai Mana pun tp sini byk kawasan felda,org asli..geng2 totok sampai mati najib...
    Lg satu najib ni rajin anjur program Kat pekan Ni plus adun2 bwh parlimen pekan ni rajin tahap dewa turun padang boleh dikatakan Tiap2 bulan Ada program..
    Jadi langkah utk menjatuhkan najib dipekan Ni boleh dikatakan mustahil..
    Kecuali gedebangggg najib kena lenyek Lori tahik..
    Hahaha

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tapi Najib pernah menang hanya 200 undi..

      Maksudnya Najib tak boleh bergantung semata-mata pada pengundi Pekan yang sah sahaja dan memperluaskan persempadanan semula.

      Najib perlukan lebih dari itu.. 2000 undi entah dari mana.

      Jika persempadanan semula Najib menang undi bersih majoriti 2000 Najib di kira menang 4000.

      Tapi dengan persempadanan semula belum menjamin Najib menang di ambil kira dia pernah menang hanya 200 undi.

      Delete
    2. Ada hantu altantooya

      Delete
    3. Datang hantu altantooya cabut larilah hantu raya.

      Delete
  58. WARISAN DISANA SINI...APA YANG KAU MEREPEK NI BAHLUL ??
    WARISAN AKAN JADI WARISAN SEJARAH...
    LAST MINIT NANTI SHAFIE AKAN JOIN BALIK LER...
    DAN MINTAK AMPUNDAN NAK KAUTIM...
    INGAT YER...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Warisan akan menjadi warisan yg bakal terukir di dalam sejarah.

      Warisan adalah Parti anak watan yg akan menghancurkan parti umno yg cukup angkuh dan over confident di sabah.

      Last minute nanti ah chai 1934 akan memohon borang keahlian untuk menjadi ahli parti warisan.

      Mungkin akan memohon permit teksi.

      Ingat yer......

      Delete



  59. 100 Ekor Hantu Raya telah muncul di PWTC siang tadi.

    ReplyDelete
  60. Heyaaaaahhhhh, ini baru betul nama nyerrr perang cyber,
    cymon guys, fier...kbommm, aaaaa u miss,.... try again and get meeee.....phewwwwwww......ha ha ha ha ...sipi...sipi bro ...belom kena ..... he he he heeeeee...,alamak,...dia hantar HANTU RAYA la.....

    ReplyDelete
  61. Um nono sudah tamat tempoh basi,
    Sekarang dlm fasa bantuan jampi,
    Koncin lobai lumur swtiap hari.
    Komrade mca buat jual beli.
    BN sudah pun reput kini.
    Naratif syok sendiri diwar2 tivi,
    Rakyat tgk berita senyum sipi,
    Berita tivi jadi komedi.
    Media papa dana tinggal sepi.
    Ulat dikerah blog2 berintegriti.
    Ganggu gugat maklumat benar 1mdb.
    Memang melayu AKAN Tsunami.
    Ditahu akan ada tipu undi,
    Diperlu pemerhati UN disini.
    Rakyat tak percaya penipu bersiri
    BNEXIT disemua negeri.
    Ini sudah pasti
    Ambil kembali pertiwi

    ReplyDelete
  62. umno sekarang dah lah bodoh lg ingat dia boleh memperbodohkan orang. walaupun rata2 rakyat melayu marhaen miskin2 belaka, tapi bukan BODOH..!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yaaaaa betul...rakyat kita rakyat melayu ph ni miskin harta tapi tak bodoh.tak jual harga diri untuk semangkuk serbuk dedak( dedak betul org kaya dah sebat)

      Delete
  63. Malaysian Cybertrooper25 July 2017 at 21:59

    Kalau masih ada orang yg percaya dengan UMNO/BN selepas beberapa peristiwa dalam minggu ini memang bangang lah.

    Kalau dalam Parlimen nak tanya apa tindakan kerajaan terhadap dakwaan DOJ pun boleh ditolak atas alasan menyakitkan hati dan orang nak hantar jemputan pun takut nak terima memang di mata rakyat telah sahih Najib bersalah & UMNO/BN melindungi penjenayah.

    Tak ada dolak-dalik lagi. Semuanya sudah nyata... Usah kata nak datang ke acara Nothing To Hide 2... Nak terima surat jemputan pun takut sampai terpaksa pakai samseng.

    ReplyDelete
    Replies
    1. SAMSENG APE? PONDAN UMNO TU.
      PONDAN SUARA NYAH... KETUA PONDAN WP.

      PONDAN MUKA HITAM GEMOK PENDEK YANG NI TAK LAKU. MUKA KURANG REZEKI.

      BIASA PONDAN GELAP NI PAKAI SKIRT BARU KENA SELERA KU NAN NAK MERABA.

      PONDAN TAKUT TERIMA KAD JEMPUTAN NOTHING 2 HIDE ORANG TUA 92 TAHUN. HAHAHA!!!

      Delete
  64. Sepekan kita di Tanjung Pinang
    Buat menjerat si ketam batu
    Bijan konfiden dah boleh menang
    Bangla,Myanmar boleh membantu!

    Dari pekan hijrah ke desa
    Nak mesra gunung dan sawah
    Um-no no Bijan dah rasa selesa
    Klepet rakyat hidup bermewah!

    Anak Cina niaga di pekan
    Repair basikal Melayu tak mahu
    Peneroka Felda diberi makan
    Bagi ambek, sokong tak perlu!

    Pekan sari di Tanjung Balai
    Tempat bertemu para pedagang
    Si Shima sepupu lemah gemalai
    Tetiba nak bela urat dah tegang!

    Angkara Si Pekan Ibu merajuk
    Kempunan makan telur tembakul
    Pengkhianat Bijan Allah dah tunjuk
    Dosa,akibat sendirilah pikul!

    Bandar Pekan di negeri Pahang
    Juga di Pahang bandar Jerantut
    Mahathir acah punyalah bahang
    Buat Bijan terketar lutut!

    ReplyDelete
  65. Kita ramai2 doa laknat untuk bijan dan seluruh pendedak...amin

    ReplyDelete
  66. Salam sejahtera!
    Nama saya Oche Wirmayaty, saya berasal dari Indonesia, tolong dengar, beberapa pemberi pinjaman di sini tidak ingin membantu anda, yang mereka mahukan ialah merobohkan wang susah payah anda. Saya dan suami saya, mencari pinjaman daripada peminjam yang berbeza di sini secara dalam talian tetapi pada akhirnya, kami di mana menipu dan mengoyakkan wang kami dengan mendapatkan pinjaman dari syarikat pinjaman yang berbeza dalam talian.
    Kami juga meminjam wang untuk membayar kreditur ini secara dalam talian tetapi pada akhirnya, kami tidak mendapat apa-apa.

    Suami saya dan saya berhutang, dan perniagaan keluarga kita hancur dan kita tidak boleh mendapatkan wang untuk memenuhi tuntutan harian sehinggalah kita diperkenalkan kepada syarikat pinjaman Mrs. Glory, yang telah membantu kami dengan menawarkan kepada kami. Jumlah pinjaman tidak bercagar sebanyak 600 juta tanpa cagaran, Tiada yuran pendaftaran, tiada cukai dan tiada yuran insurans.

    Mereka kini merupakan syarikat terbesar di Amerika Syarikat, Eropah dan seluruh Asia dan komitmen kepada anda. Syarikat Pinjaman Glory didedikasikan untuk memudahkan impian dan membantu kita semua yang telah ditipu dan ditipu dan ditipu dalam proses mendapatkan pinjaman segera, memberikan anda perkhidmatan bertaraf dunia.

    Untuk maklumat lanjut mengenai cara menghubungi Puan Glory atau ikut prosedur pinjaman, hubungi saya melalui e-mel saya: (aisyahyu7@gmail.com)
    Atau anda boleh menghantar e-mel kepada Mrs. Glory untuk: (gloryloanfirm@gmail.com) Tuhan memberkati kita semua ..

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...