Sunday 9 July 2017

SIDANG MEJA BULAT 1MDB - SUATU LANGKAH MENGUNDUR KE BELAKANG

Selepas menunjukkan ketegasan menjadi pemimpin tunggal Pas yang berani bersuara mengenai 1MDB sehingga berbeza pendirian dengan Hadi Awang dan kemudian tidak gentar melontarkan pelbagai pertanyaan kepada Ketua Propaganda kerajaan, Dr. Puad Zarkashi yang sehingga kini terus terdiam, Tuan Ibrahim Tuan Man kini bercadang untuk mengadakan sidang meja bulat membincangkan kedudukan syarikat pelaburan kerajaan itu yang daripadanya diketahui ada seorang dua tiba-tiba menjadi bilionwan tanpa ketahuan.

Timbalan Presiden yang sekarang menjadi Pemangku Presiden Pas itu mengumumkan demikian selepas mempengerusikan Mesyuarat Jawatankuasa Pas Pusat, pagi semalam.

Dilaporkan beliau berkata, sidang meja bulat itu akan disertai antara lain oleh bekas Pengerusi 1MDB, Bakke Salleh, pemimpin veteran DAP yang menganggotai PAC, Dr. Tan Seng Giaw, bekas Menteri Besar Selangor, Khalid Ibrahim dan seorang pakar ekonomi, Dr. Jomo Kwame Sundram.

Tujuan sidang yang dikatakan untuk mendengar penjelasan daripada kedua-dua belah pihak itu dijadual akan diadakan pada 7 Ogos depan.

Meskipun mungkin bertujuan baik, tetapi hasrat Pas mengadakan sidang meja bulat mengenai 1MDB ketika ini adalah tindakan politik yang hanya mengundur ke belakang dan jelas membuang masa semata-mata.

Apakah gunanya mengadakan sidang meja bulat lagi setelah jelas terbukti Najib Razak tidak peduli dan hanya memekakkan telinga kepada semua suara yang menuntut kebenaran diketengahkan berkaitan 1MDB?

Apakah gunanya mengadakan sidang meja bulat lagi setelah Peguam Negara disingkir, anggota kabinet dipecat, Pasukan Petugas Khas berkubur begitu saja dengan sendirinya, anggota PAC ditawar dedak jawatan dalam kerajaan dan semua siasatan langsung tidak berjalan?

Apakah gunanya mengadakan sidang meja bulat lagi setelah banyak soalan di Parlimen tidak dijawab, tuntutan mengadakan sessi khas tidak dilayan dan Najib pula lebih suka melarikan diri atau enggan menjawab sebarang pertanyaan?

Apakah gunanya mengadakan sidang meja bulat lagi setelah hukuman dan pendakwaan berkaitan penggubahan wang haram yang dikaitkan dengan dana 1MDB yang diselewengkan sudah pun dijatuhkan di Singapura dan beberapa negara lain?

Apakah gunanya mengadakan sidang meja bulat lagi setelah DOJ Amerika Syarikat kini dalam proses mahu merampas harta-harta yang dibeli menggunakan dana 1MDB yang diselewengkan dengan tujuan memulangkannya semula kepada Malaysia?

Apakah gunanya mengadakan sidang meja bulat lagi setelah Malaysian Official 1 tidak menafikan dakwaan DOJ menerima berbilion ringgit melaui akaun peribadinya, isteri Malaysian Official 1 diberi hadiah barangan kemas bernilai jutaan ringgit, Jho Low ada jet, kapal layar, hartanah mewah sambil berjoli sakan di pesta arak serta kasino dan Riza Aziz entah bila berniaganya tiba-tiba jadi producer kaya di Hollywood dengan kemampuan membeli apartment bernilai ratusan juta?

Apakah gunanya mengadakan sidang meja bulat lagi setelah cabaran Tuan Ibrahim sendiri agar Suruhanjaya Diraja ditubuhkan dan laporan audit 1MDB dilepaskan daripada cengkaman OSA, langsung tidak dipeduli?

Jika mahu dibariskan, banyak sekali persoalan "apakah gunanya mengadakan sidang meja bulat lagi" boleh dibangkitkan sebagai membuktikan bahawa apa pun percubaan mencari kebenaran mengenai 1MDB, selagi Najib kekal sebagai Perdana Menteri, hanyalah sia-sia dan membuang masa.

Tidakkah ia dengan sendjrinya membuatkan Pas mengundur ke belakang dengan tiba-tiba sekadar mahu berbincang di meja bulat saja?

Apatah lagi, jemputan yang disenaraikan Pas untuk sidang meja bulat itu juga amat-amat meragukan dari segi matlamat, tujuan, sasaran serta keputusan akhirnya.

Kenapa tidak dijemput Rafizi Ramli atau Tony Pua sebagai salah seorang ahli panelnya?

Apakah kelebihan Dr. Tan Seng Giaw dari segi pengetahuan dan pemahaman mengenai kemelut 1MDB berbanding Rafizi atau Tony Pua yang selama ini diketahui umum paling lantang dan berani bersuara?

Begitu juga dengan Khalid Ibrahim, suaranya selama ini hampir-hampir tidak pernah kedengaran bersuara tentang 1MDB, jadi apa yang boleh diharapkan daripadanya dalam sessi meja bulat itu?

Sama juga dengan Bakke, meskipun pernah menjadi Pengerusi 1MDB dan kemudian meletakkan jawatan kerana tidak setuju dengan peranan Lembaga Pengarah yang selalu diketepikan, beliau selamanya hanya diam dan tidak pernah bersuara sama-sekali?

Maka, apakah dalam sidang meja bulat Pas itu nanti, beliau boleh diharapkan bertukar berani seperti Rafizi?

Atau mungkinkah beliau hanya sekadar berani berkata, "biarlah kerajaan saja menyelesaikannya"?

Kalau pun ada yang boleh diharapkan berani bersuara hanyalah Dr. Jomo, tetapi beliau hanyalah ahli ekonomi saja. Suara dan pengaruhnya amat terhad sekali.

Jadi, apa hasilnya sidang meja bulat itu?

Dalam menangani kemelut 1MDB di mana Perdana Menteri serta kerajaan hanya "pekak dan tuli" terhadap pelbagai suara menuntut kebenaran di samping beberapa negara luar telah dan sedang mengambil tindakan sewajarnya berkaitan penyelewengan dan penggubahan wang haram yang dikaitkan dengannya, tindakan yang sesuai hanyalah dengan turun kepada rakyat untuk menyedar serta mengajak mereka menolak Najib, UMNO dan BN dalam pilihanraya umum akan datang. 

Hanya bahasa undi di mana akhirnya rakyat berani bangkit membuat perubahan sehingga sebuah kerajaan baru dapat terbentuk merupakan satu-satunya langkah yang sesuai pada ketika dan saat ini dalam menangani kemelut 1MDB.

Kebenaran tentang 1MDB, siapa dalang serta siapa petualangnya hanya dapat diketahui dengan sejelas-jelasnya setelah kerajaan yang ada ini dapat disingkirkan dan kerajaan baru menggantikannya.

Kepada Tuan Ibrahim, jangan buang masa dengan cadangan sidang meja bulat ini serta jangan juga sesekali jalan mengundur ke belakang - ramai yang ketawa dibuatnya nanti. (ShahbudinHusin 09/07/2017).

142 comments:

  1. Apa yang ada di bawah meja..
    Banyak benda boleh berlaku di bawah meja..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Gini Budin.. Tuan Itik Tuan Musang ni baru dapat Wahyu dari Allah. Walaunta tobat percaya gila2 sbb walaunta hampir 100% adalah Melayu Islam.

      Apa masalah kitadgn Melayu Islam lagi tawaddhuk walunta? Eloknya kita paham dulu siapa mereka2 ni. Syarat menjadi Melayu Islam ialah bodoh dan membodohkan diri berpandukan wahyu Tuhan ( baca: berselindung dan tak mahu peduli masalah orang lain) tanpa ada perkiraan dari segi ekonomi, matematik, kimia, fizik, biologi kerana agama cuma ilmu wajib yakin tanpa perlu pembuktian. Wahyu.cuma perlu yakin saja. Tak perlu ambilkira benda lain dah. 10-1= bukan 9. Ini walaunta yakin. Jadi inilah matematika walaunta. Yakin saja, boleh tuduh orang jadi kapir sbb mereka yakin akhir hayat mereka akan mendapat husnul khatimah dan mengucap 2 kalimah syahadah dgn sempurna. Inilah perangai keyakinan walaunta lagi Melayu terlebih2 Islam dari Muhammad SAW sendiri. Pandangan bukan walaunta tidak boleh didengar walau sepatah kata pun malah wajib dicela. Gitulah sucinya pendapat Ulamak2 dan walaunta ni.

      Mengenai tindakan meja bulat ni. Itu blom muktamad. Ayah Hadi blom sedar lagi dari khusyuk beribadah istiqomah bersuluk al khalwat di Baitul Makmur. Kita tunggu Ayah Hadi pulang dari Mikraj (nanti ada bukti walaUNTA terkejut sampai patah kaki). Dgn aji2 ngan lobai2 masjid ni, gitulah sikap mereka kerana mereka suci, boleh mengkepalabutuhkan orang tanpa mengira masa kerana ini adalah perkataan walaunta yg juga diyakini sbg wahyu dan dalam masa yg sama, orang yg dikepalabutuhkan itu wajib walak kpd mereka dan tak boleh bertindak balas apa2. Cuma hadam saja.

      Delete
    2. Tuan itik tuan mangkok

      Tuan itik tuan Monyet

      Tuan itik tuan musang

      Mama satu betul.nak panggil

      Delete
    3. Ape nie... Beley tahan la mulut ko nie... Pemimpin pas baru nak amik berat, kire okey la tu... Esok2 jgn suam balik dah la...

      Delete
    4. Bsru nak amik berat?...hahaha

      Delete
    5. Baru nak ambil berat?

      Inikah cara penyelesaian lslam PAS?
      PAS sebahagian drp kerajaan. Selama ini PAS dok buat apa?

      Singapura bukan negara lslam tetapi dah bertindak lebih awal drp PAS. Sedangkan PAS baru nak buat meja bulat. Selama ni PAS tidur ker?

      Yg nyata PAS turut bersubahat dgn umno.
      Serban saja bertingkat tingkat. Jubah berjela jela. Jaga imej tapi tak jaga hukum.

      Delete
    6. Ingat, masalah skrg krn hadi n the geng, bkn TITM...biar beliau sedarkan pres n walauan yg msh tidur....

      Delete
    7. Umno masih taat akeristokarat yg klepet.
      Pis masih wala brahmin pasu parlimen.
      Yang bodoh2 Ahli yg tak ada suara,
      Yang boleh bercakap hnya mereka.
      Media dipejamkan mata.
      Yg mata satu tu siapa?

      Delete
    8. Izinkan saya celahkan ini:

      Saya sokong pendapat Tun M bahawa Raja Raja (dan Raja Muda) sepatut nya "above politics, tapi kerana nakkan MO1 di gulingkan di Pru14, saya no komen di atas hal RM Johor luahkan panjang lebar perasaan nya di Johor Southern Tigers Facebook page -

      I will always pray for your stability, Malaysia
      Malaysiakini

      https://www.malaysiakini.com/news/387895

      Delete
    9. Dr Tan Seng Giaw merupakan naib pengerusi PAC yg jalankan siasatan 1MDB. Takiyuddin Hassan juga merupakan wakil PAS dlm siasatan itu. Usaha yg amat baik bagi TITM untuk memahami isu 1MDB. InsyaAllah TITM akan fahami isu ini dan juga kenapa pimpinan PAS dan Dr Tan DAP tidak ada masaalah dgn 1MDB. TSKI dulu merupakan Pengurus Besar PNB dan sangat faham isu pelaburan. Saya sarankan mereka diblog ini yg tidak mengikuti blog lain yg bukan anti kerajaan supaya berbuat demikian. Bukankah saudara ingin kebenaran? Soalan saya yg tiada siapa pengomen blog ini berani jawab- kenapa DSN tidak di dakwa mana mana agency atau negara jika benar ada bukti yg banyak beliau menyeleweng?

      Delete
    10. Saya sarankan mrj tidak rujuk blog pro kerajaan. Kerana semua keburukkan ditutup kemas.banyak mensasarkan isu ketuanan melayu dan agama..harap makcik felda barubah ini kali

      Delete
    11. Anon, saya baca semua blog termasuk yg anti kerajaan macam blog Budin. Saya saran saudara pun buat demikian supaya kita dapat gambaran yg penuh dari kedua pihak.

      Delete
    12. Mungkin saya silap...tapi saya agak Tuan Timbalan Pas Pis Pus nie iri terhadap Tok Garu Hadi bini 3 yg dah disuapkan RM90 juta.

      Dulu mantan Ketua PAC pun cakap berfegar-degar..tau2 U-Tuen bila dilantik jadi Menteri Kabinet Dapur Najib.

      Delete
    13. Pas sudah tersepit dengan kemarahan rakyat. Mereka mengrah tuan brahim berdialok meja bulat untuk mereda keadaan supaya tidak menonjol sebagai penyokong umno.
      Nampaknya tuan ibrahim cuba jadi 'Tok Dalang Wayang Kulit'.
      Begini lah PAS.....siang jadi ular malam jadi manusia saperti dalam cerita filem.
      Benarlah sabda nabi kita, ' diakhir zaman akan ada umat ku jika siang dia beriman malam nya dia kufur begitu jua sebaliknya'

      Agama sudah dijual beli untuk mengisi perut. Manusia sudah tidak takut lagi menjadi munafik.

      Delete
    14. Meja bulat tu nanti gamaknya nak dihidang teh Tarik dan bakal diadakan di London lagi la tu

      Delete
    15. Meja Bulat Padang Merbok boohhh!!!

      Delete
  2. Mereka merancang untuk memperbodohkan manusia dan menyangka rancangan mereka itu akan berjaya.

    Mereka menyangka rancangan mereka akan berjaya sebab mereka menyangka Allah tidur dan lalai daripada apa-apa yang sedang mereka usahakan (untuk menipu rakyat).

    Sesungguhnya mereka sangat-sangat silap. Allah tidak lalai dan alpa daripada apa-apa yang mereka telah lakukan dan sedang berusaha untuk lakukan.

    Mereka menyangka mereka sedang menipu Allah dan manusia lainnya sedang hakikatnya mereka hanya sedang menipu diri sendiri sedang mereka tidak sedar.

    Mereka hanya sedang diberi tempoh.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Q45.[28]
      Dan (pada hari kiamat) engkau akan melihat tiap-tiap umat berlutut (dalam keadaan cemas dan menunggu panggilan); tiap-tiap umat diseru untuk menerima kitab suratan amalnya (serta dikatakan kepada mereka): Pada hari ini kamu akan dibalas menurut apa yang kamu telah kerjakan!
      Q45.[29]
      Inilah surat (tulisan malaikat) Kami, ia memberi keterangan terhadap kamu dengan yang benar, kerana sesungguhnya Kami telah (perintahkan malaikat) menulis segala yang kamu telah lakukan (di dunia dahulu)!”

      Delete
    2. Seminggu pembaca blog kena hasut jadi murtad

      Madam.Jalang menyeru

      A. Sokong kerajaan melayu islam
      B. Menghenti fitnah
      C. Selidik berita dari khabar
      D. Bukti bukti bukti
      E. Mdb tak buat repot wang hilang
      F. Angkat kapir sbg pemimpin
      G. Evangelist
      H. Hadi ularmak tegar
      I. Tertutup mata hati
      J. Pembangkang takde rancangan
      K. Pembangkang tak namakan p.m
      L. Penyokong PH buta hati
      M. Dap akan berkuasa
      N. Najib tak mencuri
      O. Pembangkang fitnah p.m
      P. Rafizi kalah saman 5x
      Q. MDB maju buat kem askar 5b
      R. Bloimberg kata ringgit kukuh
      S. Ekonomi.gdp 5.5%
      T. Inflasi tegar hanya 3.5%
      U. Rakyat nyoping gedung penuh
      V. MDB hantar lebai pg haji
      W. Pelaburan masuk 130b 2016
      X. Najib hadi mesra demi.islam
      Y. Pas ambil jalan politik matang
      Z. Najib elok kekal p.m wajib d sokong org mengaku Islam dan melayu

      Delete
    3. Sekarang ni dengar macam2 term baru.... dulu tak dengar pulak term "inflasi tegar".

      Semua term baru sekadar penyedap kata dan mengelirukan rakyat. Supaya nampak tak terlalu teruk... he he he trick lama tu.

      Delete
    4. Dari inflasi asas.kpd inflasi merayap dan kembali.inflasi tegar

      Non core inflation spt bahan api..tak di kira dalam.index CPI... Kalu tak dah 5.8%!!

      Org kampun dengar pening. Yang penting kembung rm22sekilo itupun kalau nasb baik ada org jual kalau boleh jumpa..

      Hanya satu Najib berjaya tiada inflasi iaitu DEFLASI harga kangkung . Turun beb.

      JANGAN PECAYA APA NAJIP CERITA

      BOHONG SEMUA

      Delete
    5. Nampak sangat John Doe dan Malaysiabaru takut dgn kebenaran. Takut kalau persidangan meja bulat bersihkan DSN dari terlibat penyelewengan. Kenapa begitu saudara? Kenapa bila ada usaha mencari kebenaran kita takut. Bila blogger fasiq keluar tuduhan kita bertempik dan sorak - tanpa peduli tuduhan itu tiada apa apa bukti? Saudara benarkan diri sendiri ditipu dan rela ditarik sedalamnya dlm usaha fitnah ini kerana ikut hawa nafsu. Bagaimana saudara boleh rasa usaha ini murni bila saudara tutup mata, telinga dan hati kepada apa apa berita yg tidak bersesuaian dgn dorongan nafsu benci saudara?

      Delete
    6. Laporan PAC & Audit Negara dah diMATI-PUCUKKAN oleh Najib bila dia OSAKAN menjadi silit/sulit/rahsia kerajaan.

      Meja bulat itu juga bakal menjadi kerja sia-sia ibarat NATO (No Action Talk Only) kesudahannya. Kesimpulannya...Najib Rosmah beserta Benawe/BN WAJIB ditumbangkan pd PRU 14..barulah Undang2 boleh ditegakkan semula setelah KPN & AG sialan belaan Najib Rosmah disingkirkan.

      Delete
    7. Tetap nak spin isu agama...hurmmm

      Delete
    8. Mr J hipokrit penipu.

      Bila saya ajak sumpah laknat dan aminkan doa musnahkan kebathilan ia lari dan takut.

      Padahal itulah cara yang benar untuk orang-orang yang yakin ia di pihak yang benar. Ia akan serahkan penghakiman ke tangan Allah.

      Mr J pula sebutkan tentang penghakiman manusia seolah-olah manusia akan menentukan kebenaran atau kesalahan.

      Mr J adalah seorang pendusta dan termasuk di kalangan orang-orang yang besar dosanya kerana menipu di dalam negara. Mr J juga tidak sedar bahawa ia hanya diberikan tempoh.

      Melainkania sempat bertaubat, Mr J akan dihancurkan bersama-sama kebathilan.

      Tak lama dah, in shaa Allah.

      Delete
    9. MrJ termasuk dlm golongan perompak yg didoa oleh rakyat supaya dilaknati Allah.

      Delete
    10. Langkah titm ini kira.....oklah compared dgn ketua lobainya yg menyokong siklepet tanpa usul periksa. Namun ianya agak terlewat kerana semakin ramai ketua lobai semakin banyak pandangan dan usul memasing dan mengikut citarasa sendiri, bukannya landasan agama yg cuma dijadilan kosmetic demi mendapatkan laluannya shj. Yg penting puak2 ahli kabilah tak pertikaikannya lantaran level kewala'annya yg serabun rabunnya mencecah garis infinity.

      Delete
    11. TITM dah ketinggalan bas. Haji Hadi pemandu bas dah drift awal-awal.

      Masuk gaung Highway Karak - Bentong - Lipis - Merapoh.

      Dah jadi campur tangan asing
      (hantu Lebuhraya)

      Perjalanan ke Neraka
      (Awie Hero baru Pas dan Umno)

      Bersyukurlah TITM sahaja selamat hidup lagi.
      Yang lain mati katak jadi zombie sebab pemandu mabuk pil kuda.

      Delete
  3. Dah terang2 isu itu xdijawab dlm parlimen sekalipun...terkini pulak ugutan poca.

    Jadi apa gunanya pas nak meja bulat?

    Sepatutnya pas jadi kuasa pendesak selesaikan segera masalah mdb...tapi skrg pas dah tak berguna... terhutang budi sebab 90juta...tak boleh harap dah

    ReplyDelete
    Replies
    1. TITM ni agak berbeda warnanya dari ketua kabilah dan para pengangguknya. Mungkin caranya agak terkemudian sedikit, mungkin beliau agak tertekan dgn menghadapi kebenaran dan ingin menyuarakan sesuatu, tapi mengenangkan para2 juak kabilahnya yg agak berbeda warna2 mereka, ini agak menyukarkannya utk meneruskan hasratnya itu takut barangkali akan dilistkan nama beliau dlm pemilihan parti yg akan datang, kerana keutamaan para wala'unta dan para walakeldai dlm kabilah ini adalah kewala'an yg infiniti pada ketua kabilah, jika beranai berbeda utk menegakkan kebenaran sekali pun, pasti akan tersingkir dari barisan ketua2 lobaiauns. Sekarang ini kelihatannya beliau seorg shj yg terkontang kanting, coba menyatakan bhw kapas itu putih, namun jika siketuanya bilang saga itu putih, wala'untas dan walakeldai tetap mengiakannya. Ini suatu yg sukar bagi beliau. Nak keluar dari kabilah, takut nanti dikafirkan para kabilah, nak tunggu dan mengiakannya, kelihatan terlalu infinity kepandirannya, jadi beliau benar2 dlm dilema. Kesian TITM.

      Delete

  4. jangan lupa TITM selepas meja bulat 1MDB tolong buat persidangan meja bulat ini pula ye? kalo rajin le

    Kalo ustaz tak nak buat jngan marah kalo Najib nak buat bukan meja bulat meja bujur


    Kerugian BNF
    Bank Bumi (bankrupt)
    PERWAJA bankrupt
    curi wang KWSP untuk bail out
    curi wang PETRONAS untuk bail out
    curi wang TABUNG HAJI untuk bail out
    scandal SKYHAWK
    scandal PROTON
    scandal MANIKA HOLDING
    scandal PORT KELANG FREE ZONE

    ReplyDelete
    Replies
    1. Perkara yg membabitkan isu kewangan baik dhlu maupun skg hanya menunjukkan kebejatan sistem ' riba' itu sendiri...kita sepatutnya mencari alternatif kp sistem yg telah terbukti hanya beri kemusnahan kp seluruh manusia.

      Delete
    2. 6 tahun madwy PM ada proton
      6tahun pak lah PM ada koridor
      6 tahun Najib PM ada hutang 50b

      Semua najip buat tak menjadi jahanam

      Bunoh mongolia
      Curi kapal tak selam
      Mh hilang
      Mh d tembak
      Heli jatuh
      Heli berkecai

      Lubang Ziana pun barai
      Bini org rembat

      Tanya minded brp.komisyen kak mah rembat..

      JOHN DOE

      inilah pemimpin.negara Islam melayu versi pas umno yg wajib kita TAAT - mrs Jalang kata

      Delete
    3. Shane zane

      SIAPA PAKAR RIBA ?

      Adik.najib atas daar apa jadi ceo CIMB?

      Baru budak mentah jd ED CAH BHD syarikat riba

      Lepas tu adik Najib REMBAT NANK BUMIPUTRA... MAKIN MENGILA RIBA D MALAYSIA

      inilah kronisma.. Dan kayakan sedara mara

      Delete
    4. Kalo dah curi kenapa tak repot polisi?...melalak curi...curi

      Delete
    5. TQ Malaysia Baru, Cet Det satu ketika pernah buat kenyataan' Politicians Don't have Power, but Bankers do'....cukup utk kita memahami keadaan poltik semasa.

      Delete
  5. Bismillahirahmanirrahim

    Sahaja aku mencuri duit MDB sbyk 50b kerana Allah subhanatallaaa

    Lafaz niat kaum munafik yg mencuri merompak sambil mengambil wuduk berwirid menyembah Allah


    Takebeer ! ala akbar

    ReplyDelete
    Replies
    1. Malaysia Baru LGBT PORNO BANGANGGGGGG....Lafaz Taklikkkkk CERAI kooooooKo ni meroyan sejak PAS dah cerai ngan Pakatan Harapan....

      Delete
    2. Memang niat kami utk.pas bercerai dari pakatan..

      Islam.pas Islam.munafik.. Pas lebih dekat di hati ana.. Moyang ana adalah antara mereka mengasaskan pan malaysian Islamic party.

      Bila pas dah dekat d hati
      Baru kita akan mengerti
      Pas dulu duit dari poket kami
      Pas ini hari 90juta masuk poket hadi

      Susah payah atok moyang kita berkorban utk parti

      Rupenyer di guna Islam.utk mendabik diri

      Islam.utk maki org
      Islam utk halalkan rembat bini.org
      Islam utk fitnah org
      Islam.utk halalkan.mencuri merompak. Versi pas

      Eloklah parti haramjadah kluar pakatan kluar Malaysia terus #berambus

      Rupenyer ostad muda timur tengah zaman skrg GUNA Islam utk capai hajat cita cita nafsu serakah jiwa babi

      Dulu kita hormat ostad

      Ini hari pak lebai haji korup yang paling kuat menipu

      Kalau jumpa.ular dan keling di depan ularrmak SIAPA KITA BUNOH DULU?

      KITA lompat tinggi dan tibai pak lebai haji korup munafik terlebih dulu yang di belakang itu !!!

      Ya! Itulah pas anon woi

      Delete
  6. bentuk meja tak penting - meja bulat ke, meja 4segi ke atau meja 3/4.

    saya amat bersetuju dgn saranan tim pres PAS. tapi najib/mek semah bolih beri 'green light' ke ?.

    jika ahli2 panel ikhlas n jujur, rakyat jelata akan sekurang kurang nya dpt mengintai bagaimana dunia 'keparat' menyonglap wang dgn bersubahat dgn ahli politik yg 'corrupt'.

    bak kata perpatah "truth never lies".

    teruskan usaha tuan Ibrahim. jgn pedulikan tuang presideng yg dah kelabu asap.

    ReplyDelete
    Replies
    1. .
      .

      Perasan tak.. selepas Tuan Ibrahim buat kenyataan yang tidak sedondon dengan Presiden, Mokhtar Senik buat kenyataan taat pada Hadi bukan kerana orang nya tapi kerana perjuangan nya.. bla.. bla... bla ..

      Se belum itu lagi,, perkara yang sama berlaku ..

      Selagi Tuan Ibrahim dalam PAS dan kejap ke kiri kejap ke kanan... Tuan Ibrahim akan di hentam ...

      Sebalik nya Mahfuz yang buat kenyataan serupa di biarkan.. tidak ada langsung respon dari pemimpin PAS.. Adakah Mahfuz lebih berani atau lebih kuat pendirian dari Tuan Ibrahim ?

      Delete
    2. Mokhtar Senik tu taat pada Nur Syafikah saja..

      Habis bulu dada dan bulu ari-ari tunduk dan taat pada Nur Syafikah...

      walaun jenis berbulu...

      Delete
  7. Bismillahirahmanirrahim

    Sahaja aku mencuri duit MDB sbyk 50b kerana mahu menghantar pak lebai pg haji dan memderma kpd KEMAJUAN ISLAMA lilahitala

    Lafaz niat kaum munafik yg mencuri merompak sambil mengambil wuduk berwirid menyembah Allah

    BUKTI MANA BUKTI JGN CAKAP BYK BUKTI WOI

    dah 1tahum BANK NEGARA.DENDA MSB 2.4JUTA KERANA TRANSFER DUIT 10B KE OVERDEAS TANPA KEBENARAN. masih tak bayar saman BNM.

    Ini bukan bukti? Dah.kena denda 12juta tak cukup.buktikan MDB buat salah?

    Bulan Julai ni kupon 4% bond MDB 200 juta kena bayar kpd pemegang bond yahudi.. Kaya lah yahudi.mcm ni

    Apa niaga MDB pun takde..kedai 1mdobi pun dah tutup..kedai apa yg bukan? Jual tanah milik rakyat?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Malaysai Baru LGBT PORNO nak mampos.....

      Delete
    2. Ini hari hari yang mulia utk org Kristian. Mereka ke gereja tidak mencarut

      Ko ni memang binatang lahanat pkmak babi umno melayu Islam korang ajar..

      Ini hari kami menahan dari berperang hari mulia hari ahad. Tapi ko babi melayu umno nak mulakan caci org di hari ahad ini.

      Babi betul umno!

      Delete
    3. Kojolla not only a gay, but he is a porn star too.

      Delete
  8. Mana yang betul?????

    A. Aku buat sesuatu (RCI atau lain-lain proses undang-undang) supaya aku boleh disumbat ke dalam penjara.

    ATAU

    B. Aku buat sesuatu (RCI atau lain-lain proses undang-undang) supaya aku boleh bebas dari sebarang salah-laku.

    Buatlah apa pun, meja bulat ke, meja lonjong ke, meja empat segi ke. Selagi golongan yang sama memegang kuasa, TIDAK AKAN ADA apa-apa yang akan berlaku.

    ReplyDelete
  9. Tuan Brahim nak gostan selepas keluar statement yang bercanggah dengan Hadi.
    Tan Seng Giaw dan Khalid akan mensucikan pencuri duit 1mdb seperti lebai Hadi.
    Baik Brahim jemput Hadi. HADI akan terangkan falsafah, sekawan anjing merebut tulang dia.....' dan bagaimana selesai isu skandal.1,1mdb ikut AlQuran.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Panggil ler orang yg arif dengan 1 mdb...patut panggil tan sri ambrin buang bekas ketua odit negara..beliau boleh jelaskan urusan 1mdb yg beliau pernah odit...
      .

      Delete
  10. Bukankah membincangkan isu 1MDB di tempat umum dan secara terbuka adalah subjudis? Kalau di Parlimen pun tak boleh sebut perkataa 1MDB apatah lagi di persidangan meja bulat? Ahli-ahli panel memang sengaja cari nahas..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mama ada subjudis sebab:

      Mereka adalah Pendakwa
      Dan mereka juga adalah hakim

      Jadi masalah subjudis tak timbul

      Lagi pun jika hakim tidak mengikut kemahuan mereka terus singkirkan dan gantikan dg hakim pilihan mereka.
      No problem

      Delete
    2. NAK Bincang apa lagi

      Kedudukan MDB dah selesai.

      MOF dah bail out

      Duit MDB dan Bond 35b tak tau pegi mana. Meja bulat boleh carikan ker? Khalid gagap pun merembat.. Tan seng gaw pun mengigau

      MDB milik MOF .

      Tangungjawab skrg MOF yg dah rangka pelan recovery.

      MOF nak recover duit curi dan jana pendapatan. Memang susah. Meja bulat ker atau PAC pun tak dapat buat..

      Ksu Mamak jugak jadi penyelamat

      Biarlah MOF uruskan MDB dan biarlah peguam negara dan polis negara uruskan pencuri mDB.

      Meja bulat boleh buat apa? PAC pun tumpul !

      lagi satu TOLONG UCAP TERIMA KASIH KPD KAMI DOJ YANG AKAN BANTU PULANGKAN WANG CURI MDB ! Penat tau nak.jejak wang curi d 18 negara! Dan nak jejak penjenayah cina babi cartel mafia jho pun susah di halang peguam.negara dan MO1

      Delete
    3. MADEY dah ketak lutut....risau dok sebelah sel Nuar Al Jubori....Ketua Peliwat akan dating MELIWAT....parah orang tua ni dikenakan si Nuar ni nanti....huk...uhuk...uhuk....

      Delete
    4. Well said Kejora and thank you for finally exposing your relentless & lustful obsession on homosexuality vide your self acclaimed statement @ 12:32. Little wonder you're also nicknamed as Madame Jalang...!!

      Delete
    5. Semua di sini bertukar pendapat secara rasional tapi bila.masuk ajer anak babi umno ni habis huru hara..

      Anon kalu minat pasal.prono dan jubo Ana minat nak suntut nenek atau kakak ko..

      Nak bagi menjerit sakai macam tak.pernah kena pelir elektrik.. Anon bagi lah .. Bawa ke.mari..yum yum

      Anon

      Delete
    6. Mana ada rasional dlm kata kata saudara Malaysiabaru. Yang ada kebencian yg meluap terhadap DSN, TGHH, PAS dan UMNO. Yg ada carut dan merepek tanpa fakta. Yg ada takut pada kebenaran. Inilah sifat umat umat yg malang dahulu - menutup hati, mata dan telinga pada kebenaran dan tetap ikuti dorongan hawa nafsu.

      Delete
  11. Negara lain yang dapat masaalah kerana pengaliran wang haram sudah pun bertindak menangkap yang bersalah, mendenda dan mnutup bank yang terlibat dan menyaman di mahkamah mereka....disini baru nak adakan sidang meja bulat!

    Pi duduk tengah padang serta menjamah nasi lemak serta kpoi o lebih baik dah!!!!!

    ReplyDelete
  12. Pas masih beku lagi otaknya berkaitan 1mdb. Kepala lututnya sahaja sedang dipakai sekarang. Memang jelas lebih kpd penyokongnya, pas juga tentang 1mdb, tapi pas juga sokong najib bn, kerana pas patah hati dgn dap dan sakit dgn amanah. Jadi biarlah pas lawan semua, menang jadi arang, kalah jadi abu.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tangkap....jangan tak tangap si MADEY ni....kasi masuk sel sebelah ngan Nuar Al Jubori....biar padan muka dia....

      Delete
    2. There you are....Kojolla is at it again.. This so called 'slut @ Madame Jalang' just can't stop exposing his dire lustful desire to be banged from behind.

      Delete
  13. Meja Bulat?...apenya yang bulat.

    Laporan PAC tak baca ke? Kertas DoJ tak baca ke? Kedua duanya adalah laopran dan kertas dari agensi/badan berkuasa kerajaan. Laporan SPRM, BNM dan Odit Negara semua OSA.

    Satu lagi nak tanya...sape yang mewakili PAS dalam meja bulat tersebut?...Depa tau ke apa soalan nak tanya?...Kalau selama ini masih tak reti apa yang berlaku dalam 1MDB....guano nak tanya? Tak kan setakat mendengar taklimat dari panel yang tak sehebat mana pengetahuan dalam issue 1MDB....Sama lah macam ko tanya direct dengan Najib atau AG Pandir.

    Dalam Laporan PAC...begitu banyak fakta yang dapat kita baca...DoJ?...tapi itu kan campur tangan dari negara asing kan?...SR?...semua fitnah dengan bukti yang tak dapat disangkal...tak gitu Tuan Brahim?

    AG Pandir dah tunjuk bukti dalam press con....

    Meja Bulat....taik kambing tetap bulat bulat.

    Anda cuma mendengar apa yang anda ingin dengar.

    Poodahhhhh!

    ReplyDelete
  14. .
    .

    Jangan guna meja bulat. Dah bonci amek den dongan bondo bulat-bulat
    . Lagi kalau bulat putih. !!

    Sekarang mana ada rundingan meja bulat .. bulat pun tak bermuafakat. MENIPU .. Mungkir janji ..

    Pohraah ..

    ReplyDelete
  15. TITM dan mana2 pemimpin yang lambat sangat pickup nya dalam berlawan sesuatu masalah terbesar negara. Tidak layak untuk menjadi pemimpin negara.

    DOJ sudah siapkan dokumen setebal 251 mukasurat,manakala TITM baru hendak menyediakan meja? itu belum lagi, TITM perlu menyediakan makanan dan minuman untuk tetamunya lagi? Selamat tinggal kepada Pas..dalam Parlimen..mereka sekadar menjadi pasu bunga, hiasan. tidak membantu.

    ReplyDelete
    Replies
    1. .
      .

      Jangan tidak.

      Ada juga lah usaha PAS, kata Walaun.

      Hadi pun patut turut sama. Dan minta pembantu Hadi kira berapa kali Hadi sebut 1MDB ..


      Delete
    2. Dulu dlm forum perdana di tv 1 tuan ibrahim tuan man bercakap tentang agama dia boleh kupas apa hukuman di dunia dan apa hukuman di akhirat sekejab saja.

      Bila dah ada kuasa dah jadi pemimpin baru nak buka meja bulat?

      Delete
    3. MADEY dah ketak lutut....nak baik ngan Nuar Al Jubori...supaya jangan pecah tembelang isu Forex...He...He...He...orang tua dah NYANYUK....

      Delete
    4. The slut Kojolla is at his usual self..just can't stop exposing his dire lustful desire to be banged from behind.

      Delete
    5. Kenapa takut pada kebenaran? Sepatutnya berlapang dada.

      Delete
  16. Meja bulat sesuai digunakan untuk main poker, black jack, catur ataupun paling bodoh main dam ular...TITIK......

    ReplyDelete
    Replies
    1. .
      .

      Tak pakai cip.

      Pakai EcoBit ..

      Delete
    2. HE HE HE MADEY kuat berjudi....Tak AMANAH....

      Delete
    3. Tun M ada buat ramalan 4 ekor macam kamu biasa buat di blog ini melalui samaran Indon kamu tuu ker...??

      Delete
  17. .
    .

    Sekarang bukan lagi untuk berunding atau buat keputusan. Nak bertindak pun tak boleh selagi lapuran Audit dan PAC di OSA kan..

    Tak kan nak guna juga sumber SR..


    Apa yang akan diperolehi dari rundingan tersebut sama lah dengan hasil dalam blog Tuan Budin .. Masuk angin, keluar asap.

    Pandangan dan persoalan yang dibangkit kan oleh Pemimpin pembangkang termasuk dalam blog ini tidak terjawab oleh Kerajaan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sekarang ini, Kerajaan Najib/BN, mereka memang bersifat sombong kepada pembangkang dan rakyat. Sebabnya, mereka memegang kuasa memerintah. Bacaan mereka adalah..setiap perbuatan(kesalahan) mereka lakuan adalah betul, manakala keadilan yang dicari oleh pembangkang adalah salah.

      Cuma Najib/BN perlu ingat! Setiap pemimpin, termasuk pembangkang..merekalah yang akan dipanggil dahulu menghadap Allah SWT. Untuk di tanya, soal.

      Delete
    2. Alahai si BUDIN...MASUK ANGIN KELUAR ASAP......tu la banyak sangat si reporter Budin ni makan DEDAK MADEY....

      Delete
  18. Tok lobai br keluar dr tempurung...
    Atau mungkin br sedar dari tidur
    Sbb tu ketinggalan kapal..

    ReplyDelete
  19. Nak dakwa dah tak boleh kerana loyar buruk Ah Pandir sekat...
    Jafi langkah yg diambil oleh Tuan Ibrahim bagi menghidupkan kebali isu Isu 1mdb dengan mengadakan meja bulat...
    Tetapi ahli panel yg dijemput sepatutnnyr orang yg arif dengan 1 mdb...khalid ibrahim tak pernah bersuara pasal 1 mdn...tan seng giaw pernah tersilap bagi kenyataan najib tidak terlibat...2 orang ni rssenye tidak sesuai..
    Lebih sesuai dijemput bekas ketua odit negara dan rafizi ramli...puad zarkashi ato rahman dahalan ato salleh kruak boleh jugak di panggil...buar panas sikit meja bulat...masing2 ade fakta...fakta benar dan fakta bohong...

    ReplyDelete
    Replies
    1. 1 MDB sebenarrnya tak ada isu...hanyalah tadbir urus yg kurang cekap..

      Tak ada duit yg hilang pun seperti mana yg Madey dakwa

      Delete
    2. Kalau tadbir urus kenapa Switzerland mengambilnya sebagai kes jenayah???

      Kenapa Singapura tutup bank???

      Delete
    3. MADEY dah Ketak Lutut....tu pasal banyak kali U Turn....dah nyayuk....Tak AMANAH....

      Delete
    4. Look Kojolla..

      Ada masuk akal ker...kalau nyanyok boleh dijemput beri ucapan di forum antarabangsa 'The Guardian' di Oxford, London baru2 ini...?? Selain itu, The Grand Old Statesman dgn tenang tapi tegas secara spontan menjawab semua soalan2 berat & sensitif berhubung kelemahan kepimpinan di dunia Islam masa kini. Tak macam Najib, mengelak dan cabut lari dari wartawan. Najib hanya mampu berwawancara dgn skrip yg dah disediakan di RTM & tv3 suku ajer.

      Delete
    5. Nobody, dlm sisatan itu Swiss dan Singapore dapati bank bank tersebut tidak mengikuti prosedur pembankan yg ditetapkan. Ini melibatkan akaun ramai pelanggan bukan sahaja MDB. Kalau MDB yg salah MDB yg akan disaman - bukan bank yg disaman atau ditutup. Kenapa susah sangat yg faham perkara mudah seperti ini. Adakah 1MDB atau DSN disaman dlm siasatan Swiss dan Singapore? Kalau tiada maka mereka tak bersalah. Terimalah dan cukuplah spin...

      Delete
    6. Madamme J..

      I'm endorsing what my rakan seperjuangan said yesterday in the immediate preceeding thread.
      ---------------------------------

      Bank negara kluarkan saman
      12 juta MDB kena settlekan
      Sampai skrg belum tunaikan
      Nanti najip pasti kena reman
      (Hak cipta Malaysiabaru, 8/7/17 @ 17:03)


      Zeti dah serik buat press conference.

      Kena ugut poca. Sampai sekarang MDB belum.langsai denda 12juta oleh bank negara

      Biadap betul 1mbabi !!!
      Siapa d belakang 1mbabi nh?
      (Hak cipta Malaysiabaru, 8/7/17 at 18:17).


      Appreciate your response.

      Delete
    7. Othaman, BNN beri kebenaran pada 1MDB untuk melabur wang luar negara. Dlm masa puncak fitnah 1MDB Zeti tiba tiba disuruh bawa balik semua wang. Mungkin kerana BNM masa Zeti nak jauhkan diri dari dikaitkan dgn merestui pelaburan 1MDB dlm masa yg singkat. Apabila 1MDB tidak dapat bawa pulang semua wang dlm masa yg ditetapkan maka 1MDB disaman dan kes ditutup. 1MDB diberi masa oleh Gabenur Bank Negara yg baru Datuk Muhammad Ibrahim.Tidak ada dikaitkan dengan penyelewengan.

      Delete
    8. Madamme J...

      Jelas sekali 1Malaysia Dah Bengang (1mdb) telah melanggar The Banking Regulation. Justru syarikat puaka itu dikenakan denda oleh Bank Negara. Kamu perlu ingat TS Zeti diiktiraf Gabenor Bank Terbaik di dunia banyak kali dan beliau telah beberapa kali beri peringatan kpd 1mdb dan MOF akan pelanggaran itu. Malah mendiang Pengasas Ambank telah melaporkan Najib menerima berbilyon duit dalam akaun simpanannya. Tapi malang sekali, mendiang telah dibunuh dgn kejam selepas membuat laporan.

      Delete
    9. Mr . J .

      Komen anda 14:06 . Kalau sekadar itu saja yang anda dapat rumuskan , lagi baik tak usah .

      Intipati tuduhan di mahkamah Singapore adalah terhadap individu yang melakukan salah laku pemindahan wang haram . Juga di jelaskan bahawa wang itu adalah milik 1MDB .

      Jadi , bukan 1MDB yang di tuduh melakukan kesalahan . Janganlah anda cuba memperbodohkan kami . 1MDB itu hanyalah satu entity saja .. yang melakukan kesalahan adalah "those idiots who run the company ".

      Juga , di sepanjang kes itu di hadapkan ke mahkamah Singapore , hanya akaun 1MDB saja yang di sentuh . Tidak sesekali di sebut akaun orang lain selain yang bersangkut kait dengan 1MDB .

      Delete
    10. Mr. J

      Zeti , sebagai gabenor BNM tidak pernah mengeluarkan arahan secara persendirian .

      Jadi apa yang anda nyatakan pada 15:35 adalah tidak betul .

      Further to that , it is the duty of the transferor to get BNM approval before money can be sent out . BNM will give the nod once all compliances is strictly adhered to .

      In the case of 1MDB , BNM has instructed 1MDB to repatriate only the money from the failed Petro Saudi JV .
      Up to this moment , not a single sen is brought back to Malaysia .
      Need I mention here that Arul Kanda claimed some of the money , USD 940million ,is parked at the defunct BSI in Singapore . Even that turn out to be just a piece of toilet paper .

      Delete
  20. Saranan titm sudah terlambat
    Baru sekarang nak adakan sidang meja bulat
    Selama ni apa yang dia dan pas perbuat
    Bukankah mereka senada dengan sikleptokrat..

    Artikel tuan budin memang tepat
    Kenapa sekarang isu ni nak hangat
    Apakah hasil positif yang boleh kita dapat
    Dari perbincangan kopi yang dihadiri walaun dua tiga kerat..

    Rasanya ramai yang bersependapat
    Jika dikatakan semua hanyalah sekadar syarat
    Untuk menagih sokongan dan undi rakyat
    Kerana PRU semakin dekat..


    ReplyDelete
    Replies
    1. aku sependapat dgn perak man
      meja bulat ni hanyalah utk ambik hati golongan penyokong pas yg tak setuju dgn hadi
      titm cuba nak salvage sokongan ahli pas yg masih berbaki
      kesian

      Delete
    2. Perak Man & Fan Tun's pantun always make my day cheerful. Keep it up & on brothers...!!

      Delete
  21. Yang sah BULAT adalah,
    BUTIR TAHEK LOW.
    Ini makanan ruji Melayu Islam , yg siap dihembus halal oleh Ayohbetullah Ed Bawang Brahmin.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tulah bahasa tulisan pun dah teruk akibat otak kamu yg dah korup sebab hari2 baca berita fitnah dan tak betul....hehehe..bertaubatlah!

      Delete
    2. Tangkap...jangan tak tangkap si MADEY ni....Tak AMANAH...kasi masuk sebelah sel Anuar Al Jubori...biaq padan muka bebal orang tua ni....

      Delete
    3. Yet another dire lustful desire to be banged from behind The slut Kojolla..just can't stop exposing himself....!!

      Delete
    4. Begitulah mereka yg relakan diri jadi keldai politik mereka yg berkepentingan. Golongan ini dah dicucuk hidung dan hanya turut sahaja. Menutup hati pada kebenaran dan gembira sambut dusta dan fitnah. Suka benar carut dan hamun. Membacakan ayat quran pada mereka setakat ini tiada apa apa hasil. Semoga Allah beri hidayah pada golongan ini. Amiin.

      Delete
    5. Jikalau kami disini hanyalah keldai politik , di manakah anda , Mr J berdiri ??

      Bolihkah saya juga andaikan anda sebagai keldai politikus yang bacul ???

      Bolihkah saya katakana anda juga bukan saja di cucuk di hidung bahkan di punggung ??

      Delete
  22. X malu ke surat khabar china bandingkan MO1 dgn perdana menteri singapura. Singapura lebih terbuka..kita bisu. Bukti depan mata..model australia bg blk hadiah yg dia dpt. Sesetengah rakyat mlysia masih pekak dan bisu..buat2 bangang dan bahlul. Lu pikirlah sendiri

    ReplyDelete
    Replies
    1. Melayudah tak malu sekarang.
      Melayu Islam disaran bangang.

      Ini titah a raja wang.
      Semua dia sapu smpai terang.
      Kemudian dia cuma kumpul petualang.
      Diberi tahek low sukatan balang.
      Dikawal media dia canang sorang.
      Dia tak heran utk buat sumbang.
      Rakyat dia tak pandang.
      Bising2, dia lempar sorang sekupang.
      MALAYSIA dlm fasa malang.
      INILAH DIA RAJA WANG

      M9ga ALLAH Selamatkan anak cucu yg tanggong HUTANG.
      Silap2 negara pun hilang...

      Delete
    2. Siapa sapu wang??
      1MDB tak guna wang kerajaan pun...1MDB pinjam.
      1 MDB bermasalah hari tu sebab tadbir urus yg kurang cekap/ sabotaj oleh pihak pengkhianat yg menyebabkan IPO tak dapat di buat menyebabkan aliran tunai terganggu

      Sekarang plan rasionalisasi tengah berjalan....hutang dh banyak berkurang
      Sekarang dengan projek Bandar malaysia dan TRX, 1 MDB akan menjana keuntungan besar di masa hadapan...

      Apa masalah korang??? So far apa yg DOJ dah buat? Ada tangkapan? Ada dakwaan??
      Nothing!!! sekadar berita depan dan persepsi untuk orng yg bodoh macam KD dan pembangknag yg lain serta segelintir rakyat yg minda mereka dah korup

      Delete
    3. Tidak ada keperluan untuk memberi penjelasan kepada puak2 yg Dari awal lagi berniat untuk tidak mahu percaya....

      Nabi sendiri pun tidak mampu meng islamkan semua masyarakat Arab...Apalah lagi Najib.

      Delete
    4. Dah kena rampas aset, bank pun ada yang kena tutup, saman jenayah di Switzerland, itu urus tadbir???

      Bodohlah kalau kau cakap macam tu!!!

      Nabi bukan perompak, najib pero.pak besar!!! Jangan nak kaikan Nabi dengan perompak!!!

      Delete
    5. MELAYU MUDAH LUPA...sapa tu kotttt...sapa lagi si MADEY la....NYANYUK dah orang tua ni....Tak AMANAH....

      Delete
    6. .
      .

      Dari mana punca duit kalau pinjam?

      Dari mana datang nya untuk selesaikan hutan?

      Jual IPP dan beli Edna?

      Ada untung ke?

      Kalau untung perintahkan TENAGA naik kan sebut-harga lah..

      Delete
    7. Soalan pertama ko lambangkan keduguan abadi ko jugak.
      "Siapa sapu wang??"

      Jawapan pertama ko jugak mempamirkan ketotokan tegar ko.
      "1MDB tak guna wang kerajaan pun...1MDB pinjam".

      oooo, adalah pinjam...
      Pinjam kat bapak ko,kan?
      Nanti anak bapak ko soranglah yg kena bayar?

      Bijak..bijak, ko sekolah kt jambn mana dulu? Kantin jual Tahek Low sup Kincin Lobai Barahmin.
      takpa la..janji melayu Islam

      Delete
    8. Nobody, kes bank dah sebut kat atas. Kes sita harta - harta Jho Low. 1MDB tiada harta di US. Biar Jho Low urus dgn DOJ. Kenapa dilibatkan 1MDB? Kalau DOJ rampas harta bagi kat 1MDB lagilah kaya 1MDB.

      Delete
    9. Inilah kenyataan paling bangang , paling bodoh dari Mr. J yang bijak pandai .

      Memang harta yang di rampas itu Low Taek Jho yang punya .
      Memang harta yang di rampas itu Riza Najis yang punya .

      TETAPI SEMUA HARTA ITU DI BELI GUNA DUIT 1MDB YANG DI CURI $$$$$$$ .

      Delete
  23. Tun Mahathir pasang perangkap kali kedua buat Anwar

    8 JULAI: Kenyataan Tun Dr. Mahathir yang diterbitkan oleh The Guardian UK yang kini menyokong pula Datuk Seri Anwar Ibrahim sebagai Perdana Menteri jelas menunjukkan keperibadian beliau yang sanggup menghalalkan apa sahaja demi mencapai kepentingan peribadi beliau.
    Ahli Majlis Tertinggi UMNO, Datuk Ab Aziz Kaprawi dalam satu kenyataan medianya berkata ketika zaman pemerintahan Tun Mahathir sendiri menjatuhkan Anwar kerana terlibat dalam kes salah laku tidak bermoral.
    “Tun Dr. Mahathir sendiri pernah mengatakan pada tahun 1998 bahawa Anwar Ibrahim tidak layak bukan sahaja untuk menjadi Perdana Menteri malah menjadi pemimpin atas salah laku yang tidak bermoral.
    “Malahan, Tun M sekali lagi telah mengingatkan kepada rakyat pada tahun 2013 akan bahaya sekiranya memilih Anwar Ibrahim sebagai Perdana Menteri dan jangan berikan peluang langsung sekiranya tidak mahu melihat negara dimusnahkan,” katanya dalam satu kenyataan pada Sabtu.
    Walau bagaimanapun kata Aziz apa yang berlaku hari ini jelas menunjukkan bekas perdana menteri itu terdesak untuk meraih sokongan pembangkang lain semata-mata untuk mencapai agenda peribadinya.
    “Tetapi apa yang kita saksikan pada hari ini, Tun M telah menyatakan sokongan beliau terhadap Anwar Ibrahim sebagai Perdana Menteri dan bagi saya ini merupakan satu helah licik untuk mendapatkan sokongan ahli parti pembangkang seperti DAP, PKR dan PAN untuk menyelamatkan beliau dari hasil siasatan Suruhanjaya Siasatan DiRaja (RCI) seperti mana yang disebut oleh YAB Perdana Menteri, Dato’ Seri Najib Tun Abdul Razak di blog beliau.
    “Tun M sebenarnya semakin terdesak dengan penubuhan RCI bagi menyiasat kerugian forex berjumlah RM30 bilion oleh Bank Negara semasa beliau menjadi Perdana Menteri sebagaimana dinyatakan dalam laporan Petugas Khas,” katanya lagi.
    Hari ini, Straits Times Singapura menerbitkan kenyataan beliau bahawa sekiranya pembangkang menang pada pilihanraya akan datang, Anwar Ibrahim tidak boleh terus menjadi Perdana Menteri kerana masih di penjara.??7.
    “Maka, seorang Perdana Menteri ‘Interim’ diperlukan sementara menunggu permohonan pembangkang untuk mendapatkan pengampunan diraja untuk Anwar Ibrahim.
    “Persoalannya, siapakah Perdana Menteri ‘Interim’ tersebut?
    “Sekiranya Mukhriz hendak dijadikan Perdana Menteri ‘Interim’, maka jerat Tun Mahathir berjaya,” ujarnya.
    Tambah Aziz jika hasrat Tun Mahathir tercapai menjadikan anaknya sebagai Perdana Menteri sudah pasti peluang tersebut tidak akan dilepas kepada mana-mana individu termasuklah Anwar sendiri.
    “Tidak mungkin apabila Mukhriz telah dijadikan Perdana Menteri, Tun M akan memberi laluan kepada individu lain, terutamanya musuh politik beliau selama 18 tahun, Anwar Ibrahim untuk menjadi Perdana Menteri.
    “Adakah Anwar Ibrahim akan terjerat dengan permainan Mahathir buat kali kedua?” soalnya.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mahathir nak perangkap Anwar kali kedua konon!!!!

      Kita semua dah terjerat dengan perangkap Najib dan Jho Low kau tak bising???

      Hanya orang bodoh macam kau je yang sanggup berketuakan si bahlol tak reti memerintah, tak tahu tingkatkan pendapatan negara, yang dia tahu satu je, naikkan cukai!!!

      Kau ni dah bodoh sangat ke sampai sibangang macam tu kau nak jadi pemimpin???

      Ke kau dah terencat akal???

      Delete
    2. He He He....MADEY nak KENA TIBAI ngan si Nuar Al Jubori...Bengkok la orang tua ni gamaknya...uhuk...uhuk...uhuk....

      Delete
    3. .
      .

      Kerana Mahathir lah UMNO di mati kan..

      Dan kerana Mahathir lah UMNO Baru juga akan di mati kan oleh Mahathir.

      insyallah

      Delete
    4. The slut & gay Kojolla merely can't stop exposing his homosexuality by virtue of his endless testimony as shown @ 12:58.

      Delete
  24. Skrg ni byk krisis dlm negara. Yg paling teruk krisis imej negara yg dah menjunam ke longkang. Tak nampak satu pun keupayaan PAS untuk cadangan menangani krisis2 yg melanda negara. Semua nya mcm forum sahaja. Rasanya PAS memang bukan parti yg bagus utk rakyat Msia. Tiada credibiliti dan sgt mundur dari segi memahami isu semasa dan tidak pro aktif utk strategi memerangi kleptokrasi yg berleluasa. No value added. Ada tidak menambah apa2, tiada pun tidak mengurangi apa2.

    ReplyDelete
  25. Meja bulat?
    Yg bulat datang bergolek,
    Yg pipih jatuh melayang,
    Rakyat di hempap GST terus di gelek,
    Pemimpin berpesta menari goyang.

    ReplyDelete
    Replies
    1. MADEY...dah menari Goyang ngan si Nuar Al Jubori....patah pinggang orang tua ni nanti di Bakun dek Nuar Al Jubori ni....uhuk...uhuk...uhuk....

      Delete
    2. The slut Kojolla is at his usual self..just can't stop exposing his homosexuality.

      Delete
    3. Anon, negara tiada krisis. Pertumbuhan 5.6%, export meningkat 32% ke RM79.4 billion, pelaburan masuk beratus billion, unemployement rendah pada tahap 3.5% dsb. Cubalah pakai fakta bila cakap dan bukan hanya air liur. Cuma golongan politik yg bekepentingan mencanang persepsi yg buruk. Malangnya golongan ini tiada apa apa yg positif untuk dihidang pada rakyat. Mereka cuba rosakan imej negara dgn harapan rakyat undi mereka. Inikah golongan yg kita cinta??

      Delete
    4. mdm jay,
      Kapir dua ekor dh pulangkan brg curi..
      Tuan Melayu Islam Minangkerbau ko ko dah serahkan barang curi?

      Jawap elok2 tau Miss J,marah jgn mencarut.Dosa

      Delete
    5. 15:03...

      What a brilliant & intelligent question directed to Madamme J..!!

      Let's see how (she) reciprocate.

      Delete
    6. Pelik betul bila dengar mr j cerita , sebijik macam tv3 punya berita, ekonomi ok, tiada krisis dan sebagainya..apa bukti cakap mr j ye..kalo setakat laporan dari kertas sahaja rasanya tak boleh pakai..cuba mr j sendiri turun padang bertanya pada peniaga2, apa senario terkini dari mulut mereka sendiri..and then datang sini balik beri komen..satu soalan untuk mr j, benarkah ada gst, harga barang akan turun? Sila jawab..

      Delete
    7. Mr j kuat buat auta. Apa faktanya kalu banyak kedai tutup dan keta murah pun dah kurang pembeli.

      Delete
    8. Anon, adakah DOJ kaitkan DSN atau isterinya dengan penyelewengan 1MDB? Kalau tiada bukankah itu andaian dan spin pembangkang? Malangnya kita tidak minta bukti langsung apabila burukan PM dan isteri. Apabila Menteri Luar Saudi akui derma Saudi pada DSN kita tak percaya juga. Kita minta nak tenguk resit dgn mata kepala sendiri. Kenapa tidak minta bukti atau resit bila perkara buruk dikaitkan dgn PM dan isteri. Selidiklah saudara - DOJ langsung tak sebut nama PM atau isteri dlm mana mana tuduhan. Spin dan fitnah ini tidak bawa kebaikan.

      Delete
    9. Anon, penjualan kereta takat May tahun ini di Malaysia meningkat 7% dari masa yg sama tahun lepas. Tolonglah rujuk fakta dan bukan hanya air liur. Malangnya saudarapun tertipu dgn psywar pembangkang yg mahu menimbulkan persepsi buruk. Dlm masa itu mereka juga cuba sabotaj untuk burukan keadaan. Bila ditanya pula apa rancangan mereka untuk negara - hanya melopong kerana tiada sebarang polisi. Sampai bila saudara nak hidup dlm kepompong berita pembangkang? Luaskanlah minda sikit - baca pelbagai sumber bukan takat media pembangkang.

      Delete
    10. Mr j orang tanya ekonomi, lu spin cite najib mdb..lu biar betul..tetiba sebut fitnah bagai..kira cite ekonomi lu kat atas tadi kira fitnah lah ye..pasal lu tak jawab orang tanya tadi..

      Delete
    11. j....ko jangan nak sembunyikan fakta....jual kete naik 7%....tapi ko baca data2 tu betul2.....apakah rakyat malaysia ni beli mercedes.......yg beli cuma beberapa kerat.....yg takde berdampak dgn situasi sekarang....

      Delete
    12. Mr J . you are a deaf or worst still a dead listener .

      Show me the hundred of billion in investment ......

      Delete
  26. Cuba mulakan perbincangan Meja Bulat nanti dengan membaca Bismillah. Kemudian tanya apa jenis perniagaan dan sumber dana kewangan 1MDB adakah mematuhi kehendak agama Islam. Bagaimana sebuah negara Islam boleh menanggung hutang + riba berbilion? Diantara Ulamak dan Ularmak pihak mana yang berani menghalalkan cara perniagaan sebegini?

    ReplyDelete
    Replies
    1. .
      .

      Di mana kekuatannya Bismillah tanpa niat Lillahhitaala?



      Delete
  27. .
    .



    Tuan Ibrahim kena buat lebih dahsyat dari apa yang telah di usahakan oleh pihak pembangkang.

    Mengapa tak serang Najib terang-terang?

    Najib yang jadi Perdana Menteri, apa tindakan yang di ambil oleh Najib. Bukan berunding dengan Khalid dan Dr. Tan Seng Giaw.

    Kalau berunding, berunding dengan KPN macamana nak tangkap Najib dan Rosmah? Operasi apa? Operasi Wolf ke.. Operasi Pink ke..?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tak usah dipusing pulas.
      Semuanya sudah amat jelas.
      Alasan Melayu Islam dah bungkas.
      Klepto aristokarat rakus ganas.
      Lobai Brahmin 90J sudah culas.
      WAJIP petualang2 diberkas.
      WAJIP mungkar dibenteras.
      PRU14 tanam UMNOBN dan PaS.

      SEMUA KITA KASI BUNGKAS.

      Delete
    2. Kes 1malaysia dah bengang (1mdb) saya ibaratkan kes zinah dgn pasangan perempuan dah sarat bunting kembung tapi Tok Garu Hadik Awang berfatwa Islenya konon tidak ada saksi 4 mata.

      Apa punyer baghal si Madamme J @ Kojolla nie..??

      Delete
  28. 1MBD : TITM akui Hj Hadi dan Lebai-lebainya membuat kenyataan-kenyataan bodoh!


    Setelah Hj Hadi dan Lebai-lebainya membuat kenyataan-kenyataan bodoh dan mendapat kecaman ramai, kini Timbalan Presiden Pas, Tuan Ibrahim Tuan Man secara tidak langsung terpaksa mengakui hakikat tersebut!

    TITM mengakui bahawa Pas sebenarnya tidak mengetahui keadaan sebenar mengenai skandal 1MDB.

    Pas baru terkial-kial mahu mengadakan meja bulat untuk mengetahui keadaan sebenar mengenai skandal 1MDB walaupun Jabatan Keadilan (DOJ) Amerika Syarikat telah mendedahkan dengan pembuktian yang sangat jelas dan sekurang-kurangnya 9 negara telah menjalankan siasatan dan telah mengambil tindakan tegas terhadap skandal 1MBD.

    Menurut Tuan Ibrahim Tuan Man, langkah itu untuk mendapatkan pandangan daripada pelbagai pihak - termasuk bekas pegawai kanan syarikat pelaburan milik negara itu - untuk mengetahui keadaan sebenar. Baca di sini

    Langkah TITM ini dilihat sebagai satu pengakuan yang ikhlas dan jujur bahawa apa yang Presiden Pas Hj Hadi dakwa bahawa kuasa asing cuba mencampuri urusan negara dalam isu 1MBD ini adalah berlandaskan maklumat yang tidak jelas.

    Ahli Parlimen Parit Buntar, YB Mujahid merujuk surat terbuka Hj Hadi 24 Jun lalu sebagai :
    “Tuduhan kononnya kuasa asing cuba untuk masuk campur hal ehwal negara jelas disebabkan kekurangan maklumat…atau kemungkinan mengikut skrip biasa Umno-Barisan Nasional sebelum ini bagi mengalih tumpuan isu sebenar,”
    YB Mujahid juga mendakwa Hj Hadi secara tidak langsung menjadi pembela kepada kleptokrasi kerajaan pimpinan Datuk Seri Najib Razak.

    TITM yang sebelum ini mencadangkan penubuhan RCI tetapi kini secara tidak langsung beliau bersetuju dengan kenyataan YB Mujahid bahawa dakwaan Hj Hadi ‘masuk campur kuasa asing’ itu hanyalah satu tohmahan dan Hj Hadi merupakan pembela kepada kleptokrasi kerajaan pimpinan PM Najib.

    Dakwaan bahawa Hj Hadi dan Lebai-lebai Pas kurang maklumat dan merupakan pembela kepada kleptokrasi Najib jelas terserlah bila mana sebelum ini, Hj Hadi mahukan 4 saksi, arwah Mursyidul Am Pas, Haron Din kata mustahil Najib gunakan akaun peribadi masukan duit dari 1MBD.

    Kemudian Hj Hadi dan Lebai-lebai Pas menuduh Amerika Syarikat campur tangan dalam siasatan 1MBD.

    Terakhir sekali, Hj Hadi sarankan supaya kemelut 1MDB diselesaikan dengan al-Quran!

    Pas sangat ketinggalan dan dilihat sangat pelik kerana ketika parti pembangkang lain giat melancarkan Roadshow di seluruh negara menerangkan tentang skandal 1MBD, PAS baru bercadang untuk mengadakan sidang meja bulat khas untuk membincangkan skandal 1MDB ?

    ReplyDelete
  29. Smasa Isu 1MDB masih panas, glngn agamawan kata mereka tak tau hal kewangan ekonomi dunia, skg nak bukak meja bulat...dah tertinggal k'tapi bankin' 'forensik' statement bukti dah DOJ tunjukkan tak payah susah2 biar sj kes berjln.dgn sendiri.

    ReplyDelete
  30. sidang meja bulat??????

    sekadar gimik pru14 je kot, kalau tidak ahli ahli paspispus akan marah

    ReplyDelete
  31. Meja Bulat?
    Yang bulat tu butir tahek low.
    Cara pemakanan, pepak mcm kuaci.
    Siap dihembus halal utk Melayu Islam oleh Lobai Brahmin sheriff syurga.
    Gunakan tanpa was was

    ReplyDelete
  32. Meja bulat atau pun lonjong
    Pemimpin khianat dia pun sokong
    Guna agama mahu berbohong
    Apa dibuat kong kalikong!

    Orang sudah sampai kebulan
    Dia masih terhegeh berjalan
    Emdibi dunia dah jadi bahan
    Pemimpin 2.6b tak mahu ditahan!

    Kojolaa masih nak buta hati
    Sokong perompak petang dan pagi
    Satu dunia siasat terbukti
    Umno siasat simpan dipeti!

    Hari hari kojolaa mencarut
    IQ sebijik si Kota Belud
    Rakyat susah leher terjerut
    Kojolaa riang jadi pak turut!

    Rasa bijak semuanya tahu
    Pak Othaman ajak mahu bertemu
    Kojolaa takut jumpa tak mahu
    Balik rumah menyorok kelambu!

    Balik rumah mintak tak kasi
    Dia marah maki kat bini
    Sebab itu carut disini
    Dedak tak bayar Chow Kit tak pergi!


    ReplyDelete
    Replies
    1. Thanks a lot Fan Tun, you make my day so bright & beautiful sunday...!!

      Delete
    2. Terbaik bro fan tun..

      Kojola bangga bersikap begitu
      Tahapnya udah menyamai perangai hantu
      Hari2 dok mencarut, satu blog ni dah tahu
      Semata mata untuk mempertahan si MO satu..

      Pada bro othaman dia berdendam
      Dengan cakap kotor dia menghentam
      Kononnya ada kenangan dulu dizaman silam
      Bila bro othaman ajak bertemu terus berdiam..

      Pada kojola teman nak pesan
      Terimalah undangan ngeteh bro othaman
      Apa tak puas hati, pegi le sembang depan depan
      Itu pun kalo kamu ni memang seorang jantan..

      Delete
    3. Perak Man...

      Terima kasih sebab beri Kojolla semangat. Harap2 dia akan bertukar kembali jadi anak jantan bukan pondan.

      Delete
  33. Utk titm, kisah 1mdb tak perlu meja bulat la. Apa kata pas buka meja bulat bincang duit src 42 juta masuk akaun pm. Perkara ni libat dlm negara jer. Negara luar tak terlibat pun. Amacam, agaknya pas berani bertelur tak nak korek isu 42 juta jer. Kalu billion banyak sangat, nanti banyak pulak lalat masuk mulut lopong penyokong pas.

    ReplyDelete

  34. Yang percaya tetap dg kepercayaan mereka dg hujah2 mereka, dan yg tak percaya tetap dg ketidak percayaan mereka dg hujah2 mereka juga...

    Pru ini akan menyaksikan siapa yg lebih ramai... Yg percaya atau yg tidak percaya. Samaada percaya atau tidak... Yg lebih ramai akan memerintah....dan yg kalah akan kena perintah.

    ReplyDelete
  35. Urusan perbankan dah tertulis dari mana datangnya, asalnya dan punca wang yg masuk ke akaun peribadi najib.

    Dan wang 1mdb yg dibelanjakan oleh najib juga diketahui oleh rakyat dan jumlahnya mencecah beratus ratus juta.

    Adakah wang dari akaun peribadi najib datang dari putera arab?

    Jawapannya adalah wang yg diterima oleh putera arab pada asalnya dari 1mdb.

    Adakah wang dari akaun peribadi najib datang dari yayasan noh?

    Jawapannya adalah adik beradik najib sendiri menafikan perkara ini.

    ReplyDelete
  36. Mr Jalang 1341
    soalan BODOS utk anak preschool... sapa nak jawab...buang masa je...

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...