Monday 10 July 2017

INIKAH KUALITI PEMUDA UMNO?


Disebabkan terlalu takut Najib Razak kalah pilihanraya dan hilang kuasa atau mungkin ingin menebus sikapnya yang banyak berdiam diri kebelakangan ini, Ketua Pemuda UMNO, Khairy Jamaluddin dengan tiba-tiba saja mencadangkan agar Tun Mahathir Mohamad, Anwar Ibrahim dan Lim Kit Siang bersara daripada kehidupan berpolitik.

Kononnya kata beliau, ketiga-tiga pemimpin berkenaanlah yang menyebabkan keadaan politik negara penuh dengan permusuhan, kebencian dan hasutan.

Apakah KJ sebenarnya buta mata dan gelap hati?
Antara Tun Mahathir dan Najib, siapakah yang paling banyak berjasa dan siapa yang sedang merosakkan negara?

Antara Tun Mahathir dengan Tun Abdullah Badawi, siapakah paling banyak membaca dan kerap tidur daripada jaga?

Jika bapa mertuanya, Tun Abdullah Badawi tidak dirosakkan oleh "budak-budak tingkat 4" dan Najib pula tidak terlibat dengan skandal 1MDB yang kemudian dalam akaunnya ada wang beribu-ribu juta, apakah Tun Mahathir perlu keluar daripada dunia persaraannya?

Tidakkah kiranya Tun Mahathir tidak bangkit dan tidak melakukan seperti apa yang dilakukannya sekarang, keadaan negara mungkin lebih rosak dan binasa?

Bukankah Tun Mahathir sebenarnya sedang melakukan sesuatu yang betul dan ingin menyelamatkan negara?

Jadi, siapa yang sepatutnya bersara?

Apakah dengan meminta Tun Mahathir bersara, KJ bukan saja lebih takut Najib kehilangan kuasa, sambil dalam masa yang sama ingin melampiaskan dendam yang mewakili jiwa bapa mertuanya?

Berkenaan dengan Anwar,  masihkah KJ ingat, siapakah orangnya yang sanggup menyusup masuk ke rumah bekas Timbalan Perdana Menteri itu untuk menghantar passport sebaik beliau dibebaskan daripada penjara?

Dulu bukan main rajin hantar passport, kenapa sekarang mahu didesak bersara?

Kalau Lim Kit Siang dikata selalu menghasut antara Melayu dengan Cina, siapakah pemimpin yang pernah mengecam tsunami Cina dan bertanya, "apa lagi Cina mahu?"

Apakah masyarakat Cina tidak boleh memilih haluan politik sendiri berdasarkan citarasa mereka sebagai warganegara yang sah dan jika tidak tidak mengundi BN seolah-olah mereka melakukan dosa yang besar?
Pernahkah Kit Siang berbuat seperti itu?

Oleh itu, antara Najib dan Kit Siang, siapa sebenarnya yang menghasut kebencian antara Melayu dengan Cina?

Di ketika yang sama, ampuan dan bodekan Naib Ketua  Pemuda UMNO, Khairul Azwan Harun terhadap Najib sejak dapat jawatan Senator ini lebih menggelikan hati.

Konon katanya, Najib adalah negarawan sebenar dalam negara ini.

Cuba cakap betul-betul - Najib seorang negarawan atau Najib penyebab negara hilang banyak wang?

Ketua dan naib lebih kurang sama saja.

Inikah kualiti pemimpin muda yang kita ada untuk masa depan negara? (ShahbudinHusin 10/07/2017)

214 comments:

  1. Sudah lama Kj tidak bersuara takut pula digugurkan sebagai calon PRU, adalah wajar dia mengeluarkan apa sahaja statement walaupun macam kelakar.

    Bila boss dah bersuara takkan Naib tidak pula bersuara.. Itu sebab statement makin dah merapu..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Apa nak jadi dgn Msia ni.....demi nak selamatkan kedudukan, pangkat dan harta masing2......dia org sanggup angkat manusia yg bergelumang dgn skandal wang haram sebagai manusia maksum yg suci lagi bersih hingga tak der timbang tara, siasatan dan bukti dibuat untuk perjelaskan kebenaran.

      Mana bukti2 yg boleh menyanggah dakwaan DOJ.....sila tunjukkan pada rakyat dan dunia amnya baru boleh kata dakwaan DOJ tak betol......setakat dengan air lior cakap2 mulot jer dah cukup untuk nafikan dakwaan DOJ ke???

      Dari heboh suruh org itu ini bersara baik bersihkan nama Msia yg dihina serata dunia sebagai negara yg korup......dahlah Msia dikenali sebagai negara Islam. Islam apanya kalo kita dayus pertahankan maruah agama, bangsa dan negara dari dipandang rendah dan diejek2 oleh masyarakat dunia.

      Delete
    2. Nama pun umno.mana tahu malu pemimpin tua@muda depa tu.asal ada wang,kuasa dan pangkat jadi taruhan..semua berehhhhhh gu

      Delete
    3. Sekalipon Tun Mahathir, Anwar dan Kit Siang bersara......persaraan mereka tu takkan dapat menutup cerita skandal 1MDB.....takkan dapat kambus cerita berbillion wang yg masuk akaun peribody.....takkan dapat buang cerita berbillion wang negara yg lesap.

      Udahle tolong terima hakikat jangan nafikan......satu dunia bercakap pasal 1MDB ni.

      Dolu2 nama Msia terkenal dgn pembangunan yg pesat dan berjaya keluar dari kepompong negara miskin menjadi negara membangun.......tapi sekarang nama Msia tersohor disebut sebagai negara korup......acerrr pikio yeopppp.....

      Kalo seluruh pemimpin2 PPBM, PKR, DAP dan Amanah bersara pon.....cerita 1MDB tetap tak boleh nak didiam-bisukan. Saentero dunia tau hal ni malah menjadi fokus media antarabangsa yeopppp.......

      Delete
    4. HAZWAN HARUAN PONDAN

      KATA NAJIB BAGI ORG MUDA BENTUK PERADABAN


      machai umno punya komen macam tak bertmadun.. Macam dapat didikan di CCP Beijing


      TN50 HARUAN KATA MALAYSIA WILAYAH KE 63 CHINA

      Delete
    5. DAP tidak sepatutnya menuduh Jabatan Pendaftaran Pertubuhan (RoS) cuba mensabotajnya kerana pemilihan Jawatankuasa Eksekutif Pusat (CEC) sememangnya sudah melebihi masa (overdue).

      Pengerusi Umno Pulau Pinang, Datuk Seri Zainal Abidin Osman berkata, pemilihan CEC untuk penggal 2013- 2016 telah tamat dan pemilihan baharu ditangguhkan selama 18 bulan pada tahun lalu.

      Menurutnya, keputusan RoS turut tidak mengesahkan pelantikan individu-individu ke jawatan-jawatan tertinggi dan utama DAP termasuk Setiausaha Agung yang disandang Lim Guan Eng.

      "Jika mengikut Perlembagaan DAP, ia menghadkan seseorang itu hanya boleh memegang jawatan Setiausaha Agung DAP selama dua penggal sahaja. Penggal 2013-2016 adalah penggal kedua Guan Eng memegang jawatan itu.

      "Tempoh jawatan Setiausaha Agung yang sepatutnya berakhir pada tahun lalu juga telah dilanjutkan selama 18 bulan. Namun apabila ROS tidak mengesahkan pelantikan individu ke jawatan-jawatan tertinggi dan utama DAP termasuk Setiausaha Agung, maka lantikan Guan Eng juga tidak sah,"
      tiada apa yang perlu dirisaukan Guan Eng kerana beliau masih boleh dilantik untuk memegang jawatan itu sekiranya pemilihan semula CEC diadakan pada tahun ini.

      "Beliau masih boleh dilantik semula sebagai Setiausaha Agung DAP kerana ini hanya penggal kedua lantikan yang sah dan pelantikan terdahulu tidak boleh diambil kira kerana pelantikan itu tidak sah.

      "Menjadi tanda tanya, mengapa Guan Eng dan bapanya, Lim Kit Siang sangat takut dan khuatir? Adakah mereka risau tidak lagi mampu untuk menang cukup undi dan berada dalam kelompok 20 teratas jika diadakan pemilihan semula?" katanya.

      Kelmarin, Ketua Pengarah RoS, Datuk Mohammad Razin Abdullah melalui kenyataan medianya menyebut, RoS menganggap DAP sebagai sebuah parti yang sah di sisi undang-undang dan setakat ini, RoS tidak berniat sama sekali untuk membatalkan parti tersebut.

      Menurutnya, mengambil kira aduan-aduan yang dibuat oleh ahli-ahli DAP sendiri yang tidak berpuas hati dengan kepincangan terhadap proses-proses pemilihan semula CEC DAP yang dijalankan pada 29 September 2013, RoS berpendirian bahawa pelantikan anggota CEC serta pemegang jawatan utama melalui pemilihan semula ini, adalah tidak sah dari segi undang-undang.

      Delete
    6. 08.23....ini hal tak boleh challenge cerita penyamun rembat duit yeooppp....

      Delete
    7. Masalah yang dihadapi DAP berhubung Jawatankuasa Eksekutif Pusatnya (CEC) mencerminkan ketidakcekapan pimpinan tertinggi parti itu dalam melaksanakan tanggungjawab mereka, kata Umno Pulau Pinang.

      Pengerusi Perhubungannya Datuk Seri Zainal Abidin Osman turut menempelak DAP yang menuduh ROS sengaja mensabotaj mereka sedangkan keputusan ROS agar parti itu mengadakan pemilihan semula CEC adalah berdasarkan perlembagaan parti tersebut sendiri.

      "Jika DAP tidak berpuas hati dengan keputusan ROS itu mereka boleh membawa masalah itu ke mahkamah," katanya dalam kenyataan hari ini.

      Jumaat lepas, Ketua Pengarah ROS Datuk Mohammad Razin Abdullah dilaporkan berkata, jabatan itu akan mengeluarkan arahan meminta DAP mengadakan pemilihan semula CEC kerana ROS mendapati pelantikan 20 anggota CEC dan pemegang jawatan utama parti itu hasil pemilihan semula pada 29 September 2013, adalah tidak sah dari segi undang-undang.

      Menurut Mohammad Razin, pemilihan semula itu sepatutnya berdasarkan kepada senarai nama perwakilan yang berhak hadir dan mengundi pada pemilihan CEC DAP bertarikh 15 Disember 2012 yang melibatkan 2,576 perwakilan dari 865 cawangan.

      Mengulas lanjut, Zainal Abidin berkata keengganan DAP mengadakan pemilihan semula seolah-olah membayangkan pemimpin tertingginya takut tidak memperoleh mandat untuk terus meneraju parti.

      "Apakah Lim Guan Eng dan Lim Kit Siang sangat takut dan sangat khuatir mereka sudah tidak lagi mampu untuk menang cukup undi dan berada dalam kelompok 20 teratas jika diadakan pemilihan semula," katanya.

      Delete
    8. Penyanyi rock Datuk Ahmad Azhar Othman atau Awie baru-baru ini menyertai program kebajikan yang dianjurkan kerajaan negeri Kelantan pimpinan PAS, termasuk mengadakan konsert hujung minggu di Stadium Muhammad IV, Kota Bharu dan kunjungan ke beberapa sekolah tahfiz.
      Bekas penyanyi kumpulan Wings dan pelakon filem “Sembilu” itu dipetik laman rasmi PAS, Harakahdaily sebagai mengajak orang ramai “menegakkan syiar Islam”.
      “Kita akan bersama-sama untuk mengembali, menyemarakkan semula dan menegakkan semula apa yang kita laungkan mengenai syiar Islam.
      “Kita tidak akan selama-lamanya menongkat langit dan rasa beruntung juga kita berkawan dengan orang-orang yang baik,” katanya pada program berkenaan yang turut dihadiri exco Kerajaan Tempatan, Perumahan, Belia dan Sukan, Datuk Abdul Fattah Mahmood dan Adun Meranti, Nusuruddin Daud.
      Awie terlibat mewakili kelab motosikal Wings Motor Gangs Society (WMGS), dalam program yang dimuatkan sempena Kelantan International Bike Week 2017 yang berakhir Sabtu lalu.
      Dalam kunjungan ke Maahad Tahfiz Darul Ulum di Kampung Meranti, Pasir Mas, Awie meluahkan kegembiraan dengan kelainan daripada pertunjukan nasyid yang biasa dipersembahkan pelajar sekolah tahfiz.
      “Dalam banyak maahad tahfiz yang kita pergi, tiada persembahan dikir barat cuma ada nasyid. Syabas kepada Maahad Tahfiz Darul Ulum Meranti,” katanya.

      Delete


















    9. john doe9 July 2017 at 20:47
      Mr J adalah hipokrit spin yang mulutnya mengungkap kata agama dan bangsa tapi hatinya penuh dengan dedak.

      Mr J adalah lambang penipuan besar-besaran lagi bersifat fujur.

      Mr J hanya diberi tempoh









      Delete
    10. 8.51......apa ada hal Awie ikut PAS.....sebelom dah ramai artis ikut pas pastu senyap sunyi.....dulu abby abadi, aishah, hairie othman dan lain2......ini hal bukan baru daaaaaa....

      Tapi mana boleh lawan artis Korea Psy ganyang style......ehhhhh sori gangnam style dan jugak aktres michelle yeoh.

      Apa daaaaaa ini hal pon luuuu mau kasi besar ka bro.....???

      Tp cerita berbillion duit lesap kena samun tu lagi meletopppp bro......

      Kesiaaaannnn sama luuuuu bro.....


      Delete
    11. KJ , kenapa mahu Tun , Anwar dan Lim KS bersara ? Takut BN (Barisan Najib) tumbang ke KJ ?
      Jadi Anak Jantan . Bukan jadi KJ (KURANG JANTAN) .

      So so MALU jadi KJ .

      Delete
    12. Assalamualaikum,, Sentimen anti Umno sudah lama bertapak dalam sebahagian rakyat negara terutama ketika era refomasi apabila DSAI dizalimi Mahathir.Sentimen yang terlebih dahulu timbul sejak zaman demostrasi pelajar yang membawa Hisamudin Rais lari dari Kekejaman Mahathir dan jangan lupa sentimen ini membuak buak dalam hati sebahagian rakyat yang beragama Islam yang semakin menyedari Umno tidak berminat untuk melaksanakan perintah Islam sebagaimana termaktub dalam ajaran bernegara Islam.Inilah sebab kenapa satu ketika dulu PAS menjadi cukup cukup anti Umno sehingga menimbulkan banyak cerita cerita mengenai sembahyang 2 imam, pulau memulau dan amanat Hadi.Umno yang menampilkan diri mereka sebagai suci dan benar sentiasa menyanggah apa jua usaha PAS untuk kembali kepada Islam.

      Punca sebenar anti Umno bagi penganut Islam yang sedar dan patuh kepada ajaran Islam ialah kerana keengganan Umno mahu melaksanakan Islam sementara bagi gerombolang refomasi puncanya anti Umno adalah kerana ketidakadilan sejagat yang menjadi amalan Umno.

      Amalan bermakna budaya Umno sejak dulu ialah budaya ketidakadilan dan budaya inilah yang sedang ditentang hari ini.Penentangan budaya ketidakadilan ini pernah membawa pembangkang berpakat dalam BA dan PR yang membawa PAS menggunakan konsep tahaluf siyasi untuk berpakat dengan parti parti sekular.Tujuannya hanya satu untuk menghapuskan Umno, bapa kepada semua ketidakadilan sejagat.

      Umno telah lama dipimpin oleh pencuri, bukan hanya sekarang, Mahathir dulu juga pencuri, Ahmad Badawi juga pecuri.Siapa boleh lupa kepada Mirzan Mahathir yang pernah mencuri wang rakyat sebanyak 8 billion, siapa boleh lupa dengan budak tingkat 4 dan Patrick Yeo dan Kamaruddin Abdullah, semuanya pencuri wang rakyat.Jadi Najib bukanlah satu satunya pencuri tetapi mewarisi dari pemimpin terdahulu.

      Tapi hari ini suara menentang lebih banyak tertumpu kepada Najib pencuri bukan lagi Umno.Mahathir berkata Zahid Hamidi dan lain lain pemimpin pak turut Najib tak akan kisah dengan apa yang dilakukan Najib Tapi kita tanya apakah pemimpin pak turut Mahathir seperti Muhyidin Yasin buat ketika Mahathir mengarahkan ketua polis menumbuk DSAI dulu?

      Pendeknya semua penentangan kepada Umno sudah bertukar kepada Najib.Rosmah menjadi kebencian yang melampau lampau sehingga hilang sudah apa yang pernah dilakukan oleh Dr.Siti Asmah.Kini hanya Rosmah yang didakwa kiri dan kanan sebagai wanita yang merosakkan negara.Rekod Rosmah memang buruk sejak dari awal lagi dan sepatutnya dia tidak diberi peluang menjadi isteri PM.Mahathir pun tahu rekod buruknya tetapi kenapa Mahathir tidak menghalangnya sedangkan Mahathir ada banyak peluang untuk berbuat demikian.

      Sebab yang boleh difikirkan ialah kerana sikap buruk Rosmah itu sudah menjadi sebahagian budaya Umno yang pada Mahathir tidak akan memberikan apa apa masalah kepadanya tetapi ALLAH itu Maha Berkuasa, inilah yang sedang berlaku sekarang.

      Pokoknya, budaya dan tradisi Umno itu memang begitu, tiada masalah yang dikesan Mahathir untuk mengangkat Najib apatah lagi Najib adalah orang pertama menyokongnya ketika dia menyingkirkan DSAI tetapi kini apabila Najib memberi masalah kepadanya, Mahathir terpaksa melawan dan mula mendedahkan semua perkara yang pernah dilakukannya dulu atas alasan akan dlakukan Najib untuk mempertahankan kuasa.

      Mahathir sudah dapat menjangka apa yang akan Najib lakukan sebab itulah perkara yang akan dilakukannya kalau dia berkuasa.Mahathir bercakap pasal penganjur Bersih dihumbang ke dalam bilik gelap,suatu yang pernah dilakukannya untuk menakutkan pembangkang, Zahid Hamidi pernah merasakannya ketika dia menyokong DSAI dulu.

      Sebenarnya tiada apa yang nak dihairankan kalau semua perkara yang didedahkan Mahthir itu dilakukan Najib, sebab dialah gurunya.Tapi yang perlu dihairankan sekarang kenapa sentimen anti Umno boleh bertukar kepada sentimen anti Najib? Kenapa PH sebagai pembangkang yang berura ura mahu mengambil alih kuasa boleh terikut ikut dengan Mahathir yang pernah menjadi musuh politik kebanyakan pemimpin PH sekarang?

      Delete
    13. Allah maha pengasih lagi maha penyayang..sentiasa menerima hambanya yang ingin bertaubat.

      So biar la kalu tun tu nak taubat sebelum ajalnya. Yang taknak taubat tu yg jadi masalahnya..si bijan n si semah tu

      Delete
    14. Aiiiiiii..ada orang tu bangga pulak tauke pub tu joint pas???

      Delete
    15. PAS tidak mahu lagi terbabit dengan sentimen anti Najib yang hanya akan menyimpangkan perjuangan asal mahu melihat Islam tertegak! Sebaliknya PAS mahu menjadi lebih kreatif dalam usaha mencari jalan ke arah menegakkan Islam yang telah lama ditinggalkan.Dan untuk itu sentimen anti Umno tetap masih tebal di kalangan penyokong PAS kerana Umno masih lagi seperti dahulu.PAS tidak kisah Najib seperti dulu, tetapi PAS lebih menumpukan untuk menggantikan Umno keseluruhannya bagi menjadi sebuah parti politik untuk orang Islam, bukan sahaja melayu.Umno perlu diganti kerana apa yang pernah dikatakan oleh ATGNA dulu, kalau Umno mahu Islam kita akan bubar PAS dan masuk Umno tidak menampakkan tanda tanda akan berlaku, jadi alternatifnya, PAS mahu ganti Umno.

      Kerana itu jugalah PAS tegas menolak keghairahan PH untuk menjadikan kes DoJ sebagai bahan kempen sebaliknya akan terus menumpukan usaha mengantikan Umno keseluruhannya sebagai kempen utama.PAS tidak berminat dengan apa yang dibuat oleh Amerika sebab Amerika bukanlah tempat bergantung bagi kita umat Islam apatah lagi dengan apa yang Amerika lakukan kepada suadara kita di Palastin dan beberapa negara Islam lain.Untuk apa nak puji Amerika hanya kerana mahu melawan Najib?

      Delete
    16. Ramai orang marah apabila Abdul Hadi bantah campur tangan asing dalam skandal 1MDB dan lebih suka penyelesaian dibuat dalam negara. Mereka anggap pandangan Abdul Hadi ini adalah menyokong Najib dan UMNO. Mereka lupa bagaimana Abdul Hadi tak setuju Najib diturunkan pada tahun lalu 2016. Ada yang bodoh politik menyerang PAS kononnya PAS nak UG dengan UMNO. Kalau Najib diturunkanpada masa itu, Muhyiddin akan naik. Adakah Muhyddin itu sama dengan Muhyiddin BERSATU sekarang? Najib tidak turun, UMNO bergolak. Muhyiddin, Mukhriz dll dipecat. UMNO menjadi lemah. Pandangan politik Abdul Hadi lebih tepat.

      2015 begitu ada yang kata kenapa Presiden PAS tak cuba menyelesaiakan masalah dalam PAS. Tapi rupanya tindakan itu menyebabkan pengkhianatan dalam perjuangan PAS terbongkar dan mereka gugur sendiri. 2014 dalam isu Kajang Move. Ramai juga orang marah kepada Abdul Hadi sehingga PAS dan exconya dikatakan khianat PR. Tapi akhirnya Selangor kekal sehingga hari ini terdedahan temberang Saifuddin Nasution dan Rafizi Ramli dengan tuduhan palsu 91 muka surat (banyak tu oii fitnah...)

      Delete
    17. Bila dah jadi penyamun harus kah mereka itu dibela dan diagungkan. Berhati2 bersakongkol dengan kemungkaran, tiada siapa akan membela kamu nanti dipadang mashar kata mufti perlis. Yang mana kamu suka, syurga atau neraka. Ini bukan berkenaan UMNO tetapi najib yang mempunyai byk sekandal. Satu pun dia tak pernah jawab dengan bukti dan fakta yang kukuh. Dia sentiasa kelantong dan buat bohong. Ahli umno mesti buat keputusan untuk mendesak najib berundur dari parti. Dia harus selesaikan kes dia untuk bersihkan nama. Soal mahathir pernah bermusuh dgn pembangkang, itu hanya politik serupa macam hj hadi yang pernah kafirkan umno. Jika manusia insaf dan ingin melihat negaranya berjaya, kita harus sokong. Najib masuk ribuan juta keakuan bank dia, mahathir ada kah? Ahli umno jangan buta, dosa dan pahala ditangan kamu. Sokonglah pada kebaikan bukan pada kemungkaran. Najib tiada harga, dia buat salah dia yang tanggung. Yang ahli sibok2 bela dia, apahal, kan mengundang dosa. Najib terang2an menyelewengkan dana dari pelbagai agensi dengan kerjasama jho low. Ada pdrm siasat????? Nak cakap tak habis kes ini....bukan fitnah, ini ada bukti dgn fakta sahih.....

      Delete
    18. Ada orang kesah???

      Delete
    19. 09:48,09:56,09:57....penulis cari makan untuk isi perut.
      Beginilah jadi nya jika sebelum ini Allah kurniakan akal yg sehat diguna untuk menipu dan mengelirukan rakyat.
      Tulisan hampas ini untuk dipersembahkan kpd siapa? Kepada pembaca blog ini yang cerdik?
      Jika idea tidak ada....hantuk kepala kedinding kuat kuat supaya keluar idea bagus untuk menipu....sekurang nya bos baca dan setuju dapat dedak grad 3.

      Delete
    20. Dedak grek 3 itu untuk makanan babi weh.

      Delete
    21. DALAM serangan pedas kali ketiga terhadap DAP, setiausaha akhbar perdana menteri Tengku Sariffuddin Tengku Ahmad berkata parti itu harus menyalahkan penasihat kebangsaannya, Lim Kit Siang, atas masalahnya dengan Pendaftar Pertubuhan (RoS).

      Memanggil Lim sebagai "diktator separuh abad", Sariffuddin berkata Lim yang mengesahkan keputusan pilihan raya bermasalah pada 2012 dan pemilihan semula pada 2013.

      RoS pada masa itu tidak mengiktiraf kesahihan Jawatankuasa Eksekutif Pusat parti berikutan aduan ahlinya berhubung amalan pilihan raya yang tidak adil.

      "Pemimpin sebenar pembangkang, diktator separuh abad DAP, Lim Kit Siang, melakukan apa yang dilakukan diktator – menyalahkan orang lain, mewujudkan kebencian dan tidak bertanggungjawab atas kesalahannya," kata Sariffuddin dalam satu kenyataan yang dikeluarkan di Facebook Pejabat Perdana Menteri.

      "Lim yang membenarkan pemangsaan 753 perwakilan yang tidak dibenarkan mengambil bahagian dalam pilihan raya – pelanggaran serius terhadap hak demokrasi mereka. Beliau yang membenarkan penganiayaan terhadap 865 cawangan DAP. Jadi kenapa sekarang beliau menyalahkan Umno dan RoS kerana cuba memanipulasi pilihan raya DAP yang menyebelahi keluarganya?" Tambah Sariffuddin.

      Serangan pertama beliau terhadap Lim pada lima hari lalu adalah mengarahkan agar pemimpin DAP menyelesaikan masalah dalamannya, termasuk menggesa anaknya, Setiausaha Agung DAP Lim Guan Eng meletak jawatan sebagai ketua menteri Pulau Pinang sementara menunggu siasatan rasuah.

      Delete
    22. Maaf...TIDAK 09:57.
      Anon 09:48 dan 09:56 shj.

      Delete
    23. Penyelewengan dan dakwaan salah laku yang berlaku dalam mana-mana agensi termasuk seperti 1MDB merupakan antara perkara yang konsisten ditentang oleh Pas.

      Ketua Pemuda Pas Kelantan, Ahmad Fadhli Shaari berkata, cadangan awal yang dikemukakan oleh Pas agar menubuhkan segera Suruhanjaya Siasatan Diraja untuk berperanan menyiasat secara telus membuktikan Pas tidak bersekongkol dengan mana-mana pihak untuk mempertahankan 1MDB apatah lagi mempertahankan pihak pemerintah.

      Menurutnya, Pemuda Pas terus konsisten mendesak kerajaan agar bertindak memberikan penjelasan yang terperinci kepada rakyat berhubung 1MDB yang telah dilihat memalukan negara.

      “April lalu, Naib Ketua Dewan Pemuda Pas pada masa itu, Ir Khairil Nizam Khiruddin sekali lagi mengeluarkan kenyataan agar Perdana Menteri menjelaskan kedudukan sebenar konflik yang berlaku sehingga melibatkan prosiding arbitrasi di Mahkamah Antarabangsa London.

      “Realitinya, banyak lagi kenyataan-kenyataan, ucapan mahupun tulisan yang telah dikeluarkan oleh DPPM berhubung 1MDB,” katanya dalam satu kenyataan.

      Beliau berkata demikian bagi menyangkal dakwaan laporan Setiausaha Organisasi Dapsy Subang, Shukri Mokhtar yang meminta Pemuda Pas menyatakan pendirian berhubung 1MDB.

      Katanya, pihaknya sentiasa bertegas agar isu ini wajib melalui siasatan yang telus dan saksama.

      “Sudah tentu siasatan ini tidak memerlukan campur tangan dari pihak luar asalkan kerajaan berminat untuk mencari jalan penyelesaian antaranya dengan penubuhan Suruhanjaya Diraja khas yang telah didesak oleh Pas sekian lama.

      “Kegagalan beliau (Shukri) untuk membaca maklumat-maklumat berhubung pendirian DPPM berkenaan 1MDB ini sangatlah dikesali. Saya memahami, beliau mungkin sibuk dengan pelbagai program menarik yang diatur oleh rakan seperjuangannya khususnya melalui 'Pelangi Campaign',” katanya.

      Delete
    24. Pihak yang mengecam Presiden Pas, Datuk Seri Abdul Hadi Awang berhubung campur tangan asing dalam negara disifatkan membaca kenyataan pimpinan Pas itu dengan akal yang pendek.

      Penolong Setiausaha Pas Terengganu, Hanafiah Mat berkata, Abdul Hadi hanya mengingatkan semua pihak supaya tidak sesekali mengundang kuasa asing dalam penyelesaian berkait masalah dalaman negara bagi mengelak masalah tidak diingini berlaku sambil menegaskan bahawa pimpinan Pas itu tidak sesekali mempertahankan sebarang salah laku dalam negara.

      Menurutnya, dengan sistem kehakiman, perundangan, pihak berkuasa dan sebagainya yang sudah tersedia dalam negara, sepatutnya semua pihak mengambil tindakan melalui kemudahan dan kepakaran yang ada untuk membuat keputusan, bukannya mengharap bantuan kuasa asing.

      “Dalam isu saman sivil DoJ, Amerika Syarikat mengambil tindakan berdasarkan isu yang berlaku dalam negaranya berkait dengan 1MDB. Tindakannya itu diambil berdasarkan perundangan di negaranya tetapi di pihak kita, jangan pula cuba menjemput pihak luar untuk menyelesaikan masalah melanda negara.

      “Kita tidak pertikai isu yang timbul dalam negara berkait dengan 1MDB, rasuah, penyelewengan dan sebagainya tapi bukan dengan bawa kuasa asing untuk tolong siasat bagi pihak kita,” katanya kepada Sinar Harian, di sini.

      Sebelum ini, Abdul Hadi mengingatkan bahawa campur tangan asing dalam hal ehwal dalaman negara hanya akan membawa kerugian sambil memberitahu bahawa kemelut dalaman negara perlu diselesaikan secara dalaman.

      Hanaiah yang juga Adun Chukai menjelaskan, semua pihak tidak tahu apa yang akan berlaku dalam keghairahan memanggil pihak asing menyelesaikan urusan dalaman negara namun tidak menolak keadaan tersebut mungkin lebih merugikan kerana ia boleh memberi ruang lebih luas kepada kuasa asing untuk mengambil ruang dan peluang ‘menjajah’ negara ini.

      Beliau berkata, sekiranya BN jatuh pada PRU akan datang, ia sudah tentu menggembirakan parti politik pembangkang namun tiada gunanya jika terdapat kuasa asing dalam negara kesan daripada sikap beberapa pihak yang enggan berfikir panjang yang mungkin akan turut memberi ruang lebih mudah kepada campur tangan asing dalam pentadbiran negara.

      Keadaan itu katanya sudah tentu memberi impak dan cabaran besar kepada pimpinan negara pada masa akan datang untuk memastikan hala tuju lebih baik bagi rakyat dan negara ini.

      “Presiden Pas bukan buat hukum tetapi memperingatkan supaya jangan mudah kita guna kuasa asing terutama polis dunia iaitu Amerika Syarikat untuk campur hal ehwal negara,” katanya.

      Delete
    25. Pas akan menganjurkan persidangan meja bulat yang akan membincangkan perkara berkaitan 1Malaysia Development Berhad (1MDB).

      Timbalan Presiden Pas, Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man berkata, penganjuran itu adalah berdasarkan persetujuan Ahli Jawatankuasa (AJK) Pas Pusat dalam satu mesyuarat yang diadakan di Kompleks Al-Makmur Kerdau, di sini, semalam.

      Katanya, pihaknya akan mengundang kesemua pengurusan tertinggi 1MDB iaitu Ketua Pegawai Eksekutif (CEO) 1MDB, Arul Kanda Kandasamy, selain turut mengundang mantan Pengerusi Lembaga Pengarah 1MDB, Tan Sri Mohd Bakke Saleh.

      "Antara yang termasuk dalam senarai jemputan ialah bekas Menteri Besar Selangor, Tan Sri Khalid Ibriahim dan pakar ekomi, Dr Jomo Kwame Sundaram selain turut menjemput tokoh-tokoh akademik dan ekonomi tempatan yang, akan dijemput khas ke persidangan itu," katanya.

      Beliau berkata demikian dalam satu sidang media yang diadakan bersempena majlis sambutan Hari Raya Aidilfitri Pas Pusat, di sini, hari ini.

      Tambahnya, Pas telah membuat keputusan bahawa mereka harus mendengar dari kedua-dua belah pihak berkaitan isu 1MDB itu supaya mereka boleh membuat keputusan yang adil kepada isu-isu yang sedang dibicarakan sekarang ini.

      "Kita jangkakan persidangan ini akan dibuat pada awal Ogos di mana dalam cadangan kita ia akan diadakan pada 7 Ogos bergantung kepada persetujuan para pengundang.

      "Persidangan ini bersifat tertutup dan tidak terbuka kepada umum melibatkan pimpinan parti dan ketua-ketua Lajnah atau Dewan. Presiden Pas, Datuk Seri Abdul Hadi Awang juga akan turut hadir sekiranya kesihatan beliau diizinkan," katanya.

      Apabila ditanya tentang kenyataan yang dikeluarkan Panel Penasihat Jasa, Tun Faisal Ismail Aziz yang mendakwa dirinya tidak memahami 1MDB, Tuan Ibrahim berkata, kenyataan dikeluarkan Tun Faisal dianggap bertujuan membela mereka yang dituduh terlibat dalam 1MDB.

      Katanya, Pas berpendapatan bahawa keputusan penubuhan Suruhanjaya Siasatan DiRaja (RCI) sebagai satu idea setelah melihat dilakukan setelah melihat beberapa agensi penyiasatan terhadap 1MDB tidak berjalan.

      "Kita tak nak tengok sampai rakyat hilang keyakinan terhadap agensi penyiasatan kita. Apa jalan keluar? Jika kita tidak buat sesuatu, tiada jalan keluar. Sebab itu kita cadangkan RCI ditubuhkan.

      "Dan sehubungan dengan itu kita akan dengan maklumat yang akan diberikan oleh 1MDB menerusi persidangan yang akan kita lakukan nanti selain akan terus mendapatkan maklum balas berkaitan isu ini," katanya.

      Beliau dalam masa sama turut memberitahu Pas juga akan menganjurkan program besar-bersaran sambutan Hari Malaysia yang akan diadakan di Sandakan, Sabah pada 16 September nanti.

      "Semua pimpinan pusat akan turun ke Sabah sempena sambutan itu nanti di mana turut diadakan beberapa sesi pembentangan dan perbincangan sempena sambutan itu terutama bagi kita lihat peranan Pas sebagai sebuah parti penting untuk rakyat Sabah selain bagi melihat masalah-masalah yang berlaku dalam Sabah sendiri khususnya dalam usaha mengeratkam hubungan antara Sabah, Semenanjung dan Sarawak," katanya.

      Delete
    26. SUSULAN keputusan Jabatan Perkhidmatan Awam (JPA) melonggarkan syarat kelayakan Bahasa Melayu (BM) peringkat Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) bagi lantikan ke jawatan Pegawai Perubatan Gred UD41, PAS menggesa kerajaan supaya membatalkan keputusan berkenaan.



      Isu ini perlu dilihat secara objektif. Malaysia memerlukan modal insan dalam institusi perubatan negara bagi menampung modal insan dalam kelestarian pembangunan menghadapi cabaran mendatang. Dalam masa yang sama, isu lambakan doktor pelatih seperti yang dibangkitkan sebelum ini juga wajar diberi perhatian segera oleh pihak bertanggungjawab.
      Kita menerima jumlah graduan perubatan yang tinggi saban tahun. Pada 2015, jumlah graduan perubatan mencecah 4,140 orang dengan hanya kira-kira 20 peratus di kalangan graduan mengambil masa lebih 2 tahun untuk diserap ke 44 buah hospital yang menyediakan penempatan doktor pelatih.

      Para graduan ini merangkumi graduan perubatan di luar negara, mereka yang menduduki peperiksaan O-Level di sekolah antarabangsa perlu mendapatkan tempat di hospital tertentu bagi menjalani latihan siswazah selama 2 tahun dan khidmat wajib juga selama 2 tahun di Kementerian Kesihatan, sebelum dianugerahkan Sijil Pengamal Perubatan.

      Tidak sesekali dinafikan kita wajar memastikan keseimbangan "demand-supply" serta para graduan tersebut perlu diberi tempat bagi menjalani latihan siswazah sebagai langkah awal profesion kedoktoran di negara ini. Namun, kelonggaran syarat kelayakan BM tidak seharusnya dijadikan "korban" oleh pihak kementerian.

      Respons balas Ketua Pengarah Kesihatan, Datuk Dr Noor Hisham Abdullah pada 2 Julai yang lalu memproklamir bahawa kelonggaran itu "memudahkan perlantikan terutamanya bagi graduan perubatan yang tidak menduduki peperiksaan BM di peringkat SPM atas pelbagai sebab".

      Sebaliknya pula PAS berpendirian KKM seharusnya menilai opsyen-opsyen lain bagi memastikan para graduan yang tidak menduduki SPM atas pelbagai sebab itu supaya mereka diberi ruang dan kemudahan untuk menjalani peperiksaan SPM sebagai calon persendirian.

      "Kelonggaran" syarat kelayakan itu dibimbangi akan menyebabkan sikap "bermudah-mudah" dan "menghakis" kepentingan Bahasa Malaysia sebagai Bahasa Rasmi Persekutuan pada masa akan datang. Ini juga tidak boleh dipandang enteng oleh KKM.

      Justeru, PAS memandang serius isu ini dan mengharapkan agar pihak bertanggungjawab membatalkan keputusan tersebut dengan buat kajian baru yang mendalam dan mencapai suatu keputusan yang lebih strategik dalam menangani hal ini.

      Sejahtera Bersama Islam

      Delete
    27. MADEY dah ketak lutut....dok sel sebelah si Nuar Al Jubori....Ketua PELIWAT nak dating MELIWAT...masak orang tua ni di balun dek si Nuar ni nanti...padan mukaaaa....

      Delete
    28. Kerajaan negeri Kelantan menjemput pendakwah India Dr Zakir Naik ke sebuah persidangan Islam antarabangsa di Kota Bharu, di samping beberapa tokoh dan agamawan luar negara pada 20 Julai ini.
      Ijtimak Antarabangsa Perpaduan Ummah Rantau Asia akan dirasmikan Menteri Besar Kelantan, Datuk Ahmad Yakob, dan bakal menyaksikan 24 tokoh dan pemimpin pertubuhan Islam antarabangsa.
      Perhimpunan anjuran kerajaan negeri Kelantan itu bakal diadakan di Stadium Sultan Muhammad Ke IV, Kota Bharu.
      Ketua penyelaras jawatankuasa penganjur Datuk Che Abdullah Mat Nawi dipetik lidah rasmi PAS, Harakahdaily sebagai berkata sejumlah 100,000 “pendokong Islam” bakal hadir.
      Presiden PAS Datuk Seri Abdul Hadi Awang berkata perhimpunan itu bertujuan menyatukan umat Islam di Asia Tenggara “yang masih lagi terpelihara kemurniaannya walaupun terdapat kesan-kesan penjajahan yang belum sembuh”.
      “Kita mengharapkan supaya usaha musuh-musuh untuk mengadu-dombakan umat Islam di rantau ini akan gagal,” kata Hadi.

      Delete
    29. Perhimpunan anjuran kerajaan negeri Kelantan itu bakal diadakan di Stadium Sultan Muhammad Ke IV, Kota Bharu.
      Ketua penyelaras jawatankuasa penganjur Datuk Che Abdullah Mat Nawi dipetik lidah rasmi PAS, Harakahdaily sebagai berkata sejumlah 100,000 “pendokong Islam” bakal hadir.
      Presiden PAS Datuk Seri Abdul Hadi Awang berkata perhimpunan itu bertujuan menyatukan umat Islam di Asia Tenggara “yang masih lagi terpelihara kemurniaannya walaupun terdapat kesan-kesan penjajahan yang belum sembuh”.
      “Kita mengharapkan supaya usaha musuh-musuh untuk mengadu-dombakan umat Islam di rantau ini akan gagal,” kata Hadi.
      Jabatan Pendidikan Politeknik dalam kenyataan semalam, menyatakan permohonan peniaga itu ditolak selepas ia didapati tidak memenuhi syarat dan kriteria yang termaktub dalam spesifikasi sebut harga iaitu tidak mempunyai Kod Bidang 040103 Makanan Bermasak Islam.
      Mohd Mamsin berkata selain Ramasamy, Gopi Krishnan juga harus memohon maaf kepada pihak yang berkenaan.
      Sementara itu, Yang Dipertua Perkasa negeri, Mohd Nasir Othman berkata ini bukan kali pertama Ramasamy mengeluarkan kenyataan yang mencetuskan sentimen perkauman.
      “Sebelum ini Ramasamy turut mencetuskan kontroversi berhubung isu 13 Mei 1963. Jadi ini bukan yang pertama. Ramasamy mengeluarkan kenyataan ini tanpa mengambil kira sensitiviti orang Islam dan orang Melayu,” katanya.
      Beliau berkata Ramasamy perlu melihat isu itu secara objektif dengan merujuk dan berjumpa pihak pengurusan PSP untuk menyelesaikan perkara tersebut dan bukan mempolitikkannya.
      Justeru, Mohd Nasir berkata Perkasa Pulau Pinang akan membuat laporan mengenai kenyataan Ramasamy terhadap PSP di Ibu Pejabat Polis Daerah Seberang Perai Tengah pada petang ini.

      Delete
    30. Dua pertubuhan bukan kerajaan (NGO) hari ini menggesa Timbalan Ketua Menteri II Pulau Pinang, Dr P. Ramasamy memohon maaf kerana mencetuskan kontroversi berhubung isu penamatan kontrak pengendali gerai makanan G. Gopi Krishnan di Politeknik Seberang Perai (PSP).
      NGO berkenaan ialah Pertubuhan Seni Silat Gayung Malaysia (PSSGM) Pulau Pinang dan Pertubuhan Pribumi Perkasa Malaysia (Perkasa) Pulau Pinang.
      Yang Dipertua PSSGM Pulau Pinang Mohd Mamsin Anor Kassim mendakwa Ramasamy cuba mengapi-apikan isu berkenaan kerana mencetuskan sentimen perkauman.
      “Kenyataan Ramasamy yang dibuat pada sidang media 29 Jun lepas amat tidak bertanggungjawab. Kenyataan sebegitu tidak sepatutnya keluar daripada seorang yang mempunyai intelektual yang tinggi. Sepatutnya beliau berterima kasih kepada politeknik kerana membantu masyarakat India,” katanya pada sidang media, di sini hari ini.
      Jabatan Pendidikan Politeknik dalam kenyataan semalam, menyatakan permohonan peniaga itu ditolak selepas ia didapati tidak memenuhi syarat dan kriteria yang termaktub dalam spesifikasi sebut harga iaitu tidak mempunyai Kod Bidang 040103 Makanan Bermasak Islam.
      Mohd Mamsin berkata selain Ramasamy, Gopi Krishnan juga harus memohon maaf kepada pihak yang berkenaan.
      Sementara itu, Yang Dipertua Perkasa negeri, Mohd Nasir Othman berkata ini bukan kali pertama Ramasamy mengeluarkan kenyataan yang mencetuskan sentimen perkauman.
      “Sebelum ini Ramasamy turut mencetuskan kontroversi berhubung isu 13 Mei 1963. Jadi ini bukan yang pertama. Ramasamy mengeluarkan kenyataan ini tanpa mengambil kira sensitiviti orang Islam dan orang Melayu,” katanya.
      Beliau berkata Ramasamy perlu melihat isu itu secara objektif dengan merujuk dan berjumpa pihak pengurusan PSP untuk menyelesaikan perkara tersebut dan bukan mempolitikkannya.
      Justeru, Mohd Nasir berkata Perkasa Pulau Pinang akan membuat laporan mengenai kenyataan Ramasamy terhadap PSP di Ibu Pejabat Polis Daerah Seberang Perai Tengah pada petang ini.

      Delete
    31. Hakikat pihak pembangkang menimbangkan bekas perdana menteri Tun Dr Mahathir Mohamad, 91, sebagai calon perdana menteri menunjukkan kecelaruan dalam Pakatan Harapan (PH).
      Akhbar The Economist juga mengatakan masih terdapat pihak dalam PKR merasakan ada kemungkinan Datuk Seri Anwar Ibrahim – yang dipenjarakan atas tuduhan liwat – menjadi perdana menteri jika PH menang pilihan raya umum akan datang.
      Kegagalan untuk melahirkan, malah menyepakati, barisan kepimpinan generasi masa depan, menyebabkan PH terjerat dalam permainan Umno.
      Menyifatkan perkembangan itu sebagai “kecelaruan yang menyedihkan, walaupun mengikut standard Malaysia yang tidak seberapa”, The Economist menambah:
      “Pembangkang sama sekali tidak boleh dipersalahkan di atas tipu muslihat, sejak beberapa dekad memalukan kebelakangan ini, yang digunakan kerajaan untuk mengekang Anwar dan ramai lagi.”
      Ia berteori mengenai kemungkinan Dr Mahathir menjadi perdana menteri itu akhirnya akan memaksa PH menonjolkan pemimpin muda ke depan. Menurut The Economist, beberapa pihak mengesyaki memang itu yang diinginkan strategi Dr Mahathir.
      “Tetapi mungkin juga, memandangkan pembangkang hanya mempunyai beberapa pilihan yang tidak menyenangkan, mereka tidak akan membuat sebarang keputusan. Sesetengah pihak dalam dalam Pakatan lebih gemar menyertai pilihan raya akan datang tanpa memberitahu pengundi siapa yang akan memimpin Malaysia sekiranya mereka menang. Langkah itu mungkin nampak pragmatik, tetapi sebenarnya berputus asa.”
      Menyentuh mengenai Dr Mahathir, The Economist menyoal: “Benarkah pembangkang sama sekali tidak ada pemimpin lain yang boleh diterima?”. Ia memetik penyokong Dr Mahathir yang berkata masa terdesak perlukan langkah sedemikian.

      Delete
    32. Myanmar tidak akan memberikan kebenaran masuk kepada penyiasat PBB yang menyiasat dakwaan pembunuhan, pemerkosaan dan penyiksaan etnik Rohingya oleh pasukan keselamatan, kata pegawai kerajaan hari ini.
      Kerajaan pimpinan pemegang Nobel Aung San Suu Kyi berkata mereka tidak akan bekerjasama dengan misi yang ditubuhkan dengan resolusi Majlis Hak Asasi Manusia yang diluluskan pada Mac.
      “Jika mereka mahu hantar seseorang berhubung misi pencarian fakta, maka kita tidak ada sebab untuk benarkan mereka masuk,” kata Kyaw Zeya, setiausaha tetap di Kementerian Luar Negeri di ibu negara Myanmar, Naypyitaw.
      “Diplomat kami di seluruh dunia sudah dimaklumkan mengenai ketetapan itu,” katanya, dan menjelaskan visa untuk memasuki Myanmar tidak akan diberikan kepada lantikan atau kakitangan misi itu.
      Suu Kyi, yang terpilih tahun lalu semasa peralihan kuasa dari pemerintahan tentera, memimpin Myanmar sebagai “Kaunselor Negara” dan juga memegang jawatan menteri luar negeri.
      Walaupun beliau tidak menyelia tentera, Suu Kyi dikritik kerana gagal membela lebih 1 juta etnik Rohingya beragama Islam tanpa kerakyatan di negeri Rakhine.
      Ketika melawat Sweden bulan ini, beliau berkata misi PBB “akan memburukkan permusuhan antara kaum”. Majoriti penduduk negeri Rakhine adalah dari etnik Rakhine yang menganut ajaran Buddha, yang sepertimana majoriti etnik penganut ajaran Buddha di negeri itu, melihat Rohingya sebagai pendatang haram dari Bangladesh.

      Delete
    33. PERCAMBAHAN premis perjudian dan arak telah menjadi sebahagian pemandangan utama di Pulau Pinang. Ia berkembang subur di bawah Kerajaan DAP hingga diumpamakan ‘bagai cendawan selepas hujan’. Malah, kewujudan premis berkenaan didapati seiring dengan pembangunan yang semakin rancak di seluruh negeri itu.



      Judi dan arak jugalah punca pertembungan panas antara PAS dengan DAP hingga membawa kepada pemecatan wakil PAS, Iszuree Ibrahim selaku Ahli Majlis Bandaraya Pulau Pinang. Malah, berentetan hingga mengundang banyak tindakan angkuh DAP dalam Pakatan Rakyat yang berakhir putusnya hubungan bersama PAS.
      Walaupun pernah disuarakan PAS bahawa percambahan kegiatan tersebut berpunca dari tunjang kapitalisme yang menjadi dasar dan pendekatan pemerintahan DAP, namun ia pantas ditepis Ketua Menteri, Lim Guan Eng. Beliau sebaliknya membidas PAS supaya belajar memahami mengenai pentadbiran dan bidang kuasa negeri.

      Guan Eng juga menyatakan bahawa lesen berkaitan dikeluarkan oleh Kerajaan Pusat dan hanya polis boleh mengambil tindakan penguatkuasaan. Beliau seakan cuba melepaskan diri dan membodohkan umum dengan reaksi seperti itu, sedangkan isu pertambahan tersebut langsung tidak dinafikannya.

      Guan Eng sebenarnya bukan sahaja dilihat menyembunyikan fakta mengenai lesen premis yang berada dalam kuasa pihaknya, bahkan jelas sekali telah berbohong. Beliau seakan membayangkan bahawa isu judi dan arak di Pulau Pinang bukan disebabkan olehnya. Walhal, pihak beliau telah menjawab soalan berkaitan pada Sidang Dun Pulau Pinang.

      Dalam Mesyuarat Pertama Penggal Kedua Dun Ketiga Belas yang bersidang pada 19 Mei 2014, Ahli Exco, Chow Kon Yeow telah menjawab bahawa Pihak Berkuasa Tempatan (PBT) mengeluarkan lesen premis setelah pemohon mendapat lesen dari Kementerian Kewangan.

      Malah, dalam sidang yang lain, Kon Yeow pernah menjawab soalan bagi pihak Guan Eng bahawa terdapat 130 kasino siber tidak berlesen yang dikenalpasti. Turut dinyatakan adalah tindakan terhadap premis Pusat Hiburan Awam antaranya:
      i. Mengeluarkan tawaran kompaun dan mengambil tindakan rampasan;
      ii.Mengeluarkan surat amaran kepada pemilik lesen untuk mematuhi syarat-syarat yang ditetapkan oleh PBT;
      iii. Membatalkan lesen premis dan lesen hiburan jika pemilik lesen masih gagal mematuhi syarat-syarat pelesenan;
      iv.Menjalankan operasi bersama PDRM dan agensi-agensi berkaitan sekiranya melibatkan aktiviti perjudian dan kesalahan di bawah bidangkuasa jabatan berkenaan;
      v.Menyita premis setelah didapati bersalah oleh Mahkamah.

      Jelas menunjukkan bahawa Kerajaan Negeri melalui PBT mempunyai kuasa atas premis yang membawa maksud boleh mengadakan sebarang pemberian atau sekatan lesen, selain tindakan penguatkuasaan bersama pasukan polis. Malangnya, enakmen yang digubal tidak dijadikan kawalan, sebaliknya ‘kesempatan’.

      Enakmen berkaitan yang diwartakan telah digunakan untuk membanyakkan lagi premis judi dan arak serta pusat maksiat berkaitan. Ini tidak termasuk yang menjalankan aktiviti tanpa lesen yang berselindung disebalik perniagaan tertentu. Malah, berdasarkan ‘tabiat’ yang boleh difahami, tempat seperti ini juga menyembunyikan banyak kegiatan haram lain.

      Amat dicurigai di tempat-tempat ini bersarangnya pelacuran, dadah, gangsterisme serta pelbagai jenayah. Malah, Timbalan Perdana Menteri, Dato’ Seri Ahmad Zahid Hamidi turut melontarkan kenyataan yang mengundang skeptikal bahawa beliau bimbang tauke judi membiayai parti politik di negeri itu.Parti manakah yang kebarangkalian dilihat hampir dengan durjana disebut Zahid itu?

      Namun, pemerhatian yang dilakukan mendapati, susulan kenyataan Dewan Pemuda PAS Pulau Pinang mengenai isu ini pada 10 Jun dan diikuti arahan Zahid untuk polis memerangi kegiatan tersebut, tiba-tiba semua premis tidak berlesen membekukan kegiatan mereka di seluruh negeri itu. Siapakah ‘Abang Besar’ yang berpengaruh mengadakan kawalan serentak atas semua itu?

      Delete
    34. Mmng sial prtbuhn umno n puak2 pemuda ni da xkira halal haram lgi.. mcm mner ler bole menganut islam mcm ni... ckp berdegar2.. tpi x ada hala tuju utk mnylmatkn negara n berbakti pda rakyat...

      Delete
    35. 1. PEPATAH melayu 'keluar dari mulut harimau masuk pula kemulut naga', inilah pepatah yang paling sesuai dalam menjawab cadangan agar pihak luar campur tangan dalam isu 1MDB. Sejarah membuktikan Amerika tidak pernah jujur dalam menangani sesuatu isu yang melibatkan negara umat Islam.



      2. Sejak awal PAS telah mencadangkan supaya 'Suruhanjaya Diraja' ( RCI) ditubuhkan dengan kadar segera bagi menyiasat isu ini, supaya ianya dapat diselesaikan dengan secara adil dan telus sekali gus rakyat dapat melihat fungsi BNM, SPRM, Jabatan Audit Negara, PDRM dan intitusi kehakiman negara sebagai intitusi yang benar-benar berwibawa dalam menjaga kesejahteraan negara dan rakyat.
      3. Kegagalan menubuhkan RCI pasti menyebabkan isu ini akan berlarutan dan yang paling parah ialah ianya melibatkan jumlah keewangan negara/rakyat yang besar, yang pastinya rakyat yang berhadapan dengan risiko kesan dari isu tersebut, kerana itu PAS mahu isu ini diselesaikan dengan kadar segera supaya isu 1MDB tidak berlaku sebagaimana isu skandal BMF, Perwaja dan Forex, tidak termasuk lagi isu-isu yang lebih kecil dari itu.

      5. PAS juga sekali gus menolak campur tangan negara luar terutama Amerika yang tidak pernah kelihatan jujur dalam menangani isu negara umat Islam, sudah cukup umat Islam berkiblatkan kepada mereka yang sentiasa membasuh tangan mereka dengan darah-darah umat Islam, nyawa umat Islam mereka ratah begitu sahaja apatahlah ekonominya.

      6. Perjuangan PAS adalah Islam, tidak kira dalam apa rupa bentuknya termasuk dalam membina kerangka ekonominya juga jalan penyelesaiannya, apa jua tindakan yang boleh mendatangkan mudarat atau mudaratnya lebih besar kepada negara mestilah ditolak, kerana itulah Dato' Seri Tuan Guru Haji Abdul Hadi Awang bertegas dalam kenyataannya supaya jangan ada campur tangan asing dalam menangani kemelut negara.

      7. Tuan Guru Dato' Seri Hj Abdul Awang adalah pimpinan gerakan Islam bertaraf dunia, beliau telah melihat kesannya kepada negara-negara Islam lain apabila berlakunya campur tangan Amerika, penegasan inilah yang menyebabkan PH menuduh kononnya PAS terpalit sama dengan isu kewangan 1MDB, kononnya PAS bersekongkol dengan Umno, inilah ratib mereka siang malam.

      8. Namun bagi ahli PAS, kenyataan Tuan Guru Presiden adalah garis panduan yang sangat tepat, Islam memang kelihatan pelik bagi mereka yang asing dengan ilmu dan ulama apatah lagi mereka yang membencinya, musuh PAS pasti akan sentiasa mencuri ruang dan peluang untuk burukkan PAS, namun bagi PAS dituduh bersekongkol dengan Umno tak mengapa kerana itu adalah tuduhan, asal jangan cuba bersekongkol dengan Amerika yang merupakan penjilat darah umat Islam.

      Delete
    36. Woiii kopipesssss......ada org kesahhhhh????

      Delete
    37. Jabatan Pendaftaran Pertubuhan (ROS) sepatutnya membatalkan sepenuhnya parti DAP dan bukannya sekadar mengarahkan ia mengadakan pemilihan semula Jawatankuasa Kerja Pusat (CEC).

      Presiden Parti Alternatif Rakyat (PAP), Zulkifli Mohd Noor berkata, pembatalan itu perlu sebagai satu hukuman kepada parti itu yang didakwa telah melakukan banyak kesalahan dalam tempoh empat tahun selama kedudukan jawatankuasa CEC-nya tidak disahkan.

      Beliau yang juga bekas naib pengerusi DAP Kebangsaan menyifatkan keputusan demikian sebagai tidak adil kepada ahli yang membuat aduan dan yang telah disingkirkan sebelum ini.

      Tambahnya, kerajaan sepatutnya lebih tegas mengambil tindakan serta tidak perlu tunduk kepada DAP sedangkan pendaftaran UMNO juga pernah dibatalkan suatu ketika dahulu.

      "Kami, PAP dan rakyat, mengharapkan pendaftarannya dibatalkan, bukan pemilihan semula.

      "Seperti mana Lim Guan Eng bertanya, kenapa ROS ambil masa hingga empat tahun untuk mengarahkan pemilihan semula?

      "Saya hendak katakan balik kepadanya, kenapa pemilihan semula, ia sepatutnya pembatalan pendaftaran.

      "Lebih senang (kalau) kita batalkan dan buat permohonan semula. UMNO pun boleh buat permohonan semula, apa istimewanya DAP?" soal Zulkifli.

      Tegasnya, DAP juga seharusnya mengambil tindakan disiplin terhadap mana- mana pihak termasuk Lim selaku Setiausaha Agungnya, yang didakwanya gagal mentadbir parti sehingga pemilihan semula Jawatankuasa CEC perlu diadakan.

      Ia termasuk tidak membenarkan Lim bertanding semula jawatannya dalam pemilihan CEC akan datang jika parti itu bersetuju dengan arahan ROS.

      "Ini menunjukkan kelemahan, ketidakadilan dan juga salah guna kuasa yang berlaku dalam parti DAP.

      "Dia mesti bertanggungjawab atas kesalahannya dalam mengurus tiga pemilihan. Dan dia mesti dikenakan tindakan undang-undang.

      "Mereka yang disingkir dan yang tarik diri, kerana bukan lagi ahli, mereka ini berhak untuk mengambil tindakan mahkamah atau undang-undang terhadap setiausaha agung parti dan Jawatankuasa CEC," katanya.

      Sementara itu, nada sama juga disuarakan Naib Presiden PAP, Rahmad Isahak yang berkata, susulan arahan terbaru ROS, wakil rakyat DAP serta Kerajaan DAP di negeri itu perlu diletakkan sebagai wakil rakyat bebas sehingga pemilihan semula CEC dilakukan.

      "Kesan daripada keputusan ROS, jelas menunjukkan bahawa sehingga pemilihan semula kali ketiga diadakan, sehingga kedudukan disahkan oleh ROS, kedudukan wakil rakyat Parlimen dan DUN dan parti DAP sepatutnya diletakkan sebagai wakil rakyat bebas.

      "Justeru, bagi mengelak kekeliruan, khususnya terhadap rakyat, adalah bertepatan bahawa kerajaan negeri bukanlah diterajui oleh DAP," kata Rahmad.

      Zulkifli dan Rahmad berkata demikian pada satu sidang media di Wisma PAP di Jelutong, Pulau Pinang pada Sabtu.

      Pada Jumaat, ROS mengarahkan DAP supaya mengadakan pemilihan semula Jawatankuasa CEC yang baharu.

      Ketua Pengarah ROS, Datuk Mohammad Razin Abdullah, dalam satu kenyataan berkata, pemilihan semula CEC yang baharu itu perlu bagi membolehkan perwakilan memilih 20 orang anggota CEC yang sah dan diiktiraf.

      Delete
    38. 1. ISU kelonggaran syarat lulus Bahasa Melayu bagi pegawai perubatan kontrak mendedahkan bagaimana longgarnya para pentadbir negara dalam menegaskan prinsip asas bernegara. Ia adalah siri kelonggaran jati diri sebagaimana berlaku sebelum ini isu pembelajaran Matematik dan Sains dalam Bahasa Inggeris.



      2. Kesatuan rakyat Malaysia mesti berpaksikan antaranya menerusi satu bahasa rasmi perantaraan seluruh rakyat Malaysia walaupun apa keturunannya iaitu Bahasa Melayu.
      3. Namun, lebih menyedihkan lagi ialah keadaan sebahagian ahli politik yang "gagap" berbahasa Melayu meskipun lancar berbahasa Inggeris. Kita boleh perhatikan perkara ini dalam perbahasan di parlimen dan dalam interaksi seharian menerusi sidang media atau ceramah politik.

      4. Ia menimbulkan persoalan: Adakah mereka tidak bergaul dalam satu masyarakat kepelbagaian bangsa? Atau mereka merasa jelik berbahasa Melayu tetapi bangga berbahasa Inggeris? Kenapa mereka boleh mempelajari Bahasa Inggeris sedang gagal untuk menguasai Bahasa Melayu?

      5. Warga asing seperti Bangladesh dan Myanmar boleh sahaja berbahasa Melayu dengan fasih dalam tempoh enam bulan bekerja di Malaysia, kenapa pula ia tidak boleh dilakukan oleh ahli politik? Malah "Mat Dang Pulau Redang", orang berkulit putih daripada United Kingdom boleh fasih berbahasa dialek Terengganu dengan pelbagai peribahasa rakyat hanya dalam setahun bermukim di Terengganu sehingga menjadi ikon di media elektronik.

      6. Integrasi kaum di negeri Terengganu, Kelantan dan Kedah menyaksikan bagaimana rakyat keturunan cina dan india bertutur dalam dialek negeri sehingga tidak dapat dibezakan sama ada mereka berketurunan cina, india atau berketurunan Melayu. Bagi saya itu adalah contoh kejayaan integrasi kaum.

      7. Namun, saya bimbang jika kedapatan rakyat Malaysia yang lahir dan membesar dalam Malaysia tetapi masih tidak boleh berbahasa Melayu sehingga pada usia dewasa.

      8. Integrasi kaum perlu diperkasakan!!!

      Delete
    39. CABARAN Naib Presiden PAN, Datuk Husam Musa supaya PAS menamakan calon Menteri Besar (MB) Kelantan menunjukkan keangkuhan dan kegopohan serta kemaruknya beliau dan Pakatan Harapan (PH) kepada kuasa dan jawatan. Malah, kenyataannya bahawa PAS tidak pernah mengemukakan nama calon sejak zaman Tuan Guru Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat jelas telah memperlekeh dan menghina Almarhum.



      Paling dangkal dan sempit fikiran apabila menjadikan perkara itu sebagai sandaran alasan kononnya PAS tidak jelas dengan perjuangan. Malangnya beliau membuat bandingan dengan PH yang dipuji lebih jelas perjuangan mereka. Bahkan tanpa segan silu, beliau ‘angkat bakul’ mengagumi sendiri dirinya layak ke jawatan MB. Walhal, pengisytiharan dibuat Penasihat DAP, Lim Kit Siang itu menjadi spekulasi dan polemik sesama pimpinan PH.
      Lebih melucukan, DAP tiada satu kerusi pun di Kelantan untuk Husam sandarkan sokongan. Paling jelik, pengisytiharan Kit Siang itu membuktikan sikap campur tangan, percaturan dan berlagaknya DAP sebagai ‘Tuan’ PH. Jika Husam dan Kit Siang bermaruah, sepatutnya mereka terlebih dahulu menamakan calon Ketua Menteri Pulau Pinang yang kini kabur setelah Lim Guan Eng berhadapan skandal rasuah. Mereka berdua nampaknya punya banyak persamaan dalam ‘keterujaan dan keghairahan’

      Pengumumkan calon MB lebih awal sebelum PRU (yang belum pun dipalu gendangnya) adalah gaya politik Kit Siang. Jika Husam kagum dengan cara politik itu, silakan. Kami tetap kagumi dan mengikuti cara politik yang dibawa Almarhum Datuk Ustaz Fadzil Mohd Noor, Tuan Guru Nik Aziz dan Datuk Seri Tuan Guru Abdul Hadi Awang yang berasaskan al-Quran, as-Sunnah, ijmak ulama dan qiyas. Politik yang membawa kepada kesejahteraan dunia dan akhirat.

      Pegangan itulah yang membawa kepada pendekatan dan cara gaya politik PAS termasuk tidak pernah membuat pengumuman sedemikian. PAS hanya melaksanakan perkara yang diimani, yakin dan pasti bukannya terbuai oleh mimpi dan angan-angan dan keputusan penuh kemungkinan masa hadapan. Pada Allah kami berserah, bertawakal dan berusaha demi meninggikan Islam.

      Delete
    40. Empat tahun lalu, ketika DAP berdepan kecelaruan apabila menghadapi kemungkinan calon-calonnya tidak dapat menggunakan tiket atau logo "roket" semasa pilihan raya, bekas sekutu mereka PAS, sebaliknya menawarkan "bulan" kepada mereka.

      "Kita bersedia beri DAP guna lambang PAS kalau DAP tidak diizinkan menggunakan lambangnya," kata Presiden PAS Datuk Seri Abdul Hadi Awang ketika itu.
      Empat tahun lalu, ketika DAP berdepan kecelaruan apabila menghadapi kemungkinan calon-calonnya tidak dapat menggunakan tiket atau logo "roket" semasa pilihan raya, bekas sekutu mereka PAS, sebaliknya menawarkan "bulan" kepada mereka.

      "Kita bersedia beri DAP guna lambang PAS kalau DAP tidak diizinkan menggunakan lambangnya," kata Presiden PAS Datuk Seri Abdul Hadi Awang ketika itu.
      Dalam satu lagi artikel, seorang penulis lain berpendapat bahawa ini adalah ujian Tuhan ke atas DAP selepas mereka cuba campur tangan dalam pemilihan PAS 2015.

      Ia merujuk kepada dakwaan bahawa DAP menyokong golongan progresif pada pemilihan PAS pada tahun itu.

      Pemilihan itu menyaksikan golongan ulama dan puak konservatif yang diterajui oleh Abdul Hadi mengalahkan golongan progresif, yang kemudiannya disingkirkan daripada kepimpinan parti.

      Perpecahan itu menyaksikan penubuhan Parti Amanah Negara (AMANAH) serpihan PAS, yang didakwa oleh parti induk itu sebagai ‘barua’ DAP.

      Sebuah artikel lain pula menuduh DAP sailang pejuang BERSIH dengan kononnya mahu membersihkan pilihan raya Malaysia daripada kekotoran dan penipuan seperti pengundi hantu, beli pengundi dan sebagainya tetapi hakikatnya parti itu lebih kotor dan busuk.

      “DAP telah menyekat seramai 753 perwakilan daripada mengundi pada pemilihan tahun 2012. Bukan itu sahaja, mereka turut mengimport seramai 547 pengundi hantu untuk mengundi!

      “Kenapa mereka lakukan semua ini? Kerana jika tidak, kemungkinan besar Lim Guan Eng akan kalah. Ini kerana akar umbi DAP rata-ratanya tidak menyukai kepimpinan nepotis keluarga Lim.
      “Maklumat dalaman menunjukkan sokongan lebih jitu daripada akar umbi adalah kepada Tan Seng Giaw dan Lim Guan Eng boleh kalah pada pemilihan itu,” kata artikel yang disiarkan di Harakah itu.

      Jumaat lalu, Pendaftar Pertubuhan (ROS) mengarahkan DAP untuk mengadakan pemilihan CEC baru, dengan mendakwa pemilihan semula 2013 sebagai tidak sah.

      DAP pada 2013 secara sukarela mengadakan pemilihan semula selepas senarai nama perwakilan yang berhak hadir dan mengundi dikatakan mempengaruhi pemilihan bertarikh 15 Disember 2012.
      Hasil pemilihan semula kemudiannya disampaikan kepada ROS pada 8 Nov 2013, selaras dengan peruntukan perlembagaan parti itu dan Akta Pertubuhan 1966.

      Walau bagaimanapun, ROS tidak mengiktirafnya dan DAP membawa kemelut mereka ke mahkamah.

      Tuntutan itu bagaimanapun digugurkan.

      Delete
    41. Sekurang-kurangnya 18 maut akibat meminum arak buatan sendiri dalam kejadian petang Khamis lalu di daerah Azamgarh, kira-kira 266 kilometer di timur bandar Lucknow, ibu negeri Uttar Pradesh, lapor agensi berita China Xinhua.

      Menurut pihak berkuasa tempatan, beberapa belas lagi mangsa masih menjalani rawatan.

      Pihak berkuasa tempatan telah mengarahkan siasatan dilakukan berhubung insiden terbaharu melibatkan pengambilan arak buatan sendiri itu.

      Susulan itu juga, pihak polis menjalankan operasi terhadap pengusaha arak buatan sendiri di daerah berkenaan.

      Insiden sama telah menyebabkan seramai 31 maut di daerah Etah, Uttar Pradesh tahun lalu.
      Penjualan dan pengambilan alkohol telah diharamkan di negeri Bihar dan Gujarat.

      Kes kematian disebabkan pengambilan alkohol sering dilaporkan berlaku di India dengan kebanyakan mangsa biasanya meminum arak buatan sendiri.

      Delete
    42. Khinzir betullah mamat kopipes ni. Habis lumpur2 tmpt dia berkubang dipastekan di sini.
      Dah namanya pun babi. Samak cemaner baiklah tubuh bdnnya, tetap tak boleh disucikan.

      Delete
    43. Bukan babi hutan ni.
      Babi ternak.
      Kasik makan gemuk2.
      Untuk disembelih...

      Delete
    44. Lihatlah badan ibu babi macam mana, gemok macam tong drum!!!
      Mestilah ramai anak anak babi mencari makan disini.
      Tulis lah apa saja janji 'hentam tun mahathir kuat kuat'.....ibu babi dan bapak babi boleh tersenyum lebar.
      Esok hari dapat upah dedak.....kenyang perut bodoh...

      Delete
  2. http://khairulryezal.blogspot.my/2017/07/kenapa-syedsaddiq-bodoh-sangat-ranking.html?m=1

    brza ketua armada kapal tongkang pecah.. baca graf pun fail.... kah kah kah...

    Armada bodossss...!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dah baca amanat tmj semalam masih ada laaaaagiii budak2 hingusan nak melawan pulak dah.tetap nak buat tak paham maksud amanat tmj.adehhhh...

      Masih nak bodohkan diri sendiri budak ni

      Delete
    2. Akibat kena hempuk teruk smlm ramai cai UMNO kabonya dh masuk parti PKR@PH.ade yang dh terbuke hatinya

      Delete
    3. Dh dibutai mata hatinya oleh isu perkauman dan agama... Yang di bawa oleh umno

      Delete
    4. Fukatan Haprap dah nak MELINGKOP....akan dikuburkan tanpa batu nisan pada PRU....macai HAPRAK akan bergulingan dijalanraya meroyan...uhuk...uhuk...uhuk....

      Delete
    5. Cts bodos tak pandai baca laporan TI...cts di hentam terok oleh penyokong2 PH hingga terkangkang....hahaha

      Delete
    6. Aduh berbelit belit ular mak, ular mak di blig Tuan Budin ni. Masih lagi cakap campurtangan asing, PASpispus awal lagi sudah suruh tubuhkan RCI keatas 1MDB. Woi libai bujan PASpispus saja yang suruh banyak lagi parti dan individu yang suruh tetapi ada kah di tubuhkan ? Sebab tiada makanya semua rakyat gembira dengan DOJ kerana Doj menang Malaysia dapat duit balik. Itupun undang undang negara Amerika dilanggar. Kita tiada kuasa menyuruh atau mennyekat negara asing. Kalau budak darjah satu pun boleh faham tetapi lobai pun tidak faham mcm mana mau menegakan islam atau memimpin negeri atau negara.
      Hai kesian. Ular mak tolong ular mak

      Delete
    7. Ular.mak munafik tempat nya dineraka jahannam!!!
      Ulamak cari harta dunia tidak peduli lagi halal haram.
      Ini lah ulamak akhir zaman...berserban....berjanggut dan bertanda hitam didahi....tapi hati sudah buta dan fikiran sudah sesat.

      Delete
    8. Skip punya skip kopi pes akhbar harakah di atas tu , muncul pula anon 05:26 buat promosi blog tak laku kat sini .

      Delete
  3. Rasuah KBS 100 juta apa cer wei? Nak dekat setahun dah. Bila nak dakwa kat mahkamah???

    ReplyDelete
    Replies
    1. Blom abis cari bukti daaaaaaa....myb 6tahun lagi baru sprm selesai siasat

      Delete
    2. Bajet KBS di naik kan. Bajet hospital d potong


      Tapi haram jadah main bola paling teruk kalah dgn Myanmar dan fiji..

      Mana sekolah sukan ?

      Main bola ker main telurr?

      Delete
    3. Lepas Najib UMNO tumbang kelak, bukan setakat 100j KBS ja, FELDA, TH, dan semua yang ada akan diselongkar habis-habisan.

      Delete
    4. Tumbang kerrrr.....FUKATAN HAPRAK dah nak MELINGKOP dah....Dapigs sekarang ni tengah MEROYAN...macai haprak Penjuboq Dapigs....pi jugak sama si Rapuji Sotong tuuuu...dengar koba banyak dapat Diveden TH....percaya kerrr Raja FITNAH niiiii....

      Delete
    5. Malaysiabaru bab bola ni kena tanya TMJ....

      Delete
    6. Aduh pengkhianat rakyat madam jubor bersuara lagi.
      Madam Jubor pls dont waste your time putting up your comments here.How many time we have to repeat that we are educated lots here. You cant influence us. We can smell dedak kilometers away. Anyway you probably cant understand human language. I think i am the one wasting my time advising you. How stupid of me.

      Delete
    7. Dah lah bro tatang buang masa saja layan bini hadi awang tu.

      Buka meja bulat tadah tin milo tadah sejadah tadah serban minta derma. Islam tak ajar pun cara mcm tu.

      Delete
    8. Mrj ini salah satu contoh manusia pengkhianat rakyat.
      Kenal baik baik orang ini. Bila bn tumbang, pegawai yang bertugas sprm dan income tax cari orang ini.
      Duit haram juta juta dalam bank.

      Delete
    9. Mr . J ,
      Malaysiabaru bertanya berkenaan sekolah sukan .

      TMJ hanyalah presiden FAM yang mengawal selia perlawanan bolasepak saja .

      Bab pembangunan semua jenis sukan terletak di bawah KBS . Itu kamu kena faham .

      VIVA ARSENAL !!!!!!!!!!!!

      Delete
  4. toksah cakap banyak,
    Dah tangkap ke jo lo dgn staf 1mdb. Dah soal siasat mereka ke belum?
    Jika belum toksah cakap tentang kualiti kepimpinan lampau sebab kualiti kempimpinan sekarang paling korup dan teruk.
    so bubar sekarang. PRU14 sekarang. Jika berani kerana benar.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kedudukan MDB dah selesai selepas di ambil alih MoF

      Kini kita bina hidup baru.Cari jalan nak tolong MDB dapat balik duit yang hilang

      Satu cara kita semua pakat tolong KSU kewangan bayar cukai kita tepat pada masa

      Dan tolong jangan bantah GST dan cukainpelacuran

      Jangan cerca MDB lagi. Semua rakyat bantu kambus hutang MDB.. Bayar lah segala cukai yang kerajaan perintah !

      Delete
    2. Tak Sabaq nak Melingkop kerrr Parti FUKATAN HAPRAK niiii....amacam parti DAP sundal bolong ni....bila nak buat pemilihan baruuuu...macai BENGAP pencacai Juboq Dapigs...

      Delete
    3. 1122 jubor Tuhan Jho Low wangi kah. Tuan penternak kamu suruh jilat dengan rela kamu jilat.
      Di belakang memekik DAP cina kafir. Aduh munafik ni tiada beragama.

      Delete
  5. Mana dia pantun?? Pantu mana?dah bersara ke kejora????...degar2 kate hebat sangat choiiiiiiiiiiiiii

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jangan lah panggil

      Ko ni betul lah

      Smlm.D.A.D panggil madam j langsung muncul

      Apa kamu rindui parasit munafik yg boleh bawah kamu murtad dan ke syurga jannah?

      Kejap.lagi kkuar bila ada machai seruuuu

      Delete
    2. Hahaha..

      dah monopos kejora.dah patah jati la tu

      Delete
    3. FUKATAN HAPRAK akan MELINGKOP.....apa ceritaaaaa.si DAP nihaaaaaa...Degil macam To Kong ...tu yang MADEY dah jilat tuuuuu...dah NYANYUK apa nak buat....macai un nak ikut sama koooooo....

      Delete
    4. Parti Umno dan Pas tiada beza..

      Agamawang..
      Negarawang..
      Tanpa imang...
      Tidak budimang..
      Wang, wang..
      Samang bila nak samang?

      Delete
  6. toksah cakap banyak,
    Dah tangkap ke jo lo dgn staf 1mdb. Dah soal siasat mereka ke belum?
    Jika belum toksah cakap tentang kualiti kepimpinan lampau sebab kualiti kempimpinan sekarang paling korup dan teruk.
    so bubar sekarang. PRU14 sekarang. Jika berani kerana benar.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tugas tangkap adalah tugas KPN
      .nakntabgkapn buat apa jhontak buat salah di sisi undang2 Malaysia.

      Siasat pun tak Khalid flnstone.. Macamana AG apundek nak bawa le.mahkamah

      Inilah legacy Khalid flinstone..siasat sampai 3tahun takde hasil. Tutup la bukit pantat aman.

      Hadi kata tak perlu cari jhonlow nanti 90juta habis jho bukak...

      Jhn cari sharol atau nik kelentit ceo src.. Sepuou Anak cilaka babi nik abodoh..

      Kita SEMUA BAYAR CUKAI TOLONG MDB DAPAT DUIT HILANG BALIK

      Delete
    2. FUKATAN HAPRAK akan MEROYAN selepas PRU....tak puas hati masih gagal memerintah...he..,he...he...maka kekallah selamanya sebagai PEMBANGANG....

      Delete
    3. Bangangkan diri sendiri?
      Andai PRU14, BN melingkung, top leadernya, hatta Jamal Tongkol pun akan bertempiaran lari ke luar negara raih suaka politik.

      Chai2 pentaksub tegarnya - masih tinggal di Msia...

      Delete
  7. umno penuh dgn penjilat....bukan lagi krja untuk masyarakat....tapi krja untuk jaga bontot sendiri dgn menjilat bontot pink lips....

    klu berkhidmat utk masyarakat, tologn la pikirkan apa yg masyarakat tengah rasa.....ni tidak menjilat terus bontot pink lips tu.....

    yg pemuda ni sepatutnya pikirkan la masaalah rakyat ni tidak ....sanggup menjilat semata2 untk ucap terima kasih pada pink lips........umno has never been so low and disgusting like right now and full of balls lickers, nuts suckers and ass rimmers!

    -dad-

    *pardon my language, but umno deserves it!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ko lah penjilat TEGAR Juboq Dapigs...yang tak tahu malu tuuuuu....dapat TULNG pun jadi l macai FUKATAN HAPRA niiiii....

      Delete
    2. Dad, memang ramai politikus tak ikhlas. Ini termasuk politikus pembangkang. Ada cari kelebihan untuk diri sendiri. Ada yg guna kuasa untuk beri kontrak pada kroni dan dapat rumah harga murah. Ada yg bina mahligai di Ampang. Ada yg bina istana di Segambut. Kalau nak cerita memang tak habis. Kaki jilat ini memang ada baik pihak kerajaan atau pembangkang. Naiflah saudara untuk fikirkan pembangkang itu semua baik. Undilah pakai iman dan akal. Luaskanlah ilmu dgn kunjungi media dan blog yg bukan tegar pembangkang. Kenapa sempitkan fikiran sendiri? Seolah redha ditipu....

      Delete
    3. Mr J yang pendusta.

      Betul penipu wujud di kedua-dua pihak tapi hanya satu pihak sahaja yang berkuasa melantik AG.

      Kalau AG berkhianat maka si penipu akan lepas bebas.

      Tak perlulah kami ke blog UMNO yang semuanya pemakan dedak.

      Ko bagi je anak bini ko makan sumber kerja menipu tapi kami tidak sekali-kali.

      Delete
    4. John Doe, saudara ini emo sangat. Akibat terperangkap dlm kepompong berita pembangkang. Tenguklah kandungan blog ini dan komen komennya. Hamun, sebar fitnah, beri gelaran buruk, menuduh tanpa bukti - mana satu agaknya tergolong amal salih? Kesian pada penganut pembangkang. Mereka kerumun blog ini macam langau kerumun bangkai. Untuk langau bangkai tu makanan tapi untuk manusia bangkai itu mudharat. Beginilah cara fikir mereka yg kerumun blog ini - tak sedar apa yg ditatapnya adalah busuk dan merosakan kesihatan mental.

      Delete
    5. Mr J.

      Pendek ja jawapan saya; "kamu memang seorang pendusta".

      Delete
    6. Bro John Doe hanya binatang saja yang makan dedak. Jangan dilayan pengkhianat rakyat ni semua. Maki saja

      Delete
    7. Aku meluat betol dgn Mr Jebon ni....lidah berbelit kalahkan ular.

      Badak buntal depan mata buat2 buta.
      Duk tegakkan benang basah.....kona sana sini asal boleh nak kata berbillion duit rakyat lesap tu tak apa.....halal toiyyiban......asal bapak penyamun buat apa jer sumer baik zuhud amanah belaka....

      Memang haramjadah !!!

      Delete
    8. j ni suka berbelit2.....memang ada dlm pembangkang yg kaki jilat, dlm pemerinath pun kaki jilat.....

      tapi ko pikir....klu pemerintah kaki jilat macam mana nak tegur pembangkang....senidir pun penuh tahi.....

      betul2 la ko seorg munafik.....pemerintah harus betulkan diri sendiri, baru cerita nak hajar pembangkang.....

      sebab klu rusak malaysia ni, jgn salahkan pembangkang...yg merusak negara adalah yg memerintah.....iaitu UMNO!

      klu simple macam ni ko tak paham atau sengaja buat tak faham.....u r really stupid!

      -dad-

      Delete
    9. Mr J , kenapa kamu asyik berkata kami menuduh tanpa bukti .

      Banyak fakta fakta bukti telah di nyatakan olih ajensi ajensi luar Negara . Oh ya , nanti kamu akan berkata semua ajensi luar Negara itu pendusta .

      Di dalam Negara sendiri , sampai mampus pun tidak akan di jumpai kerana tidak di siasat dan di cari . Padahal bukti bolih di dapati dari Najib , Low Taek Jho , Mama Hippo dan anak tiri .

      Delete
  8. Najib Razak negarawan sebenar?? Aku nak tergelak woi..

    Kebas duit tak hengat rakyat kat bawah kau cakap negarawan. Naib pemuda kerusi pun tak ada harapkan jawatan senator yang kerajaan bagi jer. Tu nak tunjuk hero tak bertempat..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jika sebuah kampung itu semua penduduknya kerja mencuri.....anda sudah tentu faham ketua kampungnya mesti PAKAR PENCURI.

      Delete
    2. MADEY kuat berjudi....22 tahun mengkayakan anak beranak dan Kroni....pi Tanya sama si Rapuji Sotong tu...Goreng Topung pun sodap....alahai...si Rapuji Raja FITNAH tu...nth bila nak ke dalamtak tahula si PONDAN ni....

      Delete
    3. Anon 651, kalau tuduhpun biar ada fakta bukan terikut perasaan. Dlm pada itu kes forex yg memang sah lesap RM30 billion dan beri kesan pada matawang hingga ke hari ini tak pula membangkitkan amarah? Bukan nak tuduh ada orang curi. Tapi kenyataan TDM yg dia bakal masuk penjara kerana RCI forex menimbulkan persoalan ini. Marilah kita sama sama condemn pencuri dan perbuatannya setelah ada bukti.

      Delete
    4. Fakta apa yang Mr J ada? Kes 1MDB pun ke laut tak tahu apa kecuali PAC? Skandal Scorpene dah kantoi konon kata Perancis tak tutup kes? Mr J berhentilah membawa berita palsu dan berbohong di khalayak ramai.

      Blog Budin ni ramai pembaca. Depa boleh check fakta direct to the sources! Jangan tipu dan berdusta...

      Cuba bercakap benar, tulis yang benar.. Buat malu je Mr J bertanam tebu di tepi bibir, tapi hati rupanya penuh racun VX.

      Delete
    5. Sudah berapa kali saya katakan dan akan terus katakan.

      Mr J adalah seorang pendusta.

      Terima kasih Malysiabaru tlg koipes pernyataan saya ini.

      Delete
    6. Anon 1417, adakah Perancis keluarkan waran tangkap atas PM pasal scorpene? Kes yg dilapur SUARAM pada Perancis telahpun ditutup. Begitulah orang kita bawa melapur serata dunia untuk malukan negara. Bukankah kes 1MDB dah ditutup oleh PAC, Swiss, Singapore dan Hong Kong? Dah penat ulang. Apakah DOJ (yg tinggal) namakan PM atau isteri? DOJ cuma sita harta Jho Low. Duit siapa sebenarnya Jho Low curi? 1MDB tak ada duit hilang. IPIC pun tak ada buat lapuran. Kenapa tak habis tuduh PM sebagai perompak? Kan fitnah tanpa bukti. Adakah ini amal salih yg saudara harapkan pahala Allah? Tenguklah kandungan blog ini. Hari hari spin cerita burukkan PAS, UMNO, PM atau TGHH. Ada mereka yg sebut laknattullah bila rujuk pada nama ulama atau pemimpin. Dlm kitab mana ini satu kebaikan? Pendokong PH takut nak baca sumber lain dari blog tegar pembangkang. Bagaimana nak cari perspektif dan kebenaran. Ramai yg hanya kerumun blog ini bagai langau kerumun bangkai. Apakah agak hasilnya?

      Delete
    7. Sebagaimana pada dulu kala Othman Affan salahguna dana baitul mal dan cenderung mengantikan sahabat Rasulullah yang berjawatan pejabat pentadbiran negara dengan puak2 dan ahli2 dari keluargannya sendiri. Ini yang mengakibatkan rusuhan dan kacau bilau pada kalangan umat muslimin yang akhirnya terjadi peperangan sivil antara mereka.

      Delete
    8. J.....pi jauh sikit...busuk!!!
      Makan benda haram badan kamu dah berbau kuat nih...
      Pi jauh sikit....jangan dekat sini..

      Delete
    9. Mr . J , saya cuba bersopan dengan kamu , tetapi ma'af terpaksa juga katakana begini .

      You are a real bullshit by telling the 30 billion loses in forex trading is affecting the currency till now . My goodness , you are really a Joker .

      I am in the corporate sector for 3 decades . Compare to the 97~98 economic meltdown , the forex lost is nothing . Even then , Malaysia , under the stewardship of Mahathir managed to steer the country out of the dol-drums without having to 'kow tow' the IMF .

      When Mahathir passed the 'baton' to Pak Lah , the economy is healthy , currency is steady , Malaysian government debt is only 180 billion . On top of that subsidies on essential items are still intact and GST is out of the dictionary .

      So , can you please tell me where Malaysia stand today ???

      Delete
  9. Kalau sudah tidak ada keikhlasan dalam hati penyamunpun diangkat menjadi negarawan...... yang terkenal seantero dunia......

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ketua pemuda Ini la la antara contoh yang TMJ maksudkan..tak pandai naik kuda tapi masuk acara polo kat skan sea.nak menteri selebriti.nak glemer sb dkt nak pru ni

      Delete
    2. Biasalah sifat keling, dia berlagak lebih. Dia berlagak melampau melebihi DNA BANGSA LAIN.

      Delete
    3. MAMAK MADEY si Keling tu kerrr....ha...ha...ha....Raja U Turn Putar Alam....nak ke dalam la tu....dok sebelah sel si Nuar Al Jubori...Ketua Peliwat ko tuuuuu...parah orang tua ni dijejakan nanti oleh si Nuar niiiii...

      Delete
    4. Siapa muka lebih keling antara KJ dan Mahathir?Siapa lebih si kitul,...jawapannya Si KJ adalah Si Kitul sejati.

      Delete
  10. putus akai dah tu stetement jd merapu gila.

    ReplyDelete
  11. FUYOOOOIOINKK..OOINKK..OOINKKK

    SOKONG KJ 3 ABDUL KENA BERSARA
    MENYEMAK ADA MELUAT TAK YAH CERITA LAH
    RAKYAT AKAN TENGOK SAPA YANG KENAA
    SEBELUM KENA ELOK BERAMBUS SEMUA HARAMJADAH


    KIKIKIKI...

    DI LONDON MAJUK SAMBIL SOKONG ALJUBOORI
    BALIK AJE KSMPUNG NAMAK KUTY U TURN LAGI
    MACAI ALJUBOORI RIANG RIA DAH MENARI NARI
    ROUND 1 MAMAK DAH KENAKAN ALJUBOOORI
    KITA TENGOK SAPA YG KENA LEPAS INI... KIKIKIKI


    BERAMBUS BARUA DAP@SINGAPORK


    UBAHHH

    ReplyDelete
    Replies
    1. Fuyoo akak mengilai oink oink pulak tetek Mesti goyang yangggg dan terjulai julai

      Ini kalilah
      Kasi pasung najib dan rosmah

      Ini Kali lahhhhh

      Delete
    2. Nek tempoyak mengilai
      Kikikikikikikikikiki

      Delete
    3. Here come Ah Jib For SUPER HERO
      THE DEDAKMAN

      Delete
    4. Masih tak putus asa si mat singapork ni.kuat betul semangat dedak dia ni..dedak gred import tanah besar china ni kot power sgt

      Delete
    5. Macai FUKATAN HAPRAK makan la tulang BABI Dapigs ni banyak-banyak...muka tak tahu malu si To Kong Dapigs ni....bila haaa...nak buat pemilihan baru...Macai BODOSSS..

      Delete
  12. Berita sensasi! umno dah noum ...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Berita Sensai...parti cap Munge dah me LAYU.....uhuk...uhuk...uhuk...nak mampos la tuuuuu.....

      Delete
  13. Siapa sebenarnya yang buta mata atau yang 'buat-buat buta'. Siapa yang sebenarnya 'merosakkan' negara dan bangsa? Siapa sebenarnya yang bersekongkol merosakkan negara dan bangsa serta secara tak langsung menjana dan menyebabkan permasalahan yang ada dalam negara? Kalau dah belajar tinggi-tinggi dan dah pegang jawatan tinggi-tinggi masih tak sedar dan masih masih berpura-pura serta menganggapkan orang ramai macam bodoh sangat, baik jangan jadi peminpin. Orang ramai tahu dan nampak apa yang dilakukan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. SIAPA yang kuat BERJUDI tu haaaaaa...DAIM dah DIAM...MADEY dah nak ke DALAM....HE...HE...HE...

      Delete
  14. 7.44
    YANG BANYAK ROSAKAN BANGSA ORANG UTARA
    SLOGAN MADANI FUNDMENTALIST STATE KEPEMIMPIN ULAMA DAN HADHARI...
    BUKAN SJA NEGARA HANCUR ISLAM PUN DILACURI
    GAY.. PLURALIST MURTAD DISANJUNG DNG LGBT
    TAK KE BABI NAMER NYER NI...


    BERRAMBUSSSS BARUA BABI DAP@SINGAPORK ESPECILLLY DARI PEMIMPIN DARI UTARA


    NAK JAHANAM NEGARA AMIK DARI UTARA.. FAKTA DAN BUKTI MME BANYAK..
    NAK SELAMAT AMBIL DARI SELATAN..

    NAK FAKTA LAGI TAKKK....


    BODOSSSS BODOSSS PEMIMPIN DARI UTARA NI..


    BERRAMBUSSSS. ...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Fuckta dari nek tempoyak.
      Hihihihihihihi

      Delete
    2. Here come Ah Jib For SUPER HERO
      THE DEDAKMAN

      Delete
    3. Pulak dah si mat ni...orang utara pulak jadi manggsa disalahkan jadi perosak negara.

      Orang pekan tu la tetap jadi hero melayu bagi dia..adehhhhhh

      Delete
    4. FUKATAN HAPRAK akan MELINGKOP pada PRU....DAP apa dah jadi...si Tokong Dapigs tak tahu malu....bila lagi nak buat pemilihan baru haaaaa.....

      Delete
  15. Jidin dari selatan .. tapi pasal jidin kawan dengan pemimpin bodosss dari utara yg terkenal dengan pemgkhianat bangsa dan terkenal melacurkan kesucian islam dng slogan yg hebat tapi bangang maka jidin pun kena tempias kebodosssan pemimpin dari utara....

    jidinnnn.... ooo.. jidin.... nasib ko la jidin...

    .....kikikiki...

    ReplyDelete
  16. Dah tak ada modal nak komen ..merapu saja lah..penuhkan kuota..dedak dah kehabisan lah tu..

    ReplyDelete
  17. TAK ADA MODAL NAK KATA DITYDUH MERAPU
    FAKTA DAN BUKTI KAT UJUNG JARI AJER
    MME PEMIMPIN UTARA BODOS DAN MENIPU
    AUTA DAN FITNAH PENGKHIANAT JADI SENJATA

    BERAMBUSSSS SAJA PEMIMPON UTARA

    TAK BOLE PAKAI SEMUA.....

    ReplyDelete
    Replies
    1. TAK ADA MODAL DAH TU MAT OIII...CUKUP2 LA MERABAN..NANTI KENA HUMBAN
      FAKTA DAN BUKTI KAT UJUNG JARI AJER KALAU KAU NAK TAU ISU 1MDB TU
      MME PEMIMPIN ASAL PEKAN YANG BODOS DAN MENIPU TU
      AUTA DAN FITNAH AGEN YAHUDI JADI JAWAPAN SEMUA KEPADA KEROSAKKAN YG DUBUATNYA

      BERAMBUSSSS SAJA PEMIMPIN UMNO TUA DAN MUDA

      TAK BOLE PAKAI SEMUA....NAK HARAP PERABIS HARTA NEGARA JE DEPA TU...BALIK KG LA MAT OIIIIII...

      Delete
    2. This comment has been removed by the author.

      Delete
    3. Here come Ah Jib Gor SUPER HERO
      THE DEDAKMAN

      Delete
    4. Masih tak putus asa si mat singapork ni.kuat betul semangat dedak dia ni..dedak gred import tanah besar china ni kot power sgt

      Delete
    5. Hiii...Hiii...Hiiii.KESIAN Jidin...tu la bahana nya suka na beromen ngan isteri orang.....parti cap MUNGE dah nak MELINGKOP dahhhhh....

      Delete
  18. Taktau pulak perjuangan ada had umor...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kita tuuuunggguu toyol dan badak punya expiry date.......

      Delete
    2. Dah dekat tu expiry date bijan dgn semah rambut tebal..

      Delete
    3. MADEY.....alahai....tak ada orang lain kerrrrr...Rumah dah kata pigi...kubur dah kata mai-mai-mai....nak harapkan si Nuar Al Jubori tu....Nauzubillah.....

      Delete
    4. 11.56...yg pi kubur sejak kebelakangan ni ialah orang2 umno/bn

      Delete
  19. Apesal KJ tak hantar surat terbuka pendirian rasmi kerajaan Malaysia kepada Afrika Selatan terhadap Nelson Mandela dulu...?

    Mohon Ku(Palsu)Nan & TajuddinPsrSlk terasa dgn statement KJ...

    ReplyDelete
  20. Bila mulut dah penuh dengan dedak, percakapan mereka pun macam orang dah hilang akal

    ReplyDelete
  21. FUYOOOOOOOOOINKKK

    PEROSAK BANGSA & AGAMA RAMAI DRI UTARA
    FAKTA DAN BUKTI SUDAH LAMA TERSEDIA ADA
    PEMIMPIN HAPRAK PENGKHIANAT BANGSA AGAMA
    LGBT..GAY.. LIBERALIST PLURALIST PELOPORNYA UTARA....

    NAK FAKTA LAGIIII....!!

    BERAMBUSSSSS... BARUA DAP@SINGAPORK..

    INI KALI LAH..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Biarkan lah puak2 MENANG SORAK KAMPUNG TERGADAI hendak bertempek buat sementara sebelum pru ini.
      Dah kalah esok membisu teruslah mereka.

      Delete
    2. Budak gila babi....kecik kecik tak mampus besar menyusah orang.

      Delete
    3. Masa nak menggauli isteri, bapak dia tak baca doa nak jimak tu....

      Delete
    4. Nasib la si Jidin tu terlebih gaul bini orang...he...he...he...parti cap MUNGE dah nak bersepai...nak menang PRU kerrrr...

      Delete
  22. adussss, dah mggu lepas kena tibai ngan 2nd boss,pemuda dok jadi tungui kayu tak bela boss@MO1, kuar stetmem kena tibai lak dlm blog ni, ni puteri cepat2 la kuarkn statmen korng plak, tak kan pemuda je nak tangung bela, bantu la sama, adusssssssssss

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kena TIBAI nagan si Nuar Al Jubori le ko tuuuuu....he...he....he...

      Delete
  23. Kesian. Inilah kualiti masa depan Umno, kualiti mentaliti pemuda Umno. Tahap memalukan. Takut saingan takut competition takut kritik takut musuh. Kalau boleh mungkin dia nak hapus dan bunuh sekali Tun Mahathir, Anwar Ibrahim, Lim Kit Siang, supaya sibodoh sibodoh Umno boleh terus merompak negara. KJ dan Azwan, malulah. Tahap mentaliti korang betul-betul me-layu. Belajar kat tempat omputih pun ko sebenarnya masih village idiots.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Anon, apa pula quality pembangkang? Tiada kesepakatan dan apa apa polisi dan rancangan untuk negara? PM pun takde. Ada yg nak banduan perbuatan terkutuk jadi PM - apakah ini saja quality calon yg ada. Bukankah calun ini juga terpalit forex RM 30 billion hilang? Calun lain adalah bekas PM yg masih nak berkuasa. Manusia ini terpalit dgn kerugian berbillion termasuk forex RM 30 billion, perwaja RM 10 billion, pkfz, mec, proton 8 billion....dan banyak lagi. LGE? Didakwa rasuah. DS Mukriz? Orang Kedah pun dah buang dia pasal tak datang kerja. Banyak gambar instagram beliau bercuti merata rata. Lagi pendedahan kini bahwa rizab Kedah dan pendapatan negeri susut bawah pemerintahannya. Muhyiddin? Bergelumang dgn skandal yg belum terjawab. Teringat kata kata Saudara Hew dari DAP - 'Melayu screw Melayu'. Inilah hakikat sebenar undi PH. Belum cerita agama lagi.....

      Delete
    2. Bapa segala penyamun juga yang tepat untuk jadi calon PM betul tak?

      Delete
    3. Saya setuju PH jangan keluar apa-apa polisi sampai Parlimen bubar..
      PRU13 kebanyakan manifesto BN dicedok bulat-bulat daripada Pakatan Rakyat untuk perdaya rakyat supaya undi Pencuri..

      Yes.. PH mesti lebih advance daripada BN daripada segi memberi insentif kepada rakyat tetapi jangan sampai idea itu dicedok pakar Pencuri dalam BN.

      Dah mencuri, semua tak berjaya dilaksanakan pulak! BRIM contohnya masa dalam manifesto canang lain. Bila buat rupanya jadi lain. Kes turun harga kereta, lebuh raya Pan Borneo, kos sara hidup rakyat...
      semua curi dan tipu sahaja..

      Delete
    4. Anon 1426, saudara tak nak tahu apa pembangkang bole buat sebelum undi mereka? Bukankah ini memang buta buta pangkah. Bukankah ini sebenarnya hasil kempen benci oleh pembangkang? Saudara, kat negara lain org pakai akal undi. Semua parti akan nyatakan polisi dan rancangan mereka. Kemudian polisi dan rancangan ini akan dibahas untuk menentukan menasabah atau tidak. Baru pengundi yakin siapa nak undi. Apakah saudara mahu negara hancur akibat tiada pemimpin lepas menang? Atau negara hancur/tiada arah tuju akibat tiada polisi atau polisi tak menasabah? Saudara buat polisi ni bukan macam bancuh kopi - instant. Buat polisi merupakan hasil kajian berbulan hatta bertahun. Kemudian perlu dibiarkan untuk dibahas untuk tentukan manasabahnya. Rosaklah negara akibat benci dan taksub ini. Saya syorkan saudara luaskanlah pembacaan kepada lain dari blog Budin dan media tegar pembangkang.

      Delete
  24. Kalau ibarat penyakit barah, umno sekarang boleh dikatakan berada pada tahap4 dah tak boleh nak diselamatkan lagi hanya tunggu masa untuk pru shj

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sembeli MADEY dah tahap 4.....ha....ha...ha.....tak pa si Nuar Al Jubori kan ada boleh ubatkan....uhuk...uhuk...uhuk....

      Delete
    2. Fuck 12:03

      Delete
    3. Bontot semah pun beso..harap 12.03 sudi jamah la ok.xpe bijan tak marah asal sokong dia ok jer

      Delete
  25. Teringat pula disatu ketika
    Anwar dibebaskan dari penjara
    Datang seorang anak muda
    Hantar passport hendak glamer..

    Mungkin disuruh Pak Mentua
    Untuk dilihat bagi gembira
    Bukan takde immigration bekerja
    Tapi pergi jugak pemuda!

    Kini Pak Mentua era berlalu
    Pak Mentua gemar beradu
    Dalam parlimen tak pernah malu
    Boleh terlelap duduk dibangku!

    Seorang baghal si K. Azwan
    Diberi senator oleh bajingan
    Kerana Bajingan dia pertahan
    Melayu penagih dia tak heran!

    Baik pemuda atau pun puteri
    Dalam masyarakat tidak peduli
    Suka rombongan, terkinja menari
    Program ilmu,dia pun lari!

    Terkejar kejar mencari projek
    Hal masyarakat dia tak check
    Sokong perompak,dia nak act
    Hanya untuk menagih Cek!

    Bila nak buat program ilmiah
    Pemuda,puteri rasa gelisah
    Akhir mereka kata tak payah
    Bab rombongan, mereka ghairah!

    Ini kualiti yang umno ada
    Sedikit tak fikir Mahathir berjasa
    Sebab Mahathir sayang negara
    Umno Bijan merembat harta!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tepat sekali bro Fan Tun..

      UMNO bukan lagi tempat bijak pandai memerah otak untuk agama bangsa dan negara.

      Ia hanya alat utk merembat di sebalik kenangan kenaikan yang ada pada pimpinan lalu.

      Rumah kalau dah usang dan nak tumbang lebih baik keluar dari rumah itu, robohkan ia dan bina rumah baru yang lebih selamat.

      Delete
    2. FAN TUN TAIK....terlebih makan Juboq Dapigs....si To Kong...tu..tak tahu maluuuu...bila lagi nak buat pemilihan baru tu haaaaa....

      Delete
    3. Terbaik bro fan tun..

      Apa la KJ punya saranan
      Setakat ni ke ex oxford punya fikiran
      Otai politik macam tun m memang dah dalam persaraan
      Tapi terpaksa berjuang kembali untuk rakyat bila melihat kerosakan di lakukan si bijan..

      Dulu dia ni bercita cita menjadi perdana menteri
      Yang paling muda dalam malaysia history
      Sayangnya cita cita tak sampai, rezeki tak diberi
      Akhirnya hanya mampu jadi pendukung sibijan pencuri..

      Teman fikir elok KJ yang bersara
      Duit Kbs hilang pun dia boleh kata tak tahu
      Camni ke menteri yang diharap menjaga negara
      In your own backyard pun, full of shits pun dia tak bau..

      Delete
    4. KJ antara yang akan ditangkap kerana mengamalkan rasuah terang-terangan semasa menguasai kerajaan melalui Tingkat 4 zaman Pak Mertua.Ada rasuah beratus juta ringgit di Kementerian beliau sekarang,.....namun dia buat bodoh saja.Nak tengok si kitul ni masuk penjara kerana amalkan rasuah dan menyokong Bapa Penyamun Negara.

      Delete
    5. Terbaik dari bro Fan Tun dan Perak Man.

      Kita tengok macam mana macai penyamun menggelupor kepanasan......itulah tanda pantun mike bedua tepat mengena.

      Keep it up bros....!!!

      Delete
  26. Sorry bro
    Dalam politik tiada kawan sejati and Tiada musuh abadi ...ok

    ReplyDelete
  27. KJ dah abis idea ..tak bagaimana cara nak bela najib...macai jho lo lebih bijak dari KJ...macai pandai tenberang bela najib dan jho lo prompak....

    ReplyDelete
  28. MEMANG!!!! Inilah kualiti ketua pemuda umno, yg sehaluan dgn kualiti ahli2 nya. Kalu dia cakap pasal ekonomi, pasal WTO, pasal Trump, pasal silk road china, cakap semuanya dlm omputih, cam nerrr ahli2 pemuda nak paham?

    ReplyDelete
  29. FUUUYOOOOOOOOOINKKK...

    MME RAMAI PEROSAK BANGSA AGAMA DRI UTARA
    1 KERUSI JER ..SESAJA NAK ULANG TAYANG YANGG
    DAH LA 'BANGANG' MEROYAN LAH SI TUA BANGKA
    TOKONG KETAWA TUNJUK 1 JARI 'KAKI' SAMBIL TELONYE DIGOYANG YANGGG...

    BODOSSSS NNP MMAMPOS SEMUA PEMIMPIN DRI UTARA NI.. PEROSAK DAN PENGKHIANAT BANGSA DAN ISLAM DILACURKAN

    PUIIIIIII....... BERAMBUSSSSS...

    ReplyDelete
  30. Terbaek KJ...so that u n ur bijan boss can continue stealing robbing the country...

    ReplyDelete
  31. Bro Perak Man pencacai dah kena
    Bangang piang sesen tak guna
    Kita ni DAP buktinya mana
    Komunis China dia cium juga!

    Kan betul apa dikata
    Penjilat Bijan dah hilang punca
    Sikit2 DAP modal tak ada
    Yang buat taek umno semua!

    Pencacai bangsat jelek dan hina
    Sokong perompak takkan kemana
    Cium montot komunis China
    Umno Bijan sesen tak guna!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Terbaik bro fan tun..

      Benar seperti yang bro fan tun sebut
      Pencacai bijan otak dah serabut
      Tiada modal komen dah kelam kabut
      Cuma tunggu masa sibijan tumbang, diaorg nak cha alif but..

      Tapi apakan daya bagi pencacai
      Kalo tak komen, nanti ditibai
      Bodoh pun bodoh le kata deme, janji tak pokai
      Agama dan otak haram dipakai..

      Delete
  32. Anon 12o2
    Memang tu lah kaedah UMNO dari dulu kini dan selamanya, opsss.... bukan, dari prtngahan zaman mahathir mohamad sampai la ni, Biar ahli2 xfaham, apatah lagi klu rakyat tak faham, sangat2 lah diharapkan, rakyat xfaham apa tu one di bi tu le senang2 bijan dn geng membaham rm bilion2.

    ReplyDelete
  33. Aku rasa macam nak terajang dua-dua ekor ni.

    ReplyDelete
  34. Kata mengata, tuduh menuduh sudah terlalu lama d biar berlarutan.

    bubarkan saja parliament n adakan pru14.

    UMN/BN tidak bolih tunggu lebih lama kerana rakyat jelata sudah mula membuka mata tentang n mengerti tentang keladian kemungkaran yg makin memburuk.

    lebih lama mereka menunggu lebih parah keadaan.

    'saperti tikus membaiki labu.'

    ReplyDelete
  35. topik tmj pakat pakat diam.
    cepat nak bg kepas semalam,
    takut ulas,sbb penternak geram,
    topik kali ini ulat laju dtg terkam,
    penulis haramkah dan utusan tk diam,
    maklumlah media klepet dh tengelam,
    tp nmpk sudah quality hati hitam,
    tahek low, kincin lobai tetap baham,
    Janji Melayu campur Islam,
    Brg curi dh tanam?
    Semua Rakyat dah faham..
    UMNOBNPAS mmg dah JAHANAM.

    ReplyDelete
  36. Mr jamban, hujah kau ni macam ya ya saja. Macam kau sorang saja yang pandai ugama dan orang lain semua kau bodohkan. Pandai pulak kau ngata orang yang tak sehaluan dengan kau AKAN muflis di akhirat nanti. WOW,WOW ,WOW, macam bagus aje kau ni. PENDUSTA macam kau ni dan PENGAMPU TEGAR ni boleh untung ke di akhirat nanti. Atau kau dah hantar borang ahli umno dekat semua malaikat supaya kau boleh terus masok syurga????? BERTAUBAT LAH MR JAMBAN. SEDARILAH KAMU BAHAWA TUAN KAMU TU PINK LIP MORON PRIME MINISTER ADALAH PENIPU TEGAR DAN PEROMPAK YANG TERAGUNG SEKALI DI ABAD INI

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mr Jebon anak murid raje temberang malaysia today yg pakar buat temberang mcm real...

      Delete
  37. Apabila Negarawan sebenar mula melangkah maka Negarawang palsu akan jadi menggelabah.

    ReplyDelete
  38. Bro Rahman jpc
    Jgn harap parlimen akan dibubar selagi blog tuan budin ni penuh dgn sumpah seranah n maki hamun kpd bijan.
    Pelik juga ye, kenapa blog panas ni masih selesa beroperasi tanpa gangguan skkm saleh geduaq tu

    ReplyDelete
    Replies
    1. Semua nak bloknua ..tinggal blog pro umno je nak lepas. Pengecut betui ank keruaktu..

      Delete
  39. Indeks Persepsi Rasuah 2016: Malaysia di kedudukan 55 daripada 176 negara
    Tan Su Lin, Astro Awani | Published Januari 25, 2017 12:31 MYT
    AKHBAR: Kita melihat banyak yang telah diperkatakan dalam usaha menangani rasuah tetapi semua hanya janji-janji, kita belum melihat tindakan yang konkrit.
    AKHBAR: Kita melihat banyak yang telah diperkatakan dalam usaha menangani rasuah tetapi semua hanya janji-janji, kita belum melihat tindakan yang konkrit.

    KUALA LUMPUR: : Malaysia merosot dalam kedudukan Indeks Persepsi Rasuah (CPI) 2016, daripada tangga 54 kepada 55 daripada 176 buah negara.

    Menurut indeks yang dikeluarkan oleh Transparency International (TI) Malaysia, ukuran skor Malaysia juga merosot kepada 49 berbanding 50 pada tahun lalu.

    Di peringkat ASEAN, Malaysia berada jauh di belakang berbanding Singapura yang berada pada kedudukan ke-7 dan Brunei.

    Presiden TI-Malaysia, Datuk Akhbar Satar melahirkan kebimbangan berhubung kurangnya keinginan politik dalam menangani rasuah.

    Kedudukan dan skor Indeks Persepsi Rasuah bagi negara-negara ASEAN. - Astro AWANI/Tan Su Lin

    "Kita melihat banyak yang telah diperkatakan dalam usaha menangani rasuah tetapi semua hanya janji-janji, kita belum melihat tindakan yang konkrit.

    "Selain itu, ahli politik juga bukan hanya perlu bebas rasuah mereka juga perlu kelihatan 'bersih'," katanya semasa mengumumkan laporan CPI 2016 di ibu negara, hari ini.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Angkara najib Indeks Rasuah malaysia merosot...jauh di belakang negara kapir singapork...

      Delete
    2. Bukan merosot pasal rasuah kat Penang? Banglo terlajak murah dan tanah tmn manggis? Belum kira persepsi terowong bawah laut. Belum kira persepsi forex? Itupun belum campur dgn dakwaan disneyland Ampang dan siasatan SPRM yg berterusan. Bagaimana agaknya pembangkang akan betulkan index ini??

      Delete
  40. Mr jamban 1621. Mana pulak merosot pasal kat penang tu la. Ini semua pasal lim guan eng nak sebarkan fahaman kristian kan. Ataupon pasal madey nak jatuhkan kerajaan pilihan Allah taala yang dah di ambil menjadi ahli umno kan. Mana mungkin najib yang setaraf para anbiya merompak dan mengamalkan rasuah kan mr jamban? Atau ini semua salah anuaribrahim? Atau salah lim kit siang, mat sabu atau midin. Semua pemimpin umno laknatullah MAKSUM kan mr jamban. PODAH LA MR JAMBAN, KENA KAT KAU AJE SENYAP, KALAU KENA KAT PEMBANGKANG BUKAN MAIN LAJU AJE KAU PUNYA KOMEN

    ReplyDelete
  41. Syabas Mr J, ko tibai habis berpuluh orang dari puak PH. Bagus.

    Mr j junior

    ReplyDelete
    Replies
    1. Eiiiij muka hitam tapi perasan tu

      Delete
  42. Budin,
    Sebelum ini najib gah sebab ada 3juta ahli umno.
    Tidak ada orang yang berminat nak sertai ppbm.
    Sekarang ini mungkin najib sudah dapat laporan terperinci dari bancian sokongan yang dibuat oleh setiap cawangan umno seluruh negara.
    Lebih 40% yang dulunya undi umno akan undi pembangkang dipru14.
    40% akan tetap undi BN, manakala 20% belum buat keputusan (atas pagar).
    Sebab itulah sekarang najib tengah gabra..
    Dicawangan saya, ajk umno pun dah tak mahu undi BN lagi.
    Apa pun kita tunggu dan lihat detik bersejarah dimalam pengiraan undi pru14 nanti.
    Setiap pengundi sudah ada keputusan parti apa yang akan diundi cuma tunggu najib bubarkan parlimen saja.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mrj cakap Ajk kg dia masih undi umno...

      Kahhh kahhh kahhh kahhh kah

      Delete
    2. Ajk kg ulu masih sokong umno...berita tak sampai...

      Delete
    3. Satu2nya saluran tukang sampaikan maklumat si Mr J pulak.
      Parah...
      Tunggul kayu bertanding atas tiket BN pun boleh menang dekat kampung J.

      Delete
  43. FUUUYOOOOOOOOOINKKK...

    MME RAMAI PEROSAK BANGSA AGAMA DRI PUOK UMNO
    1 KERUSI JER PUNYA LA TAKUT SI BIJAN DGN TUN....SESAJA NAK ULANG TAYANG.
    DAH LA 'BANGANG' MEROYAN LAH SI BIJAN DARI PEKAN TU
    ANAK MAT SINGAPORK TUNJUK 1 JARI 'KAKI' KAT MUKA DIA SAMBIL MENJILAT DEDAK .

    BODOSSSS NAK MMAMPOS SEMUA PEMIMPIN DRI UMNO NI.. UMNO PEROSAK DAN PENGKHIANAT BANGSA DAN ISLAM DILACURKAN UNTUK KEKAL BERKUASA.DAH DI SERGAH TMJ LAGI NAK BESUKA RIA

    PUIIIIIII....... BERAMBUSSSSS MAT.HARAP ANAK MAT PUN MAKAN DEDAK MACAM MAT.DAH LA MISKIN HARTA DAN AGAMA BODOHHHHHHH PULAK TU.

    ReplyDelete
  44. FIYOOOIINKKKKKK....

    TAK MAMPU PANTUN KOPIPES JE ORNG PUNYA
    TAK LEH BAYANG TOKONG TUNJUK 1 JARI KAKINYA
    SAMBIL TERKANKANG TOKONG GARU TELO NYA
    KIKI..TUNJUK PADA SI'BANGANG' YG TUA BANGKA
    1 KERUSI AJER.. NAK ULANG ULANG SESAJA JER


    KIKIKIKIKI... PEMIMPIN DARI UTARA NI RAMAI YG JADI PENGKHIANAT BANGSA SAMBIL MELACURKAN AGAMA DENGAN PLURALISMA MURTAD.. SYIAH.. SEKONGKOL DNG KOMUNIS DAP EVANGLISTA GAY DAN LGBT DENGAN SLOGAN ISLAM.MADANI.. HADHARI.. ISLAMIC FUNDMENTALIST STTAES. . KEPIMPINAN MELAULI ULAMA DLL.. TAPI SEMUA 'BANGANG' HARAMJADAH


    BERAMBUSSS UTARA YANG BERLAGAK AGAMAWAN TAPI BANGANG AGAMA....

    LEPAS NI PILIH PM DARI SELATAN INSYALLAH SELAMAT.....


    BERAMBUSSS PEMIMPIN BANGANG BANGANG BARUA DAP@SINGAPORK


    KEJAP LAGI NI ADA LA BARUA BANGANG KOPI PES

    LO KLASS PUNYA MACAI


    PUIIIIIIIIIII.........!!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. FIYOOOIINKKKKKK....

      MAMPU PANTUN TAPI MACAM HAMPEHHHH
      TAK LEH BAYANG ANAK SENDIRI TUNJUK 1 JARI KAKINYA KAT MUKA MAT NANTI
      SAMBIL TERKANKANG ANAK MAT GARU TELO NYA YANG BUSUK AKIBAT DEDAK
      KIKI..TUNJUK PADA SI'BUGIS' YG MULUT MERAH
      1 KERUSI AJER.. NAK ULANG ULANG SESAJA JER TAPI KECUT NAK RAK KAT TUN SAMPAI SUH BERSARA


      KIKIKIKIKI... PEMIMPIN DARI UMNO NI RAMAI YG JADI PENGKHIANAT BANGSA SAMBIL MELACURKAN AGAMA DENGAN PERKAUMAN.. CINA LOW.. SEKONGKOL DNG MELAYU BODOH. DENGAN SLOGAN ISLAM HADHARI TERUS MENIPU MAKCIK FELDA . KEPIMPINAN MELAULUI DEDAK JE PANDAI.. TAPI SEMUA 'BANGANG' HARAMJADAH DEDAK JE DIKEJAR


      BERAMBUSSS UMNO YANG BERLAGAK AGAMAWAN TAPI BANGANG AGAMA....

      LEPAS NI PILIH PM DARI PH INSYALLAH SELAMAT.....


      BERAMBUSSS PEMIMPIN UMNK BANGANG BANGANG BARUA MAT DAN AMAK BININYA


      KEJAP LAGI NI ADA LA BARUA BANGANG YANG PANAS HATI NI

      LO KLASS PUNYA KOMEN..ANAK DIA KOT TULIS


      PUIIIIIIIIIII.........!!!

      Delete
    2. Sesuai sangat pantun 1747 ni tulis kat nesan mat singapork nanti.biar orang tahu bodoh dia bawak kemati..kikikikiok

      Delete
    3. Fuyoooo...ini kualiti komen Mat Singapork...penjilat jubok cina jho lo..kikikikikikikik..

      Delete
  45. No Quality...

    ReplyDelete
  46. ketawa sorang2 aku di buatnya.raja klepet negarawan sebenar.kah3 negarawan tak akan ckp layar dikembang sauh dilabuhkan...nagasawan boleh la.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bro....betol tu bro....nagasawan
      Bro Mat Noor ni sekali sekala kalo bagi memang lucu giler...tersengeh sorang kita dibuatnya.
      Hehehe

      Delete
  47. Hazwan bro kaki bodek...tahun lepas menangis kerana khalid tolak repot temberang...

    ReplyDelete
  48. Pusingan u' Najib: Pemimpin terhormat kepada pemimpin tahap tinggi korupsi, kata Dr Mahathir
    09 Julai 2017 | DALIA ISMAIL

    Tun Dr Mahathir Mohamad mendakwa Perdana Menteri Datuk Seri Mohd Najib Razak telah melakukan pusingan U apabila disenaraikan antara 10 pemimpin dunia yang tinggi tahap rasuah.

    Katanya Malaysia tidak pernah mempunyai seorang perdana menteri yang dikenali seluruh dunia kerana kleptokrasi dilakukan dalam pemerintahan sebuah negara sebagaimana telah dilaporkan dalam saman sivil Jabatan Keadilan Amerika Syarikat (DoJ).

    "Jelas sekali dia (Najib) mencuri dia berhak membuat saman malu pada tuduhan itu tetapi sehingga sekarang dia tak berani. Takut kerana salah berani kerana benar.

    "Konon saya berbaik dengan Anwar kerana takut saya ditangkap. Saya bekerjasama bukan masalah peribadi tetapi kita ada tujuan yang sama untuk menjatuhkan kerajan zalim Najib ...ini tugas kita dan kita tidak akan dipesong daripada tujuan ini walau apa ugutan dibuat sekalipun.

    "Bukan saya yang buat u-turn (pusingan u) tetapi Najib yang buat u-turn daripada seorang pemimpin dihormati tetapi jadi pemimpin tidak dipandang tinggi antara 10 pemimpin negara yang tertinggi tahap korupsinya," ujarnya.

    Beliau berucap dalam Majlis Rumah Terbuka Peringkat Nasional yang diadakan di Shah Resort Hotel, Klebang Melaka malam ini.

    Bercakap dihadapan lebih kurang 20,000 penyokongnya Pengerusi Parti Pribumi Bersatu Malaysia itu (Bersatu) berkata, parti itu ditubuhan bukan kerana seorang pemimpin.

    ReplyDelete
  49. Sdr Mohamed Nor 1840
    Anda membuat saya terkenangkan suasana penuh semangat bilamana sang nakhoda lanun melaungkan ungkapan itu dgn disambut oleh tepukan gemuruh para kelasi yg dbodohkan dek retorik pembela agama bangsa dan negara. Setelah 60 tahun barulah layar terkembang , malangnya , sauhnya pula dilabuhkan , macam mana nak bergerak , sedar tak sedar bahteranya terbelah dua. Terjunlah luncai dgn labu labunye. Sungguh lawak mega . kah kah kah......

    ReplyDelete
  50. Mahathir Cabar Najib Menangkapnya

    Tangkaplah! Mahathir cabar Najib

    Tun Dr Mahathir Mohamad memperlekehkan dakwaan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak bahawa dirinya ‘panik’ dengan penubuhan Suruhanjaya Siasatan Diraja (RCI) bagi menyiasat kerugian AS$10 bilion Bank Negara Malaysia (BNM).

    “Pada hari raya saya ucap selamat hari raya kepada Najib tapi dia asyik berusaha macam mana untuk tangkap saya.

    “Tak apalah, dia ada kuasa, tangkaplah!” kata Mahathir semasa majlis Rumah Terbuka Parti Pribumi Bersatu Malaysia (BERSATU) di Melaka malam semalam.

    Jumaat lalu, Najib berkata Mahathir kini panik bahawa RCI forex akan membawa kepada pendakwaan jenayah.

    Justeru, dakwanya, Mahathir tidak boleh membiarkan individu penting kepada kes berkenaan seperti Datuk Seri Anwar Ibrahim yang pernah dipenjarakannya memberi keterangan menentang beliau.

    Najib mendakwa Mahathir kini menyokong Anwar sebagai perdana menteri selepas berusaha dengan pelbagai cara untuk menamatkan kerjaya politik bekas timbalan perdana menteri itu selama 20 tahun.

    Walau bagaimanapun, bekas perdana menteri selama 22 tahun itu menafikan dakwaan berkenaan.

    “Saya bukan kerja dengan Anwar kerana masalah peribadi saya, saya kerjasama dengan Anwar kerana kita punyai tujuan yangg sama, dan tujuan kita adalah untuk jatuhkan kerajaan zalim Najib Razak,” katanya sambil disambut tepukan gemuruh para hadirin.

    “Bukan saya yang buat u-turn, Najib yang buat u-turn. Dari pemimpin negara yang dihormati dunia dia sekarang jadi pemimpin yang tidak lagi dipandang tinggi, parti korupsi, antara parti yang sepuluh paling tinggi tahap korupsi.

    “Dari parti (Umno) yang baik, dia sudah runtuhkan parti ini, kerana tamak, tamak kerana nak beli berlian utk seorang isteri dia

    “Pandangan kita tak tertumpu kepada berlian yang kamu pakai, pandangan kita tertumpu kepada tabiat tingkahlaku,” kata Mahathir yang kini menerajui BERSATU selaku pengerusinya. -MK

    Beranikah Najib untuk menangkap Tun ?

    Dunia kini sedang memperkata dan membicarakan tentang Najib yang merupakan "kepala perompak" yang sedang menjahanamkan negaranya melalui 1MDB.

    Ruang Najib dan isterinya semakin sempit kerana perjalanannya ke mana-mana akan sentiasa diekori oleh mata yang mengenali mereka berdua... "oh inilah PM Malaysia dan isterinya Rosmah yang telah merembat berbilion wang rakyatnya ".

    Anehnya masih ramai yang menjadi pengampu dan penyokong Najib apabila telah disogokkan dengan dedak.

    ReplyDelete
  51. Bro Mohd Nor dah bukak mulut
    Perkataan 'nagasawan' akan diikut
    'Naga yang sawan' terbang tersangkut
    Pahlawan Pakatan sikit tak takut!

    Mat Singapork regunya J
    Bontot dah panas,ntah dah cair
    Anwar bergerak bersama Mahathir
    Pasti Bijan lidah terjelir!

    Se ekor Baghal iktiraf Bijan
    Sebab Baghal dapat jawatan
    Terus Baghal bagi sanjungan
    Konon Bijan sebagai negarawan!

    Negarawan apa,teruknya buta
    Yang rakyat tahu pakar berpura
    Air liur bersembur bila berkata
    Nagasawan ganas perosak negara!

    Mrs J kata duit tak hilang
    Memang tak hilang,Bijan dah pegang
    Pandanglah dunia, mata dibuntang
    Umno dan Bijan hayat dah tegang!

    Konon Forex Mahathir ke penjara
    Tun tak takut silalah dakwa
    Sebab menghalang Bijan menggila
    Forex 30 tahun jadi senjata!

    Bersusah payah nak siasat diraja
    Cerita 30 tahun, mengada ngada
    Songlap emdibi sorok tak apa
    Mintak rakyat menyokong dia!

    Singapork, Mrs J bersorak riang
    Ingatnya malam tak ada siang
    Pengkhianat sebenar dia nak julang
    Nampak gayanya nak masuk jurang!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. fan tun always d best,kipidap bro biar ada yang sawan.

      Delete
  52. Cakap bab Quality, nak tanya sikit.
    Ketua2 PH sudah JUNJONG TITAH NUKILAN TMJ.
    Ketua2 UMNOBN dan PiS sudah?

    Aik ? Tak kan tak junjong kot?

    Mdm J.Hanaam Bt.Hatimati tak nak komen?

    ReplyDelete
    Replies
    1. I dah bagi semalam u, u ni yang tak perasan ... i kata boleh jeu titah tiu ditujukan pd abang matdey tiu...
      awww...aww dari mdm J

      Delete
  53. Saman fitnah: Mahkamah tolak rayuan NFC, Mohamad Salleh
    https://dinmerican.files.wordpress.com/2015/10/nfc-scandal.gif?w=545
    Mahkamah Rayuan hari ini menolak rayuan dikemukakan National Feedlot Corporation Sdn Bhd (NFCorp) dan Pengerusi Eksekutifnya Datuk Seri Mohamad Salleh berhubung saman fitnah mereka terhadap Nurul Izzah Anwar dan PKR berkaitan kenyataan pembelian lapan unit hartanah di KL Eco City.

    Panel tiga hakim diketuai Datuk Abang Iskandar Abang Hashim memutuskan rayuan itu tidak mempunyai merit.

    Panel itu juga memutuskan hakim Mahkamah Tinggi tidak melakukan sebarang kekhilafan yang memerlukan mahkamah rayuan untuk campur tangan.

    Kami mengesahkan dapatan fakta oleh hakim perbicaraan (Mahkamah Tinggi). Rayuan ini ditolak dengan kos RM50,000," katanya Hakim Abang Iskandar yang bersidang bersama-sama Hakim Datuk Dr Badariah Sahamid dan Hakim Datuk Mary Lim Thiam Suan.

    NFCorp dan Mohamad Salleh merayu terhadap keputusan Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur pada 4 Mac 2016, yang menolak saman mereka terhadap Nurul Izzah dan PKR.

    Puluh juta duit kerajaan lesap..lembu sekor pon tarak...dah songlap saman fitnah...ini kerja laki kak ijat ketua wanita umno...makhlok perosak negara..

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...