Saturday 2 February 2019

TUN MAHATHIR SENGAJA JADIKAN PH SENTIASA BERGOLAK?


Perlantikan Azmin Ali sebagai Pengerusi Majlis Tindakan Negeri Kelantan tidak dinafikan telah mencetuskan satu lagi tanggapan wujudnya cubaan Tun Mahathir Mohamad untuk menafikan kedudukan Anwar Ibrahim sebagai pengganti Perdana Menteri.


Tindakan terbaru ini dilihat sebagai lorongan seterusnya yang dilakukan oleh Tun Mahathir untuk melonjakkan kedudukan Azmin dari segi politik dan meluaskan pengaruhnya.


Sekaligus, melalui perlantikan ini akan menjadikan hubungan Azmin dengan Anwar akan terus merenggang lagi.


Dengan kedudukan Kelantan sebagai negeri yang diketuai oleh Amanah, di samping Azmin sendiri sudah banyak tanggungjawab menjaga berpuluh agensi, GLC dan perbadanan di bawah Kementerian Hal Ehwal Ekonomi yang dimenterikannya, logiknya tiada keperluan sama sekali meletakkan Timbalan Presiden PKR itu sebagai Pengerusi Majlis Tindakan Negeri Kelantan.


Lagi pula, Azmin adalah pemimpin Selangor dan berjawatan pula sebagai Pengerusi PH Negeri Selangor.


Maka itu, tidak menghairankanlah apabila Amanah Negeri Kelantan dilaporkan menolak perlantikan Azmin itu serta mahu Tun Mahathir mengkajinya semula.


Husam Musa adalah pemimpin yang paling layak dilantik ke jawatan itu kerana beliau lebih memahami Kelantan dengan lebih mendalam berbanding Azmin.


Sesuai dengan beliau sudah pun dilantik sebagai Ahli Dewan Negara tidak lama sebelum ini, bermakna jika PH mahu mengukuhkan lagi kedudukannya dengan tujuan akhir mahu menawan Kelantan daripada Pas, tidak lain bahawa Husamlah yang selayaknya dilantik sebagai Pengerusi Majlis Tindakan Negeri Kelantan.


Tidak dapat tidak, perlantikan Azmin ini tentu saja akan menimbulkan masalah baru dan tidak perlu antara PKR dengan Amanah serta Azmin dengan Husam, selain sebagaimana yang disebut pada awal tadi ia juga menambahkan lagi kerenggangan hubungan Anwar dengan Azmin serta pergolakan dalam PKR.


Habis, jika begitu banyak polemik dan masalah akan timbul daripadanya, mengapakah Azmin dilantik juga ke jawatan tersebut oleh Tun Mahathir?


Sejak awal lagi sebaik saja berjaya menubuhkan kerajaan, Tun Mahathir sebenarnya sudah pun memulakan usaha merenggangkan hubungan Azmin dengan Anwar serta menjadikan PH berkocak dari segi politiknya.


Azmin tidak pernah pun dicalonkan oleh PKR untuk mengisi jawatan menteri kerana ketika itu beliau sudah pun mengangkat sumpah sebagai Menteri Besar Selangor.


Apabila Tun Mahathir melantik Azmin sebagai Menteri Hal Ehwal Ekonomi, sebuah kementerian kanan yang banyak agensi, GLC dan perbadanan di bawah tanggungjawabnya, sejak itulah bermulanya PH berkocak dengan tanggapan bahawa Ahli Parlimen Gombak itu sedang dipersiapkan untuk menjadi Perdana Menteri.


Bersama lantikan lain sebagai Timbalan Pengerusi Khazanah Nasional dan pihak-pihak tertentu dalam Bersatu serta mereka yang rapat Tun Mahathir kemudiannya tidak henti-henti mempromosi Azmin sebagai bakal PM ke-8 dan mereka-reka pelbagai cerita mengenai keburukan Anwar, tampaknya seolah-olah ada perancangan halus di sebalik semua yang dilakukan itu.


Sejak itu dan sehinggalah ke hari ini, hanya keraja perlantikan itu,selain hubungan Anwar dan Azmin jadi renggang dan PKR bergolak,myang nyatanya PH terus tidak stabil, terutamanya hubungan antara Bersatu dengan PKR.


Kini, dengan Azmin diberi satu lagi lonjakan kedudukan sebagai Pengerusi Majlis Tindakan Negeri Kelantan, selain PKR dan Bersatu terus tidak sebulu dan PKR macam menunggu masa untuk terpecah dua, masalah baru pula tercetus yang melibatkan Amanah.


Apakah kedudukan PH yang terus tambah bergolak ini sesuatu yang baik?


Sebagai sebuah kerajaan, kedudukan bergolak ini memang bukan sesuatu yang baik dan memperlihatkan kelemahan PH itu sendiri, tetapi di sinilah Tun Mahathir selalu mengaut laba politiknya.


Selama berkuasa dalam UMNO, kecenderungan Tun Mahathir ialah menjadikan parti itu tidak stabil dan berpecah di mana melaluinyalah beliau mampu bertahan sehingga 22 memimpin parti itu serta negara.


Seringkali disebut oleh mereka yang rapat dengannya bahawa Tun Mahathir adalah seorang yang "suka bergaduh" dan apabila dalam keadaan itulah beliau selalu kelihatan cergas dan mukanya jadi kemerah-merahan, berbanding jika tiada apa-apa krisis politik yang berlaku akan menyebabkannya tampak layu serta keletihan.


Lihat saja, sejak beberapa bulan sebelum musim kempen PRU14 sehinggalah sekarang beliau sentiasa saja kelihatan sihat dan cergas, sedangkan sebelum itu beberapa kali terpaksa menerima rawatan di  IJN.


Melihat kepada apa yang dilakukan oleh Tun Mahathir kepada PH sekarang, beliau nampaknya sedang mengulangi apa yang pernah dilakukannya dalam UMNO dahulu demi mencapai cita-cita politik yang hanya beliau saja yang tahu mengenainya.


Bergaduh, mewujudkan pergolakan dan menjadikannya terus sihat, akhirnya semua itu akan memberi peluang  kepada Tun Mahathir menjadi Perdana Menteri lebih daripada dua tahun.


Selepas berjaya melepasi tempoh dua tahun itu, siapa jadi bakal Perdana Menteri seterusnya tidak siapa akan tahu akhirnya. Mungkin Tun Mahathir benar-benar jadi Perdana Menteri sehingga mati.


Impian bekerja sampai mati seperti yang dicita-citakan oleh Tun Mahathir memang sesuatu yang baik kerana kerja adalah ibadah dan boleh mendatangkan pahala.


Tetapi jika sampai ke mati mahu bermain politik, mewujudkan kecelaruan, menganiaya dan cuba main-main dengan janji, takut-takut bukannya pahala, sebaliknya bala yang akan menimpa akhirnya. (ShahbudinHusin 02/02/2019)

104 comments:

  1. Apa nak diherankan...taktik pecah dan perintah macam ni dengan melaga2kan parti2 komponen dalam PH ada lah trademark Tun Madey sejak dulu lagi!!!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Azmin kan balaci dan proksi Tun Madey..dah tentu lah ada agendanya untuk melantik Azmin ke jawatan tu..Tun peduli apa dengan perasaan kawan2 lain dalam PH...matlamat menghalalkan cara..asalkan hajat dan kehendaknya tercapai..by hook or by crook.

      Delete
    2. Tun tau perancangannya untuk kidnap MP2 UMNO agar melompat ke dalam Bersatu dah kaput...tidak berhasil mengikut rancangan awal. Jadi...kalau Tun tak dapat perkukuh dan menambahkan MP2 Bersatu..baik ujudkan pergeseran dalam PH dengan melaga2kan PKR dengan Amanah. Sepatutnya..tak perlu Azmin dilantik ke jawatan tu..Amanah ada ramai lagi pemimpin2 peringkat negeri yang berwibawa untuk menyandang jawatan tu..apa kurangnya Husam tu..dia pun seasoned politican!!!!

      Delete
    3. Yg hairan, mengapa DAP mahupun Rafizi, Kak Wan juga Nurul Izzah x berdetik langsung, semua sudah jadi batu ka?

      Delete
    4. Inilah umat melayu...suka fikir negatif keterlaluan. Sikap yg Tak akan maju kedepan , sebaliknya akan kekal ke di belakang macam biasa.hasut menghasut mainan harian

      Delete
    5. tu lah....
      mcm tu lah melayu...melayu umno..melayu pkr..melayu amanah..melayu bersatu...melayu pas...semuanya mewarisi DNA suka bergaduh..fitnat..sangka buruk...ujub..riak..sombong...jatuh menjatuh...

      Delete
    6. Anak haram tujuh keturunan ni guna nama serupa aku pulak?.
      Kalu dah jadi anjing tu tetap anjing lah.

      Delete
  2. Mahathir cuba bawa mainan politik semasa jd PM4 dgn melaga2kn ahli politik dan cuba naikkn namanya dgn cuba mnjadi hero peringkat antarabangsa, kalau dulu dgn US dan George Soros, sekarang ni dgn Israel pula ..hingga boleh jd PM selama 22thn..
    Bukan sibuk nak baiki keadaan ekonomi dan tunaikn janji2 PH..sibuk kepentingan diri utk jd PM sehingga mati atas kerusi PM..

    ReplyDelete
  3. Azmin dlantik sebagai capacity Menteri Ekonomi. Tiada kena mengena isu pepecahan. He only do his job functions, nothing else. Stop this bullshit, be positive

    ReplyDelete
  4. Senang ja, TPM kita kan isteri Pak Sheikh. Perintahkan saja isterinya letak jawatan dan kemudian Pak Sheikh boleh ganti bekas isterinya itu jadi TPM. Mengapa mahu menjadikan jawatan Azmin yang tidak seberapa itu sebagai isu.

    Tak gamak suruh Dr Wawi letak jawatan? Aik, takkan kot. Anaknya YB Izzah pun gamak disuruh letak jawatan supaya Rafizi boleh dilantik mengisi tempat yang dikosongkan. Kalau anak kandung sanggup 'dikorbankan' takkan isteri tak sanggup?

    Yang sebenarnya ialah Dr Wawi bukan dikekalkan sebagai TPM sebab Pak Sheikh tidak gamak mahu menyuruhnya turun, tetapi sebagai strategi Pak Sheikh sendiri.

    Seluruh negara tahu Pak Sheikh sendiri telah mengatakan ia tidak mahu berada di dalam kabinet Tun M dan hanya mahu terus mengambil alih kerusi PM.

    Kini dengan Bintang politik Azmin semakin bersinar, takkan itu juga mahu dipersalahkan Tun, sedang ia adalah keputusan Pak Sheikh sendiri yang tidak mahu berada di dalam kabinet Tun.

    Siapa sebenarnya yang sedang bermain politik?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Madey bukan ade kuasa penuh seperti dlm BN dulu...pengerusi PH tak ade kuasa veto..

      Delete
    2. Kalo izzah tak letak jawatan pon masih ade kekosongan jawatan naib presiden yg boleh dilantik oleh presiden...bukan rafizi seorang saja yg dilantik..

      Rafizi dan saifudin dilantik untuk kepit azmin hingga azmin anak beranak menjerit sakan....

      Anwar pon tahu ape yg perlu dibuat...

      Delete
    3. Siapa cakap BN ada kuasa veto kpd Umno? Coba kasi bukti atau link nya. Kalau tak, ko temberang ajer

      Delete
    4. Siapa berani lawan madey dulu boleh sakit laah...

      Delete
    5. Ko faham ke apa makna kuasa veto? Ko google ler, Mamat.

      Aku tak cakap apa dia sebab aku tak kisah ko terus jadi katak di bawah tempurung

      Delete
    6. Lantik ler jawatan apa pun.
      Dsai tetap PM ke8 insyaallah

      Delete
    7. Lantik ler jawatan apa pun.
      Dsai tetap PM ke8 insyaallah

      Delete
    8. Lantik ler jawatan apa pun.
      Dsai tetap PM ke8 insyaallah

      Delete
  5. Azmin mendapat tentangan yg bebat dari Amanah kelantan...

    Madey ingat ape yg dia buat semua orang suka...

    Kedudukan azmin dlm PKR makin tersepit...penyokong kuat pon sudah hilang soara...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Najib pulak sekarang tinggal jadi Raja Troll. Dia ingt itu menggembirakan. Tapi dh berkali kali di keluarkan di sini definisi Troll itu menjijikkan.

      Apa yang Najib buat orang Umno pun tak suka. Itu pasal dia tak lagi Presiden Umno.

      Delete
    2. Najib dah tak ade kaitan lagi...tunggu masa masuk dalam..

      Delete
    3. Bagus ko kata Najib tunggu masuk dalam. Jaga2, yang menjilat Najib nanti marah ko. Sebab ko pun dapati Najib bersalah.

      Delete
  6. AMANAH Kelantan tolak lantikan Azmin sebagai Pengerusi MTNg
    JUMAAT, 1 FEBRUARI 2019 @ 7:05 PM

    Datuk Seri Mohamed Azmin Ali. - Foto Hairul Anuar Rahim
    KOTA BHARU: Parti Amanah Negara (AMANAH) Kelantan menolak pelantikan Datuk Seri Mohamed Azmin Ali sebagai Pengerusi Majlis Tindakan Negeri (MTNg) Kelantan.

    Naib Pengerusi AMANAH Kelantan, Che Ibrahim Mohamed berkata, ini kerana pelantikan itu melanggar persetujuan yang dicapai dalam Majlis Presiden Pakatan Harapan (PH) sebelum Pilihan Raya Umum Ke-14.

    Katanya, sepatutnya Pengerusi PH Kelantan, Datuk Husam Musa dilantik untuk jawatan berkenaan memandangkan Kelantan, Terengganu dan Melaka sudah dipersetujui untuk diserahkan untuk diurus parti berkenaan.

    Beliau berkata, walaupun dasar berkenaan sudah diubah iaitu Pengerusi MTNg mesti dilantik daripada kalangan menteri Kabinet, Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad masih boleh memilih lima menteri sedia ada dari AMANAH untuk jawatan itu.

    “Sebenarnya kita belum menerima apa-apa maklumat rasmi berhubung pelantikan berkenaan dan Biro Politik AMANAH semalam bermesyuarat sebulat suara membuat satu keputusan untuk meminta wakil parti itu yang menganggotai Majlis Presiden PH mendapatkan penjelasan memandangkan mereka kebetulan bermesyuarat petang ini.

    “Mengikut cadangan balas, kita melihat kepada semangat pembahagian iaitu Kelantan dan Terengganu adalah ‘negeri’ AMANAH. Justeru, kita cadang jawatan Pengerusi MTNg perlu dilantik dalam kalangan Menteri dari AMANAH.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Apo susah sangat mahu faham nih?
      Rakyat kelantan tak suka orang Amanah.
      Bila Tun mahu melantik wakil urus kewangan, Tun mesti pilih orang bukan dari Amanah lah....

      Tun betul kah atau fikiran kamu yang betul?.

      Delete
    2. PAS sambut baik Azmin pengerusi MTNg Kelantan - Malaysiakini

      PAS menyambut baik pelantikan Menteri Hal Ehwal Ekonomi Mohamed Azmin Ali sebagai pengerusi Majlis Tindakan Negeri (MTNg) Kelantan ...

      Delete
    3. Pas bukan gabongan PH.....ini urusan kerajaan persekutuan...suka tak suka pas tak boleh buat ape2 pon..

      Delete
    4. Orang kelantan bukan tak suka Amanah saja...Bersatu dan PKR pon depa tak suka..1 kerusi pon PH tak menang...jenape susah nak paham?...

      Delete
    5. Cakap bodo ko marah. Tapi ko memang bodo.

      PAS sokong Azmin. Bukn kah PAS perintah Kelantan? Bukan kah depa orang Kelantan?

      Delete
    6. Ni syiekh makarok sintok TN
      Hang cereta negeri ponya gomen bwatpa.
      Dia cereta persekutuan ponya gomen awat jadi lagutu taktau.

      Hang rosot hang sodah jgn dok pi babit urang yg laen jadi rosot mcm hang..
      Koah koah koah koah

      Delete
    7. Nun dia teman bagi contoh.
      Negeri ponya gomen bapak bapak
      Pesekutuan gomen dia ponya kepalak bapak.
      Bapak bapak mana boleh melawan kepalak bapak ang.

      Delete
    8. RN@ GMN berlagak pandai tapi bodooo...kuat merapoo..

      Delete
    9. Anjing 17:27...
      Kamu guna nama HBM sudah kali kedua untuk menyamar sebagai diri aku HBM.
      Kamu istihar perang?

      Delete
    10. Anon 17:27
      Kamu marah sebab aku komen kamu pada jam 15:17.

      Kamu guna nama aku pada jam 18:36.

      Ini kali kedua kamu guna nama HBM ini.

      Celaka kamu...anak haram.

      Delete
  7. Misi azmin akan gagal jika Amanah tidak iktiraf pelantikannye.

    hanye menambah kekalutan dan kebencian rakyat kpd PH...permainan politik licik oleh madey...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Permainan politik yang bikin Najib tersungkur, lintang pukang, tonggang langgang di Pru14 ... lingkup

      Delete
    2. Anak anjing anomous ni aku agak guna nama aku sebagai HBM.

      Delete
    3. Anonymous 13:51...
      Aku tuduh kamu guna nama HBM pada jam 18:36.
      Anjing kurap....

      Delete
  8. Ramai orang politik sudah masak dgn tindak tanduk madey...dah boleh baca maksud tersirat madey...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Al Jibo dan Mak Badak kena tanduk, yersadai dengan berpuuh tuduhan mahkamah ke atas depa dan kroni2 nya

      Delete
    2. Anak anjing kurap....anomous

      Delete
    3. Anon 13:57,,,
      Aku tuduh kamu guna nama aku HBM pada jam 18:36.

      Jenis beruk subsidi.

      Delete
  9. Anwar hanye perlu tunggu 1 tahun 3 bulan lagi...

    Jika madey capatikan janji jadilah ape nak jadi...anwar hanye perlu jangan bermusuh dgn umno pas dan bebas...

    Melopong lah madey azmin dan Bersatu nanti...kasi ajar sikit orang yg kuat putarbelit...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ko melopong ler nk tengok Pak Shikh jadi PM dengan awal ... perjanjian serah kuasa takda sebut tarikh atau tempoh

      Delete
    2. Bagus, tak perlu tarikh. 10 tahun bole?

      Delete
    3. Emang la Tok Det ni...suka bener menyakat abam. Hari tu abam dah stim hampir terpancut dalam kain...tetiba Tok Det ni cakap mungkin kurang mungkin lebih sikit dari dua tahun...Budin dah tercekik tulang dibuatnya. Pastu suka pingat KSM la.....sekali lagi Budin kena sembelit tak boleh berak berhari-hari.

      Atok jangan la potong stim abam .... pendokong abang udah ramai yang makan tak lalu tidur tak lena main tak pancut.

      Atok emang lagi syuka nyakat Budin...

      Budin Budin. Sampai ke tahap ini sekali gelabah dan kemaruk hinggakan lahir sebuah teori baru mengenai Tun yang menjadi segar bugar dan bertenaga bila ada masalah yang dicipta. Dia akan menjadi lesu tak bermaya bila keadaan aman tenteram dan semuanya berjalan dengan baik tak ada problem. Ini samada Tun manusia pelik atau Budin udah sewel....

      Tak salah nak angkat sapa pun jadi PM. Tapi janganlah sampai meracau....

      Delete
  10. Amanah tahu pergolakan antara Azmin Anwar dan madey...Amanah tidak akan terasa hati dgn Anwar dan PKR sebaliknye dgn azmin dan madey...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kepala hotak ko. Ha nya di Keantan ada isu, di Putrajaya dll takda. Ko iri hati yer? Mcm2 iri hati ada dlm Umno. Kerry Okspod KJ kata, "Najib bukan bossku."

      Owww, the unkindest cut of all - kalo korang baca Shakespeare

      Delete
    2. Tak merapu. Ha nya nak propakan KJ kata "Njib bukan bossku". Tak bole? Ko dok di gua mana?

      Delete
    3. Ape plak kaitan boosku dgn amanah dlm isu pelantikan azmin?...merapu bin meroyan ko ni...hihihi..

      Delete
    4. Anjing 17:30...
      Aku tuduh kamu guna nama aku sebagai HBM.

      ...beruk rosmah...

      Delete
  11. Belum mahu bertaubat orang tua ini. Ramai sudah memaafkan kezoliman & penginayaannya, tapi beliau 'take thing for granted' & tidak menunjukkan tanda-tanda insaf.

    Tragedi Pak Lah & Ah Gib Gor, Reformasi & BERSIH adalah kerananya. Bertaubat lah

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jangan bodo, trajedi depa tuh depa sendiri yang buat. Najib curi duit tarak sapa suruh melainkan Mak Badak. Dua2 kena tuduhan di mahkamah.

      Tak tragedi pun. Jadi amusement, hiburan rakyat mengetuk kepala depa dari masa ke masa.

      Delete
    2. Yang bodoh saudara, menghadam benda haram sampai hati legam. Mata aqal kelam, mata hati padam. Saya doakan Allah memudahkan urusan kubur & Masyar saudara

      Delete
    3. Ah jib gor kena dakwa kerana tak ikut perintah madey....

      Madey suruh undur kerana tak ikut kehendak madey..

      Delete
    4. Oooooooooo, di balun, ko "doakan Allah memudahkan urusan kubur & Masyar saudara"

      Jahat niat dan doa tuh.

      Itu ke tanda orang yang beragama? Agama apa ko pegang? Yahudi?

      Delete
    5. Untuk yang hati legam, moga mata aqal yang kelam mampu membantu. Sila baca berulang-ulang mudahan faham.

      Pak Lah tidak merasa kerusi PM jika Mahathir tidak singkirkan Anwar. Dan Mahathir pilih Pak Lah walaupon Najib Naib Presiden lebih kanan kerana merasakan Pak Lah yang lemah lembut itu boleh diperkuda. Malangnya itu tak berlaku.

      Kerana tidak berjaya menunggangnya, Mahathir mengerakkan regimnya menjatuhkan Pak Lah. Beliau berjaya.

      Ah Jib Gor tidak merasa kerusi PM jika Mahathir tidak singkirkan Pak Lah. Dan Mahathir pilih Ah Jib Gor walaupon Muhyiddin lebih bijak kerana merasakan Ah Jib Gor yang bersimpuh itu boleh diperkuda. Malangnya itu tidak berlaku. Lebih malang lagi Ah Jib Gor yang memperkudakannya untuk berkuasa ala maharaja.

      Kerana hati luka parah yang tidak terbendung, Mahathir mengadap Anwar di penjara (melalui Daim) & di mahkamah meminta nyawa untuk menjatuhkan Ah Jib Gor. Beliau berjaya kerana manusia yang beliau inaya itu berhati mulia, memaafkannya demi agenda lebih besar yakni selamatkan negara.

      Gerakan terbesar dalam sejarah selepas kemerdekaan yakni Reformasi berpunca dari ketidak puasan rakyat terhadap pemecatan Anwar Ibrahim. Rakyat merasakan Anwar diinaya. Hingga ke saat ini masih ramai percaya Mahathir menzolimi Timbalannya. Satu dunia tahu Anwar dipecat bukan kerana isu liwat. Anwar dipecat kerana ketegasannya mereformasikan sistem korup di bawah Mahathir.

      BERSIH digerakkan kerana SPR tidak mampu menyediakan padang yang rata kepada parti2 politik. Jika SPR tidak diletakkan di bawah Jabatan Perdana Menteri, adakah akan berlaku begitu banyak ketidakadilan pilihanraya, yang diwariskan PM ke 4?

      Tidak perlu jadi Yahudi untuk hati legam. Cukup dengan memakan hasil haram dari kerja menginaya, menzolimi & mengambil yang bukan haknya. Kemurkaan Allah kepada pemfitnah tidak kurang kerasnya seperti ke atas Yahudi.

      Bertaubat lah.

      Delete
    6. Baca 100 kali pun masih tak setuju banyak yg ko kata. Sebab pemikiran ko Yahudi. Ultra kiasu, mesti nak menang ajer. Sori ler Setanyahu, aku pun sama.

      Ko punya opinions saja, takda fakta, bukti atau links bagi nya. Contoh nya:

      - kerana merasakan Pak Lah yang lemah lembut itu boleh diperkuda.

      - Kerana tidak berjaya menunggangnya, Mahathir mengerakkan regimnya menjatuhkan Pak Lah.

      - Mahathir pilih Ah Jib Gor walaupon Muhyiddin lebih bijak kerana merasakan Ah Jib Gor yang bersimpuh itu boleh diperkuda.

      - Kerana hati luka parah yang tidak terbendung (tak tahu pekebende maknanye), Mahathir mengadap Anwar di penjara (melalui Daim) & di mahkamah meminta nyawa (apa makna nya ini?) untuk menjatuhkan Ah Jib Gor.

      - Beliau berjaya kerana manusia yang beliau inaya itu berhati mulia, memaafkannya demi agenda lebih besar yakni selamatkan negara.

      - Hingga ke saat ini masih ramai percaya Mahathir menzolimi Timbalannya.

      - Satu dunia tahu Anwar dipecat bukan kerana isu liwat.

      Semua itu pendapat (opinions) bukan fakta. Nanti aku lapang, aku akan ungkit dan sungkit lagi sagtu per satu.

      Hati legam biasa nya Yahudi, Nakkan hutang, hingga nibtak a pund of flesh of the borrower - kata Shakespeare. Begitu terkenal jedekut dan memerah apa saja orang Yahudi hingga Shakespeare menulis nya.

      Macam ko, menuduh secara liar "memakan hasil haram dari kerja menginaya

      Setuju "Kemurkaan Allah kepada pemfitnah tidak kurang kerasnya seperti ke atas Yahudi." Ko sorang dari nya'

      Kerana ko Yahudi (sekurang kurang nya dalam hati), ko tak payah bertaubat lah. Istilah itu tak wujud di kalangan Yahudi.

      Delete
    7. Madey atur fitnah anwar liwat...
      Madey arahkan anwar bail out syarikak mirzan anak madey 2 billion...anwar enggan guna wang kerajaan dlm masa ekonomi tengah gawat.....selepas anwar di pecat madey sakau wang petronas selamatkan syarikat anak dia..

      Madey tak sangka rosmah menjadi penghalan beliau nak perkuda najib...dia terpaksa singkirkan najib...

      Kalo najib boleh dikudakan najib selamat dan masih kekal pm..licik madey...
      .

      Ape ontong KLCC kpd rakyat dan dan petronas...anak branak dan ktoni madey yg ontong...

      Delete
    8. Madey tak suka pak lah kerana pak lah batal jambatan bengkok milik kroni madey...

      Delete
  12. Editor Sarawak Report, Clare Rewcastle-Brown, berkata dia berpuas hati dengan penyelesaian luar mahkamah dalam saman Presiden PAS Abdul Hadi Awang terhadapnya. M'kini

    Memberitahu Malaysiakini, Clare berkata, dengan penyelesaian itu juga rencana yang disiarkan portal Sarawak Report mengenai PAS dan disaman Abdul Hadi itu kekal dan tidak ditarik balik.

    Alamak, mana nak taruk muka, Pak Lobai oii ...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Biasanye orang kena saman yg mintak settle luar mahkamah...tapi lobai pas yg samam lobsi pas yg mintak settle luar mahkamah...

      Sahlah lobai pas makan duit haram dari najib 90 jota..

      Delete
    2. Orang gila mace mu lah....
      he...he...

      Delete
    3. Beruk 16:18...
      Aku tuduh kamu guna nama aku sebagai HBM jam 18:36.

      Aku dah bersedia...jika perlu aku cari kamu.

      Delete
  13. Inilah umat melayu...suka fikir negatif keterlaluan. Sikap yg Tak akan maju kedepan , sebaliknya akan kekal ke di belakang macam biasa.hasut menghasut mainan harian

    ReplyDelete
    Replies
    1. Lagi dahsyat kalo asyik kena tadah kincin....hancing bro..kos nak cuci hancing bukan murah...kalo dapat dedak gred A okey jugak..

      Delete
    2. Beruk subsidi memang tadah kencing.

      Delete
  14. The word that comes to my mind is 'diabolical' Tuan Shahbudin. God gave him a second chance to make right what mistakes made in the late 80/90, but......

    ReplyDelete
    Replies
    1. But he is doing not much to rectify his past mistakes...still repeating and continuing the mistake to strengthen his position....pissing the people hope of better life under his command...

      Delete
    2. Beruk 18:06.
      ....jangan bermain api...

      Delete
  15. Kalo azmin seorang yg berkaliber aku sokong...tapi hampas....sehingga sekarang masalah felda tak mampu selesai...ekonomi tak boleh ditangani dgn baik....tambah lagi jawatan plak...

    Azmin bukan seorang yg kental dan berani bertindak sendiri....tidak seperti anwar...azmin perlu sokongan seseorang...

    Dia takut lawan rebut jawatan presiden PKR...dia hanye berani mintak anwar jangan tanding lawatan presiden kerana dia gelojoh nak jadi presiden ...

    Azmin berani durhaka kpd anwar kerana sokongan madey...dulu dia berani durhaka kpd madey kerana ade anwar... Penderhakaan azmin kpd madey hingga kucar kacir keluarga pak Ali...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bulan ni dah dapat pisang rosmah?...
      He...he....

      Delete
    2. Beruk 18:13.
      Aku tuduh kamu guna nama aku sebagai HBM at jam 18:36.

      Anak haram tujuh keturunan.

      Delete
    3. Tak main lah gunakan nama orang...tambah2 yg sembrono....adekah gaya bahasa aku sama dgn HBM palsu?...

      Budin boleh confirm ip address..

      Delete
    4. Ko beruk mat yeeh bodoo..tuduh sembrono...pegi jumpa budin laa ngok...

      Delete
    5. HBM ngok ngek..kalo ko tak nak orang tiru nama ko pakai gambar yg unik mcm aku...

      Beruk mat yeeh kena ajar sikit baru tahu cara blogging...

      Delete
    6. Beruk subsidi nak ajar aku?

      Delete
    7. Kamu ni bangsa anak haram.

      Delete
  16. Pening2..abis cmne ni..Kita bgi boss najib je la jdi pm blik..jdi pm blik bossku..

    ReplyDelete
  17. Dsai PM semua akan selesai.insyaallah

    ReplyDelete
  18. Dsai PM semua akan selesai.insyaallah

    ReplyDelete
  19. Dsai PM semua akan selesai.insyaallah

    ReplyDelete
  20. budin....budin

    sekarang ko tak ubah macam bloger pelacur!

    Konon kau bloger penyokong PH

    Kalau dah PM PH masa sekarang lebih kau fokas nqk jahanam

    Masa kini sesuai untuk kau berambooss ke pembangkang


    LAHANAT...PELACUR...!!!!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Budin tak delete komen ko dah kira baik...kslo Blog celah gelegar komen ko dah kena tong sampahkan..

      Delete
    2. Posting blog dari Syed Outside the Box Sunday January 27, 2019 Cameron Highlands dan Kadir Jasin Tuesday, January 29 Clear and Present Danger For PH agak signifikan.

      Terbukti Tuan Budin tidak keseorangan jika askar2 No. 1 yg lebih setia dan tegar Madey diatas boleh secara implikasi menibai sakan jugak mengenai prestasi hambar PH selama 8 bulan memerintah.

      Kalau dibaca saranan2 mereka ini semua PH patut menumpukan kpd isu bread and butter rakyat dan kembali kpd basic memberi kepuasan pelanggan kpd pengundi2 PRU14 yg memberi undi kpd PH. Malah Syed OSTB memberi senarai top 10 janji2 yg mesti ditunaikan PH serta merta utk elak dari breakup.

      Elok sangat tukar strategi politik bermusoh dan pecah belah divide and rule.

      Memang lontaran2 macai2 Syed dan Kadir itu kritis kena kpd Pengerusi PH sendiri walaupun ironisnya merekalah culprits2 yg mulakan self-destruction PH ini dengan politik musuh dalam selimut.

      Kpd yang tidak berpuashati dengan Tuan Budin tak guna berkasar bahasa. Itu hak dia berblogging mengikut tema pilihan sbg pendokong setia PH memberi input utk kebaikan PH.

      Sila buat blog sendiri atau langgani dan santuni blog yg menepati selera sendiri2. Tuan Budin tidak memaksa siapa2 bersetuju dgn pandangan dia.

      Delete
  21. Pandangan Dr Rusdi perlu dihadam oleh semua
    REAKSI

    SETELAH membaca dan menghadam 10 sebab dan alasan diberikan oleh Dr Rusdi Omar, (foto) berkenaan pelantikan Mohamed Azmin Ali sebagai Pengerusi Majlis Tindakan Negeri Kelantan (MTNg) bertema kenapa ia perlu dikaji semula, saya nampak ia mempunyai alasan dan hujah kukuh.

    Saya juga yakin pandangan Dr Rusdi mencerminkan pandangan umum khasnya di Kelantan. Justeru elok kalau pandangan beliau itu diambil kira, dihadam dan diberikan tindakan sewajar. Dalam konteks ini bukan sahaja, Perdana Menteri Dr Mahathir Mohamad yang dilihat bertanggungjawab dengan pelantikan ini perlu perihatin, tetapi individu lain juga, termasuk Anwar Ibrahim sebagai Presiden Keadilan dan tuan tubuh sendiri, Azmin.

    Dr Mahathir yang juga selaku Pengerusi PH, harus melihat kesan kepada pelantikan Azmin itu, baik kepada matlamat pelantikan itu dan juga side effect kepada senario politik khasnya di Kelantan.

    Saya bersetuju dengan pendapat Dekan Ghazali Shafie Graduate School of Government, Universiti Utara Malaysia itu, kedudukan Azmin dijawatan itu di Kelantan ia boleh menimbulkan masalah. Hubungan solidariti di kalangan komponen PH di Kelantan dan juga kelihatan canggung, macam "kepala nat" tak masuk dalam "pelekah".

    Hari ini pun sudah nampak reaksi golongan politik daripada PH Kelantan kurang senang dengan pelantikan Azmin itu kecuali rakan-rakan baik Azmin di Kelantan menyambut dengan penuh kegembiraan. Ketua Pemuda AMANAH Hazmi Hassan telah membuat kenyataan mempertikai pelantikan Azmin. Mungkin selepas ini majlis PH Kelantan pula akan memberi pendapat yang sama.

    Sambutan dan sokongan kekawannya di Kelantan itu tidak boleh dijadikan asas untuk Azmin bertahan dengan pelantikan itu. Dalam dunia politik apa yang diperlukan ialah sokongan menyeluruh yang ikhlas.

    Azmin tidak mengharmonikan situasi.
    Seperti dihujahkan oleh Dr Rusdi, Dr Mahathir juga perlu menyedari, kedudukan Azmin di situ tidak mengharmonikan hubungan beliau dengan Anwar Ibrahim. Tidak perlu rasanya Dr Mahathir membiarkan jurang hubungan khasnya di kalangan penyokong kedua individu itu (Anwar dan Azmin) menjadi kian luas dengan pelantikan itu. Sedangkan pelantikan itu boleh dijadikan alasan bagi Azmin untuk mengakui kononnya dia ditunjuk oleh Dr Mahathir.

    Sebagai perdana menteri dan pengerusi PH, Dr Mahathir memerlukan suasana dan dukungan padu untuk menggerakkan agenda pembangunan negara. Hubungan kurang mesra di antara Anwar dan Azmin ia boleh menggugat agendanya. Suka atau tidak, selain daripada Najib Razak (Umno) menjadi halangan kepada Dr Mahathir, Anwar Ibrahim juga berada di makam yang sama.

    ReplyDelete
  22. Cara korang berfikir, adalah cara old skool.Cara TM fikir adalah cara MBaru.... Tu psl korang dok merapu meraban tk tentu hala...
    Cuba berfikir di luar kotak... Jgn asyik fikir di dlm jamban.... Tu psl otak korang lebih kurang sama dgn otak walaon/ahli amnu....
    Korang ingat TM tu bengap ke nk lantik Azmin ganti dia jd PM....?? TM sebenarnya dah berjaya cantas Azmin di Selangor dgn tarik dan paksa Azmin bekerja sebagai menteri kabinet dibawah DSWA.. Skrg aku nk tanya korang... Siapa MB/KM yg paling senior lps Azmin jd menteri kabinet....? Senior dr segi pengalaman bukan dr segi umur.Dgn ketiadaan Azmin di Selangor, maka Mukhriz lah yg paling senior diantara MB PH.... Tolak DSSA sbb dia dr parti Warisan.
    TM berjaya mencantas populariti Azmin di Selangor dan beliau juga dibebankan dgn tugas2 yg byk supaya beliau tdk ada masa utk mengembanfkan popularitinya ke seluruh negeri terutamanya di Semenanjung...
    Apa yg PKR buat, afalah betul.Tdk menamakan Azmin sebagai menteri kabinet krn Azmin ketika iru sudah pun mengankat sumpah sbgi MB Selangor..Kd kalau PKR masih menamakan Azmin sbgi calon menteri kabinet, mmg nampak lah kebodohan mrk.Sbb seorg MB tk blh menjadi menyeri kabinet dlm masa yg sama... Cuma TM dgn kuasa yg beiiau ada overwrite keputusan PKR cantas Azmin di Selangor, supaya Azmin beku di dlm kabinet... Dlm struktur kerajaan, antara Kak Wan, Azmin dan Zuraidah, siapa lagi tinggi....??? Dh tentulah Kak Wan.. TM paksa Azmin bekerja dibawah lawalan DSWA walaupun skrg DSWA hanyalah ahli biasa dlm PKR.Lagi pun, mustahil TM akan lantik Azmin jd penganti dia... Sbb Azmin masih muda.Kalau Azmin jd PM lps TM, maksudnya mungkin lagi 20 tahun br Mukhriz berpeluang jd PM..
    Kalau Anwar yg ganri TM,.. Mungkin Mukhriz akan dilantik sbgi TPM.Lagi 10 tahun Mukhriz pula akan dilantuk menjadi PM slps DSAI... TM tk bodoh nk bg org muda ganti dia sbb kalau org muda mcm Azmin jd PM lps ni, mmf Mukhriz kena tunggu levih lama lagi... Ign tertipu dgn game TM.... Ingatlah... Apa yg korang fikir skrg atau utk 2 tahun lagi, fikiran TM sentiasa mendahului kita.TM dah fikir utk 20 tahun akan dtg...
    Aku mmg tk pernah percaya yg Azmin akan TM mengantikan Tun...
    TM sdg mempersiapkan Mukhriz sbgi PM slps DSAI... Azmin tkkan berpeluang jd PM.... Jd bila Azmin beku dlm kabinet, Mukhriz akan mengukuhkan popularitinya di seluruh negara sementara Azmin sibuk dgn beban tugas yg diberi....
    Sbb tu aku.mntak korang jgn berfikir ikut cara amno fikir... Berfikirlah cara TM berfikir..Sentiasa jauh ke depan... TM tkkan beri peluang pd Azmin mengukuhkan dirinya sebaliknya pengaruh Azmin sudah dicantas di Selangor.Skrg Mukhriz berpeluang mengukuhkan pengaruhnya di semua negeri2 dlm Malaysia sbb Mukhriz bakal TPM slps ini....

    ReplyDelete
  23. WOW Keren nie artikelnya
    Sambil baca artikel ini, Aku numpang promosi deh !

    HANYA DI KENARI POKER BANYAK BONUSNYA BOSSKU
    Bonus Welcome Untuk New Member:
    - Bagi deposit Rp.10,000 - Rp.14,999 Bonus Rp.5.000
    - Bagi deposit Rp.15,000 - Rp.24,999 Bonus Rp.10.000
    - Bagi deposit Rp.25,000 - Rp.49,999 Bonus Rp.15.000
    - Bagi deposit Rp.50,000 - Rp.99,999 Bonus Rp.20.000
    - Bagi deposit Rp.100,000 ke atas Bonus Rp.25.000
    - Bonus next deposit 5% untuk deposit Rp.50.000
    REAL PLAYER VS PLAYER !!!

    ReplyDelete
  24. DEWAPK^^ agen judi terpercaya, ayo segera bergabungan dengan kami
    dicoba keberuntungan kalian bersama kami dengan memenangkan uang jutaan rupiah
    ditunggu apa lagi segera buka link kami ya :) :)

    ReplyDelete
  25. DEWAPK^^ agen judi terpercaya, ayo segera bergabungan dengan kami
    dicoba keberuntungan kalian bersama kami dengan memenangkan uang jutaan rupiah
    ditunggu apa lagi segera buka link kami ya :)

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...