Tuesday, 12 February 2019

SUDAH SAMPAI MASANYA PEGUAM NEGARA WAJIB DITUKAR SEGERA


Setelah hampir sembilan bulan menanti, semalam adalah hari yang mengecewakan bagi rakyat Malaysia apabila perbicaraan melibatkan Najib Razak yang ditunggu-tunggu sejak sekian lama telah ditangguhkan atas keputusan Mahkamah Rayuan.


Yang menyedihkan ialah keputusan sebulat suara Mahkamah Rayuan itu lebih disebabkan kesilapan yang dilakukan oleh Pejabat Peguam Negara sendiri.


Ia berkaitan keputusan Pejabat Peguam Negara menambah tiga pertuduhan di saat-saat akhir terhadap Najib dan berkaitan penarikan balik sijil pindah kes yang menjadi asas perpindahan kes daripada Mahkamah Sesyen ke Mahkamah Tinggi.


Meskipun diketahui sejak awal pasukan peguambela akan berusaha untuk menangguhkan kes, tetapi kesilapan yang dilakukan oleh Pejabat Peguam Negara yang diketuai oleh Tommy Thomas nyata telah memudahkan lagi rayuan mereka untuk diterima oleh Mahkamah Rayuan.


D samping beberapa kelemahan lain berkaitan pengendalian kes yang melibatkan Najib yang ketara sejak awal lagi seperti kertas pertuduhan tidak dicetak, menyerahkan pendakwaan kes kepada peguam swasta dan sebagainya, kesilapan terbaru ini memang sukar difahami, apalagi untuk dimaafkan.


Ia adalah jelas merupakan kelemahan atau ketidakupayaan Tommy Thomas mengendalikan Pejabat Peguam Negara dengan meyakinkan di bawah jenama Malaysia Baru pasca tumbangnya BN.


Dengan itu, kita bukan saja tidak boleh menjangka bila kes melibatkan Najib dan 1MDB ini akan dibicarakan di mahkamah, bahkan sukar meramalkan bilakah beliau akan dihantar ke penjara.


Ada yang bergurau mengatakan Tommy Thomas rupa-rupanya hanya hebat menari saja berbanding menjalankan tugasnya yang penting itu demi negara.


Yang nyata juga, kesilapan teknikal Tommy Thomas sehingga menyebabkan kes Najib ditangguhkan semalam telah menambah satu lagi kritikan rakyat terhadap beliau yang sebelumnya ramai sudah menahan sabar dengan penarikan balik pendakwaan terhadap Lim Guan Eng dan peguam Siti Kassim di saat-saat akhir.


Baru tidak sampai sembilan menduduki kerusi Peguam Negara, sudah begini jadinya kepada negara kita, bayangkan apa jadi jika sehingga tempoh kontraknya selama dua tahun berakhir nanti?


Tidakkah kegagalan beliau itu menjejaskan reputasi dan nama baik kerajaan PH sendiri?


Sebelum keadaan bertambah parah, sokongan semakin menipis dan rakyat tambah hilang keyakinan kepada kerajaan, kedudukan Tommy Thomas sudah jatuh wajib hukumnya untuk dikaji semua.


Beliau mesti diganti dan ditukar dengan individu lain yang lebih berwibawa, berkelayakan serta mampu mencerminkan hasrat kerajaan menegakkan undang-undang dan keadilan pada tahap yang menggembirakan rakyat jelata.


Lagi pun, Tommy Thomas diperkatakan ramai sebagai tiada pengalaman sama sekali dalam pengendalian kes-kes jenayah di mahkamah sebelum ini.


Itulah sebabnya, selain kes Najib, banyak kes lain yang melibatkan pendakwaan terhadap bekas-bekas pemimpin UMNO telah diserahkan kepada peguam Gopal Sri Ram dan Sulaiman Abdullah dan untuk mengetuai pasukan pendakwaan.


Malah, dalam perbicaraan kes SRC yang ditangguhkan semalam pun, pasukan pendakwaan adalah diketuai oleh peguam jenayah terkenal, V Sithambaram.


Tetapi, dengan Pejabat Peguam Negara sendiri mempunyai ramai Timbalan Pendakwaraya yang berwibawa, menyerahkan banyak kes kepada peguam swasta, meskipun bukan suatu kesalahan, ia menggambarkan  tindakan yang tidak manis dalam keinginan menunjukkan kewibawaan kerajaan yang telah dipilih melalui undi rakyat.


Hanya menukar segera Tommy Thomas dengan individu lain saja yang mampu memulihkan kembali imej kerajaan. Selagi beliau ada, bukan saja pertikaian umum terus menjalar, bahkan dibimbangi prestasi kerajaan akan lebih terperosok jadinya.


Dalam hal ini, kiranya Tun Mahathir tidak cukup keberanian untuk melantik orang Melayu menggantikan Tommy Thomas kerana Bersatu hanya ada 13 kerusi Parlimen saja, barangkali memilih Gopal Sri Ram menjadi Peguam Negara yang baru pun sudah memadai untuk memulihkan semula keyakinan ramai terhadap kerajaan. (ShahbudinHusin 12/02/2019)

136 comments:

  1. Siapa yg pilih Tomy Thomas?...dikatakan Tomy orang paling sesuai yg dipilih oleh orang yg dikatakan paling bijak di malaysia....

    Orang yg dikatakan paling bijak sudah hilang bijak dan kehebatanye sejak usia meningkat lanjut...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tapi aku rasa kau takda bijak langsung.

      Dulu, kini, masa depan.

      Cakap pun hanya membebelkan 2 bibir aje.

      Kot ada masa nya 1 saja.

      Delete
    2. Ko hanye bijak merapoo dan merepek saja....tahi kuda pon takdaa...

      Delete
    3. Ko ada tahi Najib.

      Sedap ke bila ko makan?

      Delete
    4. Dengar dini semuanya.....!!

      Kalau Kejora anak jantan, toksah sorok diri, meh keluar jumpa aku dgn kadar segera dalam tempoh 7 hari dari tarikh hari ini.

      Ada berani.....??

      Delete
    5. Air kencing madey sedap campur dgn tahi nuar.. sbb tu ramai macai PH minum kencing & makan tahi mereka. sekarang pun nk masok toilet pun macai PH kena bayar RM2.00 sbb kuat sangat kencing.. sampai hancing.. menteri PH pun bukannya pandai2 pun, tapi mengaku pandai.. sijil pun nk kelentong.. aduhai PH.. haha mna lh madey dpt menteri2 beruk ni semua.. mesti bermula dari jadi macai PH dulu, kalau bodoh bertingkat2 boleh lh upgrade jd menteri lh pulak.. bak kata org tua, kalau nk jd BODOH.. jadilah menteri PH.. kakahkakahh

      Delete

    6. Mungkin Tun di lanjutkan usia kini 93 tahun
      Untuk menyelamatkan Malaysia dari Kecundang dan Hancur di tangan Najib

      Dan
      Kerana Najib jugalah
      Parti yg asal Pembangkang sudah jadi Parti Bersatu
      Parti Harapan dan jadi Kerajaan sekarang

      Dia yg Menentukan
      Jika tidak kerana Najib
      Tidak mungkin Parti Parti ini dapat Bersatu
      Dan
      Jika tidak kerana Najib juga
      Mungkin Umur Tun pun tak sampai sini

      Jadi mungkin wujudnya Najib , wujudnya 1MDB
      Ada Baiknya untuk Malaysia

      Terbukti Dia lah yg Menentukan segalanya
      Manusia hanya Merancang , Allah sebaik Perancang dan yg Menentukan

      Dengan ini
      Kita perlu juga Berterima Kasih pada Najib juga Pada 1MDB

      Begitu juga SEPT 11
      Yg Berniat menghancurkan Dunia Islam
      Islam kini yg termashur di Negara Barat , di Amerika di semerata Dunia
      Ramai orang Barat yg tidak kenal Islam sudah menjadi Muaalaf
      Malah Muaalaf mereka lebih sempurna dari yg dilahir Islam

      Delete
    7. Apa kata kita ramai2 tukar kerajaan sekali lg.. tak ada makna tukar AG je.. lopong la bang Nuar lg idola Budin..

      Delete
    8. Dah mula dah puak2 ni nak merapu

      Delete
    9. aku bukan rasis....tapi kat Msia ni aku nmpk india yg ok...ialah Tony Fernandez...Raja Gopal...yg lain lain tu spt..Samy Vellu...Waytamorty...Kulasegaran...Tommy Thomas dll semua tu kaki belit..

      Delete
  2. Peguam negara kita si Tom Cat pandai menari
    Menari terhangguk-hangguk macam mabuk todi
    Itu aje laaa standard AG pilihan pak menteri
    Ingatkan cerdik sgt, roopanya bodoo Tak terperi

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kerana menari dgn siti kassim kes finger fucking siti kassim tidak didakwa......mudah nye...

      Delete
    2. Aku rasa Ano ni GENG NAJIB.

      Tak berani keluar di atas nama itu sebab di pos yang lalu di balun GENG MENJILAT NAJIB sokmo.

      Delete
    3. Kalau Kejira anak jantan, toksah sorok diri, meh keluar jumpa aku dgn kadar segera dalam tempoh 7 hari dari tarikh hari ini.

      Ada berani.....??

      Delete
  3. AG Malaysia menari ala-ala pop yeh-yeh
    Sekali pandang sebijik mcm beruk mat yeh
    Naik pulak ambabiga gaya terhegeh-hegeh
    Loyar Siti berjoget mcm nenek makan sireh

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kalau kau anak jantan, toksah sorok diri, meh keluar jumpa aku dgn kadar segera dalam tempoh 7 hari dari tarikh hari ini.

      Ada berani.....??

      Delete
  4. Kesian tengok kerajaan pakatan haramjadah
    Lepas satu, satu kebengongan mrka terdedah
    AG pilihan menari macam mat pit mabuk dadah
    Elok je puak-puak ni muka depa rakyat ludah

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kalau kau anak jantan, toksah sorok diri, meh keluar jumpa aku dgn kadar segera dalam tempoh 7 hari dari tarikh hari ini.

      Delete
  5. Karut,hanya masalah kecil atau memperkuatkan kes terhadap najib. Ni hal berlaku beri pengalaman atau pengajaran utk masa depan mereka,

    ReplyDelete
  6. Untuk tajuk ini, komen Suman takkan keluar
    Membaca artikel ni Suman kencing dlm seluar
    Malam nanti baru suman muncul macam kelawar
    Itupun kalau sembuh dia punya penyakit hawar

    ReplyDelete
    Replies
    1. Apa keluar keluar, bangsat....??

      Kalau kau anak jantan, toksah sorok diri, meh keluar jumpa aku dgn kadar segera dalam tempoh 7 hari dari tarikh hari ini.

      Ada berani.....??

      Delete
  7. Kengkawan semua.. Hal ni menguatkan lagi desakan nagar AG Thomas and Friends seWAJIBnya melepaskan jawatan tu secepat mungkin, kalau boleh hari ni jugak!!!!

    Dah tentu lah korang ingat lagi isu Siti Kassim membuat isyarat lucah dengan jari dalam satu majlis dialog satu ketika dulu.

    Baru2 ni keluar berita yang mengatakan...Siti Kasim Bersyukur Kerana Akhirnya "Kebijaksanaan" Menang.
    .
    Peguam dan Aktivis itu berkata, Jabatan Peguam Negara memutuskan Tidak Melakukan Pendakwaan Terhadapnya.
    .
    Sekarang, ingat balik dengan siapa Si Siti Kasim ni berjoget sakan tempoh hari. Ingat tak? Maka korang boleh faham apa maksud "Kebijaksanaan" dia tu kan?
    .
    Dalam erti kata mudahnya, kredibiliti Peguam Negara, Si Tommy Thomas tu sebenarnya hanya terletak di celah kangkang Si Siti Kasim ni je.
    .
    Jadi, mana datang "Kedaulatan Undang-Undang" yang kononnya nak ditegakkan oleh Rejim Pakatan Hancing tu!!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ini lagi sekor, asyik memekak siang malam.

      Kalau kau anak jantan, toksah sorok diri, meh keluar jumpa aku dgn kadar segera dalam tempoh 7 hari dari tarikh hari ini.

      Ada berani.....??

      Delete

    2. Sempena Kehakiman Najib
      Banyak persoalan yg bakal disusuli
      Antara lain Anak Tiri Najib , Riza Aziz
      Tidak kah Riza Aziz di tarik SPRM juga ?
      Bagaimana seorang budak yg amat mentah dan sotong
      Mampu membiayai filem penerbitan beliau yg termahal di Amerika
      PerFileman beliau bukan sebarang calang
      Baru buat filem di Amerika sudah mampu buat filem yg Termahal
      Yg di bantangi olih bukan sembarang Hero
      Bukan Awie bukan Aaron Aziz bukan Jamal Abdilah
      Tapi Bintang ternama Hollywood ….Apa Capacino ?
      Shah Rukh Khan pun Kalah da…

      Ternyata apa Step Najib kini
      Walau beliau sudah menutup , membuang banyak bukti
      Semasa beliau dituduh juga semasa beliau masih PM
      Berkuasa menutup segala Keaiban
      Tidak bererti Najib tidak Bersalah
      Sedangkan AG Negara beliau bolih sewenangnya tukar
      Apa pula bukti dan pekung beliau didalam tangan ?

      Riza Aziz perlu di tarik juga
      Bagaimana Tupai ini bolih dapat modal yg amat begitu mudah
      Tak mungkin beliau yg baik sama Jho Low tidak tahu akan dimana JholOW sekarang
      Kemarin sama JhoLow macam isi dan kuku
      Sekarang First Lady pun dah tak nampak batang hidung
      Dah tak ikut Najib
      Kemarin macam Lady of The Loop
      Kesana sini sama Najib dengan Kemewahan yg Tersergam di tubuh beliau
      Dimana First Lady Malaysia sekarang ?
      Dimana Riza Aziz ? Di mana Jho Low ?

      Delete
  8. AG ni adalah bekas peguambela Ah Beng dulu. Patut lah DAPigs beriye2 sangat nakkan dia menjadi Peguam negara. Tun Madey sebenarnya ada pilihan lain, tapi kerana Tokong Kit Sial dan DAPigs yang mendesak agar TT ni dilantik ke jawatan tu untuk menjalankan agenda gelap mereka, Tun terpaksa tunduk kepada desakan mereka..apa tah lagi..Tun sendiri mengaku bahawa yang berkuasa dalam kerajaan sekarang ni bukannya dia, tapi Tokong kit sial dan DAPigs.

    Kalau Tun tak tunduk kepada mereka, pasti lah jawatan PM ke 7 tu akan berada seperti telur di hujung tanduk...sekarang ni pun, Tokong Kit Sial tunggu ruang dan peluang yang baik untuk menaikkan DS Anwar ke jawatan tu...berkemungkinan besar lebih awal dari janji yang telah dipersetujui oleh kedua2 mereka.

    Tokong Kit Sial takkan lupa bagaimana Tun telah sabo calon DAPigs di PRK CH tempoh hari dan ternyata lebih suka calon tu kalah...dan kini pastinya Tokong KS dan DAPigs akan membalas dendam kepada Tun dan calon Bersatu di Semenyih nanti...apa yang kita semua nak herankan, dendam mendendam, cantas mencantas, cah keting dan pukul curi ni dah jadi budaya yang kuat diamalkan dalam Rejim tersebut!!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ini lagi sekor, asyik memekak siang malam.

      Kalau kau anak jantan, toksah sorok diri, meh keluar jumpa aku dgn kadar segera dalam tempoh 7 hari dari tarikh hari ini.

      Ada berani.....??

      Delete
    2. https://m.malaysiakini.com/news/463448

      Reform and clean up the bad habit of umno after the worst klectocracy scandal of 1mdb terbongkar?

      Can umno survive without holding federal government at putrajaya since money politics is a must have in budaya umno?

      Now, umno can blame bersatu’s tdm for that since it is so much easier to kick start the campaign of sabotage iaitu semua adalah salah si orang tua, tak gitu?

      https://www.thestar.com.my/news/nation/2019/02/11/najib-graft-trial-may-be-postponed/

      It would be best not to delay the trial any longer for both of the divides just to zero sum against one another so that the country, political parties of the divide, fdi, foreign embassies and the people can move forward smoothly.

      P/s: locking up critics without trial is not acceptable in any developed countries with progressive taxation law. penalizing citizens with foreign accounts for not declaring income tax is a form of power abuse whereby those who hold vvip position need not do that due to their political parties’ loyalty. Like during Najib's time.

      Delete
  9. Rakyat Msia yang waras majoritinya bersetuju..bukan saja AG yang patut ditukar segera..tapi PMnya juga WAJIB ditukar dengan secepat mungkin kepada DSAI yng kini dilihat jauh lebih berwibawa dan berkredibiliti dari nya...ini kehendak rakyat Msia yang dah hilang seluruh kepercayaan kepada Rejim yang sedia ada!!!!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ini lagi sekor, asyik memekak siang malam.

      Kalau kau anak jantan, toksah sorok diri, meh keluar jumpa aku dgn kadar segera dalam tempoh 7 hari dari tarikh hari ini.

      Ada berani.....??

      Delete

    2. Donald Trump is like Najib who has thick skin
      Both are spendthrift , yaya papaya
      But Trump is different . He has character
      He is Intelligent , knows his direction & confidently knows his way thru

      Trump puts US interest above all
      He may be spendthrift but he earns it , Najib steals

      I don’t like Trump as a Bully to The Muslim World
      But as a Leader He serves his Nation well
      I respect & salute him

      Unlike Najib is a Waste & Nonsense to Malaysia
      He is never smart , no directions , spendthrift , yaya papaya

      Till today He still have the cheeks not realizing he is rejected
      He felt he was Lied & Cheated
      It's time someone should tell him off
      He is behaving very Childish & Hypocrites
      Riding motor seeking attention, The political Uztad & Bossku
      Very Childish very unprofessional . How did he become Politician ?

      Delete
  10. Hidup Najib...hidup Najib...
    Najib pasti akan menang dan menjadi PM untuk kali ke 2, seterusnya akan membela nasib bangsa & agama yg telah tercemar....syabas shabuddin

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dah keluar atas nama dr bun pulak.

      GENG NAJIB yang di kata asyik menjilat Najib guna mcm2 helah nak coba tunjuk dia ramai di sini.

      Dia coba, tapi tak berjaya.

      Delete
    2. Najib boleh jadi pm semula tapi dgn syarat buang dulu Rosmah
      ..

      Delete
    3. Buang emak dia pun tak boleh.

      Dulu ada di sebut di sana sini emak dia kata Najib tak bagus jdi PM.

      Emak tahu tabiat anak. Betul, Najib curi wang 1MDB.

      Delete
    4. Dengar sini semuanya.....!!

      Kalau Kejora anak jantan, toksah sorok diri, meh keluar jumpa aku dgn kadar segera dalam tempoh 7 hari dari tarikh hari ini.

      Ada berani.....??

      Delete
    5. Ppi Dr Bun..kau buta ke atau mental rosak. Adakah ex PM hatamkadsh tu nk dijadijan OM ksli kedua..Ha elok lah tu, nanti ada 1MDB 2.0 pula.
      Apa yg Najib bela bangsa dan agama. Bela diri dia laki bini , anak2 dan ahli kekuaraga dgn kemeeahan curi suit 1MdB dada lah!
      Bela agama apakebendanya!. Sgn Israel, yahudipun BossKuTakMalu kau bernaik

      Delete
  11. Nampak gayanye jangan terkejut kalo mahkamah membebaskan najib kerana kecuaian Peguam Negara...

    Sudah tersebar Peguam Negara dibawah arahan PM...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Aku fikir bodh sesiapa mengata AG bebas.

      Dia dilantik YDP Agong atas nasihat PM.

      Tarak PM nasihat, tarak AG.

      Jadi, AG nak berpendirian bebas?

      Coba kasi contoh serta punca2 maklumat yang sahih bahawa AG mana2 negara bebas.

      AG US pun dilantik Presiden. Siapa kata dia bebas?

      Delete
    2. Dengar sini semuanya.....!!

      Kalau Kejora anak jantan, toksah sorok diri, meh keluar jumpa aku dgn kadar segera dalam tempoh 7 hari dari tarikh hari ini.

      Ada berani ker dua, sampai bila beruk nie asyik memekak saja....??

      Delete
  12. Astagfirullah..Setelah kelayakan akademik Marzuki, Man Datsun, MB Perak, Mak Lampir dan YB DAPigs tu dipertikaikan kesahihannnya..kini tiba pula giliran Mahfuz mahfiz pulak.

    Beliau yang juga MP pokok sena dan timbalan menteri tu mencatatkan berkelulusan ijazah sarjana muda dalam bidang sains politik dari Belford Universiti, Texas, US dalam tahun 1992.

    Semakan Wikipedia mendapati bahawa universiti ini adalah dipunyai oleh Salem Kuraishi. Tak caya...kom kta layan info berkaitan Universiti tu beb !!!!

    Belford University was an organization that offered online unaccredited degrees for "life experience". The organization maintained a post office box in Humble, Texas, but its certificates were mailed from the United Arab Emirates.[1]

    Along with many similar websites, it was owned by the Karachi-based company Axact, the main business of which, according to a New York Times investigation, is "to take the centuries-old scam of selling fake academic degrees and turn it into an Internet-era scheme on a global scale".[2]

    In July 2018, Shoaib Ahmed Sheikh,the CEO of Axact was arrested and sentenced to prison for 20 years for his role in perpetuating this scam.[3]

    On August 31, 2012, Belford University was shut down and its alleged founder, Salem Kureshi, "ordered to pay $22.7 million in damages".[4]

    "The judgment established the truth of allegations that Belford High School and Belford University are fake schools that do not actually exist."[5]

    Court documents from McClusley v. Belford University revealed that Belford University was run by 30-year-old Salem Kureshi from his apartment in Karachi, Pakistan.[6][7]

    The court found that Kureshi "operates a sophisticated internet ripoff scheme through various websites, which falsely represent the existence of an accredited and legitimate high school, whose diplomas will be widely accepted by employers, professional associations, other schools, colleges and universities".[6]

    Kureshi has admitted that he created 44 online universities and more than 100 promotional websites. "With an inkjet printer, a Microsoft Word template, and a few cheap websites, Kureshi allegedly became an overnight millionaire."[8]

    Accreditation status

    The school was not accredited by any accrediting agency recognized by the United States Department of Education (USDE) or the Council on Higher Education Accreditation (CHEA).

    Neither of the organizations from which Belford claimed accreditation, the International Accreditation Agency for Online Universities (IAAOU) and the Universal Council for Online Education Accreditation (UCOEA), are recognized accreditation associations of higher learning.[9]

    Without recognized accreditation, Belford's degrees and credits might not be acceptable to employers or other academic institutions, and use of degree titles may be restricted or illegal in some jurisdictions.[10]

    Jurisdictions that have restricted or made illegal the use of credentials from unaccredited schools include South Korea[11] and the US states of Oregon,[12][13] Michigan,[14] Maine,[15] North Dakota,[13] New Jersey,[13] Washington,[12][16] Nevada,[12][17] Illinois,[12] Indiana[12] and Texas.[18][19]

    Many other states are also considering restrictions on the use of degrees from unaccredited institutions.[20] It has been listed as a diploma mill by the American Association of Collegiate Registrars and Admissions Officers.[21]

    Rakyat Msia tak sabar2 menanti dengan penuh minat ijazah palsu sapa pulak yang bakal didedahkan dalam kalangan menteri2 rejim haprakan ni lagi bhai!!!!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Untuk komen Geng Najib di atas ini, aku salinkan komen2 yang berkaitan, yang keluar di blog pos yang lalu -

      Najib pun tak lulus ijazah sebab dia balik Malaysia di atas kematian bapak dia, lepas tu tak pulang ke England to sit for his degree final exams, tunggu PRK Pekan, menang, jadi MP tarak degree - the rest is hitory, mencuri wang rakyat, dll

      Kelulusan Akademik Sebenar Dato Seri Najib (BM) - YouTube
      https://www.youtube.com/watch?v=f2zZU6LQVKw -

      Video for najib tak ada ijazah▶ 5:47
      Apr 27, 2017 - Uploaded by rahman jpc

      Awal hari ini, anggota Dewan Undangan Negeri (Adun) Keranji daripada DAP Chong Zhemin mendakwa Najib tidak menamatkan pengajiannya di Universiti Nottingham. https://www.kinitv.com/video/70408O74#VdZMBKB5ILcLLxwm.99

      Chong berkata demikian ketika mengulas tindakan Presiden MCA Wee Ka Siong yang bertindak menyemak kelayakan pemimpin-pemimpin Pakatan Harapan.

      Chong menyentuh video yang beredar di atas talian yang mendakwa Najib tidak pernah menamatkan pengajian.

      Beliau menuntut menunjukkan transkrip peperiksaan dan salinan ijazahnya.

      Tukar Tiub: NAJIB PUN TAK ADA IJAZAH
      tukartiub.blogspot.com/2019/02/najib-pun-tak-ada-ijazah.html
      16 hours ago - NAJIB Razak mahu agensi berita nasional Bernama disiasat kerana menyiarkan berita palsu mengenai kelulusan akademik beberapa menteri (termasuk dia sendiri).

      Delete
    2. tukartiub jadi rujukan ko...hahaha...entot je lah citernya. MalayMail dah jawab tak payah nak meroyan sangat.

      Delete
  13. Ini lagi sekor, asyik memekak siang malam.

    Kalau kau anak jantan, toksah sorok diri, meh keluar jumpa aku dgn kadar segera dalam tempoh 7 hari dari tarikh hari ini.

    Ada berani.....??

    ReplyDelete
    Replies
    1. Fuyooo...Wak Suman dah meroyan sakan dan mengalami sindrom kegigilan tolor yang amat2 dahsyat beb...apa taknya..sampai dia dah cabar anon 14.42, yang ternyata gengnya sendiri.

      Nampak sangat..dia dah kalut sangat hingga tak tau membezakan yang mana kawan dan yang mana lawan bhai!!!!

      Delete
    2. Kalau kau anak jantan, toksah sorok diri, meh keluar jumpa aku dgn kadar segera dalam tempoh 7 hari dari tarikh hari ini.

      Delete
  14. Kik..kik..kik...Menteri kasut hitam dah mula buat lawak tak kelakarnya tu lagi..tak serik2 betul lah dia ni kan !!!!

    Tanpa rasa malu dan segan, baru2 ni... Menteri Pendidikan, Dr Maszlee Malik telah mengumumkan peruntukan RM20.7 juta untuk pembinaan sekolah baharu iaitu Sekolah Kebangsaan Taman Pelangi Semenyih, di Hulu Langat, Selangor.

    Untuk makluman YB Dr Maszlee Malik, peruntukan pembinaan sekolah baharu ini telah diluluskan sejak tahun 2018 lagi oleh Kerajaan Barisan Nasional.

    Tender pembinaan telah dibuat pada 13/04/2018 iaitu sebelum Kerajaan Pakatan Harapan terbentuk lagi. Semasa itu Menteri Pendidikan adalah YB Datuk Seri Mahdzir Khalid.

    Inilah yang dikatakan lembu punya susu, sapi dapat nama. Tak tahu malu ka haah?

    Ironinya apabila Menteri Pendidikan berkata, pengumuman ini tiada kaitan dengan PRK Semenyih. Iyo lah tu.

    Sebelum ni menteri sukaneka juga turun di Semenyih untuk mersamikan satu program anak muda di Semenyih jugak. Mentang2 lah yang bakal bertanding kat situ ialah calon dari Bersatu, berebut2 korang turun berkempen awal yeeer..kalau tak kerana PRK tu..sori naik lori lah kalau diorang semua nak menjenguk dan menjanjikan macam2 projek kat situ.

    SPR mana..tak nak siasat kempen awal mereka ni keeer?????


    ReplyDelete
  15. Di blog ini selalu muncul seorang tua gila
    Tambah lagi Budin pilih tajuk yang ini pula
    Jubor orang tua tu jd pedih macam kena sula
    Elok hantar orang tua tu daftar di wad gila

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sapa yang dapat meneka identiti orang tua tu dengan tepat...akau belanja teh tarik dan roti canai cheese seminggu!!!!!

      Delete
    2. Sdr GN ni, sengaja bikin kecoh kat laman
      Naper disindir2, terus jer le buat tikaman
      Org tua bapok tu dah sewel tidak siuman
      Siapa lagi kalu bukan si kedi Wak Suman

      Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaahhh

      Delete
    3. Kalau kau anak jantan, toksah sorok diri, meh keluar jumpa aku dgn kadar segera dalam tempoh 7 hari dari tarikh hari ini.

      Delete
  16. Wak Suman dan kengkawan di blog ni...rasa terpanggil pulak untuk sharekan satu berita terkini berkaitan dengan kes tuduhan PAS menerima RM 90 Juta dari UMNO tu.Apa beritanya yeer..teruskan Wak membacanya, boleh kan ????

    Baru sebentar tadi, Malaysiakini melaporkan menerusi satu penerbitan di laman portal tersebut bahawa pihak Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) telah meneliti akaun bank PAS dan mendapati tiada dana dari 1MDB disalurkan ke akaun bank parti tersebut.

    Penelitian tersebut dibuat selepas satu kertas siasatan dibuka oleh SPRM berdasarkan laporan orang awam kononnya pemimpin-pemimpin PAS menerima wang suapan bernilai RM90 juta dari UMNO.

    Menurut Malaysiakini, akaun yang dimaksudkan itu adalah akaun yang didaftarkan di bawah nama parti PAS dan bukannya akaun peribadi pemimpin-pemimpin PAS.

    Berdasarkan perkembangan ini, rakyat menyeru pihak SPRM agar tidak melengah-lengahkan masa lagi dan membuat satu pengisytiharan di media tempatan berkenaan kesahihan pendedahan tersebut.

    Sekiranya benar apa yang dikatakan oleh Malaysiakini, maka sah bahawa Dato’ Ambiga Sreenevasan menipu pemilik dan pengendali portal Sarawak Report, Clare Rewcastle Brown, bahawa Dato’ Seri Najib Tun Razak telah menyalurkan wang suapan bernilai RM90 juta dari 1MDB untuk menyogok beberapa pemimpin PAS.

    Dakwaan tersebut jelas terkandung di dalam satu rakaman sahih perbualan di antara Clare dan Ambiga yang sudahpun diberikan secara rasmi kepada unit perisik Special Branch di Bukit Aman, Kuala Lumpur.

    Untuk makluman, rakaman tersebut turut dimiliki oleh pihak SPRM yang sudah lama mengetahui bahawa Ambiga menipu berkenaan pembayaran RM90 juta tersebut sehingga menggangu-gugat keharmonian politik negara dan masyarakat umum.

    Umum sedia maklum, bahawa satu laporan MACC telahpun dibuat terhadap Ambiga pada 7hb Febuari 2019 berhubung kes saman fitnah Dato’ Seri Abdul Hadi Awang terhadap Clare.

    Umum juga tahu, bahawa tujuan laporan tersebut dibuat adalah bagi meminta pihak MACC menyiasat perkara-perkara berikut:

    Samaada Ambiga mempunyai bukti bahawa Dato’ Seri Najib Tun Razak menyogok pemimpin-pemimpin PAS dengan wang suapan sebanyak RM90 juta.

    Samaada benar kenyataan yang terkandung dalam Defence and Counterclaim statement yang difailkan oleh peguam Clare di Mahkhamah Tinggi London pada 11hb Oktober 2017.

    Jadi rupa2nya tuduhan2 yang dilemparkan pada pemimpin2 PAS tu hanya lah satu konspirasi, fitnah dan pembohongan semata2 untuk mengaibkan mereka dan PAS aje lah kan..nak tanya Wak dan kengkawan kat blog ni lah..agak2nya sapa dalang paling besar di belakang konspirasi tu...nampak gayanya, macam kita dah boleh agak sapa orang tu kan..betul tak Wak suman Ooooiii????

    ReplyDelete
  17. Kesian Suman, kerajaan PH Budin dah luku
    Suman dah keseorangan jd macam kera duku
    Hatinya pedih macam kaki terpijak paku
    Kesian wak Suman makin tua jadi tiga suku

    ReplyDelete
  18. Cabaran wak Suman mcm orang sakit angau
    Tak sedar diri rupanya ini lalat langau
    Perasaan kuat ini si tua betis mcm bangau
    Sekali aku tampar, cakap wak jadi sengau

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bukan jadi sengau lah...takut2 terus bisu beb !!!!

      Delete
    2. Anon 15:30 & sdr GN,

      Mmg Suman bapok ini kaki gebang lebat
      Jln pun terhencot, ingin mau lagak hebat
      Tiap hari anak cucu tolong suapkan ubat
      Tak sabar berjumpa ifrit ni aku nak sebat

      Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaahhh

      Delete
    3. Anon 15:30

      Wak Suman tu spt tin kosong jer gempar
      Serah kat aku, bulan Mei aku nak tampar
      Masa itu, si kedi ni tak boleh lagi celupar
      Sbb mulut ifrit ni aku nak sumbat selipar

      Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaahhh

      Delete
    4. Kalau kau anak jantan, toksah sorok diri, meh keluar jumpa aku dgn kadar segera dalam tempoh 7 hari dari tarikh hari ini.

      Delete
  19. Pagi tadi aku sempat bersembang dengan beberapa orang rakan2 peraih sayur2an di kebun ku..saja nak tengok apa respons mereka berkaitan PRK Semenyih dan juga prestasi kerajaan serta menteri2 kabinet kayu reput Rejim tu.

    Dah tentu lah korang tak sabar2 nak tau apa kata mereka kan...kalau macam tu, jom kita sama2 layan!!!

    ulasan 1) dah semakin hampir prk semenyih ni tgk saja la barisan mentri PH membodohkan diri sendiri.
    sory la ...tak semua warga semenyih sebodoh menteri dan tak semua rasis macam DAP!!!!
    yg pasti dekat prk rege minyak turun balik
    sumbangan utk warga tua..ibu tunggal..orang susah melambak tiba
    projek belia..projek komuniti semuanya akan dilancarkan...
    pemimpin PH akan makan nasik bungkus bersama pengundi...
    abis prk...bye bye semenyih...all yours!!!

    ulasan 2) 10 cerita keluar dari mulut menteri ketot ni, 11 pun aku x percaya. Muhunggg ya amat...

    Akhirnya nnt ketot ni akan kata media salah lapor. PHundeks lah Beratu ni..!!!

    ulasan 3) Tak taulah aku ni kalau keluar cerita pasal ke'auta'huan Menteri2 PH ni, naluri maki hamun tiba2 nak tersembur je tapi pikirkan dosa dan adab terpaksa ditahan. Tapi tu lah sebenarnya. Satu je yang aku boleh katakan kat sini...Pi mampuuih lah penipu..!!

    ulasan 4) cuba bayangkan org mcm maszlee yg ada Phd pun tak bertindak bijak, bagaimana pula mereka2 yg ada "bogus"
    university credentials tu?

    ulasan 5 ) Selebihnya tu kene tunggu kelulusan tokong dari menteru kewangan hong kong tu. Maszlee hanya pak badut yg menurut perintah, kuasa luluskan peruntukan tiada pd dia pun !!!!!

    Aku hanya terdiam tak terkata aap2 bila mendengar ulasan mereka..iye lah..ternyata apa yang diluahkan mereka tu memang ada kebenaran dan kesahihannya bhai!!!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Syed Shahnaz Syed Shahbi

      Betul umno ditubuhkan dengan darah dan air mata tetapi siapa yang menghancurkan umno sebelum pru14?

      umno diamanahkan untuk membantu orang2 melayu dah siapa yg menggunakan umno untuk mengkayakan diri sendiri anak2 dan cucu cicit mereka.orang2 melayu n orang islam warganegara malaysia yg berpayung dibawah umno diabaikan oleh pemimpin2 umno yg gilakan kuasa dan gila mengumpul harta utk tujuh keturunan.

      bila org2 melayu dan org2 islam warganegara malaysia sudah merasa terlalu bosan dan jijik dengan pemimpin2 umno dari peringkat cawangan hingga pusat jadi mereka membuat perhitungan.

      perhitungan telah dibuat dalam pru14 kerana merasa umno sudah jadi pengkhianat kepada melayu itu sendiri dan org2 islam dimalaysia.

      jadi sekarang siapa yg bersalah sebenar? Yg bersalah pemimpin2 umno dan ahli2 umno yg terus menyokong pemimpin2 keparat yg bongkak sombong samseng dan tamak haloba dengan harta dan pangkat.

      dalam pru15 atau sebelum itu lagi mungkin perlis pahang dan terengganu akan tumbang pada PH inshallah.

      UMNO DITUBUHKAN OLEH ORG2 MELAYU DENGAN DARAH DAN AIR MATA. ORG2 MELAYU SENDIRI JUGA AKAN MENAMATKAN RIWAYAT SEJARAH PEMERINTAHAN UMNO DIBUMI MALAYSIA KERANA PENGKHIANATAN PEMIMPIN2 UMNO PADA ORG2 MELAYU

      Delete

  20. Umno perlu tampil pemimpin lebih bersih, berintegriti
    kata Prof Madya Dr Awang Azman Awang Pawi.

    Betul kata dia bahawa ramai pengikut di media sosial tidak semesti nya popular. Mungkin tidak di kenali rapat di akar umbi, depa tak main media sosial.

    Kalau dah Khairy Jamaludin yang patih dengan media sosial pun kata "Najib bukan Bossku", maka populariti Najib amat terhad.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yang peliknya..takde pulak kajian yang dilakukan oleh mana2 NGO kat negara ni mengatakan populariti DS Najib amat terhad.

      Yang ada.... hanya kajian dari Invoke, Ilham Centre dan penang Institute yang mendedahkan tahap kepuasan hati rakyat terhadap pentadbiran Tun Madey dan rejim Haprakan yang ada sekarang ni dah merudum jatuh dengan teruknya...Kau ni baru keluar dari gua zaman batu ke haah????

      Delete
    2. Peduli apa aku dgn Najib yg dah tentu2 satu dunia dah pandang dia sebagai 'condemned man', sementara menunggu perbicaraan di mahkamah.

      Yg ENGKAU pula sampai bila jadi pengecut baling batu sembunyi tangan - tak malukah.....??

      Delete
    3. Aiiikkk...Bila masa pulak saya baling " BATU" Wak Suman tu haah???

      Banyak lagi keje berfaedah yang boleh dibuat...tak ingin saya baling "BATU" Wak yang dah expired tu lah!!!!

      keh..keh..keh..Harrrk..Tuiii..kokikioikhkikikioik!!!

      Delete
    4. Kalau kau anak jantan, toksah sorok diri, meh keluar jumpa aku dgn kadar segera dalam tempoh 7 hari dari tarikh hari ini.

      Delete
  21. Rasanya..dah tentu lah Wak Suman dan sobat2 kat blog ni dah membaca ulasan terbaru di FB DS Najib kan????

    Kalau yang belum berkesempatan...meh lah aku belanja korang ulasannya yang bernas tu beb !!!!

    Datuk Seri Mohd Najib Tun Razak menempelak Lim Kit Siang yang berterusan menyalahkan rakyat disebabkan penipuan demi penipuan yang dilakukan oleh pemimpin Pakatan Harapan (PH) semakin terbongkar.

    Najib dalam hantaran di Facebooknya mempersoalkan tindakan Ahli Parlimen Iskandar Puteri yang ‘dianugerahkan’ Menteri Hal Ehwal Najib (MenHEN) itu yang tetap mempertahankan sikap menipu beberapa pemimpin PH berhubung kesahihan kelayakan akademik mereka.

    “Apa salahnya rakyat untuk menyoal integriti dan mengkritik pemimpin PH yang telah jelas-jelas menipu sehingga MenHEN perlu mengecam tindakan rakyat ini sebagai serangan politik paling toksik dan ganas dalam sejarah?

    “Dah ‘over’-drama sangat ini. Terlebih makan limau mandarin ke?,” sinis Najib.

    Dalam blognya, Kit Siang mengeluarkan kenyataan bahawa tindakan menyoal kesahihan ijazah menteri-menteri PH adalah serangan politik paling toksik dan ganas dalam sejarah Malaysia.

    Justeru, Najib membidas Kit Siang yang mengeluarkan kenyataan politik tidak masuk akal tersebut.

    “Yang tipu degree, Menteri PH. Yang soal, rakyat.

    “Yang ‘kantoi’ dengan sendirinya, menteri-menteri PH. Yang tidak puas hati kerana ditipu lagi, rakyat.

    “Yang dipersalahkan, UMNO dan BN pulak?,” soalnya lagi.

    Wak Suman..suka tak suka, Wak kena bersetuju 200% dengan apa yang diperkatakan oleh DS Najib tu kan..betul tak Wak????

    ReplyDelete
    Replies

    1. BN ini parti rasuah pencuri gila kuasa salah laku kuasa. Parti kauman. Parti hasutan. Parti fitnah. ITULAH PARTI UMNO SEBENAR..

      Tun Mahathir tak akan bagi muka..Ingat tun juangkan RULE OF LAW..Ini cara Tun hapuskan umno lagi tak faham2..Umno dulu yg baik telah dirosakan kroni najib. Memang umno tak ada lagi harapan untuk ubah sebab terlalu lama rosak dan di kalangan ahli2 umno ini sudah pun hancur kerana suapan rasuah..

      Delete
  22. Di Sabak Bernam Jamal Jamban kata mana2 pemimpin Umno yang nak tinggalkan parti, silakan.

    Gamak nya maksud dia biarkan gengster macam dia sahaja yang tinggal memimpin Umno.

    Dah tak menggnas sangat si Jamban itu selepas di tangkap, di reman beberapa hari di balai Polis bila dia memalukan Polis, sebagai suspek di tangkap tapi lari dari jagaan di hospital Ampang, cabut ke Indonesia, Polis tak dapat cari berminggu lama nya.

    Gamak nya layanan ke atas nya di masa temph reman makan nasi bungkus RM3, kencing berak dalam cell di depan suspek2 lain telah meng"aman"kan dia sikit.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Aiiikkk..takkan lah teruk dan terdesak sangat sampai terpaksa bawak keluar citer zaman Tok Kaduk yang dah basi tu...kesian dan pathetic betul lah kan!!!!

      Delete
    2. GMN...Ini lah contoh berita yang patutnya kita semua memberikan fokus sekarang ni, bukannya citer pasal DS Jamal tu.. takkan lah kau tak reti memilih berita yang macam mana mampu menarik perhatian rakyat jelata???

      Kalau PAS boleh disiasat kerana RM90 juta mengapa tidak VK Liew RM3.5 juta? Orang lain masuk akaun satu kesilapan dan disiasat tetapi VK Liew terima wang dianggap tidak bersalah.

      Sehari dua ini nampaknya sibuk dengan isu RM90 juta kononnya diberi kepada PAS.

      Malah sumber-sumber dalaman Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) dipetik berleluasa malah dikerah mendedahkan maklumat siapa yang bakal ditangkap atau dikaitkan dengan dana 1MDB itu.

      Tidak segan silu maklumat dalam SPRM dilepas kepada pihak luar kononnya lapan lagi pemimpin PAS akan dipanggil berhubung isu penerimaan dana RM90 juta daripada Umno.

      Nampaknya metod kaedah lama SPRM tidak pernah berubah mereka melepaskan separuh masak maklumat apabila tular mereka akan masuk seakan bertindak dan bekerja mengikut gaya pemerintah.

      Menurut mereka lapan dipanggil itu sama ada terkait dengan dakwaan tersebut atau untuk membantu siasatan. SPRM sudah memanggil Nasharuddin Mat Isa, Nik Abduh Nik Abdul Aziz, Ambiga dan beberapa lagi pemimpin PAS dikait dana 1MDB.

      Cuma nak tanya SPRM memandangkan dana RM90 juta 1MDB ni begitu mendapat fokus padu, bila pula nak tahan dan siasat Datuk Liew Vui Keong (VK Liew) Menteri di Jabatan Perdana Menteri (Undang-undang) dulu bekas Presiden Parti Liberal Demokratik (LDP) sejak 2006 hingga 2014 yang menerima RM3.5 juta sejak 5 April 2012 hingga 16 April 2013?

      Jika Dato’ Seri Najib, UMNO, parti komponen BN dan PAS boleh disiasat malah ada akaun dibekukan mengapa tidak kedengaran pula SPRM memanggil dan menyiasat Datuk VK Liew?

      Apakah kerana VK Liew sekarang menteri yang menjaga undang-undang maka dia tak boleh disentuh?.

      Pemimpin LDP sendiri mengesahkan Datuk VK Liew mencuri wang RM3.5 juta dikait 1MDB itu dari parti.

      Bukankah itu sudah cukup untuk memanggil bekas presiden LDP itu dan siasat apa beliau buat dengan wang RM3.5 juta itu?

      Harap2nya kau lebih peka dan perihatin dengan isu semasa beb..bukannya mengulang2kan citer2 yang dah basi tu...boleh kan ????

      Delete

    3. Apa yang pemimpin UMNO inginkan ialah pangkat dan projek serta mengaut kekayaan tanpa mementingkan rakyat...lihat aje bagaimana isteri pemimpin boleh bermegah dengan bag dan jam tangan yang mana harga sebuah bag atau jam tangan bersamaan dengan sebuah harga rumah mewah..Inilah yang digemar oleh pemimpin2 UMNO dan isteri mereka...

      Parti bongkak sombong akhirnya tumbang terkangkang baru nk terhegeh hegeh nk jadi hero..salute rakyat malaysia...

      Delete
    4. GMN, Wak Suman dan cai2 haprak yang bersepah2 kat blog ni. Aku ytau korang masih lagi tak puas hati dengan penjelasan DS Najib di FBnya tu..dah tentu korang tuduh dia auta aje kan!!!!

      Seperti yang dijanjikan, aku postkan kat sini berita yang ditularkan oleh malay mail berkaitan kesahihan ijazahnya tu..hadam dan sumbatkan betul2 dalam kapla otak korang yang penuh dengan hasad dengki dan fitnah tu beb !!!!

      KUALA LUMPUR, Feb 12 — The University of Nottingham has confirmed that former prime minister Datuk Seri Najib Razak graduated from the UK university.

      The university was responding to Malay Mail’s request to verify Najib’s academic qualifications, including if he obtained an undergraduate degree from the institution.

      “The University of Nottingham’s records confirm that Mohammed N. Razak graduated with a BA Hons in Industrial Economics in 1974,” the university’s spokesman said in a brief email reply to Malay Mail last night.

      Najib, who was born in 1953, was 21 years old in 1974.

      Yesterday, DAP Perak’s Keranji state assemblyman Chong Zhemin cast doubt on Najib’s degree, highlighting a video circulating online and alleging the latter did not complete his studies at the University of Nottingham in the 1970s.

      When asked to clarify his academic qualifications, Najib yesterday told reporters at the Court of Appeal in Putrajaya: “Of course my degree is legitimate.”

      Kalau masih tak caya lagi..aku cadangkan korang mohon ke Universiti Nottingham untuk menyemak kesahihan ijazah DS Najib, seperti yang telah dilakukan oleh malay mail tu...haah..apa lagi tunggu, cepat lah buat tanpa tangguh..ada bran ke????

      Delete

    5. What,s the purpose of the Malay demonstrating against ICERD

      With intentions to protect their Rights when they themselves, the Bumis , The Malay is selling their own privileges. Land , selling their benefits and advantages to foreigners and non Bumis silently and very fastly . And Najib did it in a big way.

      Now we see how stupid the UMNO & the PAS leaders are driving the people, the Bumis to stupidity
      Don’t they have Brains?

      Delete

  23. Tak payahlah alih tajuk aduhai GMN kera
    Budin kata, AG wajib ditukar dgn segera
    Kerajaan PH dah teruk, usah berpura-pura
    Budin dah warning sebelum jadi huru-hara

    ReplyDelete
    Replies

    1. UMNO jadi pengecut kalau dah tak da kuasa.. Bukan real hero. Tgok DSAI dulu mcm2 gulingan n fitnah duduk penjara lagi. Sekarang dpt jugak pembangkang reformasi buktikan kepada rakyat yg UMNO ni tumpul berlindung disebalik kekuatan kuasa sje.

      Masa ada kuasa lupa diri besar diri mcm taktik korea utara menipu rakyatnya. Apa2 pun yg zalim kita sanggah yg adil kita disanjung. Ahli UMNO tak guna lagi selapas PRU14 baru terhengeh2 nak melonpat parti mcm kera kena belacan. Masa Tan sri muhiyidin yasin gelak seronok2. dah terhantuk baru sedar pdhal rakyat dh menyalak awal2 dulu seblum UMNO jatuh.

      Sekarang dah takda kuasa media n duit cara macam mana nak spin rakyat. Rebutkan sangat kuasa padahal dah lama gagal, tggu sungai eufrat kering je la UMNO.

      hidup melayu bersatu. Dalam masjid kiblat sama, cina indai ko racist. Islam pun tak ajar hina bangsa n agama lain UMNO ni je lebih. Pembangkang menang PM Melayu la mcm takda tau langsung perlembagaan

      nampak UMNO sendiri yang membodohkan bangsa sedndiri. Kalau sayangkan MELAYU SANGAT beri akyat ilmu yang benar bukan bodohkan bangsa sendiri. SEMOGA UMAT ISLAM DIBIMBING ALLAH tak kiralah dari bangsa apapun cina ke india ke kadazan ke asalkan Islam Amin.

      Delete
    2. Anon 16:10

      Budin dah bikin, wajah Suman jadi teduh
      Mati akal ler si tua kedi ini spt org bodoh
      Udah lah biol bebal, perangai pula hodoh
      Tak ada modal hujah, dia ajak org gaduh

      Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaahhh

      Delete
    3. GMN dan cai2 Haprakan kat blog ni...Hari tu bukan main kau orang melompat2 macam king kong kena belacan mempertikaikan kesahihan ijazah DS Najib dari universiti Nottingham tu.

      Hari ni, DS Najib dah mengulas dengan panjang lebar berkaitan ijazah yang diterima nya tu...takkan lah ko tak terbaca lagi kot????

      Saya terbaca satu laporan media pagi ini.

      Media, seperti malay mail... menulis kepada Universiti Nottingham di England dan tanya jika saya benar-benar graduan dari sana.

      Bersungguh mereka. Tak pula mereka menulis kepada National University of Singapore dan Australian Society of Accountants.

      Apapun, pihak universiti telah membalas media berkenaan.

      Universiti itu dah sahkan saya peroleh Ijazah Sarjana Muda dengan Kepujian dalam bidang Ekonomi Industri pada tahun 1974.

      Ya, saya memang graduan dari sana.

      Sekolah rendah dan sekolah menengah saya ialah Institusi St. John di Kuala Lumpur.

      Selepas itu, saya sambung di Kolej Lelaki Malvern di England.

      Kemudian, saya belajar di Universiti Nottingham dan berjaya mendapat BA Hons Industrial Economics dari sana.

      Dapat Ijazah dengan kepujian.

      Tahun 2004, Universiti itu juga anugerahkan Ijazah Kehormat Doktor Falsafah dalam Undang-Undang kepada saya.

      Bertahun-tahun, saya difitnah oleh PH bahawa saya bukan graduan.

      Kini sudah dijawab oleh media dan pihak Universiti.

      Media itu bagus. Mereka sanggup mencari kebenaran.

      Mengapa PH tidak pernah mahu buat demikian?

      PH tak ada emel ke? Tak tahu pakai telefon ke? Atau hanya ada Wechat?

      UK tak main Wechat lah.

      Minggu lepas, saya cuba cari sijil ijazah saya di rumah tetapi tak berjaya.

      Mungkin tertinggal apabila saya meninggalkan Seri Perdana selepas tewas PRU14.

      Oleh itu, saya telah menulis kepada Universiti saya untuk mendapatkan sijil gantian.

      Mereka jawab akan kirim kepada saya dalam masa sekitar satu minggu.

      Apabila saya terima, saya akan muatkan gambar sijil itu di FB ini.

      Lepas itu, saya ingin tengok.

      Apa lagi mahu fitnah.

      Dah tentu lah kau masih tak caya lagi kan..dipersilakan dengan segala hormatnya untuk ke laman sesawang malay mail untuk berita tersebut..takkan lah akhbar tu nak menipu kot????

      Delete
    4. Kejora/TongGeng......

      I don't give a damn what no balls scoundrels like you are shouting about. As far as I and the rest of the world are concerned, Najib and the previous govt have squandered billions and will be brought to justice.

      Peduli apa aku dgn Najib yg dah tentu2 satu dunia dah pandang dia sebagai 'condemned man', sementara menunggu perbicaraan di mahkamah.

      Yg ENGKAU pula sampai bila jadi pengecut baling batu sembunyi tangan - tak malukah.....??

      Delete
    5. Aiiikkk...Bila masa pulak saya baling " BATU" Wak Suman tu haah???

      Banyak lagi keje berfaedah yang boleh dibuat...tak ingin saya baling "BATU" Wak yang dah expired dan seasoned in the sun tu lah!!!!

      keh..keh..keh..Harrrk..Tuiii..kokikioikhkikikioik!!!

      Delete

    6. One despicable and brutal act that Nagib did unto Tun Dr. Siti Hasmah was to order his Special Branch to grill her on pain of sedition.

      They would not dare question Tun, so Najib applied his bully tactics on Tun Siti instead.

      I too endured some even longer grilling by Nagib’s “Gestapo”, but being a 70+year-old lawyer, I know my rights and at the end of the day, they left me unscathed and instead requested that I pose a group photograph with them.

      But Tun Siti is no lawyer and the grilling frightened her badly. The photograph of an elderly lady with her head bent low went viral and caught the eye of young and old everywhere.

      One of those affected by what happened to Tun Siti was my granddaughter Putrei Fateh Arina Merican.
      Seven-year old Arina and her younger five-year old sister Anisa first met Tun and Tun Siti as flower girls on official Kuala Lumpur Foundation to Criminalise War Royal Charity Dinners.

      Arina is now a 19-year old International Islamic University Malaysia undergraduate law student and her words of the grilling of Tun Siti says it all:

      “They spoke of justice,
      And they spoke of compassion,
      And yet,
      In my visions,
      I saw an elderly woman,
      So solemn and sad,
      In a pose so lovely and regal,
      As she hung her pretty head low,
      For being castigated,
      Is one feeling I’ll ever know so well.”

      Tunku Sofiah Jewa

      Komen Aku: Najib the bully will have many days in court soon, some I hope will be bully days on him by the Prosecutor(s).

      Delete
  24. Apa perlu tukar Peguam Negara???? Peguam Negara adalah penasihat undang2 kerajaan, menteri2 & Agong.
    Sepatutnya Peguam Negara tk terlibat dlm kes jenayah. Tu sebab proses pemisahan PendakwaRaya & PN perlu dilaksanakan cepat. TT kekal PN & bolih lantik Gopal Sri Ram jd PendakwaRaya.

    ReplyDelete
  25. HAHAHA HOHOHO HIHIHI

    Duit Umno? Tiada siapa datang tuntut - Polis
    Tidak ada siapa yang datang menuntut sejumlah wang yang dirampas di kediaman bekas Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak yang dikatakan peruntukan untuk Umno, kata Pengarah Jabatan Siasatan Jenayah Komersial Bukit Aman Datuk Seri Amar Singh Ishar Singh.

    Jika ada yang mahu menuntut kembali wang tersebut, kata Amar Singh, pihak tersebut perlu menunjukkan bukti bahawa wang itu adalah daripada Umno.

    Beliau berkata demikian pada sidang media hari ini.

    ahttps://www.kinitv.com/video/62689O74#DT5sVikG8y634ObS.99

    SEJAK TARIKH ITU ADA SIAPA BERANI TUNTUT KER?

    ReplyDelete
    Replies
    1. GMN...Fuyoooo, baru lah rakyat tau kenapa penangguhan kes SRC terhadap DS Najib adalah keputusan sebulat suara ketiga-tiga hakim Mahkamah Rayuan.

      Ini bukan disebabkan oleh cubaan pihak guaman DS Najib untuk memperlambatkan perbicaraan.

      Ketiga-tiga hakim juga berpendapat bahawa mereka tidak menemui sebarang bukti serta taktik undang-undang telah digunakan oleh pihak DS Najib untuk melengah-lengahkan perbicaraan.

      Punca penangguhan sebenarnya ialah akibat masalah teknikal undang-undang yang berpunca dari pihak pendakwa raya.

      Tak mustahil...isu tu terjadi kerana pihak pendakwaraya masih tidak mempunyai bukti2 rekayasa yang kukuh dan mencukupi untuk mensabitkan DS Najib dengan kes tersebut..setuju kan GMN????

      Delete

    2. Very Sad indeed to see Najib behaving like small kids
      Recently he sang his own lyrics from Song of BDB …Harapan setinggi Gunung

      The lyrics sounds as if he was being framed & cheated
      Again & again the more Najib tried to Win . The more He loses

      He looks Clumsy & very Childish
      Which indicates Malaysian did the Right Decision on PRU 14

      Delete
    3. GMN..ko tau tak, selain dari DS Najib, DS Wee ka Siong juga ada mengulas berkaitan dengan sijil Akauntan yang dimiliki oleh Ah Beng@Nobita, menteri kewangan Hong Kong tu beb !!!!

      Apa ulasannya tu...jom kita sama2 layaaannn!!!!

      Lim Guan Eng sendiri mengakui beliau adalah seorang akauntan yang gagal (I was a failed accountant).

      Saya memandang serius kenyataan Tony Pua yang mengatakan Lim Guan Eng berhak untuk menyaman mana-mana pihak yang mempersoalkan kelayakan akademiknya.

      Saya juga mengambil maklum mengenai lampiran dokumen Tony Pua yang menunjukkan keahlian Lim Guan Eng dalam Persatuan Akauntan Australia.

      Walaubagaimanapun, ia membuktikan dengan jelas bahawa keahlian beliau hanyalah SEMENTARA.

      Keahlian sementara (provisional member) hanyalah langkah awal untuk menyertai modul dan peperiksaan bagi memenuhi syarat untuk menjadi seorang akauntan seterusnya mendapatkan keahlian penuh dalam Persatuan Akauntan Australia.

      Selain itu, perjalanan seorang ahli sementara ini juga masih jauh lagi untuk mendapatkan gelaran akauntan apatah lagi akauntan bertauliah.

      Anda tidak boleh mengiktiraf diri sendiri.

      Bahkan Lim Guan Eng sendiri dalam satu forum pada bulan Mac 2012 mengakui bahawa beliau gagal menjadi akauntan dan menghabiskan masa kurang seminggu di sebuah firma akauntan di Malaysia sebelum dipecat.

      https://www.malaysiakini.com/news/192814

      Sejak itu, tiada lagi bukti yang mengatakan beliau bekerja dalam mana-mana syarikat akauntan atau beliau ada mengambil apa-apa modul atau peperiksaan yang melayakkan beliau bergelar seorang akauntan bertauliah.

      Malah, semakan atas talian di Institut Akauntan Malaysia (MIA) turut gagal menemui nama Lim Guan Eng sebagai ahli.

      Di Malaysia, anda bukanlah seorang akauntan melainkan menjadi ahli MIA.

      Di bawah Akta Akauntan 1967 Seksyen 25(e), adalah menjadi satu kesalahan terhadap mana-mana individu atau organisasi mengakui diri mereka sebagai akauntan kecuali berdaftar dengan MIA.

      http://www.agc.gov.my/…/Accountants%20Act%201967%20%5BAct%2…

      Hukuman bagi kesalahan itu ialah denda RM10,000 atau penjara 1 tahun atau kedua-duanya. Kami perhatikan, laman web DAP sendiri yang telah memperakui Guan Eng sebagai "akauntan bertauliah".

      https://dapmalaysia.org/biografi/biodata-of-lim-guan-eng/

      Pada 11 Jun 2018, Guan Eng sendiri pernah berkata kepada media bahawa beliau adalah seorang akauntan. Katanya, "Liga dan permainan bola adalah dua perkara berbeza. Saya tahu tugas saya, saya adalah seorang akauntan."

      https://www.nst.com.my/…/unpopular-finance-minister-so-be-i…

      MCA atau saya sendiri sebenarnya tidaklah berminat untuk memanjangkan isu ini namun apa yang paling penting untuk diutarakan ialah mengenai kelembapan ekonomi negara.

      Biarlah DAP dan rakyat untuk menilainya jika wujud kesalahan undang-undang. Ini soal integriti seorang pemimpin nasional!

      Apa yang nak diherankan...takde yang tulin dan ori dalam Rejim Haprakan ni, melainkan semuanya ada lah palsu semata2...setuju kan GMN????

      Delete

    4. Perhaps Allah gives Tun age and Health till now to save Malaysia from Najib kleptocratic government

      Tun did it again, 2nd time Prime Minister of Malaysia
      Sadly Tun vision of 2020 is just a near Dream jeopardized and thwarted by Najib Kleptocratic or perhaps Pak Lah incompetence government.

      Why does this happen ?
      I believes there are foreign Govt influence towards Putra Jaya during Najib and Paklah as both wrongfully and Stupidly did not wish to listen to Tun as their Mentor. Tun is the ex PM and has set a distinct record for Malaysia

      Why both was so arrogant to brush Tun aside when Tun himself did gave both his shoulders and his hands for Free

      Najib has failed Malaysia
      He has failed UMNO indeed
      He should retire or silence himself as none is listening to him even as Opposition
      He tried his best, thru Social Media to win the people’s heart, sadly he failed

      Now then, he busily taking notes of the people's needs. But sadly , Nasi sudah jadi Bubur And UMNO will close shop if Najib and Zahid still with UMNO.

      The people have rejected both Najib and Zahid
      Both have to go elsewhere to start a New Leaf for the new generations

      Today Govt is The Voice of The People
      No longer , The King ,The Queen nor any Dynasty
      Those whom needs access with the Govt must get
      themselves involved in Parliament . Appointed as Govt or as Opposition members.

      Selected , elected by the People thru Elections …PRU
      This mandate will be honored by the people
      The autocratic ways of Middle East are fading away as People Voices are heard today.

      Najib and Umno will be far far away.

      Delete
  26. Kesian GMN barua isap kote kapir DAP
    Jenis peminat kote kulup tak ada topi
    Komen dah merapu tak tau tengah & tepi
    Bodoh bahlol serupa dengan lembu sapi

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kejora/TongGeng......

      I don't give a damn what no balls scoundrels like you are shouting about. As far as I and the rest of the world are concerned, Najib and the previous govt have squandered billions and will be brought to justice.

      Peduli apa aku dgn Najib yg dah tentu2 satu dunia dah pandang dia sebagai 'condemned man', sementara menunggu perbicaraan di mahkamah.

      Yg ENGKAU pula sampai bila jadi pengecut baling batu sembunyi tangan - tak malukah.....??

      Delete
    2. Aiiikkk...Bila masa pulak saya baling " BATU" Wak Suman tu haah???

      Banyak lagi keje berfaedah yang boleh dibuat...tak ingin saya baling "BATU" Wak yang dah expired dan seasoned in the sun tu lah!!!!

      keh..keh..keh..Harrrk..Tuiii..kokikioikhkikikioik!!!

      Delete

    3. Trump may look a clown like Najib
      But he indeed is a Smarter clown than Najib

      Trump has the same thick skin as Najib but he delivers US interest well
      He puts US importance above all even though he lied & lied
      Whatever it takes , No matter how embarrassing , No matter how wrong it is
      US interest is his top priority even he has to kill a Nation

      Unlike Najib & our First Lady Rosmah who move around expensively , showing off But shy to deliver Malaysia importance

      I am looking forward Syed Saddiq to be our PM
      Be the youngest PM of Malaysia
      By then He is a Mature Politician and a developed Man
      He must not make mistake, must know to hide his weakness
      He must be guided & supervise by his carer

      Malaysia must made efforts to Unite our Ummah
      naming ourselves as an Islamic Nation
      We must extend our self to Russia , China
      We must built our own weapons even it is made from ( Buluh ) Bamboos
      Like we learn to built our Protons

      But don't get Najib to build all those things. Useless

      Delete
    4. GMN...Konpom kau dah terbaca berita ni tapi tak salah kalau aku habaqkan semula kat kau, moga2 dapat dicerahkan minda kau yang kelabu asap tu beb !!!!

      Baru-baru ini, ada seorang pengundi di kawasan DUN Semenyih yang dijangka melalui PRK bermula 16 Februari ini, memfailkan saman pemula terhadap Pengerusi Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR).

      Saman yang difailkan turut menamakan SPR dan Kerajaan Persekutuan sebagai defendan dalam saman yang menuntut pelbagai deklarasi, antaranya pengisytiharan bahawa suruhanjaya itu tidak wujud dari segi undang-undang.

      Ada yang mungkin tidak faham mengapa saman ini telah difailkan.

      Semasa zaman Bn memerintah, struktur organisasi SPR ada pengerusinya dan dibantu oleh timbalan pengerusi serta beberapa pegawai2 tinggi yang dilantik untuk menganggotai suruhan jaya tersebut, tapi di era PH ni pulak...pengerusinya sahaja yang ujud dalam struktur organisasi tersebut.

      Betul telahan rakyat jelata yang mengatakan...dalam zaman PH, macam-macam hal boleh berlaku.

      Nak patuh undang-undang dan perlembagaan negara, itu lain cerita.

      One man show pun tak apa...seperti yang dilakukan oleh pengerusi yang ada sekarang ni !!!!!

      Delete
    5. Kalau kau anak jantan, toksah sorok diri, meh keluar jumpa aku dgn kadar segera dalam tempoh 7 hari dari tarikh hari ini.

      Delete

    6. Apa akan berlaku pada Malaysia selepas Tun ?
      Apa bakal berlaku pada PH selepas Tun ?

      Tun disalahkan UMNO seolah Tun berpaling tadah
      juga kerana Tun terpaksa bersekutu dengan DAP demi menyelamatkan Malaysia

      Berkemungkinan jika Tun tidak bersekutu dengan DAP
      Parti Tun Pribumi akan menang dengan cemerlang lagi

      Seharusnya UMNO persalahkan Najib kerana angkor dan sombong tidak mahu Berganjak apabila Tun menasihati Najib supaya berundur

      Tun suruh Najib berundur bersebab sabab bukan suka suka Tun
      Tun sudah sedaya upaya menyelamatkan UMNO , menyelamatkan Ummah untuk Malaysia

      Tapi sayang Kesombongan Najib sendiri telah membuat Najib juga UMNO Tewas

      Yg perlu kita kesali adalah
      Kenapa dan mengapa Pak Lah juga Najib begitu angkur
      Tidak mahu mendengar nasihat Tun semas pemerintahan mereka
      Jika awal PakLah , Najib dengar nasihat dan bimbingan Tun
      Malaysia tidak jadi bergini di ini hari

      Ini semua sudah di ditulis
      Maka perlu kita
      Usaha dengan Berdoa Sesunguhnya

      Yg penting
      Ummah perlu Bersatu
      Setiap kita perlu membuat usaha menyetupadukan Ummah
      walau hanya mampu Berdoa

      Delete
    7. Mana ada saya sorok diri Wak??? Kan saya sentiasa ada di blog ni.

      Wak tak perasan keberadaan saya ke haah???

      Ini kes berat kalau tak nampak saya kat sini...

      Delete

    8. 1.sepatutnya ini sahajalah sebab kenapa rakyat malaysia perlu menolak Rejim bn najib pada pru 14 yang lepas. kerana najib memperkenalkan budaya rasuah secara terbuka.

      2.budaya rasuah secara terbuka ni tersangatlah bahaya kerana ianya akan menjadikan negara ini negara tanpa undang-undang. antara 3 negara terbawah didalam corruption perception index 2017 adalah negara syria. kebetulan saya mempunyai seorang pekerja separuh masa warga syria. dia berkata pada saya negara syria sudah korup dari atas hingga ke bawah. rasuah memang dilakukan secara terangan.

      3.masih lagi saya ingat pada malam sebelum pru 14, najib seperti biasa berucap dengan penuh gula2 untuk merasuah rakyat dan tun berucap agar rakyat malaysia kembali bermaruah agar dapat menolak budaya rasuah secara terbuka.

      Delete
  27. Wak suman dan GMN...Kita kena banyak2 bersyukur dan mengucapkan Alhamdulillah tak terhingga mengenai projek TRX ni lah kan.

    Fasa 1 Projek TRX bernilai RM40 bilion dari 1MDB sudah hampir siap walaupun telah tertunggak setahun selepas PH menang PRU14.

    Apabila semua fasa-fasa projek ini siap, sebanyak 250 syarikat dan firma antarabangsa akan beroperasi di sana dan menjanakan sebanyak 500,000 peluang pekerjaan secara langsung dan tidak langsung termasuk 40,000 pekerjaan bergaji tinggi.

    Buat kali pertama dalam sejarah, Malaysia akan ada daerah kewangan (financial district) yang khusus.

    Dah tentu lah, kita semua masih ingat masa dulu, puak2 PH tuduh projek ini tidak wujud.

    Hanya lubang di tanah, kata mereka.

    Tapi rakyat tak pernah tengok ada lubang setinggi ini.

    Dulu mereka juga tuduh 1MBD beli tanah ini dengan sangat murah dari kerajaan.

    Tapi apa yang PH tidak pernah bagi tahu juga ialah penjualan ini juga termasuk syarat bahawa 1MDB perlu tanggung kos permindahan dan kos ganti-rugi untuk penghuni-penghuni yang sudah ada di sana selama berpuluh-puluh tahun.

    1MDB juga diperlukan untuk tanggung kos membina infrastruktur termasuk beberapa jalan terowong di sana untuk mengelak kesesakan trafik di sana yang biasanya perlu ditanggung oleh kerajaan.

    Maka kos sebenar 1MDB termasuk syarat-syarat ini untuk mengambil tanah TRX dari kerajaan ialah sekurang-kurangnya RM3.5 bilion.

    Tahun lepas, Menteri Kewayangan kita mengaku bahawa projek TRX akan untung dan mampu membayar balik hutang 1MDB.

    Kini, kerajaan PH boleh lah ambil kredit.

    Ambil kredit tak apa.

    Asalkan ekonomi negara dirancakkan dan peluang pekerjaan tetap diwujudkan oleh projek ini.

    Jadi betul lah apa yang dikatakan oleh rakyat jelata sejak Rejim ni berkuasa...menteri2 haprakan ni keje mereka cukup2 mudah, tiru, fotostat dan jenamakan semula projek2 dan program dari kerajaan BN dulu dan jenamakan semula, seolah2 itu semua ada lah hasil tangan dan idea mereka...umpama, lembu punya susu..sapi pulak yang dapat nama..setuju kan Wak????

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kalau kau anak jantan, toksah sorok diri, meh keluar jumpa aku dgn kadar segera dalam tempoh 7 hari dari tarikh hari ini.

      Delete

    2. Pegawai Kerajaan Malaysia perlu lebih serius menjalani tugas

      Pegawai lah yg mendorong system berjalan dengan betul ,efficient dan effective
      So , jika fikiran nak kerja sama Kerajaan kerana bolih relax, perlu di singkirkan sama sekali

      Ini yg saya lihat
      The Attitude of The Malays as most Malays works for the Govt
      Sifat Besok masih ada ,Kerja suka tangguh tangguh , system yg tidak consistent
      Ini Attitude Kebanyakan pegawai Kerajaan yg mengakibatkan system Malaysia yg sentiasa Flaws dan tidak menjadi
      Kerajaan Teguh barulah Rakyat pun teguh
      Ia tidak bolih bertepuk sebelah tangan
      Ia perlu berganding bahu sesama rakyat untuk memajukan Malaysia
      Mencapai Kehidupan yg Tenang

      Kerajaan perlu Beduit bukan Berhutang
      Perlu prihatin kawalan kewangan terutama,bukan seperti Kerjaaan Malaysia yg sentiasa Bocor sana sini . Jika kerap bocor sana sini ,bahayalah Kapal maka macamana nak bawa penumpang .

      Kita tidak perlu Kaya Raya
      Kita perlu Tenang
      Kesederhanaan dalam semua aspects
      Tak perlu orang nak capai langgit, kita juga nak capai langit
      Yg penting graphic kita sentiasa tenang
      Kalau naik pun sikit , kalau turun pun sikit
      Tidak mendadak tapi cantik perjalanan graphic kita

      Komen aku: Mana Najib ada itu semua. Dia bukan Melayu pun. Dia kata dia Bugis. Lanun Bugis, rompak RM2.6 biliun. Namun demikian, tabiat yang buruk di atas itu semua nya Najib.

      Delete
    3. Mana ada saya sorok diri Wak??? Kan saya sentiasa ada di blog ni.

      Wak tak perasan keberadaan saya ke haah???

      Delete

    4. Wahai ahli-ahli UMNO BN, ketahuilah, selama mana kamu menyokong Najib atau mereka-mereka yang menyokong Najib dan membenarkan budaya rasuah, selama itulah kamu akan kalah dalam setiap PRU!

      Kepada pemimpin-pemimpin yang terlibat dengan rasuah, apa gunanya menjadi pemimpin tertinggi parti, kalau kamu tidak dapat menjadi kerajaan. Saya pun sekarang boleh tubuh parti baru ABU, dan ada ahli majlis tertinggi pilihan saya, tetapi status parti baru ABU ini samalah dengan UMNO dan BN, kerana kedua-duanya tidak menjadi kerajaan. Kamu boleh sogok ketua-ketua cawangan, ketua-ketua bahagian untuk memilih kamu, tetapi kamu tidak boleh sogok rakyat untuk undi kamu!

      Hakikatnya BN dan UMNO yang begitu berjasa dan megah dahulu menjadi seperti sekarang ini, pemimpin-pemimpin yang terlibat menjadikan BN dan UMNO sebegini, adalah satu pengkhianatan besar kepada agama, bangsa dan negara. Bertaubatlah!

      Najib terutama nya.

      Delete
  28. Wak Suman..semua yang ada kat blog ni tau Wak ni adalah penjilat tegar tolor Tun Madey...kiranya boleh lah dikatakan sebagai numero ono dan penyokong tahap kipas susah matinya(die hard fan)... tak boleh dicuit langsung Tun tu, pasti Wak akan mengamuk sakan macam orang hilang akal!!!!

    Wak tentu dah maklum berita yang mengatakan...Clare Rewcastle Brown menuduh pemimpin PAS menerima derma RM90 juta dari bekas perdana menteri Najib Tun Razak.

    Hari ini, tuduhan itu telah disahkan fitnah semata-mata oleh SPRM bila mereka mendedahkan tiada bukti rasmi yang menunjukkan RM 90 juta tu dimasukkan ke dalam akaun PAS.

    Apa buktinya yang pemimpin PAS menerima RM90 juta dari Najib? Buktinya ialah pemimpin PAS memiliki motosikal besar, kereta mewah, dan rumah banglo.

    Sesiapa saja yang memiliki motosikal besar, kereta mewah, dan rumah banglo adalah sah perasuah dan perompak....macam tu ke Wak Suman????

    Tetapi, sebab apa hanya tanya pemimpin PAS sahaja?

    Pemimpin Pakatan Harapan, terutama sekali keluarga perdana menteri Tun Dr Mahathir Mohamad, memiliki lebih banyak dari itu.

    Masih in doubt lagi..sila lah Wak melayari website2 yang mendedahkan kemewahan Tun dan anak2nya seperti kat Beautifulnara dan lowyat.net yang menunjukkan foto2 berkaitan dengan rumah dan kenderaan kepunyaan mereka tu.

    Kemewahan pemimpin Pakatan Harapan jelas dan diketahui umum, terutama sekali apa yang anak-anak Perdana Menteri Malaysia Ke Empat/Ke Tujuh memiliki dan gaya hidup atau ‘lifetsyle of the rich and famous’ mereka.

    Dan ini tidak pernah dinafikan oleh seluruh rakyat Msia.

    Nak tanya lah pada Wak secara jujur...dari mana datangnya duit dan harta yang bernilai berjuta-juta itu?

    Ada kah semua kemewahan ni adalah hasil dari payungan mantan PM ke 4 yang kini PM ke 7...saja tanya..jangan mare yeer????



    ReplyDelete
    Replies

    1. apabila masyarakat terima amalan rasuah sebagai perkara biasa yang boleh diamal secara terbuka, maka tidak lagi ada perasaan segan silu apabila melakukannya, baik oleh pemberi atau penerima.

      Di zaman pemerintahan yang percaya “cash is king” atau “wang adalah raja” maka pemberian dan penerimaan rasuah menjadi satu dari nilai hidup dan budaya, terutama dikalangan orang Melayu.

      Apa sahaja sanggup dibuat jika disogok dengan wang atau pemberian yang diminati. Soal baik buruk sesuatu yang diberi atau diarah tidak termasuk dalam pertimbangan.

      Percanggahan dengan undang-undang, bahkan berdosa dari segi agama tidak diambil kira. Yang diutamakan ialah pendapatan yang memuaskan nafsu.

      Makai, nafu mat buas macam binatang. Bukan se juta, seratu juta, tapi RM2.6 biliun duit di curi nya dari 1MDB, sebahagian nya di rasuah nya ketua2 bahagian Umno, RM90 juta kpd PAS.

      Bedebah betul.

      Delete
    2. GMN...I'm very sure that you've heard the rumours going around saying that Azmin will be expelled from PKR in the near future.

      Actually, this rumour of Azmin being expelled from PKR isn’t a rumour per se, in that Anwar Ibrahim did have serious discussions with certain people in the pary, namely Pizi on the need to boot Azmin out.

      Frankly, we are not too bothered if Azmin remains in PKR or is thrown into the sea, though sources have indicated that his expulsion is imminent.

      What concerns us most, especially the grass roots is the reason they’re going to give when expelling him from the party.

      What is Anwar going to say?

      Is he going to say that Azmin was expelled for being too close to Dr Mahathir, Prime Minister of Malaysia and Pakatan Harapan leader?

      Under the previous Barisan National government, can you imagine what would have happened if Liow Tiong Lai had expelled Wee Ka Siong for being too close to Najib?

      Let’s see the excuse they’re going to cook up when booting Azmin out of PKR...and the big question is, will Azmin receive it standing up???

      Delete

    3. alhamdulillah, kita dapat melihat, rakyat menentang kerajaan kleptokrat pimpinan Najib. Buat pertama kali dalam sejarah negara, BN tumbang dan kalah dalam PRU 14. Inilah bukti nyata rakyat masih tidak dapat menerima rasuah sebagai satu amalan hidup.

      Walaupun rakyat disogok dengan macam-macam habuan sebelum PRU, namun kerajaan BN tetap tumbang. Bukan setakat tumbang, bahkan BN sekarang ini pun telah berpecah, hanya tinggal tiga parti sahaja. Dan MCA pun berkata mahu BN dibubarkan sama sekali. Demikian lah nasib pada pada mereka-mereka yang menjadikan rasuah sebagai satu amalan.

      Rakyat sekarang pintar, mereka tahu kuasa undi ada pada tangan mereka. Jadi usahlah cuba memberi habuan-habuan supaya mereka kenal undi. Ia nya tidak akan berjaya.

      Delete
  29. Budin kini, dah terang-terangan anti Pakatan
    Mengelupor le Suman serupa beruk di hutan
    Sana sini cabar orng, ingat dia sorang jantan
    Rasanya, penyudah iblis ini kat Tg Rambutan

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete
    Replies
    1. Anon..Kalau Tg. Rambutan tak nak terima dia..dia boleh apply masuk Sepital mental Woodbridge kat Singapork tu. Konpom diterima punya.

      Ada bagusnya jugak..senang sikit keluarganya nak melawat nanti!!!

      keh..keh..keh..Harrk..tuii..kokikihkioikioikik!!!

      Delete
    2. Kalau GMN sudi temankan dia kat situ lagi bagus beb !!!!

      Delete
    3. Ada kah Umno untuk Melayu? Tapi ada Bugis dalam nya. Takpa, tapi Bugis Lanun yang curi RM2.6 biliun wang rakyat.

      Malaysia utk Melayu? Utk semua rakyat. Yang tak hormatkan dan patuhi Perlembagaan perlu di suruh hijrah. Termasuk yang curi wang berbiliun. Hijrah selepas dia dah serve his prison sentence.

      Yg nyata Malaysia adalah untuk kepentingan orang Melayu , Ber Sultankan Melayu
      Hak milik terutama Tanah untuk Melayu
      Tapi sayang keutamaan yg diberi pada Melayu hujungnya di jual ,di gadai olih Melayu sendiri
      Orang Melayu masih beruntung Cina membeli Hak mereka dengan wang ringgit
      Jika Yahudi dirampas saja
      Hujungnya Melayu sendiri yg tidak betul dengan menyalahkan salah lain

      Melayu bukan saja Mudah Lupa
      Melayu Boros
      Melayu Tidak fikir kedepan
      Melayu Asal bolih
      Melayu Emosi
      Melayu suka Gaduh
      Melayu tidak Bodoh tapi tidak mahu Berlajar
      Melayu banyak berbual dari mendengar dan melihat
      Melayu mudah melatah , suka bercerita tembelangnya sendiri. Umno banyak camni

      Perpatah Melayu
      Harta Dunia , Wang Ringgit tidak bawa ke Kubur
      Ini bukan Hadiths bukan Surah
      Hanya alasan orang Pemalas , bukan alasan orang Beriman
      Orang Beriman juga perlu cari duit
      Duit Indah untuk yg si Bernyawa
      Yang si mati nak bawa duit ke Kubur untuk apa ?
      Kat Kubur bukan ada Kedai, ada Mall , Kedai Mamak pun takda

      Bagaimana pula tanggapan Orang Cina yg hantar duit palsu bakar pada si mati ?

      Hanya Kaum sendiri yg Bakal mewarisi Pusaka sendiri
      Dengan Usaha , Bijak Pandai Bukan dengan Menuntut pada Kerajaan semata

      Ini ada pulak jenis yang minta , besok dapat ,lusa jual sama orang asing
      Apa erti Kepentingan Orang Melayu jika Melayu sendiri yg merugikannya sendiri

      Ada Tanjung kasi Keling
      Ada Bukit kasi Cina
      Ada Tanjung Pagar KTM ,kasi Singa Buaya
      Ada tanah Najib kasi syarikat Kerajaan China Kominis
      Salah Siapa ? Siapa yg memberi dan menjual Sovereignty
      demi Kepentingan masing masing
      Bukan sahaja orang Melayu saja yg mengadai Tanah Pusaka

      Malah Kerajaan, juga Sultan sendiri yg mengadai Tanah pada orang Asing
      Memang Tanah di jual tidak kemana , tapi ia akan jadi milik orang lain
      Nak kena Tebus Talak Cina Buta untuk dapat kembali Tanah yg di Gadai

      Jadi apa dia yg dipolitikan untuk orang Melayu
      Jika hujungnya orang Melayu sendiri yg mengadaikan Hak mereka
      Mengadai nasib masa depan anak cucu mereka

      Inilah akibat
      Seperti yg Tun cakap
      Nak Senang Tanpa Usaha

      Bajib pulak nak senang curi saja

      Delete
    4. Fuyooo..Hari ni FMT melaporkan berita pecah panggung ni beb..apa berita tu haah???

      A former federal minister and two deputy ministers are among seven MPs from Umno who have been accepted into PPBM, the party’s chairman Dr Mahathir Mohamad announced today.

      The three are former minister of domestic trade, cooperatives and consumerism Hamzah Zainuddin, former deputy tourism minister Mas Ermieyati Samsudin and former deputy health minister Abdul Latiff Ahmad.

      The others are Ikmal Hisham Abdul Aziz (Tanah Merah), Mohamad Fasiah Mohd Fakeh (Sabak Bernam), Rosol Wahid (Hulu Terengganu) and Shahbudin Yahya (Tasik Gelugor).

      Kita tak mahu mengulaskan lebih lanjut berkaitan berita ni..yang ditunggu2 oleh rakyat ialah respons dari pemimpin2 parti komponen PH yang lain, khususnya Tokong Kit Sial dan Bang Non mengenai perkembangan terbaru ni...ada kah mereka dapat menerima mereka dengan hati yang terbuka dan berlapang dada...atau akan membawa kepada bibit2 perpecahan dalam PH.

      Tidak kah Tun sedar tindakannya tu bakal memberkan impak negatif yang cukup2 besar dalam kerjasama antara parti2 komponen dalam menghadapi PRK Semenyih yang akan datang ni..atau memang sengaja ada agenda gelap dan tersembunyi Tun dalam tindakannya tu????

      Hanya cai2 tegarnya macam Wak Suman yang mungkin boleh membantu kita dalam merungkaikan agenda Tun tersebut..boleh kan Wak????

      Delete
    5. Bro GN 18:12,

      Bagus lah jugak, bro GN punya cadangan
      Tempat itu sesuai untuk Suman bajingan
      Di spital Wodbridge dia jadi gelandangan
      Senang le, saudara mara buat kunjungan

      Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaahhh

      Delete

    6. Personally I do not see either Najib nor Zahid as a leader, nor as an opposition leader in Parliament.

      Both are Rubbish that is a Threat to UMNO today
      Both never serves Malaysia as much as they claimed
      Both took advantage of their post as Ministers before

      Malaysia needs to Revamp

      Govt employee must change their attitude, be more professional, be more productive, more efficient
      We all know from top to toe almost all the Govt employee attitude is, Tidak apa , Bolih Runding and all those Malay nonsense .Working hours , they can leave their job, go back home , Makan ,sent their kids to and from school ,doing their personal errands.

      Even in the office we can see these Govt staff , mostly all can play video, chit chat , exacted .These culture needs to be stop. ITS the PM call to do so.

      Malaysia needs to eradicate Gangterism , Ah Longhism, MoneY laundering, Motorbike gangs etc. But how to do it when Najib did Mat Rempiting in CH with words "Malu Apa Bossku?"

      Maybe KJ can kelp because he said "Majib bukan Bossku."

      Delete
  30. Yang didakwa menipu..mencuri dan menrompak duit rakyat bukanlah sebarangan orang. Duitnya banyak... kuasanya dulu mutlak.. pengaruhnya hebat... disokong oleh lebih 3 juta ahli partinya yang setia tak berbelah bagi... menganggap tertuduh suci mutlak... ada sokongan dari parti sekutu... AG pula mungkin tak menyangka ada kesilapan teknikal yg boleh menyebabkan sasaran bolos. Kenapa boleh jadi begitu? Mungkin Tuhan nak tunjukkan bahawa rakyat Malaysia yang jujur tak secerdik para perompak yg dituduh itu....

    ReplyDelete
    Replies

    1. Tak mengapa. Najib dan Rosmah tak boleh lari. Paspot depa sudah di impounded dek Imigeresen.

      Semua exit points sudah di maklumkan. Rumah dia pun sentiasa di awas Polis. Dia keluar aje, di ekor.

      Dia coba melewatkan bicara nya sebenarnya melebihkan derita dia. Lebih lama kena tunggu sebelum masuk penjara and be done with the sentence.

      10-20 tahun kalau 4-5 saja dari 40 lebih tuduhan mahkamah itu sangkut, sabit kesalahan.

      Delete
  31. Kasiihan Suman Tempe penjilat DAP tokong
    Makin teserlah dan busuk dia punya pekong
    Kiri kanan asyik kena ganyang dan pelakong
    TIada seekor cai ingin nak bela atau sokong

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete
    Replies

    1. Anggaplah Tragedi 1MDB suatu bencana… semua negara tidak pernah bebas dari bala bencana.. sunami yg melanda Indonesia..bom atom di Jepun.. taufan yang melanda USA..perang saudara di Yaman..semuanya adalah becana yang lebih besar dan merugikan negara masing2. Kita tidak perlu lagi terus menerus menangisi tragedy yang telah berlaku..

      apa yang lebih penting adalah belajar dari kesilapan dan perbetulkan amalan. Pak menteri dan juga pembangkang… sudah2lah bermain politik. Bekerjalah untuk majukan negara. . usahlah saling meyalahkan.. juga menakutkan-nakutkan rakyat dengan angka2 hutang yang ada. Semua itu memburukkan keadaan dan merendah-rendahkan segala nilai yang kita ada. Negara kita dikurnia dengan pelbagai sember yang masih boleh diteroka.. apa yang penting adalah sikap dan pengurusan yang baik.

      Komen aku: Apa yang nak di pelajari lagi? Mencuri itu nyata jenayah. Bicarakan Najib, sumbatkan dia ke penjara. Many problems solved. QED.

      Delete
  32. Wak Suman gertak je lebih tapi kosong abok
    Tiada bawak apa hujah pun hanya menyibuk
    Tak sabar jumpa nak ku ajar ini anjing dubuk
    Jgn lupa pula Wak aku cabar nko bertumbuk

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete
    Replies

    1. Mereka yang terlibat pada setiap kesalahan perlu dipertangungjawabkan pada setiap tindakan. keluarga Jho Low adalah usahawan berjaya..datuk seri Najib dan keluarga juga berharta.. Clobber 'em all with the full foorce of the law. Cari Jho Taek hingga ke lubang cacing.

      jika rakyat marhain berhutang boleh dijadikan status muflis..dengan segala harta dirampas dan diuruskan oleh badan pentadbir Jabatan Pemegang Harta (JPH)..saya percaya tidak ada sebab hukuman yang sama tidak boleh dikenakan pada persalah2 tragedi 1MDB.

      Usah buang masa mengejar pada yang berlari… gunakan kuasa yang diberi rakyat untuk mengambil semula segala apa yang senilai dengan apa yang telah dicuri… usah dibebankan pada rakyat miskin dan pada masa yang sama pesalah dan keluarga pesalah 1MDB masih bermewah megah meloloskan diri. (Aku tak setuju. Kejar depa yang lari ke lubang cacing. Tambah tenaga untuk nya).

      Delete
  33. Suman cuma berlagak berani kat blog maya
    Sebenarnya, si tua ni lemah dan tak berdaya
    1/2 /18 dicabar, dia tidak berani jumpa saya
    Dia menyamar jadi org buta, saya diperdaya

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete
    Replies

    1. Kita kena lebih berhati2 kerana musuh2 negara senantiasa megambil peluang utk “menyerang” pada setiap arah yang ditujui. Episode rusuhan kuil…tanah kesultanan . racist beer promoter…dan kemarahan org melayu pada isu icerd tidak sepatutnya diperbesar sehingga menimbulkan keresahan pada rakyat… kita kena sedar adanya pihak2 yang meniupkan api perbalahan dengan niat tidak lain selain melemah dan memundurkan kita.

      Komen aku: Bukan musuh luar negara. Musuh dalam negara. Yang mahukan "Bangsa Johor" tu mengarut. Nanti lain2 orang nakkan Bangsa negeri dia juga, mana boleh?

      Delete
    2. GMN..Woiiit..Berani betul kau tibai Wak Suman pasal isu Bangsa Johor tu yeer...sampai kau kata dia mengarut.

      Kau tak tau ke..dia tu adalah penyokong kuat prinsip bangsa Johor tu..tak pasal2 nanti kau kena balun dengan dia kerana berani menyentuh istilah bangsa johor tu beb !!!!

      Delete

    3. Anonymous1 February 2018 at 22:41
      Mari kita main bola kat padang bola Budin nih!!!

      Delete
    4. Wak Suman..tak teringin ke nak menjawab soklan saya kat 18.43 dan di 21.23 tu ke haah???

      Lama dah kita semua menunggu ni bhai!!!!

      Delete
    5. Ini bukti Kejora kecut tak muncul betdepan dgn saya of 1/2/18.

      Othaman Ahmad1 February 2018 at 23:19
      Kejora..
      Kamu di mana, saya sekarang ada di tengah2 dataran merdeka.
      Saya berpakain track suit biru, berkaca hitam 'rayban', tinggi 175.26 cm.

      Anonymous1 February 2018 at 23:22
      Kahkahkah...

      Othaman Ahmad1 February 2018 at 23:22
      Kejora..
      Kamu di mana, saya sekarang ada di tengah2 dataran merdeka.
      Saya berpakain track suit biru, berkaca hitam 'rayban', tinggi 175.26 cm.

      Anonymous1 February 2018 at 23:27
      WOIII...WAK SUMAN GILO....
      Kahkahkah...

      Delete
  34. Kat TV tadi, keluar berita bagaimana Din Pagoh dah sound kaw2 kat Kadir Jasin kaw2 punya sebab Kadir kata pembentukan majlis tindakan ekonomi negara tu hanya menyerlahkan ketidak mampuan Rejim sekarang untuk menguruskan ekonomi negara, khususnya di bawah Ah Beng dan jemin.

    Yang Din Pagoh marah sangat tu ialah kerana pembentukan Mten ni adalah cadangannya yang diluluskan oleh majlis kepimipinan perdana rejim Haprakan ni.

    Fuhh..berani bertul lah Din Pagoh ni kan. Takkan lah dia tak tau Kadir tu adalah orang kepercayaan Tun Madey yang pernah menjadi jurucakap bagi council of orang2 tua kokeh yang diketuai oleh tun Daim tu. Sekarang ni pun, dia masih menjadi salah sorang dari penasihat Tun Madey yang dipercayainya.

    Timbul persoalan maha besar di sini...ada ke sebarang perseteruan di antara Din Pagoh dan Tun dalam parti, sehingga Din Pagoh berani untuk menegur Kadir sebegitu keras???

    Tidak kah ini umpama marahkan anak tapi sebenarnya nak sindir menantu??? Untuk maksud ni, kita amat2 berharap agar Wak Suman , sebagai cai tegar Tun dan Bersatu agar dapat meluangkan masa untuk memberi pencerahan lebih lanjut pada kita semua..setuju kan kengkawan semua???

    ReplyDelete
  35. Sampai saat ni masih belum kedengaran sebarang komen dari pemimpin2 parti komponen Rejim Haprakan ni ekoran dari kemasukan 7 orang MP UMNO secara rasmi ke dalam Bersatu tu.

    Seingat rakyat Msia..ada persetujuan yang telah dibuat dalam kalangan kepimpinan perdana bahawa mana2 parti yang ingin menerima mana2 MP2 atau Adun2 dari parti lain menganggotainya perlu mendapat persetujuan dari parti komponen yang lain.

    Agak2nya..kemasukan mereka semua tu dah dapat restu ke dari parti2 komponen tu, khususnya Tokong kit sial dan Bang Non??
    Tidak ke kemasukan mereka ni ke dalam Bersatu, jika tidak dapat restu mereka.... bakal menimbulkan rasa kurang senang dan menyebabkan perpecahan dalam PH???

    Ada tak kemungkinan telahan parti2 komponen selama ni bahawa Tun dan Bersatu ada agenda gelap tersendiri untuk menambah bilangan MP2 Bersatu untuk mengimbangi bilangan MP2 DAPigs dan PKR dalam PH????

    Dah tentu lah Tokong Kit Sial lah yang paling paranoid kerana dia nampak tindakan Bersatu menerima MP2 UMNO ni sebagai ahli nya bakal menguatkan kedudukan Tun dalam PH.

    Selama ni DAPigs menganggap dirinya sebagai big brother yang mana segala keputusan dan arahan dari Tokong KS WAJIB dipatuhi oleh Tun dan parti lain. Dengan bertambahnya bilangan MP Bersatu, semakin lemah dan longgarlah cengkaman DAPigs dan tokong KS ke atas Tun dan Bersatu.

    Bang Non juga tentunya juga berasa gementar yang amat sangat dengan perkembangan baru ni. Kini..dia dah nampak bahawa agenda Tun untuk mensailangnya dari menduduki kerusi empuk PM ke 8 tu semakin jelas depan mata. Tindakan Tun menerima kemasukan MP2 UMNO tu menunjukkan signal yang terang bahawa Tun langsung takde niat, walau sedikit pun untuk menyerahkan jawatan PM tu kepada Bang Non.

    Kini..Tun dan Bersatu dah boleh menarik nafas lega dan mendabik dada bahawa walaupun MP2 Bersatu tidak seramai MP2 DAPigs dan PKR, tetapi ia telah menjadi lebih kuat sekarang..a force to be reckoned with..bukan lagi parti belasahan atau sesuka hati dibuli dalam PH lagi.

    Rakyat menjangkakan selepas ini, ramai lagi MP2 dari UMNO akan melompat ke dalam Bersatu...hanya masa saja yang akan menentukannya. Jika ini berlaku...hajat Tun untuk menelan UMNO yang ada sekarang ni dan menjenamakannya semula sebagai UMNO 3.0 tetapi dalam bentuk Bersatu akan berjaya dengan cemerlangnya !!!!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. ohhhhhh panjang ulasan mu GN!

      PERAH OTAK SAKAN LO

      Ingat,bro..meroyanlah sampai 4 tahun lagi

      INGAT!!!! INGAT!!! kau dari pasukan tewas!

      KAU MEROYAN JE LEBIH

      BAWA BERTENANG DAN HAYATILAH BAIT-BAIT SAJAK
      CINTA KU, KEPADA TUNANGAN KU MAS MERAH



      Biru mata mu sayang
      Ibarat lautan luas penuh makna

      Putih hati mu sayang
      Ibarat salji di puncak banjaran Swiss

      Rindu kita pasti tak terpadam
      Ibarat tak putusnya ombak yg melanda pantai

      Teguh hatimu mencabar duga
      Kau gadis terdidik dan berhemah tinggi

      Pastinya 24 Mac kita sama teruja
      Ikatan dua jiwa yg lama terpendam rasa.


      Delete
    2. Woi si duda tua kedi tok Gora memerang
      Buat masa ni Mas ku tinggal di seberang
      Puisi taik minyak apa itu, yg ngko karang
      Tak rasa malukah ko, gilakan isteri orang

      Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaahhh


      Urusan nak bertukar kami sdng buat kira
      InsyaAllah dilulus walaupun tidak segera
      Dr Mas akan bertukar ke Universiti Utara
      Aku pula akan ke sekolah di daerah Jitra

      Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaahhh


      Derita kau ditinggal isteri tu aku mengerti
      Usah putus asa cari yg lain utk pengganti
      Tetapi kerja gila kau ini, baik ler kau henti
      Dekat Mas isteri ku jangan kau taruh hati

      Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaahhh

      Delete
    3. Kasihan Gora lama duda, masih tak laku
      Dia kini, sudah jadi spt org gila tiga suku
      Tak abis2 dia asyik gilakan Mas bini aku
      Ada ker Mas tunang dia, si tua ini ngaku

      Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaahhh

      Delete
  36. Ketika majlis menerima 7 Orang MP2 UMNO tu kedalam BErsatu secara rasmi, Tun Madey ada menjelaskan...

    “Mereka akan jadi ahli biasa dan tidak boleh pegang apa-apa jawatan, tetapi mungkin menggunakan mereka untuk tugas tertentu untuk mendapatkan pendapat mereka.

    “Mungkin dalam pilihan raya kita memberi peluang kepada mereka utk berkempen untuk BERSATU dan Pakatan Harapan (PH),” katanya.

    Memang bagus jugak cadangan Tun untuk menggunakan kepakaran mereka bagi membantu calon Bersatu di PRK Semenyih nanti.

    Tapi yang peliknya...takke nanti, dengan kehadiran MP2 UMNO ni berkempen untuk Bersatu bakal memberi impak negatif nanti. Kat Semenyih tu, dengar khabar dah ramai ahli2 UMNO yang kini berada atas pagar..mereka tak pasti nak pilih sapa nanti. Tak mustahil...dengan turunnya MP2 UMNO ni berkempen untuk calon Bersatu akan menimbulkan kemarahan golongan atas pagar ni yang menganggap mereka tu sebagai pengkhianat bangsa melayu dan parti keramat tu.

    Dan tentunya..kemarahan mereka akan diterjemahkan dalam bentuk memberi undi kepada calon pembangkang sebagai tanda protes.

    Jadi jika mereka ni turun juga ke PRK Semenyih...bukannya menjadi aset kepada Bersatu, tapi liabiliti pula dan memungkinkan kekalahan calon parti tu di sana nanti!!!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Soldier Of Fortune"
      DEEP PURPLE

      I have often told you stories
      About the way
      I lived the life of a drifter
      Waiting for the day
      When I'd take your hand
      And sing you songs
      Then maybe you would say
      Come lay with me love me
      And I would surely stay

      But I feel I'm growing older
      And the songs that I have sung
      Echo in the distance
      Like the sound
      Of a windmill goin' 'round
      I guess I'll always be
      A soldier of fortune

      Many times I've been a traveller
      I looked for something new
      In days of old
      When nights were cold
      I wandered without you
      But those days I thought my eyes
      Had seen you standing near
      Though blindness is confusing
      It shows that you're not here

      Now I feel I'm growing older
      And the songs that I have sung
      Echo in the distance
      Like the sound
      Of a windmill goin' 'round
      I guess I'll always be
      A soldier of fortune
      Yes, I can hear the sound
      Of a windmill goin' 'round
      I guess I'll always be
      A soldier of fortune

      Reply

      Delete
    2. Still Got The Blues

      Gary Moore

      Used to be so easy to give my heart away.
      But I found out the hard way,
      there's a price you have to pay.
      I found out that love was no friend of mine.
      I should have known time after time.
      So long, it was so long ago,
      but I've still got the blues for you.
      Used to be so easy to fall in love again.
      But I found out the hard way,
      it's a road that leads to pain.
      I found that love was more than just a game.
      You're playin' to win, but you lose just the same.
      So long, it was so long ago,
      but I've still got the blues for you.
      So many years since I've seen your face.
      Here in my heart, there's an empty space
      where you used to be.
      So long, it was so long ago,
      but I've still got the blues for you.
      Though the days come and go,
      there is one thing I know.
      I've still got the blues for you.

      Delete
    3. Ramly jual burger tak laku...lagu tu membuatkan aku bernostalgia zaman muda2 dulu, zaman Deep Purple, Led Zeppelin, Black Sabbath, Pink Floyd, Lynard Skynard , Nazereth, ACDC, Aerosmith dan Def Leppard menguasai pentas rock dunia.

      Saja aku nak sharekan ngan kau semalam lirik lagu kegemaran aku tu..sebab merasakan aku ni persis soldier of fortune..pejuang yang tak dibayar untuk menegakkan kebenaran hakiki dalam persada politik negara tercinta ni bhai!!!!!

      Delete
    4. Ramly...Dah kebetulan kau sharekan lirik lagu Still got the blues tu, izinkan kau untuk kongsikan dengan kau lirik lagu Stairway to heaven oleh Led Zeppelin pulak beb !!!

      Lirik Lagu Stairway To Heaven - Led Zeppelin

      There´s a lady who´s sure all that glitter is gold.
      And she´s buying a stairway to heaven.And when she gets there she knows if the store are closed.
      With a word she can get what she came for.

      There´s a sign on the wall but she wants to be sure.
      Cause she know sometimes words have two meanings.
      In a tree by the brook there´s a song bird who sings sometimes.
      All of our thoughts are misgiven.

      There´s a feeling I get when I look to the west.
      And my spirit is crying for leaving.
      In my thoughts I have seen rings of smoke through the trees,
      And the voices of those who stand looking.


      And it´s whispered that soon if we all call the tune.
      Then the piper will lead us to reason.
      And a new day will dawn for those who stand long.
      And the forests will echo with laughter.

      And it makes me wonder.

      If there´s a bustle in your hedgerow don´t be alarmed now.
      It´s just a spring clean for the May-Queen.
      Yes there two paths you can go by.
      But in the long run.
      There´s still time to change the road you´re on.

      Your head is humming and it won´t go - in case you don´t know.
      The pipers calling you to join him.
      Dear lady can you hear the wind blow.
      And did you know
      your stairway lies on the whispering wind.

      And as we wind on down the road.
      Our shadows taller than our soul.
      There walks a lady we all know.
      Who shines white light and wants to show.
      How everything still turns to gold.
      And if you listen very hard
      the tune will come to you at last.
      When all are one and one is all.
      To be a rock and not to roll.

      Lagu ni aku pernah jam bersama kengkawan aku masa study di USM awal tahun 80an dulu. Masa tu kita orang buat persembahan di satu majlis sempena persaraan dekan di fakulti kami. Aku pemain bass guitar dalam band tu... Sebab tu lah ia menggamit memori lampau yang takkan dapat dilupakan beb!!!!

      Delete
  37. Syukur, aku & Mas udah suami isteri yg sah
    Tapi disbb kerja, kami terpaksa lah terpisah
    Rindu kpd isteri, hati ku sentiasa saja resah
    Makan rasa tak lalu, mandi mcm tak basah

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaahhhh

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kalau 'Mas datang bulan' benar2 wujud, boleh aku jumpa kamu berdua besok atau lusa......??

      Delete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...