Wednesday, 20 February 2019

"BAGI MAHATHIR, INI ADALAH KERAJAAN MAHATHIR - ANWAR, BAGI ANWAR, INI ADALAH KERAJAAN ANWAR - MAHATHIR"


Baru-baru ini beberapa pihak telah mendakwa Perdana Menteri Dr Mahathir Mohamad menjadi punca masalah yang dihadapi Pakatan Harapan (PH). 


Walaupun beliau tidak sempurna, tidak tepat untuk melabel beliau sebagai penghalang agenda reformasi.


Keputusan bersejarah bekas parti pembangkang untuk bekerjasama dengan Dr Mahathir dibuat berdasarkan pertimbangan berikut:


Dengan penyatuan perdana menteri ketika itu, Najib Razak dan PAS menjadikan pertembungan tiga penjuru yang menguntungkan BN, agak mustahil PH untuk menang di peringkat persekutuan pada PRU ke-14 jika tidak membentuk pakatan dengan Bersatu yang dipimpin Dr Mahathir.


Mengimbas semula Mac 2014, Najib Razak telah mula menarik PAS dalam genggaman Umno. 


Pada Februari 2015, Anwar Ibrahim dipenjarakan dan tidak lama selepas itu, Tok Guru Nik Aziz Nik Mat pula meninggalkan kita. 


Pada bulan Jun tahun yang sama, golongan konservatif PAS membuat keputusan untuk menolak sepenuhnya golongan progresif dan parti itu berpecah selepas muktamar. 


Mereka yang terus bersama PAS telah bekerjasama dengan Najib. 


Penipuan Najib berdasarkan andaian bahawa undi menolak beliau akan pergi kepada PAS - bukannya PH - dan selepas menang pilihan raya, Umno dan PAS akan bersama-sama membentuk pemerintahan. 


Najib fikir dirinya mampu menang besar walaupun terpalit dengan salah satu skandal rasuah terbesar dalam sejarah.


Tidak dinafikan bahawa perubahan kerajaan pada 9 Mei lalu jelas disebabkan kekecewaan terhadap Najib. 


Namun gabungan pakatan bersejarah antara Mahathir dan Anwar dan kemasukan Bersatu sebagai parti komponen PH, telah mengubah 15 hingga 20 peratus undi Melayu di bahagian pantai barat. 


Ia membolehkan PH mengatasi strategi ‘tiga penjuru’ Najib dan mengambil kuasa daripada BN.


Keputusan parti komponen PH ketika itu - DAP, PKR dan Amanah - untuk membentuk pakatan dengan Bersatu hanya tercapai selepas tempoh masa yang panjang. 


Perbincangan dan rundingan penting pakatan ini ialah:


● 13 Disember 2016: Parti komponen PH yang sedia ada menandatangani memorandum persefahaman (MoU) bersama Bersatu yang dipimpin oleh Dr Mahathir.


● 27 Mac 2017: Dr Mahathir dan pemimpin Bersatu lain telah menghadiri mesyuarat Majlis Presiden, menandakan Bersatu secara rasminya menjadi ahli keempat PH.


● 14 Julai 2017: Pengumuman penting PH iaitu Dr Mahathir sebagai pengerusi, Dr Wan Azizah Wan Ismail sebagai presiden dan Anwar sebagai ketua umum.


● 7 Januari 2018: Pengumuman menamakan Dr Mahathir sebagai perdana menteri, Dr Wan Azizah sebagai timbalan perdana menteri dan Anwar Ibrahim sebagai perdana menteri kelapan, jika PH menang PRU ke-14.


Sejak hari pertama, jelas sekali Dr Mahathir dan pemimpin Bersatu tahu bahawa agak mustahil untuk menjatuhkan kerajaan Najib tanpa pakatan bersama PH.


Keputusan menyertai PH adalah bukti Dr Mahathir dan Bersatu bersetuju bahawa kerajaan baru PH ialah kerajaan Mahathir - Anwar. 


Tanpa Dr Mahathir dan Bersatu atau gabungan PH yang diketuai Anwar, Najib akan terus bebas dan berkuasa.


Dr Mahathir cukup faham bahawa ini kerajaan Mahathir – Anwar, seperti mana Anwar faham bahawa ini kerajaan Anwar – Mahathir.


Pada 4 Mac 2016, Lim Kit Siang telah menerima jemputan Dr Mahathir untuk menghadiri mesyuarat Deklarasi Rakyat dan ini menandakan permulaan pakatan besar antara DAP dan Dr Mahathir.


‘Gabungan besar’ (grand coalition) merujuk percaturan dua pihak yang tiada kaitan atau berbeza pandangan bersatu menghadapi lawan dan matlamat yang sama.


Bukan mudah untuk dua pihak yang berbeza duduk bersama dan proses ini memerlukan banyak rundingan dan perbincangan. 


Gabungan besar seperti ini mampu menyelesaikan masalah yang selama ini dilihat tidak dapat diselesaikan, selagi ia masih mengekalkan pendekatan kerjasama dan penglibatan, dan saling menghormati.


Kerjasama antara DAP dan Bersatu memerlukan kita melepaskan kecurigaan selama ini dan mengakui perbezaan antara kita. 


Dengan kata lain, kebolehan untuk memimpin penyokong dan memacu arah pembinaan negara, kita mampu bekerjasama dengan erat bagi mencipta lanskap politik yang baru.


Kefahaman yang jelas atas keterangan di atas membolehkan kita maju ke hadapan untuk mencapai impian mereformasi Malaysia, satu langkah pada satu masa.



LIEW CHIN TONG 

Pengarah Biro Pendidikan Politik DAP merangkap Timbalan Menteri Pertahanan.

60 comments:

  1. Pada Tokong Kit Sial pula, ini adalah kerajaan Kit Sial dan DAPigs saja..tak boleh dikongsikan dengan parti2 dan pemimpin2 PH yang lain, khususnya Tun Madey !!!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Fuuuh...berikutan dengan pendedahan berani mati PAS bahawa berkemungkinan besar akan berlakunya undi tidak percaya terhadap kepimpinan Tun Dr Mahathir dalam sidang Dewan Rakyat yang akan berlangsung tidak lama lagi, pimpinan utama DAP, PKR dan PAN mula gelabah dan masing-masing menafikan akan berlaku mahupun merancang perkara tersebut.

      Baik Anwar Ibrahim, Lim Guan Eng, Lim Kit Siang dan Mat Sabu, kesemua mereka menafikan perkara tersebut.

      Akibat daripada pendedahan tersebut, selain daripada beria-ia menafikan perkara tersebut setelah gerakan mereka dihidu Tun Dr Mahathir, mereka tiada jalan lain selain menggerakkannya agar tidak dipatahkan di tengah jalan yang membawa bencana lebih buruk kerana mereka tahu akibatnya.

      DAP paling awal menzahirkannya dengan bekas Pengerusi DAP Johor Dr Boo Cheng Hau menggesa Tun Dr Mahathir meletakkan jawatan sebagai Perdana Menteri.

      Gesaan beliau menerima kecaman hebat daripada pimpinan Bersatu seluruh negara namun tiada satu pun pimpinan utama daripada DAP, PKR dan PAN menempelak atau menyuruh Dr Boo Cheng Hau menarik balik kenyataan tersebut serta meminta maaf walaupun setelah 24 jam diucapkan.

      Menggesa seorang pemimpin utama PH meletakkan jawatan sebagai Perdana Menteri adalah satu gesaan yang cukup besar dan berat namun tidakkah kita pelik kerana kesemua pimpinan utama PH diam seribu bahasa?

      Adakah sebenarnya mereka sependapat dan bersetuju dengan tindakan serta ucapan Dr Boo Cheng Hau lalu mereka semua sepakat untuk diam seribu bahasa?

      Jika benar, ia sebenarnya tanda awal apa yang dijangka oleh PAS akan berlaku tidak lama lagi.

      Wajibnya pimpinan utama PH menempelak kenyataan tersebut dan menyokong kepimpinan Tun Dr Mahathir sebagai Perdana Menteri dan Pengerusi PH namun tiada seorang pun berbuat demikian. Ia sebenarnya cukup ajaib serta menghairankan.

      Apa sudah berlaku kepada Anwar Ibrahim, Lim Kit Siang, Lim Guan Eng dan Mat Sabu atau sebenarnya itulah tanda awal atau permulaan perancangan mereka?

      Ramai pimpinan PH berkata tuduhan PAS tidak berasas. Mereka kata PAS hanya bermain isu untuk mengalihkan tumpuan terhadap siasatan tuduhan menerima RM90 juta wang milik 1MDB daripada Umno.

      Satu dunia tahu SPRM sedang menyiasat perkara tersebut dan PAS telah berkerjasama dengan baik malah memberikan kesemua dokumen dan akaun milik PAS kepada SPRM. PAS percaya SPRM mempunyai integriti yang cukup tinggi serta mempunyai pegawai yang cukup berdedikasi dan jujur. Celah mana yang alih isu atau sebenarnya mereka yang sedang cuba alih isu dan perkara sebenar?

      Sebenarnya memang mereka hanya menggunakan Tun Dr Mahathir sebagai batu loncatan untuk memenangi PRU14 terutamanya DAP. Mereka merancang dengan cukup rapi hingga ramai yang terpedaya lalu mengundi PH dalam PRU yang lalu.

      PKR terutamanya Anwar Ibrahim sudah tentu cukup bersetuju apatah lagi DAP telah berjanji akan menyokongnya menjadi Perdana Menteri setelah mengenepikan Tun Dr Mahathir.

      PAN seperti ramai telah maklum hanya menjadi “Pok Angguk” DAP apatah lagi setelah dijanjikan jawatan dan kuasa kerana itu sebenarnya matlamat mereka.

      Lihat sahaja ucapan dalam ceramah Nga Kor Meng ketika PRU14 yang lalu. Melihat kepada ucapan ceramahnya sudah cukup membuatkan kita mual dan muntah dengan kata-kata beliau terhadap Tun Dr Mahahtir.

      Tidak cukup jelas lagikah untuk kita lihat bagaimana DAP hanya menggunakan Tun Dr Mahahtir untuk mencapai cita-cita mereka yang sudah tentu menggembirakan teman rapat mereka seperti PKR dan PAN kerana mendapat manfaat dan faedah yang cukup2 besar?

      Bangunan yang kukuh dan cukup kuat tidak akan terhayun bergoncang kemudian runtuh jika tidak berlaku gempa bumi. Jelas sekarang sudah retak dan senget, hanya menunggu gempa bumi sahaja berlaku.

      Delete

    2. Pos Budin yang di atas itu ia lah penulisan orang DAP. Ada yang fakta, ada yang pendapat nya sahaja.

      Mengarut mengatakan "BAGI ANWAR, INI ADALAH KERAJAAN ANWAR - MAHATHIR". Sebab Anwar tidak ada ada di dalam Kerajaan.

      Sekarang adalah Kerajaan Mahathir. Dia Perdana Menteri nya. Bila Anwar menjadi PM ke8 nanti, itu Kerajaan Anwar. ("Kalau" dia menjadi PM - ramai yang tidak mahu dia menjadi PM sebab dia peliwat dan bekas banduan 2 kali.)

      Delete

    3. Sebagaimana selalu di buat orang2 DAP, LIEW CHIN TONG Pengarah Biro Pendidikan Politik DAP ini menuduh liar, tanpa bukti, fakta, punca2 maklumat yang sahih, atau penerangan pun, bila dia mengata

      "Baru-baru ini beberapa pihak telah mendakwa Perdana Menteri Dr Mahathir Mohamad menjadi punca masalah yang dihadapi Pakatan Harapan (PH)."

      Langsung tidak di sebut nya pihak2 itu, bila, di mana, apa sebenar nya di kata, dalam keadaan apa mereka "mendakwa".

      Bahaya seorang yang memegang jawatan Pengarah Biro Pendidikan Politik DAP menuduh liar.

      Kerana DAP ada lah di dalam PH, maka dia tidak akan di balun se kuat2 nya. Tetapi perlu di sebut bantahan dan kutukan ke atas kata2 nya yang celupar itu.

      Dengan harapan dia lebih bertanggung jawab dalam kata2 nya di masa akan datang. Jangan menyinggung perasaan parti2 komponen dengan menuduh tanpa fakta atau penerangan lanjut.

      Delete

    4. LIEW CHIN TONG mengata, "Keputusan menyertai PH adalah bukti Dr Mahathir dan Bersatu bersetuju bahawa kerajaan baru PH ialah kerajaan Mahathir - Anwar."

      Ini adalah pendapat nya sendiri - personal opinion, bukan fakta. Itu bukan "bukti", hanya "pendapat".

      Walau pun Anwar faktor besar dalam kemenangan PH di Pru14, majoriti rakyat berkata personaliti Tun Mahathir, rekord pemerintahan nya 22 tahun yang lalu, pengalaman nya demikian banyak bagi mengaturkan strategy dan taktik melawan Najib/ Umno Bn telah memainkan peranan ulung bagi kemenangan PH di Pru14. Anwar tidak ada sifat2 itu semua. Dia hanya ada label "pemimpin reformasi".

      Tun Mahathir terkenal seluruh dunia - bukan sikit2 pemerintahan 22 tahun nya. Pengalaman memenangi PRU sebanyak 6 kali, termasuk Pru14. Tiada siapa boleh menafi nya, atau menandingi nya.

      "Keputusan menyertai PH" adalah hanya syrategi nya bagi dapat melingkupkan Najib/ Umno Bn. Bukan bukti Kerajaan PH itu berupa atau berbentuk Mahathir-Anar langsung.

      Timbul soalan: mengapa si Chin Kong ini mengeluarkan pendapat itu. Sudah tentu penjilat2 Najib akan mengeksploitasi ini, mencoba memasak pahat di antara parti2 komponen PH.

      Rasa nya Lim Kit Siang pun tidak setuju dia buat demikian. Sebab Kit Siang orang yang penuh bertanggung jawab, tidak akan mahu melemahkan PH yang dia sudah setuju menubuhkan dan memimpin nya bersama.

      Delete
    5. Liew bukan nya bodoh. Dlm kegelapan beliau membaling pebbles & di mana segala bunyian memberi beliau rumusan utk membuat kajian.

      Seperti juga PRK Semenyih, dlm keghairahan penyokong UMGOK meraih sokongan, tak ramai yg memerhati PRK SEMENYIH tak lain Medan Pentempuran Anwar & Azmin.

      Nurul, Rafizi & segala kaum mereka hanya menjadi spectators kerana ini Kubu Azmin & Kuncu2 NYA.

      Tun memerhatikan semua ini utk mengetahui "innate" & "ambient" forces at work. Ini ciri ciri pemimpin yg di kagumi.

      Najib & Anwar, mereka mempuyai persamaan watak. Mereka golongan sycophant, servile yg suka impress & suka di sanjungi.

      Mereka kerap recite phrases dlm bacaan kemudian mengunakan nya kpd umum. Sifat Burung Tiong ini amat bahaya terutama jika seseorang itu memimpin atau pemimpin.

      Maka Kita perlu kritis utk memahami ketrampilan seseorang pemimpin bukan dari ucapan kata kata mereka, tapi dari ape yg tersirat susunan tersebut.

      Liew seorang yg strategic dlm perancangan nya.

      Delete
    6. Ko ni dulu anti madey....sejak dapat dedak dah bertukar jilat madey giler2... Memang gila lah ko ni...

      Delete
    7. Liew Chin Tong ni mmg antara ahli strategis terbaik yg kita ada. Salut kpd PH punya think tank.

      Delete
    8. PH think tank apekebende bila dia menuduh liar Tun Mahathir.

      Terjemahan nama kamu enculez-vous:

      French-English translation of enculer - French Dictionary
      www.french-linguistics.co.uk/dictionary/enculer.html

      (Vulg) to fuck (generally Vulg), (pejoratively) bugger (Vulg); aller se faire ~ to fuck off

      enculez-vous l'un l'autre. - Translation into English - examples French ...
      https://context.reverso.net/translation/french.../enculez-vous+l%27un+l%27autre.
      in French-English from Reverso Context: Non, encore mieux, enculez-vous l'un ... Translation of "enculez-vous l'un l'autre. ... No, no, better, fuck each other.

      Go on - fuck each other. Maybe with Chin Kong.

      Delete
    9. Anonymous 21 February 2019 at 08:49 lagi sekor yang asyik menuduh secara liar.

      Dia dah di nobatkan dengan gelaran ANJING GILA.

      Delete
  2. Cakap2 Chin Tong ni langsung rakyat tak boleh percaya. Dia ni adalah pakar strategi DAPigs yang telah mendapat didikan dari PAP Singapork tu.

    Kiranya macam Piji jugak lah dia ni..yang menjadi pakar strategi untuk PKR. Dah tentu lah ada sebabnya DAPigs begitu kuat melobi untuk meletakkan dia untuk menjadi Timbalan menteri pertahanan tu, setelah diangkat sebagai senator.

    Tun Madey tak boleh tolak arahan dari Kit sial agar Chin Tong ditempatkan di situ...macam mana nak tolak, jawatan PMnya tu pun atas ihsan dari Kit sial dan DAPigs..bukan ke Tun sendiri yang mengakuinya????

    Jadi nampak sangat betapa Kit Sial ni memanglah pencatur jawatan2 menteri dan timbalan menteri di belakang tabir. Kata2nya adalah keramat..langsung tak boleh dibantah atau disanggah oleh sesapa pun, hatta oleh Tun sendiri.

    Tak heranlah jika dikatakan Kit Sial ni lah yang menjadi dalang utama dalam komplot untuk mengusulkan undi tak percaya kepada Tun dalam persidangan parlimen akan datang ni, dengan sokongan tidak berbelah bagi dari DSAI dan juga Mat Syabu, seperti dalam posting aku yang kat atas tu.

    Chin Tong diletakkan sebagai Timbalan kepada Mat Syabu kerana Kit Sial tau Mat Syabu adalah balacinya saja..akan menurut segala arahannya, apa tah lagi pembentukan Amanah dulu pun adalah idea dari Kit Sial untuk melemahkan PAS. Mat Syabu amat2 terhutang budi kepada Kit sial dan DAPigs.

    Dengan pendedahan PAS tentang ujudnya komplot untuk menjatuhkan Tun ni, dah tentu lah Tun kini sedang rancak mengatur strategi untuk membuat preempt strike kepada gabungan Kit Sial, Bang Non dan Mat syabu tu...dan yakinlah, ada sesuatu gempa politik di Msia dalam masa terdekat...dah tentu lah sebelum bermulanya persidangan parlimen dalam Mac depan.

    Kita tengok aje lah nanti...percaturan politik sapa yang lebih hebat..samaada Tun Madey ataupun gabungan dari KS, DSAI dan MS tu..apa2 hal pun, kita minum kopi o kaw dulu sambil menunggu penamat sinetron politik terhebat di abad ni bhai!!!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Itulah bahananya jadi presiden kalau tiada pendidikan tinggi, sedang digunakan oleh orang kafir. Hanya boleh jadi balaci DAP sahaja...

      Delete
    2. Seuju juga dengan cakap kau tu beb. Tapi masaalahnya, melambak2 menteri2 dan timbalan menteri dalam PH ni memiliki ijazah palsu dari universiti2 yang tak diiktiraf..tapi bermati2an mengaku ada ijazah yang sah.

      malah ada pulak rakan2 diorang , macam Mokrez tu yang keluarkan kenyataan...sekurang2nya mereka tu tak membunuh atau merogol, hanya ada ijazah palsu aje.

      Rakyat bukan pertikaikan isu kesahihan ijazah tu sangat..tapi hanya kecewa kerana ternyata mereka tu takde integriti dan bersikap jujur dalam hal tersebut. Ini melibatkan moral counscene yang WAJIB ada pada setiap menteri dan timbalan menteri yang berkenaan.

      bersikap jujur dan mengaku asaja lah kesalahan mereka tu...jangan lah pula berhempas pulas menegakkan benang yang basah. Kalau dalam isu kelayakan akademik pun boleh mereka tipu dan kelentong...apa lagi yang boleh diharapkan bila mereka membuat keputusan2 penting dalam kerajaan nanti...tidak ke itu pun palsu juga!!!

      Delete
  3. Budin,

    Dari segi sudut Idealisma yg mana PH di asaskan, Anwar di calonkan & di terima oleh Presidential Council sebagai PM-Waiting.

    Kecacatan Idealisma, fahaman ini berubah mengikut paraturan semasa.

    Chontoh Nya:

    Jika PRK Rantau kelak, adakah PH Akan meletakan calon India yg sama sebelum ini? Idealisma nya bagitu. Tapi dgn kekalutan UMGOK & Lebai2 PAS menjenamakan perjuangan mereka dgn definasi Melayu & Islam yg sempit, Maka perlu PH meletakan Calon Melayu yg Progressive.

    Ini di namakan Realiti Berpolitik. Keadaan berubah mengikut masa.

    Dlm kemelut Amwar sebagai PM 8, terus terang beliau tiada quality utk mengisi nya. Mengapa?

    (1) Beliau masih se orang yg "Tinted".

    (2) Tahap pemikir nya bukan se orang yg mempuyai vision yg bernilai.

    (3) Melayu Akan sentiasa memerintah. Di sini, perlu di ingatkan, bila di katakan " Melayu Perlu Memerintah" Maka "Melayu" tersebut bukan saja Melayu tapi di Dari "Parti Melayu".

    (4) Janji Tun pd Anwar bukan satu Janji Yg di deklamasikan & di menterai. Di sini Realism yg Akan menentukan.


    Dlm kemelut perlantikan PM 8, hingga kini, yg Realiti NYA, WAWI Z(Deputy PM) yg berhak menjadi PM 8.

    WAWI Calon yg Akan " Consolidate" situasi transition bila masa tiba nanti. WAWI Calon WIN-WIN supaya tiada perbalahan antara Azmin-Anwar berlaku.

    Sudah tiba masa nya, Malaysia di pimpin oleh PM Wanita.

    Mengenai UMGOK-PAS, tak perlu Kita kuatiri.
    Seperti Anjing2 yg menyalak Bukit, Bukit Akan sentiasa berada di situ, Kita biarin "Anjing2 Politik" ini menyalak. Itu memang tugas mereka. Ketika ini, Yg Mereka Menyalak tak lain, dlm ketakutan.

    Keinginan Anwar utk menyalak, biar Lah setakat dlm kelambu bersama WAWI..

    kerana WAWI Akan sentiasa di beri nasihat oleh Tun M & Tun Daim.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Setuju.

      "Tinted" nya bukan sesikit. Peliwat dan bekas banduan 2 kali.

      Nelson Mandela jugak bekas banduan, telah menjadi President South Africa. Tapi menjadi banduan di atas sebab2 murni - mempertahankan dan mempromosikan hak kebebasan manusia dari gejala racism yang amat besar di seluruh dunia - Apartheid.

      Anwar jadi banduan sebab meliwat. Di penjara 2 kali.

      Delete
  4. Hari ini The Coverage mendedahkan kenyataan Tokong Kit Sial yang mengatakan bahawa pemimpin2 DAPigs samada dalam kerajaan mahupun di luar, akan meninggalkan PH jika objektif malaysia baru seperti yang dijanjikan tidak tercapai.

    Rakyat tertanya2..apakah objektif Msia barunya tu??? Adakah untuk memastikan konsep Malaysian Malaysia tercapai..atau menghapuskan hak istimewa orang2 melayu dan bumiputera..atau agama Islam sebagai agama rasmi ..atau menghapuskan kedaulatan institusi kesultanan..atau menjadikan Msia sebagai sebuah republik???

    Tindak tanduk menteri2 DAPigs yang telah menggadaikan aset2 TH kepada SPV, mempertikaikan fungsi dan keujudan JAKIM, memberikan peruntukan2 berjuta2 RM kepada sekolah2 cina persendirian, memaksakan agar UFC diiktirafkan oleh kerajaan...adakah ini malaysia baru yang mereka maksudkan tu???

    Nampak sangat mereka ni dah buat ugutan kepada kerajaan di bawah kepimpinan Tun Madey..dan lebih malang lagi, takde satu pun menteri2 melayu dalam PH yang berani bersuara membantah dan mempertikaikan tindakan mereka, semuanya dah jadi setan bisu yang dicucuk hidung saja..diheret ke sana kemari sesuka hati oleh Kit Sial dan DAPigs!!!!!

    ReplyDelete
  5. Sorang rakan aku berkata..kadang2 kalau difikirkan secara mendalam akan kenyataan Dr. Boo, pemimpin DAPigs dari Johor tu, berkaitan saranannya agar Tun Madey meletakkan jawatan sebagai PM, macam ada logiknya juga.

    Apa taknya..dia menegaskan bahawa Tun Madey sendiri pernah meminta Tunku Abdul Rahman meletak jawatan sebagai PM dalam tahun 1969 dulu...jadi apa yang dibuatnya tu bukan lah satu kesalahan pula.

    Dia hanya mengikut jejak langkah Tun dulu. Apa tah lagi dia telah memberi banyak masa untuk Tun memenuhi janji2 dalam manifesto PH tu, tapi kini kenyataan2 yang dikeluarkan oleh Tun seolah2 tidak menghormati janji2 tersebut.

    Terlalu banyak kenyataan Tun bukan saja berkontradiksi dengan semangat kerjasama dalam PH, tetapi juga telah merosakkan dan menjatuhkan kredibiliti Rejim Haprakan di mata rakyat.

    Jika Tun tak meletakkan jawatan dengan segera, dah tentu lah bakal memburukkan imej PH dan tak mustahil, bakal mengundang kemarahan dan kekecewaan rakyat dan ini memungkinkan akan membawa kepada kekalahan PH dalam PRU15 nanti.

    Senang citer..dari sudut kaca mata DAPigs, dan juga rakan2 parti komponen yang lain...Tun kini bukan lagi dianggap sebagai aset lagi kepada PH, tapi dah menjadi liabiliti pula kepada mereka !!!!!

    ReplyDelete
  6. ...."Tun kini bukan lagi di anggap asset lagi kpd PH, tapi dah menjadi liability pula pd mereka"....

    dream on? dream on ! keep dreaming. Hope is what left of UMGOK & PAS

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jangan lupa...dari harapan lah yang bakal diterjemahkan jadi kenyataan...dulu pun PH ni pun penuh dengan pengharapan untuk jadi kerajaan, tapi kini dah direalisasikan harapan tu!!!!

      Cuma malangnya...bila dah jadi kerajaan, mentaliti pembangkang masih kuat berakar umbi dalam pemikiran dan tindak tanduk mereka..itu lah pasal tak boleh perform seperti yang diharapkan oleh rakyat Msia!!!!

      Delete
    2. Mereka yang mengata liabiliti itu ha nya yang menjilat Najib, sakit hati dan geram Tun M telah membikin boss depa dan Umno Bn tersungkur ke dalam longkang di Pru14.

      Tak boleh naik lagi walau pun mengguna berbagai "gimmick", termasuk mengaku dia Bossku. Nyata pemimpin Umno Khairy Jamaluddin KJ telah mengata "Najib bukan Bossku".

      Tok Mat kata Najib tak di undang di kempen PRK CH, nampak nya begitu juga di Semenyih. Tok Mat pun enggan melepaskan tugas2 Presiden yang di sandang nya sejak Wak Jahit "bercuti". Kelang kabut pimpinan Umno, mana nak naik lagi.

      Delete
  7. Fuyooo..Kini dah tular satu video di media sosial yang menunjukkan petugas2 jentera pilihanraya PH dari Bersatu telah dihalau oleh warga tempatan di Semenyih.

    Nampak sangat keberadaan mereka tidak dialu2kan di situ. Terdengar jeritan2 seperti penipu, pembohong dan kaki kencing berkumandang dengan hebatnya.

    Kesian juga tengok nasib yang menimpa petugas2 tu..tapi apa nak dikato, memang ada kebenarannya juga apa yang dilaung2kan oleh warga di situ.

    Ada kah ini melambangkan sentimen para pengundi di Semenyih secara umumnya, yang dah bertekad dan sebulat suara untuk menolak calon PH dari Bersatu tu???? Ada tak sesapa kat blog ni yang boleh memberi pencerahan lebih lanjut????

    ReplyDelete
    Replies
    1. Fuyoo? Betul2 syok bagi kamu deh. Dok mo

      Berbezaan MIKRO DGN MACRO. SEMENYIH hanya seksa AZMIN VS ANWAR.

      ANWAR is trying to prove himself indispensable. Perlu dia tunjukkan, tanpa ANWAR, PH/BERSATU tidak berjaya.

      Its not abt UMGOK ATAU PUN PAS.

      SRE A BIGGER PICTURE, INSTEAD OF FUYOO DGN LENSA YG KRCIL.

      OH YA! KAMU INI SEMASA KECIL SELALU KE KENA ABUSE OLEH KELUARGA? OLEH RAKAN2?

      Delete
  8. Ini ada satu berita yang baru saja disiarkan oleh Astro Awani malam semalam.

    Timbalan KPN telah menegaskan bahawa takde sebarang salah laku seperti cekik mencekik atau kelakuan ganas yang dilakukan oleh Papagomo terhadap Sadiq Sigaraga di hari penamaan calon PRK Semenyih tempoh hari.

    Timbalan KPN juga menegaskan apa yang berlaku hanya lah satu salah faham yang boleh diselesaikan dengan baik di antara kedua2nya. Papagomo telah dibebaskan dengan jaminan polis setelah direman selama 3 hari.

    Persoalannya...bagaimana pula kesahihan laporan polis yang telah dibuat oleh SS yang mengatakan dia telah dikasari dan dicekik oleh Papagomo tu...ada kah dia berbohong atau pun Papagomo yang berbohong???

    Ada juga satu video yang tular yang menunjukkan sememangnya SS tidak dikasari. Jadi kesimpulannya..Lu orang pikir lah sendiri bhai!!!!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Itu pendapat dia.

      Dia juga kata kertas siasatan di hantar kpd AG.

      Kalo AG kata siasat lagi, ikut angle lain, kalau memuaskan, boleh heret si Gomo ke mahkamah.

      Kena lah cari loyar yang sanggup beri perkhidmatan pro gomo.

      Makna nya harga yang paling tinggi, lebih dari loyar Keling Islam yang terima RM9.5 juta dari duit Al Jibo curi, lantas, dia di heret ke mahkamah juga.

      Delete
    2. Peguam Mak Badak ini patut boleh ber perkhidmatan pro gomo ke pro bono ke. Tapi dia pun dah kena -

      Peguam Mohd Hafarizam Harun didakwa atas dua tuduhan pengubahan wang haram RM15 juta. Kot Mak Badak suruh.

      Dia didakwa di Mahkamah Sesyen Kuala Lumpur.

      Delete

    3. Syed Saddiq tak tarik balik laporan polis

      Menteri Belia dan Sukan Syed Saddiq Syed Abdul Rahman berkata beliau tidak akan menarik balik laporan polis yang dibuatnya berhubung dakwaan insiden diserang penyokong Barisan Nasional (BN) pada 16 Feb lalu.

      "Tidak (untuk menarik balik laporan polis), kita kena berani kerana benar... polis dah ada gambar, ada video dan keterangan saksi, jadi saya biar mereka (termasuk Peguam Negara) putuskan," katanya pada sidang media selepas mempengerusikan mesyuarat jentera Pemuda Pakatan Harapan (PH) dekat Semenyih malam tadi.

      Exco Pemuda Umno Wan Muhammad Azri Wan Deris atau lebih dikenali sebagai Papagomo yang direman tiga hari bagi membantu siasatan kes melibatkan Syed Saddiq, dibebaskan dengan jaminan polis hari ini.

      Wan Muhammad Azri, 36, direman sejak Isnin lepas bagi membantu siasatan dakwaan serangan ke atas Syed Saddiq di Kajang pada Sabtu.

      Timbalan Ketua Polis Daerah Kajang Supt Mohd Sabri Abdullah dilaporkan berkata kertas siasatan akan dirujuk kepada Timbalan Pendakwa Raya Selangor dalam masa terdekat untuk mendapatkan arahan lanjut.

      Syed Saddiq mendakwa beliau diserang sekumpulan penyokong pembangkang sebaik keluar dari pusat penamaan calon Pilihan Raya Kecil (PRK) Dewan Undangan Negeri (DUN) Semenyih yang berlangsung di Dewan Seri Cempaka Majlis Perbandaran Kajang (MPKJ).

      Delete
  9. Haaah..yang ni memang lawak habis beb, kalah juara maharaja lawak mega, kumpulan Shiro, tahun 2018 tu !!!!

    Tindakan Menteri Agama, Mujahid Yusuf yang kelihatan taksub dengan kewujudan Nasyrul Quran iaitu Kompleks Percetakan Al Quran yang kedua terbesar di dunia selepas Arab Saudi mendapat troll daripada DS Najib Tun Razak.

    Seperti mana Menteri Wilayah, Khalid Samad kagum dengan MRT yang tiada pemandu, Menteri Agama juga kagum dengan kompleks berkenaan.

    Tidak perlu merasa kagum kerana di zaman pemerintahan BN, kesemuanya mendapat pengiktirafan dunia.

    Menteri Agama tidak perlu menjadi sapi untuk susu yang disediakan oleh pemerintahan DS Najib Tun Razak.

    Seperti kata sindiran DS Najib dalam FBnya, "Saya tahu kekanda. Saya yang rasmikan pembinaannya."

    Seperti biasa, Menteri di zaman Kerajaan PH hanya sibuk merasmikan apa yang sudah ada, yang telah dilaksanakan oleh Kerajaan BN terdahulu. Macam lah juga lebuhraya Pan Borneo tu, yang kini telah siap 100% pembinaannya, dimulakan di era PM ke 6 tu.

    Mungkin pada masa perasmian tersebut, Menteri Agama masih sibuk tidur protes di jalanan lagi kot...sebab tu lah dia terlepas pandang!!!!!!.

    ReplyDelete
    Replies
    1. "di zaman pemerintahan BN, kesemuanya mendapat pengiktirafan dunia .."

      Najib pun terkenal seluruh dunia. Sebagai PM yang mencuri wang rakyat.

      Delete
  10. Now that you chose to discuss, let discuss instead of run-away posting.

    PH, a synonym of HOPE. Manusia perlu corak perisian hidup, bermula dgn Harapan, kemudian dgn ilmu yg bersifat semesta, manusia Cuba menjadi nya workable. Dlm process menjadikan nya workable & doable, byak "regression" yg perlu di lalui supaya Harapan tadi menjadi Realiti.

    Jika Manusia alpa taksub tengan Realiti tersebut hinggakan menerima NYA satu ketrampilan Idealisma, Maka Harapan tersebut gagal di pertahankan.


    Najib aka BN & Hadi aka PAS ketika ini menghadapi kegagalan tersebut. Idealisma aka Sosialisma yg mereka terajui amat kaku. Mereka perlu memperjenamaan Baru, Reality Baru utk di terima sebagai Harapan/Hope yg di terima pakai oleh Rakyat bukan sj Melayu tapi bukan Melayu. Di sini PH lebih menyerlah kerana PH hanya perlu 30% sokongan Melayu & 80% sokongan bukan Melayu utk stay relevant.

    Trait Sosialisma tanoa Capitalism yg berkesan tidak menjamin Realiti Pengurusan Negara. Permasaalahan Ekonomi Negara hanya sekitar M3 Supply line sj.

    Hutang yg di tinggalkan oleh Najib me jehaskan Debt vs Macro, memberi kesan kpd sistem ekonomi Mikro & bersifat sementara bilanana Debt vs Macro di urus dgn systemic prudence's.

    Tun IS IN CONTROL. TUN TAK PERLU BUAT APA2 DAMAGE CONTROL UTK MENJAYAKAN REALITAS BARU UTK MALAYSIA BARU.

    Permasaalahan Politik semasa hanya perkara kecil bagi peminpin seperti Tun.

    Yg byak permasaalahan ketika ini, UMGOK & PAS.


    Bagi Tun, Anwar is not the Problem. UMGOK & PAS yg buat NYA a problem....


    ...kerana setiap problem, opportunities are plenty.

    Now that you want to discuss, let make it a discourse. Atau you choose to be A Run-Away Train?

    Jika keinginan jadi Geng kpd Najib, perlu berani berhujah si

    ReplyDelete
  11. Tiba masanya kita harus menghantar and meminjamkan Anwar Ibrahim ke Palentine kerana kepimpinan jalanan beliau amat diperlukan disana. Malaysia tidak memerlukan corak kepimpinanan beliau, kita telah maju ke depan








    ReplyDelete
    Replies
    1. Bagus usul tersebut. Says sokong. Cepat jenazah nya di bawa blk.

      WAWI bebas utk merajui PM 8, walaupun kesedihan.

      Delete
  12. Madey sudah terkenal cakap tak serupe bikin...

    Madey sedar kedudukan sebagai PM sangat rapuh dgn 13 kerusi... Bila2 masa boleh digulingkan...

    Madey buat perangcangan untuk kukuhkan kedudukanye sejak menang pru14 nak tarik ahli2 dan mp umno....sekurang2 nye 40 mp umno diperlukan...

    Melantik azmin sebagai proksi untuk kucarkacirkan PKR dan anwar...

    Melebarkan sayap bersatu kesabah dan serawak...

    Dua rancangan besarnye gagal kecuali masuk ke sabah..

    Terbaru madey amat terdesak nak menang di semenyih yg jelas madey akan kalah...

    Kesempatan perjumpaan lobai hadi digunakan oleh madey dgn istihar pas buat perjanjian bertulis tak sokong umno lagi....walhalnye pas masih berkempen untuk umno di semenyih..

    Pas beri penjelasan hanye dokumen sokong madey di.parlimen...pas nak royalti saja...pasponpandai mainkan madey...

    Desakan proksi Dap supaya madey berundur dikuti kain rentang di KL menandakan gerakan mengundurkan madey telah bermula...kebencian kpd madey tidak secara senyap lagi...

    Bisa madey sudah hilang...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kamu ANJING GILA terkenal dengan cakap dari lubang bntt bossmu yang "KJ kata bukan Bossku").

      Delete
  13. PAS makin gigih pertahan Mahathir

    PAS kelihatan semakin menggiatkan usaha mereka mempertahankan Perdana Menteri Dr Mahathir Mohamad - laporan di M'kini

    Bagus. Sedap hati mendengar

    ReplyDelete
  14. MB: Kelantan yakin kewibawaan Dr Mahathir

    Kerajaan negeri Kelantan hari ini menyatakan keyakinan terhadap kewibawaan kepimpinan Perdana Menteri Dr Mahathir Mohamad.

    Lagi berita sedap dengar

    ReplyDelete
  15. Lagi sedap dengor - Kata2 dari LIEW CHIN TONG pengarah biro pendidikan politik DAP. Dia not so bad, after all -

    Sebenar nya, penulisan dia bertajuk

    "Dr Mahathir dan gabungan besar lawan BN
    Oleh Liew Chin Tong".

    Tapi tajuk nya dah di putar belit Budin yang gilakan jawatan Penasihat Media dari Pak Sheikh Anwar bila - jika - dia jadi PM.

    ReplyDelete
  16. Loyar Keling Islam Najib Al Jibo nih mengapa bising? Melalak di mahkamah ler bila bicara nanti -

    Peguam Najib pertikai sikap saksama pendakwa raya kes 1MDB
    Shafee Abdullah menyoal sekiranya pendakwaan memiliki keterangan yang berpihak kepada pasukan pembelaan tetapi tidak diserahkan kepada mahkamah.

    ReplyDelete

  17. Pada 16 Februari lalu, Mahathir mendakwa bahawa Presiden PAS Abdul Hadi Awang memberi perakuan untuk tidak menyokong Umno pada pilihan raya kecil Semenyih semasa pertemuan antara kedua-dua mereka, sehari sebelum itu.

    Mahathir juga mendakwa mempunyai dokumen yang ditandatangani oleh Setiausaha Agung PAS, Takiyuddin Hassan.

    Bukan kah dia ni dulu pakai nama Hassan Al Tantawi? Apasal sekarang tidak lagi?

    Sedap bila membaca Al Tantawi, Altantuya, Al Jibo ...

    ReplyDelete
  18. Reformasi akan mengubah bentuk asal sesuatu negara, penambahbaikan lebih sesuai utk ketika ini, munkin setelah jenerasi lama tiada pandangan 'kaum muda' boleh digerakkan secara beransur-ansur.

    ReplyDelete
  19. DewaLotto 1'Userid Main Semua Permainan Poker , Togel , Casino , Sport Books, Tembak Ikan, Joker , Batu Goncang, Dan Banyak Lagi Games Lainnya .
    Kunjungi Sekarang Juga Di www.dewalotto.me pin BB : 7BF59345

    Jangan lewatkan kesempatan menjadi kaya dengan bermain permainan yang menantang yang kami berikan ini
    yukk silahkan daftar minimal deposit 20rb saja.."

    ReplyDelete
  20. join dengan kami situs terpercaya dan teraman Proses
    Transaksi Yang Cepat Dan Super Mudah
    cs online 1x24 jam
    Minimal Depo 20rb & WD 50rb
    BBM : areatoto
    LINE : areatoto
    W A : (+855)964630067

    ReplyDelete
  21. join dengan kami situs terpercaya dan teraman Proses
    Transaksi Yang Cepat Dan Super Mudah
    cs online 1x24 jam
    Minimal Depo 20rb & WD 50rb
    BBM : areatoto
    LINE : areatoto
    W A : (+855)964630067

    ReplyDelete
  22. Promo www.Fanspoker.com :
    - Bonus Freechips 5.000 - 10.000 setiap hari (1 hari dibagikan 1 kali) hanya dengan minimal deposit 50.000 dan minimal deposit 100.000 ke atas
    - Bonus Cashback 0.5% Setiap Senin
    - Bonus Referal 20% Seumur Hidup
    || bbm : 55F97BD0 || WA : +855964283802 || LINE : +855964283802 ||

    ReplyDelete
  23. Numpang lewat yah min...

    Hanya di OPPO POKER

    Bonus New Member....
    Deposit 15.000 - 49.999 = Bonus nya 10.000
    Deposit 50.000 - 99.999 = Bonus nya 15.000
    Deposit 100.000 Ke atas = Bonus nya 20.000

    ReplyDelete
  24. Numpang ya bossku ^^

    HANYA DI KENARI POKER BANYAK BONUSNYA BOSSKU
    Bonus Welcome Untuk New Member:
    - Bagi deposit Rp.10,000 - Rp.14,999 Bonus Rp.5.000
    - Bagi deposit Rp.15,000 - Rp.24,999 Bonus Rp.10.000
    - Bagi deposit Rp.25,000 - Rp.49,999 Bonus Rp.15.000
    - Bagi deposit Rp.50,000 - Rp.99,999 Bonus Rp.20.000
    - Bagi deposit Rp.100,000 ke atas Bonus Rp.25.000
    - Bonus next deposit 5% untuk deposit Rp.50.000
    REAL PLAYER VS PLAYER !!!

    Syarat Klaim bonus yaitu menghubungi CS kami di
    WHATSAPP : +855966139323
    BBM : KENARI00
    LIVE CHAT : KENARIPOKER . COM
    ALTERNATIVE LINK : KENARIPOKER . COM

    AGEN POKER DAN DOMINO TERPERCAYA
    CARA MENANG DI KENARIPOKER
    AGEN JUDI ONLINE BERKUALITAS
    AGEN POKER SANGAT AMAN TERPERCAYA
    AGEN SICBO BERKUALITAS TERJAMIN AMAN
    BANDAR CEME TERPERCAYA TERBAIK
    KENARI POKER
    AGEN DOMINO TERAMAN DAN TERPERCAYA
    BANDAR CAPSA YANG PALING AMAN

    ReplyDelete
  25. Ijin Post Yahh bossku
    Tunggu Apalagi Segera Daftar dan Depositkan Segera Di E D E N P O K E R . X Y Z
    - Minimal Deposit 15.000
    - Bonus New Member 10.000
    - Bonus Next Deposit 5%
    - Bonus Rollingan 0,5%
    - Bonus Refferal 10% (Seumur Hidup)
    REAL PLAYER VS PLAYER !!!

    ReplyDelete
  26. WIN323 - Merupakan Situs Online Betting NO.1 Di Indonesia.
    Dengan WIN RATE tertinggi 97% + Bonus Bonus Super Heboh yang bisa
    anda dapatkan setiap hari nya!!

    Bonus Bonus Super Heboh Dari WIN323
    ~ Bonus New Member : 20%
    ~ Bonus Next Deposit : 5%
    ~ Bonus Cash Back : 5%

    Minimal Deposit : Rp.25.000
    Minimal Withdraw : Rp.25.000

    Untuk permainan terbaru FAFA SLOT BONUS NEW MEMBER 100% dengan maximal Bonus Rp.250.000 , Dengan mininimal deposit Rp 25.000,-
    syarat TO x 8
    Contoh : 25.000 + 25.000 * 8 = 400.000
    Minimal WD 50.000


    TEMBAK IKAN ONLINE

    Bonus Deposit 50%
    Minimal Deposit Rp25.000
    Max Bonus Rp. 1.000.000,-
    TO x 15 + BONUS

    Bonus Deposit 10%
    Minimal Deposit : Rp.50.000,-
    Max Bonus : Rp. 500.000,-
    TO x 7 + BONUS

    CASHBACK 10%
    Bonus Cashback hanya diberikan kepada player yang tidak mengclaim bonus next deposit

    Tunggu apalagi mari langsung bergabung bersama WIN323 dan jadilah
    pemenang di setiap taruhan yang Bossku lakukan :)

    Contact Person WIN323 :
    BB : E3E94F65
    LINE : win323a

    WA : +855 78 633 430 ( WIN323 )

    ReplyDelete
  27. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  28. Buruan Kesini Dapatkan Tips Dan Triks Cara Bermain, Gabung Situs Rekomendasi Di Daftar Agen Bola Terpercaya Yang Terpopuler Dan Nikmati promo Bonus Disini, Menangkan Jutaan Rupiah Di Situs Poker IDN Uang Asli. Sebelum Bergabung Bermain Slot Machine Kamu Disini Trial Slot gratis Sebelum Bergabung di situs Judi Populer Daftar Agen Bola Terbaik Kamu.

    ReplyDelete
  29. DEWAPK^^ agen judi terpercaya, ayo segera bergabungan dengan kami
    dicoba keberuntungan kalian bersama kami dengan memenangkan uang jutaan rupiah
    ditunggu apa lagi segera buka link kami ya :) :)

    ReplyDelete
  30. DEWAPK^^ agen judi terpercaya, ayo segera bergabungan dengan kami
    dicoba keberuntungan kalian bersama kami dengan memenangkan uang jutaan rupiah
    ditunggu apa lagi segera buka link kami ya :)

    ReplyDelete
  31. JudiKartu adalah agent taruhan online terpercaya

    JudiKartu adalah agent taruhan bola Jadwal Bola terpercaya pertama di Indonesia yang menyediakan layanan live bakarat, roulette, dan sicbo online. Memberi kepuasan pelanggan dan melayani lebih baik dari yang lain.
    Taruhan online, Judi Online, Agen Casino, dan Agen Bola yang telah terbukti terpercaya. Dengan proses deposit dan withdraw cepat. Pelayanan taruhan online terbaik dengan team support yang profesional. Selalu siap untuk menjawab pertanyaan anda 24 jam sehari, dan 7 hari seminggu. JudiKartu tidak Pernah Libur, selalu ada untuk melayani anda.
    Judi Online JudiKartu melayani pembuatan account untuk bermain taruhan online. Untuk permainan Sportsbook, Casino. Selalu bertekad untuk dapat melayani customer lebih baik. Berusaha untuk tetap menjadi Agen Bola Agen Casino, Taruhan Online dan prediksi bola yang terbaik dan terpercaya di Indonesia.

    agen bola

    Poker online
    Poker Uang Asli


    Prediksi Bola
    Jadwal Bola
    Agen Bola



    dominoqq
    bandarqq
    poker qq online
    pkv games

    ReplyDelete
  32. SUPER BIG PROMO DI SITUS SAHABAT KARTU
    =============================================
    Hai Teman - Teman Smuanya, Yang Hobi Bermain Judi Online
    Anda Merasa Capek, DEPOSIT Teruss..Tapi Tidak Pernah Withdraw ?
    =============================================
    Nikmati Seluruh Game Berkualitas & Raih Kemenangan Anda Di SAHABAT KARTU!!
    Game Yang di Hadirkan SAHABAT KARTU Yaitu :
    * Poker Online
    * BandarQ
    * Domino99
    * Bandar Sakong
    * Sakong
    * BANDAR66
    * AduQ
    * Sakong
    * Perang Baccarat
    * Perang Dadu
    * BDQQ ( New Game )

    ==========================================
    SPECIAL PROMO KHUSUS MEMBER SETIA SAHABAT KARTU
    - Minimal DP & WD Cuma Rp. 20.000
    - BONUS CASHBACK 0.5% ( Setiap Hari Senin )
    - REFERRAL 20% ( Seumur Hidup )
    - 100% NON ROBOT & 100% TANPA ADMIN BERMAIN
    - 100% GAMPANG MENANG
    - JACKPOT HARIAN HINGGA JUTA RUPIAH
    - MENERIMA DEPOSIT VIA PULSA TSEL
    ======================================
    AKSES KAMI DI LINK RESMI :

    => skartupkv.org


    =====================
    * Livechat : SAHABAT KARTU
    * LINE : Cs_sahabatkartu
    * Whatsapp : +855886427216

    Sahabatkartu: Situs Poker Online, DominoQQ, Domino99, BandarQ Terpercaya

    ReplyDelete
  33. sdominohoki.info Merupakan Salah Satu Situs yang terpercaya Di Indonesia
    dominowin99 Memiliki Permainan Yang Mudah Dimainkan & 100% Mudah Menang Lohh..
    Cukup Dengan 1 USER ID Anda Bisa Bermain 11 GAME Berkualitas :
    * Poker
    * Domino99
    * AduQ
    * Capsa Susun
    * Sakong
    * Bandar Poker
    * BANDARQ ONLINE
    * BANDAR66 ONLINE
    * Perang Baccarat
    * Perang Dadu
    * BDQQ ( New Game )
    +++++++++++++++++++++++++++++++
    AKSES LINK ALTERNATIF TERBARU :
    - sdominohoki.net

    < Contact Us >
    Info Lebih Lanjut Hubungi :
    W.A : +855974599065


    Sahabatdomino : Situs QQ Online, Agen Domino99 dan BandarQ Online Terbesar Di Asia

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...