Saturday, 16 February 2019

TUN MAHATHIR SUDAH TEPU, UNDUR AWAL BAWA LEBIH KEBAIKAN KEPADA NEGARA


Dalam satu temubual dengan Bloomberg beberapa hari lalu, Anwar Ibrahim menzahirkan keyakinan beliau akan mengambil alih jawatan Perdana Menteri sebelum tempoh dua tahun sebagaimana yang telah ditetapkan.


Bagaimanapun, kata Presiden PKR itu, sehingga tempoh peralihan kuasa tersebut berlaku, Tun Mahathir Mohamad harus diberikan sokongan agar dapat memimpin kerajaan dengan efektif.


"Sudah tentu (peralihan kuasa) bukan dalam tempoh lima tahun kerana Tun Mahathir telah menjelaskan tempohnya memegang jawatan tidak akan melebihi dua tahun," jelas Anwar lagi.


Mesej yang jelas daripada kata-kata Anwar ini ialah Tun Mahathir tidak harus lupa mengenai janji peralihan kuasa yang telah dipersetujuinya itu.


Malah, ia juga suatu isyarat kepada pendokong Tun Mahathir agar jangan cuba-cuba mengheret Perdana Menteri ke arah perlanjutan tempoh khidmatnya melebihi daripada dua tahun.


Realitinya, selagi semua janji dipatuhi dan tidak cuba diengkari, kedudukan PH akan terus stabil serta kekal menjadi pilihan rakyat.


Lagi pula, melihat kepada kedudukan kerajaan sejak sembilan bulan lalu yang dipimpin Tun Mahathir yang semakin hari semakin jauh daripada hati rakyat - jujur cakap - sebenarnya adalah lebih baik jika beliau sedia memberi laluan lebih awal lagi kepada Anwar.


Tun Mahathir dilihat sudah jadi pemimpin yang tepu dan tidak mampu pergi lebih jauh lagi. Tun Mahathir sekarang bukan lagi Tun Mahathir yang dulu.


Auranya sebagai pembangkang dan alat ketika mahu menumbangkan Najib Razak mungkin diperlukan, tetapi apabila sudah mengetuai kerajaan, situasinya sudah jadi berbeza.


Kegagalan beliau mengurus kerajaan dengan baik sehingga pelbagai kekecamukan berlaku dengan sendirinya menjadikan auranya telah meluntur.


Di sebalik pemotongan segala macam kemudahan kepada rakyat dengan alasan kerajaan tiada wang, ideanya untuk mewujudkan kereta nasional ketiga dan mengembalikan perlumbaan F1 misalnya, tidak lebih menunjukkan Tun Mahathir masih dengan gaya pemikiran lama atau seperti era 80-an lagi.


Dunia kini sudah banyak berubah dan lebih memerlukan industri baru yang sesuai dengan perkembangan teknologi maya, mesra alam serta mampu menjana lebih peluang pekerjaan dan pendapatan. Dua syarikat kereta yang sedia ada pun tercungap-cungap, menambah lagi kepada tiga bukanlah keputusan yang bijak dalam suasana ekonomi semasa yang muram ketika ini.


Ketepuan itu jugalah yang dalam waktu yang singkat saja telah menjadikan Najib lebih dikerumuni rakyat sejak akhir-akhir ini. Dulu, ke mana saja Tun Mahathir pergi, pasti berkerumun orang ramai mahu bersalam, bergambar dan berselfie dengannya.


Namun, kebelakangan ini nampaknya beliau tidak lagi dipedulikan sebagaimana dahulu. Ketika singgah ke Terminal Bas Bersepadu di Bandar Tasik Selatan dan minum pagi di Kelana Jaya baru-baru ini misalnya, ternampak tiada lagi yang ghairah mahu mendekatinya.


Sebaliknya aura itu sudah berpindah kepada Najib. Ke mana saja Najib pergi, sambutan hangat yang Tun Mahathir biasa terima sebelum ini sudah berpindah kepada anak Tun Razak itu.


Rakyat, terutama anak-anak muda mengerumuni Najib hanyalah untuk menunjukkan protes mereka terhadap kerajaan dan kepimpinan Tun Mahathir yang jelas telah gagal memberi khidmat lebih baik berbanding BN dahulu.


Untuk itu, dalam keadaannya yang sudah tepu itu, selagi Tun Mahathir ada, keadaan negara tidak mungkin jadi bertambah baik. Beliau semakin tersisih daripada hati rakyat.


Tun Mahathir juga tidak perlu lagi terus atau terlalu ghairah mahu mencatur kuasa dalam usianya sekarang ini. Dapat menjadi Perdana Menteri buat kali kedua sudah merupakan sebesar-besar rahmat buatnya.


Jangan lagi sibuk-sibuk mahu menentukan pemimpin lain selain Anwar sebagai penggantinya. Tumpu saja bekerja untuk negara. Tun Mahathir harus ingat kepada pengakuannya sendiri yang beliau selama ini tidak pernah betul dalam memilih penggantinya.


Tun Abdullah Badawi dan Najib adalah dua pengganti yang dipilih dan diusahakannya sehingga berjaya, tetapi akhirnya begitu mengecewakannya sehingga bertukar menjadi musuhnya.


Maka itu, Tun Mahathir perlu menitikkan noktah dalam soal ini. Penggantinya sudah ada. Anwar sebagai pengganti yang dipilih dan dipersetujui Majlis Presiden PH harus diterima dengan sepenuh hati tanpa keraguan oleh Tun Mahathir. 


Hanya itu yang dapat menjamin PH akan kekal stabil dan negara tidak terjerumus ke dalam kancah ketidaktentuan yang berpanjangan. (ShahbudinHusin 16/02/2019)

133 comments:


  1. tepu - Carian Umum
    prpm.dbp.gov.my/cari1?keyword=tepu
    Translate this page
    Definisi : (Kim) keadaan sesuatu zat atau bahan apabila had keupayaan menampung sesuatu zat atau bahan lain telah tercapai; menepukan menjadikan tepu; ...

    Sekarang mari kita lihat apa yang Budin kata itu mengarut ke ..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tuan, itu maksud tepu II. Cuba saudara tengok maksud tepu I. Jangan cepat kata orang lain mengarut. lakukan carian dengan teliti. Buang perangai buruk itu, ya. Tuan Budin, SYABAS!

      Delete
    2. Aku pun tak reti ler pemikiram kamu ni 0- sekejap panggil aku Tuan, sekejap panggil aku saudara. Bodoh kau.

      Mna tak bodoh nye. Aku terang2 kata di atas "mari kita lihat apa yang Budin kata itu mengarut ke ..
      ". Tidak menuduh pun. Belum menuduh pun.

      Tapi kau dah kata "Jangan cepat kata orang lain mengarut." Jadi, mana tak kau bodoh.

      Jadi, apa nak buat dengan jenis kamu nih? Balun ajer ler.

      Delete
    3. Bab "tuan" dan "saudara" itu, saya mengaku saya silap. Maaf, ya, tuan. Bab takrifan itu, pada pemahaman saya, tuan memang nak kondem Tuan Budin. Itu pemahaman saya. Sekarang cuba tuan jawab, selaras atau tidak pemahaman saya dengan niat tuan?

      Delete
    4. Propaganda Ameno belaka.....!!
      Najib masih banyak fulus yang dicuri untuk memberi dedak kepada yang blogger-blogger murahan.....!!

      Delete

  2. Sebelum membalun Budin, nak balun Anwar Al Jubri dulu -

    Budin kata, "Anwar Ibrahim menzahirkan keyakinan beliau akan mengambil alih jawatan Perdana Menteri sebelum tempoh dua tahun sebagaimana yang telah ditetapkan."

    Itu "keyakinan" dia saja. Ramai yang tak yakin langsung. Semua di Bersatu tak yakin kot. Hanya Orang PKR ajer yang "yakin" mcm Bang Non.

    Apa "yang telah di tetapkan," Pak Sheikh? Kot Budin boleh jawab. Sebab dia yang keluarkan kata2 Bang Non itu.

    Nanti aku baca bahagian berikut pos Budin ini, akan balun lagi mana yang mengarut.

    ReplyDelete
  3. Pak Sheikh Anwar berkata, "Mahathir Mohamad harus diberikan sokongan agar dapat memimpin kerajaan dengan efektif." Well done, bro, Mcm itu lah bakal PM ke 8, penuh bertanggung jawab.

    Kita give credit here due.

    ReplyDelete
  4. Bang Non masih mengharapkan dapat jadi PM dengan cepat -
    "Sudah tentu (peralihan kuasa) bukan dalam tempoh lima tahun kerana Tun Mahathir telah menjelaskan tempohnya memegang jawatan tidak akan melebihi dua tahun."

    Tapi Budin sudah buat laporan serong - mana jelas nya
    "Tun Mahathir telah menjelaskan tempohnya memegang jawatan tidak akan melebihi dua tahun."

    Tun ha nya kata dia dah tua, dah penat, kot pegang 1-2 tahun ajer. Dia takda janji bila serah kuasa. Yang janji hanya serah kuasa kpd Bang Non.

    Saifudin Abdullah, Ketua Sekretariat PH, pun dah kata: takda tempoh atau bila di janjikan bagi penyerahan kuasa itu.

    Maka mengarut ler Budin menagat, ".. Tun Mahathir tidak harus lupa mengenai janji peralihan kuasa yang telah dipersetujuinya itu." Takda janji tarikh atau tempoh, Budin woi.

    ReplyDelete
    Replies

    1. Mana boleh runding atau komen bebaik dengan binatang spt 1306 tuh.

      Dia GENG NAJIB tapi tak berani keluar di atas nama itu selalu sangat sebab sentiasa di pelupuh GENG MENJILAT NAJIB.

      Orang dah terang2 kata "Saifudin Abdullah, Ketua Sekretariat PH", dia tanya mengarut pulak.

      Bodoh bangang tak tahu bahawa bila Ketua Sekretariat PH ckap, dia mewakili PH dan Ketua PH ler.

      Delete
  5. Budin dah semakin gila - gila dedak...Seperti tagline blog ini ,Budin Bukan lagi "kritis demi negara" tapi telah didinomasikan oleh sesusuk tubuh bernama Anwar...

    ReplyDelete
  6. Tun tak tepu ,yg tepu hang tu tak sudah ² nak mengangkat Anuar ibrahim jadi PM.

    ReplyDelete
  7. Budin meroyan Cara terang. Anwar pula Cara senyap, kerana itu sj pilihan yg dia ada.

    Kedua2 nya meroyan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. SYABAS syaariezakaria.

      Dan yang lain2 membalun Budin dan sekutu nya mengata Tun M tanpa bukti, fakta dan punca2 yang sahih berkenaan "janji", konon.

      Sila kan. Aku ada urusan, sibuk hal lain sekarang.

      Delete
  8. Pakatan harapan tunggang langgang, menteri menterinya tiada idea utk pembaharuan Dan kemajuan negara sbb kebanyakan menteri menterinya setakat spm je, diploma / ijazah pun palsu, tun m mungkir janji kepada kami, kami penat turun kampung utk tumbangkan Najib. Skrng apa jadi? Kos sara hidup masih tinggi, itu belum bermacam macam cerita yang kami dgr tentang kebodohan Dan penipuan menteri menteri pktan harapan. Rakan saya Di Yayasan Kuala Lumpur bercerita menteri menteri pakatan harapan mcm beruk dapat bunga srkarang ni sbb baru dapat kuasa.. Saya sudah Lama tak baca blog2 politic ni selepas pakatan menang. .Tapi sbb dah bermacam macam kebodohn ph yg dilaporkan sedikit sebnyk membuat saya gusar dgn kerajaan yg dipimpin oleh tun m, tokoh yg amat saya hormati dan kagumi. Tetapi dgn pelbagai isu yg timbul skarg ini membuat saya kecewa dan sedih dengan hala tuju negara..

    ReplyDelete
    Replies

    1. Tak salah pakai nama Mawar Princess. This is free country.

      Tapi jangan ler otak tonggang langgang lintang pukang. Main terjah ajer, tak senaraikan pun "menteri menterinya setakat spm je, diploma / ijazah pun palsu". Tak kasi bukti "tun m mungkir janji kepada kami".

      "kebodohan Dan penipuan" orang spt kamu ini pun banyak. Rakan saya Di Yayasan Kuala Berang bercerita jenis korang nih macam Anjing Gila, asyik menyalak tanpa haluan.

      Saya selalu baca blog2 politic ni selepas pakatan menang. Tahu bebenor bermacam macam kebodohn korang mmbosankan saya dan saya balun sehabis habis nya. Saya sentiasa sokong kerajaan yg dipimpin oleh tun m, tokoh yg amat saya hormati dan kagumi.

      Dengan pelbagai jenis korang yang asyik menuduh cara liar, tidak memberi bukti, fakta, data dan punca2 maklumat yang sahih, membuat saya berazam membantu Tun M secara membalun, coba menukar persepsi korang.

      Delete
  9. Sekarang saya terpaksa bersetuju dengan rafizi yang tun m bulldozed atau gopoh gapah dalam pemilihan menteri menterinya.. Bayangkan menteri pertahanan pun uitm pun tak habis belajar , menteri besar johor ijazah pun takde.. Maafla saya mmg particular bab bab qualification ni.. Sbb sya rakyat biasa mmg Dari Kecik ditekankan dengan pendidikan oleh keluarga.. Sehingga kini pun sya masih belajar sambil bekerja walaupun sudah Ada Master kerana bidang saya amat mementingkan kelayakan yg cukup, bukan saja pengalaman Bekerja,utk melayakkan diri saya menjadi pemimpin di organisasi saya.. Melihat kepimpinan yg ada sekarang membuat saya kecewa sangat Sangat..inikah kualiti pemimpin yang Ada utk saya jadikan cth pada anak saya bila Dia dewasa nanti?? Hampa dan kecewa sangat sangat.. Kami ditipu lagi oleh pemimpin negara.. Atau wajarkah saya gelar mereka ini pemimpin negara??

    ReplyDelete
    Replies
    1. Saya sentiasa tak bersetuju dengan Rafizi. Tapi tak faham apa kamu kata "rafizi yang tun m bulldozed atau gopoh gapah dalam pemilihan menteri menterinya.." Silap orang ker? Selalu cakap mcm ni ker? Teruk ler barisan korang jika ramai yang cakap begini.

      Saya tak kisah menteri pertahanan uitm pun tak habis belajar, sebab dia ada kebolehan politik yang tinggi, boleh menyatukan banyak puak2 hingga jadi Presiden parti Amanah. Najib pun takda ijazah, dia balik bila ayah nya mati, tak balik ke England bagi peperiksaan ijazah nya, menunggu PRK Pekan, dapat jadi MP Pekan di umur 22 tahun. Kira OK memerintah kalau tak mencuri RM2.6 biliun duit rakyat.

      Ramai yang dari Kecik ditekankan dengan pendidikan oleh keluarga.. ada ijazah hingga PhD, tapi tak blow their own trumpet. Melihat jenis yang suka mendabik dada ini, saya kecewa sangat Sangat. Bahru ada Master's degree dah cakap besar. Nak menipu rakyat dengan menuduh macam2. Kamu wajar di gelar katak di bawah tempurung, tak sedar sudah ada beratus ribu, silap2 berjuta, graduan unibasiti sekarang, takda yang bongkak mcm kamu.

      Tak salah keluarkan pendapat. Tapi kalau secara menuduh liar, kena balun.

      Delete
    2. Saya tidak bongkak. Pendapat saya berdasarkan so yg disiarkan di surakhabar..sya salah seorang peminat tegar blog shahbuddin.. Tetapi setelah ph menang saya sudah kurang mengikuti blog2 politik kerna kesibukan kerja dan menjaga anak yg baru lahir. .Cuma setelah terbaca isu2 negative mengenai ph membuat saya gusar jgn lah hendaknya pisang berbuah dua Kali.. Maafla klu komen saya Di blog ini membuatkan kamu kecil hati.. Cuma saya sekadar meluahkan rasa hati jgn lah negara ini dipimpin oleh pemimpin yg tidak amanah dan tiada integrity sbgaimana kepimpinan sebelumnya.. Sepuluh jari saya mohon kemaafan jikalau komen saya ini menyinggung perasaan kamu.. Sya juga dulu agak aktif memberikan komen Di blog shahbuddin berkenaan kepimpinan najib dahulu..

      Delete
    3. Saya pun peminat tegar blog shahbuddin.. Sejak dia belom paling tadah kepada kepentingan Pak Sheikh Anwar dan/atau Najib Al Jibo hingga selepas nya.

      Dengan ikhlas nya di cadangkan anda teruskan mengikuti blog2 politik, tapi bila komen, hati2, kalu tak, kena balun, it'll take a lot of your time to respond/ defend yourself, menjejas masa utk kerja dan anak.

      Contoh nya, coba elakkan mengata "isu2 negative mengenai ph" tanpa penerangan pun. Boleh kata anda fikir itu ini salah, tapi cari fakta, punca2 maklumat yang sahih dan hujah2 yang munasabah sebagai alasan.

      Takda soal kecil hati, tak payah minta maaf, semua ada hak mengeluarkan pendapat, termasuk yang membalun mengdefend apa yang anda tuduh, contoh nya.

      Tidak masalah langsung kpd sesiapa penyokong PH bila anda kata: "jgn lah negara ini dipimpin oleh pemimpin yg tidak amanah dan tiada integrity sbgaimana kepimpinan sebelumnya.."

      Teruskan membuat komen, jangan patah hati kena balun, Melayu perlu orang yang tegas, kuat pendirian nya, jangan givap dengan cepat. Lihat Najib, dah tersungkur pun, masih nak menyibuk lagi. Tapi kebanyakan nya sebab dia dah takda kerja lagi. Dan KJ pun dah kata "Najib bukan Bossku", bermakna, coba mcm mana pun, dia akan tersumbat di penjara. Betul belom di hakimkan, tapi takkan 3-4 tuduhan dari 40+ itu tak sangkut, sabit kesalahan.

      Delete
    4. Betul tu.. Saya setuju sangat ..tapi saya risau apabila membaca banyak isu negative cthnya tipu ijazah dsb.. Klu makan gaji sudah Lama dibuang kerja. Saya amat berharap biarlah Kali ini pemimpin yang dipilih bole dijadikan cth yang baik utk generasi masa hadapan..

      Delete
  10. Kejora keparat...

    Tak malu ker asyik menyamar & masuk bakul angkat sendiri.....?*

    Gaya & tahap penulisan kamu cukup sinonim. Ngaku2 konon ada Masters (mana ada gelaran Master), tak hal hanya setakat sekolah menengah. Ntah2, SRP pun tak lepas. Tau tak definisi 'Master' ada bermacam pengertian. Salah satunya, panggilan untuk budak kecik - sesuai betul untuk kamu.....!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Master of banking and finance

      Delete
    2. Dengan pentaksub payah ajak berunding...bila tak sebulu maka lagaknya macam samseng

      Delete
    3. 12:18, kamu pulak, bila tak setuju, menuduh secara liar.

      Kalau ikut cara kau, aku boleh tuduh bapak kau tak kawin mak kau, tak payah kasi bukti, fakta atu hujah.

      Delete
    4. Manusia di jadikan tuhan dgn kelemahan2.... tiada yg hebat selama2 nye...apabila usia meningkat makin banyak kelemahan...

      Delete
    5. 12:18 korang bukan nak berunding. Selalu terjah, mennuduh liar ajer.

      Padan muka kena di samseng.

      Delete
    6. Dah kau yg sering mendabik dada konon juara, tapi bila aku nak jumpa, kau mencicit lari bagai Tikus AnonyMOUSE.......!!

      Delete
  11. Anomouse 1250,


    Ada yang umur belum meningkat tinggi pun, tapi banyak kelemahan. Besar2 kelemahan nya.

    Spt Najib. Mencuri wang rakyat RM2.6 billion.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yg umor 94 tahun otak dah tepu...9 bulan ape perubahan yg lebih baik?....ringgit dan ekonomi sudah pulih?...

      Delete
    2. Zaman Najib ada baik? Ringgit tak jatuh?

      Pendek kata Ringgit dan ekonomi mula merosot di zaman Najib.

      Macam Pak Sheikh Anwar memalukan Mat Maselan di Parlimen, dia kata "PH kena tanggung beban YB2 BN semua di masa itu".

      Gemuruh tepuk dan gelak ketawa hadirin Parlimen. Todiam Mat Maselan.

      Delete
    3. dah lau orang balun kau kau ekonomi, kemudian bertanya pulak, ekonomi susah pulih. Banggang punya minda

      Delete
    4. tanpanama

      Ko lupa kut, Manifesto ph. Najib turun Ringgit Naik. Mana naiknya..........alih alih Mader kata Trump punya pasal. Mader ingat orang Malaysia bingai macam tanpa nama ke.

      Delete

    5. Ini nampak mcm nama baru GENG NAJIB YANG SENTIASA MENJILAT NAJIB.

      AKU AKAN BALUN SEMUA YANG PEMIKIRAN NYA MACAM GENG NAJIB YANG SENTIASA MENJILAT NAJIB.

      Delete
  12. Madey masih khayal dgn kegemilangan zaman lampau....

    Kereta nasional dan F1 tidak untungkan rakyat dan negara....hanye untungkan segelintir golongan tertentu sahaja...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Najib masih khayal dengagn berbiliun US dollars di dalam akaun2 bank nya di luar negara.

      Yang SPRM tak dapat butiran nya, tak bekukan.

      Satu masa nanti akan terbongkar. Clare Brown Sarawak Report akan bongkarkan. Lobai Hadi dah tarik saman nya, sekarang SR boleh giat mencari butiran dan dedahkan.

      Delete
    2. Najib dah jatuh ...clare pon dah malas nak siasat lagi...

      Elok ko dan spy leman pegi siasat...

      Delete
    3. Tanpa nama

      Bagi reference lah. Mana fakta dan sumber yg ko dpat ni. Atau ko belum makan ubat giler lagi kut

      Delete

    4. Anonymous memang sudah lama = GENG NAJIB YANG SENTIASa MENJILAT NAJIB. Vellfire juga = GENG NAJIB YANG SENTIASA MENJILAT NAJIB.

      Aku akan menuduh dan mambalun dia dan Vellfire secara liar, mcm dia buat.

      Delete
  13. En.Shahbuddin, awak ni siang malam asik je mendesak Tun Mahadir menyerahkan batton kpd Anwar Ibrahim sedangkan Anwar Ibrahim sendiri tidak langsung menunjukkan bukti kpd kami semua sebagai orang yg PALING sesuai untuk menggantikan Tun M.

    Saya tabik kat Najib yang hari-hari troll dalam facebuk dan twitternya dan akhirnya berjaya mendapat ratusan ribu pengikut. Sekarang NAJBI ialah BINTANG POPULAR, the most popular figure in social media di Malaysia. Di mabna sahaja dia pergi, dia dikerumuni. Dia boleh tepok dada cakap, SAYA PENCURI HATI RAKYAT!!!

    Ini satu USHA Najib utk tunjuk bukti dapat sokongan, tapi apa usaha Anwar .....?

    En.Shahbuddin, awak yang berangan nak jadi pengurus media ANWAR IBRAHIM, elok nasihat ANWAR gunakan media social sepenuhnya untuk menawan hati rakyat. Iktutilah peredaran semasa, baru boleh mendabik dada ANWAR TAK TEPU, lihat dia berjaya dapat berjuta pengikut di twitternya. Tak guna paksa Tun M letak jawatan sedangkan takda bukti ANWAR is the most popular person utk jadi PM.

    Bukanlah saya dah jadi penyokong Najib sekarang tapi saya kagum dgn usaha dia. Dia bukan macam Anwar - campak batu, sembunyi tangan. Dia gunakan awak 24 jam utk mendesak mintak Tun Letak jawatan, seolah-olah kami semua nak sgt dia jadi PM kami. U are taking us for granted. Kalau nak jadi PM, tak paya tunggu PRU15. Sekarang pun boleh - tunjukkalahn bukti dulu, sejauh mana popularity Anwar. Boleh tak dia dapat ratusan ribu pengikut di facebuk atau twitternya...?

    Ini bukanlah bererti saya sudah berpaling tadah, menyokong Najib. Pencuri tetap pencuri. Begitu juga PELIWAT tetap peliwat. Kita cuma nak tengok sejauh mana popularity Anwar berbanding Najib di social media. Tun M tak perlu jadi popular di social media sebab he is already A PM, already popular. Boleh letak jawatan bila-bila masa.
    Yang kami nak tengok ialah kemampuan Anwar menunjukkan popular ikut peredaran semasa. Lawanlah NAJIB dulu di social media, tunjukkan siapa lebih popular, baru boleh jadi Perdana Menteri bila-bila masa je.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Cik minah lah paling sesuai?..

      Kalo anwar buat sesuatu untuk tarik sokongan ko dan puak bodoo pentaksub kata anwar tak sabar plak...

      Delete
    2. BUATLAH dulu, jangan banyak cengkadak. Nak tengok sejauh mana popularity ANWAR BERBANDING NAJIB. Kalau tak mampu, ngaku sajalah TAK MAMPU.

      Delete
    3. Kalo anwar tak popular takkan menang besar di PD...bila anwar buat kenyataan sikit dan bila pegi india ade pentaksub yg sudah tuduh melulu....

      Yg pegi kpd najib hanye nak tunjuk marah kpd madey saja...

      Delete

    4. Anonymouse = geng najib yang sentiasa menjilat najib.

      Bodoh bangang mencoba samakan PRK PD = populariti yang Cik Minah maksudkan.

      Delete
    5. Hebat Cik Minah. I was once DSAI’s fan, when he was just released from prison. I admire his effort to rally the oppositions, PAS included towards GE13.
      However, the second time he came out of prison, I notice he has changed a lot. He said he wanted to rest and spend some time with the family... but he travel around the world meeting foreign leaders, issue statements and always scheming. That is an old Anuar.

      In the end he failed even to consolidate solid support from his own party which splited into two main factions.

      En Budin, soalan saya kalau brader sendiri gagal mendapat sokongan padu di kalangan pemimpin2 PKR sendiri, kamu merepek apa tentang kehebatan dia. Perpecahan PKR adalah disebabkan permainan politik Anuar sendiri Dek merasa tercabar atau takutkan bayangan Azmin, dia merestukan pertandingan Rafizi-Azmin. Kesudahannya Rafizi dan Team yang disokongnya tersembam mencium tanah. Jika dia seorang pemimpin yg berwibawa tidak mungkin perpecahan besar berlaku di dalam PKR dan Tun sendiri tentu gerun dan masih menghormati beliau.

      Sementara itu en Budin sila gariskan langkah2 positif yg akan diambil oleh DSAI untuk memulihkan ekonomi, menurunkan kos sara hidup, memupuk perpaduan jika dia diberi peluang menjadi PM. Rakyat inginkan bukti bahawa sememangnya dia ada akal dan latak menjadi Perdana Menteri. Setakat memiliki nafsu besar dan berethorik tidak mungkin beliau dapat menjadi PM yang baik.

      Delete
  14. Fakta mana yg kau sandarkan tak menguntungkan Rakyat?

    Untung Dari segi modal? Untubg Dari segi pelaburan?

    Untung Dari segi memberi kemudahan sukan utk Negara?


    Yg Tun ilhamkan Perindustrian Kereta 3, untuk Malaysia meraih Tekno G5, Driverless & Battery Power.

    Klu tak melabur dlm ilmu, blh ke Maju?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Brape billion yg kerajaan dah kena top up untuk proton?...tak tahu?...ade vendor yg bankrap?...

      Ko dapat kemudahan litar sepang?....

      Berape dah hasil untung litar sepang kpd kerajaan?...

      Brape ontong penganjuran F1 disepang?...

      Delete
    2. Tak usah mimpi teknoloji milik orang asing...depa tak mau kongsi ilmu demi.perniagaan mereka....proton berpuluh tahun tak mampu buat kereta 100% milik malaysia...

      Delete
    3. Cakap hutang besar manipesto bukan kitab suci tapi nak buat kete kunun...nak buat prototype pon bukan modal 1 juta...

      Dulu tindas rakyat dgn tol ipp dan ptptn ...

      Delete
    4. Dulu Mader kata Najib jual proton kat China. alih alih dia dpat sebijik x70 terus senyap. Apa yg Najib buat tu bukan personal decision , itu pandangan dari industry player. Mader siap promote proton kena jual dgn China. Hampeh punya orang tua

      Delete

    5. Anonymouse = Vellfire = GENG NAJIB YANG SENTIASA MENJILAT NAJIB.

      Bodoh bangang jugak lagi mengata "Tak usah mimpi teknoloji milik orang asing.".

      Bodoh nya tak terhingga. Tak ingat langsung bahawa Malaysia telah berjaya mengeluarkan Proton. Kot dia fikir teknoloji itu dikorek dari lubang bntt Najib Al Jibo.



      Delete
    6. Teknoloji yg dah tak dipakai lagi oleh mitsubishi dan honda yg di bagi kpd proton
      ...geng jilat madey memang bodoo..

      Delete
  15. Aura Najib masih 'berbisa'

    Shakira Buang
    16 Feb 2019, 9:56 pagi (Dikemaskini 16 Feb 2019, 9:56 pagi)

    A A
    Mungkin benarlah apa yang dikata Najib Razak - beliau seorang "pencuri hati rakyat".

    Ia tergambar secara umum pada sambutan terhadap terhadap bekas perdana menteri itu semasa beliau berkunjung ke sebuah pasar raya di Semenyih beberapa hari lalu.

    Di situ orang ramai bersesak-sesak menggerumuni Najib, sedangkan kehadirannya itu adalah untuk membeli beberapa barangan keperluan dapur saja.

    Sambutan luar biasa itu juga jelas memperlihatkan bahawa bekas presiden Umno terbabit masih menjadi buruan rakyat meskipun beliau terpalit dengan pelbagai dakwaan salah laku dan rasuah.

    Dan pastinya sambutan luar biasa itu dilihat sebagai sokongan moral yang sangat berharga daripada rakyat kepada Najib.

    Tinjauan Malaysiakini mendapati kebanyakan mereka mengakui sokongan yang diberikan kepada anggota parlimen Pekan itu dibuat sebagai tanda protes terhadap pentadbiran kerajaan Mahathir dan PH yang baru saja mentadbir sejak 10 bulan lalu.

    Bagi Yazid Ismail, 71, kehadirannya sengaja dibuat untuk menyedarkan orang Melayu dan Islam bahawa mereka "ditipu Mahathir dan PH" sebaik sahaja gabungan itu menang pilihan raya umum (PRU) ke-14 pada Mei tahun lalu.

    Tuduh tapi tak ada bukti

    "Saya (hadir) nak bagi sokongan moral kepada Datuk Seri Najib, untuk sedarkan orang Melayu balik bahawa selama ini Mahathir dan PH mempermainkan kita, menipu kita sepanjang masa sampai sekarang.

    "Dan malam ini kita nak beritahu rakyat bahawa orang Melayu telah sedar bahawa kita dipermainkan oleh PH.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Maka keluarlah tabiat Najib = GENG NAJIB YANG SENTIASA MENJILAT NAJIB MENGKOPIPES.

      Dah takda fakta dan hujah untuk merendahkan nama Tun M dan PH, dia cari apa saja dan kopipes. Dia punya bodoh, ingat orang lain tak boleh but gitu memalukn Najib, Umno dan gerombolan nya.

      Delete
  16. Pemikiran Tun Madey dah tak releven lagi dalam era industrial revolution 4.0 ni...old skool dan obselete.

    Anak2 muda yang kini mendominasi bilangan pengundi berdaftar dalam negara ni tak mahu dipimpn oleh pemikiran macam ni..mereka mahu yang pemimpin yang beridea fresh, segar dan mampu memenuhi citarasa dan aspirasi mereka.

    Ini ternyata tidak ada dalam kepimpinan Tun Madey lagi. Matlamat dan visi Tun kini, bukan untuk kemaslahatan dan the wellbeing of the Rakyat, tapi untuk mengumpul dan mengaut sebanyak mana harta yang boleh dari khazanah negara..dalam sisa2 usianya tu.

    Selagi slogannya, perjuangan yang belum selesai tidak direalisasikan sepenuhnya..selagi itu lah dia akan terus berpaut dan mempertahankan kerusi empuk PM ke 7 tu...by hook or by crook.

    There's too much at stake at this moment...mana mungkin dia akan menunaikan janji2nya untuk menyerahkan jawatan PM ke 8 kepada Bang Non dalam masa yang telah dipersetujui bersama tu...alangkan janji2 Manifestomato yang menjadi faktor utama kemenangan PH dalam PRU14 dulu tu pun mudah aje di mungkirinya, ini kan pula janji kepada Bang Non..kacang aje lah kan!!!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tu pasal madey kencingkan rakyat..

      Delete
    2. Pemimpin negara maju mana di dunia yg kencingkan rakyat?

      Delete
    3. Mader mindset masih berada ditahun 1998 tu masalahnya

      Delete

    4. Aaaaaa, sekarang baru dia nak keluar di atas nama GENG NAJIB YANG SENTIASA MENJILAT NAJIB. Tapi masih gunakan nama2 lain di komen yang sama.

      Industrial Revolution 4.0 KEPALA BAPAK KAU.

      Najib dan Umno Bn punya janji yang tak ditepati ada beratus. Janji nak buat Kerajaan yang amanah dan bersih tapi Najib sendiri mencuri berbiliun Ringgit.

      Bajib Celaka. Kamus kata celaka = membawa malang. Kpd rakyat.

      Delete
    5. Najib bukan ade kuasa lagi....yg berkuasa hati ini dah tunaikan janji?...7

      Delete
  17. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  18. Kalau pemikiran Tun M sudah tidak releven lagi dalam era IR 4.0 ni...adakah daya pemikiran Bang Non yg baru keluar ke dunia lepas ni sangan releven dan up to date untuk menangani pelbagai isu dan cabaran masa kini ???????

    Selama hampir 10 bulan PR memerintah Malaysia Baru ni...apakah jasa atau sumbangan yg dia telah beri atau tunjukan untuk membantu pentadbiran kerajaan hari ini...atau dia rasa seronok melihat kecelaruan yg sedang berlaku dikalangan menteri kabinet Tun M ini...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kalo anwar memberi sumbangan ko plak kata anwar campor tangan...gelojoh...

      Delete
    2. Selepas 2 dekad bermusuhan Tun dan Pak Sheikh akhirnya bersetuju untuk bergandingan bagi menjatuhkan Jibby.

      Di dalam persetujuan yang telah dicapai di antara keduanya, Tun akan menjadi PM selama 2 tahun dan kemudian serahkan kerusi itu kepada Pak Sheikh.

      Kini Jibby telah pun jatuh. Selepas 9 bulan Tun sebagai PM, maka jelaslah kedua-dua mereka mempunyai niat yang berbeza apabila bersekutu untuk jatuhkan Najib.

      Tun telah bersetuju untuk bekerjasama dengan Pak Sheikh dengan niat untuk selamatkan Malaysia daripada kehancuran yang sedang berlaku di bawah Najib.

      Ada pula kesediaan Pak Sheikh untuk bekerjasama dengan Tun selepas dua dekad mereka bertembung kelihatan jelas pada hari ini ia adalah didorong oleh satu niat dan satu tujuan sahaja iaitu untuk ia merasai kerusi PM yang telah lama diidamkannya. Bergandingan dengan Tun adalah peluang terakhirnya untuk merasai menjadi PM.

      Tidak hairanlah Pak Sheikh menamakan gerakannya ini sebagai 'The Final Twist' yang bermaksud 'langkah terakhir untuk mencapai impiannya menjadi PM'.

      Niat Tun adalah ikhlas, untuk selamatkan Malaysia dari kerasukan Najib dan dengan restu dan izin Allah, niat ini telah pun tertunai. Najib telah tumbang.

      Ada pula niat Pak Sheikh yang semata-mata mahu dirinya menjadi PM, sama ada niat ini juga akan direstui dan berjaya, masa akan memberikan jawapan tepat.

      Di dalam langkah The Final Twist Pak Sheikh ini, kelihatannya ialah satu-satunya individu yang boleh menggagalkan cita-citanya menjadi PM ialah diri Pak Sheikh sendiri. Apabila ia melanggar Tun dan gagal, maka habislah ia, Tun tidak lagi akan terikat dengan janjinya untuk serahkan jawatan PM kepada Pak Sheikh selepas genap 2 tahun.

      Saya kira Pak Sheikh akan tetap melanggar Tun dan tewas, dan demikian Malaysia akan tetap terselamat daripada berPMkan seorang bekas banduan pesalah liwat yang diampunkan.

      Que sera sera.

      Wallahu a'lam.

      Delete
    3. Anwar hanye akan langgar madey jika madey buat onar putarbelit mungkir janji...

      Delete
    4. KBB

      Itu semuanya hanyalah alasan. Sekiranya Pak Sheikh melanggar Tun sebelum Mei 2020, Pak Sheikh tidak boleh beralasan yang kononnya Tun akan membuat onar pada Mei 2020, kerana Mei 2020 masih pun belum tiba.

      Pak Sheikh sudah kegelisahan tidak mampu menanggung sabar menunggu sehingga Mei 2020. Di dalam hati dan akalnya hanya memikirkan untuk segera menjadi PM.

      Posting-posting Tn Budin, proksi Pak Sheikh yang nyata sudah menunjukkannya.

      Apapun, silalah langgar Tun, asal kelak jangan cakap tiada sesiapapun yang pernah memberitahu Tun adalah Pemuda Tamim, pemimpin kepada pasukan yang diberikan pertolongan (thaifah mansurah) dan demikian ia dan pasukannya tidak akan tewas. Sebaliknya merekalah yang akan menang mutlak sehingga berjaya mengibarkan panji-panji mereka sebagai tanda kemenangan.

      Que sera sera.

      Wallahu a'lam.

      Delete
  19. Mengatakan kononnya Tun M sudah tepu sebagai PM hanyalah alasan golongan pendengki.

    Hakikatnya mereka hanya mahukan Tun segera berundur supaya Pak Sheikh dapat segera menjadi PM dan orang-orang berkepentingan seperti Tn Budin dapat merasai nikmat tertentu yang kini dimiliki oleh orang lain.

    Hati mereka tidak tenteram kerana menyangka nikmat itu adalah milik mereka, dan mereka mahu segera merasainya.

    Perasaan dengki itu benar-benar sedang membuatkan hati mereka kegelisahan. Mereka tidak sanggup menunggu tempoh dua tahun yang telah diketahui oleh seluruh rakyat Malaysia.

    Mereka sedang mencipta alasan begitu dan begini untuk menjustifikasikan tindakan mereka melanggar Tun M kelak dengan mahu berselindung di sebalik alasan-alasan yang mereka cipta.

    Kepada Pak Sheikh, silakan melanggar Tun, asal kelak jangan lupa pesan John Doe bahawa apabila perkara itu berlaku Pak Sheikhlah yang akan ditewaskan secara mutlak.

    Ia adalah baik untuk negara ini kerana apabila Pak Sheikh melanggar Tun dan ditewaskan negara ini akan terlepas daripada berPMkan seorang bekas banduan pesalah liwat yang diampunkan.

    Que sera sera.

    Wallahu a'lam.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kalo tak tepu ape perubahan dan pembaharuan yg telah dibawa oleh madey?....ringgit malaysia dan ekonomi telah pulih?...

      Delete
    2. Takde maknanya nak dengki2. Ko je mimpi basah ditengahari. Orang Melayu tak bsing pun anak2 dia kaya raya, oraang melayu buat tak tau je bila Mader ada 30ekor kuda argentina, orang Melayu taknak ambik tau hal pemimpin yg kaya raya ni, orang Melayu bising bila Islam diperkotak katikkan.

      Tak payah nak que sera sera sangat. Mader akan bubar parlimen tahun ini menurut penganalisa politik. Sepanjang nafas dia atas dunia ini adalah dgn UMNO, ia tidak akan dpat bertahan dgn pkr dan Dap.

      Delete
    3. Hakim hamid telah buat kenyataan hakim kanan camportangan keputusan mahkamah rayuan dlm kes liwat2 anwar....aku pernah tanye ko adekah keadilan dlm islam boleh sekat saksi?...tapi ko buat2 bisu...

      Anwar banduan yg diamponkan atas jesalahan yg tidak dilakukan...

      Delete
    4. Jon doo kaki temberang kunun boleh tagsir hsdis panji hitam...metana takdub dgn pembelit....jon doo mamak penang...

      Delete
    5. Anon..JD ni masih lagi duduk dalam alam fantasi, masih mendambakan perkara yang dia sendiri tau takkan menjadi realiti sampai bila2 pun.

      Kemungkinan juga, apa yang sering diputar2kannya berulang2 kali tu hanya lah untuk memujuk hati dan perasannya saja..untuk mententeramkan jiwanya yang gundah gulana tu...tak mustahil juga kan beb????

      Delete
    6. Menanahlah hati korang semua...

      Tun menjadi PM dua kali, PM paling lama, dan masih PM-7 dan langsung tidak tergugat dengan apa-apa fitnah, ugutan mahupun cercaan ke atasnya.

      Jibby pula menjadi PM pertama yang ditumbangkan di dalam PRU. Kena naik turun mahkamah dan cuba tutup kegusaran dirinya dengan slogan 'malu apa bossku'.

      Pak Sheikh pula masih kekal sebagai individu paling lama bergelar bakal PM.

      Tun masih bernafas masih sihat, masih PM, dan masih tidak ditumbangkan.

      Tun juga telah diiktiraf sebagai pemimpin No. 1 dunia Islam bagi tahun 2018.

      Tun juga adalah satu-satunya individu yang layak memakai gelaran 'ketua kepada satu pasukan yang tidak pernah tewas kepada mana-mana pasukan lain pun'.

      Menanahlah hati-hati korang, Tun adalah calon tunggal yang memenuhi ciri-ciri Pembawa Panji Hitam dan John Doe telah pun berkongsi penemuannya bahawa Tun M adalah orangnya.

      Silakan terus mencerca dan memperolok-olokkan asal kelak, kalian tidak akan dapat beralasan 'kami tidak tahu bahawa Tun M adalah Pembawa Panji Hitam. Sekiranya seseorang telah memberitahu kami perkara itu, sudah tentu kami tidak akan menentang, memusuhi dan mencercanya dulu'.

      Wallahu a'lam.

      Delete
    7. Teruskan berkhayal dan temberang wahai jon doo seblm madey letak.jawatan...

      Delete

    8. Bagi membalun Anonymous = Vellfire = GENG NAJIB YANG SENTIASA MENJILAT NAJIB -

      "perubahan dan pembaharuan yg telah dibawa oleh Tun Mahathir ia lah MENANGKAP NAJIB, MENGMAHKAMAHKAN DIA, DAN MENYUMBATKAN DIA KE DALAM PENJARA.

      ITU BAHRU. TAK PERNAH DI BUAT KPD BEKAS PM DI NEGARA INI.

      Delete
    9. Tangkap menangkap perkara biasa aje lah bongok...kaki temberang jugak mamak ni sekor..

      Delete
    10. Sdr GN,

      Apa? Saya tahu ia tak akan terjadi? Pastikah saudara?

      Sejauh manakah saya yakin dengan penemuan saya bahawa Pemuda Tamim yang dikhabarkan 1400 tahun dahulu itu adalah Tun Mahathir?

      Ia sama dengan keyakinan saya bahawa sdr GN adalah seorang pendusta yang sekiranya saudara tak sempat bertaubat, maka saudara layak ditimpa kehinaan di dunia dan azab di akhirat. Bagaimanakah saya telah membuktikan kepada saudara keyakinan saya bahawa saudara adalah pendusta? Iaitulah dengan sumpah laknat.

      Sekiranya saya tidak yakin sudah tentulah saya tidak berani bersumpah laknat ke atasnya, sebaliknya akan mencipta 1001 alasan sebagaimana para pendusta lainnya telah beralasan untuk apabila diminta untuk membuktikannya kebenaran diri mereka dengan kaedah ini.

      Lihat saja bagaimana anon bergambar aka Kejora Bapuk Bodo mencabar saya untuk dia bersumpah laknat bahawa isteri saya adalah isterinya dan apabila saya menjawab silalah melakukannya maka dia sendiri yang beralasan, menunjukkan dia hanya menipu dan tidak berani menyahut cabaran dirinya sendiri.

      Masa akan memberikan jawapan yang tepat. Sementara itu bersukarialah selagi zaman fitnah ini masih berlangsung kerana apabila telah tiba waktunya, zaman fitnah ini tetap akan ditinggalkan. In shaa Allah, para pendusta dan ahli-ahli fitnah itu akan ditewaskan pada hari terakhir zaman fitnah berlangsung.

      Que sera sera.

      Wallahu a'lam.

      Delete
    11. Sdra JD..malang sungguh kah kan sdra ni. Hanya kerana saya dan beberapa rakan2 lain kat blog ni tak sealiran dan mempercayai dogma sdra tu , maka sewenang2nya sdra melabelkan kami semua sebagai pendusta..sapa kah sdra untuk berbuat perlabelan seperti tu haah???...Mufti, ulama' besar??? Dr. MAZA pun tak pernah melabelkan orang macam tu beb !!!

      Kami kat sini tak tau lah apa fahaman yang sdra anuti...kalau tak setuju dan sealiran dengan pandangan kamu, terus menjatuhkan hukum macam tu.

      Sdra tak boleh memaksa2 orang lain untuk bersetuju dengan kamu..mereka juga ada pandangan sendiri berdasarkan dalil2 mereka sendiri untuk mempertahankannya. ini kan negara demokrasi..setiap pandangan dan pendapat perlu diambil kira..bukan membulldozekan aje agar seolah2 pandangan kamu saja yang betul dan WAJIB diterima, orang lain semuanya salah belaka, apa tah lagi bila melibatkan idola kamu si Tun Madey tu.

      Tun tu bukan lah maksum dan suci sangat hingga tak boleh ditegur ataupun dikritik langsung..dia pun manusia biasa yang tak lari dari melakukan kesilapan dan kekhilafan dalam tindakan2nya. Kalau tak betul..apa salahnya pu;lak jika dia ditegur oleh rakyat..takakn lah kita semua ni nak jadi kobau balau yang dicucuk hidung aje, terima dan enggehkan saja mana2 perkara yang tak betul yang dibuatnya...buka mata dan minda lah JD, jangan lah dijumudkan sangat pemikiran dan ketaksuban tu..merana badan pulak nanti bhai!!!

      Delete
    12. Sdr GN,

      Saya tidak pernah memaksa sesiapa untuk percaya apa-apa walaubagaimanapun saya telah membuktikan bahawa saya tidak ragu-ragu langsung bahawa sdr GN adalah seorang pendusta, ketika sdr GN sendiri ragu-ragu dan tidak berani menyangkal dengan sumpah laknat balas.

      Saya kelihatan yakin hakikat diri saudara melebihi sangka-sangka saudara kepada diri sendiri.

      Sekiranya sdr mempunyai akal yang benar, sdr sudah tentu akan terfikir bagaimana saya begitu berani dan yakin hakikat diri sdr melebihi diri sdr sendiri.

      Apapun tak mengapa kerana saya telah pun memberitahu. Supaya kelak tiada siapa lagi yang boleh beralasan tiada sesiapa yang memberitahu mereka dan mereka tidak pernah diberikan apa-apa nasihat dan peringatan oleh sesiapa.

      Wallahu a'lam.

      Delete
    13. Sdra JD.

      Saya ni bukan lah jenis seorang yang sentiasa mengatakan pendapat serta pandangan saya sentiasa benar dan tepat...ada kalanya banyak juga yang tersasar, itu tak dapat dinafikan memandangkan kita semua adalah insan yang lemah dan dhaif.

      Apatah lagi..ingat mengingati antara satu sama lain tu adalah dituntut dalam Islam.

      Saya juga tiada isu untuk menerima nasihat jika difikirkan bahawa ianya memberi menafaat kepada saya..tapi nasihat sdra JD tu,,rasanya susah sikit lah nak saya terima.

      Tak perlu lah rasanya saya perturunkan kat sini menapa...cukup lah sekadar mengatakan saya ada alasan tersendiri untuk menolaknya, dan saya rasa ramai lagi rakan2 yang lain juga berpendirian yang sama dengan saya.

      Saya tetap berpendirian bahawa Tun Madey bukannya insan yang maksum sehingga tidak boleh dicuit atau ditegur langsung...bahawa segala tindak tanduknya dari dulu hingga lah sekarang tidak ada sebarang kecacatan atau kelemahan..yang hanya WAJIB dipuji dan dan dijilat aje bhai JD!!!!!

      Delete
  20. Fuuuuh..Kesia jugak tengok Sadiq Sigaraga, menteri Sukaneka ni diperlakukan sedemikan rupa sehingga dimaki hamun dan digelar b**i, anjing, penipu, pembohong dan pelbagai gelaran yang memalukan oleh rakyat di hari penamaan calon PRK SEmenyih pagi tadi.

    Yang peliknya..perkara2 macam ni tak pernah pulak berlaku di zaman BN memerintah dulu, takde pulak menteri2nya dimaki hamun sedemikan rupa di khalayak ramai macam tu..tapi baru aje 9 bulan lebih Rejim Haprakan ni naik, menterinya dah kena macam ni.

    Ini dah tentu lah kerana manifestasi dari kekecewaan rakyat terhadap Rejim Haprakan yang ada sekarang ni..dah tak tertahan2 lagi, dah samapi tahap maksima kemarahan mereka tu, tak dapat dibendung lagi.

    Persoalan maha besar di sini...dengan insiden memalukan seperti tu, masih lagi ke Rejim Haprakan, khususnya Bersatu nak mendabik dada mengaku calon mereka bakal menang kat situ..tidak kah ini merupakan signal dan indikator terang, jelas lagi nyata bahawa warga Semenyih dah sebulat suara untuk tidak mengundi calon Bersatu di situ???

    Iye lah, logik akalnya...sapa lah nak memenangkan parti yang hanya pandai memungkiri janji2 yang dibuat sebelum PRU dulu..dah lah tidak ada sebarang niat, walau sikit pun untuk menunaikan janji2 tu, tapi masih lagi nak buat janji2 palsu yang baru...memang menempah maut lah depa semua nanti..setuju kan bhai?????

    Rakyat Msia, khususnya di Semenyih ni mendoakan agar semangat kebangkitan BN di PRK CH akan berulang lagi sekali di Semenyih ni..ini kehendak rakyat yang sesapa pun, termasuk lah Tun , mampu menghalangnya!!!! Aminnnn ya Robb...

    ReplyDelete
    Replies

    1. GENG NAJIB YANG SENTIASA MENJILAT NAJIB,

      YANG PALING BESAR SKANDAL PERNAH BERLAKU DI ZAMAN BN IA LAH PERDANA MENTERI NEGARA INI MENCURI - NAJIB AL JIBO MENCURI WANG RAKYAT RM2.6 BILIUN DI 1MDB.

      KLEPTOKRASI TERBESAR DI DUNIA, KATA DOJ, USA. DI AMREEEKA, HINGGAKAN AFGHANISTAN, ORANG2 TALIBAN PUN SEMUA TAHU SKANDAL ITU.

      NAJIB MASUK REKOD GUINNESS BOOK OF WORLD RECORDS SEBAGAI KLEPTOKRAT YANG TERBESAR DI DUNIA. ANAK CUCU DIA DAN ROSMAH DARI BINI DAN LAKI LAIN SEMUA TAHU. SEORANG ANAK ROSMAH TELAH MEMAKI MEREKA DI MEDIA MASSA.

      WHAT A PATHETIC, SICK FAMILY. WILL BE RECORDED IN HISTORY AS DIRTY SCOUNDRELS.

      Delete
    2. GMN...Kalau kau rajin membuat kajian ilmiah tentang tahap kepuasan hati rakyat jelata terhadap Rejim Haprakan di bawah pimpinan Tun Madey sekarang ni, dah tentu lah kau akan mendapati bahawa.... rakyat makin merindui zaman2 pemerintahan DS Najib yang begitu perihatin dan cakna terhadap nasib rakyat, khususnya golongan B40.

      Kini dah terang lagi jelas BN dan UMNO lah yang betul2 membela nasib rakyat , khususnya orang2 melayu berbanding dengan Rejim sekarang yang dikuasai oleh DAPigs..habis harta2 dan aset2 melayu dijarah dan digadaikan mereka seperti yang berlaku kepada aset2 TH yang telah digadaikan kepada SPV tu.

      Kalau tak kerana DS Najib bising menegur, harga minyak takkan turun dan sewa kuarters penjawat Awam di Putra Jaya yang nak dinaikkan tu , kini dibatalkan.

      Jom kita terus menyokong DS Najib agar dia terus bersuara demi kemaslahatan rakyat semua dari terus ditindas oleh Rejim zalim yang ada sekarang ni....#maluapabossku!!!!!


      Delete
  21. Cuba suruh Bang Non senaraikan satu-persatu reformasi yang dilaungkan PKR sejak penubuhannya, 1998.

    Adakah reformasi membawa maksud... bila Bang Non ganti PM Tepu nanti... dia PM dan isterinya TPM?
    Adakah Bang Non juga akan melantik diri-sendiri... seperti Pak Lah & Najib... sebagai Menteri KeWANGan?

    Atau jawatan itu akan dikhaskan kepada Rafizi, setelah dilantik sebagai Senator terlebih dahulu?

    Saya bukan apa...
    Maklumlah, sebuah Negara Islam seperti Malaysia, belum pernah ada seorang bekas-banduan-salah-guna-kuasa dan bekas-banduan-liwat, sebagai Perdana Menteri.

    Yang paling saya risau, bekas-banduan ini berkata Malaysia adalah Negara 'democrat' dan berkiblat kepada Amerika.
    Dasar-luar sebegini sangat bahaya kepada masa-depan Negara.

    ReplyDelete
    Replies

    1. Saya amat sokong kata2 berikut:

      "sebuah Negara Islam seperti Malaysia, belum pernah ada seorang bekas-banduan-salah-guna-kuasa dan bekas-banduan-liwat, sebagai Perdana Menteri.

      "Yang paling saya risau, bekas-banduan ini berkata Malaysia adalah Negara 'democrat' dan berkiblat kepada Amerika. "

      Teruk lah negara ini jika peliwat dan bekas banduan menjadi PM.

      Delete
    2. GMN..cuba kau jawab soalan Anon di bawah ni beb !!!

      Anonymous16 February 2019 at 15:30

      Dia liwat jubo ko ker?..

      Delete

    3. SAYA SETUJU DENGAN PANGGILAN "ANJING GILA" YANG DIGUNAKAN UNTUK PENGKOMEN YANG KETANDUSAN FAKTA DAN HUJAH.

      BEGITU LAH JUGA KPD BINATANG YANG MENGGUNA BANYAK NAMA TERMASUK GENG NAJIB YANG SENTIASA MENJILAT NAJIB INI.

      Delete
  22. Dlm keadaan sejak menjadi kepala..apa yg dtunaikannya..dibawa msk saka dr parti yg dia sendiri x mempercayai dan mau lenyapkan dah..mengharap saka dr sabah dgn menubuhkan partinya disana dgn alasan memperkuatkan warisan dah..
    apa sumbangannya pd rakyat seketika ini..seburuk2 najib yg diperkatakan bertambah mesra sebilangan rakyat pd nya..

    uruslah negara selama 2 thn yg dia sendiri perlukan..binalah balik negara yg dilenjang sinajib..itu yg diminta beliau kembali oleh sebilang rakyat hingga terpaksa berpolitik semula kerana tiada yg boleh menerajui negara selain dia..kah kah kaaah..
    apa niat tujuan sumbangan sianwar pula..pengampunan dah..jd ahli parlimen dah..tiada dilantik mte dah..tiada dilantik apa2 pun dah..x pun ganggu simahathir dah..tunggu dan lihat menanti peralihan yg belum..dikatakan dlm berpolitik seketika kawan menjadi lawan..lawan tu pula boleh menjadi kawan..namun apabila udah berkawan semula dgn satu tujuan bersama ianya harus waspada..harus curiga tetap ada dan itu yg diletakkan sebagai sempadannya..kerna apa..kerna kebarangkalian tertipu..terbelit..akn terjadi lagi..

    Kpd DSAnwar stay cool..

    Hehhehhehhehhehpuaksakapuakamenghantu..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kerana tahu disini kurang sokongan...mp umno dah tak mahu jadi katak puru...

      Delete

    2. "parti yg dia sendiri x mempercayai" - BILA NAJIB AL JIBO MENCURI WANG RKYAT RM2.6 BILIUN, MELETUP LAH SEMANGAT NAK GULINGKAN DIA. MAKA SIAPA SAJA YANG SANGGUP BEKERJASAMA, DI GEMBELINGKAN. YANG PENTING - NAJIB DAN UMNO DI LINGKUPKAN DI PRU14.

      INI JUGA MENJADI SUMBANGAN NYA YANG TERBESAR DI ZAMAN INI. MAJORITI RAKYAT SETUJU DENGAN NYA, ITU SEBAB NAJIB AL LIBO DAN UMNO LINGKUP.

      Delete

    3. ASYIK MEMBODOH PENGIKUT AL JUB DAN/ ATAU AL JIBO NIH. TAK SEDARKAN BAHAWA pengampunan YDP AGONG TIDAK MELESAPKAN PENGLIWATAN NYA DARI MINDA RAKYAT.

      "kebarangkalian tertipu..terbelit dek" Al Jub sentiasa ada. Dia dah membohong menipu konon nya tak meliwat, kononnya tak hilang jam Omega masa menyondol China Doll, kesian Wan Jijah, tersengeh sengeh ajer menelan ... tak kisah lah apa yang dia telan ...

      Itu semua jugak sudah masuk buku rekod. Masuk sejarah, seorang Timbalan Perdana Menteri Malaysia di penjara sebab meliwat - di penjara 2 kali.

      Macam mana nak jadi PM? Nelson Mandela jadi Presiden South Africa walau pun dia bekas banduan. Tapi salah dia ada lah mahukan kebebasan manusia - bebas dari pemerintahan Apartheid dsb nya. Anwar bekas banduan meliwat, man. 2 kali pulak tuh.

      Delete
    4. GMN..cuba kau jawab soalan Anon di bawah ni beb !!!

      Anonymous16 February 2019 at 15:30

      Dia liwat jubo ko ker?..

      Delete

    5. KOMEN BERIKUT DIMAKSUDKAN KELUAR DI SINI. UNTUK DAPAT KESAN NYA YANG TEPAT, DIKELUARKAN SEKALI LAGI -

      SAYA SETUJU DENGAN PANGGILAN "ANJING GILA" YANG DIGUNAKAN UNTUK PENGKOMEN YANG KETANDUSAN FAKTA DAN HUJAH.

      BEGITU LAH JUGA KPD BINATANG YANG MENGGUNA BANYAK NAMA TERMASUK GENG NAJIB YANG SENTIASA MENJILAT NAJIB INI.

      SAYA FIKIR, SEBENAR NYA SEMUA KOMEN SEPERTI ITU DI ATAS BERBAGAI NAMA ADA LAH DI TULIS BINATANG SEKOR INI. GENG NAJIB = ANJING GILA.

      Delete
    6. GMN...Ok lah..kita tumpukan perhatian pulak pada penamaan calon untuk PRK Semenyih pagi tadi...boleh kan beb???

      Betul la apa yang dikatakan oleh rakyat dan beberapa orang penganalisa politik kenalan ku

      #GilaApaBossKau si Tun Madey tu....Cuba kau bayangkan, bertanding di DUN Semenyih tu pun sampai Empat Orang? Apasal lak tak nak cukupkan sampai 10 orang proksi untuk pecahkan undi warga kat situ????
      .
      Tambah memalukan ialah apabila bekas rakan skandal sumbang haram Pakatan Hancing, PSM juga turut mencalonkan wakil mereka. Tak ke Gila namanya tu?
      .
      Itu menunjukkan bahawa rakyat benar-benar menolak pemerintahan Rejim Pakatan Hancing ni secara terbuka. Jadi, tak payah la diorang nak rasa bangga sangat!!!

      Kalau letak Din Pagoh ataupun Tun sendiri bertanding kat situ, takkan mengubah tekad bulat warga Semenyih untuk memenangkan calon BN beb...takkan lah kau tak setuju cakap aku ni bhai ?????

      Delete

    7. BILA KAU TUNJUKKAN BODOH SELALU SANGAT, AKU DAH MALAS NAK MELAYAN KAU.

      KAU KOMPLEN ADA 4 ORANG CALON DIBENARKAN BERTANDING. KAU TAK TAU PUN INI DEMOKRASI.

      KAU ASYIK DUDUK DI CELAH KETIAK NAJIB AL JIBO, MENLILAT NYA TAK RENTI RENTI, KAN KAU DAH JADI BODOH AMAT SANGAT.

      OVER AND OUT, GENG NAJIB YANG SENTIASA MENJILAT NAJIB.

      Delete

  23. SAYA SETUJU DENGAN PANGGILAN "ANJING GILA" YANG DIGUNAKAN UNTUK PENGKOMEN YANG KETANDUSAN FAKTA DAN HUJAH.

    BEGITU LAH JUGA KPD BINATANG YANG MENGGUNA BANYAK NAMA TERMASUK GENG NAJIB YANG SENTIASA MENJILAT NAJIB INI.

    SAYA FIKIR, SEBENAR NYA SEMUA KOMEN SEPERTI ITU DI ATAS BERBAGAI NAMA ADA LAH DI TULIS BINATANG SEKOR INI. GENG NAJIB = ANJING GILA.

    ReplyDelete
    Replies
    1. GMN...Aku yakin , dah tentu lah kau terbaca berita yang kini hangat trending di media sosial, yang mengatakan....

      Tun Dr Mahathir Mohamad mendedahkan Presiden PAS, Datuk Seri Abdul Hadi Awang berjanji kepadanya untuk tidak menyokong Umno pada pilihan raya kecil (PRK) Semenyih, kali ini.

      Pengerusi PPBM itu berkata, perkara itu dibincangkan dalam pertemuannya dengan Hadi semalam.

      “Saya bincang berkenaan dengan politik, tentang PAS yang tidak akan menyokong Umno pada PRK Semenyih.

      “Dia beritahu tapi ada juga pengakuan secara tertulis dan ditandatangani olehnya,” kata Dr Mahathir ketika menghadiri Pesta Demokrasi Forsea Kuala Lumpur 2019, hari ini.

      Semalam, pemimpin PAS yang diketuai Hadi mengadakan pertemuan secara tertutup dengan Dr Mahathir di pejabat PPBM di Yayasan Al-Bukhary.

      Namun, penyokong PAS dilihat turun beramai-ramai pada hari penamaan calon hari ini yang dilihat berarak bersama penyokong Barisan Nasional dan calonnya, Zakaria Hanafi.

      Naib Presiden PAS, Idris Ahmad; Setiausaha Agung, Datuk Takiyuddin Hassan dan Ahli Parlimen Hulu Langat, Che Rosli Che Mat turut kelihatan.

      GMN..kau pun tau kan..sebelum2 ni, Tun lah yang kuat kencingkan pemimpin2 politik dan rakyat..tapi tak musathil kan..kali ini, dia pulak kena kincin dengan TGHH dan PAS di PRK Semenyih ni...Allah maha adil beb !!!!!!

      Delete

    2. GENG NAJIB 16 February 2019 at 16:35 =
      Anonymous 16 February 2019 at 15:30

      MENGATA

      Dia liwat jubo ko ker?..

      GENG NAJIB 16 February 2019 at 16:58

      MENGATA

      GMN...Aku yakin , dah tentu lah kau terbaca berita yang kini hangat ...

      MEMANG LAH GENG NAJIB INI ANJING GILA.

      Delete
    3. Tu aje kepandaian Geng Penjilat Jubo madey...hihihi..

      Delete
  24. GMN...kau ada terbaca tak kenyataan oleh pengerusi SPR yang mengatakan..aktiviti kerajaan PH ok, kalau bukan untuk pancing undi. OK Kepala Bana Dia!!!

    Dah terang-terang bila Menteri Pakatan Hancing tu turun, diorang umum peruntukan berjuta-juta...seperti yang dilakukan oleh menteri kasut hitam untuk projek pembinaan sekolah rendah yang baru, serta janji menteri sukaneka, yang kena mkai tu..yang menyatakan akan membina trek berbasikal di Semenyih hari tu.

    Takkan bila tiba PRK diorang boleh umum peruntukan seperti itu dikawasan tersebut sahaja? Kan nampak sangat yang diorang cuba "Pancing Undi"?
    .
    Nampak sangat kenyataan Pengerusi SPR ni hanya cuba nak menghalalkan tindakan haramjadah yang dilakukan oleh puak Rejim Pakatan Hancing tu semata-mata.
    .
    Tolong lah! Jadi Pengerusi SPR jangan nampak sangat macam dia salah seorang Menteri Rejim Pakatan Hancing tu pulak. Tak payah la nak membodohkan rakyat Malaysia ni...kalau rakyat macam GMN ni, memang lah bulat2 dia percaya punya!!!!
    .
    Yang peliknya, kalau dulu, puak BERSIH tu melolong macam Anjing Hilang Akal bila Kerajaan BN buat kerja macam ni.

    Sekarang kenapa diam? Buah Kerandut diorang dah tersepit celah batang buluh ke haah..macam buah kerandut GMN tu ????

    ReplyDelete
    Replies

    1. Kau kata, "diorang umum peruntukan berjuta-juta.." di Semenyih.

      Gigit jari ler ko.

      Btw, buah kerandut ko ada ke? Coba kau raba di celah kelengkang ko. Kot dah di pulas dek Najib masa ko asyik menjilat dia, tak?

      Delete
    2. GMN...nampak sangat ko tak faham isu yang besar kat sini.

      Rakyat nak tanya ..mana perginya suara SPR..suara Bersih yang dulu bukan main lagi terloncat2 macam king kong kena belacan bila kerajaan sebelum ni juga mengumumkan peruntukan serta bantuan kepada rakyat apabila menjelangnya pilihan raya.

      Takkan lah tak sedar lagi..pengumuman2 yang dibuat oleh menteri2 tu adalah satu bentuk memancing undi dari rakyat..Aikk...dulu salah, sekarang ni di bawah rejim Haprakan ni dah jadi suci lagi menyucikan ke haah???

      Kata di bawah era baru ni, ketelusan dan integriti diberikan keutamaan...takde lagi rasuah2 politik untuk memancing undi rakyat.

      Rakyat ingatkan betul lah depa semua nak mengubah sistem yang dulu tapi..rupa2nya lagi teruk dibuatnya pulak. Takkan lah macam ni pun kau masih nak sokong jugak rejim ni, cakap tak serupa bikin..takkan lah kau buta mata dan hati kot GMN...dah kena manderam kaw2 punya dengan Atok@94 tu ke bhai????

      Delete
    3. GMN penjilat madey tegar....sama2 nak kencingkan rakyat....ingat rakyat masih bodooh...

      Delete
    4. Prk PD tak ade umum projek juta2...Bersatu dgn umno spesis yg sama...

      Delete
  25. GMN...dalam posting aku kat atas tu, telah terang lagi jelas mengatakan bahawa TUN Madey mendakwa TGHH dan PAS telah memberikan jaminan secara lisan dan bertulis bahawa PAS takkan menyokong calon BN.

    Kini..telah tular di media sosial satu dunia, yang memaparkan surat rasmi arahan dari Hj. Abdul Halim bin Omar, s/U perhubungan PAS negeri selangor, bertarikh 14 Februari 2019 agar personel2 PAS di Selangor hadir ke hari penamaan calon PRK semenyih, bagi memberi sokongan penuh kepada calon BN yang bertanding di situ.

    Antara isi kandungannya ialah arahan supaya:

    1) 50 orang ahli jentera raya PAS di setiap kawasan

    2) 600 orang jentera pilihanraya PAS kawasan Hulu Langat

    3) 300 orang jentera pilihanraya PAS kawasan Serdang

    untuk hadir ke Semenyih dengan pada 16 Februari, berpakaian baju koporat PAS berwarna hijau atau putih.

    Logiknya..kalau PAS tak menyokong calon BN di situ, kenapa pulak SU perhubungan PAS Selangor keluarkan arahan seperti dalam surat tu..tidak ke kau terfikir bahawa dah tentu lah dia takkan suka2 dan berani berbuat demikian jika tidak mendapat arahan dari PAS pusat dan dari presiden parti???

    Sekarang ni, rakyat menuntut agar Tun Madey juga menyiarkan surat perjanjian dengan TGHH tu yang mengatakan bahawa PAS menyatakan takkan menyokong calon dari BN tu, secepat mungkin.

    Jika gagal mengemukakannya..sah lah Tun Madey ni hanya pemimpin yang sembang kosong dan putaq alam aje..yang tersohor sejak negara ni merdeka...GMN..dah tentu lah kau setuju dengan tuntutan rakyat tu kan bhai????

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hello bro..DEEP PURPLE...........

      "Fireball"

      The golden light about you show me where you're from
      The magic in your eye bewitches all you gaze upon
      You stand up on your hill and behop all around you
      They wonder where you're from oh yeah
      They wonder where I found you
      Oh my love it's a long way
      Where you're from it's a long way

      I tried to understand you, I tried to love you right
      The way you smile and touch me always sets my heart alight
      Your lips are like a fire burning through my soul
      And people ask me where you're from
      They really wanna know
      Oh my soul it's a long way
      Where you're from it's a long way

      Magic woman wreckin' up my soul
      Things you tell me have never been told
      Magic woman I don't know
      Electric before me I love you so I love you so

      You're racing like a fireball dancing like a ghost
      You're gemini and I don't know which one I like the most
      My head is getting broken and my mind is getting bust
      But now I'm coming with you down the road of golden dust
      Oh my love it's a long way
      Where you're from it's a long way


      Delete
    2. Ramly..Thanks a million kerana sudi berkongsi lagu tu ngan aku. Tak sangka yeer..kau juga peminat band legend ni macam aku..kita sekapal dan geng beb.

      Seperti yang aku khabarkan tempoh hari, lagu ini juga adalah salah satu dari lagu DP yang menjadi favourite aku dan kengkawan semasa menuntut di USM, awal 80 an dulu, selain dari soldier of fortune , Highway star, smoke on the water dan woman from Tokyo.

      Masa tu , aku adalah bass guitarist..tapi kalau nak suruh main lagu2 ni sekarang, rasanya dah berkarat sikit beb !!!!

      Delete
    3. Lobai Hadi dan madey sama2 kaki pembelit..

      Delete
  26. Kasihanilah Anwar Ibrahim....kempunan nk jadi PM lama dah...tapi nk buat mcmna...aura dia yilek. Pi menjaja cerita kt luar pun atas ihsan Che Det :)
    Ingat..Anwar Ibrahim....Yillek

    ReplyDelete
  27. Dsai terbaik.madey boleh pencen

    ReplyDelete
  28. Dsai terbaik.madey boleh pencen

    ReplyDelete
  29. Dsai terbaik.madey boleh pencen

    ReplyDelete
  30. Promo www.Fanspoker.com :
    - Bonus Freechips 5.000 - 10.000 setiap hari (1 hari dibagikan 1 kali) hanya dengan minimal deposit 50.000 dan minimal deposit 100.000 ke atas
    - Bonus Cashback 0.5% Setiap Senin
    - Bonus Referal 20% Seumur Hidup
    || bbm : 55F97BD0 || WA : +855964283802 || LINE : +855964283802 ||

    ReplyDelete
  31. Numpang ya min ^^

    HANYA DI KENARI POKER BANYAK BONUSNYA BOSSKU
    Bonus New Member Bervariasi
    Bonus next deposit 5%
    Bonus rilingan 0,5%
    dan masik banyak yang lainnya bossku
    Penasaran!!! coba aja dulu.. biar gk penasaran.

    ReplyDelete
  32. WIN323 - Merupakan Situs Online Betting NO.1 Di Indonesia.
    Dengan WIN RATE tertinggi 97% + Bonus Bonus Super Heboh yang bisa
    anda dapatkan setiap hari nya!!

    Bonus Bonus Super Heboh Dari WIN323
    ~ Bonus New Member : 20%
    ~ Bonus Next Deposit : 5%
    ~ Bonus Cash Back : 5%

    Minimal Deposit : Rp.25.000
    Minimal Withdraw : Rp.25.000

    Untuk permainan terbaru FAFA SLOT BONUS NEW MEMBER 100% dengan maximal Bonus Rp.250.000 , Dengan mininimal deposit Rp 25.000,-
    syarat TO x 8
    Contoh : 25.000 + 25.000 * 8 = 400.000
    Minimal WD 50.000


    TEMBAK IKAN ONLINE

    Bonus Deposit 50%
    Minimal Deposit Rp25.000
    Max Bonus Rp. 1.000.000,-
    TO x 15 + BONUS

    Bonus Deposit 10%
    Minimal Deposit : Rp.50.000,-
    Max Bonus : Rp. 500.000,-
    TO x 7 + BONUS

    CASHBACK 10%
    Bonus Cashback hanya diberikan kepada player yang tidak mengclaim bonus next deposit

    Tunggu apalagi mari langsung bergabung bersama WIN323 dan jadilah
    pemenang di setiap taruhan yang Bossku lakukan :)

    Contact Person WIN323 :
    BB : E3E94F65
    LINE : win323a

    WA : +855 78 633 430 ( WIN323 )

    ReplyDelete
  33. DEWAPK^^ agen judi terpercaya, ayo segera bergabungan dengan kami
    dicoba keberuntungan kalian bersama kami dengan memenangkan uang jutaan rupiah
    ditunggu apa lagi segera buka link kami ya :) :)

    ReplyDelete
  34. DEWAPK^^ agen judi terpercaya, ayo segera bergabungan dengan kami
    dicoba keberuntungan kalian bersama kami dengan memenangkan uang jutaan rupiah
    ditunggu apa lagi segera buka link kami ya :)

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...