Tuesday 5 February 2019

SOKONGAN PENGUNDI CINA KEPADA PH JUGA MULA MEROSOT?


Sambutan tahun baru Cina pada tahun ini merupakan yang pertama kali disambut di bawah kerajaan baru Pakatan Harapan atau PH.


Tidak dinafikan oleh kerana pengundi Cina merupakan penyumbang utama kepada jatuhnya kerajaan BN yang berkuasa sejak lebih 61 pada pilihanraya 9 Mei lalu, mereka adalah kelompok yang paling gembira apabila PH berjaya menjadi kerajaan baru.


Bersekali dengan itu, mereka tambah gembira apabila kemudiannya Lim Guan Eng diberikan jawatan Menteri Kewangan, suatu jawatan paling kanan dalam kerajaan selepas Perdana Menteri.


Sebab itu, di peringkat awal dahulu kegembiraan kaum Cina terhadap kejayaan PH ini dapat dirasai di mana-mana.


Namun, menjelang sambutan tahun baru Cina kali ini, tidak sampai sembilan bulan selepas menguasai Putrajaya, suara-suara rungutan daripada kaum itu sudah mula kedengaran, terutama berhubung kelembapan ekonomi, dunia perniagaan yang tidak berkembang serta wujudnya beberapa peraturan berkaitan lesen di peringkat PBT yang menyebabkan mereka terpaksa mengeluarkan perbelanjaan yang lebih.


Bagi peniaga-peniaga kaum Cina, setelah hampir setahun PH mentadbir negara, apa yang menyedihkan mereka ialah iklim ekonomi, perniagaan serta kuasa beli rakyat tetap tidak berkembang.


Ia sekaligus menyebabkan banyak perniagaan terus merosot, malah ada yang terpaksa mengecilkan saiz atau menutup terus kedai yang selama ini sebagai punca pendapatan.


Di peringkat atas, perbankan misalnya, harapan mereka terhadap Guan Eng dalam menyemarakkan iklim ekonomi atas kapasitinya sebagai Menteri Kewangan hampir berkecai kerana pendekatannya yang tidak habis-habis menyalahkan kerajaan lama dilihat langsung tidak membantu ke arah menyemarakkan dunia perniagaan.


Kata mereka, Guan Eng masih terbawa-bawa dengan stail mentadbir negeri apabila menduduki kerusi Menteri Kewangan, sedangkan skop dan pendekatan antara kedua-duanya adalah jauh berbeza.


Bagi segelintir pemimpin DAP, kelembapan dunia perniagaan yang menyebabkan semakin banyak rungutan itu bukanlah tidak membimbangkan mereka.


Terdapat beberapa pemimpin DAP baru-baru ini mengadakan pertemuan serta perbincangan secara tidak rasmi membincangkan perkara tersebut.


Mereka ternyata mula bimbang dengan sokongan pengundi Cina, bukan saja kepada DAP, tetapi juga kepada PH dalam PRU15 akan datang kiranya situasi yang ada ini berterusan lebih lama.


Malah, ada yang tidak ragu-ragu menyatakan perolehan kerusi DAP diramalkan akan jatuh merosot dalam PRU15 akan datang berbanding PRU14 yang lalu.


Kemerosotan sokongan pengundi Cina ini nampaknya menyusuli kajian oleh Ilham Centre bersama Penang Institute baru-baru ini yang mendapati sokongan pengundi Melayu kepada PH telah pun menurun berikutan beberapa isu tidak ditangani dengan sewajarnya.


Apakah PH dan Tun Mahathir Mohamad sedar keadaan ini? (ShahbudinHusin 05/02/2019)

131 comments:

  1. Replies
    1. Gua suka Budin makin open, tak perlu bodek². Mana yg patut taruk, kita belasah utk kebaikan.

      Delete
    2. Belasah Budin belasah! Jiwa merdeka pendapat pun mesti merdeka. Yang tuduh lu kena beli tu cuma stratgi bodoh nak suruh lu tutup mulut je. Gwa ingat lu pun lagi tahu teknik sibodoh tu. Kah kah kah.

      Delete
    3. Terjemahan nama kamu:

      French-English translation of enculer - French Dictionary
      www.french-linguistics.co.uk/dictionary/enculer.html

      (Vulg) to fuck (generally Vulg), (pejoratively) bugger (Vulg); aller se faire ~ to fuck off

      enculez-vous l'un l'autre. - Translation into English - examples French ...
      https://context.reverso.net/translation/french.../enculez-vous+l%27un+l%27autre.
      in French-English from Reverso Context: Non, encore mieux, enculez-vous l'un ... Translation of "enculez-vous l'un l'autre. ... No, no, better, fuck each other.

      Go on - fuck each other. Maybe with the blogger

      Delete
    4. Makin open, open kain kerrr.....??

      Kerja 'buka kain' kerja orang pompuan. Tak caya, sila lihat dilema/rutin pompuan saban hari....

      Awal pagi - pungut & basuh kain
      Kemudian - jemur kain
      Pastu - angkut, lipat &;susun kain
      Sebelun tidur - BUKA KAIN....!!

      Delete
    5. Eleh si Suman Jawa ni nak melucah la pulak? Ko ingat sini Indon ke? Ngok! Kah kah kah.

      Delete
    6. Kenapa tak pakai nama bintang 'Kejora' lagi, Abang Din oiiii, dah malu kerrr.....,??

      Dah baca perakuan adik Najib di naskah 'The Edge'.....??

      "Nazir also told interviewers that he “had always asked why 1MDB was not subject to the same oversight as the rest of the government companies” and how he and his other brothers met Najib to relay their concerns over how things at 1MDB “conflicted with some of the values that [their] father had: public service, integrity, frugality”.

      It is very, very hard to describe … Najib is my brother. He will always be my brother and I love him as my brother. We are a close-knit family but it seems to me that his promise that he would look into it and make sure there was no impropriety act in 1MDB was not happening".

      Delete
    7. Woi Jawa Suman, ko tu bangang! Lembik macam taik. Semua ko katakan Kejora. Apa hal Gwa nak mengaku Kejora kalau Gwa bukan Kejora! Tu pasal Gwa kata lu tu Jawa Tengi tak tahu apa. Madey kena ambik perhatian ngan pembodek Jawa Gonjol Edan sekor ni. Teknik Jawa pembodek ni memang dah terkenal seantero donia. Woi Jawa gemulak, sekali lagi Gwa kasi tau sama lu Gwa bukan Kejora. Kalau dah menumpang di TANAH MELAYU kena la paham tulisan dan bahasa Melayu. Ini bukan tanah Jawa...! kah kah kah.

      Delete
    8. Kalau benar seperti dakwaan saudara Faiz Fadzil berpandukan sek 29(3) akta SPRM yang mana SPRM boleh terus menyiasat berkaitan kemasukan duit 90 jota kepada PAS tanpa perlu lapuran bertulis namu tidak berlaku seperti itu, adakah SPRM itu sendiri perlu disiasat? Saja je tanya.... jangan marah aaa Dol Dogol!!!! Kah kah kah.

      Delete
    9. Kalau benar seperti dakwaan saudara Faiz Fadzil berpandukan sek 29(3) akta SPRM yang mana SPRM boleh terus menyiasat berkaitan kemasukan duit 90 jota kepada PAS tanpa perlu lapuran bertulis namu tidak berlaku seperti itu, adakah SPRM itu sendiri perlu disiasat? Saja je tanya.... jangan marah aaa Dol Dogol!!!! Kah kah kah.

      Delete
    10. Woi Jawa Suman, ko tu bangang! Lembik macam taik. Semua ko katakan Kejora. Apa hal Gwa nak mengaku Kejora kalau Gwa bukan Kejora! Tu pasal Gwa kata lu tu Jawa Tengi tak tahu apa. Madey kena ambik perhatian ngan pembodek Jawa Gonjol Edan sekor ni. Teknik Jawa pembodek ni memang dah terkenal seantero donia. Woi Jawa gemulak, sekali lagi Gwa kasi tau sama lu Gwa bukan Kejora. Kalau dah menumpang di TANAH MELAYU kena la paham tulisan dan bahasa Melayu. Ini bukan tanah Jawa...! kah kah kah.

      Delete
    11. Amacam Abang Din,
      Ratib jampi iblis kau....'Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh' tuu nak letak mana, haaa.??

      So amacam, boleh kita jumpa dalam seminggu ini.....??

      Delete
  2. Apa saja sdra Budin merepek di tengah2 orang menyambut Gong Xi Fa Chai..dah tertular ketebiat Kejora TongGeng kerr......,??

    Sana sini ang pow merah bertaburan dihulurkan.
    PAS & Hadi Awang pun tidak ketinggalan memberi ang pow tahun baru Cina kpd PH bila puak2 lebai jenggot keciput tarik brek saman Claire Brown.

    Ternyata ularmak2 PAS juga tidak terlepas dari rasuah Najib Razak...,,!!

    ReplyDelete
    Replies

    1. Budin sudah berubah sekali. Dari tulisan2 yang mantap, penuh bertanggung jawab, kepada menulis karutan / trash penuh dengan pendapat (personal opinions) atau soalan subversif, tanpa bukti, fakta atau links.

      Nyata dia telah di beli. Dari kuat menyokong PPBM dan PH 1-2 tahun dulu, kpd menulis apa2 yang berpihak kpd kepentingan Pembangkang. Rosak kredibiliti nya sebagai wartawan, tidak professional lagi, tidak mencari dan mengeluarkan fakta, bukti dan alasan2 bagi pendapat2 peribadi nya itu.

      Budin sudah menjadi hamsat.

      Delete
    2. Rasanye elok ko bukak blog sendiri plak..ko boleh bodek dan poja madey 24 jam...budin takkan marah...

      Delete

    3. Yang disebut Budin bagi menyokong pendapat2 perbadi dia hanya lah Ilham Centre. Tapi "SIAPA KAMI" diwebsite Ilham Centre itu langsung tak menyebut siapa - tiada nama Admin nya pun.

      Apa tah lagi nama pengelola atau orang yang bertanggung jawab di Ilham Centre itu bagi memberi bayangan ke atas reliability tau boleh dipercaya atau tidak apa yang di tulis atau di keluarkan mereka.

      Maka pertubuhan itu tidak menunjukkan apa ilham nya, atau siapa memikul ilham itu. Nampak macam pertubuhan "fly by night", susah nak di percayai, saperti Budin juga.

      Delete
    4. "SERVIS KAMI" yang di catit di website Ilham Centre itu mencatat:

      Public Policy and Affairs Research
      Customer or Stakeholder Perception Audits
      Reputation Management Research
      Socio-Political Research

      Tapi langsung tidak menyebut jenis setaf yang mereka ada atau pakar2 yang mereka ketahui yang boleh di gunakan bagi menjalankan "research" tersebut.

      Apa tah lagi "methodology" bagi menjalankan research - tidak disebut langsung. Budin kata "Kemerosotan sokongan pengundi Cina ini nampaknya menyusuli kajian oleh Ilham Centre .." Mungkin mereka menggunakan beberapa orang "tukang tanya" di shopping malls dll bagi research mereka. Termasuk "lulusan Sekolah Cina yang selalu merapong di shopping Malls menjual barang dll.

      Maka itu lah jenis pertubuhan yang mengeluarkan "kajian" yang di guna Budin menyokong pendaoat dia. Haprak.

      Delete
    5. Sheikh Imran Hossein, seorang Ilmuwan Agama tersohor pernah berpendapat ketika melawat Malaysia....

      "PAS telah melakukan syirik bila mereka menggunakan Islam untuk berpolitik demi mendapat kuasa memerintah di negara yg berpaksikan Perlembagaan Sekular di bawah naungan PBB (yg dikuasai oleh USA & zionist Jew)".

      Delete
    6. Sokong apa HBM kata

      Anonymous5 February 2019 at 13:00 = Anjing Gila.

      Delete
    7. Eleh Suman Biawak. Makan tempe ngan bodek boleh la ko ni. Ko Jawa apa yang ko tahu? Kah kah kah.

      Delete
    8. Kejora....

      Aku bukan Jawa Pornorogol macam si Sengeh Jahid Komidi.

      Aku Jawa 100% - Jantan Berwibawa (Jawa).
      So, dah siap ker nak jumpa aku, apa kata kita jumpa bagai anak jantan dalam tempoh seminggu dari tarikh hari ini.....??

      Delete
    9. Rajin brtui tuan budin buat study pgundi bangsa cina dah berubah angin...bisnes byk tutup,atau dikecilkan saiz perniagaan....tahniah tuan bidin. Dah mcam ahmad maslan dah ghupenyer tuan bidin kite ni

      Delete
  3. yg penting ph duduk semeja,buat kajian dan sepakat,adalah bermakna .kelemahan2 dipaparkan sekarang!daripada illusi yg tak padan dgn persepsi majority.kalah beberapa prk wlupun 10x tak apa, 4years to go!..yg penting BUAT IMPROVEMENT,pergi ka grass-root...siapalah ph setahun pun belom sampai compared dgn 61 thn 14 parti gabungan. yg ketara sekarang kerajaan ph,cukup terbuka...pemimpin pembangkang boleh bercakap di media perdana,manakala selama 61 thn yg berada di media perdana cuma propaganda parti pemerintah shj.

    ReplyDelete
  4. Kejap lagi satu2 pengkomen bangsa cina HBM @ Heng Bin Ming akan pos komen atas nama HBM tanpa gambar...lepas tu HBM @ Heng Bin Ming bergambar akan masuk marah2 maki hamun.....

    Kerja orang gila babi sasau yg sakit mental....sendiri hantar pos sendiri marah...kerja gila babi sasau ni tak pernah dibuat urang dlm mana2 blog seblm ni...

    Tolol betul HBM@ Heng Bin Ming..

    ReplyDelete
  5. Dapat kat Anwar Ibrahim nanti, mencanak-naik balik la sokongan Masyarakat Cina kepada PH dan Lim Guan Eng.

    Maklumlah, Anwar lebih senang di'catur', berbanding Dr.M.
    Silap-silap Kerajaan PAP Singapura ada simpan 'video' lain yang lebih '*power' dan rakamannya lebih jelas. (*Setakat video China-doll, OK lagi. Ramai Melayu boleh lagi terima dia sebagai Pemimpin).

    Apabila menjadi PM nanti, boleh digunakan untuk picit-telor PM Malaysia demi kepentingan mereka.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Keraguan yg berasas kpd rekaan dongeng semata mata....kalo dapat kat azmin ade ais krim dlm jamban?...

      Delete
    2. This comment has been removed by the author.

      Delete
    3. Apa yang dongengnya?

      Buatlah apa pun, konar baringlah macam mana pun, Pak Sheikh tidak akan dapat melarikan label bekas banduan pesalah liwat yang diampunkan.

      Sama ada sesuatu video itu hanya bertaraf besi atau sebaliknya, ia juga tidak akan dapat mengubah kandungannya.

      Teruskan beralasan selagi masih ada tempoh kerana tempoh beralasan akan tamat selain alasan juga akan habis.

      Delete
    4. Ek elehh, Kejora....Umno baru bertelor sebiji, Kejora Stor Kunyit dah macam nak rak riuh sekampung, terloncat-loncat bagai beruk terkena belacan. Pandai pun dia cakap.."azmin ade ais krim dlm jamban".
      Cerminlah diri tuu dulu.....siapalah nak percaya cakap seorang munafik yg menunjuk-nunjuk ibadat baca quran, sembahyang tapi membohong, mencarut, mencaci, puji diri, ngaku2 konon cikgu, gila seks, pengamal seks sesama jenis, beratib jampi iblis..'Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh'..??

      Mau aku ulang tayang perakuan kamu meleleh air liur mengidam jubur lelaki, hmmmmm.....??

      Delete
    5. Buatlah apa pun, konar baringlah macam mana pun, Pak Sheikh tidak akan dapat melarikan label bekas banduan pesalah liwat yang diampunkan.


      Betul rekod atas dunia tidak boleh dipadamkan...tapi adekah proses keadilan yg dibuat diatas dunia mengikut ketetapan Allah?...kalo saksi diugut supaya tidak memberi keterangan di mahkamah adakah itu sudah ikut keadilan yg ditetapkan oleh Allah?...adekah yg dijatuh hukuman kerana proses keadilan yg berat sebelah telah melakukan dosa?...yg alim tapi tidak menegakkan kebenaran lebih dulu dicampak kedlm neraka...

      Delete
    6. Aku sokong HBM kata kau Anjing Gila.

      Delete
    7. Maka besarlah saham pemula dan penyambung aib kat Mat Nuar..... kah kah kah.

      Delete
    8. KBB, teruskan beralasan. Saksi diugut? Hehehe.

      Autalah, konar baringlah, dan beralasanlah, fakta-fakta berikut tidak akan dapat diubah; -

      Pak Sheikh sendiri tidak berani memberikan keterangan dari kandang saksi untuk membolehkannya disoal balas ke atas keterangannya itu, sebaliknya hanya membuat ucapan dari kandang tertuduh.

      Pak Sheikh juga tidak berani bersumpah laknat menyangkal tuduhan ke atasnya dan memberikan alasan begitu dan begini, walaupun si penuduh itu bukan sahaja telah memberikan keterangan sebaliknya telah juga bersumpah laknat untuk menguatkan kebenaran dirinya.

      Berani kerana benar. Beralasan kerana tahu diri bersalah dan tidak benar.

      Apapun silakan terus beralasan selagi masih ada tempoh kerana tempoh beralasan itu pasti akan tamat, selain akan kehabisan alasan.

      Delete
    9. Tidak memberi keterangan di kandang saksi bukan satu kesalahan dari hukum dunia dan hukum tuhan...itu hak yg diberi kpd yg dituduh...jon doo buat2 jahil plak..

      Menyekat saksi memberi keterangan adalah bertentangan dgn ajaran islam....yg dituduh mesti diberi hak keadilan perbicaraan seblm hukuman.....

      Saidina umar sendiri mengubah hukuman bila saidina Ali memberi hujjah keterangan kerana umar seorang yg amat takut kpd Allah...

      jon doo panji hitam takut Allah?...

      Delete
    10. Anonymous5 February 2019 at 15:34 itu Anjing Gila.

      HBM kata gitu, aku setuju

      Delete
    11. Mental problem...baik ko pegi rehat dlm jamban ko...nanti lebih banyak skru otak ko tercabut...hihiji..

      Delete
    12. Ko makan lah pil sakit otak.

      Nanti boleh kurang menuduh liar tanpa bukti, fakta dll

      Delete
    13. susah kalau dh sokong bersatu/ph tp dna umnonya msh kuat..sdh jelas tuduhan direka2 sehingga terbukti dsai ada alibi dgn buktinya yg sgt lemah dn boleh dipertikaikan..kalau bersumpah laknat membuktikan kita tdk buat perlakuan jenayah berkenaan maka tk perlulah adakan mahkamah perbicaraan...mcm najib juga sumpah laknat dia menafikan kenal altantuya....akn terbongkar juga rahsianya sikit masa lagi.

      Ya mmg ada sumpah dlm islam tp ianya dilakukan di dlm perbicaraan dlm mahkamah syariah bkn sumpah sembrono dlm masjid sprt yg dilakukan oleh saifool baukari tu john..

      Delete
    14. KBB...

      Tidak beri keterangan dari kandang saksi dan tidak berani disoal balas sudah menjelaskan segala-galanya. Demikian juga tidak berani bersumpah laknat menyangkal sumpah laknat si penuduh juga telah menjelaskan segala-galanya.

      Hehehe.. Teruskan beralasan begitu dan begini selagi masih ada tempoh..

      Delete
    15. Ko pakai hukum mana kalau tak beri keterangan dlm kandang saksi tertuduh sudah salah?...tak perlu saksi dan bukti laah?...

      Adekah islam membenarkan saksi di sekat memberi keterangan?...sila jawab jon doo....

      Delete
    16. Ko pigi makan obat. Elakkan kena baling batu

      Delete
    17. Ko babi gila...pegi ketetkan skru otak ko dulu...hihihi..kalo tercabut otak ko jem sampai kiamat...

      Delete
    18. Tentukan obat Rabies. Sebab ko anjing gila

      Delete
  6. Apakah PH dan Tun Mahathir Mohamad sedar keadaan ini?

    Madey tentu sedar....tapi madey tak boleh buat ape2.... Zaman kehebatan madey sudah berakhir...

    Melihat ucapan tahun baru cina dlm tv rasa kesian plak...suara madey dah tidak selancar dan sekuat dulu lagi......pergerakan fizikal pon perlahan...madey dah patut berehat bertindak sebagai pemberi nasihat sahaja...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Takda orang percaya apa Anjing Gila kata

      Delete
    2. Geng babi gila @ Ali jaga jamban tak perlu percaya....meracau dlm jamban mana boleh pakai...hihihi..

      Delete
    3. Kau beruk juga. Selalu curi pisang

      Delete
    4. Neracau dlm jamban mana boleh pakai..

      Delete
    5. Boss tak kasi kau obat sakit gila? Kau gigit dia ler

      Delete
    6. Ko keturunan mamak babi gila....hila...

      Delete
  7. Melayu yg niaga kecilan pon turut rasa kesan keselowan ekonomi...tular vedeo makcik yg niaga runcit kat kampong kata madey pon tak betul...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Merepek lagi, ada bukti bukti kerrr....??

      Delete
    2. HBM kata dia Anjing Gila. Gua setuju

      Delete
    3. Gwa pon setuju lu meracau ikut apek HBM sasau gila babi...

      Kaah kaaah kaaah...

      Delete
    4. Dia jugak kata kau beruk, curi pisang

      Delete
  8. Dah jadi blog menyebar khabar angin dan penipuan...

    ReplyDelete
  9. Kalau nak tahu rasa sebenar sesuatu kek, kena makan kek tu dulu, baru boleh cakap.

    Bila nak makan kek?

    ReplyDelete

  10. Semangkin nyata ada strategi baru dilakukan Najib / loyar Keling Islam nya / kroni2 dan penjilat2 nya bagi meraih simpati untuk nya di perbicaraan nya awal April ini.

    Maka ternampak lah mereka

    1. Tak mahu sakitkan hati rakyat sangat
    2. Tidak gunakan kata2 kesat, maki hamun, mencarut
    3. Singkirkan kata2 "bangang hamjadah", "Kepala Bapak Kamu"
    4. Beri gambaran Najib di mangsakan, di benci, di fitnah
    5. Maki ha nya DoJ, USA, yang bukan rakyat Malaysia

    Maka nate' yang pakai banyak nama termasuk Anonymous, Abang Din, GENG NAJIB YANG SENTIASA MENJILAT NAJIB pun patuhi itu semua, dan

    a. Tidak lagi mengganas, masuk bertalu talu hingga jumlah komen di pos2 Budin melebihi 200
    b. Tidak lagi masuk komen sehingga pukul 2,3,4 pagi
    c. Tidak lagi memprovokasi sdr Othman dengan sentiasa mencoba mencaci, mengejek, mempersendakan nya
    d. Hilang langsung tabiat memantun memantat nya
    e. Kurang kopipes, menuduh secara liar, di luar tajuk pos
    f. Coba memberi penerangan, walau pun komen2 di atas nama Anonymous nya masih lagi menuduh liar, tanpa bukti, fakta atau penerangan

    Oleh yang demikian, perlu di balun, sebat, belasah dan godam dia selagi dia nampak atau berbau masih menjilat Najib.

    ReplyDelete

  11. Najib menggeletar menjelang perbicaraan 39 + 6 + 3 tuduhan mahkamah nya. Pakai ilmu kebal, bomoh hitam Mak Badak mana pun, dia mesti gobar, memikirkan itu semua akan membawa dia ke penjara.

    Sabit kesalahan 4-5 saja dari 40+ tuduhan itu, kena lah dia 10-20 tahun di dalam. Kot mati di dalam. Tidak mendoakan, tapi don't mind if that'd be so. Begitu jijik sekali tindakan dia mencuri RM2.6 biliun wang rakyat di 1MDB.

    ReplyDelete

  12. Gobar bya Najib menjadi lebih sebab loyae Keling Islam nya sendiri kena

    Four Charges for money laundering, tax evasion - NSTimes
    https://www.nst.com.my/news/nation/.../shafee-charged-money-laundering-tax-evasio.

    Lawyer Shafee staring at 15 years' jail over 4 money laundering charges ... - FMT
    https://www.freemalaysiatoday.com/.../shafee-slapped-with-money-laundering-false-ta..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tak ade kelas langsung Ali jaga jamban...duk ulang pos copypaste dari entri yg lepas....tak ada idea yg baru ker?...

      Kalo ko ulang hari2 dlm blog ko sendiri dan ko sendiri yg baca kan baguih nooh...tak lah semak blog Budin..

      Delete
    2. Anjing Gila nak cakap kelas tak kelas

      Dah gila, menyalak ajer ler kamu

      Delete
    3. Menyondol dalam kandang sendiri ato dlm jamban lagi kelas Ali wooit...

      Delete
    4. Kau Anjing Gila tak makan obat nanti kena Rabies, bole mamposssssssss

      Delete
    5. Kalo sondol babi buta lagi cepat mampos...kalo sondol tepi jalan mampos ko di langgar lori balak...hihihihi..

      Delete
    6. Anjing gila boss tak kasi obat nanti kena Rabies, ko mampossssssss

      Delete
    7. Mamak Babi gila blm ketatkan skru otak...hihihi..

      Delete

  13. Ekonomi 2019 lebih mencabar

    Wartawan Utusan Malaysia, NUR HANANI AZMAN mendapatkan pandangan daripada Ketua Penganalisis Ekonomi Bank Islam Malaysia Berhad, Dr. Mohd. Afzanizam Abdul Rashid bagi mengupas lebih lanjut tentang kitaran ekonomi dan apa yang boleh diharapkan
    pada 2019.

    Tahun 2018 menyaksikan ekonomi Malaysia mengalami naik turun berikutan persekitaran di dalam negara mahupun luar. Bagaimana ia memberi impak terhadap kitaran ekonomi sepanjang tahun ini?

    Mohd. Afzanizam Abdul Rashid: Prestasi ekonomi Malaysia pada tahun ini rata-rata­nya adalah perlahan berbanding 2017 yang mana pertumbuhan Keluaran Dalam Negara Kasar (KDNK) pada sembilan bulan pertama adalah berkadaran 4.7 peratus berbanding 5.9 peratus bagi tempoh sama tahun lalu. Faktor utama kelembapan tersebut adalah pertumbuhan eksport yang kian perlahan pada suku kedua dan menguncup pula pada suku ketiga. Perkara ini disebabkan oleh ketidaktentuan di dalam permintaan luaran berikutan kebimbangan terhadap suasana perang dagangan antara Amerika Syarikat (AS) dan China. Di samping itu, kelembapan pelaburan awam juga mempengaruhi momentum pertumbuhan ekonomi domestik meskipun disokong pertumbuhan perbelanjaan swasta yang meningkat tinggi.

    Apakah hubung kait keyakinan pelabur dan kitaran ekonomi?

    Kebiasaannya, kitaran ekonomi yang menurun akan memberi kesan kepada peruntukan aset pelaburan yang mana para pelabur cenderung me­labur dalam instrumen pelaburan berisiko rendah seperti simpanan tetap, bil-bil perbendaharaan dan bon-bon yang diterbitkan oleh kerajaan. Peralihan portfolio kepada instrumen berisiko rendah akan memberi kesan kepada harga instrumen pelaburan yang berisiko tinggi seperti ekuiti. Pergerakan harga saham atau indeks di bursa lazimnya mencerminkan prospek pertumbuhan ekonomi pada masa akan datang. Oleh itu, kejatuhan harga saham menandakan prospek ekonomi yang lebih mencabar.

    Unjuran pertumbuhan eko­nomi pada 2019?

    KDNK pada 2019 diunjur tumbuh pada kadar 4.5 peratus daripada 4.8 peratus yang juga merupakan jangkaan kami bagi 2018. Perkara ini berdasarkan jangkaan perbelanjaan swasta yang dijangka kembali kepada pertumbuhan trend iaitu sekitar 6.9 peratus. Di samping itu, sentimen berhati-hati dalam kalangan pengusaha akan menyebabkan pertumbuhan yang lebih perlahan di dalam pelaburan swasta dan ketidaktentuan permintaan luaran dijangka memberi impak kepada eksport negara. Suasana kadar faedah yang tinggi di negara maju terutama AS juga me­nyumbang kepada kesan negatif terhadap momentum pertumbuhan mereka. Oleh itu, prospek pertumbuhan ekonomi global dijangka lebih mencabar pada 2019 berikutan faktor perang dagangan antara AS dan China, ketidakpastian harga minyak dunia dan rundingan Brexit yang masih belum me­nemui kata putus.

    ReplyDelete
    Replies
    1. "Tahun 2018 menyaksikan ekonomi Malaysia mengalami naik turun berikutan persekitaran di dalam negara .."

      Tahun 2018 di bawah pemerintahan Najb Al Jibo. Pahal pun, Anjing Gila yang keluarkan rencana di atas bukan pun faham apa itu ekonomi.

      Tentu dia kata kenaikkan harga barangan di Venezuela sekarang hingga 1 juta persen itu inflasi. KEPALA HOTAK DIA. Itu bukan inlasi. Itu keadaan gila. Macam Anjing Gila ini juga.

      Delete
    2. Ko meracau lagi...10 mei 2018 madey dah ambik alih...bskl mula merudum...ringgit menjunam...ekonomi merosot...

      Kurang pengatahuan budak jaga jamban ....hihihihi..

      Ko plak lebih bijak dari pakar ekonomi?...biar betuil...

      Delete
    3. Otak Anjing Gila tak faham bahawa hampir setengah tahun 2018 Najib Al Jibo perintah.

      Di buat nya sangat teruk mencuri wang dsb nya, ekonomi jadi amat teruk berikut nya.

      Itu pasal penulis itu kata "memberi impak terhadap kitaran ekonomi sepanjang tahun 2018.

      Tapi Anjing Gila tak faham apa.

      Delete
    4. Keadaan bertambah parah selepas madey angkat sumpah pm ngok...kalo tak tahu baik duduk dlm jamban...

      Delete
    5. Anjing Gila Beruk curi pisang menyalak dan mengohok sapa peduli

      Delete
    6. Hahaha..Ali ade mental problem...skru mungkin longgar kot..

      Delete
    7. Ko makan obat gila ler. Good for you and for others here

      Delete
    8. Hahaha..Ali jaga jamban mental problem...hari2 meracau merapooo..

      Delete
    9. Bunyi mcm ko dah setuju makan obat, Bagus

      Delete
    10. Makin teruk babi gila meracsu...skru bertambah longgar..hihihihi..

      Delete

  14. Crooked Lawyer Shafee Going Down – Now Do You Understand Why ...
    www.financetwitter.com/.../crooked-lawyer-shafee-going-down-now-do-you-understa...
    Sep 13, 2018

    Dan ada kes2 yang dia kalah, contoh nya

    The Malaysian Bar - Shafee loses defamation suit after court rules Bar ...
    www.malaysianbar.org.my › News › Bar News/Berita Badan

    Berikut ini ia lah kes2 lain yang loyar Keling Islam Najib kalah:

    Appeals Court dismisses Shafee's appeal over Sodomy 2 case ...
    https://www.thestar.com.my/.../appeals-court-dismisses-shafees-appeal-over-sodomy-2...
    Oct 11, 2018

    Court throws out Shafee's defamation suit against Bar, lawyers | Free ...
    https://www.freemalaysiatoday.com/.../court-throws-out-shafees-defamation-suit-again...
    Oct 11, 2018 - The Court of Appeal

    ReplyDelete
    Replies
    1. Berape kali ko nak ulang tayang benda yg sama?...jaga jamban astro ker?...
      Kalo tak ade idea baru baik pegi jaga jamban leer..

      Delete

    2. Oleh kerana itu semua, Najib & Gang dah buat strategy untuk dapatkan simpati rakyat menjelang perbicaraan nya di awal bulan April dan coba goncangkan gomen PH sikit, to distract attention from his suffering and humiliation in court.

      Budin di rangkuni sepa dalam komplot itu. Di beli.

      Delete
    3. HBM kata Anonymous5 February 2019 at 14:39 ini Anjing Gila. Setuju dan sokong.

      Delete
    4. Ko sekor aje geng apek HBM sasau gila babi.mental ko pon ade problem...duk ulang tayang cerita yg sama...ko boring duduk dlm jamban ker?...hihihihihi..

      Delete
    5. Ko Anjing Gila, pigi ler makan obat

      Delete
    6. Mental ko tu ade problem...

      Delete
    7. Ko Anjing Gila mesti tak nagku ko gila

      Delete
    8. Mesti ko tak ngaku mental ko problem...skru otak dah longgar....hihihi...

      Apek HMM babi gila geng ko tengah raye makan kuih bulan hari ni...

      Kah kaaahhh kaaahhhhhh

      Delete
    9. Jangan ketawa kuat sangat, Nanti semua orang tau ko gila

      Delete
    10. Orang dah tahu ko mamak babi gila.. Skru otak makin longgar...hihihik..

      Delete

  15. Bukan sikit2 malu dan betapa besar nya tuduhan

    "Crooked Lawyer Shafee Going Down – Now Do You Understand Why ...
    www.financetwitter.com/.../crooked-lawyer-shafee-going-down-now-do-you-understa..."

    Kalau dia Hindu, kot terjun ke Sungai Ganges.

    Kalau dia Buddhist, kot siram petrol, bakar diri.

    Tapi dia Keling Islam. Ha nya jadi katak puru.

    ReplyDelete
  16. Saya beri mandat PH memerintah selama 5 tahun, bukan dua atau tiga bulan. Kita hanya biarkan menjalan terbaik yang mungkin. Kalau ada rakyat tak suka, tunggu sampai pilihanraya akan datang. Tolong jangan amalkan politiking yang melampau. Semua rakyat harus menyumbang membina negara ini. Wasalam

    ReplyDelete
    Replies
    1. Haaaa ini pendapat gua salute sgt, amat matang dan logik lagi bernas...kepada yg berharap pembaharuan dan perubahandpt di laksanakan dalam 6-7 bulan sila la rujuk kembali kepada kejayaan rosmah mansur menggondol harta jutaan ringgit tu ok

      Delete
    2. Tiada siapa yg boleh ubah kerajaan seblm tempohnye seperti termaktub dlm perlembaagaan...ubah kerajaan hanye melalui pru...

      Pemimpin yg lemah dan kabinet boleh diubah....bila syarikat mengalami kerugian CEO boleh digantikan...

      Tukar pemimpin tidak menyalahi undang2 dan perlembagaan...

      Delete
    3. Kerajaan Najib Al Jibo diubah - berdentum - di Pru14.
      Sebab di curi RM2.6 biliun wang rakyat du 1MDB. Dan rasuahkan sebahagian dari nya. Celaka

      Delete
  17. Tuan Budin....berkata benarlah walau pun pahit sekali pun demi agama mu...tinggalkan sandiwara dunia kepada pencinta dunia..

    ReplyDelete

  18. RM10.57 BILLION PELABURAN ASING LARI: BUKAN HANYA RAKYAT TIDAK PERCAYAKAN PERDANA MENTERI, MALAH PELABUR ASING JUGA

    Oleh ANINA SAADUDIN

    Apa sudah jadi kepada negara tercinta ini?

    Sebelum PRU14, selama 9 tahun Malaysia ditadbir oleh Dato Seri Najib, rakyat hidup aman damai, hati tenang dan bangga dengan segala pencapaian hebat kita dalam ekonomi.

    Setiap masa rakyat menantikan pengumuman-pengumuman menggembirakan tentang faedah-faedah yang diberikan oleh pihak kerajaan bukan sahaja kepada golongan B40, malah kepada golongan pekerja dan golongan peniaga.

    Rakyat boleh buat harta dan menabung disamping tiada masalah besar dalam berbelanja.

    Kini nak daftar tuition anak pun fikir dua kali. Apatah lagi nak kahwin dua!

    Masing-masing terpaksa berhati-hati akan risiko buang kerja, inflasi, penarikan subsidi dan masalah sosial dan ketidaktentuan politik semasa.

    NAMUN, jahatnya pihak pembangkang ketika itu apabila mereka meracuni pemikiran rakyat kononnya negara nak bankrap dan kononnya Perdana Menteri mencuri wang rakyat.

    Hari ini apabila PH merampas kuasa secara fitnah, pembohongan dan makian, kehidupan rakyat semakin bercelaru.

    Harga barang terus naik, bantuan rakyat dipotong dan banyak yang dihapuskan, pembangunan rakyat dihentikan dan projek jambatan bengkok seperti ular dibedil pula yang digah kan?

    Lihat sahaja keadaan ekonomi Malaysia hari ini.

    Kenapa pelabur-pelabur asing semua lari meninggalkan pasaran Malaysia?

    Adakah kerajaan PH hari ini mahu menuduh semua pelabur-pelabur asing seluruh dunia ini ahli UMNO dan penyokong BN?

    Ya, kedudukan eksport menunjukkan angka-angka yang memuaskan, tetapi ‘corporate earnings’ bagi syarikat-syarikat yang disenaraikan di Bursa Malaysia untuk suku ke-3 2018 sungguh menyedihkan.

    Banyak syarikat gagal menambat hati pelabur. Mereka mengambil keputusan untuk mengundurkan diri dan mengucapkan selamat tinggal kepada pasaran Malaysia.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kepala hotak Anjing Gila mengeluarkan apa yang di kata Anina, pompuan mentah yang di rejek PPBM, gah di Langkawi masa penubuhan PPBM, tapi tak reti sesuaikan diri dan otak nya dengan pemikiran pemimpin parti, maka di nyah keluar.

      Frust, dia cari apa saja nak melemahkan PPBM. Malang nya tidak menyebut punca2 maklumat, membikin apa yang di kata nya itu ha pendapat (personal opinions) nya sahaja. Pendapat seorang yang di "cerai" tentu lah tak boleh di pakai.

      Delete
    2. Ooo maksud ko harga barang dah turun laah....telor ko jer turun 2 sen...telor ayam dah naik rega.....

      Delete
  19. https://m.facebook.com/permalink.php?story_fbid=244785325576173&id=176760082378698

    Pelabur asing kurang di malaysia..

    Kalau ditanya kenapa pelabur asing tak mahu datang melabur dan melakukan pelaburan di Malaysia, ini jawapan Tun Dr. Mahathir ...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kepala hotak kamu memberi link kpd suatu FB a/c yang di tulis tak tahu siapa, menyebut 4 sebab mengapa pelabur asing kurang masuk Malaysia tapi semua nya bukan di zaman Kerajaan PH.

      Tak boleh di c&p, cukup dengan mengata bodoh memberi rujukan seperti itu.

      Delete
  20. pandangan tuan punya blog yg jauh tersasar.

    politik kita berteraskan perkauman (based on race) n ia nya akan kekal buat beberapa genarasi lagi. so forget abt bangsa malayasia 4 now.

    MCA n GERAKAN sudah lumpuh n tak akan dpt d hidupkan samula.

    kaum cina, tlh membuat keputusan utk memilih DAP bagi meneruskan wadah perjuangan mereka (satu pendirian yg bijak).

    sungguh pun UMNO mungkin akan kembali d pilih, mereka akan terpaksa berunding dgn DAP utk mengujudkan pentadbiran yg stabil.

    itu lah sebab nya saya masih berdoa n berharap yg PPBM n UMNO akan bersatu utk mengujudkan satu kekuatan agar rundingan dgn DAP ( yg mewakili kaum cina) kelak akan d ada kan dlm kedudukan yg kuat (in a position of strength).

    dukacita d perhatikan melayu dlm PH kurang menyerlah. nasib baik kita masih ada tun m. What is going 2 happen beyond tun m?
    that is a six million dollar question!!!!

    "BERSATU, BERSATU, BERSATU NOW !!!".

    ReplyDelete
    Replies

    1. UMNO tanpa Najib boleh di fikirkan bersatu dengan BERSATU. Tapi tak mau budak Kerry Okspod KJ sebab dia l i b e r a l konon, nakkan Umno di buka kpd bukan Melayu. Dia keturunan Keling Islam dari emak nya, Ketua puak Double ee Azeez Raheem ex-Tabung Haji, gamak nya mahukan liberal supaya tak ganjil sangat kulit nya gelap, skin whitening tak jalan sepenuh nya.

      Ini bukan rasis tapi Umno ditubuhkan 60 tahun dulu sebagai parti mempertahankan dan memajukan hak dan kepentingan Melayu, tidak lain, tidak bukan. Gomen British kolonial jugak sudah benarkan Cina dan India tubuhkan parti2 untuk kaum2 depa. Takda sebab budak KJ mahu confuse and complicate the issue.

      Kimak omputih penjajah seliuhkan tangan pemimpin Melayu supaya setujukan hak kerakyatan kaum pendatang di masa Merdeka. Itu sudah cukup meng complicatekan politik negara ini, timbul berbagai bangsa, berbagai parti, berbagai puak dalam setiap parti di negara ini. Bedebah penjajah Bretes.

      Delete
    2. Sokongan kpd Dap oleh kaum cina sangat kuat semasa DAP pembangkang yg lantang perjuangkan hak kaum cina...manakala MCA agak lemah kerana parti kerajaan tertakluk kpd kompromi dlm gabongan pemerintah...

      Sekarang DAP sudah gabongan dlm kerajaan...DAP jugak tertakluk kpd kompromi parti pemerintah...dasar malaysian malaysia sukar di laksanakan oleh Dap...

      Tak mustahil mca kembali mendapat sokongan kaum cina dgn sokongan yg seimbang antara mca dan DAP...

      Umno masih ada sokongan melayu luar bandar yg masih kuat...BERSATu blm berjaya pikat hati melayu luar bandar...blm menampakkan sebagai parti yg berjuang untuk melayu...

      Selepas ketiadaan tun madey Bersatu akan jadi parti yg mati segan hidop tak mau...sekarang pon sokongan melayu kpd Bersatu tidak bertambah...tiada tokoh yg berkaliber....ditambah kegagalan Bersatu meningkatkan kualiti hidup melayu...yg ade dlm Bersatu tokoh cari projek nak buncitkan perut...Di kelantan dan Terengganu seolah Bersatu tidak wujud...

      Prk di Semenyih Bersatu berantakkam berebut mahu jadi calon...saling menjatuhkan...

      Umno sudah ade perubahan...sudah ade kesedaran diri...pemilihan calon di CH meningkatkan sokongan melayu kpd umno...

      Bersatu parti sementara untuk tun madey...hasrat madey untuk tarik melayu umno kedalam Bersatu gagal...kalo Bersatu nak bergabong dgn umno jangan harap umno sembah Bersatu...Bersatu yg kena pegi sembah umno...

      Delete
    3. Anonymous5 February 2019 at 20:17 ada lah pengkomen yang di gelar HBM sebagai Anjing Gila. Aku setuju dan sokong, berdasarkan kegilaan yang ditunjukkan nya di masa2 yang lalu.

      Sekarang apa yang dia keluarkan di komen nya di atas semua nya ada lah pendapat (personal opinions) nya sahaja, takda fakta, data, punca. Bertambah dengan rekod dia sebagai Anjing Gila, tiada apa yang dia kata yang boleh di percaya.

      Delete
    4. Hahahaha...hebat aku hingga Ali mamak jaga jamban terpinga2 tak reti nak balas hujjah aku...aku berjaya buat Ali mamak jaga jamban meracau kesedihan sentap dan jadi babi gila otak skru longgar.....teruskan longgarkan otak skru ko babi gila...


      Kah kaahhh kaaaahhhhhhhhhh...

      Delete
    5. Pak Rahman ada gerak 'fiskal polisi' dari dlm PH sendiri yg perlu diawasi. Banyak serigala sdg menunggu utk meratah kalu silap langkah.

      Delete
    6. Hebat ker engkau, Kejora - so, amacam boleh kita jumpa dalam tempoh seminggu dari tarikh hari ini....??

      Delete
    7. Anonymous5 February 2019 at 21:33 Anjing Gila

      Delete
    8. Tanpa Nama @ Ali mamak jaga jamban keturunan BABI Gila sentap gila...skru otak longgar...

      Teruskan meracau....

      Kaahh kaaah kaaahhh kaaaaahhh

      Delete
  21. 'MEREKA tidak kenal Dr. Mahathir!'

    Bagaimana Tengku melihat perbezaan sikap Dr. Mahathir terhadap DAP sekarang, berbanding dahulu?

    TENGKU RAZALEIGH: Dahulu, asas perjuangan dia untuk membela nasib bangsa Melayu, menjaga kepentingan Melayu. Lebih-lebih lagi maruah orang Melayu. Malah dia juga yang membuat pelbagai tuduhan terhadap DAP. Bagaimana ekstremnya DAP, sikap chauvinis DAP, dan tidak boleh terima hakikat Malaysian Malaysia. Bagi dia, orang Melayu tidak mahu terima Malaysian Malaysia kerana dasar meritokrasi yang dibawa DAP tidak boleh diterima UMNO kerana orang Melayu masih ketinggalan jauh.

    Ini bukan soal perkauman, ini soal standard. Jadi kita lewat dapat kesedaran, dapat exposure (pendedahan). Itulah dia, itu sikap Dr. Mahathir dahulu terhadap DAP. Tapi sekarang, nampaknya itu semua tidak diambil kira. Seolah-olah dia ini tak ada prinsip. Jadi dia utamakan, kata dialah, 'demi negara'.

    Jadi dia rela ketepikan prinsip perjuangan kerana hendak tukar kepimpinan kerajaan. Dia sanggup keluar UMNO kerana hendak menukar kepimpinan sedia ada sekarang. Katanya UMNO diguna sebagai alat untuk pemimpin semata-mata.

    Saya lain pendapat. Seperti saya kata tadi, saya sendiri pun hairan, bagaimana dia seorang yang sangat berprinsip tiba-tiba boleh "memeluk" DAP dan kepimpinan DAP yang pernah dituduh macam-macam termasuk ada hubungan dengan komunis. Saya memang hairan kerana Dr. Mahathir ini orang yang berprinsip.

    Segala masalah politik hari ini adalah berpunca daripada gaya politik Dr. Mahathir. Dia tak bersetuju dengan Tengku sendiri, Tun Musa Hitam, Datuk Seri Anwar Ibrahim, Tun Abdullah Ahmad Badawi dan sekarang Datuk Seri Najib Razak. Ulasan Tengku?

    TENGKU RAZALEIGH: Dr. Mahathir ini dengan Tunku Abdul Rahman pun dia hendak buang. Hussein Onn pun dia pasang Sulaiman Palestin suruh lawan. Saudara kena interview Anwar, betulkah Anwar terima permohonan maaf Dr. Mahathir? Anwar kena penjara dan dimalukan dengan berbagai-bagai fitnah.

    Bagi saya orang yang puja dia (Dr. Mahathir) orang yang tak kenal siapa Dr. Mahathir. Kesan dasar-dasar yang telah dilaksanakan itu menjadi-jadi sekarang dan membawa keadaan yang buruk. Itu mereka tak sedar. Dasar bukanlah hari ini laksana, esok sudah boleh rasa.

    Tapi kebanyakannya memakan masa 10 atau 15 tahun baru ada kesan. Yang muda-muda ini merasakan yang buruk semua Najib. Semua yang baik barangkali zaman Dr. Mahathir. Itulah nampaknya. Saya tak tahulah tapi saya rasa cara ini tak boleh mendidik orang kita membawa ke arah perpaduan. Cara yang dicorakkan sekarang ini tidak boleh membawa keamanan dan kita berpecah belah terutama sekali orang Melayu. Bilangan kita kecil hanya ada di Tanah Melayu. Kalau kita berpecah-belah, mana ada kekuatan sedangkan kita ketinggalan jauh dalam banyak lapangan.

    Adakah Tengku rasa Dr. Mahathir hanya diperkuda oleh DAP?

    TENGKU RAZALEIGH: Mungkin begitu, saya tak tahu. Kerana ada ungkapan dalam bahasa Inggeris: The end justifies the means. Maksudnya, apa juga yang boleh diguna untuk menghasilkan tujuan utama dia (Dr. Mahathir) atau cita-cita dia, okeylah bagi dia. Nampaknya begitu.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kejora,...

      Aku kenal sangat Tun M. Seluruh dunia kenal Tun M memang hebat hingga tak putus2 dapat penghormatan tertinggi dari timur ke barat.

      Yg kau petik cakap Kuli tuu, apa hal....?? Bukankah dia born loser dgn S46 pun dah berkubur? Ari tuu, lawan si Sengeh Jahid Komidi pun tewas....!!

      Ari ini, aku bersyukur dapat berbual dgn Hakim Mahkamah Syariah yg bertugas di Kuantan. Beliau juga pelik kenapa ada sebahgian Melayu masih buta tidak mengenal nilai Tun Mahathir yg begitu berharga.

      Btw amacam, boleh kita jumpa dalam seminggu ini.....??

      Delete
    2. Mungkin sdr Othman betul mengata Anonymous otu Kejora.

      Kejora = GENG NAJIB = Abang Din = macam2 lain

      Delete
    3. Actually wak suman dah ramai kenal tun madey...semua kroni madey kayer rayer...dari kroni kekayaan turun kpd anak branak madey...ini kerana kerja kuat madey...

      ipp dan tol dgn perjanjian berat sebelah untuk kroni dan kerugian berpuluh billion entiti2 perwaja maminco forex proton bmf mas dll berlaku masa tun madey....entiti rugi berpuluh billion tapi kroni dan anak branak madey bertambah kayer...

      bail out billion syarikat anak sendiri guna wang petronas...

      Jadi wak suman dan Ali mamak gila babi memang kenal lah madey....

      Delete
    4. Bila menyebut "wak suman", nyata lah Anonymous yang bukan Google a/c di atas ini juga GENG NAJIB YANG SENTIASA MENJILAT NAJIB AL JIBO.

      MAKA DIA BOLEH JUGA DI MAKI, DI CARUT TIAP KALI DIA KELUAR DI SINI SEBAB ASYIK MEMBOHONG DAN MENIPU PEMBACA.

      KEPALA BAPAK, KIMAK DIA MENUDUH DAN MENUNTUT LIAR TANPA BUKTI, FAKTA, DATA ATAU PUNCA MAKLUMAT YANG SAHIH.

      EMAK DIA BERANCUK TAK TAU DENGAN SIAPA, 9 BULAN KEMUDIAN KELUAR LAH DIA. KELUAR SONGSANG, TERUK EMAK DIA SAKIT MENERANKAN DIA KELUAR, DOKTOR MEMANDU KAKI DIA KELUAR DULU.

      DI MASA KECIL NYA EMAK NYA TERPAKSA BEKERJA SEBAB NAK MENYARA SI ANAK, TAK ADA YANG NAK MENGAKU DIA BAPAK SI GENG NAJIB INI. MAKA TIDAK ADA BIMBINGAN LANGSUNG. OLEH ITU DIA TERUS BIADAP DAN KURANG AJAR, TIDAK TAHU BERSOPAN SANTUN LANGSUNG, TERMASUK MASA BLOGGING.

      Delete
  22. Merosot apa benda yg kau merepek, makin kuat adalah, dh jelas dap melaksanakn apa yg dijanjikan pd org cina, selagi dap jd ketua ph sokongan org cina sah2 solid untuk ph

    ReplyDelete
  23. Aku tidak masuk ke sini, dah banyak posting
    Apa jugak yg Budin tulis aku tidak melenting
    Kerana bagi aku ada hal lain yg lebih penting
    Selasa 5 Feb bunga di taman dah ku sunting

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh


    5 hb Feb 19 bukan sembarangan Raya China
    Tarikh ni, bagi diri aku ini sungguh bermakna
    Semua nya, telah berjalan dengan sempurna
    Mahligai bahagia dgn Mas, selamat aku bina

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh


    Semua udah selesai berlangsung, 5 Februari
    Aku dan si Mas selamat menjadi Raja Sehari
    Kini kami udah pun sah menjadi suami isteri
    Tersangatlah meriah suasana majlis kenduri

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh


    Setahun lama nya cinta berbunga & bersemi
    Mmg lah sgt syahdu, percintaan antara kami
    Kini aku berbangga, bergelar seorang suami
    Dgn baja kasih, rumahtangga akan ku sirami

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh


    Dlm hal berpakaian, Mas mmg le sgt prihatin
    Mas punya pakaian, mengalahkan Mak Datin
    Termamat lah syahdu kami di bilik pengantin
    Aku ni baru jer selesai memberi nafkah batin

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yang di atas ini sudah nyata GENG NAJIB yang dikatakan selalu menjilat Najib.

      Kurang memantun mantat sekarang sebab tukar strategy nak kurangkan dibenci rakyat, mahukan simpati kpd Najib menjelang perbicaraan nya yang bermula awal April.

      Delete

    2. KEPALA BAPAK, KIMAK KAMU, MENGATA TAK MASUK SINI DAH BANYAK POSTING, PADA HAL KAMU MASUK DI ATAS BERBAGAI NAMA saperti Abang Din, Anonymous Google a/c, Anonymous bukan Google a/c, GENG NAJIB YANG SENTIASA MENJILAT NAJIB AL JIBO.

      MEMBOHONG, MENIPU TAK HABIS HABIS. PADAN LAH ADA YANG MENGATA NAJIB & CO SUDAH BIKIN STRATEGY BARU SUPAYA CYBERTROOPERS NYA TIDAK LAGI KELUAR SELALU SANGAT MEMBOHONG KIRI KANAN ATAS BAWAH TENGAH DAN BONTOT.

      BENCI RAKYAT DENGAN KERJA2 ITU, MENUDUH, MENUNTUT (CLAIMING) MACAM2 TANPA BUKTI, FAKTA DAN DATA. SETUJU BAHAWA NAJIB MAHUKAN SIMPATI RAKYAT MENJELANG PERBICARAAN NYA BERMULA AWAL APRIL INI.

      NAJIB SENDIRI BENCI CYBER TROOPERS NYA YANG TAK BERTANGGUNG JAWAB SPT GENG NAJIB BEDEBAH DI SINI - DI MAKI NYA "BANGANG HAMJADAH" DI KEMPEN PRU13, "KEPALA BAPAK KORANG" DI KEMPEN PRU14.

      Najib tahu itu antara sebab nya dia dan Umno Bn tersungkur ke longkang di Pru14. Yang sekor biadap dan kurang ajar GENG NAJIB disini tidak menghiraukan strategy baru Najib itu, berterusan membohong dan menipu. Tak salah mencarutkan dia sebab dia melampau sangat.

      Delete
  24. Said albodin.

    Cina tak rosot yg rosot gomen mlayu dan rakyat mlayu.
    Cina untok cina gona malai koi boboh screw mlayu .boboh nut ke bolt bagi senget.nut jd lingkop bolt pong melingkop sampe jadi tarak gona bole timbang kilo atu kati (dacing)

    Negara beraja yg berpelembagan
    Sampe sembilan soltan satu raja campog dgn karabat-krabat yg asik dok mengkarabat.
    Pm dan tpm tambah menbes tyt dan laen-laen lagi dari pang5 perang sampe pencoci longkang suma mlayu konker habisan.
    Ada glc ada bines kerajaan negeri ada deb ada bbm ada majlis agama dan zakat dan ngo ngok mlayu dan lagi dan lagi-lagi.
    Ujong ujong manority jadi tuan majority coma jadi nelayan petani dan kolibatak pada manority dari moda sampe toa dan sampe mampuih.
    Dolo uumno juai tanah mlayu bwat penempatan cina dan jodi.
    Bwat penempatan keling paria dan kedai todi .gomen ponya.
    Perusahan makanan cina dan keling paria majlis agama islam anugerah sijil halal dan toyiban mlayu boleh makan kedarah tanpa was-was dari moda sampe toa dan sampe mampuih.
    Sekarang madey alkotty juai jawatan penting yg dolo mlayu pegang bagi cina dan keling paria.
    Gomen hina mlayu malas mangkag balog liat penyegan suka sembang kedai kopi main dam haji dan soka makan koah.
    Yang gitu tu hiboran nelayan dan petani maklomle urang kampong urang bawahan.
    Hangpa yg dok atas yg penoh dgn pengat dan bintang-bintang kebesaran yg berjela-jela hangpa dok bwat apanama .
    Takan le jawatang yg hangpa pegang turon temoron dgn megah dan bangga pong hangpa nak serah bagi kat cina dan keling paria joga..
    Ketuanan mlayu le hak istemewa
    Mlayu le .islam agama resmi le
    Hangpa makan belaksa-laksa mlayu bawahan mkn koah dari moda sampe toa dan sampe mampuih. Haramjadah sunggoh.
    Koah koah koah koah koah



    ReplyDelete
    Replies
    1. Yang di atas ni sekor lagi yang gila. Tak tau cakap bahasa apa, ejaan, nahu, ayyat berteraburan, takda perenggan.

      Dia bercakap seorang diri, dapat masuk sini ha nya sebab blog ini non-moderated.

      Kita terima the right of dissent tapi tak terima yang menulis cara gila.

      Delete
  25. WOW Keren nie artikelnya
    Sambil baca artikel ini, Aku numpang promosi deh !

    HANYA DI KENARI POKER BANYAK BONUSNYA BOSSKU
    Bonus Welcome Untuk New Member:
    - Bagi deposit Rp.10,000 - Rp.14,999 Bonus Rp.5.000
    - Bagi deposit Rp.15,000 - Rp.24,999 Bonus Rp.10.000
    - Bagi deposit Rp.25,000 - Rp.49,999 Bonus Rp.15.000
    - Bagi deposit Rp.50,000 - Rp.99,999 Bonus Rp.20.000
    - Bagi deposit Rp.100,000 ke atas Bonus Rp.25.000
    - Bonus next deposit 5% untuk deposit Rp.50.000
    REAL PLAYER VS PLAYER !!!

    ReplyDelete
  26. WIN323 - Merupakan Situs Online Betting NO.1 Di Indonesia.
    Dengan WIN RATE tertinggi 97% + Bonus Bonus Super Heboh yang bisa
    anda dapatkan setiap hari nya!!

    Bonus Bonus Super Heboh Dari WIN323
    ~ Bonus New Member : 20%
    ~ Bonus Next Deposit : 5%
    ~ Bonus Cash Back : 5%

    Minimal Deposit : Rp.25.000
    Minimal Withdraw : Rp.25.000

    Untuk permainan terbaru FAFA SLOT BONUS NEW MEMBER 100% dengan maximal Bonus Rp.250.000 , Dengan mininimal deposit Rp 25.000,-
    syarat TO x 8
    Contoh : 25.000 + 25.000 * 8 = 400.000
    Minimal WD 50.000


    TEMBAK IKAN ONLINE

    Bonus Deposit 50%
    Minimal Deposit Rp25.000
    Max Bonus Rp. 1.000.000,-
    TO x 15 + BONUS

    Bonus Deposit 10%
    Minimal Deposit : Rp.50.000,-
    Max Bonus : Rp. 500.000,-
    TO x 7 + BONUS

    CASHBACK 10%
    Bonus Cashback hanya diberikan kepada player yang tidak mengclaim bonus next deposit

    Tunggu apalagi mari langsung bergabung bersama WIN323 dan jadilah
    pemenang di setiap taruhan yang Bossku lakukan :)

    Contact Person WIN323 :
    BB : E3E94F65
    LINE : win323a

    WA : +855 78 633 430 ( WIN323 )

    ReplyDelete
  27. DEWAPK^^ agen judi terpercaya, ayo segera bergabungan dengan kami
    dicoba keberuntungan kalian bersama kami dengan memenangkan uang jutaan rupiah
    ditunggu apa lagi segera buka link kami ya :) :)

    ReplyDelete
  28. DEWAPK^^ agen judi terpercaya, ayo segera bergabungan dengan kami
    dicoba keberuntungan kalian bersama kami dengan memenangkan uang jutaan rupiah
    ditunggu apa lagi segera buka link kami ya :)

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...