Wednesday 20 February 2019

PAS 'KEKASIH' YANG TAK SETIA ATAU HANYA MAHU MEMECAH-BELAHKAN PH?


Secara nyata dan difahami umum, Pas adalah rakan kerjasama kepada UMNO, walaupun tidak secara rasmi dan tidak juga dengan cara masuk menyertai BN.


Sebelum PRU14 lalu, kerjasama itu dilakukan dengan cara menjadi kuasa ketiga serta bertanding bersendirian dengan harapan dapat memecahkan undi yang akhirnya akan memberi kelebihan kepada UMNO dan BN mengekalkan kuasanya.


Pertimbangan menjadi kuasa ketiga itu adalah susulan PRK Sungai Besar dan Kuala Kangsar di mana pertembungan tiga penjuru telah memberi keselesaan kepada BN meraih kemenangan.


Meskipun menjadi kuasa ketiga dan seolah-olah tidak memihak kepada sesiapa, tetapi ketika itu jelas serangan Pas adalah 100% ditumpukan kepada PH dan parti yang bergabung di dalamnya.


Bersatu, PKR, DAP dan Amanah adalah mangsa serangan Pas dengan berbagai dalil agama serta politik yang dirangkumkan untuk mengIslamkan tindakan mereka itu.


Malah, tidak sedikit kata-kata penghinaan dilemparkan kepada Tun Mahathir Mohamad seperti sudah nyanyuk, patut lebih banyak beribadah di atas sejadah serta di suatu ketika Hadi Awang sendiri mengatakan Pengerusi PH itu selayaknua menjadi doktor di klinik 1Malaysia saja.


Ia adalah suatu penghinaan kepada Tun Mahathir yang memberi gambaran sokongan Pas adalah kepada Najib.


Apabila semua tindakan dan kata-kata itu tidak juga berjaya memenangkan BN dalam PRU14, Pas kemudiannya mengambil keputusan bekerjasama secara terbuka pula dengan UMNO.


Dalam beberapa PRK yang diadakan selepas PRU14, Pas dan UMNO jelas ada persefahaman kerjasama dengan saling memberi laluan untuk bertanding serta memberi bantuan kempen secara terbuka.


PRK Cameron Highlands telah membuahkan kejayaan dalam kerjasama UMNO - Pas itu dengan masing-masing memainkan sentimen kaum dan agama bagi meraih undi.


Bila berlaku PRK Semenyih, kerjasama UMNO dan Pas itu sepatutnya diperhebatkan lagi kerana ternyata ia bukanlah sesuatu yang sia-sia bagi kedua-dua parti.


Di peringkat awal, masing-masing iaitu UMNO dan Pas sudah saling setuju dalam kerjasama itu, apatah lagi bagi UMNO yang meletakkan calon, tentu saja mengharapkan bantuan daripada Pas untuk mengulangi kejayaan sebagaimana di Cameron Highlands.


Tetapi, adalah amat menghairankan apabila sehari sebelum penamaan calon, Hadi Awang dan dua pemimpin Pas lain bertindak menemui Tun Mahathir di Putrajaya.


Jika pertemuan itu sekadar untuk meminta bantuan kerajaan Pusat atau berkaitan hal Kelantan dan Terengganu yang ditadbir Pas misalnya, ia mungkin bukan sesuatu yang menghairankan.


Namun, berikutan dalam pertemuan itu Pas turut menyerahkan surat contoh sokongan kiranya berlaku undi tak percaya kepada Tun Mahathir di Parlimen, ini sudah dikira pelik lagi ajaib.


Sebagai rakan kerjasama kepada UMNO dan dalam kedudukan sesama pembangkang yang tentunya Tun Mahathir adalah musuh mereka, untuk apa sebenarnya Pas memberikan surat tersebut?


Adakah tindakan ini bererti Pas tidak setia kepada UMNO?


Tetapi, untuk apa Pas bersikap curang?


Atau, mungkinkah Pas sengaja berbuat demikian untuk memecah-belahkan PH?


Realitinya, tiada sesiapa dalam PH mahu mengusulkan undi tidak percaya kepada Tun Mahathir sebagaimana tanggapan Pas itu kerana persetujuan penyerahan kuasa kepada Anwar Ibrahim telah pun dipersetujui lama sebelum ini.


Jika begitu, tidak mungkinkah pertemuan Hadi dengan Tun Mahathir itu bukan saja untuk memecah-belahkan PH, tetapi barangkali juga adalah rancangan bersama Pas dan UMNO kerana mereka sedar selagi PH tidak dipecahkan, harapan BN untuk memang dalam PRU15 adalah terlalu tipis? (ShahbudinHusin 20/02/2019)

216 comments:

  1. PAS menerima tidak kurang RM200 juta dana dari Mohd Najib Abd Razak, samada secara langsung atau tidak. Siasatan SPRM yang masih berjalan semakin memberi petunjuk salur jalur dana tersebut. Dana sebesar itu punca pimpinan sanggup berbohong dan menfitnah musuh.


    Dan demi menutup aib diri, mendiamkan akar umbi dan menghalang musuh menjaja kemungkaran mereka, Hadi sanggup melutut kepada seteru politik zaman berzamannya.

    Dr Mahathir hanya berbincang jika ada potensi 'win-win situation'. Berurusan dengannya mesti menawarkan balasan atau ganjaran. Tidak mustahil pada pertemuan itu PAS menawarkan jaminan membantu mendominankan Bersatu.

    Melakukannya amatlah mudah bagi PAS kerana dendam ke atas PKR, DAP dan Amanah terlalu tebal, hanya terbalas dengan menyaksikan kejatuhan trio pengasas Pakatan Harapan. Manakala bagi Dr Mahathir-Bersatu tawaran ini suatu yang tidak boleh ditolak ketika sokongan rakyat kepada partinya jauh di belakang UMNO, PKR, DAP dan PAS.

    Untuk mengaburi mata akar umbi akan perubahan mendadak sikap PAS terhadap Dr Mahathir, seperti biasa, Hadi dan geng Talibannya akan mencandukan alasan 'kuasa Islam'. Mereka berhujah sokongan mereka tiada lain demi menjaga hak orang Islam mengepalai negara dan memonopoli jawatan-jawatan penting, sepertimana ketika perubahan mendadak sikap mereka terhadap Mohd Najib Abd Razak-UMNO pasca PRU12. Soal kemampuan, keadilan dan kebertanggungjawaban adalah perkara kedua.

    Tidak hairanlah mengapa PAS tidak mencela tindakan beberapa pemimpin UMNO yang mengkhianati undi dengan menyertai Bersatu. Berbeda sekali ketika beberapa bekas pemimpinnya meninggalkan parti menubuhkan Amanah dan menyertai PKR.

    Bukan rahsia menenggelamkan pengaruh PKR, DAP dan Amanah adalah matlamat Dr Mahathir dan Hadi. Mereka sama-sama mahu menyelamatkan parti mereka yang semakin hari dipertikai akar umbi dan ditolak rakyat. Jika tidak mampu menambah atau mengembalikan keyakinan rakyat kepada Bersatu dan PAS, menghalangnya berpindah ke parti trio cukup memadai.

    Kuasa yang disandang PKR, DAP dan Amanah tidak boleh dirampas sewenangnya kerana PH ditubuhkan oleh trio tersebut, Bersatu memohon menyertainya setahun kemudian. PH diberi mandat besar rakyat pada PRU14 kerana peranan dan sumbangan berpuluh tahun pemimpinnya berjuang mengagalkan kebobrokan BN. Peranan Bersatu berperatusan kecil. Maka apa cara untuk menghalang peningkatan dan merampas sokongan kepada trio?

    Rakyat pantas menolak pemimpin dan parti yang dikaitkan dengan isu moral termasuk khianat dan mungkir janji. Anwar Ibrahim dijatuhkan dengan tuduhan moral. Tuduhan moral akan dimainkan sekali lagi.

    Adakah suatu kebetulan Dr Mahathir mengeluarkan kenyataan kesetiaannya kepada PH bakal teralih jika PKR, DAP dan Amanah membelot kepada negara? Apakah maksud membelot Dr Mahathir tersebut? Dan adakah hanya kebetulan ikrar sokongan PAS ke atas Dr Mahathir menyusul dan timbul ditengah-tengah penafian Anwar Ibrahim dan pemimpin DAP dan Amanah berlakunya konflik antara mereka dan Dr Mahathir?

    Semua ini adalah sebahagian gerakan mewujudkan persepsi di kalangan penyokong dan rakyat bahawa sebahagian pemimpin PKR, DAP dan Amanah adalah individu-individu yang tidak bermoral, banyak muslihat dan tidak boleh dipercayai. Ia juga gerakan mewujudkan persepsi bahawa Bersatu dan PAS adalah mangsa, lantas membesarkan ruang simpati dan sokongan rakyat ke atas mereka.

    Ini adalah permulaan kepada langkah utama iaitu mengasingkan kuasa, jawatan dan sumber dari PKR, DAP dan Amanah. Kekosongan yang ditinggalkan mereka akan diisi penyokong strategik Dr Mahathir, termasuklah pembelot dari kalangan PKR, DAP, Amanah, PAS dan UMNO.

    Pertemuan sudah berlaku. Strategi sudah diatur. Tunggu 'full execution' nya sahaja. Adakah ianya bermoral?

    ReplyDelete
    Replies

    1. Selalu nya aku balun EAH ni sebab asyik menuduh secara liar, tanpa bukti, fakta atau punca2 maklumat yang sahih.

      Kli ini dia menuduh Umno dan PAS. Selagi PAS bekerjasama dengan Umno dn Umno jugak di balun nya di atas, aku nak diamkan ajer, kot menokok tambah ajer.

      Double standard? Bila menghentam musuh, berpuluh standard pun takpa. Baca lah pasal Machiavelli, politikus lama yang ada orang kata tak berperinsip.

      Perinsip aku: asalkan Najib Al Jibo dan Umno jahanam, apa saja cara arah ke situ boleh.

      Delete

    2. Hahaham "Hadi dan geng Talibannya mencandangkan ,,,"

      Bagus, bagus, bagus. Aku tarak masalah sesetengah orang PAS di gelar Taliban.

      Kalo sokong Bersatu pun takpa ada Taliban - depa boleh baling bom berisi tahi kpd Al Jibo dan Umno.

      Delete
    3. • KAMI BUKANLAH PENDUKUNG MANA-MANA PARTI POLITIK. KAMI HANYA MEMPERJUANGKAN KEADILAN DAN KEBENARAN. BAGI KAMI BN DAN PH ADALAH SAMA. BAHKAN PH ADALAH JAUH LEBIH TERUK. OLEH ITU KAMI MEMPERJUANGKAN PIHAK KETIGA SEHINGGA MEMEGANG TAMPUK PEMERINTAHAN NEGARA. APABILA SAMPAI HASRAT TERSEBUT KAMI AKAN BIARKAN PIHAK LAIN PULA MENGKRITIK. SEMASA ERA PAKATAN RAKYAT KAMI ADALAH GOLONGAN BERKECUALI TIDAK KELUAR MENGUNDI. INI ADALAH COGAN KATA KAMI : BERATUS POSTING YANG DIHANTAR SEBAGAI BUKTI. KAMI TIDAK MEMINTA SIMPATI HANYA RAHMAT ILLAHI

      Delete
    4. Dlm Islam, cinta tidak diperlukan. Kita boleh nikah kahwin seribu wanita sesuka hati kita jika ada duit. Dgn syarat, 4 org maksimum sesuatu masa. Tujuan berkahwin bukannya mencintai isteri yg paling utama tinggi, tapi untuk memperolehi zuriat.

      Yg penting dlm Islam = ibadah ibadah ibadah saja. Bini sumer adalah daki dunia. Xder pahala besaq jika anda mencintai bini, tapi xleh beribadah. Mencintai bini x boleh melampai dari mencintai Rasullullah dan Allah. Jadi bini adalah sampah saja. Haha..

      Apa perlu setia kemender ni Budin? Kahkahkah.

      Delete
    5. PH = KALAU BETUL CLAIRE ADA BUKTI KENAPA TERIMA KEPUTUSAN LUAR MAHKAMAH? JANGAN TERPEDAYA DENGAN BASUH OTAK PH = BAGAIMANA BAHALOL PUN ATOK TAK MAU NYERR DIA LANTIK BEKAS BANDUAN RASUAH LIWAT SEBAGAI PM-8 = KETIKA KEGEMILANGAN ISLAM ALAM NUSANTARA TERDAPAT TIGA SERAMBI MEKKAH IAITU ACHEH, PATANI DAN KELANTAN = BANGSA MELAYU SUDAH ADA UNDANG2 BERTULIS SEBELUM KEDATANGAN ISLAM. MANUSKRIP INI TERDAPAT DI RUSIA. ALAM NUSANTARA JUGA MENJADI PUSAT PEMBELAJARAN BAHASAN SANKRIT KETIKA ITU = BAPA FREEMASON MALAYSIA PERNAH JUMPA PM ISRAEL MINTA DANA. PUNYAI ANAK2 KUASAI KONTRAK PETRONAS DAN BISNES ARAK ARAK ASIA TENGGARA = MAZLAN ALIGATOR DAPAT GELARAN DATO ATAS JASANYA YANG BANYAK BERJANJI DAN MENJUAL NASIB PENEROKA = DOK SIBUK NAK SAMAN KELANTAN PASAL BALAK APA CERITA GERIK PERAK? = TOKONG NOBITA KELENTONG SEBAGAI AKAUNTAN BERTAULIAH. NAK TAHU SEMAK SENDIRI ON LINE MIA = SKANDAL2 BERTIMBUN PH NAK SIMPAN SAMPAI BILA BARU NAK SIASAT BOSSKU = PARTI KADOK BERSATU DAN PARTI KUALI SEKADAR JADI LAP KAKI PARTI KAFIR HARBI = PAK ANU MENDEDAHKAN MAHA FREEMASON TELAH MINTA DANA DARI ISRAEL,. RUPANYA HANYA SANDIWARA ANTI ISRAEL = KALAU RAKYAT BOLEH BAGI PAKATAN HANCING SEPENGGAL APA KATA KITA TRY PAS PULAK LEPAS INI = TUMMY TOM CAT AG PALING BODOH DI DUNIA KERANA PENDAKWAAN TIADA KERTAS SIASATAN,, KERTAS PENDAKWAAN TIDAK LENGKAP DAN ALASAN BODOH PRINTER ROSAK = KENAPA SPRN TIDAK SIASAT PARTI KAPIR HARBI DARI MANA DATANG SUMBER WANG PARTI SEDANGKAN MEREKA TIADA CAWAGAN = MOHD RAZALI ABD RAHMAN 2011 BUAT LAPORAN POLIS,,PARTI KAPIR HARBI DAPAT DANA ISRAEL 1.2B KENAPA SAMPAI SEKARANG TAK SAMAN2 = KENAPA KITA TIDAK BOLEH DUDUK SEKALI DENGAN SYIAH 1. MEREKA KAFIRKAN DAN LAKNAT SAHABAT NABI TERUTAMA UMAR RA 2. TAQIYYAH AKIDAH MUNAFIK 3. AKIDAH BADA` TUHAN PELUPA 4. ALQURAN TAK LENGKAP 5. KARBALA TANAH SUCI 6. DARAH SUNNI HALAL = RAKYAT MALAYSIA MESTI DESAK AMBENGAP KEMUAKAKAN BUKTI 90J..JIKA ENGGAN SAH TERIMA RASUAH SR/PH = ISU SEBENAR ADALAH KENCING BUKAN ADA IJAZAH ATAU TIDAK = BALAK BUKIT KELEDANG,, PERAK TIBA2 JE LESAP,,APA CERITA BOSSKU,,BILA BILA NAK SAMAN =

      Delete
    6. justice league = GENG NAJIB - Anjing Gila

      Delete
    7. Usah jadi syaitan bisu



      Pemimpin dan ahli Parlimen beragama Islam didesak supaya memandang serius tindakan biadab pihak tertentu, yang semakin terbuka dan lantang menghina Islam serta Rasulullah ﷺ di media sosial.

      Ketua Biro Islamiyat Ikatan Muslimin Malaysia (Isma), Ustaz Omar Kassim berkata, umat Islam juga perlu bangkit dan membuat sebanyak mungkin laporan polis serta bantahan terhadap individu yang bertindak demikian.

      Beliau bimbang jika tiada sebarang tindakan tegas dan bantahan dibuat, lebih ramai pihak dan individu yang bertindak melampau menyentuh sentimen agama sehingga mencetuskan ketegangan antara kaum.

      “Pihak kerajaan dan ahli Parlimen beragama Islam, khususnya dalam kerajaan tolonglah jangan jadi ‘syaitan bisu’. Bantahan ini akan memberikan kesan, seperti kes tayangan ‘Sex in The City’ di Pulau Pinang, yang akhirnya ia dibatalkan oleh kerajaan Pulau Pinang.

      “Ada pihak berterima kasih dengan kerajaan negeri, padahal mereka akan diam sahaja jika tiada bantahan. Yang sepatutnya menerima pujian hingga menyebabkan pembatalan adalah badan dan individu umat Islam yang membantah,” katanya kepada Ismaweb.net, hari ini.

      Beliau berkata demikian mengulas mengenai tindakan biadab seorang pemilik akaun Facebook bernama Foo Sin Wei, susulan kenyataannya yang menghina Nabi Muhammad ﷺ, sehingga mengundang kecaman dan kemarahan netizen, baru-baru ini.

      Antara status yang dimuat naik individu terbabit turut menyifatkan Baginda Rasulullah ﷺ memanipulasi kanak-kanak, dengan imej yang menggambar Nabi Muhammad ﷺ dan isteri Baginda, Siti Aisyah.

      Sementara itu, memetik laporan Bernama hari ini, Menteri Dalam Negeri, Tan Sri Muhyiddin Yassin berkata, amaran dan peringatan supaya tidak menghina agama dan raja di media sosial sudah lama dikeluarkan.

      Menyifatkan perbuatan itu bukan suatu perkara kecil, beliau berkata, polis akan bertindak jika menerima laporan.

      “Seelok-eloknya pengguna media sosial perlu elak sebarang tindakan menghina agama dan raja,” katanya ketika diminta mengulas isu itu selepas sambutan ulang tahun ke-47 Jabatan Sukarelawan Malaysia (RELA) di Kementerian Dalam Negeri di sini.

      Hari ini, 11 pertubuhan bukan kerajaan (NGO) membuat laporan polis di Kuala Lumpur meminta pihak berkuasa menyiasat seorang pemilik akaun Facebook (FB) yang didakwa menghina Nabi Muhammad ﷺ dan isteri baginda Saidatina Aishah.

      Polis sebelum ini menahan seorang lelaki berusia 68 tahun di Mentakab, Temerloh bagi membantu siasatan kes berkenaan ekoran satu laporan polis yang dibuat di Batu Pahat.

      Delete
    8. Benarkah DAP Mahu jatuhkan Tun?

      Mahathir bimbang tentang konspirasi untuk menjatuhkannya sebagai PM.

      Dari Guan Eng tunggu benda yang orang semua dah tahu, lebih baik beliau nafi yang DAP bersama konconya berhasrat mahu jatuhkan Mahathir melalui undi tidak percaya.


      Mahathir dilihat merancang untuk memperteguhkan suara Bersatu di Parlimen apabila mula membuka pintu pada MP-MP Umno.

      Tindakan ini jika berterusan akan mengukuhkan kedudukan Bersatu dalam kerajaan PH dan mengecilkan dominasi DAP dan wakil-wakil bukan Islam dalam kerajaan.

      DAP cemas bila taring mereka bakal ditumpulkan.

      PKR pro Anwar-Rafizi pun begitu. Berupayakah Anwar jadi PM jika Bersatu makin besar?
      Kerana itu usaha diambil untuk jatuhkan Mahathir sebagai PM. Sebab itu ada keperluan sokongan dari MP-MP lain untuk kekalkan Mahathir lalu bangkit cerita perakuan bersumpah. Itu yang sebenarnya.

      Demi perpaduan ummah dan menegakkan kerajaan yang dominan Islam PAS sanggup berkerjasama dengan siapa pun.

      Ini bukan isu PAS.

      Isu yang lebih besar, benarkah DAP mahu tikam belakang dan jatuhkan PM melalui undi tak percaya kerana sudah hilang keyakinan pada Tun Dr Mahathir?

      Benarkah PKR Anwar-Rafizi juga sanggup sokong kerana sudah tidak yakin Mahathir akan berikan PM pada Anwar.

      Jawab yang ni Guan Eng. Tidak perlu ganggu Tuan Guru Hj Abd Hadi sebab bukan beliau puncanya tapi anda dan DAP!

      Benarkah Tun akan dijatuhkan melalui undi tidak percaya dari DAP dan PKR Anwar-Rafizi?

      ROSLAN SMS

      KOMEN : spekulatif ini sangat bahaya jika PAS menjadi teraju kerana risiko bukan kepada DAP, PKR atau BERSATU tapi kepada PAS sendiri

      Delete
    9. justice league = GENG NAJIB - Anjing Gila

      Delete
    10. Hukuman berat individu hina Nabi SAW



      PARTI Islam Se-Malaysia (PAS) mahu individu berbangsa Cina, pemilik akaun Facebook Foo Sing Wai yang telah menghina Nabi Muhammad SAW dan isteri baginda dikenakan hukuman berat.
      Tindakannya sangat kurang ajar, biadap dan tidak menghormati sensitiviti majoriti umat Islam di Malaysia.

      PAS kesal sudah banyak laporan polis dibuat terhadap mereka yang sengaja memuat naik tulisan memburukkan agama, umat Islam dan orang Melayu di Malaysia, tetapi tiada tindakan tegas diambil terhadap mereka.

      Jangan berselindung di sebalik hak kebebasan semata-mata untuk menghina Islam.

      Tindakan biadap seperti ini semakin menjadi-jadi sejak kemenangan PH dalam PRU lalu. Apa yang pelik, mereka seolah-olah semakin berani dan tidak takut dengan tindakan undang-undang.

      PAS memberi amaran kepada mereka untuk tidak sesekali cuba untuk meranapkan keharmonian masyarakat di Malaysia.

      PAS turut mempersoalkan apakah perkembangan laporan polis yang telah dibuat oleh ramai pihak terhadap kebiadapan mereka.

      Adakah pihak polis masih melakukan siasatan atau mengabaikan laporan-laporan tersebut?

      Demikian juga Menteri Agama, di mana beliau? Beliau kelihatan agresif dalam isu LGBT, isu kumpulan LTTE dan lain. Kenapa isu penghinaan terhadap Nabi SAW tiada tindakan segera?

      Islam Memimpin

      NASRUDIN HASSAN
      Ketua Penerangan PAS Pusat


      KOMEN : Kerajaan PH semua jenis maksiat dan kejahatan dan berkembang dnegan baik

      Delete
    11. justice league = GENG NAJIB - Anjing Gila

      Delete
    12. Rancangan DAP hendak jatuhkan Mahathir sudah kantoi



      Lim Guan Eng suruh PAS jawab pertuduhan bahawa parti itu menerima derma RM90 juta dari Umno. Sepatutnya, pihak yang menuduhlah kena kemukan bukti. Ini pula, pihak yang dituduh di suruhnya jawab. Nak ikutkan, bukannya tugas pihak tertuduh untuk buat itu semua.

      Guan Eng ingat Malaysia ni negara komunis ke dimana yang dituduh perlu kemukakan bukti untuk menunjukkan dia tidak bersalah? Memang kepala otak komunislah Guan Eng ni.

      Lagi pun, kan ke PAS sudah jawab? Kenapa hendak suruh jawab lagi? Berapa puluh kali lagi nak suruh PAS jawab? Dah jawab pun suruh jawab lagi. Tak kan tidak faham-faham lagi. Guan Eng ni ada penyakit ke? Penyakit buat-buat tak faham.


      Tanyalah Husam, dia yang melihat cek RM90 juta itu
      Husam Musa sendiri kata yang dia melihat cek RM90 juta itu. Kalau macam itu, suruhlah Husam yang jawab. Dia yang menyaksikan cek itu. Tiada seorang pun di kalangan pemimpin PAS yang melihat cek itu. Jadi, sebab apa pula suruh PAS jawab? Suruhlah orang yang melihat cek itu dengan mata dan kepalanya sendiri yang jawab.

      SPRM sudah pun menyiasat tuduhan RM90 juta ini dan SPRM sudah tentu tahu samada cek itu wujud atau pun tidak. Kalau hendak tahu tentang kewujudan cek RM90 juta yang Husam sendiri kata dia lihat tu, tanyalah pada SPRM. Sebab apa pula tanya PAS? Kan yang menjalankan siasatan kes ini adalah SPRM.

      Di Mahkamah London pula, Clare Rewcastle Brown telah pun disaman. Lebih dari setahun tempoh diberikan kepada Clare Rewcastle Brown untuk menunjukkan bukti. Tetapi, sampai ke hari ini Sarawak Report masih tidak dapat mengemukakan bukti. Apa yang Sarawak Report hanya berkata adalah ‘dipercayai Umno bagi PAS RM90 juta’. Apa sebab Sarawak Report berkata ‘dipercayai’? Ada asas ke pertuduhan itu untuk ‘dipercayai’?


      Guan Eng terlibat dalam komplot untuk menggulingkan Mahathir
      Ramai yang percaya bahawa DAP memang menerima derma dari Israel. Jadi, sebab apa DAP tidak menunjukkan bukti yang mereka ini tidak menerima sebarang derma pun dari Israel? Tunjuklah senarai penderma-penderma kepada DAP untuk membuktikan bahawa tiada satu sen pun duit yang diterima itu dari Israel. Tidak susahkan?

      Isu yang dibangkitkan oleh PAS adalah DAP ini, bersama dengan Anwar Ibrahim dan juga Amanah, merancang untuk menggulingkan Tun Dr Mahathir Mohamad. Kenapa Guan Eng cuba hendak alihkan isu yang dibangkitkan oleh PAS itu kepada isu RM90 juta? Apa kena-mengena isu RM90 juta dengan isu DAP bersama Anwar Ibrahim dan Amanah merancang untuk menggulingkan Mahathir?


      Hamidah mengesahkan bahawa DAP, bersama Anwar Ibrahim dan Amanah, berkomplot dan merancang untuk menggulingkan Mahathir
      Bekas Naib Presiden Parti Pribumi Bersatu Malaysia (Bersatu), Hamidah Osman, juga telah mengesahkan bahawa DAP, bersama Anwar Ibrahim dan juga Amanah, berkomplot dan merancang untuk menggulingkan Tun Dr Mahathir. Dan yang mengesahkan ini merupakan orang yang rapat dengan Mahathir. Apa lagi yang Guan Eng nak nafikan?

      DAP memang terang-terang sudah kantoi. Dan kali ini Mahathir pula sudah tahu niat jahat DAP. Jadi janganlah cuba hendak mengalihkannya kepada isu RM90 juta. Isu yang sebenerarnya adalah DAP nak jatuhkan Mahathir.

      Raja Petra Kamarudin


      KOMEN : Pendedahan ini mmebuatkan lebih cepat PH berpecah dan bergaduh sesama sendiri

      Delete
    13. Kalaulah benar Tun M tak mungkir janji



      SEMEMANGNYA melucukan apabila pemimpin-pemimpin PKR dan DAP ‘mengamuk ‘ dan menganggap Tun Dr.Mahathir Mohamad memungkiri janji apabila menerima kemasukan enam bekas ahli Parlimen UMNO ke dalam Parti Pribumi Bersatu Malaysia (Bersatu).

      Mereka tidak dapat menerima tindakan Perdana Menteri itu kerana menganggap kesemua ahli Parlimen berkenaan adalah ‘sampah’ UMNO.

      Persoalannya, kenapakah baru sekarang bercakap soal tidak menepati janji? Apakah soal berjanji hanya berkaitan menerima atau tidak, bekas pemimpin UMNO ke dalam komponen Pakatan Harapan sahaja?

      Kenapa tidak menjerit-jerit meminta Perdana Menteri mengotakan segala janji yang dibuat kepada rakyat ketika Pilihan Raya Umum Ke-14 lalu? Apakah soal menerima bekas ahli Parlimen UMNO jauh lebih penting daripada kehidupan rakyat yang terjejas akibat janji-janji Pakatan Harapan dalam pilihan raya umum lalu?

      Tambahan pula kalau difikirkan sejak bila pula Dr.Mahathir sentiasa menunaikan janjinya terutamanya dalam bab-bab gerakan politik?

      Kalau Dr.Mahathir berpegang kepada janji atau kata-katanya sudah pasti beliau tidak akan berkawan dengan DAP biar apapun berlaku kerana pernah menganggap DAP parti cauvinis?

      Kalau Dr.Mahathir berpegang kepada janji dan kata-katanya sudah pastilah beliau tidak akan keluar UMNO dan menubuhkan Bersatu kerana beliau pernah berkata, UMNO adalah satu-satunya parti harapan orang Melayu.

      Kalau Dr.Mahathir berpegang janji dan kata-katanya sudah pasti beliau tidak akan bertolak ansur dalam integriti termasuklah berkaitan isu kelulusan ‘palsu’.

      Banyak lagi contoh-contoh lain yang seharusnya dikaji oleh pemimpin-pemimpin PKR dan DAP sebelum mereka ‘menangis bagaikan anak kecil’ apabila ahli politik berusia 94 tahun itu dituduh memungkiri janji.

      Mereka sepatutnya tidak perlu kecewa dengan tindakan Dr.Mahathir kerana dalam politik segala-galanya berkemungkinan.

      Kalau DAP dan Presiden PKR Datuk Seri Anwar Ibrahim yang pernah menjadi ‘musuh nombor satu’ akhirnya diterima sebagai sekutu, apalah hendak dihairankan apabila Dr.Mahathir menerima pemimpin daripada UMNO – parti yang pernah meletakkan beliau sebagai Perdana Menteri selama 22 tahun.

      Kenapa pemimpin PKR (kecuali Datuk Seri Mohammed Azmin Ali) dan DAP marah sangat? Bukankah tindakan bekas ahli Parlimen UMNO itu akan mengukuhkan kedudukan PH di Dewan Rakyat?

      Atau mereka sudah dapat merasakan ada manuver politik yang mahu dilakukan oleh Dr.Mahathir berikutan ada desas-desus beliau mungkin tidak menyerahkan jawatan Perdana Menteri kepada Anwar seperti mana dijanjikan.

      Perlu diingat pemimpin Pakatan Harapan pernah berkata, perjanjian peralihan kuasa itu sudah termeterai dalam satu dokumen yang ditandatangani kesemua pemimpin utama parti-parti dalam Pakatan Harapan.

      Soalnya berapa orangkah yang menandatanganinya, kalau setakat tidak sampai 10 orang, lupakan sahaja janji tersebut akan ditunaikan.

      Ia kerana kalaulah manifesto Pakatan Harapan akhirnya dianggap oleh Dr.Mahathir bukan kitab suci yang wajib dipatuhi, apalah sangat perjanjian politik yang dibuat ketika masing-masing ghairah mahu berkuasa.Bukankah kita sedang menuju ‘Malaysia palsu’?

      Delete
    14. justice league = GENG NAJIB - Anjing Gila

      Delete
    15. PRK Semenyih: BN berperang, PAS diserang



      FIRMAN Allah SWT yang bermaksud: “Wahai orang-orang yang beriman! Sesiapa di antara kamu berpaling tadah dari agamanya (jadi murtad), maka Allah akan mendatangkan suatu kaum yang Dia kasihkan mereka dan mereka juga kasihkan Dia, mereka pula bersifat lemah-lembut terhadap orang-orang yang beriman dan berlaku tegas gagah terhadap orang-orang kafir, mereka berjuang dengan bersungguh-sungguh pada jalan Allah, dan mereka tidak takut kepada celaan orang yang mencela. Yang demikian itu adalah limpah kurnia Allah yang diberikanNya kepada sesiapa yang dikehendakiNya; kerana Allah Maha Luas limpah kurniaNya, lagi Meliputi Pengetahuan-Nya” (Al-Maidah: 54)

      Pilihan Raya Kecil (PRK) Dun Semenyih menyaksikan pertandingan empat penjuru di antara Pakatan Harapan, Barisan Nasional, PSM dan calon Bebas.

      Namun pihak yang menerima serangan dan kritikan adalah parti yang tidak bertanding, iaitu PAS.

      Sejurus mendapat perkhabaran kekosongan kerusi Dun Semenyih, PAS telah membuat keputusan untuk tidak bertanding dan memberi laluan kepada wakil pembangkang iaitu Barisan Nasional, atas semangat demokrasi untuk mengukuhkan proses ‘semak dan imbang’ yang diperjuangkan oleh PAS.

      Pendirian PAS kali ini sudah boleh dijangka setelah menyaksikan keputusan PRK Cameron Highlands yang memihak kepada Barisan Nasional, di mana hampir semua penganalisis politik menyimpulkan bahawa kemenangan Barisan Nasional adalah disebabkan sokongan yang diberikan oleh PAS.

      Menjelang hari penamaan calon, pendirian PAS dalam PRK Semenyih mula dipersoalkan apabila timbul pendedahan berlangsungnya pertemuan di antara Perdana Menteri dan Presiden PAS.
      Malah Perdana Menteri secara bersahaja memaklumkan kepada pihak media, “PAS tidak akan menyokong Umno”, menyebabkan timbul kritikan dan serangan terhadap pendirian yang diambil oleh PAS.

      Namun keributan yang melanda terus reda setelah Presiden PAS memberikan penjelasan kepada Jawatankuasa Harian PAS Pusat yang bersidang pada 17 Februari 2019 di Marang, dan diikuti dengan kenyataan media oleh Setiausaha Agung PAS yang memaklumkan;

      “PAS menyatakan pendirian tidak bertanding dalam PRK Dun Semenyih dan memberi laluan kepada wakil pembangkang, iaitu Barisan Nasional, dengan tahap komitmen serta kadar penglibatan yang berbeza keadaannya pada PRK Cameron Highlands.

      Ini selaras dengan pendirian konsisten PAS yang meletakkan kepentingan Islam dan Melayu mengatasi yang lainnya, di samping PAS mengekalkan hubungan dengan Umno atas dasar perpaduan ummah dan solidariti pembangkang”.

      Melihat kepada pendirian yang diambil oleh PAS, ada yang beranggapan PAS tidak konsisten dan selalu mengubah pendekatan, malah ada yang beranggapan PAS sudah terperangkap dan tiada masa depan.

      Hakikatnya setiap strategi yang diambil oleh PAS pastinya mengundang rasa cemburu dan sangsi di pihak kawan dan lawan.

      Namun jika dilihat secara objektif dan rasional, jelas pendirian PAS adalah konsisten demi menjaga kepentingan Islam yang tidak berubah mengikut zaman.

      Keanjalan pendekatan yang diambil oleh PAS dapat dilihat daripada strategi berpolitik yang mendahulukan damai dengan semua pihak (politik damai), tanpa mengira mereka yang lunak ingin berkawan ataupun yang tegar ingin berlawan.

      Pendekatan BPMS inilah yang menjadi jambatan untuk PAS meramaikan ahli dan penyokongnya, serta menjadi rahsia ketahanan PAS yang tidak pernah diharamkan sejak awal penubuhannya.

      Justeru tidaklah sukar untuk difahami pendirian dan pendekatan PAS, kerana kuncinya adalah untuk menjaga kepentingan Islam, dan strateginya adalah untuk mendaulatkan kedudukan Islam.

      SYAHIR SULAIMAN
      Pengarah Strategi Pemuda PAS


      KOMEN : Itu menunjukkan PAS adalah "king maker"

      Delete
    16. PM: Laluan sukar Anwar



      KUALA LUMPUR 15 Feb. - Datuk Seri Anwar Ibrahim dijangka melalui ‘jalan sukar’ untuk mengambil tampuk kepemimpinan negara daripada Perdana Menteri, Tun Dr. Mahathir Mohamad.

      Setiausaha Otai Reformis 1998, Abdul Razak Ismail berkata, tindakan Parti Pribumi Bersatu Malaysia (Bersatu) yang menerima kemasukan enam bekas Ahli Parlimen Barisan Nasional (BN) dua hari lalu merupakan isyarat bahawa Anwar tidak akan melalui jalan mudah untuk menjadi Perdana Menteri seperti dijanjikan.

      “Kita jangka lebih ramai ahli Parlimen BN lompat ke Bersatu dalam masa terdekat. Dan Bersatu

      dengan sokongan parti dari Sarawak dan Sabah akan jadi parti dominan dalam Pakatan Harapan (PH).

      “Jadi peluang Anwar agak ‘sukar’ untuk jadi Perdana Menteri kelapan sekiranya ini berlaku.

      “Dr. Mahathir pula kelihatan semakin demanding (menuntut), ugut untuk tukar parti lain sekiranya parti dalam PH belot,” katanya kepada Utusan Malaysia di sini hari ini.

      Abdul Razak berkata, apa yang lebih membimbangkan adalah sokongan dalam PKR terhadap Anwar sendiri yang kini sudah ‘terbelah dua’.

      Katanya, keba­nyakan kepemimpinan PKR dan DAP tidak bersetuju Bersatu terima enam ahli Parlimen BN kecuali Datuk Seri Mohamed Azmin Ali.

      “Mohamed Azmin kelihatan condong kepada Dr. Mahathir malah nyatakan sokongan enam ahli Parlimen BN yang melompat itu.

      “Mohamed Azmin juga kelihatan mendapat sokongan ramai ahli Parlimen dan kepemimpinan parti dalam PKR sendiri,” katanya.

      ABDUL RAZAK ISMAIL

      KOMEN : Bukan sukar gelap terus!!

      Delete
    17. Mahathir baham habis



      Guan Eng nafi DAP akan lawan tauke apabila ditanya pemberita perihal komplot untuk mengemukakan usul tidak percaya terhadap Mahathir apabila parlimen bersidang bulan depan.

      Nanti kita tengok. Namun saya lebih percaya PAS yang mendakwa memang ada ura-ura.

      Sementara itu, Mahathir terus mara dalam usaha membawa partinya masuk Sabah.

      HELEN ANG
      https://helenang.wordpress.com/2019/02/18/mahathir-baham/



      KOMEN : Dengan Mahathir, jangan percaya, jangan akur, jangan lambat..

      Delete
    18. Minta Apa Saja, PH Sanggup Beri Untuk Menang PRK Semenyih.
      Posted by SnapShot at 2/20/2019


      Ahad lalu, Datuk Seri Najib tulis bahawa BR1M untuk orang bujang sepatutnya RM600 untuk tahun lepas dan RM650 untuk tahun ini (BACA DI SINI)...

      Tiba-tiba, seorang Menteri PH, Din Pagoh, berjanji dalam satu ceramah di Semenyih untuk meminta Guan Eng untuk kembalikan BR1M untuk orang bujang...



      Ajaib, tapi jangan terkejut, Guan Eng bersetuju serta merta...



      Tiba2 fatwa PH dah bertukar, ini bukan lagi dedak macam yang PH pernah tuduh BN berkali2...

      Sekarang dah jadi bantuan yang menjadi bukti kerajaan PH perihatin dengan kesusahan rakyat!!!

      Dan pengumuman yang di buat waktu kempen PRK Semenyih tengah rancak tak melanggar peraturan SPR dan etika pilihanraya...

      Bukan rasuah pilihanraya!!!



      BERSIH pun akan bisu kerana ahli BERSIH sudah di pilih menjadi Timbalan Pengerusi SPR minggu lepas...



      Kalau datangnya dari PH, semuanya suci dan murni, boleh gunakan tanpa was2...

      Kalau datangnya dari BN, semuanya najis...

      Tak apalah...

      Asalkan anak2 muda yang memerlukan akan dapat sekurang2nya RM100...

      Walaupun bukan lagi RM450 seperti dahulu atau RM650 untuk tahun ini jika masih di bawah BN...

      Dia bagi, kita ambil jer jika di bayar, sebab asalnya memang duit kita pun...



      Tapi dalam PRK Semenyih nie, undi tetap pada BN...

      Bukan apa, kalau PH kalah nanti, mana tahu kut2, PH dan Guan Eng upkan lagi BR1M...

      Kita berusaha dan berdoalah sama2 yer...



      Usaha kita ialah pastikan BN menang dalam PRK Semenyih...

      Dan doa kita ialah muga PH kalah dalam PRK Semenyih...

      Sama tapi tak serupa...

      Satu kita usaha supaya BN menang dan lagi satu kita doa muga PH kalah, kan tak sama...

      Macam BRIM yang di katakan dedak tapi BSH di katakan bantuan, sama tapi tak serupakan!!!

      Delete
    19. justice league = GENG NAJIB - Anjing Gila

      Delete
    20. Kalau Berlaku Undi Tak Percaya Tun M, Ini Terjadi. -Roslan SMS

      Kesan undi tidak percaya, siapa untung?
      KEDUDUKAN Kerajaan Persekutuan hari ini adalah seperti berikut (daripada 222 bilangan kerusi Dewan Rakyat):
      PH-134
      PKR- 50
      DAP- 42
      PPBM- 22
      PAN- 11
      WARISAN- 9

      Kiranya Tun dikenakan undi tidak percaya dan disokong suara teramai ahli-ahli Dewan Rakyat, maka Tun terpaksa melepaskan jawatannya.

      Namun jika ahli partinya, PPBM menolak, dan bertindak keluar PH maka kerajaan PH akan hilang 22 kerusi dan dengan itu memerintah cuma dengan kelebihan 1 kerusi iaitu 112.
      Bolehkah PH kekal bertahan?
      Apa kata Tun pula bikin "move" dengan bertindak keluar PH dan bergabung pula dengan parti-parti pembangkang termasuk PAS dan Umno.
      Warisan pula bertindak ikut Tun dan demikian juga Dato’ Seri Azmin Ali dan bloknya dari PKR.
      Tidak mustahil yang di bangku kerajaan terpaksa beralih ke pembangkang dan yang di pembangkang naik menjadi kerajaan.
      Inilah desas-desus yang hangat diperkatakan hari ini.
      Benarkah PKR blok Anwar dan DAP milik Guan Eng benar-benar mahu membawa undi tidak percaya terhadap Tun? – HARAKAHDAILY

      Delete
    21. justice league = GENG NAJIB - Anjing Gila

      Delete
    22. Report: Prices Not Going Down With SST, Deputy Finance Minister Says



      Deputy Finance Minister Datuk Amiruddin Hamzah has reportedly admitted that the implementation of the Sales and Services Tax (SST) has not managed to reduce the prices of goods.

      (MMO) – Utusan Malaysia reported Amiruddin telling a ceramah that Putrajaya was aware that implementing it would only rake in RM21 billion annually, not as high when compared to the previous Goods and Services Tax (GST).

      “The loss of revenue of RM23 million also did not cause the price of goods to go down,” he was quoted saying, comparing it to the potential RM44 billion it could collect from the GST.

      “People are still complaining even though the increase in prices that happened was not too much,” he was quoted in the report.

      Delete
    23. Kalau Tak Bergolak, Kenapa Desak Tun M Berundur?
      Oleh Wartawan BO - 20/02/2019148

      oleh : WAN NORDIN WAN YAACOB

      “TIADA angin masakan pokok bergoyang,” perumpamaan ini kena dengan situasi sekarang, apatah lagi yang tak makan cili tiba-tiba rasa pedas, melaung memekik marahkan PAS.

      Yang menjadi sasaran di PRK Semenyih juga PAS walau PH lawan BN, Bebas dan PSM secara mutlak.

      Tak nampak PH serang BN seperti sebelum ini, mengungkit-ungkit kisah silam BN, tetapi yang menjadi fokus utama PAS.

      Pelik lagi ajaib, malah Presiden PKR Dato Seri Anwar Ibrahim pula dilihat amat bersungguh menafikan berlaku pergolakan dalam Pakatan Harapan, walaupun PAS hanya menyatakan partinya menghidu semacam satu usaha menjatuhkan Tun Dr Mahathir Mohamad.

      Kenapa Anwar yang (kalau tidak kena mengena) harus menyerang dan mendakwa PAS bohong jika hakikatnya tidak berlaku perpecahan?

      Dari kata-kata Anwar, jelas kelihatan beliau marah kepada PAS selepas Setiausaha Agung PAS, Dato Takiyuddin Hassan mendedahkan “ada perkara yang tak kena dalam PH”.

      Anwar sebelum ini ada menyebut bahawa beliau akan menjadi PM (menggantikan Mahathir) dalam jangkamasa tidak sampai dua tahun seperti yang dijanjikan sebelum ini.

      Maknanya ada usaha dalam kalangan kumpulan pro-Anwar dalam PH berusaha mahu memastikan Presiden PKR itu menggantikan Mahathir secepat mungkin.

      Tidakkan Mahathir tahu hal ini, dan tidakkah umum juga tahu usaha ini kerana pergolakan dalam pemilihan PKR sebelum ini antara kem Rafizi Ramli dengan Dato Seri Mohamed Azmin Ali adalah juga kerana isu Anwar mahu dinobat sebagai PM secepat mungkin menggantikan Mahathir?

      Bayang-bayang Mahathir sebenarnya sentiasa menghantui Anwar, dan episod kali ini lebih terbuka sifat perangnya kerana Anwar dan kumpulannya secara terang menongkah arus berdepan Mahathir.

      Sebagai orang lama dalam politik, Mahathir dapat menghidu semua pergerakan ini dengan “mashinery” yang ada, malah pada tahun 1998 sebelum isu skandal Liwat Anwar sekalipun, ia juga telah terhidu dek Mahathir akan gerakan “bawah tikar” oleh Anwar yang ketika itu Timbalan PM.

      Anwar lupa, PAS banyak berjasa kepadanya semasa aksi Reformasi 1998 membawa kejayaan mengecilkan majoriti BN pada PRU 1999 semasa difitnah sebagai peliwat oleh Tun M.

      Namun Anwar lupa semua itu, malah Anwar lupa bahawa PAS amat mengenali batang tubuh Anwar dengan sikap politiknya.

      Anwar tak mampu menyimpan kemas rahsianya apabila sekutu baiknya sejak zaman PR hingga PH lagi iaitu DAP telah mendedahkan wajah sebenar kem Pro Anwar.

      Lihat DAP Johor memulakan langkah dengan mendesak Mahathir melepas jawatan segera atas alasan tidak seaspirasi dalam manifesto PH.

      Nah, inikan “retak”, mahu bukti lagi, para penyokong kedua belah pihak harus melihat siri-siri ucapan antara Anwar dan Mahathir juga sekutu-sekutunya.

      Nah yang nak disalahkan dan diserang PAS kenapa?

      Seorang sahabat penulis menulis dalam laman sosialnya berbunyi “Kebiasaannya, orang yang salah dia akan gelabah dan berubah menjadi agresif”…Tepat pada maksud dan senario yang berlaku ketika ini, walau Anwar nafikan, kerana cemas dan takut perancangan telah dihidu sang ketua yang telah bertemu dan berbicara bersama PAS.

      Adegan selepas ini lebih menarik, maka bermula lah tayangan filem hebat untuk ditonton sambil mengunyah “popcorn” perisa karamel.

      Delete
    24. BINA HOSPITAL DI SEMENYIH TIDAK MUNASABAH?

      PUTRAJAYA, 19 Feb (Bernama) -- Kementerian Kesihatan perlu mengambil kira beberapa faktor termasuk keperluan dan kepadatan penduduk sebelum merancang untuk membina hospital di Semenyih, Selangor, kata Menteri Kesihatan Datuk Seri Dr Dzulkefly Ahmad.

      Beliau berkata cadangan calon Pakatan Harapan (PH) pada Pilihan Raya Kecil (PRK) Dewan Undangan Negeri (DUN) Semenyih Muhammad Aiman Zainali yang mahu sebuah hospital dibina di kawasan itu perlu lebih munasabah.

      "Sesiapa sahaja boleh buat janji tetapi kami mengharapkan janji-janji itu lebih munasabah. Membina hospital bukan seperti membina mana-mana premis. Kementerian perlu mengambil perhatian dari segi keperluan serta memenuhi syarat-syarat yang ditetapkan,” katanya.

      Delete
    25. Mahathir, Anwar terlibat aktiviti tukar tanah Kem. Pertahanan – Mat Sabu




      Sejak bulan Jun tahun lepas, satu Jawatankuasa Siasatan Tadbir Urus, Perolehan dan Kewangan Kerajaan yang dipengerusikan bekas ketua audit negara Ambrin Buang telah meniliti semua urus niaga tukar tanah (land swap) melibatkan Kementerian Pertahanan.

      Selepas 8 bulan meniliti, mereka mengeluarkan laporan bahawa terdapat keraguan di dalam 16 projek berlainan dengan syarikat-syarikat berbeza sejak tahun 1997 yang melibatkan 1,187 hektar (2,933) ekar tanah Kementerian Pertahanan bernilai RM4.75 bilion,




      "Keadaan tersebut telah menyebabkan sebahagian projek telah melangkaui tempoh kontrak yang telah dipersetujui sebelum ini. Malahan terdapat projek yang telah disiapkan tetapi kualiti pembinaan tidak memuaskan," katanya.

      Oleh itu, mereka menuduh bahawa adanya kerugian atau ketirisan hasil kerajaan sepanjang pelaksanaan projek land swap yang dianggar sebanyak RM500 juta.




      Ini maklumbalas saya:

      1. Saya bukan Menteri Pertahanan mahupun Perdana Menteri, Timbalan Perdana Menteri ataupun Menteri Kewangan pada tahun 1997. Perdana Menteri tahun itu ialah PM ke-4 yang kini PM ke-7. Timbalan Perdana Menteri dan Menteri Kewangan pada masa itu ialah bakal PM ke-8.

      PROMOTED CONTENTMgid

      Bagaimana berat saya kurang 98 kg kepada 56 kg dalam 2 minggu!
      Asia Beauty

      Masalah di atas katil? Ini memalukan tetapi boleh diperbaiki

      Kurangkan 1 kg semalaman (1 gelas sebelum tidur)

      Best Shoes For Men You Should Rock This Season
      augustman.com
      2. Alhamdulillah. Laporan yang mengambil masa 8 bulan ini juga telah membuktikan bahawa Tan Sri Rafidah Aziz Malaysian Citizen telah memfitnah saya.




      Beliau pernah bertegas dengan sumpah "Demi Allah" bahawa “setiap inci tanah’ berjumlah 40,000 hektar Kementerian Pertahanan dan tentera telah diswastakan kepada tiga individu" di bawah kerajaan BN semasa saya PM. Rujuk di sini.

      Fitnah ini yang digunakan untuk menaikkan kemarahan undi tentera sebelum PRU14 adalah sangat keji kerana nama Allah telah digunakan untuk melemparkan tuduhan ini.




      3. Anggaran kerugian RM500 juta di dalam tempoh 21 tahun dari 1997 sehingga 2018 ini yang melibatkan 10.5% dari nilai tanah RM4.75 bilion juga subjektif kerana anggaran nilai tanah berubah-ubah pada setiap masa.

      Apapun, pihak SPRM perlu menyiasat.

      4. Projek Terowong Pulau Pinang juga menggunakan kaedah bayaran urus niaga tukar tanah (land swap) yang bernilai RM6.34 bilion iaitu jauh lebih tinggi dari 16 projek Kementerian Pertahanan dengan nilai tanah RM4.75 bilion yang diragui.




      Projek Terowong ini dianugerahkan pada tahun 2013 dan nilai tanah untuk ditukar juga dipersetujui pada tahun itu juga.

      Setelah 6 tahun, kita mendapati sebarang pembinaan untuk projek ini masih belum bermula lagi dan jelas telah lewat.




      Adakah nilai tanah ini di tepi pantai di kawasan paling bernilai di Pulau Pinang iaitu di Gurney Drive tidak pernah meningkat sejak dipersetujui 6 tahun dahulu?

      Tan Sri Rafidah Aziz juga disaran untuk menekan Jawatankuasa ini dan Menteri Kewangan untuk menyiasat jika berlakunya kerugian atau ketirisan hasil kerajaan dalam projek Terowong ini.




      Jika mahu petik nama Allah lagi atau tidak kali ini, terpulanglah kepada Tan Sri Rafidah.

      - Najib Razak


      © Mahathir, Anwar terlibat aktiviti tukar tanah Kem. Pertahanan – Mat Sabu - Abu Leman

      Sumber: https://www.abuleman.com/2019/02/mahathir-anwar-terlibat-aktiviti-tukar-tanah.html

      Delete
    26. Nasib Melayu Kini ~ Apakah Menang Sorak ; Hilang Nyawa ; Negara Tergadai?


      Apakah saudara perasan bahawa dewasa ini tatkala Melayu diperkotak-katikkan dengan pelbagai cercaan, penghinaan baik terhadap diri melayu itu sendiri atau terhadap Agama Islam yang dianuti dan diamalkannya, rata rata Melayu itu dilarang untuk bertindak atau meluahkan rasa, membantah terhadap mereka yang menghiris perasaan dan jiwa sanubarinya?

      Bilamana kita fikir balik akan kenapa nasib Melayu seperti ini sekarang, kita perlu ambil kira dari pelbagai sudut:

      1. Peranan Ulil Amri @ Pemimpin Tertinggi sesebuah negara / masyarakat;

      Allah Subhanahu Wa Ta'ala berfirman didalam Ayat ke 59 Surah An Nisa:



      "Wahai orang-orang yang beriman, taatlah kamu kepada Allah dan taatlah kamu kepada Rasulullah dan kepada "Ulil-Amri" (orang-orang yang berkuasa) dari kalangan kamu. Kemudian jika kamu berbantah-bantah (berselisihan) dalam sesuatu perkara, maka hendaklah kamu mengembalikannya kepada (Kitab) Allah (Al-Quran) dan (Sunnah) RasulNya - jika kamu benar beriman kepada Allah dan hari akhirat. Yang demikian adalah lebih baik (bagi kamu), dan lebih elok pula kesudahannya."

      Dari pengertian saya, maksud ayat tersebut di atas ini, bahawa kita yang mengaku diri sebagai beriman terhadap Tuhan kita, Allahu Rabbul Alamin dan Rasulullah, Nabi kita Muhammad Sallalahu Alaihi Wassallam, diperintah supaya turut ta'at terhadap para 'Ulil Amri' yang memegang kuasa pemerintahan ke atas kita.

      Namun perlu pula kita teliti akan ciri ciri 'Ulil Amri' yang dikatakan itu. Adakah ia mendaulatkan Hukum dan Perintah Syariat Allahu Ta'ala dengan sebaik baiknya atau cuma 'berdrama swasta' dengan memanipulasi akan hukum hakam Agama Allah itu supaya kelihatan seperti ada pelaksanaan Sistem Syariah Islam sedangkan pada hakikatnya TIDAK!

      Malaysia benar benar ketandusan pemimpin Melayu yang ikhlas, jujur, beramanah dan berilmu didalam mentadbir dan memimpin negara menuju ke arah jalan yang di redhai Allahu Ta'ala.

      Padahal setiap tahun akan pulangnya ribuan graduan Syariah, Usuluddin dan pelbagai lagi lulusan universiti universiti Islam di Timur Tengah dan Nusantara.

      Delete


    27. Adakah mana mana Kesultanan Melayu menghantar Tengku Tengku Mahkota atau putera putera kerabat di raja pergi menuntut dan menguasai ilmu ilmu agama yang perlu ada pada duli duli tuanku bila naik takhta kesultanan selaku 'Ketua Agama Islam' bagi negeri masing masing dan sebagai Yang Di-Pertuan Agong Malaysia bila tiba giliran nanti?

      TAK ADA!!! Sultan Sultan dan Raja Melayu dari dulu sehingga sekarang lebih cenderung hantar Tengku Mahkota Baginda sekelian samada ke Akademi Tentera British di Sandhurst, ke Akademi Tentera West Point di Amerika Syarikat atau ke Akademi Tentera Dehradun di India.

      Hasilnya? Sultan Sultan dan Tengku Tengku Mahkota yang kurang arif tentang hukum hakam Agama Islam dan terpaksa bergantung harap pada 'nasihat' Mufti Mufti Agama negeri masing masing yang belum tentu adalah yang tepat untuk menangani sesuatu masaalah berkaitan Islam yang timbul di jajahan takluk Kesultanan di bawah kuasa Baginda.

      Begitu banyak ruang dan peluang yang terdapat di negara bertuah ini tetapi sayangnya hampir keseluruhan jentera kerajaan dan Raja serta Sultan-Sultan Melayu dari zaman selepas Kemerdekaan dari penjajah terakhir Semenanjung Tanah Melayu ini tidak menunaikan secara jelas akan tugas, amanah dan tanggungjawab masing masing untuk menjadikan negara Malaysia ini sebagai sebuah Daulah Islamiyyah didalam ertikata sebenarnya.

      Orang Inggeris ada pepatah 'Just paying lip service'. Maksudnya sekadar cakap saja. Tak ada niat langsung untuk menunaikan tanggungjawab menegakkan dan mendaulatkan Agama Islam didalam setiap aspek kehidupan kita sebagai umat Islam.

      Makanya, saya tidak hairan melihat dan membaca tentang adanya mereka dikalangan orang orang Melayu yang amat jahil tentang agama yang kononnya mereka anuti dan beriman terhadap Allahu Ta'ala!

      Semuanya propaganda saja lebih! Yang menampilkan diri sebagai 'Ustaz' hari ini lebih cenderung untuk mengejar glamor dan berbuat lawak mengalahkan peserta peserta komedi semasa.

      Yang bergelar 'Ustazah' lebih gemar bertabarruj @ bersolek mengalahkan 'artis' dan bersuara manja bagai nak menggatal dan menggoda.

      Golongan yang mengaku parti politik alim ulamak lebih kuat makan duit rasuah mengalahkan parti politik sekular. Bila di soal, maka laju sahaja menghalalkan cara demi misi mengisi tembolok masing masing.

      Berbalik kepada soalan 'Nasib Melayu Kini'; saya berpendapat bahawa terpulang kepada setiap Melayu itu sendiri untuk berusaha menaikkan taraf hidup masing masing didalam segala perkara dan tidak selamanya bergantung harap kepada subsidi dan bantuan kerajaan semata mata!

      Tak sadarkah tentang hakikat para pendatang asing yang berusaha secara gigih merebut peluang kerja dan niaga yang ada di negara bertuah ini?

      Setakat iri hati dan dengki terhadap pendatang Indonesia, Bangladesh, India, Pakistan, Thailand, Nepal, Myanmar, Kemboja, Vietnam, China, Syria dan negara negara lain tak ada gunanya!



      Saksikan betapa seorang lagi pendatang asing tanpa izin dari Bangladesh berusaha merubah nasibnya dengan gigih sehingga berjaya dan kini bergelar 'Dato Seri' kurniaan siapa lagi jika tidak Sultan Pahang sebelum ini. :P



      Baca laporan blog OhBulan disini tentang kisah Bangla boleh dapat gaji bulanan lebih RM5 Ribu dan jadi kaya raya sebab rajin berusaha.

      Sadar tak sadar, akan tiba kembali suatu hari dimana Melayu akan 'Menang Sorak ; Kampong Tergadai' JIKA orang orang Melayu tidak berhenti dari berperang sesama sendiri!

      Saya cuma boleh menulis menegur disini. Terpulang lah kepada tuan dan puan untuk mengambil iktibar dan memperbetulkan keadaan.
      Published by MAHAGURU58

      Delete
    28. Lagi pihak tidak setuju moratorium bauksit dihentikan
      News | Diterbitkan Hari ini 12:54 tengahari | Dikemaskini Hari ini 12:54 tengahari


      Item 1
      Item 2
      Item 3
      A+ A-
      Keputusan kerajaan Pakatan Harapan menarik balik moratorium pelombongan bauksit dan pengeksportan di Pahang terus menerima kecaman pelbagai pihak.

      Terbaru, Pertubuhan Anak Kelahiran Pahang (PAKP) membidas keputusan kerajaan itu dan mendesak Kementerian Air, Tanah dan Sumber Asli dan menterinya, Dr Xavier Jayakumar supaya mengkaji semula penarikan moratorium berkenaan.

      “Tiada satu pun dialog diadakan dengan pihak berkepentingan seperti komuniti tempatan di kawasan berhampiran aktiviti itu yang mahu industri bauksit dihentikan.

      “Ini menunjukkan Xavier tunduk kepada pemain industri bauksit dengan meletakkan kepentingan industri mengatasi kepentingan awam,” kata Timbalan Presiden PAKP, Haslihelmy DM Zulhasli dalam satu kenyataan, hari ini.

      Menurutnya, moratorium itu dikeluarkan kerajaan BN terdahulu selepas melihat kesan terhadap alam sekitar yang serius susulan aktiviti perlombongan bahan mineral itu.

      Pada 18 Februari lalu, Xavier memaklumkan tempoh moratorium terhadap kegiatan perlombongan dan pengeksportan bauksit dari negeri ini yang berakhir 31 Mac depan tidak dilanjutkan.

      Menurut beliau, semua aktiviti melombong dan pengeksportan bahan mineral berkenaan boleh diteruskan, namun dengan prosedur operasi standard (SOP) baru serta penguatkuasaan undang-undang lebih ketat.

      Mengulas lanjut, Haslihelmy berkata, PAKP menentang moratorium berkenaan dihentikan bagi mencegah berulangnya insiden pencemaran seperti sebelum ini.

      “Antara simpanan stok bauksit mencemarkan sumber air dan menjadikan jalan, sungai serta perairan pantai berwarna merah,sekali gus menjejaskan nelayan dan ekosistem,” katanya.

      Turut membidas keputusan itu adalah anggota parlimen Kuantan Fuziah Salleh yang juga adalah timbalan menteri di jabatan perdana menteri. Katanya, keputusan tersebut wajar disertakan dengan pemakluman awam mengenai prosedur operasi standard (SOP) serta laporan Penilaian Alam Sekitar (EIA) pelombongan bauksit.

      Sahabat Alam Malaysia (SAM) pula mempertikaikan kuasa Kementerian Air, Tanah dan Sumber Asli untuk mengawal kesan alam sekitar.


      Presidennya SM Mohamed Idris berkata kuasa mengawal kesan alam sekitar, termasuk akibat perlombongan, terletak bawah Kementerian Tenaga, Sains, Teknologi, Alam Sekitar dan Perubahan Iklim (MESTECC) yang boleh menguatkuasakan Akta Kualiti Alam Sekeliling 1974.

      Malah, katanya lagi, moratorium terhadap perlombongan bauksit tiga tahun lepas dibuat oleh bekas menteri alam sekitar Wan Junaidi Tuanku Jaafar.

      “Jelas menteri air, tanah dan sumber asli tidak mempedulikan kebimbangan terhadap alam sekitar dan tidak berunding dengan komuniti tempatan yang terjejas atau kumpulan alam sekitar berhubung perkara ini dan tunduk kepada industri bauksit.

      Delete
    29. PAS nafi sokong Dr M sebab isu RM90 juta
      N Faizal Ghazali | Diterbitkan 19 Feb 2019, 3:54 petang | Dikemaskini 19 Feb 2019, 3:54 petang


      A+ A-
      PAS menafikan dakwaan sokongan kepada Perdana Menteri, Dr Mahathir Mohamad dibuat kerana mahu mengalih perhatian terhadap siasatan isu dana RM90 juta, kata Naib Presidennya Mohd Amar Nik Abdullah.

      Menurutnya, sokongan kepada Dr Mahathir atas faktor kedudukan sebagai perdana menteri yang kini dipercayai diganggu pihak tertentu.

      "Tidak timbul isu siasatan dana RM90 juta sebab perkara itu (sudah) disiasat SPRM, dan laporan sebelum ini menyatakan perkara itu tidak berlaku.

      "Sokongan kita kepada Tun M atas sifat (kedudukan) perdana menteri in case kalau ada usaha guling atau undi tidak percaya.

      "Kita beri jaminan kita akan bersama Dr Mahathir. Sokongan atas dasar untuk menjaga kepentingan agama, bangsa dan negara," katanya kepada media ketika ditemui di pejabatnya di Kota Bharu, hari ini.

      Terdahulu media melaporkan Presiden PKR, Anwar Ibrahim berkata PAS berbohong berhubung dakwaan berlaku pengkhianatan parti komponen Pakatan Harapan (PH) terhadap Parti Pribumi Bersatu Malaysia (Bersatu).

      Alih perhatian siasatan RM90 juta

      Beliau berkata, tindakan itu menggambarkan PAS semakin terdesak mencari sokongan Bersatu dan Dr Mahathir.

      "Dakwaan ini hanya naratif PAS untuk alih perhatian berhubung siasatan dana RM90 juta," katanya.

      Sehubungan itu Mohd Amar berkata, tidak timbul soal kerjasama parti antara PAS dan Bersatu.

      Katanya, PAS hanya bersedia untuk menyokong Dr Mahathir jika undi tidak percaya berlaku di parlimen.

      "Kita ada dengar desas-desus ada perancangan dan usaha dibuat pihak tertentu di kalangan PH untuk tukar perdana menteri.

      "Sebab kita rasa ia tidak sepatutnya berlaku dan kedudukan perdana menteri tak sampai setahun, ini tidak sihat dari segi politik," jelasnya yang juga timbalan menteri besar Kelantan.

      Tambah beliau, PAS setuju jika Dr Mahathir menjadi perdana menteri selama dua tahun seperti disepakati oleh PH sebelum ini.


      "Kalau dua tahun kita setuju. Tetapi kita dengar ia (dakwaan undi tidak percaya) akan berlaku pada Mac ini ketika parlimen bersidang.

      "Pada pandangan kita berdasarkan maklumat benda ini akan berlaku sebab ada usaha.

      "Jadi kita menyatakan sokongan untuk membantu Dr Mahathir, " tegasnya.

      Delete
    30. justice league = GENG NAJIB - Anjing Gila

      Delete
    31. Hadi: Anak muda tak sedar jadi penentang Islam pada PRU14
      News | Diterbitkan 16 Feb 2019, 6:09 petang | Dikemaskini 16 Feb 2019, 6:09 petang


      A+ A-
      Agama Islam pada hari ini terdedah kepada serangan melalui alam siber sehingga golongan muda secara tidak sedar turut menjadi penentang agama itu, kata Presiden PAS Abdul Hadi Awang.

      Memberikan contoh situasi pada pilihan raya umum lalu, Abdul Hadi berkata golongan muda dipergunakan oleh musuh Islam dan mereka berjaya apabila negara ini menyaksikan perubahan politik yang akhirnya didominasi bukan Islam.

      "Contoh yang terdekat bagaimana pilihan raya lalu kita menyaksikan orang-orang Islam khususnya di kalangan generasi muda dipengaruhi oleh Whatsapp, oleh alam siber, tak sedar jadi penentang-penentang Islam - dipergunakan oleh musuh-musuh Islam.

      "Sehingga berlaku satu perubahan politik yang membahayakan umat Islam di tanah air kita apabila pemerintahan didominasikan oleh orang-orang bukan Islam," katanya ketika berucap di Program Ijtimak Siber Malaysia 2019 di Kemaman, Terengganu hari ini.

      Meskipun tidak menyatakan secara jelas pihak mana yang ditujukan, ia dipercayai merujuk kepada pentadbiran Pakatan Harapan (PH) yang berjaya merampas kuasa dari BN pada PRU lalu.

      Beliau berkata demikian apabila menyentuh mengenai bagaimana dunia hari ini menyaksikan serangan ke atas Islam dan pemimpinnya melalui fitnah teknologi maklumat sehingga memberi kesan negatif kepada agama itu.


      Katanya, umat Islam yang terlibat dalam menentang agama Islam perlu kembali ke pangkal jalan dan berjuang menegakkan agama Islam.

      "Kalangan orang-orang Islam yang diperalatkan oleh musuh-musuh Islam. Pada mereka yang berdosa, mesti kembali ke pangkal jalan.

      "Mereka yang berada dalam saf perjuangan Islam, mesti menggunakan segala kemahiran dan kebolehannya untuk menyebar dan menegakkan Islam ini," katanya.

      Delete
  2. Awat ghoyyak pung dah tak tentu cara, Budin? "Secara nyata dan difahami umum, Pas adalah rakan kerjasama kepada UMNO"?

    Kalau nyata, awat "difahami" pulak? Awat kata "tidak secara rasmi"? Segan nak cakap ke? Atau benda tak betul kau tak berani cakap melainkan sekali "nyata", sekali "tak secra resmi"?

    Dah gelabah yer? Aku ingat ko ha nya promosi Anwar Al Jub. Tapi nampak nya mcm ko promosikan Umno juger?

    OK ler aku akan baca apa ko tulis sepenuh nya. Kalo ko menghentam Umno dan Pas, aku tak sambung mengentam ko.

    ReplyDelete
    Replies
    1. PAKAR HADAS ULAR SEMAK PRO LIBERAL TEGUR TOMMY TOM CAT BERJOGET TWIST BERSAMA RICHARD MENGGELAMUN, SITI PEKASAM, AmbENGAP DAN SEORANG MENTERI HAKIM SEPATUTNYA MENJAGA INTEGRITY. INILAH PERANGAI PENJAGA LAW OF JUNGLE. DULU SI MANGKUK HAYUN TU JUGAK YANG SOKONG = BUKAN MAIN LAGI DORANG SERONOK BERDANSA KERANA BERJAYA MENIPU DAN KENCING ORANG MELAYU. ITU MAKNANYA JUSTICE YANG DIBAWA PH = DI BAWAH PH MAKIN RAMAI PELAJAR MELAYU BERPENGALAMAN SEKS BEBAS = MACAM MANA RAKYAT NAK BERSABAR, DI BAWAH PH KEADAAN SEMAKIN TERUK, EKONOMI, POLITIK, PERLEMBAGAAN TERANCAM, DIBURUKKAN LAGI DENGAN DASAR DAN POLICI YANG MENYUSAHKAN RAKYAT DAN CUKAI DAN TARIF SECARA DIAM DINAIKKAN = KERAjaan DAP-PH SEDANG BINA PERSEPSI BURUK TERHADAP PROFESIONAL ISLAM/MELAYU DENGAN MEMBURUK-BURUKKAN INSTITUSI ISLAM = ISTERI SETIAUSHA POLITIK MAHA KRONI JADI PENGERUSI BARU AIM = KENAPA KAFIR HARBI NAK REBUT UITM TAPI TAK BEREBUT MASUKKAN ANAK MEREKA KE SEKOLAH KEBANGSAAN? = MAHA ZALIM TAK BAYAR ROYALTI MENYEBABKAN KELANTAN TEBANG BALAK = FAMILY SIGARAGA ROSAK AKHLAK SEMUANYA, APA MAKNA AWEK SELFIE CELAH KANGKANG = ZAMAN LANI BUKAN MASA BICARA DOSA PAHALA KERANA MELAYU RAMAI YANG TINGGAL SOLAT, ADA YANG IKUT AJARAN SESAT. SEKARANG WAKTU MEMPERTAHANKAN AKIDAH, TAUHID DAN IMAN = SUDAH TERBUKTI PH TIDAK MAMPU TADBIR NEGARA, BUBAR JE PARLIMEN BIAR KITA TENGOK APA PAS BOLEH BUAT = PH DERA DAN BULI RAKYAT DAH TU SURUH SABAR, INI KERAjaan GANGSTER KE APA = MuJAHAT PERTAHAN PARTI BABI YANG TIDAK IKTIRAF ISLAM SEBAGAI AGAMA RASMI SEBAGAI WAKIL DALAM BADAN ISLAM = KALAU SEKADAR PERINTAH NEGERI TERKAYA TAK MAIN LAA. DAH TU NAIKKAN PREMIUM TANAH SEBABKAN HARGA HARTANAH NAIK MELAMBUNG2 = DI BAWAH PH BERSIH DAH JADI KOTOR. SPR PUN DAH KENA BELI = KATA PEPATAH HANYA PENYAMUN KENAL PEROMPAK, SEKARANG MAHA PENYAMUN DAH JATUHKAN BOSS PEROMPAK. SEKARANG GILIRAN KITA NAIKKAN PAS YANG PUNYA TRACK RECORD TERBAIK SUPAYA MAHA PENYAMUN PULA TERIMA HUKUMAN = TABUNG HAJI DIROMPAK DENGAN DIPAKSA MEMBELI BON 19B DENGAN PULANGAN 2.5%. TOKONG HARBI GUNA DUIT TADI LABUR MALAKOFF DENGAN PULANGAN 6% = PAS PENYELAMAT SEBENAR MALAYSIA KERANA DI BAWAH REJIM BN, PAS DISEKSA DAN DIANIYANYA. BILA BN JATUH PAS BANTU BN PULA DEMI AGAMA BANGSA DAN NEGARA = MAHA KELENTONG SELALU GUNA ALASAN BODOH SALAHKAN SOROS MAHA KENCING PULA SALAHKAN TRUMP = PAS PARTI MISKIN HANYA SAMAN SR SEPARUH JALAN. LAIN KALI CARI SPONSOR PENJAMIN DULU. BERPADA DENGAN KEMENANGAN 4 PERMOHONAN INTERLOKUTERI DAN MENOLAK SATU PERMOHONAN CLAIRE. BERDASARKAN KEPUTUSAN PRU-14 PAS TIDAK TERJEJAS DENGAN FITNAH TERSEBUT = SYIAH/PH BERIA2 SOKONG SYIAH YAMAN TAPI TAK KISAH BILA SUNNI DITINDAS OLEH SYIAH DI IRAQ DAN SYRIA = KITA TUNGGU LAWAN SULTANAH TRENGGANU DENGAN SR. TERNYATA SR MAKAN DEDAK MAHA KONSPIRASI/PARTI KAFIR HARBI = SEJAK PARTI KUALI KUALI KUASAI TV ALHIJRAH DI AMBANG BANGKRAP WALAU DISUNTIK DENGAN BUDAYA POPULAR ANTI DAKWAH. MAKLUMLAH DIBAYAR GAJI PENGURUS PAN YANG TINGGI. SILAP HARIBULAN DANA JAKIM LEBUR. AKIBATNYA DUIT RAKYAT DAN PEMBAYAR ZAKAT YANG JADI MANGSA = IKUT PIJI SOTONG YANG TERIMA DERMA 90M PEMIMPIN YANG KELUAR PAS. KENAPA PARTI KAFIR HARBI LANGSUNG TIDAK DISAMAN DAKWAAN TERIMA DANA DARI IRI, NED & CIA? TAK NAMPAK PUN KELIBAT KUSAM MUSANG & AMBENGAP KATA ADA BUKTI. PAS MENANG 5-0 LAWAN CLAIRE. JADI LAA KENAPA TAK BERANI SAMAN RAZALI ABD RAHMAN? KENAPA PULA MAHA FREEMASON TAK SAMAN TUDUHA BERBILLION DI LUAR NEGARA? = CLAIRE/PH TIADA BUKTI SEKADAR PERSEPSI. GUNA TEKTIK MELANJUTKAN PROSEDUR KERANA TAHU PAS TIDAK CUKUP WANG. SEKURANG2NYA 6M UNTUK DILUNASKAN JIKA DITERUSKAN = HADI BUKAN BILLIONAIRE MACAM ANAK MAHA KRONI, TIDAK JUGA DAPAT 8M SEPERTI JUSTO DARI TOKONG/MAHA PAU, AGAKNYA CLAIRE DAPAT BERAPA? KOS GUAMAN BOLEH MUFLISKAN HADI/PAS = PH TAK SEDAR KE DAH JADI KERAjaan? KENAPA SUSAH SANGAT NAK DETECT 90M DERMA PAS. MEMANG PUAK HANCING SUKA MEMPERBODOHKAN RAKYAT. TIDAKKAH PAS LEBIH MAJU SETAPAK DARI PUAK HANCING DENGAN MENYAMAN CLAIRE? =

      Delete
    2. justice league = GENG NAJIB - Anjing Gila

      Delete
    3. Kit Siang kesal menghasut Mahathir untuk menubuhkan PPBM?



      “End game” yang dimainkan oleh Tun Dr Mahathir Mohamad adalah mudah. Menggulingkan Perdana Menteri Najib Tun Razak dan menggantikannya dengan orang lain. Ini adalah “end game” yang sama dimainkan pada tahun 2006, dimana Tun Abdullah Ahmad Badawi digulingkan dan digantikannya dengan individu lain.

      Ketika itu, ‘individu’ yang dimaksudkan tidak berapa jelas tetapi Mahathir sudah pun mempunyai tiga orang calon. Najib, Tengku Razaleigh Hamzah dan Muhyiddin Yassin. Calon-calon yang terpilih ini juga akan bergantung kepada sesiapa yang bersetuju dengan terma dan syarat Mahathir.

      Mahathir mengumumkan terma dan syaratnya dalam satu pertemuan di Hotel Singgahsana, Petaling Jaya, tidak lama selepas pilihan raya Mac 2008. Dimana yang menjadi Perdana Menteri mestilah bersetuju untuk menubuhkan Majlis Presiden (sekarang dikenali sebagai Council of Eminent Person atau CEP)

      Ku Li tidak bersetuju dengan CEP maka Najib telah dipilih menjadi Perdana Menteri

      Ku Li tidak bersetuju dengan CEP tetapi Najib bersetuju. Maka, Najib menjadi Perdana Menteri yang baru pada April 2009.

      Tetapi CEP tidak pernah diwujudkan (sehingga tahun 2018). Najib telah mempermainkan Mahathir. Selama empat tahun Mahathir memarahi Najib dan akhirnya Najib membuat keputusan untuk tidak menghiraukan Mahathir. Sebab itu lah Mahathir memutuskan bahawa Najib harus disingkir.

      Menyinkirkan Najib sebenarnya adalah lebih susah. Sebaliknya Najib membuang Mukhriz dan ini mendorong Mahathir sendiri untuk keluar dari Umno. Disebabkan itulah Mahathir perlukan “Plan B”. Kit Siang ketika itu berbisik kepada Mahathir bahawa “Plan B” sepatutnya adalah menubuhkan Umno Baru Lagi Baru untuk mencuri pemimpin, ahli dan penyokong Umno. Akhirnya, menggantikan Umno baru kepada Umno Baru Lagi Baru.



      Najib degil untuk mendengar cakap Mahathir jadi dia harus disingkirkan

      Sebenarnya ia adalah satu rancangan yang bijak. Membentuk Umno baru untuk membunuh Umno lama. Atau dalam kes ini, membentuk Umno baru lagi baru untuk membunuh Umno baru yang telah membunuh Umno lama pada tahun 1988. Tetapi Kit Siang terlepas pandang perkara yang sangat penting iaitu, apa akan terjadi kepada Umno Baru Lagi Baru SELEPAS Umno baru dibunuh?

      Delete
    4. Kit Siang bukanlah orang yang berpandangan jauh. Jika tidak, dia tidak akan bercakap dan melakukan perkara yang dilakukannya sejak 50 tahun dahulu. Hari ini, Kit Siang terpaksa memakan kata-katanya dan menjilat ludahnya sendiri. Kit Siang kini melanggar prinsipnya sendiri demi kepentingan politik atau dengan kata lain, Kit Siang tidak lagi mempunyai prinsip.

      Ringkas cerita, kit siang tidak ubah seperti pelacur politik.



      Kit Siang menghasut Mahathir untuk menubuhkan PPBM agar dapat memecah-belahkan lagi Melayu

      “Plan b” Kit Siang adalah untuk menghancurkan Umno. DAP telah pun berjaya memecahkan PAS kepada dua dengan wujudnya Amanah. Jadi, jika Umno berjaya dihancurkan, dengan PKR yang juga depecahkan antara ‘Team Azmin’ dan ‘Team Anwar’, orang Melayu akan dipecahkan kepada enam kumpulan sedangkan orang cina utuh bersatu, sekurangnya-kurangnya 95% cina di bawah DAP.

      Ya, memang Orang Melayu boleh mencapai 60% daripada populasi berbanding orang Cina yang hanya satu pertiga. Tetapi, jika Melayu berpecah kepada enam kumpulan, secara puratanya 10% pada setiap kumpulan, berbanding orang Cina lebih dari 30%. Ini adalah yang apa dimaksudkan oleh Sun Tzu dengan memecah-belahkan musuh. British juga menggunakan strategi yang sama dengan berlatar belakangkan strategi membahagi dan memerintah, dimana merekan hanya mempunyai seramai 150,000 orang berjaya menakluk dan memerintah 300 juta orang India.

      satu perkara yang Kit Siang terlepas pandang. Dan perkara itu adalah; Kit Siang adalah orang Cina dan bukan orang Melayu. Dia tidak akan boleh memahami jiwa Melayu.



      Biarkan orang Melayu bersendirian dan mereka akan bergaduh diantara satu sama lain tapi jika mereka diancam, mereka akan bersatu

      Biarkan orang Melayu bersendirian dan mereka akan bergaduh diantara satu sama lain. Mengancam kedudukan mereka sebagai orang melayu atau Islam. Mereka akan bersatu dan menentang ancaman itu.

      Sejak Mei 2018, orang Cina dan India telah menunjukkan kebiadapan mereka terhadap orang Melayu dan Islam. Orang Cina dan India dengan terbuka menghina Melayu dan Islam. Mereka juga mempersoalkan ‘ketuanan’ Negara ini dan mengatakan bahawa orang Melayu adalah pendatang dan Hindu adalah yang pertama berada di Tanah Melayu dan sekaligus boleh menuntut hak terhadap Negara ini.

      Orang Melayu kini terasa bahawa mereka diancam. Mereka merasakan bahawa Pilihan Raya yang lepas menjadikan orang cina dan india besar kepala. Sekarang mereka boleh memaki hamun dan menghina orang Melayu dan Islam sesuka-hati. Malah mereka juga boleh membunuh orang Melayu dan terlepas dari hukuman.



      Sejak tahun 2008, orang Cina menjadi lebih biadap terhadap orang Melayu dan Islam. sekarang sudah tibanya masa untuk orang Melayu dan Islam membalas balik

      Orang Melayu akhirnya bangkit dari realiti bahawa mereka kehilangan Negara ini kepada orang bukan Melayu. ‘Fixed Deposit’ Sabah dan Sarawak tidak ada lagi. Umno secara teknikalnya pun sudah tiada lagi. Barisan Nasional pula sudah mati. Jadi, apa akan berlaku kepada orang Melayu jika mereka dipecahkan kepada enam kumpulan?

      Hanya ada satu alternatif sahaja. Iaitu entiti melayu yang berlainan menyatukan Melayu dari Umno, PAS, PKR dan PPBM. Buat masa sekarang ini ianya adalah PPBM. Mahathir perlu bukan sahaja menjadi Perdana Menteri Malaysia, tetapi juga menjadi pemimpin untuk menyatukan Melayu. Inilah satu-satunya cara untuk orang Melayu dapat menghalang Malaysia jatuh ke tangan Cina dan India.

      Yang ironinya, penubuhan PPBM adalah idea Kit Siang (sama seperti Amanah dulu). Ianya merupakan senjata bertujuan untuk memecah-belahkan orang Melayu. Sekarang senjata yang sama juga akan menyatukan orang Melayu. Pada PRU 14, Ramai orang yang dulunya menentang Mahathir sekarang sejak PRU 14 telah bertukar menjadi penyokong Mahathir dalam usaha untuk menyatukan orang Melayu. Kini DAPlah yang menyatukan orang Melayu yang dulunya Melayu berpecah-belah. Itulah bagaimana orang Cina akan mengingati Kit Siang.

      Raja Petra Kamarudin

      KOMEN : Untuk Islam berjaya di Malaysia, Malayu mesti bersatu!

      Delete
    5. Gila ko dah kronik, wahai GMM@TN kera
      Mmg ler ko dgn beruk ungka bersaudara
      Tak serik kah ko kena lanyak dgn si Gora
      Itu belum le lagi pukulan dari Cgu Kejora

      Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaahhh

      Delete
    6. Anonymous = justice league = GENG NAJIB - Anjing Gila

      Delete
    7. Keputusan Batal ICERD Perlu Dibentang Di Dewan Rakyat-Dr. Shamsul Anuar



      1. Keputusan Kerajaan PH yang tidak akan Meratifikasikan ICERD dialu alukan. Namun keputusan Kabinet Kerajaan PH ini mesti diperkukuhkan dengan membuat pendirian rasmi dalam Sidang Dewan Rakyat di Parlimen. Ini penting supaya usaha meratifikasikan ICERD tidak diteruskan pada masa akan datang. Ini kerana kita bimbang keputusan Kabinet PH ini hanya bersifat sementara.

      2. Dalam pada itu, isu ICERD ini semestinya menjadi pengajaran besar kepada Kerajaan PH terutama pimpinan parti parti baik PKR, DAP atau yang lain, agar berhati hati ketika mencadangkan sesuatu perkara terutama berkaitan perkara sensitif apa lagi yang membelakangkan hal berkaitan Kontrak Sosial terutama Perlembagaan Persekutuan.

      3. Jangan sesekali menyentuh perkara berkaitan kepentingan Islam, Institusi Raja, Kepentingan Melayu dan Bumiputra. Apabila disebut perkara ini bukan bermakna ia mengenepikan kepentingan agama dan kaum lain. Perkara berkenaan dipertahan kerana ianya telah lama dipersetujui dan termaktub dalam Perlembagaan Persekutuan.

      4. Pada saya adalah lebih baik Kerajaan PH menumpukan usaha kepada pembelaan rakyat yang ketika ini tertekan dengan pelbagai isu terutama berkaitan kenaikan kos sarahidup dan kejatuhan harga komoditi yang memberikan kesan kepada Petani, Nelayan dan Pekebun Kecil. Semua isu ini sangat jelas tidak ditanggani dengan serius oleh Kerajaan PH.

      5. Justeru itu, UMNO akan terus membela apa juga isu yang melibatkan kepentingan Islam, Melayu, Bumiputra serta kepentingan kaum kaum lain dalam negara ini. UMNO akan terus menjadi jurubicara rakyat bagi mempertahan kepentingan rakyat yang tidak dibela oleh Kerajaan PH.

      6. Berkaitan Perhimpunan Aman Ummah 8 Disember 2018 ini, tunggulah keputusan rasmi pimpinan tertinggi UMNO, PAS dan NGO nanti. Namun perjuangan UMNO tidak terhenti hanya sekadar isu ICERD sahaja. Penderitaan yang rakyat hadapi ketika ini dengan pelbagai isu yang ditimbulkan oleh Kerajaan PH akan terus UMNO lakukan pembelaan. Justeru saya fikir himpunan ini perlu diteruskan kerana banyak lagi isu yang dihadapi rakyat ketika ini dan perhimpunan itu boleh bertukar cara kerana perhimpunan ini bertujuan membela rakyat.

      YB DATO DR SHAMSUL.ANUAR NASARAH
      Ketua Penerangan UMNO Malaysia
      Ahli Parlimen Lenggong

      : Mahathir bijak nak redakan keadaan

      Delete
  3. " amat menghairankan apabila sehari sebelum penamaan calon, Hadi Awang dan dua pemimpin Pas lain bertindak menemui Tun Mahathir di Putrajaya ... turut menyerahkan surat contoh sokongan .."

    Surat contoh? Itu orang2 bawahan Hadi cakap. Tun M takda cakap surat contoh.

    1/2 jam mereka di pejabat Tun, sempat bagi juruterengkas ambil "dictation", taipkan surat sokongan yang Pak Lobai sign.

    Tun tak kata apa lain selepas itu. Tapi itu yang aku percaya berlaku. Surat sokongan yang benar, bukan surat contoh.

    ReplyDelete
    Replies

    1. Pak Lobai dan 2 Lobai lain jumpa Tun M di masa SPRM sedang pesat menyiasat RM90 juta dari Najib Al Jibo masuk akaun PAS dan/atau akaun pemimpin2 PAS.

      Mesti lah menggigil lutut. SPRM ada kuasa mendapatkan penyata akaun bank sesiapa yang di syakki. Aku fikir, selain cakap pasal royalti dsb nya, cakap pasal gigil lutut.

      Bila masa mana juruterengkas pun dipanggil dan surat di taip untuk di tanda tangan.

      Delete
    2. PH = BAPAK MAK SYABU ANAK MAT GANJA = SEMENJAK PARTI BABI PERINTAH PP TARIF AIR SUDAH NAIK 4 KALI, SEDARLAH DIRI SIKIT WAHAI PENYOKONG PH = LOKMAN ADAM DITAHAN DI BAWAH AKTA HASUTAN PH TAK BISING TAPI BILA PENGKUTUK SULTAN DITAHAN BISING PULA = SATU2NYA WANITA PARTI BABI ADA COCK ANTI CONSTITUTION TAK SETUJU ISLAM AGAMA RESMI. SATU PERSATU KEBENCIAN MEREKA KEPADA ISLAM DITUNJUKKAN = TO PH, OPPOSITIONS ARE GUILTY UNTIL PROVEN INNOENT. BUKTINYA JAMINAN YANG TELALU TINGGI BILA KES MAHKAMAH = MAHA ZALIM GOPOH NAK JADI PM MALAM PRU-14 DENGAN SALAHKAN AGONG = SETELAH MAHA KORUP SELESAI TUBUH UMNO 3.0 BN 2.0 TIBA SAAT AZMIN JADI PM DENGAN HISHAMUDDIN TPM = APA NAK DIHERANKAN SALIB BESAR DI PP. BUKANKAH PEMIMPIN PARTI BABI DIBARISI EVANGELIST = BEKALAN AYAM TEMPATAN KURANG TAPI PH MASIH NAK EKSPORT NAMPAK SANGAT TAK PERIHATIN MASALAH RAKYAT = PAKAR HADAS AKUI PECAT IMAM BUKAN BAWAH BIDANG KUASA TAPI KENAPA MANGKUK HAYUN TU BUAT KENYATAAN. NAMPAK SANGAT NAK HURU-HARAKAN MASYARAKAT = SEBENARNYA SEMUA DALAM PH TAK LAYAK JADI PM. MAHA ZOMBIE PALING BANYAK BUAT SALAH, ALJUBURI JADI PM BUSUK NAMA NEGARA SATU DUNIA, JADI PILIH GS KITA TENGOK MACAM MANA = KENAPA MELAYU SANGGUP JADI BALACI KEPADA KAFIR HARBI BILA TAK PUAS2 NAK RAMPAS UITM SATU2NYA MILIK BUMIPUTRA, PROFESIONAL NON BUMI YANG JAUH LEBIH RAMA, KENAPA BIUL SANGAT, BELAJAR JE TINGGI TAPI OTAK BERKARAT = PH BIKAN SAHAJA KENAKAN SST TAPI PELBAGAI CUKAI TERMASUK YANG TIDAK DIHEBOHKAN DALAM MEDIA SELAIN MENAIKKAN TARIF = PH KAKI PAU, APA TIDAKNYA MINYAK SAWIT TURUN TAPI MINYAK MASAK TAK TURUN, INGAT PETROL JE KENA PAU, CUKAIPUN MACAM2 DAAA = MENTERI PH BELUM PRU BERLAGAK SUCI, LEPAS PRU SEGALANYA KOTOR, BELUM PRU RASUAH, LEPAS PRU DUIT MINYAK, BERSIH & SPR PULA KATA KALAU ISTIHAR KIRA BERSIH, KALAU GITU SIAPA YANG BAGI RASUAH BOLEHLAH ISTIHAR = TOKONG KIT SIAL DAH PANDAI BERDALIH MACAM BN DULU YEA = LOMPAT PARTI ADALAH RASUAH BESAR, PH TAHU NAK KENCING RAKYAT JEE, SAMPAI SEKARANG TAK GUBAL AKTA ANTI LOMPAT. MAHA KATAK PENYOKONG KUAT PENYOKONG UTAMA KATAK2 LOMPAT = TOKONG NOBITA BAGI PERUNTUKAN KEPADA TIGA KOLEJ SWASTA YANG TIADA PERUNTUKAN DALAM BAJET. KAN DAH KATA INI AKIBATNYA BIARKAN KAFIR HARBI PERINTAH NEGARA = TOKONG KIT SIAL BILA LAGI NAK KELUAR PH, BERANI UGUT JE, MEMANG SAH TAK DE TELOR = PERANGAI PEMIMPIN2 MELAYU YANG MENAGIH SIMPATI UNDI DARI BUKAN MELAYU NON MUSLIM AMAT MEMALUKAN KERANA MEREKA HILANG JATI DIRI DAN SANGGUP MENGGADAI PRINSIP = RAMAI IBUBAPA TERBEBAN DENGAN YURAN PIBG. PH DIAM JE CARI JALAN NAK PAU = HARGA KOMODITI JATUH TERJELEPUK PH TAK KISAH SEBAB YANG TERLIBAT MAJORITI MELAYU = MuJAHAT BUANG BANGSA BUANG AGAMA, PRU-15 KITA PAKAT USUNG BUANG MuJAHAT KE TENGAH LAUT = KESIAN BETUL PENGUNDI2 CH DIKERJAKAN PH, TAK HABIS2 BUANG MASA MENGUNDI. DULU SALAHKAN BN RASUAH SEKARANG PH PULAK BUAT BENDA SAMA = ISU SALIB BUKANLAH SEBAB FOBIA TAPI NAK BUAT LAMBANG BIARLAH KAT GEREJA. NAK BAGI ONG LAH KONON. KENAPA BILA BISNES BUAT LAMBANG MASJID DAH TU KENAPA TAKUT SANGAT DENGAN ANGKA 4 = ISU ADIB ELOK SANGAT DI PANASKAN SETIAP PRK SUPAYA PH CEPAT SERAH KUASA KEPADA GS =

      Delete
    3. justice league = GENG NAJIB - Anjing Gila

      Delete
    4. Laporan polis dakwa K. Chellapa, penjaga kuil Seafield sudah ambil duit dan larikan diri



      SEORANG wanita tampil mendedahkan laporan polis yang telah dibuatnya pada 28 November 2018, berhubung rusuhan yang berlaku di Kuil Sri Maha Mariamman, Seafield.

      Dalam salinan laporan polis yang tular itu, wanita berkenaan ada menyebut nama Pengerusi Jawatankuasa Penjaga Kuil Seafield, K. Chellappa dan seorang lagi bernama M. Nagaraju yang disebut sebagai individu yang menjaga kuil.



      Dakwanya kedua-dua penama tersebut telah mengambil duit dan tanah — Media sebelum ini melaporkan, Jawatankuasa Kuil Seafield telah menerima wang pampasan RM1.5 juta dan 1 hektar tanah sebagai persetujuan untuk memindahkan kuil berkenaan ke lokasi baru.

      Berdasarkan salinan laporan polis yang didedahkannya, Chellapa didakwa telah melarikan diri.

      “Saya juga mahu penama (K. Chellappa dan M. Nagaraju) mereka adalah penjaga kuil tersebut dan telah mengambil duit dan diberikan tanah, tetapi K. Chellapa telah melarikan diri.” tulis laporan itu.

      Laporan itu turut menyebut seorang lagi individu bernama Manimaran Manickam yang didakwa telah mengetuai rusuhan di kuil berkenaan.

      “Saya juga mendapati penama tersebut iaitu (Manimaran Manickam) adalah yang mengetuai rusuhan tersebut dan saya mahu tindakan diambil terhadap beliau dan rakannya yang lain,” tulis laporan itu.

      Sumber: https://www.malaysia-today.net


      KOMEN : Anda drama yang disembunyikan oleh kerajaan PH disebalik kejadian rusuhan kuil

      Delete
    5. Gila ko dah kronik, wahai GMM@TN kera
      Mmg ler ko dgn beruk ungka bersaudara
      Tak serik kah ko kena lanyak dgn si Gora
      Itu belum le lagi pukulan dari Cgu Kejora

      Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaahhh

      Delete
    6. justice league = GENG NAJIB - Anjing Gila

      Delete
    7. Dana Israel : 2 Tahun DAP Masih Membisu - GAUM



      Pengerusi GAUM, Datuk Zulkarnain Mahdar, mempersoalkan DAP masih diam membisu berkenaan dana Isreal. DAP yang suka menyaman tapi diam dalam isu dana Isreal menunjukkan DAP memang ada menerimannya.





      Jadi tidak hairanlah apabila DAP juga cuba menggunakan helah yang sama jika berbicara tentang sumbangan dana dari Israel ini. Mungkin bagi DAP, ia adalah rahsia parti yang tidak harus dihebahkan kepada umum.

      Namun, jika melihat kepada slogan DAP sendiri yang sentiasa mengamalkan ketelusan dalam segenap perkara, kredibiliti DAP dalam isu ini boleh dipersoal.

      Kenapa DAP enggan memberikan jawapan yang konkrit berhubung isu ini? Kenapa tiada langsung tindakan perundangan dikenakan terhadap Razali dan Dr Zuhdi, individu yang mendedahkan skandal ini?

      Apa yang pasti, DAP sendiri tiada jawapan untuk menafikan sebarang sumbangan yang mereka terima daripada Israel.

      Mereka lebih senang mengalihkan tumpuan rakyat kepada isu-isu lain sedangkan skandal DAP sendiri dibiarkan begitu sahaja.

      Inilah wajah sebenar DAP. Mereka akan cuba sedaya upaya melindungi atau merahsiakan sebarang perkara yang boleh merosakkan parti mereka.

      Namun, mereka akan tampil kehadapan andai mereka menghidu peluang untuk menjatuhkan musuh politik mereka. Sampai bila rakyat harus menunggu jawapan DAP berhubung sumbangan dana dari Israel ini?

      Betul ker tidak DAP dapat dana dari Israel ini, Mahathir tidak pula tanya apa status duit Israel ini. Hendak dengar juga fatwa dari Mahathir berkaitan dana Israel ini. Rasuah ke halal duit dana Israel ini?


      : Dana Isreal halal, yang tak boleh derma daripada tin milo

      Delete
  4. Udah mampos Suman cai panji hitam Firaun
    Dengar citer bapok tua ni kena penyakit taun
    Tak sempat dirasa penampar aku ini malaun
    Apa2 pun, 'inna lillaahi wa inna ilaihi rho ji'un'

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete
    Replies

    1. GENG NAJIB tak berani keluar awal2 di atas nama itu, takut dibantai GENG MENJILAT NAJIB sebab dia sentiasa menjilat Najib.

      Delete
    2. PH = MELAYU HANYA 10% SOLAT 5 WAKTU PATUTLAH BILA MENGUNDI PANGKAH KAFIR DAN MELAYU MUNAFIK. APAPUN BOLEH DIMAAFKAN LAGI SEBAB MELUAT DENGAN JIBENG. TAPI PRU-15 PASTIKAN PANGKAH GS = PRESIDEN PARTI FREEMASON MALAYSIA MINTA MELAYU BELAJAR BAHASA CHINA TAK KE BIOL PATUT MINTA KAUM CHINA LAH BELAJAR BAHASA MELAYU. DIA TAK TAHU KAH ADA YANG TINGGAL LAMA BERANAK PINAK MASIH TAK TAHU BAHASA MELAYU. BANGLA DATANG LIMA ENAM BULAN DAH TAHU CAKAP MELAYU = TOKONG MANA NAK INSAF DALAM KEPALA HOTAK DIA KERJA NAK JATUHKAN ISLAM MELAYU JE MANA DIA NAK TOLONG TEKSI MALAYSIA DAN NEGERI PANTAI TIMUR BETUL TAK = JIBENG DAH TERPAKSA INSAF KAN MANA DIA ADA KUASA LAGI = CROOKED PM JE YANG TIDAK INSAF KATA NAK LETAK PANDAI MENGACAH BERLAKON YEA = SIGARAGA DOK SIBUK BALA RASUAH. BN & PH SAMA-SAMA RASUAH JE MEMAMG RAKYAT MALAYSIA BANYAK KENA BALA SEBAB MEREKA = DAP BANYAK BUAT BALA. BALA NEGERI DENGAN TANAH RUNTUH DAN RATUSAN BANJIR. BALA NEGARA DENGAN BALA EKONOMI. RAKYAT SUSAH RAMAI MENGANGGUR DAN BERHENTI KERJA. KERJA TUDUH JIBENG YANG HILANG KUASA = PANDIR JASIN TUDUH SABOTAJ DALAMAN. SEDARLAH DIRI SIKIT SEBAB KAU BUAT TAK BAIK LAH ORANG MARAH KAU = MAK LAMPIR HATI TISU TAK SEDAR DIRI DARI MANA DATANG. LUPA BANGSA LUPA PERLEMBAGAAN NAK BUANG MELAYU. BANGSA LAIN DAULATKAN BANGSA SENDIRI. KAU PULAK NAK BUANG BANGSA SENDIRI. KALAU BOLEH AGAMAPUN NAK BUANG SAMA = TOKONG EGO SERANG KELANTAN LUPA PP JIBENG BANYAK BANTU KURANGKAN HUTANG. SI JIBENG PULAK ABAIKAN NEGERI MAJORITI MELAYU. PADAN MUKA JATUH TERJELEPUK. = MAK LAMPIR DAN SIGARAGA JADI BARUA DAP, PUJA KETUANAN BUKAN MELAYU. NON-MALAY DAH KUASAI EKONOMI DAN POLITIK. DIA ORANG BARU TIGA GENERASI KAT NEGARA NI. CUBA BAYANGKAN APA NAK JADI PADA ANAK CUCU CICIT MELAYU SEDIKIT MASA LAGI = MuJAHAT DAN GAY PERGILAH MAMPUS KAU SEMUA. MENTERI AGAMA KERJA BILANG BERAPA GAY KAT MALAYSIA. BODOH PUNYA MENTERI = SEBELUM PECAT PENJAWAT AWAM PECAT DULU MENTERI-MENTERI BODOH MACAM SIGARAGA, TOKONG, MASLAN EHHH MASLEEE, TONY PUAKA DLL = TOK PAU DAYUS JADI KADOK YANG SI MAHA DAYUS PULAK BOLEH TERIMA MASUK PARTI DAYUS, ELOKLAH TU SEMUANYA DAYUS BELAKA = LEPAS NI SATU-SATU PIMPINAN UMNO KENA BERCUTI DAN LEPAS TU TAK ADA LAGI PEMIMPIN LEPAS TU UMNO TERBUBAR SENDIRI = MULA-MULA TOLAK BANGSA SENDIRI LEPAS TU TOLAK AGAMA SENDIRI PULAK, INILAH KERENAH MELAYU PH = JIBENG DAH JADI SAMPAH TAPI MP PH JADI LIPAS & TIKUS JADI ADA BENDA PADA JIBENG YANG MASIH BOLEH PAKAI = TIADA APA PEMBAHARUAN YANG DIBUAT PH HANYALAH MENGULANG APA YANG TELAH DIBUAT BN BAHKAN MENAMBAH PARAHKAN LAGI MASALAH NEGARA = LIBERALIS PH MEMUJA DAN MENDEWA EROPAH SEHINGGA APA SAHAJA YANG DATANG DARI SANA ADALAH SEMUANYA BAIK BELAKA = DENGAN MEMPROMOSI LGBT TENGOKLAH ANGKA GOLONGAN ITU TELAH BERTAMBAH BERLIPAT GANDA = PH HANYA SATU JE MODAL DIA JIBENG SELEBIHNYA KACAU KIRI KACAU KANAN MACAM DAJJAL = MARAHKAN JIBENG KAKI BUAT HUTANG TAPI PH PUN SAMA BUAT HUTANG NAK BAYAR HUTANG, KERJA MAIN GALI KAMBUS JE = PH KERJA DIA TUDUH SANA TUDUH SINI DAKWA SANA DAKWA SINI, BETUL KE SALAH KE BELAKANG KIRA YANG PENTING DAPAT TEBUSAN. SIAPLAH MP PEMBANGKANG LEPAS NI KENA SEDIAKAN RM10JUTA SETIAP ORANG, PANDAI MAHA ZALIM BUAT DUIT. SATU ORANG 50 TUDUHAN KIRA PERANGKAP KENA MANA SATU TAK BOLEH LEPAS = MAHA ZALIM ANTI SUBSIDI ANAK BERANAK DIA SEMUA DAH JADI BILIONAIRE ANGKUT HARTA NEGARA. NAK BAGI RAKYAT MAKAN PUN SUSAH SANGAT, CAKAP LAH TERUS TERANG KEDEKUT ANTI MELAYU. BANGSA CINA DAH KAYA LEBIH DARI KERAJAAN BOLEH PULAK KERAjaan BANTU = TUJUAN HIDUP ADALAH UNTUK BERBAKTI KEPADA AGAMA, BANGSA DAN NEGARA. INI TIDAK PH NI KERJA DIA NAK MEROSAKKAN APA YANG DAH BAIK DAN BAGUS

      Delete
    3. justice league = GENG NAJIB - Anjing Gila

      Delete
    4. Gila ko dah kronik, wahai GMM@TN kera
      Mmg ler ko dgn beruk ungka bersaudara
      Tak serik kah ko kena lanyak dgn si Gora
      Itu belum le lagi pukulan dari Cgu Kejora

      Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaahhh

      Delete
    5. Timbalan Menteri DAP sahkan 'Team DAP' ubah subjek sejarah sekolah rendah



      PETALING JAYA – Satu jawatankuasa membabitkan pakar mata pelajaran Sejarah dalam Kementerian Pendidikan bersetuju bahawa subjek Sejarah sekolah rendah meliputi terlalu banyak unsur subjek lain.

      Berikutan daripadanya, jawatankuasa tersebut telah bersetuju untuk menilai semula dan mengubah kandungannya.

      Timbalan Menteri Pendidikan, Teo Nie Ching berkata, kementerian telah mengaturkan pertemuan antara wakil pertubuhan Cina untuk bertemu jawatankuasa itu serta pihak berkepentingan lain.

      “Pertemuan diadakan pada 25 September dalam keadaan yang baik,” katanya kepada Sinchew Daily.

      Jelasnya, Bahagian Buku Teks sejak 2014 telah mengadakan lapan bengkel berhubung cadangan pertubuhan Cina untuk menambah baik buku teks sekolah rendah.

      Pembetulan juga dilakukan ke atas kesilapan penterjemahan dan masalah teknikal yang lain.

      Menurut Sinchew Daily, cadangan 10 pertubuhan Cina mengenai buku teks Sejarah termasuk memasukkan kandungan mengenai pengaruh budaya India dalam kerajaan-kerajaan Melayu apabila membincangkan topik kerajaan Melayu awal dalam buku teks tahun empat.

      Untuk buku teks tahun lima pula, tema sistem beraja dicadangkan ditukar kepada sistem beraja dan raja berperlembagaan; tema Islam ditukar kepada Islam serta agama dan kepercayaan utama yang lain; tema bahasa Melayu ditukar bahasa Melayu dan bahasa-bahasa ibunda kaum.

      Kandungan mengenai penentangan penjajahan dicadangkan ditambah kandungan kesengsaraan semasa pendudukan Jepun dan bagaimana pejuang pelbagai kaum menentang Jepun.

      Kandungan mengenai pencapaian bidang sukan dan ekonomi dalam buku teks tahun enam pula dicadang supaya dimansuhkan kerana tidak mempunyai kaitan dengan mata pelajaran Sejarah. – MalaysiaGazette

      Sumber http://sabahkini2.com


      KOMEN : Cara DAP hampir sama cara penjajah Inggeris hilang sejarah penting dan tokok tambah secara 'hancing'

      Delete
    6. justice league = GENG NAJIB - Anjing Gila

      Delete
    7. Anwar tak payah cakap pasal serban besar, ijazah berjela... bincang aje pasal khitam dengan Wan Azizah & Nurul



      Saya terbaca kenyataan Anwar di Malaysiakini yang memperli cerdik pandai yang pakai serban. Kayanya bukan sahaja ahli politik malah golongan cendekiawan termasuk penjawat awam perlu turut dipersalahkan kerana membiarkan skandal 1MDB berlaku.

      "Serban makin besar, janggut makin panjang, degree mungkin berjela tapi tak ada hati nurani dan etika," katanya dalam syarahan di Universiti Malaya pagi ini.

      "Berlakunya kebobrokan, kemusnahan sistem, rompakan begitu besar bukan semata-mata kerana nafsu serakah beberapa pemimpin politik, tetapi kerana golongan sarjana yang membisu, yang sanggup jadi perkakasan murahan atas nama kaum atau agama.

      "Bukan saja pemimpin politik. Sarjana, penjawat awam, bukan sekadar membisu, tapi yang sanggup bersekongkol untuk mempertahankan kedurjanaan yang menimpa bangsa, rakyat dan negara.

      Membisu dalam isu 1MBD?
      Entahlah Anwar engkau tu terlalu lama sangat berkurung dalam bilik besi, mungkin tertinggal dalam isu pembelaan ini.



      Entah ada maklumat atau tidak Anwar ini bercakap di U pula tu. Nak dikencing pensyarah U. Engkau tahu tak sejak sebelum 2015 lagi PAS minta di tubuhkan RCI dalam isu 1MBD. Maybe masa tu engkau kat "dalam" kot,tak da info... Asyik tidur aje.

      Bila 1MDB dah jadi kes mahkamah, buat apa nak bising2 lagi pasal 1MDB.....serahkan saja proses mahkamah berjalan ...biar mahkamah yang menentukan, siapa yang bersalah dan dikenakan tindakkan dan hukuman. Sekarang ini engkau dan Mahathir ada kuasa dalam kerajaan yang engkau bising macam pembangkang ini apa penyakit?

      Anwar yang engkau patut bising ialah skandal penipuan dalam pemilihan PKR. Bila nak siasat?
      Takkan gajah seberang laut engkau boleh nampak, Rafizi depan mata engkau dibiarkan.

      Engkau lupa ke skandal forex di awal 1990-an dulu yang menyebabkan negara kerugian puluhan billion, masa tu kau diam membisu ke atau menyalak dengan beraninya untuk bawa siapa yang terlibat? tanya jer mana tahu jika engkau terlibat sama dengan atuk Mahathir jual negara pada masa itu.

      Anwar tak payah engkau cakap pasal serban besar, ijazah berjela tapi diam isu 1MBD, yang pentingnya engkau didik Jijah dan Nurul bab berkhatan dalam Islam.

      3Z

      : Yang berserbanlah yang bantu keluarga engkau difitnah oleh atuk

      Delete
  5. Sudah tentu "mereka sedar selagi PH tidak dipecahkan, harapan BN untuk memang dalam PRU15 adalah terlalu tipis"

    Tapi tak akan berjaya memecahkan nya sebab Najib Al Jibo dah jahanamkan keadaan di negara ini amat teruk sehingga tersemat di hati pengundi dan rakyat umum bahawa selagi Al Jibo dan Umno masih ada, selagi itu lah mereka bosankan dengan apa saja yang berkaitan Umno.

    Termasuk PAS, jika bekerjasama dengan Umno.

    ReplyDelete
    Replies
    1. PH = BN & PH KERJA PECAHKAN REKOD BURUK DUNIA. BN PECAHKAN REKOD DENGAN MEMBERIKAN KEWARGANEGARAAN PERCUMA KEPADA SEMUA WARGA NEGARA ASING MENYEBABKAN MEREKA MENGUASAI EKONOMI NEGARA KERANA TIDAK HIRAU HALAL DAN HARAM. PH PECAH REKOD DENGAN MEMBERI ORANG TUA BANGKA JADI PM DAN WAITING PM. SELEPAS EKONOMI TERLEPAS DARI TANGAN MELAYU BERI PULA KUASA POLITIK KEPADA BANGSA ASING = BANGSA ASING BUKAN NAK BERSYUKUR DAN BERTERIMA KASIH. MEREKA HIDUP SENANG DAN MEWAH DI BUMI MELAYU SEHINGGA BANGSA MELAYU SENDIRI MEREMPAT. BANGSA ASING TIDAK AKAN MENIKMATI APA YANG MEREKA DAPAT PADA HARI INI JIKA MEREKA HIDUP DI TANAH BESAR CHINA DAN INDIA = KINI BANGSA ASING HENDAK RAMPAS SEGALANYA DARI TANGAN MELAYU DENGAN BANTUAN MELAYU BANGSAT DAN PEMBELOT = CROOKED PM BANGKITKAN LAGI PASAL SUBSIDI, SAJA NAK KENCING RAKYAT MALAYSIA, TAK PAYAHLAH ZAMAN SEKARANG SATU DUNIA DAH TAHU. KRONI SAMPAI HABIS KAUT SAMPAI HARTA NEGARA TINGGAL KUAH JEE. NAK BAGI KEPADA RAKYATPUN BERKIRA. YANG JADI BILLIONAIRE TU YANG DAPAT SUBSIDI LAH TU KALAU TIDAK MANA BOLEH JADI KAYA RAYA MACAM TU, BAGI LESEN, PERMIT, TANAH, MONOPOLI SATU-SATU BISNES, DAH TU KATA MELAYU MALAS, SEBENAR MAHA KENCING NI NAK BUAT PROJEK LAIN BUANG DUIT, JAMBATAN BENGKOK LAH, 3RD NATIONAL CAR LAH, SAJALAH NAK HAPPY GO LUCKY GUNA DUIT RAKYAT, NANTI DIA YANG DAPAT NAMA, PAYAH BETUL MELAYU JADI YAHUDI NIE, MENJAJAH BANGSA SENDIRI = P. PANDIR TAK SEDAR DAH TUA NAK MAMPUS SIBUK JADI BARUA DAP NAK BUANG MELAYU&ISLAM&RAJA. TAK TAKUT MUNGKAR NAKIR TUNGGU NAK BELASAH DALAM KUBUR = NAK TAHU MACAM MANA BODOH PH, TENGOKLAH PERANGAI SIGARAGA BUDAK MENTAH BERHINGUS CAKAP MEREPEK-REPEK TAK SEDAR JADI KALDAI DAP = SIAPA TUAN? SIAPA KULI? BANGSA MANA KUASAI EKONOMI DAN POLITIK NEGARA? BANGSA MANA BERSUSAH-PAYAH MENJAGA PERBATASAN DAN PERAIRAN NEGARA?BANGSA MANA MENGAWAL KEAMANAN BANDAR DAN KAMPUNG? KUIL, TOKONG BERSERAKAN MERATA TEMPAT, APA LAGI YANG BANGSA ASING MAHU? BANGSA MANA PALING RAMAI MISKIN? NEGERI MAJORITI BANGSA MANA YANG PALING TERABAI?= KAMI SOKONG NAJIB JATUH TAPI KAMI MENENTANG SEKERAS-KERASNYA USAHA JEJASKAN BANGSA DAN AGAMA KAMI DAN TANAH TUMPAH DARAH KAMI = KEADAAN TERDESAK BEGINI MEMAKSA PAS DAN UMNO MEMBULATKAN GAGASAN POLITIK SATU LAWAN SATU DI PRU=15 = TOK PAU TAK PAYAH BERLAGAK ALIM LEBAI DAH TENTU LOMPAT PARTI HUKUMNYA HARAM, MAHA DAYUS PLAK SYIK TAPIS DAH TU BOLOS = KEMENTERIAN BARU HAL EHWAL LGBT DI BAWAH MENTERI DATO` SERI MuJAHAT = MP2 UMNO DOK BERLAGAK BERINTEGRITI PATUT DIAM JE LAH JIBENG TU SAMPAI MAHKAMAH PUTUSKAN, KORANG JUGAK DULU BERMATIAN DOK SOKONG DIA SEBELUM PRU-14, DAH JADI MACAM PH GUILTY UNTIL PROVEN INNOCENCE , POODAH = MALAYSIAN MALAYSIA DAH DAPAT KUASA, LANGKAH SETERUSNYA IALAH MENGHANCURKAN ISLAM MELAYU YANG SEMEMANGNYA TELAH DILEMAHKAN SEMASA PEMERINTAHAN BN YANG TUNDUK KEPADA TUNTUTAN MCA/MIC = MANA ADA HUTANG BAGUS BODOH, BON SAMURAI TU HUTANG BUNUH DIRI NAMA NYERR = MAHA FIRAUN PEMIMPIN ULTRA MALAY TELAH MENCETUSKAN PERISTIWA BERDARAH 13 MEI UNTUK MENJATUHKAN TUNKU SEPERTI YANG DICERITAKAN OLEH TAN SRI GHAZALI SHAFIE = MAHA ZALIM JANGAN SALAH GUNAKAN KUASA DIBERI RAKYAT UNTUK MEMCETUSKAN KERESAHAN MASYARAKAT DENGAN ISU ISLAM MELAYU. SIAPA YANG MULAKAN ICERD, UAE & LGBT KALAU TIDAK PUAK HAPRAK KAMU. KAMU SEMUA AGEN FREEMASON = TOKONG TAK PAYAH NAK SUSAHKAN MASYARAKAT YANG TELAH SUSAH DENGAN KENAKAN UNDANG-UNDANG BARU CARI PASAL NAK TAMBAH KANTUNG PH. BUAT LAW TO CONTROL POLITICAL FINANCING DULU. MANA KAMU DAPAT DANA SEHINGGA DAPAT TUMBANGKAN KERAJAAN BN. BUKANKAH DARI ISRAEL DAN IRAN? = MAK LAMPIR DAYUS MASUK PARTI DAYUS BERSAMA MAHA DAYUS MAHUKAN PULUS = TOK PAU DAH KENA HINA DAN DIPERLECEH OLEH MAK LAMPIR, JADI AHLI KELAS KEDUA, TUNGGU APA LAGI BELAHHH LAAA = MAHA BELIT PADAM ELEKTRIK SELURUH NEGARA NAK BUAT IPP = YANG PENTING DAKWA, PERBICARAAN TAK PENTING, MASYUUUUUKKKK =

      Delete
    2. justice league = GENG NAJIB - Anjing Gila

      Delete
    3. Gila ko dah kronik, wahai GMM@TN kera
      Mmg ler ko dgn beruk ungka bersaudara
      Tak serik kah ko kena lanyak dgn si Gora
      Itu belum le lagi pukulan dari Cgu Kejora

      Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaahhh

      Delete
    4. Wujud gerakan guling Tun M sebagai PM?




      SHAH ALAM - Penyelaras Parlimen Jasin, Datuk Khairuddin Abu Hassan mendakwa ketika ini sudah wujud gerakan awal untuk mengulingkan Tun Dr Mahathir Mohamad daripada kerusi Perdana Menteri.

      Menurutnya, beliau sudah dapat menghidu tindakan tidak bertanggungjawab golongan kecewa yang tidak dapat jawatan dalam pentadbiran Putrajaya.

      Rentetan itu katanya, golongan ini dakwanya sedang berusaha untuk menjatuhkan Dr mahathir selaku Perdana Menteri.

      "Mereka ini 'pot tin' kosong yang pandai bercakap tapi tak boleh bekerja!," katanya dalam satu kenyataan hari ini.

      Beliau membalas kritikan Pengerusi Majlis Pimpinan Negeri (MPN) PKR Kedah, Johari Abdul terhadap pentadbiran Dr Mahathir ketika ini.

      Johari dipetik berkata, Perdana Menteri ketika ini seperti tiada hala tuju dan tidak tahu hendak berbuat apa-apa,melainkan hanya menghabiskan masa ke luar negara selepas PH memenangi PRU14 lalu.

      Dalam kenyataannya semalam, Johari turut menggesa Dr Mahathir agar berhenti bermain isu Najib sebagai pencuri sedangkan bekas Perdana Menteri itu sudah dihadapkan ke mahkamah dan biarlah pihak berkuasa menentukannya.

      “Dr. Mahathir hanya mengulangi ucapan yang sama bahawa Najib mencuri. Cukuplah, dia pun sudah ke mahkamah, biar mahkamah yang tentukan.

      “Cakaplah sesuatu yang lebih positif, tetapi (malangnya) tiada. Rakyat tertanya-tanya apa seterusnya. Rakyat pastinya mahu sesuatu yang progresif tetapi tidak nampak hala tuju yang jelas,” katanya, di Alor Setar semalam.

      Mengulas lanjut perihal ini, Khairuddin berkata pada hakikatnya Dr Mahathir bukan buat sesuatu keputusan sendiri untuk bertindak ke atas sesuatu isu.

      "Segalanya melalui sistem musyuawarah untuk buat keputusan secara kolektif.

      "Janganlah suka buat andaian yang tidak berasas, jangan sama sekali buat tuduhan melulu, niat dan motif mereka sudah pun diketahui, Dr Mahathir ke luar negara bekerja bukan beliau makan angin," katanya.

      KOMEN : Khairuddin sindir kepada Anwar ke?

      Delete
    5. justice league = GENG NAJIB - Anjing Gila

      Delete
    6. Pak lebai berserban inilah yang dulu bela Datuk Seri’
      NURUL RIDUAN NOR ASHAHA 24 NOVEMBER 2018
      FacebookTwitterWhatsAppEmailMore6.2K
      Mokhtar Senik- Foto harakahdaily.com
      Mokhtar Senik- Foto harakahdaily.com
      A-A+ (Ubah saiz teks)
      KUALA LUMPUR - Kenyataan Presiden PKR, Datuk Seri Anwar Ibrahim yang memetik golongan serban makin besar dan janggut makin panjang antara yang harus dipersalahkan kerana membiarkan skandal 1MDB berlaku mendapat respons daripada Pas.

      Biarpun hanya menamakan Syeikul Abim Datuk Seri yang dipercayai merujuk kepada Ahli Parlimen Port Dickson itu, Ahli Jawatankuasa Kerja Pas, Mokhtar Senik berkata, pak lebai berserban yang dipercayai merujuk kepada Pas itulah rakan baik ketika Anwar dalam kesusahan sebelum ini.


      Mokhtar yang kecewa dengan apa yang diungkapkan Anwar dalam syarahan program tahunan 'Syarahan Za'ba Pengajian Melayu' di Universiti Malaya itu berkata, Anwar perlu ingat bahawa ‘hinaan kedua yang lebih dahsyat’ boleh berlaku andai mengkhianati rakan-rakan yang pernah membantunya dalam kesusahan.

      “Tak mengapa Syeikhul Abim. SunnatuLlah tidak berubah. Ia adalah Sunnah yang berulang. Siapa sahaja yang khianat terhadap teman dan sahabat-sahabat yang pernah melepaskan ia dari kepayahan pasti akan kembali diinjak hina.


      “Ingat! Kehinaan kali kedua akan lebih dahsyat daripada kehinaan pertama. ALLAH telah memberikan DS ruang bertafakur. Ruang untuk DS kenal sahabat dan musuh. Namun DS gagal memetik iktibar dari takdirNya,” katanya melalui kenyataan media, hari ini.

      [ ARTIKEL BERKAITAN: 1MDB: Cendekiawan, penjawat amam juga perlu dipersalahkan]

      Mokhtar berkata, biarpun dihina, beliau percaya Pas tidak akan lemah dengan segala dugaan yang dihadapi.

      “Tak mengapa Syeikh, hinalah kami, sindirlah kami penuh sinis dan berbuatlah sesukamu terhadap kami.

      “Kami yakin penghujung perjalanan sebuah kesombongan dan keangkuhan tidak pernah berakhir dengan kebaikan dan kemuliaan,” katanya.

      Delete
  6. Pasti makin menjadi, kerjasama Umno & Pas
    Bukti sudah dapat dilihat di PRK CH yg lepas
    Nanti PRK 2 Mac sekali lagi PH akan tumpas
    Kerusi Semenyih, BN pasti le berjaya rampas

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete
    Replies
    1. PH = DI NEGARA MAJU MANA ADA JAMINAN MAHKAMAH SAMPAI HARGA JUTAAN HANYA GOVERMENT OF THE APE SAHAJA BUAT GITU. PENDAKWA DIKENAKAN KOS TINGGI OKLAH SEBAB DIA YANG CARI SALAH ORANG = NELSON MANDELA MENJADI TAHANAN POLITIK KERANA MEMPERTAHANKAN BANGSANYA AKIBAT DASAR APARTHEID, ALJUBURI PULA DITAHAN KERANA KORUP DAN MASALAH PERIBADI JADI JANGAN DISAMAKAN KEDUANYA = JAMINAN MAHKAMAH BEGITU TINGGI SEKALI MENUNJUKKAN SESEORANG ITU BERSALAH SEHINGGA DIBUKTIKAN SEBALIKNYA = KULIT SAMAK SEJAK JOIN PARTI KUALI DAH JADI BANGANG. APA DIA INGAT JACK MA KUALI MACAM DIA KE = ASAL BERKENAAN ISLAM ADA JE NAK KRITIK. PASAL KHITAN PUN TAK PUAS HATI. JIJAH&IJAH TAK BERKHATAN KE = ALJUBURI NAK MINTA PAS KRITIK PASAL IMDB. TAK TAU KE TENGAH PROSIDING MAHKAMAH KAN JADI HINA MAHKAMAH PULAK. KERJA KAU CEPATKAN KEPUTUSAN BIAR RAKYAT TAHU = HEBAT PH MENTERI TAK ADA PARTI PUN BOLEH HURU HARA KAN NEGARA = MEMANG BENAR KERAjaan BERUK, BARU 6 BULAN PERINTAH NEGARA DAH LUPA TUNTUTAN MALAYSIA BARU NAK TELUS NAK DEMOKRASI, SEKARANG DAH JADI AUTOKRASI LEBIH TERUK DARI BN, = HIMPUNAN 8 DISEMBER BESAR MAKNANYA KERANA TELAH DIPERMAINKAN OLEH KAFIR DAN MUNAFIK. WALAUPUN SETAHUN JAGUNG MEMERINTAH MEREKA SUDAH MENCABAR ISLAM MELAYU DENGAN PELBAGAI CUBAAN. JADI APA SALAHNYA RAKYAT MEMBERI ISYARAT SUPAYA LEBIH BERHATI-HATI = SIAPA PETANI SIAPA PEKEBUN, TIDAKKAH MEREKA SEMUA BANGSA MELAYU. NEGERI MANA PALING MISKIN. TIDAKKAH NEGERI MAJORITI MELAYU = KALAU DIKUMPUL ASET TOKEY BANGSA CINA TENTU KEKAYAAN MEREKA MELEBIHI NEGARA. DENGAN ASET SEBANYAK ITU MRREKA DENGAN MUDAH BOLEH MENUMBANGKAN NEGARA = RAJA GULA BAWA LARI HARTA MALAYSIA KE HONG KONG, RAJA BOLA BELI KELAB LUAR NEGARA = MAHA KRONI DALAM MASA 10 TAHUN PERTAMA PENSWASTAAN TELAH SWASTAKAN 75 SYARIKAT KERAJAAN MENYEBABKAN KRONI MEREKA TERMASUK ANAK MAHA BELIT MENJADI BILIONARE HANYA DALAM MASA 8 TAHUN SAHAJA KE-9 TERKAYA. KRONI ALJUBURI TERLIBAT SAMA. SELEPAS 1993 LEBIH BANYAK DISWASTAKAN. ANAK MAHA KRONI ADA 203 SYARIKAT 12 LISTED COMPANY TETAPI MAHA BELIT BERDALIH KAYA DENGAN USHA SENDIRI = PH KACANG LUPAKAN KULIT = KERAjaan PH TAK PANDAI JANA EKONOMI HANYA TAHU POTONG SANA CANTAS SINI = ICERD BARU TANGGUH BUKAN BATAL LAGIPUN BANYAK LAGI TEKANAN DARI LUAR PASTI MENERJAH KEDAULATAN ISLAM MELAYU = DEMO 8 DIS. BANYAK ISU YANG HENDAK DILUAHKAN RAKYAT BUKAN HANYA ICERD KERANA SEJAK PH PERINTAH NEGARA PELBAGAI ISU YANG TIMBUL YANG MERESAHKAN RAKYAT = MENTERI PH LEBIH GEMARKAN MENUNJUKKAN KUASA DARI MERAIH HATI RAKYAT = PARTI KADOK BERSATU TERIMA LAGI 3 EKOR KADOK JADI AHLI, SEKIAN DIMAKLUMKAN = PM-4 SWASTAKAN SYARIKAT KERAJAAN, PM-7 SWASTAKAN GLC PLAK, BALIK-BALIK PUSING SITU JUGAK, AKHIRNYA YANG KAYA IALAH KRONI, BILA RUGI BAIL OUT RAKYAT TANGGUNG = MELAYU TIDAK ISTIMEWA KERANA TANAH INI ADALAH TANAH MEREKA. YANG ISTIMEWA IALAH PENDATANG YANG MENDAPAT PELBAGAI KEISTIMEWAAN = SEBELUM PERUSUH MEMBELASAH PENJAWAT AWAM PEMIMPIN PH TELAH BERTALU HENTAM MEREKA = BERITA SENSASI : 5 EKOR LAGI KADOK JADI AHLI PARTI KADOK BERSATU. HARAP MAKLUM = MAMAK BENDAHARA BELASAH PENJAWAT AWAM 6 BOMBA MATI, BELASAH LAGI 1 PARAH. PENJAWAT MELAYU ITULAH YANG KENA KUTUK DAN DIPERLUKAN SAAT KECEMASAN DAN MENGGADAI NYAWA = PH RACIST BUKTINYA RUSUHAN KUIL KENAPA TANGKAP MELAYU SAHAJA MANA INDIA TAK KENA YANG BAKAR KERETA DAN PUKUL HAMPIR MATI PENJAWAT AWAM = PENYOKONG PH GANGSTER PEMIMPIN PH PUN GANGSTER HABIS KUCAR KACIR SATU NEGARA = ICERD BERMAKNA HAPUSKAN SEKOLAH KEBANGSAAN CINA DAN INDIA DAN MEREKA HENDAKLAH PULANG KE NEGARA MASING-MASING = BANGUNAN TINGGI NAMA MEREKA, PROFESIONAL NAMA MEREKA, HARTA NEGARA HABIS DIKAUT TAPI MEREKA MASIH MENGHARAPKAN KERAJAAN BANTU BANGSA MEREKA = MAHA KELING KEDEKUT NAK MAMPUS SUKA SANGAT KACAU PENJAWAT AWAM. TAK TAHU KE DIA RAKYAT MALAYSIA MAKIN BERTAMBAH RAMAI. NISBAH SEBENAR ADALAH BERPATUTAN = ALKISAH EXAM SPM 2018 : SEKOLAH CINA MENDAPAT SOALAN BOCOR. SOALAN PULAK LUAR TARAF DAN ADA YANG TIDAK MEMPUNYAI JAWAPAN DAN MACAM-MACAM LAGI PERSOALAN. MAKIN TERUKLAH DIKERJAKAN PUAK HAPRAK = PARTI KUALI NAMPAK SANGAT SOKONG SYIAH BILA PERSOAL SAUDI SERANG YAMAN. KENAPA TIDAK DISOAL IRAN SERANG SYRIA =

      Delete
    2. justice league = GENG NAJIB - Anjing Gila

      Delete
    3. Gila ko dah kronik, wahai GMM@TN kera
      Mmg ler ko dgn beruk ungka bersaudara
      Tak serik kah ko kena lanyak dgn si Gora
      Itu belum le lagi pukulan dari Cgu Kejora

      Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaahhh

      Delete
    4. justice league = GENG NAJIB - Anjing Gila

      Delete
    5. NGO ingatkan Dr M 'jangan musnahkan parti lain lagi'
      Diterbitkan 31 Okt 2018, 3:15 petang |

      A+ A-
      Sekumpulan 30 pertubuhan bukan kerajaan (NGO) memberi peringatan kepada Pengerusi Parti Pribumi Bersatu Malaysia (BERSATU) Tun Dr Mahathir Mohamad agar tidak mengulangi peristiwa yang terjadi pada 1998.

      Kenyataan bersama mereka hari ini mengulas kenyataan Presiden Umno Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi bahawa terdapat percubaan membubarkan Umno dan membawa anggota parlimennya menyertai BERSATU.

      "Cadangan membubarkan 'Umno baru' dan membawa anggota parlimen 'Umno baru' menyertai BERSATU pada masa ini menyerupai deklarasi yang dibuat ketika mengharamkan Umno (asal) dan penyertaan penyokong Dr Mahathir dalam Umno baru pada 1988.

      "Kami mahu memberi amaran tegas kepada Dr Mahathir agar beliau tidak mengulangi kesilapan memusnahkan parti politik dengan memanipulasi jentera kerajaan, dengan tujuan memperkukuh kuasa politiknya sehingga mengorbankan institusi demokratik," kata kenyataan itu.

      NGO berkenaan berkata sekiranya perkara itu berlaku, keputusan pilihan raya umum (PRU) ke-14 akan jadi sia-sia kerana ahli politik yang kalah boleh kembali dengan menukar parti.

      "Apa guna membuat manifesto jika janji-janji politik ini boleh ditukar sesuka hati?

      "Apa guna mendapat mandat rakyat tapi akhirnya mengkhianati perwakilan mereka?" kata kenyataan itu lagi.

      Justeru, NGO-NGO berkenaan menuntut agar semua "perbincangan atau ugutan" untuk membawa anggota parlimen Umno menyertai BERSATU dihentikan segera.

      "Kami menggesa BERSATU mematuhi kedaulatan undang-undang dan menghormati semangat demokrasi yang mengiktiraf kepentingan parti pembangkang.

      "Sudah tiba masa setiap parti politik memainkan peranan sama ada sebagai parti pemerintah atau pembangkang yang diputuskan pada PRU ke-14," kata kenyataan mereka.

      Minggu lalu, Datuk Seri Mustapa Mohamed yang memenangi parlimen Jeli dengan tiket Umno menyertai BERSATU.

      Susulan itu, Anggota Majlis Tertinggi Datuk A Kadir Jasin berkata sekurang-kurangnya 40 anggota parlimen Umno yang lain akan keluar parti dan menyertai parti lain.

      Kenyataan media bersama itu dikeluarkan oleh:

      1. Agora Society

      2. Civil Rights Committee of KL & Selangor Chinese Assembly Hall (CRC-KLSCAH)

      3. Angkatan Warga Aman Malaysia (WargaAMAN)

      4. Baramkini

      5. Damn the Dams Action Group

      6. Federation of Malaysian Indian Organisation (PRIMA)

      7. Gabungan Pembebasan Akademik - Institut Pengajian Tinggi (GPA-IPT)

      8. Gelombang Hijau

      9. Gerakan Menuntut Pendidikan Percuma (GMPP)

      10. Group of Concerned Citizens (GCC)

      11. Jaringan Rakyat Tertindas (JERIT)

      12. Johor Yellow Flame (JYF)

      13. Malaysian Indians Progressive Association (MIPAS)

      14. Malaysian Indians Transformation Action Team (MITRA)

      15. Malaysian Youth Care Association (PRIHATIN)

      16. Malaysian Election Observers Network (MEONET)

      17. Mamas Bersih

      18. Movement for Change, Sarawak (MoCS)

      19. North South Initiative (NSI)

      20. Pemuda PSM

      21. Persatuan Rapat Malaysia (RAPAT)

      22. Persatuan Sahabat Wanita Selangor (PSWS)

      23. Sahabat Rakyat

      24. Solidariti Anak Muda Malaysia (SAMM)

      25. Suara Rakyat Malaysia (SUARAM)

      26. Sunflower Electoral Education (SEED)

      27. Teoh Beng Hock Trust for Democracy

      28. University Malaya Association of New Youth (UMANY)


      29. Youth Era

      30. Youth Section of KL & Selangor Chinese Assembly Hall (CRC-KLSCAH)

      31. Youth Section of Melaka Chinese Assembly Hall

      Delete
  7. Terus tiada kelibat, Suman barua bapok kedi
    Ingin berlagak naga tak sedar diri itu ular lidi
    Kalu mampos ifrit ni mmg tak layak dimandi
    Neraka jahanam le tempat dia ni kekal abadi

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete
    Replies
    1. PH = ICERD = LGBT = UEC = PBT ELECTION = RASIS = ULTRA KIASU = LIBERALIS = SEKULARIS = PLURALIS = NEPOTISME = BOROS KRONI = KELENTONG KRASI = TERORIST LTTE = SYIAH = anti melayu = anti islam TULEN = ANTI RAJA = EVANGELIST = SUBAHAT KUASA ASING = SLOW SLOW TIPU ( SST )= SELECTIVE PROSECUTION = BN = SIS = G25 = MUNAFIK = KEDEKUT RAKYAT = anti hudud = ANTI TAKZIR = KENCING HANCING SATU MALAYSIA = BARU BERAPA BULAN DAH BUAT MACAM-MACAM BENDA TAK SENONOH = islam ikut kepala hotak dia = PARTI SODOM = HIPOKRIT = MAHU ISLAM IKUT NAFSU DIA = puak SESAT = KERAjaan SARKAS = BAPOK PONDAN = KAKI BULI = PENDENDAM = MAKIN HARI MAKIN MEMBUSUK = KELDAI DAP = TUMMY TOM CAT AG LAW OF JUNGLE = KENCING SEPANJANG JALAN = BERAK TENGAH JALAN = FIRAUN = BANDUAN HOMO = GOVERMENT OF THE APE = parti dajjal BENDERA MATA SATU = BAIL OUT SPLASH MAHAL GILER MULALAH BEBANKAN RAKYAT NAIK TARIF = MENJARAH HARTA RAKYAT DENGAN MEMBAHAGI ANTARA FAMILY PRESIDEN PPBM, DAP & PKR = TEGAK BENANG BASAH = PARTI ANAK BERANAK = KELING MAMAK BENDAHARA PALING PEMALAS DI DUNIA
      = KAPIR CINA DAP PALING PENIPU = PEROMPAK KERUSI PARLIMEN = THE RISE OF THE PLANET OF THE FROGS = AMANAH RAKYAT DIPERMAINKAN = TIADA KEADILAN = TIDAK DEMOKRATIK = MAHA ZALIM FANATIK DAN MEMECAH BELAHKAH MELAYU = DOC-DOC IKRAM PROLIBERAL & SEKULAR = HORMATLAH SIKIT KAT EX-PM TU KAU TU DAH LAH HANCING TERKINCIT DALAM PAMPERS PULAK TU = MENGABAIKAN DAN MEMINGGIRKAN NEGERI MAJORITI MELAYU = PERAS UGUT MP UMNO DENGAN PERALAT SPRM = PENINGKATAN KOS KESIHATAN RAKYAT = SERBU RUMAH ORANG TUA TAK TAHU MALU = MP UMNO JADI ASET KOMODITI = JANJI DICAPATI = MENIFESTO DIMUNGKIIRI = HANYA PANDAI CAKAP KOSONG TIDAK SERUPA BIKIN = AHMAD MASLAN EHHH MASLEEE = JUAL ARAK MERATA TAK KISAH = LELONG-LELONG MP UMNO HARGA RM10 JUTA SIAPA MAHU JADI BIDDER, SIAPA MAHU BELI BOLEH BUAT HAMBA ABDI = SUKA KAMBING HITAMKAN PIHAK LAIN ATAS KESALAHAN SENDIRI = PKR KONGSI GELAP = PRESIDEN PKR BERGELUMANG TAHI = MuJAHAT INGAT DIA CUKUP BAGUS DENGAN DAKYAH DIA SEBAB ADA Pangkat Hasad Dengki = MAT SYABU SYIAH VS MAT SABUN KAKI BETINA DOK JAJA SATY DUNIA 4 BUAH JE JET FIGHTER BOLEH TERBANG TAK KE DUNGU NAMANYA = JAJA NEGARA BANGKRAP SELURUH DUNIA TAK ADA MARUAH BETUL = TAKUT BUAT DASAR ANTI LOMPAT PARTI DASAR PEROMPAK = DARI MuJAHIL JADI MuJAHAT = MAT DIR FAMILY = LIM FAMILY = ANU WAR FAMILY =TIDAK MENDAULATKAN BAHASA MELAYU SEBAGAI BAHASA KEBANGSAAN = DIBAYANGI MALAYSIAN MALAYSIA = MP UMNO JADI MANGSA POLITIK RAKUS PH = TIDAK HORMAT PERLEMBAGAAN MALAYSIA = MELAYU PH PUNCA BUKAN MELAYU JADI KURANG AJAR= PUSAT JUDI DAN MAKSIAT TIDAK TERKAWAL NAK SENANG-SENANG PERGI TUTUP PUSAT TAHFIZ = SUPER LIBERAL ANTI HUDUD ANTI RAJA MELAYU ANTI BAHASA MELAYU = PH SEKARANG JADI SUPER PENDEDAK TIDAK BOLEH SALAHKAN MANA-MANA PIHAK LAIN LAGI = OLEH KERANA PEMIMPIN PH TIDAK MAHU MENDAULATKAN HUKUM ALLAH MAKA APA SAHAJA YANG DIBUAT TIDAK MENJADI = Punahkan Harapan rakyat = JIKA BN ULAR SAWA PH NAGA = MuJAHAT TAK FASIH BAHASA INGGERIS ITU SEBAB DIA DENGKI DENGAN DR. ZAKIR NAIK = DAH 37 ORANG MATI SEBAB ARAK KULIT SAMAK TAK SIBUK PUN SURUH TUTUP KEDAI ARAK = REMAJA SEKARANG DI USIA AWAL SUDAH TERDEDAH DENGAN SEKS ADA YANG MENGANDUNG SEAWAL USIA 14 TAHUN JADI APA MASALAH DICEPATKAN USIA KAHWIN = KAYU UKUR PH ADALAH BARAT BUKANNYA ISLAM = MULUT SONGSANG KENA JAHIT OLEH DAP ( MUJAHIT ) = PM-4 TELAH MEMBUAT DASAR LANGIT TERBUKA TANPA TAPISAN MENYEBABKAN GENERASI BARU ROSAK AKHLAK DAN MORAL = MENTERI AGAMA ISLAM TAPI JAGA AGAMA LAIN TAK JAGA AGAMA ISLAM =

      Delete
    2. justice league = GENG NAJIB - Anjing Gila

      Delete
    3. Gila ko dah kronik, wahai GMM@TN kera
      Mmg ler ko dgn beruk ungka bersaudara
      Tak serik kah ko kena lanyak dgn si Gora
      Itu belum le lagi pukulan dari Cgu Kejora

      Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaahhh

      Delete
    4. justice league = GENG NAJIB - Anjing Gila

      Delete
    5. Anwar Akui Ratifikasi ICERD Ditangguh, Bukan Dibatalkan



      KUALA LUMPUR – Presiden PKR, Datuk Seri Anwar Ibrahim mengakui usaha meratifikasi ICERD ditangguhkan bagi membolehkan kerajaan memberi tumpuan kepada tadbir urus negara terlebih dahulu, lapor FMT.

      “Pendirian saya ialah anda membincangkan isu ini panjang lebar dan kemudian tangguhkannya dalam proses…kerana kita mahu fokus kepada tadbir urus dan membangunkan institusi terlebih dahulu,” katanya, sambil menambah kerajaan komited terhadap dasar menolak amalan bersifat diskriminasi.

      Memetik laporan yang sama, Ahli Parlimen Port Dickson itu juga berkata, kerajaan Pakatan Harapan (PH) akan terus berbincang dengan rakyat dan yakin orang ramai akan memahami kerumitan isu itu.

      Kenyataan tersebut mencetuskan tanda tanya umum apakah pendirian sebenar kerajaan setelah pemimpin utama PH itu mengakui usaha meratifikasikan ICERD hanya ditangguhkan, dan bukannya dibatalkan seperti mana desakan pelbagai pihak.

      Semalam, Pejabat Perdana Menteri menerusi satu kenyataannya berkata kerajaan PH tidak akan meratifikasikan ICERD dan memberi jaminan terus mempertahankan Perlembagaan Persekutuan yang di dalamnya termaktub kontrak sosial yang dipersetujui semua wakil kaum.

      Sementara itu, dalam perkembangan berkaitan, Ahli Jawatankuasa Pas Pusat, Dr Azman Ibrahim berkata, rakyat ingin tahu pendirian jelas kerajaan dalam isu ini sama ada ratifikasi itu ditangguh atau dibatalkan.

      “PM (Perdana Menteri) menyatakan adalah mustahil ICERD dilaksanakan kerana ia memerlukan pindaan perlembagaan. PH tak ada majoriti dua pertiga untuk pinda perlembagaan. Apakah kalau ada majoriti itu, pindaan perlembagaan akan dibuat untuk memberi laluan perlaksanaan ICERD?

      “Rakyat mahu dapatkan pendirian lebih jelas dan tegas. Tapi yang jelasnya PH tak mampu nak berhadapan dengan gelombang penyatuan orang Melayu untuk mempertahankan hak,” katanya, laporan Sinar Harian.

      Sebelum ini Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad turut membuat kenyataan mengelirukan apabila berkata mustahil ratifikasi ICERD dilaksanakan namun di masa yang sama mengakui kerajaan PH cuba melaksanakan sepenuhnya atau sebahagian dari ICERD.

      “Kerajaan tidak nyatakan yang kita akan laksanakannya. Tapi kita akan mencuba laksanakannya sama ada secara sepenuhnya atau sebahagian daripadanya, itu bukan perkara utama,” ujarnya, juga dipetik dari laporan Sinar Harian.

      Terdahulu, isu ratifikasi ICERD mencetuskan bantahan sebahagian besar orang Melayu Islam dan Bumiputera apabila Menteri di Jabatan Perdana Menteri, P Waytha Moorthy membangkitkan keperluan melaksanakan ratifikasi ICERD selaras dengan manifesto PH.

      “Saya ingin menyatakan bahawa meratifikasi konvensyen-konvensyen ini termasuk ICERD adalah selaras dengan manifesto Pakatan Harapan (PH).

      “Komitmen ini bukan sahaja diberi oleh saya tetapi juga Menteri Hal Ehwal Agama Datuk Dr Mujahid Rawa. Ia diperkukuhkan lagi oleh kenyataan Menteri Luar Datuk Saifuddin Abdullah dan Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad di Perhimpunan Agung Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) baru-baru ini,” kata P Waytha Moorthy, yang juga adalah Pengerusi Hindraf pada akhir bulan lalu.

      Pengumuman tersebut dikritik pelbagai pihak berikutan kebimbangan tindakan meratifikasikan ICERD dilihat bercanggah dengan perlembagaan negara serta akan menghakis hak keistimewaan orang Melayu Islam dan kaum Bumiputera, serta menjejaskan kepentingan agama Islam. – SuaraTV


      : Makin hari makin nampak dan makin jelas tembereng mereka

      Delete
  8. Cgu Kejora dlm berpantun, mmg le sgt pakar
    Hingga tertawan Mas Merah si bunga mekar
    Tapi Suman, kucing tua yang ingin mencakar
    Bila dia pantun, jadi badut, pak lawak kelakar

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete
    Replies
    1. PH = ICERD ADALAH MALAYAN UNION VERSI MODEN = MELAYU HANYALAH KULI DAN MEREMPAT DI NEGERI SENDIRI TIADA KETUANAN PADA HAKIKATNYA = HANYA MEREKA YANG TIADA PANDUAN HIDUP BERPANDUKAN HUMAN RIGHTS PBB. KITA UMAT ISLAM SUDAH ADA ALQURAN DAN SUNNAH. SEMUA HAK MANUSIA DIJAMIN OLEH KEDUANYA = MAHA ZALIM PEMECAH BELAH MASYARAKAT BILA MENGHASUT PEMIMPIN UMNO KELUAR PARTI = KALAU TIDAK KELUAR KENYATAAN MENGELIRUKAN BUKAN MuJAHAT LAH NAMANYA DULU LGBT, SYIAH DAN SEKARANG TABUNG HAJI. KALAU TAK SALAH BETULKAN. KALAU PENJENAYAH DAKWA. BERTINDAK AKAL LUAR SEDAR SEBAGAI PEMEANGKANG = BERITA SENSASI : 13 LAGI EKOR KATAK DARI DARUL KADOK DIJANGKA JOIN PARTI KADOK BERSATU = MAHA NAJIS GUNA POLITIK KOTOR ALA PENJAJAH PECAH PERINTAH TERHADAP PEMBANGKANG DENGAN KATAK KADOK MELOMPAT = KULIT SAMAK TUDUH NABI MUNGKIR JANJI TAPI DIKUTUK OLEH ONE JIJIK DENGAN MENYALAHKAN PAS = KAPAL AQUA JATUH SEPARUH HARGA AKIBAT MAHA KELENTONG KATA DOJ DAH LULUSKAN SEBENARNYA INI SEMUA PEMBOHONGAN TIADA LANGSUNG BUKTI = TOMMY TOM CAT CAKAP BESAR SYARIKAT DIA SAHAJA TAHU PASAL KAPAL UNTUK BOLOT KONTRAK. INILAH KORUP YANG BERLAKU DI DEPAN MATA MAHA KORUP TAPI DIBIARKAN SAHAJA = KATAK-KATAK DESAK SI KOMEDI LETAK JAWATAM. PATUT MEREKALAH YANG LETAK JAWATAN KERANA MENYIA-SIAKAN AMANAH RAKYAT = MAHA DEDAK KATA JIBENG TABUR DEDAK RUPANYA DIA PENDEDAK NO. 1 NEGARA BILA BANYAK KATAK-KATAK UMNO MELOMPAT = MAHA NAJIS HANYA TERIMA KEPADA TAIK YANG BAIK. HARAP MAKLUM = KULIT SAMAK PATUT TAUBAT LETAK JAWATAN MASUK PONDOK BELAJAR ALIF BA TA SUPAYA MULUT TAK CAKAP MERAPU = BILA MAHA MERAPU KATA MALAIKATPUN BUAT SALAH ADA PAKAR HADAS KATA BETUL....PUNYALA KAKI PENGAMPU PUNYA LOBAI..BAWA AYAT QURAN...MANA ADA AYAT KATA MALAIKAT BUAT SILAP..BAHALOL = MAHA FREEMASON GASAK KOMEDI BUBAR UMNO TAPI DIA DEGIL..MAKA MAHA MULA MAIN POLITIK KOTOR LAIN DENGAN AJAK RAMAI MP LOMPAT PARTI..AKHIRNYA TERBUBAR UMNO DAN TUBUH UMNO 3...ALJUBURI MEMANG JANGAN HARAP NAK MERASA = BANGSA ASING DATANG KE TANAH MELAYU JADI KULI DAH TU DIBERI WARGA NEGARA BERAMAI-RAMAI ITULAH YANG MENDAPAT KEISTIMEWAAN DAH TU KUMPUL HARTA JADI KAYA RAYA MEREKALAH BANGSA YANG ISTIMEWA = MELAYU TIADA KEISTIMEWAAN KERANA MEREKA PERJUANGKAN HAK MEREKA YANG SEMAKIN TERHAKIS = MAHA U-TURN DAH BUAT MACAM-MACAM PUTAR BELIT APA NAK HERAN...SEKALI KATA NAK 2/3 MAJORITI SEKALI KATA NAK PEMBANGKANG KUAT = MAHA ZOMBIE CAKAP TIN KOSONG NAK LETAK JAWATAN..SEKARANG TOKONG PULA IKUT PERANGAI YANG SAMA....KELUAR TERUS LAH PH NAK KENCING APA LAGI = MAHA KACAU TAK HABIS-HABIS NAK USIK ISLAM/MELAYU/RAJA...TERKINI SEKOLAH KEBANGSAAN DIKATAKAN SEKOLAH AGAMA...KATA ISLAM AGAMA SYUMUL KALAU ADA SERBA SEDIKIT APA SALAHNYA = MANA-MANA KELING YANG RASIS MESTI DIDESAK HEBAT SUPAYA LETAK JAWATAN ATAU DIPECAT = PH TAK HABIS-HABIS MAINKAN RAKYAT...SENYAP JEE PASAL PETROL = PARTI BABI HUTAN BILA DITANYA APA LAGI YANG MEREKA MAHU..,MEREKA TIDAK MAMPU MENJAWAB,,,,INI BERMAKNA MEREKA TELAH DAPAT LEBIH DARI CUKUP DAN TELAH ATASI PERIBUMI,,,BERMAKNA MEREKA HANYA INGIN HURU-HARAKAN KEHARMONIAN NEGARA = PATUT DAH JADI KERAjaan PANDAILAH JANA EKONOMI INI TIDAK TAHU POTONG SANA CANTAS SINI,,CARILAH IDEA KREATIF TAMBAH LAGI EKSPORT ATAU KURANGKAN LAGI JMPORT = TOKONG KIT SIAL MARAH SANGAT ISLAM PASAL KRISMAS SEBAB KRONI KUAT DIA JOSEPH NOBITA DAH MURTAD MASUK KRISTIAN = KENAPA NAK TIRU BN APUNGKAN HARGA MINYAK...TURUNKAN SAHAJA RM1.50 DAH TENTU JANJI DITEPATI DAN KALAU TURUN LAGI DAPAT PAU LAGI = KERAjaan HAPRAK KUTUK BN PASAL KORUPSI PATUT AMBIL BERAT PASAL RASUAH SAJA SUDAHLAH INI MELEBIH-LEBIH NAK KACAU KEHARMONIAN NEGARA...TUJUAN SUPAYA RAKYAT LUPAKAN MANISFESTO = ELOKLAH JUGAK MuJAHAT MENGGATAL DARI BUAT KENYATAAN HURU HARA SATU NEGARA = KETIKA PEMERITAHAN KING CHARLES 1 GEREJA TELAH MENGHARAMKAN PERAYAAN KRISMAS KERANA IA SEBENARNYA HARI PAGAN TIADA KENA MENGENA DENGAN JESUS =

      Delete
    2. justice league = GENG NAJIB - Anjing Gila

      Delete
    3. Gila ko dah kronik, wahai GMM@TN kera
      Mmg ler ko dgn beruk ungka bersaudara
      Tak serik kah ko kena lanyak dgn si Gora
      Itu belum le lagi pukulan dari Cgu Kejora

      Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaahhh

      Delete
    4. MENIFESTO PH TAK SEBUT PETANI

      Terengganu wujudkan Dana Tani



      MARANG 20 Nov. - Mulai tahun hadapan, kerajaan negeri akan memperkenalkan Skim Bantuan Dana Tani bagi membantu rakyat menceburi dalam empat sektor pertanian, perikanan, penternakan dan industri asas tani.

      Pengerusi Jawatankuasa Pertanian, Industri Asas Tani dan Pembangunan Desa negeri, Dr. Azman Ibrahim berkata, skim tersebut dalam bentuk pinjaman tanpa faedah akan diuruskan oleh Lembaga Pertubuhan Peladang (LPP).

      “Kita memilih LPP memandangkan agensi ini mempunyai rangkaian di seluruh pelosok negeri dan ini akan memudahkan pemohon yang ingin membuat pinjaman,” katanya.

      Dr. Azman memberitahu demikian kepada Utusan Online ketika ditemui selepas Majlis Dialog Bersama Exco Pertanian peringkat Parlimen Marang di Dewan Semarak, Pantai Peranginan Kelulut, di sini, petang ini.

      Yang turut hadir , Pengarah Jabatan Perikanan negeri, Zawawi Ali,;Pengarah Jabatan Veterinar negeri, Dr. Mohd Termizi Ghazali dan Pegawai Pertanian Daerah Marang, Zainun Jusoh.

      Menurut Dr. Azman, usaha kerajaan negeri mewujudkan skim bantuan Dana Tani setelah mengambil kira isu rakyat yang ingin memulakan dan mengembangkan usaha tetapi berhadapan dengan kekangan kewangan.

      “Oleh itu, kerajaan negeri mengambil inisiatif mewujudkan skim bantuan ini. Dari segi jumlah dana yang akan disuntik ini akan diumumkan oleh Menteri Besar, Dr. Ahmad Samsuri Mokhtar dalam pembentangan Bajet 2019 nanti”, katanya.

      Mengenai jumlah pinjaman yang bakal diluluskan kepada pemohon, Dr .Azman memberitahu, ia bergantung kepada saiz dan bidang apa yang ingin diusahakan.

      “Begitu juga dengan pembayaran balik, ia akan dinilai mengikut kemampuan setiap pemohon.

      “Saya percaya skim bantuan dana ini nanti banyak memberi manfaat kepada rakyat di negeri ini”, jelasnya. - UTUSAN ONLINE

      : PAS terengganu tak bising pasal manifesto tapi dalam diam-diam banyak kebajikan telah dibuat

      Delete
    5. Dana Petani, Dana Nelayan, Dana Ibu Tunggal, Dana Subsidi Haji ape pun, semua ini bentuk bentuk Socialism.

      Mana dtg duit utk Dana2 tersebut? Bukan Dari bentuk Capitalisma?

      Bagaimana Hadi /Samsuri pergiatkan Pelaburan?

      Delete
    6. PEPATAH BARU OLEH DEWAN BAHASA DAN PESAKA


      Pepatah Baru Malaysia Baru



      Bagai Menunggu Tol Simpang Renggam
      Dimansuhkan Menggantikan pepatah lama "Bagai Menunggu Bulan Jatuh Ke Riba"
      Bermaksud penantian yang tidak kunjung tiba.

      Janji PH
      Menggantikan pepatah lama "Janji Melayu".
      Bermaksud janji yang tak semestinya ditepati

      Bagai KJ Dalam Umno
      Menggantikan pepatah lama "Bagai Gunting Dalam Lipatan"
      Bermaksud orang yang menjadi musuh dalam sesebuah organisasi.

      King Maker Malang
      Menggantikan pepatah lama "Lebai Malang"
      Bermaksud situasi yang sangat mengecewakan.

      Bagai Membuat Manifesto Di Dalam PRU
      Menggantikan pepatah lama "Bagai Menanam Tebu Di Tepi Bibir"
      Bermaksud janji manis yang diberikan hanya untuk mengaburi mata orang lain



      Macam AMANAH dengan DAP
      Menggantikan pepatah lama "Macam Isi Dengan Kuku"
      Bermaksud dua pihak yang begitu rapat.

      Mat Sabu Masuk Istana
      Menggantikan pepatah lama "Rusa Masuk Kampung"
      Bermaksud keadaan yang sangat asing.

      Bagai Umno rindukan PAS
      Menggantikan pepatah lama "Bagai Pungguk Rindukan Bulan"
      Bermaksud cinta yang tak kesampaian

      Bagai Menunggu Harga Minyak Turun
      Menggantikan; Bagai Menunggu Bulan Jatuh Ke Riba
      Maksudnya penantian yang mustahil berlaku

      Lompat Mulut BN, Masuk Mulut PH
      Menggantikan; Lompat Mulut Harimau, Masuk Mulut Buaya
      Bermaksud; Selamat dari satu bahaya, tapi ada bahaya lain menunggu.

      Lidah Menteri
      Menggantikan pepatah lama "Lidah Bercabang".
      Inspirasi dari ucapan Sdra Rafizi suatu ketika dahulu Bermaksud percakapan yang berbelit-belit.

      Pemimpin Kencing Berdiri, Macai Kencing Berlari
      Pepatah lama; Guru Kencing Berdiri, Murid Kencing Berlari
      Maksudnya orang bawahan akan meniru apa yang orang atasan lakukan.



      Indah Manifesto Daripada Pelaksanaan
      Menggantikan pepatah lama; "Indah Khabar Dari Rupa"
      Maksudnya; Situasi yang tidak sama sebagaimana dijanjikan atau diceritakan.

      Tun M Jadi PM Dua Kali
      Menggantikan; Pisang Berbuah Dua Kali
      Bermaksud; Kejadian yg jarang-jarang berulang

      Seperti Macai Kepanasan
      Menggantikan "Seperti Cacing Kepanasan"
      Bermaksud; situasi yang sangat panas.

      Sepandai-pandai Jamal Melarikan Diri, Akhirnya Ditangkap Polis Indonesia Juga
      Menggantikan; Sepandai-pandai Tupai Melompat, Akhirnya Jatuh Ke Tanah Jua
      Bermaksud; Sehangat mana pun kita akhirnya tewas juga kalau tak berhati-hati.

      Sudah Kalah Ditinggalkan Parti Komponen
      Menggantikan; Sudah Jatuh Ditimpa Tangga
      Maksudnya; Malang bertimpa-timpa.

      Bagai SST Menggantikan GST
      Menggantikan; Bagai Tikus Membaiki Labu
      Maksudnya; Situasi untuk membetulkan sesuatu tapi makin rosak.

      Mendengar Manifesto Ditabur, Undi Pangkah PH
      Gantikan; Mendengar Guruh Di Langit, Air Do Tempayan Dicurahkan
      Maksudnya; Mendengar sesuatu berita yang tak pasti, terus tinggalkan apa yang ada di tangan.

      PH Menang, Pembangkang Bertaut
      Menggantikan pepatah lama; Biduk Lalu Kiambang Bertaut.
      Bermaksud; Selepas berlalu sesuatu peristiwa yang tegang, keadaan kembali aman.

      DAP Naik PH
      Menggantikan; Kaduk Naik Junjung
      Maksudnya; Situasi pihak yang asalnya kecil & lemah tapi semakin berkuasa apabila mendapat peluang

      Alang-alang Menjadi PM, Biar Sampai Jadi Jutawan
      Menggantikan; Alang-alang Menyeluk Pekasam Biar Sampai Ke Pangkal Lengan
      Bermaksud; Buat kerja bersungguh-sungguh

      Ke Mana Tumpahnya BN Jika Tidak Ke PH
      Gantikan; Ke Mana Tumpahnya Kuah Jika Tidak Ke Nasi
      Bermaksud, sedikit sebanyak perangai seseorang mengikut perangai ibu bapanya.

      Jika ada cadangan tambahan, boleh berikan komen di bawah.

      Afyan Mat Rawi
      Guru Bahasa Melayu Baru


      : Bagai babi terbang memberi maksud jika dengar hujah tegak PH oleh macai mereka....

      Delete
    7. justice league = GENG NAJIB - Anjing Gila

      Delete
    8. Kenapa Kit Siang bantah golongan anti-ICERD?



      KELMARIN Penasihat DAP, Lim Kit Siang mempersoalkan keputusan UMNO dan Pas untuk bergabung mengadakan himpunan bagi membantah ratifikasi Konvensyen Antarabangsa Mengenai Penghapusan Se­gala Bentuk Diskriminasi (ICERD).

      Semalam pula, beliau tampil mempertahankan Menteri di Jabatan Perdana Menteri, P. Waytha Moorthy yang didakwa ‘diserang’ secara lisan berkenaan isu ratifikasi ICERD di Dewan Rakyat.

      Meskipun Kit Siang tidak pernah mengeluarkan sebarang kenyataan sama ada menyokong atau tidak terhadap usaha meratifikasi ICERD, apa yang menjadi persoalan adalah mengapa Kit Siang seolah-olah mahu masuk campur sekiranya ada pihak yang membantah konvensyen itu?

      Adakah perbuatan Kit Siang itu melambangkan pendiriannya terhadap ICERD?

      Hanya beliau yang tahu dan oleh sebab itu, adalah lebih baik sekiranya beliau sendiri menyatakan secara jelas apa pendiriannya dan bukan ha­nya berdiri di belakang tabir berkenaan isu ICERD ini.

      Hari ini, Kit Siang menggesa supaya ahli Parlimen pembangkang yang membuat serangan lisan terhadap Waytha Moorthy di Dewan Rakyat Isnin lalu dirujuk kepada Jawatankuasa Hak dan Kebebasan Parlimen.

      Kit Siang yang menyifatkan insiden serangan lisan itu sebagai ‘kehinaan terbesar’ dalam sejarah Parlimen Malaysia berkata, apa yang berlaku itu amat memalukan kerana tiada pihak patut bertempik untuk mendiamkan pihak lain.

      Walaupun tidak mewakili suara DAP secara keseluruhannya, Ahli Parlimen Iskandar Puteri itu dilihat sangat berminat untuk mencampuri berkenaan isu ICERD.

      Ahad lalu, anaknya, Lim Guan Eng selaku Setiausaha Agung DAP tidak mahu memberi sebarang pendirian berkenaan isu ICERD ini tetapi Kit Siang secara tidak langsung seakan-akan memberi gambaran terhadap pendirian sebenar mereka.

      Siti Norhawa Mohd. Ali

      ..............

      LGE kata ada pihak sengaja guna ICERD untuk bangkitkan bangkitkan persengketaan kaum. Siapa yang promote ICERD? 2012 lagi bapak dia dah tulis mengenai 153 yg dia kata "ibu segala diskriminasi."

      : Malangnya Melayu kena tipu, paling teruk kena tipu (sorry kencing) ialah pendokong AMANAH

      Delete
    9. Ape itu ICERD? Puaka ke? Hantu ke? Dunia bergerak dgn Ciri Global, lebai2 pakai kot Sana sini, Audi, Vellfire, Porche, Superbike Serta membeli Plat Mahal2 tapi berfirian sempit.

      Melayu nak modern tapi takut dgn competition. Melayu penganut Islam Local ke?

      Delete
    10. Apa itu ratifikasi ICERD?
      ASYRAF WAJDI DUSUKI 7 NOVEMBER 2018
      FacebookTwitterWhatsAppEmailMore588
      Asyraf Wajdi Dusuki
      Asyraf Wajdi Dusuki
      A-A+ (Ubah saiz teks)
      AHAD lalu Pergerakan Pemuda Umno Malaysia, Dewan Pemuda Pas dan NGO-NGO melakukan rapat umum di Kuala Lumpur bagi membantah cadangan Kerajaan PH untuk meratifikasi ICERD.

      Timbalan Perdana Menteri ketika ditanya mengatakan bahawa cadangan untuk meratifikasi ICERD belum diperincikan lagi. Kenyataan ini menunjukkan bahawa secara faktanya memang terdapat cadangan daripada pelbagai pihak dalam kerajaan untuk melaksanakan ratifikasi ICERD.

      ADVERTISING


      Apakah sebenarnya ratifikasi ICERD? Barangkali ramai dalam kalangan rakyat sendiri tidak tahu dan mungkin tidak faham apa itu ratifikasi ICERD. Apatah lagi istilah yang digunakan dilihat agak janggal dan tidak sensitif bagi kebanyakan rakyat. Apatah lagi istilah tersebut kelihatan begitu akademik atau ilmiah.


      Ratifikasi bermaksud mengesahkan, manakala ICERD pula adalah singkatan daripada International Convention For Elimination of All Forms of Racial Discrimination atau dalam bahasa Melayu bermaksud Konvensyen Antarabangsa Mengenai Penghapusan Segala Bentuk Diskriminasi Kaum. ICERD adalah salah satu daripada konvensyen Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) tentang Hak Asasi Manusia.

      ICERD diterima oleh Perhimpunan Agung PBB pada 1965 dan dikuatkuasakan pada 1969. Artikel 5 ICERD menjelaskan negara-negara yang telah meratifikasi konvensyen ini mesti menghalang dan memusnahkan diskriminasi kaum dalam semua bentuk dan menjamin hak setiap orang, tanpa perbezaan kaum, warna kulit, asal-usul bangsa dan mendapatkan kesaksamaan di sisi undang-undang.

      Penulis berpandangan bahawa ICERD jelas bertentangan dengan Perlembagaan Persekutuan tentang Hak Istimewa orang-orang Melayu, Bumiputera, kedudukan agama Islam dan institusi Raja-Raja Melayu.

      Cadangan ratifikasi ICERD boleh dilihat sebagai langkah pihak-pihak tertentu yang dominan dalam Kerajaan PH untuk meletakkan batu asas usaha yang panjang dan berterusan bagi menghakis asas dan tiang seri utama dalam Perlembagaan Persekutuan. Ironinya usaha ini merupakan satu ancaman luar jangka panjang secara halus kepada kedaulatan negara.

      Apa yang boleh difahami, mana-mana negara yang meratifikasi ICERD akan memberi komitmen kepada pemakaian konvensyen tersebut di negara masing-masing walaupun pemakaiannya masih bergantung kepada peruntukan undang-undang tempatan sesebuah negara.

      Negara yang meratifikasi akan menghadiri persidangan kumpulan negara yang sudah meratifikasi dan mereka akan melaporkan kepada persidangan tersebut tentang tahap pelaksanaan yang ditelah dilakukan di negara masing-masing.

      Melalui cara demikian, maka negara yang meratifikasi merasai satu bentuk ‘seni’ tekanan antarabangsa untuk melanjutkan inti pati konvensyen dalam kerangka undang-undang tempatan. Ini sekali gus mendedahkan dan meletakkan kedaulatan negara kepada tekanan secara halus pada jangka masa yang panjang.

      Persoalannya, adakah berlaku diskriminasi kaum di Malaysia sejak merdeka? Apa sebenarnya yang diinginkan oleh golongan ini? Pihak kerajaan khususnya parti dalam kerajaan yang kononnya memperjuangkan hak Bumiputera perlu menyatakan pendirian tegas mereka dalam perkara ini. Jangan hanya diam membisu ketakutan kerana faktor jumlah kerusi yang sedikit, tapi berikan pencerahan dan halang golongan yang mahu merosakkan asas kenegaraan Malaysia ini.

      Pergerakan Pemuda Umno akan terus menghalang sebarang usaha bagi meratifikasi ICERD demi untuk kepentingan agama, bangsa dan negara.

      * Datuk Dr Asyraf Wajdi Dusuki Ketua Pergerakan Pemuda Umno Malaysia

      Delete
    11. Beb, kamu dok hisap Kote Asyraf ke? Si Asyraf Ni, Nabi ke? Tuhan ke? Hantu ke?

      Pernah kamu jumpa Nabi? Tuhan? Hantu?



      Delete
  9. Salute kpd Budin, gigih dgn kupasan2 nya, agar netizen dapat memberi pendirian mereka. Keterbukaan Blog ini amat di sanjungi.

    Mengenai kupasan yg Budin paparkan, yg perlu Kita fahami, "Centrist" segala perancangan tak lain, Tun dgn pandangan "innate" NYA.

    Yg Tun fikirkan ketika ini:

    (1) Reform Undang2 supaya Negara mampu bersaing Maju.
    Maka 2/3 Penguasaan Parliament amat penting.

    (2) MA 63. Kehalusan utk menandatangani nya perlu. Jgn sekali kehilangan Sabah & Sarawak. Sebilangan pemimpin di Sabah & Sarawak menggunakan isu ini utk ketrampilan & survival politik mereka.

    (3) Macro Economic Revival

    (4) Micro supply chains. Di sini Tun perlu seimbangi Socialism vs Capitalism

    (5) Political Landscape. Pemimpin seperti Tun, melihat ini hanya MASAALAH KECIL SAHAJA.

    Tun IS IN CONTROL. Tak perlu Ada DAMAGE CONTROL MAU PUN "AFTER THOUGHT DLM PERMASAALAHAN 'CONTROL'.

    UMGOK MAU PAS YG KETIKA INI YG MENGHADAPI MASAALAH. Dari Zahid ke Mat Hassan ke Hadi ke Abang Jo, semua datang menemui Tun.

    Tun byak options utk merencanakan supaya 'Control' is best serve when it is "cold".

    Yg buat kemaruk politik ketika ini, tak lain UMGOK, PAS, & PARTI2 COMMUNAL Di SABAH & SARAWAK.

    ReplyDelete
    Replies
    1. PH = BAPAK MAK SYABU ANAK MAT GANJA = SEMENJAK PARTI BABI PERINTAH PP TARIF AIR SUDAH NAIK 4 KALI, SEDARLAH DIRI SIKIT WAHAI PENYOKONG PH = LOKMAN ADAM DITAHAN DI BAWAH AKTA HASUTAN PH TAK BISING TAPI BILA PENGKUTUK SULTAN DITAHAN BISING PULA = SATU2NYA WANITA PARTI BABI ADA COCK ANTI CONSTITUTION TAK SETUJU ISLAM AGAMA RESMI. SATU PERSATU KEBENCIAN MEREKA KEPADA ISLAM DITUNJUKKAN = TO PH, OPPOSITIONS ARE GUILTY UNTIL PROVEN INNOENT. BUKTINYA JAMINAN YANG TELALU TINGGI BILA KES MAHKAMAH = MAHA ZALIM GOPOH NAK JADI PM MALAM PRU-14 DENGAN SALAHKAN AGONG = SETELAH MAHA KORUP SELESAI TUBUH UMNO 3.0 BN 2.0 TIBA SAAT AZMIN JADI PM DENGAN HISHAMUDDIN TPM = APA NAK DIHERANKAN SALIB BESAR DI PP. BUKANKAH PEMIMPIN PARTI BABI DIBARISI EVANGELIST = BEKALAN AYAM TEMPATAN KURANG TAPI PH MASIH NAK EKSPORT NAMPAK SANGAT TAK PERIHATIN MASALAH RAKYAT = PAKAR HADAS AKUI PECAT IMAM BUKAN BAWAH BIDANG KUASA TAPI KENAPA MANGKUK HAYUN TU BUAT KENYATAAN. NAMPAK SANGAT NAK HURU-HARAKAN MASYARAKAT = SEBENARNYA SEMUA DALAM PH TAK LAYAK JADI PM. MAHA ZOMBIE PALING BANYAK BUAT SALAH, ALJUBURI JADI PM BUSUK NAMA NEGARA SATU DUNIA, JADI PILIH GS KITA TENGOK MACAM MANA = KENAPA MELAYU SANGGUP JADI BALACI KEPADA KAFIR HARBI BILA TAK PUAS2 NAK RAMPAS UITM SATU2NYA MILIK BUMIPUTRA, PROFESIONAL NON BUMI YANG JAUH LEBIH RAMA, KENAPA BIUL SANGAT, BELAJAR JE TINGGI TAPI OTAK BERKARAT = PH BIKAN SAHAJA KENAKAN SST TAPI PELBAGAI CUKAI TERMASUK YANG TIDAK DIHEBOHKAN DALAM MEDIA SELAIN MENAIKKAN TARIF = PH KAKI PAU, APA TIDAKNYA MINYAK SAWIT TURUN TAPI MINYAK MASAK TAK TURUN, INGAT PETROL JE KENA PAU, CUKAIPUN MACAM2 DAAA = MENTERI PH BELUM PRU BERLAGAK SUCI, LEPAS PRU SEGALANYA KOTOR, BELUM PRU RASUAH, LEPAS PRU DUIT MINYAK, BERSIH & SPR PULA KATA KALAU ISTIHAR KIRA BERSIH, KALAU GITU SIAPA YANG BAGI RASUAH BOLEHLAH ISTIHAR = TOKONG KIT SIAL DAH PANDAI BERDALIH MACAM BN DULU YEA = LOMPAT PARTI ADALAH RASUAH BESAR, PH TAHU NAK KENCING RAKYAT JEE, SAMPAI SEKARANG TAK GUBAL AKTA ANTI LOMPAT. MAHA KATAK PENYOKONG KUAT PENYOKONG UTAMA KATAK2 LOMPAT = TOKONG NOBITA BAGI PERUNTUKAN KEPADA TIGA KOLEJ SWASTA YANG TIADA PERUNTUKAN DALAM BAJET. KAN DAH KATA INI AKIBATNYA BIARKAN KAFIR HARBI PERINTAH NEGARA = TOKONG KIT SIAL BILA LAGI NAK KELUAR PH, BERANI UGUT JE, MEMANG SAH TAK DE TELOR = PERANGAI PEMIMPIN2 MELAYU YANG MENAGIH SIMPATI UNDI DARI BUKAN MELAYU NON MUSLIM AMAT MEMALUKAN KERANA MEREKA HILANG JATI DIRI DAN SANGGUP MENGGADAI PRINSIP = RAMAI IBUBAPA TERBEBAN DENGAN YURAN PIBG. PH DIAM JE CARI JALAN NAK PAU = HARGA KOMODITI JATUH TERJELEPUK PH TAK KISAH SEBAB YANG TERLIBAT MAJORITI MELAYU = MuJAHAT BUANG BANGSA BUANG AGAMA, PRU-15 KITA PAKAT USUNG BUANG MuJAHAT KE TENGAH LAUT = KESIAN BETUL PENGUNDI2 CH DIKERJAKAN PH, TAK HABIS2 BUANG MASA MENGUNDI. DULU SALAHKAN BN RASUAH SEKARANG PH PULAK BUAT BENDA SAMA = ISU SALIB BUKANLAH SEBAB FOBIA TAPI NAK BUAT LAMBANG BIARLAH KAT GEREJA. NAK BAGI ONG LAH KONON. KENAPA BILA BISNES BUAT LAMBANG MASJID DAH TU KENAPA TAKUT SANGAT DENGAN ANGKA 4 = ISU ADIB ELOK SANGAT DI PANASKAN SETIAP PRK SUPAYA PH CEPAT SERAH KUASA KEPADA GS = KEMAJUAN MODEN BUKAN BERERTI BEBAS BERBOGEL DAN BERPESTA SEKS SEPERTI YANG DIMAHUKAN PUAK LIBERAL DAN BUKAN JUGA BEBAS MENUKAR JANTINA = ELOK BENARKAN PAS PERINTAH NEGARA SEPENGGAL KERANA PAS PERNAH TADBIR NEGERI PALING MISKIN DAN HUTANG BERTOMPOK TINGGALAN BN TAPI TERUS SURVIVE HINGGA SEKARANG = KALAU ISU ISLAM/MELAYU TAK BOLEH JADI BAHAN BERKEMPEN, NAK KEMPEN APA LAGI? HARAMKAN PARTI KAFIR HARBI DULU YANG ANTI PERLEMBAGAAN SEBELUM CAKAP LEBIH =

      Delete
    2. justice league = GENG NAJIB - Anjing Gila

      Delete
    3. Gila ko dah kronik, wahai GMM@TN kera
      Mmg ler ko dgn beruk ungka bersaudara
      Tak serik kah ko kena lanyak dgn si Gora
      Itu belum le lagi pukulan dari Cgu Kejora

      Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaahhh

      Delete
    4. Anonymous = justice league = GENG NAJIB - Anjing Gila

      Delete
    5. JANGAN BIARKAN KAFIR PERINTAH NEGARA


      Pelampau Hindu Tuntut Bina Kuil Di Tapak Runtuhan Masjid



      BERPULUH ribu sami dan aktivis pelampau Hindu mula berkumpul di
      bandar Ayodhya sejak Ahad untuk menuntut pembinaan sebuah kuil di tapak masjid Babri yang diruntuhkan pelampau Hindu.

      Lebih daripada 200,000 orang dijangka berhimpun sekitar lokasi perusuh Hindu pada tahun 1992 meruntuhkan masjid itu yang dibina pemerintah Islam pada kurun ke-16.

      Seramai 200,000 nasionalis Hindu dijangka berhimpun di Ayodhya.
      Keganasan yang tercetus menyebabkan kematian lebih kurang 2,000 orang, dalam kes yang terburuk di India sejak pemisahan pada 1947.

      Lebih daripada 900 polis dan ribuan anggota paramilitari, termasuk komando elit telah diletakkan di seluruh Ayodhya, kata Vivek Tripathi, jurucakap polis negeri Uttar Pradesh. “Kami memantau seluruh bandar melalui CCTV dan kamera dron.”

      Masjid Babri yang diruntuhkan oleh pelampau Hindu yang merusuh pada 1992.
      Menjelang pilihan raya umum pada Mei tahun depan, parti Perdana Menteri Narendra Modi, Bharatiya Janata Party (BJP) dan banyak kumpulan Hindu rakan BJP mula meningkatkan tuntutan mereka membina sebuah kuil di lokasi dipertikaikan yang didakwa tempat lahir dewa Ram.

      Kumpulan Hindu mendakwa sebelum pemerintah Muslim membina masjid di sana pada 1528, ada sebuah kuil dibina di tapak sama.

      Hiasan yang sudah dibuat untuk kuil yang mahu dibina.

      “Masjid itu ialah satu penghinaan kepada Hindu dan amat memalukan kerana kita gagal membina kuil di salah satu tapak paling suci bagi agama Hindu,” kata Sharad Sharma, jurucakap Majlis Hindu Dunia (VHP) yang mempunyai hubungan rapat dengan BJP.

      Katanya lagi, orang Hindu semakin kurang sabar sudah tiba masanya sebuah kuil besar dibina bagi dewa Ram.

      Kumpulan ratusan ribu yang berkumpul itu akan menuntut kerajaan menggubal undang-undang bagi membolehkan pembinaan sebuah kuil, kata Bablu Khan, seorang wakil BJP di Ayodhya.

      Kedua-dua pihak Hindu dan Muslim telah menghantar petisyen menuntut Mahkamah Agung India menyelesaikan masalah ini. Mahkamah itu meminta lebih masa untuk menyelesaikan pertikaian ini.

      Kata Sharma, penangguhan itu menyebabkan majoriti Hindu di India kecewa dan tidak mahu terus menunggu.

      Kedua-dua BJP dan VHP dan perubuhan induk mereka, kumpulan pelampau Rashtriya Swayamsevak Sangh, telah menuntut kerajaan mengeluarkan arahan eksekutif membina kuil dan mengabaikan Mahkamah Agung.

      Kawasan yang dipertikai itu kini dipagar dan diletakkan bawah kawalan mahkamah.

      Perhimpunan di Ayodhya pada Ahad akan disusuli dengan perhimpunan lebih besar di New Delhi, kata Sharma.

      Sentimen Hindu ini turut menimbulkan kebimbangan terhadap keselamatan orang Islam di Ayodhya dan kawasan sekitarnya. – Reuters


      KOMEN : itulah nasib umat Islam di negara orang, tapi malangnya umat Islam di sini bodoh politik untuk jual kemenangan kepada bukan Islam

      Delete
  10. PH = KELANTAN NEGERI MAJORITI ISLAM MELAYU SUDAH TARIK BALIK SAMAN..BILA LAGI POK MIN NAK BAYAR ROYALTI, INI MESTI KES KENCING LAGI = BANGSA BABI HUTAN PATUT MENGHALAKAN KEMARAHAN MEREKA KEPADA TOKEY-TOKEY CINA YANG KAYA RAYA MENJARAH HARTA NEGARA DAN BAWA LARI KE LUAR NEGARA DENGAN TIDAK MEMULANGKAN KEKAYAAN TERSEBUT KEPADA MEREKA = MuJAHAT APA SAHAJA KELUAR DARI MULUT DIA SAMPAH DAN MENYAMPAH. SAMPAH SYIK MERUGIKAN ISLAM/MELAYU, MENYAMPAH BILA JANDA GLAMOUR TAK LAYAN DIA VIRALKAN SATU MALAYSIA = MAHA KRONI KALAU JIBENG DIA KATA RASUAH KALAU DIA DUIT KOPI = KERAjaan BERUK MEMANG TAK PANDAI JANA EKONOMI HANYA TAHU POTONG PERUNTUKAN DAN JUAL ASET. JUAL SAHAM PH BERPOTENSI MURAH2 DAH TU SEKEJAP NAIK MELAMBUNG, KRONI DIA JUGAK YANG UNTUNG MACAM PM-4 DULU SWASTAKAN SYARIKAT KERAJAAN YANG UNTUNG. TUT2 SEKEJAP JE ANAK DIA JADI BILIONAIRE = KULIT SAMAK BUAT KEPUTUSAN RUGIKAN MELAYU BILA SURUH PENIAGA GUNA FODD TRUCK, MANA NAK CARI MODAL BESAR, DAH LAH AIM DAH TUTUP MANA LAGI NAK DAPAT PINJAMAN MUDAH = PARTI FREEMASON TIDAK DEMOKRATIK BILA JAWATAN PARTI BUAT SECARA LANTIKAN. LAIN KALI TAK PERLULAH SUSAH2 BUAT PEMILIHAN = MAHA ZOMBIE TAK HABIS2 SALAHKAN MELAYU. KALI INI SURUH MELAYU SALAHKAN DIRI SENDIRI KERANA MISKIN. YANG KAU DULU PM-4 MENGAYAKAN KRONI DAN ANAK SENDIRI SAMPAI LUPA ORANG MELAYU MISKIN = KALAU BENAR PH NAK BINA MELAYASIA BARU UBAHLAH APA YANG DISEPAKATI OLEH SEMUA PARTI TERMASUK PEMBANGKANG SEPERTI AKTA ANTI LOMPAT PARTI, AKTA PEMBIAYAAN PARTI , PEMISHAN KUASA ANTARA PEGUAM NEGARA DAN PENDAKWA RAYA DSB = PAKAR HADAS SUKA FITNAH PARTI ISLAM, SEKARANG FITNAH BALIK KEMBALI KE BATANG HIDUNG MEREKA . ADA KE MASUK AKAL 25 IMAM KENA PECAT, 10 LAGI KENA TUKAR TEMPAT KERJA DENGAN ALASAN REMEH TEMEH. RUPANYA ADA LAGI KES SEBELUM ITU APABILA 16 IMAM TELAH DIPECAT, KETERBUKAAN PANDANGANLAH KONON, BERLAPANG DADALAH SANGAT. PATUT PAKAR HADAS DAH LAMA KENA PECAT KERANA AMANAT RAJA MELAYU LANUN = APA RULE OF LAW YANG DIMAKSUDKAN MAHA ZOMBIE, DI MANA KEADILAN DALAM KES TOKONG JOSEPH NOBITA, KEMATIAN MUHAMMAD ADIB, KES PREBET ADAM DAN KES BERDARAH MEMALI. DI MANA HERO2 PH SEBELUM PRU-14 YANG MAHU SURUHAN JAYA DIRAJA = MAHA ZALIM SIBUK PERSOAL KEKEBALAN RAJA, YANG KAU MACAM2 SKANDAL PM-4 TAK BERSIH SAMPAI SEKARANG = RAKYAT JADI MISKIN ERA PM-4 BILA RINGGIT JATUH LEBIH SEPARUH DARI RM2,50 JADI RM3.80, TIDAK LAIN KERANA KORUPSI YANG MAHA TERUK. ERA PM-7 RINGGIT JATUH LAGI = DI KALA RAKYAT SUSAH PEMIMPIN PH POSING MELANCUNG KELUAR NEGARA = RIZAB BNM LESAP SEJAK PH PERINTAH NEGARA, TERNYATA PH HANYA PANDAI KOREK TABUNG NEGARA = BAGUS JUGA PEKERJA RESTORAN INDIA KENA PENAMPAR, BARU TERDEDAH BUKAN MAMAK RUPANYA. PARIA MOORTY JAJA KELUAR NEGARA BANGSA INDIA DI NEGARA INI DITINDAS TAPI SEBENARNYA MEREKA TIPU MELAYU DAPAT DUIT JUTA2 = SEBAB PH DENGKI SANGAT DENGAN JAKIM ADALAH KERANA JAKIM BERJAYA MENGEKANG AJARAN2 SESAT DAN MEMPROMOSI HALAL KE SELURUH DUNIA. AJARAN SESAT MULA BERKEMBANG BIAK SELEPAS PH AMBIL ALIH NEGARA BERMULA DENGAN MELEPASKAN QADIANI SECARA BEBAS BERGERAK = HATI2 MAHA ZOMBIE MAYAT HIDUP YANG MIND CONTROLLED BY PARTI BABI HUTAN = MALAYSIAN MALAYSIA MEMBAWA KEPADA NEGARA REPUBLIK KERANA ITU MEREKA CUBA MENCARI JALAN MENJATUHKAN SISTEM BERAJA. PM-4 TELAH MENCANTAS KUASA RAJA KINI TUNGGUL YANG TINGGAL HENDAK DICABUT = ISLAM LIBERAL BERMAKSUD BILA ANAK MENGANUT AGAMA BUKAN ISLAM IBU BAPA TIDAK BERHAK MENYOAL = APA DISEBALIK SAUDI PERANGI YAMAN, DI SYRIA DAN IRAQ SYIAH TELAH MEMBUNUH JUTAAN SUNNI KERANA BAGI MEREKA DARAH SUNNI HALAL DITUMPAHKAN DAN IBADAT MEREKA. MEREKA TELAH MENYUSUP MASUK KE YAMAN BERTUJUAN MENYERANG MAKKAH KERANA TANAH SUCI SYIAH IALAH KARBALA = DRAMA MELAYU KINI DI TV MENJADI2 DENGAN PEGANG TANGAN DAN BERSENTUHAN BODY CONTACT DENGAN BUKAN MAHRAM, MENGAPA PAKAR HADAS TIDAK SIBUK KOMEN, KENAPA SIBUK MAIN POLITIK MASJID SURAU. DISURUHNYA IMAM YANG DIPECAT SAMAN, PUAK MANGKUK HAYUN NI TAK FIKIR KE NAK TURUN NAIK MAHKAMAH PERLUKAN WANG & MASA BUKAN SEDIKIT =

    ReplyDelete
    Replies
    1. justice league = GENG NAJIB - Anjing Gila

      Delete
    2. Gila ko dah kronik, wahai GMM@TN kera
      Mmg ler ko dgn beruk ungka bersaudara
      Tak serik kah ko kena lanyak dgn si Gora
      Itu belum le lagi pukulan dari Cgu Kejora

      Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaahhh

      Delete
    3. Anonymous = justice league = GENG NAJIB - Anjing Gila

      Delete
    4. Kalau Rumah Kita Kaca, Jangan Cuba Baling Rumah Orang




      1. YB Anwar Ibrahim telah menempelak golongan berserban, agamawan dan akademik. Kononnya golongan ini membisu ketika skandal kewangan 1MDB berlaku.

      2. Saya kira Anwar telah alami “rabun dekat” atau “tuli badak” bila gagal mengambil maklum peranan alim ulamak khasnya pimpinan PAS dalam isu 1MDB.

      3. Barangkali pemikirannya juga mudah dieksploit oleh fitnah sebahagian media sehingga menelan segala pembohongan dan putar belit fakta.

      4. Apakah beliau mahu pimpinan PAS yang berserban dan berijazah itu menjerit dan melaung-laung bagai MP mereka dalam parlimen baru dinilai berperanan dalam menangani isu 1MDB ?

      5. Saya juga sambil-sambil melilit serban besar ini , terfikir beberapa soalan untuk Anwar Ibrahim.

      6. Di mana suara lantang beliau ketika skandal kewangan yang terburuk dalam sejarah berlaku di Malaysia sekitar tahun 1980-an hingga 1990-an? Adakah beliau juga telah menjadi alat perkakas murahan kerana gejolak nafsu untuk menjadi Perdana Menteri?

      7. Anwar menyertai UMNO pada tahun 29 Mac 1982. Kemudian, beliau bertanding dan memenangi PRU di Permatang Pauh dan akhirnya dilantik menjadi Timbalan Menteri di Jabatan Perdana Menteri pada tahun 1982.

      8. Walaupun beliau seorang yang lantang mengkritik kerajaan ketika menerajui Angkatan Belia Islam Malaysia, tetapi apa yang telah beliau lakukan ketika pelbagai skandal kewangan terbongkar sejak 1981?

      9. Di mana Anwar ketika negara mengalami kerugian berjumlah RM1.6 bilion akibat skandal syarikat Maminco (1981)?

      - Di mana Anwar ketika negara diheret kerugian sebanyak RM2.5 bilion dalam kes Bumiputera Malaysia Finance (1983)?

      - Di mana Anwar ketika negara rugi sehingga RM10 bilion akibat skandal syarikat Perwaja Steel 1988?

      - Di mana Anwar ketika negara menanggung kerugian RM10 bilion dalam isu forex?

      10. Tidakkah ketika semua skandal kewangan negara berlaku, Anwar Ibrahim adalah sebahagian anggota kabinet kerajaan?

      11. Beliau selesa menjawat satu persatu jawatan daripada Timbalan Menteri di JPM (1982), kemudian Menteri Kebudayaan, Belia dan Sukan (1983), Menteri Pertanian (1983), Menteri Pendidikan (1986), Menteri Kewangan (1991) sehingga dilantik menjadi Timbalan Perdana Menteri (1993).

      12. Setelah dipecat daripada kerajaan dan UMNO, barulah beliau dilihat gigih melawan regim Tun Dr Mahathir pada waktu itu.

      13. Sebelum memenangi PRU Ke-14, Pakatan Harapan berjanji untuk menubuhkan satu suruhanjaya untuk menyiasat Tun Dr Mahathir.

      14. Di mana pula suruhanjaya siasatan sekarang? Anwar tidak perlu tunjuk hero dan menghentam orang lain dalam isu 1MDB kerana beliau 10 kali lebih teruk daripada itu.

      Kalau Rumah Kita Berdinding Kaca
      Jangan Melontar Batu ke Rumah Orang

      Sekian.

      Delete
  11. justice league = GENG NAJIB - Anjing Gila

    ReplyDelete
    Replies
    1. Gila ko dah kronik, wahai GMM@TN kera
      Mmg ler ko dgn beruk ungka bersaudara
      Tak serik kah ko kena lanyak dgn si Gora
      Itu belum le lagi pukulan dari Cgu Kejora

      Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaahhh

      Delete
    2. Najib bidas semula Lim berhubung peruntukan luar bandar



      Bekas perdana menteri Najib Razak mengkritik semula jawapan Menteri Kewangan Lim Guan Eng berhubung peruntukan untuk golongan bumiputera dan luar bandar dalam Belanjawan 2019.

      Beliau merujuk kenyataan Lim hari ini yang berkata penurunan dalam perbelanjaan mengurus Majlis Amanah Rakyat (Mara) ekoran RM2 bilion peruntukan untuk biasiswa dan pinjaman pendidikan dipindahkan ke perbelanjaan pembangunan.

      "Hakikatnya, jumlah peruntukan perbelanjaan mengurus dan pembangunan Mara kekal berada di tahap RM3.7 bilion pada 2019," kata Lim.

      Namun Najib berkata beliau tidak memberikan penjelasan sepenuhnya tentang perkara itu kerana ia tetap merupakan potongan RM500 juta berbanding RM2.5 bilion dalam Belanjawan 2018 oleh BN.

      Ini dia tidak nyatakan pula, aneh," katanya menerusi Facebook.

      Najib juga mengulas jawapan Lim berhubung tambahan peruntukan daripada RM160 juta kepada RM260 juta untuk Felda bagi menaiktaraf jalan dan bekalan air di penempatan Felda.

      Najib mengakui peningkatan itu tetapi mendakwa peruntukan-peruntukan lain Felda yang pernah diberikan BN tiada lagi dalam Belanjawan 2019.

      "Belanjawan 2018 memberi RM60 juta untuk tanaman semula sawit, RM164 juta untuk membina 5,000 Rumah Generasi Kedua Felda dan insentif khas RM5,000 kepada 94,956 keluarga peneroka melibatkan peruntukan RM474.78 juta.

      "Ini semua hilang dalam Belanjawan 2019 ketika harga sawit dan getah sangat rendah," katanya lagi.

      "Bayaran BR1M yang kebanyakannya diberi kepada masyarakat luar bandar pun sudah dikurang atau dimansuhkan.

      "Ini semua ditulis secara hitam putih di dalam belanjawan 2019, menteri kewangan masih mahu menafikannya?" soalnya.

      : Persaoalannya peruntukan lain untuk Felda dan masyarakat miskin luar bandar diketepikan oleh Baget 2019 PH, ni saya setuju dengan Najib

      Delete
    3. Gora sudah dedahkan Tanpa Nama @ GMN SUDAH TOBAT tak anti madey lagi...dia tanpa kemaluan jilat dan bodek madey kerana nak dedak madey plak....

      Delete
    4. Anonymous = justice league = GENG NAJIB - Anjing Gila

      Delete
    5. Hishamuddin Rais hentam Anwar & Azizah pasal jam Omega






      BANYAK BUKTI
      Mat Songel nih dah dari 1990s lagi dah sengal macam nih...ingat sewaktu dia ditanya press sebelum menghadapi barisan disiplin dungUMNO berhadapan tuduhan skandal liwat pertama. Apa yang dia kata apabila disoal press scandal sex Datok Songel yang dah ditabur oleh Mat Nalla kawan main tennis dia....

      saya juga ada banyak bukti bukti bukti menteri menteri dan orang orang kenamaan yang juga punya banyak scandal (lebih kurang gitu lerr)...tak NAFI tapi selekoh! Kes china doll...tidak juga nafi...selekoh itu permainan parti melayu dungUMNO! Semasa ditanya wartawan pinay Mat Songel Gay atau tidak....pusing berpeluh masam dia tak jawab orang nak dia kata YES or NO putih hitam jawapan yang TUNTAS dia selekoh kona baring wei!!!!

      Jijah of Jijah........mana terselit JAM OMEGA aku!?!?!???? Jijah pun sekaki didalam drama Mat SOngel nih dari sekian lama.....ada bang non ada.....tahukan Istana Segambut nih besar kita cari ler pelan pelan pelan...(sebenar nya PLAN PLAN PLAN bukan pelan pelan on HANG SIBUK APA HAL?
      Publish | Delete | Spam

      BLOG TUKAR TIUB HISHAMUDDIN

      KOMEN : Makin bergolak, sediakan kopi o bersama ubi... musim hujan seronok tonton drama PH

      Delete
  12. Madey nak belit Pas kununnye ade perjanjian bertulis Pas tak sokong umno...madey terdesak nak menang di semenyih yg dah jelas akan kalah..

    Pas ada dokumen hanye sokong madey di parlimen tapi masih sokong umno...pas terdesak nak royalti...

    Bila plak Pas ade kerjasama dgn madey?...pas mengada2kan cerita madey nak kena singkir dan bodek madey...

    Masa pru 14 pas lawan dan nak singkirkan madey dgn 3 penjuru...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sejarah Kedatangan Orang India ke Tanah Melayu atau Malaya Semasa Zaman British



      Kedatangan orang India secara migrasi beramai-ramai ke Malaya hanya bermula pada pertengahan abad ke 19, disebabkan oleh campur tangan British di India dan juga kejayaan Britain mengukuhkan kuasa mereka di Malaya.

      Walaupun orang India sudah datang ke Malaya sebelum itu, mereka hanya datang sebagai duta kepada tamadun-tamadun besar atau kumpulan pedagang yang menjual barangan yang sukar didapati ketika itu.

      Berbeza dengan nenek moyang mereka, komuniti India yang hadir ke Malaya adalah disebabkan tawaran untuk bekerja sebagai buruh di kawasan perladangan ataupun mana-mana projek kerajaan ketika itu. Kedatangan mereka ke Malaya juga bukan sesuatu yang berlaku spontan.

      Orang Eropah ketika itu menggunakan pengaruh politik mereka membawa pekerja-pekerja ini ke Malaya melalui kendalian ejen dan pencari pekerja yang dilantik di India. Penghijrahan beramai-ramai masyarakat India ke Malaya dipacu oleh sistem kasta yang menekan mereka, penindasan terhadap wanita India dan juga tekanan oleh masyarakat kelas pertengahan dan tinggi, memaksa mereka lari ke Malaya.
      Migrasi sistematik
      melakukan kerja buruh


      Kemasukan pekerja India ke Malaya sebenarnya sudah bermula sejak tahun 1786, dengan pembukaan pejabat koloni British di Pulau Pinang. Jawatan sebagai pembantu rumah dan pekerja ladang menjadi tawaran.

      Pada penghujung abad ke 18, dianggarkan beribu-ribu orang India yang digelarkan sebagai 'kuli' berada di Pulau Pinang. Angka itu semakin meningkat selepas pembukaan Singapura pada tahun 1819.

      Walaupun jumlah pekerja semakin tinggi, bekalan pekerja senantiasa tidak mencukupi - jadi British membuka peluang kepada banduan-banduan dari penjara di India untuk bekerja dalam sektor pengangkutan di Malaya. Bagaimanapun, langkah ini mendapat tentangan orang Britain yang menjadi pegawai di Malaya.

      wanita india di malaya

      Bagi menyelesaikan masalah penempatan banduan yang telahpun selamat hadir ke Malaya, kerajaan British memindahkan mereka Pulau Andaman pada tahun 1873.

      Ini menyebabkan masalah kekurangan jumlah pekerja yang diperlukan kerajaan British kembali timbul, selepas permintaan menjadi tinggi ekoran projek-projek yang diusahakan peladang-peladang dan kerajaan Malaya ketika itu.

      Kerajaan British mensasarkan agar Malaya menjadi pusat penanaman utama mereka bagi tujuan eksport pertanian. Rempah mula ditanam pada tahun 1830, tebu pada tahun 1840, kopi pada tahun 1870 dan pokok getah pada tahun 1890. Projek pembinaan jalan raya dan jalan keretapi dimulakan dengan pinjaman daripada kerajaan pusat Britain sebanyak 500 ribu pound.

      Bagaimanapun, berikutan teknologi yang ada ketika itu - kebanyakan kerja memerlukan hasil tangan buruh kasar dan jumlah pekerja yang ada sentiasa tidak mencukupi.

      Delete
    2. Mengapa bukan pekerja Melayu yang bekerja?
      masyarakat india

      Pada awalnya, British bercadang mahu mengambil pekerja daripada negara-negara Afrika dalam memenuhi keperluan tenaga buruh berkos rendah. Bagaimanapun, ekoran daripada penghapusan dasar perhambaan di Afrika oleh Empayar British sendiri pada tahun 1833, cadangan itu terpaksa dibatalkan.

      Pekerja dari Eropah pula memerlukan kos yang tinggi dan agak sukar untuk dipujuk bagi bekerja dalam iklim tropika seperti Malaya. Ini kerana masyarakat Eropah percaya cuaca yang panas dan berbahang seperti di negara kita adalah tempat yang akan menyebabkan kematian mereka atau 'white man's grave.'

      Cadangan untuk mengambil penduduk asal Malaya iaitu orang Melayu mendapat tentangan masyarakat setempat. Ini kerana masyarakat Melayu ketika itu percaya kehidupan mereka sepatutnya bebas dan tidak dikawal jadual hariannya, berbeza dengan pekerja-pekerja kendalian British. Oleh kerana itu masyarakat Melayu lebih gemar menjadi petani atau nelayan dalam mendapatkan rezeki.

      membina jalan keretapi

      Selain daripada itu, status sebagai penduduk asal tanah yang dijajah itu juga menyebabkan ramai orang Melayu enggan bekerjasama dengan British, mengelakkan diri mereka daripada terlibat dengan kegiatan ekonomi British. Amat sukar sekali majikan pada ketika itu berjaya menggajikan pekerja Melayu dalam jumlah yang besar melainkan beberapa kelompok yang mahu.

      Pekerja bangsa Cina yang sudah ada di Malaya ketika itu pula dipercayai oleh British lebih selesa bekerja di bawah kendalian pimpinan sebangsa mereka sahaja.

      Berikutan sebab-sebab ini, pekerja-pekerja berketurunan India dilihat memainkan peranan yang sangat penting pada pemerintahan British dalam membangunkan Malaya ketika itu.
      Kasta menghalau kaum India ke Malaya
      wanita india menoreh getah

      Kumpulan pekerja India yang rata-ratanya datang daripada kawasan selatan India ini, pada pandangan British merupakan kumpulan pekerja yang baik.

      Mereka tidak mempunyai cita-cita besar serta mudah untuk diuruskan. Ramai cukup sekadar berpuas hati untuk hidup dengan gaji kecil dan rutin harian menurut jadual yang ditentukan ke atas mereka. Selain itu, orang India yang datang ke Malaya juga berada dalam pemerintahan British di negara asal mereka, jadi sedikit-sebanyak mereka sudah biasa dengan sistem yang digunakan.

      Berlaku pengusiran kaum India berkasta rendah daripada kasta Pariah, Pallas, Padhyachi dan Gounda ke kawasan-kawasan setinggan khas di bahagian selatan India, disebabkan oleh beberapa insiden penghinaan yang dilakukan mereka terhadap golongan-golongan Brahmin - kelompok individu yang bertanggungjawab menyebar dan menyimpan ilmu agama Hindu.

      datang untuk menotrh getah

      Kumpulan kasta Pariah yang merupakan kasta paling rendah dalam sistem sosial masyarakat India ketika itu, membentuk kumpulan pekerja buruh paling besar di wilayah Madras. Daripada kumpulan inilah Britain membawa masuk sebahagian besar pekerja dari India bagi memenuhi permintaan pasaran pekerja tempatan.

      Di India, mereka dilayan tak ubah seperti seekor binatang tanpa dipedulikan maruah mereka.

      Ini menjadikan individu-individu kasta Pariah seorang yang tekun dalam melakukan pekerjaan serta tidak menolak sebarang arahan - satu ciri yang sangat digemari pihak British. Pendidikan golongan itu juga rendah, membolehkan mereka terus dikemudi untuk bekerja sebagai buruh berbeza dengan masyarakat Cina di Malaya yang mempunyai kemahiran serta lebih pandai berdikari sendiri.

      Delete
    3. Taktik licik British mengawal sosio masyarakat Malaya ketika itu
      kedatangan melalui jalan laut

      Selain daripada keperluan memenuhi permintaan pekerja, British juga mempunyai sebab lain kenapa kemasukan pekerja dari India perlu dilakukan.

      Berikutan keengganan orang Melayu untuk memberikan bantuan sebagai pekerja dan juga kemajuan orang Cina dalam bidang mereka, British merasakan wujud risiko orang Cina mula memberontak serta bangun menentang mereka.

      Bagi menyeimbangkan pengaruh orang Cina yang ketika itu bertumpu di kawasan-kawasan bandar, Frederic Weld, Gabenor kepada negeri-negeri selat merasakan perlunya wujud sebuah lagi masyarakat lain yakni masyarakat India dalam mewujudkan sistem masyarakat yang tidak hanya tertumpu pada masyarakat Cina.

      British merasakan bahaya akan melanda sekiranya kaum Cina diberikan kawalan ke atas Tanah Melayu ketika itu, berikutan ketidakstabilan sesama kaum Cina sendiri yang gemar bergaduh sesama mereka.

      wanita india mengusahakan tanaman

      Kemasukan kaum India ke Malaya juga dilihat dapat membantu memperkukuhkan lagi sistem residen yang mahu diperkenalkan British, yang jelas mahukan sokongan daripada kaum India yang terhutang budi dengan mereka. Ini boleh dijadikan alasan mengapa sistem residen perlu dilaksanakan, berikutan Sultan-Sultan Melayu tidak mempunyai kuasa memerintah kumpulan pendatang ini dan hanya Britain berkuasa ke atas mereka.

      Sebagai insentif membawa masuk pekerja India ke Malaya yang ketika itu bersaing kuat dengan Ceylon di Sri Lanka sebagai destinasi pilihan pekerja India Selatan, British menaikkan gaji pekerja-pekerja yang mahu ke Malaya disamping memberikan subsidi kapal untuk perjalanan.

      Bagi mempercepatkan lagi kemasukan pekerja India ke Malaya, pada tahun 1900 satu perjanjian di antara badan pemerintah di India dan Malaya membolehkan kesemua sebarang syarat pengambilan pekerja yang ada ditarik balik, memudahkan kemasukan beramai-ramai pekerja dari kawasan India Selatan ke Malaya.
      Artikel ini adalah rumusan daripada jurnal 'Indian migration and population change in Malaya' hasil tulisan Kernial Singh Sandhu, yang diterbitkan pada tahun 1958.


      : Disekolah sejarah ada tapi penekanan peranan bangsa tak nampak jelas

      Delete
    4. Anonymous = justice league = GENG NAJIB - Anjing Gila

      Delete
    5. Jangan kongsi pentas baca doa agama lain - Mufti



      SEREMBAN: Tindakan beberapa individu beragama Islam membaca doa bersama penganut agama lain pada Program Perpaduan Dalam Kepelbagaian di Dewan Majlis Perbandaran Seremban (MPS), malam tadi disifatkan merendahkan martabat Islam.

      Mufti Negeri Sembilan, Datuk Mohd Yusof Ahmad, berkata walaupun berniat baik, perbuatan itu tetap salah kerana Islam seharusnya memimpin bukannya dipimpin.

      Katanya, tindakan individu terbabit yang bergilir-gilir membaca doa bersama penganut agama Kristian, Hindu, Buddha dan Sikh seolah-olah memberi gambaran Islam setara agama lain.

      “Ia salah dan bagi tanggapan masyarakat bukan Islam, Islam setaraf dengan agama mereka. Al-Quran menyatakan tiada agama lain diterima Allah melainkan Islam.

      “Mereka tahu mengenai itu tetapi mengapa berkongsi pentas yang sama, sekali gus menjatuhkan martabat agama suci kita,” katanya kepada NSTP ketika dihubungi, hari ini.

      Mohd Yusof berkata, niat mewujudkan kesepakatan boleh dilakukan tetapi bukan dengan cara berkongsi pentas dan membacakan doa mengikut kepercayaan masing-masing.

      “Perkara ini tidak pernah diajar atau dilakukan, apatah lagi orang Islam sendiri mendengar bacaan doa daripada penganut agama lain.

      “Apa yang berlaku ini sama seperti kita tahu minum arak dan berjudi adalah haram di sisi Islam, tetapi kenapa dilakukan,” katanya.

      NSTP malam tadi, melaporkan program anjuran Sathya Sai Organisation of Malaysia menyaksikan lima wakil setiap agama berkongsi pentas dengan memperdengarkan doa untuk kesejahteraan rakyat dan negara kepada 300 hadirin.

      KOMEN : Maaf Mufti puak-puak PH bukan dia orang nak rujuk Mufti, mereka hanya rujuk kepada DAP aje

      Delete
  13. Kes Syed Saddiq, Papagomo: Tak gaduh, cuma tarik-menarik, kata polis
    20 Feb 2019, 2:10 tengahari (Dikemaskini 20 Feb 2019, 2:10 tengahari)

    A A
    Timbalan Ketua Polis Negara, Noor Rashid Ibrahim mengesahkan siasatan pihaknya tiada pergaduhan serius antara Exco Pemuda Umno, Wan Muhammad Azri Wan Deris dengan Menteri Belia dan Sukan, Syed Saddiq Syed Abdul Rahman pada 16 Februari lalu.

    Sehubungan itu, kata beliau, blogger yang lebih dikenali sebagai Papagomo itu yang direman tiga hari bagi membantu siasatan, akan dibebaskan dengan jaminan polis hari ini.

    “Kita mendapati tiada pergaduhan sebaliknya hanya salah faham dan berlaku tarik menarik. Dia (Papagomo) boleh dijamin dan kes ini akan diselesaikan dalam masa terdekat.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Anonymous = justice league = GENG NAJIB - Anjing Gila

      Delete
    2. MENYESAL KAU BIAR KAFIR PERINTAH NEGARA


      China Hukum Mati Lelaki Muslim Yang Pergi Haji Tanpa Guna Khidmat Kerajaan



      Pihak berkuasa rejim komunis China di barat laut Wilayah Autonomi Xinjiang Uyghur (XUAR) menjatuhkan hukuman mati ke atas seorang ahli perniagaan yang juga dermawan etnik minoriti Uyghur terkenal, Abdughapar Abdurusul, kerana mengerjakan haji di Arab Saudi.

      Menurut abang mangsa, Abdusattar Abdurusul, Abdughapar yang berasal dari daerah Bakyol di Ili Kazakh ditangkap pada Julai atau Ogos lalu.

      “Yang terbaru saya dengar, adik saya dijatuhi hukuman mati dan dia kini sedang menunggu pelaksanaannya. Alasannya ialah dia pergi ke Arab Saudi untuk melaksanakan haji secara persendirian, tanpa menggunakan perkhidmatan kerajaan,” katanya.

      Katanya, Abdughapar tidak dibenar melantik peguam ketika perbicaraan, sekali gus menunjukkan bahawa dia telah dihukum secara haram.

      Walaupun semua hukuman mati perlu dikaji semula oleh Mahkamah Agung China di Beijing, tetapi dalam kes Abdughapar, tidak dapat dipastikan sama ada kes itu telah disiasat dengan adil.

      Beliau berkata, Abdughapar bapa kepada empat anak memiliki beberapa rangkaian kedai dan perniagaan, dan telah menggunakan wang sendiri untuk membina sebuah masjid.

      Selain itu, katanya, Abdughapar juga telah menjual sebuah rumah lama milik keluarga sekitar 1 juta yuan (AS$144,000) pada April atau Mei, sebelum ditangkap, sementara semua aset keluarganya berjumlah kira-kira 100 juta yuan (US$14.4 juta) dirampas.

      “Abdughapar seorang dermawan yang suka membantu masyarakat … (tetapi) sekarang kerajaan telah mengambil segala-galanya dan memusnahkan sepenuhnya kehidupan keluarga itu,” kata Abdusattar.

      Sebelum ini, anak lelaki sulung Abdughapar, Awzer, ditahan pada 2017 selepas pulang dari belajar di Turki, dan isterinya, Merhaba Hajim ditahan pada April tahun ini, katanya.

      Abdusattar berkata, kakaknya Sayipjamal juga sudah hilang untuk tempoh masa yang lama dan dianggap telah ditahan, sementara beberapa kawannya dijatuhi hukuman penjara lebih daripada 18 tahun.

      Kakitangan Biro Keselamatan Awam Wilayah Ili Kazakh di bandar Ghulja, enggan menjawab pertanyaan serta menutup telefon apabila dihubungi Radio Free Asia (RFA), mengenai kes Abdughapar.

      Menurut agensi itu, seorang rakan lama yang enggan mendedahkan identiti memberitahu dia juga pernah mendengar desas-desus hukuman mati ke atas rakannya itu.

      “Seorang kawan saya memanggil saya, mengatakan bahawa Abdughapar telah dijatuhi hukuman mati. Saya juga mendengar bahawa isterinya telah meninggal dalam penjara,” katanya.

      Sumber : Ismaweb.

      Delete
  14. Saddiq sigaraga sedar dia tak popular....repot polis untuk cari publisiti murahan...

    Polis tak berani dakwa papagomo kerana ada saksi...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Anonymous = justice league = GENG NAJIB - Anjing Gila

      Delete
    2. Sejarah Singapore Yang Hebat?



      Pada hari Ahad baru baru ini seorang rakan telah ke Singapura untuk trip satu hari. Setibanya beliau di Changi Airport beliau lihat agak ramai pekerja2 airport Melayu yang agak lanjut usia masih bekerja sebagai tukang cuci.

      Apabila beliau berjumpa sahabatnya Dr Hisham beliau pun bertanyakan tentang Melayu di Singapore kerana apa yang dia lihat di airport suasana kurang selesa baginya.

      Dr Hisham memulakan ceritanya dengan berkata, orang Melayu di Malaysia sepatutnya bersyukur kerana nasib rakan sebangsa mereka di Singapore cukup ditekan.

      Katanya, pertama peluang untuk melanjut pelajaran amat tipis. Dari 100 orang, hanya 4 orang anak Melayu diterima berdasarkan quota dimana Melayu di Singapore hanya 4% sahaja.

      Katanya lagi, 4 pelajar ini akan diberikan kursus yg akan ditentukan oleh universiti. Pastinya kursus tersebut adalah yg paling sukar! Sekiranya pelajar tersebut ingin menukar kursus pihak universiti tidak membenarkannya sebaliknya menasihatkan pelajar tersebut berhenti saja.

      Sekiranya pelajar tersebut gagal walau satu kertas ujian, dia akan dikeluarkan dari universiti.

      Tetapi sekiranya berjaya, pihak universiti akan menekan pelajar tersebut agar menjelaskan yuran yg tinggi. Sekiranya gagal maka pelajar tersebut terpaksa berhenti dari U tersebut.

      Perlu diketahui TIADA BIASISWA UTK PELAJAR MELAYU DI SINGAPURA!

      Begitu juga halnya dalam perniagaan. Seperti sahabat saya, beliau mempunyai klinik sendiri tetapi sekiranya pihak kerajaan melihat potensi yang begitu baik maka beliau dipaksa untuk menerima seorang Cina Singapore untuk duduk sebagai Pengarah!

      Sekiranya beliau tidak bersetuju, beliau akan berhadapan lesen perniagaannya tidak lagi disambung dan di arahkan tutup!

      Orang Melayu yang ingin berniaga di Singapore harus menerima lokasi yg telah ditetapkan oleh pihak kerajaan. Lokasi2 strategik kebanyakannya dikuasai oleh Cina manakala Melayu luar dari kawasan tersebut ditambah pula dengan kadar sewaan yang tinggi.

      Sikap pemimpin Cina yang begitu skeptikal dengan Melayu dan sering kali dikaitkan sebagai kumpulan bermasalah di Singapore menyebabkan ramai Melayu yang diperosok ke dalam pusat tahanan melalui penguatkuasaan ISA!

      Sekiranya 4 Melayu sudah selesai menjalani hukuman di bawah ISA, kerajaan Singapore akan memastikan 4 Melayu lain akan mengisi tempat tersebut.

      Bentuk kesalahan adalah pelbagai.

      Banyak lagi tekanan yang di ceritakan dan bagaimana Melayu di diskriminasi sebegitu hebat. Tetapi Melayu kita di Malaysia masih tidak sedar akan nikmat berkerajaan sendiri.

      Tidak mustahil nasib kita juga akan sama dgn Melayu Singapore kalau kita masih seronok bertelagah kerana politik dan menjadikan DAP mentor setiap kali Melayu berpecah seperti mana PKR, PAN dan parti cap Bunga Raya yg menyembah DAP bagi meneruskan survival politik yg ada.

      MELAYU INI TIDAK LUPA.

      Credit: Pulai Info Troopers


      KOMEN : Melayu akan merempek di bumi sendiri jika mereka tinggal Islam sebagai pegangan hidup serta ketepikan politik Islam

      Delete
  15. Pas bawah pimpinan lobai Hadi boleh berubah2 demi survival lobai2... Yg haram boleh dihalalkan oleh lobai Pas...Hari ni musuh madey esok bodek madey dan lusa musuh semula...

    Pas bukan parti yg ada halatuju yg jelas...

    Pas untuk lobai2....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Othman Wok: Teladan Buat Pengkhianat Bangsa.




      Moga tidak mati hina.Kerana kuasa politik orang Cinalah Singapura terpaksa dipisahkan dari Malaysia. Othman Wok lah yang paling banyak membantu mempengaruhi orang Melayu Singapura yang kemudiannya dijadikan menteri dalam kerajaan Lee Kuan Yew sebagai ganjaran.

      UMNO tewas ke semua kerusi di Singapura. Peranannya Othman Wok mirip Anwar mahupun Mahathir terus memperdayakan Melayu agar memberi undi kepada sekutu kuasa politik orang Cina.

      Singapura wujud sehingga kini sebagai pengajaran kepada orang Melayu agar ia tidak berulang lagi. Namun sayang hanya sebilangan saja yang mahu mengambil pelajaran..Ini bukan soal rasuah dan kronisme. .. Ini soal mempertahankan legasi nenek moyang kita.

      Pada awal 70 an, Lee Kuan Yew telah mencadangkan agar semua jenazah orang Islam Singapura dibakar kerana kawasan kuburan sangat terhad. Othman Wok yang juga Menteri mewakili orang Melayu membuktikan ketaatannya dengan menyokong pendirian Lee Kuan Yew itu sehingga mencetuskan bantahan MUIS dan seluruh masyarakat Islam.

      Sikap yang ditunjukkan Othman Wok saling tak tumpah dengan sebilangan pemimpin Melayu di Pakatan Harapan yang sentiasa akur dengan DAP sebagai kata pemutus muktamad. ADAKAH KITA MASIH LAGI BOLEH DIPERBODOHKAN DAN MENERIMA MELAYU SEPERTI OTHMAN WOK SEBAGAI PEMIMPIN KITA?



      Manusia Yang Bernama OTHMAN WOK

      Othman Wok bekas Menteri Sosial dan ahli parlimen PAP yang mewakili Kawasan Pasir Panjang antara tahun 1963 dan 1977. Di awal kerjayanya dia adalah seorang tokoh wartawan Bahasa Melayu yang kemudiannya menjadi timbalan editor akhbar berbahasa melayu, Utusan Melayu Singapura.

      Beliau menyertai PAP selepas beberapa hari sahaja penubuhannya pada tahun 1954. Ketika itu beliau percaya pada hak samarata dan dasar multi-perkauman dan anti kepada raja-raja melayu (seperti apa yang PKR perjuangkan sekarang ini. Ketika itu beliau banyak membantu melalui penulisan mengenai penubuhan negara multi-perkauman dan hak samarata serta dasar anit raja-raja melayu di dalam akhbar "Petir" sebuah suratkhabar berbahasa melayu keluaran Parti PAP

      Selepas itu beliau dipilih sebagai salah seorang ahli dewan editorial buletin Petir dan dalam masa yang sama juga seorang lagi pemimpin tertinggi PAP iaitu Ahmad Ibrahim menjemput dia untuk menjadi ketua cawangan PAP Geylang Serai / Tampines pada tahun 1959.

      Othman Wok adalah seorang penyokong kuat Lee Kuan Yew dan dia lah orangnya yang kerap kali menentang perlaksanaan Hak-hak Keistimewaan orang Melayu. Setiap kali dia berceramah, setiap kali itu juga dia mengatakan yang hak-hak keistimewaan orang melayu dan raja-raja melayu ini hanya retorik dan mainan Tunku. Kononnya Tunku ada agenda lain, iaitu untuk merampas tanah orang Melayu di Singapura.

      Beliau juga mendakwa rusuhan kaum yang terjadi pada Julai 1964 telah dirancang oleh UMNO dan Tunkulah dalangnya. Beliau amat gembira tentang berita pemisahan Singapura daripada Malaysia dan ada juga yang mengatakan yang beliaulah yang menulis skrip temuramah BBC dengan Kuan Yew sewaktu malam berpisahnya Singapura dari Malaysia, yang mana ketika itu kuan yew menangis tersedu-sedu kononnya terlalu sedih dengan terkeluarnya Singapura dari Malaysia, padahal itu semua skrip yang dikarang oleh Othman Wok hanya semata-mata untuk orang Melayu berasa simpati dengan Kuan Yew dan membenci Tunku.

      Delete
    2. Sehingga sekarang ini Othman Wok masih dianggap sebagai pengkhianat Melayu oleh kebanyakan orang Melayu Singapura, kerana hasutan dialah, Lee Kuan Yew mengharamkan Pertubuhan Kebangsaan Melayu Singapura (PKMS aka UMNO Singapura) salah satu sayap UMNO di Singapura. Dia bersama-sama dengan berberapa pemimpin sayap Melayu dalam PAP antaranya Ishak Rahim, Rahmat kenap, Ariff Suradi, Buang Omar Junid, Mahmud Awang dan Yaacob Mohamed turun ke kampun-kampung Melayu menghasut orang Melayu supaya membenci UMNO dan Tunku.

      Pada tahun 1959, dia bertanding menjadi calon untuk PAP di kawasan Majlis Bandaran bagi kawasan Kampung Kembangan berlawan dengan calon UMNO, dia tewas dalam pertandingan itu, akibat terlalu malu dengan kekalahan itu beliau menuduh UMNO yang mengugut pengundi di situ supaya tidak mengundi dia. Apabila penduduk kampung mengetahui tentang cerita itu maka seluruh penduduk berkumpul dihadapan pejabatnya di Tampines dan menghalau dia keluar dari pejabatnya dan memaki hamunnya sebagai pengkhianat bangsa Melayu.

      Othman Wok sekali lagi bertanding di parlimen Pasir Panjang dan kali ini beliau menang atas bantuan dan sokongan dana dari Kuan Yew.

      Selepas Singapura berpisah dari Malaysia pada tahun 1963, dia telah dilantik oleh Kuan Yew sebagai Menteri Hal Ehwal Sosial. Satu jawatan menteri yang tidak mempunyi apa-apa fungsi kerana Kuan Yew telah melantik seorang Cina untuk menjaga hal ehwal sosial dan Cina ini di letakkan di bawah jabatan Perdana Menteri. Selepas 14 tahun beliau menjadi menteri goyang kaki maka pada 1978 dia pun tidak lagi menjadi menteri kabinet Kuan Yew.

      Sekarang ini dia menjadi salah seorang penulis cerita seram yang paling top di Singapura. Sesungguhnya manusia yang bernama Othman Wok ni adalah seorang pengkhianat bangsa Melayu yang terhebat dalam sejarah Melayu moden. Cara jalan cerita Othman Wok ini seakan sama dengan jalan cerita yang berlaku sekarang ini di negara kita. Takkan kita orang Melayu di sini ingin jadi seperti orang Melayu di Singapura? ibarat melukut di tepi gantang, merempat di bumi sendiri. Jangan sampai petualang Melayu seperti Othman Wok ni ada dan hidup membiak di dalam negara kita.

      by Zulhairi

      Delete
    3. Anonymous = justice league = GENG NAJIB - Anjing Gila

      Delete
    4. Rombak buku teks Sejarah usaha hapus identiti bangsa Melayu



      Ikatan Guru-guru Muslim Malaysia (iGuru) menggesa Kementerian Pendidikan mendapatkan nasihat daripada pakar sejarah terlebih dahulu, sebelum mengambil tindakan mengubah kandungan buku teks sekolah rendah subjek berkenaan.

      Presidennya, Ustaz Azizee Hassan berkata, pihaknya tidak mahu langkah merombak subjek Sejarah menjadi usaha untuk menghapuskan identiti Melayu sebagai kaum Pribumi asal, serta menidakkan perjuangan bangsa Melayu sebagai tonggak tamadun di Malaysia.

      Beliau berkata, jika Kementerian Pendidikan berhasrat untuk mengubahnya, maka perlu dipastikan bahawa penulisan sejarah adalah daripada sumber ‘primer’ dan ‘sekunder’ muktabar sahaja dengan berlandaskan kajian pakar-pakar yang diiktiraf.

      Beliau menegaskan, tindakan itu adalah untuk memastikan supaya sejarah yang ditulis adalah tepat dan benar.

      “Isi kandungan sejarah mengenai kesultanan Melayu, sistem beraja, pengaruh agama mestilah daripada sumber yang sahih dan bukan dari perspektif kaum Cina semata-mata.

      “Ia dibimbangi terdapat usaha halus bagi mengubah fakta sejarah terutama sejarah perjuangan bangsa Melayu dan sejarah kedatangan Islam ke tanah air,” katanya ketika dihubungi Ismaweb.net.

      Terdahulu, akhbar berbahasa Cina, Sinchew Daily melaporkan, buku teks Sejarah sekolah rendah akan dinilai semula dan diubah kerana ia didakwa meliputi terlalu banyak unsur subjek lain.

      Timbalan Menteri Pendidikan, Teo Nie Ching berkata, Bahagian Buku Teks telah mengadakan lapan bengkel sejak 2014 berhubung cadangan pertubuhan-pertubuhan Cina untuk menambah baik buku teks sekolah rendah.

      Katanya, 10 pertubuhan Cina itu mencadangkan agar silibus Sejarah dimasukkan dengan kandungan mengenai pengaruh budaya India dalam kerajaan-kerajaan Melayu dalam topik kerajaan Melayu awal pda buku teks tahun empat.

      Manakala untuk buku teks tahun lima pula, tema sistem beraja dicadangkan ditukar kepada sistem beraja dan raja berperlembagaan; tema Islam ditukar kepada Islam serta agama dan kepercayaan utama yang lain; tema bahasa Melayu ditukar bahasa Melayu dan bahasa-bahasa ibunda kaum.

      Delete
  16. Kain rentang anti-Mahathir, pro-Anwar muncul di KL

    20 Feb 2019, 12:03 tengahari (Dikemaskini 20 Feb 2019, 2:17 tengahari)


    A A
    Kain rentang menolak kepimpinan Perdana Menteri Mahathir Mohamad dan mendukung Presiden PKR Anwar Ibrahim muncul di sekitar Kuala Lumpur.

    Setakat ini, ia dikesan dipamer di dua tempat, iaitu Bangsar dan Taman Permata, Kuala Lumpur.

    Di Bangsar ia digantung di jejantas Jalan Bangsar, berdekatan stesen LRT Abdullah Hukum.

    Di Taman Permata pula, difahamkan ia digantung di lebuh raya MRR2, berdekatan pasar raya besar Giant.

    Kain rentang itu bertulis “Mahathir letak jawatan! Anwar Ibrahim PM ke-8 demi selamatkan Malaysia”.

    Turut dimuatkan gambar Anwar dan logo PKR.

    Namun, setakat ini belum terdapat maklumat pihak mana yang bertanggungjawab menggantungnya.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Anonymous = justice league = GENG NAJIB - Anjing Gila

      Delete
    2. AES: Kerajaan terdesak kumpul wang?



      – Keputusan meneruskan Sistem Penguatkuasaan Automatik (AES) dan menambah kamera itu dilihat seperti kerajaan terdesak mencari wang ekoran keputusan dasar yang dibuat di peringkat Pusat.

      Pengarah Jabatan Penerangan Pas Pusat, Ahmad Amzad Hashim berkata, tindakan itu juga menggambarkan langkah-langkah serupa akan diambil terutama berhubung caj-caj seumpama itu pada masa akan datang.

      Menurutnya, pada mulanya, beliau melihat kecenderungan kerajaan Pusat untuk tidak meneruskan AES apabila di peringkat belanjawan Pusat menyediakan peruntukan khas pampasan kepada Lembaga Tabung Angkatan Tentera (LTAT) yang merupakan pemegang saham terbesar dalam AES.

      “Apabila kerajaan (PH) mengambil alih dan diletakkan AES ini di bawah Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ), kita ingatkan satu proses untuk membatalkan tetapi terkejut apabila Menteri Pengangkutan, Anthony Loke mengumumkan akan menambah lagi kamera AES.

      “Ini isu sama dan berulang perkara yang sama, dia (Anthony) kata masalah kemalangan berpunca daripada kelajuan maka katanya dengan penggunaan AES ia dapat mengurangkan kemalangan jalan raya. Masalahnya tak semudah itu,” katanya kepada media sempena Bicara Bersama Yang Berhormat Wakil-wakil Rakyat Kuala Terengganu di Pasar Pagi Kampung Tiong, di sini.

      Hadir sama Adun Bandar, Ahmad Shah Muhammed; Pegawai Khas Menteri Besar, Dr Balachandran Gopal Krishnan dan Pengerusi Majlis Pengurusan Komuniti Kampung (MPKK) Tiong, Jefri Chua.

      Ahmad Amzad yang juga selaku Ahli Parlimen Kuala Terengganu percaya, pengumuman itu amat mengecewakan rakyat kerana apabila lebih banyak kamera maka lebih ramai rakyat kena saman.

      Beliau yakin sidang Parlimen yang akan bermula Mac depan hangat membincangkan berhubung AES ini termasuklah beliau sendiri yang akan membangkitkannya.



      KOMEN : PH kerajaan cekik darah rakyat

      Delete
  17. Bermula desakan proksi DAP desak madey berundur sekarang muncul kain rentang plak...

    Isyarat madey mula dibenci kerana kuat kencing rakyat...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Anonymous = justice league = GENG NAJIB - Anjing Gila

      Delete
    2. Sekolah Kebangsaan Menjadi Sekolah Agama : Satu Kenyataan Menyimpang



      Satu hari belajar topik agama di sekolah kebangsaan?

      Terlalu banyak ulama satu masalah sebab akan ada perbezaan, sesatkan pengikut-pengikutnya dan akhirnya menimbulkan persengketaan?

      Membaca Al-Quran tidak dikira sebagai belajar bahasa lain?

      Ini semua adalah kenyataan menyimpang.

      Hakikatnya, tempoh pembelajaran agama di sekolah kebangsaan adalah lebih kurang sama sahaja dengan tempoh pembelajaran subjek-subjek lain seperti sains, matematik, sejarah dan juga bahasa.

      Hakikatnya, melahirkan seramai mungkin ulama tidaklah pernah menjadi satu permasalahan sebaliknya rahmat kepada alam ini kerana merekalah yang akan membimbing kita bagi menyediakan diri untuk satu kehidupan yang kekal abadi selepas kehidupan di dunia ini.

      Hakikatnya, perbezaan dalam kalangan ulama bukanlah satu isu kerana mereka mengeluarkan pandangan berdasarkan tahap keilmuan mereka yang semestinya ada asasnya berpandukan Al-Quran dan Hadis.

      Hakikatnya, perbezaan pendapat ini adalah satu lumrah kehidupan tidak terhad kepada bab agama sahaja.

      Hakikatnya, dalam politik juga ada perbezaan. Ada yang setuju dengan GST dan ada yang setuju dengan SST. Ada yang setuju dengan ICERD dan ada yang tidak setuju dengan ICERD. Pemimpin dan rakyat sama-sama bertelingkah dalam isu-isu melibatkan politik.

      Berbalik kepada kenyataan Tun Mahathir yang menyimpang tersebut, berbondong-bondonglah puak sekular ini memuji kenyataan Tun Mahathir ini di media berhaluan kiri dan berkata lebih kurang seperti berikut:

      'Sekolah bukan tempat belajar agama, belajar agama di rumah atau institusi agama sahaja'

      'Agama adalah antara individu dengan tuhan sahaja, keluarkan pembelajaran agama daripada sistem pendidikan'

      'Tun tahu punca sebenar permasalahan'

      'Pembelajaran agama di sekolah punca perpecahan kaum'

      Sebagai PM yang beragama Islam, kenyataan Tun Mahathir amatlah mengecewakan umat Islam kerana memberi peluang kepada puak berhaluan kiri ini untuk bersikap lebih berani menyuarakan pandangan mereka yang tidak sukakan pembelajaran agama Islam di sekolah.

      Tatkala rakyat bangsa majoriti di negara ini mahukan sekolah satu sistem sahaja demi perpaduan nasional, kenyataan Tun ini hanya memberi imej negatif kepada sekolah nasional seolah-olah fokus diberikan kepada pendidikan Islam sahaja sedangkan pendidikan agama dan juga ilmu keduniaan diberikan penekanan seimbang.

      Lebar perbezaan persefahaman antara kaum semakin besar dengan kenyataan Tun Mahathir ini yang menyulitkan perpaduan nasional.

      Sekian.

      Muhammad Hazmi Hamzah,
      Ketua Unit Analisis Isu Semasa Nasional,
      Professional Muslim Community (PMC).
      22 Disember 2018


      KOMEN: Sekolah bukan tempat belajar agama? Ni aku nak 'sekolah'kan kenyataan 'bodoh' ini

      Delete
  18. Bekas perunding media Najib didakwa
    Hafiz Yatim
    20 Feb 2019, 3:17 petang (Dikemaskini 20 Feb 2019, 3:17 petang)

    A A
    Paul Stadlen, bekas perunding media kepada Najib Razak, telah didakwa tanpa kehadiran (absentia) atas tuduhan pengubahan wang haram.

    Sumber memberitahu Malaysiakini bahawa warga British itu didakwa di Kuala Lumpur hari ini.

    Menurut sumber itu, pihak berkuasa akan memohon waran tangkap dikeluarkan dan akan bekerjasama dengan Interpol agar Stadlen dapat dibicara di Malaysia.

    "Stadlen kini di luar negara, tetapi kita akan mendapatkan perintah yang sewajarnya (agar dapat dibicara di sini)," katanya yang enggan namanya didedahkan.

    Menurut The Edge, Stadlen yang dulunya bekerja dengan firma Apco International, akan berdepan dakwaan melibatkan RM15 juta.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Anonymous = justice league = GENG NAJIB - Anjing Gila

      Delete
    2. Kematian yang dicemburi



      Tentu kita tertanya2... 🤔

      Apa amalan Arwah Adib agaknya sampai dimuliakan begitu rupa di bumi lagi?

      Seluruh rakyat Malaysia mendoakan Adib.
      Mahal kan nilai doa dari seorg mukmin kpd mukmin lain.
      Pengakhiran kita di dunia belum tentu bagaimana.

      Apa yg kita nampak salah satunya dia memuliakan Mak & Ayah dia. Family first.

      Hangpa tau dia beli Myvi baru sebijik dua bulan lepas pastu tinggai di kampung bagi Mak Ayah dia pakai.
      Kereta ayah dah lama katanya.

      Dia selalu ambik cuti musim padi.
      Sebab nak tolong ayah dia buat bendang (orang kedah kata) - menurut Ibu Adib

      Kalau dengar Mak Ayah sakit, Mak Ayah demam.... sebolehnya dia akan cepat2 balik.
      Pada hal kita tau kerja Bomba bukan senang nak cuti - Ibu Adib

      Umur 24 tahun Anak Muda yg dah tak pikir nak enjoy & berseronok.
      Hidupnya demi keluarga terutama Ibu Ayah.
      Dan tarikh 22 Dis. utk mendirikan rumah tangga.

      Di sini dpt kita lihat kan.
      Sesiapa yg memuliakan Ibu Ayah. Allah juga akan muliakan kita.
      Kalau kita nak senang, senangkan Mak Ayah kita dulu. Tak semestinya senang dgn duit.
      Senangkan hati & buat Mak Ayah gembira pun malaikat catat pahala besar utk kita.

      Nukilan ini tertulis supaya nanti bila kita baca akan jadi peringatan buat semua.

      Satu lagi yg akhir.. Adib juga menyokong perjuangan Islam..

      Innalillahi wainna ilaihiraajiuun.
      Al Fatihah 😢

      Moga Allah ampuni dan rahmatinya..

      COPY & PASTE

      Satu bukti yg jelas betapa Allah meletakkan darjat yg tinggi kpd anak2 yg berbakti kpd ibubapa.
      Semoga kita menjadi anak2 yg memuliakan ibubapa kita, In Shaa Allah anak2 pula akan memuliakan kita.

      ۞ اَللهُمَّ صَلِّ عَلَى سَيِّدِنَا مُحَمَّدٍ وَعَلَى آلِ سَيِّدِنَا مُحَمَّدٍ ۞


      KOMEN : Sesuatu yang baik pasti akan dapat balasan yang baik

      Delete
  19. Anonymous = justice league = GENG NAJIB - Anjing Gila

    ReplyDelete
  20. 3'Sultan Johor serah balik kuota balak baginda' - M'kini

    Ini bagus. Klo tak, tak merisau rakyat.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Silap tulis -

      Sultan Johor serah balik kuota balak baginda' - M'kini

      Ini bagus. Kalo tak, merisaukan rakyat.

      Delete
    2. ‘Boikot Produk Cina Bangsa DAP’ - Belilah di kedai Muslim


      Wakil Dewan Perniagaan Cina dan Melayu, Yeah Kim Leng semalam memberitahu Malaysian Insider bahawa ‘boikot produk Cina DAP' yang dipromosikan akan menjejaskan ekonomi Malaysia dan menakutkan pelabur. Beliau tentunya bercakap tentang kempen ‘boikot barangan Cina pro-DAP’ yang kini sedang merebak di internet.

      Kita boleh merujuk kempen ini sebagai kesan sampingan dari keputusan PRU-14 yang menyaksikan penolakan sepenuhnya kaum Cina terhadap parti pemerintah a.k.a kerajaan Melayu. Dalam kenyataannya, Yeah mendesak Putrajaya agar masuk campur bagi menghentikan kempen boikot tersebut.

      Penulis percaya bahawa Yeah sedia maklum bahawa kaum Melayu telah lama bersabar dengan permainan rasis akhbar-akhbar Cina serta lakonan mengada-ngada kaum Cina dalam menangani isu-isu rasis, dengan harapan kaum Cina akan menghargai toleransi mereka.

      Bagaimanapun, kaum Cina mengambil sifat toleransi Melayu itu sebagai suntikan dos kepada ego mereka. Dari situ, keangkuhan kaum Cina yang dipamerkan dalam tragedi 13 Mei kini sekali lagi dipamerkan sepanjang kempen PRU-14 dan dalam isu Kuil melibatkan kaum India.

      Hakikatnya, majoriti rakyat sudah muak dengan sikap hipokrasi-sensitif kaum Cina. Setiap kali mereka diingatkan tentang kontrak sosial, mereka akan menjerit ‘rasis’!. Setiap kali mereka disoal tentang semangat nasionalis dan patriotik, mereka akan menyalak ‘rasis’!. Dan apabila Utusan Malaysia bertanyakan apa lagi yang mereka mahu, iaitu satu soalan yang jujur, terus terang dan mudah, akhbar itu dikutuk sebagai ‘ultra-rasis’!



      Di masa yang sama, akhbar-akhbar Cina dan ahli politik mereka terus memperhebatkan permainan isu rasis ini sehingga kemuncaknya masyarakat Cina gagal membezakan antara ‘benci Melayu dengan benci Malaysia’. Maka, hari ini, kita melihat anak-anak Cina memegang bendera Malaysia terbalik – dengan bangga.

      Delete
    3. Selepas PRU-14, para ektremis Cina ini akhirnya bertemu buku dengan ruas. Ramai guru-guru dan murid-murid Melayu di sekolah Cina mula memperkatakan tentang pengalaman mereka berhadapan dengan sikap rasis di sekolah. Ramai lagi yang mula bertanyakan peranan akhbar-akhbar cina yang telah lama menanam sikap prejudis, keraguan dan kebencian terhadap kerajaan yang diterajui Melayu. Malah, ahli politik Melayu juga sudah mula ‘menyampah’ dengan hipokrasi kaum Cina.

      Sudah tiba masanya kita memainkan isu rasis ini secara terbuka. Sepertimana yang penulis sering katakan pada rakan-rakan penulis, jika kita berurusan dengan seorang rasis, kita tidak punya pilihan selain turut menjadi rasis, atau kita akan ditindas. Dan itulah yang kaum Cina inginkan sangat, iaitu ‘menindas’.

      Jelas, kaum Melayu sudah tidak tahan lagi dengan sikap chauvinis dan angkuh kaum Cina dan mula berkata: “Jika ingin sangat bermain dengan isu kaum, maka ayuhlah kita main sama-sama”.



      Mungkin ada yang menyangka, dari situlah bermulanya kempen boikot barangan Cina DAP ini.

      Hakikatnya, ia telah bermula lama dahulu apabila kaum Cina dengan liciknya menyerang dan mengsabotaj semua produk bumiputera.

      Delete
    4. Terjemahan
      Terjemahan FB (23 NOV 2011, 11:28PM): BUTTER LAU MEREKA DENGKI DENGAN KEJAYAAN ORANG LAIN. APA BEZANYA ORANG MELAYU DENGAN PENCURI?

      Terjemahan FB (24 NOV 2011, 1:37AM): DESMOND TEE DESMONDPERGI MATI MELAYU BABI! TAK ADA KELEBIHAN! JADI MEREKA MENCURI!! ORANG MELAYU LOW CLASS!!

      Terjemahan FB (24 NOV 2011, 2:49PM): BECKY WONG TANPA ORANG CINA YANG MEMBANTU ORANG MELAYU, BOLEH KE MEREKA HIDUP SAMPAI SEKARANG? AMBIL BALIK DUIT YANG PERNAH KITA BAGI, SEMUA BABI-BABI INI TAK KAN MAMPU BUAT APA-APA.
      TAK LAMA LAGI MEREKA AKAN TAHU AKIBATNYA. MANA ADA 1 MALAYSIA, SEMUANYA TIPU! MEREKA SURUH TOLAK DISKRIMINASI KAUM TAPI MEREKA YANG MENGAMALKANNYA??

      Terjemahan FB (24 NOV 2011, 5:14PM): STEVEN LONG MATILAH MELAYU BABI GEMUK MAK DIA!!BIADAP!!! SEOLAH-OLAH KITA ORANG MELAYU HANYA MELUKUT DI TEPI GANTANG! SUDAH CUKUP DENGAN KUTUKAN & HINAAN KEPADA ORANG MELAYU.


      ....

      Contohnya, apabila seorang taikun Melayu mengambil-alih Gardenia Bekeries (KL) Sdn Bhd tidak lama dahulu kerana bimbang dengan status halal tepung pembuat produk tersebut yang mana bekalannya dimonopoli oleh seorang taikun Cina, masyarakat Cina tidak menunggu lama untuk melancarkan boikot terhadap semua produk Gardenia.

      Alasan mereka? Ia adalah milik kroni UMNO.

      Ini adalah cara pemikiran tipikal seorang rasis iaitu, tidak apa bagi Cina untuk memonopoli tetapi tidak boleh bagi Melayu untuk memecah monopoli dan menyediakan persaingan yang sihat kerana ia adalah amalan kronisme; kecuali jika persaingan sihat itu melibatkan seorang Cina juga. Seperti kata Yeah, ia adalah ‘tidak sihat, kebudak-budakan dan rasis’ bagi Melayu untuk memboikot barangan Cina tetapi ia adalah ‘hak pengguna’ bagi Cina memboikot barangan Melayu.

      Permainan rasis kaum Cina di sektor swasta juga merupakan rahsia umum, di mana mereka akan meletakkan ‘mandarin’ sebagai kelayakan dalam iklan-iklan pekerjaan. Di utara, terutamanya, permainan rasis kaum Cina lebih terbuka di mana syarikat yang diterajui mereka tidak akan memberi peluang yang sama kepada kaum lain untuk maju. Sesetengahnya pula secara langsung meletakkan skim gaji dwistandard berdasarkan kaum di bawah ‘undang-undang tidak bertulis syarikat’.

      Selamanya kaum Cina itu angkuh, memberitahu semua bahawa tiada siapa yang dapat menyentuh mereka kerana mereka mengawal ekonomi.

      Mungkin benar bahawa kita tidak boleh berbuat apa-apa dan bahawa kempen boikot barangan Cina ini tidak akan membawa kaum Melayu ke mana-mana. Justeru, jika ia benar, maka kita percaya Yeah Kim Leng tidak perlu bimbangkan apa-apa. Lagipun, beliau hanya bimbangkan kaum Cina, bukan begitu? Dan kaum Cina tidak akan terjejas hanya dengan boikot dari kaum Melayu, bukan begitu?

      Kaum Cina telah menyatakan bahawa mereka tidak memerlukan kaum lain, maka kaum lain juga perlu ‘belajar’ untuk tidak memerlukan kaum Cina. Dan untuk pengetahuan semua, pembelajaran ini telah pun bermula iaitu melalui ‘kempen boikot, produk Cina DAP’.


      KOMEN : Boleh cuba beli dikedai muslim melainkan terpaksa.. Cuba seminggu lihat apa kesannya

      Delete
  21. 5MCA dakwa pertemuan Mujahid-Uighur campur tangan urusan China
    ---

    MCA pro-Malaysia ke pro-China?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mahathir Akan Tubuh BN 2.0, Anwar Ibrahim Kekal BAKAL PM, Dulu Kini Dan Selamanya
      Posted by SnapShot at 12/24/2018


      Iklim politik Malaysia semakin susah nak di ramalkan...

      Walau pun cuba di nafikan oleh Dr. Mahathir, tapi umum tahu, Dr. Mahathir di kawal sepenuhnya oleh DAP dalam menjalankan pentadbiran negara...

      Satu keadaan yang langsung tak boleh di terima oleh Dr. Mahathir sendiri...



      Tapi Dr. Mahathir terpaksa juga akur sebab menyedari, walau pun dia di angkat sebagai Perdana Menteri, namun PPBM cuma ada 13 kerusi dalam Pakatan Harapan...

      Sedangkan DAP dan sekutu kuatnya PAN ada 53 kerusi dalam Pakatan Harapan...

      Risiko di gulingkan sentiasa menghantui Dr. Mahathir...

      MP UMNO Menjadi Talian Hayat Dr. Mahathir



      Dr. Mahathir memulakan usaha untuk menarik MP UMNO ke PPBM seawal bulan Jun 2018...

      Dr. Mahathir memanggil Datuk Seri Zahid Hamidi yang ketika itu memangku jawatan Presiden UMNO dan Pengerusi BN...



      Mesej Dr. Mahathir pada Zahid mudah, bubarkan UMNO dan masuk PPBM...

      Delete
    2. Gagal kali pertama, Dr. Mahathir cuba kali kedua dengan pendekatan yang lebih keras...

      Kalau kali pertama, Zahid rakam perbualan beliau dengan Dr. Mahathir, kali kedua, beliau membawa sekali Timbalan Presiden dan Naib2 Presiden UMNO sebagai saksi sekiranya Dr. Mahathir memutarbelitkan fakta pertemuan tersebut...

      Akibatnya, serangan ke atas Zahid pun bermula dan beberapa hari selepas pertemuan kedua antara Zahid dan Dr. Mahathir, Zahid di dakwa dengan 45 pertuduhan di bawah AMLA...

      Serangan dan tekanan ke atas Zahid di lakukan secara berterusan sama ada dari luar atau dari dalam UMNO sendiri...

      Melihat Zahid sukar di tundukkan dari luar, maka Dr. Mahathir menggunakan tekanan dari dalam UMNO sendiri untuk menjatuhkan Zahid dengan harapan, apabila Zahid terpaksa bercuti atau melepaskan jawatan Presiden UMNO, maka UMNO akan lebih mudah di tawan...



      Maka suara2 mendesak Zahid supaya berundur atau bercuti dengan alasan sedang menghadapi 45 pertuduhan bawah AMLA mula kedengaran dari dalam UMNO sendiri...

      Bila di lihat tekanan 45 pertuduhan bawah AMLA gagal menundukkan Zahid, serangan siri kedua dari dalam UMNO di mulakan...

      Bermula dari lawatan Dr. Mahathir ke Sabah sebab kononnya untuk merasmikan PPBM Sabah, sebenarnya lawatan tersebut adalah lawatan serampang 2 mata...



      Beberapa hari selepas lawatan Dr. Mahathir ke Sabah, politik tanah air di kejutkan dengan berita MP dan ADUN UMNO Sabah secara berjemaah mengumumkan keluar parti dengan alasan skema, UMNO sudah hilang halatuju...

      Delete
    3. Belum pun reda dengan kejutan berita MP dan ADUN UMNO Sabah keluar parti, UMNO Semenanjung pula di kejutkan dengan pengakuan Hamzah yang beliau menjadi broker untuk membawa 36 orang MP UMNO dari Semenanjung untuk keluar parti...

      Azmin Dan Kartel Dari PKR Menjadi 'Fixed Deposit' Mahathir



      Ramai yang tak tahu bahawa sebenarnya, Dr. Mahathir mempunyai pengaruh yang cukup besar dalam parti PKR...

      Sebaik saja kabinet di tubuhkan, Dr. Mahathir pantas melantik Azmin sebagai Menteri Hal Ehwal Ekonomi (sampai sekarang masih menjadi tandatanya apa fungsinya) walau pun ketika itu Azmin sudah pun selesa sebagai Menteri Besar Selangor...

      Dr. Mahathir sedar, Azmin Ali, anak didik dan juga anak angkatnya mempunyai pengaruh yang hampir sama besarnya dengan Anwar Ibrahim, seteru tradisi politik Dr. Mahathir dalam PKR...



      Cubaan pertama Mahathir untuk 'hijacked' PKR di lakukan ketika Pemilihan PKR dengan menyuruh Azmin bertanding jawatan Presiden PKR dengan menentang Anwar, di lihat gagal bila Azmin sendiri mengambil jalan selamat dan merasakan masih belum bersedia untuk menumbangkan Anwar dan seterusnya cuma mempertahankan jawatan Timbalan Presiden PKR...

      Namun geng kartel Azmin, yang di katakan mempunyai sekurang2nya 20 orang MP PKR akan kekal sebagai 'fixed deposit' Dr. Mahathir bila sampai waktunya!!!

      Delete
    4. Maka Anwar Ibrahim akan mencipta sejarah dunia sebagai manusia yang akan kekal menjadi BAKAL PERDANA MENTERI dulu, kini dan selamanya...

      MP India Dalam DAP Akan Menjadi MIC 2.0 Dalam Gabungan BN 2.0



      Perasaan kurang senang beberapa pemimpin politik India DAP bermula sejak pemilihan calon PRU 14 lagi...

      Ini berikutan kepimpinan tertinggi DAP bercadang untuk mengurangkan calon India dari DAP pada PRU 14...



      Keadaan ini menjadi semakin membarah bila di dalam isu ICERD dan rusuhan di kuil Seri Maha Mariamman, kepimpinan tertinggi DAP bukan saja di lihat tak memberi sokongan malah mengeluarkan kenyataan2 yang lebih menekan mereka...



      Dari sumber yang di percayai, di jangkakan sekurang2nya 7 orang MP dari DAP dan PKR, tidak termasuk seorang dari Hindraf akan menyertai BN 2.0 yang sedang di usahakan oleh Dr. Mahathir...

      Gambaran BN 2.0 Dr. Mahathir



      Infografik di atas menunjukkan kedudukan terkini Ahli Parlimen mengikut parti di dalam Dewan Rakyat...

      Jelas menunjukkan setakat ini, PPBM cuma mempunyai 16 Ahli Parlimen...

      Keadaan akan berubah bila projek BN 2.0 Dr. Mahathir berjalan sepenuhnya :

      PPBM : 76 Ahli Parlimen
      (PPBM 16 + UMNO=36 + PKR=20 + Dari Sabah=4)

      Warisan : 9 Ahli Parlimen

      Gabungan Ahli Parlimen India DAP : 7 Ahli Parlimen

      Gabungan Parti Sarawak : 19 Ahli Parlimen

      Bebas Yang Akan Menyertai BN 2.O : 13 Ahli Parlimen

      Jumlah Ahli Parlimen BN 2.0 = 124 Ahli Parlimen

      PPBM akan menjadi parti dominan dalam BN 2.O...

      Manakala gabungan barisan pembangkang cuma ada 98 Ahli Parlimen...

      Satu2nya cara yang boleh menggagalkan usaha Dr. Mahathir untuk merealitikan projek BN 2.0 ialah KESETIAAN ahli parlimen UMNO kepada parti UMNO...

      Sebab itulah, Dr. Mahathir di lihat giat menjalankan usaha menyerang dan memecahbelahkan parti UMNO....

      Pernahkah kita terfikir, mengapa Dr. Mahathir tidak menyerang PAS sebagaimana beliau menyerang UMNO?

      Mengapakah serangan Dr. Mahathir terhadap UMNO masih berterusan walau pun beliau telah berjaya menjatuhkan DS Najib dan 'merehatkan' DS Zahid Hamidi?

      Tidak lain dan tidak bukan kerana Dr. Mahathir tahu, UMNOlah yang akan menentukan sama ada projek (mungkin projek terakhir dalam hidup beliau) BN 2.0 beliau akan berjaya atau sebaliknya...

      Kepada ahli parlimen UMNO, ingatlah, yang menjulang kamu ialah ahli2 UMNO, yang mengangkat dan berjuang serta berkorban siang dan malam untuk memastikan dan menjamin kedudukan kamu sekarang ialah ahli UMNO...

      Lihatlah dalam2 wajah mereka, keringat mereka masih belum kering, lelah mereka mereka masih banyak tersisa, sekiranya kamu semua kecewa kerana kehilangan kuasa, apatah lagi kami yang berada di akar umbi ini, lagi terasa bebannya...

      Kepada ahli2 UMNO, janganlah mudah terpedaya dengan janji2 manis ajen2 Dr. Mahathir, sedangkan janji Manifesto PRU 14 pun secara terang2 di mungkiri, apa lagi janji yang cuma di ucap tetapi tidak di bukukan...

      Bersama2lah kita perkukuhkan kembali parti keramat orang Melayu yang selama ini telah banyak membantu kita...

      Kepada semua yang masih mengalir keringat UMNO di tubuhnya, yang masih mengalir darah UMNO di setiap urat tubuhnya, janganlah kita tinggalkan bahtera UMNO kerana di dalamnya sarat dengan sejarah pengorbanan nenek moyang kita...

      Delete
  22. Macam Mana Aset Bekas Setiauhasa PAS lebih daripada Dato Mustafa Mohamad (parti pencuri)?



    Kedudukan ke-8 dan 9 dalam senarai pimpinan PH yang mempunyai aset paling banyak ialah Timbalan Menteri Pengangkutan, Datuk Kamaruddin Jaffar yang mengistiharkan aset terkumpul sebanyak RM 11.3 juta.

    dan kedudukan ke-9 pula ialah Ahli Parlimen Jeli, Datuk Mustapha Mohamed dan isteri memiliki harta terkumpul sebanyak RM5 juta.

    Mula-mula terbayang Datuk Mustapha lebih kaya daripada Datuk Kamaruddin Jaafar yang pernah menjadi MP PAS di Tumpat Kelantan.

    Kaya tidak salah dalam Islam.

    Hanya rasa pelik sikitlah, adakah kekayaan ini setelah keluar daripada PAS. Kerana ada yang berkata kalau pimpinan PAS nak kaya mudah aje masuk UMNO. Tapi kini nak kaya masuk PKR.

    Ada sesiapa boleh bagi pencerahan?

    ReplyDelete

  23. Sirul gagal dapat suaka politik dari Australia

    Sirul mungkin dihantar pulang ke Malaysia selepas negara ini memansuhkan hukuman mati.
    ----

    Gigil lah lutut Najib dan Mak Badak.

    Di bicara lagi, tak tentu Sirul akan kata siapa arahkan bunuh Altantuya.

    ReplyDelete
    Replies
    1. This comment has been removed by the author.

      Delete
    2. Mendepani Kecelaruan Kerajaan Pakatan Harapan
      Oleh Wartawan BO - 23/12/2018343

      Dunia politik Pakatan Harapan sedang panas dan bergolak. Tidak mudah membina keserasian antara parti yang mempunyai prinsip dan matlamat perjuangan yang tidak sama. Ditambah dengan keegoan dan juga kerancakan masing-masing membina pengaruh dalam kerajaan juga dalam mengagihkan kek kemenangan.

      2. Kerakusan sebahagian pimpinan PH mengemukakan pelbagai polisi baru dalam masa enam bulan pertama memerintah yang menyentuh jati diri negara melibatkan Islam, Melayu dan raja-Raja menyatukan majoriti rakyat untuk bangkit menegur dengan keras menerusi himpunan aman ICERD lebih setengah juta rakyat.

      3. Kegagalan kerajaan PH menunaikan janji manifesto menimbulkan kemarahan pengundi khususnya anak muda. Kenyataan menteri-menteri yang sentiasa berpusing arah dalam banyak isu menjadi bahan ketawa rakyat. Masih berjiwa pembangkang meskipun telah menjadi kerajaan menjadi bualan rakyat. Imej kerajaan PH yang semakin merudum telah diperakui oleh pimpinan mereka sendiri dalam risalah terbuka.

      4. Pertembungan pengaruh antara Tun Mahathir dan Anwar bukan lagi satu rahsia. Pergolakan dalaman PKR juga sudah jelas di media sosial. Serang menyerang antara Menteri sudah bermula. Perbezaan pandangan antara pimpinan PH sudah menjadi bicara terbuka di media sosial. Kemasukan ahli-ahli parlimen UMNO ke PBBM menimbulkan perdebatan. PKR dan DAP sudah jelas menentang. DAP juga mengugut untuk keluar dari kerajaan. Ia bukan sekadar ugutan. Peletakan jawatan Nurul Izzah dan serangan Ahli Parlimen Sg Petani terhadap Tun Mahathir adalah pelan perancangan berstrategi. Adakah retak menanti belah?

      5. Namun, bagi rakyat, mereka menuntut hak seperti yang dijanjikan. Mereka mahukan harga petrol yang rendah apatah lagi di saat harga minyak dunia makin turun. Janji menghapuskan tol dituntut. Para petani dan nelayan menuntut hak mereka di musim tengkujuh yang belum tertunai sepenuhnya. Siswazah menuntut janji penghapusan hutang PTPTN. Anak-anak muda masih mencari peluang-peluang pekerjaan dalam persaingan dengan warga asing. Mata wang yang semakin jatuh nilai amat menakutkan. Kejatuhan nilai saham di Bursa Malaysia juga meresahkan. Nilai komoditi seperti sawit di pasaran antarabangsa juga membimbangkan. Masa depan Tabung Haji yang kononnya memerlukan pemulihan sangat meragukan.

      6. Tidak pelik rakyat bersedia turun ke jalanan sebagaimana puluhan ribu rakyat Perancis sekarang turun berdemonstrasi di Paris dan bandar-bandar besar yang lain memakai ves kuning sejak november sehingga ke hari ini menuntut peletakan jawatan Presiden ekoran kenaikan kos sara hidup akibat peningkatan cukai minyak. Demonstrasi yang tidak dipimpin oleh mana-mana gerakan tetapi ia kehendak rakyat prihatin.
      Rakyat Perancis menuntut penurunan kadar cukai, kenaikan gaji, kos tenaga yang murah, pertambahan faedah persaraan dan peletakan jawatan presiden.

      Delete
    3. 7. Rizab antarabangsa Bank Negara Malaysia (BNM) menyusut USD102.0 bilion pada 30 November 2018 kepada USD101.4 bilion pada 14 Disember 2018. Penyusutan sebanyak USD600 juta bersama RM2.5 bilion dalam masa 14 hari. http://www.bnm.gov.my/index.php?ch=bm_press&pg=bm_press&ac=4786&lang=bm
      Keadaan ini sangat serius sekiranya berpanjangan. BNM bakal berhadapan laluan sukar untuk menstabilkan atau mempertahankan nilai Ringgit. Apabila Ringgit jatuh, nilai hutang luar akan meningkat. Adakah ini melambangkan kegagalan PH menguruskan ekonomi?

      8. Pendedahan hutang negara kononnya RM1 trilion menimbulkan kesangsian antarabangsa khusus pelabur terhadap integriti data dan ketelusan negara. Ia memberi kesan kepada penarafan kredit Malaysia oleh agensi penarafan kredit seperti S&P, Moody’s dan Fitch. Sementelah Kementerian Kewangan memberikan definisi tersendiri bagi hutang negara yang tidak mengikut piawaian antarabangsa dengan menggabungkan hutang dan liabiliti. Ia perkara yang ditegur oleh saya berulang kali di Dewan Rakyat.

      9. Kerajaan PH masih terkapai-kapai mencari sumber untuk menambah pendapatan. Pandangan PAS menerusi cukai wajib bermodelkan zakat Islam terhadap pegangan saham dan simpanan korporat tidak diendahkan. Telah berulang kali saya menyuarakan perkara ini di Dewan Rakyat. Cukai GST dihapuskan tetapi diganti dengan SST yang juga memangsakan pengguna akhir iaitu rakyat.

      10. Dalam suasana ini pimpinan PAS dalam kerajaan Terengganu dan Kelantan terus membina dan bergerak ke hadapan menguruskan negeri dan rakyat. Manifesto satu demi satu ditunaikan. Pembangunan sedang rancak diusahakan. Hubungan sesama rakyat dilunakkan dan didekatkan menerusi konsep Budaya Politik Matang Sejahtera (BPMS) .

      11. Pimpinan PAS di seluruh negara perlu menjadi pimpinan untuk semua rakyat membimbing umat ke arah yang lebih baik. Hubungan dengan UMNO yang sedang belajar menjadi pembangkang perlu diperkukuhkan atas semangat barisan pembangkang. Hubungan dengan kerajaan Persekutuan pimpinan Tun Mahathir digerakkan atas semangat BPMS juga iaitu bekerjasama dalam perkara berkepentingan rakyat dan Islam serta mengkritik dan menegur kesilapan dan kelemahan kerajaan secara harmoni dan berhemah.

      12. Sudah banyak polisi-polisi kerajaan Persekutuan pimpinan PH ditegur, dikritik dan ditambah nilai olen ahli-ahli parlimen PAS yang rancak beraksi dalam dewan rakyat. Rakaman-rakaman ucapan mereka yang dimediakan boleh menjadi bukti bahawa PAS bersedia menjadi pimpinan rakyat Malaysia. Bukan hanya isu agama menjadi keutamaan PAS malah kepentingan dan keperluan rakyat dengan panduan prinsip Islam menjadi agenda perjuangan PAS.

      13. Pimpinan PAS tidak berpolitik mencipta persepsi tapi berbicara berasaskan realiti dengan hujahan ilmiyah dan saranan berilmu.

      14. Ketidakstabilan politik tentunya menjadi punca kepada ketidakstabilan ekonomi. Mungkin sudah sampai masanya kestabilan politik negara diselesaikan menerusi wacana seumpama kerajaan perpaduan yang pernah dilontarkan oleh Presiden PAS pada 2008. PAS bersedia membantu!

      Dato’ Dr Mohd Khairuddin bin Aman Razali
      Ahad 23 hb Disember 2018

      Delete
    4. Tak payah cakap panjang - kecelaruan Najib di zaman pemerintahan nya amat sangat hingga dia, Umno Bn dapat di lingkupkan di Pru14. Apo nak dikato ..

      Delete
  24. Husam telah serah bukti isu RM90 juta kepada SPRM'

    Menurut sumber, bukti berbentuk dokumen dan rakaman percakapan itu diserahkan ketika beliau memberi keterangan semalam.
    ---

    Gigil lagi lutut Najib. Kot lagi satu tuduhan mahkamah ke atas dia.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Arwah Adib Maut Kerana Perkauman..
      10:02:00 AM 0 Comments Viral


      Oleh : Muhammad Najib

      Arwah Adib maut sebab perkauman.

      Aku cakap begini kerana masih ada lagi pemimpin yang ambil jalan selamat dengan memilih untuk berkata ini bukan isu perkauman.

      Ya, tidak ada asas yang kukuh untuk sekumpulan manusia apabila kawasan rumah ibadat mereka terbakar, memilih untuk melepaskan kemarahan kepada anggota bomba yang datang untuk memadam kebakaran tersebut.



      Kecuali atas faktor lain. Dalam dalam kes Adib, perkauman. Hanya kerana arwah seorang anggota bomba berbangsa Melayu, beliau jadi mangsa sekumpulan bangsa India untuk melepaskan kemarahan mereka.

      Dan aku tak rasa alasan tersalah sangka atau tersilap sasaran boleh diterima pakai. Ada sebab kenapa bomba merupakan badan beruniform. Takkan selama duduk Malaysia ini, kau tak kenal macam mana rupa uniform bomba? Dan walaupun jika Adib bukan anggota bomba, arwah atau mana-mana Melayu yang ada di situ pada malam itu tidak patut jadi mangsa rusuhan. Mob mentality ini perlu dihentikan.

      Insiden kuil Seafield ini dari awal bukanlah perkauman. Tapi kegagalan mengawal keadaan menjadikan ia satu naratif perkauman. Awal lagi kita disogokkan dengan idea pemaju (Cina) upah samseng (Melayu) untuk serang kaum tertindas (India). Dan kemudian muncul pula menteri dan exco yang memberikan kenyataan berbaur perkauman.

      Lantas satu-satunya mangsa dari insiden perkauman ini adalah arwah Adib.

      Tapi itu bukanlah lesen untuk mereka yang sebangsa dengan Adib mengambil pendekatan yang sama. Kerana kalau kita juga mengambil sikap perkauman dan percaya 'an eye for an eye', sudahnya kita semua jadi buta dek rasisme. Walaupun aku sebut arwah Adib mati kerana perkauman, tapi itu bukan lesen untuk kita juga memilih jalan perkauman.

      Kerana kalau kita semua memilih perkauman atau rasisme sebagai jalan, yang mati siapa? Kemanusiaan.

      Yang patut dihukum (dan perlu dicari sehingga ke lubang cacing oleh polis) adalah pelaku yang membelasah Adib kerana sifat rasisme atau mob mentality mereka.

      Pembunuhan Adib adalah satu bentuk hate crime. Dalam ketegangan kaum yang makin membara di Malaysia kebelakangan ini, kerajaan dan polis perlu bertindak tegas sebagai satu tauladan buat semua. Tindakan perlu diambil kerana kalau tidak, sudahnya rakyat akan memilih untuk bertindak sendiri dan itu sangatlah tidak enak.

      Ingatlah, Adib bukan berkorban nyawa. Pemergian arwah tak sama macam 6 anggota bomba yang lemas dalam usaha menyelamat tempoh hari. Dia tak gave his life pun.

      Sebaliknya nyawa Adib diragut oleh orang hilang akal pada satu malam ketika arwah hanya mahu menjalankan tugasnya selaku anggota bomba.

      Itu realitinya.

      Delete
    2. Anjing Gila, ko megahkan apa boss yang kamu asyik jilat kata - dia bunyi macam nak menghasut tuh.

      Polis belum memberi kenyataan, bedah siasat mayat pun belom selesai, Coroner masih pertimbangkan sebab kematian.

      Jangan angkuh, silap2 bekas Perdana Menteri pun ditangkap sebab menghasut.

      Delete
  25. Hah, bekas perunding media Najib pun kena dakwa -

    Bekas perunding media Najib didakwa

    Paul Stadlen, bekas perunding media kepada Najib Razak, telah didakwa tanpa kehadiran (absentia) atas tuduhan pengubahan wang haram.
    ---

    Gigil lagi outut Najib. Kot ada tempias atau spin off dari kes itu membawa tuduhan lain kpd dia.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sultanah Terengganu saman editor Sarawak Report, 2 pihak lain RM300 juta



      KUALA LUMPUR: Sultanah Terengganu memfailkan saman fitnah RM300 juta terhadap editor Sarawak Report, Clare Rewcastle-Brown dan 2 pihak lain kerana mengaitkan Sultanah Nur Zahirah dengan skandal 1MDB serta ahli perniagaan kontroversi, Low Taek Jho dalam bukunya.

      Rewcastle-Brown menerusi bukunya bertajuk “The Sarawak Report: The Inside Story of the 1MDB Expose” mendakwa Sultanah Nur Zahirah terbabit dalam penubuhan Pihak Berkuasa Pelaburan Terengganu (TIA) yang menjadi pelopor 1MDB.

      Selain Rewcastle-Brown, penerbit Gerakbudaya Enterprise dan pencetak Vinlin Press Sdn Bhd turut dinamakan dalam saman fitnah itu.

      Pasukan peguam Sultanah Terengganu menghantar surat tuntutan kepada Rewcastle-Brown dan 2 pihak terbabit September lalu, untuk menarik balik kenyataan itu dan memohon maaf secara bertulis dalam 8 hari.

      Bagaimanapun, peguam Sultanah Nur Zahirah menolak permohonan maaf Rewcastle-Brown yang disifatkannya tidak ikhlas.

      Rewcastle-Brown dilaporkan berkata, sultanah salah faham terhadap kandungan bukunya dan percetakan semula buku itu sudah mengeluarkan nama sultanah.

      Buku Rewcastle-Brown yang dilancarkan 8 September lalu itu menceritakan siasatan ke atas skandal 1MDB.

      TIA ditubuhkan pada 2008 dan kemudiannya bertukar taraf kepada koperasi perbadanan yang diberi nama 1MDB pada Januari 2009.

      Bercakap pada sidang media selepas memfailkan saman hari ini, peguam sultanah, Datuk Mohd Haaziq Pillay Abdullah berkata, pemfailan saman itu tertangguh 2 bulan kerana kedua-dua pihak cuba mencapai persetujuan berhubung surat tuntutan September lalu.

      “Apa yang saya boleh kata ialah kedua-dua pihak tidak boleh bersetuju dengan tuntutan sultanah.

      “Sultanah meminta kami meneruskan saman itu semalam dan kami berbuat demikian hari ini.”

      Haaziq berkata, peguam kanan, Americk Sidhu mewakili Rewcastle-Brown, penerbit dan pencetak itu.

      “Kami akan serah satu salinan saman itu kepada mereka secepat mungkin,” katanya sambil menambah Mahkamah Tinggi menetapkan 19 Disember ini untuk pengurusan kes.

      Haaziq mendakwa kandungan dalam buku Rewcastle-Brown dipinda, selepas beliau mengadakan sidang media September lalu bagi menuntut penerbit dan pencetak menarik balik buku yang mengandungi kenyataan fitnah itu.

      Katanya, edisi pertama buku Rewcastle-Brown mendakwa Jho Low “baik” dengan Sultanah Terengganu dan persetujuannya diperlukan untuk menubuhkan dana itu.

      “Bagaimanapun, edisi berikutnya diubah kepada saudara perempuan sultan sebagai pemain utama,” katanya sambil mempersoalkan versi mana yang betul.


      : Sekarang Sarawak Report baru tahu langit tinggi atau rendah...

      Delete
    2. Berita dah basi ko Aning Gila nak salak tak habis2.

      Kung kung kung

      Delete
  26. PAS rela jadi lilin membakar diri - M'kini
    ---

    Gigil lagi lutut Najib, kot bakar punya bakar sampai ke kaki Najib, dia terbakar juga.

    ReplyDelete
    Replies
    1. ICERD: Pemimpin PH tak peduli sentimen penduduk majoriti



      Kecetekan pengetahuan dalam memahami dan memperhalusi sejarah negara serta isi kandungan Perlembagaan, antara punca pemimpin Pakatan Harapan bersungguh-sungguh mahu melaksanakan Konvensyen Antarabangsa Mengenai Penghapusan Segala Bentuk Diskriminasi Kaum (ICERD) di negara ini.

      Felo Utama Institut Kajian Etnik (KITA), Prof Datuk Dr Teo Kok Seong berkata, pemimpin PH yang mahu ICERD diratifikasi dilihat seperti mahu menunjukkan sifat liberal mereka, kononnya ada kelainan daripada Barisan Nasional.

      Lebih dikesali katanya, tindak-tanduk pemimpin PH terutama bukan Melayu menunjukkan mereka langsung tidak peduli mengenai sentimen penduduk majoriti Malaysia.

      “Pada pandangan saya, keterujaan mereka ini menyebabkan orang Melayu yang pada awalnya dalam keadaan terkejut, kini bertukar menjadi marah. Saya bimbang orang Melayu mengamuk akibat tindak balas kejutan ini,” katanya.

      Mengulas lanjut, Kok Seong berkata, dalam proses pembentukan negara, British dan pembesar terdahulu lebih awal mewujudkan Perlembagaan Persekutuan dengan teliti kerana mengambil kepentingan orang Melayu sebagai penduduk asal dan orang China dan India yang datang ke negara ini.

      Katanya, Perkara 3 (1) Perlembagaan Persekutuan memperuntukkan bahawa, Islam ialah agama bagi Persekutuan tetapi agama lain boleh diamalkan dengan aman dan damai di mana-mana Bahagian Persekutuan.

      Begitu juga bahasa Melayu sebagai Bahasa kebangsaan dan tiada seorang pun boleh dilarang atau dihalang daripada menggunakan (selain bagi maksud rasmi), atau daripada mengajarkan atau belajar, apa-apa bahasa lain; dan tiada apa-apa jua dalam Fasal ini boleh menjejaskan hak Kerajaan Persekutuan atau hak mana-mana Kerajaan Negeri untuk memelihara dan meneruskan penggunaan dan pengajian bahasa mana-mana kaum lain di dalam Persekutuan.

      Jelas beliau, dua perkara berkenaan adalah bukti penting yang menunjukkan Perlembagaan Persekutuan tidak pernah melakukan diskriminasi atau melayan secara tidak adil mana-mana kaum.

      “Malah, dalam bab agama, Perkara 3(1) jelas menunjukkan kesamarataan apabila pengakuan agama Islam dan agama lain boleh diamalkan diletakkan sebaris dalam satu ayat. Bukan ayat bersambung atau perenggan yang berbeza. Semuanya dalam satu ayat, satu nokhtah.

      “Nampak tak bagaimana pemimpin dahulu berusaha memastikan setiap perkara dalam Perlembagaan Persekutuan begitu terperinci, begitu halus. Jadi mana diskriminasinya.

      “Pada saya, kita sudah menggubal ‘ICERD’ kita sendiri berdasarkan acuan sendiri mengikut kepentingan negara. Kenapa perlu ada ICERD luar untuk memelihara kepentingan Malaysia,” kata Kok Seong dipetik MalaysiaGazette hari ini.

      Sehubungan itu, beliau berkata, sudah tiba masanya Ahli Parlimen mengenepikan apa sahaja sentimen, perbezaan politik dan berbincang secara rasional dan matang apa keperluan perlaksanaan ICERD sedangkan negara memiliki Perlembagaan Persekutuan yang cukup telus.

      Beliau turut mengingatkan, dalam keterujaan untuk melakukan pembaharuan atau reformasi, jangan sesekali lupa bahawa Malaysia mempunyai sejarah lama yang sepatutnya menjadi kesinambungan kepada sejarah moden negara.

      “Kalau sayang negara, peluk, dukunglah sejarah lama kuat-kuat. Tidak mungkin ada sekarang, jika tidak ada dulu. Sebab itu sejarah merupakan kisah yang berkaitan, kesinambungan.

      “Bukan hentam sahaja kerana cara itu akan hanya merosakkan seluruh ekosistem sebuah negara. Dan, bibit-bibit kerosakan ini nampaknya sudah muncul” katanya.

      ICERD adalah salah satu konvensyen antarabangsa hak asasi manusia yang telah berkuatkuasa dari tahun 1969, di mana negara yang meratifikasinya hendaklah menghapuskan segala bentuk diskriminasi bangsa dan kaum.

      Malaysia adalah satu daripada 15 buah negara yang tidak mengesahkannya, termasuk Brunei dan Israel.

      Delete
  27. TN...Kau seru2 nama aku apasal eerk...aku ingat dah nak lay off sekejap dari blog ni dan tumpukan perhatian kepada urusan kebun ku yang semakin mendapat permintaan hasilnya yang cukup2 banyak dari peraih2 sekitar tempat aku dan juga dari daerah2 berdekatan.

    Dah kebetulannya kau seru nama aku, izinkan aku berkongsi dengan kau berita yang mengesahkan memang ternyata ujudnya komplot yang dirancang dalam PH sendiri untuk mengusulkan vote of no confidence terhadap kepimpinan Tun Madey sebagai PM ke 7 tu.Tunggu masa dan ketikanya yang sesuai saja untuk direalisasikan!!!!

    There have been multiple conspiracies hatched to trigger a motion of no-confidence against Tun Dr Mahathir Mohamad.

    The first involves Tan Sri Muhyiddin Yassin, Dato’ Seri Anwar Ibrahim, Khairy Jamaluddin and a team in PPBM that does not want Dato’ Seri Azmin Ali made Prime Minister and Dato’ Seri Mukhriz Mahathir, his deputy.

    The second also has to do with Anwar, but this time, involves several PPBM and opposition leaders, the most notable among them being embattled UMNO president Dato’ Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi and his number two, Dato’ Seri Mohamad Hasan.

    The third involves DAP de facto chief Lim Kit Siang who, like Muhyiddin, is against Azmin being made Prime Minister and Mukhriz, his deputy.

    According to a well placed source, the senior Lim, through Ronie Liu, is willing to propose Muhyiddin’s name as Prime Minister in the event a motion of no confidence is triggered.

    Team Muhyiddin isn’t seeking to collapse the Government of Malaysia (GoM) but is simply hoping that Muhyiddin will replace Mahathir as Prime Minister.

    Anwar, on the other hand, is seeking to collapse the GoM and put in its place a caretaker government.

    But the people he’s in talks with seem to think he has the numbers to form a new government.

    He’s been telling them that Dato’ Seri Abdul Hadi Awang, Warisan and the DAP are willing to hop on to his team and that 40 MPs in PKR are with him.
    But none of this is true.

    Not only is PAS firmly with Mahathir – the Prime Minister commands the support of 125 MPs – excluding the majority in the DAP – and has resolved to throw Anwar back in prison very, very soon.

    Furthermore, the majority of PKR MPs are with Azmin and are ever ready to join Mahathir in PPBM.

    As for Mat Syabu...who's also a staunch ally to Tokong Kit Sial, he is secretly hoping that UMNO will win the Semenyih seat, or, at the very least, reduce PPBM’s majority.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Aku seru ko pasal ko Anjing Gila heran sikit tak melalak, kalo2 ko dah kena tangkap di Pegawai Verterinary, dibawak ke spital anjing gila.

      Delete
  28. TN...pagi tadi, aku telah dipaksa oleh sorang peraih tetap hasil sayur2an di kebun ku untuk mendengar bebelannya berkaitan kos sara hidup sekarang ni yang mencengkam kehidupannya sekeluarga.

    Malah dia telah memaki hamun dan menghamburkan kata2 kesat kepada kerajaan era baru ni sepuas2 hatinya. Kau tau apa isu yang membuatnya sangat2 marah tu beb...dah tentu lah pasal SST. Dulu katanya, PH janji harga barang2 akan turun dengan pengenalan kepada SST , menggantikan GST..tetapi setelah 9 bulan memerintah, apa yang berlaku adalah di sebaliknya pulak.

    Harga barangan bukan saja tak turun, tetapi meningkat pulak. Tambahnya lagi..memang tepatlah kalau rakyat, khususnya golongan B40 mengatakan bahawa PH ni adalah kaki kencing rakyat aje.

    TN..dah tentu lah sebagai penjilat tegar tolor2 pemimpin2 PH tu, kau takkan percaya cakap kawan aku tu kan...tentu kau kata itu semua hanya lah fitnah semata2. Takpe..cuba kau hadamkan betul2 kenyataan yang dibuat oleh Timbalan menteri kewangan di bawah ni bhai...gwa tak bohong lu punya beb !!!!

    Kerajaan mengakui cukai jualan dan perkhidmatan (SST) tidak mampu mengurangkan harga barang sehingga kerajaan terpaksa menubuhkan jawatankuasa khas yang terdiri daripada Kementerian Kewa­ngan dan Kementerian Perdagangan Dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna (KPDNHEP).

    Timbalan Menteri Kewangan, Datuk Ir. Amirud­din Hamzah ber­kata, kerajaan juga sedar bahawa pelaksanaan SST hanya mampu me­ngutip keuntungan se­banyak RM21 bi­lion setahun sahaja berbanding cukai barang dan perkhidmatan (GST) yang jauh lebih tinggi.

    Menurutnya, disebabkan itu kerajaan kehilangan RM23 bilion setahun berbanding GST yang mampu memberikan keuntungan sebanyak RM44 bi­lion setahun.

    “Kehilangan hasil sebanyak RM23 bilion juga tidak menyebabkan harga barangan turun.

    “Rakyat juga masih mengeluh walaupun peningkatan harga yang berlaku tidaklah terlalu banyak,” katanya semasa me­nyampaikan ceramah kelompok di Pusat Daerah Mengundi Pakatan Harapan di Bandar Rinching di sini, semalam.

    TN...nampak sangat Timbalan menteri tu kuat membohong. Dia bukannya pernah ke pasar atau ke supermarket untuk melihat sendiri harga barangan keperluan sehari2an, boleh lah dia cakap harga hanya meningkat sedikit saja.

    Bukan ke menter2 dan timbalan2 menteri tu makan minum mereka sekeluarga ditanggung beres oleh kerajaan..satu sen pun duit sendiri tak keluar bhai, boleh lah dia cakap macam tu!!!!



    ReplyDelete
    Replies
    1. Anjing Gila, jangan mengarut pasal tanam sayur, jual sayur lah.

      Baik ko jual beg2 tangan Rosmah yang lama. Mintak dia beg2 dia yang dah bertahun umur nya, masuk bilik beg tangan dia, mesti ada beratus, kalo tak beribu, beg tangan mahal2.

      Macam bini Marcos Presiden Philippines dulu ada beratus pasang kasut dalam bilik besar di rumah nya.

      Delete
    2. Aiiik...Apasal pulak kau nak dengki dengan punca rezeki aku melalui hasil sayur2an tu haah???

      Sekurang2nya aku melakukan kerja2 yang halal untuk menampung kehidupan aku sekeluarga. Tak macam pengerusi PH yang tak abis2 menjarah khazanah negara dari dulu sampai sekarang..untuk anak beranak dan kroni2nya tu...rasa2 kau lah..berkat ke punca pencarian macam tu beb????

      Delete
    3. Bak kata boss kau - KEPALA BAPAK KAU

      Delete
    4. Woiit..At least DS Najib tu kini dah berusaha sedaya upayanya untuk menyantuni hasrat rakyat untuk bersuara membela nasib mereka dari terus menerus dizalimi oleh Rejim Haprakan ni..dari terus menerus dikencing oleh Rejim tu.

      Pastinya..kau dah lihat dengan mata kepala kau sendiri, teguran2 serta ulasan2 balas terhadap isu2 yang dibangkitkan oleh DS Najib melalui FB dan tweeternya telah menyebabkan sindrom kegigilan tolor yang amat2 dahsyat kepada pemmpin2 Rejim tu...khususnya kepada Ah Beng, Khalid Samad serta menteri kasut hitam tu.

      Nak tanya lah..pengerusi PH tu hado keer??? Asyik2 meroyan pasal projek kereta nasional ke duanya serta nak menghidupkan kembali Formula one SIC Sepang tu aje...ada dia kisah pasal kehidupan warga marhaein B40 negara kita...sikit pun takde beb !!!!

      Delete
  29. Dulu Pas kekasih gelap umno...sekarang sudah terang2... Dlm berkasih dgn umno Pas main mata dgn madey plak...

    Lobai Pas cari peluang menompang kasih kpd yg kuat..

    ReplyDelete
  30. 'Husam telah serah bukti isu RM90 juta kepada SPRM'

    N Faizal Ghazali
    20 Feb 2019, 4:00 petang (Dikemaskini 20 Feb 2019, 4:00 petang)

    A A
    Selain memberi keterangan, Naib Presiden Amanah Husam Musa turut dikatakan memberikan bahan bukti ketika ke ibu pejabat Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) Kelantan di Kota Bharu, semalam.

    Sumber memberitahu Malaysiakini bahawa ia bagi membantu siasatan SPRM berhubung dakwaan penyaluran RM90 juta oleh Umno kepada pemimpin PAS.

    "Husam hadir untuk berikan keterangan dan menyerahkan bukti berkaitan isu penerimaan dana Umno oleh pemimpin PAS.

    "Difahamkan bukti tersebut berbentuk dokumen dan rakaman percakapan," katanya yang enggan nama didedahkan

    ReplyDelete
  31. Mahkamah tolak permohonan semakan Najib, Shafee

    Mahkamah Tinggi di Kuala Lumpur hari ini menolak permohonan bagi mendapat semakan kehakiman untuk melucutkan bekas hakim Mahkamah Persekutuan Gopal Sri Ram daripada mengetuai pasukan pendakwaan atas tuduhan jenayah berkaitan 1MDB ke atas mereka.

    Gigil lagi lutut Najib sebab Gopal Sri Ram amat banyak pengalaman, dulu menjadi Hakim Mahkamah Persekutuan - mahkamah yang tertinggi di negara ini, tahu selok belok kehakiman.

    ReplyDelete
  32. TN...bukan setakat kawan peraih aku tu membebel pasal SST, tapi dia sempat juga menyentuh isu perpecahan dalam PH yang semakin ketara dan tak dapat dielakkan lagi. FYI..kawan aku tu berbangsa cina yang merupakan penyokong DAPigs yang kuat.

    Dia telah memaki hamun dan mencarut kepada Tokong Kit Sial dan Dr. Boo, pemimpin parti tu di Johor yang telah menggesa agar Tun Madey meletakkan jawatan. Dia menuduh mereka sebagai dalang untuk memecah belahkan PH dari dalam.

    Aku tanya dia...dari mana dia tau pasal ni, lantas dia menunjukkan keratan berita tersebut. Aku ambik kesempatan kat sini untuk kongsikan dengan kau berita tu beb !!!

    Di dalam Malaysia Baru, Perdana Menteri tidak dibenar dikritik

    (FMT) – PPBM menggesa Dr Boo Cheng Hau meletak jawatan atau DAP memecat pemimpin Johor itu kerana gilakan publisiti sehingga sanggup memusnahkan Pakatan Harapan (PH), selepas mendesak Tun Dr Mahathir Mohamad berundur kerana didakwa memperlekehkan manifesto gabungan itu.

    Ahli Majlis Pimpinan Tertinggi PPBM, Wan Saiful Wan Jan berkata, ahli Jawatankuasa DAP Johor itu perlu sedar kedudukannya sebelum membandingkan dirinya dengan Dr Mahathir dan menggunakan cara lain untuk mencari publisiti murahan.

    “Boo perlu sedar diri bahawa kedudukan dia terlalu jauh daripada status Dr Mahathir ketika itu. Dr Mahathir dan Tunku Abdul Rahman adalah 2 nama besar dalam politik negara.

    “Apa pula mimpi dia untuk samakan diri dengan situasi tokoh-tokoh itu?” soalnya dalam kenyataan hari ini.

    Semalam, Boo mendesak Dr Mahathir meletak jawatan kerana memperlekehkan manifesto Pakatan Harapan (PH) pada pilihan raya umum ke-14 (PRU14) lalu.

    Katanya, dakwaan Dr Mahathir yang manifesto itu hanya “panduan dan bukan kitab” menunjukkan beliau tidak yakin dengan diri dan manifesto PH.

    Boo turut membidas tindakan PPBM menerima bekas ahli Parlimen Umno dan dan memarahi mereka yang mendakwa Barisan Nasional tidak akan kalah pada PRU14 tanpa kepimpinan Dr Mahathir.

    Susulan itu, Ahli Majlis Pimpinan Tertinggi PPBM, Muhammad Faiz Na’aman menyifatkan Boo “kurang ajar” kerana menafikan peranan Dr Mahathir dalam kemenangan PH pada PRU14.

    Hari ini, Boo mempertahankan diri dengan berkata, tindakan sama dengan langkah Dr Mahathir menggesa Tunku Abdul Rahman meletak jawatan pada 1969.

    Wan Saiful berkata, PPBM meraikan kepelbagaian pandangan dalam PH, tetapi ia perlu dilakukan secara berdisiplin dan berdasarkan semangat kekeluargaan.

    “Pada masa kita semua sibuk bermukim setiap hari di Semenyih, adakah Boo mahu menjadi tukang sabotaj PH atau apa?

    “Sekiranya Boo lebih suka menyusahkan kami yang sedang sibuk di Semenyih, lebih baik dia letak jawatan dalam DAP atau DAP sendiri buang dia kerana ternyata dia hanya tahu mengeruhkan keadaan, bukannya membantu.”

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ha nya Dr Boo yang janggal pendirian nya dalam PH.

      Tapi dalam Umno dan BN, berikut adalah contoh ajer, yang sebenar ada berpuluh2 fakta2 perpecahan -

      - Wak Jahit nak ambil balik tugas2 Presiden, dulu dia kata dia bercuti "hingga Tok Mat dah tak larat nak sandang tugas2 itu, tapi sekarang Tok Mat tak kata apa

      - KJ kata "Najib bukan Bossku"

      - Hishamuddin kata dia jumpa Tun M berjam, tau saja ler apa di bincang

      - Tun M kata Tok Mat dan beberapa pemimpin ada jumpa dia pasal peluang masuk Bersatu kalo depa cabut dari Umno

      - MCA cakap bertalu talu nak berpecah dari BN

      Delete
    2. Kau silap besar tu beb!!!

      Dalam PH sekarang ni, bukan Dr. Boo saja yang berpandangan macam ni, ramai lagi lah. Kau tengok aje lah..DS Anwar tu, dia pun dah nampak bahwa dia bakal dikencingkan lagi sekali oleh Tun dalam isu jawatan PM ke 8 tu.

      Malah baru2 ni, dia telah menempelak dan menyindir kaw2 setepek kena kat muka Tun, bila dia menegaskan pemimpin2 PH, khususnya Tun WAJIBlah berhenti dari terlalu banyak berpolitiking dan menguatkan kedudukan parti dan diri dalam kerajaan dengan mengkidnap MP2 dari pembangkang, tapi sepatutnya menumpukan perhatian untuk menyantuni isu2 yang dekat dengan hati rakyat seperti kos sara hidup yang tinggi, harga barangan yang mencanak naik, isu rumah mampu milik dan bantuan2 kepada B40 yang kini dikurangkan dengan drastiknya.

      Tokong Kit Sial juga dah tak caya dengan Tun lagi. Dia melihat segala tindakan Tun dewasa ini adalah menjurus untuk menguatkan Bersatu dan mencabar hegemoni DAPigs sebagai big brother yang WAJIB dipatuhi segala kehendak dan arahannya, tanpa sebarang soal jawab.

      Sebab itu lah, terbitnya komplot untuk mengusulkan undi tak percaya kepada Tun sebagai PM yang didalangi oleh DSAI dan Tokong Kit Sial dengan mendapat sokongan penuh dari Mat Syabu.

      Mereka sedar, Tun lah yang bakal menjadi duri dalam daging dalam PH jika segala tindak tanduknya dibiarkan tanpa dicheck matekan. Tun lah yang bakal menjahanamkan PH, bukannya parti2 pembangkang.

      Jadi bila kau cakap hanya Dr. Boo saja yang janggal dalam PH, nampak sangat kau ni masih perlu belajar banyak lagi dalam sepak terajang politik negara.

      Takkan lah kau tak perasan, Dr. Boo tu hanya lah menjadi bidak atau pawn saja dalam percaturan politik Tokong, DSAI dan Mat Syabu tu...dah tentu lah dia takkan berani mengeluarkan kenyataan tersebut jika tidak mendapat restu, arahan serta green light dari mereka bertiga.

      TN..yakin lah, isu ni takkan senyap begitu saja..kita tunggu pulak nanti apa kata balaci2 DSAI dalam PKR pulak untuk menyokong dan menjustifikasikan cakap2 Dr. Boo tu...Tunggguuuu!!!!

      Delete
  33. TN...Sebagai sahabat, aku nak tanya secara jujur pada kau dan harapan aku, kau pun kena lah jawab dengan jujur jugak..boleh beb ????

    Soalannya...Kenapa Pakatan Harapan susah hati sangat sekiranya Umno dan PAS bekerjasama? Bukan ke ini dipanggil demokrasi?

    Nampaknya Pakatan Harapan hanya mengamalkan sistem demokrasi untuk diri mereka sendiri sahaja.

    Di dalam sistem demokrasi semua bebas untuk bekerjasama dengan sesiapa yang mereka pilih. Di dalam Perlembagaan Malaysia ini disebut sebagai freedom of association. Jadi kenapa pula hendak sekat PAS dan Umno untuk mengamalkan demokrasi dan menentukan hak mereka?

    Pribumi, Amanah, DAP dan PKR juga bebas untuk memilih rakan seperjuangan mereka. Pas dan Umno tidak pun cuba untuk menyekat atau mengganggu Pakatan Harapan dari mengamalkan demokrasi dan hak mereka seperti yang tertera dalam perlembagaan Msia tu.

    PAS dan Umno sentiasa menghormati hak demokrasi Pakatan Harapan di dalam memilih rakan untuk bekerjasama. Ini yang kita panggil demokrasi. Iaitu kebebasan untuk memilih rakan seperjuangan.

    Pakatan Harapan menuntut hak demokrasi untuk diri mereka. Tetapi orang lain tidak diberikan hak demokrasi. Inilah sikap dan perangai Pakatan Harapan.

    Adil ke jika PH sahaja yang berhak. Parti UMNO dan PAS pula dinafikan hak mereka untuk menjadi rakan dan bekerjasama atas matlamat yang sama. Dan yang lebih teruk lagi....PH berusaha sepenuh tenaga untuk menentang atau menyekat hak-hak parti lain tu...boleh ke cara macam ni haah????

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tak payah cakap kita sahabat, kita musuh, tau tak?

      Baca saja penulisan kau di 1-2 minggu yang lalu, nyata kau musuh.

      Jumpa ular dan anjing, aku balun kau dan Najib dulu. Verbal walloping lah. Physical tak boleh.

      Delete
    2. Sejak pandai jilat madey TN nak bermusuh plak?...dulu anti madey boleh sahabat....hihihi...dedak oooh dedak madey....spesis pas...

      Delete
    3. Ano 19:23 bukan saja jilat, makan tahi Najib Al Jibo, dan segala lendiaq yang keluaq bila dia jilat Jibo.

      Delete
    4. Komen cara berhemah, aku berhemah. Komen cara kotoq, aku boleh berganda ganda kotoq kat hang.

      ANJING GILA.

      Delete
  34. SPRM hari ini menangkap penasihat undang-undang Umno dan BN

    Menurut sumber-sumber, peguam yang bergelar datuk itu ditangkap atas dakwaan terlibat dengan pengubahan wang haram melibatkan cek bernilai RM15 juta dari tahun 2014 hingga 2015.
    ---

    Gigil lagi lutut Najib. Kot tambah lagi tuduhan mahkamah dia.

    Sekang dah ada 42+6 tuduhan mahkamh. Yang terakhir di tuduh bersama Keling Islam bekas Ketua Setiausaha Kementerian Kewangan - Irwan Serinagar.

    ReplyDelete

  35. MB: Kelantan yakin kewibawaan Dr Mahathir

    20 Feb 2019, 6:10 petang (Dikemaskini 20 Feb 2019, 6:10 petang)

    A A
    Kerajaan negeri Kelantan hari ini menyatakan keyakinan terhadap kewibawaan kepimpinan Perdana Menteri Dr Mahathir Mohamad.

    Menteri Besar Kelantan, Ahmad Yakob berkata dalam menjunjung semangat federalisme, pentadbirannya sentiasa memberikan kerjasama terbaik kepada kerajaan persekutuan khususnya semenjak kepimpinan Mahathir selaku perdana menteri Malaysia yang ketujuh.

    "Sehingga kini ahli-ahli majlis mesyuarat kerajaan negeri Kelantan sentiasa berhubung terus dengan menteri-menteri di Jabatan Perdana Menteri mengikut portfolio masing-masing sebagai salah satu usaha memperkukuh kerjasama antara negeri dan persekutuan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Pas nak masuk Besatu?...
      Lagi bodek madey lobai Pas...madey tak makan bodek....pas boleh berbaik dgn madey jika pas berguna kpd madey...

      Delete
  36. Gigit jari ler korng yang nak ngurat PAS -

    MB: Kelantan yakin kewibawaan Dr Mahathir

    Kerajaan negeri menaruh kepercayaan kepada kemampuannya sebagai perdana menteri untuk menerajui Malaysia sehingga penghujung penggal ini, kata Ahmad Yakob.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kalo dah akui madey wibawa masuk lah Bersatu...ada maknaa tuu..

      Delete
    2. Kalo depa masuk Bersatu di masa Tun M masih Pengerusi nya, tarak masalah. Tun tahu menilai manusia, parti politik, pencuri dsbnya.

      Dia tahu apa nak buat bila ada pencuri besaq. Digulingkan nya di Pru14. Najib Al Jibo dan Umno.

      Delete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...