Saturday 9 February 2019

BELAJARLAH DARI KEJATUHAN NAJIB - PEMIMPIN MESTI ADA INTERGRITI, JANGAN SUSAHKAN PARTI


Menceburi bidang politik atau memilih kerjaya sebagai pemimpin politik adalah pilihan seseorang itu secara individu apabila mereka sudah dewasa dan ia bukanlah bidang yang dijadikan pilihan oleh mana-mana ibu bapa.


Tidak ada - kalau pun ada mungkin terlalu jarang - ibu bapa yang sejak anaknya kecil lagi telah mendorong mereka untuk menceburi bidang politik.


Selalunya bidang kerja yang jadi pilihan adalah doktor, jurutera, arkitek, pensyarah, guru, ahli perniagaan dan lain-lain kerjaya yang profesional atau menjamin masa depan.


Ini bukanlah bermakna bidang politik itu tidak baik atau kurang menjamin masa depan, tetapi ia lebih disebabkan bidang politik ini tidak menentu masa depannya. 


Ada kala  naik, ada kala turun. Ada kala berjawatan, ada kala hilang jawatan. Ada kala poket penuh, ada kala kena bergolok bergadai.


Meski begitu, oleh kerana politik ini melibatkan orangramai, masyarakat dan rakyat, maka intergriti adalah sangat penting. Seseorang yang sudah tercalar intergritinya, pilihannya tidak lain melainkan mesti meletakkan jawatan.


Beberapa hari kebelakangan ini, isu yang panas dan diperkatakan ramai melibatkan intergriti ialah berkaitan kelulusan akademik Marzuki Yahya, Setiausaha Agung Bersatu merangkap Timbalan Menteri Luar Negeri.


Apabila bercakap mengenai intergriti, ia adalah melibatkan kejujuran. Dalam politik, bukanlah kelayakan akademik itu terlalu penting. Orang yang berkelusan ada kalanya layak memegang jawatan dan ada kalanya tidak.


Namun, orang yang tiada intergiti adalah  tidak layak sama sekali diberikan sebarang jawatan. Mereka yang tidak jujur atau berbohong adalah mereka yang tidak ada intergriti. Kehilangan intergriti bukan disebabkan mencuri atau merogol saja.


Sejak awal isu ini timbul lagi, tanda-tanda ada yang tidak kena memang sudah kelihatan. Jawapan yang diberikan berkaitan perkara itu banyak yang tergantung dan tidak bernoktah.


Hanya apabila semakin diasak seterusnya, barulah Marzuki menyebut nama universiti yang sebenar di mana kononnya beliau belajar dan kemudian mengeluarkan kenyataan media dengan menyertakan sekali sijil serta markah peperiksaan yang diperolehinya sekali.


Tetapi, sebagaimana yang umum sudah ketahui, dengan penjelasan itu, bukannya ia meredakan keadaan, malah menimbulkan lebih banyak persoalan, keraguan serta kecurigaan.


Selain universitinya yang dipertikaikan, markah GPA yang sama seperti yang ditemui dalam transkrip contoh atau template, font yang berbeza, tandatangan di sijil yang didapati ada perbezaan dan ejaan nama sijil bahasa Melayu adalah antara perkara-perkara yang terus dipertikaikan umum


Bukan saja pertikaian itu sarat di media-media sosial, malah beberapa pemimpin politik dan NGO juga turut memberi reaksi mereka.


Tun Mahathir Mohamad sendirinya nampaknya tiada kepastian mengenai kedudukan Marzuki dalam kerajaan dengan berkata, "kami belum benar-benar tahu apa yang berlaku."


Bermakna, Tun Mahathir seperti masih ada keraguan berhubung penjelasan Marzuki itu dan inginkan jawapan lain yang benar-benar sahih mengenai perkara itu.


Sebagaimana yang disebut pada awal tadi, kerjaya sebagai pemimpin politik adalah pilihan sendiri seseorang itu, tetapi ia memerlukan intergriti yang tinggi. Hanya orang berkenaan saja tahu mengenai nilai sebenar intergriti dirinya, kejujuran dan sama ada dia bercakap benar atau sebaliknya.


Jika rasa ada ketidakjujuran, sebelum perkara itu lebih terbongkar atau terdedah kepada umum, lebih baiklah mengundur diri. Apa tunggu-tunggu lagi. Politik adalah pilihan kita sendiri, bukan pilihan ibu bapa kita.


Kata-kata mahu menyerahkan kedudukan dalam parti dan kerajaan kepada Pengerusi dan Perdana Menteri menentukannya, bukanlah suatu pertimbangan yang bijak sebenarnya.


Kenapa mahu menyusahkan parti dan Tun Mahathir dalam hal ini?


Jangan sesekali berlindung atau bergantung kepada parti untuk melindungi kesalahan sendiri. Apabila timbul pertikaian melibatkan intergriti, jalan terbaik bagi pemimpin politik ialah mengundurkan diri. Pemimpin sepatutnya menyenangkan parti sebagaimana mereka mengaut banyak kesenangan ketika ada jawatan, bukannya menyusahkan parti.


Belajarlah daripada apa yang berlaku kepada Najib Razak sebelum ini. Meskipun dihujani dengan pelbagai dakwaan dan didedahkan dengan  macam-macam fakta berkaitan skandal 1MDB, beliau tetap enggan berundur dengan berselindung di sebalik parti yang dijadikan perisai untuk menyokongnya.


Tetapi, lihatlah apa jadi akhirnya?


Bukan saja Najib akhirnya disingkirkan, malah UMNO juga turut ditumbangkan sudahnya.


Apakah Bersatu mahu juga begitu?


Kalau tak percaya, buatlah perangai yang sama dan lihat saja apa nasib Bersatu di Semenyih nanti. (ShahbudinHusin 09/02/2019)

100 comments:

  1. Replies
    1. Fuyooo...Ingatkan isu ijazah palsu si Marzuki tu dah reda sikit ..rupa2nya tak pulak beb!!!

      Yang paling kesiannya..pengerusi Bersatu, Tun Madey pun tak tahu menahu langsung tentang isu tu...samaada betul2 tak tau, atau buat2 tak tau .

      Kalau tak disetelkian isu ni dengan segera, jangan terperanjat lah kan..calon Bersatu bakal terbongkang kat PRK Semenyih nanti...warga kat situ memang tak sabar2 menanti tibanya hari pengundian bulan mac ni...yahooo..calon PH bakal kalah lagi..bestnya!!!!!

      Parti Pribumi Bersatu Malaysia (PPBM) has yet to find out what really transpired in the issue involving its secretary-general Datuk Marzuki Yahya’s educational background, which has come under intense scrutiny in recent days.

      PPBM chairman Tun Dr Mahathir Mohamad, when asked to comment on the matter, said:

      “We haven’t found out what really happened to Marzuki”.

      Marzuki was criticised following allegations that he lied about having a degree from Cambridge University.

      First, he defended himself by insisting he had the degree and even claimed he could prove it.

      Then, he did this spectacular Rothmans International 180-degree U-Tun…I’m sorry, U-Turn…not even Tun Madey could perform.

      He told reporters that his degree was from Cambridge, but not the Cambridge we were thinking…
      It was the U-Turn of the century.

      The Deputy Foreign Minister has been urged to quit following allegations he lied about having a degree from Cambridge University.

      The issue came about after doubts were raised on social media that he had a distance-learning degree in business administration from the British institution, which was previously listed on his Wikipedia profile.

      After initially insisting he would prove he had the degree, Marzuki had said late Wednesday that he had in fact not studied at the prestigious British university but at Cambridge International University in the United States.

      Since then, two police reports have been lodged by political activist, Muhsin Abdul Latheef, over the matter.

      Delete
    2. Najib buat selekoh catalunya tantuya dgn unta Pak Arab okay jer. Macai boleh tepuk tangan dan bg sokongan penuh lagi. Tak gitu Geng Najib Raja Trolley?

      Delete
    3. Tahniah Budin kerana berani buat teguran...

      Delete
    4. yess...berbohong memang teruk perangai..
      apatah lagi org yg selalu bercakap ttng islam....dah jelas suara dia pun dia kata fitnah..karut...dah jelas org depan dia jelaskan yg dia berkata mcm tu.....pun masih x mahu mengaku.....ego nk mampus....

      Delete
  2. Tak boleh belajar dari Najib, dia merosakkan negara dan parti seterus nya.

    Mat Hasan sendiri cakap Najib tak di undang ke kempen PRK CH, tapi dia pigi juga, mengacau, menyibuk, distract pengundi dengan mintak simpati kpd diri dia sendiri, bawak label "Malu Bossku".

    Nasib lah CH kawasan BN dulu, kalau tak, kalah BN, sebab banyak pengundi bencikan Najib, bila nampak dia menyepah di CH, mesti pangkah parti lain.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Belajar dari kejatuhan Najib, boleh. Tapi belajar dari apa Tun Mahathir buat dan kata, amat bagus.

      Tun kata, "kami belum benar-benar tahu apa yang berlaku." Itu lah cara yang sepatut nya - nak komen, kena tunggu bila dah dapat fakta dari punca2 yang sahih.

      Tak macam beruk2 Umno di sini. Asyik menuduh liar, tanpa bukti, fakta, data dan punca2 yang sahih.

      Delete
    2. Walawei....Cerita mengenai penipuan ijazah oleh Timbalan Menteri Luar PH telah menjadi buah mulut rakyat dan kini dikongsi bersama seluruh warga dunia.

      Buat malu negara jer, bila seseorang bertaraf Menteri, boleh pula menipu memilik ijazah.

      SATU DUNIA SEDANG GELAKKAN KITA, TIMBALAN MENTERI LUAR PH WAJAR LETAK JAWATAN DEMI NAMA BAIK MALAYSIA

      Sebagai rakyat Malaysia yang mengikuti perkembangan semasa terutamanya perkara yang melibatkan hal-hal politik, rakyat merasakan ada beberapa permasalahan atau perkara yang tidak seharusnya berlaku di dalam barisan Menteri Kabinet Malaysia.

      Apabila Pakatan Harapan (PH) berikrar untuk berkhidmat secara berhemah, berkualiti dan segalanya terbaik berbanding kerajaan sebelumnya Barisan Nasional (BN), maka besarlah harapan rakyat yang memilih untuk berubah ke arah kebaikan yang dicanangkan oleh kepimpinan PH.

      Seratus (100) hari pertama di bawah pentadbiran PH, pelbagai kepincangan dan janji-janji yang telah 'dicapati' oleh pemimpin PH sendiri.

      Nah baru-baru ini, rakyat dikejutkan pula dengan skandal penipuan ijazah kononnya diperolehi daripada sebuah universiti terbaik dan berkualiti di United Kingdom.

      Perbuatan mengelirukan rakyat atau misrepresentation adalah suatu perkara yang serius dan tidak boleh dipandang enteng oleh kepimpinan tertinggi negara kerana ia telah memberi implikasi negatif pandangan rakyat terhadap kerajaan.

      Bahkan negara luar juga sedang seronok melayan lawak jenaka daripada Timbalan Menteri Luar kita.

      Kenyataan yang berubah-ubah dan tidak jelas disampaikan oleh Timbalan Menteri Luar ini amat membimbangkan.

      Manakan tidak, seharusnya beliau bersikap profesional dengan mengemukakan sahaja ijazah yang diperolehinya secara terbuka dan tidak berdolak dalik serta bermain wayang apabila ditanya oleh media.

      Sikap tidak bercakap benar ini bukanlah sifat seseorang yang boleh diangkat sebagai pemimpin.

      Perilaku beliau sedikit sebanyak mencerminkan imej negara di mata masyarakat dunia, apakah tiada secebis rasa malu YB Marzuki Yahya dengan perkara yang berlaku terhadap dirinya?

      Pastinya rakyat dan media luar negara sedang mentertawakan negara kita kerana memiliki seorang Timbalan Menteri Luar kaki 'goreng' dan terpaksa menipu kelulusan akademik demi mendapat penghormatan dan pengiktirafan daripada rakyat.

      Pemimpin PH, khususnya Tun Madey harus beringat bahawa hari ini rakyat Malaysia tidak bodoh dan sentiasa ringan tangan untuk membuat carian fakta mengenai sesuatu perkara.

      Bercakap benar dan mengotakan janji itu lebih indah daripada terus menerus mengencingkan rakyat jelata.

      Delete

    3. GENG NAJIB YANG SENTIASA MENJILAT NAJIB,

      GELAK KETAWA NYA TAK BOLEH BANDING DENGAN GELAK, JIJIK, MOMOKAN SELURUH DUNIA BERKENAAN SKANDAL nAJIB CURI WANG.

      LEBIH BESAR KETAWA DAN JIJIK NYA MEREKA BILA KETAHUI DI A CURI WANG RAKYAT.

      Delete
    4. nk tanya GENG MATAIK MENJILAT JUBO NUAR NI.. WANG RM2.6b TU WANG APA AHH.. wang derma arab atau wang 1MDB? ke mana wang tu sekarang? boleh huraikan.. nk tahu lh juga ulasan kamu.. takut menipu pulak org cakap nnti.. kalau boleh bagi bukti sekali.. baru syok.. hehe

      Delete
  3. Replies
    1. Waahhhh....Tahniah lah kerana harga Minyak naik balik minggu ni. Ron97 dan Ron95 naik 4 sen (dah naik 10 sen jika campur yang minggu lepas) manakala Diesel tak berubah.
      .
      Khalid Samad mana? Dah masuk gua balik ke? Hari tu bukan main hancing lagi dia membongak di laman twitter. Bila harga minyak turun, bukan main dia gebang kata ini akan menyumbang kepada penurunan kos harga barang dan meringankan bebanan hidup rakyat....khususnya B40. Bila harga minyak naik ni, dah diam balik ke?
      .
      Harga Minyak Naik ni tak nak troll ke Lid? Kalau tengok gayanya, bukan main hebat lagi.

      Kalau setakat troll bau hancing, tak payah la Lid. Haram. Takut tak boleh bawak sembahyang subuh!!!
      .

      Delete
    2. Okaylah naik. Banyak operator stesen berbangsa Melayu ap? . Umno lagi. Takkan kau tak suka bangsa sendiri maju?

      Delete
  4. Masih lagi pasal isu ijazah palsu Timbalan menteri luar tu..ingatkan dah cool sikit..rupa2nya tak pulak..makin hangar membara beb.

    Jom kita tengok apa kata aktivis politik yang bernama Muhsin ni...

    I am not asking him to resign, says the person who made the police report against Deputy Foreign Minister Datuk Marzuki Yahya over his dubious “Cambridge degree”.

    Muhsin Abdul Latheef, 34, whose social media handle is “Mamu Parpu”, said he did not know of the dubious Cambridge degree earlier, despite it being reported when Marzuki was sworn in as a minister last July.

    “Some of my friends in Penang who know Marzuki say he has never left the country before and only recently did they come across his ‘Cambridge degree’.

    “They asked me to highlight how he got such a degree when he has never left the country,” said Muhsin, who said he does not belong to any political party.

    Marzuki, who previously said he had a degree from the University of Cambridge in the United Kingdom via a distance-learning programme, admitted on Wednesday (Feb 6) that his degree was actually from Cambridge International University in the United States.

    Since that admission, the US institution has come under intense scrutiny and increasing suspicion that it is a diploma mill that awards degrees with little or no study.

    Cambridge International University states on its website that it is not accredited by US education authorities.

    “I made the police report (on Monday, Feb 4) so that Dr Mahathir would reconsider Marzuki as the deputy foreign minister as he represents Malaysia overseas.

    “Also, I want the PM to relook the position of Marzuki as the Bersatu chief of Penang.

    Takkan lah orang kaki spin, kelentong dan U- Turn macam ni boleh jadi timbalan menteri luar pulak...dah berjangkit dari pengerusi parti tu ke haah????

    ReplyDelete
    Replies

    1. GENG NAJIB YANG SENIASA MENJILAT NAJIB,

      Kau teruskan cerita beri penerangan ijazah, aku teruskan cerita Najib membohong, menipu rakyat, mencuri wang rakyat.

      Akhbar Umno: Najib bohong, perlu mohon maaf pada ahli - Malaysiakini
      https://www.malaysiakini.com/news/450485

      Akhbar Utusan Malaysia milik Umno melancarkan serangan terhadap bekas presiden ... RM2.6 billion .. dimasukkan ke dalam akaun peribadinya menyebabkan rakyat Malaysia terutamanya ahli Umno ...

      Delete
  5. Bawaan darah daging parti keramat dr mula cantik..perjuangan membangun memaju bangsa agama negara..namun hodoh dek siperjuang2 yg sombong..hidung tinggi..jenis mengorak langkah arah kepentingan kelompok.. kerabat..keroni kerona..berpuak berpuaka..akhirnya tergolek tersangkut dgn tiada amanah..jujur..tulus..
    Dan bawaan ini ada dlm parti melayu baru berjenama ppbn@bersatu..keturunan yg sama..cantik dluar emm membusuk ddlm..mampuuss!!
    Memang setuju dgn bro mat sawang bang Shah..dah terlalu lama dah dok kuah kuah kuah kuah kuah kuah..

    Hehhehhehhehhantubanghantu..

    ReplyDelete
  6. SEBELUM D SRI WEE KA SIONG MENUNJUK KAN BEBERAPA KEJANGGALAN MENGENAI 'ACADEMIC SCRIPT' YG D GUNA KAN OLIH YB DT MARZUKI, SAYA TLH MERAYU AGAR DIA MENGUNDURKAN DIRI DRPD JAWATAN KERAJAAN, N MELETAK JAWATAN SELAKU SUA PPBM.

    SAYA LEBIH YAKIN SEKARANG YG DIA SEBENAR NYA TIADA IJAZAH N TLH MENGHASILKAN SATU UTK MELEPASKAN DIRI DRPD TERUS D SOAL SIASAT.

    JIKA TEKAAN SAYA BENAR, MAKA DIA TLH TERLIBAT JUGA DGN PERBUATAN CBT. (LEBIH SERIOUS SEKARANG).

    INI LAH D KATA KAN 'HONESTY IS D BEST POLICY'.

    KES MB PERAK N JOHOR WAJIB JUGA D SELIDIKI. (KEDUA DUA MEREKA TLH MELAKUKAN PERKARA YG HAMPIR SAMA).

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tersangat setuju dengan pandangan Dato' tu...bukan saja Timbalan menteri luar dan MB Johor WAJIB disiasat berkaitan isu macam ni..kalau boleh seluruh kepimpinan Bersatu di peringkat bahagian dan nasional juga perlu membuktikan bahawa kelayakan akademik mereka adalah tulin...dan bukannya main mengaku sesuka hati mereka aje !!!!!

      Delete
    2. Setuju beno dgn Dato..

      Bro gn..apa perlu siasat semua..
      Kepimpinan perlu jujur amanah telus..perangai bohong klentong sombong rakyat diwakilkan berat tanggungannya dosanya beb..apalah secebis kertas lulusan walhal akhlak peh..hehheh kan kan

      Delete

    3. GENG NJABI YANG SENTIASA MENJILAT NAJIB,

      Sudah tentulah kamu mengeksploitasi apa saja di kata orang pasal kelemahan Bersatu dan PH.

      Apasal kamu tak suruh Bossmu menghentikan membising coba pertahankan diri dari tuduhan mahkamah dalam Facebook dll?

      Dah tahu bicara akan di mulakan tak lama lagi, boleh ada segala peluang pertahankan diri di mahkamah, mengapa nak coba pertahankan diri di Facebook dll?

      Mengarut, tak bayar RM90 juta kpd PAS, konon. Beri tahu SPRM cukup lah. Nak mintak simpati rakyat bila Pendakwa keluarkan mcm2 bukti di perbicaraan yer?

      Delete

    4. Ini rahman jpc nak tunjuk dia hero Bersatu, apa faedah nya kpd Bersatu dan PH?

      Dah cakap kpd Marzuki suruh undur diri, bagus lah, cukup lah. Apasal nah heboh di sini / lain2 blogs? Sebut pulak MB Johor dll. Pada hal pemimpin Umno buat JENAYAH BESAR, spt Najib mencuri wang. Eksploitasi lah isu itu, tak akan jadi dead horse isu itu, boleh balun Naib hingga bila2.

      Kalau nak keluarkan pekong Bersatu, atau membantu yang lain buat begitu, apa guna nya kamu di Bersatu, pegang jawatan Bahagian apekkenamenye pulak?

      Kamu Ahli Majlis Tertinggi Bersatu ker? Kalau begitu, sedih lah.

      Jangan ikut telatah Kerry Okspod, KJ. Dia kata "Najib bukan Bosski". Tapi dia dah umumkan nak jadi PM di umur 40, sekarang dah jauh terlepas. Kalau kamu nak harap jawatan Presiden Bersatu, cakap lah benda2 yang baik sahaja berkenaan Bersatu. Biar Pembangkang cakap yang tak baik. Kalau kamu tak boleh defend pun, diam saja lah. Jangan membantu Pembangkang membalun Bersatu/PH.

      Kamu bekas PTD? Ramai yang lain pun begitu. Pegawai PTD terlatih pertahankan gomen, tidak caci tangan yang kasi depa makan.

      Delete
    5. GMN...nampak sangat kau dah nak alihkan tiang gol pulak. Kau ingat isu kelayakan akademik ni enteng dan main2 ke...apa tah lagi kalau takde kelayakan tu tapi sembang kencang mengaku ada pulak..kononnya dari Universiti tersohor kat England, tapi rupa2nya universiti rumah kedai aje kat US tu.

      Kalau takde ijazah mengaku aje lah..rakyat tak kesah pun. Menteri2 dulu2 zaman PM pertama, ke dua dan ketiga ada jugak yang takde ijazah ..tapi ok aje..takde pun diorang nak kelentong ada ijazah bagi.

      Isunya kat sini ialah kejujuran dan ketelusan yang seWAJIBnya ditunjukkan oleh pemimpin2 dalam kabinet...senang citer..kalau takde ijazah ngaku takde ijazah lah..apasal nak kelentong2kan rakyat..ini ke contoh yang nak ditujukkan kepada anak2 muda...buat memalukan nama baik Msia aje di mata dunia..tak gitu bhai saab?????

      Delete
    6. GMN...Aikkk..apasal lak Dato'Rahman tak boleh menyatakan pandangannya...itu kan haknya yang dijamin dalam negara Msia yang mengamalkan demokrasi berpelembagaan ni.

      Kira bagus lah Dato' menyatakan pandangannya tu...yang tak betul WAJIB ditegur..takkan lah nak menyokong parti Bersatu secara mengkhiunzir buta aje..takkan lah nak jadi seperti kerbau balau yang dicucuk hidung.

      Kau kena ingat..pemimpin2 Bersatu bukannya MAKSUM sampai tak boleh ditegur dan dicuit langsung, termasuklah pengerusinya tu... kalau ternyata mereka ada melakukan kekhilafan, bambu dan balun aje sampai cirit birit mereka tu.

      Secara peribadi, aku angkat topi pada Dato' kerana berani bersuara menegur pemimpin seperti Marzuki tu..secara tak langsung ia menjadi pengajaran dan iktibar pada orang lain dalam Bersatu dan Rejim Haprakan ni...takkan lah korang tak sedar lagi bahawa isu2 macam ni lah yang membuatkan rakyat makin menyampah dan benci pada Bersatu..apa taknya..dah nyata sifat kemunafikan mereka tu..bila bercakap , mereka berbohong..takkan lah kau tak setuju beb ????

      Delete
    7. GENG NAJIB YNG SENTIASA MENJILAT NAIB,

      Sudah tenntu lah kamu ungi isu itu bertalu talu. Kmu pun ungkit Najib curi wang rakyat di 1MDB bertalu talu.

      Tapi ingat, Marzuki punya salah hanya tak declare kelulusan dia yang sebenar. Bukan jenayah pun.

      Tapi NAJIBUL AL JIBO buah salah JENAYAH, Mamat. Apa ko nak jilat dia lagi? Tenntu masuk penjara punya. Takkan 3-4 tuduhan tak sangkut, thabit kesalahan, 10-20 tahun penjara.

      Pssst, ko nak jilat dia di penjara jugak?

      Delete

    8. GENG NAJIB 9 February 2019 at 10:24 YANG SENTIASA MENJILAT NAJIB,

      KAU TAK BOLEH HENTAM BOSS KAU ATAU SESIAPA LAIN PEMIMPIN DALAM UMNO, TAPI RAHMAN JPC BOLEH HENTAM PEMIMPIN BERSATU YER?

      KAU IKUT UNDANG2 HUTAN?

      PADAN LAH KAU DI PANGGIL ANJING GILA / BERUK TUA.

      Delete
    9. Heeerppp!!! Sapa kata aku tak pernah menegur pemimpin2 BN, khususnya dari UMNO tu...acap kali jugak aku membalun mereka...cuma kau tak perasan sebab cara aku menegur mereka adalah secara berhemah..ibarat menarik rambut dalam tepung, rambut tak putus , tepung tak berselerak. Ini kan cara yang terbaik dan beradap seperti yang dianjurkan dalam agama dan juga budaya melayu.

      Lagi pun...sejak dari dulu lagi, sudah aku tegaskan bahawa aku ni tak menganggotai mana2 parti politik di negara ni samaada UMNO atu lain2 parti...non partisan beb !!!!! Jadi takde sesapa pun yang menjadi Boss aku..samada DSNR atau sesapa saja.

      Prinsip aku mudah aje..kalau ternyata betul kita sokong..yang tak betul..memang mencari nahas lah diorang tu..cthnya macam isu ijazah/jenazah palsu Timbalan menteri luar tu...takkan lah kita nak nyokong orang macam ni...betul tak????

      Delete
    10. MENGARUT LER KAMU GENG NAJIB YANG SENTIASA MENJILAT NAJIB mengata kamu "menegur mereka adalah secara berhemah..ibarat menarik rambut dalam tepung, rambut tak putus , tepung tak berselerak."

      Bukan ker bodoh sangat kamu membayangkan rambut boleh putus bila ditarik dari tepung?

      Kamu membohong kiri kanan atas bawah tengah belakang.

      KAMU sentiasa MENJILAT NAJIB, mana ada pernah caci Najib.

      Kamu jugak tak pernah mencaci pemimpin Umno lain, kalau tak, kamu sudah sebutkan nama, bila, kasi link nya.

      MEMBOHONG MEMFITNAH SAJA LER KAMU, GENG NAJIB YAG SENTIASA MENJILAT NAJIB.

      Delete
    11. BODOH GENG MAHATAIK MENJILAT JOBO NUAR.. DENIAL SYNDROME.. tak tahu beza peribahasa dgn realiti.. ya benar.. kalau rambut berserabut dlm tepung, kalau di tarik melulu2 akan putus juga kan.. org bodoh mcm geng madey jilat jobo nuar mmg x tahu pun perkara asas mcm ni.. sijil palsu kot.. haha.. asyik2 cerita 2.6b najib.. mcm lh org tak tau tu cerita basi dh.. dh nama macai PH mmg lg menipu dulu menipu kemudian falsafahnya.. hehe jgn mare

      Delete
    12. Komen Unknown ni not worth for me to respond. Bodoh sangat.

      Hanya aku sembur sepatah dua ajer.

      Delete
    13. GENG MENJILAT NAJIB 10:01,

      '2 WRONGS DO NOT MAKE A RIGHT'.

      SAYA TLH BERTEKAD UTK MENENTANG NAJIB/ROSMAH (PASANGAN KLEPET), SEBELUM PPBM D TUBUHKAN LAGI SUNGGOHPUN NYAWA N KESELAMATAN SAYA TERANCAM.

      KITA PERLU MEMBANTU TUN M MEMULAKAN BUDAYA POLITIK BARU TANPA RASUAH N KEMUNGKARAN, TANPA KIRA FAHAMAN POLITIK.

      SAYA AMAT YAKIN YG DT MARZUKI, MB JOHOR N MB PERAK TLH MENCEMAR NAMA BAIK TUN M N PARTI SAYA ,PPBM N WAJIB D TENTANG HABIS HABISAN. JIKA DLM PROSES, SAYA D AMBIL TINDAKAN TATA TERTIB, SAYA REDHO.

      SAYA MAHU PH KEKAL MEMERINTAH DGN MEMBERI KHIDMAT IKHLAS YG TERBAIK.

      JIKA IA NYA D PIMPIN OLIH MANUSIA YG KURANG BERINTEGRITI, MAKA BERSEDIA LAH MENJADI PEMBANGKANG SEMULA SELEPAS PRU15.

      INI YG MAT SALLEH KATA 'ONE HIT WONDER'.

      RENUNGI LAH PANGANGAN SAYA INI.

      SALAM.

      Delete
    14. Saya tak setuju menentang sesama parti di khalayak ramai.

      Boleh dan perlu dilakukan di dalam parti. Mesti ada saluran dalam parti untuk buat begitu. Mungkin lambat dapat kesan, tapi lebih lambat jika melalui media.

      Dan risiko merosakkan parti jika ada yang mengkondem yang lain di media.

      Saya setuju dan sokong yang tidak berintegriti di balun, di tangkis dan di nyahkan dari apa2 jawatan yang di pegang nya.

      Delete
    15. Kenapa pulak tak boleh menentang sesama sendiri dalam parti...kabis kalau macam tu nak dibiarkan aje segala kemungkaran yang dilakukan oleh pemimpin2 dalam Bersatu dilepaskan begitu saja..scott free???

      Teguran dan tentangan WAJIB dibuat..macam yang disebut oleh Dato' tu...takde sebarang salahnya pun jika mereka ditegur dan dibalun kaw2 punya. parti adalah milik ahli..bukan kepunyaan elitis2 seperti mereka aje.

      Teruskan menegur dan membalun mereka tu Dato'..rasanya ramai ahli2 parti yang menyokong tindakan Dato' tu !!!!!

      Delete
    16. TANPA NAMA 2015,

      SEMUA NYA TLH SAYA LAKU KAN. TAPI SAHINGGA KINI IA NYA KURANG MENDPT PERHATIAN.

      INI BUKAN ISU PARTI TAPI MARUAH N MASA DEPAN NEGARA.

      BAPAK PRES JOKOWI SDG BERHEMPAS PULAS UTK MEMBENTERAS KORUPSI SERTA KEMUNGKARAN N JIKA DIA MENANG PILPRES YG AKAN D ADA KAN PD 17 APRIL INI, MAKA JGN HERAN JIKA CPI INDONESIA AKAN LEBIH BAIK DRPD MALAYSIA D AKHIR PEMERINTAHAN NYA PD THN 2024 KELAK.

      SELAIN DRPD MENJADI AHLI BIASA SEUMUR HIDUP SAYA JUGA RAKYAT BIASA. OLIH DEMIKIAN SAYA JUGA BERHAK UTK MEMBERI PANDANGAN SECARA BEBAS.

      Delete
  7. Aku amat2 yakin, kalau ditanya kepada orang2 melayu tentang tahap kepuasan hati mereka terhadap Rejim ni...dah tentu lah jawapan yang kita WAJIB terima ialah....Memang jahanam betul Rejim Pakatan Hancing ni.

    Sudah la kuota Haji tak bertambah. Sekarang urusan orang nak pergi menunaikan umrah pun nak dikacau.
    .
    Dengar katanya, ada agensi-agensi yang sebelum ini diiktiraf oleh Tabung Haji bagi menguruskan Umrah kini menghadapi pelbagai kesukaran dengan pihak Rejim Pakatan Hancing tu.
    .
    Apa yang pasti, tindakan dan tekanan yang dilakukan oleh Rejim Pakatan Hancing tu hanya sekadar nak mencabar institusi agama Islam secara tidak langsung.
    .
    Itu pun ada juga pemimpin Rejim Pakatan Hancing yang cuba nak pertikai kenapa 60 peratus orang Melayu Islam tak sokong diorang...sudah gaharau, cendana pulak beb!!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kau pegilah bisik kat telinga Raja Salman suruh dia tambah kuota Haji. Takkan dia tak dengar ckp pejuang agama dan bangsa macam spesis korang. Pegilah bro. Kau kan hebat? Dengarnya sayur kau pun dia makan.

      Delete
    2. Aiiik..apasal lak aku yang kena bisik pada Raja Salman tu...itu bukan keje aku.

      Habis kalau macam tu..apa gunanya ada menteri yang jaga agama , si Mujahat..takkan lah nak goyang tolor duduk kat kerusi empuk kat Putrajaya tu aje...gaji ribu raban...dia lah yang kena buat keje tu.

      pasal sayur tu...tak betul lah..aku tak pernah eksport ke Arab saudi..palinh jauh pun ke Singapork aje..nampak sangat kau ni sebijik macam si marzuki tu..kejenya takde lain..membongak aje...betul tak bhai???

      Delete
    3. Kamu kena bisik kpd semua, termasuk Bossmu, yang KJ kata "bukan Bossku".

      Kalo nak mintak Bossmu minta Raja Salman tambahkan kuota Haji pun kamu enggan, kot menunjuk Bossmu takda hubungan baik dan menipu membohong bila mengata RM2.6 biliun itu ada lah derma Arab.

      Delete
  8. Fuhhh...Dah tentu lah korang semua dah terbaca bahawa New Straits Times baru2 ini mendedahkan transkrip penuh keputusan yang dikongsi oleh Timbalan Menteri Luar Msia tu....

    Ironinya, transkrip berkenaan kelihatan sama dengan gambar yang terdapat pada laman sesawang Cambridge International University (CIU).

    Lebih melucukan lagi...transkrip yang dikongsi oleh Datuk Marzuki Yahya tu mempunyai persamaan dengan pemilik transkip seorang yang bernama Abraham Kesington .

    Hasil pemeriksaan lanjut ke atas alamat yang terdapat pada transkrip tersebut mendapati universiti berkenaan hanyalah sekadar rumah kedai.

    Laman sesawang CIU juga kini tidak dapat diakses, kononnya telah digodam.

    Agak2nya...sampai bila rakyat nak menunggu hingga isu ni dirungkaikan haah...malu lah pada negara luar..ini melibatkan maruah negara di mata dunia bhai!!!!


    ReplyDelete
    Replies

    1. GENG NAJIB YANG SENTIASA MENJILAT NAJIB,

      JANGAN LUPA, MARZUKI HA NYA TIDAK MEMBERI PENERANGAN YANG TEPAT. TAPI BOSS KAMU NAJIB AL JIBO, MEMBOHONG, MENIPU, MENCURI WANG RAKYAT RM2.6 BILIUN DI 1MDB.

      MARSUKI TAK BUAT JENAYAH. NAJIB AL JIBO BUAT JENAYAH. JENAYAH BESOR

      Delete
  9. Memang susah takde integriti
    Apa lagi orang politik
    Public figure berhati hati
    Di lihat orang setiap detik!

    Bukan saja tipu ijazah
    Pemimpin harus perangai elok
    Nanti menjawab di alam barzah
    Atas dunia bolehlah cilok!

    Seorang adun di Negeri Sembilan
    Mengaku ijazah luar negara
    Dekat Felda temberang tak jalan
    Orang tahu ijazah segera!

    Seorang pulak mengaku 'PHD'
    Orang tahu berasa geli
    gelaran 'Dr' sudah diabadi
    Orang kutuk buat2 tuli!

    Integriti..tak hanya sijil
    Orang keji dipanggil 'bransek'
    Disabit salah dah masuk jel
    Tuduhan pulak bab bab sex!

    Integriti juga bila menulis
    Tak rasa salah Mahathir dikeji
    Kalau dulu berhias alis
    Kini buruk..lain dipuji!

    Takde integriti, selepas tersingkir
    Masa berkuasa banyak songlap
    Kini merayu berlagak fakir
    Nak kuasa lagi dah nampak gelap!

    Lebih baik kerja sendiri
    Bela agama,bangsa negara
    Daripada pemimpin membangga diri
    Tapi sarat buat angkara!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Fan tat..kali ni aku setuju dengan pendapat kau tu ...khususnya yang berkaitan dengan " lebih baik kerja sendiri, Bela agama bangsa negara" tu.

      Sebab kata2 kau tu rasanya merujuk pada rakyat Msia seperti aku yang bekerja sendiri...mengusahakan kebun sayur2an dan sawit tu..dan kau sendiri pun nampak betapa gigihnya aku membela agama, bangsa dan negara.

      Kalau kau pun bekerja sendiri..kita geng beb !!!!

      Delete

    2. GENG NAJIB YANG SENTIASA MENJILAT NAJIB, KO PATUT APPLY MASUK NAMA KAMU DALAM TUDUHAN2 NAJIB ITU.
      Supaya kamu boleh dapat masuk penjara sama dengan dia, tempoh yang sama. Senang lah kamu nak jilat dia kalau bersama dalam penjara.

      Psst, minta Warden Penjara letak kamu dalam sama cell dengan Bossmu, ok?

      Delete
    3. Belum pun bermula perbicaran lagi..AG, Thomas and Friends dah gugurkan 3 tuduhan terhadap DS Najib..apasal errrk???

      Sebelum ni, bukan main lagi diuar2kan bahawa DSNR ni akan dikenakan pertuduhan yang melibatkan isu 1MDB tu..tapi bila di mahkamah, lain pulak pertuduhannya...bawah AMLA yang hanya berpuluh2 juta. Rakyat Msia nak dengar pertuduhan yang berkaitan 1MDB tu...yang kononnya berpuluh2 billion tu..sudah hilang ka haah???

      Atau pun..setelah 9 bulan memerintah ni, Rejim masih takde kes yang kukuh dan tiada bukti2 konkrit untuk mensabitkan DSNR dengan isu tu..jadi kerana dah janji dalam manifesto untuk dakwa DSNR..kena lah jugak buat pertuduhan yang langsung takde kaitan dengan 1Mdb tu.

      Patut lah kita tengok...DSNR relax dan cool aje sejak kebelakangan ni, dia tau dan sedar bahawa peluangnya untuk menang dalam kes2nya di mahkamah nanti adalah amat2 besar...sesungguhnya dia berpegang kepada prinsip berani kerana benar dan yang hak pasti akan mengatasi yang bathil.

      Kita tengok aje lah nanti...apa bukti2 yang direkayasa yang bakal diwayang kulitkan oleh Tim pendakwaraya di mahkamah nanti..tak tau lah macam mana begitu mudahnya nanti peguambela DSNR akan mematahkan hujah2 dari pendakwaraya tu.

      Apa2 hal pun...rakyat Msia, khususnya golongan marhaein golongan B40 akan sentiasa mendoakan yang terbaik untuk DSNR...khususnya para warga peneroka, petani, pesawah dan nelayan. Rata2nya kini menyesal tak sudah kerana begitu mudah terpedaya dengan janji2 palsu dalam manifesto Rejim sebelum PRU14 dulu..apa tah lagi bila keluar kenyataan Tun Madey yang menegaskan jani2 tu semuanya dibuat kerana PH tak sangka akan menang dalam PRU tu...dan ternyata lah yang PH ni langsung takde niat walau sedikit pun untuk mengotakan jani2 mereka tu.

      GMN...aku nak tanya lah...kau tak sedar lagi ke kerajaan yang ada sekarang ni makin ditolak oleh rakyat Msia, khususnya orang2 melayu..lepas satu satu isu mereka dah buat, bukan untuk kemaslahatan kita..tapi untuk menyusahkan dan menekan kehidupan kita. kembali lah ke pangkal jalan beb..masih belum terlewat lagi...sesal dulu, pendapatan..sesal kemudian, satu sen pun tak guna ..#maluapabossku GMN Oooo!!!!

      Delete

    4. GENG NAJIB9 February 2019 at 10:56 YNG SENTIASA MENJILAT NAJIB,

      DI KATA BODOH, KAMU MARAH. TAPI KAMU INI DAH TAHAP BANGANG - KAU BACA LAH EKSGTRAK LAPORAN BERITA HARIAN NIH -

      Peguam Negara "Thomas juga berkata, permohonan pendakwaan untuk menarik balik ketiga-tiga pertuduhan itu adalah bagi mengelakkan sebarang penangguhan kes dan supaya mahkamah tidak perlu mendengar permohonan untuk ia dibicarakan bersama tujuh pertuduhan SRC.

      “Bagaimanapun, pihak pendakwaan akan menuduh semula Najib atas pertuduhan sama di Mahkamah Sesyen di sini,” katanya.

      NAJIB AL JIBO TAK BOLEH LEPAS PUNYA DARI 3 TUDUHAN ITU.

      Dah cukup 39+6 tuduhan iitu sabenar nya untuk menentukan dia masuk penjara 10-20 tahun.

      Tapi, bila jumpa bukti untuk lain2 tuduhan, tuduh lah dia juga.

      Delete
    5. Fuhh..Betapa sombong, bongkak dan angkuhnya kau untuk mendabik dada dengan mengatakan...NAJIB AL JIBO TAK BOLEH LEPAS PUNYA DARI 3 TUDUHAN ITU.

      Kau macam dah lupa akan kekuasaan Allah s.w.t ..KUN FA YA KUN tu. Kalau Dia dah buat keptusan untuk memuliakan sesorang tu, dalam ks ni yang melibatkan DS Najib..andaikata seluruh pemimpin2 dalam PH dengan kerjasama dari semua jentera2 kerajaan bersekongkol untuk memalukan dan mengaibkan beliau, takkan berjaya punya beb. Manusia boleh merancang bermacam2 tetapi keputusan akhirnya tetap ditentukan oleh Allah s.w.t jua bhai!!!!

      Delete

    6. Bakpa nak cakap sombong bongkak, semua pembaca di sini tau kau biadap dan kurang ajor, tak reti blogging discipline, takda decorum and decency when blogging, asyik keluar tajuk, mengkopipes dsb nya.

      Kau tak faham ke bahawa makna tak boleh lepas dari 3 tuduhan itu bermakna tuduhan yang di keluarkan iyu akan dikenakan semula.

      Kau nak twist n spin semata ker? Memang betul kau Anjing / beruk tua.

      Delete
    7. Terbaik bro fan tun..

      Kalau cakap pun berbelit dan berbelok belok
      Integriti apa yang diaorang dok sebut
      Inilah yang dikatakan spesis mangkok
      Yang berayun seperti lawaknya sibadut..

      Hanya kerana kepentingan diri
      Tidak dipeduli betul dan salah
      Kalau kaki mengampu mana nak cari
      Dalam artikel ini pun sudah terserlah..

      Sebelum melihat intergriti orang
      Periksalah dulu adakah kita mempunyai integriti
      Kalau dulu untuk kebenaran kita berjuang
      Kenapa sekarang sudah berubah hati?..



      Delete
  10. Pasal kelulusan pun jadi hal. Xde kelulusan xblh jd pemimpin ke? Malu sgt ke? Ada kelulusan tinggi2 pun klu menyamun, baik dpt pemimpin yg xde kelulusan tp jujur dan ikhlas

    ReplyDelete
  11. Andaikata ada penjawat awam yg sedang berkhidmat ketika ini menggunakan kelayakan akademik palsu dan kemudian rahsianya diketahui jabatan, macamana dgn kedudukan jawatan yg disandangnya?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Apa susah...setiap jabatan ada unit integritinya sendiri dan mereka mempunyai SOP yang telah ditetapkan oleh JPA dalam isu mengemukakan akademik palsu ni untuk menjadi penjawat awam.

      Dah banyak kes2 seperti ini telah dikesan dan tindakan undang2 termasuklah ditamatkan perkhidmatan mereka telah diambil. Kelayakan akademik ni adalah suatu isu yang dipandang serius oleh JPA kerana ia melibatkan maruah perkhidmatan kerajaan dan juga negara.

      Dalam kes timbalan menteri luar ni..seWajibnya lah dibentuk satu JK Khas yang bebas dari segala pengaruh politik untuk menyiasat isu ni hingga ke lubang cacing..dan jika terbukti memang ada berlakunya pelanggaran dalam isu jenazah tersebut...ambik tindakan yang paling keras mengikut lunas undang2 yang sedia ada untuk menjadi iktibar kepada orang lain !!!!

      Delete
    2. Tak usah mengarut lah, GENG NAJIB YANG SENTIASA MENJILAT NAJIB.

      Ada unit integriti beribu pun, Najib curi wang rakyat RM2.6 biliun dari 1MDB.

      Tak lama lagi di bicara, merekut dalam penjara, 10-20 tahun.

      Kalu 4-5 tuduhan saja (dari lebih 40 itu) sangkut, istana Sg Buluh lah padah nya.

      Delete
  12. Fulamaaaak....Dah KANTOI! SURAT ARAHAN JABATAN PEGUAM NEGARA BUKTI CAMPURTANGAN POLITIK DALAM KES DATO SRI NAJIB TUN RAZAK ????

    Tidak perlu saya ulas panjang, memadai anda baca isi kandungan surat ini untuk memahami bagaimana Jabatan Peguam Negara hari ini bertindak atas arahan politikus Pakatan Harapan.

    Campur tangan politik ini jelas bercanggah dengan prinsip "pengasingan kuasa" yang sepatutnya diamalkan bagi menghindari "selective prosecution".

    Patutlah pendakwaan dilakukan secara kelam kabut sehingga ada diantara pendakwaan tidak mempunyai kertas siasatan, kertas pendakwaan yang tidak lengkap dan alasan bodoh "printer rosak" turun kita dengari.

    Surat ini juga dengan mudah memahamkan kepada kita kenapa permohonan peguam Dato' Sri Najib supaya pembicaraan di Mahkamah Sesyen KL ditangguhkan sementara menunggu keputusan permohonan untuk mengenepikan Peguam Gopal Sri Ram, dibantah sekeras-kerasnya oleh pihak pendakwa.

    Sekretariat Suara Rakyat UMNO akan menghimpunkan seberapa ramai rakyat dan NGO yang prihatin terhadap kerosakan Institusi Jabatan Peguam Negara untuk membuat laporan polis beramai-ramai pada tarikh berikut :

    Tarikh : 17hb Februari, 2019 (Ahad)
    Jam : 2.00 Petang
    Tempat : Balai Polis Branang, Jalan Semenyih, Selangor

    Sekian. Semoga semua pejuang kebenaran dapat hadir bagi menjayakan usaha membenteras kebatilan kerajaan Pakatan Harapan ini.

    Dato' Lokman Noor Bin Adam
    Pengerusi
    Sekretariat Suara Rakyat UMNO
    8hb Februari, 2019

    #TolakAGCapAyam
    #TolakDAPRasis
    #TolakPakatanHancing

    Dah tentu lah kita semua takkan rugi jika sama2 menghadiri perhimpunan tu...demi kelangsungan agama, kedaulatan Institusi kesultanan serta survival bani melayu pada masa2 mendatang ni !!!!!

    ReplyDelete
    Replies

    1. Lokaman itu Ketua Anjing Gila. Menuduh secara liar "Campur tangan politik ini ".

      Takda punca maklumat pun. Apatah lagi punca yang sahih.

      Kot maklumat di cunglik nya dari lobang bontt Najib Al Jibo.

      Delete
  13. 4 tahun bukan lama beb ..
    Jangan ingat sekarang ada kose, sok lusa tak boleh jatuh ke bawah balik ke.
    Ada pemimpin kuat perasan good good sebab ingat kuasa dia dapat tu, kuasa datang turun temurun dari keturunan dia.
    Jika peel macam sampah, nanti rakyat buang ke dalam tempat sepatutnya, TONG SAMPAH!
    Kalau dah tahu menipu diri sendiri, belah r jangan nak menongkat kuasa rakyat pula.
    Setakat jadi ketua bahagian ke @ ketua pemuda ke, takat sijil tu orang g tak kisah beb, tapi jadi menteri @ timbalan menteri @ pentadbir dgn sijil tak seberapa tapi ada nafsu nak jadi menteri, malu beb, tak.payah pergi jauh, tengok menteri² spore yang well educated, memang hapraklah... Kelas 3 je menteri² Malaysia.

    ReplyDelete
  14. Jom kita layan lagi dan lagi pasal isu yang terhangat di pasaran sekarang ni...tak puas rasanya kalau kita dengar dari sebelah pihak aje beb!!!!

    Selepas janji palsu, kini kelulusan palsu????

    Sehingga ke hari ini belum ada tanda-tanda kerajaan Pakatan Harapan akan melunaskan segala janji-janji yang dibuat dalam Pilihan Raya Umum Ke-14 (PRU-14).

    Pelbagai alasan diberikan untuk ‘menghalalkan’ tindakan mereka memberikan janji-janji palsu kepada rakyat.

    Justeru kita tidak perlu terkejut apabila pemimpin Parti Pribumi Bersatu Malaysia (Bersatu) begitu mempertahankan tindakan rakan mereka memalsukan kelulusan.

    Tanpa rasa bersalah mereka menegaskan, si polan tersebut bukan merogol atau mencuri, justeru apa yang berlaku bukanlah satu isu.

    Begitulah jahilnya hujah-hujah yang dizahirkan, khususnya oleh cai2 tegar mereka seperti GMN..... biarpun isu berkenaan turut mendapatkan perhatian media antarabangsa.

    Memanglah isu itu akan menjadi tumpuan kerana ia melibatkan seorang anggota Kabinet bertaraf Timbalan Menteri yang menjaga hal ehwal luar negara.

    Bayangkan apa pandangan negara lain terhadap Malaysia sekarang ni.

    Janganlah pula nanti ada mana-mana ahli politik yang jahil berhujah ia isu kecil berbanding 1MDB. Semua itu hanya pandangan mereka yang tidak matang dalam menyentuh soal moral seorang ahli politik....macam GMN tu...

    Tetapi apa yang mahu dihairankan kalau jutaan rakyat Malaysia boleh ditipu dengan janji-janji palsu, apalah sangat berbanding kelulusan palsu...betul ta????

    Justeru itulah kalau benar Bersatu yang selama ini pemimpin-pemimpinnya begitu mendabik dada menyanjung tinggi integriti dan melakukan tindakan politik kononnya demi maruah negara dalam isu 1MDB lakukan sesuatu terhadap individu yang terlibat.

    Bagaimanapun kalau tiada tindakan dibuat, kita tidak perlu hairan kerana itulah martabat parti yang memerintah negara sekarang.Tidak pernah rasa bersalah biarpun menipu rakyat.

    Kalau berbanding dengan manifesto harapan palsu yang ternyata beri kesan besar kepada rakyat ,apalah sangat dengan kelulusan palsu.

    Bukankah Pakatan Harapan juga ditubuhkan melalui kerjasama politik palsu yang sekadar untuk mendapat kuasa. Sebab itulah kini kita lihat siapa paling berkuasa dalam kerajaan.

    Percayalah selepas ini banyak lagi ‘perkara-perkara palsu’ berkaitan Pakatan Harapan akan muncul melibatkan rakyat tetapi jangan marah kerana kata pemimpin Bersatu, “ia bukannya merogol atau mencuri’…hebatkan?

    Betul tak...GMN...takkan lah kau setuju pulak kan beb ????

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul, GENG NAJIB YANG SENTIASA MENJILAT NAJIB,

      Pasal Najib mencuri wang rakyat memang tak boleh di ketepikan hingga selepas Najib masuk penjara.

      Tindakan jenayah tuh. Tak boleh banding dengan isu moral sahaja, tak beri penerangan tepat pasal ijazah.

      Skandal mencuri wang rakyat dah membikin Najib dan Umno tersungkur di Pru14. Skandal itu akan hidup hingga ke Pru15.

      Delete
    2. Habis kalau semua kena disuapkan dengan link2 yang berkaitan...pak cik google takde keje lah dia nanti bhai!!!!

      Delete
    3. Dah cakap bodoh pulak kau.

      Anjing Gila lah, katakan.

      Delete
  15. Kengkawan semua..khususnya GMN..kita tinggalkan sekejap isu Marzuki tu..dan tumpukan pula kepada isu yang tak kurang pentingnya jugak ni beb !!!

    Marah benar Anwar Ibrahim, Azmin Ali dan Dr Mahathir mengenai spekulasi pelantikan Azmin sebagai Timbalan Perdana Menteri.

    Bukan sahaja ada panggilan kepada editor akhbar supaya menarik berita tersebut, malah ada kolumnis menulis mengecam akhbar yang membuat spekulasi tersebut.

    Walaupun berita tersebut bersumberkan blog, namun ia jelas spekulasi yang ada asas.

    Ini kerana sudah ada cakap-cakap dalam kumpulan Azmin Ali bahawa kedudukan Wan Azizah sebagai Timbalan Perdana Menteri tidak lagi relevan.

    Wan Azizah tidak lagi memegang jawatan tertinggi parti. Oleh kerana Anwar menolak sebarang jawatan dalam kabinet sebelum mengambil alih pentadbiran, maka Azmin adalah orang paling layak menduduki kerusi nombor dua.

    Kepada mereka yang maki hamun dan marah-marah wartawan ingatlah, pada 1998, sebaik pulang dari percutian panjang luar negara, Dr Mahathir menegaskan Anwar Ibrahim bakal menggantikannnya.

    Mahathir juga menganggap khabar angin yang disebarkan ketika itu sebagai agenda jahat pihak tertentu merosakkan ekonomi dan politik negara.

    Beberapa bulan kemudian iaitu pada 1 September 1998, Anwar Ibrahim dipecat.

    Dalam politik tiada spekulasi yang mustahil...setuju kan GMN????

    ReplyDelete
    Replies

    1. GENG NAJIB YANG SENTIASA MENJILAT NAJIB,

      KAMU DAH BERBALIK KPD TABIAT KAMU YANG MEMBIKIN KAMU DI PANGGIL ANGJING GILA, BERUK TUA, DI NAMA ANON YG KAMU PAKAI TUH.

      Mengata "panggilan kepada editor akhbar supaya menarik berita tersebut, malah ada kolumnis menulis mengecam akhbar yang membuat spekulasi tersebut" tanpa menyebut siapa, bila, di mana, tarak links bagi nya, kan cakap mcm anjing gila.

      Tak kisah lah ramai orang sudah tahu. Kamu yang mahukan pembaca di sini tahu, atau percaya apa yang kaku tuduh/ tuntut, kamu lah yang patut beri butiran itu semua.

      Maka sekarang kamu di anggap mengeluarkan pendapat (personal opinions) kamu saja, menuduh secara liar.

      Anjing Gila ler kamu.

      Delete
  16. Fuhhh..Tak abis2 pemimpin2 Bersatu ni buat hal lah...tengok aje lah gelagat menteri kasut hitam, timbalan menteri luar
    dan kini menteri sukaneka tu ...apa isu pulak sekarang ni haah????

    Dewan Muda Johor (DMJ) menyifatkan misi serta visi Syed Saddiq Syed Abdul Rahman selaku Menteri Belia dan Sukan selain sebagai seorang pembuat dasar dilihat masih kabur dan tiada hala tuju.

    Koordinatornya, Ahmad Solehin Abdul Ghani berkata, DMJ turut mempersoalkan slogan #YouthPower yang diperkenalkan Ahli Parlimen Muar itu kerana berpendapat belum ada satu pendekatan atau modus gerak kerja yang jelas bagi membawa polisi dan imej slogan itu.

    “DMJ melihat di mana sahaja beliau berada dan apa jua yang dilakukan, pasti akan berhashtag #YouthPower walaupun berbasikal bersama-sama mereka yang tidak lama lagi akan berpencen sekali gus tidak jelas konsep yang cuba diketengahkan itu.

    “Sebagai platform anak muda, DMJ mendambakan polisi yang jelas seperti diterapkan dalam TN50 atau Fit Malaysia yang mengambil kira suara dan pendapat pemegang taruh sebelum mempolisikan sesuatu perkara untuk dilaksanakan di peringkat akar umbi,” katanya dalam satu kenyataan di sini sebentar tadi.

    Beliau berkata, DMJ mengambil serius dakwaan sesetengah atlet yang mendakwa Ahli Parlimen Muar itu lebih memberi tumpuan kepada mempromosikan e-sport yang mana peruntukan adalah di bawah Kementerian Komunikasi dan Multimedia sedangkan di akhbar banyak berita mengenai kebajikan atlet diabaikan selain beberapa program podium yang dihentikan.

    Selain itu, katanya, spekulasi terbaharu pula, adalah mengenai Syed Saddiq mempromosikan produk usahawan muda bumiputera dalam mesyuarat Kabinet, memang ada baiknya berbuat demikian, namun adalah lebih baik menyalurkan golongan usahawan muda bumiputera itu menerusi kementerian yang sesuai.

    “Justeru, besar harapan DMJ ingin melihat Yang Berhormat kembali fokus dan balik kepada perjuangan asal dalam menjayakan setiap manifesto Pilihah Raya Umum ke-14 (PRU-14) dan polisi yang lebih baik untuk anak muda Malaysia secara keseluruhan.

    “Walaupun ada waktu berbeza pendapat dan kepercayaan, tetapi sebagai golongan muda progresif seperti DMJ, kami ingin melihat anak muda seperti Yang Berhormat berjaya membawa peranan sebagai menteri dengan jayanya supaya anak muda seperti kami dan yang ramai di luar sana dapat menangkis sentimen golongan dewasa yang menyatakan “anak muda hanya sekadar pandai berkata-kata”,” katanya.

    ReplyDelete
    Replies

    1. WOI ANJING GILA GENG NAJIB YANG SENTIASA MENJLAT NAJIB.

      KALO KO NAK CAKAP PASAL SALAH PARTI ORANG LAIN, AKU PUN BOLEH CAKAP PASAL UMNO. BANYAK ADA, CONTOH NYA -

      KJ kritik Umno 'kaw kaw' - Semasa | mStar
      https://www.mstar.com.my/lokal/semasa/2018/07/12/kj-haluan

      Jeretakan dalam Umno dilihat semakin merekah apabila Khairy Jamaluddin memberikan pilihan tentang haluan yang perlu ...

      Sokong menyokong pulak di antara depa yang membalun parti depa Umno -

      Bung Moktar: KJ kritik Umno kerana sayangkan parti - https://www.malaysiakini.com/news/445427

      Anggota Majlis Tertinggi Umno Bung Moktar Radin menganggap kritikan Anggota Parlimen Rembau Khairy Jamaluddin terhadap ..

      Delete
  17. Bagi mereka yang tak berapa faham tentang isu RM 90 juta yang dikatakan diberikan oleh DS Najib kepada PAS...dah tentu lah korang akan terkejut king kong bila membaca berita yang sahih lagi sangat2 boleh dipercayai ni beb !!!!

    Information received from Malaysia Today’s deep throats within the MACC is that former Bersih Chairman Ambiga Sreenevasan is in trouble.

    MACC deputy chief commissioner Azam Baki told Prime Minister Tun Dr Mahathir Mohamad that investigations show the RM90 million donation story was fabricated after all.

    Transcripts reveal that Clare Rewcastle Brown and Ambiga discussed how to fix up Hadi, who they viewed as a problem for Pakatan Harapan (which had been founded in September 2015).

    Ambiga then suggested Sarawak Report come out with a story saying that Prime Minister Najib Tun Razak had bribed PAS to leave Pakatan Rakyat.

    MACC transcripts reveal that Ambiga and Clare fabricated the story of Najib’s RM90 million donation to PAS.

    Clare asked what figure to put and Ambiga suggested that RM90 million should be a large enough figure but not too large that people might not believe the story.

    This statement is now on record and the MACC is not sure how to proceed with the matter.

    If the MACC takes action on this matter, then first of all they need at least some documentary evidence. But there are no bank statements or records to show that RM90 million left 1MDB’s bank account and/or reappeared in the bank accounts of either PAS or any of the party leaders.

    There is absolutely no paper trail or, as the lawyers would say, there is no smoking gun.

    Then there is the problem of this investigation being based on whistle-blowers’ information, in this case Clare and Ambiga. Hence, both their statements are very crucial to the entire investigation.

    But if the RM90 million story was fabricated, and if it was Ambiga who told Clare this story, that would make Ambiga the criminal in this entire episode.

    It appears that the reports made to the MACC and to the police were traps set up to bait the police and MACC. If the police or MACC do nothing then this story that Najib bribed PAS RM90 million would go on and on indefinitely.

    Now that the MACC is being forced to investigate this allegation, something has to come out of it.

    Either the matter did happen or it did not. And either way someone will have to pay for it.

    And in this case Ambiga is the one who will have to pay since she has been fingered as the source of this fabricated story and false allegation.

    ReplyDelete
    Replies

    1. "Information received from Malaysia Today’s deep throats" -

      Not only Raja Petra Kamarudin and you (believing him) have been sucking deep, also sucking HIV virus kind of info.

      No source mentioned apart from "deep throat" - RPK must want to say out his vengeance not being able to return to Malaysia without the arrest warrant on his head.

      Not under Najib Al Jibo, what more under Tun Mahathir. The bloke ran away from the arrest warrant, now beleaguered in cold, God-forsaken down-trodden part of Manchester, far way from London, unable to meet Malaysian visitors to London.

      So, he claims to have deep throats, shit.

      Delete
  18. GMN...Aku tak pasti lah kalau kau dah baca laporan yang telah dibuat oleh sorang aktivis politik non partisan ni..apa2 hal pun, aku terpanggil untuk sharekan dengan kau sebagai rakan karib ku dunia akhirat, yang juga peminta tegar aktivis politik ni..jom kita layan sama2 beb !!!!

    Raggie Jessy Rithaudeen

    Pemberitahuan ini adalah berkenaan dua laporan polis yang akan saya buat di sekitar pukul 1.00 tengah hari esok, bersamaan 9hb February 2019, di Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) Subang Jaya, Selangor.

    Alamat IPD yang dimaksudkan adalah seperti berikut:

    Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) Subang Jaya
    Jalan Persiaran Kewajipan (Opposite USJ9 Business Centre)
    47610 Subang Jaya, Selangor
    Malaysia

    Laporan pertama khusus terhadap bekas Pengerusi Bersih 2.0, Dato’ Ambiga Sreenevasan, dan berkait langsung dengan kes saman fitnah yang dibawa oleh Presiden PAS, Dato’ Seri Abdul Hadi Awang, terhadap pemilik dan pengendali blog Sarawak Report, Clare Rewcastle Brown.

    Laporan ini adalah susulan kepada laporan MACC yang telah saya buat semalam, bersamaan 7hb Febuari 2019, di pejabat SPRM (MACC) di Seksyen 16, Shah Alam, Selangor.

    Untuk makluman, saya telah diberitahu oleh pihak MACC untuk turut membuat laporan polis memandangkan saya mengesyaki terdapat unsur jenayah dalam tindak-tanduk Ambiga.

    Laporan kedua pula adalah terhadap kedua-dua Ambiga dan Tommy Thomas, yang pada ketika ini, memegang jawatan Peguam Negara menerusi lantikan Yang di-Pertuan Agong.

    Laporan ini berkait langsung dengan salah laku jenayah melibatkan Tommy sewaktu beliau masih lagi mewakili Bank Islam dan masih belum dilantik menjadi peguam negara.

    Susulan dari laporan-laporan ini, satu sidang media akan berlangsung pada pukul 2 tengah hari di luar pintu pagar balai polis yang sama, beralamat seperti di atas.

    Sidang tersebut akan diberitahu secara terperinci perkembangan-perkembangan terbaru berhubung Ambiga dalam kes saman fitnah yang dibawa oleh Hadi terhadap Clare Brown dan juga jenayah yang telah Tommy lakukan pada tahun 2014 dan bagaimana ianya melibatkan Ambiga dan bekas Menteri Besar Selangor, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim.

    Saya mengalu-alukan kehadiran pihak media dan aktivis-aktivis/blogger-blogger yang berminat untuk membuat liputan.

    Sekian sahaja kenyataan daripada saya buat masa ini.

    Saya Yang Benar,

    Raggie Jessy Rithaudeen

    Ketua Pergerakan Malaysiaku Tanahairku

    ReplyDelete
    Replies

    1. " sharekan dengan kau sebagai rakan karib ku dunia akhirat .."

      KAU MEMBOHONG, MENIPU, MEMFITNAH - WALAU PUN DEPAN AKU, BOHONGKAN MAKLUMAT FASAL AKU.

      AKU BUKAN RAKAN KARIB KAU, BUKAN DI DUNIA, DAN AKU TAK MAHU JUMPA ATAU KENAL KAU DI AKHIRAT - KAU JENIS KOTOR, LAIN TEMPAT DARI AKU DI AKHIRAT.

      Bakpa nak hebohkan "laporan polis yang akan saya buat di sekitar pukul 1.00 tengah hari esok", Mamat Anjing Gila GENG NAJIB YANG SENTIASA MENJILAT NAJIB?

      Patut kau tunggu ler konfmkan betul dia buat ke, baru tulis di sini.

      Tapi kau Anjing Gila asyik nak membohong, menipu, memfitnah, tak kisahkan kesahihan punca maklumat kau.

      Kung kung.

      Delete
    2. Aiiik..bukan ke kita sebagai umat Islam ada lah bersaudara...takkan lah kau nak nafikan hakikat tu beb ?????

      Delete
    3. Nampaknya tak silap lah telahan aku yang megatakan kau ni memang jenis sombong, bongkak lagi angkuh seperti dalam posting aku kat atas tu.

      Agak2 kau lah..mahluk apa yang bersifat macam kat atas tu haah?????

      Delete
    4. Tak pyah tanya makhluk apa - yang penting aku tak mahu kenal kamu di akhirat.

      Di dunia, aku balun kamu tiap kali kau keluar macam anjing gila, menuduh menuntut (claiming) secara liar, tanpa bukti, fakta, data, punca2 yang sahih.

      Delete
    5. Silaturrahim? Not with you and Najib kind. THe Penjara Sg Buluh kind

      Delete
  19. Dengar citer, kesihatan Suman makin gawat
    Sudah seminggu barua ini tersadai dlm wad
    Tak ada seluar atau baju, hanya pakai cawat
    Di bilik ICU le, setan jahanam ini sdg dirawat

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh


    Keadaan bapok tua ini sudah semakin berat
    Nak angkat kaki tangan pun, sudah tak larat
    Hanya tunggu hari saja lah, untuk ke akhirat
    Neraka jahanam ler tmpt ini syaitan keparat

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh


    Dajjal ini kini kat atas katil terbongkang kaku
    Nak berak ke kencing anak yg tolong pangku
    Malaikat maut pun dah bersiap dengan buku
    Tak sempat ler si kedi ni rasa penumbuk aku

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dah kena aku balun kau bertalu2, kau keluar atas nama Ano pulak, memantun mantat.

      Memang kamu Anjing Gila / Beruk Tua

      Delete
  20. GMN....kau tau tak...Hanya arwah Tun Ghaffar, mantan Timbalan PM sahaja boleh ngaku ada double degree, BA BA tanpa perlu hadiri kuliah di Universiti.

    Sayang sekali, bapa Senator Dato Marzuki ialah Yahya.

    Maka perlu masuk Universiti beberapa tahun dan lulus matapelajaran-matapelajaran untuk ada ijazah dan letak di hujung nama. Cuma orang dah tak buat gitu lagi.

    Ramai pihak yang pura-pura ada ijazah-ijazah dan gelaran Datok tetapi sebenarnya tidak ada.

    Cuma tak ada yang tak malu untuk kelentong ijazah Cambridge.

    Bila dah kantoi, kata tak tipu dan kelentong pula Cambridge International University yang program jarak jauh online.

    Lagi kantoi bila orang check laman web rupanya seolah-olah laman sindiket pelacuran. Ada pula sanggup ngaku pergi sekolah "model" .

    Ada pula yang pertahankan dia tu...

    Sudah kantoi, hentilah cuba untuk pertahankan konon ini bukan kesalahan mencuri atau merogol.

    Lucu melihat usaha Mukhriz dan Tariq untuk pertahankan. Memang lah Mukhriz, ini bukan mencuri dan merogol. Ini kesalahan berbohong dan tiada integriti.

    Media asing sudah laporkan. Sebagai Timbalan Menteri Hal Ehwal Luar Negara, hilang reputasi negara.

    Sudahlah Menteri ego dan malas tetapi memandai. Timbalan tipu ijazah. Akhirnya dapat kenyataan bodoh yang hal kecik pun nak "condemn" negara jiran.


    Usahlah pura-pura Mukhriz dan Tariq nak pertahankan dia.

    Sebenarnya hal ini terdedah kerana Marzuki tinggalkan puak Mukhriz sebaik saja dilantik Setiausaha Agong.

    Budak-budak Mukhriz dedahkan kerana ada yang mengharap dapat jawatan bila rombakan Kabinet bulan Mac.

    Mukhriz bukan pertahan tapi perakui kesalahan Marzuki.

    Tariq pula dedahkan Marzuki tidak dapat pergi ke University South Bank London pada akhir 1990an kerana krisis kewangan.

    Jika Marzuki letak jawatan Timbalan Menteri dan Senator, boleh lah naik kan Tariq. Baik pergi luar negara selalu dari kekok untuk balik ke kawasan Jawa di Sri Gading.

    Tun Mahathir serba salah

    Marzuki serahkan isu ini kepada Tun Dr Mahathir untuk membuat keputusan.

    Setakat ini, Tun masih berpura-pura tetapi dia perlu buat keputusan. Nama partinya terjejas.

    Jika dia ambil tindakan, Menteri-Menteri Besar PPBM pun tipu ada degree seperti Osman Sapian dan Faizal Azumu.

    Malah setiausaha-setiausaha politik Tun - anak saudara arwah Tun Ghaffar, "Tan Sri Dato Seri Haji Sari" Zahid Md Arip dan Abu Bakar Yahya pun tidak memenuhi kelayakkan penjawat awam untuk jawatan tersebut.

    SRP saja.

    Menteri Kewangan, Lim Guan Eng pun bukan akauntan bertauliah untuk ngaku akauntan. Malah ada ramai lagi wakil-wakil rakyat DAP yang tipu ijazah.

    Namun, Tun sedar isu ini boleh ganggu gugat pegangan kuasa yang semakin hari bertambah lemah.

    The Star yang membawa agenda DAP untuk lariskan suratkhabar sedang menyerang Tun.

    Ong Kian Ming pun bersuara isu ini tidak boleh disapu bawah karpet. Ia menjejaskan nama baik PH.

    Dia turut berkata untuk menjadi ahli politik, tidak perlu ada ijazah.

    Selain. Tun Ghaffar Baba, ramai mantan Menteri-Menteri dan CEO GLC yang tidak ada ijazah seperti Tan Sri Wahid Omar, Dato Johari Gani, Datok Nurjazlan Mohamed Rahmat, Tan Sri Azman Mokhtar dan lain-lain.

    Mereka cuma sijil profesyenal pertukangan akaun sahaja.

    Yang utama, ijazah khatam Quran dan hayati isinya

    Namun adalah satu kesalahan di Singapura untuk menipu ijazah...kalau jenazah..no hal punya beb !!!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Rencat ke, Pecat ke, Pant.t ke, itu lah keadaan Umno sekarang nih -

      Kembalinya Zahid boleh rencat kebangkitan Umno

      Nama Ahmad Zahid Hamidi kembali menjadi perhatian dunia politik tanah air apabila beliau menyatakan kesediaannya untuk kembali menerajui Umno "bila tiba masanya".

      Menurut anggota parlimen Bagan Datuk itu, berdasarkan kasyaf ulama, akan berlaku peristiwa besar dalam negara dan pada masa itu beliau akan kembali memimpin Umno.

      Apa perkara besar itu tidak pula diperjelaskan presiden Umno yang sedang bercuti itu, namun berdasarkan pengamatan peristiwa besar yang diharapkan Ahmad Zahid itu berkemungkinan besar Umno kembali berkuasa dan menjadi sebahagian daripada kerajaan.

      Bagaimana caranya itu sukar untuk diramal, sama ada Umno akan membentuk kerjasama dengan PKR dan PAS bagi mengusai Dewan Rakyat ataupun tidak mustahil juga Bersatu dan Umno akan rujuk kembali.

      Delete

    2. apa yang ingin diperhalusi adalah kesediaan Ahmad Zahid untuk kembali menerajui Umno, apakah sesuai dengan masanya ataupun sebaliknya?

      Umno kini bukan lagi bahtera kerajaan, sebaliknya parti yang ditolak rakyat pada Pilihan Raya Umum Ke-14 (PRU14) lalu.

      Umno memerlukan pembaharuan, perlu dilihat lebih segar dan bertenaga untuk menghadapi cabaran baru sebagai pembangkang.

      Oleh itu Umno perlu dipimpin oleh nakhoda yang bersih dan bebas daripada sebarang masalah, yang sukar untuk pihak lawan menyerang batang tubuh pucuk kepimpinan.

      Ini bukan bermakna satu "hukuman" terhadap Ahmad Zahid yang belum dibuktikan bersalah di mahkamah - ada puluhan pertuduhan yang dilemparkan terhadap beliau.

      Namun, adalah lebih baik sekiranya beliau terus berjiwa besar dengan menyerahkan kepimpinan kepada Mohamad Hasan sehingga kes yang dihadapinya selesai dan jika beliau berjaya membersihkan namanya.

      Sememangnya Ahmad Zahid berjiwa besar, memikul tanggungjawab untuk memimpin parti ketika dalam keadaan sukar dan menyerahkan tugas kepada timbalannya ketika parti dilanda badai.

      Pendekatan yang diambil oleh beliau dengan Mohamad yang lebih dikenali sebagai Tok Mat membuahkan hasil. Ribut yang melanda Umno dengan gelombang lompat parti berjaya diredakan.

      Berundur selangkah ke belakang juga tidak semestinya mengalah, Ahmad Zahid bukanlah seorang yang tewas dengan hanya menyerahkan tugas presiden kepada Tok Mat hanya kerana mahu menyelamatkan Umno.

      Sebaliknya beliau adalah seorang pejuang yang sebenar yang meletakkan kepentingan parti mengatasi kepentingan peribadi.

      Hakikat itulah yang perlu ditelan oleh pemimpin Umno, parti terbesar orang Melayu perlu melakukan transformasi yang menyeluruh dengan nafas baru sekiranya ingin kembali memenangi hati rakyat.

      Dalam situasai hari ini, untuk mengatasi defisit kepercayaan Umno harus dipimpin oleh tokoh yang dilihat bersih dan disenangi rakyat.

      Umno tidak boleh dipimpin oleh pemimpin yang akan menjadi sasaran pihak lawan kerana kelak yang terkesan adalah parti itu.

      Kepimpinan Tok Mat dilihat disenangi kawan dan lawan, tidak salah jika bekas menteri besar Negeri Sembilan itu diberi peluang untuk memperkasakan kembali Umno dengan Ahmad Zahid menyokong dari belakang.

      Sehingga kini, agak sukar untuk melihat pihak lawan menyerang batang tubuh Tok Mat kerana beliau masih bersih daripada sebarang isu.

      Oleh itu, momentum baik yang ada pada Umno ketika ini tidak seharusnya direncatkan oleh 'come back' yang merugikan parti.

      Delete
    3. Ingat,

      "Umno perlu dipimpin oleh nakhoda yang bersih dan bebas daripada sebarang masalah, yang sukar untuk pihak lawan menyerang batang tubuh pucuk kepimpinan."

      Tok Mat pun tahi nya belom di jumpai, tak semesti nya dia takda taik dalam politik nya.

      Penghabis nya, Zahid, yang punya jawatan Presiden itu, akan memimpin Umno. Berborai lagi lah parti itu. Bossku akan coba heboh, menangguk di air keroh, bangga dengan panggilan Raja Troll, bapak dia tak ajor dia troll itu makna nya keji.

      Dan Kerry Okspod KJ dah kata "Najib bukan Bossku".

      Katun katan lah parti Bossku yang bukan Bossku.

      Delete
    4. Cakap banyak pulak monyet ni
      Kau ni pemegang ijazah palsu dari mana?

      Delete
    5. 1522, kepala kau otak cair ada ulat, jadi tak boleh mikir apa2 yang berfaedah kpd diskusi di blog pos ini.

      Coba lah pigi jumpa doktor pakar supaya otak kau baik, boleh menyumbang kpd masyarakat di mana pun.

      Bila dah baik, kau masuk sini, mula2 kau cakap setuju tak setuju ajer. Takut kalau kau cakap lebih dari itu, otak kau stress pulak, nanti meletop, kau tersungkur, mamposs.

      Cobalah, yer? Mudah2an kau akan jadi manusia yang berguna.

      Delete
  21. Xkisah lh ada digree ke tidak. Yg penting blh tadbir negara. Ada sorg kwn aku xda digree in bisnes tp bisnes dia maju jg. Tp ada org ni ada digree tp xda kerja. Minta brim kata hidup susah. Digree dia x laku kot. Shitt...

    ReplyDelete
  22. Dah tidak ada kelibat lagi Suman taik kucing
    Keadaan kesihatan si kedi ini sgt meruncing
    Kat atas katil, mata terbeliiak gigi terkancing
    Nanti masa je utk dimakan dek ulat & cacing

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete
  23. Suman tak sedar yg umur dia itu dah singkat
    Kemain, konon cabar aku dlm masa terdekat
    Kini kata atas katil, nafas tercungap tersekat
    Sdgkan roh nya pula, dlm perhatian malaikat

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete
  24. Anonymous @ GENG NAJIB mula memantun mantat, mengarut.

    Dia sama orang nya dengan Anonymous 1522 yang aku suruh pigi jumpa doktor pakar supaya otak kau baik, boleh menyumbang kpd masyarakat di mana pun.

    Bila dah baik, kau masuk sini, mula2 kau cakap setuju tak setuju ajer. Takut kalau kau cakap lebih dari itu, otak kau stress pulak, nanti meletop, kau tersungkur, mamposs.

    Cobalah, yer? Mudah2an kau akan jadi manusia yang berguna.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Aku fikir aju berguna di sini, menasihat, mendoakan orang mcm kau jadi berguna kpd masyarakat.

      Mana yang aku doa tak dimakabulkan, aku balun, belasah, sesah dengan apa cara yang sesuai bagi keadaan nya.

      Delete
  25. Budin kata, "orang yang tiada intergiti adalah tidak layak sama sekali diberikan sebarang jawatan."

    Sokong sepenuhnya. Tapi, masalah nya dalam dunia ini ada gejala yang di gelar "dictatorship of the masses".

    Contoh nya, ahli2 biasa parti spt Umno (the masses) biarkan, benarkan, malah pilih orang yang tiada intergriti saperti Najib dan Wak Jahid.

    Maka Najib curi wang rakyat RM2.6 biliun, Wak Jahid pun subahat, membikin kedua dua nya ada bertimbun tuduhan mahkamah.

    Rakyat rugi, bahana "dictatorship of the masses" itu.

    ReplyDelete
  26. Fuyooo...Kan dah betul...isu ijazah palsu ni dah berjangkit2 dalam kalangan pemimpin2 Rejim haprakan ni..malah apa yang ngaku dengan bangganya ada ijazah..tapi rupa2nya bukan ijazah..tapi jenazah..tak caya...cuba lah tanyakan pada GMN tu beb !!!!

    After the education credentials of Deputy Foreign Minister Datuk Marzuki Yahya were questioned, Zuraida Kamaruddin has now come under scrutiny on social media.

    The Housing and Local Government Minister’s science degree from the National University of Singapore (NUS) has been questioned by Twitter user Don Juan deRyezal.

    “Assalamualaikum YBM @zuraida_my. Kami gagal menemui carian nama YBM di National University of Singapore. Mungkin tercicir agaknya? (We were unable to find your name in the NUS. Could it have gone missing?)” he wrote.

    The tweet included a Bernama infographic, which stated that she had obtained a social science degree from NUS, while the university’s online degree verification portal yielded no results in a search for the PKR vice president’s name.

    A check by The Star on the same web portal yielded the same result.

    Zuraida could not be contacted for comment.

    A source close to Zuraida confirmed that she is currently performing her umrah.

    “We will issue a statement on this matter soon,” he added.

    Several Pakatan Harapan politicians have had their education credentials questioned recently.,

    Marzuki, whose degree, initially stated as from the University of Cambridge pursued through a distance learning programme, later admitted that his degree was actually from the Cambridge International University in the United States.

    Following this reveal, two others have had their education background quizzed. They are Johor Mentri Besar Datuk Osman Sapian and Perak state executive councillor Paul Yong Choo Kiong.

    Dalam posting aku yang lepas kat blog ni, aku ada cadangkan agar semua kelayakan akademik pemimpin2 Rejim , khususnya dari Bersatu disiasat hingga ke lubang cacing...tapi Ramly jual burger tak laku membantah pulak. Tengok apa dah jadi sekarang...makin menjadi2 pulak kes penipuan ijazah ni oleh mereka kan !!!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. bagi kepastian dgn keyakinan berkenaan kelulusan tertinggi mereka dan yg lain jika itu hendak disiasat siasat sunggguh..
      jika intergriti itu syarat mutlak maka kepimpinan melalui teladan hancus dan mereka itu haprak puak saka hantu puaka bkn saja dlm parti Bersatu malah kesemua parti yg ada..ini org2 politik ambil perhatian maka tindakan harus diambil oleh cerdik pandai parti masing2..x kalo rakyat yg berintergriti akn ambil tindakan atas kuasa yg ada..amcam bro..

      jika itu tidak memadai juga siasat sijil kewargaan mereka..mungkin org asing ato dr planet of the apes..jika tidak puas juga siasat sijil perkahwinan mak bapak mereka..mungkin ank halal haram..

      kah kah kah hehhehhehheh..

      Delete
    2. Tang ni...setelah membaca panjang lebar penjelasan kau tu. aku setuju 150% atas cadangan kau tu..kasim siasat sampai ke lubang cacing..don't leave any stones unturned beb ..dan yang palin penting..hasil siasatan dimaklumkan dalam akhbar2 dan media arus perdana, baru lah rakyat akan puas hati!!!!

      Delete
  27. Setuju sangat2. Cara yg lama tu jgnlah di bawa ke zaman penerintahan baru ni. Cukup2lah.. rakyat dah penat dgn karenah pemimpin2 dulu.

    ReplyDelete
  28. Apaaaa...Betul ke berita yang kini sedang hangat di pasaran, macam pisang goreng cheese ni haah....SPRM Mempunyai Rakaman Suara S. Ambiga Dan Clare Brown Berkomplot dalam isu RM 90 juta tu????

    SPRM sudah merakamankan kenyataan dari S.Ambiga dan Clare Brown dan juga mempunyai rakaman suara kedua mereka membincangkan komplot untuk merekayasa pertuduhan bahawa Najib Razak ‘menderma’ RM90 juta kepada PAS.

    Berdasarkan kenyataan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) yang dilapor oleh The Star, siasatan berkaitan RM90 juta yang berkaitan dengan bekas Perdana Menteri Najib Tun Razak kepada PAS adalah disebabkan pemimpin-pemimpin PAS mempunyai kereta mewah dan rumah banglo.

    Apa yang nak diherankan...Semenjak dari tahun 1970an lagi pemimpin PAS telah memiliki rumah banglo dan kereta Mercedes, BMW, Pajero, dan lain-lain lagi.

    Jadi ini bukanlah perkara baru atau pun perkara luar biasa.

    Adakah sekiranya pemimpin PAS memiliki kereta dan rumah banglo ini bermaksud mereka makan duit rasuah? Sekiranya pemimpin PAS itu berbangsa Cina dan bukan berbangsa Melayu adalah persoalan ini akan timbul?

    Dah tentu lah kita semua dah membaca Laporan Sarawak Report bertarikh 6hb Ogos 2016 tu...

    Janganlah fikir kerana pemimpin PAS adalah bangsa Melayu maka mereka tidak mampu membeli rumah dan kereta yang mahal kecuali mereka makan duit rasuah.

    Ini bukan sahaja penghinaan kepada PAS tetapi penghinaan kepada seluruh orang Melayu secara amnya.

    Siasatan SPRM berdasar kepada laporan yang telah dibuat pada oleh satu orang (yang tidak dinamakan) pada hari Selasa.

    Siapakah orang ini dan betulkah ada laporan atau ianya hanya sekadar cerita dongeng?

    Dan apakah sebabnya orang tersebut membuat laporan? Adakah ini disebabkan oleh SPRM yang berkata bahawa mereka tidak boleh buat apa-apa sekiranya tidak ada laporan rasmi?

    Atas dasar apa orang ini membuat laporan? Atas dasar cerita ini yang telah keluar di laman Sarawak Report walaupun tidak ada bukti yang menyokong cerita ini?

    Ini sajakah sebabnya? Bagaimana tentang cerita yang Anwar Ibrahim simpan budak lelaki comel-lote atau pun budak jambu di Jakarta?

    Bagaimana pula jika ada rakyat yang buat laporan polis atau laporan kepada pejabat agama tentang cerita ini adakah ia mencukupi untuk satu siasatan dilancarkan walau pun tidak ada bukti dan hanya cerita rekaan semata-mata?

    Malaysia Baru sudah tukar menjadi Malaysia Karut. Sebab apa tidak siasat pengadu atau pembawa cerita tersebut? Kalau mengikut hukum Islam, pemfitnah perlu disebat 80 kali.

    Ini kah sebab Pakatan Harapan menentang RUU355, sebab mereka ingin terus memfitnah dan tidak akan dihukum? Lu orang fikir sendiri lah bhai!!!!

    ReplyDelete
  29. Dah tentu lah kengkawan dah maklum pasal benda ni..tapi saja nak sharekan untuk menjadi iktibar dan sempadan pada kita semua agar tak menurut jejak langkah mereka tu beb !!!!

    Five Pakatan Ministers Caught With Fake University Degrees....

    So far five Pakatan Harapan Ministers have been been caught with fake university degrees.

    Lim Guan Eng: Minister of Finance

    Mohamad Sabu @ Mat Sabu: Minister of Defence

    Zuraida Kamaruddin: Minister of Housing and Local Government

    Marzuki Yahya: Deputy Minister of Foreign Affairs

    Osman Sapian: Menteri Besar of Johor

    The police are investigating a few others also suspected of having fake degrees.

    This is an offense under Section 471 of the Penal Code and upon conviction can be sentenced up to a maximum of 7 years jail.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Black hearted ahjibgor with the twisted brains of a Son of Satan

      Delete
  30. Elok siasat perabih dari ijazah sampe sorat beranak depa ada ke takdak kalu boleh siasat sekali depa ponya mak bapak asai dari mana.

    Mlayu boleh kawtim dgn cina sama keling paria kalu dgn mlayu jgn diberi peluang kedua. Sanggop jadi pembohong sampe toa.
    Pasai paria bila bohong mesti tengah mabok todi.cina memang kerja pembohong pasai tokong dia pong depa mahong toa.

    Ada ijazah pong kalu setakat jadi cina ponya barua nak bwat hapa..takan le mlayu majority pong coma dpt tempias saje.

    Mlayu poak dok atas yg kaya berdolat mkn bersantap-santap. Mlayu poak dok bawah nak dpt mkn pong tersentap-sentap.

    Setakat boleh jadi barua dlm pentadbiran tanah mlayu dan bwat anaiya dgn bangsa sendiri elok mampuih saje ....




    ReplyDelete
    Replies
    1. kuah kuah kuah kuah kuah..
      kuak kuak kuak kuah kuah kauh je le..

      rock steady bro..

      Delete
  31. Citer apa pulak ni haah???? Macam2 pulak yang timbul sejak akhir2 ni kan....

    Peguam Negara, Tommy Thomas dan bekas Pengerusi Bersih 2.0, Datuk S. Ambiga perlu disiasat susulan dakwaan melanggari Akta Rahsia Rasmi 1972 kerana mendedahkan maklumat bank kepada umum pada 2014.

    Ketua Pergerakan Malaysiaku Tanahairku, Raggie Jessy Rithaudeen mendakwa, Tommy membocorkan maklumat rahsia berkenaan urusan peribadi dan perakaunan Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim kepada Ambiga, yang seterusnya bertindak memberikan maklumat tersebut kepada orang-orang tertentu dalam PKR.

    Beliau mendakwa, maklumat itu kemudiannya digunakan oleh pemimpin-pemimpin PKR termasuk Rafizi Ramli untuk mencetuskan Langkah Kajang seterusnya menggulingkan Abdul Khalid daripada jawatan Menteri Besar Selangor.

    “Kononnya Langkah Kajang dirancang oleh Rafizi, cerita sebenarnya ialah satu konspirasi melibatkan Ambiga dengan Tommy. Pada ketika itu Tommy adalah peguam yang mewakili Bank Islam.

    “Tommy telah membocorkan rahsia maklumat peribadi dan perakaunan milik Abdul Khalid dan maklumat itu sampai ke tangan Ambiga seterusnya diserahkan kepada orang-orang tertentu dalam PKR.

    “Maklumat itu kemudiannya diselitkan Datuk Saifuddin Nasution dalam dossier hingga menjadi asas kepada Langkah Kajang untuk Abdul Khalid digulingkan.

    “Ia satu inisiatif untuk menjadikan Datuk Seri Anwar Ibrahim sebagai Menteri Besar Selangor,” katanya pada sidang media selepas membuat laporan polis di Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) Subang Jaya, di sini, hari ini.

    Khamis lalu, Raggie Jessy telah membuat laporan sama kepada Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) di Shah Alam meminta agar Ambiga dan Tommy disiasat di atas pelanggaran Seksyen 97(1) Akta Bank dan Institusi-Institusi Kewangan 1989 (ABIK).

    ReplyDelete

  32. Kita sebagai rakyat Malaysia seharusnya amat berbangga kerana mempunyai bekas PM yang merupakan alma matter University of Nottingham, UK. Beliau tidak menipu status pendidikan beliau. Beliau juga menerima Pingat Orang Kaya 11, Pahang yang merupakan satu anugerah tertinggi serta dianugerah sebagai kerabat Mandaling, Indonesia. Ini adalah kebanggaan kita sebagai rakyat Malaysia mendapat anugerah sebegitu tinggi dan sekaligus bekas PM kita juga telah berjaya melonjak nama Malaysia diseluruh dunia dengan skandal 1MDB serta Pengubahan Wang Haram ke dalam akaun bank sendiri. Belajar tinggi2 harap bapak ex PM, tapi last2 jadi PEROMPAK JUGA AKHIRNYA...

    SYABAS DAN TAHNIAH BOSSKU

    ReplyDelete
  33. Promo www.Fanspoker.com :
    - Bonus Freechips 5.000 - 10.000 setiap hari (1 hari dibagikan 1 kali) hanya dengan minimal deposit 50.000 dan minimal deposit 100.000 ke atas
    - Bonus Cashback 0.5% Setiap Senin
    - Bonus Referal 20% Seumur Hidup
    || bbm : 55F97BD0 || WA : +855964283802 || LINE : +855964283802 ||

    ReplyDelete
  34. Numpang ya min ^^

    HANYA DI KENARI POKER BANYAK BONUSNYA BOSSKU
    Bonus New Member Bervariasi
    Bonus next deposit 5%
    Bonus rilingan 0,5%
    dan masik banyak yang lainnya bossku
    Penasaran!!! coba aja dulu.. biar gk penasaran.

    ReplyDelete
  35. WIN323 - Merupakan Situs Online Betting NO.1 Di Indonesia.
    Dengan WIN RATE tertinggi 97% + Bonus Bonus Super Heboh yang bisa
    anda dapatkan setiap hari nya!!

    Bonus Bonus Super Heboh Dari WIN323
    ~ Bonus New Member : 20%
    ~ Bonus Next Deposit : 5%
    ~ Bonus Cash Back : 5%

    Minimal Deposit : Rp.25.000
    Minimal Withdraw : Rp.25.000

    Untuk permainan terbaru FAFA SLOT BONUS NEW MEMBER 100% dengan maximal Bonus Rp.250.000 , Dengan mininimal deposit Rp 25.000,-
    syarat TO x 8
    Contoh : 25.000 + 25.000 * 8 = 400.000
    Minimal WD 50.000


    TEMBAK IKAN ONLINE

    Bonus Deposit 50%
    Minimal Deposit Rp25.000
    Max Bonus Rp. 1.000.000,-
    TO x 15 + BONUS

    Bonus Deposit 10%
    Minimal Deposit : Rp.50.000,-
    Max Bonus : Rp. 500.000,-
    TO x 7 + BONUS

    CASHBACK 10%
    Bonus Cashback hanya diberikan kepada player yang tidak mengclaim bonus next deposit

    Tunggu apalagi mari langsung bergabung bersama WIN323 dan jadilah
    pemenang di setiap taruhan yang Bossku lakukan :)

    Contact Person WIN323 :
    BB : E3E94F65
    LINE : win323a

    WA : +855 78 633 430 ( WIN323 )

    ReplyDelete
  36. DEWAPK^^ agen judi terpercaya, ayo segera bergabungan dengan kami
    dicoba keberuntungan kalian bersama kami dengan memenangkan uang jutaan rupiah
    ditunggu apa lagi segera buka link kami ya :) :)

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...