Thursday 4 October 2018

SEDIA DIHINA TIDAK BERMAKNA BEBAS MENGHINA


Perdana Menteri, Tun Mahathir Mohamad sekali lagi menunjukkan jiwa besar dan gagah beraninya beliau sebagai seorang pemimpin apabila meminta pihak polis agar berhenti menahan mereka yang membuat penghinaan terhadapnya.


Kata Tun Mahathir, penghinaan tidak memberi kesan kepadanya, malah ahli politik mesti sedia dikritik atau diejek sekali pun.


"Perkara itu (tangkapan kepada orang yang menghina) tidak sepatutnya berlaku. Saya tidak keberatan dihina oleh sesiapa pun, ia tidak akan menjejaskan saya.


"Terdapat satu kes di Pulau Pinang dan saya telah beritahu pihak polis agar tidak mengambil sebarang tindakan kepada mereka.


"Ahli politik mesti menerima apabila dikritik atau diejek," tegas Tun Mahathir lagi.


Sesungguhnya kita amat berbangga dengan adanya seorang Perdana Menteri seperti ini - berani berdebat, berhujah, berdepan apa jua cabaran, bahkan terbuka untuk dikritik dan dihina.

Tun Mahathir nyata amat berbeza dengan Najib Razak yang bukan saja tidak pernah berani untuk berdebat atau berhujah, malah hanya berdiam diri terhadap tangkapan demi tangkapan kepada mereka yang mengkritiknya ketika beliau berkuasa dahulu.


Sikap dan pendirian Najib itu  seolah-olah menunjukkan beliau setuju dan merestui semua tangkapan yang dilakukan itu.


Harus kita sedari bahawa sekarang adalah era keterbukaan dan media sosial menguasai pemikiran. Melalui media sosial juga semua orang adalah "wartawan"  yang punya akses meluahkan perasaan, menulis pandangan dan melaporkan kejadian.


Lantaran itu, berita tidak lagi diperolehi semata-mata melalui media rasmi. Dalam kebanyakan kes, berita yang dilaporkan oleh "wartawan tanpa tauliah"  di media sosial selalunya lebih cepat dan berkesan dalam menarik perhatian masyarakat.


Selaras dengan perubahan itu, mereka yang bergelar pemimpin juga mesti sedia berubah. Ia bermakna mereka mesti sedia dikritik dan diintip pergerakan sebaik saja keluar rumah dan sehinggalah pulang, waima pada lewat malam sekali pun.


Dalam erti kata lain, menjadi pemimpin di era media sosial ini mesti lebih berdaya tahan dan berjiwa pejuang. Jika tidak, lebih baik jadi pegawai kerajaan atau pekerja swasta yang hanya memberi tumpuan kepada keluarga semata-mata.


Meskipun demikian, berikutan telah tersedia dan diterima adanya undang-undang berkaitan fitnah, berita palsu dan menyakitkan hati yang keterlaluan atau sehingga boleh menyebabkan ancaman kepada keharmonian masyarakat, ia tidaklah bermakna seseorang itu boleh menghina, mengejek dan mengaibkan pemimpin sesuka hati atau sebebasnya sehingga terkeluar daripada batas moral yang sepatutnya.


Kesediaan Tun Mahathir untuk dikritik dan diejek bukan bermakna mereka yang tidak setuju dengannya boleh mengungkapkan ucapan paling kasar, mengedit gambar atau mereka-reka sesuatu yang palsu dan melampau terhadapnya.


Ia seperti kita memandu di lebuhraya di mana jika tidak banyak kenderaan atau tiada kamera pengawas kelajuan, memang kita boleh memandu selaju mana sekali pun, tetapi jika sampai mengakibatkan kemalangan atau kematian kepada orang lain, sudah tentu tidak terlepas daripada hukuman.


Apa pun, keberanian Tun Mahathir untuk sedia dikritik, dihina dan diejek dan meminta pihak polis tidak sesuka hati menangkap mereka yang melakukannya, ia seharusnya menjadi rangsangan kepada semua pemimpin untuk tampil lebih baik serta memberi khidmat yang tidak dipertikaikan oleh rakyat.


Mesej tersirat Tun Mahathir ialah jika pemimpin itu sentiasa bersikap baik, amanah, menjaga rakyat, tidak songlap duit kerajaan, tidak bermewah, tidak membazir dan tidak menyimpan berlambak-lambak wang tunai atau emas berlian  di rumah, maka tiada sebab untuk mereka dihina dan diejek secara keterlaluan oleh sesiapa pun. (ShahbudinHusin 04/10/2018)

175 comments:

  1. kemuliaan seorang insan bernama tun dr mahathir

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ingat dulu time najip..kutuk je dah satu lori polis dtg carik...skrg best la lokman adikberadik..maki hamun PM demo sanasini masih bebas lagi..

      Delete
    2. Posting kat fesbuk tuduh macam2 boleh lepas lagi..patut dah kenakan akta berita palsu nih..alah yg ikon die luluskan kat parlimen tergesa2 haritu...

      Delete
    3. Lokman mana ada kerja. JASA dah tutup. Skrng dia cari makan dgn memaki hamun Tun Mahathir. Mustahil tak ada upah yg lumayan

      Delete

    4. Setuju bahawa hinaan tidak menjejas nama Tun Mahathir. Dia dia ada di bahagian atas, tidak tergugat dek politik kotor. He is beyond reproach.

      Delete
    5. Orang yang cari makan dengan cara menghina dan mengejek orang akan mendapat bayaran cash dari Allah...kita tunggu dan lihat saja....

      Delete
    6. KAMI BUKANLAH PENDUKUNG MANA-MANA PARTI POLITIK. KAMI HANYA MEMPERJUANGKAN KEADILAN DAN KEBENARAN. BAGI KAMI BN DAN PH ADALAH SAMA. BAHKAN PH ADALAH JAUH LEBIH TERUK. OLEH ITU KAMI MEMPERJUANGKAN PIHAK KETIGA SEHINGGA MEMEGANG TAMPUK PEMERINTAHAN NEGARA. APABILA SAMPAI HASRAT TERSEBUT KAMI AKAN BIARKAN PIHAK LAIN PULA MENGKRITIK. SEMASA ERA PAKATAN RAKYAT KAMI ADALAH GOLONGAN BERKECUALI TIDAK KELUAR MENGUNDI. INI ADALAH COGAN KATA KAMI : BERATUS POSTING YANG DIHANTAR SEBAGAI BUKTI. KAMI TIDAK MEMINTA SIMPATI HANYA RAHMAT ILLAHI


      PH = LGBT = UEC = RASIS = ULTRA KIASU = LIBERALIS = SEKULARIS = PLURALIS = NEPOTISME = BOROS KRONI = KELENTONG KRASI = TERORIST LTTE = SYIAH = anti melayu = anti islam = ANTI RAJA = EVANGELIST = SUBAHAT KUASA ASING = SLOW SLOW TIPU ( SST )= SELECTIVE PROSECUTION = BN = SIS = G25 = MUNAFIK = KEDEKUT RAKYAT = anti hudud = ANTI TAKZIR = KENCING HANCING SATU MALAYSIA = BARU BERAPA BULAN DAH BUAT MACAM-MACAM BENDA TAK SENONOH = islam ikut kepala hotak dia = PARTI SODOM = HIPOKRIT = MAHU ISLAM IKUT NAFSU DIA = puak SESAT = KERAjaan SARKAS = BAPOK PONDAN = KAKI BULI = PENDENDAM = MAKIN HARI MAKIN MEMBUSUK = KELDAI DAP = TOMMY TOM CAT AG LAW OF JUNGLE = KENCING SEPANJANG JALAN = BERAK TENGAH JALAN = FIRAUN = BANDUAN HOMO = GOVERMENT OF THE APE = parti dajjal BENDERA MATA SATU = BAIL OUT SPLASH MAHAL GILER MULALAH BEBANKAN RAKYAT NAIK TARIF = MENJARAH HARTA RAKYAT DENGAN MEMBAHAGI ANTARA FAMILY PRESIDEN PPBM, DAP & PKR = TEGAK BENANG BASAH = PARTI ANAK BERANAK = KELING MAMAK BENDAHARA PALING PEMALAS DI DUNIA
      = KAPIR CINA DAP PALING PENIPU = PEROMPAK KERUSI PARLIMEN = THE RISE OF THE PLANET OF THE FROGS = AMANAH RAKYAT DIPERMAINKAN = TIADA KEADILAN = TIDAK DEMOKRATIK = MAHA ZALIM FANATIK DAN MEMECAH BELAHKAH MELAYU = DOC-DOC IKRAM PROLIBERAL & SEKULAR = HORMATLAH SIKIT KAT EX-PM TU KAU TU DAH LAH HANCING TERKINCIT DALAM PAMPERS PULAK TU = MENGABAIKAN DAN MEMINGGIRKAN NEGERI MAJORITI MELAYU = PERAS UGUT MP UMNO DENGAN PERALAT SPRM = PENINGKATAN KOS KESIHATAN RAKYAT = SERBU RUMAH ORANG TUA TAK TAHU MALU = MP UMNO JADI ASET KOMODITI = JANJI DICAPATI = MENIFESTO DIMUNGKIIRI = HANYA PANDAI CAKAP KOSONG TIDAK SERUPA BIKIN = AHMAD MASLAN EHHH MASLEEE = JUAL ARAK MERATA TAK KISAH = LELONG-LELONG MP UMNO HARGA RM10 JUTA SIAPA MAHU JADI BIDDER, SIAPA MAHU BELI BOLEH BUAT HAMBA ABDI = SUKA KAMBING HITAMKAN PIHAK LAIN ATAS KESALAHAN SENDIRI = PKR KONGSI GELAP = PRESIDEN PKR BERGELUMANG TAHI = MuJAHAT INGAT DIA CUKUP BAGUS DENGAN DAKYAH DIA SEBAB ADA Pangkat Hasad Dengki = MAT SYABU SYIAH VS MAT SABUN KAKI BETINA DOK JAJA SATY DUNIA 4 BUAH JE JET FIGHTER BOLEH TERBANG TAK KE DUNGU NAMANYA = JAJA NEGARA BANGKRAP SELURUH DUNIA TAK ADA MARUAH BETUL = TAKUT BUAT DASAR ANTI LOMPAT PARTI DASAR PEROMPAK = DARI MuJAHIL JADI MuJAHAT = MAT DIR FAMILY = LIM FAMILY = ANU WAR FAMILY =TIDAK MENDAULATKAN BAHASA MELAYU SEBAGAI BAHASA KEBANGSAAN = DIBAYANGI MALAYSIAN MALAYSIA = MP UMNO JADI MANGSA POLITIK RAKUS PH = TIDAK HORMAT PERLEMBAGAAN MALAYSIA = MELAYU PH PUNCA BUKAN MELAYU JADI KURANG AJAR= PUSAT JUDI DAN MAKSIAT TIDAK TERKAWAL NAK SENANG-SENANG PERGI TUTUP PUSAT TAHFIZ = SUPER LIBERAL ANTI HUDUD ANTI RAJA MELAYU ANTI BAHASA MELAYU = PH SEKARANG JADI SUPER PENDEDAK TIDAK BOLEH SALAHKAN MANA-MANA PIHAK LAIN LAGI = OLEH KERANA PEMIMPIN PH TIDAK MAHU MENDAULATKAN HUKUM ALLAH MAKA APA SAHAJA YANG DIBUAT TIDAK MENJADI = Punahkan Harapan rakyat = JIKA BN ULAR SAWA PH NAGA = MuJAHAT TAK FASIH BAHASA INGGERIS ITU SEBAB DIA DENGKI DENGAN DR. ZAKIR NAIK = DAH 37 ORANG MATI SEBAB ARAK KULIT SAMAK TAK SIBUK PUN SURUH TUTUP KEDAI ARAK = REMAJA SEKARANG DI USIA AWAL SUDAH TERDEDAH DENGAN SEKS ADA YANG MENGANDUNG SEAWAL USIA 14 TAHUN JADI APA MASALAH DICEPATKAN USIA KAHWIN = KAYU UKUR PH ADALAH BARAT BUKANNYA ISLAM = MULUT SONGSANG KENA JAHIT OLEH DAP ( MUJAHIT ) = PM-4 TELAH MEMBUAT DASAR LANGIT TERBUKA TANPA TAPISAN MENYEBABKAN GENERASI BARU ROSAK AKHLAK DAN MORAL = MENTERI AGAMA ISLAM TAPI JAGA AGAMA LAIN TAK JAGA AGAMA ISLAM =

      Delete
    7. PAS MESTI BERHATI-HATI MELANTIK MP ORANG SEPERTI MuJAHAT, KULIT SAMAK & MAT SYABU MEREKA BUKAN SAHAJA BAWA LARI KERUSI BAHKAN MEMBURUKKAN IMEJ ISLAM = UMNO JATUH DITIMPA TANGGA SUDAHLAH HARTA DIRAMPAS MP-MP PULA KENA KEBAS NASIBLAH KAU UMNO MASA PEGANG KUASA TAK BUAT BETUL-BETUL JAGA ISLAM = SARAWAK REPORT MAKAN DEDAK MAT DIR & TOKONG ITU SEBAB DOK CARI SALAH PAS DAN RAJA MELAYU = BUDIN DULU KUTUK ANU WAR SEKARANG AMPU PULAK DAPAT DEDAK BARU TAK = MAT DIR THE GOD FATHER OF CONSPIRATOR = DAH SAHIH PENJENAYAH SODOM MASUK PENJARA 10 TAHUN PH MASING PUJA ORANG TU INIKAN PULA JIBENG YANG BELUM ADA APA-APA KEPUTUSAN MAHKAMAH LAGILAH PUAK UMNO PUJA = PAS PATUT SAMAN MP-MP PENGKHIANAT SEPERTI MuJAHAT, KULIT SAMAK & MAT MIDIN YANG MEMBUAT KEROSAKAN TERHADAP PARTI, NEGARA DAN AGAMA = PALU SULAWESI DI BALA KAN OLEH ALLAH KERANA LGBT DENGAN TSUNAMI DAN GEMPA BUMI MAKA INSAFLAH WAHAI PENYOKONG PH KEMBALILAH PERJUANGKAN HUKUM ALLAH YANG SEBENAR = CALON PAS TAK LAYAK JADI MP KERANA TIADA FREE PARDON =

      Delete
    8. BERSIH selar PH kerana guna 'taktik seperti BN' di PRK Balakong, Seri Setia
      Journalist 13 hrs ago # Berita
      LightBlog
      Notis : Kami membuka satu group baharu "MindaRakyat" di Telegram. Anda boleh berborak apa sahaja di sini. Group ini terbuka dan tiada sekatan. Group ini menerima RSS (suapan berita) daripada blog ini secara berkala. >> Masuk < <


      Bersih mendakwa Pakatan Harapan (HARAPAN) menggunakan "taktik yang sangat serupa" dengan BN di PRK Seri Setia dan Balakong sebelum ini.

      Pengarah Eksekutif BERSIH Yap Swee Seng berkata ia berdasarkan hasil pemerhatian NGO itu di kedua-dua PRK tersebut.

      "Berdasarkan dapatan kami dan kesalahan (pilihan raya) yang dilakukan - menyediakan makanan dan memberikan barangan, dan juga penggunaan kereta rasmi untuk menghadiri program kempen - ini semua taktik yang sangat serupa dengan yang pernah dilakukan BN pada masa lalu.

      "Nampaknya taktik sama digunakan oleh HARAPAN. Jadi dari sudut pandang BERSIH, kami bimbang budaya seumpama ini telah diamalkan oleh HARAPAN," katanya ketika dihubungi Malaysiakini hari ini.




      Menurut laporan BERSIH berkenaan PRK Balakong, Menteri Hal Ehwal Ekonomi Datuk Seri Mohamed Azmin Ali, Menteri Pertahanan Mohamad Sabu dan Menteri Kesihatan Dr Dzulkefly Ahmad menggunakan kenderaan rasmi kerajaan untuk ke program kempen HARAPAN.

      Pada 4 September lalu, iaitu hari mengundi awal, calon HARAPAN Wong Siew Ki dan beberapa penyokongnya dikatakan membawa logo parti ke pusat mengundi.

      Sebuah kenderaan yang mempamerkan logo HARAPAN juga didakwa dilihat kurang 50 meter dari pusat itu.

      MCA juga didakwa melakukan beberapa kesalahan pilihan raya ketika kempen: menganjurkan jamuan dan pemeriksaan kesihatan percuma kepada pengundi.

      Pemberian barangan di Seri Setia

      Laporan BERSIH berkenaan PRK Seri Setia pula mendakwa bagaimana HARAPAN memberikan baju T serta makanan dan minuman percuma kepada pengundi.

      Selain itu, bendera PKR dan HARAPAN juga dilihat kurang 50 meter dari pusat mengundi.

      Delete
    9. Siasatan Tidak Lengkap, Pendakwaan Ke Atas Najib Gagal Patuhi Seksyen 51A – Tan Sri Shafee


      – Peguam Tan Sri Muhammad Shafee Abdullah mempunyai keyakinan tinggi untuk mengetepikan empat pertuduhan ke atas Datuk Seri Najib Razak susulan pendakwaan gagal mematuhi Seksyen 51A.

      Muhammad Shafee berkata, pendakwaan gagal menyerahkan dokumen sebenar dan hanya diberikan cakera padat (CD) sejak hari pertama pertuduhan dibuat ke atas bekas Perdana Menteri itu.

      “Dalam pertuduhan itu, saya dapati terdapat kecacatan serius dan kita mempunyai pembelaan yang kuat kerana ada fakta yang mencurigakan serta pendakwaan tidak mempunyai siasatan lengkap.

      “Sejak 8 Ogos lalu, kami hanya diberikan CD dan pihak pendakwaan kata semua dokumen dalam CD tersebut, di mana cara ini tidak betul dalam serahan dokumen.

      “Kami sepatutnya diberikan dokumen sebenar, salinan fotokopi pun tiada masalah, kita mesti diberikan dokumen sebenar yang terikat dengan indeks,” katanya pada sidang media di lobi Kompleks Mahkamah Kuala Lumpur, di sini, hari ini.

      Terdahulu Muhammad Shafee mewakili Najib hadir ke Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur bagi pengurusan kes empat pertuduhan anak guamnya.

      Antaranya, tiga pertuduhan pecah amanah skandal SRC International Sdn Bhd dan satu lagi penyalahgunaan jawatannya sebagai Perdana Menteri dan Menteri Kewangan membabitkan RM42 juta.

      Empat pertuduhan berkenaan dibuat di bawah Seksyen 409 Kanun Keseksaan dan Seksyen 23 Akta Suruhajaya Pencegahan Rasuah Malaysia 2009.

      Muhammad Shafee juga mendakwa, CD yang mengandungi dokumen pendakwaan tidak dapat dibuka dan sukar dibaca kerana kebanyakan dokumen berkenaan rosak.

      “Bila kami datang balik (pengurusan kes) dan kita buka CD tersebut, kebanyakan dokumen itu rosak, kami tak boleh buka (baca), kami hanya boleh lihat garisan sahaja dan sedikit saja boleh dibaca.

      “Paling teruk mereka tidak meletakkan jujukan tertentu yang logik supaya kita boleh ikut apa pendakwaan yang disebutkan ketika prosiding mahkamah,” katanya lagi. – MalaysiaGazette



      : Bukan nak bela Najib selagi PH tak boleh menghukum Najib dengan bukti yang benar dan nyata selagi itu imej PH adalah imej KENCING....

      Delete
    10. Semalam Britain, Hari Ini Australia Pulak, Siapa Kerajaan Di Malaysia Sekarang?


      Presiden UMNO, DS Dr Ahmad Zahid Hamidi, menerima kunjungan hormat Pesuruhjaya Tinggi Australia, Andrew Goledzinowski di ibu pejabat parti di sini, hari ini.

      Turut bersama ialah Setiausaha Pertama Suruhanjaya Tinggi Australia, Jane Barrlett dan Setiausaha Kedua, Elizabeth Le Bas.

      Ini adalah kunjungan hormat kedua dibuat oleh perwakilan asing di Malaysia ke atas beliau, selepas perwakilan Britain semalam.

      Dalam pertemuan hari ini, mereka bertukar pendapat mengenai suasana politik semasa serta kerjasama erat di antara UMNO dan Australia.

      Pening lalat Kerajaan Pakatan Harapan dibuatnya. Siapa yang memerintah Malaysia sekarang sebenarnya?







      Sumber: http://khairulryezal.blogspot.com


      : Malaysiakini nanti siar macam putarbelit untuk PAS, Zahid temui kedutaan Australia....

      Delete
    11. Sama seperti kes Anwar, Mahathir kata tindakan kepada Rosmah bukan balas dendam

      PUTRAJAYA: Penahanan isteri bekas Perdana Menteri, Datin Seri Rosmah Mansor oleh Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) semalam adalah mengikut lunas undang-undang dan tiada kaitan dengan balas dendam, kata Tun Dr Mahathir Mohamad.

      Perdana Menteri berkata, tiada individu yang lebih tinggi daripada undang-undang dan tindakan akan diambil jika melanggarnya.

      “Ia tiada kaitan langsung dengan balas dendam, undang-undang menyatakan sekiranya anda mengambil atau mencuri duit, anda akan didakwa di mahkamah.

      “Sama ada mahkamah bersetuju atau tidak, itu perkara yang berasingan,” katanya kepada pemberita selepas Mesyuarat Menteri-Menteri ASEAN mengenai Pengurusan Bencana ke-3 di sini hari ini.

      Semalam anak perempuan Rosmah, Nooryana Najwa, tidak dapat menahan kesedihan apabila ibunya ditahan SPRM.

      Nooryana meluahkan apa yang terbuku di hatinya melalui satu paparan Instagram bersama sekeping gambar dengan ibunya.

      Katanya, selepas apa yang berlaku terhadap bapanya, Datuk Seri Najib Razak, terlalu sedih untuk ditangisi dan terlalu geram untuk menjerit terhadap apa yang berlaku terhadap ibunya.


      : Selepas ni Mahathir akan kata bukan sahaja penjarakan Rosmah, mahkamah... skrip yang sudah bocor....

      Delete
    12. Apakah akidah boleh hilang hanya pergi sembahyang di kuil?



      Presiden PKR, Datuk Seri Anwar Ibrahim enggan menjawab dakwaan Presiden Pas, Datuk Seri Abdul Hadi Awang mengatakan pendirian Anwar kepada Islam tidak konsisten.

      “Saya hadir bukan sembahyang di kuil, saya hadir dalam majlis kebudayaan di pekarangan kuil. Jadi saya akan teruskan program kemasyarakatan ini,” ujarnya.



      Abdul Hadi Presiden PAS pun tak kata Anwar pergi sembahyang di kuil. Dia hanya kata pendirian Anwar kepada Islam tidak konsisten.

      Apa maksud penderian Islam tidak konsisten itu yang patut di ulas oleh Anwar Ibrahim.

      Malah cara Anwar buat adalah bertentangan dengan Islam.

      Mana pergi ulama dalam PAKATAN HARAPAN. Dah jadi TEROMPAH ke?



      Mufti ini hanya mengulas yang orang buat Islam dia tak setuju aje. Tak setuju zikir dan tahlil membisu pasal pakaian Anwar.




      yang ini pun bisu semacam aje. Bila pasal hadis dia rasa dia hebat seolah-olah hadis dia tahu Iman Shafie tak pernah jumpa. Tapi bila pasal Anwar dia diam membisu, kerana Anwar PH geng dia.




      Yang ini hebat juga buat rakaman video kenapa perlu sokong PH dan tolak parti satu lagi (PAS). Walaupun dia tak jelas dengan tepat semua orang tahu. Dia berhujah dengan salah seorang anaknya yang pro PAS dan membuat keputusan keluarga kena sokong PH.

      Tapi pasal PH tak ikut apa yang diwawr-warkan tak dengar pula videonya menyerang perkara mungkar dalam PH.

      Cukup 3 dulu




      : Ulama dulu nak bercakap Islam pun susah 4 iman mazhab ada yang kena penjara. Ulama di atas hebat bercakap Islam, dalam bilik atau masjid berhawa dingin dengan kenderaan milik yang mewah. Kalau nak banding dengan Iman Shafie... Kasut iman Shafie lebih mulia daripada mereka ini....

      Delete
    13. Muhsin bin Abdul Latheef v Pendakwa Raya, Lim Guan Eng and Phang Li Koon


      1. Pemohon, Muhsin bin Abdul Latheef, memfailkan sendiri notis usul dan afidavit sokongan pada 19 September 2018 untuk memohon satu perintah agar keputusan Mahkamah Tinggi dalam kes jenayah Pendakwa Raya v Lim Guan Eng dan Phang Li Koon pada 3 September 2018 adalah boleh dikaji semula atau diubah.

      2. Pemohon menemui saya pada 1 Oktober 2018 dan meminta agar saya mewakilinya semasa pendengaran pada 3 Oktober 2018 (hari ini). Sebelum ini saya hanya menulis surat representasi kepada Pendakwa Raya bagi pihak pemohon meminta agar perbicaraan kes jenayah tersebut tidak diberhentikan.

      3. Setelah meneliti dokumen-dokumen yang difailkan oleh pemohon, saya mendapati permohonan beliau mempunyai merit dan kes ini sesuai dan wajar untuk diputuskan oleh Mahkamah.

      4. Walaubagaimanapun, saya meletakkan syarat bahawa saya hanya akan mewakili pemohon sekiranya pendengaran permohonan ini ditangguh ke satu hari lain yang lebih sesuai. Ini adalah kerana saya memerlukan masa untuk membuat persediaan yang rapi dan juga kerana saya mempunyai kes lain di Mahkamah Tinggi Malaya di Shah Alam pada masa yang sama.

      5. Pemohon bersetuju dan saya, pada hari yang sama (1 Oktober 2018), menghantar surat kepada Mahkamah serta salinan kepada peguam responden-responden melalui emel meminta penangguhan.

      6. Saya telah menghubungi Mahkamah beberapa kali pada 2 Oktober untuk mendapatkan kepastian sama ada pendengaran akan dijalankan atau tidak, namun saya tidak mendapat sebarang jawapan.

      7. Ketika itu, Mahkamah juga tidak pasti Hakim mana yang akan mendengar permohonan tersebut. Menurut notis pendengaran bertarikh 29 September 2018, pendengaran ini sepatutnya diadakan di hadapan Y.A. Abdul Wahab bin Mohamed tetapi di saat-saat terakhir dipindah ke hadapan Y.A. Hadhariah binti Syed Ismail.

      8. Oleh itu, saya menulis satu lagi surat bertarikh 2 Oktober 2018 kepada Mahkamah serta salinan kepada peguam responden-responden melalui emel untuk memaklumkan tarikh-tarikh lapang saya sekiranya pendengaran ditangguh.

      9. Saya juga memaklumkan Mahkamah dalam surat yang sama sekiranya pendengaran tidak ditangguh, maka pemohon akan membuat hujahan sendiri berdasarkan pada nasihat yang saya telah berikan.

      10. Memandangkan permohonan ini melibatkan kepentingan awam dan integriti Jabatan Peguam Negara, maka saya akan mempelawa Majlis Peguam untuk mencelah dalam prosiding ini demi menegakkan keadian.

      Sekian, terima kasih.

      Gunamalar Joorindanjn
      M/s. Gunamalar Law Chambers
      Peguambela Pemohon

      3 Oktober 2018

      Delete
    14. Mirip Islam dan Mirip Kapir



      Sebelum ini heboh satu Malaysia konon bekas Imam Masjid Negara Datuk Ustaz Hassan Mahmud Al Hafiz yang diumumkan menyertai Parti Amanah Negara (AMANAH).

      Apa lagi mereka pun menyiarkan kenyataan Ustaz Hassan ini kononnya parti Islam Leberal Amanah perjuangan parti itu mirip kepada Islam sekali gus sesuai dengan selera beliau.

      Apa yang saya faham dalam bahasa Melayu mirip ini bermakna seakan-akan, serupa dengan, menyerupai, hampir sama dengan, menyamai, seiras dengan, irap, meh-meh, macam, seperti;,

      Paling tepat seakan-akan tapi bukan sebenarnya. Misal rupa dia mirip ibunya. Rupa dia macam Ibu dia tapi bukan ibu dia.

      Perjuangan Amanah macam perjuangan Islam tapi bukan perjuangan Islam. Itu maksud yang tepat.

      Anwar pakai lilitan Sikh dikepala adalah mirip macam orang beragama Sikh (kapir). Anwar bukan kapir tapi mirip macam orang kapir, itu dimaksudkan oleh Presiden PAS.

      Adakah pakaian mirip macam orang kapir itu salah? Rasanya bekas Imam Masjid Negara Datuk Ustaz Hassan Mahmud Al Hafiz boleh jawab.

      Nabi tegah berpakaian seperti agama orang kapir.
      Sepatutnya Anwar kena beza pakaian agama dengan pakaian adat.

      Delete
    15. Ingat Anwar sahaja pandai bermuka-muka, kini Mat Sabu pun sama


      Pertemuan Mohamad Sabu dengan Sheikh Qaradawi dirakamkan ketika Mohamad berkesempatan singgah di kediaman ulama besar itu, dalam perjalanan pulang ke Malaysia dari New York.

      Gambar tersebut telah diviral oleh cybertropper bayaran parti AMANAH bagi tujuan menyerang PAS dan memperkuat kepercayaan bahawa parti Islam liberal Amanah adalah parti yang dipersetujui oleh pimpinan besar Islam Dr Yusof Qardawi.

      Bagi orang mengenali Mat Sabu, yang dulu suka mengelarkan Anwar Ibrahim sebagai alJubu*** tahu Mat Sabu saling tak tumpah seperti Anwar Ibrahim yang suka berubah watak mengikut tempat dan keadaan. Sekali alim, lain kali jadi jembalang tak boleh lihat perempuan.

      Delete
    16. Wartawan Malaysiakini kalau tak bodoh memang jahat
      S


      Malaysiakini cuba mengelirukan pembaca dengan ayat Hadi temui duta AS. Dengan kekeliruan tajuk lebih 70 komen hentam PAS termasuk PAS gila publisiti.

      Tak tahu mungkin wartawan Malaysiakini ini tak lulus BM. Tapi Malaysiakini ada Editorial BM, Malayu pula takkan tak boleh nak beza antara ditemui dengan bertemu.Tapi bila baca tulisan dalam berita bercanggah pula dengan tajuk.
      Pertemuan itu berlangsung di Ibu Pejabat PAS di Jalan Raja Laut, Kuala Lumpur.

      Kamala Shirin dilantik sebagai duta besar AS ke Malaysia sejak Jun 2016.

      Sejak Pakatan Harapan (HARAPAN) menguasai Putrajaya selepas 9 Mei lalu beliau melakukan beberapa kunjungan hormat terhadap tokoh penting negara.
      Yang utama Malaysiakini adalah agen untuk rosakkan imej PAS dengan apa cara.

      Dan menarik 70 kemen pula menunjukkan kebodohan pendokong PH. Jadi jangan hairan kalau mereka boleh dikencing PH selepas PH membohongi janji mereka kerena pendokong ini biar dikencing asal Najib jatuh.

      Malangnya bila saya buat teguran pada komen untuk betulkan apa yang ditulis, komen saya pun boleh hilang. hebatnya rupanya Malaysiakini memantau komen pada artikel mereka.

      Mereka tak ada reasional dalam isu-isu negara dan tak boleh berfikiran mantang dan baik dalam apa isu. Kerja mereka apa yang disiar itu semuanya ditelan bodoh sahaja.



      Bila baca komen pendokong PH di Malaysiakini kita boleh tahu tahad pemikiran mereka. Jadi sampai bila rakyat tak akan maju dengan mereka yang telan apa yang pemimpin mereka buat dan telan apa berita tanpa berfikir panjang.




      : Mereka bukan sahaja bodoh, tapi rasa ada sikap taasud membuta....

      Delete
    17. Siapa yg menampakkan diri sendiri bodoh & sengal selama ini, haaaaaaa......??

      Hey tonggeng budak setan
      Lepasan U-Never-Study Tanjung Rambutan....

      Aper ajer kau tadi merepek-meraban....

      "Antara nama-nama negara berakhir dengan ‘tan’ ialah Pakistan(tanah suci), Tajikistan(tanah bangsa Tajik), Afghanistan(tanah bangsa Afghan) dan Kirgyztan(tanah bangsa Kysgyz). Lain-lain nama termasuk Baluchistan, Kazakhstan, Turkemanistan",
      haaaaaaaaa....???


      Nah dengar nie baik2...

      Saya nak berkongsi maklumat rasmi, bukan dengar cakap2 angin macam lazimnya dibuat si Tonggeng,

      Pengerusi PH merangkap PM Malaysia mengumumkan bahawa beliau beserta semua pemimpin2 Tertinggi parti dalam gabungan Parti Harapan akan mengadakan & hadhir diri dalam MALIS BESAR-BESARAN pada 8 Okt ini bagi menunjukkan Solidaritas/Sokongan Padu terhadap DSAI dalam pilihahanraya kecil Port Dickxon.

      Ps:
      Jadinya.....toksah ler Tonggeng & geng2 Rafizi nak menyibuk berak tak cebuk menanam racun kebencian terhadap Negarawan Terulung, Tun Dr. Mahathir Mohamad.

      Delete
    18. Justice League ker, Kejora Tonggeng ker, AnonyMOUSE Tikus ker - I don't give a damn-fuck whatever you appear.

      Budak sial haramjadah ini memang tak serik2 kena belasah & dibogelkan tingkah jahatnya mengadu domba, fitnah, membohong auta, mengutip source ketchup basi dari sumbu mak badak, mynewshub, raja pukimak klentong (rpk)....

      Kejora Tonggeng Tikus menikus
      Kau betul2 bacul lagi dayus....

      Kamu masih jugak dgn bahan2 tak releven dgn topik.

      Toksah temberang cakap lebih2 ler. Buktikan kejantanan engkau Kejora sebagai pejuang kebenaran.

      We want Action man, not talk cock, got it.....??

      Come on suwar...
      KAMU BILA NAK ADA KOTEY UNTUK FACE-TO-FACE- dgn saya agar kamu dapat disunatkan kepala kolop kamu tuu....!!!

      MASIH TAKOTT TELOR KECOTT KERRR.....??
      MASIH TAKOTT TELOR KECOTT KERRR.....??

      My challenge to you still stand.....!!

      Delete
  2. jibby dolu baru di gelar pencurik penyangak perompak dh melatah

    ReplyDelete
    Replies

    1. Tun Mahathir sedar bahawa yang selalu dan banyak di tahikan ia lah Najib Al Jibo.

      Boleh di anggap bahawa dengan mengata biarkan orang menghina dia, dia bermaksud tidak mengapa jika rakyat mengina, mencaci dan mencerca Najib.

      Najib akan masuk sejarah negara ini sebagai PM yang paling kotor dan di jijikkan.

      Delete
    2. Cara Malaysia uruskan Equanimity turunkan nilainya, kata pemilik



      PETALING JAYA: Syarikat yang didaftarkan sebagai pemilik Equanimity memberi amaran tindakan Malaysia berkaitan kapal mewah itu menyebabkan nilainya turun, ketika mahkamah membenarkan 1MDB menjual kapal itu dalam usaha mendapatkan balik wang yang didakwa berkaitan dengan syarikat bermasalah itu.

      Equanimity (Cayman) Ltd berkata kapal itu, yang dianggarkan penyiasat Amerika Syarikat bernilai RM1 bilion, sekarang ini beroperasi menggunakan kuasa generator, yang menurut syarikat itu merosakkan kapal itu.

      “Malaysia melabuhkan kapal itu dalam persekitaran berbahaya di mana toksin seperti pencemaran air dan asap berdekatan merosakkannya,” kata syarikat yang didaftarkan di Kepulauan Cayman itu dalam kenyataan hari ini.

      “Oleh kerana Malaysia nampaknya tidak ada, atau tidak mahu membelanjakan, wang untuk menjaga kapal itu dengan baik sementara ia disiapkan untuk penjualan memaksimumkan nilai, Malaysia sebaliknya mencadangkan jualan murah, di mana kapal itu akan dijual pada harga lebih rendah daripada nilai sebenar.”

      Equanimity dikaitkan dengan ahli perniagaan Low Taek Jho, yang mengelak daripada pihak berkuasa Malaysia dan negara-negara lain, dan dituduh menggunakan dana 1MDB untuk memperoleh kapal itu.

      Low masih melawan dan berulang kali mengecam rampasan kapal itu sebagai “menyalahi undang-undang” dan berikrar tidak menyerah diri kepada pihak berkuasa Malaysia kerana katanya dia tidak akan dapat perbicaraan yang adil.

      Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur hari ini mengumumkan perintah ex-parte susulan permohonan kepada 1MDB Global Investments LTd, 1MDB Energy Holdings LTD, 1MDB dan kerajaan Malaysia.

      Peguam 1MDB berkata jualan harus dimuktamadkan segera kerana kos tinggi menjaga kapal itu, yang dilabuhkan di Pelabuhan Klang sejak awal bulan ini.

      Mereka juga bimbang sebarang penangguhan akan menyebabkan nilai kapal itu menyusut, dan merancang untuk menyelesaikan jualan itu pada hujung tahun ini melalui tender awam.

      Equanimity (Cayman) Ltd bagaimanapun berkata langkah itu “mencabul proses duluan dan komiti perundangan antarabangsa”.

      “Tindakan salah ini akan menyebabkan kerumitan ke atas pemilikan Equanimity yang akan mengambil masa bertahun untuk diselesaikan di beberapa mahkamah di serat dunia,” katanya.

      Syarikat itu berkata pihaknya tidak tahu tentang prosiding mahkamah hari ini kerana ia tidak menerima sebarang notis berkaitan permohonan oleh 1MDB.

      “Walaupun kami pemilik kapal itu, Equanimity (Cayman) Ltd belum menerima sebarang notis sah berkenaan sebarang pemfailan berkenaan Sale Pendente Lite, atau sebarang notis berkenaan pendengaran mahkamah dala perkara ini,” katanya.

      Syarikat itu menegaskan pendirian oleh Low mengatakan rampasan kapal itu di Malaysia menyalahi perintah mahkamah di AS yang melantik kerajaan AS sebagai penjaganya.

      “Tindakan unilateral oleh Malaysia ketika ada permohonan mahkamah di AS menghina kedaulatan undang-undang antarabangsa,” katanya.


      : Ini macam cerita nak jual lembu yang kena langgar, siapa nak beli agaknya. Entah siapa tuannya. Tuan lembu tak nak mengaku pasal kalau mengaku kena saman....

      Delete
    3. Justice League ker, Kejora Tonggeng ker, AnonyMOUSE Tikus ker - I don't give a damn-fuck whatever you appear.

      Budak sial haramjadah ini memang tak serik2 kena belasah & dibogelkan tingkah jahatnya mengadu domba, fitnah, membohong auta, mengutip source ketchup basi dari sumbu mak badak, mynewshub, raja pukimak klentong (rpk)....

      Kejora Tonggeng Tikus menikus
      Kau betul2 bacul lagi dayus....

      Kamu masih jugak dgn bahan2 tak releven dgn topik.

      Toksah temberang cakap lebih2 ler. Buktikan kejantanan engkau Kejora sebagai pejuang kebenaran.

      We want Action man, not talk cock, got it.....??

      Come on suwar...
      KAMU BILA NAK ADA KOTEY UNTUK FACE-TO-FACE- dgn saya agar kamu dapat disunatkan kepala kolop kamu tuu....!!!

      MASIH TAKOTT TELOR KECOTT KERRR.....??
      MASIH TAKOTT TELOR KECOTT KERRR.....??

      My challenge to you still stand.....!!

      Delete
    4. Saya nak berkongsi maklumat rasmi, bukan dengar cakap2 angin macam lazimnya dibuat si Tonggeng,

      Pengerusi PH merangkap PM Malaysia mengumumkan bahawa beliau beserta semua pemimpin2 Tertinggi parti dalam gabungan Parti Harapan akan mengadakan & hadhir diri dalam MAJLIS BESAR-BESARAN pada 8 Okt ini bagi menunjukkan Solidaritas/Sokongan Padu terhadap DSAI dalam pilihahanraya kecil Port Dickxon.

      Ps:
      Jadinya.....toksah ler Tonggeng & geng2 Rafizi nak menyibuk berak tak cebuk menanam racun kebencian terhadap Negarawan Terulung, Tun Dr. Mahathir Mohamad.

      Delete
  3. Sumbat je dlm lokap dgn abangnya sekali..sikit2 demo sikit2 demo..mentang2 le dah pergi kursus kat janda baik...hampeh..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Si iblis Lokman Adam ini belum kena buku dengan ruas lagi,,tapi orang seperti gangster mesti gangster juga yang boleh ajar dia...!!

      Delete
    2. Laloq lah katakan, mana ada betul....??

      Delete
    3. Dia nak tunjuk hebat tapi bertanding di sg kandis pun kalah.

      Tun Mahathir yg tolak dia atau rakyat yg tolak dia?

      Bukannya dia faham pun sebab apa dia kalah

      Delete
    4. 2 acara dibatalkan, sindiran tajam Agong kepada kerajan PH



      Istana negara membatalkan dua acara rasmi bersempena sambutan ulang tahun hari keputeraan rasmi Yang di-Pertuan Agong Sultan Muhammad V yang dijadual pada 9 Sept depan iaitu istiadat hari keputeraan rasmi dan jamuan teh diraja.

      Datuk Pengelola Bijaya Diraja Istana Negara Datuk Wan Ahmad Dahlan Ab Aziz, mengumumkan perkara itu dalam satu kenyataan malam ini.

      Menurutnya, Sultan Muhammad V juga menitahkan agar peruntukan perbelanjaan untuk kedua-dua acara berkenaan dikembalikan semula kepada kerajaan untuk disalurkan kepada Tabung Harapan Malaysia.

      "Manakala acara-acara rasmi sempena sambutan ulang tahun keputeraan rasmi baginda yang lain tetap diteruskan seperti mana yang telah dirancang.

      "Kebawah Duli Yang Maha Mulia Seri Paduka Baginda Yang di-Pertuan Agong XV Sultan Muhammad V menzahirkan ucapan terima kasih kepada kerajaan melalui Jabatan Perdana Menteri yang telah merancang acara-acara rasmi sempena sambutan ulang tahun hari keputeraan rasmi baginda bagi tahun 2018," katanya.

      : Itu sebab kot tiba-tiba Mahathir tutup Tabung Harapan kononnya ada syarikat manipulasi....

      Delete
    5. Saya nak berkongsi maklumat rasmi, bukan dengar cakap2 angin macam lazimnya dibuat si Tonggeng,

      Pengerusi PH merangkap PM Malaysia mengumumkan bahawa beliau beserta semua pemimpin2 Tertinggi parti dalam gabungan Parti Harapan akan mengadakan & hadhir diri dalam MALIS BESAR-BESARAN pada 8 Okt ini bagi menunjukkan Solidaritas/Sokongan Padu terhadap DSAI dalam pilihahanraya kecil Port Dickxon.

      Ps:
      Jadinya.....toksah ler Tonggeng & geng2 Rafizi nak menyibuk berak tak cebuk menanam racun kebencian terhadap Negarawan Terulung, Tun Dr. Mahathir Mohamad.

      Delete
    6. Justice League ker, Kejora Tonggeng ker, AnonyMOUSE Tikus ker - I don't give a damn-fuck whatever you appear.

      Budak sial haramjadah ini memang tak serik2 kena belasah & dibogelkan tingkah jahatnya mengadu domba, fitnah, membohong auta, mengutip source ketchup basi dari sumbu mak badak, mynewshub, raja pukimak klentong (rpk)....

      Kejora Tonggeng Tikus menikus
      Kau betul2 bacul lagi dayus....

      Kamu masih jugak dgn bahan2 tak releven dgn topik.

      Toksah temberang cakap lebih2 ler. Buktikan kejantanan engkau Kejora sebagai pejuang kebenaran.

      We want Action man, not talk cock, got it.....??

      Come on suwar...
      KAMU BILA NAK ADA KOTEY UNTUK FACE-TO-FACE- dgn saya agar kamu dapat disunatkan kepala kolop kamu tuu....!!!

      MASIH TAKOTT TELOR KECOTT KERRR.....??
      MASIH TAKOTT TELOR KECOTT KERRR.....??

      My challenge to you still stand.....!!

      Delete
  4. kalau betul apa yg tum M ckp mcm tu...sbnrnya tak bagus....sbb sebagai pemimpin no. 1..Tun M beri nasihat kpd yg mgkritik beliau...begitu juga dgn yg menghina...sebagai org Islam mengkritik positif adalah harus...tapi menghina adalah dosa...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Asal-Usul Nama MALAYSIA dan Apa Maknanya?



      Kita semua tahu bahawa MALAYSIA ialah nama negara kita setelah berlaku percantuman antara 11 negeri-negeri Persekutuan Tanah Melayu, Singapura, Sabah dan Sarawak. Sebelum penubuhan Malaysia, kita di Semenanjung Tanah Melayu memanggil negara kita Persekutuan Tanah Melayu. Semasa negara kita merdeka dari British pada tahun 1957, nama negara kita pada masa itu ialah PERSEKUTUAN TANAH MELAYU.

      Persekutuan Tanah Melayu telah ditubuhkan pada tahun 1948 oleh penjajah British, dengan persetujuan Raja-Raja Melayu dan UMNO (United Malays National Organisation). Sebelum itu, negeri-negeri yang tergabung di dalam Persekutuan Tanah Melayu di panggil negeri-negeri TANAH MELAYU sahaja. Di dalam bahasa Inggeris, negeri-negeri Tanah Melayu dipanggil ‘Malay States’, sementara Persekutuan Tanah Melayu di panggil ‘Federation of Malaya’, atau ‘Malaya’ sahaja.




      Persoalannya, bagaimana timbul nama MALAYSIA, iaitu gabungan nama-nama MALAYS dan ‘IA’. Dan kenapa pemimpin-pemimpin kita terdahulu menamakan nama negara kita MALASIA. Apakah dengan pertukaran nama dari Persekutuan Tanah Melayu kepada MALAYSIA, terhapuslah kata asal MELAYU sebagaimana dalam nama Persekutuan Tanah Melayu?


      Kalau kita kaji nama-nama negara-negara di dunia, terdapat nama-nama utama negara dunia, iaitu yang berakhir dengan ‘land’ , ‘tan’ dan ‘ia’. Semuanya membawa maksud yang hampir sama, bermaksud ‘tanah’. ‘Land’ ialah dari bahasa Inggeris/Eropah, ‘tan’ dari bahasa Farsi, dan ‘ia’ dari bahasa Latin.





      Antara nama-nama berakhir dengan ‘land’ ialah England (Tanah bangsa Angels), Iceland (tanah air batu atau ‘ice’), Scotland (tanah bangsa Scots), Swaziland (tanah bangsa Swazis), Finland (tanah bangsa Finns) dan sebagainya. Tidak lupa juga nama Thailand (tanah bangsa Thai).



      Antara nama-nama negara berakhir dengan ‘tan’ ialah Pakistan(tanah suci), Tajikistan(tanah bangsa Tajik), Afghanistan(tanah bangsa Afghan) dan Kirgyztan(tanah bangsa Kysgyz). Lain-lain nama termasuk Baluchistan, Kazakhstan, Turkemanistan.



      Hampir separuh nama-nama negara dunia berakhir dengan perkataan ‘ia’. Antaranya termasuk Russia (tanah bangsa Ross), Somalia (tanah bangsa Somali), Algeria (tanah bangsa Algiers), Bolivia (tanah bangsa Bolivars), India (tanah sungai Indus), Columbia (tanah Columbus), Mongolia (tanah bangsa Mongols), Ethiopia (tanah bangsa kulit hitam) dan sebagainya.

      Dari paparan di atas, jelaslah nama MALAYSIA adalah versi ‘latinised’ berpangkalkan perkataan MALAYS, ungkapan dalam bahasa Inggeris bagi perkataan MELAYU. Jadi MALAYS-IA bermakna LAND OF THE MALAYS, atau lebih tepat, TANAH BANGSA MELAYU.


      : Pakatan Harapan cuba untuk mengelapkan sejarah bagi kepentingan politik MALAYSIAN-MALAYSIAN...

      Delete
    2. Hey tonggeng budak setan
      Lepasan U-Never-Study Tanjung Rambutan....

      Aper ajer kau merepek-meraban....

      "Antara nama-nama negara berakhir dengan ‘tan’ ialah Pakistan(tanah suci), Tajikistan(tanah bangsa Tajik), Afghanistan(tanah bangsa Afghan) dan Kirgyztan(tanah bangsa Kysgyz). Lain-lain nama termasuk Baluchistan, Kazakhstan, Turkemanistan",
      haaaaaaaaa....???


      Nah dengar nie baik2...

      Saya nak berkongsi maklumat rasmi, bukan dengar cakap2 angin macam lazimnya dibuat si Tonggeng,

      Pengerusi PH merangkap PM Malaysia mengumumkan bahawa beliau beserta semua pemimpin2 Tertinggi parti dalam gabungan Parti Harapan akan mengadakan & hadhir diri dalam MALIS BESAR-BESARAN pada 8 Okt ini bagi menunjukkan Solidaritas/Sokongan Padu terhadap DSAI dalam pilihahanraya kecil Port Dickxon.

      Ps:
      Jadinya.....toksah ler Tonggeng & geng2 Rafizi nak menyibuk berak tak cebuk menanam racun kebencian terhadap Negarawan Terulung, Tun Dr. Mahathir Mohamad.

      Delete
  5. Anggota penguatkuasa tak terikat kepada apa yang dikata oleh Tun. Tun sebenarnya bukan melarang.
    ** jangan pula penguatkuasaan jadi lemah atau penguatkuasa "berlepas tangan".
    ** Jika dah sampai keperingkat keterlaluan, tak mustahil mereka akan bertindak menggunakan peruntukan undang-undang sediada.

    ReplyDelete
    Replies
    1. HEBAT ULASAN DARI SAUDARA JOHN DOE
      TERUSKAN BERKOMENTAR!!!
      KITA SEPASUKAN DALAM PERJUANGAN INI

      TQ,BRO

      Delete
    2. Parti Islam Liberal Amanah Menikus dalam isu Islam




      PARTI Islam Se-Malaysia (PAS) terkilan dengan sikap Parti Amanah Negara (PAN) yang menikus untuk mempertahankan keindahan Undang-Undang Syari’ah apabila YAB PM menyatakan pendapat kabinet berhubung isu tersebut beberapa hari lalu.

      PM mendakwa hukuman sebatan yang dilakukan oleh Mahkamah Syariah Terengganu dianggap satu hukuman yang melihatkan Islam sebagai agama yang suka menghukum dan bengis. Adakah PAN terikat dengan tanggungjawab kolektif sehingga terpaksa berdiam diri untuk menegur PM?

      PAS juga melihat kenyataan media Menteri di Jabatan Perdana Menteri (Agama) yang dikeluarkan semalam bercanggah dengan kenyataan awal beliau yang menyokong sepenuhnya pelaksanaan hukuman sebat yang dilakukan oleh Mahkamah Syariah Terengganu beberapa hari lalu.

      Mengapa pula kenyataan beliau semalam mempertikaikan keputusan dan hukuman yang telah diputuskan? Adakah beliau telah ditekan oleh segelintir pihak dalam Pakatan Harapan untuk mengendurkan sokongan awal beliau dalam isu ini?

      Tindakan beliau jelas memperlihatkan PAN terpaksa menikus jika terdapat isu-isu yang melibatkan kepentingan Islam. Dalam isu ini, Menteri (Agama) harus mendukung kedaulatan undang-undang Syariah dan berusaha untuk menerangkan perbezaan prosedur dan tatacara hukuman antara mahkamah Syariah dan mahkamah sivil kepada umum.

      Inilah ruang yang sesuai untuk menonjolkan keindahan Islam bukan menambah kekeliruan dengan logik akal yang tidak munasabah.

      Sejahtera Bersama Islam

      Nasrudin HassanKetua Penerangan PAS Pusat
      27 Zulhijjah 1439 | 8 September 2018
      : Sekadar menjadi PASU BUNGA dalam PH kira ok bagi pengikut mereka....

      Delete
    3. Hey tonggeng budak setan
      Lepasan U-Never-Study Tanjung Rambutan....

      Aper ajer kau merepek-meraban....

      "Antara nama-nama negara berakhir dengan ‘tan’ ialah Pakistan(tanah suci), Tajikistan(tanah bangsa Tajik), Afghanistan(tanah bangsa Afghan) dan Kirgyztan(tanah bangsa Kysgyz). Lain-lain nama termasuk Baluchistan, Kazakhstan, Turkemanistan",
      haaaaaaaaa....???


      Nah dengar nie baik2...

      Saya nak berkongsi maklumat rasmi, bukan dengar cakap2 angin macam lazimnya dibuat si Tonggeng,

      Pengerusi PH merangkap PM Malaysia mengumumkan bahawa beliau beserta semua pemimpin2 Tertinggi parti dalam gabungan Parti Harapan akan mengadakan & hadhir diri dalam MALIS BESAR-BESARAN pada 8 Okt ini bagi menunjukkan Solidaritas/Sokongan Padu terhadap DSAI dalam pilihahanraya kecil Port Dickxon.

      Ps:
      Jadinya.....toksah ler Tonggeng & geng2 Rafizi nak menyibuk berak tak cebuk menanam racun kebencian terhadap Negarawan Terulung, Tun Dr. Mahathir Mohamad.

      Delete
  6. Disebabkan nama Tun ialah Mahathir maka jadilah ia orang yang menerima cercaan dan penghinaan yang paling dahsyat di akhir zaman fitnah ini.

    Nama 'Mahathir' telah dijadikan modal oleh para pembencinya mencipta nama-nama hinaan dan cercaan terdahsyat pernah direkodkan di dalam sejarah seperti Mahakutty, Mahababi, Mahafiraun, Mahazalim dan 1001 'maha' yang lain. Malah mereka juga telah mencipta satu lagi kalimah baru untuk penyokong Tun M iaitulah 'mahacai'.

    Biarkan mereka, kerana hakikatnya ialah penghinaan dan cercaan super-dahsyat yang mereka lemparkan kepada Tun M adalah petunjuk bahawa Tun M memiliki salah satu ciri 'kaum yang didatangkan selepas kaum yang asal berpaling' seperti yang dikhabarkan di dalam Al-Maidah : 54 iaitu "yujaahiduna fi sabilihi wala yakhaafuuna laumata laa-im" yang bermaksud "mereka berjuang pada jalanNya dan tidak takutkan cercaan orang-orang yang mencerca."

    Saya pernah menulis dahulu bahawa nama Mahathir Mohamad adalah nama yang paling tepat bagi kod nama "Shuaib bin Soleh At-Tamimi" disebabkan beberapa faktor dan salah satunya ialah kerana nama Mahathir ini telah menjadikan Tun M sebagai orang yang menerima cercaan dan penghinaan paling dahsyat di akhir zaman fitnah ini, dan menepati ciri yang dikhabarkan di dalam Al-Maidah : 54.

    Malah nama ini juga telah menyebabkan para penyokong Tun M khususnya ahli-ahli PPBM digelar 'mahacai'.

    Saya juga pernah menulis dahulu bahawa PPBM yang baru saja wujud dua tahun yang lepas adalah mirip 'kaum yang didatangkan' sedang UmNo pula benar-benar mirip 'kaum yang berpaling' seperti yang dikhabarkan di dalam Al-Maidah : 54. Maka gelaran 'mahacai' ini telah menjadikan kami pendokong Tun M turut dapat menumpang memiliki ciri 'tidak takutkan cercaan orang-orang yang mencerca'.

    Tidak kurang penting juga ialah fakta bahawa para pembenci Tun M terpaksa menggunakan penghinaan dan cercaan semata-mata untuk menenangkan jiwa mereka yang teruk merekam adalah bukti nyata di bawah para sedar bahawa mereka sendiri amat sedar mereka tidak mampu menang ke atas Tun Mahathir dan pasukannya.

    Untuk kesemua para pembenci Tun M yang gemar menghinanya, saya ucapkan "muutuu bighaizikum" yang bermaksud "matilah kalian dalam keadaan hati yang merekam" kerana kalian takkan mampu menang ke atas Tun M.

    Ada pula bagi seorang pembenci Tun M di alam cyber ini yang gemar melaknat Tun M dan memanggilnya "laknatullah" dan seorang lagi pembencinya yang telah mencercanya 'mahathirmatijadibabi', bersedialah untuk ditimpa penghinaan dan cercaan yang kalian lemparkan ke atas Tun M.

    Apabila ia benar-benar berlaku manusia akan berkata "Allah tidak menganiaya mereka sedikitpun melainkan merekalah yang telah menganiayai diri mereka sendiri".

    Teruskan menghina dan mencercanya, dengan izin Allah Tun M akan kekal menjadi PM Malaysia sehinggalah zaman fitnah ini benar-benar ditinggalkan.

    Pada zaman baru kelak (zaman manhaj nubuwwah, iaitu zaman akhir bagi umat Islam yang datangnya selepas zaman fitnah) si "Mahakutty" ini akan bergelar At-Tamimi.

    Tiada paksaan untuk sesiapapun mempercayai apa yang saya kongsikan ini. Memadailah untuk bersaksi bahawa saya telah pun menyatakannya.

    Wallahu a'lam.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sdra john doe...Nak tanya lah..Dah tentu sdra tau berita ni kan???

      Semalam Britain, Hari Ini Australia Pulak, Siapa Kerajaan Di Malaysia Sekarang ni eeerk???

      Presiden UMNO, DS Dr Ahmad Zahid Hamidi, menerima kunjungan hormat Pesuruhjaya Tinggi Australia, Andrew Goledzinowski di ibu pejabat parti di sini, hari ini.

      Turut bersama ialah Setiausaha Pertama Suruhanjaya Tinggi Australia, Jane Barrlett dan Setiausaha Kedua, Elizabeth Le Bas.

      Ini adalah kunjungan hormat kedua dibuat oleh perwakilan asing di Malaysia ke atas beliau, selepas perwakilan Britain semalam.

      Dalam pertemuan hari ini, mereka bertukar pendapat mengenai suasana politik semasa serta kerjasama erat di antara UMNO dan Australia.

      Pening lalat Kerajaan Pakatan Harapan dibuatnya. Siapa yang memerintah Malaysia sekarang sebenarnya? Rasanya negara2 tu dah tau sapa yang bakal menerajui kerajaan perpaduan dalam masa terdekat ni...setuju tak bhai???

      Delete
    2. Rakan2 sekelian...ini pandangan rakan ku berkaitan dengan berita kat atas tu..

      Kerajaan British, Australia dan negara2 maju yang lain sudah faham benar dengan modus operandi PM ke 7 ni terhadap musuh2 politiknya.

      Dulu guna ISA, kini guna AMLA.

      Khadam2nya i.e AG Tommy and friends dan Ketua SPRM kini bekerja 24 jam siang dan malam menyediakan kertas pertuduhan terhadap musuh2 politik Mahathir.

      Ingatan ikhlas kepada Zahid dan yang lain2 pemumpin2 UMNO...jadi berhati2 lah semuanya yeeer!!!!

      Delete
    3. BUKAN MUSUH MAHATHIR LA...KEJORA

      MUSUH RAKYAT MALAYSIA

      YANG MENGKHIANATI BANGSA MELAYU SENDIRI

      OLEH TAMAK HALOBA DAN KEPENTINGAN DIRI

      BAYANGKAN..NILAI BARANG KEMAS SAJA DAH DEKAT 1B

      MASYAAALAH!

      Delete
    4. Hello Geng najib ,

      Memang kesalahan yang Kepala Bapak Kau tu tertakluk dibawah akta pengubahan wang (AMLA) .

      Apa kamu ingat nak guna OSA atau SOSMA ke ??

      Zahid ...?? tak kot ..Tapi kes lembu dudok kondo mungkin .

      Kes Isa Ketot berangkali ..tapi Isa Ketot dah kencingkan UMNO .

      Delete
    5. Apa pun pemahaman Saudara john doe dgn kajiannya.. yg cantiknya beliau tdk mengunakan perkataan2 yg jelik,menghina dan mencerca kpd mereka yg tidak sependapat dgn nya. Didalam alam media maya ini.. Kita umpama seorang Peguambela dan Penguam Pendakwa yg sedang berhujah. Pembaca adalah hakim yg menilai betul salah hujahan anda.


      Delete
    6. Sdr GN

      Di situlah letaknya perbezaan besar di antara Tun M dengan orang lain termasuklah DSZH.

      DSZH seperti juga DSNR dan malahan juga DSAI, mereka mahu tunjukkan mereka itu orang hebat dengan menyandarkan diri mereka kepada orang lain walaupun hanya dengan berselfie tanpa sebarang urusan bermakna.

      Sekurang-kurangnya DSNR dan DSAI sandarkan diri mereka kepada ketua negara seperti Raja Salman dan Presiden Erdogan.

      Ada pula DSZH kesian sungguh levelnya. Sandarkan dirinya kepada orang yang bukan bertaraf pemimpin pun dan gambarkan dirinya hebat hanya disebabkan itu? Kesiaaan..

      Tun M? Inilah kehebatannya. Dia tidak pernah cuba menunjukkan dirinya seorang hebat dengan menyandarkan dirinya kepada orang lain. Sebaliknya ramai pemimpin dunia yang lain yang mahu sandarkan diri mereka kepadanya.

      Mislanya, pada pilihanraya Pakistan 2018 baru-baru ini Shahbaz Sharif calon PM malahan di dalam kempennya telah berkata sekiranya ia menang, maka ia akan temui PM Mahathir dan Presiden Erdogan untuk mendapatkan tunjuk ajar bagaimana mahu jadikan Paksitan hebat seperti Malaysia dan Turki.

      Siapa sebenarnya hebat? Tun M atau para pencabarnya yang mana kesmua mereka ini hanya merasai kemenangan apabila berada di dalam pasukan pimpinannya. Apabila mereka menentang Tun M, mereka tewas.

      Nah, dengar lagi satu perkara kerana sdr GN mungkin tidak berkesempatan menyaksikannya.

      Hampir 20 tahun dulu sebelum kisah Pembawa Panji Hitam ini dibincangkan di dalam banyak blog dan youtube saya telah membaca kisah berikut daripada ulasan hadith akhir zaman tentang hubungan di antara PPH dengan Imam Mahdi.

      Begini kisahnya:-

      Apabila Imam Mahdi muncul di Masjidilharam dan para jemaah dan ahli Mekkah mahu berbaiah kepadanya ia telah menolak dan telah mensyaratkan ia hanya akan menerima baiah mereka sekiranya Pembawa Panji Hitam menjadi orang yang pertama berbai'ah kepadanya di Masjidilharam. Si PPH benar-benar datang dan menjadi orang pertama berbai'ah kepada khalifah terakhir umat di Masjidilharam.

      Mengapakah khalifah memanggil PPH menjadi orang pertama berbaiah kepadanya? Ini disebabkan sang khalifah masih muda (awal 40-an) dan disebabkan ia muncul secara 'big bang' ia belum dikenali oleh masyarakat dunia sedangkan PPH pada masa itu telah pun menjadi pemimpin besar dunia.

      Peristiwa bai'ah tersebut akan memberikan legitimasi dua hala kepada kedua-dua pihak. Legitimasi kepada khalifah kerana orang yang pertama berbai'ah kepadanya ialah PPH, seorang yang telah sedia punya nama besar di dunia, dan legitimasi juga kepada PPH kerana walaupun ia seorang pemimpin besar, ia juga menerima banyak tentangan dan fitnah daripada pihak lawannya dan selepas kejadian baiah ini seluruh rakyat Muslim di negaranya kembali berbai'ah dan taat kepadanya.

      PPH dan Imam Mahdi kedua-dua muncul di tengah umat cuma kaedah kemunculan mereka berbeza. PPH munculnya secara berdikit sehingga menjadi pemimpin besar sedang Imam Mahdi munculnya mengejut dan disebabkan karamah besar yang ia tunjukkan, ia terus di bai'ah sebagai khalifah umat.

      Siapakah PPH dan apakah ciri-cirinya? Dia adalah seorang pemimpin sebuah negara Islam di Timur, ketua kepada satu pasukan yang menyertai banyak pertempuran semasa zaman fitnah dan mereka menang kesemuanya.

      (Bersambung)

      Delete
    7. (Sambungan)

      Siapakah calon yang memenuhi ciri-ciri ini? Jawapannya Tun M adalah calon tunggal dan demikian dia adalah orangnya.

      Ia juga bermakna, segala perancangan pihak lawannya untuk merentapnya daripada kerusi PM akan gagal. Kerajaan Perpaduan yang diidamkan UmNo dan sekutu-sekutunya akan gagal kerana pasukan PPH ini dikhabarkan di dalam hadith sebagai 'satu pasukan yang tidak pernah kalah kepada mana-mana pasukan lain pun' hatta apabila pasukan-pasukan lawannya bersekutu untuk menewaskannya, merekalah yang sebenarnya tewas.

      UmNo, PAS dan siapa pun bakal sekutu kalian dipersilakan untuk bersekutu sesama kalian untuk cuba merentap Tun M daripada kerusi PM. Kalian tidak akan berjaya sebaliknya usaha tersebut hanya akan membawa pertempuran dengan PPH @ Tun M ke klimaks dan apabila PERTEMPURAN KLIMAKS itu berlaku, kalian akan mengalami KETEWASAN MUTLAK dan dilenyapkan sama sekali sebagai tanda perubahan zaman daripada zaman fitnah ke zaman baru. Apabila Panji-panji Hitam telah dikibarkan itu bermakna kumpulan-kumpulan bathil yang bersekutu itu telah dilenyapkan.

      Daripada telahan saya tahun kejadiannya ialah 1440H dan kita benar-benar sedang berada di atasnya.

      Adakah PERTEMPURAN KLIMAKS ini bakal berlaku selepas DSAI masuk ke Parlimen? Itu saya belum mendapat jawapannya tapi memang banyak petunjuk menunjukkan ke arah itu.

      Tak mahu percaya pun tak apa. Memadailah untuk bersaksi bahawa saya telah pun menyatakannya.

      Wallahu a'lam.

      Delete

    8. Punya bodoh mereka yang mengatakan lawatan "courtesy call" oleh Pesuruhjaya atau Duta asing menunjukkan hormat kepada Wak Jahid.

      Lawatan itu di lakukan kepada ketua Pembangkang di sesuatu negara jugak bertujuan mencari info untuk si Duta laporkan kepada Kerajaan nya.

      Dari Ketua Pembangkang, mesti lah "saucy info", termasuk gossip, sindiran, rasa sakit hati dsb nya. Dan tidbits yang tidak boleh di kata di media massa takut di smana atau di dakwa di mahkamah.

      Dalam diplomacy, biasa nya diplomats tidak mengunjungi puak Pembangkang. Sebab tujuan diplomacy pada umum nya ia lah berbaik dengan host country. Mengunjung Pembangkang tidak membayangkan niat berbaik.

      Tapi diplomat haprak akan mengunjung politikus haprak.

      Delete
    9. Apa tujuan DAP nak bukan Islam dan Transgender ada dalam JAKIM?



      Modus operandinya agak mudah iaitu DAP tidak cakap isu tersebut bagi elak dikutuk umat Islam tetapi eksploit Melayu yang juga ahli parti itu sebagai boneka kononnya ia suara kaum berkenaan.

      Namun, semua maklum saranan dikemuka Prof. Dr. Tajuddin Rasdi, pensyarah senibina Islam, yang disiar portal pro-Pakatan Harapan (PH) minggu lalu; sebenarnya cerminan imej DAP mahu campuri urusan hal ehwal Islam.

      Ini termasuk dengan letak individu yang cenderung fahaman liberalisme dan pluralisme sebagai antara ahli lembaga pengarah Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim) kononnya agar ‘suara orang luar’ juga diambil perhatian sama.

      “Saya cadangkan supaya ia perlu dianggotai oleh 20 paratus daripada Bukan Islam yang mewakili pelbagai agama, bangsa dan keprihatinan. Perlu ada juga wakil yang boleh bercakap bagi pihak kumpulan minoriti tertentu lain.

      “Ini seperti LGBT, Ahmadiah atau kumpulan Syiah,” demikian cadangan pelik Tajuddin yang juga merupakan ahli DAP seumur hidup dari kalangan Melayu vokal dan disiarkan menerusi laman Free Malaysia Today baru-baru ini.

      Dalam tulisan itu, beliau menyatakan banyak isu Islam di Malaysia konon telah ceroboh bidang bukan Islam sambil beri contoh kes ‘pijak kepala lembu’, seruan bakar Bible dan himpunan Baju Merah yang laungkan slogan Islamik.

      Juga pertembungan Mufti Perlis dengan aktivis pelampau Hindu Hindraf, Waythamoorthy, isu Zakir Naik dan P. Ramasamy dan beberapa contoh lain disebutkan Tajuddin kononnya cetus kebimbangan masyarakat bukan Islam.

      Baginya, isu-isu ini menunjukkan bahawa Islam merupakan isu bagi Malaysia secara keseluruhannya dan wajar kelompok bukan Muslim diajak terlibat beri pandangan menerusi pelantikan dalam lembaga pengarah Jakim.

      “Saya mahu mencadangkan yang kita terima bahawa ada sesetengah isu berkaitan hal ehwal Islam merupakan isu rakyat Malaysia tanpa kira agama mereka dan bukan hanya eksklusif membabitkan umat Islam semata-mata.

      “Walaupun penjajah British yang telah memberikan kemerdekaan kepada Malaya mensyaratkan supaya perihal Islam akan kekal di bawah kuasa institusi Islam, kita mesti melihat semula idea ini di dalam konteks lebih luas.

      “Ini termasuk dari segi kontemporari, kebudayaan dan amalan profesional dalam dunia berkembang pesat,” dalih Tajuddin sebagai rasional lantik golongan kafir, pondan dan ajaran sesat itu untuk sertai lembaga pengarah Jakim.

      Perasaan kuat beliau menyatakan bahawa konon tiba masa untuk kita semua pertimbangkan bukan Islam sebagai sebahagian daripada mana-mana ahli lembaga pengarah yang dilantik dalam mana-mana institusi Islam tempatan.

      Ini juga untuk membolehkan perspektif seimbang terhadap masalah dan terlibat sama dalam hasil cara penyelesaian masalah yang lebih baik berbanding sekadar input idea daripada hanya anggota panel beragama Islam semata-mata.

      “Lagi pun, mereka ini masih rakyat Malaysia. Ahli jawatankuasa atau lembaga pengarah ini hanya sebagai minoriti dan tidak mampu beri kesan kepada kekuatan undian orang Islam dalam jawatankuasa atau lembaga pengarah itu.

      “Apa yang saya ingin ketengahkan ialah pandangan minoriti ini mesti diwakili kerana saya tiada langsung keyakinan kepada kemampuan pakar Islam untuk fahami atau hargai semua bentuk keprihatinan kelompok rakyat Malaysia.”

      Hakikatnya, meskipun yang bercakap lontar idea aneh ini ialah orang Melayu dan beragama Islam, tetapi dalang sebenarnya ialah DAP serta diketahui ada agenda tersirat mahu hancur Islam dari dalam. – Agensi/Mynewshub.TV

      : Setelah ekonomi, kemudian kuasa politik kini agama yang menjadi tiang keutuhan Melayu ingin dirobek. Bila agak Melayu nak sedar dan bersatu dalam perjuangan Islam?...

      Delete
    10. Justice League ker, Kejora Tonggeng ker, AnonyMOUSE Tikus ker - I don't give a damn-fuck whatever you appear.

      Budak sial haramjadah ini memang tak serik2 kena belasah & dibogelkan tingkah jahatnya mengadu domba, fitnah, membohong auta, mengutip source ketchup basi dari sumbu mak badak, mynewshub, raja pukimak klentong (rpk)....

      Kejora Tonggeng Tikus menikus
      Kau betul2 bacul lagi dayus....

      Kamu masih jugak dgn bahan2 tak releven dgn topik.

      Toksah temberang cakap lebih2 ler. Buktikan kejantanan engkau Kejora sebagai pejuang kebenaran.

      We want Action man, not talk cock, got it.....??

      Come on suwar...
      KAMU BILA NAK ADA KOTEY UNTUK FACE-TO-FACE- dgn saya agar kamu dapat disunatkan kepala kolop kamu tuu....!!!

      MASIH TAKOTT TELOR KECOTT KERRR.....??
      MASIH TAKOTT TELOR KECOTT KERRR.....??

      My challenge to you still stand.....!!

      Delete
    11. KUALA LUMPUR: Deputy Prime Minister Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi today received a courtesy call from Australian Minister for Justice and Minister Assisting the Prime Minister on Counter-Terrorism, Michael Keenan.
      -----------------------------------------------------------

      Alamak...ini cerita basi daaa - tahunnya 2016 ketika BN-Umno berkuasa & bermaharajalela.

      Yang tonggeng gembar gembur tuu bukan tahap menteri pun, sekadar pesuruhjaya ajer.

      Haramjadah betul budak sekor nie.....!!

      Delete
  7. Kengkawan sekelian...Tahniah tidak terhingga kita ucapkan kepada Perdana Menteri Ke-7 kerana sudi melantik anak Perdana Memteri Ke-4, DS Muhriz Tun Mahathir sebagai Pengerusi Bersama Jemaah Pengarah LADA.

    Surat lantikan tersebut kini tular di media sosial.

    Tersebar juga di media sosial kereta yang dikatakan milik DS Mukhriz Tun Mahathir. Cantik keretanya. Jenama volvo s 90 Twin Engine Inscripton CKD yang hanya berharga RM 348,888 sahaja.

    Sesuai dengan pelbagai jawatan yang disandang beliau. Kalau diikutkan harganya boleh tahan.

    Mungkin DS Mukhriz menabung dari kecil....macam menantu serta cucu2 Tun M yang mengikuti rombongan ke London dan NY tempoh hari!!!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Aku dah menabung selama 35 tahun, duit yg ada tu cuma boleh sampai ke Sri Lanka shj, itupun kalau naik air Asia tambang murah.
      Bila agaknya duit tabungan aku boleh sampai ke new York.

      Delete
    2. Hai ...kesihan kat si anon 21:01 .

      35 tahun menabung baru bolih sampai ke sri lanka je ..Apa kejadahnya bangsat sangat ??

      Low Taik Jho 5 tahun je godek2 mak badak , ada kapal mewah , ada kapal terbang , dapat berguling dengan Paris Hilton , tidor sebantal dengan Di caprio .

      Cuba tanya2kan dengan Geng najib ...macam mana dia bersengkang dan mengangkang dari pagi sampai petang kat sini . Banyak masa untuk mengopi -paste ceritera dari lubang dan longkang walaupun dalam kesibukkan menjaga batang sawit sebatang , kebun kangkung serumpun .

      Delete
    3. Teruk punya anon. Orang Tabligh pun tak menabung lama tu untuk round dunia

      Delete
    4. Kalau setakat sri langka kajang atau langka port dickson, rafizi tak perlu pun menabung bertahun-tahun buat kerja bodoh macam si Tikus AnonyMOUSE. Cukup dgn air liur basi & lidah biawak jer.

      Delete
    5. Sebenarnya anon tu nak cerita gajinya yang kecik tu...payah nak menabung... korang yg gaji besar ribu riban mana nak tahu pendapatan orang kebanyak macam kami ni... gaji bawah 5k...nak simpan apanya... tapi ada orang kt msia ni gaji sampai ratusan ribu sebulan..

      Delete
    6. Kalau tak tunai, maksudnya tipu pengundi’
      NOR KHALILAH GUSTI HASSAN 18 OGOS 2018
      FacebookTwitterWhatsAppEmailMore
      ‘Kalau tak tunai, maksudnya tipu pengundi’
      Andansura (kiri) dan Mujibur Rahman
      A-A+ (Ubah saiz teks)
      KUANTAN - Wakil rakyat Pas berpendapat janji 100 hari yang didendangkan kerajaan PH mengecewakan sebilangan besar rakyat di negara ini apabila banyak janji tidak tertunai seperti tempoh yang disebutkan.

      Adun Berserah, Andansura Rabu berkata, ini kerana rakyat memberikan sokongan kepada PH ber­dasarkan tawaran yang dibuat oleh pihak-pihak yang bertanding.


      Malangnya, tawaran tersebut tidak ditunaikan seperti tempoh yang dijanjikan.

      “Semua tawaran yang dibuat mestilah sesuatu yang bersifat realistik dan boleh dilaksanakan. Jika tidak, ia adalah satu penipuan kepada pengundi-pengundi,” katanya.

      Sementara itu, Adun Chenor, Mujibur Rahman Ishak pula berkata, dalam tempoh 100 hari pemerintahan, kerajaan perlu melihat sejauh mana pelaksanaan manifesto yang telah ditunaikan.

      Sebagai contoh, katanya sehingga kini rakyat masih menantikan bilakah harga petrol akan diturunkan.

      Menurutnya, sekiranya kerajaan menyedari bahawa manifesto itu sukar untuk dilaksanakan, kerajaan perlu memohon maaf kepada rakyat.

      “Segala kelewatan sepatutnya kerajaan perlu memohon maaf kepada rakyat. Rakyat mahukan perbezaan dengan pemerintahan sebelum ini.

      ”Maka dalam tempoh 100 hari yang telah berlalu, PH perlu membuat kajian terhadap janji manifestonya dan sanggup memohon maaf kepada rakyat bagi manifesto yang belum terlaksana.

      “Jangan ada sifat berdendam dengan kerajaan terdahulu tapi membangunkan negara untuk kesenangan rakyat,” katanya

      Delete
    7. Setelah mengambil alih, barulah tahu betapa jahanamnya negara digasak oleh najib, rosmah & puak2 Bini Najib (BN) & United Macai Najib Organization (UMNO).
      Keadaan ini tidak memungkinkan PH menepati semua
      Janji 100 hari. Furthermore, Rome was not built in a day or 100 days, for that matter.

      Justice League ker, Kejora Tonggeng ker, AnonyMOUSE Tikus ker - I don't give a damn-fuck whatever you appear.

      Budak sial haramjadah ini memang tak serik2 kena belasah & dibogelkan tingkah jahatnya mengadu domba, fitnah, membohong auta, mengutip source ketchup basi dari sumbu mak badak, mynewshub, raja pukimak klentong (rpk)....

      Kejora Tonggeng Tikus menikus
      Kau betul2 bacul lagi dayus....

      Kamu masih jugak dgn bahan2 tak releven dgn topik.

      Toksah temberang cakap lebih2 ler. Buktikan kejantanan engkau Kejora sebagai pejuang kebenaran.

      We want Action man, not talk cock, got it.....??

      Come on suwar...
      KAMU BILA NAK ADA KOTEY UNTUK FACE-TO-FACE- dgn saya agar kamu dapat disunatkan kepala kolop kamu tuu....!!!

      MASIH TAKOTT TELOR KECOTT KERRR.....??
      MASIH TAKOTT TELOR KECOTT KERRR.....??

      My challenge to you still stand.....!!

      Delete
  8. Sobat2 di blog ni...Ada tak sesapa yang boleh memberi jawapan kepada soalan ini....Apa Kapasiti Bang Non Menggunakan Fasiliti Kerajaan Untuk Berkempen Di Port Dickson????

    Korang tak rasa pelik ke....Belum punyai apa-apa jawatan, DS Anwar Ibrahim (DSAI) sudahpun salah guna aset Kerajaan. Calon Pakatan Harapan ini kelihatan menaiki kereta Menteri, milik Menteri Pertahanan, Mohammad Sabu ketika berkempen di Port Dickson.

    Kedua, atas kapasiti apa DSAI berkempen dalam kem tentera? Kapasiti kawan Menteri Pertahanan atau Suami Timbalan Perdana Menteri?

    Bayangkan kalau dahulu Barisan Nasional sebagai Kerajaan menggunakan aset Kerajaan ketika pilihan raya kecil? Tak cukup siang malam dibambu dengan macam2 tuduhan dan fitnah tak berkesudahan !!!

    Rakyat tertanya2....BERSIH tidak mahu membuat aduan ke kepada Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) mengenai penyalahgunaan harta Kerajaan di dalam pilihanraya kecil ini?

    DSAI sendiri sudah lupa kepada janji-janjinya. DSAI telah berjanji, Parti Keadilan Rakyat (PKR) tidak akan menggunakan aset dan jentera kerajaan bagi Pilihan Raya Kecil di Parlimen P.132 Port Dickson.

    Beliau juga berkata pihak yang berkempen dan memberi sokongan kepadanya perlu hadir sebagai pemimpin parti dan bukannya wakil kerajaan.

    Aiiik...nak tanya Bang Non lah..sekarang suda tukar ka haah ???

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ok...yg ini berlogik, for the very first time.

      Delete

    2. Setuju dgn Sdr Othman, komen2 dia yang logik dan bukan kopipes boleh di biarkan.

      Yang kopipes memanjang, kita balon berterusan.

      Delete
    3. INI KAH PH MAHU KAN


      Denmark kuat kuasa denda wanita pakai niqab
      Minda Rakyat 23 hrs ago # Luar Negara
      LightBlog
      Notis : Kami membuka satu group baharu "MindaRakyat" di Telegram. Anda boleh berborak apa sahaja di sini. Group ini terbuka dan tiada sekatan. Group ini menerima RSS (suapan berita) daripada blog ini secara berkala. >> Masuk < <


      Denmark menguatkuasa undang-undang mengharamkan wanita berniqab, dan sekiranya membantah peraturan itu hukuman denda dikenakan.

      Peraturan itu menetapkan, memakai burqa yang menutup seluruh muka, atau niqab, yang cuma menunjukkan mata, di tempat umum dikenakan denda sehingga 1,000 kroner (RM635).

      Larangan juga memasukkan aksesori lain yang menutup muka seperti janggut palsu. Kesalahan berulang boleh didenda sehingga 10,000 kroner (RM6,365).

      Semalam, seorang wanita menjadi individu pertama didenda kerana memakai niqab selepas undang-undang itu dikuatkuasakan Rabu lalu.

      Wanita berusia 28 tahun berkenaan didenda selepas dikecam seorang wanita lain yang cuba memaksa membuka niqabnya.

      Kejadian itu berlaku di sebuah pusat beli-belah di Horsholm, 25 kilometer dari utara Copenhagen.

      Bagaimanapun undang-undang baru itu menimbulkan bantahan dan kritikan dalam kalangan kumpulan hak asasi manusia.

      Amnesty International menyifatkan undang-undang itu sebagai diskriminasi terhadap hak wanita, terutama wanita Islam yang memilih memakai burqa.

      Pengharaman pemakaian niqab telah dikuatkuasakan di Perancis, Austria, Bulgaria dan Bavaria, sebuah negeri di Jerman. –Agensi


      : Umat Islam negara kita belum sedar, selepas tersempit nanti baru mereka nak bersatu....

      Delete
    4. Hey tonggeng budak setan
      Lepasan U-Never-Study Tanjung Rambutan....

      Aper ajer kau tadi merepek-meraban....

      "Antara nama-nama negara berakhir dengan ‘tan’ ialah Pakistan(tanah suci), Tajikistan(tanah bangsa Tajik), Afghanistan(tanah bangsa Afghan) dan Kirgyztan(tanah bangsa Kysgyz). Lain-lain nama termasuk Baluchistan, Kazakhstan, Turkemanistan",
      haaaaaaaaa....???


      Nah dengar nie baik2...

      Saya nak berkongsi maklumat rasmi, bukan dengar cakap2 angin macam lazimnya dibuat si Tonggeng,

      Pengerusi PH merangkap PM Malaysia mengumumkan bahawa beliau beserta semua pemimpin2 Tertinggi parti dalam gabungan Parti Harapan akan mengadakan & hadhir diri dalam MAJLIS BESAR-BESARAN pada 8 Okt ini bagi menunjukkan Solidaritas/Sokongan Padu terhadap DSAI dalam pilihahanraya kecil Port Dickxon.

      Ps:
      Jadinya.....toksah ler Tonggeng & geng2 Rafizi nak menyibuk berak tak cebuk menanam racun kebencian terhadap Negarawan Terulung, Tun Dr. Mahathir Mohamad.

      Delete
  9. geng najis.....kak ros dapat kek 4 tingkat....dari flom dah jadi flop dah.....ko tengok betul2 gambo dia.............berapa agak2 botox yg kena enjet?

    hari ni.....satu keretapi? datang temankan najis dgn flop.......ko ikut ke?

    ReplyDelete
    Replies
    1. dad..sebagai sorang sobat ku yang rapat..aku ingin kongsikan satu posting kat FB oleh sorang rakyat Msia yang sangat2 perihatin terhadap nasib yang menimpa DSNR dan DS Rosmah .

      Rasanya tak salah kau kongsikan dengan kau dan cai2 Haprak kat sini kan ???

      Rindunya pemerintahan UMNO kembali.

      Syabas buat UMNO, apa yang diwarisi diiktiraf oleh kerajaan asing ini ialah hasil penat lelah dan tinggalan istimewa DS Najib Razak.

      Dalam bertubi PM ke 7 cuba mematikan karektor DSNR, rupanya dunia luar menghormati UMNO dna kerajaan BN.

      Alhamdulillah..

      tapi skrg..

      Betapa sampah dan najisnya bila ph perintah Malaysia
      tak ubah seperti pelacor dan gangster murahan.

      Dah tentu lah PM ke 7 amat sakit hati pula lihat penghormatan tertinggi yang diberikan oleh Britain dan Australia pada DS Najib dan DSZH tu...dah tentu lah DS Zahid akan jadi mangsa seterusnya kerakusan PM ke 7 tu.

      Semoga Allah peliharan dan kurniakan pembelaan-NYA buat DS Najib Razak, DS Zahid, DS Rosmah dan seluruh jentera UMNO yang setia pada perjuangan.

      InsyaAllah...Aminnn !!!

      Delete
    2. zahig komedi presiden umno yang paling expert speaking london kahkahkah...

      Delete
    3. Uwekkk uwek uwek .. Habis sarapan Aku pagi tadi. Uwekkk uwek uwek. Bunting ke ape aku ni. Aku Alah dgn cerita mengarut lA. Baru Ingat.

      Delete
    4. ko pun dah makin komedi geng.....he he...rindu umno ke rindu dedak???

      Delete
    5. This comment has been removed by the author.

      Delete
    6. Dad
      Mohamed Noor
      Smart Pomen

      Tonggeng buat rekaan konon najib dapat penghormatan tertinggi bila ada duta Britain dan Australia mengunjung beliau.

      Cerita rekaan ini hanya terpacul-terpencil malap2 dari source ketchup basi mynewshub. Media2 utama yg berkredibel hapah pun tarak.

      Sila ambil perhatian.

      Delete
    7. Budak sial haramjadah ini memang tak serik2 kena belasah & dibogelkan tingkah jahatnya mengadu domba, fitnah, membohong auta, mengutip source ketchup basi dari sumbu mak badak, mynewshub, raja pukimak klentong (rpk)....

      Kejora Tonggeng Tikus menikus
      Kau betul2 bacul lagi dayus....

      Kamu masih jugak dgn bahan2 tak releven dgn topik.

      Toksah temberang cakap lebih2 ler. Buktikan kejantanan engkau Kejora sebagai pejuang kebenaran.

      We want Action man, not talk cock, got it.....??

      Come on suwar...
      KAMU BILA NAK ADA KOTEY UNTUK FACE-TO-FACE- dgn saya agar kamu dapat disunatkan kepala kolop kamu tuu....!!!

      MASIH TAKOTT TELOR KECOTT KERRR.....??
      MASIH TAKOTT TELOR KECOTT KERRR.....??

      My challenge to you still stand.....!!

      Delete
    8. Mmg dia menonggeng untuk cari makan. Siapa tak kenal wak kojola kengkang pungkoq tonggek perut buncit berkepala mancis

      Delete
    9. KUALA LUMPUR: Deputy Prime Minister Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi today received a courtesy call from Australian Minister for Justice and Minister Assisting the Prime Minister on Counter-Terrorism, Michael Keenan.
      -----------------------------------------------------------

      Alamak...ini cerita basi daaa - tahunnya 2016 ketika BN-Umno berkuasa & bermaharajalela.

      Yang tonggeng gembar gembur tuu bukan tahap menteri pun, sekadar pesuruhjaya ajer.

      Haramjadah betul budak sekor nie.....!!

      Delete
    10. Hukuman Sebat, DAP dah ‘warning’ parti Islam liberal Amanah



      Parti Amanah Negara (PAN) yang menyokong hukuman sebatan terhadap pasangan lesbian di Mahkamah Syariah Kuala Terengganu, di minta memberi penjelasan kerana di dakwa bertentangan dgn Ketetapan kerajaan dan kabinet PH.

      Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Seri Kembangan dari DAP, Ean Yong Hian Wah, Tun M dan Anwar Ibrahim turut memberi komentar mereka yang sememangnya berlawanan dengan keputusan Majlis agama dan Mufti² selain mufti Perlis yang tidak jelas kedudukannya.

      Inilah nasib sebuah parti penumpang yang menerima subsidi sara hidup dari Dap pada awal penubuhannya. Inilah Rahmatan Lil Alamin versi Dap yang mahukan kedudukan LGBT di terima oleh masyarakat Islam.

      Para pengundi PH.

      Insaflah, sampai bila kalian ingin bersama mereka yang tidak mengiktiraf prinsip Islam untuk di guna pakai oleh orang Islam? Apakah kalian tidak beriman kepada surah Al Kafirun. Surah pendek tetapi menggariskan perbezaan besar aqidah dan amalan seorang Islam dan kafir?

      Berhentilah mencari dalil dan di sebut sebagai maqasid, sekiranya menyentuh kepentingan prinsip Islam ianya tertolak juga. Kembalilah kalian ke perjuangan Islam. Islam tertegak dengan izin Allah dengan ikhtiar orang Islam bukan di bantu orang munafiq dan kafir yang bencikan Islam.

      Tidak malu dan penatkah kalian menjadi alat kepada musuh agama Allah?

      Delete
    11. Hey tonggeng budak setan
      Lepasan U-Never-Study Tanjung Rambutan....

      Aper ajer kau tadi merepek-meraban....

      "Antara nama-nama negara berakhir dengan ‘tan’ ialah Pakistan(tanah suci), Tajikistan(tanah bangsa Tajik), Afghanistan(tanah bangsa Afghan) dan Kirgyztan(tanah bangsa Kysgyz). Lain-lain nama termasuk Baluchistan, Kazakhstan, Turkemanistan",
      haaaaaaaaa....???


      Nah dengar nie baik2...

      Saya nak berkongsi maklumat rasmi, bukan dengar cakap2 angin macam lazimnya dibuat si Tonggeng,

      Pengerusi PH merangkap PM Malaysia mengumumkan bahawa beliau beserta semua pemimpin2 Tertinggi parti dalam gabungan Parti Harapan akan mengadakan & hadhir diri dalam MAJLIS BESAR-BESARAN pada 8 Okt ini bagi menunjukkan Solidaritas/Sokongan Padu terhadap DSAI dalam pilihahanraya kecil Port Dickxon.

      Ps:
      Jadinya.....toksah ler Tonggeng & geng2 Rafizi nak menyibuk berak tak cebuk menanam racun kebencian terhadap Negarawan Terulung, Tun Dr. Mahathir Mohamad.

      Delete
  10. geng najis....ni cite apa?

    "najis is going to apply for the Prosecutor to be disqualified due to whatever reason. Apparently, najis also suing the MACC Chief, the police officer who raided his home and found that 116 million in cash"

    penjilat najis macam ko selalu komplen kenapa lambat sangat court hearing......tapi yg lambatkan case ni kan si najis dgn loyar mamak dia tu.....ni mesti nak cari jalan technicallity utk lepas bontot.......sodomy pulak dah....

    apa cite geng??

    ReplyDelete
    Replies
    1. Pemuda Pas kecam Phil Robertson
      FARAH SHAZWANI ALI 8 SEPTEMBER 2018
      FacebookTwitterWhatsAppEmailMore275
      Muhammad Khalil Abdul Hadi
      Muhammad Khalil Abdul Hadi
      A-A+ (Ubah saiz teks)
      KUALA TERENGGANU - Dewan Pemuda Pas mengecam kritikan yang dibuat Timbalan Pengarah Human Rights Watch (Asia), Phil Robertson berkait hukuman sebatan syariah yang dilakukan di Terengganu, baru-baru ini.

      Ketuanya, Muhammad Khalil Abdul Hadi berkata, kenyataan Phil Robertson yang menyifatkan hukuman sebatan tersebut sebagai satu penderaan, pencabulan hak asasi manusia dan memburukkan imej Malaysia sebagai tidak berasas sama sekali.


      “Kami mengambil serius kritikan yang dibuat sepertimana dilaporkan sebuah akhbar tempatan bertarikh 4 September 2018.

      “Beliau juga tidak wajar memberikan tekanan politik kepada Kerajaan Persekutuan kerana tindakan tersebut telah mencabar kedaulatan undang-undang di negara ini,” katanya dalam satu kenyataan, di sini.

      Akhbar berkenaan turut melaporkan komentar daripada seorang aktor AS, Dirk Blocker yang menggesa supaya memboikot produk-produk buatan Malaysia sehingga pihak kerajaan berhenti mendera rakyat.

      “Mereka perlu sedar hubungan seks songsang dan LGBT umumnya tidak diterima dalam undang-undang dan hukum adat di Malaysia. Sesiapa yang disabitkan bersalah boleh dihukum dengan hukuman takzir seperti mana yang telah diperuntukkan oleh lunas undang-undang,” jelasnya.

      Muhammad Khalil yang juga Adun Batu Burok turut menjemput Phil Robertson untuk berdialog dengan pihak berautoriti bagi mendapatkan gambaran secara keseluruhan berhubung kedudukan Islam dan perundangan syariah di Malaysia termasuk Enakmen Undang-Undang Jenayah Syariah yang telah termaktub di negeri-negeri.

      Beliau juga merayu agar rakyat negara ini memberikan sokongan kepada pelaksanaan undang-undang syariah dan menggesa pihak autoriti tampil memberikan penjelasan secara meluas kepada masyarakat.

      “Ramai lagi yang masih tidak berpuas hati dengan pelaksanaan hukuman ini termasuk pemimpin parti politik tertinggi kerajaan, walhal peruntukan ini sudah bertahun diperuntukkan dalam enakmen setiap negeri,” katanya.

      Delete
    2. Hey tonggeng budak setan
      Lepasan U-Never-Study Tanjung Rambutan....

      Heran, baru sat tadi kau merepek-meraban....

      "Antara nama-nama negara berakhir dengan ‘tan’ ialah Pakistan(tanah suci), Tajikistan(tanah bangsa Tajik), Afghanistan(tanah bangsa Afghan) dan Kirgyztan(tanah bangsa Kysgyz). Lain-lain nama termasuk Baluchistan, Kazakhstan, Turkemanistan",
      haaaaaaaaa....???


      Nah dengar nie baik2...

      Saya nak berkongsi maklumat rasmi, bukan dengar cakap2 angin macam lazimnya dibuat si Tonggeng,

      Pengerusi PH merangkap PM Malaysia mengumumkan bahawa beliau beserta semua pemimpin2 Tertinggi parti dalam gabungan Parti Harapan akan mengadakan & hadhir diri dalam MAJLIS BESAR-BESARAN pada 8 Okt ini bagi menunjukkan Solidaritas/Sokongan Padu terhadap DSAI dalam pilihahanraya kecil Port Dickxon.

      Ps:
      Jadinya.....toksah ler Tonggeng & geng2 Rafizi nak menyibuk berak tak cebuk menanam racun kebencian terhadap Negarawan Terulung, Tun Dr. Mahathir Mohamad.

      Delete
  11. geng najis....agak2 ada persamaan tak???

    "The National Accountability Bureau (NAB), Pakistan’s anti-graft court, ruled that Sharif and his family laundered money in the 1990s to pay for four luxury apartments in Park Lane, central London, drawing on allegations that resurfaced in the Panama Papers leak, published by the Guardian and others in 2016.

    The court also sentenced Sharif’s daughter and presumed political heir, Maryam Nawaz Sharif, to seven years’ imprisonment, fined the family £10m and ordered the seizure of the Avenfield properties."

    mual2 najis kena panggil, lepas tu flop, lepas ni ko agak siapa pulak???....si yana, wak komedi(dah senyap sekarang ni...bisu)...

    kalau najis and the geng kena 10 tahun jail dah meriah dah.....kemungkinan...nanti flop boleh macam kim kardashian nanti keluar sg buloh....waktu tu ko nak jilat sampai kering baru ada rasa genggggg

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jangan diskriminasi wanita Islam
      RIDAUDDIN DAUD 1 SEPTEMBER 2018
      FacebookTwitterWhatsAppEmailMore54
      Jangan diskriminasi wanita Islam
      Orang ramai menghadiri Konvensyen Wanita Islam Nasional (Konwanis) 2018, di Putrajaya, hari ini. - Foto Sinar Harian oleh SHARIFUDIN ABDUL RAHIM
      A-A+ (Ubah saiz teks)
      PUTRAJAYA - Kerajaan perlu memastikan wanita Islam tidak dihalang daripada melaksanakan tuntutan agama seperti bertudung dan hak beribadah di tempat kerja baik di hotel, syarikat penerbangan, butik pakaian dan syarikat pelancongan.

      Pengarah Konvensyen Wanita Islam Nasional (Konwanis) 2018, Siti Affiza Mohammad berkata, cadangan tersebut merupakan salah satu daripada tujuh resolusi yang dibawa sempena konvensyen tersebut yang ditandatangani 3,500 wanita.


      Antara lain, katanya, mereka juga menggesa kerajaan mempergiatkan kempen kesedaran hak-hak wanita dalam peruntukan undang-undang , kesihatan, pendidikan dan politik.

      “Selain itu, kami juga meminta kerajaan perlu mewujudkan satu sistem penguatkuasaan dan pemantauan berkesan bagi polisi dan undang-undang yang sedia ada.

      “Kerajaan juga perlu menyelia majikan supaya sediakan insentif kewangan dan bukan kewangan bagi kesejahteraan wanita dan keluarga.

      “Malah, kerajaan perlu mengiktiraf kos ekonomi bagi peranan wanita dan menyokong usaha-usaha pembangunan wanita dilakukan badan bukan kerajaan (NGO) tanpa diskriminasi dan birokrasi,” katanya.

      Beliau berkata demikian kepada Sinar Harian semasa menghadiri konvensyen tersebut di Pusat Konvensyen Antarabangsa Putrajaya (PICC) di sini, hari ini.

      Tambahnya lagi, semua pihak juga perlu melaksanakan ‘Program Pemerkasaan Lelaki’ dari aspek agama, politik, ekonomi dan pendidikan demi kebahagiaan wanita dan kesejahteraan negara.

      Jelasnya, peranan wanita perlu diberi perhatian kerana mereka merupakan komponen masyarakat yang penting dalam menentukan hala tuju negara.

      “Dasar Wanita Negara menegaskan perlunya penyediaan persekitaran kondusif bagi meningkatkan martabat dan kesejahteraan hidup wanita.

      “Melihatkan kepada perkara tersebut, Konwanis 2018 mengemukakan tujuh resolusi untuk perhatian kerajaan. Resolusi ini mewakili suara 3,500 wanita.

      “Konwanis 2018 menggesa agar resolusi ini diambil kira dalam Pelan Tindakan Dasar Wanita Negara dan peruntukan dalam Bajet 2019 nanti,” ujarnya.

      Konvensyen tersebut membincangkan pelbagai isu melibatkan wanita dengan membawa beberapa tokoh untuk membentangkan pelbagai kajian dan perkongsian ilmu bersama peserta.

      Kira-kira 3,000 peserta menyertai program yang julung-julung kali diadakan anjuran Wanita Ikatan Muslimin Malaysia (Isma) dengan kerjasama Tarbiah Sentap, Sinar Harian dan Hijriahome.

      Delete
    2. Hey tonggeng budak setan
      Lepasan U-Never-Study Tanjung Rambutan....

      Heran, baru sat tadi kau merepek-meraban....

      "Antara nama-nama negara berakhir dengan ‘tan’ ialah Pakistan(tanah suci), Tajikistan(tanah bangsa Tajik), Afghanistan(tanah bangsa Afghan) dan Kirgyztan(tanah bangsa Kysgyz). Lain-lain nama termasuk Baluchistan, Kazakhstan, Turkemanistan",
      haaaaaaaaa....???


      Nah dengar nie baik2...

      Saya nak berkongsi maklumat rasmi, bukan dengar cakap2 angin macam lazimnya dibuat si Tonggeng,

      Pengerusi PH merangkap PM Malaysia mengumumkan bahawa beliau beserta semua pemimpin2 Tertinggi parti dalam gabungan Parti Harapan akan mengadakan & hadhir diri dalam MAJLIS BESAR-BESARAN pada 8 Okt ini bagi menunjukkan Solidaritas/Sokongan Padu terhadap DSAI dalam pilihahanraya kecil Port Dickxon.

      Ps:
      Jadinya.....toksah ler Tonggeng & geng2 Rafizi nak menyibuk berak tak cebuk menanam racun kebencian terhadap Negarawan Terulung, Tun Dr. Mahathir Mohamad.

      Delete
  12. geng najis....mana pi jamal jamban pujaan hati ko tu? dulu ko bukan main lagi puji si jamban ni....

    hang pi mana?????

    ReplyDelete
    Replies
    1. SAYA KAT JAMBAN NI

      JANGAN KACAU YE....

      Delete
    2. Cara patahkan hujah transgender
      XIFU NASER 28 OGOS 2018
      FacebookTwitterWhatsAppEmailMore
      Xifu Naser
      Xifu Naser
      A-A+ (Ubah saiz teks)
      HUKUM fitrah kemanusiaan ialah jantina hanya ada dua iaitu lelaki atau wanita. Ini hukum asal mengikut syariah. Jantina adalah persoalan biologi sejak lahir.

      Tetapi Islam juga iktiraf ada masanya kemaluan bayi adalah samar. Contohnya, khunsa ialah situasi di mana bayi mempunyai dua kemaluan. Dalam kes ini, pakar biologi akan membuat keputusan tentang mana satu kemaluan akan dikekalkan.


      Walau bagaimanapun, istilah transgender di Barat bukan sahaja merujuk kepada situasi kesamaran kemaluan tetapi juga kepada situasi di mana seorang lelaki yang telah menjadi ayah dan suami selama 30 tahun, tiba-tiba ubah kemaluan lelakinya kepada kemaluan wanita. Dia sanggup tinggalkan anak dan isterinya hanya kerana secara psikologi sudah timbul perasaan kewanitaan! Akibatnya institusi keluarga runtuh.

      Kerana risiko keruntuhan keluarga yang tinggi, gerakan transgender mengalami tekanan yang tinggi untuk mencari hujah-hujah menghalalkan transgenderisme secara mutlak.

      Hujah utama yang paling kuat menyokong transgenderisme ialah hujah genetik. Transgender dakwa bah awa mereka dilahirkan begini kerana DNA dan struktur otak mereka memang lain.

      Pada 1995, pakar Neurobiologi, Dick Swaab, mendapati wujudnya beza struktur otak jantina lelaki dan wanita. Kemudian beliau juga mendapati struktur otak transgender lebih menyerupai struktur otak wanita.

      Teori ini sangat diragui kerana sampel hanyalah berdasarkan12 orang transgender! Dick Swaab telah menghabiskan 25 tahun hanya untuk kaji 12 sampel ini sahaja.

      Dengan tekanan politik yang bertubi-tubi ke atas sains untuk membuktikan Amerika tidak salah bila mengiktiraf perkahwinan sejenis, sebuah konsortium universiti-universiti Amerika sudah ditubuhkan. Ia berusaha mengumpulkan 10,000 sampel di mana 3,000 adalah transgender.

      Setakat ini masih tidak jumpa sebarang bukti biologi kukuh bahawa transgender ini adalah fitrah semula jadi. Bahkan Prof Paul McHugh yang juga Ketua Psikiatri John Hopkins Hospital dan mendapat penghormatan Khidmat Cemerlang di Universiti John Hopkins Medicine adalah antara mereka yang bersuara lantang mengatakan bahawa masalah transgenderisme ialah masalah psikologi, bukan biologi.

      Prof McHugh menentang pembedahan tukar jantina kecuali kes-kes luar biasa seperti ada dua kemaluan. Bahkan Prof secara terbuka menghentam transgender sebagai 'counterfeits' iaitu sebuah pemalsuan! Prof kata transgender perlu terapi psikologi supaya mereka terima gender semula jadi mereka sejak lahir. Kalau mereka dilahirkan dengan kemaluan lelaki, mereka perlu diberi terapi untuk terima identiti jantina mereka sebagai lelaki.

      Hujah biologi sebenarnya adalah hujah yang paling lemah. Kalau terdapat bukti biologi bahawa DNA atau struktur otak transgender adalah beza, maka timbul persoalan adakah setiap transgender sanggup scan otak mereka untuk buktikan bahawa DNA atau struktur otak mereka adalah selari dengan biologi transgender?

      Kalau terbukti tidak selari, ini bermakna mereka terpaksa terima hakikat bahawa mereka mengalami kesihatan mental! Saya rasa tiada transgender akan berani mengambil risiko yang tinggi ini.

      Satu lagi hujah popular ialah Prinsip Mudarat yang didukung oleh ahli falsafah liberal John Stuart Mills. Prinsip ini berkata bahawa selagi sesuatu perbuatan itu tidak memudaratkan orang lain, maka perbuatan ini baik. Transgenderisme adalah isu peribadi dan tidak memudaratkan orang lain.

      Prinsip ini telah dikritik hebat kerana gagal melihat realiti kehidupan yang kompleks. Bagaimana mungkin transgenderisme tidak memudaratkan isteri yang tiba-tiba dapat tahu suaminya sudah tukar menjadi wanita?

      Delete
  13. dad...Kau tau tak berita baru ni...macam tak caya pulak lah, tapi lepas habis membacanya, dah tentu kau pun akan bersetuju dengannya beb !!!

    Now Sarawak Report Made A Big U-Turn Regarding Morais Case???

    For 3 years, Sarawak Report had claimed that DS Najib Tun Razak was responsible for Kevin Morais' tragic death leading to all the zombies claiming that DS Najib is a murderer as Sarawak Report (SR) claims that Morais was responsible for drafting the charges for 1MDB / SRC.

    It was SR who first made the accusation that Najib had Morais killed 5 weeks later AFTER he had drafted the charges (as claimed by SR but denied multiple times by MACC over years) against DS Najib.

    However, SR's latest article dated 03 October 2018 has now made a big U-Turn.

    SR now says it cannot be certain that Morais was involved in the 1MDB/SRC case and now ask former AG Gani to confirm since the new PH government appointed MACC head Shukri has once again denied that Morais was involved in any way.

    SR now writes: "Sarawak Report has not stated whether the two incidents were related".

    Worse is when SR said "The purpose of Najib's attempt to dismiss Morais’s involvement appears to be to dispel any notion of a murder motive linked to covering up those charges against him. He (Najib) may turn out to be correct".

    DS Najib may turn out to be correct? Hamkarchan you lah, SR. This admission is too late now.

    SR has succeeded to poison the people with their lies and wild allegations. Shame on you Clare, you lying Mat Salleh woman!!!!

    Tapi malangnya cai2 dan balaci2 tegar Haprakan yang melambak2 kat blog ni bukan main lagi cakap mat salleh gila tu...sampai2 disanjung2 korang macam dewi kebenaran pulak..amacam sekarang..sedap ke kena kincin kaw2 sampai basah lencun dengan mat salleh tu bhai ???

    ReplyDelete
    Replies
    1. As days go by, Najib, Rosmah find moral support waning
      - 04 October 2018


      KUALA LUMPUR, Oct 4 — Despite having endured at least five court dates, and nights in the custody of the Malaysian Anti-Corruption Commission (MACC), former prime minister Datuk Seri Najib Razak somehow manages to look fresh and enthusiastic during every courthouse visit.

      However, the same cannot be said of his supporters, as a significant decrease in numbers can be seen.

      Starting out with a healthy crowd of more than 100 people and almost always spearheaded by Umno supreme council member Datuk Lokman Noor Adam, the supporters always managed to make their presence felt at the beginning of Najib’s arrest and court cases.

      On July 4, when Najib was first charged with three counts of criminal breach of trust and one count of abuse of power, his supporters had given speeches, held placards and chanted his name despite a heavy police presence in and out of the court complex.

      The group had even managed to dissuade Attorney General Tommy Thomas from having a press conference at the court complex, after Thomas spoke in English.

      They caused a ruckus, forcing Thomas to leave the lobby, after the group had insisted he spoke in Malay.

      Presumably, the same group of supporters, albeit a fraction smaller, had then showed up in court when Najib was charged with additional money-laundering offences in the ensuing months.

      Over the next few court dates, times when Najib was present to post bail and when he was handed 25 new criminal charges related to 1Malaysia Development Berhad (1MDB), fresh and enthusiastic could no longer be used to describe his supporters.

      Fast forward to today, the day of Najib’s case management and when wife Datin Seri Rosmah Mansor was charged with 17 counts of money laundering, and the number of supporters barely matched the number of charges Rosmah was slapped with.

      The usual faces were there, Lokman and actress Elly Suriaty Omar, but without a horde of supporters behind them.

      Only about 15 people were seen accompanying Lokman and Elly around the court complex today, as Najib and Rosmah’s proceedings were going on, outnumbered at least fivefold by media practitioners.

      Najib’s RM42 million case has been postponed to October 13, while Rosmah’s case today will be mentioned on November 8.

      Delete
    2. Pak Diny...Rasanya pak dah boleh hafal setiap patah perkataan dalam wawancara Hardtalk BBC tu...tapi tak salah kaalu kita sama2 recap semula temuramah bersejarah tu!!!

      Wartawan BBC Hardtalk, Zeinab Badawi telah bertanya pada Tun Mahathir tentang dakwaan salah guna kuasa dan rompakan RM 2.6 billion terhadap DS Najib Razak.

      Zeinab mengatakan bahawa Datuk Seri Najib dakwa duit tu adalah sumbangan daripada Kerajaan Arab Saudi dan beliau tak lakukan apa2 kesalahan...

      Malah siasatan yang di lakukan oleh pihak berwajib di Malaysia telah membebaskan beliau dari segala pertuduhan...

      "Mengapa anda kekal berpendapat yang Najib bersalah", tanya Zeinab lagi...🤔🤔🤔

      Mahathir kata :

      "Tu hanya alasan Najib yang dia dapat wang tersebut secara percuma dari Arab Saudi:...

      "Tapi tak ada sesiapa yang akan berikan wang sebanyak itu kepada sesiapa di dalam sejarah dunia"...

      Zeinab tanya pada Mahathir lagi :

      "Bagaimana anda tahu"...🤔🤔🤔

      Jawap Mahathir :

      "Saya tak pernah baca ada kisah orang terima wang sebanyak itu"... 🤣🤣🤣

      Zeinab tanya lagi :

      "Adakah anda sudah bertanya kepada pihak Saudi apakah mereka beri sumbangan itu kepada Najib"...😉😉😉

      Mahathir tergagap2 dan nampak tak selesa, 'google pasal body language derrr'...

      Matanya mengelak memandang Zeinab dan kemudian tunduk ke bawah sebelum jawab (memang kelakar derr, harimau Asia tergagap2 bila kena belasah dengan wartawan) :

      Mahathir jawab :

      "Well"...

      "You know me" (yang nie aku tambah, jangan percaya sebab Mahathir tak der sebut pun ayat nie)...😂😂😂

      "Jika Saudi ada memberikan Najib wang"...

      "Pergerakan wang ini akan meninggalkan money trail"...

      "Tunjukkan kami bukti dokumen yang duit itu transfer dari akaun mereka (Saudi) ke akaun Najib"...

      DS Najib dah tunjuk dokumen ini lama dah...

      Memang ada transfer wang ratusan juta dari akaun Kementerian Kewangan Arab Saudi ke akaun Najib...

      Bila Dah Kantoi, Mahathir Merapu

      Kemudian Tun M tambah lagi...

      "Kerajaan Arab Saudi kena nyatakan bagaimana mereka memperoleh wang RM2.6 billion untuk di sumbangkan kepada Najib"...

      Ya Rabbi...

      Pernah dengar tak orang yang nak derma atau bagi kita duit kena beritahu duit tu dari mana datangnya, contohnya, kalau dari gaji bulanan, orang tu kena bawakan payslip ker punch card ker, pernah dengar tak...😝😝😝

      Lagi satu, semua orang dalam dunia tahu kot yang Arab Saudi ni antara negara terkaya dunia dengan hasil minyak yang terlalu banyak...

      Bani Saudi bukan macam Bani Mahathir...

      Tak yah nak di terangkan, semua orang tahu yang bani Saudi nie rata2nya multi billionaire terutama kerabat di raja Saudi...

      Bukan macam bani Mahathir hanya seorang doktor dengan klinik yang hidup segan mati tak mahu tapi lepas jadi perdana menteri tetiba bani Mahathir macam jumpa harta Ahmad Albab...

      Namun...

      Mahathir kekal gagal menjawab soalan wartawan BBC iaitu apakah Mahathir sudah bertanya kepada pihak Saudi...

      Beliau hanya spin dan spin...

      Mahathir dah kantoi pada satu dunia...

      Liputan BBC Hardtalk nie ke seluruh dunia tau dan yang tonton siaran BBC Hardtalk dengan pemimpin dunia bukan setakat yang berniaga nasi lemak kat warung tu...

      Mahathir TIDAK BERTANYA KEPADA PIHAK SAUDI dan memilih untuk terus menerus memfitnah Najib Tun Razak...

      What a shame!!! Setuju tak Pak diny Oooooi!!!

      Delete
    3. Apa kelas Mahathir nak pi tanya? SPRM lah yg pi.. Dan dah pergi pun. Takkan tu pun kau tak tau? Lain kali buat research sikit. Jgn asyik nk mentekedarah dedak percuma aje.

      Delete
    4. Dah dikatakan .. Geng Najib ni rujuk berita dari Israel je .

      Selain itu , orang yg dah mati pun Geng Najib ni bolih bercerita .

      Delete
    5. Setelah mempertimbangkan tahap pendidikan sekolah ladang estet (tak abis pun), aku tersangat yakin kau nie ngigau sambil terngompol kencing siang hari kan kan kan, tak gitu, hey budak.....???

      I don't think you got the capacity to grasp what really transpired in the said BBC Hard Talk - whatmore it was held in English language.

      Delete
    6. Tonggeng,

      Tak abis pikir, kenapa kevin morais dibunuh selepas dia menyiapkan kertas pertuduhan membabitkan najib dalam skandal berbilyon'bilyon 1mdb. Datang si 'A Thorny General, Pandir Ali' pulak dibakul-sampahkan kertas pertuduhan itu.

      Cuba citer sikit untuk cover line najib, noleh kan kan kan......??

      Delete

    7. Terima kasih Sdr diny mengeluarkan berita itu - saya miss yang itu.

      Gembira membaca sokongan Najib & Rosmah di mahkamah dah menjunam dari 100 ke 15 orang.

      Kot satu masa nanti tinggal Lokman mulut celupar dengan 1-2 orang yang di belanjakan nya kopi o.

      Delete

    8. Bukan saja bodoh tapi juga bangang ulasan yang di kopipes Mamat Tonggeng pasal BBC soal jawab Tun Mahathir tu.

      Menanya mengapa Tun Mahathir atau gomen nya tidak menanya gomen Arab Saudi jika ada beri Al Jibo wang RM2.6 billion itu ada lah orang yang bebal. Begitu bebal sehingga Tun agak terperanjatkan hal BBC omputih tapi wartwan nya hitam bermentaliti Arab menyoal tak sengan tak tahu protocol perhubungan antara sovereign nations.

      Nak jawab cara biasa, kot Tun Mahathir terfikir tak mahu nampak membodohkan Zeinab puak Tun Dol Badawi itu. Nak sindir, atau jawab keras, nanti dia menangis dan di hamput boss nya di BBC.

      Dia tak tahu pun diplomacy atau perhubungan antara dua negara yang baik tidak membenarkan buat begitu. Hal Najib mencuri wang berbillion ada lah hal dalaman (internal affairs of Malaysia), Malaysia tidak boleh menanya gomen Arab Saudi sebab seolah olah minta depa masuk campur dalam Malaysia punya business.

      Semua orang tahu (melainkan si Arab celup ke Inggerisan si Bedawi) bahawa Malaysia kena cari bukti Najib mencuri lah, bukan menanya negara Arab Saudi macam budak kecik buat - "Hei, kau ada kasi wang untuk Najib buat jenayah mengubah wang haram (money laundering) di US, Switzerland, Singapore dll?"

      Bodoh sebodoh2 nya si Zeinab Bedawi.

      Delete

    9. KEPALA HOTAK si omputih BBC gunakan si omputih bermentality Arab Bedawi mengata "Memang ada transfer wang ratusan juta dari akaun Kementerian Kewangan Arab Saudi ke akaun Najib..." tanpa mengata punca maklumat itu.

      Di petik dari bntt si Arab omputih tuh? Aku tak pernah dengor atau terbaca, walau pun selalu mengikuti berita pencurian wang 1MDB.

      Sesapa yang tahu punca nya, tolong kasi tahu di sini. Kalau tidak, di anggap si Arab Bedawi itu cakap dongeng.

      Aku google "Saudi Arabia Ministry of Finance transferred hundred of thousands dollars into Najib's account" tidak ada berita demikian yang keluor.



      Delete
    10. Tonggeng....

      Sekarang nie, saat ini, dgn kadar segera sila tonton di Astro Awani wawancara BBC Hardtalk berkenaan.
      Untuk membantu kamu memahami apa yang transpired, ada disediakan sarikata dalam bahasa Malaysia.

      Delete
    11. Tidak mustahil di Malaysia akan ada macam ini



      Luar negara gerakan Islam liberal adalah satu daripada ancaman kepada umat Islam yang dirancang oleh musuh Islam untuk merosakkan Islam daripada dalam melalui penganutnya yang "jahil".

      Tidak mustahil usaha di Malaysia akan menjadi lebih mudah setelah kerajaan PH berlunak dengan golongan ini. Apatah lagi ada pimpinan Islam daripada PH yang kini mendokong golongan ini.

      : Kerajaan PH menghakis Islam secara halus. Pendokongnya adalah perosak Islam secara tidak sedar....

      Delete
  14. Semalam dlm video zaharin Mohd yasin. Najib Sedih Pasal 1000 anjing belaan dia dulu, anjing yg Dia suap dedak gred C abaikan Dia, dari MY Kemut hingga Yg sanggup mati utk najib pun tak nampak Muka... Pada Macai najib Jgn marah aku, Aku cuma sampaikan ape Yg Dia cakap. Ape Yg Dia cakap plak luahan Dari najib. Kalau Dia tipu, Aku tipu la. Ape punya anjing la. Anjing liar pun, kalau hari2 bagi makan, lame2 Jinak. Ni anjing sekolah plak Yg teruk, dia org takde kerja Kata zaharin, jadi nak dpt 100 200, makan sedap. Terpaksa lA jilat Sape Yg sanggup sponsor pidegri... Tu la org Melayu Umno Yg rakyat Malaysia kenali... Sampai mati la perangai mcm tu ... Saya sanggup mati utk najib, hahahah , lawak la... Tu Belum lagi yg kata najib lagi bijak Dari nabi.. Yg tu Ingat kalau Dah mati, neraka tingkat mane tah kena sumbat... Kalau hidup pun, rasanya Dia Pegang tak ape Yg Dia Kata... Umno la katekan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. ko tu konpom masuk syurga tingkat yang ke berapa pulak bhai ????

      Delete
    2. geng, ko masuk ke?

      pomen cuma sampaikan aja apa yg najis tu cakap, ko macam sakit hati pulak.....terasa kottttt

      Delete
    3. Tolak cadangan wujud kemudahan buat LGBT
      WARTAWAN SINAR HARIAN 15 OGOS 2018
      FacebookTwitterWhatsAppEmailMore354
      Tolak cadangan wujud kemudahan buat LGBT
      Rosni Sohar
      A-A+ (Ubah saiz teks)
      SHAH ALAM - Wanita Umno Selangor menolak cadangan kerajaan yang ingin mewujudkan ekosistem dan kemudahan buat golongan lesbian, gay, biseksual dan transgender (LGBT) yang dilihat bertentangan dengan agama Islam.

      Ketuanya, Datuk Rosni Sohar berkata, kerajaan seharusnya lebih sensitif dalam menyediakan ekosistem kemudahan buat semua lapisan masyarakat dan bukan hanya tertumpu kepada satu golongan tertentu sahaja.


      Beliau berkata, pihaknya merasakan kerajaan PH telah tersasar dalam fokus mereka yang kononnya untuk menyelamatkan Malaysia.

      "Sebaliknya kerajaan hari ini telah kabur dalam menuruti tekanan pihak tertentu dengan pendekatan dan keputusan populis demi meredakan kemarahan serta kegelisahan rakyat terhadap ketidakmampuan mereka menunaikan janji-janji PRU14 lalu,"katanya dalam satu kenyataan hari ini.

      Rosni memaklumkan bahawa pihaknya turut mendesak kerajaan PH untuk menyelesaikan isu berkaitan LGBT ini dengan kadar segera dan tegas.

      "Ini adalah supaya kegusaran rakyat dapat diredakan terutamanya di kalangan keluarga Islam yang menolak perlakuan LGBT secara terbuka.,"katanya.

      Dalam pada itu, mengulas mengenai surat terbuka Dr Nur Ilyani Mohamed Nawawi kepada aktivis masyarakat, Datin Paduka Marina Mahathir berhubung isu LGBT, Rosni berkata Wanita Umno Selangor turut menyatakan sokongan kepada pihak terbabit yang menyuarakan pendirian berhubung isu itu.

      Tambah Rosni, pihaknya berharap agar Jabatan Perkhidmatan Awam (JPA) tidak mengenakan tindakan tatatertib ke atas tindakan beliau berikutan negara ini mengamalkan kebebasan bersuara.

      "Apatah lagi tindakan Dr. Ilyani itu tidak melanggar mana-mana undang-undang,"katanya.

      Sebelum ini, gara-gara menulis surat secara terbuka, Nur Ilyani berdepan tindakan tatatertib selepas tindakannya diadukan kepada Biro Pengaduan Awam (BPA).

      [ARTIKEL BERKAITAN: Gara-gara utus surat kepada Marina, doktor diadu kepada BPA]

      Semalam, Menteri Kesihatan, Dr Dzulkefly Ahmad menyatakan pihaknya belum membuat kata putus berhubung isu melibatkan Nur Ilyani.

      Namun begitu, beliau berkata, perkara tersebut tidak senyap begitu sahaja dan ia berada dalam pemerhatiannya.

      Delete
    4. Hey tonggeng budak setan
      Lepasan U-Never-Study Tanjung Rambutan....

      Heran, baru sat tadi kau merepek-meraban....

      "Antara nama-nama negara berakhir dengan ‘tan’ ialah Pakistan(tanah suci), Tajikistan(tanah bangsa Tajik), Afghanistan(tanah bangsa Afghan) dan Kirgyztan(tanah bangsa Kysgyz). Lain-lain nama termasuk Baluchistan, Kazakhstan, Turkemanistan",
      haaaaaaaaa....???


      Nah dengar nie baik2...

      Saya nak berkongsi maklumat rasmi, bukan dengar cakap2 angin macam lazimnya dibuat si Tonggeng,

      Pengerusi PH merangkap PM Malaysia mengumumkan bahawa beliau beserta semua pemimpin2 Tertinggi parti dalam gabungan Parti Harapan akan mengadakan & hadhir diri dalam MAJLIS BESAR-BESARAN pada 8 Okt ini bagi menunjukkan Solidaritas/Sokongan Padu terhadap DSAI dalam pilihahanraya kecil Port Dickxon.

      Ps:
      Jadinya.....toksah ler Tonggeng & geng2 Rafizi nak menyibuk berak tak cebuk menanam racun kebencian terhadap Negarawan Terulung, Tun Dr. Mahathir Mohamad.

      Delete
  15. Pak diny dan dad ...Nak tanya lah..korang ada baca tak berita yang mengatakan Trumph kata ingatan Mahathir tak stabil dan buang masa jer jumpa????

    Bukan nak bela apa yang Donald Trumph sebab kita pun sebenarnya ramai yang marah pada dia dan Israel ekoran pendirian dia dalam isu Palastine tu...

    Tapi kebenaran tetap kebenaran walau pun ianya datang dari musuh kita...

    Jangan kita pandang siapa yang bercakap tapi dengar apa yang dia cakap...

    Lagi pun cakap untuk didengar bukan untuk di pandang, betul tak derrr...

    Dan Perdana Menteri Britain,Theresa May, pulak setakat jumpa Mahathir kat New York tapi tak jemput Mahathir buat kunjungan rasmi ke Downing Street walau pun tahu Mahathir ada lawatan kerja di UK...

    Malah di katakan pendirian yang sama di ambil oleh Queen Elizabeth...sampai hati dia tak jemput PM ke7 ke Istana Buckingham masa PM kita ke Britain sampai 2 kali tu!!!

    Seorang PM yang kononnya gah di negara sendiri tapi di pentas dunia sekadar dipandang sepi....

    Jumlah perbelanjaan rombongan London dan New York adalah sebanyak RM1,393,857.06 termasuklah rombongan menantu dan cucu2nya tu!!!!

    Apa yang Mahathir bawak balik???

    Tak ada satu sen pun pelaburan yang Mahathir dapat bawa balik...

    Yang Mahathir bawa balik ialah aib dari sindiran dan layanan pemimpin luar negara...

    Jepun, China, Brunei, USA dan UK menghadiahkan aib yang sama sebab pemimpin dunia dah tak percaya lagi pada Mahathir...

    Dan macam biasa, Datuk Seri Najib pula jadi sasaran untuk tutup malu dan kemarahan Mahathir setiap kali diaibkan di pentas antarabangsa...

    Harga yang rakyat kena bayar pulak ialah diminta berkorban untuk menanggung segala perbelanjaan rombongan Mahathir ke luar negara...

    Mengutip titah YDPA tempoh hari semasa perasmian persidangan Parlimen yang lepas...Sila bayar dan jangan lari!!!!!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. geng ko ni pun lupa kot....trump tunggu 30 billion, tak masuk2.....mati la ekonomi amerika....hadoiii

      Delete
    2. Saya rasa Geng Najib ni tengok TV Israel kot 🤣🤣🤣

      Delete
    3. For 30 minutes talk, that stupid Najib wasted the nation US$million at his last unwarranted & uninvited trip to USA.

      Delete
    4. Budak sial haramjadah ini memang tak serik2 kena belasah & dibogelkan tingkah jahatnya mengadu domba, fitnah, membohong auta, mengutip source ketchup basi dari sumbu mak badak, mynewshub, raja pukimak klentong (rpk)....

      Kejora Tonggeng Tikus menikus
      Kau betul2 bacul lagi dayus....

      Kamu masih jugak dgn bahan2 tak releven dgn topik.

      Toksah temberang cakap lebih2 ler. Buktikan kejantanan engkau Kejora sebagai pejuang kebenaran.

      We want Action man, not talk cock, got it.....??

      Come on suwar...
      KAMU BILA NAK ADA KOTEY UNTUK FACE-TO-FACE- dgn saya agar kamu dapat disunatkan kepala kolop kamu tuu....!!!

      MASIH TAKOTT TELOR KECOTT KERRR.....??
      MASIH TAKOTT TELOR KECOTT KERRR.....??

      My challenge to you still stand.....!!

      Delete
    5. PENYAMUN BELASAH PEROMPAK


      Lantik Petron timbul konflik kepentingan: Najib
      JANATUL FIRDAUS YAACOB 31 OGOS 2018
      FacebookTwitterWhatsAppEmailMore1.6K
      Datuk Seri Najib Tun Razak
      Datuk Seri Najib Tun Razak
      A-A+ (Ubah saiz teks)
      KUALA LUMPUR – Pelantikan Petron Fuel International Sdn Bhd (Petron) sebagai salah satu pembekal rasmi bahan api untuk kegunaan kerajaan dijangka akan menimbulkan konflik kepentingan memandangkan syarikat itu terkait anak Perdana Menteri, Mirzan Mahathir.

      Bekas Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak berkata, keputusan kerajaan itu akan membenih persepsi negatif di minda rakyat Malaysia.


      “Itu (persepsi) yang berlegar di minda ramai rakyat Malaysia hari ini.

      “Sudah tentu timbul soal pemilik Petron yang boleh menjadi konflik dari segi keputusan dari sudut moral,” katanya ketika ditemui media di Taman Botani Perdana dalam program berkelah bersama Datuk Seri Najib sempena merdeka ke-61, di sini, hari ini.

      Najib yang juga bekas menteri kewangan berkata, ramai yang berpendapat lebih wajar Petronas sahaja yang jadi pengedar minyak kepada kenderaan rasmi kerajaan sebab Petronas milik negara dan rakyat Malaysia.

      “Petronas merupakan syarikat milik negara dan rakyat Malaysia. Jadi akan timbul persoalan mengapa Petronas dibenarkan diganggu gugat sumber pendapatannya melalui perbelanjaan Kerajaan tidak lain tidak bukan oleh Kerajaan Malaysia sendiri.

      “Petronas mempunyai stesen di hampir semua kawasan di Malaysia dan sudah tentu bersama dengan Shell, merupakan kombinasi yang memadai untuk kenderaan kerajaan Malaysia.

      “Jika alasannya adalah untuk kemudahan, mengapa Caltex dan BHP diketepikan sedangkan mereka mempunyai bilangan stesen yang hampir sama dengan Petron? Soalnya.

      Najib yakin ramai yang berpendapat lebih wajar Petronas yang menjadi pengedar tunggal kepada kenderaan rasmi kerajaan kerana Petronas milik negara dan rakyat Malaysia.

      "Bahkan Petronas merupakan sebuah syarikat yang sudah menjadi kebangsaan negara jadi akan timbul persoalan mengapa syarikat yang berjaya di peringkat antarabangsa lebih kepada 40 negara,” tambahnya.

      Semalam, Kementerian Kewangan menjelaskan pelantikan Petron bukanlah sebagai pembekal tunggal minyak petrol dan diesel kenderaan kerajaan.

      Menurut kementerian itu, selain Petron, syarikat minyak Petroliam Nasional Bhd (Petronas) dan Shell Malaysia masih lagi merupakan pembekal bahan api itu sejak 1997.

      “Pelantikan ini dibuat secara pentadbiran kerana ia adalah berkaitan dengan urusan operasi dan tidak melibatkan sebarang implikasi kewangan kepada Kerajaan.

      “Melalui kelulusan ini, kerajaan memperoleh lebih banyak pilihan di antara Petronas, Shell dan Petron dan dapat membuka peluang serta persaingan yang sihat di kalangan pembekal minyak petrol dan diesel,”katanya.

      Bagaimanapun, isu yang timbul ialah Petron telah mengesahkan Mirzan ialah ahli lembaga syarikat induknya Petron Corporation Filipina. Beliau dipilih sebagai pengarah Petron Corporation pada 13 Ogos 2010 dan memegang 1,000 saham.

      Di bawah undang-undang kecil syarikat, seseorang itu harus menjadi pemegang saham untuk layak sebagai pengarah.

      Delete
    6. Hey tonggeng budak setan
      Lepasan U-Never-Study Tanjung Rambutan....

      Heran, baru sat tadi kau merepek-meraban....

      "Antara nama-nama negara berakhir dengan ‘tan’ ialah Pakistan(tanah suci), Tajikistan(tanah bangsa Tajik), Afghanistan(tanah bangsa Afghan) dan Kirgyztan(tanah bangsa Kysgyz). Lain-lain nama termasuk Baluchistan, Kazakhstan, Turkemanistan",
      haaaaaaaaa....???


      Nah dengar nie baik2...

      Saya nak berkongsi maklumat rasmi, bukan dengar cakap2 angin macam lazimnya dibuat si Tonggeng,

      Pengerusi PH merangkap PM Malaysia mengumumkan bahawa beliau beserta semua pemimpin2 Tertinggi parti dalam gabungan Parti Harapan akan mengadakan & hadhir diri dalam MAJLIS BESAR-BESARAN pada 8 Okt ini bagi menunjukkan Solidaritas/Sokongan Padu terhadap DSAI dalam pilihahanraya kecil Port Dickxon.

      Ps:
      Jadinya.....toksah ler Tonggeng & geng2 Rafizi nak menyibuk berak tak cebuk menanam racun kebencian terhadap Negarawan Terulung, Tun Dr. Mahathir Mohamad.

      Delete
  16. Mr sayed albodin sontoloyo.

    Suma manosia saantero donia hina sejak lahir sampe mampuih.
    Hina bosi kerana karat hina manosia jd dari ayag yg bekarat.
    Walaupong yg bedarojat muliya dan tebangsat tetap ikot saloran najis bila terebit kedonia.
    Kalu anak buloh betong dia laen seket sbb terebit dari pokok buloh.

    Nilai saorang pemimpin yg baguih walau pong d keji dan d caci beliau totap stedy .. sahinga sampe mampuih dan mati
    Tak sia_sia namanya madey.aku nak habag bagi..
    Ada cereta karot dan marot pasai madey. Adake patot depakata tun madey pembawa panji hitam.. coba nak auta ha.
    Setau aku tun madey bawa mosa hitam adala, pi bonoh mlayu dekat kg memali yg ni fakta, mcm biasa beliau tak ngaku salah yg salah mosa hitam dgn panji_ panjinya yg hitam..
    Kwah kwah kwah mkn kuah..hangpa mkn dedak kolibatak mcm teman tetap mkn kuah. Bila telebih mkn kuah sampe gelak pong bunyi kwah kwah kwah mkn kuah..




    ReplyDelete
    Replies
    1. Hang dok hisap rokok john saja pun. Deep throat..

      Delete
    2. Lantik Petron undang persepsi politik
      TUAN BUQHAIRAH TUAN MUHAMAD ADNAN 31 OGOS 2018
      FacebookTwitterWhatsAppEmailMore1.4K
      Lantik Petron undang persepsi politik
      Isu Petron sebagai pembekal minyak kerajaan. Gambar kecil: Awang Azman
      A-A+ (Ubah saiz teks)
      PUTRAJAYA - Keputusan kerajaan melantik Petron Fuel International Sdn Bhd (Petron) sebagai pembekal minyak kepada kenderaan kerajaan mengundang persepsi politik.

      Ini berikutan kedudukan anak Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad, Mirzan sebagai pengarah syarikat induk Petron, Petron Corporation di Filipina.


      Penganalisis politik, Profesor Madya Dr Awang Azman Awang Pawi berpendapat bahawa kerajaan perlu memberi respon segera bagi menyakinkan rakyat.

      "Ia perlu dijelaskan agar tidak berlaku kehilangan kepercayaan dan keyakinan rakyat dalam jangka panjang terhadap politik kerajaan PH," katanya.

      Menurutnya, persepsi politik kadang kala lebih 'hidup' daripada realiti sebenar.

      "Dalam media sosial sudah tular isu ini dan pastinya terdapat beberapa pihak yang tak berpuas hati.

      "Ada pihak mahu semak dan imbang berlaku dan tidak mahu ada unsur-unsur nepotisme dan kronisme berlaku meskipun ia sekadar persepsi," katanya.

      Beliau berkata, pihak kedua iaitu penyokong tegar PH sudah tentu tidak mahu persepsi ini dijadikan isu oleh pembangkang.

      Manakala katanya, pihak ketiga iaitu pembangkang akan mengambil kesempatan persepsi politik ini untuk menggunakan isu ini bagi melemahkan kerajaan PH.

      "Realiti sebenar ia bukan monopoli dan hanyalah satu daripada tiga pembekal bahan api kepada kerajaan berdasarkan sepucuk surat lantikan yang tersebar dalam media sosial," katanya.

      Delete
    3. Budak sial haramjadah ini memang tak serik2 kena belasah & dibogelkan tingkah jahatnya mengadu domba, fitnah, membohong auta, mengutip source ketchup basi dari sumbu mak badak, mynewshub, raja pukimak klentong (rpk)....

      Kejora Tonggeng Tikus menikus
      Kau betul2 bacul lagi dayus....

      Kamu masih jugak dgn bahan2 tak releven dgn topik.

      Toksah temberang cakap lebih2 ler. Buktikan kejantanan engkau Kejora sebagai pejuang kebenaran.

      We want Action man, not talk cock, got it.....??

      Come on suwar...
      KAMU BILA NAK ADA KOTEY UNTUK FACE-TO-FACE- dgn saya agar kamu dapat disunatkan kepala kolop kamu tuu....!!!

      MASIH TAKOTT TELOR KECOTT KERRR.....??
      MASIH TAKOTT TELOR KECOTT KERRR.....??

      My challenge to you still stand.....!!

      Delete
  17. Pak diny dan smart romen....Secara jujur lah, boleh tak korang jawab soalan yang makin menyesakkan kapla otak rakyat Msia dewasa ini...

    ANTARA ANWAR DAN MAHATHIR, KORANG PERCAYA KE MEREKA TIDAK BERBALAH SECARA DIAM????

    PRK Port Dickson adalah salah satu paradiqma pengenalan dalam diam perbalahan antara bayang-bayang dan hantu, orang biasa seperti kita mungkin hanya melihat ia adalah salah satu episod politik yang nampaknya perlu Anwar di Parlimen supaya mengimbangkan kuasa dalaman PH.

    Mahathir cukup sedar, setelah bersama dan bersatu atas nama kesatuan untuk tawan Putrajaya, tidak diketahui bibit-bibit perbalahan secara senyap sedang berlaku.

    Anwar juga sedar, sekiranya dia asyik menunggu dan membiarkan onak duri permainan kuasa olahan Mahathir bakal merugikan dirinya, nak mengharapkan Wan Azizah, Nurul Izzah apalah yang mampu dibuat untuk mengimbangi monopoli kuasa sang penguasa bernama Mahathir.

    DAP mungkin sedang memikirkan, adakah mereka sedang mencari untung bila membiarkan parti 13 kerusi merantai jawatan-jawatan atas di GLC dan syarikat milik kerajaan yang lain.

    Usaha untuk menunjukkan DAP juga perlu menunjukkan kuasa dominan nampaknya agak sukar bila Anwar dan Mahthir itu bakal berpaksi untuk bersama-sama dalam pasukan kerajaan.

    Mahathir dibelakangnya ada DAIM, sang pemikir rentak politik Mahathir. Anwar pula memikirkan, untuk mengekalkan sendiwara pura-pura sehingga percaturannya ingin menjadi PM ke-8 perlulah bermula dengan langkah PD.

    Siapa kata tiada apa berlaku, Azmin, anak didik Mahathir tahu, dia sudah mempunyai jawatan penting dalam kerajaan, dalam khazanah.

    Anwar? Sekiranya tidak kesampaian dirinya menang di PD ini, satu titik tolak pemberontakan dari dalam pasti berlaku.

    Itu pasti Mahathir fikirkan bagaimana, jadi calon bebas seperti Isa Samad dan Saiful Bukhari yang akan memecahkan undi untuk mengurangkan kemenangan Anwar atau mengalahkan Anwar?

    Rumit bukan untuk memikirkannya.

    Adakah logik calon-calon perosak undi seperti Isa Samad dan Saiful Bukhari akan merosakkan undi supaya Anwar kalah?

    Jawapannya ada pada PM ke 4 yang kini jadi PM ke 7!!!!

    Apa pendapat kau berdua bhai??? Kongsi2kan lah..jangan lah makan sorang2 aje!!!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dan agak2 kau pulak bhai... Antara Najib dan Rosmah, agaknya siapa yg ke dalam dulu? Apa pendapat kau bhai? Kongsi2kanlah... Jgn mkn sorang aje. Kikikiki

      Delete
    2. Kamu jgn jadi terlalu bangang Geng Najib ...

      Lagikan lidah sendiri pun bolih tergigit ....👅👅👅

      Delete
    3. Budak sial haramjadah ini memang tak serik2 kena belasah & dibogelkan tingkah jahatnya mengadu domba, fitnah, membohong auta, mengutip source ketchup basi dari sumbu mak badak, mynewshub, raja pukimak klentong (rpk)....

      Kejora Tonggeng Tikus menikus
      Kau betul2 bacul lagi dayus....

      Kamu masih jugak dgn bahan2 tak releven dgn topik.

      Toksah temberang cakap lebih2 ler. Buktikan kejantanan engkau Kejora sebagai pejuang kebenaran.

      We want Action man, not talk cock, got it.....??

      Come on suwar...
      KAMU BILA NAK ADA KOTEY UNTUK FACE-TO-FACE- dgn saya agar kamu dapat disunatkan kepala kolop kamu tuu....!!!

      MASIH TAKOTT TELOR KECOTT KERRR.....??
      MASIH TAKOTT TELOR KECOTT KERRR.....??

      My challenge to you still stand.....!!

      Delete
    4. This comment has been removed by the author.

      Delete
    5. hampir mustahil bagi sebuah negara dengan penduduk asal yang berkongsi budaya dan gaya hidup yang agak sama, untuk memberi kerakyatan secara beramai ramai kepada pendatang yang langsung tidak berkongsi persamaan dengan budaya mereka. Asalnya orang Cina dan India tidak mahu asimilasi dan integrasi budaya, tetapi menuntut kerakyatan secara beramai-ramai. Wajarlah warga Nusantara/Melayu/warga asal menentang perkara itu. Orang Cina dan India kemudian sedar ianya berbaloi untuk bersetuju dengan perjanjian itu, memandangan mereka tiada tempat lain ingin dituju.

      Atau, senario kedua, mereka kekal sebagai penduduk tetap (PR) sahaja, dan tidak mendapat kerakyatan dari orang Melayu. Sudah tentu, ianya bukan idea yang baik. Mereka menginginkan KERAKYATAN.

      Bayangkan, generasi kedua/ ketiga orang Bangladesh atau Nepal atau Indonesia, yang membentuk 6-9 juta populasi Malaysia kini, menuntut hak kerakyatan secara beramai-ramai di Malaysia. Ia termasuklah kelebihan tertentu, dana, pendidikan, penjagaan kesihatan dan juga HAK UNTUK MENGUNDI.

      Mereka boleh saja mengungkit bahawa mereka membayar cukai, menyumbang kepada negara, membantu perkembangan ekonomi. Mereka boleh menuntut bahawa mereka dilahirkan di Malaysia dan menginginkan kerakyatan. Perlu diingat, bukan seorang dua, tapi 6-9 juta KERAKYATAN BERAMAI-RAMAI.

      Apakah anda mampu memberikan taraf kerakyatan Beramai-ramai sebanyak 9 000 000 kepada mereka?

      Begitulah, Warga Nusantara/Melayu/asal berpuas hati dengan pemberian kerakyatan secara beramai-ramai dahulu kepada imigran Cina dan India, selagi kedudukan mereka terjamin dalam pendidikan dan ekonomi dan sebagainya seperti tercatat dalam Perkara 153 Perlembagaan Persekutuan.
      Bagaimana dengan anda? Letakkan diri anda dalam keadaan ini.

      Untuk menjawab soalan bapa saya, bilakah konsep BUMIPUTERA akan berakhir? Saya menjawab, setelah aspek "Kecinaan" dan "perasaan tidak selamat" (Chineseness & insecurity) itu berhenti menghantui mereka.

      Sehingga kini, semakin ramai warga Nusanstara/Melayu/Asal yang mempunyai titik persamaan dengan orang Cina dan bukan-Bumiputera. Sebab itulah anda lihat semakin ramai orang Melayu yang bersedia untuk menyerahkan status Bumiputera itu (bukan ramai, tetapi lebih ramai dari dahulukala).
      Namun demikian, titik persamaan itu tidak cukup kuat. Lihat saja lelaki Cina yang ditumbuk di KFC, dia membuat sidang media. Lelaki ini, tidak boleh bercakap BAHASA MELAYU MAHUPUN INGGERIS. Dan saya boleh katakan kepada anda, terlalu ramai orang Cina yang sebegini di Malaysia. Begitu banyak orang Cina bandar duduk di PPR, tak boleh bercakap Melayu atau Inggeris. Kawan-kawan saya di Kedah juga begitu.

      Orang-orang Cina ini pergi ke SJKC, atau sekolah swasta Cina, pergi ke Taiwan/ China untuk menyambung pengajian. Sebahagiannya ke Singapura dan Eropah ataupun Amerika Syarikat.

      Mereka tidak pernah berselisih dengan orang Melayu.
      Mereka tidak tahu apa itu khutbah Jumaat.
      Mereka tidak tahu mengapa perempuan Kelantan dipanggil Mek (isikan nama di sini).
      Mereka tidak tahu mengapa lelaki Melayu Perak dipanggil Yob (isikan nama di sini).
      Mereka tidak tahu dan tidak faham pemikiran dan cara hidup orang Melayu.

      Secara dasarnya, mereka tidak mahu berintegrasi, asimilasi dan berusaha mencari titik persamaan dengan orang Melayu, seperti kaum cina di negara lain (kecuali tanah besar cina, taiwan, HK dan singapore).

      Malahan di kedai Mamak, Cina duduk dengan Cina, Melayu dengan Melayu. Hanya sesekali, dan jarang untuk melihat 3 bangsa Melayu Cina India bersama.

      Tidak cukup!

      Tidak cukup untuk memberitahu warga Nusantara/Melayu/asal yang mereka akan selamat dari kesan 'kecinaan'. Tidak cukup sekadar memberitahu yang mereka boleh 'hidup' dan 'rasa selamat' tentang kepentingan ekonomi dan pendidikan.

      Delete
    6. Mengajar nilai-nilai Cina, membaca buku dari negara China (sebelum revolusi budaya) dan sebagainya. Tiada usaha daripada kaum cina untuk integrasi dengan keturunan Nusantara/Melayu pada ketika itu. Ini menyebabkan ketidakpuasan hati, yang terus menjadi faktor UTAMA yang membawa kepada idea 'bumiputera'.

      Sekiranya anda mengkaji dengan teliti konsep Bumiputera, anda akan sedar bahawa tidak banyak mengenai 'mempertahankan kepentingan orang asal (Melayu)'. Ideologi dan falsafahnya melibatan 2 aspek utama.

      Pertama sekali untuk membendung 'Kecinaan'. Saudagar Cina dahulu kala amat rapat dengan penguasa British. Kita ada Nyonya Peranakan dulu-dulu yang memakai kerongsang bergambaran Queen Victoria sebagai tanda setia kepada kerajaan British (rujuk kepada Museum Peranakan Singapura). Kita juga ada dewan perniagaan Cina yang mempunyai Patron Inggeris. Ini menunjukkan bahawa, selain kawalan asing terhadap ekonomi kita, orang Cina mengawal hampir 70% daripada apa yang tinggal (Profesor Shamsul Amri berkata, dalam 50-60%).

      Pendek kata, Warga keturunan Nusantara/Melayu tiada kuasa ekonomi langsung. Pada pandangan mereka, sekiranya imigran-imigran ini memegang tampuk kuasa ekonomi, cuba untuk melebarkan kuasa politik, akan sekaligus menghakis "kewujudan" mereka. Anda tidak boleh menyalahkan mereka jika mempunyai pandangan sedimikian. Ia merupakan satu sentimen yang amat ketara dan biasa dalam kalangan kebanyakan dari mereka masa itu. Disebabkan itulah mereka memerlukan satu jaminan sekiranya mereka bersetuju memberi kerakyatan secara beramai-ramai kepada golongan imigran.

      Aspek kedua, adalah perasaan "tidak selamat" dengan lambakan imigran Cina dan India. Terdapat kerisauan terhadap mereka yang tidak mahu mengintegrasi/ mengasimilasikan budaya mereka dengan budaya tempatan, andai mereka bersatu menentang warga Nusantara/warga asal. Perasaan sebeginilah yang mencegah warga nusantara/Melayu dahulu daripada bersetuju untuk mengiktiraf kerakyatan generasi imigran tadi.

      Dengan 2 perkara ini, Tunku harus mengorak langkah. Beliau harus membuat keputusan sama ada; menolak permintaan kerakyatan secara beramai ramai orang Cina dan India, mendesak mereka pulang ke negara asal secara berperingkat, atau pun mencari titik tolak ansur antara kedua-dua pihak.
      Beliau kemudiannya, menasihati Suruhanjaya Reid untuk menggubal Kontrak/Perjanjian terbesar antara Warga Nusantara/Melayu/Warga asal & Imigran, yang dikenali sebagai Perkara 153 Perlembagaan Persekutuan (kontrak sosial).

      Dengan pengenalan Perkara 153, warga Nusantara/asal berasa mereka boleh lega hati atas aspek kerisauan sebelum ini, iaitu serangan "Kecinaan" dan "rasa tidak selamat" seperti yang dinyata di atas. Kedudukan mereka tidak akan tergugat oleh orang imigran, tidak secara ekonominya mahupun pendidikan, kerana terjamin oleh perlembagaan.

      Nenek moyang kami (Cina), yang awal-awal dulu hanyalah imigran (pendatang) generasi pertama, sangat gembira dengan tolak ansur ini sebagai pertukaran kepada taraf kerakyatan secara beramai-ramai .

      Delete
    7. Hey tonggeng budak setan
      Lepasan U-Never-Study Tanjung Rambutan....

      Heran, baru sat tadi kau merepek-meraban....

      "Antara nama-nama negara berakhir dengan ‘tan’ ialah Pakistan(tanah suci), Tajikistan(tanah bangsa Tajik), Afghanistan(tanah bangsa Afghan) dan Kirgyztan(tanah bangsa Kysgyz). Lain-lain nama termasuk Baluchistan, Kazakhstan, Turkemanistan",
      haaaaaaaaa....???


      Nah dengar nie baik2...

      Saya nak berkongsi maklumat rasmi, bukan dengar cakap2 angin macam lazimnya dibuat si Tonggeng,

      Pengerusi PH merangkap PM Malaysia mengumumkan bahawa beliau beserta semua pemimpin2 Tertinggi parti dalam gabungan Parti Harapan akan mengadakan & hadhir diri dalam MAJLIS BESAR-BESARAN pada 8 Okt ini bagi menunjukkan Solidaritas/Sokongan Padu terhadap DSAI dalam pilihahanraya kecil Port Dickxon.

      Ps:
      Jadinya.....toksah ler Tonggeng & geng2 Rafizi nak menyibuk berak tak cebuk menanam racun kebencian terhadap Negarawan Terulung, Tun Dr. Mahathir Mohamad.

      Delete
  18. Pak diny...Fuuuh..Dah tentu lah pak terkejut king kong bila membaca berita di bawah ni kan. Tak terfikir pulak peguam DSNR ni yang sarankan agar Jho Lo balik ke Msia !!!!

    Peguam Najib gesa Jho Low serah diri????

    Peguam utama yang mewakili bekas Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak berharap ahli perniagaan, Jho Low yang sedang diburu pihak berkuasa kerana mempunyai kaitan dalam skandal 1Malaysia Development Berhad(1MDB) untuk menyerah diri.

    Tan Sri Dr. Muhammad Shafee Abdullah berkata, ia bagi memberi peluang pasukan pembelaan untuk menyoal balas ketika perbicaraan nanti.

    Malah pada masa sama ia juga akan memudahkan pihak pendakwaan turut menyoal Jho Low atau nama sebernanya Low Taek Jho, 36.

    “Saya harap sangat Jho Low akan menyerah diri kerana terdapat banyak dokumen yang berkaitan bagaimanapun tiada sesiapa yang boleh membuktikannya.

    “Sekiranya Jho Low berada di negara ini, dia tiada pilihan lain selain menjadi saksi dan saya ingin menyoal balasnya,” katanya dalam sidang akhbar di lobi Kompleks Mahkamah Kuala Lumpur, Jalan Tuanku Abdul Halim sebentar tadi.

    Najib, 65, sebelum itu, mengaku tidak bersalah terhadap tiga pertuduhan menerima wang hasil daripada aktiviti haram melibatkan dana RM42 juta berkenaan SRC International Sdn. Bhd.



    Beliau juga membuat pengakuan sama terhadap tiga pertuduhan pindaan berkaitan kesalahan pecah amanah dan satu pertuduhan pindaan kes salah guna jawatan untuk kepentingan peribadi melibatkan dan dana dan syarikat sama.-UTUSAN ONLINE

    Pak diny...logiknya lah, kalau lah DSNR ni bersalah dalam tuduhan2 tyang dikenakan padanya..dah tentu lah dia takkan mintak agar Jho Lo balik ke Msia, tapi tak pulak..dia yang minta agar JL tu serah diri. Pelik kan Pak???

    ReplyDelete
    Replies
    1. Logik apa kebenda ni bhai? Dia yg nak bela diri, dialah bawak saksi. Bukan tugas pihak pendakwaan utk sediakan saksi bg pihak dia. Sbb tu lawyer dia kelam kabut. Takkan sbg macai tegar benda semudah itu pun kau tak faham? Mkn gaji buta ke?

      Delete
    2. Fuuhhh..
      Itulah kehebatan Peeii mualaf ni .

      Dia tahu Low Taik Jho hanya akan kembali ke Malaysia dgn 2 cara .
      1. Dgn tangan bergari ..digari olih kerajaan PH .
      2. Di jemput olih Najib & mak badak .

      Delete
    3. Si mualap ini berauta macam si Ijat lembu kondo - bila dah kantol, mulalah beralasan mat-malasan duit juta2 itu 'personal loan'.

      Delete
    4. Adakah PAS mimpi Ngeri buat Anwar?


      Sekurang-kurangnya sudah dua hari Port Dickson tidak hujan. Sedangkan dua hari juga Kuala Lumpur hujan lebat.

      Bahang panas yang biasa-biasa itu seakan-akan bakal menjadi luar biasa di Port Dickson. Angin yang berpuput lembut dari Selat Melaka menjadikan bandar pelancongan di Negeri Sembilan itu semakin menggiurkan.

      Malam tadi panas itu terasa lain macam dan menyediakan persekitaran antara kenangan masa silam, realiti hari ini dan harapan masa depan.

      Di pekarangan Markas PAS Cawangan Kampung Bukit Tembok, ribuan mata, telinga, pokok-pokok kelapa dan gerai-gerai menjadi saksi kesungguhan PAS mahu memberikan cabaran kepada Pakatan Harapan (HARAPAN) pada pilihan raya kecil (PRK) 13 Oktober ini.

      Tidak ketinggalan, bulan Muharam yang hampir sempurna penuhnya.

      Slogan pada bangunan markas itu sekadar membayangkan iltizam PAS: "Jihad jalan kami Islam pasti menang".

      Tidak jauh dari situ tertegaknya khemah bersejarah. Bukan sembarang orang yang ada di situ. Mereka ialah penyokong PAS yang istiqamah.

      Di situ ada Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man, ada Datuk Takiyuddin Hassan, ada Datuk Dr Khairuddin Aman Razali, ada Muhammad Khalil Abdul Hadi.

      Siapa yang tidak kenal dengan mereka, kan?



      Di depan khemah ada lori kecil yang 'dibajukan' separuh. Ditegakkan buluh-buluh yang mengibarkan bendera PAS serta Malaysia. Pada separuh badan lori itu pula dihiasai bendera hijau dengan bulatan putih di tengahnya.

      Pada belakang lori kecil itulah jadikan pentas.

      Sesiapa saja yang naik dan berucap di pentas bergerak itu, mereka membelakangkan sebuah rumah batu setingkat yang berwarna ungu.

      Padanan Anwar

      Port Dickson ialah satu lagi manoeuvre PAS dalam pentas siasah negara. Ia juga satu penegasan daripada parti itu bahawa tiada sesiapa yang boleh menganggap parti itu sudah menjadi sejarah.

      Mustahil PAS tidak sedar siapa lawan yang akan dicabar pada PRK di Port Dickson itu nanti. Namun PAS bukan parti kecil anak.

      Bak kata Datuk Seri Abdul Hadi Awang, Datuk Seri Anwar Ibrahim itu akan dicabar oleh calon PAS yang sepadan. Jangan ada sesiapa yang cuba memperlekehkan mereka.

      Padanan Anwar untuk kerusi parlimen Port Dickson ialah Mohd Nazari Mokhtar. Dia seorang bekas tentera berpangkat tinggi, seorang pengetua maahad tahfiz, lepasan universiti luar negara (Bangladesh) dan bukan orang baru dalam langkah pilihan raya.

      Turut penting untuk ditekankan, Mohd Nazari seorang pengusaha ladang durian. Bukan sembarang durian, tetapi durian Musang King!

      Dan paling penting calon PAS tak pernah kena penjara atau didakwa rogol atau liwat sesiapa.

      Delete
    5. Hey tonggeng budak setan
      Lepasan U-Never-Study Tanjung Rambutan....

      Heran, baru sat tadi kau merepek-meraban....

      "Antara nama-nama negara berakhir dengan ‘tan’ ialah Pakistan(tanah suci), Tajikistan(tanah bangsa Tajik), Afghanistan(tanah bangsa Afghan) dan Kirgyztan(tanah bangsa Kysgyz). Lain-lain nama termasuk Baluchistan, Kazakhstan, Turkemanistan",
      haaaaaaaaa....???


      Nah dengar nie baik2...

      Saya nak berkongsi maklumat rasmi, bukan dengar cakap2 angin macam lazimnya dibuat si Tonggeng,

      Pengerusi PH merangkap PM Malaysia mengumumkan bahawa beliau beserta semua pemimpin2 Tertinggi parti dalam gabungan Parti Harapan akan mengadakan & hadhir diri dalam MAJLIS BESAR-BESARAN pada 8 Okt ini bagi menunjukkan Solidaritas/Sokongan Padu terhadap DSAI dalam pilihahanraya kecil Port Dickxon.

      Ps:
      Jadinya.....toksah ler Tonggeng & geng2 Rafizi nak menyibuk berak tak cebuk menanam racun kebencian terhadap Negarawan Terulung, Tun Dr. Mahathir Mohamad.

      Delete
  19. Pak diny...Dah tentu lah Pak sedar bahawa selepas 9 Mei, kemenangan PH dengan bantuan Mahathir telah membawa fasa baharu kuasa politik.

    Setelah dilantik menjadi Perdana Menteri yang nampak tergesa-gesa, lantikan Menteri pula dilihat sebagai agak menjelekkan.

    Setelah Anwar dibebaskan, watak rebellion 1998 ini memungkinkan sudah dijinakkan dengan mudah oleh Mahathir.

    Perjanjian siapa Perdana Menteri ke-8 berlegar-legar setelah musuh ketat Mahathir itu dibebaskan.

    Segalanya nanti akan terjawab bila keputusan PRK Port Dickson Oktober nanti, adakah Anwar akan ditanam secara halus oleh Mahathir atau Anwar terselamat dengan nada amarah?

    Dalam politik kita usah percaya bila politus berbicara dengan berjabat tangan demi kuasa, sedangkan satu dunia tahu mereka tidak boleh dekat.

    Dengan tiba-tiba mampu berpeluk cium demi satu kuasa, bukan mudah Anwar untuk menjadi Perdana Menteri dengan segera, tetapi diharap Anwar tidak gelojoh dan terlalu yakin.

    Calon underdog yang orang PD pasti akan mengundi untuk menidakkan hajat Anwar itu.

    Isa Samad keluar UMNO dan akan bertanding di PD, agak-agak atas arahan siapa? Sudah pasti mastermind pujaan dia, semua tahu Isa Samad ini pengikut setia Mahathir.

    Permainan sudah bermula, dikatakan seramai 25 MP UMNO sudah dikatakan telah dipujuk untuk bersama Mahathir.

    Cuba Pak diny fikir secara logik, Mahathir ini manusia yang sejarahnya kita semua tahu, bagaimana Tengku Razaligh dikenakan cukup-cukup pada masa krisis UMNO tahun 1988.

    Anwar dinasihatkan usahlah gelojoh, cari satu strategi senyap yang semua tidak tahu gameplan kamu, ini awal-awal dah pasang banner Anwar PM ke-8.

    Banyak kenyataan Anwar disiarkan portal-portal menampakkan beliau nampak tidak sabar untuk menjadi PM ke-8.

    Bukan apa...macam kata perumpamaan melayu lama tu..Yang dikejar tak dapat, yang dikendong berciciran bhai !!!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Budak sial haramjadah ini memang tak serik2 kena belasah & dibogelkan tingkah jahatnya mengadu domba, fitnah, membohong auta, mengutip source ketchup basi dari sumbu mak badak, mynewshub, raja pukimak klentong (rpk)....

      Kejora Tonggeng Tikus menikus
      Kau betul2 bacul lagi dayus....

      Kamu masih jugak dgn bahan2 tak releven dgn topik.

      Toksah temberang cakap lebih2 ler. Buktikan kejantanan engkau Kejora sebagai pejuang kebenaran.

      We want Action man, not talk cock, got it.....??

      Come on suwar...
      KAMU BILA NAK ADA KOTEY UNTUK FACE-TO-FACE- dgn saya agar kamu dapat disunatkan kepala kolop kamu tuu....!!!

      MASIH TAKOTT TELOR KECOTT KERRR.....??
      MASIH TAKOTT TELOR KECOTT KERRR.....??

      My challenge to you still stand.....!!

      Delete
    2. Anwar tidak boleh leka dengan sebarang kemungkinan daripada PAS.



      Hal yang sama dijangka bakal didepani Anwar pada 13 Okt nanti. Kecuali jentera HARAPAN merangka strategi yang betul-betul padu, Anwar tidak boleh leka dengan sebarang kemungkinan daripada PAS.

      Jangan disangka tanpa bantuan Umno, PAS akan lemah. Hanya orang yang tidak faham akan langkah PAS boleh terpedaya. Bagi PAS, semakin mereka bersendirian, akan semakin kuatlah parti itu.

      PRU ke-14 cukup menjadi bukti bagaimana PAS berjaya memporak-perandakan HARAPAN di negeri-negeri Pantai Barat.

      Turut tidak boleh diabaikan ialah pelantikan Naib Presiden PAS Datuk Iskandar A Samad sebagai pengerusi Jawatankuasa Induk Jentera PRK Port Dickson.

      Beliau orang lama yang penuh dengan pengalaman. Selain pernah menjadi pesuruhjaya PAS Selangor, beliau juga bekas exco kanan di negeri tersebut.

      Beliaulah antara pemimpin kanan PAS yang awal mengarahkan jentera parti itu bergerak untuk bersedia bekerja menghadapi Anwar.

      Pedulilah tentang perintah yang dikeluarkan Iskandar pada awalnya terarah ke kawasan Pandan. Meski pun jarak di antara Pandan dan Port Dickson jauh, beliau lebih cergas bersiaga berbanding orang lain.

      Itu belum diambil kira faktor analisis dan kajian mendalam oleh kumpulan pemikir PAS seperti Dr Mohd Zuhdi Marsuki.

      Kepada Malaysiakini baru-baru ini beliau menyatakan belum ada arahan daripada pihak atasan untuk membuat kajian kebolehmenangan PAS di Port Dickson.

      Kalau kaji selidik itu dijalankan dengan betul, tidak mustahil peluang kemenangan buat PAS akan bertambah tiga kali ganda.

      Delete
    3. Hey tonggeng budak setan
      Lepasan U-Never-Study Tanjung Rambutan....

      Heran, baru sat tadi kau merepek-meraban....

      "Antara nama-nama negara berakhir dengan ‘tan’ ialah Pakistan(tanah suci), Tajikistan(tanah bangsa Tajik), Afghanistan(tanah bangsa Afghan) dan Kirgyztan(tanah bangsa Kysgyz). Lain-lain nama termasuk Baluchistan, Kazakhstan, Turkemanistan",
      haaaaaaaaa....???


      Nah dengar nie baik2...

      Saya nak berkongsi maklumat rasmi, bukan dengar cakap2 angin macam lazimnya dibuat si Tonggeng,

      Pengerusi PH merangkap PM Malaysia mengumumkan bahawa beliau beserta semua pemimpin2 Tertinggi parti dalam gabungan Parti Harapan akan mengadakan & hadhir diri dalam MAJLIS BESAR-BESARAN pada 8 Okt ini bagi menunjukkan Solidaritas/Sokongan Padu terhadap DSAI dalam pilihahanraya kecil Port Dickxon.

      Ps:
      Jadinya.....toksah ler Tonggeng & geng2 Rafizi nak menyibuk berak tak cebuk menanam racun kebencian terhadap Negarawan Terulung, Tun Dr. Mahathir Mohamad.

      Delete
  20. geng najis....ni aku pastekan excerpt dari kijang mas...

    "Melayu UMNO ni tak habis-habis otak songsang suka berpura jadi “mangsa.” Dan suka “hijack” istilah “Melayu” seolah hanya orang UMNO sahajalah Orang Melayu.

    Bila si penyamun yang mengaku diri Bugis kena heret ke kandang tertuduh . . . gerombolan songsang ini riuh menyalak di mahkamah seolah seluruh Orang Melayu dianiaya.

    Menyalak “Melayu . . . Melayu . . . Melayu” bagai dirasuk sambil diperhati dan dicaci oleh seluruh dunia.

    Sungguh malu dan memalukan !"

    kalau ko nak baca full....ko cari.

    bugis seko tu bukan hanya membohong dan juga melayu umno ni pulak perasan hanya dia saja melayu.......umporno cuma 3 juta.....melayu ada lebih 15 juta di malaysia....sombong tak bertempat!

    aku tak sokong umporno bukan bermaksud aku bukan melayu.....tapi yg jelas aku bukan penjilat panyamun bugis.......macam ada sorang tu........nama pun dah mirip2.....

    ReplyDelete
    Replies
    1. dad...Ini satu lagi berita yang pasti akan menggegarkan negara. Kalau tak dipenuhi tuntutan dari DSNR tu..dah tentu lah tuduhan tu hanya lah konspirasi untuk menyeret dia dalam kes tu !!!

      Kes Kevin Morais – Najib gesa dedah nama pegawai penjara tersebut.

      Datuk Seri Najib Tun Razak menggesa pihak berkuasa menyiasat dakwaan orang kena tuduh ketujuh kononnya beliau menawarkan RM3.5 juta kepadanya melalui seorang pegawai penjara supaya mengaku membunuh Timbalan Pendakwa Raya, Datuk Anthony Kevin Morais.

      Bekas Perdana Menteri turut mendesak orang kena tuduh tersebut iaitu S. Ravichandaran mendedahkan nama pegawai penjara yang dimaksudkannya.

      Najib percaya, sekiranya pegawai didakwa itu wujud, sudah tentu beliau masih bertugas di penjara.

      “Ravichandaran mesti menamakan pegawai tersebut dan satu kenyataan perlu direkodkan oleh pihak polis daripada pegawai penjara itu untuk menguji kebenaran dakwaan yang dibuat.

      “Sekiranya Ravichandaran tidak dapat menyokong dakwaannya, saya menggesa pihak berkuasa untuk mendakwanya kerana sumpah bohong (perjury),” kata beliau dalam kenyataan, di sini malam ini.

      Najib memberitahu, beliau difahamkan pendakwa raya mahu pun pasukan pembelaan di dalam kes tersebut tidak percaya terhadap dakwaan Ravichandaran itu.

      Selain itu, Najib juga dimaklumkan bahawa mendiang Kevin Morais tidak pernah terlibat dalam siasatan atau menyelia kes 1Malaysia Development Berhad (1MDB) atau SRC International Sdn. Bhd. (SRC). – UTUSAN ONLINE

      Delete
    2. Tonggeng haramjadah.....

      Sampai kini aku tak abis pikir, kenapa kevin morais dibunuh selepas dia menyiapkan kertas pertuduhan menamakan najib dalam skandal berbilyon-bilyon 1mdb.
      Datang si 'A Thorny General, Pandir Ali' pulak dibakul-sampahkan kertas pertuduhan itu. Kemudian AG Ghani Patail pulak dipecat serta merta tanpa notis sampai beliau tidak benarkan masuk pejabat.

      Cuba citer sikit untuk cover line najib, boleh kan kan kan......??

      Delete
    3. Siti Kasim tunggu peguam negara jawab kelayakan Anwar bertanding


      PETALING JAYA: Seorang peguam yang menulis kepada peguam negara meminta penjelasan tentang kelayakan Datuk Seri Anwar Ibrahim bertanding pilihan raya berkata dia belum menerima sebarang jawapan.

      Minggu lepas, peguam Siti Zabedah Kasim menggesa Tommy Thomas menyatakan sama ada pembebasan Anwar pada Mei lepas kerana hukuman penjara 5 tahunnya dikurangkan atau kerana diampunkan Agong atas saranan Lembaga Parol.

      Siti berkata dia masih belum menerima jawapan daripada peguam negara atau Suruhanjaya Pilihan Raya. Peguam ini antara pengkritik keputusan Anwar bertanding di Port Dickson, yang dikosongkan oleh penyandang Datuk Danyal Balagopal Abdullah 4 bulan selepas memenanginya.

      “Saya harap mereka boleh perjelaskan perkara itu sebelum penamaan, memandangkan implikasi perkara ini. Mereka perlu terangkan adakah hukumannya dikurangkan atau diampunkan,” katanya.

      Hari penamaan pilihan raya kecil Parlimen Port Dickson, yang digunakan oleh Anwar untuk kembali ke Parlimen, ditetapkan pada Sabtu.

      Siti tidak dapat mengesan kandungan penuh dokumen yang ditandatangani Agong yang membolehkan Anwar dibebaskan pada 16 Mei, seminggu selepas pilihan raya umum.

      Beliau berkata tiada masalah jika benar Agong mengampunkan Anwar kerana itu adalah kuasanya.

      “Sepatutnya tak sukar untuk menjelaskan perkara ini,” katanya.

      Anwar dijatuhkan hukuman penjara 5 tahun pada 2015 selepas dituduh meliwat pembantunya, Mohd Saiful Bukhari Azlan.

      Pakatan Harapan berjanji melantiknya menjadi perdana menteri, dan berkempen untuk mendapatkan pengampunan diraja agar dia boleh kembali berpolitik.

      Perlembagaan memberikan kuasa pengampuran kepada Agong atas saranan Lembaga Parol.

      Delete
    4. Hey tonggeng budak setan
      Lepasan U-Never-Study Tanjung Rambutan....

      Heran, baru sat tadi kau merepek-meraban....

      "Antara nama-nama negara berakhir dengan ‘tan’ ialah Pakistan(tanah suci), Tajikistan(tanah bangsa Tajik), Afghanistan(tanah bangsa Afghan) dan Kirgyztan(tanah bangsa Kysgyz). Lain-lain nama termasuk Baluchistan, Kazakhstan, Turkemanistan",
      haaaaaaaaa....???


      Nah dengar nie baik2...

      Saya nak berkongsi maklumat rasmi, bukan dengar cakap2 angin macam lazimnya dibuat si Tonggeng,

      Pengerusi PH merangkap PM Malaysia mengumumkan bahawa beliau beserta semua pemimpin2 Tertinggi parti dalam gabungan Parti Harapan akan mengadakan & hadhir diri dalam MAJLIS BESAR-BESARAN pada 8 Okt ini bagi menunjukkan Solidaritas/Sokongan Padu terhadap DSAI dalam pilihahanraya kecil Port Dickxon.

      Ps:
      Jadinya.....toksah ler Tonggeng & geng2 Rafizi nak menyibuk berak tak cebuk menanam racun kebencian terhadap Negarawan Terulung, Tun Dr. Mahathir Mohamad.

      Delete
  21. Replies
    1. Perdana Menteri Bersama Isteri Dan 11 Entourage Menginap Di Hotel Termahal Di New York?



      Plaza Hotel New York adalah sebuah hotel yang paling ikonik di dunia sejak 1907. Terletak di antara penjuru Fifth Avenue dan Central Park menjadikan Plaza Hotel sebagai hotel yang menawarkan penginapan termahal di New York. Harga bilik penginapan paling biasa adalah lebih kurang RM4,000 hingga RM12,000 semalam manakala Suites untuk pemimpin-pemimpin dunia adalah dalam lingkungan RM60,000 hingga RM100,000 semalam.

      The Plaza adalah hotel yang cukup popular dikalangan keluaraga DiRaja seluruh dunia, manusia-manusia terkaya di dunia, Pemimpin-pemimpin dunia, selebriti bertaraf dunia, malah Presiden Donald Trump juga pernah mengadakan majlis perkahwinannya di situ pada 1993. Ianya adalah hotel paling diminati oleh putera puteri DiRaja Arab di New York.

      Perdana Menteri Malaysia tiba dari London bersama isteri dan 11 orang entourage nya tinggal di Plaza Hotel selama 4 malam dari 24 hingga 29 September 2018 untuk menghadiri UNGA sebelum bertolak kembali ke London.



      Persoalannya, jika benar hutang negara RM1 trillion hingga Perdana Menteri lancarkan Tabung Harapan yang berjaya mengutip RM160 juta dari rakyat marhaen yang miskin tetapi terlalu terharu dengan pengorbanan TunM yang berusia 93 tahun, MENGAPA TUNM MENGINAP DI PLAZA HOTEL YANG TERMAHAL DI NEW YORK?

      Saya kira ianya adalah tidak keterlaluan jika rakyat Malaysia yang ditipu dengan segala janji manifesto dan dipaksa untuk membayar hutang PTPTN walaupun RM50 sebulan kerana perlu bersikap amanah, berakhlak, bermoral sebagai syarat ke syurga untuk BERTANYAKAN BERAPA KAH KOS KESELURUHAN PENGINAPAN TUN M, ISTERI DAN 11 ORANG ENTOURAGE NYA SELAMA 4 MALAM DI NEW YORK?

      Dengan segala pengorbanan yang dituntut dari rakyat hari ini kerana kononnya negara ini telah dibankrapkan oleh Najib Razak, ADAKAH KOS PENGINAPAN TERSEBUT DIBAYAR DENGAN DUIT RAKYAT?

      Jika ianya dibayar oleh penderma politik dari luar negara, BERSEDIAKAH TUN M, KESEMUA 11 ENTOURAGENYA SERTA TUN SITI HASMAH UNTUK DISIASAT SPRM, DITAHAN DI LOKAP DAN DIDAKWA DI MAHKAMAH DI BAWAH AMLA?

      Dan, jika sekiranya ianya dibayar sendiri dengan duit poket TunM, DARI MANAKAH TUN M MENDAPAT BEGITU BANYAK KEKAYAAN?

      Sebagai rakyat yang dipimpin oleh kononnya kerajaan Selamatkan Malaysia, saya mohon soalan-soalan saya ini dijawab dengan penuh ketulusan.

      AS

      #EmpiricalWatch

      Delete
  22. geng...ko agak2 la....ko ni level mana?

    klu najib tu betul la,ko rasa stopa tu bodoh?
    klu najib tu betul la,ko rasa anifah tu bodoh?
    klu najib tu betul la,ko rasa mat hasan tu bodoh?

    mana pegi keruak?
    mana pegi maslan tigasuku?
    mana pegi gengster padang rengas?

    kenapa semua diam? aku tak rasa ko lebih pandai dari dia org ni....klu tak ko pun dah jadi menteri dah....

    jadi, ko rasa org pecaya cerite ko atau cerita dia org tu???

    penjilat macam dia org tu ada juga waktu2 bertenang tapi kalau penjilat tegar macam ko ni, najis cakap taik kambing tu kacang kuda, ko pun pecaya!

    ReplyDelete
    Replies
    1. dad...tak kesah lah diorang nak caya citer sesapa pun..tapi yang penting kau kena hadamkan berita ni betul2 dan lepas ni kau jangan frust berguling2 kerana kecewa..... tertipu dengan konspirasi terancang terhadap DSNR tu beb !!!

      Rupa2nya CEO PetroSaudi Bukan Najib Razak Dalam Saman DOJ tu????

      Mahkamah Amerika Syarikat (US) telah menolak pemohonan Ketua Pegawai Eksekutif (CEO) PetroSaudi, Tarek Obaid untuk dilepaskan daripada tuntutan saman Jabatan Kehakiman AS (DOJ) berkaitan 1MDB.

      Menurut Malaysiakini.com, Mahkamah menolak permohonan Tarek untuk mempertimbangkan semula keputusan 30 Ogos yang menolak permohonan yang sama.

      Bagaimanapun, mahkamah membenarkan permintaannya untuk mengesahkan perintah interlokutori itu supaya ini boleh dicabar di Mahkamah Rayuan US.

      Dalam saman itu, DOJ memohon untuk melucutkan 2.5 juta saham Obaid dalam syarikat kejuruteraan perisian Palantir Technologies atas dakwaan beliau memperoleh firma itu pada harga AS$2 juta (RM8.28 juta) pada 12 Mac 2010 menggunakan wang diseleweng dari 1MDB.

      Obaid pula mendakwa, Mahkamah Daerah California Tengah di mana prosiding itu dijalankan tidak mempunyai bidang kuasa ke atas kes itu dan saman merampas saham berkenaan harus ditolak.

      Dia memberi hujah melalui peguamnya bahawa ini disebabkan saham berkenaan terletak di luar US dan pemiliknya adalah warganegara asing yang tinggal di luar negara. Obaid memegang dua kerakyatan iaitu Switzerland dan Arab Saudi.

      Saman DOJ terhadap Tarek ini selari dengan apa yang ditegaskan oleh majoriti rakyat Msia sebelum ini bahawa skandal sebenar bukan skandal 1MDB dan Najib Razak tetapi lebih kepada skandal Petrosaudi dan IPIC.

      Pembabitan CEO Petrosaudi dan IPIC dalam tuduhan menggelapkan pelaburan 1MDB sangat jelas kerana mereka telah dikenakan tindakan disiplin secara senyap oleh kedua-dua syarikat antarabangsa ini termasuk dipecat.

      Jadi tentulah orang biasa yang melihat isu ini dengan teliti akan tertanya-tanya ketika US menjurus kepada pelaku sebenar, Malaysia masih cuba meletakkan kesalahan tersebut atas Najib Razak....dah terang2 lah ada konspirasi terancang kat situ kan..setuju tak bhai????

      Delete
    2. ha ha ha...aku sign aja, tu la pujaan hati ko.......hancusss....

      taik kambing=kacang kuda=taik kambing

      Delete
    3. Another stupidity yet from Geng Najib ..

      Memang lah CEO PetroSaudi tu Taek Obit ..

      Najib tu 'Funder' je 😣😣😉

      Delete
    4. Pakar ekonomi gesa SST kadar rata elak penipuan



      PETALING JAYA: Seorang pakar ekonomi mencadangkan cukai jualan dan perkhidmatan (SST) ditetapkan pada satu kadar rata agi mengurangkan kerumitannya dan mengelakkan penyelewengan.

      Carmelo Ferlito, felo kanan di Institut Demokrasi dan Hal-ehwal Ekonomi (Ideas) berkata, struktur semasa SST bercelaru kerana kadarnya berbeza-beza dan senarai barangan dan perkhidmatan dikececualikan cukai terlalu panjang.

      Beliau memberitahu FMT, peniaga boleh mengeksploitasi kerumitan itu untuk menaikkan harga secara melampau dan membuat perisytiharan palsu berkait kutipan mereka.

      “Sebagai contoh,” katanya, “sebuah restoran mungkin menggunakan bahan yang tertakluk kepada kadar cukai berlainan. Sesetengahnya dikecualikan cukai, sementara yang lain dikenakan 5% dan juga 10%.

      “Untuk menentukan harga berdasarkan kadar yang berbeza-beza itu tentulah rumit. Jadi sebilangan pengusaha mungkin akan hanya mengikut kadar paling tinggi.”

      Ferlito juga berkata, wujud dorongan untuk mengelak cukai dengan membuat perisytiharan palsu atau merasuah pembekal supaya melabel barangan mengikut kategori yang salah untuk memasukkannya ke dalam kategori dikecualikan cukai.

      “Bagaimanakah pihak berkuasa mahu memastikan perkara itu tidak berlaku atau mengawasinya? Kita bercakap tentang ribuan transaksi perniagaan setiap hari.”

      Sebanyak 5,443 item dikecualikan cukai di bawah SST, sedangkan di bawah cukai barangan dan perkhidmatan (GST) yang dimasuhkan sebelum ini, terdapatnya hanya 545 dikecualikan.

      Ferlito berkata, contoh dikemukakannya itu bukan sahaja terpakai kepada sektor restoran, tetapi juga pengimport dan pengeluar. “Mereka mungkin menaikkan harga untuk semua barang kerana lebih mudah untuk berbuat begitu.

      Beliau berkata kenaikan harga sedemikian sudah pasti akan dipindahkan ke sepanjang rantaian perbekalan kepada pengguna.

      Katanya, sesetengah peniaga yang tidak mahu menghadapi kesukaran sistem cukai yang rumit akan mengupah konsultan cukai untuk melakukannya. “Ini sudah pasti akan meningkatkan kos,” tambahnya.

      Beliau berkata, kerajaan bukan sahaja digesa meratakan kadar SST, tetapi juga menyemak semula senarai pengecualian cukai itu.

      “Kutipan dan penguatkuasaan cukai hendaklah dipermudahkan bagi menjamin kerajaan mendapat hasil yang mencukupi.”

      Delete
    5. Hey tonggeng budak setan
      Lepasan U-Never-Study Tanjung Rambutan....

      Heran, baru sat tadi kau merepek-meraban....

      "Antara nama-nama negara berakhir dengan ‘tan’ ialah Pakistan(tanah suci), Tajikistan(tanah bangsa Tajik), Afghanistan(tanah bangsa Afghan) dan Kirgyztan(tanah bangsa Kysgyz). Lain-lain nama termasuk Baluchistan, Kazakhstan, Turkemanistan",
      haaaaaaaaa....???

      Kau dapat sumber dari mana - dari sumbu mak badak, mynewshub, raja pukimak klentong ker...??

      Atau kau ngigau sambil terngompol kencing siang hari ker, budak.....???


      Nah dengar nie baik2...

      Saya nak berkongsi maklumat rasmi, bukan dengar cakap2 angin macam lazimnya dibuat si Tonggeng,

      Pengerusi PH merangkap PM Malaysia mengumumkan bahawa beliau beserta semua pemimpin2 Tertinggi parti dalam gabungan Parti Harapan akan mengadakan & hadhir diri dalam MAJLIS BESAR-BESARAN pada 8 Okt ini bagi menunjukkan Solidaritas/Sokongan Padu terhadap DSAI dalam pilihahanraya kecil Port Dickxon.

      Ps:
      Jadinya.....toksah ler Tonggeng & geng2 Rafizi nak menyibuk berak tak cebuk menanam racun kebencian terhadap Negarawan Terulung, Tun Dr. Mahathir Mohamad.

      Delete
  23. ….A……A…..
    …///………\\\
    ///….O…..O..\\\
    ………….00………
    ...)))0000Y000((
    ……))………..((….
    …….AAAAAAA….
    …………((…………


    BRO KEJORA ....
    KALU KE CHOW KIT MALAM NI
    JANGAN LUPA BAWA KONDOM WOIII

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sultanah Terengganu saman editor Sarawak Report



      PETALING JAYA: Sultanah Terengganu memfailkan terhadap Clare Rewcastle-Brown kerana buku skandal 1MDB oleh editor Sarawak Report itu.

      Kenyataan daripada peguamnya berkata saman oleh Sultanah Nur Zahirah itu berkenaan dakwaan-dakwaan yang terkandung dalam buku “The Sarawak Report: The Inside Story of the 1MDB Expose”.

      “Tindakan ini melibatkan tuduhan terhadap konspirasi Sultanah Nur Zahirah dengan Low Taek Jho dan penglibatannya dalam pentadbiran kerajaan dalam hal ehwal 1MDB,” kata kenyataan itu.

      Sultanah Zahirah sebelum ini nafi terlibat dalam hal ehwal pentadbiran kerajaan, termasuk penubuhan Lembaga Pelaburan Terengganu (TIA), yang menjadi pelopor 1MDB.

      Rewcastle-Brown dalam bukunya berkata Jho Low “baik” dengan Sultanah Nur Zahirah, isteri kepada Sultan Terengganu, Sultan Mizan Zainal Abidin.

      Beliau berkata persetujuan tanpa kata-kata daripada Sultanah Terengganu itu diperlukan untuk menubuhkan dana itu, dan menambah Jho Low berkata “sokongannya penting untuk mendapatkan jawatan penasihat”.

      Dewan Pangkuan Diraja Terengganu pada 14 September berkata dakwaan itu tidak bertanggungjawab dan menggesa Rewcastle-Brown memohon maaf.

      Rewcastle-Brown bagaimanapun memberitahu FMT bahawa Sultanah Terengganu tersalah faham.

      “Apa yang saya katakan adalah Jho berbangga dengan hubungan sosialnya termasuk Sultanah Terengganu membolehkan dia masuk dalam linkungan suaminya yang terlibat dalam TIA.

      “Dia berbangga hubungan sosialnya menyebabkan dia diambil sebagai penasihat. Ini adalah isu yang berlainan,” katanya.

      Bukunya yang dilancarkan pada 8 September itu menceritakan tentang siasatan ke atas skandal 1MDB.

      FMT sudah menghubungi Rewcastle-Brown untuk mendapatkan jawapannya. - FMT

      Delete
    2. Hey tonggeng budak setan
      Lepasan U-Never-Study Tanjung Rambutan....

      Heran, baru sat tadi kau merepek-meraban....

      "Antara nama-nama negara berakhir dengan ‘tan’ ialah Pakistan(tanah suci), Tajikistan(tanah bangsa Tajik), Afghanistan(tanah bangsa Afghan) dan Kirgyztan(tanah bangsa Kysgyz). Lain-lain nama termasuk Baluchistan, Kazakhstan, Turkemanistan",
      haaaaaaaaa....???

      Kau dapat sumber dari mana - dari sumbu mak badak, mynewshub, raja pukimak klentong ker...??

      Atau kau ngigau sambil terngompol kencing siang hari ker, budak.....???


      Nah dengar nie baik2...

      Saya nak berkongsi maklumat rasmi, bukan dengar cakap2 angin macam lazimnya dibuat si Tonggeng,

      Pengerusi PH merangkap PM Malaysia mengumumkan bahawa beliau beserta semua pemimpin2 Tertinggi parti dalam gabungan Parti Harapan akan mengadakan & hadhir diri dalam MAJLIS BESAR-BESARAN pada 8 Okt ini bagi menunjukkan Solidaritas/Sokongan Padu terhadap DSAI dalam pilihahanraya kecil Port Dickxon.

      Ps:
      Jadinya.....toksah ler Tonggeng & geng2 Rafizi nak menyibuk berak tak cebuk menanam racun kebencian terhadap Negarawan Terulung, Tun Dr. Mahathir Mohamad.3

      Delete
  24. dad...kau dah tentu agak familiar dengan Clare Brown ni kan. Alaa..pengrang buku Serawak Report tu dan juga editor media serawak Report tu lah.

    Kau tau tak apa kata netizen2 kat Msia ni tentang dia...jom kita layaan !!!

    1) Claire newcastle brown has been called conniving bitch, scammer and journalist bibir lembik. Jentik sekali CNB akan dedahkan sumber article yg ditulisnya. Langsung takda etika kewartawanan utk menyimpan sumber sebagai sulit.Madam Ambiga dan Mr Justo pun dah kena kencing. Yang tukang cerita psl Morais pun tak lama lagi kita tau saper. Bnyk kali juga this woman dah curi cerita org lain. Kononnya nak jadi hero kat Malaysia dan mendedahkan segala mcm kepincangan pentadbiran kerajaan. She's a medusa..

    2) Kerajaan Sarawak sila ambil perhatian berkenaan cadangan anon 2:06 pm, sila tukar nama Sarawak Report kepada British Fake News, sebab memalukan orang2 Sarawak sahaja. Kamik percayak orang2 Sarawak semuanya baik2 belaka dan sangat bencikan fitnah...tak macam orang di semenanjung yang suka sangat terima bulat2 apa yang diperkatakannya!!!

    3) Biji di tersentap kedalam..sudah kecut..kes dgn sultanah.tu ada ko kait dgn 1mdb..ki ki ki..korang ingat kenapa dia takut masuk mahkamah...sekali loyar konar..tersasul..ki ki ki..tu laa main pitnah jee..bukti tkder..

    4) She deserve to be granted personal non grata and should be banned from entering Msia. SR should be classified as FAKE BULLETIN by discarding the term used as SARAWAK REPORT. Instead that bulletin should be renamed as SFNB (SARAWAK FAKE NEWS BUSTER). DSRI NAJIB should nail this female syaitan immediately.

    5) Knpe lar betina jalang nie menyibuk kat malaysia...mcm anak haram je aku tngok...sape je yg support betina sundal nie

    6) Baik tukar nama Sarawak Report tu. Malu aku orang Sarawak, seolah olah negeri Sarawak semua orang tukang putar alam, semua merempat. Buruk nama negeri aku je haa. Bagi nama Clare Report ke apa ke.

    7) dajjal betina....yg kencingnya sgt berbisa....
    sekali hirup terus jadi macai PH yg tegar...

    8) Hahaa.. dah mula konabaring sbb takut kena panggil jadi saksi..
    Dah gementar sebelom lagi disoal di mahkamah sundal betina nih...
    Harap dia nih nanti dipanggil ke mahkamah sini jugak suatu hari..
    Aku nak ludah muka dia kalau berkesempatan.
    ☺☺��☺☺

    dad..Fuuuh..marah betul netizen2 pada clare Brown ni yeer...tapi yang peliknya, dia ni lah yang menjadi sumber utama Madey dan Rapizi serta Tony Phua untk mendajalkan DSNR dalam isu 1MDB tu...takke pelik namanya tu bhai ???

    ReplyDelete
    Replies
    1. Cukup bijak dan pandai para netIzen itu berkata kata ..😎😎😎

      Sundal lah , haramjadah lah , najib should nail this female syaitan 👿👿👿

      Ini cerita bila ni Geng Najib ?
      Kamu masih bermimpi rupanya .

      Delete
    2. Kau dapat sumber dari mana - dari sumbu mak badak, mynewshub, raja pukimak klentong ker...??

      Atau kau ngigau sambil terngompol kencing siang hari ker, budak.....???

      Delete
    3. apa ek org cakap pasal najis pujaan ko.....

      "Benci aku manusia mcmni..bnyk bukti2 kot putaw alam nya org.


      Sudah sudahlh tipu rakyat....rakyat dh penat dh....yg tnggal hnya kuncu2 nya shj...terang2 nk menipu...rakyat ada hak bersuara...nk putar belit apa lg...x cukup lg ke mkn duit rakyat...dasar tamak haloba...

      Tipu2 najibon penipu
      kencing2 najibon kaki kencing
      penyamun2 najibon penyamun....jgn sokong biar dia telentang...kita hantar kt sg buluh...biar padan muka dia..

      Sangat memalukan. Mula mula kata ... tak ada.... lepas tu derma .... kata kehendak penderma. .... pulangkan kepada siapa?.... alaun mana

      Apa komen2 macai2 najib apa boleh percaya kah kata2 dia ni?

      pekan oh pekan...dah kenyang menipu pulak..."

      geng....tak terasa ke?

      Delete
    4. Saya tak akan bergari jika keluar Umno minggu lepas



      Ketua Umno Bahagian Baling Datuk Seri Abdul Azeez Abdul Rahim mendakwa beliau tidak akan berbaju lokap dan bergari sekiranya meninggalkan parti itu minggu lepas.

      Dalam satu hantaran di Facebook rasminya, bekas pengerusi Lembaga Tabung Haji itu berkata penahanan beliau merupakan harga yang perlu dibayar untuk perjuangan Umno.

      Semalam Abdul Azeez bersama abang dan sepupunya ditahan reman selama empat hari oleh Mahkamah Majistret Putarjaya.

      “Inilah harga yang perlu saya bayar untuk sebuah perjuangan. Jika saya telah keluar dari Umno minggu lepas, anda tidak akan lihat saya begini (berbaju lokap SPRM dan bergari) hari ini.

      “Namun walau apa pun dugaan atau rintangan atau ugutan yang datang, hatta ke penjara sekalipun saya tetap tidak akan meninggalkan perjuangan parti keramat Umno ini,” kata Abdul Azeez.

      Kenyataan itu dibuat selepas dakwaan bahawa ada pemimpin Umno diugut dengan tindakan mahkamah jika mereka tidak meninggalkan parti itu.

      Tidak lama selepas pilihan raya umum 9 Mei, pihak berkuasa menyerbu kediaman Azeez di Selangor dan Kedah, serta merampas wang tunai dan barang berharga.

      Azeez mendakwa tidak semua jam tangan berjenama yang dirampas oleh pihak berkuasa adalah tulen.

      Bernama kemudian melaporkan serbuan itu bertujuan membantu siasatan berhubung pelantikan kontraktor melibatkan projek-projek Tabung Haji.

      Kes itu disiasat di bawah Seksyen 16 Akta SPRM 2009 kerana meminta atau menerima suapan serta Seksyen 4 Akta Pencegahan Pengubahan Wang Haram dan Pencegahan Pembiayaan Keganasan 2001 (AMLATFA).

      Sebelum ini, ahli majlis tertinggi Umno Datuk Lokman Noor Adam mendakwa kerajaan Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad menggunakan AMLATFA sebagai "ISA baru".

      Azeez, abang dan sepupunya ditahan pada 25 Sept dan dibawa ke Mahkamah Majistret Putrajaya pada hari berikutnya dengan berpakaian warna oren dan bergari.

      Delete
  25. Kengkwan yang dikasihi khususnya Wak Suman penjaja tempek bacin, Pak diny, dad dan smart romen...aku tau korang memang berabuk2 cakap omputeh, tak macam aku ni yang setakat lulus Tkn 3 aje.

    Jadi aku nak sharekan dengan korang kenyataan penuh DS Najib berkaitan isu Kevin Morais tu...tak salah kan ???

    Pembunuhan Kevin Morais : Najib Jawab Dakwaan S. Ravi Chandran


    Berikut adalah kenyataan penuh mantan Perdana Menteri, Dato' Sri Najib Razak berhubung dakwaan penglibatannya dengan kes pembunuhan Kevin Morais.

    Press Statement by YB Dato Seri Najib Tun Abdul Razak on allegations by accused, S Ravi Chandaran in the murder case of Kevin Morais.

    The accused, S.Ravi Chandaran has committed perjury when he alleged that I was responsible for inducing him with an offer of RM 3.5 million through an unnamed prison officer for him to plead guilty.

    I read the report of the court proceedings on the 2nd of October 2018 and was shocked with the unfounded allegations.

    I note with keen interest that Ravi also claimed that Kolonel Dr. R Kunasegeran, another accused person, had also offered Ravi RM 1.5 million and that Richard Morais, a brother of the victim had also offered another RM 2 million for the same objective, a most unlikely scenario.

    These allegations are completely and utterly untrue and are denied by me unequivocally. This is a most damning statement to say the least, and does not do any justice to the late Kevin Morais nor to me.

    It is most unkind for Ravi to perjure in that way attempting to take advantage of the current situation I am in and to further unfairly cause me reputational hurt.
    I cannot help but wonder that someone put him up to it.

    I urge the authorities to investigate on this allegation. Ravi Chandaran should be asked to disclose the name of the prison warden. This prison officer, if he exists at all, would surely still be working in the prison.

    Ravi must name him and a statement must be recorded by the Police from the prison officer to test the veracity of Ravi’s claim.

    If Ravi cannot support his claim, I urge the authorities to charge Ravi for perjury.

    I am made to understand that neither the Prosecution nor any of the defence counsel in the murder case believed Ravi’s bizarre allegations.

    Furthermore, I am reliably informed that the late Kevin Morais had no part in the investigations or supervision of the 1MDB or the SRC cases.

    This can easily be determined by a proper investigation.

    YB Dato Seri Najib Tun Abdul Razak

    4th October 2018

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hello Geng ..

      Suroh je Najib saman . Najib kan ada ramai loyar ..

      Mana pergi Hamparizan ?

      Delete
    2. Najib pernah klentong - takkan saya bodoh simpan duit bilyon2 duit curi dlm bank akuan saya.

      Najib pernah klentong - semua derma untuk parti mesti disusuli dgn resit penerimaan bagi elak penyelewengan.

      Jadinya, perakuan najib yg kamu paparkan tak meyakinkan kerana najib memang pembohong.

      Sementara itu, tak abis pikir, kenapa kevin morais dibunuh selepas dia menyiapkan kertas pertuduhan menamakan najib dalam skandal berbilyon-bilyon 1mdb. Datang si 'A Thorny General, Pandir Ali' pulak dibakul-sampahkan kertas pertuduhan itu. Kemudian AG Ghani Patail pulak dipecat serta merta tanpa notis sampai beliau tidak benarkan masuk pejabat.

      Cuba citer sikit untuk cover line najib, noleh kan kan kan......??

      Delete
    3. Ridhuan Tee ingatkan Mujahid supaya tidak jadi ‘mujahat’



      Pendakwah bebas, Prof Dr Ridhuan Tee Abdullah menyarankan Menteri di Jabatan Perdana Menteri (hal ehwal agama), Datuk Mujahid Yusof Rawa supaya meneliti dengan baik ceramah Dr Zakir Naik yang didakwanya mencaci agama lain.

      Ridhuan Tee berkata, sepanjang penelitiannya, ucapan dan sudut pandang pakar perbandingan agama itu tidak bercanggah daripada pandangan akademik.

      “Hanya mereka yang makan cili sahaja yang terasa pedaskan. Dr Zakir Naik tidak pernah mengeluarkan kenyataan memperlekeh atau memandang rendah kepada agama lain.

      “Hujah yang Zakir Naik keluarkan sentiasa bersandar kepada fakta. Justeru, saya mohon menteri Jabatan Perdana Menteri, meneliti ceramah dan ucapan Zakir Naik, pernahkah beliau mencaci agama lain,” katanya dalam satu kenyataan, hari ini.

      Beliau juga bertanya sama ada pernahkah pihak yang mendakwa Dr Zakir Naik mencaci agama lain, mendengar khutbah gereja setiap Ahad yang kadang kala, paderi mereka turut meremeh dan merendahkan status agama Islam.

      “Ya, tidak dinafikan kita tidak perlu terikut-ikut dengan rentak mereka. Tetapi adalah lebih baik jika Mujahid mengeluarkan pendapat seiring dengan Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad yang sebelum ini menegaskan Malaysia tidak akan dengan mudah bersetuju terhadap sebarang desakan menghantar pulang Dr Zakir Naik sebelum membuat penilaian secara teliti.

      “Jika dibandingkan dengan sarjana perbandingan agama di dunia, masih belum ada tokoh setanding Dr Zakir Naik. Kita tidak mahu, hanya kerana terlalu mahu menjaga hati orang, hati umat sendiri terluka.

      “Dibimbangi nama kita yang baik seperti Mujahid terpalit menjadi ‘mujahat’ hanya kerana gara-gara pandangan terhadap Dr Zakir Naik yang tidak bersandar kepada kajian yang rapi dan teliti,” katanya.

      Beliau menegaskan, jangan kerana ultra kiasu memusuhi Dr Zakir Naik, maka menteri turut terikut-ikut rentak musuh.

      “Apakah kita sebagai menteri mampu lakukan sebagaimana Almarhum Tunku Abdul Rahman, pengasas Perkim yang berjaya mengIslamkan beberapa menteri.

      “Jika kita tidak mampu, jangan lah tegar mengatakan dakwah Dr Zakir Naik tidak sesuai. Sedarkah kita berapa ramai yang telah diislamkan oleh Dr Zakir Naik. Jika beliau ekstrem mana mungkin mereka yang ‘non-muslim’ masuk Islam,” katanya.

      Delete
  26. Pak diny dan sobat2 sekelian....percaya tak kalau ramai rakyat Msia yang mengatakan ANWAR IBRAHIM BERBOHONG kepada BBC dalam bulan Jun dulu????


    RUPA-rupanya Anwar Ibrahim tidak bercakap benar semasa temuramah yang dibuat oleh BBC pada Jun lalu.

    Hari ini Anwar berdolak dalik (baca laporan akhbar Utusan Malaysia hari ini). Kononnya salah media melaporkan kenyataannya.

    Agaknya dalam isu apa lagi yang Anwar tak bercakap benar atau berbohong lagi yeer????

    Isu pengampunan oleh Agong - adakah benar seperti yang diwar-warkan oleh Anwar.

    Isu liwat Saiful Bukhary Azlan?

    Ntah lah...betul jugak perumpamaan melayu dulu2 tu..Siakap senohong, gelama ikan duri...bercakap bohong ada chan jadi Perdana menteri macam PM ke 7 sekarang ni bhai!!!

    ReplyDelete
  27. Pak diny dan Wak Suman Tempek Bacin....Fuyooo..Apa pulak berita baru ni yang pastinya bakal menggegarkan lanskap politik negara tercinta ni ?????

    TTF condemns Shukri Abdull and Mahathir Mohamad over actions against Rosmah Mansor

    Datin Seri Rosmah Mansor pleaded not guilty today to 17 charges of laundering funds amounting to some RM7 million or so at the Kuala Lumpur Sessions Court.

    Wife of former Malaysian premier Dato’ Seri Najib Tun Razak, who also made an appearance at the Kuala Lumpur High Court, Rosmah was allowed to post RM2 million as security deposit before being ordered by the court to surrender her passport.

    In setting the bail, Judge Azura Alwi said that the request by lead prosecutor Dato’ Seri Gopal Sri Ram for the sum to be fixed at RM10mil was too excessive and that the amount suggested by the defence was too low.

    TTF is made to understand that Rosmah’s defence counsel protested the RM10 million sum on grounds that it made no sense as the amount she was alleged to have laundered was far lower.

    Rosmah was placed under arrest by the Malaysian Anti Corruption Commission (MACC) yesterday on counts of having committed offences under the Anti-Money Laundering Act, Anti-Terrorism Financing Act and Proceeds of Unlawful Activities Act (AMLA) 2001.

    On the 26th of September 2018 , TTF was already informed by someone from camp Mahathir that she would be charged at the Kuala Lumpur Sessions Court on the 4th of October 2018.

    According to the source, the date was ‘fixed’ by Dr Mahathir Mohamad, who, on the 26th of September 2018, issued a ‘directive’ to someone in the MACC not to arrest her while she was there being questioned over allegations of her having laundered funds.

    TTF was made to understand that she was due to face some 40 – 50 charges.

    But hours ago, it was brought to our attention that a ‘new’ directive was given to the MACC for the charges, totalling some 52, to be read in stages just to prevent members of public from accusing the Government of Malaysia (GoM) of waging a vendetta.

    What this means, is that we can expect Rosmah to be charged again anytime within the next one or two weeks and thereafter, again, within the same time frame.

    The manner in which these charges are being leveled reeks of a high-level conspiracy and seems to trace all the way to the highest of rungs within the Corridors of Power.

    TTF condemns the actions of both the MACC and Mahathir in shaming the wife of a man, who not only led this country for nine years, but paved the way for its gradual transformation into a regional economic hub.

    TTF also condemns the GoM and Mahathir for allowing the MACC under Dato’ Seri Mohd Shukri Abdull to trigger such actions against Najib and Rosmah.

    Not only is there a criminal report lodged against Shukri sitting somewhere collecting dust, it strikes us as weird that both the MACC and the police have yet to act on him but were swift with action against the former first coupe.

    Tentu Pak diny dan Wak Suman patut mengucapkan jutaan terima kasih kepada TTF kerana mendedahkan perkara2 yang selama ni tersembunyi dengan rapatnya...jadi baru lah rakyat Msia tau sapa sebenarnya ketua rejim Haprakan ni!!!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kau dapat sumber dari mana - dari sumbu mak badak, mynewshub, raja pukimak klentong ker...??

      Atau kau ngigau sambil terngompol kencing siang hari ker, budak.....???

      Delete
  28. Pak diny dan kengkawan semua...Fuuuh..Betul ke berita di bawah ni. kalau betul lah, dah tentu bakal meletup persada politik kat negara ni macam letusan bom Nukliar beb !!!!!

    Dr M gets portal to release fake Wikileaks accounts to shame Anwar


    Dr Mahathir Mohamad got an anonymous portal to release some account details purportedly belonging to PKR de facto chief Dato’ Seri Anwar Ibrahim, now going viral.

    A check by The Third Force with several sources in the United States (US) confirmed that the details were half-truths woven though complete fabrications to shame Anwar ahead of the Port Dickson by-election and to trigger investigations against him.

    The details were first released a couple of years back.

    Several of our contact points from within camp Mahathir confirmed that the instructions to release the so-called account details were given by the Prime Minister himself.

    Mohon jasa baik Pak diny atau sesapa saja di blog ni untuk menentu sahkan berita tersebut...jangan lambat sangat yeeer!!!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kalau benar, kenapa kamu melakak ajer. Pergi ler buat laporan polis, bongok.

      Delete
  29. Pak diny...Ini laporan lengkap yang disiarkan dalam the coverage berkaitan akaun2 yang melibatkan DSAI tu...yang dikatakan hanya sengaja diada2kan untuk mendajalkan DSAI oleh "orang" tu!!!!

    The Coverage

    Liang Teck Meng claimed that these accounts were located in the United States, Singapore, China and Israel, adding that the information had been exposed via Wikileaks.


    He claimed that Anwar had a US$10mil (RM30mil) deposit in a Citibank account, S$5.5mil (RM14mil) in a UOB bank account, S$8mil (RM20mil) in DBS Bank, US$3.5mil (RM11mil) in Bank of China, US$6.5mil (RM20mil) in the Israel National Bank, as well as US$5mil (RM16mil) in American Express Bank.

    He said all the accounts posted on Wikileaks had full details of its owner, status, passport number, type of bank account, date the account was opened as well as maturity date.

    1. Name : Mr Anwar bin Ibrahim
    Post : Deputy Prime Minister
    Passport No. : D 283767 (M)
    Bank : Citibank
    Type of Account : Fixed Deposit (Foreign Currency)
    2 years
    Account No : DD-2141-7922-549-F
    Amount : USD $ 10,000,000.00
    Date of opening account : 21/04/97
    Date of Maturity : 21/04/99

    2. Name : Mr. Anwar bin Ibrahim
    Post : Deputy Prime Minister
    Passport No. : D 283767 (M)
    Bank : United Overseas Bank
    Type of Account : Fixed Deposit
    2 years
    Account No : M-3914-7179-212-D
    Amount : S $ 5,500,000.00
    Date of opening account : 28/05/97
    Date of Maturity : 28/05/99

    3. Name : Mr. Anwar bin Ibrahim
    Post : Deputy Prime Minister
    Passport No. : D 283767 (M)
    Bank : Development Bank of Singapore
    Type of Account : Fixed Deposit
    2 years
    Account No : B 1712-341-619-C
    Amount : S $ 8,000,000.00
    Date of opening account : 29/06/97
    Date of Maturity : 29/06/99

    4. Name: Mr. Anwar bin Ibrahim
    Post : Deputy Prime Minister
    Passport No. : D 283767 (M)
    Bank : Bank of China
    Type of Account : Fixed Deposit (Foreign Currency)
    3 years
    Account No : D 319-2218-512-J
    Amount : USD 3,500,000.00
    Date of opening account : 28/02/98
    Date of Maturity : 28/02/01

    5. Name : Mr. Anwar bin Ibrahim
    Post : Deputy Prime Minister
    Passport No. : D 283767 (M)
    Bank : Citibank
    Type of Account : Fixed Deposit (Foreign Currency)
    2 years
    Account No : M 374-6593-88 D
    Amount : USD 4,000,000.00
    Date of opening account : 08/06/97
    Date of Maturity : 08/06/99

    6. Name : Mr. Anwar bin Ibrahim
    Post : Deputy Prime Minister
    Passport No. : D 283767 (M)
    Bank : Israeli National Bank
    Type of Account : Fixed Deposit (Foreign Currency)
    2 years
    Account No : BD 5211-7925-8716-51 MA
    Amount : USD 6,500,000.00
    Date of opening account : 08/06/97
    Date of Maturity : 08/06/99

    7. Name : Mr. Anwar bin Ibrahim
    Post : Deputy Prime Minister
    Passport No. : D 283767 (M)
    Bank : American Express Bank
    Type of Account : Fixed Deposit (Foreign Currency)
    3 years
    Account No : E- 6654-662-719-M
    Amount : USD 5,000,000.00
    Date of opening account : 09/07/96
    Date of Maturity : 09/07/99

    8. Name : Mr. Anwar bin Ibrahim
    Post : Deputy Prime Minister
    Passport No. : D 283767 (M)
    Bank : American Express Bank
    Type of Account : Fixed Deposit (Foreign Currency)
    3 years
    Account No : J-5152-6161-311-D
    Amount : USD 5,000,000.00
    Date of opening account : 24/01/97
    Date of Maturity : 24/01/00



    9. Name : Mr. Anwar bin Ibrahim
    Post : Deputy Prime Minister
    Passport No. : D 283767 (M)
    Bank : Israel National Bank
    Type of Account : Fixed Deposit (Foreign Currency)
    3 years
    Account No : FG 3469-4462-9172 (DE)
    Amount : USD 10,000,000.00
    Date of opening account : 21/09/96
    Date of Maturity : 21/09/99

    10. Name : Mr. Anwar bin Ibrahim
    Post : Deputy Prime Minister
    Passport No. : D 283767 (M)
    Bank : Israel National Bank
    Type of Account : Fixed Deposit
    2 years
    Account No : H 7639-1722-5243 (MG)
    Amount : S $ 5,000,000.00
    Date of opening account : 09/06/97
    Date of Maturity : 09/06/99

    ReplyDelete
    Replies
    1. 11. Name : Mr. Anwar bin Ibrahim
      Post : Deputy Prime Minister
      Passport No. : D 283767 (M)
      Bank : Israel National Bank
      Type of Account : Fixed Deposit
      1 years
      Account No : DC 7943-7716-2713 33 NB
      Amount : S $ 7,500,000.00
      Date of opening account : 10/12/97
      Date of Maturity : 10/12/98

      12. Name : Mr. Anwar bin Ibrahim
      Post : Deputy Prime Minister
      Passport No. : D 283767 (M)
      Bank : Israel National Bank
      Type of Account : Fixed Deposit
      2 years
      Account No : GH 1299-4166-339 A
      Amount : S $ 5,000,000.00
      Date of opening account : 11/06/97
      Date of Maturity : 11/06/99



      13. Name : Mr. Anwar bin Ibrahim
      Post : Deputy Prime Minister
      Passport No. : D 283767 (M)
      Bank : Israel National Bank
      Type of Account : Fixed Deposit
      2 years
      Account No : D 1471-3134-22 F
      Amount : S $ 3,000,000.00
      Date of opening account : 03/04/97
      Date of Maturity : 03/04/99

      14. Name : Mr. Anwar bin Ibrahim
      Post : Deputy Prime Minister
      Passport No. : D 283767 (M)
      Bank : Citibank
      Type of Account : Fixed Deposit
      2 years
      Account No : AB 7193-4111-331 (A)
      Amount : S $ 6,000,000.00
      Date of opening account : 20/12/96
      Date of Maturity : 20/12/98

      15. Name : Mr. Anwar bin Ibrahim
      Post : Deputy Prime Minister
      Passport No. : D 283767 (M)
      Bank : Citibank
      Type of Account : Fixed Deposit (Foreign Currency
      3 years
      Account No : FA 9132-3156-212 E
      Amount : USD 7,000,000.00
      Date of opening account : 11/04/96
      Date of Maturity : 11/04/99

      16. Name : Mr. Anwar bin Ibrahim
      Post : Deputy Prime Minister
      Passport No. : D 283767 (M)
      Bank : Citibank
      Type of Account : Fixed Deposit (Foreign Currency)
      2 years
      Account No : M 819-5512-71 D
      Amount : USD 6,000,000.00
      Date of opening account : 06/05/97
      Date of Maturity : 06/05/99

      17. Name : Mr. Anwar bin Ibrahim
      Post : Deputy Prime Minister
      Passport No. : D 283767 (M)
      Bank : Citibank
      Type of Account : Fixed Deposit (Foreign Currency)
      2 years
      Account No : M 819-5512-71 D
      Amount : USD 5,000,000.00
      Date of opening account : 06/05/97
      Date of Maturity : 06/05/99

      18. Name : Mr. Anwar bin Ibrahim
      Post : Deputy Prime Minister
      Passport No. : D 283767 (M)
      Bank : Israeli National Bank
      Type of Account : Fixed Deposit
      3 years
      Account No : GM 5210-6125-8862-49 DG
      Amount : S $ 6,000,000.00
      Date of opening account : 10/04/96
      Date of Maturity : 10/04/99

      19. Name : Mr. Anwar bin Ibrahim
      Post : Deputy Prime Minister
      Passport No. : D 283767 (M)
      Bank : Israeli National Bank
      Type of Account : Fixed Deposit (Foreign Currency)
      2 years
      Account No : HD 4179-2416-3829-31AD
      Amount : USD 5,500,000.00
      Date of opening account : 21/12/96
      Date of Maturity : 21/12/98

      20. Name : Mr. Anwar bin Ibrahim
      Post : Deputy Prime Minister
      Passport No. : D 283767 (M)
      Bank : Israeli National Bank
      Type of Account : Fixed Deposit (Foreign Currency)
      2 years
      Account No : SD 3912-4942-6918-72 DA
      Amount : S $ 8,000,000.00
      Date of opening account : 03/12/96
      Date of Maturity : 03/12/98

      Source: The Coverage

      Delete
    2. Kalau benar, kenapa kamu melakak ajer. Pergi ler buat laporan polis, bongok.

      Atau kau nie besar punyer temberang - dah tuu pengecut, jenis baling batu sembunyi tangan.

      Delete
    3. Budak sial haramjadah ini memang tak serik2 kena belasah & dibogelkan tingkah jahatnya mengadu domba, fitnah, membohong auta, mengutip source ketchup basi dari sumbu mak badak, mynewshub, raja pukimak klentong (rpk)....

      Kejora Tonggeng Tikus menikus
      Kau betul2 bacul lagi dayus....

      Kamu masih jugak dgn bahan2 tak releven dgn topik.

      Toksah temberang cakap lebih2 ler. Buktikan kejantanan engkau Kejora sebagai pejuang kebenaran.

      We want Action man, not talk cock, got it.....??

      Come on suwar...
      KAMU BILA NAK ADA KOTEY UNTUK FACE-TO-FACE- dgn saya agar kamu dapat disunatkan kepala kolop kamu tuu....!!!

      MASIH TAKOTT TELOR KECOTT KERRR.....??
      MASIH TAKOTT TELOR KECOTT KERRR.....??

      My challenge to you still stand.....!!

      Delete
    4. geng najis copy paste dari the coverage....tapi dia lupa kot nak copy paste yg ini......

      "Najib Caught Bonking Malaysia Singer And Actress In A Port Dickson Hotel Room – Rosmah Started Learning To Sing To Contain Najib Sexual Desire
      By thecoverage"

      ni tengah musim panas kat pd.....memang sesuai laa.....kan geng.....ce cite...ce cite!

      Delete
  30. Budak sial haramjadah ini memang tak serik2 kena belasah & dibogelkan tingkah jahatnya mengadu domba, fitnah, membohong auta, mengutip source ketchup basi dari sumbu mak badak, mynewshub, raja pukimak klentong (rpk)....

    Kejora Tonggeng Tikus menikus
    Kau betul2 bacul lagi dayus....

    Kamu masih jugak dgn bahan2 tak releven dgn topik.

    Toksah temberang cakap lebih2 ler. Buktikan kejantanan engkau Kejora sebagai pejuang kebenaran.

    We want Action man, not talk cock, got it.....??

    Come on suwar...
    KAMU BILA NAK ADA KOTEY UNTUK FACE-TO-FACE- dgn saya agar kamu dapat disunatkan kepala kolop kamu tuu....!!!

    MASIH TAKOTT TELOR KECOTT KERRR.....??
    MASIH TAKOTT TELOR KECOTT KERRR.....??

    My challenge to you still stand.....!!

    ReplyDelete
  31. Budak sial haramjadah ini memang tak serik2 kena belasah & dibogelkan tingkah jahatnya mengadu domba, fitnah, membohong auta, mengutip source ketchup basi dari sumbu mak badak, mynewshub, raja pukimak klentong (rpk)....

    Kejora Tonggeng Tikus menikus
    Kau betul2 bacul lagi dayus....

    Kamu masih jugak dgn bahan2 tak releven dgn topik.

    Toksah temberang cakap lebih2 ler. Buktikan kejantanan engkau Kejora sebagai pejuang kebenaran.

    We want Action man, not talk cock, got it.....??

    Come on suwar...
    KAMU BILA NAK ADA KOTEY UNTUK FACE-TO-FACE- dgn saya agar kamu dapat disunatkan kepala kolop kamu tuu....!!!

    MASIH TAKOTT TELOR KECOTT KERRR.....??
    MASIH TAKOTT TELOR KECOTT KERRR.....??

    My challenge to you still stand.....!!

    ReplyDelete
    Replies

    1. Kalo dia tak kecut tlor dan mahu semuka dengan Sdr Othjman, memberi masa bagi nya, saya sanggup jadi saksi dia datang ke tidak di Datarn Merdeka di masa itu.

      Dia jenis yang heboh saja, Lokman Adam yang heboh di media massa pun dah tinggal seketul dua aje yang mengikut dia ke mahkamah menyokong Najib.

      Ok kekawan, aku sibuk 1-2 hari nih, c u next time, hv a good day.

      Delete
  32. Assalamualaikum tuan haji Othaman Ahmad

    Tuan Haji, pukul 2.48 pagi jumaat yg mulia penghulu segala hari, tuan hantar komen mencarut memaki hamun. Apa ni tuan haji. Saya tak tahu apa masalah tuan. Tapi saya rasa malu lah baca komen tuan haji yg copy paste perkara yg teruk mcm tu.

    Dan yg paling ajaib lagi, En. Isa3 awal-awal pagi matahari belum terbit lagi dah bagi sokongan moral.

    Apa ni tuan, kontrol lah sikit perasaan tu. Tuan berdua ni kan dah tua, educated pulak tu. Takkan mcm tu bahasa org tua.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tikus AnonyMOUSE Kejora Tonggeng....

      Your inconsistencies, coward act hiding behind Anonymouse & copy pasting cow dungs articles -affirm your hipocrisy and lies of the highest degree.

      Yess, you arse hole - you deserve those down-to-earth blasting words.

      Delete
  33. geng najis....hadamkan yg ini..

    ‘NAJIB DID NOT SODOMIZE AN INDIVIDUAL – HE SODOMIZED AN ENTIRE NATION’

    the best catch for the week!

    ReplyDelete
  34. Sanggup kah orang yang menghina dan mencaci itu kena hina dan dicaci di media social?

    ReplyDelete
  35. KISAH DARI TOKYO:

    Mas tiba ke LT Narata dari London dengan memakai baju blouse biru,berseluar jean dan tudung biru muda.Semasa melangkah kepada ku yang tiba 30 minit lebih awal. Ku lihat beberapa orang pemuda Jepun memerhatinya dengan penuh minat.
    Gadis kacukan Inggeri/iban ini kelihatan terlalu anggun. Hatiku berdebar ,kerana siapalah aku nak dibanding dengan gadis intelek ini. Selepas mendekati ku,terdengar suara manja.."abang !".Lalu tangan ku hulur, namun tidak berbalas,
    sebaliknya Mas meletakkan jari telunjuknya ke bibirnya yang indah,seperti isyarat diam. Aku benar-benar tersipu malu.
    Ya lah...hajat tak dilayan. Namun segera ku berfikir,mungkin kerana larangan menyentuh lelaki/perempuan tanpa lapik dah diamalkan Mas.Lalu ku bawa Mas berjalan keluar dari balai ketibaan. Di separuh jalan yang agak tidak sibuk,Mas berkata "Abang kita selfie, nak hantar kat papamama"
    Belakangnya dilintuk ke tubuhku dengan penuh manja,.Dalam hati aku berkata"Allahhuakbar,tadinya taknak salam,ini dah lebih dari salam".Bau haruman bunga-bunga Inggeris yang di pakai Mas ,menerpa hidungku.Syaitan datang berbondong-bondong nak menguji anak tok guru. Namun aku tewas jua.Secara tidak sengaja kedua tanganku merangkul lembut tubuh Mas dari belakang. Mas pula seolah-olah mengizinkankannya.Belum pernah seumur hidupku merapati tubuh seorang gadis sebegitu.
    Sementara itu tangan Mas menekan punat HP.

    Mas nampak letih, kerana perjalanan yang jauh, lantas ku bawanya menikmati makanan , dan seterusnya menaiki teksi membawanya ke hotel yang ku tempah. Sampai di lobi hotel,Mas ke biliknya sendiri dan aku terus pulang ke kedai sewaanku.




    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...