Sunday 21 October 2018

SIA-SIA PERTAHANKAN ZAHID HAMIDI, UMNO WAJAR ADAKAN PEMILIHAN SEMULA


Ada dua pendapat berhubung kedudukan Presiden UMNO, Zahid Hamidi selepas beliau didakwa di mahkamah atas 45 pertuduhan berkaitan pecah amanah, menerima rasuah dan penggubahan wang haram.


Satu pendapat mahukan beliau diberi cuti atau jawatannya sebagai Presiden UMNO digantung sehingga beliau menyelesaikan kesnya di mahkamah.


Ini adalah amalan biasa yang dilakukan UMNO sejak sekian lama di mana siapa saja pemimpin parti yang didakwa di mahkamah, jawatannya akan digantung dan dipangku oleh pemimpin yang berada di bawahnya.


Peraturan itu dilakukan bagi menjaga nama baik UMNO agar tidak terkait dengan mana-mana pemimpin yang didakwa di mahkamah.


Satu lagi pendapat mahukan Zahid Hamidi terus memegang jawatan Presiden UMNO atas alasan segala pertuduhan yang dihadapinya itu adalah bermotif politik semata-mata.


Kata mereka, selain pendakwaan itu lebih bertujuan untuk melemahkan UMNO, Zahid Hamidi juga baru saja memegang jawatan Presiden UMNO beberapa bulan yang lalu.


Dengan itu, tambah mereka, memberi cuti atau menggantung jawatan Zahid Hamidi adalah tidak logik kerana beliau terlalu baru memegang jawatan itu.


Jadi, apa yang sebaiknya?

Beri cuti dan gantung jawatan Presiden UMNO yang dipegang oleh Zahid Hamidi atau biarkan beliau terus memegang jawatan tersebut dan pergi ke kandang orang salah di mahkamah selaku Presiden UMNO?


Dari segi pertuduhan yang dihadapi oleh Zahid Hamidi, dapat dilihat bahawa ia adalah kes yang jelas, mudah dan sama sekali tidak sukar, tetapi barangkali susah untuk membela diri.


Lantaran itu, sukar untuk mengatakan pertuduhan itu semata-mata bermotif politik atau bertujuan untuk melemahkan UMNO, kecuali jika Zahid Hamidi benar-benar dapat membuktikan beliau tidak terlibat sama sekali dalam semua pertuduhan pecah amanah, menerima rasuah dan penggubahan wang haram itu.


Dari segi UMNO pula, adalah membuang masa saja jika mereka terus berpendirian mahu mempertahan dan membela Zahid Hamidi kerana masyarakat secara umumnya lebih mudah mempercayai apa yang terkandung dalam pertuduhan itu berbanding apa jua pembelaan di kemudian hari.


Hakikatnya, tiada ada lagi yang dapat dipertahankan tentang Zahid Hamidi berkaitan 45 pertuduhan yang sedang dihadapinya itu.


Meskipun memberi cuti atau menggantung jawatan adalah amalan yang biasa dilakukan UMNO sebelum ini, tetapi dalam kes Zahid Hamidi dan dalam usaha membawa UMNO keluar daripada imej buruk berkaitan rasuah dan mengumpul kekayaan, langkah itu jelas tidak lagi memadai.


Ini kerana jika Zahid Hamidi digantung jawatannya, pemimpin yang akan memangku jawatan Presiden UMNO ialah Mohamad Hassan yang sekarang adalah Timbalan Presiden UMNO.


Seperti mana yang bukan rahsia lagi, Mohamad Hassan masih ada kes terdahulu di SPRM berkaitan tindakannya beberapa tahun sebelum ini menghantar wang tunai RM10 juta ke London melalui pengurup wang untuk tujuan membeli hartanah di sana.


Jika dulu kes beliau dilindungi kerana BN yang memerintah negara, apakah tidak mustahil ia kini akan dibuka semula selepas ini dan beliau juga bakal dibawa ke mahkamah untuk diadili?


Apa akan jadi kepada UMNO jika selepas memangku jawatan Presiden parti, Mohamad juga akhirnya dibawa ke mahkamah atas dakwaan rasuah atau pengubahan wang haram?


Tidakkah sekali lagi UMNO akan menerima nasib malang?


Dengan itu, memberi laluan kepada Mohamad Hassan memangku jawatan Presiden UMNO bukanlah langkah yang selamat untuk masa depan parti itu.


Lagi pula, Mohamad Hassan hanyalah seorang Adun dan tidak pernah dalam sejarah UMNO selama ini seorang yang bukan Ahli Parlimen menjadi Presidennya.


Realitinya UMNO mesti dipimpin oleh seorang yang menjadi Ahli Parlimen kerana percaturan utama yang diperjuangkan ialah untuk mentadbir negara melalui jawatan Perdana Menteri.


Langkah yang paling praktikal dan tepat ialah selain Zahid Hamidi mesti diundurkan daripada jawatannya, MT UMNO juga wajar membuat keputusan agar pemilihan pucuk pimpinan diadakan semula sebagaimana yang disarankan oleh Tengku Razaleigh Hamzah.


Melalui pemilihan semula itu, perwakilan UMNO boleh memilih seorang pemimpin yang benar-benar bersih, berwibawa dan diyakini sebagai Presiden dengan matlamat untuk membina dan menjulang semula nama parti.


Calon yang sesuai boleh jadi Tengku Razaleigh Hamzah, Khairy Jamaluddin, Hishammuddin Hussein atau sesiapa saja yang dirasakan layak, berwibawa serta bersih untuk menerajui UMNO.


Tetapi awas, bagi pemimpin yang tuan punya badan tahu ada pekung, kurap dan kudis berselerakan di badan sendiri ketika menjadi menteri sebelum ini, lebih baik awal-awal tidak menawarkan diri kerana jika jenis itu yang menerajui UMNO,  ia pasti akan  sekali lagi mengundang petaka kepada parti itu.


UMNO wajib memilih pemimpin yang benar-benar bersih yang tidak ada kes lampau yang buruk untuk menerajui parti itu jika ingin diterima semula oleh rakyat pelbagai kaum dan lapisan di negara ini. (ShahbudinHusin 21/10/2018)

106 comments:

  1. Orang2 Melayu nak pertahankan manusia mcm ni buat apa lagi?

    Tengok saja senarai syarikat miliknya. Beratus ratus.

    Tak gunalah perniaga2 Melayu beli borang tender dan masuk tender.

    Semua projek telah dibolot olehnya.

    Dia ada kuasa dan berkuasa mengarahkan pengerusi jawatan kuasa tender untuk memberi tender tersebut kpd syarikatnya dan syarikat kroni2nya.

    Jadi matilah syarikat bumiputera.

    Kemudian dia akan berkata syarikat bumiputera tak pandai rebut peluang.

    Harga mahal

    Tidak memenuhi spesifikasi tender dan sebagainya.

    Walhal dia yg bunuh kesemua syarikat bumiputera yg bersaing dgn syarikatnya dan syarikat2 kroni dia.

    Dia makan komisyen atas angin saja dah beratus ratus juta.

    Mana tak lingkup syarikat2 bumiputera yg lain yg dia tidak ada kepentingan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Umno memang celaka.
      Semuanya mereka nak bolot kat mereka saja.

      Delete
    2. Fenin fenin, sape la yg nak ganti wak jahit nih..suh lokman pangku jap boleh tak? 😂😂😂

      Delete
    3. adakan semula pemilihan. Buang saki baki yg mmg kaki songlap duit.

      UMNO akan kembali berkuasa.

      bankami.blogspot.com

      Delete
    4. 🦉 *UMNO leadership*
      ZAHID HAMIDI and His Family Members have been banned from travelling overseas . . .

      Zahid Hamidi's Wife has a savings in her personal bank account of more than RM500 million and His Daughter has a Savings of RM950 million in her Personal Bank Account . . .
      This is just one example of how UMNO and its leadership has been looting this country.

      According to sources, most of the BN Division Chiefs and Elected Representatives who have received 1MDB's illegal money will be investigated.
      Some skilled, corrupt former Ministers will also become Residents in Sg Buloh soon.
      Some Tun Razak families who receive 1MDB funds will also not sleep well. The future is not good for them.
      About 900 involved with 1MDB scandals will be investigated by PDRM and MACC.
      Do not be surprised if UMNO Presidential Candidates and other leaders are also the highlight of the authorities.

      The destruction of UMNO's power should make the Malays fanatic and obsessed, but Malays should know that UMNO was not championing the rights of Malays, Muslims and the Nation. But It is a Tool for the super corrupt UMNO Elite to enrich itself in the name of Malay, Islamic and Malay Rulers. For example, the British colonialists have allocated millions of acres of Malay Reserve Lands to the Malays but when UMNO came to power, only 12% of Malay Reserve Lands were actually given to them. Who has ravaged the balance of the Malay Reserve Lands?
      Not DAP, MCA or MIC but UMNO.
      Being the Pirates of the horizon , deceiving the people and destroying the Malaysian economy is Malay UMNO . . .

      For 61 years, UMNO was in power but why are they still accusing the other races of taking away the Malay rights when they have a Malay PM, All Malay Ministers, All Malay high-ranking officials and Malay Rulers, controling the country . . .
      It is All because of the naive Malay race that still trusts the UMNO leadership. I just hope that the next generation of Malays are not so gullible to be cheated by UMNO again . . .
      Gempak Habis.........!!

      Delete
    5. Ahli UMNO sepatutnya bersyukur, pemimpin seperti Najib dan Zahid ini ditiadakan.. UMNO takkan kemana jika selagi dipimpin keduanya ini..

      Delete
    6. Alaaah...Mengata dulang paku serpih..mengata orang dia yang lebih.

      Rejim Haprakan ni pun pun apa kurangnya..tengok aje lah, tak sampai 100 hari pun berkuasa PM ke 7 dah kurniakan kontrak TM pada anaknya.

      PETRON, milik anaknya dah jadi pembekal minyak kepada kenderaan kerajaan dan juga pada MAS. Takke kroinisme tu namanya????

      TS Vincent Tan dah untung atas angin puluh2 juta bila beli saham Global T7 sebaik saja pengumuman projek ECRL bakal dibatalkan kerajaan..untung buta2 bila jual balik saham yang dibeli tu.

      Ni belum masuk lagi projek2 mega yang diserahkan pada kroni2 Ah Beng kat penang, termasuk lah terowong bawah laut tu.

      Menteri2 yang lain belum nampak belangnya..iyelah baru sangat pegang jawatan, tengok aje lah nanti dalam setahun dua..kaya lah depa semua..apataknya lubuk wang dah ada depan mata, takkan lah nak pejamkan mata aje..WAJIB dingap sebanyak mungkin sementara ada kuasa dan kedudukan ni.

      Memang betul lah perpatah melayu dulu2 yang mengatakan..anjing ni, kalau tak dijilatnya tahi..pasti akan dihidunya bhai !!!!

      Delete
    7. He he he he....

      Tonggeng/Tongkeng Najib...

      Nukilan di atas dipetik dari sumber mana,....??

      Harap bukan dari sumber2 sakit seperti mykemut-terkemut, lalokman, myhubnewstv, raja pukimak klentong, suara tengek ajib rosmah/star, sumbu mak badak, etc etc....

      Sila beri linknya supaya dapat dibedah siasat kesahihannya....atau nukilan di atas tuu satu lagi dongeng-dengung nak alih tiang gol kisah sedih sad ending Jahit Hang Kerdee & Umno yg dah MASAK serta nazsk sebab banyak gasak.

      Tak gitu, kan kan kan.....??

      He he he he
      Hi hi hi hi

      Delete
  2. Dengan izin tuan blog,

    PER : PEMBEBASAN 11 TAHANAN UIGHUR OLEH TUN M PETUNJUK TERKINI BAHAWA TUN M ADALAH PEMUDA TAMIM @ PEMBAWA PANJI HITAM (siri 1/4)
    -------------------------

    Saya telah menulis beberapa siri untuk menyokong telahan saya bahawa Tun M adalah Pembawa Panji Hitam @ Pemuda Tamim. Semakin hari petunjuk bahawa Tun M adalah orangnya semakin jelas. Terkini ialah tindakan Tun M yang membenarkan 11 tahanan Uighur warga China berlepas ke Turki, dan memekakkan telinga kepada tuntutan China supaya mereka ini "dihantar pulang" ke China adalah satu lagi buktinya.

    Bagi yang tidak mengetahui Pembawa Panji Hitam @ Pemuda Tamim ialah salah seorang di antara tiga pembela umat di akhir zaman yang dikhabarkan di dalam hadith2 Nabi saw. Dua lagi ialah Imam Mahdi dan Nabi Isa a.s.

    Kesimpulan daripada hadith-hadith yang banyak tentang lelaki ini ialah dia adalah seorang pemimpin sebuah negeri Islam di Timur, ketua kepada satu pasukan yang menyertai banyak pertempuran pada zaman fitnah dan di bawah pimpinannya, pasukannya menang di dalam kesemua pertempuran itu. Munculnya PPH di tengah umat adalah mengikut hierarki masyarakat dari bawah sehinggalah ia menjadi pemimpin bertaraf dunia.

    Tun M adalah calon tunggal yang memiliki kesemua ciri-ciri ini dan demikian dia adalah orangnya. Tindakan terkininya yang membebaskan 11 tahanan Uighur adalah bukti terkini bahawa Tun M adalah orangnya.

    Di dalam Al-Maidah : 54 telah diceritakan bahawa "kaum yang didatangkan" iaitu kaum yang berada di atas petunjuk, mereka memiliki dua ciri iaitulah :-

    1. Mereka prihatin terhadap orang-orang yang beriman dan mereka tegas terhadap orang-orang yang kafir.

    2. Mereka berjuang pada jalan Allah dan tidak takutkan cercaan orang-orang yang mencerca.

    Pada bab ciri yang kedua iaitu; 'tidak takutkan cercaan orang-orang yang mencerca' ciri ini telah pun terbukti apabila baru-baru ini Tun M sendiri telah meminta agar orang-orang yang mencerca dirinya tidak ditahan dan diambil tindakan, menandakan segala cercaan ini langsung tidak menjadi kudis baginya.

    Ada pula disebabkan namanya ialah Mahathir, Tun M telah menjadi orang yang paling dahsyat menerima cercaan di akhir zaman ini seperti mahafiraun, mahakutty, mahababi dsbgnya sedang pendokongnya pula digelar mahacai. Ini menjadikan nama Mahathir bin Mohamad sebagai nama yang tepat bagi kod 'Shuaib bin Soleh'. Bagi yang tidak mengetahui 'Shuaib bin Soleh adalah kod nama yang disebut di dalam hadith tentang lelaki bergelar PPH ini.

    Sekarang mari kita analisa pula ciri yang pertama di dalam Al-Maidah : 54 iaitu :-

    أَذِلَّةٍ عَلَى الْمُؤْمِنِينَ أَعِزَّةٍ عَلَى الْكَافِرِينَ

    "Mereka prihatin terhadap orang-orang yang beriman, sedang mereka tegas terhadap orang-orang yang kafir."

    Apabila disebut "tegas terhadap orang-orang yang kafir", maka kita perlu rujuk pula nas AlQuran yang membahagikan di antara kafir harbi dan kafir yang bukan harbi.

    ReplyDelete
  3. PER : PEMBEBASAN 11 TAHANAN UIGHUR OLEH TUN M PETUNJUK TERKINI BAHAWA TUN M ADALAH PEMUDA TAMIM @ PEMBAWA PANJI HITAM (siri 2/4)
    -------------------------------------------
    Mari kita lihat terus kepada sumbernya iaitu Al-Quran sendiri.

    يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لَا تَتَّخِذُوا عَدُوِّي وَعَدُوَّكُمْ أَوْلِيَاءَ تُلْقُونَ إِلَيْهِم بِالْمَوَدَّةِ وَقَدْ كَفَرُوا بِمَا جَاءَكُم مِّنَ الْحَقِّ يُخْرِجُونَ الرَّسُولَ وَإِيَّاكُمْ ۙ أَن تُؤْمِنُوا بِاللَّهِ رَبِّكُمْ إِن كُنتُمْ خَرَجْتُمْ جِهَادًا فِي سَبِيلِي وَابْتِغَاءَ مَرْضَاتِي ۚ تُسِرُّونَ إِلَيْهِم بِالْمَوَدَّةِ وَأَنَا أَعْلَمُ بِمَا أَخْفَيْتُمْ وَمَا أَعْلَنتُمْ ۚ وَمَن يَفْعَلْهُ مِنكُمْ فَقَدْ ضَلَّ سَوَاءَ السَّبِيلِ

    "Wahai orang-orang yang beriman! Janganlah kamu mengambil musuhKu dan musuh kamu menjadi wali, dan kamu melihat kepada mereka dengan pandangan mesra, sedang mereka telah kufur ingkar terhadap kebenaran yang sampai kepada kamu; mereka MENGUSIR Rasul dan kamu, disebabkan kamu beriman kepada Allah sebagai Tuhanmu, sekiranya benar kamu berjihad pada jalanKu dan untuk mencari keridhaanKu. Kamu mengadakan hubungan kasih mesra dengan mereka, sedang Aku amat mengetahui akan apa yang kamu rahsiakan dan apa yang kamu zahirkan. Dan sesiapa di antara kamu yang melakukan perkara yang demikian, maka ia telah sesat dari jalan yang lurus" (Al-Mumtahinah : 1).

    لا يَنْهَاكُمُ اللَّهُ عَنِ الَّذِينَ لَمْ يُقَاتِلُوكُمْ فِي الدِّينِ وَلَمْ يُخْرِجُوكُمْ مِنْ دِيَارِكُمْ أَنْ تَبَرُّوهُمْ وَتُقْسِطُوا إِلَيْهِمْ إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ الْمُقْسِطِينَ (٨)

    "Allah tidak menghalang kamu daripada berbuat baik kepada orang-orang (kafir) yang tidak MEMERANGI / MEMBUNUH kamu disebabkan agama kamu dan tidak pula MENGUSIR kamu dari negeri kamu, untuk kamu berbuat baik dan berlaku adil kepada mereka" (Al-Mumtahinah :8).

    إِنَّمَا يَنْهَاكُمُ اللَّهُ عَنِ الَّذِينَ قَاتَلُوكُمْ فِي الدِّينِ وَأَخْرَجُوكُمْ مِنْ دِيَارِكُمْ وَظَاهَرُوا عَلَى إِخْرَاجِكُمْ أَنْ تَوَلَّوْهُمْ وَمَنْ يَتَوَلَّهُمْ فَأُولَئِكَ هُمُ الظَّالِمُونَ (٩)

    "Sesungguhnya Allah menegah kamu (daripada berbuat baik, berkasih mesra apalagi bersekutu ) dengan orang-orang (kafir) yang MEMERANGI / MEMBUNUH kamu disebabkan agama kamu dan yang MENGUSIR kamu dari negeri kamu, sedang amat jelas mereka mahu MENGUSIR kamu, daripada kamu mengambil mereka menjadi wali (penasihat, sekutu dan pemimpin), barangsiapa yang mengambil mereka (yang demikian sifatnya) menjadi wali maka sesungguhnya mereka itu adalah orang-orang yang aniaya. " (Al-Mumtahinah : 9).

    Keywords kepada ciri kafir harbi ialah kalimah "yuqotiluuna" dan "yukhrijuuna".

    "Yuqotiluuna" adalah kalimah fiil mudhori' jamak yang berasal dari kalimah 'qatala' (قتل) yang bermaksud 'membunuh' atau boleh juga bermaksud 'memerangi'.

    Kalimah "yukhrijuuna" pula adalah fiil mudhori' jamak yang berasal dari kalimah khoroja (خرج) yang maksud asalnya ialah 'keluar'. "Yukhrijuuna" bermaksud 'orang-orang yang mengeluarkan' atau 'orang-orang yang mengusir'

    Berdasarkan ayat di atas, dua ciri kafir harbi yang jelas disebut di dalam AlQuran ialah :-

    (1) mereka membunuh dan memerangi umat Islam disebabkan agama mereka;

    (2) mereka mengusir umat Islam dari negeri mereka.

    Kalimah "yukhrijuuna" yang bermaksud mengusir apabila dirujuk silang dengan terma di dalam Al-Maidah : 33 ( أَوْ يُنفَوْا مِنَ الْأَرْضِ) yang bermaksud "dibuang dari bumi" akan membawa dua maksud iaitu :-

    1. Diusir keluar dari sesuatu negeri ;

    2. Dikurung si satu tempat khusus dan dihalang dari keluar (misalnya hukum penjara).

    ReplyDelete
  4. PER : PEMBEBASAN 11 TAHANAN UIGHUR OLEH TUN M PETUNJUK TERKINI BAHAWA TUN M ADALAH PEMUDA TAMIM @ PEMBAWA PANJI HITAM (siri 3/4)
    -------------------------

    Selepas kita mengetahui 2 ciri-ciri jelas bagi kafir harbi, sekarang mari kita lihat pula kepada DAP yang kini adalah sekutu kepada PPBM di dalam PH.

    DAP telah melengkapkan 2 penggal pentadbiran di negeri Pulau Pinang tetapi di dalam tempoh ini dan kini masuk penggal ketiga, tidak ada seorang pun orang Melayu Muslim yang dibunuh atau diperangi oleh DAP disebabkan agamanya dan tidak ada seorang pun Melayu Muslim yang diusir keluar oleh DAP dari negeri ini mahupun yang ditahan di dalam penjara semata-mata disebabkan agama mereka. Di mana pula letaknya sifat harbi DAP yang digembar-gemburkan oleh UmNo? Jelaslah UmNo adalah parti para pendusta.

    Sekarang mari kita lihat pula fakta berikut tentang 3 kumpulan yang dengan jelas memiliki sifat-sifat kafir harbi dan telah diambil sebagai wali (penasihat, sekutu dan pemimpin) oleh UmNo di bawah Najib dan lihat pula bagaimana Tun M menangani puak-puak ini.

    1. Yahudi Zionist Israel.

    Mereka ini adalah kafir harbi kerana membunuh, mengusir dan memenjarakan kaum Muslimin Palestin disebabkan agama mereka.

    UmNo di bawah Najib telah mengambil APCO sebuah syarikat Yahudi Zionist Israel sebagai penasihat mereka dengan bayaran yang lumayan. UmNolah yang sebenarnya bermesraan dengan kafir harbi.

    Tun M pula terkenal sebagai dengan ketegasannya membela kaum Palestin daripada penindasan oleh Israel. Terkini, ia membela lagi Palestin di dalam Hard Talk BBC selepas menjadi PM-7.



    2. Kristian Zionist USA

    Mereka ini adalah kafir harbi kerana membunuh, menindas dan memenjarakan kaum Muslimin Iraq dan Afghanistan.

    UmNo di bawah Najib telah mengangkat mereka menjadi pemimpin apabila memberi wala mutlak kepada Donald Trump dengan berkata 'your enemy is my enemy'.

    Tun M pula telah membela kaum Muslimin Iraq dan Afghanistan yang ditindas oleh mereka hatta ke peringkat membicarakan dan mendapati pemimpin terdahulu mereka George Bush Jr sebagai bersalah melakukan jenayah perang ke atas Iraq melalui Yayasan yang diasaskan dan dipimpinnya iaitu Yayasan Keamanan Sejagat (Global Peace Foundation).


    3. China Komunis

    Mereka ini adalah kafir harbi kerana membunuh, mengusir dan memenjarakan kaum Muslimin Uighur, pemilik asal negeri Turkistan Timur yang dijajah oleh China secara kekerasan dan dijadikan wilayah Xinjiang.

    UmNo di bawah Najib telah menyerahkan satu demi satu wilayah dan kedaulatan negara Malaysia ini kepada China.

    Tun M pula sebaik mengambil alih sebagai PM-7 telah membatalkan apa saja projek yang menjurus kepada penyerahan kedaulatan negara ini kepada China.

    Di bawah Najib, 11 orang Muslimin Uighur telah ditahan oleh Malaysia. China Komunis yang tekenal membunuh, mengusir dan memenjarakan kaum Uighur telah menuntut 11 orang ini 'dihantar pulang' ke China untuk 'menjalani hukuman'.

    Mujurlah Allah telah mengizinkan PH pimpinan Tun-M mengambil alih kerajaan negara ini sebelum Najib sempat 'menghantar pulang' mereka ini ke China.

    Sebagai PM-7 Tun M bukan sahaja telah membebaskan mereka, bahkan telah membenarkan mereka pergi ke Turki, negara yang sebangsa dan seagama dengan para tahanan Uighur tersebut.

    ReplyDelete
  5. PER : PEMBEBASAN 11 TAHANAN UIGHUR OLEH TUN M PETUNJUK TERKINI BAHAWA TUN M ADALAH PEMUDA TAMIM @ PEMBAWA PANJI HITAM (siri 4/4)
    -------------------------

    Nah, lihatlah sendiri bagaimana Najib membawa UmNo menjadi kaum yang berpaling dengan mengasihi, bersekutu dan bahkan berwala kepada kaum kafir harbi, dan lihatlah pula bagaimana Tun M menunjukkan keprihatinan kepada kaum Muslimin ini dan menunjukkan ketegasannya kepada 3 negara kuasa besar ini tanpa sebarang rasa takut.

    Tun M adalah pembela kaum Muslimin yang menepati ciri pertama kaum yang didatangkan iaitu "mereka prihatin terhadap orang-orang yang beriman sedang mereka tegas terhadap kaum yang kafir".

    Tun M adalah calon tunggal yang ada pada dirinya segala ciri-ciri Pembawa Panji Hitam @ Pemuda Tamim dan demikian dia adalah orangnya.

    Tidak seperti Imam Mahdi yang merupakan rahsia tertutup Allah yang hanya akan terbuka pada hari dia benar-benar muncul di tengah umat dan menunjukkan karamah-karamah yang menggemparkan dunia, Pembawa Panji Hitam @ Pemuda Tamim pula adalah rahsia yang terbuka. Ciri-cirinya telah diceritakan secara tersurat mahupun tersirat di dalam AlQuran dan Al-hadith dan kita hanya perlu mengkaji dan merenungi untuk mendapat jawapan siapakah orangnya.

    Selama 17 tahun saya tertanya-tanya siapakah gerangannya lelaki yang disebut sebagai Pembawa Panji Hitam @ Pemuda Tamim ini dan pada tahun 2018 saya telah mendapat jawapan yang jelas dan saya kongsikan dengan semua pembaca tanpa sebarang upah. Mudah-mudahan bermanfaat.

    Bagi para pembenci Tun M, teruskan membenci dan mencercanya dengan cacian super dahsyat seperti 'Mahafiraun, Mahababi' dsbgnya. Kalian hanya membuktikan Tun M memiliki ciri kedua 'kaum yang didatangkan' di dalam Al-Maidah : 44, sedang kalian tidak akan mampu menang ke atasnya disebabkan hadith-hadith Nabi saw sendiri telah mengkhabarkan bahawa pada zaman fitnah, lelaki ini telah memimpin pasukannya di dalam banyak pertempuran dan mereka MENANG DI DALAM KESEMUANYA.

    Hadith juga telah memberi pesan awal "عليكم بالفتى التميم" yang bermaksud 'ke atas kamu untuk bersama-sama Pemuda Tamim' yang bukan saja jelas telah memberi kredit bahawa Pemuda Tamim ini adalah orang yang berjuang pada jalan yang benar, malah juga memberi satu petunjuk (kinayah) bahawa Pemuda Tamim ini bukan rahsia yang tertutup, sebaliknya dia adalah rahsia yang terbuka. Sekiranya dia dicari dengan hati yang tulus dan ikhlas, nescaya orangnya akan ditemui. Saya telah menemui orangnya dan berkongsi penemuan saya dengan semua di sini tanpa meminta sebarang balasan.

    Bagi yang tidak mahu percaya atau masih ragu-ragu bahawa Tun M adalah orangnya, itu tidak mengapa. Memadailah untuk bersaksi bahawa saya telah pun menyatakannya.

    Tunggu saja apabila kebenaran itu benar-benar muncul pada hari berlakunya PERTEMPURAN KLIMAKS di antara Pasukan Panji Hitam yang padanya ada lelaki Pembawa Panji Hitam ini dengan pasukan-pasukan lawannya yang bersekutu mahu menjatuhkannya.

    Sama ada segala telahan saya ini betul atau meleset, masa akan memberikan jawapan yang tepat.

    Apapun hakikat yang akan diakui oleh kesemua manusia pada hari tersebut termasuklah golongan pendusta ialah 'menyesal kemudian tiada gunanya'.

    Wallahu a'lam.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Terima Kasih bro John Doe.
      Maklumat begini berguna sebagai menambah ilmu pengetahuan.

      Salam dari HBM.

      Delete
    2. Sdra John Doe...maaf mencelah yeer.

      TK dia ats pandangan sdra yang agak panjang tu. Nampak macam ada juga kebenarannya.

      Tapi bagi saya..ada sebabnya Tun Madey melakukan tindakan yang sedemikaian rupa. Kita pun tau betapa Tun kerap menuding jari kepada kerajaan China yang dikatakan memberi perlindungan kepada Jho Low di negara tersebut dan mereka tidak berhasrat untuk menyerahkannya kepada Kerajaan Msia.

      Dalam keadaan hubungan diplomatik dan isu2 seperti penerusan ECRL serta OBOR yang semakin meruncing, China nampak Jho Low adalah satu aset kepada mereka untuk berunding dengan Msia berkaitan isu2 di atas tu.

      Dah tentu Tun Madey takkan memohon secara rasmi kepada China agar JL dipulangkan atau diekstradisi ke Msia. apatah lagi kita tak mempunyai2 aap2 perjanian ekstradisi dengan negara tersebut.

      Tun madey sedar, jika kita membuat permohonan tersebut, pasti lah China akan meletakkan pelbagai syarat termasuklah yang melibatkan ECRL dan pelaburan mereka di Msia. ini dah tentu akan menunjukkan kelkemahan Msia yang terpaksa tunduk kepada kerajaan China..dan ini takkan dilakukan oleh Tun Madey.

      Jadi..tindakan membebaskan 11 etnik uighur yang dikatakan masuk ke dalam Msia setelah melarikan diri dari penjara di Thiland tu adalah sebagai retaliasi kepada kerjaan China yang masih enggan menghantar pulang Jho Lo ke Msia untuk dikenakan pendakwaan berhubung isu 1MDB.

      11 orang etnik uighur tersebut yang beragama Islam akan di hantar ke Turki oleh Kerajaan Msia. Tindakan Msia ini telah mengundang kemarahan kerajaan China kerana pada pendapat mereka, etnik2 tersebut adalah warga negara China dan wajar dihantar balik ke China, bukan ke Turki.

      Apa tah lagi..kesemua etnik tersebut adalah dilabel sebagai pengganas kerana cuba untuk menimbulkan ketegangan dab huru hara di antara kaum Han China dengan etnik Uighur. Malah dianggarkan aad serami 128 orng etnik uighur yang kini berada di Syria dan Afghanistan bersama2 dengan ISIS dll kumpulan terroris Islam.

      Ikut pendapat saya..tindakan Tun Madey tersebut tiada kaitan dengan pemuda bani Tamim..tetapi semata2 untuk memberi signal yang jelas kepada kerajaan China ataupun mana2 superpower dunia yang lain agar tidak memandang rendah dan memperlekehkan Msia..senang cakap..jangan suka2 nak buli Msia.

      Jadi pada pandangan saya..tindakan Tun adalah lebih bersifat politik iaitu untuk "mengajar" China dalam isu etnik uighur tu,,jika kamu boleh buat, kenapa aku pun tak boleh pulak..dan bukannya kerana dia adalah pemuda Bani Tamim.

      Wallahhuaklam bis sawab!!!!

      Delete
    3. Spinning

      You dirty skunk, full of spinning
      Like a whirlpool, it never ends
      And it's you, fool, making it spin
      You're making us crazy

      Delete
  6. 'SI DIA' CALL AKU. KUAT JERITANNYA MENUSUK DI TELINGA, GEMBIRA SUNGGUH DIA...
    LAMA KAMI BERBUAL.. TERSELIT JUGA PANTUN.
    DIA CAKAP, MATANYA PEDIH SEMULA SELEPAS BERULANG KALI MENATAP WARKAH LEMBARAN DARI KU ITU. DIA TAK BOLEH LAMA SANGAT RENUNG PHONE, DITULIS PANTUN ATAS KERTAS. AKU SURUH DIA BACA DAN AKU PUN TAIP KAT LAPTOP. JADI LAMBATLAH SIKIT...

    INI PANTUN2 DIA YG AKU KENA TAIP DI LAPTOP TU:

    Loyang berbiku ditempatkan ketumbar
    Rerama terbang ke Pantai Jati
    Riang hati ku tak dapat nak kugambar
    Bersama abang sebantal nanti

    Ke pasar sehari membeli barang
    Kereta dan bas menjalar berasak
    Dinda nak jadi isteri orang
    Kenalah bergegas belajar memasak

    Ribut berganti di tanah permai
    Jelapang Jawa punah rungkup
    Takut lah nanti beranak ramai
    Sepasang dua pun dah cukup

    (ALAHAI LAH NYAWA... KITA NAK BINCANG BERTUNANG, DIA BAK KUAR SAMPAI BERANAK...)

    ReplyDelete
    Replies
    1. MATA 'SI DIA' DAH OK KEMBALI BILA DIA TITIKKAN 'EYEMO' YG AKU CADANGKAN ITU. (DAH BOLEH MENAIP KAT PHONE KOT). DIA HANTAR SMS, NAK BAGI PANTUN LAGI, KATANYA TERLUPA PASAL PANTUN HARI PERSANDINGAN YG KAMI NAK KARANG BAGI KAT DJ TU.

      INI YG DIBUAT TAMBAH, DISURUH AKU TENGOK DAN NILAIKAN (DIA BUAT 3 RANGKAP JUGA):

      Para berwarna letak di dinding
      Di Tanjung Keling tumbuh bidara
      Dara dan teruna segak bersanding
      Sama menjeling sungguhlah mesra

      Patah terkulai si dahan betik
      Berbuah sawa tengah sempadan
      Kedua mempelai tampan dan cantik
      Sama lah lawa sama sepadan

      Sematkan belati meraut selasih
      Pegaga dan peria letak di bucu
      Tertambat hati terpaut kasih
      Semoga bahagia ke anak cucu

      (AKU TAK NAK KOMEN APA, NANTI SI DIA MERAJUK. TAPI MEMANG DAH OK TU. DIA DAH BANYAK 'IMPROVE' BERBANDING DULU KERANA BANYAK BERBALAS PANTUN DGN AKU)

      Delete
    2. AKU GABUNGKAN 3 RANGKAP PANTUN YG AKU BUAT DGN 3 RANGKAP YG 'SI DIA' BUAT TU. KAMI NAK BAGI DJ BACA DI HARI PERSANDINGAN NANTI:

      Tunduk ke dinding lekatkan cermin
      Alaskan meja ruangan berseri
      Duduk bersanding di atas pelamin
      Bagaikan raja dengan permaisuri

      Si ikan patin terbit sehari
      Gelama berenang sebelah gua
      Kedua pengantin cantik berseri
      Umpama pinang dibelah dua

      Ikan kedera masih di laut
      Pantas bermain berenang-renangan
      Ikatan mesra kasih bertaut
      Di atas pelamin berpegangan tangan

      Para berwarna letak di dinding
      Di Tanjung Keling tumbuh bidara
      Dara dan teruna segak bersanding
      Sama menjeling sungguhlah mesra

      Patah terkulai si dahan betik
      Berbuah sawa tengah sempadan
      Kedua mempelai tampan dan cantik
      Sama lah lawa sama sepadan

      Sematkan belati meraut selasih
      Pegaga dan peria letak di bucu
      Tertambat hati terpaut kasih
      Semoga bahagia ke anak cucu

      (WOW...MESTI NAMPAK POWER BILA DJ TU ALUNKAN NANTI.. BERTAMBAH LARIS LER DJ TU KELAK...)

      Delete
    3. Spesis sakit Sang Tikus AnonyMOUSE melalui kesewalannya pd 17;06, 17;42 & 17:50 banyak terdapat di Tg Rambutan & Hospital Mental Permai di Tamopoi - syok sendiri, cakap sorang2.

      Delete
    4. Kalau nak kenal siapakah dia wak Suman
      Seorang bomoh berasal dari pulau Tioman
      Dia pakar kalau kanak-kanak sakit demam
      Time bulan penuh dia biasanya tak siuman

      Delete
    5. PANTUN PUSAKA SENI BUDAYA
      WARISAN (I) + WARISAN (II)

      Pucuk pauh delima batu
      Anak semilang di tapak tangan
      Suman berpeluh dek kena latu
      Tidur malam berbantal lengan

      Pulau Pandan jauh ke tengah
      Gunung Daik bercabang tiga
      Sakit badan sampai termengah
      Untung nasib Suman tak duga

      Buah cempedak di luar pagar
      Ambil galah tolong jolokkan
      Kena ledak kepala dia bergegar
      Bila kalah merajuk sakan

      Bukan lebah sebarang lebah
      Lebah bersarang di buku buluh
      Suman bedebah terlentang rebah
      Sampai sekarang terkedu berpeluh

      Kalau ada sumur di ladang
      Boleh saya menumpang mandi
      Kalu jumpa dia kena penendang
      Boleh juga ku lempang si kedi

      Pisang emas bawa belayar
      Masak sebiji di atas peti
      Hutan Suman hendak ku bayar
      Dia kenalah sebiji di JB nanti.

      Puas sudah ku tanam ubi
      Nenas jua dipandang orang
      Dapat padah ditendang di JB
      Suman tua terlentang mengerang

      Lancang kuning lancang pusaka
      Nampak dari Tanjung Tuan
      Akan terguling Suman celaka
      Bengkak seperti dipayung tebuan

      Burung Serindit terbang melayang
      Mari hinggap di ranting mati
      Suman kan sakit penendang kulayang
      Terus senyap terpelanting nanti

      Hendak dulang diberi dulang
      Dulang berisi sagu mentah
      Suman pulang bernasib malang
      Lucut gigi tulang dagu patah

      Kalau tahu peria tu pahit
      Tidak ku gulai dengan petola
      Suman ngilu pala dia dijahit
      Nangis mengilai macam nak gila

      Nasi lemak buah bidara
      Batang selasih hamba lurutkan
      Suman pukimak resah sengsara
      Belakangnya habis hamba parutkan

      Tuai padi antara masak
      Esok jangan layu-layuan
      Kena sekali menangis terisak
      Melutut Suman merayu-rayuan

      Sirih berlipat sirih pinang
      Sirih dari Pulau Mutiara
      Pedih dapat sedih mengenang
      Sakit hati Suman sengsara

      Tetak buluh panjang sepuluh
      Mari jolok sarang penyengat
      Suman berpeluh berang mengeluh
      Jadi lalok hilang semangat

      Anak cina pasang lukah
      Lukah dipasang di Tanjung Jati
      Suman kena terlentang pokah
      Luka berkarang di jantung dan hati

      Batang selasih permainan budak
      Daun mengkudu dimakan kuda
      Suman bersedih dilenjan ledak
      Melopong terkedu urutkan dada

      Burung merpati terbang seribu
      Hinggap seekor di tengah laman
      Dia hampir mati penendang dariku
      Tertiarap tersungkur patah tangan

      Kalau tuan mudik ke hulu
      Carikan saya bunga kemboja
      Akhirnya Suman serik dan malu
      Tidak berdaya air liur berlenja

      Hendak gugur gugurlah nangka
      Jangan menimpa putik pauh
      Suman takbur gugurlah juga
      Malang menimpa sakit jatuh

      Kain batik negeri seberang
      Dipakai anak Tanah Melayu
      Suman sakit bunyi mengerang
      Bagaikan anak menadah merayu

      CAMNER WAK? ADA LENGGOK SENI TAK?
      ADA ELEMEN SENI WARISAN BUDAYA??

      KI KIK KI KIK KI KIK KI KIK...
      KI KIK KI KIK KI KIK...

      Delete
    6. Kesian..kesian..

      Paparan 18:31 itu sama sekali bukan pantun Melayu. Itulah PANTATun sesat tak beradat, tak berderajat, direka memandai-mandai sekor bangsat lagi keparat.

      Diajak berjumpa dah 5X dia mencicit lari sembunyi bak tikus tepat pd nama samaranya Sang Tikus AnonyMOUSE Tonggeng/Tongkeng Najib.

      Kalau dia benar dalsm perjuangan, kenapa dia berterusan bersembunyi di sebalik AnonyMOUSE, juga 5X tak berani berhadapan dgn sayanbagai Jantan Sejati.

      Budak hingusan ini hanya cakap berdegar-gegar tapi nilainya SIFAR (telur tembelang).

      Delete
    7. Wak suman dengki ler tew...
      Dia tak pandai pantun.
      Pantun dia kadang2 jadi taik kucing, kadang2 taik kambing, kadang2 taik lembu, kadang taik anjing...macam2 taik...
      Kalau dia ada dekat, aku nak luku kepala orang tua bodoh ni!

      Delete
    8. Perasan tak semua, sang Tikus ANonyMOUSE Kejora Tonggeng terus-terus meracau tak sedar diri meraung-rintih, syok sendiri - tak hal bila diajak berjumpa, mencicit lari & menyorok diri sembunyi,

      Sedarlah....Natijah & taqdir Illahi penentu siapa di pihak kebenaran, siapa di pihak kedurjanaan.

      Akhir kalam, siapa yg kena balasan dunia. Itu belum lagi di kubur & akhirat.

      Sekarang siapa kena terajang keluar hilang kuasa, menanggung aib seantero dunia, harta & wang kena rampas, tak bebas nak melancung ker atau melencung lagi kena kurung dlm rumah.

      Delete
    9. Cakap banyak, bertumbok tak berani..

      Delete
    10. Posting sewel @ 19:02 terang2 menunjukkan dia selama ini hanya angan2 mat jenin. Buktinya dgn ungkapan kata2nya....
      "Kalau dia ada dekat, aku nak luku kepala orang tua bodoh ni!".

      Kenapa 'kalau', kenapa 5X dia menyorok sembunyi diri tak berani tampil tunjukkan diri....??

      Dah tuu, pd 19:33 dia membohong lagi konon saya tak berani bertumbok. Apa jenis binatang dia nie, ya.......??

      Delete
  7. Replies
    1. Teman tau lama sudah.mlayu uumno juai mlayu.poak kasta atasan juai poak kasta bawahan ,ingat koling saje pake kasta ropenye mlayu islam pong bekasta_kasta juge hidopnye.

      Pasaitu cina jd toke dari moda sampe toa dan sampe mampuih.
      Mlayu jadi koli cina dari moda sampe toa dan sampe mampuih.

      Patut bubag saja uumno tukag unifom pi masok parti madey, pong payah juga pasai masing_ masing nak jadi kepala bapak.

      Takpala depa kata madey bawak panji hitam ,mlayu pakat sorak sampe pitam dok tungu balak apa pulak nak menghantam..

      Suka hati ko lah labu..



      Delete
  8. Penulisan berikut dari komen2 pos yang lalu ada lah menarik:

    Dark Days Ahead As Umno Faces More Challenges

    It was a dark day in the history of Umno – a sitting president facing criminal charges.

    The party has been floundering and without a direction since May 9 and the latest development has set the party back even further.

    And all this is taking place amid sensational charges levelled against their former president Datuk Seri Najib Tun Razak.

    “The relentless legal challenges make things difficult for us, something the party has never gone through before,” said Umno Youth deputy chief Shahril Hamdan.

    The Umno supreme council, which is scheduled to meet on Nov 9, will decide on whether Dr Ahmad Zahid has to take leave of his presidency.

    There is also some deep irony going on – their former president Tun Dr Mahathir Mohamad has brought down a total of three presidents of Umno.

    This was precisely why Umno had feared Dr Mahathir. The Prime Minister understands the power of incumbency and how to use it.

    He may come across as a frail old man but his mind is furiously ticking away on how to checkmate his opponents.

    He knows that cutting off the head will leave the body politic of Umno in disarray.

    The sight of Najib and Dr Ahmad Zahid going in and out of court over the next few years will play like an unending soap opera to keep the public entertained while the Pakatan Harapan government gets their act together and try to put the economy back on its feet.

    Well, that seems to be the name of the game. Barisan Nasional had also used the courts and the then attorney general Tan Sri Apandi Ali, whom the Pakatan side nicknamed “Apa jadi”, to go after their political enemies.

    "It is actually quite consistent because Pakatan did campaign on a strong anti-corruption message. But the reality is that the charges will drain him (Dr Ahmad Zahid) and his family.

    “It will keep him occupied and divide his attention and focus. In the meantime, Dr Mahathir will take the opportunity to strengthen his party’s political base,” said KRA strategy director Amir Fareed Rahim.

    The clampdown on the top Umno leadership is bound to add fuel to swirling speculation that a new Malay party may be formed by December to provide a new “house” for Umno and Parti Pribumi members, especially those who are already MPs.

    The story is that the new party, which will remain as part of Pakatan, aims to gather the most MPs under its roof and be the dominant coalition partner.

    Both Mahathir and Anwar detest Umno but Umno has the biggest cache of MPs whom they would not mind having on their side.

    Moreover, during a hush-hush meeting between Dr Mahathir and a top PAS leader in London earlier this month, the elder man had apparently asked PAS to cut off all ties with Dr Ahmad Zahid.

    In the meantime, Dr Ahmad Zahid should seriously consider taking leave as Umno president to focus on clearing his name in court.

    Umno members spent the last four years defending their then president on the 1MDB scandal.

    If Dr Ahmad Zahid stays on, the party will be spending more years defending another president on money issues and that will derail the party from moving forward.

    ReplyDelete
    Replies

    1. Boleh jadi dia fikir dia masih ada kuasa kalau dia pegang jawatan Presiden sampai di halau keluar?

      Delete

    2. Kalau tak kuasa pun, dia fikir dia di hormat SPRM, tak kena pakai baju oren, tak di gari ke mahkamah.

      Delete
  9. Penulisan berikut, jugak dari komen2 kpd pos yang lalu, memberi harapan yang menyenangkan hati:

    Malays Will Eventually All Unite Under PPBM

    Tun Dr Mahathir Mohamad made very sure that Umno and Barisan Nasional no longer have any future in Malaysian politics. Mahathir believes in the doctrine that one must never wound an adversary, one must kill it. And Mahathir killed Umno and Barisan Nasional.

    There are only two ways a political party can come to power. One would be to cut across all races and be equally acceptable to Malays, Chinese, Indians, Sikhs, plus the natives of Sabah and Sarawak. The other would be to become a ‘hardcore’ party and be supported by not less than 85% of the Malay electorate.

    Pakatan Harapan, a coalition of four parties, is the first. Umno, on the other hand, is neither here nor there. It does not have absolute Malay support and neither does it have the support of the non-Malays and the natives of East Malaysia.

    Once Umno dies, PPBM will inherit Umno’s billions and its three million members

    Umno may soon face the fate of the Communist Party of Malaya, a relic of the past and no longer required today. This is the reality facing Umno and, by extension, Barisan Nasional.

    When Umno was deregistered in 1988, Mahathir formed Umno Baru and Tengku Razaleigh Hamzah formed Umno Malaysia (which later had to be changed to Semangat 46). Basically, both Mahathir and Razaleigh wanted to lay claim to being the new Umno or replacement Umno.

    Mahathir, however, managed to grab the billions of Umno assets and investments. Hence Mahathir won and Razaleigh lost because at the end of the day it is all about the money. Basically, whoever gets his hands on Umno’s billions wins, so Mahathir won.

    Umno is still worth billions but after the 1988 ‘experience’ Mahathir and Tun Daim Zainuddin made sure that the billions were no longer in the name of the party but parked under trustees, proxies, nominees and cronies — which means even if Umno Baru is, yet again, deregistered, like in 1988, the billions would be safe.

    So, the death of Umno in 2018 is not as critical as the death of Umno 30 years ago in 1988. In 1988, when Umno died, its billions got jammed up or frozen for more than three years and Umno Baru was broke. Today, Umno will die alone because its billions are safely parked under trustees, proxies, nominees and cronies.

    There is only one problem though. Will those trustees, proxies, nominees and cronies hand back or serah balek Umno’s billions which they are holding? If given a choice probably not, but what the government is doing to Najib Tun Razak, Rosmah Mansor, Zahid Hamidi, and many more people to come over the next few weeks, very few would dare defy Mahathir and not hand back Umno’s cash, assets and investments they are holding.

    Keep Umno’s wealth and go to jail for money-laundering or hand it over and stay out of jail. That is the message Mahathir is sending by going after Najib, Rosmah and Zahid plus many more people in the weeks to come.

    (To be continued)

    ReplyDelete
    Replies
    1. (continuation)

      Today is the last day for Umno. As of today, about 150 of Umno’s 191 divisions are considered illegal. So technically Umno is an illegal party and tomorrow the Registrar of Societies can deregister Umno like they did 30 years ago in 1988.

      Today, Umno’s fate has been sealed and PPBM is now the Umno Lebih Baru.

      For all intents and purposes, after today, Umno no longer legally exists. So, if the Malays still want a Malay party, then they need to join the only Malay party still in existence, which is Parti Pribumi Bersatu Malaysia or PPBM.

      And that is why PPBM is only for the Malays. If PPBM became like PKR and accepts non-Malays into the party, then the ex-Umno members would not join PPBM.

      Mahathir is a political genius and he knows what he is doing. He will make sure PPBM becomes Umno Lebih Baru and that the three million Umno members plus 35 or so Umno MPs join PPBM. Then PPBM will end up as the largest political party in Malaysia, and all Malay on top of that.

      All PPBM will need is the support of PAS and one faction of PKR plus the parties from Sabah and Sarawak to stay in power. So even if DAP and Anwar Ibrahim try to pull off a coup it will fail because they will not have the numbers.

      Delete
    2. Kalau betul "As of today, about 150 of Umno’s 191 divisions are considered illegal", bermakna Tun Dr Mahathir ada kuasa, melalui RoS, mengikrarkan Umno itu haram.

      Minat nak tahu jika apa yang di sebut di atas akan berlaku.

      Delete
    3. Kudos 18:36, 18:37 - Excellent write-up. Appreciate your sharing such an invaluable information.

      Delete
  10. BAGI ORANG2 YANG SUKA KRITIK ATAU KUTUK BUDIN:

    INGAT! BUDIN ADALAH PENGKRITIK KERAJAAN, DIA DI SEBELAH PIHAK RAKYAT. DIA MULA KRITIK SEJAK KERAJAAN BN DULU. KINI KALAU ADA YANG TAK KENA DENGAN KERAJAAN PH PUN DIA AKAN KRITIK!

    JANGAN KELUAR DENGAN KENYATAAN BUDIN BELOT ATAU BUDIN BERPALING TADAH!
    JANGAN PULA CUBA TANYAKAN: " KAU SEBELAH MANA BUDIN?".
    KALAU BUDIN MALAS JAWAB, BIAR AKU TOLONG JAWAB:
    "BUDIN SEBELAH RAKYAT! ADA FAHAM?"

    ReplyDelete
    Replies
    1. Habis tuu, apa kena mengena dgn engkau? Kau ada masalah mental ker yg asyik cakao sorang2?

      Pro PH tak pernah memaki cerca dia cuma keheranan saja, berbanding dgn sikap buruk engkau selama ini.

      Delete
    2. Budin pro-PH tapi kritik mana yang tak betul spt Maszlee sepatu hitam putih.

      Walau bagaimana pun, Budin anti-Najib dan Umno/Bn.

      Delete
    3. Budin juga tibai pihak dlm PH yg cuba nak sekat DSAI naik PM. Pihak tu.. kita faham2 lah kan?

      Delete
    4. He he he he

      Bongoknya....!!

      He he he he

      Delete
  11. Suman dajal meracau tidur tak lena
    Dgn aku ni, iblis ni kerap teruk kena
    Bapok tua ni penakut serupa betina
    Tak berani, bila aku ajak ke JB sana

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bila tuu, tunjukkan bukti, boleh....??

      Tak hal bila diajak berjumpa 5X kau yg mencicit lari sembunyi bak tikus tepat pd nama samaramu....Sang Tikus AnonyMOUSE Tonggeng/Tongkeng Najib.

      Delete
  12. Wak suman tua ini telur dia sudah labuh
    Muka kerepot dan bergelambir kulit tubuh
    Jadi kutu malam dan tidur hampir subuh
    Ada anon ajak ke JB sebab anon tu nak tabuh

    ReplyDelete
  13. Wak suman ini sangat suka cari gaduh
    Dia suka ganggu orang dan main tuduh-tuduh
    Orangnya sudah tua dan muka dia hodoh
    Bila anon cabar pergi JB muka dia jadi teduh

    ReplyDelete
    Replies
    1. He he he he

      Tak hal bila diajak berjumpa 5X kau yg mencicit lari sembunyi bak tikus tepat pd nama samaramu....Sang Tikus AnonyMOUSE Tonggeng/Tongkeng Najib.

      He he he he

      Tepuk
      Tepuk
      Tepuk

      Delete
    2. Wak Suman..I've got a special rhyme for you...

      Come one ..come all

      Come and see Wak Suman's balls..

      One big..one small..

      Hanging on the wall !!!

      Delete
    3. My gosh....I didn't know at all you have such a big fancy on my balls - SELISIH.....!!

      I reckon you read too much of junk stuff, so much so, your mind & soul becomes lustful & junky......!!

      Little wonder you prefer the following pseudonym reflecting your lewd behaviour & mischiefs...

      TONGgeng
      TONGkeng
      TONGong
      TONG Taik
      TONG Sampah.

      Betul tak, kan kan kan.....??

      Delete
  14. Wak suman seorang yang suka meninggi diri
    Dia selalu sahaja dikondem orang setiap hari
    Bila seorang anon cabar dia takut dan lari
    Anon itu adalah seorang pemantun yang bestari

    ReplyDelete
    Replies
    1. He he he he

      Siapa selama ini kena hempuk & lari mencicit, bukankah engkau sang Tikus AmonyMOUSE Kejora Tonggeng/Tongkeng Najib....??

      He he he he

      Delete
    2. Wak Suman Penjaaj Tempek Bacin..nak tanya Wak lah..ada dengar tak berita Tun Madey kena hentam kaw2 dengan para pekandu teksi dalam majlis dialog berkaiatn isu e-hailing di Langkawi baru2 ni.

      Rata2nya tak terima penjelasan serta alasan yang diberikan oleh Tun kerana ternyata Rejim Haprakan ni tidak mampu memenuhi janji2 yang telah diberikan kepada pemandu2 teksi semasa kempen dalam PRU14 yang lepas.

      Malah ada juga para pemandu tersebut yang mengungkit2 susah payah mereka untuk merayu undi kepada penumpang2 teksi mereka dulu...tetapi kini setelah membentuk kerajaan Haprakan, mereka dicampak ke tepi longkang seperti kain buruk.

      Yang lebih sadis lagi..ada lebih kurang 10 orang pemandu teksi yang telah meninggalkan majlis dialog tersebut sambil memaki hamun Tun Madey.

      Kesian juga yeer..sampai Tun Madey merajuk hingga ugut untuk letak jawatan serta merta jika rakyat tak mahu dia jadi PM lagi.

      Aiiik...baru kena tegur sikit je dah merajuk...tu lah..dulu sapa yang suruh Tun libatkan diri dalam PH dan politik lagi..kan bagus kalau Tun habiskan sisa2 usia dengan memperbanyakkan amal ibadah dan jaga cucu kat rumah. Rasanya itu lebih berfaedah Tun....tak berbaloi dalam usia dah hampir subuh ni masih kena kaw2 dengan rakyat lagi!!!

      Delete
    3. He he he he

      Tak tahan kepanasan, sang Tikus AnonyMOUSE menukar topeng menjelma jadi Tonggeng Najib.

      Engkau ambil kesempatan spin perihal penjarah2 upahan yg pihak Persatuan Teksi tak kenal pun.

      Ini laporan rasmi di semua laman sosial & media utama hari ini....

      About 10 taxi drivers shouted offensive words and walked out of the room after the Prime Minister said he would continue to find the best way to resolve the issue for the benefit of all parties.

      After about two minutes and when the situation calmed down, Dr Mahathir said as the Prime Minister, he was only trying to help the taxi drivers, reports Bernama.

      MEANWHILE, a taxi association claims that a group of cabbies that disrupted the event with Dr Mahathir in Langkawi could possibly be saboteurs.

      Astro Awani reports Association of Malaysia Taxi Drivers, Rental Cars, Premium Executive Limo (Perjiwa) chairman Zailani Isaisuludin as saying those who caused the ruckus by heckling Dr Mahathir and walking out were not members of the association.

      Maybe they were paid by certain quarters to disrupt the event... zailani rejects claims that they were members of Perjiwa. Nobody knows them at all,

      Perjiwa had also apologised to Dr Mahathir personally after the event, and that he hoped the offending cabbies would also do the same.
      --------------------------------------------------------------
      Spinning:
      You dirty skunk, full of spinning
      Like a whirlpool, it never ends
      And it's you, fool, making it spin
      You're making us crazy.

      Delete
    4. Wak Suman..I've got a special rhyme for you...Do enjoy it!!!

      Come one ..come all

      Come and see Wak Suman's balls..

      One big..one small..

      Hanging on the wall !!!

      Keh..keh..keh..Haarrk..Tuiii..kokokhikikiokik!!

      Delete
    5. My gosh....I didn't know at all you have such a big fancy on my balls - SELISIH.....!!

      I reckon you read too much of junk stuff, so much so, your mind & soul becomes lustful & junky......!!

      Little wonder you prefer the following pseudonym reflecting your lewd behaviour & mischiefs...

      TONGgeng
      TONGkeng
      TONGong
      TONG Taik
      TONG Sampah.

      Betul tak, kan kan kan.....??

      He he he he
      Hi hi hi hi

      Rasakan..!!!

      Delete

    6. KURANG AJAR ORANG2 UPAHAN NAJIB COBA BUAT KACAU PERJUMPAAN PERSATUAN TEKSI DENGAN TUN MAHATHIR -

      Persatuan teksi dakwa perjumpaan dengan Dr M 'disabotaj'

      Pertubuhan Kesepakatan Pemandu Teksi, Kereta Sewa, Limo Premier Executive Jiwa Malaysia (Perjiwa Malaysia) unsur sabotaj dalam kejadian beberapa individu yang dilapor bertindak mengeluarkan kata-kata kesat dalam satu sesi dialog yang diadakan bersama perdana menteri di Langkawi.

      Pengerusi persatuan teksi itu, Zailani Isaisuludin berkata individu yang menimbulkan kekecohan itu bukan anggota persatuan mereka.

      "Saya pun tidak kenal mereka, mungkin mereka diupah pihak tertentu untuk buat kacau di dalam perjumpaan dengan perdana menteri hari ini.

      "Oleh itu saya menyangkal keras bahawa Perjiwa membuat perdana menteri berasa kecil hati. Itu bukan tindakan Perjiwa Malaysia. Itu adalah tindakan segelintir yang diupah oleh pihak tertentu untuk merosakkan keharmonian majlis yang diadakan pada hari ini," katanya seperti dilapor Astro Awani.

      Beliau juga berkata bahawa pihaknya sudah memohon maaf kepada Tun Dr Mahathir Mohamad selepas program itu dan berharap agar pemandu teksi yang terlibat dalam membuat kekecohan turut melakukan perkara sama.

      Menurut laporan media, pemandu teksi tidak berpuas hati apabila Dr Mahathir tidak mahu memberi jaminan akan menghapuskan perkhidmatan e-hailing, Grab.

      Dr Mahathir bagaimanapun berkata kerajaan akan mencari jalan agar Grab akan diminta menggunakan kenderaan yang diluluskan kerajaan dan membayar insurans serta cukai sama seperti teksi bagi memastikan persaingan yang adil.

      “Saya pernah membangkitkan perkara ini dalam kabinet. Saya beritahu Menteri (Pengangkutan) supaya memperbetulkannya, tetapi malang sehingga kini tiada kemajuan langsung.

      “Saya akan usaha lagi, saya pun rasa tidak adil. Perkara ini dalam perhatian saya tetapi saya tidak boleh bagi jaminan hapuskan Grab, tetapi kita boleh samakan mereka dengan teksi,” kata Dr Mahathir.

      Delete
  15. "kami buat manifesto dulu sbb kami tak jangka kami boleh menang"

    Jelas menipu.
    Syarat sah nak jd munafik ialah bila bercakap dia bohong.

    ReplyDelete
  16. Aku rasalah,buat masa dan ketika ini, geng najis haramjadah adalah calon yang paling sesuai sangat sekali untuk di lantik sebagai Presiden UMNO HARAMJADAH.
    Dia seorang yang sangat suci sekali seperti embun di pagi hari. Seorang yang sangat sangat pandai dan bijak setelah minum air kangkang Tuhan UMNOHARAMJADAH, Rosmah Mansor puaka

    ReplyDelete
    Replies
    1. Aku rasalah, buat masa ini, kalau ada kekosongan pengerusi persatuan penternak babi sedunia, si melayutakberkhatan ini adalah calon yg paling layak dilantik.

      Delete
  17. Suman tua dajal, penyokong LTTE Tamil Elam
    Dia suka lepak dikopitiam ini bapok dua alam
    Balik rumah lewat, bini tak bagi masuk dalam
    Tiidor kat luar kesejukan, mcm burong gelam

    Dtrn Merdeka, mengingat kenangan yg siilam
    Lucu benar dia pakai spek hitam tika tgh mlm
    Takut sgt, dia nyamar pengemiis butaa kelam
    Dia lari balik rumah, gigil2 terus kencing tilam

    ReplyDelete
    Replies
    1. He he he he
      Hi ji hi hi

      Dah kembali ke topeng asal ker, Kejora?

      Budak Sewel ini dah kemandulan idea, kebingungan, tersipu-sipu lahi2 buat cerita bodoh/karut nak cover aib dirinya, iaitu PENGECUT lagi BACUL.

      Dah betpuluh kali saya terangkan saya berkaca mata hitam ketika itu bertujuan untuk memudahkan dia mengenali saya di Dataran Merdeka KL. Apakah berspek hitam itu semestinya buta. Ramai orang berspek hitam malam hari, termasuk penyanyi2 terkenal sewaktu concert di malam hari di padang terbuka atau auditorium. Contohnya, pertandingan popular extravaganza di astro.

      SangbTikus AnonyMOUSE Kejora Tonggeng tak habis2 dgn kebebalannya memberi alasan bodoh. Sebetulnya dia nak cover malu sifat pengecutnya.

      Tak gitu Kejora, kan kan kan....??

      He he he he
      Hi hi hi hi

      Tepuk
      Tepuk
      Tepuk

      Padan muka....!!

      Delete
  18. Kengkawan semua..ini satu lagi berita yang lebih terperinci berkaitan dengan apa yang berlaku kepada Tun Madey di Langkawi tu..

    Kalau tanya pada pencacai tegar angkat najisnya si Wak Suman tempek Bacin, dah tentu lah dia akan menafikan kesahihan berita ni !!!!

    Nak Letak Jawatan, Letak Je La. Takde Sapa Heran Pun. Anwar Senyum Je Baca Kenyataan Tun Mahathir Ni!!!*

    😁😁😁😁😁

    TUN M MERAJUK MAHU LETAK JAWATAN...ADA RAKYAT KESAH..LANTAK PI LAH KAN !!!!

    Majlis perjumpaan Perdana Menteri Tun Mahathir bersama persatuan pemandu teksi di Langkawi menjadi kecoh apabila ramai antara mereka bertindak keluar dari majlis dan berteriak kerana tidak setuju dengan pandangan beliau berhubung perkhidmatan Grab.

    Pemandu-pemandu teksi yang marah telah menempik dan mengeluarkan kata-kata kesat sambil berjalan keluar selepas Perdana Menteri berkata beliau akan terus mencari jalan terbaik untuk menyelesaikan isu berkenaan demi manfaat semua pihak.
    .
    “Kalau tak percaya saya boleh buat, buat sendirilah. Tengok apa jadi. Saya nak tolong. Tapi kalau tak ada bantuan kepada saya, saya tak boleh tolonglah."ugut Tun Mahathir.
    .
    .
    “Saya bukan nak jadi Perdana Menteri. Saya bersara dah tapi orang panggil balik. Sebab itu saya datang. Kalau tak nak saya jadi Perdana Menteri hari ini pun saya letak jawatan. Tak ada masalah bagi saya,” katanya lagi.
    .
    .
    Kekecohan itu berlaku sekitar 5 minit. Tun Mahathir kelihatan terkejut dan tergamam kerana tidak menyangka dirinya semakin tidak disukai oleh rakyat Langkawi sendiri terutama pemandu-pemandu teksi yang sebelum ini menyokong beliau semasa kempen PRU14 yang lalu.

    Rakyat marhaein yang waras termasuk lah Wak Suman tempek Bacin tak sabar2 menunggu hari bersejarah tu...bila agaknya Tun Madey nak kotakan janjinya tu haah ????

    ReplyDelete
    Replies
    1. He he he he....

      Tonggeng/Tongkeng Najib...

      Nukilan di atas dipetik dari sumber mana,....??

      Harap bukan dari sumber2 sakit seperti mykemut-terkemut, lalokman, myhubnewstv, raja pukimak klentong, suara tengek ajib rosmah/star, sumbu mak badak, etc etc....

      Sila beri linknya supaya dapat dibedah siasat kesahihannya....atau nukilan di atas tuu satu lagi dongeng-dengung nak alih tiang gol kisah sedih sad ending Jahit Hang Kerdee & Umno yg dah MASAK serta nazsk sebab banyak gasak.

      Tak gitu, kan kan kan.....??

      He he he he
      Hi hi hi hi

      Delete

    2. KALAU DAH KERJA NYA MENJILAT NAJIB MAKA NATE' INI JADI BODOH BANGANG TAK NAMPAK BAHAWA BUKAN TUN MAHATHIR MERAJUK, TAPI MAHU TUNJUKKAN GENGSTER2 YANG MENGACAU PERTEMUAN PERSATUAN TEKSI DENGAN NYA, DIA SANGGUP MELETAK JAWATAN, MENJALANKAN TUGAS PM BUKAN KERANA PELAHAPKAN NYA TAPI KERANA RAMAI RAKYAT YANG MAHUKAN NYA.

      MASAKAN "GENGSTER NAJIB" ITU TAK BEBERAPA EKOR SAJA.

      Delete

    3. 182 KOMEN KPD BERITA
      Persatuan teksi dakwa perjumpaan dengan Dr M 'disabotaj'

      CONTOH2 NYA:

      Roy Bangsar
      Kebanyakan Teksi dalam keadaan buruk, kusyen koyak, warna pudar dan jugak Pemandu ada yg berlagak samseng, bau Rokok dalam Teksi, aircond rosak dan lain² . Harap Teksi tukar kepada grab dgn guna baru bawah 5 tahun dan pemandu Teksi tolong kemas berpakaian

      Nur Fatini Liyana
      teksi pun tak nak improve..macam mana tu..jgn harap janji kerajaan je..
      Pelanggan pun berhak buat pilihan

      Rusli Alias
      Dah tahu tanpa customer pendapatan merosot maka ubah sikap supaya customer percaya pada perkhimatan teksi .

      Wak Sa Pu
      awak buka kedai runcit, sebelah kedai engkau ada lagi satu kedai runcit, harga barang kedai tu murah, kedai engkau mahal, customer pergi kedai sebelah, ko nak salahkan kerajaan jugak kerrt????

      Alias Idris
      Nur Fatini Liyana btul tu! Stghnya masih ditaluk lama@xnak brubah n kesihan yg btul2 nak cari mkn. Wahai pmandu teksi yg stgh2 tu buat lah yg trbaik kpd pngguna. Tq

      Nazrie Rohan
      Azlan Walker ..#,BoikotTeksi # NaikGrab...pemandu teksi perangai mcm gampang...suka2 hati tekan harga

      Suriani Abd
      Azlan Walker, marahlah kat kami sebab kami yang dah tak suka naik teksi. Ini bukan salah kerajaan PH tapi salah pengusaha teksi yang tak mahu perbaiki sikap dan perkhidmatan. Kami pengguna (penumpang) lebih power dari kamu tahu, sebab kami lebih ramai. Kalau mau, kami bpleh boikot terus teksi. So jangan nak salahkan PH. Salahkan diri sendiri!

      Armi Nos
      Azlan Walker apa kencing2?...lu betol mangkok lh..yg pilih PH rakyat...so skrg yg pilih grab pn rakyat jugak..majoriti rakyat skrg x kesah pun pasal grab..apa pasal kjaan nak ikut cakap teksi...bukan org teksi pn yg nak naik grab..

      Suka · Balas · 3j

      Afiza Rahman
      kena terima hakikat dunia dah berubah. pelanggan lebih suka kpd grab kerana selesa, cepat, tambang yg murah. Takan nk suruh grab dihapuskan. kita semakin ke depan bukan ke belakang. Diakui kebanyakan pemandu teksi orang tuan, org pencen,kereta buruk, byk juga kes penipuan, pemandu biadap, memilih lokasi, ini semuanya menyumbang pelanggan beralih kpd grab. Cuma mohon kerajaan memikirkan bagaimana membantu golongan ini dari sudut lain namun bukan menghapuskan grab.

      Delete
  19. Si tua kulit gelambir nak lagak macam taiko
    Telinga pun dah pekak kena pakai alat echo
    Bulu pelir tinggal sikit, warna perang & koko
    Kena luku sikit pun dia buat gila babi psaiko

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hi hi hi hi

      Betul ker, atau satu lagi episod auta keling yg tak laku itu....??

      He he he he
      Hi hi hi hi

      Delete
  20. Mana pergii si bapok tua Suman gila babi
    Main mahjong pula ker dia, bertukar hobi
    Pala kote mcm hancor punya jerok kelubi
    Tak nak sambut ke cabaran aku dekat JB

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hi hi hi hi

      Betul ker, atau satu lagi episod auta keling yg tak laku itu....??

      He he he he
      Hi hi hi hi

      Delete
  21. Mana pergi, Suman tua barua dajjal musibat
    Tak tau bila pukimak bapok ni nak bertaubat
    Mmg ifrit haram jadah ni hanya gebang libat
    Bila aku ada, anjing tua ni pula hilang kelibat

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hi hi hi hi

      Betul ker, atau sayu lagi episod auta keling yg tak laku itu....??

      He he he he
      Hi hi hi hi

      Delete
  22. Sobat2 yang dikasihi sekelian..Rasanya korang tentu dah tertengok video kat youtube berkaitan dengan sessi dialog Tun Madey dengan pemandu2 teksi di Langkawi tu kan.

    Secara jujur lah...nak tanya..Betulkah Pemandu Teksi Biadab Dengan Tun Dr Mahathir????


    Media penjilat Kerajaan Haprakan melapurkan yang pemandu teksi bersikap biadab kepada Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir.

    Rasanya setelah kota semua menonton video berkiatan kes di atas tu, kita tidak tahu celah mana yang dikatakan pemandu teksi tu biadab.

    Punya lah mereka menghormatinya.... Siap gelarkan Tun Dr Mahathir, Ayahanda Tun lagi.

    Sayangnya apabila pemandu Teksi meluahkan kesusahan dan merayu meminta tolong, Tun Dr Mahathir menjawab dengan cara sambil lewa dan menyakitkan hati.

    Sememangnya Perdana Menteri minta kena makilah dan kutuk kaw2 punya lah kan.

    Nasib baik anak kesayangan Tun Dr Mahathir. Boboi Botak sibuk dengan Konsert Mariah Carey di Kuala Lumpur.

    Kalau tidak tahulah bagaimana Boboi Botak bakal mengerjakan mereka semua.

    Wak Suman Tempek Bacin...Wak kan penjilat tolornya yang tersohor, nak tanya lah...Tun Dr Mahathir sudah letak jawatan atau belum???

    ReplyDelete
    Replies
    1. He he he he....

      Tonggeng/Tongkeng Najib...

      Nukilan di atas dipetik dari sumber mana,....??

      Harap bukan dari sumber2 sakit seperti mykemut-terkemut, lalokman, myhubnewstv, raja pukimak klentong, suara tengek ajib rosmah/star, sumbu mak badak, etc etc....

      Sila beri linknya supaya dapat dibedah siasat kesahihannya....atau nukilan di atas tuu satu lagi dongeng-dengung nak alih tiang gol kisah sedih sad ending Jahit Hang Kerdee & Umno yg dah MASAK serta nazsk sebab banyak gasak.

      Tak gitu, kan kan kan.....??

      He he he he
      Hi hi hi hi

      Delete

    2. 182 KOMEN KPD BERITA
      Persatuan teksi dakwa perjumpaan dengan Dr M 'disabotaj'

      CONTOH2 NYA:

      Nada Samy
      Kalau persatuan Teksi Malaysia tak MINTA MAAF PADA PM MALAYSIA kerana segelintir pemandu teksi di Langkawi yang KURANG AJAR DAN BIADAP TERHADAP PM MALAYSIA....
      SAYA SYORKAN SEMUA PENYOKONG DAN PENGUNDI PH DI MALAYSIA....BIOKOT TEKSI...DAN GUNAKAN GRAB. BIAR ORG TEKSI MAMPOS.

      Nada Samy
      Ibnu Ali Kl, biokot tetap biokot terhadap teksi di Malaysia. U ingat kita rakyat Malaysia sokong BIADAP DAN KURANG AJAR KE?

      Nazrie Rohan
      Nada Samy ..setuju..mulai hari ni saya #BoikotTeksi...saya akan naik #Grab

      Tengku Nur Ferdaus Ferdaus
      Masa najib pun ramai je yg biadab... malah ada yg lebih biadap , tak silap david teo..

      PermataCitra Jewels Watches

      Tak perlu demolish taxi. Taxi yg perlu berubah dan tingkatkn kualiti. Kalau taxi demolish , tinggal grab only, dan Grab jadi kuasa monopoli. Uber sudah 'ditelan'. Monopoli Tak bagus. Sebab itu spore pun strick dlm perdagangan monopoli. Kes Grab Dan Uber bergabung pun sudah dikenakan denda di spore. Bila perdagangan monopoli - persaingan service, harga dan pilihan sudah tiada dan ini tidak baik utk customers

      U Chang Eng
      No my friend. I expect the Gov to help the taxi become as competitive as Grab. Why do taxi drivers need to pay exorbitant permit cost to middleman permit holders? Why do Taxi drivers need to bear the hi rental while the taxi company get waiver for the vehicle excise duty?

      Rusli Alias
      PermataCitra Jewels Watches .....Idea yg bagus satu drpd cara untuk persaingan yg adil ialah tiada monopoli .

      Abu Hashim
      PermataCitra Jewels Watches komen anda terbaik sekali. Taxi kena upgrade sama service depa tu. Ni taxi meter tapi tak pakai meter ada juga alasan balik satgi kosong ada juga kata jalan jem tapi perkhidmatan Grab tak mcm tu itulah bezanya. Kesimpulannya tingkatkan tahap perkhidmatan kita terlebih dahulu baru rakyat akan beralih kepada perkhidmatan taxi.

      Delete
  23. Mana Suman babi bangkai ini sudah hilang?
    Sudah sentap btg pelir kah ini bapok jalang?
    Tak da telor ke ini Bersatu punya tok dalang
    Kat JB nanti, mmg iblis ini akan dpt malang

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hi hi hi hi

      Betul ker, atau satu lagi episod auta keling yg tak laku itu....??

      He he he he
      Hi hi hi hi

      Delete
  24. Suman tua bangkai, dia kurang asam garam
    Udah tak berani keluar ini barua anak haram
    Si haram jadah babi ini mesti lari mengeram
    Org karam di laut, ifrit ini di darat pula karam

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hi hi hi hi

      Betul ker, atau satu lagi episod auta keling yg tak laku itu....??

      He he he he
      Hi hi hi hi

      Delete
  25. melayutakberkhatan dan Wak Suman penjaja Tempek Bacin..dua cai dan balaci tegar Tun Madey hingga akhir hayat..dah tentu ko berdua tau berkaitan dengan kenyataan Tun Madey baru2 ni di Langkawi kan ????

    Aku aad terjumpa sorang rakan pemandu teksi di tempat aku dan beertanyakan pendapatnya dengan kenyataan tun tersebut berkaitan nak letak jawatan tu.

    Ko tau apa dia kata...Tun Dr Mahathir nak Letak Jawatan? Alaa ... Kenapa Drama Tamil Separuh Jalan ajeer...kasi lah sampai habis!!!


    Ulasan rakan aku tu ada kaitan dengan berita ni...

    Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir pada Sesi Dialog Bersama Pemandu Teksi Langkawi, hari ini, berkata:

    Kalau tak nak saya jadi Perdana Menteri, saya hari ni letak jawatan. Tak ada masalah bagi saya.

    Itu kenyataan tanda kesal Tun Dr Mahathir sebaik saja sekumpulan kecil pemandu teksi bertindak keluar dewan ketika dialog di Langkawi.

    Kata beliau lagi,Saya nak tolong tapi kalau tak ada bantuan, saya pun tak boleh tolong juga. Kalau tak percaya saya boleh buat, buat sendiri. Tengok apa yang jadi.

    Saya bukan nak jadi Perdana Menteri, saya dah bersara...orang panggil balik, jadi saya datang. Kalau tak nak saya jadi Perdana Menteri, saya hari ini letak jawatan. Tak ada masalah bagi saya.

    Terdahulu, kira-kira 10 pemandu teksi bertindak mengeluarkan kata-kata kesat dan membuat bising sebelum keluar dewan ketika Dr Mahathir memberi penjelasan berhubung isu e-hailing.

    Bukan isu Grab yang hendak kita bincangkan. Jauh sekali untuk membawa isu nasib pemandu teksi. Mereka yang menentukan nasib mereka sendiri.

    Cuma yang rakyat kesal bila Perdana Menteri hanya acah-acah ayam dan melakonkan drama Tamil untuk meletak jawatan.

    Kalau betul2 anak jantan..sila lah Tun kotakan apa yang diperkatakannya tu..baru lah rakyat boleh tabik spring dan angkat topi tinggi2 pada beliau.



    ReplyDelete
    Replies
    1. He he he he....

      Tonggeng/Tongkeng Najib...

      Nukilan di atas dipetik dari sumber mana,....??

      Harap bukan dari sumber2 sakit seperti mykemut-terkemut, lalokman, myhubnewstv, raja pukimak klentong, suara tengek ajib rosmah/star, sumbu mak badak, etc etc....

      Sila beri linknya supaya dapat dibedah siasat kesahihannya....atau nukilan di atas tuu satu lagi dongeng-dengung nak alih tiang gol kisah sedih sad ending Jahit Hang Kerdee & Umno yg dah MASAK serta nazsk sebab banyak gasak.

      Tak gitu, kan kan kan.....??

      He he he he
      Hi hi hi hi

      Delete

    2. KALAU DAH KERJA NYA MENJILAT NAJIB MAKA NATE' INI JADI BODOH BANGANG TAK NAMPAK BAHAWA BUKAN TUN MAHATHIR MERAJUK, TAPI MAHU TUNJUKKAN GENGSTER2 YANG MENGACAU PERTEMUAN PERSATUAN TEKSI DENGAN NYA, DIA SANGGUP MELETAK JAWATAN, MENJALANKAN TUGAS PM BUKAN KERANA PELAHAPKAN NYA TAPI KERANA RAMAI RAKYAT YANG MAHUKAN NYA.

      MASAKAN "GENGSTER NAJIB" ITU TAK BEBERAPA EKOR SAJA.

      Delete

    3. 182 KOMEN KPD BERITA
      Persatuan teksi dakwa perjumpaan dengan Dr M 'disabotaj'

      CONTOH2 NYA:

      Nazam Ahamat
      All this while, they monopolised monopolised with their unprofessional attitude, rude driving and so on. People complaining yet they didnt even bother to improve what so ever. Now its too late. Public are scrapping them off. And why should we bother about their complains?

      Jebat
      *memberi jaminan akan menghapuskan perkhidmatan e-hailing, Grab.*
      *memberi jaminan akan menghapuskan parti penyamun umno & BabiN* rakyat lagi sokong..
      kalau tak boleh setanding dgn orang, nak dihapuskan, itukah cara nak maju?
      patutlah mentaliti golongan ini takkan berubah seumur hidup walaupun terdesak, asyik nak menghapuskan pihak lain utk terus hidup..
      dulu negara thailand, vietnam, langsung tak setanding malaysia, adakah mereka maju dgn cuba menghapuskan malaysia?

      peegi mampuslah mentaliti pemandu teksi yg sebegini, aku dah tak nak teksi 2-3 tahun kebelakangan ini.. servis teruk, teksi lama & berbau, tambang tak menentu..

      Mann Tabann
      Biar mereka menyalak...gunung takkan bergoyang pun...sbb majority rakyat tahu kebejadan pemimpin kerajaan Najib sebelum ini... ini masalah timbul sebab kerajaan Najib tak tentu arah kasi monopoli .. majoriti rakyat mmg tertunggu tunggu umno/BN di telanjangkan..jgn risau Tun...majority rakyat dibelakang TUN..

      Adi Putra
      silap bnyak la korang drebar teksi...makin ko org buat kurang ajar dgn pemimpin negara..makin laku la grab...ko org nak tnjuk besar kepala...skrng tanggung la...sapa nak bgi duit pd drebar samseng...

      Animas Shafi
      Pemandu teksi tinggalkan teksi pandu grab jer. Teksi sekarang orang x nak naik dah sbb rakyat sudah cop pemandu berperangai buruk, tipu penumpang,sombong n angkuh. Jadi para pemandu teksi ubahlah sikap kamu dulu jgn nak salah kan pemimpin.

      Olie Osman Osman
      Pihak2 yg bertanggungjawab atas pengelolaan sesuatu majlis perlu lebih sensitive dan mengambilkira ‘worst scenario’ ketika anjurkan majlis2 terbuka atau tertutup melibatkan kehadiran Tun M....puak2 ‘pemakan dedak’ dilihat kini amat mudah menyusup masuk & memanipulasi sikap terbuka kjaan dan pendekatan Tun M dgn kemampuan menimbulkan pelbagai suasana yg tidak kondusif, selain provokasi, nertindak mcm gengster.

      Keselamatan Tun M perlu diutamakan!

      Raphael Biun
      Taksi harus mencari persaingan sehat dengan perkhidmatan lain seperti grab dll. Cadangan saya, teksi hapuskan penggunaan meter sebab penggunaan meter boleh disalah guna dan menipu pelanggan. Sistem sewa dan kadar sewa disamaratakan dengan grab. Pada pendapat saya bukan salah grab tetapi semuanya kerana kuasa pengguna.

      Najmun Jalaluddin
      ini merupakan taktik kotor drpd segelintir pihak yg cuba mensabotaj sesi dialog yg diadakan bersama perdana menteri....sepatutnya mereka mendengar apa yg cuba dijelaskan oleh pm dan berdialog dalam suasana yg aman dan terkawal, bukan mengikut emosi semata mata

      Muhammad Harizi Bin Jasni
      Kalau pemandu Taxi kurang ajar dan semsing taik kucing mana layak jadi pemandu taxi
      sesuai lah di lucut lesan dan terus berhenti dari jadi pemandu taxi

      Delete
  26. Suman bapok, mcm2 nama suka menyamar
    Cara si anak haram ini, aku cukup tak gemar
    Main pukul curi, ifrit ini sembunyi dlm kamar
    Dpt kat aku, aku tampar muka dia berdamar

    ReplyDelete
  27. melayutakberkhatan , Wak Suman Tempek Bacin serta cai2 Haprakan yang melambak2 kat blog ni..jom kita sama2 lapangkan masa untuk membaca komen2 netizen berkaitan kenyataan Tun Madey nak letak jawatan PM tu...boleh kannnn???

    Bom atom said...

    Cehhh kene "fire n maki" skit dgn GENG TEKSI da nk NANGIS kerrr

    MAT BUNGA keerrr madey ni???

    Nak jd PEMIMPIN kene TAHAN MAKI

    Anonymous said...

    Kencing keling tua ni memang susah diubati & susah untuk dibasuh. Dia sendiri yang offer diri utk jd PM ke-7, depan rakyat berlakon kononnya dia dipanggil balik untuk jd PM semula.

    Dey keling tua, ini zaman internet maklumat dihujung jari la... Klu nak kencing zaman 1980-an dulu boleh la semua rakyat percaya bulat2.

    Klu betul nak letak jawatan, berhenti je la.. tak payah nak acah2 ugut lak. Kami pun tahu, byk lagi perancangan keling tua ni nak buat utk kroni, anak dan cucu kandung utk bolot harta rakyat malaysia. Menipu la kalau nak letak jawatan sekarang... Kencing tak habis2.

    Unknown said...

    Drop dead pun takpa..hahaha..

    Anonymous said...

    FUYOOO ATOK SEDEH TAK TERPERI SEDU SEDAN
    LIDAH BERCABANG MOHON SEMPATI BILA DIMAKI
    JANGAN PERCAYA LA SI RENTA MAJUK LETAK JAWATAN
    AUTA BODOH BANGANG LIDAH BERCABANG TAK LAKU LAGI


    KIKIKIKI...

    ATOK LETAK JAWATAN BILA DI MAKI
    DI MAKI HAMUN OLEH PEMANDU TAKSI
    AUTA LIDAH BERCABANG LEPASKAN DIRI
    ANAK CUCU KRONI BELUM SETTEL LAGI


    ALAHAI ATOKKKK GORENG LETAK JAWATAN NI DAH LAPUK BEBENAU LA ATOK... LIDAH BERCABANG BILA TAK LEH JAWAB ATOK BUAT MUKA SEPOCEN JER..KIKIKI


    KIKIKIKI.. ATOK PEGANG JER JAWATAN TU SMPI MASUK LAM KUBO... MACAI RESAH GELISAH BANG NON DAH DAPAT KUASA .. ATOK JADI KUDA KAYU DAP AJER..

    Anonymous said...

    Mesti abang non yg suruh dia jadi pm. Sebab parti atuk skit je mp, parti abang non lavi banyak mp. Abang non pun tak nak sangat jawatan pm ni. Tak kebulur la kata org.
    Kah kah kah kah drama sinetron ni bila nak abis da. Dah lebih 20 tahun pasal kisah dia berdua ja. Tak boring ka


    ReplyDelete
    Replies
    1. He he he he....

      Tonggeng/Tongkeng Najib...

      Nukilan di atas dipetik dari sumber mana,....??

      Harap bukan dari sumber2 sakit seperti mykemut-terkemut, lalokman, myhubnewstv, raja pukimak klentong, suara tengek ajib rosmah/star, sumbu mak badak, etc etc....

      Sila beri linknya supaya dapat dibedah siasat kesahihannya....atau nukilan di atas tuu satu lagi dongeng-dengung nak alih tiang gol kisah sedih sad ending Jahit Hang Kerdee & Umno yg dah MASAK serta nazsk sebab banyak gasak.

      Tak gitu, kan kan kan.....??

      He he he he
      Hi hi hi hi

      Delete

    2. 182 KOMEN KPD BERITA
      Persatuan teksi dakwa perjumpaan dengan Dr M 'disabotaj'

      CONTOH2 NYA:

      Paneerselvan Vaniyer Padayatchee

      DAMAGE HAD BEEN DONE! THOSE cheats have been cheating passengers and leadingba lazy life too by receiving free benefits from the ex-axed disgraceful govermment( BN- Binatang Negara).

      Tuan2 dan Puan2,
      saya syorkan semua orang di sana sila sabotage taxi yang di pandu oleh 10 jahanam itu.Let's show our solidarity and NEVER EVER HIKE THEIR TAXIS.Please circulate their vehicle registration nos without fear.

      Darul Islah
      Sabotaj mende pulak. Mulalah tak mahu ngaku. Paling-paling mesti geng Shamsubaharin bos Big Blue Teksi punya orang...

      Sabah Sarawak John
      Teksi kena ubah bukan grab ada meter tak guna..mengenakan tambang yg tak masuk akal..mahal mcm nak mampus..jgn layan geng2 teksi itu.. masa najib memerintah dulu mereka dijaga macam anak angkat..najib dah tumbang mcm kucing tak bergigi.

      Mohd Nizam Yeop Bunga
      Hoi tuan punya teksi nk perbetulkan apa lagi korang punya sikap tak mau berubahkete busuk merokok dlm kete amik orang ikut suka ati ....adoi nk citer banyak buruk dr baik pasal teksi nih

      Kouma Lantana
      Kalau teksi ikut mcm grab,tk boleh ke??ubah ikt peredaran zaman dn kehendak pelangn,.servis bagus,.kereta bersih,kemas,.yg penting jgn cekik darah,.

      Jebon Harbi
      Grab pun cekik darah. Dulu masa guna myteksi katanya cuma caj pemandu teksi RM4 aje untuk perjalanan jarah jauh. Sekarang caj sampai 25%.

      Jika tidak ada kawalan dari kerajaan, mungkin caj akan naik lagi sampai 30% ke 50% barulah driver2 grab pulak yang akan melalak. Grab peduli apa sebab ramai yang belajar di kolej & universiti pun kerja part time bawak grab. Aku naik teksi cuma 5 kali & naik grab cuma 1 kali aje suumur hidup aku.


      Zul Khalid
      ...korang jangan main2, wlaupun Tun orang Kedah dan MP Langkawi, Tun juga PM majoriti rakyat malaysia. Jgn nak isytihar "perang" dgn majoriti rakyat. Nanti semua teksi kebulur cari makan.!!!

      Semut Merah Semut Merah
      aku setuju pemandu texi ni mcm samseng rakyat pilih grab bukan TM napa nak salah kan TM bukan kah grab ni zaman najib babi

      Delete
  28. melayutakberkhatan dan Wak Suman Tempek Bacin..jom kita sama2 terjah apa yang berlaku di Langkawi tu lagi beb!!!!

    Teksi: Sabar Dah Hilang Agaknya?

    Pemandu teksi mencatat sejarah sebagai kumpulan pertama masyarakat yang bangkit dengan berdemo di bangunan Parlimen Jun lepas apabila janji pilihanraya mengenai mereka, tidak dilaksanakan regim Malaysia baru.

    Hari ini (semalam), berdemo lagi, dengan orang kuat dia sendiri pun – yang secara terbuka menyokong pembangkang sebelum PRU14 lepas, lanjutan dari “janji” untuk menghapuskan sistem E-hailing yang disebar secara meluas malam sebelum hari mengundi (tapi tak dilaksanakan), turut ikut sama memprotes kerana merasa kena tipu.

    Di Langkawi pulak khabarnya, amntan PM ke4 dan kini PM Ke7 diterpa dengan kata-kata kesat.


    Mengikut banyak komen di media sosial berhubung isu sama, ada berpandangan sakit hati tu bukan setakat sebab janji nak hapuskan E-hailing ini tidak dilaksanakan, malah pendekatan ‘sementara’ yang diambil untuk menangani masalah pemandu teksi ini, sama dengan apa yang dibuat kerajaan BN terdahulunya.

    Dari insentif RM 5,000 sebagai wang pendahuluan mendapatkan kereta baru bagi menyertai sistem e-hailing dan sebagainya yang diumumkan Menteri berkaitan bagi menjawab persoalan kenapa janji tak dilaksanakan, hampir semuanya adalah meniru apa yang dicadangkan kerajaan BN terdahulu.

    Itu (cadangan) dulu yang ditolak pemandu teksi, itu juga yang diteruskan balik dibawah regim Malaysia baru, menurut komen-komen tersebut.

    Kalangan netizen juga ada yang membangkitkan bagaimana sebelum PRU14, banyak perjumpaan diadakan oleh puak-puak yang membentuk regim Malaysia Baru hari ini dengan golongan pemandu teksi sehinggakan kerajaan BN ketika itu dikatakan tidak mengambil berat tentang nasib mereka, puak ini yang ambil berat.

    Rakyat Malaysia yang lain seharusnya mengambil endah apa yang dilakukan kumpulan pemandu teksi ini apabila menuntut hak mereka yang sekarang ini “dinafikan”.

    Ramai dari kita, macam mereka juga, menukar kerajaan kerana termakan dengan janji-janji manis itu semua.

    Penyudahnya, habooook pun tarak....satu sen pun tak guna bhai !!!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. He he he he....

      Tonggeng/Tongkeng Najib...

      Nukilan di atas dipetik dari sumber mana,....??

      Harap bukan dari sumber2 sakit seperti mykemut-terkemut, lalokman, myhubnewstv, raja pukimak klentong, suara tengek ajib rosmah/star, sumbu mak badak, etc etc....

      Sila beri linknya supaya dapat dibedah siasat kesahihannya....atau nukilan di atas tuu satu lagi dongeng-dengung nak alih tiang gol kisah sedih sad ending Jahit Hang Kerdee & Umno yg dah MASAK serta nazsk sebab banyak gasak.

      Tak gitu, kan kan kan.....??

      He he he he
      Hi hi hi hi

      Delete

    2. NATE' YANG MENJILAT NAJIB SESANGAT TAK HABIS2 CAKAP PASAL TEKSI, NAGKIT MENDEMO KONON HYA, KEPALA HOTAK DIA.

      KALAU DAH KERJA NYA MENJILAT NAJIB MAKA NATE' INI JADI BODOH BANGANG TAK NAMPAK BERITA BAHAWA YANG BUAT KANGJOR DI LANGKAWI BUKAN AHLI2 PERSATUAN PEMANDU TEKSI. MUNGKIN BEBERAPA KETUL GENGSTER UPAHAN NAJIB.

      182 KOMEN KPD BERITA
      Persatuan teksi dakwa perjumpaan dengan Dr M 'disabotaj'

      CONTOH2 NYA:

      RaziLanz Azizan
      Masalah yg kerap berlaku apabila mengunakan perkhimatan teksi adalah sikap negatif kebanyakan pemandu teksi. Antaranya:

      - menipu cas bayaran dgn ubahsuai meter & mengenakan bayaran tidak mengikut meter.
      -demand memilih penumpang.
      -sengaja mengunakan jalan jarak jauh utk mendapat cas yg lebih tinggi.
      -kurang mesra alam dgn penumpang.
      -ada teksi yg condition teruk seperti kotor & econ tidak berfungsi.

      Sikap² kebanyakan sikap pemandu teksi sebeginilah berpuncanya netizen beralih arah mengunakan perkhimatan alternatif iaitu e-hailing yg lebih berkualiti perkhimatan yg diberikan.
      Jadi disini, teksi perlu memperbaiki setiap aspek yg negatif sekiranya mahu mengembalikan teksi menjadi pilihan utama netizen.

      Tony Chu
      Grab tidak perlu dihapuskan, customers ada pilihan mana satu perkhimatan yg murah dan bagus kita akan pilih. Apabila sesuatu perkhimatan di monopoli oleh sebuah syarikat ia akan jual mahal dan sombong, bila timbul masalah kita komplain syarikat buat tidak layan. Apa2 perkhimatan pun tidak blh monopoli satu syarikat.

      Saiful Abdullah
      Tindakan penguatkuasaan yg lebih bersungguh-sungguh terhadap pemilik dan pemandu teksi oleh pihak JPJ diperlukan utk memulihkan imej perkhidmatan teksi di negara ini.

      Kekangan utama pegawai penguatkuasa JPJ adalah, majoriti pemilik dan pemandu adalah pesara kerajaan, polis, tentera yg "besar kepala" melawan dan tidak hormati peraturan sediaada...

      Percayalah, kumpulan yg maki hamun Tun di Langkawi pun daripada golongan tersebut..

      Hashim Hamid
      Orang malaysia mempunyai budi bahasa. Kita merasa kesal sikap segelintir pemandu. Hukum adat atau hukum agama kita kena menghormati sesama insan. Rukun negara perlu dirujuk, dimana Klausa "Kesopanan dan Kesusilaan" perlu digunapakan.

      Nur Iman
      Selama ini kita selalu bergantung kepada perkhidmatan teksi kerana kerajaan memberikan mereka lesen dengan beberapa syarat yang wajib dipatuhi namun terdapat segelintir pemandu sudah mula mengingkari peraturan tersebut disamping sikap yang menjadi kemarahan pengguna..

      namun apabila grab mula dikenalkan sikap pemandu teksi masih tidak berubah...lantaran sudah ada alternatif lain maka pengguna sudah ada pilihan...

      pemandu teksi jangan terlalu bergantung dengan bantuan kerajaan...ubah lah sikap kalian dalam zaman yang serba moden ini..

      Delete
  29. Wak Suman penjaaj Tempek Bacin...dah tentu lah Wak orang pertama yang bersetuju dengan kenyataan di bawah ni kan ???

    Memang wajar pemandu teksi “mengamuk” di depan Mahathir

    Dulu masa ada dua tiga kerat pemandu teksi “boo” PM Najib Razak, kamu – Pakatan Harapan – seronok dan membesar-besarkannya.

    Sekarang bila kena kepada PM Mahathir Mohamad kamu hendak marah dan cakap pemandu teksi kurang ajar.

    Kamu juga sokong dan anggap mereka yang menghina Najib Razak dengan lukisan dan contengan sebagai hero.

    Ini budaya kurang ajar yang kamu – Pakatan Harapan – ajar jadi mengapa hendak marah dan mengamuk?

    Saya antara jutaan rakyat Malaysia yang pro E-Hailing (E-angkut) kerana ia lebih cekap dan murah.

    Namun pemandu teksi berhak mengamuk kerana sebelum pilihan raya Mahthir telah berjanji bulan dan bintang.

    Selepas menang kamu buat mereka seperti binatang. 😂

    Sekarang baru kamu faham apa terjadi bila menggalakkan budaya kurang ajar di kalangan rakyat...agakk2nya sapa yang mulakan budaya ni kalau tak PH bhai !!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. He he he he....

      Tonggeng/Tongkeng Najib...

      Nukilan di atas dipetik dari sumber mana,....??

      Harap bukan dari sumber2 sakit seperti mykemut-terkemut, lalokman, myhubnewstv, raja pukimak klentong, suara tengek ajib rosmah/star, sumbu mak badak, etc etc....

      Sila beri linknya supaya dapat dibedah siasat kesahihannya....atau nukilan di atas tuu satu lagi dongeng-dengung nak alih tiang gol kisah sedih sad ending Jahit Hang Kerdee & Umno yg dah MASAK serta nazsk sebab banyak gasak.

      Tak gitu, kan kan kan.....??

      He he he he
      Hi hi hi hi

      Delete
    2. NATE' YANG ASYK MENJILAT NAJIB DAN MENJILAT ASSOL NYA MASIH LAGI CAKAP PASAL PERTEMUAN PERSATUAN TEKSI DENGAN TUN MAHATHIR DI LANGKAWI DI MANA BEBERAPA KETUL GENGSTER UPAHAN NAJIB BUAT KACAU.

      Zulaylee Omar

      Ini semua berkenaan servis dn perkhidmatan. Dlm perniagaan jenis ini, perubahan drastik berlaku d mn2 negara. Kita d msia juga tidak dpt mnghalang kemasukn perkhidmatan ini. Persaingn dlm industri perkhidmatan semakin canggih hingga pelanggan hanya perlu gunakn applikasi mudah utk mndpt kn "door to door" servis. Semua nya hanya d hujng jari. Revolusi perniagaan berasaskn perkhidmatan ini berlaku bg memenuhi permintaan pasaran yg mampu mnyediakn pilihn terbaik kpd pengguna.

      Bukn hanya soal teknologi, byk elemen yg mndorong pengguna beralih kpd perkhidmatn grab. Dah tentu mrk lebih selesa dn konfiden dgn grab dpd perkhidmatn teksi biasa. Jika satu hari nnti pengguna sudah cukup selesa dn semakin bergantung kpd sistem grab ini besar kemungkinn perkhidmatn teksi biasa akn bungkus.

      Jd persoalan yg timbul skrg bgmna persoalan ini boleh d atasi. "It's all about turning the clock". Jwpn sepatut nya harus d jwp oleh persatuan teksi2. Harus bergerak ke depan utk berubah atau adaptasi kpd perubahn yg similar. Jln satu lg "anti-clockwise" iaitu menentang arus kpd perubahan yg telah berlaku. Tidak perlu emosional dn tuding jari kpd kerajaan mnyalahkn kerajaan dn grab itu sendiri. Maka apakah tuntutan kpd satu perubahn yg perlu d lakukn agar satu persaingn yg sihat dpt selesaikn masalah ini.

      (bersambong)

      Delete
    3. (sambungan)

      Seeloknya persatuan2 teksi ini harus d susun semula, bergabung dn d satukn mnjd satu organisai induk yg lebih besar utk mmbolehkn satu perubahn yg mampu d ujudkn. Terlampau byk persatuan teksi2 bersaiz kecil dn besar serta pelbagai mentaliti yg obses tidak mndorong kpd jln kuar bgmn satu perubahan signifikn dpt d lakukn utk perkhidmatan teksi mnjd "viable".

      Sekiranya ujud organisasi induk ini yg d terajui oleh kalangn yg bertggjwb dn berkemampuan mmbuat satu perubahn maka mrk lah bdn bertindak yg harus bergerak merencanakn perubahan signifikn tersebut. Segala cdgn dn kertas putih yg telah d sepakati oleh satu jwtnkuasa yg d wakili oleh persatuan msg2 d kemukakn kpd kerajaan. Mestilah usul dn cdgn ini komprehensif mngambil kira sudut undang2 d pihak agensi2 kerajaan. Bukn hanya dgn tindakn2 mrk dlm soal menuntut keadilan dn kesamarataan atas apa yg kerajaan "impose" kpd mrk dn tidak pula kpd grab.

      Cdgn terbaik dn tindakn yg akn d ambil harus terpusat kpd permintaan pasaran dn bukn kepentingn2 lain. Harus "total independent" dn tidak bergtg lg kpd privilege dpd kerajaan. Kerajaan tidak harus d bebankn dn kemudian kerajaan pula d persalahkn. Sudah sampai masa nya mrk harus ke depan mmikirkn soal periuk nasi mrk sendiri. Kerajaan hanya "fasilitate" dn sbg pemudahcara. Apa2 usul utk mrk "move on" yg melibatkn urusan dgn kerajaan maka selesaikn dgn bijak. Klu pngecualian perlu atas bbrp perkara utama maka mohon kpd kerajaan utk kewajaran nya d pertimbangkn.

      D msia sistem teksi grab adalah antara yg terbaik era kini dpd kaedah lama krn itu ia d terima pakai dn mnjd popular d negara2 lain. Cuma kemasukn grab ke msia ketika era NR telah mewujudkn byk persoalan2 yg tidak d tangani dgn baik oleh regim bn. Tujuan nya nk tingkat kn mutu sistem perkhidmatan awam ttp sebelum d laksana kn harus ada kajian mnyeluruh kebaikn, kelemahan dn impak kpd perkhidmatan sedia ada. Klu ada kajian d jln kn dh tentu kerajaan NR nampak apakah keperluan yg mesti kerajaan tangani dulu sebelum grab d bw masuk ke msia. Pngurusan risiko akn bertindak bg mnyediakn "tapak baru" agar ianya boleh d terima oleh pihak2 yg berkepentingn. Bermakna segala jangkaan spt yg berlaku skrg telah d kenal pasti terlebih dulu dn inisiatif lain harus d sediakn bg merumuskn satu jkn pnyelesaian yg terbaik. Ttp ini tidak d peduli kn dn kerajaan NR dn regim bn hanya mmentingkn soal "stake holders" shj.

      Tidak adil dn agak keterlaluan kerajaan baru yg tiada lgsg berkepentingn dgn sistem grab ini d hambur dgn tuduhn2 liar dn persepsi negatif tak bertamadun. Wlu janji pd manifesto d jd kn senjata utk maki hamun kerajaan baru ianya tidak akn dpt mmbantu kerajaan melalui elemen2 tekann.

      Apa yg telah sy jelaskn ini adalah contoh2 dn alasan yg "substantiate" mnjelaskn kesahihn isu ini. Namun begitu mesti ada inisiatif dr sikap kebertggjwbn kedua2 pihak krn masalah ini boleh d selesaikn dgn bijaksana. Jgn pula mmberi indikasi -ve seolah2 punca masalah ini dtg nya dr kerajaan PH. Kerajaan baru tetap kena pikul beban masalah yg d warisi dr kerajaan dulu, bn. Byk "substantial damages" yg d tinggalkn oleh kerajaan dulu. Kita tetap yakin wlu byk kengkangn ujud, kerajaan baru akn gunakn segala "substantial resources" yg ada bg selesaikn satu persatu masalah rakyat.

      Delete
    4. LAGI KOMEN PASAL TEKSI

      Azman Man
      Dah ckp yg buat kecoh tu golongan yg di upah oleh Dol yg tewas atau mereka adalah macai perasuah...

      Fiq Hafiz
      Org upahan rupanya, yg buat kecoh2 tuuuu, ap benda lahhh....dh dpt agak dh sp punya kerja....😂😂😂

      Will Johny
      Teksi ini ibarat UMNO/BN yg lapuk, korupt, kusyen/aircond rosak, teksi berbau etc..manakala pemandu teksi adalah ahli UMNO/BN yg sombong, pilih kasih, suka hati letak harga pd penumpang, kurang@terlebih ajar.. bila dah kalah kena Grab/PH, baru nak melalak sana sini sebiji mcm parti UMNO/BN bila kalah kutuk kerajaan yg baru kata itu ini. Realitynya, rakyat@penumpang yg pilih, tolak & kalahkan UMNO/BN/teksi dan pilih Grab yg jauh lebih murah, service bagus, kenderaan baru2x etc.. dah terhantuk kuat, masih tak sedar lagi??

      Delete
  30. Wak Suman dan melayutakberkhatan...seperti biasa saya ingin mempelawa korang berdua untuk menghadamkan betul2 apa yang diperkatakan oleh DS Najib ni....boleh kan ???

    Guan Eng jangan tipu rakyat untuk puji diri sendiri – Najib

    Datuk Seri Najib Razak menempelak tindakan Menteri Kewangan, Lim Guan Eng yang dikatakan menipu rakyat semata-mata untuk memuji diri sendiri berkenaan situasi kewangan negara.

    Najib menjelaskan, corak hasil dan perbelanjaan kerajaan Pusat tidak seragam sepanjang tahun dan adanya faktor ‘bermusim’ disebabkan banyak faktor.

    “Jika nak tipu orang yang tidak faham semata-mata untuk memuji diri sendiri, bolehlah tapi kalau nak tipu orang yang faham ataupun ada pengalaman dan pengetahuan, janganlah nak cuba.

    “Setiap tahun, hasil untuk bulan-bulan Mei hingga Ogos adalah lebih tinggi daripada Januari hingga April kerana cukai Lembaga Hasil Dalam Negeri (LHDN) akan dikutip selepas bulan April manakala dividen interim Petronas juga akan diterima pada pertengahan tahun.

    “Perbelanjaan bagi empat bulan pertama setiap tahun juga lebih tinggi kerana keperluan awal tahun untuk membayar bonus kakitangan kerajaan untuk tahun selepas, membayar baucar buku, bantuan sekolah, bantuan-bantuan tahunan lain serta pembayaran untuk peruntukan dan program agensi-agensi kerajaan,” katanya di laman Facebook miliknya hari ini.

    Semalam, Guan Eng mendakwa kecekapan pengurusan kewangan kerajaan Pakatan Harapan terbukti apabila berjaya meningkatkan sebanyak tujuh kali ganda dalam Akaun Hasil Disatukan hanya dalam tempoh empat bulan. – UTUSAN ONLINE

    ReplyDelete
    Replies
    1. He he he he....

      Tonggeng/Tongkeng Najib...

      Nukilan di atas dipetik dari sumber mana,....??

      Harap bukan dari sumber2 sakit seperti mykemut-terkemut, lalokman, myhubnewstv, raja pukimak klentong, suara tengek ajib rosmah/star, sumbu mak badak, etc etc....

      Sila beri linknya supaya dapat dibedah siasat kesahihannya....atau nukilan di atas tuu satu lagi dongeng-dengung nak alih tiang gol kisah sedih sad ending Jahit Hang Kerdee & Umno yg dah MASAK serta nazsk sebab banyak gasak.

      Tak gitu, kan kan kan.....??

      He he he he
      Hi hi hi hi

      Delete
    2. Wak Suman..bodo ke apa haah???? Dah tentu tertulis kat bawah tu Utusan on line...tak reti baca ke..kecik2 tak nak mam**s, dah tua2 kerepot macam ni nyusahkan orang aje!!!!

      Delete
    3. This comment has been removed by the author.

      Delete
    4. Apaaaaa......Utusan yg dah nak putus nyawa itukah sampai gaji pekerjanya tertunggak berbulan-bulan, ada yg dah diberhentikan - ehh, boleh jalan daaa & fuck off ler, bongok....!!

      I repeat...
      Jika itu sumbernya, ehh boleh jalan daaaa & fuck off ler, bongok...?!

      Delete
  31. Wak Suman Tempek Bacin...Thi is avery informative article which I came across. Hope that it will enlighten you on what's really going on in this beloved country !!!

    Like it or not, Mahathir will celebrate Christmas as Prime Minister of Malaysia

    Raggie Jessy

    A posting today by OutSyed The Box purported that Dato’ Seri Anwar Ibrahim has numbers on his side to trigger a motion of no confidence against Dr Mahathir Mohamad, the Prime Minister of Malaysia.

    According to the post, Anwar is working behind the scenes to trigger a coup with top personalities in Sabah seen leaning towards him.

    That is a lie.

    As much as I am displeased with the way the current government is run, I can assure you that Mahathir will remain as Prime Minister way past the 2nd of November 2018, the day Budget 2019 is set be tabled by Finance Minister Lim Guan Eng.

    Pakatan Harapan currently has a 115-seat representation in Parliament.

    That representation is further consolidated when one considers that Dato’ Seri Mohd Shafie Apdal committed his Warisan to Mahathir’s cause, meaning, the Prime Minister now has 123 MPs in his favour.

    But the number could easily dwindle to a worrisome 98, given that 25 or so MPs from PKR are willing to abstain from voting in favour of the budget should Anwar tell them to do so.

    Under the circumstances, the Government of Malaysia (GoM) is likely to collapse by the 1st of January 2019, as a lack of majority support for the budget would translate into a vote of no confidence against the GoM and a definite sign that Mahathir is a Prime Minister of the minorities.

    However, if you were to take another read of OutSyed’s article, you’ll notice that he deliberately made no mention of PAS and Barisan Nasional, meaning, his analysis assumed that MPs from these two parties would not vote for the budget.

    That’s another lie.

    The truth is, not only have 50 of these MPs committed to supporting the budget, 18 of them are actually from PAS.

    What this means, is that the Islamic party is fully backing Mahathir as Prime Minister and is wholeheartedly seeking his retention.

    The remaining 32 MPs are from UMNO.

    Do the math, and you will see just why Budget 2019 is set to obtain no less than a two-thirds majority in terms of support, making it the strongest Budget to ever be presented in Parliament since the 2008 general election concluded.

    Things may have been very different had Dato’ Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi resigned as UMNO president when I told him to do so.

    Because he didn’t, now, even if I had my finger on a ‘detonation’ button that could guarantee Pakatan’s downfall, I would never push the button, as a downfall would likely result in a caretaker government that could see a Zahid man being named Prime Minister of Malaysia.

    Under the circumstances, I think it’s best we let Dr Mahathir Mohamad complete a full term as Prime Minister and work towards GE15 by seeking a Muslim-led Third Force to replace Barisan Nasional.

    Perhaps I will still be around to see this happen.

    Perhaps I won’t.

    ReplyDelete
  32. Wak Suman Tempek Bacin...Here's an article whuch I received recently via whatsapp from a good friend of mine. I'd like very much to share it with you..as my bosom buddy...can ah???

    What The Taxi-Drivers Did To Mahathir Is Pakatan Culture!!!

    What Mahathir experienced is the example of the monster that Pakatan Harapan created.

    The Pakatan Harapan supporters have tasted blood and there is no going back. You cannot close the Pandora’s box after you have opened it.

    This is what the ‘New’ Malaysia is all about, a Malaysia of rude and arrogant people who have no respect for you, your feelings, your dignity, your race and your religion.

    What the taxi-drivers did to Tun Dr Mahathir Mohamad is an example of the culture of the ‘New’ Malaysia that Pakatan Harapan introduced to the people.

    The culture of the ‘New’ Malaysia is to insult, vilify, swear and curse those elder than you and/or in positions of authority.

    They say nasty things about His Majesty the Agong and his fellow rulers.

    They say nasty things about the Malays, Islam and the Muslims.

    They mock Najib Tun Razak and his wife and the three million Umno leaders and members.

    They mock the two million PAS leaders, members and supporters.

    They say the turbans of the Muftis are too tight it is restricting the flow of blood to their brains, which is why Muslims with turbans are the most stupid people on earth (but if you say the same thing about the Sikhs they will send you hundreds of death threats and threaten to rape your wife and children).

    This what DAPigs is teaching the Chinese to do.

    They say Malays do not own Malaysia and that Malays are originally Indians who have no right to claim Malaysia as their motherland.

    They say they will never accept Islamic Shariah laws in Malaysia and if Muslims want Shariah laws it will have to be implemented over their dead bodies.

    Yes, since the last ten years Malaysians are taught that being biadap is okay and is part of your human rights and civil liberties. Democracy means you are free to insult others and not show them respect.

    This used to be a Chinese culture but in May 1969 the Malays put the Chinese in their place and since then they were more careful.

    Since 2008, the Malays encouraged the non-Malays to insult whoever they disagreed with because Malaysia is a democracy and insulting is part of democracy.

    Monkey see, monkey do

    What Mahathir experienced is the example of the monster that Pakatan Harapan created.

    The Pakatan Harapan supporters have tasted blood and there is no going back.

    You cannot close the Pandora’s box after you have opened it.

    This is what the ‘New’ Malaysia is all about, a Malaysia of rude and arrogant people who have no respect for you, your feelings, your dignity, your race and your religion.

    ReplyDelete
  33. PAGI INI AKU BANGUN AWAL JUGA, MENDAHULUI BUNYI ALARM I-PHONE KU. SPT BIASA, ASAL BANGUN TIDUR, CAPAI PHONE DAHULU, BUKA SMS. RUPANYA, 'SI DIA' PUN DAH BANGUN.
    ADA SATU MESEJ PANTUN DARINYA:

    Sayur bayam beli di penambang
    Masih dijual keladi muda
    Tidur malam mimpikan abang
    Pagi ini awal mandi adinda

    (HI HI HI...AYANG, AYANG...
    CARA DIA BERGURAU SPT DIA MEMAHAMI BELAKA HUKUM HAKAM DLM ISLAM...)

    ReplyDelete
    Replies
    1. TAK NAK HAMPAKAN 'DIA', AKU BALAS PANTUN ITU:

      Pasang belerang, tepi luaran
      Pepara di titi, tunduk dan roboh
      Abang sekarang, ngaji al-quran
      Sementara menanti, masuknya subuh

      (MENJELANG NAK BERUMAH TANGGA NI, AKU LEBIH BANYAK MENGHANTAR PANTUN BERUNSUR DAKWAH KPD 'SI DIA' TU)

      Delete
    2. BALIK SAJA DARI SURAU, AKU BUKA PHONE.
      SEPERTI 'SI DIA' TAK NAK GANGGU, MASA AKU SDG MENGAJI AL-QURAN TADI. BILA DAH MASUK SUBUH, BARU DIA HANTAR SATU MESEJ. AGAKNYA DIA TAHU, AKU AKAN KE SURAU.

      INI PANTUN 'SI DIA' MASA AKU KE SURAU TADI:

      Cempedak berbuah di tepi beranda
      Mula tiba musim berangan
      Kelaknya bertuah anak-anak dinda
      Punya bapa alim beriman

      (ALAHAI 'SI DIA' NI... BELUM LAGI APA2, DIA ASYIK SEBUT PASAL ANAK SAJA...)

      Delete
    3. 'SI DIA' TU SUKA BERGURAU. CUMA AKU SEJAK AKHIR2 INI JADI SERIOUS SIKIT, KESIAN DIA...
      TAK MAHU HAMPAKAN DIA, AKU KARANG JUGA SERANGKAP PANTUN GURAUAN BAGI MEMBALAS GURAUNYA TADI:

      Tumbang mempelam, tepi telaga
      Di huma padi, puyu ditangkap
      Abang pun semalam, bermimpi juga
      Cumanya tadi, malu nak cakap

      Pohon kuini, belumlah berbuah
      Kuatnya berdiri, betik dan tebu
      Abang ini, lagilah bertuah
      Nak dapat isteri, cantik dan gebu

      Bermain nila, di seberang desa
      Si jantan terbang, pasangan menunggu
      Mungkin dinda, sekarang tergesa
      Maafkan abang, kiranya mengganggu

      (TAKUT JUGA DIA SDG SIBUK BERSIAP DIRI NAK KE TEMPAT KERJA...)

      Delete
  34. Berhati-hatilah, wahai bakal perdana menteri
    Kat dlm PH musuh tuan ramai kanan dan kiri
    Dalam blog Budin inii pun, tak susah nak cari
    Doe, jpc, Suman, Singgora & Pantatun Bistari

    ReplyDelete
    Replies
    1. Doe, jpc, Singgora & Pantatun Bistari,

      Takpa..takpa..sabar..sabar..

      Lain masa saya pasti libas PANTATun glebeh-gdebeh terkeluar ring sang Tikus AnonyMOUSE.

      Delete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...