Saturday 6 October 2018

SIAPA KITA JIKA MASIH TIDAK MAHU MENYOKONG ANWAR?


Hari ini, Pengerusi Majlis Penasihat kerajaan, Tun Daim Zainuddin meluangkan masa petangnya  turun berkempen bersama Anwar Ibrahim di Port Dickson.


Sudah tentu tujuannya turun itu ialah untuk melihat dan memastikan Anwar sebagai calon Pakatan Harapan menang dengan cemerlang pada pilihanraya kecil 13 Oktober nanti.

Hari Isnin 8 Oktober nanti, Perdana Menteri, Tun Mahathir Mohamad pula akan turun ke Port Dickson dalam program ceramah perdana bersama para pemimpin kanan Pakatan Harapan.


Ini adalah pertama kali sepanjang memegang jawatan Perdana Menteri, beliau turun berkempen dalam mana-mana pilihanraya kecil.


Tentulah tujuannya juga untuk melihat dan memastikan kemenangan bakal penggantinya itu.

Lalu, siapa kita jika ada lagi yang menceceh mahu melihat kekalahan Anwar?


Jika mengaku penyokong Pakatan Harapan, wajarkah mereka yang masih bersikap sebegitu? (ShahbudinHusin 06/10/2018)

59 comments:

  1. Replies

    1. ....ramai sangat yang terpaksa turun berkempen.....


      ......ada masalah ka??????????


      Delete


    2. .......setakat nak lawan pas, isa dan calon bebas.....


      .......kacang saja......



      ......takkan sampai pm pun nak kena turun berkempen......


      .......??????????????........


      Delete


    3. .......kalau tak menang jugak......


      .....tak taulah apa nak cakap lagi.....



      .....kena pencenkan lah cita-cita nak jadi pm.....


      Delete

    4. ......muka anwar dalam gambar macam.....


      ....ayam berak kapur jaa.....


      ..............sepatutnya macam.....



      ....ayam bertelur emas.....


      .....tak seronok nak menang kaaa....

      Delete


    5. .....itulah...dengar sangat cakap rafizi.....



      .......suruh la rafizi dengan abdullah sani berkempen......



      .......kalau kalah nanti.....tak pasal-pasal tun pulak dipersalahkan.......


      ...alasannya....orang PD tak suka Tun.....


      .....kalau menang FAKTOR ANWAR.......


      Delete
    6. Elok jugak kalau tetiba anwar kalah

      Baru padan muka anwar, rapiji & wak jahid

      Delete

    7. Betul Tajul....



      Mungkin tiada lagi operasi antikhalwat di premis peribadi



      Menteri di Jabatan Perdana Menteri Datuk Dr Mujahid Yusof berkata pihaknya percaya apa yang dilakukan oleh orang Islam di tempat tertutup bukan urusan kerajaan.

      "Katakanlah anda melakukan sesuatu maksiat secara peribadi, dalam ruangan peribadi, saya takkan masuk campur.

      "Sebagai contoh mengambil arak salah untuk orang Islam tetapi kalau seseorang itu meminumnya dalam tempat peribadi maka di pihak kerajaan saya takkan campur tangan," katanya dalam temu bual yang disiarkan The Star hari ini.


      ........passsss, isaaaaa........jadikan ini modal kempen hangpa....

      ............PD akan berubah jadi tempat maksiat secara peribadi, dalam ruangan peribadi...


      ............PALU dah kena........

      ......lepas ni PD.........


      Delete
    8. This comment has been removed by the author.

      Delete
    9. THE POWER OF TUN MAHATHIR:

      PORT DICKSON: Pakatan Harapan chairman Tun Dr Mahathir Mohamad (pic) will be campaigning for Datuk Seri Anwar Ibrahim in Bagan Pinang, one of the two state seats in Port Dickson which the coalition lost in the May 9 general election.

      PKR secretary general Datuk Saifuddin Nasution said they decided to have the event in Bagan Pinang on Monday (Oct 8) because Pakatan lost the seat by more than 1,000 votes.

      He thanked Dr Mahathir for agreeing to campaign for Anwar.

      "During the Pakatan meeting yesterday (Oct 5), Dr Mahathir said he decided to come to dispel talk of a rift with Anwar.

      Saifuddin said since Dr Mahathir announced his decision to campaign for Anwar, he had been receiving many messages from voters who pledged to come back to vote for Anwar.

      "We hope the tide will turn in our favour in Bagan Pinang by having Tun campaign for us," he told reporters.

      Saifuddin said other Pakatan leaders would also be present at the event, which would be held from 8pm onwards at the Batu Enam Tapak Ekspo.

      Delete
    10. Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.
      Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.
      Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.

      Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.

      Delete
  2. lokman tidak hadir ke pd ke...rindu plak suara dia

    ReplyDelete
    Replies
    1. Lagi2 budak si Lalokman - S E L I S I H.....!!

      Delete
    2. Jangan politikkan hukuman sebat syariah
      NURUL HUDA HUSAIN 9 SEPTEMBER 2018
      FacebookTwitterWhatsAppEmailMore377
      Takiyuddin
      Setiausaha Agung Pas Datuk Takiyuddin Hassan pada sidang media mengenai Muktamar Pas ke-64 di Stadium Tertutup Kompleks Sukan Negeri Gong Badak hari ini. - Foto Bernama
      A-A+ (Ubah saiz teks)
      KUALA NERUS - Pelaksanaan hukuman sebat syariah yang dilaksanakan terhadap dua wanita di Terengganu baru-baru ini tidak seharusnya dipolitikkan oleh pihak tertentu.

      Setiausaha Agung Pas, Datuk Takiyuddin Hassan berkata, pelaksanaan hukuman yang bertujuan untuk mendidik itu perlu dilihat dalam aspek perundangan bukannya politik.


      "Ini adalah isu perundangan. Kenapa sebatan sivil tidak digembar-gemburkan. Sebatan sivil semua orang tahu tahu macam mana tetapi tak dikatakan zalim. Tidak dikatakan melakukan satu penderaan kepada pesalah.

      "Kalau kita tengok, banyak lagi pelaksanaan hukuman lain seperti dikenakan hukuman mati kepada kes-kes tertentu, tetapi tidak dikatakan zalim atau dipersoalkan,"katanya.

      Beliau berkata demikian kepada pemberita ketika ditemui pada sidang media khas di Stadium Tertutup Kompleks Sukan Negeri, Gong Badak, di sini, hari ini.

      [ARTIKEL BERKAITAN: Pasangan lesbian didenda, disebat]

      [ARTIKEL BERKAITAN: Sebat wanita tidak cerminkan keadilan Islam: Kabinet]

      Menurut Takiyuddin lagi, semua pihak perlu melihat pelaksanaan hukuman sebatan syariah itu dari aspek yang lebih positif kerana ia bukan bertujuan untuk mencederakan tetapi lebih kepada pencegahan agar ia menjadi pengajaran kepada pihak lain.

      "Jadi, jangan jadikan hukuman ini sebagai modal politik dan sebagainya kerana pelaksanaan undang-undang ini di bawah bidang kuasa mahkamah,"katanya.

      Delete
  3. Sokong PH tapi tak sokong Anwar sbb dia penakut. Dlm mahkamah takut disoal balas di kandang saksi, luar mahkamah takut bersumpah laknat.
    Kalau jenis penakut tak payahlah berangan nak jadi PM.
    'you ulang I saman"

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sebab tu Najib tak payah berangan nak jadi PM balik. Dia pun jenis penakut jugak.

      Selasa depan saya akan saman. Tapi sampai skrg tak jugak saman.

      Delete
    2. Najib dah jadi sejarah.
      Malaysia bakal cipta sejarah baru.
      Peliwat Malaysia.

      Delete
    3. Hiiii - S E L I S √Ć H......!!

      Delete
    4. Suman! Ko tak takut kena liwat ke?

      Delete
    5. Betapa munafiknya lakonan Kejora Tonggeng menyamar & berselindung di sebalik "AnonyMOUSE'.
      Lihat lakonan munagiknya yg saya paparkan semula untuk makluman pembaca semua.....

      Anonymous 4 October 2018 at 21:01
      Aku dah menabung selama 35 tahun, duit yg ada tu cuma boleh sampai ke Sri Lanka shj, itupun kalau naik air Asia tambang murah.
      Bila agaknya duit tabungan aku boleh sampai ke new York.


      PUTRASINGGORA 4 October 2018 at 21:47
      TAK TANYA PON KEJORA!


      diny yusof 4 October 2018 at 21:59
      Hai ...kesihan kat si anon 21:01 .

      35 tahun menabung baru bolih sampai ke sri lanka je ..Apa kejadahnya bangsat sangat ??

      Low Taik Jho 5 tahun je godek2 mak badak , ada kapal mewah , ada kapal terbang , dapat berguling dengan Paris Hilton , tidor sebantal dengan Di caprio .

      Cuba tanya2kan dengan Geng najib ...macam mana dia bersengkang dan mengangkang dari pagi sampai petang kat sini . Banyak masa untuk mengopi -paste ceritera dari lubang dan longkang walaupun dalam kesibukkan menjaga batang sawit sebatang , kebun kangkung serumpun .


      Zack Armstrong 5 October 2018 at 00:04
      Teruk punya anon. Orang Tabligh pun tak menabung lama tu untuk round dunia


      Othman Ahmad 5 October 2018 at 01:22
      Kalau setakat sri langka kajang atau langka port dickson, rafizi tak perlu pun menabung bertahun-tahun buat kerja bodoh macam si Tikus AnonyMOUSE. Cukup dgn air liur basi & lidah biawak jer.

      Delete
    6. Ini satu lagi bukti Kejora Tonggeng menyamar AnonyMOUSE berlakon macam 'good innocent' konon.....

      Anonymous 5 October 2018 at 07:37
      Assalamualaikum tuan haji Othaman Ahmad

      Tuan Haji, pukul 2.48 pagi jumaat yg mulia penghulu segala hari, tuan hantar komen mencarut memaki hamun. Apa ni tuan haji. Saya tak tahu apa masalah tuan. Tapi saya rasa malu lah baca komen tuan haji yg copy paste perkara yg teruk mcm tu.

      Dan yg paling ajaib lagi, En. Isa3 awal-awal pagi matahari belum terbit lagi dah bagi sokongan moral.

      Apa ni tuan, kontrol lah sikit perasaan tu. Tuan berdua ni kan dah tua, educated pulak tu. Takkan mcm tu bahasa org tua.


      Othman Ahmad 5 October 2018 at 17:00
      Tikus AnonyMOUSE Kejora Tonggeng....

      Your inconsistencies, coward act hiding behind Anonymouse & copy pasting cow dungs articles -affirm your hipocrisy and lies of the highest degree.

      Yess, you arse hole - you deserve those down-to-earth blasting words.

      Delete
  4. saya keluar drpd alam pencen kerana hendak membantu yab tun menyingkir rosmah/najib drpd putrajaya. noktah!!!

    selain drpd itu saya tidak mahu bersekongkol dgn insan yg penuh dgn controversy. that is my fundamental right.

    drpd gambar nampak sgt anwar tidak ceria. takut dia mungkin tlh menghidu sesuatu yg janggal. bak kata perpatah inggeris, "beware of Greeks bearing gifts".

    hi hi!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Pak Rahman JPC

      Telah jelas kepada kita berdua bahawa ramai lagi yang mempunyai fikrah yang sama dengan kita.

      Delete
    2. Kehkehkeh. Saya bersolidariti. Saya bukan ahli mana-mana parti. Hanya ingin menjatuhkan najib and co pada pru lepas untuk kebaikan negara dan rakyat. Am not into this political show.

      Tun m has to step in for ph unity. Thats all.

      Democracy is not monarchy. You politician don't inherit a position. You have to perform to earn it.

      Now since najib and bn has been defeated in pru14, malaysian will have to continue pursue their struggle to have a responsible and visionary politician. Let us rate the politician based on their act and speech for reference during next pru.

      Salam

      Delete
  5. Anwar akan kena game lagi, caya lah...

    ReplyDelete
    Replies

    1. ....GAME OVER......


      .......token pun dah habis.....

      Delete
  6. Kami masih sokong Anwar bang Shah..
    Hidup Anwar..
    Hidup Mahathir..
    Hidup Pakatan Harapan..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hahahaha mak ai hinggakan gambar anwar dijadikan sumber rujukan kebencian yg melampau..apa sudah jd bhai..udah angkuh kah dgn kehebatan diri..udah bongkak kah dgn kecerdikan diri..
      Jgn sia2 akal yg izin Tuhan..jgn hebuh mengata org..seketika nnti Tuhan balas..Tuhan balas bhai..x percaya x mengapa..telah kami ingat sekadar jua..

      Delete
    2. Saya sama pendapat dgn Ramly. Usah kita angkuh dgn kesonbongan. Ada sesiapa yg berani tampil kata Anuar benar2 peliwat?

      Jgn jadikan Saifol sbg saksi..tanpa bukti sahih jgn cpt menghukum. Itu bukan kerja kita..Allah kan ada..

      Delete
    3. This comment has been removed by the author.

      Delete
    4. OK, let's put Saiful aside.

      Nevertheless, what about this fact and reality....

      DSAI was found guilty for sodomy through all legal process and till now no court of law has strike out that verdict.

      He is a free man now due to political reason which demand Tun M to seek royal pardon from YDPA. The stain or stigma of sodomy still remain.

      What say you, dude...??

      Delete
  7. SIAPA KITA JIKA MASIH TIDAK MAHU MENYOKONG ANWAR? Jawapan ; kita masih lagi Melayu Muslim yang tidak menerima liwat sebagai satu hak asasi manusia sekiranya kita tidak menerima Anwar sebagai PM. Itu sangat jelas.

    Apabila kita telah menerima dan meredhai di dalam hati kita Anwar sebagai PM kita, adakah pada masa itu kita masih boleh berkata bahawa kita tidak menerima liwat dan LGBT sebagai hak asasi manusia?

    Lidah kita akan terikat disebabkan kita telah menyokong dan meredhai seorang pesalah LGBT yang diampunkan menjadi PM kita. Hanya sejengkal saja lagi sebelum kita mula menganut fikrah 'LGBT adalah hak asasi manusia'. Adakah kita mahu diri kita menjadi sedemikian?

    Tun M dan para pemimpin PPBM atasan yang lain telah memasuki perjanjian dengan Anwar dan orang-orang sekelilingnya bahawa tempoh untuk menjadi PM bagi penggal PRU14 akan dibahagi dua di antara Tun dan DS Anwar, sebagai satu persetujuan untuk menjatuhkan Najib. Mereka telah membuat perkara yang betul kerana memilih liwat (isu peribadi) berbanding kleptokrasi (kejahatan umum).

    Sekiranya mereka mahu terus berbaiah kepada DS Anwar, maka tak perlulah mereka bersusah payah menubuhkan PPBM. Lebih baik kesemuanya join saja PKR.

    Walaubagaimanapun bagi kita yang bukan parti di dalam perjanjian tersebut, mengapa kita perlu mengikat diri kita kepadanya seolah-olah kita adalah parti di dalam perjanjian tersebut.

    Tambahan pula kita telah memilih berdasarkan prinsip demokrasi dan di dalam demokrasi apabila seseorang pemimpin telah habis tempoh kepimpinannya, mandat untuk memilih penggantinya akan kembali kepada rakyat. Rakyat tidak terikat dengan apa-apa perjanjian penyerahan kuasa di antara pemimpin gabungan ini.

    Di dalam Islam kita berbai'ah kepada pemimpin utama dan bukan kepada parti politik. Apabila pemimpin utama itu tidak lagi menjadi pemimpin, maka kita telah terlepas daripada bai'ah tersebut. Parti politik hanyalah alat di dalam matlamat untuk mencari pemimpin utama sedang parti politik itu sendiri bukanlah matlamat. Maka bai'ah dan ketaatan kepada parti politik adalah tidak wujud. Apabila sesuatu parti yang saya sokong telah menukar generalnya, saya tidak lagi terikat dengan parti politik tersebut. Sekiranya jeneral baru yang dipilih untuk mengepalai parti itu tidak saya persetujuan maka saya berhak untuk tidak berbaiah kepadanya dan bersedia untuk bermufaraqah pun.

    Sekiranya ada yang mahu persoal saya bukan penyokong sejati PH kerana tidak bersetuju menerima DS Anwar sebagai bakal PM, maka jawapan saya ialah 'so what and who cares'. Saya telah bermufaraqah dari UmNo apabila Najib telah membawa UmNo menjadi kaum yang berpaling dan sungguh saya tiada masalah untuk melakukannya sekali lagi di bawah PH apabila PH menukar jeneralnya.

    Nota : komen di atas hanyalah sebagai menjawab secara ilmiah dan bukan disebabkan kegusaran saya DS Anwar bakal menjadi PM-8 kerana saya mempunyai keyakinan menjadikan seorang pesalah LGBT yang telah diampunkan sebagai bakal PM Malaysia tidak termasuk di dalam perancangan Allah. Masa akan membuktikannya.

    AISYALAM MALAYSIA
    (Selamatlah Malaysia).

    Wallahu a'lam.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jon doll,
      Sekiranya Anwar Ibrahim menang PRK PD nanti, ia adalah petunjuk nyata bahawa pemuda bani Tamim yg kau impikan tu sebenarnya adalah pemuda bani Tamil yg suka berak atas rel keretapi.

      Delete
    2. Pendapat saya pula begini:-

      Sekiranya DS Anwar berjaya masuk ke Parlimen melalui PRK PD sedang legitimasinya menjadi persoalan, maka ia akan membuka pintu untuk berlakunya PERTEMPURAN KLIMAKS di antara Pemuda Tamim dengan pihak lawan yang bersekutu mahu menjatuhkannya.

      Anwar terlalu kemaruk mahu menjadi PM tanpa mahu mengukur baju di badannya. Dalam keadaan begini ia akan mudah termakan umpan UmNo yang tercari-cari sekutu untuk kembali berkuasa.

      Lihat saja bagaimana wajah Anwar kelihatan begitu mencuka di dalam gambar di atas. Semuanya itu disebabkan kegusarannya sekiranya ia terhalang daripada menggapai cita-cita peribadinya mahu menjadi PM.

      Sekiranya ia lepaskan terus cita-cita tersebut dan mengisytiharkannya secara terbuka nescaya ia akan kembali tenang.

      Saya melihat kemaruknya DS Anwar mahu menjadi PM akan membawa kebinasaan kepada dirinya.

      Saya berharap telahan saya ini salah disebabkan DS Anwar telah membantu menumbangkan kerajaan UmNo yang khianat dan telah berpaling, tetapi saya tidak dapat menyembunyikan fakta bahawa segala yang telah dan sedang berlaku semenjak DS Anwar dibebaskan dari penjara sedang menunjukkan ke arah itu.

      Jawapan ke atas dakwaan:

      Saya tidak pernah mengimpikan untuk sesiapa pun dipilih menjadi Pemuda Tamim. Pilihan itu bukan di tangan saya sebaliknya adalah ketetapan Allah sendiri.

      Apabila saya berkongsi di alam siber bahawa Tun M adalah Pembawa Panji Hitam yang telah dikhabarkan di dalam hadith-hadith Nabi saw, saya hanya berkonsgikan penemuan saya berkenaan perkara tersebut. Isu 'impian' langsung tidak timbul.

      Persoalan yang telah menjadi jadi tanda tanya kepada saya siapakah Pemuda Tamim aka Pembawa Panji Hitam ini telah pum menjadi tanda soal kepada saya sejak 17 tahun yang lampau dan hanya pada 2018 saya telah memperolehi jawapannya. Ia adalah Tun Mahathir.

      Saya telah aktif memberi komen di alam cyber semenjak lebih 3 tahun yang lampau dan hanya beberapa bulan kebelakangan ini sahaja saya kongsikan tentang Pemuda Tamim ini dengan sahabat-sahabat lain selepas saya telah menemukan jawapan saya.

      Tak perlu percaya apa-apa. Memadailah untuk bersaksi bahawa saya telah menyatakannya.

      Lagipun dengan tidak mempercayai dan malahan memperolok-olokkan ia akan lebih memudahkan proses untuk melenyapkan kebathilan. Apabila itu berlaku manusia akan berkata 'sesungguhnya Allah tidak menganiayai manusia sedikitpun melainkan manusialah yang menganiayai diri mereka sendiri".

      Wallahu a'lam.

      Delete
    3. Syabas bro John Doe.
      Saya sudah jarang masuk blog budin ini sebab sudah ada org lain guna nama HBM.
      Sama ada org ini secara kebetulan dgn saya mengguna nama HBM atau GEng Najib create nama ini sebab marah dgn saya.

      Delete
    4. Bro John Doe...

      Perhatikan lakonan licik-munafik Kejora Tonggeng seperti apa yg saya paparkan di bawah......

      Ramly Ahmad 4 October 2018 at 12:10
      Kami dendangkan..
      The Port Dickson Blues..

      Hebatnya Anwar sepanjang masa melawan kebobrokan kerajaan..
      Hebatnya Anwar dicop lgbt..
      Hebatnya Anwar dsabit dbicara dmakahmah undang2 manusia..
      Hebatnya Anwar tiada yg mampu mereka2 yg islam muslim dibicarakan dbawah hukum Tuhan..
      Hebatnya Anwar ramai yg bersangka buruk terhadapnya..
      Hebatnya Anwar dcop lgbt sebhgian org ramai..
      Hebatnya Anwar ramai yg bersangka baik terhadapnya..
      Hebatnya Anwar O hebatnya Anwar
      Hebatnya Anwar dcop lgbt Hebatnya Anwar Mahathir bertandang mau sokongannya..
      Hebatnya Anwar djanjikan penganti Mahathir..
      Hebatnya Anwar political undertaking yg membuat telahan kacau bilau para macainya..
      Hebatnya Anwar maka jgn risau dan nestapa kalian dbuatnya..
      Hebatnya Anwar hahaha jgn kalian dtaji taji buntut yg suci murni lg bergetah tu..
      Keh keh keh eh heh..

      Hidup Anwar!!
      Hidup Mahathir!!
      Hidup Pakatan Harapan !!


      Anonymous 4 October 2018 at 16:39
      Anwar tetap TIDAK hebat
      Sebab dia masuk penjara kerana kes liwat


      Ramly Ahmad 4 October 2018 at 16:54
      Sorilh bro..apabila lori membawa balak dan telo melalui terowong..balaknya lepas yg tersangkut telonya..keh keh ke heh eh..begitulh jd nye..


      Anonymous 4 October 2018 at 17:09
      Yg hebat ialah otai-otai reformasi
      Sbb mereka dilokap kerana menentang
      Mungkin mereka yakin ia adalah konspirasi
      Tapi mereka adalah pejuang sebenar
      ------------------------------------------------------------
      Semoga semua pembaca ambil iktibar & sentiasa berwaspada terhadap sekor pelesit peliharaan Bini Najib (BN) yg masih taksub sebagai United Macai Najib Organization (UMNO).

      Delete
    5. Saya lebih percaya GN create nama HBM ini sebab saya perhatikan dia cuba mengguna simbol......saperti gaya tulisan saya sabelum ini.

      GN.... jika betul nak jumpa saya sila datang Kuala Besut Trengganu.
      Saya boleh belanja Kerepok Gotel( kerepok lekor)
      Tapi pisang Takdalah......saya tahu BERUK SUBSIDI MAKAN PISANG.. ..
      he....he... .

      Delete
    6. Ini lagi satu bukti kepura-puraan munafik Kejora Tonggeng semalam dgn samaran AnonyMOUSE......

      Anonymous 5 October 2018 at 20:18
      Lantaklah sapa pun jd PM
      Harga barang tak akan turun
      Makin naik adalah
      Nak turunkan kos sara hidup?
      Mimpi lah...

      Hiduplah dgn cara menipu rakyat.


      Othman Ahmad 5 October 2018 at 20:54
      Justice League ker, Kejora Tonggeng ker, AnonyMOUSE Tikus ker - I don't give a damn-fuck whatever you appear.

      Budak sial haramjadah ini memang tak serik2 kena belasah & dibogelkan tingkah jahatnya mengadu domba, fitnah, membohong auta, mengutip source ketchup basi dari sumbu mak badak, mynewshub, raja pukimak klentong (rpk)....

      Kejora Tonggeng Tikus menikus
      Kau betul2 bacul lagi dayus....

      Kamu masih jugak dgn bahan2 tak releven dgn topik.

      Toksah temberang cakap lebih2 ler. Buktikan kejantanan engkau Kejora sebagai pejuang kebenaran.

      We want Action man, not talk cock, got it.....??

      Come on suwar...
      KAMU BILA NAK ADA KOTEY UNTUK FACE-TO-FACE- dgn saya agar kamu dapat disunatkan kepala kolop kamu tuu....!!!

      MASIH TAKOTT TELOR KECOTT KERRR.....??
      MASIH TAKOTT TELOR KECOTT KERRR.....??

      My challenge to you still stand.....!!


      Othman Ahmad 5 October 2018 at 21:08
      Hey tonggeng budak setan
      Lepasan U-Never-Study Tanjung Rambutan....

      Heran, baru sat tadi kau merepek-meraban....

      "Antara nama-nama negara berakhir dengan ‘tan’ ialah Pakistan(tanah suci), Tajikistan(tanah bangsa Tajik), Afghanistan(tanah bangsa Afghan) dan Kirgyztan(tanah bangsa Kysgyz). Lain-lain nama termasuk Baluchistan, Kazakhstan, Turkemanistan",
      haaaaaaaaa....???

      Kau dapat sumber dari mana - dari sumbu mak badak, mynewshub, raja pukimak klentong ker...??

      Atau kau ngigau sambil terngompol kencing siang hari ker, budak.....???


      Nah dengar nie baik2...

      Saya nak berkongsi maklumat rasmi, bukan dengar cakap2 angin macam lazimnya dibuat si Tonggeng,

      Pengerusi PH merangkap PM Malaysia mengumumkan bahawa beliau beserta semua pemimpin2 Tertinggi parti dalam gabungan Parti Harapan akan mengadakan & hadhir diri dalam MAJLIS BESAR-BESARAN pada 8 Okt ini bagi menunjukkan Solidaritas/Sokongan Padu terhadap DSAI dalam pilihahanraya kecil Port Dickxon.

      Pengumuman telah dan terus disiarkan di semua berita stesyen2 tv negara & media2 utama sosial seantero dunia.

      Ps:
      Jadinya.....toksah ler Tonggeng & geng2 Rafizi nak menyibuk berak tak cebuk menanam racun kebencian terhadap Negarawan Terulung, Tun Dr. Mahathir Mohamad.


      GENG NAJIB5 October 2018 at 21:20
      Aiiiik...itu aje ke yang ada ???? Lain2 yang baru sikit takde lagi ke Wak Suman Tempek Bacin Oooooiii!!!!


      Othman Ahmad 5 October 2018 at 21:43
      Why not - if that is an assertion of truth to counter your endless evil malicious lies & cowardice, punky idiot....!!

      Delete

      pinang sungai 6 October 2018 at 10:54
      Tidak benar, minyak masak cap buroh, GST RM25.00, SST RM19.45 check di pasar supermarket Long Wan

      Delete
    7. Salute you Bro John Doe!
      You're very firm & rigid to your stand, unlike the old hypocrite boaster up there.
      Last time he use to call Anwar ad-Dajjal Anus Ibrahim but now pretended to go for Anwar.
      What he knows is just repeating copy-pasting the same shit. He's actually a real 'dedak' hunter...

      Delete
    8. Di bawah ini satu lagi bukti nyata sikap munafik Tonggeng bedebah....

      "Anonymous 7 October 2018 at 01:39
      Jon doll,
      Sekiranya Anwar Ibrahim menang PRK PD nanti, ia adalah petunjuk nyata bahawa pemuda bani Tamim yg kau impikan tu sebenarnya adalah pemuda bani Tamil yg suka berak atas rel keretapi".

      ps:
      Saya sebelum ini memang tak yakin & pernah
      mengecam DSAI atas tabiee seks sumbangnya.
      Namun saya mengajar diri untuk bersangka baik terhadap beliau memandangkan pintu taubat sentiasa terbuka selagi nyawa dikandung badan. Juga dgn harapan DSAI menyedari kenapa selama ini Taqdir Illahi tidak menyebelahi beliau.

      Delete
    9. Amacam Tonggeng, betul tak kau nie kaki kencing, baru sat kau perleceh JD panggil dia "John doll' & hina dia dgn istillah 'bani Tamil', tak gitu kan kan kan........??

      Padan muka kena telanjang sekali lagi....!!

      Delete
  8. tanyalah ishamudin rais kenapa menceceh taknak pak sheikh tu jd pi em??

    ReplyDelete
    Replies
    1. Nak termuntah je rasanya bila nama Isham disebut.

      Delete
    2. Aku lagi loya tekak dgn tingkah munafik & sikap pengecut kamu yg kamu paparkan.........

      GENG NAJIB 6 October 2018 at 01:47
      We are in Month 5 of a 60-month term. We are reaching almost 10% of the current term before the next elections. And yet, we have no indicator of what the current government plans to accomplish by the mid-term, at the 30-month mark. You need to have a goal of what to accomplish or put in place at the 30-month mark which will come to fruition and provide benefits for the next 30 months, before the next General Elections, to have the solid results to convince the electorate that you should be voted into power once again. But so far, we have absolutely no direction or indication of where we're headed towards the 30-month mark when we're already one-sixth of the way towards the mid-term.

      The biggest drivers for injecting liquidity and business opportunities into the market are public infrastructure works but those are all being delayed, put on hold or canceled, such as LRT3, MRT3, HSR, ECRL, PBH. Another area would be public housing development and affordable housing, which have also similarly been put on hold or postponed.

      What about our agricultural sector? It's getting battered from strong headwinds of severely reduced demand coupled with a brewing trade war that's affecting all emerging markets in the region. The steep depreciation of the Indonesian Rupiah is a windfall for China to consider getting most of their palm oil from Indonesia.

      What about our industrial and manufacturing sectors? Our head of state is obsessed with a third national car project while smaller and more agile nations have gone full-swing into new high-revenue industries such as fintech, mobile app development, IoT, Big Data and analytics, and a lot of other next-generation sectors. But somehow we're being told that if we don't have a successful national car, we will just be a nation of peasants and farmers.

      So, how will the remaining 55 months play out?

      For the current government, it's a hard humbling lesson to remind them that it's easy being a noisy and abusive Opposition but it's difficult to actually run the country and get things done.

      For the voters, it's a reminder to be careful what you wish for and when you sow the wind, you shall reap the whirlwind.

      Jae Senn


      Othman Ahmad 6 October 2018 at 03:12
      My Response:
      Enough said. Three little words suffice to rebut your ridiculous trash - GO TO HELL...!!


      Anonymous 6 October 2018 at 12:47
      Sudahlah Suman tua bapok. Kang aku cari ko, kasi kasi penampor sulong sebijik, mampos terkangkang ko nanti.


      Othman Ahmad 6 October 2018 at 15:46
      Bila tuu, selama ini yg mengelak, membohong, menyorok tuu, siapa.....?

      Ramai saksi di sini.....!!

      Delete
  9. Mr sayed albodin sontoloyo.

    Sapa kita jika masih tidak sokong anwar
    Masa kita moda dan gagah dan berjawatan tingi melangit dan lebih kaya dari hanturaya dan rotikaya dan sehat_ walafiat tentulah kita ingat lambat lg mampuih.
    Bila umog dah senjakala baru kita ingat bila_bila saja kita boleh mampuih.
    Maka segala yg kita bwat dosa dan pahala dok pusing dlm kepala kita..
    Sbb politik rakyat jadi bekasta_kasta dan juga kehidopan sosial bemasyarakat.

    Timboi pekara nak pebetoi keadaan yg lalu,jika benda dah betoi nak pebetoi bwat apa pasai dah mmg betoi..
    Tentu ada pekara yg tak betoi telah belaku sampe raja pong boleh bagi pengampumnan pada mr anwar.
    Pasai raja kepala agama islam atu dgn kata laen kepala bapak agama islam bkn sonang_sonang nak beri ampun kepada peliwat mcm mr anwar.
    Masyarakat coma ikot kasta kelas atasan kalu kasta kelas atasan kata betoi maka betoilah kalu ckp tak betoi maka jadi takbetoilah, sapa kita yg nak petikai
    yg coma bekasta bawahan yg tidak bekelas.kita taktau mr anwar apa betoi atu tak betoi dia jd peliwat..
    Yg betoi mlayu coma menang sorak sahaja kampong habih tegadai uumno kata menang dlm menang.
    Kalu dulu cina coma jd tokeh tapi sekarang cina jd pemeritah.
    Mlayu yg dulu byk jd pemerintah sekarang dah jd tak tuntuarah pasai byk mkn rahasuah..
    Haa sorak dan tepok sampe mampuih..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Haiiikkkk..tulis panjang2, terbelit-belit, mesej 2 perkataan jer......??

      MY FOOT.....!!

      Delete
    2. Aotaman!
      Time will come where you're gonna suffer the thrashing blow of my fist. Just wait!

      Delete
    3. Amboiii, macam tak percaya, bagus lah....!!

      Tapi bila & di mana - atau satu lagi episod kencing meleleh kamu menyorok diri di Dataran Merdeka KL, Petaling Jaya, Felda Taib Andak & Dataran Bandaraya JB.

      Berlagak jer macam bagus, tapi habuk pun tarak.

      Memang kau anak haramjadah lagi pukimak.....!!

      Delete
  10. Autaman putumayam, sesiapa shj boleh guna anonymous, jumlahnya tak terkira ramai. Dia nak pro Dr M atau bekas banduan peliwat itu mereka punya pasal. Tak perlu teka dan buat analisis panjang lebar. Kalau mereka nak menyamar pun apa masalahnya?
    Hujah Dr Mahathir, Guan eng pun rakyat boleh sanggah, ini kan pula setakat hujah autaman putumayam. Kau pun apa kurangnya suka hina orang, suka perlekeh org. Tak perlu tunjuk wali lah dlm blog.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Well well, Why must you continuously hiding & stay AnonyMOUSE, Why..why..??

      Tikus Tonggeng menikus-nikus
      Betul2 bacul lagi dayus....
      Bodoh mereng bila nak mampus?

      Toksah temberang cakap lebih2 ler. Buktikan kejantanan engkau Kejora sebagai pejuang kebenaran.

      Real man is seen by his action, not talk cock, got it, stupid.....??

      Come on suwar...
      KAMU BILA NAK ADA KOTEY UNTUK FACE-TO-FACE- dgn saya agar kamu dapat disunatkan kepala kolop kamu tuu....!!!

      MASIH TAKOTT TELOR KECOTT KERRR.....??
      MASIH TAKOTT TELOR KECOTT KERRR.....??

      My challenge to you still stand.....!!

      Delete
  11. Pada hemat saya...kalau nak sokong dsai jadi pm ke 8... sokonglah. Tak nak sokong pun tak kisah. Kalau kebetulan anda semua pengundi kt prk PD...teruskan pangkah selain dari dsai. Ini negara demokrasi. Saya percaya kdymm memberi pengampunan diraja atas alasan dan sebab2 tertentu yang tuanku tahu melebihi kita rakyat biasa ini. Kenapa nak pertikaikan.Tdm..Tdz telah menyokong dsai bertanding kat PD... apa lagi nak di persoalkan. Tuduhan liwat 1 dan liwat 2... yang penuh kontraversi telah berlalu dan tak mungkin akan diulang percaya. Keluarlah dari kepompong melayu kuno bahawa dengan bersumpah itu sezeorang jadi bersih. Dsai telah menjelaskan bahawa dia tak akan bersumpah kerana kes liwat itu atas nasihat beberapa orang ulamak. Sara rasa pun bersumpah itu tidak menjadikan seseorang itu bersih... cuba lihat beberapa kakitangan awam berjawatan tinggi yang bersumpah menjalankan amanah dan tugas dengan baik dan setia telah melanggar sumpahnya dengan rasuah dan salah guna kuasa. Bersubahat melindungi pelakuan atasannya. PM ke 6 yang jugan bersumpah memegang jawatan dengan amanah telah menghadapi puluhan tuduhan termasuk tuduhan jenayah. Masih lagikah kita nak suruh dsai bersumpah dia tak meliwat sesiapa? Setakat yang saya faham dsai seorang yang baik dan berilmu. Kalau dia benar2 meliwat pun saya tak pernah kena liwat dengan dia. Saya pun tak dengar dia merembat puluhan bilion duit negara. Jugak bukan seorang kaki perempuan.Tak pernah dengan dia kena tangkap khalwat... Pada saya... dsai tetap seorang calon terbaik untuk pm ke 8.Saya nampak menteri2 baru dan juga mp2 baru dari ph terkial2 dan Tdm perlu kepada seorang yg berpengalaman seperti dsai untuk melicinkan lagi pergerakan jentera kerajaan ph.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sekejap 'omtaya nam', sekejap 'ana menanah-nanah'.

      Aper punyer sewel si Tonggeng nih.... nak klentong pun tomsah ler tunjuk lawak bodoh - sendiri terkinja-kinja, sendiri ketawa.

      Delete
  12. Mr sayed albodin sontoloyo.

    Teman saorang mlayu, hang pong mlayu.
    Teman coma cina ponya koli tak sampe dan tak peluwang sebagai saorang betarap wali, depakata jaoh panggang dari api.beras kat romah pong tak sampe seguni.
    Teman sadau sapa teman punya diri,jauh sekali nak bebangga dgn masok kemari, byk pekara yg teman tak reti,nak speaking london pong teman not under stand what they talking like crazy sbb teman dontgotounibarsiti.
    Pong begitu teman tetap bangga diri masa komen d beri coma tak byk hanya sipi_sipi..
    Teman mlayu hang pong mlayu depakata malaisa pong negaranya mlayu sbb dari raja sampe menteri mlayu suma_suma.
    Kalu kerja gomen pong cina dan india kurang dari mlayu.
    Sekarang india dgn cina rame_rame dpt jawatan meteri nak tunjok mlayu hebat dah bagi tompang, tanah lagi d bagi walaupong agama islam dgn mlayu sekali depa dok keji.alih_alih mungkin dah suratan ilahi.
    Teman jadi koli cina dari moda sampe toa dan akan sampe mampuih nnti..
    Cina jd tokeh dari moda sampe toa dan sampe mampuih, sbb mlayu sebok dok kelahi petang dan pagi, siang dan juga d mlm hari..
    Mlayu coma menang sorak dan tepok sampe mampuih sbb cina dan india juga pegang ekonomi,dan teman sebagai mlayu cukop berasa bangga.. nak habag bagi..

    ReplyDelete
  13. Sebenar Daim dan Madey nak mainkan DIA. Langkah nak kalahkan Anwr tak dapat. Sekarang setelah guna Isa Samad dan Saiful masih ramai lgi penyokong Anwar dan permainan tak menjadi, lalu mereka berdua buat u-turn menyokong Anwar. Org ramai dah nampak sbnr hal ini. Oleh itu sebelum Anwar mendapat kemenangan pd 13/10, maka trip bantu kempen digunakan. Alasan boleh diberi kpd rakyat nanti, kerana Tun Madey dan Daim sokong Anwarlah menyebabkan Anwar dpt kemenangan BESAR. Hentikan daripada berlakon wahai Tun Madey dan Daim. Rakyat dah nampak tembelang KAMU berdua. Bubar BERSATU neg9 tiga hari sebelum penamaan Calon. Letak Isa Samad dan Saiful baukari calon PD

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mohd Samsudin,

      Ngocehan kamu tuu bersumberkan apa, dari siapa, bila disiarkan.....?? Sila cerita sikit...!!

      Apa kamu tak baca ker lsporan berikut yg terpampang di semua media sodial & stesyen2 tv...


      KLANG 21 Ogos - Ahli Parlimen Kapar Datuk Abdullah Sani Abdul Hamid hari ini memohon maaf kepada Tun Dr Mahathir Mohamad atas kenyataannya yang mengaitkan Perdana Menteri dengan usaha menghalang Datuk Seri Anwar Ibrahim menjadi perdana menteri kelapan.

      Menurut calon Majlis Pimpinan Pusat (MPP) PKR itu pihaknya telah menghantar surat permohonan maaf tersebut kepada pejabat Perdana Menteri kira-kira 9.40 pagi tadi.

      "Setelah diberi nasihat, penjelasan dan arahan oleh Datuk Seri Anwar berhubung pelaksanaan peralihan kuasa menerusi panggilan telefon selama 41 minit semalam, dengan ini saya memohon maaf.

      "Permohonan maaf itu dibuat atas keterlanjuran bicara saya dan semoga kebimbangan saya tentang usaha dan cubaan menggagalkan peralihan kuasa tersebut adalah perkara yang tidak benar," katanya pada sidang media di pejabatnya di sini.

      Ahli Parlimen itu sebelum ini mendakwa Dr Mahathir dan Pengerusi Majlis Penasihat Kerajaan Tun Daim Zainuddin cuba menghalang Anwar daripada menjadi perdana menteri.

      Beliau membuat dakwaan itu ketika berkempen untuk calon timbalan presiden PKR, Rafizi Ramli di Seremban pada 12 Ogos lepas.

      Dalam pada itu, Abdullah Sani berkata beliau akan membangkitkan semula isu itu sekiranya masih ada pihak luar yang cuba menggagalkan peralihan kuasa berkenaan.

      Ini kerana katanya pengukuhan gabungan Pakatan Harapan (PH) adalah agenda yang wajib dipertahankan.

      "Saya tidak teragak-agak untuk membangkitkan semula isu peralihan kuasa sekiranya masih ada 'tangan langit' yang tidak mempunyai locus standi yang cuba menyekat atau mewujudkan konspirasi untuk menafikan konsensus PH (melantik Anwar sebagai perdana menteri ke-8).

      "Saya ingin tegaskan bahawa mereka di luar sana yang tiada kena-mengena dengan PH jangan campur tangan atau cuba gagalkan peralihan kuasa ini," katanya. -Bernama
      --------------------------------------------------------------

      Puak2 Rafizi, khususnya si Dol Sunny Boy terKAPAR-KAPAR terpaksa menjilat kembali ludah kahaknya kerana berhati busuk memburuk-burukkan Tun M tanpa asas & bukti. Inilah dinamakan kualat atau pembalasan dari langit atas perbuatan mungkar - kena 'bayar cash' dari Allah SWT.

      Delete
    2. Sudin....

      Baca nie pengesahan dari Setiausaha Agung PKR, YB Saifuddin Nasution.....

      PORT DICKSON: Pakatan Harapan chairman Tun Dr Mahathir Mohamad (pic) will be campaigning for Datuk Seri Anwar Ibrahim in Bagan Pinang, one of the two state seats in Port Dickson which the coalition lost in the May 9 general election.

      PKR secretary general Datuk Saifuddin Nasution said they decided to have the event in Bagan Pinang on Monday (Oct 8) because Pakatan lost the seat by more than 1,000 votes.

      He thanked Dr Mahathir for agreeing to campaign for Anwar.

      "During the Pakatan meeting yesterday (Oct 5), Dr Mahathir said he decided to come to dispel talk of a rift with Anwar.

      Saifuddin said since Dr Mahathir announced his decision to campaign for Anwar, he had been receiving many messages from voters who pledged to come back to vote for Anwar.

      "We hope the tide will turn in our favour in Bagan Pinang by having Tun campaign for us," he told reporters.

      Saifuddin said other Pakatan leaders would also be present at the event, which would be held from 8pm onwards at the Batu Enam Tapak Ekspo.

      ps:
      That's the Power of The Grand Old Statesman, Anugerah Ilahi - TUN MAHATHIR BIN MOHAMAD.

      Delete
  14. saya baru saja selesai membaca ulasan yabhg tun abd hamid, mantan ketua hakim negara mengenai kedudukan pengampunan anwar ibrahim.

    rumusan yg bolih saya buat ia lah pengampunan anwar tidak lengkap. ydp agong atas nasihat (mungkin) PM n pardon's board, perlu memberi 'free pardon' (pengampunan bebas).

    selagi ia nya tidak d perolihi, maka pd pendpt saya, pencalunan anwar dlm prk PD tidak sah n bolih d batalkan.

    apa pun kita tunggu penjelasan resmi drpd pej AG.

    we r really entering into a very interesting legal n political phase in our nation's history.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Pak rahman jpc
      Bro John Doe

      The way I see it - DSAI was found guilty for sodomy through all legal process and till now no court of law has strike out that verdict.

      He is a free man now due to political reason which demand Tun M to seek royal pardon from YDPA. The stain or stigma of sodomy still remain.

      Regards & salam perjuangan.

      Delete
    2. alaikaum salam.

      just read that when asked, saiful confirmed that d incident did take place. he has taken n oath in d mosque, makkah al mukarramah , d law courts 2 back his claim but anwar refused 2 do d same.

      what a shame !!!

      Delete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...