Friday 26 October 2018

PULAK DAH....



Dulu Menteri Luar Arab Saudi, Adel Al-Jubeir ini pernah mengaku wang RM2.6 bilion yang diterima Najib Razak adalah datang daripada negaranya, Arab Saudi.


“Kami sedar tentang derma itu dan ia benar-benar sumbangan tanpa mengharapkan apa-apa balasan. 


“Kami juga sedar Peguam Negara Malaysia telah menjalankan siasatan teliti mengenai perkara itu dan mendapati tiada salah laku.


“Justeru, setahu kami, isu ini telah ditutup,” kata Adel Al-Jubeir sebagaimana kenyataannya pada 15 April 2016 lalu.

Tetapi, hari ini ketika berkunjung ke Malaysia, nada kenyataan Adel Al-Jubeir nampak jauh berbeza.


Adel Al-Jubeir dalam rangka lawatan tiga hari ke Malaysia dan petang tadi beliau turut mengadakan pertemuan dengan Perdana Menteri, Tun Mahathir Mohamad di Putrajaya.


Beliau dilaporkan berkata, derma RM2.6 bilion yang pernah diterima Najib itu tiada kena-mengena dengan Arab Saudi.


Pulak dah...


Yang pasti,  berita ini tentunya membuatkan Najib makin pening kepala dibuatnya.

Pembela, penyokong dan pengampu Najib juga jadi kelu lidah dan tidak mampu berkata apa-apa lagi.


Kes berkaitan wang RM2.6 bilion itu pun sudah dibawa ke mahkamah dan Najib berdepan 21 pertuduhan penggubahan wang haram berkenaan dana tersebut.


Sekaligus, pembelaan Najib di mahkamah nampak makin sulit jadinya. (ShahbudinHusin 26/10/2018)

131 comments:

  1. ini yg kita kata 'd art of diplomatic shenanigans'.

    this is also what we term as d height of hypocrisy.

    malu!!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kengkawan kat blog ni...Nak tanya secara jujur lah..Korang pernah tak terbaca kenyataaan Tun Madey yang mengatakan :

      1) Di zaman Rasulullah s.a.w. dulu, orang Arab bela janggut sebab depa tak de gillete untuk bercukur.

      2) Kalau hudud potong tangan dilaksanakan di Msia, jalan raya tak boleh dibina sebab habis semua batu grewel digunakan untuk merejam penzina.

      3) Kalau hukuman potong tangan dilaksanakan di negara ini, dah tentu lah orang Islam takkan maju berbanding kaum lain kerana mereka dah jadi OKU.

      4) Kalau kerajaan PAS kelantan di bawah Allahyarham TGNA nak laksanakan hukum hudud di negeri tu, kerajaan Federal akan pastikan ia takkan menjadi kenyataan dan akan berbuat apa saja untuk menggagalkannnya.

      Kita kena akui bahawa kita tak pernah dengar DSNR mengeluarkan kenyataan2 seperti di atas sepanjang pemerintahannya ..tak de kan.

      Jadi korang tengok dan nilai lah sendiri sapa yang menjunjung dan meninggikan syariah islam dan sapa pulak yang memperlekeh2kannya...macam ni ke yang dikatakan ciri2 pemuda Bani Tamim dan pembawa panji2 hitam tu Pak diny???

      Delete
    2. Najib, Jahid & Pandir Ali sah2 dah kantol membohong konon keluarga Saud derma RM2,6 bilyon kat UMNO melalui akaun bank Najib.

      Tiga ekor penipu & penyamun memang patut diheret ke muka pengadilan.

      Dulu Kejora @ Tonggeng Najib hari2 spin putar belit sering cabar kenapa MO1 & isteri serta anak mereka belum didakwa kalau bersalah.

      Sekarang kita nak tengok apakah spin dia kali ini dgn kenyataan rasmi hari kerajaan Saudi terkini.

      Delete
    3. Wak Suman Tempek Bacin....penat aje saya jawab persozlan berkaitan isu kenyataan dari menteri luar Arab Saudi tu..tapi rupa2nya Wak tak baca.

      Hoi Wak..baca lah apa yang telah saya jawab pada dyne tu...dah tua2 pun masih bingai lagi ke haah ????

      Delete
    4. geng najib.......hahahaha....gi tido laaaa

      Delete
    5. Tonggeng, kau nih besar punya sewel, kaki putar belit & penipu. Hari tuu aku beri komen balas kau tak jawab pasal pelaburan asing mencurah masuk semula atas inisiatif Tun M.

      Terkini, bro JD juga dah kantolkan engkau sebagai penipu & besar punya putar alam yg mana engkau terkedu 1000 bahasa bila dia libas balik engkau punya auta keling. Nih...aku c/p untuk tatapan engkau dan semua pembaca blog.....

      Sdr GN telah berdusta apabila berkata saya mengatakan Anwar akan kecundang di PD. Sejak 1 Okt 2018 saya telah mengatakan bahawa Anwar akan masuk ke Parlimen melalui PRK PD di dalam keadaan legitimasinya dipersoalkan. Dengan pendapat yang diberikan oleh bekas Ketua Hakim NegaraNegara Tun Abdul Hamid Omar, legitimasi Anwar kini benar-benar menjadi persoalan walaupun ia telah berjaya masuk ke Parlimen melalui PRK PD.

      john doe 25 October 2018 at 12:17
      Sdr GN,
      Apa komen balas saudara apabila dibuktikan sebagai pendusta yang memasukkan kalam ke dalam mulut saya?
      Mahu mengakuinya atau mahu menutup pendustaan yang telah dibongkar dengan pendustaan baru pula seperti kegemaran dan amalan wajib Najib?
      --------------------------------------------------------
      Kenapa engkau tak jawab, Tonggeng. Kita semua menunggu dgn minat amat mendalam, tau..!!

      Delete
    6. This comment has been removed by the author.

      Delete
    7. OK lah Wak..untuk tidak menghampakan hati Wak...saya beri jawapannya yeer!!!

      Wak Suman Tempek Bacin...GMN dah nasihatkan Wak supaya melapangkan masa untuk berjumpa dengan pakar psikatrik di hospital yang berdekatan dengan rumah Wak.

      Wak dah pergi ke belum..pergi lah cepat Wak sebelum penyakit Eak ni melarat jadi lagi teruk.

      Wak tak kesian ke kat isteri, anak2 dan cucu cicit Wak kalau penyakit Wak seperti yang diterangkan dengan panjang lebar oleh GMN semakin kronik.

      Saya jugak akan terasa kehilangan sorang rakan seperjuangan yang saya hormati di blog batu api ni..tak de lagi orang yang nak dibahan dan dibalun sesuka hati dan secukupnya kat sini !!!!

      Amacam wak..puas hati tak haah ???

      keh..keh..keh..Harrrk..Tuiii..kokohkikoikiiok!!!!

      Delete
    8. Vel vel vadu vel
      Kejora Tonggeng dah tambah sewel
      Hari hari membebel songel
      Macam nenek kehilangan sentel

      Delete
    9. Shenanigans and height of hypocrisy, beg to differ Sir.

      Wasn't you the one that tried to be a hypocrite peacemaker not too long ago, makan keliling Najib-Rosmah-Mahathir when the whole world incl the old man talked about Najib's grand theft and worst Global Klepto. Then, you must have fell hook,line and sinker for the Arab, Najib and the whole UMNO Goebbels derma bs.

      Now, what you are at it again with abetting Anuar Musa for UMNO- BERSATU JV? The old man wouldn't touch with a 10 feet pole this top 5 icon of UMNO baru shenanigans and Mr. Brutus!

      Btw, don't forget Johny your common friend, probably the Lembu that sets up all the suapan, karaoke rooms and Indon gros for fooking MOF VIPs and corrupted UMNO Ministers.

      I bet if you are 10-15 years younger, no prize guessing who is most likely to join the Najib's CBT crock list like Irwan and the famous spy lady who wrote to CIA/ Mossad pleading for actions against the old man.

      Your 70 yo fellows must be rolling on KGPA's greens laughing at your mockery trying to be a smart-ass pundit.

      Sir, pls stop wasting precious airspace with your kerdil kindergarten's anti-old man political views.

      Delete

    10. GENG NAJIB GILA INI MELNDA LANDA. MASUK SINI GUNA BERBAGAI NAMA. TERMASUK PUTERA SINGGORA, Anonympus, dll.

      TIDAK BOLEH DI BIARKAN DIA MENGSABOTAJ BLOG PRO-PH INI DENGAN KOPIPES APA SAJA DAN KOMEN2 MENGARUT, BERTUJUAN MEMBIKIN PEMBACA FEDAP.

      Cara bagi meng”counter” nate’ yang guna mana GENG NAJIB, Anomouse dll itu ia lah dengan “giving him a taste of his own medicine ” – mengkopipes. Maka kita kopipes apa saja yang membusukkan Najib, Umno, BN dan seperti nya. Dan kopipes apa saja yang menaikkan imej Tun Dr Mahathir dan Pakatan Harapan. Dengan itu, kopipes2 kita itu juga memaklomkan kpd pembaca maklumat yang mungkin mereka belom terbaca.

      BERMULA SEKARANG -

      Delete
    11. GAMAK NYA NAJIB MERADANG MENTERI LUAR ARAB SAUDI AL JUBEIR MENGATA SEMALAM BAHAWA WANG RM2.6 BILION DALAM AKAUN BANK NAJIB ITU TIDAK ADA KENA MENGENA DENGAN MEREKA. DIA PUN CAKAP ADA "kemungkinan penglibatan tokoh antarabangsa lain dalam skandal 1Malaysia Development Berhad (1MDB)." MAKA DIA DI TEMPLAK TUN MAHATHIR -

      Dr M nasihat Najib buat laporan mengenai dakwaannya berkaitan 1MDB

      Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad berkata bekas Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak perlu membuat laporan kepada pihak berkuasa atas dakwaannya mengenai kemungkinan penglibatan tokoh antarabangsa lain dalam skandal 1Malaysia Development Berhad (1MDB).

      Najib membuat dakwaan itu dalam satu temu bual dengan agensi berita antarabangsa Al Jazeera.

      "Suruh dia membuat laporan dan kami akan cari mereka," katanya pada sidang akhbar selepas mempengerusikan mesyuarat Parti Pribumi Bersatu Malaysia (BERSATU) malam tadi. Beliau adalah Pengerusi BERSATU.

      Dalam temu bual itu, Najib meminta para penyiasat untuk menyiasat tokoh-tokoh antarabangsa lain yang didakwa terlibat dalam penyelewengan dana 1MDB dan tidak hanya menyiasat penglibatan ahli perniagaan Low Taek Jho atau Jho Low.

      Mengulas lanjut, Dr Mahathir berkata: "Kami mendapati sukar untuk menguatkuasakan undang-undang kita di negara lain tetapi jika mereka melakukan jenayah di Malaysia, yang menjejaskan rakyat Malaysia atau wang milik Malaysia, jika mereka datang ke sini, kami akan menangkapnya."

      Awal hari ini, Menteri Luar Arab Saudi Adel Ahmed Al-Jubeir dipetik sebagai berkata Kerajaan Arab Saudi tidak mempunyai sebarang kaitan dengan derma RM2.6 bilion yang didakwa diterima Najib.

      Dr Mahathir berkata apa yang penting ialah bukti dalam berbentuk dokumen duit tersebut datang dari 1MDB ataupun Arab Saudi.

      “Anda tidak boleh pindahkan wang dengan jumlah yang besar tanpa rekod. Kalau mereka kata ia daripada Arab Saudi, tunjukkanlah rekodnya. Jika tidak, kami perlu siasat daripada mana datangnya. Sepanjang pengetahuan kami, ia datang daripada 1MDB,” kata beliau.

      Delete
    12. anon 7:53.

      hi hi!

      its good that u seem 2 'know' a bit abt me.

      we r in control now n i m stil enquiring abt yr true identity.(not difficult 2 find though).

      insya'allah, we wil meet 2 at least exchange 'banters'.

      i want 2 believe that UMNO wil stil exist wthout d larger than live 'crooks'.

      insya'allah it wil happen slowly but steadily.

      salam.

      Delete
    13. Big bro,

      If you do, pls pls, don't keave me out. I've been looking & waiting for that with full anxiety.

      Thanks, Salam to you & family.

      Delete
    14. salam bro othman.

      u bet i wil just do that.

      fyi, i was d one that went 2 c d chairman of MCMC (d sri halim shafei, my course mate) 2 complain abt d blog 'PUTRA MEWRDEKA'.

      thats how it ceased 2 exist now.

      finding d identity of probable provocateur 4 purposes of libel suit is not at all difficult.

      b in touch thru this blog if i m ready 2 c d MCMC.

      wassallam.
      .

      Delete
  2. Maaf rakan2..mohon untuk divert sikit dari tajuk posting kat atas tu sebab rasanya ia juga sangat penting ketika ini!!!

    Memang patut pun Dato Asyraf kena tegur oleh Dato Lokman Adam.

    Sepatutnya ..dalam masa kritikal macam nilah semua pemimpin2 dan ahli2 UMNO bersatu dan bersolidariti untuk menunjukkan kesetiaan tak berbelah bahagi kepada Presiden parti.

    Ikut satu laporan sahih, tindakan Dato AAsyraf tu adalah didalangi oleh 'orang"tertentu yang nak melihat agar berlaku [erpecahan dan pergeseran dalam UMNO.

    Orang yang sama ini lah juga yang dikatakan telah menawarkan RM 10 juta kepada setiap YB UMNO untuk lompat parti.

    Tujuannya tak lain tak bukan untuk memastikan UMNO terkubur dan YB2 , pemimpin2 serta ahli2nya masuk beramai2 secara en mass ke dalam Bersatu.

    Memang niatnya dari dulu ialah agar Bersatu menggantikan UMNO sebagai parti orang2 melayu yang berDNAkan UMNO lama.

    pak pun tau betapa pengerusi Bwrsatu ni terlalu pendendsan orangnya..apa tah lagi bila anaknya Mokrez Botak kalah dalam pemilihan Ketua Pemuda Umno dan naib Presiden satu ketika dulu.

    Perancangan akhirnya ialah supaya Mokrez ni menjawat PM Msia dan meneruskan legasinya untuk terus menerus menjarah harta negara dan rakyat seperti yang pernah dilakukannya selama 22 tahun dulu.

    Alhamdulillah...semua saf pimpinana dan ahli2 akar umbi masih bersetia dengan DSZH. Malah program road shownya ke seluruh negara bakal mendaat sambutan hangat, buklan saja dari ahli2 UMNO tapi juga rakyat marhaein yang lain.

    Nampak sangat orang tu dah ketandusan idea..apa taknya, ugutan dan sogokannya kepada YB2 UMNO tidak mendapat sambutan seperti yang diharapkannya.

    Mungkin ...ini lah cubaan terdesaknya iaitu untuk melaga2kan pemimpin2 UMNO dari dalam pulak !!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ape ni encik. Kata dah masuk kabbah, Dah masuk Makam nabi. Tapi menipu. Ni Bukan haji Marlboro Dah, ni Dah kira haji rokok gulung. Murah, cheap, Dan tak bernilai. Menipu je kan. Nasib baik Dah baya atok2 org. Kalau baya budak sekolah rendah. Aku luku2 sampai lebam Bibir. Bos Sape la ni.

      Delete
    2. Nak mbenteng pun biarlah kena gaya. Bela parti bukan individu. Nilah jenis2 akhir manusia yg sokong xbertempat

      Delete
    3. Smart Pomen...

      Najib, Rosmah & Jahid masih kuat beribadat 'tawaf' tanpa henti di kaabah SPRM, tau....!!
      PAStu pulak ke Bukit Aman. PAStu ke mahkamah. Kemuncaknya - mereka akan berehat untuk satu masa yg amat panjang (kalau tak mati gantung diti) dalam penjara,

      Delete
    4. Sokong pendapat mungkin Najib dan/atau Rosmah gantung diri dalam penjara.

      Najib tak macam Anwar. Anwar tak begitu "keduniaan" (worldly) pendirian hidup nya. Tidak asyik mahu senang lenang, bila tak cukup duit di desak bini, mencuri, macam Najib. Anwar gunakan masa membaca, menjadi Librarian di penjara, kata orang.

      Najib suka baca muka gadis cantik, Altantuya di Paris, penyanyi atau bintang filem di Port Dickson, dan siapa saja yang boleh di capai nya, di mana mana. Hingga Rosmah guna Botox dan bedah plastic surgery hidung dll untuk sentiasa cantik cmenarik perhatian Najib.

      Najib tidak pernah hidup susah. Born with a silver spoo in his mouth, apa dia hendak, dapat. Beratur Pegawai2 Malaysian Students Department di London nak junjung dia, supaya dapat di sebut nama depa kpd Tun A Razak, PM di masa itu.

      Tun Mahathir pun tatang dia, kasi bertanding kawasan Parlimen Pekan masa dia mentah lagi, umur 20an tahun, selepas Tun Razak meninggal. Di jadikan Timbalan Menteri, lepas itu menteri, bantu dia dapat jadi Timbalan Perdana Menteri, lepas itu, nak kuiskan Tun Dol dari jawatan PM, bantu Najib lagi hingga dia dapat jadi PM.

      Fikir lah, betapa sedap nya nasib begitu. Senang lenang, tak pernah susah seperti orang biasa. Bini desak nakkan cincin berlian, rantai berlian, dui berjuta - senang saja, curi dan rompak duit itu dari 1MDB. RM2.6 bllion - dua ribu enam ratus juta punya kesenangan.

      Bang! Berdentum! Kena masuk penjara. 10-20 tahun. Dia tak sangka loangsung. Tak sangka kalah di Pru14. Tak sangka Menteri luar Arab akan kata kes RM2.6 billion itu tidak ada kena mengena dengan mereka.

      Mungkin tidak lama selepas masuk penjara, Najib dan/atau Rosmah akan menggantung diri. Koyakkan pakaian mereka, jadikan tali untuk menggantung diri.

      Delete
    5. Kalau takut dia org gantung diri kat penjara, jgn bg dia org pakaian. Biar dia org bogel. Lepas tu letak yg jantan tu satu sel dgn pengetua kaki liwat. Kita tengok apa jd.

      Delete
    6. Bulat kontol..kau sindir Bang Non tu ke???

      Delete

    7. KOMEN2 KPD BERITA
      Dr M nasihat Najib buat laporan mengenai dakwaannya berkaitan 1MDB

      Mamat Ali
      Habis lh kali ni jibby....ko suka sgt buat kenyataan dlm fb ...skrg ko tnggung lh sndri...x de siapa prcaya ckp ko lgi tau..yg prcaya ko cuma klrga ko..si lokman adam gemok ,si minah merogan elly n bbrapa org ahli umno totok ko aja...itu pn dh mula tawar nk support ko...ko tggu la nasib ko nnt

      Ghafar Zakaria
      Shafee loyar pun pening... menteri luar arab kata duit itu takda kene mengena dengan mereka ... rupanya najib lagi pandai putar dari loyar sapie..

      Cuba Teka
      Duit 2.6B dh jelas bukan dari pak arab, skrg apa pula alasan najib..najib tak rasa malu menipu rakyat sdgkan rakyt tau yg dia pencuri..dlm rumah terbukti menimbun harta karun tapi masih lg berdolak dalik..

      Farid Ahmad
      Najib sudah jelas makin hari semangatnya makin hilang. Najib dah mula petik nama itu dan ini. Ini menunjukkan Tun Mahathir tlh melakukan kerja yg betul lagi sahih. Najib mmg makan duit rakyat melalui 1MDB demi utk mempertahankan kuasa. Tapi malang hajat tak sampai.

      Mas Cotek Daun Palas
      Perangai Najib diibaratkan seperti biawak dhab padang pasir. Meskipin telah disembelih, dilapah dan dipotong-potong kecil badannya namun keratan isinya tetap menggelepar ketika digoreng di dalam kuali yang berisi minyak yang panas. Inilah namanya penyamun tarbus bermazhab lidah biawak di padang pasir ini.

      Ramli Bakri
      dulu kata 1mdb adalah fitnah dap tetapi sekarang mengaku pulak ada sekandal 1mdb. ahli umno yg bonggok percaya seratus peratus klentong najisb ni. mana barua2 umno yang meracuni rakyat melayu dengan perkauman senyap bisu.. jadi pm tapi bodooo kena klentong dgn jho low.

      Job
      PxxxxK hang lah Najib!. Masa hang berkuasa dulu..lain hang cakap. 1MDB tak rugilah. Hang kata pembangkang cuba spin dan fitnah. Masa tu pembangkang sangat concern nak bincangkan hal ni dalam parlimen. Tapi hang guna VETO di parlimen utk sekat hal ni dari diperdebatkan. Tapi hari ni..tau pulak hang ada pihak lain (kononya) yang bertanggungjawab merembat duit 1MDB walhal hang lah yang paling berkuasa menentukan arah tuju dan urusan 1MDB.

      PxxxxK betul hang!. Dulu waktu berkuasa, hang lupa diri & Allah. Hari ni..baru hang tau tinggi rendahnya langit dan bahawasanya Allah itu amat berkuasa dan adalah sebaik2 Perancang. Bagaimana bijaknya hang merancang nak membelit dan merembat wang negara...perancangan Allah tak mungkin hang atasi. Hari ni..terimalah padahnya. Sekali dengan kawan2 sekongkol hang akan ikut binasa, satu persatu..sorang demi sorang. Tunggu saja detiknya. ALLAH MAHA BESAR.

      Delete
    8. GMN,

      Do'a rakyat yg teraniaya akhirnya terkabul jua.
      Teruskan pendedahan rintihan rakyat.

      Delete
    9. Kak semah xyah hantar ke sg buloh

      Hantar dia hangout kt port berkubang hippo dlm zoo negara

      Sebagai tarikan terkini zoo

      Delete
  3. WELCOME TO TOKYO,MISS MAS ELINA

    Kota Tokyo ni, bukan lah asing bagi aku.5 tahun belajar di sini dan pulang ke Malaysia.Bersara dari menjadi guru selepas 5 tahun. Coba-coba bisnes kat sini, alhamdulliah kini rezeki boleh tahan jugak. Kalu setakat nak menjaga Mas , dikira bila-bila masa je boleh.

    Malah aku sendiri tidak mengenal KL seperti Tokyo ni. Kalau kat KL, kena guna GPS ,tapi kat Tokyo, biasa je.

    Kembali dengan cerita Mas.

    Kami meninggalkan restoran sushi dan menyusuri ke tengah kota. Dalam hati aku ,aku kesal dengan peristiwa di tempat makan tadi. Tak patut berlaku kepada Mas, yang selayaknya di gembirakan oleh seorang kekasih.

    Mas ku bawa ke pasaraya terkenal di kota ini.Jelas ku lihat dia bukannya jenis ghairah pasal shoping ni.Mungkin semua kehendaknya sudah tertunai oleh kedua pama dan mamanya , almaklumlah dari golongan berada.Dia hanya membeli sebotol minyak wangi saja!
    walaupun aku dah mempelawa pelbagai benda untuk ku bayar.

    Detik untuk Mas balik ke Sarawak hanya tinggal beberapa jam saja lagi. Untuk perjalanan terakhir di kota ini, aku membawa Mas ke suatu tempat yang paling meninggalkan memory buatku.Suatu taman lorongan pohonan sakura.Bila musim sakura tiba Mac dan awal April,ramai pelancong datang, menikmati keindahan bunga sakura.
    Cuma kehadiran Mas tidak pada masanya.

    Di sepanjang lorong ini, di letakkan kerusi-kerusi batu yang antik
    untuk pelancong berehat. Dulu selepas meninggal Malaysia, disinilah tempat aku selalu berehat seorang diri sebelum aku mendapat ilham untuk membina cita baru.

    Aku bawa Mas berehat di sebuah kerusi selepas perjalanan lebih kurang sejauh 100 meter dari pintu masuk.Aku mula gelisah bila Mas mula menyandar ke sisiku. Kepalanya di lintuk ke bahuku. Dalam hati aku berkata "Ikut suka hati kau lah bidadari,buatlah apa yang kau suka...aku menyerah je".Sedetik pula dia merebahkan kepalanya ke paha aku.Oh tuhan....betapa aku merasa seperti drama-drama yang pernah di tonton diTV kini terjadi pada aku.

    Aku terasa kasih teramat pada Mas, lalu ke letakkan lengan kanan ku
    ke lehernya.Mas menoleh ke atas, memandang wajah ku saraya berkata
    " Abang, abang sayang kat Mas kan".Aku menjawab"aa..aa".
    " Nanti abang sunting Mas,papa dan mama dah tanya Mas". Aku terharu di atas pengakuan Mas, dan ku belai pipinya yang halus bak sutera.
    Mas ku lihat ternikmat atas sentuhan lembutku ke pipinya.Selepas 5 minit kami dibuai sentuhan asmara,kami bingkas bangun dan menaiki kereta ke hotel penginapan Mas.Mas dah nak fly balik.



    ReplyDelete
    Replies
    1. PUTERA SINGGORA JUGA ADA LAH SAMA ORANG NYA YANG GUNA NAMA GENG NAJIB. MESTI DI BALON BERTALU TALU.

      WAHAI PEMBACA SEKELIAN,

      JANGAN MARAH MELIHAT SELALU SANGAT GUA MASUK SINI MENEPIS APA YANG DI KOPIPES BINATANG YANG PAKAI BANYAK NAMA SEKARANG PAKAI NAMA CAPTAIN MALAYSIA

      TARAK JALAN LAIN. BUDIN BIARKAN DIA MASUK, JADI KITA KENA HENTAM DIA BALIK, CUBA MENTAHIKAN APA DIA KATA ATAU PATAHKAN HUJAH2 DI DALAM PROPAGANDA PUAK NAJIB.

      DENGAN CARA BERBUAT DEMIKIAN JUGAK, TAPI DENGAN MENGGUNAKAN MAKLUMAT2 PRO-PH. DENGAN ITU, JUGAK MEMPROPAGANDAKAN PH.

      Delete
  4. Replies

    PUTRASINGGORA26 October 2018 at 23:30
    Ku hantar Mas ke airport.Sebelum memasuki bilik berlepas,Mas yang kelihatan agak suram , dan dia pautkan lengan ku ke dadanya dan perkataan terakhir penuh kemanjaan dari Mas"Terima kasih abang, janji tau".

    Delete
    Reply

    PUTRASINGGORA26 October 2018 at 23:23
    Mas,
    Pernah dulu ku susuri jalan-jalan sakura ini
    Tanyalah pohonnya
    Tanyalah kuntum mekarnya
    Sungguhnya mereka pernah tersua
    Seorang pemuda dilanda lara
    Yang membawa diri kembara dalam duka

    Mas,
    Pernah dulu ku susuri jalan-jalan sakura ini
    Kuntum-kuntumnya gugur membelai pipiku
    Seolah-olah memberi pujukan
    Seolah-olah memberi harapan
    Binakan semula cita-cita baru

    Mas,
    Hari ini ku bawa kamu
    Menyusuri jalan-jalan sakura yang sama
    Betapa ku rasa
    Pohonannya tersenyum ria
    Menyambut putri persis bidadari syurga
    Seolah-olah merai kejayaan ku
    Membina semula cita
    Dari rimbunan duka dan lara.

    TQ,YARABBI

    TQ, MAS
    Engkaulah anugerah istimewa tuhan kepada ku
    Selamat dalam penerbangan ke Sarawak
    dan selamat kembali menjalankan tugas.


    Salam dari Kota Tokyo

    ReplyDelete
    Replies

    1. PUTERA SINGGORA JUGA ADA LAH SAMA ORANG NYA YANG GUNA NAMA GENG NAJIB. MESTI DI BALON BERTALU TALU.

      KOMEN2 KPD BERITA
      Dr M nasihat Najib buat laporan mengenai dakwaannya berkaitan 1MDB

      Talib Hussain
      najib kena getah dah melekat nampaknya kerana org arab mai msia di jemput olih pm baru mengatakan arab tak bagi duit 2.6b kpd najib ..pening kepala lagi najib jasteru itu lebeh baik ngaku saja senang ,,,

      Zaini Ahmad
      Ya Betul tu Tun memang amalan kewangan Negara dan dunia perbankan kena ada proof transaksi duit yang dibawa masuk kesesautu negara kalau tidak duit tersebut akan dihantar balik

      Megenai duit IMDB ada tangan-tangan yang menguruskan perkara ini

      Aliff Tan
      Amat tersusun ayat Tun dan mudah difahami oleh pembaca. Walau telah berusia lanjut tetapi tindakan dan pemikiran Tun masih berbisa. Nampak benar keikhlasan Tun dalam menaikan semula nama baik Malaysia di mata dunia yang telah dimusnahkan oleh manusia bernama Najib Rosmah.


      Asilah Sadek
      transaksi di bank juga ada rekod inikan pula transaksi yang melibatkan nilai yang besar diberikan terhadap dato' seri najib...namun masalahnya transaksi tersebut tiada bukti dan seolah disembunyikan...dengan kerajaan baharu di bawah tun m diharapkan ianya dapat disiasat secara terperinci dari semua sudut...


      Bud Goh
      tun m .. akan mencari pesalah2 1mdb sampai ke lubang cacing sekalipun utk menegakkan keadilan rakyat.. wang 1mdb adalah wang rakyat.. dan najib mmg patut dihukum dan kroni nya yang menerima wang Najib curi itu perlu ditangkap segera.. kami sbgai rakyat percaya tun m akan berjaya memberkas mereka yg terlibat kes 1mdb

      Delete
  5. Geng Najib.....jangan ubah tiang gol la...hari tu ko suruh Tun M balik cepat cepat dari lawatan rasmi ke Thailand, suh tanya pasal derma 2.6 billion tu kat Menteri Luar Arab Saudi tu...
    Dah dijawab oleh beliau.....derma 2.6 billion tu tiada kena mengena dengan Kerajaan Arab Saudi.....jadi apa cerita??
    Tu la...dengo sangat kelentong Najib Razak tu...otak pun jadi benak dok makan dedak jer..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Memang lah takde kena mengena dengan kerajaan Arab saudi..sebab..derma ikhlas tu adalah dari kerabat DI Raja Arab Saudi yng pemberiannya adalah bersifat peribadi dan bukannya melalui kerajaan Arab.

      Maksudnya..sesen pun tak guna duit dari kantung kerajaan..pasal tu lah menteri luar tu kata macam tu.

      Takkan lah kau tak tau kerabat2 Di raja Arab ni memang kaya raya dengan hasil dari black gold..setakat RM 2.6 Biliion tu tak de hal punya.. celah gigi depa aje bhai !!!!

      Delete
    2. Pencerahan yang jelas dan baik...

      Delete
    3. Tengok tuu - dia buat kerja bodoh, dia (tonggeng) komen, dia (tikus anonymouse) juga balas.

      Ha ha ha
      Besar punya lawak bodoh memaksa orang ketawa...!!

      Delete
    4. Maaf ye Wak Suman..Nampaknya Wak dah tersalah tuduh lah.

      Demi Allah ..saya bersumpah bahawa Anon 02.04 tu bukannya sata..tapi orang lain.

      Saya sanggup menerima bala dari Allah s.w.t jika Anon 02.04 tu ada lah saya...jadi ternyata lah Wak telah tersilap tuduh !!!!

      Delete
    5. Vel vel vadu vel
      Kejora Tonggeng dah tambah sewel
      Hari hari membebel songel
      Macam nenek kehilangan sentel

      Delete

    6. Lokman Adam 'menyirap' dengan Asyraf, Rosmah tiga beranak disiasat
      2018-10-26 19:30:00
      Paparan Sekilas Fakta 26 Oktober 2018:

      1.Pemuda Umno cadang Zahid bercuti
      2.Lokman Adam 'berapi-api' marahkan Asyraf
      3.Usah dilayan Lokman Adam - Asyraf Wajdi
      4.Puteri Umno: Zahid ibarat ayah, kami tak tergamak hentak emosinya
      5.Zahid bayang tak akan ambil cuti sebagai presiden Umno
      6.Rosmah tiga beranak disiasat lebih 3 jam
      7.Istana N Sembilan tarik balik pingat Najib, Rosmah


      TAK KIRA LAH MENYIRAP KE MINUM SIRAP KE, ASALKAN DEPA BERBALAH ANTARA DEPA, HINGGA UMNO LINGKUP.

      Delete
    7. Looks like we'll witness a mass exodus of umno members & supporters joining PPBM (Bersatu), particularly after Tok Pa joined PPBM & Hishamudin Hussein's willingness to co-operate in capturing Jho Low.

      Delete
  6. Rakyat Msia merasakan mesti ada berlakunya kautim antara Tun Madey dengan menteri luar Arab tu.

    Ada lah yang ditawarkan oleh kerajaan Rejim ni kepada kerajaan Arab Saudi sehingga menteri Luar tu sanggup retract kaat2nya yang sebelum ni mengatakan wang yang diterima oleh DSNR dulu tu adalah derma dari kerabat DiRaja Arab Saudi.

    Jika kita rajin mencari semula kenyataan menteri luar Arab dulu tu, kita akan dapati bahawa ia adalah jauh bertentangan dari apa yang diperkatakan kepada Tun Madey hari ini.

    Nampak sangat rejim Haprakan ni sanggup berbuat apa saja asalkan matlamat mereka untuk mengenakan DSNR dengan tuduhan berkaitan derma RM2.6 Billion tu tercapai...by hook or by crook DSNR WAJIB didapati bersalah dalam isu tersebut !!!!

    ReplyDelete
    Replies

    1. Tok Pa sah masuk BERSATU
      Annabelle Lee & Hariz Mohd | Diterbitkan 26 Okt 2018, 10:57 malam | Dikemaskini 27 Okt 2018, 1:29 pagi

      Item 1
      Item 2
      A+ A-
      Bekas anggota Majlis Tertinggi (MT) Umno Datuk Seri Mustapa Mohamed sah menyertai BERSATU.

      Pengumuman itu dibuat dalam sidang media di ibu pejabat BERSATU sebentar tadi.

      Sidang media dihadiri barisan kepimpinan tertinggi parti itu termasuk pengerusinya Tun Dr Mahathir Mohamad, Presiden Tan Sri Muhyiddin Yassin.

      Mustapa berkata keputusan itu setelah meneliti perkembangan politik semasa sepanjang beberapa minggu menjadi anggota parlimen bebas.

      "Saya percaya ini akan memberi peluang kepada saya untuk memainkan peranan yang lebih berkesan bagi membela kepentingan pengundi saya di Jeli...,

      "Saya menyokong segala usaha Mahathir untuk memberi penekanan terhadap integriti dan ketelusan ke arah mewujudkan tadbir urus yang lebih baik dalam parti dan negara.

      "Saya juga menyokong langkah oleh beliau dan kerajaan untuk mengukuhkan kedudukan kewangan. Usaha ini amat penting meletakkan asas yang kukuh dalam memastikan ekonomi negara membangun secara lestari dan mampan," katanya yang juga anggota parlimen Jeli.

      Terdahulu dalam sidang media itu, beliau menyerahkan borang keanggotaan BERSATU kepada Mahathir dan kemudian diserahkan replika kad keanggotaan yang tertera namanya.

      Pada 18 September lalu, beliau mengumumkan keluar Umno selepas lebih 40 tahun berjuang dalam parti itu, antaranya kerana percaya hala tuju parti itu tidak lagi selari dengan prinsip politiknya dan "tidak banyak usaha dibuat untuk melakukan proses rejuvenasi" secara dalaman.


      Mahathir: Mustapa layak masuk BERSATU

      Mengalu-alukan penyertaan Mustapa, Mahathir berkata bekas menteri itu layak untuk menyertai partinya.

      "Kita beri masa untuknya menjadi anggota parlimen bebas.

      "Setelah kita melihat pendiriannya (dalam isu-isu), kita setuju bahawa dia layak menjadi anggota BERSATU," kata perdana menteri.

      Ketika ditanya sama ada lebih ramai bekas anggota parlimen UMNO, atau yang masih bersama parti itu, akan menyusuli langkah Mustapa, Mahathir hanya berkata beliau mengalu-alukannya.

      "Kita terbuka tetapi mereka perlu jadi bebas dahulu," katanya.

      Selain Mustapa, antara anggota parlimen yang telah keluar Umno selepas PRU ke-14 adalah Datuk Mas Ermieyati Samsudin (Masjid Tanah), Datuk Syed Abu Hussin Hafiz Syed Abdul Fasal (Bukit Gantang), Datuk Rosman Isli (Labuan), Datuk Seri Anifah Aman (Kimanis) dan Datuk Noor Azmi Ghazali (Bagan Serai).

      Sementara Rozman telah menyertai Parti Warisan Sabah, lagi empat belum menyertai mana-mana parti.

      Selepas 9 Mei, anggota parlimen Umno berkurang daripada 54 kepada 48 orang.

      Delete
  7. Geng Najib....baik ko tenguk program al-Jazeera esok....wawancara dengan Najib Razak....tengok kelentong dia pasal derma 2.6 billion tu...
    Dulu beria-ia cakap derma dari putera Arab Saudi, tapi hari ini cakap tak tau la sapa yang derma....cuma agak-agak Arab Saudi yang derma...kan dh macam bangkai jawapannya tu....
    Heran la ko ni...harapkan belajar tinggi tapi bingai....masih nk back up pemimpin yang macam cibai ni...

    ReplyDelete
    Replies
    1. dyne...Aku ada terima satu maklumat yang sahih yang mengatakan wawancara tu telah diedit untuk menunjukkan seolah2 DSNR telah cakap berdolak dalik dan seolah2 berbohong dalam isu derma RM 2.6 billion tu.

      Lain yang dijawabnya..lain pulak yang disiarkan oleh Al Jazera tu. Wawancara tu pun seolah2 telah dirigged..maksudnya diadakan semata2 untuk "mengenakan " DSNR dengan soalan2 yang mengelirukan.

      Ada juga yang penganalisa politik non partisan yang berpendapat bahawa wawancara tu didalangi oleh "orang" tertentu untuk mengaib dan memalukan DSNR di mata dunia.

      Mereka bersependapat bahawa ini adalah sebahagian dari konspirasi terancang yang ada kaitan dengan konspirasi 1MDB tu.

      Kau sebagai pengikut setia perkembangan politik tempatan di negara ni takkan lah tak terperasan benda ni kot atau saja butakan mata dan pekakkan telinga dari kebenaran yang hakiki???

      Delete
    2. gn belajar tinggi???kahkahkah dulu gy singapore lewat tahun 70an keje kotai je.bina bangunan tinggi adalah kot...

      Delete
    3. Tonggeng nih kau nih pekak mak badak ker....??

      Delete
    4. Wak Suman Tempek Bacin...GMN dah nasihatkan Wak supaya melapangkan masa untuk berjumpa dengan pakar psikatrik di hospital yang berdekatan dengan rumah Wak.

      Wak dah pergi ke belum..pergi lah cepat Wak sebelum penyakit Eak ni melarat jadi lagi teruk.

      Wak tak kesian ke kat isteri, anak2 dan cucu cicit Wak kalau penyakit Wak seperti yang diterangkan dengan panjang lebar oleh GMN semakin kronik.

      Saya jugak akan terasa kehilangan sorang rakan seperjuangan yang saya hormati di blog batu api ni..tak de lagi orang yang nak dibahan dan dibalun sesuka hati dan secukupnya kat sini !!!!

      Delete
    5. Tonggeng, kau nih besar punya sewel, kaki putar belit & penipu. Hari tuu aku beri komen balas kau tak jawab pasal pelaburan asing mencurah masuk semula atas inisiatif Tun M.

      Terkini, bro JD juga dah kantolkan engkau sebagai penipu & besar punya putar alam yg mana engkau terkedu 1000 bahasa bila dia libas balik engkau punya auta keling. Nih...aku c/p untuk tatapan engkau dan semua pembaca blog.....

      Sdr GN telah berdusta apabila berkata saya mengatakan Anwar akan kecundang di PD. Sejak 1 Okt 2018 saya telah mengatakan bahawa Anwar akan masuk ke Parlimen melalui PRK PD di dalam keadaan legitimasinya dipersoalkan. Dengan pendapat yang diberikan oleh bekas Ketua Hakim NegaraNegara Tun Abdul Hamid Omar, legitimasi Anwar kini benar-benar menjadi persoalan walaupun ia telah berjaya masuk ke Parlimen melalui PRK PD.

      john doe 25 October 2018 at 12:17
      Sdr GN,
      Apa komen balas saudara apabila dibuktikan sebagai pendusta yang memasukkan kalam ke dalam mulut saya?
      Mahu mengakuinya atau mahu menutup pendustaan yang telah dibongkar dengan pendustaan baru pula seperti kegemaran dan amalan wajib Najib?
      --------------------------------------------------------
      Kenapa engkau tak jawab, Tonggeng. Kita semua menunggu dgn minat amat mendalam, tau..!!

      Delete
    6. OK lah Wak..untuk tidak menghampakan hati Wak...saya beri jawapannya yeer!!!

      Wak Suman Tempek Bacin...GMN dah nasihatkan Wak supaya melapangkan masa untuk berjumpa dengan pakar psikatrik di hospital yang berdekatan dengan rumah Wak.

      Wak dah pergi ke belum..pergi lah cepat Wak sebelum penyakit Eak ni melarat jadi lagi teruk.

      Wak tak kesian ke kat isteri, anak2 dan cucu cicit Wak kalau penyakit Wak seperti yang diterangkan dengan panjang lebar oleh GMN semakin kronik.

      Saya jugak akan terasa kehilangan sorang rakan seperjuangan yang saya hormati di blog batu api ni..tak de lagi orang yang nak dibahan dan dibalun sesuka hati dan secukupnya kat sini !!!!

      Amacam wak..puas hati tak haah ???

      keh..keh..keh..Harrrk..Tuiii..kokohkikoikiiok!!!!

      Delete
    7. This comment has been removed by the author.

      Delete
    8. Tonggeng...

      Maklu tuu siapa haaa...?? Sumber kau tuu macam biasakah dari sumbu mak badak, mykemut terkemut-kemut, utusan, cucu tok sembelit, lalokman...??

      Baca nie yg tersebar di semua laman2 sosial & media2 utama...

      "Saudi Foreign Minister says RM2.6 bil 'donation' had nothing to do with Saudi Govt-The Edge Markets
      5 hours ago · PUTRAJAYA (Oct 26): Saudi Foreign Minister Adel Ahmed Al-Jubeir said the RM2.6 billion donation allegedly received by former Prime Minister Datuk Seri Najib Tun Razak has nothing to do with the Saudi Arabian government.

      Delete
    9. Vel vel vadu vel
      Kejora Tonggeng dah tambah sewel
      Hari hari membebel songel
      Macam nenek hilang sentel

      Delete

    10. 139 KOMEN2 KPD BERITA
      Tok Pa sah masuk BERSATU

      CONTOH2 NYA -


      Mohd Adli
      Alhamdulillah...Tokpa pemimpin yg baik..umno dah tak Ada apa dah...banyak tukang karut saja..bila Tun sudah tak ada nanti (tak ada org kekal atas dunia ni)..pemimpin seperti Tok pa boleh tolong bimbing Bersatu...UMNo insha Allah...masuk lubang kubur...Amin!!

      Abdullah Mat
      Semua rakyat yg mengundi ph berharap penyertaan pemimpin bn ke ph tidak berangan2 utk cuci dosa2 yg lalu. Jika hadir ke ph utk membaiki diri, silakan tetapi jika utk melepaskan diri maka adalah lebih baik pergi mamposs.


      Mohammad Jais Atan
      Saya beranggapan kemasukan Tok Pa ke dalam Bersatu tak mungkin menjadi ahli biasa aja.Saya menjangka Tok Pa akan dilantik menjadi menteri bila ada rombakan kabinet nanti.Dengan andaian quota jawatan menteri Bersatu tidak bertambah bermakna akan ada menteri kabinet yang akan digugurkan.Mungkinkah Syed Saddiq? .. atau Maszlee Malik?Yang tentu kemasukan Tok Pa ke dalam Bersatu adalah ancaman kepada menteri yang ada


      Abu Fazli
      Baru saja anuar musa rayu supaya mahathir kembali ke umno, mahathir telah pun menjawab dgn menerima tok pa ke dlm bersatu.

      Ali Imram
      Semakin mengelupur lah Pas Kelantan... org kuat Jeli tuuu.. semakin cerah harapan utk PH mengambil alih kelantan PRU15.. insya Allah...

      Delete
  8. Sobat2 sekelian..saja nak sharekan dengan korang ulasan sorang blogger terkenal di negara ni iaitu Reggie Jessy berkaitan dengan isu 1MDB ni..jom kita layan sama2 beb !!!

    1MDB: Shit is about to hit the fan

    On the 20th of October 2018, I wrote:

    I don’t mind if the intent of the Government of Malaysia (GoM) is to get to the bottom of things and reclaim funds that may have been misappropriated, assuming they were, or to discover if indeed funds were misappropriated in hopes that these funds may be used to buoy the ringgit.

    As a matter of fact, that is precisely why you do not see me rolling on streets or uttering ridiculous remarks, like the one I heard yesterday outside the Kuala Lumpur High Court, regarding Mahathir having “ugut Yang di-Pertuan Agong untuk melantik Tommy Thomas sebagai Peguam Negara.”

    I decided to get myself involved in the innermost of political circles post-GE14 to discover the truth for myself, first hand, as opposed to sitting around in some remote location hoping to get that truth out of people claiming to be truthful.

    Having seen what I have seen and discovered what I have discovered, if indeed the intent of the GoM is to work towards a better system of governance and justice, I don’t see it happening.

    I meant what I said above, both about having “discovered what I discovered” and the need to work towards a better system of governance.

    In the case of the latter, I am of the opinion that the overall system of governance needs to be better defined, managed and mitigated in terms of transparency and accountability, seeing that members of our government are leaning more and more towards backdoor deals and associations.

    For instance, I know for a fact that a meeting that took place between Lim Guan Eng, Tommy Thomas, Richard Malanjum and the lead prosecutor in Najib’s corruption proceedings the night before the Minister of Finance was acquitted of corruption charges.

    I also know that the Government of Malaysia (GoM) has not been truthful to the people about the country’s overall financial standing, or the fact that Bank Negara Malaysia (BNM) under the influence of the ill-defined Council of Eminent Persons (CEP) pumped RM60-70 billion worth of foreign reserves to buoy the collapsing ringgit in a span of just two months.

    That having been said, when it comes to discoveries, I unearthed loads and loads of intricate details having to do with 1MDB and stuff that took place behind the scenes, and can assure you, that when it comes to a certain “big-nosed, heavy-hitting and conniving” Datin Seri and her yet-to-be-located cohort, something is terribly amiss.

    I pledge full support to the GoM in its effort to investigate the matter, although, my only concern is the manner in which investigations are conducted, what with Dato’ Seri Mohd Shukri Abdull leading the MACC and all.

    I do, however, choose to reserve my comments about this Datin Seri until such a time that I feel the GoM failed to unearth what it should have unearthed.

    Stick with me if you’re objective and a truth seeker.

    Leave if you’re expecting me to paint the devil up to be an angel.

    ReplyDelete
    Replies

    1. YOU DON'T paint the devil up to be an angel..

      YOU JUST MAKE SURE THE DEVIL GENG NAJIB GO TO HELL.

      INI LAGI HAHAHA HOHOHO HIHIHI -

      Dr M: Kenyataan menteri Saudi tak penting, RM2.6b dari 1MDB
      Annabelle Lee & Hariz Mohd | Diterbitkan 27 Okt 2018, 2:56 pagi |

      A+ A-
      Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad menyifatkan penafian Menteri Luar Arab Saudi Adel Ahmed Al-Jubeir bahawa sumber dana RM2.6 bilion adalah daripada negara itu sebagai "tidak penting".

      Beliau berkata ini kerana kerajaan memang tahu wang tersebut daripada 1MDB.

      Dalam sidang media di ibu pejabat BERSATU malam ini, Mahathir mengesahkan Adel ada menghubunginya baru-baru ini untuk menafikan wang yang dimasukkan ke akaun peribadi Datuk Seri Najib Razak itu adalah daripada Arab Saudi.

      Ketika ditanya mengapa kenyataan Adel itu bertentangan dengan apa yang diperkatakannya pada 2016 - di mana beliau mengesahkan wang itu sumbangan daripada keluarga diraja Saudi - Mahathir berkata beliau tidak bertanya lanjut tentang perkara itu.

      Ketika ditanya sama ada penafian itu untuk mengambil hati kerajaan Pakatan Harapan (HARAPAN), Mahathir menjawab, "mungkin, tetapi saya tidak tahu apa yang difikirkannya".

      Susulan pertemuan dua hala dengan Najib di Istanbul pada 2016, Adel (gambar) memberitahu media bahawa RM2.6 bilion itu adalah "sumbangan ikhlas".


      "Kami maklum akan sumbangan itu dan ia ikhlas tanpa mengharapkan pulangan. Kami juga sedar bahawa peguam negara Malaysia telah menyiasat dengan teliti perkara itu dan tidak menemui sebarang kesalahan.

      "Jadi bagi kami isu itu sudah selesai," katanya seperti dipetik Bernama.

      'Ia datang dari 1MDB'

      Tadi, ketika ditanya lanjut tentang kenyataan Adel yang mana yang perlu dipercayai, Mahathir berkata apa yang lebih penting adalah menunjukkan dokumen transaksi.

      "Ia tidak penting.

      "...Apa yang penting adalah bukti dokumen bahawa wang itu dari 1MDB atau (keluarga diraja) Saudi.

      Anda tidak boleh memindahkan jumlah wang yang besar tanpa (sebarang) rekod. Jika mereka kata ia datang dari Arab Saudi, tunjuk rekodnya. Jika mereka kata bukan dari Arab Saudi, kita perlu mencari dari mana ia datang.

      "Setakat pengetahuan kita, ia datang dari 1MDB," katanya lagi.

      Jabatan Kehakiman Amerika Syarikat (DOJ) menegaskan wang itu berasal dari 1MDB dan dialihkan ke akaun peribadi Najib sebelum dipindahkan ke satu lagi akaun yang dikawal Jho Low.

      Delete
  9. Nak lagi best kan. Bawa balik cina tembam yg tgh Lari tu. Bukan cina dap Tau. Cina dap taK join curi duit rakyat. Dpt bawak balik. Tgk la, segala lubang Dia kasi pecah. Org tgh takut kan. Ade la Yg tak tido mlm lepas ni. Takpe, Nanti Kat sg buluh banyak masa terluang. Bleh tido puas2.

    ReplyDelete
  10. dyne...ko perasan tak benda ni haah ???

    Bila Al-Jubeir Jumpa @Saifuddinabd, Cakapnya Pun Macam Al-Jubur

    Menteri Luar Malaysia, Datuk Saifuddin Abdullah telah memerima kunjungan Menteri Luar Arab Saudi petang tadi.

    Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir juga turut menerima kunjungan hormat Adel Ahmed Al-Jubeir di Bangunan Perdana Putra, Putrajaya.


    Dah tentu kau sedar...Plot drama bertukar apabila Kerajaan bertukar. Al-Jubeir telah menukar kenyataannya seperti yang telah dipetik dipetik.....tak payah lah aku nak turunkan kat sini , rasanya kau dah membacanya sendiri kan !!!

    Kalau dibandingkan dengan pengakuan Al-Jubeir dahulu, cakap beliau sekarang kurang lebih seperti Al-Jubur.

    kalau kau masih was2 lagi...google aje dan tonton lah pengakuannya di youtube bewb.

    Perlu diingat kenyataan Al-Jubeir ini yang dipetik BERNAMA hari ni..... datang dari mulut Saifuddin Abdullah.

    Pelik kan... Boleh percaya ka?

    Kenapa tiada Sidang Media kalau betul2 telus..dan sepatutnya kenyataan Menteri luarb Arab Saudi tu diairkan secara live di RTM, Awani mahupun BNC...baru lah rakyat boleh menilai sendiri kenyataan tersebut..bukannya dengar dari pihak ke dua..tentu kau setuju kan bhai???


    ReplyDelete
    Replies
    1. Vel vel vadu vel
      Kejora Tonggeng dah tambah sewel
      Hari hari membebel songel
      Macam nenek kehilangan sentel

      Delete

    2. KOMEN2 KPD BERITA
      Dr M: Kenyataan menteri Saudi tak penting, RM2.6b dari 1MDB


      Nor Aloya
      Hadoi...dah la kena tarik balik darjah kebesaran drp istana N9, ni kantoi pulak lagi menipu...ibarat sudah jatuh ditimpa badak

      Sham Koboi
      Kamaruddin Malan kau pi nasihat jibur camtu, jgn main FB lg... agak2nya jibur, dia nk dgr ckp cai mcm kau ke tidak


      Wansarapi Wanzulkefli
      Jahanam habis bila dapat kat pok jib nie.. cerita dongeng dari awal .. ini dah sampai ungkit berdendam la segala macam berhasrat dengki bagai kaum keluarga Hampa dok bercakap marah pada Ybhg Tun..Dah tahu mcm nie lagi bertambah Kos membela, kena tanggung penyokong pulak lagi, ini lagi orang meluat cerita ending nya semua rekaan untuk coba lepaskan diri dari tuduhan sudahnya..


      Arol
      Bnda ni sbnrnya senang je..
      Semua transaksi mesti lah ada.. kalau betul la dri TOK ARAB... tunjukkan bukti dokument.. tu je.... tunjuk aliran duit masuk... kenapa susah sngat nk tunjuk bukti.. ni mulut je ckp... tpi dokument duit msuk xnk tunjuk.. lps tu blh lak ckp "SAYA X SEDAR DUIT TU MASUK DARI MANA".. 🙄🙄🙄🙄🙄🙄... kau tu PM kot dulu... bkn CALANG-CALANG ORANG KOT 🙊🙈😋..... annoying sangat....

      Delete
  11. Rakan2 yang dikasihi sekelian...Kita semua tau Tun Madey baru balik dari lawatan kerjanya ke Thailand.

    Rakyat ingat adalah buah tangan atau ole2 gembira yang dibawanya dari negara tersebut..tapi rupa2nya hampeeeh beb!!!

    Halikatnya...Tiada apa yang boleh dibanggakan dengan lawatan Perdana Menteri ke Thailand.

    Tiada pelaburan berjuta kalau tidakpun mencapai jumlah billion.

    Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir hanya bawa balik "telor masin" sahaja.

    Rombongan lawatan Malaysia Baharu hanya boleh berbangga setakat mengumumkan bahawa Malaysia dan Thailand bersetuju untuk membuka pintu sempadan 24 jam setiap hari.

    Itu semua adalah usaha yang dirintis sejak dari zaman DS Najib Tun Razak lagi.

    Malah DS Ahmad Zahid Hamidi sendiri sudah beberapa kali turun melawat pembinaan Kompleks ICQS Bukit Kayu Hitam bagi memastikan pembinaannya tidak lari dari jadual kerana pintu sempadan akan mula beroperasi sepenuhnya pada tahun 2019 ini.

    Rombongan Malaysia Baharu bukan sahaja gagal membawa balik pelaburan baru, malah Perdana Menteri terpaksa mengumumkan projek yang dilaksanakan oleh mantan Perdana Menteri sebelum ini...diteruskan.

    Kira OK lah tu..dari takde hasil apa2.

    Malang sungguh nasib pengerusi Rejim Haprakan ni kan..bermula dari lawatan ke Jepun..kemudian ke China..bersambung pulak ke Brunei..lepas tu ke UK..dan USA...cemuanya tak mendatangkan hasul ..apa yang negara daopat ialah belanja keluar berpuluh2 juta untuk lawatan rombongan PM kr 7 tu aje bhai...hasilnya..yiiillleeek !!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mutek yilek tuu telor kau yg kecut tak berani berdepan bersemuka dgn aku, kan kan kan....??

      Delete
    2. Wak Suman Tempek Bacin...GMN dah nasihatkan Wak supaya melapangkan masa untuk berjumpa dengan pakar psikatrik di hospital yang berdekatan dengan rumah Wak.

      Wak dah pergi ke belum..pergi lah cepat Wak sebelum penyakit Eak ni melarat jadi lagi teruk.

      Wak tak kesian ke kat isteri, anak2 dan cucu cicit Wak kalau penyakit Wak seperti yang diterangkan dengan panjang lebar oleh GMN semakin kronik.

      Saya jugak akan terasa kehilangan sorang rakan seperjuangan yang saya hormati di blog batu api ni..tak de lagi orang yang nak dibahan dan dibalun sesuka hati dan secukupnya kat sini !!!!

      Delete
    3. Vel vel vadu vel
      Kejora Tonggeng dah tambah sewel
      Hari hari membebel songel
      Macam nenek kehilangan sentel

      Delete

  12. Wak Suman Penjaja Tempek Bacin....Wak sebagai bekas OTAI UMNO, berjawatan pengerusi tetap Bahagian tempat Wak dulu tentu dah perasan benda ni kan..tapi saja buat2 tak tau pulak !!!

    Plot-plot politik dendam terus digerakkan untuk menyekat kemaraan UMNO sebagai blok pembangkang yang kuat dan konstruktif, ujar Pengerusi Badan Perhubungan UMNO Negeri Perak, Datuk Saarani Mohamad.

    Ini berikutan selepas UMNO cuba dikuburkan melalui ‘pendakwaan berpilih’ dengan mengheret pemimpin-pemimpinnya ke mahkamah, katanya.

    “Plot-plot ini terus disusun setelah usaha membawa keluar segelintir wakil rakyat UMNO gagal mewujudkan gerakan besar-besaran meninggalkan UMNO di peringkat akar umbi.

    “Justeru, tidaklah menghairankan apabila Tun Dr Mahathir Mohamad dalam kenyataannya turut meminta ahli UMNO keluar beramai-ramai menyertai parti beliau,” ujarnya dalam satu kenyataan yang merujuk kepada kenyataan Dr Mahathir kononnya UMNO sudah mati, yang jelas sekadar satu lagi cubaan untuk menanam persepsi bahawa UMNO sudah tidak lagi relevan.
    Tambah Saarani sedangkan hakikatnya, walaupun kekalahan pilihan raya umum ke-14 (PRU-14) memberi tamparan hebat kepada UMNO namun ia tidak melunturkan semangat juang majoriti pendukung-pendukungnya.

    “Sebagai sebuah parti politik terbesar dan mempunyai bilangan ahli paling ramai, UMNO masih memikul amanah besar dalam menyuburkan nilai-nilai politik yang membina.

    “Kepada seluruh ahli UMNO, jangan membiarkan kenyataan orang di luar UMNO membuatkan kita hilang fokus dalam melaksanakan proses pemulihan parti yang sedang berjalan di semua peringkat.

    “Walaupun wujud tekanan demi tekanan untuk menghambat perjuangan UMNO kebelakangan ini, saf kepimpinan dan ahli UMNO perlu kekal fokus membina semula parti supaya bangkit lebih kuat memenangi pilihan raya umum akan datang,” tegasnya.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ha ha ha ha
      Ho ho ho ho

      Detik ini, Tonggeng Najib dah terkantol bila dia sebut saya sebagai bekas Pengerusi umno Bahagisn.

      Macam mana dia tahu, ekkk?? Setahu kita semua nama samaran 'geng najib' hanya baru muncul tak lebih 2 tahun saja.
      4, 5 tahun dulu ketika saya bersilat dgn Kejora di blog parpukari & putra merdeka memang saya ada sebut memegang jawatan itu selama 5 penggal.
      Nah, pelik & ajaib, bagaimana 'geng najib' bokeh tahu nih....??

      Atas keterlanjuran kata2nya itu, tersangatlah Sah 'geng najib' adalah Sang Tikus AnonyMOUSE Kejora...!!

      He he he
      Ha ha ha
      Ho ho ho

      Delete
    2. Wak Suman...dah lah tak mintak maaf kerana tuduh saya kat atas tu, sekarang ni tuduh saya sebagai kejora pulak.

      FYI...saya baru tau nama kejora ni bila mula melayari blog Tn. Budin. Sebelum tu memang tak pernah dengar langsung nama samaran tu.

      Wak Suman dah nyanyuk..mamai..dan dementia kot. Kan dalam blog ni Wak pernah dengan bangganya mendabik dada menjadi pengerusi tetap bahagian dulu.

      Dari maklumat tu lah yang saya gunakan dalam posting saya tu.

      Tak pe lah wak..saya pun faham Wak dah semakin meningkat senja umur tu, dah tentu lah sifat pelupa tu dah bersarang dalam diri Wak..saya maafkan.

      Cuma satu saja pesanan saya...jangan ulangi lagi tau !!!!

      Delete

  13. Fuuuh..Makin menjadi2 pulak DAPigs ni ..dah umpama kaduk naik junjung..ibarat Belanda diberi tanah pulak gelagat mereka sejak jadi kerajaan!!!

    Rasanya dah tentu lah korang tertonton video lagu DAPigs dinyanyikan dalam satu majlis rasmi kerajaan, yang telah tular di media sosial baru2 ni.

    Cuba korang fikir...Ada ke patut Lagu DAP dinyanyikan di majlis rasmi kerajaan?

    Apakah yang telah berlaku di negara ini?

    Kini lagu yang mengangkat DAPigs sudah dinyanyikan di majlis rasmi kerajaan?

    Belum pun sampai 6 bulan memerintah Malaysia, kini DAPigs diangkat sebagai jaguh yang berjasa membina negara Malaysia yang berusia 61 tahun ni?

    Persoalannya, kenapa lagu DAPigs yang dinyanyikan?

    Bukankah Perdana Menteri mewakili Parti Pribumi Bersatu Malaysia?

    Kenapa bukan lagu PAKATAN HARAPAN yang dinyanyikan?

    Lenyap sudah jasa BARISAN NASIONAL?

    Apakah BARISAN NASIONAL akan terkubur di negara ini?

    UMNO pun tak pernah buat macam ni...yang peliknya langsung takde keluar awalau sepatah suara pun dari pemimpin2 parti komponen Haprakan yang lain, termasuk lah dari Tun Madey, DSAI dan Mat Syabu.

    Ternyata ini menguatkan telahan rakyat Msia yang mengatakan DAPigs ni adalah big brother dan Tokong Lim Kit Sial adalah de Facto dalam pakatan Haprakan ni.

    Bayangkan..punya lah power dia tu hinggakan Tun Madey pun tak berani bersuara untuk menegur dalam hal macam ni bhai !!!


    ReplyDelete
    Replies
    1. Ha ha ha ha
      Ho ho ho ho

      Detik ini, Tonggeng Najib dah terkantol bila dia sebut saya sebagai bekas Pengerusi umno Bahagisn.

      Macam mana dia tahu, ekkk?? Setahu kita semua nama samaran 'geng najib' hanya baru muncul tak lebih 2 tahun saja.
      4, 5 tahun dulu ketika saya bersilat dgn Kejora di blog parpukari & putra merdeka memang saya ada sebut memegang jawatan itu selama 5 penggal.
      Nah, pelik & ajaib, bagaimana 'geng najib' boleh tahu nih....??

      Atas keterlanjuran kata2nya itu, tersangatlah Sah 'geng najib' adalah Sang Tikus AnonyMOUSE Kejora...!!

      He he he
      Ha ha ha
      Ho ho ho

      Delete
    2. Wak Suman...dah lah tak mintak maaf kerana tuduh saya kat atas tu, sekarang ni tuduh saya sebagai kejora pulak.

      FYI...saya baru tau nama kejora ni bila mula melayari blog Tn. Budin. Sebelum tu memang tak pernah dengar langsung nama samaran tu.

      Wak Suman dah nyanyuk..mamai..dan dementia kot. Kan dalam blog ni Wak pernah dengan bangganya mendabik dada menjadi pengerusi tetap bahagian dulu.

      Dari maklumat tu lah yang saya gunakan dalam posting saya tu.

      Tak pe lah wak..saya pun faham Wak dah semakin meningkat senja umur tu, dah tentu lah sifat pelupa tu dah bersarang dalam diri Wak..saya maafkan.

      Cuma satu saja pesanan saya...jangan ulangi lagi tau !!!!

      Delete
    3. Kau "Geng Najib" baru saja lahir di blog ini tak sampai 2 tahun,

      Boleh tak kau tunjukkan bukti di mana aku dengan bangganya mendabik dada menjadi pengerusi tetap bahagian sebagaimana engkau ada'adakan/mentohmahkan....??

      Kami menunggu auta klentong kamu itu bagai lagu Black Dog Bone, 'Harapan menggunung tinggi'...!!

      Delete
    4. ULANGTAYANG SEBAGAI PERINGATAN BUAT KEJORA:

      Kau "Geng Najib" baru saja lahir di blog ini tak sampai 2 tahun,

      Boleh tak kau tunjukkan bukti di mana aku dengan bangganya mendabik dada menjadi pengerusi tetap bahagian sebagaimana engkau ada'adakan/mentohmahkan....??

      Kami menunggu auta klentong kamu itu bagai lagu Black Dog Bone, 'Harapan menggunung tinggi'...!!

      Delete
  14. Wak Suman..Kita semua patut sama2 beristighfar banyak2 selepas membaca berita di bawah ni...macam tak caya pulak, tapi hakikatnya ia memang berlaku beb !!!

    Tindakan KM Melaka wakilkan Exco DAP ke majlis agama dipertikai

    Pelbagai pihak mempertikaikan tindakan Ketua Menteri, Adly Zahari menghantar wakil rakyat bukan Muslim untuk menghadiri majlis penutup program mini karnival sempena Maal Hijrah peringkat daerah Jasin yangb diadakan baru2 ni.

    Program tersebut yang dirancang berlangsung di pekarangan Masjid Al-Ghaffar di Jasin dijadualkan bermula pukul 7 pagi dihadiri oleh Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Bemban, Dr. Wong Fort Pin.

    Ketua Pergerakan Pemuda UMNO Jasin, Dr. Akmal Saleh berkata, kerajaan negeri hari ini tidak peka mengenai sensitiviti rakyat terutama yang menyentuh tentang hal berkaitan masyarakat beragama Islam dengan mewakilkan seorang wakil rakyat beragama lain untuk merasmikan penutup program itu.

    “Benar Dr. Wong Fort Pin merupakan wakil rakyat di Dewan Undangan Negeri (DUN) berkenaan tetapi adalah lebih nampak elok jika ketua menteri sendiri yang datang merasmikan atau mewakilkan ADUN lain yang beragama Islam untuk menjaga sensitiviti penduduk setempat.

    “Kita mohon agar kerajaan negeri lebih peka mengenai sensitiviti agama dan kaum selepas ini agar keharmonian rakyat berbilang kaum boleh dipelihara,” katanya dalam satu kenyataan hari ini.

    Isu tersebut timbul apabila seorang pembaca memuat naik status dalam laman sosial Facebook mempersoalkan tindakan Adly menghantar wakil berkenaan bersama salinan atur cara program itu yang dijadual hujung minggu ini.

    Antara perkataan digunakan dalam status itu adalah mempersoalkan sejauh mana kesibukan ketua menteri itu adalah tidak wajar beliau mewakilkan majlis itu kepada wakil rakyat DAP.

    Sementara itu, Pas Melaka terkejut dengan berita yang tular dalam media sosial mengenai tentatif program Maal Hijrah peringkat daerah Jasin yang dijadualkan dirasmikan oleh ADUN DAP bukan Islam.

    Pesuruhjaya Pas negeri, Kamaruddin Sidek berkata, netizen yang mewakili suara rakyat khususnya orang Melayu begitu marah dan terhina dengan cara penganjuran program tersebut.

    “Takkanlah tiada pemimpin Melayu yang boleh hadir merasmikan program yang berbentuk keagamaan itu,” kata Kamaruddin memetik laporan media.

    Pejabat Ketua Menteri Melaka dalam pada itu memaklumkan, program yang dijadualkan Ahad ini adalah anjuran Pejabat Agama Islam daerah Jasin dan tidak diatur oleh kerajaan negeri.

    Wak Suman jangan terperanjat tau...kalau ADUN bukan Islam boleh diarahkan untuk menutup rasmi majlis yang ada kaitan dengan aganma Islam, tak mustahil pulak ADUN Islam akan dijemput untuk merasmikan majlis orang2 bukan Islam pulak kan !!!

    Ini lah baru betul Malaysia Baru ku...tak gitu Wak Suman Oooi!!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Vel vel vadu vel
      Kejora Tonggeng dah tambah sewel
      Hari hari membebel songel
      Macam nenek kehilangan sentel

      Delete
    2. Geng Najib....tiada salahnya sekiranya bukan Islam menghadiri program keagamaan selagi beliau menjaga tatasusila, kesopanan serta menghormati sensitiviti umat Islam..Inilah kehebatan Islam apabila bukan Islam terbuka hati untuk sama-sama meraikan majlis Maal Hijrah..Mana tau, dengan izin Allah, terbuka hati exco bukan Islam itu menerima hidayah Allah untuk berhijrah ke agama al-Din setelah melihat dan menghayati sendiri keindahan agama Islam itu...wala'u alam

      Delete
    3. Kau "Geng Najib" baru saja lahir di blog ini tak sampai 2 tahun,

      Boleh tak kau tunjukkan bukti di mana aku dengan bangganya mendabik dada menjadi pengerusi tetap bahagian sebagaimana engkau ada'adakan/mentohmahkan....??

      Kami menunggu auta klentong kamu itu bagai lagu Black Dog Bone, 'Harapan menggunung tinggi'...!!

      Delete
    4. ULANGTAYANG SEBAGAI PERINGATAN BUAT KEJORA:

      Kau "Geng Najib" baru saja lahir di blog ini tak sampai 2 tahun,

      Boleh tak kau tunjukkan bukti di mana aku dengan bangganya mendabik dada menjadi pengerusi tetap bahagian sebagaimana engkau ada'adakan/mentohmahkan....??

      Kami menunggu auta klentong kamu itu bagai lagu Black Dog Bone, 'Harapan menggunung tinggi'...!!

      Delete
  15. Wak Suman penjaja Tempek Bacin dan cai2 Haprakan yang bersekongkol dengannya.... dalam kita terlalu sibuk dihidangkan dengan kes2 yang melibatkan YB Pekan, DSZH, DS Rosmah dan TS Irwan..kita terlupa berkaitan dengan isu ni lah !!!

    Malaysia Towards ICERD Ratification – ‘Kematian’ perkara-153 semakin hampir..

    Kini semakin hampir...Tamatnya riwayat keistimewaan Bumiputera, kedudukan Bahasa Malaysia sebagai bahasa pengantara, dan agama Islam sebagai agama Persekutuan.

    Waytha Moorthy berkata kerajaan akan menandatangani Konvensyen Antarabangsa Untuk Memansuhkan Semua Bentuk Diskriminasi Perkauman (ICERD) dalam suku pertama tahun hadapan.

    Beliau berkata bukan beliau sahaja yang akan memberi komitmen, malah komitmen yang sama juga diberikan oleh Menteri Hal Ehwal Islam di Jabatan Perdana Menteri, Mujahid Yusuf Rawa.

    Selain itu, kerajaan juga akan menandatangani Perjanjian Antarabangsa mengenai Hak Ekonomi, Sosial dan Budaya.

    …………………..

    “Malaysia Towards ICERD Ratification” – ‘Kematian’ perkara-153 semakin hampir?

    YB Batu kawan yang yang menegaskan mengenai aspek ‘Human Rights’ dalam perbahasan menyokong usul dasar hala tuju dasar luar ‘Malaysia Baharu’ berdasarkan ucapan perdana menteri di UNGA tempoh hari di dalam dewan Parlimen baru2 ni.

    Yang mana YB Batu Kawan telah mengingatkan dewan bahawa mengikut janji no 26 dalam manifesto PH, salah satu usaha untuk menjadikan Malaysia sebuah negara yang mempunyai rekod ‘hak asasi’ manusia yang dihormati dunia adalah untuk kerajaan PH meratifikasikan semula beberapa konvension hak asasi antarabangsa.

    Termasuklah konvension ‘The International Convention on the Elimination of All Forms of Racial Discrimination'(ICERD) yang boleh memberi kesan kepada perkara 153 yang melindungi hak-hak keistimewaan orang Melayu di bumi Malaysia.

    Mengikut janji no 26 dalam manifesto PH, salah satu usaha untuk menjadikan Malaysia sebuah negara yang mempunyai rekod ‘hak asasi’ manusia yang dihormati dunia adalah untuk kerajaan PH meratifikasikan semula beberapa konvension hak asasi antarabangsa.


    Wak suamn takkan lah tak nampak mainan politik depa semua tu...diorang biarkan orang2 melayu bertepuk sorak dengan kes2 YB Pekan, DSZH dll..hakikatnya di belakang tabir depa telah berusaha bersungguh2 untuk menghapuskan keistimewaan kaum melayu, bahasa melayu dan agama islam.

    Takkan lah Wak dan cai2 Haprakan kat blog ni masih terus nak menyokong Rejim Haprakan ni haah ???

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ha ha ha ha
      Ho ho ho ho

      Toksah auta temberang, tembelang kau dah pecah.

      Detik ini, Tonggeng Najib dah terkantol bila dia sebut saya sebagai bekas Pengerusi umno Bahagisn.

      Macam mana dia tahu, ekkk?? Setahu kita semua nama samaran 'geng najib' hanya baru muncul tak lebih 2 tahun saja.
      4, 5 tahun dulu ketika saya bersilat dgn Kejora di blog parpukari & putra merdeka memang saya ada sebut memegang jawatan itu selama 5 penggal.
      Nah, pelik & ajaib, bagaimana 'geng najib' boleh tahu nih....??

      Atas keterlanjuran kata2nya itu, tersangatlah Sah 'geng najib' adalah Sang Tikus AnonyMOUSE Kejora...!!

      He he he
      Ha ha ha
      Ho ho ho

      Delete
    2. Vel vel vadu vel
      Kejora Tonggeng dah tambah sewel
      Hari hari membebel songel
      Macam nenek hilang sentel

      Delete
    3. Wak Suman...dah lah tak mintak maaf kerana tuduh saya kat atas tu, sekarang ni tuduh saya sebagai kejora pulak.

      FYI...saya baru tau nama kejora ni bila mula melayari blog Tn. Budin. Sebelum tu memang tak pernah dengar langsung nama samaran tu.

      Wak Suman dah nyanyuk..mamai..dan dementia kot. Kan dalam blog ni Wak pernah dengan bangganya mendabik dada menjadi pengerusi tetap bahagian dulu.

      Dari maklumat tu lah yang saya gunakan dalam posting saya tu.

      Tak pe lah wak..saya pun faham Wak dah semakin meningkat senja umur tu, dah tentu lah sifat pelupa tu dah bersarang dalam diri Wak..saya maafkan.

      Cuma satu saja pesanan saya...jangan ulangi lagi tau !!!!

      Delete
    4. Kau "Geng Najib" baru saja lahir di blog ini tak sampai 2 tahun,

      Boleh tak kau tunjukkan bukti di mana aku dengan bangganya mendabik dada menjadi pengerusi tetap bahagian sebagaimana engkau ada'adakan/mentohmahkan....??

      Kami menunggu auta klentong kamu itu bagai lagu Black Dog Bone, 'Harapan menggunung tinggi'...!!

      Delete
    5. ULANGTAYANG SEBAGAI PERINGATAN BUAT KEJORA:

      Kau "Geng Najib" baru saja lahir di blog ini tak sampai 2 tahun,

      Boleh tak kau tunjukkan bukti di mana aku dengan bangganya mendabik dada menjadi pengerusi tetap bahagian sebagaimana engkau ada'adakan/mentohmahkan....??

      Kami menunggu auta klentong kamu itu bagai lagu Black Dog Bone, 'Harapan menggunung tinggi'...!!

      Delete
  16. Wak suman..seperti yang telah dijanjikan...saya bawakan ulasan terbaru DS Najib kat FBnya..mohon maaf banyak2 kerana hampir2 terlupa lah Wak !!!

    Saya tidak relevan atau Parlimen tidak relevan, tanya Najib

    Ketidakhadiran beberapa menteri dan timbalan menteri di Dewan Rakyat minggu ini mencetuskan persoalan sama ada Parlimen masih relevan atau tidak kepada mereka.

    Isu itu dilontarkan bekas Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak kepada Ahli Parlimen DAP-Iskandar Puteri Lim Kit Siang berhubung fenomena ketidakhadiran menteri dan timbalan menteri di Dewan Rakyat.

    Najib berkata, persoalan itu ditimbulkan berikutan alasan yang diberi oleh Kit Siang bahawa ketidakhadiran menteri ataupun timbalan menteri di Dewan Rakyat semasa beliau membahas pada hari Selasa kerana dia tidak lagi relevan.

    “Keesokan hari, saya membalas Kit Siang bahawa saya tidak ada di Dewan Rakyat tetapi menteri-menteri dan timbalan mereka juga hilang.

    “Pagi semalam saya juga tidak ada di Dewan, tetapi menteri-menteri PH tetap hilang. Soalan saya kepada Kit Siang ialah menteri-menteri PH anggap saya tidak relevan ataupun mereka anggap Parlimen tidak relevan?” Tanya Najib.

    Selasa lalu ketika Najib membahaskan usul Kajian Separuh Penggal Rancangan Malaysia ke-11 (RMK-11) di Dewan Rakyat kerusi menteri dan timbalan menteri di hadapannya kosong. Suasana yang sama berulang pada Rabu dan semalam.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ha ha ha ha
      Ho ho ho ho

      Toksah auta temberang, tembelang kau dah oecah.

      Detik ini, Tonggeng Najib dah terkantol bila dia sebut saya sebagai bekas Pengerusi umno Bahagisn.

      Macam mana dia tahu, ekkk?? Setahu kita semua nama samaran 'geng najib' hanya baru muncul tak lebih 2 tahun saja.
      4, 5 tahun dulu ketika saya bersilat dgn Kejora di blog parpukari & putra merdeka memang saya ada sebut memegang jawatan itu selama 5 penggal.
      Nah, pelik & ajaib, bagaimana 'geng najib' boleh tahu nih....??

      Atas keterlanjuran kata2nya itu, tersangatlah Sah 'geng najib' adalah Sang Tikus AnonyMOUSE Kejora...!!

      He he he
      Ha ha ha
      Ho ho ho

      Delete
    2. Vel vel vadu vel
      Kejora Tonggeng dah tambah sewel
      Hari hari membebel songel
      Macam nenek hilang sentel

      Delete
    3. Ala pak man sudah gaharu cendana pula dah lama dah saya tahu geng najis musibat ni sape....dia tak berani masuk blog kd pakai nama geng najis takot kena londeh dgn kd.kat blog ni boleh ar jual temberang

      Delete
    4. Mohamed Noor...Ni sekor lagi sebijik macam wak Suman. Sedap2 mulut jae nak tuduh orang macam2.

      Untuk makluman..akau tak pernah walau sekali pun sehidup aku melayari blog kd tu..tak kenal pun sapa dia beb.

      Lain kali kalau nak bercakap tu ikut mulut, bukan pakai lubang montot bhai !!!

      Delete
    5. Bekas kotai da sentap kah kah kah....

      Delete
    6. Betul ke tuu sdr Mohammed Noor....??

      Saya belajar dulu kat Woodsville Road, Brass Basah Road & Bukit Timah Road di Singapura.

      Delete
  17. Aku buka phone sebaik saja balik dari surau
    Lihat rekaan fitnah 'Si Taiko', darah berderau
    Tapi mcm aku udah kata, dia acah bergurau
    Lagi pula, Mas pesan, biar je le usah dihirau

    Sian betul kami lihat si Putrapalsu Singgora
    Dia sangat dengki, lihat kami intim & mesra
    Ternyata jiwa nya resah bergelora sengsara
    Lalu dikarang le citer Jepun..sakura, sakura

    ReplyDelete
  18. Othman Ahmad26 October 2018 at 19:07

    Tonggeng menggelupur, meronta'ronta..sambil neracau.....
    "SI TUA DAYUS TU, AWALNYA MENGHILANG.. BILA LEWAT TGH MLM, DIA KELUAR MAIN PUKUL CURI... AGAKNYA DIA TERPERASAN AKU DAH TIDOR...):
    -----------------------------------------------------------
    He he he he
    Apa ker sewel Kejora nih...dia yg begitu guilty conscious, sendiri banyak menyamar pelbagai watak sembunyi di balik Anonymouse serta macam2 nama pelik - nak menuding jari kat orang lain pulak....??

    Dulu pun begitu, ketika saya tidak menjengah di blog ini buat beberapa waktu, dia serkap jarang konon yg posting berbahasa Inggeris itu semuanya saya, tak hal ramai teman2 seperjuangan mampu menulis BI sangat baik. 
    Nyata sekali, Tonggeng dalam keresahan, kesipuan & ketakutan.

    Lagipun, malam tadi hp & lap-top saya diambil my wife disimpan kunci dalam closetnya, siap digantung tanda di luar pintu master bedroom "Tak bokeh diganggu".

    Erkh..erkh..erkh..
    Sendawa kekenyangan..kepuasan tak terhingga, sambil bergurindam lagu lama....

    Aku raja kayangan
    Dia permaisuriku
    Hidup dalam keriangan
    Pakai indah serba baru
    Ohh..ohh.. Ohh.. Yehhh!!!

    Ku pimpin tangan dia
    Jalan menuju Syurga
    Menikmati pemandangan
    Yang cantik serta menawan
    Ohh..ohh..ohh..Yehh!!

    He he he he
    Orang tidur berteman
    Kejora syok sendiri keseorangan
    Kesian..kesian..kesian

    He he he he

    Reply

    ReplyDelete

    Anon -26 October 2018 at 19:56

    "PERGI LAH JUMPA PSYCHIATRIST. GOOD FOR YOU AND FOR EVERYBODY ELSE IN HERE."

    ________________________________________

    Suman cedera di jiwa, macam di tikam keris
    Kena pukulan aku hatinya pedih dan terhiris
    Sakit buah pinggaang, terkucil pampers tiris
    Anon 19:56 dah suruh dia jumpa psaikatrist

    Ki kik ki kik ki kik...

    ReplyDelete
    Replies
    1. This comment has been removed by the author.

      Delete
    2. He he he he

      Masih ada juga pantatun terencat akal terkeluar ring, tak berseni, tak betadat, hentam sembrono asal boleh.
      He he he he

      Tikus AnonyMOUSE Kejora Tonggeng masih hingus meleleh berdasarkan pantatun taraf sampah di atas @ 06:31.
      He he he he

      Tepuk, tepuk, tepuk...
      Apa tepuk tepuk, hempuklah...!!
      Hempuk
      Hempuk

      Ayuh semua nyanyi...
      Pok pok pok, pok hempok
      Hempok bapok, Kejora bongok
      Orang dah tunjok, dia belok bengkok
      Macam berok, di atas pokok

      Kejora bapok....
      Kejora bongok

      He he he he

      Delete
    3. ULANGTAYANG SEBAGAI PERINGATAN BUAT KEJORA:

      Kau "Geng Najib" baru saja lahir di blog ini tak sampai 2 tahun,

      Boleh tak kau tunjukkan bukti di mana aku dengan bangganya mendabik dada menjadi pengerusi tetap bahagian sebagaimana engkau ada'adakan/mentohmahkan....??

      Kami menunggu auta klentong kamu itu bagai lagu Black Dog Bone, 'Harapan menggunung tinggi'...!!

      Delete
  19. HAHAHA HOHOHO HIHIHI

    Naik semangat aku nak blogging nengok si Arab penipu di kes depa bunuh wartawan depa Kashogi, pengampu Najib sekarang nak mengampu Tun Mahathir pulak.

    Apa nak jadi Arab Saudi nih. Di ketawakan di seluruh dunia. Skarang Raja depa nak tukar Crown Prince yang di kata buat hal pembunuhan Kashogi itu. Sayang, negara banyak duit tapi pakai sistem politik tahi. Feudal - di abad 21. Kartun.

    ReplyDelete
    Replies
    1. isa3...ni aku nak forwardkan pada kau apa kata Alli Jaeger tentang orang yang ketawa berdekah2 macam kau buat ni beb !!!


      Alli Jaeger27 October 2018 at 09:18

      ORANG GILA MEMANG SELALU KETAWA BERLAKAK LAKAK.

      SEORANG DIRI.

      AWAS: BLA PERLU, STRAIGHT JACKETKAN DIA, PANGGIL AMBULANS, BAWA KE HOSPITAL.

      PSYCHIATRIST BOLEH DIAGNOSE, KONFEMKAN, DAN BERI UBAT.

      Takkan lah kau tak terasa dengan sindiran tu kot ???

      Delete

  20. Sabelom berita Arab Saudi tukar pendirian berkenaan RM2.6 billion ini, ada terlintas di fikiran bahawa, jika Pak Arab Menteri itu sanggup jadi saksi di mahkamah mengatakan duit itu betul derma dari depa, dan keluarka surat (tak kisah jika tipu), habis lah peluang nak lihat Najib masuk penjara.

    Tapi sekarang girang lah rasa kerana sudah tentu Najib masuk penjara.

    Keling Shafee yang cakap besar itu mesti menangis terkedu kedu. Sebab pokok kpd defence depa di mahkamah mesti lah RM2.6 billion itu "derma anak Raja Arab Saudi". Sekarang Menteri Luar Arab sendiri kata itu tidak ada kena mengena dengan depa. Berdentum, meletop kes si Najib, berborai, berteraburan.

    Ok Najib dan Rosmah, bersedia lah kamu menghabiskan masa tua kamu dalam penjara. Sampai bongkok. Atau gol.

    Sori, tarak simpati kpd kamu. Pencuri wang rakyat di 1MDB.

    ReplyDelete
  21. Anonymous26 October 2018 at 18:38

    'SI DIA' MERASA BEGITU LEGA BILA AKU BONGKARKAN RAHSIA KEHEBATAN BAKAL SUAMI NYA INI. AKU BERITAHU DIA, AKU NI BAHKAN PERNAH MENGUBATI ORG KENA SIHIR.
    PERBUALAN KAMI KEMUDIAN NYA BERTUKAR TAJUK, DIA BANYAK BERALIH KPD HAL MAJLIS PERKAHWINAN KAMI NANTI.
    TAK LAMA SELEPAS KAMI BERHENTI BERBUAL, DIA HANTAR SMS KPD AKU:

    Di rumah panjang dinda kan tercatat sejarah
    Pakaian dan pelamin semuanya tema merah
    Bagi kami, ia lambang berani dan juga darah
    Tapi mlm nya.. abg jangan le terlebih ghairah
    (Oppss... eeee.. malu nyerr sayerr..)

    Cadar diganti bersulam satin
    Berbaju merah dara di tangga
    Tak sabar nanti malam pengantin
    Mahu ku serah jiwa dan raga

    (ADUHH.. MANJANYA DIA, INTAN NYAWA KU..
    BALIK KPD 'SI TUA'... DAH LAMA AKU TERPERASAN, 'SI TUA' AKAN CEPAT2 MENAMPAL RUANG 'REPLY' SELEPAS SETIAP SKETSA AKU PAPARKAN. TAPI DIA MENYAMAR DGN NAMA LAIN... PEMBACA SEMUA PUN BOLEH TAHU KAN, NAMA YG DIA GUNA ITU...)

    ReplyDelete

    ReplyDelete
  22. KAMI TERUS BERBUAL MELALUI PHONE SEPANJANG MLM. TAJUKNYA MASIH BANYAK BERKISAR PASAL 'SI TAIKO PSAIKO' TU. LUCU BENAR TENGOK ILUSI REKAAN NYA ITU. PANDAI JUGA PUTRAPALSU TU MENGARANG...

    AKU BARU SEDAR, PANTUN MADAH SI MANJA BELUM KU BALAS. INI, LEPAS SOLAT SUBUH, AKU KARANG DAN SMS KPD NYA:

    Family abg pun dah setuju dgn tema merah
    Aduhai takkan le abg ni nak terlebih ghairah
    Dinda jgn lebih2 sgt, nanti 'si taiko' tu marah
    Tengok citer 'Tokyo' dia.., dah tak tentu arah

    Alangkah 'gah' nanti, kita berdua sedondon
    Waktu mlm kita pakai set yg beli dari Indon
    Si Taiko tu pasti mati akal, citer nak diadun
    Lps bisnes Tokyo, agaknya buka di London

    Tumbang tangga kena di pagar
    Terduduk si dara ngeri terbayang
    Abang juga rasa tak sabar
    Nak kucup mesra isteri tersayang

    (SI TUA DAH MAKIN MENGGILA MEROYAN DEK PUKULAN AKU... DAH JADI MCM BUDAK2, DIA TU.. BAK KUAR PANTUN MERAPU, POK POK POK POK... KI KI KIK.. SIAN SI TUA BAPOK...)

    ReplyDelete
  23. Replies
    1. Suman barua bermuram durja
      Tiada lagi pantun bingai dijaja
      Nyamar jer ifrit ini punya kerja
      Dulu 'don locco', kini 'don' saja

      Kah kah kah kah kah kah kaah....

      Delete

    2. ORANG GILA MEMANG SELALU KETAWA BERLAKAK LAKAK.

      SEORANG DIRI.

      AWAS: BLA PERLU, STRAIGHT JACKETKAN DIA, PANGGIL AMBULANS, BAWA KE HOSPITAL.

      PSYCHIATRIST BOLEH DIAGNOSE, KONFEMKAN, DAN BERI UBAT.

      Delete

    3. GENG NAJIB YANG MENULIS / BERCAKAP DI ATAS BERBAGAI NAMA TERMASUK ANONYMOUS TAK HABIS2 HABIS, PAGI PETANG SIANG MALAM, HINGGA PUKUL 4 PAGI INI IA LAH ORANG GILA -

      Google "talking too much for hours, symptom of ..", keluar keterangan berikut:

      What is excessive talking a symptom of?

      Compulsive talking can be a sign of ADHD (Attention Deficit Hyperactivity Disorder, a mental illness). The DSM-5 lists excessive talking, blurting out, difficulty waiting one's turn in a conversation, and interrupting or intruding on others as symptoms of hyperactivity and impulsivity. Anxiety is another cause of excessive speech.

      Anxiety dia nyata dari kekalahan Najib dan Umno di Pru14.

      Dia perlu jumpa pakar sakit jiwa (psychiatrist) bagi rrawatan, makan pill yang di beri, supaya tidak sampai ke tahap di heret ke Hosptal Tanjung Rambutan.

      Delete

    4. GENG NAJIB,

      BACA LAH YANG BERIKUT INI. KAMU ADA PENYAKIT MENTAL - NARCISSISM.

      PERGI LAH JUMPA PSYCHIATRIST. GOOD FOR YOU AND FOR EVERYBODY ELSE IN HERE.

      AKU NASIHATKAN BEGINI SEBAGAI SUATU SOCIAL SERVICE.

      Narcissism - a mental illness affecting people who think that what they have to say is very important and entertaining.

      Narcissistic personality disorder (NPD) is a personality disorder recognized as a form of mental illness by the American Psychiatric Association.

      Like other types of mental illness, NPD is responsive to treatment, and those who sincerely dedicate themselves to overcoming their narcissistic tendencies have an excellent chance of achieving their goals. Narcissism doesn’t have to rule anyone’s life, if they refuse to let it do so.

      Quick checks:

      Mental Illness and the Spectrum of Narcissism
      NPD as a Mental Health Disorder
      Diagnosing NPD
      Treatment for Narcissistic Personality Disorder

      When narcissism runs out of control it can cause a slew of interpersonal and occupational difficulties, making happiness and success elusive.

      There is no disputing the disruptive capacities of narcissistic personality traits. Narcissists suffer from an extreme self-centeredness, which leaves them incapable and uninterested in seeing things from anyone else’s perspective.

      They suffer from delusions of grandeur boosted by feelings of infallibility, yet they are also highly competitive and insecure. They respond to the success of others with anger and envy, and they feel mistreated and overlooked if others fail to praise and compliment them repeatedly.

      Chronic narcissism often leads to a diagnosis of narcissistic personality disorder (NPD), listed in the Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders (DSM-5).

      Delete

    5. Nasihat di internet untuk GENG NAJIB yang bercakap tak renti2 -

      How can I control talking too much?

      1. Minimizing When You Talk
      2. Speak only when it's important. Before you speak, ask yourself if what you're saying is truly important. ...
      3. Avoid speaking to fill empty space. ...
      4. Think about your words carefully. ...
      5. Be aware of time when you speak. ...
      6. Think about whether you speak out of anxiety. .
      7. Avoid speaking to impress others.

      Delete

    6. Berkenaan GENG NAJIB YANG TAK RENTI RENTI BERCAKAP -

      How to deal with a compulsive talker

      Chattiness can become excessive. Overly loquacious folks are seen as opinionated and disrespectful. They repeat the same stories and take too long to do it. They frequently interrupt others and redirect attention back onto themselves.

      The situation can become so pronounced that friends and co-workers avoid talking with them or excuse themselves from the conversation.

      Compulsive talking is a combination of two distinct traits: being highly verbal and failing to accurately read social cues.

      Talkaholics are insensitive to the fact that their listeners are bored, disinterested or restless.

      When their excessive talking is brought to their attention they’re apt to deny it.

      Compulsive talking can be a sign of ADHD. The DSM-5 lists excessive talking, blurting out, difficulty waiting one’s turn in a conversation, and interrupting or intruding on others as symptoms of hyperactivity and impulsivity.

      Anxiety is another cause of excessive speech. Individuals may be uncomfortable with breaks in the conversation so they carry on a nonstop monologue.

      HOW TO DEAL WITH A COMPULSIVE TALKER

      1. Redirect the conversation.

      2. Point out their behavior.

      3. Sweetly share your observations with the overtalker.

      4. Tell the overtalker he/she creates unnecessary hostility. Plus, it makes feel feel angry and aggressive

      Yes, excessive talking is annoying.

      Delete

    7. Geng Najib,

      Coba kamu fahamkan dan sedari berikut ini:

      Social psychologist Gemma Cribb says the people who are most likely to be over-talkers are:

      • People with Asperger's-type disorders.

      • People who are anxious and babble out of nerves, trying to please the person they are talking to.

      • Narcissists, who think that what they have to say is very important and entertaining.

      Clinical psychologist Bob Montgomery says some people grow up with the "bad habit" of talking without listening.

      This is a problem, because communication problems often underlie many other problems people have in their relationships.

      "One of the most powerful communication skills you'll learn is good listening," Dr Montgomery said. "Communication is meant to promote understanding. You can't wind up understanding each other if you're not actively listening."

      And if you are trying to convince somebody of something, listening is a much more powerful tool than talking, says
      Dr Montgomery.

      Geng Najib, pergi lah jumpa Psychiatrist untuk mendapat rawatan. It will be good for you and for others in here. You can then write comments that others will read, not scroll over, like now.

      Delete
  24. Mati mati aku ingat cuma biawak aje yang lidah bercabang….TAPI ada juga rupanya orang yang lidah bukan aje begitu, lebih aneh berbelit pulak lidahnya...hanya terdapat di Mesia. Orang kata terkenan kot!

    ReplyDelete
  25. Arab Saudi masih guna sistem absolute monarchy. Apa Raja mahu, Raja buat. Ikut suka dia. Tidak ada Parlimen atau apa. Masih feudal. Kaya raya, banyak minyak. Itu pasal Raja tak mahu lepaskan sistem feudal itu. Melainkan ada pemberontakan.

    Tapi ketua2 angkatan tentera dan Polis mereka di beri gaji baik dan berbagai kemudahan. Tidak ada kemungkinan pemberontakan.

    Jadi, ha nya di atas dua bibir Raja lah soal anak Raja Arab ada derma RM2.6 bilion kpd Najib atau tidak.

    Di masa Najib berkuasa, Menteri Luar Anifah Amin ekori Menteri Luar Arab Sudi Al Jubeir itu di suatu mesyuarat antarabangsa di Turkey(?) untk mendapatkan dia akui anak Raja Arab beri derma. Hingga ke depan TV camera dan microphone. Hingga Al Jubeir terpaksa kata sedikit. Tapi ha nya mengesahkan dia tahu ada tuduhan Najib curi wang dan tahu Peguam Negara Malaysia nafikan Najib ada buat salah. Tapi tidak ada kata2 yang nyata mengata derma atau apa.

    Bagus, sekarang, masa mahu jumpa Tun Dr Mahathir, Al Jubeir kata RM2.6 bilion itu tidak ada kena mengena dengan mereka.

    Tak kisah lah jika meeka nak mengampu Kerajaan baru atau apa motif meeka. Penting nya, Najib dan Rosmah mesti merana. Silap silap, heart attack. Rasa nya ramai yang "hopeful thinking" begitu.

    ReplyDelete
    Replies
    1. peningpeninglalat...dah tentu lah kau tujukan kata2 tu pada si putera sanggora atau pun GMN kan.

      Kalau diorang masih tak sedar diri disindir macam tu..tak tau lah nak cakap macam mana lagi bhai!!!

      Delete

    2. LAGI SATU BUKI GENG NAJIB INI GILA.

      BOLEH TANYA peninglalat siapa dia maksudkan di komenh nya itu. Biasa nya orang fikir dia maksudkan si Arab Saudi itu.

      Tapi kerana GENG NAJI cakap begitu, tetu ada orang yang fikir apa yang di kata itu boleh di maksudkan kpd GENG NAJIB JUGA.

      Delete
    3. ULANGTAYANG SEBAGAI PERINGATAN BUAT KEJORA:

      Kau "Geng Najib" baru saja lahir di blog ini tak sampai 2 tahun,

      Boleh tak kau tunjukkan bukti di mana aku dengan bangganya mendabik dada menjadi pengerusi tetap bahagian sebagaimana engkau ada'adakan/mentohmahkan....??

      Kami menunggu auta klentong kamu itu bagai lagu Black Dog Bone, 'Harapan menggunung tinggi'...!!

      Delete
  26. Replies
    1. Kalau di Saudi Arabia, dia dah di masuk ke dlm tong.

      Delete
  27. Kengkawan semua....Korang perasan tak fakta ni haah ???

    Sepanjang Jadi PM, Najib Belum Pernah Dimaki Kerana Tak Laksana Janji

    Mungkin ada orang merasa, Datuk Seri Najib Tun Razak adalah Perdana Menteri paling banyak dikritik dalam sejarah negara ini.

    Ini pandangan budak-budak sebab dia tak hidup zaman bekas-bekas PM yang sebelum Najib.

    Kurang-kurang, takde siapa mengeluarkan buku bertajuk “Taik” yang ditujukan semata-mata kepada Najib. Ingat, maki pakai buku jauh lebih susah.

    Buat buku tahu sajalah, bukan kerja senang. Tulis buku tu dah satu hal, kemudian nak kena cari penerbit, nak kena cari pengilang, pengedar dan sebagainya.

    Itupun ada orang nak buat.

    Yang kita nampak macam teruk sangat Najib ini, sebab ada media sosial.

    Yang dulu-dulu tu sebab takde media sosial, pun ramai rakyat tahu dia kena maki selalu.

    Apa pun, ramai orang terlupa bahawa yang maki Najib dulu adalah kerana termakan fitnah yang dilemparkan kepada dia – BUKAN SEBAB NAJIB TIDAK MENUNAIKAN JANJINYA.

    Tidak ada siapa memaki Najib kerana tidak melaksanakan janji, pilihanraya baik, bajet baik.

    Balik balik yang diulang bila memaki Najib ialah tentang SatuMDB, Altantunya, Rosmah dan sebagainya – semua cerita fitnah yang menyasarkan peribadi beliau.

    Fitnah dari segi tuduh pencuri, penyamun, perompak dan sebagainya tapi bila ada kuasa mendakwa Najib, tak satu pun dari banyak pertuduhan yang dikenakan (setakat ini) adalah tentang menyamun dan mencuri, itu yang pelik.

    Padahal dulu bukan main kau, kalau tuduh curi tu, main billion saja, takde lebih rendah dari itu.

    Maki pasal berjanji, pasal melaksanakan janji, pasal pembangunan, hampir tidak ada.

    Kita tak kata takde terus sebab orang kalau tak puas hati, letak emas atas kepala dia pun masih tak puas hati jugak, tapi kurang-kurang, takdelah sejarah dimana Najib kena maki dengan drebar teksi dalam acara rasmi.

    Itulah Najib masa jadi Perdana Menteri...tak macam maas era PM ke 4 selama 22 tahun tu..kalau dibukukan caci maki yang dilemparkan padanya..mau boleh penuh satu ensaiklopedia bhai!!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Toksah merepek dgn samoah2 kau kutip tuu...!!

      Mari balik ke soalan asal yg kau belum lagi jelaskan.....

      ULANGTAYANG SEBAGAI PERINGATAN BUAT KEJORA:

      Kau "Geng Najib" baru saja lahir di blog ini tak sampai 2 tahun,

      Boleh tak kau tunjukkan bukti di mana aku dengan bangganya mendabik dada menjadi pengerusi tetap bahagian sebagaimana engkau ada'adakan/mentohmahkan....??

      Kami menunggu auta klentong kamu itu bagai lagu Black Dog Bone, 'Harapan menggunung tinggi'...!!

      Delete
  28. Belajar tinggi2 jadi menteri...jadi wakil rakyat...jadi mufti...derma 2.6b pun tak dapat nak terfikir dan klasifikasikan wang tersebut sebagai wang apa...? kalau wang derma sekali pun kita kena tahu sumber wang tersebut siapa penderma dari mana penderma dapatkan wang tersebut... transaksi wang melalui akaun bank dah tentu lebih jelas tak boleh putar belit lagi pihak bank lebih tahu...samada wang yang halal masuk atau pengubahan wang haram...selama ini menjadi teka teki halal ke haram... SPRM pun dah siasat.Kita tunggu je la keputusan mahkamah nanti. Kalau dah jadi menteri wakil rakyat wakil parti sepatutnya perkara ini dah tentu tahu apa keputusan tak payah tunggu mahkamah...keputusan dah tahu PRU14 BN kalah sebab pemimpin BN bodoh buta kayu.

    ReplyDelete
  29. Sobat2 sekelian...Hanya kerana menerima tekanan kuat dari puak2 LGBT yang menjadi penyokong kuat rejim Haprakan... Mahathir akhirnya menerima pemikiran aliran sosialisme, liberalisme.

    Tun Dr Mahathir Mohamad mengakui beliau terpaksa menyesuaikan pemikirannya dengan aliran sosialisme dan liberalisme dalam kalangan pemimpin Pakatan Harapan (PH).

    Sehubungan itu, Perdana Menteri berkata, dalam keadaan tertentu, kerajaan berdepan kesukaran untuk membuat keputusan kerana perlu mengambil kira pandangan keempat-empat parti dalam PH.

    “Saya sedar idea saya terpaksa disesuaikan dengan fikiran mereka (parti dalam PH)… ada mirip pemikiran sosialisme… ada liberalisme.

    “Jadi saya terpaksa terjemahkan sesuatu perkara ini untuk disesuaikan dengan pelbagai aliran pemikiran yang ada,” katanya.

    Beliau berkata demikian pada Program Bicara Minda Bersama Tun Dr Mahathir Mohamad di Seksyen 15 di sini, hari ini.

    Program itu dikendalikan oleh moderator Tan Sri Johan Jaafar. Hadir sama isteri Perdana Menteri, Tun Dr Siti Hasmah Mohamad Ali.

    ReplyDelete
    Replies

    1. LAGI SEKALI NAJIB BERCAKAP MACAM HELANG DAH HILANG KEPAK, TERSUNGKUR DI TANAH. AL JAZEERA UNGKIT LAGI HAL ALTANTUYA KPD DIA -

      'Saya mohon maaf, hanya risau keadaan keluarga'

      Datuk Seri Najib Razak memohon maaf kerana gagal mengawal perasaannya semasa diwawancara Al Jazeera bagi program 101 East pagi tadi.

      Bekas perdana menteri itu berkata beliau hanya risau dengan keadaan isterinya Datin Seri Rosmah Mansor dan dua anak mereka, Norashman dan Riza Aziz, yang disoal siasat polis pada waktu yang sama.

      "Ya, ada sesi wawancara bersama Al Jazeera pagi ini bermula pada pukul 10.30 pagi, iaitu waktu yang sama isteri, anak dan anak tiri saya disoal siasat polis secara serentak.

      "Walaupun wawancara itu melangkaui jadual dan skop yang dipersetujui kami, saya gembira untuk menjawab soalan-soalan tambahan itu," katanya kepada Malaysiakini.

      Bagaimanapun Najib berkata pengacara rancangan itu Mary Ann Jolley, yang sebelum ini terlibat dalam dokumentari pembunuhan Altantuya Shaariibuu, bertegas untuk membangkitkan perkara itu.

      "Topik yang saya telah nafikan penglibatan saya berulang kali sepanjang dekad lalu, satu pembunuhan yang telah melalui banyak pendengaran mahkamah dan, dua minggu lalu, saya telah minta pembantu saya untuk membuat laporan kepada polis agar menyiasatnya semula untuk membersihkan nama saya.

      "Saya harap Al Jazeera mengambil kira perkara ini dan tidak lagi melibatkan nama saya terhadap kehilangan tragik seorang ibu muda. Tidak benar sama sekali saya terlibat walaupun dengan segala propaganda bermotifkan politik yang mengaitkan saya.

      "Topik itu, serta kebimbangan terhadap keluarga menyebabkan saya gagal kawal perasaan untuk seketika," katanya lagi.

      Najib berkata beliau tetap yakin telah berjaya menyatakan pandangan dan menyifatkannya sebagai satu sesi wawancara yang baik.

      "Walaupun beberapa kali Mary Ann mengulang soalan terhadap saya walaupun saya telah memberi jawapan sebelum itu, secara keseluruhan saya percaya telah berjaya menyatakan pandangan sebenar mungkin dan saya anggap ia satu wawancara yang baik yang boleh membantu dunia untuk lebih memahami isu 1MDB daripada perspektif saya dan untuk membersihkan nama saya.

      "Saya ingin mengucapkan terima kasih kepada Al Jazeera untuk wawancara itu dan meminta maaf jika saya gagal kawal perasaan. Saya tidak akan ragu-ragu untuk bersetuju jika mereka ingin mewawancara saya lagi," katanya.

      Dalam satu kenyataan media, Al Jazeera berkata Najib beberapa kali "gagal mengawal perasaan" ketika sesi soal jawab selama sejam itu.

      Al Jazeera juga berkata Najib jelas "kelihatan jengkel" ketika ditanya tentang isu berlian merah jambu 22-carat yang dikaitkan dengan skandal 1MDB.

      Delete
  30. ‌Othman Ahmad26 October 2018 at 21:13

    Aduhai Kejora Tonggeng @ sang Tikus AnonyMOUSE wayar dah short yg perasan dikau berpantun, tapi dikau sebenarnya BERPANTATun ler,,,,!!

    Ini dia pantun berseni, senada seirama rangkap oembayang & rangkap maksud tanpa menggelebeh-gedebeh terkeluar ring masuk longkang.

    Dikau budak sewel terud lagi merapu dgn Pantatun merepek, tak tahu hebATnya si tua-tus ada kelebihan pengalaman berpetua maha dahsyAT.

    Dengar nie....

    Orang lama/ banyak hikmAT
    Masih sasa/ bermisai lebAT
    Tahan lama/ pancutnya lambAT
    Isteri mana/ tak terasa nikmAT?

    Bermisai lebAT/berpancut pekAT
    Tangan meligAT/ penuh syahwAt
    Tanpa obAT/ dah cukup kuAT
    Itulah hikmAT/pengalaman hebAt

    Seringgit/ si dua kupang
    Jalan jalan/ ke pasar baru
    Baru kenyit/ isteri terangsang
    Jam delapan/ dah tutup pintu

    ps:
    Tikus AnonyMOUSE Kejora Tonggeng masih hingus meleleh berdasarkan pantatun taraf sampah di penghujung tulisannya di atas @ 19:43.

    He he he he

    Tepuk, tepukm tepuk...
    Apa tepuk tepuk,hempuklah...!!
    Hempuk
    Hempuk

    Ayuh semua....
    Pok pok pok, pok hempok
    Hempok bapok, Kejora bongok
    Orang dah tunjok, dia belok bengkok
    Macam berok, di atas pokok

    Kejora bapok....
    Kejora bongok...

    __________________________________________

    Kasihaan betul dgn Suman tua cabok lapok
    Terduduk, berbenjol kepala dia aku hempok
    Dia jadi budak2, perangai pulak mcm bapok
    Dibuat pantun bingai.. pok pok pok pok pok

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhh

    ReplyDelete
  31. Sori beb..lagi sekali terlari dari tajuk Tn. Budin sikit.

    Baru2 ni DS Hisham ada tawarkan diri untuk bawa balik Jho Lo ke Msia dan ia disokong oleh Tun Madey. Tapi malangnya..keiklasan DS Hisham ni tak dipersetujui oleh parti PkR, termasuk lah MP PD. Jom kita layaaan !!!

    Apa motif Hishammuddin mahu cari Jho Low

    Tawaran bekas Menteri Pertahanan Datuk Seri Hishammuddin Hussein untuk mencari dan membawa pulang ahli pernigaan kontroversi Low Taek Jho dari China bagi menyelesaikan kes 1MDB menimbulkan rasa kurang senang anggota parlimen Pakatan Harapan (HARAPAN).

    Anggota Parlimen Hang Tuah Jaya, Datuk Seri Shamsul Iskandar Md Akin berkata tindakan berkenaan boleh menimbulkan persepsi rakyat sama ada bekas pemimpin Umno mahu melepaskan diri dalam keadaan anggota parti itu kini disiasat berkaitan pentadbiran kerajaan BN terdahulu.

    “Kita perlu mengkaji tawaran ini apakah sifatnya kerana kita sedia maklum sekarang ini ramai pemimpin Umno dibawa ke mahkamah dan dituduh atas kesalahan rasuah dan penyelewengan.

    “Kita tidak mahu ada sebarang persepsi bahawa tawaran itu bertujuan untuk lepaskan diri dengan perkara-perkara yang bersangkutan dengan kerajaan yang lalu,” katanya kepada pemberita di lobi parlimen, hari ini.

    Shamsul berkata demikian ketika mengulas kenyataan Hishammuddin semalam yang menawarkan diri mencari Jho Low sehingga ke lubang cacing.

    Mengulas lanjut, Shamsul yang juga timbalan menteri industri utama, berkata tidak ada keperluan untuk Hishammddin menawarkan diri dalam keadaan kerajaan sudah mempunyai pihak yang ditugaskan untuk menjaga hubungan Malaysia dan China.

    “Saya tidak nampak sebenarnya keperluan untuk perkara ini ditawarkan oleh beliau kerana kalau kita lihat hubungan negara dengan negara sudah pasti huhungan pihak keselamatan kita dengan pihak keselamatan negara china itu tentunya selari dengan hasrat kedua-dua pemimpin negara ini.

    “Kalau nak digerakkan jentera keselamatan di sana bagi tujuan membantu kes ini sudah pasti negara kita boleh menghantar pasukan untuk menjejaki Jho Low dan tidak perlu kepada tawaran Hishamuddin cuma dalam konteks ini kita perlu mengkaji apa sebenarnya motif di sebalik tawaran tersebut,” katanya.

    Korang nampak tak..sudah terang lagi bersuluh, segala yang ada kaitan dengan Tun Madey akan ditentang dan dibangkang oleh PKR.

    Takke ini menunjukkan PKR ni sengaja nak mencabar kewibawaan Tun Madey sebagai PM..dan dah tentu lah kita sedar sapa yang menjadi dalang di sebalik kenyataan yang dikeluarkan oleh DS Shamsul ni.

    Yakin lah..projek untuk memaksa Tun Madey melepaskan jawatan PM tu dalam masa terdekat sedang berjalan dengan lancar bhai !!!

    ReplyDelete
    Replies

    1. KEPALA BAPAK SI NAJIB AL JIBO, MENTERI ARAB AL JUBEIRI DAH KATA RM2.6 BILION ITU TAK ADA KENA MENGENA DENGAN MEREKA, AL JIBO MASIH KATA ITU DERMA ARAB.

      TAPI TAK KATA DARI ANAK RAJA ARAB DAH, HA NYA KATA DERMA DARI "NEGARA ARAB". DAH NAIK GILA SI NAJIB NIH.

      Datuk Seri Najib Razak bertegas wang RM2.6 bilion yang dimasukkan ke akaun peribadinya adalah sumbangan keluarga diraja Saudi, susulan penafian menteri luar negara itu Adel Ahmed Al-Jubeir berhubung perkara itu hari ini.

      Dalam hantaran di Facebook tidak lama selepas penafian itu, Najib sekali lagi mengongsikan beberapa dokumen bank dan surat pada tahun 2011 dan 2013 yang menurutnya berhubung wang itu.

      "Menteri Luar Datuk Saifuddin Abdullah hari ini mendakwa Adel memberitahunya wang yang disebut RM2.6 bilion tiada kaitan dengan kerajaan Arab Saudi," kata bekas perdana menteri.

      Menurut Bernama, Saifuddin berkata perkara itu dimaklumkan Adel ketika berkunjung ke Wisma Putra hari ini.

      “Beliau (Adel) menyatakan bahawa (derma RM2.6 bilion) tidak ada kena mengena dengan kerajaan Arab Saudi," kata Saifuddin.

      Antara dokumen yang dikongsi semula Najib adalah surat bertarikh 1 Februari 2011 yang menggunakan kepala surat pejabat "Prince Saud Abdulaziz Majid Al Saud", tetapi dengan tandatangan "Prince Saud Abdulaziz Al-Saud". (SURAT TIPU).

      Seperti yang dinyatakan Malaysiakini September lalu, tidak jelas "Putera Faisal" daripada salasilah keluarga diraja Arab Saudi yang mana.

      Walaupun Najib berulangkali menyatakan RM2.6 bilion memang sumbangan daripada negara itu, pendakwa Malaysia berkata aliran wang itu membawa kepada 1MDB sebagai punca nya.

      Delete
  32. Geng najis haramjadah
    Aku cadangkan kau pergi periksa otak kau
    Dah makin biol

    ReplyDelete
  33. BUKTI KEMUNAFIQAN SUMAN DAJAL:

    POSTING 1 SUMAN:

    Anonymous26 October 2018 at 21:36

    Aku kenal Suman tua renta bukanlah sehari
    Sudah lebih 5 tahun, sejak di blog Parpukari
    Tak tertepis dia, pukulan aku kanan dan kiri
    Kerap nya, dia terkantoi dan asyik cabut lari

    ReplyDelete

    Othman Ahmad26 October 2018 at 21:49

    He he he he

    Bila tuu, bila haaaaa....??

    Nyata sangat kau masih sorang2 berangan, melancap syok sendiri, tak gitu, kan kan kan....??

    POSTING 2 SUMAN:

    Othman Ahmad27 October 2018 at 03:21

    Ha ha ha ha 
    Ho ho ho ho

    Toksah auta temberang, tembelang kau dah pecah.

    Detik ini, Tonggeng Najib dah terkantol bila dia sebut saya sebagai bekas Pengerusi umno Bahagisn. 

    Macam mana dia tahu, ekkk?? Setahu kita semua nama samaran 'geng najib' hanya baru muncul tak lebih 2 tahun saja. 
    4, 5 tahun dulu ketika saya bersilat dgn Kejora di blog parpukari & putra merdeka memang saya ada sebut memegang jawatan itu selama 5 penggal. 
    Nah, pelik & ajaib, bagaimana 'geng najib' boleh tahu nih....??

    Atas keterlanjuran kata2nya itu, tersangatlah Sah 'geng najib' adalah Sang Tikus AnonyMOUSE Kejora...!!

    He he he
    Ha ha ha
    Ho ho ho

    __________________________________________

    WAHAI PEMBACA2 BUDIMAN.
    AKU INGIN PERTONTONKAN KEMUNAFIQAN WAK SUMAN@OTHAMAN AHMAD@LAIN2 LAGI NAMA SAMARAN.

    DLM POSTING 1 DI ATAS, DIA TAK MENGAKUI PERNAH BERTEMU AKU DI BLOG PARPUKARI?

    DALAM POSTING 2 DI ATAS, DIA KATA DIA BERSILAT DGN AKU 4-5 TAHUN DULU DI BLOG PARPUKARI?

    BOLEH PAKAI KER CAKAP BERBELIT2 KELING SI TUA CABOK INI?

    Suman pukimak ngaku Islam tapi kafir harbi
    Memang penipu besar, ini haram jadah babi
    Si tua munafiq ni hari ini kata A, esok kata B
    Samalah juga dgn cabaran pertemuan di JB

    Ki kik ki kik ki kik ki kik ki kik ....
    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete
    Replies
    1. KOMEN2 KPD BERITA
      Di sebalik penafian menteri Arab, Najib bertegas RM2.6b daripada Saudi

      Bajikaya Bajimas
      Ko silap Jib, ckp duit derma putera saudi Faisal al Saud yg tk tau salasilah dia dr mana...." kan elok ko ckp derma dr duit Ismeth Ulam Raja harta di luar negara....dn ko berurusan dgn peguam Suleiman Akhlaken"....bru la rakyat M'sia tau penderma ko dgn jelas....

      sape rakyat M'sia tk kenal Tuan Ismeth Ulam Raja....tkpe Jib cuba lg kelentong rakyat M'sia....jgn putus asa

      Musmulyadi Trisno
      JANGAN CAKAP BANYAK LERRRRR NAJIB, SAMAN SAJA ITU MENTERI LUAR ARAB, ADEL AHMED AL-JUBEIR . . . . . ADA BERANI KAAAA? . . . SAMAN WALL STREET JOURNAL DAN SARAWAK REPORT PUN BELUM ADA LAGI?

      Amar Rehan
      Dan perangai ko memang pelik jib, org derma sedekah x habis pakai ko pulangkan balik. Dlm dunia ko sorang je berperangai mcm tu, org lain x buat. Sebab itu ko didakwa terima n pulangkan balik, ada fhm jib n cai...

      Alan Nikz
      jibby..jgn jawab di fb..jawab lah di mahkamah nanti.. kami semua kat sini bknnya hakim, kami ni hanya pendakwa raya je..kalau kau bercakap kat fb,kami yg dakwa...baik kau cakap di mahkamah..kami x leh dakwa.. dan ketawa ..

      Mohd Azman
      biar hakim menentukan kamu bersalah atau tidak Najib ooi...Anwar pun relax saja hakim mendapati dia bersalah...Anwar bersalah sebab tu minta PENGAMPUNAN dari AGONG...kamu pun boleh juga minta pengampunan nanti jika didapati bersalah......chill ya...:)

      Rosli Ya'acob
      Mana nak lari bijan? Habis telor2 tembelang dan telor2 kau dah pecah. Dulu kau ada kuasa kau boleh suruh org cakap apa saja kau suruh sekarang amacam bijan? Jangan gila lagi org nak kau masuk sungai buloh bukan tanjung rambutan. Mmg dasar keluarga penipu penyamun pembunuh dan puaka.

      Zack Pe
      pembohong akan berbohong berkali kali utk menutup pembohogannya yang pertama kali...

      yg paling teruk najib terjebak dalam sindrom body will lie....

      tiada apa yg blh dipercayai drpd najib dalam menangani skandalnya sendiri melainkan Rosmah bini Najib

      Siva Sanmugam
      Dokumen sapa pun boleh potastat dan photoshop la .. dsini pak bangla pun boleh buat cop palsu...

      Mohd Ismail Hj Sirat
      Pasport palsu IC pun palsu ada...putera raja yang dalam surat Jibby keluarkan tu tak ada dalam salah silah nya pun .. bohong tipu tak habis2 si jibby

      Cuba Teka
      najib mmg raja kelentong, penipu, kaki auta..dari dulu doj dh kata duit 2.6B datang dari 1mdb, tidak kah kau tanya ank tiri ko dpt duit buat filem dari mana..tidak kah ko berusaha suruh BNM buat siasatan utk pastikan 2.6B duit asal dri mana..sebenarnya ko pun tau 2.6B duit curi cuma kau tak nk mengaku spt mana kau pura2 tak tau dlm account kau ada 2.6B..

      Delete
    2. Jwb dgn pantun ler Wak!
      Jgn jwb dgn sampah...

      Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh...
      (KEMAIN BAK KUAR PETUA PASAL PANTUN... KO BUAT PANTAT ATAU PANTAIK LER WAK..)

      Delete
    3. DAH RAMAI ORANG KATA KAU GILA, SEWEL DSB NYA.

      PERGI JUMPA DOKTOR PAKAR SAKIT JIWA LAH - PSYCHIATRIST.

      BAGUS UNTUJ KAU DAN UNTUK SEMUA DI SINI.

      Delete
    4. ULANGTAYANG SEBAGAI PERINGATAN BUAT KEJORA:

      Kau "Geng Najib" baru saja lahir di blog ini tak sampai 2 tahun,

      Boleh tak kau tunjukkan bukti di mana aku dengan bangganya mendabik dada menjadi pengerusi tetap bahagian sebagaimana engkau ada'adakan/mentohmahkan....??

      Kami menunggu auta klentong kamu itu bagai lagu Black Dog Bone, 'Harapan menggunung tinggi'...!!

      Delete
    5. Kejora Tonggeng @ sang Tikus AnonyMOUSE...

      Dgr sini baik2. Kenapa aku harus ikut bodoh meladeni pantatun kamu yg terencat akal menggelebeh terkeluar ring, tak berseni, tak beradat, tak ada rangkap pembayang, hentam sembrono asal boleh.....??

      Ini dia pantun menepati ciri2 pantun seni budaya....

      Orang lama/ banyak hikmAT
      Masih sasa/ bermisai lebAT
      Tahan lama/ pancutnya lambAT
      Isteri mana/ tak terasa nikmAT?

      Bermisai lebAT/berpancut pekAT
      Tangan meligAT/ penuh syahwAt
      Tanpa obAT/ dah cukup kuAT
      Itulah hikmAT/pengalaman hebAt

      Seringgit/ si dua kupang
      Jalan jalan/ ke pasar baru
      Baru kenyit/ isteri terangsang
      Jam delapan/ dah tutup pintu

      Berbanding pantatun ntah aper2 kau.....

      ku buka phone sebaik saja balik dari surau
      Lihat rekaan fitnah 'Si Taiko', darah berderau
      Tapi mcm aku udah kata, dia acah bergurau
      Lagi pula, Mas pesan, biar je le usah dihirau.

      Suman pukimak ngaku Islam tapi kafir harbi
      Memang penipu besar, ini haram jadah babi
      Si tua munafiq ni hari ini kata A, esok kata B
      Samalah juga dgn cabaran pertemuan di JB.
      -----------------------------------------------------
      Vel vel vadu vel
      Kejora Tonggeng dah tambah sewel
      Hari hari membebel songel
      Macam nenek hilang sentel

      He he he he
      Hi hi hi hi
      Ho ho ho ho
      Ha ha ha ha



      Delete
    6. KALAU PANTUN PUSAKA SENI BUDAYA
      WARISAN BANGSA, BOLEH KER WAK?

      Pucuk pauh delima batu
      Anak semilang di tapak tangan
      Suman berpeluh dek kena latu
      Tidur malam berbantal lengan

      Pulau Pandan jauh ke tengah
      Gunung Daik bercabang tiga
      Sakit badan sampai termengah
      Untung nasib Suman tak duga

      Buah cempedak di luar pagar
      Ambil galah tolong jolokkan
      Kena ledak kepala dia bergegar
      Bila kalah merajuk sakan

      Bukan lebah sebarang lebah
      Lebah bersarang di buku buluh
      Suman bedebah terlentang rebah
      Sampai sekarang terkedu mengeluh

      Kalau ada sumur di ladang
      Boleh saya menumpang mandi
      Kalu jumpa dia kena penendang
      Boleh juga ku lempang si kedi

      Pisang emas bawa belayar
      Masak sebiji di atas peti
      Hutan Suman hendak ku bayar
      Dia kenalah sebiji di JB nanti.

      Puas sudah ku tanam ubi
      Nenas jua dipandang orang
      Dapat padah ditendang di JB
      Suman tua terlentang mengerang

      Lancang kuning lancang pusaka
      Nampak dari Tanjung Tuan
      Akan terguling Suman celaka
      Bengkak seperti dipayung tebuan

      Burung Serindit terbang melayang
      Mari hinggap di ranting mati
      Suman kan sakit penendang kulayang
      Terus senyap terpelanting nanti

      Hendak dulang diberi dulang
      Dulang berisi sagu mentah
      Suman pulang bernasib malang
      Lucut gigi tulang dagu patah

      Kalau tahu peria tu pahit
      Tidak ku gulai dengan petola
      Suman ngilu pala dia dijahit
      Nangis mengilai macam nak gila

      Nasi lemak buah bidara
      Batang selasih hamba lurutkan
      Suman pukimak resah sengsara
      Belakangnya habis hamba parutkan

      Tuai padi antara masak
      Esok jangan layu-layuan
      Kena sebiji menangis terisak
      Melutut Suman merayu-rayuan

      Sirih berlipat sirih pinang
      Sirih dari Pulau Mutiara
      Pedih dapat sedih mengenang
      Sakit hati Suman sengsara

      Tetak buluh panjang sepuluh
      Mari jolok sarang penyengat
      Suman berpeluh berang mengeluh
      Jadi lalok hilang semangat

      Anak cina pasang lukah
      Lukah dipasang di Tanjung Jati
      Suman kena terlentang pokah
      Luka berkarang di jantung dan hati

      Batang selasih permainan budak
      Daun mengkudu dimakan kuda
      Suman bersedih dilenjan ledak
      Melopong terkedu urutkan dada

      Burung merpati terbang seribu
      Hinggap seekor di tengah laman
      Dia hampir mati penendang dariku
      Tertiarap tersungkur patah tangan

      Kalau tuan mudik ke hulu
      Carikan saya bunga kemboja
      Akhirnya Suman serik dan malu
      Tidak berdaya air liur berlenja

      Hendak gugur gugurlah nangka
      Jangan menimpa putik pauh
      Suman takbur gugurlah juga
      Malang menimpa sakit jatuh

      Kain batik negeri seberang
      Dipakai anak Tanah Melayu
      Suman sakit bunyi mengerang
      Bagaikan anak menadah merayu

      CAMNER WAK? ADA LENGGOK SENI TAK?
      ADA ELEMEN SENI WARISAN BUDAYA??

      KI KIK KI KIK KI KIK KI KIK...
      KI KIK KI KIK KI KIK...

      Delete
  34. Anonymous27 October 2018 at 10:00
    ‌Othman Ahmad26 October 2018 at 21:13

    Aduhai Kejora Tonggeng @ sang Tikus AnonyMOUSE wayar dah short yg perasan dikau berpantun, tapi dikau sebenarnya BERPANTATun ler,,,,!!

    Ini dia pantun berseni, senada seirama rangkap oembayang & rangkap maksud tanpa menggelebeh-gedebeh terkeluar ring masuk longkang.

    Dikau budak sewel terud lagi merapu dgn Pantatun merepek, tak tahu hebATnya si tua-tus ada kelebihan pengalaman berpetua maha dahsyAT.

    Dengar nie....

    Orang lama/ banyak hikmAT
    Masih sasa/ bermisai lebAT
    Tahan lama/ pancutnya lambAT
    Isteri mana/ tak terasa nikmAT?

    Bermisai lebAT/berpancut pekAT
    Tangan meligAT/ penuh syahwAt
    Tanpa obAT/ dah cukup kuAT
    Itulah hikmAT/pengalaman hebAt

    Seringgit/ si dua kupang
    Jalan jalan/ ke pasar baru
    Baru kenyit/ isteri terangsang
    Jam delapan/ dah tutup pintu

    ps:
    Tikus AnonyMOUSE Kejora Tonggeng masih hingus meleleh berdasarkan pantatun taraf sampah di penghujung tulisannya di atas @ 19:43.

    He he he he

    Tepuk, tepukm tepuk...
    Apa tepuk tepuk,hempuklah...!!
    Hempuk
    Hempuk

    Ayuh semua....
    Pok pok pok, pok hempok
    Hempok bapok, Kejora bongok
    Orang dah tunjok, dia belok bengkok
    Macam berok, di atas pokok

    Kejora bapok....
    Kejora bongok...

    __________________________________________

    Kasihaan betul dgn Suman tua cabok lapok
    Terduduk, berbenjol kepala dia aku hempok
    Dia jadi budak2, perangai pulak mcm bapok
    Dibuat pantun bingai.. pok pok pok pok pok

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhh

    ReplyDelete
  35. Kejora Tonggeng @ sang Tikus AnonyMOUSE...

    Aku sering tertanya-tanya, hal apa yang menimpa kpd kamu yang tiada mengindahkan nasehat orang tua. Peringatan ini tergambar dalam isi pantunku ini..

    Kalau menyanyi/ perlahan-lahan
    Angin berdesir/ terdengar jauh
    Kalau hati/ tidak beriman
    Di dalam air/ badan berpeluh

    Aku rasa kamu rusak disebabkan dek berlagak pandai, auta klentong, mengadu domba, tabur fitnah, putsr belit fakta, biadap, tak hormat orang tua dll.

    Hatimu yg busuk, rusak tidak mendapatkan keteduhan serta kenyamanan. Saat di mana orang lain berbahagia berada di samping keluarga, saudara mara, jiran tetangga, masyarakat setempat & tempat kerja....kau yang rusak hatinya hidup kesepian & kemurungan karena tiada mendapatkan ketenangan hati - senantiasa dalam gelisah dan resah tiada berkesudahan.

    Lagi satu, kau merupakan seorang yang tiada mempunyai tujuan dalam hidupnya.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Don -27 October 2018 at 07:39

      GENG NAJIB ini gila ke?

      Reply
      Replies

      Anonymous27 October 2018 at 09:09

      Suman barua bermuram durja
      Tiada lagi pantun bingai dijaja
      Nyamar jer ifrit ini punya kerja
      Dulu 'don locco', kini 'don' saja

      Kah kah kah kah kah kah kaah....

      Delete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...