Monday 8 October 2018

PORT DICKSON BERGEGAR MALAM INI


Malam ini Perdana Menteri, Tun Mahathir Mohamad akan turun berkempen dalam satu program ceramah perdana di Port Dickson bagi membantu kemenangan calon Pakatan Harapan, Anwar Ibrahim.


Meskipun bukan kebiasaan bagi beliau sepanjang menjadi Perdana Menteri selama ini untuk turun berkempen dalam mana-mana pilihanraya kecil, tetapi demi melihat bakal penggantinya menang dengan selesa, Tun Mahathir nampaknya sanggup melakukan sesuatu yang tidak biasa baginya.


Malam ini, selain turut dihadiri beberapa pemimpin kanan Pakatan Harapan yang lain, buat pertama kalinya setelah lebih 20 tahun, Tun Mahathir dan Anwar akan kembali sepentas demi rakyat dan negara.


Jika dulu, sebelum 2 September 1998, Tun Mahathir dan Anwar selalu berada sepentas  kerana memegang jawatan Perdana Menteri dan Timbalan Perdana Menteri, episod sepentas itu berulang kembali malam ini di mana Anwar telah dinamakan sebagai Perdana Menteri ke-8 yang akan mengambil alih tempat Tun Mahathir sebaik beliau sedia mahu menyerahkan kuasanya.


Sudah tentu detik malam ini bukan saja ditunggu-tunggu oleh pengundi Port Dickson, tetapi juga oleh seluruh rakyat Malaysia.

Sebagaimana dulu gandingan Tun Mahathir dan Anwar adalah gandingan kecemerlangan untuk memajukan negara, takdir Tuhan telah menentukan ia muncul kembali setelah pelbagai kerosakan yang diakibatkan oleh Najib Razak, juga untuk memaju dan membawa kecemerlangan kepada negara.


Untuk itu, tidak ada sebab bagi pengundi Port Dickson tidak turun beramai-ramai pada malam ini dan seterusnya memberi kemenangan bergaya buat Anwar dan Pakatan Harapan pada 13 Oktober ini.


Tidak mengundi Anwar yang merupakan bakal Perdana Menteri ibarat menolak tuah bagi pengundi-pengundi Port Dickson, sedangkan calon-calon lain tidak mampu menawarkan apa-apa pun selepas tarikh pengundian berakhir nanti.


Lebih daripada itu, memberi kemenangan besar  kepada Anwar juga akan menjamin kestabilan politik Pakatan Harapan dalam mengurus negara dan memberi keselesaan kepada rakyat jelata.


Sebaliknya, memberi ruang kepada calon-calon lain hanya menjerumuskan politik negara ke arah ketidakstabilan dan ketidaktentuan.


Yang penting, kesediaan Tun Mahathir turun berkempen bukan saja menzahirkan keikhlasannya terhadap Anwar, tetapi sekaligus mengesahkan bakal "Yang Berhormat Port Dickson" inilah pengganti untuk mengambil alih tempatnya tidak lama selepas ini.


Bersama dengan kehadiran Tun Mahathir ini, sejak beberapa hari lalu, Bersatu juga sudah mula menggiatkan gerakan kempen di kawasan-kawasan pengundi Melayu untuk memastikan mereka memberi kemenangan yang besar kepada Anwar.


Bergegarnya Port Dickson malam dengan gandingan hebat Tun Mahathir dan Anwar adalah tanda-tanda kesejahteraan serta keceriaan untuk tahun-tahun yang mendatang buat seluruh rakyat dan negara. (ShahbudinHusin 08/10/2018).

56 comments:

  1. Saya telah membuat telahan dan masih kekal dengan telahan berkenaan, bahawa DSAI akan masuk ke Parlimen melalui PRK PD tetapi legitimasinya akan menjadi persoalan.

    Soal legitimasi pertama telah pun berlaku pada hari kartel PKR mengumumkan PD sebagai kerusi pilihan untuk DSAI di atas alasan PD bukan kerusi majoriti Melayu, dan demikian seorang yang dicanang sebagai bakal PM hilang legitimasi untuk bergelar pemimpin pilihan kaum Melayu. N9 bukan negeri kelahirannya dan walau apapun alasan yang ia berikan, hakikatnya ia memang telah lari dari kerusi Permatang Pauh yang memiliki 68% pengundi Melayu.

    Soal legitimasi kedua telah pun berlaku apabila bekas Ketua Hakim Negara Tun Hamid Omar berkongsi pendapatnya bahawa 'pengampunan penuh' DSAI tidak memadai untuk melayakkannya bertanding pilihanraya.

    Saya kira soal legitimasi ketiga ialah apabila DSAI diisytiharkan 'menang' sedangkan ia gagal mendapat 51% undi daripada keseluruhan jumlah undi dan demikian ia tidak mempunyai majoriti untuk dengan sahnya bergelar 'pemenang'. Sama-sama kita melihat sama ada soal ketiga ini akan berlaku.

    Saya juga tertarik untuk berkongsi satu perkara yang telah dibangkitkan oleh blogger Cahaya Al-Majid iaitu tentang kehadiran Tun M untuk berkempen bagi DSAI dan faktor cuaca.

    Tun M telah mengesahkan akan hadir untuk berkempen bagi DSAI pada malam ini Isnin 8 oktober. Isu yang telah dibangkitkan ialah 'adakah cuaca akan mengizinkan Tun M duduk sepentas dengan DSAI' dan berkempen bagi DSAI di PRK PD ini?

    Sama-sama kita nantikan.

    Wallahu a'lam.

    ReplyDelete
    Replies
    1. KAMI BUKANLAH PENDUKUNG MANA-MANA PARTI POLITIK. KAMI HANYA MEMPERJUANGKAN KEADILAN DAN KEBENARAN. BAGI KAMI BN DAN PH ADALAH SAMA. BAHKAN PH ADALAH JAUH LEBIH TERUK. OLEH ITU KAMI MEMPERJUANGKAN PIHAK KETIGA SEHINGGA MEMEGANG TAMPUK PEMERINTAHAN NEGARA. APABILA SAMPAI HASRAT TERSEBUT KAMI AKAN BIARKAN PIHAK LAIN PULA MENGKRITIK. SEMASA ERA PAKATAN RAKYAT KAMI ADALAH GOLONGAN BERKECUALI TIDAK KELUAR MENGUNDI. INI ADALAH COGAN KATA KAMI : BERATUS POSTING YANG DIHANTAR SEBAGAI BUKTI. KAMI TIDAK MEMINTA SIMPATI HANYA RAHMAT ILLAHI


      PH = LGBT = UEC = RASIS = ULTRA KIASU = LIBERALIS = SEKULARIS = PLURALIS = NEPOTISME = BOROS KRONI = KELENTONG KRASI = TERORIST LTTE = SYIAH = anti melayu = anti islam = ANTI RAJA = EVANGELIST = SUBAHAT KUASA ASING = SLOW SLOW TIPU ( SST )= SELECTIVE PROSECUTION = BN = SIS = G25 = MUNAFIK = KEDEKUT RAKYAT = anti hudud = ANTI TAKZIR = KENCING HANCING SATU MALAYSIA = BARU BERAPA BULAN DAH BUAT MACAM-MACAM BENDA TAK SENONOH = islam ikut kepala hotak dia = PARTI SODOM = HIPOKRIT = MAHU ISLAM IKUT NAFSU DIA = puak SESAT = KERAjaan SARKAS = BAPOK PONDAN = KAKI BULI = PENDENDAM = MAKIN HARI MAKIN MEMBUSUK = KELDAI DAP = TUMMY TOM CAT AG LAW OF JUNGLE = KENCING SEPANJANG JALAN = BERAK TENGAH JALAN = FIRAUN = BANDUAN HOMO = GOVERMENT OF THE APE = parti dajjal BENDERA MATA SATU = BAIL OUT SPLASH MAHAL GILER MULALAH BEBANKAN RAKYAT NAIK TARIF = MENJARAH HARTA RAKYAT DENGAN MEMBAHAGI ANTARA FAMILY PRESIDEN PPBM, DAP & PKR = TEGAK BENANG BASAH = PARTI ANAK BERANAK = KELING MAMAK BENDAHARA PALING PEMALAS DI DUNIA
      = KAPIR CINA DAP PALING PENIPU = PEROMPAK KERUSI PARLIMEN = THE RISE OF THE PLANET OF THE FROGS = AMANAH RAKYAT DIPERMAINKAN = TIADA KEADILAN = TIDAK DEMOKRATIK = MAHA ZALIM FANATIK DAN MEMECAH BELAHKAH MELAYU = DOC-DOC IKRAM PROLIBERAL & SEKULAR = HORMATLAH SIKIT KAT EX-PM TU KAU TU DAH LAH HANCING TERKINCIT DALAM PAMPERS PULAK TU = MENGABAIKAN DAN MEMINGGIRKAN NEGERI MAJORITI MELAYU = PERAS UGUT MP UMNO DENGAN PERALAT SPRM = PENINGKATAN KOS KESIHATAN RAKYAT = SERBU RUMAH ORANG TUA TAK TAHU MALU = MP UMNO JADI ASET KOMODITI = JANJI DICAPATI = MENIFESTO DIMUNGKIIRI = HANYA PANDAI CAKAP KOSONG TIDAK SERUPA BIKIN = AHMAD MASLAN EHHH MASLEEE = JUAL ARAK MERATA TAK KISAH = LELONG-LELONG MP UMNO HARGA RM10 JUTA SIAPA MAHU JADI BIDDER, SIAPA MAHU BELI BOLEH BUAT HAMBA ABDI = SUKA KAMBING HITAMKAN PIHAK LAIN ATAS KESALAHAN SENDIRI = PKR KONGSI GELAP = PRESIDEN PKR BERGELUMANG TAHI = MuJAHAT INGAT DIA CUKUP BAGUS DENGAN DAKYAH DIA SEBAB ADA Pangkat Hasad Dengki = MAT SYABU SYIAH VS MAT SABUN KAKI BETINA DOK JAJA SATY DUNIA 4 BUAH JE JET FIGHTER BOLEH TERBANG TAK KE DUNGU NAMANYA = JAJA NEGARA BANGKRAP SELURUH DUNIA TAK ADA MARUAH BETUL = TAKUT BUAT DASAR ANTI LOMPAT PARTI DASAR PEROMPAK = DARI MuJAHIL JADI MuJAHAT = MAT DIR FAMILY = LIM FAMILY = ANU WAR FAMILY =TIDAK MENDAULATKAN BAHASA MELAYU SEBAGAI BAHASA KEBANGSAAN = DIBAYANGI MALAYSIAN MALAYSIA = MP UMNO JADI MANGSA POLITIK RAKUS PH = TIDAK HORMAT PERLEMBAGAAN MALAYSIA = MELAYU PH PUNCA BUKAN MELAYU JADI KURANG AJAR= PUSAT JUDI DAN MAKSIAT TIDAK TERKAWAL NAK SENANG-SENANG PERGI TUTUP PUSAT TAHFIZ = SUPER LIBERAL ANTI HUDUD ANTI RAJA MELAYU ANTI BAHASA MELAYU = PH SEKARANG JADI SUPER PENDEDAK TIDAK BOLEH SALAHKAN MANA-MANA PIHAK LAIN LAGI = OLEH KERANA PEMIMPIN PH TIDAK MAHU MENDAULATKAN HUKUM ALLAH MAKA APA SAHAJA YANG DIBUAT TIDAK MENJADI = Punahkan Harapan rakyat = JIKA BN ULAR SAWA PH NAGA = MuJAHAT TAK FASIH BAHASA INGGERIS ITU SEBAB DIA DENGKI DENGAN DR. ZAKIR NAIK = DAH 37 ORANG MATI SEBAB ARAK KULIT SAMAK TAK SIBUK PUN SURUH TUTUP KEDAI ARAK = REMAJA SEKARANG DI USIA AWAL SUDAH TERDEDAH DENGAN SEKS ADA YANG MENGANDUNG SEAWAL USIA 14 TAHUN JADI APA MASALAH DICEPATKAN USIA KAHWIN = KAYU UKUR PH ADALAH BARAT BUKANNYA ISLAM = MULUT SONGSANG KENA JAHIT OLEH DAP ( MUJAHIT ) = PM-4 TELAH MEMBUAT DASAR LANGIT TERBUKA TANPA TAPISAN MENYEBABKAN GENERASI BARU ROSAK AKHLAK DAN MORAL = MENTERI AGAMA ISLAM TAPI JAGA AGAMA LAIN TAK JAGA AGAMA ISLAM =

      Delete
    2. PH = PAS MESTI BERHATI-HATI MELANTIK MP ORANG SEPERTI MuJAHAT, KULIT SAMAK & MAT SYABU MEREKA BUKAN SAHAJA BAWA LARI KERUSI BAHKAN MEMBURUKKAN IMEJ ISLAM = UMNO JATUH DITIMPA TANGGA SUDAHLAH HARTA DIRAMPAS MP-MP PULA KENA KEBAS NASIBLAH KAU UMNO MASA PEGANG KUASA TAK BUAT BETUL-BETUL JAGA ISLAM = SARAWAK REPORT MAKAN DEDAK MAT DIR & TOKONG ITU SEBAB DOK CARI SALAH PAS DAN RAJA MELAYU = BUDIN DULU KUTUK ANU WAR SEKARANG AMPU PULAK DAPAT DEDAK BARU TAK = MAT DIR THE GOD FATHER OF CONSPIRATOR = DAH SAHIH PENJENAYAH SODOM MASUK PENJARA 10 TAHUN PH MASING PUJA ORANG TU INIKAN PULA JIBENG YANG BELUM ADA APA-APA KEPUTUSAN MAHKAMAH LAGILAH PUAK UMNO PUJA = PAS PATUT SAMAN MP-MP PENGKHIANAT SEPERTI MuJAHAT, KULIT SAMAK & MAT MIDIN YANG MEMBUAT KEROSAKAN TERHADAP PARTI, NEGARA DAN AGAMA = PALU SULAWESI DI BALA KAN OLEH ALLAH KERANA LGBT DENGAN TSUNAMI DAN GEMPA BUMI MAKA INSAFLAH WAHAI PENYOKONG PH KEMBALILAH PERJUANGKAN HUKUM ALLAH YANG SEBENAR = TUMMY TOM CAT BUAT HAL LAGI NAK JUGA BAGI CALON PAS LAYAK JADI MP PD WALAU TIADA FREE PARDON = MuJAHAT BUAT HAL LAGI NAK TAMBAH BIAKKAN LAGI ANAK LUAR NIKAH DAH ANGKA SEKARANG RATUSAN RIBU = DULU KITA ORANG KUTUK JUGA POK JIB TAPI SEKARANG KESIANLAH PULAK BUKAN APA PH NI AMAT TERUK SANGATLAH = PLURALISME & LIBERALISME LIL ALAMIN =

      Delete
    3. This comment has been removed by the author.

      Delete
    4. Aminolhuda Hassan bila berkaitan Mujahid nak tanya dulu, kalau PAS terus hentam tak kira fitnah



      Kerajaan Johor akan merujuk kepada Menteri di Jabatan Perdana Menteri Datuk Dr Mujahid Yusuf Rawa sebelum mengeluarkan kenyataan berhubung isu khalwat, kata Pengerusi Jawatankuasa Hal Ehwal Agama Islam dan Pendidikan negeri, Aminolhuda Hassan.

      Beliau berkata pihaknya akan terlebih dahulu mendapatkan maklumat tepat berhubung perkara itu.

      “Berkaitan isu itu, biarlah saya dapatkan penjelasan daripada beliau (Mujahid) dahulu, saya dan pihak kerajaan negeri tidak boleh komen dahulu, perlu dapat maklumat yang tepat,” katanya kepada pemberita selepas merasmikan Program Intervensi Pemerkasaan Keluarga dan Komuniti (FACE) Daerah Batu Pahat 2018 di Sekolah Kebangsaan Seri Telok di Parit Ya’ani, di Batu Pahat, hari ini.

      Beliau berkata demikian ketika diminta mengulas kenyataan Menteri di Jabatan Perdana Menteri Datuk Dr Mujahid Yusof Rawa, yang berkata pihak berkuasa agama tidak akan lagi mengetuk dan memecahkan pintu pada waktu malam bagi menyiasat atau melaksanakan operasi khalwat.

      Bila cakap pasal Mujahid kena siasat dulu...
      Betul Islam ajar macam itu tapi bila pasal fitnah RM90 juta engkau terus buat modal ceramah.

      Aku nak bagi contoh terperinci pasal si Aminolhuda Hassan ini.



      Berkenaan ceramah dan kempen anjuran DAP Kulai yang dipengerusikan oleh Wong Shu Qi, ADUN Senai. Antara yang turut hadir adalah Gobind Singh Deo (Ahli Parlimen Puchong), Rafizi Ramli (Pengarah Strategik PKR), Wilson Tin (pelakon), Liew Chin Tong (Ahli Parlimen Kluang), Teo Ni Ching (Ahli Parlimen Kulai), Dr. Boo Cheng Hau (ADUN Skudai), Chew Piak Choo (ADUN Yong Peng), Chen Jia En (ADUN Stulang), Tan Hong Pin (ADUN Mengkibor), Jimmy Puah (ADUN Bukit Batu), Liow Chai Tong (ADUN Johor Jaya), Dr. Ramakrishnan (Timbalan Pengerusi DAP Negeri Johor) dan Aminolhuda Hasan (ADUN Parit Yaani).

      Bermula dengan ucapan Wong Shu Qi yang menuduh hudud yang diperjuangkan oleh PAS adalah undang-undang ciptaan dan taktik bagi mengalihkan perhatian rakyat terhadap perlaksanaan GST dan taktik menghalang kemenangan Pakatan Rakyat pada PRU akan datang, Aminolhuda kelihatan cukup selesa di atas kerusinya. Dalam ucapannya juga Wong Shu Qi berkata, undang-undang hudud dipopularkan untuk memecahbelahkan Pakatan Rakyat dan katanya lagi, DAP akan MENENTANG SEKERAS-KERASNYA perlaksanaan hukum hudud di negara kita.

      Begitu juga dengan ucapan Teo Nie Ching menghentam pelaksanaan Islam. Teo Nie Ching dalam ucapannya berkata, DAP akan menentang sebarang perlaksanaan atau usaha mewujudkan undang-undang hudud di Malaysia. Malah ketika Teo Nie Ching berkata, DAP akan cuba melakukan perbincangan dengan PAS tentang perlaksanaan hukuman hudud agar mendapat satu keputusan yang memberikan kebaikan kepada semua kaum di Malaysia, Aminolhuda sekadar tersenyum dan mengangguk-angguk.

      Aminolhuda dalam ucapannya sekadar bercakap tentang kemenangan 'lagi beberapa kerusi' dan harapannya agar Johor tumbang ke tangan Pakatan Rakyat.

      Demi nak jatuhkan Johor engkau sanggup khianati perjuangan Islam.
      Kini Allah bagi engkau jawatan bos agama Johor (Pengerusi Jawatankuasa Hal Ehwal Agama Islam) apakah engkau akan buat apa yang pernah engkau ucapkan semasa engkau jadi Persuruhjaya PAS Johor??

      Allah pastikan akan tunjukkan kebenaraannya bagi mereka yang mengkhianati perjuanganNya.
      Hanya masa sahaja menentukan.

      3Z

      : DAP kini tuan kepada Amanah, jadi kena patuh apa sahaja arahan DAP baru boleh bercakap....

      Delete
    5. Mana lebih baik, "sampai nak panjat rumah orang dengan sampai jaja tilam?



      Mahathir kalau bercakap semua orang lain salah dia aje betul. Begitu cakap pasal Islam, macam dia ulama besar. Isteri selepas balik Mekah rasa nak pakai tudung dia tarik muka masam.

      Pasal tuduh orang lain dia memang bijak. Dulu dialah yang jaja tilam dengan 13 tompok air mani. Tapi bila tanya sekarang dia kata mahkamah yang menghukum Anwar.

      Kan nampak hebat belitannya.

      Sekarang dia kata 'Sampai nak panjat masuk dalam rumah orang, itu bukan Islam'

      Kadang kala malas nak ulas, pasal yang jadi pengikut dan undi Mahathir jadi PM adalah pendokong PH bukan bodoh. Tapi entah apa sanggup dikencing berkali-kali. Agaknya ilmu apa ATUK MAHATHIR GUNA?

      .....

      'Sampai nak panjat masuk dalam rumah orang, itu bukan Islam'
      KUALA LUMPUR: Tun Dr Mahathir Mohamad menegaskan Islam tidak pernah mengajar umatnya untuk mencari kesalahan dan keaiban hingga menceroboh privasi orang lain.

      Perdana Menteri berkata, tindakan agresif pihak tertentu dalam operasi khalwat sebelum ini hingga menceroboh masuk ke dalam rumah orang lain, tidak mencerminkan Islam yang sebenar.

      “Islam tidak suruh kita pergi cari orang, nak cari salah orang saja. (Islam) tak suruh.

      “Sampai nak kerabat (panjat) masuk dalam rumah orang, itu bukan Islam,” katanya ketika ditemui selepas merasmikan Persidangan Penuaan, Pembelajaran dan Teknologi: Menambah Nilai Kehidupan dan Hubungan Komuniti di Petrosains di sini, hari ini.


      : Sampai kena kencing hari-hari rasanya lebih baik.. Kan Najib dah jatuh....

      Delete
    6. Tajassus, dosa peribadi, ceroboh premis peribadi dan amar maaruf nahi mungkar



      Baru-baru ini, sebuah NGO telah menggesa supaya hukuman yang dikenakan kepada pesalah khalwat dimansuhkan. Ini kerana, perbuatan khalwat dianggap sebagai dosa peribadi dan bukannya suatu jenayah. Bahkan menjatuhkan hukuman terhadap kesalahan tersebut dianggap sebagai mencabuli hak kebebasan individu seperti yang termaktub dalam Perlembagaan Persekutuan.
      Sebelum mengupas lebih lanjut isu ini, suka untuk kami jelaskan definisi khalwat itu terlebih dahulu.

      Definisi Khalwat Dan Hukumnya

      Khalwat yang diharamkan dari sudut syarak ialah: Seorang lelaki berdua-duaan dengan seorang perempuan yang ajnabi jauh dari pandangan mata manusia.

      Hukum berdua-duaan seperti ini adalah diharamkan berdasarkan sebuah hadis:

      لاَ يَخْلُوَنَّ رَجُلٌ بِامْرَأَةٍ إِلاَّ وَمَعَهَا ذُو مَحْرَمٍ ‏
      Maksudnya: Janganlah bersunyi-sunyian seorang lelaki dan perempuan melainkan yang bersama-sama perempuan tersebut mahramnya.
      Riwayat Muslim (3112)

      Kata al-Imam al-Nawawi ketika mensyarahkan hadis ini: Apabila bersendirian seorang lelaki ajnabi dan seorang perempuan ajnabiah tanpa adanya orang ketiga bersama keduanya maka ia (berdua-duaan) adalah haram dengan kesepakatan para Ulama. Lihat Syarah Sahih Muslim (9/109)

      Setelah kita ketahui hukum perbuatan ini, maka fahamlah kita bahawa ia termasuk dalam perbuatan maksiat. Manakala maksiat wajib diubah sama ada dengan tangan, lisan, mahupun jantung hati.

      Peranan Amar Makruf Nahi Munkar

      Di dalam Islam, tugasan menyeru kepada kebaikan dan menghalang kemungkaran adalah salah satu tanggungjawab setiap umatnya. Bahkan kita digelar sebagai sebaik-baik umat dengan melaksanakan amalan tersebut. Tugas ini menjadi kewajipan bagi setiap umat Islam sebaik sahaja mereka melihat kemungkaran tersebut berdasarkan sebuah hadis :

      مَنْ رَأَى مِنْكُمْ مُنْكَرًا فَلْيُغَيِّرْهُ بِيَدِهِ، فَإِنْ لَمْ يَسْتَطِعْ فَبِلِسَانِهِ، فَإِنْ لَمْ يَسْتَطِعْ فَبِقَلْبِهِ، وَذَلِكَ أَضْعَفُ الْإِيمَانِ
      Maksudnya : Sesiapa dari kalangan kalian yang melihat kemungkaran maka hendaklah dia mengubahnya dengan tangannya. Sekiranya dia tidak mampu hendaklah dia mengubah dengan lidahnya dan sekiranya dia tidak mampu hendaklah dia mengubahnya dengan jantung hatinya. Demikian itu (mengubah dengan hati) adalah selemah-lemah iman.
      Riwayat Muslim (184)

      Berkata al-Imam al-Nawawi dalam syarahnya ke atas hadis ini: Adapun sifat larangan kepada perkara mungkar dan peringkat-peringkatnya, garis panduannya adalah ucapan Nabi (hadis di atas). Maka ke atas seseorang untuk mengubah kemungkaran dengan setiap bentuk yang dia mampu. Tidak cukup sekadar memberi peringatan bagi sesiapa yang mampu mengubah dengan tangannya. Tidak boleh juga berpada dengan membenci dari hati bagi sesiapa yang mampu menghalang dengan lisan.

      Kata al-Imam al-Nawawi lagi: Tidak boleh bagi mereka yang melakukan amar makruf dan nahi munkar mencari-cari serta melakukan tajassus dan menceroboh ke rumah-rumah berdasarkan sangkaan. Bahkan sekiranya dia melihat sesuatu hendaklah dia mengubahnya.

      Kata al-Imam al-Mawardi: Sekiranya berat ke atas sangkaan orang yang melakukan hisbah (muhtasib) akan rahsia golongan yang melakukan kemungkaran dengan tanda-tanda dan kesan-kesan yang jelas, seperti dua contoh berikut: Pada perbuatan mungkar itu pencerobohan ke atas kehormatan seseorang yang kita terlepas pandang. Seperti seseorang diberitahu oleh seorang lelaki yang dipercayai dengan kebenarannya bahawa terdapat seorang lelaki yang sedang berkhalwat dengan lelaki lain untuk dia membunuhnya atau dia berkhalwat dengan seorang perempuan untuk dia berzina dengannya. Maka diharuskan untuk bertajassus dan berusaha mendedahkan serta mengingkari maksiat tersebut. Keduanya: Apa yang lebih kurang dari kedudukan ini, maka tidak boleh padanya untuk melakukan tajassus. Lihat Raudhat al-Thalibin (10/220)

      Delete
    7. Bolehkah Tajassus Dalam Mencegah Kemungkaran ?

      Sebelum kita mengulas lebih lanjut, perlu kita ketahui terlebih dahulu apakah yang dimaksudkan dengan tajassus.Menurut al-Syeikh Dr. Wahbah al-Zuhaili Rahimahullah, tajassus dari sudut istilah bermaksud: "Mencari cari keaiban dan mendedahkan apa yang telah disembunyikan oleh manusia." Lihat Tafsir al-Munir (26/247)

      Hukum asal bagi perbuatan ini diharamkan berdasarkan firman Allah:

      وَ لَا تَجَسَّسُواْ وَلَا يَغۡتَب بَّعۡضُكُم بَعۡضًا
      Maksudnya: Dan janganlah kalian melakukan tajassus serta janganlah kalian saling mengumpat antara satu sama lain.
      (Surah Al-Hujurat : 12)

      Kata al-Imam al-Maraghi: Tajassus adalah mencari-cari keaiban yang tersembunyi. Beliau turut menambah: Sebaliknya kamu hendaklah berpuas hati dengan apa yang nyata bagimu mengenai dirinya. Lihat Tafsir al-Maraghi (13/6506)

      Berdasarkan pernyataan tersebut, dapatlah kita faham bahawa mencari-cari kesalahan yang tersembunyi merupakan perbuatan yang dilarang dalam ayat tersebut. Sebaliknya, jika kesalahan dan keaiban itu jelas kepada kita maka bolehlah kita mengambil tindakan. Ini dijelaskan lagi dengan kata-kata Abdullah Ibn Mas’ud R.anhu ketika beliau dibawakan kepadanya seorang lelaki yang terdapat titisan arak di janggutnya. Lalu Abdullah berkata: Sesungguhnya kita telah dilarang dari melakukan tajassus. Akan tetapi, apabila jelas kepada kita sesuatu maka kita mengambil tindakan terhadapnya. Rujuk Musannaf Ibn Abi Syaibah (9/86).

      Tajassus Yang Disyariatkan

      Berkata al-Imam al-Ramli yang merupakan tokoh besar dalam mazhab al-Imam al-Syafie: Tidak boleh bagi seseorang untuk mencari-cari kesalahan dan melakukan tajassus serta memecah masuk ke dalam rumah-rumah berdasarkan sangkaan. Ya, jika berat sangkaannya bahawa berlaku maksiat sekalipun dengan qarinah (petunjuk) yang jelas seperti perkhabaran dari seorang lelaki yang terpercaya maka dibolehkan untuknya melakukan tajassus. Bahkan wajib ke atasnya untuk melakukan tajassus sekiranya dia khuatir perkara tersebut terlepas dari pemerhatiannya seperti berlakunya pembunuhan dan perbuatan zina. Lihat Nihayah al-Muhtaj (4/47-49)

      Demikian juga al-Imam al-Qadhi Iyadh menyatakan keharusan untuk melakukan tajassus dalam keadaan apabila kita meningggalkan perbuatan tersebut akan berlakulah pencerobohan ke atas kehormatan seseorang yang kita akan terlepas pandang akannya. Sebagai contoh, apabila seseorang diberi khabar dari seorang lelaki yang terpercaya bahawa terdapat seorang lelaki yang berkhalwat dengan lelaki lain dengan tujuan untuk membunuhnya atau dengan seorang perempuan yang dia ingin berzina dengannya maka diharuskan baginya dalam keadaan ini untuk melakukan tajassus. Lihat Al-Ahkam al-Sulthaniah. (Hlm. 366)

      Delete
    8. Pandangan Hujjat al-Islam al-Ghazali

      Kata al-Imam al-Ghazali Rahimahullah: Maksiat yang sedang berlaku dan pelakunya sedang melakukannya contohnya memakai sutera, memegang ʿoud (diistilahkan juga sebagai qanbūs atau gambus) dan arak. Maka membatalkan (menghalang) maksiat ini adalah wajib dengan segala yang termampu selama tidak membawa kepada maksiat yang lebih keji atau sama dengannya. Dan ini terpakai kepada mana-mana individu dan rakyat.

      Demikian juga, Imam al-Ghazali menambah: Begitu juga duduk berdua-duaan dengan wanita ajnabī (al-khalwah bi al-ajnabiyyah) itu sendiri adalah perbuatan maksiat kerana ia pada sangkaan, akan terjadi maksiat. Dan mendatangkan sesuatu yang menimbulkan sangkaan maksiat itu adalah maksiat. Kami maksudkan dengan ‘sangkaan’ itu adalah sesuatu yang dilakukan insan pada kebiasaan untuk terjadinya sesuatu maksiat, yang mana dia tidak ada kemampuan untuk mencegahnya. Maka, hakikatnya itu hisbah adalah pada maksiat yang sedang terjadi, tidak berlaku kepada maksiat yang masih dalam jangkaan (boleh jadi berlaku atau tidak). Lihat Ihya’ Ulum al-Din (2/382-384)

      Beberapa Dalil Dan Perbincangannya

      Antaranya:
      Apa yang diriwayatkan daripada Abd al-Rahman Bin Auf katanya:
      حَرَسْتُ لَيلَةً مَعَ عُمَرَ بنُ الخَطَّابِ بالمَدِينَةِ إِذ تَبَيَّن لَنَا سِرَاجٌ فِي بَيتِ بَابِهِ مُجافَى عَلَى قَومٍ لهُم أَصْوَاتٌ مُرتَفِعَةٌ ولَغَط. فَقَالَ عُمَرُ: هَذَا بَيت رَبِيعَة بنُ أُمَيَّة بنُ خَلَف وَهُم الآَن شَرَب فَمَا تَرَى، قُلتُ: أَرَى أَنَّا قَدْ أَتَينَا مَا نَهَى اللهُ عَنهُ وَلَا تَجَسَّسُوا وَقَد تَجَسَّسْنَا، فَانْصَرَفَ عُمَرُ وَتَرَكَهُم
      Maksudnya: “Aku pernah satu malam bersama Umar bin al-Khattab membuat rondaan di kota Madinah kemudian kami dapati sebuah rumah adanya pelita yang dipasang dan terdapat satu pintu yang sedikit jauh daripada orang lain. Terdapat padanya beberapa orang yang suaranya kuat dan bising. Maka Umar berkata: “Ini rumah Rabiah Bin Umayyah Bin Khalaf, mereka sekarang minum arak, apa pendapatmu: “jawabku: Aku berpendapat sebenarnya kita telah datang apa yang Allah larang daripadanya iaitu jangan mengintip sedangkan kita mengintip, lantas Umar berpaling dan meninggalkan mereka.”

      Riwayat al-Tabarani 1806, al-Hakim 4/419, dan al-Baihaqi 18080. Al-Hakim berkata: Hadis ini sahih sanadnya dan tidak dikeluarkan oleh Syaikhan. Imam al-Zahabi bersetuju dengan kesahihan hadis ini
      Dalam al-Jami’ li Ahkam al-Quran oleh Imam al-Qurtubi (16/333), Abu Qilabah berkata:

      حَدَث عُمرُ أَنَّ أبَا محجَن الثَّقَفِي يَشرَبُ الخَمْرَ مَعَ أَصحَابٍ لَهُ فِي بَيتِهِ فَانطَلَقَ عُمَرُ حَتَّى دَخَلَ عَلَيهِ فَإِذَا لَيسَ عِنْدَهُ إِلَّا رَجُل فَقَالَ أبُو محجَن: إِنَّ هَذَا لَا يَحلُّ لَكَ قَد نَهَاكَ اللهُ عَنِ التَّجَسُّس ِفَخَرَجَ عُمَرُ وَتَرَكَه
      Maksudnya: Umar menceritakan bahawa Abu Mihjan al-Thaqafi minum arak bersama para sahabatnya di rumahnya, lantas Umar menuju ke rumah tersebut dan masuk, didapati tiada di sisinya kecuali seorang lelaki, lantas berkata Abu Mihjan: “Sesungguhnya ini tidak halal bagi kamu dan Allah melarangmu daripada Tajassus (mengintip), maka Umar keluar dan meninggalkannya.”
      Riwayat Abd al-Razzaq dalam al-Musannaf (10/232)

      Delete
    9. Komentar dan Ulasan

      Sesungguhnya dua peristiwa di atas jelas menunjukkan kepada kita betapa sifat pemimpin prihatin dan cakna kepada rakyat. Justeru, amar makruf dan nahi mungkar adalah digalakkan tetapi ditegah melakukan tajassus kecuali dalam beberapa keadaan. Ini bertujuan memelihara hak masing-masing yang perlu dihormati. Antara hak tersebut ialah:
      Hak ke atas tempat tinggalnya.
      Ruang kebebasan peribadi.
      Begitu juga kadangkala pengintip menghalalkan cara yang haram bertujuan sampai kepada matlamat, perkara seperti ini juga perlu diambil kira.

      Delete
    10. Cadangan Garis Panduan Operasi Tangkap Khalwat

      Berikut merupakan beberapa cadanga dhawabith (garis panduan) yang kami kira perlu diambil cakna oleh pihak yang terlibat dalam operasi penangkapan khalwat:

      1- Tidaklah serbuan dilakukan semata-mata berdasarkan sangkaan. Bahkan ia dilakukan berdasarkan laporan yang diterima dari individu yang diyakini kebenarannya sebagaimana yang dinyatakan oleh al-Mawardi dan al-Imam al-Ramli. Manakala sekiranya laporan yang disampaikan itu datangnya dari golongan fasiq, hendaklah dilakukan proses tabayyun (selidik) terlebih dahulu pada laporannya.

      2- Hendaklah penguatkuasa meminta izin dan memberi salam terlebih dahulu sebelum memulakan serbuan. Ini berdasarkan firman Allah S.W.T:

      يَٰٓأَيُّهَا ٱلَّذِينَ ءَامَنُواْ لَا تَدۡخُلُواْ بُيُوتًا غَيۡرَ بُيُوتِكُمۡ حَتَّىٰ تَسۡتَأۡنِسُواْ وَتُسَلِّمُواْ عَلَىٰٓ أَهۡلِهَاۚ ذَٰلِكُمۡ خَيۡر لَّكُمۡ لَعَلَّكُمۡ تَذَكَّرُون
      Maksudnya: Wahai orang-orang yang beriman janganlah kalian memasuki rumah-rumah selain rumah kalian sehinggalah kalian meminta izin dan memberi salam kepada ahli rumahnya. Yang demikian itu lebih baik untuk kalian mudah-mudahan kalian mendapat peringatan.
      (Surah Al-Nuur : 27)

      Berdasarkan ayat ini, rumah-rumah yang dimaksudkan itu adalah premis-premis kediaman peribadi seseorang yang kita dilarang menceroboh masuk ke dalamnya tanpa izin.

      3- Memastikan semua pegawai yang dihantar untuk melakukan operasi tersebut merupakan individu yang terlatih dan mempunyai ilmu pengetahuan terhadap tugasan yang dilakukan.

      4- Hendaklah serbuan tersebut dilakukan setelah ada tanda-tanda yang jelas akan berlakunya maksiat yang mana sekiranya kita tidak melakukan serbuan tersebut akan berlakulah maksiat. Ini berdasarkan athar daripada Ibn Mas’ud yang mengatakan:

      إِن يَظْهَر لَنَا شَيء نَأخُذ بِهِ
      Maksudnya: Sekiranya telah jelas kepada kita sesuatu, maka kita mengambil tindakan terhadapnya.
      Musannaf Ibn Abi Syaibah (9/86)

      Dalam konteks kita di Malaysia, tanda-tanda yang jelas ini termasuklah apabila kelihatan dua pasangan yang memang diketahui belum berkahwin tetapi bersekedudukan di dalam rumah atau bilik, maka perlunya maklumat ini disampaikan kepada pihak berkuasa supaya larangan kepada perkara mungkar dapat dilakukan.

      Sebahagian pihak mengkritik beberapa tindakan yang dilakukan oleh pihak berkuasa semasa melakukan operasi serbuan. Seperti perbuatan menceroboh masuk tanpa izin dan bersikap kasar, menceroboh masuk ke dalam bilik pasangan yang sudah berkahwin, serta beberapa kes lain. Teguran-teguran sebegini tidak dinafikan dalam usaha memastikan operasi pencegahan maksiat tidak menjadi fitnah terhadap agama Islam. Akan tetapi, kaedah fiqah ada menyebut:

      العِبرَةُ لِلغَالِبِ الشَّائِعِ لا لِلقَلِيلِ النَّادِرِ
      Maksudnya: Yang diambil kira itu adalah pada kebiasaan yang meluas, bukannya pada sedikit yang jarang berlaku.

      Delete



    11. Memahami Teks Agama Berdasarkan Rasional Akal

      Dewasa kini, terdapat beberapa individu atau golongan yang cuba memahami dan menafsirkan nas-nas agama berdasarkan rasional akal mereka. Bahkan mereka hanya menggunapakai serta berhujah dengan nas-nas yang menepati hawa nafsu mereka dan meninggalkan nas-nas yang dirasakan kurang sesuai. Ini bercanggah dengan prinsip asas kita yang memahami agama berdasarkan wahyu. Kata Saidina Ali R.anhu:

      لَو كَانَ الدِّينُ بِالرَّأيِ لَكَانَ أَسْفَلَ الخُفِّ أَولَى بِالمَسْحِ مِن أَعلَاه
      Maksudnya: Sekiranya agama ini berdasarkan ra’yi (rasional akal) nescayalah bahagian bawah khuf itu lebih utama untuk disapu berbanding bahagian atasnya.
      Riwayat Abu Dawud (162)

      Athar ini tidaklah menafikan peranan akal sebagaimana yang disangka oleh sebahagian pihak. Akan tetapi, athar ini jelas menunjukkan bahawa akal yang sahih dan sejahtera adalah yang bertepatan dengan petunjuk wahyu. Justeru, akal yang sejahtera akan berpandangan bahawa sapuan khuf di bahagian atasnya itu adalah perbuatan yang tepat kerana ia bertepatan dengan pandangan syarak.
      Bahkan penggunaan lafaz يَنْظُرُونَ ، يَعْقِلُونَ ، يَتَفَكَّرُونَ di dalam al-Quran, kesemuanya ini mengisyaratkan agar kita menggunakan akal akan tetapi diselaraskan dengan timbangan syarak. Inilah pendapat yang sebenarnya.

      Delete
    12. Meraikan Uruf Dan Adat Setempat

      Di dalam konteks di Malaysia, hendaklah setiap individu menghormati uruf dan adat masyarakat setempat. Ini berdasarkan sebuah kaedah fikah yang masyhur: Al ‘Aadah Muhakkamah. Di sisi masyarakat kita, berdua-duaan di antara lelaki dan perempuan yang ajnabi adalah merupakan satu keaiban yang memalukan. Ia bukan sahaja menimbulkan sangka buruk orang lain terhadap kita bahkan menimbulkan fitnah ke atas maruah diri dan juga keluarga.

      Justeru, setiap pihak baik dari kalangan NGO atau mana-mana agensi diharapkan agar tidak mengeluarkan sebarang kenyataan yang boleh memecahkan keharmonian uruf dan adat setempat di negara kita ini.

      Begitu juga kita hendaklah memahami antara prinsip rukun negara ialah menghormati kesopanan dan kesusilaan yang merentasi agama, bangsa dan rakyat yang bernaung sebagai warganegara Malaysia.

      Dosa Peribadi Dan Perbahasannya

      Sebahagian pihak mendakwa, khalwat dan zina termasuk dalam dosa-dosa peribadi yang hanya melibatkan pelaku maksiat dengan Tuhannya. Justeru, kita tidak boleh masuk campur menjatuhkan hukuman kepada pesalah tersebut. Benarkah dakwaan ini ?

      Kita katakan bahawa perbuatan ini secara hakikatnya telah mencemarkan dharuriyyat al-khamsah itu sendiri iaitu menjaga agama, menjaga nyawa, menjaga akal, menjaga maruah, dan menjaga harta.
      Hujah yang sering digunakan ialah sebuah athar dari Saidina Umar bin al-Khattab R.anhu yang mendapati ada seseorang yang meminum arak di dalam rumahnya. Kemudian mereka turut mengaitkan sama keadaannya dengan golongan yang berkhalwat dan berzina di dalam rumah-rumah mereka.

      Kita katakan, benarkah khalwat dan zina itu termasuk dalam dosa peribadi ?

      Menjawab persoalan ini, kita pecahkan kepada beberapa isi penting:
      Khalwat hukumnya haram. Ia merupakan wasilah (jalan) ke arah berlakunya zina. Kaedah fikah ada menyebut: Apa-apa yang membawa kepada perkara haram maka ia juga turut haram.
      Kedua, berdua-duaan akan menjatuhkan maruah individu yang terlibat dan kedua-kedua keluarga pasangan yang berkhalwat. Nama baik keluarga akan tercemar dengan perbuatan ini.
      Membenarkan khalwat berlaku dengan alasan tidak mahu masuk campur dalam dosa peribadi hanyalah menggalakkan percambahan berlakunya kes zina dalam kalangan masyarakat. Ketika berlakunya zina, akan timbul kes pembuangan dan pembunuhan anak yang akan membawa kepada pencerobohan ke atas maqasid Islam iaitu hifz al-nafs (penjagaan nyawa). Bahkan penzinaan juga akan menyebabkan rosaknya maqasid Islam yang ke empat iaitu hifz al-nasl (menjaga keturunan)
      Setelah kita jelas berkenaan perkara-perkara di atas, ketahuilah kita bahawa dakwaan khalwat merupakan dosa peribadi adalah tidak tepat. Bahkan ia merupakan dosa yang melibatkan dua pihak bahkan lebih besar apabila melibatkan kerosakan kepada masyarakat. Justeru, menjadi kewajipan bagi penguatkuasa agama untuk mencegah kemungkaran ini.

      Delete
    13. Perkembangan Idelogi Liberalisme

      Kami cukup bimbang akan pengaruh liberalisme yang kelihatan semakin menular dalam kalangan rakyat di negara kita. Fahaman ini telah pun dianggap menyeleweng dari fahaman Islam yang sebenar. Antara ciri fahaman ini ialah:
      Merelakan nama suci Allah disalahgunakan kepada sembahan bukan Islam.
      Menyamaratakan kesemua agama atau kepercayaan. Menyamaratakan agama-agama lain dengan agama Islam dan menafikan ketinggian Islam sebagai Agama Negara (Perkara 3 Fasal 1 Perlembagaan Persekutuan)
      Menganggap kesemua agama adalah benar – Pluralisme Agama.
      Menganggap perbuatan murtad sebagai hak asasi manusia atau kebebasan dalam beragama.
      Membela dan mempertahankan ajaran sesat sebagai hak kebebasan berfikir. Manakala institusi fatwa dianggap sebagai penghalang bagi pemilikan dan pelaksanaan hak tersebut.
      Menuntut hak supaya kanak-kanak yang dilahirkan, tidak ditentukan agama mereka sehinggalah mencapai usia 18 tahun.
      Memperjuangkan hak kebebasan berfikir sehingga mengetepikan perintah Allah SWT dan ajaran Nabi SAW.
      Memperjuangkan hak kebebasan asasi sehingga menuntut penghapusan undang-undang syariah di negeri-negeri dan kewajipan amar makruf nahi mungkar.
      Menuntut hak dan kebebasan bagi pengamal orientasi seks LGBT, meskipun jelas cercaan Allah SWT. Sementara undang-undang negara iaitu Kanun Keseksaan yang memperuntukkan perlakuan seks songsang sebagai kesalahan.
      Menuntut penghapusan semua bentuk hukuman yang disifatkan sebagai capital punishment, termasuk hukuman mati dan sebat.
      Menuntut supaya orang bukan Islam diberikan hak dan peluang untuk menyebarkan agama mereka kepada orang Islam meskipun tuntutan tersebut bercanggah dengan Perkara 11 Fasal 4 Perlembagaan Persekutuan.
      Bertekad menggugat keutuhan akidah dan syariat Islam kononnya mengikut jejak Reformed Jews dan Reformed Christian.
      Membela kekufuran dan penyelewengan akidah dalam buku-buku pemikiran semasa. Ini termasuklah buku-buku pendukung pemikiran liberal tersohor dari Indonesia dan negara-negara lain seperti “Allah, Kebebasan dan Cinta” tulisan Irshad Manji. Lihat Agenda DIAN 16.

      Delete
    14. Kenyataan Mufti Wilayah Persekutuan

      Berdasarkan kepada kenyataan di atas, kami merasakan amat penting untuk kita sama-sama memuhasabah diri dengan menekuni ilmu terutamanya ilmu-ilmu yang berkaitan dengan Islam. Iaitu dengan melihat kepada neraca Islam yang sebenar melalui dua sumber al-Quran dan al-Hadis yang difahami teks dan mafhumnya melalui kaedah usuliah yang dikemukakan oleh lisan para ulama dengan perasaan penuh takut kepada Allah SWT. Mereka sekali-kali tidak akan menggadaikan prinsip dalam menafsirkan nas ilahi dan hady al-nabawi (petunjuk Nabi). Akan tetapi, mereka lakukan semata-mata untuk mencari keredhaan Allah. Oleh itu, isu yang dibangkitkan bukan semata-mata dilihat berdasarkan perspektif logik akal atau atas nama hak kebebasan dan hak asasi manusia.
      Berkata Syeikh Abdullah bin Bayyah: Slogan hak asasi manusia adalah slogan yang amat menarik dan mempersonakan ramai pihak. Ia digunakan oleh pihak yang benar dan juga pihak yang batil. Justeru, fahamilah kenyataan tersebut dengan kaedah yang sebenarnya yang diterima pakai dalam Islam.

      Seringkali kita terkeliru dengan istilah hasil daripada kekaburan dalam menafsirkan istilah tersebut. Makanya, tidak pelik apabila kita tersalah dalam memaksudkan kehendak kita dengan menggunakan istilah yang disalah fahami. Oleh itu, bertanyalah kepada orang yang tahu selaras dengan firman Allah SWT:

      فَسۡئَ‍َٔلُوٓاْ أَهۡلَ ٱلذِّكۡرِ إِن كُنتُمۡ لَا تَعۡلَمُونَ
      Maksudnya: Maka bertanyalah kalian kepada ahl al-zikr (ahli ilmu) sekiranya kalian tidak mengetahui.
      (Surah al-Nahl : 43)

      Begitu juga dalam membicarakan sesuatu hukum perlulah dirujuk kepada pelbagai bentuk sama ada dari segi teks nas, mafhum nas dan juga fahm al-dalil (memahami dalil) yang sebenar di samping memahami kehendak dalil seperti yang telah dikatakan oleh al-Imam al-Qarafi.

      Ingatlah pesanan Saidina Umar bin al-Khattab R.anhu yang mengatakan:

      الرُّجُوعُ إِلَى الحَقِّ خَيرٌ مِنَ التَّمَادِي فِي البَاطِلِ
      Maksudnya: Kembali kepada kebenaran itu lebih baik dari berterusan berada di dalam kebathilan.

      Marilah kita sama-sama kembali kepada Islam yang sebenar melalui kefahaman yang sahih tanpa sebarang keraguan tetapi ia benar dari Tuhan Rabb al-‘Aalamin. Saya berdoa kepada Allah supaya Allah tautkan hati-hati kita untuk bersatu dalam membela agama Islam dengan penuh hikmah dan disulami dengan tatasusila yang tinggi serta akhlak yang terpuji.

      Akhukum Fillah,

      S.S. Datuk Dr. Zulkifli Bin Mohamad Al-Bakri
      Mufti Wilayah Persekutuan
      18 Disember 2015
      bersamaan 6 Rabiul Awal 1437 H


      : Dah lama perkara diperjelaskan tetapi ada golongan cuba cucuk balik supaya jadi isu untuk mereka selit agenda Islam Liberalisme yang kini didokong oleh kerajaan PH sendiri....

      Delete
    15. Mujahid tak tahu nak beza tugas kerajaan dengan tugas rakyat bagi mencegah maksiat - Mufti N9



      SEREMBAN: “Saya rasa Dr Mujahid sudah lupa asas perjuangan Islam. Dulu dia baik-baik saja, tak tahulah kenapa dia berubah sekarang,” kata Mufti Negeri Sembilan, Datuk Mohd Yusof Ahmad.

      Mohd Yusof turut kecewa dengan dengan kenyataan Menteri Di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Dr Mujahid Yusof Rawa yang dilaporkan media bahawa tiada lagi tangkapan khalwat dilakukan pada waktu malam.

      Mohd Yusof berkata, ketika menjadi pembangkang, Mujahid individu yang sering dilihat mempertahankan Islam namun keadaan kini jelas berubah.

      “Jika dia lupa, saya ingatkan semula bahawa mencegah kemungkaran dituntut dalam agama. Ia bukan buatan ustaz-ustaz, individu mahupun Mujahid sendiri tetapi ketetapan Allah SWT,” katanya ketika dihubungi di sini, hari ini.

      Menurut Mohd Yusof, al-Quran dan hadis mengkehendaki umatnya mencegah kemungkaran dengan kemampuan dan kebolehan sedia ada.

      “Mencegah kemaksiatan adalah tugas kerajaan dan anologi diguna pakai bertentangan kehendak Islam,” katanya.

      Beliau memberi contoh jika seorang nenek menjerit dalam rumah kerana diancam bunuh oleh cucu dan jeritan didengari penduduk, adakah ia bukan tugas kerajaan mahupun masyarakat?

      “Alasan perbuatan maksiat yang berlaku dalam rumah bukan tugas kerajaan adalah salah kerana kita berkemampuan membendungnya,” katanya.

      Menurut Mohd Yusof, Mujahid perlu bermuhasabah diri dan ‘berehat’ sekiranya ‘penat’.

      “Kenapa semakin lama semakin mengganggu gugat Islam. Bermula isu LGBT (Lesbian, Gay, Bisexual & Transgender), penutupan pusat tahfiz dan hari ini isu khalwat pula.

      “Saya percaya ada desakan daripada pihak tertentu yang mahu mengucar-ngacirkan jabatan agama Islam,” katanya.

      Mohd Yusof berkata, dalam pengetahuan, negara ini memiliki enam pusat gay terbesar namun sedikitpun tidak diusik.

      “Tetapi mereka mengusik Islam dan percayalah suatu hari nanti mereka jualah yang akan dihadapkan terlebih dulu di hadapan Allah,” katanya. - BH


      : Susah bila dah rasa cerdik sangat, peraturan 50 tahun pun dia rasa tak betul.. Kalau dia buat pembaharuan kemaskini mana yang patut, rasa orang tak pula bantah ....

      Delete
    16. PH JUAL ARAK RAKYAT MERANA


      Kerana enggan pegang botol arak...



      Satu video rakaman dipercayai dibuat oleh lelaki India menjadi tular apabila merakamkan seorang gadis Melayu yang bekerja di kedai serbaneka 7-Eleven kerana tidak mahu memegang botol arak.

      Dengan alasan ianya haram, gadis Melayu itu menolak untuk memegang botol arak tersebut dan menyebabkan transaksi pembelian tidak dapat dilakukan dan menyebabkan lelaki India terebut menjadi berang.

      Lelaki itu juga didengari memaki hamun pekerja di kedai serbaneka itu yang dari rakaman tersebut dapat diketahui kedua-duanya berbangsa Melayu.

      “Bodoh punya orang. But** dia. Dia boleh cakap macam ni ke? Ha?

      “Beli beer dia cakap tak boleh pegang, tak boleh scan. Wei, boleh ke macam ni? Bodoh punya orang,” kata lelaki India tersebut diselang selikan dengan makian.

      Lelaki India tersebut sepatutnya menghormati pendirian gadis terebut apabila menolak untuk memegang botol arak secara baik. Tidak perlu dimalukan dengan membuat rakaman dan menyebarkan kepada umum.

      Dan adik manis pula, carilah kerja lain jika tidak mahu memegang botol arak. Betul juga lelaki India itu kata, semasa ‘interview’ kerja, adik sepatutnya sudah tahu yang adik terpaksa membuat kerja itu semua.

      Bagaimanpun, sikap gadis Malayu ini harus dipuji kerana tidak mahu terlibat dengan arak dan tetap sabar walaupun dihina oleh pelanggan. Semoga adik akan dapat kerja lain yang lebih baik.

      Berlainan pula dengan sikap Perdana Menteri kita Tun Dr Mahathir Mohamad yang anaknya sendiri bukan kata satu botol arak, satu kilang arak dia beli.

      Gadis Melayu itu bagaimanapun ‘diselamatkan’ oleh pelanggan lain berbanggsa Melayu apabila diminta untuk menghentikan rakaman tersebut. – AbuLeman

      : Jangan harap kamu dapat pembelaan daripada kerajaan PH. Nasiblah kerana 7 Eleven jual arak....

      Delete
    17. Mufti Pahang bantah Mujahid, 4 ulama youtube masih membisu



      PETALING JAYA: Mufti Pahang Datuk Seri Abdul Rahman Osman berkata kenyataan Menteri di Jabatan Perdana Menteri Datuk Mujahid Yusof Rawa tentang ketiadaan lagi “ketukan pintu di tengah malam atau pintu dipecahkan” oleh pegawai penguat kuasa agama jika menerima laporan khalwat akan menyebabkan berlakunya lebih banyak kejadian khalwat di negara ini.

      Beliau berkata, kenyataan menteri itu akan membuka pintu kepada orang ramai untuk melakukan maksiat.

      “Ini kerana tidak ada orang yang boleh mencegahnya. Saya nampak (kenyataan) beliau bercanggah dengan hadis Rasulullah.

      “Rasulullah menyebut, sesiapa yang melihat perkara mungkar hendaklah dia mengubah dengan tangannya, kalau tak boleh dengan lisan, dan dengan lidahnya, kalau tak boleh dengan hatinya,” katanya ketika dihubungi hari ini.

      Beliau mengulas kenyataan Mujahid seperti dilaporkan media bahawa pihak berkuasa tidak lagi akan mengetuk pintu pada tengah malam atau memecahkannya walaupun selepas mendapat laporan mengenai khalwat atau aktiviti lain yang menyalahi ajaran Islam.

      Mujahid berkata, apa-apa yang dilakukan oleh orang Islam di sebalik pintu yang tertutup bukan urusan kerajaan.

      Abdul Rahman berkata penguat kuasa agama tidak pernah pergi ke rumah orang secara “saja-saja” bagi menyiasat apa yang dilakukan.

      “Selama ini penguatkuasa tak pernah pergi ‘saja-saja’ ke rumah orang, nak siasat orang itu buat jahat ke tidak, tak ada. Dia (penguatkuasa) hanya (pergi) bila menerima aduan daripada orang ramai.

      “Kalau dah ada orang buat maksiat dalam satu kampung, siapa yang nak cegah? Misalnya orang minum arak (atau) dia nampak orang berkhalwat di satu tempat…orang kampung tak boleh cegah sebab ia menjadi kesalahan?” soalnya.

      Beliau berkata, pihak yang boleh dan diberi kuasa untuk mencegah perbuatan yang bersalahan dengan undang-undang adalah penguatkuasa agama negeri.

      “Kalau tak ada aduan, penguat kuasa tak pergi. Selama ini rumah kita tak pernah penguatkuasa datang. Tak pernah, dari segi syarak pun tak boleh,” katanya.

      Abdul Rahman juga berkata arahan yang dikeluarkan oleh Mujahid kepada penguat kuasa negeri berkenaan kesalahan khalwat itu juga tidak tepat.

      “Beliau tidak boleh mengarahkan penguat kuasa agama mana-mana di negeri sebab itu bukan bidang kuasanya,” katanya.

      Katanya, Mujahid seharusnya faham bidang penguatkuasaan agama adalah kuasa negeri dan beliau tidak mempunyai kuasa ke atasnya.

      Delete
    18. 4 Mufti/ulama Youtube membisu




      Yang ini masih membisu, maybe sedang cari alasan untuk membantu Mujahid. Nanti keluar macam-macam dalil.



      Ni pun membisu sedang cari hadis nak bantu Mujahid menegak kebathilan.



      Seorang lagi yang maybe slow sikit, masih belum keluar kenyataan.



      Zaharuddin Abdul Rahman ada menulis mengenai Harus Mengintip Bagi Elak Zina/Khalwat pada 12 Januari 2007. Tapi kali ini agaknya dia nak diam diri atau nak sokong Mujahid?

      Sama-sama kita tunggu.


      3Z


      : Pasal tangkap khalwat waktu malam dan premis persendirian agak panjang ceritanya, oleh itu sediakan pop corn dan kita tonton drama bagaimana Islam liberal menguasai kerajaan berhujah....

      Delete
    19. Akhirnya Mujahid melaksanakan cita-cita dan misi G25



      Pada 13 Disember 2015 dahulu geng sesat G25 memperjuangkan hak kebebasan melakukan Maksiat.

      Delete

    20. Berita mengenai lantangnya suara G25 menentang pencegahan maksiat telah diwar-war pada akhbar Disember 2015, antara lain ialah;

      Kumpulan G25 mempertahankan kenyataannya mengenai undang-undang khalwat dengan mengatakan bahawa ia adalah satu ilustrasi terhadap pendiriannya tentang kepolisan moral.

      Dalam satu kenyataan yang dikeluarkan di laman webnya pada Sabtu, kumpulan itu menyatakan kebimbangan ke atas kenyataan yang dibuat oleh beberapa pegawai agama dan individu lain yang mengutuk atau mengeluarkan ancaman terhadap Datuk Noor Farida Ariffin ekoran komen yang dilakukannya Ahad lalu pada sidang akhbar selepas forum Islam dalam Demokrasi Perlembagaan anjuran G25.

      "Kami ingin menegaskan bahawa kenyataan mengenai undang-undang khalwat hanyalah ilustrasi pendirian kami berhubung kepolisan moral yang merupakan salah satu isu yang diketengahkan dalam surat terbuka kami yang dialamatkan kepada Perdana Menteri bertarikh 7 Disember 2014.

      "Kami juga telah menimbulkan kebimbangan kami dalam surat terbuka mengenai keadaan semasa di mana badan-badan agama seolah-olah menegaskan bahawa pihak berkuasa menjalankan tugas di luar bidang kuasa mereka, di mana mereka mengeluarkan pelbagai fatwa yang bercanggah dengan

      Perlembagaan Persekutuan dan melanggar proses demokrasi syura dan di mana mereka yang mempunyai pandangan berbeza mengenai isu-isu agama dituduh sebagai anti-Islam, anti-monarki dan anti-Melayu dan yang paling penting, di mana penggunaan Akta Hasutan kekal sebagai satu ancaman berterusan untuk menutup mulut sesiapa sahaja yang mempunyai pandangan berbeza.

      "Perkembangan ini menjejaskan komitmen Malaysia terhadap prinsip-prinsip demokrasi dan kedaulatan undang-undang, menyemai ketaksuban dan tidak bertoleransi, dan mencetuskan peningkatan kebimbangan terhadap keamanan dan kestabilan negara.”



      Perkara ini telah diulas oleh penulis blogger Nordin bin Ali di blognya. Anda boleh baca pada artikel "Menyelongkar Pemikiran Sesat Yang Didokongi AMANAH" di "http://nordinali.blogspot.com/2015/12/menyelongkar-pemikiran-sesat-yang.html"

      Saya ambil sebahagian daripada tulisan Nordin bin Ali untuk renungan bersama bahawa agenda meliberalkan Islam telah lama dan sebahagian daripada agenda parti AMANAH. Nordin menulis...

      Saya ada beberapa video yang Zulkifly Ahmad ini menyebut negara Islam tidak disebut dalam Al Quran dan mempersoalkan adakah negara Islam itu negara hukum?


      Zulkifly Ahmad dan Mujahid Yusof Rawa ini adalah orang sealiran dengan Dr Farouk Musa pengasas serta pengarah Islamic Ranaissance Font (IRF).

      Mungkin ada yang ingin tahu, apa benda itu IRF??

      Delete

    21. IRF ini adalah mereka yang mewujudkan satu pemikiran Islam liberal di Malaysia. Boleh juga dikatakan kumpulan Islam domokrat. Aliran pemikiran ini yang menjadi 'tuhan' kepada geng AMANAH.

      1 Ogos 2013 IRF telah menentang usaha kerajaan untuk membendung fahaman Syiah di Malaysia dengan mendakwa kononnya Islam menerima kepelbagaian pendapat.

      8 Oktober 2014 IRF dan Global Movement of Moderates Foundation (RSIS-GMMF) membawa tokoh Jaringan Islam Liberal Indonesia, JIL, Ulil Abshar Abdalla ke Malaysia. Kedataangan tokoh Islam liberal Indonasia ini di tentang oleh NGO Islam di Malaysia.



      7 Disember 2015 kumpulan G25 mencadangkan supaya hukuman terhadapa perbuatan khalwat dimansuhkan kerana ia dianggap mereka sebagai melanggar hak kebebasan seseorang seperti termaktub di dalam Perlembagaan.

      Menurut jurucakap G25, Datuk Noor Farida Ariffin berkata, berdasarkan prinsip Perlembagaan Malaysia, mereka menentang sebarang hukuman terhadap perbuatan khalwat jika dilakukan di rumah persendirian kerana itu adalah hak dan privasi setiap individu.

      "Perbuatan khalwat di tempat peribadi adalah dosa peribadi antara pelakunya dengan Allah kecuali jika dilakukan di kawasan awam, namun Malaysia adalah satu-satunya negara yang menjatuhkan hukuman terhadap kesalahan itu."

      “Ini bertentangan dengan Islam. Apa orang buat di dalam rumah sendiri, anda tidak boleh ketuk pintu pada pukul 3 pagi dan menahan mereka, ini bertentangan dengan prinsip perundangan Islam, dosa peribadi adalah antara diri sendiri dengan Allah.

      “Anda boleh masuk neraka atau tidak, atau apa sahaja tetapi bukan urusan undang-undang menghukum anda ke dalam penjara kerana melakukannya secara privasi di rumah, bukan taman awam,” tegasnya dalam sidang akhbar selepas Forum Islam Dalam Demokrasi Berparlimen di bangunan Persatuan Alumni Universiti Malaya (PAUM).

      Pada forum ini Zulkifly Ahmad menyebut AMANAH bersifat terbuka untuk berbincang bagi menghormati hak golongan lesbian, gay, biseksual dan transgender (LGBT).

      Kenyataan G25 di sokong pula oleh Ustaz AMANAH.




      Semoga penyokong dan pendokong AMANAH insaf dan bertaubat kepada Allah s.w.t. atas kesilapan yang dilakukan.

      3Z

      : Sesat dalam jalan dakwah.. tertipu dengan iblis kerana menyangka sudah berada pada jalan benar....

      Delete
    22. CELAKA BINATANG YANG KOPIPES BEGIU BANYAK SEKARANG DI ATAS NAMA JUST LICK PULAK, MESTI DI TAHIKAN CARA GIVING A TASTE OF HIS OWN MEDICINE -

      Endlessly copy-pasting justice league must lick his wounds. Or Al Jibo's assol.

      YANG MENGKOPIPES ATAS BERBAGAI NAMA DI BLOG INI ADA LAH PENJILAT NAJIB, BUKAN SAHAJA MENDUKUNG UMNO, JUGA MENDUKUNG NAJIB DI ATAS BAHU NYA, TAK KIRA BUSUK WANGI BAU KENTUT DAN TAHI NYA,

      justice league = yenggedey valikopo = GENG NAJIB = CAPTAIN MALAYSIA = PEROSAK MALAYSIA = GENG MENJILAT NAJIB = LEBAI MODEN = Anonymous = DLL

      justice league, yenggedey valikopo, GENG NAJIB SENTIASA MENJILAT NAJIB

      SAYA YANG MENGKOPIPES DI ATAS BERBAGAI NAMA DI SINI MEMPERJUANGKAN KEADILAN DAN KEBENARAN HA NYA UNTUK NAJIB YANG SAYA JILAT DARI ATAS KE BAWAH. BAGI SAYA NAJIB ADALAH SEOLAH OLAH NABI, TAK KISAH BERBAGAI JENYAH YANG DI LAKUKAN NYA HINGGA ADA 25 + 7 TUDUHAN DI MAHKAMAH SEKARAN.

      OLEH ITU SAYA MEMPERJUANGKAN PIHAK YANG DI TUDUH WALAU PUN DAH DI GELAR "Mo1" DI US, MASIH MENGHARAPKAN MEMEGANG TAMPUK PEMULASAN PENYELEWENGAN DAN PENGSONGLAPAN WANG NEGARA. APABILA SAMPAI NAJIB MASUK PENJARA PUN, SAYA AKAN TERUS MENGKRITIK. INI LAH BUKTI BETAPA MINAT NYA DAN KUAT NYA SAYA MENJILAT NAJIB:

      NAJIB = UMNO = 1MDB = CURI RM2.6 BILLION DUIT RAKYAT = RASUAH RM90 MILLION KPD YOU KNOW WHO = KLEPTOKRAT = SONGLAP RM16 BILLION DUIT CUKAI HILANG = LAYAN UEC = ANTI BM = ANTI MELAYU & ANTI-ISLAM = ANTI EVANGELIST = SYIAH

      = JUAL TANAH KPD PUAK CHINA KOMINIS, BENARKAN FOREST CITY PROSPEK BERJUTA RAKYAT CHINA MASUK JADI PENDUDUK TETAP SELEPAS 12 TAHUN BOLEH MOHON KERAKYATAN = BENARKAN TEMBOK BESAR CHINA DI KUANTAN (COMMUNIST CHINA INSIDE MALAYSIA) = JEJASKAN MARUAH DAN KEDAULATAN BANGSA DAN NEGARA = EXTREMIST = TERORIST = PINDA AKTA KESELAMATAN NAK KUASA ISTIHARKAN DHARURAT BILA KALAH PRU14 =

      = SUBAHAT KUASA ASING PANGGIL CIA BILA NAK KALAH PRU14 = DERHAKA KPD BANGSA & NEGARA = MASUK PENJARA 10-20 TAHUN SELEPAS BICARA 25 + 7 TUDUHAN YANG SEKARANG SUDAH ADA DI MAHKAMAH = PENJARA SUNGAI BULUH

      WHAT THE BLOKE USING MANY NAMES CAN DO (EQUATING STYLE), WE CAN DO BETTER.

      Delete

    23. UNTUK MAKLUMAN PEMBACA YANG TIDAK MASUK BLOG INI SELALU:

      Yang pakai berbagai nama seperti GENG NAJIB, Kejora, justice league, lebaimodern, KEPTENMALAYSIA dan lain lain itu ia lah petugas Umno yang dijangka bekerja di Umno Dirty Tricks Departmnt (DTD), dibayar gaji cara biasa atau berdasarkan berapa banyak komen dimasukkan nya ke sini.

      Dia masuk siang dan malam, tak kira pukul berapa, ada masa nampak seperti dia tidur ha nya 3-4 jam sehari sahaja.

      Tujuan nya ia lah seperti diarah Umno DTD: propaganda, misinformation, disinformation, twists, spins, sabotaj, dan apa sahaja yang boleh menjatuhkan imej PH, menaikkan imej UMNO/BN.

      Cara2 nya termasuk mengcewakan (frustrate), menyakitkan hati pembaca dengan mengkopipes apa saja, laporan2 yang panjang lebar, sebanyak mana yang boleh, untuk mencapai tujuan itu. Maka diletakkan nya komen2 dan/atau kopipes tersebut sebagai jawapan kepada setiap komen pro-PH. Biasa nya, tidak berkaitan dengan tajuk pos atau komen2 pro-PH itu.

      Cara bagi meng”counter” nya ia lah dengan “giving him a taste of his own medicine ” – mengkopipes apa saja yang membusukkan Najib, Umno, BN dan seperti nya. Dan kopipes2 yang menaikkan imej Tun Dr Mahathir dan Pakatan Harapan. Dengan itu, kopipes2 kita itu juga memaklomkan kpd pembaca maklumat yang mungkin mereka belom terbaca.

      Delete

    24. @@@

      Bila bendaklah yang menggunakan nama GENG NAJIB, justice league dll itu masukkan kopipes hingga seminit tiap satu, maka nampak lah dia gunakan cara Internet Bots atau Robot. Definasi nya ada di komen berikut ini.

      Siapa yang ada masa melayan nya, sila lah. Kalau tidak, biorkan aje, boikot dia. Siapa yang sebut sahaja nama dia, tentu akan menyebabkan dia masuk. Jenis keras kepala, jenis kejarkan bayaran bagi komen2 dia dari Umno DTD.

      Bila dia masuk, letih lah kita mengscroll atas bawah. Ada masa kita bosan, tak dapat ikut perbincangan diantara kita, peserta pro-PH diblog ini. Bila itu berlaku, menang lah dia, tercapai lah sebahagian dari tujuan Umno DTD. Jadi, bergantung lah diatas sesiapa yang mahu melayan nya.

      Melayan dia sudah tentu membikin dia masuk dengan lebih banyak kopipes lagi. Gamak nya membunyikan alarm dilaptop nya yang dia kaitkan dengan komen2 kita yang menyebut dia.

      Saya boikot dia. Ha nya sesekali menjawab, bila yang dikomen atau dikopipes nya nampak bodoh sangat, mahu tunjukkan pembaca bahawa dia mengarut. Tak salah meng-counter comment. Tapi dia mengarut.

      INTERNET BOTS

      An Internet Bot, also known as web robot, WWW robot or simply -bot-, is a software application that runs automated tasks (scripts) over the Internet. Typically, bots perform tasks that are both simple and structurally repetitive, at a much higher rate than would be possible for a human alone.

      It is software that performs an automated task over the Internet. More specifically, a bot is an automated application used to perform simple and repetitive tasks that would be time-consuming, mundane or impossible for a human to perform
      Bots can be used for productive tasks, but they are also frequently used for malicious purposes.

      The term "bot" comes from robot. An Internet bot may also be known as a Web robot or WWW robot.

      https://www.techopedia.com/definition/24063/internet-bot

      Delete

    25. @@@


      YANG PAKAI BANYAK NAMA SEPERTI GENG NAJIB, justice league dll itu SUDAH KENA TANGKAP RED HANDED MENGGUNA MULTIPLE NICS, saperti dibuktikan berikut:

      Kopipes2 berikut ditarikh yang sama, dimasa yang berbeza 1,2,3 minit sahaja, menunjukkan dimasukkan orang yang sama tapi menggunakan nama yang berlainan:

      GENG NAJIB13 July 2018 at 08:08
      Apa citer pulak ni..

      lebaimodern13 July 2018 at 08:12
      APA HEBAT NYA BANGSA MELAYU

      lebaimodern13 July 2018 at 08:13
      APA HEBATNYA HUDUD

      lebaimodern13 July 2018 at 08:15
      KENAPA SISTEM BERAJA PERLU DIPERTAHANKAN

      GENG NAJIB13 July 2018 at 08:17
      Dulu masa era Reformasi

      lebaimodern13 July 2018 at 08:23
      KENAPA INSTITUSI ISLAM WAJIB DIPERTAHANKAN

      lebaimodern13 July 2018 at 08:27
      APA ERTINYA ANDA MENGAKU MUSLIM

      lebaimodern13 July 2018 at 08:28
      APA ERTINYA ANDA MENGAKU SEORANG BERIMAN

      lebaimodern13 July 2018 at 08:31
      APA HEBATNYA ALQURAN

      Bodoh nya dia - tunjukkan pattern pulak dengan beberapa perkataan permulaan kopipes tu saperti

      "Apa citer .. APA HEBATNYA .. APA ERTINYA .."

      Apa saja dibuat nate' yang dibayar Umno Dirty Tricks Dept nih. Untuk mempropaganda Najib/Umno, sabotaj PH, dll.

      KEPALA BAPAK DIA.
      PMD (yang nih tak boleh dieja, censored).

      Delete
    26. Bro JUST LICK.....
      Terika kasih kerana berterusan memberi peringatan kpd pengunjung blog ini......siapa GN dan kuncu kuncu nya.

      Berjuanglah menentang KUMPULAN MUNAFIK AKHIR ZAMAN ini....insha Allah.....Allah itu maha melihat kerja kita.

      Salam
      (HBM ANTI MUNAFIK)

      Delete
    27. Mufti Perak, Tan Sri Harussani Zakaria sekolah Mujahid Rawa takkan orang nak buat maksiat tempat terbuka



      SHAH ALAM - Mufti Perak, Tan Sri Harussani Zakaria terkejut dengan kenyataan Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Dr Mujahid Yusof Rawa berkaitan penguatkuasaan jenayah khalwat.

      Katanya, undang-undang pencegahan maksiat yang dilaksanakan di negara ini sudah menjangkau lebih 50 tahun.

      Harussani berkata, sebagai seorang menteri beliau (Mujahid) perlu lebih memahami mengenai undang-undang berkenaan.

      "Orang berkhalwat selalunya buat ditempat tertutuplah, kalau ada kesalahan (maksiat) di hotel boleh kita masuk, itu pencegah maksiat buat.

      "Jadi kalau tak boleh tegah biarlah orang buat maksiat, tak perlu undang-undanglah, kita laksanakan undang-undang ini sudah lama, tiada masalah pun," katanya kepada Sinar Harian.

      Beliau berkata demikian mengulas kenyataan Mujahid yang dipetik berkata tiada lagi ketukan pintu di tengah malam atau pintu dipecahkan oleh pegawai agama jika mendapat laporan khalwat atau aktiviti lain yang menyalahi ajaran Islam.

      Sebaliknya tegas Mujahid, apa yang dilakukan oleh orang Islam di sebalik pintu yang tertutup adalah bukan urusan kerajaan.

      Mengulas lanjut, Harussani berkata, amalan mencegah maksiat sepatutnya dilaksanakan dimana-mana kawasan sekalipun.

      "Kita yang salah jika kita tidak cegah, kita kena cegah maksiat dimana pun," katanya.

      Justeru katanya, adalah lebih baik jika Mujahid panggil 'orang agama' untuk mengadakan perbincangan sebelum sesuatu kenyataan dikeluarkan.

      "Saya rasa kita jangan buat kenyataan di surat khabar tak tentu pasal mari kita bincang dahulu pergi ke jabatan agama, adakan mesyuarat macam mana, jadi kalau kita buat tak tentu pasal ia jadi celarulah," katanya.



      : Mujahid ni kononnya nak ikut Khalifat tapi dia sendiri tak faham apa Khalifah buat, mungkin di fikir gillate pun tak ada zaman Nabi....

      Delete
    28. PH MENYESAL BUAT BALAH DENGAN ARAB SAUDI


      Sebelum ini tabur fitnah, akhirnya minta bantuan Hishamuddin untuk pulih hubungan Malaysia-Arab



      Kerajaan telah beralih kepada Datuk Seri Hishammuddin Hussein untuk membantu memulihkan semula hubungan dengan Arab Saudi, demikian menurut satu laporan.

      Portal berita The Malaysian Insight, memetik sumber, melaporkan bahawa beberapa keputusan oleh kerajaan Pakatan Harapan telah menjejaskan hubungannya dengan Saudi, yang mesra di bawah pentadbiran Datuk Seri Najib Razak.

      Laporan itu menyebut keputuan itu termasuk langkah membatalkan penubuhan Pusat Raja Salman bagi Kedamaian Antarabangsa (KSCIP), yang dicadangkan oleh raja Saudi itu ketika lawatan baginda tahun lepas.

      Sumber-sumber itu juga dilaporkan mendakwa bahaw permintaan untuk penglibatan Hishammuddin selepas pemimpin dari Saudi lebih gemar berurusan dengan pemimpin kerajaan Najib berbanding dengan pentadbiran sekarang.

      "Selain Najib, Hishammuddin juga mempunyai hubungan baik dengan Kerajaan Arab Saudi.

      "Tidak baik bagi kita (Malaysia) dilihat tidak baik dengan Arab Saudi kerana ia akan menjejaskan banyak perkara, termasuk kuota haji," kata sumber itu.

      Hishammuddin, yang juga sepupu Najib, adalah bekas menteri pertahanan dan naib presiden Umno, walaupun beliau tidak bertanding mempertahankan kedudukan dalam partinya tahun ini.

      Sementara itu, The Malaysian Insight juga memetik sumber lain yang mendakwa hubungan Malaysia dengan Arab Saudi tidak begitu baik sejak penutupan KSCIP pada bulan Ogos.

      "Putrajaya telah meminta Hishammuddin untuk memulihkan hubungan dengan Raja Salman. Hubungan harus dipulihkan segera.

      "Hishammuddin mungkin kelihatan berahsia, tetapi dia bergerak secara senyap," sumber itu dipetik sebagai berkata.

      Menteri Pertahanan Mohamad Sabu Had pada 6 Ogos mengumumkan bahawa pusat dan pejabat sementaranya di Menara HLA di Jalan Ampang, Kuala Lumpur, akan ditutup.

      Peranan pusat untuk mempromosikan keamanan dan menangani ekstremisme akan diserap ke dalam organisasi lain di bawah kementerian itu.

      Ia juga bermakna pembatalan rancangan untuk membina sebuah bangunan baru untuk KSCIP di Putrajaya.

      Najib sebelum ini mengingatkan bahawa kerajaan Arab Saudi akan kecewa dengan keputusan Putrjaya untuk membatalkan projek KSCIP, lebih kurang setahun selepas ia diumumkan.

      Sementara itu, The Malaysian Insight juga melaporkn satu lagi keputusan yang tidak menyenangkan hubungan Riyadh -Putrajaya adalah pengumuman keputusan kabinet untuk memanggil balik tentera Malaysia dalam gabungan yang dipimpin oleh Saudi di Yaman.

      Pada masa lalu, BN telah mengatakan bahawa tentera Malaysia, yang hadir di kawasan itu sejak 2015, tidak terlibat dalam pertempuran, tetapi ditugaskan membawa pulang rakyat Malaysia dari Yaman.

      Malaysiakini telah menghubungi Hishammuddin dan Menteri Luar Negeri Saifuddin Abdullah untuk mendapatkan komen.

      : Itu sebab ada peribahasa kerana mulut badan binasa....

      Delete
    29. MAT DIR DAPAT DARI IRAN LAGI BESAR DARI POK JIB DAPAT DARI SAUDI


      Mahathir, did you know Saudi Arabia donated more than $115 billion to more than 90 countries?




      JEDDAH: Faisal bin Hassan Trad, the permanent representative of Saudi Arabia to the United Nations Office in Geneva, said the Kingdom has been the most generous country in the world in the field of development and humanitarian aid over the past four decades.

      “Saudi Arabia donated, during this period, more than $115 billion to more than 90 countries all over the world,” said the Saudi ambassador to the UN during a symposium at the Geneva Press Club in the Swiss capital, which was managed by the Swiss Foreign Ministry. The symposium was attended by officials from King Salman Humanitarian and Relief Center (Ksrelief).

      The ambassador gave a detailed briefing during the event on the vision, goals and the nature of work of the center, adding that Saudi Arabia has always led other countries in terms of the application of humanitarian values and principles in relief and support.

      Ambassador Trad said that Ksrelief was derived from the good and tolerant values of Islam, the religion of peace, grace, humanity and dignity.

      The symposium was attended by Maher Hadraoui, CEO of the Ksrelief center, Richard Brennan the director of emergency risk management and humanitarian response at the World Health Organization in Geneva, Rashid Khalikov director of the office for coordination of humanitarian affairs, Alexander Khan assistant general director for UNICEF’s Office of Emergency Programs, and Amin Awad director for Middle East and North Africa operations at the United Nations High Commissioner for Refugees.

      Ambassador Trad said that Saudi Arabia, stemming out of its obligations and commitments toward the brotherly Yemeni people, was the only country that responded to the humanitarian assistance appeal launched by the UN to help Yemen by extending a donation of $274 million.

      “The Kingdom also signed a number of agreements to extend food and medicines, in addition to other needs for mother and child affairs, and to rehabilitate health institutions in Yemen,” said the ambassador.

      Maher Hadraoui said although the center was founded only four months ago it has become a leading international institution fully dedicated to humanitarian aid and to provide relief to distressed communities.

      The Saudi delegation showcased films on the center’s activities in providing humanitarian assistance to Yemen.

      Khalikov said of the activities of the center: “We have a copy on the figures of the funds donated by the center and it reveals large monetary aid which is not even possible to collect from a large number of countries.”

      Brennan added the center always coordinates with WHO for channeling medicines and medical equipment to Yemen.

      “I only can say this is quality assistance that has met the basic needs of distressed people,” he added, praising the noble goals of the center and its achievements in such a short period.

      Delete
    30. Selepas Ini Anwar jika nak lakukan liwat dia selamat jika dibuat di Premis Peribadi



      Saya jumpa beberapa orang UMNO dalam kempen di PD. Antara saya terkejut apabila mereka berkata "Tuan selepas ini Anwar bebas untuk liwat sesiapa pun, pihak berkuasa tak akan kacau. Kalau dia buat kerja tu terkutuk tu di premis peribadi".

      Saya tertanya-tanya, mungkin kenyataan ini merujuk kepada Anwar sangat bebas menggunakan kemudahan kerajaan lebih daripada Menteri. Bila menang dan menjadi PM tentulah Anwar bebas nak buat apa sahaja.

      Tapi jawapan bukan. Rupanya bukan itu maksud mereka (UMNO). Mereka merujuk kepada Menteri Agama parti Leberal Islam Amanah yang memberikan lesen untuk membuat maksuat di permis peribadi.

      ......


      Tiada lagi operasi khalwat waktu malam dan Premis Peribadi - Dr Mujahid

      KUALA LUMPUR: Tiada lagi ketukan pintu di waktu tengah malam oleh pihak berkuasa agama yang menyiasat laporan khalwat atau salah laku lain.

      Sebaliknya, Menteri di Jabatan Perdana Menteri Datuk Dr Mujahid Yusof Rawa menegaskan bahawa apa yang dilakukan oleh orang Islam di belakang pintu tertutup bukanlah urusan pihak kerajaan.

      "Katakan anda melakukan sesuatu dalam ruang peribadi anda, saya tidak akan campur tangan.

      "Sebagai contoh, pengambilan alkohol adalah satu kesalahan bagi seorang Muslim, tetapi jika anda melakukan perbuatan itu di dalam kawasan anda, maka sebagai sebahagian daripada kerajaan, saya tidak akan campur tangan," ujarnya.

      Dr Mujahid yang bertanggungjawab dalam urusan agama Islam mengakui bahawa dia memikul tugas yang berat dalam mengubah imej kementeriannya.

      Malah, beliau berkata, dia berhadapan pelbagai isu panas seperti LGBT, perkahwinan bawah umur, kes liwat tahfiz dan sebagainya sejurus menerima jawatan itu.

      Dalam temu bual eksklusif bersama The Star, Dr Mujahid berkata, beliau cuba untuk mengubah cara berfikir yang disifatkannya sebagai "konservatif agama" dalam kalangan penjawat awam yang mahu menegakkan kesucian agama Islam dengan pemahaman mereka sendiri.

      Tambahnya, Islam yang dikehendaki beliau adalah berkonsepkan "belas kasihan untuk semua" (rahmatan lil alamin).

      "Kisah kerajaan Islam akan diterjemahkan ke dalam dasar kita, semua aktiviti kehakiman Islam, semua hubungan kita dengan agama lain.

      "Islam yang mengasihi tidak membahayakan kepentingan rakyat atau kepentingan perpaduan dan keharmonian negara," katanya.

      Malah, dia turut mengutuk tindakan memecahkan pintu bagi menangkap pesalah khalwat dan berharap ia tidak diulang lagi dalam pembaharuan yang mahu dilaksanakannya.

      "Penguatkuasaan khalwat ini telah disalahgunakan dan dieksploitasi dalam beberapa kes. Mereka (pegawai) tidak sepatutnya menggangu ruang lingkup peribadi seseorang individu," ujar beliau lagi.



      DAP sangat kesal dengan PAS dan sangat gembira Islam Parti Liberal AMANAH. Saya masih hairan kenapa orang IKRAM masih tak faham boleh bersama pertubuhan IKRAM yang bersubahat dengan pengkhianatan perjuangan Islam. Saya syorkan keluar IKRAM, kalau tak nak masuk PAS anda boleh bergiat dengan ISMA, HALUAN atau mana-mana pertubuhan lain.

      3Z

      : Tahniah pengundi yang memberikan Mujahid lesen membuka pintu maksiat di negara kita....

      Delete
    31. Mujahid buka segala pintu kemaksiatan berleluasa



      Ikatan Muslimin Malaysia (Isma) menyelar kenyataan Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Dr Mujahid Yusof Rawa yang meminta Majlis Agama Islam Negeri tidak mengambil tindakan kepada orang Islam sekiranya maksiat dilakukan secara tertutup.

      Presidennya, Haji Aminuddin Yahaya berkata, kenyataan menteri agama itu amat tidak wajar dan boleh membuka kepada segala pintu kemaksiatan berlaku berleluasa.

      Katanya, sekiranya benar apa yang diucapkan Mujahid, ia bermakna peranan Majlis Agama dalam membanteras gejala maksiat semakin dikecilkan malah mungkin tidak berperanan lagi.

      “Apa yang didefinisikan tempat tertutup dan tempat awam perlu dibahaskan kerana ini membawa tafsiran yang pelbagai. Adakah maksiat yang berlaku di rumah-rumah urut dianggap tempat awam atau persendirian?

      “Jika mengikut kenyataan Mujahid, ia boleh didefinisikan tempat persendirian. Ini bermakna sesiapa sahaja boleh melakukan maksiat di tempat berkenaan tanpa halangan,” katanya kepada Ismaweb, hari ini.



      Dalam temu bual eksklusif dengan The Star sebelum ini, Mujahid mengkritik tindakan pihak berkuasa agama yang memecahkan pintu dalam serbuan bagi menahan pasangan berkhalwat.

      Beliau mendakwa, penguatkuasaan dalam beberapa kes khalwat telah disalahgunakan dan dieksploitasi, sedangkan apa yang dilakukan oleh orang Islam di kawasan tertutup bukanlah urusan kerajaan.

      “Katakan anda melakukan sesuatu dalam lingkungan peribadi anda, saya tidak akan campur tangan. Adalah penting untuk mereka (pegawai penguatkuasa) tidak mengganggu lingkungan individu.

      “Kebimbangan saya adalah apa yang berlaku di khalayak umum yang mencemarkan sensitiviti, kesahihan atau jenayah. Hanya dengan itu kerajaan akan masuk campur, bukan kerana kita mahu menjadi polis moral tetapi kerana kita mahu menjamin kesejahteraan awam,” kata Mujahid.

      Membidas kenyataan itu, Haji Aminuddin memohon pihak menteri berbincang sebaik mungkin dengan pelbagai pihak termasuk pertubuhan bukan kerajaan (NGO) yang selama ini bertungkus lumus mencegah gejala maksiat sebelum membuat sebarang kenyataan atau polisi.

      Pada masa sama, beliau juga turut mempersoalkan kesungguhan tindakan kerajaan dalam membendung kelahiran anak luar nikah yang dilihat semakin membarah.



      : Apabila manusia rasa diri sudah sempurna dan ilmunya telah pencapai tahap tinggi, dia lupa akan dirinya sendiri....

      Delete
    32. Ampun bebas atau ampun penuh? Surat Tommy Thomas cetus debat tentang kelayakan Anwar



      PETALING JAYA: Surat oleh Peguam Negara Tommy Thomas untuk mengesahkan kelayakan Datuk Seri Anwar Ibrahim bertanding sebagai calon pilihan raya kecil Port Dickson nampaknya gagal meredakan kekhuatiran tentang butiran pengampuan diraja yang diberikan kepada pemimpin PKR itu Mei lepas.

      Sebaliknya, kenyataan oleh seorang peguam PAS 2 hari lepas mencetuskan perdebatan baharu tentang pencalonan Anwar, yang mungkin melarat menjadi pertikaian tentang kesamaran dalam Perlembagaan.

      Takiyuddin Hassan, yang juga setiausaha agung PAS berkata, “pengampunan penuh” yang diberi kepada Anwar itu, seperti yang disebut Thomas dalam suratnya kepada Siti Zabedah Kasim, tidak cukup untuk membatalkan larangan berpolitik 5 tahun ke atas Anwar.

      Pada 16 Mei, Anwar, yang dijatuhkan hukuman penjara 5 tahun selepas disabit kesalahan meliwat bekas pembantunya, Mohd Saiful Bukhari Azlan, diberikan pengampunan diraja oleh Yang di-Pertuan Agong.

      Ia bukan sahaja membolehkan Anwar dibebaskan lebih awal, tetapi juga membuka laluan kepadanya untuk kembali ke Parlimen, langkah penting dalam usaha Pakatan Harapan melaksanakan perjanjian dalam kalangan pimpinan iaitu mengangkat beliau sebagai perdana menteri selepas Tun Dr Mahathir Mohamad.

      Kandungan surat diraja yang memberikan pengampunan kepada Anwar itu bagaimanapun dipertikaikan Siti Kasim, yang ingin mengetahui pengampunan itu secara khusus.

      Surat daripada Thomas kepadanya menyatakan Anwar layak bertanding pilihan raya itu.

      “Lembaga Pengampuan menasihatkan pengampunan penuh dipertimbangkan untuk Anwar. Agong memberikan pengampunan penuh kepada Anwar.

      Delete
    33. “Demikian itu, oleh sebab Perkara 48(1)(e) Perlembagaan Persekutuan, kelayakan Anwar untuk bertanding sebagai calon pada pilihan raya kecil kawasan Port Dickson akan datang tidak terbatal,” kata Thomas dalam surat itu.

      Pengampunan penuh atau pengampunan bebas?

      Takiyuddin berkata penjelasan Thomas iaitu Anwar diberi “pengampuan penuh” hanya membolehkan dia dibebaskan lebih awal.

      Beliau berkata Anwar masih perlu “pengampunan bebas” untuk membolehkan dia layak bertanding untuk jawatan politik.

      “Isunya sekarang ini, Anwar tidak diberi pengampunan bebas tetapi hanya dibenarkan dan diberikan pembebasan serta merta kepada beliau berkuatkuasa 16 Mei 2018 setelah disetujui oleh Agong Sultan Muhammad V atas nasihat Lembaga Pengampunan Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur.

      Penulis blog Syed Akbar Ali berkata penjelasan Takiyuddin menunjukkan pengampunan Anwar belum memenuhi Perkara 48 Perlembagaan, dan menambah Thomas “terburu-buru” menjawab Siti Kasim.

      “Peguam negara sepatutya periksa semua perkara berkaitan dalam Perlembagaan Persekutuan termasuk Perkara 48 dan selepas itu barulah menjawab surat Siti Kasim,” kata Syed Akbar, dan menambah Thomas tidak patut mengeluarkan sebarang komen tentang perkara itu sementara menunggu cabaran undang-undang terhadap kelayakan Anwar.

      “Satu kes mahkamah difailkan di Mahkamah Tinggi untuk mengistyiharkan Anwar tidak layak bertanding untuk kerusi Parlimen Port Dickson,” katanya, merujuk kepada langkah seorang pengundi, Noraziah Mohd Shariff memohon Anwar diisytiharkan tidak layak bertanding pilihan raya kecil Port Dickson.

      “Peguam negara membincangkan perkara ini diluar mahkamah akan menjadi subjudis. Adalah amat sukar untuk peguam negara membincangkan kes yang sudah dibawa ke mahkamah,” tambahnya.

      Noraziah antara lain mempersoalkan Lembaga Pengampunan itu, mengatakan ia tidak ditubuhkan mengikut Perkara 42(5) Perlembagaan.

      Dalam afidavitnya, dia berkata walaupun Anwar menerima pengampunan, ia belum membatalkan kehilangan kelayakan untuk bertanding dalam pilihan raya.

      Beliau berkata Lembaga Pengampunan tidak terbentuk lengkap semasa ia mencapai keputusan itu selepas pilihan raya umum 9 Mei, kerana bekas peguam negara Tan Sri Mohamed Apandi Ali serta menteri wilayah persekutuan tidak hadir.

      Takiyuddin ketika dihubungi berkata hanya mahkamah boleh menentukan isu ini.

      “Mahkamah perlu menentukan persoalan undang-undang ini. Seorang pengundi sudah memfailkan saman pemula di Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur yang disokong oleh perakuan tindakan segera,” katanya.

      : Ampun jika bersalah, kalau tak bersalah kenapa minta ampun sedangkan Anwar akan keluar tak lama lagi pada masa itu?....

      Delete
    34. Suhakam bantah perlantikan Azhar kerana bercanggah janji PH



      Suruhanjaya Hak Asasi Manusia Malaysia (Suhakam) mengalu-alukan pelantikan Azhar Harun sebagai pengerusi Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) yang baharu.

      Bagaimanapun, pengerusinya Tan Sri Razali Ismail menyuarakan pertikaiannya terhadap pelantikan itu yang didakwanya bercanggah dengan manifesto Pakatan Harapan (HARAPAN).



      "Menjadi tanggungjawab Suhakam untuk mengingatkan bahawa pelantikan Azhar tidak selari dengan janji pilihan raya kerajaan HARAPAN yang menyatakan pelantikan jawatan itu sepatutnya dilakukan melalui parlimen demi memastikan ketelusannya," katanya dalam satu kenyataaan hari ini.

      Bagi mereka yang mempertahankan pelantikan Azhar pula, mereka berhujah bahawa rancangan asal HARAPAN untuk melantik ketua institusi-institusi utama melalui parlimen tidak dapat dilakukan melainkan dengan meminda perlembagaan.

      Walaupun begitu, Razali berkata Suhakam tetap bersedia membantu SPR dalam mengembalikan integriti proses pilihan raya dan keyakinan rakyat terhadap institusi tersebut.

      "Nasihat Suhakam adalah supaya SPR dapat segera menangani pelbagai isu yang telah mencacatkan proses pilihan raya yang sepatutnya berjalan bebas dan adil, terutamanya persempadanan semula kawasan pilihan raya yang dipersoalkan banyak pihak.

      "Suhakam juga menasihati SPR agar dapat memartabatkan semula prinsip kebebasan, ketelusan, integriti, kecekapan dan keadilan, yang mana gagal dilakukan oleh SPR yang terdahulu," katanya.

      Dalam kenyataan berasingan, Azhari berkata bahawa SPR kini sudah tidak mempunyai kuasa untuk menghukum atau menyiasat sebarang kesalahan pilihan raya, justeru beliau menggesa orang awam untuk melaporkan kepada polis, Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM), atau Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia Malaysia (SKMM).


      : Rakyat bodoh setiap kali PRK bagi PH menang, maka naik tocanglah PH membelakangi manifeto mereka.. Salah siapa salah rakyat yang bodoh undi PH....

      Delete
    35. Masa jadi pembangkang semua tak boleh haram... Masa jadi pemerintah semua boleh dan semua halal



      Pada 21 September 2018 lalu Datuk Seri Anwar Ibrahim menegaskan tiada jentera kerajaan yang akan digunakan dalam kempennya ketika pilihan raya kecil (PRK) Port Dickson yang akan diadakan pada 13 Oktober ini.

      Beliau berkata ia merupakan satu perkara penting apabil mengambil kira kedudukan Pakatan Harapan (HARAPAN) sebagai kerajaan persekutuan.

      "Saya tegaskan kita tidak mahu menggunakan kemudahan dan jentera kerajaan dalam PRK. Saya akan pastikan mereka (pemimpin HARAPAN dalam Kabinet) datang sebagai pemimpin parti saja," katanya pada sidang media di ibu pejabat PKR, hari ini.

      Pada sidang media itu, Datuk Seri Wan Azizah Wan Ismail mengumumkan secara rasmi pencalonan Anwar untuk PRK itu.





      Itu cerita sebelum PRK Port Dickson.
      Semasa PRK...



      Belum menang lagi, belum lagi menjadi YB dan Menteri dan boleh guna kereta Menteri sewenang-wenangnya - hebat politik PH. itu Anwar Ibrahim.

      : Nanti boleh lihat siapa lebih rakus antara Mahathir dan Anwar....

      Delete
    36. Wassal bro HBM8 October 2018 at 12:06. Terima kasih sama sama.

      Nate' yang kurang ajar asyik mengkopipes di atas berbagai nama, tak hiraukan teguran orang, memang perlu di balon tiap kali dia masuk sini.

      Delete
  2. Saya ingin mengambil kesempatan di sini merayu kepada Geng Najib, Justice League, Captain Berak, Yenggepundekvelloo dan yang seangkatan dengan mereka agar tidak meng copy- paste di sini kerana perbuatan tersebiut menimbulkan kemarahan orang ramai yang.menyumpah seranah....akibatnya mengundang kemurkaan Allah kerana berbuat jahat kepada orang lain...mungkin mampos dilanggar lori sampah....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dewan penyokong PAS: Sebat terbuka beri kesan positif
      Hariz Mohd | Diterbitkan 14 Sep 2018, 10:31 malam | Dikemaskini 14 Sep 2018, 10:35 malam

      A+ A-
      Dewan Himpunan Penyokong PAS (DHPP) menyuarakan sokongan terhadap hukuman sebat terbuka terhadap pasangan lesbian di Terengganu awal bulan ini dan menyifatkannya telah membawa kesan sosial positif kepada negeri itu.

      DHPP juga menggesa masyarakat bukan Islam agar tidak bimbang dengan pelaksanaan undang-undang Syariah di negara ini, apatah lagi ia tidak melibatkan mereka.

      Ketua DHPP S Balasubramaniam berkata mereka mendapati keadaan sosial di Terengganu semakin baik selepas pelaksanaan hukuman itu.

      "Ia dinyatakan dalam Quran dan dilaksana oleh mahkamah Syariah. kmai harap hukuman ini akan menjadikan orang ramai lebih sedar dan tidak melakukan perbuatan (yang salah) di masa akan datang.

      "Saya juga baru dapat tahu bahawa remaja di Terengganu sudah mula berkelakuan baik.

      "Ini (pelaksanaan hukuman) telah membantu memperbaiki kelakuan mereka, (sehingga) takut untuk terlibat dalam kegiatan tidak bermoral," katanya kepada Malaysiakini selepas melancarkan konvensyen nasional DHPP di Kompleks Sukan Terengganu di Gong Badak.

      Berkenaan peranan sayap itu dalam PAS, Balasubramaniam berkata mereka akan berusaha meningkatkan sokongan pengundi bukan Islam terhadap parti itu.

      Katanya, DHPP akan berusaha bersungguh-sungguh untuk berkomunikasi secara giat dengan masyarakat bukan Islam serta menjelaskan perjuangan parti itu.

      "Kami harap dapat meningkatkan bilangan penyokong bukan Islam PAS melangkaui Pakatan Harapan.

      "Sebenarnya, HARAPAN mampu menubuhkan kerajaan (selepas PRU ke-14) kerana orang ramai mahu mengubah kerajaan, bukan kerana HARAPAN boleh memberi kebaikan kepada masyarakat," katanya lagi.

      Delete

    2. HAHAHA HIHIHI HOKHOKHHOK Ini adalah kali ketiga Zahid, dipanggil SPRM untuk memberi keterangan.

      Saya hanya akan nemberi keterangan. Kerjasama akan saya berikan sepenuhnya kpd pihak SPRM, kata nya.

      Lokman Adam kata, “Jangan biarkan presiden kita keseorangan. Korbankan hanya sehari untuk kita mempertahankan maruah Umno yang kini cuba dirobek oleh sang penguasa.

      “Hadir untuk menyatakan sokongan secara aman bukan merupakan satu kesalahan, usah gentar untuk turun,” kata Lokman menerusi akaun Instagram miliknya, (PSSST, DIA TAK CAKAP ADA DEDAK TAK UNTUK YANG PIGI).

      Pada Julai lalu, SPRM menyoal Zahid sebanyak dua kali iaitu mengenai penggunaan dana Yayasan Akal Budi bagi melunaskan bayaran kad kreditnya dan dakwaan berhubung pertemuannya dengan anggota keluarga diraja Arab Saudi yang didakwa menderma RM2.6 bilion kepada Datuk Seri Najib Razak.

      Penyiasat, termasuk Jabatan Keadilan (DOJ) Amerika Syarikat, mendakwa bahawa RM2.6 bilion itu berasal dari 1MDB.

      Delete
  3. Eloklah tun Dr Mahathir Mohamad turun berkempen bg memastikan kemenangan DSAI di PD dan seterusnya melayakkan beliau jd PM selepas ini.
    Ini sekaligus sebagai penumbuk KO kepada John Doe yg tak habis-habis dgn pembawa panji hitam dan pemuda bani Tamim. Eloklah pemuda bani Tamim itu sendiri yang bagi penumbuk KO kpd John Doe.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hehehe..

      Panas rupanya apabila saya kemukakan bukti-bukti bahawa Tun M adalah Pembawa Panji Hitam yang dikhabarkan, sedang ia gagal untuk counter mana-mana bukti tersebut pun.

      Ini adalah satu petunjuk bahawa ia adalah seorang pembenci kebenaran. Apabila ia gagal untuk menepis hujahan saya bahawa Tun M adalah orangnya maka ia menggunakan kaedah memperolok-olokkan. Apabila kaedah ini juga gagal ia mula menggunakan bahasa kasar.

      GN, JL telah membuat puluhan kopipes yang berulang-ulang dan saya langsung tidak kisah untuk membalas kandungan-kandungannya, jauh sekali untuk menjadi panas disebabkan kebanyakannya hanyalah sampah kitar semula yang tak laku (walaupun tidak dinafikan adakalanya saya merasa semak juga sebab ia hanya memberatkan hp pada perkara-perkara kopipes yang diulang-ulang).

      Ulangsiar:-

      Saya kekal dengan pendapat DSAI akan masuk ke Parlimen melalui PRK PD. Walaubagaimanapun DSAI tidak akan berjaya menjadi PM-8 disebabkan oleh tindakannya sendiri selepas bergelar ahli parlimen.

      Bagaimana pula sekiranya telahan sdr Al-Majid berkenaan cuaca yang tidak serta benar-benar terjadi? Kurang 24jam untuk melihat.

      Penumbuk KO kepada saya hanya akan berlaku apabila Imam Mahdi benar-benar telah muncul dan menunjukkan kepada orang selain Tun Mahathir sebagai 'Pembawa Panji Hitam' yang telah membawa panji-panji ini sepanjang separuh masa kedua zaman fitnah berlangsung. Sehingga peristiwa ini berlaku tiada sebarang penumbuk yang terkena di atas saya. Hahaha.. Jangan marah.

      Hadith mengkhabarkan bahawa Imam Mahdi akan muncul apabila terjadinya gempa-gempa yang berturutan dan Palu telah membuktikannya. Dengan identiti Pemuda Tamim telah dikenalpasti, saatnya sememangnya semakin hampir.

      Sama-sama kita nantikan.

      Wallahu a'lam.

      Delete

    2. KOMEN2 KPD BERITA
      Zahid minta agar tiada perhimpunan di SPRM -

      Chris Lim
      Bertenang Zahed, SPRM cuma berminat nak tahu pak Arab 2.6B yg ko jumpa ari tu. Kes yg ko sangkut masih dlm siasatan. Dokumen terlalu byk, melibatkan sejumlah wang yg byk. Bukti masih dlm proses blom sedia nak dakwa ko lg. Jgn panik pencacai2 semua..!!! Oh ya, ari tu ko pula ada bukak mulut celupar kata 114j tu dana politik kan..?? Bersediah kumpul semua resit2 kemasukkan wang 114j drpd PENAJA2 atau POTITICAL SPONSORS korang. Kalau resit tarak/hilang, tahu2 le.....!!!

      Lin Kop
      Jgn pergi Lokman nanti kau ditinggalkan keseorangan lagi menjatuhkan kemaluan kau jeer.

      Abis beri rokok sebatang seorang jer
      tak beri duit mana cukup. Penyokong Ameno kan dikayakan dibelai dimanja dibesar dituakan dgn duit

      Asyraff Gameboy
      Ketua pembohong....timbalan pun pembohong. Hehe....terbongkar semuanya. Bilang sudah jumpa penderma arab tu....tapi nama tidak dinyatakan. Ehe...masa memerintah dulu....asyik bohong rakyat.
      Kini habislah semuanya akan rakyat ketahui. Pembohongan terbongkar ...rakyat akan tambah benci.


      Aziz Jaya
      Gara gara kau lah Lokman yg membuatkan umno robek ..dulu apa UMNO tak kata pada pembangkang kini tiba giliran umnopula jadi sasau dek kerana pemimpin yang ketandusan modal


      Fauzi Bin Othman Fauzi
      Alahai timpa perasaan pulak si Samseng Pertubuhan UMNO Kayakan Individu Malayu Kebangsaan @ PUKIMAK . Kebenaran tiada kaitan dengan ramai atau sedikit tukang sorak. Oramg ramai dah jemu

      Delete
  4. Wak Seman Kadok dah merajuk kena sekeh pelakong dgn ust John Doe.
    Kah kah kah....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kau yang pakai banyak nama kena pelangkong dek beberapa orang di sini.

      Pura pura tak sedar, buat buat tak sakit kepala kena pelangkong berdegung degung.

      Delete
  5. Ini konsep Malaysia Baru

    Umur berkahwin nak ditetapkan pd 18 tahun...biar cukup matang, hehehe

    Umur layak mengundi akan diturunkan drp 21 kpd 18 tahun, sbb umur 18 tahun dah terlebih matang.

    Tepok...tepok...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Umur ahli umno pula akan diturunkan kepada 16 tahun. Mcmlah budak sekolah tak ada kerja lain..

      Hahhhhh tepok.. tepokkkkkkkkkkk

      Delete
  6. Saya berpendapat bahawa Anwar tidak akan menjadi PM selagi un Mahathir sanggup menjalankan tugas PM.

    Saya berharap dan berdoa. Sebab saya tak percaya Anwar boleh menaikkan kedudukan ekonomi Melayu. Khas nya, mencapai kekayaan korporat Melayu sehingga sekurang kurang nya 40%. Juga kekayaan dalam bidang2 ekonomi lain.

    Saya percaya dia tidak akan giatkan Dasar Ekonomi Baru. Dia akan ikut mana yang sesuai bagi politik dia. Di antara parti2 komponen, macam di zaman Pakatan Rakyat dulu.

    Tapi bagus lah Tun tunjukkan sokongan nya supaya menang PRK PD.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Boleh tak AJK surau jadi "Council of Elders"?


      Kononnya "Council of Eminent Person" atau "Council of Elders". Dalam bahasa Melayu, boleh diterjemah sebagai Majlis Orang Hebat-Hebat atau Majlis Orang Tua-Tua.

      Memang hebat-hebat ...
      Bekas Gabenor Bank Negara,
      Billionaire Melayu (Bekas Menteri Kewangan)
      Taikun perniagaan
      Professor Economy
      Bekas Chairman Petronas
      Hebat hingga kuasa mereka tidak perlu disebut dalam Perlembagaan. Mereka mengatasi Kabinet. Tiada General Order menentukan kuasa dan tatacara.

      Hasil penyelesaian:



      Wujudkan tabung bayar hutang negara.



      Rupanya janji capati dan rakyat kena keluar duit untuk selesaikan masaalahnyang mereka jadi penyebab.



      Wow! Boleh juga AJK surau jadi ahli council.

      Delete

    2. "selesaikan masaalahnyang mereka jadi penyebab"?

      KEPALA BAPAK KAU, kata Najib. Dia sebenar nya yang menyebabkan masalah itu semua.

      Delete
    3. HAHAHA HIHIHI HOKHOKHOK

      LIM KIT SIANG KATA NAJIB BIADAP. SAYA SOKONG 100%.

      Pemimpin veteran DAP Lim Kit Siang berkata beliau akan membuka semula siasatan ke atas kes-kes kematian berprofil tinggi seperti kes Altantuya Shaariibuu, Kevin Morais, Hussain Najadi, Teoh Beng Hock dan Ahmad Sarbani Mohamed sekiranya dirinya adalah perdana menteri.

      Lim berkata demikian mengulas saranan bekas perdana menteri Datuk Seri Najib Razak agar beliau menggesa perdana menteri membuka semula siasatan terhadap beberapa kes pembunuhan berprofil tinggi.

      "Bagaimanapun, saya bukan perdana menteri.

      "Pendirian saya jelas tetapi (Tun) Dr Mahathir Mohamad selaku perdana menteri Malaysia yang membuat keputusan yang relevan," katanya dalam satu kenyataan petang ini.

      Lim juga menyifatkannya adalah 'biadap' bagi Najib untuk mencabarnya menggesa Mahathir membuka semula siasatan ke atas kes-kes kematian tersebut.

      Anggota Parlimen Iskandar Puteri juga berkata beliau yakim sekiranya referendum diadakan, rakyat Malaysia akan meminta siasatan ke atas pembunuhan Altantunya dibuka semula.

      "Begitu juga dengan kematian misteri lain, sama ada Kevin Morais, Hussein Najadi atau juga Teoh Beng Hock," katanya.

      Menurut Lim, bekas perdana menteri itu sepatutnya menjadi "orang terakhir" yang layak untuk bercakap mengenai keadilan melainkan beliau bersedia menjadi saksi pertama dalam siasatan Jawatankuasa Kira-kira Wang Negaa (PAC) berhubung skandal 1MDB.

      Lim juga mencabar Najib menggesa ahli perniagaan Jho Low memberikan keterangan mengenai skandal 1MDB, selain mendedahkan jumlah pertemuan dengan jutawan itu di luar negara.

      Selain itu, katanya, Njaib juga perlu menjelaskan mengapa beliau tidak menyaman penulis buku "The Sarawak Report – The Inside Story of The 1MBD Expose" dan "Billion Dollar Whale,

      Lim berkata dalam Bab 37 'Sarawak Report', pengarang Clare Rewcastle Brown mendakwa dana untuk Projek Landasan Keretapi Pantai Timur (ECRL) sebahagiannya bertujuan untuk membayar hutang 1MDB.

      Ketika tuduhan itu dibuat, Najib masih merupakan perdana menteri.

      Lim juga merujuk satu halaman dalam "Billion Dollar Whale" yang mendakwa Najib memenangi pilihan raya umum 2013 dengan menggunakan wang haram daripada 1MBD.

      "Rakyat Malaysia benar-benar ingin tahu mengapa dia tidak mengambil tindakan undang-undang terhadap pengarang kedua-dua buku mengenai skandal 1MDB ini," kata Lim.

      Delete
  7. Ucapan menteri Malaysia Baru

    Hutang PTPTN wajib dibayar sbb ia selaras dgn konsep Islam.

    Manifesto tak perlu ditepati kerana ia bukan kitab suci.

    Hahaha...tepok...tepok...

    ReplyDelete

  8. Ada yang kata sebab tak mahukan Anwar sebagai PM ia lah dia meliwat, mengChina doll dsb nya. Tapi pemimpin2 lain pun ada yang mengejar sex. Al Jibo di katakan ada gufreng Cina di TTDI di suatu masa, ada kes di hotel Port Dickson yang Isa Samad sebagai MB tolong tidak di kenakan tindakan pihak agama. Dia juga di kaitkan dengan Altantuya.

    Dengan latar belakan macam itu, dia pun mencuri, merompak dan melanun RM2.6 billion duit rakyat di 1MDB.

    Jadi, boleh kan Anwar di percayai dengan latar belakang meliwat 2 kali dan mengChina doll dll?. Di penjara 2 kali, kalau tak salah, takkan Hakim2 buat keputusan dia bersalah ke dua2 kali.

    Bila sudah hilang kepercayaan, mana boleh dia pegang jawatan PM.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ada ke sesiapa bekas banduan jadi PM atau Presiden mana mana negara di dalam dunia?

      Delete
    2. Bila google "former criminal becomes prime minister o president of a country", tak keluar apa2.

      Makna nya, tiada bekas banduan nmenjadi PM atau Presiden mana mana negara.

      Jadi, sokong pendapat jangan Awar jadi PM. Malu saja nnegara ini.

      Delete
  9. Allli Jaeger, SALAH
    Nelson Mandela adalah bekas banduan yang jadi presiden Afrika selatan

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...