Wednesday 24 October 2018

NAJIB, BERHENTILAH KELIRUKAN RAKYAT DAN LEBIH BAIK BANYAK2 BERTAUBAT


Meskipun sudah lebih sebulan didakwa di mahkamah berkaitan  penggubahan wang haram kerana menerima sejumlah RM2.6 bilion melalui akaun bank peribadinya, Najib Razak masih cuba mengeluh secara terbuka mengenai nasib yang menimpa dirinya.


Bukankah ketika ini beliau seharusnya menumpukan sepenuh perhatian untuk membela dirinya di mahkamah saja?


"Bila saya dapat RM2 bilion saya didakwa, bila saya pulangkan RM2 bilion pun saya didakwa.


"Ini agak pelik, orang pulangkan duit kena dakwa," kata beliau berhubung 21 pertuduhan penggubahan wang haram yang dikenakan terhadapnya berkaitan dana RM2.6 bilion itu.

Daripada apa yang diluahkah Najib itu, jelas beliau sekali lagi cuba mengelirukan rakyat dan menunjukkan seolah-olah dirinya suci bersih dan tidak melakukan apa-apa kesalahan.


Najib sebenarnya bukan tidak sedar mengenai salah lakunya, tetapi cuba buat-buat tak faham berhubung kemasukan dan pemulangan semula wang itu.


Untuk makluman Najib, jika kita mencuri atau menerima rasuah misalnya, kesalahan kita tidak akan terhapus hanya kerana kita memulangkan semula duit yang dicuri atau diterima secara rasuah sebelum itu.


Pencuri motorsikal tetap bersalah mencuri meskipun jika beberapa bulan kemudian memulangkan semula motorsikal yang dicurinya.


Lebih-lebih lagi dalam kes Najib itu, beliau menerima wang tersebut pada Mac 2013, namun hanya memulangkannya pada Ogos tahun yang sama.


Mengapa mesti mengambil masa lima bulan untuk memulangkannya?


Selain itu, fakta mengenai jumlah yang disebut Najib juga tidak tepat sebenarnya.


Jumlah wang yang dikatakan derma daripada keluarga Diraja Arab Saudi yang diterima Najib adalah berjumlah RM2.6 bilion tetapi yang dipulangkan cuma RM2.3 bilion atau dalam dolar AS, wang diterima berjumlah AS681 juta, manakala yang dipulangkan hanya AS$620 juta saja.


Kenapa jumlah yang dipulangkan berkurangan dan ke mana selebihnya ia digunakan?


Mengapa Najib tidak pernah menyebut mengenai kekurangan jumlah wang yang dipulangkannya itu?


Yang lebih menghairankan, malah seluruh dunia pun tahu dan pelik dengannya, jika benar wang RM2.6 bilion itu didermakan oleh keluarga Diraja Arab Saudi, mengapa ia dimasukkkan melalui Tanore Finance yang dipunyai oleh Jho Low bersama Eric Tan Kim Loong?


Malah, ketika memulangkannya pun Najib memasukkan semula RM2.03 bilion itu kepada Tanore Finance semula?


Mengapa tidak dipulangkan terus kepada anak Raja Arab yang memberi derma itu?


Kenapa mesti dipulangkan kepada syarikat kepunyaan Jho Low juga?

Yang lebih-lebih menghairankan lagi ialah berhubung hasil siasatan DOJ Amerika Syarikat pada 2017 yang mendapati sebahagian daripada wang yang dipulangkan itu telah digunakan oleh Jho Low untuk menghadiahkan barangan kemas kepada Rosmah Mansor dan gambar kepada pelakon Hollywood, Leonardo DiCaprio.


Dilaporkan Jho Low telah membelanjakan AS$27.3 juta daripada wang AS$620 juta yang dipulangkan Najib itu untuk membeli loket dan rantai berlian 22 karat bewarna merah jambu untuk diberikan kepada "isteri MO1" serta sekeping gambar berharga AS$750 ribu sebagai hadiah kepada DiCaprio.


Bagaimana Jho Low boleh membelanjakan wang yang dipulangkan Najib itu jika benar ia dipulangkan kepada anak Raja Arab?


Dalam hal ini, kerana amalan "cash is king"  yang digemarinya, Najib mungkin masih mempunyai penyokong taksub, buta dan tuli yang percaya segala apa yang diperkatakannya.


Tetapi, beliau harus sedar beliau kini bukan lagi Perdana Menteri dan rakyat telah pun menghumbannya daripada puncak kuasa menuju perjalanan ke penjara berikutan skandal 1MDB dan dana RM2.6 bilion yang dikaitkan dengannya itu.


Maka, lebih baiklah beliau banyak-banyak  bertaubat dan meluangkan lebih masa di atas tikar sembahyang, sambil menumpukan perhatian kepada kesnya di mahkamah yang terus bertali arus daripada tidak habis-habis  mencipta khayalan untuk mengelirukan orangramai. (ShahbudinHusin 24/10/2018)

187 comments:

  1. Wak Suman Penjaaj Tempek Bacin...Apa nak jadi lah Penang ni, lepas satu satu musibah yang menimpanya!!!

    Lagi Tanah Runtuh Di P/Pinang

    BALIK PULAU: Hujan lebat berterusan mengakibatkan satu lagi kejadian tanah runtuh di sepanjang Jalan Balik Lepas-Balik Pulau petang tadi.

    Ketua Polis Daerah Barat Daya, Superintendan AA Anbalagan, berkata kejadian itu berlaku sekitar jam 5.45 petang di sepanjang laluan FT006 membabitkan jajaran sepanjang 80 meter.

    “Kami sedang memantau perkembangan semasa di lokasi kejadian.

    “Pengguna jalan raya dinasihat menggunakan laluan alternatif Bukit Baru-Jalan Tun Sardon,” katanya.

    Hujan lebat sejak jam 1 tengah hari tadi turut menyebabkan banjir kilat di beberapa kawasan di negeri terbabit.

    Jumaat lalu, tragedi tanah runtuh projek laluan berkembar lebuhraya di Bukit Kukus di Paya Terubong mengorbankan sembilan nyawa.

    Kejadian itu secara kebetulan berlaku dua hari sebelum ulang tahun pertama tragedi tanah runtuh di Tanjung Bungah pada 21 Oktober tahun lalu yang mengorbankan 11 nyawa. (BH)

    Wak suman..setuju kan kalau Penang ni kita namakannya sebagai Darul Runtuh aje!!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Umno yg dah nak runtuh woiiiiiiii

      Delete
    2. Wak Suman...Ini ada satu berita yang baru diterima!!!!

      Nyaris hilang zakar kerana mahu 'seronok'

      Doktor terpaksa menggunakan gergaji industri yang digunakan untuk memotong marmar.

      Johor Bahru, Johor:

      Seorang lelaki melayu di Johor Bahru nyaris kehilangan zakar selepas cincin kononnya untuk 'keseronokan seksual' tersangkut pada alat sulitnya hingga ia mula membusuk.

      Mangsa berusia dalam lingkungan 68-69 tahun yang identitinya tidak didedahkan itu menderita selama dua minggu sebelum dia ke hospital dalam keadaan kesakitan dan zakarnya membengkak.

      Rawatan biasa bagaimanapun gagal untuk mengeluarkan cincin tersebut.

      Doktor di Hospital Sultanah Aminah akhirnya terpaksa menggunakan gergaji industri yang digunakan untuk pemotongan marmar untuk memotong cincin besi itu yang disifatkan sebagai 'langkah terdesak'.

      Mereka mengambil masa 15 minit ketika melakukan prosedur itu menggunakan gergaji Bosch GDC 120.

      Usaha mereka berjaya menyelamatkan zakar lelaki itu daripada menjadi gangren.

      Dua minggu selepas 'langkah terdesak' itu, mangsa mendakwa alat sulitnya tidak boleh berfungsi lagi.

      Dia kini menjalani sesi kaunseling berkala di hospital itu.

      Wak nak tanya lah secara jujur...Wak kenal tak sapa lelaki yang bertuah tu haah ???

      Keh..keh..keh..Harrrk ...Tuii...kokhkikoikhkikiokik !!!!

      Delete
    3. GN, ntah2 orang tua tu Wak Suman apa?

      Dia ingat ring tu boleh ubati mati pucuk...

      Ki kik ki kik ki kik...

      Delete
    4. Anon 08.32...kalau betul lah telahan kau tu...kita tunggu aje pengakuan jujurnya nanti beb, tak sabar rasanya kan!!!

      Delete
    5. Najib dgn Wak Suman ni ada tali ikatan ker?

      bankami.blogspot.com

      Delete
    6. GN, itu pun kemain, dia ngaku bini dua.. kalau betul dua, mesti jenis yg kerepot2 ngoyeh tembakau, dah tak ada nafsu seks...
      Ki kik ki kik ki kik..

      Delete

    7. YANG SELALU MENGKOPIPES ATAS BERBAGAI NAMA DI BLOG INI ADA LAH PENJILAT NAJIB, BUKAN SAHAJA MENDUKUNG UMNO, JUGA MENDUKUNG NAJIB DI ATAS BAHU NYA, TAK KIRA BUSUK WANGI BAU KENTUT DAN TAHI NYA,

      justice league = yenggedey valikopo = GENG NAJIB = CAPTAIN MALAYSIA = PEROSAK MALAYSIA = GENG MENJILAT NAJIB = LEBAI MODEN = Anonymous = DLL

      justice league, yenggedey valikopo, GENG NAJIB SENTIASA MENJILAT NAJIB

      DIA KATA: SAYA YANG MENGKOPIPES DI ATAS BERBAGAI NAMA DI SINI MEMPERJUANGKAN KEADILAN DAN KEBENARAN HA NYA UNTUK NAJIB YANG SAYA JILAT DARI ATAS KE BAWAH. BAGI SAYA NAJIB ADALAH SEOLAH OLAH NABI, TAK KISAH BERBAGAI JENYAH YANG DI LAKUKAN NYA HINGGA ADA 25 + 7 TUDUHAN DI MAHKAMAH SEKARAN.

      OLEH ITU SAYA MEMPERJUANGKAN PIHAK YANG DI TUDUH WALAU PUN DAH DI GELAR "Mo1" DI US, MASIH MENGHARAPKAN MEMEGANG TAMPUK PEMULASAN PENYELEWENGAN DAN PENGSONGLAPAN WANG NEGARA. APABILA SAMPAI NAJIB MASUK PENJARA PUN, SAYA AKAN TERUS MENGKRITIK. INI LAH BUKTI BETAPA MINAT NYA DAN KUAT NYA SAYA MENJILAT NAJIB:

      NAJIB = UMNO = 1MDB = CURI RM2.6 BILLION DUIT RAKYAT = RASUAH RM90 MILLION KPD YOU KNOW WHO = KLEPTOKRAT = SONGLAP RM16 BILLION DUIT CUKAI HILANG = LAYAN UEC = ANTI BM = ANTI MELAYU & ANTI-ISLAM = ANTI EVANGELIST = SYIAH

      = JUAL TANAH KPD PUAK CHINA KOMINIS, BENARKAN FOREST CITY PROSPEK BERJUTA RAKYAT CHINA MASUK JADI PENDUDUK TETAP SELEPAS 12 TAHUN BOLEH MOHON KERAKYATAN = BENARKAN TEMBOK BESAR CHINA DI KUANTAN (COMMUNIST CHINA INSIDE MALAYSIA) = JEJASKAN MARUAH DAN KEDAULATAN BANGSA DAN NEGARA = EXTREMIST = TERORIST = PINDA AKTA KESELAMATAN NAK KUASA ISTIHARKAN DHARURAT BILA KALAH PRU14 =

      = SUBAHAT KUASA ASING PANGGIL CIA BILA NAK KALAH PRU14 = DERHAKA KPD BANGSA & NEGARA = MASUK PENJARA 10-20 TAHUN SELEPAS BICARA 25 + 7 TUDUHAN YANG SEKARANG SUDAH ADA DI MAHKAMAH = PENJARA SUNGAI BULUH

      WHAT THE BLOKE USING MANY NAMES CAN DO (EQUATING STYLE), WE CAN DO BETTER.

      Delete
    8. oi gen najib... berita zar tu kt India... mudahnya ko putar belit cerita... mana orang nk percaya dgn ko ni...

      Delete
    9. KAMI BUKANLAH PENDUKUNG MANA-MANA PARTI POLITIK. KAMI HANYA MEMPERJUANGKAN KEADILAN DAN KEBENARAN. BAGI KAMI BN DAN PH ADALAH SAMA. BAHKAN PH ADALAH JAUH LEBIH TERUK. OLEH ITU KAMI MEMPERJUANGKAN PIHAK KETIGA SEHINGGA MEMEGANG TAMPUK PEMERINTAHAN NEGARA. APABILA SAMPAI HASRAT TERSEBUT KAMI AKAN BIARKAN PIHAK LAIN PULA MENGKRITIK. SEMASA ERA PAKATAN RAKYAT KAMI ADALAH GOLONGAN BERKECUALI TIDAK KELUAR MENGUNDI. INI ADALAH COGAN KATA KAMI : BERATUS POSTING YANG DIHANTAR SEBAGAI BUKTI. KAMI TIDAK MEMINTA SIMPATI HANYA RAHMAT ILLAHI


      PH = LGBT = UEC = RASIS = ULTRA KIASU = LIBERALIS = SEKULARIS = PLURALIS = NEPOTISME = BOROS KRONI = KELENTONG KRASI = TERORIST LTTE = SYIAH = anti melayu = anti islam TULEN = ANTI RAJA = EVANGELIST = SUBAHAT KUASA ASING = SLOW SLOW TIPU ( SST )= SELECTIVE PROSECUTION = BN = SIS = G25 = MUNAFIK = KEDEKUT RAKYAT = anti hudud = ANTI TAKZIR = KENCING HANCING SATU MALAYSIA = BARU BERAPA BULAN DAH BUAT MACAM-MACAM BENDA TAK SENONOH = islam ikut kepala hotak dia = PARTI SODOM = HIPOKRIT = MAHU ISLAM IKUT NAFSU DIA = puak SESAT = KERAjaan SARKAS = BAPOK PONDAN = KAKI BULI = PENDENDAM = MAKIN HARI MAKIN MEMBUSUK = KELDAI DAP = TUMMY TOM CAT AG LAW OF JUNGLE = KENCING SEPANJANG JALAN = BERAK TENGAH JALAN = FIRAUN = BANDUAN HOMO = GOVERMENT OF THE APE = parti dajjal BENDERA MATA SATU = BAIL OUT SPLASH MAHAL GILER MULALAH BEBANKAN RAKYAT NAIK TARIF = MENJARAH HARTA RAKYAT DENGAN MEMBAHAGI ANTARA FAMILY PRESIDEN PPBM, DAP & PKR = TEGAK BENANG BASAH = PARTI ANAK BERANAK = KELING MAMAK BENDAHARA PALING PEMALAS DI DUNIA
      = KAPIR CINA DAP PALING PENIPU = PEROMPAK KERUSI PARLIMEN = THE RISE OF THE PLANET OF THE FROGS = AMANAH RAKYAT DIPERMAINKAN = TIADA KEADILAN = TIDAK DEMOKRATIK = MAHA ZALIM FANATIK DAN MEMECAH BELAHKAH MELAYU = DOC-DOC IKRAM PROLIBERAL & SEKULAR = HORMATLAH SIKIT KAT EX-PM TU KAU TU DAH LAH HANCING TERKINCIT DALAM PAMPERS PULAK TU = MENGABAIKAN DAN MEMINGGIRKAN NEGERI MAJORITI MELAYU = PERAS UGUT MP UMNO DENGAN PERALAT SPRM = PENINGKATAN KOS KESIHATAN RAKYAT = SERBU RUMAH ORANG TUA TAK TAHU MALU = MP UMNO JADI ASET KOMODITI = JANJI DICAPATI = MENIFESTO DIMUNGKIIRI = HANYA PANDAI CAKAP KOSONG TIDAK SERUPA BIKIN = AHMAD MASLAN EHHH MASLEEE = JUAL ARAK MERATA TAK KISAH = LELONG-LELONG MP UMNO HARGA RM10 JUTA SIAPA MAHU JADI BIDDER, SIAPA MAHU BELI BOLEH BUAT HAMBA ABDI = SUKA KAMBING HITAMKAN PIHAK LAIN ATAS KESALAHAN SENDIRI = PKR KONGSI GELAP = PRESIDEN PKR BERGELUMANG TAHI = MuJAHAT INGAT DIA CUKUP BAGUS DENGAN DAKYAH DIA SEBAB ADA Pangkat Hasad Dengki = MAT SYABU SYIAH VS MAT SABUN KAKI BETINA DOK JAJA SATY DUNIA 4 BUAH JE JET FIGHTER BOLEH TERBANG TAK KE DUNGU NAMANYA = JAJA NEGARA BANGKRAP SELURUH DUNIA TAK ADA MARUAH BETUL = TAKUT BUAT DASAR ANTI LOMPAT PARTI DASAR PEROMPAK = DARI MuJAHIL JADI MuJAHAT = MAT DIR FAMILY = LIM FAMILY = ANU WAR FAMILY =TIDAK MENDAULATKAN BAHASA MELAYU SEBAGAI BAHASA KEBANGSAAN = DIBAYANGI MALAYSIAN MALAYSIA = MP UMNO JADI MANGSA POLITIK RAKUS PH = TIDAK HORMAT PERLEMBAGAAN MALAYSIA = MELAYU PH PUNCA BUKAN MELAYU JADI KURANG AJAR= PUSAT JUDI DAN MAKSIAT TIDAK TERKAWAL NAK SENANG-SENANG PERGI TUTUP PUSAT TAHFIZ = SUPER LIBERAL ANTI HUDUD ANTI RAJA MELAYU ANTI BAHASA MELAYU = PH SEKARANG JADI SUPER PENDEDAK TIDAK BOLEH SALAHKAN MANA-MANA PIHAK LAIN LAGI = OLEH KERANA PEMIMPIN PH TIDAK MAHU MENDAULATKAN HUKUM ALLAH MAKA APA SAHAJA YANG DIBUAT TIDAK MENJADI = Punahkan Harapan rakyat = JIKA BN ULAR SAWA PH NAGA = MuJAHAT TAK FASIH BAHASA INGGERIS ITU SEBAB DIA DENGKI DENGAN DR. ZAKIR NAIK = DAH 37 ORANG MATI SEBAB ARAK KULIT SAMAK TAK SIBUK PUN SURUH TUTUP KEDAI ARAK = REMAJA SEKARANG DI USIA AWAL SUDAH TERDEDAH DENGAN SEKS ADA YANG MENGANDUNG SEAWAL USIA 14 TAHUN JADI APA MASALAH DICEPATKAN USIA KAHWIN = KAYU UKUR PH ADALAH BARAT BUKANNYA ISLAM = MULUT SONGSANG KENA JAHIT OLEH DAP ( MUJAHIT ) = PM-4 TELAH MEMBUAT DASAR LANGIT TERBUKA TANPA TAPISAN MENYEBABKAN GENERASI BARU ROSAK AKHLAK DAN MORAL = MENTERI AGAMA ISLAM TAPI JAGA AGAMA LAIN TAK JAGA AGAMA ISLAM =

      Delete
    10. PH = PAS MESTI BERHATI-HATI MELANTIK MP ORANG SEPERTI MuJAHAT, KULIT SAMAK & MAT SYABU MEREKA BUKAN SAHAJA BAWA LARI KERUSI BAHKAN MEMBURUKKAN IMEJ ISLAM = UMNO JATUH DITIMPA TANGGA SUDAHLAH HARTA DIRAMPAS MP-MP PULA KENA KEBAS NASIBLAH KAU UMNO MASA PEGANG KUASA TAK BUAT BETUL-BETUL JAGA ISLAM = SARAWAK REPORT MAKAN DEDAK MAT DIR & TOKONG ITU SEBAB DOK CARI SALAH PAS DAN RAJA MELAYU = BUDIN DULU KUTUK ANU WAR SEKARANG AMPU PULAK DAPAT DEDAK BARU TAK = MAT DIR THE GOD FATHER OF CONSPIRATOR = DAH SAHIH PENJENAYAH SODOM MASUK PENJARA 10 TAHUN PH MASING PUJA ORANG TU INIKAN PULA JIBENG YANG BELUM ADA APA-APA KEPUTUSAN MAHKAMAH LAGILAH PUAK UMNO PUJA = PAS PATUT SAMAN MP-MP PENGKHIANAT SEPERTI MuJAHAT, KULIT SAMAK & MAT MIDIN YANG MEMBUAT KEROSAKAN TERHADAP PARTI, NEGARA DAN AGAMA = PALU SULAWESI DI BALA KAN OLEH ALLAH KERANA LGBT DENGAN TSUNAMI DAN GEMPA BUMI MAKA INSAFLAH WAHAI PENYOKONG PH KEMBALILAH PERJUANGKAN HUKUM ALLAH YANG SEBENAR = TUMMY TOM CAT BUAT HAL LAGI NAK JUGA BAGI CALON PAS LAYAK JADI MP PD WALAU TIADA FREE PARDON = MuJAHAT BUAT HAL LAGI NAK TAMBAH BIAKKAN LAGI ANAK LUAR NIKAH DAH ANGKA SEKARANG RATUSAN RIBU = DULU KITA ORANG KUTUK JUGA POK JIB TAPI SEKARANG KESIANLAH PULAK BUKAN APA PH NI AMAT TERUK SANGATLAH = PLURALISME & LIBERALISME LIL ALAMIN = LEPAS SATU-SATU KELUAR BENDA TAK ELOK DARI PH KALAU DIBIARKAN MACAM-MACAM BALA BENCANA TUHAN AKAN MENIMPA BALA EKONOMI BALA HURA HARA MASYARAKAT BALA BENCANA ALAM = MP UMNO LEPAS SORANG-SORANG KENA TAHAN LEPAS NI BUNGKUSLAH UMNO TAKTIK YANG TELAH DIJANGKA JIKA MAHA ZALIM PERINTAH = PATUT LA GAMUDA KENA TAMATKAN KONTRAK RUPANYA MAJORITI PEKERJA BUMIPUTRA = FIRAUN MODEN GUNA TEKTIK PENJAJAH PRIBUMI MALAS = KEPADA PENGUNDI PH PRU-14 YANG MENYESAL UNDI PH JANGANLAH MENYESAL DAN BERPUTUS ASA KEMBALILAH KEPADA KEBENARAN SEPERTI YANG DIKEHENDAKI OLEH ALQURAN & SUNNAH BAIKI DIRI DAN UNDILAH PIHAK KETIGA IAITU PAS AND THE GENG SUPAYA DAPAT MEMBERI WAJAH BARU KEPADA MALAYSIA = KAMI TELAH YAKIN SEJAK SEBELUM PRU-14 LAGI AKAN BERLAKU PERKARA MALANG KEPADA RAKYAT MALAYSIA KERANA MEMILIH PH AKAN TETAPI KERANA TERLALU TAKSUB MEMBUANG JIBENG MEREKA TELAH TERLANJUR = GS BAIK TAPI DIANGGAP JAHAT = PH JAHAT TAPI DIANGGAP BAIK = SEGALA JANGKAAN TENTANG PH ADALAH TEPAT KERANA KAMI TELAH MENGENALI FIGURE SEPETI MAT DIR, ANU WAR-WAR, MuJAHAT, TOKONG DLL = NEGARA SEMAKIN HARI SEMAKIN TERUK DI BAWAH PH = PAKAR BISNES BUAT HARTA PAKAR HANCING JUAL HARTA = ERA BN MAHKAMAH DOK BELAH BN ERA PH MAHKAMAH DOK BELAH PH SPRM PUN SAMA = NASIB LA KAU JIBENG MASA KAU PEGANG KUASA TAK BALUN HABIS-HABIS MAT DIR. BILA DIA PEGANG KUASA DI HENTAM KAU HABIS-HABIS. TAK PE LA JIB NANTI KAU DAPAT KUASA BALIK KAU BELASAHLAH DIORANG HABIS-HABIS = DEMOKRASI PH PELIWAT BANDUAN PUN BOLEH NAIK JADI MP DAH TU SILAP-SILAP JADI PM PUNYALAH BANGANG BAHALOL = JOM TONG DRAM HANYA ULAS EKONOMI ERA BN-JIB SAHAJA TAK ADIL BETUL. DAH DAPAT DEDAK TAK. MANA DIA BN-MAT DIR LAGI TERUK TAK ADA APA-APA KOMEN PUN = MuJAHAT TAK RISAU DICOP LIBERAL. LAMA-LAMA BOLEH JADI MURTAD TAK TAKUT KE MASUK NERAKA JAHANAM = SITI MASIN DAH TAHU SEKARANG PH TERUK JUGAK BILA DAPAT KUASA = MAT DIR MINTA NASIHAT SI YAHUDI NAK KENAKAN CUKAI BARU SAMPAI ORANG MATIPUN KENA BAYAR = TUMMY TOM CAT KURANG PENGALAMAN TAKUT JADI KETUA PENDAKWA IMDB TIDAK SEPERTI AG-AG SEBELUMNYA = SST 10% TAPI HARGA BARANG NAIK 40% = PH & BN PENGKHIANAT RAKYAT TIDAK GUBAL AKTA ANTI LOMPAT PARTI = BN ROSAK KERANA SEKULARIS, NATIONALIS DAN KAPITALIS = PH TAMBAH PARAH LAGI KERANA DI TAMBAH LIBERALIS, PLURALIS DAN MALAYSIAN MALAYSIA = MPS UMNO FOR SALE. RM20M AUCTION PRICE = ADAKAH ANU WAR-WAR SEORANG PELIWAT. JIKA BUKAN MAHA ZALIMLAH PELIWAT SEBENAR. SEORANG MESTI JADI PELIWAT SEBENAR = ELOKLAH TOK DIR LETAK JAWATAN. DAH DEKAT DENGAN PINTU KUBUR SELANGKAH JE LAGI. DULU DAH PEGANG 6 PENGGAL. JIBENG PUN DAH JATUH. APA NAK TUNGGU LAGI. NANTI TAK PASAL-PASAL ORANG KATA TAK HABIS-HABIS KENCING =

      Delete
    11. BIARLAH PULAK LEPAS NI PRESIDEN PARTI FREEMASON MALAYSIA PULA KENA HENTAM = MAT SYABU BUKA AIB ATM DAH TU MAT SABUN PULA PULAK KATA JANGAN BUKA AIB = MELAYU HANYA 10% SOLAT 5 WAKTU PATUTLAH BILA MENGUNDI PANGKAH KAFIR DAN MELAYU MUNAFIK. APAPUN BOLEH DIMAAFKAN LAGI SEBAB MELUAT DENGAN JIBENG. TAPI PRU-15 PASTIKAN PANGKAH GS = PRESIDEN PARTI FREEMASON MALAYSIA MINTA MELAYU BELAJAR BAHASA CHINA TAK KE BIOL PATUT MINTA KAUM CHINA LAH BELAJAR BAHASA MELAYU. DIA TAK TAHU KAH ADA YANG TINGGAL LAMA BERANAK PINAK MASIH TAK TAHU BAHASA MELAYU. BANGLA DATANG LIMA ENAM BULAN DAH TAHU CAKAP MELAYU = TOKONG MANA NAK INSAF DALAM KEPALA HOTAK DIA KERJA NAK JATUHKAN ISLAM MELAYU JE MANA DIA NAK TOLONG TEKSI MALAYSIA DAN NEGERI PANTAI TIMUR BETUL TAK = JIBENG DAH TERPAKSA INSAF KAN MANA DIA ADA KUASA LAGI = CROOKED PM JE YANG TIDAK INSAF KATA NAK LETAK PANDAI MENGACAH BERLAKON YEA = SIGARAGA DOK SIBUK BALA RASUAH. BN & PH SAMA-SAMA RASUAH JE MEMAMG RAKYAT MALAYSIA BANYAK KENA BALA SEBAB MEREKA = DAP BANYAK BUAT BALA. BALA NEGERI DENGAN TANAH RUNTUH DAN RATUSAN BANJIR. BALA NEGARA DENGAN BALA EKONOMI. RAKYAT SUSAH RAMAI MENGANGGUR DAN BERHENTI KERJA. KERJA TUDUH JIBENG YANG HILANG KUASA = PANDIR JASIN TUDUH SABOTAJ DALAMAN. SEDARLAH DIRI SIKIT SEBAB KAU BUAT TAK BAIK LAH ORANG MARAH KAU =

      Delete
    12. PM Jepun letak jawatan kerana tak boleh tunai janji manifesto, PM Malaysia salahkan rakyat


      Perdana Menteri Jepun, Yukio Hatoyama meletakkan jawatan selepas hanya lapan bulan menerajui kerajaan, sebahagian besarnya kerana memungkiri janji yang dibuat semasa berkempen untuk memindahkan sebuah pangkalan tentera udara Amerika Syarikat (AS) keluar dari pulau Okinawa.

      Hatoyama, seorang jutawan yang memiliki ijazah kedoktoran dalam bidang kejuruteraan dari Universiti Stanford, ialah Perdana Menteri Jepun keempat yang meletakkan jawatan dalam tempoh empat tahun lalu.

      Kalau kita cerita perkara ini kepada penyokong PH, mereka bukan faham kerana mereka 'bodoh' nak memahami manifesto. Mereka akan kata kami redha asal Najib jatuh.

      PM Jepun walaupun satu janji manifesto tak boleh ditunai mereka merasai bersalah tapi PM Malaysia dan PH dia tak rasa apa-apa walaupun 2 daripada 12 janji yang ditunai. Mereka akan cipta pelbagai alasan untuk terus menipu rakyat.

      Ini yang penyokong PH bodoh nak faham dan kerajaan PH akan menjadi macam kerajaan UMNO/BN.

      Delete
    13. Tindakbalas terhadap Malaysia, China mula berunding dengan Thailand untuk buka Terusan Kra




      Malaysiakini suratkhabar PH menyiarkan berita bahawa Mahathir bincang proses damai dengan PM Thai esok. Malaysia adalah pengantara yang ikhlas dalam peranannya sebagai fasilitator dalam proses rundingan damai di selatan Thailand, kata Duta Besar Malaysia ke Thailand Datuk Jojie Samuel menjelang lawatan dua hari Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad ke negara itu, esok (hari ini).

      Malaysiakini menulis, Perdana Menteri dijadual tiba di Bangkok sebelum tengah hari esok (hari ini) untuk lawatan rasmi pertamanya ke Thailand semenjak menerajui negara pada Mei, dan isu rundingan damai di selatan Thailand dijangka menjadi agenda utama semasa perbincangan dengan rakan sejawatnya, Jen Prayut Chan-o-cha.

      Ramai penganalisis berkata Mahathir pergi ke Thailand dalam cubaan menghalang pembukaan Segentian Kra yang kita dimulakan semula oleh pihak China dan Thailand setelah terhenti dalam perbincangan awal 23 Disember 2014 lalu. Ada yang mengatakan usaha Malaysia dibawah Najib melalui hubungan baik dengan China dan Thailand membuatkan projek ini terhenti.

      Apabila PM tua yang dulu seorang yang hebat dilantik semula. Kerana dendam kepada UMNO dan Najib semua projek Najib dimusnahkan tak kira projek ini manafaat atau tidak. Rakyat derita atau tidak asalkan nafsu dendamnya boleh dicapai.

      Angkara perancangan hebat PH dengan pimpinan Mahathir Malaysia dapat bala. ECRL walaupun tak dibatalkan, kini telah ditangguhkan. Dan sebagai 'balasannya' China mula berunding dengan Thailand untuk buka Terusan Kra, Apabila Segenting Kra ini dibuka laluan baru perdagangan dan pengangkutan laut tanpa perlu melalui Selat Melaka lagi.

      Hebatkan perancangan Mahathir dan PH? Perdana Menteri tua (akal tidak panjang lagi), si Mahathir, PH dan penyokongnya yang masih sibuk dengan Jambatan Bengkok manakala Menteri Kewangan, Lim Guan Eng dengan pelbagai manipulasi dan data yang entah mana dapat MENIPU (KENCING) RAKYAT.

      Harga barang tak turun, kos sara hidup makin meningkat. Yang hebatnya tuduhan Najib dan UMNO sahaja banyak, tapi hukuman belum ada.

      Entahlah PH kenapa engkau ada penyokong BODOH.

      Delete
    14. Maszlee Malik cuba kencing rakyat, urusan rasmi menggunakan duit sendiri



      Menteri Pendidikan, Dr Maszlee Malik cuba memperbodohkan Rakyat apabila beliau menegaskan bahawa lawatan Penasihat Khas beliau, Wan Saiful Wan Jan ke Luar Negara bersama rombongannya tidak menggunakan peruntukan Kementerian Pendidikan.

      Mengapakah Mazlee Malik beranggapan Rakyat bodoh untuk menerima alasan rombongan Wan Saiful Wan Jan yang pergi atas urusan rasmi menggunakan duit sendiri. Kalau nak menipu pun agak-agaklah.



      Maszlee Malik ingat pergi London naik bot pancung agaknya? Manakala delegasi semua tidur dalam khemah atau bermalam di stesen keretapi seperti lazimnya dilakukan oleh pelancong backpackers?



      CUCU TOK SELAMPIT



      : Ahli Majlis Syura IKRAM pun pandai kencing rakyat..hilang dosa pahala ke?...

      Delete
    15. Pemandu keluar dewan biadap, kami tak apa



      Banyak kali saya berhujah dengan pendokong PH tapi malang mereka ini berfikiran tidak rasional dan kolot dalam memahami sesuatu isu secara rasional. Kita tak setuju dengan perbuatan yang tidak rasional tetapi malangnya perbuatan itu sebenarnya adalah cara hidup pimpinan PH tapi malangnya apabila mereka menjadi pemimpin mereka marah apabila orang lain buat seperti mereka.

      Sangat dangkal cara mereka berfikir, dengan cara berfikiran ini satu proses demokrasi sihat tak akan wujud kerana PH akan KENCING kita sampai HANCING.

      Delete
    16. Apabila Timbalan Speaker tumpang berbahas



      Antara fungsi utama Yang Dipertua dan Timbalan Yang Dipertua Dewan ialah:

      i) bertanggungjawab mengawasi perjalanan mesyuarat supaya berjalan dengan lancar
      ii) memastikan perbahasan mematuhi Peraturan-peraturan Majlis Mesyuarat Dewan Rakyat.
      iii) membuat keputusan dan tafsiran mengenai Peraturan-peraturan Mesyuarat sekiranya berlaku pertikaian

      Peranan Speaker dan Timbalan Speaker Dewan ini besar kerana mereka perlu memastikan mesyuarat berjalan dengan tertib dan terkawal. Bagi menjalankan tugas ini, individu yang duduk di kerusi Yang Dipertua Dewan perlu bertindak dengan adil, neutral dan tidak bias kepada mana-mana pihak samada Kerajaan mahupun Pembangkang.

      Namun, agak pelik semalam ketika berlangsungnya sesi perbahasan Kajian Separuh Penggal Rancangan Malaysia Ke-11 (KSP RMK11), Timbalan Speaker yang mempengerusikan mesyuarat ialah YB Nga Kor Ming.

      Suasana dewan agak hangat apabila YB Kubang Kerian yang juga merupakan Timbalan Presiden PAS membangkitkan isu penganjuran Oktoberfest.

      YB Ustaz Dato' Tuan Ibrahim Tuan Man berhujah seperti berikut:

      a) apakah nilai yang kita mahu tanam dalam kalangan rakyat?
      b) Tidak ada agama yang bersetuju dengan membudayakan minum arak
      c) Tidak ada kajian pun menunjukkan ianya mendorong kepada kebaikan
      d) Nilai luar yang tidak bersesuaian dengan nilai tempatan tidak perlu dipromosikan secara besar-besaran
      e) Islam tidak menyekat hak bukan Islam untuk minum arak.
      Di Kelantan pun, mereka tidak disekat untuk minum arak dalam keadaan terkawal,
      f) Namun, menjadikan ianya sebagai suatu pesta, kita perlu bertanya dengan nilai jiwa masing-masing.
      Ke mana halatuju rakyat yang kita mahu bina?

      Bagaimana akhlak dan moral mereka?

      Kita perlu jujur dalam hal ini kerana kita tidak boleh menjadikan sesuatu yang negatif itu dijadikan dalam bentuk pesta. Itu isunya.

      Antara YB Pakatan Harapan yang bangun mencelah mempertahankan penganjuran Oktoberfest ini ialah YB DAP Bukit Bendera, YB DAP Bukit Gelugor, YB DAP Beruas dan YB DAP Jelutong.

      Mereka memberikan alasan penganjuran adalah bertujuan meraikan pihak pelabur daripada Jerman, pesta yang diraikan di seluruh dunia, tidak ada bukti kejadian yang menunjukkan kesan buruk daripada penganjuran pesta tersebut dan sekiranya dilarang semakin ramai yang minum secara curi-curi.

      Selepas selesai pencelahan oleh semua YB DAP, Timbalan Speaker yang juga daripada DAP pun tumpang berbahas.

      YB Nga Kor Ming memetik sejarah penganjuran Oktoberfest bagi menggambarkan perbezaan Oktoberfest dengan pesta arak.

      Katanya, mengikut sejarah October Fest ialah pesta diraja di Jerman bukannya pesta arak.

      YB Ustaz Dato' Tuan Ibrahim dengan ringkas membalas, "sejarahnya sangat cantik tetapi penyelewengan kepada sejarah pada kemudiannya amat mendukacitakan kita."

      Kita dapat saksikan sendiri bagaimana seiring dan senada sekalian Ahli Parlimen DAP termasuklah Timbalan Speaker daripada DAP yang mempertahankan Oktoberfest.

      Tidak pula kelihatan suara teguran dan bantahan daripada Ahli Parlimen Muslim yang berada dalam PH.

      Adakah mereka pula menjadi 'pasu bunga' dalam Dewan sekarang?

      Syed Ahmad FadhliPegawai Lajnah Hal Ehwal Parlimen dan Dun PAS
      23 Oktober 2018

      Delete
    17. Rupanya banyak lagi perkhidmatan e-hailing yang kita tak tahu



      Baru-baru ini, sekumpulan pemandu teksi dari Lembah Klang mengadakan protes di Putrajaya bagi menunjukkan rasa tidak puas hati terhadap pemandu e-hailing.

      Menariknya ia juga mendedahkan para netizen dengan puluhan jenis perkhidmatan e-hailing yang terdapat di negara ini selain Grabcar yang menjadi kelaziman.

      Dalam protes tersebut, para pemandu membawa kain rentang dan poster yang tertulis senarai perkhidmatan e-hailing, namun FMT Ohsem akan memetik 7 perkhidmatan yang popular atau mudah didapati di dalam aplikasi pintar.

      Mari kita lihat satu per satu tawaran syarikat e-hailing ini. Mana tahu, selepas ini anda mungkin boleh muat turun dan bandingkan harga serta taraf perkhidmatan syarikat yang memberi anda kelebihan serta nilai untuk wang.



      1. Jom Rides
      Applikasi Jom Rides merupakan syarikat yang dimulakan di Malaysia dan dikatakan beroperasi seperti konsep MLM di mana platform tersebut perlu merekrut lebih ramai pemandu supaya aktif.
      Walaupun terdapat pelbagai reaksi yang dikongsi oleh pengguna termasuk tidak dapat melihat kadar harga yang dikenakan sebelum membuat tempahan ia masih menjadi salah satu perkhidmatan e-hailing pilihan.

      2. Mula
      Satu lagi aplikasi yang kelihatan menjanjikan perkhidmatan yang memuaskan. Bermula sebagai khidmat untuk pemandu, kini ia dibuka kepada semua pemandu yang mempunyai kereta sendiri. Ia meliputi kawasan sekitar Pulau Pinang, Kuala Lumpur, Johor Bahru dan KLIA. Menariknya ia juga menawarkan butang SOS sebagai sokongan kecemasan kepada pelanggan.

      3. Riding Pink
      Riding Pink, dari wanita untuk wanita bagi menawarkan peluang ekonomi dan dalam masa sama perkhidmatan e-hailing yang selamat dan mesra kaum Hawa. Walaupun Riding Pink tidak mempunyai aplikasi telefon pintar, ia bagaimanapun berfungsi dengan membuat pendaftaran tempahan awal. Harap-harap adalah aplikasi telefon pada masa hadapan.



      4. Dacsee
      Dacsee dikatakan menggunakan pendekatan unik dengan mengambil konsep desentralisasi yang dibawa oleh matawang kripto iaitu Ethereum. Tak tahu bertapa ia berjaya tetapi daripada review di Android, perkhidmatan ini didapati menawarkan harga yang jauh lebih murah dari yang lain. Ia dikatakan hanya mengenakan sekitar 2% komisen berbanding 20% yang lazimnya dikenakan oleh perkhidmatan e-hailing.

      5. My Car
      Antara tawaran e-hailing yang terbesar di Malaysia, ia juga menggunakan model yang sama seperti Uber dan Grab. Pengguna boleh mengesan kedudukan pemandu dan harga yang ditawarkan terlebih dahulu. Paling penting, tiada surcaj untuk kesesakan dan harganya tetap.

      6. DIFF
      Seunik namanya, aplikasi ini masih baharu di pasaran. Hanya ditawarkan di sekitar Lembah Klang, menyediakan perkhidmatan semurah RM5 sehari dan tanpa mengambil sebarang komisen sebagai tawaran promosi pembukaan. Pelayaran di laman Facebook DIFF mendapati masih ramai yang tidak pasti dengan operasinya kerana lazim gagal mendapatkan pemandu.

      7. FRENZT
      Ia bermula dengan idea untuk menawarkan perkhidmatan e-hailing menyasarkan golongan pelajar dengan menghantar mereka atau barangan mereka ke destinasi. Masih baharu, jadi aplikasi ini juga menawarkan pelbagai promosi dan tawaran dengan ‘dompet kredit percuma’ bernilai RM5. Nampaknya, masih ada aduan mengenai perkhidmatannya termasuk kegagalan mengesan lokasi sewaktu pendaftaran.

      Oleh kerana kebanyakan perkhidmatan e-hailing yang disebut di atas masih baharu, maka ia pasti akan mengambil masa untuk disesuaikan dengan keperluan semasa. Apapun, eloklah kita dapat tahu rupanya ada berpuluh-puluh perkhidmatan e-hailing yang mempunyai sasaran serta fokus unik tersendiri yang boleh dicuba.

      Delete
    18. Untuk pastikan UMNO terus mampus 22 lagi Mahathir kena pangkah



      Tun M adalah seorang politician yang cukup menarik dan intelligent. Tun M berbeza dengan kesemua Perdana Menteri sebelumnya yang sememangnya berdarah elit. Tun M hanyalah anak seorang guru besar di sebuah sekolah.

      Di samping itu, Tun M pernah menjadi insan buangan dalam partinya sendiri. Berbeza dengan Perdana Menteri sebelumnya malah selepasnya yang naik ke puncak parti melalui jalan yang agak selesa dan lancar.

      Namun, kecerdikan Tun M khususnya dalam bacaan serta percaturan politik memberi laluan untuk beliau naik menggantikan Tun Hussein Onn walaupun sebelumnya Tun M hanyalah berada di kedudukan Naib Presiden 3 Umno (kedudukan ke-5 dalam parti).

      Kecerdikan politik Tun M juga memberi ruang kepadanya untuk berada selama 22 tahun di kedudukan nombor 1 kerajaan. Sepanjang Tun M berada di kedudukan nombor 1 kerajaan serta parti, Tun M cukup berstrategik dalam mencatur orang-orang dibawahnya serta rakan dari parti lain, lantas mengukuhkan posisinya.

      Ramai antara kita yang bersetuju bahawa Tun M ini zalim, malah dikatakan kemuncak kezaliman khususnya terhadap Pas berlaku pada zamannya memegang tampuk kerajaan. Tetapi saya yakin pada masa sama ramai antara kita yang bersetuju bahawa Tun M agak berjaya dalam membawa pelbagai pembaharuan selaku Perdana Menteri.

      Jadi untuk memastikan BERSATU bangun dan menguasai PH, Mahathir tak ada pilihan lain melainkan membunuh UMNO. Cara nak bunuh UMNO ialah cari kelasalah pimpinan mereka. Pimpinan UMNO sama macam Mahathir penuh dengan penipuan, bolok harta dan sebagainya. Cari dan pangkah aje. UMNO akan nampak kotor Mahathir dan sebagaian PH terselamat serta nampak bersih.

      Kalau UMNO tak mampus, maka sudah tentu BERSATU akan mampus apabila Anwar makin berkuasa dalam PH dan tak lama lagi bukan sahaja Anwar singkirkan Mahathir malah dengan BERSATU sekali.

      Delete
    19. Ketahuilah bahawa Syiah sebahagian daripada pengikut kapal baharu ini



      Bermula Mei 2018, maka alkisahnya bergembiralah sebahagian daripada rakyat sebuah negara yang mendapat pemimpin baru. Maka menjajalah mereka ke sana ke mari, di dalam televisyen dan di dalam radio negeri-negeri akan jahatnya kerajaan yang dahulu.

      Diumumkan seantero Malaya, tiadalah apa kerja lainnya kerajaan dahulu melainkan menjahanamkan negara dan tidak seperti mereka yang baru naik ini, siang malam tidak tidur memikirkan masalah negara.

      Maka setelah beberapa purnama, mulalah bangkit sekumpulan puak meminta jati diri dan meminta dihalalkan segala yang diharamkan sebelum ini.

      Bertebaranlah cereka direka, bahawa Syiah juga sebahagian daripada Islam, bahkan kononnya tertindas di bumi Malaya.

      Walhal bukan tidak kami ketahui bahawa Syiah sebahagian daripada pengikut kapal baharu dan kini mula menuntut janji ghanimah. Maka setelah berlalu lima purnama, melalui jalur hak asasi, melalui jalur hak beragama, lantas disuarakan oleh penganut agama lain supaya diiktiraf Syiah atas alasan kononnya kebebasan hak beragama.

      Sebenarnya Syiah tidak peduli sedikitpun samada ia dikata Islam atau tidak, kerana yang penting bagi mereka adalah pengiktirafan.

      Apabila Syiah ini mendapat pengiktirafan, maka ia akan menuntutlah kebebasan hak beragama, dan ia akan menuntutlah hak membuat masjidnya, hak membuat suraunya, hak untuk mengadakan acara ritualnya dan pelbagai lagi hak-hak yang akan dituntutnya.

      Atas sebab itulah Syiah tidak pernah dimasyhurkan ianya itu agama di Malaysia sepertimana Hindu dan Budha, bahkan dikatakan ianya sesat jualah selama-lamanya. Supaya ia tidak menuntut macam-macam daripada kerajaan.

      Namun di bawah pemerintahan baru ini, kita masih belum pasti lagi. Buku-buku yang diharamkan dahulu kini sudah tidak haram lagi, maka sedikit masa lagi kita sama-sama tunggu bagaimana berterabur kitab-kitab Syiah di pasaran buku Malaysia.

      Apapun kita tunggu sahajalah, kesan daripada tangan-tangan jahil yang mengundi dahulu. Walaupun UMNO dan Barisan Nasionalnya itu jahat dan rasuah bagai, namun dalam tempoh 60 tahun mereka memerintah tidaklah sama dengan kerajaan baru ini yang lebih kurang beberapa bulan sahaja memerintah. Bahkan kerajaan baru ini dalam tempoh beberapa bulan ini sahaja sudah melebihi teruknya Barisan Nasional selama 60 tahun.

      Wallahu 'alam...apa nak dikata, tanggunglah kesan dan akibatnya.

      #tongkatsunan

      Delete
    20. MANA YANG BAIK KITA SOKONG WALAU DATANG DARI PIHAK LAWAN


      Sokongan Kepada Tun Dr Mahathir Dalam Isu Pilihan Raya Kerajaan Tempatan



      Menonton “Bicara Minda: Bersama Tun Dr Mahathir Mohamad” anjuran Sinar Harian, saya sangat tertarik dengan jawapan Tun Dr Mahathir ke atas satu soalan yang dikemukakan oleh seorang individu bernama Prof Ali Hasan daripada UIAM mengenai isu pilihan raya kerajaan tempatan.

      Ini kerana pilihan raya kerajaan tempatan adalah termasuk di dalam Janji 25 Manifesto Pakatan Harapan bertajuk “Memperkukuh peranan dan kuasa pihak berkuasa tempatan” dalam mana tertulis jelas bahawa “Pakatan Harapan komited untuk memperkukuhkan demokrasi setempat”.

      Isu pilihan raya kerajaan tempatan ini juga telah dijawab secara rasmi oleh Menteri Perumahan dan Kerajaan Tempatan, YB Zuraida Kamaruddin, dalam sidang Dewan Rakyat pada 31 Julai 2018, selain oleh Menteri Wilayah, YB Khalid Abd Samad, dalam sidang Dewan Rakyat pada 7 Ogos 2018.

      Menjawab soalan Ahli Parlimen Bukit Bendera, Wong Hon Wai, mengenai roadmap perlaksanaan pilihan raya kerajaan tempatan, jawapan utama YB Zuraida adalah ia hanya akan dapat dibuat dalam jangka masa tiga tahun memandangkan keadaan ekonomi dan kewangan negara yang belum dapat distabilkan.

      Berbeza dengan jawapan YB Zuraida ini, Tun Dr Mahathir nampaknya lebih berterus-terang dengan memberi jawapan begini:

      “Kalau kita buat PRU di bandar, PRU di luar bandar, kita akan dapati luar bandar jawatankuasa ataupun dia punya council dia akan terdiri daripada orang Melayu, daripada dalam bandar akan jadi orang Cina. Sekarang ini pun kita tahu, kalau kita ada pilihan raya kita tak letak orang Melayu bertanding dalam bandar, dia tetap kalah. Kita iktiraf bahawa bandar itu kebanyakan penduduknya orang Cina. Jadi kalau kita ada PRU bagi bandar dan luar bandar maka kita pecahkan negara kita kepada dua pihak, satu bandar, satu luar bandar. Kita hendak supaya ada interplay di antara bandar dengan luar bandar. Masa belum tiba yang mana penduduk kita bercampuran dengan cara yang terbaik. Sekarang ini kita terasing antara satu dengan lain, bandar satu bangsa, luar bandar lain bangsa. Ini tidak sihat bagi negara kita”.
      Jawapan Tun Dr Mahathir membayangkan bahawa pilihan raya kerajaan tempatan hanya akan dapat dilaksanakan setelah komposisi penduduk bandar dan luar bandar menjadi lebih seimbang antara kaum Melayu dan kaum bukan Melayu, dan ini sudah tentu agak sukar untuk berlaku dalam waktu terdekat.

      Untuk makluman, hujah yang Tun Dr Mahathir gunakan ini jugalah, iaitu komposisi kaum yang tidak seimbang di bandar-bandar, yang saya sebelum ini, malah Presiden PAS, Datuk Seri Abdul Hadi Awang, juga, gunakan bagi mempertikaikan janji untuk melaksanakan pilihan raya kerajaan tempatan ini.

      Sebab itulah saya tidak teragak-agak untuk menyatakan sokongan penuh ke atas pendirian Tun Dr Mahathir dalam isu pilihan raya kerajaan tempatan ini.

      DR. KAMARUL YUSOF

      Delete
    21. Bayar royalti seperti perjanjian 1975



      KOTA BHARU: Kerajaan Persekutuan perlu merealisasikan komitmen Perdana Menteri bagi membayar royalti petroleum kepada Kelantan.

      Tun Dr Mahathir Mohamad ketika mesyuarat Majlis Kewangan Negara pada 7 Jun lepas memberi jaminan akan membayar royalti kepada negeri-negeri pengeluar minyak.

      Timbalan Menteri Besar, Dato' Mohd Amar Abdullah berkata, kerajaan Kelantan dan persekutuan masih dalam perbincangan mengenai perkara tersebut.

      "Perkara itu masih lagi dalam perbincangan antara kerajaan negeri dan persekutuan. Jadi masih terlalu awal untuk mengupas perkara itu.

      "Cuma kita berharap kerajaan pusat membayar royalti sebagaimana perjanjian pada 1975," katanya ketika ditemui di sini hari ini.

      Sebuah laman berita melaporkan Petronas sudah mengagihkan royalti petroleum dan Kementerian Kewangan sudah membayar kepada Sarawak dan Sabah namun tidak kepada Kelantan dan Terengganu. -

      Delete
  2. Budin, kalau Najib pun boleh buat2 tak faham, maka tak hairanlah kalau ada macai yg buat2 dungu kat blog hang ni.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tapi aku rasa dungu depa ni bukan dibuat2, ini betul betul punya dungu ni. 😂😂😂

      Delete
    2. Bulat Kontol...Kau tak rasa pelik ke...tak serik2 lagi si Ah Beng@Nobita ni kelentong dan membohong rakyat walaupun dah berkali2 dikantoikan oleh DS Najib ???

      Sekali lagi Najib Razak dedahkan penipuan Lim Guan Eng


      Menteri Kewangan Lim Guan Eng masih tidak berpuas hati.

      Dia mengadu bahawa saya telah menyerang secara peribadi setelah saya nyatakan bahawa langkah menjual aset sebagai cara untuk menampung kos kerajaan bukan pandai pun.

      Melalui satu kenyataan akhbar, Guan Eng berkata semasa dia menjawat jawatan sebagai Ketua Menteri selama 10 tahun, kerajaan Pulau Pinang hanya menjual 43 hektar tanah.

      Tidak perlu untuk mengulas panjang lebar jika mahu mematah ketidakjujuran beliau.

      Kita hanya perlu merujuk kepada kenyataan Guan Eng sendiri pada masa silam di mana hanya satu penjualan tanah ini sahaja sudah 99.2 hektar (245 ekar).

      Biar Guan Eng bongkarkan Guan Eng.

      Sebenarnya, selama temph 10 tahun ini, kerajaan Pulau Pinang di bawah beliau sudah menjual dan memberi tanah ataupun hak tanah milik kerajaan negeri sebanyak 2,337.5 hektar (5,776 ekar) – dan bukan hanya 43 hektar seperti didakwanya.


      Ini termasuk dua projek PPP untuk projek terowong yang kini tiada apa pun boleh dilihat dan projek PTMP di mana hak penambakan tanah diberi.

      Guan Eng juga masih mahu meraih pujian dengan berkata dia telah mengurangkan hutang kerajaan negeri Pulau Pinang sebanyak 90%.

      Pada hal ianya usaha kerajaan pusat BN pada tahun 2010 apabila kerajaan pusat memberi bantuan kepada kerajaan negeri dengan mengstruktur semula aset air mereka dan sekaligus telah mengurangkan hutang mereka sebanyak RM655 juta iaitu 95% dari hutang kerajaan Pulau Pinang pada masa itu.

      Guan Eng sendiri juga pernah mengeluarkan kenyataan akhbar mengenai perkara ini bagaimana kerajaan pusat di bawah BN telah menolong Pulau Pinang untuk mengurangkan hutang kerajaan negeri sebanyak 95%:

      Internet tak pernah lupa.

      Jika fakta fakta yang sangat nyata dan ketara ini masih mahu tidak jujur, apa lagi yang mereka tidak berani untuk terus berbohong termasuk hal kewangan negara?

      Guan Eng patut sedar bahawa dia bukan lagi ahli politik pembangkang tetapi menanggung tanggungjawab berat sebagai menteri kewangan negara.

      Oleh itu, dia patut dan seeloknya lebih jujur apa bila mengeluarkan kenyataan kepada rakyat...mereka kini lebih terdedah kepada maklumat di hujung jari !!!

      Delete

    3. UNTUK MAKLUMAN PEMBACA YANG TIDAK MASUK BLOG INI SELALU:

      Yang pakai berbagai nama seperti GENG NAJIB, Anonymous, Kejora, justice league, lebaimodern, KEPTENMALAYSIA dan lain lain itu ia lah petugas Umno yang dijangka bekerja di Umno Dirty Tricks Departmnt (DTD), dibayar gaji cara biasa atau berdasarkan berapa banyak komen dimasukkan nya ke sini.

      Dia masuk siang dan malam, tak kira pukul berapa, ada masa nampak seperti dia tidur ha nya 3-4 jam sehari sahaja.

      Tujuan nya ia lah seperti diarah Umno DTD: propaganda, misinformation, disinformation, twists, spins, sabotaj, dan apa sahaja yang boleh menjatuhkan imej PH, menaikkan imej UMNO/BN.

      Cara2 nya termasuk mengecewakan (frustrate), menyakitkan hati pembaca dengan mengkopipes apa saja, laporan2 yang panjang lebar, sebanyak mana yang boleh, untuk mencapai tujuan itu. Maka diletakkan nya komen2 dan/atau kopipes tersebut sebagai jawapan kepada setiap komen pro-PH. Biasa nya, tidak berkaitan dengan tajuk pos atau komen2 pro-PH itu.

      Cara bagi meng”counter” nate’ yang guna mana GENG NAJIB, Anomouse dll itu ia lah dengan “giving him a taste of his own medicine ” – mengkopipes. Maka kita kopipes apa saja yang membusukkan Najib, Umno, BN dan seperti nya. Dan kopipes apa saja yang menaikkan imej Tun Dr Mahathir dan Pakatan Harapan. Dengan itu, kopipes2 kita itu juga memaklomkan kpd pembaca maklumat yang mungkin mereka belom terbaca.

      Delete
  3. Tepi perigi, banyak kemaman
    Bunga melati, dipetik budak
    Sekali lagi, nak tanya Suman
    JB nanti, jadi ke tidak?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bila tuu atau nak auta keling lagi ker....??

      Hari ini saja kau dah ditangksp basah terang2 mengauta keling dgn ungkapanmu, "MUNGKIN JUGA DIA TAKUT 'PERISTIWA HITAM DI JB' TAHUN LEPAS ITU BERULANG LAGI...)"

      Kan dah kena kantol lagi engkau besar punya temberang. Peristiwa yg kau mungkir & tak berani datang itu pd tahun ini menjelang dekat PRU 14.

      Akhir kalam, kesiannya Kau.....melihat kau dah tahap kritikal sakit angau ditimpa perasaan, berangan angan, cakap sorang2, syok sendiri macam orang tak laku ada bini atau girlfriend dok kerja melancap saja. Tak gitu, kan kan kan.....??

      Hiiii, malunya.....!!

      Kejora dah terkantol bakal kojol macam najib & jahid hang kerdee....!!

      Ha ha ha ha
      Ho ho ho ho
      Hi hi hi hi

      Delete
  4. Old Suman run helpless, as if being hunted
    He's as if the crook in cowboy film, 'wanted'
    This few days.. he had been flatly defeated
    Compared to me, he is NOT EVEN A THIRD

    ReplyDelete
  5. Wow pemantun bistari guna bahasa Inggeris
    Ini mmg jauh lebih berbisa dari tikaman keris
    Ke wad pula ler Suman terkucil pampers tiris
    Kalut ler jadinya doktor nurse sedara & waris

    ReplyDelete
  6. Bulat Kontol...Tentu kau dah tau fakta ni..tapi tak pe lah aku kongsikan lagi sekali dengan kau. Benda yang baik dan membanggakan negara macm ni memang WAJIB dikongsikan bersama dalam lembaran sejarah Msia!!!

    Najib Antara 12 Menteri Kewangan Terbaik Di Asia
    Mar 27, 2017

    KUALA LUMPUR – Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak dilaporkan sebagai antara 12 Menteri Kewangan Terbaik di Asia, lapor portal kewangan antarabangsa FinanceAsia.

    Portal tersebut yang setiap tahun mengeluarkan ranking kewangan untuk negara-negara di Asia berkata bahawa Najib berada di tangga ke-10 berbanding 48 negara di rantau Asia-Pasifik.

    Menurut FinanceAsia yang beribu pejabat di Hong Kong, China itu selain Najib, turut dinobatkan sebagai Menteri Kewangan Terbaik di Asia ialah Sri Mulyani Indrawati (Indonesia) dan Arun Jaitley (India).

    Juga Sonny Dominguez (Filipina), Lou Jiwei (China), Heng Swee Keat (Singapura), Sheu Yu-jer (Taiwan), John Tsang (Hong Kong) dan Scott Marrison (Australia).

    Fuuuh...WAJIB lah kita sama2 angkat topi dan tabik spring tinggi2 pada DS Najib..iyelah kalau nak dibandingkan dengan prestasi si Ah Beng@ Nobita tu..memang kat tapak kaki DS Najib aje bhai !!!

    ReplyDelete
  7. Bulat Kontol...Kau dah baca FB DS Najib yang terlatest ke belum??? Tak pe..kau jangan susah hati...aku kongsikan ulasannya tu dengan kau FOC beb !!!

    PH akan terus guna perkataan trilion - Najib

    KUALA LUMPUR 24 Okt. - Kerajaan Pakatan Harapan (PH) akan terus menggunakan perkataan trilion bagi menggambarkan hutang negara meskipun jumlah sebenar hutang negara tidak sebanyak itu.

    Bekas Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak berkata, tindakan mereka-reka angka hutang itu penting bagi membolehkan kerajaan PH mencapai kepentingan politik mereka.

    Lebih-lebih lagi kata beliau, perkataan trilion itu sangat mudah difahami oleh orang ramai.

    "Rakyat perlu tahu Bank Dunia baru-baru ini mengeluarkan kenyataan bahawa hutang Malaysia bukan ada di tahap yang luar biasa tinggi.

    "Laporan rasmi Rancangan Malaysia Ke-11 (RMK-11) minggu lalu dari Unit Perancang Ekonomi (EPU) merumuskan 'Malaysia masih diberi penarafan yang menggalakkan dengan prospek stabil oleh agensi penarafan antarabangsa yang utama berdasarkan asas ekonomi negara yang kukuh'," katanya dalam status Facebook beliau, hari ini.

    Tambah beliau, pelbagai agensi kerajaan seperti Kementerian Kewangan, EPU, Bank Negara Malaysia tidak menyatakan hutang negara sebagai RM1 trilion.

    Katanya, badan-badan asing seperti Bank Dunia dan semua agensi penarafan antarabangsa turut menafikan jumlah hutang negara tidak seperti yang didakwa kerajaan PH itu.

    Amacam..tak cerah tak minda kau yang kelabu asap tu haah???

    ReplyDelete
    Replies

    1. YANG PAKAI BANYAK NAMA SEPERTI GENG NAJIB, justice league dll itu SUDAH KENA TANGKAP RED HANDED MENGGUNA BANYAK NAMA, saperti dibuktikan berikut:

      Kopipes2 berikut ditarikh yang sama, dimasa yang berbeza 1,2,3 minit sahaja, menunjukkan dimasukkan orang yang sama tapi menggunakan nama yang berlainan:

      GENG NAJIB13 July 2018 at 08:08
      Apa citer pulak ni..

      lebaimodern13 July 2018 at 08:12
      APA HEBAT NYA BANGSA MELAYU

      lebaimodern13 July 2018 at 08:13
      APA HEBATNYA HUDUD

      lebaimodern13 July 2018 at 08:15
      KENAPA SISTEM BERAJA PERLU DIPERTAHANKAN

      GENG NAJIB13 July 2018 at 08:17
      Dulu masa era Reformasi

      lebaimodern13 July 2018 at 08:23
      KENAPA INSTITUSI ISLAM WAJIB DIPERTAHANKAN

      lebaimodern13 July 2018 at 08:27
      APA ERTINYA ANDA MENGAKU MUSLIM

      lebaimodern13 July 2018 at 08:28
      APA ERTINYA ANDA MENGAKU SEORANG BERIMAN

      lebaimodern13 July 2018 at 08:31
      APA HEBATNYA ALQURAN

      Bodoh nya dia - tunjukkan pattern pulak dengan beberapa perkataan permulaan kopipes tu saperti

      "Apa citer .. APA HEBATNYA .. APA ERTINYA .."

      Apa saja dibuat nate' yang dibayar Umno Dirty Tricks Dept nih. Untuk mempropaganda Najib/Umno, sabotaj PH, dll.

      KEPALA BAPAK DIA.
      PMD (yang nih tak boleh dieja, censored).

      Delete
  8. Bulat kontol...Aku tau pantun aku ni tak sehebat mana macam Anon tu..tapi saja nak kongsikannya dengan kau...boleh kan ???

    UNDI PH ANAK KRONI ATOK YANG KAYA
    RAKYAT DI SURUH BERKORBAN UNTUK NEGARA
    TABUNG HARAPAN@JANJI PH APA CHER..
    MACAI KONYITOMATO GAK YANG TERKINJA KINJA


    KIKIKIKI... BODOOO MACAI KENA BODO SAMPAI MASUK LIANG KUBOOOO...!!!

    DS ZAHID DITUDUH ITU INI
    22 TAHUN BERIBU RIBU KES MACAM NIH..
    KO TUNGGU JER KO TURUN TAHTA NANTI
    ANAK CUCU TAK CUKUP TANAH NAK LARI

    KIKIKIK..Harrrk ..Tuiii..kokohkikioikiokik!!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dlm Islam pun dh menyebut

      Bila makan yg haram maka jadi darah daging yg haram jugaklah ia

      Maka lahirlah beruk bodoh yg masih menyokong najib gila tu

      Sama je level bengap bin bangangnya dgn pah bedah tu

      Delete

    2. Cara bagi meng”counter” nate’ yang guna mana GENG NAJIB, Anomouse dll itu ia lah dengan “giving him a taste of his own medicine ” – mengkopipes. Maka kita kopipes apa saja yang membusukkan Najib, Umno, BN dan seperti nya. Dan kopipes apa saja yang menaikkan imej Tun Dr Mahathir dan Pakatan Harapan. Dengan itu, kopipes2 kita itu juga memaklomkan kpd pembaca maklumat yang mungkin mereka belom terbaca.

      BERMULA DI KOMEN SELEPAS INI.

      Delete
    3. Tajul Kojol...Tentu kau perasan benda ni, tapi saja aje kau butakan mata kan ????

      Dahulu Raja2 Melayu DITIPU British hingga dapat menjajah dengan percuma, kemudian mengugut orang Melayu untuk menerima pendatang Cina dan India yang dibawa mereka sebagai syarat merdeka.

      Kini sekali lagi orang2 Melayu DITIPU oleh DAPigs dengan gula2 manifesto sehingga mereka dapat memerintah... Minoriti menjajah majoriti.

      Hanya satu2nya negara di dunia yang terjadi benda macam ni... Kesian orang Melayu selalu kena TIPU bhai!!!

      Delete

    4. BODOH PUNYA MOHAMED HASAN MENGATA

      Don’t judge all of Umno for the mistakes of a few, says deputy president

      DIA BUTA KE MALAYSIA DAH BEGITU KOAP SEKARANG DAN BEGITU RAMAI ORANG UMNO YANG KORAP. TERMASUK NAJIB, ZAHID DLL. ITU PASAL DI DAKWA SPRM KE MAHKAMAH.

      Delete
  9. Terus lesap Suman tua lahir tak cukup bulan
    Kena serang jantung dek aku punya pukulan
    Di temani cucu ke hospital menaiki ambulan
    Berkerumun di wad sahabat handai & taulan

    ReplyDelete
    Replies
    1. Masih terover temberang auta keling lagi ker, Kejora Musibat.....??

      Hari ini saja kau dah kutangksp basah terang2 mengauta keling dgn ungkapanmu, "MUNGKIN JUGA DIA TAKUT 'PERISTIWA HITAM DI JB' TAHUN LEPAS ITU BERULANG LAGI...)"

      Kan dah kena kantol lagi engkau besar punya temberang. Peristiwa yg kau mungkir & tak berani datang itu pd tahun ini menjelang dekat PRU 14.

      Akhir kalam, kesiannnnnnya....melihat kau dah di tahap kritikal sakit angau ditimpa perasaan, berangan angan, cakap sorang2, syok sendiri macam orang tak laku ada bini atau girlfriend dok kerja melancap saja. Tak gitu, kan kan kan.....??

      Heeeeeeee, MALU SEMALUnya bak lagu kumpulan Spin...!!

      Kejora dah terkantol bakal kojol macam najib & jahid hang kerdee....!!

      Ha ha ha ha
      Ho ho ho ho
      Hi hi hi hi

      Delete
  10. Bulat Kontol...saja nak kongsikan pagi ni dengan kau pantun oleh sorang netizen yang tular di media sosial baru2 ni..jom layan beb !!!

    FUYOOO ATOK SEDIH TAK TERPERI SEDU SEDAN
    LIDAH BERCABANG MOHON SEMPATI BILA DIMAKI
    JANGAN PERCAYA LA SI RENTA MAJUK LETAK JAWATAN
    AUTA BODOH BANGANG LIDAH BERCABANG TAK LAKU LAGI


    KIKIKIKI...

    ATOK LETAK JAWATAN BILA DIMAKI
    DIMAKI HAMUN OLEH PEMANDU TAKSI
    AUTA LIDAH BERCABANG LEPASKAN DIRI
    ANAK CUCU KRONI BELUM SETTEL LAGI


    ALAHAI ATOKKKK GORENG LETAK JAWATAN NI DAH LAPUK BEBENAU LA ATOK... LIDAH BERCABANG BILA TAK LEH JAWAB ATOK BUAT MUKA SEPOSEN JER..


    KIKIKIKI.. ATOK PEGANG JER JAWATAN TU SAMPAI MASUK LAM KUBO... MACAI HAPRAKAN RESAH GELISAH BANG NON DAH DAPAT KUASA .. ATOK JADI KUDA KAYU DAP AJER..

    ReplyDelete
    Replies

    1. HAHAHA HOHOHO HIHIHI

      ORANG YANG KATA DIA SENTIASA SETIA KPD BOS NYA, TAK KIRA SIAPA, SEKARANG MACAM MENYORAK ZAHID DENGAN NASIHAT (SIAPA TAK TAHU NASIHAT BEGITU, TAK BERI NAMA PULAK) -

      'Cari peguam bagus untuk bela diri di mahkamah'

      Ahli Parlimen Padang Rengas Datuk Seri Mohamed Nazri Aziz menasihatkan Presiden Umno Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi supaya mencari barisan peguam yang bagus untuk membela diri di mahkamah.

      SOAL NYA, SIAPA LAGI YANG BAGUS YANG ADA MASA NAK BELA DIA? SHAFEE DAH KOMITED TO AL JIBO DAN DIA SHAFEE SENDIRI PUN KENA TUDUH DI MHKAMAH.

      KOT MAT MASELAN BOLEH BELA ZAHID? HEHE

      Delete
  11. Baru le Suman tau, dia buat aku turun minyak
    Terus dia jadi bisu, biol, tak lagi cakap banyak
    Hari inii, lunyai dia, aku mahu ganyang lanyak
    Biar sebulan anak haram ini tak tidur nyenyak

    ReplyDelete
    Replies
    1. Masih terover temberang auta keling lagi ker, Kejora Musibat.....??

      Hari ini saja kau dah kutangksp basah terang2 mengauta keling dgn ungkapanmu, "MUNGKIN JUGA DIA TAKUT 'PERISTIWA HITAM DI JB' TAHUN LEPAS ITU BERULANG LAGI...)"

      Kan dah kena kantol lagi engkau besar punya temberang. Peristiwa yg kau mungkir & tak berani datang itu pd tahun ini menjelang dekat PRU 14.

      Akhir kalam, kesiannnnnnya....melihat kau dah di tahap kritikal sakit angau ditimpa perasaan, berangan angan, cakap sorang2, syok sendiri macam orang tak laku ada bini atau girlfriend dok kerja melancap saja. Tak gitu, kan kan kan.....??

      Heeeeeeee, MALU SEMALUnya bak lagu kumpulan Spin...!!

      Kejora dah terkantol bakal kojol macam najib & jahid hang kerdee....!!

      Ha ha ha ha
      Ho ho ho ho
      Hi hi hi hi

      Delete
  12. Fuyooo...Teruk si Ah Beng@Nobita kena balun kaw2 dengan rakyat Msia...tak caya..teruskan membaca berita berikut beb !!!!

    KUALA LUMPUR – Dakwaan kerajaan Pakatan Harapan (PH) cekap pengurusan kewangan kerana berjaya meningkatkan Akaun Hasil Disatukan sebanyak tujuh kali ganda iaitu RM3.25 bilion dalam tempoh empat bulan dipersoal.

    Ia berikutan Akaun Hasil Disatukan negara dikira dan audit secara tahunan iaitu pada tahun kewangan berakhir 31 Disember setiap tahun, bukan bulanan seperti yang digembar-gemburkan oleh Menteri Kewangan, Lim Guan Eng kelmarin.

    Naib Ketua Pemuda UMNO, Shahril Sufian Hamdan berkata, Guan Eng juga tidak menyebut dalam kenyataanya bahawa baki terkumpul Akaun Hasil Disatukan kekal sebanyak RM11.86 billion setiap tahun kewangan berakhir 31 Disember tidak pernah berubah sejak tahun 1996.

    Selain itu, kata beliau, hasil kerajaan bagi tempoh antara April sehingga Julai sememangnya akan meningkat berkali ganda berbanding bulan-bulan lain kerana tarikh akhir bagi individu menghantar borang taksiran cukai adalah pada 30 April dan 30 Jun setiap tahun.

    “Ini dia (Guan Eng) tak sebut atau buat-buat lupa,” katanya di Facebook hari ini.

    Shahril Sufian berkata, kutipan dari 31 Mei 2018 sehingga 31 Ogos 2018 berjumlah RM73.58 billion juga menunjukkan bahawa kerajaan sememangnya mampu mengutip hasil setiap bulan untuk menampung perbelanjaan mengurus selepas 9 Mei 2018.

    Kata beliau, Guan Eng juga tidak menyebut tahun pilihan raya 2004, 2008, 2013 baki terkumpul Akaun Hasil Disatukan kekal sama pada hujung tahun bukti tidak ada perbelanjaan berlebihan pada tahun pilihan raya.

    Jelas beliau, perbelanjaan mengurus adalah perbelanjaan tetap seperti emolumen gaji dan pencen kakitangan awam, perkhidmatan dan bekalan, aset, pemberian dan kenaan bayaran tetap.

    Justeru, katanya, kenyataan Guan Eng jelas membuktikan tidak ada pembaziran yang boleh berlaku secara berlebihan seperti didakwa pemimpin PH selama ini.

    “Kalau rasa fakta ini tak betul, Menteri Kewangan boleh tunjukkan item perbelanjaan mengurus Januari – Mei 2018 dibandingkan dengan Januari – Mei 2017 untuk buktikan perbelanjaan berlebihan,” katanya.

    ReplyDelete
    Replies

    1. LAGI HAHAHA HOHOHO HIHIHI

      PEMIMPIN2 AMENO DAH BERGADUH ANATARA DEPA, NAK ONE-UPMANSHIP PULAK, NAMPAK NYA -

      Tawaran bekas Menteri Pertahanan Datuk Seri Hishammuddin Hussein untuk mencari dan membawa pulang ahli pernigaan kontroversi Low Taek Jho dari China bagi menyelesaikan kes 1MDB menimbulkan pelbagai reaksi daripada anggota parlimen BN.

      Menurut Anggota Parlimen Rembau Khairy Jamaluddin, Hishammuddin tidak perlu berbuat demikian, sebaliknya jika mempunyai maklumat berkaitan Jho Low, beliau perlu menyalurkannya kepada kerajaan.

      “Satu kenyataan yang menarik daripada Daruk Seri Hishammuddin untuk cari Jho Lo tetapi kalau beliau ada maklumat saya harap dapat diberikan kepada pihak kerajaan sebab itu cara yang terbaik untuk bawa pulang Jho Low yang diperlukan untuk siasatan.

      “Perkara seperti ini melibatkan kerjasama agensi antara Malaysia, China kerana ia melibatkan undang-undang dan sebagainya. (KERRY OKSPOD KJ BUKAN LOYAR, MUDIN LOYAR, SIAPA YANG BANGANG NIH?)

      “Sepatutnya tidak menjadi satu usaha peribadi. Ia mesti dibuat secara antara kerajaan dan kerajaan” katanya kepada pemberita di lobi parlimen hari ini.

      Delete
  13. Terus cabut lari Suman pukimak haram jadah
    Dia kecut baru kena pukul dgn pantun madah
    Di JB nanti, dia akan lebih berat terima padah
    Gelema ingus pekat muka dia aku mau ludah

    ReplyDelete
    Replies

    1. SEMUA DEPA DI UMNO NAK NUNJUK DEPA PANDAI. TAPI BODOH BANGANG, SEBAB DULU MASA NAJIB BUAT TAHI, MENCURI RM2.6 BILION DUIT RAKYAT DI 1MDB, TAK MAHU GULINGKAN DIA, MELAINKAN MUHYIDDIN DAN SFAFEI AFDAL YANG KENA PECAT.

      KALAU GULINGKAN NJIB MASA ITU, TAK UMNO/BN KENA GULING DI PRU14 -

      Tawaran Hisham cari Jho Low: MP Umno berbelah bahagi

      Tawaran bekas Menteri Pertahanan Datuk Seri Hishammuddin Hussein untuk mencari dan membawa pulang ahli pernigaan kontroversi Low Taek Jho dari China bagi menyelesaikan kes 1MDB mengundang reaksi berbeza di kalangan anggota parlimen BN.

      Menurut Anggota Parlimen Rembau Khairy Jamaluddin, Hishammuddin tidak perlu berbuat demikian, sebaliknya jika mempunyai maklumat berkaitan Jho Low, beliau perlu menyalurkannya kepada kerajaan.

      “Satu kenyataan yang menarik daripada Hishammuddin untuk cari Jho Low tetapi kalau beliau ada maklumat saya harap dapat diberikan kepada pihak kerajaan sebab itu cara yang terbaik untuk bawa pulang Jho Low yang diperlukan untuk siasatan.

      “Perkara seperti ini melibatkan kerjasama agensi antara Malaysia, China kerana ia melibatkan undang-undang dan sebagainya.

      “Sepatutnya tidak menjadi satu usaha peribadi. Ia mesti dibuat secara antara kerajaan dan kerajaan” katanya kepada pemberita di lobi parlimen hari ini.

      Khairy berkata demikian mengulas tawaran Hishamuddin yang mahu mencari Jho Low sehingga ke lubang cacing.

      Semalam, Hishammuddin berkata, beliau akan menggunakan hubungan terdahulu dengan pemimpin China dalam usaha menjejaki Jho Low.

      Hishammuddin yang juga bekas menteri tugas-tugas kKhas berkata beliau bersedia menggunakan jaringan hubungannya dengan China untuk mencari Low.

      Untuk itu, katanya, beliau akan berbincang dengan rakannya di China bagi memastikan kesahihan khabar angin mengenai keberadaan Jho Low di China dan sanggup ke sana untuk membawa ahli perniagaan kontroversi itu berdepan keadilan.



      Mengulas isu yang sama, Anggota Parlimen Padang Rengas, Datuk Seri Nazri Aziz menyambut baik usaha Hishammuddin untuk membawa pulang Jho Low.

      “Bagus, kerana apa yang Hishammuddin boleh buat untuk bawa balik Jho Low, baguslah.

      “Semua orang nak tahu juga di mana dia. Kalau dia tak di China, kalau Hishammuddin ada ruang (untuk cari Jho Low), saya ingat baguslah.

      “Sebab kita pun nak tahu cerita sebenarnya sebab dia watak utama (dalam kes 1MDB), jadi saya rasa ia tindakan yang baik dari Hishammuddin,” katanya.

      Delete
  14. Suman bapok ternyata sgt dayus punya dasar
    'Action yillek' hanya berharapkan cakap besar
    Terus cabut lari bila peluru aku tala dan sasar
    Muak dengar alasan, "teman binii pergi pasar"

    ReplyDelete
    Replies

    1. KOMEN2 KPD BERITA
      Tawaran Hisham cari Jho Low: MP Umno berbelah bahagi

      Vijayandren Vadiveloo
      Hahaha Hishammuddin aka James Bond Malaysia! Dia ingat PDRM tak boleh, Kerajaan Malaysia pun tak jalan! Jadi Rakyat Malaysia kini menaruh harapan pada James Bond Malaysia untuk membawa balik si Jho Low yang diminati ramai! Hahaha


      Steven Chew
      Hishamuddin mahu kerajaan PH selesai kes 1MDB dengan segera, .. nampak sungguh kerajaan PH tengah memancing MP, adun dan ahli ahli PH yang rasa terlibat dengan dana 1MDB untuk membersihkan diri dengan masuk jadi ahli PH.

      Kalau tidak silap andaian saya, kalau dilanjut lagi lama lagi, tambahan ahli baru PH akan meningkat dan tiada masalah atau terjamin pru akan datang kekal jadi kerajaan. Mungkin itu salah satu motif.

      Motif yang kedua, terlalu ramai yang pernah terima dana 1MDB iaitu duit rakyat termasuk yang berkuasa atau dalam lindungan kerajaan PH. Kalau nama nama penerima dibongkar dan mesti diarah kembali dana rakyat.

      BONGKAR SEMUA TERLIBAT DAN MALU SEBAB RAMAI YANG DULU BERKUASA TERLIBAT.

      APA JAWAPAN PUN RAKYAT JADI MANGSA TANGGUNG HUTANG ATAUPUN RAKYAT DITIPUKAN SENANG CERITA. NAJIB PUNYA PASAL.

      Farid Ahmad
      Kenapa tak tanya kusin dia Najib mana Jho Low menyorok.

      Tao tak tau lah si kusin akan bei tahu. Sebab kalau Jho Low dapat ditangkap org yg paling takut adalah Najib dan Rosmah.

      Delete
    2. Lakonan Kejora sebagai Tonggeng & Sang Tikus AnonuMOUSE sebiji macam najib sebagai Tuan Penasihat 1mdb, Menteri Kewangan &;PM yg penuh drama berauta, membohong untuk mencuri, mengklepet, nenyonglap duit rakyat & negara.

      Perilaku Kejora Tonggeng aka Sang Tikus AnonyMOUSE sejak akhir2 ini dah sampai ke tahap Kritikal sakit angau ditimpa perasaan, berangan angan, cakap sorang2, syok sendiri macam orang tak laku ada bini atau girlfriend dok kerja melancap saja. Tak gitu, kan kan kan.....??

      Heeeeeeee, MALU SEMALUnya bak lagu kumpulan Spin...!!

      Kejora aka Sang Tikus AnonyMOUSE dah terkantol bakal juga kojol macam najib & jahid hang kerdee....!!

      Ha ha ha ha
      Ho ho ho ho
      Hi hi hi hi

      Delete
  15. Anon 09.28...Fuuuh..power betul lah pantun kau..memang wajar dapat gelaran Raja pantun tersohor dewasa ini.

    Apa2 hal pun, izinkan aku kongsikan dengan kau pantun dari netizen yang sama kat atas tu beb !!!!

    KIKIKIKI..

    MENTERI DAP CINO NI RUPANYA GAY LGBT
    MELAYU NYA PULA BERNAMA ALJUBORI
    MUSNAH MALAYSIA DENGAN KAUM LUT NI
    MACAI BODO MASIH TERKINJA KINJA LAGI

    MENTERI AGAMA MESIA DARUL LGBT
    MENTERI INDIA BELUM NAMPAK LGBT LAGI
    (KLU INDIA ADA RABAK MONTOT...KIKI)
    SELAMATKAN MALAYSIA DARI KAUM LUT INI
    HANCUR MALAYSIA DIKUASAI KAUM LAKNAT INI


    JOM KITA SAMA2 SELAMATKAN MALAYSIA DARI JADI SARANG LGBT!!!! memetik kata2 Wak Suman..SELISIH.....

    ReplyDelete
    Replies

    1. KOMEN2 KPD BERITA
      Tawaran Hisham cari Jho Low: MP Umno berbelah bahagi

      Kazuma Kiryu
      Boleh percaya ker si Hishamuddin ni nanti bila jumpa Jho Low lain pulak jadinya. Manalah tahu kot kot dia bagi Jho Low script yang baru yang mana boleh menutup kes kes yang blom terungkai lagi buat masa skg, kot kot si Hisham ni pun ada terlibat juga dengan kesepakatan dengan Jho Low sebelum ni manalah kita tahu, lagipun hubungan si Hisham ngan bekas boss dulu pun dalam ketegori anak beranak juga.

      Manabu Othman
      saya berharap datuk Hisamudin tolong bawa Jow lo pulang ke m’sia, kesihan datuk najib d dakwa pelbagai kesalahan sedangkan Jow Lo mastermine IMDB bersenang-lenang d China. “Jahanam punya cina”

      Nadin Abdullah
      Dulu lain,sekarang lain, Dulu u ada kuasa sekarang u hanya orang biada shj.Tak perlu masuk campur, Hishammudin, engkau pun ada korapsi juga semasa dlm BN.
      Engkau bukan bagus semasa jadi menteri pun,Tapi kini dah terdesak ingin berbakti.Engkau bukan Panglima Hang Tuah,

      Polis interpol lagi bijak drp kamu.Nanti jumpa j.Low kamu jadi lembek. J.Low bukan calang calang manusia yg bijak dapat mempengaruhi Si najib,malah awak hanya orang turutan siNajib sahaja.Kamu nak kejar pun tak tak dapat,macamana mau tangkap si jerung spt dia.

      Razak Ismail
      Masa jadi kerajaan tak nak cari pun..sampai nama jho high tak boleh disebut diparlimen...cewaah skrg nak tolong carik erk...got meaning thaaat..by the way Pandikar pekaboorrr..mlm tidur lena tak?

      Saibah Rosdi
      hahha..janganlah cepat sangat melatah.. mungkin beliau sekadar mahu membantu.. tapi tahniah jugalah kepada KJ yang bertindak mengingatkan Dato’ Sri Hishammuddin supaya salurkan bantuan kepada kerajaan..


      Mcd Infra
      Hisham ni ada dalam list nak kena panggil oleh SPRM jadi dia nak buat jasa pada PH. So tak payahlah dakwa pasal kes seleweng dalam kementerian pertahanan atau terima duit 1MDB sebagai Ketua Bahagian Umno

      Delete
  16. Teringat Suman bapok, hati rasa tak tenteram
    Hari ni, aku mmg betul2 mau lepaskan geram
    Mahu ajar ini barua yg tak cukup asam garam
    Biar terduduk si tua ifrit, pukimak anak haram

    ReplyDelete
    Replies
    1. Lakonan Kejora sebagai Tonggeng & Sang Tikus AnonuMOUSE sebiji macam najib sebagai Tuan Penasihat 1mdb, Menteri Kewangan &;PM yg penuh drama berauta, membohong untuk mencuri, mengklepet, nenyonglap duit rakyat & negara.

      Perilaku Kejora Tonggeng aka Sang Tikus AnonyMOUSE sejak akhir2 ini dah sampai ke tahap Kritikal sakit angau ditimpa perasaan, berangan angan, cakap sorang2, syok sendiri macam orang tak laku ada bini atau girlfriend dok kerja melancap saja. Tak gitu, kan kan kan.....??

      Heeeeeeee, MALU SEMALUnya bak lagu kumpulan Spin...!!

      Kejora aka Sang Tikus AnonyMOUSE dah terkantol bakal juga kojol macam najib & jahid hang kerdee....!!

      Ha ha ha ha
      Ho ho ho ho
      Hi hi hi hi

      Delete
  17. Kat JB, akan parah pokah, Suman boncit bujal
    Lunyai si tua ini, aku mau tala taji sekeh tunjal
    Kasi menyembam atas jalan ini pukimak dajal
    Biar terlantar di hospital kalau tidak temui ajal

    ReplyDelete
    Replies
    1. Lakonan Kejora sebagai Tonggeng & Sang Tikus AnonuMOUSE sebiji macam najib sebagai Tuan Penasihat 1mdb, Menteri Kewangan &;PM yg penuh drama berauta, membohong untuk mencuri, mengklepet, nenyonglap duit rakyat & negara.

      Perilaku Kejora Tonggeng aka Sang Tikus AnonyMOUSE sejak akhir2 ini dah sampai ke tahap Kritikal sakit angau ditimpa perasaan, berangan angan, cakap sorang2, syok sendiri macam orang tak laku ada bini atau girlfriend dok kerja melancap saja. Tak gitu, kan kan kan.....??

      Heeeeeeee, MALU SEMALUnya bak lagu kumpulan Spin...!!

      Kejora aka Sang Tikus AnonyMOUSE dah terkantol bakal juga kojol macam najib & jahid hang kerdee....!!

      Ha ha ha ha
      Ho ho ho ho
      Hi hi hi hi

      Delete
  18. Hari ini Suman anak haram jadah makan kuah
    Masih juga besembunyi walau dicalar maruah
    Tulang reput, urat kendur ingiin dia tunjuk juah
    Pesilat hencot tempang, nak cabar Hang Tuah

    ReplyDelete
    Replies
    1. AnonyMMOUSE @10:00 berpantatun tak agak2. Dia tak cermin diri. Hingga kini tak berani tampil diri berdepan saya bagai jantan sejati. Ini buktinya....

      Othman Ahmad 22 October 2018 at 17:17
      Apa kata jumpa aku face to face, nanti tuu aku jelaskan, boleh....??

      Anonymous 22 October 2018 at 17:18
      Face to face???
      Your standard is "buttock to buttock".
      Org utara kata, "BAIK HANG PI LAWAN PELAGA PUNGKOQ".
      Kah kah kah kah kah...
      --------------------------------------------------------------------
      Instead of agreeing to face me like a true man, he chickened out and saying absurd things, i,e. 'buttock buttock pungkoq'.

      Delete
    2. Ha ha ha ha ha
      He he he he he

      Kejora dah terkantol bakal kojol macam najib & jahid hang kerdee....!!

      Ha ha ha ha
      Ho ho ho ho
      He he he he

      Delete
  19. Komen ikut tajuk

    Kepada pemimpin-pemimpin negara, daripada sebesar-besar menteri hingga ke sekecil-kecil menteri (kasut hitam), berhentilah buat kenyataan bodoo, mengelirukan rakyat dgn kesilapan angka dan membuat cadangan yg setaraf budak dari kelas pemulihan.

    ReplyDelete
  20. Rakan2 yang dikasihi di blog ini..bagi sesapa yang terlepas pandang maklumat yang berinformatif di bawah ni, jangan lah gundah gulana beb.

    Saya dengan rendah hati mempostkannya sekali lagi kat sini...boleh kan ???

    5 bulan kerajaan PH memerintah, Malaysia menjadi semakin teruk...

    Dengan pelbagai masalah dan gejala korupsi yang semakin berleluasa...

    Rakyat Malaysia yang memangkah Pakatan Harapan semakin sedar dan menyesal kerana tersalah undi...

    Akibat tersalah pangkah :

    Berpuluh ribu rakyat hilang pekerjaan...😢😢😢
    Pelbagai bantuan kepada rakyat berpendapatan rendah di hapuskan...😢😢😢
    Kos sara hidup rakyat Malaysia makin meningkat...💆‍♂️💆‍♂️💆‍♂️
    Ekonomi Malaysia makin merundum dengan kejatuhan nilai matawang, penarikan diri secara besar2an oleh para pelabur asing dan para pelabur luar skrg mengelakkan diri dari melabur di Malaysia...

    Mahathir selaku PM ke-7 pula begitu sibuk menjaja satu dunia kononnya hutang Malaysia mencecah malah melebihi 1 trilion...

    Dgn alasan ini beliau dan para menteri kabinetnya mengambil keputusan utk :

    Mengutip derma Tabung Harapan Malaysia kononnya untuk membayar hutang negara ( apa jadi dengan duit derma Tabung harapan???🤔🤔🤔)...
    Memansuhkan pelbagai bantuan pada rakyat Malaysia...
    Memecat puluhan ribu penjawat awam dan agensi...
    Bakal laksanakan pulak CUKAI BARU untuk terus menekan rakyat...😤😤😤
    Menjual tanah2 dan aset2 milik negara Malaysia...😡😡😡

    Melihat perkembangan ini, para pelabur melarikan diri...

    Negara2 luar ketawakan Malaysia...

    Malah para pemimpin negara asing turut mengelakkan diri dari berjumpa Mahathir...



    Sangat2 memualkan sekali bila tanpa RASA MALU, Mahathir berucap dalam dewan parlimen seolah2 Malaysia makin baik bawah kerajaan PH dan pimpinannya...

    Dan dengan selamba pulak mengaku hutang negara sebenarnya pada aras RM 686.8 Bilion, bukannya RM 1 Trilion sperti yg di sebarkan beliau dan para menteri PH...



    Mahathir juga berulangkali menekankan untuk hapuskan rasuah dan korupsi tapi pada masa yg sama sehingga hari ini GAGAL mengistiharkan harta dan aset para menterinya, beliau dan anak beliau sendiri!!!

    Hingga hari nie, apa yang Mahathir dan menterinya lakukan untuk rakyat Malaysia :

    Laksanakan Projek kereta nasional PROTON versi 3.0!!!
    Laksanakan Jambatan Bengkok!!!

    2 projek yang langsung tak berikan apa2 manfaat pada rakyat dan negara kecuali mungkin pada golongan tertentu jer...



    Malaysia boleh ucapkan selamat tinggal pada pelaburan2 asing dan ribuan pelancong dari luar negara lepas ini...



    Tak cukup dengan segala musibah yang dah di lakukan oleh Mahathir dan kerajaan PH pada rakyat Malaysia, beliau gunakan pula segala bentuk penganiayaan terhadap para pemimpin BN untuk lepaskan segala dendam terhadap mereka yang tak bersetuju dengannya...

    Tekanan demi tekanan, ugutan demi ugutan malah gangguan berterusan dari SPRM terhadap para pemimpin BN melalui Akta AMLA...



    Pada masa yang sama para pemimpin kerajaan Pakatan Harapan yang terang2 melakukan rasuah dan korupsi dibebaskan...



    Malah bebas lakukan apa sahaja sesuka hati...

    Sekiranya para pemimpin BN dapat di hapuskan maka akan lebih senanglah kerja Mahathir dan para pemimpin pakatan harapan melakukan sesuka hati mereka di negara Malaysia ini...



    Dan rakyat Malaysia bersedia sahaja utk terus terjerumus ke masa depan yg lebih gelap.

    Rakyat Malaysia perlulah insafkan diri dan bertanya semula kepada Mahathir...

    Untuk apakah semua ini yang di laksanakan di bawah kerajaan PH dan di bawah pimpinan beliau :

    Adakah benar semua ini utk kebaikan Rakyat Malaysia???

    ATAU

    Semua ini di lakukan demi kesenangan kaum kerabat beliau dan kroni2 beliau kerana masa bagi beliau semakin kurang???

    ReplyDelete
    Replies

    1. PADAN MUKA ZAHID KENA HENTAM DEK PUAK DI INDONESIA -

      Bekas ketua Muhammadiyah selar Zahid salahkan gempa Palu ke atas LGBT
      Minderjeet Kaur - October 24, 2018 9:57 AM
      221
      Shares
      196 23

      Ahmad Syafii Maarif tidak setuju kenyataan menyifatkan gempa bumi di Palu baru-baru ini sebagai hukuman Tuhan. (Gambar Reuters)
      PETALING JAYA: Salah seorang pemimpin Islam terkemuka Indonesia mengkritik Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi selepas presiden Umno itu mengaitkan gempa bumi dan tsunami yang mengorbankan ribuan mangsa di Sulawesi awal bulan lalu dengan aktiviti lesbian, gay, biseksual dan transgender (LGBT).

      Ahmad Syafii Maarif, bekas ketua pertubuhan Muhammadiyah, organisasi Islam kedua terbesar di Indonesia dengan keahlian 30 juta orang, turut terkejut dengan kenyataan yang dibuat oleh “orang penting” seperti Zahid.

      “Ada juga orang di Indonesia yang berpendapat sedemikian, tetapi mereka orang yang tidak penting. Tetapi di sini perkara ini diperkatakan oleh orang penting Malaysia,” Syafii memberitahu FMT.

      Zahid, yang juga ketua pembangkang di Dewan Rakyat, mempersoalkan langkah yang diambil Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim) dalam menangani isu LGBT kepada Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Mujahid Yusof Rawa.

      ADVERTISING


      inRead invented by Teads


      Bekas timbalan perdana menteri itu menyuarakan kebimbangan Malaysia akan berdepan hukuman Allah jika tidak menentang kumpulan itu, sambil menambah apa yang berlaku di Sulawesi adalah hukuman Allah kerana peningkatan “kegiatan LGBT”.

      “Akibat itu, seluruh tempat itu diranapkan dan ini adalah hukuman Allah,” katanya di Dewan Rakyat, semalam.

      Gempa bumi berukuran 7.5 meter pada 28 September mencetuskan gelombang tsunami setinggi 11 meter yang membadai Palu. Lebih 2,000 mayat dijumpai dengan 5,000 orang lagi dipercayai terperangkap dalam runtuhan.

      Sehingga Ahad, pihak berkuasa Indonesia berkata kira-kira 220,000 orang kehilangan tempat tinggal, dengan anggaran kerugian AS$1 bilion.

      Syafii, 83, yang menulis secara meluas mengenai Islam merupakan penerima Anugerah Ramon Magsaysay, yang dianggap setaraf dengan Anugerah Keamanan Nobel.

      Beliau mengingatkan Zahid bahawa Indonesia terletak dalam “lingkaran api pasifik”, sebuah kawasan yang meliputi 40,000 km di Lautan Pasifik yang aktif dengan gempa bumi dan gunung berapi.

      “Terdapat faktor geografi yang terlibat,” katanya.

      Beliau berkata, Zahid sepatutnya mengatakan beliau tidak tahu kehendak Tuhan tanpa mengaitkannya dengan LGBT, sambil menambah lebih baik Zahid membantu mangsa bencana yang menderita dan membangunkan kembali kawasan bencana.

      “Jika kita berdosa, kita minta keampunan dari Tuhan. Tetapi jangan kaitkannya dengan tsunami,” kata Syafii.

      Beliau berkata walaupun Al-Quran ada menyebut mengenai bencana alam yang ditimpakan sebagai hukuman Tuhan, namun seseorang tidak boleh menyimpulkan niat di sebalik sesuatu kejadian.

      “Tak mungkin kita tahu kehendak Tuhan, kita tak akan tahu,” katanya.

      SEBODOH BODOH ZAHIS TENTU DIA MALU MEMBACA KATA2 ITU.

      Delete
  21. Kengkawan semua...Ini lah berita yang kita nanti2kan selama ni..akhirnya kunjung tiba jugak beb !!!

    Bank Dunia Jelaskan Punca Sebenar Krisis Ekonomi Malaysia Sekarang

    Pada 4 oktober lepas, Bank Dunia meramalkan ekonomi Malaysia akan terus menghadapi risiko besar yang berkaitan dengan ketidakpastian dalam persekitaran luaran..

    Malah Bank Dunia hari ini mengunjurkan pertumbuhan ekonomi Malaysia pada 2018 menguncup pada 4.9% dari unjuran sebelum ini pada kadar 5.4% malah kadar penguncupan ini boleh terus menurun menjelang 2020...


    Ini dinyatakan oleh Sudhir Shetty ,Ketua Ekonomi Bank Dunia Rantau Asia Timur & Pasifik

    Lebih menakutkan pembentukan modal tetap kasar di jangka berkembang dengan 'sederhana' dengan perbelanjaan awam yang lebih rendah daripada jangkaan yang menjejaskan prospek pertumbuhan amaran Bank Dunia dalam Lapuran Ekonomi Asia Timur dan Pasifik...

    Kadar pertumbuhan eksport di jangka perlahan hingga 3.7% setiap tahun pada 2018 dan 2019 dari hampir 10% pada tahun 2017...

    Bank Dunia telah menurunkan unjuran pertumbuhan ekonomi Malaysia dari negara Asia Tenggara yang bergantung pada perdagangan...

    Bulan lalu, Bank Pembangunan Asia menurunkan ramalannya terhadap Malaysia kepada 5.0% untuk tahun ini dan 4.8% pada 2019 memetik risiko pertumbuhan eksport yang lembap dan pelaburan domestik yang lemah...

    Persoalannya, apa guna Mahathir lantik penasihat ekonomi jika ekonomi malaysia di ambang muflis...

    Kesilapan paling besar Mahathir adalah melantik Lim Guan Eng sebagai menteri kewangan paling BODOH dalam sejarah Malaysia!!!

    Malah polisi Mahathir yang mahu tunjuk hebat hingga menyebabkan negara seperti China, Amerika, Arab Saudi dan kesatuan Eropah menggantung sebahagian besar import dari Malaysia menjadi penyebab kelembapan ekonomi...

    Bergitu juga polisi 'FLIP FLOP' kerajaan PH sekarang seperti sesuka hati kejap batal, kejap tangguh dan kejap laksana seperti projek2 mega kerajaan...

    Telah menyebabkan para pelabur hilang keyakinan terhadap integriti kerajaan baru hingga menyebabkan saham dan nilai ringgit jatuh mendadak sehingga sekarang masih jatuh...

    Yang menariknya Bank Dunia menyatakan kegagalan ekonomi Malaysia juga berpunca dari tindakan membatalkan cukai barangan dan perkhidmatan yang tidak popular yang sebelum telah menjana pendapatan sebanyak $ 10 bilion tahun lepas dan memperkenalkan semula cukai jualan dan perkhidmatan satu peringkat...

    Ini termasuk tindakan kerajaan baru dalam aktiviti penjualan aset negara dan pembiayaan semula hutang sedia ada, untuk mengurangkan sedikit tekanan daripada kewangan negara...

    Lebih memalukan Mahathir dan Guan Eng, Bank Dunia tetap menyatakan hutang negara telah meningkat dari RM686.8 bilion kepada RM725 bilion dan peningkatan tersebut berpunca dari tindakan Kerajaan Baru yang melancarkan tax holiday selama 3 bulan dan pemansuhan GST kepada SST...

    Telah menyebab keadaan kewangan negara menjadi huru hara...

    Yang peliknya tidak sepatah ayat pun Bank Dunia menyatakan hutang Malaysia cecah sehingga RM1 trilion seperti di propagandakan oleh Mahathir dan Guan Eng...

    Malah Bank Negara Malaysia sehingga sekarang masih ikut kadar hutang yang sama seperti Bank Dunia...


    Oleh itu boleh diandaikan yang Mahathir amat2 terdesak menjaja cerita hutang RM1 trilion serata dunia semata2 untuk yakinkan penipuannya kepada rakyat...

    Akibatnya telah menyebabkan bahana kejatuhan ekonomi negara perlu di tanggung oleh rakyat jelata..khususnya cai2 Haprakan yang melambak2 kat blog ni bhai !!!

    ReplyDelete
    Replies


    1. Amal rasuah, curi duit rakyat bala turun tak - Syed Saddiq

      Dipercayai menteri merujuk kenyataan Presiden Umno Datuk Ahmad Zahid Hamidi mengenai gempa, tsunami di Palu, Sulawesi yang berpunca daripada kemurkaan Allah terhadap LGBT.

      TAJUK BERITA ITU LEBIH BAGUS KALAU DI KATA "TURUN TAHI SYED SADDIQ KE ATAS UMNO".

      Delete
  22. Haaah...Dah tentu lah berita di bawah ini bakal menjernihkan minda cai2 Haprak yang semakin kelabu asap tu akibat dari sokongan mengkhinzir buta terhadap Sang Penguasa tu !!!

    Kecaman Berterusan Terhadap UMNO : Adakah Tun Sudah Lupa…?

    KUALA LUMPUR, 23 Okt – Tun Dr Mahathir Mohamad menuduh pemimpin UMNO sebagai penyangak dan pencuri diulang-ulang sejak pembangkang hinggalah sudah menjadi kerajaan, sedangkan hakikatnya di era pemerintahan UMNO dan Barisan Nasional (BN) jugalah rakyat menikmati bermacam-macam bentuk bantuan daripada kerajaan berbanding sekarang segalanya sudah dihapuskan, luah Ketua Pergerakan Puteri UMNO Malaysia, Datuk Zahida Zarik Khan.

    Katanya, tiada salahnya dengan parti keramat ini, dan perlu diingat kerana ahli UMNO jugalah Tun bertahan selama 22 tahun hingga berjaya menjadikan anak-anak Tun Bilionair.

    “Adakah Tun sudah lupa? Sepatutnya kerajaan sekarang perlu fokus jalankan kerja kerja sebagai pemerintah,tunaikan janji janji ditabur pada PRU14 lepas dan membantu rakyat.

    “Adakah Tun sedang dalam ketakutan sejak Datuk Seri Anwar Ibrahim kembali ke Parlimen?” soal beliau menerusi catatan terbarunya dalam blog beliau.

    Beliau menegaskan bahawa ahli-ahli UMNO akan tetap meneruskan perjuangan walaupun ditekan.

    “Insya-Allah kami ahli UMNO akan terus istiqomah kekal dalam saf perjuangan walau ditekan teruk oleh pemerintah sekarang,” katanya lagi.

    Ternyata lah apa yang berlaku pada Tun Madey hari ni..umpama meludah ke langit, setepek kena kat muka sendiri !!!!

    ReplyDelete
    Replies

    1. BAGUS, BGUS, BAGUS. PANGGIL SI NAJIB ITU BERTALU TALU DAN KOREK SEGALA MAKLUMAT BERKAITAN DIA CURI DUIT RAKYAT RM2.6 BILION DI 1MDB -

      Najib, Irwan dipanggil hadir di SPRM esok
      Hariz Mohd | Diterbitkan 23 Okt 2018, 4:44 petang | Dikemaskini 23 Okt 2018, 5:42 petang

      A+ A-
      Bekas perdana menteri Datuk Seri Najib Razak dan bekas ketua setiausaha perbendaharaan Tan Sri Irwan Siregar Abdullah dipanggil hadir di ibu pejabat Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) esok, kata sumber.

      Sumber yang rapat dengan penyiasatan SPRM ke atas skandal 1MDB memberitahu Malaysiakini bahawa Najib dan Irwan dipanggil bagi membantu siasatan berhubung urusan 1MDB dan firma pelaburan Abu Dhabi iaitu International Petroleum Investment Company (IPIC).

      Delete
  23. Ikan meloncat, air dah surut
    Mati di dasar, si ikan tongsan
    Suman dah pucat, pelir nya kecut
    Pergi ke pasar, dijadikan alasan

    ReplyDelete
  24. Sobat2 yang dihormati sekelian...Fuuuh...Ingatkan isu di Langkawi tu dah tutp buku..rupanya tak lagi.

    Masih lagi diulas hingga ke hari ni..jom kita layan sama2 beb !!!!

    Pemimpin PH Perlu Cermin Diri, Janganlah Cepat Melatah – Din Adam

    KUALA LUMPUR, 23 Okt – Pemimpin Pakatan Harapan (PH) disaran cermin diri dan tidak cepat melatah dengan melontarkan pelbagai pandangan sinis terhadap pemandu teksi gara-gara peristiwa yang berlaku di Langkawi baru-baru ini berhubung ketidakpuasan hati golongan tersebut terhadap langkah kerajaan dalam usaha membela nasib mereka.

    Timbalan Pengerusi Badan Perhubungan UMNO Terengganu, Datuk Din Adam berkata pimpinan PH perlu menilai dan melihat kembali sikap ‘tidak manis’ dan kadangkala di luar jangkaan sewaktu mereka berada di dalam pembangkang dan ketika Barisan Nasional (BN) menunjangi kerajaan sebelum ini.

    Menurut beliau sebagai contoh di dalam ceramah-ceramah yang diadakan, pelbagai tohmahan dilontarkan kepada pimpinan kerajaan ketika itu khususnya terhadap Datuk Seri Najib Tun Razak serta pimpinan kerajaan lain.

    “Jadi janganlah pelik dan janganlah pula seolah-olah tindak-tanduk sedemikian rupa hari ini dibalas dengan pelbagai kata-kata dan sebagainya.

    Kita pun tidak setuju dengan tindak-tanduk yang tidak sepatutnya.

    “Namun yang menjadi peliknya adalah boleh pula pemimpin PH bercakap soal adab dan sebagainya.

    Apakah mereka layak untuk bercakap sedemikian rupa sedangkan sebelum ini gaya dan rentak mereka kadangkala tidak lebih daripada itu,” katanya kepada UMNO-Online, di sini, hari ini.

    Beliau berkata demikian sebagai mengulas kontoversi yang berlaku di Langkawi Ahad lalu apabila dilaporkan segelintir pemandu teksi tidak berpuas hati dengan penjelasan yang diberikan oleh Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad berhubung ‘e-hailing’.

    Din Adam seterusnya menambah apa yang diperkatakan oleh pemandu teksi hari ini tidak sepatutnya dilihat sebagai tekanan dan sebagainya sebaliknya kerajaan yang telah dibentuk perlu mencari jalan penyelesaian tuntas sepertimana yang mereka janjikan.

    Katanya janganlah pula mencari salah pemandu dan pengusaha teksi kerana mereka mahu mendapat kepastian dan juga ingin mendapatkan penjelasan yang sebenarnya.

    “Jadi apabila terkena batang hidung sendiri janganlah pula menyalahkan itu dan ini sebaliknya jalan terus ke depan.

    Janganlah pula seolah-olah ‘maksum’ apabila melihat tindakan pemandu teksi yang hanya menuntut apa yang sewajarnya,” katanya lagi.

    Sesi dialog bersama Dr Mahathir yang dihadiri hampir 200 pemandu teksi di Langkawi menjadi kecoh selain terdapat kata-kata kesat yang keluar dari khalayak selepas mereka mendakwa pendapatan terjejas ekoran perkhidmatan grab yang dikatakan ‘mencuri’ pelanggan.

    ReplyDelete
    Replies

    1. KOMEN2 KPD BERITA
      Najib, Irwan dipanggil hadir di SPRM esok -


      Azman Man
      Pandai dia suh kerajaan tuntut dr IPIC supaya x nmpak kesalahan dia cover hutang dgn duit perbendaharaan, cover berapa rm songlap berapa rm? Semua ada dgn sprm jgn risau

      Zainundin
      SPRM...pindah je pejabat SPRM berhampiran rumah Najib.. memudahkan SPRM panggil mamat tu...laung je “hey Najib...datang sini”... (contoh)...sebab penyangat ni terrrrlalu banyak kes....ngalahkan marcos/omelda..

      KOMEN AKU: HAHAHA HOHOHO HIHIHI

      Donnie Brasco
      Najib yg patut pindah berhampiran pejabat SPRM.

      Kamal Sh Hassan
      Peguam negara swiss kata negaranya ada sita us350juta duit 1mdb irwan pula kata duit 1mdb xda yg hilang skrg irwan kau jawab dengan sprm yg hilang hanya 2biji telor kau ja

      Chris Lim
      Kisah Ali Baba dan 40 Perompak. Ali Baba dah kena, Zahed dah kena, Azzez dah kena, Irwan??? Xkan kak Zat x kena..??? C’mon sprm..??

      Will Johny
      Najib-jgn lupa pakai baju warna oren esok, ok? Tunjukkan kehebatan & keberanian panglima bugis mu... jgn malu2x..

      Chan Vk Appu
      Takpa jibby dgn srigala duit kebas masih banyak lagi..mintak pulang balik degil sangat rampas balik melalui jaminan tinggi2 least boleh bayar hutang negara dulu..

      Delete
  25. Wahai warga Felda..kesian lah kat korang, ingatkan Rejim Haprakan yang kau menangkan ni dapat membela nasib kau..tapi rupa2nya korang dikincinkan mereka kaw2 sampai basah lencun...tak dapek den nolongnya haah !!!

    Jual Aset Sepatutnya Pilihan Terakhir Felda

    KUALA LUMPUR, 23 Okt – Pengerusi Badan Perhubungan UMNO Kelantan, Datuk Ahmad Jazlan Yaakub berkata, tidak ada salahnya sekiranya kerajaan baru pimpinan Pakatan Harapan (PH) mahu menjual aset Felda bagi menjana kembali aliran tunai Felda yang dikatakan tenat tetapi itu adalah langkah terakhir yang sepatutnya diambil kerana masih banyak cara lain yang boleh digunapakai.

    Jelas beliau, antara caranya adalah dengan bantuan oleh kerajaan pusat sendiri.

    “Saya tidak faham mengapa langkah terakhir yang hendak digunakan sedangkan banyak cara lain lagi.

    Untuk mengurangkan beban Felda contohnya.. pembinaan jalan di dalam Felda boleh diserahkan kepada kerajaan negeri, prasarana luar bandar boleh dibincangkan dengan kementerian Luar Bandar seperti lampu jalan kampung diserahkan kepada kementerian ini… ini semua boleh mengurangkan beban kewangan Felda.

    “Jadi, tidak perlu jual aset pun… bukan tidak boleh… kalau betul aset itu benar-benar sudah tidak bermanafaat lagi untuk Felda tapi kena ingat, ini adalah jalan tuntas.

    Kalau kita sudah jual, nak dapat balik susah.

    Kita jual dengan harga RM1 nak dapat balik belum tentu dengan harga yang sama,” ujar beliau kepada UMNO-Online.

    Tambah Jazlan yang juga merupakan Ahli Parlimen Machang, sebagai sebuah kerajaan, seharusnya para menteri harus berfikiran lebih jauh ke hadapan dan bukannya mengambil jalan ‘short cut’ untuk menyelesaikan masalah.

    “Kalau benarlah Felda sekarang tenat, bagaimana Felda boleh beli aset? (Felda baru membeli bangunan Sime Darby di Jalan Raja Laut).

    Sekarang ni harga sawit jatuh jadi mestilah akan memberi kesan kepada keuntungan.. jadi janganlah asyik menuduh kerana kerajaan terdahulu.

    Kalau betul kerana kerajaan terdahulu, kita tengok lagi dua tahun…. boleh atau tidak mereka bangunkan Felda dengan jauh lebih baik.

    “Tapi apapun… rakyat sudah memilih kerajaan baru jadi biarlah apa sahaja yang mereka nak buat… kita bukan lagi kerajaan,” ulas beliau lagi.

    ReplyDelete
    Replies

    1. IGP PUN RAGU2 APA MOTIF SI MUDIN NAK CARI JHO TAEK DI CHINA. AKU RASA HA NYA NAK LEPASKAN DARI KEMUNGKINAN KENA SIASAT SPRM DAN DI HERET KE MAHKAMAH. INGAT, SEKURANG KURANG NYA DIA ADA TERIMA BERJUTA DARI RM2.6 BILLION YANG PENDERHAKA NAJIB CURI DARI 1MDB -

      IGP alu-alukan tawaran Hisham untuk kesan Jho Low
      Faisal Asyraf | Diterbitkan 24 Okt 2018, 10:43 pagi | Dikemaskini 24 Okt 2018, 10:51 pagi

      A+ A-
      Polis mengalu-alukan tawaran bekas menteri Datuk Seri Hishammuddin Hussein untuk mengesan ahli perniagaan yang sedang diburu Jho Low.

      Ketua Polis Negara, Tan Sri Fuzi Harun, bagaimanapun berkata, walaupun polis tidak akan menghalang Hishammuddin membantu pihak berkuasa mengesan Low, beliau tidak pasti motif menteri itu di sebalik tawaran tersebut.

      Pada hari Isnin, Hishammuddin menawarkan untuk mengesan Jho Low di China kerana dia mahu melihat penutupan kes 1MDB.

      Diminta mengulas mengenai tawaran tersebut, Fuzi berkata: "Saya tidak tahu, saya tidak boleh memberi komen mengenai motif Hishammuddin. Mungkin ini kerana beliau ada kontaks.

      "Jika dia boleh membantu, kami mengalu-alukan tawaran itu."

      Fuzi bercakap demikian dalam satu sidang akhbar selepas menghadiri perhimpunan bulanan Jabatan Penguatkuasaan dan Pemeriksaan Lalu Lintas Persekutuan di ibu pejabat polis Bukit Aman.

      Delete
  26. Wow wow wow....... Bila Budin sentuh aje nabi UMNOHARAMJADAH si Najib ni bukan main lagi si penjilat tegar Najib menggelupur kepanasan
    Belum lagi di sentuh Tuhan UMNOHARAMJADAH Rosmah Mansor puaka tu, semakin meroyan gila babi hutang la so GENG NAJIS HARAMJADAH ni

    ReplyDelete
    Replies
    1. melayutakberkhatan....Mohon agar kau dengar ni baik2 dan hadamkannya dengan minda yang trbuka dan berlapang buah dada...boleh kan beb ???

      Tiada Angka RM1 Trillion Dalam Laporan RMK-11 : Najib

      KUALA LUMPUR, 23 Okt – Bekas Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak berkata enam tonggak kajian yang terdapat dalam laporan Kajian Separuh Penggal Rancangan Malaysia Kesebelas (RMK11) semuanya adalah diusahakan oleh kerajaan Barisan Nasional (BN).

      Menurut beliau yang juga Ahli Parlimen Pekan, dokumen yang dibentangkan Perdana Menteri itu bukanlah satu dokumen yang baru sebaliknya adalah kesinambungan terhadap inisiatif yang digerakkan oleh BN sebelum ini.

      “Saya boleh terima dokumen ini dengan bersyarat bahawa bila saya tengok dokumen ini enam tonggak kajian separuh penggal RMK-11 semuanya telah diusahakan oleh kerajaan BN.

      “Tetapi tidak kesampaian sebab ‘work in progres’. Dia tidak akan sampai ke penamatnya dalam masa yang singkat.

      Memerlukan masa tetapi semua inisatif-inisiatif ini telah pun dimulakan oleh kerajaan BN”, katanya.

      Justeru jelas beliau dokumen ini bukanlah baru, tapi adalah kesinambungan apa yang kerajaan BN telah lakukan.

      “Ini termasuk juga dari segi urus tadbir. Sebab saya masih ingat lagi tahun 2010 dan 2011 kerajaan mencadangkan sistem dana politik yang telus tetapi ditolak oleh pembangkang.

      “Masa itu kita nak simpankan dalam rekod yang sistematik supaya tidak ada rasuah, penyelewengan kuasa dan sebagainya tetapi telah ditolak.

      Jadi hari ini ada cadangan baru pula.

      Kita nak tengok apa cadangan baharu ini tetapi prinsipnya telah dimulakan oleh kerajaan BN tetapi telah ditolak oleh pembangkang pada masa itu,” ujarnya.

      Beliau berkata demikian ketika membahaskan Kajian Separuh Penggal RMK11 di Dewan Rakyat, Selasa.

      Najib seterusnya menambah laporan itu mengesahkan bahawa nisbah hutang kepada KDNK menyusut kepada 50.8 peratus dan bukannya naik malah di dalam dokumen berkenaan tidak terdapat angka RM1 trilion.

      “Laporan ini juga mengesahkan bahawa nisbah hutang kepada KDNK menyusut kepada 50.8 peratus. Menyusut, bukannya naik. Atau RM686 bilion pada akhir 2017.

      Tiada angka RM1 trilion, dalam dokumen ini tidak ada angka RM1 trilion.

      “Saya nak sebut di sini, antara sebab saya boleh sokong dokumen ini dengan bersyarat.

      Pertama, bahagian pertama dalam dokumen ini, menyatakan bahawa kadar pertumbuhan negara 2016 mencapai 4.2 peratus, pada tahun 2017 5.9 peratus.

      “Ini disahkan oleh dokumen ini. Dan seperkara lagi, bahawa ramai tak tahu dalam tempoh enam tahun kebelakangan ini iaitu 2011-2017, kadar pertumbuhan Malaysia mengatasi ekonomi empat harimau ekonomi di asia ini.

      Ini lebih tinggi daripada Korea, lebih tinggi daripada Taiwan, lebih tinggi daripada Singapura dan lebih tinggi daripada Hong Kong.

      “Dan jika sekiranya ada pihak yang memomokkan bahawa kita ini berada di ambang negara muflis, bankrap, rakyat susah, ia dinafikan dengan fakta hakikat sebenarnya,“ jelas beliau.

      Yelah..apa yang rakyat nak herankan..Rejim ni kan kaki tiru, fotostat dan ciplak ..tersohor sejak Msia merdeka.
      Kita pun tau..depa ni semua bukan boleh buat keje...tapi bila bab nakkan pingat dan gelaran...semuanya berlumba2, tak malu betul lah..prestasi tu tak seberapa bhai !!!!

      Delete

    2. KOMEN2 KPD BERITA
      IGP alu-alukan tawaran Hisham untuk kesan Jho Low

      Mulyadi Jusmahari
      Tahniah...utk mendapatkan sesuatu yg berharga tak semesti drp PDRM semata2, mungkin Hisham dapat membantu supaya segala2nya terungkai sekira Jho Low dpt memberi kerjasama. Pun begitu, PDRM harus memantau keselamatan Hisham sepanjang beliau berada di China.

      KOMEHN AKU: SOAL BESAR NYA: ADA KAH PENYANGAK JHO TAEK AKAN KERJASAMA? BOLEH KAH MUDIN TAARKAN DIA SEBIJI KAPAL EQUANIMITY? ATAU JHO TAEK BALIK TANPA DI GARI KE MAHKAMAH?

      Siva Sanmugam
      Kerja pun tak selesai da taniah dia p cari ade balik ke...china bukan tanah biasa, babi jahat banyak ..

      Siva Sanmugam
      Hisham bukan ada tongkat sakti 37o tak dpt cari ..apa dia tau apa2 jika dpt tangkap nanti dia bebas dedak atau lebih dr polis sprt fbi ke..

      Azam Yahya
      Ini mesti sebab nak elak diri daripada disiasat SPRM.

      Sarah Seri
      Aku rasa si igp ni lah tali barut umno yg menyalurkan maklumat kepada jho low..semua org termasuk KJ sangsi akan tawaran ni kecuali si igp ni..siapa yg lantik dia jd igp??? confirm si bijan kan...

      Nor Aloya
      Aku pun pelik...igp ni dia sorang je yg masih berkhidmat dgn kerajaan PH...yg lain semua dh letak jawatan

      Alimin Mohd Hussin
      BAHAYA, jika Datuk Seri Hisham keChina tanpa membawa pegawai2 keselamatan.Benua China bukan kecil spt Malaysia.

      Fareed Husin
      Selalu polis bole je jejak org. Tp jejak jhow low failed. Heran...

      Willy Ck
      Lu ingat hisamudin Tom cruise Ka??Cali Cali lanjiau laaaa

      Delete
  27. Apaaa...Betul ke apa yang diperkatakan di bawah ini..ada sesapa tak yang boleh menentu sahkannya beb ????

    SPRM Sahkan Tuduh Zahid Dahulu Siasatan Lengkap Kemudian!!!

    KUALA LUMPUR: Selepas dikecam netizen bahawa Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) tidak menyiasat mana-mana syarikat dan individu yang mempunyai kaitan berhubung pendakwaan kes rasuah terhadap Presiden UMNO, Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi.... SRPM akhirnya U-Turn akan menyiasat mereka kemudiannya.

    Timbalan Ketua Pesuruhjaya (Operasi) SPRM, Datuk Seri Azam Baki berkata, pihaknya akan menyiasat mana-mana individu yang terbabit dalam ke rasuah katanya 20 Oktober lalu.

    “Kami menyiasat siapa yang terlibat dengan rasuah. Setakat ini, ada satu syarikat (Datasoic Group) mengatakan mereka tidak terlibat, terpulang kepada mereka untuk mengatakan.

    “Hanya siasatan SPRM yang dapat menentukan. Jika siasatan kami menunjukkan bahawa syarikat itu tidak terlibat dalam apa-apa perkara rasuah, maka mereka tidak bersalah,”katanya.

    Beliau berkata demikian kepada pemberita selepas menyaksikan Majlis Menandatangani Ikrar Bebas Rasuah oleh Persatuan Badminton Malaysia (BAM) di Akademi Badminton Malaysia di Bukit Kiara.

    19 Oktober lalu Ahmad Zahid didakwa di Mahkamah Sesyen Kuala Lumpur, atas 45 pertuduhan yang dikenakan terhadapnya.

    Pertuduhan dibuat mengikut Akta Pencegahan Wang Haram, Pencegahan Pembiayaan Keganasan dan Hasil Daripada Aktiviti Haram (AMLATFPUA) 2001 dan Akta Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (ASPRM) 2009 dan Kanun Keseksaan atas kesalahan pecah amanah.

    Sementara itu, ketika ditanya berhubung pembekuan aset milik Ahmad Zahid, Azam berkata, pihaknya tidak akan berbuat demikian buat masa ini.

    Pengesahan SPRM akan menyiasat syarikat yang dikaitkan dengan Zahid itu menunjukkan pendakwaan dibuat terlebih dahulu oleh Peguam Negara berbanding siasatan syarikat seperti My EG(disahkan tidak disiasat), Datasonic Group, Mastoro Kenny IT Consultant & Services dan firma guaman Lewis & co.

    SPRM dan Peguam negara menggunakan kaedah “pendakwaan di mahkamah dahulu, siasatan lengkap kes kemudian” bagi memalukan tertuduh untuk dihukum di media lebih awal.

    Rakyat Msia nak tanya lah..adil ke caranya macam ni haah ????

    ReplyDelete
    Replies
    1. THE BEST SPOTLIGHT IS ON NAJIB AND ROSMAH. BUT THEY WANT TO SPOTLIGHT ON AL JIBO'S KEY OFFICIALS, LET THEM. JAMES BANG HASANAH? -

      Spotlight on Najib’s key officials

      PUTRAJAYA: Datuk Seri Najib Tun Razak is to be hauled to court for a third time to face extra charges, but the spotlight will be on former Treasury secretary-general Tan Sri Dr Mohd Irwan Serigar Abdullah and ex-spy boss Datuk Hasanah Abdul Hamid.

      The two former top civil servants are expected to face a multitude of charges brought against them by the Malaysian Anti-Corruption Commission (MACC).

      All three will have to present themselves today at the MACC headquarters here where they will be held overnight before being taken to the Jalan Duta Courts Complex in the morning.

      While it will be the third date in court for the former prime minister, the fresh development involves Irwan and Hasanah, two key officials of Najib.

      Irwan is expected face charges in connection with the 1MDB scandal while Hasanah, who headed the Malaysian External Intelligence Organisation (MEIO), is expected to be charged for alleged misappropriation of funds worth US$12mil (RM49mil).

      Sources said Najib and Irwan will be charged in connection with 1MDB’s dealings with Abu Dhabi’s wealth fund, International Petroleum Investment Company (IPIC).

      However, it could not be confirmed if Najib – who is expected to be slapped with six more charges – and Irwan will be jointly or separately charged.

      Najib is already facing 32 charges of criminal breach of trust, corruption and money laundering.

      Najib will first face the Public Accounts Committee (PAC) in Parliament this morning before heading to the MACC headquarters in the afternoon.

      Sources familiar with the investigation said a statement would be recorded from Najib today. While they did not reveal the amount of the misappropriation involved in the six more charges expected to be slapped against him, one can expect the total to run into billions of ringgit.

      “It is a lot of money involved here,” said an MACC source without elaborating.

      (continued)

      Delete
  28. BERBALIK PULA KPD KISAH AKU DAN 'SI DIA'.
    AKU BERI TAHU DIA, SI 'TAIKO PSAIKO' DAH LAMA TAK MASUK BLOG INI. (SI DIA DAH LAMA TAK MASUK BLOG INI SBB DIA MELUAT DGN TAIKO TU YG SUKA REKA 'SMS PALSU' UNTUK MEMFITNAH DIA). BILA SI TAIKO TU DAH TAK ADA, 'SI DIA' MULA MENJENGAH SEMULA BLOG INI, TAPI TAK BUAT APA2 KOMEN.
    'DIA' MINTA AKU TIDAK MENAJI 'SI TUA' ITU DGN TERUK SANGAT. KASIHAN KATANYA, SAMPAI TAK BERANI MASUK BLOG LAGI SI TUA TU.
    'DIA' KONDEM SI TUA ITU YG KATANYA, CETEK ILMU TENTANG PANTUN.. ADA PANTUN BUDAYA, ADA PANTUN GURINDAM, ADA PANTUN MADAH, ADA PANTUN SELOKA, ADA PANTUN SYAIR DSB.
    'DIA' PUJI AKU KERANA AKU MENGUASAI SEMUA BIDANG2 PANTUN YG DISEBUTNYA ITU.
    'DIA' CUBA NAK PELAJARI PANTUN SYAIR, TAPI SUSAH KATANYA SBB DLM PANTUN SYAIR, KEEMPAT2 BARIS MEMPUNYAI MAKSUD TAPI DLM PANTUN BIASA, DUA BARIS PEMBAYANG TAK MEMBAWA MAKSUD APA2, BOLEH HENTAM SAJA.
    SELAIN ITU, PANTUN SYAIR JUGA MEMERLUKAN KEEMPAT2 HUJUNG BARIS BERBUNYI SAMA.
    DIA CUBA BUAT SATU & SMS KAT AKU:

    Tusukan riindu kpd abang seperti tiada penebat
    Gelora asmara mengcengkam teramatlah hebat
    Derita lara kasih dinda pada abng spt tiada ubat
    Menanti nak sebantal dgn abng teramat lambat

    Ikan dituba, kemudian ditangkap
    Kain terbelah, pakai ke dada
    Dinda dah cuba, buatkan serangkap
    Abang tengok lah, pandai tak dinda

    (WOW.. DAH PANDAI 'SI DIA' INTAN DEWI KU RUPANYA..)

    ReplyDelete
    Replies
    1. AKU TAK BERLENGAH, TERUS REKA KARANG UTK BALAS PANTUN 'SI DIA' MANJA KU ITU.
      (TERIMA KASIH KPD SDR BRO GN YG MENGGELAR AKU 'RAJA PANTUN TERSOHOR'.)
      AKU TAK MENGAMBIL MASA LAMA.. BISTARI LAH KATAKAN...
      DAH SIAP, TERUS AKU SMS KPD 'SI DIA':

      Abg pun begitu lah dinda, perasaan nya sama
      Nak sebantal dgn dinda, terasa amat lah lama
      Wow.. hebat betul pantun dinda yg abg terima
      Sampaikan salam abang kpd papa dan mama

      Siakap tengar, ke dada melayang
      Sangkut pula, cabang di sebelah
      Dah cekap benar, dinda ku sayang
      Takutlah pula, abang nanti kalah

      (MCM BIASA LER... MESTI KENA PUJI BAKAL ISTER KU YG MANJA ITU...)

      Delete
    2. Anon 11.03...Apa2 hal pun, kalau betul lah jadi kau dan 'si dia' tu ke jinjang pelamin..jangan lupa pulak jemput aku beb !!!

      Delete
    3. Tahun depan terbuktilah cinta sejati
      Februari, permulaan sehidup semati
      Nak panggil ramai bila kenduri nanti
      Sahabat ku Bro GN, yg itu dah mesti

      Delete

    4. (continuation)

      spotlight on key officials -

      Last week, Najib was called up twice by MACC to explain the payment of over US$1.2bil (RM5.04bil) made to IPIC by 1MDB in a settlement over a US$6.5bil (RM27.3bil) claim made by IPIC.

      The settlement was triggered by 1MDB’s default on a bond payment due in 2016, which was guaranteed by IPIC in 2012 for the acquisition of two power plants.

      It is understood that Najib, who was chairman of the 1MDB advisory board, would be held liable for his role in the debt settlement.

      It is, however, not known how many charges Irwan and Hasanah, both aged 61, will be facing. Irwan had been called up by investigators several times to be queried on the debt settlement between 1MDB and the Abu Dhabi wealth fund. His last session was on Aug 10.

      Irwan had even lodged a report with MACC over the controversy involving the “missing” RM18mil in Goods and Services Tax (GST) refunds to determine if there were grounds for an investigation.

      He later claimed that the allegation by the Pakatan Harapan government was baseless and that he lodged the report to enable the anti-graft body to investigate.

      Finance Minister Lim Guan Eng had claimed in Parliament that the Barisan Nasional administration had stolen a total of RM18bil in GST refunds.

      As for Hasanah, prosecutors are expected to bring several charges against her, mostly with committing criminal breach of trust.

      She was among nine persons who were arrested in connection with misappropriating funds meant for the 14th General Election.

      Hasanah, seven other former MEIO officers and a businessman were arrested in late August.

      MACC deputy chief commissioner (operations) Datuk Seri Azam Baki was reported to have said that US$12mil (RM50.4mil) of government funds were allegedly misappropriated.

      The cash was believed to have been brought in via air, possibly through the Kuala Lumpur International Airport.

      Highly-placed sources in the anti-graft body had said that this needed to be looked into as it would be difficult to carry such a staggering amount of money undetected.

      Malaysian law requires those bringing in US$10,000 (RM41,000) and above into the country to have it declared at the point of entry.

      Investigators found out that the money was brought into the country in May.

      Investigators also do not discount the possibility of the funds coming from 1MDB.

      The MACC has already called several witnesses, including three foreigners, and at least 20 more witnesses will be tracked down to assist in the investigation, a source said.

      MEIO was listed as the “research division” of the Prime Minister’s Department under the Barisan administration.

      Hasanah had courted controversy after writing to US Central Intelligence Agency director Gina Haspel, appealing to the United States administration to support Najib.

      MY NAME IS JAMES .. JAMES HASANAH

      Delete
    5. Anon 11.31....TK kerana sudi menjemput aku. Kalau terpaksa merangkak pun..pasti aku akan hadir untuk meraikan kau menjadi Raja se hari tu bhai !!!

      Delete
    6. Cuma permintaan aku..kau jangan lupa jugak untuk menjemput GMN tu, mau frust menonggeng berguling2 dari Perlis samapi ke Sabah kalau kau lupakan dia pulak !!!

      Delete

    7. Ooooooo, LUPA HSHAMUDDIN PERAH DI PANGGIL KE SPRM DULU.

      WALAU PUN DAH BUAT KENYATAANH, TAK SEMESTI NYA SELESAI SEMUA NYA, KOTADA INFO BARU, DIA KENA PANGGIL LAGI. GAMAK NYA PASAL TERIMA WANG 1MDB SEBAGAI KETUA BAHAGIAN UMNO.

      KOT ITU PASAL DIA NAK MENGAMPU DENGAN OFFER CARI JHO TAEK DI CHINA DAN BAWAK BALIK KE MALAYSIA. KALAU DIA TAK KENA TAEK ...

      Hisham need not be quizzed again, says source
      NATION
      Thursday, 6 Sep 2018

      PUTRAJAYA: Datuk Seri Hishammuddin Hussein (pic) is unlikely to be questioned again by anti-graft investigators over the alleged misappropriation of funds by intelligence officers. The interview the former defence minister held with MACC officers on Monday will do for now.

      Investigators are said to be satisfied with Hishammuddin’s statement and have no reason to call him up again.

      “He was cooperative and the investigation officers were satistied with his response so far,” said a MACC source.

      “They don’t have any plans to recall the former minister but should the need arise, they will and we are confident that Hisham­muddin will give his fullest cooperation,”

      He arrived at the MACC headquarters at around 10am and left three hours later.

      MACC deputy chief commissioner (operations) Datuk Seri Azam Baki confirmed that his officers had recorded a statement from Hishammuddin.

      Hasanah’s lawyer Datuk Shahrudin Ali was quoted as saying that the MACC should make it clear as to who it wanted to interview over its investigation.

      He said that the deputy public prosecutor mentioned “Hisham­muddin” at the magistrate’s court and although Hasanah immediately told the court that the Sembrong MP was not the one, the DPP did not reply.

      Hasanah was among nine people detained over the misappropriation of government funds for the 14th General Election.

      Others held were a deputy director general of the Intelligence Division, six diplomatic and administrative officers and a businessman with a permanent resident status in Britain. All have since been released.

      Azam had reportedly said US$12mil (RM49mil) of government funds were allegedly misappropriated.

      Delete
    8. Bro GN @ 11:49

      Owh..itu GMN nyah bapok pondan
      Tak ku lupa, itu lori punya kelindan
      Untuk dia yg pendek gemuk badan
      Aku aku jamu dia pisang setandan

      Delete
    9. Lakonan Kejora sebagai Tonggeng & Sang Tikus AnonuMOUSE sebiji macam najib sebagai Tuan Penasihat 1mdb, Menteri Kewangan &;PM yg penuh drama berauta, membohong untuk mencuri, mengklepet, nenyonglap duit rakyat & negara.

      Perilaku Kejora Tonggeng aka Sang Tikus AnonyMOUSE sejak akhir2 ini dah sampai ke tahap Kritikal sakit angau ditimpa perasaan, berangan angan, cakap sorang2, syok sendiri macam orang tak laku ada bini atau girlfriend dok kerja melancap saja. Tak gitu, kan kan kan.....??

      Heeeeeeee, MALU SEMALUnya bak lagu kumpulan Spin...!!

      Kejora aka Sang Tikus AnonyMOUSE dah terkantol bakal juga kojol macam najib & jahid hang kerdee....!!

      Ha ha ha ha
      Ho ho ho ho
      Hi hi hi hi

      Delete
  29. melayutakberkhatan...Kesian betu lah rakyat marhaein MSia di bawah Rejim Haprakan ni kan.

    Lepas satu satu kemudahan dan bantuan yang disediakan oleh kerajaan BN dulu ditarik balik..kononnya atas nama hutang negara dah mencecah lebih RM 1 Trillion.

    Yang peliknya..ada pulak duit untuk buat projek kereta nasional ke tiga dan projek race moto tu ???

    Selamat Tinggal Klinik 1Malaysia, Bakal Ditutup Secara Berperingkat

    KUALA LUMPUR, 23 Okt – Selamat tinggal Klinik 1Malaysia (K1M) yang memberi makna besar kepada penduduk berpendapatan rendah apabila akhirnya akan tinggal sejarah kerana ianya bakal ditutup secara berperingkat.

    Menurut Menteri Kesihatan, Datuk Seri Dr Dzulkefly Ahmad, daripada keseluruhan 347 K1M di seluruh negara, sebanyak 293 akan dijenamakan semula sebagai klinik komuniti manakala 20 lagi akan dinaik taraf kepada klinik kesihatan dan 34 yang lain bakal ditutup.

    Beliau berkata demikian ketika menjawab soalan daripada ahli Parlimen Lipis, Datuk Abdul Rahman Mohamad di Dewan Rakyat.

    K1M adalah sebuah projek klinik yang diilhamkan oleh bekas Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak.

    K1M diwujudkan bertepatan dengan Gagasan 1Malaysia iaitu ‘Rakyat Didahulukan Pencapaian Diutamakan’ dengan langkah permulaan 50 buah klink dibuka melibatkan peruntukan RM10 juta dalam Bajet 2010.

    Kewujudan K1M dapt membantu golongan miskin bandar menjaga kesihatan apatah lagi ia ditempatkan di kawasan perumahan yang mana para penduduk tidak lagi perlu berkenderaan dengan perkhidmatan dibuka dari 10 pagi hingga 10 malam termasuk cuti sekolah atau perayaan.

    Atas dasar nak hapuskan legasi DS Najib...mereka sanggup menzalimi rakyat jelata yang telah memenangkan mereka dalam PRU14 lepas...Tahniah lah kan..ini lah yang korang idam2kan selama ni kan ???

    ReplyDelete
    Replies

    1. Najib and Mahdzir quizzed
      NATION
      Wednesday, 17 Oct 2018

      by joseph kaos jr


      PUTRAJAYA: Two former government leaders were questioned by anti-graft officers over two different cases at the Malaysian Anti-Corrup­tion Commission (MACC) headquarters here at the same time.

      While former prime minister Datuk Seri Najib Tun Razak was being investigated in a fresh case over 1MDB, ex-education minister Datuk Seri Mahdzir Khalid (pic) was called in over a probe into the RM1.25bil solar energy project for Sarawak schools.

      Yesterday, Najib, who is already facing 32 charges over the scandal-ridden sovereign fund, arrived at the MACC building at 10am and left six and a half hours later.

      image: https://www.thestar.com.my/~/media/online/2018/10/16/19/18/mains_rb_1710_pg004_rachelb_1-16891457.ashx?h=198&&w=150&la=en

      Datuk Seri Mahdzir Khalid (BN / UMNO)..........Incumbent of P. 007 Padang Terap parliamentary seat.(Captioned by G.C.TAN/The Star-27th APR 2018)
      He managed to evade the press by entering and exiting the building through a back entrance.

      MACC sources said Najib was being investigated over a fresh case related to 1MDB.

      “This is related to 1MDB, but different from what he has already been charged with,” said the sources.

      It is believed that the investigation is over payment of a loan by 1MDB to Interna­tional Petroleum Investment Company.

      MACC had earlier hinted that Najib could be hit with even more charges on top of the 32 he is already facing.

      On July 4, Najib pleaded not guilty at the Kuala Lumpur High Court to a charge of using his position for gratification and three charges of criminal breach of trust involving RM42mil from SRC International.

      He was then slapped with three counts of money laundering on Aug 8 at the Kuala Lumpur High Court before being charged again on Sept 20 with 25 counts of corruption and money laundering at the Kuala Lumpur Sessions Court.

      He pleaded not guilty to all charges.

      Journalists waiting for Najib at the MACC headquarters also spotted Mahdzir, who is Umno vice-president, at the building.

      MACC sources later said he was there in relation to a funds embezzlement case involving the solar energy project for Sarawak schools.

      Mahdzir had previously responded to the allegations and said he was willing to cooperate with MACC investigators on the matter.

      October has been a difficult month for Umno leaders, with party president Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi having to endure three marathon questioning sessions with MACC last week.

      The former deputy prime minister was questioned on the alleged misappropriation of funds belonging to Yayasan Akal Budi, a foundation set up by his family to help the poor and provide Islamic education.

      Delete
  30. Suman tua kian resah, ke hulu dan hilir
    Sebak dlm dadanya, air mata mengalir
    Tak ubah nya bapok kena rogol bergilir
    Nak mari masuk dia kecut batang pelir

    ReplyDelete
    Replies
    1. DAH KENA PUN SI INDIAN MUSLIM BOS KEMENTERIAN KEWANGAN YANG DI8 PANGG8IL SPRM ARITU. KENA TUDUHAN MAHKAMAH. JUGAK TUDUHAN DAH NAK SIAP UNTUK JAMES HASANAH BOND -

      Irwan to face charges over 1MDB dealings with IPIC

      KUALA LUMPUR: FORMER Treasury secretary-general Tan Sri Dr Mohd Irwan Serigar Abdullah is looking to be the first civil servant to face criminal charges over the 1Malaysia Development Bhd (1MDB) scandal.

      Irwan is expected to present himself at the Malaysian Anti Corruption Commission (MACC) headquarters in Putrajaya about 2pm today to answer more questions about 1MDB’s dealings with International Petroleum Investment Co (IPIC), in particular, the circumstances surrounding the Treasury authorisation of debt payments by the former to the latter.

      It is understood that Irwan, who is expected to be arrested by the commission today, has had several sessions with MACC in recent weeks pertaining to the case, although this had gone unreported.

      He is expected to formally answer charges against him with regard to the case tomorrow.

      Delete
    2. Lakonan Kejora sebagai Tonggeng & Sang Tikus AnonuMOUSE sebiji macam najib sebagai Tuan Penasihat 1mdb, Menteri Kewangan &;PM yg penuh drama berauta, membohong untuk mencuri, mengklepet, nenyonglap duit rakyat & negara.

      Perilaku Kejora Tonggeng aka Sang Tikus AnonyMOUSE sejak akhir2 ini dah sampai ke tahap Kritikal sakit angau ditimpa perasaan, berangan angan, cakap sorang2, syok sendiri macam orang tak laku ada bini atau girlfriend dok kerja melancap saja. Tak gitu, kan kan kan.....??

      Heeeeeeee, MALU SEMALUnya bak lagu kumpulan Spin...!!

      Kejora aka Sang Tikus AnonyMOUSE dah terkantol bakal juga kojol macam najib & jahid hang kerdee....!!

      Ha ha ha ha
      Ho ho ho ho
      Hi hi hi hi

      Delete
  31. Khas untuk cai2 Haprak kat blog ni...Betul ke Kalau ikut kepala lutut korang.... agensi Moody's pun kira bodoh la, ye tak??

    Mohon agar korang baca berita di bawah ni sampai habis..lepas tu..harap2 lah akan tercerah minda korang yang berkarat tu beb !!!!


    Moody's kekalkan beban hutang Malaysia pada 50.8 peratus


    KUALA LUMPUR: Agensi penarafan antarabangsa, Moody's Investors Service mengekalkan anggaran beban hutang langsung kerajaan Malaysia pada kadar 50.8 peratus daripada Keluaran Dalam Negara Kasar (KDNK) sama seperti tahun 2017.

    Dalam laporan bertajuk 'Kerajaan Malaysia: Soalan lazim mengenai implikasi kredit dasar kerajaan baharu' yang diterbitkan hari ini, agensi itu berkata, penilaian terhadap risiko liabiliti luar jangka yang ditimbulkan oleh institusi awam sektor bukan kewangan juga tidak berubah meskipun terdapat beberapa kenyataan yang dibuat oleh pentadbiran kerajaan semasa.

    "Bagaimanapun, tindakan kerajaan mengkaji semula projek infrastruktur berskala besar yang mendapat manfaat daripada pinjaman dijamin kerajaan terdahulu dan hutang tertunggak daripada dana kerajaan, 1Malaysia Development Bhd (1MDB), akan memainkan peranan penting dalam menentukan risiko yang timbul dari liabiliti luar jangka kepada profil kredit," kata agensi itu.

    Moody's berkata, langkah fiskal adalah antara bidang tumpuan ketika ini memandangkan beban hutang negara yang tinggi mencetuskan kekangan kredit.

    "Oleh itu, sejauh mana kerajaan baharu mampu mencapai konsolidasi defisit fiskal akan menjadi kayu pengukur dalam menentukan metrik fiskal dan kredit profil Malaysia," katanya.

    Mengulas mengenai kesan pemansuhan cukai barangan dan perkhidmatan (GST) baru-baru ini, Moody's berkata, dengan ketiadaan langkah fiskal pampasan yang berkesan, tindakan ini adalah negatif kepada kredit Malaysia kerana ia akan meningkatkan kebergantungan kerajaan terhadap pendapatan berkaitan minyak, selain daripada asas cukai yang mengecil.

    Moody's menganggarkan hasil yang hilang susulan tindakan pemansuhan GST sekitar 1.1 peratus daripada KDNK tahun ini dan 1.7 peratus selepas 2018, sekali gus menangkis kekuatan fiskal Malaysia.

    Ingatkan Si Ah Beng ni ..bila dilantik menjadi menteri kewangan....akan dapat menyelesaikan masaalah2 kewangan yang dihadapi negara.. tapi rupa2nya...HAMPEH !!!!

    ReplyDelete
    Replies

    1. PM hints Najib may face more charges on top of 25
      NATION
      Saturday, 22 Sep 2018


      PUTRAJAYA: Former prime minister Datuk Seri Najib Tun Razak could be facing more charges, on top of the 25 counts of corruption and money laundering that he has been slapped with, says Tun Dr Mahathir Mohamad.

      The Prime Minister however said it was not up to him to decide if the number was excessive and it was entirely up to the police.

      “Whatever the police decide is worth charging him for, it is their business. I have no interest in it.

      “But, we all know he did a lot of things that were wrong. Now we have 25, and I’m told there are many more,” said Dr Mahathir after chairing a meeting with the Special Cabinet Committee on Anti-Corruption.
      image: https://video.unrulymedia.com/native/images/in-art-close-icon-128x128-16481b937f87b244a645cdbef0d930f8.png


      –– ADVERTISEMENT ––

      image: https://video.unrulymedia.com/native/images/unmiss-sound-button-muted-e74d67a0c85c3548f07d7564782a269c.svg



      image: https://content.thestar.com.my/smg/settag/name=lotame/tags=Demo_Age_35to44_enr,all,Demo_Age_45to54_enr,Demo_Gender_Female_enr,Demo_Age_25to34_enr,Demo_Gender_Male_enr,Demo_Age_55to64_enr,Demo_Age_18to24_enr,Int_Business_Finance,Demo_Age_65plus_enr


      On another matter, Dr Mahathir brushed off claims that the government was using the police and the Malaysi­sion (MACC) to pressure Umno MPs to quit.

      “Well, it so happened these people commit crimes. If Umno members did not commit any crime, they are not investigated.

      “The police know all about this and they are investigating many people who are living beyond their means, and where (members of the) public have made accusations against them.

      “The police have information and they should act. I don’t care who they are. If they have committed crimes, the police will do their jobs without any direction from me,” said Dr Mahathir.

      Umno secretary-general Tan Sri Annuar Musa had claimed that former Umno supreme council member Datuk Seri Mustapa Mohamed had resigned because he was investigated by the police.

      However, Mustapa clarified that he was called in by the police to help in 1MDB investigations.

      When asked if Parti Pribumi Bersatu Malaysia was persuading Umno leaders to join the party, Dr Mahathir, who is Bersatu chairman, said politicians were free to meet anyone.

      “They come to see me because I see everybody. After they come and see me, they go and see PAS,” he said.

      He also denied that former Umno vice-president Datuk Seri Hisham­muddin Hussein had met him with the intention to join Bersatu.

      “He came to see me, he didn’t say anything about joining. He has his own ideas. You better ask him,” said Dr Mahathir.

      Delete
    2. Fuuuh...Padan muka si Ah Beng ni kena balun cukup2. Isu apa yeer...silakan lah membaca samapi habis beb !!!

      Menteri PH Cakap Tanpa Berlapik Bukti.


      KANGAR: Menteri Pakatan Harapan (PH) dinasihat bercakap berdasarkan bukti yang kukuh dan bukannya seperti bersembang di kedai kopi.

      Adun Guar Sanji, Ustaz Mohd Ridzuan Hashim berkata, banyak kenyataan yang dikeluarkan menteri PH sekarang tidak mencerminkan ketokohan mereka.

      Katanya, situasi itu sekali lagi berlaku di parlimen semalam apabila Menteri Kewangan, Lim Guan Eng gagal mengemukakan bukti kononnya kerajaan Kelantan tidak mampu membayar gaji.

      “Tidak sepatutnya sebagai seorang menteri beliau mengeluarkan kenyataan seperti itu kerana ketika didesak anggota parlimen pembangkang tidak mampu pula mengeluarkan bukti,” katanya yang juga Timbalan Ketua Pemuda PAS Arau.

      Kalau lepas kena balun macam ni pun tak serik2 lagi...tak tau lah kita nak cakap macam mana lagi bhai !!!!

      Delete


    3. GENG MENJILAT NAJIB24 October 2018 at 12:12
      DAH KENA PUN SI INDIAN MUSLIM BOS KEMENTERIAN KEWANGAN YANG DI8 PANGG8IL SPRM ARITU. KENA TUDUHAN MAHKAMAH. JUGAK TUDUHAN DAH NAK SIAP UNTUK JAMES HASANAH BOND -

      Irwan to face charges over 1MDB dealings with IPIC

      KUALA LUMPUR: FORMER Treasury secretary-general Tan Sri Dr Mohd Irwan Serigar Abdullah is looking to be the first civil servant to face criminal charges over the 1Malaysia Development Bhd (1MDB) scandal.

      Irwan is expected to present himself at the Malaysian Anti Corruption Commission (MACC) headquarters in Putrajaya about 2pm today to answer more questions about 1MDB’s dealings with International Petroleum Investment Co (IPIC), in particular, the circumstances surrounding the Treasury authorisation of debt payments by the former to the latter.

      It is understood that Irwan, who is expected to be arrested by the commission today, has had several sessions with MACC in recent weeks pertaining to the case, although this had gone unreported.

      He is expected to formally answer charges against him with regard to the case tomorrow.

      (continued)

      Delete
    4. (continuation)

      SPRM is also calling in his former boss, Datuk Seri Najib Razak, who is also former prime minister, to answer some questions today.

      Najib, who has been in and out of the commission’s office, is not expected to be arrested.

      Sources said Najib, however, is likely to be slapped with several charges with regard to the 1MDB-IPIC case when prosecutors level them against him most likely tomorrow, along with Irwan.

      It is understood that an “insider ” Datuk was instrumental in helping investigators tie up loose ends in the 1MDB-IPIC probe.

      It is understood that prosecutors would hold Najib liable for his role in last year’s dispute settlement between 1MDB and the Abu Dhabi wealth fund, over a missing sum of US$3.5 billion that the former said was paid to a unit of IPIC, Aabar Investments, between 2012 and 2014.

      This is traced to 1MDB’s defaulted bond payment in 2016 that was guaranteed by IPIC in 2012 for the acquisition of two power plants.

      1MDB’s position is that the US$3.5 billion was “legitimately ” paid and that this obliged IPIC and Aabar to fulfil its obligations as a co-guarantor for the bonds although they denied receiving the money.

      On April 24 last year, Putrajaya entered into a settlement agreement with IPIC, where it agreed to pay back US$1.2 billion it owed to IPIC, with the Finance Ministry giving an undertaking that 1MDB would fulfil all future payments of interest and principal sums related to the bonds.

      The payment is said to have been done without the sanction of the previous cabinet.

      Najib was chairman of 1MDB’s board of advisers until it was dissolved in May 2016 when the Finance Ministry, where he was minister, took over its remaining assets.

      The New Straits Times, on its front page yesterday, reported that Najib was expected to be levelled with no less than four charges of criminal breach of trust. Today would be the third time Najib is called in by MACC, with the first and second being on Oct 16 and 18.

      Najib is facing 32 charges linked to missing funds traced to the state fund he founded.

      Najib, in Parliament yesterday, said he was “determined to resolve this personal chapter well”.

      Najib, who is Pekan member of parliament, said “he hoped that all monies linked to the 1MDB issue would be returned to Malaysia, and that the matter must not be politicised”.

      He said he had sought to recover the monies even after the coalition he led lost federal power in the 14th General Election.

      “I definitely wished to do this (recover the 1MDB monies) after the election. We have a settlement agreement with them... and that is until 2020,” he said.

      “We made an agreement in 2015. In that agreement, we received US$1 billion from IPIC and they agreed to repay us US$3.5 billion.

      “...we will get back US$6 billion. This is the resolution. I hope the Pakatan Harapan government will continue this as we want to get back all the money,” Najib said, adding that he had also reached out to the Abu Dhabi crown prince on the matter.

      He also made a call in the august house for investigators to interview parties involved in the matter, including IPIC.

      The NST was also made to understand that prosecutors are ready to charge Datuk Hasanah Abdul Hamid, the former director-general of the Malaysian External Intelligence Organisation, which the commission investigated in August for abuse of power and using office position for personal gratification.

      She is also expected to hear the charges levelled against her from the dock on Thursday.

      Delete
  32. Anak Tun Razak ni dah menuju kesewelan . Dia ni selain mengumpul peguam ramai2 , perlu melonggokkan pakar psychiatric utk memeriksa mental dia dgn mak badak .

    Semua sedar , dia dapat duit dari 1MDB , dan dia pulangkan duit yg tak habis ke MO1 .

    Mungkin ada lagi bbrp walaunta yg tak perasan termasuk LogMan Adam & Geng Najib 🤣🤣🤣🤣😎😎😎

    ReplyDelete
  33. Tiada lagi kelibat si Suman bapok taik kucing
    Dia terkena tikaman aku, bagai buluh runcing
    Abis bocor pampers, akibat kerap terkenciing
    Kini di hospital mata terbeliak gigi terkancing

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ish ish idh ish.....iyer ker bahlol....??

      Kau masih terover temberang auta keling lagi ker, Kejora Musibat.....??

      Hari ini saja kau dah kutangksp basah terang2 mengauta keling dgn ungkapanmu, "MUNGKIN JUGA DIA TAKUT 'PERISTIWA HITAM DI JB' TAHUN LEPAS ITU BERULANG LAGI...)"

      Kan dah kena kantol lagi engkau besar punya temberang. Peristiwa yg kau mungkir & tak berani datang itu pd tahun ini menjelang dekat PRU 14.

      Akhir kalam, kesiannnnnnya....melihat kau dah di tahap kritikal sakit angau ditimpa perasaan, berangan angan, cakap sorang2, syok sendiri macam orang tak laku ada bini atau girlfriend dok kerja melancap saja. Tak gitu, kan kan kan.....??

      Heeeeeeee, MALU SEMALUnya bak lagu kumpulan Spin...!!

      Kejora dah terkantol bakal kojol macam najib & jahid hang kerdee....!!

      Ha ha ha ha
      Ho ho ho ho

      Delete
  34. SAYA AMAT SADAR BAHAWA ORANG MCM SAYA ADALAH INSAN YG AMAT KERDIL. KITA HANYA MAMPU MEMBERI CADANGAN MELALUI SALURAN2 SAPERTI INI.

    NAMUN SAYA ADA MENYARANKAN AGAR SLOGAN YG D PELOPORI OLIH PRES JOKOWI (INDONESIA) D GUNA PAKAI JUGA D NEGARA INI :-

    "MISKIN KAN KORUPTOR N PERMALUKAN KELUARGA TERDEKAT"

    BAGI PESALAH KOLAR PUTIH, KITA EXILE KAN MEREKA D PULAU BIDONG (TRENGGANU) SEHINGGA SELESAI MENJALANI HUKUMAN.

    A DETERRENT SENTENCE IS D BEST REMINDER 2 WLD B CORRUPTERS.

    WALLAHU'ALLAM.

    ReplyDelete
  35. Meroyan gila lah kau sorang sorang geng najis haramjadah
    Apa aku kisah apa kerajaan ph buat
    Yang paling penting ialah Najib haramjadah kau dah kena humban dari jawatan PM dan Tuhan UMNOHARAMJADAH Rosmah Mansor puaka dah tak boleh nak shopping dan suka suka pakai jet kerajaan lagi

    ReplyDelete
  36. AKU PETIK KEMBALI PANTUN AKU MEMUJI KEBOLEHAN 'SI DIA' TADI:

    Abg pun begitu lah dinda, perasaan nya sama
    Nak sebantal dgn dinda, terasa amat lah lama
    Wow.. hebat betul pantun dinda yg abg terima
    Sampaikan salam abang kpd papa dan mama

    Siakap tengar, ke dada melayang
    Sangkut pula, cabang di sebelah
    Dah cekap benar, dinda ku sayang
    Takutlah pula, abang nanti kalah

    (MCM BIASA LER... MESTI KENA PUJI BAKAL ISTER KU YG MANJA ITU...)

    _________________________________________


    SERONOK BENAR 'SI DIA' BILA DAPAT MENGUASAI BIDANG PANTUN SYAIR. DIA BANYAK BACAKAN KPD AKU MELALUI PHONE CALL & MINTA AKU PERBETULKAN KALAU TAK KEMAS. KATANYA MALAS NAK MENAIP WAKTU TENGAHARI.

    TAPI AGAK MENGEJUTKAN JUGA, BILA DIA SMS AKU, ADA DIKIRIM BERSAMA PANTUN2 NYA:

    Abang sms tadi, dinda sdg berbedak mekap
    Inii, dinda mahu cuba buat lagi satu rangkap
    Seronok nyerr, dinda kinii udah makin cekap
    Kalau abng ini ada dekat, mesti dinda dakap

    Dah penat letih, tidur nyenyak
    Jaga di rembang, meruntun lah diri
    Dinda nak berlatih, lagi banyak
    Nak jadi abang, pemantun bistari

    (TADI DIA KATA MALAS TAIP, TAPI TAIP JUGA.. MUNGKIN TUJUAN NYA SUPAYA AKU PAPARKAN KPD PEMBACA SEMUA...)

    ReplyDelete
    Replies

    1. APASAT LU TAK MAU KELUAK PAJAI NAMA GENG NAJIB LAGI ARR? MALU ARR? SAKIT KENA HANTAM KALI2 LUA KELUAK ARR?

      LU MANYIAK BOLO MAAA. BO PALULI, TARAK APA MAU CIAKAP LAGI, LU HANTAM NAJIB, MOOO.

      Delete
    2. Kesiannnnnnya....melihat kejora dah di tahap kritikal sakit angau ditimpa perasaan, berangan angan, cakap sorang2, syok sendiri macam orang tak laku ada bini atau girlfriend dok kerja melancap saja. Tak gitu, kan kan kan.....??

      Heeeeeeee, MALU SEMALUnya bak lagu kumpulan Spin...!!

      Kejora dah terkantol bakal kojol macam najib & jahid hang kerdee....!!

      Ha ha ha ha
      Ho ho ho ho

      Delete
  37. Udah tiada lagi kelibat Suman @ 'don locco'
    Teruk dia kena balun dgn pemantun macho
    Lemah longlai tak berdaya, hati nya hancor
    Habis basah tilam hospital, pampers bocor

    ReplyDelete
  38. Sikalang mali geng menjilat taik babi
    Ia sama sekolah satu kelas itu YB babi
    Dua-dua bawak lori angkut sama itu babi
    Ini jam mereka menyondol macam itu babi

    ReplyDelete
    Replies

    1. APASAT LU TAK MAU KELUAK PAKAI NAMA GENG NAJIB LAGI ARR? MALU ARR? SAKIT KENA HANTAM KALI2 LUA KELUAK ARR?

      LU MANYIAK BOLO MAAA. BO PALULI, TARAK APA MAU CIAKAP LAGI, LU HANTAM NAJIB, MOOO.

      Delete

    2. SIKALANG LU MALAH ARR? JANGAN MALAH MAAA. LU LASA MAU MALAH, LU HANTAJM ITU NAJIB, LU MESTI JADI COOL, MOOO.

      TAK CAYA, LU COBA LAR. WA GELENTI LORR.

      Delete
    3. Aiseymeng...what talking talking you, Tonggeng,
      You talking talking cock, haaaa...??

      Kanninabu kanebo kosmetik lah you....!!

      Delete
    4. Dia tak mahu pakai nama GENG NAJIB sebab tiap kali dia pakai nama itu, macam macam pasal Najib keluar sebagai jawapan.

      Semua nya yang busuk busuk.

      Delete
  39. Suman nak menyelinap curi spt ikan gelama
    Jam 1:16 dia ada curi2 masuk ke entry lama
    Mmg sah dayus ini dajjal ifrit tak ada agama
    Mau masuk sini, dia takut aku ludah gelema

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ish ish idh ish.....iyer ker bahlol....??

      Kau masih terover temberang auta keling lagi ker, Kejora Musibat.....??

      Hari ini saja kau dah kutangksp basah terang2 mengauta keling dgn ungkapanmu, "MUNGKIN JUGA DIA TAKUT 'PERISTIWA HITAM DI JB' TAHUN LEPAS ITU BERULANG LAGI...)"

      Kan dah kena kantol lagi engkau besar punya temberang. Peristiwa yg kau mungkir & tak berani datang itu pd tahun ini menjelang dekat PRU 14.

      Akhir kalam, kesiannnnnnya....melihat kau dah di tahap kritikal sakit angau ditimpa perasaan, berangan angan, cakap sorang2, syok sendiri macam orang tak laku ada bini atau girlfriend dok kerja melancap saja. Tak gitu, kan kan kan.....??

      Heeeeeeee, MALU SEMALUnya bak lagu kumpulan Spin...!!

      Kejora dah terkantol bakal kojol macam najib & jahid hang kerdee....!!

      He he he he
      Ha ha ha ha
      Ho ho ho ho
      Hi hi hi hi

      Delete
  40. WAK SEMAN KADOK PUKIMAK HARAM JADAH
    YG INI KO BELUM JAWAB LAGI:

    Anonymous24 October 2018 at 08:46

    Old Suman run helpless, as if being hunted
    He's as if the crook in cowboy film, 'wanted'
    This few days.. he had been flatly defeated
    Compared to me, he is NOT EVEN A THIRD

    ReplyDelete

    Anonymous24 October 2018 at 08:50

    Wow pemantun bistari guna bahasa Inggeris
    Ini mmg jauh lebih berbisa dari tikaman keris
    Ke wad pula ler Suman terkucil pampers tiris
    Kalut ler jadinya doktor nurse sedara & waris

    ReplyDelete

    ReplyDelete
    Replies
    1. I choose not to waste my precious time to entertain that fucking pantatun thrash of your fucking self which is fucking absurd as I've explained times over times.

      I repeat.....

      Look idiot, first of all, there's no such thing as pantun in English. Pantun is purely Mslay's & uniquely Malay in origin. Pls observe that, you fucking idiot.
      Whatmore if the lines are overloaded with more than 5 words.

      Pantun is different because of its unique structure. It has even number of lines, the most popular being four-line pantuns. Two-line pantuns are generally old pantuns which have been passed-down for generations.

      The first half and the second half of the pantun must NOT be continuous in meaning. You start by writing the last two lines to make your point (the message), thereafter you compose the first two lines to rhyme with the last two lines (normally you would use elements of natur for this).

      The message of the pantun is contained in the second half, i.e. the last two lines. The first two lines simply act as a "lead" or an "indicator" or "prelude" as to what follows. The most important role of this indicator is simply to perform the rhyming function. The first two lines together do make sense in themselves but have no relationship in meaning to the second half.

      A pantun of high quality has rhymes not only at the end of the lines but also in the middle. This sounds good when read (because pantun is read with a short pause in the centre of the lines). However, it is more difficult to write. Eg:

      Pulau Pandan / jauh ke tengah
      Gunung Daik / bercabang tiga
      Hancur badan / dikandung tanah
      Budi yang baik / dikenang juga

      Is your said fucking gibberish Pantatun meet the requirements explained above, why you fucking idiot...??

      Delete
    2. TO ME, IT'S NOT THAT DIFFICULT WAK.. KACANG ONLY, SEE...

      Pucuk pauh / delima batu
      Anak semilang / di tapak tangan
      Suman berpeluh / dek kena latu
      Tidur malam / berbantal lengan

      Pulau Pandan / jauh ke tengah
      Gunung Daik / bercabang tiga
      Sakit badan / sampai termengah
      Untung nasib / Suman tak duga

      Buah cempedak / di luar pagar
      Ambil galah / tolong jolokkan
      Kena ledak / kepala dia bergegar
      Bila kalah / merajuk sakan

      Bukan lebah / sebarang lebah
      Lebah bersarang / di buku buluh
      Suman bedebah / terlentang rebah
      Sampai sekarang / terkedu mengeluh

      Kalau ada / sumur di ladang
      Boleh saya / menumpang mandi
      Kalu jumpa / dia kena penendang
      Boleh juga / ku lempang si kedi

      Pisang emas / bawa belayar
      Masak sebiji / di atas peti
      Hutan Suman / hendak ku bayar
      Dia kenalah sebiji / di JB nanti.

      Puas sudah / ku tanam ubi
      Nenas jua / dipandang orang
      Dapat padah / ditendang di JB
      Suman tua / terlentang mengerang

      Lancang kuning /lancang pusaka
      Nampak dari / Tanjung Tuan
      Akan terguling / Suman celaka
      Bengkak seperti / dipayung tebuan

      Burung Serindit / terbang melayang
      Mari hinggap / di ranting mati
      Suman kan sakit / penendang kulayang
      Terus senyap / terpelanting nanti

      Hendak dulang / diberi dulang
      Dulang berisi / sagu mentah
      Suman pulang / bernasib malang
      Lucut gigi / tulang dagu patah

      Kalau tahu / peria tu pahit
      Tidak ku gulai / dengan petola
      Suman ngilu / pala dia dijahit
      Nangis mengilai / macam nak gila

      Nasi lemak / buah bidara
      Batang selasih / hamba lurutkan
      Suman pukimak / resah sengsara
      Belakangnya habis / hamba parutkan

      Tuai padi / antara masak
      Esok jangan / layu-layuan
      Kena sebiji / menangis terisak
      Melutut Suman / merayu-rayuan

      Sirih berlipat / sirih pinang
      Sirih dari / Pulau Mutiara
      Pedih dapat / sedih mengenang
      Sakit hati / Suman sengsara

      Tetak buluh / panjang sepuluh
      Mari jolok / sarang penyengat
      Suman berpeluh / berang mengeluh
      Jadi lalok / hilang semangat

      Anak cina / pasang lukah
      Lukah dipasang / di Tanjung Jati
      Suman kena / terlentang pokah
      Luka berkarang / di jantung dan hati

      Batang selasih / permainan budak
      Daun mengkudu / dimakan kuda
      Suman bersedih / dilenjan ledak
      Melopong terkedu / urutkan dada

      Burung merpati / terbang seribu
      Hinggap seekor / di tengah laman
      Dia hampir mati / penendang dariku
      Tertiarap tersungkur / patah tangan

      Kalau tuan / mudik ke hulu
      Carikan saya / bunga kemboja
      Akhirnya Suman / serik dan malu
      Tidak berdaya / air liur berlenja

      Hendak gugur / gugurlah nangka
      Jangan menimpa / putik pauh
      Suman takbur / gugurlah juga
      Malang menimpa / sakit jatuh

      Kain batik / negeri seberang
      Dipakai anak / Tanah Melayu
      Suman sakit / bunyi mengerang
      Bagaikan anak / menadah merayu

      HOW IS IT WAK?
      GOT 'LENGGOK SENI' OR NOT?
      TOGETHER WITH THE BEAUTY OF 'WARISAN BANGSA'??

      KI KIK KI KIK KI KIK KI KIK...
      KI KIK KI KIK KI KIK...

      Delete
    3. Serangkap pantunku dah cukup untuk menjawab semua pantun kamu.

      Jambu batu di atas dahan
      Sebiji kelapa masih tersangkut
      Pantun kamu dah boleh tahan
      Tapi kenapa masih pengecut?

      Delete
    4. Serangkap pantun ku dah cukup mencincang pantun Wak.

      Jambu batu, di atas dahan
      Sebiji kelapa, masih tersangkut
      Diluku latu, Wak tak tahan
      Temui hamba, dia masih takut

      Ki kik ki ki kik ki kik...

      Delete
    5. Dah ler kopipes rangkap pembayang orang... rangkap maksud dia pulak guna bahasa apa, tak ada makna langsung....!! Memang asal boleh, tak ada kelas budak hingusan ini.

      Bengap betul bibatang sekor nih....!!

      Delete
    6. Seman dajal terkedu ketewasan
      Dlm hatii, dipenuhi dgn tangisan
      Dah kalah, label orang hingusan
      Riak bongkaknya, semua bosan

      Delete
  41. Suman lahanat, kena dgn aku acap
    Marah muka jadi hitam mcm kicap
    Tak pernah solat, hanya mengucap
    Kote dia tak naik walau bini lancap

    Sate dicucuk, ke laman dibawa
    Ada teh tarik, bersama kicap
    Dah mati pucuk, si Suman tua
    Kote tak naik, walau dilancap

    Lepas senaman, beli laicikang
    Dah tengah hari, memakai topi
    Sian si Suman, bini mengangkang
    Dia cabut lari, ke kedai kopi

    Mengejar rusa, bertemu babi
    Banyak pelanduk, dapat dipanah
    Tak sabar rasa, bertemu di JB
    Mau lanyak Wak Kadok, rapat ke tanah

    Belah kelapa, nak dibuat kari
    Cabai di laman, berselang kaduk
    Entah kenapa, aku ni tiap hari
    Tak tibai Suman, tak senang duduk

    Mula di Tangkak, Melaka dihala
    Tersesat dibelok, berang si Tuan
    Suman dah bengkak, muka dan kepala
    Tersilap terjolok, sarang tabuan

    ReplyDelete
    Replies
    1. Nyata kamu ni dah pencen, orang tua, tak berkerja.

      Tapi kamu ni tak ada kerja lain ke?

      Nampak nya macam ikat laptop ke pinggang, pergi bilik air, duduk atas tahta pun menaip ke?

      Takpa, tapi jangan tulis yang membosankan lah, Pakcik.

      Delete
    2. He he he he

      Kentut, prooot...!!

      Delete
    3. This comment has been removed by the author.

      Delete
    4. AnonyMOUSE @ 16;07 berpantatun tak agak2. Dia tak cermin diri mendabik dada tapi samoai kini tak berani tampil diri berdepan saya bagai jantan sejati. Ini buktinya....

      Othman Ahmad 22 October 2018 at 17:17
      Apa kata jumpa aku face to face, nanti tuu aku jelaskan, boleh....??

      Anonymous 22 October 2018 at 17:18
      Face to face???
      Your standard is "buttock to buttock".
      Org utara kata, "BAIK HANG PI LAWAN PELAGA PUNGKOQ".
      Kah kah kah kah kah...
      --------------------------------------------------------------------
      Instead of agreeing to face me like a true man, he chickened out and saying absurd things, i,e. 'buttock buttock pungkoq'

      Delete
    5. Wak Suman tua, kaki nya untut
      Kalu bediri lama, dia ketar lutut
      Berak kencing sering terbantut
      Perut kembung, asyik je kentut

      Ki kik ki kik ki kik..

      Delete
    6. Pantatun kamu tak ada kelas sebab rangkap pembayang dgn rangkap maksud tak senada seirama- hancusss.....!! Lihat pantun balas aku nie.....

      Beli jamu/di pekan Lukut
      Lukut dekat/tempat berurut
      Pantatun kamu/layak dikentut
      Tak beradat/tak boleh diikut

      Fahammmmm, pi belajar lagi...!!

      Delete
    7. Beli jamu/di pekan Lukut
      Lukut dekat/tempat berurut
      Ajak bertemu/si Suman takut
      Takut pucat/dia senak perut

      Fahammmmm Wak?? Pi belajar lagi...!!

      Ki kik ki kik ki kik...

      Delete
    8. Aduhai Tikus Tonggeng Pengecut,
      Kik kik kik kik,
      dah nak kojol tercekik..??

      Dengar pantun balasku...

      Kalau besar/ sejarah Melaka
      Kenapa kini/ tidak beraja
      Kalau benar/ bagai dikata
      Beri bukti/:jelas & nyata

      Jawab, jgn tak jawab atau menciplak rompak, tau...!!

      He he he he

      Delete
    9. Aduhai Wak Kadok Pengecut,
      Kik kik kik kik, 
      dah nak kojol tercekik..??

      Dengar pantun balasku...

      Kalau besar/ sejarah Melaka
      Kenapa kini/ tidak beraja
      Bengap benar/ ini tua puaka
      Berapa kali / aku nak nyata?

      Dah jawab, bukan tak jawab atau menciplak rompak, tapi kreatif tau...!!

      He he he he

      Ki kik ki kik ki kik ki kik...

      Delete
    10. Berputar putar ler spin gasing kau tu yer, hanya untuk menutup malu setelah aku bogelkan betapa besarnya auta keling dan sikapboengevut mu itu.

      Semuanya terserlah dalam rantaian posting kita dalam blog ini.

      Delete
    11. Marah yer bang?

      Ki kik ki kik ki kik...

      Delete
  42. kesian wak suman dah bengkak kepala
    kiri kanan belakang depan kena tala
    atas bengkak, bawah pulak kena sula
    ini macam bikin wak suman jadi gila

    ReplyDelete
    Replies
    1. He he he he

      Kentut, prooot...!!

      Delete
    2. Wak Suman tua, kaki nya untut
      Kalu bediri lama, dia ketar lutut
      Berak kencing sering terbantut
      Perut kembung, asyik je kentut

      Ki kik ki kik ki kik...

      Delete
    3. This comment has been removed by the author.

      Delete
    4. Betul ker cakap kau tuu, Kejora musibat...??

      Cuba citer sikit pertikaman lidah semalam yg masih tersimpan dalam blog ini....

      Othman Ahmad 22 October 2018 at 17:17
      Apa kata jumpa aku face to face, nanti tuu aku jelaskan, boleh....??

      Anonymous 22 October 2018 at 17:18
      Face to face???
      Your standard is "buttock to buttock".
      Org utara kata, "BAIK HANG PI LAWAN PELAGA PUNGKOQ".
      Kah kah kah kah kah...
      --------------------------------------------------------------------
      Instead of agreeing to face me like a true man, you chickened out and saying absurd things, i,e. 'buttock buttock pungkoq'.
      --------------------------------------------------------------

      What the fuck this son of a bitch, Kejora @ Sang Tikus AnonyMOUSE is.....!!

      Delete
    5. Beli minyak, di kedai China
      Nanti kelak, nak goreng ubi
      Bebel banyak, tak ada guna
      Jadi ker tidak, ko turun ke JB?

      Delete
    6. Beli minyak di kedai India
      Nanti kelak nak goreng kangkung
      Wak tak larat dah lanjut usia
      Susah berak tak boleh mencangkung

      Delete
    7. Beli minyak, di kedai Siam
      Nanti kelak, nak goreng keropok
      Wak dah sentap, bisu terdiam
      Dia rasa cuak, kepala ku hempok

      Delete
    8. Beli minyak, di kedai Benggali
      Nanti kelak, nak goreng ayam
      Sian lah Wak, asyik kena buli
      Tadi melalak, kini dah diam

      Delete
    9. Beli minyak, di kedai Melayu
      Nanti kelak, nak goreng ikan
      Sian lah Wak, menangis sayu
      Hati sebak, tak lalu makan

      Delete
    10. Beli minyak, di kedai Mat Saleh
      Nanti kelak, nak goreng keladi
      Nangis Wak, hingus meleleh
      Sian pulak, si bapok kedi

      Delete
    11. Beli minyak, di kedai mamak
      Nanti kelak, nak goreng pisang
      Dah kena lanyak, Wak pukimak
      Dia melalak, serupa musang

      Delete
    12. Beli minyak, di kedai keling
      Nanti kelak, nak goreng kerepek
      Dah kena lanyak, Wak terguling
      Sian ler Wak, lemah terkelepek

      Delete
    13. Kejora dah kemuflisan idea, dibabi sondol terus asyik dgn 'Beli minyak, beli minyak, beli minyak' dari mula sampai habis.

      He he he he
      Bengapnya binatang sekor nih...!!
      He he he he

      Delete
    14. Marah yer bang!

      Ki kik ki kik ki kik...

      Delete
    15. Seringgit/si dua kupang
      Jalan jalan/ ke pasar baru
      Budak pelesit/ dah tambah bengang
      Meroyan royan/ merapu rapu

      Pergi mengail/ membawa bekal
      Dalam raga/ berbekal pelam
      Kalau kail/panjang sejengkal
      Usah diduga/ lautan dalam

      Tak gitu, kan kan kan....??

      He he he he
      Hi hi hi hi

      Delete
    16. Seringgit/si dua kupang
      Jalan jalan/ ke pasar baru
      Suman pelesit/ udah ku lempang
      Meroyan royan/ tergaru-garu

      Pergi mengail/ membawa bekal
      Dalam raga/ berbekal pelam
      Lebih stail/otak nya dangkal
      Dia peraga/ si buta kelam

      Tak gitu, kan kan kan....??

      He he he he
      Hi hi hi hi

      Ki kik ki kik ki kik ki kik...

      Delete
    17. Dgn menciplak rompak rangkap pembayang aku, kau masih terkial kial terbitkan rangkap maksud ntah aper2 asal boleh - merusakkan BM macam kau rusakkan BI dgn bloody fucking Englidh engjau itu.

      Kesiannnnya....!!

      Delete
    18. Marah yer bang!

      Ki kik ki kik ki kik ki kik...

      Delete
  43. Rosmah beli cincin berlian RM24 juta. Beli rantai berlian beratus juta, pakai duit "derma' yang di pulangkan," kata DoJ.

    Tak boleh nak fikir apa jens pemikian si Rosmah ini. Mungkin dia akan "go bonkers" bila dalam penjara bertahun tahun nanti.

    Begitu banyak tuduhan tentu lah 1-2 akan sangkut, thabit kesalahan. Kot satu bulan sahaja dalam penjara, akan mereng kepala dia. Tak dapat Botox, tak boleh pakai make up pun. Najib pulak tidak ada di sisi nya untuk mengurut, menutur kata2 manis kepada nya.

    ReplyDelete
  44. Suman iblis nak lagak mulut lancang
    Tapi kini dia tak lagi gebang kencang
    Pantun2 cikai nya, habis aku cincang
    Dia ku ratah mudah bagaikan kacang

    ReplyDelete
    Replies
    1. He he he he

      Tang tang tut
      Alamak....pantatun kentut lagi.
      Proooòottt..!!

      Delete
    2. Wak Suman tua, kaki nya untut
      Kalu bediri lama, dia ketar lutut
      Berak kencing sering terbantut
      Perut kembung, asyik je kentut

      Ki kik ki kik ki kik...

      Delete
    3. Tak....hanya,

      Tang tang tut
      Alamak....pantatun kentut lagi.
      Proooòottt..!!

      Delete
  45. My superb 'pantuns' come in steady flying
    What Suman sells, I'm alway ready buying
    Pity this poor idiot in deep sadness crying
    He's heavily injured sick and almost dying

    ReplyDelete
    Replies
    1. Lupa nak gelak...

      Ki kik ki kik ki kik ki kik...

      Delete
    2. My goodness Kejora, with that bloody fucking pantatun &;fucking English of yours, you must be the greatest bloke & stupid joker in this entire planet and universe at all times.

      Ha hs ha ha ha
      He hr hr he he
      Hi hi hi hi hi

      Tepuk
      Tepuk
      Tepuk

      Delete
    3. Marah yer bang?

      Ki kik ki kik ki kik...

      Delete
    4. Pehal pulak diyerr ni Ali Jaeger
      Tepi kain orng naper nak jagerr
      Si anak ular lidi nak usik nagerr
      Kail kontot laut dlm nak dugerr
      Little kitten threatening a tiger?
      Diyer nak raser dicepuk jugerr?

      Delete
    5. Bahasa aper nie, Kejora monyet- bahasa planet of the apes ker....??

      Rusak rusak rusak....,!!

      Delete
  46. AKAL KELING -

    Irwan Serigar, dapat RM7 juta tapi pakai Myvi ke SWprm

    Pasti ramai yang berasa janggal apabila melihat Tan Sri Dr Mohd Irwan Serigar Abdullah sebaik beliau tiba di ibu pejabat SPRM di Putrajaya hari ini.

    Masakan tidak, pada pukul 3.25 petang tadi, beliau muncul di pekarangan utama bangunan dengan menaiki sebuah kereta Perodua Myvi berwarna hitam.

    Kecuali dirinya memang meminati model itu, ia pastinya tidak kena dengan kedudukannya sebagai bekas ketua setiausaha perbendaharaan negara ketika pentadbiran Najib.

    Apatah lagi Kementerian Kewangan baru saja mendedahkan pendapatan yang diterima Irwan sepanjang menjadi penjawat awam, di Dewan Rakyat.

    Menurut jawapan parlimen menterinya Lim Guan Eng semalam, Irwan menikmati gaji sebanyak RM2,944,095.61 juta sepanjang kira-kira tujuh tahun di Perbendaharaan.

    "Maklumat ini adalah emolumen sebagai ketua setiausaha perbendaharaan sahaja, tidak termasuk pendapatan lain seperti elaun ahli lembaga pengarah yang jauh lebih besar," kata Lim yang kemudian memaklumkan Irwan memegang jawatan sebagai pengarah, pengerusi eksekutif dan pengarah bukan bebas bukan eksekutif di 23 syarikat bawah Menteri Kewangan Diperbadankan (MKD).


    Bagi tempoh 2012 hingga Jun 2018, katanya lagi, Irwan mendapat RM3,867,667.92 menerusi kedudukannya sebagai ahli lembaga pengarah di syarikat-syarikat itu.

    Ia menjadikan jumlah terkumpul kira-kira RM7 juta sepanjang tujuh tahun perkhidmatannya.

    ReplyDelete
  47. Wak Kadok, elok ko rentikan perangai jahat
    Lagi pulak aku tengok ko tu udah tak sehat
    Lebih baik ko pegi masjid atau pun berehat
    Atau ko nyamar 'don locco' jer, bagi nasihat

    ReplyDelete
    Replies
    1. He he he he

      Otak berkarat akal terencat
      Pantun beradat dibuatnya pantat
      Tingkah lahanat memang meluat
      Si keparat memberi nasihat

      He he he he

      Delete
  48. LEGA & LAPANG BLOG INI, DAH TIADA LAGI KOPIPES SAMPAH DARI SI TUA CABOK LAHANAT BAPOK...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kau sedar tak apa yg kau caksp? Yg kopipes bahan sampah luar tajuk berjela jela semasa kau menyamar sebagai Jostick Lick tuu, apa....??

      Kopipes sampah2 bersepah dalam portal ini, apa cerita...

      16;50, 16:51, 16:59, 17:01, 17:03, 17:04, 17:06, 17:08, 17:20, 17:21, 17:23, 17:27, 17:28.....??

      Haramjadah betul....!!

      Delete
    2. HIH HIH HII..
      WAK SUMAN, WAK SUMAN...
      AKU BUKAN MCM NGKO LAH WAK!
      SEKEJAP OTHAMAN, SEKEJAP GMN, SEKEJAP DON LOCCO..

      NGKO INGAT AKU TAK PERASAN KER? SETIAP KALI KO TAK DPT TEPIS PANTUN AKU, KO AKAN TAMPIL SBG GMN UNTUK TAMPAL REPLY DGN BAHAN KOPIPES SAMPAH KO ITU...

      BILA DAH TERKEDU SANGAT, KO JADI DON LOCCO PULA, KONON UNTUK NASIHATKAN KO JGN MELAYAN PANTUN AKU.
      UDAH2 LER WAK, KERENAH NGKO ITU SEMUA ORG BOLEH NAMPAK DLM BLOG INI!

      FUCK YOU WAK SUMAN!!!

      Delete
  49. Rekrut terbaru dgn nama Alli Jaeger
    Dia perasan popular mcm Mick Jagger
    Rasa hebat bengkeng mcm Along tiger
    Cuma bau badan serupa daging burger

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ku datangi kota ini dulu
      Mencari ilmu mengapai cita

      Di kota ini pernah ku berbicara
      Tentang indahnya Sakura

      Di kota ini pernah ku cerita
      Betapa santunnya suku bangsa

      Di kota ini pernah ku bawa
      Sekeping hati yang lara
      Dek putusnya sebuah cinta

      Di kota ini pernah ku tekad
      Akan membina semula
      Sebuah kehidupan yang lebih ceria

      Di kota ini juga
      lusa
      Akan ku sambut seorang gadis
      Persis bidadari syurga

      Tokyo
      Engkaulah kota
      yang mengungkap seribu makna

      TQ….YA RABBI


      Untuk kekasih tersayang
      WELCOME TO TOKYO MAS ELINA!


      Delete
  50. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  51. AKU PETIK KEMBALI PANTUN AKU MEMUJI KEBOLEHAN 'SI DIA' TADI:

    Abg pun begitu lah dinda, perasaan nya sama
    Nak sebantal dgn dinda, terasa amat lah lama
    Wow.. hebat betul pantun dinda yg abg terima
    Sampaikan salam abang kpd papa dan mama

    Siakap tengar, ke dada melayang
    Sangkut pula, cabang di sebelah
    Dah cekap benar, dinda ku sayang
    Takutlah pula, abang nanti kalah

    (MCM BIASA LER... MESTI KENA PUJI BAKAL ISTER KU YG MANJA ITU...)

    _________________________________________


    SERONOK BENAR 'SI DIA' BILA DAPAT MENGUASAI BIDANG PANTUN SYAIR. DIA BANYAK BACAKAN KPD AKU MELALUI PHONE CALL & MINTA AKU PERBETULKAN KALAU TAK KEMAS. KATANYA MALAS NAK MENAIP WAKTU TENGAHARI.

    TAPI AGAK MENGEJUTKAN JUGA, BILA DIA SMS AKU, ADA DIKIRIM BERSAMA PANTUN2 NYA:

    Abang sms tadi, dinda sdg berbedak mekap
    Inii, dinda mahu cuba buat lagi satu rangkap
    Seronok nyerr, dinda kinii udah makin cekap
    Kalau abng ini ada dekat, mesti dinda dakap

    Dah penat letih, tidur nyenyak
    Jaga di rembang, meruntun lah diri
    Dinda nak berlatih, lagi banyak
    Jadi macam abang, pemantun bistari

    (TADI DIA KATA MALAS TAIP, TAPI TAIP JUGA.. MUNGKIN TUJUAN NYA SUPAYA AKU PAPARKAN KPD PEMBACA SEMUA...)

    __________________________________________
    SAMBUNGAN:

    PETANG TADI, LAMA AKU BERBUAL DGN 'SI DIA' MELALUI PHONE.
    AKU BERITAHU KPD NYA, YG AKU TERLUPA NAK BALAS PANTUN NYA TADI, TAPI DIA CAKAP TAK MENGAPA, DIA FAHAM AKU SIBUK BERPERANG DGN 'SI TUA CABUK' TU. DIA PUN LAYARI BLOG INI DAN MENYAKSIKAN SECARA LIVE SEJAK 'SI TAIKO PSAIKO' ITU MENGHILANG DIRI.
    SEBELUM INI DIA TAK KASI AKU TIBAI SI TUA ITU TERUK SANGAT TAPI KINI DIA PULA SURUH AKU TIBAI LEBIH 'KAW2' LAGI SBB DIA JUGA TURUT MELUAT DGN SIKAP BONGKAK DAN SEWEL SI TUA LAHANAT TAK SADAR DIRI ITU. DIA TANYA AKU, APA SEBENARNYA MASALAH SI TUA ITU, AKU BAGI TAHU, MASALAH RUMAHTANGGA (CUMA AKU TAK CITER YG SI TUA RENTA TU MATI PUCUK).

    BILA AGAK REDA (SI TUA ITU DAH TERLENTANG), AKU KARANG PANTUN & SYAIR UNTUK BALAS PANTUN 'SI DIA' TADI.
    DAH SIAP AKU TAIP, AKU SMS KPD SI DIA MANJA KU ITU:

    Maafkan abng duhai sayang dinda ku juwita
    Tadi nya terhenti sekejap alunan irama cinta
    Abg sibuk dgn persiapan mengasah senjata
    Mahu panah tikam dan pancung si tua renta

    Si anak muda, selalu mengaji
    Bidang syariah, dikaji berguna
    Usah lah dinda, terlalu memuji
    Abang ni tak lah, sebistari mana

    (AKU NAK TUNJUKKAN SIKAP MERENDAH DIRI PADA SI DIA WALAU PUN AKU INI SEMENANGNYA BISTARI... BUKAN MCM SI TUA BINGAI TU YG SELALU MENINGGI DIRI...)

    ReplyDelete
    Replies
    1. I-PHONE AKU BERDERING. 'SI DIA' CALL AKU. DIA TANYAKAN SAMADA AKU PERASAN TAK, 'SI TAIKO PSAIKO' ADA MASUK SEMULA KE BLOG INI, AKU CAKAP TAK PERASAN. 'DIA' CAKAP DIA DAH MULA MELUAT NAK LAYARI BLOG INI.
      TAK LAMA SELEPAS KAMI BERHENTI BERBUAL, DIA SMS AKU:

      Hati2lah abg, 'Orang Tu' udah ke mari
      Nak fitnah cemarkan dinda punya diri
      Diri abg itu pun, dinda sangat khuatiri
      Cepatlah abg sunting dinda sbg isteri

      Pergi ke Sunda melanggan sepatu
      Tiba di Pelembang cuaca mendung
      Benci lah dinda dengan orang tu
      Pada mu abang adinda berlindung

      (BENAR KATA SI DIA DEWI, SI 'TAIKO PSAIKO' KEMBALI DGN REKAAN 'SKETSA PALSU' SEPERTI SEBELUM INI.. APA PUN TERJADI, SI DIA MANJA BAKAK ISTERI, AKAN KU PERTAHAN...)

      Delete
  52. Untuk Tuan Kejora:

    Bukan kisah ku nak sakiti hati mu
    Sekadar nyatakan Mas dah berpunya

    ReplyDelete
  53. Tabik lah Anon 20.02...Memang selayaknya lah kau ni dapat title Raja Pantun. Tak macam Wak Suman Tempek Bacin tu...karang pantun ntah apa2..berterabur..budak2 Tadika pun berpuluh2 kali ganda baik karangan mereka.

    Nak cadang lah..apa kata kalau ada mana2 pegawai DBP yang melayari blog ni, boleh lah berhubung dengan Anon kat atas tu aagr dibukukan koleksi pantunnya dan diterbitkan untuk bacaan rakyat Msia.

    Dengan cara ni, pusaka warisan pantun turun temurun takkan hilang ditelan zaman. Teruskan berkarya Anon...bukan mudah nak jumpa pemantun ktreatif macam kau ni...mungkin dalam 100 tahun, hanya sekali aje timbul bhai !!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kalau dapat..koleksi pantun tu dijadikan bacaan wajib dalam mata peljaran kesusateraan Melayu untuk oelajar2 sekolah menengah di negara ni lagi cantik.

      Dengan cara ini, generasi muda dapat didedahkan dengan ilmu mengarang pantun yang kini semakin pupus. Kalau dapat Anon ni dijemput untuk memberi talk mengenai pantun ke seluruh negara...Wak Suman pun boleh hadir untuk mempelajari selok belok mengarang pantun dengan cara yang betul..bukan macam hentam keromo sesuka hati aje.

      Wak..jangan sesekali merosakkan warisan budaya melayu ni yeer..kelak buruk padanya bhai !!!

      Delete
    2. Tq lah GN, pujiian yg ngko beri
      Apa lah sangat, aku punya diri
      Mungkin bakat yang Allah beri
      Sengaja bersuka2 aku ke mari

      Delete
    3. Cakap sorang2 syok sendiri lagi.

      Sewel - betul2 sewel budak terencat ajal nih...!!

      Delete
    4. Salam Bro GN,

      Suman dah tunjuk perangai dengki
      Mmg si iblis ini, busuuk punya kaki
      Ntah bila perangai dia akan dibaiki
      Dia mcm bapok tidak serupa lelaki

      Delete
  54. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  55. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam Singgora sahabat ku taulan
      Lama menghilang hampir sebulan
      Fitnah yg ngko buat tak akan jalan
      Cara jahat mu itu, Mas sgt terkilan

      Delete
  56. Anonymous24 October 2018 at 20:25

    LEGA & LAPANG BLOG INI, DAH TIADA LAGI KOPIPES SAMPAH DARI SI TUA CABOK LAHANAT BAPOK...

    ReplyDelete
    Replies

    Othman Ahmad24 October 2018 at 22:34

    Kau sedar tak apa yg kau caksp? Yg kopipes bahan sampah luar tajuk berjela jela semasa kau menyamar sebagai Jostick Lick tuu, apa....??

    Kopipes sampah2 bersepah dalam portal ini, apa cerita...

    16;50, 16:51, 16:59, 17:01, 17:03, 17:04, 17:06, 17:08, 17:20, 17:21, 17:23, 17:27, 17:28.....??

    Haramjadah betul....!!


    Anonymous24 October 2018 at 23:09

    HIH HIH HII..
    WAK SUMAN, WAK SUMAN...
    AKU BUKAN MCM NGKO LAH WAK!
    SEKEJAP OTHAMAN, SEKEJAP GMN, SEKEJAP DON LOCCO..

    NGKO INGAT AKU TAK PERASAN KER? SETIAP KALI KO TAK DPT TEPIS PANTUN AKU, KO AKAN TAMPIL SBG GMN UNTUK TAMPAL REPLY DGN BAHAN KOPIPES SAMPAH KO ITU...

    BILA DAH TERKEDU SANGAT, KO JADI DON LOCCO PULA, KONON UNTUK NASIHATKAN KO JGN MELAYAN PANTUN AKU.
    UDAH2 LER WAK, KERENAH NGKO ITU SEMUA ORG BOLEH NAMPAK DLM BLOG INI!

    FUCK YOU WAK SUMAN!!!

    ReplyDelete
  57. Aisey datok najib awat jd lagutu..
    Patut datok bebanyak bersukog d atas rezeki yg datok mileki.byk dawaan pong maseh dok kat luag blom dok dlm lg.

    Wang besag ado. Romah besag ado. Jawatang besag ado.kereta besag ado.
    Bini besag pong ado.pendek kato mcm-mcm ado.
    Teman coma ada bini yg besag sajo. Yg laen-laen apa haram pong teman tak ado.
    Ha ha ha ha kwah kwah kwah
    Teman penjam ckp husen(datok awie)
    Ha ha ha kwah kwah kwah..

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...