Tuesday 2 October 2018

ISA SAMAD TAK DAPAT UNDI UMNO?


Sebagai calon Bebas dan bekas Ketua UMNO Bahagian Teluk Kemang (sekarang ditukar kepada Port Dickson) selama lebih 30 tahun, satu-satu "lombong" yang menjadi sandaran Isa Samad dalam pilihanraya kecil Port Dickson pada 13 Oktober ini ialah undi daripada ahli-ahli UMNO sendiri.


Keadaan itu malah selari dengan sebab utama bekas Pengerusi Felda itu bertanding sebagai calon Bebas adalah kerana UMNO tidak meletakkan calonnya di Port Dickson.


Selain itu, kedudukannya sebagai anak tempatan berbanding Anwar Ibrahim dan calon Pas yang merupakan orang luar, Isa juga bergantung harap kepada rangkaian saudara-maranya yang ramai, terutama di kawasan Bagan Pinang dan Linggi untuk memberi kelebihan kepadanya.


Atas perkiraan itu, Isa dikatakan yakin peluangnya sedang terbuka luas untuk memenangi pilihanraya kecil Port Dickson ini, meskipun beliau hanya bertanding sebagai calon Bebas.


Bagaimanapun, tinjauan awal di beberapa kawasan di Port Dickson mendapati harapan Isa untuk memperolehi undi daripada kalangan ahli-ahli UMNO mungkin tidak kesampaian seperti yang dijangkanya.

Ini kerana ramai ahli dan penyokong UMNO yang merupakan pengundi kawasan itu agak keberatan untuk memberi undi kepada Isa atas alasan beliau bertanding atas tiket Bebas kali ini.


Kata mereka, jika Isa bertanding atas tiket BN, memang mereka tiada masalah untuk menyokongnya, tetapi agar sukar sedikit apabila bertanding atas tiket Bebas kerana ia sudah merupakan wadah yang berbeza dengan UMNO dan BN.


Lagi pun, pemimpin UMNO peringkat atasan sudah mengeluarkan kenyataan memboikot pilihanraya ini.


"Atas sebab itu, kemungkinan besar kami akan turut memboikotnya dengan tidak keluar mengundi," kata seorang pengundi yang ditemui bersama sekumpulan rakan-rakannya di sebuah kedai makan di pekan Batu 4 Port Dickson, malam semalam.


Beliau juga turut menjangkakan ramai lagi di kalangan pengundi UMNO yang akan bertindak sepertinya.


Dalam perkembangan lain, beberapa Wanita UMNO cawangan juga dikesan akan mengadakan lawatan ke destinasi tertentu untuk mengelakkan ahli-ahlinya mengundi pada 13 Oktober nanti.


Ada yang akan mengadakan lawatan ke Kelantan, Terengganu, Langkawi dan beberapa tempat lain pada tarikh 13 Oktober yang bersamaan dengan hari mengundi itu.


Jika trend ini berlaku secara lebih meluas, harapan Isa untuk memperolehi undi daripada kalangan ahli-ahli UMNO sudah pasti tidak kesampaian dan sekaligus menipiskan peluangnya untuk memberi cabaran yang sengit kepada Anwar.


Selain itu, kekurangan ketara Isa juga ialah pengundi bukan Melayu, tak kira Cina atau India,  dilihat lebih memihak kepada Anwar berbanding dirinya.


Beberapa orang yang sempat ditemui kelihatan sangat teruja dengan kehadiran Anwar sebagai bakal Perdana Menteri yang memilih bertanding di Port Dickson berbanding Isa yang dianggap zamannya telah pun berlalu.


Meskipun Anwar dirasakan tiada masalah untuk mencapai kemenangan, cabaran besar buat PH di Port Dickson ini adalah untuk memastikan peratusan keluar mengundi lebih tinggi berbanding tiga pilihanraya kecil sebelum ini yang mana peratusannya di bawah 50 peratus.


Lebih tinggi peratusan yang keluar mengundi, majoriti kemenangan Anwar dijangka turut lebih besar dan ia adalah penting untuk memberi gambaran bahawa pengundi Port Dickson amat mengalu-alukan kemenangannya sebagai bakal Perdana Menteri untuk masa depan negara. (ShahbudinHusin 02/09/2018)

117 comments:


  1. Kalau Isa tak dapat undi, bermakna Umno, kalau bertanding pun, tak akan dapat undi.

    Sebab nama Umno dah lebur, tak laku di banyak tempat di negara ini.

    ReplyDelete
    Replies

    1. Isa Samad tak dapat undi Umno? Tak mungkin. Dia 30 tahun di situ, jadi MB NS 23 tahun, kehulu ke hilir
      banyak kali sebab NS tak besar negeri nya.

      Jadi muka dia mesti familiar dengan pengundi di PD. Kalau ada yang tak suka dia cabut lari dari Umno pun, tentu lah tak begitu ramai. Aku yakin dia akan raih banyak undi.

      Delete
    2. Anwar ni, dia buat apa pun, sumer x betul. Aku x tau la apa hal Melayu takut betul dgn Anwar lebih daripada takut dgn Tuhan pulop.

      Terutama spesis UMNO yg kekal samseng keras kepala tapi hidup dlm ketakutan yg amat. Nak lawan berhujah, otak dah bodoh.. Apalah sgt spesis bodoh melayu nak lawan hujah.. Malas membaca, malas belajar.. Melopong sajalah.. Kahkahkah..

      Delete
    3. Dakwaan Ketua Wanita PKR, Zuraida Kamaruddin mengenai keputusan Danyal mengosongkan kerusi untuk Anwar hanya dibincang oleh kelompok tertentu saja dalam PKR.

      Saya juga tidak jumpa lagi kenyataan2 atau statement dari Majlis Kepresidenan Pakatan Harapan memberi persetujuan bersama berkaitan PRK Port Dickson.

      Malah kita belum lagi dengar apa2 press statement Pengerusi PH, Tun Mahathir di tv atau akbar2 berhubung kait PRK Port Dickson.

      Yang sibuk bagai nak rak hanya Anwar Ibrahim & puak2 Rafizi saja. Macam ada yang tak kena & hambar saja berbanding 3 PRK di Selangor baru2 ini.

      Mungkin saya tersilap pandang kerana lebih tumpukan lawatan kerja Tun M ke London-New York-London.

      Saya mohon komen dari rakan2 seperjuangan.

      Delete

    4. Yang biasa nya menggunakan banyak nama dan mengkopipes di sini sudah kurang berbuat demikian.

      Komen2 yang di tulis nya sendiri kita hormatkan sebagai "his right of dissent", dan tidak akan di jawab di atas nama GENG MeNJILAT NAJIB.

      Di harap dia akan teruskan begitu sehingga tidak langsung mengkopipes seluruh laporan berita, rencana, komen atau ulasan, ha nya perenggan2 yang relevan kepada hujah hujah yang di keluarkan nya.

      Delete

    5. Hahaha, Najib masih tak sedar ke dia buat begitu banyak kesalahan serius sehingga rakyat sentiasa marahkan dia dan dia bertanya

      Najib: Man U kalah pun salahkan saya?
      'Esok kalau hujan (dan anda) lewat masuk kerja? Salah Najib'.

      Moral of the story: Jangan mencuri berbilion Ringgit duit rakyat di 1MDB, mendorong kepada yang lain menjadi korap hingga begitu banyak korapsi di negara ini sekarang.

      Dia membikin negara ini structurally weak dan memerlukan Tun Mahathir pegang jawatan PM sekurang kurang nya 5 tahun bagi memulihkan keadaan dan membangunkan negara ke tahap negara maju.

      Delete
    6. KAMI BUKANLAH PENDUKUNG MANA-MANA PARTI POLITIK. KAMI HANYA MEMPERJUANGKAN KEADILAN DAN KEBENARAN. BAGI KAMI BN DAN PH ADALAH SAMA. BAHKAN PH ADALAH JAUH LEBIH TERUK. OLEH ITU KAMI MEMPERJUANGKAN PIHAK KETIGA SEHINGGA MEMEGANG TAMPUK PEMERINTAHAN NEGARA. APABILA SAMPAI HASRAT TERSEBUT KAMI AKAN BIARKAN PIHAK LAIN PULA MENGKRITIK. SEMASA ERA PAKATAN RAKYAT KAMI ADALAH GOLONGAN BERKECUALI TIDAK KELUAR MENGUNDI. INI ADALAH COGAN KATA KAMI : BERATUS POSTING YANG DIHANTAR SEBAGAI BUKTI. KAMI TIDAK MEMINTA SIMPATI HANYA RAHMAT ILLAHI


      PH = LGBT = UEC = RASIS = ULTRA KIASU = LIBERALIS = SEKULARIS = PLURALIS = NEPOTISME = BOROS KRONI = KELENTONG KRASI = TERORIST LTTE = SYIAH = anti melayu = anti islam = ANTI RAJA = EVANGELIST = SUBAHAT KUASA ASING = SLOW SLOW TIPU ( SST )= SELECTIVE PROSECUTION = BN = SIS = G25 = MUNAFIK = KEDEKUT RAKYAT = anti hudud = ANTI TAKZIR = KENCING HANCING SATU MALAYSIA = BARU BERAPA BULAN DAH BUAT MACAM-MACAM BENDA TAK SENONOH = islam ikut kepala hotak dia = PARTI SODOM = HIPOKRIT = MAHU ISLAM IKUT NAFSU DIA = puak SESAT = KERAjaan SARKAS = BAPOK PONDAN = KAKI BULI = PENDENDAM = MAKIN HARI MAKIN MEMBUSUK = KELDAI DAP = TOMMY TOM CAT AG LAW OF JUNGLE = KENCING SEPANJANG JALAN = BERAK TENGAH JALAN = FIRAUN = BANDUAN HOMO = GOVERMENT OF THE APE = parti dajjal BENDERA MATA SATU = BAIL OUT SPLASH MAHAL GILER MULALAH BEBANKAN RAKYAT NAIK TARIF = MENJARAH HARTA RAKYAT DENGAN MEMBAHAGI ANTARA FAMILY PRESIDEN PPBM, DAP & PKR = TEGAK BENANG BASAH = PARTI ANAK BERANAK = KELING MAMAK BENDAHARA PALING PEMALAS DI DUNIA
      = KAPIR CINA DAP PALING PENIPU = PEROMPAK KERUSI PARLIMEN = THE RISE OF THE PLANET OF THE FROGS = AMANAH RAKYAT DIPERMAINKAN = TIADA KEADILAN = TIDAK DEMOKRATIK = MAHA ZALIM FANATIK DAN MEMECAH BELAHKAH MELAYU = DOC-DOC IKRAM PROLIBERAL & SEKULAR = HORMATLAH SIKIT KAT EX-PM TU KAU TU DAH LAH HANCING TERKINCIT DALAM PAMPERS PULAK TU = MENGABAIKAN DAN MEMINGGIRKAN NEGERI MAJORITI MELAYU = PERAS UGUT MP UMNO DENGAN PERALAT SPRM = PENINGKATAN KOS KESIHATAN RAKYAT = SERBU RUMAH ORANG TUA TAK TAHU MALU = MP UMNO JADI ASET KOMODITI = JANJI DICAPATI = MENIFESTO DIMUNGKIIRI = HANYA PANDAI CAKAP KOSONG TIDAK SERUPA BIKIN = AHMAD MASLAN EHHH MASLEEE = JUAL ARAK MERATA TAK KISAH = LELONG-LELONG MP UMNO HARGA RM10 JUTA SIAPA MAHU JADI BIDDER, SIAPA MAHU BELI BOLEH BUAT HAMBA ABDI = SUKA KAMBING HITAMKAN PIHAK LAIN ATAS KESALAHAN SENDIRI = PKR KONGSI GELAP = PRESIDEN PKR BERGELUMANG TAHI = MuJAHAT INGAT DIA CUKUP BAGUS DENGAN DAKYAH DIA SEBAB ADA Pangkat Hasad Dengki = MAT SYABU SYIAH VS MAT SABUN KAKI BETINA DOK JAJA SATY DUNIA 4 BUAH JE JET FIGHTER BOLEH TERBANG TAK KE DUNGU NAMANYA = JAJA NEGARA BANGKRAP SELURUH DUNIA TAK ADA MARUAH BETUL = TAKUT BUAT DASAR ANTI LOMPAT PARTI DASAR PEROMPAK = DARI MuJAHIL JADI MuJAHAT = MAT DIR FAMILY = LIM FAMILY = ANU WAR FAMILY =TIDAK MENDAULATKAN BAHASA MELAYU SEBAGAI BAHASA KEBANGSAAN = DIBAYANGI MALAYSIAN MALAYSIA = MP UMNO JADI MANGSA POLITIK RAKUS PH = TIDAK HORMAT PERLEMBAGAAN MALAYSIA = MELAYU PH PUNCA BUKAN MELAYU JADI KURANG AJAR= PUSAT JUDI DAN MAKSIAT TIDAK TERKAWAL NAK SENANG-SENANG PERGI TUTUP PUSAT TAHFIZ = SUPER LIBERAL ANTI HUDUD ANTI RAJA MELAYU ANTI BAHASA MELAYU = PH SEKARANG JADI SUPER PENDEDAK TIDAK BOLEH SALAHKAN MANA-MANA PIHAK LAIN LAGI = OLEH KERANA PEMIMPIN PH TIDAK MAHU MENDAULATKAN HUKUM ALLAH MAKA APA SAHAJA YANG DIBUAT TIDAK MENJADI = Punahkan Harapan rakyat = JIKA BN ULAR SAWA PH NAGA = MuJAHAT TAK FASIH BAHASA INGGERIS ITU SEBAB DIA DENGKI DENGAN DR. ZAKIR NAIK = DAH 37 ORANG MATI SEBAB ARAK KULIT SAMAK TAK SIBUK PUN SURUH TUTUP KEDAI ARAK = REMAJA SEKARANG DI USIA AWAL SUDAH TERDEDAH DENGAN SEKS ADA YANG MENGANDUNG SEAWAL USIA 14 TAHUN JADI APA MASALAH DICEPATKAN USIA KAHWIN = KAYU UKUR PH ADALAH BARAT BUKANNYA ISLAM = MULUT SONGSANG KENA JAHIT OLEH DAP ( MUJAHIT ) = PM-4 TELAH MEMBUAT DASAR LANGIT TERBUKA TANPA TAPISAN MENYEBABKAN GENERASI BARU ROSAK AKHLAK DAN MORAL = MENTERI AGAMA ISLAM TAPI JAGA AGAMA LAIN TAK JAGA AGAMA ISLAM =

      Delete
    7. PAS MESTI BERHATI-HATI MELANTIK MP ORANG SEPERTI MuJAHAT, KULIT SAMAK & MAT SYABU MEREKA BUKAN SAHAJA BAWA LARI KERUSI BAHKAN MEMBURUKKAN IMEJ ISLAM = UMNO JATUH DITIMPA TANGGA SUDAHLAH HARTA DIRAMPAS MP-MP PULA KENA KEBAS NASIBLAH KAU UMNO MASA PEGANG KUASA TAK BUAT BETUL-BETUL JAGA ISLAM = SARAWAK REPORT MAKAN DEDAK MAT DIR & TOKONG ITU SEBAB DOK CARI SALAH PAS DAN RAJA MELAYU = BUDIN DULU KUTUK ANU WAR SEKARANG AMPU PULAK DAPAT DEDAK BARU TAK = MAT DIR THE GOD FATHER OF CONSPIRATOR = DAH SAHIH PENJENAYAH SODOM MASUK PENJARA 10 TAHUN PH MASING PUJA ORANG TU INIKAN PULA JIBENG YANG BELUM ADA APA-APA KEPUTUSAN MAHKAMAH LAGILAH PUAK UMNO PUJA = PAS PATUT SAMAN MP-MP PENGKHIANAT SEPERTI MuJAHAT, KULIT SAMAK & MAT MIDIN YANG MEMBUAT KEROSAKAN TERHADAP PARTI, NEGARA DAN AGAMA = PALU SULAWESI DI BALA KAN OLEH ALLAH KERANA LGBT DENGAN TSUNAMI DAN GEMPA BUMI MAKA INSAFLAH WAHAI PENYOKONG PH KEMBALILAH PERJUANGKAN HUKUM ALLAH YANG SEBENAR =

      Delete
    8. Gempa Sulawesi ragut lebih 1,000 mangsa




      JAKARTA: Angka korban gempa bumi dan tsunami di Sulawesi Tengah kini meningkat kepada 1,234 mangsa setakat 1.00 tengah hari ini.

      Menurut Badan Nasional Pengurusan Bencana (BNPB) Indonesia, jumlah berkenaan dikhuatiri terus meningkat berikutan masih banyak kawasan yang belum dapat dimasuki pasukan mencari dan menyelamat.

      “Lebih 6,000 anggota pasukan mencari dan menyelamat terdiri daripada anggota tentera, polis dan agensi berkaitan menghadapi pelbagai kekangan untuk memasuki kawasan yang teruk terkesan gempa dan tsunami itu,” katanya.

      Gempa bumi bermagnitud 7.4 pada Skala Richter menggegarkan Kota Palu dan Donggala yang turut mengakibatkan tsunami pada Jumaat lepas, serta turut disusuli lebih 250 gempa susulan setakat ini.

      Kawasan perkampungan di wilayah Tondo, Parimo, Punglere dan Petobo yang ramai penduduk dilaporkan “lenyap”, ditenggelami lumpur dan musnah teruk akibat gempa dan tsunami.

      Pihak berkuasa Indonesia khuatir ramai penduduk di kawasan itu hilang dihanyutkan tsunami atau tertimbus dalam lumpur, runtuhan rumah dan bangunan.

      Ketua Pusat Data Informasi dan Hubungan Masyarakat BNPB, Sutopo Purwo Nugroho berkata berdasarkan perangkaan setakat 1.00 tengah hari ini, lebih 1,700 rumah dan bangunan musnah dan beratus penduduk cedera.

      “Jumlah itu pasti meningkat, pihak BNPB masih menjalankan pendataan.

      “Pihak berkuasa kini juga mendirikan Rumah Sakit Sementara (khemah untuk rawatan dan perubatan) di kawasan-kawasan lapang bagi tujuan rawatan perubatan,” kata Sutopo.

      Lebih 30,000 penduduk yang terkesan akibat gempa bumi dan tsunami itu amat memerlukan bantuan air bersih, makanan, selimut dan ubat-ubatan, katanya

      Delete
    9. Semenjak PH berkuasa, SIS bersuara: SIS cabar fatwa Selangor bulan depan


      Mahkamah Tinggi di sini akan mendengar merit dan beberapa isu bidang kuasa berkaitan fatwa dalam permohonan semakan kehakiman difailkan Sisters In Islam (SIS) Forum (Malaysia) bagi mencabar keputusan Jawatankuasa Fatwa Selangor yang mengisytiharkan pertubuhan itu sesat dan menyeleweng daripada ajaran Islam.

      Peguam Syarie, Majdah Muda yang mewakili Majlis Agama Islam Selangor (Mais) berkata, antara isu bidang kuasa yang akan didengar ialah sama ada mahkamah sivil mempunyai bidang kuasa untuk mendengar permohonan semakan kehakiman berhubung fatwa.

      “Kami juga mencabar pemohon ke-3 dalam kes ini, iaitu bekas menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Zaid Ibrahim sama ada beliau ada locus standi untuk mencabar fatwa,” katanya selepas prosiding dalam kamar Pesuruhjaya Kehakiman, Datuk Faizah Jamaludin, hari ini.



      Katanya, antara merit yang akan didengar ialah sama ada fatwa melampaui undang-undang persekutuan, sama ada fatwa bercanggah Perlembagaan Persekutuan, sama ada Mais bertindak melebihi kuasa diperuntukkan dan fatwa melampaui enakmen negeri.

      “Selain itu, beberapa isu seperti multimedia juga akan didengar,” katanya sambil memaklumkan mahkamah menetapkan 23 November ini untuk pengurusan lanjut kes berkenaan.

      Pada 25 September lalu, panel 7 hakim Mahkamah Persekutuan diketuai Ketua Hakim Negara, Tan Sri Richard Malanjum memerintahkan permohonan semakan kehakiman itu dikembalikan ke Mahkamah Tinggi untuk pendengaran merit kes, termasuk persoalan membabitkan bidang kuasa Mahkamah Tinggi.

      Semua pihak terbabit juga berbincang dan menandatangani perintah persetujuan bagi kes itu dan panel itu kemudiannya membatalkan rayuan Mais, Jawatankuasa Fatwa Selangor dan Kerajaan Selangor terhadap keputusan Mahkamah Rayuan pada 2 Mac 2017 yang membenarkan permohonan SIS memulakan prosiding semakan kehakiman di Mahkamah Tinggi.

      Malanjum berkata, semua pihak terbabit boleh mengemukakan hujahan berhubung isu bidang kuasa di Mahkamah Tinggi yang akan menjimatkan banyak masa dan seterusnya mengetepikan keputusan Mahkamah Rayuan itu.



      Mahkamah Rayuan membuat keputusan itu, selepas membenarkan rayuan SIS terhadap keputusan Mahkamah Tinggi pada 24 Jun 2016 yang menolak permohonan SIS, Pengasasnya Zainah Mahfoozah Anwar dan Zaid untuk mendapatkan kebenaran semakan kehakiman bagi mencabar keputusan Jawatankuasa Fatwa Selangor yang mengisytiharkan pertubuhan itu sesat.

      Mahkamah Tinggi memutuskan mahkamah sivil tidak mempunyai bidang kuasa untuk membuat keputusan mengenai isu berkaitan fatwa.

      Pada 31 Oktober 2014, SIS Forum (Malaysia), Zainah dan Zaid memfailkan permohonan untuk mencabar keputusan Jawatankuasa Fatwa Selangor yang mengisytiharkan pertubuhan itu menyeleweng daripada ajaran Islam dan menamakan Jawatankuasa Fatwa Selangor, Mais dan Kerajaan Selangor sebagai responden.

      Mereka memohon perintah certiorari untuk mengetepikan keputusan Jawatankuasa Fatwa Selangor dan Mais yang menyatakan pertubuhan itu dan mana-mana individu serta kumpulan yang menerima pakai ideologi liberalisme serta pluralisme sebagai menyeleweng daripada ajaran Islam.

      Mereka juga memohon perisytiharan terhadap keputusan Jawatankuasa Fatwa Selangor dan Mais melalui fatwa itu dengan mengarahkan Suruhanjaya Multimedia dan Komunikasi menyekat laman sesawang sosial yang melanggar ajaran Islam sebagai bercanggah Seksyen 3 (3) Akta Komunikasi dan Multimedia 1998.

      Selain itu, mereka turut memohon deklarasi SIS yang diperbadankan di bawah Akta Syarikat 1965 sebagai “company limited by guarantee” tidak tertakluk dan bukan subjek kepada keputusan Jawatankuasa Fatwa Selangor dan Mais.


      : Ini hasilnya itjihad puak-puak IKRAM menyokong PH dalam PRU lepas termasuk Dr Daniel dan UZAR....

      Delete
    10. Daripada Mimpi Jumpa TGNA 15 kali kini Husam Cadang Tanam Ganja Pula


      Cadangan supaya Malaysia memperkenalkan tanaman ganja kesihatan bagi tujuan perubatan dilihat sebagai langkah terkedepan jika berjaya direalisasikan.

      Senator Husam Musa berkata, tanaman ganja secara terkawal itu bakal diperkenalkan di Kanada bermula tahun depan dan turut akan diperkenalkan di Jerman serta beberapa negeri di Amerika.

      "Ia mempunyai unsur-unsur kesihatan yang sangat kaya dianugerahkan Allah.

      "Dari segi pengubatan kanser dia ada 36 elemen untuk perubatan kanser," katanya ketika berucap di program di Lembaga Kenaf dan Tembaga Negara di Kota Bharu, Kelantan hari ini.

      Husam yang juga naib presiden Parti Amanah Negara (AMANAH) berkata demikian sebagai mengulas kenyataan Menteri Tanah, Air dan Sumber Asli, Dr Xavier Jayakumar yang berhasrat untuk membawa isu perubahan terhadap undang-undang melibatkan ganja ke kabinet.

      Beliau berharap perubatan berasaskan ganja tidak dianggap sebagai jenayah mengikut Akta Dadah Berbahaya 1952.

      Terdahulu isu perubatan berasaskan ganja mendapat perhatian selepas seorang pengamal perubatan berasaskan ganja, Muhammad Lukman yang dijatuhkan hukuman mati keranan memiliki 3.11 liter minyak kanabis, 279 kilogram ganja mampat dan 1.4 kilogram bahan mengandungi kimia asas tetrahydrocannabinol (THC) yang terkandung dalam ganja.

      Sementara itu, Husam berkata penggunaan marijuana kesihatan itu merupakan bahan yang lebih baik bagi untuk kaedah kimoterapi bagi pesakit kanser.

      "Pada hari ini kita menggunakan kimoterapi, bagaimanapun kimoterapi memberi kesan yang teruk kepada badan manusia, kerana sel-sel yang sihat juga terkesan susulan kimoterapi.

      "Tetapi, kanabis yang digunakan untuk kimoterapi hanya mensasarkan sel-sel yang buruk untuk dihapuskan dan tidak memberi kesan yang teruk.

      "Dan kanabis ini juga sangat berguna kepada perubatan HIV. Yang kita bincangkan adalah marijuana kesihatan," katanya.

      Berkongsi maklumat yang diperolehinya daripada saintis Taiwan, Husam menjelaskan marijuana kesihatan tidak menghasilkan ketagihan bahkan ia boleh menghasilkan ketenangan.

      Jika penanaman ganja itu diperkenalkan di Malaysia, katanya, ia bakal meningkatkan pendapatan rakyat.

      "Di Australia marijuana dijual dengan harga 30-50 dolar Amerika untuk satu kilogram tapi insya-Allah marijuana kesihatan yang boleh dhasilkan ini boleh mencecah 5,000 hingga 10,000 dolar bagi satu kilogram.

      "Bayangkan kalau orang Bachok boleh berubah daripada tanam tembakau kepada marijuana kesihatan insya-Allah pendapatan mereka akan meningkat. Inilah hasrat kerajaan Pakatan Harapan," katanya.

      : Patutlah anaknya ditangkap jadi pengedar pil kuda.. Rupanya dia pun suka ganja....

      Delete
    11. Syed Saddiq puji Mahathir, TMJ sindir menteri 'taasub, delusi'



      KUALA LUMPUR, 1 Okt — Tunku Mahkota Johor (TMJ) menyindir Syed Saddiq Abdul Rahman sebagai keanak-anakan apabila memuji Tun Dr Mahathir Mohamad.

      Tun Ismail Sultan Ibrahim dipercayai merujuk kenyataan menteri belia dan sukan yang menganggap perdana menteri seorang yang mementingkan kesempuraan.

      “Perfectionist? Sama ada kamu delusi atau taasub. Anak kecil, kamu masih dalam perut ibumu. Buat kajian sikit,” coretnya di Twitter hari ini tanpa menyebut nama.

      Semalam, Syed Saddiq memuji Dr Mahathir di Twitter kerana pengerusi Parti Pribumi Bersatu Malaysia menulis sendiri ucapan, blog dan membuat kerja penyelidikan.
      Sebelum ini, Tun Dr Mahathir Mohamad dan Istana Johor dilihat berselisih faham mengenai projek pembangunan Forest City sejak sebelum pilihan raya umum ke-14 berlangsung.

      : Budak-budak mudah kena tipu....

      Delete
    12. DAP melalui saluran Cina cuba mengikis secara halus legasi Melayu


      Belum habis isu surat yang menggunapakai bahasa Cina di Johor. Ini sijil pula ada logo dan nama Kementerian Pendidikan Malaysia tetapi di bawahnya ada tulisan Cina dan Bahasa Inggeris paling atas. Ayat-ayat di bawah sahaja bahasa Melayu.

      Apa keperluan kalau penganjurnya di Malaysia ditulis sampai 3 bahasa dalam sijil yang berkepala logo dan nama rasmi pertubuhan kerajaan Malaysia sebenarnya?

      Makin melampau dan sengaja mahu cetus kontoversi dan sengaja berani melanggar Perlembagaan Negara. Moga Dewan Bahasa dan Pustaka Malaysia dapat bertindak segera sebelum ianya berlarutan...

      FB
      Roslizal Razali


      : Mula selit kemudian jadi base ....

      Delete
    13. Dapatkah Anwar jadi PM?



      TIDAK mudah juga untuk Anwar sampai ke kerusi Perdana Menteri (PM). Kalaupun bukan Mahathir yang menyekatnya, mungkin orang-orang Mahathir yang menghalangnya. Dalam keadaan PKR pecah dua dan DAP yang mula selesa dengan Mahathir menjadikan laluan Anwar tidak semudah yang dirancang oleh Rafizi dan Abdullah Sani.

      Politik Malaysia sedang memerhatikan perkembangan hubungan group Anwar dan group Mahathir. Manakala DAP pula mungkin merasa lebih mesra dengan Mahathir kerana pada mereka lebih mudah mengawal Mahathir berbanding mengawal Anwar. Lagipun kerusi Bersatu lebih sedikit dari kerusi DAP berbanding kerusi PKR. Pertukaran Pengerusi SPR saat-saat suasana PRK Port Dickson (PD) sedang panas, semacam ada sebuah percaturan dari belakang untuk menghalang Anwar. Apa pun Anwar setakat ini belum buat apa-apa statement yang bersifat kontra dengan Mahathir. Tetapi orang-orang kuat Anwar seperti Rafizi dan Abdullah Sani makin pedas kritikan mereka kepada Mahathir. Sehingga Bersatu PD beri amaran kepada mereka berdua agar tidak turun berkempen untuk Anwar di PD.

      Walaupun Mahathir dan Anwar masing-masing belum serang menyerang, namun pemerhati politik sudah dapat mengesan perang dingin sedang berlaku. Masing-masing sudah ada sniper yang akan mula memetik picu. Hanya tunggu keputusan PRK PD. kerana di sini akan bermula sebuah landskap baru politik Malaysia. Mungkin luka yang melukai Anwar tidak besar, hanya luka yang kecil, tapi saya percaya ia sebuah luka yang dalam dan memedihkan. Kalaupun nanahnya sudah kering tapi keluping dan parutnya masih jelas kelihatan. Kehadiran Saiful yang pernah ada isu yang panjang dengan Anwar dalam gelanggang PRK PD bukan suatu yang kebetulan. Teori kebetulan jarang berlaku dalam dunia politik.

      Bersambung.....
      Tunggu dan lihat....

      USTAZ MOKHTAR SENIK
      Ahli Jawatankuasa Kerja PAS Pusat
      1 Oktober 2018

      Delete
    14. Mahathir patut belajar sejarah



      Saya tidak berhajat menyambung repek Mahathir tentang peranan PAS dalam perjuangan kemerdekaan. Buat apa dilayan perkara yang merepek.

      Tiba-tiba saya terbuka buku Dr. Ismail Said bertajuk MENEGAK AGAMA MEMBELA BANGSA Perjuangan PAS 1951-1970. Lalu terbaca tentang antara ikhtiar Tunku Abdul Rahman Putra sebagai pemimpin baru Umno memperjuangkan kemerdekaan.

      Dalam tindakannya itu ada pula nama orang PAS duduk dalam jawatankuasa khas terdiri beberapa parti politik yang diketuai Tunku. Disebutkan oleh buku itu tentang Kongres Kebangsaan 23 Ogos 1953 di Majistic Hotel Kuala Lumpur bagi membincangkan menuntut pilihan raya. Hasil kongres itu Tunku memimpin rombongan menuntut kemerdekaan.

      Tunku dan Dato’ Onn berebut pengaruh bagi mendapatkan sokongan lain-lain parti bagi menguasai politik tanah jajahan Inggeris di Malaya. Mereka menganjurkan National Convention dan satu lagi National Conference. PAS menghantar wakil dalam dua-dua perjumpaan itu.

      Dalam resolusi muktamar ketiga tahun 1954 PAS berkecuali terlibat dengan kedua-duanya tetapi menyokong mana pihak menuntut kemerdekaan. Ia juga setuju dalam tuntutan mengadakan pilihan raya.

      Dalam jawatankuasa khas yang diketuai Tunku ada nama orang PAS iaitu Mohd Yassin Haji Salleh. Seorang lagi dari Umno ialah Dr. Ismail Abdul Rahman. Lain-lain anggota ialah Ahmad Haji Abdul Rahman, dipercayai PAS, Kol. H.S. Lee, Leong Yew Koh, S.M. Yong, Tan Siew Sin dan Ong Yoke Lin.

      Mereka adalah orang-orang terlibat bersama Umno menuntut kemerdekaan. Walaupun (Dato’) Mohd Yassin tidak disebut dari PAS tetapi namanya disebut sebagai calon PAS di Semantan, antara 11 calon dalam pilihan raya 1955.

      Memang Dato’ Mohd Yassin pernah jadi Pesuruhjaya PAS di zaman pimpinan Dr. Burhanuddin al-Helmy. Jika saya tidak silap beliau adalah bapa kepada Tan Sri Kamarul Arifin, seorang peguam Umno yang pernah menjadi Pengerusi Bank Bumiputera.

      Sekalipun dalam politik tidak bersama Umno tetapi tidak boleh ditolak peranannya dalam tuntutan kemerdekaan melalui PAS.

      Malah sebelum Dr. Mahathir terlibat dalam politik, sebelum masuk universiti, Dato’ Mohd Yassin sudah tersenarai sebagai pejuang kemerdekaan.

      Semasa Jepun bersetuju untuk menyerahkan kemerdekaan kepada Dr. Burhanuddin, Dato’ Mohd Yassin disenarakan sebagai menteri dalam kabinet Dr. Burhanuddin.

      Masa itu Umno belum ada dan Dr. Burhanuddin belum jadi pemimpin PAS. Tetapi Dr. Burhanuddin sudah dikenali sebagai pejuang dan pemimpin kemerdekaan.

      Sejak sebelum Jepun beliau sudah menyuarakan kemerdekaan daripada British. Setelah Jepun melanda Tanah Melayu, British tinggalkan Tanah Melayu tanpa senjata. Dr. Burhanuddin menyambung tuntutan kemerdekaannya daripada Jepun melalui proses perundingan.

      Mungkin ini pertama kemerdekaan itu boleh dicapai melalui perundingan. Kerana Jepun semasa datang berjanji untuk membantu Malaya merdeka. Dr. Burhanuddin menagih janji Jepun untuk memberi kemerdekaan.

      Panglima Jepun di Saigon bersetuju menyerahkan kemerdekaan kepada Tanah Melayu dan menjadikan Dr. Burhanuddin sebagai Perdana Menteri.

      Beliau diminta membentuk kabinet. Selain daripada Dato’ Yassin, senarai kabinet Dr. Burhanuddin itu termasuk Dato’ Abu Samah, kawan seangkatan Dato’ Yassin di Temerloh, Dato’ Onn Jaafar dan Dato’ Abdul Rahman Yasin, bapa Tun Dr. Ismail. Anak Dato’ Abu Samah, Tan Sri Hamzah adalah adik ipar Tun Razak.

      Saya tulis lagi hal ini kerana saya terbaca fakta tambahan betapa PAS adalah sebahagian daripada pejuang kemerdekaan.

      Mahathir patut belajar sejarah ini. Tetapi dia mesti berguru. Tanpa guru dia akan dapat sejarah sesat.

      SUBKY LATIF

      Delete
    15. 7 Faktor Yang Membuatkan Anwar Gusar di PRK PD



      Ketua Umum PKR Datuk Seri Anwar Ibrahim percaya beliau berpotensi memenangi Pilihan Raya Kecil (PRK) Parlimen Port Dickson kata penulis di Malaysiadateline akhbar parti Amanah.

      “Rekod itu sangat jelas dan saya percaya pengundi boleh mengaksesnya. Saya juga akan turun padang untuk berjumpa dan menawarkan perkhidmatan saya kepada pengundi,” katanya kepada media selepas selesai prosiding kes saman fitnah difailkannya terhadap bekas calon Barisan Nasional (BN) Permatang Pauh Datuk Dr Mazlan Ismail di Mahkamah Tinggi hari ini, lapor Bernama.

      Mengulas mengenai tindakan seorang pengundi di kawasan Parlimen Port Dickson memfailkan permohonan kebenaran semakan kehakiman bagi memohon perintah mahkamah bahawa peletakan jawatan Datuk Danyal Balagopal Abdullah sebagai anggota Parlimen kawasan itu adalah tidak sah dan terbatal, Anwar berkata ia tidak akan menjejaskan proses pilihan raya itu.

      “Itu hanya usaha kalangan tertentu untuk menghalang saya dan pihak tertentu juga telah berusaha selama 20 tahun untuk menghalang saya secara berterusan. Tapi saya yakin, Insya-Allah, pengundi akan membuat keputusan yang bijak,” katanya.

      Tapi ada 7 faktor yang membuatkan Anwar gusar dan bimbang kedudukan pengaruhnya di PD.



      Faktor 1 - Peratus keluar mengundi rendah.

      Jika di lihat daripada keputusan tiga pilihanraya kecil selepas PRU14, perkara yang paling ketara ialah peratusan keluar mengundi yang tidak sampai 50% dan ini memberi makna rakyat tidak lagi berminat dengan pilihanraya selepas melepaskan geram kepada Barisan Nasional dalam pilihanraya umum yang lalu.

      Majoriti mereka yang tidak keluar mengundi ialah daripada kalangan pengundi Pakatan Harapan dalam pilihanraya lalu dan bakinya adalah penyokong BN (Balakong & Seri Setia) selain sangat sedikit daripada penyokong PAS.

      Kalau dalam pilihanraya kecil yang di buat kerana kematian wakil rakyat pun pengundi tidak peduli dengan pengundian, apakah pilihanraya kecil yang sengaja di adakan untuk memenuhi hasrat Dato Seri Anwar Ibrahim menjadi Perdana Menteri pengundi akan teruja untuk turun mengundi?

      Makanya faktor pengundi tidak keluar mengundi akan sudah pasti menjadi antara penyumbang kepada Anwar akan tenggelam lemas di Pantai Port Dickson.



      Faktor 2 - Undi tentera memihak kepada pembangkang

      Walaupun menteri Pertahanan baru YB Haji Mohammad sabu di lihat popular di kalangan anggota tentera tetapi keputusan PRK Seri Setia baru-baru ini telah melihatkan undi tentera berpihak kepada parti pembangkang di semua saluran kecuali di saluran 1.

      Di Port Dikson terdapat hampir 10 ribu undi tentera yang boleh di jadikan faktor penentu kepada kemenangan BN ataupun PKR dan sekiranya Seri Setia boleh di jadikan rujukan momentum undi tentera maka PKR akan kehilangan jumlah undi yang besar dalam pilihanraya ini.

      Apatah lagi PAS mencalonkan bekas tentera yang mempunyai rekod baik.




      Faktor 3 - Jika Calon adalah Melayu

      Kerusi Port Dickson atau Teluk Kemang sebelum ini adalah kerusi tradisi yang di berikan kepada MIC, namun terdapat hanya lebih kurang 20% pengundi India sahaja di sini berbanding dengan lebih 40% pengundi melayu.

      PKR menjangka BN meletak calon MIC setelah UMNO cuba di Sg. Kandis, PAS di Seri Setia dan MCA di Balakong. Jika BN letak calon Melayu iaitu UMNO, PKR mungkin mendapat tentangan lebih.

      Tiba-tiba UMNO tak bertanding yang bertanding adalah PAS.

      Daripada 40% (lebih kurang 25ribu) pengundi melayu tersebut pula 6 ribu telah memberi undi kepada Pas dalam PRU yang lalu. Jika semua undi Pas adalah datang dari undi melayu) maka PAS perlu undi UMNO.

      Sekiranya Pas mampu untuk mengerakkan separuh daripada pengundi UMNO untuk memberi undi kepada PAS atas faktor calon PAS ialah dari orang Melayu makanya PAS akan dapat menambah lagi 3-5 ribu undi dari penyokong UMNO sahaja.

      PAS cuma perlu meraih separuh daripada 20 ribu undi melayu termasuk yang telah pun memberi undi kepada BN dan PAS sebelum ini.

      Adakah kedatangan Isa Samad untuk pecah undi PAS atau undi Anwar. Ini buat Anwar dan PKR pening.

      Delete
    16. Faktor 4 - Sabotaj dalaman

      Pertembungan team Rafizi dan Azmin Ali akan sedikit sebanyak memberi kesan kepada undi PKR di dalam PRK ini. Semua orang tahu banyak rahsia parti didedahkan oleh Rafizi adalah dengan keizinan Anwar. Misalnya Azmin tuntut jawatan Presiden PKR.

      Adakah Azmin akan membiarkan Anwar dan Rafizi pijak kepala dia. Kalau Amin tak bertindak pun takkan orang-orang Azmin berdiam diri?

      Faktor 5 - Mahathir

      Tun Mahathir pun ancaman paling besar kepada Anwar. Mahathir umur sangat tua dan kebanyakkan orang macam dia ni dah nyanyuk "tak kenal dan nak bezakan najis'. Tapi dia tuhan bagi kekuatan. Entah rahmat atau bala. Politiknya masih ligat.




      Ada orang kata Tun M memberikan sokongan kepada Anwar di PD. Tapi yang hairan SetPol Mahathir alih-alih muncul dicelah-celah Isa Samad istihar mahu bertanding di PRK PD?

      Apa muslihatnya kalau bukan 'strategi' TunM mahukan Anwar 'dikuburkan'. Apakah dengan menjadi calon BEBAS merupakan 'khidmat' Isa utk tidak didakwa dlm kes rasuah Felda?

      Kenapalah ahli dan penyokong PKR beriya-iya sangat percaya Anwar akan mendapat sokongan TunM utk menang dan seterus bersedia ambilalih next PM?? Gambar ini membuktikanya dan biasanya gambar tidak berbohong.



      Faktor 6 - Siti Kasim dan LGBT

      Siti Kasim semua orang tahu dia memang tak setuju Anwar bertanding.Peguam kontroversi, Siti Kasim mahu pengundi di Parlimen Port Dickson mengajar PKR dan keluarga Datuk Seri Anwar Ibrahim pada pilihan raya kecil (PRK) itu nanti.

      Menulis di Instagram, Siti Kasim berkata, keluarga Anwar tidak sepatutnya berfikir boleh melakukan apa sahaja yang mereka mahukan.

      "Jangan undi Anwar. Biar pembangkang menang. PKR dan keluarga Anwar mesti diberi pengajaran. Mereka lakukan perkara ini sebanyak tiga kali.

      "Tidak boleh lagi! Mereka fikir mereka boleh lakukan apa sahaja yang mereka mahu atas tanggungan kita? Tidak!" kata Siti Kasim.

      Malah bukan itu sahaja dia juga persoalkan Anwar layak atau tidak bertanding.



      Lagi dia marah apabila Anwar serang LGBT







      Siti Kasim membalas “Anda fikir menjadi super liberal adalah sesuatu yang memalukan dan ia adalah jenayah? Saya sangat kecewa dengan kenyataan anda wahai perdana menteri yang menunggu! Anda mengishtiharkan perang terhadap mereka yang akan mempertahankan hak anda dalam jenayah yang tidak bermangsa!”

      Walaupun golong LGBT taklah ramai sangat tapi sekurang-kurang undi Anwar berkurang daripada berapa faktor berkurang.


      Faktor 7 - Takdir.

      Kalau sudah takdir tertulis Anwar tak akan menjadi Perdana Menteri

      Namun begitu saya merasakan BN dan Pas akan memberi laluan kemenangan percuma kepada Anwar kerana ianya akan melunaskan dendam bersama Umno, Pas dan Anwar terhadap Dr Mahathir dan seterusnya menamatkan Dr Mahathir sebagai Perdana Menteri. Itu fikiran logiknya Tapi PAS dah berubah tak bagi laluan mudah kepada Anwar.

      Makanya Port Dickson akan melihatkan tamatnya imipian Anwar untuk menjadi Perdana Menteri atau beliau akan menang percuma dan di nobatkan sebagai perdana menteri atas sokongan Umno dan Pas.

      Adakah takdir Anwar menjadi malang kerana dia antara yang banyak menyeleweng jalan dakwah, sama-sama kita tunggu

      Delete
    17. Mara Digital Makin Teruk Merosot Selepas Pelaksanaan Cukai Jualan Dan Perkhidmatan (SST)


      KUALA LUMPUR: Pembekal tunggal di Mara Digital Mall Kuala Lumpur mengakui selepas 3 tahun penubuhan, pusat teknologi maklumat dan komunikasi (IT) itu kurang mendapat sambutan pengunjung.

      Pengurus bahagian pemasaran dan stor WGN Scan Sdn Bhd (WGN), Mohd Izzat Akbar Arif Amir Amran berkata mereka kurang mendapat promosi daripada media, selain “marketing” dan “brand” yang tidak kukuh menyebabkan hasil jualan dan pelanggan yang datang jauh berbeza ketika pusat itu mula operasi pada Disember 2015.

      “Boleh dikatakan jualan merosot sebanyak 30% jika dibandingkan antara tempoh (September 2017 hingga September 2018) dengan (September 2016 hingga September 2017).

      “Tetapi ada kalanya jualan meningkat, misalnya ketika cuti sekolah dan pemansuhan cukai barangan dan perkhidmatan (GST) selama 3 bulan sebelum ini. Namun pelanggan ke Mara Digital Mall tidak seperti tahun pertama operasi,” katanya.

      Izzat bagaimanapun menafikan peniaga di Mara Digital Mall langsung tidak mendapat keuntungan.

      Beliau berkata 16 syarikat yang masih menjalankan operasi di Mara Digital Mall adalah orang yang sama dan masih bertahan serta menyambung kontrak mereka sejak Disember 2015.

      “Jika tidak ada untung langsung, takkan mereka masih berniaga di sini selama 3 tahun dan sambung kontrak mereka.

      “Cuma ada peniaga yang jualannya merosot tetapi tidak semua,” katanya.

      Izzat turut mengalu-alukan langkah Menteri Pembangunan Luar Bandar Rina Mohd Harun untuk meneruskan dan menambahbaik Mara Digital Mall.

      Beliau amat menyokong jika menteri itu mempunyai cara untuk menaikkan Mara Digital Mall seperti tahun pertama diperkenalkan kepada umum.

      “Kita ambil contoh, daripada segi ‘marketing’ Mara Digital Mall ini harus di perluaskan.

      “Kena ada kosisten dan dapat hebahan daripada media. Ini kerana agar orang masih ingat Mara Digital Mall masih ada lagi.

      “Kadang orang ingat Mara Digital Mall ini dah tak ada,” katanya.

      Beliau juga mencadangkan agar jenama Mara Digital Mall ini diperkuatkan lagi.

      “Macam dulu Mara Digital Mall sedikit kuat namanya sebab media banyak datang buat liputan tetapi sekarang sudah berkurangan. Kira kurang publisiti dan hanya harapkan bangunan di sekeliling Mara Digital Mall. Media sosial kita sendiri tak cukup kuat nak tarik pelanggan.

      Delete

    18. “Kita juga jarang buat program sebab tidak ada ‘link’ dengan media. Kalau menteri ada cara nak bantu, kita berbesar hati,” katanya.

      Pada 26 September lalu, Rina berkata barisan kepimpinan Majlis Amanah Rakyat (Mara) baharu akan menambahbaik Mara Digital Mall, inisiatif yang dilancarkan kerajaan untuk membantu usahawan Bumiputera menembusi pasaran teknologi maklumat dan komunikasi.

      Rina berkata penambahbaikan itu nanti berdasarkan kajian yang akan mengambil masa 1 bulan untuk dilengkapkan

      Izzat berkata WGN terbuka sekiranya Rina mahu berjumpa dengan pihaknya bagi berkongsi pendapat dan berbincang untuk menaikkan semula Mara Digital Mall.

      “Kita memang sudah ada perjumpaan dengan Mara sebulan sekali. Dari sudut lain kita boleh bincang sesama peniaga untuk penambahbaikan,” katanya yang mencadangkan perjumpaan dengan Rina sebulan sekali.

      Mara Digital Mall yang khusus untuk peniaga Bumiputera-Melayu, dilancarkan pada 8 Disember 2015 di Bangunan Mara, berdekatan pusat beli-belah Sogo di Jalan Tuanku Abdul Rahman.

      Pada awalnya, ia disasarkan menjadi pesaing Plaza Low Yat, ekoran pertelingkahan yang berlaku di pusat beli-belah itu pada Julai 2015, apabila seorang pemuda didakwa mencuri telefon pintar Lenovo bernilai RM800 daripada sebuah kedai.

      Peniaga harapkan bantuan kerajaan

      Beberapa peniaga Mara Digital Mall yang ditemui FMT berharap kerajaan membantu menaikkan semula Mara Digita Mall agar pelanggan tertarik untuk datang ke sana.

      Peniaga yang hanya mahu dikenali sebagai Salam, berkata selama 2 tahun setengah berniaga di Digital Mall promosi dan iklan sangat kurang.

      “Dari luar (Mara Digital Mall) tak nampak macam Mall pun. Papan tanda Mara Digital Mall pun tersorok.

      “Ini bukan saya kata, ini pelanggan yang kata. Iklan kena banyak supaya orang tahu kewujudan Mara Digital Mall,” katanya.

      Salam mengakui kedainya mengalami kemerosotan jualan sebanyak 50% selepas pilihan raya umum ke-14 (PRU14) dan pelaksanaan cukai jualan dan perkhidmatan (SST).

      Seorang lagi peniaga, Zabedah Ismail mengharapkan sokongan daripada menteri untuk menaikkan semula Mara Digital Mall seperti yang dilakukan kerajaan sebelum ini.

      Beliau juga berharap “marketing” di pusat IT ditambah baik.

      “Kami memerlukan banyak ‘event’ dan liputan media seperti waktu operasi awal Mara Digital Mall,” katanya.

      Seorang lagi peniaga yang hanya dikenali Azam berkata selama 3 tahun berniaga di Mara Digital Mall, ramai pelanggan Melayu beri sokongan.

      Beliau juga mengalu-alukan pelanggan kaum lain datang membeli belah di situ.

      “Kita sambut semua orang tak kira bangsa. Tetapi ‘marketing’ dan iklan kena ditambah baik,” katanya.



      : Ini hebatnya kerajaan PH menjana ekonomi....

      Delete
    19. Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.
      Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.
      Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.

      Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.

      Delete

  2. "Beberapa orang yang sempat ditemui kelihatan sangat teruja dengan kehadiran Anwar sebagai bakal Perdana Menteri yang memilih bertanding di Port Dickson .."

    Ramai yang tak suka Anwar pilih PD dan seorang Wakil Rakyat PKR kena lepaskan kerusi dia. Masakan ada kerusi bini dia, anak dia. Komen2 yang otomatik berkaitan ini: nepotism.

    Jugak ramai yang menyoal mengapa perlu nya Abwar mahukan kerusi Parlimen sekarang. Pada hal dia sudah tentu akan jadi PM - Tun Mahathir di New York, di London pun ikrarkan itu lagi.

    Sampai masa nya, dia boleh di lantik senator, boleh jadi PM. Boleh bertanding di Pru15 atau PRK kematian dsb nya. Tak buang wang, tenaga dan air liur.

    Respon orang2 pun hampir otomatik juga - dia tak sabar. Renyah, tak boleh duduk diam. Kalau gitu, layak ke dia pegang jawatan PM?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sdra Isa3,

      Dakwaan Ketua Wanita PKR, Zuraida Kamaruddin mengenai keputusan Danyal mengosongkan kerusi untuk Anwar hanya dibincang oleh kelompok tertentu saja dalam PKR.

      Saya juga tidak jumpa lagi kenyataan2 atau statement dari Majlis Kepresidenan Pakatan Harapan memberi persetujuan bersama berkaitan PRK Port Dickson.

      Malah kita belum lagi dengar apa2 press statement Pengerusi PH, Tun Mahathir di tv atau akbar2 berhubung kait PRK Port Dickson.

      Yang sibuk bagai nak rak hanya Anwar Ibrahim & puak2 Rafizi saja. Saya perasana mscam ada yang tak kena & hambar saja berbanding 3 PRK di Selangor baru2 ini.

      Mungkin saya tersilap pandang kerana lebih tumpukan lawatan kerja Tun M ke London-New York-London.

      Saya mohon komen dari rakan2 seperjuangan.

      Sekian, terima kasih.

      Delete
    2. Ini lah yang di khuatiri rakyat, Sdr Othman.

      Sejauh mana Anwar akan mempelupori amalan demokrasi jika dan bila dia menjadi PM.

      Si cengkurik Rafizi akan meneruskan cara2 dia yang telah membawa dia kepada mahkamah dua kali di masa yang lalu. Mulut celupar dan tabiat gopoh dia akan membikin nya selalu mengalami "skirmishes with the law".

      Jika Anwar jadi PM dan melantik Rafizi sebagai Menteri Dalam Negeri, ya Allah, teruk lah kita. Kuasa menjaga keselamatan dan ketenteraman, kuasa mendakwa dll dalam tangan dia? Saya tidak percaya langsung dia aka menggunakan kuasa itu dengan baik, malah akan membawa kepada keselamatan dan ketenteraman negara tergugat.

      Delete
    3. Undang-undang anti lompat parti dan pengosongan kerusi perlu diwujudkan - PAS
      Minda Rakyat 12 hrs ago # Berita
      LightBlog
      Notis : Kami membuka satu group baharu "MindaRakyat" di Telegram. Anda boleh berborak apa sahaja di sini. Group ini terbuka dan tiada sekatan. Group ini menerima RSS (suapan berita) daripada blog ini secara berkala. >> Masuk < <


      PAS mencadangkan agar kerajaan segera menggubal Undang-Undang Anti Lompat Parti bagi memelihara integriti dan kesetiaan anggota parlimen dan anggota dewan undangan negeri (ADUN) terhadap parti masing-masing.

      Timbalan Presiden PAS, Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man berkata kerajaan juga perlu menggubal undang-undang agar tiada anggota Parlimen atau Anggota Dewan Undangan Negeri (ADUN) yang sewenang-wenangnya mengosongkan kerusi bagi memberi laluan mengadakan pilihan raya kecil (PRK) demi kepentingan individu tertentu.

      “Kedua-dua undang-undang itu perlu digubal segera bagi memelihara kepentingan rakyat yang telah mengundi mereka pada pilihan raya yang lalu atas dasar kepercayaaan dan kesetiaan kepada parti.

      “Tindakan mengosongkan kerusi yang dimenangi bagi memberi laluan kepada individu tertentu mencapai cita-cita politik mereka juga mengundang pembaziran wang rakyat dan sumber negara meskipun ia tidak melanggar amalan demokrasi di negara ini,” katanya ketika ditemui pemberita selepas hadir pada Muktamar Dewan Pemuda PAS Ke 59 di Kuala Nerus semalam.

      Tuan Ibrahim berkata dalam keadaan kewangan negara yang agak teruk, tindakan berkenaan sebenarnya satu pembaziran wang yang sepatutnya digunakan untuk membantu rakyat.

      Sementara itu, dalam sidang media berasingan, Ketua Pergerakan Pemuda Umno, Datuk Asyraf Wajdi Dusuki yang turut hadir memenuhi undangan pada majlis perasmian Muktamar Dewan Pemuda PAS itu menafikan konon partinya hanya mengadakan kerjasama dengan PAS setelah kehilangan kuasa pada Pilihan raya Umum ke 14 yang lalu.

      Beliau berkata Umno sudah memulakan langkah bekerjasama dengan PAS dalam banyak isu berkepentingan membabitkan umat Islam sejak tiga tahun kebelakangan ini.

      "Dalam isu umat Islam di Rohingya, kita bersama dalam satu pentas, begitu juga dengan isu umat Islam di Palestin, kita satu pentas malah banyak lagi kerjasama seperti forum dan program lain sebelum ini.

      "Cuma kita mungkin tak pernah bersama dalam perhimpunan parti seperti ini... dan saya rasa tak ada salahnya, esok belum kiamat (untuk) kita mulakan persahabatan dan persaudaraan atas dasar Islam itu...ia bermula dengan titik pertemuan hari ini," katanya.

      Beliau juga menegaskan dalam konteks kerjasama itu, bukanlah soal politik yang harus diutamakan tetapi persaudaraan atas dasar Islam dan kepentingan rakyat keseluruhannya.

      "Jangan ada sebarang salah tanggapan seolah-olah bila dua parti terbesar yang mewakili Melayu Islam mula berbaik, ia beri isyarat seolah-olah akan menzalimi dan mendominasi agama dan bangsa lain.

      "Itu tidak akan berlaku kerana kita hormatinya dan asasnya ialah untuk mengukuhkan tunjang dan akar negara iaitu Islam agama rasmi dan Melayu Bumiputera adalah bangsa teras," katanya. - Bernama

      Delete
  3. Anwar akan menang, seterusnya akan berlaku sandiwara
    politik.
    Seperti yg. diramal ahli psikik Thailand
    (bukan aku percaya, tetapi bersandarkan fakta-fakta senario politik Malaysia terkini)ramai yg akan ditangkap pada nov ini
    berpunca dari kacauan terhadap Tun untuk turun cepat.
    MENANG JADI ARANG
    KALAH JADI ABU

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hampir sama dengan pandangan saya.

      DS Anwar akan masuk ke Parlimen sebagai YB Port Dickson di dalam keadaan 'kemenangannya' dipertikaikan'. Legitimasinya untuk menjadi PM ke-8 benar-benar akan menjadi pertikaian.

      Salah satu senario yang mungkin berlaku ialah dia mendapat undi paling banyak di antara semua calon yang bertanding tapi undinya kurang daripada separuh. Undi yang diterima oleh calon-calon lain apabila dicampurkan akan melebihi undi yang ia terima. Ini bermaksud ia tidak menjadi 'pilihan majoriti' pemilih di situ.

      Di dalam keadaan tersebut akan wujud persoalan undang-undang adakah dia sebenarnya telah benar-benar 'memenangi' PRK tersebut ataupun tidak.

      Mungkin juga akan ada kes mahkamah yang akan difailkan oleh calon lain yang 'tewas' ke atasnya. Saiful Bukhari barangkali?

      Apa pun yang berlaku, saya berpendapat Anwar akan ke Parlimen di dalam keadaan legitimasi Anwar sebagai ahli Parlimen merangkap bakal PM ke-8 akan benar-benar dipertikaikan.

      Langkah Pauh telah menyebabkan ia terlontar jauh.. Langkah Kajang pula telah menyebabkan langkahnya kejang.. Adakah Langkah PD for Port Dickson akan membuktikan ia hanyalah ular lidi yang menyangka dirinya Dragon? Sama-samalah kita nantikan.

      Delete
    2. "kacauan terhadap Tun untuk turun cepat."

      Tak masuk akal. Baru 4-5 bulan Tun merintah, dah nak buat "kacauan"? Rasa nya, Fizi pun tak sebodoh itu.

      Kalau ada pun d tangkap sebab buat kekacauan, ha nya 1-2. Tak mungkin ramai. Saya tak caya psikik Thailand. Atau mana mana.

      Delete
    3. Ingatan wangi kpd Tun yang 22 tahun merintah, kembali merintah sebab Najib buat tak senonoh sangat.

      Tun perlu pegang jawatan 5 tahun untuk memulihkan keadaan dengan memuaskan.

      Rafizi sudah ada rekod tak baik, kalau dia langgar undang2 nakkan Anwar pegang jawatan MM sebelom 2 tahun Tun memerintah, boleh di ambil tindakan ke atas nya.

      Delete
    4. Sobat2 yang dihormati sekelian...ini satu lagi berita yang pastinya bakal memartabatkan bahasa melayu di negara tercinta ni !!!

      Menteri Pendidikan, Dr Maszlee Malik berkata:

      "Sebab itu saya cadang tayangkan cerita P Ramlee dan Upin & Upin, kerana ia menggunakan Bahasa Melayu yang betul, di samping mengetengahkan konsep perpaduan. Juga, perbanyakkan lagi program-program kebudayaan, agar pelajar lebih santai dan mereka akan belajar secara natural, bukan untuk menghadapi peperiksaan semata-mata. Ini sekali gus mengurangkan rasa beban mereka."

      Analoginya mudah:

      Masalah : Masyarakat Cina gagal kuasai Bahasa Kebangsaan.

      Cara Menteri Pendidikan selesaikan masalah : Cadang tayang cerita P. Ramlee dan Upin & Ipin.

      Kesimpulan : Senang sungguh kerja Menteri KERAjaan PH.

      Menteri Pendidikan, Dr Maszlee Malek mencadangkan SJK Cina lebih kreatif dalam pengajaran Bahasa Kebangsaan dengan menayangkan filem TS P Ramlee dan Upin & Ipin bagi menarik minat pelajar mempelajarinya.

      Selanjutnya di Berita Harian, di sini, beliau berkata,

      Penghayatan terhadap bahasa perlu dilakukan dengan menjiwai, kasih sayang dan saling hormat-menghormati.

      Bukan hanya sekadar diukur dengan peperiksaan saja, yang penting bagi saya keseronokan waktu belajar.

      Sebab itu saya tekankan di SJKC dan mana-masa sekolah perlu dijadikan proses pembelajaran BM yang menyeronokkan dan bukan membebankan hingga akhirnya gaagl menarik minat pelajar.

      Kita tidak tahu pula pelajar-pelajar Cina menganggap proses pembelajaran Bahasa Kebangsaan tidak menyeronokkan dan membebankan.

      Bahasa Mandarin, Kantonis, Hakka dan English dapat pula pelajar-pelajar Cina ini kuasai?

      Idea Menteri tidak 100% salah. Yang salahnya adalah apa susah sangat pelajar-pelajar SRK Cina hendak menguasai Bahasa Kebangsaan?

      Mereka lahir di Malaysia dan dibesarkan di Malaysia.

      Adakah tidak ada kemahuan atau wujud sikap benci atau wujud penentangan kepada Bahasa Kebangsaan?

      Kalau tidak masakan pekerja Bangladesh di stesen minyak dapat kuasai Bahasa Kebangsaan dalam tempoh beberapa bulan.

      Dr Maszlee juga harus berhati-hati membuat saranan untuk meningkatkan penguasaan Bahasa Melayu di SJK Cina.

      Sebabnya, kalau penguasaan Bahasa Kebangsaan tidak meningkat dalam kalangan pelajar2 SRJK(C), dikuatiri Menteri Belia Dan Sukaneka, Syed Saddiq bakal mendedahkan gaji beliau.


      SS tu dah ditugaskan oleh PM kita untuk mendedahkan gaji menteri2 yang tidak berprestasi seperti yang telah dilakukannya pada Lim Teong Kim baru2 ni !!!




      Delete
    5. Salam bro john doe.

      Dakwaan Ketua Wanita PKR, Zuraida Kamaruddin mengenai keputusan Danyal mengosongkan kerusi untuk Anwar hanya dibincang oleh kelompok tertentu saja dalam PKR.

      Saya juga tidak jumpa lagi kenyataan2 atau statement dari Majlis Kepresidenan Pakatan Harapan memberi persetujuan bersama berkaitan PRK Port Dickson.

      Malah kita belum lagi dengar apa2 press statement Pengerusi PH, Tun Mahathir di tv atau akbar2 berhubung kait PRK Port Dickson.

      Yang sibuk bagai nak rak hanya Anwar Ibrahim & puak2 Rafizi saja. Saya perasana mscam ada yang tak kena & hambar saja berbanding 3 PRK di Selangor baru2 ini.

      Mungkin saya tersilap pandang kerana lebih tumpukan lawatan kerja Tun M ke London-New York-London.

      Saya mohon komen dari rakan2 seperjuangan.

      Sekian, terima kasih.

      Delete

    6. GENG NAJIB pada 2 October 2018 at 20:35 mengkopipes ulasan panjang lebar.

      Dia biasa nya menggunakan banyak nama dan mengkopipes di sini tapi sudah kurang berbuat demikian.

      Komen2 yang di tulis nya sendiri kita hormatkan sebagai "his right of dissent", dan tidak akan di jawab di atas nama GENG MeNJILAT NAJIB.

      Di harap dia akan teruskan begitu sehingga tidak langsung mengkopipes seluruh laporan berita, rencana, komen atau ulasan, ha nya perenggan2 yang relevan kepada hujah hujah yang di keluarkan nya.

      Delete
    7. Shafee Didakwa Kerana Dedah Permusuhan Mahathir – Anwar





      1. Pertuduhan AMLA terhadap teraju utama pasukan peguambela saya, Tan Sri Muhammad Shafee Abdullah kerana menerima pembayaran bagi khidmat guaman dilaksanakan beliau adalah satu lagi tindakan untuk menafikan saya perbicaraan yang adil. Ia boleh dilihat sebagai satu langkah untuk menakutkan atau menghalang beliau dan peguam lain daripada mewakili saya di mahkamah.

      2. Sebelum ini, hakim bagi kes saya telah ditukar secara tiba-tiba manakala Jabatan Peguam Negara (AGC) pula melantik dua peguam luar bagi mengetuai kes pendakwaan terhadap saya. Ini juga jelas bertentangan dengan pendirian dan bantahan PH sebelum ini di mana AGC tidak sepatutnya melantik peguam luar sebagai pendakwaraya ketika Tan Sri Shafee bertindak sebagai pendakwaraya dalam kes Datuk Seri Anwar Ibrahim. Kini, AGC bukan sahaja melantik seorang, malah dua peguam luar untuk bertindak sebagai pendakwaraya.

      3. Sebagaimana yang saya dedahkan sebelum ini melalui paparan beberapa dokumen, saya menerima sumbangan politik dalam jumlah yang agak besar secara terus kepada saya daripada Kementerian Kewangan Arab Saudi dan putera Arab Saudi yang bertindak mewakili Raja Abdullah.

      4. Wang dari sumber ini yang dibayar untuk khidmat Tan Sri Shafee yang menjalankan tugas guaman mewakili parti dalam pelbagai kes selama bertahun-tahun termasuk petisyen pilihanraya bagi Pilihanraya ke-12 dan 13 bagi pemimpin BN lalu seperti Tun Abdullah Ahmad Badawi, Tan Sri Rafidah Aziz dan ramai lagi. Peguam berkhidmat dengan yuran dan mereka berhak menerima pembayaran atas khidmat yang sudah disempurnakan.

      5. Membuat dakwaan terhadap Tan Sri Shafee kerana menerima pembayaran bagi khidmat guamannya adalah satu duluan (precedent) perundangan yang berbahaya buat semua peguam, ahli profesional dan perniagaan.

      Tiada siapa akan selamat jika kerajaan memilih untuk menjadikan anda mangsa atau melakukan penindasan terhadap anda.

      6. Cepatnya pendakwaan menindas terhadap Tan Sri Shafee ini juga mencetuskan persoalan kerana ia dilakukan beberapa hari selepas Tan Sri Shafee mendedahkan secara jelas bahawa Perdana Menteri hari ini yang mengarahkan beliau dilantik sebagai ketua pendakwaan dalam perbicaraan kes liwat DatukK Seri Anwar, satu fakta yang masih tidak dinafikan oleh Tun Mahathir, pembantu peribadinya yang mengatur pertemuan itu atau bekas Peguam Negara ketika itu.

      7. Pemilihan masa bagi menuduh Tan Sri Shafee juga mengejutkan kerana saya masih tidak lagi diambil keterangan oleh SPRM ataupun berpeluang untuk memberi bukti dokumen-dokumen berkaitan kes ini. Ini bermakna siasatan masih lagi belum lengkap sebelum Tan Sri Shafee dituduh di mahkamah.

      8. Penindasan terhadap Tan Sri Shafee juga boleh dianggap sebagai amat kontroversial pada ketika AGC baru menggugurkan dua pertuduhan rasuah terhadap Menteri Kewangan, di mana ia adalah satu kes yang sedang melalui perbicaraan dengan 20 orang saksi sudah memberi keterangan.

      Lebih 12 pertuduhan lagi terhadap pemimpin politik Pakatan dan yang berkaitan dengan mereka turut digugurkan dalam tempoh beberapa bulan ini.

      Delete
  4. PD ade hampir 60% pengundi bukan melayu...Dap dan Amanah setia bersama anwar sejak berzaman lagi...tak ade masalah untuk anwsr mendapst undi dari bukan melayu....cina lebih cedik dari
    melayu...

    Pertambahan mendadak ahli pkr selepas pru memberi kelebihan kpd anwar...

    Umno boikot PD kerana dah tahu tak boleh menang...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sedar pun umno tak lagi dapat kepercayaan, kevuali segelintir Melayu totok-naive yg tak ada progressive mindset.

      Delete
    2. Hati tisu: Maszlee Malik padam status lama beliau mengenai ‘munafik’



      Putrajaya, 14 Sept: Status lama di facebook page Menteri Pendidikan, Dr Maszlee Malik mengenai ‘munafik’ didapati dipadamkan setelah dikongsikan oleh laman FB Tentera Troll Kebangsaan Malaysia petang semalam.

      “Munafiq itu sangat pandai berkata-kata, sangat pandai bermuka-muka, dan licik mempergunakan segala peluang yang ada untuk menonjolkan dirinya. Hakikatnya, dia tidak sangkakan yang ramai telah mengetahui tentang hakikat diri kemunafikannya walaupun yang ramai itu berlagak naif. Akhirnya sang munafik akan jatuh kerana kelicikan dirinya sendiri” – Maszlee Malik, 28 Disember 2013



      Status tersebut dipadamkan kerana dipercayai Dr Maszlee mengalami sagung (sakit punggung aka butthurt) dan hasu (hati tisu) akibat ditroll oleh netizen di bahagian komen yang bertanya adakah munafik itu dirujuk kepada diri beliau sendiri.

      sumber : https://ttkm.com.my/

      Delete
  5. Saya tak kesah Isa buat apa, cakap apa, asalkan dia sasar pemimpin Umno. Rosak betul negara ini di buat Najib.

    Tapi tak yakin Isa sasar Najib. Sebab Najib beri dia jawatan Pengerusi Felda dan rosak Felda di buat nya.

    Tolak campur, rakyat yang rugi. Jadi, jangan lah sokong atau undi Umno lagi.

    ReplyDelete
  6. Tak boleh nak di cakap berapa jauh beza Tun A Razak dengan anak nya Najib. Si anak yang derhaka kpd nama baik si bapak -

    Dr Mahathir kecewa Najib tidak seperti Tun Razak

    Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad mengakui kecewa dengan Datuk Seri Najib Razak kerana tidak memiliki ciri seperti bapanya Tun Abdul Razak Hussein, yang merupakan individu yang beliau sanjungi.

    Dr Mahathir berkata Tun Abdul Razak adalah orang yang begitu prihatin dengan nasib orang kampung termasuk memperkenalkan pembangunan kawasan luar bandar namun anaknya tidak sedemikan.

    Menurutnya, Najib tiba-tiba memberitahunya mengenai ‘cash is king’.

    "Bila kita kata 'cash is king' bermakna dengan duit kita boleh buat apa sahaja. Bila tak ada duit, curi duitlah," katanya kepada media Malaysia sebelum mengakhiri lawatan kerja siri kedua ke United Kingdom pada Isnin.

    Beliau turut kecewa dengan kerosakan jentera kerajaan yang berlaku pada pentadbiran Najib apabila terdapat pegawai-pegawai kerajaan yang berkempen semasa pilihan raya.

    Dr Mahathir berkata ketika beliau menjadi perdana menteri pertama kali pada tahun 1981, tiada masalah berlaku dengan jentera kerajaan.

    "Tiada masalah, cuma nak buat keputusan berkenaan perkara ini, perkara itu dan perkara ini. Jentera kerajaan berjalan dengan baik," katanya mengenai pengalaman ketika mula menjadi perdana menteri pada 1981 sehingga 2003.

    Ditanya mengenai cara pengosongan kerusi berkenaan, Dr Mahathir berkata ia tidak menyalahi undang-undang walaupun ada yang mempertikaikan dari sudut moral.

    "Undang-undang membenarkan wakil rakyat letak jawatan dan beri jalan pada pihak lain," katanya.

    Kerusi Parlimen Port Dickson dikosongkan penyandangnya Datuk Danyal Balagopal Abdullah, 68, pada 12 Sept lepas untuk memberi laluan kepada Anwar.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Politik Islam : Laungan Human Right dahulu, baru Aqidah?



      Untuk mencapai Negara Islam Malaysia yang hakiki, bolehkah terlebih dahulu kita hanya membawa mesej hak asasi manusia, good governance, kebajikan, dan sewaktu dengannya bagi mendapatkan pengaruh dan bekerjasama dengan musuh Islam bagi menjayakan agenda tersebut untuk sama-sama dapatkan kuasa besar ataupun wilayah ‘ammah sesebuah Negara?

      Kemudian apabilah sudah miliki tampuk pemerintahan Negara, barulah kita berterus terang mengenai agenda Islam yang kita bawa, barulah berterus terang mahu mengukuhkan Aqidah Islam rakyat dan melaksanakan segala undang-undang Syariah.

      Apakah politik sebegini patuh syariah?

      + + +
      Syeikh Dr. Solah Abdul Fattah Al-Khalidi ketika mentahqiq kitab Ma’alim fi At-Tariq (Petunjuk Sepanjang Jalan) dalam tajuk “Tabiat Manhaj Qurani” karya Imam As-Syahid Syed Qutub rhm ada menyatakan beberapa persoalan berkaitan manhaj Nabi saw dalam membawa perubahan. Persoalan-persoalan ini sangat penting untuk diteliti untuk kita fahami dasar politik Islam, sekaligus memandu segala tindakan politik gerakan Islam di Malaysia agar tidak tersasar jauh dari tujuan atau Maqasid Siyasah Syar’iyyah iaitu menegakkan Syariah Allah di muka bumi ini dan menundukkan segala sistem dan kekuasaan kepada Allah swt semata-mata.

      1) Mengapa Rasulullah tidak bermula dengan laungan islah sistem politik?

      Fasa awal dakwah Nabi, utara tanah arab (kawasan Bumi Syam) dikuasai Rom dan selatannya, Yaman dikuasai Parsi. Maka hanya tinggal tanah gersang padang pasir yang dikuasai arab.

      Mengapa Rasulullah tidak memanfaatkan ‘modal’ kedudukan yang tinggi dan pengaruh yang kuat dalam qabilah Arab yang dimilikinya (kisah perletakan hajar aswad sebagai contoh), bagi melaungkan kesatuan seluruh qabilah Arab dan seruan berjuang mengembalikan hak-hak mereka dari Rom dan Parsi? Malah Baginda s.a.w menolak segala tawaran hebat untuk menduduki takhta pemerintah.

      Tetapi yang dipilih adalah sanggup bersusah payah, diseksa, dipulau semata-mata kerana laungan isu Aqidah, yang mencabar kedudukan pembesar-pembesar Arab.

      2) Mengapa Rasulullah tidak bermula dengan islah sistem sosial?

      Sistem sosial dunia arab ketika itu sangat teruk. Pembahagian harta kekayaan dalam masyarakat Arab berlaku dengan penuh kezaliman. Harta kekayaan dimiliki oleh minoriti yang punya kedudukan dan kemuliaan. Manakala majoriti rakyat hidup miskin lagi terhina.

      Maka mengapakah Rasulullah yang terkenal dengan sifat Al-Amin tidak saja mengangkat bendera ‘kebajikan’, ‘keadilan sosial’ bagi mendapat pengaruh rakyat yang membolehkannya mendapat kuasa politik? Sedangkan baginda mampu sahaja untuk mengambil kesempatan dengan kelebihan yang dimiliki untuk melaungkan sedemikian?

      3) Mengapa Rasulullah tidak bermula dengan laungan islah Akhlak?

      Tahap akhlak Arab jahiliyyah teramat runcing. Zina, arak, bunuh, sudah menjadi lumrah kehidupan arab jahiliyyah.

      Rasulullah yang terkenal dengan akhlak yang mulia boleh saja melaungkan slogan pemulihan akhlak bagi mendapatkan sokongan dan pengaruh untuk menjalankan projek-projek selepas itu, tetapi mengapa isu Aqidah yang penuh halangan juga dilaungkan? Malah para Sahabat r.a sanggup diseksa dipulau demi mempertahankan Aqidah.

      Delete



  7. Kengkawan semua..Tentu kau orang dah tertengok kat TV atau dah terbaca berita yang mengakajan pentingnya menguasai Bahasa Melayu di negara ini. Macam2 syor yang telah diutarakannya!!!

    Di sebelah pagi, Menteri Pendidikan telah mengsyorkan pelajar-pelajar di SJK Cina menonton filem-filem P Ramlee dan rancangan animasi Upin & Ipin untuk meningkatkan penguasaan Bahasa Kebangsaan.

    Di sebelah petang pula Lim Lip Eng atau lebih dikenali sebagai Ipin kerana kepala botaknya, memberi saranan agar Ahli Parlimen (MP) yang tidak mendapat kredit Bahasa Malaysia perlu menghadiri kelas Bahasa.

    Rakyat Msia yang waras merasakan kita tidak perlu ter'bulu-bulu' Apa kata kita mulakan dahulu cadangan Menteri Menteri Pendidikan. Ekperimentasi ini perlu dilakukan ke atas MP-MP yang tidak mendapat kredit Bahasa Malaysia termasuk Peguam Negara, Tommy Thomas yang juga tidak fasih berbahasa Kebangsaan.

    Apa kata kita bawa mereka ke Pejabat Menteri Belia Dan Sukaneka, Syed Saddiq. Sambil main 'e-game', kita tonton juga rancangan Upin & Ipin untuk mengukuhkan Bahasa Kebangsaan para Yang Berhormat ini.

    Apapun, yang penting..jangan lah orang2 Rejim Haprakan ni ter'bulu-bulu' dalam hal di atas !!!

    ReplyDelete
  8. Asallam geng...Berita ni dah aku postingkan dalam posting Tn. Budin yang lepas, tapi rasanya tak salah kalau diulang tayang lagi sekali untuk geng2 yang tak sempat membacanya...boleh kan ???

    Washington Times : The Reason Why @AnwarIbrahim will never be Prime Minister of Malaysia


    Apparently there was a promise to Anwar Ibrahim to give him the prime minister’s chair in two years by Mahathir Mohamad, who has publicly committed himself to the arrangement.

    However, I have personally listened to hours of tapes made of a senior government official close to the prime minister, made by an informant, who declared that Mahathir Mohamad never intends for Anwar Ibrahim to be prime minister in his own right.

    The recordings confirmed the government is already backtracking on the deal by claiming that the two-year term was never put in writing and Mahathir Mohamad may stay on longer and nominate Azmin Ali instead.

    Azmin Ali was already elevated from a gubernatorial position to minister of the economy, the third most powerful position in government.

    But what it Anwar Ibrahim protests and goes public about the broken agreement, you ask?

    The government has an answer. It’s called blackmail.

    The recordings from the informant have also provided evidence of a sex tape showing Anwar Ibrahim having gay sex with a teenager.

    If he doesn’t play along with current demands, the tape will be released, and Anwar Ibrahim goes back to jail.

    There are also allegations that should Anwar Ibrahim become the next prime minister, he would be prime minister in name only — a puppet controlled by Mahathir Mohamad and his allies, who leverage they have on his personal life.

    The sex tape was allegedly provided by Japanese intelligence. The existence of the tape was confirmed by several sources who have viewed it.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wowww, tonggeng c/pasted a junky stuff from unreliable ketchup sauce. Does he really understand English?

      Perhaps he should begin his English lesson from scratch, eg.
      My pen is missing.
      My pen is missing.
      My pen is misssng.
      My penis missing.
      My penis missing.

      Come on suwar...
      KAMU BILA NAK ADA KOTEY UNTUK FACE-TO-FACE- dgn saya agar kamu dapat disunatkan kepala kolop kamu tuu....!!!

      MASIH TAKOTT TELOR KECOTT KERRR.....??
      MASIH TAKOTT TELOR KECOTT KERRR.....??

      My challenge to you still stand.....!!

      Delete
    2. Tonggeng suka tepuk-tepuk bongok.
      Bongok macam pandikar Amin Bapok.
      Speaker rusak tau nyer 'duduk..duduk'.
      2 spesis bangkai anjing dubuk.

      Lagi satu...why at times still stay AnonyMOUSE Tikus, Why..why..??

      Tikus Tonggeng menikus-nikus
      Betul2 bacul lagi dayus....
      Bodoh mereng bila nak mampus?

      Toksah temberang cakap lebih2 ler, tonggeng. Buktikan kejantanan engkau Kejora sebagai pejuang kebenaran.

      Action man, not talk cock, got it.....??

      Come on suwar...
      KAMU BILA NAK ADA KOTEY UNTUK FACE-TO-FACE- dgn saya agar kamu dapat disunatkan kepala kolop kamu tuu....!!!

      MASIH TAKOTT TELOR KECOTT KERRR.....??
      MASIH TAKOTT TELOR KECOTT KERRR.....??

      My challenge to you still stand.....!!

      Delete
    3. Wak Suman Penjaja Tempek Bacin..tersohor di JB, Forest CT dan Singapork...itu aje Wak nak membebel ...lain2 takde keer haah ????

      Delete
    4. GENG NAJIB pada 2 October 2018 at 20:46 mengkopipes ulasan panjang lebar.

      Dia biasa nya menggunakan banyak nama dan mengkopipes di sini tapi sudah kurang berbuat demikian.

      Komen2 yang di tulis nya sendiri kita hormatkan sebagai "his right of dissent", dan tidak akan di jawab di atas nama GENG MeNJILAT NAJIB.

      Di harap dia akan teruskan begitu sehingga tidak langsung mengkopipes seluruh laporan berita, rencana, komen atau ulasan, ha nya perenggan2 yang relevan kepada hujah hujah yang di keluarkan nya.

      Delete
    5. + + + +

      Cuba kita kaitkan balik dengan apa sedang berlaku di Malaysia hari ini.

      Apakah keutamaan gerakan Islam di Malaysia dalam melaungkan perjuangan mereka? Adakah terlebih dahulu melaungkan Negara Berkebajikan, Good Governance, Human Right, malah bertahaluf dengan musuh Islam, kemudian hari baru sama-sama berusaha menegakkan syariah Allah di Malaysia?

      Jawapannya sudah jelas dipamerkan melalui tindakan politik atau siyasah Nabi saw terutama di awal dakwahnya di Makkah selama 13 tahun.

      Kenapa saya fokuskan pada fasa 13 tahun di Makkah?

      Kerana fasa di Makkah adalah fasa awal dakwah di mana umat Islam ketika itu tidak punya negara untuk mempertahankan Aqidah dan menyebarkannya ke seluruh alam. Dan kita hari ini seolah-olah –dari sudut peringkat dakwah- masih lagi berada di fasa Makkah iaitu fasa awal dakwah ataupun disebut marhalah at-taksis (peringkat pengasasan), semenjak jatuhnya khilafah Islam yang terakhir satu abad yang lalu. Umat Islam seluruh dunia wajib bangkit mengikut manhaj yang sama sepertimana Nabi saw dan para sahabat dahulu bangkit membawa perubahan.

      Tidakkah kita mahu menjadi golongan yang dimaksudkan dalam hadith Ar-Rasul saw berkenaan Khilafah ‘ala minhaj An-Nubuwwah di akhir zaman?

      تكون النبوة فيكم ما شاء الله أن تكون، ثم يرفعها الله إذا شاء أن يرفعها، ثم تكون خلافة على منهاج النبوة فتكون ما شاء الله أن تكون، ثم يرفعها الله إذا شاء أن يرفعها، ثم تكون ملكًا عاضًا فيكون ما شاء الله أن يكون، ثم يرفعها إذا شاء الله أن يرفعها، ثم تكون ملكًا جبرية فتكون ما شاء الله أن تكون، ثم يرفعها الله إذا شاء أن يرفعها، ثم تكون خلافة على منهاج النبوة، ثم سكت
      “Adalah Kenabian (nubuwwah) itu ada di tengah-tengah kamu sekalian, yang ada atas kehendak Allah. Kemudian Allah mengangkatnya apabila Dia berkehendak mengangkatnya. Kemudian akan ada Khilafah yang berdiri di atas manhaj kenabian (Khilafah ‘ala minhajin nubuwwah), yang ada atas kehendak Allah. Kemudian Allah mengangkatnya apabila Dia berkehendak mengangkatnya. Kemudian akan ada Kekuasaan yang menggigit (Mulkan ‘Aadhdhon), yang ada atas kehendak Allah. Kemudian Allah mengangkatnya apabila Dia berkehendak mengangkatnya. Kemudian akan ada Kekuasaan yang memaksa (diktator) (Mulkan Jabariyah), yang ada atas kehendak Allah. Kemudian Allah mengangkatnya, apabila Dia berkehendak mengangkatnya. Kemudian akan ada Khilafah yang berdiri atas manhaj Kenabian (Khilafah ‘ala minhajin nubuwwah). Kemudian beliau (Nabi) diam.
      (HR Ahmad)

      Hadith ini dinilai hasan oleh Syeikh Albani dan Syeikh Syu’aib Arna’uth

      Delete
    6. Hikmah bermula dengan isu Aqidah.
      Imam As-Syahid Syed Qutub telah menerangkan dengan penuh jelas akan hikmah bermulanya dakwah Nabi saw dengan laungan Aqidah. Menurutnya, Allah tidak mahu membersihkan bumi ini daripada taghut Rom dan Parsi dan menggantikannya kepada taghut Arab.
      Allah mahu menghapuskan segala kuasa taghut di bumi ini. Bumi ini adalah hak milik Allah. Maka semua urusan dan kekuasaan wajib tunduk pada Allah. Jalannya tidak lain tidak bukan adalah dengan mengangkat bendera “La Ilah illa Allah”. Kerana Allah mahu seluruh manusia mengiktiraf bahawa Al-Hakimiyyah Lillah (الحاكمية لله), bermaksud kuasa tertinggi adalah milik Allah. Inilah yang ditanam dalam hati umat Islam di Makkah selama 13 tahun !
      Syeikh Dr. Solah Al-Khalidi menyatakan bahawa hanya permulaan dengan isu Aqidah dapat merealisasikan matlamat (البدء بقضية العقيدة يتحقق الهدف). Ya, inilah hakikatnya, sebab kita jelas matlamat akhir kita adalah membawa manusia kesuruhannya tunduk kepada sistem Islam, maka jalannya wajib jelas dan berterus terang sejak dari langkah pertama demi menjamin tercapainya matlamat. Jika kita asyik pusing-pusing dengan idea human right, good governance, dan sebagainya, sampai satu masa ia akan terbatas, tidak akan mampu mencapai matlamat menegakkan syariah Allah kerana manusia ketika itu hanya bertuhankan human right yang tidak punya apa-apa asas yang kukuh, tidak mengerti apa itu hakikat Aqidah Tauhid.
      Rasulullah amat memahami bahawa semua sistem kehidupan (kebajikan, keadilan sosial, ekonomi dan lain-lain) tidak dapat tertegak melainkan berdiri atas asas Aqidah. Aqidah lah yang menetapkan pertimbangan dan nilai tersebut. Tanpa akidah, segala idea hebat yang dilaungkan tadi hanya kosong tidak bernilai bagaikan habuk yang beterbangan.
      Allah dan Rasul-Nya mahu semua ‘bendera’ dan laungan berdiri atas dasar Aqidah. Atas kesedaran manusia akan keesaan Allah dan hak Allah mentadbir bumi ini secara mutlak. Sehingga apabila umat Islam memiliki aqidah yang kuat dan rasa ‘muraqabah Allah’, segala sistem ataupun syariat yang ditaklifkan ke atas mereka selepas itu bukanlah satu benda yang berat !
      Satu contoh bukti yang terhasil adalah apabila disyariatkan hukuman hudud, ia bukanlah satu bebanan ke atas para Sahabat. Kita boleh dapati dalam sirah nabi, para sahabat yang dikenakan hukuman hudud amatlah sedikit.
      Hikmah lain juga adalah supaya manusia mengimani “la Ilah illa Allah” dalam apa jua situasi dan masa. Bukan hanya beriman apabila ditawarkan manfaat-manfaat duniawi dan dipamerkan kecantikan serta kehebatan sistem negara Islam. Tidak, sama sekali tidak. Allah inginkan manusia beriman kepada-Nya dengan penuh keikhlasan yang datang dari lubuk hati yang murni dengan kesedaran aqidah yang tertanam dalam diri dalam apa jua situasi dan masa.

      Delete
  9. Kengkawan..izinkan aku turunkan komen sorang rakan karib bila ditanya berkaitan isu pendedahan oleh Washington Times tu !!!

    Lebih kurang ini lah komennya...Habislah bang non bila kutty dah mula gunakan dia punya international networkingnya untuk sekat segala peluang dan ruang untuk bang non jadi PM.

    Rafizi dah kalah dua negeri dan trendingnya dijangkakan sama akan kalah untuk negeri2 lain... Sama2 kita tengok episod seterusnya.

    YANG PASTI DAPigs SANGAT2 BERMINAT DENGAN PERTEMBUNGAN INI DAN SEDANG MENYUSUN STRATEGY BAGAIMANA UNTUK MEMASTIKAN KEDUA2 MUSUH MEREKA INI REBAH!!!!

    DALAM BERPOLITIK INI BERHATI2 DENGAN DAPigs, MEREKA UMPAMA DUBUK YANG KELAPARAN....AKAN NGAP SESAPA YANG DIRASAKAN PATUT DINGAP !!!!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. GN @ KEJORA NI TAK HABIS-HABIS DGN KOMEN JAHATNYA
      NASIB BAIK TAK JADI SUAMI "MAS MERAH"
      KALU TIDAK MERANA SI CANTIK TU DIBUATNYA

      KALU ADA IZIN TUHAN
      BULAN DISEMBER NI SAYA AKAN MENIKAHINYA
      DIA AKAN MEMELUK AGAMA ISLAM

      SANGAT BAIK KELUARGANYA

      TERKADANG-KADANG SAYA RASA..
      SAYA TIDAK SE LAYAK UNTUK MENJADI SUAMINYA

      Delete
    2. Ketika PM Mahathir mengangkat Tommya Thomas jadi Peguam Negara, takwil saya hanya dia bukan orang Islam. Sesudah negara tidak berjalan mengikut perundangan Islam, biarlah Peguam Negaranya yang maklum hati umat Islam.

      Atas imejnya seorang pengamal undang-undang yang dihormati, tidak upaya saya pertikai wibawanya. Tentulah PM lebih mafhum, mahu seorang Peguam Negara membanggakan Perdana Menteri, kerajaan pimpinannya dan negara yang dikatakan memerangi rasuah.

      Kebimbangan awal saya setelah itu, komen seorang hakim pada saya, ia mungkin ke arah meminggirkan kes rasuah Lim Guan Eng yang baru jadi Menteri Kewangan. Saya tiada sikap jika kesnya dibuang atau diteruskan hinggalah saya membaca komen bekas Ketua Hakim Negara, Tun Abdul Hamid Mohamad dan tulisan seorang pengamal undang-undang di Sinar Harian.

      Tun Hamid tidak dapat terima rasional dan kebijaksanaan Tommy menarik diri jadi pendakwa terhadap dakwaan yang dikenakan kepada Najib dan pendakwaan kepada peguam Datuk Sulaiman Abdullah dan bekas hakim Sri Ram.

      Tun Hamid juga kes Guan Eng tidak diteruskan. Dia memberi hujah undang-undang mengapa kes itu wajar dibicarakan. Saya suka kepada semua alasannya. Sebagai jahil undang-undang jika saya komen boleh mendedahkan saya sebagai loyar buruk. Tetapi pengamal undang-undang yang hendak menegakkan negara undang-undang dan memerangi rasuah, patut mengamati komen bekas ketua hakim itu.

      Penulis di Sinar Harian pula membandingkan kes Guan Eng dengan kes Dr. Khir Toyo, bekas Menteri Besar Selangor.

      Kedua-dua kes didakwa atas dakwaan yang sama. Jabatan Peguam Negara menarik balik dakwaan itu dengan alasan bukti tidak cukup dan jika diteruskan perbicaraan, ia mungkin ditolak oleh mahkamah. Apa guna diteruskan pendakwaan apabila ia dirasakan tidak boleh menang.

      Akan tetapi dengan masalah yang sama yang dihadapkan kepada Khir Toyo, pendakwa menang bicara. Dr Khir telah dipenjarakan.

      Kes Khir Toyo berlaku lama sebelum kes Guan Eng.

      Mengikut penulis itu, biasanya sesuatu kes yang sampai ke mahkamah tinggi segala keterangan dan keputusannya menjadi rujukan kepada penghakiman sebarang kes selepasnya.

      Maka dia tidak nampak pentadbiran Peguam Negara sekarang memberi telitian dan perbandingan antara kes Khir Toyo dan kes Guan Eng.

      Dari logik dan hukum akal, akal saya atas kedua-dua kes yang didakwa di bawah perkara yang sama, hanya salah satu daripada penghakiman itu betul, Kedua-duanya adalah tidak betul.

      Kalau penghakiman atas kes Khir Toyo betul, mengetepikan kes Guan Eng ada tidak betul. Jika keputusan atas kes Guan Eng itu betul, maka penghakiman atas Khir Toyo adalah tidak betul.

      Tanggapan saya atas dua ulasan terhadap wibawa Jabatan Peguam Negara di bawah Tommy Thomas tidak mencerminkan kecemerlangan yag diidamkan oleh Perdana Menteri Mahathir jika dia tidak berpolitik kayu tiga atas keadilan yang kita dapati sekarang.

      Mahathir, kerajaan baru dan rakyat mahukan pemerintahan yang bersih, bebas rasuah, adil dan saksama.

      Rata-rata orang takwil dan perleceh prestasi 100 hari kerajaan itu. Empat bulan pertama Peguam Negara dilihat tidak menolong meyakinkan harapan Perdana Menteri, Kerajaan Harapan dan rakyat mencapai matlamatnya.

      Lainlah kalau Tommy begitu kerana melaksanakan apa yang PM mahu dia buat dan bukan buat apa kejaksaan patut buat. Tommy mungkin sudah buat apa yang terbaik, tetapi tidak membantu mencapai harapan Harapan.

      SUBKY LATIF

      Delete
  10. geng najis.....ko tak ikut ke kes ni? nama najib kepala bapak dah naik......baru kes morais, tunggu tantuya, src, 1mdb....berak cair laaaaa

    ReplyDelete
    Replies
    1. KUALA LUMPUR (Bernama): The seventh accused in the murder of Deputy Public Prosecutor Datuk Anthony Kevin Morais told the High Court here Tuesday (Oct 2) that he was offered RM3.5m by former prime minister Datuk Seri Najib Tun Razak to admit guilt.

      S. Ravi Chandaran, 47, also told the court that the offer was made through a prisons officer and besides this, he also received an offer from Kevin Morais's younger brother, Datuk Richard Morais, to do the same.

      Delete
    2. Dad,

      Tonggeng takkan tak ikut laporan media massa "Zahid Hamidi warns Umno maybe deregistred soon"
      due to money-laundering offence.

      Delete
    3. dad dan Wak Suman Tempek Bacin....Aku rasa kalau kau baca berita ni, dah tentu cerah sikit otak ko berdua yang dah makin senteng menteng tu beb !!!!

      Dakwaan Najib bayar bunuh Kevin Morais karut

      WARTAWAN SINAR HARIAN

      2 OKTOBER 2018

      KUALA LUMPUR - Bekas Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak menganggap dakwaan tertuduh ketujuh dalam kes pembunuhan Datuk Kevin Morais bahawa beliau menawarkan RM3.5 juta kepadanya untuk mengaku melakukan pembunuhan itu sebagai mengarut.

      Najib berkata, terdapat tujuh individu dituduh dalam kes pembunuhan timbalan pendakwa raya berkenaan dan hanya tertuduh ketujuh membuat dakwaan sedemikian.

      "Hanya orang kena tuduh (OKT) yang ketujuh tiba-tiba mendakwa saya menawarkan RM3.5 juta melalui seorang pegawai penjara yang tidak dinamakan untuk mengaku membunuh Kevin.

      "Sebelum menuduh saya, OKT ketujuh ini juga pernah menuduh adik kepada Kevin Morais menawarkan RM2 juta kepadanya untuk mengaku membunuh Kevin.

      "Malah sebulan sebelum itu, OKT ketujuh ini juga mendakwa bahawa Dr Kunaseegaran yang turut didakwa dalam kes ini telah menawarkan RM1.5 juta bagi mengaku membunuh Kevin," katanya dalam satu kenyataan di Facebooknya malam ini.

      Ahli Parlimen Pekan itu juga berkata dakwaan OKT ketujuh tersebut mengaitkan namanya sebagai sangat mengarut.

      "Tuduhan OKT ketujuh ini untuk melibatkan nama saya nampaknya sangat mengarut," katanya.

      Terdahulu, Bernama melaporkan tertuduh ketujuh yang didakwa membunuh Kevin membuat pengakuan ditawar RM3.5 juta daripada Najib di Mahkamah Tinggi di Kuala Lumpur untuk melakukan pembunuhan berkenaan.

      S. Ravi Chandaran, 47, turut mengakui tawaran itu dibuat melalui pegawai penjara dan selai itu, dia turut menerima tawaran daripada adik Kevin Morais sendiri iaitu Datuk Richard Morais untuk membuat pengakuan sama.

      Ravi Chandaran yang juga saksi pembelaan keenam berkata demikian ketika pemeriksaan balas peguam Datuk N.Sivananthan yang mewakili pakar patologi tentera, Dr R. Kunaseegaran, pada prosiding membela diri hari ke-24.

      Selain itu, Najib menambah bahawa editorial Bernama sebagai nakal.

      "Mereka yang hanya membaca tajuk berita berkenaan pasti akan mendapati sesuatu yang pelik selepas membaca sepenuhnya kandungan artikel tersebut.

      "Editorial Bernama juga agak nakal dengan menggunakan tajuk sensasi ala tabloid seperti itu dan nescaya mereka yang malas membaca akan terus percaya pada tajuk itu semata-mata," kata Najib.

      Menurut Najib, pertama kali nama beliau dikaitkan dengan pembunuhan Kevin dibuat oleh portal Sarawak Report yang mendakwa lelaki itu dibunuh kerana terlibat dalam penyiasatan kes 1MDB ataupun SRC International Sdn Bhd.

      "Pada masa itu, saya menganggap tohmahan Sarawak Report ini juga amat mengarut kerana ramai yang terlibat dalam siasatan untuk setiap kes.

      "Tidak logik bahawa Kevin seorang yang dijadikan mangsa tetapi ramai lagi yang menyiasat masih hidup, bukan?

      "Oleh kerana pasukan propaganda Pakatan bekerja kuat dalam menanam kebencian terhadap saya, maka ramai termakan fitnah dan mempercayai yang saya terlibat walaupun tidak logik sama sekali," katanya.

      Menurut Najib, pada akhir Mei lalu, Ketua Pesuruhjaya SPRM, Datuk Seri Mohd Shukri Abdull turut menafikan tanggapan umum bahawa pembunuhan Kevin mempunyai kaitan dengan kes dana RM2.6 bilion dan SRC International Sdn Bhd mahupun 1MDB.

      "Ini secara sangat jelas telah mematahkan fitnah dan tohmahan Sarawak Report," kata Najib.

      Amacam dad...dah cerah ke otak kau yang kelabu asap tu bhai ???? Kalau belum...kasi taruk clorox sikit lah ...boleh ?????

      Keh..keh..keh...Harrrk..Tuiii...kiokihkikoiki!!!!

      Delete
    4. Bukan saja kes bunuh Kevin Morales, ada 2 lagi kes menanti....

      - pembunuhan Hussain Najadi,
      - pembunuhan Altantuya
      yang bakal membuat najib & rosmah pasti MATI...

      - mati akal & disusuli,
      - mati beragan di penjara, atau
      - mati dihukum di tali gantung, atau
      - mati bunuh diri

      Apapun, gerenti mati dalam kehinaan.

      Delete
    5. Wak Suman..menjawab pada soalan Wak tu..memang lah saya ni tak pandai sangat bahasa omputeh tu...cukup2 makan aje.

      Tapi bhasa Urdu saya boleh lah sikit2. Wak nak dengar keeeer???

      Tom mare hei Wak Suman appna desh kia hei bul bul raskul hey...maksudnya lebih kurang:

      Sapa yang tak kenal Wak Suman Penjaja Tempek Bacin tersohor di JB, Forest Ct dan Singapork !!!

      Keh..keh..keh...Harrrk..Tuii...kokoikhkikoikikok!!

      Delete

    6. GENG NAJIB pada 2 October 2018 at 23:41 mengkopipes ulasan panjang lebar.

      Dia biasa nya menggunakan banyak nama dan mengkopipes di sini tapi sudah kurang berbuat demikian.

      Komen2 yang di tulis nya sendiri kita hormatkan sebagai "his right of dissent", dan tidak akan di jawab di atas nama GENG MeNJILAT NAJIB.

      Di harap dia akan teruskan begitu sehingga tidak langsung mengkopipes seluruh laporan berita, rencana, komen atau ulasan, ha nya perenggan2 yang relevan kepada hujah hujah yang di keluarkan nya.

      Delete
    7. Syarikat Anak Perdana Menteri Berminat Menjadi Pembekal TNB Pula



      Selepas mendapat kontrak RM11 juta dari Telekom baru-baru ini, syarikat anak Perdana Menteri Malaysia yang dimiliki oleh Tan Sri Mokhzani Mahathir berminat pula untuk menjadi pembekal khidmat jalur lebar berkelajuan tinggi (HSBB) dengan Tenaga Nasional Bhd (TNB)

      Mokhzani yakin bahawa syarikat pengeluar gentian optiknya itu boleh bekerja dengan baik menyokong agenda telekomunikasi syarikat utiliti elektrik negara.

      "Teknologi sentiasa berubah dan ini bermakna pengguna mahukan akses yang lebih luas dan pantas tetapi pada harga yang lebih rendah seiring dengan yang dibincangkan oleh kerajaan Pakatan Harapan,” katanya.

      Katanya, pengumuman TNB baru-baru ini untuk menembusi pasaran komunikasi fiber telah menarik perhatian syarikat beliau.

      Oleh kerana sifat ingin tahu, Mokhzani mahu mengetahui lebih lanjut tentang inisiatif ber­kenaan dan bagaimana Opcom boleh memainkan peranan dan terlibat sama.

      “Opcom adalah pengeluar gentian optik yang ditubuhkan di Malaysia, kami akan cuba untuk mengambil bahagian memenuhi permintaan bagi cadangan daripada pelanggan kami,” kata­nya selepas Mesyuarat Agung Tahunan (AGM) Opcom beberapa hari lalu.

      Pada minggu lalu, TNB me­ngumumkan ba­kal me­laksa­nakan projek perintis penawaran khidmat HSBB di Jasin, Melaka menggunakan infrastruktur fiber optik miliknya bermula September ini.

      Projek rintis yang dijangka siap pada akhir 2018 meliputi 1,100 daripada 4,300 kediaman di tiga kawasan iaitu Taman Merbau, Taman Maju dan Felda Kemendor, di Jasin, Melaka.

      Melalui projek berkenaan, TNB akan meneroka potensi menggunakan kapasiti aset telekomunikasi kami yang sedia ada bagi NCP.

      Dalam perkemba­ngan lain, Mokhzani berkata, nilai projek dalam tangan Opcom mencecah le­bih RM100 juta dan dijangka boleh bertahan sehingga perte­ngahan tahun depan.

      Mokhzani mengakui industri te­lekomunikasi sedang menghadapi tempoh yang mencabar ketika ini, disamping kerajaan juga mempunyai masalah kewangan yang teruk akibat kerajaan terdahulu.

      Tetapi beliau yakin OPCOM akan mendapat lebih banyak peluang untuk mengembangkan perniagaan di negara ini pada masa akan datang.

      -Tun Carlos

      Delete
  11. Replies
    1. This comment has been removed by the author.

      Delete
    2. kadang-kadang dia menyula!
      tapi selalunya dia disula

      cian kejora..

      sanggup menjual maruah komentar

      hanya untuk membeli rokok john

      Delete
    3. Putrasinggora....

      Dakwaan Ketua Wanita PKR, Zuraida Kamaruddin mengenai keputusan Danyal mengosongkan kerusi untuk Anwar hanya dibincang oleh kelompok tertentu saja dalam PKR.

      Saya juga tidak jumpa lagi kenyataan2 atau statement dari Majlis Kepresidenan Pakatan Harapan memberi persetujuan bersama berkaitan PRK Port Dickson.

      Malah kita belum lagi dengar apa2 press statement Pengerusi PH, Tun Mahathir di tv atau akbar2 berhubung kait PRK Port Dickson.

      Yang sibuk bagai nak rak hanya Anwar Ibrahim & puak2 Rafizi saja. Saya perasana mscam ada yang tak kena & hambar saja berbanding 3 PRK di Selangor baru2 ini.

      Mungkin saya tersilap pandang kerana lebih tumpukan lawatan kerja Tun M ke London-New York-London.

      Saya mohon komen dari rakan2 seperjuangan.

      Sekian, terima kasih.

      Delete
    4. Adun PAS cabar Pahang ubah cuti hujung minggu ke Jumaat



      KUALA NERUS: Perwakilan PAS Pahang, Zuridan Mohd Daud mencabar kerajaan negeri Barisan Nasional (BN) menukar cuti hujung minggu di negeri itu ke Jumaat bagi membuktikan keikhlasan mereka untuk bekerjasama dengan parti Islam itu.

      “Kita cuma ada satu permintaan, kalau betul Umno hendak bersama kita, kami Adun PAS di Pahang bersepakat menuntut Jumaat (dijadikan) hari cuti sepertimana Kelantan, Terengganu dan Johor.

      “Kita mohon kepada pemimpin di Pahang supaya berusaha menjadikan Jumaat hari cuti sebagai tanda, bukti kesungguhan untuk kerjasama kita dan Umno-BN.

      “Kita mesti meneliti sejauh mana keikhlasan Umno dan BN dalam menerima dasar-dasar kita dan tidak menentang usaha kita untuk mengeratkan syariah Allah,” kata Adun Damak itu ketika membahaskan ucapan dasar presidennya pada Muktamar PAS ke-64 di Stadium Tertutup Gong Badak, malam tadi.

      Pada 27 Julai lalu, Pesuruhjaya PAS Pahang, Rosli Abdul Jabar dilaporkan berkata, parti itu bersedia menghadap Pemangku Raja Pahang, Tengku Abdullah Sultan Ahmad Shah dalam usaha menjadikan Jumaat sebagai cuti hujung minggu.

      Katanya, cadangan menukar cuti hujung minggu di Pahang kepada Jumaat dan Sabtu berbanding Sabtu dan Ahad ketika ini dibuat selepas mengambil kira pandangan rakyat.

      Beliau berkata, PAS Pahang akan membuat pungutan suara dan mengumpul tandatangan rakyat yang menyokong cadangan itu sebelum menghadap Tengku Abdullah.

      Delete
  12. Kesian tuan haji Othman Ahmad
    Membebel sorang-sorang
    Memaki hamun sorang-sorang
    Mencarut sorang-sorang

    Semoga di hujung usia begini, janganlah hendaknya dia... bercakap sorang-sorang.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Why stay AnonyMOUSE, Why..why..??

      Tikus Tonggeng menikus-nikus
      Betul2 bacul lagi dayus....
      Bodoh mereng bila nak mampus?

      Toksah temberang cakap lebih2 ler. Buktikan kejantanan engkau Kejora sebagai pejuang kebenaran.

      Action man, not talk cock, got it.....??

      Come on suwar...
      KAMU BILA NAK ADA KOTEY UNTUK FACE-TO-FACE- dgn saya agar kamu dapat disunatkan kepala kolop kamu tuu....!!!

      MASIH TAKOTT TELOR KECOTT KERRR.....??
      MASIH TAKOTT TELOR KECOTT KERRR.....??

      Delete
    2. Pemilihan PKR: Dua lelaki ditahan SPRM terlibat politik wang



      KUALA LUMPUR - Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) menahan dua lelaki di Kedah, semalam, disyaki terlibat dalam politik wang bagi pemilihan pemimpin cabang PKR.

      Menurut laporan Astro Awani yang memetik sumber berkata, suspek pertama berusia 48 tahun ditahan pada pukul 12.20 tengah hari di sebuah restoran di Alor Setar, manakala suspek kedua, 46, ditahan pada jam 3.25 petang di Plaza Tol Plus Pendang.

      Kedua-dua suspek dikatakan meminta wang suapan RM20,000 daripada seorang lelaki sebagai dorongan agar namanya yang telah didaftarkan untuk pemilihan parti dikekalkan di dalam sistem, sekali gus layak untuk bertanding.

      Sumber berkata, suspek terbabit sebelum itu telah memaklumkan kepada lelaki terbabit bahawa namanya dan beberapa individu lain lagi akan digugurkan daripada senarai calon, namun boleh dikekalkan sekiranya membayar suapan tersebut.

      Menurutnya, susulan penahanan itu, SPRM turut merampas wang tunai berjumlah RM10,000 daripada kedua-dua suspek.

      Sementara itu, Pengarah SPRM Kedah, Datuk Mohd Fauzi Mohamad ketika dihubungi mengesahkan penahanan tersebut.

      "Kedua-dua suspek akan dibawa ke Mahkamah Majistret Alor Setar pagi ini bagi tujuan permohonan reman.

      "Siasatan dijalankan di bawah Seksyen 16(a)(A) Akta SPRM 2009," ujarnya.

      Delete
  13. Wak Suman Penjaja Tempek Bacin....Wak takkan tak terbaca berita yang kini hangat di pasaran..berita aap eeerk???

    Dah tentu lah berita pasal si saipol dengan mentornya DSAI tu. Dah tentu Wak pun terperanjat akan keberiannya mensmash kaw2 DSAI tu..kan Wak ???

    TELUK KEMANG - Agak senyap sejak beberapa hari lepas, calon Bebas, Saiful Bukhari Azlan mula melakukan ‘serangan’ pertama kepada lawannya dalam PRK Port Dickson, Datuk Seri Anwar Ibrahim.

    Dalam sidang media pertamanya, beliau mempersoalkan samada Anwar mempunyai maruah kerana memutuskan untuk bertanding di Port Dickson.



    Menurutnya, jika dia adalah Anwar, dia akan berasa malu kerana gunakan duit rakyat untuk mengangkat agenda peribadi.

    “Orang tanya saya, tiada maruah ke, tak malu ke bertanding dalam PRK Port Dickson ini?

    “Kalau saya jadi Anwar, saya lagi malulah. Anda gunakan duit rakyat untuk angkat agenda peribadi. Itu ada maruah ke?

    “Itu (bertanding di Port Dickson) apa? Itu satu perkara yang betul ke?” katanya kepada pemberita dalam sidang media, di sini, petang tadi.

    Nak tanya lah..yang mana satu pilihan Wak..Saipol atau DSAI atau kedua2nya sekali ???

    ReplyDelete
    Replies
    1. PADAHNYA TONGGENG KOPIPES BUTA2.

      Pukimak haramjadah kejora tonggeng kopipes....

      GENG NAJIB2 October 2018 at 12:05
      Serban Punya Hal - Tak Dapat Jawab Soalan, Amar Singh Cari Ruang Untuk Alih Perhatian

      Bukan nak 'backing' RPK tapi jelas RPK sebenarnya menyindir Amar Singh dengan katakan yang serban Amar Singh ketat sangat sampai menghalang darah daripada sampai ke otak dan mungkin sebabkan sel2 otak dia tak bersambung...😂😂😂

      Maksudnya alasan2 yang Amar Singh bagi di tambah dengan sindiran Amar Singh yang katakan RPK timbulkan isu nie di sebabkan arahan seseorang dan di lakukan semata2 kerana diupah adalah alasan budak hingusan dan tak sheshuai langsung dengan jawatan pegawai polis kanan yang dia sandang sekarang...😄😄😄

      Lagi syahdu bila Amar Singh tuduh RPK rasis dan menghina pakaian tradisi kaum Sikh...🤦‍♂️🤦‍♂️🤦‍♂️

      The Malaysian Gurdwaras Council Dan Benggali2 Lain Ibarat Lebih Sudu Dari Kuah

      Presiden The Malaysian Gurdwaras Council, Jagir Singh pulak tak nak ketinggalan jadi nasi tambah tak berkuah dalam isu nie...

      Nie isu antara RPK dengan perangai kebudak2an Amar Singh...

      Kalau tak tahu hujung pangkal, tak yah campur...

      Sepatutnya TMGC jadi orang tengah sebagai pendamai utk cari jalan penyelesaian...

      Memburukkan keadaan bila benggali2 dari Malaysia hantar ugutan dalam pelbagai bentuk pada RPK...

      Sampai cakap nak guna 'kabel' persatuan Sikh United Kingdom untuk cari RPK...😂😂😂

      Tapi sebagai blogger Melayu yang matang, RPK telah mengeluarkan kenyataan memohon maaf pada kaum Sikh...

      Tahniah RPK...
      --------------------------------------------------------------

      Kini RPK (Raja Pukimak Klentong) secara terbuka mohon maaf kpd Datuk Amar Singh.

      Ini laporannya.....


      image: https://www.thestar.com.my/~/media/online/2018/09/28/06/07/raja-petra.ashx/?w=620&h=413&crop=1&hash=F08EDE92904CC92E6E474BD32FEAC8F6F4DA602E


      PETALING JAYA: Blogger Raja Petra Kamarudin has apologised to Comm Datuk Seri Amar Singh and the Sikh community over his remark on the Bukit Aman Commercial Crime Investigation Department (CCID) director's turban.

      "I was told a Sikh’s turban is a very sacred item and they do not take too kindly to anyone making fun of it. For that I would like to sincerely apologise.

      image: https://content.aimatch.com/default.gif

      image: https://content.thestar.com.my/smg/settag/name=lotame/tags=Int_Sports,all,Int_Sports_Football

      ADVERTISEMENT

      "I can argue that I did not consider my quip an insult to the Sikh faith or that this was not my intention. But it is not what I intended that matters but how what I said was received.

      "And I also apologise to Amar Singh Ishar Singh because, as much as I may disagree with him, that disagreement should not be reduced to the level of insulting his religion," he said in his blog on Monday (Oct 1).

      image: https://content.aimatch.com/default.gif

      image: https://content.thestar.com.my/smg/settag/name=lotame/tags=Int_Sports,all,Int_Sports_Football


      "These two, plus Manjeet Singh Dhillon and the late Karpal Singh, acted as my lawyers during my various trials and ISA detention 10 years ago.

      "They also helped me in other ways, which I am not at liberty to mention, and which helped me to settle down in the UK (United Kingdom) after I left Malaysia in February 2009," he said.

      Raja Petra said he would not insult the faith of those who had done so much for him and had asked nothing in return as it would tantamount to not remembering their good deeds.

      Last Friday (Sept 28), Raja Petra published a post on his blog Malaysia Today titled “Amar Singh’s Turban Must Be Too Tight” after a war of words with the CCID director over his claim that the police had stolen RM43.3mil following raids at various premises linked to former premier Datuk Seri Najib Tun Razak in May.
      -----------------------------------------------------------------

      INI SATU LAGI BUKTI DURJANA PUKIMAK HARAMJADAH KEJORA TONGGENG MENGKOPIPES ASAL BOLEH UNTUK MEMBURUK-BURUKKAN KERAJAAN PAKATAN HARAPAN PIMPINAN NEGARAWAN TERSOHOR, TUN MAHATHIR.

      Delete
    2. Kalau harta Jamaluddin Jarjis 2.1 billion, berapa harta Mahathir?



      Saya tak tahu dan tak terfikir bahawa harta peninggalan Datuk Seri Jamaluddin Jarjis (JJ) adalah 2.1 billion sehingga ibunya Aminah Abdullah, 83 tahun menutut mendapatkan bahagian yang sah atau faraid seperenam daripada peninggalan harta pusaka tersebut.

      Saya tak mahu buat apa-apa tohmohan tetapi sangat sukar bagi saya untuk menjelaskan bagaimana seorang bekas Menteri Kewangan Kedua mempunyai harta sebanyak itu?

      Kita belum tahu lagi berapa ramai pimpinan UMNO yang mempunyai harta mungkin lebih daripada apa yang dimiliki oleh JJ

      Mahathir Mohamad adalah Menteri Kewangan selepas Anwar Ibrahim di pecat. Mahathir pernah memberi jawatan Menteri Kewangan sekejap kepada Tun Daim dan kemudian mereka ada sedikit krisis antara Tun Mahathir dan Tun Daim, akhirnya Mahathir mengambil alih semula jawatan Menteri Kewangan dan antara yang menjadi Menteri Kewangan Kedua semasa Mahathir menjadi Menteri Kewangan ialah Datuk Seri Jamaluddin Jarjis (JJ) iaitu pada 20 November 2002 sehingga 26 March 2004 sehingga Pak Lah menukar JJ ini kepada Menteri Perdagangan Dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna (Januari 2004 - Mac 2004), Menteri Sains, Teknologi dan Inovasi (Mac 2004 - Mac 2008) dan akhir sebelum meninggal dunia sebagai Duta Besar Malaysia ke Amerika Syarikat (Julai 2009 - Februari 2012).

      Kalau JJ ada duit 2.1 billion. Tak hairan lah anak-anak Mahathir menjadi antara orang terkaya di Malaysia. Kalau bapa Mahathir macam bapa Najib kita mungkin tak berapa hairan. Kalau atuk Mahathir sama dengan atuk Najib antara yang ada saham dengan pusat judi genting yang berpendapatan 160 billion setahun kita tak hairan.

      Saya pernah membaca pendedahan Mahathir mempunyai sekitar US $40 billion dan tercatat di Wikipedia dan paling aneh berlaku nama Mahathir Mohamad dengan misterinya dipadam dari senarai Wikipedia yang memberi maklumat tentang harta yang dimiliki oleh pemimpin semasa dan bersara di negara-negara serata dunia.

      Dengan menyebut 53 rujukan, Wikipedia telah menyenaraikan Mahathir sebagai bekas pemimpin negara yang kedua terkaya di dunia selepas Presiden Mesir, Hosni Mubarak yang memiliki sejumlah sekitar US $40 ke US$ 70 billion.



      Walau bagaimanapun, laman Wikipedia yang masih boleh dilayari di Malaysia, nama Mahathir dengan misterinya telah dipadam pada hari Isnin 17 Disember 2012 beberapa minit selepas Malaysia Chronicle menyiarkan berita Mahathir now the world's second richest ex-leader with US$ 44 BILLION? (Mahathir sekarang bekas pemimpin kedua terkaya dengan harta sejumlah US$ 44 Billion?). Pembaca boleh rujuk pada versi bergambar laman web dimana nama Mahathir disenaraikan dengan jelas selepas Mubarak dan bandingkan ia dengan versi seperti di pautan.
      (http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_heads_of_state_and_government_by_net_worth.)

      Tak hairan kalau mengikut sumber maklumat tidak rasmi Mahathir menyalurkan lebih kurang RM500 juta (½ billion) untuk Harapan menggunakannya dalam kempen menjatuhkan Najib sehingga berlaku krisis dalam PKR dalam menentukan siapa pimpinan Harapan sehingga Nurul Izzah pergi membujuk Mahathir di luar negara pada masa itu.

      Delete
  14. Hello GENG NAJIS HARAMJADAH,
    Malam ni dah makan ubat ke belum?
    Telan lebih lebih sikit, biar cepat MAMPOS

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kesian melayu tak berkhatan

      Delete
    2. Hayat HARAPAN tak lama, banyak penyakit
      Diterbitkan 26 Jul 2018, 5:34 petang | Dikemaskini 26 Jul 2018, 6:23 petang

      A+ A-
      Pemimpin kanan PAS Mokhtar Senik merasakan jangka hayat pentadbiran Pakatan Harapan (HARAPAN) akan lebih singkat daripada pemerintahan BN.

      "Duk berasa jangka hayat kerajaan Pakatan Harapan ni lebih singkat dari jangka hayat BN. Kalau anda berpandangan sebaliknya terpulang lah," kata Ahli Jawatankuasa PAS Pusat pada suatu hantaran Facebook hari ini.

      Beliau juga berkata hal ini kerana HARAPAN menghidap penyakit "kerap kencing."

      "Saya kata begitu kerana HARAPAN ni banyak sangat penyakit.

      "Melebihi penyakit yang pernah dihidap oleh Umno/BN. Penyakit nombor satu HARAPAN ialah kerap kencing," kata Ketua Dewan Ulama PAS Pahang itu.

      Kenyataan pedas pada Dr M, Guan Eng

      Mokhtar sering mengeluarkan kenyataan pedas sebelum ini dan dipercayai kenyataan beliau hari ini ada kaitan dengan kempen pilihan raya kecil Sungai Kandis.


      Ulama PAS itu pernah mengulas tindakan pengerusi HARAPAN Tun Dr Mahathir Mohamad menziarahi pusara allahyarham Datuk Fadzil Noor dan cuba mengunjungi pusara allahyarham Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat ketika kempen PRU14.

      "Ziarahlah Tun, sambil-sambil tu buatlah muka sedih. Pasti makin ramai yang akan panggil Tun dengan gelaran ayahanda dan bonda.

      "Ziarah laa.. Tun akan dilihat benar-benar bertaubat dan insaf. Dan lebih insaf lagi kalau Tun ziarah kubur sendiri yang sedang menanti," katanya melalui kenyataan terbuka di Facebook.

      Mokhtar pernah berkata setiap kali Lim Guan Eng mengecam Kelantan maka 'bala' hadir di Pulau Pinang, ketika banjir besar melanda negeri itu pada November tahun lalu.

      Delete
  15. Wak Suman Penjaja Tempek Bacin...Wak dah tentu telah menonoton BBC HARD TALK yang telah diadakan semalam. Kalau belum..google aje lah sendiri yeer.

    Fuuuh..Teruk jugak Tun M kena grill dengan wartaawn tu. Kesia pulak tengok...berbuih2 mulut Tun nak menjawab soalan2 yang telah dilontarkan padanya.

    Kita kena tabik dan angkat topi tinggi2 pada wartawan tu kerana bertanyakan soalan2 "maut" pada Tun. Nampak sangat dia telah betul2 buat homeworknya...Jenuh jugak RTun nak pusing kiri kanan dan spin..tapi tak berapa nak jadi pulak.

    Yang best tu..bila ditanya soalan tentang tuduhan Tun terhaadp DSNR berkaitan 1MDB dan RM2.6 billion. Bila dibangkitkan pasal bukti2 kukuh untuk mengaitkan DSNR dengan segaal tudihan tu..berdegap degup Tun terpaksa menelan air liur. Nampak sangat bahawa tuduhan2 tu semuanya konspirasi semata2.

    Bila Tun tak dapat jawab bila ditanya mengenai 1MDB..seperti biasa dia menyalahkan DOJ yang telah mendedahkan berkaitan isu tersebut dan Msia hanay mendakwa DSNR berpandukan dakwaan DOJ tu..sedangkan takde bukti kukuh untuk kaitakan DSNR dengannya.

    Wartawan tu tanya lagi..Tun dah jumpa dan tanya sendiri pada kerabat DiRaja Arab berkaitan derma tu ..dan jawapannya..tak logik ada orang nak derma sebanyak tu pada DSNR.

    Wartawan tu ada tanya pasal permohonan maaf yang telah diberikan pada DSAI seperti yang dinyatakan oleh DSAI dalam satu interview dengan BBC...tapi Tun ytak ngaku dia ada buat permohonan maaf tu. Spin dan pusing aje kejenya kan .

    Dia juga terkejut bila dibangkitkan tentang kecamannya terhadap yahudi sejak dulu lagi...pening jugak dia nak menjawabnya.

    Rasanya ...ini lah satu2nya interview yang dia kena roasted kaw2 punya. Dah tentu lah Tun menyesal atk abis kerana menerima jemputan untuk wawancara tu.

    kalau dia tau dia nak kena bash teruk2 macam ni, dah tentu lah dia takkan menerima jemputan tu...apa nak buat, taik kambing bulat2...setuju tak Wak Suman oooooi!!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tonggeng,

      Engkau fasih ker bahasa Inggeris?

      Perhaps you should begin your English lesson from scratch, eg.
      My pen is missing.
      My pen is missing.
      My pen is misssng.
      My penis missing.
      My penis missing.
      My penis missing.

      Come on suwar...
      KAMU BILA NAK ADA KOTEY UNTUK FACE-TO-FACE- dgn saya agar kamu dapat disunatkan kepala kolop kamu tuu....!!!

      MASIH TAKOTT TELOR KECOTT KERRR.....??
      MASIH TAKOTT TELOR KECOTT KERRR.....??

      My challenge to you still stand.....!!

      Delete
    2. Kote saya belum tumbuh tuan haji.
      Saya boleh bayangkan rupa tuan haji yg sedang marah ni mcm bomoh orang asli Mah Meri sedang dirasuk hantu.

      Delete
    3. As usual, the flamboyant & swashbuckling Tun Dr Mahathir Mohamad stood firmly by his strong criticism of Israel during his recent speech at the United Nations General Assembly, saying he was giving a “truthful” assessment of the Middle East problem.

      “If you are going to be truthful, the problem in the Middle East began with the creation of the state of Israel, that is the whole truth,” the prime minister, who is on a working visit to Britain, told BBC’s Hardtalk programme today.

      He also brushed aside comments by the Israeli media calling him an anti-Semite, saying the term was frequently used against critics of Israeli policies.

      “There are many races in this world, I have said nasty things about them but they never accused me of being anti- this or anti- that.

      “But the Israelis are special, you cannot even mention that in the Holocaust it was not six million (Jews who died),” he told host Zeinab Badawi.

      Mahathir was also asked about criticism in the Israeli media, which quoted his 1970 book “The Malay Dilemma” in which he had described the Jews as “hook-nosed”.

      “These kinds of things are not acceptable, are they, prime minister?” Badawi asked him.

      To this Mahathir said: “Well, lots of people say nasty things about us, ‘Malays lazy’ and all kinds of things. That is an opinion and I gave them my opinion on things.”

      Bedawi: But why say hook-nosed and good with money, it’s not necessary is it?
      Mahathir: They are hook-nosed.
      Bedawi: I’m sure that many people would find that very offensive.
      Mahathir: Many people call the Malays flat-nosed. We did not object. We did not go to war for that.
      -------------------------------------------------------------

      Tun Mahathir diasak bertubi-tubi tapi beliau tetap berkharismatik, cool, senyum menawan tapi tegas bila disoal berkaitan Regim Zionis/negara Israel.

      Ini yg tidak ada pada pemimpin2 lain, termasuk Anwar Ibrahim sekali pun.

      Tun Dol, Tundun Najib & Jahit Kerdee lagi gone case.


      Delete
    4. Kerajaan PH dibayangi agenda Malaysian Malaysia
      Minda Rakyat 13 hrs ago # Berita
      LightBlog
      Notis : Kami membuka satu group baharu "MindaRakyat" di Telegram. Anda boleh berborak apa sahaja di sini. Group ini terbuka dan tiada sekatan. Group ini menerima RSS (suapan berita) daripada blog ini secara berkala. >> Masuk < <


      Kerajaan Pakatan Harapan tidak mempunyai hala tuju jelas sehingga ramai pihak mengambil kesempatan menggugat Islam dan hak Melayu, kata Ketua Pemuda PAS.

      Ustaz Muhammad Khalil Abdul Hadi berkata, melihat kepada sikap kerajaan ketika ini, ia menuntut kita keluar daripada kepompong liga politik.

      “Retorika perpaduan yang dicanang Pakatan Harapan, bukan sahaja bersifat sementara tetapi turut dibayangi agenda ‘Malaysian Malaysia’ yang dicita-citakan DAP sejak sekian lama,” katanya ketika menyampaikan ucaptama dalam Majlis Perasmian Muktamar Dewan Pemuda Pas Ke-59 di sini hari ini.

      Perasmian dilakukan Timbalan Presiden PAS, Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man.

      Mengulas lanjut Khalil berkata, dinamika politik hari ini benar-benar telah berubah.

      “Kita berpolitik dengan dasar syariat demi kelangsungan umat Islam dan masyarakat Melayu sebagai majoriti dalam demografi populasi negara.

      “Maka dengan pelbagai dinamika politik yang terbuka, berubah dan menjadi kian rencam di masa depan menuntut ‘kefaqihan’ seluruh ahli PAS termasuk Pemuda hingga berupaya menyulam gerakan secara aktif dan inovatif.

      “Saya percaya, keupayaan sekurang-kurangnya dalam kedua cabang fiqh ini, bahkan jika boleh lebih dari itu, akan menjadikan PAS penggerak politik yang sentiasa terkehadapan,” katanya.

      Delete
  16. melayutakberkhatan....Ini satu lagi pendapat dari rakan ku yang lain. Kalau aku tau sorang aje, tak syok lah kan.

    Jadi aku nak kongsikan dengan kau dan cai2 Haprakan kat sini, termasuk lah Wak Suman Tempek Bacin tu..tak salah kan ???

    Ini komen kawan aku tu :

    Alaaa..menteri kasut itam ni main wayang aje. Kat sekolah suruh tayang cerita p. ramlee dan upin ipin. Kat rumah depa semua , bila balik... bukak astro aec, xiao tai...wah lah Toi.....

    Sama je jadinya... tak meningkatkan mutu bahasa melayu....wal hasil balik asal, itu pasal lah tak hasil !!!

    Sepatutnya.... tutup je terus sekolah sjkc dan sekolah persendirian cina. Serap semua murid ke satu sistem sekolah yg sama iaitu sekolah kebangsaan.

    Kata nak Malaysia jadi macam Finland. Kena lah sistem persekolahan satu aliran aje iaitu aliran kebangsaan. Ini dah jadi cacamarba land pulak....

    Dulu kata kalau murid pakai kasut hitam akan menggalakkan murid cina pergi ke sekolah kebangsaan. Sekarang nak buat macam sistem terdahulu je....takde apa2 beza pun..ngabihkan boreh ajeeeer!!!

    Apa yang malaysia barunya ntah la dari menteri capang ni.

    Aku terkelu lidah tak berkata apa2 bhai...nampaknya marah betul kawan aku tu lah!!!! Apa pendapat kau pulak haah ???

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tonggeng suka tepuk-tepuk bongok.
      Bongok macam pandikar Amin Bapok.
      Speaker rusak tau nyer 'duduk..duduk'.
      2 spesid bangkai anjing dubuk.

      Lagi satu...why stay AnonyMOUSE Tikus, Why..why..??

      Tikus Tonggeng menikus-nikus
      Betul2 bacul lagi dayus....
      Bodoh mereng bila nak mampus?

      Toksah temberang cakap lebih2 ler, tonggeng. Buktikan kejantanan engkau Kejora sebagai pejuang kebenaran.

      Action man, not talk cock, got it.....??

      Come on suwar...
      KAMU BILA NAK ADA KOTEY UNTUK FACE-TO-FACE- dgn saya agar kamu dapat disunatkan kepala kolop kamu tuu....!!!

      MASIH TAKOTT TELOR KECOTT KERRR.....??
      MASIH TAKOTT TELOR KECOTT KERRR.....??

      My challenge to you still stand.....!!

      Delete
    2. Wak Suman Penjaaj Tempek Bacin...Wak tak terperanjat king kong ke bila terbaca apa ayng diperkatakan oleh Jemin ni ????

      Budaya Kotor Mula Menular Dalam PKR?

      Timbalan Presiden PKR, Datuk Seri Mohamed Azmin Ali mendakwa budaya cium tangan, membodek dan mendewa-dewakan pemimpin seperti yang dalam Umno, kini semakin menular dalam PKR.

      Justeru, katanya budaya itu harus dibendung segera dengan ahli PKR seharusnya membudayakan idealisme perjuangan dan tidak taasub kepada pemimpin.

      Budaya Kotor Mula Menular Dalam PKR?

      “Saya nampak budaya cium tangan seperti dalam Umno dah berlaku dalam PKR sekarang.

      “Saya nak ingatkan supaya semua anggota parti setia kepada perjuangan dan jangan taksub kepada pemimpin kerana budaya ini tidak sihat,” katanya yang dipetik oleh portal Berita Harian Online.

      Mohamed Azmin berkata demikian selepas menemui ahli PKR Terengganu dalam Pidato Malaysia Baru sempena siri jelajah menjelang pemilihan parti itu di Kuala Terengganu, malam semalam.

      Pelik kan Wak...Jemin ni dah macam meludah ke langit, jatuh kat muka sendiri. Takkan lah Wak atk tau dia ni kan kaki bodek dan cium tangan dan kaki Tun M tu. Sanggup jadi balaci nombor wahid Tun asalkan hajatnya jadi PM ke8 tercapai.

      Lagi pun..wak kan bekas pengerusi UMNO bahagian tempat Wak dulu tu...bukan kah budaya cium tangan dan kaki ni Tun M yang mulakan dalam UMNO dulu???

      Oooops..sebelum terlupa..nak tanyalah...Wak tak hadir ke majlis sambutan untuk Tun petang tadi, takkan lah macai dan balaci tegar Tun macam Wak ni tak pergi kot. Dapat cium tangan dan kakinya keer ????

      Delete
    3. Oh yes...Tun M is like a father to me. As a matter of fact, he is older than my late dad.

      Delete
    4. Khazanah: Isu baju dalam hanya mahu malukan Azman
      NOR AINNA HAMZAH 1 OGOS 2018
      Khairy Jamaluddin
      Khairy Jamaluddin - Foto Sinar Harian SHARIFUDIN ABDUL RAHIM
      A-A+ (Ubah saiz teks)
      SHAH ALAM - Tindakan kerajaan memfokuskan kepada kerugian Khazanah Nasional Berhad (Khazanah) melalui sebuah syarikat borong atas talian yang menjual baju dalam wanita disifatkan hanyalah untuk memalukan ahli lembaga pengarah termasuk Pengarah Urusannya, Tan Sri Azman Mokhtar.

      Bekas Ketua Pemuda Umno, Khairy Jamaluddin dalam laman sosial facebooknya menyatakan, tumpuan kepada kerugian kecil berkenaan adalah bagi mengalih perhatian terhadap kejayaan di bawah legasi Azman.


      Menurutnya, Khazanah berjaya mencatatkan peningkatan nilai aset dari RM65 bilion pada tahun 2004 kepada RM157 bilion pada penghujung tahun lalu.

      “Nilai bersih yang diselaraskan (tanggungan liabiliti dan dividen yang dibayar kepada Kerajaan) adalah RM47 bilion pada tahun 2004. Pada akhir tahun lalu, nilai bersih yang diselaraskan adalah RM115.6 bilion.

      “Inilah warisan yang ditinggalkan Azman menerusi kepimpinannya dalam Khazanah. Bukan kerugian yang lebih kecil yang telah ditonjolkan (kerajaan PH) untuk memburukkan reputasi Azman,” katanya.

      [ ARTIKEL BERKAITAN: Khazanah melabur di syarikat baju dalam ]

      Khairy berkata, selain warisan pertambahan aset Khazanah, Azman juga berjaya membuat perancangan legasi bagi menggantikannya dengan melantik dua timbalan menteri yang mana salah seorangnya mampu menyambung legasi kepimpinannya sebaik tamat kontrak.

      Menurutnya, Azman sangat berharap agar kedua-dua yang dilantik itu akan dapat mengambil alih kepimpinan syarikat berkenaan bagi memastikan kesinambungan dalam melaksanakan mandat Khazanah sebagai dana kekayaan negara.

      “Seperti yang telah saya katakan sebelum ini, kejayaan Khazanah bermula dengan pelantikan Azman pada tahun 2004. Kita harus mengawasi sebarang cubaan memecahkan legasi kejayaan kepimpinan ini dan cubaan menggantikannya dengan kapitalisme kroni 1990-an.

      “Khazanah telah menjadi entiti pemegang saham kepada pelabur strategik bagi mencari peluang serta merealisasikan pulangan yang lebih tinggi, selain mempromosikan ekonomi dan korporat Malaysia.

      “Menurutnya, legasi Azman telah berjaya membentuk kumpulan sumber manusia pengurusan dan eksekutif yang berbakat,” katanya.

      Dalam pada itu Khairy menegaskan, pembangkang akan memantau dengan teliti langkah yang diambil kerajaan PH dalam isu Khazanah berkenaan.

      Menyentuh mengenai peletakan jawatan Azman serta ahli lembaga pengarah Khazanah, Khairy menegaskan, Azman serta barisan ahli lembaga pengarah tidak diberi peluang untuk bertemu serta berbincang dengan Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad lebih dua bulan.

      Menurutnya, kegagalan untuk bertemu dengan Perdana Menteri telah menyebabkan Khazanah tidak dapat mengadakan mesyuarat.

      “Mesej (tidak berpeluang bertemu PM) itu difahami oleh lembaga Khazanah dan akhirnya mereka menawarkan peletakan jawatan,” katanya.

      Bagaimanapun menurutnya, berlaku keganjilan apabila lembaga baharu menggantikan Khazanah diumumkan melalui Pejabat Perdana Menteri.

      “Khazanah hampir sepenuhnya di bawah pemilikan Menteri Kewangan Diperbadankan dan seharusnya sebarang pelantikan lembaga pengarah mesti ditandatangani dan diumumkan oleh Menteri Kewangan, bukan Perdana Menteri. Tetapi ini tidak dilakukan.

      Delete
  17. najib used to be an embarrassment to malaysians overseas, but now....pity...he is a liability to all.....even umno felt disgusted to be associated with him....

    all but one, very happy linked to him....geng najis....he he.....when stupids ganged up together...we smell shits all over the places....he he he

    que sera sera....

    ReplyDelete
    Replies
    1. no wonder...u know....so it was u who was licking lustfully....ha ha ha

      Delete
    2. GST dah tak ada, Dah kahwin ke YB Bukit Melawati ni?
      Minda Rakyat 21 hrs ago # Isu Semasa
      LightBlog
      Notis : Kami membuka satu group baharu "MindaRakyat" di Telegram. Anda boleh berborak apa sahaja di sini. Group ini terbuka dan tiada sekatan. Group ini menerima RSS (suapan berita) daripada blog ini secara berkala. >> Masuk < <


      Kembali ke zaman silam, wanita di atas telah mengemparkan media sosial apabila beliau bergambar protes dengan placard berbunyi, "bertahun aku kumpul duit masih tidak cukup. Najib susahkan aku lagi dengan cukai GST."

      Kembali ke zaman sekarang, wanita ini sudah bergelar ADUN Bukit Melawati. Itu bukan persoalannya. Apa yang kita mahu tahu sekarang adalah dengan penghapusan GST dan pengenalan cukai SST, adakah beliau sudah cukup duit untuk berkahwin.

      Dengan elaun ADUN Selangor yang dikatakan akan dinaikkan, pastinya duit kahwin bukan masalah besar untuk YB kan? Tinjauan ke atas posting terbaru ADUN berkenaan, teruk beliau ditroll atau disakat oleh netizen walaupun sebahagian besar komen telah beliau padam.

      Kesimpulannya, kata orang tua, cakap siang pandang-pandang, cakap malam dengar-dengar. Kita tidak mahu suatu hari cakap kita hari ini akan menjadi bahan ketawa orang pada masa depan.

      Delete
  18. Kesian Tuan Haji Othman Ahmad
    Mengamuk sorang-sorang
    Mencarut sorang-sorang
    Membebel sorang-sorang
    Memaki hamun sorang-sorang
    Menjerit sorang-sorang
    Tak lama dah tu... duduk sorang-sorang lah

    ReplyDelete
    Replies
    1. Rakan2 seperjuangan,

      Betul ker cakap anonyMOUSE Kejora Tonggeng tuu?
      Selama ini yg menyamar pelbagai nama & bercakap sorang2 tuu, siapa yer....??

      Delete
    2. BERI PENJELASAN KES NAJIB GUGUR


      Kes Guan Eng: Senator gesa Peguam Negara beri penjelasan
      3 SEPTEMBER 2018
      FacebookTwitterWhatsAppEmailMore328
      Khairul Azwan Harun
      Khairul Azwan Harun
      A-A+ (Ubah saiz teks)
      KUALA LUMPUR - Peguam Negara Tommy Thomas digesa memberikan penjelasan sewajarnya tentang kenyataan rasmi Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) berhubung kes melibatkan Menteri Kewangan Lim Guan Eng di Mahkamah Tinggi Pulau Pinang hari ini.

      Ahli Dewan Negara Senator Khairul Azwan Harun berkata ia berhubung pembebasan Lim yang juga bekas Ketua Menteri Pulau Pinang dan ahli perniagaan Phang Li Koon daripada pertuduhan rasuah mengenai pembelian sebuah banglo bawah nilai pasaran.


      Menurut Khairul Azwan, Peguam Negara perlu segera tampil memberi penjelasan kerana keputusan mahkamah hari ini boleh menyebabkan peranan institusi kehakiman negara diragui.

      "Kita akui Peguam Negara dan Pejabat Peguam Negara mempunyai kuasa untuk membuat, menarik balik pertuduhan atau apa-apa tindakan pendakwaan, tetapi kes ini telah menimbulkan ‘big question mark’ dan mencipta pelbagai persepsi tidak baik kerana kes ini telah dibawa ke mahkamah sebelum ini," katanya ketika ditemui pemberita di lobi Parlimen di sini hari ini.

      SPRM dalam kenyataan ringkas hari ini menegaskan bahawa keputusan menarik balik kes tersebut telah diputuskan oleh Pejabat Peguam Negara dan bukannya daripada SPRM.

      Hakim Datuk Hadhariah Syed Ismail melepaskan dan membebaskan Lim, 58 dan Phang, 46 berikutan permohonan peguam Ramkarpal Singh yang mewakili Lim, dan Datuk V.Sithambaram serta Hisyam Teh Poh Teik yang mewakili Phang, supaya anak guam mereka dibebaskan sepenuhnya daripada pertuduhan itu.

      Hadhariah berkata beliau tidak bersetuju dengan permohonan pihak pendakwaan supaya pertuduhan itu ditarik balik dan kedua-dua tertuduh dilepaskan tanpa dibebaskan (DNAA).

      DNAA bermakna pihak pendakwaan boleh meneruskan pertuduhan yang sama terhadap tertuduh.- Bernama

      Delete
  19. The Port Dickson blues.

    X hilang bisa siular menyusur akar..
    helang jua berkuasa raja diangkasa..
    Tiadalh puas mereka hatikan terbakar..
    Anwar naik bertahta habislh mereka2 terpaku terseksa..

    Nak kata apa..hahahasianwar kakitajiakan dtajinya semua..
    Keh keh keh heh eh..lebih kurang gitulh bang Shah..





    ReplyDelete
    Replies
    1. Bro Ramly Ahmad,

      Dakwaan Ketua Wanita PKR, Zuraida Kamaruddin mengenai keputusan Danyal mengosongkan kerusi untuk Anwar hanya dibincang oleh kelompok tertentu saja dalam PKR.

      Saya juga tidak jumpa lagi kenyataan2 atau statement dari Majlis Kepresidenan Pakatan Harapan memberi persetujuan bersama berkaitan PRK Port Dickson.

      Malah kita belum lagi dengar apa2 press statement Pengerusi PH, Tun Mahathir di tv atau akbar2 berhubung kait PRK Port Dickson.

      Yang sibuk bagai nak rak hanya Anwar Ibrahim & puak2 Rafizi saja. Saya perasana mscam ada yang tak kena & hambar saja berbanding 3 PRK di Selangor baru2 ini.

      Mungkin saya tersilap pandang kerana lebih tumpukan lawatan kerja Tun M ke London-New York-London.

      Saya mohon komen dari rakan2 seperjuangan.

      Sekian, terima kasih.

      Delete
    2. Mahathir bergaduh dengan Najib, Pak Lah jadi mangsa



      Bekas Perdana Menteri, Tun Abdullah Ahmad Badawi dijangka digugurkan sebagai penasihat Petroliam Nasional Bhd (Petronas).

      Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad dalam satu temubual berkata bahawa kerajaan telah mengeluarkan notis penamatan perkhidmatan kepada Tun Abdullah Ahmad Badawi sebagai penasihat Petronas.

      “Beliau diberi notis bahawa tempohnya dalam proses penstrukturan semula. Beliau akan digugurkan,” kata Dr Mahathir kepada The Malaysian Reserve.

      Abdullah yang dilantik penasihat Petronas pada April 2016 akan dipecat daripada jawatannya semasa proses penstrukturan semula syarikat petroliam negara itu akan datang.

      Dr Mahathir berkata tiada keperluan untuk memiliki penasihat di Petronas kerana syarikat itu menunjukkan prestasi baik dan pencapaiannya diiktiraf di peringkat antarabangsa.

      “Petronas sebenarnya dinilai oleh para pelabur sebagai syarikat yang dikendalikan dengan baik.

      “Ini kerana orang di sana baik, kita tidak melihat sebagai tanda-tanda mencuri wang dan semua itu.

      “Mereka membayar gaji yang lebih baik tapi secara keseluruhan, prestasi mereka diiktiraf pasaran sebagai syarikat yang dikendalikan dengan baik. Itulah sebabnya ia adalah satu-satunya syarikat di Malaysia yang ada dalam senarai Fortune 500,” katanya.

      Langkah untuk melantik Abdullah sebagai penasihat Petronas dilihat sebagai tindakan politik yang jelas dalam reaksi terhadap gesaan Dr Mahathir agar Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak atas tuduhan rasuah.

      Tidak mengejutkan bahawa Dr Mahathir kini ingin menghapuskan penggantinya dari kedudukan yang pernah dipegangnya selama 13 tahun, berikutan kemenangan Pakatan Harapan pada pilihan raya umum 9 Mei.

      “Dia (Abdullah) akan bersara kerana kita tidak perlu penasihat. Saya adalah penasihat untuk masa yang lama tetapi sudah tentu, ketika saya menjadi penasihat, saya tahu sedikit mengenai perniagaan sehingga saya memberi nasihat. “Tetapi penasihat kadang-kadang tidak memberikan nasihat, jadi saya fikir kita akan membazirkan wang jika kita hanya membayar sebagai cara untuk memberi sedikit wang kepada seseorang,” kata Dr Mahathir.

      : Mahathir dengan siapa dia berbaik. Tunggu apa Mahathir nak buat kepada LGE dan Azmin....

      Delete
  20. Wak Suman penjaja Tempek Bacin...Rasanya Wak kan selalu melancong ke US. Dah tentu lah Wak tau berapa harga sewa hotel Plaza , tempat Tun dan rombongannya termasuklah isteri, anak, menantu serta cucu dan cucu sedaranya menginap....kan Wak !!!

    Tun M: Harga bilik hotel New York RM60k-RM100k satu malam

    Kasihan jentera maya Pakatan Harapan (PH) kantoi tipu rakyat kononnya Tun Dr. Mahathir Mohamad tidak menginap di Hotel The Plaza sepanjang lima hari di New York, Amerika Syarikat (AS).

    Mereka sebelum ini begitu beria-ia ‘canang’ Perdana Menteri usia tertua di dunia itu sekadar berada di hotel paling mewah di kota terbesar AS tersebut untuk hadiri mesyuarat dengan diplomat dan pegawai kanan kerajaan Malaysia.

    Malangnya, akhbar berbahasa Inggeris paling laris di Malaysia, The Star secara tidak sengaja telah ‘bocor’ berita mengenai gaya hidup elit Mahathir, 93, apabila melaporkan beliau memang sah ada menetap di hotel berkenaan.

    Justeru tidak hairanlah laporan eksklusif itu kemudian jadi bahan sindiran netizen anti-PH yang luah rasa ‘gembira’ Mahathir mampu hidup bergaya ketika rakyat pula terpaksa ‘ikat perut’ kononnya hutang negara cecah RM1 trilion.

    Ramai pengguna media sosial secara sinis turut rujuk ucapan malar segar bekas perdana menteri yang keempat itu ketika Simposium Perangi Rasuah 2015 di Putrajaya iaitu “jika anda mahu kesan rasuah, lihatlah gaya hidupnya.”

    Ironi, gaya hidup mewah perdana menteri ketujuh itu jelas menepati apa yang pernah diucapkan Mahathir sendiri, sementelahan sebelum ini ramai netizen gempar dengan kehebatan beliau memiliki kereta Bufori harga RM1.6 juta.

    Lebih dahsyat Mahathir tiba dari London, Britain bersama-sama isteri dan 11 orang pengiringnya tinggal di Hotel The Plaza dari 24 hingga 29 September untuk hadiri sesi Perhimpunan Agung di Pertubuhan Bangsa Bersatu (PBB).

    Ini termasuk anggota keluarganya sehingga ada netizen sindir Ahli Parlimen Langkawi dan Pengerusi PH itu seperti bawa rombongan murid sekolah melancong selain persoal siapa tanggung perbelanjaan mereka semua di New York.

    Persoalannya, jika benar hutang negara RM1 trilion ‘memaksa’ PH lancar Tabung Harapan yang cuma berjaya kutip RM160 juta dari rakyat marhaen miskin sebelum ditutup, kenapa beliau tergamak menginap di hotel elit tersebut.

    Hotel The Plaza merupakan hotel paling ikonik di dunia sejak 1907 yang terletak di antara penjuru Fifth Avenue dan Central Park, hampir dua kilometer dari bangunan PBB; dengan menawarkan penginapan termahal di New York.

    Harga bilik paling biasa adalah lebih kurang RM4,000 hingga RM12,000 semalam manakala Suite untuk pemimpin dunia adalah dalam lingkungan RM60,000 hingga RM100,000 semalam. Begitulah hebatnya cita rasa Mahathir!

    Maklumlah hotel ini cukup popular dalam kalangan keluarga diraja Arab selain manusia terkaya di dunia, selebriti bertaraf antarabangsa, malah Presiden AS, Donald Trump pernah mengadakan majlis kahwinnya di sini pada 1993.

    Tidak keterlaluan rakyat ditipu dengan segala janji manis manifesto PH tetapi Mahathir dan keluarganya menginap di hotel elit.

    Tetapi jika guna duit sendiri pula, dari mana datang kekayaan luar biasa Mahathir itu?

    Ataupun duit yang disumbang oleh rakyat untuk tabung buluh Haprakan tu digunakan untuk tanggung perbelanjaan mereka ke NY tu???? – Mynewshub.TV

    Wak Suman sebagai penjilat tegar Tun tentu boleh berikan penjelasan panjang lebar kat sini...boleh kan Wak ???












    ReplyDelete
    Replies
    1. Hanya digembar-gembur-kencang oleh 'mynewshub' yg entah apa-apa tak dikenali orang, kecuali desperado2 yg putus asa ajer.

      Hey budak, boleh jalan daaaaaa.....!!

      Delete

    2. GENG NAJIB pada 2 October 2018 at 00:49 mengkopipes ulasan panjang lebar.

      Dia biasa nya menggunakan banyak nama dan mengkopipes di sini tapi sudah kurang berbuat demikian.

      Komen2 yang di tulis nya sendiri kita hormatkan sebagai "his right of dissent", dan tidak akan di jawab di atas nama GENG MeNJILAT NAJIB.

      Di harap dia akan teruskan begitu sehingga tidak langsung mengkopipes seluruh laporan berita, rencana, komen atau ulasan, ha nya perenggan2 yang relevan kepada hujah hujah yang di keluarkan nya.

      Delete
  21. Wak Suman Tempek Bacin....betul ke Tun M ni tak pernah minta maaf kepada DSAI....abis tu yang DSAI cakap masa interview dengan BBC dalam bulan Jun lepas tu bohong lah yeer????


    KUALA LUMPUR 2 Okt. - Tun Dr. Mahathir Mohamad tidak pernah memohon maaf secara rasmi kepada Datuk Seri Anwar Ibrahim dan perkara itu diakui sendiri oleh Perdana Menteri dalam satu wawancara khas bersama media antarabangsa, BBC, hari ini.

    TUN DR. MAHATHIR MOHAMAD mengakui tidak pernah minta maaf secara rasmi kepada Datuk Seri Anwar Ibrah

    Dr. Mahathir berkata, pihak lain yang membuat pelbagai andaian terhadapnya kerana mahu beliau meminta maaf ekoran tindakanya memecat Anwar sebagai Timbalan Perdana Menteri pada tahun 1998.

    “Itu pendapat beliau. Saya tidak pernah memberitahunya, tapi orang lain yang meletakkan perkataan di mulut saya, sebab mereka mahu saya minta maaf.

    “Tapi saya tidak pernah buat sebarang permohonan maaf secara formal kepada beliau,” katanya dalam temubual tersebut.

    Terdahulu, wartawan BBC yang juga hos wawancara tersebut, Zeinab Badawi membacakan semula kenyataan Anwar ketika ditemubual stesen berita itu, Jun lalu.

    “Dr. Mahathir memberitahunya beliau membuat kesilapan dan beliau mahukan peluang untuk membetulkannya,” katanya memetik Anwar.

    Dalam wawancara yang sama, Dr. Mahathir berkata, beliau kesal apabila Anwar dipenjarakan tetapi beliau tidak patut dipersalahkan kerana hukuman itu merupakan keputusan mahkamah.

    “Saya menyesal beliau ke penjara tapi saya tak boleh dipersalahkan kerana keputusan itu dibuat oleh mahkamah, bukan dibuat oleh saya,” katanya. - UO

    Wak cuba citer sikit..sapa yang bercakap benar dan sapa yang berbohong dalam isu minta maaf ni????

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jawapannya:
      Meh datang jumpa aku minta maaf, mungkin aku boleh pertimbangkan atau mungkin jugak kamu nak ku timang-timangkan, amacam - setuju....??

      Kamu budak2 toksah ambil tahu urusan orang2 tua, itu biadab namanya - apa emak bapak kamu tak ajarkah.....??

      Delete

    2. GENG NAJIB pada 2 October 2018 at 00:57 mengkopipes laporan berita sepenuh nya.

      Dia biasa nya menggunakan banyak nama dan mengkopipes di sini tapi sudah kurang berbuat demikian.

      Komen2 yang di tulis nya sendiri kita hormatkan sebagai "his right of dissent", dan tidak akan di jawab di atas nama GENG MeNJILAT NAJIB.

      Di harap dia akan teruskan begitu sehingga tidak langsung mengkopipes seluruh laporan berita, rencana, komen atau ulasan, ha nya perenggan2 yang relevan kepada hujah hujah yang di keluarkan nya.

      Delete
    3. nuar cakap takde pun dia mintak maap.......ko ni memang najis la...suka pitnah...

      "KUALA LUMPUR: Datuk Seri Anwar Ibrahim says he has forgiven Tun Dr Mahathir Mohamad though the Prime Minister did not apologise to him.

      "I have never asked him to apologise. I have always been firm that I am satisfied with his demeanour and readiness to work with me. Forget the past and move on. It is you who are demanding forgiveness or BBC."

      Delete
    4. HOOREIII NAJIB BEBAS ROSMAH BERSORAK


      Gugur kes Guan Eng: Keadilan gagal dilaksanakan
      NURULFATIHA MUAH 3 SEPTEMBER 2018
      FacebookTwitterWhatsAppEmailMore276
      Asyraf Wajdi Dusuki
      Datuk Dr Asyraf Wajdi Dusuki. Foto: Izari Rosli
      A-A+ (Ubah saiz teks)
      SHAH ALAM - Pengguguran pendakwaan kes melibatkan Menteri Kewangan, Lim Guan Eng tanpa penjelasan kukuh dan justifkasi jelas oleh Peguam Negara, Tommy Thomas, menyerlahkan keadilan hakikatnya tidak dilaksanakan.

      Ketua Pemuda Umno, Datuk Dr Asyraf Wajdi Dusuki berkata, kes itu akhirnya bukan memartabatkan konsep kedaulatan undang-undang atau 'rule of law' yang dicanang kerajaan PH, sebaliknya 'rule of jungle' pula diamalkan.


      Katanya, institusi Peguam Negara sepatutnya tidak bersifat partisan, tetapi perlu berintegriti dan memartabatkan prinsip kedaulatan undang-undang sebagaimana yang dilaungkan.

      "Pemuda Umno mendesak agar Peguam Negara telus menjelaskan kenapa pendakwaan ke atas Guan Eng ditarik balik dan kenapa kes ini bukan satu bentuk gratifikasi atau rasuah sedangkan Guan Eng merupakan penjawat awam yang menerima harta yang jelas rendah nilainya.

      "Sepatutnya mahkamah yang menentukan sama ada beliau benar-benar bersalah ataupun tidak dan bukan peguam negara untuk kes ini yang sudah pun berjalan dalam memanggil 25 saksi," katanya dalam satu kenyataan hari ini.

      [ARTIKEL BERKAITAN: Guan Eng bebas tuduhan rasuah]

      [ARTIKEL BERKAITAN: SPRM terkejut mahkamah bebaskan Guan Eng]

      Guan Eng bersama ahli perniagaan, Phang Li Koon dibebaskan Mahkamah Tinggi Pulau Pinang hari ini atas pertuduhan rasuah berhubung pembelian sebuah banglo di bawah nilai pasaran.

      Susulan itu, SPRM menerusi satu kenyataan, terkejut dengan keputusan mahmakah itu dan sekali lagi menegaskan bahawa keputusan menarik balik kes tersebut telah dibuat oleh Pejabat Peguam Negara dan bukannya suruhanjaya itu.

      Asyraf menyifatkan tindakan menggugurkan pendakwaan kes rasuah itu menjadi titik hitam dalam sejarah permulaan Malaysia baharu di bawah kerajaan PH.

      Malah katanya, ia turut melengkapkan siri pengguguran kes-kes yang melibatkan pimpinan PH sejak Thomas dilantik, antaranya Ahli Parlimen Pasir Gudang, Hassan Karim; Ahli Parlimen Sungai Buloh, R Sivarasa dan bekas ahli Parlimen Padang Serai, N Surendran serta kartunis Zunar.

      Katanya, semua pengguguran kes itu jelas memperlihatkan sikap pendakwaan terpilih (selective prosecution) oleh pihak Peguam Negara tanpa justifikasi yang kuat dan meyakinkan.

      "Rakyat yang dimomokkan dengan mantra ‘rule of law’ pastinya tertanya-tanya justifikasi pengguguran kerana kes rasuah banglo Guan Eng adalah kes yang mirip dan menyerupai sabitan kes rasuah bekas Menteri Besar Selangor, Dr Mohamad Khir Toyo sehingga dipenjarakan.

      "Lebih mengejutkan apabila SPRM mengeluarkan kenyataan ‘amat terkejut’ dengan keputusan pengguguran kes itu. Ini menambahkan lagi keyakinan rakyat betapa kes Guan Eng ini mempunyai asas dan justifikasi pendakwaan yang jelas dan kukuh untuk didakwa," katanya.

      Sementara itu, Ahli Majlis Kerja Tertinggi Umno, Datuk Seri Dr Zambry Abdul Kadir turut mempertikaikan pengguguran kes Guan Eng yang dikaitkan dengan 'rule of law'.

      "Kes boleh ditarik balik dan digugurkan juga adalah 'rule of law'? Macam kes LGE (Lim Guan Eng) tu. Faham?

      "Entah, saya pun tak faham sebab SPRM pun amat terkejut. Khairy Jamaluddin (Abu Bakar, Ahli Parlimen Rembau) kata dulu 'selective prosecution', sekarang 'selective non-prosecution'. Atau 'rule of the power'?," soalnya menerusi Twitter miliknya hari ini.

      Delete
  22. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
    Replies
    1. That was kacang putih story coming from an illiterate ignorant bloody fool like yourself...!!

      In contrary to your silly story, the Real Fact as splashed at front page of all mainstream media at every corner if the globe....

      "Alibaba Group founder and executive chairman Jack Ma met with Tun Dr Mahathir Mohamad on Monday and came away surprised at the Prime Minister's knowledge on technology.

      "I am surprised by his knowledge about technology," he said after meeting Mahathir at the Prime Minister's Office here. An elderly man of 93 years old also with elephant memories".


      Kenapa dengki & jahatnya kamu, Tonggeng....??

      Delete
    2. Wak Suman..menjawab pada soalan Wak tu..memang lah saya ni tak pandai sangat bahasa omputeh tu...cukup2 makan aje.

      Tapi bhasa Urdu saya boleh lah sikit2. Wak nak dengar keeeer???

      Tom mare hei Wak Suman appna desh kia hei bul bul raskul hey...maksudnya lebih kurang:

      Sapa yang tak kenal Wak Suman Penjaja Tempek Bacin tersohor di JB, Forest Ct dan Singapork !!!

      Keh..keh..keh...Harrrk..Tuii...kokoikhkikoikikok!!

      Delete
    3. Hare jothi, cabute bulu ku, ok.....??

      Delete
    4. Kenapa kamu padamkan sendiri posting kamu @ 01:14, kesipuan sebab mendedahkan kebodohan dgn cerita kalut jsmu itu ker....??

      Delete
    5. THOMAS DIMINTA LETAK JAWATAN BEBASKAN NAJIB


      Thomas, sila jelaskan atau letak jawatan - Azalina
      NURUL RIDAUN NOR ASHAHA 3 SEPTEMBER 2018
      FacebookTwitterWhatsAppEmailMore1.7K
      Thomas, sila jelaskan atau letak jawatan - Azalina
      Datuk Seri Azalina Othman Said
      A-A+ (Ubah saiz teks)
      KUALA LUMPUR - Peguam Negara, Tommy Thomas digesa supaya memperjelaskan tindakannya terhadap keputusan Mahkamah Tinggi Pulau Pinang yang membebaskan Menteri Kewangan, Lim Guan Eng daripada pertuduhan rasuah membabitkan pembelian banglo bawah harga pasaran.

      Jika gagal melakukannya, Ketua Unit Undang-Undang Umno, Datuk Seri Azalina Othman Said berkata, Thomas wajar melepaskan jawatan kerana kredibiliti Jabatan Peguam Negara diragui.


      Katanya, Thomas perlu menjelaskan perkara tersebut kerana persepsi buruk yang ditimbulkan ini adalah sesuatu yang bahaya dan mengancam doktrin pengasingan kuasa di Malaysia dan menyebabkan rakyat hilang kepercayaan terhadap sistem pentadbiran negara.

      “Peguam Negara wajib menjelaskan perkara ini memandangkan rakyat memerlukan penjelasan, apatah lagi SPRM (Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia) sendiri terkejut dengan keputusan tersebut.

      “Jangan bersembunyi di sebalik kuasa yang diperuntukkan di bawah 145(3) atau letak jawatan dengan segera tanpa menjejaskan lagi kredibiliti Jabatan Peguam Negara,” katanya melalui kenyataan media hari ini.

      [ARTIKEL BERKAITAN: Guan Eng bebas tuduhan rasuah]

      Mengulas lanjut, Azalina yang juga Ahli Majlis Tertinggi Umno berkata, terdapat satu tren membimbangkan di mana wujud pengguguran kes-kes pendakwaan yang melibatkan pemimpin PH secara berterusan, seperti yang sering dimaklumkannya sebelum ini.

      Malah katanya, beliau turut membangkitkan beberapa kali di Parlimen supaya kuasa Peguam Negara dan Pendakwaraya diasingkan untuk mengelakkan campur tangan mana-mana pihak yang mana perkara sebegini akan dikhuatiri terus berlaku dan menjadi lebih parah di masa hadapan.

      “Pada hari ini satu lagi kes yang digugurkan oleh Peguam Negara iaitu terhadap kes Guan Eng sekaligus menyebabkan kredibiliti Jabatan Peguam Negara itu sendiri dipersoalkan.

      “Apatah lagi, Peguam Negara sendiri pernah mewakili Guan Eng di dalam kes ini sebelum menjadi Peguam Negara,” katanya.

      Dalam pada itu, Azalina berkata, beliau menggesa Majlis Peguam membuat satu mesyuarat tergempar mengenai perkara ini dan menyatakan pendirian mereka dalam perkara tersebut.

      Delete
  23. Putrasinggora ucapan tahniah
    Bakal isterinya,si 'Mas Merah'
    Asal negeri si Gua Niah
    Tidakkah nanti Kojola marah?

    Nak marah terus, Kojola tak berani
    Sebab Kojola lama sembunyi
    TongGeng pulak dah muncul kini
    Bezanya TongGeng tak kemaruk nyanyi!

    Bro PS nikahlah saja
    Ke Kuching kita seia sekata
    Bila bro nak hantar belanja?
    Ketua meminang Pak Rahman kita!

    Pak Othaman, bro John, pergi bersama
    Pomen, Zack, Perak Man pun ada
    Bros Pakatan riang bergema
    Sebab Kojola "melepas father!"

    Si Mas Merah tentulah suka
    Bro PS lebih wibawa
    Kojola TongGeng spesis puaka
    Sarawak,Semenanjung tak boleh bawa!

    Meranalah Kojola alias TongGeng
    Lepas nikah pengantin beronggeng
    PS dan Mas..seronoklah geng
    Kojola tengok...frust menonggeng!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Fan Tat..Ok lah..kita chill sekejap dan lupakan hal2 politik yang menyesakkan kapla kita ni. Jom kita layan sama2 satu kisah benardari PJ blogspot ni, dengan sedikit penambahbaikkan....boleh yeeer ???

      Tengokkan Kalau Sampai Ipoh

      Seorang isteri menghantar suaninya yang baru berusia 68 tahun menaiki bas ekspres Kuala Lumpur - Kangar.

      Ibu itu berpesan pada pemandu bas "Encik.. tolong tengokkan suami saya, Wak Suman ni ya...dia ni dah tua ganyut, nyanyuk dan lemban sikit otaknya. Nanti kalau sampai di Ipoh... cakap pada suami saya."

      Sepanjang perjalanan, si Wak Suman ni cerewet sekali. setiap seminit dia akan bertanya pada penumpang disebelahnya.

      "Sudah sampai Ipoh belom?" Hari mulai malam dan Wak Suman masih terus bertanya-tanya.

      Penumpang disebelahnya menjawab.. "Tidor aje la.. Belom sampai lagi ni.. nanti kalau sampai saya akan kejutkan!"

      Tapi si Wak Suman tidak mahu diam, dia pergi ke depan dan bertanya pada pemandu untuk kesekian kalinya, "Bro... sudah sampai Ipoh ke belom?"

      Pemandu yang sudah keletihan menjawap soalan itu berkata..

      "Belom! Tidur aja la! Nanti kalau dah sampai kat Ipoh.. pasti dikejutkan..!" Kali ini, Wak Suman tidak bertanya lagi, dia tertidur nyenyak sekali.

      Kerana suara Wak Suman tidak kedengaran lagi.. semua orang di dalam bas lupa padanya, sehingga ketika sampai di Ipoh.. tidak ada seorang pun yang membangunkannya.

      Hinggalah melepasi Alor Setar.. Wak Suman masih tertidur dengan air liur basinya meleleh2 keluar macam air terjun masih tidak bangun-bangun.

      Tersedarlah si pemandu yang dia lupa membangunkan Wak Suman.

      Lalu ia bertanya pada para penumpang.. "Encik-encik dan puan-puan sekalian.. bagaimana ni.. perlukan kita hantar semula orang tua nyanyuk dan sewel ni ke Ipoh?"

      Para penumpang pun merasa bersalah kerana turut melupakan Wak Suman dan setuju menghantarnya kembali ke Ipoh...

      Maka berpatah kembalilah rombongan bas itu menuju ke Ipoh.. Sesampai di Ipoh...dikejutkan Wak Suman oleh pemandu bas dengan menjentik tolornya dan diterajang di kepala secara berjemaah.

      "Wak Suman Tempek Bacin!!! Sudah sampai di Ipoh! cepat bangun!" Kata Pemandu setelah puas menjentik tolornya.

      Wak Suman bangun dan berkata.. "Oh sudah sampai ya!" lalu dia pun membuka beg pakaiannya dan mengeluarkan nasi bungkusnya..

      Seluruh penumpang kehairanan... "Bukankah Wak Suman hendak turun di Ipoh?" tanya pemandu kebingungan.

      "Tidak lah....bini saya pesan.. kalau sudah sampai di Ipoh.. saya boleh makan nasi bungkus ni!"

      Amacam Fan Tat...best tak citer tu ....lepas jugak tension kau selama ni kan ????

      Keh..keh..keh..Harrk..Tuii...kioikhkioikikioikikok !!!

      Delete
    2. That was kacang putih story coming from an illiterate ignorant bloody fool like yourself...!!

      In contrary to your silly story, the Real Fact as splashed at front page of all mainstream media at every corner if the globe....

      "Alibaba Group founder and executive chairman Jack Ma met Tun Dr Mahathir Mohamad and came away surprised at the Prime Minister's knowledge on technology.

      "I am surprised by his knowledge about technology," he said after meeting Mahathir at the Prime Minister's Office here. An elderly man of 93 years old also with elephant memories".

      Faham tak tonggeng......??

      Delete
    3. Era penjajahan

      Garis pembahagian Kepulauan Melayu yang pertama telah dilukis oleh pihak British dan Belanda menerusi Perjanjian British-Belanda 1824, yang dimaterai di London, secara langsung mengasingkan Tanah Melayu dengan Pulau Sumatera dan Pulau Jawa.

      Perjanjian ini meletakkan Tanah Melayu dan Singapura bawah pengaruh British. Walaupun begitu, British tidak menjadikan kesultanan-kesultanan yang wujud di Tanah Melayu sebagai jajahan takluknya tetapi diberikan taraf negeri naungan, tanpa melucutkan sepenuhnya kedaulatan sultan-sultan yang bertakhta di negeri-negeri ini.

      Memang benar terdapat sedikit golongan dari komuniti Cina, iaitu golongan Baba Nyonya, yang telah menganggap Tanah Melayu sebagai tanah airnya.

      Namun begitu, perpindahan besar-besaran kaum Cina ke Tanah Melayu berlaku pada kurun kesembilan belas apabila mereka dibawa masuk oleh British dari provinsi selatan China, rantau yang sememangnya terletak di luar Kepulauan Melayu, untuk bekerja sebagai kuli dan buruh kasar di lombong-lombong bijih timah yang kebanyakannya terletak di Selangor, Perak dan Negeri Sembilan.

      Pendatang-pendatang ini masuk ke Tanah Melayu dengan satu tujuan – peluang pekerjaan – tanpa niat untuk menetap selama-lamanya di Tanah Melayu.

      Orang-orang India juga dibawa masuk ke Tanah Melayu dari jajahan takluk British di India dan Ceylon sebagai buruh dan kuli.

      Kebanyakan imigran ini adalah lelaki dewasa bujang yang memang tidak berniat untuk menetap di Tanah Melayu kerana mereka mempunyai keluarga yang menunggu di India dan Sri Lanka.

      Imigrasi secara besar-besaran ini, tidak seperti penghijrahan orang-orang Melayu anak dagang, tidak dilakukan secara sukarela kerana mereka dibawa masuk oleh pemerintah British untuk mengusahakan lombong-lombong bijih timah dan perkebunan getah di Tanah Melayu.

      Imigran-imigran ini sudah tentunya mempunyai bahasa, adat, agama dan budaya yang berbeza dengan orang-orang Melayu di Tanah Melayu pada ketika itu.

      Kedudukan orang-orang Cina dan India di zaman tersebut tidak ubah seperti pekerja-pekerja migran yang dibawa masuk dari Indonesia dan Bangladesh di Malaysia pada hari ini kerana mereka tidak dianggap rakyat Duli Yang Maha Mulia Paduka Sultan mahupun rakyat negeri-negeri Tanah Melayu.

      Apakah orang-orang Melayu juga pendatang?

      Malaysia adalah negara pewaris bagi British Tanah Melayu dan Indonesia pula mewarisi wilayah-wilayah yang pernah menjadi sebahagian daripada Hindia Timur Belanda.

      Keadaan kini tidak sama lagi seperti di waktu zaman penjajahan.

      Kewujudan sempadan antarabangsa yang memisahkan Malaysia dan Indonesia beerti orang-orang Melayu atau bangsa rumpun Melayu tidak lagi boleh berhijrah dari satu kawasan ke kawasan lain di dalam Kepulauan Melayu tanpa halangan.

      Sebelum kemerdekaan Hindia Timur Belanda pada tahun 1945 dan British Tanah Melayu pada tahun 1957, sempadan antarabangsa yang memisahkan kedua-dua wilayah ini masih belum wujud.

      Pada ketika itu, seluruh Kepulauan Melayu dianggap sebagai wilayah bagi bangsa rumpun Melayu.

      Oleh itu, bagaimanakah orang Melayu boleh disebut sebagai imigran di dalam wilayahnya sendiri?

      Terdapat orang-orang Melayu Malaysia yang berketurunan Indonesia. Namun begitu, adalah tidak tepat untuk melabel mereka sebagai ‘pendatang Indonesia’ kerana leluhur mereka pada waktu itu cuma berhijrah dari satu kawasan ke kawasan yang lain dalam Kepulauan Melayu.

      Indonesia masih lagi belum wujud. Mereka sememangya orang-orang Kepulauan Melayu.

      Lagi pula, tidak terdapat kawalan imigresen ataupun kastam secara rasmi yang dikuatkuasakan oleh pihak British, Belanda mahupun kerajaan-kerajaan Melayu pada waktu itu.

      Delete
  24. TongGeng, TongGeng kepala pening
    Awek dulu dah orang asing
    ' Mas' tak suka, giginya kuning
    Akibat dedak,terlebih yamsing!

    TongGeng, TongGeng, give uplah kamu
    Masuk sini berlagak ilmu
    Kami Pakatan terima tetamu
    Tapi kamu..kami dah jemu!

    TongGeng, TongGeng cerminlah diri
    Tun Mahathir teguh berdiri
    Kamu menghina kerana iri
    Melayu dan Islam..kamulah duri!

    ReplyDelete
    Replies
    1. bila mahu mansuh tol jambatan Pulau Pinang
      Diterbitkan 17 Ogs 2018, 6:58 petang | Dikemaskini 17 Ogs 2018, 7:02 petang

      A+ A-

      Umno terus mempersoalkan kegagalan kerajaan Pakatan Harapan (HARAPAN) untuk menghapuskan tol Jambatan Pulau Pinang walaupun telah 100 hari mentadbir negara ini.

      Ketua Pergerakan Pemuda Umno Bahagian Nibong Tebal, Mohd Norhiesham Ismail berkata, perkembangan berkenaan menunjukkan seolah-olah HARAPAN mempermainkan perasaan pengundi yang telah menyokong mereka.

      Katanya, janji berkenaan wajar ditunaikan memandangkan bekas Ketua Menteri, Lim Guan Eng begitu bersungguh-sungguh membuat tawaran itu ketika kempen Pilihan Raya Umum Ke -14 (PRU-14).

      “Guan Eng mahu hapuskan tol selepas bekas Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak berjanji akan memansuhkan tol bagi penunggang motosikal Jambatan Pulau Pinang sekiranya Barisan Nasional (BN) merampas negeri ini.

      “Tawaran beliau (Guan Eng) ketika itu seperti mahu mencabar apa yang ditawarkan BN, namun selepas menang mereka beri alasan mahu kaji terlebih dahulu menyebabkan ribuan pengguna Jambatan Pulau Pinang tertanya-tanya tentang janji berkenaan,” katanya yang dipetik oleh portal Utusan Malaysia, hari ini.

      Pada April lalu, Najib menjanjikan bayaran tol untuk penunggang motosikal yang menggunakan Jambatan Pulau Pinang akan dimansuhkan jika mereka berjaya menguasai negeri itu pada PRU ke-14.

      Namun Lim yang juga adalah setiausaha agung DAP menawarkan tawaran lebih menarik.


      Katanya, jika Pakatan Harapan (HARAPAN) menjadi kerajaan persekutuan bukan saja tol untuk motosikal dihapuskan, malah untuk semua kenderaan.

      Mengulas lanjut, Norhiesham berkata, sikap berdiam diri Lim menimbulkan pelbagai persepsi antaranya ‘cakap tidak serupa bikin’ dalam kalangan rakyat terhadap pemimpim HARAPAN.

      “Sebelum ini, mereka (kerajaan negeri) pernah berjanji untuk menghapuskan tol Sungai Nyior di Butterworth sekiranya menang pada 2008, namun perkara berkenaan tidak dilaksanakan sehingga hari ini,” katanya.

      Delete

  25. Yang biasa nya menggunakan banyak nama dan mengkopipes di sini sudah kurang berbuat demikian.

    Komen2 yang di tulis nya sendiri kita hormatkan sebagai "his right of dissent", dan tidak akan di jawab di atas nama GENG MeNJILAT NAJIB.

    Di harap dia akan teruskan begitu sehingga tidak langsung mengkopipes seluruh laporan berita, rencana, komen atau ulasan, ha nya perenggan2 yang relevan kepada hujah hujah yang di keluarkan nya.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Badan kehakiman mesti terpisah, bebas
      16 OGOS 2018
      FacebookTwitterWhatsAppEmailMore31
      Istana Kehakiman
      A-A+ (Ubah saiz teks)
      KUALA LUMPUR – Badan Kehakiman adalah komponen penting, walaupun bukan satu-satunya dalam sistem semak dan imbang.

      Prof Datuk Dr Shad Saleem Faruqi, pemegang Kursi Tunku Abdul Rahman, Fakulti Undang-undang Universiti Malaya berkata badan kehakiman mestilah terpisah dan bebas daripada dua badan lain di negara ini iaitu badan eksekutif dan perundangan.


      “Ia adalah seperti injap keselamatan yang tanpanya demokrasi tidak dapat berkembang. Atas sebab ini, kebebasan badan kehakiman harus dilindungi, integriti dan kebolehannya harus dihargai dan menghormati keputusan mahkamah harus dipertahankan.

      Para hakim, baik lelaki dan wanita, mestilah berintegriti, tidak berat sebelah dan mempunyai kebijaksanaan dalam perundangan. Selain mempunyai ilmu pengetahuan yang mendalam mengenai undang-undang, mereka juga harus mempunyai “sense of justice.”

      Mereka harus mempunyai keberanian moral untuk berdepan antara rakyat dan negara serta mentadbir keadilan tanpa berat sebelah dan takut kepada dua badan lain,” kata beliau dalam ucapannya bertajuk “30th Anniversary of the 1998 Judicial Crisis: Lesson about the Importance of Judicial Independence and Impartiality” di sini.

      Beliau juga berkata doktrin struktur asa telah dipulihkan dan bidang kuasa kehakiman yang tersekat melalui pindaan kepada Perkara 121 Perlembagaan Persekutuan nampaknya telah dikembalikan dan menambah kuasa semakan mahkamah sivil terhadap mahkamah-mahkamah syariah telah ditekankan.

      “Peraturan “locus standi” telah diliberalisasikan. Doktrin baharu “proportionaliti” dalam undang-undang pentadbiran telah diperkenalkan,” kata beliau.

      Shad selanjutnya berkata prinsip keadilan semulajadi telah diangkat daripada peraturan common law kepada sebahagian daripada proses sewajarnya dan pelaksanaan saksama di bawah Perkara 5 dan 8 Perlembagaan Persekutuan dan dalam kebanyakan kes, perlembagaan ditafsirkan secara prismatik. - Bernama

      Delete
  26. Apo nak di kato?

    Sumber jangka Rosmah dipanggil SPRM sekali lagi esok, khuatir ditahan

    Sumber itu di kata rapat dengan Rosmah. Dia berkata, peguam Rosmah, Geethan Ram Vincent menerima panggilan SPRM pukul 6 petang tadi dan memaklumkan Rosmah perlu hadir 11 pagi esok di ibu pejabat SPRM.

    Sumber itu kata mungkin kali terakhir Rosmah dipanggil untuk disoal siasat dan mungkin Rosmah ditahan esok. Waaah, bagus lah. Dah lama rakyat menunggu.

    Ramai yang nak lihat Najib dan Rosmah di baju orenkan, apa mungkin Rosmah di buat begiitu selepas ramai yang bising Najib tidak beitu dulu?

    Sekiranya dia ditahan esok, ia bererti beliau mungkin didakwa di mahkamah pada Khamis, sama hari dengan pengurusan kes Najib di Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur.


    Sebelum ini, media melaporkan Rosmah mungkin berdepan sehingga 20 pertuduhan.

    Selain SPRM, polis turut dijangka menyoal siasat Rosmah berhubung barang kemas yang dirampas dari kediaman yang dikaitkan dengan Najib.

    Turun naik SPRM, PDRM dan mahkamh ler kamu Rosi. Panduan hidup / moral of the story: Jangan tamak sangat.

    ReplyDelete
    Replies
    1. PENYAMUN PERTAHAN DIRI


      Najib senarai lima salah faham ECRL
      MOHD HAFIZ ISMAIL 23 OGOS 2018
      FacebookTwitterWhatsAppEmailMore4.3K
      Datuk Seri Najib Tun Razak
      Datuk Seri Najib Tun Razak
      A-A+ (Ubah saiz teks)
      SHAH ALAM - Bekas Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak mendakwa rakyat negara ini tidak menyedari fakta sebenar mengenai projek Landasan Kereta Api Pantai Timur (ECRL) dan telah dikelirukan oleh propaganda.

      Katanya, beliau menyenaraikan lima salah faham yang telah berlaku mengenai projek tersebut seperti, kos terlalu mahal dan BN mendapat imbuhan.


      Menurutnya, ramai merasakan kos RM55 bilion melangkaui harga dan mahal di mana ia sebenarnya dikatakan hanyalah RM30 bilion seperti disebarkan PH tanpa menjelaskan apakah perinciannya.

      "Sebenarnya, angka RM30 bilion itu adalah kajian dibuat pada 2009 dan hanya untuk jarak 545km sahaja. Ia kemudiannya dilanjutkan kepada 620km. Jajarannya juga berubah untuk menjadi lebih efisien dan mengelak dari pengambilan terlalu banyak tanah rakyat, rumah mereka dan ia turut memerlukan pembinaan terowong sepanjang 50km merentasi Banjaran Titiwangsa.

      "Ia adalah fasa pertama projek ini telah menelan belanja RM46 bilion pada 2016 dan ia juga berikutan kesan daripada inflasi dan ringgit yang lemah. Jika projek ini dibina tujuh tahun selepas ini, ia akan menelan belanja lebih tinggi. Contohnya, kos bagi projek PTMP Pulau Pinang melonjak daripada RM27 bilion kepada RM50 bilion," katanya dalam satu kenyataan di Facebook miliknya, hari ini.

      Beliau berkata, satu keputusan dibuat untuk menyambung jajaran daripada Gombak ke Pelabuhan Klang yang menjadikan keseluruhan landasan adalah 688km.

      "Jajaran landasan merentasi kawasan bandar yang padat adalah lebih tinggi namun sambungan ke Pelabuhan Klang itu akan membuka jambatan darat bagi pelabuhan dari Pantai Timur ke Pantai Barat semenanjung yang akan menjadi saingan dan pilihan lebih baik daripada pelabuhan Singapura.

      "Ini kerana tanpa rentasan ini, kapal memerlukan tambahan satu setengah hari untuk berlayar melalui Singapura. Ia adalah fasa kedua dan melibatkan kos RM9 bilion, menjadikan keseluruhan projek ini RM55 bilion pada 2016," katanya.

      Jelasnya, salah faham kedua adalah berkaitan kadar faedah dan pinjaman terlalu mahal yang sama sekali tidak benar.

      "Pinjaman 20 tahun daripada China adalah pada kadar 3.25 peratus dan dilindungi daripada risiko perubahan kadar tukaran mata wang tidak seperti yang berlaku kepada pinjaman dari Jepun yang dibuat Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad di mana Malaysia membayar berganda apabila nilai Yen naik.

      "Terdapat juga tempoh tujuh tahun bagi permulaan pembayaran. Pada kadar 3.25 peratus, ia adalah lebih rendah daripada kos bon jika Malaysia melakukan pinjaman," katanya.

      Mengulas lanjut, dakwaan mengatakan negara tidak mampu dengan tiga projek dalam mega juga adalah salah faham kerana sekiranya kerajaan menggunakan angka RM81 bilion yang diberikan oleh Menteri Kewangan, Guan Eng termasuk kos faedah dan tambahan RM9 bilion bagi dua projek paip gas dan keseluruhan kos adalah RM90 bilion.

      "Pinjaman bagi ketiga-tiga projek ini adalah bagi tempoh 20 tahun dan tidak ada keperluan untuk membayar sekaligus. Maka, kita akan hanya membayar RM4.5 bilion bagi tempoh 20 tahun termasuk tiada keperluan membayar untuk 7 tahun pertama.

      "Bagaimanapun, Guan Eng pada masa sama turut menyatakan Malaysia akan kehilangan hasil RM23 bilion berikutan perubahan sistem cukai dari GST kepada SST. Kehilangan hasil ini pasti akan bertambah berikutan peningkatan KDNK Malaysia dan kutipan SST yang turut sama meningkat dengannya. Jika kita kekal dengan hasil RM23 bilion sahaja setahun sekalipun, Malaysia masih berupaya membayar pinjaman RM4.5 bilion setahun bagi tempoh 20 tahun," katanya.

      Delete
  27. Sikit tak lawak TongGeng cerita
    Sama kisah cerita dia
    Masa kecik penuh derita
    Sebab dibuang di kebun peria..

    TongGeng lahir di dalam bas
    Dekat dekat Pengkalan Kempas
    Nasib baik tak pendek nafas
    Sebab tembuni tak mahu lepas!

    Baby TongGeng di bawa hospital
    Muka kembung dah ikan buntal
    Nurse dan doktor puas menyental
    Nasib baik tidak meninggal!

    Dok hospital sampai remaja
    Mak bapak taknak keluar belanja
    Cakap merapu mencarut saja
    Bergaduh doktor dia teruja!

    Akhirnya dia ke Tanjong Rambutan
    Tujuh tahun bergohed gostan
    Lepas bebas nak ikut setan
    Lorong Chow Kit cari pendapatan!

    Tukar nama jadi Kojola
    Pakai gincu jantan dah gila
    Puas layan Myanmar, Bangla
    Berjalan jadi tidak sehala!

    Sekarang Kojola dah naik pangkat
    Tukar TongGeng si pakar jilat
    Di montot Bijan muka melekat
    Bila agaknya dipanah kilat..

    Pak Othaman TongGeng nak lawan
    Mana terdaya..otai number one
    TongGeng hanya umpama cawan
    Simpan lama naik cendawan!


    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...