Wednesday 24 October 2018

BERANIKAH ZAHID MENJAWAB "APA HAK YOU TANYA SOALAN?" SEKALI LAGI?


Semalam, Zahid Hamidi jelas menunjukkan rasa kurang senangnya terhadap soalan wartawan yang bertanya tentang kedudukannya sebagai Presiden UMNO selepas beliau kini berdepan dengan 45 pertuduhan mahkamah berkaitan pecah amanah, menerima rasuah dan penggubahan wang haram.


Kepada wartawan yang ingin tahu sama ada beliau akan bercuti sementara atau sebaliknya, Zahid Hamidi sebaliknya hanya menjawab dengan berkata, “apa hak you tanya soalan?”


Cara Zahid Hamidi itu  memperlihatkan sikap ego dan sombong yang ada dalam dirinya serta seolah-olah tidak memahami tugas wartawan sebagai penyampai maklumat kepada masyarakat.

Pemimpin yang baik tentu saja tidak akan melafazkan ayat sedemkian kerana wartawan pada hakikatnya memang kerjanya bertanya apa saja soalan yang relevan dengan kes yang sedang dihadapinya dan terpulang kepada Zahid Hamidi sama ada mahu menjawabnya dengan baik, sekadar berdiam diri atau setidak-tidaknya memberi jawapan ringkas “tiada komen” saja.


Tetapi, menjawab dengan bertanya balik “apa hak you tanya soalan?” tidak lain melambangkan kemiskinan jiwanya sejak ketiadaan jawatan dalam kerajaan dan sekarang berdepan pula 45 kes pendakwaan di mahkamah.


Apakah watak sebegini layak bergelar pemimpin?


Kemudian, hari ini dilaporkan bahawa Zahid Hamidi akan menjelajah ke seluruh negara untuk membersihkan namanya yang sedang berdepan 45 pendakwaan tersebut.


Program bagi tujuan itu akan bermula 26 Oktober ini di Kuala Terengganu dan seterusnya pada 3 November di Kedah dan Perlis.


Dipercayai jadual kunjungan beliau ke lain-lain negeri akan diatur dari semasa ke semasa bergantung kepada kelapangan masanya.


Mengadakan program jelajah ini dengan sendirinya menunjukkan Zahid Hamidi tidak mahu mengambil cuti sementara berikutan kes mahkamah yang sedang dihadapinya.


Beliau nampaknya mahu terus menjadi Presiden UMNO di sebalik 45 pertuduhan yang sedang dihadapinya dan mungkin ada kes lain yang bakal dihadapinya.


Bagaimanapun, keputusan Zahid Hamidi untuk mengadakan program jelajah tersebut adalah suatu tindakan yang membuang masa dan tidak memberi makna apa-apa, kecuali jika beliau dapat membuktikan bahawa 45 pertuduhan yang dikenakan terhadapnya itu adalah tidak benar, rekaan dan berniat jahat.

Tetapi, melihat kepada senarai 45 pertuduhan itu, mampukah beliau  membukti dan meyakinkan masyarakat bahawa semua atau sebahagian daripada pertuduhan tersebut adalah rekaan, berniat jahat dan sengaja diada-adakan?


Jika tiada apa-apa yang dapat dibuktikannya, bagaimana namanya mampu dibersihkan melalui jelajah itu?


Lebih buruk, bagaimana jika dalam program jelajahnya itu nanti, ada ahli UMNO yang agak celupar bertanya dan meminta pengakuan ikhlas atau atas nama Tuhan daripadanya berkaitan kebenaran 45 pertuduhan kes pecah amanah, menerima rasuah dan penggubahan wang haram yang sedang dihadapinya itu?


Adakah Zahid Hamidi berani menjawabnya dengan ayat yang sama yang pernah dilemparkannya kepada wartawan semalam, “apa hak you tanya soalan?”


Beranikah Zahid Hamidi? (ShahbudinHusin 24/10/2018).

99 comments:

  1. Bukankah Zahid dah menunaikan fardu haji dan umrah lebih 30 kali.. ?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Abg mat menteri jaga torpedo pun dah menunaikan fardu haji semasa memanggil Dr Mahathir kepala perompak.
      Kau nak kena baling dgn microphone ke?

      Delete
    2. This comment has been removed by the author.

      Delete
    3. Najib & Zahid dulu memang rajin bertawaf umrah & haji di Mrkah, tapi atas biaya tak berkat duit hutang riba haram 1mdb tajaan yahudi laknat, Goldman Sachs.

      Kini pun tak henti2 mereka berdua tak putus putus beribadat bertawaf dekat, di SPRM untuk disiasat, jimat belanja sebab duit lebat dah kena sekat. Tak gitu...??
      '
      Itulah 'balasan cash' awal di dunia, belum lagi di kubur & di akhirat.

      Apa cerita, aduhai Tikus AnonyMOUSE Kejora Tonggeng.....??

      Delete
    4. Hai GMN @ 23:28 @ don locco @ othaman,

      Tak tidur lagi ker???

      Delete
    5. Hai mat bacul...kau ni silap orang la..x payah kau nk menyalak nyalak takde hujung pangkal

      Delete
    6. 1. Memang dia miskin jiwa, lihat bagaimana cucu dia mengugut seseorang di instagram.
      2. Zahid bukan pemimpin, not for a majority of people.
      3. Orang ameno tak akan soal dia.

      Delete
    7. KAMI BUKANLAH PENDUKUNG MANA-MANA PARTI POLITIK. KAMI HANYA MEMPERJUANGKAN KEADILAN DAN KEBENARAN. BAGI KAMI BN DAN PH ADALAH SAMA. BAHKAN PH ADALAH JAUH LEBIH TERUK. OLEH ITU KAMI MEMPERJUANGKAN PIHAK KETIGA SEHINGGA MEMEGANG TAMPUK PEMERINTAHAN NEGARA. APABILA SAMPAI HASRAT TERSEBUT KAMI AKAN BIARKAN PIHAK LAIN PULA MENGKRITIK. SEMASA ERA PAKATAN RAKYAT KAMI ADALAH GOLONGAN BERKECUALI TIDAK KELUAR MENGUNDI. INI ADALAH COGAN KATA KAMI : BERATUS POSTING YANG DIHANTAR SEBAGAI BUKTI. KAMI TIDAK MEMINTA SIMPATI HANYA RAHMAT ILLAHI


      PH = LGBT = UEC = RASIS = ULTRA KIASU = LIBERALIS = SEKULARIS = PLURALIS = NEPOTISME = BOROS KRONI = KELENTONG KRASI = TERORIST LTTE = SYIAH = anti melayu = anti islam TULEN = ANTI RAJA = EVANGELIST = SUBAHAT KUASA ASING = SLOW SLOW TIPU ( SST )= SELECTIVE PROSECUTION = BN = SIS = G25 = MUNAFIK = KEDEKUT RAKYAT = anti hudud = ANTI TAKZIR = KENCING HANCING SATU MALAYSIA = BARU BERAPA BULAN DAH BUAT MACAM-MACAM BENDA TAK SENONOH = islam ikut kepala hotak dia = PARTI SODOM = HIPOKRIT = MAHU ISLAM IKUT NAFSU DIA = puak SESAT = KERAjaan SARKAS = BAPOK PONDAN = KAKI BULI = PENDENDAM = MAKIN HARI MAKIN MEMBUSUK = KELDAI DAP = TUMMY TOM CAT AG LAW OF JUNGLE = KENCING SEPANJANG JALAN = BERAK TENGAH JALAN = FIRAUN = BANDUAN HOMO = GOVERMENT OF THE APE = parti dajjal BENDERA MATA SATU = BAIL OUT SPLASH MAHAL GILER MULALAH BEBANKAN RAKYAT NAIK TARIF = MENJARAH HARTA RAKYAT DENGAN MEMBAHAGI ANTARA FAMILY PRESIDEN PPBM, DAP & PKR = TEGAK BENANG BASAH = PARTI ANAK BERANAK = KELING MAMAK BENDAHARA PALING PEMALAS DI DUNIA
      = KAPIR CINA DAP PALING PENIPU = PEROMPAK KERUSI PARLIMEN = THE RISE OF THE PLANET OF THE FROGS = AMANAH RAKYAT DIPERMAINKAN = TIADA KEADILAN = TIDAK DEMOKRATIK = MAHA ZALIM FANATIK DAN MEMECAH BELAHKAH MELAYU = DOC-DOC IKRAM PROLIBERAL & SEKULAR = HORMATLAH SIKIT KAT EX-PM TU KAU TU DAH LAH HANCING TERKINCIT DALAM PAMPERS PULAK TU = MENGABAIKAN DAN MEMINGGIRKAN NEGERI MAJORITI MELAYU = PERAS UGUT MP UMNO DENGAN PERALAT SPRM = PENINGKATAN KOS KESIHATAN RAKYAT = SERBU RUMAH ORANG TUA TAK TAHU MALU = MP UMNO JADI ASET KOMODITI = JANJI DICAPATI = MENIFESTO DIMUNGKIIRI = HANYA PANDAI CAKAP KOSONG TIDAK SERUPA BIKIN = AHMAD MASLAN EHHH MASLEEE = JUAL ARAK MERATA TAK KISAH = LELONG-LELONG MP UMNO HARGA RM10 JUTA SIAPA MAHU JADI BIDDER, SIAPA MAHU BELI BOLEH BUAT HAMBA ABDI = SUKA KAMBING HITAMKAN PIHAK LAIN ATAS KESALAHAN SENDIRI = PKR KONGSI GELAP = PRESIDEN PKR BERGELUMANG TAHI = MuJAHAT INGAT DIA CUKUP BAGUS DENGAN DAKYAH DIA SEBAB ADA Pangkat Hasad Dengki = MAT SYABU SYIAH VS MAT SABUN KAKI BETINA DOK JAJA SATY DUNIA 4 BUAH JE JET FIGHTER BOLEH TERBANG TAK KE DUNGU NAMANYA = JAJA NEGARA BANGKRAP SELURUH DUNIA TAK ADA MARUAH BETUL = TAKUT BUAT DASAR ANTI LOMPAT PARTI DASAR PEROMPAK = DARI MuJAHIL JADI MuJAHAT = MAT DIR FAMILY = LIM FAMILY = ANU WAR FAMILY =TIDAK MENDAULATKAN BAHASA MELAYU SEBAGAI BAHASA KEBANGSAAN = DIBAYANGI MALAYSIAN MALAYSIA = MP UMNO JADI MANGSA POLITIK RAKUS PH = TIDAK HORMAT PERLEMBAGAAN MALAYSIA = MELAYU PH PUNCA BUKAN MELAYU JADI KURANG AJAR= PUSAT JUDI DAN MAKSIAT TIDAK TERKAWAL NAK SENANG-SENANG PERGI TUTUP PUSAT TAHFIZ = SUPER LIBERAL ANTI HUDUD ANTI RAJA MELAYU ANTI BAHASA MELAYU = PH SEKARANG JADI SUPER PENDEDAK TIDAK BOLEH SALAHKAN MANA-MANA PIHAK LAIN LAGI = OLEH KERANA PEMIMPIN PH TIDAK MAHU MENDAULATKAN HUKUM ALLAH MAKA APA SAHAJA YANG DIBUAT TIDAK MENJADI = Punahkan Harapan rakyat = JIKA BN ULAR SAWA PH NAGA = MuJAHAT TAK FASIH BAHASA INGGERIS ITU SEBAB DIA DENGKI DENGAN DR. ZAKIR NAIK = DAH 37 ORANG MATI SEBAB ARAK KULIT SAMAK TAK SIBUK PUN SURUH TUTUP KEDAI ARAK = REMAJA SEKARANG DI USIA AWAL SUDAH TERDEDAH DENGAN SEKS ADA YANG MENGANDUNG SEAWAL USIA 14 TAHUN JADI APA MASALAH DICEPATKAN USIA KAHWIN = KAYU UKUR PH ADALAH BARAT BUKANNYA ISLAM = MULUT SONGSANG KENA JAHIT OLEH DAP ( MUJAHIT ) = PM-4 TELAH MEMBUAT DASAR LANGIT TERBUKA TANPA TAPISAN MENYEBABKAN GENERASI BARU ROSAK AKHLAK DAN MORAL = MENTERI AGAMA ISLAM TAPI JAGA AGAMA LAIN TAK JAGA AGAMA ISLAM =

      Delete
    8. PH = PAS MESTI BERHATI-HATI MELANTIK MP ORANG SEPERTI MuJAHAT, KULIT SAMAK & MAT SYABU MEREKA BUKAN SAHAJA BAWA LARI KERUSI BAHKAN MEMBURUKKAN IMEJ ISLAM = UMNO JATUH DITIMPA TANGGA SUDAHLAH HARTA DIRAMPAS MP-MP PULA KENA KEBAS NASIBLAH KAU UMNO MASA PEGANG KUASA TAK BUAT BETUL-BETUL JAGA ISLAM = SARAWAK REPORT MAKAN DEDAK MAT DIR & TOKONG ITU SEBAB DOK CARI SALAH PAS DAN RAJA MELAYU = BUDIN DULU KUTUK ANU WAR SEKARANG AMPU PULAK DAPAT DEDAK BARU TAK = MAT DIR THE GOD FATHER OF CONSPIRATOR = DAH SAHIH PENJENAYAH SODOM MASUK PENJARA 10 TAHUN PH MASING PUJA ORANG TU INIKAN PULA JIBENG YANG BELUM ADA APA-APA KEPUTUSAN MAHKAMAH LAGILAH PUAK UMNO PUJA = PAS PATUT SAMAN MP-MP PENGKHIANAT SEPERTI MuJAHAT, KULIT SAMAK & MAT MIDIN YANG MEMBUAT KEROSAKAN TERHADAP PARTI, NEGARA DAN AGAMA = PALU SULAWESI DI BALA KAN OLEH ALLAH KERANA LGBT DENGAN TSUNAMI DAN GEMPA BUMI MAKA INSAFLAH WAHAI PENYOKONG PH KEMBALILAH PERJUANGKAN HUKUM ALLAH YANG SEBENAR = TUMMY TOM CAT BUAT HAL LAGI NAK JUGA BAGI CALON PAS LAYAK JADI MP PD WALAU TIADA FREE PARDON = MuJAHAT BUAT HAL LAGI NAK TAMBAH BIAKKAN LAGI ANAK LUAR NIKAH DAH ANGKA SEKARANG RATUSAN RIBU = DULU KITA ORANG KUTUK JUGA POK JIB TAPI SEKARANG KESIANLAH PULAK BUKAN APA PH NI AMAT TERUK SANGATLAH = PLURALISME & LIBERALISME LIL ALAMIN = LEPAS SATU-SATU KELUAR BENDA TAK ELOK DARI PH KALAU DIBIARKAN MACAM-MACAM BALA BENCANA TUHAN AKAN MENIMPA BALA EKONOMI BALA HURA HARA MASYARAKAT BALA BENCANA ALAM = MP UMNO LEPAS SORANG-SORANG KENA TAHAN LEPAS NI BUNGKUSLAH UMNO TAKTIK YANG TELAH DIJANGKA JIKA MAHA ZALIM PERINTAH = PATUT LA GAMUDA KENA TAMATKAN KONTRAK RUPANYA MAJORITI PEKERJA BUMIPUTRA = FIRAUN MODEN GUNA TEKTIK PENJAJAH PRIBUMI MALAS = KEPADA PENGUNDI PH PRU-14 YANG MENYESAL UNDI PH JANGANLAH MENYESAL DAN BERPUTUS ASA KEMBALILAH KEPADA KEBENARAN SEPERTI YANG DIKEHENDAKI OLEH ALQURAN & SUNNAH BAIKI DIRI DAN UNDILAH PIHAK KETIGA IAITU PAS AND THE GENG SUPAYA DAPAT MEMBERI WAJAH BARU KEPADA MALAYSIA = KAMI TELAH YAKIN SEJAK SEBELUM PRU-14 LAGI AKAN BERLAKU PERKARA MALANG KEPADA RAKYAT MALAYSIA KERANA MEMILIH PH AKAN TETAPI KERANA TERLALU TAKSUB MEMBUANG JIBENG MEREKA TELAH TERLANJUR = GS BAIK TAPI DIANGGAP JAHAT = PH JAHAT TAPI DIANGGAP BAIK = SEGALA JANGKAAN TENTANG PH ADALAH TEPAT KERANA KAMI TELAH MENGENALI FIGURE SEPETI MAT DIR, ANU WAR-WAR, MuJAHAT, TOKONG DLL = NEGARA SEMAKIN HARI SEMAKIN TERUK DI BAWAH PH = PAKAR BISNES BUAT HARTA PAKAR HANCING JUAL HARTA = ERA BN MAHKAMAH DOK BELAH BN ERA PH MAHKAMAH DOK BELAH PH SPRM PUN SAMA = NASIB LA KAU JIBENG MASA KAU PEGANG KUASA TAK BALUN HABIS-HABIS MAT DIR. BILA DIA PEGANG KUASA DI HENTAM KAU HABIS-HABIS. TAK PE LA JIB NANTI KAU DAPAT KUASA BALIK KAU BELASAHLAH DIORANG HABIS-HABIS = DEMOKRASI PH PELIWAT BANDUAN PUN BOLEH NAIK JADI MP DAH TU SILAP-SILAP JADI PM PUNYALAH BANGANG BAHALOL = JOM TONG DRAM HANYA ULAS EKONOMI ERA BN-JIB SAHAJA TAK ADIL BETUL. DAH DAPAT DEDAK TAK. MANA DIA BN-MAT DIR LAGI TERUK TAK ADA APA-APA KOMEN PUN = MuJAHAT TAK RISAU DICOP LIBERAL. LAMA-LAMA BOLEH JADI MURTAD TAK TAKUT KE MASUK NERAKA JAHANAM = SITI MASIN DAH TAHU SEKARANG PH TERUK JUGAK BILA DAPAT KUASA = MAT DIR MINTA NASIHAT SI YAHUDI NAK KENAKAN CUKAI BARU SAMPAI ORANG MATIPUN KENA BAYAR = TUMMY TOM CAT KURANG PENGALAMAN TAKUT JADI KETUA PENDAKWA IMDB TIDAK SEPERTI AG-AG SEBELUMNYA = SST 10% TAPI HARGA BARANG NAIK 40% = PH & BN PENGKHIANAT RAKYAT TIDAK GUBAL AKTA ANTI LOMPAT PARTI = BN ROSAK KERANA SEKULARIS, NATIONALIS DAN KAPITALIS = PH TAMBAH PARAH LAGI KERANA DI TAMBAH LIBERALIS, PLURALIS DAN MALAYSIAN MALAYSIA = MPS UMNO FOR SALE. RM20M AUCTION PRICE = ADAKAH ANU WAR-WAR SEORANG PELIWAT. JIKA BUKAN MAHA ZALIMLAH PELIWAT SEBENAR. SEORANG MESTI JADI PELIWAT SEBENAR = ELOKLAH TOK DIR LETAK JAWATAN. DAH DEKAT DENGAN PINTU KUBUR SELANGKAH JE LAGI. DULU DAH PEGANG 6 PENGGAL. JIBENG PUN DAH JATUH. APA NAK TUNGGU LAGI. NANTI TAK PASAL-PASAL ORANG KATA TAK HABIS-HABIS KENCING =

      Delete
    9. BIARLAH PULAK LEPAS NI PRESIDEN PARTI FREEMASON MALAYSIA PULA KENA HENTAM = MAT SYABU BUKA AIB ATM DAH TU MAT SABUN PULA PULAK KATA JANGAN BUKA AIB = MELAYU HANYA 10% SOLAT 5 WAKTU PATUTLAH BILA MENGUNDI PANGKAH KAFIR DAN MELAYU MUNAFIK. APAPUN BOLEH DIMAAFKAN LAGI SEBAB MELUAT DENGAN JIBENG. TAPI PRU-15 PASTIKAN PANGKAH GS = PRESIDEN PARTI FREEMASON MALAYSIA MINTA MELAYU BELAJAR BAHASA CHINA TAK KE BIOL PATUT MINTA KAUM CHINA LAH BELAJAR BAHASA MELAYU. DIA TAK TAHU KAH ADA YANG TINGGAL LAMA BERANAK PINAK MASIH TAK TAHU BAHASA MELAYU. BANGLA DATANG LIMA ENAM BULAN DAH TAHU CAKAP MELAYU = TOKONG MANA NAK INSAF DALAM KEPALA HOTAK DIA KERJA NAK JATUHKAN ISLAM MELAYU JE MANA DIA NAK TOLONG TEKSI MALAYSIA DAN NEGERI PANTAI TIMUR BETUL TAK = JIBENG DAH TERPAKSA INSAF KAN MANA DIA ADA KUASA LAGI = CROOKED PM JE YANG TIDAK INSAF KATA NAK LETAK PANDAI MENGACAH BERLAKON YEA = SIGARAGA DOK SIBUK BALA RASUAH. BN & PH SAMA-SAMA RASUAH JE MEMAMG RAKYAT MALAYSIA BANYAK KENA BALA SEBAB MEREKA = DAP BANYAK BUAT BALA. BALA NEGERI DENGAN TANAH RUNTUH DAN RATUSAN BANJIR. BALA NEGARA DENGAN BALA EKONOMI. RAKYAT SUSAH RAMAI MENGANGGUR DAN BERHENTI KERJA. KERJA TUDUH JIBENG YANG HILANG KUASA = PANDIR JASIN TUDUH SABOTAJ DALAMAN. SEDARLAH DIRI SIKIT SEBAB KAU BUAT TAK BAIK LAH ORANG MARAH KAU = MAK LAMPIR HATI TISU TAK SEDAR DIRI DARI MANA DATANG. LUPA BANGSA LUPA PERLEMBAGAAN NAK BUANG MELAYU. BANGSA LAIN DAULATKAN BANGSA SENDIRI. KAU PULAK NAK BUANG BANGSA SENDIRI. KALAU BOLEH AGAMAPUN NAK BUANG SAMA = TOKONG EGO SERANG KELANTAN LUPA PP JIBENG BANYAK BANTU KURANGKAN HUTANG. SI JIBENG PULAK ABAIKAN NEGERI MAJORITI MELAYU. PADAN MUKA JATUH TERJELEPUK. =

      Delete
    10. Makanlah babi sebanyak mana pun!



      TELAH tular di kalangan DAP yang gagah di kalangan gabungan PH yang berkuasa mempertahan dan mahu membudayakan pesta arak setiap Oktober kerana arak bukan larangan agama yang dianuti DAP.

      Apa hak yang kukuh bagi umat Islam membantahnya sedang Islam tidak menghalang lain-lain agama mngamalkan kepercayaannya.

      Umat Islam tidak membantah bukan Islam Cina makan babi sebanyak-banyaknya dan tidak mengganggu suku India tertentu makan biawak sekenyang-kenyangnya kerana ia adalah makanan mereka. Orang yang kenyang babi tidak mengganggu orang lain.

      Cuma yang orang Islam bangkitkan menternak babi di perkampungan semua kaum kerana najis dan pencemarannya. Kubang kerbau juga kotor, bukan najis berat – mughalazah, babi dan anjing - bagi semua. Tetapi bila ada bantahan kubang kerbau mengganggu penduduk, semua pihak wajar peka dengan bantahan itu.

      Islam menjauhi babi justeru haramnya dan babi adalah keutamaan kedua bila Nabi Isa al-Masih diturunkan semula ke dunia. Pertama mengalahkan Dajjal, kedua memerintah membunuh babi di muka bumi.

      Jika Singapura tidak mahu ada kandang babi, mengapa tempat yang ada Islam boleh ada kandang babi.

      Apapun tiada larangan makan babi sebanyak-banyaknya dan berniaga babi. Tetapi arak boleh mengganggu orang lain. Pengaruh arak boleh mengancam keselamatan ibu bapa sendiri.

      Peraturan jalan raya tidak melarang orang kenyang babi memandu, tetapi salah memandu bagi yang dipengaruhi arak.

      Orang Melayu umumnya mengutuk Inggeris ketika masuk Tanah Besar China dua abad lalu menjamu candu murah kepada rakyatnya kerana ia membinasakan manusiawi bangsa Cina. Chairman Mao Zedung mengikut wartawan agung Mesir, Hasnain Haikal dalam bukunya, Cairo Document, menyediakan sebanyak-banyak dadah kepada ribuan tentera Amerika dalam perang Vietnam dulu bagi membalas dendam Inggeris menjamu candu kepada rakyat China.

      Pemadat dadah soldadu Amerika yang pulang dari Vietnam mengedar dadah kepada seluruh penduduk dunia sekalipun perang Vietnam sudah selesai 40 tahun lalu tetapi penduduk dunia masih bergelut dengan perang dadah.

      Mungkin apa juga jenis arak tidak buruk racun candu, tetapi pengaruh arak boleh menjadikan pemabuknya seperti babi menyondol apa saja.

      Arak bukan benda yang disukai oleh pemimpin besar Singapura Lee Kuan Yew, penganut Kristian Cina dan pemimpin besar India, Jawaharlal Pandit Nehru, penganut Hindu. Kedua-duanya tidak meneguk arak. Bahkan Kuan Yew bangga menjadi seorang Puritan – non alcoholic, tidak berjudi dan bukan kaki betina.

      Dari sudut itu Kuan Yew dan Nehru adalah jauh lebih bermoral daripada setengah pemimpin Islam. Bukan kerana Islam mereka menjauhi arak tetapi arak itu pemusnah kemanusiaan.

      Mengapa Cina DAP dan India DAP tidak mencontohi Cina Kuan Yew dan Hindu Nehru menjauhi arak?

      Adalah benar Kuan Yew tidak memerangi arak di Singapura dan Nehru tidak memerangi arak di India. Ia adalah kelemahan mereka sebagai pemimpin manusia di negeri masing-masing, tetapi mereka menjauhi arak.

      Sepenuh tenaga Mahathir memerangi rokok semasa pemerintahannya, tetapi pengaruh DAP yang kuat seolah-olah menjadikan kerajaan barunya liberal dalam isu pesta arak Oktober.

      Dasar pro arak DAP atas pesta itu menjauhkan parti itu dan parti sekutunya jangka panjang dari orang Melayu. Ia akan sendirinya memayahkan penyatuan bangsa Malaysia. Sebagaimana BN ditinggalkan bukan Melayu dan Melayu pula selepas Mahathir dan Anwar akan ditinggalkan orang Melayu.

      Pesta arak antara pelan ahli kitab mengembalikan dunia ke alam jahiliah.

      SUBKY LATIF

      Delete
    11. Noh baca pantun sindir Lim, Takiyuddin mahu bukti tuduhan



      KUALA LUMPUR, 22 Okt — Sesi soal jawab di Dewan Rakyat kecoh apabila Tan Sri Noh Omar membaca pantun “janganlah tipu” terhadap menteri kewangan.

      Ahli parlimen Tanjong Karang membacanya ketika bertanya mengenai perbincangan Projek Laluan Rel Pantai Timur (ECRL) dengan China, lapor Berita Harian.

      Pantun itu adalah “Bangun pagi terus bersenam, kaki sakit ubat disapu, soalan saya nombor enam, menteri jawab janganlah tipu”.

      Speaker Dewan Rakyat mengarahkan Noh menarik balik kerana pantun itu boleh menimbulkan “sangkaan jahat” kepada Lim Guan Eng (PH-Bagan) pagi ini.

      “[...] Tarik balik. Melalui pantun atau sebagainya, intipatinya adalah sangkaan jahat. Tarik balik Tanjong Karang,” kata Datuk Mohamad Ariff Md Yusof.

      Walau Noh mulanya enggan, beliau setuju menarik balik pantun itu tetapi meminta Lim memberi jawapan yang tidak mengelirukan dewan.

      Kekecohan juga berlaku sewaktu Lim menyatakan kerajaan Kelantan “tidak mampu” membiayai gaji kakitangan awam tanpa bantuan kerajaan pusat.

      Lapor Malay Mail, kenyataan itu disebut ketika beliau mengandaikan kerajaan Kelantan, Terengganu dan Pahang “berminat” mengambil alih ECRL.

      “Pada masa yang sama, saya berfikir bagaimana kerajaan melaksanakannya sedangkan mereka tidak mampu membayar gaji kakitangan awam mereka,” katanya.

      Berkeras menafikan dakwaan tersebut, Datuk Takiyuddin Hassan (PAS-Kota Baru) mendesak Lim supaya membuktikan tuduhan berkenaan.

      Lim kemudian mengingatkan Takiyuddin mengenaikerajaan persekutuan sentiasa memberi ”bantuan” kepada Kelantan.

      Delete
    12. Beranikah Guan Eng ulangi fitnah?



      SEJAK DAP menyerang PAS dan membubarkan Pakatan Rakyat kerana tidak dapat menerima prinsip perjuangan Islam PAS, DAP berterusan memusuhi dan menyerang PAS.

      Bekas pimpinan PAS yang tewas dalam pemilihan parti dalam muktamar di Kuala Selangor didorong oleh DAP untuk menubuhkan parti baharu bagi menyaingi PAS.

      DAPlah berterusan memfitnah PAS kononnya bersekongkol dengan Umno dan menerima wang daripada Umno sehingga masyarakat bukan Melayu terpengaruh dan menolak PAS walaupun PAS berjaya melahirkan pimpinan yang bersih dan berkualiti.

      Semua tahu akan permusuhan DAP terhadap PAS tambahan dasar mereka yang sekular liberal pasti akan bertelagah dan bertentangan dengan apa sahaja yang dibawa dan dipertahankan PAS.

      Kini DAP berkongsi kuasa di peringkat Persekutuan dan sudah pastilah apa sahaja kuasa dan pengaruh yang ada pada mereka akan diguna dan dikerah untuk bertindak terhadap PAS.

      Dalam hal ini tidak perlulah Lim Kit Siang berpura-pura dan cuba memutarbelit fakta.

      Kebetulan pagi ini di Dewan Rakyat kita boleh lihat bukti betapa Menteri Kewangan yang juga Setiausaha Agung DAP memperlekeh, menghina dan memfitnah kerajaan PAS Kelantan dalam sesi soal jawab.

      Apabila Ahli Parlimen Kota Bharu bertanyakan pandangan jika kerajaan Kelantan dan Terengganu memulakan inisiatif sendiri menyiapkan projek ECRL yang dihentikan kerajaan PH, dengan selamba Guan Eng menyebut: "Gaji anggota perkhidmatan (Kelantan) pun tak mampu dibayar..."

      Kenapa perlu tohmah dan fitnah serta menghina begitu jika tidak kerana api kebencian terhadap PAS bersarang dan marak dalam kepalanya.

      MP Kota Bharu mencabar Guan Eng memberi bukti bilakah masanya Kerajaan Kelantan tidak membayar gaji kakitangannya tetapi Guan Eng dilindungi Speaker Dewan.

      Guan Eng dicabar mengulangi kenyataannya di luar Dewan agar kenyataannya itu dapat dicabar di mahkamah.

      Dan Kit Siang terhegeh-hegeh mahu minta bukti DAP mendiskriminasi Kelantan dan Terengganu. Semoga Guan Eng cukup sifat jantannya dan berani mengulangi kenyataannya dalam Dewan pagi tadi di luar Dewan

      ROSLAN SMS

      Delete
    13. Guan Eng fitnah Kelantan tak mampu bayar gaji kakitangan



      Dakwaan Menteri Kewangan, Lim Guan Eng di Dewan Rakyat hari ini berhubung kerajaan Kelantan tidak dapat membayar gaji kakitangan adalah fitnah, kata Ahli Parlimen Pasir Mas, Ahmad Fadhli Shaari.

      Beliau berkata, dakwaan Guan Eng mengelirukan Dewan Rakyat dan beliau didesak menarik balik kenyataannya namun ia tidak dibenarkan.

      “Jika disebut bahawa Kelantan menerima bantuan Kerajaan Persekutuan untuk membayar gaji, perlulah dinyatakan bahawa tidak ada satu pun negeri di Malaysia yang tidak menerima peruntukan di bawah Perbendaharaan Negara.

      “Saya merujuk kepada data yang dikeluarkan oleh Kementerian Kewangan pada 27 Oktober 2017 di bawah tajuk Anggaran Perbelanjaan Persekutuan 2018.

      “Di dalam Lampiran E iaitu di bawah tajuk Pemberian Sebenar Kepada Kerajaan Negeri Tahun 2016, Kelantan dinyatakan telah menerima RM397 juta.

      “Fakta-fakta ini menjelaskan bahawa Menteri Kewangan hari ini sekali lagi berbohong dan memfitnah Kelantan di dalam Dewan Rakyat.

      “Nampaknya Menteri Kewangan ini begitu berdendam dengan Kelantan yang telah ditadbir oleh PAS sekian lama.

      “Sedangkan soalan tambahan yang diajukan Datuk Takiyuddin Hassan (PAS-Kota Bharu) adalah soalan biasa yang tidak mempunyai unsur provokasi.” katanya dalam satu kenyataan hari ini.

      Sebelum ini, sidang Dewan Rakyat tegang apabila Takiyuddin Hassan dalam soalan tambahannya ingin tahu sama ada Kerajaan Kelantan dan Terengganu boleh mengambil alih projek Landasan Kereta Api Pantai Timur (ECRL) jika ia dihentikan kerajaan Persekutuan.

      Soalan Takiyuddin itu kemudiannya dijawab oleh Guan Eng dengan sindiran apabila beliau mempersoalkan kemampuan kerajaan Kelantan.

      “Mengenai cadangan YB bahawa kerajaan Kelantan dan Terengganu ingin ambil alih ECRL, saya tunggu suratlah sekiranya berminat nak buat demikian.

      “Tetapi dalam masa sama saya fikir macam mana Kelantan mampu buat sedangkan gaji anggota perkhidmatan pun tak mampu dibayar,” sindirnya.

      Delete
    14. RM6.31 juta telah dibelanjakan kerajaan untuk membiayai lawatan Tun Dr Mahathir



      Sejumlah RM6.31 juta telah dibelanjakan kerajaan untuk membiayai lawatan rasmi Tun Dr Mahathir Mohamad dan delegasi ke luar negara sejak beliau dilantik menjadi Perdana Menteri 10 Mei lepas.

      Menteri di Jabatan Perdana Menteri Datuk Liew Vui Keong berkata perbelanjaan itu melibatkan lapan lawatan rasmi ke luar negara serta merangkumi perbelanjaan pegawai pengiring yang turut serta dalam lawatan-lawatan tersebut.

      “Kos perbelanjaan ini dibayar sewajarnya seperti mana termaktub dalam Akta Ahli Parlimen (Saraan) 1980,” katanya dalam jawapan bertulis kepada Ahman Fadhli Shaari (PAS-Pasir Mas) bertarikh 16 Okt lepas.

      --BERNAMA

      Delete
    15. LGE ni buat-buat bodoh atau memang bodoh?




      LGE Kata Kerajaan PH Cekap Urus Kewangan Negara Apabila Berjaya Meningkatkan Jumlah Akaun Hasil Disatukan Daripada RM450 Juta Kepada RM3.7 Billion Pada 31 Ogos 2018

      Aku tak tau lah LGE ni bengap atau buat - buat bodoh ? Nama dah Akaun Hasil Disatukan mestilah ada kutipan yang dibuat oleh kerajaan daripada pembayar cukai
      .
      Apa ingat rakyat bodoh seperti LGE DAP? Banyak sumber ilmu yang rakyat boleh belajar mengenai sumber ekonomi negara dan bagaimana wang kerajaan diurus tadbir
      .
      LGE cuba mengalih perhatian rakyat dengan isu tanah runtuh dan tetulang konkrik runtuh baru - baru ini. Pihak berkuasa wajib menyiasat kes yang melibatkan nyawa pekerja tapak projek serta struktur binaan didapati tidak mengikut standard spefisikasi yang sebenar
      .
      Kemungkinan besar terdapat aktiviti rasuah melalui projek kerajaan negeri DAP P.Pinang yang ditadbir oleh LGE sebagai Ketua Menteri. Satu Suruhanjaya Siasatan wajib ditubuhkan segera bagi menyiasat 2 kejadian yang meragutnya selang beberapa hari



      : Sekarang mereka cuba kencving rakyat, tapi rakyat dah mula sedar melain puak minum air kencing aje belum sedar....

      Delete
    16. Najib tegur Guan Eng tentang kenaikan hasil 4 bulan



      PETALING JAYA: Datuk Seri Najib Razak mencemuh dakwaan Menteri Kewangan Lim Guan Eng yang mengatakan kenaikan 7 kali ganda Akaun Hasil Disatukan sebanyak RM3.25 bilion dalam tempoh 4 bulan kerana kecekapan pengurusan kewangan Pakatan Harapan.

      Bekas perdana menteri berkata kenaikan sama pernah dicatatkan sebelum ini dan sebenarnya corak hasil dan perbelanjaan kerajaan tidak seragam sepanjang tahun serta dipengaruhi faktor-faktor bermusim.

      Najib menjelaskan setiap tahun hasil bulan Mei hingga Ogos lebih tinggi daripada Januari hingga April kerana cukai Lembaga Hasil Dalam Negara (LHDN) akan dikutip selepas April, manakala dividen interim Petronas juga akan diterima pada pertengahan tahun.

      Perbelanjaan 4 bulan pertama setiap tahun juga lebih tinggi kerana keperluan awal tahun seperti membayar bonus kakitangan awam, baucer buku bantuan sekolah, bantuan-bantuan tahunan, serta pembayaran untuk peruntukan dan program agensi kerajaan.

      “Corak hasil dan perbelanjaan ini tidak berubah untuk setiap tahun. Apa yang nak dihairankan jika corak ini berulang untuk 2018? Mengapa mahu dipuji kerana corak ini berulang?” katanya di Facebook.

      Semalam, Lim mengumumkan kecekapan pengurusan kewangan PH berjaya meningkatkan Akaun Hasil Disatukan daripada RM450 juta pada 30 April “yang ditinggalkan kerajaan Barisan Nasional” kepada RM3.70 bilion pada 31 Ogos.

      Najib bagaimanapun tidak bersetuju dengan Lim.

      “Dia kata ini bukti dia lebih pandai kerana mereka mengamalkan prinsip CAT. Saya nak tanya adakah huruf T dalam CAT ini bermaksud ‘Tipu’ atau ‘Temberang’?” katanya.

      Selain penjelasan tentang corak hasil dan perbelanjaan tahunan, Najib berkata dia difahamkan Petronas dan Khazanah diminta menaikkan dividen sebanyak 50% untuk tahun ini.

      Beliau juga berkata dia diberitahu kerajaan memberhentikan banyak projek, menghentikan atau melambatkan bayaran bagi bayaran balik input GST dan bayaran balik LHDN, yang diterima untuk Mac sehingga Ogos, serta bayaran untuk kontraktor dan pembekal.

      “Jika tidak membayar sudah tentu perbelanjaan untuk bulan-bulan bawah kerajaan PH lebih rendah. Beranikah kerajaan PH memberi butiran terperinci bayaran bulanan untuk 4 perkara ini?” katanya.

      : Teruk LGE kena kerja oleh Najib....

      Delete
    17. DAP ini serang UMNO tapi perangai jahat dan dendam macam UMNO



      DAP dan UMNO sebenarnya tak ada beza, yang beza satu Melayu dan satu lagi kebanyakkan Cina. Politik mereka tak ada beza, berdendam dan jahat. Bila dapat kuasa hilang cakap manis untuk rakyat melainkan untuk kroni sahaja.

      Paling jelas ialah isu Royalti Petroleum untuk Terengganu dan Kelantan. Walaupun PH cakap untuk mengukuhkan semangat Federalisme tapi itu sekadar cakap untuk KENCING PENYOKONG. Perangai sebenar adalah sebaliknya.

      Jika Terengganu dan Kelantan dapat royalti, Melayu Islam akan menunjukkan satu pemerintahan yang baik akan menepikan tanggapan rakyat bahawa hanya DAP sahaja mampu memerintah dengan baik. Islam akan dilihat sebagai satu contoh pemerintahan alternatif dan ini puak-puak DAP tak suka.

      Jadi mereka sama dengan UMNO akan menyekat royalti untuk rakyat Terengganu dan Kelantan dengan pelbagai alasan.

      3Z

      ......

      Royalti: T'ganu, Kelantan layak terima hak sama
      SAYA telah diminta mengulas mengenai bunga diskriminasi oleh pimpinan utama DAP yang menjadi Menteri dalam Kementerian berkaitan dalam Kerajaan Pakatan Harapan (PH), sebagaimana yang ditegur oleh Presiden PAS, YB Dato' Seri Tuan Guru Haji Abdul Hadi Awang berkenaan isu pembayaran royalti kepada Terengganu dan Kelantan.

      Ulasan saya, YB Lim Kit Siang boleh merujuk kepada Menteri Kewangan, YB Lim Guan Eng berkenaan kedudukan pembayaran royalti kepada negeri yang layak menerimanya seperti yang telah diputuskan dalam Mesyuarat Majlis Kewangan Negara yang dipengerusikan oleh Perdana Menteri Malaysia, YAB Tun Dr Mahathir Mohamad pada 7 Jun 2018 lalu.

      Diharap apa yang sedang berlaku bukanlah satu cubaan oleh mana-mana pihak yang berkuasa untuk mencanggahi komitmen yang terang dan nyata oleh Perdana Menteri untuk terus mengukuhkan semangat Federalisme sebagaimana yang dibentangkan oleh beliau dalam Kajian Separuh Penggal RMK-11 di Parlimen pada hari Khamis 19 Oktober lepas.

      DR AHMAD SAMSURI MOKHTAR
      Menteri Besar Terengganu
      21 Oktober 2018

      Delete
    18. Larangan arak, judi bukan punca kegagalan Bumiputera
      NINA FARZUIN MD SHAROM 25 OKTOBER 2018
      FacebookTwitterWhatsAppEmailMore388
      Arak
      Gambar hiasan
      A-A+ (Ubah saiz teks)
      SHAH ALAM - Cadangan supaya Bumiputera diberikan lesen pusat judi dan penjualan alkohol agar mampu bersaing dengan kaum lain dari segi ekonomi adalah pandangan yang tidak berlandaskan kepada fahaman agama Islam yang betul.

      Penceramah bebas, Wan Akashah Wan Abdul Hamid berkata, Islam dengan tegas melarang umatnya menjalankan perniagaan seperti itu kerana ia mendatangkan lebih banyak mudarat berbanding manfaat.


      “Memang di dalam al-Quran ada menyebut bahawa arak dan judi ini ada manfaatnya tapi pada masa sama, mudaratnya lebih banyak.

      “Ulama juga ada mengatakan, manfaat itu adalah dari segi ekonomi, namun pandangan yang tidak berlandaskan agama hanya akan memandang ke arah satu sudut itu sahaja (manfaat),” katanya kepada Sinar Harian, hari ini.


      [ARTIKEL BERKAITAN: Siapa saran beri lesen kasino, alkohol kepada Bumiputera?]

      Mengulas lanjut, beliau berkata, di dalam Islam terdapat satu istilah yang perlu diambil kira iaitu keberkatan yang akan menjamin kesejahteraan hidup umatnya.

      “Apabila satu perniagaan dijalankan tanpa disertai keberkatan, maka ia akan mendatangkan kerugian untuk jangka masa panjang seperti mana akan hilangnya kebahagiaan, akan berlaku kemudaratan kepada keluarga dan sebagainya,” katanya.

      Katanya, larangan menjalankan perniagaan judi dan alkohol bukanlah punca utama mengapa golongan Bumiputera gagal bersaing dengan kaum lain dari segi ekonomi.

      “Ada banyak lagi perkara yang boleh dilakukan untuk memajukan ekonomi Bumiputera. Kekayaan itu bukan hanya datang dari judi dan arak, banyak lagi perniagaan lain yang Islam galakkan.

      “Bumiputera gagal bersaing bukan kerana judi dan arak tapi kerana sikap dan keperibadian mereka sendiri yang tidak mahu bersaing,” katanya.

      Menurutnya, ALLAH SWT ada menyebut umat Islam adalah yang terbaik dan ini telah dibuktikan di dalam sejarah.

      “Sejarah ada mengatakan bagaimana Islam telah menguasai dua pertiga dunia walaupun pada masa itu orang Islam tidak jual arak dan judi, tapi mereka mampu membina tamadun dunia,” katanya.

      Delete
    19. Harga RMMJ: Pemuda Umno tuntut penjelasan
      WARTAWAN SINAR HARIAN 25 OKTOBER 2018
      FacebookTwitterWhatsAppEmailMore264
      Harga RMMJ: Pemuda Umno tuntut penjelasan
      Mohd Hairi
      A-A+ (Ubah saiz teks)
      JOHOR BAHRU - Pemuda Umno Johor menuntut penjelasan kerajaan negeri berhubung harga baharu Rumah Mampu Milik Johor (RMMJ) yang diumumkan Exco Perumahan dan Pembangunan Luar Bandar, Dzulkefly Ahmad, baru-baru ini.

      Ketuanya, Mohd Hairi Md Shah berkata, penjelasan itu agar rakyat tidak terus tertipu dengan tindakan kerajaan negeri yang mengumumkan kategori baharu rumah mampu milik berharga RM250,000.


      “Semua kategori dan pakej dasar RMMJ yang diperkenalkan Kerajaan BN sebelum ini tidak melebihi harga RM150,000.

      “Namun, apa yang mengejutkan apabila Exco Perumahan secara tiba-tiba mengumumkan kategori baharu rumah mampu milik yang berharga RM250,000 menjelang hujung tahun ini khusus untuk golongan berpendapatan pertengahan (M40) antara RM8,000 hingga RM12,000,” katanya kepada Sinar Harian.


      Mohd Hairi berkata, Pemuda Umno Johor turut mempersoalkan kadar harga tersebut yang dikategorikan sebagai RMMJ sedangkan dasar sebelum ini menetapkan ia tidak akan melebihi harga RM150,000.

      “Adakah dasar ini sudah dibincangkan di peringkat menteri besar dan keputusan dasar baharu itu sudah diuar-uarkan kepada rakyat?

      “Tindakan ini tidak keterlaluan untuk Pemuda Umno Johor sifatkan sebagai perosak dasar yang dibuat secara terburu-buru, hanya semata-mata mahu mendapatkan kredit untuk bantu rakyat,” katanya.

      Beliau berkata, RMMJ diilhamkan Kerajaan BN sebelum ini banyak memberi manfaat dan impak kepada rakyat terutamanya dalam isu mendapatkan kediaman sendiri dengan harga yang munasabah.

      Katanya, keberkesanan inisiatif itu terbukti dan diyakini Kerajaan PH apabila meneruskan usaha itu meskipun seperti biasa tindakan klise dilakukan iaitu menukar nama RMMJ itu sendiri.

      “Seperti sedia maklum rakyat di negeri ini, dasar RMMJ yang diperkenalkan Kerajaan BN sebelum ini adalah menyediakan harga rumah di bawah RM150,000 setelah mengambil kira semua aspek.

      “Jika diperhatikan semua kategori dan pakej dasar RMMJ yang diperkenalkan, harga rumah yang ditawarkan tidak melebihi harga RM150,000,” katanya.

      Delete
    20. ‘Kurang RM500 juta, saya pulak yang kena’
      NINA FARZUIN MD SHAROM 24 OKTOBER 2018
      FacebookTwitterWhatsAppEmailMore7.1K
      ‘Kurang RM500 juta, saya pulak yang kena’
      Bekas Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak tiba di ibu pejabat Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) hari ini bagi memberi keterangan berhubung kes pembayaran hutang dana pelaburan 1MDB kepada International Petroleum Investment Co (IPIC). - Foto Bernama
      A-A+ (Ubah saiz teks)
      KUALA LUMPUR - Bekas Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak mempersoalkan mengapa dirinya dipersalahkan berhubung pembayaran balik Perbadanan Tabung Pendidikan Tinggi Nasional (PTPTN) kurang RM500 juta.

      Sedangkan menurutnya, apa yang beliau lakukan iaitu memanjangkan tempoh mula bayaran balik dari enam bulan kepada 12 bulan ketika membentangkan Bajet 2018 yang berkuatkuasa 1 November lalu hanyalah untuk membantu peminjam.


      “Ya betul, saya mengaku. Saya yang luluskan dasar di mana bulan ke-13 selepas tamat belajar, barulah pelajar mula bayar pinjaman.

      ”Salahkah saya buat begitu? Nak bantu belia kita pun tak boleh?,” katanya dalam satu kenyataan yang dimuatnaik menerusi akaun Facebook miliknya, hari ini.


      [ ARTIKEL BERKAITAN : Najib punca bayaran balik PTPTN kurang RM500 juta? ]

      Pada masa sama, beliau akui akur jika tindakan untuk membantu peminjam itu dilihat sebagai satu kesalahan.

      ”Jika ini salah Najib, saya terimalah. Mereka semua yang selesa di Putrajaya buat apa untuk bantu pelajar-pelajar ini?,” soalnya.

      Beliau berkata demikian ketika menjawab kenyataan Timbalan Menteri Pendidikan, Teo Nie Ching dalam Dewan Rakyat mengenai kekurangan pembayaran balik PTPTN sebanyak RM500 juta.

      Najib berkata, jika kurang RM500 juta sekali pun, beliau tidak harus dipersalahkan kerana sebelum PRU14, pembangkang pada ketika itu berkempen akan menghapuskan pinjaman PTPTN sekiranya berkuasa.

      "Ada siapa boleh bantu saya jelaskan apa dia kata? Berkira pula dia pasal duit PTPTN sekarang.

      ”Mereka yang janji mansuh PTPTN dan hasut pelajar jangan bayar, tapi saya pulak yang kena?,” katanya.

      Delete
    21. Ahmad Maslan simpati pemandu teksi dapat RM10 sehari
      Diterbitkan 24 Okt 2018, 5:33 petang |

      A+ A-
      Bekas timbalan menteri Datuk Ahmad Maslan meluahkan rasa simpati terhadap nasib pemandu teksi di Langkawi yang dilaporkan berhadapan dengan kesukaran dalam menjana pendapatan.

      "Kasihan pemandu teksi.

      "Ada yang dapat hanya RM10 sehari.

      "Yang di tempat lain seluruh negara pun bukan dapat banyak rezeki," katanya.

      Pemimpin Umno itu berkata perlu ada formula menang-menang antara pemandu teksi dan perkhidmatan Grab.

      "Mesti ada formula “win-win”, menang-menang dengan pihak-pihak berkaitan seperti #Grab agar nasib semua terbela, tidaklah rasa tertindas dengan dasar-dasar Pakatan Harapan (HARAPAN)," katanya lagi dalam ciapan di Twitter yang mengepilkan gambar laporan Utusan Malaysia yang memaparkan petikan pemandu teksi.

      Salah seorang daripada mereka, Senapi Mustapa dipetik berkata,"dari pagi hingga 4 petang hanya dapat seorang penumpang. Nasib baik dapat juga RM10. Sebelum ini, pernah satu sen pun tak dapat."

      Seorang lagi pemandu, Ahmad Sidek Ani menyalahkan kerajaan Pakatan Harapan.

      "Selepas menang dan menjadi kerajaan, mereka abaikan semua janji dan nasib pemandu teksi," katanya.

      Zam gesa jangan tolak ansur

      Sementara itu, Pengarah PicknGo Sdn Bhd, Valerie Chan dipetik berkata industri teksi menjadi sumber nafkah kepada 67,000 orang.

      Pada suatu acara dialog bersama Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad di Langkawi baru-baru ini, pemandu teksi bertindak keluar daripada majlis itu.

      Mereka dilaporkan kesal dengan kenyataan Mahathir bahawa Putrajaya tidak akan melarang khidmat e-hailing, sebaliknya akan cuba mencari mekanisme untuk memberi persaingan yang adil antara teksi dan perkhidmatan perkongsian kereta itu.

      Bekas menteri penerangan Tan Sri Zainuddin Maidin menyifatkan tindakan pemandu teksi itu sebagai biadap.


      Zainuddin mahu kerajaan tidak lagi 'bertolak ansur’ dengan pemandu teksi memandangkan sudah begitu banyak rungutan yang diterima daripada orang ramai tentang perkhidmatan itu.

      Katanya, perkhidmatan teksi di negara ini perlu ditambah baik secara keseluruhan dan tidak boleh ada istilah 'setengah baik, setengah tak baik’.

      Delete
    22. 'Guan Eng jangan lupa pernah menangis minta bantuan pusat'
      N Faizal Ghazali | Diterbitkan 23 Okt 2018, 1:41 petang | Dikemaskini 23 Okt 2018, 6:22 petang

      A+ A-
      Timbalan Menteri Besar Kelantan Datuk Mohd Amar Nik Abdullah mengingatkan Menteri Kewangan Lim Guan Eng di saat beliau menangis meminta bantuan kerajaan persekutuan ketika mentadbir Pulau Pinang.

      "Pulau pinang pun sampai menangis dia telefon Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi (bekas timbalan perdana menteri), kita taklah sampai menangis minta bantuan daripada kerajaan pusat.

      "Dia sampai menangis, itu benda yang dia kena ingat. Asas yang paling penting adalah asas federalisme.

      "Semua negeri di Malaysia bergantung kepada peruntukan kerajaan persekutuan, tak ada negeri yang boleh berdiri sendiri termasuklah negeri Selangor yang kaya itu pun ada pinjaman dengan kerajaan persekutuan," jelasnya.

      Beliau merujuk tindakan Lim yang dilaporkan menelefon Zahid pada pukul tiga pagi bagi meminta bantuan Angkatan Tentera Malaysia (ATM) ketika banjir besar melanda Pulau Pinang pada November 2017.

      Mohd Amar membalas kenyataan Lim - kini menteri kewangan - di Dewan Rakyat semalam bahawa kerajaan Kelantan tidak mampu membayar gaji kakitangannya tanpa bantuan Putrajaya.

      Lim berkata demikian ketika menjawab soalan Anggota Parlimen Kota Bharu Datuk Takiyuddin Hassan berkenaan pendirian kerajaan jika kerajaan negeri ingin meneruskan projek Rangkaian Kereta Api Pantai Timur (ECRL) dengan inisiatif sendiri.

      Lim berkata pihaknya menunggu surat rasmi kerajaan negeri berhubung perkara itu, tetapi pada masa sama terfikir "bagaimana Kelantan boleh melaksanakannya apabila gaji (kakitangan awam di negeri itu) pun tak mampu bayar."

      Mohd Amar berkata kenyataan itu jelas berniat jahat dan timbul daripada sikap Lim yang anti terhadap negeri yang ditabdir PAS.

      "Dia ini kita nampak dia anti-Kelantan dan Terengganu sebab diperintah oleh PAS. Ada benda yang dia tak puas hati dengan kita. Boleh jadi dia anti-Islam atau Melayu, kita tak tahulah.

      Ini semua tak sepatutnya berlaku sebab rekod semua (peruntukan persekutuan kepada negeri) ada dengan Majlis Kewangan Negara. Tetapi bila dia sebut Kelantan saja secara spesifik ada niat jahat dalam dirinya," katanya yang juga naib presiden PAS.


      Beliau juga sekali lagi mengingatkan janji Pakatan Harapan berhubung pemberian royalti kepada negeri pengeluar minyak, termasuk Kelantan, yang kini belum selesai.

      "Royalti itu tidak kurang daripada RM700 juta setahun.

      "Kalau kerajaan pusat boleh bagi royalti mengikut perjanjian sebenar, maka tak berbangkitlah isu kerajaan negeri memerlukan bantuan pusat," katanya lagi.

      Delete
    23. Elak turun bala kerana LGBT seperti di Palu, kata Zahid
      Lu Wei Hoong | Diterbitkan 23 Okt 2018, 12:15 tengah hari |

      A+ A-
      PARLIMEN | Anggota parlimen Bagan Datuk berkata kejadian gempa bumi dan tsunami yang melanda bandar Palu di Sulawesi, Indonesia baru-baru ini berpunca daripada pembabitan sesetengah orang dalam aktiviti lesbian, gay, biseksual dan trangender (LGBT).

      Kata Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi akibat perbuatan mereka itu - didakwanya seramai kira-kira 1,000 orang - telah menyebabkan kemurkaan Allah.

      Mengaitkannya dengan situasi di Malaysia Ahmad Zahid yang juga presiden Umno berkata kejadian gempa bumi di kawasan tersebut adalah petanda bahawa Allah menurunkan hukuman-Nya.

      "Menurut data yang dikeluarkan oleh LGBT International Intersex Association, melalui laporan state-sponsored homophonia pada Apr 2018 mendapati secara rasmi ada 74 negara telah menolak LGBT.

      "Kita lihat situasi di Malaysia (berhubung isu LGBT) turut mengkhuatirkan, di mana kita tahu kejadian di Palu baru-baru ini apabila ada gempa bumi dan tsunami.

      "Dikhabarkan terdapat lebih daripada seribu di kalangan mereka terlibat dalam aktiviti yang berkenaan, akibatnya seluruh kawasan diranapkan, ini adalah hukuman Allah," katanya.

      Ahmad Zahid berkata demikian semasa mengemukakan soalan tambahan kepada Menteri di Jabatan Perdana Menteri Datuk Seri Dr Mujahid Yusof semasa sesi soal jawab.

      Malaysia tolak LGBT

      Terdahulu Ahmad Zahid bertanya mengenai pendirian kerajaan berhubung isu LGBT dan usaha yang diambil kerajaan bagi membendung gejala tidak bermoral terbabit.

      Ahmad Zahid juga meminta Mujahid menyatakan langkah-langkah yang akan dilakukan oleh kerajaan khususnya Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim) kerana usaha berkenaan perlu diselaraskan secara menyeluruh.

      "Sejauh mana keberkesanan program mukhayyam dilaksanakan Jakim untuk mengelakkan hukuman Allah kepada rakyat Malaysia keseluruhan termasuk mereka yang menolak LGBT?" katanya.

      Untuk rekod mukhayyam ialah program yang dirangka Jakim untuk mendekati golongan LGBT dengan menekankan aspek kerohanian.


      Menjawab soalan itu Mujahid berkata pendirian Malaysia adalah jelas dalam isu LGBT iaitu menolaknya - sama seperti lebih 70 negara lain di dunia.

      Bagaimanapun kata Mujahid pendekatan yang diambil adalah berbeza-beza.

      "Kita faham segala sesuatu yang berlaku yang berlaku di negara ini mesti tangani (dengan dasar) rahmatan lil-amin yang dibuat untuk menyelamatkan pihak terbabit terutama apabila ia bercanggah dengan aspek syariah," katanya.


      Gempa bumi di Sulawesi itu berlaku pada 28 Sept lalu dengan kekuatan 7.4 magnitud. Ia kemudian menyebabkan berlaku tsunami yang membadai Palu serta Donggala yang dipisahkan jarak kira-kira 80km antara satu sama lain.'

      Menurut agensi penyelaras bencana Indonesia, setakat 10 Okt lalu lebih 2,040 orang terbunuh akibat kedua-dua bencana berkenaan.

      Bagaimanapun dakwaan ia berlaku sebagai hukuman atas kegiatan LGBT tidak pernah disahkan oleh mana-mana pihak berkuasa.

      Dakwaan sedemikian dibuat - lazimnya - di kalangan pendakwah atau penceramah tertentu saja.

      Delete
    24. Amaran Najib: Batal ECRL tak maksud dapat balik RM10b
      Diterbitkan 22 Okt 2018, 11:13 malam | Dikemaskini 22 Okt 2018, 11:19 malam

      A+ A-
      Membatalkan projek Landasan Keretapi Pantai Timur (ECRL) tidak bermaksud kerajaan akan dapat mengembalikan RM10.02 bilion daripada projek itu, kata bekas perdana menteri Datuk Seri Najib Razak.

      Najib berkata malahan sebaliknya kerajaan akan diminta oleh Export-Import Bank of Malaysia Bhd (Exim Bank) untuk mengembalikan RM19.68 bilion yang telah disalurkan kepada kontraktor projek China Communications Construction Company Ltd (CCCC).

      "Projek ini dibiayai oleh pinjaman mudah tempoh 20 tahun dari EXIM Bank China dan semua pembayaran RM19.6 bilion kepada CCCC setakat ini adalah terus daripada bank berkenaan.

      "Jika projek itu dibatalkan sekarang, EXIM Bank akan membatalkan pinjaman kita dan akan minta untuk mendapatkan kembali pinjaman itu serta-merta.

      "Oleh itu tidak mungkin Malaysia akan mendapat kembali RM10 bilion kerana ini akan dikembali kepada EXIM bank.

      "Malahan, kita akan diminta membayar semula baki RM9.6 bilion lagi yang sudah dibayar EXIM Bank.

      "Adakah kerajaan mengambil kira perkara ini dan menyediakan dana bagi membuat pembayaran ini?" Soal beliau dalam hantaran di Facebook hari ini.

      Bayaran pendahuluan oleh MRL

      Awal hari ini, Menteri Kewangan Lim Guan Eng memberitahu parlimen Malaysia Rail Link (MRL) Bhd boleh mendapatkan semula RM10.02 billion dari CCCC jika kerajaan membuat keputusan muktamad untuk membatalkan projek yang ditangguhkan ini.

      Anggota Parlimen Bagan itu berkata angka tersebut merupakan pembayaran pendahuluan (deposit) yang dibuat oleh MRL kepada syarikat milik China.


      "Perlu ditarik perhatian bahawa wang pendahuluan RM10.02 bilion boleh ditebus MRL sekiranya projek ditamatkan.

      "Worse case scenario boleh dapat RM10.02 bilion daripada RM19.68 bilion yang telah dibayar (kepada CCCC setakat ini)," kata Lim ketika menjawab soalan Datuk Noh Omar (BN-Tanjong Karang).

      Beliau juga menjelaskan baki RM9.67 bilion yang tidak dapat dituntut telah dibayar untuk projek itu sehingga 15 Februari tahun ini.

      Delete
    25. Itu semua tak menjadi hal...ibadat hj satu tuntutan rukun namun tak mesti dgn memenuhi tuntutan itu menjadikan beliau mukmin

      Delete
  2. masih sombong lagi bro hahahah

    ReplyDelete
  3. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  4. Kengkawan semua..khususnya cai2 Haprakan kat blog ni..Nampak gayanya korang kena ikut la saranan Ketua Rejim Pakatan Hancing ni.

    Rakyat kena faham. Pemimpin Rejim Pakatan Hancing ni semuanya hidup susah. Diorang makan meggi je setiap hari.

    Tak caya..cuba tengok balik gambar Jemin Jamban yang makn maggie mee setiap hari dalam FBnya tu !!!

    Semuanya demi nak menjaga kebajikan rakyat.

    Habis semua bantuan yang diberikan oleh Kerajaan Barisan Nasional sebelum ini dihapuskan demi menjaga kepentingan Politik Peribadi belaka.

    Hakikatnya, hutang 1 trillion yang dijaja ke serata pelusuk dunia tu hanya dongengan puak Rejim Pakatan Hancing ni semata-mata untuk menidakkan bantuan kepada rakyat.

    Maka, rakyat diminta berkorban demi untuk merealisasikan kisah dongeng yang diimaginasikan oleh Ketua Rejim berusia 93 tahun ni.

    Orang dah lanjut usia ni memang selalu hidup dalam delusi tak tentu arah!!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Najib dulu pun dalam delusi hebat bila nmpk negara dlm keadaan teramat hebat dan juga rakyat amat mewah hidup dgm brim. Yg lg xtahan akaun negara tu mcm dlm poket sdr

      Delete
    2. Saya telah berpikir bahwa semua perusahaan pinjaman online curang sampai saya bertemu dengan perusahaan pinjaman Suzan yang meminjamkan uang tanpa membayar lebih dulu.

      Nama saya Amisha, saya ingin menggunakan media ini untuk memperingatkan orang-orang yang mencari pinjaman internet di Asia dan di seluruh dunia untuk berhati-hati, karena mereka menipu dan meminjamkan pinjaman palsu di internet.

      Saya ingin membagikan kesaksian saya tentang bagaimana seorang teman membawa saya ke pemberi pinjaman asli, setelah itu saya scammed oleh beberapa kreditor di internet. Saya hampir kehilangan harapan sampai saya bertemu kreditur terpercaya ini bernama perusahaan Suzan investment. Perusahaan suzan meminjamkan pinjaman tanpa jaminan sebesar 600 juta rupiah (Rp600.000.000) dalam waktu kurang dari 48 jam tanpa tekanan.

      Saya sangat terkejut dan senang menerima pinjaman saya. Saya berjanji bahwa saya akan berbagi kabar baik sehingga orang bisa mendapatkan pinjaman mudah tanpa stres. Jadi jika Anda memerlukan pinjaman, hubungi mereka melalui email: (Suzaninvestment@gmail.com) Anda tidak akan kecewa mendapatkan pinjaman jika memenuhi persyaratan.

      Anda juga bisa menghubungi saya: (Ammisha1213@gmail.com) jika Anda memerlukan bantuan atau informasi lebih lanjut

      Delete
  5. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  6. WELCOME TO TOKYO MAS ELINA....
    Mas tiba ke LT Narita dari London dengan memakai baju blouse biru,berseluar jeans dan tudung biru muda. Semasa melangkah keluar dari balai ketibaan, beberapa orang pemuda Jepun memerhatinya dengan penuh minat. Gadis kacukan British/Iban ni kelihatan begitu anggun.Semasa melangkah menuju kepada ku, yang datang 30 minit lebih awal,dadaku rasa berdebar dan sifat rendah diri menghantui diriku.Siapalah aku, jika hendak dibandingkan dengan Mas yang cantik rupawan dan intelek pula.Mas merapati ku ,lantas aku mengucapkan salam. Tangan ku hulurkan, namun tidak disambut. Sebaliknya dia meletakkan jari telunjuknya kebibirnya yang indah, seolah-olah memberi isyarat diam.Aku terasa agak malu, almaklumlah huluran tanganku tidak berbalas.Mungkinkah Mas sudah mengenal amalan Islam, yang lelaki dan wanita bukan muhrim tidak boleh bersentuhan?Dia berdiri sangat hampir dengan ku,seakan-akan hendak bertemu kedua-dua hidung kami,dan dengan manja
    menyebut"Abang dah lama sampai?.Lantas ku jawab"Pasal Mas,setahun pun abang sanggup tunggu kat airport ni"Kami ketawa bersama.

    Aku membawa Mas keluar dari balai ketibaan, dan semasa berjalan keluar dari kesibukan, Mas meminta untuk berselfie, katanya untuk dihantar kepada papa dan mamanya. Mas merapati ku,melintuk belakangnya ke tubuhku dan bertemulah dua tubuh kami.Bau-bauwan Inggeris yang di pakai Mas, menerpa
    hidungku.Dalam hatiku berkata "Allahhuakbar, tadinya tak nak salam, tapi kalu gini dah lebih dari salam".Belum pernah dalam sejarah hidupku,aku dirapati sebegitu oleh seorang gadis.Syaitan datang berbondong-bondong untuk menduga anak tok guru dari Kedah ni.Aku tewas jua,tanpa disuruh,kedua-dua tangan ku dengan lembut merangkul tubuh Mas dari belakang.Mas seolah-olah merelakan pelakuan ku. Mas pula asyik snap gambar kami berdua.Perlahan ku sedar dari kenikmatan rangkulan ku tadi....
    dan ku lepaskan Mas. MasyaAllah, apa yang telah aku lakukan ni?dan sungguh tak kan ku ulang lagi!.

    Mas nampak letih, almaklumlah perjalanan yang jauh, namun yang lucunya, dia langsung tak nak mengaku. Dari anak matanya yang kebiruan air laut tu,aku tahu dia dalam keletihan. Lantas ku bawanya menikmati makanan hidangan Jepun yang halal dan teh hijau.Dia ku lihat tersangat happy,mungkin kerana kali pertama berada di Jepun ni.
    Sebenarnya, aku dapat merasakan perubahan diri Mas kepada ku yang sebelum ini agak malu-malu, tapi sejak datang ke Jepun ni, dia ashik je memandang ke wajahku dengan kemanjaan sangat, Aku pula yang jadi serba salah di buatnya.

    Lepas makan, kami menaiki teksi ke hotel penginapan Mas yang ku tempah. Dalam perjalanan, tangan kirinya diletakkan ke atas pahaku dengan sopan, sementara dia asyik menoleh ke kiri dan kanan, memerhati pemandangan luar. Mungkin dia merasa agak berbeza dengan kebiasaan di Kota London.Entahlah..aku sendiri tidak pernah ke London.Tapi aku merasa..bila tiba musim sakura..Mac hingga awal April, Kota Tokyo dan lain-lain bandar di Jepun, adalah yang terindah sekali di dunia.

    Sampai ke hotel penginapan, aku menghantar Mas ke lobi, dan terus hingga ke pintu biliknya.Setakat itu saja, tidak pernah aku coba membayangkan perkara-perkara lain.Aku keluar dari hotel dan meneruskan perjalanan balik ke kedai sewaanku.

    Semoga Mas dapat berehat, dan menyesuaikan diri dengan alam di Negara Sakura ni.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam Singgora sahabat ku taulan
      Lama menghilang hampir sebulan
      Fitnah yg ngko buat tak akan jalan
      Cara jahat mu itu, Mas sgt terkilan

      Delete
    2. Mana ada orang panggil jepun negara sakura. Negara Jepun dipanggil dengan nama negara Matahari Terbit. Lakonan mlm ni tak menjadi laa...

      Delete
    3. SALAM BRO KEJORA,
      HAMBA RASA KURANG ENAK NAK SEBUT"MATAHARI TERBIT TU"
      KURANG CINTAN LA BRO!
      LAGIPUN MAS SELALU SEBUT "SAKURA STATE"
      MAKA PERPEGANGLAH HAMBA DENGAN GELARAN TU
      DAN HAMBA RASA!!!
      GELARAN TU SESUAI DENGAN
      Emmmm......GELORA CIN....KAMI BERDUA KINI.

      Delete
  7. PETIKAN KIRIMAN TERAKHIR PANTUN & SYAIR DARI 'SI DIA' KEPADA AKU:

    Anonymous24 October 2018 at 21:22

    I-PHONE AKU BERDERING. 'SI DIA' CALL AKU. DIA TANYAKAN SAMADA AKU PERASAN TAK, 'SI TAIKO PSAIKO' ADA MASUK SEMULA KE BLOG INI, AKU CAKAP TAK PERASAN. 'DIA' CAKAP DIA DAH MULA MELUAT NAK LAYARI BLOG INI. 
    TAK LAMA SELEPAS KAMI BERHENTI BERBUAL, DIA SMS AKU:

    Hati2lah abg, 'Orang Tu' udah ke mari
    Nak fitnah cemarkan dinda punya diri
    Diri abg itu pun, dinda sangat khuatiri
    Cepatlah abg sunting dinda sbg isteri

    Pergi ke Sunda melanggan sepatu
    Tiba di Pelembang cuaca mendung
    Benci lah dinda dengan orang tu
    Pada mu abang adinda berlindung

    (BENAR KATA SI DIA DEWI, SI 'TAIKO PSAIKO' KEMBALI DGN REKAAN 'SKETSA PALSU' SEPERTI SEBELUM INI.. APA PUN TERJADI, SI DIA MANJA BAKAK ISTERI, AKAN KU PERTAHAN...)

    Delete
    _________________________________________

    BERSAMBUNG:

    DLM PERBUALAN PHONE, AKU TANYA 'SI DIA' SAMADA DIA TERBACA APA YG DICORETKAN 'SI TAIKO PSAIKO' ITU. DIA CAKAP, DIA TERUS EXIT DARI BLOG SEBAIK SAHAJA TERLIHAT ID SI TAIKO TU. KATANYA, TAK PERLU BACA PUN, MMG DAH TAHU FITNAH.

    AKU KARANG LAGI MADAH UNTUK TENTERAMKAN SI DIA.
    DAH SIAP, AKU SMS KPD NYA:

    Usah lah dinda dewi dirundung keresahan
    Diri mu sayang abg kan sentiasa pertahan
    Si 'Taiko' itu sengaja cari publisiti murahan
    Dulu dia putus cinta, kini merapu keletihan

    Turun sampan memburu kambing
    Punggok melayang terbang sendiri
    Biar berdepan seribu lembing
    Untuk mu sayang abang tak lari

    (AKU INI PUN BUKANLAH CALANG2 LELAKI.. SIAPA TAK KENAL NGAH BRAHIM TOK GURU AKU DI KUALA NERANG, KEDAH TU..)

    ReplyDelete
    Replies
    1. This comment has been removed by the author.

      Delete
    2. Apa perlunya kau melaung-laung nama tok guru kamu itu, ada kami di sini bertanya...??

      Ada kami kisah, nak Ngah Brahim ker Ngah Brahmin ker, itu kau punyer pasal ler - kami bukan jenis kepoh.

      Delete
  8. Rakyat menyokong penuh hasrat suci murni DS Zahid untuk mengadakan road show ke seluruh negara.

    Memang sejak Rejim Haprakan ni berkuasa, semua media arus perdana dah dikuasai mereka dan kebanatkan berita yang disampaikan kepada massa telah diedit, spin mengikut kehendak sang penguasa.

    Jadi peluang DSZH untuk menjawab segala pertuduhan terhadapnya tu melalui media arus perdana, khususnya seperti RTM dan TV 3 takkan diberi oleh Rejim.

    Hanya melalui road show ini lah, rakyat akan dapat first hand info dari yang empunya badan. Apa tah lagi , jika dalam road show tu ditemani oleh Dato Lokman Adam, isterinya DS hamidah , anakanya Dato nurul Hidayah serta cucunya.

    Oleh yang demikian, kami ingin menyeru aagr kaum melayu yang cintakan agama Islam, Institusi kesultanan dan perihatin terhaadp survival generasi melayu akan datang..meluangkan masa untuk sama2 hadir di road show tersebut.

    Ini lah satu cara yang ampuh untukkita saam2 menunjukkan solidariti yang tak berbe;lah bahagi kepada satu2 tokoh terakhir melayu dalam menghadapi serangan bertali arus dari petualang2 bangsa, khususnya DAPigs tu.

    Sehingga kini, jika ditanya mana2 orang melayu, mereka masih tak faham kenapa pemimpin2 melayu dalam Rejim Haprakan ni sanggup menjadi baruah dan tali barut kepada DAPigs dalam usaha mereka untuk menghapuskan hak2 keistimewaan melayu dan akhirnya..menjadikan Malaysia sebuah Republik.

    Ayuh bangsa ku..kita bangkit sama2..berganding bahu..bergerak sederap bersama2 DSZH untuk memastikan agar kuasa ketuanan melayu akan terus kekal di tangan kita di negara tercinta ini...Takbir !!!!!

    ReplyDelete
  9. Rakan2 ku yang cintakan kebenaran di blog ni...Korang tentu sedar bahawa Ah Beng@Nobita Terkhilaf, Kelantan Bukan Peminjam Terbesar dari Kerajaan Federal beb !!!

    Tak caya ke...jom kita sama2 hadamkan ulasan berinformatif di bawah ni...

    Saya merujuk kepada kenyataan Menteri Kewangan bertarikh 23 Oktober 2018 yang menyatakan Kerajaan Negeri Kelantan masih belum membayar balik pinjaman Pendahuluan sebanyak RM388 juta, yang menjadikan Kerajaan Negeri Kelantan penghutang terbesar pinjaman Pendahuluan sehingga 31 Disember 2017.

    Namun, fakta dan angka yang terkandung di dalam Penyata Kewangan Kerajaan Persekutuan 2017 menunjukkan statistik yang berbeza.

    Untuk makluman, penyata tahunan ini telah diserahkan oleh Akauntan Negara Malaysia kepada YB Menteri Kewangan melalui ‘Surat Penyampaian’ bertarikh 6 Ogos 2018 untuk dibentangkan di Parlimen.

    Di dalam Lampiran 3 Penyata Kewangan Kerajaan Persekutuan 2017, terdapat perincian jumlah Pinjaman dan Pendahuluan yang diberikan oleh Kerajaan Persekutuan seperti berikut:

    a) Baki Pinjaman 2017 Mengikut Negeri (Lima Tertinggi), m/2 243.

    i. Pahang RM3.06 bilion

    ii. Sabah RM2.8 bilion

    iii. Kedah RM2.6 bilion

    iv. Sarawak RM2.5 bilion

    v. Kelantan RM1.4 bilion

    b) Baki Pendahuluan 2017 Mengikut Negeri (Lima Tertinggi), m/s 245.

    i. Melaka RM414 juta

    ii. Kelantan RM364 juta

    iii. Perlis RM243 juta

    iv. Pahang RM152 juta

    v. Kedah RM147 juta

    Ternyata Menteri Kewangan telah terkhilaf dalam meneliti fakta dan angka ini, apabila menyatakan Kelantan merupakan penghutang tertinggi pinjaman Pendahuluan bagi tahun 2017, sedangkan yang tercatat adalah negeri Melaka dengan jumlah RM414 juta.

    Malah angka Pendahuluan Kerajaan Kelantan berjumlah RM388 juta yang disebut oleh Menteri Kewangan juga berbeza dengan angka RM364 juta yang tercatat di dalam Penyata Kewangan Kerajaan Persekutuan 2017.

    Persoalannya, adakah Menteri Kewangan tersilap merujuk fakta dan angka rasmi Kerajaan atau mengulangi kesilapan beliau yang sering tersilap titik perpuluhan.



    Konsep Pinjaman Pendahuluan

    Perlu difahami bahawa pinjaman Pendahuluan ini adalah mekanisma biasa yang diambil oleh kerajaan mahupun syarikat, untuk menampung kekurangan aliran tunai (shortfall) bagi memenuhi komitmen pambayaran semasa, dengan jangkaan akan menerima hasil dalam masa akan datang.

    Ianya dipanggil ‘advancement’ atau ‘bridging-loan’ dalam pengurusan kewangan.

    Malah dalam konteks Kerajaan Kelantan dan kerajaan Negeri yang lain, cabarannya adalah kekurangan aliran tunai (cashflow) untuk membuat pembayaran dalam tempoh 14 ke 30 hari dalam bulan tertentu, dengan jangkaan hasil (revenue) yang akan dipungut hanya akan diterima dalam tempoh lebih 30 hari.

    Inilah hasrat yang terkandung di dalam surat Kerajaan Negeri Kelantan bagi memohon pinjaman pendahuluan kepada Kerajaan Persekutuan.

    Situasi ini bukan hanya dialami oleh Kelantan, dan tidaklah boleh dikira sebagai lemah dalam menguruskan kewangan.

    Kerajaan Persekutuan perlu menghormati dasar federalisme yang memberikan hak kepada Negeri dalam aspek peruntukan dan pinjaman kewangan, tanpa mempolitikkan tanggungjawab ini.

    Malah, semua pihak perlu menilai dengan adil tahap pengurusan, urustadbir, dan integriti yang telah ditunjukkan oleh Kerajaan Kelantan sejak tahun 1990, sehingga mampu bertahan dan melaksanakan 1001 program kebajikan kepada rakyat, dalam keadaan sumber hasil yang terhad, kekangan kewangan dan sekatan royalti oleh Kerajaan Persekutuan.

    Jika situasi yang ditanggung Kelantan dihadapi oleh Kerajaan Negeri lain, belum tentu kerajaan tersebut boleh bertahan sehingga hari ini.

    Inilah fakta dan angka yang perlu difahami.

    Syahir Sulaiman
    Pengarah Strategi DPPM

    Nampak sangat..memang ada konspirasi terancang oleh DAPigs untuk memalukan dan mengaibkan kerajaan Islam Kelantan sejak dari dulu lagi..setuju kan kengkawan ???


























    ReplyDelete
  10. 'SI DIA' PUTERI DEWI KU ITU MCM DAH JADI TEBIAT, TAK BOLEH DLM HIDUPNYA KALAU SEHARI TAK BERPANTUN. MASA DIA MULA MEMIKAT AKU DULU PUN, DIA MENGGUNAKAN PANTUN. MMG AKU DAH JANGKA, DIA TAK AKAN AMBIL MASA LAMA NAK BALAS PANTUN AKU.
    AKU TERIMA SMS DARINYA:

    Bertuahnya dinda punya kekasih lelaki sopan
    Bukan sahaja bijak, tetapi juga segak tampan
    Hanya padamu dinda sandarkan masa depan
    Tak sabar ku luah dendam asmara tersimpan

    Langkah nakhoda ke arah desa
    Penyengat di bunga meluru terbang
    Leganya dinda kanda ku perkasa
    Selamat rasanya di sisi mu abang

    (AGAKNYA BILA KAMI DAH KAHWIN NANTI, NAK CAKAP APA PUN, SEMUA DLM PANTUN.. HI HI.. PENING ANAK2 KAMI JADINYA NANTI..)

    ReplyDelete
  11. Dengarlah Singgora, nasihat aku nak kasi
    Rentikan saja, nko punya fantasi dan ilusi
    Aku dan si Mas, dah setahun intim serasi
    Kalu tak dek ubat, mungkin dia dah berisi

    ReplyDelete
  12. Anonymous24 October 2018 at 20:25

    LEGA & LAPANG BLOG INI, DAH TIADA LAGI KOPIPES SAMPAH DARI SI TUA CABOK LAHANAT BAPOK...

    ReplyDelete
    Replies

    Othman Ahmad24 October 2018 at 22:34

    Kau sedar tak apa yg kau caksp? Yg kopipes bahan sampah luar tajuk berjela jela semasa kau menyamar sebagai Jostick Lick tuu, apa....??

    Kopipes sampah2 bersepah dalam portal ini, apa cerita...

    16;50, 16:51, 16:59, 17:01, 17:03, 17:04, 17:06, 17:08, 17:20, 17:21, 17:23, 17:27, 17:28.....??

    Haramjadah betul....!!


    Anonymous24 October 2018 at 23:09

    HIH HIH HII..
    WAK SUMAN, WAK SUMAN...
    AKU BUKAN MCM NGKO LAH WAK!
    SEKEJAP OTHAMAN, SEKEJAP GMN, SEKEJAP DON LOCCO..

    NGKO INGAT AKU TAK PERASAN KER? SETIAP KALI KO TAK DPT TEPIS PANTUN AKU, KO AKAN TAMPIL SBG GMN UNTUK TAMPAL REPLY DGN BAHAN KOPIPES SAMPAH KO ITU...

    BILA DAH TERKEDU SANGAT, KO JADI DON LOCCO PULA, KONON UNTUK NASIHATKAN KO JGN MELAYAN PANTUN AKU.
    UDAH2 LER WAK, KERENAH NGKO ITU SEMUA ORG BOLEH NAMPAK DLM BLOG INI!

    FUCK YOU WAK SUMAN!!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. This comment has been removed by the author.

      Delete
    2. Sang Tikus AnonyMOUSE @ Kejora Tonggeng..

      Hmmm, masih juga kau budak taik mahu mengegakkan benang basah menafikan fakta & memfitnah aku, yer...!!

      Othaman adalah nama asal yg tersilap ditulis okeh polis balai sewaktu aku dilahirkan. Almarhum ayahku hanya sedar semasa hari pertama pendaftaran sekolah aku bila namaku dipanggil oleh cikgu kelas sebagai OTHAMAN bukan Othman. Ejaan namaku kemudian ditambahkan (@ alias) sebagai Othaman @ Othman Bin Ahmad ketika berusia 12 tahun bagi pendaftaran kad pengenalan.

      GMN adalah individu lain yg seperjuangan dgn ku,

      Aku bukan pengecut seperti kamu yg bersembunyi di sebalik pelbagai samaran takut dijejaki untuk dituntut pertanggung-jawapan oleh mana2 pihak. Juga aku tak pernah larikan diri untuk bersua muka dgn kamu. Sebaliknya, rekod atau catatan di blog ini bukti nyata engkaulah yg mungkir dan tidak pernah tampil duri pada tarikh & masa2 yg telah ditetapkan.

      Delete
  13. Hello GENG NAJIS HARAMJADAH
    Tadi bapak kau baru telefon aku dari alam barzakh suruh kau makan ubat penenang. Dia cakap kau makin menjadi jadi sakit gila kau. Haaah, jangan lupa untuk makan ubat tu geng najis

    ReplyDelete
  14. Lihat samaran si tua, aku senyum sumbing
    Bila aku kesan, dia jadii terumbang ambing
    Tak susah, nak tikam si kancil dgn lembing
    Ini kan pulak dia, tua punya bapak kambing

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sang Tikus AnonyMOUSE @ Kejora Tonggeng..

      Hmmm, masih juga kau budak taik mahu mengegakkan benang basah menafikan fakta & memfitnah aku, yer...!!

      Othaman adalah nama asal yg tersilap ditulis okeh polis balai sewaktu aku dilahirkan. Almarhum ayahku hanya sedar semasa hari pertama pendaftaran sekolah aku bila namaku dipanggil oleh cikgu kelas sebagai OTHAMAN bukan Othman. Ejaan namaku kemudian ditambahkan (@ alias) sebagai Othaman @ Othman Bin Ahmad ketika berusia 12 tahun bagi pendaftaran kad pengenalan.

      GMN adalah individu lain yg seperjuangan dgn ku,

      Aku bukan pengecut seperti kamu yg bersembunyi di sebalik pelbagai samaran takut dijejaki untuk dituntut pertanggung-jawapan oleh mana2 pihak. Juga aku tak pernah larikan diri untuk bersua muka dgn kamu. Sebaliknya, rekod atau catatan di blog ini bukti nyata engkaulah yg mungkir dan tidak pernah tampil duri pada tarikh & masa2 yg telah ditetapkan.

      Delete
  15. Suman kambing tua hanya harap janggut
    Bagai kebuluran, rumput keriing dia ragut
    Tapi dia lemah, bak betina tua senggugut
    Kecut pelir, bila nak ke JB aku cabar ugut

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sang Tikus AnonyMOUSE @ Kejora Tonggeng..

      Hmmm, masih juga kau budak taik mahu mengegakkan benang basah menafikan fakta & memfitnah aku, yer...!!

      Othaman adalah nama asal yg tersilap ditulis okeh polis balai sewaktu aku dilahirkan. Almarhum ayahku hanya sedar semasa hari pertama pendaftaran sekolah aku bila namaku dipanggil oleh cikgu kelas sebagai OTHAMAN bukan Othman. Ejaan namaku kemudian ditambahkan (@ alias) sebagai Othaman @ Othman Bin Ahmad ketika berusia 12 tahun bagi pendaftaran kad pengenalan.

      GMN adalah individu lain yg seperjuangan dgn ku,

      Aku bukan pengecut seperti kamu yg bersembunyi di sebalik pelbagai samaran takut dijejaki untuk dituntut pertanggung-jawapan oleh mana2 pihak. Juga aku tak pernah larikan diri untuk bersua muka dgn kamu. Sebaliknya, rekod atau catatan di blog ini bukti nyata engkaulah yg mungkir dan tidak pernah tampil duri pada tarikh & masa2 yg telah ditetapkan.

      Delete
  16. Suman tua iblis, perangai tak pernah sopan
    Sering dia cabut lari menyelinap mcm lipan
    Kalau ngko betul jantan ayuh kita berdepan
    Ingin ku lepaskan, dendam lama tersimpan

    ReplyDelete
  17. Datok jahet toksah dok buang masa nak bwat program jelajah bagai.

    Lagi baguih datok bwat camni..
    Beli power bot bwat jelajah pi jawa habih cereta jgn balek lg ke malaisa.
    Lagi pong ketoronan belah bapak datok rame di sana,
    Bila sampe sabelah sana ha salamat..
    Ha ha ha kwah kwah kwah..

    ReplyDelete
  18. DAH TAK BANYAK SCRIPT YG TINGGAL. BESOK KHAMIS, KELAS FORM 4 LEPAS 'RECESS'. AKU ADA FREE PERIOD SBLM RECESS, BOLEH SAMBUNG MARKING PAPER2 TU NANTI.
    TETIBA ADA 'SMS TONE' I-PHONE AKU. SPT YG AKU JANGKA, SMS DARI 'SI DIA', ADA PANTUN & SYAIR, WALAU PUN PANTUN TADI BELUM KU BALAS.
    INI MADAH KIRIMAN SI MANJA KU:

    'Orang tu' sengaja nak bagi abang ancaman
    Nak masuk blog Budin dinda rasa tak aman
    Dah tu, direka ceriita karut mcm tak siuman
    Sib baik kata2 dari abang itu dpt jadi teman

    Bakar jerami, abu nya melayang
    Merata terbang, sememang berdebu
    Bakal suami, guru yang penyayang
    Kata dari abang, penenang di kalbu

    (WAAH.. KEMAIN DEWI MANJA KU ITU.. DAH MANTAP BETUL MENULIS BAIT-BAIT PANTUN & SYAIR..)

    ReplyDelete
  19. Suman terus monyok, muka spt labu peram
    Seronok betul aku, buat bagi dia jadii geram
    Mlm ni ngigau le dia, tidur pun tak tenteram
    Mimpi jumpa aku di JB pasti si tua ni seram

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sang Tikus AnonyMOUSE @ Kejora Tonggeng..

      Hmmm, masih juga kau budak taik mahu mengegakkan benang basah menafikan fakta & memfitnah aku, yer...!!

      Othaman adalah nama asal yg tersilap ditulis okeh polis balai sewaktu aku dilahirkan. Almarhum ayahku hanya sedar semasa hari pertama pendaftaran sekolah aku bila namaku dipanggil oleh cikgu kelas sebagai OTHAMAN bukan Othman. Ejaan namaku kemudian ditambahkan (@ alias) sebagai Othaman @ Othman Bin Ahmad ketika berusia 12 tahun bagi pendaftaran kad pengenalan.

      GMN adalah individu lain yg seperjuangan dgn ku,

      Aku bukan pengecut seperti kamu yg bersembunyi di sebalik pelbagai samaran takut dijejaki untuk dituntut pertanggung-jawapan oleh mana2 pihak. Juga aku tak pernah larikan diri untuk bersua muka dgn kamu. Sebaliknya, rekod atau catatan di blog ini bukti nyata engkaulah yg mungkir dan tidak pernah tampil duri pada tarikh & masa2 yg telah ditetapkan.

      Delete
  20. mewlayutakberkhatan...Rakyat Msia tak faham betul lah dengan si Ah Beng ni. Dah macam budak kecik2 pulak gelagatnya dalam parlimen.

    Konon kerana terlalu sangat nak aibkan kerajaan terdulu hingga terlondeh seluar sendiri sampai tertayang 'kulop'nya sendiri pada rakyat.

    Macam mana lah Tun Madey boleh lantik Tokong ni jadi menteri kewangan haah ???

    Pendapatan Irwan Serigar RM2.94 Juta, Berapa Pula Pendapatan Lim Guan Eng?

    Pendapatan bekas Ketua Setiausaha Perbendaharaan, TS Dr Irwan Serigar didedahkan di Dewan Rakyat, hari ini.

    Apakah perlu pendapatan seorang bekas penjawat awam didedahkan kepada umum secara lump sum untuk tempoh 8 tahun?

    Rakyat marhaein amat terkejut apabila maklumat kerahsiaan peribadi ditular begini.

    Rakyat Msia tidak fikir dengan cara ini kesengsaraan rakyat dengan kos sara hidup yang tinggi akan berkurangan.

    Apa motif di sebalik tindakan Lim Lip Eng (Kepong-PH) meminta Kementerian Kewangan menyatakan jumlah pendapatan Irwan Serigar sepanjang tempoh berkhidmat mengikut pecahan tahun.

    Menteri Kewangan, Lim Guan Eng berkata Irwan Serigar yang bertugas dari Januari 2011 sehingga kontraknya ditamatkan 13 Jun lalu memperoleh pendapatan RM2,94 juta.

    Nampak RM2.94 juta adalah banyak.

    Perlu diingat, ini adalah pendapatan untuk 8 tahun lebih dan belum ditolak cukai pendapatan.

    Adakah ini pelik? Mari pula sama-sama kita melihat pendapatan Lim Guan Eng pula.

    Pendapatan Sebulan:

    Gaji pokok = RM18,000

    Elaun keraian = RM10,500

    Elaun perumahan = RM10,800

    Elaun wakil rakyat = RM10,650

    Elaun parkir = RM5,700

    Jumlah = RM55,650

    Ini tidak mengambil kira elaun-elaun lain.

    RM55,650 x 12 bulan = RM667,800

    RM667,800 x 5 tahun (1 penggal) = RM3,339,000.

    Bandingkan pendapatan Irwan Serigar untuk 8 tahun dan pendapatan Lim Guan Eng untuk 5 tahun:

    Irwan Serigar = RM2.94 juta (untuk 8 tahun)

    Lim Guan Eng = RM3.34 juta (untuk 5 tahun)

    Pendapatan Lim Guan Eng di atas tidak termasuk elaun yang diterima beliau sebagai ADUN.

    Kesimpulannya, pendapatan siapa lagi besar anak-anak semua? Tidak pasti apa sumbangan TS Irwan Serigar untuk pendapatan beliau itu.

    Namun, Rakyat Malaysia membazir RM3.34 juta untuk 5 tahun, untuk membayar gaji Menteri Kewangan yang bodoh dan bangang macam Ah Beng ni ????

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kejora Tonggeng @ Sang Tikus AnonyMOUSE,

      Kenapalah muka engkau tak makan sanman masih juga tabur putar belit yg kau cedok dari sumber2 tak berkredibiliti walau dah berdozen dozen kali aku dedahkan dakyak kotor lagi keji engkau itu.

      Baik, aku paparkan semula posting2 kita semalam sebagai bukti nyata betapa kau adalah penabur fitnah yg mengautakan fakta sebenar.

      Othman Ahmad 23 October 2018 at 20:25
      BERITA TERKINI
      Menteri Perdagangan Antarabangsa dalam parlimen hari ini memaklumkan bahwa pihak MITTI/MIDA menerima pelaburan Jepun RM2,100 juta (RM2.1 bilion).

      Usaha Tun M dah mula berhasil dgn mencurah-curah pelaburan asing masuk ke negara.


      Reply
      GENG NAJIB 23 October 2018 at 21:41
      Wak suman Tempek Bacin...wak ni nampak sangat dah kena kincin kaw2 dengan Rejim Haprakan ni lah.

      Sebenarany iti bukan pe,aburan tapi pinjaman kredit yen yang telah diluluskan oleh kerajaan Jepun tu. Takkan lah Wak tak ingat lagi misi Tun madey ke jepun hari tu..kan untuk mohon pinjaman dari Jepun kononnya buat bayar hutang yang digebangkan dah lebih RM 1 trillion tu.

      Baru sekarang diluluskan oleh kerajaan Jepun..dan untuk tutp malu...Rejim uar2kan sebagai pelaburan dari syarikat2 Jepun.

      Nampak sangat Wak ni mudah sangat kena kelentong dengan Madey and the gang lah!!!


      Reply
      Othman Ahmad 24 October 2018 at 00:58
      Tak abis2 kau punyer bodoh yer Tonggeng.!!

      Biasa orang berkasut di kaki.
      Ini nanti ada pulak yg berkasut di mulut.

      Gossip di atas tuu kau dengar dari sumber mana,....??
      Aku harap bukan dari sumber2 sakit seperti utusan, mykemut-terkemut, lalokman, myhubnewstv, raja pukimak klentong, suara tengek ajib rosmah/star, sumbu mak badak, etc etc....

      Otak kau di lutut jer? Kalau itu duit pinjaman, tentu kenyataannya dari kementerian kewangan.

      Sekarang kau baca laporan ini yg tersebar meluas di laman2 sosial & media2 utama.....

      Headlines:
      Datuk Darell Leiking says recent missions to Japan and South Korea could draw as much as RM2.841 billion in foreign direct investments into Malaysia.

      KUALA LUMPUR, Oct 23 ― Recent missions to Japan and South Korea could draw as much as RM2.841 billion in foreign direct investments into Malaysia, International Trades and Industries Minister Datuk Darell Leiking said in the Dewan Rakyat today.

      He said the missions to the Far East were carried out from October 14 to 21, adding that potential investments from Japan may be as much as RM2.13 billion while those from South Korea could top RM7 million.
      -----------------------------------------------

      Kau memang anak gampang haramjadah asyik tabur dakyah jahat, kan kan kan....??

      Delete
  21. melayutakberkhatan..jom sama2 tengok aap ulasan netizen berkaitan pendedahan gaji TS Irwan oleh Tokong Ah Beng di media sosial !!!

    Wednesday, October 24, 2018 8:53:00 PM

    Anonymous said...

    Menteri kewangan bodoh, gaji tahunan memang berartus ribu setiap tahun untuk orang yang berjawatan seperti TS, dan di darab beberapa tahun berkerja dah tentu toucning million, gaji ah beng kalau 300 ribu setahun termasuk semua ealaun berapa jumlah ah beng dapat kalua kerja 8 tahun… Menteri bodoh tak tau mathematic... ramai pekerja swasta yang bergaji tinggi di luar sana berpendapatan lebih 250 ribu setahun, kalua lima nam tahun kerja berapa juta...Perdana Menteri bodoh, Menteri semua bodoh… apa lu dapat buka ini celita..kasi lu nampak lu lagi bodoh lah ah beng...accountant mana beli itu certificate...

    Wednesday, October 24, 2018 9:26:00 PM

    Anonymous said...

    CAMNA TAK KOSONG DEWAN APEK SESAMA APEK TENGAH BUSY BERCOMOLOT ...KAH KAH KAH..KAHAKKK PUIIII..!!

    SETAHU AKU SEMUA AGAMA TENTANG GAY LGBT


    SEKO PUN MACAI X BRANI SAHUT CABARAN
    TOKONG DAP YG SUCI SONDOL GAY LGBT
    APEK APEK COMOLOT GELI GELIMAN TEMAN
    MACAI TERKEDU NAK RESPON PUN X BRANI

    KIKIKIKI... APEK SESAMA APEK COMOLOT ...EEEE..NAIK KEMBANG ANAK TEKAK NENGOK
    NYER...YEOPPP OOOIIIII..!!

    MACAI LANSUNG TAK BERSUARA..KIKIKI..

    JAHANAM BILA LGBT JADI PEMIMPIN.

    MACAI TOMATO KUNYIT APEK APEK MASAMMMM MERECIK SUNYI DIAM TAK TERKATA... FAKTA YG TAK MAMPU DIJAWAB NNPKNYA SIKIT SIKIT SUDAH TERBONGKAR... KEJAP LAGI TETBONGKAR MENTERI JANTAN MUDA SELFI TAYANG MONTOT... ALAHAI KAU DAH NAPE TAYANG MONTOT...??


    Anonymous said...

    1 jari tunjuk salah orang lain, lagi 4 tunjuk salah diri sendiri.

    Sebab tu badoot2 pee eh terutama badoot2 ah beng gone end ni tak kisah ekonomi malaysia merundum sbb yg sekarang bulan2 pun dah dapat puluh riban, belum kira lagi yg dia samun kat penang. Kalau malaysia bankrap skalipun badoot2 pee eh yg kaya raya tujuh keturunan di pejam mata jer lari luar negara..

    yang merana rakyat marhein. Kesian rakyat yg ditunggang mcm babi dan dikencing sampai hancing utk badoot2 pee eh ni dapat kuasa dan pangkat lepas tu samun kekayaan negara utk keturunan masing2...

    Wednesday, October 24, 2018 5:14:00 PM

    Anonymous said...

    apa yang nak heran dgn menteri yang dilepaskan dari tuduhan jenayah atas alasan...saya tak tahu harga pasaran.... mmglah...gaji dia pun dia tak tau... patutlah berebut nak jawatan menteri menteri ni... aobuk menerima elaun utk tak buat kerja... tolong malaysia...taik kucing... kalau betul nak tolong....saya cadangkan semua menteri dibeti gaji minima 1050... dan tidak dibar elaun jika menjadi pengarah apa apa co... put the money where your mouth is... pakatan haprak nya menteri..cakap kea lebih... tak pernah nak buat..

    Wednesday, October 24, 2018 5:48:00 PM

    Anonymous said...

    Nobita tak nak komen ke pasal atok termasuk dalam list pemimpin paling kaya selepas hosni mubarak. Mukin berkat menambung dari kecik kot

    Wednesday, October 24, 2018 6:03:00

    Anonymous said..

    Setakat jumlah gaji selama 8 tahun sebanyak RM2.64 juta apa yang nak dihairankan. Tengok la apa jawatan dia pegang bukannya kerja cuci jamban pun.

    Lain la madey keling, 5 bulan jd PM duit RM6.4 juta dah dihabiskan semata-mata nk bawa madey dan keluarga makan angin di luar negara. Hasilnya ape pun x nampak. Konon pelabur akan datang masuk malaysia, satu habuk pun tarak....

    Mana lagi celaka???

    Wednesday, October 24, 2018 7:15:00 PM

    Anonymous said...

    dlm masa 6 bln pertama rejim pakatan fitnah memerintah mereka lbh byk menumpu pd nk cari korek siasat bongkar reman setiap pemimpin2 terdahulu..dn ini akan berterusan..bila nti saki baki peninggaln kewangan dulu dh kering baru mereka nk kelam kabut..bila ngara dh nk bangkrsp baru nk sedar.

    ReplyDelete
  22. Kengkawan sekelian...Rasanya tak sempurna hari ni kalau kita tak dengar apa ulasan terbaru DS Najib dalam FBnya...jom sama2 kita layan beb !!!

    Universiti awam baiki kedudukan

    Di sebalik tohmahan kerajaan Barisan Nasional (BN) didakwa sering mengabaikan kualiti dan bidang pendidikan, namun hakikatnya, setiap universiti di negara ini secara berterusan memperbaiki tempat mereka setiap tahun di Asia dan dunia.

    Bekas Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak berkata, ini sekali gus membuktikan dasar pendidikan bukan bermula daripada kasut dan stoking hitam.

    Katanya, semoga aliran itu akan berterusan dan dapat diberi perhatian di bawah kerajaan Pakatan Harapan (PH).

    “Antara berita baik pagi ini ialah kesemua 19 universiti utama negara berjaya memperbaiki posisi mereka menurut Penarafan Universiti Dunia QS: Asia Edisi 2019 yang dikeluarkan oleh penganalisis pendidikan tinggi global QS Quacquarelli Symonds.

    “Universiti Malaya (UM) juga berjaya memperoleh penarafan 20 universiti terbaik di Asia apabila naik ke tempat ke-19 dan berkongsi kedudukan dengan Universiti Jiao Tong dari Shanghai yang amat terkenal dan bersejarah di Asia.

    Jiao Tong ditubuhkan pada 1896 dan pernah mendapat gelaran ‘MIT of the East’.

    Saya amat bangga bahawa UM sekarang berada di tempat yang sama dan jika mengikut trend, tidak mustahil untuk UM mendahului kedudukan Jiao Tong,” katanya dalam akaun Facebook miliknya, hari ini.

    Memang ada kebenarannya apa yang diperkatakan oleh DSNR tu...kalau menteri kasut hitam putih tak ambik iktibar dari kata2nya tu..memang ke laut lah sistem pendidikan Msia jadinya bhai !!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kejora Tonggeng @ Sang Tikus AnonyMOUSE,
      Kenapalah muka engkau tak makan sanman masih juga tabur putar belit yg kau cedok dari sumber2 tak berkredibiliti walau dah berdozen dozen kali aku dedahkan dakyak kotor lagi keji engkau itu.

      Baik, aku paparkan semula posting2 kita semalam sebagai bukti nyata betapa kau adalah penabur fitnah yg mengautakan fakta sebenar.

      Othman Ahmad 23 October 2018 at 20:25
      BERITA TERKINI
      Menteri Perdagangan Antarabangsa dalam parlimen hari ini memaklumkan bahwa pihak MITTI/MIDA menerima pelaburan Jepun RM2,100 juta (RM2.1 bilion).

      Usaha Tun M dah mula berhasil dgn mencurah-curah pelaburan asing masuk ke negara.


      Reply
      GENG NAJIB 23 October 2018 at 21:41
      Wak suman Tempek Bacin...wak ni nampak sangat dah kena kincin kaw2 dengan Rejim Haprakan ni lah.

      Sebenarany iti bukan pe,aburan tapi pinjaman kredit yen yang telah diluluskan oleh kerajaan Jepun tu. Takkan lah Wak tak ingat lagi misi Tun madey ke jepun hari tu..kan untuk mohon pinjaman dari Jepun kononnya buat bayar hutang yang digebangkan dah lebih RM 1 trillion tu.

      Baru sekarang diluluskan oleh kerajaan Jepun..dan untuk tutp malu...Rejim uar2kan sebagai pelaburan dari syarikat2 Jepun.

      Nampak sangat Wak ni mudah sangat kena kelentong dengan Madey and the gang lah!!!


      Reply
      Othman Ahmad 24 October 2018 at 00:58
      Tak abis2 kau punyer bodoh yer Tonggeng.!!

      Biasa orang berkasut di kaki.
      Ini nanti ada pulak yg berkasut di mulut.

      Gossip di atas tuu kau dengar dari sumber mana,....??
      Aku harap bukan dari sumber2 sakit seperti utusan, mykemut-terkemut, lalokman, myhubnewstv, raja pukimak klentong, suara tengek ajib rosmah/star, sumbu mak badak, etc etc....

      Otak kau di lutut jer? Kalau itu duit pinjaman, tentu kenyataannya dari kementerian kewangan.

      Sekarang kau baca laporan ini yg tersebar meluas di laman2 sosial & media2 utama.....

      Headlines:
      Datuk Darell Leiking says recent missions to Japan and South Korea could draw as much as RM2.841 billion in foreign direct investments into Malaysia.

      KUALA LUMPUR, Oct 23 ― Recent missions to Japan and South Korea could draw as much as RM2.841 billion in foreign direct investments into Malaysia, International Trades and Industries Minister Datuk Darell Leiking said in the Dewan Rakyat today.

      He said the missions to the Far East were carried out from October 14 to 21, adding that potential investments from Japan may be as much as RM2.13 billion while those from South Korea could top RM7 million.
      -----------------------------------------------

      Kau memang anak gampang haramjadah asyik tabur dakyah jahat, kan kan kan....??

      Delete
  23. Ooooo..Baru rakyat tau apa sebab ekonomi kita menjadi semakin teruk...rupa2nya ini lah punca sebenarnya yang cuba disorokkan oleh Rejim Haprakan ni dari pengetahuan rakyat Msia selama ni !!!

    Ekonomi makin malap : Pelabur menjauhi Malaysia

    Umum mengetahui bahawa dengan pembatalan progek-projek besar seperti ECRL dan HSR membuatkan Malaysia semakin dijauhi pelabur kerana kurang yakin dengan kemampuan kerajaan sekarang dalam menguruskan hal ehwal ekonomi negara.

    Perkara ini menjadi lebih teruk apabila kerajaan sendiri melaung-laungkan keadaan hutang negara amat teruk dengan hutang negara melebihi RM1 trillion walaupun tiada satu dokumen megatakannya.

    Malah dalam pembentangan kajian separuh penggal RMK11 juga menyatakan hutang negara Cuma RM686 billion.

    China juga telah mengurangkan impot minyak kelapa sawit kita dengan begitu ketara dan beralih kepada negara jiran.

    Nilai matawang kita semakin merosot.

    Bursa Malaysia juga dalam keadaan lemah sekarang.

    Pada 24 September lalu , Perdana Menteri dalam lawatan kerjanya ke UK telah mengadakan pertemuan dengan pengeluar kereta elektrik Dyson dan menyatakan Dyson akan melabur di Malaysia dan menjadikan Malaysia sebagai hub pengeluar kereta elektrik bagi rantau ini.

    Tetapi semalam kita dikejutkan apabila Perdana Menteri Singapura mengesahkan Dyson akan membuka kilangnya di republic itu.

    Kenapa Dyson memilih Singapura berbanding Malaysia yang ternyata lebih murah bagi kos operasinya?

    Adakah ianya kerana mereka tidak yakin atau mempercayai dengan kerajaan Malaysia ?

    Kita berharap jangan pulak selepas ini Arab Saudi menarik pelaburan mereka di negara ini gara-gara tweet seorang menteri yang memperkatakan dianya tidak suka dengan negara tersebut.

    Bayangkan jika Aramco menarik keluar pelaburannya di Rapid Pengerang.

    Kita berharap agar kerajaan sekarang berhenti menyalahkan dan bersifat dendam dengan kerajaan BN dahulu.

    PH sudah menang dan ini masanya untuk menunaikan janji serta bekerja bersungguh-sungguh untuk rakyat dan negara.

    Jangan rosakkan apa yang telah kita capai selama ini gara2 pembalasan dendam politik sang penguaas yang tak berkesudahan tu !!!

    ReplyDelete
  24. Kalau Rejim Haprakan tak ambik peduli akan nasihat jujur lagi ikhlas ni, memang terus ketinggalan lah Msia ni jawabnya beb !!!!

    JIRAN TETANGGA MENEMPA NAMA, MALAYSIA MASIH LEKA MENJAJA POLITIK

    1. Bagi memastikan kebajikan hidup jutaan rakyatnya tidak lagi terus bergelap, Indonesia baru-baru ini memilih untuk menjalin usaha sama pelaburan dengan syarikat perusahaan milik pemerintah China (SOE) , Sinohidro, membina empangan hidroelektrik bernilai RM6.6 bilion di Pulau Sumatera dan rela berkorban risiko ancaman habitat orang utan Tapanuli.

    2. Kabinet Thailand yang bertindak pantas dan bijak meluluskan peruntukan mencecah RM30 bilion untuk membina landasan keretapi berkelajuan tinggi yang menghubungkan dua lapangan terbang di Bangkok dan Rayong dijangka memberi manfaat ekonomi yang tinggi dan kemakmuran kepada rakyat negara Gajah Putih itu.

    3. Kelmarin pula, syarikat ternama United Kingdom, Dyson mengumumkan telah memilih Singapura sebagai lokasi pelaburan terbarunya bernilai hampir RM12 bilion untuk membina kilang kereta kuasa elektrik, sekaligus mengenepikan peluang Malaysia sebagai hub pelaburan strategik syarikat tersebut.

    4. Malah syarikat kereta nasional pertama Vietnam, Vinfast, telah mencuri tumpuan dunia pada awal bulan ini dengan melancarkan model terbarunya di Paris Motor Show dalam sebuah majlis gilang-gemilang menjulang “semangat orang Vietnam” di Eropah, sekali gus menempa nama di pentas industri automotif dunia.

    5. Perkembangan positif negara-negara jiran kita itu menjelaskan keyakinan tinggi para pelabur terhadap hala tuju dasar kerajaan, kestabilan politik dan merangsang pertumbuhan ekonomi di negara berkenaan di sebalik ketidaktentuan turun naik ekonomi dunia dalam tempoh 6 bulan kebelakangan ini.

    6. Namun begitu, kemakmuran potensi pertumbuhan ekonomi itu tidak pula dinikmati Malaysia yang dilihat masih bergelumang dengan situasi politik yang seperti tiada kesudahan serta perubahan keputusan pelbagai projek berimpak tinggi termasuk memansuhkan banyak dasar dan projek mesra rakyat yang diluluskan oleh kerajaan BN terdahulu.

    7. Justeru itu demi kebaikan bersama, saya menyeru kepada pihak Kerajaan supaya berpada-padalah berpolitik.

    Sebaliknya berilah tumpuan kepada agenda pembangunan menuju negara maju dengan meneruskan kesinambungan prinsip “good governance” kerajaan terdahulu demi masa depan negara dan rakyat yang lebih terjamin.

    8. Pihak kerajaan sewajarnya tidak membawa negara menuju arah mundur ke belakang.

    Jika tidak mampu mengotakan janji sekalipun, jangan sesekali diabaikan kebajikan rakyat dan pembangunan negara.

    Memetik Aristotle, sesebuah negara itu tidak wujud hanya untuk hidup semata-mata, namun meneruskan agenda mewujudkan kehidupan yang lebih baik.

    Mantan Menteri kabinet Malaysia yang perihatin terhadap masa depan anak bangsa.

    24 Oktober 2018

    ReplyDelete
  25. Rakyat Msia, khususnya orang2 melayu memohon agar Tun Madey menerima tawaran di bawah jika betul2 Tun cintakan agama Islam, Institusi kesultanan dan kelangsungsan bangsa melayu di negara tercinta ni !!!

    Annuar Pelawa Tun Mahathir Kembali Kepangkuan UMNO

    KUALA LUMPUR, 24 Okt – Setiausaha Agung UMNO Malaysia, Tan Sri Annuar Musa hari ini membuat pelawaan kepada Perdana Menteri, Tun Mahathir Mohamad dan ahli-ahli PPBM untuk kembali ke pangkuan UMNO semula.

    Beliau mengakui bahawa masih ramai ahli UMNO, termasuk dirinya sendiri yang masih sayang dan menghormati Tun dengan hati yang tulus ikhlas.

    “Semalam Tun Dr Mahathir Mohamad membuat gesaan supaya ahli UMNO menyertai PPBM.

    “Satu pelawaan yang mungkin jujur saya kira, terutama dengan situasi cemas PPBM sekarang”, katanya dalam satu kenyataan di sini.

    Namun jelas beliau Tun Mahathir tentunya faham, ahli UMNO adalah orang Melayu yang amat setia dengan partinya.

    “Inilah yang Tun tarbiyyah kepada kita.

    “Lagipun, sangatlah merbahaya bagi ahli UMNO menyertai PPBM kerana PPBM tanpa Tun menjadi PM nanti, bakal lebih terhimpit lagi.

    Presiden PPBM juga tersangat uzur walau kita mendoakan kesihatannya pulih,” ujarnya.

    Kata Annuar lagi, ahli-ahli UMNO selama ini telah bersama berjuang dan mempertahankan Tun Mahathir sehabis daya ketika 22 tahun beliau mengepalai parti tersebut.

    “Kita berjuang bersama puluhan tahun, rebah berkali-kali membela Tun dan UMNO.

    “Tinggal lagi kita berpegang kuat pada ajaran Tun sendiri supaya kita jangan berpecah,

    kita jangan tinggalkan parti, kita jangan sokong atau tunduk kepada DAP dan sebagainya”, kata beliau.

    Perjuangan orang Melayu dan umat Islam serta rakyat Malaysia di bawah Tun tambahnya akan menjadi lebih stabil, kuat dan berkesan apabila Tun diperkasakan melalui wadah parti UMNO dan bukannya PPBM.

    “Umat Melayu dan Islam akan lebih bersyukur sekiranya perkara ini benar-benar terjadi. Sirih pulang ke gagang, belut pulang ke lumpur,” ujarnya.

    Dalam keadaan PPBM kini yang dilihat lemah dan kurang mendapat sokongan orang Melayu, beliau menjangkakan keadaan parti tersebut akan jadi lebih buruk sekiranya Datuk Seri Anwar mengambil alih tampuk pemerintahan negara.

    “Misalnya ahli UMNO di Negeri Sembilan, tentu sukar kerana PPBM di sana terpaksa dibubarkan.

    Begitu juga di negeri-negeri lain di mana PPBM sangat lemah, terlalu kecil dan tiada sambutan daripada rakyat.

    “Di kawasan- kawasan itu, PPBM ditolak oleh rakyat dan kalah dlm PRU yang lalu.

    Kini, setelah banyak janji semasa PRU telah tidak tertunai, sudah pasti pengaruh PPBM semakin merosot lagi.

    “Saya menjangkakan apabila Datuk Seri Anwar Ibrahim mengambil alih pentadbiran negara, dan Tun sudah tiada lagi di dalam kerajaan, PPBM bakal bermasalah dan menjadi lebih parah lagi”, katanya.

    Justeru tegas beliau walaupun lamaran dan pelawaan Tun kelihatan menggiurkan, terutama bagi wakil rakyat dan pemimpin yg kemaruk untuk mendapat kedudukan bersama dalam kerajaan, namun pelawaan itu jelas tidak menarik bagi majoriti ahli UMNO.

    Tegas Ahli Parlimen Ketereh itu, adalah sukar untuk ahli-ahli UMNO meninggalkan parti tersebut memandangkan hari ini yang bermasalah di dalam UMNO adalah di kalangan pemimpin dan bukan ahli-ahlinya.

    “Yang sering bermasalah dalam UMNO adalah pemimpinnya, yang bertukar parti adalah pemimpinnya, yang berebut kuasa adalah pemimpinnya, yang rasuah adalah pemimpinnya, dan diseret ke mahkamah adalah pemimpinnya.

    ‘Justeru ahli UMNO redha hilang pemimpinnya, namun mereka tidak menukar partinya. Sebab itu kita dapat lihat mesyuarat UMNO dengan hampir 200,000 perwakilan berjalan aman, tiada tumbuk menumbuk, tiada kerusi berterbangan dan FRU tidak perlu dipanggil campur tangan.

    “Politik wang sudah dihapuskan dan kini politik wang menjadi amalan parti lain yang berhijrah dari UMNO. Justeru, pastinya amat sukar bagi ahli UMNO untuk menyertai PPBM,” jelasnya.

    ReplyDelete
  26. Sobat2 ku sekelian...jom kita sama2 luangkan masa untuk membaca keluhan sorang netizen yang teramat2 perihatin terhadap apa yang berlaku dalam negara tercinta ni !!!

    Bila Nasi Sudah Mula Menjadi Bubur…..

    Pelbagai ceritera dan tindakan yang tak pernah kita dengar pun selama ini tetapi hari ini perkara aneh itu menjadi kebiasaan.

    Sebelum ini Najib dan BN digelarkan kerajaan perompak dan pelbagai bahasa yang amat kasar.

    Setiap sen duit kerajaan bisa dihitung oleh pak mat di kampung dan mak minah di ulu pendalaman.

    Peneroka masih mengeluh harga sawit yang ketika itu RM600 satu tan dan katanya bila la buah nak mahal ni.

    Felda dituduh katanya menjerut peneroka tapi sekarang harga buah tinggal RM280 saja.

    Anak muda bangga berarak mahukan PTPTN mereka dihapuskan kerana banyak negara pendidikan percuma kata mereka. Lepas belajar terus kawin dan beli kereta tinggal menyewa bukan rumah flat tapi teres yang sewaan RM1,000 ke atas.

    Dapat anak merungut katanya susu mahal dan lampin semua mahal.

    Penjawat awam makin berani. Katanya kerja dalam tekanan kerana tugasan dan bermacam arahan dari kerajaan kerana polisi.

    Cikgu lantang di kantin mengutuk kerajaan ketika itu dengan isu yang mereka sendiri tidak tahu pangkal hujungnya.

    Tapi itu semua dulu…

    Hari ini kita tidak lihat netizen yang menyalak pasal minyak walhal minyak masih mahal.

    Kita tidak lagi nampak Guru yang berani berpolitik di sekolah walhal polisinya masih sama malah makin teruk dengan idea bodoh Menteri dan Timbalan Menteri yang mahukan cuti pun berperingkat mengikut negeri.

    Tiada lagi manusia yang prihatin meneliti bil belian mereka walhal SST 16% berbanding GST 6% dan bukan pada barangan keperluan asas.

    Tiada lagi posting maki hamun dan cercaan dari golongan muda tetapi PTPTN mereka masih perlu dibayar sehingga kini,hahaha…

    Pak Mat, Hj Rauf dan Mak Minah tidak lagi berminat nak bercakap politik setiap kali ke pasar dan kedai kopi.

    Pesara seperti Hj Salleh tidak lagi memaki kerajaan walhal pencen yang mereka nikmati bakal ditarik.

    Tup-tup Kerajaan Baru istiharkan bermacam alasan untuk tidak melangsaikan hutang janji mereka kepada rakyat tetapi tiada rakyat yang marah malah bangkit pertahankan walau barangan mahal..

    Yang pasti barangan sesen tak turun malah lebih mahal.

    Penjawat awam takde sorang yang marah walhal kenaikan gaji mereka pun nak dikaji semula. Tiada bonus tiada kenaikan tangga gaji.

    Tup-tup dengar kabar kerajaan nak jual aset dan harta negara sebab kononnya takde duit nak urus negara.

    Yang menghairankan ialah dulu kerajaan ‘perompak’ merompak duit rakyat tapi boleh bagi bonus dan kenaikan gaji.

    Boleh bagi BR1M. Banyak projek besar dilaksanakan dan anak-anak muda senang dapat kerja dan sara ibubapa.

    Yang hairannya dulu kerajaan ‘perompak’ tapi takde plak dengar kerajaan jual aset penting negara malah PNB dari RM12 billion aset meningkat kepada RM 43.9 pada akhir 2017.

    Aset Khazanah dari RM33.7 billion menjadi RM115.7 billion.

    Kebenarannya diakui Daim yang merupakan perancang utama ekonomi negara mengakui sukar menguruskan ekonomi negara hari ini. Kerana apa? Kerana pelabur tidak yakin dengan kerajaan hari ini.

    Dalilnya apa? Dalilnya ialah lawatan PM di beberapa negara termasuk jiran Brunei menemui jalan buntu untuk meminjam wang dari Japan, China , Amerika dan London.

    Kerana apa pelabur tak yakin?

    Sebab semua pemimpin bercakap soal hutang negara.
    Pergi luar negara cakap negara berhutang sampai trilion.

    Walhal soal hutang itu untuk mendapat simpati rakyat dan memberikan alasan supaya rakyat tidak marahkan kerajaan kerana tak tunai pelbagai janji.

    Mana ada pelabur atau negara yang bodoh mahu melabur atau bagi pinjam kepada negara yang hutangnya banyak dan bakal bankrap.

    Rupanya dari dulu pembangkang ketika itu menyatakan negara akan bankrap dan bankrap itu betul tapi bukan di tangan BN tapi mereka yang akan bankrapkan negara dengan menjual aset negara, bagi peluang anak-anak dan kroni rompak kontrak besar dan kebodohan mengurus negara.





    ReplyDelete
  27. Fuyooo...Betul ke berita ni..kalau betul lah...ahli2 PKR seluruh negara desak agar pemimpin yang berkaitan tu melepaskan jawatannya..jangan malukan parti ni beb !!!

    Ketua PKR Cabang Johor Bahru Didesak Lepas Jawatan


    Sekumpulan ahli PKR Johor Bahru mendesak Jawatankuasa Pemilihan Pusat (JPP) parti itu mengambil tindakan lebih tegas terhadap Ahli Parlimen Johor Bahru, Akmal Nasrullah Mohd Nasir yang didapati melanggar peraturan pemilihan.

    Wakilnya, Richard Tan Wuu Chyau, berkata tindakan sekadar amaran keras yang dikenakan terhadap Akmal tidak memadai dan kesalahan itu jelas bertentangan dengan prinsip parti.

    “Pada pemilihan peringkat cabang Johor Bahru 30 September lalu, tindakan Akmal yang memasuki tempat mengundi sambil menunjukkan ‘cai’ adalah tingkah laku yang langsung tidak menghormati proses demokrasi.

    “Lebih mengecewakan, hasil aduan yang dibuat kepada JPP, Akmal sekadar dikenakan amaran keras. Sepatutnya beliau digantung keanggotaannya,” katanya.

    Beliau berkata demikian ketika ditemui selepas menyerahkan memorandum bantahan berhubung perkara itu kepada JPP di Ibu Pejabat PKR di sini, hari ini.

    Sebelum ini, tular video berdurasi 21 saat memaparkan Akmal memasuki tempat mengundi sambil menunjukkan ‘cai’ dan mengajak ahli parti itu supaya mengundi pasukannya.

    Pada pemilihan terbabit, Akmal memenangi jawatan Ketua PKR Cabang Johor Bahru menewaskan Wuu Chyau.

    Mengulas lanjut, Wuu Chyau mendesak Akmal melepaskan jawatannya sebagai Ketua PKR Cabang Johor Bahru dan menarik diri daripada bertanding sebagai calon Ketua Angkatan Muda Keadilan (AMK).

    Sementara itu, Pengerusi JPP, Datuk Rashid Din, mengesahkan sudah menerima memorandum terbabit.

    “Ya, saya sudah terima (memorandum) tetapi JPP sudah membuat keputusan mengekalkan tindakan amaran keras yang diberikan kepada Akmal,” katanya.

    ReplyDelete
    Replies
    1. This comment has been removed by the author.

      Delete
    2. Kejora Tonggeng @ Sang Tikus AnonyMOUSE,
      Kenapalah muka engkau tak makan sanman masih juga tabur putar belit yg kau cedok dari sumber2 tak berkredibiliti walau dah berdozen dozen kali aku dedahkan dakyak kotor lagi keji engkau itu.

      Baik, aku paparkan semula posting2 kita semalam sebagai bukti nyata betapa kau adalah penabur fitnah yg mengautakan fakta sebenar.

      Othman Ahmad 23 October 2018 at 20:25
      BERITA TERKINI
      Menteri Perdagangan Antarabangsa dalam parlimen hari ini memaklumkan bahwa pihak MITTI/MIDA menerima pelaburan Jepun RM2,100 juta (RM2.1 bilion).

      Usaha Tun M dah mula berhasil dgn mencurah-curah pelaburan asing masuk ke negara.


      Reply
      GENG NAJIB 23 October 2018 at 21:41
      Wak suman Tempek Bacin...wak ni nampak sangat dah kena kincin kaw2 dengan Rejim Haprakan ni lah.

      Sebenarany iti bukan pe,aburan tapi pinjaman kredit yen yang telah diluluskan oleh kerajaan Jepun tu. Takkan lah Wak tak ingat lagi misi Tun madey ke jepun hari tu..kan untuk mohon pinjaman dari Jepun kononnya buat bayar hutang yang digebangkan dah lebih RM 1 trillion tu.

      Baru sekarang diluluskan oleh kerajaan Jepun..dan untuk tutp malu...Rejim uar2kan sebagai pelaburan dari syarikat2 Jepun.

      Nampak sangat Wak ni mudah sangat kena kelentong dengan Madey and the gang lah!!!


      Reply
      Othman Ahmad 24 October 2018 at 00:58
      Tak abis2 kau punyer bodoh yer Tonggeng.!!

      Biasa orang berkasut di kaki.
      Ini nanti ada pulak yg berkasut di mulut.

      Gossip di atas tuu kau dengar dari sumber mana,....??
      Aku harap bukan dari sumber2 sakit seperti utusan, mykemut-terkemut, lalokman, myhubnewstv, raja pukimak klentong, suara tengek ajib rosmah/star, sumbu mak badak, etc etc....

      Otak kau di lutut jer? Kalau itu duit pinjaman, tentu kenyataannya dari kementerian kewangan.

      Sekarang kau baca laporan ini yg tersebar meluas di laman2 sosial & media2 utama.....

      Headlines:
      Datuk Darell Leiking says recent missions to Japan and South Korea could draw as much as RM2.841 billion in foreign direct investments into Malaysia.

      KUALA LUMPUR, Oct 23 ― Recent missions to Japan and South Korea could draw as much as RM2.841 billion in foreign direct investments into Malaysia, International Trades and Industries Minister Datuk Darell Leiking said in the Dewan Rakyat today.

      He said the missions to the Far East were carried out from October 14 to 21, adding that potential investments from Japan may be as much as RM2.13 billion while those from South Korea could top RM7 million.
      -----------------------------------------------

      Kau memang anak gampang haramjadah asyik tabur dakyah jahat, kan kan kan....??

      Bersambung......

      Delete
    3. Sambungan.....

      Othman Ahmad 24 October 2018 at 02:22
      Ini laporan penuh berkaitan pelaburan Jepun & Korea masuk ke negara sejak kerajaan PH ambil alih pentadbiran negara.

      Korea, Japan firms eyeing Malaysia as Asean production hub

      October 23, 2018 13:00 pm +08
      KUALA LUMPUR (Oct 23): More and more companies in Korea and Japan are eyeing to make Malaysia a production hub for the Southeast Asian market, said International Trade and Industry Minister Darrell Leiking.

      Speaking in the Dewan Rakyat today, Leiking said a government-led business promotion entourage to the two countries on Oct 14-Oct 21 has roped in potential investments of up to RM2.9 billion.

      "There is a lot of potential — a lot of companies focusing on the fields of petrochemical, electrical and electronic (E&E) and medical equipment.

      "In Japan, we have garnered potential investments of RM2.13 billion, particularly in the sectors of petrochemicals, logistics, medical equipment, E&E, home appliances, and furniture," he said.

      The promotion also conducted business-to-business (B2B) matching arrangements that may fetch an additional RM33 million of investments into the country.

      "For South Korea, the potential investments comprise RM711.8 million in the industries of chemicals, E&E and home appliances," Leiking said, adding that the potential investments via B2B matching with that nation through the latest entourage are valued a RM1 billion.

      "This is quite interesting; most companies seeking to invest in Malaysia this time around are huge companies.

      "We have the second largest foam producer in the world, as well as one of the leading heart stent mechanism manufacturers… These companies want to make Malaysia a production hub for the Asean market," said the minister.

      On the halal industry, Leiking noted that businesses in the two nations have suggested that digital commerce be strengthened in this regard.

      "Companies in Japan and Korea have proposed to manufacture their products here, to utilise the halal certifications from Malaysia to market their products around the world.

      "It has gone beyond just food products, but also cosmetics," he added.

      The entourage involved 91 representatives from the Ministry of International Trade and Industry, Malaysian Investment Development Authority, Malaysia External Trade Development Corp, with participation of Johor, Terengganu, Melaka and Penang excos.

      "We will continue this activity through 2019 and will focus on Malaysia's main trading partners, namely the Asean, US, China, the EU, India, South Africa, Saudi Arabia, and the UAE," he said.

      Delete
    4. Sekarang aku tuntut komen balas dari kamu di atas pembohongan dan putar belit kamu itu.

      Delete
  28. Aku mmg mengingati Allah sepanjang masa
    Kalau tak baca quran tak senang duduk rasa
    Bangun solat tahajjud ni, udah perkara biasa
    Menyembah, abdikan diri kpd Yng Maha Esa

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dah taubatkah kamu setelah mencerca hina Allah SWT dgn mengatakan "Allah meliwat Tun Mahathir dunia akhirat"....??

      Delete
  29. MENYESAL JUGA AKU MENYEBUT TTG HUBUNGAN INTIM AKU DGN 'SI DIA' SEMASA AKU KENEN 'SI TAIKO' AGAR DIA RENTIKAN DIA PUNYA FANTASI & ILUSI. AKU TERKELUAR CAKAP YG 'SI DIA' NASIB BAIK TAK BERISI (ANGKARA 'PERISTIWA HITAM' KETELANJURAN KAMI DI JB DULU). TAPI AKU MERASA LEGA KEMBALI SBB 'SI DIA' DAH TAK LAGI MELAYARI BLOG INI & TAK TERBACA CATATAN KU ITU.

    AKU 'TERHUTANG' DGN 'SI DIA' DUA KALI BERPANTUN (SEPATUTNYA GILIRAN AKU). AKU PUN MENGARANG & SMS KPD DIA:

    Tentang 'taiko' tu, dinda usah terlalu gusar
    'Orang tu' frust, dia mula ler kilas dan kisar
    Abg kan tepis, biar dia buat halus ke kasar
    Anak murid Tok Brahim ni tak cakap besar

    Dlm percintaan ini, kita mmg sering diduga
    Usah risau dinda, diri mu sentiasa abg jaga
    Dah tak lama lagi kita nak berumah tangga
    Kita kan berdua, menghiasai taman syurga

    Selasih diramu, akarnya lembut
    Bunga matahari, di sebelah telaga
    Kasih ku padamu, sukar ku sebut
    Dikau bidadari, dinda lah syurga

    (LEPAS SOLAT TAHAJJUD TADI, AKU BERDOA AGAR PERCINTAAN KAMI DIPELIHARA ALLAH DARI FITNAH 'SI TAIKO' ITU...)

    ReplyDelete
    Replies

    1. Dah taubatkah kamu setelah mencerca hina Allah SWT dgn mengatakan "Allah meliwat Tun Mahathir dunia akhirat"....??

      Delete
  30. KETIKA AKU SDG KHUSYUK MENGAJI AL-QURAN, TERDENGAR NADA SMS MASUK DI I-PHONE AKU.
    MMG TAK SALAH LAGI, SMS DARI 'SI DIA'. MMG DIA SELALU BANGUN AWAL, MUNGKIN NAK BIASAKAN DGN CARA AKU BILA BERSAMA NANTI, YG SERING BANGUN BERSOLAT MLM.

    AKU BUKA SMS & MCM BIASA ADA PANTUN:

    Bertuah dinda, punya kekasih jujur amanah
    Sentiasa tenang ceriaa, marah tidak pernah
    Bukan mcm 'orang tu', yg asyiik tabur fitnah
    Mmg 'orang tu', jenis hati bekudis bernanah

    Melayang terbang si anak kelicap
    Ketika petang makan guguran
    Sayangkan abang susah nak ucap
    Laut terbentang bukan ukuran

    (AKU BERHARAP SANGAT AGAR 'SI TAIKO' MEMBACA SEMUA PANTUN2 DARI 'SI DIA', AGAR DIA MELUPAKAN HASRATNYA UNTUK MENGKHIANATI CINTA KAMI..)

    ReplyDelete
    Replies

    1. Dah taubatkah kamu setelah mencerca hina Allah SWT dgn mengatakan "Allah meliwat Tun Mahathir dunia akhirat"....??

      Delete
    2. Apa perlunya kau TONJOLkan sembahyang kamu itu di sini?

      Orang lain bersolat, kau yg asyik2 tayang 'xembayang' ksmu itu, sembah yang apa yer....??

      Bacaan al Quran kamu itu, betul ker - sedangkan buat psntun pun kau pantat tonggang-langgangkan...??

      Delete
  31. GENG NAJIB YANG MNULIS / BERCAKAP DI ATAS BERBAGAI NAMA TERMASUK ANONYMOUS TAK HABIS2 HABIS, PAGI PETANG SIANG MALAM, HINGGA PUKUL 4 PAGI INI IA LAH ORANG GILA,

    Google "talking too much for hours, symptom of ..", keluar keterangan berikut:

    What is excessive talking a symptom of?

    Compulsive talking can be a sign of ADHD (Attention Deficit Hyperactivity Disorder, a mental illness). The DSM-5 lists excessive talking, blurting out, difficulty waiting one's turn in a conversation, and interrupting or intruding on others as symptoms of hyperactivity and impulsivity. Anxiety is another cause of excessive speech.

    Anxiety dia nyata dari kekalahan Najib dan Umno di Pru4.

    Dia perlu jumpa pakar sakit jiwa (psychiatrist) bagi rrawatan, makan pill yang di beri, supaya tidak sampai ke tahap di heret ke Hosptal Tanjung Rambutan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. GENG NAJIB,

      BACA LAH YANG BERIKUT INI. KAMU ADA PENYAKIT MENTAL - NARCISSISM.

      PERGI LAH JUMPA PSYCHIATRIST. GOOD FOR YOU AND FOR EVERYBODY ELSE IN HERE.

      AKU NASIHATKAN BEGINI SEBAGAI SUATU SOCIAL SERVICE.

      Narcissism - a mental illness affecting people who think that what they have to say is very important and entertaining.

      Narcissistic personality disorder (NPD) is a personality disorder recognized as a form of mental illness by the American Psychiatric Association.

      Like other types of mental illness, NPD is responsive to treatment, and those who sincerely dedicate themselves to overcoming their narcissistic tendencies have an excellent chance of achieving their goals. Narcissism doesn’t have to rule anyone’s life, if they refuse to let it do so.

      Quick checks:

      Mental Illness and the Spectrum of Narcissism
      NPD as a Mental Health Disorder
      Diagnosing NPD
      Treatment for Narcissistic Personality Disorder

      When narcissism runs out of control it can cause a slew of interpersonal and occupational difficulties, making happiness and success elusive.

      There is no disputing the disruptive capacities of narcissistic personality traits. Narcissists suffer from an extreme self-centeredness, which leaves them incapable and uninterested in seeing things from anyone else’s perspective.

      They suffer from delusions of grandeur boosted by feelings of infallibility, yet they are also highly competitive and insecure. They respond to the success of others with anger and envy, and they feel mistreated and overlooked if others fail to praise and compliment them repeatedly.

      Chronic narcissism often leads to a diagnosis of narcissistic personality disorder (NPD), listed in the Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders (DSM-5).

      Delete
  32. Nasihat di internet untuk GENG NAJIB yang bercakap tak renti2 -

    How can I control talking too much?
    1. Minimizing When You Talk
    2. Speak only when it's important. Before you speak, ask yourself if what you're saying is truly important. ...
    3. Avoid speaking to fill empty space. ...
    4. Think about your words carefully. ...
    5. Be aware of time when you speak. ...
    6. Think about whether you speak out of anxiety. ...
    7. Avoid speaking to impress others.

    ReplyDelete
  33. Berkenaan GENG NAJIB YANG TAK RENTI RENTI BERCAKAP -

    How to deal with a compulsive talker

    Chattiness can become excessive. Overly loquacious folks are seen as opinionated and disrespectful. They repeat the same stories and take too long to do it. They frequently interrupt others and redirect attention back onto themselves.

    The situation can become so pronounced that friends and co-workers avoid talking with them or excuse themselves from the conversation.

    Compulsive talking is a combination of two distinct traits: being highly verbal and failing to accurately read social cues.

    Talkaholics are insensitive to the fact that their listeners are bored, disinterested or restless.

    When their excessive talking is brought to their attention they’re apt to deny it.

    Compulsive talking can be a sign of ADHD. The DSM-5 lists excessive talking, blurting out, difficulty waiting one’s turn in a conversation, and interrupting or intruding on others as symptoms of hyperactivity and impulsivity.

    Anxiety is another cause of excessive speech. Individuals may be uncomfortable with breaks in the conversation so they carry on a nonstop monologue.

    HOW TO DEAL WITH A COMPULSIVE TALKER

    1. Redirect the conversation.

    2. Point out their behavior.

    3. Sweetly share your observations with the overtalker.

    4. Tell the overtalker he/she creates unnecessary hostility. Plus, it makes feel feel angry and aggressive

    Yes, excessive talking is annoying.

    ReplyDelete
  34. Geng Najib,

    Coba kamu fahamkan da sedari berikut ini:

    Social psychologist Gemma Cribb says the people who are most likely to be over-talkers are:

    • People with Asperger's-type disorders.

    • People who are anxious and babble out of nerves, trying to please the person they are talking to.

    • Narcissists, who think that what they have to say is very important and entertaining.

    Clinical psychologist Bob Montgomery says some people grow up with the "bad habit" of talking without listening.

    This is a problem, because communication problems often underlie many other problems people have in their relationships.

    "One of the most powerful communication skills you'll learn is good listening," Dr Montgomery said. "Communication is meant to promote understanding. You can't wind up understanding each other if you're not actively listening."

    And if you are trying to convince somebody of something, listening is a much more powerful tool than talking, says
    Dr Montgomery.

    ReplyDelete
    Replies
    1. This comment has been removed by the author.

      Delete
    2. Tahniah & terima kasih sdra Ali Jaeger.

      Teruskan usaha anda itu demi menegakkan kebenaran.

      Salam sejahtera & salam perjuangan.

      Delete
    3. Sokong kata kata sdr Othman, bagus sdr Alli buat research tu.

      Saya pun fikir GENG NAJIB ada penyakit otak. Selalu menyakitkan hati pembaca di sini pulak.

      Delete
  35. AKU BETUL2 LETIH. SELEPAS MENUTUP ALARM I-PHONE JAM 5:30 TADI, AKU TERTIDUR BALIK. AKU TERSEDAR SEMULA JAM 6:15. ADUUHH.. TAK SEMPAT PERGI BERJEMAAH DI SURAU.. MESTI MEREKA DI SURAU TERTANYAKAN AKU...

    LEPAS SOLAT SUBUH TADI, AKU KARANG MADAH UNTUK BALAS WARKAH 'SI DIA':

    Usah lah diri abg ini terlalu tinggi dinda puji
    Syukur Allah beri abg ini tabah & tahan diuji
    Jgn dinda risau, 'taiko' punya perbuatan keji
    Kalu dia berlebih2 sangat, nanti dia abg taji

    Sayang nakhoda, pergi ke pasar
    Ikan dikaut, kembung dan pelotan
    Sayangkan dinda, lagi lah besar
    Ukuran laut, bercampur daratan

    (AKU TERPERASAN KEHADIRAN 'SI TUA BANGKA', TAPI AKU BIARKAN DIA SYOK DULU, NANTI KENA LAH DIA AKU PAKU...)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hanya munafik, yg riak saja menunjuk-nunjuk & melaung-laung kat orang2 akan ibadat solatnya.

      Delete
    2. GENG NAJIB @ Anonymous 07:30,

      Aku sokong kata kata kau ada penyakit otak Narcissist Disorder dan "PERGI LAH JUMPA PSYCHIATRIST. GOOD FOR YOU AND FOR EVERYBODY ELSE IN HERE."

      Delete
    3. Kamu Geng Najib orang tua, cakap tak habis habis pasal cinta, tanda gila bayang.

      Tapi yang nyata ia lah kau ada penyakit otak Narcissistic Disorder, pergi lah jumpa psychiatrist.

      Kesian anak bini, cucu cicit kau kalau kau tak buat begitu.

      Delete
  36. Othman Ahmad25 October 2018 at 06:19

    Dah taubatkah kamu setelah mencerca hina Allah SWT dgn mengatakan "Allah meliwat Tun Mahathir dunia akhirat"....??

    Reply

    UNTUK PENGETAHUAN PEMBACA:

    Nak layan Wak Kadok ni, aku rasa sgt malas
    Tapi dah melampau dia cuba putar dan kilas
    Si tua ni style, tak dpt tanduk telinga dipulas
    Yg tulis begitu Virgo, kan J.Doe dah perjelas

    ReplyDelete
  37. Saya Devina dari Jakarta di Indonesia, saya menghabiskan waktu saya di sini karena janji yang saya berikan kepada PROMISE Mom yang kebetulan adalah pemberi pinjaman online dari PROMISE LOAN COMPANY dan saya berdoa kepada ALLAH agar dapat melihat posisi saya hari ini.

     Beberapa bulan yang lalu saya melihat komentar yang diposting oleh seorang wanita bernama Arnah dan bagaimana dia telah scammed untuk mendapatkan pinjaman online dari Christabel, menurut dia sebelum Tuhan mengarahkannya ke tangan Lady Promise dan Nyonya Promise meminjamkan 800.000.000 rupiah tanpa stres. dan menunda, tolong jangan hubungi Christabel Missan melalui email:
    christabelloancompany@gmail.com untuk menghindari menjadi korban penipuan.

     Saya memutuskan untuk menghubungi Arnah untuk memastikan itu benar dan membimbing saya tentang cara mendapatkan pinjaman dari Ny. Dian Pelangi, dia menyuruh saya untuk menghubungi Mrs. Janji saya bersikeras bahwa dia harus memberi tahu saya proses dan kriteria yang dia katakan itu sangat mudah bagaimana mengajukan pinjaman dari Ibu. Janji yang harus saya lakukan adalah menghubungi dia, mengisi permohonan permintaan, mengirim salinan pindaian kartu identitas saya, kemudian mendaftar ke perusahaan setelah itu saya akan mendapatkan pinjaman saya.

    Lalu saya bertanya bagaimana Anda mendapatkan pinjaman Anda? Dia menjawab bahwa apa yang dia lakukan, itu sangat mengejutkan.

     Saya menghubungi Ny. Berjanjilah dan aku mengikuti instruksi dengan hati-hati untukku. Saya memenuhi persyaratan mereka dan pinjaman saya telah disetujui dengan sukses tetapi sebelum pinjaman dipindahkan ke akun saya, saya diminta untuk berjanji untuk membagikan kabar baik tentang Lady Promise dan itulah mengapa Anda melihat posting ini hari ini untuk kejutan terbesar saya, saya menerima 700.000.000 Rupiah peringatan.

    Jadi saya menyarankan semua orang yang mencari sumber yang dapat dipercaya untuk mendapatkan pinjaman untuk menghubungi Ny. Promise via Email: promisesoledadloancompany@gmail.com untuk mendapatkan pinjaman terjamin Anda juga dapat menghubungi saya di Email saya: Reddevina@gmail.com

    Dan Anda masih dapat menghubungi teman baik saya Dian Pelangi yang memperkenalkan saya (lianmeylady@gmail.com). Ini adalah ibu baik WhatsApp Number +12677251173

    Saya percaya gilirannya yang baik bernilai lain.

    ReplyDelete
  38. Justice league, buatlah blog sendiri. Siapa nak baca ulasan panjang dan merapu. Kesihanlah tuan Budin.

    ReplyDelete
  39. Masaalah LGBT ni dah lama dah berkembang. Sebelum kerajaan baru lagi. Pekerja2 dan esekutif kompeni besar macam Google , Mozilla, Instagram, Facebook memang menyokong LGBT ni secara terang2. So kalau betul nak memerangi LGBT ni janganla guna Facebook atau Instagram...tapi rakyat Melayu secara majoriti anggap Facebook dan Instagram adalah salah satu dari kehidupan. So macamana? Ahli2 PAS pun ramai yang guna Apps ni.

    ReplyDelete
  40. kesaksian nyata dan kabar baik !!!

    Nama saya mohammad, saya baru saja menerima pinjaman saya dan telah dipindahkan ke rekening bank saya, beberapa hari yang lalu saya melamar ke Perusahaan Pinjaman Dangote melalui Lady Jane (Ladyjanealice@gmail.com), saya bertanya kepada Lady jane tentang persyaratan Dangote Loan Perusahaan dan wanita jane mengatakan kepada saya bahwa jika saya memiliki semua persyarataan bahwa pinjaman saya akan ditransfer kepada saya tanpa penundaan

    Dan percayalah sekarang karena pinjaman rp11milyar saya dengan tingkat bunga 2% untuk bisnis Tambang Batubara saya baru saja disetujui dan dipindahkan ke akun saya, ini adalah mimpi yang akan datang, saya berjanji kepada Lady jane bahwa saya akan mengatakan kepada dunia apakah ini benar? dan saya akan memberitahu dunia sekarang karena ini benar

    Anda tidak perlu membayar biayaa pendaftaran, biaya lisensi, mematuhi Perusahaan Pinjaman Dangote dan Anda akan mendapatkan pinjaman Anda

    untuk lebih jelasnya hubungi saya via email: mahammadismali234@gmail.com
    dan hubungi Dangote Loan Company untuk pinjaman Anda sekarang melalui email Dangotegrouploandepartment@gmail.com

    ReplyDelete
  41. KABAR BAIK

    Halo, saya Nyonya Promise Soledad, Apakah Anda membutuhkan pinjaman mendesak untuk melunasi hutang Anda atau Anda membutuhkan pinjaman untuk meningkatkan bisnis Anda? Apakah Anda memerlukan pinjaman konsolidasi atau hipotek atau tujuan lain? Apakah Anda pernah ditolak oleh bank dan lembaga keuangan lainnya? Jangan cari lagi karena kami di sini untuk membuat semua masalah keuangan Anda menjadi kenangan !!! Kami memberikan pinjaman kepada perusahaan, swasta dan perorangan dengan suku bunga rendah dan terjangkau sebesar 1% untuk jangka waktu tetap 1-25 tahun dan masa tenggang enam bulan sebelum dimulainya cicilan bulanan. Anda dapat menghubungi kami melalui email melalui: (Promisesoledadloancompany)
    DATA APLIKASI
    1) Nama:
    2) Negara:
    3) Alamat:
    4) Jenis Kelamin:
    5) Status perkawinan:
    6) Pekerjaan:
    7) Nomor Telepon:
    8) posisi di tempat kerja:
    9) pendapatan bulanan:
    10) Jumlah pinjaman:
    11) durasi pinjaman:
    12) Tujuan pinjaman:
    13) Tanggal Lahir:
    14) Nomor Whatsapp:
    Terima kasih

    ReplyDelete
  42. Halo semuanya, Nama saya Siska wibowo saya tinggal di Surabaya di Indonesia, saya seorang mahasiswa, saya ingin menggunakan kesempatan ini untuk mengingatkan semua pencari pinjaman untuk sangat berhati-hati karena ada banyak perusahaan pinjaman penipuan dan kejahatan di sini di internet , Sampai saya melihat posting Bapak Suryanto tentang Nyonya Esther Patrick dan saya menghubunginya melalui email: (estherpatrick83@gmail.com)

    Beberapa bulan yang lalu, saya putus asa untuk membantu biaya sekolah dan proyek saya tetapi tidak ada yang membantu dan ayah saya hanya dapat memperbaiki beberapa hal yang bahkan tidak cukup, jadi saya mencari pinjaman online tetapi scammed.

    Saya hampir tidak menyerah sampai saya mencari saran dari teman saya Pak Suryanto memanggil saya pemberi pinjaman yang sangat andal yang meminjamkan dengan pinjaman tanpa jaminan sebesar Rp200.000.000 dalam waktu kurang dari 24 jam tanpa tekanan atau tekanan dengan tingkat bunga rendah 2 %. Saya sangat terkejut ketika saya memeriksa rekening bank saya dan menemukan bahwa nomor saya diterapkan langsung ditransfer ke rekening bank saya tanpa penundaan atau kekecewaan, segera saya menghubungi ibu melalui (estherpatrick83@gmail.com)

    Dan juga saya diberi pilihan apakah saya ingin cek kertas dikirim kepada saya melalui jasa kurir, tetapi saya mengatakan kepada mereka untuk mentransfer uang ke rekening bank saya, karena saya berjanji bahwa saya akan membagikan kabar baik sehingga orang bisa mendapatkan pinjaman mudah tanpa stres atau penundaan.

    Yakin dan yakin bahwa ini asli karena saya memiliki semua bukti pemrosesan pinjaman ini termasuk kartu ID, dokumen perjanjian pinjaman, dan semua dokumen. Saya sangat mempercayai Madam ESTHER PATRICK dengan penghargaan dan kepercayaan perusahaan yang sepenuh hati karena dia benar-benar telah membantu hidup saya membayar proyek saya. Anda sangat beruntung memiliki kesempatan untuk membaca kesaksian ini hari ini. Jadi, jika Anda membutuhkan pinjaman, silakan hubungi Madam melalui email: (estherpatrick83@gmail.com)

    Anda juga dapat menghubungi saya melalui email saya di (siskawibowo71@gmail.com) jika Anda merasa kesulitan atau menginginkan prosedur untuk mendapatkan pinjaman

    Sekarang, yang saya lakukan adalah mencoba untuk memenuhi pembayaran pinjaman bulanan yang saya kirim langsung ke rekening bulanan Nyonya seperti yang diarahkan. Tuhan akan memberkati Nyonya ESTHER PATRICK untuk Segalanya. Saya bersyukur

    ReplyDelete
  43. KABAR BAIK

    Halo, saya Nyonya Promise Soledad, Apakah Anda membutuhkan pinjaman mendesak untuk melunasi hutang Anda atau Anda membutuhkan pinjaman untuk meningkatkan bisnis Anda? Apakah Anda memerlukan pinjaman konsolidasi atau hipotek atau tujuan lain? Apakah Anda pernah ditolak oleh bank dan lembaga keuangan lainnya? Jangan cari lagi karena kami di sini untuk membuat semua masalah keuangan Anda menjadi kenangan !!! Kami memberikan pinjaman kepada perusahaan, swasta dan perorangan dengan suku bunga rendah dan terjangkau sebesar 1% untuk jangka waktu tetap 1-25 tahun dan masa tenggang enam bulan sebelum dimulainya cicilan bulanan. Anda dapat menghubungi kami melalui email melalui: promiseoledadloancompany@gmail.com
    DATA APLIKASI
    1) Nama:
    2) Negara:
    3) Alamat:
    4) Jenis Kelamin:
    5) Status perkawinan:
    6) Pekerjaan:
    7) Nomor Telepon:
    8) posisi di tempat kerja:
    9) pendapatan bulanan:
    10) Jumlah pinjaman:
    11) durasi pinjaman:
    12) Tujuan pinjaman:
    13) Tanggal Lahir:
    14) Nomor Whatsapp:
    Terima kasih

    ReplyDelete
  44. Halo semuanya! Bantu saya berterima kasih kepada Bunda Esther

    Saya Widodo saya tinggal di Medan di Indonesia, saya telah mencari pinjaman selama beberapa tahun. Saya 6 kali menjadi korban penipuan dengan pemberi pinjaman palsu yang telah menghancurkan hidup saya, saya memang mencoba bunuh diri karena mereka. Karena saya punya hutang dan tagihan yang harus dibayar. Saya pikir ini sudah berakhir untuk saya, saya tidak lagi memiliki perasaan hidup. Saya hampir menyerah, tidak sampai saya mencari saran dari teman SISKA WIBOWO (siskawibowo71@gmail.com) yang kemudian mengarahkan saya ke pemberi pinjaman yang sangat andal, Ny. ESTHER PATRICK yang meminjamkan pinjaman tanpa jaminan sebesar 150 juta Rupiah dalam waktu kurang dari 24 jam tanpa tekanan atau tekanan pada tingkat bunga lebih rendah dari 2%. (estherpatrick83@gmail.com)

    Saya sangat terkejut ketika saya memeriksa rekening bank saya dan menemukan bahwa jumlah pinjaman yang saya terapkan langsung ditransfer ke rekening bank saya tanpa penundaan atau kekecewaan, karena saya berjanji akan membagikan kabar baik sehingga orang bisa mendapatkan pinjaman dengan mudah tanpa stres . silakan hubungi ibu sekarang estherpatrick83@gmail.com

    Dan saya tahu sebagian besar dari Anda juga telah menjadi korban penipuan, Anda tidak perlu repot lagi karena saya harus menyampaikan kabar baik dan satu-satunya pemberi pinjaman yang dapat Anda percayai, Jadi saya tidak dapat menyimpan ini untuk diri saya sendiri sehingga saya harus mulai dengan membagikan kesaksian tentang mengubah hidup ini bahwa Anda dapat menghubungi saya melalui email (widodocepi@gmail.com) Ny. Esther Patrick Saya selamanya Bersyukur atas Segala yang telah Anda lakukan untuk saya.

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...