Wednesday, 20 July 2016

KENAPA NAJIB TIBA2 MINTA MAAF?


Adalah sesuatu yang menghairankan apabila Najib Razak bagi pihak diri,  isterinya Rosmah Mansor dan anggota pentadbiran kerajaan pada tahun ini memohon maaf semasa berucap di majlis hari raya anjuran Jabatan Perdana Menteri.

Beliau tidak pernah melakukannya sebelum ini atau jamuan hari raya di mana-mana pada tahun-tahun sebelumnya.
Saya tak nak berucap panjang, cuma saya nak mulakan ucapan atas nama saya, isteri dan anggota pentadbiran kerajaan untuk mengucapkan Selamat Hari Raya, maaf zahir batin kepada semua warga Jabatan Perdana Menteri sekiranya ada kesilapan atau kekasaran yang saya lakukan secara sengaja atau pun tidak, kata Najib dalam ucapannya itu.

Kenapa tiba-tiba Najib memohon maaf?

Adakah Najib kini kian terbeban dengan pelbagai penanggungan yang semakin menyeksa batinnya?

Adakah permohonan maaf ini menandakan Najib akan berundur daripada jawatannya?

Adakah pengunduran Najiib itu ada kena-mengena dengan laporan media antarabangsa bahawa pihak berkuasa Amerika Syarikat akan membuat permohonan untuk menyita beberapa harta yang dianggarkan bernilai AS$1 bilion yang ada kaitan dengan 1MDB?
Menurut laporan WSJ, bahagian aset Jabatan Keadilan AS akan memfailkan saman sivil pada pagi Rabu (waktu AS) bagi memohon kebenaran menyita aset-aset yang dicurigai itu.

Apakah harta anak tiri Najib, Riza Aziz akan terlibat sama dalam penyitaan yang dikatakan terbesar dalam sejarah AS itu?

Bermakna, menjelang esok, tindakan Jabatan Keadilan AS itu adalah berita yang ditunggu-tunggu oleh seluruh rakyat Malaysia.

Atau mungkinkah permohonan maaf itu sebagai tanda Najib akan mengadakan pilihanraya mengejut dalam waktu yang terdekat ini? (SH 20/07/2016).

52 comments:

  1. Minta maaf kan amalan Muslim semasa Hari Raya Aidilfitri. Shahbudindotcom ni bangang ke? Lagipun, ia menunjukkan Najib seorang pemimpin yang mesra dan tidak kukubesi.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Anon 16.40,
      Sebenarnya yang bangang itu kau ,kerana terlalu banyak tengok TV 3 suku dan baca kitab utusan malaysia samapi ,Taik najis Najib dan Rosmah pun kau nampak macam duit Brim yang maha agung mengalahkan kurniaan allah swt.

      Kau ini aku ingat langsung tak tahu apa berlaku dan apa yang akan berlaku berkenaan 1MDB haram jadah ciptaan najib aka rosmah untuk menjarah harta negara dan telah pun lesap berbillion ringgit ,kemudian nak atasi kemunafikan dan kekotoran mungkar ini rakyat dipaksa tanggung yang akan dirasa sampai anak cucu kau nanti.

      Bangsat semua pemimpin UMNO ,agar kau orang kemudian nanti hidup dilaknat allah swt.

      Delete
    2. Kalau amalan muslim, kenapa tahun2 sebelum ini Najib tak pernah minta maaf bagi pihak diri dan isterinya? Baca dengan teliti sebelum komen, nanti bangang tu terbalik kepada diri sendiri.

      Delete
    3. permohonan maaf najib TAK BOLEH di terima.
      dosa yg d lakukan oleh beliau amat besar sekali.
      najib harus d heret ke mahkamah dan d adili

      Delete
    4. Right on En Shahbudin

      Delete
    5. 16.40..sah kau BANGANG. Pandai baca tak? Mmg buta huruf la kau ni. Bijan dah nak mula langkah berambus,paham tak? Dah tak boleh tahan. Cover up pun dah limit,apa lagi dia boleh buat?
      Rakyat dah benci,pekung dah pecah panglima bodohnya dah mula menyepi. Sbb kau buta, jadi apa yg kau tau? Hari2 bijan kena maki sumpah dan pelbagai yg menekan perasaan,boleh tahan ke bro? Negara ni dah lama tak di tadbir,asyik nak lari dari masalah je...
      Sebodoh2 org tu,lama2 pun terpaksa terima kenyataan. Bangang betul la kau ni. Mmg betul2 bangang!!!
      PAHAM TAK?

      Delete
    6. Apahal kau nak bangangkan abg din aku. Kau tu yg bangang sangat. Kalau nak mintak maaf takyah tunggu hari raya. Kesalahan kau menyamun dah lama. Dulu lagi kau patut mintak maaf dan berenti terus. Itu baru ikhlas mintak maaf. Bukan soal kuku besilah bahlol !!!

      Delete
    7. Dia ni 2 alam ... esok lain cerita.

      Delete
    8. Anon 16:40..jgn jentik bangsat2 pembangkang ni..otak2 mereka dah berulat..jadi komen2 jadi macam bangkai..biarkan lah mereka cakap merepek2 merapu..

      Delete
    9. Woi anon 19:50...kau ingat orang yang komen kat sini semua pembangkang ke?...bodoh....otak ada letak kat lutut....dah bermacam2 media cerita pasal malaysia...itu pun tak boleh fikir?...kau dapat dedak gred apa?...gred E ke?...dedak gred E...campuran hampas kelapa dgn kerak nasi...bodoh punya ahli umno...

      Delete
    10. 19 50 ni nak makan pelempang dgn penerajang...tu je ubat bodoh dungu nya tu...nak?

      Delete
    11. Terlampau lahap makan dedak tulah jadi bangang hingga gajah depan mata pun tak nampak. Bau bangkai semakin kuat pun tak dapat hidu. Duit ringgit haram pun dikatakan halal toyyiban....amalan muslim sangatlah tuuuuu......

      Delete
  2. Sekiranya ada sesiapa yg boleh terjemahkan dalam bahasa Melayu kpd Makcik & Pakcik Felda...

    http://www.nytimes.com/2016/07/21/world/asia/1mdb-malaysia-us-assets-seized.html?hpw&rref=world&action=click&pgtype=Homepage&module=well-region®ion=bottom-well&WT.nav=bottom-well&_r=0

    Semoga usaha murni anda diberkati Tuhan...

    \Ayam Kampung..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Makcik dan Pakcik Felda bahasa melayu pun diorang tak paham. Kena cakap bahasa ayam baru dia paham. Lepas tu bagi Brim, diorang akan lalok balek.

      Delete
  3. It is still a let down since civil cases shall not lead to imprisonment (if I am not mistaken)! But I guess better something than nothing?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Cheating, CBT & Theft are criminal cases, bar none. No?

      Delete
    2. Allamak. Cakap omputeh pulak. Camana makcik pakcik felda nak paham. Tukang komen kapcai rempit kat blog ni pon tak paham.

      Delete
  4. Sape2 yg melakukan salahlaku jenayah mengikut undang2 WAJIB dikenakan tindakan mengikut undang2. Tiada kecuali.

    ReplyDelete
  5. PKR nyata resah dengan keputusan DAP Pulau Pinang ingin menganjurkan pilihan raya mengejut ekoran Ketua Menterinya Lim Guan Eng kini berhadapan pertuduhan menerima rasuah diatas pembelian banglo dibawah harga pasaran.

    Guan Eng yang sepatutnya bertemu dengan Biro Politik PKR malam tadi tidak hadir pada pertemuan tersebut dan apabila ditanya samaada PKR bersetuju dengan cadangan DAP, Presiden PKR Datuk Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail hanya berkata "Kena tanya dia (Guan Eng)".
    Menteri Besar Selangor yang juga Timbalan Presiden PKR Datuk Seri Azmin Ali juga enggan mengulas panjang kepada media namun menyatakan tidak membantah cadangan rakan Pakatan Harapannya itu.

    "Kita sudah bicang isu ini, kita tidak bantah tetapi kita perlukan penjelasan lanjut daripada kerajaan negeri (Pulau Pinang).

    "Biar proses tersebut berjalan dan beri kami pulang dan berehat. Sudah jam 11 malam ni," kata Ahli Parlimen Gombak itu di Ibu Pejabat PKR, malam tadi.

    Cadangan untuk menganjurkan pilihan raya jelas berpunca disebabkan Guan Eng pada 30 Jun lepas dihadapkan ke mahkamah Pulau Pinang diatas dua pertuduhan iaitu; meluluskan permohonan menukar dua lot tanah pertanian kepada kawasan perumahan, dan membeli sebuah kediaman banglo dibawah harga pasaran.

    Oleh sebab Ketua Menteri itu kini berdepan pertuduhan jenayah, pelbagai pihak mendesak Guan Eng untuk meletakkan jawatan atau bercuti sehingga kes tersebut selesai.

    The Star melaporkan, Jawatankuasa Eksekutif Pusat (CEC) DAP membuat keputusan pada 1 Julai bahawa Guan Eng tidak perlu melepaskan jawatan dan mengemukakan cadangan untuk menganjurkan pilihan raya mengejut .

    Seterusnya, pada tarikh 11 Julai, Timbalan Ketua Menteri Datuk Mohd Rashid Hasnon dan Dr P Ramasamy mengesahkan pernah berbincang mengenai perkara berkenaan.

    Katanya, penganjuran pilihan raya mengejut adalah untuk menguji sentimen rakyat terhadap pertuduhan yang dikenakan terhadap Guan Eng namun menegaskan tiada keputusan dibuat oleh parti atau kerajaan negeri.

    Walaubagaimanapun, penganjuran pilihan raya berkenaan boleh dihentikan Yang di-Pertuan Negeri, Tun Abdul Rahman Abbas mengikut peruntukan Perlembagaan Pulau Pinang dibawah Artikel 19(2).

    "Ianya dibawah kuasa budi bicara Yang di-Pertua Negeri," kata Pakar Perlembagaan, Prof Madya Dr Shamrahayu Abdul Aziz sambil menambah keputusan tersebut juga tidak boleh dicabar.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Podah. Itu abang cakap sana US sudaaa mau rampas itu harta bili sama wang curi, awak lain cerita kasi.

      Delete
  6. Ketua Menteri Pulau Pinang dan Setiausaha Kerajaan Negeri dilihat memasuki Seri Mutiara, dipercayai menghadap Yang di-Pertua Negeri Tun Abdul Rahman Abbas, dikala negara menantikan kata putus pembubaran dewan undangan negeri.

    FMT yang berada di lokasi menyaksikan ketibaan kenderaan rasmi Lim Guan Eng dan Datuk Seri Farizan Darus di kediaman rasmi Yang di-Pertua Negeri kira-kira jam 4.40 petang tadi.

    Keberangkatan mereka dari Kompleks Tun Abdul Razak (Komtar) ke Seri Mutiara menyusuli sidang media mengumumkan ketidaksepakatan Pakatan Harapan berhubung isu pilihan raya kilat diadakan di Pulau Pinang.

    “Saya akan beritahu bila keputusan sudah dicapai,” kata Guan Eng kepada pemberita ketika ditanya bila pakatan pembangkang akan memutuskan perkara itu.

    ReplyDelete
  7. Desas-desus pilihan raya kilat mulai tersebar selepas The Star melaporkan perwakilan enam orang daripada DAP termasuk pimpinan kanan Roket bertemu Ketua Pembangkang Datuk Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail membincangkan perkara itu.

    Adalah dipercayai cadangan itu berkait dengan pendakwaan Guan Eng di mahkamah atas dua tuduhan rasuah.

    Guan Eng hari ini memberi jaminan kepada rakan-rakan komponen PH bahawa sebarang keputusan berkenaan pilihan raya kilat tidak akan dibuat secara sebelah pihak.

    Turut hadir dalam perbincangan di Komtar adalah Timbalan Presiden PKR Datuk Seri Mohamed Azmin Ali.

    “Memandangkan kamu semua sedang memikirkan mengenai pilihan raya kilat, isu ini sepatutnya isu sulit tetapi malangnya ia dibocorkan.

    “Saya berdukacita ia dibocorkan, sejak itu mustahil untuk kita membincangkan perkara ini secara aman,” kata Guan Eng.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hari ni hujan di kl. Man utd nak sign pogba dari juventus. Rio akan anjur olimpik 2016. Satu minit ada 60 saat.

      Delete
  8. Apa pun yang sedang berlaku
    gua mahu sistem negara kembali
    berada dilandasan yang betul.
    Tidak lintang pukang sejak
    zaman Mahathir hingga ke Najib.

    ReplyDelete
  9. lekas2 bertindak.gabungkan parti baru dgn pakatan harapan.tk pyh ajak pas itu spesis same mcm bn umno.orang nk tumbangkan najib hadi awang sibuk nk jadi penasihat jadi biarkan mereka jgn diambil nanti jadi musuh dlm selimut pru14.jgn risau undi berpecah kami tidak beri undi pade puak perkauman mcm BN UMNO dan PAS.

    ReplyDelete
  10. Itulah. Dok kata nak saman wsj hari selasa dah lebih 52 kali selasa. Sampai hari rabu turn orang lain pulak saman depa. Ini semua salah tun M la ni.

    ReplyDelete
  11. Ku pohon maaf ku pohon ampun
    Dosaku banyak sudah bertimbun
    Tak dapat dicuci dek air sabun
    Harta negara banyak ku balun

    Amerika cadang nak sita harta
    Malulah aku kat rakyat jelata
    Selama ini ku katakan dusta
    Batang hidungku terkena juga

    Lagi pun Tun nak parti baru
    Nampaknya rakyat nak sokong jitu
    Jika pembangkang bersatu padu
    Aiseymen...aiseymen..matilah aku...


    ReplyDelete
  12. Sspa yg nk maafkan dia.

    ReplyDelete
  13. Sspa yg nk maafkan dia.

    ReplyDelete
  14. Tgk2 esok kuar tv berita terkini..pm najib dan rosmah telah diculik dan hilang tak dpt dikesan entah kemana...hehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. Pastu fitnah ISIS. Huhuhu

      Delete
  15. Apakah Bugisman sedang merancang untuk 'hilangkan' jet yang membawa dia dan anak isterinya?

    ReplyDelete
  16. orang mcam najib ni tuhan pun tak nak maafkan dia curi curi duit negara berbilion bilion maafkan saja.curi seluar dalam pun kena penjara

    ReplyDelete
  17. USA akan sita wang US$1billion kepunyaan rakyat Msia yg dicuri olih JLOw, Najib dan Reza dari 1MDB.

    Ini menunjukkan kebodohan Khalid dan Apandi yg sentiasa melindungi Najib dari disiasat dan didakwa. Khalid asyik tweet dan memantau siapa rakyat Msia yg menghina kaki rasuah najib dan suruh tangkap.

    Sepatutnya kalau dia menjalankan siasatan terhadap 1MDB, Reza dan JLOw, harta2 mereka yg berjumlah US$1billion tu patut disita olih Kerajaan Msia dan dibawa balik.

    Sbb Khalid adalah polis yg bodoh dn Apandi lawyer bodoh, wang rakyat Msia disita olih Amerika.

    ReplyDelete
  18. Ingatkan dia mintak maaf kepada SEMUA KAKITANGAN KERAJAAN, rupanya cuma kaki tangan JABATAN PERDANA MENTERI je.
    Chessss.............!
    Kalau kepada SEMUA KAKITANGAN KERAJAAN mkannay korang tak dapat kenaikan gaji pada 1 July ni. Tapi mintak maaf kat kaki tangna Jabatan Perdana Menteri, maknanya adalah orang yang akan kena keluar. Atau, dis sendiri nak keluar.

    ReplyDelete
  19. dulu dulu mana ada ketua jabatan dibagi gelaran tu ni.sikalang semua ketua jabatan dibagi gelaran untuk nampak hebat dan terikat
    sebab tu ramai yang sanggup jadi barua pertahankan salahlaku orang tertentu
    sistem urus tadbir negara telah dirosak oleh
    penguasa yang tidak amanah
    kalau tukar pm pun jika tak ubah budaya kotor ynag
    jadi sebati dengan pelaksanaan urustadbir
    negara akan terus rosak jugak

    ReplyDelete
  20. Rasa ku Pak Din, Najib memohon maaf kepada rakyat sebab dia insaf bahwa dia sampai ke hujung pangkalan daya kebohongannya... mesti akan di heret ke depan mahkhamah menghadap dakwaan jenayah,jadi ia mohon restu kasihan rakyat meringankan hukumannya nanti. Penjenayah ini ciri2 diorang sama belaka...mula2 bermaharajalela tapi akhir sekali tukar menjadi tikus lari masuk ke lubang perlindungan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. haha betoi tu. betoi3 aku sokong statement ni haha

      Delete
  21. Confirm...US dah file lawsuit di los angeles...reuters baru report.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kini, ramai pemakan dedak dan mengigil.
      Kah... kah... kah... padan muka mereka.

      Delete
    2. Najib & konco-konconya merancang
      Allah juga turut merancang.
      Sepandai-pandai tupai melompat
      akhirnya jatuh ke tanah juga.

      Delete
    3. Yer ker US dah file lawsuit? Tapi depa ni, kulit muka tebal macam kulit badak. Selagi tak ada pendakwaan mahkamah mana depa peduli. Malu ker, moral ker, apa ker, tak terkesan.

      Delete
    4. Yer ker US dah file lawsuit? Tapi depa ni, kulit muka tebal macam kulit badak. Selagi tak ada pendakwaan mahkamah mana depa peduli. Malu ker, moral ker, apa ker, tak terkesan.

      Delete
  22. Najib dah tak larat bagi duit raya...sejak kaya raya nie duit keluar mcm air nak mendedak semua yg meminta2...so mintak maaf leer...duit raya takdee.

    ReplyDelete
  23. REUTERS/OLIVIA HARRIS/FILE PHOTO
    The U.S. Department of Justice filed lawsuits on Wednesday seeking to seize dozens of properties tied to Malaysian state fund 1Malaysia Development Berhad (1MDB), saying that over $3.5 billion was misappropriated from the institution.

    The lawsuits, filed in Los Angeles, seek to seize assets "involved in and traceable to an international conspiracy to launder money misappropriated from 1MDB".

    The lawsuits said the alleged offences were committed over a four-year period and involved multiple individuals, including Malaysian officials and their associates, who conspired to fraudulently divert billions of dollars from 1MDB.

    None of the lawsuits named Malaysian Prime Minister Najib Razak.

    But they named Riza Aziz, his step-son, as a "relevant individual" in the case. They also named Malaysian financier Low Taek Jho, or Jho Low, and Abu Dhabi government officials Khadem al-Qubaisi and Mohamed Ahmed Badawy Al-Husseiny.

    RELATED COVERAGE

    › U.S. lawsuits do not name Malaysia PM Najib, refer to 'high ranking official'
    The U.S. lawsuits said funds misappropriated from 1MDB were transferred to the co-founder of Petrosaudi, a company that had a joint venture with 1MDB, and thereafter to a high-ranking official in the Malaysian government it identified only as "Malaysian Official One".

    The assets involved in the case include penthouses, mansions, artwork and even a private jet.

    "That misappropriation occurred in multiple phases

    over the course of several years," the lawsuits said.
    "The misappropriated funds were then used to purchase the Defendant Asset, as well as to fund the co-conspirators' lavish lifestyles, including purchases of artwork and jewelry, the acquisition of luxury real estate, the payment of gambling expenses, and the hiring of musicians and celebrities to attend parties," it added.


    ReplyDelete
  24. Sepatutnya Najib kena menjelaskan atas kesalahan apa yang dia minta maaf;
    Contoh saya minta maaf kerana melakukan rasuah di dalam syarikat 1MDB dan termakan RM2.6billion wang rakyat dan Negara,,,ini cara minta maaf yang betul..!!

    ReplyDelete
  25. Pendapat saya.. Najib memang bersalah dlm byk benda. 1mdb dan lain2.. Tak dinafikan... Tapi saya berpendapat mohon maaf adalah lumrah manusia biasa.. Boleh dilakukan bila2 masa dan keadaan.. Adalah hak najib pilih mohon maaf dihari raya (tak kiralah atas kesalahan apa).. Kita kena positif sikit berfikir... Tema blog ni kritis dan membina.. Maaf posting kali ni kritis yg tak membina.. Ini pendapat dari seorang pengomen sahaja. Bukan semua.. Anda boleh pilih utk terus mencemuh segala yg najib buat.. Tapi kalu perkara baik kita kena mengaku baik.. Perkara salah tetap salah... 1mdb dan lain2 masalah adalah perkara tak baik dan salah.. Tapi mohon maaf di hari raya walau tahun2 lepas tak mohon adalah perkara yg tak salah.. Mohon maaf perkara yg dipuji dlm agama.. Dan digalakkan.. Bersangka baik la

    ReplyDelete
  26. Buang tebiatlah tu. Dah nak akhir kalam.

    ReplyDelete
  27. senang jer mintak maaf
    songlap kiri kanan
    perkataan menghina keluar tak bertapis
    bohong rakyat bohong parlimen tak rasa bersalah
    boros belanja harta rakyat tak sadar diri
    last2 nak minta maaf guna air liur saja
    mahkamah la menanti kau najib dan konco2 pendedak kau
    tambahan lg AG muka takdak nur tu

    ReplyDelete
  28. kebenaran akan terpancar jua..amin

    ReplyDelete
  29. Aslamu alaikum wr wb,,senang sekali saya bisa menulis dan berbagi kepada teman2 melalui room ini, sebelumnya dulu saya adalah seorang pengusaha dibidang data dan anak anaknya, ditengah tagihan utang yg menumpuk dan ditengah himpitan ekonomi seperti ini saya bertemu dengan seorang teman dan bercerita kepadanya, Alhamdulilah beliau memberikan saran kepada saya, dulu katanya dia juga seperti saya stelah bergabung dengan AKI ZYEH MAULANA hidupnya kembali sukses, awalnya saya ragu dan tidak percaya tapi setelah saya lihat pembuktian video AKI ZYEH MAULANA Di Website/situnya Saya pun langsu hubungi beliau dan Semua petunjuk AKI saya ikuti dan hanya 3 hari Astagfirullahallazim, Alhamdulilah Ternyata benar benar terbukti dan 5M yang saya minta benar benar ada di tangan saya, semua utang saya lunas dan sisanya buat modal usaha, kata kata beliau yang selalu sy ingat setiap manusia bisa menjadi kaya, hanya saja terkadang mereka tidak tahu atau salah jalan. Banyak orang menganggap bahwa miskin dan kaya merupakan bagian dari takdir dari Tuhan. Takdir macam apa? Tuhan tidak akan memberikan takdir yang buruk terhadap kita, semua cobaan yang Tuhan berikan merupakan pembuktian seberapa kuat Anda bertahan di dalamnya. Tuhan tidak akan merubah nasib Anda jika Anda tidak berusaha untuk merubahnya. Dan satu hal yang perlu Anda ingat, “Jika Anda terlahir miskin itu bukan salah siapapun, namun jika Anda mati miskin itu merupakan salah Anda.” sy sangat berterimakasih banyak kepada AKI ZYEH MAULANA dan jika anda ingin seperti saya silahkan Telefon di 085298275599 Untuk yg di luar indon telefon di +6285298275599,Atau Lihat Di internet KLIK DISINI saya juga tidak lupa mengucap syukur kepada ALLAH karna melalui AKI ZYEH MAULANA saya Bisa sukses. Jadi kawan2 yg dalam kesusahan jg pernah putus asah, kalau sudah waktunya tuhan pasti kasi jalan asal anda mau berusaha, AKI ZYEH MAULANA Banyah Dikenal Oleh Kalangan Pejabat, Pengusaha Dan Artis Ternama Karna Beliau adalah guru spiritual terkenal di indonesia.

    PESUGIHAN MENGUNAKAN MINYAK GHAIB

    PENARIKAN UANG MENGGUNAKAN MUSTIKA

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...