Sunday 24 July 2016

ANGKA 36 DAN 63


Dilaporkan nama Malaysian Official 1 disebut sebanyak 36 kali dalam kertas pendakwaan saman sivil Jabatan Kehakiman AS yang bertujuan menyita hartanah dan aset berkaitan wang 1MDB yang dicuri.

Walaupun tidak sukar meneka siapa sebenarnya Malaysian Official 1 itu, tetapi dengan sebutan sebanyak 36 kali ia juga menunjukkan peranan Malaysian Official 1 itu begitu meluas dalam skandal 1MDB.
Cuma, orang berkenaan agaknya masih malu untuk memperkenalkan dirinya secara rasmi atau mungkin juga beliau mahu menunggu Jabatan Kehakiman AS dan FBI sendiri mendedahkannya suatu hari nanti.

Jika kita menonton siri-siri penyiasatan Hollywood di televisyen, adalah perkara biasa nama mereka yang sedang disiasat FBI tidak disebut namanya secara langsung. Hanya setelah ditahan atau ada pertuduhan, barulah nama yang sebenar disebut.

Jadi, kita harus menunggu lagi untuk mengetahuinya.

Semalam pula, ada seseorang menyambut ulangtahun kelahirannya yang ke 63 di Seri Perdana. Adakah orang yang disebut namanya 36 kali dengan orang yang menyambut hari kelahiran ke 63 merupakan  orang yang sama?

Mungkinkah hanya kebetulan atau barangkali Tuhan sengaja memunculkan angka 36 dan 63 itu dalam tempoh yang yang tidak jauh berbeza untuk kita memikirkannya?

Tidak seperti tahun lalu di mana ulangtahun orang berkenaan ada majlis potong kek dan nyanyian lagu Happy Birthday bagai, tahun ini ia sebaliknya diadakan dengan sembahyang berjemaah, mengadakan majlis agama dan berdoa.

Biasalah kan...

Dalam doa memohon restu kepada Tuhan yang dibacakan Pak Imam malam semalam, berapa kali agaknya nama orang berkenaan disebut untuk diaminkan?

36 atau 63? (SH 24/07/2016).

47 comments:

  1. mana berani najib haram jadah tu nak mangaku.
    kita lihat sejauh mana najib haram jadah tu boleh mengelakan diri
    melayu umno masih menyokong seorang pencuri

    ReplyDelete
    Replies
    1. Diorang bukan Melayu sejati orang mukmin ... terlalu banyak was-was dalam hati serta kurang lurus akal fikiran mereka.

      Delete
    2. masaallah nye sekarang d mana agong dan semua raja2 melayu.
      nganga ke mereka ni semua

      Delete
    3. ... raja melayu apa nak kata depa...kira telan telok ayam kampung saja...pekemas urat tengah...KUMPULAN MULA MULA SEKALI BELOT BANGSA SENDIRI...cina Jolo pun tak dak...hindu Aroi tu pun tak dak dikampong kita ni....ada pun jemuan/jakun/melayu/sakai dan sepuak dgnnya...nak harap keraja raja....uuhhhhh....

      Delete
    4. Arol @ Azrol tu Muslim, bro.

      Delete
    5. Kita ingat ada raja boleh minta tolong bila kita susah.
      ......nasib...

      Delete
  2. Resam. Bila terhimpit, tersepit, terpalit dan terbelit dosa noda sendiri baru mengenal dan menyedari adanya Tuhan. Allah Maha Adil. Perancangan manusia tiada bandingan perancangan Tuhan. Semoga konco-konco seperdosaan juga mengikut jejak dan harapnya mereka benar-benar mengenal makna taubat!

    ReplyDelete
  3. Dulu belum ada penasihat tapi sekarang dah ada penasihat.
    "Depan solat pelbagai, belakang minum arak".
    Manusia macam ni apa pun boleh berlakon.

    ReplyDelete
  4. Dalam sejarah negara, belum pernah ada Perdana Menteri dan isteri yang “sama-sama naik” seperti ini dan ia barangkali suatu “kebanggaan baru” setelah bertahun-tahun kita hanya berbangga dengan KLCC dan Putrajaya saja.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sebenarnya zack tiada siapa pun bangga dengan najib aka rosmah kejadah ini ,yang bangga terdiri dari paria paria ,bangsat bangsat dan orang melayu yang fikiran penuh kepundek(tak faham tanya india tamil)termasuk pemimpin pemimpin haram kejadah UMNO dan ahli bertuhankan Najib.

      Kebanyakan yang meluat dengan najib aka rosmah pun tak dapat nak buat apa apa cuma tunggu masa saja untuk menjatuhkan kerajaan rasuah ini,tapi ada la lebih baik kalau dapat diadakan perhimpunan seminggu sekali pun dah bagus rakyat keluar secara aman membuat bantahan dan melontarkan perasaan tidak puas hati supaya geng geng perasuah dan yang bertuhankan najib makin tak senang duduk mungkin silap hari bulan mereka pun joint menjatuhkan najib sebab jenis paria yang dah panic,apa lagi berpaling tadah la.

      Delete
  5. Kenapa PAS khususnya Presiden mereka memutarkan belitkan isu ini menjadi "campur tangan asing" dan bukannya pendakwaan atas kesalahan yang dilakukan? Ini soal penyelewengan 1MDB bukannya soal tentera Amerika masuk Malaysia.Juga bukan soal Amerika campurtangan politik Malaysia.Salahkan Amerika sahaja tidak betul, sedangkan mereka yang mengurus 1MDB lepas bebas.

    Jawapannya mudah-PAS khususnya Presiden mereka telah menerima sebahagian daripada wang yang dicuri dari rakyat melalui 1MDB sebab itu mereka bagaikan cacing kepanasan sekarang. Dan mereka ini hanya layak digelar syaitan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. pukimak punya hadi

      Delete
    2. Tak payah difikirkan sangat hadi tu.. menambah dosa jer..

      Delete
  6. Neither 36 nor 63. Instead, it is 666 - if you know what I mean...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kahkahkah..NEW world order..theory conspiracy maybe..kahkahkah

      Delete
    2. 666 uummphh number of the beast I guess????

      Delete
    3. One hell of a dedak-dispensing beast all-powerful! Poor Hussain and Kevin ...

      Delete
  7. Orang malaysia pemaaf belake.
    Tak pe maafkan najib

    Rakyat tengok je jangan buat ape ape sampai muflis dan kacau bilau

    ReplyDelete
  8. pakatan tak payah kalut buat snap polls tunggu je pru14 nanti bukan lame mane dah pun.sekarang ni tonton dan lihat je ape terjadi.wah najib razak dah panik siap call barack obama dedah skandal anak tun mahathir plk nampaknya.
    http://www.sarawakreport.org/.../umno-mentality-laid-bare/ rakyat semua tonton lihat jelah perang besar sesame mereka ni ok.

    #TangkapNajibRazak #TumbangkanBNUMNO #SelamatkanMalaysia #LawanTetapLawan #ALLAHHUAKHBAR

    ReplyDelete
  9. Mana pergi alim ulama, bijak pandai agama? Mana pergi ustaz ustaz penceramah di TV? Apa pendirian anda semua? Rakyat hendak juga tahu komen anda tentang hal yg melibatkan maruah negara & orang Islam ini..takkan nak diam aje kot..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Depa sibuk dgn isu yg lebih besar....kafir harbi.....konsert selena gomez.....sama aja ulau dalam semak mana2 parti pun....!!

      Delete
  10. selalunya bial ada masaalah bini dia angkat telepon saja
    selesai msaalah
    tak kan kes yang ni lupa nak telepon pulak
    lani ada epiosod menghilangkan diri pulak
    3 china 1 melayu yang dikaitkan ngan kes ni
    silap haribulan terus hilang selamannya

    ReplyDelete
  11. Ada bukti ke Hj Hadi dapat duit 1mdb tu,,?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ah mu ni.. tak yoh bangkit2 bukti loh.. bil nonton jimak jadi bukti pun mu tak cayo jugak.

      Delete
    2. Kalu tuduh kena ada bukti utk katakan hj hadi buat sesuatu yg salah.. Kalu takda bukti jadi fitnah..

      Kes pm najib ada bukti keraguan yg munasabah utk katakan najib terlibat.. Dan bukti itu tak dicabar (saman balas) oleh najib utk pertahan diri dari pertuduhan..

      Bekenaan ckp hj hadi terlibat mkn duit dari 1mdb pun perlu ada bukti munasabah.. Baru adil utk buat pertuduhan.. Utk hindar fitnah.. Kalu kita benci org sekali pun jgn fitnah.. Muliakan Akhlak.. Bersangka baiklah slalu.

      Delete
    3. Masa sebut pil kuda..komunis..barua..tolol broker....Tuan Guru ada bukti ka?!

      Adakah..sebab dia presideng pas...boleh fitnah sapa2 saja??

      Org lain buat tuduhan tanpa bukti dipanggil fitnah.

      Tuan Guru...tuduh org lain tanpa bukti...itu khasyaf??


      Sapa2 yg lulusan agama..boleh cakap arab...hafal serba sedikit al Quran dan hadis. Tapi tidak masuk pas layak dipanggil USTAT

      Sapa2 yg lulusan agama..boleh cakap arab...hafal serba sedikit al Quran dan hadis. Balik ke Msia dan masuk parti PAS layak dipanggil ULAMAK dan automatik boleh maki hamun serta mengkafir harbikan sapa2 pun..!!

      Delete
    4. Jgn silap tafsir.. Baca bagi faham penjelasan dari 2208 tu dulu. Komen tu dituju pada semua org. Tak kisah la sapa pun. Hadi ka.. Mahathir ka. Najib ka.. Org2 ramai ka.. Kalu seseorang itu mengikut cara yg di ajar agama supaya tak terjadi fitnah terhadap org yg dituduh kena la ada bukti utk pertuduhan.. Takda bukti jafi fitnah.. Ini merangkumi semua org.. Tak kira sapa.. Kalu hadi atau najib atau mahathir atau sesiapa sekalipun tuduh org tanpa bukti.. Itu adalah fitnah menurut agama.. Takda pengecualian..

      Delete
  12. Angka tu satu tapi yg lebih penting siasatan DOJ/ FBI ini dgn kerjasama MACC berasaskan siasatan forensic aliran duit gubahan ini menolak semua cerita wayang kulit yg diihidng kpd rakyat Selama ini mengenai kebenaran 1mdb.

    Tindakan DOJ ini akan memberi impak lagi Kes arbitration ipic/1mdb dilondon kerana DOJ Kaitkan juga dgn jelas FASA seleweng Wang bogus Abar BVi Secara terperinci. Jika 1mdb kalah arbitration lagi parah rakyat tanggung Huang 1mdb.

    ReplyDelete
  13. 36 63 ... $1 Big, $9 Small MKTS (magnum,kuda,toto,singapore) kah..kah..kah..

    ReplyDelete
  14. Selaku seorang jiwa besar dan gentelman.. Juga sbg pahlawan bugis.. Sbg seorang muslim.. Sbg seorang ketua negara.. Dgn rendah hati.. Najib mengaku la pada rakyat (depan tv) bahawa malaysia official 1 itu adalah anda.. Hanya anda bapa ada pertalian dgn riza. Hanya anda ada kuasa utk kelulusan akhir dlm 1mdb.. Hanya anda pernah ada berbilion dlm ambank..

    Kalu siasatan AS kurang tepat dari segimaklumat spt menteri2 anda pertahankan.. Samanlah Wsj. Sarawak report dan doj AS.. Mahathir dan yg lain2.. Buktikan anda benar dan betol.. Selagi takda tindakan dari anda selain penafian (kenyataan tak masuk akal menteri anda) rakyat takkan percaya anda lagi..

    UMNO semakin ditolak kini kerana byk keraguan dlm siasatan 1mdb dimalaysia.. Menteri bagi jawapan yg sgt bercanggah antara satu dgn yg lain juga tak masuk akal tanpa bukti yg jelas hanya dgn bercakap sahaja..

    Laporan Siasatan diosakan dan dihentikan tanpa jawapan yg boleh diterima. Rakyat dipaksa percaya penafian tanpa bukti dari soalan yg mudah dijawap.

    ReplyDelete
  15. Penipuan,demi penipuan,demi penipuan,demi kebenaran,demi hukuman, demi kematian. Baru lah habis cerita 1mdb karangan bijan n the beruk.
    Suis dah off nnt,maka jawab lah sendiri. Saya mmg dah berjanji setiap sen yg diambil melalui cukai gst dari hasil titik peluh saya,saya HARAM kan dari dunia sampai akhirat.
    Tiap yg bernyawa pasti mati.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Terbaekkk.....Aku Setuju Dam Sokong Dengan Kau 22:11.....

      Delete
    2. PM selamat tak der kesan dari duit yg ko haramkan.. sebab mufti dak backup.. fatwa dah dikeluarkan.. tu yang best jadi PM.. berak ada orang cuci..

      Delete
  16. Apa mau tunggu lagi 3663 kasi banlah. mana tahu boleh bayar hutang ok lah.

    ReplyDelete
  17. RPK, LSS, Paul Stadler, Tunku Aziz semua dibayar bajet PMO maknanya oleh kita semua pembayar cukai utk spin lawan cerita DOJ.

    Spin nak sedap hati sendiri bolehlah tapi bukti forensik duit keluar Masyuk x tercabar jugak.



    ReplyDelete
  18. Di US - perkataan 1.

    Air Force One - Pesawat President
    Marine One - Helikopter President

    Jadi semua faham kan siapa dinamakan `Malaysia Official One` tahukan

    ReplyDelete
  19. selalu tv siar jejak rasul
    ni jejak 1mdb tak mau siar ke
    ingatkan susah sangat nak jejak para penyangak ni
    rupenya senang benor
    fbi di amarika
    dulu masa zaman mahade ada bsn (biro sisatan negara) tapi takut akan kuasa yang ada pada bsn ni masa tu
    maka akhirnya dibubarkan oleh puak penyangak jugak
    ketelusan sukar di laksanakan selagi penguasa dipenuhi denagan masaalah

    ReplyDelete
  20. 1. Oleh kerana kita boleh berbeza pandangan. Saya mempunya pendapat yg tersendiri yg mungkin berbeza dgn pandangan lain.

    2. Kefahaman saya tentang 'kenapa umno pertahankan pm' dgn menyatakan seseorang itu tidak bersalah sehingga dibukti bersalah dimahkamah adalah kerana mereka hanya pengikut yg risau dgn masa hadapan mereka sendiri. Meteka percaya nasib terletak pada jawatan.

    3. Pas berpendirian serupa berdasarkan ucapan ketuanya.. Seseorang itu bersalah sehingga dibuktikan bersalah kerana (pada pandangan saya sahaja) muslim dituntut bersangka baik dahulu sehingga terbukti salah. Spt contoh sahabat nabi yg berzina. Permulaannya nabi tak terus hukum. Sehingga dibuktikan salah (4org saksi) baru dilaksanakan hukuman. Jadi pas hanya tunggu pembuktian salahlaku dibuktikan dlm mahkamah utk berkata salah. Saya bukan pengundi pas atau bn. Ini hanya pemahaman saya.

    4. PKR,DAP, PAN dan mahathir dan penyokong berpendapat najib bersalah walaupun belum dibukti salah dimahkamah adalah kerana banyak bukti2 keraguan yg sangat munasabah utk dibuktikan bersalah dimahkamah. Dan bukti2 itu tidak dapat disangkal oleh najib dan kawan2nya kerana tidak ada saman balas utk pertuduhan keatas najib dan 1mdb. Yg ada hanya penafian tanpa bukti. Adapun siasatan sprm, pac, audit negara dan lain2 tak dapat menjelaskan dgn baik berkenaan byk persoalan mudah yg selalu berlegar dlm fikiran rakyat umum. Sehingga ada yg tidak percaya kepada badan2 yg jalankan siasatan kerana laporan yg bercanggah, diosakan, dipalsukan. Kegagalan menjawap keraguan munasabah walaupun belum dibuktikan bersalah dimahkamah oleh najib dan kawan2 telah menjadikan PKR, DAP, PAN, Mahathir bersama kawan2 dan rakyat telah menguatkan kepercayaan najib adalah bersalah

    5. Saya bukan dari mana2 parti. Saya memilih najib adalah bersalah kerana gagal buktikan dgn saman balas utk pertahan dimahkamah tetapi tetap menunggu najib dibuktikan bersalah dimahkamah utk berkata najib bersalah.

    6. Kesimpulannya najib kelihatan bersalah walau belum dibukti bersalah dimahkamah. Secara teknikal saya memihak pendapat pas najib 'belum' salah kerana 'belum' dibukti salah. Tetapi saya telah anggap najib besalah kerana 'berani kerana benar takut kerana salah' walau belum dibuktikan dlm mahkamah.

    ReplyDelete
    Replies
    1. najib terbukti bersalah sejak mula2 dia menipu.. dgn kata tiada duit dlm akaun pastu kantoi..itu adalah tanda org munafik... spatutnya PAS sudah ambil tindakkan ... hanya beberapa kerat pemimpin pas yg bertindak... Hj Hadi dan Harun Din tak tahu la apa mereka fikir.. sebagai pemimpin tertinggi parti.. pemikiran harus kritikal...

      Delete
    2. Sbb tu najib kelihatan bersalah walau belum dibukti bersalah oleh mahkamah kerana tak mampu pertahankan diri dari dituduh salah laku. Ini yg buat rakyat lebih percaya najib bersalah.. Tak dpt lawan.. Hanya sembunyi di sebalik kuasa utk bertahan..

      Delete
  21. Menurut ameno-jib online, najib suka no 11 kerana dikait dgn byk peristiwa penting dirinya.. Kalau tak perasan... mukasurat 11..dokumen DOJ.. perkataan MOF1 muncul pertama kali dlm dokumen eksplosif tersebut

    ReplyDelete
  22. Maaf lari tajuk.
    PAS ni parti yang tidak konsisten. Mudah tengelam punca. Dipimpin oleh orang yang tidak ada keyakinan diri.
    Hudud - sekejap keutamaan, sekejap tidak, sentiasa bertukar. Dari tertubuhnya pas sampai sekarang asyik itu saja yang dijaja. Tapi dimana??? Asyik-asyik salahkan parti lain kononnya tak benarkan PAS buat hudud dan menentang islam. Sebelum ini pun dah dibawa ke DUN kelantan lepas tu senyap. Alasan ada masalah teknikal. Dah berpuluh tahun dok nak buat hudud, masalah teknikal apa lagi???
    Kalau betul-betul berkehendak, paling lama 1tahun dah boleh lengkap dah undang-undang tu. Cetak dan edarkan pada umum. Semua orang boleh baca, jika ternyata undang-undang hudud yang PAS nak buat iti lebih baik dari undang-undang yang sedia ada maka dengan sendirinya PAS akan mendapat sokongan. Cetak jual, siap dapat untung lagi.
    Ini asyik main tarik tali. Bila parti PAS rasa kukuh bersama pakatan yang terdiri dari bukan islam, dah kata hudud tu bukan keutamaan. Bila tengok sokongan orang melayu dah menurun, hudud dah jadi keutamaan. Mana satu betul ni???
    Bila mat sabu tubuh amanah join dengan PKR dan DAP dah baik pula dengan umno. Merajuk bawa diri la kononnya, nak jadi block ke3. Pelik juga lah, nak jadi block ke3 tapi tak nak serang najib/umno. Yang diserang parti amanah. Dalam prk letak calon.
    Tindakan PAS bukan saja memecah undi tetapi telah menyebabkan pengundi atas pagar lari undi bn. Pengundi kata, nak bergaduh sangat sesama pembangkang, kami undi bn biar padan muka.
    Jadi tidak salah kalau ada yang beranggapan hadi telah ambik duit dari najib.
    Tapi pada saya sebenarnya hadi tak tahu nak letak pas tu dimana. Perasaan benci dan marah pada amanah meluap-luap dalam diri. Jadi hadi sanggup lihat PAS kalah asalkan AMANAH tidak menang. Percayalah PAS akan letak calon disemua kerusi yang AMANAH bertanding. Akhirnya bn yang menang.

    ReplyDelete
    Replies
    1. PAS seem to be very pious with noble outlooks, however, they have an evil intention to AMANAH due to the break away....I am sure remaining members in PAS will come to think over it that as Muslim and Islam it is not right to have a revenge that will hurt the whole country...Saying that reminds us DONT BURN THE BURM DOWN SHOULD YOU JUST WANTED TO GET RID OF A MICE....

      Delete
  23. Harap belum terlambat nak ucap happy birthday. Taknak sambut di USA atau kota London. Ada hotel lagi disana. Anak tiri punya. Kira blh ta'kan dia nak cahrge kot. Father's birthday katakan. Nak enjoy dekat casino pun blh. Will be treated like royalty, credit tak hairan bisa beres. Duit semua orang dah tau lani berlambak.Setakat one million usd sap sap soi. Pejam mata blh bayar. Berapa bayar dekat iman yang membaca doa. Semua dah tau u banyak duit, MO1 sapa tak kenal. Ada orang sanggup jual maruah kerana they know whats you're worth. Kalu sesak dalam beg mungkn banyak lagi for the next trip.

    ReplyDelete
  24. Dah 63, muda lagi, kalu ikut jejak tun ada lebih kurang 20 ke 30 tahun lagi. Tu pun kalu umor panjang. Insyaa Allah panjang kot. Apa guna hidup seribu tahun kalu.....(tolong sambung)

    ReplyDelete
  25. Kitaran roda, kini di puncak. Kita tunggu seterusnya.... Pasti terlenyek.

    ReplyDelete
  26. Umur sebegini kubur kata mari rumah istana dan harta benda kata pergi maka sedar2lah diri jangan nak cari harta benda dgn jalan yg haram lagi

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...