Sunday 10 July 2016

KENAPA HANYA SALLEH?


Semalam Salleh Said Keruak meminta pihak polis menyiasat bagaimana Laporan Audit 1MDB yang diletakkan di bawah Akta Rahsia Rasmi atau OSA boleh bocor kepada Sarawak Report.

Hari ini pula beliau mengatakan Sarawak Report cuba memperdaya orangramai mengenai 1MDB berikutan tindakannya mendedahkan laporan audit itu.

Ini kerana katanya, laporan audit hanyalah salah satu komponen yang digunakan oleh PAC dalam menyiapkan laporannya mengenai 1MDB.

Tegas Salleh lagi,  yang muktamad ialah Laporan PAC.
Sebelum Salleh lupa, bagaimana tentang laporan Bank Negara mengenai 1MDB yang juga menemui beberapa kepincangan dalam urusan dan perjalanan syarikat tersebut?

Adakah beliau tidak ingat lagi tentang surat Bank Negara yang mengesahkan mengenai pemilikan Good Star Ltd oleh Jho Low yang kemudiannya maklumat tersebut diubah suai dalam Laporan PAC?

Jika laporan audit dan dapatan Bank Negara sudah mengesah beberapa kepincangan dan salah laku, apa lagi yang mahu dipertahankan tentang 1MDB?

Jadi, di mana  logiknya laporan  Sarawak Report itu memperdaya orangramai?

Satu lagi, kenapa hanya Salleh seorang saja yang masih rajin bercakap membela Najib Razak mengenai 1MDB?

Mana menteri dan pemimpin UMNO yang lain? 

Adakah mereka sudah tidak berminat lagi membela Najib sebagaimana dahulu?

Zahid Hamidi sendiri nampaknya lebih gemar menonjolkan diri bercakap mengenai pengganas Islam atau Daish berbanding 1MDB yang terus-menerus sukar dipisahkan daripada Najib dan membebankan negara. (SH 10/07/2016).

41 comments:

  1. Sebelum ni kata mintak siasat bagaimana doc yang di OSA kan boleh jatuh ke tangan SR. Hari ni tiba-tiba tukar 'skrip' tuduh SR misled pembaca. Siapa yang mislead siapa ni bro? Semalam cakap lain, hati ni cakap lain. Nampaknya skrip Gusto diguna pakai sekali untuk memusnahkan kredibiliti SR.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Apa pandangan Tuan Punasihat???

      Delete
    2. Apa pandangan Tuan Punasihat???

      Delete
    3. Pandangan tuan Punasihat???? 4 saksi diperlukan sebelum Ambrin Buang, Ketua Odit negara bolih menuduh US$7bilion telah hilang dan dicuri dari 1MDB....

      Delete
    4. Kalau Sarawak Report is misleading, than tunjuklah Laporan Audit yang asli, boleh dibandingkan - misleading atau tidak. Ada beraniiii........?????

      Delete
    5. 06:35 ha nya coba nak menegakkan benang yang basah. Yang di lendirkan dek najib. man boleh tegak, Mat.

      Delete
    6. Salleh Keruak sokong Najib yang mencuri berbillion ringgit. Bukan dia nak tolong menangkap orang yang mencuri tetapi membantu pencuri tersebut. Adakah dia paham tindakanya?

      Delete
    7. Itu si salleh memang lahanat punya manusia

      Delete
    8. Oh...kalau kita tolong polis tangkap perompak...silap2 hari bulan perompak tu sendiri boleh tikam kita.

      Kita juga akan dipanggil jadi saksi. Turun naik court kita dibuatnya. Kan menyusahkan diri namanya tu...


      Lebih baik tolong perompak merompak. Untung2 dapat share...hehe

      Delete
  2. Kalau Najib ditangkap dan didakwa, semua Menteri2 kabinet juga bolih ditangkap dan didakwa bersubahat dgn Najib & melindungi Najib.

    Kalau kes RM2.6billion 'derma' Arab yg dicuri dari 1MDB, mereka punyai alasan tak tahu dan hanya mendengar penjelasan Najib. Tapi mereka semua tahu kandungan Laporan Audit yg mengatakan RM28billion telah hilang dan dicuri tapi masih mendiamkan diri dan melindungi Najib. Mereka bolih didakwa bersubahat dlm kehilangan wang tersebut.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sepatut nya bukan "kalau" - bila.

      Tunggu lah, Tuhan tu kaya, ada segala kuasa. Sampai masa, di balas nya.

      Delete
  3. Salleh ni bukan lagi setakat Najib bagi makan dedak. Entah apa lagi Rosmah bagi dia makan, kita pun tak tahu. Cara dia mempertahankan Najib...hanya orang bodoh, tolol, bangang, tuli dan buta shj yg sanggup & bolih melakukannya.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dia dah kena Nasi Kangkang Najib.

      Delete
    2. hahaha, kuat kangkang nya tuh.

      Selalu nya nasi kangkang pompun. Yang ni mesti mujarab punya, hahaha

      Kena ketawa kita sikit, ye tak. Hari raya nih.

      Delete
    3. Nah, bab diorang dah termasuk musyirikin!

      http://www.keadilandaily.com/buku-kedua-saya-dedah-tabiat-rosmah-guna-bomoh-deepak/

      Datin Seri Rosmah Mansor menggunakan bomoh untuk menguasai pentadbiran kerajaaan termasuk mengawal kontrak Kementerian Kewangan, kata ahli perniagaan, Deepak Jaikishan.

      “Saya yang bawa bomoh itu ke rumah Rosmah di Kuala Lumpur, menyediakan hotel penginapan, tiket perjalanan, malah nombor akaun bomoh itu pun saya ada,” katanya.

      Beliau berkata, Rosmah juga menggunakan bomoh berkenaan untuk ‘menundukkan’ sebahagian pemimpin Umno BN yang dirasakannya perlu bagi kepentingan sendiri.

      Delete
  4. baginilah kerjaya seorang politikus,mesti mau sokong boss baru boleh bertapak jika tidak terjerat dengan racun tikus.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Politikus baiki labu... tunggulah harinya.

      Delete
  5. Saleh orang Sabah pun tak mahu dia. Mungkin segelintir orang Kota Belud masih menegurnya. Dulu KM sekejap. Entah apa yg dibuat untuk Sabah tak tahulah. Pekan Kota Belud sampai hari ni mcm era 70an. Apa yg ko buat Saleh?

    ReplyDelete
  6. Karabau mana tahu buat apa

    ReplyDelete
  7. Apende muktamad nya Laporan PAC? Menimbulkan lebih soalan dari memberi jawapan. Tak di percayai dek ramai orang.

    1. Pengerusi "Cari Makan" PAC kata di mesyuarat PAC tu sendiri bahawa sesiapa yang beri testimony, kalau tak mahu apa yang di kata nya masuk rekod Hansard Parlimen, boleh "switch off microphone" nya.

    Mengarut. Mengartun. tentu lah yang krja dengan gomen atau kaitan gomen nak swithch off. Nak mampus kalau nak cakap benada yang tak sedap selepas di "peringatkan" dek Pengerusi "Cari makan".

    2. Tony Pua DAP, ahli PAC, kata ada dua ayyat di Derap laporan yang dah di setujui dek semua Ahli PAC yang di keluarkan dek Pengerusi Carai makan itu dari Laporan yang di umumkan nya. Itu illegal, immoral, to say the least.

    3. Ahli ahli PAC dari parti parti Pembangkang telah mengeluarkan kenyataan media mengatakan hal itu dan menyatakan tak setuju dengan laporan PAC itu.

    ReplyDelete
  8. Jagoh Kampong masuk jadi Menteri itu dia . Lain Menteri diam
    Ini Jagoh kampong tunjuk pandai sangat. Mukin dedak buat Salleh amat berani ajak IGP tankap SR bukang isi dalam Lapoan Audit.

    ReplyDelete
  9. Dia ingat kita ni karabau macam kampong dia kot

    ReplyDelete
  10. Rasulullah s.a.w. bersabda dalam hadith yang diriwayatkan oleh Imam Bukhari dan Muslim yang ertinya:
    “Sesungguhnya di dalam tubuh ada segumpal darah. Jikalau segumpal darah itu baik maka baik lah seluruh tubuhnya, adapun jika segumpal darah tersebut itu rosak maka akan rosak pula seluruh tubuhnya. Ketahuilah segumpal darah tersebut adalah hati."
    (Yang lebih benar untuk sebutan segumpal darah (القلب) tersebut adalah jantung, akan tetapi di dalam bahasa kita lazimnya di panggil “hati”).

    Maka hati bagaikan raja yang menggerakkan tubuh untuk melakukan perbuatan-perbuatannya, jika hati tersebut adalah hati yang saleh maka seluruh tubuhnya akan tergerak untuk mengerjakan hal-hal yang baik, adapun jika hatinya adalah hati yang buruk maka tentunya juga akan membawa tubuh melakukan hal-hal yang buruk. Hati adalah perkara utama untuk memperbaiki manusia, Jika seseorang ingin memperbaiki dirinya maka hendaklah ia memperbaiki terdahulu hatinya!!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jiwalah tuan.. Istilah Sanskritnya ialah jiva..

      Tanpa jiva - hati, jantung, paru2, limpa, usus dll - jasad menjadi bangkai.

      Delete
  11. Bila nampak tanda2 BOSS dah nak lemas, masing2 mengundur diri. Yang tinggal yg nak tenggelam sama boss...

    ReplyDelete
  12. ayuh semua pengundi2 ramai2lah tendang bn umno keluar dari semenanjung dan sabah pru 14 nanti.selamatkan negara yg nazak akibat najib razak sebelum ramai yg mati kelaparan kesakitan kekeringan kehausan akibat beban gst dan kenaikan semua barang.cume anda mampu meruntuhkan bn umno dari terus memerintah.jike pakatan harapan boleh mengurangkan hutang di selangor dan penang sejak 2008 mengape tidak negeri2 lain?jike selangor boleh hidup di bawah pakatan mengape tidak negeri2 lain tak boleh di bawah bn umno yg rasuah dan gila?lawan tetap lawan,ALLAH HU AKHBAR !!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Pembangkang kena bersatu...bukannya bercakar sesama sendiri.

      BN/UMNO dah tak jln lain... mereka hanya boleh menang sekiranya pembangkang lemah dan berperang sesama sendiri. Nak harapkan ahli umno sokong..tak usah harap. Sbb akar umbi umno dah berpecah berselirat...puak ni tak ada duit bermakna tak ada undi utk BN/UMNO.

      Percayalah sebab aku ni dah tengok sendiri.

      Delete
  13. KENAPALAH MALAYSIA ADA MENTERI SEBODOH SAID KERUAK INI - MEMANG SAH NAJIB MEMANG SUKA MENTERI BODOH MACAM INI.

    ReplyDelete
  14. Siapa sebenarnya yg cuba memperdaya. Sarawak Report ke Said Kerak?

    ReplyDelete
  15. Salleh ni kita boleh tangkap dia pasal dilahirkan bangang. Dah besar nak mati pun masih lagi bangang. Malah lagi bangang dia ni. Bab curi duit tu biasalah. Mudah sangat pulak nanti. Charged di pasal dia bodoh je ...

    ReplyDelete
  16. Cerita ni yang paling aku anggap lawak paling mengeli hati...bila tengok menteri2 pemakan dedak...

    Kalau kata salah tolong buktikan...tunjuk document yang betul. Sarawak Report dah tunjukkan. Maknanya Sarawak Report dah buktikan yang SR betul. Ingat rakyat boleh percaya dengan dengar cakap aje ke?

    Kemudian nak kaitkan SR dengan bocorkan OSA... kalaulah betul, maknanya document tu betullah. Kalau document tu palsu... kaitkan dengan fitnah.. bawa pi mahkamah. Biar mahkamah putuskan betul ke fitnah?

    Ah Jib dan menteri dedak dah tersepit kononnya document tu di OSA kan supaya tak bocor dan mereka selamat. Kemudian cuba nak ugut dan salah guna kuasa.

    Sebab itu aku kata lawak jenaka tahap gaban

    Ha Ha Ha

    ReplyDelete
  17. Faham2 sudahlah kadang2 org2 ulu ini suka bercakap klu kat sana tempat dia siapa nak dengar

    ReplyDelete
  18. Faham2 sudahlah kadang2 org2 ulu ini suka bercakap klu kat sana tempat dia siapa nak dengar

    ReplyDelete
  19. Faham2 sudahlah kadang2 org2 ulu ini suka bercakap klu kat sana tempat dia siapa nak dengar

    ReplyDelete
  20. Sejak bila Lapuran Audit diletak di bawah OSA kalau bukan sejak Mat Mampu Gulung naik tahta.

    Dengan itu buat apa wujud Audit jika kebenaran lapurannya dinafikan? Jangan jadi orang malas, pi baca balik sebab-musabab OSA. Don't be more stupid than the stupidity of SOSMA yang dijatuhkan ke atas Mathais and Khairuddin dulu.

    Siapa kah Mat Keriau untuk berkata (hanya) Lapuran PAC yang muktamad? Muktamad selepas Mat Cari Makan pandai-pandai dan senyap-senyap ubah isi kandungan?

    Kenapa kah hanya Mat Keriau seorang saja yang sentiasa keriau walhal 30an mat-mat dan mek-mek lain dalam gomen sepoi-sepoi macam melukut ditepi gantang aja? Semua dah terkejut beruk (kecuali Mat Keriau) hingga tak tercakap lepas baca Lapuran Audit? Adakah ini bermakna hanya Mat Keriau seorang saja yang tak baca Lapuran Audit (atau malas nak baca), dan itulah sebabnya dia tak mengalami masalah kejutan beruk seperti yang dialami oleh 30an yang lain?

    ReplyDelete
  21. Dh dia suka tonjolkan kebodohan dia.. ni lah masa nak tunjuk glamour.

    ReplyDelete
  22. Salam Hari Raya semua

    Salleh Kruk situkang karut.
    Poad Zakar situkang sambut.

    Kalau nak tau...si Salleh ni adalah penyimpan salah satu teloq Najib...satu lagi ditangan Poad Zakar...sebab tu mereka berdua yang selalu jadi tukang karut. Lain lain menteri semua teloq dah dipekasam oleh Najib...lihat budak pandai Mat Maslan tu?...apa jadi?

    Yang kita pasti...Sarawak Report memang menabur "FITNAH" dan mengugat Kerajaan Najib. Najib mesti bertindak membawa pemfitnah ni kemuka pengadilan....Ada berani? Sepatutnya kalau Najib dah takde teloq...penyimpan teloq berdua ni yang mengambil tindakan undang-undang. Apa takut...IGP dan Attoney General kan ada. Takkan takut kalah di Mahkamah.

    MARUAH bro...maruah bangsa dan negara...takkan pemimpin agong si Najib tak menjaga maruah negara.

    Satu lagi saya nak ulas...Para Mufti dan Ulamak kita dimana? Kalau soal aurat, sekodeng sana sekodeng sini dan kafir harbi dipertahankan dan di uar uar kan....Kenapa soal RASUAH, PECAH AMANAH, PENIPUAN dan SALAH GUNA KUASA didiamkan?

    Ulamak PAS hanya pentingkan "hudud dan aurat wanita sahaja" Mereka begitu tegas dengan soal gincu bibir, tumit tinggi, dan wanita bepakaian ketat. Bahkan dibulan Ramadhan pon mereka minta rakyat bukan Islam jangan makan depan orang Islam dan jangan pakai seksi yang menyiksa jiwa mereka.

    Kepada Sarawak Report dan WSJ...teruskan 'FITNAH" dan "TIPU DAYA" anda kerana kami rakyat ingin tahu apa sebenarnya.

    Siapa menipu dan siapa memperdayakan rakyat?

    ReplyDelete
  23. Keruaq ni bkn da pa pn. Harap dilantik jd senator ja yg le jd menteri. Pulunlah keruaq oii lagi da peluang

    ReplyDelete
  24. Malaysia negara org islam wahai semua pak menteri. Org islam jika susah hati depa munajat pada Allah......Tunggu lah nasib kamu.....

    ReplyDelete
  25. Dah dua kali Najiblis ponteng meeting Majlis Raja2 yg boleh arahkan laporan Ketua Audit Negara pasal 1 Malaysia Dapat Bala tu

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...