Sunday, 3 July 2016

TIADA APA2 YANG BOLEH DIHARAPKAN DARIPADA HUSNI


Bekas Menteri Kewangan Kedua, Husni Hanadzlah akhirnya mengesahkan sebab utama pengundurannya daripada kabinet ialah kerana enggan dipindahkan ke kementerian lain.

Katanya, beliau sebelum ini sudah mengumumkan tidak mahu bertanding lagi dalam PRU 14 akan datang dan berhasrat ingin mengakhiri kariernya di Kementerian Kewangan.

Tambah beliau, pertukaran ke kementerian lain yang hanya memberinya masa kira-kira setahun setengah untuk berkhidmat sebelum pilihanraya akan datang menjadikan tugasnya nanti tidak lagi efektif.
Pengesahan Husni itu bertepatan dengan laporan blog ini pada 27 Jun lalu yang mengatakan pengunduran Husni daripada kabinet sebagaimana yang diumumkan oleh Najib Razak bukanlah dibuat kerana persaraan sukarela, tetapi sebagai tanda protes, kecewa dan kecil hati berikutan portfolionya ingin ditukarkan.

Kesimpulannya,  Husni berundur daripada kabinet dan kemudian melepaskan semua jawatannya dalam UMNO bukanlah kerana prinsip atau ada sesuatu yang tidak dipersetujuinya mengenai kepimpinan Najib dan kerajaan atau mengenai 1MDB, tetapi semata-mata kerana hasratnya ingin kekal di Kementerian Kewangan tidak dipenuhi.

Makna mudahnya, segala-galanya kerana jawatan.

Kalau Najib bersedia mengekalkannya di Kementerian Kewangan, pasti  hari ini Husni masih lagi kekal sebagai menteri dan tetap sayang kepada semua jawatannya dalam UMNO.

Apa yang istimewanya Kementerian Kewangan kepada Husni sehingga  beliau tidak mahu ditukarkan ke kementerian lain?

Apa pula yang beliau rasa dirinya begitu istimewa sehingga mahu memegang jawatan Menteri Kewangan sehingga pencen atau sehingga beliau sendiri tidak mahu jawatan tersebut?

Hanya Husni yang tahu jawapannya.
Dengan pengesahan Husni tentang sebab-sebab pengundurannya itu, ia barangkali mengecewakan sebilangan mereka yang memuji perletakan jawatannya dahulu dengan pelbagai tafisran, yang antaranya dikatakan kerana tidak mahu lagi bersekongkol dengan kemungkaran dalam kerajaan, enggan berterusan bersubahat berkaitan 1MDB dan sebagainya.

Terdapat juga pihak-pihak tertentu yang mengajak Husni agar bersama dengan Pakatan Harapan dan Tun Mahathir Mohamad untuk memperbetulkan sekian banyak kepincangan kewangan dalam pentadbiran kerajaan.

Malang sekali, rupa-rupanya perletakan jawatannya dalam kerajaan dan kemudiannya dalam UMNO hanyalah semata-mata kerana kepentingan jawatan dan tiada kaitan sama sekali dengan faktor-faktor yang lain.

Dapat jawatan yang diinginkannya, beliau bersedia kekal dalam kerajaan, tidak dipenuhi keinginannya, letak jawatan.

Begitu murah nilai Husni sebenarnya. Pengakuannya meletakkan di mana harga dirinya yang sebenar dan tidak ramai pemimpin yang sedia mengaku meletakkan jawatan semata-mata kerana tidak mendapat jawatan yang diinginkan.

Selepas tiada apa-apa jawatan, Husni dilaporkan ingin ke Jordan untuk mendalami bahasa Arab, Al Quran dan hafazan selama tiga bulan.

Memang difahami Husni mengetahui banyak perkara mengenai kerajaan selama berada dalam kabinet, tapi bagaimana jika sekembalinya dari Jordan nanti, Najib menawarkannya kembali jawatan sebagai pengerusi di mana-mana GLC atau agensi kerajaan?

Merajuk kerana jawatan, sudah tentu mudah juga dipujuk dengan jawatan.

Akhirnya, tiada apa-apa sebenarnya yang boleh kita harapkan daripada Husni. (SH 03/07/2016).

56 comments:

  1. Sdr budin,
    Bab yang seronok dibaca ialah,beliau akan ke jordan mendalamkan lagi pengajian dalam ilmu hafazan alquran,mempelajari agama semua dlm tiga bulan dalam masa yg sama kecewa tak dikekal jawatan dalam kementerian lubok wang dan kontrak, paling klasik apabila sihusni bersama sama mempertahankan kemungkaran penyelewengan Najib dlm 1MDB jadi seorang manusia yg disatu masa nak mendalamkan ilmu agama dalam masa yg sama melindungi kemungkaran penyelewengan wang rakyat,senang cakap manusia tahap al munafikun.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul larr tuu Tuan Roslan..

      Agak memalukan bangsa & ugama dia sendiri.

      Lebih mulia lagi orang2 yg dituduh sebagai "Kafir" yg mana pemimpin2 mereka sanggup melepaskan jawatan atas dasar prinsip, selain mereka akan didesak oleh pengundi2 mereka.

      Lain pula dgn bangsa saya yg berugama Islam disini...

      Delete
    2. Bila dah pandai cakap arab sikit2 nanti bolehlah balik semula mohon jawatan punasihat.....join geng punasihat lebai musang berjanggut.::*)

      Delete
  2. Pusat Hafazan al quran ni kat msia pun byk

    ReplyDelete
  3. Husni...berapa "unit" ko ada?...Itu je alasan kamu berhenti semua jawatan?...Haprak punya menteri.

    Pergilah ko ke Jordan...kocek dah penuh...tambah lagi beberapa "Unit"...nak ke Jordan konon nak belajar AlQuran dan bahasa arab...Apa ilmu yang ko dapat dari arab keparat tu?....nak tambah "unit" lagi ke?

    Kalo ko nak belajar bahasa arab dan AlQuran....banyak sekolah pondok di negeri kamu Perak tu...atau kamu ke Johor...ada satu Madhad di Tampok, Pontian yang memang terkenal sebagai sekolah arab...dan ramai pelajarnya yang telah melanjutkan pelajaran ke Al Azhar...tak caye tanya Mat Maslan...dulu bapak dia nak antar dia ke madhad tu...tapi sebab penilaian di tak pakai CGPA, dia tolak...nak bukti pandai 3.85 katakan.

    Sudah sudahlah ko Husni...kalau golongan penjilat teloq kamu tetap macam tu jugak...tak de langsung sifat amanah dan tanggung jawab.

    Pergilah ko ke Jordan...lepas tu ke Syria dan masuk IS.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dia pi jordan atau pi syria ni.
      Selama ni dok kat Msia pun dok buat kerja yg tak betul.
      Ada kah dgn pergi ke jordan boleh menghilangkan dan menyucikan syubahah.
      Atau pun malu nak katakan pergi buat umrah macam najib.

      Delete
  4. Ceh...utk kepentingan tembolok sendiri kahakahakah..1malaysia kena kencing sbb ingat bole diharap..dedak 1malaysia kerna jawatan/kuasa/harta..xsetia pun

    ReplyDelete
  5. Tapi yang pelek bin ajaibnya yang letak jawatan yang kena tukar jabatan yang sudah bersara dari jawatan masing masing mereka ni mempunyai pengetahuan di depan mata atau 'first-hand information' dari hasil siasatan berkenaan segala skandal serta kemungkaran kewangan yang telah dan sedang berlaku. Namun tak seorang pun yang sanggup bersuara hanya diam membisu seribu bahasa dari menterinya gabenornya hingga ke penjawat awam. Ini sering menimbulkan persepsi bahawa sama ada mereka telah di tabur dedak gred AAA basmathi atau di peras ugut secara halus untuk periuk nasi mereka ditongsimenkan err diterbalikkan.Kalau yang tahu menahu pun enggan bercakap terpaksalah rakyat selamanya mencari jawapan dari sumber-sumber lain (luar) kepada segala teka-teki yang telah berlaku. Letih betul.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mereka terikat dengan BAFIA (Banking & Financial Institutions Act).

      Delete
    2. Dah macam macam cara pemerintahan kuku besi di tunjukkan, mana tak takut sesiapa nak "bocorkan rahsia". Di tayang tayangkan Akta Rahsia Resmi kpd muka depa selalu, Yop.

      Tak ingat pakai kuasa ghaib hidden hands jugak dulu - Gani Pattail di berhentikan tanpa notis, tanpa alasan. Pegawai2 tinggi SPRM dan PDRM di tukar tempat kerja dengan serta merta.

      Terakhir, nombor 1 dan 2 SPRM di katakan di tekan meletak jawatan. Yang satu ambik pelawaan jadi penysarah rasuah di luar negara.

      Rakyat berdoa banyak banyak le supaya Tuhan balaskan pemegang kuku besi secepat mungkin.

      Delete
  6. Kocek dah penuh, apa problemnya.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Units just units ... haprak!

      Delete
    2. 1 unit tu berapa nilainya husni?

      Delete
  7. Alasan tak nak pindah Kementerian atau dah sampai masa masuk fasa iii kehidupan bagi peluang org muda yg berada dlm fasa I dan ii atau nak fokus belajar alquran/bahasa arab.. Semua x leh pakai, total BS.

    Yg tersirat yalah dia gagal sebagai MK2 .. Nak defend musibah 1MDB bagi pihak PM dia tak perform, malah memburukkan keadaan sampai tak boleh kawal CEO claim mgkin ada fraud dalaman
    .. Nak defend kebenaran dan kehendak rakyat supaya stop bohong dan tipu duit rakyat pun jauh sekali dia tak buat

    Jadi dia non-performer dibelah yg bathil dan yg benar. Rasanya nak belajar ugama pun tak kesampaian selagi yg bathil tak dibetulkan.

    ReplyDelete
  8. Phoooooaaaattttt zakar...shitttttt tak mau pi mendalami ilmu agama mcm husni mubarak ni ker

    ReplyDelete
  9. haramjadah ni dah sapu banyak dah

    ReplyDelete
  10. Kocek dah penuh, apa problemnya.

    ReplyDelete
  11. Aku dah cakap. Husni memang tak boleh pakai. Dia ni org kanan najib. Sampai habis pun akan dengan najib. Prinsip taik babilah bro. Kalau dia ni ada prinsip, dah lama dia berenti dah. Terang2 najib menipu rakyat. Bila najib jatuh, dia wajib masuk penjara sekali pasal subahat

    ReplyDelete
  12. Orang kanan najib?
    Menagapa merajuk pulak sampai lari bawa diri ke Jordan?
    Mungkin dalam 3 bulan boleh buat phd kat Jordan dan boleh hafal al quran dah.
    Pelik sungguh perangai menteri2 Msia ni. Asalkan nak tunjuk diri tu baik pergi buat umrah.
    Dosa dgn tuhan hanya tuhan saja yg boleh ampunkan. Dosa dgn rakyat hanya rakyat saja yg boleh ampunkan. Pi lah tanya tok guru mana pun.
    Nak berpolitik tu berpolitiklah.
    Jgn esok bila dah mati berasap lubang kubur mengelegak liang lahat.
    Selagi hidup bolehlah berdolak dalik. Lawyer pun ramai.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bab jual agama ...pemimpin umno memang hebat bro. Kena tangkap menipu je terus book tiket pegi umrah.

      Delete
  13. Ingatkan tak mahu bersekongkol.
    Rupa-rupanya tidak dikekalkan jawatan.
    Haramjadah punya Husni, meluat aku.

    ReplyDelete
  14. Ibarat..."Si Luncai Terjun Dengan Labu-labunya....Biarkan!

    Semoga beliau perkemaskan dan membersihkan diri
    dari segala najis yang ada demi kesejahteraan diri.


    ReplyDelete
  15. Lepas ni Najib tak bole suka2 nak tukar jawatan. Tulah padahnya Cash is King. Senang jual beli org akhirnya makan diri.

    ReplyDelete
  16. Beberapa persoalan timbul dari keputusan beliau pergi ke Jordon (agak-agak pada intipatinya untuk mempelajari al-Quran). Apakah yang mampu diperolehi dalam masa 3 bulan apabila kelas jua melibatkan pembelajaran bahasa Arab dan hafazan?

    Harap-harap beliau jelas dengan matlamat dan tujuan yang hendak dicapai. Dari sudut al-Quran, tiada suatu benda serius pun yang beliau akan dapati dalam masa 3 bulan.

    Lebih masuk akal kalau tujuan Husni pergi ke Jordon adalah untuk mencari ketenangan dengan "lari" dari kekusutan yang beliau sedang alami sekarang.

    Atau Husni sedang sakit? Adakah penyakit yang dialami Husni ini adalah pembayang kepada penyakit yang sedang dialami oleh seluruh UMNO Baru?

    Manifestasi penyakit itu terserlah apabila bakal penghijrahan Husni ke Jordon itu tak lain dan tak bukan merupakan secebis batin yang sedang menjerit untuk mencari laluan yang diredhai.

    :-\

    ReplyDelete
  17. Korang kena fikirkan Husni begini:

    6 tahun jadi MOF2 taat setia, tak menguek sikit pun pasal 1MDB dan pengsonglapan berbilion ke akaun boss, bini dan anak tiri. Dia tahu, macam yang Ketua Setiausaha Kementerian Kewangan kata kpd PAC, bahawa Perkara 117 M&A 1MDB kata segala keputusan 1MDB mesti ada kebenaran bertulis dari Najib. Dia MOF2, jadi, dia diam aje lah. Atas alasan Rahsia Besar gomen, di kawal dek Akta Rahsia Resmi.

    Salepas 6 tahun punya taat setia, dia ngarap jugak jadi MOF1. Tapi nak kena tukar ke Kementerian lain. Putus hati le dia. Maka, dia putuskan hubungan dengan gomen, dengan parti lah, nak melepaskan geram.

    Dahtu dia nak pergi Jordan ke mana ke, apasal korang nak bising? Betul kata Shahbudin tak boleh harapkan apa2 dari dia - buat masa ini. Biar lah dia nak betapa ke. Mana tau kalau sekejap lagi dia nak join kempen Selamatkan Malaysia ke.

    ReplyDelete
  18. Membawa perasaan kecewa dan mungkin bila pi belajar maka akan terubatlah perasaan itu.Kita hamba dan Dia maha pencipta lebeh mengtahui apa yang terbenam dalam lubuk hati.Inilah teka teki kehidupan.

    ReplyDelete
  19. semoga dia bertaubat...dah lama dok bergelumang..anwar dah jalani habuannya di dunia..klu rasa dosa dapat di tukar dgn blajaq bahasa arab silakan...tapi ingat janji Allah benar..syurga Allah tak murah bang huss ooiii..apa yg dah terambil minta halal balik...tak kira ulamak ka..Gro ka..semua kna setel..lebih lebih duit org awam..

    ReplyDelete
  20. Buang masa ja komen pasal menteri2 UMNO ni.. bukannya nak berubah seinci pun.. hanya menyakitkan hati sendiri ja.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bodo le kau cakap begitu. Kau anjing Jibo ke? Tak paham demokrasi ke? Tak sedor semangkin ramai yang tere Najib dan Menteri menteri nya? Rosak negara kalau ramai mcm kau yg tak guna nih.

      Delete
  21. Curi curi curi pergi Haji pergi umrah.Curi curi curijadi Imam jadi Bilal.Curi curi curi buka Tafiz.Curi curi Curi masuk Amanah masuk Pas dah insaf. TERKINI Curi Curi Curi nak pergi ngaji kat Jordan Al quran.Moga Moga Ayat Ayat suci Al Quran itu sendiri melaknat kamu diatas persendaan kamu,dan kamu jangan lupa kamu sebahagian dari orang yang bertangung jawap MENGKHIANATI rakyat malaysia ini.TIADA MAAF BAGI PENGKHIANAT

    ReplyDelete
  22. Begitulah budaya org umno yg penti g jawatan kuasa duit harta benda kekayaan perjuangan untuk bangsa melayu agama dan negara itu hanyalah wayang saja maka bodoh sungguhlah org melayu dan beragama islam kni mudah dipujuk dengan dedak dedak dedak

    ReplyDelete
    Replies
    1. betul tu
      sekarang ni aku rasa macam kita pergi mengundi hanyalah utk memilih org yg dpt menyonglap harta dan menganiaya rakyat saja
      apa2 pun tak boleh harap utk perbaiki taraf hidup rakyat

      Delete
  23. Sedikit pendapat ;

    1. Pada awalnya DAP kutip derma atas tujuan nak bailout Lim Guan Eng.

    2. Tetapi netizens mempersoalkan kewajaran kutipan berkenaan apabila Lim Guan Eng
    telah pun selamat diikat jamin pada hari kutipan derma.

    3. Tambahan pula gaji Lim Guan Eng bukannya rendah. Paling2 koman dia berkeupayaan untuk sediakan 500k wang ikat jamin dari poket sendiri.

    4. Selain itu, DAP turut dipersoalkan meminta derma sedangkan wang ikat jamin akan dipulangkan semula.

    5. Tak pasal-pasal kantung simpanan DAP bertambah dari sejuta ke dua juta dalam tempoh 24 jam.

    6. 1juta yg di bayar awal untuk ikat jamin walau tak bertambah hasil pelaburan kat bank of PDRM tu tetapi juga tidak akan luak sedikit pun. DAP akan dapat kembali selepas perbicaraan selesai.

    7. Dan kini selepas diasak bertubi2 soal kewajarannya, Steven Sim tampil menjelaskan bahawa wang hasil kutipan akan digunakan untuk berkempen solidariti Lim Guan Eng. Aik. Sudah tukar ka?

    8. Peguam dah dilantik. Kes dah berjalan. Mahkamah sebagai kuasa pemutus. Tinggal lagi kita tunggu kedua2 pihak saling berbaling bukti & hujah. Semua tu akan ditentukan dalam kamar mahkamah. LGE high profile. Media pasti beri liputan. Itu secara tak langsung dah bersolidariti dengan LGE bila media laporkan hujah masing2. Ini siap nak buat roadshow bagai. Kenapa? Tak yakin ke dengan diri sendiri yang beria kata bersih & bebas dari sebarang perbuatan salahlaku dalam urusniaga tersebut yang sampai nak berkempen mencari simpati, sokongan & kepercayaan umum neh?

    9. Tapi tak aneh juga. Bercuti pun dia taknak. Takut sangat hilang jawatan ke.

    10. Duit tu bagi kat pihak yang lagi memerlukan lagi bagus. Buat kempen solidari pada pemilik banglo bagi aku karut. Apa guna ko lantik peguam hebat2 kalau akhirnya ko tetap perlu turun ground untuk yakinkan masyarakat yang ko tak bersalah. Tapi eh, ko tak bersalah ke? Dari segi undang2 aku taknak komen tapi sejak kau amek tapak tanah org miskin dan beri kepada kapitalis ko dah pun bersalah dalam kanun undang2 pemikiran aku aku. Setiap yang membuli orang miskin ialah penjenayah berdasarkan hukum marhaen yang aku guna pakai.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ooo...Kau nampak orang saja ,yang Najib ko lupa menyamun sampai RM 52 billion kemudian suruh rakyat tanggung ko tak nampak apa ko buta ke pekak ke?

      Delete
    2. Aku rasa ini orang DAP, cakap macam orang Melayu biasa. Di bawah sana ada komen panjang lebar yang du tulis atas nama "Ahli DAP dan penganalisis politik Penang".

      Aziz Bari kot. Yang dulu di UIA, nyokong Anwar Al Jub, kena suspend jawatan, di lepaskan, kemudian dia merasa panas bontot, cabut dari UIA. Kerja di Unisel entah ke ape, cabut lari dari situ jugak.

      Masuk PKR, di kasi kerusi bertanding di PRU13, kalah. Cabut keluar dari PKR, masuk DAP, kot mengharapkan dapat safe seat mcm Mat Setongkol di Pahang.

      Belom dapat safe seat, menggodeh keadaan di think tank DAP apekebenda di Penang. Sekarang masuk sini panjang lebar bertalu talu. Kita kena ena hentamkan ahli DAP tuh.

      Delete
    3. Oooops, komen di atas ni termasuk di tempat yang salah, sori, akan di salin dan di masukkan ke tempat yang berkenaan.

      Delete
  24. Saya banyak menerima posting (share) daripada facebooker geng PAN dan IKRAM berkenaan Lim Guan Eng terharu dipeluk lelaki berkupiah serta menangis.

    Berita mengenai perkara ini ada disiarkan oleh laman Roketkini (Anda boleh dapati di sini)

    Saya cuba menjawab posting berkenaan dengan jawapan yang boleh dianggap sebagai 'hiburan' sebelum berbuka puasa. Jangan ambil hati sangat dengan jawapan ini.

    Kalau kita masih ingat kes Mona Affandi, pembunuhan Datuk Mazlan, kita tidak lupa Juraimi pembantu Mona Affandi yang mengerat tubuh Datuk Mazlan kepada 18 kerat.

    Sepanjang di mahkamah dan penjara, Juraimi berkupiah sehinggalah dia dihukum gantung sampai mati.

    Saya kata kepada facebooker yang buat posting kepada saya bahawa lelaki yang berkupiah itu menangis sebenarnya dia tahu nasib Lim Guan Eng dan berharap kalaulah LGE ini Islam (atau mungkin dia sempat Islam jika Lim Kit Siang mati menurut cerita daripada Mat Sabu LGE akan masuk Islam hanya tunggu bapanya mati) bolehlah LGE perkenakan kupiah macam persalah-persalah lain.
    Kita juga tidak lupa bagaimana Muhammad Taib menjadi insan yang baik mendekati masjid setelah dia di hukum.
    Banyak kes-kes jenayah dan rogol persalah yang ditangkap datang ke mahkamah dengan memakai kupiah.

    Kata saya lagi. Mereka yang ta'asud kepada DAP ini jika sudah mengetahui sifat sebenar DAP mereka akan lari dan menentang. Banyak contoh boleh di tunjukkan.
    Lelaki berkupiah dengan keluarganya sangat ta'asud kepada DAP. Lim Guan Eng adalah 'Khalifah Omar Abdul Aziz' Kita cerita apa pun dia akan kata Lim Guan Eng 'The Best'.

    Tapi bila tanah kampugnya di rampas oleh karajaan DAP dengan zalim baru dia kena siapa sebenarnya DAP.

    Kini dia tahu siapa LGE dan DAP setelah Kampung Pemantang Tok Subuh sudah lenyap dibumi Pulau Pinang.

    Saya kata lagi. Yang berkupiah tu mingkin ahli DAP. Apa nak dihairankan. 'Mungkin' itu pun strategi DAP nak tarik pengundi Melayu yang berfikir tak 'panjang'.
    Saya tunjukkan gambar perhimpunan DAP dengan gambar seorang tua berkupiah.

    Jadi apa nak dihairankan dengan lelaki berkupiah memeluk LGE. Tak ada apa istimewa di sini yang perlu sehingga ada orang bersusah payah nak sharekan kesemua facebook termasuk kepada saya.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Best punya jawapan, Bang. Best punya posting. Harap masuk sini selalu.

      Delete
    2. Hah, ini orang yang promosikan Roketkini.

      Aku rasa ini orang DAP, cakap macam orang Melayu biasa. Di bawah sana ada komen panjang lebar yang du tulis atas nama "Ahli DAP dan penganalisis politik Penang".

      Aziz Bari kot. Yang dulu di UIA, nyokong Anwar Al Jub, kena suspend jawatan, di lepaskan, kemudian dia merasa panas bontot, cabut dari UIA. Kerja di Unisel entah ke ape, cabut lari dari situ jugak.

      Masuk PKR, di kasi kerusi bertanding di PRU13, kalah. Cabut keluar dari PKR, masuk DAP, kot mengharapkan dapat safe seat mcm Mat Setongkol di Pahang.

      Belom dapat safe seat, menggodeh keadaan negara di think tank DAP apekebenda di Penang. Sekarang masuk sini panjang lebar bertalu talu. Kita kena hentamkan ahli DAP nih.

      Delete
  25. Tak pasti berapa banyak duit dibelanjakan untuk print baju segera untuk program Walk With Guan Eng. Semua yang hadir dapat baju free selain pelekat dan poster.

    Ini dipenggil perang persepsi yang mana PAS masih lemah lagi sehingga dalam banyak keadaan PAS sentiasa dilihat sebagai orang salah dan DAP berjaya begubah orang salah politik kotornya nampak bersih dimata rakyat.

    ReplyDelete
  26. Sebanyak 29 kampung di Pulau Pinang kemungkinan berdepan risiko 'hilang dari peta' berikutan diancam aktiviti pembangunan yang akan menenggelamkan kampung tradisi masyarakat Melayu di negeri berkenaan, kata ahli akademik.

    Antara kampung dilihat terancam ialah Kampung Bagan Dalam, Kampung Batu Maung, Kampung Batu Uban, Kampung Binjal, Kampung Buah Pala, Kampung Dalca,cKampung Dodol, Kampung Gajah, Kampung Genting, Kampung Lima Kongsi, Kampung Makam, Kampung Melayu, Kampung Nelayan, Kampung Padang Benggali dan Kampung Pisang.

    Turut mengalami risiko ialah Kampung Permatang Tepi laut, Kampung Permatang Tok Subuh, Kampung Pondok Upeh, Kampung Pokok Asam, Kampung Pulau Jelutong, Kampung Selut, Kampung Siam, Kampung Sungai Nibong Kecil, Kampung Tanjong Tokong, Kampung Teluk Air Tawar, Kampung Teluk Kumbar, Kampung Tengah Jelutong, Kampung Tengah Air Itam dan Kampung Terang.

    Pengarah Pusat Penyelidikan Dasar dan Kajian Antarabangsa (CenPRIS) Universiti Sains Malaysia (USM) Prof Madya Dr Azeem Fazwan Ahmad Farouk berkata kebanyakan kampung terbabit adalah dari daerah Timur Laut.

    Katanya selain aktiviti pembangunan yang pesat, pemilikan tanah jugacmenyumbang kepada faktor kampung Melayu di negeri ini kian terhakis iaitu tanah yang mereka duduki bukan hak milik mereka.

    "Inilah faktor-faktor menyebabkan kampung di Pulau Pinang kian lama kian terhakis antaranya pemilikan tanah. Tuan tanah ingin membangunkan kampung itu maka kampung tersebut akan lenyap dan terus hilang dari peta, akan diberi nama lain dan sebagainya.

    "Ini telahpun berlaku dan sedang berlaku. Kalau kita tengok kampung-kampung di Sungai Nibong, di sini contohnya sudah lenyap sama sekali dari peta negeri Pulau Pinang kerana sekarang ini ia dibangunkan dengan projek-projek perumahan, kondominium dan sebagainya.

    "Walaupun satu ketika, mungkin ada orang yang beralamat di situ tapi kampung itu sudah tidak ada lagi. Inilah cabaran yang dihadapi di negeri ini," katanya kepada Bernama.

    Azeem Fazwan berkata pelaksanaan projek Pelan Induk Pengangkutan Pulau Pinang (PIPP) juga menyumbang kepada 'kehilangan' kampung tradisi di negeri itu memandangkan projek berkenaan turut melibatkan pengambilan tanah.

    Beliau berkata jika PIPP itu berjaya direalisasikan, landskap Pulau Pinang akan berubah dan kampung-kampung sedia ada akan turut lenyap.

    "Sekiranya ia berlaku, maka landskap negeri Pulau Pinang akan berubah sama sekali terutama di daerah Barat Daya. Jadi apabila pembangunan mula menyusuri ke daerah Barat Daya, maka kampung-kampung yang ada di Bayan Lepas, Teluk Kumbar, Batu Maung dan Teluk Bahang akan lenyap," katanya.

    Justeru, katanya tidak mustahil kampung-kampung tradisi di negeri itu akan lenyap dalam tempoh lima tahun akan datang jika tiada usaha daripada pihak berkepentingan untuk memelihara dan memulihara kampung tradisi itu.

    Sementara itu, ahli akademik Prof Datuk Dr Ahmad Murad Merican berkata kampung-kampung tradisi sedia ada perlu diwartakan di bawah Akta Warisan dalam usaha memastikan kampung berkenaan tidak lenyap.

    Beliau berkata kerajaan negeri perlu memainkan peranan mewartakan kampung-kampung tradisi itu dengan segera supaya identiti masyarakat Melayu di kawasan berkenaan terpelihara dan tidak terhakis.

    "Cabaran yang pertama untuk mewartakan kampung tradisi ini adalah mewujudkan inventori dan mendefinisikan apa yang dimaksudkan dengan kampung tradisional. Takrif kampung tradisional belum diformalkan. Bukan semua 660 kampung yang ada di Pulau Pinang boleh dianggap sebagai kampung tradisional.

    "Jadi kita pilih kampung yang strategik, contohnya untuk dijadikan sebagai kampung tradisional," katanya.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sepatutnya sejak BN memerintah perkara ini selesai sebab dalam BN ada UMNO dan berjuang untuk melayu konon tapi mereka la paling munafik tiada langsung tindakan utk memperbaiki hidup orang melayu ,bila
      DAP memerintah baru nak tuduh dan ungkit.

      Delete
    2. Benar Anon 10.11. Penduduk asal 9 keturunan tahu bagaimana UMNO melahap harta dan tanah orang Melayu melalui Gerakan. Memang asli dan tebal sifatnya pemuja UMNO menuding kepada sesiapa sahaja melainkan diri sendiri. BN perintah Pulau Pinang berpuluh tahun dibandingkan DAP-PH 8 tahun berkoyon-koyon Melayu dihalau ke Seberang Perai dan Kedah. 'Hijrah terpaksa' mereka bukan ke bandar besar sebaliknya bandar-bandar baru yang kekurangan kemudahan asas.

      Munafiq di zaman Pesuruh Allah dan sahabat agong diperangi habis-habisan kerana manusia yang berselindung disebalik ayat-ayat Allah melakukan kejahatan lebih berbahaya dari manusia yang terang-terang kekafirannya. Malangnya di Malaysia Melayu mengangkat munafiq menjadi menjadi ketua. Jangan ditanya mengapa musibah demi musibah menimpa negara, ketika kita sendiri yang mengundang kemurkaan Tuhan. DAP kafir, Gerakan kafir, MCA kafir, MIC kafir. Mereka semua kafir yang menyumbang kepada negara. Jangan kerana kejahilan diri terperdaya budaya songsang politik kita meletakkan suruhan Allah dibawah perlembagaan manusia, seperti yang dilakukan 'pahlawan' agama, bangsa dan negara!

      Delete
  27. DAP Pulau Pinang mengumumkan bahawa kempen kutipan derma RM1 juta yang dilancarkan untuk Ketua Menteri, Lim Guan Eng telah mencapai sasaran. DAP menerima derma sebanyak RM1.09 juta sejak kempen itu dilancarkan sekitar pukul 6 petang dan sehingga 2 petang esokkannya.

    “Dalam tempoh 21 jam, sasaran kutipan telah dicapai, iaitu menyamai RM51 ribu bagi setiap jam,” Katanya.

    Sebelum ini, parti itu telah menggunakan dana lain bagi membayar wang ikat jamin Guan Eng yang ditetapkan bernilai RM1 juta oleh Mahkamah Tinggi Pulau Pinang.

    Saya melihat bukan rakyat tetapi penyokong Cina DAP menunjukkan sikap dan sokongan padu kepada DAP walaupun DAP bukan parti yang mempunyai 'grasswood'.
    Tapi mereka ada sikap hipokrit dalam pelbagai isu terutama berkaitan bangsa lain. Tak hairanlah pelukis Fahmi Reza yang mengeluarkan buku "Mari Mewarna ABC Politik" meletakkan Lim Guan Eng dengan huruf H yang bermaksud HIPOKRIT.
    Kita tidak boleh lupa lagi bagaimana bekas pemandu kepada Mendiang Pengerusi DAP Karpal Singh, C Selvam dikhianati dan ditinggalkan menderita oleh keluarga majikannya serta sikap tidak peduli DAP. C Selvam dibiarkan meringkuk di dalam Penjara Taiping selama lebih sebulan kerana DAP beranggapan dia pembunuh kepada Karpal Singh.
    Nasib baik naib presiden Parti Cinta Malaysia Datuk Huan Cheng Guan yang membayar ikat jaminan dan membelikan pakaian dan telefon untuk dia berhubung dengan keluarganya di India.

    Selvam yang tidak mengenali sesiapapun di Malaysia kecuali Karpal dan keluarganya tidak pernah terlintas, akan dibiarkan keseorangan di dalam penjara di negara asing baginya.

    Ketika dalam tempoh tahanan reman, Selvam hanya berharap dan berdoa agar keluarga Ahli Parlimen Bukit Gelugor itu datang dan menjaminnya tetapi hampa.

    Lebih menyayat hati, tiada seorang pun ahli keluarga peguam veteran itu melawatnya ketika dia ditahan di Penjara Taiping dan tiada juga sesiapa menghubungi wakil dari pejabat Pesuruhjaya Tinggi India di Kuala Lumpur melawatnya yang berasa dari Velore di Tamil Nadu, India.

    Barangan peribadi miliknya yang ditinggalkan di rumah Karpal di Kuala Lumpur juga tidak dikembalikan padanya.

    “Saya menangis ketika di dalam penjara setiap hari memikirkan keluarga saya di India, mendiang Karpal dan pembantunya Michael Cornelius.." Kata Selvam.

    Datuk Hung meminta bantuan daripada Biro Guaman Dan Hak Asasi Kebangsaan parti Gerakan Baljit Singh untuk memberikan khidmat guaman kepada Selvam.

    Itu contoh mudah sikap HIPOKRIT DAP dalam isu-isu kemanusian yang mana jika kita membuat penelitian secara halus dan terperinci kita akan lihat bagaimana DAP akan manipulasi setiap isu untuk kepentingan politik semata-mata bukannya menjadi pejuang rakyat yang susah dan menderita tanpa batas kaum dan agama.

    ReplyDelete
  28. Presiden PAS Tok Guru Abdul Hadi Awang mengkhianati Pakatan Rakyat, kata pengkritik-pengkritik beliau. Itulah sebab mengapa Pakatan Rakyat telah mati dan sekarang tidak lagi wujud.


    Setiap orang adalah pakar perkara yang telah lepas. Sedangkan yang lebih penting adalah sama ada anda mempunyai pengetahuan tentang apa yang akan berlaku. Lima tahun lepas dalam 2010 saya telah bertikam lidah dengan Anwar Ibrahim berkaitan pelbagai isu yang saya sebut jika tidak diputuskan, akhirnya akan menyebabkan perpecahan Pakatan Rakyat.

    Namun, Anwar enggan mendengar. Jadi, saya putuskan untuk menubuhkan Gerakan Kebebasan Awam Malaysia (MCLM) dan berjaya memujuk Haris Ibrahim atau Sam yang agak berat mahu mengetuai gerakan tersebut.

    Apa kaitan MCLM dengan rungutan saya berkenaan pakatan pembangkang? Sebenarnya, gerakan ini sepatutnya mempromosi liberalisma dan kebebasan awam. (Kerana itulah saya mahu memanggilnya gerakan dan bukan persatuan – saya telah jelaskan semasa kami melancarkan MCLM). Maksudnya, MCLM akan menentang politik bangsa dan agama serta menyokong sekularisma berbanding teokrasi.

    Dan dengan menentang politik bangsa dan agama bermaksud secara automatik menentang prinsip politik kedua-dua Barisan Nasional dan Pakatan Rakyat. Dan ini sekaligus meletakkan kami sebagai kuasa ketiga.

    Selepas itu, Pakatan Rakyat mula memberitahu rakyat yang MCLM mahu mencetus pertandingan tiga-penjuru dalam pilihanraya. Kuasa ketiga diterjemahkan kepada pertandingan tiga-penjuru. Jadi MCLM akan mencuri undi daripada pembangkang atau akan menyebabkan perpecahan dalam pembangkang dan itu akan membantu Barisan Nasional.

    Dengan kata lain, MCLM akan membantu Barisan Nasional dengan memastikan Pakatan Rakyat tidak memenangi pilihanraya.

    Sam kemudiannya menemui DAP dan mereka memberitahu beliau yang mereka tidak dapat berkerjasama dengan MCLM kecuali dengan persetujuan Anwar. Saya juga bercakap dengan PAS dan mereka juga memaklumkan perkara yang sama – dapatkan dahulu kebenaran Anwar, jika tidak mereka tidak dapat berkerjasama dengan kami.

    Anwar, walau bagaimanapun, mengumumkan bahawa Umno telah membeli kami dan kami sekarang adalah pengkhianat.

    Saya berang. Itu semua adalah satu pembohongan. Dan dalam 2010 saya membalas balik dan menyerang Anwar semahu-mahunya. Dan itu lebih kurang telah memutuskan hubungan saya dengan Anwar dan secara umumnya dengan Pakatan Rakyat juga.

    Apabila kami bertemu di London, saya telah mengingatkan Anwar yang Pakatan Rakyat tidak akan bertahan lama dengan asas bersetuju untuk tidak bersetuju. Akhirnya, mereka perlu kembali kepada satu persetujuan, terutamanya berkaitan dengan Hudud. Bersetuju untuk tidak bersetuju adalah sesuatu yang palsu. Ia mungkin berfungsi untuk pakatan pilihanraya tetapi tidak untuk satu kerajaan gabungan.

    Tetapi ramai beranggapan saya remeh-temeh atau nakal. Mengapa saya timbulkan sesuatu yang tidak penting? Ia mungkin bukan isu sekarang (pada 2010) tapi akhirnya ia akan menjadi satu isu. Dan lebih baik Pakatan Rakyat menyelesaikannya sebelum ia menjadi satu isu daripada ia menjadi satu masalah yang lebih buruk selepas meletup.

    ReplyDelete
  29. Namun, apa sahaja saya katakan nampaknya tidak dihiraukan. Tiada apa yang salah dalam Pakatan Rakyat. Tiada bom jangka menunggu untuk meletup. Setiap sesuatu nampaknya lancar dan cantik. Oh, adakah begitu? Tunggu sahaja bila ia meletup, kata saya.

    Satu lagi isu adalah Selangor. Bila saya timbulkan isu Selangor, Anwar merungut tentang Menteri Besar Khalid Ibrahim. Dia degil, tidak dengar nasihat, dan mempunyai ego yang besar, kata Anwar.

    “Jadinya, mengapa tidak buang sahaja dia dan gantikan dengan Azmin Ali?” kata saya. (Saya malah menulis mengenainya dalam 2010). Anwar tidak memberi jawapan dalam 2010 bila saya tanya beliau mengenainya. Kemudian, dalam 2013, beliau melantik Khalid sebagai Menteri Besar untuk satu penggal lagi daripada menggantikannya dengan Azmin.

    Kemudian, tiga bulan selepas itu, beliau memulakan komplot Gerakan Kajang untuk menendang Khalid keluar dan apabila beliau tidak dapat menumbangkan Khalid, beliau cuba menjadikan isteri beliau, Dr Wan Azizah Wan Ismail, dilantik – namun gagal juga.

    Jadi, apakah maksud artikel saya setakat ini – adalah ‘sudah saya katakan pada kamu’?

    Masalah dengan rancangan ini, ialah DYMM Sultan Selangor tidak bersetuju Dr Wan Azizah mengambil alih jawatan sebagai Menteri Besar baharu. Dan jika mereka bertegas mahu meneruskan perancangan ini, akan ada bahaya yang Dewan Undangan Negeri Selangor mungkin terpaksa dibubarkan untuk satu pilihanraya negeri baharu.

    Namun, DAP dan PKR masih mahu melawan Sultan. Mereka merasakan mereka mampu menggerakkan rakyat dan menganjurkan demonstrasi seluruh Selangor untuk menekan Sultan agar mengalah. Ini jelas menunjukkan mereka tidak mengenali sepupu saya, Sultan itu. Jika mereka meneruskannya, Sultan akan musnahkan mereka sepenuhnya. Cubalah berlawan dengan Sultan dan tengok apa yang boleh berlaku.

    Hadi tahu bahawa konfrontasi terbuka dengan Sultan akan berakhir dengan buruk bagi Pakatan Rakyat. Sultan bertegas mahukan lebih dari satu nama untuk cadangan calon Menteri Besar. Jadi, Hadi mencadangkan dua nama – Dr Wan Azizah dan Azmin.

    Hadi telah menyelamatkan Selangor daripada bala. Beliau memberikan Sultan satu pilihan dan bukannya mengugut Sultan seperti yang mahu dibuat oleh DAP dan PKR. Sultan telah memilih Azmin dan itu telah memusnahkan plot DAP dan PKR untuk meletakkan isteri Anwar di kerusi Menteri Besar.

    Dan itulah permulaan mereka mensasarkan Abdul Hadi Awang. DAP dan PKR pada mulanya menghentam Sultan dengan menuduh baginda tidak menghormati perlembagaan dan campurtangan dalam politik. Kemudian mereka menghentam Hadi kerana memberikan Sultan satu pilihan untuk memilih dan bukannya menutup ruang pilihan untuk Sultan serta memaksa baginda melantik Dr Wan Azizah.

    Gerakan Kajang dan pelantikan Azmin sebagai Menteri Besar adalah rekahan pertama dalam Pakatan Rakyat. Dan mereka menyalahkan Hadi untuknya. Tetapi bukan Hadi yang merancang Gerakan Kajang. Gerakan Kajang itu secara rahsia dirancang PKR tanpa sebarang rundingan dengan dua lagi rakan kongsi gabungan.

    ReplyDelete
  30. Apa yang Hadi lakukan adalah beliau telah mencegah Gerakan Kajang daripada bertukar menjadi bala sebagaimana yang telah berlaku lebih awal di Perak yang menyebabkan Pakatan Rakyat tewas di negeri terbabit. Hadi tahu apa yang Sultan boleh buat dan boleh bersetuju lakukan dan beliau dengan bijak tidak berenang melawan arus atau tidak, akan menyebabkan Pakatan Rakyat terjerumus dalam bahaya besar.

    Namun, tindakan Hadi memenuhi kehendak Sultan dari sebaliknya membantah baginda tidak diterima dengan baik oleh DAP dan PKR. Mereka mahu mencabar Sultan dan memaksa baginda untuk bersetuju dengan kemahuan Pakatan Rakyat. Tapi Hadi telah memberi penyelesaian kepada Sultan yang telah mengelakkan satu konfrontasi dengan Istana.

    Hadi berasal dari Terengganu, satu negeri dimana Sultan boleh mengarahkan polis mengiringi anda keluar dari negeri itu dan menahan anda jika and cuba masuk kembali ke negeri tersebut (yang mana pernah berlaku sebelumnya di Terengganu, Kelantan, Pahang dan Johor). Anwar dan Lim Guang Eng, pula, berasal dari Pulau Pinang yang tidak mempunyai Sultan, jadi mereka tiada perasaan kasih dan hormat pada sultan-sultan.

    Dan itulah sebab kenapa Hadi melihat isu ini berbeza daripada Anwar dan Guan Eng yang sanggup mengkhianati Sultan.

    Malahan, itulah permulaan pergeseran antara Hadi dan DAP/PKR. Kemudiannya, Kelantan memutuskan untuk meneruskan agenda Hudud. Namun, daripada menyalahkan Tok Guru Nik Aziz Nik Mat atau PAS Kelantan untuk tindakan tersebut, mereka menyalahkan Hadi. Jadi mereka memuji Nik Aziz dan memanggil beliau tokoh yang hebat dan mereka mengutuk Hadi di atas apa yang Kelantan telah lakukan.

    Tidakkah ia sesuatu yang janggal? Kenapa Hadi dipersalahkan atas apa yang Kelantan lakukan? Dan kenapa memuji PAS Kelantan dan pimpinan PAS Kelantan tapi pada masa yang sama mengutuk Hadi? Bahkan sekarang DAP mahu membelanjakan wang Pulau Pinang untuk membantu Kelantan membina lebih banyak masjid di negeri tersebut. Dan penyokong-penyokong Cina DAP bertepuk tangan serta bersorak memanggil ianya tindakan yang hebat. Tapi bukankah ini Kelantan yang mahukan Hudud?

    Kemudian, dalam Disember 2013, Anwar mengaturkan satu pertemuan antara Umno, PAS dan PKR di London untuk berbincang urusan membentuk satu kerajaan perpaduan. DAP dan parti-parti bukan Umno lain dalam Barisan Nasional telah tidak dijemput ke dalam perbincangan ini.

    Anwar kemudiannya telah meminta Hadi menghadiri pertemuan tersebut dan walaupun Hadi kebetulannya berada di London ketika itu, beliau enggan menghadirinya. Jadi, perbincangan itu gagal dan kerajaan perpaduan tidak menjadi kenyataan.

    Selepas itu Lim Kit Siang menuduh Hadi bermesra dengan Umno. Dia menuduh Hadi sebagai pengkhianat dan pembelot. Pada masa yang sama, Kit Siang mencadangkan Pakatan Rakyat menimbangkan satu pakatan ‘Selamatkan Malaysia’ dengan Barisan Nasional.

    Dan itulah dia, wahai pembaca, bagaimana Presiden PAS, Abdul Hadi Awang, telah mengkhianati Pakatan Rakyat. Dan sekarang, disebabkan oleh pengkhianatan Hadi, Pakatan Rakyat tidak lagi wujud.

    Menteri Besar Selangor, Azmin Ali akan mengadap DYMM Sultan Selangor untuk memaklumkan baginda bahawa Selangor tidak lagi diketuai oleh kerajaan Pakatan Rakyat tapi diketuai oleh kerajaan Azmin Ali. Azmin mempunyai sekurang-kurangnya 28 ahli Dewan Undangan Negeri Selangor (ADUN) bersama beliau dan disebabkan belum ada lagi undi tidak percaya dicadangkan di dalam Dewan Undangan Negeri, maknanya Azmin masih berkuasa.

    Dan DYMM Sultan akan menitahkan jika sekurang-kurangnya 29 ADUN belum mencadangkan undi tidak percaya terhadap Azmin, maka beliau boleh terus menjadi Menteri Besar sehingga pilihanraya umum akan datang.

    Dan semua ini adalah kerana pengkhianatan oleh Presiden PAS, Abdul Hadi Awang

    ReplyDelete
  31. Ada sesiapa baca apa yang si ANON tepek ni........???
    BORING BETUL

    ReplyDelete
  32. Spesis mcm dia byk dlm UMNO,Dalam Pakatan pun ada juga.

    ReplyDelete
  33. Alih tiang gol lar cik minahh...

    ReplyDelete
  34. Pergolakan dalaman DAP di Pulau Pinang semakin memuncak. Mengikut sumber tertentu ada gerakan terancang dalam DAP Pulau Pinang yang ingin menyingkirkan CM Lim Guan Eng dari Pulau Pinang.



    Antara rancangan tersebut adalah membongkar isu pembelian banglo di jalan PinHorn dan maklumat rahsia tersebut telah diserahkan oleh Pengerusi DAP Pulau Pinang kepada Parti Gerakan untuk menjatuhkan Lim Guan Eng setelah desakan dari DAP Pulau Pinang agar Lim Guan Eng kembali ke Melaka tidak diendahkan.

    Pada 8 Mac 2008 di Hotel Hard Rock Café, Pulau Pinang. Lim Guan Eng telah mengambil jawatan Ketua Menteri yang sepatutnya diberi kepada Chow Kon Yeow. Antara perjanjian tersebut mengatakan bahawa Lim Guan Eng akan menjawat jawatan Ketua Menteri Pulau Pinang selama sepenggal dan akan menyerahkan kepada Chow Kon Yeow. Tetapi Lim Guan Eng telah mengkhianati perjanjian tersebut.

    Ramai ahli parti kanan DAP percaya perjanjian itu membolehkan Guan Eng menjadi Ketua Menteri hanya satu penggal sebelum diserahkan kepada Pengerusi DAP negeri, Chow Kon Yeow.

    Teh Yee Cheu Adun DAP-Tanjung Bunga seorang org kuat Chow Kon Yeow yang mendapat sokongan kuat di akar umbi DAP Pulau Pinang turut menyerang Lim Guan Eng dan membuat cadangan supaya penggal khidmat seorang Ketua Menteri Pulau Pinang dihadkan kepada dua penggal sahaja tahun lalu.

    Umum mengetahui Teh Yee Cheu telah meletakkan jawatan sebagai Setiausaha Organisasi DAP Pulau Pinang 3 hari sebelum Konvensyen DAP Negeri Pulau Pinang bermula.

    Lim Guan Eng tidak bertanding dalam pemilihan DAP Pulau Pinang, mungkin kerana beliau sudah menjadi Setiausaha Agong DAP Nasional... the supreme leader of DAP. Ini adalah penggal terakhir Lim Guan Eng boleh menjawat jawatan Setiausaha Agong DAP dan juga Ketua Menteri Pulau Pinang. Ia akan berakhir sebelum penggal Parlimen ke-13 tamat tempoh.

    Ini bermakna Lim Guan Eng bukan lagi Setiausaha Agong DAP menjelang PRU ke 14 nanti. Lim Guan Eng juga tidak disenangi oleh sebahagian besar pemimpin DAP Pulau Pinang yang melihat Lim Guan Eng sebagai "pemain impot" dalam politik Pulau Pinang.

    Nampaknya agenda untuk menamatkan karier politik Lim Guan Eng telah berjaya.

    Selamat Tinggal Lim Guan Eng.

    Ditulis oleh :
    Ahli DAP dan penganalisis politik Penang.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Pelik juga, Ahli DAP dan penganalisis politik Penang membidas Lim Guan Eng. Atau, apa kah dia coba menjustifikasi apa yang di rancang dek Guan Eng - tak akan (mungkin tak boleh - kalau kena penjara, dah tetap lah) menjadi KM lagi atau bertanding di PRU14. Nak pave the mind of the voters towsrds realty, gamak nya.

      Kalau gitu, komen yang di sediakan komen yang telah di masukkan di atas itu sesuai lah di ulang di sini -

      "Aku rasa ini orang DAP, cakap macam orang Melayu biasa. Di bawah sana ada komen panjang lebar yang du tulis atas nama "Ahli DAP dan penganalisis politik Penang".

      Aziz Bari kot. Yang dulu di UIA, nyokong Anwar Al Jub, kena suspend jawatan, di lepaskan, kemudian dia merasa panas bontot, cabut dari UIA. Kerja di Unisel entah ke ape, cabut lari dari situ jugak.

      Masuk PKR, di kasi kerusi bertanding di PRU13, kalah. Cabut keluar dari PKR, masuk DAP, kot mengharapkan dapat safe seat mcm Mat Setongkol di Pahang.

      Belom dapat safe seat, menggodeh keadaan negara di think tank DAP apekebenda di Penang. Sekarang masuk sini panjang lebar bertalu talu. Kita kena hentamkan ahli DAP nih."



      Delete
  35. Ramai masih tak tahu bagaimana laluan EKVE memusnahkan hutan simpan ampang. Saya hasilkan google earth animation ini untuk tunjukkan laluan penuh EKVE dari Sg Long ke Ukay Perdana, dengan 5 persimpangan bertol, bagaimana ia memotong banjaran Titiwangsa membelah hutan. Intake sungai bukit belacan di Taman Rimba Ampang juga akan affected.


    Adakah ini hadiah kerajaan selangor pimpinan Azmin Ali untuk pengundi selangor? Jika Kidex boleh dibatalkan, kenapa tidak lebuhraya EKVE?
    Ini adalah satu pengkhianatan kepada amanah rakyat!


    Seluruh pimpinan kerajaan Selangor patut berasa malu kerana meluluskan projek kerajaan pusat ini!

    Exco alam sekitar Selangor Elizabeth Wong, bagaimana kamu boleh bersekongkol dengan mereka?

    ReplyDelete
  36. Assalamualaikum,,, TGHH sudah mengeluaran signal, jangan cepat jadi hakim kepada kes rasuah LGE, biarkan proses kehakiman membuat keputusan.Cuma barangkali keputusan hakim itu sudah boleh diagak, di mana LGE akan berakhir.Tetapi kita tetap menghormati signal TGHH dan akan terus menanti keputasan hakim itu nanti.Dalam pada itu, masih ada pihak yang mahu menjadi hakim dan antara yang menariknya, ada hakim yang memihak kepada LGE termasuk dirinya sendiri.Ada kenyatan yang melucukan juga keluar dari mulut LGE dalam usaha dia mempertahankan diri sebelum dia mempertahankan dirinya di Mahkamah.


    Yang agak melucukan ialah kenyataannya yang berpegang kepada kenyataan yang pernah dikeluarkan oleh TITM bahawa Presiden PAS menegaskan LGE tidak bersalah sebelum dibuktikan bersalah.Kenapa lucu? sebab LGE merupakan penentang tegar perundangan Islam yang nak dibawa oleh PAS ke dalam negera.LGE boleh mengesahkan ini dengan Hanipa Maidin, satu ketika dulu peguam PAS, bahawa apa yang dikatakan oleh TGHH itu adalah prinsip perundangan Islam.Jadi kenapa sekarang baru LGE mahu menerima prinsip Islam ini ketika ada kes yang dikenakan kepadanya?

    LGE seterusnya menjadi hakim kepada dirinya sendiri dengan mendakwa pertuduhan yang dikenakan kepadanya adalah penginayaan UMNO tanpa merujuk kepada transaksi yang berlaku itu adalah transaksi yang benar dan jelas.Ini bermakna kalau betul Umno yang menginaya dia, dia sendiri menyediakan medan kepada penginayaan itu.Menjadi perkara biasa dalam politik negara, Umno akan mencari loophole untuk menjatuhkan seseorang yang hendak dijatuhkan malah dalam kes DSAI Umno sanggup mencipta kes kerana tiada kes rasuah yang boleh disabitkan kepadanya.

    LGE amat arif tentang itu malah satu ketika dulu dia sendiri pernah masuk penjara di zaman Mahathir kerana sebaran risalah yang digunakan Umno sebagai bahan pertuduhan di bawah akta hasutan, jadi kenapa kali ini LGE masih lagi mahu menggunakan Umno sebagai punching begnya sedangkan dia sendiri yang meletakan dirinya di tempat yang amat mudah diperangkap.

    Sekali gus ianya menunjukkan satu perkara, PH yang diharapkan untuk menggantikan kerajaan Umno yang korup, tidak perfect, PH boleh saja korup seperti Umno dan BN.Kes LGE adalah mungkin kes overlook atau bukan disengajakan, tetapi tetap ianya menunjukkan kebarangkalian untuk berlakunya kesilapan seperti ini akan sentiasa ada seandainya nanti PH yang memerintah.

    Jadi PH tidak sepatutnya menjelajah negara sambil berjanji untuk membebaskan negara dari rasuah.Rasuah tetap masih boleh berlaku di bawah pemerintahan PH atau sekurang kurangnya isu rasuah akan sentiasa berbangkit seperti berlaku di Selangor sekarang di mana lapuran SPRM dibuat sendiri oleh orang kuat parti pemerintah.

    Hakikatnya rasuah tidak dapat dihapuskan kesemuanya kalau PH tetap menggunakan penilaian akal dalam mentabdir, hanya satu panduan yang pasti akan membawa negara bebas rasuah, ia itu mengikut panduan yang sudah tersedia dalam Islam.

    LGE boleh bersetuju dengan TGHH dalam kes rasuahnya, bermakna LGE juga boleh bersetuju dengan TGHH dalam hal hal lain ugama seperti Hudud, urus tadbir negara serta displin ahli politik yang dipertanggungjawabkan menguruskan negara.

    ReplyDelete
  37. Aslamu alaikum wr wb,,senang sekali saya bisa menulis dan berbagi kepada teman2 melalui room ini, sebelumnya dulu saya adalah seorang pengusaha dibidang data dan anak anaknya, ditengah tagihan utang yg menumpuk dan ditengah himpitan ekonomi seperti ini saya bertemu dengan seorang teman dan bercerita kepadanya, Alhamdulilah beliau memberikan saran kepada saya, dulu katanya dia juga seperti saya stelah bergabung dengan AKI ZYEH MAULANA hidupnya kembali sukses, awalnya saya ragu dan tidak percaya tapi setelah saya lihat pembuktian video AKI ZYEH MAULANA Di Website/situnya Saya pun langsu hubungi beliau dan Semua petunjuk AKI saya ikuti dan hanya 3 hari Astagfirullahallazim, Alhamdulilah Ternyata benar benar terbukti dan 5M yang saya minta benar benar ada di tangan saya, semua utang saya lunas dan sisanya buat modal usaha, kata kata beliau yang selalu sy ingat setiap manusia bisa menjadi kaya, hanya saja terkadang mereka tidak tahu atau salah jalan. Banyak orang menganggap bahwa miskin dan kaya merupakan bagian dari takdir dari Tuhan. Takdir macam apa? Tuhan tidak akan memberikan takdir yang buruk terhadap kita, semua cobaan yang Tuhan berikan merupakan pembuktian seberapa kuat Anda bertahan di dalamnya. Tuhan tidak akan merubah nasib Anda jika Anda tidak berusaha untuk merubahnya. Dan satu hal yang perlu Anda ingat, “Jika Anda terlahir miskin itu bukan salah siapapun, namun jika Anda mati miskin itu merupakan salah Anda.” sy sangat berterimakasih banyak kepada AKI ZYEH MAULANA dan jika anda ingin seperti saya silahkan Telefon di 085298275599 Untuk yg di luar indon telefon di +6285298275599,Atau Lihat Di internet KLIK DISINI saya juga tidak lupa mengucap syukur kepada ALLAH karna melalui AKI ZYEH MAULANA saya Bisa sukses. Jadi kawan2 yg dalam kesusahan jg pernah putus asah, kalau sudah waktunya tuhan pasti kasi jalan asal anda mau berusaha, AKI ZYEH MAULANA Banyah Dikenal Oleh Kalangan Pejabat, Pengusaha Dan Artis Ternama Karna Beliau adalah guru spiritual terkenal di indonesia.

    PESUGIHAN MENGUNAKAN MINYAK GHAIB

    PENARIKAN UANG MENGGUNAKAN MUSTIKA

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...