Monday, 23 May 2016

TINDAKAN BETUL OLEH TUN M

Kesediaan Tun Mahathir Mohamad untuk turun berkempen membantu calon Pakatan Harapan dalam pilihanraya kecil Parlimen Sungai Besar harus dilihat sebagai berita gembira kepada rakyat yang inginkan perubahan dan pembaharuan.

Ini juga merupakan tindakan yang betul yang dilakukan oleh bekas Perdana Menteri itu dalam usaha berterusannya memberi tekanan kepada Najib.

Bukankah selama ini pimpinan UMNO sendiri yang mengatakan jika ingin menumbangkan Najib agar melakukannya melalui pilihanraya?

Kini, dengan pengesahan Khairuddin Abu Hassan, bekas Naib Ketua UMNO Bahagian Batu Kawan bahawa Tun Mahathir akan turut berkempen membantu calon Pakatan Harapan di Sungai Besar, beliau sebenarnya hanya melakukan apa yang digalakkan oleh pemimpin UMNO sendiri.

Meskipun sehingga ini Khairuddin, individu yang diketahui rapat dengan bekas Perdana Menteri itu hanya mengesahkan kesediaan Tun Mahathir berkempen di Sungai Besar saja, namun adalah dipercayai beliau akan melakukan perkara yang sama juga di Kuala Kangsar nanti.

Maka, janganlah pula ada yang "melompat-lompat kepanasan"  dan menyerang Tun Mahathir dengan pelbagai ungkapan yang seolah-olah beliau tidak mengenang jasa UMNO, ingin "membunuh"  UMNO dan seumpamanya berikutan tindakannya ini.

Tun Mahathir hakikatnya hanya memilih satu lagi saluran yang sah untuk menyingkirkan Najib.

Mengalahkan BN dalam pilihanraya kecil ini, walaupun tidak mengubah kedudukan kerajaan Pusat, tetapi ia adalah mesej penolakan serta permulaan kepada mudahnya lagi untuk menjatuhkan "Pahlawan Bugis" itu.

Pengundi yang marah dengan bala 1MDB, kecewa kerana seorang Perdana Menteri tidak sepatutnya ada wang sebanyak RM2,600 juta dalam akaun peribadi di sebalik GST diperkenal dan subsidi dihapuskan, geram dengan kenaikan harga barang dan peningkatan kos hidup serta  malu kerana imej negara tercalar teruk di peringkat antarabangsa, inilah masanya untuk berganding bahu bersama Tun Mahathir untuk menghantar mesej yang lebih jelas kepada Najib.

Tambahan lagi Sungai Besar dan Kuala Kangsar adalah pilihanraya kecil terakhir sebelum PRU 14, maka peluang keemasan ini tidak harus dilepaskan begitu sahaja. (SH 23/05/2016).

86 comments:

  1. Insyallah boleh kalahkan calon BN di sg besar. Kuala kangsar tak pasti..menang 1 dr 2 parlimen pun dah kira ok utk buktikan rakyat bersatu menentang najib walaupun di luar bandar.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Nak menang mcm mn, undi dah pecah... semua nk bertanding. Mimpilah boleh menang.

      Delete
    2. tuan 14:03 dalah tu tuan. kita boleh kalahkan pas dan bn.
      in shaa allah

      Delete
    3. Yg akan pecah tu undi untuk najib bukan undi untuk rakyat.
      Piliharaya kecil ini adalah undi rakyat untuk rakyat

      Delete
    4. Tagline prk sb/kk...UNDILAH CALUN PILIHAN RAKYAT.....CALUN KITA....

      Delete
    5. Tagline prk sb/kk...UNDILAH CALUN PILIHAN RAKYAT.....CALUN KITA....

      Delete
    6. Tagline umno/bn/pas....
      1MDB (1hati dan jiwa,Makan Dedak Bersama sama).

      Delete
  2. Shah, your second to last paragraph captures all the reasons for Malaysia being an unhappy place to be in right now. You are at your best! Syabas.

    ReplyDelete
    Replies
    1. President Abraham Lincoln said:
      "As I would not be a slave, so I would not be a master. This expresses my idea of democracy. Whatever differs from this, to the extent of the difference, is no democracy."
      - 1858, Fragment on Democracy

      I doubt Mr. Najib can claim he is running a democracy, even if he's running the government.

      Delete
  3. Najib sudah layak digulingkan secara kekerasan.Namun Tun bukan seorang yang begitu.

    ReplyDelete
  4. SDr,

    Saya memang sudah menjangka Tun M akan turun berkempen untuk PH(?) dalam dua PRK ini - Sg Besar dan KK. Tetapi keputusan segera mesti dilakukan oleh PH (DAP< PKR dan Amanah) untuk meletakkan calon dalam kedua-dua PRK ini. Bila Tun M berkemepen, silang kata politik akan berubah. UMNO akan berada dalam keadaan terdesak. Sdr Azmin selaku MB Selangor mesti dengan segera menolak calon PAS. Kalau PAS bertanding, saya rasa Tyun M tidak akan turun berkemepen kerana beliau sudah menyatakan PAS akan jadi hamba UMNO. Ini mesej yg jelas kepada PH. PAS bukanlan lagi boleh dterima sebagai rakan dalam Pakatan, justeru tidak perlu membuang masa bercakap mengenai PAS lagi. Azmin mesti sedar perkara ini. Calon yg seusi adalah Amanah di KK dan PKR di Sg Besar. Atau kedua-duanya kepada Amanah kerana sudah dipersetujui bahawa dalam PH, Amanah mengambil alih tempat PAS. Tidak perlu risua akalu ada pertandingan tiga penjuru - BN(UMNO)/ Amanah dan PAS. Sifir politik maskini menunjukkan selain UMNO PAS juga terdesak. PAS bukan sahaja akan kehilangan penyokongnya sendiri (yang sudah berhijrah ke Amanah) tetapi juga undi Cina. UMNO (sebilangan besar juga akan memberi undi kepada calon PH ketrna dah mual dengan gelagat parti itu. Rakyat terbanyak juga tidak akan menyokong UMNO (banyak isu seperti GST, 1MDB dan salah guna kuasa serta krupsi). PH dalam keadaan lebih advantage kerana sebagai Kerajaan Selangor, PH boleh memobilisasikan jentera semaksimum mungkin dengan segala program untuk rakyat. PAs akan terkonteng-konteng seorang diri. Selam inipun dia bergantung kepada pengaruh PKR dan DAP.

    Saya yakin calon daripada PH (Amanah atau PKR) adal kelebihan yang jelas. kenapa masih layan kerenah PAS. Biar dia sendiri menentukan nasibnya. Kalau PH menang kedua-dua PRK ini, saya jangka ramai adun PAS akan juga berhijrah ke Amanah (terutamanya di Selangor kerana tanpa berada dalam kerajaan, mereka sukar menjalankan tanggungjawab masing-masing. Tak ada duit.

    ReplyDelete
  5. SDr,

    Saya memang sudah menjangka Tun M akan turun berkempen untuk PH(?) dalam dua PRK ini - Sg Besar dan KK. Tetapi keputusan segera mesti dilakukan oleh PH (DAP< PKR dan Amanah) untuk meletakkan calon dalam kedua-dua PRK ini. Bila Tun M berkemepen, silang kata politik akan berubah. UMNO akan berada dalam keadaan terdesak. Sdr Azmin selaku MB Selangor mesti dengan segera menolak calon PAS. Kalau PAS bertanding, saya rasa Tyun M tidak akan turun berkemepen kerana beliau sudah menyatakan PAS akan jadi hamba UMNO. Ini mesej yg jelas kepada PH. PAS bukanlan lagi boleh dterima sebagai rakan dalam Pakatan, justeru tidak perlu membuang masa bercakap mengenai PAS lagi. Azmin mesti sedar perkara ini. Calon yg seusi adalah Amanah di KK dan PKR di Sg Besar. Atau kedua-duanya kepada Amanah kerana sudah dipersetujui bahawa dalam PH, Amanah mengambil alih tempat PAS. Tidak perlu risua akalu ada pertandingan tiga penjuru - BN(UMNO)/ Amanah dan PAS. Sifir politik maskini menunjukkan selain UMNO PAS juga terdesak. PAS bukan sahaja akan kehilangan penyokongnya sendiri (yang sudah berhijrah ke Amanah) tetapi juga undi Cina. UMNO (sebilangan besar juga akan memberi undi kepada calon PH ketrna dah mual dengan gelagat parti itu. Rakyat terbanyak juga tidak akan menyokong UMNO (banyak isu seperti GST, 1MDB dan salah guna kuasa serta krupsi). PH dalam keadaan lebih advantage kerana sebagai Kerajaan Selangor, PH boleh memobilisasikan jentera semaksimum mungkin dengan segala program untuk rakyat. PAs akan terkonteng-konteng seorang diri. Selam inipun dia bergantung kepada pengaruh PKR dan DAP.

    Saya yakin calon daripada PH (Amanah atau PKR) adal kelebihan yang jelas. kenapa masih layan kerenah PAS. Biar dia sendiri menentukan nasibnya. Kalau PH menang kedua-dua PRK ini, saya jangka ramai adun PAS akan juga berhijrah ke Amanah (terutamanya di Selangor kerana tanpa berada dalam kerajaan, mereka sukar menjalankan tanggungjawab masing-masing. Tak ada duit.

    ReplyDelete
  6. Tak kena langsung....mahu bantu kempen untuk Pakatan Harapan supaya kalahkan BN. Kalau BN kalah pun, adakah ini akan mengugat Najib? Yang lagi tak faham, mahu UMNO dikalahkan tapi anaknya, TSMY, Shaifie Apadah serta banyak lagi konco-konco, masih kekal dalam UMNO. Apa cerita ni?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Anon 1417 awak jgn bimbang. Ramai lagi yg mahu najib digulingkan masih berada dalam umno. Yg penting rakyat nak najib ambil pencen awal
      Rakyat tak mahu najib jadi pm lagi.
      Rakyat tak kisah siapa pun jadi pm asalkan bukan najib.
      Harap semua orang faham.

      Delete
    2. Masing2 ada objektif. Kali ini objektif BERSAMA ialah menhentikan penyamun si bibir merah yg bermaharaja lela. Menukar sistem kita lakukan lain kali masa PRU14. masa itu objektif kita mungkin tak sama dengan Tun M.

      Delete
    3. Tun Det sudah 91 going on 92.
      Dia sendiri tahu, time is not on his side.
      Mungkin inilah perjuangannya yang terakhir.
      Mari kita sama-sama berusha sebelum Najib jual semua asset negara untuk menyelesaikan masalah 1MDBnya.

      Delete
    4. Kita nak turunkan najib bukan jatuhkan umno. Yg salah ialah najib bukan umno.....tu sebab TSMY dan Mukhriz masih duduk dlm umno.

      Kalau ikut perjuangan umno yg tulen.....umno sepatutnya perjuangkan agama, bangsa dan negara.....tapi sekarang kerana nila setitik habis susu sebelanga.....perjuangan umno dah terpesong jadi perjuangan untuk mempertahankan kedudukan najib....sedangkan rakyat sudah ramai yang mula celik sedar akan penipuan dan putar belit yang berlaku sekarang ni. Umpama menutup bangkai gajah...lama2 terhidu juga.

      Berapa lama putar belit boleh bertahan?? Berapa lama nak menipu rakyat?? Berapa lama boleh berpura-pura?? Yang batil takkan boleh bertahan lama.

      Kita kena buangkan bahagian yang "busuk dan buruk" tu dulu. Lepas tu barulah yang lain boleh pulih dari "sakit".

      Delete
    5. Orang mcm adnan monster. Hantu gigi jarang drp kota belud bolehlah putar belit sana sini kata Tun Mahathir nak tumbangkan BN sebab mereka ni bodoh sombong dan mmg kaki putar belit pun.
      Kita nak hairan apa. Yg akan mengundi nanti adalah rakyat. Yg langsung tak mau najib adalah rakyat sebab najib bawa mala petaka kpd negara.
      Adnan monster dgn hantu gigi jarang nak sehidup semati dgn najib itu mereka punya pasal lah. Rakyat peduli apa.
      Di luar ada lebih ramai rakyat Malaysia yg boleh ganti adnan monster dan hantu gigi jarang drp kota belud tu bila bila masa saja.
      Sendiri mau ingatlah adnan monster!!!!!
      Kau pikir sendirilah hantu gigi jarang.!!!!!

      Delete
  7. PAS tidak terguris dengan parti sekutunya dalam pembangkang walaupun diugut.

    Pengarah Operasi Pusat Penyelidikan PAS, Dr Mohd Zuhdi Marzuki berkata, sebagai sebuah parti yang matang PAS tidak sesekali termakan dengan ugutan mana-mana pihak, termasuk sekutunya PKR.

    “PAS tidak makan ugutan. Lihat presiden juga tegas bahawa tidak takut diugut. Kita sudah biasa tidak ada kerajaan dan berkerajaan. Maka kita tidak risau dengan segala ugutan. Itu yang ditunjukkan oleh presiden,” katanya selepas menghadiri mesyuarat bulanan PAS pusat di ibu pejabat parti itu malam tadi.

    Zuhdi berkata demikian sebagai menjawab dakwaan Menteri Besar Selangor, Datuk Seri Mohamed Azmin Ali memberi kata dua kepada tiga EXCO PAS supaya meletak jawatan sekiranya parti Islam itu berkeras menurunkan calon pada Pilihan Raya Kecil (PRK) Sungai Besar.





    Walaupun Azmin telah menafikan, namun Ketua Penerangan Dewan Ulama PAS, Datuk Dr Mohd Khairuddin Aman Razali mengesahkan dakwaan itu benar, selepas Azmin dikatakan mendapat tekanan daripada pimpinan Pakatan Harapan (PH) yang mahu meletakkan calon mereka.

    Zuhdi menambah, PAS juga tidak mudah melatah dengan melancarkan serangan balas terhadap tindakan Azmin itu sebaliknya mereka mengambil pendekatan tunggu dan lihat sama ada perkara itu akan berlaku atau ia sekadar khabar angin sahaja.

    Malah katanya, serangan Azmin itu tidak akan sesekali menjejaskan hubungan PAS dan PKR yang masih terjalin menerusi pentadbiran kerajaan Selangor.

    “Kita masih di dalam kerajaan. Kalau turun berkempen di Sungai Besar, kita akan turun sebagai kerajaan juga. Walaupun DAP masuk (bertanding) pun, PH masuk pun, maknanya mereka dan kita sebagai kerajaan,” katanya.

    Bukan itu sahaja, Zuhdi juga memaklumkan kedudukan tiga EXCO PAS Selangor masih ‘selamat’ memandangkan pemecatan hanya boleh dibuat dengan mendapat perkenan Sultan Selangor.

    “(Kedudukan) EXCO tidak terjejas melainkan dengan perkenan Sultan Selangor. Menteri Besar kena minta perkenan sultan jika beliau mahu pecat. Selagi tidak mendapat perkenan sultan, beliau tidak boleh pecat,” tegasnya.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kalau pas nak bertanding di seluruh Msia pun bertandinglah. Tidak ada sesiapa yg nak larang.

      Tetapi adalah lebih baik pas bermasyuarah dgn lain2 parti untuk menumbangkan najib sebab peluang untuk menang memang besar.

      Kalau pas tak mahu juga bermuafakat memang dah pasti pas ada agenda lain.

      Oleh itu rakyat masih ada byk alternatif lain untuk menumbangkang najib. Yg menentukan najib tumbang bukannya parti tapi rakyat yg mengundi. Jadi rakyat kena diberitahu terlebih dahulu siapa yg mereka kena undi sekali pun akan berlaku pertembungan 3 atau 5 penjuru. Calon bebas mesti akan mengambil kesempatan juga.

      Ini bukan soal kerusi tradisi atau tidak. Soalnya nak menang ke tidak?

      Delete
    2. anom 15:19, ini yg kita bincang 2/3 minggu ni. Pas tak mahu menyerang bn, tak mahu menang p/raya, nak jadi pemasihat, duduk sedondon dgn najib, tak berani sumpah cabaran husam.....tapi berdegil nak letak calon....apa motifnya....tentu ada agenda tersembynyi kan?

      Delete
    3. PAS nak bertanding tapi tak menang pun tak apa janji dapat cover tukang samun. Yang utama ialah jadi penasihat je janji dapat pakai sedondon.

      Delete
    4. Baju pakai sedondon

      Dalam 3 kocek baju melayunya dah kembung dgn 'duit raya'

      Tu xtmasuk dalam kocek seluar dan dlm gulung sampin

      Mungkin nanti dia jawab cabaran husam utk dia bersumpah tu dengan ayat ni:

      "Saya tak guna duit tu utk kepentingan peribadi"

      #jawapanpunkenasedondon

      Delete
  8. Tidak tunduk kpd ugutan dan tekanan, tetapi termakan kail berduri bersanggul umpan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bila dibodek dan diampu oleh penyamun meka pon cair terasa macam penyamun tu hormat dan menghargai meka.

      Walhal penyamun sangat licik memainkan peranan mengambil kesempatan ke atas meka untuk jadikan meka benteng dan kubu bagi mengukuhkan kedudukannya sebagai raja penyamun.

      Alangkah butanya meka mudah dikaburkan pandangan.

      Delete
  9. Jgn dilayan lagi pas nie.. bukan dlm pakatan pembangkang lagi.. dulu bertanding di kedua2 tempat bukan menang pun.. tak pernah menang.. buat kacau daun jea..

    ReplyDelete
  10. Ketua Menteri Pulau Pinang Lim Guan Eng kalah dalam saman malunya terhadap aktivis bangunan warisan negeri Jimmy Lim (gambar) dan sebuah portal berita.

    Mahkamah Rayuan hari ini menukar keputusan Mahkamah Tinggi George Town yang memerintahkan mereka membayar RM300,000 kepada Guan Eng kerana memfitnah.Tiga panel hakim diketuai hakim Hamid Sultan Abu Backer memutuskan artikel bertajuk “Guan Eng has failed, says NGO” (Guan Eng gagal, kata NGO), tidak memfitnah.

    “Ia ditulis secara sederhana,” kata Hamid.

    Dua lagi hakim ialah Mary Lim dan Zabariah Mohd Yusof. Mahkamah tidak membuat sebarang arahan berkaitan kos.Guan Eng mendakwa artikel tulisan Athi Shankar daripada Free Malaysia Today, memburukkan nama, mencemarkan nama baiknya dan menyebabkan kebencian awam padanya.

    Jimmy, seorang arkitek, dilapor berkata Guan Eng membenarkan perobohan banyak struktur warisan dan bersejarah, termasuk di kawasan bandar untuk membina bangunan pencakar langit, terutamanya hotel dan kondominium.

    ReplyDelete
  11. *GULING NAJIB*
    ini masa untuk guling najib najis secara undi besar..biar tersungkur umno dan bn

    ReplyDelete
  12. PAS patut buang nama islam dr parti itu supaya bole di nilai tanpa prejudis setiap keputusan politik di nilai atas kebijaksanaan pemimpin dan bukan di nilai dr perspektif agama. Apa yang PAS buat hari ini meletakkan imej agama terkebawah. Islam jadi hina di bawah kepimpinan PAS sekarang. ramai yg terlalu mengharapkan tokoh seperti TGNA. Sayang anaknya bukan carbon copy

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dulu masa arwah TGNA ada, aku adalah penyokong Pas. tapi kini Pas bercelaru, Pas tiada objektif, Pas ego, Pas maki hamun, pas materialistik, Pas bersubahat dgn penyamun,....politik apa yg dibawa oleh pas???

      Delete
  13. PAS patut buang nama islam dr parti itu supaya bole di nilai tanpa prejudis setiap keputusan politik di nilai atas kebijaksanaan pemimpin dan bukan di nilai dr perspektif agama. Apa yang PAS buat hari ini meletakkan imej agama terkebawah. Islam jadi hina di bawah kepimpinan PAS sekarang. ramai yg terlalu mengharapkan tokoh seperti TGNA. Sayang anaknya bukan carbon copy

    ReplyDelete
  14. PRK ini penting sebagai kayu ukur sebenar populariti dan penerimaan gaya pemerintahan Najib.

    Tak kisah kalau BN menang tetapi undi yang diperolehi oleh calon lain selain BN mesti melebihi undi yang diperolehi oleh BN ,kalau PH boleh menang merupakan satu bonus dan satu isyarat yang besar untuk pemimpin UMNO.Peratusan keluar mengundi juga mestilah tinggi.

    Baik juga kalau PAS sertai PRK di Sg Besar dan Kuala Kangsar. Keputusan PRK boleh juga bagi isyarat kepada PAS terutama kepada Tuan Presiden samada rakyat menerima pendekatan politik mereka ketika ini. Boleh jadi cermin buat Haji Hadi. Sekurang kurangnya PAS dapat ubah sedikit strategi menghadapi PRU14.

    ReplyDelete
  15. PRU ke-10 tahun 1999 adalah titik permulaan rakyat berani melakukan perubahan atas landasan kemarahan dan kebencian melampau mereka terhadap Tun Dr Mahathir Mohamad ketika itu.






    PKR untuk survive dalam arus perdana politik negara selama ini adalah kerana susok tubuh Anwar Ibrahim yang dijadikan ikon.






    Dipendekkan cerita PKR itu Anwar Ibrahim dan Anwar Ibrahim itu PKR.






    Jika ada mana-mana pemimpin dalam PKR merasakan bahawa Anwar Ibrahim sudah "over the hill" atau tidak lagi relevan kepada perjuangan PKR untuk harungi cabaran PRU ke-14 nanti, mereka silap besar.






    Ini kerana sudah ada suatu gelombang yang mau dicetuskan oleh kelompok pemimpin PKR yang diketuai Timbalan Presiden PKR yang juga Dato' Menteri Besar Selangor YAB Dato' Seri Azmin Ali dengan dokongan dan sokongan kuat dari para kartelnya mau mengambil alih pucuk kepimpinan parti dari Datuk Seri Dr Wan Azizah Ismail (Kak Wan) dengan mengambil kesempatan ketika Ketua Umum PKR DSAI kini sedang merengkuk dalam penjara selama 5 tahun atas pertuduhan meliwat bekas pembantu peribadinya.






    Deklarasi Rakyat @ Deklarasi Mahathir dilihat oleh kartel ini sebagai pucuk dicita ulam mendatang bagi rancangan mereka untuk dijadikan kenyataan. Mau deklarasi itu dijadikan landasan dan seterusnya batu loncatan untuk mencapai cita-cita merampas pucuk kepimpinan PKR.






    Keintiman dan keghairahan agak melampau dan luar biasa dari lazimnya Azmin Ali di beberapa himpunan bersama Mahathir atas nama Deklarasi Rakyat mulai dicurigai oleh Anwar Ibrahim.






    Anwar Ibrahim sebagai yang pernah begitu rapat dengan Mahathir faham dan tahu benar gaya pemikiran dan sepak terajang politiknya telah menghidu sesuatu yang tidak kena sehingga terpaksa mengeluarkan surat pedas 8 muka yang kini sudah pun dibaca dan ditelaah oleh sekian ramai rakyat jelata.






    Surat itu jika dibaca yang tersirat lebih kepada suatu amaran dari peringatan. Anwar ingin menyampaikan suatu mesej dan isyarat yang jelas sama ada mau bersama-sama dengan beliau atau pergi bersama-sama haluan yang dibawa oleh Tun Mahathir. "My way or highway."






    Terkejut dengan pendedahan awal oleh FB AMK Pulau Pinang yang dinafikan sekeras-kerasnya salah seorang Naib Presiden PKR yang dulu pro Anwar Ibrahim tegar kini diketahui cukup kuat mendokong dan menyokong Azmin Ali, Shamsul Iskandar Akin kemudiannya ditepis pula oleh Naib Presiden merangkap Setiausaha Agung PKR Rafizi Rafizi sebagai tulin dan wujud rakyat sudah dapat menjangkakan kesmua ini disebabkan sudah ada berlaku percubaan perebutan kuasa pihak tertinggi dalam PKR.






    Jika hasrat kartel Azmin ini mau diteruskan seandainya mampu pun ambil alih penguasaan dan kempimpinan PKR walaupun demi mau melepaskan PKR dari terus terjerat dan dilihat sebagai parti anak beranak,kaum kerabat sepupu sepapat yang pasti PKR akan menuju kehancuran.






    Tanpa Anwar Ibrahim atau mana-mana yang mempunyai darah pertalian dengannya, PKR pasti akan hancur lebur.






    Jika Azmin ingat disebabkan memegang jawatan Dato' Menteri Besar Selangor sudah cukup ampuh untuk mengangkat PKR keperingkat lebih gagah dari sedia ada, ini adalah suatu kesilapan besar.






    PKR akan hanya mampu berdiri teguh diarus politik perdana negara jika dipimpin Azmin Ali dengan syarat jika mendapat restu dan sokongan padu 100 peratus dari Anwar Ibrahim. Jika tidak umpama menang sorak kampong bukan lagi tergadai tetapi hancur berkecai.

    ReplyDelete
  16. Kelmarin, surat tersebut disifatkan palsu oleh seorang pemimpin PKR namun Pengarah Strategi PKR, Sim Tze Tzin hari ini seolah-olah mengesahkan kesahihan surat tersebut apabila memberitahu surat itu sebagai teguran Anwar kepada semua pemimpin PKR untuk kembali ke pangkal perjuangan supaya ingat apa tujuan sebenarnya PKR ditubuhkan pada tahun 1999 lalu.

    DAP adalah parti yang cukup bijak ambil kesempatan jika ianya memberi untung kepada perkembangan DAP dengan melihat pergolakan politik secara realiti.

    Terkuburnya Pakatan Rakyat tahun lalu dengan terbinanya Pakatan Harapan secara gopoh, gelojoh dan terburu-buru sebagai galang ganti setelah PAN ditubuhkan dengan harapan menggunung dapat mengisi kekosongan ditinggalkan PAS.

    Tujuan PAN ditubuhkan dengan mendapat restu dan sokongan moral dan material serta dana dari DAP tidak lain tidak bukan ialah meraih sebanyak mungkin sokongan masyarakat Melayu kepada Pakatan Harapan terutamanya sokongan kepada DAP yang sudah terbentuk suatu suasana diminda rakyat sebuah parti yang agak kurang mesra dengan masyarakat Melayu.

    Tinjauan sama yang dilakukan oleh beberapa berapa badan kaji selidik politik tanah air sepakat mendapati bahawa sejak Pakatan Rakyat berkubur dengan PAS tidak berada dalam Pakatan Harapan sokongan masyarakat Melayu kepada Pakatan Harapan terutamanya DAP cukup meruncing sehingga merunsingkan para pemimpin ketiga parti berkenaan DAP/PKR/PAN. Himpunan Bersih 4.0 adalah indikator terbaik bagi menyokong pandangan dan pendapat ini. Nisbah masyarakat Melayu dengan bukan Melayu yang hadir memberikan sokongan kepada Bersih 4.0 boleh dikatakan 9:1. Sembilan bukan Melayu dan satu Melayu.

    Tersentap dengan respon ini maka pelbagai usaha telah dijalankan oleh Pakatan Harapan terutamanya DAP yang dikatakan paling teruk terjejas dengan tsunami perubahan sokongan masyarakat Melayu ini.

    ReplyDelete
    Replies
    1. tulisan HAMPAS, tiada fakta dan syok sendiri

      Delete
  17. Sokongan keras dan tegas DAP kepada Mahathir walaupun ditegur pedas oleh Anwar tetapi tidak diambil pusing sedikit pun menunjukkan betapa seriusnya terhakis sokongan masyarakat Melayu kepada Pakatan Harapan dan DAP.

    PKR dan PAN dilihat gagal untuk memainkan dan menjalankan peranan seperti diharapkan.

    Setiap ceramah sama perdana maupun kelompok dikawasan maupun negeri cukup ramai penduduk Melayu kehadiran cukup hambar dan suram sekali. Amat jauh bezanya ketika zaman PAS bersama-sama dengan DAP dalam Pakatan Rakyat.

    Kena akui ianya suatu petanda betapa selama ini sokongan masyarakat Melayu sejumlah amat besarnya adalah sumbangan dan peranan PAS bersama-sama dengan Pakatan Rakyat.

    Sosok tubuh dan aura serta karisma yang dimiliki Anwar Ibrahim sekali pun masih gagal untuk menyaingi peranan dan aura PAS itu sendiri dikalangan masyarakat Melayu.

    Maka dengan itu DAP terpaksa bertindak angkuh seperti kacang lupakan kulit dengan tidak menghirau langsung segala teguran dan kritikan pedas Anwar Ibrahim walaupun sedar kedudukan DAP kini banyak disumbangkan akan sosok Anwar Ibrahim itu sendiri.

    DAP demi kuasa dan pengaruh akan menyokong siapa jua pada pemikirannya boleh memberikan sumbangan sokongan dan undi hatta dari pemimpin yang pernah mencemuh, mencela dan menghina partinya.

    Pemimpin yang pernah suatu ketika dijaja merata negara sebagai amat zalim memenjarakan Setiausaha Agungnya kerana kononnya membela gadis bawah umur menjadi mangsa rogol VVIP namun atas faktor kuasa dan nkedudukan sampai sanggup dilupakan dan dimaafkan dengan alasan picisan berjiwa besar konon.

    Gelagat degil keras kepala DAP ini sudah cukup memberikan gambaran betapa DAP juga adalah penganut kepada politik Machiavelli Matlamat Menghalalkan Cara. Tiada kawan dan lawan yang kekal selain kepentingan diri. Tiada lawan dan kawan yang kekal . Ketika berkuasa dan selagi mampu memberi keuntungan dan kesenangan selagi itu sokongan tidak berbelah bagi dicurahkan.

    Sebab itu kata-kata para peramal politik negara pernah mengukapkan Jangan Terkejut Jika DAP Suatu Hari Akan Bersama-sama Dengan Barisan Nasional Memerintah Negara.

    Jika difikirkan secara mendalam maka ada kebenarannya.

    PKR pasti tersentap dengan pendirian DAP ini namun bagi DAP "AKU PEDULI APA!!!"

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ceramah Pas pun kosong sekarang ni. Tabung jihat pun dah mengempis, suratkabar Harakah pun tak laku...

      Delete
    2. Siapa nak pergi? Semua orang tahu lepas buat ceramah dia akan tadah sejadah tadah serban minta duit kat orang.
      Ini pun masuk akaun peribadi juga

      Delete
  18. DAP semalam menyatakan ketegasan untuk tetap bersama bekas Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad sekaligus menyokong Deklarasi Rakyat meskipun selepas diberi peringatan dan amaran keras oleh bekas Ketua Pembangkang yang juga Ketua Umum PKR Datuk Seri Anwar Ibrahim.


    DAP akan tetap sokong Deklarasi Rakyat tapi kita akan buat perubahan sedikit sesuai dengan perjuangan DAP kata Tony Pua, Setiausaha Publisiti Kebangsaan DAP.








    Anwar melalui surat lapan muka surat bertulis tangan itu memberi peringatan terhadap penglibatan cergas beberapa pemimpin PKR dan Pakatan Harapan dengan Tun Mahathir dalam gerakan Selamatkan Malaysia dan Deklarasi Rakyat. Ada yang menjadi pelupor dan ada pula yang sambut menjadi penganjur peringkat negeri.






    Tony turut menganggap kerjasama dengan Tun Mahathir itu memberi peluang orang ramai lebih mengenali Pakatan Harapan.






    "Apa yang penting Tun Mahathir ada bersama pembangkang sebab pengaruh Tun Mahathir itu lebih besar.Tapi Tun Mahathir pun percaya dapat sokongan daripada Pakatan Harapan," katanya.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Saudara Anon 16.30 - Tun Mahadir sudah 91 going on
      to 92 July ini walaupun harijadinya disambut officially in Disember. Tun Tahu, masa tidak memihak kepadanya. Agendanya hanya satu - untuk menumpaskan Najib sebelum Najib menjual semua Asset negara kepada kuasa asing.
      Sesudah Najib dijatuhkan, INI LAIN CERITA.
      Kita akan nilai kembali, siapa yang sebenarnya pejuang bangsa.

      Delete
  19. GEORGETOWN – Pegawai Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) hari ini hadir ke rumah Ketua Menteri Pulau Pinang Lim Guan Eng di Jalan Pinhorn di sini untuk mengambil keterangan berhubung pembelian banglonya yang dikatakan pada harga di bawah nilai pasaran.


    Sebanyak lapan pegawai SPRM dalam tiga kenderaan dilihat masuk ke perkarangan banglo Lim kira-kira 3 petang dan beredar kira-kira sejam kemudian.

    Penasihat Undang-Undang Ketua Menteri Ramkarpal Singh ketika dihubungi Bernama berkata Lim telah diminta memberi keterangan di Pejabat SPRM negeri pada 10 pagi Ahad.

    “Lim telah hadir ke SPRM 10 pagi tadi untuk membantu siasatan dan selepas keterangan diambil, pasukan SPRM telah mengikut Lim ke rumahnya untuk sambung siasatan,” katanya.

    Ramkarpal berkata Lim tidak akan memberi sebarangan kenyataan selagi siasatan masih berjalan.

    Turut kelihatan berada dalam kediaman Lim ialah peguam R.S.N Rayer dan Gobind Singh Deo.

    Pada 6 Mei lepas, Lim dan isteri Betty Chew diminta memberi keterangan di pejabat SPRM berhubung siasatan pembelian banglo oleh Lim di Jalan Pinhorn dan penjualan tanah di Taman Manggis, Jalan Zainal Abidin.

    Pembelian banglo pada harga RM2.8 juta itu menjadi kontroversi apabila Anggota Parlimen Tasek Gelugor, Datuk Shabudin Yahaya membangkitkan isu itu pada persidangan Dewan Rakyat bahawa harga itu di bawah nilai pasaran.

    Juga didakwa bahawa pembelian banglo itu ada kaitan dengan penjualan tanah di Taman Manggis yang pada asalnya diperuntukkan untuk pembinaan rumah Projek Perumahan Rakyat Termiskin. – BERNAMA

    ReplyDelete
  20. Tradisi kalah tak semesti kalah selamanya jika Tuhan nak bg mng akan mng juga
    Dtglah 3 penjuru atau 10 penjurupun.ia kaw tradisi pas kalau ada yg nak pecah undi penbangkang tentulah dr parti pembangkang lain.parti yg ego nak tunjuk bagus walaupun jln menunduk krn parti lain.perkara bleh compromi kita compromilah yg tak dpt terpaksalah kita buat bertenang.jika pan bertandingpun tak kisah juga ini lah masa depa nak test market.jika org nak pangkah pas akan pangkah pas juga.apa yg penting kita usahalah.apa yg penting kita berusahalah lawan tetap lawan kalah atau mng Tuhan yg tentukan.

    ReplyDelete
  21. Rakyat tak mau najib. Rakyat tak mau najib. Rakyat tak mau najib. Rakyat tak mau najib. Rakyat tak mau najib.
    Ada faham??????????

    ReplyDelete
  22. Wow,pilihanraya kali ini pasti hebat..kehadiran tun membantu PH kali ni memberi tamparan hebat buat umno/bn..tak boleh nak buat apa daahh..kalau smpai da thp mcm ni tun punya pegi,ahli umno dan MT masih tak boleh nak pikir kepala hotak masing2 masih nak bela abg syg jibby,alamat melingkop bn..walaupun tak boleh terima tindakan tun m ni,tp demi kebaikan,terpaksa jua terima hakikat..sbb dah tau apa yg terjadi ni semua akibat dasar2 dan tindakan badut negara..

    ReplyDelete
  23. Rakyat tak mau najib.
    Najib sakit. Najib bawa penyakit. Rakyat tak mau najib. Najib sakit. Najib bawa penyakit.

    Pusing macam mana pun rakyat tetap tak mau najib sebab najib sakit. Najib bawa penyakit.

    ReplyDelete
  24. Klau nak pembangkang menang PRK Sg Besar dan K Kangsar.. biarlah PAS bertanding dan kempen la supaya semua pengundi pangkah PAS..klau nak menang la..Nak test market tunggu la PRK Sepang atau KT

    ReplyDelete
    Replies
    1. Undi PAS dengan undi BN apa bezanya? PAS sekarang PAS Hadi dan bukan PAS Tok Guru Nik Aziz lagi, PAS sekarang dah jadi penyelamat BN. Jadi PAS dan BN harus dikalahkan.

      Delete
    2. Jgn ego semata2 sbb semata2 DAP di belakang Amanah.. PAS adalah parti yg masih istiqamah dgn perjuangannya sejak dulu ...sanggup kehilangan pemimpin2 hebat asal prinsip tidak tergadai

      Delete
    3. Istiqamah apanya? Hj Hadi bukan reti Melayu pun

      Delete
    4. undi Pas=undi BN=undi najib=undi penyamun

      Delete
    5. undi Pas=undi BN=undi najib=undi penyamun

      Delete
    6. Undi PAS = Undi pembangkang..itu faktanya

      Delete
    7. Faktanya pas hanya syok sendiri.

      Delete
  25. Boleh test market macam langkah kajang

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dah test dah kat sarawak. Balik hanyun telur saja

      Delete
    2. Pan tak sama hayun telur jugak.lawan tetap lawan jgn samakan semenanjung dgn borneo.org borneo masih byk yg perlu 'derma'

      Delete
  26. Ini lah sikap melayu...belum apa apa dah heboh...lepas tu kena suap senyap...ORANG UMNO MEMANG SUKA BERSIKAP BERTELOR SEBIJIK BERKOKOK SEKAMPONG...bila kena sembelih baru nak nyesal

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dulu bolehlah bertelur la ni dah berak kapur.
      Bila rakyat dah benci ahli2 politik ni dah tak ada masa depan dah.
      Hanya boleh jadi melukut di tepi gantang saja.
      Lepas ni bolehlah duduj di kedai kopi atau merayau rayau di Chow Kit.
      Setiap perbuatan itu mesti ada pembalasan

      Delete
  27. Fokus pembangkang sepatut memikirkan strategi untuk menang PRK.. bukannya dan test market dan mengkambing hitamkan PAS..PAS mungkin tidak boleh menang secara bersendirian...tapu mampukah pembangkang menang tanpa undi penyokong PAS..PRU 14 Mat Sabu mungkin boleh menang di Sepang..tpi bopeh ke rampas snula kerusi Pendang?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Pada akulah, tak kisah
      samada Pan menang ke kalah.
      Yang penting Hadi@Laknatullah
      mesti diaib dan dimalukan.
      Kalau dibiarkan hanya Umno
      dan Pas bertanding samalah
      macam tak ada pertandingan.
      Tiga penjuru sangat diperlukan.
      Jangan biarkan Hadi@PilKuda terjun
      ke sungai dengan konco-konconya...

      Delete
    2. Nak test market apa lagi?
      Negara dah jadi porak poranda
      Rakyat makin hari semakin marah.
      Kos sara hidup makin parah.
      Dulu rakyat berasa seronoklah bila najib beri jaminan GST akan menurunkan harga barang.
      Rakyat cukup seronok sebab baru nak merasa hidup senang.
      La ni apa dah jadi?
      Rakyat nak makan apa kalau mcm ni?
      Ahmat maslan pun dah bersembunyi dan menghilangkan diri.
      Entah hidup entah dah mati.
      Yg menderita kita semua yg makan gaji.
      Kita hidup susah kerajaan sampai skrng tak pernah ambil peduli.
      GST bawa mati.
      1MDB pula masuk ke akaun peribadi.
      Jadi nak test market apa lagi?

      Delete
    3. Gaya anon 18.46 tulis mcm dah penah terai pil kuda..senang sungguh nak laknat seorang muslim..terikut cara LGE ke? LGE marahkan Hj Hadi kerna hudud..harap anon18,46 bukan anti hudud

      Delete
  28. GEORGETOWN – Pegawai Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) hari ini hadir ke rumah Ketua Menteri Pulau Pinang Lim Guan Eng di Jalan Pinhorn di sini untuk mengambil keterangan berhubung pembelian banglonya yang dikatakan pada harga di bawah nilai pasaran.


    Sebanyak lapan pegawai SPRM dalam tiga kenderaan dilihat masuk ke perkarangan banglo Lim kira-kira 3 petang dan beredar kira-kira sejam kemudian.

    Penasihat Undang-Undang Ketua Menteri Ramkarpal Singh ketika dihubungi Bernama berkata Lim telah diminta memberi keterangan di Pejabat SPRM negeri pada 10 pagi Ahad.

    “Lim telah hadir ke SPRM 10 pagi tadi untuk membantu siasatan dan selepas keterangan diambil, pasukan SPRM telah mengikut Lim ke rumahnya untuk sambung siasatan,” katanya.

    Ramkarpal berkata Lim tidak akan memberi sebarangan kenyataan selagi siasatan masih berjalan.

    Turut kelihatan berada dalam kediaman Lim ialah peguam R.S.N Rayer dan Gobind Singh Deo.

    Pada 6 Mei lepas, Lim dan isteri Betty Chew diminta memberi keterangan di pejabat SPRM berhubung siasatan pembelian banglo oleh Lim di Jalan Pinhorn dan penjualan tanah di Taman Manggis, Jalan Zainal Abidin.

    Pembelian banglo pada harga RM2.8 juta itu menjadi kontroversi apabila Anggota Parlimen Tasek Gelugor, Datuk Shabudin Yahaya membangkitkan isu itu pada persidangan Dewan Rakyat bahawa harga itu di bawah nilai pasaran.

    Juga didakwa bahawa pembelian banglo itu ada kaitan dengan penjualan tanah di Taman Manggis yang pada asalnya diperuntukkan untuk pembinaan rumah Projek Perumahan Rakyat Termiskin. – BERNAMA

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ooii... Sprm.
      Rumah Lim Eng saja ke?

      Delete
    2. Rumah yang kat New York RM117.5 juta dan rumah di Beverly Hills RM61.5 juta tu tak nak siasat ke?? Takkanlah duit menabong dari dalam perut kot?

      Bila nak siasat?

      Delete
    3. Mana boleh siasat. Nanti kena buang kerja

      Delete
    4. OOo....siasat ni boleh main pilih-pilih ye??

      Delete
    5. Mestilah. Tengok siapa PM

      Delete
    6. Ada pulak tengok siapa PM. Tengok siapa bini PM la

      Delete
  29. Dr M ikrar puji 'pemimpin besar' Najib setinggi langit di luar negara

    Tun Dr Mahathir Mohamad, yang terkenal dengan sindiran sinisnya berikrar untuk memuji Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak apabila beliau berada di luar negara.

    "Saya akan menjadi contoh dengan memuji Najib dan RM2.6 bilion dalam akaunnya setinggi langit apabila di luar negara.

    "Sebarang ucapan saya di luar negara dan ketika menjawap soalan dalam mana-mana temu bual dengan media asing akan mengketengahkan penangkapan demokratiknya dan penahanan rakyat...

    "Saya tidak akan berhenti daripada bercakap tentang sumbangan besar Najib kepada Islam sehingga orang Arab memberinya AS$681 juta.

    "Juga tentang kebebasan bersuara perwakilan Umno suapaya tidak bercakap mengenai 1MDB dan RM2.6 bilion dalam akaun pemimpin besar mereka," kata bekas perdana menteri itu dalam blognya.

    Mahathir berkata demikian sebagai mengulas pendirian Putrajaya bahawa pasport adalah satu keistimewaan dan mereka yang membidas kerajaan boleh dihalang daripada ke luar negara.

    Ini adalah sebagai respons ke atas Pengerusi BERSIH, Maria Chin Abdullah yang dihalang ke Korea Selatan untuk menerima anugerah.

    Meneruskan bidasanya, Dr Mahathir berkata perlembagaan Malaysia, selain menyatakan bahawa pasport adalah satu keistimewaan, juga menetapkan bahawa dokumen perjalanan itu sekarang akan dirampas jika seseorang itu gagal untuk memuji perdana menteri.


    "Apabila saya di luar negara saya akan mempertahankan Najib dan kerajaan demokratik beliau. Saya memberi kata-kata bahawa saya akan berbuat demikian.

    "Tiga sorakan untuk 1MDB dan wang di dalam poket Perdana Menteri," katanya.

    Mahathir berkata, negara ini akan bertukar menjadi penjara besar bagi mereka yang menyuarakan rasa tidak puas hati terhadap Perdana Menteri kepada media asing apabila berada di luar negara.

    ReplyDelete
  30. jika dilihat kepada sisi perjuangan Tun Dr Mahathir bukanlah kepada perjuangan untuk rakyat namun untuk diri beliau sendiri apabila dimalukan dengan gerakan beliau yang jelas gagal dan kini sanggup melutut di hadapan Lim Kit Siang untuk menumpang pengaruh DAP bagi bersama-sama mencapat matlamat yang jelas berbeza namun satu arah iaitu menjatuhkan pemimpin dan negara dengan cara yang tidak betul.

    sekiranya ingin membuat perubahan, yes, Datuk Najib telah berjaya mengubah pemerintahan negara iaitu pemerintahan gaya Tun Mahathir dan kini Datuk Najib bekerja bersama-sama secara satu pasukan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hek Ekehhhhhh....buta huruf buta kayu sungguh ler anon 20.39 ni

      Orang kampong mana ni?????

      Delete
    2. Dia tu budak tadika lah anon 21:17

      Delete
    3. Laaaaa... patutlah pun cara dia berfikir mcm budak belum barligh.

      Delete
    4. Anon 20:39 sebiji guna ayat utusan melayu. Takda langsung kajian sendiri. Lemah betoi.

      Delete
    5. Tak pun ayat TV3

      Delete
  31. Biarkan ia menjadi satu signal bahawa Najib sudah tidak diterima rakyat lagi.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bukan najib saja. Bini dia si jamban besar tu pun orang dah meluat

      Delete
  32. turunkan najib n amno dalam pru14 tu matalamat utama.mahde nak turunkan najib saja

    ReplyDelete
  33. Pengundi SG besar dan Kuala Kangsar akan menanti kedatangan Tun Mahathir. Ini yg ditakuti oleh UMNO BN. Persoalan siapa calon BN disana bukanlah 1 faktor penentu, yakni teori winable candidate bukan menjadi pokok pd PRK kali ini.
    Mungkin pengundi bernafsu nak tahu siapa yg akan bertanding menentang calon PAS dan UMNO BN. Maka mereka akan memberi perhatian sekiranya parti yg menentang PAS dan UMNO BN itu adalah winable candidate.

    ReplyDelete
  34. Teruskan Ybhg Tun semoga kita dapat menghapuskan penyangak penyamun kaki rasuah serta anjing2 belaan yg se tiasa lapar itu semoga allah mempermudahkan segala urusan

    ReplyDelete
  35. Teruskan Ybhg Tun semoga kita dapat menghapuskan penyangak penyamun kaki rasuah serta anjing2 belaan yg se tiasa lapar itu semoga allah mempermudahkan segala urusan

    ReplyDelete
  36. Anjing yang sentiasa meleleh air liur, tak kenyang-kenyang nak pelahap.

    ReplyDelete
  37. Kalau Ada sesiapa jumpa pencuri kepala dia botak mulut merah macam pondan tolong col aku cepat. Malaun tu curi duit rakyat byk

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...