Friday 13 May 2016

ALAMAKK...KITA PULAK YANG TOLONG BAYAR!!


Hairan, kenapa masih tiada penafian?

Jauh sekali ada ancaman mahu mengambil tindakan saman, malah tiada langsung pemimpin UMNO yang tampil mempertahankannya.

Apakah semua orang sudah malas dan letih untuk mempertahankan Najib Razak dan keluarganya yang tidak henti-henti dikaitkan dengan kehilangan wang daripada 1MDB?
Selepas beberapa siri pendedahan sebelum ini, semalam The Wall Street Journal atau WSJ dalam artikel bertajuk "Malaysia Leader Najib's Stepson Allegedly Funded US Property Deal With 1MDB Money" mendedahkan sejumlah AS$50 juta wang 1MDB dilencongkan ke akaun anak tiri Najib, Riza Aziz untuk kegunaannya membeli dua kediaman mewah di Amerika Syarikat.

Dua kediaman tersebut, satu kondominium mewah di Park Laurel,  New York berharga AS$33.5 juta dan sebuah rumah agam di Beverly Hill bernilai AS$17.5 juta.

Menurut dokumen yang didakwa dilihat oleh WSJ serta maklumat individu berkaitan hal tersebut, pembelian kedua-dua hartanah itu kini sedang disiasat oleh pihak FBI.

Apa risikonya jika terbukti pendedahan WSJ ini adalah benar dan penyiasatan oleh FBI pula mengesahkan wang membeli dua kediaman  Riza Aziz tersebut memang bersumberkan daripada 1MDB?

Seperti yang kita sedia maklum, 1MDB memperolehi semua wangnya dengan cara berhutang di sana sini dan jika dikaitkan dengan kenyataan Gabenor Bank Negara, Muhammad Ibrahim bahawa beliau yakin kerajaan akan menjelaskan semua hutangnya berkaitan 1MDB, bermakna pembelian rumah mewah anak tiri Najib itu adalah antara beban yang akhirnya turut dibayar daripada wang kita semua sebagai pembayar cukai.

Alamakkk...kita yang tolong bayar ini pula sesetengahnya rumah pun masih menyewa lagi!! (SH 13/05/2016).

70 comments:

  1. AMAR MUNGKAR NAHI MAAROF....tanya sama itu Had Had!

    ReplyDelete
    Replies
    1. ...ibarat membisik nasihat di telinga badak.

      Delete
    2. Kang kena hempap dgn badakkk baru tauuuu........

      Delete
    3. Sekarang sudah tersebar dan mula digunakan perumpamaan nasihat baru ni, Jangan jadi Penipu Mega (PM) macam Najib.

      Delete
  2. Ishhh...Ishhhh seronok sungguh anak tiri dia dapat gunakan duit rakyat secara percuma pulak tu untuk membeli rumah agam mewah di US
    Kita yg dulu dok undi dok sokong dia pun nak dapat rumah PPRT cukup punya susah.
    Nak beli rumah mampu milik pun hanya jadi mampu lihat saja.
    Bertuah sungguh lah riza aziz ni dapat pak tiri yg cukup cukup prihatin dan amat bertanggung jawap
    Kami ahli UMNO pun tak dapat apa.
    Yg kami dapat hanya seorang perdana menteri sial.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Siapa salah ?, siapa kasi pilih ?,siapa kasi sokong sikalang sama-sama tangong maa aa .

      Delete
    2. kepada bangsa melayu dalam umno. kita undi najib lagi. najib org yg amanah.
      betul tak wahai org melayu.
      hidup najib..hidup umno

      Delete
    3. Yes.. Hidup Umno. Saya sokong Umno dulu kini selamanya. Cuma saya tak sokong Najib je.. hihi

      Delete
    4. wahai org melayu umno. kita kena sokong president walaupun dia pencuri.
      ini sikap melayu umno yg bodoh taat pada pencuri. tradisi melayu umno yg tak ada otak

      Delete
    5. Dulu benci Najib. Sekarang dah semakin benci UMNO sekali.

      Delete
    6. 7.52 aku pun macam tu benci najib dgn umno sekali sebab aku tengok UMNO sanggup jual maruah kerana pertahankan najib. Perjuangan dah bertukar sekarang bukan utk rakyat lagi.

      PRU nanti undi calon bebas.

      Delete
    7. bukan pejuangan berkorban tapi perjuangan nafsu tamak haloba

      Delete
  3. Masalahnya aku pun x mampu nak beli Rumah budin....tapi aku kena bayar untuk Rumah mewah anak najib!!!!kira aku ni terlampau baik ke bodoh??!!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tak apa. Nanti di akhirat tuan akan dapat rumah yang besar kerana bersedekah membeli rumah kepada orang yang memerlukan. Sabar ye tuan. Bukan tuan saja, saya pun sama spt tuan juga.

      Delete
  4. dh nama kerajaan penyamum.maka ank beranak pn terlibat.Sprm n ipac xsggup nk mik kes melebihi ratusan juta n apalagi berbilion.cuma yg nmpk ikan2 bilis yg seleweng puluhan n ratusan ribu.bravo!!! hatta sungguh bertuah negara yg punyai kepolisan yg terbaik.MALAYSIA negaraku tercinta telah dikhianati bangsaku sendiri..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dah kerajaan Msia tak boleh nak buat apa biaq pi lah FBI siasat.

      Delete
  5. Sedar la wahai MELAYU undi kamu la yg membuat sesuatu parti itu dominan,bukan undi cina atau india,UMNO sekarang bukan lagi umno zaman Tengku sehingga zaman Tun M,UMNO sekarang adalah parti untuk puak dan golongan elit memimpin parti tersebut,tapi demi mempertahankan kuasa yg membolehkan golongan ini hidup mewah bersama keluarga mereka perlu undi melayu dan melayu wajib di hasut minda membenci bangsa dan agama lain supaya status quo kekal sampai bila bila,sekarang ALLAH swt dah tonjol banyak bukti yg pemimpin umno sekarang tidak amanah dan seluruh peringkat pemimpin dalam umno sudah rosak.Jadi sebagai rakyat yg memberi kuasa kepada mereka dan sebagai orang islam apa yg patut kamu lakukan dalam menghadapi pemimpin tidak amanah WAHAI MELAYU..

    ReplyDelete
  6. Sedar la wahai MELAYU undi kamu la yg membuat sesuatu parti itu dominan,bukan undi cina atau india,UMNO sekarang bukan lagi umno zaman Tengku sehingga zaman Tun M,UMNO sekarang adalah parti untuk puak dan golongan elit memimpin parti tersebut,tapi demi mempertahankan kuasa yg membolehkan golongan ini hidup mewah bersama keluarga mereka perlu undi melayu dan melayu wajib di hasut minda membenci bangsa dan agama lain supaya status quo kekal sampai bila bila,sekarang ALLAH swt dah tonjol banyak bukti yg pemimpin umno sekarang tidak amanah dan seluruh peringkat pemimpin dalam umno sudah rosak.Jadi sebagai rakyat yg memberi kuasa kepada mereka dan sebagai orang islam apa yg patut kamu lakukan dalam menghadapi pemimpin tidak amanah WAHAI MELAYU..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Agak2 ada orang sudi baca tak apa yang tuan tulis ni..? ��

      Delete

    2. Aku baca.

      Kau pun baca jugak Usry oooiiii.




      Delete
    3. KIHKIHKIH........Saya pun baca

      Delete
    4. Usry
      Aku pun baca gak.....sebab ko tak baca jangan pulak ko ingat org lain pon tak baca...!!

      Lagi satu perkara, aku saja nak ingatkan ko kalau nak sain apa2 make sure ko baca dulu hokayyy.

      Delete
    5. Usry,
      Aku dengar blog budin ramai orang umno konfius baca ,menteri pun baca buat assesment,FMT petik atikal buat rujukan begitu juga kadang kala malaysiakini buat rujukan jadi tak rugi komen dalam blog budin jangan jadi macam menteri sabah tu dia boleh cakap saya lihat ja tapi tak baca .....huhuhuhu konfius.

      Delete
    6. Nak hairan apa dgn keruak dia tu karabau. Haram jadah punya karabau. Dok bagi susah hidup orang

      Delete
  7. Biar lh ank dia nk gna KE tidak KE ni bukan masalah kta..tu urusan dia dgn Allah..dah Allah yg pilih & letak dia KT situ..INI boleh jadi ujian PDA kta juga..semua kita bekerja atau berniaga selama INI untuk kapitalis kita x sedar..negara ni negara tanduk EMA's tapi APA jadi ngan rakyat masih rmai x mampu walau membeli rumah atau premises berniaga terutama orang melayu Di kawasan bandar..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Awatlah hang ni Matt Dann bin Dann teruk sgt ni.
      Bila masa tuhan pi undi najib pulakkkkk..
      Hang nampak ka tuhan mai mengundi di Pekan tu?
      Tuhan habaq kat hang ka dia pangkah najib?
      Lok laq sungguh hang ni.

      Delete
  8. Cik Lan oii..aku rase ubat yg mujarab ngajor manusia jenih ni bukan dengan care ngundi..ubatnyer..kasi santau jer anak beranak tuh..kat Malaya ni kan ramai tok bomoh..tok pawang..tok cha siam.guruji..tokmoh 1Malaysia..mahaguru silat..ayahnda..bang long..bang ngah..mane diorang neh? Kasi langgar jer..TAKKAN SUMER KAKI MAKAN DEDAK KOT??

    ReplyDelete
    Replies
    1. Awat hang tak pi langgaq sendiri buat santau sendiri?
      Nak suruh suruh orang nak buat apa

      Delete
    2. Aku bukan takleh buat Enon 21:27 oii..tapi..baru belajor isim dengan pendekar Wak Mustar juare Kilauan Emas..takot tak mujarab pulak. Diorang tuh pakai firewall India mari. Nak langgar..aku pakai kancil jer..lain la kalo aku ade kepale truck macam TMJ tuh..memang aku langgar daah. Tapi kalo engko nak suruh aku jugak..meh aku terai dulu ilmu santau aku kat engko. Ko bagi aku no.IC ko..alamat rumah..no.tepon..no akaun bank..ko pm jer kat aku..tapi aku tak gerenti la jadi ke tak. Kalo ko nak rase kene langgar ngan kancil aku..ko tunggu kat depan wad emergency hospital sungai buloh..kang senang ler pepehal jadi.

      Delete
    3. Buat apa minta ic anon 2127 kalau nak buat experiment.
      Pi lah cari ic najib ka rosmah ka nazri ka keruak ka baru betul
      Ic eddie ah wang ko tak minat ker? Sumbat serban dia dalam jubur dia tu

      Delete
  9. Najib sayang sungguh kat anak tiri dia ye?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Najib or suami najib yg buat keputusan???

      Delete
  10. Tak da yang nak buat sembahyang hajat supaya ALLAH zahirkan kebenaran...

    ReplyDelete
    Replies
    1. sembhyang hajat Perdana..

      Delete
    2. Ha ha ha ha... Kena mohon fatwa dari Punasihat Lebai dulu, jgn memandai mandai nak buat solat hajat tu.

      Delete
  11. WSJ cerita satu dunia baca ,macamana orng Malaysia tak mendidih meruap-ruap. Kalau berani gagah dah on air kat CNN... pi jawab tuduhan.
    Ooooouuhh..... feniiiin2.

    ReplyDelete
  12. Saja kongsi...

    http://themalaysianreserve.com/new/aggregator/sources

    ReplyDelete
  13. Kondominium yang berharga lebih dari 120 juta duit Malaysia tu tak nak SPRM pi siasat dan minta kenyataan. Kalau Lim Guan Eng beli yang harga 2.5 juta pn dah kecoh dan dengan lajunya SPRM buka kertas siasatan. Kalau kes Rafizi hanya selepas 5 jam saja laporan polis dibuat, dia terus ditahan di Parlimen kenapa si Riza ni walau dah bertahun tahun orang dok cakap pun takdak satu pihak berkuasa Malaysia pun nak tahan dan soalsiasat dia. Nampak tak pengaruh Najib Rosmah kat sini...

    ReplyDelete
    Replies
    1. SPRM mana ada teloq.
      Dulu kata cari sampai ke lubang cacing.
      Bagi dedak selori habuk pun tarak.
      Haramjadah betul mereka tu.
      Kruak... kruak... kruak...

      Delete
    2. Tan Sri Abu Kassim tu sembang saja deras.
      Kononnya semua aduan yg SPRM terima akan disiasat.
      Tak pernah tak siasat. Wajib hantar pegawai pi siasat.
      Tak kira perkara kecil ker besar asalkan ada aduan rasuah dan penyalahan guna kuasa akan tetap disiasat.
      Pi lah buat aduan kat SPRM bagilah bukti. Ada dia kesah..?
      Pundek gedebik punya SPRM

      Delete
  14. Semoga mereka dan ahli keluarganya yg menyleweng merompak menyamun duit 1mdb dilaknati allah dan diturunkan bala aaammmmiiiiinnnnnnnn kpd Ybhg Tun teruskan perjuangan demi membela rakyat yg teraniaya

    ReplyDelete
  15. Semoga mereka dan ahli keluarganya yg menyleweng merompak menyamun duit 1mdb dilaknati allah dan diturunkan bala aaammmmiiiiinnnnnnnn kpd Ybhg Tun teruskan perjuangan demi membela rakyat yg teraniaya

    ReplyDelete
  16. Din, aku Berdoa Dan Akan berusaha supaya najib harami and umno serta pencacai mt serta kabinet1NDB akan dilaknat oleh Allah swt. Kami semua dok bayaq rumah sewa ...tup tup kena bayaq utk celaka nie Pulak ? Awat najib ingat rakyat nie semua lembu ka ???
    Dunia akhirat aku tak akan maafkan najib and umno....
    Sedaqlah Wahai pengundi KK and SB....

    ReplyDelete
  17. saya dah tak tahu nak cakap apa lagi dah..
    kalau betul wsj ni buat fitnah,saman je lah.buktikan yang ini bukan fitnah.kan nak tunggu hari selasa.dah berapa kali selasa dah!
    yang geng2 dedak ni masih tak nampak lagi.masih terus kipas najib ni..hoi!berapa banyak najib kasi suap??
    bila rakyat cakap dapat dedak marah.
    UMNO\BN....ko tunggu PRU18..

    ReplyDelete
    Replies
    1. InsyaAllah. PRU 28 pun BN tetap akan menang. Jangan risau.

      Delete
    2. Usry
      Org macam ko memang akan undi perompak penyamon, kalau tak nanti takot kena hempap dengan badak.

      Lagi pun engkorang memang tak boleh hidop kalo tak dapat dedak cap badak.

      Delete
  18. dah terang lagi bersuloh
    tapi ada orang suka diperbodoh
    maka selamat lah amno

    ReplyDelete
  19. Terpaksalah kita bayar pelan2. Savar wahai rakyat Malaysia. Tak boleh nak buat apa dah...

    ReplyDelete
  20. Selagi Najib Berkuasa maka selagi itulah macam macam keladak dia buat,,lepas satu hal satu hal dia buat,,sampai aku naik fed up

    ReplyDelete
  21. Kita perlu sprm bebas seperti kpk indonesia menteri dan penjawat awam pun takut.abraham samad,novel baswedan,johan budi sini kasim selamat byk.rakyat jdi korban.makan lah duit haram jawab la nanti.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sapa kat SPRM tak bebas. Bebaslah tu. Cuba baca website SPRM sikit punya bagus ka.
      Bila kita buat aduan diorang buat pekak saja.
      Pergi siasat pun tidak lepas tu kata pengarah cakap tak cukup keterangan.
      Kalau nak cukup keterangan kena pi siasatlah aduan tu dulu. Semua file ada kat pejabat. Kalau orang awam boleh akses semua file rahsia tu senanglah cerita.
      Itu pun orang awam nak kena bagi tahu ker?

      Delete
  22. Masih ada lagi ke Melayu yang menyembah UMNO ni? Masih ada lagi ke Melayu yang beriman dengan slogan "dulu, kini dan selamanya"? Masih ada lagi yang sanggup mempertahankan kemungkaran asalkan ianya dilakukan oleh pemimpin2 melayu UMNO? Sudahlah tu wahai Melayu! Sudah lebih 50 tahun melayu bergantung kepada UMNO tetapi keadaan orang2 melayu makin teruk dan menuju kepada perhambaan. Dibawah UMNO, orang2 melayu semakin susah dan semakin melarat tetapi pemimpin2 UMNO semakin kaya. Tak payahlah kita bergantung harap lagi kepada UMNO kerana sudah terbukti UMNO itu tidak amanah, tidak jujur, penipu dan yang paling teruk sudah tiada moral. Marilah kita kembali menggantung harap kepada yang Esa kerana UMNO itu hanyalah "makhluk" yang tiada kuasa. Nasib bangsa dan Islam bukan ditangan UMNO tetapi ditangan orang2 melayu itu sendiri. Tinggalkan UMNO kerana meninggalkan kemungkaran itu adalah suruhan tuhan. Apa lagi yang orang melayu tunggu?

    Nick.
    Cape Tiger.

    ReplyDelete
  23. Alhamdulillah, mujur ada GST, boleh buat bayar hutang 1MDB.
    Betul tak Tuan Punasihat?

    ReplyDelete
    Replies
    1. ...dulu parti tuan penasihat kata gst haram. Tapi sekarang tak lagi kot.

      Delete
    2. Tuan punahsihat sekarang tak mahu kafirkan umno lagipun pemimpin munafik? Wahhabi memang biasa berlaku wenang dgn maqasid al-syariah.

      Delete
  24. Anak najib & rosmah mana ada keje tetap...kalau orang yg tak kenal tanya diorang, awk keje apa? Jawabnya senang...saya anak najib. Kahkahkah

    ReplyDelete
  25. Assalam, saya terbaca penulisan dalam sebuah blog mengenai 1MDB, diantara lain yang disebutkan ialah pada satu saat rakyat akan merasa terlalu letih untuk memikirkan atau mungkin tidak mahu lagi mengambil tahu mengenai 1MDB. Keadaan ekonomi sekarang memerlukan seseorang lebih memikirkan kos sara hidup yang semakin hari amat membebankan. Cuba fikir kes 1MDB & Najib serta bukti penyelewangan telah didedahkan hampir setahun yang lalu tapi apa tindakan yang diambil. Yelah masyarakat yang memiliki kemudahan internet melepaskan kemarahan kepada kerajaan dengan menulis dikolum komen manakala masyarakat yang tidak ada kemudahan internet biasanya diluar bandar akan baca surat khabar yang memuji kerajaan dan jumlah pembaca akhbar ini lebih ramai terdiri dari warga berusia dan berpengaruh dalam masyarakat mereka. Jika benar FBI sedang melakukan siasatan keatas anak tiri Najib apa akan jadi selepas itu? Diam saja kah?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mana kau tahu jumlah surat khabar lebih banyak keluaran dari berita portal internet ,Utusan Malaysia pada tahun lepas keluaran dari 150,000 naskah dah tinggal 50,000 naskah dah muflis tapi nyawa di bantu kerajaan tahun ini news strait Times hampir terlingkup pun dibantu kerajaan untuk terus bernyawa cuma Sinar saja paper melayu yang hidup itu pun berita tak 100% puji kerajaan ,ya memang betul golongan tua masih menyokong kerajaan tapi mereka cuma akan terlibat cuma dalam saluran 1 mengundi . iaitu umur 60 keatas ,apa yang kamu boleh harap dengan satu saluran .saluran 2 golongan 50 keatas saluran ini berbelah bagi dan saluran 3,4,5,6 adalah dari umur 50 kebawah ini pembaca berita portal online kebanyakannya. jadi tengok saja la kalau kamu sayang Najib maka kamu suka mungkar dan orang tak beramanah.

      Delete
    2. Usry,
      Aku dengar blog budin ini ramai orang umno yang confuss baca malah menteri pun baca untuk assessment depa ,yang pembangkang jangan kata la FMT boleh buat rujuk blog ini punya statement begitu juga malaysiakini , jadi tak rugi komen disini,kalau tak baca kata baca la jangan jadi macam said kruak ,saya tak baca tapi saya tengok je.....huhuhu.

      Delete
  26. Bukan masalah nak jatuhkan UMNO atau President, ni masalah Pok Jibby däh tak sesuai/layak untuk dipertahan dari menjadi seorang PM. Ada ke main sign tak baca/atau lawyer tolong explain apa yg nak di sign. Jawapan PM yang paling bodoh didunia!!! Bila däh tak boleh bayar, suroh kerajaan bayar, banyak cantik? Ajk UMNO Bahagian yg mengong yg mewakili Bahagian dimesyuarat cawangan pula dok cakap ' Wan EmDiBi banyak tolong orng melayu hantar pergi haji, membaik puleh masjid 1 Malaysia lah kononnya, beli IPP dari China & Indialah, bagi percuma semula pada TNB lah konon, penipuan yg tiada penghujung??!?!?!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Pok Jibby banyak sangat skandal, pastu bagi alasan tak masuk akal, macam manala rakyat yg graduate U nak terima alasan bodoh ni. Tandatangan pun tak baca.....Hadoooiii nak tipu sape ni??? Diri dia sendiri yg tertipu, bukan kita.

      Tapi yg herannya org keliling dia tak sedar yg rakyat memang dah hilang kepercayaan.

      Delete
  27. This comment has been removed by a blog administrator.

    ReplyDelete
  28. tetap rakyat pula yang nanggung biayanya

    ReplyDelete
  29. kebijakan selalu ada saja ujungnya

    ReplyDelete
  30. DIDI KOTA BELUD14 May 2016 at 18:32

    Menurut kajian... Binatang yang terakhir pupus adalah DUBUK atau HAYENA..... mcm tu lah perangi najib......... Hehhehehehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kalau bagi gred pada ahjibgor sebagai pm saya pikir dia dapat F, atau lagi teruk dia kena buang sekolah sebab menyeleweng...

      Delete
  31. Bersama kite memantau n terus ambil perkembangan semasa beliau...isteri ....anak2 n kroni mereka....supaya hujung 2017/2018 isu nie tidak dlupakan agar kite tidak tibohongi lagi dgn fakta yg akan dikeluarkan.....semoga kite berpegang pada kebenaran. Sesungguhnye ALLAH BERSAMA DENGAN ORANG ORANG YG BENAR.....iaitu perkara yg benar...perhuatan yg benar dan bukan putar fakta jadi benar.....wassallam semua

    ReplyDelete
  32. Bersama kite memantau n terus ambil perkembangan semasa beliau...isteri ....anak2 n kroni mereka....supaya hujung 2017/2018 isu nie tidak dlupakan agar kite tidak tibohongi lagi dgn fakta yg akan dikeluarkan.....semoga kite berpegang pada kebenaran. Sesungguhnye ALLAH BERSAMA DENGAN ORANG ORANG YG BENAR.....iaitu perkara yg benar...perhuatan yg benar dan bukan putar fakta jadi benar.....wassallam semua

    ReplyDelete
  33. SPRM jenis apa ni. Buat siasatan tapi bila kena siasat menangis sembahyang hajat. Sepatutnya mesti teruskan siasatan. Kalau cuma sembayang hajat saja yang pandai anak Labu dan Labi pun boleh dahhhh.

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...