Monday, 2 May 2016

ADENAN SATEM TERBUKTI LEBIH "TERUK" DARIPADA TAIB MAHMUD


Menteri Besar Selangor, Azmin Ali antara yang dibenarkan masuk ke Sarawak, tapi hanya sehingga 2 Mei.

Ketua Menteri Pulau Pinang, Lim Guan Eng yang sebelumnya tidak disekat, tiba-tiba diberitahu hanya boleh berada sehingga 5 Mei saja.

Ketua Pembangkang, Dr Wan Azizah yang selama ini dilarang,  akhirnya dibenarkan masuk ke Sarawak, itu pun setelah menulis surat kepada Ketua Menteri, Adenan Satem. Tetapi tempohnya sehingga 5 Mei juga.

Rafizi Ramli, sebelumnya dilarang, tapi malam tadi diberi kebenaran masuk ke Sarawak selama lima hari. Bermakna, 5 Mei kena keluar daripada Sarawak.

Sejumlah yang dilarang masuk ke Sarawak, terus dihalang. Yang diberi kebenaran pula hanya diberikan ruang masa sehingga 5 Mei saja.

Azmin dilaporkan mahu datang kembali ke Sarawak pada 4 Mei, tapi nasibnya tentu saja sukar dijangka, silap-silap 5 Mei tetap diarahkan keluar daripada negeri itu.

Hari mengundi  pilihanraya negeri  ialah 7 Mei, tapi menjelang 5 Mei semua dihalau keluar daripada Sarawak. 

Secara tidak langsung, majoritinya nanti hanya  pemimpin-pemimpin UMNO dan BN saja yang dibenarkan berada di Sarawak dalam tempoh kritikal dua hari sebelum pembuangan undi.

Umpama main bola, di sepuluh minit terakhir, tiada pemain lawan dibenarkan berada dalam padang, kecuali penjaga gol manakala pasukan tuan rumah tiada halangan sama sekali menurunkan kesebelasan pemain.

Begitukah demokrasi yang difahami oleh Adenan Satem?

Di mana di dunia ini ada keadaan seperti itu berlaku dalam pilihanraya?

Itulah Sarawak sekarang. Adenan Satem nyata lebih "teruk dan menjengkelkan " berbanding Taib Mahmud. 

Beliau bukan saja "membunuh" erti demokrasi dan "mengkafankan" semangat keMalaysiaan, malah "menguburkan" sama sekali  intergrasi nasional antara Semenanjung dengan Sarawak. (SH 02/05/2016).

71 comments:

  1. Tunggu sok kubur menyempit nak terima manusia jenis tak sedar diri, bumi dipijak kepunyaan ALLAH.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Politik jakun, kalau pemimpin kanan parti parti yg bertanding tidak boleh datang berkempen, tak payah lah buat pilihanraya.
      Lantik sahaja wakil rakyat macam yg dibuat dalam zaman Raja Berok dulu.
      Buat pilihanraya menghabiskan duit/boreh jerr.

      Delete
  2. Minta Tun sound sikit KM Sarawak tu,biar kena sebijik. ingat tanah Sarawak dia punya kah? Bumi milik tuhan, kuasa Adenan lebih besar dari tuhan kah?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Macam mana tun nak sound KM Serawak, run bukan mau pembangkang perintah serawak @ negara.

      Delete
    2. Nak hairan apa?
      Orang sarawak tutut autonomi yg najib janjikan.
      Depa sokong bn sebab hendakan autonomi ni
      Najib terpaksa tunaikan janji sebab hendak bn menang besar
      Najib berkehendakan bn menang dgn majoriti besar untuk selamatkan nyawa dia.
      Selepas sarawak mendapat autonomi ini belum tentu mereka perlukan najib lagi

      Delete
  3. Sarawak mengamalkan sistem pengecut dan zalim sebab kurang keyakinan untuk menang semasa pilihan raya nanti,justru itu orang-orang yang cerdik pandai dan petah bertutur dilarang berada di bumi Sarawak..!!
    Inilah BN parti paling bangsat di dunia .!!!

    ReplyDelete
  4. undi adenan bermaksud undi najib. undi adenan bermaksud setuju dengan apa yg najib buat.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Najib umpankan autonomi
      Umpanan najib mudah diterima.
      Siapa yg tidak mahu kuasa mutlak?
      Selepas ini boleh jalanlah najib

      Delete
  5. Begitulah cara puak dayak berpolitik.

    ReplyDelete
    Replies
    1. helo melayu bangsat! tak semua dayak camtu ok? jgn bedal sesukati ko je... habis tu cara melayu berpolitik macamana? politik wang? politik rasuah? patut melayu xtrimis macam korang kena banned masuk sarawak. xtrimis tak habis2.

      Delete

    2. Hello 07.39

      Jika kamu tidak suka komen daripada 01.59 pun janganlah kamu menghina kaum lain atau melabelkan dengan pelbagai gelaran menghina.

      Akhirnya tiada beza antara komen kamu dengan komen orang yang kamu hina itu.

      Delete
    3. 07:39
      yang bangsat tu khusus untuk rejim pembangkang dan kuncu2nya saja..raja segala fitnah bohong penghasut memang patut di larang masuk sarawak..

      Delete
    4. Dayak lebih bagus dari melayu semenanjung.....jgn menghina bangsa.....selama ni mereka DITIPU,siapakah yg menipu mereka? Org semenanjung jugak!

      Delete
    5. Maka berhati-hatilah kalian ketika berkata-kata. Kritikan membina sangat dialu-alukan tetapi bukan menghina apatah jika ianya melibatkan asal usul seseorang. Asal-usul, keturunan, warna kulit adalah sesuatu yang bersifat natural atau semula jadi. Tidak boleh diubah.

      Delete
    6. hahaha kan dah kena
      kita semua makhluk tuhan
      yg membezakan ialah nilai murni dlm diri sendiri

      Delete
    7. kalau org Dayak bijak kenapa masih memilih utk ditipu?

      Delete
    8. Anon 16.41
      Kalau kamu hina bangsa orang
      Orang akan hina bangsa kamu balik
      kalau kamu nak main politik memang tidak ada salahnya.
      Tetapi tolong jangan petik bangsa orang lain dlm politik sebagaimana kamu tidak mahu orang lain petik bangsa kamu.
      Tolong jaga tata kesusilaan kita terlebih dahulu.

      Delete
    9. Anon 16.41
      Kalau kamu hina bangsa orang
      Orang akan hina bangsa kamu balik
      kalau kamu nak main politik memang tidak ada salahnya.
      Tetapi tolong jangan petik bangsa orang lain dlm politik sebagaimana kamu tidak mahu orang lain petik bangsa kamu.
      Tolong jaga tata kesusilaan kita terlebih dahulu.

      Delete
    10. org malaysia ni memang sensitif bab kaum bangsa & agama. baik elakkan provokasi & sensitivity. bak kata PM rakyat didahulukan,
      SATUUUUUUUU MALAYSIA!

      Delete
    11. sensitive sgt dgn kaum ni
      aku tak kisah pun di pangil melayu bangsat
      memnag ada pun speses mcm ni
      rilekla bro
      cina pun ada yg bangsat
      melayu pun adA
      KAUM BANI UMNO LAGI RAMAI
      KAH KAH KAH
      KITA TAK BANGSAT TAK PERLU MARAH
      KALAU HINA PASAL SEMUA AGAMA OK , MMG TAK PATUT

      Delete
  6. Pegi mati denan senteng..nih

    ReplyDelete
  7. Apa najik dgn denan stim tak bole lawan gentleman dlm gelanggang kaki tgn mata diikat mcm mana nak lwn tpi ckp je deras sambil dabik dada tpi teloq tada phuuui

    ReplyDelete
  8. Apa najik dgn denan stim tak bole lawan gentleman dlm gelanggang kaki tgn mata diikat mcm mana nak lwn tpi ckp je deras sambil dabik dada tpi teloq tada phuuui

    ReplyDelete
  9. Elok lah Sarawak keluar daripada Malaysia.Begitu juga dengan Sabah.Kalau Kelantan nak ikut sekali pun boleh,....jadilah The Republic Islemic State of Klate.

    ReplyDelete
  10. Slogan 1Malaysia yg dipelopori oleh PM Najib tidak laku di Sarawak dan Sabah.
    'Law of the Jungle' pun lebih baik dan lebih demokratik.

    ReplyDelete
    Replies
    1. 1 Malaysia...1 Malaysia...1 Malaysia.

      Sekarang apa sudah jadi???

      Delete
    2. Bermula di sarawak yg telah mendapat autonomi kalau semua negeri negeri di Malaysia minta autonomi macam mana najib?

      Delete
    3. Kaji sejarah sebelum menyalak......
      Malaysia di tandatangani 4wakil negara....tanah melayu
      ...singapore...sabah n sarawak....
      Tu bukan autonomi najib bagi...tu memang dah ada dalam ma63....kalau xtau ma63...baik jgn jadi rakyat malaysia...

      Delete
  11. Adenan jaguh kampong. Nampak macam berani tapi tak ada telor, kalau ada telor pun, hanya telor penyu yang lembik yg banyak di kawasan DUN dia. Dah tua tua masih tak sedar diri, rumah kata pegi, lobang lahat sedia menanti. Ingat bapa dia punya Bumi Sarawak. Taib memang pilih Adenan sebab Adenan lebih terok dari dia, Itu yang Taib cari. Wahai anak Sarawak, sedarlah dan seperti kata Najib sendiri "jangan salah pilih". Kita dah salah pilih dia selama ini. Sekarang kita pilih PKR, PAS atau apa saja dikawasan kita, janji bukan Bn.

    ReplyDelete
  12. Inilah satu hikmah kepada para pembangkang kerana dgn isu ini pembangkang mesti dgn brsungguh2 menyakinkan pengundi berapa teruknya bn bila memerintah...

    ReplyDelete
  13. Nazri Aziz ajak TDM bertumbuk.. Samsengnya kau.. Apa sumbangan utk negara oleh kau Nazri??

    ReplyDelete
    Replies
    1. Saudara, dari sinilah kita boleh jadikan KAYU PENGUKUR kualiti ahli2 menteri kabinet Najib.

      Delete
    2. Gurindam Raja Ali Haji fasal 4

      Hati itu kerajaan di dalam tubuh
      jikalau zalim segala anggota pun rubuh

      apabila dengki sudah bertanah
      datang daripadanya beberapa anak panah

      mengumpat dan memuji hendaklah pikir
      di situlah banyak orang yang tergelincir

      pekerjaan marah jangan dibela
      nanti hilang akal di kepala

      jika sedikit pun berbuat bohong
      boleh diumpamakan mulutnya itu pekung

      tanda orang yang amat celaka
      aib dirinya tiada ia sangka

      bakhil jangan diberi singgah
      itulah perompak yang amat gagah

      barang siapa yang sudah besar
      janganlah kelakuannya membuat kasar

      barang siapa perkataan kotor
      mulutnya itu umpama ketor

      di manatah tahu salah diri
      jika tiada orang lain yang berperi

      pekerjaan takbur jangan direpih
      sebelum mati didapat juga sepih.

      Delete
    3. Nazri ni samada bapak dia si aziz banyak bagi di makan duit haram ataupun masa di dlm politik banyak makan duit haram ..kau serah jelah manusia munafiq ni kat Allah swt

      Delete
  14. Adnan satem tu hanya budak suruhan aje...tuan nya sapa yak?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tuan dia same jer ngan tuan budak najis haramjadah tuh..dah tentu le Tabib Mahmuuuud..pakar dalam samun menyamun dan sorok duit..tu yang budak najis haramjadah tu terai nak ikot tu tapi tak menjadi..cepat pecah lobang. Budak najis haramjadah tu dah selamatkan tuannye dari pendakwaan dengan kasi jadi TYT..esok-esok bile tuannye mati..Melaka akan bersoltankan budak najis haramjadah pulak..ganti penyamun tarbus Khalil Yakut..Denan Setim akan jadi TYT Sarawak..depa nih akan pusing-pusing gitu ler..selagi korang tak sedor diri..hahahaha..

      Delete
  15. Apa punya sistem yg Sarawak pakai ni. Kalo Obama tau dia pun pening lalat.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Buat apa nak ditanya lagi?
      Mereka dah dapat kuasa outonomi
      Suka hati merekalah untuk menggunakannya

      Delete
    2. Kalau dah rasa sombong sangat autonomi tak yah la buat pilihanraya boleh perintah sampai kiamat tak yah bazir duit dan perbodoh rakyat sarawak mcm depa amal demokrasi.

      Delete
    3. Kalau dah rasa sombong sangat autonomi tak yah la buat pilihanraya boleh perintah sampai kiamat tak yah bazir duit dan perbodoh rakyat sarawak mcm depa amal demokrasi.

      Delete
  16. Buman ke ramai rakyat sarawak yg merempat di semenanjung ini halau saja dia balik itu lebih mudah

    ReplyDelete
  17. Buman ke ramai rakyat sarawak yg merempat di semenanjung ini halau saja dia balik itu lebih mudah

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kalau xde hasil bumi sarawak.... agak2 ko ni mesti merempatkan....

      Delete
  18. Patutnya amalkan 100% demokrasi.
    Biarkan saja org awam masuk dgn bebas.
    Mereka bukan pengganas yg mengancam keselamatan rakyat.
    Kalau satu2 parti tu KUAT dan yakin, apa yg nak dirisaukan?
    Macam mana dihasut, dicucuk pun tak jalan jugak.
    Kalau betul kuat setakat hasutan tak jadi hal.
    Jadi apa yg nak bimbangkan?
    Patutnya tak payah disekat kemasukan org awam.

    ReplyDelete
  19. Pihak Kerajaan Sarawak terpaksa mengeluarkan arahan sedemikian untuk menjaga keamanan dan keselamatan rakyat Sarawak. Sejarah masa lalu telah membuktikan cara berpolitik pemimpin yang telah di Blacklist memasuki Sarawak. Selain itu, analisis awal telah menunjukkan Kerajaan Barisan Nasional akan mengekalkan kuasa mereka kerana atas perkhidmatan terbaik mereka terhadap rakyat Sarawak..Apa yang lebih penting, keamanan harus dikekalkan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Apa perasaan rakyat sarawak kalau mereka juga dihalang masuk ke Semenanjong?

      Delete
    2. Sejarah lampau apa kebende,tak pernah ada rusuhan hai,melibat pemimpin pembangkang sekarang disarawak sejak beberapa pilihan raya lampau semua bidaah je,memang BN kekal pemerintahan dgn cara menipu dlm pembahagian kawasan pilihan raya yg baru melalui SPR senang cakap semuanya haram jadah dgn kenyang duit haram.

      Delete
    3. Sejarah lampau apa kebende,tak pernah ada rusuhan hai,melibat pemimpin pembangkang sekarang disarawak sejak beberapa pilihan raya lampau semua bidaah je,memang BN kekal pemerintahan dgn cara menipu dlm pembahagian kawasan pilihan raya yg baru melalui SPR senang cakap semuanya haram jadah dgn kenyang duit haram.

      Delete
  20. denanstim mcm bagus.. psl dia konon apai besar.. dsn pon takot dgn dia.. ckp besar suara ke laot..

    ReplyDelete
  21. Ada satu lagi apai yg besar.
    Sauh dilabuh
    Layar dikembangkan
    Tunggang tebalik negara olehnya

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dia labuh sauh dalam kolam kecil boleh lah.

      Delete
  22. Sarawak adalah AhJib Gor punya safe deposit. Sbb tu security ketat. Sampai rakyat Sarawak di momokkan cerita propaganda.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Setuju...PRN Sarawak ni kurengg stim utk dianalisis kerana ianya mmg dah fixed deposit utk BN samada di PRN mahu pun di PRU...mmg tak stim hehe

      Delete
  23. Memang teruk bro ..suara dia menyanyi punyalah macam sial. Takyahlah cerita bab pentadbiran dia ni. Cakap besar tapi penakut nak mampus. Tahan orang kat airport pasal takut sangat. Tapi merata jalan claim dia kuat sangat. Memang nak BN menang tapi takyalah besar sangat. Jahanam negeri walaupun dia janji satu penggal. Tak percaya nanti tengoklah. Selagi tak abis samunlah dia perintah.

    ReplyDelete
  24. Selamat mengundi rakyat Sarawak..pembangkang impot dari semenanjung boleh balik bungkus..

    ReplyDelete
  25. Kalau macam tu baik tak payah buat pilihan raya. Bagi menang semua kerusi kat dia..

    ReplyDelete
  26. Adnan Satem adalah pemimpin yg indah khabar dari rupa. Hanya orang Serawak yg naif masih mengkagumi Adnan.
    1. Adnan adalah pemimpin yg sangat berkompromi dengan rasuah. Apa tindakan Adnan Satem terhadap kes 1MDB, kes 2.6 Billion.
    2. Apa tindakan Adnan Satem terhadap kes Taib Mahmud yg sehingga kini sepi tanpa berita. Adnan Satem sanggup menyembunyikan kegiatan jenayah semata ingin menang dalam pilihanraya.
    3. Apa tindakan Adnan terhadap gst yg membebankan bukan saja rakyat Malaysia malah memberi kesan kepada orang Serawak.
    4. Apa tindakan Adnan apabila Serawak yg kaya dengan hasil bumi seperti minyak, gas, balak dan hasil pertanian tetapi masih ketinggalan berbanding Selagor, Pulau Pinang dan Johor. Kemana hasil mahsul milik rakyat Serawak.
    5. Apa tindakan kerajaan pimpinan Adnan apabila sukan di Serawak terutama bolasepak seperti hidup segan mati tak mahu.
    6. Adnan menjadikan rakyat Serawak seperti katak dibawah tempurung dengan mengamalkan politik " beras sekampit mee segera sekotak". Rakyat Serawak ditunjukkan seperti rakyat yg sentiasa mengharapkan bantuan, miskin dan tidak tahu apa-apa walaupun telah merdeka berpuluh tahun sedangkan para pemimpin politik hidup seperti maharaja.

    Malang sungguh nasib rakyat Serawak kerana masih mengharapkan orang seperti Adnan Satem.

    ReplyDelete
  27. Adnan Satem tak teruk macam tu. Rasanya yg buat peraturan macam tu Adnan Setan.

    ReplyDelete
  28. Saya cadangkan Selangor,Kelantan dan Pulau Pinang juga mengenakan sekatan keatas pemimpin Serawak jika ingin memasuki atau menadakan apa-apa program di negeri tersebut.

    ReplyDelete
  29. BN confident ckp boleh menang mudah. Tp kenapa buat larangan? Mulut ckp boleh menang tp dalam hati rasa takut.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ibarat mcm komputer. Boleh tulis dgn gah atas skrin tapi hati mcm tetikus (mouse)

      Delete
  30. Adenan jaguh kampong. Nampak macam berani tapi tak ada telor, kalau ada telor pun, hanya telor penyu yang lembik yg banyak di kawasan DUN dia. Dah tua tua masih tak sedar diri, rumah kata pegi, lobang lahat sedia menanti. Ingat bapa dia punya Bumi Sarawak. Taib memang pilih Adenan sebab Adenan lebih terok dari dia, Itu yang Taib cari. Wahai anak Sarawak, sedarlah dan seperti kata Najib sendiri "jangan salah pilih". Kita dah salah pilih dia selama ini. Sekarang kita pilih PKR, PAS atau apa saja dikawasan kita, janji bukan Bn.

    ReplyDelete
  31. Kalau pemimpin itu terok dan bodoh, bukanlah salah mereka, yang lebih terok dan bodoh adalah yang mengundi mereka. Ayuh anak Sarawak ku, jangan salah pilih lagi.

    ReplyDelete
  32. Di Sarawak yang kaya bertambah kaya berlipat ganda, yang susah dan miskin semakin merepat.

    ReplyDelete
  33. Di Sarawak yang kaya bertambah kaya berlipat ganda, yang susah dan miskin semakin merepat.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Di kuala kumpur siapa yg paling kaya sekarang ni?
      Bisnes rugi besar
      Tetapi dalam akaun peribadi ada wang besar...

      Delete
  34. The civilized world needs to be told of this! Perhaps, the Pakatan Harapan may start with the Commonwealth of Nations (which we all know is comprised of lands formerly under Britain)? Let those from Sarawak responsible for stopping people from the Peninsular to enter Sarawak be made to stop from entering UK (as we all know, they love London so very much...), Australia, etc. This would make them get the taste of being at the opposite side of the table! And such report filed to the civilized world, I am pretty sure, would embarrass them to no end - after all, they love to have the love to think highly of them.

    ReplyDelete
  35. Setan muka paling selamba sekali. mana ada Setan muka macm tu.

    ReplyDelete
  36. Adenan Satem lepas pilihan raya nanti tukar lah nama glamour sikit "Adenan Setan" baru lah canggih Dato........!!!!

    ReplyDelete

  37. This Is What Women Really Want !!>>> KLIK HERE !! <<<

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...