Monday, 2 May 2016

AUTONOMI IMIGRESEN SARAWAK SEPATUTNYA DIMANSUHKAN, HANYA MEWUJUDKAN KEANGKUHAN


Menjawab kritikan Menteri Besar Selangor, Azmin Ali bahawa negeri Sarawak bukan milik bapa Ketua Menteri, Adenan Satem, sebaliknya ia adalah milik rakyat negeri itu,  Timbalan Presiden PBB, Abang Johari Abang Haji Openg jelas hanya mempamerkan keangkuhan dalam percubaan mempertahankan tindakan "bossnya" itu.

"Azmin kata Sarawak bukan negeri bapa Adenan.

"Biar saya jawab, memang Sarawak negeri bapanya (Adenan), bukan negeri bapa atau datuk kau (Azmin), " katanya.

Woii, angkuhnya....
Beginikah tingkah laku seorang pemimpin, penuh dengan keangkuhan dan kesombongan?

Setelah beberapa sekatan kemasukan dilaksanakan dan jika dibenarkan pun hanya sehingga 5 Mei saja, hari ini Nurul Izzah Anwar pula menjadi mangsanya.

Sehingga bila sekatan ini akan terus berleluasa dan dijadikan senjata oleh pihak yang takut kehilangan kuasa?

Jika tidak diberi pengajaran pada 7 Mei nanti, keangkuhan dan kesombongan itu bukan saja akan terus berleluasa, malah lebih merosakkan semangat keMalaysiaan sesama kita.

Demi kebaikan dan kesejahteraan bersama, sudah sampai masanya autonomi imigresen itu dihapuskan sama sekali. 

Sabah, Sarawak dan Semenanjung seharusnya tiada sempadan yang sengaja direka-reka. Lagi pula hanya orang Semenanjung tidak bebas mahu ke sana, tetapi mereka bebas datang ke sini bila-bila masa. (SH 02/05/2016).

42 comments:

  1. The civilized world needs to be told of this! Perhaps, the Pakatan Harapan may start with the Commonwealth of Nations (which we all know is comprised of lands formerly under Britain)? Let those from Sarawak responsible for stopping people from the Peninsular to enter Sarawak be made to stop from entering UK (as we all know, they love London so very much...), Australia, etc. This would make them get the taste of being at the opposite side of the table! And such report filed to the civilized world, I am pretty sure, would embarrass them to no end - after all, they love to have the love to think highly of them.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Malaysian passports are issued with a common face value that is same either in West Malaysia, Sarawak or Sabah. Now should Sabah and Sarawak do not understand the common legal value of the National passport then they should not hold the National passport. they should have their own state passport.....You can only make entry with the National passport it is stated clearly. State immigration rights should only be used for foreigners it should not applied to Malaysian .

      Delete
    2. Ini sudah TIDAK ADIL!!!!!

      Delete
    3. selangor n penang..dont allowed sarawak cutizen to work un selangor n penang. c what sarawak givernnent will say

      Delete
    4. Abang Jo ni sama spesies dgn Najib, mulut berbuih.

      Delete
    5. Anon 21:40, hal ehwal Imigresen adalah bawah kuasa federal. Kerajaan negeri tidak ada kuasa. Pengecualian diberikan kepada Sabah dan Sarawak bawah Perjanjian Malaysia 1963.

      Delete
  2. agak2 kalau Tun M nak pi sana imigresen Serawak sekat tak??

    ReplyDelete
  3. Orang Semenanjung kene belajar cara hidup dlm hutan. X tau ilmu hutan, x boleh masuk hutan la.

    ReplyDelete
  4. MA63 18/20 perkara hanya sikit digunapakai, bukan kesemuanya untuk mengekalkan kuasa mereka.kalau berani ada telur kena pakai keseluruhan 18/20 perkara tu.

    ReplyDelete
    Replies
    1. kurus la rosmah klu fed govt x dpt kutip basil drpd SS dgn pelaksanaan sepenuhnya 18/20 perkara.

      Delete
  5. Sebenarnya Sarawak DLM proses nk keluar dr malaysia..semua post federal kakitangan awam akan ditukar ke lantikan negeri..utk guru tak tau lg..SBB tu sikit demi skit Sarawak tunjuk belang..hasil bumi byk tp semua kena rompak dgn umno bn..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Anon 19.43,
      Memang benar Pemimpin UMNO dan BN banyak yang menyamun ,Tapi kau tengok dan jenguk jenguk juga pemimpin pemimpin lama di Sarawak yang datang dari parti PBB ,cuba buka mata tengok rumah Adnan satem adakah dia tinggal dalam rumah rakyat biasa jangan terkejuk tengok siap dengan zoo dan taman besar,dan rumah macam istana begitu juga Abang johari saya lihat semua pemimpin ini hidup dalam rumah bangalow ala istana ,malah anak bekas ketua menteri sarawak yang lepas harta saja mencecah RM 1billion hasil banyak datang dari hasil sumber asli sarawak , saya menyebut perkara ini agar orang sarawak buka minda dan otak serta insaf yang bukan pemimpin semananjung saja penyamun macam najib dan menteri menteri tapi pemimpin sarawak juga tidak kurang hebat terutama yang datang dari PBB ,Kalau lah sarawak keluar dari Malaysia saya yakin Sarawak akan setaraf dengan negara negara macam africa dan Arab miskin kerana pemimpin pun sama je jenis sibuk buat harta selalunya negara tak akan maju dan cemerlang malah rakyat hidup seperti masyarakat mundur terutama puak puak dayak dan ulu yang selalu senang dimanipulasi .saya menulis bukan kerna nak bangkitkan semangat kenegerian tapi saya menulis kerana sifat insaf kemanusian jadi sedar la orang sarawak jangan terlalu sombong dengan negari kamu tapi insaf lah kamu mudah diperbodoh dengan orang politik yang asal dari negeri kamu sekarang.

      Delete
    2. Anon 19.43,
      Memang benar Pemimpin UMNO dan BN banyak yang menyamun ,Tapi kau tengok dan jenguk jenguk juga pemimpin pemimpin lama di Sarawak yang datang dari parti PBB ,cuba buka mata tengok rumah Adnan satem adakah dia tinggal dalam rumah rakyat biasa jangan terkejuk tengok siap dengan zoo dan taman besar,dan rumah macam istana begitu juga Abang johari saya lihat semua pemimpin ini hidup dalam rumah bangalow ala istana ,malah anak bekas ketua menteri sarawak yang lepas harta saja mencecah RM 1billion hasil banyak datang dari hasil sumber asli sarawak , saya menyebut perkara ini agar orang sarawak buka minda dan otak serta insaf yang bukan pemimpin semananjung saja penyamun macam najib dan menteri menteri tapi pemimpin sarawak juga tidak kurang hebat terutama yang datang dari PBB ,Kalau lah sarawak keluar dari Malaysia saya yakin Sarawak akan setaraf dengan negara negara macam africa dan Arab miskin kerana pemimpin pun sama je jenis sibuk buat harta selalunya negara tak akan maju dan cemerlang malah rakyat hidup seperti masyarakat mundur terutama puak puak dayak dan ulu yang selalu senang dimanipulasi .saya menulis bukan kerna nak bangkitkan semangat kenegerian tapi saya menulis kerana sifat insaf kemanusian jadi sedar la orang sarawak jangan terlalu sombong dengan negari kamu tapi insaf lah kamu mudah diperbodoh dengan orang politik yang asal dari negeri kamu sekarang.

      Delete
    3. Kalau la Najib jadi PM pertama Malaysia atau kedua sudah tentu Malaysia sama taraf dengan Afrika yang miskin kerana PM dan menteri sibuk balun harta rakyat biliun biliun ,haram jadah.

      Delete
  6. Cakap saja umno tak boleh masuk sarawak tapi pemimpin umno juga yg dibenarkan masuk dan berkempen tanpa sekatan dinegeri sarawak.

    ReplyDelete
  7. Kita kena buat referendum untuk mengasingkan pemerintahan barat dgn timur kerana tidak adil untuk org malaysia sendiri.mcm tu kerajaan negeri pakatan perlu bertindak serupa juga.yg pertahankan autonomi sarawak tak perlu dtg negeri pakatan jilat terus ludah bn..phuui

    ReplyDelete
  8. balik balik federal rompak hasil bumi sarawak. tak habis habis kita dengar orang sarawak merungut. betul ke federal rompak hasil bumi sarawak ? hasil hutan sarawak ni kekal di sarawak la. kalau betul federal dah rompak, tunjuk bukti. mintak bantuan sarawak report tunjukkan pun boleh jugak.

    hasil oil and gas sarawak memang la pelabur yang kutip dan sarawak dapat royalti. takkan la pulak pelabur nak bagi keseluruhan hasil pelaburan modal mereka kepada sarawak. biar betul..tak ada orang nak melabur di sarawak kalau macam tu.

    kerajaan sarawak telah kurang berjaya mengurus dan mengagih hasil bumi sarawak dari satu ketua menteri ke satu ketua menteri yang seterusnya.

    orang sarawak yang selalu ucap pusat rompak sarawak cuba periksa fakta ni betul betul.

    tak bagi orang ini masuk sarawak tak bagi orang itu masuk sarawak ni memang pelik. cuba kata la esok lusa azmin ali tak benar adenan satem masuk selangor, keluar dari klia pun tak boleh. macam mana ? boleh terima ? saya cadang azmin ambil tindakan yang serupa. lim guan eng pun ambik tindakan yang serupa jugak.

    ini hal masuk sarawak kena isi borang ni pun pelik la. kalau macam ni semenanjung pun mintak rakyat sarawak yang masuk semananjung pun isi borang jugak la..baru sama !

    ReplyDelete
    Replies
    1. Selangor pun minta autonomi juga lah baru adil

      Delete
    2. Setuju..!!selangor perlu minta autonomi..sejak2 akhir ni semua nk menunjukkan semangat kenegerian..selangor ni da mcm2 orang yg ade..dari semua pelusuk negeri/negara..nama pun selangor darul ehsan,negeri kaya yg berbelas EHSAN pd negeri lain..tp kami rakyat selangor xkisah,sama2 cari mkn..lagipon semangat kenegaraan sgt tinggi pd kami rakyat selangor..xdelah poyo mcm sarawak ni..lebiihh punya orang.ape lagi tunggu orang sarawak..?

      Delete
    3. Adenan ni btul, klu dsmnjung lyak ltak dlm zoo jer si adnan ni.. sbar lpas p/umum nnti ble umno da mampos kta aturkn smula puak2 bngung ni.. x slah x bdosa.. monyet mna bole bkliarn hatta d pulau borneo sklipn

      Delete
  9. Duduk hutan...pakai cawat!!!!puihhh

    ReplyDelete
  10. Sentimen anti orang Malaya masih menebal di Sarawak. Itu sbb kenape umno tak boleh ditubuhkan di Sarawak. Sebahagian besar pembangunan negeri Sarawak datangnye dari Persekutuan. Ini disebabkan hasil negeri Sarawak dah habis di angkut oleh British dan Rajah Brooke. Saki-bakinye pulak dicuri oleh Taib Mahmud. Tapi biase lah..yang diburuk-burukkan semua hasil negeri dicuri oleh orang Malaya. Camane nak curi..nak masuk ke sarawak pun dulu kene pakai pasport..sampai la ni lawyer semenanjung mane boleh masuk mahkamah sarawak. Dulu kalo askar melayu tak pegi berkorban jiwa raga..sarawak mungkin dah diperintah oleh komunis. Tu pon tak sedor diri numpang tuah negara Tanah Melayu. Tapi nak marah camne..dah asal usul diorang tu orang asli atau orang malaya cakap "Sakai"..mentaliti pon sakai jugak..boleh dibeli dengan dedak..PRN kali ni pon dah tau ddah Adnan Setan tu geenti menang punye!!

    ReplyDelete
  11. Org sarawak dan sabah ini duduk dalam hutan pakai cawat makan lotong telinga panjang2 sebab itu dia tak ada adab sebab itu dia takut jumpa orang luar aku pun tak hairan tengok muka mereka ala2 org hutan

    ReplyDelete
  12. Org sarawak dan sabah ini duduk dalam hutan pakai cawat makan lotong telinga panjang2 sebab itu dia tak ada adab sebab itu dia takut jumpa orang luar aku pun tak hairan tengok muka mereka ala2 org hutan

    ReplyDelete
  13. Demi survival politik dan demi untuk menutup segala skandal 1MDB terbongkar, Najib sangat2 bergantung kepada Sarawak dan ini amat disedari oleh Adenan Satem serta pimpinan di Sarawak. Najib selaku PM bermasalah terpaksa "gadai telur" dan menjadi apa saja pak turut dan pak angguk Adenan walau pun jelas apa yang dilakukan Adenan Satem itu sangat tidak betul dan bongkak. Kerana terdesak dan kian terhimpit, "telor" Najib kini didalam genggaman Adenan Satem. Adenan kini lebih berkuasa dari PM dan beliau bijak mengambil kesempatan untuk menjentik "telor" Najib semaunya.

    ReplyDelete
  14. Org sarawak, orang sabah, orang malaya, orang west... apa jd dgn 1 malaysia najib? Tanya siapa yg 'rompak' hasil sarawak? Cikgu2 yg dtg ngajar di sarawak ataupun pemimpin yg org sarawak sekarang peluk cium puji melangit dan jdkan geng? Takyah tgk jauh la... perompak yg depan mata tu you all buat apa? Buat bodoh? :(

    ReplyDelete
  15. Sarawak keluar daripada Malaysia boleh selesai semua masalah.Tidak ada fix deposit lagi bagi Barisan Najib.Oleh itu rejim Najib pun boleh tumbang.Tidak timbul lagi soal pengaruh UMNO,PAS,PKR,DAP dan pelbagai lagi dari Semenanjung yang mengganggu Sarawak.Adenan patut perjuangkan Kemerdekaan Sarawak.Inilah masanya ketika kerajaan adalah bangang.Akhir sekali,....setelah dia dipenjarakan nanti,...apabila dibebaskan setelah menjalani hukuman (itu pun kalau tak mati dalam penjara),maka elok lah pula dibuang kerakyatannya.Pergi lah tinggal di kampung halaman yang kau banggakan sangat tu.Jadi lah kau Pahlawan Bogus di Tanah Bugis pula.

    ReplyDelete
  16. Najib...pm, menteri kewangan. Berkampung dekat sarawak, macam budak pejabat yang tak ada apa kerja nak buat.
    Tapi sekali fikir macam lah dia nak lari dari masalah negara jer.
    Selalu yang buat keja ni timbalan, dan pm cuma lagi 2hari macam tu jer kat sana. Hai....timbalan tak boleh buat kerja ker???
    Kata menjadi pm yang terbaik. Tapi kalau terbaik kenapa kuat sangat berkempen???

    ReplyDelete
  17. Saya anak Sarawak, kami juga tak setuju hal sekatan keluar masuk Sarawak. Tak perlu ungkitkan asal dan keturunan, hutan atau cawat, Sakai atau asli. Matanglah sikit cara berfikir tu. Walaupun nampak macam Adenan yang menghalang kemasukan ke Sarawak tapi disebalik nya ada pemimpin pusat yang takut dan gerun pemimpin pembangkang berkempen pelbagai isu nasional di Sarawak. Isu imigeresen tak perlu dipersoal kerana itu isu perjanjian. Selangor dan P Pinang tak akan dapat melakukan perkara yang sama kerana imigeresen adalah hak Federal dan bukan state. Yang penting tak perlu kira orang Sarawak atau Semenanjung tapi kita sama sama hapuskan mereka yang kerap menyalahgunakan kuasa tak kira Adenan, Najib atau sesiapa saja.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Banyak yang komen disini ikut nafsu bukan guna fakta.Isunya adalah penyalahgunaan kuasa yang kita biarkan akibat percaya kalau melayu atau bumiputera buat takpe..akhirnya kita yang terkena.

      Delete
    2. Banyak yang komen disini ikut nafsu bukan guna fakta.Isunya adalah penyalahgunaan kuasa yang kita biarkan akibat percaya kalau melayu atau bumiputera buat takpe..akhirnya kita yang terkena.

      Delete
    3. Dalam buat salah ni. Bukan bangsa melayu saja.. Semua ada kesalahan masing2.. Org serawak patut lebih peka sbb yg menjatuhkan (memundurkan) serawak adalah org serawak sendiri. Tgklah pemimpin sendiri. Kehidupan mereka. Rumah2. Semua tak padan dgn gaji.. Apa respon org serawak... Takda langsung.. Masih lena... Berbeza di semenanjung.. Semua org mengaku bahawa melayu yg rosak melayu.. Contoh Umno yg kita tau.. Tapi apa respon org melayu.. Mereka lawan ketidakadilan dgn mcm2 cara.. Tubuh parti. Meskipun belum menang tapi sedah ada perubahan.. Perubahan ini pula akam disambung oleh generasi akan datang.. Inilah beza mentaliti org serawak dan semenanjung.. Buka mata.. Buat la sesuatu utk generasi serawak seterusnya.. Bukan dgn menuduh org lain.. Yg memimpin serawak adalah org serawak.. Jgn sampai suatu ketika anak2 muda serawak lebih suka tinggal luar serawak kerana desakan hidup yg tak berubah.. (Tgklah kemudahan asas di serawak mcmana.. Berapa lama taib jadi menteri besar belum settle masalah infrastuktur.. Jalan raya. Lampu jalan.. Bekalan air bersih.. Rumah2 ibadat2. Sekolah2.. Belum ada perkembangan baik) celik lah mata demi generasi mendatang

      Delete
  18. Adenan Satem nie sama mcm najib..penakut..lawan politik mcm gambang..selamba badak shj..muka innocent shj.

    ReplyDelete
  19. Politik itu adalah periuk nasi sesetengah orang, maka menjaga keselamatan periuk nasi itu sangat perlu dan pelbagai cara boleh dibuat.Adakalanya perlu melakukan sesuatu yang salah tapi dalam pada masa yang sama akan mendatangkan kebaikan/kelebihan dipihak mereka.Semoga rakyat celik maklumat dan celik politik semakin bertambah supaya politik menjadi suatu arena membangunkan ekonomi dan negara, bukan tempat selamat, malas,mengelak diri menjalani kehidupan rakyat membanting tulang empat kerat untuk sesuap nasi.

    ReplyDelete
  20. Balak balak balak....

    ReplyDelete
  21. Saya anak Sarawak, kami juga tak setuju hal sekatan keluar masuk Sarawak. Tak perlu ungkitkan asal dan keturunan, hutan atau cawat, Sakai atau asli. Matanglah sikit cara berfikir tu. Walaupun nampak macam Adenan yang menghalang kemasukan ke Sarawak tapi disebalik nya ada pemimpin pusat yang takut dan gerun pemimpin pembangkang berkempen pelbagai isu nasional di Sarawak. Isu imigeresen tak perlu dipersoal kerana itu isu perjanjian. Selangor dan P Pinang tak akan dapat melakukan perkara yang sama kerana imigeresen adalah hak Federal dan bukan state. Yang penting tak perlu kira orang Sarawak atau Semenanjung tapi kita sama sama hapuskan mereka yang kerap menyalahgunakan kuasa tak kira Adenan, Najib atau sesiapa saja.

    ReplyDelete
  22. Aku ingatkan Sarawak tu bumi ALLAH.
    Rupa-rupanya, BAPAK ABANG JOHARI punya!!!!!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ya lah dah bapak dia beli

      Delete
  23. Sikap ego DAP dan PKR yang merasakan parti masing-masing lebih kuat dan berpengaruh, bakal menyaksikan lebih banyak pertelingkahan di dalam Pakatan Harapan (PH) selepas ini, demikian pandangan beberapa penganalisis politik.


    Penganalisis geopolitik dari Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM), Prof Dr Mohd Fuad Mat Jali berkata, ketika ini perselisihan kedua-dua parti mengenai pembahagian kerusi pada Pilihan Raya Negeri (PRN) Sarawak, memulakan episod 'ketidaksepakatan' gabungan berkenaan.





    "Baru-baru ini kita lihat ulasan daripada PKR dan DAP yang rasa kecewa. Dua-dua pihak menyatakan kekecewaan mengapa ini berlaku.



    "Ini saya lihat bahawa pakatan mereka ini dibina atas matlamat yang berbeza. Kalau BN mereka mewujudkan pakatan mereka untuk tujuan yang satu iaitu kemenangan BN.



    "Orang Sarawak atau DAP Sarawak ini merasakan bahawa DAP mempunyai kuasa atau sokongan kuat berbanding PKR. Tapi sebaliknya PKR mengatakan mereka yang lebih kuat. Akhirnya tidak bersatu maka berlakulah peristiwa ini yang kita akan lihat pada 7 Mei ini," katanya kepada Antarapos ketika ditemui baru-baru ini.



    PKR dan DAP membuat kejutan pada hari penamaan calon Isnin lalu, apabila enggan mengalah dengan meletakkan calon masing-masing selepas gagal mencapai kata sepakat berhubung pembahagian kerusi.



    Akhirnya, kedua-dua parti tunjang Pakatan Harapan itu bakal bertembung di enam kerusi DUN iaitu Batu Kitang, Mulu, Murum, Simanggang, Ngemah dan Mambong.



    Sementara itu bagi seorang lagi penganalisis politik, Prof Madya Dr Salawati Mat Basir berpendapat, perjanjian yang dimeterai Pakatan Harapan pada Januari lalu yang turut menyentuh mengenai soal pembahagian kerusi, hanyalah sekadar di atas kertas tanpa dizahirkan secara realiti.



    Salawati merujuk kepada tujuh asas perjanjian yang ditandatangani DAP, PKR dan Parti Amanah Negara (PAN), yang mana gabungan itu sepakat untuk meletakkan hanya seorang calon di setiap kerusi bagi mengelakkan pertembungan sesama sendiri.



    Ia terkandung dalam Fasal 5 perjanjian yang menyebut: "Pakatan Harapan meletak satu calon sahaja mewakili Pakatan Harapan dalam sesuatu pilihan raya di mana-mana peringkat."



    Fasal itu dibacakan oleh Setiausaha Organisasi DAP Kebangsaan, Anthony Loke Siew Fook.



    "Masing-masing merasakan bahawa mereka ada potensi untuk menang di kawasan-kawasan tertentu di negeri Sarawak.



    "Oleh itu apabila perjanjian itu terpaksa dilupakan untuk memastikan bahawa calon masing-masing yang berpotensi perlu dikemukakan di kawasan komersial.



    "Jadi apabila perkara ini terjadi bermakna tidak berbalik kepada perjanjian asal yang kononnya nanti ingin bertemu hanya satu lawan satu," ujarnya.



    DAP dan PKR pada ketika ini mengelak untuk memperkatakan mengenai perselisihan berkenaan dan mahu menyelesaikannya selepas hari pengundian PRN pada 7 Mei ini.

    Shuhaniza Said
    ANTARAPOS

    ReplyDelete
  24. Ramai orang Sarawak dan Sabah masih percaya bahawa negeri mereka, "North Borneo dan Sarawak" dan Singapura adalah sama taraf dengan Malaya semasa bergabung dan dinamakan Malaysia pada tahun 1963.Yang tidak faham termasuklah Adenan Satem yg membuat kenyataan di Miri minggu lepas dengan menyatakan bahawa sebagai Ketua Menteri Sarawak beliau perlu membetulkan fakta bahawa "Sarawak is not just another state in Malaysia". Mereka semua tidak faham dokumen yang legal sekarang ini ialah MALAYSIA ACT, 1963, yang diluluskan oleh Parlimen British.
    Rujuklah dokumen ini, jangan terus tidak faham dan membiarkan diri terus dikelirukan untuk tujuan manipulasi negatif. Semua rakyat Malaysia perlu faham. Google saja "Malaysia Act" - maklumat di hujung jari anda.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Anon 09:33

      Saya juga kurang pasti sama ada anda faham apa yang anda baca.
      1. Malaya, North Borneo, Sarawak dan Singapore adalah pihak yang terbabit dalam perjanjian itu. Masing-masing menurunkan tanda tangan: (lihat ms 241)wakil wakil dalam perjanjian tersebut adalah:

      For the United Kingdom: DUNCAN SANDYS
      For the Federation of Malaya: [ABDUL RAZAK]
      For North Borneo : D. A. STEPHENS
      For Sarawak: [S. K. NINGKAN]
      For Singapore: [GOH KENG SWEE]

      2. Selain urusan Imigresen, Sarawak juga sedikit sebanyak punya kuasa otonomi dalam judisiari...Hakim Borneo contohnya...dan juga peguam Malaya tidak dapat praktis di Sarawak kecuali dengan syarat. Begitu juga Employmet Act 1965 tidak berkuat kuasa di Sarawak. Akta yang berkuat kuasa adalah Sarawak Labour Ordinance. Banyak lagi contoh contoh akta yang khas untuk Sarawak sahaja. Ini kita kena singkap semula sejarah...Sarawak adalah sebuah negeri yang ujud dengan perlembagaan negeri sendiri. Sarawak juga telah mencapai kemerdekaan pada 22 July 1963 iaitu sebelum perjanjian Malaysia.
      Sila rujuk
      https://en.wikipedia.org/wiki/Sarawak_Self-government_Day

      3. Kalau kita katakan Sarawak adalah "Equal" partner dalam Perjanjian Malaysia, saya rasa tidak salah. Hakikatnya ialah "Sarawak is a party (by itself) to the treaty"

      Seperti juga di USA, banyak antara States yang berbeza dari segi perundangan dan kuasa. Ada States law dan ada Federal Law.

      Sebenarnya kita memang sama tapi berbeza. Kita kena hormat kuasa dan hak masing masing.

      Delete
  25. Tuan sudahkan baca Malaysia Act tu? Kalau tuan dah baca, tentu tuan tidak kata "saya rasa tidak salah.."
    Oopp satu lagi, akta itu supercedes apa-apa sahaja sebelumnya.
    Kalau 18 points / 20 points tidak masuk dalam akta tersebut, saya rasa...ermm should we put the blame on the British? They did this on purpose? I wonder..

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...