Sunday, 14 February 2016

ZAHID HAMIDI BERMAIN POLITIK?

Menyelesaikan masalah pekerja asing di negara ini bukan dengan cara mencabar belia-belia agar segera menceburi bidang pekerjaan yang kotor, bahaya dan sukar sebagaimana yang dilakukan oleh Ahmad Zahid Hamidi.

Melontarkan cabaran itu hanya memperlihatkan beliau cuba bermain politik dan terlindung kesungguhan untuk tetap membawa masuk 1.5 juta pekerja daripada Bangladesh ke negara ini.

Isunya ialah selesaikan dulu persekitaran pekerjaan yang memuaskan dan gaji minumum yang munasabah untuk golongan belia dan orang muda menceburi bidang pekerjaan itu sebelum melontarkan cabaran kepada mereka.

Contohnya, ada majikan sendiri yang melakukan diskriminasi dengan menyediakan pelbagai kemudahan seperti pengangkutan dan penginapan kepada pekerja asing, tetapi tidak berbuat demikian kepada orang tempatan.

Dalam hal ini, pekerja tempatan yang tidak disediakan kemudahan itu sepatutnya diberikan gaji yang lebih tinggi berbanding pekerja asing.

Hak sebagai warganegara seharusnya berbeza dengan orang asing. Tetapi apabila banyak majikan mengambil sikap pukul rata, sudah tentu menyebabkan anak-anak muda tempatan hilang minat dengan sendirinya.
Jika gaji memuaskan, suasana bekerjanya selesa dan kemudahan sebagai pekerja berpatutan, sebenarnya tidak ada sebab anak-anak muda yang kurang kelulusan tidak sanggup bekerja di sektor 3D iaitu dirty, dangerous, difficult  di negara ini.

Kalau ribuan antara mereka sanggup beratur panjang dan berulang alik ke Singapura untuk bekerja yang kebanyakannya dalam sektor 3D juga, tidak mustahil mereka juga sedia melakukannya di negara sendiri.

Kepada Zahid Hamidi, sebelum mencabar dan cuba bermain politik dengan golongan belia dan anak-anak muda, sebagai pemimpin nombor dua yang mungkin sudah ada hajat dalam hati untuk menjadi pemimpin nombor satu, selesaikan isu pokok berkaitan majikan itu terlebih dahulu.

Selepas isu pokok itu ditingkat dan ditambahbaik, barulah adil kalau mahu melontarkan cabaran.

Kegusaran ramai juga ialah berkaitan angka 1.5 juta itu. Sekiranya masalah pokok tadi dapat ditingkat dan ditambah baik yang secara langsung mendorong rakyat tempatan lebih seronok dan selesa bekerja, bukan saja angka 1.5 juta itu tidak perlu, malah jumlah pekerja warga asing sedia ada juga dapat dikurangkan. (SH 14/02/2016).

28 comments:

  1. UMNO BARU PARTI KETUANAN BANGLA..

    Untuk Melayu No Otak..

    ReplyDelete
  2. 1MALAYSIA DALAM BAHAYA - 1MDB

    ReplyDelete
  3. Dia sedang kelentong rakyat dengan kuasa dan jawatannya.Dalang lahad datu belum lagi diumumkan.ini menteri serkap jarang.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tuan Shah masih ada kah legi orang melayu yg percayakan zahid ni

      Delete
  4. Selamat datang Bangla Putra

    ReplyDelete
  5. Wak zahid klu dia org masuk semua sektor dia org sapu restoran,stesen minyak,buruh bangunan,perladangan,kilang.nanti gaji bln byr lambat klu ada pekerja tempatan mana bole.yg rakyat yg tak berpelajaran lebih byk dari yg berpelajaran wak zahid.bangla jadi supervisor mana org malaysia mau ikut.ini semua kegagalan anda dalam policy jangka panjang utk meningkatkan kemahiran rakyat dalam sektor bangunan yg agak lumayan.itu lah tun.m dok nasihat bkn makan duit brim.

    ReplyDelete
  6. Inilah corak pemikiran pembalasan pemimpin negara dunia ke 3 yang mundur.mentaliti kaut duit rakyat dengan tol.Dinegara maju pemintaan tenaga kerja dipenuhi dengan dasar pengangkutan awam yang moden, murah dan cekap.Bayangkan orang negeri kelantan tinggal dinegeri kelantan tapi kerja dinegeri johor.ini dapat dilakukan bila sesebuah kerajaan bertindak lebih bijak seperti dinegara jepun, jerman dan negara maju yang lain.Bila tenaga kerja dalam negara tidak digerakkan secara efesien, maka berlaku pengganguran dan akhirnya berlaku masaalah sosial.

    ReplyDelete
  7. Wak zahid ko pernah naik bas rapid kat komtar.bas sampai bangla smua naik dulu kemudian naik lah rakyat kita warga emas melayu ka cina ka india ka tada tmpt.budak sekolah menengah mgkn adik perempuan ka,emak ka kakak smua dinodai oleh mereka.ini mslh yg dihadapi tiap hari lgi 1.5 fikir la kwn2.apa la nasib rakyat malaysia kita ni.

    ReplyDelete
  8. Wak zahid ko pernah naik bas rapid kat komtar.bas sampai bangla smua naik dulu kemudian naik lah rakyat kita warga emas melayu ka cina ka india ka tada tmpt.budak sekolah menengah mgkn adik perempuan ka,emak ka kakak smua dinodai oleh mereka.ini mslh yg dihadapi tiap hari lgi 1.5 fikir la kwn2.apa la nasib rakyat malaysia kita ni.

    ReplyDelete
  9. Kepada puak umngok :

    1. Pengangkutan awam macam taik tapi masih nak tuduh rakyat malas berkerja.

    2. Lebuhraya bertol cekik darah rakyat.

    3. Buat kereta nasional tapi tidak berkualiti dan mahal harga berbanding dengan kualiti.

    4. Rizab tanah melayumengecil tapi rakyat ramai lagi tidak bertanah, tanah kapitalis sapu

    5. Lojiknya pemimpin/kroni wariskan kekayaan kepada anak cucu, rakyat wariskan bebanan kehidupan/isu ketuanan melayu kepada anak cucu.

    Adakah malaysia sekarang sedang menempuh zaman "wild west" amerika dimana orang afrika dibawa masuk dan orang asli red indian berasimilasi dengan pendatang atau akan halau dari tanah asal mereka.

    ReplyDelete
  10. Rasanya kalau zahid jadi menteri kat mexico..da lama kena c4 dgn elchapo.hahaha

    ReplyDelete
  11. Keperluan tenaga kerja atau mengeksploitasi tenaga boruh??
    Untuk sektor perkilangan, ada majikan yang bayar gaji cuma rm17/hari
    Binaan rm50/hari
    Perkidmatan rm1200/bulan tempoh kerja 18jam/hari.
    Ramai yang datang ditipu oleh ajen kononnya bakal dapat gaji rm3000/bulan. Ada yang menjual harta benda untuk buat modal datang kemalaysia. Sampai sini...antara hidup dan mati.
    Persoalannya...adakah pihak majikan tersebut mendapat keuntungan minimum sehinggakan negara malaysia terpaksa mengimpot "kunta kinte" bagi pihak mereka?
    Sebagai rakyat bagi negara malaysia yang merdeka, yang diwar2kan sebagai negara maju, apakah masih layak rakyatnya di "kunta kinte" kan??
    Tidakkah ada perasaan malu, apabila sebuah negara yang dipimpin oleh orang2 melayu yang beragama islam tetapi dalam masa yang sama orang islam terpaksa "mengemis" dari bangsa lain untuk sesuap nasi??

    ReplyDelete
  12. Keperluan tenaga kerja atau mengeksploitasi tenaga boruh??
    Untuk sektor perkilangan, ada majikan yang bayar gaji cuma rm17/hari
    Binaan rm50/hari
    Perkidmatan rm1200/bulan tempoh kerja 18jam/hari.
    Ramai yang datang ditipu oleh ajen kononnya bakal dapat gaji rm3000/bulan. Ada yang menjual harta benda untuk buat modal datang kemalaysia. Sampai sini...antara hidup dan mati.
    Persoalannya...adakah pihak majikan tersebut mendapat keuntungan minimum sehinggakan negara malaysia terpaksa mengimpot "kunta kinte" bagi pihak mereka?
    Sebagai rakyat bagi negara malaysia yang merdeka, yang diwar2kan sebagai negara maju, apakah masih layak rakyatnya di "kunta kinte" kan??
    Tidakkah ada perasaan malu, apabila sebuah negara yang dipimpin oleh orang2 melayu yang beragama islam tetapi dalam masa yang sama orang islam terpaksa "mengemis" dari bangsa lain untuk sesuap nasi??

    ReplyDelete
  13. Dalam berjuta tu..amik la sbg menantu pak zahid..baru ade hubungan besan hahahahaha....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Besan dia pun samseng..pernah berurusan.2 x 5

      Delete
  14. Bila Khalid hentak digantikan, rakyat hendak tahu kenapa Mantan MB selangor hendak digantikan.

    Dan kalau boleh berilah jawapan sebenar dan bukan jawapan politik!

    Namun sampai sudah jawapan tulus tidak muncul tapi yang muncul hanyalah jawapan politik jua.

    Antaranya dai di katakan seleweng itu dan seleweng ini walhal sume itu hanyalah wayang semata mata.

    Khalid tumbang bukan kerana kalah dalam permainan yg bersih tetapi permainan kotor.

    Kalau nak tengok mereka main secara adil tunggulah kucing bertanduk untuk ianya berlaku.

    ReplyDelete
  15. Bisnes impot 'buruh asing' ni memang sangat-sangat menguntungkan. Kalau buat bisnes impot 'barangan' cuma dapat kutip cukai je. Tapi yang kutip tu kastam dan masuk tabung negara. Nak ambil duit tabung tu terpaksa kena buat 2MDB pulak baru boleh. Pastu kena jual sampai habis pulak 'barangan' tu baru dapat untung. Lambat dapat dan berrisiko rugi kalau tak ada yang nak beli.

    Tapi bila buat bisnes impot '1.5 juta bangla' ni yang pertama dapat kutip duit melalui ejen2 yang dilantik. Kemudian boleh buat kutipan kedua pulak melalui klinik2 yang dilantik buat medical. Kemudian boleh kutip kali ketiga pulak melalui kompeni insuran. Yang ke empat melalui kursus kad hijau CIDB. Yang ke lima melalui ejen 'kiriman wang' dan cukup setahun.... semua tu boleh ulang balik lagi satu round. Kalau setiap kali kutip boleh dapat 2.5% komisyen... tak kaya ka.. masyuk masyuk..

    P/S - Errr.. Rosmah rekemen 'cucuk tanam' botox kat Zahid ka. Makin hari makin tembam aku tengok muka dia lani..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bukan 2MDB tapi 1.5MDB - 1.5 juta MANUSIA DARI BANGLA.

      Delete
  16. Aku tenhok Tpm bercakap dgn belia mengenai 1.5j pekerja asing macam org bodoh je nak cabar belia konon dan macam bercakap dgn org umno bodoh je itu semua gara2 menipu rakyat je org melayu yg bodoh cuba tengok org cina sampai mati pun tak sokong bn itu betul sokong dap lagi baik aaaammmiiiinnnn

    ReplyDelete
  17. Aku tenhok Tpm bercakap dgn belia mengenai 1.5j pekerja asing macam org bodoh je nak cabar belia konon dan macam bercakap dgn org umno bodoh je itu semua gara2 menipu rakyat je org melayu yg bodoh cuba tengok org cina sampai mati pun tak sokong bn itu betul sokong dap lagi baik aaaammmiiiinnnn

    ReplyDelete
  18. Jgn jadi seperti Amerika.....
    org kaya saja ada pekerjaan...
    yang meskin jadi penjenayah atau merempat.
    Sebab byk kerja dah dimiliki warga asing.

    ReplyDelete
  19. Apabila ada program realiti yang di ceduk seperti Fear Factor dan Gelap Gelita ramai selebriti mencubanya. Jika penyertaan dibuka pasti terlalu ramai yang turut serta Kerana hadiahnya lumayan

    Jarak kemampuan antara belia dengan bangla mungkin juga sangat berbeza setelah belia-belia kita diajar dengan cara hidup yang kurang mencabar. Belia kini sudah lama meninggalkan kerja-kerja tersebut. Kerana tidak pernah memanjat bangunan, tidak terdedah dengan bau busuk dan kerja rumit dan tidak di ajar semasa PLKN. Tiba-tiba mereka dicabar !

    Semua perkerjaan dari PM, Menteri,, AG, KPN, seterus nya pemandu bas lori.... pengutip sampah..... perniaga....... di mana perkerjaan di negara ini ada lah tidak bermaruah. Nak mengaku Najib Perdana Menteri Malaysia malu. Jawatan PM tidak ada makna. Nak memberitahu anda kerja despatch tersekat-sekat, yang kerja bank pun berapa ramai yang pakai tshirt ada logo bank SEBAB nya kerja yang boleh dibanggakan ialah yang ada Kuasa (bukan maruah pekerjaan) Kakitangan majlis yang saman kesalahan parking lebih tinggi darjatnya dari cik gu. Makcik yang sedang lap lantai dipijak lantainya dengan selamba tanpa minta maaf...


    Di negara lain, seorang tentera menyertai game show berpangkat koperal memakai baju seragamnya
    dengan bangganya memperkenalkan diri mendapat tepukan gemuruh. Seorang pengutip sampah menjawab I am rubbish collector apabila ditanya oleh orang yang ditegur membuang kertas sampah ...

    Kita ada Hari Buruh@Pekerja tapi yang tidak ada maruah untuk dibanggakan.

    ReplyDelete
  20. Kalau hebat sangat jawe ni ..suruhlah anak dia sendiri buat keje kotor tu. Janganlah nak cabar rakyat pulak. Kalau ia pun ..carilah cara lain nak menyamun. Sekarang ni kilang pun buang orang. Apa kejadah nak bawak bangla masuk negara kita ni. Yang ada pun tak boleh nak jaga. Dulu Khir Toyo pun cabar jugak tapi lepas tu masuk longkang. Insyaallah sejarah akan berulang. Bila pemimpin dah bongkak. Cabar rakyat yang undi dan letakkan dia. Hina pulak lagi. Sesamalah kita berdoa kepada Allah swt. Jatuhkanlah pemimpin bongkak yang ada sekarang ni ..ameeeeeen

    ReplyDelete
  21. Inilah padahnya Melayu terus bodoh, pengecut dan penakut...

    Menteri cakap bodoh2 pun.. x boleh buat apa2.. marah2 pun dan proven secara ilmiah pun..x boleh buat apa2.... macam kepala pelir.. lepas pancut.. terus bodoh dan biol.. kahkahkah..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hahaha siot ah.zahid hamidi tu cakap ikut sedap mulut ja.ramai ja kuli melayu abg aku kt construction site tpt aku nih keje ngan bangla sama2 angkat besi sampai tkt 30.sedih tengok hari2 harap org bg makanan kat mesjid time buka.duk ngan diorang 11 org atas lot kedai yg selalu xda air kt hulu langat ni.keje zahid hamidi dlm ekon mkn sedap2.belanja claim govt.govt sedia mcm2.apalagi lupa diri n naik tocang la dia anak beranak.

      Delete
  22. Bawak lagi. Takde fikir ke nanti boleh jadi konflik perkauman ke apa ke. Apa jaminan zahid yang bangla tidak akan menggangu ketenteraman awam? Dah sampai juta tu konfirm diaorang bersatu pastu minta hak macam2. Pastu alasan menteri pengecut kita masa tu mestilah "jangan salahkan kerajaan."

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...