Monday 15 February 2016

SIAPA KATA RAKYAT MALAYSIA MALAS?

Ini adalah pemandangan biasa setiap hari di Tambak Johor di mana puluhan ribu rakyat Malaysia, terutama belia dan golongan muda, berulang-ulang ke Singapura untuk mencari rezeki yang halal.

Adakah mereka ini bekerja di negara jiran kita sebagai CEO, jurutera, akauantan, arkitek dan lain-lain jawatan berkolar putih?

Jadi, siapa kata rakyat kita malas dan memilih pekerjaan? (SH 15/02/2016).

43 comments:

  1. Nampaknya Shahbuddin cuba mengatakan rakyat Malaysia merupakan buruh kasar di negara jiran? Ini hanyalah pandangan peribadinya.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ni lah kenyataannya kalau tak 100 peratus srkurangnya 90 peratus

      Delete
    2. Yang hari-hari berulang-alik di Tambak Johor tu sahaja kerana mereka sahaja yang sanggup berulang-alik pagi-pagi dan petang ke malam beratur macam itu. Nak sewa rumah terasa rugi.

      Yang pangkat besar, bila di tawar kan gaji termasuk kos sewa atau di sediakan rumah.....

      Bangla yang masuk ke Malaysia dengan rakyat Malaysia yang bekerja di Singapura membuat kerja yang hampir sama dan tanggung jawab yang sama,. cuma bangla tidak perlu beratur pagi-pagi. Itu belum kira waktu hujan untuk pergi kerja ..

      Persoalannya Kerajaan Singapura mengambil rakyat kita yang dikatakan tidak mampu dan malas bekerja dengan mereka ??

      Delete
    3. buat jambatan la dari bangla ke m'sia.. tengok diaorg beratur mcm tu plak... heeee...

      Delete
  2. Malas???.tidak.. sumer sama2 cari rezeki untuk kehidupan.

    Rakyat Malaysia mmg penakut dan bacul? Ya. Masakan tidak.. menteri2 UMNO, raja2 dan penguasa2 serta tok2 imam selesa hidup membodohkan kita dan mereka menjadi kaya raya untuk turun temurun.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kita merasa sangat malu kerana tentera asing telah berani menceroboh perairan negara kita selama 2 tahun dan negara kita gagal bertindak menghalau tentera asing itu keluar dari perairan negara kita.

      Nampaknya kerajaan Vietnam dan tentera Vietnam sahaja yang berani mempertahankan negara mereka apabila tentera China menceroboh negara mereka. Contoh peperangan terbuka (Conventional Warfare) antara Vietnam dan China:

      (1) The Battle of the Paracel Islands in the Paracel Islands on January 19, 1974.

      (2) Sino-Vietnamese War February 17 – March 16, 1979

      (3) 1980: Shelling of Cao Bằng

      (4) The Johnson South Reef Skirmish of 1988 in the Spratly islands

      Dan sekarang tentera China telah membina pengkalan tentera China di Laut China selatan untuk memudahkan negara China dan tentera China mencerobohi perairan negara-negara asing di Asia Tenggara.

      Nampaknya kerajaan China sedang meniru rejim Nazi yang dipimpin Hitler untuk memperluaskan negara China sehingga ke perairan negara asing di Asia Tenggara. Ini bererti penyelesaian secara diplomasi tidak akan menghalang tentera China dari mencerobohi dan menduduki negara-negara asing di Asia Tenggara.

      Kita memerlukan pemimpin negara yang baru, tegas, berani dan bijaksana untuk memimpin, melindungi dan mempertahankan negara kita dari pencerobohan musuh !


      Delete
    2. Macam tu ko pergi jaga dulu spratlys kmi join lpas 1 malaysia di bebas dari gerombolan lanun di daratan dulu lpas tu kita ajar tentera cina mcm mana hormat jiran

      Delete
  3. Bukan rakyat malaysia yang malas masalahnya TPM dan menteri menteri bangang yang malas nak buat kerja lebih dan homework ,yang tau nak buat duit macam najib lanun , dimalaysia ada 5 juta pekerja asing 2 juta kerja secara sah 3 juta secara haram dalam 3 juta itu 1 juta tidak jelas kerja mereka malah ada yang menganggur jadi golongan 3 juta ini pihak berkuasa kena utilise jangan tau nak beban negara dengan tambah lagi 1.5 juta warga asing ,negara sungguh terbeban dengan kebanjiran mereka ,iaitu menujudkan masalah 1.masalah penyakit 2.masalah pengaliran wang malaysia berbillion ringgit keluar negara setiap tahun 3. masalah sosial . tolong la menteri menteri semua guna akal dan bijaksana jangan asyik nak libas duit dan kerja guna kepala but.. ,rajin sikit la guna otak dan ada keinsafan untuk membantu negara , kalau macam ini seterusnya Najib kamu lebih baik berambus cepat dan UMNO lebih baik pi melingkup la.

    ReplyDelete
  4. 1mdb tak boleh bagi duit dah kepada umno untuk pru14 ni ......bangla 1.5 juta tu le puak umno nak jual agar umno ada banyak duit nanti nak bagi rasuah kepada pengundi .....silap haribulan bangla tu pun akan menjadi pengundi hantu umno....!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    ReplyDelete
  5. Siapa pulak yang kata rakyat Malaysia malas?? Orang kata rakyat Malaysia memilih pekerjaan. Bodoh la blogger ni!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Rakyat Malaysia masuk ke Singapura rata-rata bekerja di kilang,
      Rakyat Malaysia merantau di Australia bekerja di ladang.
      Tidak ada beza dengan Bangla yang datang ke Malaysia

      Delete
    2. Ia memang betul tp cuba renung sikit apa yg KJ cakap dan TPM cakap selain memilih rakyat malaysia juga semacam malas nak buat kerja kotor,disini lah isu yg di bawa En Din,sebenarnya cuba belajar bagaimana negara Jepun dan Australia utilise merekadah punya pekerja asing memang terlalu minat nak masuk kesana malah lebih dari Malaysia tapi kenapa malaysia yg paling ramai ini la dia dikatakan masalah sistem pengawalan pekerja asing serta masalah menteri menteri yang ada guna kepala butt.. dan kaki rasuah.kenyataan ini wajib diterima oleh semua rakyat bahawa sistem pentadbiran era Najib sudah terlalu rosak,cuma yg penting bagaimana kita boleh dapat wang mudah mcm GST,dagang org bangla dan yg paling klasik 1MDB.

      Delete
    3. Ia memang betul tp cuba renung sikit apa yg KJ cakap dan TPM cakap selain memilih rakyat malaysia juga semacam malas nak buat kerja kotor,disini lah isu yg di bawa En Din,sebenarnya cuba belajar bagaimana negara Jepun dan Australia utilise merekadah punya pekerja asing memang terlalu minat nak masuk kesana malah lebih dari Malaysia tapi kenapa malaysia yg paling ramai ini la dia dikatakan masalah sistem pengawalan pekerja asing serta masalah menteri menteri yang ada guna kepala butt.. dan kaki rasuah.kenyataan ini wajib diterima oleh semua rakyat bahawa sistem pentadbiran era Najib sudah terlalu rosak,cuma yg penting bagaimana kita boleh dapat wang mudah mcm GST,dagang org bangla dan yg paling klasik 1MDB.

      Delete
    4. Jarang tgk rakyat malaysia yg terlibat dalam sektor 3D..jangan dok cakap banyak mewajarkan pendapat2 menteri2 kita yg bangang atau jadi jurucakap bwrgaji bagi pihak mereka yg berkepentingan.

      Berapa ramai kontraktor membaiki tandas.. juga lain2 sektor 3D diusahakan oleh orang2 kita..tanpa kira apa bangsa di malaysia.

      Rakyat kita memilih pekerjaan? Atau anda atau anak beranak amda yg memilih pekerjaan?

      Nampak sangat bawa masuk rakyat asing ni..hanya untuk menang PRU14 ja..

      Delete
  6. Kebanyakan rakyat Malaysia memilih bekerja di Singapura disebabkan oleh perbezaan mata wang. Mereka tidak sanggup bekerja dengan gaji minimum yang ada dengan kerja-kerja yang berunsurkan 3D (Ditry, Dangerous, Difficult) di Malaysia. Sebab itulah kerajaan terpaksa mengambil buruh luar yang sanggup bekerja keras dengan gaji yang sedikit. Nak kacau apa, Shahbuddin ni? Berapa yang anda dibayar untuk menyerang pentadbiran negara secara berterusan?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ini lah masalahnya. Dulu satu ketika duit kita dengan Singapura tidak jauh malah satu ketika sama nilai dengan Singapura. Ketika itu orang Singapura pun tidak berani masuk Malaysia melainkan yang betul-betul berduit.

      Dan ketika itu tidak ada masalah pendatang. Dan ketika itu lah cara hidup kita mula berubah. Dari kampung masuk bandar kerja kilang.
      Ladang pun terbiar sebab kerajaan tidak memikirkan masa hadapan industi perladangan.

      Jadi, macamana Malaysia yang nilai duitnya tinggi boleh jatuh rendah ? Macamana ekonomi Malaysia jadi sangat teruk. Mengapa apabila ketika itu ramai orang kampung masuk bandar di biarkan tanpa memikir apa akan jadi sekarang ?

      Dan tuan kena faham masalah yang sebenar iaitu dalam negara sudah ada 5 juta pendatang... ini bukan pasal gaji sedikit.. tetapi alasan Zahid seolah-olah kita bergantung sangat pada pendatang yang jadi masalahnya ?

      Persatuan Majikan menafikan mereka perlukan tenaga pekerja yang begitu ramai ? Zahid bukan sahaja mengaanaiyai rakyat Malaysia tetapi juga pendatang yang berjuta yang tidak ada pekerjaaan setelah masuk ke Malaysia..

      Apabila menentukan gaji dua perkara ini perlu di pertimbangkan, Kos Sara Hidup dan Standard of Living. Jika semua Menteri di beri kereta protan dan gaji yang tidak dinaikkan beribu-ribu oleh Najib baru-baru ini, ramai yang akan tolak jawatan menteri. Tetapi Menteri dan Wakil Rakyat BN ada jalan mudah dapatkan duit dengan cara haram .....

      Delete
    2. Jadi ko stuju dgn polisi haramjadah kerajaan mappudulung?da makan dedak patut ko bela im4u.makan byk2 ya jgn tak makan

      Delete
  7. Sesekali bila dapat gaji saya bersama isteri shopping di Myden. Nak tolong sama penaik saudagar muslim. Daripada pemethatian saya, ramai di kalangan pekerjanya terdiri daripada warga asing sama ada Bangla, Mynmar, Nepal dll. Hatta yang kerja paling mudah iaitu cop resit belian selepas kaunter bayaran pun warga asing.

    Terfikir di benak hati. Seronok mereka ni kerja di Malaysia beraircond, tak berpanas dan berhujan.

    Andainya kerjaya kerjaya tersebut diisi oleh warga tempatan saya yakin peratus pengangguran dapat dikurangkan lebih signifiken. Kerjaya tersebut rasanya tidak termasuk kerja klasifikasi "3D". Tetapi kenapa diisi oleh warga asing?.

    ReplyDelete
    Replies

    1. Anonymous15 February 2016 at 12:54

      Sebab majikan dapat keuntungan yang banyak dengan mengupah bangla. Lagi ramai lagi baik.

      Mana Hyper Supermarkat atau Kilang yang paling ramai pekerja asing ada lah yang paling tinggi keuntungan nya.

      Ramai rakyat Bangla yang pandai, lebih pandai dari menteri UMNO, sepatutnya Zahid masukkan mereka juga dalam pengambilan pendatang 1.5 juta .. Ganti kan mereka sekali dengan PM... Gaji rendah dan boleh mendapatkan negara yang bodoh macam Malaysia menghantar rakyat Malaysia ke negara tersebut .

      Delete
  8. Pak menteri cakap suka hati dia kerana buta perut.Siapa hendak kerja , gaji kecil x dapat menampung kos sara hidup.Pengangkutan awam ke tempat kerja pun tidak efesien.siapa hendak kerja kalau gajinya kecil x menampung kos tambang/minyak ketempat kerja, kos tol dan masa terbuang dalam kesesakkan jalanraya.itu belum lagi kos sewa tempat tinggal.Dalam keadaan begini siapa lagi dapat buat 3-4 kerja seperti saranan maselang? Cakap banyak pun tak guna bila yang bercakap hanya utamakan tembolok dia sahaja.

    ReplyDelete
  9. Bawa masuk ramai-ramai pendatang.bangla,indon,negro,china,Nepal,Vietnam...ada yg pengedar,pelacur,pengubah wang haram,tipu wanita malaysia,perompak dan berbagai lagi.tampa pemantauan.berapa ramai yg berstatus pelajar, tapi dtg malaysia menjadi pengedar dadah.
    Kerajaan hanya pentingkan levi.
    Tampa memikirkan akibat pd negara.

    ReplyDelete
  10. Oi zahid kau tau tak aq da 2tahun kerja terus 12 jam ko dgn menteri2 bangang bole?ko orang cakap je pandai hasil takda.kami generasi malaysia bole dari era tun.m bkn generasi im4u atu i love pm.kami produk negarawan ulung bkn penywmun mapoudulang matimun.

    ReplyDelete
  11. mampu ke kita rakyat malaysia hidup ngn gaji 900 cam bangla duk 20 org sebuah bilik..tak pun duk kongsi cam indon..anak bini nak buh mana..guna la otak sket

    ReplyDelete
    Replies
    1. Standard of living kita tidak sama dengan bangla dan indon. Tetapi upah kita ikut pendatang. Kita pernah ada hasil minyak yang memberi keuntungan pada satu ketika itu... tetapi telah tidak dijaga dengan amanah ..

      Delete
  12. Oi zahid kau tau tak aq da 2tahun kerja terus 12 jam ko dgn menteri2 bangang bole?ko orang cakap je pandai hasil takda.kami generasi malaysia bole dari era tun.m bkn generasi im4u atu i love pm.kami produk negarawan ulung bkn penywmun mapoudulang matimun.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kerja 12 jam diperkenalkan apabila ekonomi negara mula merosot.

      Dengan bekerja 12 jam, majikan tidak memerlukan ramai tenaga pekerja. Dan membayar gaji dan ot pekerja yang 12 jam, pekerja di kira telah di bayar gaji minima seperti yang dijanjikan oleh BN dalam pilihanraya. Yang untung majikan. Apalagi kenaikan gaji sangat-sangat sedikit dibandingkan dengan keuntungan yang di perolehi.

      Delete
  13. Saya d Switzerland 30 tahun yg lalu.WKtu buat praktikal sebagai pramusaji d Geneve, saya d bayar sedukit rendah d bandingkan dgn rakyat Swiss untuk tugasan yg sama.
    Knapa kerajaan x boleh buat polisi ini untuk protect hak Malaysian?
    Tapi bole pula hantar DSAI to Sg. Bulih on flimsy political charges.
    Pathetic.

    ReplyDelete
  14. Saya d Switzerland 30 tahun yg lalu.WKtu buat praktikal sebagai pramusaji d Geneve, saya d bayar sedukit rendah d bandingkan dgn rakyat Swiss untuk tugasan yg sama.
    Knapa kerajaan x boleh buat polisi ini untuk protect hak Malaysian?
    Tapi bole pula hantar DSAI to Sg. Bulih on flimsy political charges.
    Pathetic.

    ReplyDelete
  15. Apala kene dgn malaysia ni. Pak menteri berlumba2 jual negara. Ade yg jual harta negara nk byr hutang, bwk masuk jutaan rkyt asing, kikis semua tabung rkyt dan tabung nak pi haji, rosak kan alam sekitar kaler merah, pungut derma biliun... Kesian warga malaysia tanggung malu... Pak menteri ade rase malu ke? Sekurang2nya ade hati dan perasaan. Itu namanya manusia....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Masalah utama Malaysia ialah rakyatnya bacul dan penakut. Raja2, menteri2, kaum2 bangsawan serta penguasa2 boleh berbuat apa saja seingin hati mereka.

      Rakyat hanya berani meluahkannya diblog2 dan internet semata2. Nak boikot TNB untuk tidak bayar bil letrik pun takut dan bacul. Ini adalah selemah2 semangat berjuang melawan BN pun.. x boleh buat.

      Sembang pong pang pong pang.. x berubah pun penindasan di Malaysia ni.. malah semakin galak pula penguasa dan menteri2 serta raja2 membodohkan rakyat tanpa henti u tuk terus hidup super-mewah dan percuma segala2nya.

      Ahli parlimen pembangkang hanyalah diadakan untuk memeriahkan kerja2 merembat duit rakyat semata2. Rakyat nak harap apa lagi???

      Delete
  16. Org malaysia yg malas tu kroni2 umno mereka nak kaya cepat jadi tukang bawa masuk pekerja asing dapat komision dapat kontrek alibabakan cari derma dari timor tengah duit duit free ada org buat 3 kerja menter ahli parlimen ketua penerangan kan rajin2 tu tetapi merka tak tengok rumput di bumi macam mana org kampong membanting tulang nak cari sesuap nasi mereka yg kat atas tu peduli apa yg penting mereka kayaraya aaammmiiiiinnnnn

    ReplyDelete
  17. Org malaysia yg malas tu kroni2 umno mereka nak kaya cepat jadi tukang bawa masuk pekerja asing dapat komision dapat kontrek alibabakan cari derma dari timor tengah duit duit free ada org buat 3 kerja menter ahli parlimen ketua penerangan kan rajin2 tu tetapi merka tak tengok rumput di bumi macam mana org kampong membanting tulang nak cari sesuap nasi mereka yg kat atas tu peduli apa yg penting mereka kayaraya aaammmiiiiinnnnn

    ReplyDelete
  18. Kepada kejaan mappudulung jgn mimpi nak sentuh tun.mahathir nak tangkap sya bersedia ganti temoat dlm lokap dia da tua sya 40 malas pun tgk kabinet haramjadah.

    ReplyDelete
  19. Tak payah kecoh kecoh. Jom pi semak akaun bank kot2 ada duit derma pak arab dah masuk akaun.....kikikik

    ReplyDelete
  20. hahahahhaa lawak jenaka Anony 17:21 mencuit hati ku.........hahahahahahahha.....
    Alamak.....kenapa keluar lagu pulak atm ni bila nak check........Hutang minta hutang duduk berdendang....bila bayar hutang.....kaki tangan bergoncang hahahahahhaa

    ReplyDelete
  21. Lebih baik selesaikan carcamabra kerajaan umngok dari 24 jam salahkan rakyat untuk menghalalkan tindakkan mereka.Negara malaysia kalau nak jadi negara maju tidaklah seteruk negara maju seperti jepun membangun dari runtuhan bom atom.Apakah jepun mengunakan tenaga kerja asing seperti bangla, nepal, myanmar, imdon dll untuk menjadi sebuah negara maju?

    ReplyDelete
  22. Jangan salahkan rakyat tapi salahkan prndatang asing yang dah bersepah dan berlambak didalam negara pun tak mahu/malas kerja sektor 3D.

    ReplyDelete
  23. bangla datang sini sebab gaji mahal .. rakyat malaysia pergi singapore sebab gaji lebih mahal. jadilah seperti rakyat malaysia. rakyat malaysia bijak.

    tapi malagnya rakyat malaysia ada PM & TPM yang kurang cerdik cakap macam tak ada otak

    ReplyDelete
  24. Rakyat Malaysai hanya rajin di luar negara,mana nak kerja setakat dapat gaji rm900 sebulan.Kerja pun berkira.....

    ReplyDelete
  25. Bukan semua rakyat Malaysia malas bekerja.,sye pun rakyat Malaysia juga...tsys kerja cleaner juga...gaji mmg tak cukup la..org asing ngan rakyat tempatan gaji sama je...org asing hantar duit balik kampung boleh beli tanah wat rumah...sye kat sini nak beli rumah pun tak terkejar harga makin naik...

    Nak datang lagi bangla 1.5juta? Banla nie kerja bukan nya betul2 pun...dah la tu kebanyakan nya jeniis otak kuning .....

    ReplyDelete
  26. Say no to bangla..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bangla datang kalu
      Yg kaya makin kaya
      Yg miskin papa kedana
      Takkan ada kenaikan utk golongan buruh..sebab lambakan tenaga kerja....
      Nsk ,tesco,maidin, carrefour after this change bangla la..

      Delete
  27. Aku dari start kenal keje lagi da keje 12 jam - 16 jam sehari sejam rm1.70.keje 6 hari.ot ahad.ko mampu ke zahid hamidi?sanggup ke keje angkat besi sampai tingkat 30 gaji 1500 dengan ot sampai esok nak keje sakit2 tapi pegi jugak keje.jgn main cakap je.buat pun x penah.budak melayu muda ramai jd kuli kat site.majikan tetap pilih bangla sebab boleh bayar rm50 gaji hari.ko sanggup? hantar anak ko keje la tengok jantan ke pondan.

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...