Friday, 12 February 2016

MAT OH MAT, CERDIKLAH SIKIT MAT...

Baru sebentar tadi, Ahmad Maslan menulis di Twitternya memaklumkan bahawa beliau hari ini pergi ke menunaikan solat Jumaat di Masjid Wilayah Persekutuan adalah dengan berjalan kaki daripada pejabatnya di Menara Miti.

Sambil memuatnaik empat keping gambarnya sedang berjalan kaki itu, Timbalan Menteri Perdagangan Antarabangsa dan Industri itu juga berkata, ia adalah suatu riadah yang baik untuknya.

Mat oh Mat, apa dah jadi ni Mat? Kenapa sampai begitu sekali mahu menonjolkan diri?

Walaupun menyebut berjalan kakinya pergi dan balik menunaikan solat itu adalah riadah yang baik, tetapi bukankah hal-hal berkaitan ibadah dengan Tuhan ini tidak perlu ditunjuk-tunjuk dan diberitahu kepada orang lain?

Berjalan kaki atau merangkak sekali pun, biarlah ianya hanya urusan antara kita dengan Tuhan. 

Kenapa perlu diheboh-hebohkan, kalau bukan untuk menunjuk-nunjuk? 

Lagi pula, tidakkah menunjuk-nunjuk boleh mengurangkan pahala?

Jika orang lain mengambil gambarnya dan kemudian memasukkannya dalam mana-mana laman atau rangkaian sosial, ia mungkin tidak menghairankan, namun kenapa sampai beliau sendiri memberitahunya kepada umum?

Tidakkah ini dilihat memang sengaja mahu menunjuk-nunjuk?

Dalam pada itu, bukankah beliau sekarang ialah Pengerusi Biro IT UMNO yang menjaga tentera-tentera siber yang beribu-ribu orang ramainya?

Mengapa tidak diminta seorang dua daripada mereka yang boleh mengambil gambarnya dan kemudian menghebahkannya kepada umum, jika pun beliau ingin sangat memberitahu kepada umum tentang kesanggupannya berjalan kaki ke masjid itu?

Kalau orang lain melakukannya, nampaklah ia "natural", walaupun mungkin ia juga memang dibuat secara sengaja dan dirancang.

Tetapi dengan secara sengaja, mungkin pegawainya sendiri mengambil beberapa keping gambarnya sedang berjalan kaki dan kemudian menghebahkan melalui Twitter miliknya, langsung tidak terlihat "kenaturalannya", bahkan sesiapa pun akan mengatakannya memang dirancang sejak awal lagi.

Cerdiklah sikit Mat,  takkanlah pointer 3.85 tak mampu berfikir lebih daripada itu? (SH 12/02/2016).

42 comments:

  1. Cayok la maslan..jgn lupe ni mad maslan la..geliga otak dia nie GST berjaya dilaksanakan..tahniah..penuh tipu muslihat..nmpk xcerdik tp GST berjaya dilukuskan jua..negara dapat pendapatan tambahsn 30 ribu juta.

    ReplyDelete
    Replies
    1. This comment has been removed by a blog administrator.

      Delete
  2. Mat Bangla dan Mat Indon hari hari berjalan kaki ke Masjid tak bising pun, apalah kau Mat Maslan. Terserlah bodoh kau!

    ReplyDelete
    Replies
    1. I was with him in btn those days..we worked together...n guess wat...he never changed..frm those days...n I dnt think he,wd change..if he changes.he is not mat maslan.n3.85

      Delete
    2. Manyak babut maa aa ,itu Datok Mad buat itu macam maa aa ,banyak jimat lea aa .

      Wa ingat lain-lain Menteli pon mesti mau buat itu macam maa aa ,itu jimat punya wang mesti bolih bantu lakyat maa aa .

      Delete
    3. Sebelum ini tak pernah berjalan kaki ke masjid utk solat jumaat kot. Biasanya guna kereta gomen dengan apitan outrider polis yg menyalak kpd kereta lain supaya ketepi.

      Yalah budin, di bawah paras sedarnya maslan ni sebenarnya ada masalah "dalaman". Berjalan kaki utk menunaikan solat jumaat tu hanyalah cerminan kpd masalah "dalaman" nya itu.

      Delete
  3. Bodoh punya manusia siapa peduli nak jalan kaki ke nak merangkak ke org tak tanya klu nak buat buat je lah sendiri nak tunjuk2 buat apa macamlah org lain ni tak sembahyabg pula itu je

    ReplyDelete
  4. Bodoh punya manusia siapa peduli nak jalan kaki ke nak merangkak ke org tak tanya klu nak buat buat je lah sendiri nak tunjuk2 buat apa macamlah org lain ni tak sembahyabg pula itu je

    ReplyDelete
  5. Mat Maslan ni.. dulu berkenan kat awek sekolah yg x berjaya dimengoratnya. Bila dah jadi menteri ni..kerap pulak x masuk suratkabar.

    Kendian yg dalam Internet.. hampir 100% kandungan web.. asal saja Ahmad Maslan.. semuanya kene kutuk bodoh tolol segala bagai.

    Jadi inilah contoh bende positif dari Ahmad Maslan sbg sweet revenge kat awek yg x berjaya dimengoratnya.

    Negara kita ni bukannya otaknya maju lagi Bang Budin ooi... Dari Perlis hingga ke Sabah...otak kumpulan pengurusan, bangsawan, raja2, agamawan malah ahli politik di tahap zaman Firaun purbakala lagi. Nama saja belajar universiti bagai..tapi mentaliti hampeh..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tumpang tanya 18:19

      Barisan penyamun kabinet ada otak ke? Atau ada otak akal tak ada? Atau dua dua otak akal tertinggal.....?

      Delete
    2. Otaknya ada tuan. Sama mcm lembu kambing cipan dan tenuk jugak. Otaknya berfungsi macam small intestine di perut, tapi nutrientnya terkandung tahi beku pejal yg x dpt diserap kerana terjadinya celiac disease. Jika terserap pun sekali sekala, inilah hasilnya dpt berpikir sikit2. Bende yg xdak pekdah dan tiada ilmiah juga jadi hasilnya.

      Akal tu jauh panggang dari api.. langsung xdak. Fikrah2 kecerdikan nihil sbb pencerahan hati dan otak tiada dapat bersambung. Yg ada dihatinya, cuma mazmumah dan hedonism ja tuan..

      Delete
    3. Bila sel2 otaknya hanya terkandung sel2 seperti taik pejal, lihatlah sendiri barisan2 menteri yg kita ada. Akal di hati mereka hanya tau nak berseronok dan menipu serta telan dan telan semata2, driven by otak yg hanya terkandung taik pejal, apa bende lagi kita rakyat nak mengharap???

      Delete
  6. Kalau Tanya org tua2 kita dulu pasti mereka akan ceritakan pengalaman mereka pergi sekolah berbatu2 di zaman dahulu...mad maslan mengembalikan nostalgia itu...Terima kasih mad!!!

    ReplyDelete
  7. Apa lah kerja si mat di buat hari hari mcm main guli je ,atau main punai.

    ReplyDelete
  8. Apa lah kerja si mat di buat hari hari mcm main guli je ,atau main punai.

    ReplyDelete
  9. Pada zaman Mahathir kita tak ada mdnteri setolol Mat ni.
    Hairan kabinet NR ni hobi meteka mengampu dan menonjolkan diri.

    ReplyDelete
  10. Pada zaman Mahathir kita tak ada mdnteri setolol Mat ni.
    Hairan kabinet NR ni hobi meteka mengampu dan menonjolkan diri.

    ReplyDelete
  11. Bro

    Siapa kata Mat Pontian ni tak cerdik? Cerdiklah tu...dapat dedak 2juta, buat 3 kerja sekali gus..pandai masak tak ada GST..jadi jeneral cyber trooper UMNO...dan sekarang tayang dengan orang pergi sembahyang berjalan kaki...

    Mat oh mat...buat malu bangsa Johor je...Gunakanlah otak yang betul Mat..macam waktu kau belajar dulu...dapat CGPA 3.85...hebat..Tapi sekarang kau guna otak yang mana Mat? Orang laki ni ada tiga kepala...Kepala atas memang Allah isi dengan otak...Kepala bawah ada sepasang kepala...kepala tengah?..bahaya tu...Aku rasa kau pakai otak yang kepala bawah kut...

    Sudah..sudahlah Mat...Orang Pontian pun dah tak mau kau lagi....edan opo goblok kue...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Akal menteri2 mesia ni juga Mat Maslan ni berfungsi mcm komen kat 5.52 dan 6.02 tu..

      Tu blom lagi sel2 "kepala tengahnya" dapat dihubungkan.. dikhuatiri tuan dan rakyat sekelian akan menggelupor dan terlentang pulak jadinya.

      Delete
  12. ....kira ok la tu...kalau dia habak sembahyang jumaat 1 rakat...haah...x haru kita rakyat jelata....haaah...haaah...haaa...

    ReplyDelete
  13. Budak Gomeh Baru JDT12 February 2016 at 20:45

    Kalau dah bangang tu totap bangang..apo la kau ni Mat...kok yo kau bangang tok sah lah nunjuk an bangang kau tu...belajar tinggi2 tp kau nyo bangang tu laie tinggi..mcm bangunan klcc..Amat..Amat..

    ReplyDelete
  14. Kalau dia boleh buat 44 kali @ 44 Jumaat dan masuk dalam FB baru lah boleh diterima...

    Atau selepas ini masing-masing stand by ambil gambar dia pergi ke mesjid ...supaya dia terus berjalan kaki.

    ReplyDelete
  15. Buat laa siaran langsung kat rtm Mat....

    ReplyDelete
  16. Mungkin kat mahsyar nanti dia akan banyak berjalan jugak cari rakyat yang berjuta dia tipu masa jadi pemimpin

    ReplyDelete
  17. Kesiannya pakcik mat maslan ni.. apa pun yang dia buat semuanya salah.. nasib baik dia bukan bapak aku.

    ReplyDelete
  18. Tak silap baru ni sepasang suami isteri dah start kayuh basikal gi buat umrah haji kat Mekah.

    ReplyDelete
  19. mat lan mrlonjak semula dlm ranking terbangang negara. sebelum ni dipintas bashah, kini merampas semyla kedudukan kedua di belakang keruak. bravo mat lan. bashah jgn cepat putus asa, byk peluang lg..pewwwit

    ReplyDelete
  20. Orang exercise pagi pagi bukan tengahari buto... buang tebiat ke apa si mamat ni?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dapat kanser kulit baru padan muko mamat 3.85 ni.

      Delete
  21. Aku sarankan najib dan rosmah juga kayuh perahu lepas ni kalau bercuti ke luar negara. Jimat belanja sikit di samping dapat merasai erti penat lelah kudrat empat kerat.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bukan tak boleh.. takut tenggelam perahu tu, maklum lah bontot big mama je tu kurang2 350kg... berat rambut dia lagi.. 50kg... perghhh ..pecah perahu tu

      Delete
  22. Kalau berani dermakanlah gaji menteri sebulan kepada fakir miskin.cubalah ngko cari duit dengan jual nasi goreng tanpa gst selama sebulan, rakyat nak tengok berapa rm ko dapat.cuba ko idup dengan pendapatan juai nasi goreng tanpa gst untuk menyara idup ngko selama sebulan, ada berani?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Setuju sangat.

      Derma gaji 1 bulan kepada fakir miskin lepas tu buat 3 kerja untuk tampung perbelanjaan.Siang jual nasi goreng tanpa gst, awal pagi noreh getah, malam pula bisnes on line.Rakyat nak nengok hidup ke tidak mamat ini.

      Delete
  23. Dulu pun dia pi duduk umah org felda tiap minggu katanya siap pi noreh lagi hehehe mcm ni punya org pun ada lagi.

    ReplyDelete
  24. Aku rasa kalau dia ni jadi CM, dia akan buat apa yang LGE buat...jual tanah, buat cukai baru, tambak laut dan mungkin buat terowong termahal di SEA, hik hik.

    ReplyDelete
  25. This comment has been removed by a blog administrator.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yela yela.. Indon khurafat mana datang kat sini Budin?? Mentang2 tuan tanah tengoh syok tido.. hang mai pecah masuk rumah..

      Delete
    2. Bangsat punya indon

      Delete
    3. Derang bukan bungsat tetepi derang adalah MBA iaitu singkatan utk Mr Bean Army, abang tiri kepada RBA. Harap maklom, bro.

      Delete
  26. This comment has been removed by a blog administrator.

    ReplyDelete
  27. Orng Bodoh,smpai mati takkan jadi cerdik ...

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...