Monday 11 February 2019

WARISAN BOLEH MENGAJAR BERSATU BERPEGANG PADA JANJI JIKA BERANI GESA PERALIHAN KUASA KEPADA ANWAR DISEGERAKAN....


Kadang-kadang rasa kasihan pun ada dengan Shafie Apdal ini, walaupun Warisan yang dipimpinnya sudah pun membuktikan kemampuan berjaya menumbangkan UMNO dalam pilihanraya umum lalu.


Tiap kali timbul isu berhubung kemasukan Bersatu ke negeri itu, tiap kali itu jugalah beliau seperti terpaksa merayu dan meminta simpati kepada Tun Mahathir Mohamad agar janji berkenaan perkara itu sentiasa dipatuhi.


Semua sedia maklum sebelum PRU14 lalu ada perjanjian yang menetapkan Bersatu tidak akan dikembangkan ke Sabah, sebaliknya usaha menawan negeri itu diserahkan kepada Warisan mengetuainya.


Bagaimanapun, di peringkat pusat, Warisan tetap menjalinkan kerjasama dengan Pakatan Harapan yang dipengerusikan oleh Tun Mahathir.


Sehingga ini rasanya sudah lebih daripada tiga kali Shafie memberi kenyataan merayu dan mengingatkan Bersatu berkaitan perjanjian itu serta kedudukan Warisan sebagai peneraju pentadbiran negeri Sabah haruslah dihormati.


Goyangnya pendirian Bersatu dalam soal kemasukannya ke Sabah tambah ketara kebelakangan ini sejak lumpuhnya UMNO Sabah apabila sebahagian besar Ahli Parlimen, Adun dan Ketua Bahagiannya mengumumkan keluar parti.


Keluarnya mereka meninggalkan UMNO tidak lain ialah untuk menyertai Bersatu. Bukan mereka tidak mahu menyertai Warisan atau lain-lain parti Sabah disebabkan tidak suka dengan semua parti itu, tetapi segala-galanya adalah kerana dendam kepada Warisan yang telah menumbangkan kuasa UMNO di negeri itu dalam pilihanraya lalu.


Hanya dengan menyertai Bersatu saja mereka merasakan dapat melepaskan dendam dan menggugat kedudukan Warisan.


Di peringkat awal, memang terlihat Bersatu agak konsisten mahu berpegang kepada janji tidak akan melebarkan sayapnya ke negeri itu, tetapi dengan bekas pemimpin-pemimpin UMNO Sabah terus melobi, keadaan semakin berbeza sejak kebelakangan ini.


Mereka tanpa segan silu dan terbuka mengatakan Bersatu akan datang akhirnya ke Sabah.


Setiausaha Agung Bersatu, Marzuki Yahya pula berkata, rundingan sedang diusahakan mengenai perkara itu.


Hakikatnya, jika sudah ada perjanjian dan kiranya Bersatu masih menghormati serta berpegang kepada janji itu, untuk apa lagi diadakan sebarang rundingan?


Tutup saja pintu rundingan? Tetapi, mengapa masih mahu diadakan rundingan?


Dalam hal ini, melihat kepada tindak-tanduk Tun Mahathir yang kerapkali melakukan U-Turn dalam banyak perkara sebelum ini, ramai yang merasakan perjanjian dengan Warisan adalah mangsa mungkir janji beliau yang seterusnya.


Maka, apa yang Warisan perlu lakukan seterusnya untuk mengelakkan perkara itu?


Rasanya tidak banyak pilihan yang ada buat Shafie ketika ini. Merayu dan terus merayu atau asyik mengingatkan tentang janji selalu, kadang-kadang meletihkan juga.


Blog ini pernah menyarankan sebelum ini, sebagai salah satu cara untuk membendung isu kemasukan Bersatu ke Sabah daripada terus diusahakan, malah dalam waktu yang sama pendirian pemimpin-pemimpin Bersatu yang goyang mengenainya juga tidak lagi berterusan, perkara itu mampu dilakukan dengan Shafie dan Warisan segera mengalihkan sokongannya kepada Anwar Ibrahim.


Apa lagi, dalam konteks penyerahan kuasa daripada Tun Mahathir kepada Anwar yang sepatutnya dilakukan dalam tempoh dua tahun selepas menguasai Putrajaya, Shafie rassnya belum pernah lagi mengeluarkan apa-apa kenyataan mengenainya.


Cuba dalam waktu sehari dua ini Shafie segera mengeluarkan kenyataan bahawa Warisan menyokong penuh peralihan kuasa itu bukan saja perlu dipatuhi dalam tempoh dua tahun sebagaimana yang disebut sendiri oleh Tun Mahathir, malah lebih baik jika dapat dipercepatkan lagi.


Tengok selepas itu, pasti tiada pemimpin Bersatu yang berani terus bercakap lagi soal kemasukan parti itu ke Sabah. (ShahbudinHusin 11/02/2019)

112 comments:

  1. jangan mungkir janji ..nanti padah menanti

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bukan main antagonistic atau bersetentangan si Budin dengan Bersatu sekarang. BOLEH MENGAJAR BERSATU, kata nya.

      Orang sudah di beli lah, katakan. Rocky Bru dulu dikatakan dapat sebiji BMW X5 atau apekebendenya. Alih2 paling tadah, mula menjilat Najib dan Umno pulak.

      Maklum lah era beli membeli sekarang. PAS pun di beli Najib dengan RM90 juta. Saman Clare Brown/ Sarawak Report. Tapi tarik balik saman, di suruh Najib dan/loyar nya, gamaknya. Takut melebih terukkan kes bicara Najib kalau bicara PAS-SR itu mengeluarkan bukti2 lebih teruk lagi.

      Pahal pun, Budin mengata' "Goyangnya pendirian Bersatu dalam soal kemasukannya ke Sabah tambah ketara kebelakangan ini sejak lumpuhnya UMNO Sabah
      apabila sebahagian besar Ahli Parlimen, Adun dan Ketua Bahagiannya mengumumkan keluar parti.

      Tapi Budin keluarkan sepekulasi, pendapat peribadi atau personal opinion nya dengan mengata, "Keluarnya mereka meninggalkan UMNO tidak lain ialah untuk menyertai Bersatu ... kerana dendam kepada Warisan yang telah menumbangkan kuasa UMNO di negeri itu dalam pilihanraya lalu."

      Spekulasi itu tak betul, alasan nya betul. Jadi pendapat dia tak di percayai lah.

      Tapi bagus dia dengan tak langsung menghargai Bersatu bila mengata, "Hanya dengan menyertai Bersatu saja mereka merasakan dapat melepaskan dendam dan menggugat kedudukan Warisan."

      Sebenar nya, mereka melepaskan geram kpd Umno. Najib curi duit rakyat RM2.6 biliun, kasi PAS RM90 juta, tak kasi mereka apa2.

      Delete
    2. Sdra Budin menyebar fitnah untuk melaga-lagakan Tun M & Shafie Afdal. Demi mempromosikan Al Jub & menyingkirkan Tun M, sdr Budin menabur racun di Sabah. Tak berkemungkinan selepas ini dia beralih ke Sarawak pula.

      Hakikat sebenarnya, hubungan Tun M & Shafie Afdal tetap utuh bagai anak & ayah.

      Delete
    3. Tak dinafikan hubungan Tun dengan Piee Pedal memang rapat..tapi hakikatnya Piee Pedal hanya dijadikan balaci dan kuda tunggangan Tun untuk dipergunakan olehnya dalam konspirasi isu 1MDB tu..ini fakta yang langsung tak boleh dipertikaikan oleh sesapa pun Wak!!!!

      Delete
    4. Othman & TN, bila nak sedar saudara ni semua kena kencing tiap hari? Ijazah Menteri pun kena kencing. AES pun kena kencing. Bertahun tahun isu 90 juta ni pun kena kencing. Tak ada bukti sampai hari ni. Bila sebut tentang PH nak bukti. Apakah ada standard berbeza? Sedihnya kau orang ni hanya jadi macai sebar fitnah yg rosakkan negara. Ikhlas saudara, Tun tak akan dapat bantu saudara di yaumul kiamah. Dia sendiri kena jawab segala dusta dan selewengnya. Kembalilah ke jalan yg lurus. Jangan relakan diri jadi keldai terima dan sebar fitnah. Mari sokong gabungan Ummah. Kita ranapkan Tun, Bersatu dan Pakatan Hancing di Semenyih. Jom Bossku!

      Delete
    5. • KAMI BUKANLAH PENDUKUNG MANA-MANA PARTI POLITIK. KAMI HANYA MEMPERJUANGKAN KEADILAN DAN KEBENARAN. BAGI KAMI BN DAN PH ADALAH SAMA. BAHKAN PH ADALAH JAUH LEBIH TERUK. OLEH ITU KAMI MEMPERJUANGKAN PIHAK KETIGA SEHINGGA MEMEGANG TAMPUK PEMERINTAHAN NEGARA. APABILA SAMPAI HASRAT TERSEBUT KAMI AKAN BIARKAN PIHAK LAIN PULA MENGKRITIK. SEMASA ERA PAKATAN RAKYAT KAMI ADALAH GOLONGAN BERKECUALI TIDAK KELUAR MENGUNDI. INI ADALAH COGAN KATA KAMI : BERATUS POSTING YANG DIHANTAR SEBAGAI BUKTI. KAMI TIDAK MEMINTA SIMPATI HANYA RAHMAT ILLAHI


      PH = ICERD = LGBT = UEC = PBT ELECTION = RASIS = ULTRA KIASU = LIBERALIS = SEKULARIS = PLURALIS = NEPOTISME = BOROS KRONI = KELENTONG KRASI = TERORIST LTTE = SYIAH = anti melayu = anti islam TULEN = ANTI RAJA = EVANGELIST = SUBAHAT KUASA ASING = SLOW SLOW TIPU ( SST )= SELECTIVE PROSECUTION = BN = SIS = G25 = MUNAFIK = KEDEKUT RAKYAT = anti hudud = ANTI TAKZIR = KENCING HANCING SATU MALAYSIA = BARU BERAPA BULAN DAH BUAT MACAM-MACAM BENDA TAK SENONOH = islam ikut kepala hotak dia = PARTI SODOM = HIPOKRIT = MAHU ISLAM IKUT NAFSU DIA = puak SESAT = KERAjaan SARKAS = BAPOK PONDAN = KAKI BULI = PENDENDAM = MAKIN HARI MAKIN MEMBUSUK = KELDAI DAP = TUMMY TOM CAT AG LAW OF JUNGLE = KENCING SEPANJANG JALAN = BERAK TENGAH JALAN = FIRAUN = BANDUAN HOMO = GOVERMENT OF THE APE = parti dajjal BENDERA MATA SATU = BAIL OUT SPLASH MAHAL GILER MULALAH BEBANKAN RAKYAT NAIK TARIF = MENJARAH HARTA RAKYAT DENGAN MEMBAHAGI ANTARA FAMILY PRESIDEN PPBM, DAP & PKR = TEGAK BENANG BASAH = PARTI ANAK BERANAK = KELING MAMAK BENDAHARA PALING PEMALAS DI DUNIA
      = KAPIR CINA DAP PALING PENIPU = PEROMPAK KERUSI PARLIMEN = THE RISE OF THE PLANET OF THE FROGS = AMANAH RAKYAT DIPERMAINKAN = TIADA KEADILAN = TIDAK DEMOKRATIK = MAHA ZALIM FANATIK DAN MEMECAH BELAHKAH MELAYU = DOC-DOC IKRAM PROLIBERAL & SEKULAR = HORMATLAH SIKIT KAT EX-PM TU KAU TU DAH LAH HANCING TERKINCIT DALAM PAMPERS PULAK TU = MENGABAIKAN DAN MEMINGGIRKAN NEGERI MAJORITI MELAYU = PERAS UGUT MP UMNO DENGAN PERALAT SPRM = PENINGKATAN KOS KESIHATAN RAKYAT = SERBU RUMAH ORANG TUA TAK TAHU MALU = MP UMNO JADI ASET KOMODITI = JANJI DICAPATI = MENIFESTO DIMUNGKIIRI = HANYA PANDAI CAKAP KOSONG TIDAK SERUPA BIKIN = AHMAD MASLAN EHHH MASLEEE = JUAL ARAK MERATA TAK KISAH = LELONG-LELONG MP UMNO HARGA RM10 JUTA SIAPA MAHU JADI BIDDER, SIAPA MAHU BELI BOLEH BUAT HAMBA ABDI = SUKA KAMBING HITAMKAN PIHAK LAIN ATAS KESALAHAN SENDIRI = PKR KONGSI GELAP = PRESIDEN PKR BERGELUMANG TAHI = MuJAHAT INGAT DIA CUKUP BAGUS DENGAN DAKYAH DIA SEBAB ADA Pangkat Hasad Dengki = MAT SYABU SYIAH VS MAT SABUN KAKI BETINA DOK JAJA SATY DUNIA 4 BUAH JE JET FIGHTER BOLEH TERBANG TAK KE DUNGU NAMANYA = JAJA NEGARA BANGKRAP SELURUH DUNIA TAK ADA MARUAH BETUL = TAKUT BUAT DASAR ANTI LOMPAT PARTI DASAR PEROMPAK = DARI MuJAHIL JADI MuJAHAT = MAT DIR FAMILY = LIM FAMILY = ANU WAR FAMILY =TIDAK MENDAULATKAN BAHASA MELAYU SEBAGAI BAHASA KEBANGSAAN = DIBAYANGI MALAYSIAN MALAYSIA = MP UMNO JADI MANGSA POLITIK RAKUS PH = TIDAK HORMAT PERLEMBAGAAN MALAYSIA = MELAYU PH PUNCA BUKAN MELAYU JADI KURANG AJAR= PUSAT JUDI DAN MAKSIAT TIDAK TERKAWAL NAK SENANG-SENANG PERGI TUTUP PUSAT TAHFIZ = SUPER LIBERAL ANTI HUDUD ANTI RAJA MELAYU ANTI BAHASA MELAYU = PH SEKARANG JADI SUPER PENDEDAK TIDAK BOLEH SALAHKAN MANA-MANA PIHAK LAIN LAGI = OLEH KERANA PEMIMPIN PH TIDAK MAHU MENDAULATKAN HUKUM ALLAH MAKA APA SAHAJA YANG DIBUAT TIDAK MENJADI = Punahkan Harapan rakyat = JIKA BN ULAR SAWA PH NAGA = MuJAHAT TAK FASIH BAHASA INGGERIS ITU SEBAB DIA DENGKI DENGAN DR. ZAKIR NAIK = DAH 37 ORANG MATI SEBAB ARAK KULIT SAMAK TAK SIBUK PUN SURUH TUTUP KEDAI ARAK = REMAJA SEKARANG DI USIA AWAL SUDAH TERDEDAH DENGAN SEKS ADA YANG MENGANDUNG SEAWAL USIA 14 TAHUN JADI APA MASALAH DICEPATKAN USIA KAHWIN = KAYU UKUR PH ADALAH BARAT BUKANNYA ISLAM = MULUT SONGSANG KENA JAHIT OLEH DAP ( MUJAHIT ) = PM-4 TELAH MEMBUAT DASAR LANGIT TERBUKA TANPA TAPISAN MENYEBABKAN GENERASI BARU ROSAK AKHLAK DAN MORAL = MENTERI AGAMA ISLAM TAPI JAGA AGAMA LAIN TAK JAGA AGAMA ISLAM =

      Delete
    6. PAKAR HADAS ULAR SEMAK PRO LIBERAL TEGUR TOMMY TOM CAT BERJOGET TWIST BERSAMA RICHARD MENGGELAMUN, SITI PEKASAM, AmbENGAP DAN SEORANG MENTERI HAKIM SEPATUTNYA MENJAGA INTEGRITY. INILAH PERANGAI PENJAGA LAW OF JUNGLE. DULU SI MANGKUK HAYUN TU JUGAK YANG SOKONG = BUKAN MAIN LAGI DORANG SERONOK BERDANSA KERANA BERJAYA MENIPU DAN KENCING ORANG MELAYU. ITU MAKNANYA JUSTICE YANG DIBAWA PH = DI BAWAH PH MAKIN RAMAI PELAJAR MELAYU BERPENGALAMAN SEKS BEBAS = MACAM MANA RAKYAT NAK BERSABAR, DI BAWAH PH KEADAAN SEMAKIN TERUK, EKONOMI, POLITIK, PERLEMBAGAAN TERANCAM, DIBURUKKAN LAGI DENGAN DASAR DAN POLICI YANG MENYUSAHKAN RAKYAT DAN CUKAI DAN TARIF SECARA DIAM DINAIKKAN = KERAjaan DAP-PH SEDANG BINA PERSEPSI BURUK TERHADAP PROFESIONAL ISLAM/MELAYU DENGAN MEMBURUK-BURUKKAN INSTITUSI ISLAM = ISTERI SETIAUSHA POLITIK MAHA KRONI JADI PENGERUSI BARU AIM = KENAPA KAFIR HARBI NAK REBUT UITM TAPI TAK BEREBUT MASUKKAN ANAK MEREKA KE SEKOLAH KEBANGSAAN? = MAHA ZALIM TAK BAYAR ROYALTI MENYEBABKAN KELANTAN TEBANG BALAK = FAMILY SIGARAGA ROSAK AKHLAK SEMUANYA, APA MAKNA AWEK SELFIE CELAH KANGKANG = ZAMAN LANI BUKAN MASA BICARA DOSA PAHALA KERANA MELAYU RAMAI YANG TINGGAL SOLAT, ADA YANG IKUT AJARAN SESAT. SEKARANG WAKTU MEMPERTAHANKAN AKIDAH, TAUHID DAN IMAN = SUDAH TERBUKTI PH TIDAK MAMPU TADBIR NEGARA, BUBAR JE PARLIMEN BIAR KITA TENGOK APA PAS BOLEH BUAT = PH DERA DAN BULI RAKYAT DAH TU SURUH SABAR, INI KERAjaan GANGSTER KE APA = MuJAHAT PERTAHAN PARTI BABI YANG TIDAK IKTIRAF ISLAM SEBAGAI AGAMA RASMI SEBAGAI WAKIL DALAM BADAN ISLAM = KALAU SEKADAR PERINTAH NEGERI TERKAYA TAK MAIN LAA. DAH TU NAIKKAN PREMIUM TANAH SEBABKAN HARGA HARTANAH NAIK MELAMBUNG2 = DI BAWAH PH BERSIH DAH JADI KOTOR. SPR PUN DAH KENA BELI = KATA PEPATAH HANYA PENYAMUN KENAL PEROMPAK, SEKARANG MAHA PENYAMUN DAH JATUHKAN BOSS PEROMPAK. SEKARANG GILIRAN KITA NAIKKAN PAS YANG PUNYA TRACK RECORD TERBAIK SUPAYA MAHA PENYAMUN PULA TERIMA HUKUMAN = TABUNG HAJI DIROMPAK DENGAN DIPAKSA MEMBELI BON 19B DENGAN PULANGAN 2.5%. TOKONG HARBI GUNA DUIT TADI LABUR MALAKOFF DENGAN PULANGAN 6% =

      Delete
    7. MAHA DEDAK


      Ada pula golongan yang sanggup menipu penampilan mereka dalam usaha bagi mereka mencari pendapatan iaitu dedak yang banyak. Mereka tanpa segan menjalankan operasi mereka tanpa takut dosa dan pahala. Mereka bergerak serata tempat bagi mengelakkan penipuan mereka didedah orang yang mungkin mengenali atau menghidu modus operandi mereka.

      Hangat juga baru-baru ini berkaitan dengan kisah pembesar negara yang tidak mempunyai kelulusan yang sepatutnya. Mulanya nama pusat pengajian dikelirukan. Kemudiannya dinafikan dan diperbetulkan. Tetapi apabila nama baharu pusat pengajian itu didedahkan, timbul pula keliru lain yang menyebabkan kepala yang tidak gatal digaru-garu. Datang pula ketua beliau dengan mudah menjawab, asal tidak merogol dan membaham rasuah, tiada masalah. Dedak yang besar, tetap dia makan, walau diragui.

      Sebelum ini, kumpulan mereka suka mendedahkan kelaku jahat pembangkang sekarang. Memang munasabah kerana kerajaan yang dahulu pun, tidak kurang hebat menipu. Ini semua kerana berebut dedak. Bukannya sedikit dedak yang mahu direbut, dan sepatutnyalah semua pihak pakat dedah mendedah sebab mahu rebut dedak itu. Tiada ubah perangai dendam ini dengan binatang buas di rimba. Bila ada kuasa, baham yang lain, bila tidak kuasa dibaham oleh yang lain.

      Almarhum Mursyidul Am PAS dahulu pernah mendedahkan bahawa BR1M adalah satu jenis dedak yang ditabur oleh pemerintah bagi mendapatkan undi rakyat. Dedak yang ditabur secara teratur dan bersistem itu, tidak lain hanyalah kerana kerajaan yang memerintah ketika itu, mahu terus berada di tampuk pemerintahan. Dedah beliau lagi, ada yang layak, tidak diberi. Rakyat diperlaku seperti ayam yang diberi dedak, untuk disembelih. Sehingga habis umur beliau, begitulah dipaterikan pandangannya itu.

      Tun Mahathir adalah empunya kepada sindiran dedak ini. Beliau juga tidaklah baik sangat dalam isu berkaitan dengan dedak ini. Jika agak tertekan, beliau akan mula bercakap mendedahkan kejahatan Israel, atau mengutuk bangsa lain untuk kekal dikenang rakyat sebagai wira. Sentiasa loceng agama dan bangsa dibunyikan beliau jika diasak sehingga ke penjuru gelanggang. Dapatlah bernafas kembali beliau.

      Tun mempunyai keistimewaan meredakan kemarahan orang. Bagi rakyat kebanyakan yang mengenali Tun hanya melalui surat khabar kerajaan, mereka tidak merasa apa-apa kecacatan Tun walaupun didedahkan dengan bermacam-macam riwayat oleh seteru beliau. Mereka diberikan Tun dedak kemajuan negara yang cukup membanggakan. Jadi bagi mereka, asal negara maju, cukup dedak, Tun nak ambil bahagian Tun, ambillah. Begitulah pintarnya Tun berpolitik. Tun juga pandai larikan diri jika ada orangnya membuat onar.

      Delete

    8. Tidak kepada rakyat biasa sahaja, Tun juga memberikan dedak kepada ahli-ahli politik. Dedak kepada ahli politik kawan, itu biasa. Tetapi dedak kepada ahli politik lawan, itu luar biasa. Dan langkah Tun tidak sumbang. Terengganu diberikan dedak royalti walaupun parti Islam yang menguasai. Kelantan masih menunggu, tetapi insyaAllah ada cahayanya. Dedak ini tidak akan ditolak pastinya, kerana ia hak rakyat. Dedak ini bukan sebarang dedak kerana dedak ini juga akan memberikan imbalan yang besar kepada Tun.

      Jika pelampung PH bocor, maka Tun akan dapat berpaut dengan dedak royalti ini, paling kurang. Jadi bolehlah beliau kembali melaungkan penyatuan Melayu-Islam bersama BN dan parti Islam, meninggalkan rakan pakatan beliau sekarang. Taktik ini tidak perlu didedah beliau, kerana cara memberikan dedak itu sahaja pun, kita sudah nampak bagaimana niatnya. Nanti tenggelamlah parti rakan Tun dan akan terdedah kepada serangan dan tuduhan oleh BN pula, yang menunggu geram untuk mengambil semula dedak mereka yang dipegang PH. Tun pula selamat. Tun juga meletakkan orang beliau percaya untuk jaga dedak royalti ini. Takut orang lain, iaitu khadam DAP khianat, Melayu marah, maka rosaklah rancangannya.

      Ketika dahulu, parti Islam mempunyai sekumpulan manusia yang dikatakan hebat, cerdik, profesional dan bakal memimpin negara dengan panduan ulamak. Mereka kemudiannya didedahkan dengan segala selok belok tipu daya siasah secara Islam oleh ulamak-ulamak senior sebagai persiapan ke arah itu. Mereka disyaratkan untuk tidak minta atau mengagungkan dedak dunia walau berkuasa dalam perjuangan suci ini, sebaliknya merekalah yang mesti memberi hak dedak kepada rakyat sebagaimana Islam mahukan.

      Tidak diketahui mulanya mengapa mereka kemudiannya berpaling arah menjadi penentang kepada guru-guru mereka itu. Namun setelah beberapa lama, maka terdedahlah bahawa persiapan mereka untuk mengambil alih parti Islam dari dalam, telah berjalan sejak kira-kira 40 tahun lalu. Rancangan mereka ini dimaklumi oleh pimpinan peringkat atasan, tetapi tidak didedahkan dengan semberono oleh pimpinan yang handal mengatur gerak balas itu. Langkah dibuat secara diam, sambil diletakkan orang terpecaya bersama mereka, mengambil tahu gerak mereka. Akhirnya mereka gagal merampas kuasa setelah dedak yang mereka cuba berikan, tidak dimakan oleh perwakilan. Parti Islam tidak terliur dedak dari manusia.

      Setelah terdedah ‘aurat’ mereka, maka berbondong-bondonglah keluar parti tanpa dihambat kepada parti yang baharu ditubuhkan, bagi menyerang secara berdepan. Mereka menerima dedak daripada taiko mereka bagi menjalankan kerja-kerja menyerang itu. Sehinggakan warna oren, lambang parti juga diperkenan oleh taiko mereka sebelum diluluskan. Pun begitu, lambang parti mereka dikenal pasti sebagai meniru lambang stesen TV di India setelah didedahkan oleh rakyat. Tapi malu diketepikan kerana dedak.

      Delete


    9. Setelah menang PRU, semakin banyak dedak yang diperolehi. Gembira sungguh mereka. Belum sempat setengah tahun, sudah ada kelihatan di mulut mereka penuh dengan debu-debu dedak. Syukur, rakyat begitu prihatin cepat menghidu dengan dedahan demi dedahan yang mereka sedang membolot dedak, tidak ubah seperti pencuri dedak dahulu. Sekarang mereka terdedah dengan kebencian rakyat yang melihat sendiri mereka membaham dedak, sehinggakan dedak yang sepatutnya dikurnia kepada bangsa teramai di dalam negara juga kelihatan dikecilkan. Diberi kepada puak yang sudah lama mengidam dedak itu dan mengutuk-ngutuk tuan punya dedak. Manakala dedak yang dijanjikan kepada rakyat, tidak pula ditunaikan. Semakin terdedah PH kepada kekalahan. Ah, dedak ini memang menjahanamkan manusia.

      Oleh itu, tiada gunanya jika ada ahli parti Islam yang secara tiba-tiba mendedahkan kepada umum kononnya apa yang dikatakan sebagai penyelewengan. Mereka mendakwa tidak menerima sebarang dedak daripada sesiapa pun. Golongan sebelumnya juga menafikan menerima dedak. Hatta setelah didedahkan, tetap tidak mengaku walaupun sudah nampak kebenarannya. Mereka kata dedahkan penyelewengan kepada dunia atas nama jemaah, tidak mengambil dedak kerana Allah. Kemudian mereka dakwa rapat dengan ramai pembesar, berjela-jela cerita berkenaan korban mereka dahulu untuk jemaah.

      Sayangkan Mursyidul Am, tetapi langgar arahan almarhum supaya patuh kepada Presiden. Almarhum Dato’ Harun Taib walaupun tidak bersetuju menerima Abu Urwah ke dalam PAS, beliau tetap tidak mengumumkan perang terbuka. Patuh beliau kepada jemaah. Tiadalah beliau menyohorkan diri beliau yang sudah bergelumang lama dalam jemaah bagi menghapuskan Abu Urwah. Tetapi Abu Urwah, saban waktu mencanangkan kehebatan beliau ditahan ISA kepada umum. Siapakah yang lebih hina daripada Abu Urwah yang datang merayu-rayu ke Manir, mahu masuk PAS atas niat membunuh PAS dari dalam dan membawa bahtera Islam ini kepada jalan menyeleweng atau kumpulan orang yang dituduh sekarang?

      Delete
    10. Terkini, PAS melalui kenyataan Setiausaha Agungnya Dato Taqiyuddin bersedia utk memberi kerjasama sepenuhnya kpd SPRM dlm isu ini. Dan ini menggambarkan keikhlasan PAS dlm menangani isu ini dan merupakan satu langkah berani krn benar (bukan langkah kajang). Sekilas pandang juga berarti PAS sudah bersiap sedia utk bawa isu ini ke Mahkamah dlm negara yg lebih menjimatkan kos berbanding sebelum ini di luar negara(London)yg memerlukan masa dan kos yg tinggi. Tambah pula nilai matawang Ringgit sekarang semakin merosot berbanding Pound Sterling.
      Firman Allah:

      ÙˆَÙ‚ُÙ„ْ جَاءَ الْØ­َÙ‚ُّ ÙˆَزَÙ‡َÙ‚َ الْبَاطِÙ„ُ ۚ Ø¥ِÙ†َّ الْبَاطِÙ„َ Ùƒَانَ زَÙ‡ُوقًا - الإسراء

      Sekiranya isu ini berjaya di bawa ke Mahkamah nanti maka inilah peluang bg PAS berhujah dan saksi² akan dipanggil utk membuktikan kebenaran tuduhan 90 juta tersebut. Walaupun secara dasar dan moralnya Hj.Hadi telah menang di Mahkamah London apabila Hakim Mahkmah di sana telah menolak 2 permohonan SR diperingkat pengurusan fail.

      PAS sedia maklum bhw Clarie Brown(kafir) dan SR yg terus memfitnah PAS dan kepimpinannya utk menjatuhkan imej Islam yg didokong PAS selama ini. Malangnya ada juga penganut yg kununnya mengaku beragama Islam turut bersekongkol dan menjadi talibarut kpd orang kafir. Mereka sanggup berwala'kan kpd orang kafir berbanding orang² beriman. Namun pengalaman luas PAS menghadapi golongan spt ini menjadikan PAS lebih matang dlm bertindak dan mengatur strategi. Justeru para Ahli dan Penyokong PAS usahlah risau krn segala tindakan PAS berpandukan bimbingan Wahyu, Sunnah dan Sirah ,bukannya bimbingan hawa nafsu.

      Barangkali antara saksi penting yg boleh dipanggil spt: Husam Musa(PAN- Pelanggar Bai'ah ), Rafizi Ramli (PKR- Naib presiden yg tewas kpd Azmin Ali) , Mahfuz Omar AES , Ambiga, Tony Pua dll.

      Selama ni mereka tuduh Hj.Hadi dan PAS terima wang 90 juta di dlm ceramah², didada² akhbar diluar Mahkamah. Maka kali ni PAS nak heret muka² ni pula ke Mahkamah dan biarlah kite berhujah secara profesional di sana.

      Kpd penyokong PAS harap bersabar dgn isu ini dan doakanlah yg terbaik utk Presiden PAS serta berilah kepercayaan kpd kebijaksaan barisan Peguam PAS yg berwawasan akhirat.

      Isu ini juga sebenarnya menguji Ahli dan Penyokong PAS samada Istiqomah atau tidak. Justeru hendaklah kite Istiqomah walau apa jua ranjau dan rintangan perjuangan yg bakal dihadapi..
      Firman Allah :
      ÙˆَÙ„َا ÙŠَصُدُّÙ†َّÙƒَ عَÙ†ْ آيَاتِ اللَّÙ‡ِ بَعْدَ Ø¥ِØ°ْ Ø£ُنزِÙ„َتْ Ø¥ِÙ„َÙŠْÙƒَ ۖ Ùˆَادْعُ Ø¥ِÙ„َÙ‰ٰ رَبِّÙƒَ ۖ ÙˆَÙ„َا تَÙƒُونَÙ†َّ Ù…ِÙ†َ الْÙ…ُØ´ْرِÙƒِينَ - القصص
      Maksudnya:
      " Dan janganlah mereka (yang ingkar) dapat menghalangmu (daripada menyampaikan dan beramal dengan) ayat-ayat Allah sesudah ia diturunkan kepadamu; dan serulah manusia kepada (agama) Tuhanmu (Islam serta Istiqomah),dan janganlah kamu menjadi dari golongan yang menyertai orang-orang musyrik".

      # Istiqomahlah bersama Islam walau apa dan dimana jua kite berada.

      ولينصرن الله من ينصره إن الله لقوي عزيز - سورة الحج

      # UhibbuTokGuru

      Delete
    11. Kewajipan Menyokong Produk Muslim


      1. Antara tindakan terawal yang dilakukan oleh Rasulullah ï·º dalam membangunkan Negara Islam Madinah adalah dengan membina pasar perniagaan bagi orang-orang Muslim. Ketika itu ekonomi Madinah dikuasai oleh Yahudi.

      2. Pasar Yahudi Bani Qainuqa’ telah menjadi tumpuan aktiviti perdagangan ketika itu. Namun, amalan perniagaan Yahudi tidak selari dengan prinsip Islam. Mereka terkenal dengan konsep riba yang dianjurkan dalam transaksi jual beli mereka sehingga hari ini. Malah di pasar inilah seorang wanita Muslimah telah diganggu kehormatannya.

      3. Bagi memecahkan monopoli penguasaan Yahudi terhadap ekonomi Madinah, Rasulullah ï·º membangunkan pasar buat muslim sebagai pusat perdagangan kaum Muslimin di Madinah.

      Tindakan Bagindaï·º ini menimbulkan kemarahan Yahudi lalu mereka menghantar Kaab Bin Asyraf, seorang pembesar Yahudi. Kaab datang lalu merobohkan khemah perniagaan yang dibangunkan oleh Baginda Nabi.

      4. Bertegas dengan tindakan Kaab yang merobohkan khemah perdagangan pasar kaum Muslimin, Rasulullah ï·º menegaskan:

      لا جرم لأنقلنّها إلى موضع هو أغيظ له من هذا

      “Baiklah, kita akan bina pasar yang lebih dimarahi (yang lebih dibimbangi oleh Yahudi) daripada ini!” (al-Samhudi, Wafa al-Wafa’, 2/257)

      5. Menurut riwayat Ibn Usayd, seorang sahabat mencadangkan tapak yang lebih luas untuk pasar Muslim. Bahkan menurut riwayat Ibn Syabah, Rasulullah ï·ºsendiri yang menyumbang ke arah pembangunan pusat perdagangan Muslim. Kata beliau:

      أن رسول الله صلّÙ‰ الله عليه وسلّÙ… تصدق على المسلمين بأسواقهم

      “Sesungguhnya Rasulullah sendiri menyumbang (melaburkan wang kepada pembangunan) pasar-pasar perdagangan kaum Muslim.” (al-Samhudi, Wafa al-Wafa’, 2/257)

      6. Tindakan Rasulullah ï·º ini dilihat sebagai usaha bagi membantu ekonomi Muslim. Baginda bahkan menjalankan dasar-dasar baharu bagi menggalakkan kaum Muslimin supaya menceburkan diri dalam bidang perniagaan dan pertanian.

      6. Saidina Uthman juga dikatakan melaburkan sejumlah wang yang banyak bagi membeli “Telaga Rumah,” iaitu salah satu telaga yang menjadi punca air di Madinah. Ini semua adalah bagi menjaga kepentingan sumber dan ekonomi orang Islam. (al-Bukhari, Bab fi al-Syurb, 3/109)

      7. Kesannya, ekonomi Madinah yang sebelum itu dimonopoli oleh Yahudi berjaya dipecahkan. Kaum Muslim bersatu dalam membangun dan menyokong ekonomi orang Islam.

      8. Begitulah juga keadaan pada hari ini. Kaum Muslim disarankan agar membantu dalam usaha membangunkan dan menyokong produk Muslim. Dalam masa yang sama, peniaga Muslim juga wajib menjaga kualiti produk mereka disamping mematuhi peraturan yang telah ditetapkan oleh syarak.

      Mari sokong produk Muslim.

      Dr. Ahmad Sanusi Azmi


      KOMEN: Satu tindakan bijak beli produk muslim

      Delete
    12. Kerajaan PH ambil dana sebanyak RM82 bilion dari Petronas



      Kerajaan BN di bawah saya tinggalkan rizab tunai yang besar dalam Petronas kepada kerajaan PH.

      Rizab tunai Petronas meningkat kepada hampir RM180 bilion pada akhir Jun 2018 berbanding RM128.2 bilion pada tiga bulan lalu iaitu pada penghujung 2017.

      Peningkatan ini adalah berikutan harga minyak yang memberangsangkan selain dari penerimaan bayaran dari pelaburan Aramco Saudi bagi projek RAPID Pengerang.

      Rizab tunai Petronas masa PH mengambil alih kerajaan adalah jauh lebih tinggi berbanding tahun 2008 semasa saya mula bertugas sebagai menteri kewangan.

      Pada ketika pentadbiran saya, saya amat teliti dalam memastikan Petronas tidak perlu membayar dividen kepada kerajaan melangkaui keperluan kerana saya mahu memastikan mempunyai imbangan tunai mencukupi bagi memenuhi pelan pengembangan dalam sektor perniagaan utama dan hiliran bagi menjadi sebuah syarikat tenaga berintegrasi bertaraf dunia.

      Hasilnya, baki tunai Petronas telah meningkat secara signifikan dan syarikat ini berupaya membuat pelaburan serta berkembang untuk melaksanakan projek bersifat ‘game changer’ seperti projek RAPID Pengerang, Projek Integrasi Minyak dan Gas Sabah Sarawak (SSIOGP) dan projek Amonia dan Urea Sabah (Samur).

      Pada masa itu, Petronas turut diberi ruang kebebasan untuk membuat pelaburan dalam projek huluan yang besar di Malaysia dan di merata tempat di dunia seperti Kanada, Iraq dan Brunei.

      Pelaburan-pelaburan ini akan berupaya menghasilkan dividen yang tinggi bagi Petronas serta Malaysia bagi jangka masa panjang. Kita melabur untuk memastikan manfaat bagi jangka masa panjang.

      Kerajaan PH baru-baru ini telah menyatakan pemansuhan GST akan dibiayai dengan meminta Petronas, Khazanah dan BNM untuk membuat bayaran dividen yang lebih tinggi kepada kerajaan. Bagaimanapun pendekatan ini adalah rapuh (not sustainable) dan bakal mengorbankan jangka masa panjang hanya untuk pembiayaan jangka masa pendek.

      Keuntungan Petronas juga bergantung kepada harga minyak dan gas dunia yang terletak di luar kawalannya. Kebergantungan yang keterlaluan terhadap harga minyak yang tinggi sepatutnya dielakkan.

      Walaupun harga minyak dunia sekarang agak tinggi berbanding jangkaan dalam bajet 2018 saya, kita perlu menjaga jika harga minyak jatuh lagi seperti kejatuhan sebanyak 80% yang berlaku pada tahun 2014 dan 2015.

      Pada akhir bulan Mei lalu, saya pernah mohon kerajaan PH untuk terus memberi ruang dan modal yang cukup besar kepada Petronas supaya mereka boleh terus memenuhi visi mereka dan bukannya menjarah dana Petronas atau bagi misi ‘bail-outs” sebagaimana dilakukan ketika pentadbiran PM ke-4 dulu.

      Tetapi, PH tidak hirau saya.

      Selepas mengambil alih, PH umum mereka sedang dan akan ambil dana sebanyak RM82 bilion dari Petronas untuk tahun 2018 dan tahun ini.

      Akibatnya, syarikat penarafan kredit antarabangsa Moody’s telah menjatuhkan unjuran penarafan Petronas kepada negatif daripada stabil pada bulan November lalu.
      https://www.bharian.com.my/bisnes/korporat/2018/11/496255/moodys-ubah-tinjauan-penarafan-petronas-lng-ke-negatif

      Fb : Najib Razak

      Delete
    13. ‘AES zaman BN zalim, masa PH tepati Maqasid Syariah’, sindir Najib



      Sia-sia sahaja kerajaan Barisan Nasional (BN) diserang mengenai pelaksanaan Sistem Penguatkuasaan Automatik (AES), jika ianya bertepatan dengan Maqasid Syariah, sindir bekas Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak.

      Beliau menyelar kenyataan Naib Presiden Parti Amanah Negara (PAN), Hasanuddin Mohd Yunus kelmarin, bahawa pemasangan AES dan saman yang dikeluarkan bertujuan menjaga nyawa pemandu, penumpang, keselamatan pengguna lebuh raya serta harta benda lain adalah menepati Maqasid Syariah.

      Hasanuddin berkata, sebelum Mesyuarat Jawatankuasa Pilihanraya Pakatan Harapan, beliau sempat beramah mesra dengan Menteri Pengangkutan, Anthony Loke Siew Fook.

      Hasil perbincangan berkenaan, beliau menganggap pelaksanaan AES adalah satu tindakan Islamik.

      Malah, Hasanuddin berkata, walaupun ada golongan yang mengapi-apikan kebencian terhadap kerajaan dalam urusan AES, rakyat Malaysia yang ikhlas dan waras secara senyap akhirnya menghargai usaha murni kerajaan ini.

      “Mengapa tidak pernah umum begitu sebelum ini? Kenapa tiba-tiba selepas jumpa menteri DAP terus dapat ‘sinar kerohanian’. Sia-sia BN kena serangan pasal AES pada masa dulu.

      “Zaman BN, AES ini zalim dan menindas rakyat. Zaman PH, AES ini menepati Maqasid Syariah. Cantik! Nampak sangat nak backup menteri ‘i don’t care’ DAP saja,” kata Najib di Facebooknya, hari ini.



      KOMEN : PH kuat auta

      Delete
    14. Husam Musa the star witness in the RM90 million controversy



      The MACC will be meeting the Attorney-General’s Chambers (AGC) later today to discuss how to proceed with the RM90 million case (READ MORE HERE: SPRM ‘tai chi’ masalah RM90 juta kepada Peguam Negara).

      Pakatan Harapan, in particular PAN a.k.a. Amanah, cannot afford for Ambiga Sreenevasan to face criminal charges. But then Clare Rewcastle Brown blundered and named Ambiga as her source. So someone is going to take the fall, either Ambiga or Clare.

      Amanah has asked Husam Musa to testify and tell the MACC that it was he who told Ambiga that former prime minister Najib Tun Razak had donated RM90 million to PAS and a number of the party leaders. That was the reason why three days ago the MACC announced that Husam is one of those they are going to interrogate regarding the RM90 million donation.



      Amanah has asked Husam to testify and tell the MACC that it was he who told Ambiga that Najib had donated RM90 million to PAS and a number of the party leaders

      Husam is going to tell the MACC that he was still a PAS leader at the time the RM90 million was negotiated and, in fact, he was involved in the negotiations.

      But then Husam left the party in 2015 while, according to Clare, the RM90 million transaction happened in 2016, one year later.

      They are trying to get the timeline right or else they will face problems like in the Anwar Ibrahim Sodomy 1 trial where Anwar was charged for sodomising Azizan Abu Bakar in an apartment that had not been built yet.

      PAS will be waiting for Husam’s testimony and as soon as he makes his announcement a witness will testify that, when he was in PAS, Husam was, and still is, being funded by the Chinese gambling syndicate. A witness has already come forward to inform PAS about this and has offered to sign a Statutory Declaration revealing that, for more than three decades, Husam was on the payroll of the Chinese gambling syndicate.


      The multi-billion Chinese gambling syndicate has been funding Husam for more than three decades, which Bukit Aman knows about, and a witness has offered to testify

      Husam is also going to be implicated with a certain Umno leader who is now facing criminal charges. This Umno leader is a proxy for the Chinese gambling syndicate, which is headed by a very close associate of Tun Dr Mahathir Mohamad, and which owns 50,000 slot machines or ‘one-armed bandits’ all over East and West Malaysia.

      The slot machine business is a multi-billion industry and Husam has been receiving funding from this syndicate since the 1980s. If Husam makes his declaration that he was involved in negotiating the RM90 million donation from Najib, PAS is going to tear Husam to shreds with the revelation that the Chinese gambling syndicate has been financing Husam for three decades.

      This issue is becoming more exciting by the day and it now all boils down to whom blinks first, Husam or PAS. Knowing Husam, though, he would probably get cold feet and back down. The last thing his so-called Islamic party needs is one of their key leaders being revealed as a lackey of the Chinese gambling syndicate.



      READ MORE HERE: FINAL-DEFENCE-AND-COUNTER-CLAIM

      Raja Petra Kamarudin

      Delete

    15. Aku terpanggil untuk mengkarutkan karutan2 yang di buat di sini.

      justice league = GENG NAJIB yang selalu menjilat Najib.

      Kerana dia ha nya mengkopipes, maka jawapan nya begitu juga:

      'Korang dengan falsafah korang boleh pergi mampus!' kata pelakon Nabila Huda, mengecam cyber bully yang menurutnya gemar menuding jari mencari kesalahan.

      Maka, kamu GENG NAJIB dan yang sejiLat dengan nya,

      "KORNG BOLEH PIGI MAMPUS".

      https://www.malaysiakini.com/hiburan/463497

      Delete

    16. Mr J ubo yang juga digelar Anjing Gila,

      Kamu yang selalu menuduh PH selalu mengencingkan korang, apasal nak lari dari kena kencing pulak? Patut lah kamu di gelar Anjing Gila.

      Kau macai sebar fitnah yg rosakkan negara. Menuduh, mengaku tanpa bukti, fkta dan punca sahih, kamu sentiasa memfitnah.

      Najib Al jibo akan dapat bantu kamu di akhirat? Kamu ada kuasa mengampunkan dia? Kalau YDP Agong pun ampunkan dia bila dah berlapuk banyak tahun dlm penjara nanti, dosa nya tak hilang. Gila, mencuri RM2.6 biliun wang rakyat.

      Jangan lupa, KJ pun kata, "Najib bukan Bossku".

      Delete

    17. Untuk GENG NAJIB @ justice league yang just klick Najib Al Jibo:

      Hahaha hohoho hihihi

      Perjuangan Nabi mulanya tak ramai pengikut, pesan Najib pada anak.

      Mana boleh penyangak Najib Al Jibo dikaitkan dengan Napi sikit pun?

      Nooryana Najib berkata bapanya memberitahu walaupun perit dihadapkan 42 pertuduhan membabitkan 1MDB di mahkamah, beliau tetap akan berjuang untuk rakyat.

      Kesian si anak di tipu dek ayah yang pembohong, penipu, pencuri RM2.6 biliun wang rakyat di 1MDB. Di bohong bulat2. Kot si anak pun tahu tapi buat tak tahu dan kasi sikit puji kpd si yayah yang penyangak tak terhingga.

      Najib akan berjuang untuk tembolok nya dan Mak Badak sehingga mati dalam penjara. 10-20 tahun di sana.

      Delete
  2. warisan harus bertegas supaya bersatu berpegang pada janji

    ReplyDelete
    Replies
    1. Keadaan politik mengarut di seluruh dunia. Lihat saja Bretes, nakkan Brexit, kononnya depa kuat di dunia jika bersendirian. Donald Trump nak bina tembuk besar di sempadan Mexico, tak mahukan bbangsa Latino masuk. Pada hal dia sendiri pariah omputih dari Europa, masuk Amerika di zaman dulu.

      Janji? Macam janji Omputih kpd Red Indians? Atau janji NATO di Eropah di mana Donald Trump keluar NATO dengan sewenang wenang nya ajer.

      Tapi di Sabah belum terbukti lagi janji tak di tepati. Ha nya Budin yang dah pasti. Kalau dia tak kata gitu, susah nak dapat ganjaran dari si polan si polan.

      Delete
    2. TN, bukankah keadaan mengarut yg sama berlaku di Malaysia. PH naik dengan segala fitnah dan janji. Akhirnya madu yg diharap rupanya hanya susu masam. Hari hari kena kencing masihkah belum serik? Keadaan negara makin kucar kacir dari segi agama, politik dan ekonomi. Masihkah redha jadi keldai setia Tun?

      Delete
    3. PH = BAPAK MAK SYABU ANAK MAT GANJA = SEMENJAK PARTI BABI PERINTAH PP TARIF AIR SUDAH NAIK 4 KALI, SEDARLAH DIRI SIKIT WAHAI PENYOKONG PH = LOKMAN ADAM DITAHAN DI BAWAH AKTA HASUTAN PH TAK BISING TAPI BILA PENGKUTUK SULTAN DITAHAN BISING PULA = SATU2NYA WANITA PARTI BABI ADA COCK ANTI CONSTITUTION TAK SETUJU ISLAM AGAMA RESMI. SATU PERSATU KEBENCIAN MEREKA KEPADA ISLAM DITUNJUKKAN = TO PH, OPPOSITIONS ARE GUILTY UNTIL PROVEN INNOENT. BUKTINYA JAMINAN YANG TELALU TINGGI BILA KES MAHKAMAH = MAHA ZALIM GOPOH NAK JADI PM MALAM PRU-14 DENGAN SALAHKAN AGONG = SETELAH MAHA KORUP SELESAI TUBUH UMNO 3.0 BN 2.0 TIBA SAAT AZMIN JADI PM DENGAN HISHAMUDDIN TPM = APA NAK DIHERANKAN SALIB BESAR DI PP. BUKANKAH PEMIMPIN PARTI BABI DIBARISI EVANGELIST = BEKALAN AYAM TEMPATAN KURANG TAPI PH MASIH NAK EKSPORT NAMPAK SANGAT TAK PERIHATIN MASALAH RAKYAT = PAKAR HADAS AKUI PECAT IMAM BUKAN BAWAH BIDANG KUASA TAPI KENAPA MANGKUK HAYUN TU BUAT KENYATAAN. NAMPAK SANGAT NAK HURU-HARAKAN MASYARAKAT = SEBENARNYA SEMUA DALAM PH TAK LAYAK JADI PM. MAHA ZOMBIE PALING BANYAK BUAT SALAH, ALJUBURI JADI PM BUSUK NAMA NEGARA SATU DUNIA, JADI PILIH GS KITA TENGOK MACAM MANA = KENAPA MELAYU SANGGUP JADI BALACI KEPADA KAFIR HARBI BILA TAK PUAS2 NAK RAMPAS UITM SATU2NYA MILIK BUMIPUTRA, PROFESIONAL NON BUMI YANG JAUH LEBIH RAMA, KENAPA BIUL SANGAT, BELAJAR JE TINGGI TAPI OTAK BERKARAT = PH BIKAN SAHAJA KENAKAN SST TAPI PELBAGAI CUKAI TERMASUK YANG TIDAK DIHEBOHKAN DALAM MEDIA SELAIN MENAIKKAN TARIF = PH KAKI PAU, APA TIDAKNYA MINYAK SAWIT TURUN TAPI MINYAK MASAK TAK TURUN, INGAT PETROL JE KENA PAU, CUKAIPUN MACAM2 DAAA = MENTERI PH BELUM PRU BERLAGAK SUCI, LEPAS PRU SEGALANYA KOTOR, BELUM PRU RASUAH, LEPAS PRU DUIT MINYAK, BERSIH & SPR PULA KATA KALAU ISTIHAR KIRA BERSIH, KALAU GITU SIAPA YANG BAGI RASUAH BOLEHLAH ISTIHAR = TOKONG KIT SIAL DAH PANDAI BERDALIH MACAM BN DULU YEA = LOMPAT PARTI ADALAH RASUAH BESAR, PH TAHU NAK KENCING RAKYAT JEE, SAMPAI SEKARANG TAK GUBAL AKTA ANTI LOMPAT. MAHA KATAK PENYOKONG KUAT PENYOKONG UTAMA KATAK2 LOMPAT = TOKONG NOBITA BAGI PERUNTUKAN KEPADA TIGA KOLEJ SWASTA YANG TIADA PERUNTUKAN DALAM BAJET. KAN DAH KATA INI AKIBATNYA BIARKAN KAFIR HARBI PERINTAH NEGARA = TOKONG KIT SIAL BILA LAGI NAK KELUAR PH, BERANI UGUT JE, MEMANG SAH TAK DE TELOR = PERANGAI PEMIMPIN2 MELAYU YANG MENAGIH SIMPATI UNDI DARI BUKAN MELAYU NON MUSLIM AMAT MEMALUKAN KERANA MEREKA HILANG JATI DIRI DAN SANGGUP MENGGADAI PRINSIP = RAMAI IBUBAPA TERBEBAN DENGAN YURAN PIBG. PH DIAM JE CARI JALAN NAK PAU = HARGA KOMODITI JATUH TERJELEPUK PH TAK KISAH SEBAB YANG TERLIBAT MAJORITI MELAYU = MuJAHAT BUANG BANGSA BUANG AGAMA, PRU-15 KITA PAKAT USUNG BUANG MuJAHAT KE TENGAH LAUT = KESIAN BETUL PENGUNDI2 CH DIKERJAKAN PH, TAK HABIS2 BUANG MASA MENGUNDI. DULU SALAHKAN BN RASUAH SEKARANG PH PULAK BUAT BENDA SAMA = ISU SALIB BUKANLAH SEBAB FOBIA TAPI NAK BUAT LAMBANG BIARLAH KAT GEREJA. NAK BAGI ONG LAH KONON. KENAPA BILA BISNES BUAT LAMBANG MASJID DAH TU KENAPA TAKUT SANGAT DENGAN ANGKA 4 = ISU ADIB ELOK SANGAT DI PANASKAN SETIAP PRK SUPAYA PH CEPAT SERAH KUASA KEPADA GS = KEMAJUAN MODEN BUKAN BERERTI BEBAS BERBOGEL DAN BERPESTA SEKS SEPERTI YANG DIMAHUKAN PUAK LIBERAL DAN BUKAN JUGA BEBAS MENUKAR JANTINA = ELOK BENARKAN PAS PERINTAH NEGARA SEPENGGAL KERANA PAS PERNAH TADBIR NEGERI PALING MISKIN DAN HUTANG BERTOMPOK TINGGALAN BN TAPI TERUS SURVIVE HINGGA SEKARANG = KALAU ISU ISLAM/MELAYU TAK BOLEH JADI BAHAN BERKEMPEN, NAK KEMPEN APA LAGI? HARAMKAN PARTI KAFIR HARBI DULU YANG ANTI PERLEMBAGAAN SEBELUM CAKAP LEBIH =

      Delete
    4. Berikut ialah antara sebab2 Mr J digelar J ubo dan Anjing Gila:

      "PH naik dengan segala fitnah dan janji"- tarak fakta

      "Akhirnya madu yg diharap rupanya hanya susu masam." - tarak fakta

      " Hari hari kena kencing masihkah belum serik?" - mengarut

      Keadaan negara makin kucar kacir dari segi agama, politik dan ekonomi." Ha nya pendapat peribadi / personal opinion kamu.

      Seluruh komen takda fakta. Anjing Gila.

      Delete

    5. Pasal anak Najib nak kaitkan Al Jibo dengan Nabi:

      Fakhrul Tawang

      Aik nak samakan Nabi dengan Pendekar Bugis ke. Nabi tak simpan duit cash beratus juta kat rumah, sekejap kata tak ada 2.6 billion dlm acc, sekejap kata ada. Bini Nabi tak ada pakai handbag dan barang kemas sampai beratus juta.

      Magen Mac
      Dengar dari ustad peningalan harta peribadi Baginda Nabi hanya sekadar bawah RM100.....

      Najib di kata masih ada US4.5 biliun dalam akaun2 yang tak dibekukan.

      Anatta Zen

      Dah jadi perjuangan nabi pulak. Geli hati aku dengar. Hadi pun agaknya bila dengar tersengeh2.
      Sendiri buat, sendiri tanggunglah. Lebeh baiklah dapat balasan kat dunia ni dari balasan kat akhirat nanti. Berganda2 lebeh teruk.

      Delete
    6. Langganlah fitnah banyak banyak GNM. Kemudian sebarkannya. Apa takut akhirat. Tun boleh bagi syafaat??

      Delete
  3. Kita pun tak faham, mcm mana TDM berfikir
    Boleh dikatakan, semua janji, dia ini mungkir
    Kat akhirat nanti dah pasti dia akan jadi fakir
    Tak tau ler nasib, berdepan mungkar nangkir

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete
    Replies
    1. This comment has been removed by the author.

      Delete
    2. Anonymous = GENG NAJIB yang selalu menjilat Najib.

      Najib janji Cekap, Amanah & Bersih. Tapi tahi dia bersepah. Curi wang rakyat berbiliun di 1MDB.

      Delete
    3. Mudah nak faham Tun M. Beliau yg membangun & meletakkan negara di peta dunia. Beliau 'Straight Man' tidak menggasak 'jantan-betina-depan-bekakang', dan tetap setia pd Tun Siti Hasmah.

      Kejora & bang nuar ada persamaan, SELISIH....!!

      Delete
    4. Wak suman dah tua nak mampos masih buat fitnah...

      Madey sondol harta negara untuk kroni dan anak branak wak suman tak kisaah......

      Delete
    5. Meh jumpa aku agar 'otak gay & sewel' kau tuu aku betulkan allignmentnya. Berani ker kau.....,??

      Delete
    6. Anon, kita teruskan usaha sedarkan keldai keldai Tun ini. Taksub dia sama dengan taksub kaum Nabi Nuh as yg sembah patung. Lagi Nuh as berdakwah lagi kaumnya kerumun keliling patung patung sembahan mereka untuk pertahankannya. Begitu malang nasib kaumnya. Akhirnya tewas dilanda ombak. Malangnya manusia tidak fikir Tuhan dan baik buruk perbuatan hingga ke saat sakarat. Ketika itu sudah terlambat.

      Delete
    7. PH = PAS MESTI BERHATI-HATI MELANTIK MP ORANG SEPERTI MuJAHAT, KULIT SAMAK & MAT SYABU MEREKA BUKAN SAHAJA BAWA LARI KERUSI BAHKAN MEMBURUKKAN IMEJ ISLAM = UMNO JATUH DITIMPA TANGGA SUDAHLAH HARTA DIRAMPAS MP-MP PULA KENA KEBAS NASIBLAH KAU UMNO MASA PEGANG KUASA TAK BUAT BETUL-BETUL JAGA ISLAM = SARAWAK REPORT MAKAN DEDAK MAT DIR & TOKONG ITU SEBAB DOK CARI SALAH PAS DAN RAJA MELAYU = BUDIN DULU KUTUK ANU WAR SEKARANG AMPU PULAK DAPAT DEDAK BARU TAK = MAT DIR THE GOD FATHER OF CONSPIRATOR = DAH SAHIH PENJENAYAH SODOM MASUK PENJARA 10 TAHUN PH MASING PUJA ORANG TU INIKAN PULA JIBENG YANG BELUM ADA APA-APA KEPUTUSAN MAHKAMAH LAGILAH PUAK UMNO PUJA = PAS PATUT SAMAN MP-MP PENGKHIANAT SEPERTI MuJAHAT, KULIT SAMAK & MAT MIDIN YANG MEMBUAT KEROSAKAN TERHADAP PARTI, NEGARA DAN AGAMA = PALU SULAWESI DI BALA KAN OLEH ALLAH KERANA LGBT DENGAN TSUNAMI DAN GEMPA BUMI MAKA INSAFLAH WAHAI PENYOKONG PH KEMBALILAH PERJUANGKAN HUKUM ALLAH YANG SEBENAR = TUMMY TOM CAT BUAT HAL LAGI NAK JUGA BAGI CALON PAS LAYAK JADI MP PD WALAU TIADA FREE PARDON = MuJAHAT BUAT HAL LAGI NAK TAMBAH BIAKKAN LAGI ANAK LUAR NIKAH DAH ANGKA SEKARANG RATUSAN RIBU = DULU KITA ORANG KUTUK JUGA POK JIB TAPI SEKARANG KESIANLAH PULAK BUKAN APA PH NI AMAT TERUK SANGATLAH = PLURALISME & LIBERALISME LIL ALAMIN = LEPAS SATU-SATU KELUAR BENDA TAK ELOK DARI PH KALAU DIBIARKAN MACAM-MACAM BALA BENCANA TUHAN AKAN MENIMPA BALA EKONOMI BALA HURA HARA MASYARAKAT BALA BENCANA ALAM = MP UMNO LEPAS SORANG-SORANG KENA TAHAN LEPAS NI BUNGKUSLAH UMNO TAKTIK YANG TELAH DIJANGKA JIKA MAHA ZALIM PERINTAH = PATUT LA GAMUDA KENA TAMATKAN KONTRAK RUPANYA MAJORITI PEKERJA BUMIPUTRA = FIRAUN MODEN GUNA TEKTIK PENJAJAH PRIBUMI MALAS = KEPADA PENGUNDI PH PRU-14 YANG MENYESAL UNDI PH JANGANLAH MENYESAL DAN BERPUTUS ASA KEMBALILAH KEPADA KEBENARAN SEPERTI YANG DIKEHENDAKI OLEH ALQURAN & SUNNAH BAIKI DIRI DAN UNDILAH PIHAK KETIGA IAITU PAS AND THE GENG SUPAYA DAPAT MEMBERI WAJAH BARU KEPADA MALAYSIA = KAMI TELAH YAKIN SEJAK SEBELUM PRU-14 LAGI AKAN BERLAKU PERKARA MALANG KEPADA RAKYAT MALAYSIA KERANA MEMILIH PH AKAN TETAPI KERANA TERLALU TAKSUB MEMBUANG JIBENG MEREKA TELAH TERLANJUR = GS BAIK TAPI DIANGGAP JAHAT = PH JAHAT TAPI DIANGGAP BAIK = SEGALA JANGKAAN TENTANG PH ADALAH TEPAT KERANA KAMI TELAH MENGENALI FIGURE SEPETI MAT DIR, ANU WAR-WAR, MuJAHAT, TOKONG DLL = NEGARA SEMAKIN HARI SEMAKIN TERUK DI BAWAH PH = PAKAR BISNES BUAT HARTA PAKAR HANCING JUAL HARTA = ERA BN MAHKAMAH DOK BELAH BN ERA PH MAHKAMAH DOK BELAH PH SPRM PUN SAMA = NASIB LA KAU JIBENG MASA KAU PEGANG KUASA TAK BALUN HABIS-HABIS MAT DIR. BILA DIA PEGANG KUASA DI HENTAM KAU HABIS-HABIS. TAK PE LA JIB NANTI KAU DAPAT KUASA BALIK KAU BELASAHLAH DIORANG HABIS-HABIS = DEMOKRASI PH PELIWAT BANDUAN PUN BOLEH NAIK JADI MP DAH TU SILAP-SILAP JADI PM PUNYALAH BANGANG BAHALOL = JOM TONG DRAM HANYA ULAS EKONOMI ERA BN-JIB SAHAJA TAK ADIL BETUL. DAH DAPAT DEDAK TAK. MANA DIA BN-MAT DIR LAGI TERUK TAK ADA APA-APA KOMEN PUN = MuJAHAT TAK RISAU DICOP LIBERAL. LAMA-LAMA BOLEH JADI MURTAD TAK TAKUT KE MASUK NERAKA JAHANAM = SITI MASIN DAH TAHU SEKARANG PH TERUK JUGAK BILA DAPAT KUASA = MAT DIR MINTA NASIHAT SI YAHUDI NAK KENAKAN CUKAI BARU SAMPAI ORANG MATIPUN KENA BAYAR = TUMMY TOM CAT KURANG PENGALAMAN TAKUT JADI KETUA PENDAKWA IMDB TIDAK SEPERTI AG-AG SEBELUMNYA = SST 10% TAPI HARGA BARANG NAIK 40% = PH & BN PENGKHIANAT RAKYAT TIDAK GUBAL AKTA ANTI LOMPAT PARTI = BN ROSAK KERANA SEKULARIS, NATIONALIS DAN KAPITALIS = PH TAMBAH PARAH LAGI KERANA DI TAMBAH LIBERALIS, PLURALIS DAN MALAYSIAN MALAYSIA = MPS UMNO FOR SALE. RM20M AUCTION PRICE = ADAKAH ANU WAR-WAR SEORANG PELIWAT. JIKA BUKAN MAHA ZALIMLAH PELIWAT SEBENAR. SEORANG MESTI JADI PELIWAT SEBENAR = ELOKLAH TOK DIR LETAK JAWATAN. DAH DEKAT DENGAN PINTU KUBUR SELANGKAH JE LAGI. DULU DAH PEGANG 6 PENGGAL. JIBENG PUN DAH JATUH. APA NAK TUNGGU LAGI. NANTI TAK PASAL-PASAL ORANG KATA TAK HABIS-HABIS KENCING = BIARLAH PULAK LEPAS NI PRESIDEN PARTI FREEMASON MALAYSIA PULA KENA HENTAM = MAT SYABU BUKA AIB ATM DAH TU MAT SABUN PULA PULAK KATA JANGAN BUKA AIB

      Delete

    8. Mr J ubo Anjing Gila cakap panjang lebar pasal Nabi. Tapi dia Babi. Mana lah apa yang dia kata ada makna.

      Bila Nabi Muhammad menjelma, babi diharamkan. Jenis kamu di buru, di panah, dibiarkan bergelimpang. Tapi sekarang bila kau didapati bergelimpang di tepi jalan, akan di panggil ambulan. Sebab mahukan kamu hidup lagi, merasa the wrath of God and mankind on earth for as long as possible.

      Delete

    9. Pasal anak Najib nak kaitkan Al Jibo dengan Nabi -

      Zahari Karim

      Isteri nabi ramai tapi xada seorang pun pakai beg ratusan ribu dan barang kemas berjuta2 nabi ambil duan kurma alas tempat tidur kadang2 terpaksa ikat perut tahan kelaparan

      Zainal Iz

      Yassir Bustami Kau nih nak kena ludah ke muka ke hape? Najib penyamun rakyat yg menipu SELURUH DUNIA dan merompak BERBILLION wang rakyat Malaysia,

      Jeff Wahab

      Nak samakan penyamun dgn Nabi pulak budak ni..merapu dah..

      Delete
  4. Mungkir janji sifat orang munafik ..

    Ada gaung u turn....tak ade gaung pon u turn jugak...jenis kaki u turn...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jika mungkir janji sifat munafik, ENGKAULAH MUNAFIK yg tak pernah muncul menampilkan diri berdepan muka dgn aku setelah ditetapkan bersama.

      Delete
    2. Wak Suman...Apa pendapat Wak tentang isu ijazah palsu YB PH ni haaah????

      Pengerusi DAP Perak, Nga Kor Ming mempertahankan ADUN Tronoh, Paul Yong Choo Kiong, yang dikatakan memiliki Ijazah Sarjana dalam Pentadbiran Perniagaan (MBA) daripada universiti yang diragui iaitu University of Akamai, di Amerika Syarikat.

      Senang cerita, kalau universiti berkenaan wujud dan ADUN berkenaan telah hadir belajar di universiti berkenaan, tidak ada masalah pun walaupun universiti berkenaan bukan mendapat akreditasi dari kedua-dua Kerajaan Malaysia dan Amerika Syarikat.

      Yang jadi masalah adalah sekiranya Ijazah Sarjana berkenaan adalah sijil terbang atau sijil beli secara online daripada apa yang diistilah sebagai 'degree mill'.

      Logikkah Paul Yong Choo Kiong ini pergi belajar di Amerika Syarikat di mana alamat untuk universiti berkenaan adalah sebuah studio apartment seperti dalam gambar yang telah tular di media sosial tu?

      Logikkah kalau seseorang seperti Paul Yong yang tidak memiliki Diploma atau Ijazah Sarjana Muda boleh buat Sarjana keeer???

      Kami di blog ni menunggu dengan penuh minat akan pandangan Wak yang bernas tu..boleh kan Wak???? Sila jawab soalan yang ditanyakan tu..jangan alihkan tiang gol yeer!!!!

      Delete
    3. Berani wak suman tua nak mampos tak sedar diri bagi komen...

      Delete
    4. Apa lagi budak'budak sewel merepek nih.....??
      Orang ambil Cambridge Examination, kau pulak ambil pemeriksaan Woodbridge......!!

      Delete
    5. Wak Suman..Agak2 Wak lah..adakah jawapan Wak tu memenuhi kehendak soalan saya di atas haah????

      Delete
    6. Wak suman...jangan terlalu ghairah untuk menjadi ahli di Sepital Woodbridge..bukan apa2, mana lah tau doa dan hajat Wak tu dimaqbulkanNya pulak satu hari nanti...betul tak Wak ????

      Delete
    7. Ohh dah kira pandai ler gamaknya, yer....!!

      Apa kata kita berjumpa nak kenal pasti kesahihan & keaslian kau, bukan ciplak rompak.....??

      Delete
    8. Wak...,wak. Sampai bila nak pertahan kebatilan? Ubahlah arah dari jalan kesesatan ke cahaya kebenaran.

      Delete
    9. PH = BN & PH KERJA PECAHKAN REKOD BURUK DUNIA. BN PECAHKAN REKOD DENGAN MEMBERIKAN KEWARGANEGARAAN PERCUMA KEPADA SEMUA WARGA NEGARA ASING MENYEBABKAN MEREKA MENGUASAI EKONOMI NEGARA KERANA TIDAK HIRAU HALAL DAN HARAM. PH PECAH REKOD DENGAN MEMBERI ORANG TUA BANGKA JADI PM DAN WAITING PM. SELEPAS EKONOMI TERLEPAS DARI TANGAN MELAYU BERI PULA KUASA POLITIK KEPADA BANGSA ASING = BANGSA ASING BUKAN NAK BERSYUKUR DAN BERTERIMA KASIH. MEREKA HIDUP SENANG DAN MEWAH DI BUMI MELAYU SEHINGGA BANGSA MELAYU SENDIRI MEREMPAT. BANGSA ASING TIDAK AKAN MENIKMATI APA YANG MEREKA DAPAT PADA HARI INI JIKA MEREKA HIDUP DI TANAH BESAR CHINA DAN INDIA = KINI BANGSA ASING HENDAK RAMPAS SEGALANYA DARI TANGAN MELAYU DENGAN BANTUAN MELAYU BANGSAT DAN PEMBELOT = CROOKED PM BANGKITKAN LAGI PASAL SUBSIDI, SAJA NAK KENCING RAKYAT MALAYSIA, TAK PAYAHLAH ZAMAN SEKARANG SATU DUNIA DAH TAHU. KRONI SAMPAI HABIS KAUT SAMPAI HARTA NEGARA TINGGAL KUAH JEE. NAK BAGI KEPADA RAKYATPUN BERKIRA. YANG JADI BILLIONAIRE TU YANG DAPAT SUBSIDI LAH TU KALAU TIDAK MANA BOLEH JADI KAYA RAYA MACAM TU, BAGI LESEN, PERMIT, TANAH, MONOPOLI SATU-SATU BISNES, DAH TU KATA MELAYU MALAS, SEBENAR MAHA KENCING NI NAK BUAT PROJEK LAIN BUANG DUIT, JAMBATAN BENGKOK LAH, 3RD NATIONAL CAR LAH, SAJALAH NAK HAPPY GO LUCKY GUNA DUIT RAKYAT, NANTI DIA YANG DAPAT NAMA, PAYAH BETUL MELAYU JADI YAHUDI NIE, MENJAJAH BANGSA SENDIRI = P. PANDIR TAK SEDAR DAH TUA NAK MAMPUS SIBUK JADI BARUA DAP NAK BUANG MELAYU&ISLAM&RAJA. TAK TAKUT MUNGKAR NAKIR TUNGGU NAK BELASAH DALAM KUBUR = NAK TAHU MACAM MANA BODOH PH, TENGOKLAH PERANGAI SIGARAGA BUDAK MENTAH BERHINGUS CAKAP MEREPEK-REPEK TAK SEDAR JADI KALDAI DAP = SIAPA TUAN? SIAPA KULI? BANGSA MANA KUASAI EKONOMI DAN POLITIK NEGARA? BANGSA MANA BERSUSAH-PAYAH MENJAGA PERBATASAN DAN PERAIRAN NEGARA?BANGSA MANA MENGAWAL KEAMANAN BANDAR DAN KAMPUNG? KUIL, TOKONG BERSERAKAN MERATA TEMPAT, APA LAGI YANG BANGSA ASING MAHU? BANGSA MANA PALING RAMAI MISKIN? NEGERI MAJORITI BANGSA MANA YANG PALING TERABAI?= KAMI SOKONG NAJIB JATUH TAPI KAMI MENENTANG SEKERAS-KERASNYA USAHA JEJASKAN BANGSA DAN AGAMA KAMI DAN TANAH TUMPAH DARAH KAMI = KEADAAN TERDESAK BEGINI MEMAKSA PAS DAN UMNO MEMBULATKAN GAGASAN POLITIK SATU LAWAN SATU DI PRU=15 = TOK PAU TAK PAYAH BERLAGAK ALIM LEBAI DAH TENTU LOMPAT PARTI HUKUMNYA HARAM, MAHA DAYUS PLAK SYIK TAPIS DAH TU BOLOS = KEMENTERIAN BARU HAL EHWAL LGBT DI BAWAH MENTERI DATO` SERI MuJAHAT = MP2 UMNO DOK BERLAGAK BERINTEGRITI PATUT DIAM JE LAH JIBENG TU SAMPAI MAHKAMAH PUTUSKAN, KORANG JUGAK DULU BERMATIAN DOK SOKONG DIA SEBELUM PRU-14, DAH JADI MACAM PH GUILTY UNTIL PROVEN INNOCENCE , POODAH = MALAYSIAN MALAYSIA DAH DAPAT KUASA, LANGKAH SETERUSNYA IALAH MENGHANCURKAN ISLAM MELAYU YANG SEMEMANGNYA TELAH DILEMAHKAN SEMASA PEMERINTAHAN BN YANG TUNDUK KEPADA TUNTUTAN MCA/MIC = MANA ADA HUTANG BAGUS BODOH, BON SAMURAI TU HUTANG BUNUH DIRI NAMA NYERR = MAHA FIRAUN PEMIMPIN ULTRA MALAY TELAH MENCETUSKAN PERISTIWA BERDARAH 13 MEI UNTUK MENJATUHKAN TUNKU SEPERTI YANG DICERITAKAN OLEH TAN SRI GHAZALI SHAFIE = MAHA ZALIM JANGAN SALAH GUNAKAN KUASA DIBERI RAKYAT UNTUK MEMCETUSKAN KERESAHAN MASYARAKAT DENGAN ISU ISLAM MELAYU. SIAPA YANG MULAKAN ICERD, UAE & LGBT KALAU TIDAK PUAK HAPRAK KAMU. KAMU SEMUA AGEN FREEMASON = TOKONG TAK PAYAH NAK SUSAHKAN MASYARAKAT YANG TELAH SUSAH DENGAN KENAKAN UNDANG-UNDANG BARU CARI PASAL NAK TAMBAH KANTUNG PH. BUAT LAW TO CONTROL POLITICAL FINANCING DULU. MANA KAMU DAPAT DANA SEHINGGA DAPAT TUMBANGKAN KERAJAAN BN. BUKANKAH DARI ISRAEL DAN IRAN? = MAK LAMPIR DAYUS MASUK PARTI DAYUS BERSAMA MAHA DAYUS MAHUKAN PULUS = TOK PAU DAH KENA HINA DAN DIPERLECEH OLEH MAK LAMPIR, JADI AHLI KELAS KEDUA, TUNGGU APA LAGI BELAHHH LAAA = MAHA BELIT PADAM ELEKTRIK SELURUH NEGARA NAK BUAT IPP = YANG PENTING DAKWA, PERBICARAAN TAK PENTING, MASYUUUUUKKKK =

      Delete
    10. Macam ler dia, lebai2 janggut sekeciput ada lesen besar tentukan qadar orang di akhirat.

      Hiiiii, gelinya........!!

      Delete

    11. Pasal anak Najib nak kaitkan Al Jibo dengan Nabi -

      Mahamad Isa

      Hahaha....nk samakn dgn perjuangan nabi konon, pengikut nabi dari sikit menjadi ramai, perjuangan umno pengikut dari ramai menjadi sikit, gi lap buih ajelh jib

      Aidi Kelang

      jauh sangat mcm antara langit dgn bumi kau nak samakan nabi org yg paling mulia dgn sipenipu dgn sipengkhianat wang negara najib ni.

      nabi xkahwinkan anaknya dgn membazirkan wang berjuta2 ringgit. rosak minda kau ni

      Bin Dawood

      Isteri2 Nabi semuanya wanita terpilih yg warak....bini Najib pulak ...aurat pun entah kemana....belum perangai lagi...

      Jonit Monit

      zaman Mahathir walaupun orang gelar mahafiraun tapi terbukti meninggalkan jasa.. klia, menarapetronas, putrajaya, cyberjaya, lebuhraya utara selatan, proton saga..
      Najib?..hutang dan musibah pada negara..

      Delete
  5. Bersatu dan Warisan tak dak masaamas .yg ada masaakah adalah penjilat ² Anwar Ibrahim termasuk Shahabudin husin.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dia tak menjilat - istilah itu di khaskan untuk GENG NAJIB yang selalu menjilat Najib.

      Budin membodek, angkat bontt Bang Non, pakai kayu tiga.

      Delete
    2. Satu Msia tau...Menteri Kewangan, Lim Guan Eng@Ah Beng@Nobita mempunyai blog / portal beliau sendiri (limguaneng.com).

      Kepala (header) blog beliau jelas terpampang motto beliau iaitu "Competence, Accountability, Transparency).

      Di dalam biodata beliau ada tertulis beliau berkelulusan daripada Monash University, Australia dalam jurusan Bachelor of Economics dan adalah "qualified professional accountant" sejak 1983.

      Semakan oleh rakyat ke atas laman sesawang Monash University mendapati Lim Guan Eng menamatkan pengajiannya di universiti berkenaan pada 11/04/1984.

      Persoalannya,

      1. Bagaimana Lim Guan Eng layak sebagai "qualified professional accountant" sejak 1983, sedangkan beliau habis belajar tahun 1984?

      Adakah Lim Guan Eng adalah seorang pengembara masa (time traveler)?

      2. Di Malaysia, seseorang yang hendak diiktiraf sebagai Akauntan Bertauliah perlu mendaftar dengan Malaysia Institute Of Accountant (MIA).

      MIA bukan sebarang pertubuhan. MIA tertakluk di bawah Akta Akauntan 1967. Carian nama Lim Guan Eng di laman sesawang MIA tidak menemui nama beliau.

      3. Adakah seorang graduan Ekonomi boleh diiktiraf sebagai Akauntan Bertauliah? Kecuali mendapat pengecualian daripada pihak Majlis, Part I, First Schedule, Seksyen 14 dan 15, Akta Akauntan 1967, hanya membenarkan jurusan 'accountancy' sahaja untuk memohon sebagai Akauntan Bertauliah.

      Antara syarat menjadi Akauntan Bertauliah adalah seseorang itu mesti mempunyai pengalaman praktikal kerja dalam bidang akauntan dan bekerja di dalam industri yang diluluskan oleh Majlis sekurang-kurangnya 3 tahun.

      Ternyata...Lim Guan Eng lagi hebat. Belum habis belajar sudah menjadi Akauntan Bertauliah!!!

      Kesimpulannya, adakah Lim Guan Eng berbohong apabila beliau mendakwa beliau adalah "qualified professional accountant"?

      Mohon agar kau tolong beri pencerahan berkaitan isu tu...boleh tak bhai?????

      Delete
    3. Apa lagi budak sewel merepek nih.....??
      Orang ambil Cambridge Examination, kau pulak ambil pemeriksaan Woodbridge......!!

      Delete
    4. Wak suman...jangan terlalu ghairah untuk menjadi ahli di Sepital Woodbridge..bukan apa2, mana lah tau doa dan hajat Wak tu dimaqbulkanNya pulak satu hari nanti...betul tak ????

      Delete
    5. Ohh dah kira pandai ler gamaknya, yer....!!

      Apa kata kita berjumpa nak kenal pasti kesahihan & keaslian kau, bukan ciplak rompak.....??

      Delete
    6. PH = DI NEGARA MAJU MANA ADA JAMINAN MAHKAMAH SAMPAI HARGA JUTAAN HANYA GOVERMENT OF THE APE SAHAJA BUAT GITU = NELSON MANDELA MENJADI TAHANAN POLITIK KERANA MEMPERTAHANKAN BANGSANYA AKIBAT DASAR APARTHEID, ALJUBURI PULA DITAHAN KERANA KORUP DAN MASALAH PERIBADI JADI JANGAN DISAMAKAN KEDUANYA = JAMINAN MAHKAMAH BEGITU TINGGI SEKALI MENUNJUKKAN SESEORANG ITU BERSALAH SEHINGGA DIBUKTIKAN SEBALIKNYA = KULIT SAMAK SEJAK JOIN PARTI KUALI DAH JADI BANGANG. APA DIA INGAT JACK MA KUALI MACAM DIA KE = ASAL BERKENAAN ISLAM ADA JE NAK KRITIK. PASAL KHITAN PUN TAK PUAS HATI. JIJAH&IJAH TAK BERKHATAN KE = ALJUBURI NAK MINTA PAS KRITIK PASAL IMDB. TAK TAU KE TENGAH PROSIDING MAHKAMAH KAN JADI HINA MAHKAMAH PULAK. KERJA KAU CEPATKAN KEPUTUSAN BIAR RAKYAT TAHU = HEBAT PH MENTERI TAK ADA PARTI PUN BOLEH HURU HARA KAN NEGARA = MEMANG BENAR KERAjaan BERUK, BARU 6 BULAN PERINTAH NEGARA DAH LUPA TUNTUTAN MALAYSIA BARU NAK TELUS NAK DEMOKRASI, SEKARANG DAH JADI AUTOKRASI LEBIH TERUK DARI BN, = HIMPUNAN 8 DISEMBER BESAR MAKNANYA KERANA TELAH DIPERMAINKAN OLEH KAFIR DAN MUNAFIK. WALAUPUN SETAHUN JAGUNG MEMERINTAH MEREKA SUDAH MENCABAR ISLAM MELAYU DENGAN PELBAGAI CUBAAN. JADI APA SALAHNYA RAKYAT MEMBERI ISYARAT SUPAYA LEBIH BERHATI-HATI = SIAPA PETANI SIAPA PEKEBUN, TIDAKKAH MEREKA SEMUA BANGSA MELAYU. NEGERI MANA PALING MISKIN. TIDAKKAH NEGERI MAJORITI MELAYU = KALAU DIKUMPUL ASET TOKEY BANGSA CINA TENTU KEKAYAAN MEREKA MELEBIHI NEGARA. DENGAN ASET SEBANYAK ITU MRREKA DENGAN MUDAH BOLEH MENUMBANGKAN NEGARA = RAJA GULA BAWA LARI HARTA MALAYSIA KE HONG KONG, RAJA BOLA BELI KELAB LUAR NEGARA = MAHA KRONI DALAM MASA 10 TAHUN PERTAMA PENSWASTAAN TELAH SWASTAKAN 75 SYARIKAT KERAJAAN MENYEBABKAN KRONI MEREKA TERMASUK ANAK MAHA BELIT MENJADI BILIONARE HANYA DALAM MASA 8 TAHUN SAHAJA KE-9 TERKAYA. KRONI ALJUBURI TERLIBAT SAMA. SELEPAS 1993 LEBIH BANYAK DISWASTAKAN. ANAK MAHA KRONI ADA 203 SYARIKAT 12 LISTED COMPANY TETAPI MAHA BELIT BERDALIH KAYA DENGAN USHA SENDIRI = PH KACANG LUPAKAN KULIT = KERAjaan PH TAK PANDAI JANA EKONOMI HANYA TAHU POTONG SANA CANTAS SINI = ICERD BARU TANGGUH BUKAN BATAL LAGIPUN BANYAK LAGI TEKANAN DARI LUAR PASTI MENERJAH KEDAULATAN ISLAM MELAYU = DEMO 8 DIS. BANYAK ISU YANG HENDAK DILUAHKAN RAKYAT BUKAN HANYA ICERD KERANA SEJAK PH PERINTAH NEGARA PELBAGAI ISU YANG TIMBUL YANG MERESAHKAN RAKYAT = MENTERI PH LEBIH GEMARKAN MENUNJUKKAN KUASA DARI MERAIH HATI RAKYAT = PARTI KADOK BERSATU TERIMA LAGI 3 EKOR KADOK JADI AHLI, SEKIAN DIMAKLUMKAN = PM-4 SWASTAKAN SYARIKAT KERAJAAN, PM-7 SWASTAKAN GLC PLAK, BALIK-BALIK PUSING SITU JUGAK, AKHIRNYA YANG KAYA IALAH KRONI, BILA RUGI BAIL OUT RAKYAT TANGGUNG = MELAYU TIDAK ISTIMEWA KERANA TANAH INI ADALAH TANAH MEREKA. YANG ISTIMEWA IALAH PENDATANG YANG MENDAPAT PELBAGAI KEISTIMEWAAN = SEBELUM PERUSUH MEMBELASAH PENJAWAT AWAM PEMIMPIN PH TELAH BERTALU HENTAM MEREKA = BERITA SENSASI : 5 EKOR LAGI KADOK JADI AHLI PARTI KADOK BERSATU. HARAP MAKLUM = MAMAK BENDAHARA BELASAH PENJAWAT AWAM 6 BOMBA MATI, BELASAH LAGI 1 PARAH. PENJAWAT MELAYU ITULAH YANG KENA KUTUK DAN DIPERLUKAN SAAT KECEMASAN DAN MENGGADAI NYAWA = PH RACIST BUKTINYA RUSUHAN KUIL KENAPA TANGKAP MELAYU SAHAJA MANA INDIA TAK KENA YANG BAKAR KERETA DAN PUKUL HAMPIR MATI PENJAWAT AWAM = PENYOKONG PH GANGSTER PEMIMPIN PH PUN GANGSTER HABIS KUCAR KACIR SATU NEGARA = ICERD BERMAKNA HAPUSKAN SEKOLAH KEBANGSAAN CINA DAN INDIA DAN MEREKA HENDAKLAH PULANG KE NEGARA MASING-MASING = BANGUNAN TINGGI NAMA MEREKA, PROFESIONAL NAMA MEREKA, HARTA NEGARA HABIS DIKAUT TAPI MEREKA MASIH MENGHARAPKAN KERAJAAN BANTU BANGSA MEREKA = MAHA KELING KEDEKUT NAK MAMPUS SUKA SANGAT KACAU PENJAWAT AWAM. TAK TAHU KE DIA RAKYAT MALAYSIA MAKIN BERTAMBAH RAMAI. NISBAH SEBENAR ADALAH BERPATUTAN = ALKISAH EXAM SPM 2018 : SEKOLAH CINA MENDAPAT SOALAN BOCOR. SOALAN PULAK LUAR TARAF DAN ADA YANG TIDAK MEMPUNYAI JAWAPAN DAN MACAM-MACAM LAGI PERSOALAN. MAKIN TERUKLAH DIKERJAKAN PUAK HAPRAK = PARTI KUALI NAMPAK SANGAT SOKONG SYIAH BILA PERSOAL SAUDI SERANG YAMAN. KENAPA TIDAK DISOAL IRAN SERANG SYRIA =

      Delete
    7. TongGeng dah mula merapu dgn tulisan zaman batu.

      Delete

    8. Pasal anak Najib nak kaitkan Al Jibo dengan Nabi -

      Akatsuki Deidara

      Ni penghinaan ke atas junjungan Nabi kita Muhammad ï·º. Baginda x pernah hidup bermewah walaupun baginda mampu!

      Semoga laknat Allah kepada yang menghina Baginda. Semoga Allah turunkan keaiban kepada si penghina di dunia dan akhirat!

      Kancil Guesthouse

      Nabi memperjuang kan agama dan umat dia..
      Bapak kau mecuri duit rakyat the mecamar nama baik agama.

      Ki Rin
      mmg BAPAK SEGALA BANGSATTT!!! MIND UR WORD KEPALA BANA KAU NAJIB

      Delete
  6. Bro Budin, saya ahli Warisan tapi saya rasa ada baiknya kalo Bersatu dtg Sabah as a check n balance.
    Warusan ni sgt lembab. Kadang2 saya perhatikan lebih tetuk dari BN dulu.
    Warisan mcm tidak mndengar rintihan raayat Sabah sendiri.
    Perlantikan Ketua Kg, contohnya, sampai hari ni belum settle.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waduh, Mali Muyung. Bravo. Amat bagus pendirian sdr.

      Sokong sepenuhnya "kalo Bersatu dtg Sabah as a check n balance."

      Delete
    2. MM, dah sedar kini? Warisan lebih teruk dari BN. Sebenarnya di Semenanjung pun Tun lebih teruk pada DSN dan PH lebih teruk pada BN. Keadaan ekonomi, agama dan politik kini kucar kacir. Mari kita doa dan usaha gabungan Ummah akan ranapkan dusta PH.

      Delete
    3. Si jongang pun tak nak ketinggalan merapu.
      He he he

      Delete
    4. PH = MELAYU HANYA 10% SOLAT 5 WAKTU PATUTLAH BILA MENGUNDI PANGKAH KAFIR DAN MELAYU MUNAFIK. APAPUN BOLEH DIMAAFKAN LAGI SEBAB MELUAT DENGAN JIBENG. TAPI PRU-15 PASTIKAN PANGKAH GS = PRESIDEN PARTI FREEMASON MALAYSIA MINTA MELAYU BELAJAR BAHASA CHINA TAK KE BIOL PATUT MINTA KAUM CHINA LAH BELAJAR BAHASA MELAYU. DIA TAK TAHU KAH ADA YANG TINGGAL LAMA BERANAK PINAK MASIH TAK TAHU BAHASA MELAYU. BANGLA DATANG LIMA ENAM BULAN DAH TAHU CAKAP MELAYU = TOKONG MANA NAK INSAF DALAM KEPALA HOTAK DIA KERJA NAK JATUHKAN ISLAM MELAYU JE MANA DIA NAK TOLONG TEKSI MALAYSIA DAN NEGERI PANTAI TIMUR BETUL TAK = JIBENG DAH TERPAKSA INSAF KAN MANA DIA ADA KUASA LAGI = CROOKED PM JE YANG TIDAK INSAF KATA NAK LETAK PANDAI MENGACAH BERLAKON YEA = SIGARAGA DOK SIBUK BALA RASUAH. BN & PH SAMA-SAMA RASUAH JE MEMAMG RAKYAT MALAYSIA BANYAK KENA BALA SEBAB MEREKA = DAP BANYAK BUAT BALA. BALA NEGERI DENGAN TANAH RUNTUH DAN RATUSAN BANJIR. BALA NEGARA DENGAN BALA EKONOMI. RAKYAT SUSAH RAMAI MENGANGGUR DAN BERHENTI KERJA. KERJA TUDUH JIBENG YANG HILANG KUASA = PANDIR JASIN TUDUH SABOTAJ DALAMAN. SEDARLAH DIRI SIKIT SEBAB KAU BUAT TAK BAIK LAH ORANG MARAH KAU = MAK LAMPIR HATI TISU TAK SEDAR DIRI DARI MANA DATANG. LUPA BANGSA LUPA PERLEMBAGAAN NAK BUANG MELAYU. BANGSA LAIN DAULATKAN BANGSA SENDIRI. KAU PULAK NAK BUANG BANGSA SENDIRI. KALAU BOLEH AGAMAPUN NAK BUANG SAMA = TOKONG EGO SERANG KELANTAN LUPA PP JIBENG BANYAK BANTU KURANGKAN HUTANG. SI JIBENG PULAK ABAIKAN NEGERI MAJORITI MELAYU. PADAN MUKA JATUH TERJELEPUK. = MAK LAMPIR DAN SIGARAGA JADI BARUA DAP, PUJA KETUANAN BUKAN MELAYU. NON-MALAY DAH KUASAI EKONOMI DAN POLITIK. DIA ORANG BARU TIGA GENERASI KAT NEGARA NI. CUBA BAYANGKAN APA NAK JADI PADA ANAK CUCU CICIT MELAYU SEDIKIT MASA LAGI = MuJAHAT DAN GAY PERGILAH MAMPUS KAU SEMUA. MENTERI AGAMA KERJA BILANG BERAPA GAY KAT MALAYSIA. BODOH PUNYA MENTERI = SEBELUM PECAT PENJAWAT AWAM PECAT DULU MENTERI-MENTERI BODOH MACAM SIGARAGA, TOKONG, MASLAN EHHH MASLEEE, TONY PUAKA DLL = TOK PAU DAYUS JADI KADOK YANG SI MAHA DAYUS PULAK BOLEH TERIMA MASUK PARTI DAYUS, ELOKLAH TU SEMUANYA DAYUS BELAKA = LEPAS NI SATU-SATU PIMPINAN UMNO KENA BERCUTI DAN LEPAS TU TAK ADA LAGI PEMIMPIN LEPAS TU UMNO TERBUBAR SENDIRI = MULA-MULA TOLAK BANGSA SENDIRI LEPAS TU TOLAK AGAMA SENDIRI PULAK, INILAH KERENAH MELAYU PH = JIBENG DAH JADI SAMPAH TAPI MP PH JADI LIPAS & TIKUS JADI ADA BENDA PADA JIBENG YANG MASIH BOLEH PAKAI = TIADA APA PEMBAHARUAN YANG DIBUAT PH HANYALAH MENGULANG APA YANG TELAH DIBUAT BN BAHKAN MENAMBAH PARAHKAN LAGI MASALAH NEGARA = LIBERALIS PH MEMUJA DAN MENDEWA EROPAH SEHINGGA APA SAHAJA YANG DATANG DARI SANA ADALAH SEMUANYA BAIK BELAKA = DENGAN MEMPROMOSI LGBT TENGOKLAH ANGKA GOLONGAN ITU TELAH BERTAMBAH BERLIPAT GANDA = PH HANYA SATU JE MODAL DIA JIBENG SELEBIHNYA KACAU KIRI KACAU KANAN MACAM DAJJAL = MARAHKAN JIBENG KAKI BUAT HUTANG TAPI PH PUN SAMA BUAT HUTANG NAK BAYAR HUTANG, KERJA MAIN GALI KAMBUS JE = PH KERJA DIA TUDUH SANA TUDUH SINI DAKWA SANA DAKWA SINI, BETUL KE SALAH KE BELAKANG KIRA YANG PENTING DAPAT TEBUSAN. SIAPLAH MP PEMBANGKANG LEPAS NI KENA SEDIAKAN RM10JUTA SETIAP ORANG, PANDAI MAHA ZALIM BUAT DUIT. SATU ORANG 50 TUDUHAN KIRA PERANGKAP KENA MANA SATU TAK BOLEH LEPAS = MAHA ZALIM ANTI SUBSIDI ANAK BERANAK DIA SEMUA DAH JADI BILIONAIRE ANGKUT HARTA NEGARA. NAK BAGI RAKYAT MAKAN PUN SUSAH SANGAT, CAKAP LAH TERUS TERANG KEDEKUT ANTI MELAYU. BANGSA CINA DAH KAYA LEBIH DARI KERAJAAN BOLEH PULAK KERAjaan BANTU = TUJUAN HIDUP ADALAH UNTUK BERBAKTI KEPADA AGAMA, BANGSA DAN NEGARA. INI TIDAK PH NI KERJA DIA NAK MEROSAKKAN APA YANG DAH BAIK DAN BAGUS

      Delete
    5. TongGeng dah mula merapu dgn tulisan zaman batu.

      Delete

    6. Mr J ubo Anjing Gila,

      "lebih teruk (dari)pada DSN"? Najib Al Jibo yang curi wang rakyat RM2.6 billion bukan yang paling teruk? Padan lah kau di kata gila.

      Amreeekan pun jijikan dia. DoJ mahu hapuskan kleptocracy dan kata Al Jibo Kleptokrat yang paling teruk di dunia.

      Depa belom keluarkan hasil siasatan the criminal aspects of 1MDB yang depa kata akan buat di lewat tahun lalu.

      Kot depa nak tunggu hampir Pru15 supaya berdentum keluar berita DoJ pun kata Al Jibo ada kelakuan jenayah di 1MDB dan mamposs terus politik dia dan Umno.

      Delete

    7. Pasal anak Najib nak kaitkan Al Jibo dengan Nabi -

      BE Lua

      Rakyat cepat lupa nabi tak akan lupa 2.6billion dlm account peribadi,110 juta cash kat rumah,12 ribu lantai emas,cincin DLL kat Condo...Tiga perkara ini sudah kompon punya Cuma tunggu penjelasan undang undang di mahkamah ....

      Chan Cheng Huat

      Anak yg setia dia akan STAND BY YR FATHER NO MATTER WHAT. Tu tak mmeranjatkan. Tapi bagi rakyat yg faham dan cerdik, tak kan terima pujuk rayu ni.

      Perlukah rakyat bela seorang perompak wang rakyat? Jgn lah rayu2 mcm abah kau tu INNOCENT dan dizalimi oleh PH. Yg jelas, bukan shj Ajib tu bnyak buat salah, malah mak kau pun serupa.

      Jadi mcm mana kita nak bela seorang prompak? Mungkin kau blh lah didik anak kau spy bela orang yg buat jahat.

      Delete
  7. Shafie lebih mesra dan intim dgn tun m sabelum dan salepas pru 14. Adakah budin sangka dia x kenal siapa nuar aljub semasa dia dlm umno. Itu masaalah abang alik lah. X payah nak sujud pd aljub. Lgbt tetap lgbt lah budin oii

    ReplyDelete
    Replies
    1. PH = ICERD ADALAH MALAYAN UNION VERSI MODEN = MELAYU HANYALAH KULI DAN MEREMPAT DI NEGERI SENDIRI TIADA KETUANAN PADA HAKIKATNYA = HANYA MEREKA YANG TIADA PANDUAN HIDUP BERPANDUKAN HUMAN RIGHTS PBB. KITA UMAT ISLAM SUDAH ADA ALQURAN DAN SUNNAH. SEMUA HAK MANUSIA DIJAMIN OLEH KEDUANYA = MAHA ZALIM PEMECAH BELAH MASYARAKAT BILA MENGHASUT PEMIMPIN UMNO KELUAR PARTI = KALAU TIDAK KELUAR KENYATAAN MENGELIRUKAN BUKAN MuJAHAT LAH NAMANYA DULU LGBT, SYIAH DAN SEKARANG TABUNG HAJI. KALAU TAK SALAH BETULKAN. KALAU PENJENAYAH DAKWA. BERTINDAK AKAL LUAR SEDAR SEBAGAI PEMEANGKANG = BERITA SENSASI : 13 LAGI EKOR KATAK DARI DARUL KADOK DIJANGKA JOIN PARTI KADOK BERSATU = MAHA NAJIS GUNA POLITIK KOTOR ALA PENJAJAH PECAH PERINTAH TERHADAP PEMBANGKANG DENGAN KATAK KADOK MELOMPAT = KULIT SAMAK TUDUH NABI MUNGKIR JANJI TAPI DIKUTUK OLEH ONE JIJIK DENGAN MENYALAHKAN PAS = KAPAL AQUA JATUH SEPARUH HARGA AKIBAT MAHA KELENTONG KATA DOJ DAH LULUSKAN SEBENARNYA INI SEMUA PEMBOHONGAN TIADA LANGSUNG BUKTI = TOMMY TOM CAT CAKAP BESAR SYARIKAT DIA SAHAJA TAHU PASAL KAPAL UNTUK BOLOT KONTRAK. INILAH KORUP YANG BERLAKU DI DEPAN MATA MAHA KORUP TAPI DIBIARKAN SAHAJA = KATAK-KATAK DESAK SI KOMEDI LETAK JAWATAM. PATUT MEREKALAH YANG LETAK JAWATAN KERANA MENYIA-SIAKAN AMANAH RAKYAT = MAHA DEDAK KATA JIBENG TABUR DEDAK RUPANYA DIA PENDEDAK NO. 1 NEGARA BILA BANYAK KATAK-KATAK UMNO MELOMPAT = MAHA NAJIS HANYA TERIMA KEPADA TAIK YANG BAIK. HARAP MAKLUM = KULIT SAMAK PATUT TAUBAT LETAK JAWATAN MASUK PONDOK BELAJAR ALIF BA TA SUPAYA MULUT TAK CAKAP MERAPU = BILA MAHA MERAPU KATA MALAIKATPUN BUAT SALAH ADA PAKAR HADAS KATA BETUL....PUNYALA KAKI PENGAMPU PUNYA LOBAI..BAWA AYAT QURAN...MANA ADA AYAT KATA MALAIKAT BUAT SILAP..BAHALOL = MAHA FREEMASON GASAK KOMEDI BUBAR UMNO TAPI DIA DEGIL..MAKA MAHA MULA MAIN POLITIK KOTOR LAIN DENGAN AJAK RAMAI MP LOMPAT PARTI..AKHIRNYA TERBUBAR UMNO DAN TUBUH UMNO 3...ALJUBURI MEMANG JANGAN HARAP NAK MERASA = BANGSA ASING DATANG KE TANAH MELAYU JADI KULI DAH TU DIBERI WARGA NEGARA BERAMAI-RAMAI ITULAH YANG MENDAPAT KEISTIMEWAAN DAH TU KUMPUL HARTA JADI KAYA RAYA MEREKALAH BANGSA YANG ISTIMEWA = MELAYU TIADA KEISTIMEWAAN KERANA MEREKA PERJUANGKAN HAK MEREKA YANG SEMAKIN TERHAKIS = MAHA U-TURN DAH BUAT MACAM-MACAM PUTAR BELIT APA NAK HERAN...SEKALI KATA NAK 2/3 MAJORITI SEKALI KATA NAK PEMBANGKANG KUAT = MAHA ZOMBIE CAKAP TIN KOSONG NAK LETAK JAWATAN..SEKARANG TOKONG PULA IKUT PERANGAI YANG SAMA....KELUAR TERUS LAH PH NAK KENCING APA LAGI = MAHA KACAU TAK HABIS-HABIS NAK USIK ISLAM/MELAYU/RAJA...TERKINI SEKOLAH KEBANGSAAN DIKATAKAN SEKOLAH AGAMA...KATA ISLAM AGAMA SYUMUL KALAU ADA SERBA SEDIKIT APA SALAHNYA = MANA-MANA KELING YANG RASIS MESTI DIDESAK HEBAT SUPAYA LETAK JAWATAN ATAU DIPECAT = PH TAK HABIS-HABIS MAINKAN RAKYAT...SENYAP JEE PASAL PETROL = PARTI BABI HUTAN BILA DITANYA APA LAGI YANG MEREKA MAHU..,MEREKA TIDAK MAMPU MENJAWAB,,,,INI BERMAKNA MEREKA TELAH DAPAT LEBIH DARI CUKUP DAN TELAH ATASI PERIBUMI,,,BERMAKNA MEREKA HANYA INGIN HURU-HARAKAN KEHARMONIAN NEGARA = PATUT DAH JADI KERAjaan PANDAILAH JANA EKONOMI INI TIDAK TAHU POTONG SANA CANTAS SINI,,CARILAH IDEA KREATIF TAMBAH LAGI EKSPORT ATAU KURANGKAN LAGI JMPORT = TOKONG KIT SIAL MARAH SANGAT ISLAM PASAL KRISMAS SEBAB KRONI KUAT DIA JOSEPH NOBITA DAH MURTAD MASUK KRISTIAN = KENAPA NAK TIRU BN APUNGKAN HARGA MINYAK...TURUNKAN SAHAJA RM1.50 DAH TENTU JANJI DITEPATI DAN KALAU TURUN LAGI DAPAT PAU LAGI = KERAjaan HAPRAK KUTUK BN PASAL KORUPSI PATUT AMBIL BERAT PASAL RASUAH SAJA SUDAHLAH INI MELEBIH-LEBIH NAK KACAU KEHARMONIAN NEGARA...TUJUAN SUPAYA RAKYAT LUPAKAN MANISFESTO = ELOKLAH JUGAK MuJAHAT MENGGATAL DARI BUAT KENYATAAN HURU HARA SATU NEGARA = KETIKA PEMERITAHAN KING CHARLES 1 GEREJA TELAH MENGHARAMKAN PERAYAAN KRISMAS KERANA IA SEBENARNYA HARI PAGAN TIADA KENA MENGENA DENGAN JESUS =

      Delete
    2. Apa tuu, skrip zaman batu kerrr......??

      Delete

    3. Najib kata: Ijazah saya sah

      Bekas perdana menteri Najib Razak bersedia membuktikan beliau menamatkan pengajian di Universiti Nottingham, United Kingdom sekitar tahun 19790-an.

      “Tiada masalah,” katanya ketika ditemui di Putrajaya.

      “Sudah tentu ijazah saya sah,” katanya lagi.

      Najib, yang mengkritik pemimpin Pakatan Harapan dalam isu kelayakan akademik, turut menjadi sasaran dalam isu sama.

      Awal hari ini, anggota Dewan Undangan Negeri (Adun) Keranji daripada DAP Chong Zhemin mendakwa Najib tidak menamatkan pengajiannya di Universiti Nottingham.

      Chong berkata demikian ketika mengulas tindakan Presiden MCA Wee Ka Siong yang bertindak menyemak kelayakan pemimpin-pemimpin Pakatan Harapan.

      Chong menyentuh video yang beredar di atas talian yang mendakwa Najib tidak pernah menamatkan pengajian.

      Beliau menuntut menunjukkan transkrip peperiksaan dan salinan ijazahnya.

      Komen aku: Najib pembohong penipu besar lagi. Rahman jpc yang mengawaskan urusan Tun Razak-Najib di Malaysia Students Dept di London di masa itu dah kata Najib tak balik ke England mengambil peperiksaan di universiti selepas ayah nya Tun Razak meninggal dunia.

      Kot Rahman jpc boleh ulang dan tambah kata2 dia berkenaan dengan itu.

      Delete
  8. Chief Batu Api sudah bersuara
    Kerja sekarang cuma nak laga
    Idola naik mesti segera
    Mahathir turun barulah lega!

    Apa ditulis semua tak penting
    Walau fakta jauh tersasar
    Asal Mahathir jatuh terpelanting
    Idola naik upahnya besar!

    Apa pasal nak api Warisan
    Agar Shafie lawan Mahathir?
    Buruk benar sifatnya insan
    Lebih tolol dari Pak Pandir!

    Mintak Warisan sokong Idola
    Cepatkan bab peralihan kuasa
    Perbuatan waras atau pun gila
    Idola janji nak bagi selesa?

    Kalau lupa mari peringat
    Tun dan Shafie hadir sepentas
    Ucapan berdua habis menyengat
    Jatuh BN berlaku pantas!

    Tetiba pulak berbatu api
    Mahu melaga kedua pihak
    Macam dendam tak bertepi
    Siapa yg arah, siapa perahak?

    Buatlah apa nak jatuh Si Tua
    Tegap minda, bukan berpapah
    Pelbagai tuduhan..tiada yang dakwa
    Tak macam banduan takut bersumpah!

    Semua manusia cari kesenangan
    Tapi jalannya mestilah lurus
    Membatu api demi kemenangan
    Tak kira haram,halal dan harus!


    ReplyDelete
    Replies
    1. Budin,

      Dengar tu -

      Semua manusia cari kesenangan
      Tapi jalannya mestilah lurus
      Membatu api demi kemenangan
      Tak kira haram,halal dan harus!

      Aku tambah:

      Kalau tak, nama, jati diri semua tandus
      Kena kudis, personaliti takda kudus

      Delete
    2. PH = KELANTAN NEGERI MAJORITI ISLAM MELAYU SUDAH TARIK BALIK SAMAN..BILA LAGI POK MIN NAK BAYAR ROYALTI, INI MESTI KES KENCING LAGI = BANGSA BABI HUTAN PATUT MENGHALAKAN KEMARAHAN MEREKA KEPADA TOKEY-TOKEY CINA YANG KAYA RAYA MENJARAH HARTA NEGARA DAN BAWA LARI KE LUAR NEGARA DENGAN TIDAK MEMULANGKAN KEKAYAAN TERSEBUT KEPADA MEREKA = MuJAHAT APA SAHAJA KELUAR DARI MULUT DIA SAMPAH DAN MENYAMPAH. SAMPAH SYIK MERUGIKAN ISLAM/MELAYU, MENYAMPAH BILA JANDA GLAMOUR TAK LAYAN DIA VIRALKAN SATU MALAYSIA = MAHA KRONI KALAU JIBENG DIA KATA RASUAH KALAU DIA DUIT KOPI = KERAjaan BERUK MEMANG TAK PANDAI JANA EKONOMI HANYA TAHU POTONG PERUNTUKAN DAN JUAL ASET. JUAL SAHAM PH BERPOTENSI MURAH2 DAH TU SEKEJAP NAIK MELAMBUNG, KRONI DIA JUGAK YANG UNTUNG MACAM PM-4 DULU SWASTAKAN SYARIKAT KERAJAAN YANG UNTUNG. TUT2 SEKEJAP JE ANAK DIA JADI BILIONAIRE = KULIT SAMAK BUAT KEPUTUSAN RUGIKAN MELAYU BILA SURUH PENIAGA GUNA FODD TRUCK, MANA NAK CARI MODAL BESAR, DAH LAH AIM DAH TUTUP MANA LAGI NAK DAPAT PINJAMAN MUDAH = PARTI FREEMASON TIDAK DEMOKRATIK BILA JAWATAN PARTI BUAT SECARA LANTIKAN. LAIN KALI TAK PERLULAH SUSAH2 BUAT PEMILIHAN = MAHA ZOMBIE TAK HABIS2 SALAHKAN MELAYU. KALI INI SURUH MELAYU SALAHKAN DIRI SENDIRI KERANA MISKIN. YANG KAU DULU PM-4 MENGAYAKAN KRONI DAN ANAK SENDIRI SAMPAI LUPA ORANG MELAYU MISKIN = KALAU BENAR PH NAK BINA MELAYASIA BARU UBAHLAH APA YANG DISEPAKATI OLEH SEMUA PARTI TERMASUK PEMBANGKANG SEPERTI AKTA ANTI LOMPAT PARTI, AKTA PEMBIAYAAN PARTI , PEMISHAN KUASA ANTARA PEGUAM NEGARA DAN PENDAKWA RAYA DSB = PAKAR HADAS SUKA FITNAH PARTI ISLAM, SEKARANG FITNAH BALIK KEMBALI KE BATANG HIDUNG MEREKA . ADA KE MASUK AKAL 25 IMAM KENA PECAT, 10 LAGI KENA TUKAR TEMPAT KERJA DENGAN ALASAN REMEH TEMEH. RUPANYA ADA LAGI KES SEBELUM ITU APABILA 16 IMAM TELAH DIPECAT, KETERBUKAAN PANDANGANLAH KONON, BERLAPANG DADALAH SANGAT. PATUT PAKAR HADAS DAH LAMA KENA PECAT KERANA AMANAT RAJA MELAYU LANUN = APA RULE OF LAW YANG DIMAKSUDKAN MAHA ZOMBIE, DI MANA KEADILAN DALAM KES TOKONG JOSEPH NOBITA, KEMATIAN MUHAMMAD ADIB, KES PREBET ADAM DAN KES BERDARAH MEMALI. DI MANA HERO2 PH SEBELUM PRU-14 YANG MAHU SURUHAN JAYA DIRAJA = MAHA ZALIM SIBUK PERSOAL KEKEBALAN RAJA, YANG KAU MACAM2 SKANDAL PM-4 TAK BERSIH SAMPAI SEKARANG = RAKYAT JADI MISKIN ERA PM-4 BILA RINGGIT JATUH LEBIH SEPARUH DARI RM2,50 JADI RM3.80, TIDAK LAIN KERANA KORUPSI YANG MAHA TERUK. ERA PM-7 RINGGIT JATUH LAGI = DI KALA RAKYAT SUSAH PEMIMPIN PH POSING MELANCUNG KELUAR NEGARA = RIZAB BNM LESAP SEJAK PH PERINTAH NEGARA, TERNYATA PH HANYA PANDAI KOREK TABUNG NEGARA = BAGUS JUGA PEKERJA RESTORAN INDIA KENA PENAMPAR, BARU TERDEDAH BUKAN MAMAK RUPANYA. PARIA MOORTY JAJA KELUAR NEGARA BANGSA INDIA DI NEGARA INI DITINDAS TAPI SEBENARNYA MEREKA TIPU MELAYU DAPAT DUIT JUTA2 = SEBAB PH DENGKI SANGAT DENGAN JAKIM ADALAH KERANA JAKIM BERJAYA MENGEKANG AJARAN2 SESAT DAN MEMPROMOSI HALAL KE SELURUH DUNIA. AJARAN SESAT MULA BERKEMBANG BIAK SELEPAS PH AMBIL ALIH NEGARA BERMULA DENGAN MELEPASKAN QADIANI SECARA BEBAS BERGERAK = HATI2 MAHA ZOMBIE MAYAT HIDUP YANG MIND CONTROLLED BY PARTI BABI HUTAN = MALAYSIAN MALAYSIA MEMBAWA KEPADA NEGARA REPUBLIK KERANA ITU MEREKA CUBA MENCARI JALAN MENJATUHKAN SISTEM BERAJA. PM-4 TELAH MENCANTAS KUASA RAJA KINI TUNGGUL YANG TINGGAL HENDAK DICABUT = ISLAM LIBERAL BERMAKSUD BILA ANAK MENGANUT AGAMA BUKAN ISLAM IBU BAPA TIDAK BERHAK MENYOAL = APA DISEBALIK SAUDI PERANGI YAMAN, DI SYRIA DAN IRAQ SYIAH TELAH MEMBUNUH JUTAAN SUNNI KERANA BAGI MEREKA DARAH SUNNI HALAL DITUMPAHKAN DAN IBADAT MEREKA. MEREKA TELAH MENYUSUP MASUK KE YAMAN BERTUJUAN MENYERANG MAKKAH KERANA TANAH SUCI SYIAH IALAH KARBALA = DRAMA MELAYU KINI DI TV MENJADI2 DENGAN PEGANG TANGAN DAN BERSENTUHAN BODY CONTACT DENGAN BUKAN MAHRAM, MENGAPA PAKAR HADAS TIDAK SIBUK KOMEN, KENAPA SIBUK MAIN POLITIK MASJID SURAU. DISURUHNYA IMAM YANG DIPECAT SAMAN, PUAK MANGKUK HAYUN NI TAK FIKIR KE NAK TURUN NAIK MAHKAMAH PERLUKAN WANG & MASA BUKAN SEDIKIT =

      Delete
    3. TongGeng dah mula merapu dgn tulisan zaman batu.

      Delete

    4. Pasai Najib kata: Ijazah saya sah

      Jebon Harbi

      kemahiran menyamun & pecah amanah tiada tandingan. Kuat menipu & muka tak tau malu. Buat2 bodoh & bila didakwa di mahkamah mengaku tak bersalah & bayar wang jaminan secara ansuran. Baik dengan negara China Komunis. Kalau di negara China dah kena hukum tembak mati.

      Nordin Kcd

      Nak jadi PENCURI macam kamu ni tak perlu ada ijazah. Lagi pun semua orang tahu yang kamu tak habis belajar di Nottingham.

      Orang kata kamu pergi sana pun cuma buat syarat aja.

      Belum habis belajar dah kena panggil balik sebab bapak kamu mati. Lepas tu dapat pulak jadi MB Pahang yang termuda kerana nak balas jasa bapak kamu tu.

      Ismail Ahmad

      Umur 22 tahun dah jadi MP Pekan. Mana nak habis buat Ijazah.

      Delete
  9. Sudah sampai masanya Piee Pedal membebaskan jiwa dan raganya dari belenggu Tun Madey. Cukup2lah dia dijadikan balaci dalam konspirasi mengaib dan memalukan DS Najib dalam isu 1MDB tu dulu, bersama2 dengan Din Pagoh dan 3 Tan Sri tu.

    Kini, Piee Pedal ternyata mendapat sokongan padu dari rakyat Sabah yang melihat hanya dia lah yang mampu untuk membawa Sabah terus maju dalam segala bidang.

    Kini tun Madey nampak Piee Pedal adalah batu penghalang yang besar kepadanya untuk mengembangkan sayap Bersatu ke negeri bawah bayu tu. Cakap2 dari dalam Warisan semakin keras untuk membantah Bersatu bertapak di situ..mereka tau Bersatu ni DNA UMNOnya masih pekat dan tak mustahil apa yang berlaku di Sabah semasa pentadbiran UMNO tu bakal berulang lagi jika Bersatu bertapak di negeri tu. Semua rakyat Sabah tau..Bersatu adalah UMNO 3.0 yang hanya bersalin kulit saja, tapi isi dan matan perjuangannya tetap sama.

    Kita kena tabik kepada Abang Jo bila dia berkeras untuk tidak membenarkan Bersatu bertapak di serawak. Slogan Serawak untuk orang Serawak kini semakin lantang berkumandang di seluruh ceruk rantau Serawak.

    Hakikatnya...Piee Pedal dan Abang Jo faham sangat sapa sebenarnya Tun Madey tu, umpama perpatah melayu, sekilas ikan di air ,sudah tahu jantan betinanya. Jika dibenarkan Bersatu untuk bertapak di kedua2 negeri tu, memang menempah maut lah rakyat di situ.

    Sudah cukup rakyat kedua2 negeri tu menderita, terpinggir dari arus pembangunan semasa pemerintahan selama 22 tahun mantan PM ke 4 dulu. Walaupun hasil mahsul negeri2 tu cukup2 banyak telah dikaut dan dilonggokan di Putrajaya, tetapi langsung tak sepadan dengan yang dipulangkan kepada mereka.

    Piee Pedal kini ternyata bijak dan diharapkan tidak lagi terus menerus menjadi boneka kepada PM ke 7 tu. Bang Non WAJIB memperkukuhkan pengaruh dan kedudukan PKR di Sabah untuk memastikan Bersatu takkan mencuri2 peluang untuk bertapak di situ.

    Kalau ditelusuri hubungan yang agak akrab antara Piee Pedal dan Bang Non sejak sekian lama,tak mustahil sokongan penuh akan diberikan Piee Pedal kepada Bang Non dalam memastikan transfer of power dari Tun kepada Bang Non akan berjalan dengan lancar dan mengikut ruang lingkup yang telah dipersetujui bersama.

    Piee Pedal Wajib berani untuk menyatakan pendirian kerasnya untuk tidak membenarkan Bersatu bertapak di Sabah...ini amat2 penting untuk memastikan kelangsungan nasib rakyat Sabah terus terbela di bawah Warisan. Jika diadakan kajian menyeluruh dalam kalangan warga negeri tu dalam isu ni, dah
    tentu lah 100% tidak akan menyokong malah membantah dengan sekeras2nya hasrat Bersatu untuk bertapak di tanah Sabah yang dicintai mereka...mereka dah boleh membayangkan apa musibah yang bakal berlaku kepada negeri jika senario tu menjadi kenyataan !!!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Piee pedal masih bengang dgn madey yg blm bagi royalti 20% kpd sabah...

      Delete
    2. Aku tak yakin TongGeng berkemampuan menukil di atas tapi buta2 c/p dari sumber tak diketahui.

      Boleh bagi link c/p itu, TongGeng.....??

      Delete
    3. Sori na9k lori lah Wak Suman..Demi Allah..ini tulisan ori punya, takde ciplak atau copy paste lah.

      Wak pun boleh nukilkan tulisan macam tu kalau Wak rajin membaca dan mengkaji senario politik negara..dan yang lebih penting, jangan terlalu jumudkan sangat minda Wak dengan ketaksuban mengkhinzir buta kepada Tun dan Bersatu...boleh kan Wak????

      Delete
    4. Ohh dah kira pandai ler gamaknya, yer....!!

      Apa kata kita berjumpa nak kenal pasti kesahihan & keaslian kau, bukan ciplak rompak.....??

      Delete
    5. PH = BAPAK MAK SYABU ANAK MAT GANJA = SEMENJAK PARTI BABI PERINTAH PP TARIF AIR SUDAH NAIK 4 KALI, SEDARLAH DIRI SIKIT WAHAI PENYOKONG PH = LOKMAN ADAM DITAHAN DI BAWAH AKTA HASUTAN PH TAK BISING TAPI BILA PENGKUTUK SULTAN DITAHAN BISING PULA = SATU2NYA WANITA PARTI BABI ADA COCK ANTI CONSTITUTION TAK SETUJU ISLAM AGAMA RESMI. SATU PERSATU KEBENCIAN MEREKA KEPADA ISLAM DITUNJUKKAN = TO PH, OPPOSITIONS ARE GUILTY UNTIL PROVEN INNOENT. BUKTINYA JAMINAN YANG TELALU TINGGI BILA KES MAHKAMAH = MAHA ZALIM GOPOH NAK JADI PM MALAM PRU-14 DENGAN SALAHKAN AGONG = SETELAH MAHA KORUP SELESAI TUBUH UMNO 3.0 BN 2.0 TIBA SAAT AZMIN JADI PM DENGAN HISHAMUDDIN TPM = APA NAK DIHERANKAN SALIB BESAR DI PP. BUKANKAH PEMIMPIN PARTI BABI DIBARISI EVANGELIST = BEKALAN AYAM TEMPATAN KURANG TAPI PH MASIH NAK EKSPORT NAMPAK SANGAT TAK PERIHATIN MASALAH RAKYAT = PAKAR HADAS AKUI PECAT IMAM BUKAN BAWAH BIDANG KUASA TAPI KENAPA MANGKUK HAYUN TU BUAT KENYATAAN. NAMPAK SANGAT NAK HURU-HARAKAN MASYARAKAT = SEBENARNYA SEMUA DALAM PH TAK LAYAK JADI PM. MAHA ZOMBIE PALING BANYAK BUAT SALAH, ALJUBURI JADI PM BUSUK NAMA NEGARA SATU DUNIA, JADI PILIH GS KITA TENGOK MACAM MANA = KENAPA MELAYU SANGGUP JADI BALACI KEPADA KAFIR HARBI BILA TAK PUAS2 NAK RAMPAS UITM SATU2NYA MILIK BUMIPUTRA, PROFESIONAL NON BUMI YANG JAUH LEBIH RAMA, KENAPA BIUL SANGAT, BELAJAR JE TINGGI TAPI OTAK BERKARAT = PH BIKAN SAHAJA KENAKAN SST TAPI PELBAGAI CUKAI TERMASUK YANG TIDAK DIHEBOHKAN DALAM MEDIA SELAIN MENAIKKAN TARIF = PH KAKI PAU, APA TIDAKNYA MINYAK SAWIT TURUN TAPI MINYAK MASAK TAK TURUN, INGAT PETROL JE KENA PAU, CUKAIPUN MACAM2 DAAA = MENTERI PH BELUM PRU BERLAGAK SUCI, LEPAS PRU SEGALANYA KOTOR, BELUM PRU RASUAH, LEPAS PRU DUIT MINYAK, BERSIH & SPR PULA KATA KALAU ISTIHAR KIRA BERSIH, KALAU GITU SIAPA YANG BAGI RASUAH BOLEHLAH ISTIHAR = TOKONG KIT SIAL DAH PANDAI BERDALIH MACAM BN DULU YEA = LOMPAT PARTI ADALAH RASUAH BESAR, PH TAHU NAK KENCING RAKYAT JEE, SAMPAI SEKARANG TAK GUBAL AKTA ANTI LOMPAT. MAHA KATAK PENYOKONG KUAT PENYOKONG UTAMA KATAK2 LOMPAT = TOKONG NOBITA BAGI PERUNTUKAN KEPADA TIGA KOLEJ SWASTA YANG TIADA PERUNTUKAN DALAM BAJET. KAN DAH KATA INI AKIBATNYA BIARKAN KAFIR HARBI PERINTAH NEGARA = TOKONG KIT SIAL BILA LAGI NAK KELUAR PH, BERANI UGUT JE, MEMANG SAH TAK DE TELOR = PERANGAI PEMIMPIN2 MELAYU YANG MENAGIH SIMPATI UNDI DARI BUKAN MELAYU NON MUSLIM AMAT MEMALUKAN KERANA MEREKA HILANG JATI DIRI DAN SANGGUP MENGGADAI PRINSIP = RAMAI IBUBAPA TERBEBAN DENGAN YURAN PIBG. PH DIAM JE CARI JALAN NAK PAU = HARGA KOMODITI JATUH TERJELEPUK PH TAK KISAH SEBAB YANG TERLIBAT MAJORITI MELAYU = MuJAHAT BUANG BANGSA BUANG AGAMA, PRU-15 KITA PAKAT USUNG BUANG MuJAHAT KE TENGAH LAUT = KESIAN BETUL PENGUNDI2 CH DIKERJAKAN PH, TAK HABIS2 BUANG MASA MENGUNDI. DULU SALAHKAN BN RASUAH SEKARANG PH PULAK BUAT BENDA SAMA = ISU SALIB BUKANLAH SEBAB FOBIA TAPI NAK BUAT LAMBANG BIARLAH KAT GEREJA. NAK BAGI ONG LAH KONON. KENAPA BILA BISNES BUAT LAMBANG MASJID DAH TU KENAPA TAKUT SANGAT DENGAN ANGKA 4 = ISU ADIB ELOK SANGAT DI PANASKAN SETIAP PRK SUPAYA PH CEPAT SERAH KUASA KEPADA GS =

      Delete
  10. kalau nak tau kisah anwar ibrahim tengoklah youtube ini
    Penganiayaan Anwar Ibrahim Ke Atas Ummi Hafilda (https://www.youtube.com/watch?v=iImC8tNOAe0)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ummi hafilda fitnah anwar kerana nak projek juta2 dari madey...umi filda sanggup tuduh anak azmin tu anak selingkoh anwar dan bini azmin...

      Delete
    2. Mana kau tahu, berapa umur kau ketika itu, apa peranan engkau dlm umno ketika itu.....??

      Toksah ler temberang, budak ingusan.....!!

      Delete
    3. Wak Suman...alaaa...Wak pun bukannya ada peranan besar pun dalam UMNO waktu tu, kalau sekadar jadi pencacai angkat beg dan tukang buka pintu kereta aje, apa lah yang Wak nak banggakan sangat dengan pencapaian macam tu...ngaku aje lah Wak OOoooiiii!!!!

      Delete
    4. Apa kata kau pergi ibu pehabat umno, cek nama 'Othaman Ahmad'. Atau pergi Persekutuan Majikan-Majikan Malaysia (MEF) atau ILP Pasir Gudang.

      Apakah aku jenis tukang angkut beg orang.....,??

      Delete
    5. Alaaa..Memang pun Wak tukang angkat beg orang..saja tak nak ngaku kan. Iye lah ..dulu masa zaman tu, keje angkat beg aje..dah masuk macam2 projek dalam poket..tak gitu Wak????

      Delete
  11. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  12. Rakyat Msia yang waras tertanya2 soalan cepumas ni...betul ke Tun ada niat, walaupun sebesar zarah untuk menyerahkan tampuk pemerintahan kepada Bang Non seperti janji2nya tu???

    Iye lah..baru2 satu Msia dikejutkan dengan berita yang mengatakan Azmin bakal dilantik menjadi TPM menggantikan WAWI. Walaupun disangkal dengan keras oleh WAWI sendiri..tapi itu tidak meredakan kekhuatiran rakyat akan kesahihan berita itu.

    Malah Tun Madey sendiri mengunci mulut rapat2 dan enggan memberi sebarang komen berkaitan isu tersebut. Lalu kita tertanya2...apa perlunya dihebahkan berita seperti itu kalau tidak untuk menimbulkan ketidak senangan hati dalam kalangan pemimpin2 dan ahli2 PKR pro Bang Non dan ini bakal meretakkan lagi hubungan dalam PH sendiri.

    Rakyat tertanya2...sapa kah dalang besar disebalik tularnya berita tersebut dan apa kah motif sebenarnya???? Dah tentu lah...ada arahan khusus dari tampuk tertinggi pemerintahan, jika tidak, takkan berani media melaporkannya secara besar2an.

    Malah ada blogger ternama di negara ni mengatakan...projek untuk mensailang Bang Non dari menduduki jawatan PM ke 8 tu sedang berjalan dengan lancarnya dan berkemungkinan besar Bang non takkan merasai kerusi empuk tersebut...sampai bila2 pun. Dia akan terus kekal sebagai PM designate yang paling lama dalam sejarah negara ini..dan kemungkinan juga di dunia.

    Rakyat melihat..percakaran "senyap" dalaman antara kedua2 tokoh besar ini takkan menemui titik nokhtah dalam masa terdekat...masing2 ada strategi tersendiri untuk memastikan hanya the fittest will survive.

    lebih malang lagi...rakyat marhaein juga yang menerima impak negatif dari perseteruan mereka berdua..umpama gajah dengan gajah berjuang..pelanduk juga yang "mati" di tengah2...setuju tak kengkawan semua????

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dari dulu lagi madey pandai cucitangan...mula2 test market...

      Madey cuba pulihkan imej azmin yg sudah tersepit...

      Delete
    2. Apapun kau & sdr Budin tohmah & merepek, dunia tetap iktiraf Tun M 'Negarawan Bergeliga Kelas Atas'......!!

      Delete
    3. Geliga madey dah abis..9 bulan tak ade ape2 pon...harga barang makin naik...terbaru pasir bata kayu dan simen naik harga....

      Delete
    4. Neh jumpa aku agar 'otak gay & sewel' kau tuu aku betulkan allignmentnya.

      Delete
  13. PRK Semenyih bakal menjadi satu batu loncatan ke arah berlakunya THE FINAL BATTLE di antara Tun M dan pasukannya iaitu PPBM dengan pasukan-pasukan bathil yang lain.

    Di dalam PRK ini UmNo dan PAS akan bekerjasama. Kerjasama ini juga bakal membuka jalan kepada kedua-dua jemaah yang bathil ini untuk bersekutu sesama mereka demi menjatuhkan Tun M. Itu dari satu sudut.

    Daripada satu sudut lain pula, di dalam PRK Semenyih PH bakal diwakili oleh PPBM atau pasukan Tun M, dan ini akan membuka pintu serangan daripada dalam PH sendiri.

    Memang tidak dapat dinafikan bahawa Pak Sheikh sekarang sedang mahu menekan Tun M supaya menyegerakan penyerahan baton PM kepadanya walaupun seluruh negara mengetahui bahawa Tun mempunyai tempoh sehingga Mei 2020. Entry demi entry Tn Budin dengan jelas membuktikannya.

    Maka, terdapat kebarangkalian Pak Sheikh akan mensabotaj PRK ini secara diam-diam Baling batu melalui proksi, dengan tujuan untuk mempastikan calon wakil PPBM tewas dan kemudian mencanangkan bahawa tewasnya PH di PRK Semenyih adalah tanda Tun kena segera lepaskan baton kepada Pak Sheikh.

    Ketika kebanyakan sahabat membicarakan tentang 'keputusan' PRK Semenyih sama ada kekal dimenangi oleh PPBM atau sebaliknya, saya pula melihat PRK ini sebagai salah satu langkah yang perlu dilalui oleh kesemua pemain-pemain sebelum ia mencapai THE FINAL BATTLE. Keputusan PRK Semenyih itu sendiri bukanlah sesuatu yang penting, tetapi apa yang berlaku pada PRK itulah yang sangat penting.

    Siapa pun yang menang di PRK Semenyih, ia tidak akan menggugat kedudukan Tun sebagai PM.

    Walaubagaimanapun apa yang berlaku di PRK Semenyih ini akan membawa kepada satu lagi langkah untuk kesemua pemain-pemain ini pada akhirnya bermain di PERTEMPURAN KLIMAKS @ THE FINAL BATTLE.

    Ia bakal menjadi pertembungan di antara pasukan Tun M dengan pasukan-pasukan lawannya yang bersekutu untuk menjatuhkan Tun.

    In shaa Allah kesemua pihak lawannya akan kena checkmate serentak dan tewas mutlak di tangan Tun M dan pasukannya yang terdiri daripada 313 anak-anak bangsa Mim yang menjadi pendokong kepada perjuangan Tun M selama ini.

    Pasukan Tun M bakal muncul sebagai pemenang mutlak. PH1 bakal berpecah tetapi Tun M akan kekal sebagai PM di bawah PH2, in shaa Allah.

    Percubaan menjadi batu api di antara Tun dengan DSSA bakal gagal. Sebaliknya percubaan itu akan menjadi justifikasi untuk para batu api ini turut ditewaskan di KLIMAKS kelak.

    Que sera sera.

    Wallahu a'lam.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Seblm keputusan prk kluar ko beleh cakap besar...

      Aku sutuju Bersatu ditewaskan untuk mengajar Bersatu dan madey yg tak mau tunaikan janji dan
      memnbelit2...

      Delete
    2. Abis tuu macam mana pulak ENGKAU yg sampai kini TAK PERNAH TEPATI JANJI untuk berdepan muka dgn aku, haaaaaaaa.....??

      Delete
    3. JD pun dulu cakap macam ni sebelum PRK CH..tapi hakikatnya PH kalah juga kat situ, dengan majoriti yang cukup2 besar.

      Kini diulangi lagi melodi yang sama untuk PRK Semenyih. Agak2nya lah...apa alasan yang nak diputarkannya pulak andaikata calon PH dari Bersatu kalah lagi di situ????

      Memang lah secara luarannya..Tun takkan tergugat kedudukannya samaada calon bersatu tu menang atau tewas..tapi bagaimana pula dengan maruah dan kredibilitnya sebagai pengerusi Bersatu dan juga PH..tidak kah ini akan sedikit sebanyak mencemarkannya???

      Apa pula penerimaan dari rakan2 pemimpin dalam PH...Aikk...calon dari parti PM pun boleh tewas jugak????

      Tidakkah JD sedar bahawa PRK Semenyih ni adalah menjadi benchmark akan sokongan rakyat kepada PH dan Tun madey..adakah dia tak membaca dan menghadam dapatan kajian oleh Ilham Centre, Penang Institute dan INVOKE tu..tak faham lagi ke signal terang lagi jelas yang telah diberikan oleh rakyat jelata, khususnya orang2 melayu terhadap kredibiliti Tun sebagai PM dan juga Rejim Haprakan dewasa ni????

      Sampai bila JD nak bersembunyi di sebalik FINAL BATTLE dan tak mau menerima hakikat dan kenyataan depan mata bahawa Tun dan PH kini dah obselete di mata Rakyat...dah tak mampu menjalankan tugas serta amanah besar rakyat yang telah dipertanggungjawabkan kepada mereka sejak 5 mei 2018 tu???

      Rasanya..tak perlu lah diperturunkan secara mendetail akan"pencapaian2" hebat mereka sejak era baru ni..nanti bosan pulak rakan2 membacanya.

      Kean lah belajar2 untuk menerima hakikat nama besar Tun sekarang ni, tak lagi menjadi aset kepada PH...bahkan berkemungkinan besar dah bertukar kepada liabiliti pulak kepada mereka!!!!!

      Wallahhuaklam...hanya Allah s.w.t yang mengetahui!!!!

      Delete
    4. Apa lagi budak sewel merepek nih.....??
      Orang ambil SeniorbCambridge Examination, kau pulak ambil pemeriksaan Woodbridge......!!

      Delete
    5. GN pendusta besar.

      Saya tidak pernah mengatakan PH akan menang di CH.

      Celakalah para pendusta yang berulangkali memasukkan kalam ke dalam mulut saya dan mengatakan saya telah mengatakannya.

      Delete
  14. konon ‘Malaysia Baharu’ tapi menuju ‘Malaysia Palsu’?

    "Kerajaan KLEPETOKRASI ialah sebuah Kerajaan 'PALSU" yang suka/seronok/sanggup MENIPU (MEMBOHONGI / KLEPET) rakyatnya sendiri. Manakala rakyatnya yang NAIF, SUCI dan BERSIH HATI termakan penipuan itu walau DITIPU berulang-ulang kali. Kerajaan KLEPETOKRASI juga mempunyai KEPAKARAN MENFITNAH dengan menggunakan jentera maya RED BEAN B*BI"

    “KAMI merayu agar rakyat memberi kami peluang untuk membuktikan kebolehan untuk memperbaiki negara demi rakyat. Kami sanggup dihakimi rakyat sejauh mana kami berjaya memenuhi janji-janji ini. Jika kami gagal atau mungkir janji tolaklah kami melalui proses demokrasi.”

    Nada penuh merayu ini adalah kata pengantar dalam buku manifesto Pakatan Harapan (PH) pada Pilihan Raya Umum Ke-14 (PRU-14) yang menjadi ‘manisan mengkhayalkan’ rakyat bagi membolehkan Barisan Nasional (BN) ditumbangkan.

    Janji dan harapan yang diberikan oleh PH ketika itu amat hebat sekali. PTPTN, tol, AES akan dihapuskan, harga minyak akan diturunkan begitu juga harga barangan juga akan turun kerana kerajaan pakatan lebih bijak untuk memansuhkan GST tetapi mengembalikan SST.

    Dari desa ke kota, daripada murid sekolah hingga pelajar universiti, daripada petani di sawah, peneroka di tanah rancangan, penoreh di ladang getah hinggalah nelayan di tengah lautan, semuanya diberi harapan bahawa hidup mereka akan lebih baik jika mereka bersama PH ‘menyelamatkan negara’.

    Sudah pastilah dengan barisan pemimpin yang diuar-uarkan berkelulusan hebat-hebat belaka dan begitu bijak berhujah, berdebat serta membentangkan fakta-fakta (yang antaranya tohmahan dan fitnah) termasuk negara akan bankrap, rakyat akhirnya buat keputusan menolak BN.

    Tetapi persoalannya:

    adakah kehidupan rakyat kini jauh lebih baik daripada dahulu?

    Adakah PTPTN sudah dihapuskan?

    Adakah plaza-plaza tol di seluruh negara kini sudah tiada?

    Adakah kamera AES tidak lagi menghiasi lebuh raya dan jalan raya di negara ini?

    Adakah petani, peneroka, penoreh getah dan nelayan serta masyarakat miskin menikmati kesenangan hidup tanpa kedengaran suara keluhan daripada mereka? Jawapan tidak!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Diri sendiri bercangkol tapi tak berkontol, ada ati konon nak bertemberang. Pegi dahh...jalan dahhh....!!

      Delete
    2. Wak Suman...Apa citer pulak ni haah??? Boleh Wak tolong berikan pencerahan panjang lebar pada kami semua...

      The Court of Appeal today allowed former prime minister Najib Razak’s application to postpone his trial on the seven charges linked to SRC International.

      The date of the trial would be fixed pending the outcome of Najib’s challenge against the prosecutor’s withdrawal of his certificate of transfer.

      Bukti yang direkayasa oleh pendakwa raya tak cukup lagi kot????

      Delete
  15. Wak Suman...Betul ke MB Perak dari Bersatu disyaki terlibat dengan skandal tanah di negeri tu haah???

    Tak abis2 Bersatu ni buat hal...dah lah hari tu MB ni mendakwa ada ijazah dari Australia tanpa menamatkan pengajian..sekarang didakwa terlibat dengan skandal tanah pulk. Isu ni bukannya didedahkan oleh pembangkang, tapi oleh komponen PH sendiri iaitu DAPigs.

    Maacm ada komplot aje untuk malu dan aibkan Bersatu dan tun Madey aje ..betul tak Wak????

    Anggota Parlimen Kampar Thomas Su Keong Siong hari ini membuat laporan kepada Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) berhubung kelulusan permit projek pembangunan ladang hutan seluas 400 hektar di dua lokasi di Perak yang diberikan kepada sebuah syarikat.

    Su berkata laporan dibuat susulan wujud unsur meragukan berhubung syarikat itu yang didakwanya baru lima bulan ditubuhkan.

    “Ini adalah satu perkara yang tidak betul. Kami ingin tahu bilakah syarikat ini memohon tanah ini sebab ia ditubuhkan pada 26 Julai 2018 dan mendapat kelulusan permit pada 14 Disember tahun yang sama.

    “Mengapa kelulusan permit ini diberikan kepada syarikat ini dan bukannya kepada syarikat yang lain?” katanya kepada pemberita sebelum membuat laporan itu yang turut disertai anggota Pertubuhan Pelindung Khazanah Alam Malaysia (Peka) di pejabat SPRM di Ipoh.

    Dakwa wakil rakyat DAP itu syarikat tersebut memperoleh permit untuk membangunkan projek ladang hutan di Hutan Simpan Kledang Saiong dan Hutan Simpan Bukit Kinta.

    Nampak tak Wak...Tokong Kit Sial yang juga big brother dalam PH dah mula tunjukkan kukunya pada Tun Madey..satu signal yang amat2 jelas..kalau Tun masih buat2 tak faham lagi, memang mencari nahas lah dia.

    Kita tengok aje lah nanti , DAPigs akan sabo dan sailang calon Bersatu seperti mana yang dilakukan oleh Tun dan Bersatu pada calon DAPigs kat PRK CH dulu tu...revenge is sweet beb!!!!

    ReplyDelete
  16. Konon semua salah Mahathir
    Si Tua ini yg basuh lendir
    'nothing to hide' penyangak tak hadir
    Takut jawapannya nampak pandir!

    Kalau pun musuh dah naik tocang
    Salahnya AmeNo..Melayu dikhianat
    Terpaksa Tun, mereka berbincang
    Berbaik musuh, negara dah tenat!

    Kalaulah dulu dengar nasihat
    Bijan dan geng wajib disingkir
    Parti Bersatu pun anda tak lihat
    Takkan umno menjadi fakir!

    Tun seperti sebatang lilin
    Membakar diri terangi orang
    Jasa beliau tak dapat disalin
    Dengan pengkhianat berpatah arang!

    'Malay Dilemma'siapa yg tulis
    Untuk renungan bangsa Melayu
    Orang mencaci berperut iblis
    Jongkong emas dikata kayu!

    Dunia Islam pandai hargai
    Tun Mahathir negarawan terbilang
    Berlainan di Felda..penyangak dirai
    Jasa bapaknya terus diulang!

    Kita semua sayangkan bangsa
    Agama Islam kita pelihara
    Jika sampai Melayu dimangsa
    Jalan keluar..bersatu segera!

    Orang Umno perlu ditanya
    Politik itu penuh cerita
    Belum diharam apa tandanya
    Fikir..jangan membabi buta!





    ReplyDelete
    Replies
    1. Terbaik bro fan tun..

      Bab menyalahkan orang lain mereka juara
      Gebangnya tinggi hingga ke udara
      Hakikatnya mereka hanyalah penglipur lara
      Apakah sumbangan dan jasanya pada negara?..

      Oleh kerana lidah tidak bertulang
      Memang mudah mereka temberang
      Tapi janganlah asyik cakap sembarang
      Nampak terserlah sangat akannya bangang..

      Hanya untuk kepuasan diri
      Harta negara sanggup dicuri
      Bila dah takde kuasa kesalahan kerajaan dicari
      Berlagak wira dalam internet, bila diajak berdebat dulu,asyik dok lari..

      Inilah perangai kebanyakkan orang kita
      Bila diberi mandat kepercayaan dan kuasa mereka alpa
      Hanya pandai sebut perjuangan Abata
      Betul lah kata Tun M dulu, bangsa kita mudah lupa..








      Delete
  17. tengok video tube : https://youtu.be/VPhhc6s0ono

    ReplyDelete
  18. Bro Perak Man terbaek madah
    Di Perak bro duduk di mana
    Macamana contact nak bagi mudah
    Ada perkara nak bincang sana..

    Jika susah..contact Tok Rahman
    Dalam 'Remblings' nyatakan nombor
    Baik jumpa ramai berteman
    Kalau sini ianya kabur!

    Juga John Doe dan Pak Othaman
    Harap dapat contact Tok Rahman
    Lagi ramai mengumpul teman
    Kita piknik di dalam taman!



    ReplyDelete
  19. Promo www.Fanspoker.com :
    - Bonus Freechips 5.000 - 10.000 setiap hari (1 hari dibagikan 1 kali) hanya dengan minimal deposit 50.000 dan minimal deposit 100.000 ke atas
    - Bonus Cashback 0.5% Setiap Senin
    - Bonus Referal 20% Seumur Hidup
    || bbm : 55F97BD0 || WA : +855964283802 || LINE : +855964283802 ||

    ReplyDelete
  20. Numpang ya min ^^

    HANYA DI KENARI POKER BANYAK BONUSNYA BOSSKU
    Bonus New Member Bervariasi
    Bonus next deposit 5%
    Bonus rilingan 0,5%
    dan masik banyak yang lainnya bossku
    Penasaran!!! coba aja dulu.. biar gk penasaran.

    ReplyDelete
  21. WIN323 - Merupakan Situs Online Betting NO.1 Di Indonesia.
    Dengan WIN RATE tertinggi 97% + Bonus Bonus Super Heboh yang bisa
    anda dapatkan setiap hari nya!!

    Bonus Bonus Super Heboh Dari WIN323
    ~ Bonus New Member : 20%
    ~ Bonus Next Deposit : 5%
    ~ Bonus Cash Back : 5%

    Minimal Deposit : Rp.25.000
    Minimal Withdraw : Rp.25.000

    Untuk permainan terbaru FAFA SLOT BONUS NEW MEMBER 100% dengan maximal Bonus Rp.250.000 , Dengan mininimal deposit Rp 25.000,-
    syarat TO x 8
    Contoh : 25.000 + 25.000 * 8 = 400.000
    Minimal WD 50.000


    TEMBAK IKAN ONLINE

    Bonus Deposit 50%
    Minimal Deposit Rp25.000
    Max Bonus Rp. 1.000.000,-
    TO x 15 + BONUS

    Bonus Deposit 10%
    Minimal Deposit : Rp.50.000,-
    Max Bonus : Rp. 500.000,-
    TO x 7 + BONUS

    CASHBACK 10%
    Bonus Cashback hanya diberikan kepada player yang tidak mengclaim bonus next deposit

    Tunggu apalagi mari langsung bergabung bersama WIN323 dan jadilah
    pemenang di setiap taruhan yang Bossku lakukan :)

    Contact Person WIN323 :
    BB : E3E94F65
    LINE : win323a

    WA : +855 78 633 430 ( WIN323 )

    ReplyDelete
  22. DEWAPK^^ agen judi terpercaya, ayo segera bergabungan dengan kami
    dicoba keberuntungan kalian bersama kami dengan memenangkan uang jutaan rupiah
    ditunggu apa lagi segera buka link kami ya :) :)

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...