Wednesday 14 November 2018

MAKIN RAMAI DIDAKWA, TAPI CEPATKANLAH PERBICARAANNYA!!!


Esok kawasan Mahkamah Jalan Duta dijangka "meriah" sekali lagi dengan kehadiran orangramai apabila isteri bekas Perdana Menteri, Rosmah Mansor, bekas pembantunya, Rizal Mansor dan bekas Menteri Wilayah Persekutuan, Tengku Adnan Tengku Mansor akan didakwa di mahkamah berkaitan dakwaan rasuah.


Secara kebetulan, ketiga-tiganya adalah "anak Mansor", walaupun mereka bukanlah adik-beradik atau ada hubungan persaudaraan antara satu sama lain.


Rosmah dan Rizal dipercayai akan didakwa berkaitan projek solar untuk sekolah-sekolah di Sarawak yang melibatkan kos bernilai RM1.25 bilion.


Tengku Adnan atau nama popularnya Ku Nan pula akan didakwa berhubung penjualan 97 keping tanah milik DBKL seluas 273.27 hektar bernilai RM5.63 bilion ketika beliau menjadi Menteri Wilayah Persekutuan.


Sebelum ini, Najib Razak sudah dihadapkan dengan 39 pertuduhan, Zahid Hamidi 45 pertuduhan, Rosmah 17 pertuduhan, bekas Ketua Setiausaha Negara, Irwan Siregar Abdullah 6 pertuduhan, peguam UMNO, Shafee Abdullah 4 pertuduhan dan bekas ketua perisik MEIO, Hasanah Abdul Hamidi dengan satu pertuduhan pecah amanah.


Dijangka lebih ramai lagi pemimpin UMNO, termasuk bekas menteri, bekas timbalan menteri, Ahli Parlimen dan pegawai kanan kerajaan era BN turut bakal didakwa selepas ini atas pelbagai kesalahan sama ada berkaitan rasuah, pecah amanah atau penyelewengan ketika masing-masing ada kuasa sebelum ini.


Najib dan Rosmah sendiri tidak terkecuali dijangkakan akan berdepan lebih banyak pertuduhan juga.


Dari satu segi, rakyat memang menyambut baik segala penyiasatan, penahanan dan pendakwaan ke atas semua mereka yang terlibat itu, malah sebab utama pengundi bersatu hati menumbangkan UMNO dan BN pun adalah disebabkan mereka sudah lemas dengan gejala rasuah dan terlalu berleluasa selama ini.


Rakyat mahu semua kedurjanaan itu dihapuskan sama sekali lantaran mereka yang memegang kuasa atau atau kaitan dengan kuasa sebelum ini ini didapati langsung tidak amanah dan hanya memikirkan kepentingan peribadi semata-mata.


Tetapi, sementara penyiasatan demi penyiasatan, penahanan demi penahanan, seorang demi seorang ditahan reman serta dipakaikan baju oren dan pendakwaan demi pendakwan dilakukan, apa yang menimbulkan kebimbangan rakyat ialah belum ada seorang pun daripada yang didakwa itu sudah ada tarikh untuk mereka dibicarakan.


Semuanya masih tergantung di peringkat pengurusan kes yang dijangka akan dilakukan sebelum hujung tahun ini dan perbicaraan pula tentunya pada awal atau pertengahan tahun hadapan.


Mengapakah ia begitu lambat dibicarakan sedangkan semuanya adalah kes berprofil tinggi serta melibatkan kepentingan awam?


Yang lebih buruknya, sebaik didakwa dan dibebaskan dengan ikat jamin, semua yang didakwa itu kemudiannya bebas bercakap, berceramah dan menulis di media sosial mempertahankan diri masing-masing seolah-olah mereka tidak bersalah, dianiaya serta manga kepada pendakwaan terpilih.


Jadinya, ternampak ada sesuatu yang pelik dan lompong dalam hal ini, bahkan sistem keadilan bagaikan dipermain-mainkan.


Jika kerajaan dan semua pihak yang berkaitan dengan undang-undang benar-benar serius ingin membersihkan negara ini serta mahu melihat operasi pembersihan itu berjalan dengan baik dan mampu memberi kesedaran kepada masyarakat, perbicaraan kes-kes berprofil tinggi dan melibatkan kepentingan awam ini seharusnya dipercepatkan dan tidak dilengah-lengahkan.


Mahkamah seharusnya menetapkan tarikh yang cepat untuk perbicaraan supaya hukuman sama ada bersalah atau tidak ke atas tertuduh boleh segera dijatuhkan. Di sinilah juga namanya keadilan.


Ia tidak boleh ditunggu sehingga empat atau enam bulan kemudian baru hendak dibicarakan. Perbicaraan hendaklah disegerakan dan hukuman yang setimpal harus dijatuhkan supaya ia dengan sendirinya dapat memberi kesedaran kepada masyarakat serta menimbulkan ketakutan kepada mereka yang sedang berkuasa sekarang.


Sebenarnya itulah tujuan undang-undang dilaksana dan dikuatkuasakan. 


Maka itu, penegak undang-undang harus melihat perkara ini dengan serius demi kepentingan rakyat dan negara. Jangan asyik mendakwa dan membawa kes ke mahkamah saja, yang rakyat ingin lihat sebenarnya ialah mereka yang didakwa itu segera dijatuhkan hukuman dan dipenjara, terutama bagi kes-kes yang mudah, jelas dan "straighforward" seperti ada bukti wang, nombor cek, pembelian rumah secara tunai, kekayaan melampau dan sebagainya.


Rakyat memang menyanjung tinggi keseriusan Tun Mahathir mahu membersihkan negara ini, tapi janganlah sampai setelah beliau tiada lagi pun nanti, perbicaraan masih tak selesai-selesai lagi. (ShahbudinHusin 14/11/2018).

126 comments:

  1. I spoke to Suu Kyi, says Dr Mahathir

    Wednesday, 14 Nov 2018

    SINGAPORE: Prime Minister Tun Dr Mahathir Mohamad says he raised the plight of the Rohingya Muslims with Myanmar’s Aung San Suu Kyi at the Asean leaders meeting on Tuesday (Nov 13) night.

    “I did mention the situation in Rakhine state. We asked that efforts be made to correct the wrongdoings,” he told Malaysian media on the sidelines of the Asean summit here on Wednesday.

    Dr Mahathir has been critical of Suu Kyi over the plight of the Rohingya and said he has lost faith in her.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dr M slams Suu Kyi over Rohingya crisis

      Wednesday, 14 Nov 2018


      PRIME Minister Tun Dr Mahathir Mohamad says Myanmar’s de facto leader Aung San Suu Kyi was trying to “defend the indefensible” over alleged atrocities committed by the country’s military against minority Rohingya Muslims.

      Asked on the sidelines of a speech he delivered in Singapore to comment on how Myanmar and Suu Kyi had been dealing with the Rohingya issue, Dr Mahathir said: “It would seem that Aung San Suu Kyi is trying to defend what is indefensible.”

      “They are actually oppressing these people to the point of killing them, mass killing,” he said yesterday.

      A United Nations report in August detailed a military crackdown with genocidal intent that began in 2017 and drove hundreds of thousands of Rohingya Muslims from Rakhine State into neighbouring Bangladesh.

      Myanmar has denied most of the allegations in the report.

      Suu Kyi has previously said her civilian government should not bear all responsibility for the crisis because the military retains a powerful political role under the constitution.

      South-East Asian nations will call for those responsible for atrocities in Myanmar’s Rakhine State to be held “fully accountable”, according to a statement prepared for a regional summit, reflecting a stronger line being taken within the group. — Reuters

      Delete
    2. Suu Kyi stripped of rights award

      Wednesday, 14 Nov 2018


      London: Amnesty International has withdrawn its Ambassador of Conscience award from Aung San Suu Kyi in light of the atrocities committed by the military against Rohingya Muslims in Myanmar.

      “We are deeply alarmed and disappointed by your clear and consistent betrayal of the values you promoted for decades,” Amnesty wrote in an open letter to the country’s de facto leader on Monday.

      The rights group said she had “actively shielded the military from international scrutiny and accountability”.

      The letter noted that Suu Kyi was given the human rights award nine years ago, when she was still under house arrest for her pro-democracy work.

      Suu Kyi was once a celebrated Nobel Peace Prize laureate, but her failure to condemn the brutal crackdown by Myanmar security forces and Buddhist mobs on the Rohingya minority has seen her widely condemned around the world.

      She has seen several major organisations rescind their awards, including the high-profile US Holocaust Memorial Museum’s Elie Weisel Award.

      A UN fact-finding mission to Myanmar said the military had committed crimes against humanity, including murder, rape, torture, enslavement, violence against children and destruction of whole villages.

      It said in its August report that there is evidence of genocide in Rakhine state, where hundreds of thousands of Rohingya Muslims were driven away over the course of a year.

      The UN experts also singled out Suu Kyi for failing to use her “moral authority” to prevent the campaign of atrocities. — dpa

      Delete
    3. Geng Najib serta para walaunta .

      Kronoloji yang saya paparkan diatas membuktikan betapa masyarakat memandang tinggi serta hormat pandangan dan pendapat manusia bernama Mahathir .

      Najib dan kunculana dia terutama si Azzeez Rahim beria ia menunjukkan keprihatinan mereka terhadap isu di Rakhine dengan membuat "live~telecast" tentang penghantaran "derma" kepada masyarakat Rohingya . Tetapi , samaada kebaculan atau kebodohan , tidak berani mengambil tindakkan drastik diakar umbi pemasaalahan .

      Tetapi cara Mahathir adalah dengan "menukul" kepala pemasaalahan terlebih dahulu . Itulah style Mahathir dari dulu lagi . Cara inilah yang saya beri kehormatan tinggi kepada dia .

      Adakah dengan cara begini kamu anggap dia sombong sebagaimana anggapan Geng Najib terhadap saya ?

      Delete
    4. Tulis panjang², buat blog sendiri la.

      Delete
    5. yang panjang tu fakta bukan auta
      kalau yang panjang dgn auta tu gn dan sewaktu dgnnya...yang tu tak nak suruh buat blog sendiri ke?

      Delete
    6. yo enculez vous.....

      enculez vous!

      Delete
    7. Pak diny..saja nak kongsikan dengan pak berkaitan cadangan terbaru dari Rejim Haprakan ni..boleh kan Pak???

      Sistem subsidi terkawal yang mungkin menggunakan kad ini bukan satu idea baru kerana kerajaan BN sebelum ini sudah melakukan penilaian dan kajian terhadap sistem ini beberapa tahun lalu.

      Bagaimanapun, kami buat keputusan untuk tidak melaksanakannya dengan mengambil kira jumlah stesen minyak dan jumlah pam di negara mengakibtkan kos yang sangat tinggi untuk dilaksanakan dan dikendalikan.

      Ia juga terdedah kepada ketirisan dan penipuan.

      Adalah lebih baik sebenarnya jika PH menambah RM30 sebulan atau RM360 setahun kepada pembayaran BR1M terus kepada kumpulan B40 berbanding menanggung kos yang besar untuk menyediakan satu sistem baru subsidi - Najib

      Delete
    8. Regim rosmah mansur telah digulingkan hahahahahaha

      Delete
    9. KAMI BUKANLAH PENDUKUNG MANA-MANA PARTI POLITIK. KAMI HANYA MEMPERJUANGKAN KEADILAN DAN KEBENARAN. BAGI KAMI BN DAN PH ADALAH SAMA. BAHKAN PH ADALAH JAUH LEBIH TERUK. OLEH ITU KAMI MEMPERJUANGKAN PIHAK KETIGA SEHINGGA MEMEGANG TAMPUK PEMERINTAHAN NEGARA. APABILA SAMPAI HASRAT TERSEBUT KAMI AKAN BIARKAN PIHAK LAIN PULA MENGKRITIK. SEMASA ERA PAKATAN RAKYAT KAMI ADALAH GOLONGAN BERKECUALI TIDAK KELUAR MENGUNDI. INI ADALAH COGAN KATA KAMI : BERATUS POSTING YANG DIHANTAR SEBAGAI BUKTI. KAMI TIDAK MEMINTA SIMPATI HANYA RAHMAT ILLAHI


      PH = ICERD = LGBT = UEC = RASIS = ULTRA KIASU = LIBERALIS = SEKULARIS = PLURALIS = NEPOTISME = BOROS KRONI = KELENTONG KRASI = TERORIST LTTE = SYIAH = anti melayu = anti islam TULEN = ANTI RAJA = EVANGELIST = SUBAHAT KUASA ASING = SLOW SLOW TIPU ( SST )= SELECTIVE PROSECUTION = BN = SIS = G25 = MUNAFIK = KEDEKUT RAKYAT = anti hudud = ANTI TAKZIR = KENCING HANCING SATU MALAYSIA = BARU BERAPA BULAN DAH BUAT MACAM-MACAM BENDA TAK SENONOH = islam ikut kepala hotak dia = PARTI SODOM = HIPOKRIT = MAHU ISLAM IKUT NAFSU DIA = puak SESAT = KERAjaan SARKAS = BAPOK PONDAN = KAKI BULI = PENDENDAM = MAKIN HARI MAKIN MEMBUSUK = KELDAI DAP = TUMMY TOM CAT AG LAW OF JUNGLE = KENCING SEPANJANG JALAN = BERAK TENGAH JALAN = FIRAUN = BANDUAN HOMO = GOVERMENT OF THE APE = parti dajjal BENDERA MATA SATU = BAIL OUT SPLASH MAHAL GILER MULALAH BEBANKAN RAKYAT NAIK TARIF = MENJARAH HARTA RAKYAT DENGAN MEMBAHAGI ANTARA FAMILY PRESIDEN PPBM, DAP & PKR = TEGAK BENANG BASAH = PARTI ANAK BERANAK = KELING MAMAK BENDAHARA PALING PEMALAS DI DUNIA
      = KAPIR CINA DAP PALING PENIPU = PEROMPAK KERUSI PARLIMEN = THE RISE OF THE PLANET OF THE FROGS = AMANAH RAKYAT DIPERMAINKAN = TIADA KEADILAN = TIDAK DEMOKRATIK = MAHA ZALIM FANATIK DAN MEMECAH BELAHKAH MELAYU = DOC-DOC IKRAM PROLIBERAL & SEKULAR = HORMATLAH SIKIT KAT EX-PM TU KAU TU DAH LAH HANCING TERKINCIT DALAM PAMPERS PULAK TU = MENGABAIKAN DAN MEMINGGIRKAN NEGERI MAJORITI MELAYU = PERAS UGUT MP UMNO DENGAN PERALAT SPRM = PENINGKATAN KOS KESIHATAN RAKYAT = SERBU RUMAH ORANG TUA TAK TAHU MALU = MP UMNO JADI ASET KOMODITI = JANJI DICAPATI = MENIFESTO DIMUNGKIIRI = HANYA PANDAI CAKAP KOSONG TIDAK SERUPA BIKIN = AHMAD MASLAN EHHH MASLEEE = JUAL ARAK MERATA TAK KISAH = LELONG-LELONG MP UMNO HARGA RM10 JUTA SIAPA MAHU JADI BIDDER, SIAPA MAHU BELI BOLEH BUAT HAMBA ABDI = SUKA KAMBING HITAMKAN PIHAK LAIN ATAS KESALAHAN SENDIRI = PKR KONGSI GELAP = PRESIDEN PKR BERGELUMANG TAHI = MuJAHAT INGAT DIA CUKUP BAGUS DENGAN DAKYAH DIA SEBAB ADA Pangkat Hasad Dengki = MAT SYABU SYIAH VS MAT SABUN KAKI BETINA DOK JAJA SATY DUNIA 4 BUAH JE JET FIGHTER BOLEH TERBANG TAK KE DUNGU NAMANYA = JAJA NEGARA BANGKRAP SELURUH DUNIA TAK ADA MARUAH BETUL = TAKUT BUAT DASAR ANTI LOMPAT PARTI DASAR PEROMPAK = DARI MuJAHIL JADI MuJAHAT = MAT DIR FAMILY = LIM FAMILY = ANU WAR FAMILY =TIDAK MENDAULATKAN BAHASA MELAYU SEBAGAI BAHASA KEBANGSAAN = DIBAYANGI MALAYSIAN MALAYSIA = MP UMNO JADI MANGSA POLITIK RAKUS PH = TIDAK HORMAT PERLEMBAGAAN MALAYSIA = MELAYU PH PUNCA BUKAN MELAYU JADI KURANG AJAR= PUSAT JUDI DAN MAKSIAT TIDAK TERKAWAL NAK SENANG-SENANG PERGI TUTUP PUSAT TAHFIZ = SUPER LIBERAL ANTI HUDUD ANTI RAJA MELAYU ANTI BAHASA MELAYU = PH SEKARANG JADI SUPER PENDEDAK TIDAK BOLEH SALAHKAN MANA-MANA PIHAK LAIN LAGI = OLEH KERANA PEMIMPIN PH TIDAK MAHU MENDAULATKAN HUKUM ALLAH MAKA APA SAHAJA YANG DIBUAT TIDAK MENJADI = Punahkan Harapan rakyat = JIKA BN ULAR SAWA PH NAGA = MuJAHAT TAK FASIH BAHASA INGGERIS ITU SEBAB DIA DENGKI DENGAN DR. ZAKIR NAIK = DAH 37 ORANG MATI SEBAB ARAK KULIT SAMAK TAK SIBUK PUN SURUH TUTUP KEDAI ARAK = REMAJA SEKARANG DI USIA AWAL SUDAH TERDEDAH DENGAN SEKS ADA YANG MENGANDUNG SEAWAL USIA 14 TAHUN JADI APA MASALAH DICEPATKAN USIA KAHWIN = KAYU UKUR PH ADALAH BARAT BUKANNYA ISLAM = MULUT SONGSANG KENA JAHIT OLEH DAP ( MUJAHIT ) = PM-4 TELAH MEMBUAT DASAR LANGIT TERBUKA TANPA TAPISAN MENYEBABKAN GENERASI BARU ROSAK AKHLAK DAN MORAL = MENTERI AGAMA ISLAM TAPI JAGA AGAMA LAIN TAK JAGA AGAMA ISLAM =

      Delete
    10. PH = PAS MESTI BERHATI-HATI MELANTIK MP ORANG SEPERTI MuJAHAT, KULIT SAMAK & MAT SYABU MEREKA BUKAN SAHAJA BAWA LARI KERUSI BAHKAN MEMBURUKKAN IMEJ ISLAM = UMNO JATUH DITIMPA TANGGA SUDAHLAH HARTA DIRAMPAS MP-MP PULA KENA KEBAS NASIBLAH KAU UMNO MASA PEGANG KUASA TAK BUAT BETUL-BETUL JAGA ISLAM = SARAWAK REPORT MAKAN DEDAK MAT DIR & TOKONG ITU SEBAB DOK CARI SALAH PAS DAN RAJA MELAYU = BUDIN DULU KUTUK ANU WAR SEKARANG AMPU PULAK DAPAT DEDAK BARU TAK = MAT DIR THE GOD FATHER OF CONSPIRATOR = DAH SAHIH PENJENAYAH SODOM MASUK PENJARA 10 TAHUN PH MASING PUJA ORANG TU INIKAN PULA JIBENG YANG BELUM ADA APA-APA KEPUTUSAN MAHKAMAH LAGILAH PUAK UMNO PUJA = PAS PATUT SAMAN MP-MP PENGKHIANAT SEPERTI MuJAHAT, KULIT SAMAK & MAT MIDIN YANG MEMBUAT KEROSAKAN TERHADAP PARTI, NEGARA DAN AGAMA = PALU SULAWESI DI BALA KAN OLEH ALLAH KERANA LGBT DENGAN TSUNAMI DAN GEMPA BUMI MAKA INSAFLAH WAHAI PENYOKONG PH KEMBALILAH PERJUANGKAN HUKUM ALLAH YANG SEBENAR = TUMMY TOM CAT BUAT HAL LAGI NAK JUGA BAGI CALON PAS LAYAK JADI MP PD WALAU TIADA FREE PARDON = MuJAHAT BUAT HAL LAGI NAK TAMBAH BIAKKAN LAGI ANAK LUAR NIKAH DAH ANGKA SEKARANG RATUSAN RIBU = DULU KITA ORANG KUTUK JUGA POK JIB TAPI SEKARANG KESIANLAH PULAK BUKAN APA PH NI AMAT TERUK SANGATLAH = PLURALISME & LIBERALISME LIL ALAMIN = LEPAS SATU-SATU KELUAR BENDA TAK ELOK DARI PH KALAU DIBIARKAN MACAM-MACAM BALA BENCANA TUHAN AKAN MENIMPA BALA EKONOMI BALA HURA HARA MASYARAKAT BALA BENCANA ALAM = MP UMNO LEPAS SORANG-SORANG KENA TAHAN LEPAS NI BUNGKUSLAH UMNO TAKTIK YANG TELAH DIJANGKA JIKA MAHA ZALIM PERINTAH = PATUT LA GAMUDA KENA TAMATKAN KONTRAK RUPANYA MAJORITI PEKERJA BUMIPUTRA = FIRAUN MODEN GUNA TEKTIK PENJAJAH PRIBUMI MALAS = KEPADA PENGUNDI PH PRU-14 YANG MENYESAL UNDI PH JANGANLAH MENYESAL DAN BERPUTUS ASA KEMBALILAH KEPADA KEBENARAN SEPERTI YANG DIKEHENDAKI OLEH ALQURAN & SUNNAH BAIKI DIRI DAN UNDILAH PIHAK KETIGA IAITU PAS AND THE GENG SUPAYA DAPAT MEMBERI WAJAH BARU KEPADA MALAYSIA = KAMI TELAH YAKIN SEJAK SEBELUM PRU-14 LAGI AKAN BERLAKU PERKARA MALANG KEPADA RAKYAT MALAYSIA KERANA MEMILIH PH AKAN TETAPI KERANA TERLALU TAKSUB MEMBUANG JIBENG MEREKA TELAH TERLANJUR = GS BAIK TAPI DIANGGAP JAHAT = PH JAHAT TAPI DIANGGAP BAIK = SEGALA JANGKAAN TENTANG PH ADALAH TEPAT KERANA KAMI TELAH MENGENALI FIGURE SEPETI MAT DIR, ANU WAR-WAR, MuJAHAT, TOKONG DLL = NEGARA SEMAKIN HARI SEMAKIN TERUK DI BAWAH PH = PAKAR BISNES BUAT HARTA PAKAR HANCING JUAL HARTA = ERA BN MAHKAMAH DOK BELAH BN ERA PH MAHKAMAH DOK BELAH PH SPRM PUN SAMA = NASIB LA KAU JIBENG MASA KAU PEGANG KUASA TAK BALUN HABIS-HABIS MAT DIR. BILA DIA PEGANG KUASA DI HENTAM KAU HABIS-HABIS. TAK PE LA JIB NANTI KAU DAPAT KUASA BALIK KAU BELASAHLAH DIORANG HABIS-HABIS = DEMOKRASI PH PELIWAT BANDUAN PUN BOLEH NAIK JADI MP DAH TU SILAP-SILAP JADI PM PUNYALAH BANGANG BAHALOL = JOM TONG DRAM HANYA ULAS EKONOMI ERA BN-JIB SAHAJA TAK ADIL BETUL. DAH DAPAT DEDAK TAK. MANA DIA BN-MAT DIR LAGI TERUK TAK ADA APA-APA KOMEN PUN = MuJAHAT TAK RISAU DICOP LIBERAL. LAMA-LAMA BOLEH JADI MURTAD TAK TAKUT KE MASUK NERAKA JAHANAM = SITI MASIN DAH TAHU SEKARANG PH TERUK JUGAK BILA DAPAT KUASA = MAT DIR MINTA NASIHAT SI YAHUDI NAK KENAKAN CUKAI BARU SAMPAI ORANG MATIPUN KENA BAYAR = TUMMY TOM CAT KURANG PENGALAMAN TAKUT JADI KETUA PENDAKWA IMDB TIDAK SEPERTI AG-AG SEBELUMNYA = SST 10% TAPI HARGA BARANG NAIK 40% = PH & BN PENGKHIANAT RAKYAT TIDAK GUBAL AKTA ANTI LOMPAT PARTI = BN ROSAK KERANA SEKULARIS, NATIONALIS DAN KAPITALIS = PH TAMBAH PARAH LAGI KERANA DI TAMBAH LIBERALIS, PLURALIS DAN MALAYSIAN MALAYSIA = MPS UMNO FOR SALE. RM20M AUCTION PRICE = ADAKAH ANU WAR-WAR SEORANG PELIWAT. JIKA BUKAN MAHA ZALIMLAH PELIWAT SEBENAR. SEORANG MESTI JADI PELIWAT SEBENAR = ELOKLAH TOK DIR LETAK JAWATAN. DAH DEKAT DENGAN PINTU KUBUR SELANGKAH JE LAGI. DULU DAH PEGANG 6 PENGGAL. JIBENG PUN DAH JATUH. APA NAK TUNGGU LAGI. NANTI TAK PASAL-PASAL ORANG KATA TAK HABIS-HABIS KENCING = BIARLAH PULAK LEPAS NI PRESIDEN PARTI FREEMASON MALAYSIA PULA KENA HENTAM = MAT SYABU BUKA AIB ATM DAH TU MAT SABUN PULA PULAK KATA JANGAN BUKA AIB

      Delete
    11. PH = MELAYU HANYA 10% SOLAT 5 WAKTU PATUTLAH BILA MENGUNDI PANGKAH KAFIR DAN MELAYU MUNAFIK. APAPUN BOLEH DIMAAFKAN LAGI SEBAB MELUAT DENGAN JIBENG. TAPI PRU-15 PASTIKAN PANGKAH GS = PRESIDEN PARTI FREEMASON MALAYSIA MINTA MELAYU BELAJAR BAHASA CHINA TAK KE BIOL PATUT MINTA KAUM CHINA LAH BELAJAR BAHASA MELAYU. DIA TAK TAHU KAH ADA YANG TINGGAL LAMA BERANAK PINAK MASIH TAK TAHU BAHASA MELAYU. BANGLA DATANG LIMA ENAM BULAN DAH TAHU CAKAP MELAYU = TOKONG MANA NAK INSAF DALAM KEPALA HOTAK DIA KERJA NAK JATUHKAN ISLAM MELAYU JE MANA DIA NAK TOLONG TEKSI MALAYSIA DAN NEGERI PANTAI TIMUR BETUL TAK = JIBENG DAH TERPAKSA INSAF KAN MANA DIA ADA KUASA LAGI = CROOKED PM JE YANG TIDAK INSAF KATA NAK LETAK PANDAI MENGACAH BERLAKON YEA = SIGARAGA DOK SIBUK BALA RASUAH. BN & PH SAMA-SAMA RASUAH JE MEMAMG RAKYAT MALAYSIA BANYAK KENA BALA SEBAB MEREKA = DAP BANYAK BUAT BALA. BALA NEGERI DENGAN TANAH RUNTUH DAN RATUSAN BANJIR. BALA NEGARA DENGAN BALA EKONOMI. RAKYAT SUSAH RAMAI MENGANGGUR DAN BERHENTI KERJA. KERJA TUDUH JIBENG YANG HILANG KUASA = PANDIR JASIN TUDUH SABOTAJ DALAMAN. SEDARLAH DIRI SIKIT SEBAB KAU BUAT TAK BAIK LAH ORANG MARAH KAU = MAK LAMPIR HATI TISU TAK SEDAR DIRI DARI MANA DATANG. LUPA BANGSA LUPA PERLEMBAGAAN NAK BUANG MELAYU. BANGSA LAIN DAULATKAN BANGSA SENDIRI. KAU PULAK NAK BUANG BANGSA SENDIRI. KALAU BOLEH AGAMAPUN NAK BUANG SAMA = TOKONG EGO SERANG KELANTAN LUPA PP JIBENG BANYAK BANTU KURANGKAN HUTANG. SI JIBENG PULAK ABAIKAN NEGERI MAJORITI MELAYU. PADAN MUKA JATUH TERJELEPUK. = MAK LAMPIR DAN SIGARAGA JADI BARUA DAP, PUJA KETUANAN BUKAN MELAYU. NON-MALAY DAH KUASAI EKONOMI DAN POLITIK. DIA ORANG BARU TIGA GENERASI KAT NEGARA NI. CUBA BAYANGKAN APA NAK JADI PADA ANAK CUCU CICIT MELAYU SEDIKIT MASA LAGI = MuJAHAT DAN GAY PERGILAH MAMPUS KAU SEMUA. MENTERI AGAMA KERJA BILANG BERAPA GAY KAT MALAYSIA. BODOH PUNYA MENTERI = SEBELUM PECAT PENJAWAT AWAM PECAT DULU MENTERI-MENTERI BODOH MACAM SIGARAGA, TOKONG, MASLAN EHHH MASLEEE, TONY PUAKA DLL = TOK PAU DAYUS JADI KADOK YANG SI MAHA DAYUS PULAK BOLEH TERIMA MASUK PARTI DAYUS, ELOKLAH TU SEMUANYA DAYUS BELAKA = LEPAS NI SATU-SATU PIMPINAN UMNO KENA BERCUTI DAN LEPAS TU TAK ADA LAGI PEMIMPIN LEPAS TU UMNO TERBUBAR SENDIRI = MULA-MULA TOLAK BANGSA SENDIRI LEPAS TU TOLAK AGAMA SENDIRI PULAK, INILAH KERENAH MELAYU PH = JIBENG DAH JADI SAMPAH TAPI MP PH JADI LIPAS & TIKUS JADI ADA BENDA PADA JIBENG YANG MASIH BOLEH PAKAI = TIADA APA PEMBAHARUAN YANG DIBUAT PH HANYALAH MENGULANG APA YANG TELAH DIBUAT BN BAHKAN MENAMBAH PARAHKAN LAGI MASALAH NEGARA = LIBERALIS PH MEMUJA DAN MENDEWA EROPAH SEHINGGA APA SAHAJA YANG DATANG DARI SANA ADALAH SEMUANYA BAIK BELAKA = DENGAN MEMPROMOSI LGBT TENGOKLAH ANGKA GOLONGAN ITU TELAH BERTAMBAH BERLIPAT GANDA = PH HANYA SATU JE MODAL DIA JIBENG SELEBIHNYA KACAU KIRI KACAU KANAN MACAM DAJJAL = MARAHKAN JIBENG KAKI BUAT HUTANG TAPI PH PUN SAMA BUAT HUTANG NAK BAYAR HUTANG, KERJA MAIN GALI KAMBUS JE = PH KERJA DIA TUDUH SANA TUDUH SINI DAKWA SANA DAKWA SINI, BETUL KE SALAH KE BELAKANG KIRA YANG PENTING DAPAT TEBUSAN. SIAPLAH MP PEMBANGKANG LEPAS NI KENA SEDIAKAN RM10JUTA SETIAP ORANG, PANDAI MAHA ZALIM BUAT DUIT. SATU ORANG 50 TUDUHAN KIRA PERANGKAP KENA MANA SATU TAK BOLEH LEPAS = MAHA ZALIM ANTI SUBSIDI ANAK BERANAK DIA SEMUA DAH JADI BILIONAIRE ANGKUT HARTA NEGARA. NAK BAGI RAKYAT MAKAN PUN SUSAH SANGAT, CAKAP LAH TERUS TERANG KEDEKUT ANTI MELAYU. BANGSA CINA DAH KAYA LEBIH DARI KERAJAAN BOLEH PULAK KERAjaan BANTU = TUJUAN HIDUP ADALAH UNTUK BERBAKTI KEPADA AGAMA, BANGSA DAN NEGARA. INI TIDAK PH NI KERJA DIA NAK MEROSAKKAN APA YANG DAH BAIK DAN BAGUS =

      Delete
    12. PH = BN & PH KERJA PECAHKAN REKOD BURUK DUNIA. BN PECAHKAN REKOD DENGAN MEMBERIKAN KEWARGANEGARAAN PERCUMA KEPADA SEMUA WARGA NEGARA ASING MENYEBABKAN MEREKA MENGUASAI EKONOMI NEGARA KERANA TIDAK HIRAU HALAL DAN HARAM. PH PECAH REKOD DENGAN MEMBERI ORANG TUA BANGKA JADI PM DAN WAITING PM. SELEPAS EKONOMI TERLEPAS DARI TANGAN MELAYU BERI PULA KUASA POLITIK KEPADA BANGSA ASING = BANGSA ASING BUKAN NAK BERSYUKUR DAN BERTERIMA KASIH. MEREKA HIDUP SENANG DAN MEWAH DI BUMI MELAYU SEHINGGA BANGSA MELAYU SENDIRI MEREMPAT. BANGSA ASING TIDAK AKAN MENIKMATI APA YANG MEREKA DAPAT PADA HARI INI JIKA MEREKA HIDUP DI TANAH BESAR CHINA DAN INDIA = KINI BANGSA ASING HENDAK RAMPAS SEGALANYA DARI TANGAN MELAYU DENGAN BANTUAN MELAYU BANGSAT DAN PEMBELOT = CROOKED PM BANGKITKAN LAGI PASAL SUBSIDI, SAJA NAK KENCING RAKYAT MALAYSIA, TAK PAYAHLAH ZAMAN SEKARANG SATU DUNIA DAH TAHU. KRONI SAMPAI HABIS KAUT SAMPAI HARTA NEGARA TINGGAL KUAH JEE. NAK BAGI KEPADA RAKYATPUN BERKIRA. YANG JADI BILLIONAIRE TU YANG DAPAT SUBSIDI LAH TU KALAU TIDAK MANA BOLEH JADI KAYA RAYA MACAM TU, BAGI LESEN, PERMIT, TANAH, MONOPOLI SATU-SATU BISNES, DAH TU KATA MELAYU MALAS, SEBENAR MAHA KENCING NI NAK BUAT PROJEK LAIN BUANG DUIT, JAMBATAN BENGKOK LAH, 3RD NATIONAL CAR LAH, SAJALAH NAK HAPPY GO LUCKY GUNA DUIT RAKYAT, NANTI DIA YANG DAPAT NAMA, PAYAH BETUL MELAYU JADI YAHUDI NIE, MENJAJAH BANGSA SENDIRI = P. PANDIR TAK SEDAR DAH TUA NAK MAMPUS SIBUK JADI BARUA DAP NAK BUANG MELAYU&ISLAM&RAJA. TAK TAKUT MUNGKAR NAKIR TUNGGU NAK BELASAH DALAM KUBUR = NAK TAHU MACAM MANA BODOH PH, TENGOKLAH PERANGAI SIGARAGA BUDAK MENTAH BERHINGUS CAKAP MEREPEK-REPEK TAK SEDAR JADI KALDAI DAP = SIAPA TUAN? SIAPA KULI? BANGSA MANA KUASAI EKONOMI DAN POLITIK NEGARA? BANGSA MANA BERSUSAH-PAYAH MENJAGA PERBATASAN DAN PERAIRAN NEGARA?BANGSA MANA MENGAWAL KEAMANAN BANDAR DAN KAMPUNG? KUIL, TOKONG BERSERAKAN MERATA TEMPAT, APA LAGI YANG BANGSA ASING MAHU? BANGSA MANA PALING RAMAI MISKIN? NEGERI MAJORITI BANGSA MANA YANG PALING TERABAI?= KAMI SOKONG NAJIB JATUH TAPI KAMI MENENTANG SEKERAS-KERASNYA USAHA JEJASKAN BANGSA DAN AGAMA KAMI DAN TANAH TUMPAH DARAH KAMI = KEADAAN TERDESAK BEGINI MEMAKSA PAS DAN UMNO MEMBULATKAN GAGASAN POLITIK SATU LAWAN SATU DI PRU=15 = TOK PAU TAK PAYAH BERLAGAK ALIM LEBAI DAH TENTU LOMPAT PARTI HUKUMNYA HARAM, MAHA DAYUS PLAK SYIK TAPIS DAH TU BOLOS = KEMENTERIAN BARU HAL EHWAL LGBT DI BAWAH MENTERI DATO` SERI MuJAHAT = MP2 UMNO DOK BERLAGAK BERINTEGRITI PATUT DIAM JE LAH JIBENG TU SAMPAI MAHKAMAH PUTUSKAN, KORANG JUGAK DULU BERMATIAN DOK SOKONG DIA SEBELUM PRU-14, DAH JADI MACAM PH GUILTY UNTIL PROVEN INNOCENCE , POODAH = MALAYSIAN MALAYSIA DAH DAPAT KUASA, LANGKAH SETERUSNYA IALAH MENGHANCURKAN ISLAM MELAYU YANG SEMEMANGNYA TELAH DILEMAHKAN SEMASA PEMERINTAHAN BN YANG TUNDUK KEPADA TUNTUTAN MCA/MIC = MANA ADA HUTANG BAGUS BODOH, BON SAMURAI TU HUTANG BUNUH DIRI NAMA NYERR = MAHA FIRAUN PEMIMPIN ULTRA MALAY TELAH MENCETUSKAN PERISTIWA BERDARAH 13 MEI UNTUK MENJATUHKAN TUNKU SEPERTI YANG DICERITAKAN OLEH TAN SRI GHAZALI SHAFIE = MAHA ZALIM JANGAN SALAH GUNAKAN KUASA DIBERI RAKYAT UNTUK MEMCETUSKAN KERESAHAN MASYARAKAT DENGAN ISU ISLAM MELAYU. SIAPA YANG MULAKAN ICERD, UAE & LGBT KALAU TIDAK PUAK HAPRAK KAMU. KAMU SEMUA AGEN FREEMASON = TOKONG TAK PAYAH NAK SUSAHKAN MASYARAKAT YANG TELAH SUSAH DENGAN KENAKAN UNDANG-UNDANG BARU CARI PASAL NAK TAMBAH KANTUNG PH. BUAT LAW TO CONTROL POLITICAL FINANCING DULU. MANA KAMU DAPAT DANA SEHINGGA DAPAT TUMBANGKAN KERAJAAN BN. BUKANKAH DARI ISRAEL DAN IRAN? = MAK LAMPIR DAYUS MASUK PARTI DAYUS BERSAMA MAHA DAYUS MAHUKAN PULUS = TOK PAU DAH KENA HINA DAN DIPERLECEH OLEH MAK LAMPIR, JADI AHLI KELAS KEDUA, TUNGGU APA LAGI BELAHHH LAAA = MAHA BELIT PADAM ELEKTRIK SELURUH NEGARA NAK BUAT IPP = YANG PENTING DAKWA, PERBICARAAN TAK PENTING, MASYUUUUUKKKK =

      Delete
    13. BIJI GETAH LAGI MAHAL, MENTERI PH TAK MINAT NAK LAYAN NASIB MALANG BUMIPUTRA, NAK HUMBAN TERUS ADALAH....


      Kejatuhan harga getah sejak beberapa bulan kebelakangan ini semakin membimbangkan golongan penoreh, yang kehidupan mereka kini diibaratkan seperti kais pagi makan pagi.

      Dalam keadaan harga komoditi itu masih tiada tanda menunjukkan peningkatan, harga biji getah pula kini lebih mahal berbanding RM1.80 sekilogram getah sekerap.

      Itu antara keluhan penoreh getah yang ditemui Malaysiakini di kampung Baru Bechah Kemuning di Machang, Kelantan hari ini.

      Menurut Mohd Fauzi Ismail, 50 harga getah tidak pernah jatuh seteruk sekarang dan keadaan itu menjejaskan pendapatan beliau untuk menampung keperluan seisi keluarga.

      "Harga getah sekerap sekarang antara RM2 hingga RM1.80 sekilogram. Tak pernah serendah ini pada tahun-tahun sudah.

      "Harga biji getah yang digunakan untuk semaian anak pokok lebih mahal iaitu RM2.20 sekilogram," katanya yang menjadi penoreh sejak lebih 20 tahun lalu.

      Mohd Fauzi bersama isteri bekerja dengan menoreh getah dikebun getah milik orang, manakala hasil pendapatan dibahagi dua dengan pemilik kebun berkenaan.

      Ayah kepada empat cahaya mata itu berkata, pendapatan keluarganya kini begitu kritikal lebih-lebih lagi pada musim tengkujuh kerana tidak dapat keluar menoreh.



      "Dengan harga getah sekarang, pendapatan kami agak terjejas. Kalau sehari hasil RM30, kami hanya dapat RM15. Kalau musim hujan seperti sekarang saya terpaksa cari kerja lain, ambil upah buat rumah orang.

      "Itupun kalau ada kerja. Harga getah murah, harga barang keperluan makin meningkat.

      "Biasa anak-anak akan bantu kutip biji getah, bolehlah tampung perbelanjaan kami sedikit sebanyak," tambahnya.

      Terdahulu, kerajaan persekutuan digesa menetapkan harga lantai getah sekerap dengan melaksanakan mekanisme stok penimbal bagi menampung harga getah yang kini menjunam.

      Perkara itu disuarakan Pengerusi Badan Bertindak Penoreh Getah Tanah Merah (Pegetah), Izani Zakaria.

      Beliau dilaporkan berkata, pihaknya menyedari kerajaan tidak menyediakan insentif kepada penoreh getah namun penyelesaian perlu diusahakan bagi membela nasib penoreh.

      Sementara itu, bagi Mohd Nasir Mat Nor, 49, berkata, sebagai penoreh sepenuh masa dia amat terkesan dengan harga getah semasa.



      "Lebih-lebih lagi pada musim hujan, pendapatan saya dan rakan-rakan lain akan terjejas. Sejak hujan dua minggu lalu, kami tak boleh menoreh. Terpaksalah bertahan dengan, makan pun apa yang ada demi kelangsungan hidup," jelasnya.

      Justeru, Mohd Nasir berkata, besar harapan mereka supaya kerajaan hari ini dapat melakukan sesuatu bagi memastikan harga getah meningkat.

      Katanya, kerajaan diharap supaya dapat menetapkan harga lantai getah yang kini RM2.20 sekilogram kepada RM3 hingga RM4 sekilogram.

      "Dengan cara itu sekurang-kurang dapat membantu kami bagi menyara keperluan keperluan keluarga.

      "Sebaliknya jika harga getah semakin teruk, maka kami tidak mampu menampung keperluan harian dan kadang-kala terpaksa mencatu makanan," tambahnya yang tinggal di Kampung Gual Kubur, Tanah Merah.

      Delete
    14. ISU SELAIN IMDB JIBENG MASIH RELEVAN


      Datuk Seri Najib Razak berkata, terlalu awal untuk kerajaan Pakatan Harapan melakukan rombakan Kabinet selepas 6 bulan memerintah negara kerana tindakan itu akan membuktikan menteri yang dilantik tidak berwibawa.

      Bekas perdana menteri itu berkata, lazimnya rombakan Kabinet dilakukan selepas setahun atau 18 bulan sesebuah parti mentadbir negara.

      “Adakah kepimpinan sekarang tidak percaya dengan Kabinet sendiri? Biasanya rombakan Kabinet berlaku dalam satu tempoh yang lama sedikit.

      “Kalau berlaku dalam sehari dua ini, maka ia satu keputusan yang tidak ikut kelaziman dalam negara ini, boleh bawa kepada tafsiran bahawa menteri-menteri yang dilantik tidak berwibawa, tidak menjalankan tugas sebagaimana yang diharapkan,” katanya di lobi Parlimen hari ini.

      Semalam, Dr Mahathir dilaporkan berkata, beliau bersikap terbuka untuk melakukan rombakan Kabinet, jika ada pencalonan baru daripada PKR selepas pemilihan parti yang berakhir hujung minggu lalu.

      Bagaimanapun, katanya, ia bergantung kepada budi bicaranya sama ada mahu menerima individu yang dicalonkan kerana beliau berhak memilih anggota Kabinet yang selesa untuk kerja bersama.

      Rosmah disiasat

      Najib yang juga ahli Parlimen Pekan enggan mengulas siasatan terhadap isterinya, Datin Seri Rosmah Mansor dan menyerahkan kepada mahkamah untuk membuat keputusan.

      “Tak usahlah tanya soalan (berkaitan) kes di mahkamah.”

      Delete
    15. NASIB MALANG BUMIPUTRA JANGANLAH NAK HARAP PADA MENTERI PH


      Seorang Ahli Parlimen Barisan Nasional hari ini membidas kerajaan kerana gagal melindungi kebajikan para nelayan, penoreh getah, pekebun kecil dan petani dalam Belanjawan 2019.

      Mohd Salim Mohd Sharif (BN-Jempol) memberitahu Dewan Rakyat bahawa belanjawan itu mengabaikan dan mendiskriminasikan rakyat di luar bandar.

      “Menteri kewangan tak sebut pesawah padi, penoreh getah dan nelayan dalam belanjawan.

      “Mereka di luar bandar bergelut mencukupkan perbelanjaan. Pahit getir mereka tidak dipedulikan kerajaan Pakatan Harapan.

      “Adakah kerajaan PH merasakan orang-orang ini tidak penting?

      “Jika orang-orang ini penting, jadi penderitaan dan kebajikan mereka mesti diberi perhatian,” katanya semasa membahaskan belanjawan.

      Salim berkata pentadbiran Barisan Nasional sentiasa memberi tumpuan kepada kebajikan para petani, nelayan dan penoreh getah. Mereka diberi peruntukan terbesar sebanyak RM6.5 bilion dalam Belanjawan 2018, tambahnya.

      Beliau berkata RM2.3 bilion diperuntukkan untuk insentif seperti baja untuk pesawah padi, pekebun kecil, penoreh getah dan nelayan.

      “Juga ada bantuan musim tengkujuh untuk 440,000 petani dan penoreh getah berjumlah RM261 juta. Sebanyak RM150 juta diperuntukkan untuk membantu 200 petani menunggu hasil dituai.

      “Kami memberikan elaun sara hidup kepada nelayan, berjumlah RM12 juta, untuk membantu 5,200 nelayan.

      “Juga terdapat elaun bulanan antara RM1,000 dan RM1,500 untuk 31,000 peneroka yang terlibat dalam skim penanaman semula.”

      Salim menggesa kerajaan pertimbang semula pengagihan insentif kepada kelompok itu.

      “Ahli Parlimen Langkawi (Tun Dr Mahathir Mohamad) pernah berkata kerajaan akan menghentikan pembayaran insentif kepada pekerja kelapa sawit, penoreh getah dan nelayan. Ini ketika keadaan kewangan mereka dalam keadaan kritikal dan mereka perlukan bantuan kerajaan.

      “Kepada siapa lagi mereka merayu bantuan kalau bukan kerajaan?”

      Salim berkata harga minyak sawit jatuh daripada RM530 satu tan pada Januari kepada RM380 bulan lepas.

      “Penurunan harga sejak Mei memberi kesan kepada pendapatan pekerja seluruh negara,” katanya.

      Salim berkata kebiasananya setiap peneroka akan diberi 4ha tanah yang mampu menghasilkan 8 tan minyak sawit sebulan jika tiada masalah.

      “Purata pendapatan mereka adalah RM1,000 sebulan.

      “Penoreh getah dapat RM900 sebulan selepas harga getah jatuh mendadak kepada RM1.80 sekilo.

      “Bagaimanapun, tidak ada pengumuman dalam belanjawan yang memberi kelegaan kepada mereka.

      “Adakah ini yang mer maksudkan dengan belanjawan berkorban? Ditanggung oleh orang luar bandar?

      “Kami juga terdengar mereka yang perlu meminjam daripada lintah darat untuk mencukupkan perbelanjaan. PH jangan prejudis dan hukum mereka seperti ini.”

      Salim mencadangkan PH memberikan bantuan kewangan sekali beri kepada penoreh getah dan mereka yang bekerja di ladang-ladang kelapa sawit.

      Beliau mahu kerajaan mengadakan mekanisme baru untuk menetapkan harga dasar satu tan minyak sawit pada RM500 dan sekilo getah pada RM4 untuk membantu pekebun kecil menghadapi keadaan tidak menentu sekarang.

      : Biasalah kalau 'copy and paste', kadang kala tertinggal

      Delete
    16. ISU FOREX DUIT RAKYAT LESAP BELUM SELESAI LAGI KINI NAK MAIN JUDI LAGI. NASIBLAH KAU JADI RAKYAT MALAYSIA TAK TAHU MEMILIH PEMIMPIN


      Menteri Wilayah Persekutuan Khalid Samad hari ini mengakui dia dan rakan-rakan terlibat dalam matawang kripto Harapan Coin yang akan dicadangkan kepada Bank Negara dan Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad untuk transaksi kerajaan.

      Beliau mencadangkan penggunaan mata wang digital itu kerana ianya teknologi baru.

      Terdahulu, bekas perdana menteri Datuk Seri Najib Razak mendesak Khalid mendedahkan dalang sebalik projek Harapan Coin itu kerana beliau meragui agenda memperkenalkan matawang digital itu untuk transaksi kerajaan seperti pembayaran lesen dan saman.



      “Yang pengasas Alibaba Group, Jack Ma, pun kata ini teknologi masa depan, lalu apa yang hairannya?” katanya kepada pemberita selepas melancarkan projek Lost Food dan program projek perumahan rakyat di Kerinchi malam tadi.

      Khalid memberitahu pemberita bahawa dirinya juga menceburi bidang matawang kripto sebelum menjadi menteri.

      “Bila kita mentadbirnya dan menggunakannya dengan baik akan ada nilai. Orang semua akan beli dan harga dia akan naik bila kita gunakan Harapan Coin dalam urusan dengan kerajaan dan sebagainya,” katanya.

      Khalid berkata cadangan penggunaan matawang kripto adalah dari sebelum pilihan raya umum lalu lagi.

      “Harapan Coin ini dihasilkan sebelum pilihan raya untuk mengutip sumbangan daripada orang ramai untuk Pakatan Harapan dan ianya telah dilancarkan dan telah mencapai matlamatnya,” katanya.

      Harapan Coin dilapor akan menjadi platform biaya ramai politik pertama menggunakan teknologi matawang kripto dan “block chain”.

      Khalid sebelum ini dilapor mencadangkan penubuhan satu badan kawal selia bagi memastikan projek itu tidak mudah dimanipulasikan oleh orang luar.

      Projek itu bagaimanapun diragui oleh ahli politik pembangkang dan kerajaan seperti Najib dan Ahli Parlimen Lembah Pantai Fahmi Fadzil.

      Pada 27 Februari, Bank Negara mengeluarkan Dasar Pencegahan Pengubahan Wang Haram dan Pembanterasan Pembiayaan Keganasan selepas mengambil kira maklum balas daripada wakil pengurup wang digital, persatuan industri, firma undang-undang, institusi kewangan dan ahli akademi.

      “Dasar ini bertujuan untuk memastikan langkah-langkah berkesan disediakan terhadap risiko pengubahan wang haram dan pembiayaan keganasan yang berkaitan dengan penggunaan mata wang digital dan untuk meningkatkan ketelusan bagi aktiviti mata wang digital,” katanya.


      : Hebat puak PH pasal duit

      Delete
    17. PARTI BABI HUTAN HANYA PANDAI MENYONDOL JE LAH KERJANYA


      Sejak PH berkuasa, nampaknya sikap kurang ajar non-Bumi semakin ketara terutamanya Cina DAP. Mereka mengambil segala kesempatan dengan kuasa 5 tahun sekali ini. Mahathir dan semua pemimpin Melayu PH terbelenggu dengan kuasa kingmaker DAP. Kalau tidak diturutkan, DAP bisa saja bertindak keluar PH.

      Jika DAP keluar, kerajaan PH jatuh tunggang-langgang. Menteri-menteri Melayu daripada PAN, PKR dan BERSATU yang baru beberapa bulan menjadi menteri, hilang segala jawatan, pangkat dan kemewahan. Hendak tak hendak kerakusan dan segala tuntutan DAP mesti dipenuhi. Apa nak jadi pada bangsa sendiri, apa peduli. Inilah kemelut bangsaku pada hari ini.

      Justeru, yang kurang ajar menjadi semakin kurang ajar. Hati nurani Melayu/Islam tercabar dan dicabar. Baru saja kitab Injil tersebar. Kononnya, ini Malaysia Baru ada hak sama rata semua agama. Kini ICERD pula meradak jantung Melayu. Konsep dan dasar kerajaan PH menghala Malaysian Malaysia jelas sekali. Dengan kuasa, DAP tak perlu lagi melaung-laungkan terminologi sial ini. Laksanakan sahaja sebagai agenda pertiwi.

      Semua Melayu PH sekarang pernah menjadi penentang keras dasar Malaysian Malaysia yang diperjuangkan oleh DAP. Mahathir, Anwar Ibrahim, Mat Sabu dan gerombolan mereka kini menjadi Melayu pelupa dek kepentingan sendiri. Hak ketuanan Melayu ingin difaraidkan dengan bangsa pendatang. Benarlah kata ilmuwan: Si bijak akan bahagi sama rata harta orang. Si bodoh akan bahagi sama rata harta sendiri.

      Mengikut apa yang penulis dapat rumuskan daripada situasi terkini ICERD jika diterima oleh kerajaan, ratifikasinya akan menjadi api yang membakar negara. Mengikut ahli antropologi, Melayu ini sifatnya banyak santun dan sabar. Amukan pun ada dalam budaya Melayu yang berbudayakan sabar dan santun itu. Justeru, jika Cina DAP terus bermain api dalam apa bentuk sekalipun yang mencabar orang Melayu, maka penulis menjangkakan peristiwa '13 Mei 1969' akan berulang.

      Cina DAP harus memikirkan dari sekarang tentang nyawa dan modal insan yang akan melayang. Perniagaan, gedung dan gudang yang akan terbakar dan kehilangan pelanggan. Ekonomi yang sedia parah diperitkan lagi dengan pelabur yang akan menjauhkan diri. Kebimbangan dan ketakutan dek prejudis akan menghantui. Berapa tahun pula masa diperlukan untuk keharmonian, keamanan dan kemantapan ekonomi dapat memulihkan diri?

      Penulis fikir pemimpin Melayu PH masih boleh diinsafkan. Merekalah yang menjadi terompah DAP sejak di teraju kuasa. Merekalah yang menyebabkan DAP jadi seumpama kaduk naik junjung. Justeru dalam usaha menyatukan ummah, mereka perlu diajak ke meja bulat. Bangsa ini belum berkerat rotan berpatah arang untuk segera bertaubat.

      Bangsa yang berakar salasilah Demang Lebar Daun ini sinisnya dekat berbau tahi, jauh berbau bunga. Leluhur pernah berpesan untuk pewarisnya, jika berkelahi ingatlah biduk lalu kiambang bertaut. Carik-carik bulu ayam, lama-lama bercantum juga. Kalau bertikam,jangan di dalam gelap; kalau tidak menikam lawan, maka tertikam kawan sendiri.

      #NekadBersamaIslam
      #PRU15UntukPAS

      BDA

      Delete
    18. LAWAN JANGAN TAK LAWAN


      Rakyat perlu bangkit bantah ICERD
      SHAHRIZAL AHMAD ZAINI 15 NOVEMBER 2018
      FacebookTwitterWhatsAppEmailMore4.9K
      ICERD
      ICERD
      A-A+ (Ubah saiz teks)
      IPOH - Rakyat di negara ini perlu bangkit membantah pengesahan Konvensyen Mengenai Penghapusan Semua Bentuk Diskriminasi Kaum (ICERD).

      Ketua Penerangan Pertubuhan Kebajikan dan Kemajuan Melayu Malaysia (Maju Malaysia), Mohd Shirin Adenan berkata, pengesahan ICERD bakal menghapuskan hak-hak keistimewaan diberikan kepada orang Melayu termasuk anak-anak negeri Sabah dan Sarawak.


      “Pelaksanaannya bakal menyaksikan berlakunya diskriminasi antara warga negara dan bukan warga negara. Ia secara terang-terangan bertujuan untuk menghapuskan hak-hak istimewa orang Melayu di negara ini.

      ADVERTISING

      inRead invented by Teads
      “Oleh itu, kita perlu terus membantah ICERD ini kerana difahamkan ia sudah dibuka untuk ditandatangani,” katanya kepada Sinar Harian, di sini, semalam.


      Sementara itu, Mohd Shirin berkata, satu bantahan terhadap Icerd bakal dilakukan di masjid negeri, Masjid Sultan Idris Shah 2, esok.

      “Bantahan ini dijangka disertai beberapa pertubuhan bukan kerajaan (NGO) di Perak. Kita harap bantahan ini akan dapat menghimpunkan lebih ramai NGO bagi menggambarkan betapa serius bantahan kita terhadap ICERD,” katanya.

      Delete
    19. Bertalu2 beb..x sempat nak baca..
      Pas ketipu ketipas..
      Pis ketipu ketipis..
      Pus ketipu ketipus..
      Pas3 pis3 pus3 pos3..
      Hahaha..huhuhuhu hihihihi hohohoho

      Delete
    20. PARTI BABI & ARAK HANYA KERJA MERUNTUHKAN BANGUNAN


      Pas Pulau Pinang membantah rancangan pembinaan dua buah hotel di puncak Bukit Bendera yang diumumkan baru-baru ini.

      Adun Penaga, Mohd Yusni Mat Piah berkata, pendirian itu senada seperti yang dinyatakan beberapa badan bukan kerajaan (NGO) antaranya Sahabat Alam Malaysia (SAM) dan Persatuan Pengguna Pulau Pinang (CAP).

      Menurutnya, rancangan pembinaan dua buah hotel itu perlu dihentikan bagi mengelakkan berlakunya kejadian tanah runtuh seperti di Bukit Kukus dan Tanjung Bungah.

      “Saya minta kerajaan negeri melihat semula dengan rancangan pembinaan dua buah hotel di Bukit Bendera kerana apabila pembangunan melibatkan bukit dan cerun, risikonya amat tinggi. Saya tidak melihat kejadian tanah runtuh berulang.


      “Sekarang ini pun, masyarakat melihat Pulau Pinang sebagai negeri Darul Runtuh. Banyak dah runtuhan berlaku, dahulu di negeri lain, kini di Pulau Pinang. Pas negeri menolak pembangunan di kawasan Bukit Bendera ini, sama seperti pendirian oleh SAM dan CAP,” katanya.

      Mohd Yusni berkata, rancangan pembinaan itu perlu dibuat mengikut prosedur operasi standard (SOP) yang ditetapkan.

      “Isu alam sekitar ini perlu diberi perhatian. Kita bimbang kejadian sama berulang kerana kita dimaklumkan, kerajaan negeri akan memulakan kerja pada tahun hadapan.

      “Ini akan meningkatkan risiko runtuhan cerun. Sepatutnya projek itu dihentikan dan kajian menyeluruh perlu dilakukan. Selain itu, pandangan CAP, SAM dan Jabatan Alam Sekitar perlu diambil kira,” katanya.

      Menurutnya, kerajaan negeri tidak sepatutnya hanya memikirkan keuntungan semata-mata sehingga mengabaikan SOP dan pandangan daripada pihak yang serius dalam isu alam sekitar.

      “CAP menyatakan bahawa kawasan di bukit tersebut adalah kawasan sensitif. Oleh itu, kerajaan negeri perlu mengambil kira pandangan ini. Mungkin projek ini mungkin mampu menjana pendapatan tinggi, kerajaan negeri sanggup mengetepikan soal keselamatan, SOP dan pandangan beberapa pihak.

      “Tambahan pula, siasatan kejadian tanah runtuh yang berlaku di Bukit Bendera pada November tahun lalu, belum pun dibentangkan lagi. Sekarang, nak bina pula hotel lima tingkat di sana. Kita nak tahu dahulu keputusan siasatan itu kerana projek ini amat berisiko,” katanya.

      Sebelum ini, SAM dan CAP menyatakan kebimbangannya terhadap cadangan pembinaan dua buah hotel di puncak Bukit Bendera yang diumumkan kerajaan negeri baru-baru ini.

      Menurutnya, pembinaan hotel tersebut dilihat bertentangan dengan Pelan Kawasan Khas (SAP) bagi Bukit Bendera selain terdedah dengan risiko yang amat tinggi.

      Bukit Bendera sebelum ini dilaporkan mengalami lebih 200 kejadian tanah runtuh dan hakisan tanah akibat dari bencana alam.

      Menurut SAM lagi, berdasarkan pengakuan SAP, Bukit Bendera adalah kawasan alam sekitar yang sensitif dengan ciri-ciri istimewa.

      Delete
    21. MENTERI HAL EHWAL ISLAM HANYA SIBUK JAGA LGBT


      Ayam halal di Lembah Klang diragui?
      HIDAYAH HAIROM 14 NOVEMBER 2018
      FacebookTwitterWhatsAppEmailMore205
      80,000 bekalan ayam akan terus diragui jika...
      G3PM menjelaskan sokongan terhadap keperluan projek pusat penyembelihan ayam halal untuk diteruskan.
      A-A+ (Ubah saiz teks)
      KUALA LUMPUR - Kira-kira 80,000 ayam yang diragui statusnya akan terus dibekalkan di ibu negara jika projek pusat penyembelihan ayam halal tidak dapat dilaksanakan.

      Malah Gabungan Persatuan Penjaja dan Peniaga Kecil Malaysia (G3PM) mendakwa ia akan lebih diragui apabila bekalan ayam sedia ada yang diedarkan di Lembah Klang ketika ini dikendalikan tanpa mematuhi piawaian agensi berkaitan.


      Pengerusinya, Datuk Seri Rosli Sulaiman berkata, situasi akan berubah jika terdapat pusat penyembelihan ayam halal kelak yang dipantau rapi serta dikawal selia setiap pemprosesan termasuk penyembelihan.

      “Secara amnya, projek pusat penyembelihan ayam halal berpusat dan pasar harian ini bakal memberi impak positif kepada seluruh warga Lembah Klang dengan kapasiti pembekalan 80,000 hingga 120,000 ekor ayam bersih dan halal kepada pengguna setiap hari.


      “Selain itu juga, setiap pemprosesan dan penyembelihan ayam bakal dipantau rapi serta dikawal selia dengan ketat oleh Jabatan Agama Islam Malaysia (Jakim), Jabatan Agama Islam Wilayah Persekutuan (Jawi), Jabatan Perkhidmatan Veterinar (JPV) dan Kementerian Kesihatan Malaysia.

      Menurutnya, peruntukan sebanyak RM7 juta dibiayai oleh pemaju untuk melengkapkan pusat tersebut dengan sistem loji rawatan air moden, canggih dan sisa buangan pepejal yang setaraf dengan piawaian negara maju seperti di Singapura, Dubai, Hong Kong dan Eropah.

      “Kaedah advance bio-security akan memastikan ayam hidup yang sampai dari ladang bebas daripada sebarang wabak penyakit atau kesan sampingan kesihatan bermula dari awal operasi sehingga proses sisa.

      “Kami tidak mahu berniaga di kawasan kotor seperti sekarang. Selama lebih 8 tahun Jabatan Perancangan Bandar DBKL, konsultan antarabangsa dan pihak pemaju perhalusi projek ini demi selesaikan isu yang berlaku di sekitar kawasan pasar harian itu,” katanya dalam sidang media, di sini, hari ini.

      Rosli berkata, peniaga dan penjaja kecil yang beroperasi di kawasan pasar tersebut menyokong pemilihan tapak lokasi projek itu kerana tiada lagi tempat yang lebih sesuai dan ikonik bagi menggantikan tapak asal dan pusat penyembelihan ayam halal tersebut.

      “Adalah menjadi satu kerugian kepada warga kota Kuala Lumpur sekiranya projek ini gagal dilaksanakan.

      “Ia adalah satu keputusan komprehensif dan kondusif untuk peniaga menyediakan stok jualan sumber makanan yang diproses mengikut piawaian ketat, bersih, halal, patuh syarak, halalan-toyyiban buat pengguna terutamanya pengguna Islam,” katanya.

      Sementara itu, Pengarah Sahih Group Sdn Bhd, Ahmad Jefri Mohd Meidin yang juga pemaju projek berkenaan berkata, lokasi projek berkenaan bersesuaian dengan pasar yang menjadi hub agro dan akan memberi penambahbaikan dalam semua aspek.

      “Selain masalah-masalah sedia ada yang dapat diatasi, pembangunan projek ini juga akan memberi pulangan terbaik dari segi ekonomi dan nilai hartanah.

      “Kami berharap pihak kerajaan tidak berganjak dari keputusan asal untuk memastikan projek ini dilaksanakan demi kebaikan semua pihak,” katanya.

      Delete
    22. PARTI BABI & ARAK SIANG MALAM SIANG MALAM BUAT MAKAR


      Pas sedia himpun ahli bantah ICERD
      RIDAUDDIN DAUD 14 NOVEMBER 2018
      FacebookTwitterWhatsAppEmailMore3.6K
      Nasruddin Hassan
      Nasruddin Hassan
      A-A+ (Ubah saiz teks)
      KUALA LUMPUR - Pas terus lantang menentang sekeras-kerasnya ratifikasi Konvensyen Antarabangsa Mengenai Penghapusan Segala Bentuk Diskriminasi Kaum (ICERD) dan Perjanjian Antarabangsa Tentang Hak-Hak Awam dan Politik (ICCPR).

      Jika semalam, Presidennya, Datuk Seri Abdul Hadi Awang memberi amaran Pas boleh membawa jutaan umat Islam berhimpun menentang ratifikasi berkenaan, hari ini, Ketua Penerangannya, Nasruddin Hassan pula dilihat senada dengan Abdul Hadi.


      Nasrudin mengajak seluruh pimpinan, ahli malah seluruh rakyat prihatin di Malaysia agar bangkit membantah usaha mengiktiraf ICERD selagi ia tidak bercanggah dengan lunas undang-undang dan Syariat Islam.

      “Pas sekali lagi mengingatkan Kerajaan Persekutuan supaya tidak meratifikasi ICERD dan ICCPR kerana ia bercanggah dengan perlembagaan dan boleh menjejaskan keharmonian kaum di negara ini.


      [ARTIKEL BERKAITAN: ICERD: Pas beri amaran keras akan turun di jalan raya]

      “Ekoran penegasan Presiden Pas di Dewan Rakyat semalam, seluruh pimpinan dan ahli bersedia untuk memobilisasi rakyat membantah usaha ke arah meratifikasi konvensyen ini.

      “Tidak ada keperluan untuk meratifikasi kedua-dua konvensyen tersebut di negara ini. Bahkan, isu diskriminasi dan penghapusan etnik secara terancang lebih teruk berlaku di Palestin, Ughyur China dan Rakhine Myanmar,” katanya dalam satu kenyataan, hari ini.

      Tambah beliau, ICERD dan ICCPR adalah senjata digunakan untuk menjayakan kepentingan politik segelintir pihak yang tidak senang dengan status quo di Malaysia.

      “Mereka mahu menghapuskan kedudukan Islam dan keistimewaan Melayu dalam perlembagaan. Hak asasi manusia yang diperjuangkan tidak sesuai diterjemahkan di Malaysia yang dicintai ini.

      “Di Malaysia, semua rakyat tanpa mengira kaum mendapat layanan yang adil di sisi Perlembagaan,” ujarnya.

      Dalam pada itu, beliau turut menzahirkan ucapan terima kasih kepada beberapa pempimpin PH yang menyatakan pendirian dengan jelas membantah konvensyen tersebut.

      Semalam, Abdul Hadi di Dewan Rakyat menegaskan Pas memberi amaran keras akan turun ke jalan raya bersama rakyat sekiranya kerajaan mengiktiraf ICERD.

      [ARTIKEL BERKAITAN: Ratusa jemaah bantah ICERD]

      [ARTIKEL BERKAITAN: ICERD: Amaran untuk kerajaan PH]

      Menurutnya, Parlimen tidak seharusnya digunakan untuk mengiktiraf konvensyen yang menindas Islam dan Bumiputera.

      "Pas memberi amaran yang sekeras-kerasnya, jangan menyalah gunakan Parlimen kerana kemenangan PH.

      "Ketahuilah bahawa mudah bagi Pas untuk mengerah berjuta rakyat ke jalan raya sekiranya Parlimen disalah guna untuk mengiktiraf agenda ICERD yang tidak adil terhadap Islam dan rakyat Bumiputera," katanya ketika membahaskan Rang Undang-undang Perbekalan 2019.

      Delete
    23. KERJA PUAK HIPOKRIT DAN MUNAFIK


      ICERD: Rakyat perlu junjung titah sultan
      MUHAMMAD FAIZ SULONG 14 NOVEMBER 2018
      FacebookTwitterWhatsAppEmailMore1.8K
      Azhari Shari
      Azhari Shari
      A-A+ (Ubah saiz teks)
      SHAH ALAM - Titah Sultan Selangor, Sultan Sharafuddin Idris Shah yang mengingatkan pemimpin tertentu tidak menyokong gerakan liberalisme seharusnya diberi perhatian pihak pimpinan negeri dan rakyat Selangor.

      Ketua Umno Bahagian Shah Alam, Datuk Azhari Shari berkata, dalam negeri dan negara majoritinya orang Melayu beragama Islam, pemimpin yang dipilih rakyat sepatutnya menghormati hak majoriti seperti tertulis di dalam Perlembagaan Persekutuan.


      “Pegangan umat Islam di Malaysia juga amat jelas iaitu kepada Mazhab Shafie Ahli Sunnah Wal Jamaah. Apabila ada pihak liberal Islam disokong pemimpin tertentu sama ada beragama Islam atau tidak, seharusnya kita menilai kepimpinan mereka. Adakah pemimpin begini menyokong berlandaskan hukum atau populariti semata-mata?

      “Seperti titah baginda, Selangor tidak sepatutnya menjadi pusat penyebaran ideologi dan fahaman sesat sedemikian. Baginda juga mahu Jabatan Agama Islam Selangor (Jais) memantapkan penguatkuasaan terhadap semua pihak yang cuba menyebarkan sebarang bentuk ajaran Islam atau difatwakan sesat dan menyeleweng,” katanya menerusi kenyataan media di sini, hari ini.


      Menurutnya, Umno Bahagian Shah Alam sejak dari awal tetap dengan pendirian membela hak istimewa orang Melayu serta Bumiputera, selain melihat umat Islam dan orang Melayu sewajarnya mengambil perhatian terhadap titah baginda berkaitan isu liberalisme itu.

      “Sebelum ini ada pemimpin kerajaan yang menganggap ketuanan Melayu sudah tidak wujud. Ini semua cakap-cakap orang berfikiran cetek yang hanya melihat roh Melayu dari sudut material dan bukannya roh agama Islam dan jati diri kita sebagai orang Melayu yang beribu tahun sudah wujud di negara ini.

      “Jangan dijolok sarang tebuan kerana hanya padah yang menanti. Mari kita siapkan benteng melindungi hak kita sebagai umat Islam di negeri ini,” katanya.

      Justeru, katanya rakyat seharusnya menentang ratifikasi Konvensyen Antarabangsa Penghapusan Segala Bentuk Diskriminasi Kaum (ICERD) kerana ia akan menggugat hak dan keistimewaan Melayu, Bumiputera serta institusi Diraja.

      “Menjunjung titah baginda agar fahaman liberal tidak terus berakar di negeri ini, dan kepada pemimpin yang menyokong fahaman tersebut anda tidak diperlukan di negeri ini,” katanya.

      Delete
    24. JANGAN DIRAYU PADA PARTI HAPRAK YANG TIDAK SUDI


      Mahasiswa berarak 8km ke parlimen kerana PTPTN
      Diterbitkan 14 Nov 2018, 1:46 petang | Dikemaskini 14 Nov 2018, 4:27 petang

      Item 1
      Item 2
      Item 3
      A+ A-
      Kira-kira 15 mahasiswa hari ini berarak kira-kira 8km ke parlimen di ibu negara bagi membantah keputusan baru kerajaan berkaitan Perbadanan Tabung Pendidikan Tinggi Nasional (PTPTN).

      Mereka pada mulanya berkumpul di Universiti Malaya (UM) dan bergerak kira-kira jam 11 pagi dalam cuaca panas.

      Ada antara mereka memakai pakaian siswazah dengan jubah dan topi segi empat siswazah, mereka tiba ke parlimen kira-kira sejam kemudian.

      Kumpulan itu membantah tindakan kerajaan memperkenalkan pembayaran balik dengan cara potongan gaji berjadual antara dua hingga 15 peratus dari pendapatan bulanan peminjam berpendapatan lebih RM1,000.

      Aktivis Gabungan Mahasiswa Islam Se-Malaysia (Gamis) itu berhasrat bertemu Menteri Pendidikan Maszlee Malik bagi menyampaikan memorandum empat tuntutan, iaitu:

      (1) Menggesa kerajaan mewajibkan pembayaran balik PTPTN ke atas pihak yang mempunyai gaji RM4,000 ke atas.

      (2) Menyarankan kerajaan mewujudkan Perbadanan Tabung Wakaf Pendidikan Negara untuk menampung kos pendidikan.

      (3) Memotong gaji menteri, lantikan politik serta pegawai-pegawai tertinggi syarikat berkaitan kerajaan untuk pendidikan pelajar.


      (4) Menuntut sekurang-kurangnya 25 peratus daripada belanjawan tahunan negara untuk pendidikan.

      Bagaimanapun, hajat mereka menyerahkan memorandum itu bagaimanapun tidak menjadi kenyataan selepas dihalang anggota polis bertugas – yang jumlah jauh lebih ramai daripada pelajar.

      “Kami sudah berjalan sejauh 9km. Ada antara kami yang tak makan pun lagi... semata-mata untuk bertemu dengan YB Maszlee.

      “Tetapi malangnya hari ni kami diminta untuk tunggu di tepi jalan,” kata Presiden Gamis Muhammad Faizuddin Mohd Zai.

      Delete
    25. PEROMPAK JUGA YANG KENAL PEROMPAK


      Najib: Siapa dalang projek Harapan Coin?
      Diterbitkan 14 Nov 2018, 12:14 tengah hari | Dikemaskini 14 Nov 2018, 12:46 tengah hari

      A+ A-
      Najib Razak menuntut Menteri Wilayah Persekutuan Khalid Samad mendedahkan pihak di belakang mata wang kripto Harapan Coin yang dicadang digunakan untuk pelbagai transaksi kerajaan.

      “Saya tanya sekali lagi, apa sebenarnya agenda Harapan Coin ini, dan siapa sebenarnya yang untung?

      “Saya mahu Khalid Samad dedahkan dalang di sebalik projek ini. Namakan mereka satu per satu,” katanya.

      Dalam tulisan di Facebook hari ini, Najib berkata memetik semula kenyataan Khalid dalam satu rakaman yang menyebut kutipan itu akan dibahagikan antara pembangun skim (30 peratus), Amanah (30 peratus) dan Pakatan Harapan (40 peratus).

      Sebelum ini, Khalid berkata beliau akan mencadangkan Harapan Coin, sebagai platform yang menggunakan teknologi mata wang kripto dan blockchain, kepada Bank Negara Malaysia dan Perdana Menteri Dr Mahathir Mohamad.


      Beliau juga menjelaskan bahawa mata wang kripto itu akan boleh digunakan bagi transaksi seperti bayaran lesen dan saman.

      Harapan Coin dilapor dilancarkan pada Mei lalu. Khalid ialah pengasas bersama mata wang itu yang dikatakan sebagai platform pengumpulan dana politik pertama.

      Katanya biarpun teknologi Blockchain dan wang kripto baru di Malaysia, ia mempunyai banyak kebaikan termasuk menggunakan sistem data terbuka dan tidak boleh digodam.

      Sementara itu semakan mendapati laman web Harapan Coin didaftarkan pada Disember tahun lalu.

      Seperti laman web tawaran mata wang kripto permulaan (ICO) yang lain, ia memaparkan kertas putih menjelaskan objektifnya, yang ketika itu untuk mengutip dana Pakatan Harapan (PH).


      Keith Rozario
      @keithrozario
      · 13 Nov 2018
      Replying to @keithrozario
      Also, I never fully understood the reason for the coin in the first place??!!

      Surely today, anyone can freely donate to Pakatan without fear of repercussions? Just look at tabung harapan.

      Even before GE14, why couldn’t they just donate bitcoin directly to @KhalidSamad ?


      Keith Rozario
      @keithrozario
      Finally, who controls the harapan ‘brand’.

      Can a singular politician from the coalition use the brand name for his own personal endeavour?

      Or has this come with the Harapan Councils blessing? Harapan should be clear.

      6
      19:54 - 13 Nov 2018
      Twitter Ads information and privacy
      See Keith Rozario's other Tweets
      Twitter Ads information and privacy
      Penulis blog teknologi dan keselamatan maklumat terkenal Keith Rozario semalam berkata kertas putih itu tidak mempunyai maklumat terperinci.

      “Jika ia ditulis oleh pelajar kolej, saya akan gagalkan mereka.

      “Jadi kita ada mata wang yang buat dakwaan mengarut dan kurang perincian. Ini nampak macam scam,” katanya di Twitter.

      Terdapat banyak laporan berkaitan ICO yang gagal dalam beberapa bulan pertama – menyebabkan hanya segelintir pihak mendapat untung dan selebihnya rugi.

      Kerajaan China telah mengharamkan segala bentuk ICO sejak 2017.

      Delete
    26. DAP MEMPERTAHANKAN KEBABIAN DAN KEARAKANNYA


      Umno: Wakil DAP sangat tidak sensitif desak ratifikasi ICERD
      Mohamad Hasan | Diterbitkan 14 Nov 2018, 12:11 tengah hari | Dikemaskini 14 Nov 2018, 12:18 tengah hari

      A+ A-
      ULASAN l Saya berhasrat mengulas kenyataan yang dikeluarkan oleh Adun Tras, Chiong Yoke Kong dan Adun Tanah Rata, Chow Yu Hui yang diterbitkan dalam laman rasmi DAP berhubung dengan Deklarasi Setapak, ICERD dan desakan untuk meratifikasikannya.

      Kedua-dua ADUN DAP ini mahukan kepimpinan DAP untuk terus teguh dengan pendirian bagi menjayakan ideologi Malaysian Malaysia yang selama ini diperjuangkan.

      Kedua-duanya mengungkapkan bagaimana konsep tersebut lahir pada 1967 melalui apa yang dipanggil Deklarasi Setapak.

      Dalam deklarasi tersebut, pendirian kepimpinan DAP terdahulu adalah sangat tegas bahawa warganegara Malaysia tidak harus diasingkan dengan label ‘bumiputera’ dan ‘bukan bumiputera’. Bagi kedua-dua mereka, hanya melalui penghapusan label-label tersebut, Malaysia yang sama rata dan saksama akan terjelma.


      Kenyataan kedua-dua Adun ini menunjukkan dengan jelas beberapa perkara penting. Pertama, DAP tidak pernah sesekali meninggalkan misi menjayakan ideologi ‘Malaysian Malaysia’. Dan kedua, DAP tetap berkeras dan begitu ‘konsisten’ mahu merubah wajah dan karakter sebenar Malaysia.

      Mereka semakin ghairah untuk merealisasikan kandungan Deklarasi Setapak ini setelah menjadi sebahagian dari Kerajaan.

      Suka saya menjelaskan bahawa, pertamanya, kemenangan Pakatan Harapan (PH) dalam PRU14 bukanlah ‘endorsement’ atau persetujuan rakyat Malaysia untuk menghapuskan label ‘bumiputera’ dan ‘bukan bumiputera’.

      Keputusan pilihanraya lalu adalah mandat untuk menukar kerajaan berdasarkan segala tawaran yang terkandung dalam manifesto PH. Dan penghapusan keistimewaan Bumiputera bukan sebahagian daripadanya.

      Menghapuskan label bumiputera

      Hanya kerana kerajaan bertukar, jangan sesekali DAP beranggapan bahawa ini adalah persetujuan rakyat Malaysia untuk memperkenalkan dasar kesamarataan mengikut kefahaman DAP, iaitu menghapuskan label bumiputera dan bukan bumiputera.

      Mengubah citra dan karakter Malaysia adalah cita-cita dan aspirasi politik yang sangat berbahaya dalam Malaysia yang sangat pluralistik dan berbilang bangsa. Yang pasti, DAP dan PH tidak mempunyai mandat dari rakyat Malaysia untuk berbuat sesuka hati mereka walaupun meraih kemenangan dalam pilihanraya lalu.


      Kedua, kedua-dua Adun ini harus faham, konsep bumiputera dan bukan bumiputera adalah natijah dari persetujuan pelbagai pihak yang menggubal perlembagaan.

      Penggubal perlembagaan kita menyedari bahawa perlu wujud asas dan kerangka perlembagaan (‘the constitutional contruct’) yang menggambarkan fabrik sebenar tanah air kita.

      Ia bukan dasar yang bertujuan untuk mendiskriminasikan mana-mana kaum. Ia bertujuan untuk mengelakkan polarisasi, mengurangkan kesenjangan dan mewujudkan keseimbangan antara kaum dalam negara ini.

      Dengan mewujudkan mekanisme mengiktiraf kedudukan Bumiputera sebagai penduduk asal negara ini, ia mewujudkan persefahaman kaum dan akhirnya terbitlah keharmonian yang diperlukan untuk Malaysia membangun sebagai sebuah negara yang berdaya saing.

      Delete


    27. Konflik perkauman

      Ketiga, mana-mana usaha menghapuskan label bumiputera dan bukan bumiputera akan menjerumuskan Malaysia ke kancah konflik perkauman yang sangat tidak diingini.

      Amatlah naif, malah tidak bertanggungjawab, untuk DAP beranggapan bahawa semua Bumiputera sudah mempunyai daya tahan dan daya saing yang mencukupi untuk bersaing atas lapangan yang sama rata.


      Dan jika pun mereka mempunyai kebolehsaingan, tidak mungkin orang Melayu dan Bumiputera akan dengan mudah melupuskan sahaja kedudukan istimewa seperti yang diperuntukkan secara sah dan termaktub dalam perlembagaan.

      Realitinya, begitu ramai sekali golongan Bumiputera, yang masih jauh ketinggalan dan memerlukan bantuan serta dukungan untuk bersaing. Pergilah ke seluruh pelosok pendalaman Malaysia, dari Perlis hingga ke Sabah dan akan terserlah betapa golongan Bumiputera masih ramai yang sangat terkebelakang dan jauh sekali dari mampu bersaing di lapangan yang sama rata.

      Jangan sesekali menjadikan Kuala Lumpur dan kependudukan kota raya sebagai kayu ukur mutlak kebolehsaingan kaum Bumiputera. Mereka yang duduk di kawasan bandar, sangat jauh berbeza dari kependudukan luar bandar baik dari segi keberdayaan, kebolehsaingan, budaya dan pemikiran.

      Maka apa jua usaha yang anti bumiputera, atas nama kesamarataan, bukan sahaja akan hadir sebagai satu penafian kepada realiti demografi Malaysia. Malah, pasti akan menimbulkan konflik dan ketegangan kaum. Ini adalah sesuatu yang tidak diinginkan oleh Malaysia dalam apa jua keadaan.

      Keempat, DAP mesti mengakui bahawa hubungan antara kaum (‘race relations’) di Malaysia senantiasa berada dalam kedudukan yang baik.

      .

      Delete
    28. Konsensus politik matang

      Kita berjaya menjadi negara kesepakatan yang progresif, maju dan global kerana kemajmukan kita. Hanya kebelakangan ini sahaja kita menyaksikan isu perkauman dijadikan modal politik oleh sesetengah pihak termasuk DAP.

      Sedangkan, sekalipun tanpa meratifikasikan International Convention on Elimination of All Forms of Racial Discrimination (ICERD), Malaysia telah menunjukkan contoh yang baik dalam mengurus kepelbagaiannya. Kita mempunyai kearifan tempatan, cara tersendiri dan konsensus politik yang matang.


      Pandangan bahawa dengan meratifikasi ICERD, maka kedudukan hubungan antara kuam akan menjadi lebih baik adalah kesimpulan yang sangat melulu dan simplistik. Francis Fukuyama dalam hujahnya yang diterbitkan dalam Foreign Affairs September/Oktober 2018, berkata :

      “Globalization has brought rapid economic and social change and made these societies far more diverse, creating demands for recognition on the part of groups that were once invisible to mainstream society. These demands have led to a backlash among other groups, which are feeling a loss of status and a sense of displacement. Democratic societies are fracturing into segments based on ever-narrower identities, threatening the possibility of deliberation and collective action by society as a whole.

      Maknanya, kederasan arus globalisasi telah menghasilkan dampak yang sangat besar dan penting terhadap pelbagai kumpulan masyarakat dalam sesebuah negara. Ramai dari mereka yang terus berasa terpinggir.

      Dengan keberdayaan yang terbatas, mereka semakin tersisih. Keadaan sebeginilah yang telah menyebabkan ‘the politics of identity’ menjadi tren global yang semakin popular.

      Delete
    29. Menghakis keharmonian

      Hanya sistem politik yang matang sahaja yang berupaya mengurus politik identiti ini dengan efektif. Dan ternyata formula kontrak sosial dan permuafakatan politik yang mengiktiraf kedudukan istimewa masyarakat Bumiputera telah menghasilkan ‘equalibrium’ yang diperlukan untuk menjayakan Malaysia sebagai sebuah negara majmuk.

      Membuang kedudukan istimewa Bumiputera bererti merencatkan ‘political equalibrium’ yang telah berfungsi sekian lama. Natijahnya, ia akan menghakis keharmonian dan kesejahteraan masyarakat Malaysia secara keseluruhan.

      Kelima, dalam sebuah demokrasi liberal, ‘equality under the law’ tidak akan membuahkan kesaksamaan ekonomi dan sosial. Maknanya, Malaysia yang adil, dan saksama, bukan hanya akan tercapai melalui pengiktirafan undang-undang.


      Benar, equality under the law adalah satu konsep yang bermanfaat. Tetapi jangan keliru. ‘Equality under the law” bukan instrumen ampuh untuk mencari keadilan dan kesaksamaan dalam masyarakat yang majmuk. Terutamanya dalam merawat jurang sosial dan kesenjangan kedudukan serta peluang ekonomi.

      Kita mesti mengakui bahawa ‘market economies’ mewujudkan jurang pendapatan yang sangat terlihat dan ini secara langsung mewujudkan kesenjangan yang nyata. Kesenjangan inilah yang mewujudkan ‘the real inequality’ dalam masyarakat kita yang akhirnya menjelmakan sikap prejudis terhadap kaum tertentu.

      Amerika Syarikat, sebuah negara yang sangat kaya tetapi ‘income inequality’ telah meningkat dengan begitu drastik sejak 30 tahun lepas. Banyak sekali kumpulan penduduknya berhadapan dengan pendapatan yang tepu dan kegagalan dalam mobiliti sosial. Inilah yang telah menyebabkan polarisasi kaum di Amerika Syarikat menjadi semakin parah dan membuahkan gerakan seperti ‘Black Life Matters’ dan pelbagai lagi.

      Delete
    30. Polarisasi membesar

      Lebih malang, kita harus sedar, kesenjangan yang tidak diurus dengan baik inilah yang telah dijadikan modal politik dalam kempen pilihanraya seperti yang dilakukan oleh presidennya Donald Trump.

      Maka kerana itu, Malaysia telah mengekang keadaan ini, semenjak kemerdekaannya, melalui pelbagai intervensi bersandarkan dasar diskriminasi positif. Tujuannya, seperti yang saya nyatakan di atas, adalah untuk mengekang polarisasi yang membesar dan menyusun semula masyarakat.

      Maka kerana itu, pendirian kedua-dua Adun DAP itu, adalah pemikiran politik yang nyata sangat tidak sensitif terhadap sifat sebenar Malaysia dan kemajmukannya.


      Ia adalah seruan yang tidak disokong oleh satu pertimbangan yang komprehensif, mendalam dan objektif. Malah, ia boleh dianggap sebagai usaha radikal yang mahu menyentuh dan mempersoal perkara-perkara asas yang menjadi pasak pembentukan amalan bernegara di Malaysia.

      Keenam, Perdana Menteri, Dr Mahathir Mohamad sendiri telah menegaskan keperluan untuk Malaysia berfikir sedalam-dalamnya sebelum meratifikasi ICERD. Malah perdana menteri mengakui ada bahagian dari konvensyen tersebut yang sangat tidak bersesuaian dengan ciri-ciri negara kita.

      Ia dengan jelas sudah menggambarkan pendirian sebenar negara kita dari semenjak dahulu lagi. Yang jelas, tindakan dua Adun DAP ini bukan sahaja berlawanan dengan kehendak suara awam, malah sangat bertentangan dengan pendirian pemimpin tertinggi dalam pakatan yang mereka sertai sendiri.

      Malah saya berpandangan bahawa tanpa meratifikasi ICERD, ia tidak akan sama sekali menjadikan Malaysia lebih mundur, terkebelakang dan berkompromi dengan standard hak asasi manusianya.

      Ketidakperluan Malaysia meratifikasi ICERD

      Atas dasar ini, saya ingin sekali lagi menegaskan:


      Pertamanya, ketidakperluan untuk Malaysia menyertai ICERD dan sebarang cubaan untuk meratifikasinya mesti dihentikan.

      Terutamanya atas dasar ia tidak menggambarkan aspirasi Perlembagaan Persekutuan, realiti demografi sosial Malaysia dan ketiadaan sebarang bukti konkrit bahawa ICERD akan merawat kesenjangan di Malaysia.


      Kedua, kerajaan mesti mempertimbangkan lima saranan yang telah saya kemukakan dalam kenyataan media saya sebelum ini berhubung dengan ICERD. Ini adalah satu langkah yang lebih selamat, rasional dan teratur, dan;

      Ketiga, saya menyeru dan menggesa kerajaan Malaysia untuk mempamerkan ketegasan dengan membuat kenyataan yang lebih muktamad (once and for all) berhubung isu ini agar ia tidak terus menjadi polemik politik, khususnya dari parti-parti dalam Pakatan Harapan, yang sudah pasti merugikan semua pihak.

      Selain mengulang kenyataan media serta rencana terperinci yang saya keluarkan sebelum ini berhubung International Convention on Elimination of All Forms of Racial Discrimination (ICERD), saya sekali lagi ingin menegaskan ketidakperluan Malaysia untuk meratifikasinya. Setidak-tidaknya buat masa sekarang.

      MOHAMAD HASAN adalah timbalan presiden Umno. Artikel ini pandangan peribadi penulis dan tidak semestinya mencerminkan pendirian rasmi redaksi Malaysiakini

      Delete
    31. CADANGAN DARI MISKIN KE PAPA KEDANA


      Najib sindir cadangan perkenal Harapan Coin
      Diterbitkan 13 Nov 2018, 11:44 malam | Dikemaskini 14 Nov 2018, 12:50 tengah malam

      A+ A-
      Bekas perdana menteri Najib Razak mempersoalkan berhubung mata wang kripto Harapan Coin yang dicadangkan Menteri Wilayah Persekutuan Khalid Samad.

      "Harapan Coin? Sangat kreatif idea pemimpin-pemimpin Pakatan Harapan (PH) kebelakangan ini.

      "Kalah segala makhluk dan kehidupan di alam semesta ini.

      "Tak habis lagi cerita Skim FundMyHome yang diragui asal-usul dan manfaatnya, timbul pula cerita Harapan Coin.

      "Saya belek laman web-nya, dia kata 'berpotensi jadi mata wang rasmi jika PH menang pilihan raya'.

      "Bahagian penerangan juga penuh dengan retorik dan justifikasi yang tak berasas," katanya dalam kenyatan di Facebook hari ini.

      Sebelum ini, Khalid berkata beliau akan mencadangkan Harapan Coin, sebagai platform yang menggunakan teknologi mata wang kripto dan blockchain, kepada Bank Negara Malaysia dan Perdana Menteri Dr Mahathir Mohamad.

      Beliau juga menjelaskan bahawa mata wang kripto itu akan boleh digunakan bagi transaksi seperti bayaran lesen, saman dan banyak lagi.

      Najib bagaimanapun menyifatkan perkara itu sebagai pelik.

      "Makin saya belek makin nampak pelik, lagi pelik bila saya perasan ia dikaitkan dengan Khalid.


      "Adakah Bank Negara akan bersetuju dengan Harapan Coin ini dan mengiktirafnya sebagai mata wang rasmi?

      "Begitu bersungguh-sungguh dia mahukan ini. Mengapa? Siapa sebenarnya yang untung daripada skim macam ini?

      "Saya juga amat risau dengan kenyataan Khalid bahawa Harapan Coin juga boleh digunakan dalam transaksi dengan kerajaan seperti pembayaran lesen, saman dan sebagainya. Apa agenda Khalid?

      "Benda-benda pelik dan menimbulkan kemusykilan macam FundMyHome dan Harapan Coin ini yang dapat perhatian lebih daripada kerajaan PH," katanya.

      Delete
    32. PENYOKONG PH DENGAR SINI


      Zainul Rijal: Liberalisme, pluralisme kesalahan jenayah
      Haspaizi Zain | Diterbitkan 13 Nov 2018, 9:30 malam |

      A+ A-

      Penyebaran fahaman “liberalisme dan pluralisme” adalah satu jenayah pemikiran yang boleh diambil tindakan berdasarkan perundangan syariah dan sivil, kata Zainul Rijal Abu Bakar.

      Presiden Persatuan Peguam Muslim Malaysia berkata berdasarkan peruntukan undang-undang sedia ada dan kedudukan Islam dalam perlembagaan negara, penyebaran fahaman berkenaan adalah ditegah.

      Jelas beliau, penyebaran faham terbabit bukan saja boleh menyelewengkan akidah umat Islam, malah boleh membawa kepada perpecahan masyarakat serta mendorong keganasan.

      "Doktrin pluralisme dan liberalisme sudah pun dijadikan kesalahan jenayah dan boleh didakwa sama ada di mahkamah syariah mahupun sivil.

      "Sehingga kini empat negeri yang masih belum memiliki undang-undang berkenaan iaitu Pulau Pinang, Wilayah Persekutuan, Sabah dan Sarawak.

      "Saya sangat setuju bahawa pluralisme dan liberalisme ini adalah satu kesalahan jenayah pemikiran dan undang-udang sedia ada perlu ditambah baik untuk memberi kuasa kepada pihak berkuasa agama dan polis," katanya.

      Zainul berkata demikian ketika membentangkan kertas kerja pada Program Multaqa Sultan Shafaruddin Idris Shah dan Seminar Pemikiran Liberalisme dan Pluralisme Ancaman Terhadap Akidah dan Pelancaran Buku Fatwa Warta Kerajaan Negeri Selangor di Shah Alam, hari ini.

      Majlis berkenaan dirasmikan Sultan Selangor, Sultan Sharafuddin Idris Shah. Hadir sama Menteri Besar Selangor, Amirudin Shari dan Mufti Selangor, Mohd Tamyes Abd Wahid.

      Sementara itu, mengambil contoh Enakmen Jenayah Syariah (Negeri Selangor) 1995, Zainul memberikan tujuh seksyen yang boleh digunakan bagi mendakwa pihak yang menyebarkan fahaman pluralisme dan liberalisme.

      Antaranya, seksyen 7 (doktrin palsu); seksyen 13 (pendapat yang bertentangan fatwa); seksyen 14 (mengajar tanpa tauliah); seksyen 5 (kesalahan mendedahkan orang Islam berumur di bawah 18 tahun kepada pengaruh-pengaruh agama bukan Islam).

      Delete
    33. KALAU TIADA PENGALAMAN BELAJAR DENGAN ORANG LAIN


      ICERD: Pengajaran dari Qatar, Saudi dan Iran
      Yusfarizal Yussoff | Diterbitkan 13 Nov 2018, 9:00 malam |

      Item 1
      Item 2
      A+ A-
      ULASAN | Ada pihak mengatakan Konvensyen Antarabangsa Mengenai Penghapusan Segala Bentuk Diskriminasi Kaum (ICERD) tidak melibatkan “diskriminasi” berdasarkan agama.

      Saya tidak pasti ia adalah hujah ilmiah atau kerenah siasah. Saya cenderung bersangka baik. Pun begitu, ia langsung tidak benar.

      Jawapan saya begini. Sebelum itu, saya mohon maaf kiranya tulisan ini bersifat “teknikal”. Saya menulis untuk memberi faham. Saya cuba berlaku adil kepada semua khalayak.

      Benar ICERD tidak meletakkan “agama” dalam definisi diskriminasi kaum menurut Artikel 1(1) ICERD. Namun Artikel 5(d)(vii) ICERD mengiktiraf kebebasan pemikiran, kesedaran dan agama sebagai hak yang perlu diberi tanpa diskriminasi berasaskan kaum.

      Perlu difahami bahawa definisi ini digubal pada sekitar tahun 1960-an. Ia tidak statik dari segi amalan dan konteks.

      Dalam banyak keadaan dan konteks, agama adalah seiring dengan “asal etnik” atau “kaum”. Sebagaimana Malaysia, Melayu lazimnya Islam, kaum India lazimnya Hindu.

      Artikel 160 Perlembagaan Persekutuan jelas mendefinisikan Melayu sebagai beragama Islam. Maka Melayu dan Islam berpisah tiada.

      Jawatankuasa Menghapuskan Diskriminasi Kaum (CERD) adalah jawatankuasa yang ditubuhkan menurut Artikel 8 ICERD yang mempunyai kuasa memantau dan menegur negara ahli tentang isu diskriminasi kaum.

      Walaupun definisi “agama” tidak dimasukkan secara tersurat dalam ICERD, CERD mengambil kira aspek agama dalam tindakannya. CERD dalam sesi ke 75 pada tahun 2009 melalui “General Recommendation No. 32” menyatakan seperti berikut:

      “The principle of enjoyment of human rights on an equal footing is integral to the Convention’s prohibition of discrimination on grounds of race, colour, descent, and national or ethnic origin. The 'grounds' of discrimination are extended in practice by the notion of 'intersectionality' whereby the Committee addresses situations of double or multiple discrimination - such as discrimination on grounds of gender or religion – when discrimination on such a ground appears to exist in combination with a ground or grounds listed in article 1 of the Convention…”

      Fokusnya pada ayat: “The grounds of discrimination are extended in practice by the notion of intersectionality whereby the Committee addresses situations of double or multiple discrimination – such as discrimination on grounds of gender or religion”.

      Jelas ICERD boleh merangkumi asas agama sekiranya digabungkan dengan asas lain seperti perkauman.

      Doktrin “intersectionality” atau dalam bahasa mudahnya merentas bahagian ini diterima secara formal oleh CERD walaupun agama tiada dalam definisi ICERD.

      Delete
    34. Agama tak didefinisikan secara tersurat, tapi...

      Jose A Lindgren Alves, seorang bekas diplomat Brazil – pakar undang-undang antarabangsa – menyatakan dalam artikelnya berjudul “Race and Religion in the United Nations Committee on the Elimination of Racial Discrimination”:

      “While racism and religious prejudice are commonly interlinked, they are in essence different phenomena. Past civil rights violations amongst specific groups were mostly based on physical features.It is therefore natural that ICERD, drafted in the 1960s, should not necessarily include religion in the list of elements on which racial discrimination is based. CERD, however, soon noticed that the intersection between racial and religious discrimination was a fact, and little by little devised ways of dealing with it.”

      Fokus kepada ayat “CERD, however, soon noticed that the intersection between racial and religion discrimination WAS A FACT, and little by little devised ways of dealing with it.”

      Beliau juga menyatakan:

      “Of course religion is neither nationality nor ethnic origin, let alone race or colour. But since religion has historically been one of the defining components of ethnicity, and ethnic origin is mentioned as one of the bases of racial discrimination, it is generally considered fitting that CERD should pay attention to the situation of religious minorities.”

      Beliau selanjutnya menyatakan:

      “Although this activity by CERD is still sometimes objected to on grounds that religion is not race (mostly by experts who share the dominant religion of the state considered), it is becoming commonly accepted by all.”

      Fokus kepada ayat “it is becoming commonly accepted by all”.

      Delete

    35. Nazila Ghanea dalam pembentangannya kepada CERD pada tahun 2012 menyatakan tentang “intersectionality” seperti berikut:

      “It is submitted that discrimination existing ‘in combination with’ the grounds listed in Article 1 of the Convention in fact allows for a greater flexibility than has been exercised to date by the CERD Committee. In line with existing CERD practice, this would have to primarily be informed by the “self identification”of the claimant, whether of their ethnicity, religion or belief, race or other grounds.”

      Fokus kepada ayat “allows for a greater flexibility than has been exercised to date by the CERD Committee”.

      Terang lagi bersuluh, walaupun “agama” tidak didefinisikan secara tersurat dalam ICERD, ia tetap memberi impak besar kepada kedudukan agama.

      Qatar boleh dijadikan pedoman. Dalam Laporan CERD 2002, CERD dengan jelas menyatakan seperti berikut:

      “As regards the right to equal treatment before the courts, the Committee takes note of the details provided by the delegation on the judicial reforms under way with a view to the establishment of a single jurisdiction for the enforcement of new legislation in areas including civil, commercial and penal law. It would like to know whether, given the current state of legislation, non-citizens and non-Muslims who suffer discrimination and who are entitled to bring proceedings before a civil court can also bring their cases before the Islamic Shariah courts. The Committee also wishes to know to what extent the Convention can be invoked before the civil and Shariah courts, and what rules of the Shariah answer to the requirements of the Convention. It wishes to receive more information about the relationship between the Provisional Constitution of 1972, in particular article 9 guaranteeing equality before the law, and the principles of Sharia as a source of law.”

      Urusan kehakiman Qatar

      Fokus kepada ayat: “It would like to know whether, given the current state of legislation, non-citizens and non-Muslims who suffer discrimination and who are entitled to bring proceedings before a civil court can also bring their cases before the Islamic Shariah courts”.

      Delete


    36. Ternyata, CERD sudah mencampuri urusan kehakiman Qatar dengan mempersoalkan sistem berkembar sivil dan syariah.

      Tidakkah ia serupa dengan Malaysia? Bukankah kita bercakap tentang ICERD dan CERD yang sama?

      Laporan tersebut menyatakan lagi:

      “The Committee notes that the State party's legislation does not, in principle, allow members of different religions to inherit from each other; it has learned from the delegation's explanations, however, that a Muslim can draw up a will in favour of a non-Muslim. The Committee emphasizes that such a situation should not result in certain categories of people being excluded from the right to inherit, given the requirements of article 5 (d) (iv) of the Convention.”

      Fokus kepada ayat: “The Committee emphasizes that such a situation should not result in certain categories of people being excluded from the right to inherit”.

      CERD sekali lagi cuba mencampuri perihal faraid dalam Islam yang mempunyai prinsip-prinsip tersendiri.

      Bukankah ini apa yang saya katakan sebelum ini (dalam tulisan yang lepas) tentang hak faraid dan pewarisan yang bakal dicampuri oleh ICERD? Bukankah ia ICERD dan CERD yang sama?

      Lihat pula apa kata Laporan tersebut kepada Arab Saudi:

      “The Committee is concerned about reports that persons of some racial or ethnic origins are unable to manifest their religious beliefs in the State party. The Committee wishes to receive further information on this issue.”

      Fokus kepada ayat: “unable to manifest their religious beliefs in the State Party”.

      Tidakkah ini mencampuri soal agama dalam sesebuah negara, dan bagaimana takrifan “kepercayaan” dalam sesebuah negara? Sepertimana Malaysia yang mendefinisikan kepercayaan-kepercayaan seperti Syiah, Qadyani sebagai sesat?

      Tidak cukup dengan itu, lihatlah teguran CERD kepada Republik Iran tentang diskriminasi mereka terhadap Bahai:

      “The Committee takes note with concern of the reported discrimination faced by certain minorities, including the Baha'is, who are deprived of certain rights, and that certain provisions of the State party's legislation appear to be discriminatory on both ethnic and religious grounds.”

      Fokus kepada ayat: “discriminatory on both ethnic and religious ground”. Bukankah itu menyentuh takrifan Iran tentang kepercayaan yang mereka benarkan atau tidak?

      Mahu berhujah ICERD tidak jejaskan agama lagi? Saya katakan sebelum segalanya terlambat, bahawa ICERD akan mencampuri dan menjejaskan institusi kehakiman syariah kita, prinsip-prinsip faraid dan pewarisan.

      Ini termasuk institusi fatwa yang senantiasa mentafsir kepercayaan yang salah dan sesat dalam agama bagi mempertahan keluhuran agama dan keharmonian negara.

      Sekali lagi saya katakan, hak asasi kita acuan kita. ICERD tidak perlu diterima!

      Delete
    37. PAS ancam demo besar-besaran jika Malaysia terima ICERD
      Diterbitkan 13 Nov 2018, 8:38 malam |

      A+ A-
      PAS mengancam menggerakkan demonstrasi besar-besaran jika Konvensyen Antarabangsa Mengenai Penghapusan Segala Bentuk Diskriminasi Kaum (ICERD) ditandatangani negara ini.

      “Ketahuilah bahawa mudah bagi PAS untuk mengerah berjuta rakyat ke jalan raya sekiranya parlimen disalah guna untuk mengiktiraf agenda ICERD yang tidak adil terhadap Islam dan rakyat bumiputera,” kata Presiden PAS Abdul Hadi Awang.


      Ketika membahaskan Rang Undang-undang Perbekalan 2019 di Dewan Rakyat hari ini, Hadi berkata sepatutnya ICERD dihadapkan ke Israel dan Myanmar.

      Katanya kedua-dua negara itu telah bertindak kejam terhadap rakyat berbeza agama dan bangsa di negara mereka.

      “Bukan diterima di Malaysia yang telah wujud penerimaan masyarakat majmuk. Jangan lagi diganggu sehingga melampaui batas.

      “Yang ada terkini jangan dilanggar, lampu merah sedang bernyala. Jangan bersikap laksana diberi betis mahukan paha,” katanya.

      Delete
    38. LOMPAT SI KATAK LOMPAT LOMPAT HAAAYAAA



      Wakil Umno, PAS keluar DUN Kedah protes Ku Abdul Rahman
      Diterbitkan 13 Nov 2018, 6:22 petang |

      A+ A-
      DUN Kedah l Semua Anggota Dewan Undangan Negeri (Adun) pembangkang PAS dan Barisan Nasional (BN) Kedah hari ini bertindak keluar dewan secara serentak apabila tiba giliran Adun Guar Chempedak Datuk Dr Ku Abdul Rahman Ku Ismail membahaskan Rang Undang-undang Perbelanjaan Negeri 2019.

      Ketua Pembangkang Dewan Undangan Negeri (DUN) Kedah Muhammad Sanusi Md Noor berkata mereka berbuat demikian atas semangat setia kawan sebagai blok pembangkang menunjukkan protes terhadap tindakan Ku Abdul Rahman yang keluar daripada Umno untuk menyokong Pakatan Harapan (PH).

      “Kita menentang budaya melompat parti dan termasuk kita menentang Pakatan Harapan yang sentiasa memujuk pembangkang sama ada di peringkat DUN dan persekutuan untuk masuk mana-mana parti dalam Pakatan Harapan untuk menguatkan parti mereka,” katanya ketika ditemui pemberita di luar persidangan di Alor Setar.

      Pada Pilihan Raya Umum ke-14 (PRU14) lepas, PAS Kedah memenangi 15 kerusi manakala BN menang tiga kerusi, namun persidangan DUN Kedah semalam dimaklumkan bahawa Ku Abdul Rahman keluar parti dan menjadi wakil rakyat Bebas.

      Pengumuman itu dibuat Speaker DUN Datuk Ahmad Kassim sebaik persidangan bermula sebelum sesi soalan lisan berlangsung pagi semalam, sekali gus menjadikan DUN Kedah kini hanya mempunyai 17 Adun pembangkang.

      Muhammad Sanusi berpendapat tindakan keluar parti itu satu budaya mengkhianati kepercayaan pengundi yang memilih wakil rakyat terbabit berdasarkan kapasiti dan lambang parti asalnya sebelum ini.

      Sementara itu, Adun BN Sungai Tiang Datuk Suraya Yaacob berkata beliau menyambut baik kesatuan ditunjukkan Adun PAS kerana tindakan Adun Guar Chempedak dilihat seperti tidak menghormati parti dan blok pembangkang apabila keluar parti ketika sidang DUN berlangsung.

      "...saya bersetuju dengan kenyataan Ketua Pembangkang semalam yang mengatakan tindakan tersebut adalah perbuatan pengecut kerana keluar parti sewaktu parti dalam kesusahan," katanya.


      Dalam pada itu, Ku Abdul Rahman pada akhir perbahasannya hari ini memohon maaf kepada Suraya dan seorang lagi Adun BN, Datuk Norsabrina Mohd Noor (Bandar Baharu) atas tindakannya keluar daripada Umno.

      “Ini bukan suatu keputusan yang mudah, amat sukar bagi saya...ini satu penghijrahan kepada saya, Islam menggalakkan umatnya berhijrah,” katanya.

      Delete
    39. BERIMANKAN FULUS


      'Apakah tiada sekelumit iman di hati para pelompat parti ini?'
      Diterbitkan 13 Nov 2018, 9:00 pagi | Dikemaskini 13 Nov 2018, 9:06 pagi

      A+ A-
      Selepas pemimpin Umno mengecam wakil rakyat yang melompat parti dengan bidalan langau, seorang ulama PAS pula mengaitkan tindakan terbabit denan iman di hati.

      Penceramah terkenal dan anggota Jawatankuasa PAS Selangor Ahmad Dusuki Abd Rani berkata seseorang wakil rakyat yang melompat keluar dari parti dan kerusinya dianggap membawa dosa khianat sehingga ke pilihan raya umum (PRU) akan datang.

      Parti baru yang menerima mereka pula, katanya, adakah akan menerima wakil rakyat terbabit dengan senang hati.

      "Apakah tiada sekelumit iman di hati para pelompat parti ini?" katanya melalui satu hantaran di media sosial semalam.

      Ahmad Dusuki yang dicalonkan PAS untuk merampas kerusi dewan undangan negeri Kota Anggerik - dan kalah perbezaan lebih 17,000 undi - pada 9 Mei lalu mengulas mengenai tindakan anggota dewan undangan negeri (Adun) Guar Chempedak meninggalkan Umno semalam.

      Tindakan itu menjadikan Dr Ku Abdul Rahman Ku Ismail menjadi wakil rakyat bebas dan diumum Speaker Dewan Undangan Negeri Kedah Ahmad Kassim semalam.

      Kata Ahmad Dusuki semalam berlaku lagi "budaya khianat" di kalangan wakil rakyat dan menggesa "para alim ulama" mengeluarkan hukum mengenai langkah keluar parti tersebut.

      Biar pengundi memilih semula

      "Apakah dengan mengisytihar (menjadi) Adun atau MP (anggota parlimen) bebas kalian akan dianggap bersih daripada dosa?

      "Para alim ulama perlu mempertegaskan hukum terhadap pelompat pelompat parti ini agar tidak menjadi budaya di kalangan mereka yang telah diberi tanggungjawab untuk mewakili pengundi yang mengundi mereka itu.

      "Agama ini jelas melarang kalian MP atau Adun melakukan khianat!!! Apa sahaja parti kalian wakili!!" katanya yang kelihatan berang berdasarkan kenyataan dibuatnya itu.

      Untuk rekod sejak PRU ke-14 berakhir sejumlah Adun dan MP meninggalkan BN dan menjadi wakil rakyat bebas, atau membentuk gabungan sendiri.


      Selepas berlaku krisis dalaman PAS pada 2015 pula beberapa wakil rakyat mereka turut meninggalkan parti berkenaan dan menubuhkan Amanah, atau menyertai parti lain dalam Pakatan Harapan (PH).

      Kata Ahmad Dusuki jika ada wakil rakyat yang mahu melompat parti mereka mesti melepaskan kerusi yang dimenangi itu untuk membolehkan pengundi masing-masing membuat pilihan semula melalui pilihan raya kecil.

      Beliau yang terkenal dengan siri ceramah mengenai alam barzakh berkata tindakan itu perlu diambil kerana mereka memenangi sesuatu kerusi menggunakan parti asal masing-masing.

      "Itu jelas khianat!!!" katanya.

      Delete
    40. Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.
      Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.
      Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.

      Delete
  2. Ma'af Tn Budin kerana telah 'mencantas' posting kamu .

    Oh ya bercerita tentang penangkapan ...list nya agak panjang . Saya jangkakan , menjelang akhir tahun ini , Isa Ketot akan menyusul .

    Lembaran tahun baru 2019 pula , kita akan di sajikan dengan cerita lembu2 yang duduk di kondo !!!

    Saya berharap sungguh , sebuah mahkamah khas di tubuhkan untuk menangani kes2 ini . Apa yang di khuatiri , masa yang akan diambil terlalu lama . Besar kemungkinan ada tertuduh 'berpindah' terlebih dahulu ke rumah 7 kaki x 3 kaki x 6 kaki dalam sebelum penyelesaian di ketahui .

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wak Suman Tempek Bacin dan Pak diny...Wak dan Pak ada masa tak???

      Kalau ada...cuba Wak Suman dan Pak diny hadamkan betul2 artikel di bawah ni.

      Ini lah baru betul apa yang ditakrifkan sebagai kebebasan bersuara dalam era baru rejim Haprkan ni beb !!!

      Dah tentu lah Wak Suman dan Pak diny serta cai2 Haprakan yang berterabur kat blog ni... setuju sesangat dengan pendapatnya tu kan???

      The So-Called Malays Are Pendatang Mostly From India And Indonesia – Malay Is An Indian Language

      Malay is an Indian language, created by Hindus and Buddhists from southeast India, as the lingua franca for the Archipelago.

      Malay is based on a Cambodian dialect superimposed with Tamil, Sanskrit and Pali words.

      Joe Fernandez, Sabah

      Political Islam in Malaysia means ketuanan Melayu and ketuanan Islam based on history driven by collective amnesia.

      This collective amnesia is based on taqiyya (deliberately lying) and kitman (lying by omission).

      Also, keep religion at home. Everyone has sensitivities.

      Rule of Law basis of the Constitution. Anything against the Constitution is unconstitutional.

      The Constitution is colour blind.

      The Definition of Malay in Article 160 should be abolished.

      The so-called Malay should be removed from Article 153. This special position is only for Orang Asal.

      The so-called Malays are not Orang Asal. They have no business calling themselves bumiputera.

      Only Orang Asal are bumiputera.

      The Malay term used by western scholars is a misnomer for Austronesian.

      The so-called Malays are pendatang Muslims mostly from India and Indonesia.

      Malay is an Indian language, created by Hindus and Buddhists from southeast India, as the lingua franca for the Archipelago.

      Malay is based on a Cambodian dialect superimposed with Tamil, Sanskrit and Pali words.

      Sanskrit is used in Hindu temples.

      Pali is a Sanskrit dialect used to write Buddhist scriptures.

      Sanskrit originated from Tamil. Today, Tamil is 50 per cent Sanskrit.

      Latin, Greek and ancient Persian originated from Sanskrit.

      Delete
    2. STAR: Joe Fernandez is a LIAR

      “The recent report of young turks in STAR wishing to go alone is totally false and baseless. STAR Sabah is fully committed to the United Borneo Alliance (UBA) and a united opposition to oust the current Umno/BN Governments,” stated Datuk Dr. Jeffrey Kitingan, STAR Sabah Chairman. He referring to highly controversial writer who can write anything just a few extra bucks, the notorious Joe Fernandez from FMT, previously sacked by Malaysiakini.


      “STAR has also sealed the Semporna Declaration with USNO and their supporters sealing the unity of ethnic Sabahans where candidates from USNO will contest under the USNO banner and USNO supporters will support all STAR candidates throughout Sabah.”

      In addition, we will cooperate with all local parties under UBA at all levels to ensure a united local opposition.

      STAR also intends to work with the Peninsular opposition to ensure a united coalition in Sabah to take on UMNO/BN. The unwarranted speculation that STAR will be going alone does not arise at all.

      Of utmost importance is for the Sabah opposition to be united in facing and toppling the current state and federal governments which have failed to safeguard Sabah’s rights and autonomy and replace them with 'warriors' who will fight for the rights and autonomy of Sabah.

      Delete
    3. Geng Najib , orang Sabah pun kata keling ni PENIPU !

      Yang kamu terikut kata dia tu mengapa ??

      Delete
    4. KATA MALAYSIA BARU NAK JADI NEGARA TELUS


      Semalam, Lim Guan Eng memberi alasan bahawa kerajaan tidak boleh mendedahkan perjanjian penyelesaian antara syarikat Abu Dhabi, IPIC dan 1MDB kerana jika berbuat demikian akan menjadi subjudis kerana saya telah didakwa mengenainya, dua minggu dahulu.

      Saya telah beberapa kali meminta kerajaan untuk mendedahkan kedua-dua perjanjian penyelesaian tahun 2015 dan tahun 2017 jika benar-benar mahu menegakkan keadilan kepada saya dan rakyat tetapi tidak disambut.

      Guan Eng tuduh bahawa saya hanya bercakap tentang perkara ini selepas saya didakwa.

      Ini tidak benar. Saya juga pernah menyeru mereka berbuat demikian di dalam perbahasan saya di Dewan Rakat sebelum saya didakwa untuk kes IPIC tetapi ketika itu, Guan Eng ponteng dari Dewan.

      Dia juga memberi alasan bahawa dia dia tidak boleh bercakap tentang IPIC sekarang kerana ia kes di mahkamah tetapi rekod menunjukkan dia terus bercakap tentang kes ini termasuk di dalam ucapan belanjawan 2019 beliau. Ini termasuk bapanya yang terus melontar tuduhan mengenai kes IPIC dengan 1MDB.

      Guan Eng juga bertanya mengapa saya tidak mendedahkan ataupun mengulas mengenai penyelesaian ini pada masa lalu.

      Ini kerana bukan mudah untuk membuat dakwaan ketika anda menjawat jawatan Perdana Menteri apatah lagi ia melibatkan kerajaan negara asing.

      Saya berpendirian bahawa kerajaan tidak seharusnya dengan mudah untuk mencetuskan pergaduhan dengan negara lain dan saya lebih memilih untuk mencari jalan penyelesaian secara baik dan tanpa kekecohan.

      Seperti saya pernah menjelaskan, jika anda lihat kepada aliran wang, setiap satu pindahan wang 1MDB yang dikatakan hilang, selepas ia diterima atau dijamin syarikat pelaburan Abu Dhabi. Beberapa pegawai kanan syarikat itu turut didapati menerima secara langsung dan menggunakan dana berkenaan atau terlibat dalam penipuan.

      Ia sentiasa menjadi objektif saya untuk mendapatkan kembali setiap sen wang 1MDB dan tiada wang hilang. Oleh itu, kerajaan dulu pernah membuat dua perjanjian penyelesaian dalam tahun 2015 dan 2017 bagi mencapai matlamat ini.

      Saya nampak kerajaan tidak mahu mendedahkan dokumen ini kerana ia akan menunjukkan ada klausa menyatakan IPIC perlu membayar semula wang yang dikatakan hilang dari 1MDB sebelum 31 Disember 2020.

      Mereka tidak mahu rakyat tahu tentang hal sebenar 1MDB dan usaha kita untuk menyelesaikan masalah ini untuk mendapat balik wang 1MDB. Mereka mahu gunakannya untuk terus memburukkan nama saya.

      Saya ingin pulangkan soalan kepada Guan Eng: Mengapa kerajaan PH tidak mahu meneruskan usaha dengan IPIC untuk memenuhi klausa perjanjian bagi mendapatkan balik wang dari IPIC sebelum 31 Disember 2020?

      Adakah usaha untuk mendakwa saya lebih penting dari mendapatkan semula wang 1MDB dan menjaga hubungan negara dengan kerajaan Abu Dhabi? Link di sini ialah untuk penjelasan lebih mendalam yang juga saya buat sebelum saya didakwa, di mana saya juga memanggil kerajaan untuk mendedahkan dokumen penyelesaian, bercanggah dengan alasan diberi Guan Eng:


      NAJIB RAZAK

      Delete

  3. BERITA TERKINI DAN SENSASI!!!!!

    Gelama,temingat,kora-kora,donkey
    Ciku dan buah nangka di kait nyonya
    Selama ni ku ingat KEJORA tu lelaki
    Tak ku sangka la ,pompuan kiranya



    ADIK KEJORA SAYANG!

    MAI KAT ABANG NI!...HI....HI..

    Pandai ko berlakun yerrrrrr

    JENIS LESBIAN KIRANYERRRRRR

    LGBT

    ReplyDelete
    Replies
    1. DAP HIPOKRIT DAN PANDAI BERLAKON


      Pulau Pinang tidak menjangkakan akan mendapat peruntukan yang lebih dalam Belanjawan 2019 berikutan kedudukan kewangan negara yang dialami sekarang, kata Ketua Menteri Chow Kon Yeow.

      Bagaimanapun, Chow berkata kerajaan negeri akan terus membuat permohonan peruntukan daripada kerajaan persekutuan untuk menjalankan projek-projek pembangunan di negeri itu.

      “Pulau Pinang dianggap sebagai negeri membangun sejajar dengan keseimbangan pembangunan secara geografi sehingga mereka mengatakan bahawa Pulau Pinang tidak seharusnya menjangkakan terlalu banyak daripada kerajaan pusat jika dilihat kepada keadaan semasa.

      “Walaupun kerajaan negeri peka akan situasi berkenaan, ia tidak menghalang kita untuk memohon peruntukan bagi tujuan pembangunan negeri ini kerana kita telah melakukan perkara tersebut (memohon peruntukan) sejak sekian lama,” katanya kepada sumber selepas merasmikan acara larian Pahlawan Ungu bersempena meraikan perjuangan pesakit kanser, di sini hari ini.

      Chow berkata, kerajaan negeri akan terus memanfaatkan segala perkongsian awam mahupun swasta bagi menjalankan projek di bawah rancangan kerajaan negeri tanpa menggunakan dana awam.

      “Kerajaan akan menjadi fasilitator yang berkuasa dalam meluluskan segala peruntukan dan kami mengalu-alukan inisiatif kewangan swasta untuk membantu mengembangkan industri di negeri ini,” katanya.

      Mengenai pelaburan Amanah Pelaburan Hartanah (REIT) bagi lapangan terbang iaitu skim pertama seumpamanya di dunia, Chow berkata pihaknya menyerahkan kepada Kementerian Pengangkutan untuk melihat strategi dan menyusun semula hak milik lapangan terbang khususnya Lapangan Terbang Antrabangsa Pulau Pinang supaya dana melalui pelaburan itu dapat digunakan untuk kerja-kerja menaik taraf.

      Selain itu, beliau berkata kerajaan negeri akan terus membuat permohonan untuk menambah bilangan Taman Asuhan Kanak-Kanak (Taska) di negeri ini bagi meringankan bebanan ibu bapa.

      “Perkara itu juga tidak menghalang kerajaan negeri untuk mendapatkan peruntukan bagi tujuan tersebut malah turut memaklumkan Menteri Kewangan bahawa kerajaan negeri akan terus membuat permohonan untuk sebarang peruntukan demi kesejahteraan rakyat dan negeri ini,” katanya.

      Sumber : Bernama

      Delete
  4. Wak Suman Tempek Bacin...Ni ada satu soklan untuk Wak lah.

    Sebagai penacai tegar angkat najis dalam Bewrsatu..dah tentu Wak mampu menjawabnya dengan mudah..betul kan Wak ???

    Misteri Pembakar Jambatan dalam Bersatu???

    Wak dah tentu ingat...Pada 1988, Tan Sri Rais Yatim umum beliau bakar jambatan ke UMNO setelah kalah dalam pemilihan UMNO 1987.

    Beliau satu-satunya orang politik yang umum bakar jambatan.

    Lebih kurang sepuluh tahun kemudian apabila melihat ada peluang untuk memegang jawatan, beliau kembali kepada UMNO.

    Sebelum pilihan raya umum lalu beliau sekali lagi menjadi pembelot UMNO di saat-saat akhir.

    Apabila Pakatan Harapan menang beliau berhasrat menjadi Yang Di Pertua Dewan Rakyat namun gagal kerana ditolak oleh komponen PH yang lain.

    Komponen PH tidak setuju kerana Rais hanya meloncat saat-saat akhir...bukan berjuang dari awal dengan PH!!!! Kira serupa Wak suman lah dia ni..oportunis politik...

    Hari ini beliau menggesa pemimpin UMNO menyertai Bersatu kerana dijual mimpi.... jika Bersatu kuat dengan 40 ahli Parlimen, beliau akan menjadi Yang Di Pertua Dewan Rakyat.

    Terserahlah jika ada pemimpin UMNO mahu menjadi kuda tunggangan Rais Yatim.

    Di dalam UMNO pun Rais terkenal sebagai enau dalam belukar.

    Alaaa..Wak Suman pun apa kurangnya...selama2nya jadi kuda tunggangan Tun Madey dalam Bersatu..ngaku aje lah Wak..orang kampung semua dah tau bhai !!!!

    ReplyDelete
  5. Pak diny...sebagai sorang yang perihatin tentang perkembangan dalam negara ni...Pak perasan tak benda ni haah ???

    Guan Eng dan pegawai khasnya bercanggah kenyataan – Najib

    Dah tentu Pak diny terbaca berita beberapa hari lalu iaitu pegawai khas kepada Menteri Kewangan berkata..... tindakan syarikat penarafan kredit antarabangsa Moody’s untuk menurunkan penilaian prospek Petronas daripada stabil kepada negatif.... bukan satu “downgrade”.

    Selang beberapa hari kemudian, Menteri Kewangan pula kata dia tidak setuju dengan langkah Moody’s untuk “downgrade” penarafan Petronas.

    Dua kenyataan bercanggah antara satu sama lain dari kementerian yang sama.

    Mungkin mereka tiada grup Whatsapp kot??? kenapa mereka tak berbincang dulu agar kenyataan yang sama dikeluarkan..kan dah nampak macam nak membohong rakyat aje !!!

    Terpulang kepada mereka jika tidak mahu mengaku “downgrade” atau tidak bersetuju dengan langkah “downgrade” itu.

    Hakikatnya, kos peminjaman dan kos untuk kita bayar faedah dah naik, lebih-lebih lagi jika penarafan kredit negara turut terkesan.

    Selepas pengumuman Moody’s pada Khamis lalu, saya perhatikan nilai Ringgit kita menjunam dari RM4.16 ke RM4.19 pagi ini dan masih mengalami penurunan.

    Ini tentu akan menambah tekanan kepada Rizab Antarabangsa Negara yang telah turun setiap bulan selepas PRU14.

    Langkah Moody’s untuk turunkan penarafan Petronas berikutan belanjawan 2019 di mana kerajaan akan menjarah Petronas untuk membayar dividen RM26 bilion untuk tahun ini dan RM54 bilion untuk tahun depan berbanding RM16 bilion untuk tahun 2017 di bawah kerajaan BN.

    Najib Razak

    ReplyDelete
  6. Pak diny...sebaagi sorang yang agak pakar dalam perbankan negara, pak setuju tak kalau kita sama2 katakan...

    Harapan Coin ni ada lah Idea Kerajaan “scammers” Fuckatan Haprakan?

    Ketika ringgit sedang membuat terjunan, Khalid Samad mencadangkan pengenalan “Crypto currency” – Harapan Coin – untuk kegunaan secara rasmi dalam urusan negara.

    Bagi yang tidak tahu crypto currency adalah satu cara penggubahan wang haram terkenal di seluruh dunia.

    Selain bitcoin yang agak mantap kebanyakan crypto currency ini jenis “hit and run”.

    Siapa dulu dialah untung.

    Yang masuk kemudian ngangalah menunggu buah tidak gugur.

    Agak-agak berapa banyak Khalid Samad telah labur dalam Harapan Coin?

    Mungkin juga ini cara orang tertentu menghalalkan wang haram mereka di dalam dan luar negara.

    Jika dibaca di laman web mereka jelas Harapan Coin telah dijual untuk membiayai tabung politik mereka.

    Sekarang mereka sedang mencari jalan untuk membayar semula wang penderma mereka melalui Harapan Coin.

    Usaha menghalalkan Harapan Coin dalam urusan kerajaan adalah cara merompak wang rakyat untuk membayar kroni politik mereka.

    Kalau tengok skim-skim bawah Pakatan Harapan, jika bukan dalam kategori “salin, tampal dan penjenamaan semula”, maka ia akan bernafaskan skim MLM.

    Sebelum ini rumah tidak laku, dicadangkan skim P2P.

    Bayar dulu 20 peratus lagi lima tahun baru fikir jalan penyelesaian.

    Janji-janji mereka dalam manifesto juga banyak bernafaskan propaganda MLM.

    Pak diny..tentu Pak setuju kalau kita tukarkan aje nama Harapan coin ni kepada Haprakan coin...tak abis2 Rejim ni nak mengkincinkan rakyat aje !!!!

    ReplyDelete
  7. Pak diny...Dah baca ke belum posting terlatest DS Najib dalam FBnya???

    Rugi besar kalau Pak tak bacanya lagi..jom kita layan sama2 ye Pak !!!!

    FundMyHome : SIAPA MAMPU BAYAR 20% “DEPOSIT” UNTUK BELI RUMAH – NAJIB

    Rasanya wak pun tau...Melalui Skim FundMyHome, pembeli perlu bayar “deposit” atau wang pendahuluan 20 peratus.

    kalau Pak diny rajin belek laman web FundMyHome , harga deposit yang perlu dikeluarkan berada dalam lingkungan RM65,000 dan ke atas.

    Ada yang lebih.

    Cuba Pak diny lihat gambar dari portal berkenaan.

    Jika ada sesiapa yang berminat, perlu membayar “deposit” sekurang-kurangnya RM100,000 dan unit ini hanya dijangka siap pada tahun 2020.

    Nampaknya Menteri Kewangan kita tidak faham apa keperluan dan kemampuan rakyat.

    Kebanyakan pembeli rumah pertama terutamanya anak muda sebenarnya ada kesukaran dalam menyediakan wang pendahuluan atau deposit.

    Saya khuatir akan ada yang menggunakan jalan pintas dan berhutang untuk melunaskan pembayaran deposit ini, menambah lagi beban kewangan mereka tanpa kepastian pun selepas 5 tahun mereka mampu untuk memiliki rumah tersebut.

    Dahulu, bagi membantu mereka yang mengalami kesukaran membayar wang deposit 10 peratus ini, Kerajaan BN melancarkan beberapa inisiatif antaranya;

    – Skim Perumahan Belia: pembeli dapat pinjaman 100%, kerajaan bantu bayar ansuran bulanan RM200 sebulan untuk tempoh 2 tahun.

    – Skim MyDeposit: Kerajaan bayarkan deposit 10 peratus untuk pembeli rumah pertama, jumlah maksimum RM30,000.

    – Rumah Transit Belia: belia boleh menyewa untuk 5 tahun, dengan kadar sewa 30 peratus lebih rendah daripada harga pasaran. Malah, sebahagian sewa dipulangkan semula selepas 5 tahun, supaya ia boleh dijadikan wang deposit

    Ini dari segi permintaan atau demand side.

    Kita juga mengusahakan perumahan mampu milik di seluruh negara dan memastikan harga jualan lebih rendah daripada pasaran, sebanyak yang kita boleh usahakan. Ini dari segi penawaran atau supply side.

    Inisiatif-inisiatif yang saya sebut di atas ini, Kerajaan BN laksanakan dahulu dengan memikirkan bagaimana cara terbaik untuk membolehkan rakyat memiliki kediaman.

    Dasar-dasar kita membantu pemilikan rumah dan kita mengambil pendekatan pro-rakyat.

    Nampaknya hari ini pendekatan dah berlainan.

    Kerajaan PH sepatutnya memikirkan dengan lebih terperinci mengenai segala inisiatif yang mereka umumkan, apa kesan jangka panjang kepada rakyat.

    Jangan sekadar melepas batuk di tangga.

    Mungkin kerana gaji bulanan Menteri hari ini, sebulan sahaja dah mencukupi untuk bayar deposit rumah ikut pengumuman baru ini.

    Jadi mereka tidak memahami isu dan keperluan rakyat.

    Najib Razak

    ReplyDelete
    Replies
    1. "FundMyHome : SIAPA MAMPU BAYAR 20% “DEPOSIT” UNTUK BELI RUMAH – NAJIB" .

      Patut kamu tanyakan kat Najib ...

      Macam mana anak dia yang tidak punya kerja tetap dan tegap bolih termampu membeli Duplex unit kat Pavillion ??

      Kalau tidak silap saya harga se unit hampir RM 3 juta se unit .

      Delete
    2. Anak anak pm dan bekas pm memang kaya kaya semuanya...

      Delete
    3. Kaya sinin diheboh2kan...kaya sinun buat2 tak tauuu

      Delete
    4. KACANG LUPAKAN KULIT JANGAN UNDI LAGI PH SAMPAI KIAMAT


      Gabungan Mahasiswa Islam Se-Malaysia (GAMIS) menyifatkan pengumuman berhubung potongan gaji secara automatik bagi peminjam PTPTN dalam Belanjawan 2019 sebagai “mengejutkan” dan membebankan golongan yang berpendapatan rendah.

      “Ini adalah polisi yang sangat membebankan anak muda khususnya buat mereka graduan muda yang terpaksa ikat perut untuk membina kehidupan secara berdikari selepas mereka menamatkan pengajian mereka,” kata presidennya, Muhammad Faizzuddin Mohd Zai dalam kenyataan media hari ini.

      Persatuan mahasiswa itu juga menyifatkan kerajaan PH “seolah-olah melupakan” tujuan perjuangan untuk membela golongan graduan dan rakyat berpendapatan rendah.

      “Kos sara hidup yang tinggi, nilai mata wang Malaysia yang rendah, dan peluang pekerjaan tenaga mahir yang rendah dan pendapatan (gaji) yang rendah bagi graduan baru adalah beban sedia ada yang terpaksa dihadapi oleh anak muda Malaysia hari ini.

      “Kerajaan PH seolah-olah telah melupakan tujuan perjuangan mereka untuk membela nasib golongan graduan dan golongan berpendapatan rendah apabila sudah menikmati gaji-gaji yang menggunung selepas menjadi menteri di dalam kerajaan Malaysia,” katanya.

      Kenyataan itu dibuat sebagai merujuk pengumuman dalam Belanjawa 2019 bagi pembayaran balik hutang PTPTN dengan cara potongan gaji berjadual antara 2 peratus hingga 15 peratus daripada pendapatan bulanan peminjam.

      Dalam ucapan pembentangannya, Menteri Kewangan Lim Guan Eng berkata pembayaran balik itu terpakai kepada peminjam berpendapatan melebihi RM1,000 sebulan.

      Untuk rekod, dalam manifesto pilihan raya umum (PRU) ke-14 sebelum ini, antara janji PH adalah menangguhkan pembayaran balik pinjaman PTPTN kepada semua peminjam yang mendapat gaji kurang dari RM4,000 sebulan.

      Sementara itu, Faizuddin berkata pendekatan yang mahu diambil kerajaan itu akan menyebabkan lebih ramai keluarga yang berpendapatan rendah takut untuk menghantar anak mereka ke pengajian yang lebih tinggi.

      “Kerajaan sepatutnya menyediakan satu mekanisme yang tuntas untuk membantu rakyat keseluruhan sama ada mereka miskin atau kaya untuk mendapat pendidikan tanpa yang ada yang didiskriminasi selaras dengan perlembagaan Malaysia Perkara 12.

      “Kami mahasiswa konsisten mengatakan bahawa kerajaan wajib membantu rakyat untuk menikmati pelajaran bermula daripada pengajian rendah hinggalah ke pengajian yang tertinggi,” katanya.

      Delete
  8. Pak diny...sebagai sorang yang perihatin tentang perkembangan dalam negara ni...Pak perasan tak benda ni haah ???

    Guan Eng dan pegawai khasnya bercanggah kenyataan – Najib

    Dah tentu Pak diny terbaca berita beberapa hari lalu iaitu pegawai khas kepada Menteri Kewangan berkata..... tindakan syarikat penarafan kredit antarabangsa Moody’s untuk menurunkan penilaian prospek Petronas daripada stabil kepada negatif.... bukan satu “downgrade”.

    Selang beberapa hari kemudian, Menteri Kewangan pula kata dia tidak setuju dengan langkah Moody’s untuk “downgrade” penarafan Petronas.

    Dua kenyataan bercanggah antara satu sama lain dari kementerian yang sama.

    Mungkin mereka tiada grup Whatsapp kot??? kenapa mereka tak berbincang dulu agar kenyataan yang sama dikeluarkan..kan dah nampak macam nak membohong rakyat aje !!!

    Terpulang kepada mereka jika tidak mahu mengaku “downgrade” atau tidak bersetuju dengan langkah “downgrade” itu.

    Hakikatnya, kos peminjaman dan kos untuk kita bayar faedah dah naik, lebih-lebih lagi jika penarafan kredit negara turut terkesan.

    Selepas pengumuman Moody’s pada Khamis lalu, saya perhatikan nilai Ringgit kita menjunam dari RM4.16 ke RM4.19 pagi ini dan masih mengalami penurunan.

    Ini tentu akan menambah tekanan kepada Rizab Antarabangsa Negara yang telah turun setiap bulan selepas PRU14.

    Langkah Moody’s untuk turunkan penarafan Petronas berikutan belanjawan 2019 di mana kerajaan akan menjarah Petronas untuk membayar dividen RM26 bilion untuk tahun ini dan RM54 bilion untuk tahun depan berbanding RM16 bilion untuk tahun 2017 di bawah kerajaan BN.

    Najib Razak

    ReplyDelete
    Replies
    1. Geng Najib ...saya tahu dan sedar kamu ni adalah pencacai tegar Najib .

      Tapi kamu kenalah bermuhasabah . Bukan semua yang dinyatakan olih Najib yang sudah terkehil itu betul . Dan kamu pula nampak gayanya menerima bulat2 apa yang di nyatakannya .

      Penurunan nilai ringgit VS USD memang telah dijangka selari dengan kejatuhan index dipapan utama dunia terutama negara pengeluar barang2 electronic . Malaysia adalah salah sebuah negara pengeluar cip utama dunia .

      Najib juga kamu harus memperluaskan bacaan serta bahan rujukkan ...jangan hanya menghadap Utusan dan New Straits Times saja .

      Delete
    2. KALAU BENAR PH KERAJAAN YANG TELUS GUBALKAN UNDANG-UNDANG ANTI LOMPAT PARTI DAN POLITICAL FINANCING


      Baru-baru ini kita dikejutkan dengan kemasukan ahli-ahli parlimen Barisan Nasional (BN) kepada Pakatan Harapan (PH) yang mana telah menambah majoriti jumlah ahli Parlimen PH sebagai parti pemerintah. Fenomena ini telah menjadi bualan rakyat sejak pilihanraya umum pada Mei lepas berikutan begitu mudahnya ahli Parlimen yang asalnya berkempen dengan parti lama kemudiannya menukar kesetiaan kepada parti baru yang seterusnya menyebabkan majoriti parti lama mereka berkurang di Parlimen. Persoalan yang timbul adalah, perlukah undang-undang anti lompat parti diwujudkan pada masa ini?

      Untuk makluman pembaca, Kerajaan Malaysia tidak bercadang menggubal undang-undang anti lompat parti, kata Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Liew Vui Keong. Menurut beliau, Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) berpandangan buat masa ini setiap warganegara dijamin hak untuk bebas berpersatuan. Katanya lagi, ia selaras dengan Perkara 10(1)(c) Perlembagaan Persekutuan. “Hak untuk bebas berpersatuan ini turut dibincangkan dalam keputusan Mahkamah Persekutuan dalam kes DUN Kelantan & Anor V Nordin Salleh & Anor (1992) dan masih terpakai,” katanya dalam jawapan bertulis kepada Lim Lip Eng (PH-Kepong) di Dewan Rakyat.

      Saya berpendapat undang-undang ini relevan untuk digubal di Parlimen bagi memelihara kepercayaan rakyat terhadap sistem demokrasi negara kita. Ini kerana rakyat mengundi calon pilihanraya tersebut dengan penuh harapan dan keyakinan bahawa individu dan parti yang diundi itu membawa aspirasi yang diinginkan oleh rakyat.

      Apabila calon yang menang itu menukar parti selepas pilihanraya umum, secara automatiknya rakyat akan berasa dikhianati kerana tindakan itu tidak sehaluan seperti yang diharapkan oleh rakyat. Sudah pasti wujudnya perasaan ‘sia-sia beratur panjang untuk mengundi di hari pilihanraya’. Hakikatnya, tindakan melompat parti ini akan menyebabkan negara kita berada dalam keadaan politik yang tidak menentu.

      Kritikan umum tentang cadangan undang-undang ini adalah atas alasan ianya menyekat kebebasan berpersatuan seperti yang dijamin oleh Perkara 10(1)(c), Perlembagaan Persekutuan. Ia telah disebut secara jelas dalam penghakiman kes Nordin Salleh pada 1992 yang mengabsahkan hak bagi individu untuk menyertai mana-mana parti yang dipilih oleh individu. Walaubagaimanapun, secara moral, tindakan ini tetap salah dan tidak beretika.

      Salah satu cara yang boleh digunakan untuk menggubal undang-undang anti lompat ini adalah pindaan Perkara 10, Perlembagaan Persekutuan yang memerlukan undian ahli-ahli Parlimen sebanyak 2/3 majoriti bagi memberi laluan kepada wujudnya undang-undang ini. Namun, secara realitinya, situasi ini agak sukar berikutan kerajaan sekarang tidak memiliki 2/3 majoriti undi di Parlimen. Tambahan pula, kemasukan ahli-ahli parlimen BN kepada parti pemerintah tentunya membuat mereka keberatan untuk membentang rang undang-undang ini di Parlimen.

      Apa yang pasti, rakyat sedang memandang ahli parlimen sebagai individu yang mewakili mereka dalam menyuarakan suara hati rakyat di Parlimen. Tindakan mereka akan dinilai dan menjadi ukuran kepada individu dan parti mereka dalam pilihanraya umum akan datang. Oleh itu, rakyat perlu menjadi ejen pendesak agar undang-undang ini diwujudkan untuk kestabilan politik dan sosio ekonomi negara untuk jangka masa panjang.

      Sdr Ahmad Khairul Ridhwan Mohamed Hanif,
      Ahli Pemuda PAS Batu

      Delete
  9. Pak diny....Yahuuuu.

    Ni yang rakyat paling suke.

    AZMIN gaduh dengan anwar... nanti madey tak lantik anwar tapi lantik Azmin jadi PM ke 8.

    PKR tak puas hati dan terpecah dua...satu tim yang menyokong Azmin dan satu lagi tim yang menyokong Bang Non.

    Bukan je PLR malah lain2 parti dalam ph pun tak sokong keputusan Tun madey tu....macam2 jadi dan akhirnya PH berantakan sesama sendiri dan kacau bilauph kacau..... keluar parti bagai..

    BN ambil alih....dan yang bestnya...PH jd pembangkang semula... boleh berdemo lagi di jalan raya lagi 60 tahun.

    Yabeda bedu..seronoknya kan Pak diny????

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ngikut suara hati saya , memang adalah lebih baik bagitu .

      Jikalau kamu ada mengikuti komentar saya di blog Tn Budin ini , pernah saya luahkan pendapat bahawa Anwar " will not be a good leader for Malaysia after all ". Bagitu juga Rafizi ...

      SO WHAT ...?????

      Delete
    2. Bro..kami bukak xfile..x tercatit pulak selain sianwar..sirafizi xda..siazmin ada..simuhyidin ada..siapa ye yg boleh dharapkan..x taulh g n punya fail..

      Delete
    3. JANJI BULAN BINTANG DAN IMDB HANYA MODAL NAK SISIHKAN MELAYU DAN ISLAM PADAHAL KORUP PH APA KURANGNYA


      Kerajaan Pakatan harapan sejak dari pembangkang lagi, mereka dimonopoli oleh orang-orang yang mempunyai agenda untuk mencabul, merobek kekuatan Melayu dan Islam dalam negara kita.”

      Demikian ucapan semangat Ketua Pemuda UMNO, Datuk Dr Asyraf Wajdi Dusuki pada Perhimpunan Rakyat Bantah ICERD di Kompleks Sogo, Kuala Lumpur hari ini.

      Beliau berkata, keharmonian agama dan kaum dibentuk oleh asas yang kukuh melalui kontrak sosial yang dimeterai ketika merdeka dahulu, bahkan kontrak ini juga adalah asas kepada pembentukan Perlembagaan Persekutuan hari ini.

      Katanya, Perlembagaan telah meletakkan beberapa ‘tiang seri’ yang membentuk asas negara, termasuk Islam sebagai agama negara, namun ianya tidak menjadi sebab untuk mana-mana agama lain dinafikan hak mereka.

      “Kerana apa (negara ini istimewa), kerana kita ditautkan, kita disepadukan, kita diperkukuhkan dengan kontrak sosial ketika merdeka dahulu, dan kontrak inilah yang telah membangunkan Perlembagaan Persekutuan,” katanya.

      Mengulas lanjut Asyraf berkata, Malaysia boleh berbangga dengan sikap orang Islam yang menghormati agama-agama lain.

      Justeru, katanya, asas yang ada ini jangan dirobek, termasuklah Islam sebagai agama Persekutuan serta hak keistimewaan Bumiputera.

      “Tiada satu negara di dunia ini yang mempunyai cuti paling banyak kecuali di Malaysia. Deepavali kita cuti, Krismas kita cuti, Thaipusam kita cuti, Tahun Baru Cina kita cuti, banyak cuti di Malaysia.

      “Sebab apa? sebab inilah kekuatan kita, kita menghormati agama-agama lain, tetapi asasnya Islam jangan dirobek, Islam sebagai Agama Persekutuan, begitulah juga hak keistimewaan Melayu dan Bumiputera,” katanya.

      Delete
  10. GENG NAJIS HARAMJADAH
    BN DAH KALAH
    UMNO HARAMJADAH SEMAKIN PUPUS
    LAIN LAIN KOMPONEN BN DAH TINGGALKAN BN
    ROSMAH DAH NAK KENA DAKWA
    NAJIB HARAMJADAH DAH GILA
    ZAHID KOMIDI DAH TAK KELAKAR
    LOKMAN LOBAK DAH SASAU
    ELI SURYATI RUPA DAH MACAM HANTU
    RIZAL MANSOR DAH KENA DAKWA
    SEKARANG TUNGGU GILIRAN....
    ISA DOREMON....FELDA
    MAMI IJAT.... LEMBU NFC
    SHAHIDAN KASSIM... PEPEK MUDA
    AZEEZ ITAM.... TABUNG HAJI
    MAT HASSAN... MUNGKIN 6 BULAN AJE JADI MP


    YANG SALAH TETAP DAPIG JUGAK
    PARTI SUCI TAK ADA SALAH KE GENG NAJIS HARAMJADAH

    ReplyDelete
    Replies
    1. PH BARUA ICERD


      Pemuda PAS bersama parti-parti pembangkang dan badan bukan kerajaan (NGO) akan terus mendesak kerajaan membatalkan hasrat untuk meratifikasi Konvensyen Antarabangsa Mengenai Penghapusan Segala Bentuk Diskriminasi Kaum (ICERD).

      Ketua Pemudanya, Muhammad Khalil Abdul Hadi dalam ucapan di Himpunan Bantah ICERD berkata, perhimpunan hari ini adalah permulaan dan akan diteruskan selagi kerajaan tidak mengambil endah suara rakyat.

      “Sebagaimana kita sudah maklum isu ini telah lama tetapi kita lihat kerajaan Pakatan Harapan tiba-tiba mahu mengesahkan ICERD.

      “Sedangkan keutamaan yang patut diberikan dalam negara kita ialah menyelesaikan isu kos sara hidup yang tinggi, yang dijanjikan kerajaan PH. Tetapi tiba-tiba tidak ditunaikan. Pemimpin Pakatan Harapan jangan jadi barua ICERD,” katanya.

      ICERD, adalah konvensyen yang bertujuan menghapuskan segala bentuk diskriminasi termasuk ‘diskriminasi positif’ seperti hak orang Melayu, kedudukan istimewa Islam serta Raja-Raja Melayu.



      Mengulas lanjut Khalil berkata, himpunan hari ini merupakan sebuah himpunan yang bersejarah, namun perjuangan belum lagi selesai.

      “Dalam kerajaan PH, parti yang berada di dalamnya bukanlah daripada parti-parti yang memperjuangkan kemerdekaan terdahulu.

      “Dato Bahaman, Mat Kilau, Tok Janggut, Haji Abdul Rahman Limbong, antara mereka yang mati syahid meneruskan perjuangan. Kita anak cucu mereka, hari ini hanya bermandikan peluh, namun kita tetap memperjuangkan perkara yang sama.

      “Negara kita telah ditegakkan oleh perjuangan orang terdahulu. Negara ini adalah negara Melayu, diperintah oleh orang Melayu. Kita merupakan penduduk asal,” katanya.

      Delete
  11. malaysia dah jadi macam rejim yahudi laknat.

    ReplyDelete
  12. Macam Yahudi laknat yang Najib HARAMJADAH kau buat sebagai penasihat dia ke?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bro.. dia bilang macam..x serupa..
      Tenang beb..
      Take It Easy..
      The Eagle ..

      Delete
    2. BELANJAWAN MENGHINA DAN MENHUKUM MELAYU


      Pembentangan Belanjawan 2019 yang dibentangkan oleh Menteri Kewangan, Lim Guan Eng semalam, disifatkan sebagai hukuman untuk orang Melayu.

      Ketua Penerangan UMNO, Datuk Dr Shamsul Anuar Nasarah hari ini berkata, jika diteliti belanjawan berkenaan, tidak disebut peruntukan untuk golongan nelayan, petani yang majoritinya orang Melayu.

      Walhal katanya, UMNO dan Barisan Nasional (BN) selama ini memperjuangkan semua kaum, tidak kira Melayu, Siam, Cina, India, Orang Asli dan lain-lain.

      “Saya percaya UMNO yang memperjuangkan agama, bangsa dan negara ini mampu bangkit jadi lebih kuat.

      “Inilah kali pertama belanjawan negara dibentang oleh pemimpin DAP. Tiada sepatah kata disebut kaum nelayan, petani dan orang Melayu,” katanya seperti dilapor UMNO Online.

      Pada masa sama, beliau berkata, kerajaan Pakatan Harapan juga melakukan pembohongan apabila menetapkan pembayaran balik pinjaman Perbadanan Tabung Pendidikan Tinggi Nasional (PTPTN) kepada peminjam yang hanya berpendapatan RM1,000.

      “Kita saksi dan perhatikanlah sama ada mereka akan laksanakan janji dalam Bajet 2019.

      “Dulu dia janji tak perlu bayar PTPTN bila gaji sudah RM4,000, semalam dalam belanjawan mereka tetapkan anak muda kena bayar walaupun gaji bulan hanya RM1,000,” katanya.

      Delete
  13. Regim rosmah mansur telah digulingkan hahahahahaha

    ReplyDelete
    Replies
    1. PH DENGAR BAIK-BAIK TITAH SULTAN


      Sultan Perak, Sultan Nazrin Muizzuddin Shah menitahkan Menteri Besar dan Ahli Majlis Mesyuarat Kerajaan Negeri supaya tidak mengecewakan amanah baginda dan kepercayaan yang sudah diberikan rakyat.

      Titah baginda, harapan rakyat yang mahukan pemerintahan yang adil dan saksama berlandaskan undang-undang, harus direalisasikan secara bersama oleh semua pihak berkenaan.

      “Rakyat jangan terus dibiarkan menampi nyiru harapan, sedangkan janji tidak berisi.

      “Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN), hakim, ulama, umara, angkatan tentera, polis, badan beruniform, yang masing-masing turut diberikan amanah untuk membantu, supaya negeri ini terus dibangunkan dalam suasana aman dan warga berada dalam sejahtera.

      “Demikian jua seruan Beta kepada pihak swasta, badan sukarela, badan kebajikan, pertubuhan belia, badan sukan serta rakyat keseluruhannya, agar saling bekerjasama memperlengkap usaha pembangunan yang dirintis oleh kerajaan Beta,” titah baginda.

      Baginda bertitah demikian pada Istiadat Menghadap Sembah Taat Setia dan Penganugerahan Darjah Kebesaran Negeri Perak Darul Ridzuan sempena Sambutan Ulang Tahun Keputeraan ke-62, Sultan Nazrin Muizzuddin Shah di Istana Iskandariah di sini hari ini.

      Turut berangkat, Raja Permaisuri Perak, Tuanku Zara Salim; Raja Muda Perak, Raja Jaafar Raja Muda Musa; Raja Dihilir Perak, Raja Iskandar Dzulkarnain Sultan Idris Shah serta Raja Puan Muda, Tunku Soraya Sultan Abdul Halim.

      Hadir sama, Menteri Besar, Datuk Seri Ahmad Faizal Azumu dan isteri, Datin Seri Dr Nomee Ashikin Mohamed Radzi.

      Sultan Nazrin bertitah, demi menjamin rakyat dapat hidup dalam suasana rukun, harmoni dan membina sebuah negara yang stabil serts aman, pemimpin politik perlu membaca mesej rakyat secara tepat.

      Titah baginda, budaya politik pasca 61 tahun merdeka, menuntut kepada menu baharu dan resipi baharu, dalam persekitaran politik yang baharu.


      SULTAN Perak, Sultan Nazrin Muizzuddin Shah bertitah pada Istiadat Menghadap Sembah Taat Setia dan Penganugerahan Darjah Kebesaran Negeri Perak Darul Ridzuan sempena Sambutan Ulang Tahun Keputeraan ke-62, Sultan Nazrin Muizzuddin Shah di Istana Iskandariah, hari ini. – Foto Abdullah Yusof

      “Kaedah memperoleh pengaruh melalui persaingan untuk menunjukkan siapa yang lebih Melayu, lebih Cina, lebih India, lebih Kadazan atau lebih Iban; begitu juga persaingan mendapatkan pengaruh untuk menunjukkan siapa yang lebih Islam, lebih Kristian, lebih Hindu atau lebih Buddha, ketara semakin tidak relevan.

      “Di sebaliknya, rakyat lebih mengutamakan untuk menilai siapa yang lebih bersih, amanah, telus dan lebih cekap mengurus tadbir.

      “Rakyat mahukan pemimpin yang menunjukkan sikap lebih sedia mendengar daripada sikap hanya mahu didengar,” titah baginda.

      Titah baginda lagi, rakyat bersedia mendedahkan dan menolak pemimpin yang menggunakan jawatan untuk kepentingan diri, mengumpul kekayaan untuk ahli keluarga, atau menjadi instrumen kepada ahli perniagaan, sebaliknya belajar daripada kesilapan mereka yang terdahulu.

      Baginda bertitah, menjadi satu kehampaan bagi rakyat jika pilihan yang baharu, turut mengulangi kesilapan yang sama, apatah lagi jika melakukannya secara lebih buruk.

      Delete
  14. Belanjawan 2019 tak ada peruntukan pembesaran Rumah Rehat Sg Buloh...jadi macam mana nak terima pengunjung baru?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Lain tempat ada bro..temiang kajang jelebu segamat setau kamilh..

      Delete
    2. P, PANDIR JASIN TIADA KERJA LAIN SELAIN HINA SULTAN


      Pihak polis diminta menyiasat tokoh wartawan veteran, Datuk A Kadir Jasin, berhubung artikelnya yang didakwa menghina dan memburukkan institusi diraja terutama Sultan Kedah, Sultan Sallehuddin Ibni Almarhum Sultan Badlishah.

      Ahli Parlimen Sungai Petani, Datuk Johari Abdul, berkata tulisan Kadir boleh mencetuskan prasangka seolah-olah baginda mengambil kesempatan dan menyalah guna kedudukan sebagai Sultan.

      “Ini bukan kali pertama beliau mengeluarkan artikel begini dan pastinya ramai akan baca sebab dia ada ramai pengikut.

      “Sebagai wartawan, memang ada kebebasan media dan tulislah apa saja, tetapi kenalah ada etika.

      “Kalau beliau ada masalah dengan Sultan, buat aduan rasmi dan bukannya menyindir menerusi penulisan yang boleh mencemari institusi diraja,” katanya pada sidang media di Lobi Parlimen, hari ini.

      : Itu tanda tak lama lagi perang saudara berlaku, dan Anwar kena kencing pula....

      Delete
  15. PH rasa takut mereka nanti akan terlungkup
    Tapi tak mau tunjuk lekeh, muka nak serkup
    Maka, ramaii2 orang BN, mereka arah cekup
    Tapi, hendak dakwa bicara, bukti2 tak cukup

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete
  16. Kita ni sudah jadi spt kominis punya negara
    Keraaan baru penuh dgn dendam membara
    Mereka mau tutup kelemahan yg sgt ketara
    Cekup ramai2 tetapi kurang bukti utk bicara

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mereka mau tutup kelemahan yg sgt ketara..
      Cekup ramai2 ttp kurang bukti utk bicara..
      Bro bknnnya penuh dendam membara..
      Ianya sakit hati harta rakyat mereka salah perkira..
      justru udah banyak ddakwa susun aturcara..
      Ddapati salah msk penjara mereka sensara..
      Begitulh nampaknya mereka bersara..
      Well..what can we say..
      Welcome to the jail house rock..
      Kehkehkehkehheheh eh.

      Delete
    2. Katogeri perasuah/perompak..yg dipuja/diangkat/dibela/dilindungi/didakwa...dipenjara kerana bukti fakta/dusta(fitnah)...haru biru...kenyataan/kelansungan/mendatang...

      Delete
  17. PUTRASINGGORA14 November 2018 at 23:29

    BERITA TERKINI DAN SENSASI!!!!!

    Gelama,temingat,kora-kora,donkey
    Ciku dan buah nangka di kait nyonya
    Selama ni ku ingat KEJORA tu lelaki
    Tak ku sangka la ,pompuan kiranya



    ADIK KEJORA SAYANG!

    MAI KAT ABANG NI!...HI....HI..

    Pandai ko berlakun yerrrrrr

    JENIS LESBIAN KIRANYERRRRRR

    LGBT

    Reply

    ________________________________________


    Singgora duda tua sudah hilang arah haluan
    Dia spt pungguk ciinta bulan, merayu-rayuan
    Bila org nampak dia itu penipu, dia kesipuan
    Maka dibuat fitnah baru kata aku ni pmpuan

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh


    Mengapa ketuk kera, guna kayu-kayuan
    Tak takut ke mati, marah orang rumah
    Mengapa atuk Gora, merayu-rayuan
    Tak takut ke nanti, dimarah nek Sumah

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaahhh

    ReplyDelete
  18. INI AKU PAPARKAN SEMULA, DUA EPISOD PALING AKHIR DARI SKETSA 'PANTUN DLM CINTA' ANTARA AKU DAN 'SI DIA':

    Anonymous14 November 2018 at 17:43

    SEHARI DUA INI AKU DAN 'SI DIA' BERBUAL BALIK PASAL POLITIK. DIA PUN TIDAK PUAS HATI DGN MENTERI LEMBIK BINGAI MCM MASSILLY KASUT DAN SADIQ SUKANEKA TU. AKU TUNJUKKAN KPD DIA PANTUN2 YG AKU POST KE BLOG BUDIN. DIA PUJI KEHEBATAN PANTUN2 AKU. CUMA KATANYA RUGILAH DLM PAKATAN TAK ADA ORANG SEHEBAT AKU.
    LEPAS AKU BALIK SOLAT ASAR DI MASJID TADI, AKU TERIMA SMS DARI SI DIA MANJA:

    Mmg abg betul2 dah perlihatkan sifat jantan
    Seolah2 bagi abng, tiada sikit pun ketakutan
    Tak mahu kah abg, ikut masuk parti pakatan
    Tentu ler sekali PM akan beri abang jawatan

    Tahun hadapan kita dah nak jadi raja sehari
    Mmg dah pasti, dinda jadi abng punya isteri
    Masuk lah pakatan, entah2 dpt jadi menteri
    Bangga le dinda kalu kot2 dpt title Datin Sri

    Terbang megah gelam dan gagak
    Puyuh berlaga ada yang mati
    Abang gagah dan tampan segak
    Sungguhlah bangga adinda nanti

    Ketika senja bakar jerami
    Panas terasa rancak menyala
    Berbangga dinda bakal suami
    Gagah perkasa dan bijak pula

    ('SI TUA' TERKEDU TEWAS TERUK SAMPAI KELUAR KATA2 KECEWA, 'I DON'T WANT TO WASTE MY TIME..', TAPI AKU ACAH LAGI DAN PANASKAN PUNGGUNG DIA. AKHIRNYA DIA TAK JADI MERAJUK DAN MASUK BALIK KE BLOG.. HI HI..
    'SI TAIKO' SEPERTI PUTUS ASA, KELU TERKEDU.. BAK KELUAR BALIK KARTUN2 NYA LAMA DULU.. KI KI KIK..)

    ReplyDelete

    ___________________________________________


    14 NOV 2018, JAM 10:05 MALAM

    AKU DAN 'SI DIA' MENERUSKAN PERBUALAN BERKAITAN POLITIK SELEPAS AKU MENERIMA SMS DARINYA PTG TADI. AKU BERTEGAS BAHAWA AKU BELUM BERSEDIA UNTUK BERSAMA PARTI PAKATAN. AKU TAK NAMPAK PARTI INI BOLEH MEMBELA NASIB MELAYU. SI DIA FAHAM DAN MENERIMA PENDIRIAN AKU ITU. BALIK DARI MASJID SELEPAS SOLAT ISYA, AKU SMS SI DIA:

    Tak mungkin abg akan masuk parti pakatan
    Mereka terus abaikan, kita anak-anak watan
    Yg mereka pentingkan pangkat dan jawatan
    Menteri2 tak cerdik spt anak2 belum khatan

    Jgn lah dinda kecil hati, duhai dewi nan ayu
    Abg tak terima walau bidadari yang merayu
    Sbb abg nak terus bela nasib orang Melayu
    Semangat cintakan bangsa, tidak akan layu

    Memang dijaga, rakan berniaga
    Bekal diberi, betik dan tebu
    Abg pun juga, akan berbangga
    Bakal isteri, cantik dan gebu

    Tuai bayam campak ke perigi
    Merbah terbang berseri di dada
    Tuah ayam nampak di kaki
    Tuah abang beristeri kan dinda

    ('SI TUA' TERUS MEMPAMIRKAN KEHEBATANNYA SEBAGAI 'RAJA SAMPAH'. HABIS SEMAK BLOG DGN SAMPAH SARAP KOPIPES KOSONG NYA ITU. MAKIN DIA MENJAWAB, MAKIN DIA NAMPAK TOLOL BINGAI.. HI HI.. 'SI TAIKO' TERUS MATI AKAL, KARTUN TAK JALAN, BALIK KPD 'SKETSA PALSU' SEMULA.. KI KI KIK...)

    ReplyDelete

    ReplyDelete
  19. AKU TIDUR AWAL MLM TADI. SBLM TIDUR, AKU SMS 'SI DIA' BERITAHU AKU LETIH & SI DIA FAHAM.
    MASA AKU BANGUN NAK SOLAT TAHAJJUD TADI, AKU BUKA PHONE. RUPANYA ADA SMS DARI SI DIA MANJA KU ITU, DIA MEMUJI KETEGASAN DAN PRINSIP DIRI YG ADA PADA DIRI KU INI.
    INI SMS DARI SI DIA MANJA KU ITU:

    Family puji abg, yg warak & selalu berserban
    Dinda kagum dgn abg yg sanggup bekorban
    Rela di sisi dinda, di pendalaman terhumban
    Tak besar diri, di desa dgn gadis berkemban

    Sungguh kemas kuat prinsip yg abg pegang
    Langkah wira abg tak siapa boleh sanggang
    Layaknya abg pendekar juara di gelanggang
    Tidak basah dek air, tak hangus dipanggang

    Unggas dah terbang di serata bumi
    Keluang dan angsa mati dihumban
    Ketegasan abang dinda kagumi
    Perjuangkan bangsa diri berkorban

    Berbuah meranti tepi beranda
    Menanti unggas ke mari melayang
    Bertuah lah nanti diri adinda
    Suami tegas tetapi penyayang

    ('SI TUA' TERUS BERADA DI PUNCAK TAKHTA MEMPERTAHAN TITLE 'RAJA SAMPAH'.. HI HI..
    'SI TAIKO' TERUS MATI AKAL LAGI.. TAK JLN DGN 'SKETSA PALSU' & LAKARAN KARTUN, KINI NAK MAIN TABUR FITNAH PULAK.. KI KI KIK...)

    ReplyDelete
  20. Tiada lagi kelibat, Suman munafiq pendusta
    Mmg ternyata kesipuan ini gergaji dua mata
    Kat Dtrn Merdeka tampil jadi pengemis buta
    Di Dtrn JB, tak tahu lagii, apa dia punya aota

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete
  21. Nak gebuk ular biarlah sampai ke akar umbinya... mana masalah yang timbul dalam kes pendakwaan ini? polis ke...pendakwanya kah atau pertuduhannya? Atau tuduhannya terlampau banyak?... bagaimana pun jika diteliti hanya kelewatan masanya sahaja. Jringan sedang menjerut perlahan2.... sabo...

    ReplyDelete
    Replies
    1. PAS DIAM-DIAM JAGA RAKYAT


      Bermula esok, penduduk Kemaman berpeluang menaiki bas sekitar bandar Chukai secara percuma yang disediakan oleh Kerajaan Terengganu.

      Pengerusi Jawatankuasa Kebajikan, Pembangunan Wanita, Keluarga dan Perpaduan Sosial Terengganu, Hanafiah Mat berkata, bas percuma dikenali sebagai 'Bas Kite' itu bertujuan membantu orang ramai terutama golongan yang berpendapatan rendah dalam menjimatkan kos pengangkutan harian mereka.

      "Kemaman adalah daerah pertama di Terengganu yang memperkenalkan khidmat bas percuma ini dan buat permulaan, laluannya adalah dalam dua kawasan Dun iaitu Dun Chukai dan Dun Air Putih.

      "Sekiranya permintaan semakin meningkat, khidmat bas percuma ini akan diperluaskan pula ke dua lagi kawasan Dun di Kemaman iaitu Kemasik dan Kijal," katanya kepada pemberita selepas merasmikan pelancaran operasi 'Bas Kite' di sini, hari ini.

      Turut hadir Anggota Parlimen Kemaman, Che Alias Hamid dan Pengerusi Cas Ligas Sdn Bhd, Zakaria Dagang.

      Hanafiah yang juga Adun Chukai berkata, kos operasi Bas Kite dianggarkan RM260,000 setahun termasuk kos penyelenggaraan dan gaji kakitangan.

      "Bas percuma ini adalah hasil kolaborasi kerajaan negeri dengan Cas Ligas Sdn Bhd sebagai satu tanggungjawab sosial korporat syarikat tersebut.

      "Buat permulaan, operasi bas percuma ini dari pukul 8 pagi hingga 7 malam dengan laluan Stesen Bas Chukai-Geliga-Paya Berenjut-Binjai seterusnya kawasan sekitar bandar Kemaman," katanya.

      Kerajaan negeri juga berhasrat untuk memperluaskan khidmat bas percuma itu di daerah lain secara berperingkat agar lebih banyak golongan sasar mampu menikmati kemudahan tersebut, katanya. - Bernama

      : Tak berjanji tapi PAS cuba sebaik untuk rakyat....

      Delete
  22. IMF seeks Malaysia’s help

    Thursday, 15 Nov 2018

    SINGAPORE: The International Monetary Fund (IMF) is impressed with Malaysia’s reforms and is keen to understand more about it – a far cry from the view that the Washington-based agency had on the country 20 years ago.

    Ironically, Prime Minister Tun Dr Mahathir Mohamad was the person who bore the brunt of international disdain towards Malaysia when he imposed capital controls on the ringgit in September 1998.

    Yesterday, Dr Mahathir who became Prime Minister again in May, said the IMF was interested with Pakatan Harapan’s efforts to rehabilitate the country.

    Its managing director Christine Lagarde who requested the meeting with Dr Mahathir on the sidelines of the 33rd Asean Summit here met him for 30 minutes.

    An official described the request as something big because “countries go running to the IMF for help but IMF is asking for Malaysia’s help”.

    “IMF needs our help from a government that was corrupt to one that is introducing reforms.

    “It is really an ironic situation,” said an official.

    During the meeting, Dr Mahathir explained to Lagarde the reforms that Pakatan had undertaken.

    He also reminded her that Malaysia and the IMF had disagreements over its way of tackling the financial crisis in the 1990s.

    According to an official, the Prime Minister noted that the IMF acknowledged Malaysia’s way of doing things then was the best approach.

    “Lagarde told Dr Mahathir that she was not part of that history. She clearly said IMF has changed,” said the official.

    The IMF chief also offered to provide assistance to Malaysia in managing debt, fiscal measures and anti-money laundering.

    Lagarde offered IMF’s help in training Malaysian civil servants.

    “Dr Mahathir mentioned about his new ministers and Lagarde offered to provide training for them too,” said an official.

    &&&&& &&&&& &&&&&

    Geng Najib , it seems that the wow factor of Mahathir has found no full~stop .

    Christine Lagarde requested for Malaysia's help ????

    Geng Najib , do you know who Christine Madeleine Odette Lagarde is ??

    Roughly nine years ago , on the 16th. November 2009 ,to be precise, she was ranked as the best Minister of Finance in the Eurozone .

    Now ...compare that to the idiot former Finance Minister of Malaysia who has the gut to resuscitate the economy of the US !!! what a butt of joke ....

    ReplyDelete
    Replies
    1. PARTI FREEMASON RETAK MENUNGGU BELAH


      Datuk Seri Mohamed Azmin Ali dipercayai mengecam pesaingnya Rafizi Ramli berikutan kekecohan pemilihan cabang PKR Keningau semalam.

      Tanpa menyebut nama atau merujuk kejadian tertentu, menteri hal ehwal ekonomi dilihat sinis terhadap bekas ahli parlimen Pandan melalui Twitter malam tadi.

      “Melancarkan serangan untuk menagih simpati? Sedih sungguh,” coret bekas menteri besar Selangor, beberapa jam selepas kekecohan tersebut berlaku.

      Jam 4 petang semalam, pusat pengundi Balai Raya Kampung Merampong diceroboh kumpulan penyokong calon ketua cabang yang tidak berpuas hati undian dihenti.

      Mendakwa ramai anggota parti belum mengundi, sebahagian mereka kemudian memecahkan dinding dan pintu premis serta insiden membaling kerusi berlaku.

      Pasukan Simpanan Persekutuan (FRU) terpaksa dipanggilkan bagi meleraikan kekecohan selama 15 minit.

      Rafizi turut mengadu “dipukul di kepala sedikit’ ketika beliau mahu meninggalkan pusat pengundian berkenaan jam 4 petang, lapor Malaysiakini

      Beliau kemudian membuat laporan di ibu pejabat polis daerah Keningau. Aduan disahkan Pemangku Ketua Polis Daerah Keningau ASP Lee Nyuk Kim.

      Berita Harian hari ini, keputusan 12 cabang seluruh Sabah semalam menyaksikan Azmin mendapat 5,113 undi berbanding Rafizi (4,773 undi).

      Delete
  23. Singgora bagai di daratan tenggelam lemas
    Sampai jadi sasau sawan tergila-gila si Mas
    Namun, cinta Mas & Kejora termetrii kemas
    Tak kan Kejora tukar walau segunung emas

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    Percintaan Mas & Kejora teramatlah syahdu
    Bermula dngn pantun, jiwa mereka berpadu
    Tiap ketika berbalas pantun, saling merindu
    Singgora cemburu, rasa pahit bak hempedu

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    Mmng sudah ketentuan Illahi, pilihan si dara
    Kelebihan yang banyak ada pada cgu Kejora
    Warak cekap berpantun dan petah berbicara
    Jauh sgt berbanding dgn duda tua Singgora

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete
  24. PANTUN SENI WARISAN BUDAYA:

    Tuai padi antara masak
    Esok jangan layu-layuan
    Teruk si kedi Kejora asak
    Undur dengan kesipu-sipuan

    Kah kaahh kaaahhh kaaahhh

    ReplyDelete
  25. sbbnya kurang kakitangan dipejabat pendakwaan. selain tu kes ni mmg susah.cth kes itu expm nk cari bukti dari seluruh dunia. ada negara yg tknk kerjasama. itu yg lambat. sabar ia en. shahbudin. dah buat pendakwaan mereka semua dh kira pencapaian PH terbaik dan pengundi PH dah teramat gembira dan puas hati

    ReplyDelete
    Replies
    1. Cari jgn cari...gali jgn tak gali sampai terbongkar semua...sekira ada sesiapa yg berkaitan...tak kira apa pun kedudukan/pangkat mereka..tangkap..
      jgn pilih bulu...

      Delete
    2. Masih adakah perasuah/perompak yg dilindungi???...rasanya???

      Delete
    3. Anon 10:24

      Jgn pilih bulu & jgn pilih parti juga sepatutnya..

      Delete
  26. PANTUN SENI WARISAN BUDAYA:

    Tetak buluh, panjang sepuluh
    Mari dijolok, sarang penyengat
    Kalu nak gaduh, biarlah bersungguh
    Usah olok-olok, taik ayam punya hangat

    Kah kaahh kaaahhh kaaahhh kaaaahhhh

    ReplyDelete
  27. Parti PH ini, dgn kuasa depa sangat kemaruk
    Maka, orng2 BN depa nak bagi nampak teruk
    Main cekup tangkap dgn cara yang sgt buruk
    Tak terjumpa bukti walau dicari merata ceruk

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete
  28. Dgn Kejora, Sumah janda tidak tahan berdiri
    Dia tidak punya pilihan, selain dari cabut lari
    Biar aku cuba teka, alasan yang dia nak beri
    Hari ini ikut lagi rombongan perdana mentri

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete
  29. Replies
    1. BELANJAWAN POYO


      Buat pertama kalinya, Kerajaan Pakatan membentangkan BAJET PAKATAN HARAPAN 2019 .

      Buat kali pertama juga, Menteri Kewangan LIM GUAN ENG didalam pembentangannya menyebut, HUTANG DAN LIABILITY NEGARA adalah sebanyak RM 1 trillion ringgit. Menteri Kewangan mengaku bahawa 1 trillion bukan sahaja hutang tetapi termasuk liability negara, yang sepatutnya tidak dikira sebagai hutang.

      Belanjawan 2019 PH akan memperuntukan RM 314.5 billion ringgit. RM 259.8 billion ringgit untuk mengurus. RM 54.7 billion ringgit untuk perbelanjaan pembangunan. RM 2 billion ringgit untuk simpanan luar jangka.

      Bajet 2019 PH ini tidak melihatkan sebarang INISIATIF BARU untuk Rakyat terutama rakyat luar bandar dan rakyat miskin bandar.

      TIADA TOUCH POINT yang khusus untuk rakyat luar bandar.

      BANTUAN SARA HIDUP @ ALA BR1M

      Kerajaan PH akan memberi BANTUAN SARA HIDUP iaitu bayaran ALA BR1M KERAJAAN BN .

      i. Pendapatan isi rumah bulanan RM2,000 kebawah akan menerima bantuan RM1,000-00 ;
      ii. RM2,001 hingga RM3,000 akan menerima bantuan RM750-00 ;
      iii. RM3,001 hingga RM4,000 akan menerima bantuan RM500-00 ;
      iv. Kadar tambahan BSH, RM120 untuk setiap anak berumur 18 tahun kebawah. Contoh pendapatan RM2,000 kebawah dan ada 4 orang anak akan menerima bantuan RM1,480-00.

      Lim Guan Eng didalam ucapan beliau di Dewan Rakyat berkata, jumlah ini lebih tinggi daripada yang diberi oleh Kerajaan BN terdahulu iaitu RM1,200-00 sahaja.

      Kemungkinan Menteri Kewangan tidak membuat penyelidikan yang menyeluruh. Sebenarnya, didalam JANJI MANIFESTO KERAJAAN BN sekiranya BN diberi peluang memerintah semula selepas PRU 14, jumlah pembayaran bantuan BR1M akan dinaikkan kepada RM2,000-00, iaitu lebih tinggi drp yang ditawarkan oleh Kerajaan Pakatan.

      2.4 JUTA RAKYAT MENDERITA

      Lim Guan Eng dengan bangganya mengumumkan bahawa 4.1 juta rakyat akan menikmati Bantuan Sara Hidup ini.

      Ketika BN memerintah seramai hampir 6.5 juta rakyat dapat menikmati BR1M. Ini bermakna hampir 2.4 juta Rakyat tidak akan dapat BSH. Ini sungguh mengecewakan.

      SUBSIDI PETROL

      Kerajaan PH akan memberi subsidi petrol kpd pemilik kereta dibawah enjin 1,500 c.c. dan motor dibawah 125 c.c.

      Dan akan mengapungkan semula harga petrol RON 95, dipasaran berdasarkan Automatic Price Mechanism (APM).

      Ini amat berbeza dengan janji Pakatan Harapan yang berjanji akan menurunkan harga Petrol sekiranya Putrajaya milik mereka.

      PETANI, NELAYAN DAN PEKEBUN KECIL TIADA PEMBELAAN

      Petani, Nelayan dan Pekebun Kecil tiada sebarang pembelaan didalam Bajet PH 2019 ini. Tiada sebarang bantuan one off kepada mereka, walaupun harga getah dan kelapa sawit merundum jatuh.

      TOLL AKAN DI HAPUSKAN

      Kepada rakyat yang menunggu berita Toll akan dihapuskan, mereka terkejut dengan pembentangan BAJET PH 2019, apabila mendengar Kerajaan PH akan memansuhkan Toll Motosikal di Jambatan pertama dan kedua Pulau Pinang. Serta Toll Motor di Jambatan kedua Johor Singapura.

      RAKYAT TERTIPU LAGI

      Rakyat masih lagi tertipu dengan pengumuman ini.

      Kerajaan PH hanya akan membekukan semua kenaikan Toll untuk tahun 2019.

      TIADA SESUATU YANG BARU UNTUK MENAIKKAN HARAPAN RAKYAT

      Sesungguhnya, Bajet 2019 tidak membawa sesuatu yang baru untuk dijadikan harapan kepada rakyat. Tiada sesuatu yang baru yang boleh menurunkan KOS SARA HIDUP RAKYAT .

      Lim Guan Eng berkata :
      Malaysia umpama seekor Harimau Asia yang selama ini tidor lena, sekarang bangkit mengaum semula .

      HAKIKAT SEBENARNYA
      Malaysia umpama seekor Kuching Siam yang tidor lena dan kini semakin terasing dari negara luar (China & Arab Saudi).

      Salam.
      DSBA



      : jangan sedih sabar aje 5 tahun, selepas tu masukkan PH dalam longkang....

      Delete
  30. Kejora's smartness, Suman feels so envious
    Why Kejora is very smart he felt very curious
    Feeling pain in the heart he is crying in tears
    He dare not fight Kejora, as if a lion so fierce

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete
  31. Waahh.. ni pantun ker atau pun sebilah keris
    Siapa dia tu cekap betul berbahasa Inggeris?
    Risau le juga, nanti ada org hati akan terhiris
    Kelak org tu terkencing2 pampers habis tiris

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waahh.. ni pantun ker atau taik
      Siapa dia tu buat pantun taik
      Risau le juga,sb bau taik
      Kelak org tu sendiri termakan taik

      Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhh

      Delete
    2. Wah..udah nampak, yg hati terhiris
      Spt ayat Wak punya susunan baris
      James ni samaran, bukan le waris!
      Tekaan ni tepat, bukan nya nyaris2

      Kah kaahh kaahhh kaaahhh kaahh

      Delete
  32. Pantun BI bagai tikaman keris yng menusuk
    Suman rasa spt berbisa bawah tulang rusuk
    Meroyan sakan le si tua ini, spt orng terasuk
    Sehari dua ni, pasti dia takkan berani masuk

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete
  33. Mmg le dia tak sedar diri, Singgora tua duda
    Mas kekasih orang, dia merayu & cuba goda
    Udah ler tak segak, kurang pula ilmu di dada
    Sepadan dgn dia itu, tak lain si Sumah janda

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete
  34. Pak diny..Ada tak mengikuti persidangan parlimen hari ni???

    Kalau ada..dah tentu Pak akan terkesima dengan hujah2 yang dilontarkan oleh DS Najib berkaitan bajet yang baru dibentangkan oleh Rejim Haprakan tu.

    Jom pak diny..kita sama2 recap kembali hujah2nya yang padat lagi bernas tu..boleh kan Pak???

    Apabila Pekan Berbahas di Dewan Rakyat

    Perbahasan Dato' Sri Najib Tun Razak pada hari ini jelas menunjukkan beberapa kebimbangan terhadap Bajet 2019 yang dibentangkan Kerajaan PH baru-baru ini:

    1. Reaksi pasaran yang negatif jelas ditunjukkan dengan kejatuhan Bursa Saham Kuala Lumpur yang sehingga kini mengalami kejatuhan sehingga 200 mata.

    Keyakinan pelabur dalam dan luar negara semakin menurun dan penjualan pegangan dalam negara semakin meningkat.

    2. Bajet 2019 berteraskan harga minyak mentah USD 70 setong. Kini harga minyak mentah telah menurun sehingga USD 65 setong dan sekiranya trend ini kekal maka Bajet 2019 tidak dapat dilaksanakan.

    3. Kadar pertumbuhan KDNK 4.9% yang digariskan di dalam Bajet 2019 bertentangan dengan SEMUA analisis kewangan dunia malah ada yang menjangkakan lebih rendah daripada 4.0%.

    4. Penarafan negatif Petronas akan melemahkan rating kredit Petronas dan pinjaman yang dilakukan meningkatkan kadar faedah sekaligus mengurangkan pendapatan Petronas dan negara dan melemahkan keyakinan pelabur terhadap Petronas.

    5. Pergantungan negara kepada hasil petroleum semakin meningkat bertentangan dengan tuntutan penarafan kewangan dunia terhadap kepelbagaian hasil negara dan bukannya pada hasil petroleum semata-mata.

    6. Hutang negara seperti yang dilaporkan oleh Laporan Pertengahan Penggal RMK11 telah jelas menyatakan bahawa jumlah hutang negara adalah RM686 billion, namun dijangkakan melalui Bajet 2019, hutang negara akan meningkat sehingga RM820 billion.

    Kombinasi masalah-masalah yang disenaraikan ini boleh mengundang bencana ekonomi terhadap negara sekiranya Bajet 2019 tidak dikaji semula.

    Bajet 2019 yang telah dibentang menunjukkan bahawa Menteri Kewangan dan Kerajaan PH tidak mengambil sepenuhnya saranan penjawat awam dan polisi fiskal yang diambil adalah terlalu kabur serta tidak menjamin pertumbuhan dan stabiliti pasaran.

    #Bajet2019 #BajetGagal #BajetRakyatSengsara

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tentu gn terkesima bila rosmah mansor dipenjarakan nanti

      Delete
    2. PH LEBIH HINA DARI BABI


      Kira-kira 2,500 orang berkumpul di Masjid Jamek, Kuala Lumpur bagi membantah hasrat kerAjaan meratifikasi Konvensyen Antarabangsa mengenai Penghapusan Segala Bentuk Diskriminasi Kaum (Icerd). Himpunan yang dianjurkan oleh Pemuda Umno dan Pemuda PAS itu bermula 1 petang dan peserta berarak ke Jalan Tunku Abdul Rahman pada pukul 2 petang.

      Delete
  35. Pak diny...Nak tanya secara jujur pada Pak...Setuju tak dengan pendapat majoriti rakyat Msia yang mengatakan....

    Subsidi Minyak Yang dicadangkan dalam Bajet baru2 ni adalah Merugikan Rakyat?

    Tidak ada satu sistem ciptaan yang sempurna di dunia ini, cuma yang ada hanyalah satu sistem yang lebih baik dari sistem lain.

    Begitu juga dengan sistem agihan subsidi bersasar cadangan Kerajaan PH yang hendak mensasarkan agihan subsidi terkawal menggunakan kad yang telahpun dikaji oleh Kerajaan BN sebelum ini.

    Kajian tersebut telah mendapati bawah sistem kad ini mempunyai kelemahan, ketirisan dan ruang terbuka luas untuk salah guna disamping kos perlaksanaan dan selenggara yang teramat tinggi.

    Maka, Kerajaan BN tidak bersetuju dengan sistem ini dan melakukan agihan subsidi melalui BR1M.

    Jumlah had bulanan yang dicadangkan Kerajaan PH hanyalah RM30 sebulan dengan jumlah setahun sebanyak RM360.

    Nampak seolah-olah pemberian baru, namun jumlah ini sebenarnya telah ‘dicuri’ daripada nilai BR1M yang telah dikurangkan sehingga RM1000 sahaja setahun.

    Tidak ada salahpun sekiranya nilai RM360 ini diletakkan ke dalam jumlah keseluruhan BR1M, tetapi atas dasar hendak mengumumkan sesuatu yang kononnya ‘wow’ di mata rakyat, sanggup mengalihkan wang ini daripada BR1M.

    Ramai rakyat mempersoalkan juga sekiranya skim ini dilaksanakan, siapakah pembekal yang akan dipilih oleh Kerajaan PH untuk membekal dan menyelenggara sistem ini?

    Berapa pula kos pembekalan dan penyelenggaraan ini? Bukankah sebaiknya wang yang dibayar bagi mewujudkan sistem baru ini diberi kepada rakyat dalam bentuk BR1M atau apa jua nama bantuan yang hendak dijenamakan semula oleh Kerajaan PH.

    Rakyat seharusnya menilai dengan melihat gambaran yang lebih besar tanpa tertipu dengan ‘silap mata’ yang dimainkan oleh Kerajaan PH dalam usaha mengalihkan pandangan kepada isu yang tidak memberi manfaat kepada rakyat.

    Yang jelas, pembentangan Bajet kali ini amat mengelirukan dan sebahagian daripada polisi yang dibentangkan tidak membawa manfaat kepada rakyat berpendapatan rendah.

    Perdana Menteri meminta rakyat untuk berusaha lebih tanpa mengharapkan kerajaan, tetapi pada akhirnya, apa guna ada kerajaan sekiranya rakyat tidak boleh bergantung harap pada mereka ????

    #BajetGagal #BajetRakyatSengsara #Bajet2019

    ReplyDelete
    Replies
    1. Gn...Nak tanya secara jujur pada gn...Setuju tak dengan pendapat majoriti rakyat Msia yang mengatakan....dan telah sebulat hati menolak ah jib dan kak mah

      Yang 1mdb Merugikan Rakyat?

      Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhh

      Delete
    2. PARTI FREEMASON RAMAI IBLIS SETAN


      Pemilihan Cabang PKR Keningau hari ini kecoh apabila penyokong seorang calon yang bertanding jawatan Ketua Cabang itu bertindak menceroboh pusat pemilihan selepas pusat berkenaan ditutup pada jam 4 petang tadi.

      Difahamkan, kumpulan berkenaan tidak berpuas hati apabila proses pengundian di Balai Raya Kampung Marampong itu ditutup walaupun masih ramai anggota parti yang belum mengundi.

      Dalam kejadian tersebut, kumpulan yang tidak berpuas hati itu bertindak memecahkan pintu dan dinding balai raya berkenaan, selain mereka juga membaling kerusi dalam pusat pengundian itu.

      Pasukan Simpanan Persekutuan (FRU) tiba untuk meleraikan kekecohan tersebut.

      Tiada kecederaan dilaporkan berikutan kekecohan selama 15 minit itu, namun banyak kerusi rosak selain kerosakan teruk pada pintu balai raya berkenaan.

      Calon yang bertanding untuk ketua Cabang PKR Keningau terdiri daripada Johari Tahir (penyandang jawatan), Datuk Dr Sangkar Rasam dan Haslina Abin Kassim.

      Difahamkan, terdapat 6,000 pengundi bagi pemilihan parti itu di Keningau, namun hanya 30 peratus yang keluar mengundi.

      Ketika berita ini ditulis pada awal malam ini, pasukan keselamatan masih berkawal di kawasan balai raya, sementara ramai pengundi sudah meninggalkan tempat tersebut.

      Sementara itu, pemangku Ketua Polis Daerah Keningau, ASP Lee Nyuk Kim mengesahkan calon timbalan presiden PKR, Rafizi Ramli, yang berada di pusat pengundian semasa kekecohan itu berlaku, telah membuat laporan polis di Ibu Pejabat Polis Daerah Keningau pada jam 5.15 petang tadi.

      Bagaimanapun, Lee tidak memberikan butiran lanjut berkenaan kandungan laporan polis yang dibuat Rafizi.

      Selalunya kalau kita lihat cerita purbakala bagaimana perebutan kuasa berlaku. Macam orang-orang Viking memlih ketua. Begitu juga Barbarian mencari ketua. Tapi kini abab 21 dengan generasi Y masih ada lagi tingkahlaku barbarian dalam pemilihan parti.

      Kalau politik tidak ada asas Islam, menepikan nilai agama dan tatasusila. Politik penuh dengan fitnah, permainan persepsi, politik wang sudah sejiwa dikalangan pimpinan PH termasuk PKR maka tak hairan apa yang berlaku sekarang.

      Inikah pimpinan yang rakyat Malaysia percayai nak terajui Malaysia?
      Bodoh cara berfikir rakyat Malaysia jika ini pilihan mereka.

      : Mereka dulu sebenarnya bukan berjuang untuk rakyat tapi untuk isi perut, hanya mereka pandai berlakon dihadapan rakyat....

      Delete
  36. Mereka tuduh orang BN terlalu banyak harta
    Lalu depa perangkap & harta cuba nak disita
    Tapi kalu orang depa, buat bodo pejam mata
    Harta berbilion2 bukan lah lagi ribu atau juta

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete
  37. Pak diny...Pak tau tak baru2 ni telah diadakan bermacam2 soal selidik atau polls yang telah dijalankan dalam kalangan rakyat oleh media arus perdana, media on line maupun oleh NGO2 di Msia untuk mengenalpasti tahap kepuasan hati rakyat Msia terhadap Bajet yang dibentangkan oleh rejim Haprakan baru2 ni.

    Pak diny nak tau tak apa keputusan polls tersebut...jom kita sama2 hadamkan dengan hati dan minda yang terbuka tanpa sebarang rasa rejudis..boleh kan Pak ???

    #Bajet2019: Poll The Star menunjukkan 79% tidak berpuas hati

    Apaaa....79 peratus tak puas hati? Macamm tak caya aje kan Pak diny !!!!

    Selepas belanjawaan 2019 diumumkan, kumpulan media The Star telah membuat satu poll yang berlangsung selama 5 hari.

    Poll sudah tutup selepas hampir 33 ribu orang mengundi dengan keputusan 79% dari pengundi tidak puas hati.

    Satu keputusan yang menakjubkan...atau dalam bahasa omputeh..Mind boggling !!!

    Mengapa?

    Sebaagi sorang yang agak knowledgable dalam bedah siasat Bajet ni..dah tentu lah Pak diny tak keberatan untuk berkongsi pandangan dan pendapat berkaitan ketak puasan hati rakyat tu..boleh kan Pak????

    ReplyDelete
  38. Pantun james deer level kepala taik
    Sbb yg mengarang pun suka ramas taik
    Lepas ramas dia akan mula jilat taik
    Puas ramas & jilat dia akan makan taik

    ReplyDelete
  39. James deer kepala bana memang kaki auta
    Kes baru nak bicara, dia dah sibuk mengata
    Ini jin afrit memang ramai kat negara kita
    Lps hakim buat keputusan, tak apa lah nak kata.

    ReplyDelete
  40. Pak diny dan cai2 Haprakan yang bersepah2 di blog batu api ni...dah tentu lah kalian ada mendengar cadangan agar Harapan coin diguna pakai dalam sistem kewangan di negara ini.

    Isu yamg teramat2 besar di sini ialah...

    HarapanCoin: Adakah Bank Negara bersetuju jadikan matawang rasmi?

    Harapan Coin? Ternyata Sangat2 kreatif idea pemimpin-pemimpin PH kebelakangan ini.

    Kalah segala makhluk dan kehidupan di alam semesta ini.

    Tak habis lagi cerita Skim FundMyHome yang diragui asal-usul dan manfaatnya, timbul pula cerita Harapan Coin.

    Seluruh rakyat Msia membelek laman web-nya, dia kata “berpotensi jadi matawang rasmi jika PH menang pilihanraya”.

    Bahagian penerangan juga penuh dengan retorik dan justifikasi yang tak berasas.
    Makin rakyat belek makin nampak pelik, lagi pelik bila perasan ia dikaitkan dengan YB Khalid Samad.

    Adakah Bank Negara akan bersetuju dengan Harapan Coin ini dan mengiktirafnya sebagai matawang rasmi?

    Begitu bersungguh-sungguh dia mahukan ini. Mengapa?

    Siapa sebenarnya yang untung daripada skim macam ini?

    Rakyat juga amat risau dengan kenyataan Khalid Samad bahawa Harapan Coin juga boleh digunakan dalam transaksi dengan kerajaan seperti pembayaran lesen, saman dan sebagainya.

    Agak2 Pak diny lah...Apa sebenarnya agenda YB ni?

    Benda-benda pelik dan menimbulkan kemusykilan macam FundMyHome dan Harapan Coin ini yang dapat perhatian lebih daripada Kerajaan PH.

    Nasib rakyat tidak lagi terbela.

    Pak diny..mari lah kita sama2 berdoa agar Harapan coin ni takmbertukar wajah menjadi Haprakan coin pulak...setuju kan Pak diny Oooooiiii!!!!

    ReplyDelete
  41. Pak diny dan James Deer...Agak2nya lah ...kalau benda ni kena kat batang hidung DAPigs sendiri..sanggupkah mereka menerima dengan minda dan hati yang terbuka yeeer???

    ICERD: Setujukah DAP sekolah aliran Cina dihapuskan?

    Saya bukan tak kenal Chiong Yoke Kong yang pernah bekerja sepejabat dengan saya di ibu pejabat DAP dalam unit publisiti.

    Beliau yang kini ADUN Tanah Rata bersama ADUN Tras, Chow Yu Hui yang mengeluarkan kenyataan ‘DAP harus sokong ICERD’.

    Sebelum nak sokong ICERD ini, saya nak tanya, jika kedua-dua wakil rakyat ‘junior’ ini ikhlas dalam membina masyarakat bangsa Malaysia, setujukah kamu untuk saya mencadangkan agar kita menghapus sekolah aliran Cina apabila sokong ICERD.

    Buat apa nak asingkan masyarakat mengikut kaum sedangkan Pakatan Harapan kini sudah berkuasa dan boleh mewujudkan sekolah kebangsaan sepenuhnya dalam melahirkan bangsa Malaysia.

    Juga, setujukah kamu untuk mengiyakan pandangan saya agar kerajaan tidak perlu mengiktiraf dan haramkan pengambilan sijil UEC oleh pelajar Malaysia agar prinsip kesaksamaan antara kaum dapat ditegak bagi menjamin keadilan untuk semua.

    Jika dua wakil rakyat DAP ini bersetuju dengan 2 perkara di atas iaitu hapuskan sekolah aliran Cina di Malaysia dan haramkan pelajar Malaysia daripada mengambil peperiksaan UEC apatah lagi mahu kerajaan mengiktirafnya, saya pasti mampu duduk semeja untuk berbincang mengenai ICERD.



    Memang tak boleh la kalau hanya sebut hak-hak Bumiputera nak dinyahkan atas prinsip kesaksamaan dan sokong ICERD tetapi sekolah aliran Cina boleh terus beroperasi dan terus berkembang selain iktiraf UEC sementelah DAP kini dah mentadbir Malaysia.

    Amran Ahmad Nor merupakan timbalan pengerusi Gagasan Tiga (G3)

    ReplyDelete
  42. Pak diny...Dah terbaca ke belum ulasan terbaru dalam FB DS Najib berkaiatn ECRL tu...kalau belum, seWAJIBnya lah pak diny cepat2 layari FBnya dan hadamkan apa yang diperkatakan tu sebelum didelete oleh Rejim ni !!!

    Soalan mengenai ECRL tidak dijawab oleh rejim PH???? Kenapa eeerkkk???

    Syarikat Media The Edge pernah mengeluarkan laporan muka depan bahawa ECRL ialah sistem kereta api yang termahal di dunia.

    Laporan mereka berbunyi:

    “AT a cost of RM91.67 million per kilometre, the RM55 billion East Coast Rail Line (ECRL) could be one of the most expensive interstate rail and cargo lines to be built in the world, according to industry players.”

    (“Pada kos RM91.67 juta setiap kilometer, ECRL bernilai RM55 bilion ini mungkin menjadi landasan kereta api penumpang dan kargo termahal dibina di dunia, berdasarkan kepada mereka yang terlibat dalam industri ini.”)

    Peliknya, mereka memperkukuhkan laporan itu dengan memetik ‘orang industri’ yang tak ada nama, dan tidak mahu dinamakan. Dan ramai percaya.

    Pengiraan mereka pun salah. RM55 bilion untuk 688km ialah RM79.9 juta bagi satu km – bukan RM91.67 juta.

    Pada masa yang sama, rata-rata pemimpin PH mengeluarkan kenyataan bahawa kos sebenar ECRL sepatutnya hanya RM30 bilion dan bukan RM55 bilion.

    Maka bermulalah persepsi bahawa ECRL ialah sistem kereta api yang termahal di dunia dan kos berlebihan itu dituduh akan digunakan untuk menutup hutang 1MDB walaupun segala pembayaran untuk projek ini disalurkan dari EXIM bank milik negara China kepada syarikat CCCC milik negara China.

    Beberapa bulan dahulu, saya telah memberi perbandingan untuk projek-projek keretapi untuk beberapa negara jiran untuk menunjukkan bahawa kos mereka lebih tinggi dari ECRL.

    Tidak boleh dinafikan bahawa The Edge memainkan peranan yang penting dengan laporan muka depan cerita ini dalam mencetuskan persepsi ini, dengan turut memetik ‘orang industri’ tidak bernama.

    Peliknya, The Edge tidak laporkan projek Lebuhraya Pan Island Link (PIL) di Pulau Pinang era Guan Eng yang kosnya RM9 bilion untuk 19.5km iaitu RM461 juta satu km ialah projek lebuhraya termahal di dunia ataupun di Malaysia.

    Saya telah berulangkali bertanya di Dewan dan melalui hantaran-hantaran di FB saya untuk kerajaan PH memberi bukti sebagaimana didakwa mereka kononnya kos sebenar ECRL untuk 688km ini hanya RM30 bilion.

    Laporan dari mana, untuk skop apa dan dari tahun mana? Atau mereka memetik ‘orang industri’ tidak dinamakan seperti The Edge?

    Saya juga dah meminta sekurang-kurangnya 5 kali untuk mereka mengeluarkan laporan feasibiliti ECRL bagi menunjukkan jika projek ini mendapat pulangan ekonomi yang lebih tinggi dari kos pembinaan.

    Tidak sekalipun, pemimpin PH berani menjawab. Adakah ini transparency atau ketelusan kepada rakyat yang sering mereka laungkan?

    Apa yang Guan Eng tahu hanyalah mempromosikan skim “FundmyHone” yang dia sendiri berkata ialah satu skim berisiko tinggi.

    Sumber: Facebook Najib Razak

    ReplyDelete
  43. Pak diny...Nak tanya lah...betul dan sahih ke berita di bawah ni..kalau Pak diny boleh ulas sikit lagi bagus !!!!

    LGE Enggan Dedah Perjanjian IPIC Sebab Mahu Ubahsuai Dokumen Sebenar?

    1MDB Tidak Berhutang Dengan IPIC Tetapi Sebaliknya IPIC Yang Berhutang Dengan 1MDB

    Dalam satu kenyataan pada 30hb Oktober lalu, Peguam Negara, Tommy Thomas kata Malaysia telah pun membayar sejumlah AS$1.46 bilion...

    Tambah Tommy Thomas lagi, Kerajaan Malaysia akan meminta Mahkamah Timbang Tara UK untuk ketepikan anugerah persetujuan oleh Tribunal Timbangtara London pada 9hb Mei 2017 yang memutuskan bahawa 1MDB perlu membayar US$5.78 bilion (RM24.1 bilion) pada IPIC yang merupakan pemegang amanah bon sepanjang tempoh 5 tahun...

    Tommy Thomas juga kata mereka akan meminta mahkamah UK untuk mengesahkan bahawa Malaysia mempunyai hak untuk menuntut US$1.46 bilion yang telah dibayar...

    Dan negara dibebaskan dari membayar bakinya kepada IPIC atau Aabar atas alasan Najib telah menipu 1MDB....

    Antara kenyataan Thommy Thomas dalam The Star :

    PETALING JAYA: Kerajaan Malaysia akan memohon kepada Mahkamah Tinggi di London untuk mengetepikan anugerah persetujuan AS$5.78bil (RM24.16bil) yang di rekod oleh Tribunal Timbangtara London pada bulan Mei tahun lepas...

    Peguam Negara Tommy Thomas berkata mereka yakin mereka mempunyai kes yang kukuh dalam isu Timbang Tara antara Syarikat Pelaburan Petroleum Antarabangsa (IPIC) dan Aabar Investments PJS, sebagai penuntut, dan 1Malaysia Development Berhad (1MDB) dan Menteri Kewangan Inc., sebagai responden ...

    Di bawah anugerah persetujuan, Malaysia diwajibkan membayar AS$5.78 bilion (RM24.16 bilion) kepada IPIC dan pemegang amanah bon dalam tempoh lima tahun...

    Setakat ini, AS$1.46 bilion (RM6.1 bilion) telah di bayar, menjadikan baki AS$4.32 bilion (RM18.06 bilion), dengan pembayaran faedah sebanyak AS$50 juta (RM209 mil) perlu di bayar pada 11 November...

    Pembayaran faedah yang serupa akan di bayar secara berkala sehingga April 2022 dengan pembayaran terakhir, yang mewakili pokok dan faedah sebanyak AS$1.8 bilion (RM7.52 bilion) setiap satu, perlu di bayar pada bulan Mei dan Oktober 2022...

    Bertindak balas terhadap kenyataan Tommy Thomas itu, Gulf News dan Reuters melaporkan pada hari yang sama 30hb Oktober 2018 bahawa Mubadala Abu Dhabi telah mengeluarkan satu kenyataan yang menyatakan :

    Antara kenyataan di keluarkan Mubadala Abu Dhabi yang di siarkan oleh Gulf News :

    Abu Dhabi :

    Pada hari Selasa 30hb Oktober 2018 Mubadala Abu Dhabi berkata mereka tidak menyedari atau tidak diberitahu mengenai tindakan undang-undang yang mencabar hasil timbang tara pada tahun 2017 antara 1MDB dan Abu Dhabi's International Petroleum Investment Co (IPIC)...

    Di dalam satu kenyataan Mubadala berkata "Masih wujud perjanjian penyelesaian yang sah yang telah dipersetujui oleh pihak-pihak penimbangtaraan"...

    Mubadala, Abu Dhabi yang telah bergabung dengan IPIC pada Januari 2017...

    Peguam Negara Malaysia hari ini berkata bahawa Malaysia akan memfailkan satu cabaran undang-undang terhadap anugerah persetujuan 2017 yang diberikan kepada IPIC didalam pertikaian hutang dengan 1MDB...

    》Mereka tidak menyedari atau tidak di beritahu mengenai tindakan undang2 yang mencabar hasil timbang tara pada tahun 2017 antara 1MDB dan Abu Dhabi's International Petroleum Investment Co (IPIC)...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Pak diny...mohon maaf banyak2..memang agak panjang sikit artikel berinformatif ni..so please bear with me k!!!!

      Selanjutnya pada 11hb November 2018, akhbar MALAY MAIL melaporkan bahawa :

      Najib meminta kerajaan Pakatan mendedahkan Perjanjian Penyelesaian dengan IPIC yang akan menunjukkan bahawa kerajaan BN telah memberi masa sehingga 30 Disember 2020 untuk IPIC membayar balik kepada 1MDB semua dana yang di katakan hilang!!!

      Menurut Datuk Seri Najib Razak, Malaysia tidak berhutang wang dengan Syarikat Pelaburan Petroleum Antarabangsa PJSC (IPIC)...

      IPIC yang sebenarnya perlu membayar balik wang kepada 1Malaysia Development Berhad (1MDB)...

      Untuk menyokong dakwaannya itu, Najib merujuk kepada perjanjian penyelesaian sulit 2017 antara kedua2 syarikat yang di dakwa menunjukkan bahawa kerajaan Barisan Nasional (BN) yang di ketuai beliau telah berjaya mendapatkan kembali wang yang di katakan 'telah hilang' dari 1MDB...

      Bekas Perdana Menteri Najib yang juga pada masa itu menjadi Menteri Kewangan mendakwa bahawa KERAJAAN PERSEKUTUAN YANG KINI DI TADBIR OLEH PAKATAN HARAPAN TIDAK MAHU MENDEDAHKAN PERJANJIAN PENYELESAIAN IPIC-1MDB...

      Guan Eng pula berkata bahawa kerajaan Pakatan TIDAK BOLEH mendedahkan kandungan Perjanjian Penyelesaian Dengan IPIC kerana kononnya kes itu sekarang dalan prosiding mahkamah...

      Jika Guan Eng dan Kerajaan Kakistocracy Pakatan Harapan BECAKAP BENAR MENGAPA ENGGAN mendedahkan perjanjian penyelesaian tersebut kepada rakyat!!!

      Ini adalah kerana jika Guan Eng dan Kerajaan Kakistocracy Pakatan Harapan DEDAHKAN perjanjian penyelesaian tersebut kepada rakyat maka sudah tentu rakyat akan tahu bahawa selma ini Guan Eng dan Kerajaan Kakistocracy Pakatan Harapan sentiasa menipu mereka kerana :

      》Perjanjian penyelesaian tersebut akan membuktikan bahawa kerajaan BN telah berusaha dan berjaya memastikan semua dana yang Kerajaan Kakistocracy Pakatan Harapan dakwa telah hilang dari 1MDB akan di kembalikan semula...

      Selanjutnya saya telah cuba mendapat berita untuk mengesahkan bahawa Kerajaan Kakistocracy Pakatan Harapan telah meminta Mahkamah Timbang Tara UK untuk mengetepikan anugerah persetujuan oleh Tribunal Timbangtara London tapi sehingga ke hari ini tidak ada satu pun laporan yang mengesahkan kenyataan tersebut!!!

      Persoalannya sekarang ialah :

      MENGAPA Peguam Negara, Tommy Thomas mengumumkannya tetapi tidak mengambil sebarang tindakan untuk failkan permohonan tersebut...🤔🤔🤔

      Mungkin ini adalah satu lagi DRAMA TAMIL MOCKBUSTER arahan direktor terkenal dengan putar belitnya untuk melengah2kan perbicaraan Najib di mana :

      》Mereka akan menggunakan alasan bahawa mereka sedang menunggu keputusan rayuan yang mereka failkan ke Mahkamah Timbang Tara...

      Sedangkan Kerajaan Kakistocracy Pakatan Harapan pun tahu isu IPIC-1MDB adalah isu PECAH AMANAH yang melibatkan Pengarah Urusan IPIC dan perjanjian penyelesaian yang di persetujui antara IPIC-1MDB adalah perjanjian menang2 (Win/Win Agreement)...


      Di mana 1MDB akan mendapat semula wang mereka pada 30 Disember 2020...

      Isu pecah amanah oleh Pengarah Urusan IPIC yang menjejaskan integriti IPIC tidak di ketahui umum...

      Lagi melucukan atau pun memang saja di rancang cerita yang tak lucu, KJ The Black, Tall and Dumb pula cuba memikat hati 'orang2 tertentu' bila secara sedar dan sengaja keluarkan kenyataan bahawa BN kalah dalam PRU 14 di sebabkan 1MDB...

      Delete
    2. Pak diny...Fuuuh..Rasanya dah tentu lah Pak diny merasa tak sabar2 untuk mengikuti artikel ni sampai habis.

      Pak diny tak perlu lah tension hingga terpaksa menghentak2kan kepala kat dinding..ini ada sambungannya..teruskan membacanya Pak !!!

      KJ The Black, Tall and Dumb DIBIDAS oleh beberapa orang pengundi atas pagar...

      Jelas pada hakikatnya, Malaysia tidak berhutang wang dengan Syarikat Pelaburan Petroleum Antarabangsa PJSC (IPIC)...

      Malah IPIC yang sebenarnya perlu membayar balik wang kepada 1Malaysia Development Berhad (1MDB)....

      Untuk menyokong dakwaannya itu, Najib merujuk kepada perjanjian penyelesaian sulit 2017 antara kedua2 syarikat yang di dakwa menunjukkan bahawa kerajaan Barisan Nasional (BN) yang di ketuai beliau telah berjaya mendapatkan kembali wang yang dikatakan 'telah hilang' dari 1MDB...

      Bekas Perdana Menteri yang juga pada masa itu menjadi Menteri Kewangan mendakwa bahawa Kerajaan Persekutuan yang kini di tadbir oleh Pakatan Harapan tidak mahu mendedahkan perjanjian penyelesaian IPIC-1MDB kerana ia 'boleh membuktikan bahawa kerajaan BN telah berusaha dan berjaya memastikan bahawa semua dana yang mereka dakwa hilang dari 1MDB akan dikembalikan'...

      Mengikut satu posting dalam halaman Facebook Datuk Seri Najib, beliau berkata "Jika anda melihat aliran wang yang berkaitan dengan 1MDB, maka setiap sen yang di katakan hilang telah di bayar selepas atau selepas ia di jamin oleh syarikat2 yang di miliki oleh pengurusan IPIC"...

      "Perjanjian penyelesaian yang saya mahu kerajaan dedahkan akan menunjukkan bahawa kami memberi masa sehingga 30 Disember 2020 untuk IPIC membayar balik kepada 1MDB semua dana yang di katakan hilang"...

      Najib merujuk kepada pengumuman IPIC di Bursa Saham London pada 24 April 2017 untuk menyokong kenyataannya itu...

      Ahli Parlimen Pekan yang sedang menghadapi pelbagai dakwaan jenayah, rasuah dan pengubahan wang haram berkaitan dengan 1MDB serta bekas anak syarikatnya, SRC International Sdn Bhd, mendakwa dokumen perjanjian itu akan membuktikan bahawa dia bukanlah seorang pencuri tetapi sebaliknya berusaha untuk meningkatkan perlindungan Harta dan hak rakyat Malaysia...

      Walaupun Najib telah mendesak dokumen2 yang di sebutkan itu di dedahkan kepada umum tetapi Menteri Kewangan Lim Guan Eng dilaporkan sebagai berkata ini tidak dapat di lakukan kerana perkara isu tersebut sedang dibicarakan di mahkamah...

      Kalau 1MDB di katakan skandal kewangan terbesar maka apakah penipuan tentang kes 1MDB adalah konspirasi terbesar untuk menjatuhkan sebuah kerajaan!!!

      Amacam Pak diny..dah cerah sikit ke minda Pak tu setelah habis membacanya...jadi jangan lah Pak diny mudah sangat terkeliru dan terkelentong dengan mainan jijik lagi longkang politik Rejim Haprakan ni !!!

      Delete
  44. Biarkan bertatih..
    Asalkan langkah itu yakin dan cermat..
    Bagi memastikan negara merdeka..
    Dan bangsa terpelihara..
    Air mata sengsara..
    Mengiringi setiap langkah bapa-bapa kita..

    Tak perlu gopoh-gapah nak dapatkan sabitan segera. Biarlah due process mengambil tempatnya.

    Pepatah Arab ada menyebut 'akala allauz habbah habbah' yang bermaksud 'makan kacang sebiji sebiji'..

    Sebiji demi sebiji kacang klepto sedang 'dimakan', biarlah proses memakan itu pun berjalan lancar dan tidak dilakukan dengan gopoh gapah, takut tersedak.

    Yang penting semua kacang yang dimakan akhirnya hadam di dalam perut dan pemakannya pula tidak tersedak.

    ReplyDelete
    Replies
    1. SIAPA YANG MASIH KABUR PASAL ICERD BACA SINI


      (International Convention on the Elimination of All Forms of Racial Discrimination) (konvensyen) telah dibuka untuk ditandatangani dan disahkan (ratified) mulai 21 Disember 1965 dan mula berkuatkuasa pada 4 Januari 1969. Hingga ke hari ini, Malaysia tidak mengesahkannya. Malaysia adalah satu daripada 15 buah negara yang tidak mengesahkannya, termasuk Brunei dan Israel.
      Tetapi, dengan kemenangan Pakatan Harapan (PH) dalam PRU 14, kerajaan PH hendak mengesahkan konvensyen itu dan lima lagi konvensyen yang berkaitan, sebagai memenuhi janji pilihanrayanya, khususnya kepada orang bukan Melayu.

      Maka, kita perlu tahu mengapa selama lebih daripada 50 tahun Malaysia, di bawah pemerintahan kerajaan BN, tidak mengesahkan konvensyen itu dan mengapa kerajaan PH hendak mengesahkannya. Untuk itu, kita perlu tahu terlebih dahulu isi kandungannya dan kesan pengesahannya.
      Dalam rencana ini saya hanya akan memperturunkan bererapa peruntukan yang penting yang mungkin memberi kesan kepada peruntukan-peruntukan Perlembagaan kita, khususnya Perkara 153, kerana, atas satu alasan itu sahaja pun, ia sudah cukup merugikan orang lain.
      Konvensyen itu, antara lain, memperuntukkan:

      “Perkara 1

      Dalam Konvensyen ini, istilah “diskriminasi kaum” bermaksud sebarang perbezaan, pengecualian, sekatan atau keutamaan berdasarkan bangsa, warna, keturunan, atau asal-usul kebangsaan atau etnik yang mempunyai maksud atau kesan membatalkan atau merusakkan pengktirafan, penikmatan dan penggunaan, atas asas yang sama, hak asasi manusia (“or effect of nullifying or impairing the recognition, enjoyment or exercise, on an equal footing, of human rights”) dan kebebasan asas dalam politik, ekonomi, sosial, kebudayaan atau mana-mana bidang kehidupan umum.”[i] (Terjemahan saya. Untuk mengetahui peruntudan asal dalam Bahasa Inggeris, sila layari laman-laman web saya.)

      Ringkasnya memberi keistimewaan kepada sesuatu kumpulan berdasarkan kaum adalah diskriminasi.

      Konvensyen ini tidak terpakai bagi perbezaan, pengecualian, sekatan atau keutamaan yang dibuat oleh Pihak Negara kepada Konvensyen ini antara warganegara dan bukan warganegara.[ii] (Terjemahan saya).

      Maksudnya diskriminasi antara warganegara dan bukan warganegara dibenarkan.

      Langkah-langkah khusus yang diambil untuk tujuan tunggal untuk mencapai kemajuan yang mencukupi bagi sesetengah golongan kaum atau etnik atau individu yang memerlukan perlindungan sedemikian yang perlu untuk memastikan kumpulan atau individu yang sama menikmati atau menjalankan hak asasi manusia dan kebebasan asas tidak akan dianggap diskriminasi kaum , dengan syarat, bahawa langkah sedemikian tidak, akibatnya, membawa kepada penyelenggaraan hak yang berasingan bagi kumpulan kaum yang berlainan dan bahawa ia tidak akan diteruskan setelah tujuan ia diambil telah dicapai.[iii] (Terjemahan saya)

      Delete
    2. Ringkasnya, diskriminasi seperti yang terkandung dalam Perkara 153 dibenarkan jika ia memenuhi syarat-syarat yang disebut dalam pasal ini. Tanpa menghujahkan alasan-alasan lain, Perkara 153 tidak akan terkecuali kerana ia bukan bagi suatu tempoh yang terhad. Ia tidak menyebut bahawa ia tidak akan “diteruskan setelah tujuan yang ia (langkah itu) diambil telah dicapai”. Selain dari itu, jika konvensyen itu disahkan, pihak yang tidak mahu adanya Perkara 153 akan menghujahkan bahawa tujuannya telah tercapai dan masa selama lebih daripada 60 tahun sudah cukup panjang dan ia tidak sepatutnya dibiarkan berterusan.

      Saya berani mengatakan, jika konvensyen itu disahkan, dengan serta merta, akan ada pihak yang akan mencabar kesahan (validity) Perkara 153 atas alasan ia bercanggah dengan konvensyen itu.

      “Perkara 2

      1 Negara-negara Pihak mengecam diskriminasi kaum dan berusaha untuk melaksanakan dengan segala cara yang sesuai dan tanpa kelewatan dasar bagi menghapuskan diskriminasi kaum dalam semua bentuknya dan mempromosikan persefahaman di kalangan semua kaum, dan, untuk tujuan ini:

      Setiap Negara Pihak berjanji untuk tidak melakukan tindakan atau amalan diskriminasi kaum terhadap orang, kumpulan orang atau institusi dan untuk memastikan bahawa semua pihak berkuasa awam dan institusi awam, nasional dan tempatan, hendaklah bertindak mengikut kewajipan ini;[iv] (Terjemahan saya)

      ……..

      Setiap Pihak Negara akan mengambil langkah-langkah yang berkesan untuk mengkaji semula dasar kerajaan, nasional dan tempatan, dan untuk meminda, membatalkan atau memansuhkan mana-mana undang-undang dan peraturan yang mempunyai kesan mewujudkan atau mengekalkan diskriminasi kaum di mana-mana ia wujud;[v] (Terjemahan saya)

      Delete
    3. Ringkasnya, kerajaan hendaklah, antara lain, berusaha untuk menghapuskan diskriminasi kaum dengan segera termasuk meminda, membatal dan memansuhkan undang-undang yang mengekalkan diskriminasi kaum. Dalam kata-kata lain, Perkara 153 perlu dimansuhkan dan segala dasar yang yang mengutamakan orang Melayu dan anak negeri Sabah dan Sarawak, mestilah dihentikan.

      Saya tiada masalah dengan Pasal 3 kerana kita tidak pernah mengamalkan apartheid.

      Pasal 5 panjang. Sebagai misalan, ia menghendaki Negara Pihak menghapuskan diskriminasi dan menjamin hak kepada semua orang untuk mengambil bahagian dalam politik seperti bertanding dalam pilihanraya; hak untuk kebebasan bergerak dan tinggal dalam sempadan negara; hak untuk kebebasan keluar negara dan kembali semula; hak untuk kebebasan memiliki harta secara bersendirian atau bersama-sama orang lain; hak untuk mewarisi harta; hak untuk kebebasan berhimpun dan berpersatuan dan lain-lain. Semuanya sudah pun diperuntukkan dalam Perlembagaan kita. Kita tidak ada masalah dengannya.

      Apakah kesannya jika kita mengesahkan konvensyen itu?

      Dalam hubungan negara kita dengan negara-negara lain, kita terikat dengan konvensyen itu.
      Di peringkat dalam negera, kita kena melaksanakannya, termasuk mengubah dasar kita, misalnya UiTM mestilah dibuka kepada semua, tidak boleh dikhaskan kepada pelajar-pelajar Melayu dan anak-anak negeri Sabah dan Sarawak sahaja; pengambilan pegawai-pegawai awam tidak boleh mengikut quota lagi; demikian juga pemberian biasiswa, lesen dan kontrak, tidak boleh diberi keutamaan kepada orang Melayu dan anak negeri Sabah dan Sarawak lagi, dan berbagai-bagai lagi; undang-undang yang bersifat diskriminasi, termasuk Perkara 153 mestilah dimansuhkan, dan lain-lain lagi.

      Delete
    4. Itulah sebabnya kerajaan BN tidak mengesahkannya. Dalam hal ini, kita patut puji kerajaan BN dan peguam-peguam negara yang menasihatkan kerajaan BN dalam tempoh 50 tahun itu.

      Perlu diambil ingatan, tempoh itu termasuk 22 tahun Tun Dr Mahathir menjadi Perdana Menteri. Kita juga patut puji beliau bagi tempoh itu. Bagaimana sekarang?

      Sekarang, dengan Waytha Moorthy, Pengerusi Hindraf sebagai Menteri di Jabatan Perdana Menteri bertanggungjawab bagi perpaduan dan kesejahteraan; Tommy Thomas sebagai Peguam Negara; DAP sebagai parti dominan dalam PH walau pun PH menafikannya; pemimpin-pemimpin Amanah seperti masih khayal dengan kemenangan dan jawatan menteri; pemimpin-pemimpin PKR sibuk berebut jawatan dalan parti; Tun Dr. Mahathir cuba menyesuaikan diri dengan fahaman liberal dan sosialis DAP; kebencian terhadap Dato’ Seri Najib sampai ke tahap apa yang dibuat oleh kerajaan BN termasuk 22 tahun yang dilakukan oleh Tun Dr. Mahathir sendiri, semuanya salah; beberapa orang menteri kerajaan PH yang tidak pernah merasakan kuasa dan kedudukan cuba menjadi juara masyarakat mereka sendiri; iri hati dan dendam terhadap orang Melayu dan janji pilihan raya PH, dengan itu semua, maka kerajaan PH bersedia untuk mengesahkan konvensyen itu. Para pemimpin Melayu dalam PH, sama ada dari Amanah, PKR atau pun PPBM, terus membisu.

      Saya tiada masalah jika kita boleh mengesahkan konvensyen itu dengan pengecualian bahawa kita menerima konvensyen itu setakat yang ia tidak bercanggah dengan Perlembagaan kita. Bolehkah Peguam Negara Tommy Thomas dan Waytha Moorthy memberi jaminan ia boleh dilakukan?

      Saya hujahkan bahawa pengecualian (reservation) seperti itu tidak boleh dilakukan sebab ia bercanggah dengan tujuan asas konvensyen itu, iaitu menghapuskan diskriminasi kaum.

      Lagi pula, bersetujukah Waytha Moorthy dengan pengecualian seperti itu? Jika Perkara 153 akan kekal, untuk apa konvesyen itu hendak disahkan sedangkan itulah tujuan ia hendak disahkan? Jika sekadar untuk mengadakan kesalahan-kesalahan untuk mengelak ketegangan antara kaum, sekarang pun kesalahan-kesalahan itu telah ada dalam Akta Hasutan 1948. Jika tidak cukup tambahkan sahaja. Peliknya Akta Hasutan hendak dimansuhkan. Konvensyen itu hendak disahkan.

      Saya katakan, tujuan utama konvensyen itu hendak disahkah adalah kerana mereka mahukan keistimewaan yang diberikan kepada orang Melayu dan anak-anak negeri Sabah dan Sarawak itu, dihapuskan. Mereka tidak berkata dengan terus terang bahawa itulah tujuan mereka, untuk mengelak bantahan. Maka, mereka menuntut supaya Malaysia mengesahkan konvensyen berkenaan. Apabila Malaysia mengesahkannya, Perkara 153 dan dasar yang bersifat diskriminasi kaum yang telah dipersetujui sebagai balasan kepada persetujuan orang Melayu memberi kerakyatan kepada orang bukan Melayu, yang telah termaktub dalam Perlembagaan itu, akan terpaksa dimansuhkan.

      Untuk mengelak bantahan orang Melayu dan anak-anak negeri Sabah dan Sarawak, mereka mengatakan bahawa pengesahan itu tidak akan melibatkan peruntukan Perkara 153. Itu tidak betul.

      Alasan yang mereka beri untuk memansuhkan Perkara 153 (walaupun mereka tidak berkata dengan terus terang) ialah Perkara 153 itulah yang menghalang perpaduan. Mansuhkan Perkara 153, perpaduan akan tercapai. Dalam kata-kata lain, hapuskan hak keistimewaan orang Melayu dan anak negeri Sabah dan Sarawak dan berikan mereka hak yang sama, perpaduan akan wujud! Itu adalah hujah yang meleset. Ia adalah helah untuk memansuhkan Perkara 153. Ini orang Melayu dan anak-anak negeri Sabah dan Sarawak, perlu sedar.

      Delete
    5. Kepada anak-anak negeri Sabah dan Sarawak saya ingatkan, bahawa untung rugi mereka adalah bersama orang Melayu dalam hal ini. Jangan kerana benci kepada orang Melayu atas isu agama hingga terlupa isu yang lebih besar.

      Kepada pemimpin-pemimpin Melayu dalam PKR, PPBM dan Amanah saya bertanya, apakah pendirian mereka?

      Kepada kerajaan PH saya ingin bertanya, adakah ia benar-benar hendak menghapuskan hak keistimewaan orang Melayu dan anak-anak negeri Sabah dan Sarawak? Jika, ya, cakap terus terang supaya semua orang tahu. Jangan berselindung di sebalik konvensyen itu.

      Kepada semua yang berjuang untuk mengesahkan konvensyen itu, jangan cuba memberi gambaran bahawa Malaysia adalah sebuah negara paria kerana tidak mengesahkan konvensyen itu. Amerika Syarikat pun baru mengesahkannya dalam tahun 1992.

      Kovenan Antarabangsa Mengenai Hak Ekonomi, Sosial dan Budaya (1966)[vi] yang merupakan sebahagian daripada International Bill of Human Rights belum disahkan oleh Amerika Syarikat. Malaysia juga belum mengesahkannya.

      Konvensyen Penghapusan Segala Bentuk Diskriminasi Terhadap Wanita (1979)[vii] telah disahkan oleh Malaysia. Amerika Syarikat adalah satu-satunya negara maju yang masih belum mengesahkannya.

      Konensyen Mengenai Hak Kanak-kanak (1989)[viii] telah disahkan oleh Malaysia. Amerika Syarikat adalah satu daripada dua buah negara yang belum mengesahkannya.

      Akta Mahkamah Jenayah Antarabangsa Rome (1998)[ix] belum disahkan oleh Malaysia. Amerika Syarikat juga belum mengesahkannya.

      Konvensyen Antarabangsa Mengenai Perlindungan Hak Semua Pekerja Pendatang dan Anggota Keluarga Mereka (1990)[x] belum disahkan oleh Malaysia. Amerika Syarikat juga belum mengesahkannya.

      Konvensyen Mengenai Hak Orang Kurang Upaya (2006)[xi]. Malaysia sudah pun mengesahkannya. Amerika Syarikat masih belum mengesahkannya.
      Itu adalah beberapa misalan daripada berapa banyak konvensyen yang belum disahkan oleh Amerika Syarikat.
      Orang Melayu dan anak-anak negeri Sabah dan Sarawak perlu sedar apa yang sedang berlaku dan mempertahankan hak mereka yang telah dipersetujui dan termaktub dalam Perlembagaan. Kita mempertahankan peruntukan Perlembagaan yang sedia ada. Pelampaukah kita?



      30 10 2018

      Tun Abdul Hamid Mohamad, Bekas Ketua Hakim Negara

      tunabdulhamid@gmail.com
      http://www.tunabdulhamid.my
      https://tunabdulhamid.me

      Delete
    6. Perkara 1 1. In this Convention, the term “racial discrimination” shall mean any distinction, exclusion, restriction or preference based on race, colour, descent, or national or ethnic origin which has the purpose or effect of nullifying or impairing the recognition, enjoyment or exercise, on an equal footing, of human rights and fundamental freedoms in the political, economic, social, cultural or any other field of public life.
      [ii] 2. This Convention shall not apply to distinctions, exclusions, restrictions or preferences made by a State Party to this Convention between citizens and non-citizens.

      [iii] 4. Special measures taken for the sole purpose of securing adequate advancement of certain racial or ethnic groups or individuals requiring such protection as may be necessary in order to ensure such groups or individuals equal enjoyment or exercise of human rights and fundamental freedoms shall not be deemed racial discrimination, provided, however, that such measures do not, as a consequence, lead to the maintenance of separate rights for different racial groups and that they shall not be continued after the objectives for which they were taken have been achieved.

      [iv] Perkara 2 1 States Parties condemn racial discrimination and undertake to pursue by all appropriate means and without delay a policy of eliminating racial discrimination in all its forms and promoting understanding among all races, and, to this end:

      (a) Each State Party undertakes to engage in no act or practice of racial discrimination against persons, groups of persons or institutions and to ensure that all public authorities and public institutions, national and local, shall act in conformity with this obligation;

      [v] © Each State Party shall take effective measures to review governmental, national and local policies, and to amend, rescind or nullify any laws and regulations which have the effect of creating or perpetuating racial discrimination wherever it exists;

      [vi] International Covenant on Economic, Social and Cultural Rights (1966) (ICESCR)

      [vii] Convention on the Elimination of All Forms of Discrimination against Women (1979)

      [viii] Convention on the Rights of the Child (1989)

      [ix] Rome Statute of the International Criminal Court (1998) (ICC)

      [x] International Convention on the Protection of the Rights of All Migrant Workers and Members of their Families (1990)

      [xi] Convention on the Rights of Persons with Disabilities (2006)

      Delete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...