Wednesday 7 November 2018

ADAKAH MEREKA SAMA2 BERKEMPEN?


Siapa menang dan siapa kalah dalam pemilihan pucuk pimpinan PKR dijangka akan diketahui keputusannya pada hujung minggu ini.


Cabang-cabang PKR di Sarawak adalah negeri terakhir melakukan pengundian pada 11 November ini sebelum Kongres Nasional PKR akan dilangsungkan pada 16 -18 November di IDCC, Shah Alam.

Pertandingan yang paling mendapat perhatian ialah perebutan jawatan Timbalan Presiden PKR antara Azmin Ali dan Rafizi Ramli.


Sehingga ini Azmin mendahului Rafizi dengan kelebihan 2,600 undi.


Menjelang pemilihan di Sarawak hujung minggu ini, lawatan Dr. Wan Azizah Wan Ismail ke Sarawak semalam menimbulkan pertikaian beberapa pihak dalam parti tersebut.

Mereka mengandaikan kedatangan Dr. Wan Azizah atas kapasiti Timbalan Perdana Menteri ke negeri itu adalah untuk berkempen bagi pihak tertentu menjelang pengundian hujung minggu ini.


Tetapi, hari ini Azmin juga datang ke Sarawak dengan melakukan beberapa lawatan, bertemu warga pendidik dan mengunjungi Ketua Menteri, Abang Johari Abang Haji Openg.


Adakah Azmin juga datang ke Sarawak atas kapasitinya sebagai Menteri Hal Ehwal Ekonomi untuk tujuan berkempen?


Hmmmmm.......(ShahbudinHusin 07/11/2018)

121 comments:

  1. Shah... apasal mulut hmmmmm...hmmmmm mcm ada sesuatu je kat dalam tu. Kau sedang mengulum sesuatu ke?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Takkan lah Tun madey nak diamkan diri aje kalau Kak wan dah main kotor untuk meraih undi macam tu.

      Mesti lah dia yang arahkan Jemin untuk ke Serawak jugak...Abang Jo tu kan member kamceng dia. Dah tentu Abang Jo memberi restu agar Jemin diberikan undi paling banyak oleh ahli2 PKR Serawk.

      Kita pun tau..Tun Madey dah cakap BERSATU akan menubuhkan cawangan2 BERSATU kat Serawak. Abang Jo on aje...apatah lagi Tun dah janji nak berikan penambahan royalti minyak kepada Serawak.

      By hook or by crook, Tun amat2 mengharapkan agar Jemin menang jadi TP PKR tu. Setakat ni pun, kartel Jemin seperti Zuraidah Mak Lampir, Xavier dan Tian Chua dah semakin kukuh dalam perebutan jawatan Naib Presiden.

      Tun Madey sedar, harpannya untuk memastikan agar Bang non tidak merasa kerusi empuk PM ke 8 tu hanya lah dengan Jemin memenangi jawatan TP tu.

      Bayangkan kalau kartel Jemin menguasai jawatan2 tertinggi parti, Bang non tu dah macam bangkai bernyawa aje sebagai presiden PKR..presiden yang takde kuasa.

      Lepas ni, mudah lah Jemin membawa MP2 melayu PKR melompat ke dalam BERSATU...Bang Non tak boleh buat apa2 kerana majoriti MP2 tu adalah pro Jemin.

      Jadi..projek sailang Tun Madey terhadap Bang Non akan berjaya buat kali ke duanya. Bang Non perlu bertindak cepat...kena buat usul tergempar dalam parlimen untuk buat undi tak percaya kepada Tun Madey..dengan sokongan dari MP2 UMNO, MP2 PKR yang pro Bang Non dan juga PAS.

      Amanah tak boleh harap..diorang dah macam lalang, go with the flow dengan pihak yang kuat..tak kira lah pihak Tun atau Bang Non.

      Memang ternyata lah kemenangan Jemin sebagai TP PKR bakal menjadi iguan ngeri untuk Bang Non nanti...dan amat2 menggembirakan Tun Madey...Jemin menang, Tun senang..Jemin kalah..Tun parah bhai !!!

      Delete
    2. Othman Ahmad7 November 2018 at 08:42
      Sudah-sudahlah 'Tikus AnyMOUSE Kejora Tonggeng', sejak awal2 lagipun engkau dah berbohong macam puak2 UMNO yg diketuai oleh Najib & Jahid. Sebab tuu, kesudahannya UMNO tumbang dan pemimpin2 nya terbongkang-tergelimpang-terkangkang, kena laknat dan tak dapat restu Illahi.

      Sebaliknya, Tun Mahathir pula yg dapat bermacam-macam Anugerah, baik dari Allah SWT maupun dari majoriti rakyat Malaysia dan juga negara2 luar.

      Delete
    3. Sang Tikus AnonyMOUSE KEJORA Tonggeng,

      Kau yg tak abis2 mengungkit isu Torek - Forex/Kotex Rosmah dgn niat mau memburuk-burukkan Tun M, nahhh baca nie......

      Ex-Bank Negara governor quizzed:
      EXCLUSIVE: PETALING JAYA: Graft-busters have questioned former Bank Negara Malaysia (BNM) governor Tan Sri Muhammad Ibrahim over the central bank’s controversial RM2bil land purchase from the Finance Ministry in January.

      Ps:
      Kerja2 mungkar memang tak dapat barakah. Malah orang tua renta yg difitnah & dianiaya sentiasa dapat perlindungan & keredhaan Illahi.

      Delete
    4. Barakah & tempias Tun Mahathir yg diAnugerah Illahi.....

      Menjadi Wira & Juara kembali setelah bersara 18 tahun pd umur yg sangat lanjut.

      Mendapat dukungan majoriti rakyat, pengiktirafan dunia & Anugerah Tertinggi dari negara2 luar.

      Mendapat kembali curahan pelaburan modal asing yg bakal menjana ekonomi negara serta ratusan ribu peluang pekerjaan, perniagaan, pengetahuan latest technology. Jepun pun dah mengesahkan bond samurai berpuluh bilyon dgn kadar interest terendah dalam dunia - 05% setahun.
      Ratusan ribu rakyat Malaysia yg bekerja di Spura (termasuk 2 anak & seorang nenantu saya) melompat keGUMBIRAan bila diumumkan secara rasmi tol di jambatan laluan ke 2 dimansuhkan mulai 1/1/19 oleh kedua-dua negara.
      Aper ker tololnyer Najib & Khalid Nordin yg inisiatifkan tol membebankan rakyat sendiri mencari makan di luar negara.

      Begitulah hebat & berkesannya Tun M - sampai Singapura pun tunduk merosmah-mansuhkan tol berkenaan.

      ps:
      Dgr khabar Tun M Juga akan ke Timur Tengah & Eropah menerima jemputan kehormat rasmi. Bertambah gah dan mantaplah maruah & ekonomi negara dek barakah & tempias rezeki kurniaan Insan yg diAnugerah Illahi.
      Amin.

      Delete
    5. P E R H A T I A N

      Tahukah anda semua, statistik menunjukkan budak sewel Kejora dgn samaran "Justice League" saja sudah melambakkan lebih 80 tong2 sampah pada tajuk ug lepas. Itu tak termasuk lagi samaran AnonyMOUSE & Geng Najib.
      Tak ker gila namanya itu....??

      Saya dah awal2 lagi beritahu Kejora lahanat skan busuk hati melonggok sampah menimbun-nimbun untuk menghadang/menghalang pembaca lain mengikuti blog ini.

      Justru saya menyeru rakan2 seperjuangan mendahului dia sebab jika Kejora muncul awal, pasti dia akan buat kerja busuk itu mendominasi ruangan seperti hari ini & lazimnya pada saban hari atas samaran Geng Najib & Justice League lakukan.

      Kejora boleh bertukar bermacam-macam wajah seperti Geng Najib, Justice League, CaptainAMalaysia dll beraksi macam 'good', tapi sayang kemàmpuan kerjanya hanya kopipes & spin
      dgn niat dengki yg saya nyatakan di atas.

      Waspadalah....!!

      Delete
    6. Wak Suman Tempek Bacin..Oooooo..patut lah Tun Madey beriya2 sangat nak ke Jepun untuk kali yang ketiga ni...ini sebabnya yeer!!!

      Memang tersangat tepat apa yang diperkatakan oleh pakar2 ekomomi ni beb..


      Rizab Antrabangsa Malaysia merudum

      BNM baru mengumumkan kedudukan rizab antarabangsa negara.

      Ia jatuh lagi kepada US$101.7 bilion selepas PRU14 dan mengalami trend menurun akibat pengaliran keluar berterusan dana pelabur asing dari negara.

      Sebelum itu ia meningkat naik.

      Rizab kita sudah jatuh US$8.3 bilion (35 bilion) sejak pertengahan bulan April.

      BNM mengumumkan bahawa paras rizab ini memadai untuk membiayai 7.5 bulan import tertangguh dan 0.9 kali hutang luar negeri jangka pendek.

      Kebimbangan saya ialah angka 0.9 kali hutang asing jangka pendek ini.

      Sebelum PRU14, tidak pernah saya tengok angka ini di bawah paras 1.0 kali dan biasanya ia ialah 1.1 kali dan ke atas.

      Paras 0.9 kali iaitu di bawah 1.0 kali bermaksud rizab kita tidak cukup untuk membayar semua hutang asing jangka pendek bila dituntut dan merupakan satu risiko baru untuk negara.

      Maksudnya, kita hutang orang asing US$100 tetapi hanya ada matawang asing berjumlah US$90 untuk membayar.

      Guan Eng perlu ambil perhatian

      Dr. Yazid Zul
      Pensyarah Undang2 UIAM

      Hazwan Mohamad
      Presiden,
      Professional Muslim Community (PMC)

      Delete
    7. PER : MENJAWAB TUDUHAN GN BHW TUN M ANTI ISLAM (siri 1/4)
      ---------------

      Saya kira sdr GN dan kesemua pembaca dapat melihat saya tidak pernah berminat untuk menjawab komen2 GN yang semuanya adalah sampah tanpa nilai.

      Sebaliknya sdr GN kelihatan 'panas' dgn telahan saya bahawa Tun M adalah Pembawa Panji Hitam. Kelihatan ia benar-benar resah dan geram dengan telahan saya ini. Aneh sungguh, sekiranya ia berpendapat telahan saya adalah merapu dia tidak akan berminat pun untuk menjawabnya. Sebaliknya GN telah kopipes begitu banyak fitnah ke atas Tun M dan melonggokkan di blog ini dan menyebut nama saya meminta saya memberi jawapan. Nampak sangat manipulasi dan pendustaannya.

      GN adalah seorang ahli fitnah dan saya telah membuat telahan ahli fitnah tidak akan melangkah ke zaman baru dan akan bersemadi di dalam zaman fitnah. Hanya ruwaibidah sahaja yang dibenarkan melangkah. Ruwaibidah adalah orang-orang yang bingung di dalam membuat pilihan.

      Baiklah saya akan jawab sedikit sahaja pada perkara yang saya kira 'utama' supaya GN kelak tidak lagi boleh beralasan dia tidak pernah diberi nasihat mahupun peringatan oleh sesiapa. Selebihnya akan dijawab pada hari PERTEMPURAN KLIMAKS kelak.

      Soalan mudah kepada GN. Berikan saya satu nama lain selain Tun M yang mempunyai ciri berikut yang telah dikhabarkan tentang Pembawa Panji Hitam, seorang pemimpin sebuah negeri Islam di Timur, ketua kepada satu pasukan yang menyertai banyak pertempuran pada zaman fitnah dan mereka tidak pernah dikalahkan.

      Dakwaan Tun M menolak hudud.

      Tun M sejak awal kekal dengan pendapatnya bahawa hudud tidak boleh dilaksanakan di Malaysia. Adakah pendapat ini menjadikan Tun M sbg anti Islam? Mari kita telusuri fakta dan hukum. Sebelum itu izinkan saya beritahu di sini bahawa hudud adalah satu subjek pengajian saya di U dan demikian saya tidak menjadi kakaktua seperti GN yang kerjanya kopipes perkara2 dusta.

      Salah satu syarat pelaksanaan hudud ialah 'tiada syubhah'. Hadith menyebut 'idraaul-hudud bis-shubhah' yang bermaksud gugurnya hudud dengan syubahat. Syubhat paling utama ialah penyaksian kerana hudud hanya boleh sabit dengan penyaksian dan pengakuan. Penyaksian di dalam hudud mempunyai syarat yang ketat dan syarat ini saya kira hanya boleh diperolehi pada zaman salafussoleh. Pada zaman tersebut setiap orang Islam dianggap saksi yang adil dan thiqah melainkan dibuktikan sebaliknya. Adakah anggapan ini masih terpakai pada zaman fitnah ini? Jawapan saya ialah sudah tentu tidak. Syubhat pada hari ini bukan lagi pada individu sebaliknya pada zaman. Adakah ini fatwa sesat? Siapa kata? Ini adalah fatwa dan pendapat para mufti zaman khilafah Uthmaniah dan diendorskan oleh para khalifah tersebut. Sebab itu hudud tidak dilaksanakan pada sebahagian besar zaman Uthmaniah. Adakah kita yang hidup di zaman fitnah menyangka kita lebih bijak dan lebih thiqah daripada para mufti dan khalifah ini?

      Kemudian hadith juga ada menyebut supaya umat ini kekal mengikut sunnah Nabi dan sunnah khulafa rasyidin. Di dalam sejarah Khalifah Umar ra pernah menghentikan pelakasanaan hudud di atas alasan keadaan semasa. Maka tindakan ketua2 kerajaan Islam yang menghentikan pelaksanaan hudud di atas alasan 'keadaan semasa' termasuk Tun M sbg PM-4 punya sumber yang sah. Beranikah sesiapa mengatakan khalifah Umar r.a anti Islam kerana menghentikan pelaksanaan hudud pada satu ketika semasa ia menjadi khalifah?

      Delete
    8. PER : MENJAWAB TUDUHAN GN BHW TUN M ANTI ISLAM (siri 2/4)
      ---------------

      Sekarang mari kita lihat pula fatwa2 PAS tentang hudud.

      Dekad 80an mereka kafirkan UMNO kerana tidak laksana hudud dan sebabkan perpecahan, bahkan kematian.

      Dekad 90an mereka menang di Terengganu dan apabila ditanya tentang janji 'kalau kita menang sebelum ayam berkokok kita akan tegakkan hukum Allah', Mahaguru menjawab 'hudud hanyalah 0.001% drpd hukum Islam'. Jelas, ini adalah jawapan seorang yang beriman kepada sebahagian kitab (99.99%) dan engkar akan sebahagiannya. Di mana letaknya syarie jawapan ini.

      أَفَتُؤْمِنُونَ بِبَعْضِ الْكِتَابِ وَتَكْفُرُونَ بِبَعْضٍ ۚ فَمَا جَزَاءُ مَن يَفْعَلُ ذَٰلِكَ مِنكُمْ إِلَّا خِزْيٌ فِي الْحَيَاةِ الدُّنْيَا ۖ وَيَوْمَ الْقِيَامَةِ يُرَدُّونَ إِلَىٰ أَشَدِّ الْعَذَابِ ۗ وَمَا اللَّهُ بِغَافِلٍ عَمَّا تَعْمَلُونَ 

      "Apakah kamu beriman kpd sebahagian kitab dan engkar akan sebahagiannya. Dan tiadalah balasan bagi orang-orang yang melakukan demikian di antara kamu melainkan bagi mereka kehinaan di dunia dan di hari kiamat mereka akan diberi azab yg dahsyat. Dan Allah tidak lalai apa2 yg kamu kerjakan" (al-baqarah : 85)

      Siapa sebenarnya mempermainkan agama? Yang mengikuti sunnah khalifah Umar yang menghentikan pelaksanaan hudud atau yang mungkir janji untuk melaksanakannya dan memberi alasan 'ia hanya sebahagaian kecil dari kitab'?

      Dekad 2000an mereka bersama DAP dan tiba-tiba keluar fatwa negara Islam tiada di dalam AlQuran, sedang selama ini mereka menafikan Malaysia negara Islam semata-mata disebabkan hudud tidak dilaksanakan di negara ini.

      Terbaru dekad 2010-an Mahaguru yg sama katakan 'pelaksanaan hudud mestilah mengambil kira faktor semasa dan di dalam keadaan Malaysia hari ini ia masih tidak boleh dilaksanakan'. Aiiik? Bukankah ini pendapat Tun M sejak dulu. Mengapa apabila Tun mengatakannya mereka kata dia anti Islam tetapi apabila Mahaguru mengatakannya, ia betul.

      Kemudian di dalam usaha untuk mendapatkan sokongan Melayu, PAS dan UmNo menjaja pindaan RUU 355. Anehnya, mereka sendiri yang menangguhkan. Di dalam proses menjaja itu mereka telah turun ke padang dan menggambarkan seolah-olah tidak sokong pindaan ini bererti anti Islam dan menolak hukum Allah.

      Astaghfirullah, mereka meletakkan RUU355 setaraf dengan hukum Allah dgn mengatakan orang2 yg tidak menyokongnya adalah anti Islam, dan melakukan pula satu lagi dosa besar iaitu menulis kitab dengan tangan sendiri dan mendakwanya daripada Allah.

       فَوَيْلٌ لِّلَّذِينَ يَكْتُبُونَ الْكِتَابَ بِأَيْدِيهِمْ ثُمَّ يَقُولُونَ هَٰذَا مِنْ عِندِ اللَّهِ لِيَشْتَرُوا بِهِ ثَمَنًا قَلِيلًا ۖ فَوَيْلٌ لَّهُم مِّمَّا كَتَبَتْ أَيْدِيهِمْ وَوَيْلٌ لَّهُم مِّمَّا يَكْسِبُونَ

      "Maka celakalah orang-orang yang menulis kitab dengan tangan sendiri dan mendakwanya daripada Allah untuk membeli darinya keuntungan dunia yang sedikit. Celakalah mereka di atas apa yang mereka tulis dan celakalah mereka di atas apa2 yg mereka kerjakan" (Al-baqarah : 79)

      Tun M semasa menjadi PM-4 telah memasukkan Arikel 121 1A di dalam Perlembagaan dan meletakkan Mahkamah Syariah setaraf dgn mahkamah sivil tanpa sebarang hoha dan ia tetap diluluskan di Parlimen.

      Tun M anti Islam atau mereka mempermainkan Islam?

      Soalan mudah kepada GN; kenapa 8 tahun Najib menjadi PM dia tidak melaksanakan hudud?

      Delete
    9. PER : MENJAWAB TUDUHAN GN BHW TUN M ANTI ISLAM (siri 3/4)
      ---------------

      Tun M anti ulamak

      Ini adalah tuduhan yang bukan saja jahat, malah juga kelakar. Siapakah kononnya Ulamak yang di anti oleh Tun M? Imam Syafie ka? Imam Hambali ka? Imam Nawawi ka? Imam Al-Ghazali ka?

      Oh tidak. Mereka adalah sekumpulan manusia di zaman fitnah yang mengikiraf dan menggelar diri mereka sendiri sebagai Ulamak dan orang-orang yang mengkritik mereka dilabel sbg anti Ulamak.

      Benarkah mereka ini Ulamak. Mari kita lihat hadith-hadith zaman fitnah.

      عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ عَمْرِو بْنِ الْعَاصِ قَالَ سَمِعْتُ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يَقُولُ إِنَّ اللَّهَ لَا يَقْبِضُ الْعِلْمَ انْتِزَاعًا يَنْتَزِعُهُ مِنْ الْعِبَادِ وَلَكِنْ يَقْبِضُ الْعِلْمَ بِقَبْضِ الْعُلَمَاءِ حَتَّى إِذَا لَمْ يُبْقِ عَالِمًا اتَّخَذَ النَّاسُ رُءُوسًا جُهَّالًا فَسُئِلُوا فَأَفْتَوْا بِغَيْرِ عِلْمٍ فَضَلُّوا وَأَضَلُّوا

      “Sesungguhnya Allah tidaklah mencabut ilmu sekaligus mencabutnya dari hamba, akan tetapi Allah mencabut ilmu dengan cara mewafatkan para ulama hingga bila sudah tidak tersisa ulama maka manusia akan mengangkat pemimpin dari kalangan orang-orang bodoh, ketika mereka ditanya mereka berfatwa tanpa ilmu, mereka sesat dan menyesatkan”. (HR Bukhari No: 98)

      Hadith di atas menceritakan pada zaman fitnah kelak (zaman kita ini) orang yang benar-benar berilmu hatta layak digelar Ulamak akan habis. Kemudian manusia akan mengangkat orang2 bodoh yang disangka Ulamak sbg pemimpin mereka. Si pemimpin ini pula gemar memberi fatwa tanpa ilmu dan menyesatkan orang ramai. Akibatnya orang ramai dan mereka menjadi sesat.

      Zaman fitnah hanya akan berlaku selama kurang satu abad. Ia

      Hadith menceritakan di akhir zaman Ulamak semakin habis. Anehnya di Malaysia jumlah manusia bergelar 'ulamak' semakin bertambah bilangannya. Apakah petunjuknya? Petunjuknya ialah hakikat kebanyakan orang-orang yang disangka Ulamak pada hari ini adalah 'penyesat orang kebanyakan' yang percaya kepada fatwa-fatwa mereka kerana menyangka mereka adalah Ulamak.

      Kepimpinan Ulamak? Kena sekali dengan hadith ini yang menceritakan orang bodoh diangkat menjadi pemimpin.

      Mereka inilah sebenarnya yang ditentang oleh Tun M. Di dalam menentang mereka ini, Tun M tidak boleh dikatakan anti ulamak kerana orang-orang yang ditentangnya hakikatnya bukan ulamak dan hanya disangka ulamak.

      Delete
    10. PER : MENJAWAB TUDUHAN GN BHW TUN M ANTI ISLAM (siri 4/4)
      ------------

      يَخْرُجُ فِي آخِرِ الزَّمَانِ رِجَالٌ يَخْتِلُوْنَ الدُّنْيَا بِالدِّينِ يَلْبَسُوْنَ لِلنَّاسِ جُلُوْدَ الضَّأْنِ مِنَ اللِّينِ، أَلْسِنَتُهُمْ أَحْلَى مِنَ السُّكَّرِ، وَقُلُوْبُهُمْ قُلُوْبُ الذِّئَابِ، يَقُوْلُ اللَّهُ عَزَّ وَجَلَّ: أَبِي يَغْتَرُّوْنَ، أَمْ عَلَيَّ يَجْتَرِئُوْنَ؟ فَبِي حَلَفْتُ لَأَبْعَثَنَّ عَلَى أُولَئِكَ مِنْهُمْ فِتْنَةً تَدَعُ الحَلِيْمَ مِنْهُمْ حَيْرَانًا

      “Akan keluar di akhir zaman orang yang mencari dunia dengan menjual agama, pakaian daripada kulit kambing, lidah mereka lebih manis dari pada gula, tetapi hati mereka adalah hati serigala. Allah Subhanahu Wata’ala berfirman, “Apakah terhadap-Ku mereka berani menipu ataukah mereka berani melawan Aku? Maka dengan Kebesaran-Ku, Aku bersumpah, Aku benar-benar akan mengirim kepada mereka fitnah yang mengakibatkan orang-orang yang berilmu pun menjadi bingung.” [At-Tirmidzi]

      Hadith telah menceritakan kewujudan para penjual agama di akhir zaman. Mereka memakai pakaian menampakkan kewarakan , lidah bercakap agama, sedang hati mereka hanya mengkehendaki dunia dan agama hanya tunggangan. Mereka inilah sebenarnya yang ditentang oleh Tun M. Di hujung hadith Allah sendiri mengatakan bahawa fitnah golongan ini sangat dahsyat sehingga orang berilmu pun menjadi bingung.

      Saya mengatakan Tun M adalah seorang wali yang punya karamah dan melalui nalurinya ia mengetahui mana yang benar dan mana yang salah, tetapi ia takkan mampu memahamkan semua manusia.

      AlQuran juga ada sebut tentang orang-orang yang disesatkan oleh Allah, seorang wali pun takkan mampu untuk menunjukkan kebenaran kepada mereka.

      مَن يَهْدِ اللَّهُ فَهُوَ الْمُهْتَدِ ۖ وَمَن يُضْلِلْ فَلَن تَجِدَ لَهُ وَلِيًّا مُّرْشِدًا

      "Barangsiapa yang diberi petunjuk oleh Allah, maka dia berada di atas petunjuk. Barangsiapa yang disesatkanNya tiadalah bagi dirinya wali yang menunjukinya" (Al-kahfi : 17).

      Disebabkan itulah umat memerlukan kepada PERTEMPURAN KLIMAKS tersebut kerana pada hari itu kebenaran dan karamah akan terbongkar dan segala kebathilan akan dilenyapkan.

      Fitnah akhir zaman sangat dahsyat. Kini saya memahami mengapa hanya seorang khalifah sahaja yang mampu menghapuskan segala kebingungan ini, kerana sekiranya seorang bertaraf ulamak muktabar seperti Imam2 mazhab muncul di zaman ini, mereka pun akan tewas di dalam kebingungan umat.

      Sdr GN,

      Memadilah 2 perkara pokok ini untuk menyangkal fitnah kopipes sdr ke atas Tun M. Selebihnya tunggulah hari PERTEMPURAN KLIMAKS itu. Saya melihat sdr tidak lagi mampu ditunjuki ke jalan yang benar kerana sdr adalah seorang ahli fitnah.

      Walaubagaimanapun izinkan saya menyampaikan satu telahan saya ke atas sdr iaitu sdr tak akan sempat menyaksikan PERTEMPURAN KLIMAKS tersebut kerana sdr akan ditimpa apa yg sdr cerca ke atas Tun M iaitu 'madeymatijadibabi'.

      Apakata sdr jadi hero di kalangan keluarga dan wasiatkan kepada mereka sekiranya sdr mati sebelum Tun M mati dan jenazah sdr bertukar menjadi bentuk haiwan, maka semua ahli keluarga sdr hendaklah menyokong Tun M kerana dia berjuang pada jalan yang benar dan jenazah sdr yang diaibkan itu hakikatnya telah ditimpa tulah karamah Pembawa Panji Hitam yang sdr pernah cerca.

      Tak mahu percaya pun tak mengapa. Sekurang-kurangnya kesemua pengunjung blog boleh bersaksi bahawa saya telah pun memberikan nasihat dan peringatan dan sdr yang mengingkarinya.

      Wallahu a'lam.

      Delete

    11. Anonymous8 November 2018 at 00:01,

      Kamu menanya jika "mulut hmmmmm... mcm .. sedang mengulum sesuatu ke?"

      Apa kah kamu selalu mengulum ke?

      Delete

    12. TUNTUT, JANGAN TAK TUNTUT. TUNTUT SAMPAI NAJIB MASUK PENJARA DAN SELEPAS NYA -

      ‘Pulangkan AS$588 juta yang 1MDB bayar Goldman Sachs’
      Diterbitkan 7 Nov 2018, 10:10 malam |

      A+ A-
      Menteri Kewangan Lim Guan Eng mahu Goldman Sachs memulangkan AS$588 juta yang diterimanya daripada firma pelaburan negara, 1MDB,

      Jumlah itu adalah sebagai yuran yang dibayar oleh 1MDB kepada Goldman, untuk menerbitkan bon sebanyak AS$6.5 bilion pada tahun 2012 dan 2013.

      "Mereka mesti bayar balik kita (Malaysia) wang ini, bukan sahaja AS$ 588 juta tetapi lebih daripada itu," kata Lim yang dipetik oleh portal Malay Mail hari ini.


      Lim mengulas kenyataan Ketua Eksekutif Goldman Sachs, David Solomon hari ini yang berkata adalah "sangat menyedihkan" melihat dua bekas pekerjanya secara "terang-terangan melanggar undang-undang" dalam urusan mereka dengan 1MDB.

      Minggu lalu, bekas eksekutif Goldman, Tim Leissner dan Roger Ng, dikenakan pelbagai tuduhan jenayah berkaitan dengan skandal 1MDB.

      Juga didakwa tanpa kehadirannya adalah ahli perniagaan yang menjadi buruan iaitu Jho Low.

      Mengikut pertuduhan Jabatan Keadilan (DOJ) Amerika Syarikat, tiga dakwaan jenayah di mahkamah persekutuan di New York itu adalah berhubung komplot Low dan Ng untuk mengubah berbilion dolar yang diseleweng dari 1MDB dan bersubahat merasuah beberapa pegawai Malaysia dan Abu Dhabi.

      Delete
    13. KAMI BUKANLAH PENDUKUNG MANA-MANA PARTI POLITIK. KAMI HANYA MEMPERJUANGKAN KEADILAN DAN KEBENARAN. BAGI KAMI BN DAN PH ADALAH SAMA. BAHKAN PH ADALAH JAUH LEBIH TERUK. OLEH ITU KAMI MEMPERJUANGKAN PIHAK KETIGA SEHINGGA MEMEGANG TAMPUK PEMERINTAHAN NEGARA. APABILA SAMPAI HASRAT TERSEBUT KAMI AKAN BIARKAN PIHAK LAIN PULA MENGKRITIK. SEMASA ERA PAKATAN RAKYAT KAMI ADALAH GOLONGAN BERKECUALI TIDAK KELUAR MENGUNDI. INI ADALAH COGAN KATA KAMI : BERATUS POSTING YANG DIHANTAR SEBAGAI BUKTI. KAMI TIDAK MEMINTA SIMPATI HANYA RAHMAT ILLAHI


      PH = ICERD = LGBT = UEC = RASIS = ULTRA KIASU = LIBERALIS = SEKULARIS = PLURALIS = NEPOTISME = BOROS KRONI = KELENTONG KRASI = TERORIST LTTE = SYIAH = anti melayu = anti islam TULEN = ANTI RAJA = EVANGELIST = SUBAHAT KUASA ASING = SLOW SLOW TIPU ( SST )= SELECTIVE PROSECUTION = BN = SIS = G25 = MUNAFIK = KEDEKUT RAKYAT = anti hudud = ANTI TAKZIR = KENCING HANCING SATU MALAYSIA = BARU BERAPA BULAN DAH BUAT MACAM-MACAM BENDA TAK SENONOH = islam ikut kepala hotak dia = PARTI SODOM = HIPOKRIT = MAHU ISLAM IKUT NAFSU DIA = puak SESAT = KERAjaan SARKAS = BAPOK PONDAN = KAKI BULI = PENDENDAM = MAKIN HARI MAKIN MEMBUSUK = KELDAI DAP = TUMMY TOM CAT AG LAW OF JUNGLE = KENCING SEPANJANG JALAN = BERAK TENGAH JALAN = FIRAUN = BANDUAN HOMO = GOVERMENT OF THE APE = parti dajjal BENDERA MATA SATU = BAIL OUT SPLASH MAHAL GILER MULALAH BEBANKAN RAKYAT NAIK TARIF = MENJARAH HARTA RAKYAT DENGAN MEMBAHAGI ANTARA FAMILY PRESIDEN PPBM, DAP & PKR = TEGAK BENANG BASAH = PARTI ANAK BERANAK = KELING MAMAK BENDAHARA PALING PEMALAS DI DUNIA
      = KAPIR CINA DAP PALING PENIPU = PEROMPAK KERUSI PARLIMEN = THE RISE OF THE PLANET OF THE FROGS = AMANAH RAKYAT DIPERMAINKAN = TIADA KEADILAN = TIDAK DEMOKRATIK = MAHA ZALIM FANATIK DAN MEMECAH BELAHKAH MELAYU = DOC-DOC IKRAM PROLIBERAL & SEKULAR = HORMATLAH SIKIT KAT EX-PM TU KAU TU DAH LAH HANCING TERKINCIT DALAM PAMPERS PULAK TU = MENGABAIKAN DAN MEMINGGIRKAN NEGERI MAJORITI MELAYU = PERAS UGUT MP UMNO DENGAN PERALAT SPRM = PENINGKATAN KOS KESIHATAN RAKYAT = SERBU RUMAH ORANG TUA TAK TAHU MALU = MP UMNO JADI ASET KOMODITI = JANJI DICAPATI = MENIFESTO DIMUNGKIIRI = HANYA PANDAI CAKAP KOSONG TIDAK SERUPA BIKIN = AHMAD MASLAN EHHH MASLEEE = JUAL ARAK MERATA TAK KISAH = LELONG-LELONG MP UMNO HARGA RM10 JUTA SIAPA MAHU JADI BIDDER, SIAPA MAHU BELI BOLEH BUAT HAMBA ABDI = SUKA KAMBING HITAMKAN PIHAK LAIN ATAS KESALAHAN SENDIRI = PKR KONGSI GELAP = PRESIDEN PKR BERGELUMANG TAHI = MuJAHAT INGAT DIA CUKUP BAGUS DENGAN DAKYAH DIA SEBAB ADA Pangkat Hasad Dengki = MAT SYABU SYIAH VS MAT SABUN KAKI BETINA DOK JAJA SATY DUNIA 4 BUAH JE JET FIGHTER BOLEH TERBANG TAK KE DUNGU NAMANYA = JAJA NEGARA BANGKRAP SELURUH DUNIA TAK ADA MARUAH BETUL = TAKUT BUAT DASAR ANTI LOMPAT PARTI DASAR PEROMPAK = DARI MuJAHIL JADI MuJAHAT = MAT DIR FAMILY = LIM FAMILY = ANU WAR FAMILY =TIDAK MENDAULATKAN BAHASA MELAYU SEBAGAI BAHASA KEBANGSAAN = DIBAYANGI MALAYSIAN MALAYSIA = MP UMNO JADI MANGSA POLITIK RAKUS PH = TIDAK HORMAT PERLEMBAGAAN MALAYSIA = MELAYU PH PUNCA BUKAN MELAYU JADI KURANG AJAR= PUSAT JUDI DAN MAKSIAT TIDAK TERKAWAL NAK SENANG-SENANG PERGI TUTUP PUSAT TAHFIZ = SUPER LIBERAL ANTI HUDUD ANTI RAJA MELAYU ANTI BAHASA MELAYU = PH SEKARANG JADI SUPER PENDEDAK TIDAK BOLEH SALAHKAN MANA-MANA PIHAK LAIN LAGI = OLEH KERANA PEMIMPIN PH TIDAK MAHU MENDAULATKAN HUKUM ALLAH MAKA APA SAHAJA YANG DIBUAT TIDAK MENJADI = Punahkan Harapan rakyat = JIKA BN ULAR SAWA PH NAGA = MuJAHAT TAK FASIH BAHASA INGGERIS ITU SEBAB DIA DENGKI DENGAN DR. ZAKIR NAIK = DAH 37 ORANG MATI SEBAB ARAK KULIT SAMAK TAK SIBUK PUN SURUH TUTUP KEDAI ARAK = REMAJA SEKARANG DI USIA AWAL SUDAH TERDEDAH DENGAN SEKS ADA YANG MENGANDUNG SEAWAL USIA 14 TAHUN JADI APA MASALAH DICEPATKAN USIA KAHWIN = KAYU UKUR PH ADALAH BARAT BUKANNYA ISLAM = MULUT SONGSANG KENA JAHIT OLEH DAP ( MUJAHIT ) = PM-4 TELAH MEMBUAT DASAR LANGIT TERBUKA TANPA TAPISAN MENYEBABKAN GENERASI BARU ROSAK AKHLAK DAN MORAL = MENTERI AGAMA ISLAM TAPI JAGA AGAMA LAIN TAK JAGA AGAMA ISLAM =

      Delete
    14. PH = MELAYU HANYA 10% SOLAT 5 WAKTU PATUTLAH BILA MENGUNDI PANGKAH KAFIR DAN MELAYU MUNAFIK. APAPUN BOLEH DIMAAFKAN LAGI SEBAB MELUAT DENGAN JIBENG. TAPI PRU-15 PASTIKAN PANGKAH GS = PRESIDEN PARTI FREEMASON MALAYSIA MINTA MELAYU BELAJAR BAHASA CHINA TAK KE BIOL PATUT MINTA KAUM CHINA LAH BELAJAR BAHASA MELAYU. DIA TAK TAHU KAH ADA YANG TINGGAL LAMA BERANAK PINAK MASIH TAK TAHU BAHASA MELAYU. BANGLA DATANG LIMA ENAM BULAN DAH TAHU CAKAP MELAYU = TOKONG MANA NAK INSAF DALAM KEPALA HOTAK DIA KERJA NAK JATUHKAN ISLAM MELAYU JE MANA DIA NAK TOLONG TEKSI MALAYSIA DAN NEGERI PANTAI TIMUR BETUL TAK = JIBENG DAH TERPAKSA INSAF KAN MANA DIA ADA KUASA LAGI = CROOKED PM JE YANG TIDAK INSAF KATA NAK LETAK PANDAI MENGACAH BERLAKON YEA = SIGARAGA DOK SIBUK BALA RASUAH. BN & PH SAMA-SAMA RASUAH JE MEMAMG RAKYAT MALAYSIA BANYAK KENA BALA SEBAB MEREKA = DAP BANYAK BUAT BALA. BALA NEGERI DENGAN TANAH RUNTUH DAN RATUSAN BANJIR. BALA NEGARA DENGAN BALA EKONOMI. RAKYAT SUSAH RAMAI MENGANGGUR DAN BERHENTI KERJA. KERJA TUDUH JIBENG YANG HILANG KUASA = PANDIR JASIN TUDUH SABOTAJ DALAMAN. SEDARLAH DIRI SIKIT SEBAB KAU BUAT TAK BAIK LAH ORANG MARAH KAU = MAK LAMPIR HATI TISU TAK SEDAR DIRI DARI MANA DATANG. LUPA BANGSA LUPA PERLEMBAGAAN NAK BUANG MELAYU. BANGSA LAIN DAULATKAN BANGSA SENDIRI. KAU PULAK NAK BUANG BANGSA SENDIRI. KALAU BOLEH AGAMAPUN NAK BUANG SAMA = TOKONG EGO SERANG KELANTAN LUPA PP JIBENG BANYAK BANTU KURANGKAN HUTANG. SI JIBENG PULAK ABAIKAN NEGERI MAJORITI MELAYU. PADAN MUKA JATUH TERJELEPUK. = MAK LAMPIR DAN SIGARAGA JADI BARUA DAP, PUJA KETUANAN BUKAN MELAYU. NON-MALAY DAH KUASAI EKONOMI DAN POLITIK. DIA ORANG BARU TIGA GENERASI KAT NEGARA NI. CUBA BAYANGKAN APA NAK JADI PADA ANAK CUCU CICIT MELAYU SEDIKIT MASA LAGI = MuJAHAT DAN GAY PERGILAH MAMPUS KAU SEMUA. MENTERI AGAMA KERJA BILANG BERAPA GAY KAT MALAYSIA. BODOH PUNYA MENTERI = SEBELUM PECAT PENJAWAT AWAM PECAT DULU MENTERI-MENTERI BODOH MACAM SIGARAGA, TOKONG, MASLAN EHHH MASLEEE, TONY PUAKA DLL = TOK PAU DAYUS JADI KADOK YANG SI MAHA DAYUS PULAK BOLEH TERIMA MASUK PARTI DAYUS, ELOKLAH TU SEMUANYA DAYUS BELAKA = LEPAS NI SATU-SATU PIMPINAN UMNO KENA BERCUTI DAN LEPAS TU TAK ADA LAGI PEMIMPIN LEPAS TU UMNO TERBUBAR SENDIRI = MULA-MULA TOLAK BANGSA SENDIRI LEPAS TU TOLAK AGAMA SENDIRI PULAK, INILAH KERENAH MELAYU PH = JIBENG DAH JADI SAMPAH TAPI MP PH JADI LIPAS & TIKUS JADI ADA BENDA PADA JIBENG YANG MASIH BOLEH PAKAI = TIADA APA PEMBAHARUAN YANG DIBUAT PH HANYALAH MENGULANG APA YANG TELAH DIBUAT BN BAHKAN MENAMBAH PARAHKAN LAGI MASALAH NEGARA = LIBERALIS PH MEMUJA DAN MENDEWA EROPAH SEHINGGA APA SAHAJA YANG DATANG DARI SANA ADALAH SEMUANYA BAIK BELAKA = DENGAN MEMPROMOSI LGBT TENGOKLAH ANGKA GOLONGAN ITU TELAH BERTAMBAH BERLIPAT GANDA = PH HANYA SATU JE MODAL DIA JIBENG SELEBIHNYA KACAU KIRI KACAU KANAN MACAM DAJJAL = MARAHKAN JIBENG KAKI BUAT HUTANG TAPI PH PUN SAMA BUAT HUTANG NAK BAYAR HUTANG, KERJA MAIN GALI KAMBUS JE = PH KERJA DIA TUDUH SANA TUDUH SINI DAKWA SANA DAKWA SINI, BETUL KE SALAH KE BELAKANG KIRA YANG PENTING DAPAT TEBUSAN. SIAPLAH MP PEMBANGKANG LEPAS NI KENA SEDIAKAN RM10JUTA SETIAP ORANG, PANDAI MAHA ZALIM BUAT DUIT. SATU ORANG 50 TUDUHAN KIRA PERANGKAP KENA MANA SATU TAK BOLEH LEPAS = MAHA ZALIM ANTI SUBSIDI ANAK BERANAK DIA SEMUA DAH JADI BILIONAIRE ANGKUT HARTA NEGARA. NAK BAGI RAKYAT MAKAN PUN SUSAH SANGAT, CAKAP LAH TERUS TERANG KEDEKUT ANTI MELAYU. BANGSA CINA DAH KAYA LEBIH DARI KERAJAAN BOLEH PULAK KERAjaan BANTU = TUJUAN HIDUP ADALAH UNTUK BERBAKTI KEPADA AGAMA, BANGSA DAN NEGARA. INI TIDAK PH NI KERJA DIA NAK MEROSAKKAN APA YANG DAH BAIK DAN BAGUS =

      Delete
    15. PH = BN & PH KERJA PECAHKAN REKOD BURUK DUNIA. BN PECAHKAN REKOD DENGAN MEMBERIKAN KEWARGANEGARAAN PERCUMA KEPADA SEMUA WARGA NEGARA ASING MENYEBABKAN MEREKA MENGUASAI EKONOMI NEGARA KERANA TIDAK HIRAU HALAL DAN HARAM. PH PECAH REKOD DENGAN MEMBERI ORANG TUA BANGKA JADI PM DAN WAITING PM. SELEPAS EKONOMI TERLEPAS DARI TANGAN MELAYU BERI PULA KUASA POLITIK KEPADA BANGSA ASING = BANGSA ASING BUKAN NAK BERSYUKUR DAN BERTERIMA KASIH. MEREKA HIDUP SENANG DAN MEWAH DI BUMI MELAYU SEHINGGA BANGSA MELAYU SENDIRI MEREMPAT. BANGSA ASING TIDAK AKAN MENIKMATI APA YANG MEREKA DAPAT PADA HARI INI JIKA MEREKA HIDUP DI TANAH BESAR CHINA DAN INDIA = KINI BANGSA ASING HENDAK RAMPAS SEGALANYA DARI TANGAN MELAYU DENGAN BANTUAN MELAYU BANGSAT DAN PEMBELOT = CROOKED PM BANGKITKAN LAGI PASAL SUBSIDI, SAJA NAK KENCING RAKYAT MALAYSIA, TAK PAYAHLAH ZAMAN SEKARANG SATU DUNIA DAH TAHU. KRONI SAMPAI HABIS KAUT SAMPAI HARTA NEGARA TINGGAL KUAH JEE. NAK BAGI KEPADA RAKYATPUN BERKIRA. YANG JADI BILLIONAIRE TU YANG DAPAT SUBSIDI LAH TU KALAU TIDAK MANA BOLEH JADI KAYA RAYA MACAM TU, BAGI LESEN, PERMIT, TANAH, MONOPOLI SATU-SATU BISNES, DAH TU KATA MELAYU MALAS, SEBENAR MAHA KENCING NI NAK BUAT PROJEK LAIN BUANG DUIT, JAMBATAN BENGKOK LAH, 3RD NATIONAL CAR LAH, SAJALAH NAK HAPPY GO LUCKY GUNA DUIT RAKYAT, NANTI DIA YANG DAPAT NAMA, PAYAH BETUL MELAYU JADI YAHUDI NIE, MENJAJAH BANGSA SENDIRI = P. PANDIR TAK SEDAR DAH TUA NAK MAMPUS SIBUK JADI BARUA DAP NAK BUANG MELAYU&ISLAM&RAJA. TAK TAKUT MUNGKAR NAKIR TUNGGU NAK BELASAH DALAM KUBUR = NAK TAHU MACAM MANA BODOH PH, TENGOKLAH PERANGAI SIGARAGA BUDAK MENTAH BERHINGUS CAKAP MEREPEK-REPEK TAK SEDAR JADI KALDAI DAP = SIAPA TUAN? SIAPA KULI? BANGSA MANA KUASAI EKONOMI DAN POLITIK NEGARA? BANGSA MANA BERSUSAH-PAYAH MENJAGA PERBATASAN DAN PERAIRAN NEGARA?BANGSA MANA MENGAWAL KEAMANAN BANDAR DAN KAMPUNG? KUIL, TOKONG BERSERAKAN MERATA TEMPAT, APA LAGI YANG BANGSA ASING MAHU? BANGSA MANA PALING RAMAI MISKIN? NEGERI MAJORITI BANGSA MANA YANG PALING TERABAI?= KAMI SOKONG NAJIB JATUH TAPI KAMI MENENTANG SEKERAS-KERASNYA USAHA JEJASKAN BANGSA DAN AGAMA KAMI DAN TANAH TUMPAH DARAH KAMI = KEADAAN TERDESAK BEGINI MEMAKSA PAS DAN UMNO MEMBULATKAN GAGASAN POLITIK SATU LAWAN SATU DI PRU=15 = TOK PAU TAK PAYAH BERLAGAK ALIM LEBAI DAH TENTU LOMPAT PARTI HUKUMNYA HARAM, MAHA DAYUS PLAK SYIK TAPIS DAH TU BOLOS = KEMENTERIAN BARU HAL EHWAL LGBT DI BAWAH MENTERI DATO` SERI MuJAHAT = MP2 UMNO DOK BERLAGAK BERINTEGRITI PATUT DIAM JE LAH JIBENG TU SAMPAI MAHKAMAH PUTUSKAN, KORANG JUGAK DULU BERMATIAN DOK SOKONG DIA SEBELUM PRU-14, DAH JADI MACAM PH GUILTY UNTIL PROVEN INNOCENCE , POODAH =

      Delete
    16. APA DAH JADI DENGAN RIZAB NEGARA SEJAK PH AMBIL ALIH


      BNM baru mengumumkan kedudukan rizab antarabangsa negara.

      Ia jatuh lagi kepada US$101.7 bilion selepas PRU14 dan mengalami trend menurun akibat pengaliran keluar berterusan dana pelabur asing dari negara.

      Sebelum itu ia meningkat naik.

      Rizab kita sudah jatuh US$8.3 bilion (35 bilion) sejak pertengahan bulan April.

      BNM mengumumkan bahawa paras rizab ini memadai untuk membiayai 7.5 bulan import tertangguh dan 0.9 kali hutang luar negeri jangka pendek.

      Kebimbangan saya ialah angka 0.9 kali hutang asing jangka pendek ini.

      Sebelum PRU14, tidak pernah saya tengok angka ini di bawah paras 1.0 kali dan biasanya ia ialah 1.1 kali dan ke atas.

      Paras 0.9 kali iaitu di bawah 1.0 kali bermaksud rizab kita tidak cukup untuk membayar semua hutang asing jangka pendek bila dituntut dan merupakan satu risiko baru untuk negara.

      Maksudnya, kita hutang orang asing US$100 tetapi hanya ada matawang asing berjumlah US$90 untuk membayar.

      Guan Eng perlu ambil perhatian.

      #PHancing #PHitnah #Kronisme #Nepotisme
      #Kena_Kencing_Kaw_Kaw
      #Maksiat_Bersama_PH

      : Itu hebatnya Mahathir, bahagian perhabiskan duit untuk projek mewah

      Delete
    17. MENTERI PH MACAM TOKONG PANDAI KENCING JEE MODAL SALAHKAN JIBENG TU AJEE DIA PANDAI


      1. Kerajaan Negeri Kelantan telah menyatakan dengan jelas tunggakan yang masih belum dilunaskan oleh Kerajaan Persekutuan adalah sebanyak RM275 juta.

      2. Daripada jumlah ini, sejumlah RM113 juta ialah premium tanah Institut Pendidikan Guru di Pengkalan Chepa, RM144 juta pula ialah premium tanah FELDA, manakala baki RM18 juta ialah hasil tanah Kerajaan Persekutuan.

      3. Jumlah tunggakan belum dibayar oleh Kerajaan Persekutuan ini tidak termasuk jumlah tunggakan royalti petroleum yang berhak dinikmati oleh rakyat Kelantan.

      4. Isu pengeluaran minyak di negeri Kelantan kekal relevan kerana ia berada di kedudukan Joint Development Area (JDA). Sekiranya dijumlahkan secara keseluruhan tunggakan royalti minyak Kelantan, ia boleh mencecah puluhan bilion ringgit.

      5. Jumlah pinjaman Kerajaan Negeri Kelantan kepada Kerajaan Persekutuan yang masih belum diselesaikan ialah RM1.42 bilion, manakala jumlah wang pendahuluan yang belum dibayar pula ialah RM364 juta.

      6. Hal ini bermakna, Kerajaan Negeri Kelantan masih mempunyai hak yang lebih besar untuk diminta kepada Kerajaan Persekutuan. Tapi, mengapa Menteri Kewangan dilihat lebih angkuh?

      7. PAS berharap agar Kerajaan Persekutuan mengangkat semangat federalisme, saling hormat menghormati, bantu membantu dalam kalangan negeri-negeri tanpa bersikap prejudis.

      8. Negara Malaysia perlu dibangunkan bersama dengan mengutamakan kemaslahatan untuk rakyat. Jauhkan politiking kerana ia akan merencatkan pembangunan, integriti dan ketelusan.

      Islam Memimpin

      Delete
    18. PH TAK HORMAT PERLEMBAGAAN MALAYSIA


      Pihak berkuasa diminta menyiasat dan mengambil tindakan tegas terhadap mana-mana pihak yang bertanggungjawab menyebar kitab Bible di sebuah sekolah di Bukit Mertajam, Pulau Pinang baru-baru ini.

      Presiden Pertubuhan Muafakat Sejahtera Masyarakat Malaysia (Muafakat), Ismail Mina Ahmad, bukan setakat menyiasat, tangkapan dan pendakwaan ke atas mereka yang terlibat mesti dilakukan supaya perkara yang sama tidak berulang.

      Ismail Mina berkata, tindakan mereka bukan perkara kecil kerana mereka sebenarnya melanggar perlembagaan.

      "Apa yang dilakukan merupakan satu provokasi yang melanggar perlembagaan dan siri provokasi kepada orang Islam hari ini sudah di tahap melampau," katanya.

      Menurut beliau, tindakan mengedar Bible itu adalah satu bentuk agenda terancang kerana mereka cuba mendekati anak-anak di bangku persekolahan.

      "Kita lega sungguhpun terlalu marah dengan tindakan mereka namun masyarakat Islam masih dapat mengawal dan menahan kemarahan mereka sehingga tidak terjelma dalam bentuk fizikal.

      Tapi kita minta pihak berkuasa Pulau Pinang termasuk pihak berkuasa agama, polis, dan mana-mana pihak supaya beri nasihat kepada mereka.

      Satu arahan rasmi juga perlu dikeluarkan oleh bagi mengingatkan semua pihak supaya tidak mencetus sebarang bentuk provokasi yang menggugat agama Islam atau agama lain,"katanya.

      Sementara itu beliau meminta menteri bertanggungjawab memainkan peranan sepatutnya dan bertindak mengikut peraturan dan lunas undang-undang.

      Beliau mengulas kenyataan Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Mujahid Yusof Rawa hari ini bahawa menteri itu mempunyai maklumat penyebaran kitab itu turut melibatkan kaum Melayu.

      Tambahnya kenyataan bahawa gereja berhampiran tidak terlibat dalam gerakan mengedar kitab bible itu sekadar menafikan agenda terancang mereka.

      "Tindakan tegas perlu diatur, bukan sekadar rundingan di meja bulat. Isu berkaitan agama wajib diambil tindakan serius sebelum mengundang perkara lain yang lebih besar menjejaskan agama Islam,"katanya.



      : Mujahid kata tak apa NGO yang edar bukan geraja... bangang betul

      Delete
    19. PH KORUP


      Hisbah Centre for Reform menggesa kerajaan menyiasat timbalan perdana menteri kerana melanggar etika kewangan negara ketika berkunjung ke Sarawak.

      Pengerusi badan bukan kerajaan (NGO) merujuk tindakan Datuk Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail membuat pengumuman dana di kawasan yang ada kaitan dengan calon pemilihan PKR.

      "Menggunakan dana negara sebagai satu bentuk umpan menarik sokongan politik terhadap seseorang calon atau kumpulan calon didalam sesebuah parti adalah satu kesalahan serius dan salahguna kuasa," kata Datuk Mohamed Ezam Mohd Noor di Facebook hari ini.

      "Kami sekali lagi merakamkan rasa amat kesal di atas pelanggaran etika kewangan ini yang dilakukan sendiri pimpinan tertinggi sebuah kerajaan yang komited melakukan perubahan dan reformasi".

      Turut mengecam, pemimpin PKR Latheefa Koya yang mempersoal lawatan Wan Azizah dibuat menjelang pemilihan parti Sabtu ini, selain didakwa menggunakan kedudukan dan aset kerajaan.

      Ahli parlimen Pandan didakwa menggunakan jentera kerajaan atas kapasiti sebagai timbalan perdana menteri serta menteri pembangunan wanita, keluarga dan masyarakat untuk lawatan itu.

      Wan Azizah semalam hadir di sebuah daerah di Sarawak bersama seorang calon yang disiasat Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) atas dakwaan politik wang.

      Dalam lawatan tersebut, presiden PKR mengumumkan peruntukan RM100,000 untuk kawasan yang ada kaitan dengan calon itu, disebut-sebut sebagai penyokong kem Rafizi Ramli.


      : PH buat sahaja, rakyat sokong, semua dah hancing

      Delete
    20. ICERD, belanjawan & kuasa negara
      ABDUL MUEIN ABADI 8 NOVEMBER 2018
      FacebookTwitterWhatsAppEmailMore
      Abdul Muein Abadi
      Abdul Muein Abadi
      A-A+ (Ubah saiz teks)
      Kita di Malaysia kini dihadapkan dengan dua isu besar yang mengimpak secara langsung ke atas kuasa negara kita. Malah boleh dikatakan kedua-dua isu ini cukup signifikan hinggakan sesete­ngah pihak meletakkannya sebaris dengan peristiwa penentangan orang Melayu ke atas Malayan Union dan juga krisis Kewangan Asia 1998.

      Pertama ialah cadangan Kerajaan Malaysia untuk meratifikasi Konvensyen Antarabangsa Mengenai Penghapusan Segala Bentuk Diskriminasi Kaum atau International Convention on the Elimination of All Forms of Discrimination (ICERD) 1969.


      Isu yang kedua pula ialah pembentangan Belanjawan 2019 yang pertama oleh kerajaan Pakatan Harapan selepas mengambil alih teraju pemerintahan negara daripada Barisan Nasional (BN).


      Lalu bagaimana harus kita menanggapi isu ICERD dan Belanjawan 2019 hari ini? Di sebalik pelbagai pandangan yang telah diutarakan oleh pelbagai pakar tanah air – daripada bekas Ketua Hakim Negara dari perspektif perundangan ke atas isu ICERD hinggalah ke pakar ekonomi dan agensi antarabangsa yang mengulas Belanjawan 2019 dari perspektif makroekonomi – impak kedua-dua isu ini ke atas kuasa negara juga wajib diberi perhatian khusus.

      Apakah aspek-aspek penting yang membentuk ‘kuasa’ bagi sesebuah ‘negara’? Terdapat empat komponen yang diajukan oleh Fareed Zakaria dalam karya beliau From Wealth to Power terbitan Princeton University Press yang membentuk ‘kuasa negara’.

      Keempat-empat komponen dari perspektif State-centered Realism yang diajukan Fareed ialah autonomi negara (state autonomy), skop tanggungjawab negara (state scope), keupayaan negara mengekstrak sumber (state’s ability to extract wealth), dan kesepaduan negara (state cohesion).

      Kuasa negara yang kuat dicirikan oleh negara yang berautonomi tinggi, skop tanggungjawab yang luas, mampu mengekstrak sumber dalam skala besar, dan bersepadu. Kuasa negara yang lemah pula dicirikan oleh autonomi yang rendah, skop tanggungjawab yang sempit, kurang mampu mengekstrak sumber, dan tidak bersepadu.

      Belanjawan 2019 menyaksikan kerajaan Pakatan Harapan mengemukakan belanjawan yang terbesar dalam sejarah negara dengan peruntukan sebanyak RM314 bilion.

      Terdapat 10 pengumuman yang memberi impak negatif dan positif ke atas kuasa negara dalam belanjawan 2019 ini. Lima pengumuman yang mengundang kesan negatif ialah ‘pengunduran kerajaan daripada pasaran’, ‘pengurangan pegangan kerajaan dalam aset bukan strategik’, model baharu kerjasama Awam-Swasta (PPP), ‘penjualan tanah milik kerajaan secara berjadual dan terancang’, dan juga ‘Bon Samurai’ Jepun.

      Kesemua lima pengumuman ini mengundang pengurangan kuasa negara dalam aspek autonomi negara, skop tanggungjawab negara dan juga keupayaan negara meng­ekstrak sumber.

      Namun demikian, ia diimbangi dengan lima pengumuman yang memberi impak positif ke atas kuasa negara iaitu peruntukan sebesar RM60.2 bilion kepada pendidikan, ‘Agenda Pemerkasaan Bumiputera’, Pelan Tindakan Dasar Industri 4.0 (seperti dana berimpak tinggi MITI dan Hab Aeroangkasa Khazanah), pengenalan cukai baharu dan juga strategi pemerkasaan eksport, IKS, pelancongan, pertanian dan R&D bagi menghadapi Perang Perdagangan Amerika-China.

      Delete
    21. Jika isu Belanjawan melibatkan aspek material dalam kuasa negara, isu ICERD pula adalah melibatkan aspek ideologi politik dalam kuasa negara.

      Menteri di Jabatan Perdana Menteri, P. Waytha Moorthy telah menegaskan bahawa kerajaan Pakatan akan berusaha untuk meratifikasi ICERD seawal suku pertama 2019. Langkah meratifikasi ICERD ini bakal mengimpak tiga dimensi kuasa negara secara negatif iaitu autonomi negara, skop tanggungjawab negara dan kesepaduan negara.

      Dari segi autonomi negara, kita akan terbelenggu dalam pembuatan keputusan yang melibatkan dasar-dasar bersifat affirmative action seperti peruntukan khusus untuk orang Melayu dan Bumiputera.

      Autonomi kita akan terhakis dek dipantau rapat oleh badan asing serta pendukung mereka dalam negara ini. Dari segi skop tanggungjawab negara pula, campur tangan kerajaan dalam ekonomi bagi menegakkan acuan sendiri akan semakin agresif dicabar dan dituntut untuk dikendurkan.

      Demikian juga impak negatif ICERD ke atas kesepaduan negara di mana kestabilan politik yang kita capai selama ini bakal dirungkai akibat membuka ‘kotak Pandora’ yang tidak perlu.

      Ingatlah. Kemakmuran ekonomi akan merudum bila mana kestabilan politik digugat.

      * Penulis ialah Pensyarah Program Sains Politik, Universiti Kebangsaan Malaysia

      Delete
    22. MINTA SIDEQ SIGARAGA SELESAIKAN


      'Kami dah tak tahan!'
      MOHAMAD NORZAHARUDDIN KASIMON 8 NOVEMBER 2018
      FacebookTwitterWhatsAppEmailMore277
      'Kami dah tak tahan!'
      Keadaan pokok kelapa berhampiran rumah penduduk yang dimusnahkan gajah.
      A-A+ (Ubah saiz teks)
      KLUANG - Tindakan kira-kira 30 pemilik kebun kelapa sawit di Kampung Sri Lukut, di sini, memasang pagar elektrik bagi melindungi tanaman masing-masing, baru-baru ini, bagi mengelakkan serangan gajah akhirnya membuahkan hasil.

      Namun, fenomena baharu serangan gajah liar terhadap kawasan perkampungan tersebut kini telah berubah apabila gajah tersebut menyasarkan tanaman penduduk berhampiran kawasan perumahan walaupun terletak berhampiran jalan utama dari Kluang ke Mersing.

      ADVERTISING


      Penduduk kampung, Sanib Hashim, 55, berkata, kadar kekerapan serangan haiwan yang diberikan jolokan sebagai ‘Orang Kuat’ itu juga semakin meningkat dengan jumlah yang lebih banyak.

      Menurutnya, keadaan ini berlaku antara dua hingga tiga kali seminggu sehingga tiada lagi tanaman berumbut atau lembut boleh ditanam kerana ia akan menjadi tarikan kepada gajah liar untuk datang walaupun di dalam pagar rumah.


      “Ini sangat membimbangkan apatah lagi serangan dilakukan ketika penduduk kampung sedang nyenyak tidur dan hanya mengetahui tanaman mereka dimusnahkan oleh gajah setelah melihat kerosakan pada keesokan pagi.

      “Apa yang dibimbangkan adalah ia melibatkan keselamatan nyawa penduduk kampung ini dan tindakan segera perlu diambil kerana kami tidak mahu hidup dalam ketakutan,” katanya kepada Sinar Harian.

      Sanib berkata, penduduk kampung tersebut dan Kampung Sungai Temigol yang terletak berhampiran kini tidak berani lagi untuk menanam tanaman seperti pisang, kelapa, tebu kerana tanaman tersebut sering dimusnahkan oleh gajah.

      “Pada pandangan saya, selagi pagar elektrik serta parit gajah yang di pasang antara kampung ini dan hutan simpan berdekatan tidak dibaik pulih dan dinaik taraf serangan gajah liar ini tidak akan ada penghujungnya.

      “Namun yang paling penting adalah cadangan untuk membina kawasan santuari gajah di Kota Tinggi perlu disegerakan kerana ini merupakan satu-satunya cara terbaik menghalang serangan gajah liar ke kawasan kebun dan penempatan penduduk kampung,” katanya.

      Delete
    23. KAFIR TAK TAHU CEMAR CUCI


      Dipaksa minum air kencing, makan lipas
      8 NOVEMBER 2018
      Dipaksa minum air kencing, makan lipas
      Rakaman video tersebut menunjukkan kakitangan terbabit dipaksa minum cecair berwarna kuning di dalam cawan plastik.
      BEIJING - CHINA. Tiga pengurus di sebuah syarikat ubah suai kediaman di bandar Guizhou, China dihukum penjara lima dan 10 hari selepas memaksa dua staf yang gagal mencapai sasaran jualan meminum air kencing dan memakan lipas.

      Pihak berkuasa mengambil tindakan segera selepas rakaman video yang tersebar di laman media sosial, Weibo menunjukkan pekerja terbabit disebat dengan tali pinggang dan dipaksa minum air kencing.


      Menerusi video tersebut, seorang pengurus lelaki dilihat berdiri di tengah bulatan sambil memegang tali pinggang manakala pekerja yang 'dihukum' itu meminum cecair berwarna kuning dalam cawan plastik sambil menutup hidung mereka.

      Media tempatan turut melaporkan bentuk 'hukuman' lain yang dikenakan ke atas kakitangan yang mempunyai prestasi lemah termasuk meminum air tandas atau cuka serta kepala mereka dibotakkan.


      Syarikat itu bagaimanapun dilaporkan gagal membayar gaji pekerja mereka sejak dua bulan lalu dan tiada staf yang berani bersuara kerana bimbang tidak mendapat bayaran tersebut jika mereka berhenti kerja.

      Ia adalah kes terbaharu yang digunakan majikan di China untuk menghukum kakitangan mereka.

      Sebelum ini, beberapa pekerja di sebuah firma saling menampar muka antara satu sama lain kononnya untuk meningkatkan motivasi selain kakitangan dipaksa merangkak di jalan raya atau mencium tong sampah sebagai hukuman atau ketika menyertai kem bina semangat. - BBC

      Delete
    24. BETUL KE KETUANAN MELAYU


      Kor Ming, isteri dahului 'carta' pendapatan tertinggi
      WARTAWAN SINAR HARIAN 7 NOVEMBER 2018
      FacebookTwitterWhatsAppEmailMore2.5K
      Nga Kor Ming
      Nga Kor Ming
      A-A+ (Ubah saiz teks)
      KUALA LUMPUR - Timbalan Speaker Dewan Rakyat, Nga Kor Ming dan isterinya,

      Wong Seow Ching kini menduduki tangga pertama pendapatan tertinggi iaitu sebanyak RM101,160.

      ADVERTISING


      Jumlah itu dicatatkan portal mydeclaration.sprm.gov.my menunjukkan

      pasangan itu mengatasi kedudukan nombor satu sebelum ini oleh Menteri Kewangan, Lim Guan Eng yang mengisytiharkan pendapatan bersama isterinya, Betty Chew sebelum ini sebanyak RM86,464.92.


      Menurut laman tersebut seperti dilaporkan Malaysiakini, setakat ini, sebanyak 112 ahli Parlimen yang sudah mengisytiharkan pendapatan mereka.

      Di tangga ketiga dipegang Pengerusi PKR Sabah, Datuk Christina Liew yang juga adalah timbalan ketua menteri dengan jumlah pendapatan RM84,422.50.

      Berikut antara ahli Parlimen yang mengisytiharkan pendapatan mereka kepada SPRM.

      • Baru Bian dan isteri - RM 83,736.48

      • Datuk Seri Saifuddin Nasution Ismail dan isteri - RM 77,629.68

      • Tun Dr Mahathir Mohamad dan isteri - RM 75861.57

      • Chow Kon Yeow dan isteri - RM 73,576.15

      • Tan Sri Muhyiddin Yassin dan isteri - RM 72,276.37

      • Datuk Seri Mohamed Azmin Ali dan isteri - RM 69186.48

      • Teresa Kok - RM68,142.66

      Delete
    25. KENA RAJIN DEMO SEBAB SEMUA MENTERI PH PEKAK BADAK


      Parlimen cuti, demo teksi tukar lokasi
      NINA FARZUIN MD SHAROM 7 NOVEMBER 2018
      FacebookTwitterWhatsAppEmailMore902
      Shamsubahrin
      Shamsubahrin
      A-A+ (Ubah saiz teks)
      SHAH ALAM - Perhimpunan aman pemandu teksi yang dianjurkan esok bertukar lokasi dari bangunan Parlimen ke Kementerian Pengangkutan, Putrajaya.

      Pengarah Big Blue Taxi Facilities, Datuk Shamsubahrin Ismail berkata, keputusan itu dibuat berikutan sidang Dewan Rakyat di bangunan Parlimen bercuti selama seminggu sempena Deepavali.


      “Semua persiapan dan perancangan berjalan dengan lancar cuma kita terpaksa bertukar lokasi kerana kami baru dapat tahu bahawa sidang Dewan Rakyat bercuti selama seminggu.

      “Jadi perhimpunan ini akan bermula seawal 9.00 pagi di Kementerian Pengangkutan, Putrajaya dan kita jangka lebih 3,000 pemandu teksi akan turut serta,” katanya kepada Sinar Harian, hari ini.


      [ARTIKEL BERKAITAN: Pemandu teksi akan berhimpun di Parlimen Khamis ini?]

      [ARTIKEL BERKAITAN: Pemandu teksi, jangan ugut saya: Anthony Loke]

      Pada masa sama, beliau berkata, pihaknya telah menyerahkan surat kepada kementerian tersebut mengenai hasrat untuk bertemu Menteri Pengangkutan, Anthony Loke Siew Fook Isnin lalu, namun sehingga hari ini masih belum ada sebarang respons yang diterima.

      “Mereka tidak boleh cakap kita hantar surat itu lambat sebab isu yang diketengahkan telah bertahun.

      “Hasrat kita mahu berjumpa menteri pun sudah bertahun sejak daripada kerajaan BN lagi,” katanya.

      Pada masa sama, beliau turut memberi jaminan bahawa himpunan tersebut akan berjalan dengan aman dan profesional.

      “Tujuan utama kita hanyalah mahu bertemu menteri atau timbalannya untuk bincang isu berbangkit bukannya kita datang bawa senjata.

      “Walaupun kami datang beramai-ramai, tapi yang akan berjumpa pihak mereka hanyalah saya dan pembantu sahaja,” katanya.

      Delete
    26. Bukti Amanah tiada tarikan: Razman
      KHAIRIL ANWAR MOHD AMIN 7 NOVEMBER 2018
      FacebookTwitterWhatsAppEmailMore725
      Razman Zakaria
      Razman Zakaria
      A-A+ (Ubah saiz teks)
      BAGAN SERAI - Kenyataan Naib Presiden Amanah, Datuk Mahfuz Omar mengaitkan kejayaan parti itu turut mengambil kira jumlah ahli Pas ditarik menyertai mereka adalah bukti parti itu tidak berupaya menarik perhatian masyarakat umum.

      Pesuruhjaya Pas Perak, Razman Zakaria berkata, kenyataan itu juga menunjukkan Amanah kini terdesak untuk menambah keahlian dengan terlalu bergantung kepada penyertaan mana-mana ahli Pas.


      Menurutnya, tindakan itu sebenarnya tiada kesan langsung kepada Pas kerana mana-mana ahli Pas yang ditarbiyah pastinya tidak akan menyertai Amanah.

      "Pas merupakan parti yang mempunyai prinsip dan hala tuju jelas untuk memperjuangkan Islam berlandaskan al-Quran dan hadis dan atas faktor itu, keyakinan ahli terhadap parti tidak pernah berganjak.


      "Berbeza dengan parti Amanah yang dilihat tiada hala tuju, saya minta Mahfuz supaya jaga parti sendiri dan tidak sibuk hal parti orang lain," katanya kepada media di sini hari ini.

      Sebelum ini, Mahfuz dalam kenyataannya menegaskan kejayaan Amanah perlu dilihat bukan sahaja berdasarkan penambahan ahli baharu golongan muda, sebaliknya jumlah ahli Pas berjaya ditarik menyertai parti itu.

      Menurutnya, keadaan itu juga menunjukkan walaupun sudah lama meninggalkan Pas, namun pemimpin Amanah di semua peringkat tidak pernah melupakan rakan-rakan yang masih bersama parti berkenaan.

      Mahfuz turut mendakwa sebahagian besar ahli Pas berusia 50 tahun ke atas tidak boleh menerima pendekatan kerjasama dengan Umno, yang juga musuh tradisi dengan terdapat segelintir berani isytihar menyokong Amanah secara terbuka, manakala selebihnya menyatakan sokongan secara senyap.

      Delete
    27. Ahli Perkasa buat laporan polis
      MOHAMAD HAFIZI MOHD SAID 7 NOVEMBER 2018
      FacebookTwitterWhatsAppEmailMore355
      Ahli Perkasa buat laporan polis
      Ahli Perkasa yang hadir membuat laporan polis di Seri Iskandar.
      A-A+ (Ubah saiz teks)
      SERI ISKANDAR - Lebih 40 ahli Pertubuhan Pribumi Perkasa Malaysia (Perkasa) melakukan laporan polis terhadap dua individu yang didakwa menghina institusi beraja.

      Ketua Penerangan Perkasa Perak, Mohd Safian Sauri Pandak Abd Samad berkata, laporan berkenaan dibuat terhadap Koon Yew Yin yang didakwa mempertikaikan kredibiliti dan Integriti Sultan Perak, Sultan Nazrin Muizzuddin Shah dan Datuk A Kadir Jasin yang menyerang Yang Dipertuan Agong di blog miliknya.


      "Tindakan kedua-dua individu ini mendatangkan kemarahan bukan sahaja di kalangan ahli Perkasa malah juga orang Melayu di negara ini yang mengangkat tinggi kedaulatan raja-raja.

      "Apa yang dilakukan oleh mereka bukan hanya menyinggung perasaan tetapi menikam hati orang Melayu kerana mencabar raja-raja Melayu yang termaktub di dalam perlembagaan," katanya kepada pemberita selepas membuat laporan polis di Balai Polis Seri Iskandar, Parit, hari ini.


      Menurut Safian Sauri, kesemua ahli Perkasa yang hadir membuat laporan polis datang dari Parit, Pasir Salak, Teluk Intan dan Bagan Datuk bagi bersama-sama menyokong agar tindakan diambil terhadap dua individu terbabit.

      Safian Sauri turut memberi amaran bahawa Perkasa akan menjadi pertubuhan bukan kerajaan (NGO) yang bergerak lebih aktif tahun hadapan dalam mepertahankan kedaulatan raja-raja serta hak orang Melayu.

      "Ramai orang Melayu yang melihat, belum bangkit dan mereka akan bangkit apabila kamu memperkotak-katikkan kedaulatan raja-raja kerana mereka ini tidak taksub dengan mana-mana ahli politik," katanya.

      Pada masa sama, Sufian Suari turut mengingatkan orang Melayu agar tidak terlalu taksub dengan parti politik masing-masing terutamanya melibatkan kedaulatan raja-raja serta hak istimewa orang Melayu.

      Delete
    28. 'Rizab antarabangsa turun, Guan Eng perlu ambil perhatian'
      WARTAWAN SINAR HARIAN 7 NOVEMBER 2018
      FacebookTwitterWhatsAppEmailMore3K
      'Rizab antarabangsa turun, Guan Eng perlu ambil perhatian'
      A-A+ (Ubah saiz teks)
      SHAH ALAM - Bekas Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak mengingatkan Menteri Kewangan, Lim Guan Eng supaya berwaspada dengan trend menurun rizab antarabangsa negara seperti diumumkan oleh Bank Negara Malaysia (BNM).

      Beliau berkata, rizab antarabangsa negara jatuh kepada AS$101.7 bilion selepas PRU14 dan mengalami trend menurun akibat pengaliran keluar berterusan dana pelabur asing dari negara.

      ADVERTISING



      Najib yang juga bekas Menteri Kewangan memaklumkan, rizab negara sudah jatuh AS$8.3 bilion (RM35 bilion) sejak pertengahan bulan April.

      "Guan Eng perlu ambil perhatian, BNM baru saja mengumumkan bahawa paras rizab ini memadai untuk membiayai 7.5 bulan import tertangguh dan 0.9 kali hutang luar negeri jangka pendek.


      "Kebimbangan saya ialah angka 0.9 kali hutang asing jangka pendek ini," katanya.

      Ahli Parlimen Pekan itu juga berkata, sebelum PRU14, beliau tidak pernah melihat angka seperti itu, iaitu di bawah paras 1.0 kali dan biasanya ia ialah 1.1 kali dan ke atas.

      "Paras 0.9 kali iaitu di bawah 1.0 kali bermaksud rizab kita tidak cukup untuk membayar semua hutang asing jangka pendek bila dituntut dan merupakan satu risiko baru untuk negara," ujarnya.

      Delete
    29. Veteran Umno pertahan hak Najib untuk bersuara
      Haspaizi Mohd Zain | Diterbitkan 7 Nov 2018, 4:02 petang |

      A+ A-
      Veteran Umno menyifatkan bekas perdana menteri Datuk Seri Najib Razak perlu bersuara untuk memberi penjelasan kepada rakyat apatah lagi membabitkan kes-kes mahkamah yang dihadapinya.

      Setiausaha Agung Veteran Umno Datuk Mustapha Yaakub berkata Najib sebagai ahli Umno, ketua bahagian dan anggota parlimen Pekan mempunyai hak untuk bersuara tanpa perlu dinafikan mana-mana pihak.

      "Beliau (Najib) adalah subjek yang menjadi kes sehingga Umno kalah dalam pilihan raya umum ke-14 (PRU14), sebab itu Najib merasakan beliau bertanggungjawab untuk memperjelaskan, apatah lagi pendakwaan yang dihadapinya dengan dokumen tidak lengkap.

      "Oleh itu Veteran Umno berpandangan beliau boleh berbuat demikian dan perlu berbuat demikian, hanya beliau yang mengetahui apa dihadapinya kini.

      "Orang lain saya kira tidak mampu untuk menjelaskan seperti mana beliau," katanya ketika dihubungi Malaysiakini.


      Sebelum ini, beberapa pemimpin Umno bagaikan kurang senang dengan tindakan Najib yang semakin aktif menjawab isu semasa termasuk beberapa pertuduhan yang dihadapinya di media sosial.

      Antara pemimpin Umno yang lantang mengkritik Najib termasuk bekas ketua Pemuda Khairy Jamaluddin dan bekas anggota Majlis Tertinggi Datuk Seri Mohamed Nazri Abdul Aziz.

      Mustapha berkata, isu-isu membabitkan Najib seperti hanya boleh dijelaskan oleh bekas presiden Umno itu kerana beliau lebih memahaminya.

      "Najib berhak bersuara, kerana beliau bercakap mengenai isu yang dihadapinya," jelasnya.

      Delete
    30. PH = BN & PH KERJA PECAHKAN REKOD BURUK DUNIA. BN PECAHKAN REKOD DENGAN MEMBERIKAN KEWARGANEGARAAN PERCUMA KEPADA SEMUA WARGA NEGARA ASING MENYEBABKAN MEREKA MENGUASAI EKONOMI NEGARA KERANA TIDAK HIRAU HALAL DAN HARAM. PH PECAH REKOD DENGAN MEMBERI ORANG TUA BANGKA JADI PM DAN WAITING PM. SELEPAS EKONOMI TERLEPAS DARI TANGAN MELAYU BERI PULA KUASA POLITIK KEPADA BANGSA ASING = BANGSA ASING BUKAN NAK BERSYUKUR DAN BERTERIMA KASIH. MEREKA HIDUP SENANG DAN MEWAH DI BUMI MELAYU SEHINGGA BANGSA MELAYU SENDIRI MEREMPAT. BANGSA ASING TIDAK AKAN MENIKMATI APA YANG MEREKA DAPAT PADA HARI INI JIKA MEREKA HIDUP DI TANAH BESAR CHINA DAN INDIA = KINI BANGSA ASING HENDAK RAMPAS SEGALANYA DARI TANGAN MELAYU DENGAN BANTUAN MELAYU BANGSAT DAN PEMBELOT = CROOKED PM BANGKITKAN LAGI PASAL SUBSIDI, SAJA NAK KENCING RAKYAT MALAYSIA, TAK PAYAHLAH ZAMAN SEKARANG SATU DUNIA DAH TAHU. KRONI SAMPAI HABIS KAUT SAMPAI HARTA NEGARA TINGGAL KUAH JEE. NAK BAGI KEPADA RAKYATPUN BERKIRA. YANG JADI BILLIONAIRE TU YANG DAPAT SUBSIDI LAH TU KALAU TIDAK MANA BOLEH JADI KAYA RAYA MACAM TU, BAGI LESEN, PERMIT, TANAH, MONOPOLI SATU-SATU BISNES, DAH TU KATA MELAYU MALAS, SEBENAR MAHA KENCING NI NAK BUAT PROJEK LAIN BUANG DUIT, JAMBATAN BENGKOK LAH, 3RD NATIONAL CAR LAH, SAJALAH NAK HAPPY GO LUCKY GUNA DUIT RAKYAT, NANTI DIA YANG DAPAT NAMA, PAYAH BETUL MELAYU JADI YAHUDI NIE, MENJAJAH BANGSA SENDIRI = P. PANDIR TAK SEDAR DAH TUA NAK MAMPUS SIBUK JADI BARUA DAP NAK BUANG MELAYU&ISLAM&RAJA. TAK TAKUT MUNGKAR NAKIR TUNGGU NAK BELASAH DALAM KUBUR = NAK TAHU MACAM MANA BODOH PH, TENGOKLAH PERANGAI SIGARAGA BUDAK MENTAH BERHINGUS CAKAP MEREPEK-REPEK TAK SEDAR JADI KALDAI DAP = SIAPA TUAN? SIAPA KULI? BANGSA MANA KUASAI EKONOMI DAN POLITIK NEGARA? BANGSA MANA BERSUSAH-PAYAH MENJAGA PERBATASAN DAN PERAIRAN NEGARA?BANGSA MANA MENGAWAL KEAMANAN BANDAR DAN KAMPUNG? KUIL, TOKONG BERSERAKAN MERATA TEMPAT, APA LAGI YANG BANGSA ASING MAHU? BANGSA MANA PALING RAMAI MISKIN? NEGERI MAJORITI BANGSA MANA YANG PALING TERABAI?= KAMI SOKONG NAJIB JATUH TAPI KAMI MENENTANG SEKERAS-KERASNYA USAHA JEJASKAN BANGSA DAN AGAMA KAMI DAN TANAH TUMPAH DARAH KAMI = KEADAAN TERDESAK BEGINI MEMAKSA PAS DAN UMNO MEMBULATKAN GAGASAN POLITIK SATU LAWAN SATU DI PRU=15 = TOK PAU TAK PAYAH BERLAGAK ALIM LEBAI DAH TENTU LOMPAT PARTI HUKUMNYA HARAM, MAHA DAYUS PLAK SYIK TAPIS DAH TU BOLOS = KEMENTERIAN BARU HAL EHWAL LGBT DI BAWAH MENTERI DATO` SERI MuJAHAT = MP2 UMNO DOK BERLAGAK BERINTEGRITI PATUT DIAM JE LAH JIBENG TU SAMPAI MAHKAMAH PUTUSKAN, KORANG JUGAK DULU BERMATIAN DOK SOKONG DIA SEBELUM PRU-14, DAH JADI MACAM PH GUILTY UNTIL PROVEN INNOCENCE , POODAH = MANA ADA HUTANG BAGUS BODOH, BON SAMURAI TU HUTANG BUNUH DIRI NAMA NYERR =

      Delete
    31. Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.
      Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.
      Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.

      Delete
  2. Fuuuh..macam tak caya pulak pendedahan ni..tapi memang ada logiknya pulak lah beb !!!

    Agak2nya lah...arahan sapa tu haah ???

    Ani Arope Dedah Rancangan ‘Black Out’ 1992 Untuk Wujudkan IPP

    Bekas Pengerusi Eksekutif Tenaga Nasional Bhd (TNB), Tan Sri Ani Arope, mendedahkan perancangan ‘Black Out’ seluruh negara pada tahun 1992 yang bertujuan mewujudkan Penjana Tenaga Bebas (IPP) di negara ini.

    Perkara itu dinyatakan dalam buku beliau ‘Memoir Tan Sri Ani Arope’ setebal 143 surat yang menceritakan permulaan IPP, di mana Unit Perancang Ekonomi (EPU) yang dikuasai Dr Mahathir Mohamad ketika itu memaksa TNB menyerahkan tanah di Paka, Terengganu dan Pasir Gudang, Johor kepada pihak ketiga bagi pembinaan loji janakuasa.

    “TNB mempunyai rancangan untuk menghasilkan lebih banyak tenaga dengan membina loji di Pasir Gudang dan Paka. Pembiayaannya tidak ada masalah dan kredit kami adalah sangat tinggi. Kami mempunyai tanah dan bersedia untuk membina loji.

    “Tetapi kami diberitahu oleh EPU bahawa ia mempunyai rancangan sendiri. Kami diberi amaran oleh EPU bahawa jika loji itu, yang mengambil masa dua bulan untuk disiapkan tidak dibina, Malaysia akan mengalami satu lagi ‘black out’,” katanya dalam temuramah oleh Starbiz baru-baru ini mengenai apa yang berlaku pada tahun 1992.


    Katanya, TNB pada masa itu memiliki 250 jurutera dan adalah mustahil mengatakan kejadian black out disebabkan perancangan lemah syarikat tanaga berkenaan.

    Menurut Ani, selepas peristiwa itu, TNB menghasilkan elektrik pada 8 sen seunit (kwh) dan membekalkannya pada 17 sen seunit.

    Namun, IPP menghasilkan elektrik pada 23 sen seunit yang menyebabkan TNB perlu mengenakan caj dengan kadar tidak kurang daripada 30 sen seunit.

    Katanya, tiada rundingan dilakukan dan perjanjian itu menyebabkan 20 juta pengguna pada tahun-tahun tersebut tiada pilihan dan terpaksa membayar kenaikan tarif elektrik.

    “Selepas itu, pasukan saya kecewa. EPU hanya memberikan kami terma dan meminta kami bersetuju. Saya kata tidak mungkin,” katanya yang terpaksa meletak jawatan sejurus selepas kejadian itu.

    Beliau berpendapat perjanjian itu adalah salah dari segi moral dan berat sebelah.

    Berdasarkan laporan tahunan Petronas pada 2008, IPP mendapat subsidi gas berjumlah RM8.1 billion, manakala TNB pula memperoleh sebanyak RM5.7 billion.

    Subsidi itu menyebabkan kontroversi kerana lebih 40% daripada lebihan kapasiti yang dijana setiap tahun adalah sia-sia kerana Malaysia tidak memiliki teknologi menyimpan bekalan.


    “Dengan fasal ambil-atau-bayar dan dengan 40 peratus rizab berlebihan yang kita ada hari ini, seseorang hanya perlu menghasilkan setengah keupayaan seseorang dan dibayar 80 peratus daripada kapasiti yang dipersetujui. Syabas EPU – Unit merampas Ekonomi,” tambah Ani Arope dalam statusnya di Facebook.

    PPA menyebabkan saham TNB jatuh menjunam daripada 20 sen pada tahun 1993 berkurangan kepada 10 sen pada tahun 1994. TNB terpaksa menaikkan tarif elektrik untuk mengekalkan keuntungan syarikat.

    Syarikat pengeluar tenaga yang telah mendapat kadar keuntungan sehingga berbillion ringgit adalah Genting Sanyen Power Sdn. Bhd, Powertek Berhad, Segari Energy Ventures Sdn. Bhd SEV 2nd, YTL Power Generation Sdn. Bhd, ARL Tenaga Sdn. Bhd, TNB Janamanjung Sdn. Bhd, Teknologi Tenaga Perlis Konsortium Sdn. Bhd, Prai Power Sdn. Bhd, GB3 Sdn. Bhd dan Tanjung Bin Sdn. Bhd.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Nyah oh Nyah...

      Cukup2lah kau tonggeng-menonggeng menjual maruah, dikhuatiri besok2 Bang Non rejeck kau sebab dah bolos besar - tak ada ummphh lagi, tau....!!

      Delete
    2. Apa saja yg di songel murid tok guru brahim & pendukung najib/rosmah yg menghalalkan duit riba haram 1mdb tajaan yahudi goldman sachs bertawaf umrah/haji. Bila duit dah kena sekat, mereka pula tak putus2 bertawaf mengelilingi bangunan SPRM.

      Saya rasa 'aji no moto' Jepun lebih berintigriti dari "aji 1mdb'. Betul tak.....?

      Delete
    3. Wak Suman Tempek Bacin...haah...ini saya hempukkan kat muka Wak yang dah ganyot tu mengenai ulasan terbaru DS Najib dalam FBnya..jangan tak baca pulak tau!!!

      Mana janji 1 juta pekerjaan dan gaji RM3,000 rejim PH?

      Dulu PH selalu mengecam kerajaan BN bahawa Rakyat menderita kerana gaji terlalu rendah lalu mereka berjanji untuk wujudkan 1 juta pekerjaan baru dengan gaji RM3,000 bila menang PRU14.

      Setelah berkuasa, Menteri PH pula kata sebenarnya sebahagian besar orang Malaysia sudah gembira dengan gaji minimum RM1,100.

      Agak berapa troli penuh ini?

      Selamat malam dan selamat menyambut hari Deepavali, Encik M. Kula Segaran..

      Facebook Najib Razak

      Delete

    4. KOMEN2 KPD BERITA
      ‘Pulangkan AS$588 juta yang 1MDB bayar Goldman Sachs’ -

      Dell Daler
      SYABAS LGE
      Untuk semangat berjasa pada Negara Malaysia
      Selama ini belum ada menteri yang memaklumkan Rakyat
      Lakukan apa saja untuk membawa balik WANG RAKYAT BALIK KE MALAYSIA
      Semoga segala usaha menemui kejayaan
      DOA RAKYAT MALAYSIA BERSAMA MU

      Amar Rehan
      Setuju, buka semua osa 1mdb yg dibuat rejim pengkianat negara siarkan 1 per 1 biar semua yg masih buta tuli tu dapat melihat dan mendengar. Andai semua harta negara yg dilanun mereka dapat dibawa pulang
      semula rakyat mendapat akan nikmatnya ternasuk yg buta dan tuli. Kami berdoa agar mereka ini diberi penglihatan dan pendengaran semula setelah ditutup dek dedak dan dipekakkan oleh si arul kandang bb

      Sulai OK
      komen yang sangat jelas. saya suka pendapat anda.

      Karl Anwar
      1MDB merupakan sebuah pembodohan dan pengkhianatan seorang yang memakai "topi" Perdana Menteri dengan berkomplot dengan manusia durjana spt Jho Low.

      Terlalu besar dosa pencipta 1MDB ini kepada negara Kita.

      Delete
    5. Menteri kewangan Pakatan Harapan sekadar pakar jual aset



      Dengan menggunakan alasan hutang negara ialah RM1 trilion, kerajaan sudahpun mengumumkan bahawa bajet untuk 2019 bakal mengenakan lebih banyak cukai dan akan ada langkah menjual tanah dan aset negara.

      Tony Pua yang merupakan pembantu khas kepada Menteri Kewangan Lim Guan Eng telah menjelaskan lagi bahawa kerajaan akan jual (cairkan) aset dan saham Khazanah dan PNB untuk "membayar hutang".

      Semasa saya menjadi perdana menteri, aset Khazanah telah naik dari RM33.7 bilion dari akhir 2008 kepada RM115.7 bilion pada akhir tahun 2017 manakala aset PNB naik dari RM120 bilion kepada RM279.2 bilion.

      Bila disebut PNB iaitu pemegang ASN, ASB dan sebagainya, ramai pencarum mungkin marah apabila kerajaan mengumumkan mahu cairkan aset PNB tetapi ramai yang tidak tahu bahawa PNB juga menguruskan dana sendiri yang dipanggil "propriety funds" selain dari mengurus dana pencarum.

      Dana PNB sendiri, iaitu aset negara, telah naik dari sekitar RM12 bilion pada akhir tahun 2008 kepada RM43.9 bilion pada akhir 2017.

      Penjualan aset negara terutama aset dalam bentuk saham disenarai adalah langkah yang paling mudah untuk diambil. Hari ini umum, esok boleh jual.

      Tetapi adakah langkah ini bijak dan telah dikaji dengan betul?

      Kita patut mengimbangi kos berbanding kebaikan (cost vs benefit) sebelum membuat sesuatu keputusan.

      Bukan pandai pun

      Hutang kerajaan kebanyakannya adalah dalam bentuk bon ataupun sukuk. Kadar faedah ke atas bon-bon ini adalah sekitar 3.6 peratus setahun.

      Purata kadar pertumbuhan aset dalam Khazanah ialah 9.6 peratus setahun manakala PNB ialah 9.2 peratus setahun - jauh lebih tinggi dari kos faedah hutang.

      Saya beri contoh: pada tahun 2008, aset Khazanah ialah RM33.7 bilion. Jika kita jual keseluruhan aset Khazanah pada tahun itu, kita dapat mengurangkan hutang negara sebanyak RM33.7 bilion.

      Ia juga bermaksud kita akan mengurangkan beban faedah hutang sebanyak RM1.2 bilion setahun jika kadar riba ialah 3.6 peratus - iaitu penjimatan RM10.1 bilion untuk tempoh sembilan tahun sehingga akhir tahun 2017.

      Delete
    6. Oleh kerana pada masa itu kita tidak jual aset Khazanah, asetnya meningkat dari RM33.7 bilion kepada RM115.7 bilion pada akhir tahun 2017 - iaitu keuntungan RM82 bilion.

      Pilihan mana yang lebih bijak?

      Keuntungan RM82 billion ataupun penjimatan RM10.1 bilion?

      Adakah langkah untuk menjual aset negara hari ini seumpama menggadai masa depan negara bagi menampung langkah populis kerajaan hari ini?

      Menteri kewangan kita sebenarnya pakar jual aset. Semasa dia ketua menteri Pulau Pinang, dia banyak jual tanah, hak tanah dan saham milik kerajaan negeri untuk menunjukkan lebihan bajet (budget surplus) setiap tahun walaupun perbelanjaan tahunan kerajaan negeri naik sebanyak 3 hingga 4 ganda lebih banyak selama 10 tahun itu.

      Sekadar nak jual aset, bukan pandai pun.

      Meningkatkan ekonomi negara yang akan turut melonjakkan hasil kerajaan ialah langkah yang patut diambil.

      Saya masih tegas berpendirian bahawa hutang negara bukanlah RM1 trilion.

      Langkah populis

      Laporan dari ketiga-tiga agensi penarafan kredit antarabangsa di dunia dan Bank Dunia baru-baru ini pun tidak memberi angka hutang kita ialah RM1 trilion. BNM sendiri pun tidak meletakkan angka ini sebagai hutang negara rasmi.

      Masalah pokok ialah langkah-langkah populis seperti tempoh bebas cukai tiga bulan (tax holiday), bertukar dari GST ke SST yang menyebabkan pengelakan cukai berleluasa dan mengembalikan subsidi pukal yang nyata banyak ketirisan telah menyebabkan kerajaan kehilangan hasil sebanyak RM40 bilion.

      Akibat dari langkah-langkah ini, rakyat pula digesa untuk berkorban dan mendepani kesusahan.

      Apa yang saya risau ialah, penjualan aset-aset dan tanah negara ini bukan untuk mengurangkan hutang tetapi untuk menampung kehilangan hasil RM40 bilion ini.

      Kita sama-sama tengok bajet yang akan datang ialah bajet lebihan ataupun bajet defisit. Jika defisit maksudnya, penjualan aset dan tanah ialah untuk menampung kehilangan hasil dan bukan untuk mengurangkan hutang.

      DATUK SERI NAJIB RAZAK


      : Makin rancak Najib serangLGE....

      Delete
  3. Bani melayu pun pelik..kenapa lah cai2 Haprakan macam Wak Suman Tempek Bacin, dad, GMN beriya2 sangat menyokong ICERD ni..

    Takkan lah korang semua tak tau apa akibatnya kepada agama Islam, institusi kesultanan serta kelangsungan generasi melayu di negar tercinta ni???

    Kini sudah teranag lagi bersuluh...serta Jelas sejelasnya bahawa DAP Cuba Gunakan Tekanan Antarabangsa Untuk Laksanakan Agenda Malaysian Malaysia Melalui Retifikasi ICERD!!!

    Jom kita semua melapangkan masa untuk memahami Isu ICERDni...

    Sebagai seorang pensyarah undang2 antarabangsa yang tiada apa2 kepentingan politik peribadi, Dr.Yazid terpanggil untuk jelaskan isu ICERD ni dalam bahasa mudah...


    Baru2 ini, seorang menteri mengumumkan bahawa Malaysia akan menandatangani dan membuat ratifikasi treati ICERD dan 5 treati lain pada awal tahun depan...

    Apa Yang Di Katakan Treati (Konvensyen)

    Pertama sekali, apakah yang di maksudkan treati atau konvensyen nie...

    Treati atau konvensyen ni ialah perjanjian antarabangsa...

    Semua negara di dunia berdaulat dan tak boleh di paksa untuk mengikut telunjuk negara asing...

    Kecuali jika negara tersebut menandatangani perjanjian antarabangsa atau treati...

    Contoh mudah ialah Perjanjian Pangkor...

    Kerana ketua negara dulu tandatangani Perjanjian Pangkor, atuk nenek kita terpaksa akur menerima penjajah Barat sebagai penasihat dan mesti terima semua 'nasihat' dan arahan Barat...

    Contoh lain ialah perjanjian bekalan air dengan Singapura...

    Pasal lebih 50 tahun dulu tandatangan dan setuju nak bekalkan 1000 gelen air dekat Singapura dengan harga 3 sen...

    Kita terikat dengan treati tersebut dan jadi bahan ketawa...

    Sebagai bandingan, Hong Kong bayar China antara 4 ke 8 dollar untuk bekalan air sedangkan Malaysia terpaksa bagi kat Singapura dengan harga semurah 3 sen untuk 1000 gelen...

    Bosan dengan treati dan perjanjian zalim, bangsa Melayu bangkit menolak tawaran Malayan Union oleh penjajah kerana Malayan Union akan menghilangkan hak2 asas orang Melayu selaku tuan rumah dan Islam selaku agama rasmi orang Melayu...

    Takut dengan kebangkitan Melayu, British akur dan batalkan Malayan Union...

    Sejak merdeka, Malaysia tidak tandatangani ICERD pasal maklum isu ni panas...

    Treati ni pada teorinya menolak 'diskriminasi kaum' tapi kita melihat banyak isu provokatif pada treati2 ini...

    Contohnya, Malaysia satu2nya negara yang mendefinasikan kaum menurut agama iaitu kaum Melayu di definasikan dalam Perlembagaan Persekutuan sebagai orang Islam, berbahasa Melayu dan berbudaya Melayu...

    Malaysia unik kerana mengiktiraf Islam sebagai agama rasmi, menghalang penyebaran agama lain pada orang Islam, mengiktiraf Islam dan hak keistimewaan Bumiputera, biasiswa dan sebagainya...

    Ini bercanggah dengan semangat ICERD...

    Isu Ratifikasi

    Ramai yang tidak faham isu ratifikasi...

    Kita kena faham beberapa benda :

    ReplyDelete
    Replies
    1. Nyah oh Nyah...

      Cukup2lah kau tonggeng-menonggeng menjual maruah, dikhuatiri besok2 Bang Non rejeck kau sebab dah bolos besar - tak ada ummphh lagi, tau....!!

      Delete
    2. Apa saja yg di songel murid tok guru brahim & pendukung najib/rosmah yg menghalalkan duit riba haram 1mdb tajaan yahudi goldman sachs bertawaf umrah/haji. Bila duit dah kena sekat, mereka pula tak putus2 bertawaf mengelilingi bangunan SPRM.

      Saya rasa 'aji no moto' Jepun lebih berintigriti dari "aji 1mdb'. Betul tak.....?

      Delete


    3. Pertama

      Kita tak wajib sign atau terima apa2 treati tetapi sekali kita sign dan ratify, kita wajib akur...

      Maknanya kalau ada percanggahan antara undang2 kita dan undang2 antarabangsa, kesannya ialah treati iaitu undang2 antarabangsa akan terpakai di mahkamah antarabangsa...

      Bahasa mudahnya, treati ni boleh jadi jalan belakang untuk mengatasi Perlembagaan...

      Sebelum undang2 antarabangsa atau treati ni terpakai, ada proses ratifikasi dulu...

      Apa Maksud Ratifikasi

      Ianya satu proses di mana undang2 nie di bawa ke Parlimen untuk di bahas dan di gubal agar selari antara keduanya...

      Kita kadang2 boleh membuat reservation iaitu membantah atau tidak bersetuju dengan bahagian tertentu treati tersebut...

      Masalahnya, ini memerlukan kajian dan masa yang lama oleh pihak Pejabat Peguam Negara...

      Sedangkan menteri memberi jaminan akan membuat ratifikasi awal tahun depan...

      Pejabat Peguam Negara sebelum ini teliti dalam isu panas ini kerana faham isu ini akan membawa ketegangan kaum...

      Sikap terburu2 hendak membuat ratifikasi pada masa ini cukup mencurigakan...

      Sepatutnya pejabat Peguam Negara yang mesti membuat kajian teliti terlebih dahulu dan kebenaran dan izin Majlis Raja2 di perlukan kerana melibatkan kepentingan Melayu Islam...

      Turut tidak di ceritakan ialah reservation tidak semestinya di terima...

      Sekiranya 2/3 negara lain menolak reservation yang di buat, reservation akan terbatal...

      Reservation juga tidak boleh di buat sekiranya bercanggah dengan semangat dan objektif treati...

      Secara ringkasnya, mudarat jelas lebih banyak daripada manfaat...

      Satu2nya manfaat ialah kita mungkin boleh mendapat sedikit pujian antarabangsa kerana akur pada standard mereka...

      Sebagai penutup, cara terbaik ialah meneruskan polisi Malaysia sebelum ini untuk membasmi diskriminasi dengan acuan kita sendiri tanpa perlu merujuk dan mengikut telunjuk luar...

      Golongan minoriti mesti di dekati, masalah mereka mesti di kenalpasti dan usaha untuk menaiktaraf dan menjaga kepentingan mereka dan semua pihak mesti di buat secara komprehensif tapi tanpa menggadai perpaduan kaum dan kedaulatan negara...

      Saifuddin + Mujahid Vs Mantan Ketua Hakim Negara Dan Peguam Termasuk Peguam Mahathir


      Saifuddin kata mereka yang menentang ICERD sebab tak faham perlembagaan dan Mujahid pulak kata jangan risau, isu ICERD nie saja jer pihak2 tertentu putar belit dan fitnah...

      Kepada Saifuddin Abdullah dan Mujahid Yusof Rawa di letakkan senarai petikan dari tokoh dalam bidang perundangan dan pakar perlembagaan yang mungkin TAK FAHAM PERLEMBAGAAN :

      Kalau mantan Ketua Hakim Negara dan pengamal undang2 pun di katakan Saifuddin dan Mujahid sebagai tak faham perlembagaan, tak tahu ler perlembagaan yang mana satu menteri2 kita maksudkan :




      Delete

    4. Tun Abdul Hamid (Mantan Ketua Hakim Negara)


      Jelas, mantan Ketua Hakim Negara, Tun Abdul Hamid menafikan jaminan hak keistimewaan bangsa Melayu dan Bumiputera tetap akan terpelihara selepas Malaysia menandatangani persetujuan ratifikasi ICERD...

      Antara petikan kata2 Tun Abdul Hamid :

      "Saya berani mengatakan, jika konvensyen itu disahkan, dengan serta merta, akan ada pihak yang akan mencabar kesahan (validity) Perkara 153 atas alasan ia bercanggah dengan konvensyen itu"...

      Tuan Hj Haniff Khatri (Peguam Kanan Kes Tun Dr. Mahathir)


      Beliau secara amnya turut membangkitkan ketidaksetujuan beliau dalam isu ratifikasi ICERD atas hujah2 pencabulan Perlembagaan...

      Rujuk rakaman video beliau di atas...

      Tuan Lukman Sheriff (Peguam & Exco Malaysia Bar Council)



      Lukman Sheriff jelaskan dengan menandatangani ratifikasi ICERD maka akan memberi ruang kepada Perkara 153 Perlembagaan Persekutuan di mansuhkan...

      Juga bertentangan dengan dakwaan dan jaminan yang di berikan oleh Saifuddin dan Mujahid...

      Antara tulisan Lukman dalam laman Facebook beliau :

      "Definisi dan skop ICERD dengan itu bertentangan dengan Artikel 153 Perlembagaan Malaysia"...

      "Artikel 153 memberi kedudukan istimewa kepada orang Melayu dan Bumiputera di Sabah dan Sarawak dalam beberapa perkara yang akan bercanggah dengan definasi tersebut"...

      Delete
    5. Maka sekiranya ICERD di ratifikasikan :
      MARA hendaklah di tutup...
      MRSM hendaklah di tutup...
      UiTM di tutup...
      Reserve Tanah Melayu hendaklah di hapuskan...
      Askar Regimen Melayu merupakan satu diskriminasi...
      Biasiswa untuk Bumiputera hendaklah di hapuskan...
      Diskaun rumah Bumiputera hendaklah di hapuskan...
      Syarat Bumiputera dalam tender dan lesen perniagaan hendaklah di hapuskan..."


      Tuan Yusfarizal bin Yusoff (Peguam dan bertanding untuk jawatan Exco Bar Council)



      Yusfarizal keluarkan kenyataan yang hampir senada dengan Hj. Haniff Khatri...

      Dengan menandatangani persetujuan ratifikasi ICERD dan kononnya dengan reservasi2 tertentu maka Malaysia akan jadi bahan lawak antarabangsa kerani menandatangani persetujuan tetapi tidak mempersetujui kandungan2 persetujuan yang di tandatangani...

      Jadi di manakah asas jaminan yang di berikan oleh Saiduddin dan Mujahid bahawa Malaysia mampu mempertahankan hak2 orang Melayu dan Bumiputera setelah menandatangani ratifikasi ICERD!!!

      Antara tulisan Yusfarizal dalam laman Facebook beliau :

      "Pendek kata, Malaysia mungkin menjadi negara yang paling banyak menyenaraikan pengecualian, dan tentunya akan menjadi kritikan hebat antarabangsa, sebagaimana Arab Saudi dan Yemen"...

      "Ertinya jelas lagi bersuluh bahawa ICERD adalah hak asasi acuan barat yang tidak sesuai sama sekali dengan acuan Malaysia"...

      "Mustahil untuk menerimanya tanpa merombak hampir keseluruhan asasnya"...

      Datuk Salleh Buang [Mantan Peguam Persekutuan di Jabatan Peguam Negara dan bekas Profesor Tamu di Universiti Teknologi Malaysia (UTM)]



      Senada dengan Lukman Sheriff, Datuk Salleh Buang melahirkan kebimbangan beliau mengenai hak2 dan keistimewaan orang2 Melayu dan Bumiputera sekiranya kerajaan meneruskan hasrat menandatangani persetujuan ratifikasi ICERD...

      Seorang lagi pengamal undang2 berpengalaman menafikan dakwaan dan jaminan dari Saifuddin dan Mujahid...

      Antara tulisan Salleh yang di terbitkan oleh Utusan...

      "Andainya konvensyen ini di laksanakan di negara ini, beberapa institusi sedia ada seperti Majlis Amanah Rakyat (Mara), Maktab Rendah Sains Mara (MRSM), Universiti Teknologi Mara (UiTM), dan Rejimen Askar Melayu terpaksa di mansuhkan"...

      "Beberapa undang2 lain yang telah wujud ratusan tahun seperti Enakmen Tanah Rizab Melayu (yang menjadi asas perundangan tanah rizab Melayu di seluruh Semenanjung) juga terpaksa di mansuhkan"...

      Delete
    6. Datuk Zainul Rijal Abu Bakar [Presiden Persatuan Peguam Muslim Malaysia (PPMM)]



      Datuk Zainul berpendapat ICERD berisiko untuk membawa kepada pindaan Perlembagaan Persekutuan termasuk Perkara 153...

      Seorang lagi pakar undang2 menafikan jaminan dan dakwaan Saifuddin dan Mujahid...

      Antara petikan kenyataan Zainul di Utusan :

      "Ini kerana ia melibatkan pelbagai implikasi undang-undang termasuk risiko pindaan Perlembagaan Persekutuan yang mengancam kedudukan orang Melayu dan agama Islam."

      Puan Ilyanie Khuszairy [Peguam Mahathir & Aktivis Concerned Lawyers for Justice (CLJ)]



      Jelas kenyataan Ilyanie bertentangan dengan jaminan dan dakwaan Saifuddin dan Mujahid...

      Antara petikan tulisan beliau di laman Facebook beliau :

      "Adakah ini harga yang perlu dibayar oleh rakyat demi untuk menghapuskan kleptokrasi, korupsi para pemimpin terdahulu dengan menggadaikan maruah dan kedaulatan Raja berperlembagaan??"

      Sekiranya bantahan dari NGO dan beberapa parti politik dari pembangkang di anggap fitnah dan usaha mempolitikkan isu ICERD oleh Saifuddin dan Mujahid, apakah ulasan dan pandangan yang menentang persetujuan kerajaan Malaysia menandatangani retifikasi ICERD juga di anggap tidak cukup kredit dan tiada merit untuk kerajaan membatalkan hasrat menandatangani persetujuan ratifikasi ICERD...

      Apakah Saiduddin dan Mujahid merasakan mereka lebih memahami perlembagaan berbanding dengan tokoh2 perundangan negara!!!

      Atau adakah pendirian di beri tekanan oleh pihak2 tertentu dan Saifuddin serta Mujahid 'WAJIB' akur dengan arahan 'DEWA' mereka!!!

      Jelas pada kita, desakan menandatangani ratifikasi ICERD yang tak pernah di persetujui oleh kerajaan Malaysia sejak merdeka adalah usaha menggunakan tekanan dan pengaruh antarabangsa dalam melaksanakan agenda Malaysian Malaysia DAP!!!

      Memetik amaran dari Haniff Khatri, walau pun Malaysia bercadang untuk tandatangani ratifikasi ICERDdengan reservasi2 tertentu namun sekiranya 2/3 pihak yang sudah menandatangani retifikasi tersesebut TIDAK BERSETUJU dengan reservasi2 tersebut maka dengan sendirinya reservasi2 tersebut AKAN TERBATAL!!!

      Mereka sedar, tanpa tekanan dan pengaruh antarabangsa adalah mustahil agenda Malaysian Malaysia dapat di laksanakan sepenuhnya kerana peruntukan Perlembagaan Persekutuan mengenai ugama Islam dan hak keistimewaan orang2 Melayu dan Bumiputera TIDAK boleh di pinda atau di masuhkan TANPA mendapat restu Majlis Raja2 walau pun mendapat persetujuan 2/3 dari ahli Dewan Rakyat...

      Delete
    7. Betul tsk ssya cakap, Kejora getenti tonggeng menonggeng melambakksn sampah2 sarap.

      Delete
    8. Wak Suman Tempek Bacin..makin menjadi2 pulak si Mat Syabu ni buat lawak bodonya..sebijik macam Wak lah!!!

      Hutang Negara: Mat Sabu kata hutang negara lebih besar dari 1 trilion????

      Kerajaan BN kata RM688 bilion.

      Ketiga-tiga agensi penarafan antarabangsa dan Bank Dunia kata RM688 bilion.

      Lim Guan Eng kata RM1 trilion.

      Kini, Mat Sabu kata nilai sebenar hutang negara adalah jauh lebih besar daripada RM1 trilion yang dinyatakan Lim Guan Eng tetapi terpaksa di­sembunyikan supaya Malaysia tidak menjadi muflis.

      Siapa yang kita mahu percaya?

      Mat Sabu membuat kenyataan mengejut ini ketika berucap di dalam seminar di Universiti Malaya dua hari dahulu.

      Adakah Mat Sabu dakwa Lim Guan Eng ialah seorang penipu? Ataupun maksud Mat Sabu ialah nilai hutang negara boleh ditukar-tukar sesuka hati oleh kerajaan PH?

      Secara am, Mat Sabu kena tahu bahawa pelabur-pelabur asing tidak minat untuk melabur di negara yang sudah muflis tetapi disembunyikan ataupun minat kepada kerajaan yang suka menyembunyikan keadaan sebenar keadaan ekonomi negara.

      Mat Sabu juga kena tahu bahawa dia kini bukan lagi ahli pembangkang yang boleh mengeluarkan apa-apa tomahan sesuka-hati seperti dahulu.

      Dia sudah berpangkat Menteri dan itupun bukan calang-calang Menteri tetapi Menteri Pertahanan Negara – satu jawatan yang amat penting dan disanjung tinggi.

      Oleh itu, Mat Sabu perlu lebih bertanggung-jawab dengan kenyataannya kerana mungkin memberi kesan negatif kepada negara.

      Delete
    9. Wak Suman..ni ada lagi ulasan dari FB DS Najib...ambik kau !!!

      #Bajet2019: Nasib masyarakat India

      Dalam kemeriahan meraikan Hari Deepavali, saya berasa sedikit terkilan kerana Pelan Tindakan Masyarakat India Malaysia yang saya lancarkan semasa memegang jawatan dahulu — termasuk pemberian dana perniagaan khas, penambahan tempat tambahan dalam institusi pendidikan dan perkhidmatan awam — kini tidak dapat saya realisasikan untuk masyarakat India di Malaysia.

      Saya yakin jika diteruskan di bawah Kerajaan BN, segala apa yang kita rancangkan akan terlaksana dan masyarakat India di Malaysia tidak lagi ketinggalan malah bertambah makmur dan sejahtera.

      Walau bagaimana sekalipun, masyarakat India sentiasa dekat di hati saya. Doa saya agar anda semua terus maju mengorak langkah dalam arus pembangunan negara.

      Selamat menyambut Hari Deepavali daripada saya sekeluarga kepada semua rakyat Malaysia yang beragama Hindu.

      Semoga perayaan ini membawa sinar cahaya kegembiraan dan kebahagiaan kepada semua. Deepavali Vaalthukkal.



      Facebook Najib Razak

      Delete
    10. Wak Suman...apa lah dosa rakyat marhaein hingga merela diperlakukan sedemikian rupa haah ???

      #Bajet2019: Golongan susah dipinggirkan

      Selepas meneliti belanjawan 2019 dengan lebih terperinci, saya dapati peruntukan untuk pengurusan beberapa kementerian telah turun dengan dahsyat sekali- akibat dari pemotongan ataupun pemansuhan program-program bantuan rakyat.

      (1) Untuk Kementerian Pembangunan Luar Bandar
      2018: RM5.3 bilion
      2019: RM3 bilion

      Penurunan ini disumbang oleh pemotongan 73 peratus bajet untuk MARA, iaitu dari RM3.5 bilion bagi 2018 kepada hanya RM1.3 bilion untuk tahun depan.

      (2) Kementerian Industri Utama pula dipotong lebih 72 peratus kepada RM125 juta, di mana bantuan musim tengkujuh untuk pekebun kecil dan penoreh getah yang diperuntukkan RM261 juta tahun lalu, dimansuhkan sama sekali.

      Setiap tahun, pekebun dan penoreh getah berdepan kesusahan untuk bekerja pada musim tengkujuh mengakibatkan pendapatan mereka jatuh teruk dan kerajaan pada masa lalu membantu meringankan beban mereka.

      Mulai tahun depan, mereka tidak lagi dapat bergantung kepada bantuan ini.

      (3) Kementerian Pertanian pula menyaksikan pemotongan bajet di mana pelbagai bantuan telah dikurangkan atau dimansuhkan.

      Subsidi baja padi – Dipotong 50%.
      Insentif pengeluaran padi – Turun 50%.
      Elaun sara hidup nelayan – Potong 67%
      Subsidi padi bukit – Dimansuhkan.

      Mungkin penduduk luar bandar, sektor pertanian dan perladangan tidak lagi penting pada Malaysia Baharu?

      Ada kah mereka ni hanya bernilai untuk meraih undi simpati saja masa PRU14 lepas???

      Walaupun sudah memaksa Petronas untuk membayar RM54 billion untuk tahun in dan tahun depan, golongan-golongan di atas seperti telah diketepikan..

      Facebook Najib Razak

      Delete

    11. KOMEN2 KPD BERITA
      ‘Pulangkan AS$588 juta yang 1MDB bayar Goldman Sachs’ -

      Ramli Bakri
      sial punya najib.. penyelewengan najib n rosmah ini wajib dihebahkan dlm semua saluran tv dan radio supaya rakyat faham apa yang berlaku..orang umnopas masih memuja najisb ini kerana mereka tidak faham kes 1mdb ini sama kefahaman dengan presideng pas yang menyatakan 1mdb ini telus dan suci..

      Gerobok Sepatu
      Kepala segala kepala, bapak segala bapak dalam samunan ini ialah MO1, kalau tanpa tandatangan beliau bilion2 RM tidak boleh diambil dengan begitu mudah, itu pun beliau kata tak tau, kepala bapak kau

      Zainol Zain
      Umno kena kencing lagi dgn najib...aduh..

      Hobe Akez
      tiada ungkapan yg dpt ungkap dlm skandal ni.
      jahat sejahat2nya pelakunya.

      Azman Kassim Kassim
      DI MSIA KERAJAAN PATUT MENUNTUT SETIAP SEN WANG PENYELEWENGAN SKANDAL 1MDB DARI SIAPA SAJA YG TERLIBAT

      Hamzah Bin Mohammad
      USD588 juta dari USD6.5 bil adalah sikit lebih drp 9%. Fee untuk pengurusan pengeluaran bon bersindiket ini adalah terlalu tinggi mengikut amalan pasaran kewangan. Pttnya di antara 0.25 - 0.5%, atau USD16.25 juta ke USD32.5 juta sahaja.

      Najib puaka setujukan itu semua.

      Delete
    12. Najib tegur Guan Eng tentang kenaikan hasil 4 bulan



      PETALING JAYA: Datuk Seri Najib Razak mencemuh dakwaan Menteri Kewangan Lim Guan Eng yang mengatakan kenaikan 7 kali ganda Akaun Hasil Disatukan sebanyak RM3.25 bilion dalam tempoh 4 bulan kerana kecekapan pengurusan kewangan Pakatan Harapan.

      Bekas perdana menteri berkata kenaikan sama pernah dicatatkan sebelum ini dan sebenarnya corak hasil dan perbelanjaan kerajaan tidak seragam sepanjang tahun serta dipengaruhi faktor-faktor bermusim.

      Najib menjelaskan setiap tahun hasil bulan Mei hingga Ogos lebih tinggi daripada Januari hingga April kerana cukai Lembaga Hasil Dalam Negara (LHDN) akan dikutip selepas April, manakala dividen interim Petronas juga akan diterima pada pertengahan tahun.

      Perbelanjaan 4 bulan pertama setiap tahun juga lebih tinggi kerana keperluan awal tahun seperti membayar bonus kakitangan awam, baucer buku bantuan sekolah, bantuan-bantuan tahunan, serta pembayaran untuk peruntukan dan program agensi kerajaan.

      “Corak hasil dan perbelanjaan ini tidak berubah untuk setiap tahun. Apa yang nak dihairankan jika corak ini berulang untuk 2018? Mengapa mahu dipuji kerana corak ini berulang?” katanya di Facebook.

      Semalam, Lim mengumumkan kecekapan pengurusan kewangan PH berjaya meningkatkan Akaun Hasil Disatukan daripada RM450 juta pada 30 April “yang ditinggalkan kerajaan Barisan Nasional” kepada RM3.70 bilion pada 31 Ogos.

      Najib bagaimanapun tidak bersetuju dengan Lim.

      “Dia kata ini bukti dia lebih pandai kerana mereka mengamalkan prinsip CAT. Saya nak tanya adakah huruf T dalam CAT ini bermaksud ‘Tipu’ atau ‘Temberang’?” katanya.

      Selain penjelasan tentang corak hasil dan perbelanjaan tahunan, Najib berkata dia difahamkan Petronas dan Khazanah diminta menaikkan dividen sebanyak 50% untuk tahun ini.

      Beliau juga berkata dia diberitahu kerajaan memberhentikan banyak projek, menghentikan atau melambatkan bayaran bagi bayaran balik input GST dan bayaran balik LHDN, yang diterima untuk Mac sehingga Ogos, serta bayaran untuk kontraktor dan pembekal.

      “Jika tidak membayar sudah tentu perbelanjaan untuk bulan-bulan bawah kerajaan PH lebih rendah. Beranikah kerajaan PH memberi butiran terperinci bayaran bulanan untuk 4 perkara ini?” katanya.

      : Teruk LGE kena kerja oleh Najib....

      Delete
  4. Astaghfirullah...Apa punya kerajaan lah macam ni...tu lah dek kerana terlalu tunduk pada DAPigs, habis pelajar2 melayu sanggup dizalimi tanpa belas kasihan !!!

    #Bajet2019: Peruntukan biasiswa kerajaan dipotong – Najib Razak

    Hari Ahad ada yang minta saya “lukis” kerana tulis terlalu panjang tentang pemotongan biasiswa kerajaan dan peruntukkan untuk UM dan USM dalam belanjawan 2019 berbanding 2018.

    Okay, saya lukis.

    Jika potongan bajet seperti ini dilakukan pada masa saya masih PM, sudah tentu PH akan menghebohkan dan menuduh saya sekurang-kurangnya 3 bulan kononnya saya tidak jaga masa depan anak muda.

    Facebook Najib Razak

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kesiannya penjawat Awam kan Wak Suman...tak sampai pun 6 bulan Rejim Haprakan berkuasa, mereka telah ditidas dan dizalimi..mesti nyesal tak abis sesapa yng mengundi calon2 PH dulu tu !!!

      Mahathir sahkan tiada kenaikan gaji penjawat awam

      ‘Sepatutnya pada bulan Julai tahun ini semua penjawat awam sudah menerima kenaikan satu tangga gaji KGT sebagaimana diumumkan oleh bekas Perdana Menteri Dato’ Sri Mohd Najib dalam MAPPA 2018 pada 4 April 2018.’

      KUALA LUMPUR: Tun Dr Mahathir Mohamad mengesahkan kerajaan tidak akan menaikkan gaji penjawat awam di negara ini walaupun 100 hari kerajaan PH berkuasa.

      Kata Perdana Menteri, ini kerana jumlah kakitangan awam yang ada hari ini adalah ramai iaitu 1.6 juta orang selain faktor kekangan kewangan.

      “Sekarang bukan masa tepat untuk kita memberi gaji lebih tinggi kepada penjawat awam.

      “Kami mempunyai dasar dan tidak dapat melakukan dengan segera. Kami majikan yang besar,” katanya pada sidang media selepas mempengerusikan mesyuarat Majlis Kepemimpinan Tertinggi Parti Pribumi Bersatu Malaysia (BERSATU) di Yayasan Selangor.

      Dr Mahathir berkata, peningkatan gaji juga perlu seiring dengan peningkatan produktiviti.

      Kenyataan Dr Mahathir adalah konsisten sebagaimana tulisan beliau dalam blognya Chedet pada 2 Mei 2012 bahawa beliau menyatakan Malaysia sudahpun mempunyai gaji yang tinggi di ASEAN setelah Singapura dan menaikkan gaji minima akan menyababkan pelabur dan orang asing memindahkan kilang mereka keluar dari Malaysia.

      Sepatutnya pada bulan Julai tahun ini semua penjawat awam sudah menerima kenaikan satu tangga gaji KGT sebagaimana diumumkan oleh bekas Perdana Menteri Dato’ Sri Mohd Najib dalam MAPPA 2018 pada 4 April 2018.

      Sementara itu kerajaan PH melalui Menterinya Kulasegaran mengumumkan kadar janji gaji minimum baharu sektor swasta kepada RM1,500 sebulan sebagaimana yang termaktub dalam manifesto Pakatan Harapan (PH) dalam tempoh 100 hari ditangguhkan dan diselesaikan dalam tempoh 5 tahun agar tidak membebankan majikan.

      “Kita bukan naikkan RM1,500 sekali gus. Jika kita lakukan sedemikian akan menyusahkan syarikat swasta kerana pendapatan mereka akan berkurangan sehingga menyebabkan perniagaan tidak boleh beroperasi,” katanya.

      Delete
    2. Wak Suman Tempek Bacin...Aaapaa...Betul ke apa yang didakwa oleh DS Najib ni haah?????

      Najib: Kerajaan Pakatan Harapan mungkin dah belanja wang GST RM18 bilion

      Bekas perdana menteri Datuk Seri Najib Razak mendakwa kerajaan Pakatan Harapan (HARAPAN) mungkin sudah membelanjakan RM18 bilion wang pembayaran balik Cukai Barangan dan Perkhidmatan (GST).

      Najib berkata, dakwaan Menteri Kewangan, Lim Guan Eng bahawa BN merompak wang tuntutan GST adalah tidak berasas sama sekali.

      Ini kerana katanya, seperti kutipan cukai dan pendapatan lain, kesemua kutipan GST dibayar terus ke dalam Kumpulan Wang Amanah Disatukan kerajaan.

      Dari situ, katanya, dana dibayar ke akaun amanah tuntutan GST setiap bulan bagi memenuhi keperluan pembayaran tuntutan secara berterusan.

      “Ini dibenarkan oleh undang-undang dan memenuhi peruntukan Akta GST 2014, yang dibentangkan di Parlimen di mana pemimpin HARAPAN juga hadir termasuk Guan Eng sendiri, maka sudah tentu beliau tahu,” kata Najib dalam satu kenyataan hari ini.

      Justeru, kata Najib tiada wang atau dana ‘dirompak’ kerana kesemua kutipan GST dimasukkan ke dalam akaun Kumpulan Wang Amanah Disatukan.

      “Oleh kerana kerajaan HARAPAN kehilangan pendapatan bagi tiga bulan apabila GST disifarkan dan SST belum lagi dilaksanakan, kerajaan HARAPAN mungkin sudah membelanjakan wang dalam akaun Kumpulan Wang Amanah Disatukan yang sepatutnya digunakan untuk disalurkan kepada akaun amanah tuntutan GST bagi menampung perbelanjaan bulanan kerajaan.

      “Akibatnya, kerajaan HARAPAN mengalami kesukaran untuk membayar tuntutan-tuntutan GST yang begitu banyak dan dibuat sekali gus dan memerlukan seseorang untuk dipersalahkan.

      “Sebagaimana biasa, kesalahan itu dituding ke arah kerajaan BN walaupun ia adalah kesilapan kerajaan HARAPAN sendiri,” katanya.

      Bagaimanapun Najib berkata beliau bersedia memberikan kerjasama sepenuhnya kepada polis dan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) selaku bekas Menteri Kewangan.

      “Jika dakwaan ini didapati tidak benar, maka Lim Guan Eng telah memperdaya Parlimen ketika beliau membuat tuduhan serius itu.

      “Apabila itu berlaku, saya amat berharap Speaker Dewan Rakyat tidak lagi melindungi Lim Guan Eng kerana dewan yang mulia itu bukanlah tempat atau ruang bagi membuat dakwaan tidak berasas dan tuduhan yang bermotifkan politik,” katanya.

      Ketika membentangkan RUU Akta Cukai Barangan dan Perkhidmatan (Mansuh) 2018 Selasa lalu, Lim mendedahkan audit dalaman Jabatan Kastam mendapati tabung bayaran balik GST kekurangan hampir RM18 bilion.

      Beliau mendakwa kerajaan BN memalsukan akaun dan menyalahgunakan dana dalam akaun bayaran balik GST untuk menutup defisit dasar kewangan kerajaan.

      Bagaimanapun, Lim enggan mengaitkan perkara itu dengan Najib, sebaliknya berkata bekas setiausaha perbendaharaan, Tan Sri Irwan Serigar Abdullah pasti “tahu” mengenainya.

      Irwan menafikan dakwaan bahawa kerajaan BN telah merompak bayaran balik GST dan membuat laporan kepada SPRM pagi ini.

      Delete

    3. KEPALA BAPAK NAJIB, DIA YANG MENJAHANAMKAN EKONOMI NEGARA, SEKARANG MENAGATA "Bimbang k'jaan tak cukup wang bayar hutang jangka pendek". CAKAP DARI ASSOL DIA.

      137 KOMEN KPD BERITA ITU, CONTOH2 NYA -

      Victor Highlander
      Pendapat dari seorang bekas menteri kewangan, dia yang paling buruk di sejarah Malaysia.

      Sg Buloh
      bukan saja terburuk dimalaysia, tetapi yang terburuk didunia.

      Nor Aloya
      Najib ni memang muka tak tau malu...klu orang lain rasanya dah lari masuk gua...tapi dia ni boleh buat muka selamba je, walaupun satu dunia tau dia perompak tahap cakrawala ! Bedebah !

      xpm Najib bimbang sebab Masih Banyak hutang yg die buat dulu Belum Dibayar Lagi Tu .

      Delete
    4. DAP ini serang UMNO tapi perangai jahat dan dendam macam UMNO



      DAP dan UMNO sebenarnya tak ada beza, yang beza satu Melayu dan satu lagi kebanyakkan Cina. Politik mereka tak ada beza, berdendam dan jahat. Bila dapat kuasa hilang cakap manis untuk rakyat melainkan untuk kroni sahaja.

      Paling jelas ialah isu Royalti Petroleum untuk Terengganu dan Kelantan. Walaupun PH cakap untuk mengukuhkan semangat Federalisme tapi itu sekadar cakap untuk KENCING PENYOKONG. Perangai sebenar adalah sebaliknya.

      Jika Terengganu dan Kelantan dapat royalti, Melayu Islam akan menunjukkan satu pemerintahan yang baik akan menepikan tanggapan rakyat bahawa hanya DAP sahaja mampu memerintah dengan baik. Islam akan dilihat sebagai satu contoh pemerintahan alternatif dan ini puak-puak DAP tak suka.

      Jadi mereka sama dengan UMNO akan menyekat royalti untuk rakyat Terengganu dan Kelantan dengan pelbagai alasan.

      3Z

      ......

      Royalti: T'ganu, Kelantan layak terima hak sama
      SAYA telah diminta mengulas mengenai bunga diskriminasi oleh pimpinan utama DAP yang menjadi Menteri dalam Kementerian berkaitan dalam Kerajaan Pakatan Harapan (PH), sebagaimana yang ditegur oleh Presiden PAS, YB Dato' Seri Tuan Guru Haji Abdul Hadi Awang berkenaan isu pembayaran royalti kepada Terengganu dan Kelantan.

      Ulasan saya, YB Lim Kit Siang boleh merujuk kepada Menteri Kewangan, YB Lim Guan Eng berkenaan kedudukan pembayaran royalti kepada negeri yang layak menerimanya seperti yang telah diputuskan dalam Mesyuarat Majlis Kewangan Negara yang dipengerusikan oleh Perdana Menteri Malaysia, YAB Tun Dr Mahathir Mohamad pada 7 Jun 2018 lalu.

      Diharap apa yang sedang berlaku bukanlah satu cubaan oleh mana-mana pihak yang berkuasa untuk mencanggahi komitmen yang terang dan nyata oleh Perdana Menteri untuk terus mengukuhkan semangat Federalisme sebagaimana yang dibentangkan oleh beliau dalam Kajian Separuh Penggal RMK-11 di Parlimen pada hari Khamis 19 Oktober lepas.

      Delete
  5. Wak Suman Tempek Bacin..Wak perasan tak benda ni haah ???

    Zaman Kerajaan PH, Kasut Emas Pun Bertukar Jadi Kasut Orang Kenit

    Dua hari lepas berlangsungnya Anugerah Bola Sepak Kebangsaan 2018 ataupun ABK18 bagi menghargai para pemain dan jurulatih.

    Satu perkara yang menarik perhatian adalah rekaan Anugerah Kasut Emas itu yang menjadi perhatian.

    Untuk anugerah pada tahun ini, kategori pemain import dimenangi oleh Rufino Segovia (Selangor).


    Manakala untuk kategori pemain tempatan dimenang oleh Shafiq Shaharudin (Kelantan).

    Mungkin pada zaman pemerintahan Kerajaan Pakatan Harapan, semua benda hendak berjimat, maka anugerah Kasut Emas bertukar menjadi Anugerah Kasut Orang Kenit.

    Warnanya juga bertukar dari emas kepada kristal.

    Kasut Emas yang diterima oleh Rufino Segovia bakal diposkan ke luar negara kerana pemain berkenaan sedang bercuti.

    Pastinya kos penghantaran akan menjadi lebih murah dan senang untuk dijaga.

    Fuuuh...lawak kan Wak ...patutnya menteri sukaneka ni masuk program maharaja lawak mega aje tahun ni, mana tau aad anugerahnkhas Badut of the year..setuju tak Wak???

    ReplyDelete
    Replies
    1. GENG Najis...otak ko IQ lobak yg dah busuk ...Ape kaitan FAM dgn kerajaan?...

      FAM bukan badan kerajaaan...FAM ade sumber kewangan sendiri dari penajaan dan kutipan tiket bola....FAM di tadbir oleh jawatankuasa yg di pilih oleh persatuann bola negeri dan kelab gabongan...kementerian sukan tidak camportangan pentabiran FAM..

      Majlis dan penetapan kasut emas urusan FAM sendiri....

      Kenape ko dan blogger putaralam Umno nak putarbelit dan kaitkan dgn kerajaan plak?...tak ade isu?...

      Delete
    2. Geng Najis datang bolan kata lokeman adam...

      Hihihihihi...

      Delete

    3. 137 KOMEN KPD BERITA
      Najib bimbang k'jaan tak cukup wang bayar hutang jangka pendek

      Roslan Awang
      Hutang tu dia yg buat ...org lain kena cuci najis dia..dia buat2 sibuk plk.. celaka ..

      Tey Shong Hui
      Kadangkala tutup mulut lebih membantu diri. Tak perlu risau ini risau itu, PH tak mencuri cukuplah duit. Tunggu masuk Sg Buluh ajer laa

      Johari Zainol
      Orang kena sawan khinzir pun tak haru macam ni..teruk sangat dah dia ni. Bukan sawan khinir biasa .. Najib kena sawan babi hutan

      Norman Norman
      Najib ni memang bangsat punya orang. Selepas mencuri dia buat2 berlakon macam orang baik, rasa nak terajang jer dia ni...

      Ismail Ali
      Yang jahannam kan negara ini kamu lah wahai Najis. Kamu dan bini kamu, tak habis2 rompak wang negara, sekarang kamu nak nasihatkan orang lain pulak.

      Eric Yeap
      Tambah sikit warlord2 umno juga yg jahanamkan negara.


      Harry Berry
      kang aku mencarut tak pasal2 dpt dosa sbb Najib si botak bodoh ni ! memang duit tak cukup sbb ko punya tadbir... kerajaan ph baru 6 bulan tadbir negara. aku tak paham lah kenapa kau ni dah tua nak mampos lagi bodoh !!! Bangang pun ia !!!

      Delete
    4. Kerajaan P Pinang dikecam semasa memperingati mangsa tanah runtuh



      GEORGE TOWN: Sekumpulan warga Pulau Pinang berkumpul untuk memperingati pekerja asing y

      ang terkorban dalam kejadian tanah runtuh di Bukit Kukus hari ini, mengatakan rayuan menghentikan penggondolan bukit daripada para aktivis tidak didengari.

      Kumpulan itu membawa bunga-bungaan warna putih, lilin dan plakad, serta mendirikan memorial buat mereka yang maut, berserta nama dan kerakyatan mereka tertera pada sekeping kertas.

      Acara itu juga memperingati 11 nyawa yang terkorban dalam kejadian tanah runtuh di Tanjung Bungah setahun lalu (21 Oktober), selepas cerun bukit setinggi 10m runtuh menimpa mangsa di tapak pembinaan sebuah pangsapuri.

      Aktivis Lim Li Lian menyampaikan ucapan dan berkata pekerja asing yang terkorban dalam 2 tragedi itu mempunyai keluarga yang bergantung kepada mereka.


      Aktivis Lim Li Lian menyampaikan ucapan di acara memperingati pekerja asing yang terkorban.
      “Kerajaan tidak berbuat apa-apa. Sekarang semua orang ini sudah terkorban, jadi bagaimana dengan anak-anak dan isteri mereka? Tahukah anda betapa susahnya menjadi ibu tunggal? Cukuplah,” katanya.

      Dengan air mata bercucuran Lim berkaa kejadian itu boleh dielakkan jika kerajaan negeri mendengar amaran demi amaran daripada kumpulan yang membantah penggondolan bukit.

      Beliau berkata Penang Hills Watch bulan lalu menghantar laporan kepada Exco Zairil Khir Johari, dengan gambar bukit-bukit yang “habis semuanya ditebang”.

      “Laporan itu secara khusus mengatakan tiada langkah-langkah mitigasi diambil. Apa tindakan mereka? Apa tindakan kontraktor? Apa tindakan Zairil? Apa tindakan kerajaan Pulau Pinang?” katanya.

      “Ini bukanlah ketentuan Tuhan. Ini bukanlah seperti padang pasir Sahara yang tidak pernah hujan.”

      Penyelamat setakat ini berjaya membawa keluar 7 mayat daripada runtuhan. Tiga lagi masing hilang.

      Bunga kekwa putih diletak berdekatan tapak tragedi di Bukit Kukus.
      Semua mangsa adalah pekerja asing dari Bangladesh, Indonesia dan Myanmar.

      Lim berkata kerajaan negeri tidak belajar daripada kejadian tanah runtuh Tanjung Bungah tahun lalu.

      “Nampaknya kamu semua (ahli politik) tidak peduli. Sibuk muatnaik gambar lawat kawasan selepas tragedi melanda.

      “Nenek dan datuk saya, yang berusia lebih 80 dan 90, masih keluar bertongkat dan mengundi kamu, walaupun kamu sudah bertahun-tahun berjanji akan atasi masalah banjir.

      “Mereka sudah tua dan masih mengundi kamu. Mana hati nurani kamu?

      “Saya tak boleh tahan lagi. Saya sedar mereka yang ada hati nurani sudah meninggalkan parti dan kamu yang lain-lain ini, nampaknya semasa kami mengundi kamu sebenarnya kami mengundi ketamakan.

      “Moga Tuhan kasihani kita,” katanya.

      Delete
  6. geng najis meroyan....kene setepek dgn jd.....bisu????

    sees the truth, hears the truth....still believe the lies.........total stupidity!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Pos ini penuh dengan komen GENG NAJIB, di monopoli nya, seolah olah blog ini KEPALA BAPAK DIA punya.

      Dia perlu di "setepek"kan bertalu talu.

      Delete
    2. Ada aku kesaaaaah haaah...tak ambik port langsung beb..biaq pi lah JD laloq tu!!!

      Delete
  7. DOJ: 'Kek untuk puan bos' - Kod rahsia Jho Low untuk rasuah ‘Mrs MO1'

    2 Nov 2018, 3:11 petang (Dikemaskini 2 Nov 2018, 4:24 petang)

    A A
    Kek. Itu adalah kod atau kata rahsia yang digunakan oleh ahli perniagaan Jho Low untuk menggambarkan rasuah kepada isteri Malaysian Official 1 (MO1), menurut Jabatan Keadilan (DOJ), Amerika Syarikat.

    Dalam dokumen pertuduhannya mengenai urusan tokoh perbankan Goldman Sachs dengan Jho Low, DOJ mendakwa bahawa eksekutif Goldman, Tim Leissner, berusaha untuk mendapatkan peranan dalam tawaran awam permulaan (IPO) syarikat aset tenaga 1MDB.

    Adalah didakwa "dalam perbualan online antara Low dengan Leissner pada tahun 2014, mereka membincangkan keperluan untuk 'mengampu' seorang pegawai 1MDB dan menghantar 'kek' atau rasuah kepada seseorang yang dipercayai sebagai isteri MO1 .

    "Beberapa bulan selepas perbualan itu, akaun bank yang dimiliki dan dikawal oleh Leissner dan saudaranya digunakan untuk memindahkan kira-kira AS$4.1 juta kepada seorang tukang perhiasan New York, sebahagiannya, untuk membayar barangan kemas untuk isteri MO1," katanya.

    Dokumen mahkamah selanjutnya menyatakan: "Pada atau sekitar 2 Jun 2014, ... Jho Low selaku defenden melalui perbincangan secara elektronik, usaha untuk mendapatkan kedudukan untuk US Financial Institution #1 dalam IPO tenaga 1MDB, termasuk keperluan 'mengampu' 1MDB Official #2 dan menghantar 'kek', merujuk kepada rasuah, kepada 'puan bos'.

    "Dalam surat e-mel yang terdahulu, defendan Ng, Low dan Co-conspirator #1 merujuk isteri MO1 sebagai ‘puan’ atau 'madam'."

    Jho Low didakwa meminta wang untuk dipindahkan dari akaun lahu terus ke akaun syarikat lain yang ditubuhkan di British Virgin Islands supaya konspirator boleh "settle madam cakes 2" atau "menyelesaikan kek kedua puan".

    MO1 telah dikenal pasti sebagai bekas perdana menteri Datuk Seri Najib Razak.

    Menyifatkan kek sebagai rasuah bukan kali pertama Jho Low dilaporkan menggunakan makanan sebagai kod atau kata rahsianya.

    Menurut Wall Street Journal, ahli perniagaan yang menjadi buruan itu sebelum ini melabelkan AS$ 681 juta yang dialihkan dari 1MDB ke akaun Najib sebagai "681 pai Amerika"

    ReplyDelete
    Replies
    1. TERIMA KASIH ANONYMOUS MENGELUARKAN MAKLUMAT ITU.

      KASI SI JIBON & ROSY KEK BERGAMBAR PENJARA SG BULUH.

      Delete
    2. Helah Guan Eng tak jadi lagi



      SHAH ALAM - Naib Ketua Pemuda Umno, Shahril Hamdan menegaskan dakwaan Menteri Kewangan, Lim Guan Eng di laman berita berhubung isu Akaun Hasil Disatukan naik tujuh kali ganda dalam masa empat bulan sangat “hebat” namun sebenarnya ia satu “helah”.

      Shahril berkata, Guan Eng tidak menyebut bahawa Akaun Hasil Disatukan diaudit secara tahunan dan bukan bulanan



      Menurutnya, menteri kewangan berkenaan juga tidak menyebut bahawa baki Akaun Hasil Disatukan dikira pada tahun kewangan berakhir 31 Disember setiap tahun, bukannya setiap hujung bulan.

      “Baki terkumpul Akaun Hasil Disatukan kekal sebanyak RM11.86 billion setiap tahun kewangan berakhir pada 31 Disember sejak tahun 1996 dan tak pernah berubah.

      “Baki yang kekal dan tidak pernah berubah ini penting dan ada dalam penyata kewangan tahunan kerajaan persekutuan namun tidak disebutkan,” katanya dalam satu kenyataan, di sini, hari ini.

      Shahril berkata, tarikh akhir bagi individu menghantar borang taksiran cukai adalah pada 30 April dan 30 Jun setiap tahun.

      Menurutnya, langkah itu membawa maksud hasil kerajaan bagi tempoh antara April sehingga Julai akan meningkat berkali ganda berbanding bulan-bulan lain memandangkan ini juga tempoh yang sama untuk menjelaskan cukai pendapatan.

      “Ini juga dia (Guan Eng) tak sebut atau buat-buat lupa,” katanya.

      Shahril berkata, kutipan dari 31 Mei sehingga 31 Ogos lalu berjumlah RM73.58 billion menunjukkan bahawa kerajaan sememangnya mampu mengutip hasil setiap bulan untuk menampung perbelanjaan mengurus selepas 9 Mei dan sewajarnya isu baki Akaun Hasil Disatukan tidak timbul kerana kemampuan kerajaan mengutip hasil.

      “Tahun pilihanraya 2004, 2008, 2013 baki terkumpul Akaun Hasil Disatukan adalah kekal sama pada hujung tahun. Bukti tidak ada perbelanjaan berlebihan pada tahun pilihanraya. Ini pun dia tak sebut,” katanya.

      Shahril berkata, perbelanjaan mengurus adalah perbelanjaan tetap seperti emolumen (gaji dan pencen kakitangan awam), perkhidmatan dan bekalan, aset, pemberian dan kenaan bayaran tetap.

      Menurutnya, tidak ada pembaziran yang boleh berlaku secara berlebihan seperti didakwa.

      “Kalau rasa fakta ini tak betul, menteri kewangan boleh tunjukkan item perbelanjaan mengurus Januari hingga Mei lalu dibandingkan dengan Januari hingga Mei tahun lalu untuk buktikan perbelanjaan berlebihan.

      Semalam, Guan Eng menyatakan peningkatan jumlah wang dalam Akaun Hasil Disatukan dari RM450 juta pada 30 April kepada RM3.7 bilion pada 31 Ogos membuktikan kerajaan baru cekap menguruskan kewangan negara.

      Menurutnya, amalan pengurusan kewangan yang baik dan berhemat telah menghasilkan lebihan sebanyak RM3.25 bilion dalam Baki Akaun Semasa berbanding hanya RM450 juta semasa PH mengambil alih kerajaan.


      : Pimpinan PH memang hebat pasal kencing dan manipulasi data....

      Delete
  8. Suman ifriit hati nya busuk & kudis bernanah
    Ke surau atau masjid, langsung tidak pernah
    GN yg komen, aku pula diia sumpah seranah
    Mesti teruk malekat seksa iblis ini dlm tanah

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ko dan Geng Najis sama aje otak iq lobak yg dah busuk..hari2 datang bolan.....hihihi..

      Delete

    2. NATE' ANONYMOUS IU SAMA ORANG NYA DENGAN YANG PAKAI NAMA GENG NAJIS DAN MACAM MACAM LAGI. PENJILAT NAJIB ATAU ASSOL NYA.

      Delete
    3. Mengapa kerajaan jual saham Khazanah, PNB?



      KUALA LUMPUR - Bekas Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak mempersoal langkah yang diambil kerajaan hari ini bagi mengurangkan hutang negara menerusi penjualan aset dan saham Khazanah Nasional Bhd dan Permodalan Nasional Bhd (PNB).

      Beliau berkata, langkah tersebut adalah yang paling mudah untuk diambil, namun menyoal kembali adakah ia langkah yang bijak dan telah dikaji dengan betul?

      "Kita patut mengimbangi kos berbanding kebaikan sebelum membuat sesuatu keputusan," katanya menerusi laman media sosial Facebook hari ini.

      Menurut Najib, hutang kerajaan kebanyakannya adalah dalam bentuk bon atau sukuk. Kadar faedah ke atas bon-bon tersebut adalah sekitar 3.6 peratus setahun.

      Sementara purata kadar pertumbuhan aset dalam Khazanah ialah 9.6 peratus setahun manakala PNB ialah 9.2 peratus setahun, iaitu jauh lebih tinggi daripada kos faedah hutang.

      Beliau memberi contoh: “Pada 2008, aset Khazanah ialah RM33.7 bilion. Jika kita jual keseluruhan aset Khazanah pada tahun itu, kita dapat mengurangkan hutang negara sebanyak RM33.7 bilion.

      "Ia juga bermaksud kita akan mengurangkan beban faedah hutang sebanyak RM1.2 bilion setahun jika kadar riba ialah 3.6 peratus - iaitu penjimatan RM10.1 bilion untuk tempoh sembilan tahun sehingga akhir tahun 2017.

      “Oleh kerana pada masa itu kita tidak jual aset Khazanah, asetnya meningkat dari RM33.7 bilion kepada RM115.7 bilion pada akhir 2017, iaitu keuntungan RM82 bilion.

      “Pilihan mana yang lebih bijak? Keuntungan RM82 billion atau pun penjimatan RM10.1 bilion?," soal Najib.

      Beliau juga menyoal adakah langkah menjual aset negara hari ini seumpama menggadai masa depan negara bagi menampung langkah populis kerajaan hari ini.

      Pada akhir 2008, beliau berkata, aset Khazanah meningkat daripada RM33.7 bilion kepada RM115.7 bilion pada akhir 2017 manakala aset PNB naik daripada RM120 bilion kepada RM279.2 bilion.

      Tambah beliau, PNB juga menguruskan dana sendiri yang dipanggil ‘propriety funds’ selain daripada mengurus dana pencarum. Dana tersebut yang merupakan aset negara, telah meningkat daripada RM12 bilion pada akhir 2008 kepada RM43.9 bilion pada akhir 2017.

      Najib juga bertegas bahawa hutang negara bukan berjumlah RM1 trilion. Malah angka tersebut juga tidak diberikan oleh agensi penarafan kredit antarabangsa, Bank Dunia dan Bank Negara Malaysia, katanya.

      Menurutnya, kehilangan hasil kerajaan berjumlah RM40 bilion juga berikutan langkah populis seperti tempoh bebas cukai tiga bulan, pertukaran Cukai Barang dan Perkhidmatan (GST) kepada Cukai Jualan dan Perkhidmatan (SST) dan pengembalian subsidi pukal yang nyata banyak ketirisan.

      “Apa yang saya risau ialah penjualan aset- dan tanah negara ini bukan untuk mengurangkan hutang tetapi untuk menampung kehilangan hasil RM40 bilion ini.

      “Kita sama-sama tengok bajet yang akan datang ialah bajet lebihan ataupun bajet defisit. Jika defisit maksudnya, penjualan aset dan tanah ialah untuk menampung kehilangan hasil dan bukan untuk mengurangkan hutang,” tambahnya.

      Delete

  9. Soal melawat di atas urusan resmi atau urusan politik parti atau politik peribadi ada lah suatu "moot point".

    Di US, Presiden Donald Trump pun pakai Presidential jet untuk pergi main golf. Atas alasan keselamatan, mungkin siapa sahaja mahu membunuh si mulut celupar itu di bila2 masa. Presidential jet itu ada alat2 keselamatan (termasuk "nuclear button" yang boleh melancar letupan nuclear) dan di iringi dengan "fighter jet" bila terbang.

    Ini semua menjadi kemudahan (perks) bagi mereka yang pegang kuasa. Asalkan jangan menggunakan kuasa untuk mencuri RM2.6 bilion, rasa nya OK lah.

    Saya senang hati bahawa "trouble-maker" Rafizi tidak ada kuasa atau "perks" itu. Saya mahukan Azmin kalahkan dia.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kalau UMNO boleh beri duit kepada PAS, tidak Mustahil Mahathir beri duit kepada PAS juga



      UMNO beri duit kepada PAS untuk PAS kekal di Kelantan kalahkan mereka dan PAS tawan Terengganu daripada UMNO. Itu logik bodoh yang Mahfuz Omar cakap,

      60 tahun lebih berebut kuasa antara PAS dan UMNO tiba-tiba UMNO beri duit untuk jatuhkan diri sendiri. Akal logik tak boleh terima tapi Pakatan Harapan jaja perkara ini. Pendokong PH percaya tanpa berfikir panjang. Bukan tak sekolah macam Samseng DAP kata, profesional pun terbodoh dengan logik ini.

      Jika begitu, boleh jadi Mahathir juga beri duit kepada PAS untuk lawan Anwar di PD. Sepatutnya UMNO bertanding di situ dan awal-awal lagi PAS dah buat keputusan tidak akan bertanding. Tiba-tiba UMNO yang sepatutnya bertanding tiba-tiba menarik diri memberi lalu kepada Anwar.


      PAS yang sebelum ini tak nak bertanding, tiba-tiba bertanding. PAS banyak kehilangan wang semasa PRU-14 dalam banyak faktor. Tiba-tiba PAS ada duit. Siapa beri?? Paling logik Mahathir membantu PAS... Itu logik bodoh yang pendokong PH telan.

      Lagi pun takkan Mahathir tiba-tiba bercakap pasal cukai baru semasa Anwar bertungkus lumus untuk bertanding dan berhasrat menjadi PM. Kenapa tak boleh tunggu habis PRK PD dulu baru dimaklumkan tentang cukai baru? Cukai suatu yang sangat sensetif bagi rakyat. Mahathir sengaja nak perkena Anwar.

      Kenapa PH bodoh nak menjadikan logik tak berlaku UMNO beri duit kepada PAS menjadi logik berlaku, Setelah fitnah mereka tentang RM90 juta melalui Sarawak Report sudah nak terburai, kini mereka cuba menjadikan UMNO BERI DUIT KEPADA PAS SUPAYA LAWANNYA adalah benar.

      Delete
  10. Anonymous7 November 2018 at 23:37

    PUTRASINGGORA7 November 2018 at 22:03

    Liiag punya minang, jeneh ccengkerik
    Sekali aku balas balik,nadi tersumbat
    Biaq pi dia dok,lagi lama lagi baik
    Nanti ku belasah dengan pantun hebat

    Reply

    _______________________________

    Air dibekal, mencuba taut
    Selipar basah, susah di guna
    Kail sejengkal, menduga laut
    Siapa belasah, siapa yang kena

    Kah kaahh kaaahhh kaaahhhh kaahh

    ReplyDelete

    Singgora spt Suman jugak perangai mawas
    Dgn aku ni, asyik cemburu & hati tidak puas
    Kail hanya sejengkal, cuba duga lautan luas
    Tapi smlm, kedua2nya aku udah kasi tewas

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    Mas gadis yang peramah & bersopan santun
    Dia pun kasi tau kat aku idola dia adalah Tun
    Tapi dia nak kan suami bergelar Raja Pantun
    Sebab tu le dgn aku, jiwanya asyik meruntun

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete
    Replies

    1. INI PUN DI TULIS GENG NAJIB YANG SENIASA MENJILAT NAJIB.

      Ramli Bakri
      Najib ex pm yang gila talak..hari2 melalak bagai anjing menyalak bukit..najisb penyamun nii lagi terok..jual tanah kerajaan untuk bayar hutang lama2 negara tergadai. siakap senohong ikan solomon. bercakap bohong lama2 menyamun.

      Khoo Ahok
      Lagi banyak bercakap lagi terserlah kebodohan Jib dan kerosakan/hutang yang menggunung dibuat semasa menjadi PM hingga serata dunia tahu rasuah dan skandal 1MDB -MO1

      Norazman Yusof
      segala masalah negara banyak berpunca dari pak cik jib kak mah dan suku sakat pak jib...lebih membimbangkan saya semua jawapan pak cik jib bila ditanya semuanya tidak tahu belaka...Duit masuk dalam account sendiri pun tak tahu..

      Musa Awang
      kalau Najib rasa bimbang tunjukan lah duit simpanan rahsia mungkin ratus bilion tu bagi balik pada negara. jangan pandai cakap tapi tak bertanggong jawab . tak malu menjadi pencuri harta negara.

      Johan Hatim
      Siapalah yg buat hutang banyak2 tu? Zaman dia memerintah minyak pernah cecah $120/barrel. Tapi apa yg dia buat? MRT siap satu line je. Zaman TDM ada lah jugak lebuhraya utara selatan, LRT, putrajaya, proton, KLIA dan KLCC.

      Muhammad Alif
      Seorang bekas perdana menteri yang cakap tak mengunakkan otak - bangang......hutang negara banyak2 saper yg buat...ko najib....macai2 najib sila hadam apa yg pemimpin bn ni cakap....

      Farridzin Ikhsan
      apakah peranan ketua pembangkang telah di rampas oleh mantan PM? Setakat ini mantan PM ini satu-satu pemimpin UMNO yang paling aktif menyerang kerajaan PH dengan di selubungi fakta yang mengelirukan.

      Ikan senohong ini terus berkata-kata untuk memperdaya rakyat sedangkan sememang rakyat maklum serangan terhadap pasaran dan penarikan modal pasaran berpunca dari hilangnya kepercayaan pengurus dana antarabangsa sejak sebelum PRU14 akibat terdedahnya isu 1MDB oleh DOJ. Pasaran dan matawang Malaysia telah jatuh berbanding Rupiah, Peso, Bhat dan Dollar Singapura..
      Semua pemerintahan Najib punya pasal, dia celaka, bawa malang kpd kita

      Delete
  11. BAGI PEMINTA2 YG TERLEPAS, INI AKU PAPARKAN SEMULA TIGA EPISOD TERAKHIR DARI SKETSA 'PANTUN DLM CINTA' ANTARA AKU & 'SI DIA':

    Anonymous 6 November 2018 at 21:29

    LAPANG SUNGGUH RASA HATI BILA 'SI DIA' DAH BOLEH TERIMA KEADAAN KAMI YG TERLANJUR SBLM NIKAH TU... PERBUALAN KAMI BERKISAR PASAL PANTUN PULA.. AKU HENTAM PARTI DIA YG DAH GILA, MELARANG PANTUN DLM MAJLIS... NAK PUJUK PUAK KAFIR, HABIS BUANG KETUANAN DAN BUDAYA MELAYU... P*K*M*K PUNYA PARTI KERAJAAN...
    MASA AKU BALIK DARI MASJID LPS SOLAT MAGHRIB TADI, AKU TERIMA LAGI SMS DARI SI DIA MANJA:

    Dinda rasa kecekapan pantun kian meninggi
    Terima kasih di atas tunjuk ajar yng abg bagi
    Nantii udah kahwin pun, nak belajar juga lagi
    Kalau hari cuti, abg ajar le dinda sampai pagi

    Dinda tahu abg jujur, tidak pandai putar kilas
    Nanti ajarkan lah dinda dgn rasa tulus ikhlas
    Dlm bilik tu, tak nak le abg minta apa2 balas
    Nanti terpenyek diinda, abg bikin bahan alas

    Melayang terbang ibu-anak kelicap
    Senduduk serumpun melata merata
    Sayangkan abang tak tahu nak ucap
    Tak cukup dihimpun sejuta kata-kata

    Mula dah rekah, tali akar seruntun
    Mempelam pelik, berpuru di cabang
    Bila dah nikah, lagi cekap berpantun
    Di dalam bilik, berguru kan abang

    ('SI TUA' MEROYAN RABAN SAKAN KENA PANTUN2 B.I. AKU.. HI HI... 'SI TAIKO JIWA LARA' PULA DAH TIRU STYLE AKU, MAIN TUJU2 LAGU.. TAPI AKU TAK CITER KAT 'SI DIA'... KI KI KIK...)

    ReplyDelete

    Anonymous7 November 2018 at 06:32

    'SI DIA' DAH MULA CERIA KEMBALI, LEGA RASANYA. GURAUAN NYA PULA DAH SEMAKIN MANJA, SAMPAI KE BILIK PULAK DAH... AKU PUN MEMBERANIKAN DIRI UNTUK BERGURAU MENGIKUT RENTAK DIA. AKU KARANG PANTUN MADAH DAN SMS KPD NYA:

    Udah tidak lama lagii, dinda akan abg lamar
    Seronok abg ni, bila berpantun dinda gemar
    Nanti abg kan ajar dinda, pantun dlm kamar
    Upahnya, bibir dinda mengganti buah tamar

    Tak ada hal bila adinda jadi abg punya milik
    Boleh saja belajar kat luar atau kat dlm bilik
    Dah tentu le sampai ke siang kita jaga celik
    Tapi jgn lah pula, sampai katil habis terbalik

    Menunggang kuda, di hutan bukit
    Ke hutan di barat, nak cekup tekukur
    Sayangkan dinda, bukan sedikit
    Lautan dan darat, tak cukup diukur

    Indahnya kain, berbatik seni
    Berukir renda, tersurat samar
    Sudah berkahwin, sebilik nanti
    Bibir adinda, ku buat tamar

    ('SI TUA' BETUL2 PARAH DEK TIKAMAN PANTUN2 B.I. AKU TU, TERUS HILANG KELIBAT, BAGAI DISEBAT, KE KLINIK CARI UBAT... HI HI...
    'SI TAIKO' PULA, MASIH POYO DGN 'SMS PALSU' DARI TOKYO NYA ITU... KI KI KIK...)

    ReplyDelete

    Anonymous7 November 2018 at 18:04

    MEMANG NAMPAK SANGAT 'SI DIA' MCM BEGITU OBSES DGN PANTUN. TAK BOLEH DIA KALAU SEHARI TAK BERPANTUN (DIA PIKAT AKU DULU PUN GUNA PANTUN JUGA LAH). YG LAWAKNYA, DLM BERPANTUN PUN DIA CAKAP PASAL PANTUN (TERINGAT LAGU 'UMPAMA MIMPI DLM MIMPI').
    LEPAS AKU BALIK DARI MASJID, SOLAT ASAR TADI, AKU TERIMA SMS DARI SI DIA MANJA:

    Adinda dapat bayang, hidup kita pastii indah
    Seharian di rumah, asyiik dgn pantun madah
    Bunga kasih mekar, darii asal bertikam lidah
    Semoga rumahtangga kita Tuhan permudah

    Bagi dinda, abng jadi cahaya dan juga pelita
    Kiita harungi alam bahagia dgn seloka cinta
    Pantun madah dinda kan terus karang cipta
    Semoga jadi warisan hingga anak cucu kita

    Terbang merata garuda bergaya
    Mengeluh kuda dalam kesepian
    Abang pelita dan juga cahaya
    Menyuluh dinda ke alam impian

    Turun pasaraya beli manisan
    Tika nak turun serempak bucu
    Pantun budaya seni warisan
    Kita perturun ke anak cucu

    (WAAHH.. TINGGI BAHASA ORANG PHD NI...
    'SI TUA' TERKEDU & LARI LAGI DGN PANTUN2 POWER AKU. DIA KELUAR BAGI RESPON PUN GUNA SAMARAN 'GMN'.. HI HI.. 
    'SI TAIKO' DAH MULA BALIK POYO DGN KOTA TOKYO NYA ITU... AYO YO AMMA APPA... KI KI KIK..)

    ReplyDelete

    ReplyDelete
    Replies
    1. DIHARAP PEMINAT2 SEMUA DAPAT BERSABAR MENANTIKAN PAPARAN EPISOD2 SETERUSNYA DLM KISAH PERCINTAAN YG SEMEMANGNYA AMAT SYAHDU INI...

      Delete

    2. BEDEBAH NAJIB PUNYA PASAL, JAHANAM BERBILLION DUI KIA, TAPI NASIB LAH ADA TINDAKAN PENDAWA RAYA DAN AKUAN BOS FIRMA YAHUDI DI US - Bekas juru bank Goldman Sachs 'langgar undang-undang' demi eksekutif 1MDB

      Ketua Eksekutif Goldman Sachs, David Solomon berkata adalah "sangat menyedihkan" melihat dua bekas pekerjanya secara "terang-terangan melanggar undang-undang" dalam urusan mereka dengan firma pelaburan negara Malaysia, 1MDB.

      Pendakwa raya Amerika Syarikat memfailkan tuduhan jenayah terhadap dua bekas juru bank Goldman dan seorang tokoh kewangan Malaysia atas dakwaan kecurian berbilion ringgit daripada dana itu.

      "Adalah jelas sangat menyedihkan untuk melihat dua bekas juru bank Goldman Sachs secara terang-terangan tidak menghiraukan dasar syarikat dan secara melanggar undang-undang," kata Solomon dalam temu bual dengan Bloomberg TV di Singapura.

      "Saya merasa amat gerun tentang hakikat bahawa terdapat orang yang bekerja di Goldman Sachs, dan tidak kira sama ada mereka rakan kongsi atau pekerja yang baru, sanggup mengketepikan dasar kami dan melanggar undang-undang," kata Solomon.

      Delete
    3. BISNES MELAYU JATUH PH TAK KISAH


      Mara Digital Makin Teruk Merosot Selepas Pelaksanaan Cukai Jualan Dan Perkhidmatan (SST)


      KUALA LUMPUR: Pembekal tunggal di Mara Digital Mall Kuala Lumpur mengakui selepas 3 tahun penubuhan, pusat teknologi maklumat dan komunikasi (IT) itu kurang mendapat sambutan pengunjung.

      Pengurus bahagian pemasaran dan stor WGN Scan Sdn Bhd (WGN), Mohd Izzat Akbar Arif Amir Amran berkata mereka kurang mendapat promosi daripada media, selain “marketing” dan “brand” yang tidak kukuh menyebabkan hasil jualan dan pelanggan yang datang jauh berbeza ketika pusat itu mula operasi pada Disember 2015.

      “Boleh dikatakan jualan merosot sebanyak 30% jika dibandingkan antara tempoh (September 2017 hingga September 2018) dengan (September 2016 hingga September 2017).

      “Tetapi ada kalanya jualan meningkat, misalnya ketika cuti sekolah dan pemansuhan cukai barangan dan perkhidmatan (GST) selama 3 bulan sebelum ini. Namun pelanggan ke Mara Digital Mall tidak seperti tahun pertama operasi,” katanya.

      Izzat bagaimanapun menafikan peniaga di Mara Digital Mall langsung tidak mendapat keuntungan.

      Beliau berkata 16 syarikat yang masih menjalankan operasi di Mara Digital Mall adalah orang yang sama dan masih bertahan serta menyambung kontrak mereka sejak Disember 2015.

      “Jika tidak ada untung langsung, takkan mereka masih berniaga di sini selama 3 tahun dan sambung kontrak mereka.

      “Cuma ada peniaga yang jualannya merosot tetapi tidak semua,” katanya.

      Izzat turut mengalu-alukan langkah Menteri Pembangunan Luar Bandar Rina Mohd Harun untuk meneruskan dan menambahbaik Mara Digital Mall.

      Beliau amat menyokong jika menteri itu mempunyai cara untuk menaikkan Mara Digital Mall seperti tahun pertama diperkenalkan kepada umum.

      “Kita ambil contoh, daripada segi ‘marketing’ Mara Digital Mall ini harus di perluaskan.

      “Kena ada kosisten dan dapat hebahan daripada media. Ini kerana agar orang masih ingat Mara Digital Mall masih ada lagi.

      “Kadang orang ingat Mara Digital Mall ini dah tak ada,” katanya.

      Beliau juga mencadangkan agar jenama Mara Digital Mall ini diperkuatkan lagi.

      “Macam dulu Mara Digital Mall sedikit kuat namanya sebab media banyak datang buat liputan tetapi sekarang sudah berkurangan. Kira kurang publisiti dan hanya harapkan bangunan di sekeliling Mara Digital Mall. Media sosial kita sendiri tak cukup kuat nak tarik pelanggan.

      Delete
  12. Aii budin. Kau pun makan dedak eh. Rafizi tu si pemutar alam nombor satu. Fitnah berleluasa bermacam strategi tak masuk akal dilaksana hingga mengakibatkan kerosakan di sini sana. Jangan jadi bangang budin. Jangan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mahathir patut belajar sejarah



      Saya tidak berhajat menyambung repek Mahathir tentang peranan PAS dalam perjuangan kemerdekaan. Buat apa dilayan perkara yang merepek.

      Tiba-tiba saya terbuka buku Dr. Ismail Said bertajuk MENEGAK AGAMA MEMBELA BANGSA Perjuangan PAS 1951-1970. Lalu terbaca tentang antara ikhtiar Tunku Abdul Rahman Putra sebagai pemimpin baru Umno memperjuangkan kemerdekaan.

      Dalam tindakannya itu ada pula nama orang PAS duduk dalam jawatankuasa khas terdiri beberapa parti politik yang diketuai Tunku. Disebutkan oleh buku itu tentang Kongres Kebangsaan 23 Ogos 1953 di Majistic Hotel Kuala Lumpur bagi membincangkan menuntut pilihan raya. Hasil kongres itu Tunku memimpin rombongan menuntut kemerdekaan.

      Tunku dan Dato’ Onn berebut pengaruh bagi mendapatkan sokongan lain-lain parti bagi menguasai politik tanah jajahan Inggeris di Malaya. Mereka menganjurkan National Convention dan satu lagi National Conference. PAS menghantar wakil dalam dua-dua perjumpaan itu.

      Dalam resolusi muktamar ketiga tahun 1954 PAS berkecuali terlibat dengan kedua-duanya tetapi menyokong mana pihak menuntut kemerdekaan. Ia juga setuju dalam tuntutan mengadakan pilihan raya.

      Dalam jawatankuasa khas yang diketuai Tunku ada nama orang PAS iaitu Mohd Yassin Haji Salleh. Seorang lagi dari Umno ialah Dr. Ismail Abdul Rahman. Lain-lain anggota ialah Ahmad Haji Abdul Rahman, dipercayai PAS, Kol. H.S. Lee, Leong Yew Koh, S.M. Yong, Tan Siew Sin dan Ong Yoke Lin.

      Mereka adalah orang-orang terlibat bersama Umno menuntut kemerdekaan. Walaupun (Dato’) Mohd Yassin tidak disebut dari PAS tetapi namanya disebut sebagai calon PAS di Semantan, antara 11 calon dalam pilihan raya 1955.

      Memang Dato’ Mohd Yassin pernah jadi Pesuruhjaya PAS di zaman pimpinan Dr. Burhanuddin al-Helmy. Jika saya tidak silap beliau adalah bapa kepada Tan Sri Kamarul Arifin, seorang peguam Umno yang pernah menjadi Pengerusi Bank Bumiputera.

      Sekalipun dalam politik tidak bersama Umno tetapi tidak boleh ditolak peranannya dalam tuntutan kemerdekaan melalui PAS.

      Malah sebelum Dr. Mahathir terlibat dalam politik, sebelum masuk universiti, Dato’ Mohd Yassin sudah tersenarai sebagai pejuang kemerdekaan.

      Semasa Jepun bersetuju untuk menyerahkan kemerdekaan kepada Dr. Burhanuddin, Dato’ Mohd Yassin disenarakan sebagai menteri dalam kabinet Dr. Burhanuddin.

      Masa itu Umno belum ada dan Dr. Burhanuddin belum jadi pemimpin PAS. Tetapi Dr. Burhanuddin sudah dikenali sebagai pejuang dan pemimpin kemerdekaan.

      Sejak sebelum Jepun beliau sudah menyuarakan kemerdekaan daripada British. Setelah Jepun melanda Tanah Melayu, British tinggalkan Tanah Melayu tanpa senjata. Dr. Burhanuddin menyambung tuntutan kemerdekaannya daripada Jepun melalui proses perundingan.

      Mungkin ini pertama kemerdekaan itu boleh dicapai melalui perundingan. Kerana Jepun semasa datang berjanji untuk membantu Malaya merdeka. Dr. Burhanuddin menagih janji Jepun untuk memberi kemerdekaan.

      Panglima Jepun di Saigon bersetuju menyerahkan kemerdekaan kepada Tanah Melayu dan menjadikan Dr. Burhanuddin sebagai Perdana Menteri.

      Beliau diminta membentuk kabinet. Selain daripada Dato’ Yassin, senarai kabinet Dr. Burhanuddin itu termasuk Dato’ Abu Samah, kawan seangkatan Dato’ Yassin di Temerloh, Dato’ Onn Jaafar dan Dato’ Abdul Rahman Yasin, bapa Tun Dr. Ismail. Anak Dato’ Abu Samah, Tan Sri Hamzah adalah adik ipar Tun Razak.

      Saya tulis lagi hal ini kerana saya terbaca fakta tambahan betapa PAS adalah sebahagian daripada pejuang kemerdekaan.

      Mahathir patut belajar sejarah ini. Tetapi dia mesti berguru. Tanpa guru dia akan dapat sejarah sesat.

      SUBKY LATIF

      Delete
  13. Aku tengok puak2 munafiq ini mmg kelakar
    Tak habis Nuat-Det & Piji-Jemin tu bercakar
    Khemah lwn, masing2 berlawan mau bakar
    Sah le PRU15, puak2 haprak ini gulong tikar

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete
    Replies
    1. PEMBACA DI SINI TENGOK KAU PUAK MENJILAT NAJIB. YANG LAIN TAK TERLALU SANGAT TAPI KAMU HINGA MENJILAT ASSOL NYA.

      ENTAH2 MAK BADAK PUNYA PUN KAU JILAT. BINATANG BETUL KAU PUNYA TABI'AT.

      Delete
    2. DAP melalui saluran Cina cuba mengikis secara halus legasi Melayu


      Belum habis isu surat yang menggunapakai bahasa Cina di Johor. Ini sijil pula ada logo dan nama Kementerian Pendidikan Malaysia tetapi di bawahnya ada tulisan Cina dan Bahasa Inggeris paling atas. Ayat-ayat di bawah sahaja bahasa Melayu.

      Apa keperluan kalau penganjurnya di Malaysia ditulis sampai 3 bahasa dalam sijil yang berkepala logo dan nama rasmi pertubuhan kerajaan Malaysia sebenarnya?

      Makin melampau dan sengaja mahu cetus kontoversi dan sengaja berani melanggar Perlembagaan Negara. Moga Dewan Bahasa dan Pustaka Malaysia dapat bertindak segera sebelum ianya berlarutan...

      FB
      Roslizal Razali


      : Mula selit kemudian jadi base ....

      Delete
  14. Aku kini, sedang menjejaki dua ekor kera
    Seekor itu, kera tua sesat darii Singapura
    Seekor lagi kera itu psaiko jiwa duka lara
    Mlm tadi depa kena sampai hilang suara

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaahhh

    ReplyDelete
    Replies

    1. PEMBACA DI SINI SEDANG MEMAKI HAMUN KEPALA BAPAK KAU MENACAU DI SINI, MENULIS MENGARUT MACAM ORANG GILA.

      KAMU SUDAH DI NASIHATKAN OERGI JUMPA DOKOR PAKAR SAKIT GILA TAPI MALU NAK PII, ASYIK MENGILA DI SINI. KEPALA BAPAK KAU.

      Delete
    2. THE SCHOOL BOY MINISTER


      Syed Saddiq puji Mahathir, TMJ sindir menteri 'taasub, delusi'



      KUALA LUMPUR, 1 Okt — Tunku Mahkota Johor (TMJ) menyindir Syed Saddiq Abdul Rahman sebagai keanak-anakan apabila memuji Tun Dr Mahathir Mohamad.

      Tun Ismail Sultan Ibrahim dipercayai merujuk kenyataan menteri belia dan sukan yang menganggap perdana menteri seorang yang mementingkan kesempuraan.

      “Perfectionist? Sama ada kamu delusi atau taasub. Anak kecil, kamu masih dalam perut ibumu. Buat kajian sikit,” coretnya di Twitter hari ini tanpa menyebut nama.

      Semalam, Syed Saddiq memuji Dr Mahathir di Twitter kerana pengerusi Parti Pribumi Bersatu Malaysia menulis sendiri ucapan, blog dan membuat kerja penyelidikan.
      Sebelum ini, Tun Dr Mahathir Mohamad dan Istana Johor dilihat berselisih faham mengenai projek pembangunan Forest City sejak sebelum pilihan raya umum ke-14 berlangsung.

      : Budak-budak mudah kena tipu....

      Delete
  15. Batal IPP Untuk Ringankan Beban

    A Kadir Jasin

    بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم

    MUKHADIMAH: Pandangan yang terkandung dalam tulisan ini adalah pandangan peribadi saya. Saya menulis dalam kapasiti saya sebagai seorang blogger. Ia tiada kena mengena dengan apa-apa jawatan yang mungkin saya pegang.

    Empat hingga enam lesen baru IPP mungkin dibatalkan
    DASAR “cash is king” kerajaan lama Barisan Nasional (BN) menular secara sistematik dan berleluasa sehingga boleh dikatakan tidak ada institusi yang tidak diperalatkan.

    Penyiasatan oleh kerajaan baru Pakatan Harapan (PH) dengan bantuan Majlis Penasihat Ekonomi (Council of Emiment Persons/CEP) mendapati sistem pemberian kontrak dan konsesi zaman kleptokrasi (kerajaan yang mencuri) merugikan negara dan membebankan rakyat jelata.

    Bekas Perdana Menteri, (Datuk Seri I Mappadulung Daeng Mattimung Karaeng Sandrobone Sultan Abdul Jalil) Mohd Najib Abdul Razak mengamalkan dasar “duit adalah raja” dengan harapan mendapat taat setia dan sokongan semua lapisan masyarakat tanpa pengecualian.

    Antara badan yang teruk dibebani oleh amalan ini adalah Tenaga Nasional Berhad (TNB). Ini berkesudahan dengan kerajaan membatalkan beberapa lesen konsesi penjana elektrik bebas (IPP) yang dikeluarkan pada beliau.

    Pemberian tidak terkawal lesen IPP ini menyebabkan TNB dibebani kos operasi tambahan apabila terpaksa (atau dipaksa) membeli elektrik yang tidak diperlukan yang dijana oleh IPP.

    TNB pula akan memindahkan beban kos itu kepada pengguna dalam bentuk tarif elektrik yang lebih mahal.

    Dalam bahasa yang mudah, pengguna dipaksa membayar tarif yang lebih tinggi daripada sepatutnya supaya pemegang konsesi IPP mendapat keuntungan terjamin selama sehingga 25 tahun.

    Walaupun penjanaan menggunakan sistem IPP telah membantu menjamin bekalan yang stabil, tetapi sejak beberapa tahun kebelakangan ini terlalu banyak lesen IPP dikeluarkan.

    Boleh dikatakan semua lesen baru ini diputuskan secara rundingan terus dan kebanyakan penerimanya adalah orang yang tidak pernah terlibat dengan penjanaan elektrik atau yang sepatutnya tidak terbabit dengan perniagaan.

    Akibatnya TNB, sebagai pembeli tunggal elektrik yang dijana oleh IPP di Semenanjung, mempunyai bekalan yang tidak diperlukan yang jauh lebih tinggi daripada margin rizab (reserve margin) 30 peratus yang diperlukan.

    Margin rizab ini diperlukan untuk menghadapi kemungkinan seperti permintaan yang naik secara mendadak atau apabila berlaku penutupan penjana kerana kecemasan atau untuk penyelenggaraan.

    Empat Lesen Batal

    Pada 25 Oktober lalu, Menteri Tenaga, Sains, Teknologi, Alam Sekitar dan Perubahan Iklim, Yeo Bee Yin mengumumkan pembatalan empat lesen IPP atas alasan gagal mematuhi syarat.

    Empat lesen IPP yang dibatalkan itu adalah:

    1.Usaha sama Malakoff Corp Bhd-TNB di Kapar, Selangor dengan daya penjanaan 700MW menggunakan gas;

    2.Aman Majestic Sdn Bhd-TNB di Paka, Terengganu dengan keupayaan 1,400MW menggunakan gas;

    3.Penjana hidro usaha sama Sabah Development Energy (Sandakan) Sdn Bhd - SM Hydro Energy Sdn Bhd di Sandakan, Sabah; dan

    4.Penjanaan tenaga solar 400MW oleh Edra Power Holdings Sdn Bhd milik China. Edra ini asalnya milik 1MDB, tetapi dijual kepada China untuk bayar balik sebahagian hutang 1MDB.

    Sumber-sumber memberitahu dua buah lagi projek sedang dipertimbangkan pembatalannya, iaitu Tadamax di Pulau Indah, Selangor dengan cadangan kapasiti 1,400MW dan THB Power Sdn Bhd dengan cadangan kapasiti 1,400MW juga di Gurun, Kedah.

    Tanpa penjana-penjana ini pun, bekalan elektrik yang terpaksa dibeli oleh TNB dalam jangka pendek akan melebihi rizab yang ditetapkan.

    Misalnya, apabila IPP Tuah milik Edra di Melaka mula beroperasi pada tahun 2021, rizab TNB akan melambung kepada 46 peratus dan jika pembinaan IPP yang sudah dilesenkan itu diteruskan, lebihan akan meningkat kepada hampir 50 peratus pada tahun 2024.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dalam bahasa yang mudah, pengguna dijadikan mangsa dengan kadar tarif elektrik yang lebih tinggi daripada sepatutnya semata-mata bagi memperkayakan beberapa orang kenamaan dan kapitalis.

      Identiti mereka bukanlah rahsia tetapi saya tidak akan dedahkannya kerana projek mereka telah pun dibatalkan dan mungkin mencetuskan satu lagi kontroversi jika dihebahkan.

      Ironinya, lembaga pengarah dan pengurusan kanan TNB yang membuat keputusan merugikan itu masih belum diganti walaupun ada khabar mengatakan mereka akan ditukar tidak lama lagi.

      Mereka ini wajib mengambil tanggungjawab atas keputusan yang mereka buat tidak kiralah sama ada mereka melakukannya secara bebas atau kerana wahyu daripada kerajaan lama.

      Kesimpulannya, kalau BN terus berkuasa dan penjanaan elektrik yang berlebihan ini diteruskan maka TNB akan dibebani bekalan berlebihan dan pengguna dipaksa membayar kadar tarif yang lebih tinggi.

      Tekanan harga elektrik tetap ada kerana kos penjanaan akan naik jika harga gas dan arang batu naik. Tetapi setidak-tidaknya buat masa ini tekanan harga kerana bekalan yang berlebihan sedang dikurangkan dengan pembatalan empat hingga enam IPP berkenaan.

      Sementara itu, dalam Belanjawan 2019, kerajaan telah mengumumkan penambahan subsidi elektrik kepada pengguna kecil daripada RM20 sebulan kepada RM40.

      Delete
    2. Jika Kit Siang mahu bukti diskriminasi, tanya menteri kewangan, kata Hadi



      PETALING JAYA: Datuk Seri Abdul Hadi Awang menggesa pemimpin DAP Lim Kit Siang bertanyakan kepada Menteri Kewangan Lim Guan Eng berhubung dakwaan kepimpinan parti itu tidak bersetuju dengan cadangan mengembalikan royalti minyak kepada Kelantan dan Terengganu.

      Presiden PAS itu berkata Tun Dr Mahathir Mohamad bersetuju untuk mengembalikan royalti kepada negeri tetapi pembayaran kepada Kelantan dan Terengganu terhalang.



      “Perdana menteri telah bersetuju untuk mengembalikan royalti terus kepada negeri sebagaimana dijanjikan dalam manifesto Pakatan Harapan (PH).

      “Namun pembayaran kepada Kelantan dan Terengganu terhalang. Jika saudara Lim mahukan bukti, sila tanya menteri kewangan,” katanya di Facebook.

      Lim semalam mendesak Hadi untuk membuktikan diskriminasi DAP terhadap pantai timur Semenanjung dengan tidak menyokong pembangunan saksama di Kelantan dan Terengganu.

      Hadi menurut Berita Harian juga berkata kepimpinan DAP tidak bersetuju dengan cadangan kerajaan untuk mengembalikan royalti minyak kepada negeri pengeluar termasuk Kelantan dan Terengganu.

      Pakatan Harapan dalam manifesto pilihan raya umum 9 Mei lalu menjanjikan 20% royalti kepada pengeluar minyak.

      Perdana menteri ketika membentangkan Kajian Separuh Penggal Rancangan Malaysia ke-11 (2016-2020) di Dewan Rakyat 18 Oktober lepas berkata pembangunan Sabah dan Sarawak akan diberi keutamaan dan kerajaan akan mengagihkan pendapatan minyak dan gas secara saksama bagi mencapai matlamat itu.

      : DAP memang tak mahu negeri-negeri kuasaan Melayu terus maju, itu hakikatnya....

      Delete
  16. Suman's behavior is funny and weird
    Walloped by me he got sick and tired
    Blank & helpless, he now keeps quiet
    He had proven himself, to be an idiot

    Kah kaahh kaaahhh kaaahhhh kaahh

    ReplyDelete
  17. Suman's heart is filled with envy & emotion
    Facing intelligent Kejora, of high education
    This young man is ready with any situation
    Unlike poor Suman, talk only, but no action

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaahhhh

    ReplyDelete
  18. Kejora teaches math, student adress him 'sir'
    He challenge poor Suman but got no answer
    Suman's heart is as if being attack by cancer
    No sound, from his mouth, perhaps got ulcer

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete
  19. John Doe..ko kan serupa pak arip serba tau..kalau handal sangat ko jawab lah soalan kat bawah ni...ada bran ka haah ???

    Perbelanjaan Bajet 2019 Meningkat RM80 Bil, Tapi Kenapa Hampir Semua Bajet Kementerian Dipotong??

    HAMPIR SEMUA KEMENTERIAN MENANGGUNG PEMOTONGAN PERBELANJAAN...

    Selepas meneliti belanjawan 2019 dengan lebih terperinci, saya dapati peruntukan untuk pengurusan beberapa kementerian telah turun dengan dahsyat sekali- akibat dari pemotongan ataupun pemansuhan program-program bantuan rakyat.

    (1) Untuk Kementerian Pembangunan Luar Bandar
    2018: RM5.3 bilion
    2019: RM3 bilion

    Penurunan ini disumbang oleh pemotongan 73 peratus bajet untuk MARA, iaitu dari RM3.5 bilion bagi 2018 kepada hanya RM1.3 bilion untuk tahun depan.

    (2) Kementerian Industri Utama pula dipotong lebih 72 peratus kepada RM125 juta, di mana bantuan musim tengkujuh untuk pekebun kecil dan penoreh getah yang diperuntukkan RM261 juta tahun lalu, dimansuhkan sama sekali.

    Setiap tahun, pekebun dan penoreh getah berdepan kesusahan untuk bekerja pada musim tengkujuh mengakibatkan pendapatan mereka jatuh teruk dan kerajaan pada masa lalu membantu meringankan beban mereka.

    Mulai tahun depan, mereka tidak lagi dapat bergantung kepada bantuan ini.

    (3) Kementerian Pertanian pula menyaksikan pemotongan bajet di mana pelbagai bantuan telah dikurangkan atau dimansuhkan.

    Subsidi baja padi - Dipotong 50%.
    Insentif pengeluaran padi - Turun 50%.
    Elaun sara hidup nelayan - Potong 67%
    Subsidi padi bukit - Dimansuhkan.

    Mungkin penduduk luar bandar, sektor pertanian dan perladangan tidak lagi penting pada Malaysia Baharu?











    Walaupun sudah memaksa Petronas untuk membayar RM54 billion untuk tahun in dan tahun depan, golongan-golongan di atas seperti telah diketepikan..

    Sumber : Najib Razak

    ReplyDelete
  20. Both DPM & EAM should best visit the state at a later date so as to avoid any misinterpretaions.

    ReplyDelete
    Replies
    1. PAS sokong penuh usaha gubal Akta Pembiayaan Politik, kata Samsuri



      DUNGUN: PAS menyatakan sokongan penuh terhadap usaha kerajaan untuk mewujudkan Akta Pembiayaan Politik bagi menghalang unsur rasuah dan kepentingan peribadi penderma mendorong keputusan parti pemerintah.

      Menteri Besar Terengganu Dr Ahmad Samsuri Mokhtar berkata sebelum ini PAS bersama beberapa parti politik lain seperti Parti Ikatan Bangsa Malaysia (IKATAN) telah menghantar memorandum kepada kerajaan sebelum ini (Barisan Nasional) berserta beberapa cadangan untuk mewujudkan akta itu.

      “Saya nak tegaskan bahawa PAS sentiasa konsisten memperjuangkan supaya diwujudkan satu undang-undang khusus mengenai perkara ini dan kita dah hantar memorandum bersama parti politik yang lain.

      “Namun disebabkan berlaku pilihan raya umum ke-14 baru-baru ini dan pertukaran kerajaan, kita belum berpeluang membawa perkara ini kepada pentadbiran baru.

      “Namun kita memandang positif perkara itu dan harap ia akan diperincikan dan dijadikan suatu akta yang perlu diikuti oleh semua parti,” katanya kepada pemberita selepas menghadiri Majlis Makan Amal Sekolah Menengah Agama Sultan Ismail, di Dewan Arena Square, di sini, malam tadi.

      Turut hadir, Pengerusi Jawatankuasa Pelaksanaan Syariah, Pendidikan dan Pengajian Tinggi negeri, Satiful Bahri Mamat.

      Dalam pada itu, Ahmad Samsuri yang juga pengarah pilihan paya PAS turut mengulas mengenai cadangan kerajaan Pakatan Harapan untuk mengehadkan tempoh pentadbiran perdana menteri, menteri besar dan ketua menteri selama 2 penggal yang disifatkan mempunyai asas dan perlu dilihat daripada sudut positif.

      Bagaimanapun katanya, perkara itu memerlukan kajian dan penelitian yang mendalam bagi memastikan pelaksanaannya benar-benar memberi impak positif selaras dengan matlamat utama untuk mengelak daripada wujudnya unsur rasuah.

      “Ada baiknya juga cadangan ini kerana apabila terlalu lama tentulah wujud ruang dan kemungkinan perkara tidak sesuai seperti ketiadaan penjanaan idea baharu dan segar bagi generasi baru.

      Dalam perkembangan lain, beliau turut mengulas mengenai cadangan menurunkan had umur mengundi daripada 21 tahun kepada 18 tahun yang dianggap bukan permasalahan utama.

      Sebaliknya beliau meminta kerajaan memfokus kepada isu lebih besar iaitu usaha mendaftarkan lebih ramai pengundi daripada golongan muda kerana data menunjukkan masih ramai yang tidak berbuat demikian.

      : Agaknya DAP setuju atau tidak?....

      Delete
  21. JD...si pak Arip serba tau...jom kita sama2 recap pembentangan bajet Pakatan Haprakan jumaat lepas.

    Dah tentu lah ko sebagai cai Tun Madey paling tegar, siki aje bawah dari Wak Suman..terkinja2 tak tido malam teringatkan bajet tu..betul tak???

    Kenangan Terindah #Bajet2019


    Suara pejuang-pejuang mahasiswa sudah tidak kedengaran. Bayang pun sudah entah ke mana. Saya rindu anda semua.

    PTPTN kita tak perlu sebutlah, sebab bukan setakat ditipu, lebih sengsara dengan dasar mereka kini.

    Ada yang beritahu saya, ini merupakan kenangan terindah sebagai pelajar.

    Betullah, kini hanya tinggal kenangan.

    Mereka beriaya2 meninggi hidung umumkan Bajet 2019 adalah "paling besar".

    Ya, "paling besar", tapi apa sebenarnya yang ibu bapa, pelajar dan guru dapat?

    1) RM250 subsidi pendidikan seperti Baucar Buku 1Malaysia atau KADS1M, tidak disebut. Rasanya kini tiada lagi. Kita tunggu Menteri buat u-turn.

    2) Bantuan Makanan Prasekolah dipotong RM10 juta.

    3) Bantuan Makanan Asrama dipotong RM100 juta

    4) Biasiswa kecil persekutuan untuk murid-murid dipotong RM28 juta

    5) Peruntukan biasiswa perguruan persekutuan dipotong RM6.5 juta

    6) Bonus penjawat awam daripada RM1,500 tinggal RM500.

    Mungkin murid-murid dan guru termasuk dalam golongan "rakyat Malaysia yang tak patut diberi bantuan dan subsidi sebab malas" seperti kata Kerajaan PH.

    Kerajaan BN dulu merangka Bajet berdasarkan keperluan rakyat. Kami ikhlas nak beri dan bantu.

    Sekarang habis semua mereka potong.

    "Bajet Paling Besar" konon.Kenangan Terindah #Bajet2019
    November 06, 2018


    Suara pejuang-pejuang mahasiswa sudah tidak kedengaran. Bayang pun sudah entah ke mana. Saya rindu anda semua.

    PTPTN kita tak perlu sebutlah, sebab bukan setakat ditipu, lebih sengsara dengan dasar mereka kini.

    Ada yang beritahu saya, ini merupakan kenangan terindah sebagai pelajar.

    Betullah, kini hanya tinggal kenangan.

    Mereka beria meninggi hidung umumkan Bajet 2019 adalah "paling besar".

    Ya, "paling besar", tapi apa sebenarnya yang ibu bapa, pelajar dan guru dapat?

    1) RM250 subsidi pendidikan seperti Baucar Buku 1Malaysia atau KADS1M, tidak disebut. Rasanya kini tiada lagi. Kita tunggu Menteri buat u-turn.

    2) Bantuan Makanan Prasekolah dipotong RM10 juta.

    3) Bantuan Makanan Asrama dipotong RM100 juta

    4) Biasiswa kecil persekutuan untuk murid-murid dipotong RM28 juta

    5) Peruntukan biasiswa perguruan persekutuan dipotong RM6.5 juta

    6) Bonus penjawat awam daripada RM1,500 tinggal RM500.

    Mungkin murid-murid dan guru termasuk dalam golongan "rakyat Malaysia yang tak patut diberi bantuan dan subsidi sebab malas" seperti kata Kerajaan PH.

    Kerajaan BN dulu merangka Bajet berdasarkan keperluan rakyat. Kami ikhlas nak beri dan bantu.

    Sekarang habis semua mereka potong.

    "Bajet Paling Besar" konon. Ptuiiii!!!!!

    ReplyDelete
  22. JD..sebagai Pak Arip serba tau..ko dah tau berita ni..tapi saja nak kongsikan sekali lagi dengan ko..mana lah tau ko buat2 lupa pulak kan !!!

    ISU PTPTN: ADAM TEMPELAK PH 'HINA' PEMINJAM???

    MARAH yeeer Bang....?????

    Aktivis pelajar, Adam Adli Abd. Halim menempelak kerajaan Pakatan Harapan (PH) yang dilihat amat ‘kebal’ sehingga tiada seorang menteri dalam kalangan mereka buat permohonan maaf.

    Ia berhubung isu pembayaran balik pinjaman Perbadanan Tabung Pendidikan Tinggi Nasional (PTPTN) yang ketika Pilihan Raya Umum (PRU) lalu konon dijanji akan dimansuh dan menyebabkan ramai pemimjam mengundi PH.

    Namun menurut Adam, setelah kerajaan PH memutuskan peminjam dikenakan bayar balik waima gaji RM1,000 sebulan, tiada seorang menteri pun yang memohon maaf kepada rakyat khususnya kepada pelajar pengajian tinggi.

    “Takkan sekelumit kata maaf pun susah hendak ditutur dek gagal penuhi apa dijanjikan sendiri? Terlalu tinggikah duduknya hari ini sampai tiada rendah diri lagi dalam perkataan? Bahaya bapak menteri. Bahaya,” tulis Adam Adli.

    Catatan beliau menerusi laman sosial Facebook miliknya turut gesa Menteri Pendidikan, Dr. Maszlee Malik harus bertindak wajar dengan mohon maaf kerana PH tidak tepati janji manifesto PH yang ingin hapus hutang PTPTN.

    Pada Jumaat minggu lalu, Adam Adli menggesa kerajaan PH menyemak semula Belanjawan 2019 mengenai langkah bayaran balik pinjaman PTPTN kerana nilai gaji RM1,000 sebulan terlalu kecil pada ketika ini bagi graduan baharu.

    Menerusi pembentangan bajet itu, Menteri Kewangan, Lim Guan Eng mengumumkan peminjam berpendapatan lebih RM1,000 sebulan perlu juga bayar balik pinjaman dengan cara potongan gaji antara dua hingga 15 peratus.

    Sebelum ini, Maszlee berkata bahawa pihak kementeriannya konon akan memberi tumpuan untuk merealisasikan janji penangguhan bayaran balik pinjaman PTPTN bagi mereka yang berpendapatan di bawah RM4,000 sebulan.

    Beliau berkata, ini kerana, isu berkaitan PTPTN merupakan 10 janji utama dalam 100 hari pentadbiran PH sehingga dorong bekas peminjam tabung itu mengundi blok tersebut ketika PRU ke-14 lalu.

    ReplyDelete
  23. Pergi ke Jepun buat pinjaman
    Pinjaman lulus anugerah pun diberikan
    Marilah kita bersorak gembira bersatu hati
    Balik ke Malaysia John Doe isytihar sebagai pembawa panji-panji hitam akhir zaman.

    Lawak jenaka jenis apa ni?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Anon 08.49...Apa2 hal pun, kita hadiahkan satu ketawa berdekah2 yang paling besar untuk lawak JD, si Pak Arip serba tau tu beb !!!!

      keh..keh..keh...Harrrk..Tuii...kokoikhkioikikoik!!

      Delete
  24. JD..si pak Arip serba tau..ko ada terpikir tak benda ni bakal berlaku...ko kan tau semua benda, yang tersurat dan tersirat....betul kan beb ???

    Apa akan jadi kepada “bon Samurai” jika Yen tiba-tiba naik tinggi berbanding Ringgit – Najib


    Untuk merangsang ekonomi mereka, Bank Negara Jepun telah melaksanakan polisi “negative interest rates” ataupun kadar faedah di bawah sifar pada tahun 2016.

    Polisi ini masih berkuatkuasa hari ini di mana bank-bank di Jepun tidak dibayar apa-apa faedah malah dikenakan caj jika mereka mahu menyimpan wang dalam bentuk tunai ataupun bon pinjaman.

    Oleh itu, kadar faedah yang rendah untuk Bon Samurai yang diumumkan baru-baru ini ialah kebiasaan dan tiada kaitan dengan cerita “kerajaan bersih” yang cuba dijaja oleh Lim Guan Eng tadi.

    Tidak salah untuk kerajaan PH yang mahu menerbitkan bon sebanyak 200 bilion yen (RM7.4 bilion) dalam matawang yen dengan kadar faedah 0.65% biarpun ia lebih tinggi dari kadar faedah bank di Jepun pada masa ini.

    Tetapi apa yang perlu kita pastikan ialah menjaga dari kemungkinan kadar FOREX matawang Jepun berbanding Ringgit tiba-tiba naik, sekaligus menaikkan hutang kita walapun kadar faedah rendah.

    Adakah kerajaan PH sudah mengambil langkah ini?

    Ini bukan kali pertama, negara kita meminjam dari Jepun dengan kadar faedah yang sangat rendah. Sebaliknya, ini ialah kebiasaan pada tahun 1980an dan awal 1990an.

    Pada masa itu, selepas kita pinjam, matawang Yen naik tiga setengah kali ganda berbanding Ringgit dan menyebabkan negara menanggung pembayaran balik yang jauh lebih tinggi biarpun kadar faedah rendah.

    Pada tahun 1994, PM ke-4 pernah mengumumkan hasratnya untuk tidak lagi mahu meminjam dari Jepun kerana negara Jepun pada masa itu enggan memberi sebarang potongan walaupun tahu kos pembayaran balik hutang kita kepada mereka telah naik berganda akibat kenaikan nilai matawang Yen.

    Pinjaman-pinjaman dari Jepun ini biasanya ada syarat bahawa projek-projek kita mesti dianugerahkan kepada syarikat dari Jepun seperti KLCC, KLIA dan banyak lagi dahulu

    Oleh kerana bimbang bahawa peristiwa masa silam akan berulang, kerajaan BN dalam tempoh sepuluh tahun sebelum ini tidak banyak meminjam di dalam matawang asing ataupun dari Bank Dunia mahupun IMF.

    Untuk pinjaman dari negara China bagi projek ECRL di mana kadar faedah ialah 3.25% itu, kita telah menetapkan kadar FOREX untuk menghapuskan risiko FOREX.

    Dalam kes 1MDB pula, pinjaman dalam matawang dolar Amerika Syarikat juga diimbangi dengan pembayaran dan aset dalam matawang dolar juga – sekaligus menghapuskan risiko FOREX.

    Inilah yang kita tuntut dari IPIC untuk membayar balik kepada kita sebelum 30 Disember 2020 seperti terletak di dalam perjanjian penyelesaian dengan IPIC yang ditandatangan pada April 2017

    Najib Razak

    ReplyDelete
    Replies

    1. KOMEN2 KPD BERITA
      Bekas juru bank Goldman Sachs 'langgar undang-undang' demi eksekutif 1MDB

      Hasry Perak
      Kalau dah tau langgar undang2, maka sila pulangkanlah RM600 juta komisen kembali kpd kerajaan Malaysia. Juga tolong bekerjasama dgn pihak berkuasa sehingga MO1 didakwa dan disumbat ke dalam penjara.

      Najib kena pulangkan RM2.6 billion.

      Raja Said Raja Hamzah
      makin sempit dunia ni, untuk melarikan diri....mungkin tahun depan penyagak2 berbaris ke penjara

      Satu persatu pun tak mengapa, asalkan Nakib dan Rosmah tak kurang dari 10 tahun seorang.

      Ken Ken
      Sekarang pulangkan wang rakyat Malaysia.
      Yahudi Goldman Sachs.

      Zulkifli Ismail
      Tp dkt malaysia, kepala bapak dia mati2 tk nk mengaku.. Haramjadah betul. Tapi penjara menunggu dia.

      Breck Lavinar
      Najib the most scary coruption in the world

      Bukaminda Anda
      Lobakman and the gang tak mahu komen ke..boleh la katakan ini 'campurtañgan negara luar'...dahulu bukan main lagi fitnah Dsai agen CIA. Pengkhianat negara konon.
      Akhirnya terbongkar siapa sebenarnya yg snggup menyembah minta bantuan CIA. Siapa sebenarnya pengkhianat negara. Boleh disula.

      Bukaminda Anda
      Suatu ketika Nepal dilanda gempa 7.0 richter. Dianggarkan Rm 42 bilion diperlukan untuk baik pulih dan membina kembali segala prasarana.

      Saya katakàn kpd sahabat kesan skandal 1mdb adalah sama malah jauh lebih buruk dari gempa di Nepal itu. Cuma tak nampak di mata kasar... Najib? Memang dia mata sepet .. ada pengaruh China kominis .. Kak Ros buang sepet dia .. pakai plastic surgeon

      Delete
    2. Subky: Pemuda PAS mesti sambung perjuang ketuanan Melayu
      Subky Latif | Diterbitkan 2 Nov 2018, 2:04 petang | Dikemaskini 2 Nov 2018, 2:44 petang

      A+ A-
      ULASAN | Jangan biarkan isu ketuanan Melayu jadi perdebatan di antara Syed Saddiq Syed Abdul Rahman dan Dr Asyraf Wajdi Dusuki atau Pemuda Bersatu dan Pemuda Umno saja.

      Pemuda PAS mesti tampil menyambung apa yang diperjuangkan di ambang merdeka dulu.

      Jika dibiarkan Syed Saddiq dan Bersatunya, nescaya ketuanan Melayu yang tinggal nyawa ikan dilensingnya ke Laut China Selatan bagi dilanggar armada China yang bertuan di situ.

      Sama ada dia silap cakap atau sengaja dicakapnya demikian, padanya ketuanan Melayu sudah habis masa ditelan Malaysia Baru wawasan komponen Harapan, jenama baru Malaysian Malaysia yang orang Melayu tidak dapat terima dulu.

      Malaysian Malaysia itu punca utama Singapura ditendang dari Malaysia pertengahan tahun 1960-an.

      Pemuda PAS sebagai waris perjuangan itu mesti campur tangan mengemudi semula roh yang mahukan Melayu tidak hilang di dunia. Dulu, yang mahukan ketuanan Melayu diisi dalam perlembagaan Malaya merdeka gubalan Lord Reid hanya PAS.

      Umnolah yang dilihat berjaya mendapatkan kemerdekaan itu, tetapi kemerdekaan yang dirancang British selepas kewujudan piagam Bangsa-Bangsa Bersatu, bahawa kemerdekaan yang Umno dan Tunku Abdul Rahman minta itu tidak akan dianugerah sekadar ia dituntut oleh orang Melayu saja.

      Tak sempurna tanpa Pemuda PAS

      Ia hanya mungkin jika dikehendaki oleh penduduk Tanah Melayu pada masa itu.

      Bermacam-macam yang dilakukan PAS di bawah pimpinan Haji Ahmad Fuad, Dr Abbas dan Dr Burhanuddin Helmy buat supaya ketuanan Melayu menjadi sebahagian daripada isi perlembagaan.

      Terakhir, dua hari sebelum rombongan Malaya merdeka pimpinan Tunku berangkant ke London bagi memuktamadkan perlembagaan Reid itu, Dr Burhanuddin dan Datuk Onn menyerahkan memorandum kepada Tunku supaya jangan lupa ketuanan Melayu.

      Tun Razak dan Tun Dr Ismail yang turut serta dalam rombongan itu dikatakan Melayunya tidak sama dengan Melayu Tunku tapi reda dengan kemahuan British.



      Asyraf Wajdi sebagai Ketua Pemuda Umno yang tidak berkuasa lagi sekarang tidak punya kekuatan untuk mempertahankan saki-baki ketua Melayu yang ada sekarang kerana partinya membisu ketika isu itu dituntut PAS dan Kongres Melayu kedua di ambang kemerdekaan yang disifat separuh masak oleh orang Melayu di luar Umno.

      Sebarang wacana atau perdebatan yang mewakili suara anak muda tidak dikira sempurna jika suara Pemuda PAS tidak ditampilkan.

      Bukan penampilan Pemuda Umno dalam isu ini tidak penting, tetapi kehadirannya adalah untuk menebus apa yang tidak dibuat oleh pemimpin-pemmpin Pemuda Umno selama 60 tahun negara merdeka.

      Ada kadang-kadang Umno dan Pemuda Umno menimbulkan ketuanan Melayu, tetapi ia laksana ingatkan pesan Hang Tuah tentang tak akan Melayu hilang di dunia.



      Apa yang hendak disebut dalam debat dengan Syed Saddiq itu?

      Mahu bercakap tentang sejarah atau menyatakan apa yang Umno hendak buat jika ditakdirkan kembali berkuasa? Semua mahu dengar apa yang Umno dapat selamatkan ketuanan Melayu semasa Umno masih belum hilang di dunia.

      Jika Syed Saddiq tidak berubah, jika itulah wawasan anak muda BERSATU, tiada apa yang dapat diharapkan selain daripada tinggal harapan. Mungkin bertuah jika jadi 40 anggota parlimen Umno menyertainya.

      Habis apa Pemuda PAS boleh buat?

      Baca Hadi: Faktor bangsa penting dalam perjuangan Islam



      Ketuanan Melayu belum berkubur. Ia memperjuangkan Islam yang dalamnya ada ketuanan Melayu.

      Islam bermula di benua Arab ketika Arab penuh jahiliah. Islam masuk ke tengah masyarakat yang tidak berminat dengan Islam.

      Tetapi Islam ditolong Allah. Keadilan dan kebenarannya, Islam tegakkan di tengah kaum jahiliah, lalu tertegak ketuanan Islam.

      Dalam ketuanan Islam ada ketuanan Arab. Dalam ketuanan Islam nanti akan ada ketuanan Melayu dan ketuanan Malaysia.

      SUBKY LATIF

      Delete
  25. JD..sebagai macai tegar pakatan Haprakan seumur hidup dan Pak arip serba tau..nak tanya lah..agak2nya ..sanggup tak ko infaqkan harta ko untuk tolong Rejim ni bayar hutangnya haah ????

    Kerajaan tidak cukup wang bayar hutang – Najib


    Menteri Kewangan, Lim Guan Eng diminta mengambil perhatian terhadap trend penurunan berterusan rizab antarabangsa negara.

    Bekas Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak berkata, Bank Negara Malaysia (BNM) mengumumkan rizab antarabangsa negara jatuh kepada AS$101.7 bilion (RM422 bilion) selepas Pilihan Raya Umum Ke-14 (PRU-14) dan mengalami trend menurun akibat pengaliran keluar berterusan dana pelabur asing dari negara.

    Katanya, sebelum itu rizab antarabangsa negara meningkat naik dengan baik.

    “Rizab kita sudah jatuh AS$8.3 bilion (RM34.49 bilion) sejak pertengahan April LALU.

    BNM mengumumkan paras rizab ini memadai untuk membiayai 7.5 bulan import tertangguh dan 0.9 kali hutang luar negeri jangka pendek.

    “Kebimbangan saya ialah angka 0.9 kali hutang asing jangka pendek ini. Sebelum PRU-14, tidak pernah saya tengok angka ini di bawah paras 1.0 kali dan biasanya 1.1 kali dan ke atas,” katanya dalam status Facebook, hari ini.

    Najib menambah, paras 0.9 kali iaitu di bawah 1.0 kali bermaksud rizab negara tidak cukup untuk membayar semua hutang asing jangka pendek bila dituntut dan merupakan satu risiko baru untuk negara.

    “Maksudnya, kita hutang orang asing AS$100 tetapi hanya ada mata wang asing berjumlah AS$90 untuk bayar. Guan Eng perlu ambil perhatian,” katanya. – UTUSAN ONLINE

    ReplyDelete
    Replies
    1. JD...ko setuju tak kalau kita sama2 katakan...

      Apa nak risau..kalau bon samurai kaput, kita terbitkan pula bon ninja atau bon syogun. Bon kamikaze pun boleh juga atau pun Bon Harakiri...macam ada logiknya juga kan bhai ????

      keh..keh..keh...Harrrk..Tuii...kokhkikoikoikoikik!!

      Delete

    2. TAPI TAK BOLEH PAKAI KAU PUNYA BON.

      SEBAB ITU BON TOT NAJIB. YANG KAU TAK HABIS2 JILAT.

      Delete
    3. geng najis cuma tau bon tot najib!

      Delete
    4. PAS Sarawak gesa ketua menteri campur tangan isu tanah Melayu dan Jatti Meirek
      Bernama | Diterbitkan 2 Nov 2018, 3:14 petang |

      A+ A-

      PAS Sarawak meminta Ketua Menteri Sarawak supaya segera menyelesaikan isu pemilikan tanah kepunyaan orang Melayu dan komuniti Jatti Meirek di sini yang didakwa telah hilang.

      Pesuruhjaya PAS Sarawak Jofrie Jaraiie mendakwa kedua-dua kaum itu yang tinggal di kawasan pinggir bandar Miri mewarisi tanah kepunyaan nenek moyang mereka tetapi kehilangan hak milik disebabkan status Tanah Adat Bumiputera (NCR) ditukar kepada status tanah negeri di luar pengetahuan mereka.

      “Sedangkan, terdapat tanah yang diberi kepada pemaju dan syarikat perladangan untuk dimajukan,” katanya dalam kenyataan di sini hari ini.

      Jofrie berkata kerajaan negeri terutamanya Ketua Menteri Sarawak Datuk Patinggi Abang Johari Tun Openg perlu segera campur tangan dengan membantu untuk mengembalikan semula hak pemilikan tanah kepada komuniti yang terjejas dan tidak membiarkan tanah warisan ini jatuh ke tangan warga asing yang hanya berminat untuk meraih keuntungan tanpa memikirkan nasib penduduk tempatan.

      Tambahan pula, katanya, terdapat juga tanah warisan Jatti Miriek dan tanah kepunyaan Melayu di Miri yang diserahkan kepada pemaju oleh sebab status tanah warisan ditukar menjadi tanah negeri atau zon bercampur.

      Beliau berkata sebagai contoh, kes membabitkan lebih 1,000 hektar tanah NCR di Pujut, Miri, yang ditukar daripada tanah NCR kepunyaan komuniti Jatti Meirek kepada tanah negeri.

      “PAS telah mengambil inisiatif untuk berjumpa dan bertanya pada pegawai di Jabatan Tanah dan Survei Miri mengenai status permohonan tanah yang dibuat oleh pewaris tanah Pujut, dan maklum balas yang kami terima daripada pegawai itu adalah status tanah itu telah ditukar kepada tanah negeri dan diserahkan kepada Jabatan Perhutanan untuk dibangunkan,” jelas beliau.


      Beliau berkata tanah berkenaan dikatakan akan dibangunkan sebagai ladang kelapa sawit, mengakibatkan ramai daripada kalangan pemilik tanah asal yang begitu marah dan kecewa.

      “Kami juga dimaklumkan bahawa pertukaran status tanah itu dilakukan sebab tanah itu tidak dituntut semasa tinjauan tanah dibuat pada awal 1980-an, jadi secara automatik ia menjadi tanah negeri,” katanya.

      Beliau berkata pemilik asal tanah tidak boleh dipersalahkan oleh sebab medium komunikasi yang kurang dalam tahun 1980-an untuk menghebahkan peraturan itu.

      - Bernama

      Delete
  26. Anonymous8 November 2018 at 08:06

    Suman's behavior is funny and weird
    Walloped by me he got sick and tired
    Blank & helpless, he now keeps quiet
    He had proven himself, to be an idiot

    Kah kaahh kaaahhh kaaahhhh kaahh

    ReplyDelete

    Anonymous8 November 2018 at 08:07

    Suman's heart is filled with envy & emotion
    Facing intelligent Kejora, of high education
    This young man is ready with any situation
    Unlike poor Suman, talk only, but no action

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaahhhh

    ReplyDelete

    Anonymous8 November 2018 at 08:10

    Kejora teaches math, student adress him 'sir'
    He challenge poor Suman but got no answer
    Suman's heart is as if being attack by cancer
    No sound, from his mouth, perhaps got ulcer

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete

    ReplyDelete
  27. Kejora create 'pantun' damn quick and rapid
    He's a man with strength, energy and speed
    For that, Suman ran & hides like a centipede
    Folowers noticed that this old man is stupid

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete
  28. JD..Si pak Arip serba tau..tersohor di negaar ni sejak merdeka...Ko ada masa free tak beb???

    Bukan apa2..saja nak kongsikan dengan kau satu sajak dari sorang sobat aku..ditujukan khas kepada DS Najib..jom kita layaaannn sama2..boleh kan ???Aku tidak taksub membuta tapi…..


    Tajuknya : Kalau aku...


    Kalaulah aku
    pernah diasuh
    dan diangkat
    dari budak pengasuh
    kepada pemimpin berdarjat

    Aku tidak taksub membuta
    Bukan juga terikat jasa
    tapi pantang sekali berkata nista
    pada seorang sahabat dan mantan ketua

    Jika soldadu aku sendiri
    menghina dan mengherdik
    mencaci dan menyindir
    seorang sahabat yang pernah berjasa

    Tanpa bicara dan tanpa kata
    esok juga ku buang soldadu ini ke luar kota

    Tapi aku bukan sesiapa
    jauh sekali berpangkat ketua
    maka mudah aku bicara
    tanpa perlu putus kata

    Amaacm bhai..ko tak terusik ke hati dan jiwa ko dengan sajak tu.. kata ko kan expert membaca yang tersurat dan tersirat ????

    ReplyDelete
    Replies

    1. Rayuan kes 'main belakang' KJ-Anwar ditetapkan pada 10 Dis

      Rayuan permohonan bekas ketua Pemuda Umno, Khairy Jamaluddin kepada mahkamah persekutuan berhubung perintah yang mengarahkannya membayar ganti rugi RM210,000 kerana memfitnah Ketua Umum PKR, Datuk Seri Anwar Ibrahim kini ditetapkan pada 10 Disember.

      BAYAR TAK SAMPAI SUKU JUTA ITU "KACANG" AJE BAGI KERRY OKSPOD KJ OTAK LOBAK TUH. DIA ADA BERATUS JUTA, ENTAH2 BERBILION, SEBAT MASA DIA MELANDA LANDA SEBAGAI KEUA "THE FOURTH FLOOR OF PM'S OFFICE" DI ZAMAN PAK MERTUA TUN DOL.

      NASIB LAH DIA BUKAN PM DAN TUN DOL BUKAN PENYAMUN. KALAU TAK, TENTU BERBILLION LAH DI SEBAT NYA. MANA OTAK LOBAN NO.2 LOCKMAN BOLEH LAWAN.

      Delete
    2. ICERD bukan untuk Malaysia
      NORAFIZA JAAFAR 2 NOVEMBER 2018
      FacebookTwitterWhatsAppEmailMore598
      Shahir Adnan
      Shahir Adnan
      A-A+ (Ubah saiz teks)
      SHAH ALAM - Konvensyen Antarabangsa Mengenai Penghapusan Segala Bentuk Diskriminasi Kaum (ICERD) sesuai dilaksanakan di negara yang menindas sesuatu kaum seperti Palestin dan Myanmar disebabkan diskriminasi agama.

      Namun menurut Ketua Pemuda Parti Ikatan Bangsa Malaysia (Ikatan), Shahir Adnan, situasi dalam Malaysia berbeza di mana rakyat hidup dengan harmoni, tanpa berlakunya penindasan kaum.

      ADVERTISING



      Shahir berkata, Pemuda Ikatan menggesa rakyat Malaysia menolak ICERD kerana tidak bertepatan dengan prinsip perlembagaan.

      "Konvensyen merupakan satu perjanjian antarabangsa. Semua negara yang merdeka dan berdaulat, tak boleh dipaksa untuk mengikut telunjuk negara asing.


      "Keadaan akan menjadi bertambah parah apabila pemimpin negara kita menandatangani perjanjian antarabangsa ini. Harus diingat bahawa keadaan di Malaysia adalah unik berbanding negara lain," katanya.

      Jelasnya, Dewan Pemuda Ikatan berharap kerajaan PH akan mengkaji usul konvensyen ini secara mendalam agar ia tidak menjadi 'pintu belakang' meminda perlembagaan negara.

      "Berdasarkan Artikel 5 ICERD, konvensyen menetapkan kebebasan daripada semua sudut yang boleh difikirkan oleh minda manusia, termasuklah kebebasan berkahwin dan memilih pasangan tanpa mengira diskriminasi jantina pasangan.

      "Di Malaysia agama Islam agama rasmi dalam perlembagaan, meletakkan kebebasan dibatasi prinsip agama dan norma budaya serta adat resam. Tiada kebebasan mutlak kerana kebebasan mutlak bakal menyebabkan ketidakseimbangan sosial antara kaum atau agama," katanya.

      Justeru katanya, diharapkan Peguam Negara membuat kajian yang teliti dan khusus, termasuklah mendapatkan persetujuan Raja-Raja Melayu kerana ini membabitkan perlembagaan negara.

      Delete
  29. JD..si Pak Arip serba tau..Aku tau kau tak berapa suka dengan DS Najib..tapi aku rasa lepas kau baca ulasannya ni, nak tak nak..suka..tak..suka..kau pasti akan bersetuju 150% dengannya...berul tak beb ???

    Tak payah ke Jepun nak tahu atau belajar perkara macam ini – Najib

    Orang kata jauh perjalanan, luas pemandangan.

    Mungkin hasil berjalan sampai ke Jepun inilah dia boleh terfikir idea bernas ini.

    Tapi sebab terlalu hebat mengkaji, beliau terlepas pandang bahawa Rancangan Makanan Tambahan ini sejak tahun 1979 lagi dah Kementerian Pendidikan sediakan.

    Kita beri RM2.50 seorang sehari untuk Semenanjung Malaysia dan RM3.00 seorang sehari untuk pelajar di Sabah, Sarawak dan Wilayah Persekutuan Labuan.

    Mungkin beliau terlalu sibuk perihal warna pakaian seragam pelajar beliau tak perasaan Kerajaan PH sendiri dah potong peruntukan untuk Rancangan Makanan Tambahan dalam Belanjawan 2019.

    Tak payah ke Jepun nak tahu atau belajar perkara macam ini.

    Tidak perlu ‘pandang ke Timur’. Lebihkan masa memahami operasi Kementerian.

    Agak-agak beliau nak kaji apa lagi lepas ini?

    Najib Razak

    ReplyDelete
    Replies

    1. PM terima anugerah pencapaian sepanjang hayat dari institut Thailand
      Mohd Haikal Mohd Isa, Bernama | Diterbitkan 7 Nov 2018, 11:25 malam |

      Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad menerima Anugerah Pencapaian Sepanjang Hayat Pembinaan Bangsa (Sektor Awam) oleh Institut Bina Bangsa (NBI) Thailand.

      MERADANG LAGI LAH SI PENJANAK NAJIB AL JIBO BILA BACA BERITA ITU. SELEPAS ANUGERAH DARI JAPAN.

      JIBO DAPAT ANUGERAH HA NYA DARI ARAB SAUDI LAMA DULU. SEKARANG MENTERI LUAR ARAB SAUDI AL JUBEIR DAH TIDAK PEDULIKAN AL JIBO.

      KESIAN. GAMAK NYA DIA AKAN SANGGUP JADI SAKSI DI MAHKAMAH NANTI.

      Delete
    2. Naikkan gaji untuk tarik pekerja tempatan dahulu, baru automasi, kata MTUC



      PETALING JAYA: Kongres Kesatuan Sekerja Malaysia (MTUC) berkata automasi dan mekanisasi tidak seharusnya menyebabkan pengangguran dan kerajaan perlu menaikkan gaji bagi menarik pekerja tempatan.

      “Tidak ada gunanya automasi dan pemodenan kerja sekiranya upah minimum masih rendah kerana ia tidak akan menarik pekerja tempatan dan Malaysia akan terus bergantung pada pekerja asing,” kata Setiausaha Agung MTUC J Solomon.

      Oleh sebab itu kerajaan perlu mengkaji dengan teliti kesan dasar sedemikian ke atas sektor pembuatan dan pertanian, katanya.

      “Sistem Binaan Industri (IBS) bagi mengurangkan pekerja asing berkemahiran rendah bukanlah idea yang baik sekiranya ia bertujuan menghapuskan terus penyertaan dan intervensi manusia,” katanya.

      Beliau memberi respons terhadap keputusan kerajaan untuk menggalakkan automasi dan mekanisasi, terutamanya dalam sektor pembuatan dan pertanian bagi mengurangkan pergantungan pada pekerja asing seperti digariskan dalam Kajian Separuh Penggal Rancangan Malaysia ke-11.

      Dalam sektor pembuatan, kerajaan akan terus menggalakkan pelaksanaan IBS bagi mengurangkan pekerja berkemahiran rendah.

      Solomon berkata, apabila pekerja dibuang kerja kerana automasi mereka akan kehilangan maruah diri, dan menambah, mereka juga mungkin merupakan penyara tunggal keluarga masing-masing.

      Katanya pekerja tidak boleh beralih kerja ke tempat lain kerana mereka kini dianggap tidak berkelayakan dalam persekitaran baru yang tercipta.

      “Mereka tidak boleh dilatih semula kerana umur yang telah lanjut,” katanya dan menambah, ini merupakan salah satu kos sosial yang perlu diambil kira.

      Bagaimanapun katanya, automasi boleh dilaksanakan dalam sektor tumpuan pekerja asing, yang menyebabkan upah tertekan, selain sektor yang terlalu bergantung pada pekerja asing.

      Dalam pada itu, naib presiden Persekutuan Pengilang Malaysia (FMM) Nathan Suppiah menyambut baik rancangan meningkatkan automasi dan mekanisasi bagi mengurangkan pergantungan pada pekerja asing.

      Nathan berkata, terdapat banyak masalah dalam menggaji pekerja asing. Ini termasuklah masalah “tanpa kesudahan” dalam mendapatkan pekerja, kesukaran untuk memperbaharui permit kerja dan wujudnya ejen di setiap aras yang menambahi halangan sedia ada.

      Bagaimanapun katanya, perlu wujud perkongsian awam-swasta bagi menyediakan program sokongan dalam mendorong industri menerima pakai automasi dan mekanisasi.

      “Seperti banyak negara maju dan perindustrian, sektor industri di Malaysia juga cepat menerima manfaat Revolusi Industri 4.0.

      “Tetapi ini mengambil masa kerana kita perlu meningkatkan dan memperbaharui kemahiran pembanguan sumber manusia kita terlebih dahulu,” katanya.

      Delete
  30. JD..Si Pak Arip serba tau dan penjilat tegar bakal pembawa panji2 hitam kat Msia ni...ko tentu menyokong penuh agar ICERD ni diratifikasikan secepat mungkin..betul kan ???

    ICERD : Ruang langgar institusi Melayu, kesyumulan Islam dan kedaulatan institusi kesultanan...

    Pengesahan atau proses meratifikasikan Konvensyen Antarabangsa Mengenai Penghapusan Segala Bentuk Diskriminasi Kaum (ICERD) yang dinyatakan kerajaan Pakatan Harapan hanya dilihat sebagai ruang untuk melanggar kedaulatan institusi Melayu Islam dan bumiputera.

    Penganalisis sosio politik Universiti Malaya (UM), Prof. Madya Dr. Awang Azman Awang Pawi berkata, proses tersebut akan menjarakkan lagi jurang antara kaum yang selama ini sudah dipisahkan oleh kolonial barat.

    “ICERD dibuat berdasarkan acuan barat dan tidak meraikan kepelbagaian etnik, agama dan sejarah budaya yang berbeza. Ia juga dilihat sebagai satu bentuk kolonialisme baharu yang cuba campur tangan hak dan kedaulatan sesebuah negara seperti Malaysia atas nama prinsip sama rata.

    “Selain itu, dengan adanya ICERD, ia juga akan membuatkan proses pe­nyatuan dalam kalangan rakyat di negara ini menjadi sema­kin sukar,” katanya ketika di hubungi Utusan Malaysia di sini hari ini.

    Dalam pada itu, Awang Azman berkata, ICERD juga hanya digunakan untuk menindas negara kecil de­ngan meminggirkan penduduk pribumi.

    “Perkara ini perlu ditentang secara ilmiah dan dijadikan isu nasional kerana memberi ancaman kepada situasi kepelbagaian etnik dalam negara,” jelasnya.

    Sementara itu, penganalisis politik dari Universiti Islam Antarabangsa Malaysia (UIAM), Prof. Dr. Nik Ahmad Kamal Nik Mahmood berkata, proses me­ratifikasi ICERD akan merencatkan pembinaan negara bangsa.

    “Kebimbangan terhadap isu ini akan menimbulkan syak wasangka terhadap kerajaan Pakatan Harapan. Selain itu, akan ada kesan yang besar kepada Perlembagaan Persekutuan khususnya aspek kebebasan beragama,” ujarnya.

    Utusan

    ReplyDelete
    Replies

    1. DAMN STUPID UMNO MAN SAYIG

      We already have Tony Blairs to beat Dr M-Thatcher, says Umno man

      Umno Youth vice-chief Shahril Hamdan says it is up to party leaders and members if they want to see reforms.

      PETALING JAYA: An Umno leader says the party already has individuals like former UK prime minister Tony Blair who could go up against “Margaret Thatchers” such as Dr Mahathir Mohamad.

      Shahril Hamdan, who is vice-chief of Umno Youth, said the only question was whether the party was willing to give these individuals the space to speak on its behalf.

      BALLS. YOU DON'T EVEN GET SPACE TO SPEAK AS THE SPACE BEEN TAKEN UP BY TERRIBLY DISGRACED NAJIB AL PENJANGAK. TRYING TO AGET ATTENTION WHEN NOBODY CARES ABOUT HIM ON THE WAY TO PENJARA SG BULUH.

      YOU DON'T EVEN KNOW THAT MALAYSIAN POLITICS IS FAR DIFFERENT FROM BRITISH POLITICS. FULL OF THIEVES, ROBBERS AND PIRATES WALLOPING RM2.6 BILLION OF THE RAKYAT MONEY LIKE NAJIB THE SWINDLER.

      Delete
    2. Benar kata Tok Guru Nik Abdul Aziz keluar PAS jadi gile



      Mana-mana pihak diingatkan supaya tidak memperlekehkan keupayaan Angkatan Tentera Malaysia (ATM) untuk mempertahankan negara.

      Menteri Pertahanan, Mohamad Sabu berkata, anggota ATM sentiasa bersiap sedia menghadapi sebarang kemungkinan walaupun negara tidak akan berperang dengan negara lain.

      Katanya, insiden pencerobohan pengganas di Sulu membuktikan keupayaan tentera negara mengawal perairan di sana.

      "Kalau ada kerosakan (peralatan), kita akan baiki tetapi kapal terbang kita bukan Sukhoi sahaja ada banyak lagi ada di Butterworth.

      Tapi sebelum ini dia yang memperlekehkan ATM. Setelah menjadi Menteri pun dia juga yang dedah kelemahan ATM.

      Kali pertama, Mat Sabu dedahkan di dalam dewan parlimen yang mana pesawat pejuang Sukhoi SU-30MKM TUDM hanya empat buah sahaja yang boleh terbang, bagi pihak Pakatan Harapan, mereka sudah boleh gelak basar menunjukkan kepada rakyat yang Barisan Nasional tidak mampu menjaga aset-aset pertahanan udara negara, tetapi sedarkah Mat Sabu, di sebalik gelak besar PH itu, ada mata-mata di luar sana sudah mula mencongak-congak tentang kekuatan pertahanan udara negara kita?

      Selepas itu sekali lagi Mat Sabu membuat pendedahan kononnya pertahanan negara lemah berbanding negara Asean yang lain, satu kenyataan yang dilihat cukup tidak adil dan tidak masuk akal, adakah benar pertahanan negara kita cukup lemah?
      |
      Pening-pening..
      Patutlah Tuan Guru Nik Abdul Aziz berkata pimpinan yang keluar PAS akan menjadi gile (gila).

      3Z


      : Dah gile tapi belum giler-giler....

      Delete

    3. NAJIB PEMBOROS. DIA JUGA PEMBOLOS. ADA LUBANG AJE, HABIS DI BOLOS NYA. TERMASUK 1MDB.

      MAK BADAK? TAK BOLEH CAKAP LARR.

      Delete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...