Monday 26 November 2018

WAYANG KULIT NAJIB DI SEBALIK ARAHAN PINDA LAPORAN AUDIT 1MDB


Walaupun tidak disebut dalam bentuk pengakuan yang jelas, tetapi nyata boleh difahami oleh sesiapa saja bahawa Najib Razak secara tidak langsung mengakui beliau telah mengarahkan pindaan dilakukan terhadap laporan audit 1MDB.


Berhubung pendedahan Ketua Audit Negara, Dr. Madinah Mohamad bahawa Najib melalui Ketua Setiausaha Sulitnya ketika itu, Shukry Salleh yang mengarahkan pindaan itu, peguam Shafee Abdullah berkata, maklumat yang dikeluarkan daripada laporan audit itu bukanlah perkara yang baru.


Maklumat yang dikeluarkan itu, salah satunya ialah mengenai kehadiran Jho Low dalam mesyuarat Lembaga Pengarah 1MDB.


Najib dalam kenyataannya kemudian juga menegaskan, maklumat berkaitan kehadiran Jho Low dalam mesyuarat Lembaga Pengarah 1MDB yang dikeluarkan daripada laporan audit itu sama sekali bukan perkara baru.


Kata beliau, maklumat tersebut sudah pun disebut dan dilaporkan sejak tahun 2015 lagi.


Sehubungan itu, beliau menafikan tindakan mengeluarkan maklumat itu sebagai percubaan untuk menutup sesuatu berkaitan skandal 1MDB.


Tetapi, jika ia bukan maklumat baru dan tidak pula sebagai percubaan menutup skandal 1MDB, mengapa ia diarah dipadamkan daripada laporan audit itu?


Bukankah maklumat itu sepatutnya dibiarkan saja ada dalam laporan audit?


Sudahlah begitu, selepas maklumat tersebut dikeluarkan, laporan audit itu kemudiannya diletakkan pula di bawah Akta Rahsia Rasmi atau OSA.


Makna kata, setelah pindaan dibuat dengan membuang maklumat mengenai kehadiran Jho Low dalam mesyuarat Lembaga Pengarah 1MDB, laporan audit itu akhirnya tidak boleh dibaca oleh sesiapa akhirnya kerana telah diletakkan di bawah OSA.


Jadi, untuk apa diarahkan pindaan jika akhirnya ia diletakkan di bawah OSA?


Kebiasaannya, oleh kerana tidak ada pindaanlah maka barulah logik laporan audit itu diletakkan di bawah OSA.


Ehh..apa Najib buat ni?


Sebenarnya, di sinilah terletaknya wayang kulit yang cuba Najib pentaskan untuk menyelamatkan dirinya dan melindungi Jho Low dalam skandal 1MDB.


Najib memang mahu pada akhirnya laporan audit itu didedahkan kepada umum untuk membuktikan beliau bersih dan tidak melindungi apa-apa atau sesiapa dalam skandal 1MDB yang menjadi perbualan di seluruh dunia.


Tetapi, sementara beliau mengarahkan Kementerian Kewangan membayar hutang-hutang 1MDB dan menyelesaikan beberapa perkara lainnya, laporan audit itu perlu diOSAkan terlebih dahulu.


Ia bagi memberi ruang agar beban hutang 1MDB dapat dikurangkan secara perlahan-lahan, sambil dalam waktu yang sama beliau berusaha memenangi PRU14 yang lalu.


Perkara pokok yang penting bagi Najib untuk menutup "kurap dan pekung"  1MDB ialah BN menang PRU14.


Apabila dalam tempoh beberapa tahun selepas PRU14 dan dalam keadaan BN kekal berkuasa serta beban hutang 1MDB juga berjaya dikurangkan, maka pada ketika itulah Najib akan tampil menunjukkan keikhlasannya dengan melepaskan laporan audit yang diOSAkannya itu untuk bebas dibaca oleh rakyat seluruhnya.


Sudah tentu laporan audit yang sudah dilepaskan daripada OSA dan boleh dibaca oleh rakyat itu tidak ada langsung menampakkan apa-apa yang sumbing atau sumbang sama ada berkaitan Najib sendiri atau campurtangan Jho Low dalam urusniaga 1MDB kerana segala-galanya telah pun dipadamkan.


Tambahan lagi ketika itu BN telah pun diberi mandat untuk berkuasa dan Najib masih lagi merupakan Perdana Menteri.


Najib akhirnya dapat membuktikan tiada apa-apa skandal dalam 1MDB, malah dengan sikap telus yang ditunjukkannya, dirinya juga akan ternampak suci bersih bersamanya.


Malangnya, semua wayang kulit Najib itu tidak menjadi kenyataan sebagaimana cuba dirancang apabila BN kalah PRU14 dan beliau sendiri tersingkir sebagai Perdana Menteri.


Bahkan dengan perkara itu terdedah sekarang ini, Najib dan beberapa pegawai kerajaan lain yang tunduk kepada arahannya itu bukan saja akan disiasat satu persatu, malah tidak mustahil turut dihukum secara bersama atas perbuatan yang jelas suatu pengkhianatan kepada negara. (ShahbudinHusin 26/11/2018)

206 comments:

  1. salam perjuangan,

    Dah sampai Mysia

    Apa citernye ya, 5 hari tak masok bloq

    kena "revine" balik

    Esok masuk bloq...kena rehat dulu , lotih


    9:35/KLIA

    ReplyDelete
    Replies
    1. KAMI BUKANLAH PENDUKUNG MANA-MANA PARTI POLITIK. KAMI HANYA MEMPERJUANGKAN KEADILAN DAN KEBENARAN. BAGI KAMI BN DAN PH ADALAH SAMA. BAHKAN PH ADALAH JAUH LEBIH TERUK. OLEH ITU KAMI MEMPERJUANGKAN PIHAK KETIGA SEHINGGA MEMEGANG TAMPUK PEMERINTAHAN NEGARA. APABILA SAMPAI HASRAT TERSEBUT KAMI AKAN BIARKAN PIHAK LAIN PULA MENGKRITIK. SEMASA ERA PAKATAN RAKYAT KAMI ADALAH GOLONGAN BERKECUALI TIDAK KELUAR MENGUNDI. INI ADALAH COGAN KATA KAMI : BERATUS POSTING YANG DIHANTAR SEBAGAI BUKTI. KAMI TIDAK MEMINTA SIMPATI HANYA RAHMAT ILLAHI


      PH = ICERD = LGBT = UEC = RASIS = ULTRA KIASU = LIBERALIS = SEKULARIS = PLURALIS = NEPOTISME = BOROS KRONI = KELENTONG KRASI = TERORIST LTTE = SYIAH = anti melayu = anti islam TULEN = ANTI RAJA = EVANGELIST = SUBAHAT KUASA ASING = SLOW SLOW TIPU ( SST )= SELECTIVE PROSECUTION = BN = SIS = G25 = MUNAFIK = KEDEKUT RAKYAT = anti hudud = ANTI TAKZIR = KENCING HANCING SATU MALAYSIA = BARU BERAPA BULAN DAH BUAT MACAM-MACAM BENDA TAK SENONOH = islam ikut kepala hotak dia = PARTI SODOM = HIPOKRIT = MAHU ISLAM IKUT NAFSU DIA = puak SESAT = KERAjaan SARKAS = BAPOK PONDAN = KAKI BULI = PENDENDAM = MAKIN HARI MAKIN MEMBUSUK = KELDAI DAP = TUMMY TOM CAT AG LAW OF JUNGLE = KENCING SEPANJANG JALAN = BERAK TENGAH JALAN = FIRAUN = BANDUAN HOMO = GOVERMENT OF THE APE = parti dajjal BENDERA MATA SATU = BAIL OUT SPLASH MAHAL GILER MULALAH BEBANKAN RAKYAT NAIK TARIF = MENJARAH HARTA RAKYAT DENGAN MEMBAHAGI ANTARA FAMILY PRESIDEN PPBM, DAP & PKR = TEGAK BENANG BASAH = PARTI ANAK BERANAK = KELING MAMAK BENDAHARA PALING PEMALAS DI DUNIA
      = KAPIR CINA DAP PALING PENIPU = PEROMPAK KERUSI PARLIMEN = THE RISE OF THE PLANET OF THE FROGS = AMANAH RAKYAT DIPERMAINKAN = TIADA KEADILAN = TIDAK DEMOKRATIK = MAHA ZALIM FANATIK DAN MEMECAH BELAHKAH MELAYU = DOC-DOC IKRAM PROLIBERAL & SEKULAR = HORMATLAH SIKIT KAT EX-PM TU KAU TU DAH LAH HANCING TERKINCIT DALAM PAMPERS PULAK TU = MENGABAIKAN DAN MEMINGGIRKAN NEGERI MAJORITI MELAYU = PERAS UGUT MP UMNO DENGAN PERALAT SPRM = PENINGKATAN KOS KESIHATAN RAKYAT = SERBU RUMAH ORANG TUA TAK TAHU MALU = MP UMNO JADI ASET KOMODITI = JANJI DICAPATI = MENIFESTO DIMUNGKIIRI = HANYA PANDAI CAKAP KOSONG TIDAK SERUPA BIKIN = AHMAD MASLAN EHHH MASLEEE = JUAL ARAK MERATA TAK KISAH = LELONG-LELONG MP UMNO HARGA RM10 JUTA SIAPA MAHU JADI BIDDER, SIAPA MAHU BELI BOLEH BUAT HAMBA ABDI = SUKA KAMBING HITAMKAN PIHAK LAIN ATAS KESALAHAN SENDIRI = PKR KONGSI GELAP = PRESIDEN PKR BERGELUMANG TAHI = MuJAHAT INGAT DIA CUKUP BAGUS DENGAN DAKYAH DIA SEBAB ADA Pangkat Hasad Dengki = MAT SYABU SYIAH VS MAT SABUN KAKI BETINA DOK JAJA SATY DUNIA 4 BUAH JE JET FIGHTER BOLEH TERBANG TAK KE DUNGU NAMANYA = JAJA NEGARA BANGKRAP SELURUH DUNIA TAK ADA MARUAH BETUL = TAKUT BUAT DASAR ANTI LOMPAT PARTI DASAR PEROMPAK = DARI MuJAHIL JADI MuJAHAT = MAT DIR FAMILY = LIM FAMILY = ANU WAR FAMILY =TIDAK MENDAULATKAN BAHASA MELAYU SEBAGAI BAHASA KEBANGSAAN = DIBAYANGI MALAYSIAN MALAYSIA = MP UMNO JADI MANGSA POLITIK RAKUS PH = TIDAK HORMAT PERLEMBAGAAN MALAYSIA = MELAYU PH PUNCA BUKAN MELAYU JADI KURANG AJAR= PUSAT JUDI DAN MAKSIAT TIDAK TERKAWAL NAK SENANG-SENANG PERGI TUTUP PUSAT TAHFIZ = SUPER LIBERAL ANTI HUDUD ANTI RAJA MELAYU ANTI BAHASA MELAYU = PH SEKARANG JADI SUPER PENDEDAK TIDAK BOLEH SALAHKAN MANA-MANA PIHAK LAIN LAGI = OLEH KERANA PEMIMPIN PH TIDAK MAHU MENDAULATKAN HUKUM ALLAH MAKA APA SAHAJA YANG DIBUAT TIDAK MENJADI = Punahkan Harapan rakyat = JIKA BN ULAR SAWA PH NAGA = MuJAHAT TAK FASIH BAHASA INGGERIS ITU SEBAB DIA DENGKI DENGAN DR. ZAKIR NAIK = DAH 37 ORANG MATI SEBAB ARAK KULIT SAMAK TAK SIBUK PUN SURUH TUTUP KEDAI ARAK = REMAJA SEKARANG DI USIA AWAL SUDAH TERDEDAH DENGAN SEKS ADA YANG MENGANDUNG SEAWAL USIA 14 TAHUN JADI APA MASALAH DICEPATKAN USIA KAHWIN = KAYU UKUR PH ADALAH BARAT BUKANNYA ISLAM = MULUT SONGSANG KENA JAHIT OLEH DAP ( MUJAHIT ) = PM-4 TELAH MEMBUAT DASAR LANGIT TERBUKA TANPA TAPISAN MENYEBABKAN GENERASI BARU ROSAK AKHLAK DAN MORAL = MENTERI AGAMA ISLAM TAPI JAGA AGAMA LAIN TAK JAGA AGAMA ISLAM =

      Delete
    2. PH = PAS MESTI BERHATI-HATI MELANTIK MP ORANG SEPERTI MuJAHAT, KULIT SAMAK & MAT SYABU MEREKA BUKAN SAHAJA BAWA LARI KERUSI BAHKAN MEMBURUKKAN IMEJ ISLAM = UMNO JATUH DITIMPA TANGGA SUDAHLAH HARTA DIRAMPAS MP-MP PULA KENA KEBAS NASIBLAH KAU UMNO MASA PEGANG KUASA TAK BUAT BETUL-BETUL JAGA ISLAM = SARAWAK REPORT MAKAN DEDAK MAT DIR & TOKONG ITU SEBAB DOK CARI SALAH PAS DAN RAJA MELAYU = BUDIN DULU KUTUK ANU WAR SEKARANG AMPU PULAK DAPAT DEDAK BARU TAK = MAT DIR THE GOD FATHER OF CONSPIRATOR = DAH SAHIH PENJENAYAH SODOM MASUK PENJARA 10 TAHUN PH MASING PUJA ORANG TU INIKAN PULA JIBENG YANG BELUM ADA APA-APA KEPUTUSAN MAHKAMAH LAGILAH PUAK UMNO PUJA = PAS PATUT SAMAN MP-MP PENGKHIANAT SEPERTI MuJAHAT, KULIT SAMAK & MAT MIDIN YANG MEMBUAT KEROSAKAN TERHADAP PARTI, NEGARA DAN AGAMA = PALU SULAWESI DI BALA KAN OLEH ALLAH KERANA LGBT DENGAN TSUNAMI DAN GEMPA BUMI MAKA INSAFLAH WAHAI PENYOKONG PH KEMBALILAH PERJUANGKAN HUKUM ALLAH YANG SEBENAR = TUMMY TOM CAT BUAT HAL LAGI NAK JUGA BAGI CALON PAS LAYAK JADI MP PD WALAU TIADA FREE PARDON = MuJAHAT BUAT HAL LAGI NAK TAMBAH BIAKKAN LAGI ANAK LUAR NIKAH DAH ANGKA SEKARANG RATUSAN RIBU = DULU KITA ORANG KUTUK JUGA POK JIB TAPI SEKARANG KESIANLAH PULAK BUKAN APA PH NI AMAT TERUK SANGATLAH = PLURALISME & LIBERALISME LIL ALAMIN = LEPAS SATU-SATU KELUAR BENDA TAK ELOK DARI PH KALAU DIBIARKAN MACAM-MACAM BALA BENCANA TUHAN AKAN MENIMPA BALA EKONOMI BALA HURA HARA MASYARAKAT BALA BENCANA ALAM = MP UMNO LEPAS SORANG-SORANG KENA TAHAN LEPAS NI BUNGKUSLAH UMNO TAKTIK YANG TELAH DIJANGKA JIKA MAHA ZALIM PERINTAH = PATUT LA GAMUDA KENA TAMATKAN KONTRAK RUPANYA MAJORITI PEKERJA BUMIPUTRA = FIRAUN MODEN GUNA TEKTIK PENJAJAH PRIBUMI MALAS = KEPADA PENGUNDI PH PRU-14 YANG MENYESAL UNDI PH JANGANLAH MENYESAL DAN BERPUTUS ASA KEMBALILAH KEPADA KEBENARAN SEPERTI YANG DIKEHENDAKI OLEH ALQURAN & SUNNAH BAIKI DIRI DAN UNDILAH PIHAK KETIGA IAITU PAS AND THE GENG SUPAYA DAPAT MEMBERI WAJAH BARU KEPADA MALAYSIA = KAMI TELAH YAKIN SEJAK SEBELUM PRU-14 LAGI AKAN BERLAKU PERKARA MALANG KEPADA RAKYAT MALAYSIA KERANA MEMILIH PH AKAN TETAPI KERANA TERLALU TAKSUB MEMBUANG JIBENG MEREKA TELAH TERLANJUR = GS BAIK TAPI DIANGGAP JAHAT = PH JAHAT TAPI DIANGGAP BAIK = SEGALA JANGKAAN TENTANG PH ADALAH TEPAT KERANA KAMI TELAH MENGENALI FIGURE SEPETI MAT DIR, ANU WAR-WAR, MuJAHAT, TOKONG DLL = NEGARA SEMAKIN HARI SEMAKIN TERUK DI BAWAH PH = PAKAR BISNES BUAT HARTA PAKAR HANCING JUAL HARTA = ERA BN MAHKAMAH DOK BELAH BN ERA PH MAHKAMAH DOK BELAH PH SPRM PUN SAMA = NASIB LA KAU JIBENG MASA KAU PEGANG KUASA TAK BALUN HABIS-HABIS MAT DIR. BILA DIA PEGANG KUASA DI HENTAM KAU HABIS-HABIS. TAK PE LA JIB NANTI KAU DAPAT KUASA BALIK KAU BELASAHLAH DIORANG HABIS-HABIS = DEMOKRASI PH PELIWAT BANDUAN PUN BOLEH NAIK JADI MP DAH TU SILAP-SILAP JADI PM PUNYALAH BANGANG BAHALOL = JOM TONG DRAM HANYA ULAS EKONOMI ERA BN-JIB SAHAJA TAK ADIL BETUL. DAH DAPAT DEDAK TAK. MANA DIA BN-MAT DIR LAGI TERUK TAK ADA APA-APA KOMEN PUN = MuJAHAT TAK RISAU DICOP LIBERAL. LAMA-LAMA BOLEH JADI MURTAD TAK TAKUT KE MASUK NERAKA JAHANAM = SITI MASIN DAH TAHU SEKARANG PH TERUK JUGAK BILA DAPAT KUASA = MAT DIR MINTA NASIHAT SI YAHUDI NAK KENAKAN CUKAI BARU SAMPAI ORANG MATIPUN KENA BAYAR = TUMMY TOM CAT KURANG PENGALAMAN TAKUT JADI KETUA PENDAKWA IMDB TIDAK SEPERTI AG-AG SEBELUMNYA = SST 10% TAPI HARGA BARANG NAIK 40% = PH & BN PENGKHIANAT RAKYAT TIDAK GUBAL AKTA ANTI LOMPAT PARTI = BN ROSAK KERANA SEKULARIS, NATIONALIS DAN KAPITALIS = PH TAMBAH PARAH LAGI KERANA DI TAMBAH LIBERALIS, PLURALIS DAN MALAYSIAN MALAYSIA = MPS UMNO FOR SALE. RM20M AUCTION PRICE = ADAKAH ANU WAR-WAR SEORANG PELIWAT. JIKA BUKAN MAHA ZALIMLAH PELIWAT SEBENAR. SEORANG MESTI JADI PELIWAT SEBENAR = ELOKLAH TOK DIR LETAK JAWATAN. DAH DEKAT DENGAN PINTU KUBUR SELANGKAH JE LAGI. DULU DAH PEGANG 6 PENGGAL. JIBENG PUN DAH JATUH. APA NAK TUNGGU LAGI. NANTI TAK PASAL-PASAL ORANG KATA TAK HABIS-HABIS KENCING = BIARLAH PULAK LEPAS NI PRESIDEN PARTI FREEMASON MALAYSIA PULA KENA HENTAM = MAT SYABU BUKA AIB ATM DAH TU MAT SABUN PULA PULAK KATA JANGAN BUKA AIB

      Delete
    3. PH = MELAYU HANYA 10% SOLAT 5 WAKTU PATUTLAH BILA MENGUNDI PANGKAH KAFIR DAN MELAYU MUNAFIK. APAPUN BOLEH DIMAAFKAN LAGI SEBAB MELUAT DENGAN JIBENG. TAPI PRU-15 PASTIKAN PANGKAH GS = PRESIDEN PARTI FREEMASON MALAYSIA MINTA MELAYU BELAJAR BAHASA CHINA TAK KE BIOL PATUT MINTA KAUM CHINA LAH BELAJAR BAHASA MELAYU. DIA TAK TAHU KAH ADA YANG TINGGAL LAMA BERANAK PINAK MASIH TAK TAHU BAHASA MELAYU. BANGLA DATANG LIMA ENAM BULAN DAH TAHU CAKAP MELAYU = TOKONG MANA NAK INSAF DALAM KEPALA HOTAK DIA KERJA NAK JATUHKAN ISLAM MELAYU JE MANA DIA NAK TOLONG TEKSI MALAYSIA DAN NEGERI PANTAI TIMUR BETUL TAK = JIBENG DAH TERPAKSA INSAF KAN MANA DIA ADA KUASA LAGI = CROOKED PM JE YANG TIDAK INSAF KATA NAK LETAK PANDAI MENGACAH BERLAKON YEA = SIGARAGA DOK SIBUK BALA RASUAH. BN & PH SAMA-SAMA RASUAH JE MEMAMG RAKYAT MALAYSIA BANYAK KENA BALA SEBAB MEREKA = DAP BANYAK BUAT BALA. BALA NEGERI DENGAN TANAH RUNTUH DAN RATUSAN BANJIR. BALA NEGARA DENGAN BALA EKONOMI. RAKYAT SUSAH RAMAI MENGANGGUR DAN BERHENTI KERJA. KERJA TUDUH JIBENG YANG HILANG KUASA = PANDIR JASIN TUDUH SABOTAJ DALAMAN. SEDARLAH DIRI SIKIT SEBAB KAU BUAT TAK BAIK LAH ORANG MARAH KAU = MAK LAMPIR HATI TISU TAK SEDAR DIRI DARI MANA DATANG. LUPA BANGSA LUPA PERLEMBAGAAN NAK BUANG MELAYU. BANGSA LAIN DAULATKAN BANGSA SENDIRI. KAU PULAK NAK BUANG BANGSA SENDIRI. KALAU BOLEH AGAMAPUN NAK BUANG SAMA = TOKONG EGO SERANG KELANTAN LUPA PP JIBENG BANYAK BANTU KURANGKAN HUTANG. SI JIBENG PULAK ABAIKAN NEGERI MAJORITI MELAYU. PADAN MUKA JATUH TERJELEPUK. = MAK LAMPIR DAN SIGARAGA JADI BARUA DAP, PUJA KETUANAN BUKAN MELAYU. NON-MALAY DAH KUASAI EKONOMI DAN POLITIK. DIA ORANG BARU TIGA GENERASI KAT NEGARA NI. CUBA BAYANGKAN APA NAK JADI PADA ANAK CUCU CICIT MELAYU SEDIKIT MASA LAGI = MuJAHAT DAN GAY PERGILAH MAMPUS KAU SEMUA. MENTERI AGAMA KERJA BILANG BERAPA GAY KAT MALAYSIA. BODOH PUNYA MENTERI = SEBELUM PECAT PENJAWAT AWAM PECAT DULU MENTERI-MENTERI BODOH MACAM SIGARAGA, TOKONG, MASLAN EHHH MASLEEE, TONY PUAKA DLL = TOK PAU DAYUS JADI KADOK YANG SI MAHA DAYUS PULAK BOLEH TERIMA MASUK PARTI DAYUS, ELOKLAH TU SEMUANYA DAYUS BELAKA = LEPAS NI SATU-SATU PIMPINAN UMNO KENA BERCUTI DAN LEPAS TU TAK ADA LAGI PEMIMPIN LEPAS TU UMNO TERBUBAR SENDIRI = MULA-MULA TOLAK BANGSA SENDIRI LEPAS TU TOLAK AGAMA SENDIRI PULAK, INILAH KERENAH MELAYU PH = JIBENG DAH JADI SAMPAH TAPI MP PH JADI LIPAS & TIKUS JADI ADA BENDA PADA JIBENG YANG MASIH BOLEH PAKAI = TIADA APA PEMBAHARUAN YANG DIBUAT PH HANYALAH MENGULANG APA YANG TELAH DIBUAT BN BAHKAN MENAMBAH PARAHKAN LAGI MASALAH NEGARA = LIBERALIS PH MEMUJA DAN MENDEWA EROPAH SEHINGGA APA SAHAJA YANG DATANG DARI SANA ADALAH SEMUANYA BAIK BELAKA = DENGAN MEMPROMOSI LGBT TENGOKLAH ANGKA GOLONGAN ITU TELAH BERTAMBAH BERLIPAT GANDA = PH HANYA SATU JE MODAL DIA JIBENG SELEBIHNYA KACAU KIRI KACAU KANAN MACAM DAJJAL = MARAHKAN JIBENG KAKI BUAT HUTANG TAPI PH PUN SAMA BUAT HUTANG NAK BAYAR HUTANG, KERJA MAIN GALI KAMBUS JE = PH KERJA DIA TUDUH SANA TUDUH SINI DAKWA SANA DAKWA SINI, BETUL KE SALAH KE BELAKANG KIRA YANG PENTING DAPAT TEBUSAN. SIAPLAH MP PEMBANGKANG LEPAS NI KENA SEDIAKAN RM10JUTA SETIAP ORANG, PANDAI MAHA ZALIM BUAT DUIT. SATU ORANG 50 TUDUHAN KIRA PERANGKAP KENA MANA SATU TAK BOLEH LEPAS = MAHA ZALIM ANTI SUBSIDI ANAK BERANAK DIA SEMUA DAH JADI BILIONAIRE ANGKUT HARTA NEGARA. NAK BAGI RAKYAT MAKAN PUN SUSAH SANGAT, CAKAP LAH TERUS TERANG KEDEKUT ANTI MELAYU. BANGSA CINA DAH KAYA LEBIH DARI KERAJAAN BOLEH PULAK KERAjaan BANTU = TUJUAN HIDUP ADALAH UNTUK BERBAKTI KEPADA AGAMA, BANGSA DAN NEGARA. INI TIDAK PH NI KERJA DIA NAK MEROSAKKAN APA YANG DAH BAIK DAN BAGUS =

      Delete
    4. PH = BN & PH KERJA PECAHKAN REKOD BURUK DUNIA. BN PECAHKAN REKOD DENGAN MEMBERIKAN KEWARGANEGARAAN PERCUMA KEPADA SEMUA WARGA NEGARA ASING MENYEBABKAN MEREKA MENGUASAI EKONOMI NEGARA KERANA TIDAK HIRAU HALAL DAN HARAM. PH PECAH REKOD DENGAN MEMBERI ORANG TUA BANGKA JADI PM DAN WAITING PM. SELEPAS EKONOMI TERLEPAS DARI TANGAN MELAYU BERI PULA KUASA POLITIK KEPADA BANGSA ASING = BANGSA ASING BUKAN NAK BERSYUKUR DAN BERTERIMA KASIH. MEREKA HIDUP SENANG DAN MEWAH DI BUMI MELAYU SEHINGGA BANGSA MELAYU SENDIRI MEREMPAT. BANGSA ASING TIDAK AKAN MENIKMATI APA YANG MEREKA DAPAT PADA HARI INI JIKA MEREKA HIDUP DI TANAH BESAR CHINA DAN INDIA = KINI BANGSA ASING HENDAK RAMPAS SEGALANYA DARI TANGAN MELAYU DENGAN BANTUAN MELAYU BANGSAT DAN PEMBELOT = CROOKED PM BANGKITKAN LAGI PASAL SUBSIDI, SAJA NAK KENCING RAKYAT MALAYSIA, TAK PAYAHLAH ZAMAN SEKARANG SATU DUNIA DAH TAHU. KRONI SAMPAI HABIS KAUT SAMPAI HARTA NEGARA TINGGAL KUAH JEE. NAK BAGI KEPADA RAKYATPUN BERKIRA. YANG JADI BILLIONAIRE TU YANG DAPAT SUBSIDI LAH TU KALAU TIDAK MANA BOLEH JADI KAYA RAYA MACAM TU, BAGI LESEN, PERMIT, TANAH, MONOPOLI SATU-SATU BISNES, DAH TU KATA MELAYU MALAS, SEBENAR MAHA KENCING NI NAK BUAT PROJEK LAIN BUANG DUIT, JAMBATAN BENGKOK LAH, 3RD NATIONAL CAR LAH, SAJALAH NAK HAPPY GO LUCKY GUNA DUIT RAKYAT, NANTI DIA YANG DAPAT NAMA, PAYAH BETUL MELAYU JADI YAHUDI NIE, MENJAJAH BANGSA SENDIRI = P. PANDIR TAK SEDAR DAH TUA NAK MAMPUS SIBUK JADI BARUA DAP NAK BUANG MELAYU&ISLAM&RAJA. TAK TAKUT MUNGKAR NAKIR TUNGGU NAK BELASAH DALAM KUBUR = NAK TAHU MACAM MANA BODOH PH, TENGOKLAH PERANGAI SIGARAGA BUDAK MENTAH BERHINGUS CAKAP MEREPEK-REPEK TAK SEDAR JADI KALDAI DAP = SIAPA TUAN? SIAPA KULI? BANGSA MANA KUASAI EKONOMI DAN POLITIK NEGARA? BANGSA MANA BERSUSAH-PAYAH MENJAGA PERBATASAN DAN PERAIRAN NEGARA?BANGSA MANA MENGAWAL KEAMANAN BANDAR DAN KAMPUNG? KUIL, TOKONG BERSERAKAN MERATA TEMPAT, APA LAGI YANG BANGSA ASING MAHU? BANGSA MANA PALING RAMAI MISKIN? NEGERI MAJORITI BANGSA MANA YANG PALING TERABAI?= KAMI SOKONG NAJIB JATUH TAPI KAMI MENENTANG SEKERAS-KERASNYA USAHA JEJASKAN BANGSA DAN AGAMA KAMI DAN TANAH TUMPAH DARAH KAMI = KEADAAN TERDESAK BEGINI MEMAKSA PAS DAN UMNO MEMBULATKAN GAGASAN POLITIK SATU LAWAN SATU DI PRU=15 = TOK PAU TAK PAYAH BERLAGAK ALIM LEBAI DAH TENTU LOMPAT PARTI HUKUMNYA HARAM, MAHA DAYUS PLAK SYIK TAPIS DAH TU BOLOS = KEMENTERIAN BARU HAL EHWAL LGBT DI BAWAH MENTERI DATO` SERI MuJAHAT = MP2 UMNO DOK BERLAGAK BERINTEGRITI PATUT DIAM JE LAH JIBENG TU SAMPAI MAHKAMAH PUTUSKAN, KORANG JUGAK DULU BERMATIAN DOK SOKONG DIA SEBELUM PRU-14, DAH JADI MACAM PH GUILTY UNTIL PROVEN INNOCENCE , POODAH = MALAYSIAN MALAYSIA DAH DAPAT KUASA, LANGKAH SETERUSNYA IALAH MENGHANCURKAN ISLAM MELAYU YANG SEMEMANGNYA TELAH DILEMAHKAN SEMASA PEMERINTAHAN BN YANG TUNDUK KEPADA TUNTUTAN MCA/MIC = MANA ADA HUTANG BAGUS BODOH, BON SAMURAI TU HUTANG BUNUH DIRI NAMA NYERR = MAHA FIRAUN PEMIMPIN ULTRA MALAY TELAH MENCETUSKAN PERISTIWA BERDARAH 13 MEI UNTUK MENJATUHKAN TUNKU SEPERTI YANG DICERITAKAN OLEH TAN SRI GHAZALI SHAFIE = MAHA ZALIM JANGAN SALAH GUNAKAN KUASA DIBERI RAKYAT UNTUK MEMCETUSKAN KERESAHAN MASYARAKAT DENGAN ISU ISLAM MELAYU. SIAPA YANG MULAKAN ICERD, UAE & LGBT KALAU TIDAK PUAK HAPRAK KAMU. KAMU SEMUA AGEN FREEMASON = TOKONG TAK PAYAH NAK SUSAHKAN MASYARAKAT YANG TELAH SUSAH DENGAN KENAKAN UNDANG-UNDANG BARU CARI PASAL NAK TAMBAH KANTUNG PH. BUAT LAW TO CONTROL POLITICAL FINANCING DULU. MANA KAMU DAPAT DANA SEHINGGA DAPAT TUMBANGKAN KERAJAAN BN. BUKANKAH DARI ISRAEL DAN IRAN? = MAK LAMPIR DAYUS MASUK PARTI DAYUS BERSAMA MAHA DAYUS MAHUKAN PULUS = TOK PAU DAH KENA HINA DAN DIPERLECEH OLEH MAK LAMPIR, JADI AHLI KELAS KEDUA, TUNGGU APA LAGI BELAHHH LAAA = MAHA BELIT PADAM ELEKTRIK SELURUH NEGARA NAK BUAT IPP = YANG PENTING DAKWA, PERBICARAAN TAK PENTING, MASYUUUUUKKKK =

      Delete
    5. PH = DI NEGARA MAJU MANA ADA JAMINAN MAHKAMAH SAMPAI HARGA JUTAAN HANYA GOVERMENT OF THE APE SAHAJA BUAT GITU = NELSON MANDELA MENJADI TAHANAN POLITIK KERANA MEMPERTAHANKAN BANGSANYA AKIBAT DASAR APARTHEID, ALJUBURI PULA DITAHAN KERANA KORUP DAN MASALAH PERIBADI JADI JANGAN DISAMAKAN KEDUANYA = JAMINAN MAHKAMAH BEGITU TINGGI SEKALI MENUNJUKKAN SESEORANG ITU BERSALAH SEHINGGA DIBUKTIKAN SEBALIKNYA = KULIT SAMAK SEJAK JOIN PARTI KUALI DAH JADI BANGANG. APA DIA INGAT JACK MA KUALI MACAM DIA KE = ASAL BERKENAAN ISLAM ADA JE NAK KRITIK. PASAL KHITAN PUN TAK PUAS HATI. JIJAH&IJAH TAK BERKHATAN KE = ALJUBURI NAK MINTA PAS KRITIK PASAL IMDB. TAK TAU KE TENGAH PROSIDING MAHKAMAH KAN JADI HINA MAHKAMAH PULAK. KERJA KAU CEPATKAN KEPUTUSAN BIAR RAKYAT TAHU = HEBAT PH MENTERI TAK ADA PARTI PUN BOLEH HURU HARA KAN NEGARA = MEMANG BENAR KERAjaan BERUK, BARU 6 BULAN PERINTAH NEGARA DAH LUPA TUNTUTAN MALAYSIA BARU NAK TELUS NAK DEMOKRASI, SEKARANG DAH JADI AUTOKRASI LEBIH TERUK DARI BN, = HIMPUNAN 8 DISEMBER BESAR MAKNANYA KERANA TELAH DIPERMAINKAN OLEH KAFIR DAN MUNAFIK. WALAUPUN SETAHUN JAGUNG MEMERINTAH MEREKA SUDAH MENCABAR ISLAM MELAYU DENGAN PELBAGAI CUBAAN. JADI APA SALAHNYA RAKYAT MEMBERI ISYARAT SUPAYA LEBIH BERHATI-HATI = SIAPA PETANI SIAPA PEKEBUN, TIDAKKAH MEREKA SEMUA BANGSA MELAYU. NEGERI MANA PALING MISKIN. TIDAKKAH NEGERI MAJORITI MELAYU = KALAU DIKUMPUL ASET TOKEY BANGSA CINA TENTU KEKAYAAN MEREKA MELEBIHI NEGARA. DENGAN ASET SEBANYAK ITU MRREKA DENGAN MUDAH BOLEH MENUMBANGKAN NEGARA = RAJA GULA BAWA LARI HARTA MALAYSIA KE HONG KONG, RAJA BOLA BELI KELAB LUAR NEGARA = MAHA KRONI DALAM MASA 10 TAHUN PERTAMA PENSWASTAAN TELAH SWASTAKAN 75 SYARIKAT KONGLOMERAT MENYEBABKAN KRONI MEREKA TERMASUK ANAK MAHA BELIT MENJADI BILIONARE HANYA DALAM MASA 8 TAHUN SAHAJA. KRONI ALJUBURI TERLIBAT SAMA = PH KACANG LUPAKAN KULIT = KERAjaan PH TAK PANDAI JANA EKONOMI HANYA TAHU POTONG SANA CANTAS SINI = ICERD BARU TANGGUH BUKAN BATAL LAGIPUN BANYAK LAGI TEKANAN DARI LUAR PASTI MENERJAH KEDAULATAN ISLAM MELAYU = DEMO 8 DIS. BANYAK ISU YANG HENDAK DILUAHKAN RAKYAT BUKAN HANYA ICERD KERANA SEJAK PH PERINTAH NEGARA PELBAGAI ISU YANG TIMBUL YANG MERESAHKAN RAKYAT = MENTERI PH LEBIH GEMARKAN MENUNJUKKAN KUASA DARI MERAIH HATI RAKYAT = PARTI KADOK BERSATU TERIMA LAGI 2 EKOR KADOK JADI AHLI, SEKIAN DIMAKLUMKAN = PM-4 SWASTAKAN SEKTOR KERAJAAN, PM-7 SWASTAKAN GLC PLAK, BALIK-BALIK PUSING SITU JUGAK, AKHIRNYA YANG KAYA IALAH KRONI, BILA RUGI BAIL OUT RAKYAT TANGGUNG =

      Delete

    6. PUTRA SINGGORA,

      KEPALA BAPAK KAU TAK MAHU KOMEN IKUT TAJUK JUGA LAGI. DAH AKU BALUN KKAU DULU, MASIH TAK PEDULI. KAU MESTI SAMA ORANG NYA DENGAN YANG PAKAI NAMA GENG NAJIB, justice league, Anonymous dll yang juga tak ikut tajuk, sentiasa menjilat Najib dan Al Jibo's assol.

      Siapa nak dengor kau konon nya ke Jepun bagai. Dulu pakai nama SINGGORA sekarang tambah MAS kepala hotak kau.

      Salam perjuangan kepala bapak kau, hampir kesemua di sini memperjuangkan PH, kau sorang aje perjuangankan dan menjikat Najib di atas berbagai nama. Mana Lobai nama Kristian john doe tapi selalu keluarkan firman dan hadith, dulu mencanggah aku mengata kau pun pro-PH kepala hotak, tak kasi bukti pro-PH walau pun di minta pada masa itu.

      Jangan mengarut mengata 5 hari tak masuk blog. Jepun takda Wyfi internet kau tak boleh guna utk masuk blog konon nya 5 hari di sana? Kau tinggal di ceruk kampong mana di sana? Akihabara, Ropponggi, Shinjuku, Shibuya dll semua nya ada kemudahan internet. Itu lagi bukti kamu membohong.

      Paling nyata kamu membohong ia lah kamu tulis
      "Dah sampai Mysia 9:35/KLIA"
      tapi komen kamu keluar pada "26 November 2018 at 21:34" atau 9:34.

      Kamu membohong pembaca dan tak ikut topik - puccimak kau, kepala bapak kau. Pagi2 kau dah buat aku maki hamun dan mencarut. Bedebah.

      Delete

    7. PUTERA SINGGORA,

      Memang kamu layak di maki dan di carut sebab, sudah lah tak ikut tajuk dan membohong berbgai seperti di atas, kamu juga membohong mengata nak rehat, akan masuk blog esok (arini).

      Tapi kamu telah keluar di atas nama justice league yang JUST LICK Najib's assol tak sampai 1 tm selepas 9:34 semalam tadi - justice league26 November 2018 at 22:20.

      Cara kamu juga, komen2 tak ikut tajuk, bertujuan menyakitkan hati pembaca, mengarut dengan berbagai tuduhan dan tuntutan, bagi menarik perhatian pembaca dari blog post Budin yang menghina Najib.

      Kamu coba meng"sabotaj" blog ini dan membohong lagi. Kamu layak di maki dan di carut lagi KEPALA BAPAK KAU dan PUCCIMAK KAU.

      Delete
    8. MENTERI PH MACAM TOKONG PANDAI KENCING JEE MODAL SALAHKAN JIBENG TU AJEE DIA PANDAI


      1. Kerajaan Negeri Kelantan telah menyatakan dengan jelas tunggakan yang masih belum dilunaskan oleh Kerajaan Persekutuan adalah sebanyak RM275 juta.

      2. Daripada jumlah ini, sejumlah RM113 juta ialah premium tanah Institut Pendidikan Guru di Pengkalan Chepa, RM144 juta pula ialah premium tanah FELDA, manakala baki RM18 juta ialah hasil tanah Kerajaan Persekutuan.

      3. Jumlah tunggakan belum dibayar oleh Kerajaan Persekutuan ini tidak termasuk jumlah tunggakan royalti petroleum yang berhak dinikmati oleh rakyat Kelantan.

      4. Isu pengeluaran minyak di negeri Kelantan kekal relevan kerana ia berada di kedudukan Joint Development Area (JDA). Sekiranya dijumlahkan secara keseluruhan tunggakan royalti minyak Kelantan, ia boleh mencecah puluhan bilion ringgit.

      5. Jumlah pinjaman Kerajaan Negeri Kelantan kepada Kerajaan Persekutuan yang masih belum diselesaikan ialah RM1.42 bilion, manakala jumlah wang pendahuluan yang belum dibayar pula ialah RM364 juta.

      6. Hal ini bermakna, Kerajaan Negeri Kelantan masih mempunyai hak yang lebih besar untuk diminta kepada Kerajaan Persekutuan. Tapi, mengapa Menteri Kewangan dilihat lebih angkuh?

      7. PAS berharap agar Kerajaan Persekutuan mengangkat semangat federalisme, saling hormat menghormati, bantu membantu dalam kalangan negeri-negeri tanpa bersikap prejudis.

      8. Negara Malaysia perlu dibangunkan bersama dengan mengutamakan kemaslahatan untuk rakyat. Jauhkan politiking kerana ia akan merencatkan pembangunan, integriti dan ketelusan.

      Islam Memimpin

      Delete
    9. Ramai Rakyat jadi mangsa, Menteri PH berbalah buat kenyataan



      KUALA LUMPUR: “Kalau polis gagal, mungkin ada yang kehilangan nyawa.”

      Itu penegasan Timbalan Menteri Dalam Negeri, Datuk Mohd Azis Jamman dalam mempertahankan polis yang menjalankan tugas dengan baik dalam mengawal rusuhan di Kuil Sri Maha Mariamman di USJ 25 Subang Jaya, awal pagi tadi.

      Kenyataannya itu menyangkal dakwaan beberapa menteri dan Ahli Parlimen yang mendakwa polis tiba lewat serta tidak berkesan dalam bertindak mengawal insiden berkenaan.

      Mohd Azis berkata, polis menerima maklumat mengenai kekecohan di kuil berkenaan pada jam 2.40 pagi dan tiba di lokasi kira-kira 10 minit kemudian.

      Bagaimanapun, katanya, kereta peronda polis yang tiba di lokasi kejadian dilempar dengan objek dan dihalang oleh kumpulan individu yang berkumpul di hadapan kuil berkenaan, hingga memaksa mereka memanggil pasukan sokongan.

      “Ketika memanggil pasukan sokongan suasana belum tegang, tapi apabila bantuan tiba, keadaan menjadi kurang terkawal.

      “Polis terus meminta bantuan Pasukan Simpanan Persekutuan (FRU).

      “Mengikut laporan yang saya terima, FRU tiba di lokasi sekitar jam 3 lebih, maka dakwaan FRU sampai jam 6 pagi itu tidak tepat.

      “Polis menjalankan tugas dengan baik. Buktinya, tiada kemalangan jiwa berlaku dan keadaan sekarang terkawal, menandakan polis menjalankan tugas dengan cekap serta mematuhi prosedur operasi standard (SOP),” katanya ketika ditemui di lobi Parlimen, hari ini.

      Terdahulu, Menteri di Jabatan Perdana Menteri, P Waytha Moorthy yang membacakan kenyataan bersama beberapa menteri, mendakwa hanya satu kereta peronda Polis Daerah Subang Jaya tiba di tempat kejadian pada jam 4.15 pagi, manakala FRU pula tiba jam 6 pagi.

      Waytha Moorthy turut menggesa tindakan disiplin dikenakan terhadap anggota polis Daerah Subang Jaya kerana mengeluarkan kenyataan salah apabila mengatakan punca rusuhan itu adalah perselisihan faham antara dua kumpulan India mengenai perpindahan kuil.

      Mohd Azis berkata, kenyataan dikeluarkan di Facebook Polis Daerah Subang Jaya itu hanya kesilapan dan ia sudah diperbetulkan.

      “Semua pemimpin politik dan badan bukan kerajaan (NGO) berhenti keluarkan kenyataan yang boleh mencetuskan ketegangan kaum dan beri ruang polis menjalankan tugas,” katanya.

      Ditanya sama ada polis akan menyiasat EXCO Pemberdayaan dan Pembangunan Sosio Ekonomi dan Kerajaan Prihatin Selangor, V Ganabatirau kerana mengeluarkan kenyataan berbaur perkauman, Mohd Azis berkata, polis menumpukan siasatan mencari dalang di sebalik rusuhan itu.

      “Ini tiada kaitan dengan isu agama atau bangsa, ia isu pertikaian tanah antara pihak swasta dan kuil,” katanya.

      Mengenai sama ada wujud dalang yang menghantar sekumpulan 50 individu menyerang kuil itu, Mohd Azis berkata, polis akan bertindak jika siasatan mendapati ada pihak yang mengupah pihak tertentu untuk menimbulkan kekacauan. – BH Online

      ---
      Menteri India PH bertindak seolah olah mereka dari parti pembangkang sedangkan polis adalah di bawah kerajaan PH. Sepatutnya mereka gunakan saluran kabinet untuk menegur polis dan bukannya melalui media. Polis bertindak ikut profesional tanpa dipengaruhi mana-mana parti politik. Timbalan Melayu pula balas kenyataan. Bos Muhyiddin Yasin patut tegur menteri menteri PH dalam mesyuarat kabinet Jumaat ini.


      KOMEN : Apa-apa pun menunjuk bahawa menteri PH dikalangan mereka yang prajudis, lemah dan emosi

      Delete
    10. Siapa Bodoh? Tak boleh beza perkataan "Terhalang" dengan "Tidak Dibayar"



      Siapa bodoh ini adalah menjawab tulisan daripada blog Kerengga bertajuk "Royalti: Siapa bohong, Hadi atau MB Terengganu?". Saya terpaksa menulis di sini kerana tuan punya blog ta'asud PH menapis komen di blog berkemaan.

      Dalam status Facebook dimuat naik Ahli Parlimen Marang pada 20 Oktober itu, beliau mendakwa pembayaran royalti kepada Kelantan dan Terengganu terhalang meskipun ia dijanjikan dalam Manifesto PH sebelum ini.

      Sehubungan itu, beliau menggesa veteran DAP, Lim Kit Siang mengajukan perkara tersebut kepada Menteri Kewangan, Lim Guan Eng jika beliau mahukan bukti.

      MEREKA TAK BOLEH BEZA TERHALANG DENGAN TIDAK DIBAYAR




      Oleh kerana tak ada isu mereka jadikan perkara ini isu. Mereka malu bila kerajaan PAS Terengganu hapuskan cukai pintu sedangkan kerajaan PH naikan cukai pintu di Penang.

      Ini mungkin juga salah tatabahasa. Tak faham maksud terhalang dengan tidak dibayar. Abdul Hadi tak kata tak dibayar. Jadi jangan bodoh nak putar belit cerita.

      SEPATUTNYA MALULAH PADA DIRI SENDIRI JANJI NAK BAGI 20% TAPI 5% BAYAR TAK HABIS!!!

      PH SUKA KENCING. PENYOKONG PULA TA'ASUD BODOH

      Mereka juga patut mendapat maklumat yang jelas sebelum menulis. Kenapa pihak PAS Terengganu terpaksa pergi untuk kali kedua berunding pasal royalti??
      “Namun pembayaran kepada Kelantan dan Terengganu terhalang. Jika Saudara Lim Kit Siang mahukan bukti, sila tanya Menteri Kewangan (Lim Guan Eng),” tulisnya dalam laman sosial miliknya.

      Namun begitu ketika bercakap kepada TV3 pada 25 November, MB Terengganu Dr Ahmad Samsuri Mokhtar berkata negeri itu telah menerima RM300 juta royalti sejak Ogos tahun ini.

      Patutlah penyokong PH bebal dalam politik kerana mereka sukar memahami isu dan situasi. Mereka suka manipulasi isu seperti ADMIN BLOG KERENGGA. Agaknya apa mereka nak jawab di akhir nanti jadi tukang putar belit?

      3Z


      KOMEN : Jangan marah blogger kerana itu sumber pendapat mereka, apatah lagi bila PH menang banyak duit masuk

      Delete
    11. Bertenanglah masyarakat India, Kerajaan PH tak mampu kawal keadaan



      Lebuh Raya Damansara- Puchong (LDP) menghala ke Shah Alam sesak teruk malam ini.

      Dilaporkan lebih daripada 1,000 masyarakat India berkumpul di Kuil Maha Sri Mariamman, Putra Heights.

      Marahnya mereka kepada orang Melayu meluap-luap. Hairannya mereka tidak marah pula dengan syarikat pemaju kawasan itu, One City Development.

      Hinggakan berani menahan sebuah trak polis yang melalui laluan berkenaan kira-kira pukul 9 malam tadi! Adakah kemarahan mereka kerana Waytha Moorthy menyalahkan polis?

      Perusuh tahan polis untuk apa? Menghalang polis menjalankan tugas? Siapa mereka yang lebih kurang 1,000 orang itu?

      Apa yang menghasut mereka sehingga tidak puas hati benar sampai memprovokasi polis dan menyusahkan pengguna jalan raya lain? Kalau berlaku kecemasan, bagaimana?

      Apa sebenarnya media Tamil sampaikan kepada mereka sehingga begitu ramai turun ke jalan raya?

      Apa peranan Menteri Komunikasi dalam memanfaatkan saluran TV dan radio berbahasa Tamil untuk meredakan keadaan sebelum nasi menjadi bubur?

      Peserta demonstrasi juga sibuk merakam video serta bertepuk tangan di lebuh raya. Apa yang mereka mahu tunjukkan? Mana pergi Menteri Perpecahan? Mana wakil rakyat tatabahasa silap?

      Kerajaan mesti bertegas terhadap pencetus huru-hara di negara ini!

      Arif Atan,
      Pengarah Penerangan
      Kelab ABUP Malaysia


      KOMEN : Jika kerajaan bijak bertindak sudah pasti tak ramai orang awam menjadi mangsa

      Delete
    12. Amaran: Jangan Menggugat Keharmonian Kaum Dalam Negara



      DPPNS melihat Ketegangan Dan Isu perkauman diapi-apikan sehingga menyentuh segenap emosi rakyat Malaysia. Api emosi ini jika dibiarkan marak akan menggugat kestabilan dan keamanan negara.

      DPPNS menyeru Pemimpin setiap parti politik sewajar menjadi agen menyatukan rakyat malaysia diatas teras sikap saling menghormati. Bukannya menjadi bahan bakar bagi isu perkauman dan mewujudkan label kebencian antara Agama.

      DPPNS menegaskan Prinsip saling menghormati dan berpegang teguh pada kontrak sosial mestilah menjadi fokus kita semua.

      Isu Kuil Sri Maha Mariamman adalah melibatkan pentadbiran dan pengurusan kuil tersebut, Kerajaan Negeri Selangor dan Pihak One City serta penyelesaiannya di putuskan Mahkamah.

      Ianya bukannya ISU PERKAUMAN tetapi isu KETAMAKAN dan KEBEBALAN BERTINDAK setengah pihak yang akhirnya mewujudkan sikap prejudis antara kaum.

      Mahukah kita mengorbankan keharmonian diantara kaum ini untuk memberi kepuasan pada mereka yang mengharapkan negara ini huru hara.

      DPPNS memohon agar PDRM menangkap pihak yang memulakan ketegangan serta yang melanggar prinsip undang-undang di negara ini tanpa kompromi.

      DPPNS menyeru agar seluruh rakyat Malaysia bertenang serta menyerahkan urusan ini kepada kebijaksanaan pihak berkuasa menyelesaikan dengan menjunjung prinsip ‘rule of law’.

      DPPNS mengajak seluruh rakyat Malaysia. Ayuh pertahankan keharmonian antara kaum dan keamanan negara dengan memulakan sikap saling menghormati.

      USTAZ HANAFI ZULKAPLI
      Timbalan Ketua
      Dewan Pemuda PAS Negeri Selangor

      Delete
    13. Karektor pemimpin PH dalam filem P. Ramlee


      Mahathir Mohamad
      Watak: Pateh Karma Wijaya
      Filem: Hang Tuah
      Ciri: Jahat nak mampus

      Daim Zainuddin
      Watak: Kasim Patalon
      Filem: Tiga Abdul
      Ciri: Penasihat yang tak boleh pakai

      Lim Kit Siang
      Watak: Saddiq Sigaraga
      Filem: Tiga Abdul
      Ciri: Konon nak bagi orang marah, tapi dia sendiri yang marah

      Lim Guan Eng
      Watak: Ketua Penyamun
      Filem: Ali Baba Bujang Lapok
      Ciri: Penyamun berlagak suci

      Mat Sabu
      Watak: Sultan Alam Syahbana
      Filem: Nujum Pak Belalang
      Ciri: Gadai negara demi teka teki

      Syed Saddiq Syed A
      Watak: Pak Maun
      Filem: Nasib Do Re Mi
      Ciri: Takda function tapi sibuk nak enjoy

      Madzlee Malik
      Watak: Datuk Pujangga
      Filem: Musang Berjanggut
      Ciri: Berlagak educated tapi Senegal nak mampos

      Mujahid Yusuf Rawa
      Watak: Menteri Nikah Kawin
      Filem: Musang Berjanggut
      Ciri: Kuar fatwa sesuka hatinya

      Salahuddin Ayub
      Watak: Datuk Bentara Mangku Bumi
      Filem: Musang Berjanggut
      Ciri: Bodoh tapi berlagak pandai

      Saifudin Nasution
      Watak: Labu bin Kundur
      Filem: Labu Labi
      Ciri: Asyik salahkan orang, macamlah dia tu betul semuanya
      ...

      Yang lain-lain korang reka la sendiri... 🤣🤣🤣🤣

      Petikan dari WA Grup

      Delete
  2. hebatnya najib bermain wayang kulit....kuit muka pun da macam kulit babi sebab selamba nya tak rasa bersalah bila dah mengkhianati amanah yang diberi.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ramai tak bayar PTPTN kerana janji pembangkang dulu'
      Diterbitkan 23 Sep 2018, 5:13 petang | Dikemaskini 23 Sep 2018, 5:44 petang

      A+ A-

      Ramai peminjam Perbadanan Tabung Pendidikan Tinggi Nasional (PTPTN) tidak menjelaskan pinjaman pendidikan mereka kerana terpengaruh dengan janji pembangkang terdahulu.

      Anggota Parlimen Lenggong, Shamsul Anuar Nasarah berkata terdapat banyak faktor mengapa peminjam tidak menjelaskan pinjaman tabung berkenaan, selain tidak memiliki pekerjaan tetap.

      "Saya akui ada sebahagiannya memang sengaja tidak mahu membayarnya walaupun mereka sudah punyai pendapatan tetap.

      "Bagaimanapun, ada juga faktor lain yang menyebabkan mereka tidak bayar misalnya masih lagi tidak bekerja, ada yang bekerja tetapi pekerjaan mereka masih di bawah tahap kelulusan yang mereka miliki.

      "Kalau hendak diteliti banyak lagi faktor lain, tetapi juga ramai yang tidak bayar hutang sebenarnya kerana terpengaruh dengan janji pembangkang dahulu yang menjadi kerajaan sekarang," katanya dalam satu kenyataan.

      Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad baru-baru ini berkata ramai peminjam PTPTN tidak amanah menyebabkan jumlah hutang tabung itu meningkat kepada RM36 bilion.

      Mahathir berkata, tindakan yang tidak amanah itu menyebabkan orang lain sukar mendapatkan pinjaman untuk membiayai pelajaran mereka ke peringkat lebih tinggi.

      Kenyataan tersebut diselar Anggota Parlimen Rembau Khairy Jamaludin Abu Bakar yang mengatakan kerajaan Pakatan Harapan (HARAPAN) sendiri membenarkan penangguhan bayaran balik pinjaman PTPTN kepada graduan yang bergaji kurang RM4,000 sebulan.

      Baca: Sejauh mana 10 janji 100 hari HARAPAN dipenuhi

      Shamsul yang juga bekas pengerusi PTPTN turut berkongsi pengalaman beliau bahawa aliran pusingan kewangan perbadanan itu pernah mengalami kemerosotan akibat janji pembangkang dahulu.

      "Ramai yang tidak membayar pinjaman. Kenapa mereka tidak mahu bayar? Ini kerana terpengaruh dengan mainan politik dan janji populis pembangkang ketika itu.

      "Menjelang PRU13, ramai terpedaya kononnya “hutang PTPTN akan dihapuskan".

      "Kesannya aliran kewangan PTPTN begitu teruk akibat ramai tidak membayar pinjaman kerana terpengaruh dengan janji pembangkang untuk hapuskan hutang dan PTPTN," jelasnya.

      Baca: Janji Pakatan: Turun harga minyak dan kereta, mansuh PTPTN, pendidikan percuma

      'HARAPAN sendiri tak amanah'

      Justeru, kata Shamsul kerajaan Pakatan Harapan (HARAPAN) tidak wajar hanya melabel peminjam dengan pelbagai gelaran.

      Sebaliknya katanya kerajaan perlu melakukan usaha kerajaan terdahulu untuk mendapatkan semula bayaran daripada peminjam.

      "Sebab itu jugalah, kalau ditanya siapa sebenarnya yang tidak amanah tentulah kerajaan hari ini.

      "Rakyat khususnya anak muda menggundi mereka kerana termakan janji manis Pakatan Harapan sewaktu kempen menjelang PRU14. Apabila janji tidak ditunai itu sebenarnya tidak amanah," katanya.

      Delete
  3. Setuju sangat dengan pandangan Tn. Budin dalam posting sebelum ni... yang mengatakan..kini adalah masa yang terbaik untuk rakyat bangkit menjatuhkan Rejim haprakan yang diketuai oleh mantan PM ke 4 tu.

    Dah hampir 6 bulan berkuasa..tak nampak satu pun perubahan besar lagi ketara yang dilakukan mereka, melainkan hanya lah melempiaskan dendam amarah terhadap pemimpin2 kerajaan yang terdahulu.

    Ini bukannya sebab utama rakyat mengangkat mereka jadi kerajaan..tetapi rakyat nak tengok kehidupan dan nasib rakyat marhaein terus terbela...iyelah sepatah kata perumpamaan dulu2 tu..yang banyak sama dilapah, yang sikit sama dicicah.

    Tapi malangnya..aap yang diharapkan serta diimpikan oleh rakyat tu tak menjadi kenyataan...rupa2nya Rejim haprakan ni berratus2 kali lebih teruk dari kerajaan yang lepas,

    Tengok aje lah apa yang telah ditegaskan oleh Tun Madey baru2 ni...bahwa kerajaan sekarang tak perlu campur tangan dalam perniagaan.

    Dah tentu lah ia membawa implikasi bahawa banyak projek2 mega akan diserahkan kepada kroni2nya...makin buncit lah perut apek2 tongkang kroni2nya tu. Rakyat marhaein dapat apa...masuk angin kuar asap aje lah beb !!!!

    Jadi satu cara untuk menghentikan kegilaan yang tak masuk akal macam ni ialah dengan menjatuhkan Rejim Haprakan ni..itu saja alternatif yang ada untuk kelangsungan nasib rakyat..khususnya bani melayu di negara tercinta ni !!!

    ReplyDelete
  4. Fuuuh...Tau takut sampai terpaksa tukar ayat ...baru dia tau tinggi rendahnya langit kat Msia ni beb !!!!

    Selepas Ditegur Menteri Besar Selangor 'Kesalahan Tatabahasa', EXCO Selangor Tukar Ayat Di Facebook

    Ahli Politik sekali lagi bermain dengan api perkauman.

    Semalam, Ganabatirau Veraman, EXCO Selangor telah membuat tuduhan melulu dengan mengatakan serangan ke atas Kuil di Seafield semalam adalah daripada "a group of Muslim group" (sekumpulan orang-orang Islam).

    Hari ini, Menteri Besar Selangor cuba untuk menjernihkan keadaan.

    Dalam masa yang sama, beliau bertindak sebagai guru tatabahasa. Kata Amiruddin Shari, "mungkin ada kesalahan tatabahasa".

    Tidak pasti sama ada Ganabatirau Veraman takut disapina oleh pihak polis kerana tuduhan melampau beliau atau patuh kepada Guru Bahasa beliau, beliau hari ini telah mengubah ayat di atas kepada "a group of gangsters" (sekumpulan samseng).

    Anda fikir Ganabatirau Veraman boleh terlepas dengan mengubah perkataan itu?

    Bukankah beliau sepatutnya meminta maaf kepada orang-orang Islam di Malaysia?

    Apa pendapat korang kat blog ni bhai saab?????

    ReplyDelete
  5. Woooiittt!!!.....Semalam ada cai haprak kat blog ni mencabar Dr. Fuad kenapa dah lama tak kuarkan sebarang kenyataan lagi...Nah ambik ko!!!

    Ingat,,air yang tenang tu jangan sekali2 disangka takde buaya...buruk padahnya kalau dijolok sarang tebuan..tak pasal2 kena sengat pulak nanti !!!

    KERAJAAN PH TERPAKSA PANASKAN ISU 1MDB UNTUK TUTUP JANJI-JANJI BOHONG

    Kerajaan Pakatan Harapan (PH) amat bergantung harap kepada isu syarikat 1Malaysia Development Berhad (1MDB) untuk dimanipulasi bagi kekalkan kepercayaan rakyat kepada mereka setelah gagal menunaikan janji-janji manifesto pilihan raya umum ke-14 (PRU14) lalu, ujar Ketua UMNO Bahagian Batu Pahat, Datuk Dr Mohd Puad Zarkashi.

    Terkini katanya, mengenai pengakuan Ketua Audit Negara Tan Sri Dr Madinah Mohamad yang diarahkan oleh kerajaan untuk mengeluarkan kenyataan media berkaitan laporan akhir pengauditan syarikat pelaburan strategik negara itu.

    “Kenyataan media Tan Sri Madinah membuktikan kerajaan PH amat memerlukan isu 1MDB untuk mengekalkan kepercayaan rakyat kepada mereka.

    Bukan itu sahaja mereka juga mahu ahli UMNO percaya kekalahan UMNO disebabkan 1MDB bukan isu GST (Cukai Barangan dan Perkhidmatan) dan janji bohong PH.

    Najib (Datuk Seri Najib Tun Razak) mesti dipersalahkan.

    “Tan Sri Madinah mengakui mesyuarat kabinet, mengarahkan beliau membuat kenyataan media pada hari ahad (semalam) kononnya laporan akhir pengauditan 1MDB kepada PAC (Jawatankuasa Kira-kira Wang Negara) telah dipinda beberapa kali.

    “Tidak disebut secara nyata, apa yang dipinda. Apakah yang dipinda itu ialah memadamkan nama suspek, pindaan ayat, pindaan angka-angka kewangan atau pindaan untuk melindungi kesalahan,” ujar Puad dalam entri di Facebooknya.

    Tegas Puad lagi, sudah pasti kenyataan media itu menimbulkan persepsi iaitu bekas Perdana Menteri (PM) Datuk Seri Najib Tun Razak cuba menipu dan melindungi penjenayah.

    “Mengenai Jho Low, Najib telahpun menjelaskannya melalui jawapan bertulis di Parlimen pada 21 Disember 2015 (lebih awal daripada tarikh dakwaan pindaan 2016), iaitu Jho Low hadir ke mesyuarat itu kerana dia mewakili syarikat Petrosaudi dan Putera Turki.

    Jawapan sebelum tarikh dakwaan pindaan itu dibuat membuktikan tiada ‘cover up’.

    “Kenyataan Tan Sri Madinah itu masih kabur tetapi dibuat secara terbuka kepada orang ramai.

    Justeru, rakyat perlu membaca penjelasan terkini Najib di dalam fb (Facebook) nya.

    “Peguam Tan Sri Shafie Abdullah juga mempertikaikannya sebagai ‘contempt of court’. Tan Sri Ambrin pula telah menafikan dakwaan mengenai pindaan tersebut.

    Justeru Puad melihat kenyataan media itu mempunyai muslihat tertentu.

    “Bahkan dalam kenyataan media itu didedahkan, laporan akhir pengauditan 1MDB dianggap sebagai satu krisis dan mantan PM minta siasatan dilakukan oleh pihak penguatkuasa.

    “Itu bermakna tiada unsur untuk melindungi,” jelas Puad.

    Oleh kerana itulah Puad berpendapat isu 1MDB akan terus dipanaskan oleh pemerintah.

    “Kenapa? Kerana Najib dianggap sebagai satu ancaman kerana dia aktif menjawab isu di media sosial, jawapannya berfakta dan hujahnya di Parlimen kukuh.

    “Najib mesti dimusnahkan lebih awal secara total walaupun kes mahkamahnya belum bermula dan dakwaan mengenai 1MDB belum dibuat. Itulah dendam keadilan Kerajaan PH?,” tegasnya.

    Amacam..korang dah cerah ke otak yang berkeladak tu bila dengar ulasan panjang lebarnya tu keer haah ???

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kau ingat Malaysia kecik Macam Pulau kelapa ke ?? 61 tahun Negara hancur hanya 6 bulan kau pertikaikan,,memang dasar goblok

      Delete
    2. ICERD MENGHANCURKAN ISLAM MELAYU


      Panel Hak Asasi Manusia – Majlis Dakwah Negara (MDN) mengingatkan kerajaan Malaysia di bawah Pakatan Harapan (PH) supaya menangani apa-apa isu sensitif dengan penuh kebijaksanaan, termasuk konvensyen yang hendak diguna pakai di negara ini.

      Pengerusi Panel Hak Asasi Manusia MDN, Profesor Datuk Dr Torla Hassan menegaskan, tidak semua nilai yang dilihat baik pada peringkat global perlu ditanam di peringkat glokal, kerana nilai itu perlu digarap berdasarkan susun atur budaya, agama dan norma lazim setempat.

      Sehubungan itu, katanya, Panel Hak Asasi Manusia MDN berpendirian bahawa Konvensyen Antarabangsa Mengenai Penghapusan Segala Bentuk Diskriminasi Kaum (ICERD), tidak perlu diratifikasi kerana memberi impak dari sudut perundangan, khususnya Perlembagaan Persekutuan.

      “ICERD bertujuan menghapus segala bentuk diskriminasi, termasuk ‘diskriminasi positif’ seperti hak orang Melayu dan Bumiputera, kedudukan istimewa agama Islam dan Raja-Raja Melayu yang dijamin Perlembagaan Persekutuan,” katanya dalam satu kenyataan, hari ini.

      Beliau berkata demikian merujuk kepada kenyataan akhbar SUHAKAM semalam yang mendesak kerajaan meratifikasi ICERD.

      Pada masa sama, beliau mengalu-alukan kenyataan Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad yang mahu mengambil kira pandangan semua pihak yang berkaitan dalam isu itu.

      Torla berkata, rundingan awam perlu diadakan bagi mengelak perasaan tidak puas hati yang mungkin boleh menimbulkan ketidakstabilan kepada negara dari aspek perundangan, sosial atau hubungan antara kaum.

      Panel Hak Asasi Manusia-MDN, katanya, menentang sebarang kezaliman dan penindasan terhadap mana-mana orang sama ada dari kalangan majoriti atau minoriti daripada mendapat hak asas mereka sebagaimana yang termaktub dalam Perlembagaan Persekutuan.

      “Semua orang mempunyai hak yang sah yang ditentukan oleh Perlembagaan Persekutuan, malah di dalam agama Islam juga hak ini, termasuk hak orang bukan Islam, adalah terpelihara dan menjadi tanggungjawab setiap orang Islam mempertahankan hak yang sah ini,” katanya.

      Delete
  6. Replies
    1. JUSTO PUN HAPRAK MACAM PH JUGAK


      'Justo, kamu jangan menipu!'
      MUHAMMAD AFHAM RAMLI 1 NOVEMBER 2018
      FacebookTwitterWhatsAppEmailMore4.3K
      Datuk Seri Amar Singh Ishar Singh
      Datuk Seri Amar Singh Ishar Singh
      A-A+ (Ubah saiz teks)
      KUALA LUMPUR - Polis Diraja Malaysia (PDRM) menegaskan kenyataan bekas Eksekutif PetroSaudi International Ltd, Xavier Andre Justo yang dipaksa badan keselamatan itu bagi memuji bekas Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak adalah tidak masuk akal.

      Malah menurut Pengarah Jabatan Siasatan Jenayah Komersil (JSJK) Bukit Aman Datuk Seri Amar Singh Ishar Singh ia tidak termasuk dalam sebarang soalan berhubung siasatan yang dilakukan terhadapnya ketika di Thailand pada 15 Disember 2015.

      ADVERTISING


      Amar Singh yang ketika itu menjawat jawatan Timbalan Pengarah Jabatan Siasatan Jenayah dan mengetuai siasatan itu berkata, beliau bersama dua pegawainya hadir di Penjara Reman Bangkok bagi merekodkan keterangan Justo.

      Katanya, keterangan itu direkodkan oleh pihak berkuasa Thailand dan dibantu penterjemah manakala PDRM bertindak sebagai saksi.


      Menurutnya, keterangan itu diambil berdasarkan laporan polis yang diklasifikasikan mengikut Seksyen 124B/124J Kanun Keseksaan berhubung kenyataannya yang diterbitkan Sarawak Report.

      Kes itu katanya berkaitan dengan kandungan email yang bocor berkaitan PetroSaudi dengan 1MDB.

      “Saudara Xavier Andre Justo, kamu jangan menipu!

      “Siasatan kami hanya fokus kepada tuduhan mencuri data dikaitkan dengan PetroSaudi-1MDB dan cubaan menjual kepada atau memeras kepada atau daripada pihak ketiga yang berniat untuk mengganggu gugat keselamatan negara. Bukannya siapa kamu atau siapa perdana menteri terbaik,” demikian katanya melalui kenyataan media, hari ini.

      Beliau berkata demikian mengulas laporan portal berita bertajuk “Justo: Malaysian cops forced me to say ‘Najib was the best PM” yang diterbitkan di Malay Mail hari ini.

      [ ARTIKEL BERKAITAN: Saya tak akan henti berjuang: Justo ]

      [ ARTIKEL BERKAITAN: Justo gembira kes 1MDB ke mahkamah ]

      Beliau berkata, ketika siasatan dilakukan, 57 soalan ditanya terhadap Justo di mana ianya melibatkan soalan pengenalan berkaitan keluarga dan akademik; soalan berkaitan PetroSaudi; soalan berkaitan Editor Sarawak Report, Clare Rewcastle Brown; soalan berkaitan rundingan pertukaran informasi, dokumen dan data; serta soalan umum berkaitan keselamatan negara.

      “Fokus kami adalah siasatan terhadap tuduhan mencuri data kepada pihak ketiga yang boleh menjejaskan keselamatan negara. Kami tidak pernah bertanya soalan yang mengarut.

      “Sama ada Justo ‘adakah orang jahat, minat duit dan Tarek serta PetroSaudi baik’ dan soalan adakah Najib perdana menteri terbaik, langsung tidak mempunyai sebarang kaitan dengan siasatan. PDRM profesional dalam melakukan tugas,” katanya.

      Delete
  7. Kau ingat Malaysia kecik Macam Pulau kelapa ke ?? 61 tahun Negara hancur hanya 6 bulan kau pertikaikan,,memang dasar goblok

    ReplyDelete
    Replies
    1. BANGSA ASING BERSENANG LENANG MELAYU MEREMPAT


      Menteri Kewangan, Lim Guan Eng mendahului 47 ahli Parlimen kerajaan dan barisan Kabinet dalam senarai perisytiharan harta yang didedahkan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) hari ini.

      Setiausaha agung DAP itu mengisytiharkan pendapatannya berjumlah RM86,464.43 pada 10 Oktober lalu, diikuti Setiausaha Agung PKR, Datuk Seri Saifuddin Nasution Ismail yang mempunyai pendapatan sebanyak RM77,629.68.

      Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad di tempat ke-3 dengan pendapatan RM75,861.57.
      Pendapatan Ahli Parlimen Petaling Jaya yang juga bekas pengerusi Bersih 2.0, Maria Chin Abdullah “paling rendah” dalam kalangan ahli Parlimen parti pemerintah itu, iaitu RM21,000.
      Senarai itu tidak menyatakan jenis pendapatan atau kekerapannya, dengan beberapa ahli Parlimen mengisytiharkan pendapatan yang digabungkan dengan pasangan dan anak mereka.

      Seorang ahli Parlimen mempunyai pendapatan bulanan sebanyak RM25,700, termasuk elaun, kos pengangkutan dan telefon serta untuk menghadiri mesyuarat.

      Maria ketika dihubungi FMT berkata, pendapatan RM21,000 itu berdasarkan apa yang beliau terima pada Mei dan Jun lalu.

      Ahli Parlimen kerajaan lain dalam senarai perisytiharan harta seperti berikut:
      1. Chow Kon Yeow (RM73,576.15)
      2. Tan Sri Muhyiddin Yassin (RM72,276.37)
      3. Teresa Kok (RM68,142.66)
      4. Datuk Mohammaddin Ketapi (RM67,483.43)
      5. Datuk Mansor Othman (RM60,719.00)
      6. Larry Soon @ Larry Sng Wei Shien (RM59,065.39)
      7. Datuk Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail (RM59,048.33)
      8. Gobind Singh Deo (RM58,100.98)
      9. Datuk Wong Tien Fatt @ Wong Nyuk Foh (RM56,496.31)
      10. Datuk Ngeh Koo Ham (RM55,908.33)
      11. Datuk Amiruddin Hamzah (RM55,112.00)
      12. Dr Xavier Jayakumar (RM53,736.49)
      13. Datuk Seri Mujahid Yusof Rawa (RM53,736.48)
      14. Datuk Saifuddin Abdullah (RM52,504.48)
      15. Zuraida Kamaruddin (RM51,236.48)
      16. Syed Saddiq Syed Abdul Rahman (RM50,253.88)
      17. Dr Lee Boon Chye (RM47,000)
      18. Ong Kian Ming (RM41,500)
      19. Pang Hok Liong (RM39,231)
      20. Hannah Yeoh (RM37,882.88)
      21. RSN Rayer (RM37,800)
      22. Hanipa Maidin (RM36,262.89)
      23. Steven Sim (RM35,122.89)
      24. Datin Paduka Tan Yee Kew (RM34,772.82)
      25. Datuk Liew Vui Keong (RM33,736.48)
      26. Chan Ming Kai (RM32,000)
      27. Teh Kok Lim (RM31,803)
      28. Hasan Bahrom (RM31,700)
      29. Tony Pua (RM30,600)
      30. Hassan Abdul Karim (RM29,700)
      31. Cha Kee Chin (RM29,700)
      32. Wong Chen (RM29,200)
      33. Alice Lau Kiong Yieng (RM28,700)
      34. Willie Anak Mongin (RM26,450)
      35. Nik Nazmi Nik Ahmad (RM25,900)
      36. Ahmad Fahmi Mohamed Fadzil (RM25,700)
      37. Wong Hon Wai (RM25,700)
      38. Tan Kok Wai (RM25,700)
      39. Khoo Poay Tiong (RM25,700)
      40. Syed Ibrahim Syed Noh (RM25,700)
      41. Steven Choong Shiau Yoon (RM25,600)
      42. Noorita Sual (RM24,500)
      43. Wong Shu Qi (-)
      44. P Waytha Moorthy (-)


      : Gaji rakyat marhain nak dinaikan gaji mininum RM1500 pun mereka (PH) kata tak mampu, kencing betul....

      Delete
  8. Tumpang lalu jap...minta izin lari sikit aje dari tajuk posting malam ni..boleh kan ??? Kalau tak boleh..peduli apa aku beb !!!!

    Wak suman mana??? Wak cuba baca dengan teliti dan dengan minda yang terbuka dan berlapang dada..tengok apa yang dah jadi pada orang melayu kat Singapork tu...takkan lah Wak tak sedar kot atau sengaja butakan mata dan pekakkan telinga aje????

    Pada pendapat korang lah..dalam isu ICERD: Diskriminasi? Siapakah tuan, siapakah hamba????

    Dah tentu lah korang semua amat2 teruja membaca kenyataan bapak ultra kiasu bertajuk, banyak negara majoriti Islam terima Konvensyen Antarabangsa Mengenai Penghapusan Segala Bentuk Diskriminasi Kaum (ICERD).

    Kenapa harus Malaysia yang majoriti Islam menentang? Adakah semua negara Islam tersebut kurang Islamnya daripada Malaysia?

    Beliau menyenaraikan dengan panjang lebar semua negara Islam yang telah menerima ICERD, kecuali Malaysia dan Brunei.

    Katanya, adakah hanya satu peratus daripada 1.9 bilion Muslim di dunia layak untuk digelar sebagai Muslim sejati sedangkan semua negara Muslim termasuk semua negara Muslim di Timur Tengah telah meratifikasi ICERD?

    Adakah dengan mengatakan bahawa 99 peratus Muslim di dunia yang datangnya dari negara yang telah meratifikasi atau menyetujui ICERD bukan Muslim sejati?

    Malah katanya China, yang mempunyai kira-kira 50 juta Muslim, sudah menyetujui ICERD pada 1981.

    Apabila bapak ultra kiasu ini membandingkan Malaysia dengan negara-negara Arab yang telah menandatangani ICERD, adalah perbandingan yang sangat naif dan terserlah kekiasuannya.

    Nampak sangat agenda jahatnya agenda tersembunyi ultra kiasu mengaburi rakyat Malaysia bagi menunjukkan betapa baiknya ICERD.

    Sedangkan semua tahu bahawa ICERD hanya baik untuk ultra kiasu ini, tetapi bukan untuk pribumi seperti orang Melayu dan bumiputera Sabah dan Sarawak.

    Bagi mengelakkan kekeliruan yang ditimbulkan ultra kiasu ini, biarlah saya berterus terang.

    Kenapa semua negara Arab Islam meratifikasikan ICERD?

    Logiknya sangat mudah, kerana mereka negara sebangsa atau homogeneous. Berbanding kita Malaysia, negara bersifat berbilang bangsa atau heterogeneous.

    Diskriminasi macam mana pun di negara Arab, pi mai pi mai tang tu juga, dapat kat depa. Turun naik sesebuah pemerintahan, akan jatuh kepada bangsa yang sama.

    Berbeza dengan Malaysia, termasuk Brunei. Jika Malaysia dan Brunei masih bersifat sebangsa, sudah lama mereka meratifikasikan ICERD ini. Tetapi Malaysia telah berubah wajah.

    Lanskap politiknya yang dahulu bersifat sebangsa telah berubah dengan kedatangan pendatang-pendatang yang dibawa oleh penjajah British dan faktor-faktor lain yang menolak mereka mendatangi alam Melayu.

    Akibatnya, asal-usulnya adalah sebuah negara sebangsa, Tanah Melayu di Kepulauan Melayu yang bersifat homogeneous bertukar menjadi heterogenous.

    Disebabkan oleh sifat Melayu Islam yang terlalu baik dalam meraikan pendatang, akhirnya, pendatang diterima menjadi rakyat negara bertuah ini.

    Pertukarannya, pendatang perlu menerima hak istimewa agama Islam, Bahasa Melayu, hak istimewa Melayu (raja-raja Melayu), dan bumiputera Sabah Sarawak.

    Itulah yang dinamakan kontrak sosial. Hak istimewa inilah, jika boleh dikatakan satu keistimewaan, yang mahu dibuang jika ICERD diratifikasikan.

    Ultra kiasu lupa tentang sejarah asal-usul sejarah ini. Jika Melayu tidak menerima pendatang, pasti negara ini kekal dengan sifat negara sebangsa.

    Tidak ada Singapore, yang ada hanya Singapura bermaksud kota singa, kekal dengan nama Melayunya.

    Kerana ultra kiasu di sana tidak mahu bunyi nama Singapura itu beridentitikan Melayu, maka nama Melayunya telah bertukar kepada Singapore.

    Ini tidak termasuk penghapusan nama-nama jalan beridentitikan nama-nama Melayu kepada nama-nama yang pelik-pelik, yang tidak ada kaitan dengan alam Melayu, sebagai satu perancangan strategik menghapuskan segala identiti Melayu.
















    ReplyDelete
  9. Replies
    1. APA DAH JADI DENGAN RIZAB NEGARA SEJAK PH AMBIL ALIH


      BNM baru mengumumkan kedudukan rizab antarabangsa negara.

      Ia jatuh lagi kepada US$101.7 bilion selepas PRU14 dan mengalami trend menurun akibat pengaliran keluar berterusan dana pelabur asing dari negara.

      Sebelum itu ia meningkat naik.

      Rizab kita sudah jatuh US$8.3 bilion (35 bilion) sejak pertengahan bulan April.

      BNM mengumumkan bahawa paras rizab ini memadai untuk membiayai 7.5 bulan import tertangguh dan 0.9 kali hutang luar negeri jangka pendek.

      Kebimbangan saya ialah angka 0.9 kali hutang asing jangka pendek ini.

      Sebelum PRU14, tidak pernah saya tengok angka ini di bawah paras 1.0 kali dan biasanya ia ialah 1.1 kali dan ke atas.

      Paras 0.9 kali iaitu di bawah 1.0 kali bermaksud rizab kita tidak cukup untuk membayar semua hutang asing jangka pendek bila dituntut dan merupakan satu risiko baru untuk negara.

      Maksudnya, kita hutang orang asing US$100 tetapi hanya ada matawang asing berjumlah US$90 untuk membayar.

      Guan Eng perlu ambil perhatian.

      #PHancing #PHitnah #Kronisme #Nepotisme
      #Kena_Kencing_Kaw_Kaw
      #Maksiat_Bersama_PH

      : Itu hebatnya Mahathir, bahagian perhabiskan duit untuk projek mewah

      Delete
  10. Wak Suman..melayutakberkhatan...Cuba korang lihat bagaimana orang Melayu di Singapura didiskriminasikan dengan langsung tidak diberikan kepercayaan untuk berada dalam jawatan tinggi strategik seperti perkhidmatan tentera, polis, imigresen dan lain-lain.

    Orang Melayu diragui untuk memegang jawatan strategik tersebut kerana takut rahsia negara diketahui. Dalam kata lain, orang Melayu didiskriminasikan kerana Cina tidak pernah percaya kepada Melayu.

    Jika adapun jawatan presiden Singapura diberikan, itu hanya jawatan 'pak pacak' sahaja.

    Bagaimana pula kepercayaan kita terhadap bukan Melayu di negara bertuah ini?

    Boleh dikatakan banyak juga jawatan tinggi strategik negara, diberi kepercayaan kepada bukan Melayu, termasuk jawatan yang sangat kritikal Menteri Kewangan dan jawatan strategik yang lain, termasuk jawatan strategik tentera dan polis.

    Sehinggakan kita tidak ambil tahu langsung, apabila jawatan Menteri Perpaduan diberikan, semua pegawai kanan sulitnya terdiri daripada pegawai satu warna, tidak ada seorangpun bangsa lain untuk memegang jawatan sulit yang rapat dengannya.

    Pendek kata, kepercayaan Melayu kepada bukan Melayu di sini jauh lebih baik daripada kepercayaan bukan Melayu kepada Melayu.

    Malah jawatan tinggi nombor dua Kementerian Pertahanan yang sebelum ini dipegang oleh orang Melayu, telah diberikan kepada ultra kiasu. Semua rahsia keselamatan negara diketahui.

    Justeru, diskriminasi apa lagi yang hendak diperkatakan.

    Untuk makluman semua, apabila Tanah Melayu menjadi berbilang bangsa (heterogeneous) melalui kontrak sosial, sudah tentu keadaan menjadi lebih kompleks.

    Menguruskan negara sebangsa sudah tentu lebih mudah berbanding dengan negara berbilang bangsa, terutama dalam memastikan hak pribumi terjamin, seperti negara-negara lain di dunia.

    Logiknya, sudah tentu pribumi akan berasa tergugat, jika berlakunya hegemoni atau dominasi bangsa yang mendatang melampaui batas. Inilah mungkin menimbulkan kebimbangan

    Saya tidak nafikan manusia boleh berubah mengikut keadaan, tetapi melihat ultra kiasu yang ada ini, saya yakin mereka ini masih sama, dan tidak pernah berubah sejak daripada dahulu

    Apakah kita tidak pernah mengambil iktibar?

    Sudah terang lagi bersuluh, ultra kiasu India Hindu yang dilantik sebagai Senator menjadi Menteri, pernah memburuk-burukkan Malaysia di luar negara.

    Beliau mengatakan, Malaysia mengamalkan diskriminasi yang sangat ketara kepada bangsa India Hindu.

    Kuil-kuil dirobohkan sewenang-wenang tanpa ganti dan berbagai lagi.

    Sedangkan setiap kuil haram yang dirobohkan ada sahaja diganti dalam skala yang lebih besar sehinggakan bilangan kuil Hindu sahaja jauh meninggalkan bilangan surau dan masjid.

    Pendek kata, kuil-kuil Hindu inilah yang paling banyak di Malaysia, walaupun bilangannya penganutnya sangat minoriti berbanding agama lain.

    Kawasan Batu Caves itu sendiri, merupakan tanah kerajaan, di situlah ditempatkan kuil Hindu yang paling tinggi sekali di dunia.

    Lebih dahsyat lagi, kuil-kuil Hindu ini turut dibiayai kerajaan.

    Berbanding di India, semua kuil sama ada skala besar atau kecil dibiayai dengan wang sendiri.

    ReplyDelete
    Replies
    1. geng najis ni lembu, sebab tu dia tak paham sekarang najib dah nyawa2 ikan.

      utusan dah tak nak kawan. nazri dah mula cuak. tajudin dah bersuara. keruak dah hilang nth k mana. lobakman dah bisu. sakarshit sakit gigi, tak leh cakap.

      yg tinggal lembu sekor ni yg masih bising2 macam lembu nak masuk kandang...he he he

      klu iq macam lembu, tu laa.....

      pm paling bodoh.....dah la pilih menteri kewangan paling bodoh, lepas lantik chairman paling bodoh!...sia2 kena tipu dgn cina gemuk!

      Delete
    2. PH TAK HORMAT PERLEMBAGAAN MALAYSIA


      Pihak berkuasa diminta menyiasat dan mengambil tindakan tegas terhadap mana-mana pihak yang bertanggungjawab menyebar kitab Bible di sebuah sekolah di Bukit Mertajam, Pulau Pinang baru-baru ini.

      Presiden Pertubuhan Muafakat Sejahtera Masyarakat Malaysia (Muafakat), Ismail Mina Ahmad, bukan setakat menyiasat, tangkapan dan pendakwaan ke atas mereka yang terlibat mesti dilakukan supaya perkara yang sama tidak berulang.

      Ismail Mina berkata, tindakan mereka bukan perkara kecil kerana mereka sebenarnya melanggar perlembagaan.

      "Apa yang dilakukan merupakan satu provokasi yang melanggar perlembagaan dan siri provokasi kepada orang Islam hari ini sudah di tahap melampau," katanya.

      Menurut beliau, tindakan mengedar Bible itu adalah satu bentuk agenda terancang kerana mereka cuba mendekati anak-anak di bangku persekolahan.

      "Kita lega sungguhpun terlalu marah dengan tindakan mereka namun masyarakat Islam masih dapat mengawal dan menahan kemarahan mereka sehingga tidak terjelma dalam bentuk fizikal.

      Tapi kita minta pihak berkuasa Pulau Pinang termasuk pihak berkuasa agama, polis, dan mana-mana pihak supaya beri nasihat kepada mereka.

      Satu arahan rasmi juga perlu dikeluarkan oleh bagi mengingatkan semua pihak supaya tidak mencetus sebarang bentuk provokasi yang menggugat agama Islam atau agama lain,"katanya.

      Sementara itu beliau meminta menteri bertanggungjawab memainkan peranan sepatutnya dan bertindak mengikut peraturan dan lunas undang-undang.

      Beliau mengulas kenyataan Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Mujahid Yusof Rawa hari ini bahawa menteri itu mempunyai maklumat penyebaran kitab itu turut melibatkan kaum Melayu.

      Tambahnya kenyataan bahawa gereja berhampiran tidak terlibat dalam gerakan mengedar kitab bible itu sekadar menafikan agenda terancang mereka.

      "Tindakan tegas perlu diatur, bukan sekadar rundingan di meja bulat. Isu berkaitan agama wajib diambil tindakan serius sebelum mengundang perkara lain yang lebih besar menjejaskan agama Islam,"katanya.



      : Mujahid kata tak apa NGO yang edar bukan geraja... bangang betul

      Delete
  11. melayutakberkhatan dan Wak Suman Tempek bacin...Apaaa....korang ingat dah habis ke artikel ni..ada lagi lah beb...teruskan menghadamnya..mudah2an cerah sikit otak korang yang dah kelabu asap tu!!!!

    Kita juga turut didedahkan bagaimana sebelum ini, Menteri India ultra kiasu tersebut turut menemui Perdana Menteri India yang sangat terkenal dengan sikap anti Islam.

    Berapa ramai umat Islam telah dibunuh, dianiayai, serta dizalimi dan wanita Islam dirogol, hanya kerana umat Islam memakan binatang suci Hindu iaitu lembu.

    India meskipun telah menandatangani ICERD, tetapi tidak langsung mempraktikkannya. Malah umat Islam didiksriminasikan dengan begitu ketara.

    Lebih hina lagi, hanya kerana memakan lembu umat Islam dimangsakan. Ini tidak termasuk bilangan masjid yang dirobohkan dan diganti dengan kuil Hindu.

    Negara kita terlampau baik. Toleransi pribumi terlalu tinggi. Dahulu, kita boleh menyembelih lembu secara terang-terangan.

    Setelah diprotes oleh Hindu, kita tidak lagi boleh menyembelih sembelihan korban ini di khalayak kerana menjaga sensitiviti kaum kononnya.

    Lebih menggerunkan lagi, ketika majlis angkat sumpah, ultra kiasu Hindu ini juga membawa sami Hindu yang kelihatan pelik dan berpakaian pelik ke dalam parlimen.

    Terkini, kelihatan sami hindu yang berpakaian pelik turut membanjiri parlimen untuk menemui Menteri tersebut atas tujuan kehinduannya.

    Sedangkan kita, jika mahu menemui Menteri dan memasuki parlimen diwajibkan memakaikan pakaian yang ditetapkan. Diskriminasi jenis apa lagi yang sedang diperkatakan?


    Lihat pula dengan kedudukan umat Islam Uighur, Xinjiang, di negara China komunis. Xinjiang, yang juga dikenali sebagai Turkestan Timur, merupakan wilayah autonomi di barat laut China.

    Ia didiami oleh etnik Uighur beragama Islam yang menuntut kemerdekaan daripada pemerintah di Beijing. Wilayah itu juga didiami oleh penduduk Islam daripada etnik lain termasuk Kazakh, Kyrgyz, Uzbek, Tatar dan Tajik.

    Siapa yang sanggup tinggal bersistemkan komunis. Tetapi lihat bagaimana mereka dizalimi.

    Berdasarkan bancian penduduk pada tahun 2000, etnik Uighur di Xinjiang dicatatkan berjumlah 10.2 juta orang.

    Terkini, tidak diketahui jumlah sebenar, mungkin semakin berkurang disebabkan ramai yang telah hilang.

    China menuduh etnik Uighur menggerakkan kempen keganasan untuk menuntut kemerdekaan.

    Dakwaan itu bagaimanapun tidak dapat disahkan dan dilihat oleh kumpulan yang bersimpati dengan Uighur sebagai helah untuk menghalalkan diskriminasi terhadap golongan minoriti itu.

    Lihat betapa zalim negara komunis China ini, melarang umat Islam di wilayah Xinjiang daripada menunaikan ibadah puasa. Parti Komunis China dan pemerintah di Xinjiang sebelum ini menyekat sebarang perhimpunan berbentuk keagamaan atas sebab-sebab keselamatan.

    Ia bimbang perhimpunan seumpama itu dijadikan pentas untuk menyebarkan mesej gerakan pemisah.

    Jurucakap Kongres Uighur Sedunia, berkata tindakan kerajaan China yang menindas itu akan mencetuskan lebih banyak ketegangan.

    Menurut jurucakap Uighur, pihaknya juga dimaklumkan oleh penduduk di Xinjiang bahawa mereka diberi makanan percuma sebagai galakan untuk tidak berpuasa.

    Pihak pihak berkuasa komunis juga turut membuat pemeriksaan dari rumah ke rumah untuk memastikan tidak ada yang berpuasa.

    Ini tidak termasuk bilangan mereka yang dibunuh, dizalimi dan dipenjara, hanya kerana mereka beragama Islam.

    ReplyDelete
  12. melayutakberkhatan dan Wak Suman Tempek Bacin...korang tentu bersetuju 150% bahawa...

    Semua contoh ini sudah jelas menunjukkan bahawa meskipun negara-negara ultra kiasu ini telah meratifikasika ICERD, tetapi diskriminasi sangat jelas dilakukan sehingga berada dalam tahap yang sangat tegar.

    Sedangkan negara kita tercinta ini, masih tidak meratifikasikan ICERD.

    Cuba lihat perbandingannya, keadilan yang kita berikan, ibarat langit dengan bumi.

    Kita boleh dikatakan langsung tidak mendiskriminasikan bukan Melayu atau Bukan Islam, kerana tuntutan agama Islam melarang tindakan sebegini.

    Jika adapun, kesnya sangat terpencil. Malah, orang bukan Islam boleh hidup senang lenang sehingga kekayaan mereka jauh menandingi pribumi. Pribumi pula merempat di negara sendiri.

    Apakah kejayan ini boleh dicapai jika kita mengamalkan diskriminasi? Apa yang saya dapat lihat, seolah-olah pribumi sendiri yang didiskriminasikan di bumi sendiri.

    Pendek kata, hari ini semua bukan Melayu boleh tidur lena dan hidup senang lenang serta mengaut kekayaan semahu-mahunya dalam keadaan aman damai, disebabkan oleh pengorbanan pribumi yang tidak ada tolok bandingnya.

    Pribumi inilah yang menjad polis dan tentera bagi memastikan keamanan dan keselamatan negara terjamin.

    Melayu dan bumiputera pribumi ini sanggup menjadi kuli, bercekang mata dan berkorban jiwa raga, bagi memastikan ultra kiasu dapat tidur lena dan meneruskan kehidupan keesokan harinya tanpa diganggu.

    Ultra kiasu ini jugalah dapat berada dalam aman tenteram melakukan ibadat dalam kuil-kuil hindu serta menemui sami-sami mereka yang tidak ketahuan asal-usulnya.

    Tidak ada siapa mengganggu dan bertanyakan daripada mana asal-usul kamu? Siapakah tuan, siapakah hamba di bumi negara bertuah ini?

    Fikirkanlah wahai saudara2ku melayutakberkhatan dan wak Suman...takkan lah dah bawak keliling satu dunia pun korang tak leh bukak mata lagi ke haah????

    ReplyDelete

  13. melayutakberkhatan...Setuju tak kalau kita sama2 katakan...

    KALAU RUMAH KITA KACA, JANGAN CUBA BALING RUMAH ORANG

    Oleh : Nasrudin bin Hassan

    1. YB Anwar Ibrahim telah menempelak golongan berserban, agamawan dan akademik. Kononnya golongan ini membisu ketika skandal kewangan 1MDB berlaku.

    2. Saya kira Anwar telah alami "rabun dekat" atau "tuli badak" bila gagal mengambil maklum peranan alim ulamak khasnya pimpinan PAS dalam isu 1MDB.

    3. Barangkali pemikirannya juga mudah dieksploit oleh fitnah sebahagian media sehingga menelan segala pembohongan dan putar belit fakta.

    4. Apakah beliau mahu pimpinan PAS yang berserban dan berijazah itu *menjerit dan melaung-laung bagai MP mereka* dalam parlimen baru dinilai berperanan dalam menangani isu 1MDB ?

    5. Saya juga sambil-sambil melilit serban besar ini , terfikir beberapa soalan untuk Anwar Ibrahim.

    6. Di mana suara lantang beliau ketika *skandal kewangan yang terburuk* dalam sejarah berlaku di Malaysia sekitar tahun 1980-an hingga 1990-an? Adakah beliau juga telah menjadi alat perkakas murahan kerana gejolak nafsu untuk menjadi Perdana Menteri?

    7. Anwar menyertai UMNO pada tahun 29 Mac 1982. Kemudian, beliau bertanding dan memenangi PRU di Permatang Pauh dan akhirnya dilantik menjadi Timbalan Menteri di Jabatan Perdana Menteri pada tahun 1982.

    8. Walaupun beliau seorang yang lantang mengkritik kerajaan ketika menerajui Angkatan Belia Islam Malaysia, tetapi apa yang telah beliau lakukan ketika pelbagai skandal kewangan terbongkar sejak 1981?

    9. Di mana Anwar ketika negara mengalami kerugian berjumlah RM1.6 bilion akibat skandal syarikat Maminco (1981)?

    – Di mana Anwar ketika negara diheret kerugian sebanyak RM2.5 bilion dalam kes Bumiputera Malaysia Finance (1983)?

    – Di mana Anwar ketika negara rugi sehingga RM10 bilion akibat skandal syarikat Perwaja Steel 1988?

    – Di mana Anwar ketika negara menanggung kerugian RM10 bilion dalam isu forex?

    10. Tidakkah ketika semua skandal kewangan negara berlaku, Anwar Ibrahim adalah sebahagian anggota kabinet kerajaan?

    11. Beliau selesa menjawat satu persatu jawatan daripada Timbalan Menteri di JPM (1982), kemudian Menteri Kebudayaan, Belia dan Sukan (1983), Menteri Pertanian (1983), Menteri Pendidikan (1986), Menteri Kewangan (1991) sehingga dilantik menjadi Timbalan Perdana Menteri (1993).

    12. Setelah dipecat daripada kerajaan dan UMNO, barulah beliau dilihat gigih melawan regim Tun Dr Mahathir pada waktu itu.

    13. Sebelum memenangi PRU Ke-14, Pakatan Harapan berjanji untuk menubuhkan satu suruhanjaya untuk menyiasat Tun Dr Mahathir.

    14. Di mana pula suruhanjaya siasatan sekarang? Anwar tidak perlu tunjuk hero dan menghentam orang lain dalam isu 1MDB kerana beliau 10 kali lebih teruk daripada itu.

    _Kalau Rumah Kita Berdinding Kaca_
    _Jangan Melontar Batu ke Rumah Orang_...buruk padahnya bhai saab !!!!


    ReplyDelete
    Replies
    1. geng najis ni lembu, sebab tu dia tak paham sekarang najib dah nyawa2 ikan.

      utusan dah tak nak kawan. nazri dah mula cuak. tajudin dah bersuara. keruak dah hilang nth k mana. lobakman dah bisu. sakarshit sakit gigi, tak leh cakap.

      yg tinggal lembu sekor ni yg masih bising2 macam lembu nak masuk kandang...he he he

      klu iq macam lembu, tu laa.....

      pm paling bodoh.....dah la pilih menteri kewangan paling bodoh, lepas lantik chairman paling bodoh!...sia2 kena tipu dgn cina gemuk!

      Delete
    2. PH KORUP


      Hisbah Centre for Reform menggesa kerajaan menyiasat timbalan perdana menteri kerana melanggar etika kewangan negara ketika berkunjung ke Sarawak.

      Pengerusi badan bukan kerajaan (NGO) merujuk tindakan Datuk Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail membuat pengumuman dana di kawasan yang ada kaitan dengan calon pemilihan PKR.

      "Menggunakan dana negara sebagai satu bentuk umpan menarik sokongan politik terhadap seseorang calon atau kumpulan calon didalam sesebuah parti adalah satu kesalahan serius dan salahguna kuasa," kata Datuk Mohamed Ezam Mohd Noor di Facebook hari ini.

      "Kami sekali lagi merakamkan rasa amat kesal di atas pelanggaran etika kewangan ini yang dilakukan sendiri pimpinan tertinggi sebuah kerajaan yang komited melakukan perubahan dan reformasi".

      Turut mengecam, pemimpin PKR Latheefa Koya yang mempersoal lawatan Wan Azizah dibuat menjelang pemilihan parti Sabtu ini, selain didakwa menggunakan kedudukan dan aset kerajaan.

      Ahli parlimen Pandan didakwa menggunakan jentera kerajaan atas kapasiti sebagai timbalan perdana menteri serta menteri pembangunan wanita, keluarga dan masyarakat untuk lawatan itu.

      Wan Azizah semalam hadir di sebuah daerah di Sarawak bersama seorang calon yang disiasat Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) atas dakwaan politik wang.

      Dalam lawatan tersebut, presiden PKR mengumumkan peruntukan RM100,000 untuk kawasan yang ada kaitan dengan calon itu, disebut-sebut sebagai penyokong kem Rafizi Ramli.


      : PH buat sahaja, rakyat sokong, semua dah hancing

      Delete
  14. Tak faham lah kenapa cai2 Haprakan ni paranoid sangat pada himpunan 8 Disember akan datang ni..kan DS Zahid Hamidi dah tegaskan...

    Jangan provokasi, merusuh pada 8 Disember - Zahid..

    Jadi buat apa lah yang kita semua nak takutkan sangat haah ????

    ReplyDelete
  15. melayutakberkhatan...Ko setuju tak kalau kita ambik kesimpulan bahawa...

    Kenyataan Dr Madinah Bersifat Politik, Dibuat Atas Arahan Kerajaan – Shafee & Co

    Firma guaman, Shafee & Co, yang mewakili bekas Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak, mendakwa pendedahan Ketua Audit Negara, Tan Sri Dr. Madinah Mohamad berhubung tindakan Najib mengarahkan laporan audit 1MDB dipinda adalah bersifat politik.

    Firma guaman itu turut mendakwa, kenyataan Dr. Madinah tersebut dibuat atas arahan Kabinet.

    “Dengan pengakuannya sendiri, kenyataan media Ketua Audit Negara yang disiarkan pada pagi Ahad dibuat atas arahan Kabinet.

    “Ini seperti menunjukkan terdapat pertimbangan politik dalam mengeluarkan kenyataan media itu,” katanya menerusi satu kenyataan seperti disiarkan portal Malaysiakini, hari ini.

    Dr. Madinah hari ini dilaporkan mengesahkan laporan akhir pengauditan 1MDB telah dipinda atas arahan Najib.

    Dalam pada itu, Shafee & Co juga berkata, kenyataan oleh Ketua Audit Negara itu yang turut tidak disertakan dengan dokumen lain akan memberi gambaran terdapat percubaan untuk menutup sesuatu, yang mempengaruhi perbicaraan mahkamah kes rasuah yang berkaitan 1MDB.

    “Kenyataan media Ketua Audit Negara dibaca oleh sesiapa saja tanpa dokumen atau testimoni berhubung 1MDB, memberi gambaran anak guam kami cuba menutup kesalahan yang didakwa dilakukan dalam 1MDB dan (berkaitan) Jho Low.

    “Ia hanya boleh diterjemahkan sebagai percubaan untuk mempengaruhi pendapat orang awam dan prejudis terhadap anak guam kami sebelum perbicaraan yang juga boleh dianggap menghina mahkamah kerana terdapat unsur percubaan prejudis terhadap pembelaan anak guam kami,” kata kenyataan itu lagi.

    Tambah kenyataan tersebut, sebarang kenyataan yang dibuat, terutamanya oleh kerajaan, perlulah mengambil kira hak Najib untuk mendapatkan perbicaraan bebas tanpa pengaruh politik.

    ReplyDelete
    Replies
    1. geng najis ni lembu, sebab tu dia tak paham sekarang najib dah nyawa2 ikan.

      utusan dah tak nak kawan. nazri dah mula cuak. tajudin dah bersuara. keruak dah hilang nth k mana. lobakman dah bisu. sakarshit sakit gigi, tak leh cakap.

      yg tinggal lembu sekor ni yg masih bising2 macam lembu nak masuk kandang...he he he

      klu iq macam lembu, tu laa.....

      pm paling bodoh.....dah la pilih menteri kewangan paling bodoh, lepas lantik chairman paling bodoh!...sia2 kena tipu dgn cina gemuk!

      Delete
    2. ICERD, belanjawan & kuasa negara
      ABDUL MUEIN ABADI 8 NOVEMBER 2018
      FacebookTwitterWhatsAppEmailMore
      Abdul Muein Abadi
      Abdul Muein Abadi
      A-A+ (Ubah saiz teks)
      Kita di Malaysia kini dihadapkan dengan dua isu besar yang mengimpak secara langsung ke atas kuasa negara kita. Malah boleh dikatakan kedua-dua isu ini cukup signifikan hinggakan sesete­ngah pihak meletakkannya sebaris dengan peristiwa penentangan orang Melayu ke atas Malayan Union dan juga krisis Kewangan Asia 1998.

      Pertama ialah cadangan Kerajaan Malaysia untuk meratifikasi Konvensyen Antarabangsa Mengenai Penghapusan Segala Bentuk Diskriminasi Kaum atau International Convention on the Elimination of All Forms of Discrimination (ICERD) 1969.


      Isu yang kedua pula ialah pembentangan Belanjawan 2019 yang pertama oleh kerajaan Pakatan Harapan selepas mengambil alih teraju pemerintahan negara daripada Barisan Nasional (BN).


      Lalu bagaimana harus kita menanggapi isu ICERD dan Belanjawan 2019 hari ini? Di sebalik pelbagai pandangan yang telah diutarakan oleh pelbagai pakar tanah air – daripada bekas Ketua Hakim Negara dari perspektif perundangan ke atas isu ICERD hinggalah ke pakar ekonomi dan agensi antarabangsa yang mengulas Belanjawan 2019 dari perspektif makroekonomi – impak kedua-dua isu ini ke atas kuasa negara juga wajib diberi perhatian khusus.

      Apakah aspek-aspek penting yang membentuk ‘kuasa’ bagi sesebuah ‘negara’? Terdapat empat komponen yang diajukan oleh Fareed Zakaria dalam karya beliau From Wealth to Power terbitan Princeton University Press yang membentuk ‘kuasa negara’.

      Keempat-empat komponen dari perspektif State-centered Realism yang diajukan Fareed ialah autonomi negara (state autonomy), skop tanggungjawab negara (state scope), keupayaan negara mengekstrak sumber (state’s ability to extract wealth), dan kesepaduan negara (state cohesion).

      Kuasa negara yang kuat dicirikan oleh negara yang berautonomi tinggi, skop tanggungjawab yang luas, mampu mengekstrak sumber dalam skala besar, dan bersepadu. Kuasa negara yang lemah pula dicirikan oleh autonomi yang rendah, skop tanggungjawab yang sempit, kurang mampu mengekstrak sumber, dan tidak bersepadu.

      Belanjawan 2019 menyaksikan kerajaan Pakatan Harapan mengemukakan belanjawan yang terbesar dalam sejarah negara dengan peruntukan sebanyak RM314 bilion.

      Terdapat 10 pengumuman yang memberi impak negatif dan positif ke atas kuasa negara dalam belanjawan 2019 ini. Lima pengumuman yang mengundang kesan negatif ialah ‘pengunduran kerajaan daripada pasaran’, ‘pengurangan pegangan kerajaan dalam aset bukan strategik’, model baharu kerjasama Awam-Swasta (PPP), ‘penjualan tanah milik kerajaan secara berjadual dan terancang’, dan juga ‘Bon Samurai’ Jepun.

      Kesemua lima pengumuman ini mengundang pengurangan kuasa negara dalam aspek autonomi negara, skop tanggungjawab negara dan juga keupayaan negara meng­ekstrak sumber.

      Namun demikian, ia diimbangi dengan lima pengumuman yang memberi impak positif ke atas kuasa negara iaitu peruntukan sebesar RM60.2 bilion kepada pendidikan, ‘Agenda Pemerkasaan Bumiputera’, Pelan Tindakan Dasar Industri 4.0 (seperti dana berimpak tinggi MITI dan Hab Aeroangkasa Khazanah), pengenalan cukai baharu dan juga strategi pemerkasaan eksport, IKS, pelancongan, pertanian dan R&D bagi menghadapi Perang Perdagangan Amerika-China.

      Delete
    3. Jika isu Belanjawan melibatkan aspek material dalam kuasa negara, isu ICERD pula adalah melibatkan aspek ideologi politik dalam kuasa negara.

      Menteri di Jabatan Perdana Menteri, P. Waytha Moorthy telah menegaskan bahawa kerajaan Pakatan akan berusaha untuk meratifikasi ICERD seawal suku pertama 2019. Langkah meratifikasi ICERD ini bakal mengimpak tiga dimensi kuasa negara secara negatif iaitu autonomi negara, skop tanggungjawab negara dan kesepaduan negara.

      Dari segi autonomi negara, kita akan terbelenggu dalam pembuatan keputusan yang melibatkan dasar-dasar bersifat affirmative action seperti peruntukan khusus untuk orang Melayu dan Bumiputera.

      Autonomi kita akan terhakis dek dipantau rapat oleh badan asing serta pendukung mereka dalam negara ini. Dari segi skop tanggungjawab negara pula, campur tangan kerajaan dalam ekonomi bagi menegakkan acuan sendiri akan semakin agresif dicabar dan dituntut untuk dikendurkan.

      Demikian juga impak negatif ICERD ke atas kesepaduan negara di mana kestabilan politik yang kita capai selama ini bakal dirungkai akibat membuka ‘kotak Pandora’ yang tidak perlu.

      Ingatlah. Kemakmuran ekonomi akan merudum bila mana kestabilan politik digugat.

      * Penulis ialah Pensyarah Program Sains Politik, Universiti Kebangsaan Malaysia

      Delete
    4. Menteri Dalam Negeri & Timbalan Ketua Polis Negara telah memberi amaran, khususnya cyber-terompah tahap jamban, toksah mengapi-apikan isu kuil hindu & icerd.

      Justru, jika ada cyber-terompah tahap jamban masih berdegil, mari kita jejak mereka & heret mereka ke mana2 balai polis terdekat.

      Delete
    5. Puaka betul Kejora buat temberang.
      Dia guna pakai cakap Benggali Murtad, si Auta Singh Raggie Jessy konon-kononnya pembebasan Azwanddin & Auta Singh itu disebabkan sokongan istana.

      Istana mana tuuu - Istana Con-Sultan Melaka kerrr.....???
      He he he hi hi hi......!!

      Sebenarnya...Azwanddin Hamzah & Raggie Jessy, dibebaskan atas jaminan polis.

      TongGeng dah bodoh, ada ati nak klentong orang.

      Delete
    6. Ahli Perkasa buat laporan polis
      MOHAMAD HAFIZI MOHD SAID 7 NOVEMBER 2018
      FacebookTwitterWhatsAppEmailMore355
      Ahli Perkasa buat laporan polis
      Ahli Perkasa yang hadir membuat laporan polis di Seri Iskandar.
      A-A+ (Ubah saiz teks)
      SERI ISKANDAR - Lebih 40 ahli Pertubuhan Pribumi Perkasa Malaysia (Perkasa) melakukan laporan polis terhadap dua individu yang didakwa menghina institusi beraja.

      Ketua Penerangan Perkasa Perak, Mohd Safian Sauri Pandak Abd Samad berkata, laporan berkenaan dibuat terhadap Koon Yew Yin yang didakwa mempertikaikan kredibiliti dan Integriti Sultan Perak, Sultan Nazrin Muizzuddin Shah dan Datuk A Kadir Jasin yang menyerang Yang Dipertuan Agong di blog miliknya.


      "Tindakan kedua-dua individu ini mendatangkan kemarahan bukan sahaja di kalangan ahli Perkasa malah juga orang Melayu di negara ini yang mengangkat tinggi kedaulatan raja-raja.

      "Apa yang dilakukan oleh mereka bukan hanya menyinggung perasaan tetapi menikam hati orang Melayu kerana mencabar raja-raja Melayu yang termaktub di dalam perlembagaan," katanya kepada pemberita selepas membuat laporan polis di Balai Polis Seri Iskandar, Parit, hari ini.


      Menurut Safian Sauri, kesemua ahli Perkasa yang hadir membuat laporan polis datang dari Parit, Pasir Salak, Teluk Intan dan Bagan Datuk bagi bersama-sama menyokong agar tindakan diambil terhadap dua individu terbabit.

      Safian Sauri turut memberi amaran bahawa Perkasa akan menjadi pertubuhan bukan kerajaan (NGO) yang bergerak lebih aktif tahun hadapan dalam mepertahankan kedaulatan raja-raja serta hak orang Melayu.

      "Ramai orang Melayu yang melihat, belum bangkit dan mereka akan bangkit apabila kamu memperkotak-katikkan kedaulatan raja-raja kerana mereka ini tidak taksub dengan mana-mana ahli politik," katanya.

      Pada masa sama, Sufian Suari turut mengingatkan orang Melayu agar tidak terlalu taksub dengan parti politik masing-masing terutamanya melibatkan kedaulatan raja-raja serta hak istimewa orang Melayu.

      Delete
  16. Pergi mampus la kau anjing Najib HARAMJADAH

    ReplyDelete
    Replies
    1. melayutakberkhatan...harap2 lepas membaca artikel yang bernas dan penuh informatif kat bawah ni...otak ko tu akan lebih jelas dan mengetahui sapa sebenarnya Tokong kit Sial dan DAPigs yang ko sokong macam nak rak ni beb !!!

      You started the ‘rot’ in Malaysia, Kit Siang tells Dr M

      Borrowing Dr Mahathir’s words from a recent blog post, Lim agreed that ‘something is rotten in Malaysia’, but accused his long-time arch nemesis of starting the rot.

      It was during Tun Dr Mahathir Mohamad’s 22-year tenure as prime minister when Malaysia first began to “rot”, thanks to corruption and rampant power abuse, Lim Kit Siang alleged today.

      The veteran DAP politician pointed out that it was during the Mahathir administration that the famous Operasi Lalang crackdown was carried out, among other mass arrests of anti-government dissidents under the now-repealed Internal Security Act (ISA).

      “Furthermore, Dr Mahathir should be reminded… that he single-handed destroyed the independence, impartiality and professionalism not only of the judiciary, but also of other important national institutions like the police, the Election Commission, the anti-corruption agency, and the civil service,” Lim continued to allege in a statement.

      Borrowing Dr Mahathir’s words from a recent blog post, the DAP leader agreed that “something is rotten in Malaysia”, but accused his long-time arch nemesis of starting the rot.

      He said Datuk Seri Anwar Ibrahim’s recent sodomy conviction is proof of it, as although the leader, whom he labelled a “patriot”, had dedicated 47 years of his life to fight for justice, he was still made to suffer in the hands of those in power.

      “Yes, something is rotten in Malaysia,” Lim said. “If Malaysians are asked as to who are the top political leaders, past and present, who should be languishing in jail for five years, different names would be mentioned but Anwar Ibrahim would not be among them.”

      “This shows the rot in Malaysia, but it is a rot which was started during Dr Mahathir’s 22-year premiership, and by Dr Mahathir himself,” he said.

      The Federal Court on Tuesday upheld the Court of Appeal’s 2014 ruling that had reversed Anwar’s acquittal of sodomising former aide Mohd Saiful Bukhari Azlan, also sentencing him to five years’ jail.

      Anwar will now lose his Permatang Pauh parliamentary seat as the law bars anyone fined over RM2,000 or imprisoned more than one year from serving as a lawmaker.

      In a blog post two days ago, Dr Mahathir appeared to lash out at the current Barisan Nasional (BN) administration, claiming that those who have dared to speak up or offer constructive criticism are being punished for it.

      “Critics are being demonised by the mainstream media, by certain individuals and politicians who had lost.

      Critics risk their property being seized and auctioned, they may be bankrupted.

      “I am now being accused of forcing the government to do the things which should not be done. And there are many more complaints about the state which would give it a rotten smell,” he had written.



      Delete
    2. Go to hell with your usual c/p garbage stuff...!!

      Kejora TongGeng Najib....

      As far as I am concern, you're nothing but merely a psychopath lunatic who relentlessly copy pasted & sprawled aimlessly with no valid reason.

      Yes indeed - you're a psychopath wno is suffering from chronic mental disorder with abnormal or violent social behaviour.

      You can also be desctibed as a a person with an antisocial personality disorder, manifested in aggressive, perverted, criminal, or amoral behavior without empathy or remorse.

      Psychopath like you tend to lack normal human emotions such as guilt. They are also often highly intelligent and skilled at manipulating others.

      Oh yesss - that's what you are...the damn bloody liar & coward who is still hiding & running away ftom me, ain't it so, silly-sissy boy......??

      Delete
    3. DAP melalui saluran Cina cuba mengikis secara halus legasi Melayu


      Belum habis isu surat yang menggunapakai bahasa Cina di Johor. Ini sijil pula ada logo dan nama Kementerian Pendidikan Malaysia tetapi di bawahnya ada tulisan Cina dan Bahasa Inggeris paling atas. Ayat-ayat di bawah sahaja bahasa Melayu.

      Apa keperluan kalau penganjurnya di Malaysia ditulis sampai 3 bahasa dalam sijil yang berkepala logo dan nama rasmi pertubuhan kerajaan Malaysia sebenarnya?

      Makin melampau dan sengaja mahu cetus kontoversi dan sengaja berani melanggar Perlembagaan Negara. Moga Dewan Bahasa dan Pustaka Malaysia dapat bertindak segera sebelum ianya berlarutan...

      FB
      Roslizal Razali


      : Mula selit kemudian jadi base ....

      Delete
  17. Tajuk kat atas tu yang dipostkan Tn. Budin tu rasanya ini lah orang yang lebih layak untuk kita nobatkan sebagai pemain wayang kulit...setuju tak beb????

    Wan Saiful Serang Zahid Untuk Menutup Kegagalan Beliau Menunaikan Janji Pakatan Kepada Peminjam PTPTN

    Wan Saiful Wan Jan, Ahli MT Pribumi yang memohon maaf kerana kemunafikan pemimpin Pakatan Harapan memungkiri janji pilihanraya kepada peminjam PTPTN telah menyerang Presiden UMNO, Dato Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi dengan tuduhan Dato Seri Zahid mahu menjadi tuhan.

    Serangan ini berikutan pertanyaan Dato Seri Zahid terhadap Datuk Saifuddin Abdullah, Menteri Luar Pakatan Harapan, “Agama apakah beliau?”.

    Untuk makluman Wan Saiful, saya berada diatas pentas yang sama ketika Presiden berucap dihadapan Ahli-Ahli Jawatankuasa UMNO Bahagian-bahagian seluruh Wilayah Persekutuan.

    Soalan itu dibangkitkan Dato Seri Zahid kerana beliau dan umat Islam lain hairan dengan kesungguhan Saifuddin untuk menunjukkan keliberalan beliau dengan beria-ia mahukan Malaysia meratifikasi ICERD yang jelas bertentangan dengan Perlembagaan Persekutuan.

    Izinkan saya memberi sedikit kuliah sejarah kepada Wan Saiful, yang kelihatan seolah-olah beliau amat daif dalam memahami sejarah kemerdekaan negara ini.

    Ketika British mahu memberikan kemerdekaan kepada Malaya pada tahun 1957, mereka telah meminta orang Melayu menerima orang Cina yang mereka gunakan untuk menjarah bijih timah kita sebagai warganegara, British juga meminta orang Melayu menerima orang India yang mereka guna untuk menjarah hasil getah kita sebagai warganegara.

    Sebagai timbal balas, orang Cina dan India bersetuju untuk memberikan sedikit kelebihan kepada orang Melayu, bangsa pribumi atas pengorbanan yang mereka buat menerima orang Cina dan India yang lahir di Tanah Melayu sebagai warganegara.

    Apakah kelebihan itu?

    1. Islam diangkat sebagai agama Persekutuan.
    2. Hak Istimewa Orang Melayu.
    3. Bahasa Melayu sebagai Bahasa Kebangsaan.
    4. Kedudukan YDP Agong dan Raja-Raja Melayu.

    Pada ketika itu, orang Melayu boleh memilih untuk menolak syarat British dan orang Cina dan India juga boleh memilih untuk bersetuju dengan 4 kelebihan yang diberikan kepada orang Melayu itu atau memilih untuk dihantar pulang ke negara masing-masing.

    Boleh saya simpulkan disini, masyarakat majmuk yang berada dalam Malaysia hari ini adalah waris kepada nenek moyang mereka yang telah bersetuju dengan kontrak sosial ini.

    Persoalan kini, kenapa hari ini ada orang Melayu yang beragama Islam sendiri tergamak untuk merampas hak pribumi negara ini demi meraih populariti dikalangan masyarakat bukan Melayu.

    Maka apa yang dipersoalkan oleh Dato Seri Zahid sangat tepat, kerana manusia yang tergamak mengadai Islam dan hak bangsanya demi meraih undi sangat sukar ditemui.

    Tidak perlulah Wan Saiful membuat kenyataan bodoh bahawa persoalan yang dibangkitkan oleh Dato Seri Zahid itu bertujuan untuk mengalihkan perhatian rakyat dari kes Mahkamah yang beliau hadapi.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jangan risau..ada lagi sambungannya beb !!!

      Untuk makluman Wan Saiful, ini Presiden UMNO, bukan penakut macam Presiden Bersatu! Presiden UMNO pernah ditahan tanpa bicara dibawah ISA.

      Beliau sudah biasa menentang kerajaan sejak menuntut di Universiti Malaya.

      Kalau setakat 45 pertuduhan yang kertas siasatan pun belum ada dan pihak SPRM pun sebut, kita dakwa dulu, siasat kemudian, kamu fikir dia ambil kisah ke kes tersebut?

      Kurang-kurang 4-5 tahun baru kes itu akan selesai, tengok sahaja bagaimana Dato Seri Anwar menangguh kesnya sebanyak 66 kali.

      Mungkin ketika pembicaraan selesai, kami sudah memerintah semula akibat manusia munafik macam kamu merangka manifesto yang menipu dan mengecewakan rakyat.

      Adakah kamu fikir kami tidak boleh mendapatkan khidmat Tommy Thomas untuk menasihati kami cara menggugurkan kes penyokong BN sepertimana beliau menggugurkan kes penyokong Pakatan Harapan?

      Wan Saiful juga patut menilai pemimpin partinya terlebih dahulu sebelum menuduh Dato Seri Zahid sebagai seorang yang tidak berpegang kepada Islam kerana gagal cegah kemungkaran ketika dikelilingi oleh perasuah berbilion-bilion.

      Siapa sebenarnya yang sentiasa dikelilingi billionaire ya?Bukankah Pengerusi kamu merupakan antara individu yang sentiasa dikelilingi Tokey-tokey Cina dan India?

      Bukankah Pengerusi kamu, Tun Mahathir yang sentiasa di kelilingi oleh billionaire seperti Tan Sri Arumugam, Tan Sri Lee Kim Yew, Tan Sri Vincent Tan, Tan Sri Ananda Krishnan, Tan Sri Francis Yeoh, Tan Sri Ting Pek Khiing dan lain-lain lagi.

      Ada ke kamu mencegah kemungkaran yang dilakukan oleh Pengerusi kamu ketika beliau bersuka-ria membedak khazanah negara diatas kapal mewah bersama bilionaire-bilionaire tersebut atau ketika beliau menunggang kuda di “ranch” milik Arumugam di Australia?

      Atau ketika beliau meraikan ulangtahunnya di hotel mewah yang dibiayai oleh tokey judi Tan Sri Vincent Tan?

      Tidak ada pun saya dengar kamu bersuara bila Vincent Tan dianugerah lesen judi sukan sebaik sahaja Pakatan Harapan memerintah?

      Maka sebelum menyuruh Dato Sri Zahid bertaubat, ada baiknya kamu suruh Pengerusi kamu yang berusia 93 tahun itu bertaubat dulu.

      Kurang-kurang, kami tahu bahawa 45 tuduhan yang Dato Seri Zahid hadapi berhubung kait dengan sumbangan yang Yayasan Akal Budi terima iaitu sebuah yayasan yang telah membina lebih 50 buah masjid serata dunia, telah membina lebih 150 biji surau, 50 biji pusat tahfiz dan pelbagai kerja kebajikan lain.

      Malah Dato Seri Zahid juga telah melafazkan sumpah dengan kalimah Wallahi, Wabillahi, Wattallahi bahawa semua sumbangan yang beliau terima sepertimana dituduh didalam 45 pertuduhan itu adalah bagi tujuan kebajikan yang saya sebutkan tadi dan tiada satu senpun digunakan untuk tujuan peribadi.

      Agak-agak berani ke Mahathir bersumpah bahawa sumbangan yang beliau terima tiada satu sen pun untuk tujuan peribadi?

      Adalah tidak bijak juga jika kamu menuduh bahawa jika berlaku pertelagahan kaum dan agama, ia hanya akan menguntungkan Dato Seri Zahid.

      Sejak dari awal rancangan untuk menghimpunkan Ummah pada 8/12/2018 ini, ianya merupakan perhimpunan aman.

      Tiada sebarang kekecohan berlaku apatahlagi rusuhan ketika 50,000 penyokong UMNO dan PAS berhimpun di Pasir Salak baru-baru ini dan In Sya Allah perkara yang sama akan berlaku di Kuala Lumpur.

      Apa yang pasti, jika berlaku sebarang provokasi, ianya pasti merupakan rancangan licik Mahathir. Hanya Mahathir akan memperolehi keuntungan jika rusuhan kaum berlaku dalam negara ini.

      Kerana dengan rusuhan itu, beliau boleh mengistihar darurat dan terus berkuasa tanpa perlu menyerahkan jawatan Perdana Menteri kepada Anwar Ibrahim.

      Delete
    2. geng najis ni lembu, sebab tu dia tak paham sekarang najib dah nyawa2 ikan.

      utusan dah tak nak kawan. nazri dah mula cuak. tajudin dah bersuara. keruak dah hilang nth k mana. lobakman dah bisu. sakarshit sakit gigi, tak leh cakap.

      yg tinggal lembu sekor ni yg masih bising2 macam lembu nak masuk kandang...he he he

      klu iq macam lembu, tu laa.....

      pm paling bodoh.....dah la pilih menteri kewangan paling bodoh, lepas lantik chairman paling bodoh!...sia2 kena tipu dgn cina gemuk!

      Delete
    3. MINTA SIDEQ SIGARAGA SELESAIKAN


      'Kami dah tak tahan!'
      MOHAMAD NORZAHARUDDIN KASIMON 8 NOVEMBER 2018
      FacebookTwitterWhatsAppEmailMore277
      'Kami dah tak tahan!'
      Keadaan pokok kelapa berhampiran rumah penduduk yang dimusnahkan gajah.
      A-A+ (Ubah saiz teks)
      KLUANG - Tindakan kira-kira 30 pemilik kebun kelapa sawit di Kampung Sri Lukut, di sini, memasang pagar elektrik bagi melindungi tanaman masing-masing, baru-baru ini, bagi mengelakkan serangan gajah akhirnya membuahkan hasil.

      Namun, fenomena baharu serangan gajah liar terhadap kawasan perkampungan tersebut kini telah berubah apabila gajah tersebut menyasarkan tanaman penduduk berhampiran kawasan perumahan walaupun terletak berhampiran jalan utama dari Kluang ke Mersing.

      ADVERTISING


      Penduduk kampung, Sanib Hashim, 55, berkata, kadar kekerapan serangan haiwan yang diberikan jolokan sebagai ‘Orang Kuat’ itu juga semakin meningkat dengan jumlah yang lebih banyak.

      Menurutnya, keadaan ini berlaku antara dua hingga tiga kali seminggu sehingga tiada lagi tanaman berumbut atau lembut boleh ditanam kerana ia akan menjadi tarikan kepada gajah liar untuk datang walaupun di dalam pagar rumah.


      “Ini sangat membimbangkan apatah lagi serangan dilakukan ketika penduduk kampung sedang nyenyak tidur dan hanya mengetahui tanaman mereka dimusnahkan oleh gajah setelah melihat kerosakan pada keesokan pagi.

      “Apa yang dibimbangkan adalah ia melibatkan keselamatan nyawa penduduk kampung ini dan tindakan segera perlu diambil kerana kami tidak mahu hidup dalam ketakutan,” katanya kepada Sinar Harian.

      Sanib berkata, penduduk kampung tersebut dan Kampung Sungai Temigol yang terletak berhampiran kini tidak berani lagi untuk menanam tanaman seperti pisang, kelapa, tebu kerana tanaman tersebut sering dimusnahkan oleh gajah.

      “Pada pandangan saya, selagi pagar elektrik serta parit gajah yang di pasang antara kampung ini dan hutan simpan berdekatan tidak dibaik pulih dan dinaik taraf serangan gajah liar ini tidak akan ada penghujungnya.

      “Namun yang paling penting adalah cadangan untuk membina kawasan santuari gajah di Kota Tinggi perlu disegerakan kerana ini merupakan satu-satunya cara terbaik menghalang serangan gajah liar ke kawasan kebun dan penempatan penduduk kampung,” katanya.

      Delete
    4. Puaka betul Kejora buat temberang.
      Dia guna pakai cakap Benggali Murtad, si Auta Singh Raggie Jessy konon-kononnya pembebasan Azwanddin & Auta Singh itu disebabkan sokongan istana.

      Istana mana tuuu - Istana Con-Sultan Melaka kerrr.....???
      He he he hi hi hi......!!

      Sebenarnya...Azwanddin Hamzah & Raggie Jessy, dibebaskan atas jaminan polis.

      TongGeng dah bodoh, ada ati nak klentong orang.

      Delete
    5. 'Rizab antarabangsa turun, Guan Eng perlu ambil perhatian'
      WARTAWAN SINAR HARIAN 7 NOVEMBER 2018
      FacebookTwitterWhatsAppEmailMore3K
      'Rizab antarabangsa turun, Guan Eng perlu ambil perhatian'
      A-A+ (Ubah saiz teks)
      SHAH ALAM - Bekas Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak mengingatkan Menteri Kewangan, Lim Guan Eng supaya berwaspada dengan trend menurun rizab antarabangsa negara seperti diumumkan oleh Bank Negara Malaysia (BNM).

      Beliau berkata, rizab antarabangsa negara jatuh kepada AS$101.7 bilion selepas PRU14 dan mengalami trend menurun akibat pengaliran keluar berterusan dana pelabur asing dari negara.

      ADVERTISING



      Najib yang juga bekas Menteri Kewangan memaklumkan, rizab negara sudah jatuh AS$8.3 bilion (RM35 bilion) sejak pertengahan bulan April.

      "Guan Eng perlu ambil perhatian, BNM baru saja mengumumkan bahawa paras rizab ini memadai untuk membiayai 7.5 bulan import tertangguh dan 0.9 kali hutang luar negeri jangka pendek.


      "Kebimbangan saya ialah angka 0.9 kali hutang asing jangka pendek ini," katanya.

      Ahli Parlimen Pekan itu juga berkata, sebelum PRU14, beliau tidak pernah melihat angka seperti itu, iaitu di bawah paras 1.0 kali dan biasanya ia ialah 1.1 kali dan ke atas.

      "Paras 0.9 kali iaitu di bawah 1.0 kali bermaksud rizab kita tidak cukup untuk membayar semua hutang asing jangka pendek bila dituntut dan merupakan satu risiko baru untuk negara," ujarnya.

      Delete
    6. Go to hell with your usual c/p garbage stuff...!!

      Kejora TongGeng Najib....

      As far as I am concern, you're nothing but merely a psychopath lunatic who relentlessly copy pasted & sprawled aimlessly with no valid reason.

      Yes indeed - you're a psychopath wno is suffering from chronic mental disorder with abnormal or violent social behaviour.

      You can also be desctibed as a a person with an antisocial personality disorder, manifested in aggressive, perverted, criminal, or amoral behavior without empathy or remorse.

      Psychopath like you tend to lack normal human emotions such as guilt. They are also often highly intelligent and skilled at manipulating others.

      Oh yesss - that's what you are...the damn bloody liar & coward who is still hiding & running away ftom me, ain't it so, silly-sissy boy......??

      Addition:
      Prior to 2003, UMNO memang Parti Keramat.
      SelePAS tuuu... UMNO dah jadi Parti Kera Amat, fahammmmmmm, kera....?????

      Delete
    7. PAS sokong penuh usaha gubal Akta Pembiayaan Politik, kata Samsuri



      DUNGUN: PAS menyatakan sokongan penuh terhadap usaha kerajaan untuk mewujudkan Akta Pembiayaan Politik bagi menghalang unsur rasuah dan kepentingan peribadi penderma mendorong keputusan parti pemerintah.

      Menteri Besar Terengganu Dr Ahmad Samsuri Mokhtar berkata sebelum ini PAS bersama beberapa parti politik lain seperti Parti Ikatan Bangsa Malaysia (IKATAN) telah menghantar memorandum kepada kerajaan sebelum ini (Barisan Nasional) berserta beberapa cadangan untuk mewujudkan akta itu.

      “Saya nak tegaskan bahawa PAS sentiasa konsisten memperjuangkan supaya diwujudkan satu undang-undang khusus mengenai perkara ini dan kita dah hantar memorandum bersama parti politik yang lain.

      “Namun disebabkan berlaku pilihan raya umum ke-14 baru-baru ini dan pertukaran kerajaan, kita belum berpeluang membawa perkara ini kepada pentadbiran baru.

      “Namun kita memandang positif perkara itu dan harap ia akan diperincikan dan dijadikan suatu akta yang perlu diikuti oleh semua parti,” katanya kepada pemberita selepas menghadiri Majlis Makan Amal Sekolah Menengah Agama Sultan Ismail, di Dewan Arena Square, di sini, malam tadi.

      Turut hadir, Pengerusi Jawatankuasa Pelaksanaan Syariah, Pendidikan dan Pengajian Tinggi negeri, Satiful Bahri Mamat.

      Dalam pada itu, Ahmad Samsuri yang juga pengarah pilihan paya PAS turut mengulas mengenai cadangan kerajaan Pakatan Harapan untuk mengehadkan tempoh pentadbiran perdana menteri, menteri besar dan ketua menteri selama 2 penggal yang disifatkan mempunyai asas dan perlu dilihat daripada sudut positif.

      Bagaimanapun katanya, perkara itu memerlukan kajian dan penelitian yang mendalam bagi memastikan pelaksanaannya benar-benar memberi impak positif selaras dengan matlamat utama untuk mengelak daripada wujudnya unsur rasuah.

      “Ada baiknya juga cadangan ini kerana apabila terlalu lama tentulah wujud ruang dan kemungkinan perkara tidak sesuai seperti ketiadaan penjanaan idea baharu dan segar bagi generasi baru.

      Dalam perkembangan lain, beliau turut mengulas mengenai cadangan menurunkan had umur mengundi daripada 21 tahun kepada 18 tahun yang dianggap bukan permasalahan utama.

      Sebaliknya beliau meminta kerajaan memfokus kepada isu lebih besar iaitu usaha mendaftarkan lebih ramai pengundi daripada golongan muda kerana data menunjukkan masih ramai yang tidak berbuat demikian.

      : Agaknya DAP setuju atau tidak?....

      Delete
  18. geng najis=lembu.....

    ReplyDelete
    Replies
    1. KAFIR TAK TAHU CEMAR CUCI


      Dipaksa minum air kencing, makan lipas
      8 NOVEMBER 2018
      Dipaksa minum air kencing, makan lipas
      Rakaman video tersebut menunjukkan kakitangan terbabit dipaksa minum cecair berwarna kuning di dalam cawan plastik.
      BEIJING - CHINA. Tiga pengurus di sebuah syarikat ubah suai kediaman di bandar Guizhou, China dihukum penjara lima dan 10 hari selepas memaksa dua staf yang gagal mencapai sasaran jualan meminum air kencing dan memakan lipas.

      Pihak berkuasa mengambil tindakan segera selepas rakaman video yang tersebar di laman media sosial, Weibo menunjukkan pekerja terbabit disebat dengan tali pinggang dan dipaksa minum air kencing.


      Menerusi video tersebut, seorang pengurus lelaki dilihat berdiri di tengah bulatan sambil memegang tali pinggang manakala pekerja yang 'dihukum' itu meminum cecair berwarna kuning dalam cawan plastik sambil menutup hidung mereka.

      Media tempatan turut melaporkan bentuk 'hukuman' lain yang dikenakan ke atas kakitangan yang mempunyai prestasi lemah termasuk meminum air tandas atau cuka serta kepala mereka dibotakkan.


      Syarikat itu bagaimanapun dilaporkan gagal membayar gaji pekerja mereka sejak dua bulan lalu dan tiada staf yang berani bersuara kerana bimbang tidak mendapat bayaran tersebut jika mereka berhenti kerja.

      Ia adalah kes terbaharu yang digunakan majikan di China untuk menghukum kakitangan mereka.

      Sebelum ini, beberapa pekerja di sebuah firma saling menampar muka antara satu sama lain kononnya untuk meningkatkan motivasi selain kakitangan dipaksa merangkak di jalan raya atau mencium tong sampah sebagai hukuman atau ketika menyertai kem bina semangat. - BBC

      Delete
    2. Puaka betul Kejora buat temberang.
      Dia guna pakai cakap Benggali Murtad, si Auta Singh Raggie Jessy konon-kononnya pembebasan Azwanddin & Auta Singh itu disebabkan sokongan istana.

      Istana mana tuuu - Istana Con-Sultan Melaka kerrr.....???
      He he he hi hi hi......!!

      Sebenarnya...Azwanddin Hamzah & Raggie Jessy, dibebaskan atas jaminan polis.

      TongGeng dah bodoh, ada ati nak klentong orang.

      Delete
    3. Veteran Umno pertahan hak Najib untuk bersuara
      Haspaizi Mohd Zain | Diterbitkan 7 Nov 2018, 4:02 petang |

      A+ A-
      Veteran Umno menyifatkan bekas perdana menteri Datuk Seri Najib Razak perlu bersuara untuk memberi penjelasan kepada rakyat apatah lagi membabitkan kes-kes mahkamah yang dihadapinya.

      Setiausaha Agung Veteran Umno Datuk Mustapha Yaakub berkata Najib sebagai ahli Umno, ketua bahagian dan anggota parlimen Pekan mempunyai hak untuk bersuara tanpa perlu dinafikan mana-mana pihak.

      "Beliau (Najib) adalah subjek yang menjadi kes sehingga Umno kalah dalam pilihan raya umum ke-14 (PRU14), sebab itu Najib merasakan beliau bertanggungjawab untuk memperjelaskan, apatah lagi pendakwaan yang dihadapinya dengan dokumen tidak lengkap.

      "Oleh itu Veteran Umno berpandangan beliau boleh berbuat demikian dan perlu berbuat demikian, hanya beliau yang mengetahui apa dihadapinya kini.

      "Orang lain saya kira tidak mampu untuk menjelaskan seperti mana beliau," katanya ketika dihubungi Malaysiakini.


      Sebelum ini, beberapa pemimpin Umno bagaikan kurang senang dengan tindakan Najib yang semakin aktif menjawab isu semasa termasuk beberapa pertuduhan yang dihadapinya di media sosial.

      Antara pemimpin Umno yang lantang mengkritik Najib termasuk bekas ketua Pemuda Khairy Jamaluddin dan bekas anggota Majlis Tertinggi Datuk Seri Mohamed Nazri Abdul Aziz.

      Mustapha berkata, isu-isu membabitkan Najib seperti hanya boleh dijelaskan oleh bekas presiden Umno itu kerana beliau lebih memahaminya.

      "Najib berhak bersuara, kerana beliau bercakap mengenai isu yang dihadapinya," jelasnya.

      Delete
    4. Go to hell with your usual c/p garbage stuff...!!

      Kejora TongGeng Najib....

      As far as I am concern, you're nothing but merely a psychopath lunatic who relentlessly copy pasted & sprawled aimlessly with no valid reason.

      Yes indeed - you're a psychopath wno is suffering from chronic mental disorder with abnormal or violent social behaviour.

      You can also be desctibed as a a person with an antisocial personality disorder, manifested in aggressive, perverted, criminal, or amoral behavior without empathy or remorse.

      Psychopath like you tend to lack normal human emotions such as guilt. They are also often highly intelligent and skilled at manipulating others.

      Oh yesss - that's what you are...the damn bloody liar & coward who is still hiding & running away ftom me, ain't it so, silly-sissy boy......??

      Addition:
      Prior to 2003, UMNO memang Parti Keramat.
      SelePAS tuuu... UMNO dah jadi Parti Kera Amat, fahammmmmmm, kera....?????

      Delete
    5. Subky: Pemuda PAS mesti sambung perjuang ketuanan Melayu
      Subky Latif | Diterbitkan 2 Nov 2018, 2:04 petang | Dikemaskini 2 Nov 2018, 2:44 petang

      A+ A-
      ULASAN | Jangan biarkan isu ketuanan Melayu jadi perdebatan di antara Syed Saddiq Syed Abdul Rahman dan Dr Asyraf Wajdi Dusuki atau Pemuda Bersatu dan Pemuda Umno saja.

      Pemuda PAS mesti tampil menyambung apa yang diperjuangkan di ambang merdeka dulu.

      Jika dibiarkan Syed Saddiq dan Bersatunya, nescaya ketuanan Melayu yang tinggal nyawa ikan dilensingnya ke Laut China Selatan bagi dilanggar armada China yang bertuan di situ.

      Sama ada dia silap cakap atau sengaja dicakapnya demikian, padanya ketuanan Melayu sudah habis masa ditelan Malaysia Baru wawasan komponen Harapan, jenama baru Malaysian Malaysia yang orang Melayu tidak dapat terima dulu.

      Malaysian Malaysia itu punca utama Singapura ditendang dari Malaysia pertengahan tahun 1960-an.

      Pemuda PAS sebagai waris perjuangan itu mesti campur tangan mengemudi semula roh yang mahukan Melayu tidak hilang di dunia. Dulu, yang mahukan ketuanan Melayu diisi dalam perlembagaan Malaya merdeka gubalan Lord Reid hanya PAS.

      Umnolah yang dilihat berjaya mendapatkan kemerdekaan itu, tetapi kemerdekaan yang dirancang British selepas kewujudan piagam Bangsa-Bangsa Bersatu, bahawa kemerdekaan yang Umno dan Tunku Abdul Rahman minta itu tidak akan dianugerah sekadar ia dituntut oleh orang Melayu saja.

      Tak sempurna tanpa Pemuda PAS

      Ia hanya mungkin jika dikehendaki oleh penduduk Tanah Melayu pada masa itu.

      Bermacam-macam yang dilakukan PAS di bawah pimpinan Haji Ahmad Fuad, Dr Abbas dan Dr Burhanuddin Helmy buat supaya ketuanan Melayu menjadi sebahagian daripada isi perlembagaan.

      Terakhir, dua hari sebelum rombongan Malaya merdeka pimpinan Tunku berangkant ke London bagi memuktamadkan perlembagaan Reid itu, Dr Burhanuddin dan Datuk Onn menyerahkan memorandum kepada Tunku supaya jangan lupa ketuanan Melayu.

      Tun Razak dan Tun Dr Ismail yang turut serta dalam rombongan itu dikatakan Melayunya tidak sama dengan Melayu Tunku tapi reda dengan kemahuan British.



      Asyraf Wajdi sebagai Ketua Pemuda Umno yang tidak berkuasa lagi sekarang tidak punya kekuatan untuk mempertahankan saki-baki ketua Melayu yang ada sekarang kerana partinya membisu ketika isu itu dituntut PAS dan Kongres Melayu kedua di ambang kemerdekaan yang disifat separuh masak oleh orang Melayu di luar Umno.

      Sebarang wacana atau perdebatan yang mewakili suara anak muda tidak dikira sempurna jika suara Pemuda PAS tidak ditampilkan.

      Bukan penampilan Pemuda Umno dalam isu ini tidak penting, tetapi kehadirannya adalah untuk menebus apa yang tidak dibuat oleh pemimpin-pemmpin Pemuda Umno selama 60 tahun negara merdeka.

      Ada kadang-kadang Umno dan Pemuda Umno menimbulkan ketuanan Melayu, tetapi ia laksana ingatkan pesan Hang Tuah tentang tak akan Melayu hilang di dunia.



      Apa yang hendak disebut dalam debat dengan Syed Saddiq itu?

      Mahu bercakap tentang sejarah atau menyatakan apa yang Umno hendak buat jika ditakdirkan kembali berkuasa? Semua mahu dengar apa yang Umno dapat selamatkan ketuanan Melayu semasa Umno masih belum hilang di dunia.

      Jika Syed Saddiq tidak berubah, jika itulah wawasan anak muda BERSATU, tiada apa yang dapat diharapkan selain daripada tinggal harapan. Mungkin bertuah jika jadi 40 anggota parlimen Umno menyertainya.

      Habis apa Pemuda PAS boleh buat?

      Baca Hadi: Faktor bangsa penting dalam perjuangan Islam



      Ketuanan Melayu belum berkubur. Ia memperjuangkan Islam yang dalamnya ada ketuanan Melayu.

      Islam bermula di benua Arab ketika Arab penuh jahiliah. Islam masuk ke tengah masyarakat yang tidak berminat dengan Islam.

      Tetapi Islam ditolong Allah. Keadilan dan kebenarannya, Islam tegakkan di tengah kaum jahiliah, lalu tertegak ketuanan Islam.

      Dalam ketuanan Islam ada ketuanan Arab. Dalam ketuanan Islam nanti akan ada ketuanan Melayu dan ketuanan Malaysia.

      SUBKY LATIF

      Delete
  19. geng najis ni lembu, sebab tu dia tak paham sekarang najib dah nyawa2 ikan.

    utusan dah tak nak kawan. nazri dah mula cuak. tajudin dah bersuara. keruak dah hilang nth k mana. lobakman dah bisu. sakarshit sakit gigi, tak leh cakap.

    yg tinggal lembu sekor ni yg masih bising2 macam lembu nak masuk kandang...he he he

    klu iq macam lembu, tu laa.....

    pm paling bodoh.....dah la pilih menteri kewangan paling bodoh, lepas lantik chairman paling bodoh!...sia2 kena tipu dgn cina gemuk!

    ReplyDelete
    Replies
    1. dad..ih..Nak tanya sewcara ikhlas lah..ko sebagai cai tegar Rejim haprakan dan penyokong kuat memteri2nya...dalam isu di bawah ni..ko sokong sapa haah ????

      Jawab secepat mungkin tanpa tangguh ye!!!!

      Rusuhan kuil: Polis nafi tuduhan Waytha Moorthy lambat bertindak

      SHAH ALAM - Ketua Polis Negara, Tan Sri Mohamad Fuzi Harun menafikan mereka lambat bertindak dalam menangani insiden rusuhan di tapak Kuil Sri Maha Mariamman, USJ 25, Putra Heights, di sini, awal pagi semalam.

      Menurut Mohamad Fuzi, polis sampai ditempat kejadian kira-kira 10 minit, selepas mendapat panggilan daripada orang awam.

      "Untuk makluman semua, kira jam 2:40 pagi bilik gerakan kami di Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) Subang Jaya telah nenerima satu panggilan daripada seorang orang awam yang di kenal pasti.

      "Bertindak daripada maklumat itu kira-kira jam 2:50 pagi, polis dengan kekuatan empat Unit Kereta Peronda (MPV) dan beberapa buah motosikal daripada Unit Ronda Motosikal tiba di tempat kejadian," katanya dalam sidang media, yang diadakan di Ibu Pejabat Polis Kontinjen (IPK) Selangor, sebentar tadi.

      Justeru katanya, adalah tidak tepat dakwaan sesetengah pihak bahawa polis lambat bertindak dalam menangani rusuhan itu.

      "Kita ada maklumat, jadi kita harap jangan buat spekulasi yang tidak bertempat, mereka tidak tahu situasi sebenar, kita sudah kawal keadaan," katanya lagi.

      Mengulas lanjut berhubung insiden itu, Mohamad Fuzi berkata setelah polis tiba ditempat kejadian didapati kira-kira 50 lelaki berada di kuil berkenaan.

      "Keadaan jadi tidak terkawal, kemudiannya polis ambil tindakan segera apabila menjelang 5 pagi polis telah berjaya kawal keadaan dengan dibantu oleh polis Ibu Pejabat Serdang dan Anggota Unit Simpanan Persekutuan yang berjumlah 700 orang," katanya.

      Dalam insiden itu katanya 17 orang ditahan untuk membantu siasatan.

      "Polis juga merampas dua bilah pedang, dua batang kayu dan dua paip getah," katanya.

      Dalam pada itu beliau mengulangi kenyataan pihak polis sebelum ini bahawa insiden ini bukan melibatkan rusuhan kaum.

      "Polis kini mengawal ketat tempat kejadian, kita memantau 24 jam kawasan berkenaan.

      "Jadi saya harap jangan ada lagi yang membuat spekulasi dan menyebarkan kenyataan palsu yang boleh menimbulkan kegusaran masyarakat awam," katanya.

      Sebelum ini lima menteri dan seorang timbalan menteri menyelar pihak polis yang didakwa lambat bertindak, yang menurutnya tiba selepas dua jam pergaduhan berlangsung.

      Menteri tersebut adalah Menteri di Jabatan Perdana Menteri Waytha Moorthy, Menteri Sumber Manusia M Kulasegaran, Menteri Komunikasi dan Multimedia Gobind Singh Deo, Menteri Air, Tanah dan Sumber Asli Xavier Jayakumar dan Timbalan Menteri Pembangunan Luar Bandar R Sivarasa.


      Delete
    2. Puaka betul Kejora buat temberang.
      Dia guna pakai cakap Benggali Murtad, si Auta Singh Raggie Jessy konon-kononnya pembebasan Azwanddin & Auta Singh itu disebabkan sokongan istana.

      Istana mana tuuu - Istana Con-Sultan Melaka kerrr.....???
      He he he hi hi hi......!!

      Sebenarnya...Azwanddin Hamzah & Raggie Jessy, dibebaskan atas jaminan polis.

      TongGeng dah bodoh, ada ati nak klentong orang.

      Delete
    3. Menteri kewangan Pakatan Harapan sekadar pakar jual aset



      Dengan menggunakan alasan hutang negara ialah RM1 trilion, kerajaan sudahpun mengumumkan bahawa bajet untuk 2019 bakal mengenakan lebih banyak cukai dan akan ada langkah menjual tanah dan aset negara.

      Tony Pua yang merupakan pembantu khas kepada Menteri Kewangan Lim Guan Eng telah menjelaskan lagi bahawa kerajaan akan jual (cairkan) aset dan saham Khazanah dan PNB untuk "membayar hutang".

      Semasa saya menjadi perdana menteri, aset Khazanah telah naik dari RM33.7 bilion dari akhir 2008 kepada RM115.7 bilion pada akhir tahun 2017 manakala aset PNB naik dari RM120 bilion kepada RM279.2 bilion.

      Bila disebut PNB iaitu pemegang ASN, ASB dan sebagainya, ramai pencarum mungkin marah apabila kerajaan mengumumkan mahu cairkan aset PNB tetapi ramai yang tidak tahu bahawa PNB juga menguruskan dana sendiri yang dipanggil "propriety funds" selain dari mengurus dana pencarum.

      Dana PNB sendiri, iaitu aset negara, telah naik dari sekitar RM12 bilion pada akhir tahun 2008 kepada RM43.9 bilion pada akhir 2017.

      Penjualan aset negara terutama aset dalam bentuk saham disenarai adalah langkah yang paling mudah untuk diambil. Hari ini umum, esok boleh jual.

      Tetapi adakah langkah ini bijak dan telah dikaji dengan betul?

      Kita patut mengimbangi kos berbanding kebaikan (cost vs benefit) sebelum membuat sesuatu keputusan.

      Bukan pandai pun

      Hutang kerajaan kebanyakannya adalah dalam bentuk bon ataupun sukuk. Kadar faedah ke atas bon-bon ini adalah sekitar 3.6 peratus setahun.

      Purata kadar pertumbuhan aset dalam Khazanah ialah 9.6 peratus setahun manakala PNB ialah 9.2 peratus setahun - jauh lebih tinggi dari kos faedah hutang.

      Saya beri contoh: pada tahun 2008, aset Khazanah ialah RM33.7 bilion. Jika kita jual keseluruhan aset Khazanah pada tahun itu, kita dapat mengurangkan hutang negara sebanyak RM33.7 bilion.

      Ia juga bermaksud kita akan mengurangkan beban faedah hutang sebanyak RM1.2 bilion setahun jika kadar riba ialah 3.6 peratus - iaitu penjimatan RM10.1 bilion untuk tempoh sembilan tahun sehingga akhir tahun 2017.

      Delete
    4. Oleh kerana pada masa itu kita tidak jual aset Khazanah, asetnya meningkat dari RM33.7 bilion kepada RM115.7 bilion pada akhir tahun 2017 - iaitu keuntungan RM82 bilion.

      Pilihan mana yang lebih bijak?

      Keuntungan RM82 billion ataupun penjimatan RM10.1 bilion?

      Adakah langkah untuk menjual aset negara hari ini seumpama menggadai masa depan negara bagi menampung langkah populis kerajaan hari ini?

      Menteri kewangan kita sebenarnya pakar jual aset. Semasa dia ketua menteri Pulau Pinang, dia banyak jual tanah, hak tanah dan saham milik kerajaan negeri untuk menunjukkan lebihan bajet (budget surplus) setiap tahun walaupun perbelanjaan tahunan kerajaan negeri naik sebanyak 3 hingga 4 ganda lebih banyak selama 10 tahun itu.

      Sekadar nak jual aset, bukan pandai pun.

      Meningkatkan ekonomi negara yang akan turut melonjakkan hasil kerajaan ialah langkah yang patut diambil.

      Saya masih tegas berpendirian bahawa hutang negara bukanlah RM1 trilion.

      Langkah populis

      Laporan dari ketiga-tiga agensi penarafan kredit antarabangsa di dunia dan Bank Dunia baru-baru ini pun tidak memberi angka hutang kita ialah RM1 trilion. BNM sendiri pun tidak meletakkan angka ini sebagai hutang negara rasmi.

      Masalah pokok ialah langkah-langkah populis seperti tempoh bebas cukai tiga bulan (tax holiday), bertukar dari GST ke SST yang menyebabkan pengelakan cukai berleluasa dan mengembalikan subsidi pukal yang nyata banyak ketirisan telah menyebabkan kerajaan kehilangan hasil sebanyak RM40 bilion.

      Akibat dari langkah-langkah ini, rakyat pula digesa untuk berkorban dan mendepani kesusahan.

      Apa yang saya risau ialah, penjualan aset-aset dan tanah negara ini bukan untuk mengurangkan hutang tetapi untuk menampung kehilangan hasil RM40 bilion ini.

      Kita sama-sama tengok bajet yang akan datang ialah bajet lebihan ataupun bajet defisit. Jika defisit maksudnya, penjualan aset dan tanah ialah untuk menampung kehilangan hasil dan bukan untuk mengurangkan hutang.

      DATUK SERI NAJIB RAZAK


      : Makin rancak Najib serangLGE....

      Delete
    5. Go to hell with your usual c/p garbage stuff...!!

      Kejora TongGeng Najib....

      As far as I am concern, you're nothing but merely a psychopath lunatic who relentlessly copy pasted & sprawled aimlessly with no valid reason.

      Yes indeed - you're a psychopath wno is suffering from chronic mental disorder with abnormal or violent social behaviour.

      You can also be desctibed as a a person with an antisocial personality disorder, manifested in aggressive, perverted, criminal, or amoral behavior without empathy or remorse.

      Psychopath like you tend to lack normal human emotions such as guilt. They are also often highly intelligent and skilled at manipulating others.

      Oh yesss - that's what you are...the damn bloody liar & coward who is still hiding & running away ftom me, ain't it so, silly-sissy boy......??

      Addition:
      Prior to 2003, UMNO memang Parti Keramat.
      SelePAS tuuu... UMNO dah jadi Parti Kera Amat, fahammmmmmm, kera....?????

      Delete
    6. PAS Sarawak gesa ketua menteri campur tangan isu tanah Melayu dan Jatti Meirek
      Bernama | Diterbitkan 2 Nov 2018, 3:14 petang |

      A+ A-

      PAS Sarawak meminta Ketua Menteri Sarawak supaya segera menyelesaikan isu pemilikan tanah kepunyaan orang Melayu dan komuniti Jatti Meirek di sini yang didakwa telah hilang.

      Pesuruhjaya PAS Sarawak Jofrie Jaraiie mendakwa kedua-dua kaum itu yang tinggal di kawasan pinggir bandar Miri mewarisi tanah kepunyaan nenek moyang mereka tetapi kehilangan hak milik disebabkan status Tanah Adat Bumiputera (NCR) ditukar kepada status tanah negeri di luar pengetahuan mereka.

      “Sedangkan, terdapat tanah yang diberi kepada pemaju dan syarikat perladangan untuk dimajukan,” katanya dalam kenyataan di sini hari ini.

      Jofrie berkata kerajaan negeri terutamanya Ketua Menteri Sarawak Datuk Patinggi Abang Johari Tun Openg perlu segera campur tangan dengan membantu untuk mengembalikan semula hak pemilikan tanah kepada komuniti yang terjejas dan tidak membiarkan tanah warisan ini jatuh ke tangan warga asing yang hanya berminat untuk meraih keuntungan tanpa memikirkan nasib penduduk tempatan.

      Tambahan pula, katanya, terdapat juga tanah warisan Jatti Miriek dan tanah kepunyaan Melayu di Miri yang diserahkan kepada pemaju oleh sebab status tanah warisan ditukar menjadi tanah negeri atau zon bercampur.

      Beliau berkata sebagai contoh, kes membabitkan lebih 1,000 hektar tanah NCR di Pujut, Miri, yang ditukar daripada tanah NCR kepunyaan komuniti Jatti Meirek kepada tanah negeri.

      “PAS telah mengambil inisiatif untuk berjumpa dan bertanya pada pegawai di Jabatan Tanah dan Survei Miri mengenai status permohonan tanah yang dibuat oleh pewaris tanah Pujut, dan maklum balas yang kami terima daripada pegawai itu adalah status tanah itu telah ditukar kepada tanah negeri dan diserahkan kepada Jabatan Perhutanan untuk dibangunkan,” jelas beliau.


      Beliau berkata tanah berkenaan dikatakan akan dibangunkan sebagai ladang kelapa sawit, mengakibatkan ramai daripada kalangan pemilik tanah asal yang begitu marah dan kecewa.

      “Kami juga dimaklumkan bahawa pertukaran status tanah itu dilakukan sebab tanah itu tidak dituntut semasa tinjauan tanah dibuat pada awal 1980-an, jadi secara automatik ia menjadi tanah negeri,” katanya.

      Beliau berkata pemilik asal tanah tidak boleh dipersalahkan oleh sebab medium komunikasi yang kurang dalam tahun 1980-an untuk menghebahkan peraturan itu.

      - Bernama

      Delete
  20. Apa2 pun bang Shah..memang niatnya utk menutup penyeleweng yg dilakukan..
    Dgn terbongkarnya kandungan ini yg cuba d sorok kpd rakyat selama ini meletakkan najib 2.6b tergugat terus..
    Apa mau dpercayai lg ke segala kata2nya..
    Sepantas sejauh mana peguamnya menepis perkara itu pun akn kita ketahui bila ianya najib2.6b mengadap hakim dmahkamah..

    Pembohongan..penipuan..pencuri..pembuhan..x pernah akn selamat..moga kebenaran terbongkar dlm isu yg terpalit keatas najib2.6b ini..

    ReplyDelete
    Replies

    1. Komen ini bagus. Nyata menghentam Najib. Aku "give credit where and when due."

      Bukti seperti ini yang aku minta Lobai pakai nama Kristian john doe (yang selalu mengeluarkan Firman dan Hadith) bila dia mencelah mencanggah pendapat aku dulu. Di masa aku mintak bukti, tidak di beri nya. Terima lah padah nya.

      Aku ha nya mahukan peserta2 di sini komen ikut tajuk blog pos Budin. Tak kisah pro-Najib atau anti-Tun M / PH.

      Bila nampak sesiapa mcm nak sabotaj blog Budin ini, keluar tajuk dsb nya, aku serang ler. Aku bukan hulabalang pun. Hulu pun takda, apatah lagi balang atau belang.

      Bebas bercakap di sini. Jugak bebas di sekel kepala jika cakap cara yang "tak kena".

      Siapa pun boleh coba sekel aku jika aku pun buat begitu. Tapi, keluarkan bukti ler. Jangan main hentam kromo nanti kamu kena basuh dengan serbuk basuh Omo. (Brand itu nampak nya dah tak keluar lagi sekarang, tapi brand lain banyak).

      Delete
    2. Binatang yang pakai nama Geng Najib, justice league, Anonymous dll itu sentiasa keluar tajuk dan coba mengsabotaj blog ini.

      Dia biasa nya di basuh dan di pelupuh pihak lain dengan berbagai cara. Di maki, di kentut, di carut dan macam2 lagi.

      Biadap dan kurang ajar, masa kecil nya di tinggalkan emak bapak nya di kandang kambing masa menoreh getah. Dia lapar, ambik tahi kambing, masuk mulut, makan. Bertalu talu. Itu sebab keluar tahi kambing bila buka mulut sehingga ke tua bangka.

      Delete
    3. Ustaz John doe...Nampak gayanya makin menjadi2 perangai Alli one two sentry polis jaegar ni lah kan.

      Dia ni memang keras kepala, ego, bongkak..tak boleh ditegur sikit, terus melenting meroyan macam orang mati bini.

      Kita orang tengok apa yang ditegurkan oleh Ustaz pada dia tu ada kebenarannya dan memang logik aakl...sepatutnya dia menerima segala teguran tu dengan berlapang dada dan minda yang terbuka..mana lah tau boleh mengubah hala tuju hidupnya..tapi nampaknya membazir dan mengabehkan boreh aje lah Ustaz John doe nak nasihatkankan orang macam ni..lagi teruk dari mencurah air ke daun keladi...setuju tak kengkawan semua ???? sapa setuju ..angkat tangan bhai saab !!!!

      Delete
    4. Menteri Dalam Negeri & Timbalan Ketua Polis Negara telah memberi amaran, khususnya cyber-terompah tahap jamban, toksah mengapi-apikan isu kuil hindu & icerd.

      Justru, jika ada cyber-terompah tahap jamban masih berdegil, mari kita jejak mereka & heret mereka ke mana2 balai polis terdekat.

      Delete
    5. Puaka betul Kejora buat temberang.
      Dia guna pakai cakap Benggali Murtad, si Auta Singh Raggie Jessy konon-kononnya pembebasan Azwanddin & Auta Singh itu disebabkan sokongan istana.

      Istana mana tuuu - Istana Con-Sultan Melaka kerrr.....???
      He he he hi hi hi......!!

      Sebenarnya...Azwanddin Hamzah & Raggie Jessy, dibebaskan atas jaminan polis.

      TongGeng dah bodoh, ada ati nak klentong orang.

      Delete
    6. Najib tegur Guan Eng tentang kenaikan hasil 4 bulan



      PETALING JAYA: Datuk Seri Najib Razak mencemuh dakwaan Menteri Kewangan Lim Guan Eng yang mengatakan kenaikan 7 kali ganda Akaun Hasil Disatukan sebanyak RM3.25 bilion dalam tempoh 4 bulan kerana kecekapan pengurusan kewangan Pakatan Harapan.

      Bekas perdana menteri berkata kenaikan sama pernah dicatatkan sebelum ini dan sebenarnya corak hasil dan perbelanjaan kerajaan tidak seragam sepanjang tahun serta dipengaruhi faktor-faktor bermusim.

      Najib menjelaskan setiap tahun hasil bulan Mei hingga Ogos lebih tinggi daripada Januari hingga April kerana cukai Lembaga Hasil Dalam Negara (LHDN) akan dikutip selepas April, manakala dividen interim Petronas juga akan diterima pada pertengahan tahun.

      Perbelanjaan 4 bulan pertama setiap tahun juga lebih tinggi kerana keperluan awal tahun seperti membayar bonus kakitangan awam, baucer buku bantuan sekolah, bantuan-bantuan tahunan, serta pembayaran untuk peruntukan dan program agensi kerajaan.

      “Corak hasil dan perbelanjaan ini tidak berubah untuk setiap tahun. Apa yang nak dihairankan jika corak ini berulang untuk 2018? Mengapa mahu dipuji kerana corak ini berulang?” katanya di Facebook.

      Semalam, Lim mengumumkan kecekapan pengurusan kewangan PH berjaya meningkatkan Akaun Hasil Disatukan daripada RM450 juta pada 30 April “yang ditinggalkan kerajaan Barisan Nasional” kepada RM3.70 bilion pada 31 Ogos.

      Najib bagaimanapun tidak bersetuju dengan Lim.

      “Dia kata ini bukti dia lebih pandai kerana mereka mengamalkan prinsip CAT. Saya nak tanya adakah huruf T dalam CAT ini bermaksud ‘Tipu’ atau ‘Temberang’?” katanya.

      Selain penjelasan tentang corak hasil dan perbelanjaan tahunan, Najib berkata dia difahamkan Petronas dan Khazanah diminta menaikkan dividen sebanyak 50% untuk tahun ini.

      Beliau juga berkata dia diberitahu kerajaan memberhentikan banyak projek, menghentikan atau melambatkan bayaran bagi bayaran balik input GST dan bayaran balik LHDN, yang diterima untuk Mac sehingga Ogos, serta bayaran untuk kontraktor dan pembekal.

      “Jika tidak membayar sudah tentu perbelanjaan untuk bulan-bulan bawah kerajaan PH lebih rendah. Beranikah kerajaan PH memberi butiran terperinci bayaran bulanan untuk 4 perkara ini?” katanya.

      : Teruk LGE kena kerja oleh Najib....

      Delete
  21. saya amat bersimpati dgn rakan saya t sri ambrin buang.

    jika terbukti dia bersubahat dlm meminda laporan Odit negara, maka reputasi nya sebagai pegawai yg berintigriti hancur sama sekali.

    ini lah nasihat tun m kpd peg2 tinggi kerajaan tempuh hari bahawa mereka wajib berpegang teguh kpd kebenaran kerana ia nya adalah amat penting bagi memertabatkan sumpah jawatan.

    "bercakap benarlah sungguh pun ia nya pahit utk d terima" - ustadz abdul somad ( penceramah terkenal indonesia).

    ReplyDelete
    Replies
    1. BETUL KE KETUANAN MELAYU


      Kor Ming, isteri dahului 'carta' pendapatan tertinggi
      WARTAWAN SINAR HARIAN 7 NOVEMBER 2018
      FacebookTwitterWhatsAppEmailMore2.5K
      Nga Kor Ming
      Nga Kor Ming
      A-A+ (Ubah saiz teks)
      KUALA LUMPUR - Timbalan Speaker Dewan Rakyat, Nga Kor Ming dan isterinya,

      Wong Seow Ching kini menduduki tangga pertama pendapatan tertinggi iaitu sebanyak RM101,160.

      ADVERTISING


      Jumlah itu dicatatkan portal mydeclaration.sprm.gov.my menunjukkan

      pasangan itu mengatasi kedudukan nombor satu sebelum ini oleh Menteri Kewangan, Lim Guan Eng yang mengisytiharkan pendapatan bersama isterinya, Betty Chew sebelum ini sebanyak RM86,464.92.


      Menurut laman tersebut seperti dilaporkan Malaysiakini, setakat ini, sebanyak 112 ahli Parlimen yang sudah mengisytiharkan pendapatan mereka.

      Di tangga ketiga dipegang Pengerusi PKR Sabah, Datuk Christina Liew yang juga adalah timbalan ketua menteri dengan jumlah pendapatan RM84,422.50.

      Berikut antara ahli Parlimen yang mengisytiharkan pendapatan mereka kepada SPRM.

      • Baru Bian dan isteri - RM 83,736.48

      • Datuk Seri Saifuddin Nasution Ismail dan isteri - RM 77,629.68

      • Tun Dr Mahathir Mohamad dan isteri - RM 75861.57

      • Chow Kon Yeow dan isteri - RM 73,576.15

      • Tan Sri Muhyiddin Yassin dan isteri - RM 72,276.37

      • Datuk Seri Mohamed Azmin Ali dan isteri - RM 69186.48

      • Teresa Kok - RM68,142.66

      Delete
    2. Puaka betul Kejora buat temberang.
      Dia guna pakai cakap Benggali Murtad, si Auta Singh Raggie Jessy konon-kononnya pembebasan Azwanddin & Auta Singh itu disebabkan sokongan istana.

      Istana mana tuuu - Istana Con-Sultan Melaka kerrr.....???
      He he he hi hi hi......!!

      Sebenarnya...Azwanddin Hamzah & Raggie Jessy, dibebaskan atas jaminan polis.

      TongGeng dah bodoh, ada ati nak klentong orang.

      Delete
    3. DAP ini serang UMNO tapi perangai jahat dan dendam macam UMNO



      DAP dan UMNO sebenarnya tak ada beza, yang beza satu Melayu dan satu lagi kebanyakkan Cina. Politik mereka tak ada beza, berdendam dan jahat. Bila dapat kuasa hilang cakap manis untuk rakyat melainkan untuk kroni sahaja.

      Paling jelas ialah isu Royalti Petroleum untuk Terengganu dan Kelantan. Walaupun PH cakap untuk mengukuhkan semangat Federalisme tapi itu sekadar cakap untuk KENCING PENYOKONG. Perangai sebenar adalah sebaliknya.

      Jika Terengganu dan Kelantan dapat royalti, Melayu Islam akan menunjukkan satu pemerintahan yang baik akan menepikan tanggapan rakyat bahawa hanya DAP sahaja mampu memerintah dengan baik. Islam akan dilihat sebagai satu contoh pemerintahan alternatif dan ini puak-puak DAP tak suka.

      Jadi mereka sama dengan UMNO akan menyekat royalti untuk rakyat Terengganu dan Kelantan dengan pelbagai alasan.

      3Z

      ......

      Royalti: T'ganu, Kelantan layak terima hak sama
      SAYA telah diminta mengulas mengenai bunga diskriminasi oleh pimpinan utama DAP yang menjadi Menteri dalam Kementerian berkaitan dalam Kerajaan Pakatan Harapan (PH), sebagaimana yang ditegur oleh Presiden PAS, YB Dato' Seri Tuan Guru Haji Abdul Hadi Awang berkenaan isu pembayaran royalti kepada Terengganu dan Kelantan.

      Ulasan saya, YB Lim Kit Siang boleh merujuk kepada Menteri Kewangan, YB Lim Guan Eng berkenaan kedudukan pembayaran royalti kepada negeri yang layak menerimanya seperti yang telah diputuskan dalam Mesyuarat Majlis Kewangan Negara yang dipengerusikan oleh Perdana Menteri Malaysia, YAB Tun Dr Mahathir Mohamad pada 7 Jun 2018 lalu.

      Diharap apa yang sedang berlaku bukanlah satu cubaan oleh mana-mana pihak yang berkuasa untuk mencanggahi komitmen yang terang dan nyata oleh Perdana Menteri untuk terus mengukuhkan semangat Federalisme sebagaimana yang dibentangkan oleh beliau dalam Kajian Separuh Penggal RMK-11 di Parlimen pada hari Khamis 19 Oktober lepas.

      Delete
    4. Go to hell with your usual c/p garbage stuff...!!

      Kejora TongGeng Najib....

      As far as I am concern, you're nothing but merely a psychopath lunatic who relentlessly copy pasted & sprawled aimlessly with no valid reason.

      Yes indeed - you're a psychopath wno is suffering from chronic mental disorder with abnormal or violent social behaviour.

      You can also be desctibed as a a person with an antisocial personality disorder, manifested in aggressive, perverted, criminal, or amoral behavior without empathy or remorse.

      Psychopath like you tend to lack normal human emotions such as guilt. They are also often highly intelligent and skilled at manipulating others.

      Oh yesss - that's what you are...the damn bloody liar & coward who is still hiding & running away ftom me, ain't it so, silly-sissy boy......??

      Addition:
      Prior to 2003, UMNO memang Parti Keramat.
      SelePAS tuuu... UMNO dah jadi Parti Kera Amat, fahammmmmmm, kera....?????

      Delete
    5. ICERD bukan untuk Malaysia
      NORAFIZA JAAFAR 2 NOVEMBER 2018
      FacebookTwitterWhatsAppEmailMore598
      Shahir Adnan
      Shahir Adnan
      A-A+ (Ubah saiz teks)
      SHAH ALAM - Konvensyen Antarabangsa Mengenai Penghapusan Segala Bentuk Diskriminasi Kaum (ICERD) sesuai dilaksanakan di negara yang menindas sesuatu kaum seperti Palestin dan Myanmar disebabkan diskriminasi agama.

      Namun menurut Ketua Pemuda Parti Ikatan Bangsa Malaysia (Ikatan), Shahir Adnan, situasi dalam Malaysia berbeza di mana rakyat hidup dengan harmoni, tanpa berlakunya penindasan kaum.

      ADVERTISING



      Shahir berkata, Pemuda Ikatan menggesa rakyat Malaysia menolak ICERD kerana tidak bertepatan dengan prinsip perlembagaan.

      "Konvensyen merupakan satu perjanjian antarabangsa. Semua negara yang merdeka dan berdaulat, tak boleh dipaksa untuk mengikut telunjuk negara asing.


      "Keadaan akan menjadi bertambah parah apabila pemimpin negara kita menandatangani perjanjian antarabangsa ini. Harus diingat bahawa keadaan di Malaysia adalah unik berbanding negara lain," katanya.

      Jelasnya, Dewan Pemuda Ikatan berharap kerajaan PH akan mengkaji usul konvensyen ini secara mendalam agar ia tidak menjadi 'pintu belakang' meminda perlembagaan negara.

      "Berdasarkan Artikel 5 ICERD, konvensyen menetapkan kebebasan daripada semua sudut yang boleh difikirkan oleh minda manusia, termasuklah kebebasan berkahwin dan memilih pasangan tanpa mengira diskriminasi jantina pasangan.

      "Di Malaysia agama Islam agama rasmi dalam perlembagaan, meletakkan kebebasan dibatasi prinsip agama dan norma budaya serta adat resam. Tiada kebebasan mutlak kerana kebebasan mutlak bakal menyebabkan ketidakseimbangan sosial antara kaum atau agama," katanya.

      Justeru katanya, diharapkan Peguam Negara membuat kajian yang teliti dan khusus, termasuklah mendapatkan persetujuan Raja-Raja Melayu kerana ini membabitkan perlembagaan negara.

      Delete
  22. Cukup2 la tu bang...satu malaysia tengah kecoh tentang rusuhan kuil, tentang sikap menteri perpaduan...tapi blog ni tak abih2 dengan najib, 1mdb, najib, 1mdb, rosmah, najib, 1mdb, jho low......move onn broo

    ReplyDelete
    Replies

    1. Kamu ex apa? Apa itu PDC? Mengapa tak mahu komen pro atau against apa yang Budin sebut di blog post dia?

      Kamu nak hebohkan pasal rusuhan kuil? Yang Menteri pun dah sebut kecewa nya dengan kenyataan yang membayayang kan isu ras semalam? Pada hal itu isu dua pihak berkaitan kuil itu sahja? Pihak pro dan pihak anti pemindahan kuilitu saja?

      Kamu tak faham ke? Kamu otak letak di mana? Letak di kaki? Tak tahu ke kamu bahwa isu kuil tak perlu di hebohkan supaya tak menjadi isu lain dan membesar? Kamu takda sensitiviti ke?

      Jadi, apa salah "blog ni tak abih2 dengan najib, 1mdb, najib, 1mdb, rosmah, najib, 1mdb, jho low...."? Itu semua isu yang amat besar dan ketara sehngga Najib belom masuk penjara, kau tak tahu ke?

      "..move on' KEPALA BAPAK KAU. Kau tak mahu komen pasal blog pos, kau SHUT UP LAH. Mengapa nak kepochi di sini? Mencelah mcm Lobai nama kristian john doe tapi keluarkan firman dan hadith, mencanggah pendirian aku tapi tak mahu kasi bukti kpd "penilaian" dia di masa aku minta.

      Kamu pun nak jadi Lobai john doe ke?
      Mengarut.

      Delete
    2. wah bro alli marah nampak!takkan kerana nyamuk kelambu pun hangus sekali..hihihi subuh2 mari kita 😁supaya hati tenang dan gembira.

      Delete
    3. Mohamed Noor..kau cakap biar lah berlapik sikit dengan si Alli tu..bukan apa2, sebagai kawan aku aku nak nasihatkan kat kau.

      Nanti niat baik kau tu dipandang serong pulak oleh mamat isin ni dan silap haribulan kau pun dipelangkongnya macam dia balun John doe.

      John doe tengah tunggu masa yang sesuai aje untuk hantam kaw2 sama dia...baru dia tau tinggi ke rendah langit kat Msia ni bhai!!!!

      Delete
    4. Hark tui selisihnya...sori naik lori ar tak ingin berkawan dgn geng petualang bangsa dan sibatu api.

      Delete
    5. Menteri Dalam Negeri & Timbalan Ketua Polis Negara telah memberi amaran, khususnya cyber-terompah tahap jamban, toksah mengapi-apikan isu kuil hindu & icerd.

      Justru, jika ada cyber-terompah tahap jamban masih berdegil, mari kita jejak mereka & heret mereka ke mana2 balai polis terdekat.

      Delete
    6. Puaka betul Kejora buat temberang.
      Dia guna pakai cakap Benggali Murtad, si Auta Singh Raggie Jessy konon-kononnya pembebasan Azwanddin & Auta Singh itu disebabkan sokongan istana.

      Istana mana tuuu - Istana Con-Sultan Melaka kerrr.....???
      He he he hi hi hi......!!

      Sebenarnya...Azwanddin Hamzah & Raggie Jessy, dibebaskan atas jaminan polis.

      TongGeng dah bodoh, ada ati nak klentong orang.

      Delete
    7. Kerajaan P Pinang dikecam semasa memperingati mangsa tanah runtuh



      GEORGE TOWN: Sekumpulan warga Pulau Pinang berkumpul untuk memperingati pekerja asing y

      ang terkorban dalam kejadian tanah runtuh di Bukit Kukus hari ini, mengatakan rayuan menghentikan penggondolan bukit daripada para aktivis tidak didengari.

      Kumpulan itu membawa bunga-bungaan warna putih, lilin dan plakad, serta mendirikan memorial buat mereka yang maut, berserta nama dan kerakyatan mereka tertera pada sekeping kertas.

      Acara itu juga memperingati 11 nyawa yang terkorban dalam kejadian tanah runtuh di Tanjung Bungah setahun lalu (21 Oktober), selepas cerun bukit setinggi 10m runtuh menimpa mangsa di tapak pembinaan sebuah pangsapuri.

      Aktivis Lim Li Lian menyampaikan ucapan dan berkata pekerja asing yang terkorban dalam 2 tragedi itu mempunyai keluarga yang bergantung kepada mereka.


      Aktivis Lim Li Lian menyampaikan ucapan di acara memperingati pekerja asing yang terkorban.
      “Kerajaan tidak berbuat apa-apa. Sekarang semua orang ini sudah terkorban, jadi bagaimana dengan anak-anak dan isteri mereka? Tahukah anda betapa susahnya menjadi ibu tunggal? Cukuplah,” katanya.

      Dengan air mata bercucuran Lim berkaa kejadian itu boleh dielakkan jika kerajaan negeri mendengar amaran demi amaran daripada kumpulan yang membantah penggondolan bukit.

      Beliau berkata Penang Hills Watch bulan lalu menghantar laporan kepada Exco Zairil Khir Johari, dengan gambar bukit-bukit yang “habis semuanya ditebang”.

      “Laporan itu secara khusus mengatakan tiada langkah-langkah mitigasi diambil. Apa tindakan mereka? Apa tindakan kontraktor? Apa tindakan Zairil? Apa tindakan kerajaan Pulau Pinang?” katanya.

      “Ini bukanlah ketentuan Tuhan. Ini bukanlah seperti padang pasir Sahara yang tidak pernah hujan.”

      Penyelamat setakat ini berjaya membawa keluar 7 mayat daripada runtuhan. Tiga lagi masing hilang.

      Bunga kekwa putih diletak berdekatan tapak tragedi di Bukit Kukus.
      Semua mangsa adalah pekerja asing dari Bangladesh, Indonesia dan Myanmar.

      Lim berkata kerajaan negeri tidak belajar daripada kejadian tanah runtuh Tanjung Bungah tahun lalu.

      “Nampaknya kamu semua (ahli politik) tidak peduli. Sibuk muatnaik gambar lawat kawasan selepas tragedi melanda.

      “Nenek dan datuk saya, yang berusia lebih 80 dan 90, masih keluar bertongkat dan mengundi kamu, walaupun kamu sudah bertahun-tahun berjanji akan atasi masalah banjir.

      “Mereka sudah tua dan masih mengundi kamu. Mana hati nurani kamu?

      “Saya tak boleh tahan lagi. Saya sedar mereka yang ada hati nurani sudah meninggalkan parti dan kamu yang lain-lain ini, nampaknya semasa kami mengundi kamu sebenarnya kami mengundi ketamakan.

      “Moga Tuhan kasihani kita,” katanya.

      Delete

    8. Coffee-break time aku. Nak belasah sesiapa yang perlu di belasah. Tapi M Noor ini ok orang nya. Ha nya nak respon dia cara baik -

      M Noor,

      Mesti lah marah, Bang, sebab XPDC cakap mengarut, tak kasi Budin keluar pos mcm itu. Nak cari pasal. Tak komen kpd tajuk atau isi pos Budin. Memang nak kena tampor ler muka dia.

      Kalo nyamuk aedes, bakar kelambu pun takpa, hangus katil pun takpa. Bahaya kalau dia terlepas.

      Sembahayang ikut masa yang tiap seorang suka, dalam waktu yang di benarkan. Tak semesti nya di mesjid atau surau, Mat. Mcm dad kata, kalo nate' Geng Najib tuh pigi mesjid pun tapi hati busuk, watpa.

      "tenang dan gembira"? Kau tau, doktor aku kata, "Nak elakkan darah tinggi, jangan blogging." Aku kata kpd dia, "Doc, kalau saya tak blogging, lagi naik blood pressure. Tak tahan baca nete' yang asyik menjilat Najib tuh." Dia pun ngeleng kepala.

      Habih amacam, Mat? Aku tenang dan gembira selepas membalun depa.

      Tolong lebihkan kpd membalun Najib, Umno Bn dan pujikan Tun M, Bersatu dan PH, Mat. Kalo begitu selalu, nant aku peluk kamu. Mcm Hadi peluk Najib, ke hape ke, hehe

      Delete
    9. THE SCHOOL BOY MINISTER


      Syed Saddiq puji Mahathir, TMJ sindir menteri 'taasub, delusi'



      KUALA LUMPUR, 1 Okt — Tunku Mahkota Johor (TMJ) menyindir Syed Saddiq Abdul Rahman sebagai keanak-anakan apabila memuji Tun Dr Mahathir Mohamad.

      Tun Ismail Sultan Ibrahim dipercayai merujuk kenyataan menteri belia dan sukan yang menganggap perdana menteri seorang yang mementingkan kesempuraan.

      “Perfectionist? Sama ada kamu delusi atau taasub. Anak kecil, kamu masih dalam perut ibumu. Buat kajian sikit,” coretnya di Twitter hari ini tanpa menyebut nama.

      Semalam, Syed Saddiq memuji Dr Mahathir di Twitter kerana pengerusi Parti Pribumi Bersatu Malaysia menulis sendiri ucapan, blog dan membuat kerja penyelidikan.
      Sebelum ini, Tun Dr Mahathir Mohamad dan Istana Johor dilihat berselisih faham mengenai projek pembangunan Forest City sejak sebelum pilihan raya umum ke-14 berlangsung.

      : Budak-budak mudah kena tipu....

      Delete
    10. Go to hell with your usual c/p garbage stuff...!!

      Kejora TongGeng Najib....

      As far as I am concern, you're nothing but merely a psychopath lunatic who relentlessly copy pasted & sprawled aimlessly with no valid reason.

      Yes indeed - you're a psychopath wno is suffering from chronic mental disorder with abnormal or violent social behaviour.

      You can also be desctibed as a a person with an antisocial personality disorder, manifested in aggressive, perverted, criminal, or amoral behavior without empathy or remorse.

      Psychopath like you tend to lack normal human emotions such as guilt. They are also often highly intelligent and skilled at manipulating others.

      Oh yesss - that's what you are...the damn bloody liar & coward who is still hiding & running away ftom me, ain't it so, silly-sissy boy......??

      Addition:
      Prior to 2003, UMNO memang Parti Keramat.
      SelePAS tuuu... UMNO dah jadi Parti Kera Amat, fahammmmmmm, kera....?????

      Delete
    11. Naikkan gaji untuk tarik pekerja tempatan dahulu, baru automasi, kata MTUC



      PETALING JAYA: Kongres Kesatuan Sekerja Malaysia (MTUC) berkata automasi dan mekanisasi tidak seharusnya menyebabkan pengangguran dan kerajaan perlu menaikkan gaji bagi menarik pekerja tempatan.

      “Tidak ada gunanya automasi dan pemodenan kerja sekiranya upah minimum masih rendah kerana ia tidak akan menarik pekerja tempatan dan Malaysia akan terus bergantung pada pekerja asing,” kata Setiausaha Agung MTUC J Solomon.

      Oleh sebab itu kerajaan perlu mengkaji dengan teliti kesan dasar sedemikian ke atas sektor pembuatan dan pertanian, katanya.

      “Sistem Binaan Industri (IBS) bagi mengurangkan pekerja asing berkemahiran rendah bukanlah idea yang baik sekiranya ia bertujuan menghapuskan terus penyertaan dan intervensi manusia,” katanya.

      Beliau memberi respons terhadap keputusan kerajaan untuk menggalakkan automasi dan mekanisasi, terutamanya dalam sektor pembuatan dan pertanian bagi mengurangkan pergantungan pada pekerja asing seperti digariskan dalam Kajian Separuh Penggal Rancangan Malaysia ke-11.

      Dalam sektor pembuatan, kerajaan akan terus menggalakkan pelaksanaan IBS bagi mengurangkan pekerja berkemahiran rendah.

      Solomon berkata, apabila pekerja dibuang kerja kerana automasi mereka akan kehilangan maruah diri, dan menambah, mereka juga mungkin merupakan penyara tunggal keluarga masing-masing.

      Katanya pekerja tidak boleh beralih kerja ke tempat lain kerana mereka kini dianggap tidak berkelayakan dalam persekitaran baru yang tercipta.

      “Mereka tidak boleh dilatih semula kerana umur yang telah lanjut,” katanya dan menambah, ini merupakan salah satu kos sosial yang perlu diambil kira.

      Bagaimanapun katanya, automasi boleh dilaksanakan dalam sektor tumpuan pekerja asing, yang menyebabkan upah tertekan, selain sektor yang terlalu bergantung pada pekerja asing.

      Dalam pada itu, naib presiden Persekutuan Pengilang Malaysia (FMM) Nathan Suppiah menyambut baik rancangan meningkatkan automasi dan mekanisasi bagi mengurangkan pergantungan pada pekerja asing.

      Nathan berkata, terdapat banyak masalah dalam menggaji pekerja asing. Ini termasuklah masalah “tanpa kesudahan” dalam mendapatkan pekerja, kesukaran untuk memperbaharui permit kerja dan wujudnya ejen di setiap aras yang menambahi halangan sedia ada.

      Bagaimanapun katanya, perlu wujud perkongsian awam-swasta bagi menyediakan program sokongan dalam mendorong industri menerima pakai automasi dan mekanisasi.

      “Seperti banyak negara maju dan perindustrian, sektor industri di Malaysia juga cepat menerima manfaat Revolusi Industri 4.0.

      “Tetapi ini mengambil masa kerana kita perlu meningkatkan dan memperbaharui kemahiran pembanguan sumber manusia kita terlebih dahulu,” katanya.

      Delete
  23. Kengkaawn semua..saja nak kongsikan satu posting dari sorang blogger ...semoga ia dapat membuka sikit minda korang semua yang dah berkarat tu beb !!!

    Teruskan Disember 8, PH Hanya Tangguh Rancangan ICERD

    Posted by SnapShot at 11/26/2018

    Bantahan ratifikasi ICERD dah tercapai?

    Ramai sedar, ia tetap satu alasan supaya himpunan tidak di teruskan...

    Fahamkan penerangan Ketua Pembangkang...

    Kenyataan Media Presiden UMNO, Datuk Seri Dr. Ahmad Zahid Hamidi

    1) Kenyataan media Jabatan Perdana Menteri mengenai keputusan kerajaan tidak akan meratifikasi ICERD tidak mengikut formaliti pentadbiran...

    2) Ia hanya boleh disahkan melalui tanda tangan Perdana Menteri sendiri, yang kemudiannya membawa usul itu ke Parlimen agar direkodkan dalam hansard rasmi...

    3) Pendekatan ini tidak boleh diterima dan tidak menjamin ia akan kekal dan boleh berubah bila2 masa sahaja, apatah lagi ia dibuat dalam keadaan tergesa2...

    4) Pembangkang berterima kasih kepada keputusan itu dan percaya ia ada kaitan dengan Perhimpunan Kebangkitan Ummah dalam menentang ICERD di seluruh negara sejak kebelakangan ini...

    5) Ia juga dipercayai ada hubungan dengan langkah politik Kerajaan PH menjelang Pilihan Raya Kecil DUN Rantau tidak lama lagi...

    6) Sehubungan itu, pembangkang menggesa kerajaan mengikut prosedur tetap bagi mengumumkan keputusan berkaitan dasar luar negara ini...

    7) Sehingga ianya di masukkan ke dalam hansard Parlimen, kami sukar untuk mempercayai keikhlasan kerajaan dalam membuat keputusannya...

    Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi
    Presiden UMNO
    Kuala Lumpur

    Kita Teruskan Perhimpunan Kebangkitan Ummah

    Teruskan rancangan 8hb Disember 2018 sebab :

    》Hak untuk berhimpun di jamin dalam Perlembagaan...

    》Dalam ICERD ia ada 3 tahap :
    Pertama penyertaan...
    Kedua tandatangan...
    Ketiga ratifikasi...

    》Ketika di bawah kerajaan BN ICERD pada peringkat penyertaan dan ia adalah perkara biasa untuk negara2 dalam United Nations (UN)...

    》Malah 2 kajian di buat dan kedua2nya di tolak sebab itu ICERD bukan isu besar ketika di bawah BN...

    》ICERD jadi hangat kerana kerajaan PH cuba bawa Malaysia ke tahap kedua iaitu tandatangani ICERD...

    》Semalam kerajaan PH hanya mengumumkan untuk tangguh tandatangani dan ratifikasi ICERD bukan satu pendirian tidak akan tandatangani ICERD!!!

    》Jelas kerajaan PH BENAR2 BERCADANG untuk tandatangani ICERD di masa akan datang...

    》Melayu dalam Bersatu, PKR dan Amanah WAJAR turut bersama dalam himpunan pada 8hb Disember ini...

    》Apa alasan kau tak nak :

    Kau Melayu Islam, aku pun Melayu Islam...
    Isu ini membabitkan kepentingan kaum dan agama kita, jadi politik kita tolak tepi...

    》Patut semua bersatu kembali pada fitrah kelahiran, kita lahir sebagai orang Melayu, kita beragama Islam...

    》Kalau bukan orang Melayu Islam, Bumiputera yang sendiri jaga hak mereka, takkan nak tunggu Yahudi Mabuk atau Arab Gila datang jaga untuk kita?

    》Konon Melayu itu tidak akan hilang di dunia tapi apabila minta untuk jaga hak sendiri pun orang Melayu susah nak buat kerana beza ideologi politik!!!

    》Dan setakat nak pertahan hak yang tersedia dalam perlembagaan tanpa usik hak kaum lain tak perlu asah parang atau bawa keris...

    》Hanya perlu bawa otak sahaja...

    》Apa pun sejak zaman Portugis orang Melayu bila di ajak bersatu memang payah walau demi agama dan kepentingan kaum mereka sendiri...

    》Baik ajak beruk bernama Ceasar, walaupun dia itu watak fiksyen tapi Caesar lebih faham sebab tu dia kata : "APES, TOGETHER WE STRONG..."

    》Takkan korang yang 'NAMPAK' berakal, educated dll, lagi teruk dari beruk2 mak yeh tuu!!!

    Jadi, jangan cari alasan untuk tak turun, tapi cari usaha untuk kita sama2 berhimpun!!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Korang tau tak.....

      Lim Guan Eng beri amaran dan ingatan kepada semua Cina DAP (saya tak nak gunakan perkataan Cina Malaysia sebab cuma Cina DAP yang cauvanis), sejarah 13hb May kemungkinan besar boleh berulang pada 8/12/18!!!

      Kita nak tanya pada Guan Eng, kenapa takut pada bayang2 sendiri...

      Ini bukan perhimpunan politik!!!

      Orang UMNO tak ada buat pun perhimpunan atau tunjuk perasaan masa kerajaan kami tumbang dulu, walau pun Dr. Mahathir tuduh dan hasut kata perkara tu akan berlaku!!!

      Yang buat provokasi selepas PRU 14 ialah penyokong PH...

      Parti kami dicemuh dan dihina...

      Pemimpin kami dicemuh dan dihina malah dimaki hamun...

      Ada ker kami buat rusuhan!!!

      Siapa yang banyak berhimpun di depan rumah Datuk Seri Najib masa polis buat serbuan!!!

      Kami bangsa Melayu Islam ialah bangsa yang bertamadun...

      Namun, like father, like son...

      May 13, siapa dan parti apa yang mulakan provokasi!!!

      Siapa Pencetus Sebenar Kemarahan Bangsa Melayu Islam Mengenai Isu ICERD

      Kepada semua bangsa Melayu Islam Malaysia, tanamkan fakta nie sekukuh2nya dalam hati dan fikiran kita...

      Jelaskan pada anak cucu kita, fakta siapa sebenarnya yang mencetuskan isu ICERD nie...

      Orangnya tak lain dan tak bukan ialah Dr. Mahathir bin Mohamad!!!

      Rakyat jangan lupa orang pertama yang membangkitkan isu untuk meratifikasikan ICERD adalah Dr. Mahathir Mohamad sendiri di PBB.

      Bukan sahaja di PBB, malah sehingga minggu lepas Dr. Mahathir masih ada niat meratifikasikan ICERD cuma bimbang penentangan rakyat...

      Sekarang mereka mahu menjadikan Datuk Seri Ahmad Zahid sebagai 'kambing hitam' dalam isu ini...

      Kononnya Datuk Seri Zahid cuba mencetuskan rusuhan...

      Realitinya Mahathir adalah punca rakyat marah!!!

      Bukannya Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi...

      Bukannya Datuk Seri Tuan Guru Haji Abdul Hadi Awang...

      Tapi Dr. Mahathirlah yang bertanggungjawab sekiranya berlaku sesuatu yang tidak di ingini nanti!!!

      Kita berhimpun cara aman, bak kata P. Ramlee secara sopan santun sebab kita berhimpun bukan sebagai Melayu Islam UMNO atau PAS atau PKR atau Amanah atau Bersatu tapi kita berhimpun sebagai rakyat Melayu Islam Malaysia!!!

      Kalau ada Melayu RBA atau Melayu tajaan DAP cuba nak buat provokasi, kita blanketkan dia, humbankan dalam tong sampah DBKL sebab tu tempat yang paling mulia pada pengkhianat bangsa!!!

      Dalam tubuh kita mengalir darah Hang Tuah, Tok Janggut, Datuk Bahaman, Datuk Maharaja Lela, Raja Haji dll!!!

      Kursani pahlawan2 Melayu dah mula meresap masuk ke jiwa kita, tunggu apa lagi!!!

      Bai'ah kita pada datuk nenek dan anak cucu kita!!!

      Islam dan Melayu TAK AKAN BERKUBUR DI PERMATA NILAM INI SELAGI KITA BERNAFAS!!!

      HIDUP ISLAM!!!

      HIDUP MELAYU!!!

      Delete
    2. Menteri Dalam Negeri & Timbalan Ketua Polis Negara telah memberi amaran, khususnya cyber-terompah tahap jamban, toksah mengapi-apikan isu kuil hindu & icerd.

      Justru, jika ada cyber-terompah tahap jamban masih berdegil, mari kita jejak mereka & heret mereka ke mana2 balai polis terdekat.

      Delete
    3. Helah Guan Eng tak jadi lagi



      SHAH ALAM - Naib Ketua Pemuda Umno, Shahril Hamdan menegaskan dakwaan Menteri Kewangan, Lim Guan Eng di laman berita berhubung isu Akaun Hasil Disatukan naik tujuh kali ganda dalam masa empat bulan sangat “hebat” namun sebenarnya ia satu “helah”.

      Shahril berkata, Guan Eng tidak menyebut bahawa Akaun Hasil Disatukan diaudit secara tahunan dan bukan bulanan



      Menurutnya, menteri kewangan berkenaan juga tidak menyebut bahawa baki Akaun Hasil Disatukan dikira pada tahun kewangan berakhir 31 Disember setiap tahun, bukannya setiap hujung bulan.

      “Baki terkumpul Akaun Hasil Disatukan kekal sebanyak RM11.86 billion setiap tahun kewangan berakhir pada 31 Disember sejak tahun 1996 dan tak pernah berubah.

      “Baki yang kekal dan tidak pernah berubah ini penting dan ada dalam penyata kewangan tahunan kerajaan persekutuan namun tidak disebutkan,” katanya dalam satu kenyataan, di sini, hari ini.

      Shahril berkata, tarikh akhir bagi individu menghantar borang taksiran cukai adalah pada 30 April dan 30 Jun setiap tahun.

      Menurutnya, langkah itu membawa maksud hasil kerajaan bagi tempoh antara April sehingga Julai akan meningkat berkali ganda berbanding bulan-bulan lain memandangkan ini juga tempoh yang sama untuk menjelaskan cukai pendapatan.

      “Ini juga dia (Guan Eng) tak sebut atau buat-buat lupa,” katanya.

      Shahril berkata, kutipan dari 31 Mei sehingga 31 Ogos lalu berjumlah RM73.58 billion menunjukkan bahawa kerajaan sememangnya mampu mengutip hasil setiap bulan untuk menampung perbelanjaan mengurus selepas 9 Mei dan sewajarnya isu baki Akaun Hasil Disatukan tidak timbul kerana kemampuan kerajaan mengutip hasil.

      “Tahun pilihanraya 2004, 2008, 2013 baki terkumpul Akaun Hasil Disatukan adalah kekal sama pada hujung tahun. Bukti tidak ada perbelanjaan berlebihan pada tahun pilihanraya. Ini pun dia tak sebut,” katanya.

      Shahril berkata, perbelanjaan mengurus adalah perbelanjaan tetap seperti emolumen (gaji dan pencen kakitangan awam), perkhidmatan dan bekalan, aset, pemberian dan kenaan bayaran tetap.

      Menurutnya, tidak ada pembaziran yang boleh berlaku secara berlebihan seperti didakwa.

      “Kalau rasa fakta ini tak betul, menteri kewangan boleh tunjukkan item perbelanjaan mengurus Januari hingga Mei lalu dibandingkan dengan Januari hingga Mei tahun lalu untuk buktikan perbelanjaan berlebihan.

      Semalam, Guan Eng menyatakan peningkatan jumlah wang dalam Akaun Hasil Disatukan dari RM450 juta pada 30 April kepada RM3.7 bilion pada 31 Ogos membuktikan kerajaan baru cekap menguruskan kewangan negara.

      Menurutnya, amalan pengurusan kewangan yang baik dan berhemat telah menghasilkan lebihan sebanyak RM3.25 bilion dalam Baki Akaun Semasa berbanding hanya RM450 juta semasa PH mengambil alih kerajaan.


      : Pimpinan PH memang hebat pasal kencing dan manipulasi data....

      Delete
    4. Go to hell with your usual c/p garbage stuff...!!

      Kejora TongGeng Najib....

      As far as I am concern, you're nothing but merely a psychopath lunatic who relentlessly copy pasted & sprawled aimlessly with no valid reason.

      Yes indeed - you're a psychopath wno is suffering from chronic mental disorder with abnormal or violent social behaviour.

      You can also be desctibed as a a person with an antisocial personality disorder, manifested in aggressive, perverted, criminal, or amoral behavior without empathy or remorse.

      Psychopath like you tend to lack normal human emotions such as guilt. They are also often highly intelligent and skilled at manipulating others.

      Oh yesss - that's what you are...the damn bloody liar & coward who is still hiding & running away ftom me, ain't it so, silly-sissy boy......??

      Addition:
      Prior to 2003, UMNO memang Parti Keramat.
      SelePAS tuuu... UMNO dah jadi Parti Kera Amat, fahammmmmmm, kera....?????

      Delete
    5. Benar kata Tok Guru Nik Abdul Aziz keluar PAS jadi gile



      Mana-mana pihak diingatkan supaya tidak memperlekehkan keupayaan Angkatan Tentera Malaysia (ATM) untuk mempertahankan negara.

      Menteri Pertahanan, Mohamad Sabu berkata, anggota ATM sentiasa bersiap sedia menghadapi sebarang kemungkinan walaupun negara tidak akan berperang dengan negara lain.

      Katanya, insiden pencerobohan pengganas di Sulu membuktikan keupayaan tentera negara mengawal perairan di sana.

      "Kalau ada kerosakan (peralatan), kita akan baiki tetapi kapal terbang kita bukan Sukhoi sahaja ada banyak lagi ada di Butterworth.

      Tapi sebelum ini dia yang memperlekehkan ATM. Setelah menjadi Menteri pun dia juga yang dedah kelemahan ATM.

      Kali pertama, Mat Sabu dedahkan di dalam dewan parlimen yang mana pesawat pejuang Sukhoi SU-30MKM TUDM hanya empat buah sahaja yang boleh terbang, bagi pihak Pakatan Harapan, mereka sudah boleh gelak basar menunjukkan kepada rakyat yang Barisan Nasional tidak mampu menjaga aset-aset pertahanan udara negara, tetapi sedarkah Mat Sabu, di sebalik gelak besar PH itu, ada mata-mata di luar sana sudah mula mencongak-congak tentang kekuatan pertahanan udara negara kita?

      Selepas itu sekali lagi Mat Sabu membuat pendedahan kononnya pertahanan negara lemah berbanding negara Asean yang lain, satu kenyataan yang dilihat cukup tidak adil dan tidak masuk akal, adakah benar pertahanan negara kita cukup lemah?
      |
      Pening-pening..
      Patutlah Tuan Guru Nik Abdul Aziz berkata pimpinan yang keluar PAS akan menjadi gile (gila).

      3Z


      : Dah gile tapi belum giler-giler....

      Delete
    6. Go to hell with your usual c/p garbage stuff...!!

      Kejora TongGeng Najib....

      As far as I am concern, you're nothing but merely a psychopath lunatic who relentlessly copy pasted & sprawled aimlessly with no valid reason.

      Yes indeed - you're a psychopath wno is suffering from chronic mental disorder with abnormal or violent social behaviour.

      You can also be desctibed as a a person with an antisocial personality disorder, manifested in aggressive, perverted, criminal, or amoral behavior without empathy or remorse.

      Psychopath like you tend to lack normal human emotions such as guilt. They are also often highly intelligent and skilled at manipulating others.

      Oh yesss - that's what you are...the damn bloody liar & coward who is still hiding & running away ftom me, ain't it so, silly-sissy boy......??

      Addition:
      Prior to 2003, UMNO memang Parti Keramat.
      SelePAS PISS PUSSY tuuu... UMNO dah jadi Parti Kera Amat, fahammmmm, kera....?????

      Delete
    7. DAP JADI BOS DE FACTO PH DI MALAYSIA


      Istilah ketuanan Melayu heboh diperkatakan semula, bermula seorang makcik tua bekas menteri bercakap, kemudian disambut oleh menteri muda yang suka tayang body. Mereka mahukan kesaksamaan bagi memastikan Malaysia maju. Benarkah Malaysia tidak akan ke mana-mana jika ada yang mempertahankan kepentingan yang termaktub dalam perlembagaan?

      Atas apa tujuan apa ia dibangkitkan, saya kurang pasti. Cuma saya merasa pelik, bila Melayu mempertahankan hak Melayu, itu rasis. Namun, apabila bangsa Cina atau India mempertahankan hak mereka, itu hak. Seolah-olah kita mahu menutup mata bahawa di negara lain tidak mempertahankan kepentingan bangsa masing-masing?

      Sedar atau tidak, bahawa setiap negara yang ada di dunia ini, masih wujud ketuanan bangsa, cuma tidak diterjemahkan dalam bentuk nama iaitu ketuanan?.

      Apakah Cina tidak ada ketuanan Cina di China. Ketuanan Siam di Thailand. Begitu juga India di negara India. Jika tidak, ada masakan nama Allahabad yang ada bunyi Islam ditukar nama Prayagraj.

      Seluruh dunia senyap, apabila nama Allahabad ditukar nama Prayagraj oleh kerajaan India. Menurut sumber sejarah, sebelum ini Allahabad dikenali sebagai Prayag. Ada sumber lain mengatakan sebelum nama Prayag, adalah nama Khausambi.

      Allahabad sebelum itu, dikenali sebagai Illahabas (1584) bermaksud abode of God, diberikan oleh Raja Akbar ketika Islam memerintah India melalui kerajaan Moghul. Selepas itu menjadi nama Illahabas menjadi Allahabad ketika Shah Jahan memerintah. Itu dalam konteks di India.

      Di Malaysia, semua orang tahu bahawa apabila disebut ketuanan Melayu, ia BUKAN merujuk kepada Melayu itu tuan, manakala orang lain atau bangsa lain itu hamba. Ketuanan Melayu hanya merujuk Melayu sebagai penduduk asal rantau nusantara ini.

      Jika benarlah Melayu itu tuan yang sebenarnya tuan di bumi ini, sudah tentu Melayu sudah menjadi kaya raya, punyai bangunan pencakar langit dan tanah-tanah Melayu yang menjadi kepunyaan Melayu.

      Realitinya, Melayu sudah tidak punya apa-apa lagi. Jika di kawasan Kuala Lumpur dan sekitar, majoriti Melayu tinggal di rumah flat, bertanahkan lantai simen. Melayu sudah tidak punya tanah di tanah tumpah lahirnya sendiri.

      Semua tanah sudah menjadi milik bangsa lain.

      Justeru, saya menjadi sangat musykil, apa ada pada nama nama ketuanan Melayu jika sekiranya Melayu merempat di buminya sendiri.

      Jika Melayu benar-benar menjadi tuan di tanah ini, sudah tentu bukan Melayu telah diasimilasikan menjadi Melayu seperti mana Siam menyiamkan orang Cina dan orang Indonesia mengindonesiakan orang Cina.

      Tetapi di Malaysia, Cina terus dengan bentuk dan rupa ketuanan Cina. Begitu juga dengan India. Bukan itu sahaja, ketuanan mereka juga dijamin dengan mengekalkan sekolah-sekolah berasaskan bahasa ibunda masing-masing. Malah logo sekolah mereka ada yang sepatah haram pun bahasa Melayu tidak ada.

      Jika ketuanan Melayu mengakarkan sudah tentu sekolah sekolah vernakular ini akan dihapuskan seperti yang dilakukan oleh Thailand dan Indonesia. Tetapi ia tidak berlaku. Malah, sekolah berasaskan bangsa ini semakin bertambah dan mengakar.

      Secara tidak langsung, sudah wujud ketuanan Cina dan India sejak bermulanya penghijrahan, sebab tidak berlaku asimilasi seperti mana yang dapat dilihat di Thailand dan Indonesia.

      Jika diteliti secara mendalam, hari ini, Melayu langsung tidak menjadi tuan. Tuankah mereka jika semua gedung dan pasaraya dipunyai oleh bukan Melayu?

      Delete
    8. Tuankah Melayu jika tanah-tanah komersial dipunyai orang lain? Tuankah Melayu jika bahasa Melayu sendiri tidak diutamakan, malah bahasa asing yang mengakar?

      Tuankah Melayu, jika jawatan menteri pembuat dasar seperti undang-undang, ketua hakim, peguam negara disandangkan oleh bukan Melayu?

      Tuankah Melayu jika Melayu hanya menjadi pekerja bukan taukeh? Tuankah Melayu jika Melayu merempat di bumi sendiri?

      Tuankah Melayu apabila kita lihat dahulu nama-nama jalan semuanya ada tulisan jawi, hari ini nama-nama jalan hanya bertulis rumi, ada yang bertulis Cina.

      Tuankah Melayu, jika masjid surau hanya ada sekitar 30 ribu, sedangkan rumah ibadat bukan Islam ada 500 ribu?

      Sebenarnya, apa yang tidak sama rata dan apa tidak saksama?

      Terbaharu, kerajaan hari ini sedang berusaha untuk meratifikasi enam konvensyen Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu terutamanya Konvensyen Antarabangsa Menentang Semua Bentuk Diskriminasi Kaum (ICERD). Ini berkaitan secara langsung tentang kedudukan hak istimewa Islam dan Melayu dalam perlembagaan.

      Jika ICERD ini dilaksanakan, maka Perkara 3 dan Perkara 153 Perlembagaan Persekutuan jelas memperuntukkan kedudukan istimewa diberikan kepada Islam dan bumiputera akan dihapuskan, semua hak menjadi sama rata sama rasa.

      Dalam keadaan yang ada perlindungan, kita sudah tenat. Bagaimana jika tidak ada perlindungan langsung.

      Hanya kerana Raja Melayu itu raja, Perdana Menteri itu Melayu, adakah cukup untuk mengatakan bahawa kita tidak perlu risau, takkan Melayu hilang di dunia.

      Sesungguhnya Melayu akan hilang, jika agenda jahat ICERD ini dilaksanakan. Islam hilang daripada jati diri Melayu. Begitu juga dengan kedudukan ekonomi Melayu.

      Adakah Islam begitu rapuh sehingga kita memerlukan perlindungan? Sebenarnya Islam tidak perlukan perlindungan perlembagaan jika kita kuat dan bersatu. Tetapi masalah kita lemah, kita berpecah. Orang lain mengambil kesempatan.

      Jika tidak percaya, cuba kalau kita tukar nama Jalan Yap Ah Loi kepada nama Jalan Abdul Rahman. Atau nama Jalan Patto kepada nama Siti Kasim. Atau bandar Goh Tong jaya kepada nama Razak Jaya. Ketika itu apa reaksi ultra kiasu? Tuankah Melayu jika nama-nama yang pelik-pelik terus mengakar menenggelamkan nama Melayu? Sama-sama kita fikir.



      : Melayu akhir terpinggi dibumi sendiri akibat politik dendam sesama sendiri....

      Delete

  24. Kerana binatang yang pakai nama Geng Najib dll ini sentiasa mengkopipes, aku pun nak kopipeskan komen dad yang berisi padat dan memberi satu pukulan boxing yang hebat ke perut dan kepala dia -

    dad27 November 2018 at 00:13
    geng najis ni lembu, sebab tu dia tak paham sekarang najib dah nyawa2 ikan.

    utusan dah tak nak kawan. nazri dah mula cuak. tajudin dah bersuara. keruak dah hilang nth k mana. lobakman dah bisu. sakarshit sakit gigi, tak leh cakap.

    yg tinggal lembu sekor ni yg masih bising2 macam lembu nak masuk kandang...he he he

    klu iq macam lembu, tu laa.....

    pm paling bodoh.....dah la pilih menteri kewangan paling bodoh, lepas lantik chairman paling bodoh!...sia2 kena tipu dgn cina gemuk!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Awal masuk kerja hari ni pukimak babi
      Orang lain bersiap ke masjid wei babi
      Pukul 5:42 kau dah menyondol ke babi?
      Sondol tak kira masa & ketika ini babi

      Delete
    2. Upah kau paling tinggi di antara babi
      Tak rugi tuan kau bayar mahal Hei babi
      Nanti hujung tahun dapat bonuslah babi
      Tahun depan naik gaji lagilah kau babi

      Delete
    3. pegi mesjid tapi mencarut.....memang bakal jadi babi!

      Delete
    4. Ni sekor lagi suka menyondol waktu orang nak sembahyang subuh. Mmg kau akan bela makhluk yg satu spesis dgn kau yg menyondol.

      Delete
    5. Anon 08.38...Buat apa lagi kau nak buang masa dan tenaga kau yang berharga tu nak tegur mamat gila Isin macam si dad..ih tu beb..kita kan ada banyak lagi keje berpaedah yang nak dibuat.

      Lagi ditegur dan dinasihatkan..lagi menjadi2 pulak perangainya...ini kalau dalam ilmu Psikologi disebut 'ATTENTION SEEKER' beb..bahaya orang macam ni.

      Selagi kehendak dan kemahuannya tak dipenuhi ..selagi tu lah dia buat pasal dengan orang lain...macam budak2 kecik...throw tantrums kalau tak dilayan kemahuannya..setuju tak bhai saab ???

      Delete
    6. Menteri Dalam Negeri & Timbalan Ketua Polis Negara telah memberi amaran, khususnya cyber-terompah tahap jamban, toksah mengapi-apikan isu kuil hindu & icerd.

      Justru, jika ada cyber-terompah tahap jamban masih berdegil, mari kita jejak mereka & heret mereka ke mana2 balai polis terdekat.

      Delete
    7. Puaka betul Kejora buat temberang.
      Dia guna pakai cakap Benggali Murtad, si Auta Singh Raggie Jessy konon-kononnya pembebasan Azwanddin & Auta Singh itu disebabkan sokongan istana.

      Istana mana tuuu - Istana Con-Sultan Melaka kerrr.....???
      He he he hi hi hi......!!

      Sebenarnya...Azwanddin Hamzah & Raggie Jessy, dibebaskan atas jaminan polis.

      TongGeng dah bodoh, ada ati nak klentong orang.

      Delete
    8. Mengapa kerajaan jual saham Khazanah, PNB?



      KUALA LUMPUR - Bekas Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak mempersoal langkah yang diambil kerajaan hari ini bagi mengurangkan hutang negara menerusi penjualan aset dan saham Khazanah Nasional Bhd dan Permodalan Nasional Bhd (PNB).

      Beliau berkata, langkah tersebut adalah yang paling mudah untuk diambil, namun menyoal kembali adakah ia langkah yang bijak dan telah dikaji dengan betul?

      "Kita patut mengimbangi kos berbanding kebaikan sebelum membuat sesuatu keputusan," katanya menerusi laman media sosial Facebook hari ini.

      Menurut Najib, hutang kerajaan kebanyakannya adalah dalam bentuk bon atau sukuk. Kadar faedah ke atas bon-bon tersebut adalah sekitar 3.6 peratus setahun.

      Sementara purata kadar pertumbuhan aset dalam Khazanah ialah 9.6 peratus setahun manakala PNB ialah 9.2 peratus setahun, iaitu jauh lebih tinggi daripada kos faedah hutang.

      Beliau memberi contoh: “Pada 2008, aset Khazanah ialah RM33.7 bilion. Jika kita jual keseluruhan aset Khazanah pada tahun itu, kita dapat mengurangkan hutang negara sebanyak RM33.7 bilion.

      "Ia juga bermaksud kita akan mengurangkan beban faedah hutang sebanyak RM1.2 bilion setahun jika kadar riba ialah 3.6 peratus - iaitu penjimatan RM10.1 bilion untuk tempoh sembilan tahun sehingga akhir tahun 2017.

      “Oleh kerana pada masa itu kita tidak jual aset Khazanah, asetnya meningkat dari RM33.7 bilion kepada RM115.7 bilion pada akhir 2017, iaitu keuntungan RM82 bilion.

      “Pilihan mana yang lebih bijak? Keuntungan RM82 billion atau pun penjimatan RM10.1 bilion?," soal Najib.

      Beliau juga menyoal adakah langkah menjual aset negara hari ini seumpama menggadai masa depan negara bagi menampung langkah populis kerajaan hari ini.

      Pada akhir 2008, beliau berkata, aset Khazanah meningkat daripada RM33.7 bilion kepada RM115.7 bilion pada akhir 2017 manakala aset PNB naik daripada RM120 bilion kepada RM279.2 bilion.

      Tambah beliau, PNB juga menguruskan dana sendiri yang dipanggil ‘propriety funds’ selain daripada mengurus dana pencarum. Dana tersebut yang merupakan aset negara, telah meningkat daripada RM12 bilion pada akhir 2008 kepada RM43.9 bilion pada akhir 2017.

      Najib juga bertegas bahawa hutang negara bukan berjumlah RM1 trilion. Malah angka tersebut juga tidak diberikan oleh agensi penarafan kredit antarabangsa, Bank Dunia dan Bank Negara Malaysia, katanya.

      Menurutnya, kehilangan hasil kerajaan berjumlah RM40 bilion juga berikutan langkah populis seperti tempoh bebas cukai tiga bulan, pertukaran Cukai Barang dan Perkhidmatan (GST) kepada Cukai Jualan dan Perkhidmatan (SST) dan pengembalian subsidi pukal yang nyata banyak ketirisan.

      “Apa yang saya risau ialah penjualan aset- dan tanah negara ini bukan untuk mengurangkan hutang tetapi untuk menampung kehilangan hasil RM40 bilion ini.

      “Kita sama-sama tengok bajet yang akan datang ialah bajet lebihan ataupun bajet defisit. Jika defisit maksudnya, penjualan aset dan tanah ialah untuk menampung kehilangan hasil dan bukan untuk mengurangkan hutang,” tambahnya.

      Delete
    9. Go to hell with your usual c/p garbage stuff...!!

      Kejora TongGeng Najib....

      As far as I am concern, you're nothing but merely a psychopath lunatic who relentlessly copy pasted & sprawled aimlessly with no valid reason.

      Yes indeed - you're a psychopath wno is suffering from chronic mental disorder with abnormal or violent social behaviour.

      You can also be desctibed as a a person with an antisocial personality disorder, manifested in aggressive, perverted, criminal, or amoral behavior without empathy or remorse.

      Psychopath like you tend to lack normal human emotions such as guilt. They are also often highly intelligent and skilled at manipulating others.

      Oh yesss - that's what you are...the damn bloody liar & coward who is still hiding & running away ftom me, ain't it so, silly-sissy boy......??

      Addition:
      Prior to 2003, UMNO memang Parti Keramat.
      SelePAS tuuu... UMNO dah jadi Parti Kera Amat, fahammmmmmm, kera....?????

      Delete
    10. Cukai soda: Tingkat hasil cukai tapi tak setimpal kerugian
      NOR AINNA HAMZAH 8 NOVEMBER 2018
      FacebookTwitterWhatsAppEmailMore77
      cukai
      A-A+ (Ubah saiz teks)
      SHAH ALAM - Langkah kerajaan dalam memperkenalkan cukai soda dilihat mampu meningkatkan hasil cukai kerajaan, namun peningkatan berkenaan mungkin tidak setimpal dengan kerugian yang ditanggung oleh ekonomi.

      Pensyarah Fakulti Ekonomi dan Pengurusan, UPM, Dr Mohd Yusof Saari berkata, jika kerajaan mengenakan 10 peratus cukai ke atas minuman bergula, hasil bersih kerajaan dianggarkan bertambah sebanyak RM156 juta.

      ADVERTISING


      Walaubagaimanapun menurutnya, jualan industri minuman ringan dijangka akan mengalami kerugian sebanyak RM546 juta akibat daripada pengurangan permintaan.

      “Pengurangan jualan turut memberi impak kepada industri-industri lain yang menjadi pembekal input secara langsung mahupun tak langsung kepada industri minuman ringan. Dengan mengambil kira impak keseluruhan rantaian bekalan, keluaran dalam negara kasar (KDNK) dianggarkan berkurangan sebanyak RM291 juta dan 3,221 akan kehilangan pekerjaan.


      “Kesan rantaian ini penting kerana industri minuman ringan merupakan salah satu industri di negara ini yang mempunyai nilai rantaian bekalan yang strategik dengan industri-industri lain,” katanya dalam satu kenyataan kepada Sinar Harian.

      Yusof berkata, langkah pengenalan cukai soda memerlukan kepada penelitian khusus dengan mengambil kira kesan tak langsung kepada keseluruhan ekonomi.

      Menurutnya, kajian menunjukkan perlaksanaan cukai soda memberi impak yang signifikan kepada ekonomi contohnya di Vietnam, kajian oleh Central Institute for Economic Management menganggarkan cukai soda meningkatkan cukai kerajaan sebanyak USD 8.46 juta tetapi ianya turut menyebabkan kerugian ekonomi sebanyak USD 52.6 juta

      “Di Indonesia, kajian oleh Institute for Economic and Social Research mendapati walaupun cukai soda meningkatkan cukai sebanyak Rp. 590 bilion tetapi cukai nilai ditambah (bersamaan dengan GST di Malaysia) dan cukai korporat berkurangan masing-masing sebanyak Rp. 562.7 bilion dan Rp. 736.1 bilion.

      “Manakala di United Kingdom, Oxford Economics menganggarkan perlaksanaan cukai soda menambah hasil cukai sebanyak £504 juta tetapi kos kepada ekonomi pula adalah kehilangan 4,000 peluang pekerjaan dan penurunan KDNK sebanyak £132 juta.

      Yusof berkata, jika alasan faktor kesihatan menjadi matlamat kerajaan, langkah bukan cukai seperti pendidikan kepenggunaan dan program kesedaran adalah lebih baik yang boleh dipertimbangkan.

      “Langkah memperkenalkan cukai soda bukanlah sesuatu usul yang baharu kerana ianya telah pun dicadangkan oleh kerajaan terdahulu,” katanya.

      Delete
    11. “Perlaksanaannya tertangguh kerana ianya memerlukan kepada penilaian yang terperinci dengan mengambil kira kesan kepada ekonomi dan juga keberkesanan cukai tersebut di dalam membendung masalah obesiti dan diabetes.

      Menurutnya, kajian terhadap keberkesanan cukai soda ke atas kesihatan telah banyak dilaksanakan di negara-negara lain.

      “Dapatan menunjukkan tiada bukti jelas cukai soda boleh menjadi alat dasar percukaian yang efektif di dalam membendung masalah kesihatan.

      “Di Finland, cukai soda telah dilaksanakan sejak 1940-an tetapi kadar obesiti di negara ini terus meningkat. Di Greece, kajian menunjukkan minuman soda bukanlah penyebab utama kepada obesiti,” katanya.

      Yusof menegaskan kesan penggantian merupakan salah satu faktor penyumbang mengapa perlaksanaan cukai soda kurang berkesan di dalam menangani masalah kesihatan.

      “Pengenalan cukai soda menyebabkan harga minuman soda menjadi lebih mahal dan wujud kecenderungan yang tinggi untuk pengguna beralih kepada minuman bergula lain seperti teh tarik. Kesan penggantian dijangka akan lebih dominan apabila berlaku penurunan harga gula di pasaran,” katanya.

      [ARTIKEL BERKAITAN: Kerajaan pertimbang laksana cukai soda: PM ]

      Ogos lalu Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad menyatakan kerajaan sedang menimbang untuk melaksanakan cukai soda bagi menggalakkan hidup yang lebih sihat.

      Menurutnya, langkah itu bertujuan untuk mengurangkan penggunaan gula yang boleh menyebabkan penyakit diabetes.

      Delete
    12. Go to hell with your usual c/p garbage stuff...!!

      Kejora TongGeng Najib....

      As far as I am concern, you're nothing but merely a psychopath lunatic who relentlessly copy pasted & sprawled aimlessly with no valid reason.

      Yes indeed - you're a psychopath wno is suffering from chronic mental disorder with abnormal or violent social behaviour.

      You can also be desctibed as a a person with an antisocial personality disorder, manifested in aggressive, perverted, criminal, or amoral behavior without empathy or remorse.

      Psychopath like you tend to lack normal human emotions such as guilt. They are also often highly intelligent and skilled at manipulating others.

      Oh yesss - that's what you are...the damn bloody liar & coward who is still hiding & running away ftom me, ain't it so, silly-sissy boy......??

      Addition:
      Prior to 2003, UMNO memang Parti Keramat.
      SelePAS PISS PUSSY tuuu... UMNO dah jadi Parti Kera Amat, fahammmmm, kera....?????

      Delete
    13. Bayar royalti seperti perjanjian 1975



      KOTA BHARU: Kerajaan Persekutuan perlu merealisasikan komitmen Perdana Menteri bagi membayar royalti petroleum kepada Kelantan.

      Tun Dr Mahathir Mohamad ketika mesyuarat Majlis Kewangan Negara pada 7 Jun lepas memberi jaminan akan membayar royalti kepada negeri-negeri pengeluar minyak.

      Timbalan Menteri Besar, Dato' Mohd Amar Abdullah berkata, kerajaan Kelantan dan persekutuan masih dalam perbincangan mengenai perkara tersebut.

      "Perkara itu masih lagi dalam perbincangan antara kerajaan negeri dan persekutuan. Jadi masih terlalu awal untuk mengupas perkara itu.

      "Cuma kita berharap kerajaan pusat membayar royalti sebagaimana perjanjian pada 1975," katanya ketika ditemui di sini hari ini.

      Sebuah laman berita melaporkan Petronas sudah mengagihkan royalti petroleum dan Kementerian Kewangan sudah membayar kepada Sarawak dan Sabah namun tidak kepada Kelantan dan Terengganu. -

      Delete
  25. Perbuatannya ibarat...sudah habis berak, dia terus masuk dalam lumuran tahinya sekali...tak gitu?

    ReplyDelete
    Replies
    1. KENA RAJIN DEMO SEBAB SEMUA MENTERI PH PEKAK BADAK


      Parlimen cuti, demo teksi tukar lokasi
      NINA FARZUIN MD SHAROM 7 NOVEMBER 2018
      FacebookTwitterWhatsAppEmailMore902
      Shamsubahrin
      Shamsubahrin
      A-A+ (Ubah saiz teks)
      SHAH ALAM - Perhimpunan aman pemandu teksi yang dianjurkan esok bertukar lokasi dari bangunan Parlimen ke Kementerian Pengangkutan, Putrajaya.

      Pengarah Big Blue Taxi Facilities, Datuk Shamsubahrin Ismail berkata, keputusan itu dibuat berikutan sidang Dewan Rakyat di bangunan Parlimen bercuti selama seminggu sempena Deepavali.


      “Semua persiapan dan perancangan berjalan dengan lancar cuma kita terpaksa bertukar lokasi kerana kami baru dapat tahu bahawa sidang Dewan Rakyat bercuti selama seminggu.

      “Jadi perhimpunan ini akan bermula seawal 9.00 pagi di Kementerian Pengangkutan, Putrajaya dan kita jangka lebih 3,000 pemandu teksi akan turut serta,” katanya kepada Sinar Harian, hari ini.


      [ARTIKEL BERKAITAN: Pemandu teksi akan berhimpun di Parlimen Khamis ini?]

      [ARTIKEL BERKAITAN: Pemandu teksi, jangan ugut saya: Anthony Loke]

      Pada masa sama, beliau berkata, pihaknya telah menyerahkan surat kepada kementerian tersebut mengenai hasrat untuk bertemu Menteri Pengangkutan, Anthony Loke Siew Fook Isnin lalu, namun sehingga hari ini masih belum ada sebarang respons yang diterima.

      “Mereka tidak boleh cakap kita hantar surat itu lambat sebab isu yang diketengahkan telah bertahun.

      “Hasrat kita mahu berjumpa menteri pun sudah bertahun sejak daripada kerajaan BN lagi,” katanya.

      Pada masa sama, beliau turut memberi jaminan bahawa himpunan tersebut akan berjalan dengan aman dan profesional.

      “Tujuan utama kita hanyalah mahu bertemu menteri atau timbalannya untuk bincang isu berbangkit bukannya kita datang bawa senjata.

      “Walaupun kami datang beramai-ramai, tapi yang akan berjumpa pihak mereka hanyalah saya dan pembantu sahaja,” katanya.

      Delete
    2. Menteri Dalam Negeri & Timbalan Ketua Polis Negara telah memberi amaran, khususnya cyber-terompah tahap jamban, toksah mengapi-apikan isu kuil hindu & icerd.

      Justru, jika ada cyber-terompah tahap jamban masih berdegil, mari kita jejak mereka & heret mereka ke mana2 balai polis terdekat.

      Delete
    3. Puaka betul Kejora buat temberang.
      Dia guna pakai cakap Benggali Murtad, si Auta Singh Raggie Jessy konon-kononnya pembebasan Azwanddin & Auta Singh itu disebabkan sokongan istana.

      Istana mana tuuu - Istana Con-Sultan Melaka kerrr.....???
      He he he hi hi hi......!!

      Sebenarnya...Azwanddin Hamzah & Raggie Jessy, dibebaskan atas jaminan polis.

      TongGeng dah bodoh, ada ati nak klentong orang.

      Delete
    4. Kalau UMNO boleh beri duit kepada PAS, tidak Mustahil Mahathir beri duit kepada PAS juga



      UMNO beri duit kepada PAS untuk PAS kekal di Kelantan kalahkan mereka dan PAS tawan Terengganu daripada UMNO. Itu logik bodoh yang Mahfuz Omar cakap,

      60 tahun lebih berebut kuasa antara PAS dan UMNO tiba-tiba UMNO beri duit untuk jatuhkan diri sendiri. Akal logik tak boleh terima tapi Pakatan Harapan jaja perkara ini. Pendokong PH percaya tanpa berfikir panjang. Bukan tak sekolah macam Samseng DAP kata, profesional pun terbodoh dengan logik ini.

      Jika begitu, boleh jadi Mahathir juga beri duit kepada PAS untuk lawan Anwar di PD. Sepatutnya UMNO bertanding di situ dan awal-awal lagi PAS dah buat keputusan tidak akan bertanding. Tiba-tiba UMNO yang sepatutnya bertanding tiba-tiba menarik diri memberi lalu kepada Anwar.


      PAS yang sebelum ini tak nak bertanding, tiba-tiba bertanding. PAS banyak kehilangan wang semasa PRU-14 dalam banyak faktor. Tiba-tiba PAS ada duit. Siapa beri?? Paling logik Mahathir membantu PAS... Itu logik bodoh yang pendokong PH telan.

      Lagi pun takkan Mahathir tiba-tiba bercakap pasal cukai baru semasa Anwar bertungkus lumus untuk bertanding dan berhasrat menjadi PM. Kenapa tak boleh tunggu habis PRK PD dulu baru dimaklumkan tentang cukai baru? Cukai suatu yang sangat sensetif bagi rakyat. Mahathir sengaja nak perkena Anwar.

      Kenapa PH bodoh nak menjadikan logik tak berlaku UMNO beri duit kepada PAS menjadi logik berlaku, Setelah fitnah mereka tentang RM90 juta melalui Sarawak Report sudah nak terburai, kini mereka cuba menjadikan UMNO BERI DUIT KEPADA PAS SUPAYA LAWANNYA adalah benar.

      Delete
    5. Langkah halus PTPTN kutip hutang?
      NOR AINNA HAMZAH 8 NOVEMBER 2018
      FacebookTwitterWhatsAppEmailMore398
      PTPTN
      A-A+ (Ubah saiz teks)
      SHAH ALAM - Keputusan memperkenal bayaran balik secara potongan berjadual antara dua hingga 15 peratus daripada pendapatan bulanan peminjam berpendapatan melebihi RM1,000 sebulan disifatkan sebagai langkah halus memastikan kesemua graduan yang mula bekerja membayar hutang Perbadanan Tabung Pendidikan Tinggi Nasional (PTPTN).

      Ketua Gabungan Pembebasan Akedemik Institusi Pengajian Tinggi (IPT), Asheeq Ali berkata, jika diselidiki berapa ramaikan sebenarnya jumlah graduan yang hanya mendapat gaji di bawah RM1,000 sebulan.

      ADVERTISING



      Menurutnya, dengan erti kata lain, langkah PTPTN berkenaan adalah bagi memastikan kesemua graduan yang mula bekerja perlu mula membayar hutang PTPTN masing-masing.

      "Langkah ini ternyata bercanggah dengan janji mereka (kerajaan PH) dan saya sebagai pengundi merasa tertipu dengan janji manis mereka sebelum ini.


      “PH memenangi pilihanraya antara lainnya dengan menjanjikan penangguhan bayaran PTPTN sehingga peminjam bergaji RM4,000. Langkah ini ternyata bercanggah dengan janji sebelum ini,” katanya kepada Sinar Harian, di sini, hari ini.

      Asheeq berkata, dia tidak bersetuju dengan langkah yang diambil oleh PTPTN berkenaan dan sewajarnya janji manifesto berkaitan PTPTN itu perlu dilaksanakan dalam tempoh masa 100 hari kerajaan baru memerintah.

      Bagaimanapun menurutnya, dengan pengumuman langkah baru pembayaran PTPTN berkenaan itu, rakyat terutamanya peminjam PTPTN akan berhadapan dengan kemungkinan tidak dapat melihat janji berkenaan dikotakan.

      “Peminjam sudah pasti akan terbeban dengan langkah ini termasuklah potongan pinjaman PTPTN kepada pelajar daripada isi rumah B40 yang mendapat keputusan kelas pertama sebanyak 50 peratus berbanding dengan pemberian pengecualian pembayaran pinjaman yang ditukar status kepada biasiswa.

      [ARTIKEL BERKAITAN: Belanjawan 2019: Potongan gaji galak bayaran balik PTPTN]

      [ARTIKEL BERKAITAN: PTPTN nak ke terima RM20 sebulan?]

      Lima langkah diperkenalkan kerajaan bagi membantu peminjam PTPTN membayar balik pinjaman mereka mulai tahun depan, termasuk memberi potongan pinjaman kepada pelajar daripada isi rumah B40 yang mendapat keputusan kelas pertama.

      Menteri Kewangan Lim Guan Eng semasa membentangkan Belanjawan 2019 bertemakan “Malaysia Wibawa, Ekonomi Dinamik, Rakyat Sejahtera” di Dewan Rakyat hari ini, berkata langkah lain ialah memperkenal pembayaran balik secara potongan berjadual antara dua dan 15 peratus daripada pendapatan bulanan pinjaman.

      Pengumuman berkenaan mendapat pelbagai reaksi daripada masyarakat bahkan pemimpin pembangkang kerana ia dilihat bakal membebankan peminjam PTPTN bahkan tidak memberi keistimewaan kepada pelajar yang mendapat ijazah kelas pertama.

      Delete
    6. Go to hell with your usual c/p garbage stuff...!!

      Kejora TongGeng Najib....

      As far as I am concern, you're nothing but merely a psychopath lunatic who relentlessly copy pasted & sprawled aimlessly with no valid reason.

      Yes indeed - you're a psychopath wno is suffering from chronic mental disorder with abnormal or violent social behaviour.

      You can also be desctibed as a a person with an antisocial personality disorder, manifested in aggressive, perverted, criminal, or amoral behavior without empathy or remorse.

      Psychopath like you tend to lack normal human emotions such as guilt. They are also often highly intelligent and skilled at manipulating others.

      Oh yesss - that's what you are...the damn bloody liar & coward who is still hiding & running away ftom me, ain't it so, silly-sissy boy......??

      Addition:
      Prior to 2003, UMNO memang Parti Keramat.
      SelePAS PISS PUSSY tuuu... UMNO dah jadi Parti Kera Amat, fahammmmm, kera....?????

      Delete
    7. Wajah baru dan aneh AMANAH



      Bagi pertubuhan semuda Parti Amanah Negara (AMANAH) yang meniup lilin hari lahir buat kali ketiga pada 16 Sept lalu, kejayaan yang dicapainya mungkin agak menakutkan.

      Kita barangkali tidak akan terlalu terkejut melihat seorang anak berusia tiga tahun pandai membaca, mengira atau menghafal beberapa juzuk al-Quran walaupun agak sukar juga untuk ia terjadi.

      Tapi jika pada usia sebegitu dia sudah pandai mencari kekasih misalnya, ia bukanlah satu perkara yang patut dibanggakan, sebaliknya jelas ada sesuatu yang tidak kena sedang berlaku dalam perkembangan tumbesarannya.

      AMANAH barangkali parti paling berjaya dalam PRU ke-14 lalu jika dilihat dari konteks menduduki posisi-posisi penting dalam kerajaan berbanding kerusi yang dimenanginya.

      Parti serpihan PAS itu hanya menang 11 kerusi parlimen - paling rendah berbanding parti-parti lain dalam Pakatan Harapan - tetapi daripada jumlah itu sahaja, enam orang dilantik menjadi menteri manakala tiga timbalan menteri.

      Tidak cukup dengan itu, seorang pemimpinnya dilantik menjadi senator untuk melayakkannya menjadi timbalan menteri pula selepas itu.

      Untuk menjadikannya lebih manis dan berdiabetes, seorang demi seorang pimpinan parti itu - dengan yang terbaru di Melaka - menjadi seperti anak-anak sekolah beratur menerima hadiah peperiksaan akhir tahun daripada ketua cawangan.

      Bom jangka rahsia

      Bergilir-gilir mereka menyambut gelar Datuk dan Datuk Seri dari istana atas ‘jasa besar’ mereka mentadbir negara ini sejak lima bulan lalu.

      Ya, kejayaan 9 Mei lalu barangkali amat manis. Seperti menang perang Badar agaknya bagi sesetengah pemimpin. Sesekali dapat pula menyindir parti lama mereka menjadikan ia lebih-lebih lagi manisnya, seperti menambah gula pada Coca-Cola.

      Apa yang mungkin mereka tidak sedar - atau sengaja mahu dinafikan kerana masih dalam mood perayaan - ialah kemanisan yang berlebihan boleh membunuh secara diam-diam. Ia seperti bom jangka yang tersimpan di tempat rahsia.



      Sebagai parti muda, AMANAH sebenarnya amat rapuh dan terdedah kepada kehancuran dari dalam jika tidak diperhatikan dengan cermat. Situasinya, hampir semua pemimpin utamanya memegang jawatan besar dalam kerajaan, baik di peringkat persekutuan mahupun negeri.

      Sewaktu ramai orang menganggap itu satu kejayaan besar, mungkin ramai tak menyangka ia boleh jadi bumerang kepada parti jika melihat kepada cawangan dan bahagian yang mula terabai lantaran kesibukan wakil-wakil rakyatnya.

      Jawatan menteri, timbalan menteri atau exco hampir pasti merebut masa mereka bersama rakyat di lapangan, walhal orang-orang itulah yang mengundi dan mengusung mereka ke kerusi-kerusi kabinet.

      Delete
  26. Dah la budinn...najib pun teghah proses pendakwaan..biar lh mhkmah kasi setel ini kes...aku dh muakla cite imdb ni...ko cari la idea utk tulis benda2 ygyg blh memajukn umt terutamanya org mlayu islm ni...jgn jd lidah syaitan

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kalau da muak pegi je la 'go fly kite' (pinjam kata2 john doe)bukannya susah pun.

      Delete
    2. Go to hell with your usual c/p garbage stuff...!!

      Kejora TongGeng Najib....

      As far as I am concern, you're nothing but merely a psychopath lunatic who relentlessly copy pasted & sprawled aimlessly with no valid reason.

      Yes indeed - you're a psychopath wno is suffering from chronic mental disorder with abnormal or violent social behaviour.

      You can also be desctibed as a a person with an antisocial personality disorder, manifested in aggressive, perverted, criminal, or amoral behavior without empathy or remorse.

      Psychopath like you tend to lack normal human emotions such as guilt. They are also often highly intelligent and skilled at manipulating others.

      Oh yesss - that's what you are...the damn bloody liar & coward who is still hiding & running away ftom me, ain't it so, silly-sissy boy......??

      Addition:
      Prior to 2003, UMNO memang Parti Keramat.
      SelePAS tuuu... UMNO dah jadi Parti Kera Amat, fahammmmmmm, kera....?????

      Delete

    3. Ini Nor Ramli lagi sekor nak kena belasah.

      Woi, Dol, kalo ko tak suka, ko SHUT UP LAH. Apa nak menyemak dengan pendapat tahi kamu. Kamu pun menjilat Najib jugak ke?

      Walau najib tengah proses pendakwaan pun, selagi mahkamah tak larang bincang kes dia, siapa pun boleh bincang, tahu? Ko tak tahu ke?

      Keling Islam loyar dia pun ada kata "subjudice" ler apekebende. Tapi dia bukan mahkamh. Kalo nak, mohon mahkamah keluarkan perintah lah. Baru tahu kalau mahkamah kata boleh di bincang sebab isu2 itu "in the national interest" ker.

      Dan larat ke dia mohon perintah mmahkamah rakyat jangan bincang sejumlah 38 kali? Itu jumlah tuduhan Najib Al Jibo. Kalo tak pening kepala dia, kena lantik berpuluh loyar lagi nak buat itu keroje.

      Dol, kalo kamu "dh muakla cite imdb ni", ko muntah ler .. mujor2 tahi keluor dari mulut ko.

      "tulis benda2 ygyg blh memajukn umt"? Pasal Mursidur Hadi apekebende (aku tak tahu apa pangkat nye sekarang)?. Atau kes RM90 juta?

      "jgn jd lidah syaitan"? Mcm ko? Ko bukan saja lidah tapi otak pun syaitan. Lebih buruk dari otak lobak yg KJ cerita.

      Udah ler bodoh bangang, jangan ko menyetan, masuk blog orang, coba menghalang orang itu menulis. KEPALA BAPAK KAU. Emak bapak kau tak ajor ke dulu pasal adab sopan, kalo tak setuju apa orang cakap, boleh bankang dengan fakta2 dan hujah2 yang munasabah, bukan dengan mengata "jangan lidah syaitan".

      Kau juga jenis yang masa kecik emak bapak ko tinggalkan di kandang kambing masa depa memoreh getah, biorkan kamu kelaparan, makan tahi kambing bertalu-talu?

      Delete
    4. 'Cukup-cukuplah panggil Najib penyamun, pencuri'
      RIDAUDDIN DAUD 8 NOVEMBER 2018
      FacebookTwitterWhatsAppEmailMore3.4K
      Mustapha Yaakub
      A-A+ (Ubah saiz teks)
      SHAH ALAM - “Cukup-cukuplah menggelar dan memanggil Najib (Datuk Seri Najib Tun Razak) sebagai penyamun, pencuri.”

      Demikian nasihat Setiausaha Veteran Umno, Datuk Mustapha Yaakub yang menggesa orang ramai tidak lagi melabel Najib dengan tuduhan sebegitu kerana masih belum terbukti bekas perdana menteri itu bersalah.

      ADVERTISING



      Menurutnya, ‘cerita pencuri, penyamun’ itu diwar-warkan dan dilaungkan sejak dua tahun dulu, sebelum pilihan raya lagi dan ia adalah kerja-kerja pembangkang pada waktu itu.

      “Ini kerja-kerja pembangkang ketika itu, kemudian disokong oleh Mahathir (Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad) sendiri yang sampai sekarang menggelar Najib sebagai pencuri.


      [ ARTIKEL BERKAITAN: ‘Saya bukan pencuri perompak penyamun’ ]

      “Pencuri yang dimaksudkan mereka dikaitkan dengan kes kononnya Najib mencuri duit 1MDB.

      “Dakwaan yang dikemukakan kepada Najib satu pun tidak sentuh soal 1MDB tapi semua dakwaan atas dasar AMLA (Akta Pencegahan Pengubahan Wang Haram dan Pencegahan Pembiayaan Keganasan 2001),” katanya kepada Sinar Harian.

      Ketika ditanya adakah beliau merasakan Najib benar-benar menyamun dan mencuri duit 1MDB, Mustapha menegaskan beliau tidak percaya dengan tuduhan sebegitu.

      “Kalau tanya sayalah, saya tidak percaya Najib curi atau samun duit 1MDB. Kalau nak menggelar Najib pencuri dalam kes 1MDB ini, kita tidak dapat ada bukti-bukti jelas katakan beliau terlibat.

      [ ARTIKEL BERKAITAN: Apa perasaan anda kalau berada di tempat Najib? ]

      “Mungkin apa yang berlaku adalah dia salah urus dalam hal 1MDB. Itu yang berlaku,” tegasnya.

      Beliau berkata demikian bagi mengulas kenyataan Najib menegaskan bahawa beliau bukan seorang pencuri, perompak dan penyamun.

      Kenyataan itu dibuatnya melalui perkongsian di Facebook Live baru-baru ini berkenaan dakwaan dan tohmahan mengenai dana RM2.6 bilion ke atas dirinya.

      Delete
    5. Dilema pekerja binaan
      AZIMAH GHAZALI 30 OKTOBER 2018
      FacebookTwitterWhatsAppEmailMore
      Dilema pekerja binaan
      Kamarul semasa Sinar Live dibawakan oleh Cakna Sinar.
      A-A+ (Ubah saiz teks)
      KONTROVERSI penamatan kontrak kerja-kerja bawah tanah projek Transit Aliran Massa 2 (MRT2), selepas kerajaan baharu dan MMC-Gamuda KVMRT (T) Sdn Bhd gagal mencapai persetujuan dan penyelesaian untuk kos kerja-kerja bawah tanah, menjadi igauan ngeri kepada 20,000 pekerja yang dikatakan akan hilang pekerjaan.

      Isu Ini bukan sahaja menimbulkan kerisauan kepada pekerja-pekerja terlibat, malah keluarga mangsa, sub kontraktor, pembekal, konsultan, dan bakal graduan bidang TVET turut terkesan. Pendek kata besar rantaian impaknya.

      Penganjur Kesatuan Pekerja-Pekerja Dalam Industri Binaan Malaysia (1989), Kamarul Bahrin Mansor, berkata isu berkenaan memang membangkitkan kegelisahan dalam kalangan pekerja tersebut walaupun ia belum berlaku.

      “Bila isu ini timbul, kerisauan pekerja adalah adakah mereka akan diberhentikan pada dua bulan akan datang, dua tahun lagi dan sebagainya, itu igauan bagi mereka,” katanya ketika menjadi tetamu jemputan dalam Sinar Live dibawakan oleh Cakna Sinar, baru-baru ini.

      Tegasnya, apa saja keputusan diambil oleh kerajaan, sama ada pemberhentian projek atas dasar politik dan sebagainya, pihaknya tidak masuk campur, namun melahirkan kerisauan terhasap kesan ke atas pekerja.

      “Sekarang ia jadi trauma kepada pekerja erana hingga kini mereka tidak tahu nasib, sama ada perlu cari kerja lain atau tidak, kehidupan dan kebajikan mereka bagaimana? kerana asalnya projek dikatakan ambil masa lima ke enam tahun.

      “Kebiasaannya pekerja dalam sektor ini, bila tahu sesuatu pembinaan itu akan ditamatkan, contoh dua bulan, mereka akan bersedia untuk cari projek lain, kerana perlu bekerja selepas diberhentikan. Jika ini berlaku dalam tempoh pertengahan, mereka tidak dapat membuat persediaan,” katanya.



      Perlu ada perancangan
      Kamarul berkata, dalam hal ini, perkara diharapkan kesatuannya adalah supaya kerajaan dapat menjaga kepentingan, terutama pekerja tempatan dan sekiranya merancang menamatkan tender sesuatu syarikat terbabit, perlu juga merancang kaedah membela nasib pekerja tempatan.

      Ini kerana daripada 20,000 pekerja yang terkesan dengan penamatan kontrak itu, seperti dilaporkan media lebih 3,000 ialah kakitangan MMC-Gamuda dan lebih 60% ialah Bumiputera.

      Menurut Kamarul, penting untuk kerajaan mempunyai perancangan terhadap pekerja-pekerja terlibat seperti memberikan latihan dalam tempoh berapa lama, dan sebagainya.

      “Jika konsesi baharu ambil alih pun, sama ada syarikat ini perlu ambil pekerja asal atau tidak, itulah yang perlu kita bincang dan uar-uarkan. Mungkin kerajaan boleh buat sebagaimana MAS (syarikat penerbangan) dulu di mana lebih kurang 6,000 pekerja terlibat (diberhentikan), tapi ada perancangan.

      “Difahamkan seperti syarikat Gamuda, Tun (Dr Mahathir Mohamad) pun sudah mengadakan perbincangan semula. Kita optimis perbincangan berjalan lancar dan kebajikan pekerja perlu diutamakan.

      “Buat masa ini kita tak boleh ambil tindakan sebab belum berlaku (pemberhentian pekerja). Kita tak pasti sejauh mana mereka buat keputusan,” katanya.

      Menurutnya nasib pekerja apabila projek Laluan Rel Pantai Timur (ECRL) ditamatkan, antara contoh ramai pekerja diberhentikan serentak, hingga sekarang masih belum bekerja.

      Kamarul khuatir jika isu sama berlaku melibatkan projek MRT2, justeru merayu supaya tidak mengurangkan bilangan pekerja-pekerja projek itu demi masa depan mereka.

      “Harapan kita, bila kerajaan masih dalam perbincangan untuk tangguh projek, mereka bersama kontraktor harus bincang secara dalaman dan tertutup. Itu kita harapkan.

      “Bila perbincangan masih dalam proses, tapi diuar-uarkan, kesan emosi pada pekerja. Hasil perbincangan mereka pula perlu disalurkan kepada pekerja, sekurang-kurangnya tiga bulan awal, supaya mereka boleh buat perancangan, dan tak teraniaya,” katanya.

      Delete
  27. dad..ih dan Alli one two sentry polis jaegar...Aku rasa WAJIB ko berdua baca artikel kat bawah ni sampai abis..ini pandangan penganalisa2 politik dalam dan luar negara berkaitan prestasi Rejim haprakan yang gunakan isu Jho Low untuk menutup kelemahan mereka..haaah..apa lagi...layan lah sambil pekena teh tarik tu beb !!!!

    Don’t overuse Jho Low factor as an excuse, PH told

    PETALING JAYA: Political analysts have warned Pakatan Harapan (PH) that the public may soon get tired of hearing it constantly blaming Low Taek Jho for its inability to keep its election promises.

    They told FMT the ruling coalition was fast overusing the excuse that the fugitive businessman, better known as Jho Low, had allegedly stolen money from the government to explain why it could not immediately fulfil all of its promises.

    “People will no longer accept the excuse by next year,” said James Chin, who heads the University of Tasmania’s Asia Institute.

    “To use the Jho Low excuse over and over again is stretching it too far,” said Azmi Hassan of Universiti Teknologi Malaysia’s Perdana School.

    Awang Azman Pawi of Universiti Malaya said PH’s harping on the Jho Low factor made it appear to the public as a government lacking in political wisdom.

    Last Sunday, Finance Minister Lim Guan Eng told a crowd in Kota Kinabalu that Putrajaya could not yet fulfil its promise to pay Sabah 40% of revenues derived from the state, but would do so when the country’s financial situation had improved.

    He attributed the bad financial position to “various scandals” associated with the previous administration, including the 1MDB scandal.

    “1MDB caused Malaysia to lose RM50 billion,” he said. “All this money, Jho Low has taken.”

    The statement came less than a month after he blamed Jho Low for PH’s inability to keep its promise to allow borrowers from the National Higher Education Fund (PTPTN) to delay repayment until they start earning RM4,000 per month.

    “If Jho Low had not taken away RM50 billion,” he said, the government would not have had to insist on repayment from those already earning RM1,000 a month.

    Chin said PH was “fast running out of time” and must realise that it could not indefinitely try to hide its weaknesses by citing the misdeeds of the previous administration and people associated with it.

    “After all,” he said, “that is why we had a regime change. We got rid of the former prime minister and his gang so that the new group can correct the past mistakes.

    “I think most Malaysians are willing to let the government settle down during its honeymoon year, but it cannot be forever.”

    Chin added that PH could not make political gain for long from demonising Jho Low unless it succeeded in arresting him and putting him on trial to expose his alleged wrongdoings.

    Azmi said the “Jho Low excuse” had some validity, but he added that the businessman was not the only person to blame for the country’s financial troubles.

    “The debt issue, for instance, goes beyond what Jho Low did.”

    He said fulfilling all of PH’s promises would have been a financial burden on the country even without the Jho Low factor.

    “It’s no longer relevant to be harping on Jho Low,” he said.


    “It’s not wise to blame him for your inability to tackle the PTPTN issue and the issue of a 40% return of income from Sabah.

    “If Barisan Nasional could handle the PTPTN issue and negotiate with the Sabah state government to the point that the 40% revenue issue was never raised in the first place, then PH can surely do better.

    “Delaying solutions on these issues will influence voters’ perception in GE15. Their confidence in PH will be eroded.”

    He said PH would have to be more innovative in solving economic issues.

    dad..ih dan Alli..kalau korang rajin mencuri dengar perbuaaln kat restoran maamk, warung kopi atau pun hotel 5 bintang..pastinya ko akan dapat dengar keluhan bosan rakyat terhadap Rejim ni yang asyik gunakan Jho low sebagai kambing hitam..nampak gayanya..tak payah tunggu tahun depan..sekarng ni pun rakyat dah jemu dan bosan dengan alasan JL tu bhai !!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Menteri Dalam Negeri & Timbalan Ketua Polis Negara telah memberi amaran, khususnya cyber-terompah tahap jamban, toksah mengapi-apikan isu kuil hindu & icerd.

      Justru, jika ada cyber-terompah tahap jamban masih berdegil, mari kita jejak mereka & heret mereka ke mana2 balai polis terdekat.

      Delete
    2. Puaka betul Kejora buat temberang.
      Dia guna pakai cakap Benggali Murtad, si Auta Singh Raggie Jessy konon-kononnya pembebasan Azwanddin & Auta Singh itu disebabkan sokongan istana.

      Istana mana tuuu - Istana Con-Sultan Melaka kerrr.....???
      He he he hi hi hi......!!

      Sebenarnya...Azwanddin Hamzah & Raggie Jessy, dibebaskan atas jaminan polis.

      TongGeng dah bodoh, ada ati nak klentong orang.

      Delete
    3. Puaka betul Kejora buat temberang.
      Dia guna pakai cakap Benggali Murtad, si Auta Singh Raggie Jessy konon-kononnya pembebasan Azwanddin & Auta Singh itu disebabkan sokongan istana.

      Istana mana tuuu - Istana Con-Sultan Melaka kerrr.....???
      He he he hi hi hi......!!

      Sebenarnya...Azwanddin Hamzah & Raggie Jessy, dibebaskan atas jaminan polis.

      TongGeng dah bodoh, ada ati nak klentong orang.

      Delete
    4. BISNES MELAYU JATUH PH TAK KISAH


      Mara Digital Makin Teruk Merosot Selepas Pelaksanaan Cukai Jualan Dan Perkhidmatan (SST)


      KUALA LUMPUR: Pembekal tunggal di Mara Digital Mall Kuala Lumpur mengakui selepas 3 tahun penubuhan, pusat teknologi maklumat dan komunikasi (IT) itu kurang mendapat sambutan pengunjung.

      Pengurus bahagian pemasaran dan stor WGN Scan Sdn Bhd (WGN), Mohd Izzat Akbar Arif Amir Amran berkata mereka kurang mendapat promosi daripada media, selain “marketing” dan “brand” yang tidak kukuh menyebabkan hasil jualan dan pelanggan yang datang jauh berbeza ketika pusat itu mula operasi pada Disember 2015.

      “Boleh dikatakan jualan merosot sebanyak 30% jika dibandingkan antara tempoh (September 2017 hingga September 2018) dengan (September 2016 hingga September 2017).

      “Tetapi ada kalanya jualan meningkat, misalnya ketika cuti sekolah dan pemansuhan cukai barangan dan perkhidmatan (GST) selama 3 bulan sebelum ini. Namun pelanggan ke Mara Digital Mall tidak seperti tahun pertama operasi,” katanya.

      Izzat bagaimanapun menafikan peniaga di Mara Digital Mall langsung tidak mendapat keuntungan.

      Beliau berkata 16 syarikat yang masih menjalankan operasi di Mara Digital Mall adalah orang yang sama dan masih bertahan serta menyambung kontrak mereka sejak Disember 2015.

      “Jika tidak ada untung langsung, takkan mereka masih berniaga di sini selama 3 tahun dan sambung kontrak mereka.

      “Cuma ada peniaga yang jualannya merosot tetapi tidak semua,” katanya.

      Izzat turut mengalu-alukan langkah Menteri Pembangunan Luar Bandar Rina Mohd Harun untuk meneruskan dan menambahbaik Mara Digital Mall.

      Beliau amat menyokong jika menteri itu mempunyai cara untuk menaikkan Mara Digital Mall seperti tahun pertama diperkenalkan kepada umum.

      “Kita ambil contoh, daripada segi ‘marketing’ Mara Digital Mall ini harus di perluaskan.

      “Kena ada kosisten dan dapat hebahan daripada media. Ini kerana agar orang masih ingat Mara Digital Mall masih ada lagi.

      “Kadang orang ingat Mara Digital Mall ini dah tak ada,” katanya.

      Beliau juga mencadangkan agar jenama Mara Digital Mall ini diperkuatkan lagi.

      “Macam dulu Mara Digital Mall sedikit kuat namanya sebab media banyak datang buat liputan tetapi sekarang sudah berkurangan. Kira kurang publisiti dan hanya harapkan bangunan di sekeliling Mara Digital Mall. Media sosial kita sendiri tak cukup kuat nak tarik pelanggan.

      Delete
    5. Go to hell with your usual c/p garbage stuff...!!

      Kejora TongGeng Najib....

      As far as I am concern, you're nothing but merely a psychopath lunatic who relentlessly copy pasted & sprawled aimlessly with no valid reason.

      Yes indeed - you're a psychopath wno is suffering from chronic mental disorder with abnormal or violent social behaviour.

      You can also be desctibed as a a person with an antisocial personality disorder, manifested in aggressive, perverted, criminal, or amoral behavior without empathy or remorse.

      Psychopath like you tend to lack normal human emotions such as guilt. They are also often highly intelligent and skilled at manipulating others.

      Oh yesss - that's what you are...the damn bloody liar & coward who is still hiding & running away ftom me, ain't it so, silly-sissy boy......??

      Addition:
      Prior to 2003, UMNO memang Parti Keramat.
      SelePAS tuuu... UMNO dah jadi Parti Kera Amat, fahammmmmmm, kera....?????

      Delete
    6. TABUNG HARAPAN TAK BOLEH BANTU KE?


      Bantulah Pak Hassan...'
      AMRAN ALI 8 NOVEMBER 2018
      FacebookTwitterWhatsAppEmailMore931
      'Bantulah Pak Hassan...'
      Hassan dilihat tidur beralaskan papan di salah satu premis awam di sini.
      A-A+ (Ubah saiz teks)
      MELAKA TENGAH - Penduduk di sekitar Tanjung Kling di sini, bimbang dengan nasib seorang warga emas yang dilihat sering berkeliaran, terbiar dan tidak terurus di kawasan terbabit.

      Mereka berharap, pihak berwajib khususnya Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM) mengambil tindakan termasuk menempatkannya di rumah jagaan orang tua agar kehidupannya lebih terurus.

      ADVERTISING



      Seorang penduduk, Othman Abu, 55, mendakwa, warga emas terbabit, Hassan Ab Rahman, 62, berasal dari Kampung Pinang di sini, dikatakan mula mengalami masalah kesihatan mental sejak muda lagi.

      Othman yang juga jiran kepada Hassan berkata, warga emas itu tidak pernah berkahwin dan hidup sebatang kara.


      “Dia selalu tidur merata-rata, kadang-kadang di pondok menunggu bas dan ada masanya dia dilihat tidur di surau.


      Hassan dilihat tidur di pondok hentian bas di Kampung Pinang di sini.
      “Harapan kami, ada pihak yang bertanggungjawab terutama JKM supaya terjaga makan dan minumnya,” katanya yang juga Timbalan Ketua Nelayan di Jeti Pengkalan Lereh di sini.

      Menurut Othman lagi, biarpun difahamkan Hassan adalah penerima bantuan bulanan daripada JKM, namun dia sering diberikan sedekah oleh individu yang bersimpati terhadapnya.

      “Apa yang saya tahu, dia tidak suka meminta tetapi bila lihat keadaannya ramai yang hulur sumbangan pada dia, malah kami pun para nelayan selalu berikan makanan buatnya setiap kali melihat dia muncul di sini.

      “Meskipun begitu dia tidak mengancam sesiapa cuma ada kalanya dia gemar mengalihkan barang orang ke lokasi lain,” katanya.

      Othman juga memberitahu, warga emas terbabit juga ada kalanya berkelakuan normal dan berbual seperti orang biasa.

      “Saya pernah bertanya kepadanya, tentang adakah dia mahu menetap di rumah orang tua-tua atau tidak, jawabnya dia setuju.

      “Cuma terpulanglah kepada pihak terbabit mahu respon hal ini atau tidak,” katanya.

      Sementara itu, Pengarah JKM negeri, Burhanuddin Bachik ketika dihubungi berkata, pihaknya akan menghantar pegawai untuk melakukan siasatan hal ini sebelum sesuatu tindakan dapat diambil.

      Delete
    7. Go to hell with your usual c/p garbage stuff...!!

      Kejora TongGeng Najib....

      As far as I am concern, you're nothing but merely a psychopath lunatic who relentlessly copy pasted & sprawled aimlessly with no valid reason.

      Yes indeed - you're a psychopath wno is suffering from chronic mental disorder with abnormal or violent social behaviour.

      You can also be desctibed as a a person with an antisocial personality disorder, manifested in aggressive, perverted, criminal, or amoral behavior without empathy or remorse.

      Psychopath like you tend to lack normal human emotions such as guilt. They are also often highly intelligent and skilled at manipulating others.

      Oh yesss - that's what you are...the damn bloody liar & coward who is still hiding & running away ftom me, ain't it so, silly-sissy boy......??

      Addition:
      Prior to 2003, UMNO memang Parti Keramat.
      SelePAS PISS PUSSY tuuu... UMNO dah jadi Parti Kera Amat, fahammmmm, kera....?????

      Delete
    8. simpati pemandu teksi dapat RM10 sehari
      Diterbitkan 24 Okt 2018, 5:33 petang |

      A+ A-
      Bekas timbalan menteri Datuk Ahmad Maslan meluahkan rasa simpati terhadap nasib pemandu teksi di Langkawi yang dilaporkan berhadapan dengan kesukaran dalam menjana pendapatan.

      "Kasihan pemandu teksi.

      "Ada yang dapat hanya RM10 sehari.

      "Yang di tempat lain seluruh negara pun bukan dapat banyak rezeki," katanya.

      Pemimpin Umno itu berkata perlu ada formula menang-menang antara pemandu teksi dan perkhidmatan Grab.

      "Mesti ada formula “win-win”, menang-menang dengan pihak-pihak berkaitan seperti #Grab agar nasib semua terbela, tidaklah rasa tertindas dengan dasar-dasar Pakatan Harapan (HARAPAN)," katanya lagi dalam ciapan di Twitter yang mengepilkan gambar laporan Utusan Malaysia yang memaparkan petikan pemandu teksi.

      Salah seorang daripada mereka, Senapi Mustapa dipetik berkata,"dari pagi hingga 4 petang hanya dapat seorang penumpang. Nasib baik dapat juga RM10. Sebelum ini, pernah satu sen pun tak dapat."

      Seorang lagi pemandu, Ahmad Sidek Ani menyalahkan kerajaan Pakatan Harapan.

      "Selepas menang dan menjadi kerajaan, mereka abaikan semua janji dan nasib pemandu teksi," katanya.

      Zam gesa jangan tolak ansur

      Sementara itu, Pengarah PicknGo Sdn Bhd, Valerie Chan dipetik berkata industri teksi menjadi sumber nafkah kepada 67,000 orang.

      Pada suatu acara dialog bersama Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad di Langkawi baru-baru ini, pemandu teksi bertindak keluar daripada majlis itu.

      Mereka dilaporkan kesal dengan kenyataan Mahathir bahawa Putrajaya tidak akan melarang khidmat e-hailing, sebaliknya akan cuba mencari mekanisme untuk memberi persaingan yang adil antara teksi dan perkhidmatan perkongsian kereta itu.

      Bekas menteri penerangan Tan Sri Zainuddin Maidin menyifatkan tindakan pemandu teksi itu sebagai biadap.


      Zainuddin mahu kerajaan tidak lagi 'bertolak ansur’ dengan pemandu teksi memandangkan sudah begitu banyak rungutan yang diterima daripada orang ramai tentang perkhidmatan itu.

      Katanya, perkhidmatan teksi di negara ini perlu ditambah baik secara keseluruhan dan tidak boleh ada istilah 'setengah baik, setengah tak baik’.

      Delete
  28. Saya kira ramai sahabat-sahabat dah lupa siapa TS Madinah Mohamad ini dan bagaimana dia boleh dilantik menjadi Ketua Audit Negara.

    TS Madinah Mohamad adalah isteri kepada Dato Rizuan Abdul Hamid, Ketua UmNo bahagian Kepong.

    Inilah orangnya yang berdegar-degar mengatakan dia sanggup 'syahid' bersama Najib, dan hasil ikrar ini isterinya dilantik menjadi Ketua Audit Negara sekalipun ia tidak mempunyai kelayakan yang sepatutnya untuk menjadi Ketua Audit Negara.

    Dengan pendedahan ini maka kini sahlah anggapan semua pada masa itu bahawa perlantikan TS Madinah punya tujuan jahat untuk menutup pembohongan tentang 1MDB.

    Selepas UmNo-BN tumbang kini TS Madinah sendiri mendedahkan pengkhianatan ini. Hakikatnya fakta menunjukkan dia sendiri pun dilantik memang untuk tujuan tersebut.

    Betapa cepat roda berputar dan betapa benar pepatah yang mengatakan apabila pokok sudah tumbang, kura-kura pun akan panjat ke atasnya.

    Bila pagar dah tumbang, masing-masing di dalam kandang hanya terfikir bagaimana mahu selamatkan diri sendiri sahaja.

    Opera para pendusta akhir zaman diteruskan ke episod seterusnya.

    Mari sama-sama kita terus menonton... Pop corn tambah 1 lagi...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bukti Amanah tiada tarikan: Razman
      KHAIRIL ANWAR MOHD AMIN 7 NOVEMBER 2018
      FacebookTwitterWhatsAppEmailMore725
      Razman Zakaria
      Razman Zakaria
      A-A+ (Ubah saiz teks)
      BAGAN SERAI - Kenyataan Naib Presiden Amanah, Datuk Mahfuz Omar mengaitkan kejayaan parti itu turut mengambil kira jumlah ahli Pas ditarik menyertai mereka adalah bukti parti itu tidak berupaya menarik perhatian masyarakat umum.

      Pesuruhjaya Pas Perak, Razman Zakaria berkata, kenyataan itu juga menunjukkan Amanah kini terdesak untuk menambah keahlian dengan terlalu bergantung kepada penyertaan mana-mana ahli Pas.


      Menurutnya, tindakan itu sebenarnya tiada kesan langsung kepada Pas kerana mana-mana ahli Pas yang ditarbiyah pastinya tidak akan menyertai Amanah.

      "Pas merupakan parti yang mempunyai prinsip dan hala tuju jelas untuk memperjuangkan Islam berlandaskan al-Quran dan hadis dan atas faktor itu, keyakinan ahli terhadap parti tidak pernah berganjak.


      "Berbeza dengan parti Amanah yang dilihat tiada hala tuju, saya minta Mahfuz supaya jaga parti sendiri dan tidak sibuk hal parti orang lain," katanya kepada media di sini hari ini.

      Sebelum ini, Mahfuz dalam kenyataannya menegaskan kejayaan Amanah perlu dilihat bukan sahaja berdasarkan penambahan ahli baharu golongan muda, sebaliknya jumlah ahli Pas berjaya ditarik menyertai parti itu.

      Menurutnya, keadaan itu juga menunjukkan walaupun sudah lama meninggalkan Pas, namun pemimpin Amanah di semua peringkat tidak pernah melupakan rakan-rakan yang masih bersama parti berkenaan.

      Mahfuz turut mendakwa sebahagian besar ahli Pas berusia 50 tahun ke atas tidak boleh menerima pendekatan kerjasama dengan Umno, yang juga musuh tradisi dengan terdapat segelintir berani isytihar menyokong Amanah secara terbuka, manakala selebihnya menyatakan sokongan secara senyap.

      Delete
    2. Menteri Dalam Negeri & Timbalan Ketua Polis Negara telah memberi amaran, khususnya cyber-terompah tahap jamban, toksah mengapi-apikan isu kuil hindu & icerd.

      Justru, jika ada cyber-terompah tahap jamban masih berdegil, mari kita jejak mereka & heret mereka ke mana2 balai polis terdekat.

      Delete
    3. This comment has been removed by the author.

      Delete
    4. uaka betul Kejora buat temberang.
      Dia guna pakai cakap Benggali Murtad, si Auta Singh Raggie Jessy konon-kononnya pembebasan Azwanddin & Auta Singh itu disebabkan sokongan istana.

      Istana mana tuuu - Istana Con-Sultan Melaka kerrr.....???
      He he he hi hi hi......!!

      Sebenarnya...Azwanddin Hamzah & Raggie Jessy, dibebaskan atas jaminan polis.

      TongGeng dah bodoh, ada ati nak klentong orang.

      Delete
    5. Sdra John doe...kalau begitu sdra mengatakan bahawa apa yang didedahkan oleh TS Madinah terhadap arahan oleh DS Najib dalam isu 1MDB tu adalah fitnah semata2 aje lah yeer??? Tak betul langsung lah ye...setuju sesangat dengan pandangan sdra tu beb !!!! Jangan sediakan pop corn aje..tambah kuaci lagi..boleh kan !!!!

      Delete
    6. This comment has been removed by the author.

      Delete
    7. Go to hell with your usual c/p garbage stuff...!!

      Kejora TongGeng Najib....

      As far as I am concern, you're nothing but merely a psychopath lunatic who relentlessly copy pasted & sprawled aimlessly with no valid reason.

      Yes indeed - you're a psychopath wno is suffering from chronic mental disorder with abnormal or violent social behaviour.

      You can also be desctibed as a a person with an antisocial personality disorder, manifested in aggressive, perverted, criminal, or amoral behavior without empathy or remorse.

      Psychopath like you tend to lack normal human emotions such as guilt. They are also often highly intelligent and skilled at manipulating others.

      Oh yesss - that's what you are...the damn bloody liar & coward who is still hiding & running away ftom me, ain't it so, silly-sissy boy......??

      Addition:
      Prior to 2003, UMNO memang Parti Keramat.
      SelePAS tuuu... UMNO dah jadi Parti Kera Amat, fahammmmmmm, kera....?????

      Delete
    8. APA MENTERI PH DAH BUAT? PANDAI MAIN POLITIK JEE


      58% PPR dan PA di KL jadi lokasi paling berisiko tinggi penagihan dadah.
      Diterbitkan 8 Nov 2018, 7:13 pagi | Dikemaskini 8 Nov 2018, 8:16 pagi

      A+ A-
      Agensi Antidadah Kebangsaan Malaysia (AADK) mengesyorkan supaya kerajaan mewujudkan undang-undang baharu dengan membabitkan peranan ibu bapa bagi membanteras gejala sosial dalam kalangan remaja.

      Ketua Pengarahnya Datuk Seri Zulkifli Abdullah berkata peraturan itu membolehkan pihak berkuasa memanggil ibu bapa atau penjaga hadir ke sesi kaunseling berhubung masalah sosial anak khususnya isu penyalahgunaan dadah.

      "AADK berharap kerajaan mewujudkan undang-undang khas membabitkan peranan ibu bapa agar mereka ambil peduli semua tindakan anak mereka daripada terjebak dengan gejala sosial.

      "Langkah ini dilihat dapat membantu mencari penyelesaian di samping menghalang golongan remaja daripada terus terjerumus dalam kancah penyalahgunaan dadah dan masalah sosial lain," katanya kepada pemberita pada program 'Tea Talk Antidadah' di Program Perumahan Rakyat (PPR) Seri Pantai di Pantai Dalam di sini, hari ini.

      Kata Zulfikli, cadangan itu disyorkan susulan hasil operasi serbuan agensi itu ke kawasan PPR yang mendapati ramai remaja bawah 18 tahun terlibat dengan dadah sehingga sanggup menjadi ‘mata-mata’ atau 'penjaga air' kepada tokan dadah.

      Beliau berkata selain mewujudkan peraturan, masyarakat secara khususnya perlu mengubah mentaliti dan stigma negatif terhadap bekas penagih dadah.

      "Ramai bekas penagih kembali terjerumus dengan dadah kerana stigma masyarakat yang memandang serong terhadap mereka.

      "Masyarakat perlu sedar proses pemulihan adalah berterusan, selepas keluar dari pusat pemulihan, mereka (bekas penagih) perlukan sokongan komuniti," katanya.


      Dalam pada itu, Zulfikli turut mendedahkan sebanyak 58 peratus atau 178 PPR dan Perumahan Awam (PA) di seluruh Kuala Lumpur dikenal pasti sebagai zon merah atau lokasi paling berisiko tinggi penagihan dadah.

      Berdasarkan data AADK Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur, sehingga Oktober tahun ini, 10 kawasan PPR dalam zon merah ialah di Wangsa Maju, Setapak, Sentul, Jinjang, Bandar Cheras, Sungai Besi, Salak Selatan, Pantai Dalam, Petaling dan sekitar Dang Wangi.

      Kebanyakan pengedar dan penagih dadah menjadikan unit rumah berpenghuni serta kosong, bawah tangga dan taman permainan sebagai 'port' atau lokasi utama transaksi jual beli dadah selain sebagai tempat melepas gian.

      - Bernama

      Delete
    9. Puaka betul Kejora buat temberang.
      Dia guna pakai cakap Benggali Murtad, si Auta Singh Raggie Jessy konon-kononnya pembebasan Azwanddin & Auta Singh itu disebabkan sokongan istana.

      Istana mana tuuu - Istana Con-Sultan Melaka kerrr.....???
      He he he hi hi hi......!!

      Sebenarnya...Azwanddin Hamzah & Raggie Jessy, dibebaskan atas jaminan polis.

      Saya ingin rakamkan lagu 'Bengawan Solo" di atas kebodohan Kejora TongGeng....

      Benggali one so longgggg....
      Malay one potong.
      Indian one is black & strong.
      Chinese one works like sotong.

      TongGeng dah bodoh, ada ati nak klentong orang. Kini memuja benggali murtad pulak.
      Ha ha ha
      Hi hi hi

      Delete
    10. Ketahuilah bahawa Syiah sebahagian daripada pengikut kapal baharu ini



      Bermula Mei 2018, maka alkisahnya bergembiralah sebahagian daripada rakyat sebuah negara yang mendapat pemimpin baru. Maka menjajalah mereka ke sana ke mari, di dalam televisyen dan di dalam radio negeri-negeri akan jahatnya kerajaan yang dahulu.

      Diumumkan seantero Malaya, tiadalah apa kerja lainnya kerajaan dahulu melainkan menjahanamkan negara dan tidak seperti mereka yang baru naik ini, siang malam tidak tidur memikirkan masalah negara.

      Maka setelah beberapa purnama, mulalah bangkit sekumpulan puak meminta jati diri dan meminta dihalalkan segala yang diharamkan sebelum ini.

      Bertebaranlah cereka direka, bahawa Syiah juga sebahagian daripada Islam, bahkan kononnya tertindas di bumi Malaya.

      Walhal bukan tidak kami ketahui bahawa Syiah sebahagian daripada pengikut kapal baharu dan kini mula menuntut janji ghanimah. Maka setelah berlalu lima purnama, melalui jalur hak asasi, melalui jalur hak beragama, lantas disuarakan oleh penganut agama lain supaya diiktiraf Syiah atas alasan kononnya kebebasan hak beragama.

      Sebenarnya Syiah tidak peduli sedikitpun samada ia dikata Islam atau tidak, kerana yang penting bagi mereka adalah pengiktirafan.

      Apabila Syiah ini mendapat pengiktirafan, maka ia akan menuntutlah kebebasan hak beragama, dan ia akan menuntutlah hak membuat masjidnya, hak membuat suraunya, hak untuk mengadakan acara ritualnya dan pelbagai lagi hak-hak yang akan dituntutnya.

      Atas sebab itulah Syiah tidak pernah dimasyhurkan ianya itu agama di Malaysia sepertimana Hindu dan Budha, bahkan dikatakan ianya sesat jualah selama-lamanya. Supaya ia tidak menuntut macam-macam daripada kerajaan.

      Namun di bawah pemerintahan baru ini, kita masih belum pasti lagi. Buku-buku yang diharamkan dahulu kini sudah tidak haram lagi, maka sedikit masa lagi kita sama-sama tunggu bagaimana berterabur kitab-kitab Syiah di pasaran buku Malaysia.

      Apapun kita tunggu sahajalah, kesan daripada tangan-tangan jahil yang mengundi dahulu. Walaupun UMNO dan Barisan Nasionalnya itu jahat dan rasuah bagai, namun dalam tempoh 60 tahun mereka memerintah tidaklah sama dengan kerajaan baru ini yang lebih kurang beberapa bulan sahaja memerintah. Bahkan kerajaan baru ini dalam tempoh beberapa bulan ini sahaja sudah melebihi teruknya Barisan Nasional selama 60 tahun.

      Wallahu 'alam...apa nak dikata, tanggunglah kesan dan akibatnya.

      #tongkatsunan

      Delete
    11. Kehadapan Geng Najib
      Yang kucing taik

      Aduhai Tonggeng....

      Kau kata aku penjual tempek bacin di setiap posting2 kau khas untuk ku.

      Justru aku nak ucapkan Tahniah atas menunjukkan keperibadian biadap kurang ajar itu, juga tidak lupa tebiat kau merompak ciplak hak cipta orang lain kemudian spin putar belit & sikap pengecut tidak berani bersemuka dgn aku.

      Ketahuilah, usaha & penat lelah aku ada hasil - Kerajaan pusat & kerajaan Johor dapat dirampas oleh kami. Sahabat2 karibku pula menjadi MB Johor & Menteri Pertanian.

      Aku taklah sehina apa yg kau cacikan sampai MENJUAL TEMPEK BACIN MAK KAU, Fahammmmmm....??

      Duit EPF, CPF, ASB, unit2 saham pelaburan, sewa rumah apartment 5 bilik di Spore dah cukup untuk menampung kedua istriku. Anak bongsuku berumur 29 tahun pun sudah berdikari & bekerjaya di Spura.

      Engkau apa ada - kecuali nganggur, kutip bahan sampah, mencuri ciplak kemudian spin, memekak siang malam tak sudah2. Patut ler Najib & Rosmah terbongkang-sungkur kena terajang dari Putrajaya.

      Btw, sampai bila telor engkau terus kecut untuk berhadapan dgn aku bagai jantan sejati, haaaa....??

      Delete

    12. TongGeng dah bodoh, ada ati nak klentong orang. Kini memuja benggali murtad pulak.
      He he he


      Saya ingin rakamkan lagu 'Bengawan Solo" di atas kebodohan Kejora TongGeng....

      Benggali one so longgggg....
      Malay one potong.
      Indian one is black & strong.
      Chinese one works like sotong.

      Delete
  29. DUA SEBAB KEKALAHAN BN PADA PRU-14

    1. ORG2 CHINA & INDIA TIDAK MAHU KERAJAAN YG KUASANYA DIDOMINASI OLEH ORG2 MELAYU. MEREKA SEBULAT SUARA MENYOKONG PH.

    2. ORG2 MELAYU MAHUKAN KERAJAAN YG DPT MEMBERI INSENTIF YG LEBIH SPT PENDIDIKAN PERCUMA, JLN RAYA TANPA TOL, EPF UTK SURI RUMAH DLL. SBHGN BESAR SOKONG PH.

    TAPI APA YG DPT...

    Melayu terjun sokong PH, umpama si luncai
    Hal nasib org2 Melayu, kjaan PH buat cincai
    Kena aota kelentong harapan terus berkecai
    Ada Proton gila Mercz yng dpt motor kapcai

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete
    Replies
    1. Go to hell with your usual c/p garbage stuff...!!

      Kejora TongGeng Najib....

      As far as I am concern, you're nothing but merely a psychopath lunatic who relentlessly copy pasted & sprawled aimlessly with no valid reason.

      Yes indeed - you're a psychopath wno is suffering from chronic mental disorder with abnormal or violent social behaviour.

      You can also be desctibed as a a person with an antisocial personality disorder, manifested in aggressive, perverted, criminal, or amoral behavior without empathy or remorse.

      Psychopath like you tend to lack normal human emotions such as guilt. They are also often highly intelligent and skilled at manipulating others.

      Oh yesss - that's what you are...the damn bloody liar & coward who is still hiding & running away ftom me, ain't it so, silly-sissy boy......??

      Addition:
      Prior to 2003, UMNO memang Parti Keramat.
      SelePAS tuuu... UMNO dah jadi Parti Kera Amat, fahammmmmmm, kera....?????

      Delete
    2. Payung' kartel jerut peluang kontraktor bumiputera
      Meor Hisham Zulkifli | Diterbitkan 2 Nov 2018, 12:29 tengah hari |

      A+ A-
      ULASAN | Visi jelas Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad untuk memperkasa dan meningkatkan daya saing kontraktor bumiputera bagi menyeimbangkan ekonomi antara kaum jelas digagalkan oleh kehadiran kelompok yang boleh dianggap kartel pembolot tender utama kerajaan.

      Ketika banyak negara dunia menganggap monopoli adalah satu jenayah, lompang perundangan, kelemahan urus selia serta kegelinciran integriti, kartel berkenaan seakan-akan memperlekeh dan mempersenda Kementerian Kerja Raya dan kerajaan Pakatan Harapan (HARAPAN).

      Hakikatnya, lebih 20,000 kontraktor bumiputera bukanlah lemah dan tidak mampu menjalankan projek mega, cuma mereka menjadi mangsa keadaan, atau lebih parah dituduh lemah untuk daya saing.

      Kemunculan kartel ini juga sebenarnya banyak berpunca daripada gelinciran integriti pegawai kerajaan - sama ada di peringkat kementerian atau pegawai perolehan - sejak bertahun-tahun lamanya.

      Pegawai terbabit biasanya dengan sengaja berpakat dan meminta kontraktor yang mereka kenali mengemukakan lima atau lebih nama syarikat untuk membida sesuatu projek.

      Tujuannya memang dapat difahami, iaitu bagi mengaburi mata Jabatan Audit Negara atau pegawai Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia jika ada kes berbangkit nanti.

      Masa berlalu dan ketika persekitaran rasuah semakin berleluasa dalam pentadbiran sebelum ini. Kemudian muncul individu yang mendakwa mempunyai hubungan dan sumber maklumat dalaman kukuh.

      Syarat berubah, strategi pun bertukar

      Orang sebegitulah yang mengumpulkan sehingga lebih 50 syarikat dalam kartel tersediri dan bersedia untuk mengaut hampir semua tender kerajaan.

      Perkara itu jelas kelihatan setiap kali sesi lawatan tapak untuk sesuatu tender, dengan kelompok terbabit bergaul sesama sendiri.

      Apabila sesi penerangan dijalankan mereka kelihatan acuh tidak acuh. Maklumlah, mereka sudah mewujudkan kartel sendiri yang mempunyai hubungan dan maklumat dalaman.

      Jabatan Kerja Raya (JKR) sebelum ini meminda peraturan dengan mensyaratkan hanya pemilik syarikat dibenar menghadiri proses pembidaan tender.

      Alasannya, bagi mengatasi tindakan pihak tertentu meminjam syarikat rakan atau kenalan bagi mendapatkan sesuatu tender.

      Namun langkah itu, gagal mengatasi masalah berkenaan apabila dalang kartel ini turut mengubah strategi.


      Mereka juga licik menyusun semua syarikat yang dinaungi dan - berpandukan maklumat dalaman daripada pegawai tertentu - memperoleh data mengenai jangkaan harga tender.

      Tidak sukar untuk mengesan kelompok terbabit kerana kebiasaannya harga yang dikemukakan syarikat-syarikat itu tidak banyak berbeza antara satu sama lain.

      Contoh terbaru kewujudan kartel ini adalah apabila borang tender untuk sebuah projek di Lumut pada minggu ini habis dalam tempoh hampir sekelip mata.

      Ia bukanlah sesuatu yang lazim untuk mana-mana pihak yang biasa memasuki proses mendapatkan tender.

      Kelemahan sistem cut off untuk bidaan tender turut mempunyai keburukan.

      Secara asasnya sistem cut off mengelompokkan harga tender yang ditawarkan mengikut belanjawan yang disediakan JKR.

      Delete
    3. Go to hell with your usual c/p garbage stuff...!!

      Kejora TongGeng Najib....

      As far as I am concern, you're nothing but merely a psychopath lunatic who relentlessly copy pasted & sprawled aimlessly with no valid reason.

      Yes indeed - you're a psychopath wno is suffering from chronic mental disorder with abnormal or violent social behaviour.

      You can also be desctibed as a a person with an antisocial personality disorder, manifested in aggressive, perverted, criminal, or amoral behavior without empathy or remorse.

      Psychopath like you tend to lack normal human emotions such as guilt. They are also often highly intelligent and skilled at manipulating others.

      Oh yesss - that's what you are...the damn bloody liar & coward who is still hiding & running away ftom me, ain't it so, silly-sissy boy......??

      Addition:
      Prior to 2003, UMNO memang Parti Keramat.
      SelePAS PISS PUSSY tuuu... UMNO dah jadi Parti Kera Amat, fahammmmm, kera....?????

      Delete
    4. EKONOMI MAKIN TERUK BAWAH PH


      Ringgit terus susut untuk hari dagangan ke lapan, mencecah paras terendah 11 bulan berikutan dolar Amerika Syarikat (AS) yang semakin kukuh.

      Pada 9 pagi, ringgit berada pada 4.1740/1780 berbanding dolar AS daripada 4.1730/1770 Jumaat.

      Peniaga berkata, dolar AS terus mengukuh dengan mana Keluaran Dalam Negara Kasar (KDNK) AS berkembang 3.5 peratus pada suku ketiga, dengan inflasi rendah dan peningkatan dalam perbelanjaan pengguna.

      "Ini menjurus kepada pengukuhan dolar AS dan menarik lebih ramai pelabur ke AS," katanya kepada BERNAMA.

      Katanya, sungguhpun harga minyak menokok kepada AS$77.94 satu tong, pelabur masih tidak memasuki pasaran, menanti pengumuman Bajet 2019 Jumaat ini.

      "Sehingga hari bajet, adalah dijangka pelabur akan mengambil sikap tunggu dan lihat, dalam cubaan memahami hala tuju kerajaan baharu," katanya.

      Bagaimanapun, ringgit didagangkan kebanyakannya lebih lemah berbanding mata wang utama.

      Ringgit susut berbanding dolar Singapura kepada 3.0222/0256 daripada 3.0154/0189 Jumaat, tetapi berbanding yen ia mengukuh kepada 3.7281/7327 daripada 3.7282/7321.

      Ringgit menguncup berbanding pound British kepada 5.3544/3612 daripada 5.3419/3495 dan susut berbanding euro pada 4.7538/7596 daripada 4.7384/7438. - BERNAMA


      : Itulah hebatnya Mahathir dan Lim Guan Eng yang ramai tak tahu...

      Delete
    5. Kehadapan Geng Najib
      Yang kucing taik

      Aduhai Tonggeng....

      Kau kata aku penjual tempek bacin di setiap posting2 kau khas untuk ku.

      Justru aku nak ucapkan Tahniah atas menunjukkan keperibadian biadap kurang ajar itu, juga tidak lupa tebiat kau merompak ciplak hak cipta orang lain kemudian spin putar belit & sikap pengecut tidak berani bersemuka dgn aku.

      Ketahuilah, usaha & penat lelah aku ada hasil - Kerajaan pusat & kerajaan Johor dapat dirampas oleh kami. Sahabat2 karibku pula menjadi MB Johor & Menteri Pertanian.

      Aku taklah sehina apa yg kau cacikan sampai MENJUAL TEMPEK BACIN MAK KAU, Fahammmmmm....??

      Duit EPF, CPF, ASB, unit2 saham pelaburan, sewa rumah apartment 5 bilik di Spore dah cukup untuk menampung kedua istriku. Anak bongsuku berumur 29 tahun pun sudah berdikari & bekerjaya di Spura.

      Engkau apa ada - kecuali nganggur, kutip bahan sampah, mencuri ciplak kemudian spin, memekak siang malam tak sudah2. Patut ler Najib & Rosmah terbongkang-sungkur kena terajang dari Putrajaya.

      Btw, sampai bila telor engkau terus kecut untuk berhadapan dgn aku bagai jantan sejati, haaaa....??

      Delete
  30. Wak Suman penjaaj Tempek Bacin...Nak tanya lah..kan Wak propa yang wak ni kamceng yang amat sangat dengan Dato Osman Sapian.

    Wak tentu tau 3 orang ADUN johor dari UMNO yang dah lompat parti ke dalam Bersatu.

    Fuuuh..bukan main lagi pengerusi PKR Johor mengamuk kerana dia menegaskan tindakan tersebut adalah bertentangan dengan persetujuan PH sebelum menang di Johor hari tu.

    Dia menyatakan tak ada keperluan untuk PH menerima ADUN2 tersebut memandangkan PH dah menang selesa kat Johor.

    Nak tanya Wak lah..ada kah ini merupakan bibit2 awal untuk perpecahan dalam PH di negeri tu, apa tah lagi kita semua tau Tun Madey dengan Bang Non ni bukannya baik sangat dan sentiaas aje merangka strategi dan mencari jalan untuk menjatuhkan antara satu sama lain.

    Tu baru PKR yang berbunyi..tengok aje lah , tak lama lagi..DAP dan Amanah pulak yang akan bising..Fuuuh..tak sabar nak tunggu episod seterusnya tu..setuju kan Wak Suman Ooooi!!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Go to hell with your usual c/p garbage stuff...!!

      Kejora TongGeng Najib....

      As far as I am concern, you're nothing but merely a psychopath lunatic who relentlessly copy pasted & sprawled aimlessly with no valid reason.

      Yes indeed - you're a psychopath wno is suffering from chronic mental disorder with abnormal or violent social behaviour.

      You can also be desctibed as a a person with an antisocial personality disorder, manifested in aggressive, perverted, criminal, or amoral behavior without empathy or remorse.

      Psychopath like you tend to lack normal human emotions such as guilt. They are also often highly intelligent and skilled at manipulating others.

      Oh yesss - that's what you are...the damn bloody liar & coward who is still hiding & running away ftom me, ain't it so, silly-sissy boy......??

      Addition:
      Prior to 2003, UMNO memang Parti Keramat.
      SelePAS PISS PUSSY tuuu... UMNO dah jadi Parti Kera Amat, fahammmmm, kera....?????

      Delete
    2. Projek terbengkalai, kualiti merosot

      Namun jika 50 lebih syarikat memasuki tender dengan harga yang tidak jauh beza, maka pasti harga paling rendah yang ditawarkan syarikat bebas (tidak menyertai kartel), akan tersingkir.

      Malah, ada kalanya kelompok penender yang meletakkan harga yang lebih tinggi daripada dana diperuntukkan memperoleh tender terbabit, semata-mata berasaskan sistem cut off berkenaan.

      Oleh yang demikian kontraktor bebas pasti tidak mampu bermimpi mengatasi kehadiran kartel terbabit.

      Bagi syarikat yang menyertai kartel, ia memang rezeki yang lumayan, seumpama berenang dalam lubuk emas, kerana mereka sentiasa mempunyai komisyen bulanan untuk sesuatu projek yang dilaksanakan.

      Lebih-lebih lagi jika mereka menyerah kembali bulat-bulat kerja yang diperoleh kepada kartel menerusi kaedah 'Ali Baba' moden.


      Untuk syarikat yang memilih untuk melaksanakan kerja yang diperoleh secara sendiri, mereka perlu membuka akaun bersama dengan dalang kartel atau memastikan setiap bulan sejumlah 'ufti' diserahkan.

      Ia mesti dilakukan tanpa mengira syarikat terbabit sudah menerima bayaran daripada kerajaan atau tidak.

      Jadi tidak hairan kita mendengar banyak projek terbengkalai, kualiti kerja merosot dan sebagainya.

      Malah ada cakap-cakap di kalangan mereka yang terbabit dalam industri mendakwa, kualiti penyelenggaraan bangunan yang merosot pada aset kerajaan di Putrajaya juga berpunca daripada amalan berkenaan.

      Dikatakan kelompok kartel terbabit membolot hampir semua projek penyelenggaraan bangunan kerajaan di situ.

      Laporan Audit Negara yang diumumkan pertengahan tahun ini turut menyerlahkan betapa sebuah kementerian memberikan kontrak kepada beberapa syarikat yang kesemuanya diuruskan oleh hanya sebuah firma setiausaha syarikat.

      Nama-nama besar yang menawarkan khidmat penyelenggaraan - termasuk anak syarikat Lembaga Tabung Haji - turut menggigit jari angkara helah kartel berkenaan.


      Jika syarikat besar pun berputih mata, apatah lagi syarikat bumiputera yang biasa-biasa.

      Dan jika masalah ini berterusan, kerajaan HARAPAN - yang cuba mewujudkan pentadbiran bersih menerusi penghapusan amalan rundingan terus, anugerah langsung serta pelaksanaan tender terbuka menyeluruh - pasti akan terus dipersalahkan.

      MEOR HISHAM ZULKIFLI ialah bekas wartawan.

      Delete
    3. Woooit...Wak Suman Tempekk Bacin!!!!

      Apasal tak berani menjawab persoalan saya kat GENG NAJIB 10.43 tu haah ???

      Jadi betul lah apa yang saya postkan tu kan dan wak setuju sangat2 kan..sebab tu lah Wak cuba alih tiang gol.

      Rupa2nya pengecut jugak orang tua nak mampos ni yeer...soklan senang macam tu pun tak boleh jawab ..sembang aje kencanag, tapi kaboook pun tarak bhai !!!

      keh..keh..keh...Harrrk..Tuiii..kokoikihkik...ambik ko !!!

      Delete
    4. Puaka betul Kejora buat temberang.
      Dia guna pakai cakap Benggali Murtad, si Auta Singh Raggie Jessy konon-kononnya pembebasan Azwanddin & Auta Singh itu disebabkan sokongan istana.

      Istana mana tuuu - Istana Con-Sultan Melaka kerrr.....???
      He he he hi hi hi......!!

      Sebenarnya...Azwanddin Hamzah & Raggie Jessy, dibebaskan atas jaminan polis.

      Saya ingin rakamkan lagu 'Bengawan Solo" di atas kebodohan Kejora TongGeng....

      Benggali one so longgggg....
      Malay one potong.
      Indian one is black & strong.
      Chinese one works like sotong.

      TongGeng dah bodoh, ada ati nak klentong orang. Kini memuja benggali murtad pulak.
      Ha ha ha
      Hi hi hi

      Delete
    5. Pada 4 Februari 1977, Ketua Polis Negara, Tan Sri Haniff Omar, berkata lima daripada enam pemimpin politik ditahan di bawah ISA itu telah membuat pengakuan bahawa mereka terlibat dalam aktiviti-aktiviti membantu CUF, namun dua daripada mereka tidak mahu membuat pengakuan terbuka kerana mahu menjaga karier politik mereka.

      Mereka dituduh sebagai individu yang bertindak bagi kepentingan PKM di bawah pimpinan Chin Peng.

      Kit Siang yang ketika itu merupakan Ketua Pembangkang dan Setiausaha Agung DAP mendakwa kenyataan Ketua Polis Negara yang merujuk kepada ‘dua orang yang tidak mahu mengaku secara terbuka’ itu merujuk kepada Heng Kai, Ahli Parlimen DAP Batu Gajah dan Kok Kit, Penolong Bendahari DAP Pusat.

      Dapatkan banyak lagi pendedahan mengejutkan antaranya bagaimana Kit Siang membunuh karier Devan Nair, serta kata-kata nista ahli-ahli DAP ke atas orang Islam pada tahun 1969. Kumpulan think-thank AIDC yang menerbitkan buku tersebut menyatakan 99.9% isi kandungan buku tersebut adalah benar dan sahih antaranya dari sumber Cawangan Khas tahun 1969 serta pendedahan ahli-ahli DAP yang telah berpaling tadah.

      Kumpulan think-thank AIDC.


      : Ini sebenarnya bukan rahsia lagi....

      Delete
    6. Woooit...Wak Suman Tempekk Bacin!!!!

      Apasal tak berani menjawab persoalan saya kat GENG NAJIB 10.43 tu haah ???

      Jadi betul lah apa yang saya postkan tu kan dan wak setuju sangat2 kan..sebab tu lah Wak cuba alih tiang gol.

      Rupa2nya pengecut jugak orang tua nak mampos ni yeer...soklan senang macam tu pun tak boleh jawab ..sembang aje kencanag, tapi kaboook pun tarak bhai !!!

      keh..keh..keh...Harrrk..Tuiii..kokoikihkik...ambik ko !!!

      Delete
    7. Kehadapan Geng Najib
      Yang kucing taik

      Aduhai Tonggeng....

      Kau kata aku penjual tempek bacin di setiap posting2 kau khas untuk ku.

      Justru aku nak ucapkan Tahniah atas menunjukkan keperibadian biadap kurang ajar itu, juga tidak lupa tebiat kau merompak ciplak hak cipta orang lain kemudian spin putar belit & sikap pengecut tidak berani bersemuka dgn aku.

      Ketahuilah, usaha & penat lelah aku ada hasil - Kerajaan pusat & kerajaan Johor dapat dirampas oleh kami. Sahabat2 karibku pula menjadi MB Johor & Menteri Pertanian.

      Aku taklah sehina apa yg kau cacikan sampai MENJUAL TEMPEK BACIN MAK KAU, Fahammmmmm....??

      Duit EPF, CPF, ASB, unit2 saham pelaburan, sewa rumah apartment 5 bilik di Spore dah cukup untuk menampung kedua istriku. Anak bongsuku berumur 29 tahun pun sudah berdikari & bekerjaya di Spura.

      Engkau apa ada - kecuali nganggur, kutip bahan sampah, mencuri ciplak kemudian spin, memekak siang malam tak sudah2. Patut ler Najib & Rosmah terbongkang-sungkur kena terajang dari Putrajaya.

      Btw, sampai bila telor engkau terus kecut untuk berhadapan dgn aku bagai jantan sejati, haaaa....??

      Delete
  31. PH kini, umpama kapal yg udah teruk cungit
    Kebusukan parti PH inii, kian kuat bau tengit
    Rata2 pelusuk, terdengar rakyat maki hangit
    Depa tersilap, percaya dengn guruh di langit

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete
    Replies
    1. Go to hell with your usual c/p garbage stuff...!!

      Kejora TongGeng Najib....

      As far as I am concern, you're nothing but merely a psychopath lunatic who relentlessly copy pasted & sprawled aimlessly with no valid reason.

      Yes indeed - you're a psychopath wno is suffering from chronic mental disorder with abnormal or violent social behaviour.

      You can also be desctibed as a a person with an antisocial personality disorder, manifested in aggressive, perverted, criminal, or amoral behavior without empathy or remorse.

      Psychopath like you tend to lack normal human emotions such as guilt. They are also often highly intelligent and skilled at manipulating others.

      Oh yesss - that's what you are...the damn bloody liar & coward who is still hiding & running away ftom me, ain't it so, silly-sissy boy......??

      Addition:
      Prior to 2003, UMNO memang Parti Keramat.
      SelePAS tuuu... UMNO dah jadi Parti Kera Amat, fahammmmmmm, kera....?????

      Delete
    2. Woooit...Wak Suman Tempekk Bacin!!!!

      Apasal tak berani menjawab persoalan saya kat GENG NAJIB 10.43 tu haah ???

      Jadi betul lah apa yang saya postkan tu kan dan wak setuju sangat2 kan..sebab tu lah Wak cuba alih tiang gol.

      Rupa2nya pengecut jugak orang tua nak mampos ni yeer...soklan senang macam tu pun tak boleh jawab ..sembang aje kencanag, tapi kaboook pun tarak bhai !!!

      keh..keh..keh...Harrrk..Tuiii..kokoikihkik...ambik ko !!!

      Delete
    3. Go to hell with your usual c/p garbage stuff...!!

      Kejora TongGeng Najib....

      As far as I am concern, you're nothing but merely a psychopath lunatic who relentlessly copy pasted & sprawled aimlessly with no valid reason.

      Yes indeed - you're a psychopath wno is suffering from chronic mental disorder with abnormal or violent social behaviour.

      You can also be desctibed as a a person with an antisocial personality disorder, manifested in aggressive, perverted, criminal, or amoral behavior without empathy or remorse.

      Psychopath like you tend to lack normal human emotions such as guilt. They are also often highly intelligent and skilled at manipulating others.

      Oh yesss - that's what you are...the damn bloody liar & coward who is still hiding & running away ftom me, ain't it so, silly-sissy boy......??

      Addition:
      Prior to 2003, UMNO memang Parti Keramat.
      SelePAS PISS PUSSY tuuu... UMNO dah jadi Parti Kera Amat, fahammmmm, kera....?????

      Delete
    4. PH YANG JAHAT SEBENARNYA


      Saya fikir isunya skrg bukan lagi persoalan kemampuan negeri menguruskan royalti petroleum kerana negeri mencapai standard pengurusan kewangan seperti ditetapkan Jabatan Ketua Audit Negara, tetapi kemampuan pusat memastikan wang royalti petroleum milik negeri yg dibayar oleh Petronas dibayar kepada Negeri seperti kehendak Akta dan Perjanjian.

      Mekanisma Petronas bayar dahulu royalti kepada Persekutuan termasuk royalti milik negeri perlu diperbetulkan. Apatah lagi perjanjian 1975 adalah antara Petronas dengan Terengganu. Terengganu bukan pihak ketiga kepada perjanjian.

      Terengganu tak sepatutnya diperlakukan seolah olah seperti “sub kontraktor “ kepada Persekutuan dalam Akta dan Perjanjian Petroleum ini.

      Mengapa Petronas bayar dulu kepada Persekutuan apa yg jelas milik negeri diperuntukkan dalam perjanjian.

      Adakah Terengganu sebagai pihak kepada perjanjian pernah mengeluakan apa apa “payment instruction”/arahan pembayaran kepada Petronas agar apa yg menjadi milik Terengganu dibayar dulu kepada Persekutuan dan persekutuan lepas itu bayar kepada Terengganu?

      Tidakkah Persekutuan sendiri sudah menerima bahagian royalti milik persekutuan sendiri 5% dari pengeluaran petroleum dinegeri negeri berkenaan, mengapa menjadi tamak sehingga mahu ditahan juga 5% royalti yg menjadi milik negeri?

      Wang yg ditahan itu pula, untuk apa? Negeri perlukan hasil mahsul yg menjadi milik negeri untuk pengurusan pentadbiran, kebajikan rakyat dan pembangunan negeri.

      Adakah wang ditahan kerana kerajaan persekutuan mahu “guna dulu” wang milik negeri untuk tujuan lain? Tidakkah jika itu tujuannya perlulah kepada persetujuan negeri jika persekutuan mahu guna wang milik negeri? Wang yg berbillion, bermalam satu malam pun bukan sikit hasil faedah riba diperolehi di bank (overnight rate). Siapa yg ambil manfaat atas itu?

      Tidakkah keutuhan federalisme yg dilaungkan oleh kerajaan persekutuan seharusnya bertitik tolak atas saling menghormati antara Persekutuan dan Negeri Negeri yg membentuk Persekutuan ini? Tiada negeri negeri , tiadalah persekutuan. Tiadalah lautan bagi persekutuan tidak kira contiguous zone atau exclusive economic zone EEZ. Itu adalah asalnya milik negeri yg dijadikan hak persekutuan melalui penubuhan persekutuan.

      Saya fikir, jika perlu, bagi mengelakkan salah guna wang royalti milik negeri oleh persekutuan, Akta dan Perjanjian yg ada perlu diperbetulkan dengan meletakkan peruntukan jelas bahawa bayaran bayaran royalti petroleum oleh Petronas mesti dibayar ke akaun pemiliknya.

      Royalti Persekutuan dibayar ke Persekutuan, Royalti milik negeri mesti dibayar kepada negeri.

      Tidak harus lagi berlaku seolah olah negeri bagaikan sub kontraktor pula meminta bayaran dari kontraktor utama yg telah terima bayaran penuh dari pelanggan.

      HJ AHMAD AMZAD HASHIM
      Ahli Parlimen Kuala Terengganu

      Delete
    5. Woooit...Wak Suman Tempekk Bacin!!!!

      Apasal tak berani menjawab persoalan saya kat GENG NAJIB 10.43 tu haah ???

      Jadi betul lah apa yang saya postkan tu kan dan wak setuju sangat2 kan..sebab tu lah Wak cuba alih tiang gol.

      Rupa2nya pengecut jugak orang tua nak mampos ni yeer...soklan senang macam tu pun tak boleh jawab ..sembang aje kencanag, tapi kaboook pun tarak bhai !!!

      keh..keh..keh...Harrrk..Tuiii..kokoikihkik...ambik ko !!!

      Delete
    6. Kehadapan Geng Najib
      Yang kucing taik

      Aduhai Tonggeng....

      Kau kata aku penjual tempek bacin di setiap posting2 kau khas untuk ku.

      Justru aku nak ucapkan Tahniah atas menunjukkan keperibadian biadap kurang ajar itu, juga tidak lupa tebiat kau merompak ciplak hak cipta orang lain kemudian spin putar belit & sikap pengecut tidak berani bersemuka dgn aku.

      Ketahuilah, usaha & penat lelah aku ada hasil - Kerajaan pusat & kerajaan Johor dapat dirampas oleh kami. Sahabat2 karibku pula menjadi MB Johor & Menteri Pertanian.

      Aku taklah sehina apa yg kau cacikan sampai MENJUAL TEMPEK BACIN MAK KAU, Fahammmmmm....??

      Duit EPF, CPF, ASB, unit2 saham pelaburan, sewa rumah apartment 5 bilik di Spore dah cukup untuk menampung kedua istriku. Anak bongsuku berumur 29 tahun pun sudah berdikari & bekerjaya di Spura.

      Engkau apa ada - kecuali nganggur, kutip bahan sampah, mencuri ciplak kemudian spin, memekak siang malam tak sudah2. Patut ler Najib & Rosmah terbongkang-sungkur kena terajang dari Putrajaya.

      Btw, sampai bila telor engkau terus kecut untuk berhadapan dgn aku bagai jantan sejati, haaaa....??

      Delete
  32. Alamak..ingatkan isu PTPTN ni dah settle sepenuhnya..tapi rupa2nya tak beb !!!

    PTPTN: Himpunan Mega Jika K'jaan Masih Angkuh -GAMIS

    Muhammad Faizzuddin Mohd Zai PTPTN

    KUALA LUMPUR - Gabungan Mahasiswa Islam Se-Malaysia (Gamis) memberi amaran untuk mengadakan himpunan bantahan lebih besar sekiranya kerajaan PH masih angkuh melaksanakan polisi pembayaran semula pinjaman Perbadanan Tabung Pendidikan Tinggi Nasional (PTPTN) yang didakwa menzalimi anak muda.

    Presidennya, Muhammad Faizzuddin Mohd Zai berkata, ini kerana para mahasiswa berasa terlalu kecewa dengan sikap Pengerusi PTPTN, Wan Saiful Wan Jan yang didakwa tidak berusaha mencari jalan penyelesaian dalam hal itu.


    “Apa yang kami perjuangkan bukan sekadar menuntut kerajaan PH tunaikan janji, bahkan ia adalah keperluan yang mendesak buat semua graduan IPT untuk menangguhkan pembayaran hutang PTPTN sehingga ekonomi mereka stabil seperti yang dijelaskan oleh Bank Negara Malaysia (BNM).

    ”Kami mahasiswa kecewa dengan sikap beliau yang telah menikmati gaji yang besar namun malas berfikir untuk mencari jalan keluar daripada polisi yang menekan anak muda khususnya graduan IPTA dan IPTS di seluruh negara,” katanya dalam satu kenyataan, hari ini.

    Ingat tu..sekarang punya mahasiswa bukan macam dulu..suara mereka suara keramat..tak mustahil mereka bakal menguburkan Rejim Haprakan ni nanti !!!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Go to hell with your usual c/p garbage stuff...!!

      Kejora TongGeng Najib....

      As far as I am concern, you're nothing but merely a psychopath lunatic who relentlessly copy pasted & sprawled aimlessly with no valid reason.

      Yes indeed - you're a psychopath wno is suffering from chronic mental disorder with abnormal or violent social behaviour.

      You can also be desctibed as a a person with an antisocial personality disorder, manifested in aggressive, perverted, criminal, or amoral behavior without empathy or remorse.

      Psychopath like you tend to lack normal human emotions such as guilt. They are also often highly intelligent and skilled at manipulating others.

      Oh yesss - that's what you are...the damn bloody liar & coward who is still hiding & running away ftom me, ain't it so, silly-sissy boy......??

      Addition:
      Prior to 2003, UMNO memang Parti Keramat.
      SelePAS tuuu... UMNO dah jadi Parti Kera Amat, fahammmmmmm, kera....?????

      Delete
    2. Woooit...Wak Suman Tempekk Bacin!!!!

      Apasal tak berani menjawab persoalan saya kat GENG NAJIB 10.43 tu haah ???

      Jadi betul lah apa yang saya postkan tu kan dan wak setuju sangat2 kan..sebab tu lah Wak cuba alih tiang gol.

      Rupa2nya pengecut jugak orang tua nak mampos ni yeer...soklan senang macam tu pun tak boleh jawab ..sembang aje kencanag, tapi kaboook pun tarak bhai !!!

      keh..keh..keh...Harrrk..Tuiii..kokoikihkik...ambik ko !!!

      Delete
    3. Pindaan laporan 1MDB: 'Itu bukan masa saya'
      RIDAUDDIN DAUD 30 OKTOBER 2018
      FacebookTwitterWhatsAppEmailMore360
      Hasan Arifin
      Hasan Arifin
      A-A+ (Ubah saiz teks)
      KUALA LUMPUR - Bekas Pengerusi Pengerusi Jawatankuasa Kira-kira Wang Negara (PAC), Datuk Seri Hasan Arifin menafikan beliau terlibat dalam pindaan laporan Jabatan Audit Negara berkaitan 1MDB.

      Menurutnya, beliau tidak mengetahui maklumat lanjut berhubung perkara tersebut dan menegaskan ia tidak berlaku semasa pentadbirannya.


      “Itu bukan masa saya. Saya pun tak tahu apa sebenarnya. Apa yang sebenarnya dimaksudkan oleh Timbalan Pengerusi PAC?



      “Setahu saya, apa yg dibentangkan, itulah maklumatnya,” katanya ketika ditemui media di lobi Parlimen.


      Ketika ditanya adakah perkara itu berlaku sebelum beliau mengambil alih, Ahli Parlimen Rompin itu mendakwa beliau tidak pasti dengan perkara tersebut.

      “Itu saya tak pasti. Dakwaan itu tidak dijelaskan dengan betul. Kita minta Pengerusi PAC untuk jelaskan.

      “Pada saya, saya tak tahu benda itu. Apa yang dibentangkan kepada kita, itulah yang kita dapat daripada Ketua Audit Negara,” ujarnya.

      Maklumat berkenaan didedahkan Wong Kah Woh (PH-Ipoh Timur) di Parlimen semasa membahaskan usul Kajian Separuh Penggal Rancangan Malaysia ke-11 hari ini.

      Menurutnya, ia telah dipinda atas arahan pihak tertentu, Dewan Rakyat dimaklumkan.

      "Isu 1MDB begitu serius bukan sekadar PAC yang lepas gagal buka semula penyiasatan selepas tindakan DOJ.

      “Laporan Ketua Audit diklasifisikasikan rahsia rasmi di bawah OSA malah berlaku salah guna kuasa yang mana Laporan Ketua Audit Negara yang asal dipinda dengan arahan oleh sesetengah pihak,” dakwa beliau.

      Wong turut mendedahkan beberapa agensi kerajaan termasuk Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia, Pejabat Peguam Negara dan Bank Negara turut ‘dilumpuhkan’ berikutan isu berkenaan sebelum ini.

      “Kita nampak bagaimana agensi-agensi itu telah hilang integriti dan keyakinan rakyat dengan setiap kali menyatakan tidak ada kes terhadap mana-mana(pihak) dan tidak ada apa-apa salah laku.

      “Mujur…berlaku pertukaran kerajaan pada 9 Mei lepas, baru kesemua ini boleh ditunjukkan kepada rakyat apa yang terjadi,” katanya.

      Delete
    4. Go to hell with your usual c/p garbage stuff...!!

      Kejora TongGeng Najib....

      As far as I am concern, you're nothing but merely a psychopath lunatic who relentlessly copy pasted & sprawled aimlessly with no valid reason.

      Yes indeed - you're a psychopath wno is suffering from chronic mental disorder with abnormal or violent social behaviour.

      You can also be desctibed as a a person with an antisocial personality disorder, manifested in aggressive, perverted, criminal, or amoral behavior without empathy or remorse.

      Psychopath like you tend to lack normal human emotions such as guilt. They are also often highly intelligent and skilled at manipulating others.

      Oh yesss - that's what you are...the damn bloody liar & coward who is still hiding & running away ftom me, ain't it so, silly-sissy boy......??

      Addition:
      Prior to 2003, UMNO memang Parti Keramat.
      SelePAS PISS PUSSY tuuu... UMNO dah jadi Parti Kera Amat, fahammmmm, kera....?????

      Delete
    5. Untuk pastikan UMNO terus mampus 22 lagi Mahathir kena pangkah



      Tun M adalah seorang politician yang cukup menarik dan intelligent. Tun M berbeza dengan kesemua Perdana Menteri sebelumnya yang sememangnya berdarah elit. Tun M hanyalah anak seorang guru besar di sebuah sekolah.

      Di samping itu, Tun M pernah menjadi insan buangan dalam partinya sendiri. Berbeza dengan Perdana Menteri sebelumnya malah selepasnya yang naik ke puncak parti melalui jalan yang agak selesa dan lancar.

      Namun, kecerdikan Tun M khususnya dalam bacaan serta percaturan politik memberi laluan untuk beliau naik menggantikan Tun Hussein Onn walaupun sebelumnya Tun M hanyalah berada di kedudukan Naib Presiden 3 Umno (kedudukan ke-5 dalam parti).

      Kecerdikan politik Tun M juga memberi ruang kepadanya untuk berada selama 22 tahun di kedudukan nombor 1 kerajaan. Sepanjang Tun M berada di kedudukan nombor 1 kerajaan serta parti, Tun M cukup berstrategik dalam mencatur orang-orang dibawahnya serta rakan dari parti lain, lantas mengukuhkan posisinya.

      Ramai antara kita yang bersetuju bahawa Tun M ini zalim, malah dikatakan kemuncak kezaliman khususnya terhadap Pas berlaku pada zamannya memegang tampuk kerajaan. Tetapi saya yakin pada masa sama ramai antara kita yang bersetuju bahawa Tun M agak berjaya dalam membawa pelbagai pembaharuan selaku Perdana Menteri.

      Jadi untuk memastikan BERSATU bangun dan menguasai PH, Mahathir tak ada pilihan lain melainkan membunuh UMNO. Cara nak bunuh UMNO ialah cari kelasalah pimpinan mereka. Pimpinan UMNO sama macam Mahathir penuh dengan penipuan, bolok harta dan sebagainya. Cari dan pangkah aje. UMNO akan nampak kotor Mahathir dan sebagaian PH terselamat serta nampak bersih.

      Kalau UMNO tak mampus, maka sudah tentu BERSATU akan mampus apabila Anwar makin berkuasa dalam PH dan tak lama lagi bukan sahaja Anwar singkirkan Mahathir malah dengan BERSATU sekali.

      Delete
    6. Woooit...Wak Suman Tempekk Bacin!!!!

      Apasal tak berani menjawab persoalan saya kat GENG NAJIB 10.43 tu haah ???

      Jadi betul lah apa yang saya postkan tu kan dan wak setuju sangat2 kan..sebab tu lah Wak cuba alih tiang gol.

      Rupa2nya pengecut jugak orang tua nak mampos ni yeer...soklan senang macam tu pun tak boleh jawab ..sembang aje kencanag, tapi kaboook pun tarak bhai !!!

      keh..keh..keh...Harrrk..Tuiii..kokoikihkik...ambik ko !!!

      Delete
    7. ehadapan Geng Najib
      Yang kucing taik

      Aduhai Tonggeng....

      Kau kata aku penjual tempek bacin di setiap posting2 kau khas untuk ku.

      Justru aku nak ucapkan Tahniah atas menunjukkan keperibadian biadap kurang ajar itu, juga tidak lupa tebiat kau merompak ciplak hak cipta orang lain kemudian spin putar belit & sikap pengecut tidak berani bersemuka dgn aku.

      Ketahuilah, usaha & penat lelah aku ada hasil - Kerajaan pusat & kerajaan Johor dapat dirampas oleh kami. Sahabat2 karibku pula menjadi MB Johor & Menteri Pertanian.

      Aku taklah sehina apa yg kau cacikan sampai MENJUAL TEMPEK BACIN MAK KAU, Fahammmmmm....??

      Duit EPF, CPF, ASB, unit2 saham pelaburan, sewa rumah apartment 5 bilik di Spore dah cukup untuk menampung kedua istriku. Anak bongsuku berumur 29 tahun pun sudah berdikari & bekerjaya di Spura.

      Engkau apa ada - kecuali nganggur, kutip bahan sampah, mencuri ciplak kemudian spin, memekak siang malam tak sudah2. Patut ler Najib & Rosmah terbongkang-sungkur kena terajang dari Putrajaya.

      Btw, sampai bila telor engkau terus kecut untuk berhadapan dgn aku bagai jantan sejati, haaaa....??

      Delete
    8. Woooit...Wak Suman Tempekk Bacin!!!!

      Apasal tak berani menjawab persoalan saya kat GENG NAJIB 10.43 tu haah ???

      Jadi betul lah apa yang saya postkan tu kan dan wak setuju sangat2 kan..sebab tu lah Wak cuba alih tiang gol.

      Rupa2nya pengecut jugak orang tua nak mampos ni yeer...soklan senang macam tu pun tak boleh jawab ..sembang aje kencanag, tapi kaboook pun tarak bhai !!!

      keh..keh..keh...Harrrk..Tuiii..kokoikihkik...ambik ko !!!

      Delete

  33. BINATANG YANG PAKAI NAMA GENG NAJIB DLL, YANG SENTiASA MENJILAT nAJIb, DAH DI TENGKING SUPAYA DIAM, DI SURUH PIGI MAMPOSSSS, TAPI TAK RETI MALU, TAKDA AIR MUKA MCM MAK BADAK, TAKDA MARUAH, BUDAYA ATAU TAMADUN. BINATANG LAH, KATAKAN.

    DIA BELOM DI LESING, DI BANTAI, DI BALUN DENGAN BERBAGAI CARA TAPI MASA DIA AKAN SAMPAI. NANTI KENA, HINGGA PERSEPAI.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Pendedahan Mengejutkan: DAP Dibantu Komunis Sejak PRU 1969



      Sebuah buku baru bertajuk "DAP BAHAYA KEPADA MELAYU DAN ISLAM DI MALAYSIA" oleh kumpulan think-thank AIDC.

      Pendedahan mengejutkan bekas Timbalan Pengarah Cawangan Khas, Yuen Yuet Leng membayangkan bahawa Komunis telah membantu parti-parti pembangkang, termasuk DAP, untuk memenangi sebilangan besar kerusi pada PRU 1969.

      Yuet Leng berkata Komunis menyusup masuk ke dalam pembangkang sebelum pilihan raya, yang membantu mereka menembusi kawasan yang sebelum ini dipegang oleh Perikatan kerajaan.

      “Komunis itu telah menyusup masuk dalam banyak organisasi undang-undang, termasuk parti-parti politik, dan itulah yang membawa kepada pembangkang menang pada Pilihan Raya Umum 1969,” katanya dalam program “Cerita Tanah Airku” di Telekom Malaysia bersempena dengan Hari Malaysia.

      Beliau berkata, rusuhan kaum pada 13 Mei 1969 berpunca daripada provokasi oleh sesetengah masyarakat Cina yang menyambut kemenangan pembangkang dalam PRU itu dan disambut dengan ‘aksi berlebihan’ daripada masyarakat Melayu.

      “Beberapa samseng Cina menjerit dengan kata-kata penghinaan perkauman yang melampau dan ini menjadikan orang Melayu sangat marah.

      Saat sukar dalam masa 48 jam, dan pada akhir kejadian itu, lebih 200 orang terbunuh dan 43 ditembak oleh pihak polis,” katanya.

      Beliau berkata sentimen isu-isu perkauman yang ditiupkan parti politik hanya akan membawa kepada kemusnahan negara. “Ia memerlukan usaha tiga kaum utama untuk menamatkan rusuhan.

      Saya hanya mahu hantar satu mesej kepada generasi muda hentikan perkauman. Kita tidak mampu menyelamatkan negara ini tanpa menghilangkan perkauman,” katanya lagi.

      Menurut rekod, salah seorang pengasas DAP, Chan Kok Kit dan veteran parti, Chian Heng Kai telah ditahan ISA selama 57 bulan dari tahun 1976-1981 kerana didakwa terlibat dalam Communist United Front (CUF).

      Kok Kit adalah salah seorang jawatankuasa pro-tem DAP pada tahun 1966. Manakala, Heng Kai menyertai DAP pada tahun 1967, setahun selepas parti itu diluluskan ROS sebagai parti berdaftar.

      Kira-kira tujuh tahun selepas tragedi 13 Mei 1969, pada tahun 1976, Kok Kit dan Heng Kai telah ditahan ISA bersama lima tokoh lain yang diklasifikasikan sebagai CUF.

      Ketika ditahan ISA, Kok Kit merupakan Penolong Bendahari DAP Kebangsaan, manakala Heng Kai pula adalah Setiausaha Publisiti DAP Kebangsaan yang juga merupakan Ahli Parlimen DAP Batu Gajah serta ADUN Pasir Puteh.

      Kok Kit merupakan salah seorang Ahli Jawatankuasa CEC pertama DAP bagi sesi 1968/1969 bersama Dr Man Hin (Pengerusi) dan Kit Siang (Setiusaha Organisasi).

      Tidak seperti Dr Man Hin yang menang di Parlimen Seremban Timur dan DUN Rahang serta Kit Siang menang di Parlimen Bandar Melaka pada PRU 1969, namun Kok Kit tidak bertanding pada PRU itu.

      Kok Kit hanya bertanding pada PRU 1974 di DUN Bandar Kelang, namun tewas, tetapi dia tetap merupakan pemain utama parti di balik tabir.

      Delete
    2. Kehadapan Geng Najib
      Yang kucing taik

      Aduhai Tonggeng....

      Kau kata aku penjual tempek bacin di setiap posting2 kau khas untuk ku.

      Justru aku nak ucapkan Tahniah atas menunjukkan keperibadian biadap kurang ajar itu, juga tidak lupa tebiat kau merompak ciplak hak cipta orang lain kemudian spin putar belit & sikap pengecut tidak berani bersemuka dgn aku.

      Ketahuilah, usaha & penat lelah aku ada hasil - Kerajaan pusat & kerajaan Johor dapat dirampas oleh kami. Sahabat2 karibku pula menjadi MB Johor & Menteri Pertanian.

      Aku taklah sehina apa yg kau cacikan sampai MENJUAL TEMPEK BACIN MAK KAU, Fahammmmmm....??

      Duit EPF, CPF, ASB, unit2 saham pelaburan, sewa rumah apartment 5 bilik di Spore dah cukup untuk menampung kedua istriku. Anak bongsuku berumur 29 tahun pun sudah berdikari & bekerjaya di Spura.

      Engkau apa ada - kecuali nganggur, kutip bahan sampah, mencuri ciplak kemudian spin, memekak siang malam tak sudah2. Patut ler Najib & Rosmah terbongkang-sungkur kena terajang dari Putrajaya.

      Btw, sampai bila telor engkau terus kecut untuk berhadapan dgn aku bagai jantan sejati, haaaa....??

      Delete
  34. Suman mula kelupor, mcm babii kena lapah
    Sudah mula balik, perangai bagi blog sepah
    Dia tak peduli walau pembaca caci sumpah
    Cai2 apa lagi..ha tepok utk ini Raja Sampah

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete
    Replies
    1. ehadapan Geng Najib
      Yang kucing taik

      Aduhai Tonggeng....

      Kau kata aku penjual tempek bacin di setiap posting2 kau khas untuk ku.

      Justru aku nak ucapkan Tahniah atas menunjukkan keperibadian biadap kurang ajar itu, juga tidak lupa tebiat kau merompak ciplak hak cipta orang lain kemudian spin putar belit & sikap pengecut tidak berani bersemuka dgn aku.

      Ketahuilah, usaha & penat lelah aku ada hasil - Kerajaan pusat & kerajaan Johor dapat dirampas oleh kami. Sahabat2 karibku pula menjadi MB Johor & Menteri Pertanian.

      Aku taklah sehina apa yg kau cacikan sampai MENJUAL TEMPEK BACIN MAK KAU, Fahammmmmm....??

      Duit EPF, CPF, ASB, unit2 saham pelaburan, sewa rumah apartment 5 bilik di Spore dah cukup untuk menampung kedua istriku. Anak bongsuku berumur 29 tahun pun sudah berdikari & bekerjaya di Spura.

      Engkau apa ada - kecuali nganggur, kutip bahan sampah, mencuri ciplak kemudian spin, memekak siang malam tak sudah2. Patut ler Najib & Rosmah terbongkang-sungkur kena terajang dari Putrajaya.

      Btw, sampai bila telor engkau terus kecut untuk berhadapan dgn aku bagai jantan sejati, haaaa....??

      Delete
    2. Woooit...Wak Suman Tempekk Bacin!!!!

      Apasal tak berani menjawab persoalan saya kat GENG NAJIB 10.43 tu haah ???

      Jadi betul lah apa yang saya postkan tu kan dan wak setuju sangat2 kan..sebab tu lah Wak cuba alih tiang gol.

      Rupa2nya pengecut jugak orang tua nak mampos ni yeer...soklan senang macam tu pun tak boleh jawab ..sembang aje kencanag, tapi kaboook pun tarak bhai !!!

      keh..keh..keh...Harrrk..Tuiii..kokoikihkik...ambik ko !!!

      Delete
  35. salam perjuangan,
    Terkejut aku bila entry semalam ,bukan KEJORA yang sambut tapi seorang yg. bernama Ali Jaga!. Siapa dia nih? Ada watak baru masuk ke? Aku "revine" balik apa yang belaku dalam "bloq" selama aku di Tokyo. Ooooooooo..baru aku tahu rupanya ada "Pahlawan buta" kat bloq nih. Katanya pendokong PH,tapi gaya libasan pedangnya ibarat"babi buta"menyondol.

    Alamakkk!!!!! kau tergamak mempersenda saudara kami John Doe..
    ha....ha...memang kau "babi buta". Siapakah kau nak dibanding dengan John Doe.Terpaksa saudara John Doe memperbetulkan tanggapan kau si babi buta yang menuduh aku penyamaran kejora.Itupun saudara John Doe kau persenda juga.

    Saudara John Doe hatinya tulus bersih. Tuhan telah membuka 'hijab' dihatinya sehingga dia mampu membuat bayangan masa depan politik negara.

    Berbeza dengan kau, hati kau penuh sifat bongkak. Macam syaitan yang suatu masa dulu yang "over ibadat" kepada tuhan,sehingga di lantik menjadi penghulu kepada semua malaikat. Di uji tuhan, dan terserlah ujudnya sifat bongkak di hati syaitan,akhirnya di rejam.

    Engkau meniru sifat syaitan tersebut,dan itulah sifat dari hati nurani kau dalam membuat komentar kat bloq nih.Tuhan tutup pintu hati kau dari melihat kebenaran,walau sudah di perjelas.

    Kehadiran, kau kat bloq nih, telah menggugat keharmonian pendokong PH.Saudara John Doe sudah berbetul,engkau pula cuba membengkok.

    Lain hal pula :

    Masyarakat Jepun mempunyai kesungguhan kerja yang tinggi. Mereka terlalu fokas kepada kerja dan hal-hal remehtemeh ditolak ketepi dulu.
    Kalau kita nak berjaya macam mereka,kita contohilah sifat mereka.
    Jadi sempena aku ke Tokyo,hal-hal seperti menjengah kat Bloq budin ni aku "manggakan" dulu.Aku perlu fokas,kerana hasilan yang akan aku dapat sesuatu yang lumayan.

    Hanya manusia yang bodoh macam kau saja yang bersangka buruk terhadap rakan sekapal.



    ReplyDelete
    Replies
    1. Guan Eng jangan lupa pernah menangis minta bantuan pusat'
      N Faizal Ghazali | Diterbitkan 23 Okt 2018, 1:41 petang | Dikemaskini 23 Okt 2018, 6:22 petang

      A+ A-
      Timbalan Menteri Besar Kelantan Datuk Mohd Amar Nik Abdullah mengingatkan Menteri Kewangan Lim Guan Eng di saat beliau menangis meminta bantuan kerajaan persekutuan ketika mentadbir Pulau Pinang.

      "Pulau pinang pun sampai menangis dia telefon Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi (bekas timbalan perdana menteri), kita taklah sampai menangis minta bantuan daripada kerajaan pusat.

      "Dia sampai menangis, itu benda yang dia kena ingat. Asas yang paling penting adalah asas federalisme.

      "Semua negeri di Malaysia bergantung kepada peruntukan kerajaan persekutuan, tak ada negeri yang boleh berdiri sendiri termasuklah negeri Selangor yang kaya itu pun ada pinjaman dengan kerajaan persekutuan," jelasnya.

      Beliau merujuk tindakan Lim yang dilaporkan menelefon Zahid pada pukul tiga pagi bagi meminta bantuan Angkatan Tentera Malaysia (ATM) ketika banjir besar melanda Pulau Pinang pada November 2017.

      Mohd Amar membalas kenyataan Lim - kini menteri kewangan - di Dewan Rakyat semalam bahawa kerajaan Kelantan tidak mampu membayar gaji kakitangannya tanpa bantuan Putrajaya.

      Lim berkata demikian ketika menjawab soalan Anggota Parlimen Kota Bharu Datuk Takiyuddin Hassan berkenaan pendirian kerajaan jika kerajaan negeri ingin meneruskan projek Rangkaian Kereta Api Pantai Timur (ECRL) dengan inisiatif sendiri.

      Lim berkata pihaknya menunggu surat rasmi kerajaan negeri berhubung perkara itu, tetapi pada masa sama terfikir "bagaimana Kelantan boleh melaksanakannya apabila gaji (kakitangan awam di negeri itu) pun tak mampu bayar."

      Mohd Amar berkata kenyataan itu jelas berniat jahat dan timbul daripada sikap Lim yang anti terhadap negeri yang ditabdir PAS.

      "Dia ini kita nampak dia anti-Kelantan dan Terengganu sebab diperintah oleh PAS. Ada benda yang dia tak puas hati dengan kita. Boleh jadi dia anti-Islam atau Melayu, kita tak tahulah.

      Ini semua tak sepatutnya berlaku sebab rekod semua (peruntukan persekutuan kepada negeri) ada dengan Majlis Kewangan Negara. Tetapi bila dia sebut Kelantan saja secara spesifik ada niat jahat dalam dirinya," katanya yang juga naib presiden PAS.


      Beliau juga sekali lagi mengingatkan janji Pakatan Harapan berhubung pemberian royalti kepada negeri pengeluar minyak, termasuk Kelantan, yang kini belum selesai.

      "Royalti itu tidak kurang daripada RM700 juta setahun.

      "Kalau kerajaan pusat boleh bagi royalti mengikut perjanjian sebenar, maka tak berbangkitlah isu kerajaan negeri memerlukan bantuan pusat," katanya lagi.

      Delete
    2. Kehadapan Geng Najib
      Yang kucing taik

      Aduhai Tonggeng....

      Kau kata aku penjual tempek bacin di setiap posting2 kau khas untuk ku.

      Justru aku nak ucapkan Tahniah atas menunjukkan keperibadian biadap kurang ajar itu, juga tidak lupa tebiat kau merompak ciplak hak cipta orang lain kemudian spin putar belit & sikap pengecut tidak berani bersemuka dgn aku.

      Ketahuilah, usaha & penat lelah aku ada hasil - Kerajaan pusat & kerajaan Johor dapat dirampas oleh kami. Sahabat2 karibku pula menjadi MB Johor & Menteri Pertanian.

      Aku taklah sehina apa yg kau cacikan sampai MENJUAL TEMPEK BACIN MAK KAU, Fahammmmmm....??

      Duit EPF, CPF, ASB, unit2 saham pelaburan, sewa rumah apartment 5 bilik di Spore dah cukup untuk menampung kedua istriku. Anak bongsuku berumur 29 tahun pun sudah berdikari & bekerjaya di Spura.

      Engkau apa ada - kecuali nganggur, kutip bahan sampah, mencuri ciplak kemudian spin, memekak siang malam tak sudah2. Patut ler Najib & Rosmah terbongkang-sungkur kena terajang dari Putrajaya.

      Btw, sampai bila telor engkau terus kecut untuk berhadapan dgn aku bagai jantan sejati, haaaa....??

      Delete
    3. Woooit...Wak Suman Tempekk Bacin!!!!

      Apasal tak berani menjawab persoalan saya kat GENG NAJIB 10.43 tu haah ???

      Jadi betul lah apa yang saya postkan tu kan dan wak setuju sangat2 kan..sebab tu lah Wak cuba alih tiang gol.

      Rupa2nya pengecut jugak orang tua nak mampos ni yeer...soklan senang macam tu pun tak boleh jawab ..sembang aje kencanag, tapi kaboook pun tarak bhai !!!

      keh..keh..keh...Harrrk..Tuiii..kokoikihkik...ambik ko !!!

      Delete
  36. SEMEMANGNYA:

    Ali Jaga, Don,GMN adalah orang yang sama.
    Menyamar macam hantu klepet. Menikam rakan-rakan PH
    dalam bloq.

    Woi si bodoh!

    Jurus politik tu ada 5 tingkat!

    Saudara John Doe berada di tingkat 5.Kerana dia mampu
    membina suatu rumusan hebat,dan tiada keperluan lagi untuk membicarakan hal remeh temeh semasa ini.

    Aku mempunyai jurus yang tidak kurang hebatnya!

    Engkau GMN,Ali Jaja dan Don...ada satu lagi samaran yang aku tak ingat..berada di Jurus 1,jurus terendah dalam berpolitik. Selaras meriam buloh yang bunyinya kuat,tapi tidak membawa apa-apa peluru.


    Kebommmmmm!!!!...Kebommmmmmm!!!!!

    Hi...hi.....pejuang sekapalku yang bodoh!!!!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ha..ha...ALI JAGA sang meriam buloh!

      Aku akan terus menyerang kau kat bloq nih,
      kerana pada saat ini, engkau lebih bahaya dan lebih menyakiti dari sang Kejora.

      Selagi mana engkau tidak mencatat ayat
      permohonan maaf pada saudara kami John Doe!
      (walaupun saudara John tidak mengdampakan perbuatan itu)

      Ingat tu Ali Jaga@GMN@Don penyapu!.

      Delete
    2. Fuuuh..Alli one two sentry polis jaegaer..nampaknya memang nak sangat si putr sanggol ni cari pasal ngan ko beb !!!

      Orang dah menjual..takkan lah ko tak nak membeli pulak..pantang datuk nenek beb!!!

      Kita orang tau kau ada darah pendekar..bukan pengecut macam Wak Suman tu. Ini lah masa yang paling sesuai untuk ko mengajar mulut celupar si Putra Sanggol tu..kalau bukan sekarang..bila lagi beb..takkan nak tunggu dia lunyaikan ko sesuka hatinya..setuju kan bhai saab ????

      Delete
  37. Fewiiit!!!...Amacam Alli one two polis jaeger...Teruk nampaknya kau dah dibalun oleh putra Sanggul tu beb !!!

    Malu lah weiii..ko ditelanjangkannya sampai terlondeh anu ko tu untuk tatapan semua pengunjung blog ni..ko tak terasa apa2 ke haah ???

    Tu lah..lama dah kita orang nasihatkan ko agar jangan dijolok sarang tebuan..kan ko dah disengat sampai bengkak tolor ko tu.

    Persoalannya..takkan lah ko tak nak pertahankan maruah ko yang dah tercalar tu beb??? Kalau ko tak buat sesuatu ..dah tentu lah mereka akan sesuka hati aje terus menerus menibai dan membalun ko sesuka hati dalam hari2 yang mendatang ni.

    Apa lagi tunggu..asah lah parang, keris dan pisau cukur untuk retaliate balik bhai...John doe dah buat telahan yang ko ni sorang peguam..takkan lah setakat John doe dan putra sanggul tu kao tak boleh makan bhai..loyar apa namanya kalau macam ni...takkan lah loyar buruk kot ???

    keh..keh..keh...Harrrk..Tuiii..kokohkikioikioikik..#mestilawanbalikjangankasichansamadepa tu!!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Alli..ko jangan risau, aku, Wak Suman, melayutakberkhatan dan Ramly jual burger tak laku akan sentiaas watch your back dan menyokong ko ...ko tak perlu takut dan gentar pada putra Sanggol tu bhai !!!!

      Delete
    2. ehadapan Geng Najib
      Yang kucing taik

      Aduhai Tonggeng....

      Kau kata aku penjual tempek bacin di setiap posting2 kau khas untuk ku.

      Justru aku nak ucapkan Tahniah atas menunjukkan keperibadian biadap kurang ajar itu, juga tidak lupa tebiat kau merompak ciplak hak cipta orang lain kemudian spin putar belit & sikap pengecut tidak berani bersemuka dgn aku.

      Ketahuilah, usaha & penat lelah aku ada hasil - Kerajaan pusat & kerajaan Johor dapat dirampas oleh kami. Sahabat2 karibku pula menjadi MB Johor & Menteri Pertanian.

      Aku taklah sehina apa yg kau cacikan sampai MENJUAL TEMPEK BACIN MAK KAU, Fahammmmmm....??

      Duit EPF, CPF, ASB, unit2 saham pelaburan, sewa rumah apartment 5 bilik di Spore dah cukup untuk menampung kedua istriku. Anak bongsuku berumur 29 tahun pun sudah berdikari & bekerjaya di Spura.

      Engkau apa ada - kecuali nganggur, kutip bahan sampah, mencuri ciplak kemudian spin, memekak siang malam tak sudah2. Patut ler Najib & Rosmah terbongkang-sungkur kena terajang dari Putrajaya.

      Btw, sampai bila telor engkau terus kecut untuk berhadapan dgn aku bagai jantan sejati, haaaa....??

      Delete
    3. Woooit...Wak Suman Tempekk Bacin!!!!

      Apasal tak berani menjawab persoalan saya kat GENG NAJIB 10.43 tu haah ???

      Jadi betul lah apa yang saya postkan tu kan dan wak setuju sangat2 kan..sebab tu lah Wak cuba alih tiang gol.

      Rupa2nya pengecut jugak orang tua nak mampos ni yeer...soklan senang macam tu pun tak boleh jawab ..sembang aje kencanag, tapi kaboook pun tarak bhai !!!

      keh..keh..keh...Harrrk..Tuiii..kokoikihkik...ambik ko !!!

      Delete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...