Thursday 22 November 2018

8HB DISEMBER ADALAH HURU-HARA DAN PERGADUHAN, 8HB DISEMBER JUGA ADALAH RUSUHAN DAN KEMATIAN....


Perhimpunan membantah ICERD yang dirancang oleh UMNO dan Pas pada 8 Disember sebenanya bukanlah suatu perhimpunan biasa yang sekadar untuk menunjukkan bantahan terhadap sesuatu isu semata-mata, tetapi matlamatnya lebih jauh daripada itu.


Matlamatnya tidak lain ialah untuk menggugat kedudukan kerajaan, malah untuk menjatuhkannya melalui mainan sentimen kaum dan agama yang sengaja dibakar secara keterlaluan.


Melalui sentimen agama dan kaum itu, diharapkan akan berlakulah pergaduhan, huru-hara, rusuhan serta kematian.


Sebab itu, sebelum himpunan diadakan di ibukota pada 8 Disember nanti, ia lebih dulu diadakan di Pasir Salak di tempat di mana Residen British, JWW Birch pernah dibunuh suatu ketika dahulu.


Selain itu, yang lebih penting dan harus diingat bahawa di belakang himpunan membantah ICERD itu  Presiden UMNO, Zahid Hamidi yang sedang berdepan 45 pertuduhan berkaitan pecah amanah, menerima rasuah dan penggubahan wang haram yang jika sabit kesalahan, menantinya adalah hukuman penjara selama puluhan tahun lamanya.


Di belakang himpunan bantah ICERD juga ada Najib Razak yang kini sudah dikenakan 38 pertuduhan di mahkamah dan lebih banyak lagi bakal menanti. Juga jika sabit kesalahan, hukumannya sama puluhan tahun penjara.


Di belakang himpunan ICERD  terdapat sama pemimpin-pemimpin UMNO yang sudah atau bakal dihadapkan ke mahkamah atas pelbagai kesalahan jenayah yang pernah mereka lakukan.


Di belakang himpunan bantah ICERD turut terdapat ratusan pemimpin UMNO lain yang dulu bebas menyamun dan mengumpul kekayaan, tetapi kini peluang berbuat demikian sudah pun terhenti dengan tiba-tiba.


Lantaran, dari hari ke hari, bantahan terhadap ICERD sudah bertukar menjadi serangan kepada DAP yang kononnya menguasai kerajaan dan mahu menghapuskan kedudukan serta hak orang-orang Melayu di negara ini.


Dari hari ke hari juga, jelas dapat dilihat tindakan meniup serta membakar semangat perkauman dan agama begitu berleluasa di media-media sosial dan kumpulan whatsapp tertentu.


Bantahan terhadap ICERD yang sentiasa dibakar oleh UMNO dengan bantuan Pas, ditambah dengan mainan tidak henti-henti isu perkauman dan agama di media sosial, secara tidak langsung telah merangsang orang awam berbuat sesuatu yang tidak normal kepada kaum yang berbeza di tempat-tempat awam sebagaimana yang ditunjukkan oleh seorang lelaki memprotes suatu promosi arak di sebuah pasaraya.


Kenapa sebelum ini perkara itu tidak pernah berlaku, sedangkan promosi arak oleh pasaraya tertentu kepada bukan Islam bukanlah perkara yang baru?


Itulah juga sebabnya, meskipun setelah Tun Mahathir Mohamad bertegas menyatakan ICERD mustahil dilaksanakan di negara ini kerana kedudukan unik Malaysia yang berbagai kaum serta wujud peruntukan dalam Perlembagaan berkaitan hak-hak istimewa orang Melayu, mereka tidak memperdulikannya dan tetap juga mahu berhimpun pada 8 Disember nanti.


Himpunan itu nanti, matlamatnya tidak lain ialah semata-mata untuk menumbangkan kerajaan melalui percikan sentiman perkauman dan agama yang akan dimarakkan dengan seluas-luasnya.


Bagi Zahid Hamidi,  Najib dan mereka yang ada kes, hanya dengan tumbangnya kerajaan yang ada ini saja dapat menyelamatkan mereka daripada segala pertuduhan yang sedang dihadapi di mahkamah.


Bagi pemimpin UMNO yang lain pula, hanya melalui kembalinya BN berkuasa semula saja yang dapat membuka ruang untuk mereka terus menyamun dan menambah kekayaan.


Oleh, bantahan terhadap ICERD adalah ruang terbuka untuk mencapai semua matlamat tersebut.


Bertembunt dengan matlamat itu, jika pihak berkuasa tidak segera membendungnya,  himpunan 8 Disember nanti akan akan bertukar menjadi perhimpunan yang penuh huru-hara, pergaduhan, rusuhan kaum, malah berbunuhan sekali pun.


Kempen-kempen yang semakin rancak atas nama membantah ICERD, tetapi melarat kepada pelbagai firnah terhadap kerajaan ada jelas menggalakkan pergaduhan, rusuhan serta pertumpahan darah yang dengannya diharapkan kepimpinan Tun Mahathir akan segera dapat diakhiri, tidaklah terlalu sukar untuk difahami.


Jadi, apa pula peranan Pas setuju bersama-sama dengan UMNO membantah ICERD?


Dalam hal ini, Pas sebenarnya hanyalah menjadi alat kepada  UMNO semata-mata.


Kalau pun Pas ada kepentingan, ia hanyalah berkaitan harapan untuk menjadi sebahagian daripada kerajaan di masa depan untuk menggantikan tempat pemimpin-pemimpin Amanah yang sekarang ini nampak bergaya dengan kot dan tali leher bersama jawatan masing-masing. (ShahbudinHusin 22/11/2018)

152 comments:

  1. Haramkan saja perhimpunan ini sebab suudah terang dan nyata niat dan tujuannya. Tak kira apa orang nak kata pada kerajaan PH. Mesti ada had bagi setiap tujuan dan jangan sampai nasi menjadi bubur!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jadi teruskan jelah Icerd, Mader kata, kita tidak tandatangani tapi mungkin akan laksanakan sebahagian dan sepenuhnya.
      Mana satu ko nak percaya. Dahlah Manifesto kena kencing, ini Icerd pulak nak janji bulan bintang.

      Takkan nak masuk lubang biawak 2kali. Peduli apa aku Najib ada dibelakang. Si Budin ni asyik mengigau kan Najib kut tiap2 malam. Sikit-sikit Najib. Dia dah didakwa , pehal si Budin ni kecoh2 nak cucuk orang lain. Haduh....banyak kut dapat dedak

      Delete
    2. Tangkap je wak jahit dgn najip pakai osa...abis cerita...let them taste their own medicine😂

      Delete
  2. Kenyataan Tun yg samar, "...ICERD mustahil dapat dilaksanakan di negara ini..." tidak sama maksud dengan "...ICERD tidak akan dilaksanakan di negara ini...'

    Jadi janganlah macai2 cuba nak putarbelitkan kenyataan itu dgn mengatakan Tun bertegas ICERD tak akan dilaksanakan...

    Sama dengan kenyataan ini, misalnya:
    "Kita mustahil dapat menyatupadukan berbagai kaum.."
    adalah erbeza dengan:
    "Kita tidak akan menyatupadukan berbagai kaum.."

    Tun suka bermain dengan ayat samar sebagai cara 'playsafe'...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kalau dah mustahil dapat dilaksanakan maka maksudnya tidak akan terlaksana walau ingin dilaksanakan. Bingai juga tikus ni..pergi belajar bahasa Melayu dulu kalau dah pandai baru datang komen kat sini. Jgn bg nampak bodoh sgt walau berselindung di balik nama tikus.

      Delete
    2. Macai pas....mtk tolong ulangkaji istilah " mustahil dilaksanakan"

      Delete
    3. Biarlah puak puak sasau ini berhimpun untuk menunjukkan perasaan meroyan mereka. Ini selari dengan salah satu janji kita dalam PRU14 untuk memberi kebebasan bersuara seperti yang termaktub dalam perlembagaan negara.
      Namun perhimpunan ini perlu bersyarat iaitu wajib ada kawalan keselamatan yang ketat yang melibatkan tentera dan polis yang lengkap bersenjata. Manakala peserta perhimpunan tidak dibenarkan membawa sebarang senjata seperti parang, pisau, kayu dan atau apa apa alat yang boleh dijadikan senjata. Untuk itu peranan SB sangat penting untuk memerhati atau mendapat maklumat peserta perhimpunan yang akan atau sedang membawa senjata dalam perhimpunan itu nanti. Jika peserta didapati terlibat membawa barangan larangan, mereka hendaklah ditahan serta merta dan dibicara di bawah akta yang sedia ada. Pasukan kesalamat perlu ditempatkan ditempat tempat yang strategik untuk memudahkan mereka menyusup masuk ke dalam kumpulan orang ramai sekiranya berlaku huru hara. Senjata yang canggih dan logistik yang lain seperti lori lori kosong perlu disediakan untuk membawa mereka yang merusuh ke lokap sekiranya berlaku rusuhan.Jika perlu ditembak hendaklah ditembak untuk mengelakkan tercetusnya keganasan.

      Manakala mereka yang terlibat dalam siasatan polis dan SPRM tidak dibenarkan mengetuai perhimpunan ini dan jangan benarkan mereka memberi ucapan kerana dikhuatiri mereka akan mengapi apikan peserta untuk mencetuskan huru hara dan menumbangkan kerajaan sedia ada supaya kes mereka akan dikaji semula oleh kerajaan baru.

      Manakala penyokong penyokong PH terutamanya kalangan orang Cina dan India tidak perlu mendekati perhimpunan ini dan dinasihatkan duduk di rumah masing masing bersam keluarga. Jangan keluar ke mana mana terutamanya di kawasan orang ramai seperti pusat menbeli belah, pasar dan stesen keretapi atau bas.

      Delete
  3. Tangkap dan sumbatkan ke Sungai Buluh Inn,,habis cerita.....!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul2. Jgn nak tunjuk gentleman sangat la PH oii..duluu sblom pru14 ape yg umngok tak buat kat PH? Ape? Tangkap je ...nak bicara sangat la pulok...helloo... sblom pru14 ramai hakim dah masok kursus kat btn... jadi sendiri mau pikiaq la..tengok je tarikh bicara lahabau2 umngok tu? Haaa...amacam? Sudah dpt tangkap sikit2 kan? 😂

      Delete
  4. najibut-oh dah all out sekarang. klu tak jadi perhimpunan, dia dh stndby strtegy lain.....salahkan jolok pulak.....mampuih la kepala bapak ni.....

    ReplyDelete
    Replies
    1. dad..ih...Kau sebagai penyokong tegar ICERD ni seWAJIBnya membaca dan menghadamkan apa yang diulas oleh mantan Duta Msia ni..mudah2an cerah sikit otak kau yang berkeladak dan berkarat tu beb !!!

      ICERD and the end of Malaysia Baru

      Dennis Ignatius

      The more things change, the more they stay the same. – Alphonse Karr

      Malaysians must be scratching their heads over how quickly the ICERD has gone from being a symbol of hope to a stark reminder that we have yet to come to grips with the racism that has plagued our nation for so long.

      It was only a few weeks ago when Prime Minister Dr Mahathir Mohamad, speaking at the United Nation’s (UN) General Assembly as head of the new Pakatan Harapan (PH) government, proudly announced to the world that “the new Malaysia will firmly espouse the principles promoted by the UN in our international engagements.

      These include the principles of truth, human rights, the rule of law, justice, fairness, responsibility and accountability, as well as sustainability”.

      In this context, and while admitting that it was a sensitive issue, he “pledged to ratify all remaining core UN instruments (including ICERD) related to the protection of human rights”.

      His speech was immediately hailed both at home and abroad as an indication of the new government’s commitment to human rights and democracy.

      The Ketuanan Melayu pushback

      The reaction of Umno-PAS and other Ketuanan Melayu groups was fast and furious.

      Insisting, contrary to the facts, that ICERD directly challenged Malay rights, the position of the rulers and even the role of Islam in Malaysia, they demanded that the government abandon plans to ratify ICERD.

      Add to that unverified reports of unknown groups distributing Bibles to Malays (even leaving copies in mosques, apparently) and Umno-PAS had all the ingredients necessary to create the perfect political storm.

      Having found a lethal mix of race and religion that could galvanise public opinion, divert attention from their own failures and put PH on the defensive, they are now enthusiastically milking it for all its worth.

      And it’s going to be worth a great deal to them.

      Umno president Zahid Hamidi, in the best traditions of his party, starkly warned that the Malays would run amok if ICERD was ratified.

      PAS leader Hadi Awang, always at his best when it comes to religious demagoguery, insisted that it was “compulsory for Muslims to oppose ICERD” as it would diminish the special position of Islam in the country and weaken the Malays yet further.

      Delete
    2. Addaq lagi lah beb..teruskan membaca yeeer!!!!

      Anti-ICERD rallies are now being planned across the country with a mammoth one scheduled to take place on Dec 8.

      In the meantime, a vicious and racist anti-DAP campaign, perhaps the worst we’ve ever seen thus far, is now underway.

      PH in full retreat

      Initially, PH luminaries defended the decision to ratify ICERD; it was, after all, mooted by none other than the prime minister himself at a very high-profile international event.

      Mujahid Yusof Rawa (minister in Prime Minister’s Department for religious affairs), for example, took Malay rights groups, including PAS, to task for claiming that Malay rights would be abolished if the convention is ratified. He stressed that ICERD “will not have any impact on what’s protected under the Federal Constitution”.

      PPBM president and Home Minister Muhyiddin Yassin said essentially the same thing.

      However, as right-wing pressure grew, PH’s resolve crumbled and its ministers beat a hasty retreat from ICERD.

      Muhyiddin started worrying publicly about whether ICERD would undermine the special position of the Malays.

      Syed Saddiq, the PPBM Youth chief and youth and sports minister, expressed concern that ICERD could undermine constitutional provisions pertaining to Malay rights.

      Other ministers with the exception of Foreign Minister Saifuddin Abdullah (who continues to valiantly defend ICERD) simply kept their heads down.

      PKR president Anwar Ibrahim, always ready to stand decisively on both sides of an issue, said that while ICERD did not conflict with the constitution, there was no hurry to ratify it given other more pressing priorities – as if the government cannot chew gum and walk at the same time.

      In Parliament, he even joined the chorus of opposition calls for the foreign minister to defer ratification.

      Of course, all of them were careful not to reference the fact that it was the prime minister himself who surprised everyone by raising the issue at the UN.

      Mahathir himself finally agreed that it would be almost impossible for Malaysia to ratify ICERD because the government lacked the two-thirds majority it needed to amend the constitution. He also added that some aspects of ICERD were not suitable for Malaysia.

      It was a surreal moment that immediately begged the question of why the prime minister raised the issue at the UN in the first place.

      Non-Malay politicians, for their part, justifiably terrified at being cast as the villains in the whole saga, are running for cover.

      DAP secretary-general and Finance Minister Lim Guan Eng said, “We did not raise the issue.

      It was Waytha (minister in the Prime Minister’s Department) who did.” MCA and Gerakan as usual attacked DAP.

      Delete
    3. Aiiik...Ingatkan dah abis...rupa2nyanya ada lagi lah bhai...Jom teruskan jihad membaca kau tu !!!

      Left holding the bag

      Unsurprisingly, Waytha Moorthy, whose portfolio in the Prime Minister’s Department obliged him to steer the ICERD issue forward, has now become the fall guy.

      More than 115,000 signatures have also been collected for a petition demanding Waytha’s resignation; he now joins a growing list of PH ministers – Theresa Kok, Kulasegeran, and Gobind Singh – whose resignations are being demanded by Ketuanan Melayu groups for one reason or another.

      If Waytha is guilty of anything, it was simply of taking the prime minister’s UN speech at face value and acting upon it, as most responsible ministers would.

      After all, the foreign minister had tabled the same UN speech in Parliament and received unanimous PH support for making it official policy.

      Unfortunately for Waytha, when push came to shove, all his Cabinet colleagues (save for the foreign minister) left him holding the bag.

      A PH-made fiasco

      ICERD has, undoubtedly, dealt a serious political blow to the PH government.

      Despite its good intentions, the government failed to do its homework, failed to build a clear consensus within its own ranks and failed to agree on a game plan to manage the ratification process once it committed itself to doing so.

      They came across as a party in disarray, unable to even agree on a common position.

      Worse still, they did not have the courage of their own convictions to stand their ground against Umno-PAS.

      PH’s mishandling of the ICERD issue has now given Umno-PAS a new lease of life.

      In a single swoop, Umno-PAS appears to have outmanoeuvred PH and put it on the defensive. ICERD has also allowed Umno-PAS to burnish their credentials as the preeminent defender of all things Malay.

      Whichever way you look at it, it’s a brilliant (if obnoxious) political gambit by a party that until recently was given up for dead.

      More dangerously, it has also allowed Umno-PAS an opportunity to claw back some of the political power it lost at the ballot box;

      by threatening to run amok whenever it feels Ketuanan Melayu is challenged, it will now be able to strongly influence national policies without even being in the Cabinet.

      At the end of the day, by exploiting ICERD, Umno-PAS has now forced PH’s Malay leadership to compete with them on the issue of who can best defend Ketuanan Melayu.

      Rather than being consigned to the dustbin of history after May 9, Ketuanan Melayu will now become the altar at which all Malay politicians will have to offer obeisance if they wish to hold power.

      If PH doesn’t act swiftly and decisively to extricate itself from this mess.... it will be the end of Malaysia Baru as we know it.

      dad..nak tanya secara jujur lah..takkan lah kau tak setuju dengan ulasan bernas mantan duta tu kot ????

      Delete
    4. geng najis...negara islam yg belum ratify icerd ni cuma malaysia dgn brunei. cuba ko jelaskan kenapa yg lain dah buat?

      aku heran, pas pis pus ni kejap islam, kejap melayu...... yg umporno ni kejap mamak jadi melayu, bugis pun jadi melayu, jawa pun melayu.....tapi kaklu kat indo, jawa tetap jawa, melayu tetap melayu, bugis tetap bugis.

      ini semua sebab nak lepaskan si kepala butuh najib tu dgn wak komedi...takde hal lain.....proceeding dah dekat.....cari jalan extreme la...

      Delete
  5. Perhimpunan tin Milo... TaK Caya tunggu Dan tgk....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Semak Romen...dan Kengkawan semua..saja nak kongsikan satu berita yang ditularkan baru2 ni oleh The Coverage...korang fikir2kan lah sendiri beb..korang kan dah besar panjang..takkan tak boleh kot ????

      Dato Azwanddin Hamzah Warns The DAP Chinese Of Another Of ‘May 13’ With Keris & Parang – “Saya Rindu 13 Mei , Saya Juga Rindu Darah Bangsa DAP”

      By the coverage: Posted on November 22, 2018

      A group of Malay Muslim NGOs has come together to form a “third force alliance” to ensure the DAP “does not erode the rights of the Malays” and “turn Malaysia into a republic”.

      Gagasan Kuasa 3 (G3) is made up of 53 Malay Muslim NGOs and expects to have 300 Malay Muslim NGOs in the next three months.

      Its chairman Raggie Jessy, in a press conference here on Wednesday, claimed that the coalition was formed to unite Muslims because there were no politicians standing up for the rights of the Malays.

      He also claimed that the ratification of the International Convention on the Elimination of All Forms of Racial Discrimination (ICERD) was an issue brought up by the DAP to “purposely shame” Malay Muslims.

      Malaysia has made no move to ratify ICERD despite calls from civil society.

      “We, the third force, declare war on the new race called DAP which continue to mock Malay Muslims and the institution of the Malay rulers.

      “We are not going to do stupid things. We have not gone aggressively yet but if the DAP does not meet our demands, we will demand it be removed from the government.

      Dato Azwanddin Hamzah : Saya Pastikan Akan Berperang

      “ Kalau dia kata saya Racist maka tangkap saya”

      “ Tahun ini kamu akan lihat saya ketua kepada 13 Mei”

      “ Saya akan terus kurang ajar dengan kamu”

      “Saya Rindu 13 Mei”

      “Anda Kata Kita Perlu Asah Parang , Kita Asah Parang”

      “Anda Kata Kita Perlu Asah Keris , Kita Asah Keris”

      “Ini rakaman atau tidak , Kalau Rakam Bagi Dekat DAP”

      “Jika berlaku 13 Mei nak tuduh Azwanddin puncanya maka tuduhlah”

      “ Saya Tak Peduli Anda Kata Ada Orang Kata Mulakan Azwanddin 13 Mei , Saya Tak Peduli”

      “Saya Rindu 13 Mei , Saya Juga Rindu Darah Bangsa DAP”

      “Kalau Kamu Rasa Darah Kamu Itu Free Digunakan , Ayuh Lakukan , Kalau Tidak 13 Kita Buat 14”

      Delete
    2. Tun Milo ni lah yang akan memastikan kesyumulan Islam, kedaulatan Institusi kesultanan dan kelangsungan bani melayu di negara ini terus terbela..kalau nak harapkan menteri2 melayu dan cai2 haprak macam kau dalam Rejim Haprakan ni memang takde lah..umpama menunggu kucing bertanduk lah gamaknya beb !!!!

      Delete
    3. Dulu depa kalut sangat pasal Jho Lo
      Skrg depa kata tak apa ler slow-slow
      Lps itu buang kes LGE punya banglo
      Baget berlambak tapi usung tin milo

      Kah kaahh kaaahhh kaaahhh kaaahh

      Delete
    4. Jalan lah lu, pomen otak dangkal
      Lagak hebat, hanya baiiki basikal
      PH teruk masih juga nak sangkal
      Nak duga laut, dgn kail sejengkal

      Kah kaahh kaaahhh kaahh kaahh

      Delete
    5. Derma tin milo dan untung jual baju.. Meniaga kencang buat tambah bini2 Pak lobai punya target.

      Delete
  6. Apalah bengong ini punya kerajaan pakatan
    Waytha Moorthy masih belum lagi ditahan
    Kulasegaran pula belum diambil tindakan
    Mereka patut ditahan di bwh akta hasutan

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tun Milo ni lah yang akan memastikan kesyumulan Islam, kedaulatan Institusi kesultanan dan kelangsungan bani melayu di negara ini terus terbela..kalau nak harapkan menteri2 melayu dan cai2 haprak macam kau dalam Rejim Haprakan ni memang takde lah..umpama menunggu kucing bertanduk lah gamaknya beb !!!!

      Delete
    2. Dulu depa kalut sangat pasal Jho Lo
      Skrg depa kata tak apa ler slow-slow
      Lps itu buang kes LGE punya banglo
      Baget berlambak tapi usung tin milo

      Kah kaahh kaaahhh kaaahhh kaaahh

      Delete
    3. Jalan lah lu, pomen otak dangkal
      Lagak hebat, hanya baiiki basikal
      PH teruk masih juga nak sangkal
      Nak duga laut, dgn kail sejengkal

      Kah kaahh kaaahhh kaahh kaahh

      Delete
    4. Tikus bodoh bergandingbahu dgn geng najib utk menunjukkan kebodohan kat blog pak din. Dia pikir org lain bingai macam dia juga dgn komen copt paste sampah sarap.

      Delete
    5. Adey mr syed albodin ...

      Megat tawarikh ..megat batgegat.

      Teman nampak milo tin milo milo tin milo..
      depakata milo dgn tin milo pelesu byk dlm pasaran malaisa.
      Teman tak poronah kelih pasai teman tak mkn milo..bag-hang.
      kalu teman cereta pasai yg pelesu sampe esok tak abih.abih.
      Seropa juga pemimpin tidak pelesu orangnya tapi pelesu manipestonya. Contoh..
      Konon depa yg jaga mlayu dan islam pong ado mlayu pelesu dan islam pelesu.dan mlayu isle pelesu.bior dia lantak yob..
      Masa dok metekekarah melantak mlayu jugak yg kena pijak.
      Tapi takpa pasai malaisa ni kan tanahnya mlayu .awat nak kompoi dan nak komboi takblehplak pasaipa .bkn orang laen mlayu saja..
      Kejor yob kejor.
      Haa buboh..boh boh buboh boh boh kuah kuah kuah hirop kuah yob..

      Delete
  7. Tabik spring tinggi2 lah pada kerajaan Terengganu kerana mengambil pendidirian berani tersebut...negeri2 lain bila lagi pulak nak ikut jejak langkah Terengganu tu ???

    Terengganu Tolak ICERD

    Pendirian Kerajaan Negeri Terengganu adalah jelas, iaitu tidak menerima cadangan untuk ratifikasi Konvensyen Antarabangsa Mengenai Penghapusan Segala Bentuk Diskriminasi Kaum (ICERD) yang hangat diperkatakan kebelakangan ini.

    Menteri Besar, Dr Ahmad Samsuri Mokhtar berkata, semua pihak perlu melihat dengan cara panjang lebar tentang sejarah pembentukan negara Malaysia sendiri.

    “Pendirian kami di Negeri Terengganu adalah jelas, iaitu kita tidak menerima cadangan untuk ratifikasi ICERD ini kerana kita perlu melihat dengan cara panjang lebar tentang sejarah pembentukan negara Malaysia sendiri.

    “Saya percaya sebenarnya isu-isu yang dibangkitkan mengenai diskriminasi berasaskan kaum, warna kulit dan sebagainya itu boleh diselesaikan dengan apa jua peruntukan perlembagaan dan kaedah perundangan yang ada dalam negara kita

    “Jadi, untuk kita mengambil satu langkah yang sangat besar iaitu ratifikasi ini, ianya akan memberi kesan jangka panjang kepada struktur dan demografi masyarakat dalam negara kita yang pelbagai kaum dan sebagainya,” katanya kepada pemberita harini, mengulas tentang polemik yang berlaku dalam isu ICERD.

    Dalam tumpuan sama, Dr Samsuri turut memberitahu, beliau percaya sebenarnya isu ini perlu diperhalusi dengan begitu mendalam akan kesannya kepada struktur dalam masyarakat.

    “Ianya tidak semudah untuk kita ratifikasi dan duduk diam saja tanpa berbuat apa-apa. Ianya jelas berkait mengenai kedudukan, peraturan dan enakmen yang ada dalam perlembagaan kita.

    “Apabila sudah dibuat ratifikasi, bermakna langkah seterusnya adalah untuk melakukan perubahan struktur dalam perlembagaan dan perundangan negara kita.

    “Inilah yang akan menimbulkan suasana yang tidak sesuai buat masa ini dalam negara kita.

    Oleh kerana itu, katanya, kerajaan negeri menolak sekeras-kerasnya satu usaha untuk ratifikasi ICERD tersebut.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tun Milo ni lah yang akan memastikan kesyumulan Islam, kedaulatan Institusi kesultanan dan kelangsungan bani melayu di negara ini terus terbela..kalau nak harapkan menteri2 melayu dan cai2 haprak macam kau dalam Rejim Haprakan ni memang takde lah..umpama menunggu kucing bertanduk lah gamaknya beb !!!!

      Delete
    2. Dulu depa kalut sangat pasal Jho Lo
      Skrg depa kata tak apa ler slow-slow
      Lps itu buang kes LGE punya banglo
      Baget berlambak tapi usung tin milo

      Kah kaahh kaaahhh kaaahhh kaaahh

      Delete
    3. Jalan lah lu, pomen otak dangkal
      Lagak hebat, hanya baiiki basikal
      PH teruk masih juga nak sangkal
      Nak duga laut, dgn kail sejengkal

      Kah kaahh kaaahhh kaahh kaahh

      Delete
    4. Kerajaan pertama yg menunjukkan kegopohan dan kebodohan.benda dalam kajian pun belum tahu detail dah meroyan awal2. Mcm juga tengok promosi klip filem polis evo 2. Belum tgok keseluruhan terus nak boikot.. Asal pak lobai dgn gopoh angkuh dan berlumba2 nak tunjuk bingai? Memalukan Islam. Islam menganjurkan kajian dd pertimbangan dgn hikmah kebijaksanaan sebelum buat keputusan. Bukan main hentam sombrono. Pak lobai PAS mmg rata2 perangai gopoh tak tentu hala.. h

      Delete
  8. Dulu ade sponsor berjuta2 atau 90 juta. Lani harta Dah kena rampas. Org Yg malas kerja tapi biase hidup Senang mane bleh Susah. Dulu bole gak korek 6% dari poket rakyat... Lani Dah tak bleh... Terpaksa la Jadi Batu api utk kumpul walaun atau Macai Yg berotak lokman Adam .. Tu Pasal nak 1j hadir, kalau 1 kepale $1. Dah 1j. Wak Jahit lagi Untung. Dah lah rakyat lupa kes pecah rekod Dia. Dpt melokman adamkan org Melayu. Dpt Tin Milo lagi... Untung org Indon dpt IC biru... Mulut melayu2. Dlm hati, berjaya Aku melokman adamkan org Melayu. nasib la org Melayu....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tun Milo ni lah yang akan memastikan kesyumulan Islam, kedaulatan Institusi kesultanan dan kelangsungan bani melayu di negara ini terus terbela..kalau nak harapkan menteri2 melayu dan cai2 haprak macam kau dalam Rejim Haprakan ni memang takde lah..umpama menunggu kucing bertanduk lah gamaknya beb !!!!

      Delete
    2. Dulu depa kalut sangat pasal Jho Lo
      Skrg depa kata tak apa ler slow-slow
      Lps itu buang kes LGE punya banglo
      Baget berlambak tapi usung tin milo

      Kah kaahh kaaahhh kaaahhh kaaahh

      Delete
    3. Jalan lah lu, pomen otak dangkal
      Lagak hebat, hanya baiiki basikal
      PH teruk masih juga nak sangkal
      Nak duga laut, dgn kail sejengkal

      Kah kaahh kaaahhh kaahh kaahh

      Delete
    4. Tin milo yg akan membawa pak lobai tambah bini dan tambah harta.

      Delete
    5. Tambah bini tu sunnah...tambah harta...islam tak tegah...

      Delete
  9. Dulu tak kenal jho low, 1mdb takde kena mengena dgn jho low.. Skang mengaku kena tipu dgn jho low plak... Nasib la melayu otak lokman Adam .. Kena tipu je... Tu pun ade Yg bangga Jadi geng lagi... Kepeh kepeh kepeh.. Hidup Melayu. Hidup tin Milo.. keeepeh kepeh kepeh kepeh kepeh... Tin Milo, hidup Melayu... Dulu kutuk pas parti tin Milo la, parti setan la, pati sesat la. La ni Dua Kali Lima 90j....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tun Milo ni lah yang akan memastikan kesyumulan Islam, kedaulatan Institusi kesultanan dan kelangsungan bani melayu di negara ini terus terbela..kalau nak harapkan menteri2 melayu dan cai2 haprak macam kau dalam Rejim Haprakan ni memang takde lah..umpama menunggu kucing bertanduk lah gamaknya beb !!!!

      Delete
    2. Dulu depa kalut sangat pasal Jho Lo
      Skrg depa kata tak apa ler slow-slow
      Lps itu buang kes LGE punya banglo
      Baget berlambak tapi usung tin milo

      Kah kaahh kaaahhh kaaahhh kaaahh

      Delete
    3. Jalan lah lu, pomen otak dangkal
      Lagak hebat, hanya baiiki basikal
      PH teruk masih juga nak sangkal
      Nak duga laut, dgn kail sejengkal

      Kah kaahh kaaahhh kaahh kaahh

      Delete
  10. Semak Romen...Mak tanya kau lah...Setuju tak kalau kita semua mengambil kesimpulan bahawa...

    PH bakal berpecah kerana ICERD?

    Bila jemaah Menteri nak duduk bersidang dan buat keputusan muktamad nak terus atau tutup buku pasal ICERD?

    Dalam parlimen, tepi jalan, kedai kopi malah di pejabat-pejabat dah semakin bising pasal ICERD.

    PAS curah minyak kepada pengundi melayu Islam. ICERD jalan .. 153 perlembagaan hilang.

    Sedangkan jaminan diberi tak akan hilang.

    Lepas isu kencing manifesto, PAS semakin ghairah dengan isu ICERD.

    Bila dalam parlimen cerita pasal ketirisan 1MDB, isu bayaran balik GST, tetiba jadi bisu.

    Agak2 PH boleh settle ke pasal ICERD ni kepada pengundi melayu?

    Nak tunggu parah baru nak buat keputusan?

    ICERD. Terus atau batal?

    Mana kenyataan rasmi?

    Amacam Semak Romen...kau tak nak tolong jawab soklan yang simple tu keer haah ????

    ReplyDelete
    Replies
    1. Benda dalam. Kajian hang masih buat ulasan bodoh kat sini. Hang paham ke benda tgh kajian. Nak bincang apa? Yg meroyan dan macam. Kena sampuk hantu kak limah tu geng PASUMNO je. Maklumat pun versi pembangkang bukannya benda sahih. BINGAI

      Delete
    2. Weeeii..mat yo yo..nak buat apa dengar maklumat dari Rejim Haprakan ni kalau semua yang ditularkannya tu penuh dengan pembohongan, spin dan kelentong aje.

      Nasib baik lah ada maklumat2 sahih lagi tepat dari pembangkang..kalau tak jadi lah macai macam kau yang dungu dan diperkudakan mereka serupa kerbau balau yang ditarik hidung..diheret ke sana kemari sesuka hati depa tu !!!!

      Sampai tua lah lu kena kelentong dengan diorang...semuanya kau telan bulat2 tanpa tapisan walau sedikit pun !!!

      Delete
  11. Smart pomen ni chief barua paria kari
    Dia juga jilat punggung YB drebar lori
    Katanya W.Moorthy komen utk diri sendiri
    Bodoh piang punya komen tidak terperi

    ReplyDelete
  12. Apalah bodoh punya ini smart pomen
    Kalau bodoh tak usah hantar komen
    Masuk dlm lori, ajak paria beromen
    Nanti mampus suruh paria tu simem

    ReplyDelete
  13. Dia cuba lagak hebat pomen baiki basikal
    Diri pun spt pengembara, tak cukup bekal
    Tak sedar sekolah tak tinggi otak dangkal
    Sekolah tak abis kena buang sebab nakal

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaahhhh

    ReplyDelete
  14. Masa mau lwn BN, kemain kalut bab Jho Lo
    BN dah kalah, depa kata rileks ler slow-slow
    Lepas itu, pakat dengar aota menteri banglo
    Tipu utang 1 trilion, bak kuar tabung tin milo

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete
  15. Tikus ni mmg otaknya kat lutut sebenarnya tu yg merapu memanjang.

    ReplyDelete
  16. saya adalah saksi mata (eye witness) kpd tragedi may 13.

    jika terjadi lagi rusuhan kaum saperti nya, maka semua kaum pasti akan menderita.

    Tun M wajib menggunakan kuasa executive yg ada utk membantutkan usaha 'penyangak2 UMNO' yg sdg tersepit ini dgn sengaja mengapi api kan isu agama n perkauman utk cuba menyelamatkan diri sendiri.

    nationalists kaum (read 'racists' drpd semua kaum) tidak cocok (compatible) dgn tuntutan ketakwaan olih agama suci islam.

    hanya jika kita amal kan sifat2 nationalist kebangsaan saja yg bolih selari dgn ketakwaan yg sejati. (nationalist = a strong patriotic feelings 2wards d country).

    wallahu'allam.

    ReplyDelete
  17. Perhimpunan 8 Disember 2018 yang dirancang oleh UmNo dan PAS adalah putik bunga PERTEMPURAN KLIMAKS yang telah sekian lama saya kongsikan dengan semua di alam maya tanpa mengharapkan sebarang upah.

    Ulang siar :-

    Bermula dengan pemimpin-pemimpin 2 pasukan bathil (UmNo dan PAS) yang membawa pasukan mereka bersekutu sesama sendiri konon di atas nama Islam dan Melayu padahal mereka hanya memikirkan kepentingan diri semata-mata. Almaklumlah, mereka sedang terjerut...

    Kemudian bakal diikuti oleh pemimpin pasukan lain yang mencukupkan korum pasukan-pasukan bathil yang bersekutu, juga konon demi Melayu dan Islam, padahal hanya kepentingan nafsu serakah diri semata-mata...

    Kemudian diikuti oleh terpecahnya ahli-ahli Parlimen kepada dua kumpulan. Kumpulan Pertama bersama kumpulan yang benar pimpinan si Ta-Mim dan kumpulan kedua bersama kumpulan pasukan-pasukan bathil yang bersekutu yang menjadi pencabar kepada pasukan si Ta-Mim...

    Kemudian diikuti dengan Raja-raja Melayu buat pertama kalinya bakal berbeza pendapat secara terbuka, sebahagian menyokong si Ta-Mim dikekalkan sebagai PM dan sebahagian menyokong pencabarnya naik menjadi PM. Putik kepada perkara ini sudah terlihat dengan kenyataan berjela-jela yang dikeluarkan TMJ. Hampir tidak mungkin kenyataan itu dibuat tanpa green light ayahandanya...

    Kemudian diikuti dengan tindakan YDPA mengisytiharkan darurat akibat perebutan kuasa mahu menguasai Seri Perdana...

    Kemudian si Ta-Mim sebagai pemimpin pasukan yang tidak pernah tewas, menyeru penyokong-penyokongnya yang percaya kepada perjuangannya untuk turun ke Persiaran Perdana di Putrajaya mengiringinya untuk berhadapan dengan Yang DiPertuan Agong sehingga ia boleh masuk ke Seri Perdana ...

    Maka kini, perebutan untuk menduduki Seri Perdana tidak lagi berlaku melalui peti undi mahupun di dalam Parlimen, tetapi ia berlaku di jalanraya. Lebih khusus lagi ia berlaku di Persiaran Perdana, Putrajaya, bermula dari Istana Kehakiman dan berakhir di Seri Perdana...

    900++ hadir untuk mengiringi si Ta-Mim, tetapi akhirnya hanya 313/314 sahaja yang memulakan langkah daripada Istana Kehakiman menuju Seri Perdana mengiringi Sang Pemuda Ta-Mim. Kesemua yang melangkah adalah anak bani Ta-Mim yang beragama Islam. Mereka inilah tentera Panji Hitam akhir zaman yang diberi kesinambungan kemuliaan selepas 313 anak-anak Bani Israeil diberi kemuliaan pada zaman Raja Thalut, dan kemudian diikuti oleh 313 ahli Badar anak-anak Bani Ismael yang diberi kemuliaan yang sama pada zaman Nabi Muhammad saw.

    Kemudian diikuti dengan berlakunya PERTEMPURAN KLIMAKS di antara pasukan si Ta-Mim dengan pasukan-pasukan bathil yang bersekutu, di mana apabila PERTEMPURAN itu selesai, pasukan-pasukan bathil yang bersekutu tewas mutlak. YDPA akhirnya memberi laluan kepada si Ta-Mim untuk kekal di Seri Perdana dan Panji-panji Hitam dikibarkan sebagai tanda kemenangan mutlak pasukan si Ta-Mim ke atas para pendusta dan ahli fitnah. 

    Biarkan para pemimpin pasukan-pasukan bathil ini berusaha mahu menjatuhkan si Ta-Mim konon di atas nama Melayu Islam kerana usaha mereka akan gagal. Walaubagaimanapun usaha mereka itulah yang akan membuka jalan kepada berlakunya PERTEMPURAN KLIMAKS. 

    Hidup Ta-Mim!!! Ketua pasukan yang tidak pernah tewas, dan dengan izin Allah ia akan kekal sedemikian sehinggalah yang bathil itu lenyap dan zaman fitnah benar-benar ditinggalkan...

    2019M / 1440H in shaa Allah. 

    Ta-Mim : Huruf 'Ta' untuk 'Tanah' dan huruf 'Mim' untuk Melayu. Hurut 'Ta' untuk 'Tun' dan huruf 'Mim' untuk Mahathir. 

    Wallahu a'lam.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Aiiik...Himpunan Bersih 1.0 hingga lah kepada 5.0 yang didalangi oleh DAPigs dan konco2nya takde pun mendapat bantahan malah dibenarkan oleh kerajaan terdahulu..takkan lah himpunan anti ICERD ni Rejim takut pulak..tak gentleman lah macam tu.

      Bukan kah dalam manifesto Rejim ni menegaskan kebebasan bersuara untuk rakyat mengeluarkan pendapat untuk isu2 yang tak dipersetujui mereka...ini bukan isu remeh temeh, tapi melibatkan kesyumulan Islam, kedaulatan Institusi kesultanan dan kelangsungan bani melayu dan bumiputera di negara ni, seperti yang telah ditetapkan dalam perlembagaan Msia.

      Tak mustahil..dengan himpunan seperti ini bakal menyatu padukan bani melayu tanpa mengira latar belakang dan pegangan politik untuk sama2 merefleksi betapa pentingnya mereka semua sama2 berganding bahu..bergerak sederap demi anak bangsa dan agama yang tercinta ..inilah satu2nya negara yang kita ada, takde dua atau tiganya bhai !!!!

      Delete
    2. Haaah..Ini baru lah betul pembela Islam, kedaulatan Institusi kesultanan dan hak bani melayu dan bumiputera yang lain...berani dan takde rasa takut walau sikit pun walau diugut macam2...We salute you sir !!!!

      Saya cabar Lim Guan Eng saman saya di mahkamah!!!

      “Lim Guan Eng hari ini berkata bahawa kenyataan saya yang mendakwa kononnya DAP telah menimbulkan isu ICERD disengajakan bagi membangkitkan sentimen perkauman.

      “Saya dengan ini mencabar Lim Guan Eng supaya saman saya sekiranya benar bahawa saya sedang cuba kaitkan DAP dalam isu ICERD bagi bangkitkan isu perkauman.

      Toksah duk cerita panjang lebar depan media.

      “Walk the talk, Guan Eng”

      Raggie Jessy

      Persoalannya..berani ke si Ah Beng ni menyahut cabaran tu haah ????

      Delete
  18. Memang lah cai2 haprak ni bingai & bodoh
    Sudahlah bingai perangai depa pula hodoh
    Tiada soal selidik, pakai maiin tuduh-tuduh
    Org mau berdemonstrasi dikata nak gaduh

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaahhhh

    ReplyDelete
  19. Lawak tul (bo)Doe kata klimaks dah hampir
    Tak kan yg batil Islam, yg haq tu puak kapir?
    Bengong macai sekor ni mengalahkan tapir
    Ini yng aku gelak mengilai mcm mak lampir

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete
    Replies
    1. Teruskan bersukaria mencerca dan memperolok-olokkan selagi masih ada tempoh kerana ia akan menjadikan proses melenyapkan kebathilan itu lebih mudah dan manusia akan berkata "innalillahi wainna ilaihi raji'un, sesungguhnya Allah tidak menganiayai manusia sedikitpun tetapi manusialah yang menganiayai diri mereka sendiri".

      Tempoh bersuka-ria itu pasti akan tamat.

      2019M / 1440H in shaa Allah.

      Wallahu a'lam.

      Delete
  20. 1MDB = NAJIB JATUH
    ICERD = MAHATHIR JATUH

    ReplyDelete
    Replies
    1. Teruskan berusaha untuk jatuhkan Tun M kerana kalian pasti akan tewas.

      Tun M adalah ketua pasukan yang tidak pernah tewas dan dengan izin Allah ia akan kekal begitu sehinggalah yang bathil itu lenyap dan zaman fitnah ditinggalkan.

      Walaubagaimanapun usaha untuk menjatuhkan Tun M itulah yang akan membawa kepada berlakunya PERTEMPURAN KLIMAKS di antara kebenaran dan kebathilan. Pada hari itu, selesai sahaja PERTEMPURAN, yang benar itu menang mutlak sedang yang bathil itu tewas mutlak.

      2019M / 1440H in shaa Allah.

      Wallahu a'lam.

      Delete
  21. Politik adalah perebutan kuasa..perebutan kuasa adalah utk menguasai sumber ekonomi..isu agama,bahasa,bangsa bertujuan utk mengolah persetujuan ramai..

    Tidak salah utk berdemo..tapi jgn smp totok pada parti atau politikus..

    ReplyDelete
  22. ICERD, keistimewaan Melayu kan terhapus
    Tak kan hak yg termaktub, nak dibiar lupus
    Melayu yng sokong tu bodoh nak mampus
    PRU15 puak Melayu PH ini kita kasi pupus

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaahhhh

    ReplyDelete
  23. Di dalam DEB, Melayu ada hak yg istimewa
    Dgn dasar ni lama Melayu sambung nyawa
    Tapi depa sokong ICERD, Melayu ular sawa
    Depa ni dgn fulus, jubor pun sanggup sewa

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaahhhh

    ReplyDelete
  24. Hari ni Tun Madey kata rakyat patut beri peluang kepada waytha Moorthy kerana dia masih baru lagi dalam kabinet. Masih banyak lagi yang perlu dipelajarinya akan sepak terajang kerajaan Haprakan ni.

    Boleh ke kita beri peluang lagi padanya tu...baru pegang jawatan sikit aje dah tuntut macam2 ..konon nak unjuk hero untuk bela hak bukan melayu, tapi tak sedar itu lah yang bakal membawa kepada memuncaknya kemarahan orang melayu bila Islam dan hak mereka diusik.

    Patutnya ICERD ni jangan dibangkitkan langsung...kena hormat hak Islam dan melayu yang termaktub dalam perlembagaan sejak dulu tu.

    Perlembagaan itu lah social contract yang dipersetujui oleh semua kaum untuk menghormati hak bani melayu dan Islam serta institusi kesultanan ..dan ini tak perlu lah dipertikaikan lagi oleh sesapa pun.

    Ini lah akibatnya jika terlalu mengalah dan berlembut jika melibatkan hak2 bani melayu...kita juga yang patut dipersalahkan kerana memberi muka kepada mereka..kan sekarang ni dah jadi kaduk naik junjung pulak bhai !!!!!

    ReplyDelete
  25. Macai2 PH sebenar nya dilanda keresahan
    Depa risau, kalau PH akan alami kejatuhan
    Lalu depa war-war dan lemparkan tuduhan
    Org nak berdemonstrasi bukan ler rusuhan

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaahhhh

    ReplyDelete
  26. Macai2 PH nampaknya buat perangai kera
    Ketakutan pada diri mereka mmg le ketara
    Sengaja lempar tuduhan nak cipta angkara
    Org mau demonstrasi, apa jadah huru-hara

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaahhhh

    ReplyDelete
  27. Admin ketandusan idea, aku sangat kesian
    Dibuatnya tohmahan tanpa apa2 kepastian
    Apa dia ni nujum ke bomo penuh kesaktian
    Hingga dia siap boleh tau adanya kematian

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaahhhh

    ReplyDelete
  28. Menteri tin milo asyik silap titik perpuluhan
    Kini admin pula mau buat silap pertuduhan
    Dia ni gigih, tapi terselit banyak kebodohan
    Org nak demonstrasi, apa pula pergaduhan

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaahhhh

    ReplyDelete
  29. sorang je bro?
    aku pon sibuk
    tak dan nak layan bro!

    baru siap persiapan bilik tidur Mas kat banglo aku
    di kaki bukit.
    Mas nak datang pada 29 dan 30 November ni.

    Aku bikin special punya!
    Aku upah rakan lukis potret besar Mas sangkut kat bilik.
    Dia akan ditemani adik perempuan kesayangan aku yang baru balik dari Mesir sepanjang berada di banglo aku.

    Aku lak balik tidur kat Rumah Tok Guru!
    hu...hu..buat camna!
    Amboi...ibu dan ayahanda Tok Guru pun kemain cuci
    rumah...maklumlah ,bakal menentu nak datang!


    Esok Malam aku terbang lak ke Tokyo,23,24,25 dan 26
    urus bisnes. Barang dah sampai.

    Memang sibuk la..hingga 1 Disember

    Untuk semua rakan-rakan semaya,ini pantonku

    Jimat sepenggal berlagu berita
    Siku berlagang memantau barang
    Slamat tinggal tanahku tercinta
    Aku berdagang di rantau orang

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jimat sepenggal berlagu berita
      Siku berlagang memantau barang
      Sangatlah janggal cara mu beraota
      Aku di gelanggang engkau ke jurang

      Kah kaahh kaaahhh kaaahhhh kaahh

      Delete
  30. Cukup menarik ulasan saudara John Doe!

    Ku ungkap balik, tata ulasannya yg cukup mahal dari
    seorang pengamal ilmu.

    "Hidup Ta-Mim!!! Ketua pasukan yang tidak pernah tewas, dan dengan izin Allah ia akan kekal sedemikian sehinggalah yang bathil itu lenyap dan zaman fitnah benar-benar ditinggalkan..."

    2019M / 1440H in shaa Allah.

    Ta-Mim : Huruf 'Ta' untuk 'Tanah' dan huruf 'Mim' untuk Melayu. Hurut 'Ta' untuk 'Tun' dan huruf 'Mim' untuk Mahathir.

    Wallahu a'lam.

    ReplyDelete
  31. Lama aku tunggu ini atok Singgora
    Ingatkan dah lari balik Singapura
    Kote sentap mcm kepala kura-kura
    Ada hati nak mengurat Mas si dara

    ReplyDelete
    Replies


    1. Saya ngah urus bisness!

      Katalah sebarang kata yang bro suka
      "Apalah ada pada kata-kata"

      Realitinya :

      "Mas, dalam belaian ku"

      tq..bro

      Jumpa lagi 5 hari dari sekarang

      Saya pohon undur diri!

      Delete
  32. Atok Singgora kononnya niaga di Tokyo
    Rupanya meniaga pasar malam jual yo yo
    Dia ni juga ada bela hantu dan toyol
    Patutlah komen dia pun macam orang biol

    ReplyDelete
  33. Atok Singgora beritahu umur dia 35
    Suman pecah rahsia umur dia dah 65
    Anak tujuh orang cucu dah darjah 5
    Anak sulung sebaya dengan Mas...25

    ReplyDelete
    Replies
    1. Anon 21:30

      Atok Gora & Sumah sudah kenal lama
      Kini depa berhajat, mau idup bersama
      Tapi kote Gora kiok tak leh senggama
      Gora mahu pakai dildo, Sumah terima

      Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaahh

      Delete
  34. Kengkawan semua...korang ingat lagi tak kata2 dari Tun Mahathir yamg ditujukan khas kepada Tokong Kit Siang ni dulu...apa katanya yeer ???

    Mahathir: Kit Siang adalah seorang rasis, pelampau perkauman!

    THE THIRD FORCE: Reggie Jessy G3

    Ada pihak tertentu yang cuba memaksa saya supaya menarik balik kenyataan bahawa Lim Kit Siang adalah seorang rasis.

    Saya dengan ini mengistiharkan, bahawa saya bersetuju dengan kata-kata Tun Dr Mahathir Mohamad pada tahun 2013, bahawa Lim Kit Siang bukan hanya rasis, malah beliau merupakan pelampau perkauman.

    Tak caya ..korang google lah sendiri video tu dan dengar puas2 apa yang diperkatakan oleh Tun tu...haah..apa lagi tunggu, cepat lah google bhai !!!

    ReplyDelete
  35. UTRA SINGGORA / MAS22 November 2018 at 21:15

    Cukup menarik ulasan saudara John Doe!

    Ku ungkap balik, tata ulasannya yg cukup mahal dari
    seorang pengamal ilmu.

    "Hidup Ta-Mim!!! Ketua pasukan yang tidak pernah tewas, dan dengan izin Allah ia akan kekal sedemikian sehinggalah yang bathil itu lenyap dan zaman fitnah benar-benar ditinggalkan..."

    2019M / 1440H in shaa Allah.

    Ta-Mim : Huruf 'Ta' untuk 'Tanah' dan huruf 'Mim' untuk Melayu. Hurut 'Ta' untuk 'Tun' dan huruf 'Mim' untuk Mahathir.

    Wallahu a'lam.

    Reply

    _________________________________________


    Lawak tul (bo)Doe kata klimaks dah hampir
    Tak kan yg batil Islam, yg haq tu puak kapir?
    Bengong macai sekor ni mengalahkan tapir
    Ini yng aku gelak mengilai mcm mak lampir

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete
  36. Woiii..Korang perasan tak apa stand MP2 Rejim Haprakan ni tentang isu ICERD tu kat parlimen baru2 ni .

    Padan main tuduh je ADUN DAPigs ni. Diluar Dewan, bukan main galak lagi buat sidang media.

    Tapi bila Usul dibawa masuk ke dalam sidang DUN, semua pakat MENIKUS belaka.

    Dah diberi ruang untuk bahas dalam sidang DUN dan peluang untuk menyatakan pendirian. Tapi kenapa diorang tak nak bersuara?

    Sebaliknya, bila undian dibuat, takde sorang pun ADUN DAPigs yang berani bangun untuk menyatakan bantahan dengan menolak Usul yang dibentangkan.

    Bila diluar Dewan, diorang tuduh kononnya isu ICERD itu telah dimanipulasikan oleh UMNO dan PAS dengan alasan nak wujudkan ketegangan kaum.

    Patut la ramai orang dakwa pemimpin Pakatan Hancing DAPigs ni semuanya tak bersunat. Rupanya, BACUL belaka!!!

    ReplyDelete
  37. Mana pi barua W Moorthy paria kari
    Agaknya pergi jumpa YB pemandu lori
    Dua kerja dia kena buat dlm sehari
    Masak lemak kari dan pam tayar lori

    ReplyDelete
  38. PUTRA SINGGORA / MAH 22 November 2018 at 21:54


    Saya ngah urus bisness!

    Katalah sebarang kata yang bro suka
    "Apalah ada pada kata-kata"

    Realitinya :

    "Mah, dalam belaian ku"

    tq..bro

    Jumpa lagi 5 hari dari sekarang

    Saya pohon undur diri!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kemain lagi Tok Gora, Mah dia belai
      Gora punya anu mcm ikan keli gulai
      Mah pulak kering mcm pisang salai
      Di henyak Gora, Mah lemah terkulai

      Kah kaahh kaaahhh kaaahhh kaahh

      Delete
  39. Jangan Guna Emosi Isu ICERD, Kata Menteri Agama...Habis nak guna apa haah ???

    Sebelum ni semua maklumat dan fakta telah diberikan akan bahayanya jika ICERD ni diratifikasikan..tapi kenapa masih tak mau terima dengan berlapang dada dan minda yang terbuka eerrkkk???

    Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Dr Mujahid Yusof Rawa menasihati pihak yang tidak bersetuju dengan kerajaan berhubung isu Penghapusan Segala Bentuk Diskrimasi Kaum (ICERD) agar tidak menggunakan emosi dalam membantah.

    Kata beliau, Ini negara demokrasi. Tak semestinya bersetuju dengan kerajaan.

    Cuma saya nasihatkan sebagai Rakyat Malaysia, kita juga perlu menjaga sensitiviti.

    OK..cuba Kita gunakan mesin masa untuk kembali ke masa silam.

    Pada masa tu Dr Mujahid sanggup tidur di kaki lima Parlimen kerana hendak menumbangkan Kerajaan yang dipilih oleh rakyat secara demokrasi dan melalui pilihanraya yang sah lagi adil.

    Kesimpulannya, karma itu pahit...dan sukar untuk ditelan kan ????

    ReplyDelete
  40. Mas dalam belaian ku.. kata Singgora
    Mimpi basah agaknya ni atok Singapura
    Tak payah kelentong dan berpura-pura
    Yang kau belai adalah kepala kura-kura

    ReplyDelete
  41. Fuyooo..Tabik lah pada kerajaan Pahang kerana mengikut jejak langkah Terengganu dalam menolak ICERD ni...cuma kita nak tunggu respons dari negeri2 yang dikuasai PH pulak..tak tau lah bila tu beb !!!!

    DUN PAHANG LULUS TOLAK RATIFIKASI ICERD

    Sidang Dun Pahang sebulat suara meluluskan usul menolak ratifikasi Konvensyen Antarabangsa Mengenai Penghapusan Segala Bentuk Diskriminasi Kaum (ICERD) yang dapat meredakan ketegangan dan keresahan rakyat yang berterusan di negeri ini.

    Usul berkenaan diluluskan sebulat suara semua 42 Adun selepas satu jam dan 45 minit dibahaskan yang dibentangkan Pengerusi Jawatankuasa Kebudayaan, Perpaduan, Kebajikan Masyarakat, Pembangunan Wanita dan Keluarga negeri, Dato' Sri Shahaniza Shamsuddin.

    Lima Adun yang terdiri daripada BN, Pas dan wakil PH berbahas mengenai usul berkenaan.

    Wakil Pas, Shahril Azman Al-Hafiz dalam perbahasannya menyokong usul berkenaan dan menegaskan bahawa kerajaan Pusat perlu menolak sebarang usaha menandatangani perjanjian itu bagi mengelak keharmonian dikecapi negara ketika ini terjejas.

    Menurutnya, untuk melaksanakan ICERD, kerajaan PH perlu membuat kajian yang lebih mendalam seperti mengambil kira pandangan daripada pakar-pakar perlembangan.

    "Perlembagaan kita lebih awal wujud berbanding ICERD dan sejak dilaksanakan, sehingga hari ini rakyat hidup secara harmoni cuma bila timbul isu ini ia membangkitkan amarah rakyat khususnya orang Melayu.

    "Jangan ambil dasar yang telah diwujudkan oleh negara barat..sebaiknya kerajaan PH perlu memikirkan keadaan ekonomi yang semakin tenat berbading isu ICERD yang boleh merosakan keharmonian negara.

    "Kita sudah biasa hidup dengan penuh semangat toleransi dan sudah pasti ICERD tidak membawa sebarang keuntungan kepada mana-mana pihak.

    Hormati Perlembagaan dan jaga perasaan orang Melayu yang sentiasa bertolak-ansur dengan semua kaum lain di negara ini," katanya.

    Bagi Adun Peramu Jaya, Dato' Sri Sh Mohamed Puzi Sh Ali pula berkata, ICERD tidak menghormati kontrak sosial yang sudah dipersetujui kerajaan ketika mendapat kemerdekaan dari British pada tahun 1957.

    Menurutnya, keharmonian negara selama ini telah berjaya dikecapi kerana rakyat memegang terhadap asas kontrak sosial yang telah dipersetujui oleh tiga kaum terbesar iaitu Melayu, Cina dan India sebelum Malaysia mencapai kemerdekaan.

    "Kita sudah hidup bersama dengan semua kawan-kawan (kaum-kaum lain) sejak sekian lama... ada perkara yang sudah dipersetujui sejak dahulu lagi dan tidak pernah dipersoalkan selama ini

    "Kenapa kita perlu meratifikasi ICERD sedangkan secara tersirat akan menggugat hak keistimewaan orang Melayu, agama Islam dan anak-anak Sabah serta Sarawak termasuklah kaum-kaum lain di Malaysia," katanya.

    Bagaimanapun, Adun Triang, Leong Yu Man daripada parti DAP berkata, isu ICERD bukan di bawah bidang kuasa kerajaan negeri dan meminta perkara itu diputuskan kerajaan Pusat.

    Yang Dipertua Dun Pahang, Dato' Sri Ishak Muhamad kemudiannya menamatkan sesi perbahasan selepas Adun Beserah, Andansura Rabu menyatakan sokongan terhadap usul berkenaan, sebelum mengadakan pengundian yang menyaksikan usul berkenaan diluluskan tanpa bantahan daripada semua Adun.

    Tabik YB2 sekelian atas keberanian mu semua tu !!!!

    ReplyDelete
  42. Kengkawan semua...Aku pasti korang bakal meleleh air mata bila membaca bagaimana lelaki india ni telah didiskriminasi dengan sebegitu teruk oleh kerajaan sepanjang hidupnya...kejam dan zalim betul lah kerajaan terdahulu ni kan ???

    Lelaki India Ini Menceritakan Macam Mana Dia DiDiskriminasi Di Malaysia

    Seorang profesional berbangsa India, Dr. Thirunavukkarasu Karasu memuat naik satu penulisan yang sangat menarik dan santai dalam menyanggah dakwaan yang dibuat oleh Waytha Moorthy...

    Penulisan tersebut di kongsikan di laman Facebook milik isterinya, Samantha Sambun Karasu...

    Daripada Thirunavukkarasu Karasu kepada Menteri Perpaduan merangkap Menteri Hindraf Malaysia.

    'Assalamualaikum Datuk', (oleh kerana kamu berkata kami 'di paksa' menjadi Muslim), tahukah anda?

    》Saya didiskriminasi hinggakan saya menuntut ilmu di sekolah rendah yang dibiayai sepenuhnya oleh kerajaan Melayu...

    》Saya didiskriminasi hinggakan saya mendapat makanan percuma ketika di sekolah rendah selama 3 tahun...

    》Saya didiskriminasi hinggakan ada doktor gigi datang merawat gigi saya secara percuma pada waktu tersebut...

    》Saya di diskriminasi hinggakan keputusan 5 A ketika di Tahun 5 melayakkan saya belajar di Maktab Tentera Di Raja Malaysia...

    》Saya didiskriminasi hinggakan saya diberi borang untuk ke Maktab Rendah Sains Mara ketika di Tahun 6...

    》Saya didiskriminasi hinggakan keputusan baik di perolehi Tahun 6 membenarkan saya belajar Perdagangan ketika di Tingkatan 1...

    》Saya didiskriminasi hinggakan yuran tahunan pengajian Tingkatan 1 hingga 3 lebih murah daripada makan malam KFC...

    》Saya didiskriminasi hinggakan yuran peperiksaan SRP dan SPM saya dibayar sepenuhnya oleh kerajaan Melayu...

    》Saya didiskriminasi hinggakan pengajian pra-universiti saya adalah percuma...

    》Saya didiskriminasi hinggakan yuran STPM saya ditanggung sepenuhnya oleh kerajaan negeri Selangor.

    》Saya didiskriminasi hinggakan saya berjaya memperoleh kursus pilihan pertama ketika di USM...

    》Saya didiskriminasi hinggakan yuran tahunan tusyen saya lebih murah daripada tiket pergi dan pulang MAS untuk orang2 Sabah...

    》Saya didiskriminasi hinggakan pengajian Sarjana saya dibiayai sepenuhnya oleh USM...

    》Saya didiskriminasi hinggakan satu lagi pengajian Sarjana saya menerima susbsidi oleh UPM...

    》Saya di diskriminasi hinggakan pengajian Doktor Falsafah saya dibiayai sepenuhnya oleh Kementerian Sains, Teknologi dan Alam Sekitar...

    》Saya didiskriminasi hinggakan saya memperolehi dana RM 30 ribu sebagai 'geran biaya diri'...

    》Saya didiskriminasi hinggakan saya mampu menyewa rumah dengan kemudahan Astro untuk RM 150 sebulan sewaktu membuat PhD...

    》Saya didiskriminasi hinggakan saya memperolehi geran penyelidikan RM 60 ribu daripada Melayu...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jangan risau sampai tak dapat tido malam..ada lagi sambungannya tu !!!

      》Saya di diskriminasi hinggakan saya memperoleh cuti umum ketika menyambut Thaipusam...

      》Saya di diskriminasi hinggakan saya berjaya memenagi Anugerah Kertas Penyelidikan Terbaik menentang pensyarah-pensyarah/penyelidik-penyelidik Melayu...

      》Saya di diskriminasi hinggakan caj untuk tiga orang anak saya lahir di hospital kerajaan kurang daripada RM200...

      》Saya di diskriminasi hinggakan saya hanya perlu membayar RM 1 untuk rawatan gigi saya pada 2015...

      》Saya di diskriminasi hinggakan saya berjaya memperoleh pekerjaan di syarikat penerbangan yang di urus majoriti Melayu...

      》Saya di diskriminasi hinggakan Melayu yang sama menaja latihan penerbangan saya...

      》Saya di diskriminasi hinggakan wang KWSP saya di masukkan secara terus ke akaun CIMB ketika saya membeli rumah bernilai RM 1 juta...

      Nak saya teruskan lagi?

      Baik, saya teruskan...

      》Saya di diskriminasi hinggakan saya menjadi kolumnis di The Star dan membantai Najib Razak...

      》Saya di diskriminasi hinggakan lesen untuk membolehkan saya mengoperasikan firma kejuruteraan di luluskan dalam masa 1 hari sahaja...

      》Saya di diskriminasi hinggakan majikan saya membayar lebih berbanding apa yang saya keluarkan untuk Simpanan Hari Tua...

      》Saya di diskriminasi hinggakan saya perlu membayar jumlah cukai sama seperti yang di bayar orang Melayu...

      》Saya di diskriminasi hinggakan saya boleh menziarahi gereja bila2 dan di mana2 sahaja saya mahu...

      》Saya di diskriminasi hinggakan saya melihat PM Melayu memberi sumbangan di dalam Kuil di Batu Caves...

      》Saya di diskriminasi hinggakan saudara mara saya boleh membina kuil di kawasan rumah mereka sendiri, kadang kala di luar kawasan rumah juga...

      》Saya di diskriminasi hinggakan saya melihat setiap tahun seorang pakcik berbangsa India di senaraikan sebagai orang kedua terkaya Malaysia...

      》Saya di diskriminasi hinggakan ramai boss saya di Air Asia berbangsa India, dan menaikkan pangkat saya menjadi Kapten...

      》Saya di diskriminasi hinggakan kerajaan Melayu menyediakan skim pelaburan khas untuk kaum India...

      》Saya di diskriminasi hinggakan saya mampu menghadiri bantahan secara aman, dan melihat pemimpin saya di bebaskan dan sekarang berbahagia menikmati gajinya sebagai Menteri...

      》Saya di diskriminasi hinggakan dapat melihat orang India membuat rungutan kepada Ratu UK mengenai hak2 mereka tetapi masih bebas daripada sebarang tuduhan mengkhianat...

      》Saya di diskriminasi hinggakan saya dapat melihat seorang Menteri berbangsa India membawa guru agama dan lembaga saka peribadi ke parlimen...

      》Saya di diskriminasi hinggakan saya melihat papan tanda di mana2 sahaja, termasuk di tulis di dalam bahasa Tamil...

      》Saya di diskriminasi hinggakan saya melihat usaha kerajaan Melayu memelihara tinggalan kuno agama Hindu dan memohon senarai UNESCO...

      》Saya di diskriminasi hinggakan saya melihat iklan Tourism Malaysia di serata dunia turut memaparkan kebudayaan dan agama orang India...

      Delete
    2. Laaaa...Ongatkan dah abis..rupa2nya ada sambungannya lagi..jom kita terus layaaaan!!!

      》Saya didisriminasi hinggakan saya melihat menteri berbangsa India tidak mengenakan songkok sebaliknya memakai thalapps di hadapan SPB YDP Agong sewaktu mengangkat sumpah...

      》Saya didiskriminasi hinggakan saya kerap melihat pemimpin2 Melayu tampil dalam drama, lagu dan tarian bangsa India untuk acara rasmi, daripada Anwar Ibrahin hinggalah Khalil Yaakob...

      》Saya didiskriminasi hinggakan saya mampu memperolehi satu lesen penerbitan selepas kerajaan lama membatalkan kolum saya pada akhbar kerana mengkritik mereka...

      》Saya didisriminasi hinggakan isteri saya masih kekal sebagai Bumiputera, mengenakan hijab dan hadir dalam acara agama Kristian secara terbuka dalam beberapa majlis...

      》Saya didiskriminasi hinggakan saya yang mengambil subjek Tamadun Islam di universiti dan isteri saya mendapat skor A untuk sejarah Islam di STPM, tetapi tiada sesiapa pun memaksa kami menjadi Islam...

      》Saya didiskriminasi hinggakan majoriti doktor dan peguam secara populasinya adalah berbangsa India...

      》Saya didiskriminasi hinggakan saya menikmati perlepasan cukai atas sumbangan ke atas organisasi Melayu atau Islam...

      》Saya didiskriminasi hinggakan saya boleh menikmati juadah daging babi di mana2 sahaja saya mahu, termasuklah di pekan2 yang dihuni majoriti Melayu (walaupun saya tidak berbuat demikian atas dasar hormat)...



      》Saya didiskriminasi hinggakan menteri Hindraf saya sendiri dengan gembiranya boleh ke The Hague dan menggugat perpaduan selepas 61 tahun...

      Macam mana menteri?

      Masih mahu saya sambung lagi?

      Dah terlalu panjang, kejap lagi kena lukis.

      Kepada Waythamoothy dan Kulasegaran, hak apa lagi yang kamu inginkan...

      Kamu patut bersyukur dan berterimakasih pada bangsa Melayu kerana memberikan kamu kehidupan yang cukup selesa di Tanah Melayu ini...

      Kehidupan kamu sekarang jauh lebih selesa dari kehidupan nenek moyang kamu di tanah asal kamu iaitu di India...

      Diam orang Melayu bukannya takut...

      Bertolak ansur orang Melayu bukannya bodoh...

      Ada satu perkataan yang sangat sinonim dengan bangsa Melayu dan tak ada pada mana2 bangsa lain di dunia ini iaitu AMUK...

      Bila orang Melayu mula jadikan perkataan itu sebagai senjata, sifat diam, bertolak ansur dan lemah lembut akan hilang dari diri bangsa Melayu dan akan bertukar sifat menjadi raksasa yang cukup zalim!!!

      Kesannya amat buruk dan 13hb Mei 1969 pernah menjadi saksi AMUK orang Melayu...

      Jangan sampai ianya berulang!!!

      Delete
  43. OK...Izinkan saya untuk lari sikit dari tajuk posting berkaitan ICERD ni...apa kata kita lihat pulak apa yang berlaku hari ni dalam wawancara DS Najib dengan sinar tu !!!

    Cukup-cukuplah putar belit berita.

    MEMUTAR BELIT BERITA (Distortion*)

    Malaysiakini telah memutarbelitkan wawancara Najib Razak dengan Sinar Harian pagi tadi apabila menerbitkan berita berjudul “Memang kita sudah ditipu oleh Jho Low, kata Najib Razak”.

    Perkataan “Memang” yang digunakan oleh Malaysiakini adalah bertujuan memberi gambaran Najib mengesahkan 1MDB ditipu oleh Jho Low.

    Sedangkan apa yang berlaku Najib memberi gambaran jika benar semua dakwaan ke atas Jho Low tersebut maka betullah kita ditipu.

    Ia sebenarnya bermula apabila Najib menjawab lanjutan soalan moderator mengenai isu 1MDB, “Adakah dengan ini kita mengakui kita telah ditipu oleh jutawan Jho Low ini?

    Najib berkata, “Ya, kalau begitu, memang kita (sudah ditipu), itulah kesimpulan kalau kita ambil kira apa yang kita tahu hari ini, itu sebenarnya.”

    Apakah makna kenyataan ini?

    Maksud Najib Razak jika apa yang dinyatakan hari ini adalah satu kebenaran maka jelas Jho Low telah menipu kita.

    Namun tajuk Malaysiakini memberi gambaran seolah-olah Najib Razak mengakui Jho Low telah menipu.

    Sebab itu jawapan beliau sebelumnya ialah, “Itu saya kata tindakan perlu diambil, kalau jelas dia (Jho Low) lakukan kesalahan.

    Masa itu kita telah lantik peguam, audit, dan Golman Sachs, sebuah investment bank (bank pelaburan) yang begitu tersohor peringkat global.

    “Tanggung jawab bank (itu) ialah menjaga kepentingan Malaysia, jadi kalau dia gagal menjaga kepentingan Malaysia, macam mana saya nak tahu, patut dia beritau ada sesuatu yang tidak betul.

    Satu lagi kesalahan Malaysiakini ialah dalam para terakhir apabila menulis:

    “Dia (Jho Low) jelas telah gagal (dalam) tanggungjawabnya, Misalnya Goldman Sachs, maknanya sistem yang kita wujudkan nak jaga kepentingan invesment bank, peguam, juru audit semua, mereka telah tidak memainkan peranan yang sebenarnya.”

    Nama Jho Low dalam kurungan diletak oleh Malaysiakini. Najib hanya menggunakan “Dia”.

    Jika dilihat urutan penjelasan dalam wawancara tersebut “dia” itu merujuk kepada Goldman Sachs, Auditor dan peguam yang dilantik oleh 1MDB, bukannya Jho Low.

    Cukup-cukuplah putar belit berita.

    Najib Razak sudah dikalahkan dan berhadapan 45 pertuduhan. Apakah setelah pelbagai tekanan dan penghinaan dibuat ke atasnya...... anda masih tidak boleh berlaku adil kepada beliau dalam melaporkan berita? Malu lah weiiiii!!!!

    ReplyDelete
  44. Replies
    1. Khaty Kuno....Takde sebarang paksaan pun untuk kau membacanya.

      Ada aku kesaah kalau kau tak membacanya...sikit pun tarak beb...mampuih pi lah kan !!!

      Delete
  45. Baru je masuk
    Terus the end
    Cepatnya pancut
    Ejakulasi pramatang

    ReplyDelete
  46. Sobat2 sekelian...korang perasan tak benda ni haah ???

    DALAM ISU ICERD ADA TUNTUTAN COMANGO!!!!!

    Tuntutan COMANGO yang menyentuh Sensitiviti Umat Islam.

    1. Setiap 4 tahun, Majlis Hak Asasi Manusia Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (UNHRC) akan mengkaji dan meneliti perkembangan serta prestasi isu-isu yang melibatkan hak asasi manusia sejak tahun 2009 terhadap 193 buah negara-negara PBB termasuk Malaysia.

    Ia disebut sebagai Proses Semakan Berkala Sejagat Majlis Hak Asasi Manusia.

    2. The Coalition of Malaysian NGOs in the UPR Process (COMANGO) yang terdiri daripada 54 pertubuhan telah menyediakan satu laporan mengenai pelbagai isu-isu hak asasi manusia yang berlaku di Malaysia dan telah menyerahkannya kepada PBB bagi tujuan penelitian.

    Sesi kajian dan penelitian ini akan berlangsung hari ini (24 Oktober 2013) di Human Rights Council, Geneva, Switzerland.

    3. Terdapat beberapa tuntutan dan desakan daripada COMANGO yang menimbulkan kontroversi sepertimana yang dilaporkan dalam laporan tersebut. Berikut ialah tuntutan-tuntutan tersebut;

    a. Malaysia digesa untuk menandatangani International Covenant on Civil & Political Rights (ICCPR)

    Dalam Artikel 18 ICCPR mengandungi the rights of religious freedom (kebebasan beragama).

    Kebebasan untuk memilih agama atau kepercayaan termasuk hak seseorang untuk menukar agama yang dianuti.

    b. Malaysia digesa untuk menandatangani International Covenant on the Elimination of All Forms of Racial Discrimination (ICERD).

    Implikasi perkara ini akan mengheret kepada isu perkauman dan mencabar status quo yang melibatkan kedudukan orang Melayu dan Islam di Malaysia sepertimana yang terdapat dalam Perlembagaan Malaysia dan semangat kontrak sosial.

    c. Malaysia digesa untuk mengiktiraf hak-hak Sexual Orientation and Gender Identity (SOGI) terutamanya hak-hak lesbian, gay, biseksual, transgender (LGBT).

    Implikasi perkara ini akan membawa kepada amalan kebebasan orientasi seksual songsang termasuk memberi kebenaran untuk mengiktiraf perkahwinan sesama jenis.

    4. Kritikan kami :

    a] COMANGO tidak menghormati kedudukan Islam sebagai Agama Negara.

    b] COMANGO telah meletakkan Malaysia termasuk institusi agama Islam di bawah pantauan PBB.

    c] COMANGO mencampuri urusan agama dan mencabar kemuliaan ummat Islam apabila mereka mendesak supaya membenarkan amalan hidup songsang seperti LGBT

    5. Justeru itu kami DPPM tegaskan supaya Kerajaan jangan tunduk kepada desakan sedemikian.

    Pada sessi sidang yang lepas, Yb Ust. Nik Mohamad Abduh telah memberi penegasan serupa dalam ucapan beliau di Parlimen Malaysia agar Kerajaan Malaysia tidak tunduk kepada desakan pihak COMANGO ini.

    Nasrudin bin Hassan
    Kenyataan di
    Bangunan Parlimen Malaysia

    ReplyDelete
  47. Fuuuh...Memang tepat lagi sahih lah napa yang diperkatakan oleh TGHH ni...takkan lah dari mulut ulamak besar pun korang tak nak caya jugak haah ???

    ICERD Agenda Freemason. Lobangi Dinding Beri Laluan Aedes. -

    SHAH ALAM – Konvensyen Antarabangsa Mengenai Penghapusan Segala Bentuk Diskriminasi Kaum (ICERD) adalah agenda Freemason yang bertujuan merosakkan agama, bangsa dan negara, demikian kata Datuk Seri Abdul Hadi Awang.

    Presiden PAS itu berkata, mengiktiraf ICERD ibarat ‘menebuk lubang dinding rumah bagi memberi laluan kepada nyamuk aedes masuk ke dalam rumah kerana hanya melihat pembiakannya daripada air yang bersih, tanpa menyedari terhadap bahayanya yang boleh membawa maut’.

    “Ini bukan sekadar menyelamatkan rumah yang kecil, tetapi menyelamatkan kedaulatan umat dan negara.

    Anggaplah mereka daripada kalangan yang membawa dan memperjuangkannya adalah petualang yang wajib disanggah dan ditentang.

    “Akhirnya, ICERD adalah agenda Freemason yang bertujuan merosakkan agama, bangsa dan negara,”katanya dalam satu kenyataan yang disiarkan di Facebook.


    Ahli Parlimen Marang itu bertegas, ketetapan agama Islam sebagai agama rasmi dalam Perlembagaan Persekutuan tidak tersasul seperti teori Barat yang dibanggakan pengikutnya sehingga memelihara hak asasi binatang dengan melupakan hak asasi manusia.

    Menurutnya, peruntukan dalam Perlembagaan sudah memenuhi keperluan masyarakat majmuk di Malaysia yang ternyata lebih baik berbanding daripada ICERD.

    “Kita sudah merasai betapa keamanan telah wujud di negara ini tanpa peduli terhadap perakus yang sentiasa mahu memuaskan hawa nafsunya sahaja sehingga mengganas dengan sifat fanatik yang melampau.

    “Apa yang berlaku adanya kelemahan dalam aspek pelaksanaan boleh diselesaikan dengan cara kita tersendiri, tidak memerlukan kita mengubah perkara dasar.

    “Islam adalah agama rasmi bagi Persekutuan dan hak beragama lain telah menjadi kontrak sosial yang sudah mencukupi mengikut nalurinya,” katanya.

    Justeru kata Hadi, Malaysia tidak usah terikut-ikut atau terpengaruh dengan Barat yang sudah meninggalkan agama dan etika kemanusiaan yang sebenarnya.

    “Maka umat Islam, umat yang beragama, kaum Bumiputera dan semua bangsa hendaklah bersatu menentang agenda ICERD, kerana konsepnya yang sebenar tidak beragama dan berkemanusiaan.

    “Jangan terpengaruh dengan Barat yang sudah meninggalkan agama dan etika kemanusiaan yang sebenarnya,” katanya lagi. -SuaraTv

    ReplyDelete
  48. Dengar ni baik2 cai2 Haprakan semua apa kata KP UMNO ni...korang takkan lah tak teruja kot haah ???

    X Dapat Permit 8 Dis? Tetap Teruskan.

    Ketua Pemuda UMNO ASYRAF WAJDI DUSUKI berucap ketika Forum Perdana Membantah ICERD di Kompleks Pas di Seremban malam tadi.


    SEREMBAN 22 Nov. - Perhimpunan raksasa bagi membantah cadangan kerajaan Pakatan Harapan untuk meratifikasi Konvensyen Antarabangsa Mengenai Penghapusan Segala Bentuk Diskriminasi Kaum (ICERD) di Dataran Merdeka, bulan depan akan tetap diteruskan walaupun tanpa permit polis.

    Ketua Pemuda UMNO, Datuk Dr. Asyraf Wajdi Dusuki berkata, perkara itu telah diputuskan oleh sekretariat yang menguruskan penganjuran perhimpunan berkenaan.

    "Permit sudah dipohon dan diuruskan sekretariat himpunan ummah dan kedaulatan negara.

    "Jika tidak dibenarkan, rakyat akan tengok betapa mereka golongan munafik dan hikporit kerana kononnya pejuang demokrasi dan hak berhimpun. Ini hak rakyat," katanya kepada pemberita selepas menjadi ahli panel dalam Forum Perdana Membantah ICERD di Kompleks Pas Seremban dekat sini malam tadi.

    Kira-kira 200 orang berkumpul mendengar tiga ahli panel menjawab pelbagai soalan berkaitan ICERD.

    Selain Asyraf, dua ahli panel lain ialah Timbalan Ketua Dewan Pemuda Pas, Khairil Nizam Khirudin dan Ketua Pemuda Ikatan Muslimin Malaysia (Isma), Muhammad Farid Hussin.

    Asyraf memberitahu, pihaknya akan menggerakkan sejuta anak muda menghadiri perhimpunan itu.

    "Pemuda UMNO dan Pas masing-masing akan menggerakkan 350,000 ahli masing-masing manakala bakinya adalah NGO dan orang tidak berparti," katanya. - UTUSAN ONLINE

    ReplyDelete
  49. Haaah ..ini ada satu lagi berita yang menggembirakan kita semua..dan dah tentu lah ada kaitannya dengan posting kat atas tu beb !!!!

    PAS Tetap Teruskan Bantahan ICERD 8 Disember Ini, Walaupun.....

    KOTA BHARU - Pas akan tetap meneruskan perhimpunan membantah Konvensyen Antarabangsa Mengenai Penghapusan Segala Bentuk Diskriminasi Kaum (ICERD) di Kuala Lumpur pada 8 Disember ini walaupun kerajaan menunjukkan tanda-tanda untuk tidak meratifikasikan konvensyen tersebut.

    Naib Presiden Pas, Datuk Mohd. Amar Nik Abdullah berkata, pihaknya mendapati kenya­taan-kenyataan yang dibuat oleh kerajaan khususnya Perdana Menteri, Tun Dr. Mahathir Mohamad dan Presiden PKR, Datuk Seri Anwar Ibrahim tidak memberi jaminan bahawa ICERD tidak akan diratifikasikan.

    Beliau berkata, sepatutnya kerajaan telah mengeluarkan kenya­taan yang tegas dan rasmi bahawa tidak akan menandatangani konvensyen tersebut apabila mendapat bantahan daripada pelbagai pihak.

    “Cuma Perda­na Menteri kata sukar untuk dilaksanakan tetapi tidak ada satu kenyataan yang tegas bahawa kerajaan tidak akan ratifikasi.

    “Jadi di pihak kita ada kebimbangan, maka sebab itu dari segi politik, himpunan ini mesti diteruskan bagi memberi isyarat tentang pendirian rakyat,” katanya kepada pemberita selepas mesyuarat Exco kerajaan negeri di sini hari ini.

    Beliau berkata demikian ketika diminta mengulas mengenai hasrat Pas dan UMNO untuk mengadakan perhimpunan pada 8 Disember ini bagi membantah ICERD.

    Dalam pada itu, Mohd. Amar yang juga Timbalan Menteri Besar Kelantan berkata, pi­haknya ha­nya be­kerjasama de­ngan UMNO untuk perhimpunan itu sahaja.

    “Dari segi politik lain tidak ada, kerjasama ini lebih kepada isu-isu bersama,” katanya.

    Beliau mengulangi desakan Pas supaya Menteri di Jabatan Perdana Menteri, P. Waytha Moorthy meletakkan jawatan atau dipecat.

    “Beliau (Moorthy) perlu meletakkan jawatan sebab menimbulkan keresahan dalam kala­ngan masyarakat, kita tengok sendiri komen termasuk bukan Melayu ramai yang tidak setuju dengan pendirian beliau.

    “Perkara ini telah berjalan dengan baik di Malaysia dari segi layanan yang baik kepada kaum bukan Melayu, peluang kerja dan orang lain semua boleh tengok,” katanya.

    Dah dapat banyak maklumat berkaitan betapa bahayanya jika ICERD ni diratifikasikan..takkan lah korang masih berdegil dan keras kepala lagi untuk menyokongnya pulak..akai ada ka haah ???

    ReplyDelete
  50. Astaghfirullah...Apa nak jadi kat Msia tercinta ni sekarang.

    Apa taknya ..macam2 cadangan pelik yang nak dibawak oleh MP2 Haprakan ni..khususnya dari DAPigs ni !!!!

    MP DAP Desak Bebas Murtad, & Ajaran Sesat

    KERISAUAN yang saya utarakan dalam ucapan Tun Dr Mahathir Mohamad yang menyebut Malaysia akan ke arah meratifikasi semua konvensyen Hak Asasi Manusia PBB di UNGA baru-baru ini semakin menjadi kenyataan.

    Walaupun ada segelintir pentaksub politik yang tidak faham isu dan tidak mampu berfikiran objektif melihat ia sebagai gangguan kepada pujian seluruh dunia terhadap Tun ketika itu.

    Semalam Ahli Parlimen DAP, P Kasthuriraani telah bertindak pantas mendesak kerajaan meratifikasi ‘United Nations Declaration on the Elimination of All Forms of Intolerance and of Discrimination Based on Religion or Belief’, yang mana memberi hak kepada semua manusia untuk mengamalkan dan menukar agama mereka sesuka hati tanpa boleh diambil tindakan oleh sesiapa.

    Di Malaysia, jaminan untuk mengamalkan agama masing-masing telah pun termaktub dalam Perlembagaan Perkara 3 (1), dan tiada masalah bagi agama selain Islam untuk bertukar agama di Malaysia.

    Jadi tiada tujuan lain desakan ratifikasi ini melainkan bagi membenarkan murtad berlaku di Malaysia.

    Selain itu P Kasthuriraani juga mendesak semua ajaran sesat bebas diamalkan, selari dengan deklarasi tersebut yang menegaskan semua ‘agama dan kepercayaan’ bebas diamalkan.

    Dia menyebut: “Another recommendation is the need to stop the arrests of individuals who practise Shia, Ahmadiyah and Baha’i (beliefs)”.

    Dan hakikatnya ratifikasi deklarasi ini akan mengubah struktur undang-undang Islam dan kuasa Mahkamah Syariah secara menyeluruh kerana ia melibat asas kepada agama itu sendiri.

    Perkara yang sama juga dituntut oleh COMANGO melalui proses UPR ke atas Malaysia yang akan berlangsung bulan hadapan di Geneva.

    Mereka menggunakan NGO untuk melobi di peringkat antarabangsa dan menggunakan Ahli Parlimen secara terus untuk mendesak di peringkat tempatan, yang tujuan adalah sama iaitu mengubah identiti negara menjadi liberal demokratik mutlak.

    Umat Islam perlu sentiasa sedar cabaran bertubi-tubi yang sedang dirancang, dan teguh mempertahan identiti dan hak kita, walaupun terpaksa berhadapan dengan tali barut dari kalangan muslim yang mempermudahkan kerja mereka.

    Ahmad Nu’man bin Mazlan

    Ahli Jawatankuasa Biro Islamiyat Isma

    ReplyDelete
  51. Tak msk2 2ekor kacuk..Alli Jaegar n sibangsat Jay..

    Jgn korang komen terkini x bijak bestari..
    Kami nanti otak geliga kalian hebat berisi..
    Malu lah kalo x setara dbanding dgn kami..
    Seko pandai mentafsir seko bangsat punya kaki..

    Kahkahkehkehke

    ReplyDelete
    Replies
    1. Aku rasa x de sorang pun bior sekelumit kutu babi pun sudi jadi sahabat n kengkawan si GN kan?

      Delete
  52. 2 ekor kera berlagak helang tp hanya burung pipit..
    Ni kami sebut barua alli jaga dan jay bangsat..
    Konon cerdik pandai bijaksana tapi fikiran sempit..
    2 eko kera gebang lebih memang celaka musibat..

    Kehkehkehheheh..

    ReplyDelete
  53. Siapa yg banggang siapa binggong
    Kerabat mick jagger mskkan tong
    Siapa yg gila siapa tonggong
    Peeedaaa alli jaga tin kosong

    Hahakekehkehkahkahhrhehehebingai

    ReplyDelete
  54. Apaaaa....Paria Hindraf Akan Dipanggil..????

    Panggil nak buat apa? nak ajak berbual kosong jer ke? Jangan tunggu lama..ambil tindakan..!

    Tapi AG pun ada darah tu..!
    Polis boleh siasat ajer la..!

    Menteri di Jabatan Perdana Menteri, P Waytha Moorthy akan dipanggil polis bagi membantu siasatan berkaitan isu kontroversinya yang tular menerusi penyebaran video mengenai berlakunya pencabulan hak asasi di Malaysia.

    Perkara itu disahkan Timbalan Ketua Polis Negara, Tan Sri Noor Rashid Ibrahim.

    Bagaimanapun, Noor Rashid tidak memaklumkan bila pemimpin itu akan dipanggil.

    "Tengok nanti, beliau (Waytha Moorthy) akan dipanggil dalam masa terdekat," katanya dalam sidang media selepas selesai Majlis Serah Terima Tugas Pengarah Pengurusan, Majlis Pemakaian Pangkat Pegawai Kanan dan Majlis Penganugerahan Pingat Jasa Pahlawan Negara, di Pulapol, hari ini.


    Kalau AG pun sama paria hindraf..apa yang kita nak harap?

    Lu FIkir La Sendiri..!

    Posted by PUTRA MERDEKA

    ReplyDelete
  55. Fuuuuh...Tabik lah pada Dato Azwanddin...ini lah baru yang dikatakan pejuang melayu dan Islam yang sebenar2nya..bukan macam menteri2 melayu yang ada kat dalam kabinet kayu reput tu..semuanya kocot tolor..tak berani bersuara beb !!!!

    Respon kepada GUAN Eng “Samanlah, kita jumpa di mahkamah” - Azwanddin


    KUALA LUMPUR 22 Nov. - “Baguslah, samanlah.” begitu reaksi ringkas Penasihat Gagasan Tiga Malaysia (G3), Datuk Azwanddin Hamzah sebaik dimaklumkan tentang ancaman saman Setiausaha Agung DAP, Lim Guan Eng, semalam.

    Azwanddin berkata, pihaknya akan melakukan mesyuarat tergempar hari ini dan dalam tempoh dua hari, G3 akan mengadakan satu lagi sidang akhbar untuk menjawab ancaman daripada Menteri Kewangan itu.

    Hari ini memang kita ada mesyuarat ahli lembaga pengarah G3, jadi kita akan buat beberapa keputusan dan akan mengumpul maklumat serta bukti.

    Kita akan buat sidang akhbar dalam tempoh dua hari lagi, Insya-Allah.

    “Pokoknya, saya sarankan Guan Eng untuk terus saman saya untuk kita bertemu di mahkamah agar saya boleh tampilkan segala dokumen dan bukti-bukti di mahkamah,” katanya ketika dihubungi Utusan Malaysia di sini, hari ini.

    Semalam, Guan Eng mengancam akan membuat laporan polis dan mengambil tindakan undang-undang sekiranya G3 tidak membuat permohonan maaf atas kenyataan mereka yang disifatkan sebagai ‘fitnah jahat’.

    Terdahulu, G3 yang merupakan gabungan 57 pertubuhan bukan kerajaan (NGO) mendakwa ‘bangsa DAP’ membawa agenda tersembunyi dan perlu dihancurkan sebelum mereka menghancurkan negara.

    ReplyDelete
  56. Jom kita lihat sendiri apa stand Bang Non berkaitan ICERD ni..lepas tu korang pandai2 lah nilaikan sendiri apa standnya tu..boleh kan ????

    Malaysia tak boleh kata tolak ICERD - Anwar

    PORT DICKSON: Datuk Seri Anwar Ibrahim menjelaskan kerajaan tidak boleh mengumumkan membatalkan cadangan ratifikasi Konvensyen Antarabangsa Mengenai Penghapusan Segala Bentuk Diskriminasi Kaum (ICERD) kerana Malaysia adalah ahli Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB).

    Ahli Parlimen Port Dickson itu bagaimanapun berkata, kaum Bumiputera terutama orang Melayu tidak perlu bimbang kerana Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad dan beliau sendiri tidak menunjukkan komitmen untuk meratifikasi ICERD.

    "Perdana Menteri kata tangguh, saya pun kata tangguh. Jadi tiada langsung kebenaran kerajaan akan laksanakannya seperti didakwa sesetengah pihak.

    "Sebab apa kita tak kata batal terus? Sebab ini perjanjian konvensyen di peringkat antarabangsa oleh PBB... kita ahli PBB. 100 negara dah lulus.

    Kita tak boleh tolak (dengan) sombong begitu sebab kita ahli masyarakat dunia.

    "Jadi kita kata kaji, ulas, dengar pandangan dulu. Tapi kita tak boleh tolak ansur dengan status Islam sebagai agama Persekutuan serta hak istimewa orang Melayu dan Bumiputera," katanya ketika berucap pada majlis kesyukuran kemenangan beliau sebagai Ahli Parlimen Port Dickson di Kampung Pachitan di sini, malam ini.

    Malaysia adalah antara sebahagian kecil negara yang belum meratifikasi konvensyen itu yang antara lain menyediakan mekanisme kepada masyarakat dunia untuk membuat aduan berhubung perkara membabitkan perkauman dan diskriminasi.

    Pelbagai pihak membantah ratifikasi ICERD di negara ini kerana dikhuatiri menjejaskan hak golongan Bumiputera termasuk orang Melayu selain Islam sebagai agama rasmi yang termaktub dalam Perlembagaan.

    ReplyDelete

  57. Ini lagi satu berita berkaitan dengan pendirian Bang Non berkaitan dengan ICERD.

    Lagi sekali..korang cuba bandingkan dengan berita kat atas tu...amacam...dah boleh agak tak apa pendirian Bang Non yang sebenarnya dalam isu ICERD ni ke ????

    ICERD: Pendirian Anwar Longgar

    Pendirian pimpinan utama parti Pakatan Harapan khususnya Presiden PKR, Dato' Seri Anwar Ibrahim tentang Konvensyen Antarabangsa Mengenai Penghapusan Segala Bentuk Diskriminasi Kaum (ICERD) sangat longgar.

    Ketua Penerangan PAS Pusat, Ustaz Nasrudin Hassan menegaskan meskipun Anwar berpendapat ICERD perlu ditangguh namun secara asasnya pendirian ketua umum itu tetap masih menerima ICERD.

    Sedangkan katanya, kenyataan tersebut berbeza daripada kenyataan Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad yang lebih berani dan tegas berpendirian ICERD mustahil untuk dilaksanakan.

    Tambahnya, kelemahan Ahli Parlimen Port Dickson itu dalam mempertahankan kedaulatan Islam dan hak bumiputera cuba ditutup dengan memperkecilkan tindakan PAS dan Umno yang bekerjasama membantah cadangan ratifikasi ICERD.

    "Perkara ini diucapkan oleh beliau semasa ucapan penangguhan dalam Kongres Nasional PKR Ke-13 semalam, menunjukkan beliau seolah-oleh mementingkan soal kedudukan berbanding isu agama yang menjadi asas kepada Perlembagaan Persekutuan.

    "Islam meletakkan menjaga agama di tahap pertama dalam Maqasid Syariah.

    "Masihkah ada lagi harapan kepada beliau untuk mempertahankan Islam dengan berani dan tegas? Hanya masa yang akan menentukan," katanya kepada Harakahdaily.

    Mahathir ketika ditemui media selepas penutupan Mesyuarat Pemimpin-pemimpin Ekonomi APEC (AELM) ke-26 di Papua New Guinea semalam telah menegaskan perlaksanaan ICERD memerlukan penggubalan semula Perlembagaan Persekutuan.

    Justeru itu beliau berpendapat, meraktifikasi ICERD adalah mustahil memandangkan kerana ia memerlukan dua pertiga majoriti undian ahli parlimen.

    ReplyDelete
  58. Tumpang lalu sekejap..nak lari sikit aje darim tajuk posting Tn. Budin tu..boleh kan ???

    TUN MAHATHIR PERLU REHATKAN MAZLEE MALIK & DIN KETAPI


    Korang tentu dah lama perasan....APA saja yang keluar dari mulut Mazlee Malik memalukan Tun Dr Mahathir Mohamad dan kerajaan Pakatan Harapan.

    Semalam Mazlee mencadangkan hotel membenarkan pelajar sekolah menggunakan kolam renang mereka.

    Samada Mazlee mereng, isin (insane), tiga suku atau dalam golongan pensyarah yang IQ mereka lemah sepertimana seorang pensyarah Universiti Utara Malaysia tidak lama dulu.

    Bukan saja Mazlee, ada beberapa lagi Menteri yang entah hilang ke mana.

    Apa yang Menteri Pelancongan Mohammadin Ketapi lakukan di Kementerian Pelancongan?

    Semalam kita dengar ada anak Menteri sedang disiasat SPRM kerana urus projek Kementerian bapa beliau.

    Sampai masanya Dr Mahathir merombak Kabinet kalau Mazlee dan beberapa Menteri terus memperlihatkan prestasi lemah.

    Merehatkan Mazlee mungkin dapat membantu beliau memperbetulkan otak beliau yang kelihatan kurang waras.

    Amacam..setuju tak dengan cadangan bernas tu bhai ????

    ReplyDelete
  59. GENG NAJIS HARAMJADAH MENYALAK NYALAK DI BLOG BUDIN SENDIRIAN
    MACAM ANJING MENYALAK BUKIT

    ReplyDelete
    Replies
    1. melayutakberkhatan...Ooooo..patut lah rumah2 urut makin bertambah2 macam cendawan selepas hujan dalam masa pemerintahan Rejim Haprakan ni...rupa2nya ini ada lah sebab utamanya beb !!!

      Patut la rumah urut makin bertambah, denda cuma RM1,000

      KUALA LUMPUR — Seorang pemilik rumah urut didenda RM1,000 atau dua bulan penjara oleh Mahkamah Majistret di sini hari ini kerana menjalankan perniagaan tanpa lesen, Julai lepas.

      Majistret Mahyudin Mohmad Som menjatuhkan hukuman itu terhadap Koo Foong Kong ,52, selepas dia mengaku bersalah atas pertuduhan menjalankan perniagaan pusat urut tanpa lesen sah Datuk Bandar Kuala Lumpur.

      Tertuduh didakwa melakukan kesalahan itu di sebuah pusat ​​​​​​​di De Touch Wellness Centre, Jalan Manis 6, di sini, pada jam 5.15 petang, 13 Julai lepas.

      Dia didakwa mengikut Seksyen 3 Akta Undang-Undang Kecil Establismen Kecantikan dan Kesihatan Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur 2003, yang membawa hukuman denda maksium RM2,000 atau penjara maksimum setahun atau kedua-duanya sekali.

      Terdahulu, Timbalan Pendakwa Raya, Nur Farah Adilah Noordin, memohon hukuman setimpal manakala Koo, yang tidak diwakili peguam, memohon hukuman denda minimum dengan alasan dia menanggung isteri dan anak. – BERNAMA

      melayutakberkhatan..dengar citer kau ni penggemar tegar tempat2 macam tu...betul ke haah ????

      Delete
  60. Mohon cai2 yang melambak2 kat blog ni baca dan hadamkan betul2 apa yang dijelaskan oleh DS Najib ni...baru lah otak korang cerah sikit..kalau tak berkeladak semacam aje aku nampak !!!!

    Penjelasan Najib mengenai “penipuan” Jho Low

    Kita tahu, adalah sangat mudah untuk mendapat persepsi yang salah apabila kita hanya membaca tajuk sahaja.

    Sebab itu betapa pentingnya untuk kita tonton keseluruhan temubual bagi memahami konteks jawapan saya dan bukan hanya tertumpu kepada satu bahagian sahaja sehingga hilang konteks keseluruhan jawapan.

    Untuk itu, saya ingin menjelaskan lebih lanjut mengenai salah satu tajuk mengenai temubual saya dengan Sinar Harian hari ini yang menggunakan tajuk “Jho Low menipu saya” atau “Kita telah ditipu oleh Jho Low.”

    Tajuk itu timbul selepas penemubual itu bertanya kepada saya:”Adakah dengan ini kita mengakui kita telah ditipu oleh jutawan Jho Low ini?”.

    Ini adalah soalan lanjutan daripada soalan mengenai 1MDB.

    Berikut adalah jawapan saya:

    “Ya, kalau begitu, memang kita (sudah ditipu), itulah kesimpulan kalau kita ambil kira apa yang kita tahu hari ini, itu sebenarnya.”

    “Maksud saya ialah jika apa yang dinyatakan hari ini adalah satu kebenaran iaitu perkembangan-perkembangan baru yang kini meluas seperti pegawai tinggi Goldman Sachs didakwa oleh DOJ dan kerajaan Abu Dhabi menyaman Goldman Sachs maka jelas Jho Low telah menipu.

    “Perlu diingat bahawa 1MDB tidak pernah berurusan secara terus dengan Jho Low dan setiap perjanjian dan pembayaran wang 1MDB ialah kepada JV urusniaga seperti PetroSaudi dan Aabar yang dimiliki oleh kerabat diraja ataupun kerajaan negara-negara masing-masing.

    “Jho Low juga tidak pernah bekerja untuk ataupun mewakili1MDB. Sebaliknya, beliau mewakili pihak Arab kerana dari dulu lagi, beliau rapat dengan mereka.”

    Itu yang saya jelaskan di wawancara dengan Sinar Harian.

    Isu 1MDB memang kompleks tetapi mereka yang mengkaji ataupun berpengetahuan dengan lebih mendalam pasti faham bahawa setiap aliran wang dari 1MDB yang didakwa hilang ialah selepas wang itu dipindahkan kepada ataupun dijamin oleh pihak Aabar dan pemiliknya, IPIC.

    IPIC ialah satu syarikat milik kerajaan Abu Dhabi yang amat besar, jauh lebih besar dari segi aset berbanding Khazanah Nasional.

    Mereka yang mengikuti perkembangan 1MDB juga tahu bahawa Jho Low didapati telah berpakat dengan pengurus atasan syarikat IPIC dan Abu Dhabi serta bank pelaburan Goldman Sachs untuk menyalurkan sebahagian dana yang telah dipindah oleh 1MDB kepada Aabar dan IPIC kemudiannya kepada beliau.

    Oleh itu, kerajaan BN dulu pernah membuat dua perjanjian penyelesaan dengan IPIC pada tahun 2015 dan 2017 bagi mendapatkan kembali setiap sen wang yang didakwa hilang dari 1MDB.

    Dan semalam, syarikat IPIC dilaporkan bahawa mereka telah menyaman Goldman Sachs semalam untuk membayar gantirugi kerana dituduh telah bersuhabat untuk menipu IPIC.

    Jika semua tuduhan ini benar maka Jho Low mungkin telah berpakat dengan Goldman Sachs dan pengurus atasan IPIC untuk menipu syarikat IPIC.

    Sebab itu jawapan saya di awal wawancara itu ialah, “Itu saya kata tindakan perlu diambil, kalau jelas dia (Jho Low) lakukan kesalahan.

    Masa itu kita telah lantik peguam, syarikat audit yang terkenal, dan Goldman Sachs, sebuah investment bank (bank pelaburan) yang begitu tersohor peringkat global.

    “Tanggung jawab bank (itu) ialah menjaga kepentingan Malaysia, jadi kalau dia gagal menjaga kepentingan Malaysia, macam mana saya nak tahu, patut dia beritahu ada sesuatu yang tidak betul.”

    Begitu juga tanggungjawab peguam-peguam dan syarikat audit.

    Satu lagi kesalahan Malaysiakini ialah dalam perenggan terakhir apabila menulis:

    “Dia (Goldman Sachs) jelas telah gagal (dalam) tanggungjawabnya, Misalnya Goldman Sachs, maknanya sistem yang kita wujudkan nak jaga kepentingan investment bank, peguam, juru audit semua, mereka telah tidak memainkan peranan yang sebenarnya.”

    Begitu juga dengan peguam-peguam dan syarikat audit yang diupah oleh 1MDB.

    FB NAJIB RAZAK

    ReplyDelete
  61. melayutakberkhatan..Rupa2nya pakcik kau tu kaki pembohong dan putar alam aje lah...yang peliknya, takkan lah kau tak perasan dia memang macam tu haah ???

    Waytha Moorthy kantoi bohong, video bukan 10 tahun lalu

    Waytha Moorthy berkata video beliau yang viral tersebut adalah ucapannya 10 tahun lepas selepas keganasan polis terhadap himpunan HINDRAF.

    Di dalam video itu juga beliau mendakwa 54 tahun selepas merdeka, kuil-kuil hindu dirobohkan.

    Kenyataan Moorthy ini ternyata satu lagi penipuan di atas satu penipuan yang lain.

    1. Waytha Moorthy telah mengeluarkan kenyataan rasmi di halaman Facebook Hindraf yang video itu adalah kononnya kenyataan beliau 10 tahun lalu, iaitu pada tahun 2008.

    2. Video asal temuramah tersebut telah diterbitkan pada tahun 2011 oleh sebuah NGO yang bernama OHM dibawah label 'Ohm Magazine' sebelum disiarkan di Dutch TV.

    Video yang disiarkan di akaun youtube milik HINDRAF juga pada tahun yang sama.

    Dakwa video tersebut pada tahun 2008 tetapi di-upload pada tahun 2011 selepas 3 tahun?

    3. Jika disemak Ohm Magazine issue 61, video mengenai HINDRAF yang bertajuk "Terreur tegen Hindoes in Maleisie" yang bermaksud "Terror against Hindus in Malaysia" diletakkan sekali bersama ulasan mengenai "World Culture Festival in Berlin: This year Art of Living celebrates its 30th anniversary" yang berlangsung pada 2-3 Julai yang tidak dinyatakan bersama tahunnya.

    4. Mengikut carian di Google, festivel "World Culture Festival in Berlin: This year Art of Living celebrates its 30th" berlaku pada 2-3 Julai 2011.

    Bagaimana mungkin festivel pada tahun 2011 diulas pada tahun 2008?

    5. Berdasarkan bukti di atas ternyata Waytha Moorthy telah berbohong mengenai tarikh ucapannya di dalam video yang tular itu.

    6. Info yang sebetulnya adalah ianya berlaku pada tahun 2011, bukan 2008 seperti yang didakwa beliau dalam kenyataan rasminya.

    7. Persoalan yang perlu ditanya adalah mengapa Waytha Moorthy berbohong? Adakah ini adalah sikap kamu sejak azali?

    8. Pendedahan ini sekaligus menunjukkan Waytha Moorthy sebenarnya tidak pernah menyesal dengan kenyataannya yang menghina negara di mata dunia.

    9. Maka adalah wajar desakan ke atas Waytha Moorthy agar meletakkan jawatan.

    10. Juga wajar desakan melucutkan kerakyatannya jika beliau tetap tidak menarik semula, tidak menyesal dengan perbuatannya dan tetap berdegil dengan kenyataannya itu.

    melayutakberkhatan...jom kita tandatangan petisyen mendesak dia agar melepaskan jawatan menterinya tu...boleh kan ????

    ReplyDelete
  62. Kpd Allah, ku rasa nak sentiasa jer bersujud
    Ssb itu aku sering bangun utk solat tahajjud
    Selalu aku bangun tidak ada siapa pun kejut
    Bukan spt si Gora asyik fikir Mah nak henjut

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete
  63. UTK PEMINAT2 SEMUA, INI AKU PAPARKAN SEMULA EPISOD PALING AKHIR DARI SKETSA 'PANTUN DLM CINTA' ANTARA AKU DAN 'SI DIA':


    Anonymous21 November 2018 at 20:39

    LAMA JUGA AKU DAN 'SI DIA' TAK BERBALAS PANTUN MELALUI SMS. AKU SIBUK DGN LAPORAN PRESTASI STUDENT YG PERLU DIHANTAR KPD PARENT. JUGA NAK KENA BUAT TABLE FILE & DEPARTMENT PLANNING UTK TAHUN DEPAN. DITAMBAH SIBUK LAGI LAH DGN PERSIAPAN MAJLIS HARI BAHAGIA KAMI AWAL TAHUN DEPAN.
    BALIK DARI MASJID SOLAT ISYA SEBENTAR TADI, AKU TERIMA SMS DARI SI DIA MANJA:

    Nak jumpa jejaka sebistari abg, tidak mudah
    Tak sabar bersama nikmati detik2 yng indah
    Kita hiasai rumahtangga, dgn pantun madah
    Juga kita lengkapi hidup, dgn amal & ibadah

    Kasih adinda pada abg, seharum nya kasturi
    Bertuah diinda, dgn abg dapat menjadi isteri
    Bakal suami warak beriman dan bijak bistari
    Tak ada tandingan walau senusantara dicari

    Meliar tumbuh bunga melati
    Beringin lama bertemu cabang
    Tak sabar sungguh rasa di hati
    Ingin bersama diri mu abang

    Selasih muda mekar dan lembut
    Kemas dipetik pegang di tangan
    Kasih adinda sukar nak sebut
    Emas sebukit bukan bandingan

    ('SI TUA' LAMA HILANG.. TETIBA DIA MUNCUL DAN BAWAK HUJAH CUBA NAK TIBAI AKU.. TAPI AKU KILAS SIKIT JER..TERUS TERKEDU ORG TUA BINGAI TU... HI HI.. 'SI TAIKO' YG MATI AKAL TERUS MERAPU TERSIPU MCM GELAP TIADA LAMPU..)

    ReplyDelete

    ReplyDelete
  64. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  65. Hidup ni, perlu kpd keimanan dan kesabaran
    Kena ler turut, agama Islam punya peraturan
    Menanti tiba subuh, aku ni nak baca alQuran
    Mau baca, hingga laungan azan kedengaran

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete
  66. AKU LETIH DAN MENGANTUK TADI. SELEPAS BERBUAL SETENGAH JAM DGN 'SI DIA', AKU TERTIDUR. SI DIA FAHAM SBB DIA TAHU AKU SERING BANGUN SEMULA UTK BERSOLAT TAHAJJUD.
    SELEPAS SOLAT TAHAJJUD, AKU KARANG PANTUN MADAH DAN SMS KPD SI DIA MANJA:

    Mula dgn berpantun lah, kasiih kita berpadu
    Saling berbalas pantun manisnya bak madu
    Makin sehari, berputik jadi cinta yng syahdu
    Semakin dekat hari bahagia, saling merindu

    Kasih abg hanyalah untuk mu dinda ku jelita
    Tak sanggup ku tukar walau segunung harta
    Bagi diri abng dinda intan dinda lah permata
    Adinda jadi cahaya, penyuluh dan juga pelita

    Mengkudu tumbang dipukul ribut
    Rata di cabang anai-anai merayap
    Rindunya abang tak tahu nak sebut
    Rasa nak terbang andainya bersayap

    Daun kipas dicipta cantik
    Mahu disimpan letak di dinding
    Tahun lepas cinta berputik
    Tahun hadapan kita bersanding

    ('SI TUA' MENGHILANG TERUS TAK ADA KHABAR BERITA.. MMG TERNYATA DIA GENTAR DGN KEHADIRAN AKU DI BLOG INI.. HI HI..
    'SI TAIKO' HANYA MAMPU MERAPU.. DAH TIADA KOMEN BERISI IKUT ENTRY.. HANYA TERUS BERILUSI DGN CITER BASI.. KI KI KIK...)

    ReplyDelete

  67. "8HB DISEMBER ADALAH HURU-HARA DAN PERGADUHAN, 8HB DISEMBER JUGA ADALAH RUSUHAN DAN KEMATIAN...."

    Ini ada lah serius. Tidak boleh diabaikan atau diperkecilkan . Nampak nya ada alasan - kenyataan akhbar DAP dan jawapan G3 itu. Keras dan panas bunyi nya -

    Fitnah ICERD: Tarik balik kenyataan, minta maaf, kalau tidak... - Guan ...
    www.astroawani.com/.../fitnah-icerd-tarik-balik-kenyataan-minta-m...
    13 hours ago - GUAN ENG: Saya minta mereka tarik balik tuduhan dan membuat ... Pengerusi G3, Raggie Jessy mendakwa isu ICERD merupakan agenda tersembunyi DAP yang dibawa Guan Eng dan Lim Kit Siang bagi menghapuskan hak .... 4 jam berikut soalan akan dibawa ke peranti dan platform media yang lain.

    PDRM perlu ambil tindakan. Mereka cekap, saya percaya mereka sedang mengawasi keadaan ini. Cawangan Khas Polis perlu siasat - saya percaya mereka sedang buat demikian - dan tentukan benar tidak nya ada tujuan jahat pihak yang menganjurkan perhimpunan besar2an itu.

    Dan juga kemungkinan anasir2 jahat akan mengmbil bahagian. Kongsi2 gelap yang lama tertubuh dn mereka yang berfikiran dan berlagak kongsi gelap di dua2 pihak.

    PDRM ada kuasa mengawal keadaan mulai sekarang. Kebenaran mereka perlu diperolehi untuk mengadakan perhimpunan itu di bawah Akta Perhimpunan Aman / Peaceful Assembly. Maklumat risikan (intelligence) perlu di dapati jika ada di antara mereka yang berniat melanggar Akta Perhimpunan Aman itu dan berhimpun walau pun tidak dibenarkan.

    Kita tunggu kenyataan Polis berkenaan perkara ini.

    ReplyDelete
    Replies

    1. Kerjasama dan bantuan Angkatan Tentera perlu juga didapati. Tentera kita juga sentiasa membantu tindakan Polis seperti di pergaduhan kaum 13 Mei 1969. Mereka berpendirian kacau bilau dalam negara memberi kesan ke atas pertahanan negara dari ancaman luar dan menjadi tugas mereka juga.

      Angkatan Tentera juga ada yunit risikan (Military Intelligence Unit) seperti di lapurkan ketika timbul nya kekecohan Pertubuhan Perisekan Luar (Malayasian External Intelligence Organization, MEIO) yang meminta bantuan CIA jika Najib menang tipis di PRU14 yang lalu. Maka Tentera pun perlu merisik dan saya yakin mereka juga sedang buat begitu.

      Maka, pihak penganjur perhimpunan mesti sedarkan bahawa bukan sahaja ada kuasa dan anggota Polis, juga kuasa dan anggota tentera akan menentukan apa2 kekecohan yang di niat atau di lakukan mereka akan di benteras dengan tegas dan "in a no-nonsense manner".

      Delete

    2. MEIO ada peranan? Tidak mungkin. Melainkan mereka dapat risikan ada pihak di luar negara mahu campur tangan atau mengeksploitasi keadaan perbalahan antara puak menganjurkan perhimpunan dengan yang lain. Contoh nya, komunis di China yang Najib layan di zaman pemerintahan nya.

      Tapi tidak mungkin. Melihat dari kebodohan bekas Ketua Pengarah nya Hasanah yang dulu sanggup menulis surat meminta CIA masuk "membantu" Najib jika "menang tipis" di PRU14, tidak mungkin MEIO ada daya memikir apa yang penting dan apa yang tidak, dan apa yang sebenarnya perlu dibuat untuk kepentingan negara.

      Di harap Tun Mahathir sudah tentukan mereka mengalihkan pandangan kepada tindakan2 yang benar2 merupakan "in the national interest". Tidak boleh lagi benarkan kebodohan Hasanah sebagai Ketua Pengarah suatu organisasi yang besar dan ramai Pegawai Pentadbir dan Diplomatik berkhidmat.

      Delete
  68. memang penyangak porno dah all out. dia memnag nak huruhara supaya najib butoh dgn wak komedi lepas dr kes.

    mamat azwandin, penerima dedak najib butoh buat video cakap dap ada 4 director dlm bank islam.....kepal butoh dia membohong!

    kawan aku ada dalam board......memang terang2....penjilat najib butoh ni menipu!

    karang tak pasal2 ada yg mengamuk kat kl sebab penjilat najib butoh ni menipu! memang puak2 ni dah nak mampuih!

    ReplyDelete
  69. ni bangsat2 dah mula nak melepas diri masing2...

    "Pasir Salak MP Tajuddin Abdul Rahman today claimed he had long been doubtful of 1MDB and fugitive businessperson Jho Low.

    In fact, he said he had even pressed former prime minister Najib Abdul Razak to take action against 1MDB's management and its board of directors."

    bila najib butoh dah mula cakap yg dia sendiri bodoh sangat2....kena tipu dgn cina gemuk.....yg lain pun dah mula nak cabut....

    klu bangsat2 ni bodoh, lagi bodoh yg menjilat macam geng najis penjilat tegar!

    ReplyDelete
    Replies

    1. Setuju, GENG NAJIB yang sentiasa menjlat Najib, tak lain, tak bukan. Jugak mak badak.

      Walau pun Pasir Salak MP coba nak lepaskan diri dari kena heret dek pihak berkuasa kalau ada rusuhan di Pasir Salak, dia telah melalak, tak boleh lari dari kena asak.

      Kalau di heret ke balai Polis, di remand, kot kena lasak. Bertalu talu di soal hingga masak, tak dapat membohong dan memborak.

      Yang aku nak tengok ia lah depa semua, termasuk geng menjilat Najib terberak. Berlambak lambak. Dahtu, bersihkan sendiri kalau tidak di doakan jadi katak.

      Hah, sapa kata aku tak boleh keluarkan kata2 yang rhyme dan jadikan aku punya komen riak.

      Delete
    2. Kelmarin, kain Alli bapok kena selak
      Kini anjing gila ni kembali menyalak
      Tak ada apa modal, dia nak melalak
      Lalu dibawa keluar, citer Pasir Salak

      Kah kaahh kaaahhh kaaahhh kaahh

      Delete
    3. Kain kamu tak kena selak.

      Kamu di sodok di belakang dengan kain sekali.

      Tak menjerit, sebab dah biasa kenandengan Bang Non.

      Delete
  70. Awalnya si dad ni menyondol macam babi
    Orang ke surau masjid, dia sondol cari ubi
    Pagi Jumaat pun dia menyondol ini babi
    Balik masjid dia masih menyondol ini babi

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tapi kamu dah nyata memang babi.

      Kamu ke surau masjid beribu kali pun, Tuhan tidak makbulkan dan restukan apa yang kamu lakukan sebab hati busuk lebih dari tahi babi.

      Kamu bukan sahaja berupa, berbentuk, berbunyi babi, kamu ada lah babi.

      Delete

    2. Bila kau nak pakai nama Ramly Ahmad untuk konon nya menyokong apa kau cakap?

      Blardy fuul binatang yang pakai nama GENG NAJIB dll dan menyamar tak habis2 nak coba nunjukkan kau ada lebih dari sorang aje di blog ini.

      Aku nak carutkan kau bila mula komen dengan mengata babi tapi masih pagi sangat lagi.

      Tapi aku sudah keluarkan warning. Bersedia lah.

      Delete
    3. Alli Jaga muka mcm jeruk kelubi
      Dia jadi tali barut, DAP kafir harbi
      Kelmarin, diganyang bertubi-tubi
      Kinii, mula menyondol mcm babi

      Kah kaahh kaaahhh kaahh kaahh

      Delete
    4. Kamu otak lobak sebab selalu makan ubi.

      Takda zat protein masuk kepala, kau memang babi.

      Delete
  71. Ramly Ahmad23 November 2018 at 00:52

    Tak msk2 2ekor kacuk..Alli Jaegar n sibangsat Jay..

    Jgn korang komen terkini x bijak bestari..
    Kami nanti otak geliga kalian hebat berisi..
    Malu lah kalo x setara dbanding dgn kami..
    Seko pandai mentafsir seko bangsat punya kaki..

    Kahkahkehkehke

    Reply

    Ramly Ahmad23 November 2018 at 00:59

    2 ekor kera berlagak helang tp hanya burung pipit..
    Ni kami sebut barua alli jaga dan jay bangsat..
    Konon cerdik pandai bijaksana tapi fikiran sempit..
    2 eko kera gebang lebih memang celaka musibat..

    Kehkehkehheheh..

    Reply
    ___________________________________________

    Jaybon@Alli Jaga terkucil dlm seluar
    Kini depa bersembunyi mcm kelawar
    Sakit, luka dan cedera dalam dan luar
    Bro Ram cabar, tak berani juga keluar

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhh kaahhh

    Main serkap jarang, Ramly tak gemar
    Naper kamu sembunyi di balik kamar
    Kelak nama kamu, akan jadi tercemar
    Sbb jadi Khaty Kuno kamu menyamar

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhh kaahhh

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ooooooooo, belum keluarkan komen atas nama Ramly Ahmad ye? Ha nya keluarkan komen "Ramly" yang lama, nak sokong menyokong kau sorang diri.

      Bila nak pigi jumpa doktor sakit otak?

      Delete
    2. Aha ha dah keluar, Alli Jaga botak
      Hidup lagi ini kepala pemberontak
      Kelmarin teruk diia, diparang tetak
      Sbb tu makin mereng jadinya otak

      Kah kaahh kaaahhh kaaahh kaahh

      Delete
    3. Aku keluar kau takut ye?

      Tak boleh melanda landa.

      Mcm blog ini KEPALA BAPAK KAU yang punya.

      Kenapa tak mau buat blog sendiri.

      Kau boleh buat blog itu popular.

      Kau keluorkan komen2 di atas bang 100 nama.

      Semua nya menjilat Najib.

      Delete
    4. Kesian lihat Alli Jaga bapok taik kuda
      Lagak hebat, tapi kurang ilmu di dada
      Ingin lagak jantan, tapi kote tidak ada
      Apa ker jadah tak ada melanda-landa?

      Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaahh

      Delete
    5. Kmu tak ada sesiapa kesian

      Sebab tabi'at mcm babi sentiasa meroyan

      Dua baris aje pantun aku dah cukup membikin kamu nak pengsan

      Delete
    6. Seronok juga Alli bapok ni ku layan
      Suka, diia bebel spt nenek kebayan
      Mahu kasi ajar, ini mulut tempayan
      Biar mcm kelmarin tu, dia meroyan

      Kah kaahh kaaahhh kaaahhh kaahh

      Delete
    7. Apabila berlagak pandai inilah akibatnya..
      Tak tau hujung pangkal jgn campur urusan org..
      Telah dtetapkan kaji sebelum memangkah bicaranya..
      Ini terkam mengupas perlekehkan org..

      Ali jaga bestari kera udah mula melompat
      Dah kena taji berkali2 masih x sedar diri..
      Perlekeh org memang dia punya tabiat..
      Nak menunjuk2 dia berpengetauan tinggi..

      Hahahahamembabipulak

      Delete
  72. Syabas diucap kpd semua Melayu2 perwira
    Kita tak boleh biar, ini ICERD punya angkara
    Mereka nak tentang kita, dah tidak ada cara
    Lalu, depa tuduh, 8 Disember hari huru hara

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete
    Replies
    1. Membantah cara buat rusuhan korang penjilat Najib mesti di tangkap.

      Yang pakai nama GENG NAJIB mesti di sula.

      Di heret di atas pasir di Pasir Salak, sembamkan muka nya ke dalam pasir, disodok lobang bontot nya dengan buluh tajam.

      Mcm dibuat dizaman Kerajaan Melayu Melaka kpd pengkhianat bangsa dan negara.

      Tapi undang2 sekarang tak benarkan. Ha nya sula kamu cara lisan.

      Delete
    2. geng najis...negara islam yg belum ratify icerd ni cuma malaysia dgn brunei. cuba ko jelaskan kenapa yg lain dah buat?

      aku heran, pas pis pus ni kejap islam, kejap melayu...... yg umporno ni kejap mamak jadi melayu, bugis pun jadi melayu, jawa pun melayu.....tapi kaklu kat indo, jawa tetap jawa, melayu tetap melayu, bugis tetap bugis.

      ini semua sebab nak lepaskan si kepala butuh najib tu dgn wak komedi...takde hal lain.....proceeding dah dekat.....cari jalan extreme la...

      Delete
    3. Alli Jaga tua bangka otak hingusan
      Kelmarin dia kena sampai pengsan
      Kemain, nak disula org secara lisan
      Sebalik nya, dia tak tertepis libasan

      Kah kaahh kaaahhh kaaahhh kaahh

      Delete
    4. Kemain nak disula org secara lisan..
      Sebaliknya dia tak terlepis libasan..
      Komen mcm taik ini dikatakan berkelulusan..
      Barua ini gebang lebih banyak prasan..

      Hahahihihihihiheh.m

      Delete

  73. GENG NAJIB yang setiasa menjilat Najib masih belom keluarkan komen atas nama Ramly Ahmad.

    Malu sebab aku dah telanjangkan dia dengan tabiat dan niat busuk mcm babi.

    Sekarang aku nak perogi keja, kau nak cakap apa pun lantak lah.

    Aku tahu pembaca semua jijikkan kau tapi Budin biarkan telatah kau sebab dia nakkan banyak komen menaikkan prospek dapat iklan.

    Menjilat Najib lah kamu GENG NAJIB di atas berbagai nama.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Seronok juga Alli bapok ni ku layan
      Suka, diia bebel spt nenek kebayan
      Mahu kasi ajar, ini mulut tempayan
      Biar mcm kelmarin tu, dia meroyan

      Kah kaahh kaaahhh kaaahhh kaahh

      Delete
    2. Barua ini berlagak sopan x sedar diri..
      Terjah sana sini itu kepandaian
      malaun ini..
      Saka puaka hantu ini konon hebat bestari..
      dijaja namanya dlm blog ini dan merata blog lagi..

      Kehkehkkehehehheh

      Delete
  74. Alli Jagger cuba mau laga samseng ribut
    Tak sedar dirinya tu cuma sotong lembut
    Kena tibai sekeh kepala dia terus serabut
    Dia tak ada pilihan lagii, melainkan cabut

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaahhh

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kena tibai sekah kepala dia terus serabut..
      Dia tiada pilihan lagi melainkan cabut..
      Ini baru orang tua kerepot perut gendut..
      Memang patut kena tibai otak d lutut..

      Delete
  75. Alli bingai komen tak fikir panjang
    Pagi ni malu le, dia kena telanjang
    Terlentang pula, dia kena terajang
    Diluku lagii dek cgu Kejora bujang

    Kah kaahh kaaahhh kaaahh kaahh

    ReplyDelete
  76. Kalau sayangkan negara ini,pihak polis dan tentera perlu lakukan sesuatu,,,jangan sampai nasi dah menjadi bubur,,,

    ReplyDelete
  77. Tak kisah la kau nak kata apa budin, kami tetap turun bantah ICERD ni. Tun M cakap apa pun kami dah tak percaya. Sedangkan manifesto pun dia tipu inikan pulak ICERD. lu fikir la sendiri.

    ReplyDelete
  78. Kerajaan PH serta DAP sudah Mula Goyang Ayuh Rakyat Malaysia Teruskan Himpunan Bantah ICERD dan Teruskan Beri Tekanan kepada PH terutama kepada DAP.. malaysia Adalah Negara kita Negara Berdaulat jgn Bagi Muka dgn PH Serta DAP..

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...