Thursday 15 November 2018

BERHENTI TONJOLKAN AZMIN DAN JANGAN LUPAKAN MUHYIDDIN


Sama ada sebelum pemilihan PKR atau sekarang ini, cakap-cakap yang cuba menonjolkan Azmin Ali sebagai bakal Perdana Menteri boleh dikata boleh didengari di mana-mana saja.


Lebih-lebih lagi setelah setakat ini Azmin dilihat bakal menang (walaupun belum rasmi) mempertahankan jawatan Timbalan Presiden PKR menewaskan Rafizi Ramli, penonjolan terhadap Menteri Hal Ehwal Ekonomi itu semakin kuat lagi menusuk ke gegendang telinga.


Azmin tidak disaja dikatakan sebagai bakal Perdana Menteri masa depan, malah digembar-gemburkan juga sebagai calon Perdana Menteri ke-8 untuk menggantikan Tun Mahathir Mohamad.


Selain secara tiba-tiba begitu banyak gossip liar dan khabar-khabar burung dari hutan mengenai Anwar Ibrahim yang mahu ditolak ke tepi, persaingan sengit antara Azmin dengan Rafizi juga dianggap penolakan ahli PKR sendiri terhadap kedudukan Presiden PKR itu sebagai bakal pengganti kepada Tun Mahathir.


Kata mereka, jika benar ahli PKR mahukan Anwar sebagai Perdana Menteri ke-8, sudah tentu Rafizi yang merupakan "kuda pilihannya" mampu menang mudah menewaskan Azmin?

Mengapa tiba-tiba saja Anwar mahu diketepikan sebagai bakal Perdana Menteri yang telah dipersetujui bersama dalam Pakatan Harapan, malah sebelum PRU14 Tun Mahathir dan Tun Daim Zainuddin juga sanggup beberapa kali mengadakan pertemuan dengannya di mahkamah dan dipenjara?


Mengapa baru sepantas enam bulan selepas mengambil alih kuasa Putrajaya, termasuk daripada kalangan Bersatu sendiri, sudah ada yang bagai tidak sabar mahu menonjolkan Azmin dan mengenepikan Anwar?


Dalam hal ini, oleh kerana Pakatan Harapan adalah sebuah kerajaan baru di mana permasalahan rakyat pun banyak yang belum diselesaikan, soal perebutan jawatan Perdana Menteri tidak sepatutnya dijadikan tajuk utama perjuangannya.


Ikut sajalah perjanjian yang sudah diputuskan di mana selepas Tun Mahathir, penggantinya ialah Anwar. Memungkiri perjanjian hanya membuka ruang keretakan kepada Pakatan Harapan dan memberi laluan untuk pembangkang mengambil kesempatan.


Kalau pun pun mahu difikirkan siapa pengganti selepas Anwar, yang paling layak juga bukanlah Azmin sebenarnya, tetapi Muhyiddin Yassin, Presiden Bersatu sekarang.

Azmin masih terlalu mentah dari segi pengetahuan dan pengalaman untuk menjadi calon Perdana Menteri, baik selepas Anwar, jauh selepas kalau mahu diletakkan mendahului Anwar. 


Pengalamannya selama ini hanyalah kira-kira tiga tahun sebagai Menteri Besar Selangor dan baru berpengalaman sebagai menteri sejak kira-kira enam bulan yang lalu.


Mampukah beliau menjadi bakal Perdana Menteri dengan pengalaman yang sedemikian?


Mahu tidak mahu, kita harus mengakui bahawa Muhyiddin jauh lebih berpengalaman dan berpengetahuan berbanding Azmin. Beliau pernah jadi menteri sehingga ke jawatan Timbalan Perdana Menteri, malah pernah juga berpengalaman menjadi Menteri Besar Johor selama hampir 10 tahun.


Meskipun Muhyiddin baru saja menjalani pembedahan membuang ketumbuhan di bahagian pankreasnya, tetapi beliau kini sedang menunjukkan pemulihan yang sangat memberangsangkan selepas menjalani beberapa rawatan kimoterapi. 


Berdasarkan petunjuk kesihatannya sekarang, tidak mustahil Munyiddin juga mampu pulih dan sihat seperti sediakala sebagaimana Perdana Menteri Singapura, Lee Hsien Loong yang juga pernah menjalani pembedahan kanser pada 2015 yang lalu.


Oleh itu, jangan diabaikan Muhyiddin sebagai pemimpin selepas Anwar yang dirasakan paling layak untuk mengambil teraju pentadbiran negara ini dan faktor kesihatannya bukanlah halangan.

Hanya selepas Muhyiddin, barangkali barulah sesuai untuk sesiapa mahu menonjolkan Azmin. Ketika ini Azmin masih perlu banyak belajar dan menimba pengalaman lagi.


Lagi pula, sebelum PRU14 lalu, beberapa "kartel"  Azmin jelas menampakkan tidak setuju dengan perlantikan Tun Mahathir sebagai Pengerusi Pakatan Harapan dan calon Perdana Menteri. Banyak suara-suara yang mahukan Azmin sendiri diletakkan sebagai calon Perdana Menteri ketika itu, kononnya untuk mewakili suara orang muda yang merupakan kelompok terbesar di kalangan pengundi negara ini.


Zuraidah Kamaruddin, Ezam Mohd Nor dan PKR Selangor yang diketuai oleh Azmin sendiri jelas bersuara lantang menolak Tun Mahathir pada waktu itu.


Tetapi, pernahkah Muhyiddin bersikap begitu terhadap Tun Mahathir? (ShahbudinHusin 15/11/2018)

139 comments:

  1. Terimalah hakikat, Azmin tidak menonjolkan diri mahupun ditonjolkan berlebihan oleh penyokongnya.

    Ia adalah Rafizi dengan restu Anwar sendiri yang memukul canang bahawa Azmin sebagai TP PKR akan menghalang langkah untuk Anwar menjadi PM. Kini Azmin benar-benar telah menang, maka kempen sebegini telah pun memakan diri Anwar sendiri.

    Ahli-ahli PKR sendiri yang telah memilih Azmin sebagai TP. Kalau mengikut logik kempen Rafizi yang direstui Anwar, ahli-ahli PKR tidak kisah pun kalau Anwar tak jadi PM.

    Siapa yang mula menembak dengan peluru yang tak patut dan kini peluru itu berpatah balik kepadanya.

    Samalah juga dengan 'Langkah Kajang' yang tujuan asalnya ialah untuk menjadikan Anwar sebagai MB Selangor tetapi akhirnya Azmin yang menduduki kerusi tersebut.

    Anwar-Rafizi adalah perancang kepada segala rancangan-rancangan ini, tetapi hasilnya ialah Azmin menjadi orang yang menikmati hasilnya.

    Samalah keadaan hari ini di mana Azmin sedang menjadi Menteri Kanan Persekutuan tanpa perlu menembak kiri dan kanan apatah lagi menembak ahli pasukan sendiri.

    Itulah bezanya di antara orang yang bekerja dan merancang dengan ikhlas dengan orang yang merancang semata-mata demi kepentingan peribadi.

    Di situlah letaknya rahsia Tun kekal menjadi ketua pasukan yang sentiasa menang dan juga rahsia mengapa setiap langkah Anwar dan Rafizi untuk kepentingan mereka, akhirnya Azmin yang memperolehi hasilnya.

    Rahsia Tun M sentiasa menang dan kini kelihatan Azmin sedang menjadikannya sebagai panduan :-

    1. Ikhlas di dalam merancang

    2. Tahu berterima kasih.

    Wamakaru wamakaraAllah waAllahu khoirul-maakiriin.

    Wallahu a'lam.

    ReplyDelete
    Replies
    1. DS Anwar pun tak kurang hebatnya...dia pun dah masak sangat dengan sepak terajang politik, khususnya yang dibawa oleh Tun Madey tu.

      DSAI dah lama sedar niat Tun madey nak naikkan Jemin sebagai PM ke 8..buat masa ni dia cool dan santai aje..tapi yakin lah , dalam diam2 jangan sangka air tenang takde buaya..siap ada buaya tembaga lagi beb!!!

      Dah tentu sebagai seasoned politican macam DSAI ni..dia mesti dah ada plan contigency atau back up plan seandainya jawatan PM tu disailang dari miliknya.

      Pastinya..DSAI takkan biarkan pisang berbuah dua kali...peristiwa kelam dan gelap dulu tu dah menjadi pengajaran yang sangat2 berharga baginya...jangan terlalu percaya bulat2 kepada janji2 yang telah dibuat oleh mantan PM ke 4 tu.

      Rasanya..DSAI dan Timnya pun sedang melaksanakan perancangan mereka secara senyap2...jadi janagn terperanjat king kong kalau sesuatu yang bakal menggegarkan persada politik negara akan berlaku.

      Kita tunggu ajelah sapa yang bakal terbongkang dan terkangkang jatuh terjepuk nanti...setuju tak bhai ???

      Delete
    2. ,Setuju bhai. Kita tunggu dan lihat siapa akan terbongkang. Sebelum itu mari kita lihat fakta sejarah bahawa Tun M adalah ketua pasukan yang tidak pernah tewas dan menjadikannya calon tunggal yang memenuhi ciri-ciri yang telah dikhabarkan mengenai Pembawa Panji Hitam.

      Senarai orang-orang yang telah ditewaskan oleh Tun Mahathir sebagai ketua pasukan :-

      1. Tunku Abdul Rahman - UMNO (Tun menjadi pencabar kepada ketua pasukan. Ketua pasukan berundur, Tun kembali menjadi ahli pasukan).

      2. Tun Hussein Onn - UMNO (Ketua Pasukan tercabar dengan kewibawaan Tun. Ketua pasukan berundur dan Tun naik menjadi ketua pasukan).

      3. Tengku Razaleigh - UMNO (Tun sbg Ketua Pasukan dicabar, pencabar tewas).

      4. Tun Musa Hitam - UMNO (Tun Musa sbg timbalan ketua pasukan berundur apabila bersengketa dengan Tun)

      5. Tun Abdullah Badawi - UMNO (Tun Abdullah sbg ketua pasukan berundur)

      6. DS Anwar Ibrahim - UMNO, Reformasi, PKR dan PR (20 tahun gagal sehingga berada di dalam PH iaitu pasukan yang diketuai Tun, menang).

      7. DS Fadzil Noor, DS Hadi Awang, D. Nik Aziz (3 serangkai 'kepimpinan ulamak'. Kalah di dalam kesemua PRU apabila bertembung dengan pasukan yang diketuai Tun)

      8. Tun Salleh Abbas (bekas KHN, cuba menyalahkan Tun di atas sikapnya sendiri yang kurang sopan ke atas YDPA. Tun M kembali sbg PM-7 sedang dia dilupakan)

      9. Ibrahim Libya (pemberontak Memali yang membunuh polis dan dibunuh balas, sedang majoriti rakyat kekal menyokong kerajaan UMNO-BN pimpinan Tun yang dianggapnya kafir).

      10. Ashaari Muhammad (Al-Arqam; Pasukan Panji Hitam palsu)

      11. Shahnon Ahmad (Penulis SHIT @ P*kimak yang mencerca Tun, akhirnya dia dipanggil balik dulu menemui penciptanya sedang Tun dipanggil balik ke atas takhta sbg PM-7)

      12. Najib Razak, Zahid Hamidi, Musa Aman, Nazri Aziz, Rahman Dahlan dan kesemua pemimpin UmNo yang telah berpaling. Kesemuanya tumbang di tangan 'orang tua yang baling gelas tak pecah' @ 'orang tua berumur 93 tahun tak masuk akal nak jadi PM' @ 'anak lelaki Iskandar Kutty' @ yang sama waktu dengannya.

      13. Puad Zarkashi, Tun Faisal, Ahmad Maslan dan seluruh askar upahan alam maya. Kesemuanya tewas, JASA dibubarkan dan Geng A9 terbubar sendiri selepas tewas dalam PRY14.

      Berdasarkan senarai di atas saya mengatakan Tun M tidak akan tewas sehinggalah khilafah tertegak semula dengan Tun M menjadi Pemasyhur Khalifah iaitulah tugas hakiki Pembawa Panji Hitam yang ia tidak sedar sehinggalah masanya telah tiba.

      Telahan saya ialah apabila umat telah meninggalkan zaman fitnah yang disebut sebagai zaman mulkan jabbariyan di dalam hadith dan telah melangkah ke zaman baru iaitu zaman khilafah manhaj nubuwwah yang disebut di dalam hadith sejarah akan menulis pasukan akhir yang ditewaskan oleh Pasukan Panji Hitam ialah seperi berikut :-

      Pasukan-pasukan bathil yang bersekutu, kesemuanya ditewaskan dan dilenyapkan pada hari berlakunya PERTEMPURAN KLIMAKS di antara kebenaran dan kebathilan, hari di mana Panji-panji Hitam dikibarkan sebagai tanda kemenangan.

      Wallahu a'lam.

      Delete
    3. true jd!

      nuar has always put his self first....since the beginning, there is no sincerity. years in solitary should have changed him to be a better person, yep....more wrinkles but the same man inside.

      i am worried if he is really taking over the pm post. this is not fear of the unknown but fear of the obvious!

      Delete
    4. Sdr GN,

      Telahan saya yang relevan ke atas sdr sama sahaja dengan telahan saya ke atas Virgo Lara. Sdr GN berkebarangkalian tidak akan sempat melihat Panji Hitam dikibarkan kerana sdr telah pun ditimpa tulah karamah Pembawa Panji Hitam akibat cercaan sdr ke atasnya 'madeymatijadibabi'.

      Berwasiatlah kepada keluarga sdr sekiranya sdr meninggal dunia sebelum Tun M sedang jenazah sdr bertukar menjadi haiwan, mereka hendaklah menyokong Tun M kerana dia berada di jalan yang benar sedang apa yang menimpa jenazah sdr adalah disebabkan ditimpa tulah karamah Pembawa Panji Hitam.

      Setuju bhai? Demi kebaikan kaum keluarga bhai, berwasiatlah sedemikan kepada mereka.

      Wallahu a'lam.

      Delete
    5. PH = PAS MESTI BERHATI-HATI MELANTIK MP ORANG SEPERTI MuJAHAT, KULIT SAMAK & MAT SYABU MEREKA BUKAN SAHAJA BAWA LARI KERUSI BAHKAN MEMBURUKKAN IMEJ ISLAM = UMNO JATUH DITIMPA TANGGA SUDAHLAH HARTA DIRAMPAS MP-MP PULA KENA KEBAS NASIBLAH KAU UMNO MASA PEGANG KUASA TAK BUAT BETUL-BETUL JAGA ISLAM = SARAWAK REPORT MAKAN DEDAK MAT DIR & TOKONG ITU SEBAB DOK CARI SALAH PAS DAN RAJA MELAYU = BUDIN DULU KUTUK ANU WAR SEKARANG AMPU PULAK DAPAT DEDAK BARU TAK = MAT DIR THE GOD FATHER OF CONSPIRATOR = DAH SAHIH PENJENAYAH SODOM MASUK PENJARA 10 TAHUN PH MASING PUJA ORANG TU INIKAN PULA JIBENG YANG BELUM ADA APA-APA KEPUTUSAN MAHKAMAH LAGILAH PUAK UMNO PUJA = PAS PATUT SAMAN MP-MP PENGKHIANAT SEPERTI MuJAHAT, KULIT SAMAK & MAT MIDIN YANG MEMBUAT KEROSAKAN TERHADAP PARTI, NEGARA DAN AGAMA = PALU SULAWESI DI BALA KAN OLEH ALLAH KERANA LGBT DENGAN TSUNAMI DAN GEMPA BUMI MAKA INSAFLAH WAHAI PENYOKONG PH KEMBALILAH PERJUANGKAN HUKUM ALLAH YANG SEBENAR = TUMMY TOM CAT BUAT HAL LAGI NAK JUGA BAGI CALON PAS LAYAK JADI MP PD WALAU TIADA FREE PARDON = MuJAHAT BUAT HAL LAGI NAK TAMBAH BIAKKAN LAGI ANAK LUAR NIKAH DAH ANGKA SEKARANG RATUSAN RIBU = DULU KITA ORANG KUTUK JUGA POK JIB TAPI SEKARANG KESIANLAH PULAK BUKAN APA PH NI AMAT TERUK SANGATLAH = PLURALISME & LIBERALISME LIL ALAMIN = LEPAS SATU-SATU KELUAR BENDA TAK ELOK DARI PH KALAU DIBIARKAN MACAM-MACAM BALA BENCANA TUHAN AKAN MENIMPA BALA EKONOMI BALA HURA HARA MASYARAKAT BALA BENCANA ALAM = MP UMNO LEPAS SORANG-SORANG KENA TAHAN LEPAS NI BUNGKUSLAH UMNO TAKTIK YANG TELAH DIJANGKA JIKA MAHA ZALIM PERINTAH = PATUT LA GAMUDA KENA TAMATKAN KONTRAK RUPANYA MAJORITI PEKERJA BUMIPUTRA = FIRAUN MODEN GUNA TEKTIK PENJAJAH PRIBUMI MALAS = KEPADA PENGUNDI PH PRU-14 YANG MENYESAL UNDI PH JANGANLAH MENYESAL DAN BERPUTUS ASA KEMBALILAH KEPADA KEBENARAN SEPERTI YANG DIKEHENDAKI OLEH ALQURAN & SUNNAH BAIKI DIRI DAN UNDILAH PIHAK KETIGA IAITU PAS AND THE GENG SUPAYA DAPAT MEMBERI WAJAH BARU KEPADA MALAYSIA = KAMI TELAH YAKIN SEJAK SEBELUM PRU-14 LAGI AKAN BERLAKU PERKARA MALANG KEPADA RAKYAT MALAYSIA KERANA MEMILIH PH AKAN TETAPI KERANA TERLALU TAKSUB MEMBUANG JIBENG MEREKA TELAH TERLANJUR = GS BAIK TAPI DIANGGAP JAHAT = PH JAHAT TAPI DIANGGAP BAIK = SEGALA JANGKAAN TENTANG PH ADALAH TEPAT KERANA KAMI TELAH MENGENALI FIGURE SEPETI MAT DIR, ANU WAR-WAR, MuJAHAT, TOKONG DLL = NEGARA SEMAKIN HARI SEMAKIN TERUK DI BAWAH PH = PAKAR BISNES BUAT HARTA PAKAR HANCING JUAL HARTA = ERA BN MAHKAMAH DOK BELAH BN ERA PH MAHKAMAH DOK BELAH PH SPRM PUN SAMA = NASIB LA KAU JIBENG MASA KAU PEGANG KUASA TAK BALUN HABIS-HABIS MAT DIR. BILA DIA PEGANG KUASA DI HENTAM KAU HABIS-HABIS. TAK PE LA JIB NANTI KAU DAPAT KUASA BALIK KAU BELASAHLAH DIORANG HABIS-HABIS = DEMOKRASI PH PELIWAT BANDUAN PUN BOLEH NAIK JADI MP DAH TU SILAP-SILAP JADI PM PUNYALAH BANGANG BAHALOL = JOM TONG DRAM HANYA ULAS EKONOMI ERA BN-JIB SAHAJA TAK ADIL BETUL. DAH DAPAT DEDAK TAK. MANA DIA BN-MAT DIR LAGI TERUK TAK ADA APA-APA KOMEN PUN = MuJAHAT TAK RISAU DICOP LIBERAL. LAMA-LAMA BOLEH JADI MURTAD TAK TAKUT KE MASUK NERAKA JAHANAM = SITI MASIN DAH TAHU SEKARANG PH TERUK JUGAK BILA DAPAT KUASA = MAT DIR MINTA NASIHAT SI YAHUDI NAK KENAKAN CUKAI BARU SAMPAI ORANG MATIPUN KENA BAYAR = TUMMY TOM CAT KURANG PENGALAMAN TAKUT JADI KETUA PENDAKWA IMDB TIDAK SEPERTI AG-AG SEBELUMNYA = SST 10% TAPI HARGA BARANG NAIK 40% = PH & BN PENGKHIANAT RAKYAT TIDAK GUBAL AKTA ANTI LOMPAT PARTI = BN ROSAK KERANA SEKULARIS, NATIONALIS DAN KAPITALIS = PH TAMBAH PARAH LAGI KERANA DI TAMBAH LIBERALIS, PLURALIS DAN MALAYSIAN MALAYSIA = MPS UMNO FOR SALE. RM20M AUCTION PRICE = ADAKAH ANU WAR-WAR SEORANG PELIWAT. JIKA BUKAN MAHA ZALIMLAH PELIWAT SEBENAR. SEORANG MESTI JADI PELIWAT SEBENAR = ELOKLAH TOK DIR LETAK JAWATAN. DAH DEKAT DENGAN PINTU KUBUR SELANGKAH JE LAGI. DULU DAH PEGANG 6 PENGGAL. JIBENG PUN DAH JATUH. APA NAK TUNGGU LAGI. NANTI TAK PASAL-PASAL ORANG KATA TAK HABIS-HABIS KENCING = BIARLAH PULAK LEPAS NI PRESIDEN PARTI FREEMASON MALAYSIA PULA KENA HENTAM = MAT SYABU BUKA AIB ATM DAH TU MAT SABUN PULA PULAK KATA JANGAN BUKA AIB

      Delete
    6. PH = MELAYU HANYA 10% SOLAT 5 WAKTU PATUTLAH BILA MENGUNDI PANGKAH KAFIR DAN MELAYU MUNAFIK. APAPUN BOLEH DIMAAFKAN LAGI SEBAB MELUAT DENGAN JIBENG. TAPI PRU-15 PASTIKAN PANGKAH GS = PRESIDEN PARTI FREEMASON MALAYSIA MINTA MELAYU BELAJAR BAHASA CHINA TAK KE BIOL PATUT MINTA KAUM CHINA LAH BELAJAR BAHASA MELAYU. DIA TAK TAHU KAH ADA YANG TINGGAL LAMA BERANAK PINAK MASIH TAK TAHU BAHASA MELAYU. BANGLA DATANG LIMA ENAM BULAN DAH TAHU CAKAP MELAYU = TOKONG MANA NAK INSAF DALAM KEPALA HOTAK DIA KERJA NAK JATUHKAN ISLAM MELAYU JE MANA DIA NAK TOLONG TEKSI MALAYSIA DAN NEGERI PANTAI TIMUR BETUL TAK = JIBENG DAH TERPAKSA INSAF KAN MANA DIA ADA KUASA LAGI = CROOKED PM JE YANG TIDAK INSAF KATA NAK LETAK PANDAI MENGACAH BERLAKON YEA = SIGARAGA DOK SIBUK BALA RASUAH. BN & PH SAMA-SAMA RASUAH JE MEMAMG RAKYAT MALAYSIA BANYAK KENA BALA SEBAB MEREKA = DAP BANYAK BUAT BALA. BALA NEGERI DENGAN TANAH RUNTUH DAN RATUSAN BANJIR. BALA NEGARA DENGAN BALA EKONOMI. RAKYAT SUSAH RAMAI MENGANGGUR DAN BERHENTI KERJA. KERJA TUDUH JIBENG YANG HILANG KUASA = PANDIR JASIN TUDUH SABOTAJ DALAMAN. SEDARLAH DIRI SIKIT SEBAB KAU BUAT TAK BAIK LAH ORANG MARAH KAU = MAK LAMPIR HATI TISU TAK SEDAR DIRI DARI MANA DATANG. LUPA BANGSA LUPA PERLEMBAGAAN NAK BUANG MELAYU. BANGSA LAIN DAULATKAN BANGSA SENDIRI. KAU PULAK NAK BUANG BANGSA SENDIRI. KALAU BOLEH AGAMAPUN NAK BUANG SAMA = TOKONG EGO SERANG KELANTAN LUPA PP JIBENG BANYAK BANTU KURANGKAN HUTANG. SI JIBENG PULAK ABAIKAN NEGERI MAJORITI MELAYU. PADAN MUKA JATUH TERJELEPUK. = MAK LAMPIR DAN SIGARAGA JADI BARUA DAP, PUJA KETUANAN BUKAN MELAYU. NON-MALAY DAH KUASAI EKONOMI DAN POLITIK. DIA ORANG BARU TIGA GENERASI KAT NEGARA NI. CUBA BAYANGKAN APA NAK JADI PADA ANAK CUCU CICIT MELAYU SEDIKIT MASA LAGI = MuJAHAT DAN GAY PERGILAH MAMPUS KAU SEMUA. MENTERI AGAMA KERJA BILANG BERAPA GAY KAT MALAYSIA. BODOH PUNYA MENTERI = SEBELUM PECAT PENJAWAT AWAM PECAT DULU MENTERI-MENTERI BODOH MACAM SIGARAGA, TOKONG, MASLAN EHHH MASLEEE, TONY PUAKA DLL = TOK PAU DAYUS JADI KADOK YANG SI MAHA DAYUS PULAK BOLEH TERIMA MASUK PARTI DAYUS, ELOKLAH TU SEMUANYA DAYUS BELAKA = LEPAS NI SATU-SATU PIMPINAN UMNO KENA BERCUTI DAN LEPAS TU TAK ADA LAGI PEMIMPIN LEPAS TU UMNO TERBUBAR SENDIRI = MULA-MULA TOLAK BANGSA SENDIRI LEPAS TU TOLAK AGAMA SENDIRI PULAK, INILAH KERENAH MELAYU PH = JIBENG DAH JADI SAMPAH TAPI MP PH JADI LIPAS & TIKUS JADI ADA BENDA PADA JIBENG YANG MASIH BOLEH PAKAI = TIADA APA PEMBAHARUAN YANG DIBUAT PH HANYALAH MENGULANG APA YANG TELAH DIBUAT BN BAHKAN MENAMBAH PARAHKAN LAGI MASALAH NEGARA = LIBERALIS PH MEMUJA DAN MENDEWA EROPAH SEHINGGA APA SAHAJA YANG DATANG DARI SANA ADALAH SEMUANYA BAIK BELAKA = DENGAN MEMPROMOSI LGBT TENGOKLAH ANGKA GOLONGAN ITU TELAH BERTAMBAH BERLIPAT GANDA = PH HANYA SATU JE MODAL DIA JIBENG SELEBIHNYA KACAU KIRI KACAU KANAN MACAM DAJJAL = MARAHKAN JIBENG KAKI BUAT HUTANG TAPI PH PUN SAMA BUAT HUTANG NAK BAYAR HUTANG, KERJA MAIN GALI KAMBUS JE = PH KERJA DIA TUDUH SANA TUDUH SINI DAKWA SANA DAKWA SINI, BETUL KE SALAH KE BELAKANG KIRA YANG PENTING DAPAT TEBUSAN. SIAPLAH MP PEMBANGKANG LEPAS NI KENA SEDIAKAN RM10JUTA SETIAP ORANG, PANDAI MAHA ZALIM BUAT DUIT. SATU ORANG 50 TUDUHAN KIRA PERANGKAP KENA MANA SATU TAK BOLEH LEPAS = MAHA ZALIM ANTI SUBSIDI ANAK BERANAK DIA SEMUA DAH JADI BILIONAIRE ANGKUT HARTA NEGARA. NAK BAGI RAKYAT MAKAN PUN SUSAH SANGAT, CAKAP LAH TERUS TERANG KEDEKUT ANTI MELAYU. BANGSA CINA DAH KAYA LEBIH DARI KERAJAAN BOLEH PULAK KERAjaan BANTU = TUJUAN HIDUP ADALAH UNTUK BERBAKTI KEPADA AGAMA, BANGSA DAN NEGARA. INI TIDAK PH NI KERJA DIA NAK MEROSAKKAN APA YANG DAH BAIK DAN BAGUS =

      Delete
    7. PH = BN & PH KERJA PECAHKAN REKOD BURUK DUNIA. BN PECAHKAN REKOD DENGAN MEMBERIKAN KEWARGANEGARAAN PERCUMA KEPADA SEMUA WARGA NEGARA ASING MENYEBABKAN MEREKA MENGUASAI EKONOMI NEGARA KERANA TIDAK HIRAU HALAL DAN HARAM. PH PECAH REKOD DENGAN MEMBERI ORANG TUA BANGKA JADI PM DAN WAITING PM. SELEPAS EKONOMI TERLEPAS DARI TANGAN MELAYU BERI PULA KUASA POLITIK KEPADA BANGSA ASING = BANGSA ASING BUKAN NAK BERSYUKUR DAN BERTERIMA KASIH. MEREKA HIDUP SENANG DAN MEWAH DI BUMI MELAYU SEHINGGA BANGSA MELAYU SENDIRI MEREMPAT. BANGSA ASING TIDAK AKAN MENIKMATI APA YANG MEREKA DAPAT PADA HARI INI JIKA MEREKA HIDUP DI TANAH BESAR CHINA DAN INDIA = KINI BANGSA ASING HENDAK RAMPAS SEGALANYA DARI TANGAN MELAYU DENGAN BANTUAN MELAYU BANGSAT DAN PEMBELOT = CROOKED PM BANGKITKAN LAGI PASAL SUBSIDI, SAJA NAK KENCING RAKYAT MALAYSIA, TAK PAYAHLAH ZAMAN SEKARANG SATU DUNIA DAH TAHU. KRONI SAMPAI HABIS KAUT SAMPAI HARTA NEGARA TINGGAL KUAH JEE. NAK BAGI KEPADA RAKYATPUN BERKIRA. YANG JADI BILLIONAIRE TU YANG DAPAT SUBSIDI LAH TU KALAU TIDAK MANA BOLEH JADI KAYA RAYA MACAM TU, BAGI LESEN, PERMIT, TANAH, MONOPOLI SATU-SATU BISNES, DAH TU KATA MELAYU MALAS, SEBENAR MAHA KENCING NI NAK BUAT PROJEK LAIN BUANG DUIT, JAMBATAN BENGKOK LAH, 3RD NATIONAL CAR LAH, SAJALAH NAK HAPPY GO LUCKY GUNA DUIT RAKYAT, NANTI DIA YANG DAPAT NAMA, PAYAH BETUL MELAYU JADI YAHUDI NIE, MENJAJAH BANGSA SENDIRI = P. PANDIR TAK SEDAR DAH TUA NAK MAMPUS SIBUK JADI BARUA DAP NAK BUANG MELAYU&ISLAM&RAJA. TAK TAKUT MUNGKAR NAKIR TUNGGU NAK BELASAH DALAM KUBUR = NAK TAHU MACAM MANA BODOH PH, TENGOKLAH PERANGAI SIGARAGA BUDAK MENTAH BERHINGUS CAKAP MEREPEK-REPEK TAK SEDAR JADI KALDAI DAP = SIAPA TUAN? SIAPA KULI? BANGSA MANA KUASAI EKONOMI DAN POLITIK NEGARA? BANGSA MANA BERSUSAH-PAYAH MENJAGA PERBATASAN DAN PERAIRAN NEGARA?BANGSA MANA MENGAWAL KEAMANAN BANDAR DAN KAMPUNG? KUIL, TOKONG BERSERAKAN MERATA TEMPAT, APA LAGI YANG BANGSA ASING MAHU? BANGSA MANA PALING RAMAI MISKIN? NEGERI MAJORITI BANGSA MANA YANG PALING TERABAI?= KAMI SOKONG NAJIB JATUH TAPI KAMI MENENTANG SEKERAS-KERASNYA USAHA JEJASKAN BANGSA DAN AGAMA KAMI DAN TANAH TUMPAH DARAH KAMI = KEADAAN TERDESAK BEGINI MEMAKSA PAS DAN UMNO MEMBULATKAN GAGASAN POLITIK SATU LAWAN SATU DI PRU=15 = TOK PAU TAK PAYAH BERLAGAK ALIM LEBAI DAH TENTU LOMPAT PARTI HUKUMNYA HARAM, MAHA DAYUS PLAK SYIK TAPIS DAH TU BOLOS = KEMENTERIAN BARU HAL EHWAL LGBT DI BAWAH MENTERI DATO` SERI MuJAHAT = MP2 UMNO DOK BERLAGAK BERINTEGRITI PATUT DIAM JE LAH JIBENG TU SAMPAI MAHKAMAH PUTUSKAN, KORANG JUGAK DULU BERMATIAN DOK SOKONG DIA SEBELUM PRU-14, DAH JADI MACAM PH GUILTY UNTIL PROVEN INNOCENCE , POODAH = MALAYSIAN MALAYSIA DAH DAPAT KUASA, LANGKAH SETERUSNYA IALAH MENGHANCURKAN ISLAM MELAYU YANG SEMEMANGNYA TELAH DILEMAHKAN SEMASA PEMERINTAHAN BN YANG TUNDUK KEPADA TUNTUTAN MCA/MIC = MANA ADA HUTANG BAGUS BODOH, BON SAMURAI TU HUTANG BUNUH DIRI NAMA NYERR = MAHA FIRAUN PEMIMPIN ULTRA MALAY TELAH MENCETUSKAN PERISTIWA BERDARAH 13 MEI UNTUK MENJATUHKAN TUNKU SEPERTI YANG DICERITAKAN OLEH TAN SRI GHAZALI SHAFIE = MAHA ZALIM JANGAN SALAH GUNAKAN KUASA DIBERI RAKYAT UNTUK MEMCETUSKAN KERESAHAN MASYARAKAT DENGAN ISU ISLAM MELAYU. SIAPA YANG MULAKAN ICERD, UAE & LGBT KALAU TIDAK PUAK HAPRAK KAMU. KAMU SEMUA AGEN FREEMASON = TOKONG TAK PAYAH NAK SUSAHKAN MASYARAKAT YANG TELAH SUSAH DENGAN KENAKAN UNDANG-UNDANG BARU CARI PASAL NAK TAMBAH KANTUNG PH. BUAT LAW TO CONTROL POLITICAL FINANCING DULU. MANA KAMU DAPAT DANA SEHINGGA DAPAT TUMBANGKAN KERAJAAN BN. BUKANKAH DARI ISRAEL DAN IRAN? = MAK LAMPIR DAYUS MASUK PARTI DAYUS BERSAMA MAHA DAYUS MAHUKAN PULUS = TOK PAU DAH KENA HINA DAN DIPERLECEH OLEH MAK LAMPIR, JADI AHLI KELAS KEDUA, TUNGGU APA LAGI BELAHHH LAAA = MAHA BELIT PADAM ELEKTRIK SELURUH NEGARA NAK BUAT IPP = YANG PENTING DAKWA, PERBICARAAN TAK PENTING, MASYUUUUUKKKK =

      Delete
    8. BUKAN SETAKAT KENCING DAH BERAK DAH


      “Ini sedikit sebanyak satu lawak jenaka…” demikian komen Pengarah Center to Combat Corruption and Cronyism (C4), Cynthia Gabriel. Komentar dibuat beliau melalui laman sosial twitter berkenaan isu Portal Perisytiharan Harta Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) yang hanya sekadar memaparkan pendapatan bulanan menteri-menteri kabinet dan bukan maklumat terperinci pendapatan, saham dan lain-lain harta milik mereka.

      Menurut Cynthia lagi, deklarasi aset sepatutnya bukan hanya sekadar pendapatan dan bukan hanya sekadar memaparkan perolehan pendapatan dalam tempoh dua ke tiga bulan. Ia seharusnya memaparkan keseluruhan pengisytiharan saham, harta benda, akaun bank dan lain-lain milik semua menteri kabinet dan anggota pentadbiran mereka.



      Beliau yang pernah diberikan Democracy Award oleh National Endowment For Democracy pada 2017, turut menempelak tindakan pihak berkenaan yang dilihat cuba memperbodoh-bodohkan rakyat.

      “Tolong jangan memperbodohkan rakyat! Kami mengundi masuk rejim yang baru untuk sesuatu yang lebih!”

      Isu deklarasi aset para menteri kabinet mendapat perhatian umum baru-baru ini disebabkan oleh laman Portal Perisytiharan Harta Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) cuma sekadar memaparkan pendapatan bulanan para menteri dan anggota pentadbiran kerajaan. Senarai aset, saham dan harta lain tidak dipaparkan. Semakan ke atas laman tersebut sehingga hari ini (14 November 2018) masih belum menunjukkan perubahan kepada paparan tersebut dibuat.

      Sumber: https://www.menara.my/


      : Memang rakyat dah diperbodoh

      Delete
    9. SEDARLAH DARI LENA TIDURMU WAHAI PENYOKONG PH


      Salam para Patriots.

      Saya membawa isu ini kepada rakan-rakan sekalian atas dasar rasa prihatin lagi bimbang akan perkembangan terbaru yang sedang berlaku dalam negara, yang mungkin rakan-rakan terlepas pandang.

      Jika rakan-rakan sedar, pagi tadi berlangsung sebuah public forum seperti yang ditunjukkan di dalam poster. Saya tak dapat pergi. Tahu pun baru hari ni. Cumanya public forum ni mengingatkan saya pada forum 3hb September lepas dengan tajuk yang agak kontroversi juga.

      Propects for Malaysia Baru: Constitutional Change Without Changing the Constitution

      Atau dalam mudahnya (lebih kurang) - Prospek Malaysia Baru: Mengubah Perlembagaan tanpa Menukar Perlembagaan

      Pertamanya mengenai public forum pagi tadi, saya yakin ia menyentuh perkara yang sama dibawa KOMAS pada konvesyen UPR di Geneva tempoh hari. KOMAS menggariskan badan agama Islam sebagai punca diskriminasi berlaku selain dari Perkara 153. (*rujuk gambar)

      Forum Prospek Malaysia Baru yang berlaku pada September lepas pula berkisar tentang bagaimana mengubah perlembagaan tanpa menukar perlembagaan.

      Ini yang rakan-rakan semua perlu sangat-sangat faham.

      PERKARA 153 dengan PERLAKSANAANNYA adalah 2 perkara berbeza.

      Hari ini pelbagai pihak yang pro-ICERD cuba 'tone down' akan bahaya dan ancaman ICERD ni. Hampir setiap hari di media-media, ada saja pihak yang cuba memainkan isu ICERD ni seperti tiada apa-apa yang perlu dirisaukan.

      Tidak rakan-rakan. Sama sekali tidak.

      Ya Perkara 153 kalau nak ubah perlu 2/3 majoriti dan perkenan Majlis Raja-Raja serta YDPA. Tetapi tidak untuk Perlaksanaan kepada semangat Perkara 153 ini.

      Akta-akta seperti UiTM dan MRSM contohnya boleh digubal tanpa menyentuh perkara asas dalam 153 pun. Hanya perlukan 'simple majority' dan kelulusan tanpa perkenan MRR dan YDPA pun.

      Dalam pekeliling kepada semua ahli DAP yang kamk bongkari tempoh hari, mereka telah merujuk kepada Deklarasi Setapak sebagai hujah untuk menyokong ratifikasi ICERD. Apa ada dalam Deklarasi Setapak ni rakan-rakan? Menghilangkan perbezaan Bumiputera dan Bukan Bumiputera.

      Rakan-rakan Bumiputera di Sabah dan Sarawak, take note, this will effect you as well.

      Cara PAP mengubah perlembagaan tanpa menukar perlembagaan cukup licik. Di sana mereka mengkelaskan Melayu kepada etnik-etnik kecil seperti Minang, Boyan, Bugis dan sebagainya. Bila tidak ditakrif sebagai Melayu, maka perlaksanaan yang termaktub di dalam perlembagaam juga makin mengecil, yang lama-kelamaan hilang di arus perdana.

      Tiada lagi agenda memperkasa bangsa.

      And guess what, yang beri lecture pasal Prospek Malaysia Baru ni memang Profesor dari NUS (National University of Singapore).

      Bangunlah dari tidur anda. Tinggalkan sekejap Gegar Vaganza tu.

      Mudharat yang besar sedang menanti di hadapan jika kita masih lagi lena dan tidak bersuara.

      Bantulah kami untuk sebarkan dan didik saudara-mara kita, anak-anak kita, adik-adik tentang apa yang sedang berlaku. Ini lebih besar dari isu Zamani layak ke final Gegar Vaganza.

      Bersuaralah.

      Nyatakan bantahan anda terhadap penjajahan alaf baru ini.

      Ikhlas,
      Jamalee Bashah

      #BantahICERD
      #LawanICERD
      #MalayanUnionAlafBaru


      : Orang Islam kadang kala bodoh politiknya kerana hasad dan dengaki sesama sendiri

      Delete
    10. WHAT THE DAP NEXT STEP


      Bagaimana Melayu Singapura Dipinggirkan Kerajaan PAP Tanpa Menukar Perlembagaan?
      By: Minda Rakyat on November 15, 2018 / comment : 1


      "Orang Melayu ni paranoid. Kalau kita ratifikasi ICERD pun, hak hak istimewa Bumiputera masih terjamin. Nak batalkan Perkara 153 bukan saja perlu 2/3 majoriti, tetapi perlu kelulusan Raja Raja Melayu. Jangan bimbang tak bertempatlah!"

      Begini jawapannya:
      Perkara 152(2) Perlembagaan Singapura juga menyebut tentang kedudukan istimewa Melayu sebagai kaum pribumi (indegenous people) dan tanggungjawab kerajaan mereka dalam memelihara hak dan kepentingan kaum Melayu dari sudut bahasa, pendidikan, agama, politik, sosial dan ekonomi.

      Tetapi apa yang berlaku adalah perlembagaan akan tinggal nama sahaja apabila dasar kerajaan sedia ada akhirnya meminggirkan bangsa tersebut. Contohnya selepas kemerdekaan daripada Malaysia tahun 1965, Jawatankuasa Penasihat Penamaan Jalan Singapura telah menghentikan penggunaan nama Melayu bagi jalan di negara tersebut. Malahan mereka mula menggantikan perkataan 'lorong' kepada 'avenue' atau 'drive'. Bermula tahun 1980an, nama2 Cina pula digunakan. Jadi dimana pemeliharaan kedudukan Melayu dari segi bahasa?

      Selepas tahun 1965, Singapura telah memperkenalkan kuota perumahan, skim penempatan semula bandar dan mewujudkan sistem perwakilan undi (GRC). Keadaan ini telah mencairkan kuasa politik Melayu dan melemahkan parti parti pembangkang pro Melayu seperti PKMS. Jadi dimana pemeliharaan kedudukan Melayu dari segi politik?

      Kuota kediaman etnik juga diperkenalkan pada tahun 1989 dengan syarat bahawa peratusan etnik Melayu tidak boleh melebihi 20% daripada sebuah kawasan pilihanraya dan 22% daripada komposisi penduduk blok perumahan awam. Jadi di mana pemeliharaan kedudukan Melayu dari segi ekonomi sedangkan tumpuan perniagaan dan infrastruktur adalah kepada kawasan perumahan berpusat seperti ini?

      Dari segi pendidikan, kedudukan Melayu lebih parah. Sehingga 2005, tidak pernah ada seorang pun Melayu menerima biasiswa Angkatan Tentera Singapura (SAFOS). 98% daripada penerima biasiswa luar negara SAFOS pula berbangsa Cina. Bermula tahun 1990, kerajaan Singapura telah membatalkan dasar pelajaran percuma kepada kaum Melayu tanpa syarat yang diwarisi dari zaman British. Kesannya, mana2 keluarga Melayu berpendapatan SGD2000 sebulan perlu membayar yuran pengajian yang tinggi. Jadi dimana pemeliharaan terhadap kedudukan Melayu dalam pendidikan?

      Saya tak ada masalah jika bangsa saya jahil. Jahil itu penyakit. Penyakit itu ada ubatnya. Belajar dan membaca adalah ubat kejahilan.

      Tapi menjadi bXXi ni tak ada ubat. Samak macammana pun dia akan kekal najis.

      Sumber rujukan:
      1. Perlembagaan Singapura ms 158

      2. Dilema Singapura: Peminggiran Politik dan Pelajaran Masyarakat Melayu, Prof Madya Dr Lily Zubaidah Rahim (Assoc Professor at University of Sydney), Oxford University Press, 2004, ms 91-101, 265

      DRP
      Abdul Rahim Hilmi Zakariya


      : Melayu mudah lupa, akhirnya terjual di negeri sendiri

      Delete
    11. WALAUPUN KAFIR TAPI JUJUR DAN IKHLAS PASTI MENEMUI KEBENARAN


      Walaupun penulis (Lim Sian See) ialah non muslim tetapi demi kebenaran beliau menulis dgn fakta yang telus dan benar.. PAS tidak pernah nak menipu rakan bersama...tapi PAS selalu ditipu dan dibuli... PAS dah banyak berlembut hati... sudah sampai masa nya... perjuangan harus diteruskan sendirian walau apa pun terjadi... .

      DARI SEKUTU KUAT MENJADI SETERU KETAT ... EMPAT PERISTIWA BESAR YANG MENYEBABKAN PAS DAN DAP BERSENGKETA.

      Satu setengah tahun lepas, PAS merupakan penyokong kuat Pakatan Rakyat yang sudah berkubur sekarang.

      PAS sentiasa memenuhi janji mereka untuk berpakat dengan PKR dan DAP dan sentiasa menggerakkan jentera mereka yang besar untuk menyokong perhimpunan dan acara anjuran Pakatan.

      Terima hakikat PAS mungkin bukan yang genius dalam hal berkaitan polisi pembangunan ekonomi tetapi sebagai sebuah parti berlandaskan agama, mereka dilihat sentiasa cuba untuk berpegang dengan prinsip mereka.

      Jadi, bagaimana kerjasama ini boleh gagal begitu pantas dan mengapa PAS begitu keras dengan DAP sekarang? ... JOM TERJAH!!!

      1) TIADA KEPUTUSAN KONSENSUS PAKATAN DALAM KES LANGKAH KAJANG. PAS TIDAK BERSETUJU DAN TIDAK DIBAWA BERUNDING.

      Seperti yang disebutkan banyak kali oleh pemimpin DAP dan PKR, Pakatan berfungsi pada asas keputusan secara konsensus - bermakna kesemua 3 parti mesti bersetuju sebelum keputusan penting dibuat.

      Ianya tidak beroperasi dengan asas keputusan majoriti 2/3. Ketiga-tiga mesti bersetuju.

      PAS membantah keras Langkah Kajang ini tetapi ianya masih dilaksanakan tanpa persetujuan PAS - sesuatu yang pastinya melanggar perjanjian konsensus Pakatan.

      Malah, ianya dilihat sebagai tindakan satu pihak iaitu PKR - sebagai satu strategi oleh Pengarah Strategi nya ketika itu, Rafizi Ramli.

      Malah Setiausaha Agung Lim Guan Eng pun tidak mengetahuinya. Melainkan Lim Guan Eng menipu pada ketika itu, apabila Adun Kajang meletak jawatan untuk membenarkan Anwar bertanding di situ, maka hal ini bukan satu keputusan bersama.

      Petikan akhbar - Setiausaha Agung DAP Lim Guan Eng telah menafikan mengetahui apa yang berlaku di Selangor berikutan peletakan jawatan Adun Kajang.

      Beliau berkata beliau tidak dimaklumkan dengan perkara itu oleh ketua de facto PKR dan Ketua Pembangkang Datuk Seri Anwar Ibrahim, yang akan bertanding di pilihanraya kecil Kajang. Lim juga berkata beliau baru mengetahuinya.

      “Saya tidak diberitahu mengenai apa yang terjadi di Selangor berkenaan peletakan jawatan itu atau jawatan Menteri Besar Selangor.

      “Adalah lebih baik sekiranya Anwar yang jawab. Saya tidak berhak menjawab atau memberikan pandangan. Pandangan saya terhadap hal ini tidak penting,” - Jan 28, 2014.
      http://goo.gl/ti2pdW

      Sebagai seorang yang suka mengambil kesempatan, DAP kemudiannya turut serta dalam rancangan PKR dan Rafizi ini - Tetapi PAS tetap enggan untuk turut serta kerana prinsip keputusan konsensus Pakatan telah dilanggar.

      Delete

    12. 2) FITNAH TERHADAP BEKAS MENTERI BESAR SELANGOR TAN SRI KHALID IBRAHIM.

      Melihatkan kerjasama yang baik dengan Tan Sri Khalid, PAS percaya Tan Sri Khalid telah dijadikan mangsa. Dan ianya tidak adil melihat seseorang seperti itu difitnah dan dimalukan - sesuatu yang bertentangan dengan ajaran Islam.

      Ketika kempen memaksa Khalid meletak jawatan, PKR dan DAP mengeluarkan kenyataan 91 muka surat yang mengandungi tuduhan terhadap Khalid berkenaan segala macam tuduhan salah laku dan rasuah.

      Tuduhan ini banyak kali diulang di dalam ceramah oleh pemimpin PKR dan DAP di seluruh negeri.

      Khalid sudah semestinya marah dan telah menyaman malu PKR pada Ogos 2014.

      Ketika itu, Khalid turut mengarahkan pembantunya untuk menyerahkan laporan PKR berkenaan kaitan pemimpin PKR dengan urusniaga yang meragukan kepada Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia, yang memohon badan tersebut untuk menyiasat dakwaan parti - lalu menjadi orang pertama (dan masih satu-satunya) orang di Malaysia yang meminta diri beliau disiasat untuk kes rasuah.

      Penilaian awal PAS yang Khalid difitnah terbukti benar apabila setahun kemudian, selepas Khalid diturunkan dari jawatan MB Selangor, Khalid menang saman malunya terhadap PKR apabila bekas Setiausaha Agung PKR membacakan permohonan maaf secara terbuka di dalam mahkamah.

      Permohonan maaf itu adalah tanpa syarat dan PKR mengakui setiap tuduhan dan dakwaan terhadap Khalid adalah tidak benar dan berniat memfitnah.

      "...dokumen tersebut telah menyatakan dan memberi gambaran bahawa Tan Sri Khalid Ibrahim (TSKI) adalah seorang yg korup, zalim, tidak boleh dipercayai, tidak bersikap telus, tidak jujur, tidak beretika, tidak beramanah, tidak berintegriti, telah terlibat dengan perlakuan rasuah dan salahlaku dan tidak layak menjadi MB Selangor.

      "Bagi pihak PKR dan saya secara peribadi, kami melahirkan rasa amat kesal dan dengan ikhlas dan suci hati serta TANPA SYARAT memohon maaf kpd TSKI. "

      "Bagi pihak PKR dan secara peribadi, kami juga memberi akujanji kpd TSKI dan mahkamah yg mulia ini bhw kenyataan2 tersebut tidak seharusnya dikatakan dan kami akan memberhentikan dpd menyadatakan dan tidak akan mengulangi kandungan dan tuduhan2 dlm dokumen tersebut dan apa2 kenyataan yg berkaitan dgn dokumen tersebut."
      ---
      Dengan sifat tidak malu dan bermuka tebal, Rafizi Ramli dan PKR telah mengeluarkan satu siri tweet mengatakan yang Khalid Ibrahim dan PKR telah memohon maaf terhadap satu sama lain dan Khalid telah menarik balik saman malu tersebut!!
      https://twitter.com/rafiziramli/status/632036888203821056
      https://twitter.com/KEADILAN/status/632123254543519744

      Khalid tidak menarik balik saman tetapi menerima permohonan maaf tanpa syarat itu sebagai penyelesaian.

      Dan kononnya terdapat satu permohonan maaf Khalid terhadap PKR, ini dia. Sila baca dan ketawa. http://goo.gl/oR8omB

      Bagaimana PKR dan Rafizi boleh menyalah anggap ‘maaf zahir dan batin’ sempena hari raya sebagai permohonan maaf, saya tak tahu. Putarbelit yang sungguh memalukan.

      Walaubagaimanapun, PAS telah membuktikan kewajaran menegakkan keadilan dan mempertahan Khalid dari fitnah.

      3) PAS PERCAYA PKR & DAP TELAH ‘MENCURI’ 2 ORANG ADUN PAS.

      2 orang ADUN PAS telah mengabaikan arahan parti dan berpihak kepada DAP dan PKR untuk menandatangani akuan bersumpah menyokong Wan Azizah sebagai Menteri Besar. http://goo.gl/fY1BmD

      Presiden PAS Hadi Awang begitu marah yang ahli partinya bertindak melanggar arahannya dan berbuat demikian terhadap partinya. Anda boleh dengar kemarahannya disini:
      (Hadi bidas PKR 'curi' dua barua PAS sokong Azizah)
      https://www.youtube.com/watch?v=O41WvJgpRHs&feature=youtu.be

      Saya fikir tidak ada parti politik di dunia ini yang akan bertolak ansur dengan parti yang ‘mencuri’ wakilnya.

      Jika anda hormat rakan kerjasama anda, anda pastinya tidak akan menerima akuan sumpah dari wakil rakan kerjasama anda dan membelakangi keputusan parti mereka sendiri.

      Itu tikam belakang. Yang teruk.

      Delete

    13. 4) PAS PERCAYA PKR & DAP TELAH MUNGKIR JANJI & TIDAK MENGHORMATI KEPUTUSAN KONSENSUS UNTUK MEMBENARKAN PAS MELAKSANAKAN KERAJAAN ISLAM SERTA HUDUD.

      Perlu diingat, kewujudan PAS adalah untuk menegakkan ISLAM di Malaysia dan sangat mustahil PAS akan berhenti memperjuangkan hukum syariah dan hudud.

      Sebab itulah, isu Hudud sentiasa menjadi duri dalam daging di dalam hubungan Pakatan yang menyebabkan beberapa perbalahan ketika tahun-tahun awal Pakatan Rakyat selepas 2008.

      Ini telah menyebabkan berlakunya satu mesyuarat sulit pada September 2011 di antara mereka yang pada awalnya dilaporkan (tetapi dengan cepat dipadam oleh Malaysia Chronicle tetapi sempat disalin oleh beberapa blog):
      ---
      "Selepas marathon mesyuarat dimana meja dihempas dan pengerusi DAP Karpal Singh ditengking oleh ahli parti sendiri supaya menyedari masalah yang sedang melanda Pakatan Harapan, satu persetujuan telah dicapai dan semua orang memperolehi apa yang diinginkan."

      "Pertama, Mursyidul Am PAS Nik Aziz Nik Mat telah diberikan kebenaran untuk melaksanakan agenda hukum hudud di Kelantan, di mana pada tahun 1993, lama sebelum Pakatan dibentuk, beliau telah mengusulkan hudud di Dewan Undangan Negeri."

      "Ini adalah satu persetujuan dari DAP dan sebagai penghargaan sumbangan Nik Aziz kepada negara dan pakatan pembangkang. Penghargaan yang sama diberikan kepada Terengganu, di mana Presiden PAS Hadi Awang telah menggazetkan hukum hudud pada 2003 tetapi tidak berupaya melaksanakannya."

      "Sebagai balasan, DAP telah mendapat pengiktirafan dari PAS yang manifesto bersama Pakatan dan Buku Jingga akan kekal, tanpa perlu melibatkan hudud." https://hornbillunleashed.wordpress.com/2011/09/30/23889/

      Delete


    14. Kebenaran untuk Kelantan melaksanakan hudud di Kelantan tidak pernah didedahkan di dalam ceramah dan ucapan Pakatan selepas itu kerana mereka memilih untuk menyebut “Hudud tidak termasuk di dalam Polisi Bersama Pakatan Rakyat”.

      Akhirnya selepas PRU-13, PAS cuba menegakkan Hudud di Kelantan sekali lagi dan DAP membantah keras dan mula memperkecilkan PAS.

      Kemudian segalanya mula meletup!

      Pada April 2014, seorang pemimpin kanan wanita PAS berkata, “DAP pernah bersetuju PAS perjuang konsep Negara Islam.” http://goo.gl/oW67CK

      Sehari kemudian pada April 2014, Naib Presiden PKR Tian Chua telah memberitahu media yang DAP dan PKR sememangnya telah bersetuju untuk Hudud di Kelantan - yang menyebabkan Lim Guan Eng memanggil Tian Chua sebagai ‘tidak bertanggungjawab dan penipu yang tidak beretika”. http://goo.gl/UxvkTl

      Beberapa hari kemudian, Presiden PAS Abdul Hadi Awang JUGA berkata DAP telah bersetuju untuk PAS melaksanakan hudud. Tetapi Lim Guan Eng menafikannya dan menuntut Hadi memberikan bukti. http://goo.gl/kgogGy

      Akhirnya, satu salinan surat yang ditandatangani bersama-sama oleh Abdul Hadi Awang dan Lim Guan Eng sebelum PRU-13 mula timbul. http://goo.gl/2FplaO

      Di dalam surat tersebut, jelas ianya menyebut “PAS berhak memperjuangkan aqidah dan konsep Negara Islam secara sendiri.”

      Sekarang, melainkan Lim Guan Eng jahil yang Negara Islam juga melibatkan hukum syariah dan hudud, ianya jelas yang DAP membenarkan PAS melaksanakan hudud kerana Lim Guan Eng menandatanganinya!

      Surat itu juga disiarkan di laman Facebook rasmi Abdul Hadi Awang. https://goo.gl/W0ueW8

      Dan jika anda percaya surat itu palsu atau Hadi Awang telah berbohong, anda boleh menonton videonya di sini dan lihat siapa yang ada di dalam video apabila mereka membacakan surat ini beberapa ketika sebelum PRU-13 di hadapan sekumpulan ahli PAS. https://www.youtube.com/watch?v=TPvyYjm7aNA&feature=youtu.be

      Maka, di dalam fikiran mereka, PAS marah dengan DAP kerana DAP telah melanggar janji dan surat persetujuan yang telah ditandatangani. Dan tidak hanya itu, PAS marah yang pemimpin DAP telah menyerang pemimpin PAS dengan teruk dan kurang ajar - memanggil Abdul Hadi dengan pelbagai gelaran buruk.

      Ini telah melanggar persetujuan bertulis serta keputusan konsensus dan penafian terbuka terang-terangan oleh DAP yang masih ada hati untuk menyerang semula PAS dan melabel PAS sebagai penipu membuat mereka hilang sabar.

      Melihatkan semua peristiwa di atas, hubungan antara PAS dan DAP nampaknya tidak boleh dipulihkan.

      Siapa yang menipu, siapa yang berkata benar, parti mana yang memegang prinsip dan parti mana yang tidak boleh dipercayai adalah jelas....

      LSSVia-Lim Sian See


      : Kalau mereka ada akal, dia akan faham

      Delete
    15. Bro dad,

      Dun worry bro, Malaysia is a truly blessed nation. If u write its name backward, it will read Aisyalam which means 'Selamatlah'.

      Selamatlah Tanah Malaysia (Ta-Mim), tanah kelahiran lelaki hebat bernama dengan gelar Tun-Mahthir (Ta-Mim).

      I have not an iota of doubt that Malaysia will not shed her tears to see a convicted sodomist taking over as PM of this blessed nation.

      Be patient and have faith that something big is going to happen and explode in this prophesized nation, the United Kingdoms and States of Malaysia.

      Just wait for the day of the FINAL BATTLE, the day when the truth will be hurled on the united falsehood and crushes the falsehood until it vanishes.

      2019M / 1440H in shaa Allah.

      Wallahu a'lam.

      Delete
    16. TOKONG PARTI GILA BABI



      1. Kerajaan PH umumkan akan wujud Skim Insurans B40 di mana Syarikat Great Eastern Life Insurance Malaysia akan menyumbang RM2 bilion caruman sebagai dana permulaan.

      2. Skim insurans itu pun sekadar memberi perlindungan RM8 ribu untuk rawatan empat penyakit kritikal. 8k memang tidak cukup dan belum jelas apa akan berlaku selepas habis RM2 bilion itu. Tapi tak apa itu cerita lain hari..

      3. Cerita utama: Great Eastern Life Insurance Malaysia ini adalah milik bank Singapura OCBC.

      4. Tahun 2009, Kerajaan BN memutuskan syarikat insurans di Malaysia tidak boleh dimiliki 100% syarikat asing - maksimum dihadkan kepada 70%.

      5. Tahun lepas, BNM beri amaran terakhir kepada syarikat insuran asing yang masih belum mematuhi peraturan ini.

      6. Dalam pembentangan Belanjawan 2019, LGE ucap terima kasih kepada Great Eastern atas sumbangan RM 2 bilion itu seolah-olah sudah muktamad dan satu jasa baik dari syarikat itu. (Lihat lampiran)

      7. Tetapi media Singapura Isnin lalu lapor kenyataan syarikat Great Eastern bahawa ia belum setuju buat sumbangan. (Lampiran)

      8. Mana satu betul? Adakah LGE telah berbohong di dalam Dewan Rakyat dan di depan jutaan rakyat?

      9. Mungkin ramai tanya kenapa Great Eastern sanggup menyumbang? CSR ka? Laporan media sama mendedahkan, rupa-rupanya syarikat itu sedang berbincang dengan kerajaan PH bagi mendapat pengecualian daripada syarat BNM untuk menjual kepentingan 30% kepada syarikat tempatan.

      10. Secara jelas, Great Eastern memberitahu satu kaedah untuk mendapat pengecualian ialah dengan membuat sumbangan RM2 billion ini. Nampak tak unsur "quid pro quo" di situ?

      11. Harap LGE boleh buat penjelasan a) adakah anda berbohong atau mengelirukan Dewan? b) Bajet ini untuk rakyat Malaysia atau untuk syarikat Singapura?

      Shahril Sufian Hamdan
      FB

      : Kencing? biasalah bagi pimpinan PH

      Delete
    17. DALAM KEADAAN PH UNDUR KE BELAKANG, GS MARA KE HADAPAN


      Kerajaan Terengganu akan menubuhkan sebuah pusat pemulihan dadah secara holistik menggunakan pendekatan lebih komprehensif.

      Pengerusi Jawatankuasa Pembangunan Insan, Dakwah dan Penerangan Negeri, Mohd Nor Hamzah berkata, Modul Perawatan Psikospiritual Interaktif Terapi Gantian Minda (i-TGM) pada 2020 berkenaan adalah hasil kajian Universiti Sultan Zainal Abidin (UniSZA) yang dijalankan dalam tempoh lima tahun.

      “UniSZA berjaya membukukan 13 modul i-TGM menggunakan pendekatan holistik melalui gabungan empat pendekatan berbeza iaitu aspek biologi, psikologi, sosial dan psikospiritual sekali gus sebagai jambatan bagi menghubungkan konsep perubatan moden dan alternatif.

      “Jadi, kita akan berusaha untuk merealisasikan modul itu dengan menubuhkan pusat pemulihan berkonsepkan perkampungan dengan turut mengambil contoh pelaksanaan modul itu oleh Pusat Komuniti Saadah (PKS) yang telah beroperasi selama dua bulan di Kuala Nerus,” katanya.

      Beliau berkata demikian kepada pemberita selepas menghadiri Persidangan 2nd International Conference in Addiction Science: Holistic Approach to Misuse and Addiction Management; “Wind of Change” for A Translational Research di UniSZA kampus Kuala Terengganu, di sini, hari ini.

      Turut hadir, Ketua Penyelidik Pusat Penyelidikan Ketagihan (CentRenA) UniSZA, Prof Dr Nasir Mohamad.

      Dalam pada itu, Mohd Nor berkata, walaupun belum mempunyai lokasi yang benar-benar sesuai, pihaknya menjangka seramai 50 pelatih dapat ditempatkan dalam satu-satu masa setelah pusat pemulihan itu beroperasi.

      “Pusat pemulihan ini ditubuhkan dengan kerjasama agensi kerajaan seperti Agensi Anti Dadah Kebangsaan (AADK), Persatuan Pencegahan Dadah Malaysia (Pemadam), pihak hospital dan lain-lain agensi berkaitan.

      “Antara konsep yang akan diwujudkan ialah sebuah perkampungan yang terkawal, menerima pelatih yang bersedia dan sukarela, tidak mendedahkan pelatih kepada suasana komuniti yang tidak kondusif dan menerapkan konsep agama Islam menerusi proses pemulihan,” katanya.

      : Kerajaan PAS Terengganu diam-diam buat kerja

      Delete
    18. JANGAN IKUT PERANGAI LIBERALIS


      Tolak semua konvensyen antarabangsa
      WARTAWAN SINAR HARIAN 15 NOVEMBER 2018
      FacebookTwitterWhatsAppEmailMore28
      Ahmad Fadhli Shaari
      Ahmad Fadhli Shaari - Foto Sinar Harian oleh ROSLI TALIB
      A-A+ (Ubah saiz teks)
      KUALA LUMPUR - Selain Konvensyen Antarabangsa Mengenai Penghapusan Segala Bentuk Diskriminasi Kaum (ICERD), semua konvensyen antarabangsa yang lain juga wajib ditolak.

      Naib Ketua Pemuda Pas, Ahmad Fadhli Shaari berkata, ini kerana semua konvensyen antarabangsa tersebut tidak sesuai dengan prinsip perundangan, polisi dan dasar, norma serta latar belakang sejarah yang telah lama didukung di negara ini.


      “Perlu difahami bahawa kebimbangan bukan sahaja terarah kepada ICERD yang mendapat penentangan ramai, bahkan juga terhadap Kovenan Antarabangsa Hak Sivil dan Politik (ICCPR). Ini kerana konvensyen ini turut menyentuh soal kebebasan beragama yang seringkali dilaungkan supaya menjadikan murtad bukan suatu jenayah (decriminalize) di negara ini.

      “Perkara 18 ICCPR yang turut terdapat dalam Perkara 18 Universal Declaration of Human Rights (UDHR) adalah mengenai kebebasan beragama termasuklah terhadap Islam itu sendiri. Hal yang sama terkandung dalam Perkara 5(d)(vii) ICERD,” katanya dalam kenyataan, hari ini.


      Katanya, tanpa ratifikasi ICERD dan ICCPR, ada sesetengah pihak sudah berani menyebarkan kitab Bible kepada orang Islam asasnya bertentangan dengan Perlembagaan Persekutuan Perkara 11(4).

      “Bayangkan dengan ratifikasi konvensyen tersebut, bukankah mereka akan menjadi semakin berani bertindak menyebarkan dakyah serta menggalakkan jenayah murtad dikalangan Muslim?

      “Justeru, perkara ini perlu dilihat secara jelas bahawa gesaan menolak ratifikasi konvensyen tidak hanya melibatkan ICERD, malah konvensyen-konvensyen antarabangsa yang lain. Kerajaan diharap memperhalusi sedalam-dalamnya soal ratifikasi ini dan tidak secara terburu-buru dalam melaksanakan tindakan,” katanya.

      Delete
    19. JANGAN IKUT PERANGAI PH SUKA MENUNJUK-MENUNJUK


      Kelantan dah lama larang merokok di tempat awam
      AZLIDA ALIMIN 15 NOVEMBER 2018
      FacebookTwitterWhatsAppEmailMore64
      Kelantan dah lama larang merokok di tempat awam
      Izani (lima, kiri) merasmikan Kempen Kelantan Bersih 2018 di MDKPI, pagi tadi.
      A-A+ (Ubah saiz teks)
      KOTA BHARU - Kerajaan Kelantan menyokong larangan merokok di tempat awam termasuk premis makanan berdasarkan pelaksanaan Inisiatif Kelantan Bebas Asap Rokok (Ikbar) yang dikuatkuasakan sejak 2016.

      Exco Kerajaan Tempatan, Perumahan dan Kesihatan, Dr Izani Husin berkata, pada 2016 lalu sahaja terdapat 24 zon diletakkan sebagai kawasan bebas asap rokok dan ia meningkat dari tahun ke tahun.


      “Kita percaya, larangan ini akan mendidik masyarakat berhubung bahaya asap rokok terhadap golongan tidak merokok terutamanya kanak-kanak.

      “Pada dasarnya, kita setuju dengan saranan kerajaan kerana dari segi Islam sendiri melarang umatnya melakukan kemudaratan kepada diri dan orang lain,” katanya,


      Beliau berkata demikian selepas Majlis Perasmian Jentera baharu Kebersihan Sempana Kelantan Bersih 2018 yang turut dihadiri Yang Dipertua MDKPI, Datuk Tengku Azmi Tengku Jaafar di Majlis Daerah Ketereh Perbandaran Islam (MDKPI) di sini, hari ini.

      Delete
    20. Persatuan Ulama Malaysia tolak ICERD
      NURUL RIDUAN NOR ASHAHA 15 NOVEMBER 2018
      FacebookTwitterWhatsAppEmailMore3.1K
      ICERD
      ICERD
      A-A+ (Ubah saiz teks)
      SHAH ALAM - Persatuan Ulama Malaysia (PUM) menolak sepenuhnya cadangan untuk meratifikasikan Konvensyen Antarabangsa Mengenai Penghapusan Semua Bentuk Diskriminasi Kaum (ICERD).

      Yang Dipertua PUM, Datuk Al Syeikh Abdul Halim Abd Kadir berkata, ini kerana tiada keperluan bagi kerajaan meratifikasi ICERD yang dilihat bertentangan dengan Perlembagaan Persekutuan, adat budaya dan kerukunan hidup masyarakat di negara ini.


      Malah katanya, ratifikasi itu mampu memberi kesan kepada Perkara 153 Perlembagaan Persekutuan yang menyentuh berkaitan Kedudukan Istimewa Orang Melayu dan Bumiputera di Sabah dan Sarawak.

      ADVERTISING


      inRead invented by Teads
      “PUM juga menggesa semua pihak termasuk pimpinan Kerajaan supaya memahami dan mengiktiraf hak asasi sebenar yang menjadi keperluan dalam kehidupan masyarakat berbilang kaum di negara ini.


      “Apatah lagi hak dan keperluan tersebut telahpun ada dan disepakati sejak merdeka dengan wujudnya kontrak sosial antara kaum,” katanya melalui kenyataan media.

      [ARTIKEL BERKAITAN: ICERD agenda DAP untuk kuasai negara?]

      [ARTIKEL BERKAITAN: ICERD rugikan Melayu]

      Katanya, Perlembagaan Persekutuan mencukupi dalam mengiktiraf hak kesamarataan melalui Perkara 8 bagi mengelakkan berlakunya diskriminasi dan ketidakadilan, sama ada dalam konteks agama, bangsa, keturunan, tempat lahir dan jantina, adalah terjamin dan menepati keperluan semasa masyarakat di negara ini.

      Jadi katanya, Malaysia tidak memerlukan campur tangan atau keterikatan dengan kuasa asing dalam menjamin keadilan dan kestabilan negara.

      “Bahkan cukup untuk kita mengangkat Perlembagaan Persekutuan sebagai tunjang kepada perpaduan dan asas pembangunan kaum dan negara Malaysia.

      “Apatah lagi jika diteliti, pencabulan dan pelanggaran hak asasi dan diskriminasi di negara kecil, terutama di negara-negara umat Islam tertentu, oleh kuasa besar lebih meluas tanpa sebarang tekanan,” katanya.

      Dalam pada itu, PUM juga mengalu-alukan sebarang kerjasama daripada semua pihak terutama kerajaan, dalam usaha memartabatkan agama dan bangsa serta mengeratkan hubungan antara kaum di negara ini selaras dengan peruntukan Perlembagaan Persekutuan.

      Delete
    21. Rakyat perlu bangkit bantah ICERD
      SHAHRIZAL AHMAD ZAINI 15 NOVEMBER 2018
      FacebookTwitterWhatsAppEmailMore12.9K
      ICERD
      ICERD
      A-A+ (Ubah saiz teks)
      IPOH - Rakyat di negara ini perlu bangkit membantah pengesahan Konvensyen Mengenai Penghapusan Semua Bentuk Diskriminasi Kaum (ICERD).

      Ketua Penerangan Pertubuhan Kebajikan dan Kemajuan Melayu Malaysia (Maju Malaysia), Mohd Shirin Adenan berkata, pengesahan ICERD bakal menghapuskan hak-hak keistimewaan diberikan kepada orang Melayu termasuk anak-anak negeri Sabah dan Sarawak.


      “Pelaksanaannya bakal menyaksikan berlakunya diskriminasi antara warga negara dan bukan warga negara. Ia secara terang-terangan bertujuan untuk menghapuskan hak-hak istimewa orang Melayu di negara ini.

      ADVERTISING

      inRead invented by Teads
      “Oleh itu, kita perlu terus membantah ICERD ini kerana difahamkan ia sudah dibuka untuk ditandatangani,” katanya kepada Sinar Harian, di sini, semalam.


      Sementara itu, Mohd Shirin berkata, satu bantahan terhadap Icerd bakal dilakukan di masjid negeri, Masjid Sultan Idris Shah 2, esok.

      “Bantahan ini dijangka disertai beberapa pertubuhan bukan kerajaan (NGO) di Perak. Kita harap bantahan ini akan dapat menghimpunkan lebih ramai NGO bagi menggambarkan betapa serius bantahan kita terhadap ICERD,” katanya.

      Delete
    22. Kejora @ Tonggeng @ justice league....

      Kamu memperlekeh Tun Mahathir sebagai Maha Dayus & Maha Kotor.

      Namun Allah SWT tetap melimpah kurniaNya dari hari ke hari.

      Apakah peristiwa di bawah ini selari dgn tohmahan keji itu.....??

      Baru2 ini kehebatan & ketokohan Tun Mahathir begitu menonjol beliau secara berdepan menyelar pemimpin de facto Myanmar, Aung San Suu Kyi cuba ‘mempertahankan sesuatu yang mustahil’ berhubung dakwaan pembunuhan beramai-ramai dilakukan tentera negara itu ke atas minoriti Islam Rohingya ketika berlangsungnya Mesyuarat ASEAN di Spura.

      Selain itu, Pengerusi Tabung Mata Wang Antarabangsa (IMF) membuat kunjungan hormat delegasi IMF menyatakan minat mereka terhadap usaha Tun Mahathir dalam memulihkan negara.

      Delete
    23. Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.
      Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.
      Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.

      Delete
  2. Mukriz la..kronisme, rasuah, nepostime hanya terpakai pada UMNO je...hidup BERSATU!!BERSATU tuan DAP hamba!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. UTAMAKAN SOLAT SUPAYA BERJAYA DUNIA AKHIRAT


      Kerajaan negeri bercadang untuk memperluaskan kempen berhenti rehat 15 minit pada waktu Maghrib yang ketika ini hanya dilaksanakan di Medan Selera Jerteh, Besut ke lokasi-lokasi lain.

      Pengerusi Jawatankuasa Keusahawanan, Industri Mikro dan Hal Ehwal Penjaja negeri, Mohd Nurkhuzaini Ab Rahman berkata, pelaksanaan di lain-lain tempat hanya akan dibuat selepas kemudahan asas seperti surau dan tempat berwuduk disediakan.

      "Kita memulakan kempen ini (berhenti rehat 15 minit) iaitu 5 minit sebelum azan Maghrib dan 10 minit selepas di Besut, pada 15 Syawal yang lalu dan medan selera itu sememangnya mempunyai kemudahan untuk solat.

      "Tidak dapat dinafikan pada awalnya ada peniaga yang membantah kerana ia merupakan waktu ramai pelanggan yang datang.

      "Bagaimanapun, selepas ia dilaksanakan peniaga mematuhi kempen yang diadakan dan sehingga kini ia diteruskan,"katanya.

      Beliau berkata demikian kepada pemberita ketika ditemui pada Pelancaran Skim Kawalan Harga Musim Perayaan Deepavali 2018 Negeri Terengganu di Mydin Mall Gong Badak, di sini, hari ini.

      Hadir sama Pengarah Kementerian Perdagangan Dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna (KPDNHEP) Terengganu, Saharuddin Mohd Kia.

      Menurut Mohd Nurkhuzaini lagi, perbincangan secara lebih lanjut dengan semua pihak termasuk persatuan penjaja di daerah-daerah dan pihak berkuasa tempatan (PBT) akan dibuat dalam masa terdekat ini untuk memastikan hasrat untuk melaksanakan kempen ini secara menyeluruh akan terlaksana.

      "Pelaksanaan di medan selera kita tidak mempunyai masalah besar kerana boleh dikatakan semua lokasi itu mempunyai kemudahan untuk solat.

      "Cuma pelaksanaan di tapak-tapak pasar malam memerlukan penelitian secara lebih lanjut,"katanya.

      Menurutnya, usaha yang dilakukan itu bukan untuk membebankan rakyat, sebaliknya ingin memastikan peniaga dan pelanggan Islam dapat menunaikan kewajipan solat dengan sebaiknya.

      Sementara itu, dalam perkembangan lain, KPDNHEP menyenaraikan 16 barangan harga terkawal musim perayaan Deepavali tahun ini.

      Pemantauan dan pemeriksaan akan dijalankan melibatkan 119 pegawai penguatkuasa dan 60 pegawai pemantau harga di seluruh Terengganu sepanjang 7 hari tempoh pelaksanaan skim kawalan harga itu dibuat.

      Delete
    2. Kejora @ Tonggeng @ justice league....

      Kamu memperlekeh Tun Mahathir sebagai Maha Dayus & Maha Kotor.

      Namun Allah SWT tetap melimpah kurniaNya dari hari ke hari.

      Apakah peristiwa di bawah ini selari dgn tohmahan keji kamu itu.....??

      Baru2 ini kehebatan & ketokohan Tun Mahathir begitu menonjol beliau secara berdepan menyelar pemimpin de facto Myanmar, Aung San Suu Kyi cuba ‘mempertahankan sesuatu yang mustahil’ berhubung dakwaan pembunuhan beramai-ramai dilakukan tentera negara itu ke atas minoriti Islam Rohingya ketika berlangsungnya Mesyuarat ASEAN di Spura.

      Selain itu, Pengerusi Tabung Mata Wang Antarabangsa (IMF) membuat kunjungan hormat delegasi IMF menyatakan minat mereka terhadap usaha Tun Mahathir dalam memulihkan negara.

      Delete

    3. SATU LAGI PENGIKTIRAFAN DUNIA TERHADAP TUN M

      Tabung Mata Wang Antarabangsa (IMF) menyatakan minat terhadap usaha Tun Mahathir dalam memulihkan negara.

      Pengerusinya, Christine Lagarde, menyatakan hasrat mereka ketika memmbuat kunjungan hormat delegasi IMF hari ini. Ini termasuk strategi anti rasuah yang sedang dilaksanakan.

      Delete
  3. Mukriz la..kronisme, rasuah, nepostime hanya terpakai pada UMNO je...hidup BERSATU!!BERSATU tuan DAP hamba!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. BAIK JADI BANGLA DARI RAKYAT MALAYSIA


      Bekas Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak hari ini membidas tindakan kerajaan Pakatan Harapan (PH) terhadap peminjam Perbadanan Tabung Pendidikan Tinggi Nasional (PTPTN) yang perlu membayar balik pinjaman pada gaji RM1,000 sebulan.

      Beliau berkata tidak ada graduan universiti yang bekerja mendapat gaji bawah RM1,000, dan menambah gaji yang diperoleh oleh pekerja warga Bangladesh juga lebih daripada itu.

      “Apabila melihat manifesto PH sebelum ini untuk PTPTN saya tertunggu-tunggu sebab ramai anak muda undi sebab janji mereka.

      “Tetapi yang diumumkan gaji lebih RM1,00 perlu membayar hutang PTPTN. Gaji ‘Mat Bangla’ yang potong rumput dekat kelab golf pun lebih RM1,000,” katanya di satu program santai bersamanya di Pusat Dagangan Dunia Putra (PWTC).

      Umno sebelum ini menggesa kerajaan memutuskan cadangan memulakan pembayaran balik pinjaman PTPTN di tangga gaji RM4,000, selepas kutipan bayaran balik dilaporkan turun sebanyak RM506.78 juta.

      Semalam, Menteri Kewangan Lim Guan Eng mengumumkan peminjam berpendapatan lebih RM1,000 sebulan perlu membayar balik pinjaman dengan cara potongan gaji antara 2% hingga 15%.

      Kerajaan juga menyediakan pelepasan cukai kepada syarikat yang membantu menyelesaikan baki pinjaman pekerja bagi tahun berakhir 2019.

      Sebelum ini, peminjam hendaklah membuat bayaran balik pinjaman selepas 12 bulan tamat pengajian walau apapun status pekerjaan dan gaji mereka.

      Dalam pada itu, Najib berkata langkah PH terhadap peminjam PTPTN berbeza dengan manifesto pilihan raya.

      Beliau berkata sekiranya Barisan Nasional (BN) memerintah pastinya keadaan berbeza pada masa ini buat peminjam PTPTN.

      “Memanglah sudah berhutang kena bayar itu ada dalam Islam. Tetapi BN dulu tidak memaksa, jika ada RM100 boleh bayar, ada RM50 pun kita terima. Janji bayarlah sikit,” katanya.

      Dalam sembang santai Najib bersama kira-kira 1,000 hadirin hari ini, beliau bersedih kerana tidak dapat melaksanakan dasar pembangunan negara yang sudah dirancang, dan kecewa PH tidak menunaikan manifesto pilihan raya gabungan itu.

      Turut hadir menemani Najib, isterinya Datin Seri Rosmah Mansor.

      Bekas perdana menteri menjawab lebih kurang 30 soalan peserta yang rata-rata menyentuh mengenai manifesto PH.

      Najib juga menyentuh berkenaan subsidi minyak dan mengkritik PH kerana tidak menunaikan janji menurunkan harga minyak petrol kepada RM1.50.

      Beliau sebaliknya berkata harga minyak mungkin naik kerana mekanisme penetapan harga automatik.

      “Jadi sistem itu juga memungkinkan minyak naik katakan petrol RON95 naik dari RM2.20 ke RM2.70. Yang dapat (subsidi) hanyalah kumpulan yang bersasar diumum semalam,” katanya.

      Kerajaan memperuntukkan RM2 bilion untuk memberikan subsidi petrol RON95 sebanyak 30 sen seliter buat kereta berkapasiti enjin 1500cc ke bawah dan terhad kepada 100 liter sebulan, dan 30 sen seliter buat motosikal berkapasiti enjin 125cc ke bawah dan terhad kepada 40 liter sebulan.

      Mengenai masa depan politiknya, Najib tidak akan menubuhkan parti baru dan akan terus kekal bersama Umno, kerana beliau “dilahirkan” dalam parti itu.

      Beliau sempat menyindir beberapa ahli Parlimen yang keluar Umno sebagai ahli politik yang tidak menghargai parti yang membantu mereka ketika susah.

      “Bila sudah tidak tahan ditekan, ada yang lompat parti malam-malam dan sertai PPBM,” katanya.

      Bekas menteri, bekas pemimpin kanan Umno dan Ahli Parlimen Jeli Datuk Seri Mustapa Mohamed menyertai PPBM pada 26 Oktober selepas hampir sebulan meninggalkan Umno.




      : Teruk Najib "nganjing"....

      Delete
    2. Kejora @ Tonggeng @ justice league....

      Kamu memperlekeh Tun Mahathir sebagai Maha Dayus & Maha Kotor.

      Namun Allah SWT tetap melimpah kurniaNya dari hari ke hari.

      Apakah peristiwa di bawah ini selari dgn tohmahan keji kamu itu.....??

      Baru2 ini kehebatan & ketokohan Tun Mahathir begitu menonjol beliau secara berdepan menyelar pemimpin de facto Myanmar, Aung San Suu Kyi cuba ‘mempertahankan sesuatu yang mustahil’ berhubung dakwaan pembunuhan beramai-ramai dilakukan tentera negara itu ke atas minoriti Islam Rohingya ketika berlangsungnya Mesyuarat ASEAN di Spura.

      Delete

    3. SATU LAGI PENGIKTIRAFAN DUNIA TERHADAP TUN M

      Tabung Mata Wang Antarabangsa (IMF) menyatakan minat terhadap usaha Tun Mahathir dalam memulihkan negara.

      Pengerusinya, Christine Lagarde, menyatakan hasrat mereka ketika memmbuat kunjungan hormat delegasi IMF hari ini. Ini termasuk strategi anti rasuah yang sedang dilaksanakan.

      Delete
  4. Beranikah Azmin jelaskan kepada umum sebab perselisihan faham antara dia dengan adik beradiknya? Pandangan umum melihatnya sangat berat!

    ReplyDelete
    Replies
    1. MAT SYABU PAN SEMBANG BIAWAK


      Akhirnyaaa Budget 2019 kesayangan semua sudah dibentangkan.

      Mana nyaa nak mertabatkan Angkatan Tentera Malaysia ni bai hah?

      Menhan yang ko merepek 4 biji Su30MKM boleh terbang dan jadikan ATM pasukan yang terbaik di Asean tu mana pergi nyaaa?

      Pembentangan tadi punyaa sekejap disentuh berkaitan pertahanan. Aku rasa dalam beberapa saat je si Nobita tu bercakap mengenai Pertahanan. Aku kira berapa saat je disebut berkaitan pertahanan ni.

      Tolong huraikan apa pembangunan ATM yang dirancang. Itu yang Kami semua mahu dengar

      Budget Pembangunan Pertahanan CAPEX hanya RM5.9 Billion yang mana dikongsi dengan PDRM dan Maritim. Jangan dok pikir pembahagian 50-50 ye. Pastu x bg tahu apa nak dibangunkan nya. Rasanya MMP rasa bayar aset yang sedia ada ditempah je laa. So LIMA 2019 hambar macam biasa jaaa nnt

      Secara keseluruhan ATM cuma terima rm13.9 billion 2019 berbanding 15.8billion pada tahun 2018.

      Tahniah suma.. Filipina dan Thailand dah lebih belanja pertahanan dari kita.

      Malas nk detail lebih2 dengan huraian yang akan menyakitkan hati korang semua

      Nanti Gagak dengan Ikansadinmakanorang kupas lebih mendalam nanti.

      Terima Kasih Semua

      Wak lu laaaaaa. Sembang gegaq sampai naik jet sana sini. pastu Anggota di bawah merintih susu dilapah

      Fak oooof
      Bilis

      MMPMalaysia Military Power



      : Nanti PH cakap, beli aset nak perang dgn sapa?....

      Delete
    2. Kejora @ Tonggeng @ justice league....

      Kamu memperlekeh Tun Mahathir sebagai Maha Dayus & Maha Kotor.

      Namun Allah SWT tetap melimpah kurniaNya dari hari ke hari.

      Apakah peristiwa di bawah ini selari dgn tohmahan keji kamu itu.....??

      Baru2 ini kehebatan & ketokohan Tun Mahathir begitu menonjol beliau secara berdepan menyelar pemimpin de facto Myanmar, Aung San Suu Kyi cuba ‘mempertahankan sesuatu yang mustahil’ berhubung dakwaan pembunuhan beramai-ramai dilakukan tentera negara itu ke atas minoriti Islam Rohingya ketika berlangsungnya Mesyuarat ASEAN di Spura.

      Delete

    3. SATU LAGI PENGIKTIRAFAN DUNIA TERHADAP TUN M

      Tabung Mata Wang Antarabangsa (IMF) menyatakan minat terhadap usaha Tun Mahathir dalam memulihkan negara.

      Pengerusinya, Christine Lagarde, menyatakan hasrat mereka ketika memmbuat kunjungan hormat delegasi IMF hari ini. Ini termasuk strategi anti rasuah yang sedang dilaksanakan.

      Delete
  5. Pak diny...Nak tanya lah...betul dan sahih ke berita di bawah ni..kalau Pak diny boleh ulas sikit lagi bagus !!!!

    LGE Enggan Dedah Perjanjian IPIC Sebab Mahu Ubahsuai Dokumen Sebenar?

    1MDB Tidak Berhutang Dengan IPIC Tetapi Sebaliknya IPIC Yang Berhutang Dengan 1MDB

    Dalam satu kenyataan pada 30hb Oktober lalu, Peguam Negara, Tommy Thomas kata Malaysia telah pun membayar sejumlah AS$1.46 bilion...

    Tambah Tommy Thomas lagi, Kerajaan Malaysia akan meminta Mahkamah Timbang Tara UK untuk ketepikan anugerah persetujuan oleh Tribunal Timbangtara London pada 9hb Mei 2017 yang memutuskan bahawa 1MDB perlu membayar US$5.78 bilion (RM24.1 bilion) pada IPIC yang merupakan pemegang amanah bon sepanjang tempoh 5 tahun...

    Tommy Thomas juga kata mereka akan meminta mahkamah UK untuk mengesahkan bahawa Malaysia mempunyai hak untuk menuntut US$1.46 bilion yang telah dibayar...

    Dan negara dibebaskan dari membayar bakinya kepada IPIC atau Aabar atas alasan Najib telah menipu 1MDB....

    Antara kenyataan Thommy Thomas dalam The Star :

    PETALING JAYA: Kerajaan Malaysia akan memohon kepada Mahkamah Tinggi di London untuk mengetepikan anugerah persetujuan AS$5.78bil (RM24.16bil) yang di rekod oleh Tribunal Timbangtara London pada bulan Mei tahun lepas...

    Peguam Negara Tommy Thomas berkata mereka yakin mereka mempunyai kes yang kukuh dalam isu Timbang Tara antara Syarikat Pelaburan Petroleum Antarabangsa (IPIC) dan Aabar Investments PJS, sebagai penuntut, dan 1Malaysia Development Berhad (1MDB) dan Menteri Kewangan Inc., sebagai responden ...

    Di bawah anugerah persetujuan, Malaysia diwajibkan membayar AS$5.78 bilion (RM24.16 bilion) kepada IPIC dan pemegang amanah bon dalam tempoh lima tahun...

    Setakat ini, AS$1.46 bilion (RM6.1 bilion) telah di bayar, menjadikan baki AS$4.32 bilion (RM18.06 bilion), dengan pembayaran faedah sebanyak AS$50 juta (RM209 mil) perlu di bayar pada 11 November...

    Pembayaran faedah yang serupa akan di bayar secara berkala sehingga April 2022 dengan pembayaran terakhir, yang mewakili pokok dan faedah sebanyak AS$1.8 bilion (RM7.52 bilion) setiap satu, perlu di bayar pada bulan Mei dan Oktober 2022...

    Bertindak balas terhadap kenyataan Tommy Thomas itu, Gulf News dan Reuters melaporkan pada hari yang sama 30hb Oktober 2018 bahawa Mubadala Abu Dhabi telah mengeluarkan satu kenyataan yang menyatakan :

    Antara kenyataan di keluarkan Mubadala Abu Dhabi yang di siarkan oleh Gulf News :

    Abu Dhabi :

    Pada hari Selasa 30hb Oktober 2018 Mubadala Abu Dhabi berkata mereka tidak menyedari atau tidak diberitahu mengenai tindakan undang-undang yang mencabar hasil timbang tara pada tahun 2017 antara 1MDB dan Abu Dhabi's International Petroleum Investment Co (IPIC)...

    Di dalam satu kenyataan Mubadala berkata "Masih wujud perjanjian penyelesaian yang sah yang telah dipersetujui oleh pihak-pihak penimbangtaraan"...

    Mubadala, Abu Dhabi yang telah bergabung dengan IPIC pada Januari 2017...

    Peguam Negara Malaysia hari ini berkata bahawa Malaysia akan memfailkan satu cabaran undang-undang terhadap anugerah persetujuan 2017 yang diberikan kepada IPIC didalam pertikaian hutang dengan 1MDB...

    》Mereka tidak menyedari atau tidak di beritahu mengenai tindakan undang2 yang mencabar hasil timbang tara pada tahun 2017 antara 1MDB dan Abu Dhabi's International Petroleum Investment Co (IPIC)...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Pak diny...mohon maaf banyak2..memang agak panjang sikit artikel berinformatif ni..so please bear with me k!!!!

      Selanjutnya pada 11hb November 2018, akhbar MALAY MAIL melaporkan bahawa :

      Najib meminta kerajaan Pakatan mendedahkan Perjanjian Penyelesaian dengan IPIC yang akan menunjukkan bahawa kerajaan BN telah memberi masa sehingga 30 Disember 2020 untuk IPIC membayar balik kepada 1MDB semua dana yang di katakan hilang!!!

      Menurut Datuk Seri Najib Razak, Malaysia tidak berhutang wang dengan Syarikat Pelaburan Petroleum Antarabangsa PJSC (IPIC)...

      IPIC yang sebenarnya perlu membayar balik wang kepada 1Malaysia Development Berhad (1MDB)...

      Untuk menyokong dakwaannya itu, Najib merujuk kepada perjanjian penyelesaian sulit 2017 antara kedua2 syarikat yang di dakwa menunjukkan bahawa kerajaan Barisan Nasional (BN) yang di ketuai beliau telah berjaya mendapatkan kembali wang yang di katakan 'telah hilang' dari 1MDB...

      Bekas Perdana Menteri Najib yang juga pada masa itu menjadi Menteri Kewangan mendakwa bahawa KERAJAAN PERSEKUTUAN YANG KINI DI TADBIR OLEH PAKATAN HARAPAN TIDAK MAHU MENDEDAHKAN PERJANJIAN PENYELESAIAN IPIC-1MDB...

      Guan Eng pula berkata bahawa kerajaan Pakatan TIDAK BOLEH mendedahkan kandungan Perjanjian Penyelesaian Dengan IPIC kerana kononnya kes itu sekarang dalan prosiding mahkamah...

      Jika Guan Eng dan Kerajaan Kakistocracy Pakatan Harapan BECAKAP BENAR MENGAPA ENGGAN mendedahkan perjanjian penyelesaian tersebut kepada rakyat!!!

      Ini adalah kerana jika Guan Eng dan Kerajaan Kakistocracy Pakatan Harapan DEDAHKAN perjanjian penyelesaian tersebut kepada rakyat maka sudah tentu rakyat akan tahu bahawa selma ini Guan Eng dan Kerajaan Kakistocracy Pakatan Harapan sentiasa menipu mereka kerana :

      》Perjanjian penyelesaian tersebut akan membuktikan bahawa kerajaan BN telah berusaha dan berjaya memastikan semua dana yang Kerajaan Kakistocracy Pakatan Harapan dakwa telah hilang dari 1MDB akan di kembalikan semula...

      Selanjutnya saya telah cuba mendapat berita untuk mengesahkan bahawa Kerajaan Kakistocracy Pakatan Harapan telah meminta Mahkamah Timbang Tara UK untuk mengetepikan anugerah persetujuan oleh Tribunal Timbangtara London tapi sehingga ke hari ini tidak ada satu pun laporan yang mengesahkan kenyataan tersebut!!!

      Persoalannya sekarang ialah :

      MENGAPA Peguam Negara, Tommy Thomas mengumumkannya tetapi tidak mengambil sebarang tindakan untuk failkan permohonan tersebut...🤔🤔🤔

      Mungkin ini adalah satu lagi DRAMA TAMIL MOCKBUSTER arahan direktor terkenal dengan putar belitnya untuk melengah2kan perbicaraan Najib di mana :

      》Mereka akan menggunakan alasan bahawa mereka sedang menunggu keputusan rayuan yang mereka failkan ke Mahkamah Timbang Tara...

      Sedangkan Kerajaan Kakistocracy Pakatan Harapan pun tahu isu IPIC-1MDB adalah isu PECAH AMANAH yang melibatkan Pengarah Urusan IPIC dan perjanjian penyelesaian yang di persetujui antara IPIC-1MDB adalah perjanjian menang2 (Win/Win Agreement)...


      Di mana 1MDB akan mendapat semula wang mereka pada 30 Disember 2020...

      Isu pecah amanah oleh Pengarah Urusan IPIC yang menjejaskan integriti IPIC tidak di ketahui umum...

      Lagi melucukan atau pun memang saja di rancang cerita yang tak lucu, KJ The Black, Tall and Dumb pula cuba memikat hati 'orang2 tertentu' bila secara sedar dan sengaja keluarkan kenyataan bahawa BN kalah dalam PRU 14 di sebabkan 1MDB...

      Delete
    2. Pak diny...Fuuuh..Rasanya dah tentu lah Pak diny merasa tak sabar2 untuk mengikuti artikel ni sampai habis.

      Pak diny tak perlu lah tension hingga terpaksa menghentak2kan kepala kat dinding..ini ada sambungannya..teruskan membacanya Pak !!!

      KJ The Black, Tall and Dumb DIBIDAS oleh beberapa orang pengundi atas pagar...

      Jelas pada hakikatnya, Malaysia tidak berhutang wang dengan Syarikat Pelaburan Petroleum Antarabangsa PJSC (IPIC)...

      Malah IPIC yang sebenarnya perlu membayar balik wang kepada 1Malaysia Development Berhad (1MDB)....

      Untuk menyokong dakwaannya itu, Najib merujuk kepada perjanjian penyelesaian sulit 2017 antara kedua2 syarikat yang di dakwa menunjukkan bahawa kerajaan Barisan Nasional (BN) yang di ketuai beliau telah berjaya mendapatkan kembali wang yang dikatakan 'telah hilang' dari 1MDB...

      Bekas Perdana Menteri yang juga pada masa itu menjadi Menteri Kewangan mendakwa bahawa Kerajaan Persekutuan yang kini di tadbir oleh Pakatan Harapan tidak mahu mendedahkan perjanjian penyelesaian IPIC-1MDB kerana ia 'boleh membuktikan bahawa kerajaan BN telah berusaha dan berjaya memastikan bahawa semua dana yang mereka dakwa hilang dari 1MDB akan dikembalikan'...

      Mengikut satu posting dalam halaman Facebook Datuk Seri Najib, beliau berkata "Jika anda melihat aliran wang yang berkaitan dengan 1MDB, maka setiap sen yang di katakan hilang telah di bayar selepas atau selepas ia di jamin oleh syarikat2 yang di miliki oleh pengurusan IPIC"...

      "Perjanjian penyelesaian yang saya mahu kerajaan dedahkan akan menunjukkan bahawa kami memberi masa sehingga 30 Disember 2020 untuk IPIC membayar balik kepada 1MDB semua dana yang di katakan hilang"...

      Najib merujuk kepada pengumuman IPIC di Bursa Saham London pada 24 April 2017 untuk menyokong kenyataannya itu...

      Ahli Parlimen Pekan yang sedang menghadapi pelbagai dakwaan jenayah, rasuah dan pengubahan wang haram berkaitan dengan 1MDB serta bekas anak syarikatnya, SRC International Sdn Bhd, mendakwa dokumen perjanjian itu akan membuktikan bahawa dia bukanlah seorang pencuri tetapi sebaliknya berusaha untuk meningkatkan perlindungan Harta dan hak rakyat Malaysia...

      Walaupun Najib telah mendesak dokumen2 yang di sebutkan itu di dedahkan kepada umum tetapi Menteri Kewangan Lim Guan Eng dilaporkan sebagai berkata ini tidak dapat di lakukan kerana perkara isu tersebut sedang dibicarakan di mahkamah...

      Kalau 1MDB di katakan skandal kewangan terbesar maka apakah penipuan tentang kes 1MDB adalah konspirasi terbesar untuk menjatuhkan sebuah kerajaan!!!

      Amacam Pak diny..dah cerah sikit ke minda Pak tu setelah habis membacanya...jadi jangan lah Pak diny mudah sangat terkeliru dan terkelentong dengan mainan jijik lagi longkang politik Rejim Haprakan ni !!!

      Delete
    3. Kejora @ Tonggeng @ justice league....

      Kamu memperlekeh Tun Mahathir sebagai Maha Dayus & Maha Kotor.

      Namun Allah SWT tetap melimpah kurniaNya dari hari ke hari.

      Apakah peristiwa di bawah ini selari dgn tohmahan keji kamu itu.....??

      Baru2 ini kehebatan & ketokohan Tun Mahathir begitu menonjol beliau secara berdepan menyelar pemimpin de facto Myanmar, Aung San Suu Kyi cuba ‘mempertahankan sesuatu yang mustahil’ berhubung dakwaan pembunuhan beramai-ramai dilakukan tentera negara itu ke atas minoriti Islam Rohingya ketika berlangsungnya Mesyuarat ASEAN di Spura.

      Delete

    4. SATU LAGI PENGIKTIRAFAN DUNIA TERHADAP TUN M

      Tabung Mata Wang Antarabangsa (IMF) menyatakan minat terhadap usaha Tun Mahathir dalam memulihkan negara.

      Pengerusinya, Christine Lagarde, menyatakan hasrat mereka ketika memmbuat kunjungan hormat delegasi IMF hari ini. Ini termasuk strategi anti rasuah yang sedang dilaksanakan.

      Delete
  6. Pak diny...Dah terbaca ke belum ulasan terbaru dalam FB DS Najib berkaiatn ECRL tu...kalau belum, seWAJIBnya lah pak diny cepat2 layari FBnya dan hadamkan apa yang diperkatakan tu sebelum didelete oleh Rejim ni !!!

    Soalan mengenai ECRL tidak dijawab oleh rejim PH???? Kenapa eeerkkk???

    Syarikat Media The Edge pernah mengeluarkan laporan muka depan bahawa ECRL ialah sistem kereta api yang termahal di dunia.

    Laporan mereka berbunyi:

    “AT a cost of RM91.67 million per kilometre, the RM55 billion East Coast Rail Line (ECRL) could be one of the most expensive interstate rail and cargo lines to be built in the world, according to industry players.”

    (“Pada kos RM91.67 juta setiap kilometer, ECRL bernilai RM55 bilion ini mungkin menjadi landasan kereta api penumpang dan kargo termahal dibina di dunia, berdasarkan kepada mereka yang terlibat dalam industri ini.”)

    Peliknya, mereka memperkukuhkan laporan itu dengan memetik ‘orang industri’ yang tak ada nama, dan tidak mahu dinamakan. Dan ramai percaya.

    Pengiraan mereka pun salah. RM55 bilion untuk 688km ialah RM79.9 juta bagi satu km – bukan RM91.67 juta.

    Pada masa yang sama, rata-rata pemimpin PH mengeluarkan kenyataan bahawa kos sebenar ECRL sepatutnya hanya RM30 bilion dan bukan RM55 bilion.

    Maka bermulalah persepsi bahawa ECRL ialah sistem kereta api yang termahal di dunia dan kos berlebihan itu dituduh akan digunakan untuk menutup hutang 1MDB walaupun segala pembayaran untuk projek ini disalurkan dari EXIM bank milik negara China kepada syarikat CCCC milik negara China.

    Beberapa bulan dahulu, saya telah memberi perbandingan untuk projek-projek keretapi untuk beberapa negara jiran untuk menunjukkan bahawa kos mereka lebih tinggi dari ECRL.

    Tidak boleh dinafikan bahawa The Edge memainkan peranan yang penting dengan laporan muka depan cerita ini dalam mencetuskan persepsi ini, dengan turut memetik ‘orang industri’ tidak bernama.

    Peliknya, The Edge tidak laporkan projek Lebuhraya Pan Island Link (PIL) di Pulau Pinang era Guan Eng yang kosnya RM9 bilion untuk 19.5km iaitu RM461 juta satu km ialah projek lebuhraya termahal di dunia ataupun di Malaysia.

    Saya telah berulangkali bertanya di Dewan dan melalui hantaran-hantaran di FB saya untuk kerajaan PH memberi bukti sebagaimana didakwa mereka kononnya kos sebenar ECRL untuk 688km ini hanya RM30 bilion.

    Laporan dari mana, untuk skop apa dan dari tahun mana? Atau mereka memetik ‘orang industri’ tidak dinamakan seperti The Edge?

    Saya juga dah meminta sekurang-kurangnya 5 kali untuk mereka mengeluarkan laporan feasibiliti ECRL bagi menunjukkan jika projek ini mendapat pulangan ekonomi yang lebih tinggi dari kos pembinaan.

    Tidak sekalipun, pemimpin PH berani menjawab. Adakah ini transparency atau ketelusan kepada rakyat yang sering mereka laungkan?

    Apa yang Guan Eng tahu hanyalah mempromosikan skim “FundmyHone” yang dia sendiri berkata ialah satu skim berisiko tinggi.

    Sumber: Facebook Najib Razak

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kejora @ Tonggeng @ justice league....

      Kamu memperlekeh Tun Mahathir sebagai Maha Dayus & Maha Kotor.

      Namun Allah SWT tetap melimpah kurniaNya dari hari ke hari.

      Apakah peristiwa di bawah ini selari dgn tohmahan keji kamu itu.....??

      Baru2 ini kehebatan & ketokohan Tun Mahathir begitu menonjol beliau secara berdepan menyelar pemimpin de facto Myanmar, Aung San Suu Kyi cuba ‘mempertahankan sesuatu yang mustahil’ berhubung dakwaan pembunuhan beramai-ramai dilakukan tentera negara itu ke atas minoriti Islam Rohingya ketika berlangsungnya Mesyuarat ASEAN di Spura.

      Delete

    2. SATU LAGI PENGIKTIRAFAN DUNIA TERHADAP TUN M

      Tabung Mata Wang Antarabangsa (IMF) menyatakan minat terhadap usaha Tun Mahathir dalam memulihkan negara.

      Pengerusinya, Christine Lagarde, menyatakan hasrat mereka ketika memmbuat kunjungan hormat delegasi IMF hari ini. Ini termasuk strategi anti rasuah yang sedang dilaksanakan.

      Delete
  7. Pak diny...Agak2nya lah ...kalau benda ni kena kat batang hidung DAPigs sendiri..sanggupkah mereka menerima dengan minda dan hati yang terbuka yeeer???

    ICERD: Setujukah DAP sekolah aliran Cina dihapuskan?

    Saya bukan tak kenal Chiong Yoke Kong yang pernah bekerja sepejabat dengan saya di ibu pejabat DAP dalam unit publisiti.

    Beliau yang kini ADUN Tanah Rata bersama ADUN Tras, Chow Yu Hui yang mengeluarkan kenyataan ‘DAP harus sokong ICERD’.

    Sebelum nak sokong ICERD ini, saya nak tanya, jika kedua-dua wakil rakyat ‘junior’ ini ikhlas dalam membina masyarakat bangsa Malaysia, setujukah kamu untuk saya mencadangkan agar kita menghapus sekolah aliran Cina apabila sokong ICERD.

    Buat apa nak asingkan masyarakat mengikut kaum sedangkan Pakatan Harapan kini sudah berkuasa dan boleh mewujudkan sekolah kebangsaan sepenuhnya dalam melahirkan bangsa Malaysia.

    Juga, setujukah kamu untuk mengiyakan pandangan saya agar kerajaan tidak perlu mengiktiraf dan haramkan pengambilan sijil UEC oleh pelajar Malaysia agar prinsip kesaksamaan antara kaum dapat ditegak bagi menjamin keadilan untuk semua.

    Jika dua wakil rakyat DAP ini bersetuju dengan 2 perkara di atas iaitu hapuskan sekolah aliran Cina di Malaysia dan haramkan pelajar Malaysia daripada mengambil peperiksaan UEC apatah lagi mahu kerajaan mengiktirafnya, saya pasti mampu duduk semeja untuk berbincang mengenai ICERD.



    Memang tak boleh la kalau hanya sebut hak-hak Bumiputera nak dinyahkan atas prinsip kesaksamaan dan sokong ICERD tetapi sekolah aliran Cina boleh terus beroperasi dan terus berkembang selain iktiraf UEC sementelah DAP kini dah mentadbir Malaysia.

    Amran Ahmad Nor merupakan timbalan pengerusi Gagasan Tiga (G3)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kejora @ Tonggeng @ justice league....

      Kamu memperlekeh Tun Mahathir sebagai Maha Dayus & Maha Kotor.

      Namun Allah SWT tetap melimpah kurniaNya dari hari ke hari.

      Apakah peristiwa di bawah ini selari dgn tohmahan keji kamu itu.....??

      Baru2 ini kehebatan & ketokohan Tun Mahathir begitu menonjol beliau secara berdepan menyelar pemimpin de facto Myanmar, Aung San Suu Kyi cuba ‘mempertahankan sesuatu yang mustahil’ berhubung dakwaan pembunuhan beramai-ramai dilakukan tentera negara itu ke atas minoriti Islam Rohingya ketika berlangsungnya Mesyuarat ASEAN di Spura.

      Delete

    2. SATU LAGI PENGIKTIRAFAN DUNIA TERHADAP TUN M

      Tabung Mata Wang Antarabangsa (IMF) menyatakan minat terhadap usaha Tun Mahathir dalam memulihkan negara.

      Pengerusinya, Christine Lagarde, menyatakan hasrat mereka ketika memmbuat kunjungan hormat delegasi IMF hari ini. Ini termasuk strategi anti rasuah yang sedang dilaksanakan.

      Delete
  8. Pak diny dan cai2 Haprakan yang bersepah2 di blog batu api ni...dah tentu lah kalian ada mendengar cadangan agar Harapan coin diguna pakai dalam sistem kewangan di negara ini.

    Isu yamg teramat2 besar di sini ialah...

    HarapanCoin: Adakah Bank Negara bersetuju jadikan matawang rasmi?

    Harapan Coin? Ternyata Sangat2 kreatif idea pemimpin-pemimpin PH kebelakangan ini.

    Kalah segala makhluk dan kehidupan di alam semesta ini.

    Tak habis lagi cerita Skim FundMyHome yang diragui asal-usul dan manfaatnya, timbul pula cerita Harapan Coin.

    Seluruh rakyat Msia membelek laman web-nya, dia kata “berpotensi jadi matawang rasmi jika PH menang pilihanraya”.

    Bahagian penerangan juga penuh dengan retorik dan justifikasi yang tak berasas.
    Makin rakyat belek makin nampak pelik, lagi pelik bila perasan ia dikaitkan dengan YB Khalid Samad.

    Adakah Bank Negara akan bersetuju dengan Harapan Coin ini dan mengiktirafnya sebagai matawang rasmi?

    Begitu bersungguh-sungguh dia mahukan ini. Mengapa?

    Siapa sebenarnya yang untung daripada skim macam ini?

    Rakyat juga amat risau dengan kenyataan Khalid Samad bahawa Harapan Coin juga boleh digunakan dalam transaksi dengan kerajaan seperti pembayaran lesen, saman dan sebagainya.

    Agak2 Pak diny lah...Apa sebenarnya agenda YB ni?

    Benda-benda pelik dan menimbulkan kemusykilan macam FundMyHome dan Harapan Coin ini yang dapat perhatian lebih daripada Kerajaan PH.

    Nasib rakyat tidak lagi terbela.

    Pak diny..mari lah kita sama2 berdoa agar Harapan coin ni takmbertukar wajah menjadi Haprakan coin pulak...setuju kan Pak diny Oooooiiii!!!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kejora @ Tonggeng @ justice league....

      Kamu memperlekeh Tun Mahathir sebagai Maha Dayus & Maha Kotor.

      Namun Allah SWT tetap melimpah kurniaNya dari hari ke hari.

      Apakah peristiwa di bawah ini selari dgn tohmahan keji kamu itu.....??

      Baru2 ini kehebatan & ketokohan Tun Mahathir begitu menonjol beliau secara berdepan menyelar pemimpin de facto Myanmar, Aung San Suu Kyi cuba ‘mempertahankan sesuatu yang mustahil’ berhubung dakwaan pembunuhan beramai-ramai dilakukan tentera negara itu ke atas minoriti Islam Rohingya ketika berlangsungnya Mesyuarat ASEAN di Spura.

      Delete
    2. SATU LAGI PENGIKTIRAFAN DUNIA TERHADAP TUN M

      Tabung Mata Wang Antarabangsa (IMF) menyatakan minat terhadap usaha Tun Mahathir dalam memulihkan negara.

      Pengerusinya, Christine Lagarde, menyatakan hasrat mereka ketika memmbuat kunjungan hormat delegasi IMF hari ini. Ini termasuk strategi anti rasuah yang sedang dilaksanakan.

      Delete
  9. Sangat setuju dengan posting ini. Penganti Dr Mahathir Mohamad adalah Dr Anwar Ibrahim. Penganti Anwar adalah Muhyiddin Yasin. Mereka ini berjuang terlalu lama. Mereka sewajarnya diberikan kedudukan selayaknya.

    Saya suka mencadangkan barisan Kabinet Dr Anwar Ibrahim

    Harapan 2020

    PM: Anwar Ibrahim (PKR)
    TPM: Muhyiddin Yassin (Bersatu)

    Dalam Negeri
    M: Mohd Sabu (Amanah)
    T: Teo Nie Ching (DAP)

    Pertahanan
    M: Salahuddin Ayub (Amanah)
    T: (Bersatu)

    Kewangan
    M: Lim Guan Eng (DAP)
    T: Kesavan Subramaniam (PKR)

    Luar
    M: Mukhriz Mahathir (Bersatu)
    T: Dr Ong Kian Meng (DAP)

    Pendidikan
    M: Dr Shahruddin Md Salleh (Bersatu)
    T: Kamaruddin Jaffar (PKR)

    Kesihatan
    M: Dr Lee Boon Chye (PKR)
    T: Dr Mohd Hatta Md Ramli (Amanah)

    Pengangkutan
    M: Mohamed Azmin Ali (PKR)
    T: (Warisan)

    Kerja Raya
    M: Baru Bian (PKR)
    T: Ir Amirrudin Hamzah (Bersatu)

    Perdagangan & Kepenggunaan
    M: Teressa Kok (DAP)
    T: Abdullah Sani Abd Hamid (PKR)

    Keusahawanan
    M: Mustapha Mohamed (Bersatu)
    T: Dr Azman Ismail (PKR)

    Industri
    M: Sim Tze Tzin (PKR)
    T: Ahmad Faizal Azumu (Bersatu)

    Sumber Manusia
    M: Wong Chen (PKR)
    T: (Bersatu)

    Alam Sekitar
    M: Fuziah Salleh (PKR)
    T: Wong Kah Woh

    Sains, Teknologi & Tenaga
    M: Ignatius Dorrel Leiking
    T: Tony Pua Kiam Wee (DAP)

    Perladangan & Perikanan
    M: Charles Anthony Santiago (DAP)
    T: (Warisan)

    Galian & Perlombongan
    M: Saifuddin Nasution (PKR)
    T: Mohd Aziz Jamman (Bersatu)

    Komunikasi & Multimedia
    M: Gobind Singh Deo (DAP)
    T: (Bersatu)


    Belia & Sukan
    M: Syed Saddiq Syed Abd Rahman (Bersatu)
    T: Nor Azrina Surip (PKR)

    Wanita, Keluarga & Masyarakat
    M: Hannah Yeoh Tseow Suan (DAP)
    T: (Bersatu)

    Perpaduan, Kebudayaan, Kesenian & Pelancongan
    M: Chong Chieng Jeng (DAP)
    T: (Bersatu)

    Ehwal Perundangan
    M: William Leong (PKR)
    T: Mohamed Hanipa Maidin (Amanah)

    Ehwal Islam
    M: Dr Mujahid Yusof Rawa (Amanah)
    T: Ustaz Hasanuddin Mohd Yunus (Amanah)

    * Kem Perumahan & Kerajaan Tempatan dibahagi & diserap ke dalam Kem Dalam Negeri, Kem Kerja Raya & Kem Ehwal Perundangan

    ** Kem Ekonomi (termasuk semua unit berkaitan Bumiputera) diserap ke dalam Kem Keusahawanan

    *** Kem Perdagangan Antarabangsa & Industri dibahagi & diserap ke dalam Kem Industri & Kem Perdagangan & Kepenggunaan

    **** Kem Air, Tanah & Sumber Asli diserap ke dlm Kem Alam Sekitar

    ***** Kem Perpaduan diserap ke dlm Kem KKP

    Menteri & Kementerian diberikan KPI, disemak setiap 6 bulan. Kegagalan memenuhi KPI 2 kali berturut-turut mewajarkan perletakan jawatan Menteri & rombakan Kabinet.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dicadangkan ditubuhkan kementerian baru.
      Kem. Hal Ehwal Kasut, Stokin dan Sukaneka.

      Delete
    2. Biar nama nama yang tercicir bersedia terkencing dalam seluar….

      Delete
    3. KALAU BINA KUIL GEREJA CEPAT PULAK PUAK HAPRAK

      Pembinaan projek dua buah masjid di Kg.Parit Hj Ali dan masjid di Kg.Parit Awang ,kawasan Parlimen Ayer Hitam,Johor yang dibatalkan oleh kerajaan PH walaupun telah diluluskan sebelum ini oleh kerajaan terdahulu adalah amat dikesali dan sangat mendukacitakan”kata AJK Dewan Muslimat PAS Malaysia ,Normala Sudirman .

      Seharusnya dendam politik dan kebencian terhadap individu atau idealogi politik berbeza tidak harus diamalkan sehingga menyebabkan rakyat dimangsakan dan dinafikan dari mendapat peruntukan masjid baru apatah lagi ianya merupakan tempat ibadat bagi umat Islam.

      Ahli Parlimen Ayer Hitam dari BN,YB Dr.Wee Ka Siong berkata di Dewan Rakyat baru -baru ini berkata sepatutnya mereka yang terlibat membatalkan projek ini perlu rasa berdosa kerana menghukum rakyat yang telah mengundi BN dalam PRU 14 yang lalu.

      “Kerajaan Pakatan Harapan perlu bersikap professional dan memiliki pendirian telus tanpa bersikap ‘double standard’ ,apa sahaja projek pembangunan yang menguntungkan rakyat dan membawa manfaat kepada penduduk haruslah disokong dan perlu
      diberi peruntukan yang sewajarnya bukan membuat tindakan membatalkan apa yang telah diluluskan oleh kerajaan BN terdahulu”kata Normala lagi.

      ” Justeru ,kerajaan Pakatan Harapan digesa agar memberikan alasan yang konkrit mengapa pembinaan dua buah masjid dibatalkan tanpa sebab sekaligus seolah-olah mahu mendendami pengundi yang tidak sealiran idealogi politik dengan mereka “Kata Normala lagi yang juga merupakan AJK Badan Perhubungan Negeri Johor merangkap Ketua Penerangan Dewan Muslimat PAS Johor

      : Jual agama jual kuasa kerana politik tak bijak....

      Delete
    4. Justice League, jangan tumpang comment orang nak raih pembaca & perhatian umum terhadap tulisan fitnah anda. Pondan lebih berani & bijak dari anda. Pekerjaan copy & paste ini sudah lapuk. Rakyat rasa jijik. Jika berasa hebat, sila buat blog sendiri & kumpul pembaca. Jangan memondan sana sini. Geli!

      Delete
    5. EKONOMI BN VS PH


      Ekonomi BN: Pertumbuhan lebih 5%
      Ekonomi PH: Pertumbuhan bawah 5%

      Defisit fiskal BN: 2.8%
      Defisit fiskal PH: 3.7%

      Dividen Petronas: BN hanya perlu RM16-19b
      Dividen Petronas: PH perlu RM30b

      PTPTN BN: Diskaun, tangguh bayaran
      PTPTN PH: Tiada diskaun, potong gaji terus

      Cukai BN: Hanya GST, cukai pendapatan turun
      Cukai PH: SST, banyak cukai baru

      Tol BN: Mansuh beberapa tol untuk semua kelas kenderaan
      Tol PH: Mansuh 2 tol terpilih untuk motosikal sahaja

      BR1M BN: RM1,200 (2017), RM2,000 (jika BN memimpin)
      BR1M PH: RM1,000 (2019)

      Penjawat awam BN: Bonus RM1500, kenaikan gaji khas
      Penjawat awam PH: RM500

      Oh. Tidak lupa, harga minyak akan naik.

      Ini bukan belanjawan rakyat sejahtera. Ini belanjawan rakyat sengsara.

      Mohd Ridzuan


      : Bajet kencing juga....

      Delete
    6. jl.....juara jilat

      Delete
    7. Kejora @ Tonggeng @ justice league....

      Kamu memperlekeh Tun Mahathir sebagai Maha Dayus & Maha Kotor.

      Namun Allah SWT tetap melimpah kurniaNya dari hari ke hari.

      Apakah peristiwa di bawah ini selari dgn tohmahan keji kamu itu.....??

      Baru2 ini kehebatan & ketokohan Tun Mahathir begitu menonjol beliau secara berdepan menyelar pemimpin de facto Myanmar, Aung San Suu Kyi cuba ‘mempertahankan sesuatu yang mustahil’ berhubung dakwaan pembunuhan beramai-ramai dilakukan tentera negara itu ke atas minoriti Islam Rohingya ketika berlangsungnya Mesyuarat ASEAN di Spura.

      Delete
    8. SATU LAGI PENGIKTIRAFAN DUNIA TERHADAP TUN M

      Tabung Mata Wang Antarabangsa (IMF) menyatakan minat terhadap usaha Tun Mahathir dalam memulihkan negara.

      Pengerusinya, Christine Lagarde, menyatakan hasrat mereka ketika memmbuat kunjungan hormat delegasi IMF hari ini. Ini termasuk strategi anti rasuah yang sedang dilaksanakan.

      Delete
  10. Suman barua iblis, kini dah tak lagi memekak
    Sblm ini, kemain jahanam ni megah bongkak
    Kerna jolok sarang tabuan,muka dia bengkak
    Telor pelir pulak rasa sakit, bagai hantu tokak

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete
    Replies
    1. KEJORA KHURAFATNYA BERTAMBAH TERUK. DARI PANTATOON DIA DAH BERALIH KE SIHIR

      Anonymous 14 November 2018 at 20:23
      I--------------I
      I--------------l
      c…Q…¶¶¶…?....adoi…adoi.. la.. Kejora
      (…….∆…..) ......tobaaat, tak lwn lagi..
      (…#####.)..... hu huuu huu huu..
      ……||…..
      //…………\\
      //………….\\
      Ki kik ki kik ki kik..
      Lebam bijik Mata Suman, mcm Nuat kena dgn Rahim Noor dulu...

      Delete
    2. KEJORA KHURAFATNYA BERTAMBAH TERUK. DARI PANTATOON DIA DAH BERALIH KE SIHIR @ 20:23.

      Berikut perakuannya....

      Anonymous8 November 2018 at 18:52
      Oppss silap..! Pembetulan:
      Jealous yer nek?
      Ini pantun syair le ngok!!!
      Yg ko kerat2 mcm bijik kelentit ko tu, buat aperr..??
      Ki kik ki kik ki kik..

      Delete
    3. Astaghfirullah....itu bukan syair ler, itu sihir....!!

      Delete
    4. This comment has been removed by the author.

      Delete
    5. Cermin dulu sebelum menuding kat orang lain.

      Ini cerita kau 'syok sendiri' aper kejadahnyer menyibuk kat laman orang, haaaa...??

      Masih berkhayal angan2 mat jenin di alam siber ker, Kejora....??

      Prooot.. prooot... PANTAToon kentut, my foot...!!

      Konon.... dia nih ler jaguh PANTAToon Cartoon/lucah terhebat yg langsung tak berseni berbudaya.
      He he he, my foot...,!!

      Ini contoh betapa bangsatnya PANTAToon Lucah Kejora....

      "Sumah punya / kangkang merekah".
      "Selak butuh / panjang lah sungguh".

      "Singgora gelak / Sumah nya longgar"
      "Pukah relah / Singgora rodokkan".

      "Sumah melentang tunggu Singgora cucuk"
      "Malang ler menimpa Singgora mati pucok"

      "Kain Sumah terselak, bulu burit tidak lebat"
      "Singgora capai vigra lantas ditelan itu ubat"

      "Sumah cekak / buah Singgora"
      "Batang gelebeh / Sumah lurutkan"

      "Suman celaka / puki mak hang
      Di ibu negeri Johor / berani berlengan?"


      Kejora,
      Tokgaru brahim kamu ngajar begitukah....?? He he he he....
      Kenapa sampai saat ini kau terus merepek bukan2 tidak menyahut cabaran aku, Kejora - Apakah kau takut teramat sangat, jika tidak jawablah....!!

      Aku ulangi....
      Jika kau benar-benar pejuang kebenaran & lelaki sejati, aku cabar kau umumkan tarikh, masa dan tempat untuk kita berjumpa membuat perhitungan bagi menentukan siapa yg benar.

      Beranikah engkau, Kejora..,??
      He he he he

      Delete
    6. Sebelum dia ingkar 7 kali tak berani muncul berhadapan dgn saya, dia dah bertahun-tahun mengelak untuk bersua dgn saya atas alasan konon2 dia sibuk bertugas.

      Sampai bilakah Kejora sanggup menghina dirinya sebagai Pengecut yg hanya berani cakap2 besar di alam siber, tapi tak berani memijak di bumi yg nyata......??

      Delete
    7. Untuk menutup KESIPUAN SIKAP PENGRCUTNYA -
      Kejora dgn bodohnya berauta klentong - adakah patut saya dikatakan seorang nenek bernama Sumah terlibat dgn aksi2 pornografi bersama seorang jejaka, Putrasinggora...??

      Naudzubillah.......

      Delete
    8. KEJORA EXPOSED -SELF DECLARED TEACHER.....!!
      PENIPUAN MENGAKU CIKGU KEJORA TERBONGKAR...!!

      Anonymous 7 November 2018 at 23:26
      Sagu bukan sebarang sagu
      Sagu di cangkir tersisip kayu
      Cikgu bukan sebarang cikgu
      Cikgu memikir nasib Melayu
      Kah kaahh kaaahhh kaaahhhh kaahh

      KEJORA EXPOSED -SELF DECLARED TEACHER.....!!
      PENIPUAN MENGAKU CIKGU KEJORA TERBONGKAR...!!

      - Mana ada cikgu sepanjang masa bergayut dgn hp 24 jam sehari.
      - Mana tanggungjawab mu terhadap murid2...??
      - Semua guru2 sibuk membuat persediaan Peperiksaan SPM, kok kamu begitu nganggur & free saja...??
      - Apa kelulusan kamu, tak nampak pun ciri2 pendidikan yg berkelayakan ada pada diri kamu melihat dari keperibadian & tahap longkang penulisan kamu selama ini.

      Jika nak auta temberang pun, agak2 ler...!!

      He he he he
      Ho ho ho ho
      Kau betul2 Pengecut & Penipu rupanya...!!
      Hi hi hi hi
      Ha ha ha ha

      Delete
    9. So aku ulangi....

      Sang Tikus AnonyMOUSE Kejora Tonggeng,

      toksah cakap banyak & melalak bukan2, sila buktikan kau lelaki sejati dgn kemukakan tarikh, masa & tempat untuk kita buat perhitungan siapa benar & siapa membohong.

      Delete
  11. INI AKU PAPARKAN SEMULA, TIGA EPISOD PALING AKHIR DARI SKETSA 'PANTUN DLM CINTA' ANTARA AKU DAN 'SI DIA':

    Anonymous14 November 2018 at 17:43

    SEHARI DUA INI AKU DAN 'SI DIA' BERBUAL BALIK PASAL POLITIK. DIA PUN TIDAK PUAS HATI DGN MENTERI LEMBIK BINGAI MCM MASSILLY KASUT DAN SADIQ SUKANEKA TU. AKU TUNJUKKAN KPD DIA PANTUN2 YG AKU POST KE BLOG BUDIN. DIA PUJI KEHEBATAN PANTUN2 AKU. CUMA KATANYA RUGILAH DLM PAKATAN TAK ADA ORANG SEHEBAT AKU.
    LEPAS AKU BALIK SOLAT ASAR DI MASJID TADI, AKU TERIMA SMS DARI SI DIA MANJA:

    Mmg abg betul2 dah perlihatkan sifat jantan
    Seolah2 bagi abng, tiada sikit pun ketakutan
    Tak mahu kah abg, ikut masuk parti pakatan
    Tentu ler sekali PM akan beri abang jawatan

    Tahun hadapan kita dah nak jadi raja sehari
    Mmg dah pasti, dinda jadi abng punya isteri
    Masuk lah pakatan, entah2 dpt jadi menteri
    Bangga le dinda kalu kot2 dpt title Datin Sri

    Terbang megah gelam dan gagak
    Puyuh berlaga ada yang mati
    Abang gagah dan tampan segak
    Sungguhlah bangga adinda nanti

    Ketika senja bakar jerami
    Panas terasa rancak menyala
    Berbangga dinda bakal suami
    Gagah perkasa dan bijak pula

    ('SI TUA' TERKEDU TEWAS TERUK SAMPAI KELUAR KATA2 KECEWA, 'I DON'T WANT TO WASTE MY TIME..', TAPI AKU ACAH LAGI DAN PANASKAN PUNGGUNG DIA. AKHIRNYA DIA TAK JADI MERAJUK DAN MASUK BALIK KE BLOG.. HI HI..
    'SI TAIKO' SEPERTI PUTUS ASA, KELU TERKEDU.. BAK KELUAR BALIK KARTUN2 NYA LAMA DULU.. KI KI KIK..)

    ReplyDelete

    ___________________________________________


    14 NOV 2018, JAM 10:05 MALAM

    AKU DAN 'SI DIA' MENERUSKAN PERBUALAN BERKAITAN POLITIK SELEPAS AKU MENERIMA SMS DARINYA PTG TADI. AKU BERTEGAS BAHAWA AKU BELUM BERSEDIA UNTUK BERSAMA PARTI PAKATAN. AKU TAK NAMPAK PARTI INI BOLEH MEMBELA NASIB MELAYU. SI DIA FAHAM DAN MENERIMA PENDIRIAN AKU ITU. BALIK DARI MASJID SELEPAS SOLAT ISYA, AKU SMS SI DIA:

    Tak mungkin abg akan masuk parti pakatan
    Mereka terus abaikan, kita anak-anak watan
    Yg mereka pentingkan pangkat dan jawatan
    Menteri2 tak cerdik spt anak2 belum khatan

    Jgn lah dinda kecil hati, duhai dewi nan ayu
    Abg tak terima walau bidadari yang merayu
    Sbb abg nak terus bela nasib orang Melayu
    Semangat cintakan bangsa, tidak akan layu

    Memang dijaga, rakan berniaga
    Bekal diberi, betik dan tebu
    Abg pun juga, akan berbangga
    Bakal isteri, cantik dan gebu

    Tuai bayam campak ke perigi
    Merbah terbang berseri di dada
    Tuah ayam nampak di kaki
    Tuah abang beristeri kan dinda

    ('SI TUA' TERUS MEMPAMIRKAN KEHEBATANNYA SEBAGAI 'RAJA SAMPAH'. HABIS SEMAK BLOG DGN SAMPAH SARAP KOPIPES KOSONG NYA ITU. MAKIN DIA MENJAWAB, MAKIN DIA NAMPAK TOLOL BINGAI.. HI HI.. 'SI TAIKO' TERUS MATI AKAL, KARTUN TAK JALAN, BALIK KPD 'SKETSA PALSU' SEMULA.. KI KI KIK...)

    ReplyDelete

    ReplyDelete



    Anonymous15 November 2018 at 08:25

    AKU TIDUR AWAL MLM TADI. SBLM TIDUR, AKU SMS 'SI DIA' BERITAHU AKU LETIH & SI DIA FAHAM. 
    MASA AKU BANGUN NAK SOLAT TAHAJJUD TADI, AKU BUKA PHONE. RUPANYA ADA SMS DARI SI DIA MANJA KU ITU, DIA MEMUJI KETEGASAN DAN PRINSIP DIRI YG ADA PADA DIRI KU INI.
    INI SMS DARI SI DIA MANJA KU ITU:

    Family puji abg, yg warak & selalu berserban
    Dinda kagum dgn abg yg sanggup bekorban
    Rela di sisi dinda, di pendalaman terhumban
    Tak besar diri, di desa dgn gadis berkemban

    Sungguh kemas kuat prinsip yg abg pegang
    Langkah wira abg tak siapa boleh sanggang
    Layaknya abg pendekar juara di gelanggang
    Tidak basah dek air, tak hangus dipanggang

    Unggas dah terbang di serata bumi
    Keluang dan angsa mati dihumban
    Ketegasan abang dinda kagumi
    Perjuangkan bangsa diri berkorban

    Berbuah meranti tepi beranda
    Menanti unggas ke mari melayang
    Bertuah lah nanti diri adinda
    Suami tegas tetapi penyayang

    ('SI TUA' TERUS BERADA DI PUNCAK TAKHTA MEMPERTAHAN TITLE 'RAJA SAMPAH'.. HI HI..
    'SI TAIKO' TERUS MATI AKAL LAGI.. TAK JLN DGN 'SKETSA PALSU' & LAKARAN KARTUN, KINI NAK MAIN TABUR FITNAH PULAK.. KI KI KIK...)

    ReplyDelete

    ReplyDelete
    Replies
    1. ADALAH DIHARAP PEMINAT2 SKETSA INI AKAN DAPAT BERSABAR UNTUK MENANTIKAN EPISOD2 YG SETERUSNYA. PASTI SYAHDU, ROMANTIS DAN MENDEBARKAN DETIK2 KEMESRAAN DALAM PERVINTAAN KAMI INI. AKU PERCAYA SEMUA MENYUKAINYA KECUALI PASANGAN TUA ITU, FAHAM2 LAH KAN? (TST)...

      Delete
  12. Mana dah pegi pasangan tua dari Singapura
    Dah merajuk ke, nek Sumah & atuk Singgora
    Tak sudi ke lagi bergurau dengan cgu Kejora
    Cemburu ke, lihat aku & si dia itu berasmara

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete
    Replies
    1. Masih berkhayal angan2 mat jenin di alam siber ker, Kejora....??

      Prooot.. prooot... PANTAToon kentut, my foot...!!

      Konon.... dia nih ler jaguh PANTAToon Cartoon/lucah terhebat yg langsung tak berseni berbudaya.
      He he he, my foot...,!!

      Ini contoh betapa bangsatnya PANTAToon Lucah Kejora....

      "Sumah punya / kangkang merekah".
      "Selak butuh / panjang lah sungguh".

      "Singgora gelak / Sumah nya longgar"
      "Pukah relah / Singgora rodokkan".

      "Sumah melentang tunggu Singgora cucuk"
      "Malang ler menimpa Singgora mati pucok"

      "Kain Sumah terselak, bulu burit tidak lebat"
      "Singgora capai vigra lantas ditelan itu ubat"

      "Sumah cekak / buah Singgora"
      "Batang gelebeh / Sumah lurutkan"

      "Suman celaka / puki mak hang
      Di ibu negeri Johor / berani berlengan?"


      Kejora,
      Tokgaru brahim kamu ngajar begitukah....?? He he he he....
      Kenapa sampai saat ini kau terus merepek bukan2 tidak menyahut cabaran aku, Kejora - Apakah kau takut teramat sangat, jika tidak jawablah....!!

      Aku ulangi....
      Jika kau benar-benar pejuang kebenaran & lelaki sejati, aku cabar kau umumkan tarikh, masa dan tempat untuk kita berjumpa membuat perhitungan bagi menentukan siapa yg benar.

      Beranikah engkau, Kejora..,??
      He he he he

      Delete
    2. Sampai bilakah Kejora sanggup menghina dirinya sebagai Pengecut yg hanya berani cakap2 besar di alam siber, tapi tak berani memijak di bumi yg nyata......??

      Ke Padang Besar/ siapa nak ikut?
      Cakapnya besar/;tetapi Pengecut...!

      Delete
    3. Sebelum dia ingkar 7 kali tak berani muncul berhadapan dgn saya, dia dah bertahun-tahun mengelak untuk bersua dgn saya atas alasan konon2 dia sibuk bertugas.

      Sampai bilakah Kejora sanggup menghina dirinya sebagai Pengecut yg hanya berani cakap2 besar di alam siber, tapi tak berani memijak di bumi yg nyata......??

      Delete
    4. Untuk menutup KESIPUAN SIKAP PENGRCUTNYA -
      Kejora dgn bodohnya berauta klentong - adakah patut saya dikatakan seorang nenek bernama Sumah terlibat dgn aksi2 pornografi bersama seorang jejaka, Putrasinggora...??

      Naudzubillah.......

      Delete
    5. KEJORA EXPOSED -SELF DECLARED TEACHER.....!!
      PENIPUAN MENGAKU CIKGU KEJORA TERBONGKAR...!!

      Anonymous 7 November 2018 at 23:26
      Sagu bukan sebarang sagu
      Sagu di cangkir tersisip kayu
      Cikgu bukan sebarang cikgu
      Cikgu memikir nasib Melayu
      Kah kaahh kaaahhh kaaahhhh kaahh

      KEJORA EXPOSED -SELF DECLARED TEACHER.....!!
      PENIPUAN MENGAKU CIKGU KEJORA TERBONGKAR...!!

      - Mana ada cikgu sepanjang masa bergayut dgn hp 24 jam sehari.
      - Mana tanggungjawab mu terhadap murid2...??
      - Semua guru2 sibuk membuat persediaan Peperiksaan SPM, kok kamu begitu nganggur & free saja...??
      - Apa kelulusan kamu, tak nampak pun ciri2 pendidikan yg berkelayakan ada pada diri kamu melihat dari keperibadian & tahap longkang penulisan kamu selama ini.

      Jika nak auta temberang pun, agak2 ler...!!

      He he he he
      Ho ho ho ho
      Kau betul2 Pengecut & Penipu rupanya...!!
      Hi hi hi hi
      Ha ha ha ha

      Delete
    6. So aku ulangi....

      Sang Tikus AnonyMOUSE Kejora Tonggeng,

      toksah cakap banyak & melalak bukan2, sila buktikan kau lelaki sejati dgn kemukakan tarikh, masa & tempat untuk kita buat perhitungan siapa benar & siapa membohong.

      Delete
  13. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  14. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  15. Mmg kakak betul2 perlihatkan sifat pompuanan
    Seolah2 kakak ngandung karabau kempunan
    Tak mahu kah kakak, ikut masuk hutan kebunan
    Tentu ler sekali raso eh sodap pelam cakonan

    ReplyDelete
    Replies
    1. TRENGGANU BOLEH TAK KAN MALAYSIA BARU TAK BOLEH


      KUALA TERENGGANU, 1 November- Satu lagi janji untuk anak muda akan terlaksana apabila kerajaan negeri bakal menghadiahkan lesen motosikal percuma kepada golongan belia bermula Januari 2019, sepertimana manifesto PAS negeri pada Pilihan Raya Umum Ke-14, baru-baru ini.

      Pengerusi Jawatankuasa Pembangunan Belia, Sukan dan Badan Bukan Kerajaan (NGO) negeri, Wan Sukairi Wan Abdullah, berkata, sebagai permulaan seramai 20,000 belia berumur 16 tahun ke atas hingga 40 tahun layak menikmati tawaran itu.

      "InsyaAllah, pada awal Januari 2019, keseluruhan 32 Dewan Undangan Negeri (DUN) akan mendapat agihan jumlah pemohon yang sama rata iaitu seramai 625 belia yang layak untuk menerima bantuan lesen RM300 seperti kita janjikan sebelum ini.

      "Ini termasuklah 12 Institut Memandu yang terdapat di negeri ini yang akan mendapat pecahan yang sama rata iaitu kira-kira 426 penerima lesen yang berjaya supaya tidak wujud monopoli di kalangan mereka (pengusaha) nanti,"katanya.

      Beliau berkata demikian kepada Urusetia Penerangan Darul Iman (UPDI) selepas merasmikan Bengkel Manifesto Lesen di Wisma Kokitab, di sini, hari ini.




      Wan Sukairi berkata, bengkel berkenaan diadakan bagi mencari kaedah terbaik bagi melaksanakan bantuan lesen yang merupakan salah satu janji daripada 20 manifesto yang bakal menjadi kenyataan tidak lama lagi.

      "Kita adakan kerjasama dengan semua pihak termasuk agensi yang berkaitan seperti Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ), Polis Diraja Malaysia (PDRM) dan institusi memandu.

      "Hasilnya kita akan masukkan dalam mesyuarat induk manifesto dalam masa yang singkat untuk selaraskan dalam pembentangan bajet nanti,"ujarnya lagi.

      Tambah Wan Sukairi, pihaknya juga mensasarkan pada pertengahan suku kedua 2019, pemberian lesen percuma ini dapat dilaksanakan secara menyeluruh.

      "Namun begitu, akan ada jumlah tertentu dengan mengambil kira kewangan negeri," jelasnya.

      Terdahulu, beliau berkata, tujuan pelaksanaan janji itu kerana mahu mengurangkan gejala rempit tanpa lesen termasuk mengurangkan bebanan keluarga yang sebelum ini terpaksa membayar RM300 untuk mendapatkan lesen di samping mengurangkan kadar kemalangan.

      "Mungkin ada di antara kita yang tidak punyai kemampuan untuk dapatkan lesen yang bagi sesetengah pihak merasa jumlah itu kecil tetapi bagi sesetengah orang ia rasakan jumlah itu cukup besar.

      "Tawaran ini juga akan mendedahkan belia terbabit supaya mengikuti kursus kaedah pemanduan untuk jadi pemandu yang berhemah,"katanya.

      : PAS tak kencing macam PH, manifesto bukan al Quran, Bajet 2019 bukan Hadis....

      Delete
    2. pas = polished anus syndrome

      Delete
    3. MAHA BOROS BENCI ORANG MISKIN DAN OKU


      Aktivis orang kurang upaya (OKU) Anthony Thanasayan membidas Belanjawan 2019 yang diumumkan kerajaan Pakatan Harapan (HARAPAN) sebagai tidak mengambil kira golongan OKU.

      Menyatakan kekesalannya, Anthony berkata belanjawan itu menunjukkan HARAPAN menganggap golongan berkenaan sebagai golongan "kebajikan".

      "Belanjawan ini jelas mengabaikan golongan OKU.

      "[...] Mereka fikir golongan OKU sebagai golongan kebajikan dan bukan sebagai warganegara dengan hak yang sama. Kami sangat kecewa, ini merupakan belanjawan yang paling teruk.

      "Belanjawan ini tidak akan membantu kami mencari kerja [....] ia lebih teruk daripada belanjawan BN sebelum ini," katanya kepada Malaysiakini ketika dihubungi hari ini.

      Dalam ucapan pembentangan belanjawan yang disampaikan oleh Menteri Kewangan Lim Guan Eng awal hari ini, golongan kurang upaya hanya disebut sekali ketika menjelaskan syarat penerima Bantuan Sara Hidup (BSH).

      Lim menjelaskan bahawa, kerajaan akan memperkenalkan kadar tambahan BSH sebanyak RM120 untuk setiap anak berumur 18 tahun ke bawah terhad kepada 4 orang, kecuali anak OKU yang tidak dihadkan umur mereka.

      Anthony mendakwa golongan OKU mahukan elaun RM500 sebulan.

      "Wang itu akan membantu kami dalam banyak cara, seperti memulakan perniagaan," katanya.

      Tambah Anthony lagi, kerajaan HARAPAN tidak meminta pendapat golongan OKU sebelum membentangkan belanjawan itu meskipun terdapat gesaan sebelum ini.

      "Kami biasanya akan dipanggil (untuk diminta pendapat), tapi kali ini kami tidak dipanggil.

      "Bagaimana anda mahu tahu keperluan kami sekiranya tak duduk sama-sama kami dan tanya apa yang kami perlukan" katanya.

      Aktivis berkenaan sebelum ini menggesa Menteru Wanita, Keluarga dan Pembangunan Masyarakat Hannah Yeoh mendapatkan maklum balas daripada golongan OKU sebelum membentangkan belanjawan.

      : Apa yang baik Bajet 2019?..

      Delete
    4. Kejora @ Tonggeng @ justice league....

      Kamu memperlekeh Tun Mahathir sebagai Maha Dayus & Maha Kotor.

      Namun Allah SWT tetap melimpah kurniaNya dari hari ke hari.

      Apakah peristiwa di bawah ini selari dgn tohmahan keji kamu itu.....??

      Baru2 ini kehebatan & ketokohan Tun Mahathir begitu menonjol beliau secara berdepan menyelar pemimpin de facto Myanmar, Aung San Suu Kyi cuba ‘mempertahankan sesuatu yang mustahil’ berhubung dakwaan pembunuhan beramai-ramai dilakukan tentera negara itu ke atas minoriti Islam Rohingya ketika berlangsungnya Mesyuarat ASEAN di Spura.

      Delete
    5. SATU LAGI PENGIKTIRAFAN DUNIA TERHADAP TUN M

      Tabung Mata Wang Antarabangsa (IMF) menyatakan minat terhadap usaha Tun Mahathir dalam memulihkan negara.

      Pengerusinya, Christine Lagarde, menyatakan hasrat mereka ketika memmbuat kunjungan hormat delegasi IMF hari ini. Ini termasuk strategi anti rasuah yang sedang dilaksanakan.

      Delete
  16. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
    Replies
    1. BARU KAU TAHU JADI BALACI ULTRA KIASU PADAN MUKA


      Sasterawan Negara (SN), Datuk Seri A Samad Said meluahkan kekecewaan dan kesedihannya apabila melihat SN tidak dihargai di tanah air sendiri.

      A Samad berkata, meskipun SN dikatakan disayangi dan sering disebut-sebut tetapi karya mereka tidak dibeli hingga akhirnya terpaksa menjadi ‘sang peminta’.

      Mengakui ada ketikanya malu menjadi penulis, A Samad berkata, seseorang pengarang itu tidak boleh hidup dengan hanya menjadi penulis, kecuali bukunya digunakan sebagai teks di sekolah.



      “Buku saya jarang digunakan (di sekolah) dan saya sudah beritahu Menteri Pendidikan (Dr Maszlee Malik) minggu sudah.

      “Beliau mengerti dan saya mengerti, itu saja. Kita masih pada tahap mengerti tetapi belum lagi sampai tahap berbakti dan ini adalah kesedihan saya.

      “Sebab itu saya banyak berlegar dalam khalayak Cina. Bukan mahu memuji tetapi sastera negara secara anehnya, dihidupkan oleh masyarakat Cina,” katanya pada Program Kalam Karyawan Siri 2: Menelusuri Karya Sasterawan di Anjung Bestari Perpustakaan Negara Malaysia (PNM) di sini, hari ini.

      Yang turut hadir, Ketua Pengarah PNM, Datuk Nafisah Ahmad.

      A Samad berkata, dunia sastera tanah air kini tidak dipandang dan menjadi tanggungjawab pejuang bahasa, seni dan budaya untuk mengubah keadaan itu.

      “Saya diberitahu dua karya saya kini dalam proses dicetak. Saya tidak mahu tanya (kepada mereka mengenainya)

      “Bagaimanapun cukupkah (setakat) dua buku oleh SN berusia 86 tahun yang akan pergi pada bila-bila masa ini untuk diperkenalkan kepada anak cucu?

      “Berbuih mulut bercakap dan saya akan tetap bercakap juga. Namun, saya tahu apa kesudahannya. Dunia sastera itu tidak dipandang dan itulah nanti akhirnya,” katanya.


      : A. Samad Said dulu kata dia masuk DAP nak jadi hamba, memang hamba taraf minta sedekah...

      Delete
    2. Kejora @ Tonggeng @ justice league....

      Kamu memperlekeh Tun Mahathir sebagai Maha Dayus & Maha Kotor.

      Namun Allah SWT tetap melimpah kurniaNya dari hari ke hari.

      Apakah peristiwa di bawah ini selari dgn tohmahan keji kamu itu.....??

      Baru2 ini kehebatan & ketokohan Tun Mahathir begitu menonjol beliau secara berdepan menyelar pemimpin de facto Myanmar, Aung San Suu Kyi cuba ‘mempertahankan sesuatu yang mustahil’ berhubung dakwaan pembunuhan beramai-ramai dilakukan tentera negara itu ke atas minoriti Islam Rohingya ketika berlangsungnya Mesyuarat ASEAN di Spura.

      Delete
    3. SATU LAGI PENGIKTIRAFAN DUNIA TERHADAP TUN M

      Tabung Mata Wang Antarabangsa (IMF) menyatakan minat terhadap usaha Tun Mahathir dalam memulihkan negara.

      Pengerusinya, Christine Lagarde, menyatakan hasrat mereka ketika memmbuat kunjungan hormat delegasi IMF hari ini. Ini termasuk strategi anti rasuah yang sedang dilaksanakan.

      Delete
  17. Mmg pertemuan ini, tidak pernah ku sangka
    Kasih berputik dari asal mula nya tidak suka
    Kinii, penuh kasih mesra, dgn pantun seloka
    Percintaan yng tak ubah nya Yusuf-Zulaikha

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete
    Replies
    1. KAKAK KEJORA!
      HENTIKANLAH LAKONAN KAKAK TU

      POMPUAN GILO POMPUAN!!!

      NAHHHH TAK KE HARU

      PEJUANG LESBIANLITI

      LAWAK KERAS PEROT-PEROT

      Delete
    2. Apa ini, atuk Gora asyik mengarut
      Aku cakap elok, tak ada mencarut
      Tak pa le kalu setakat keras perut
      Jgn ler pula sampai tertelan curut

      Kah kaahh kaaahhh kaaahh kaahh

      Delete
  18. Malulah Suman, yg disebut otai PH yg hebat
    Kotey tak naik walau berkotak dia telan ubat
    Tak tahan lah dia, berbiirat belang aku sebat
    Dia takkan mari kalau ada aku punya kelibat

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ini cerita kau 'syok sendiri'
      "Tak tahan lah dia, berbiirat belang aku sebat,
      Dia takkan mari kalau ada aku punya kelibat"

      betul kerr, haaaaa....??

      Kau masih berkhayal angan2 mat jenin di alam siber ker, Kejora....??

      Prooot.. prooot... PANTAToon kentut, my foot...!!

      Konon.... dia nih let pereka PANTAToon Cartoon/lucah terhebat yg langsung tak berseni berbudaya....!! He he he...

      Ini contoh betapa bangsatnya PANTAToon Lucah Kejora....

      "Sumah punya / kangkang merekah".
      "Selak butuh / panjang lah sungguh".

      "Singgora gelak / Sumah nya longgar"
      "Pukah relah / Singgora rodokkan".

      "Sumah melentang tunggu Singgora cucuk"
      "Malang ler menimpa Singgora mati pucok"

      "Kain Sumah terselak, bulu burit tidak lebat"
      "Singgora capai vigra lantas ditelan itu ubat"

      "Sumah cekak / buah Singgora"
      "Batang gelebeh / Sumah lurutkan"

      "Suman celaka / puki mak hang
      Di ibu negeri Johor / berani berlengan?"


      Kejora,
      Tokgaru brahim kamu ngajar begitukah....?? He he he he....
      Kenapa sampai saat ini kau terus merepek bukan2 tidak menyahut cabaran aku, Kejora - Apakah kau takut teramat sangat, jika tidak jawablah....!!

      Aku ulangi....
      Jika kau benar-benar pejuang kebenaran & lelaki sejati, aku cabar kau umumkan tarikh, masa dan tempat untuk kita berjumpa membuat perhitungan bagi menentukan siapa yg benar.

      Beranikah engkau, Kejora..,??
      He he he he

      Delete
    2. Sampai bilakah Kejora sanggup menghina dirinya sebagai Pengecut yg hanya berani cakap2 besar di alam siber, tapi tak berani memijak di bumi yg nyata......??

      Ke Padang Besar/ siapa nak ikut?
      Cakapnya besar/;tetapi Pengecut...!

      Delete
    3. Sebelum dia ingkar 7 kali tak berani muncul berhadapan dgn saya, dia dah bertahun-tahun mengelak untuk bersua dgn saya atas alasan konon2 dia sibuk bertugas.

      Sampai bilakah Kejora sanggup menghina dirinya sebagai Pengecut yg hanya berani cakap2 besar di alam siber, tapi tak berani memijak di bumi yg nyata......??

      Delete
    4. Untuk menutup KESIPUAN SIKAP PENGRCUTNYA -
      Kejora dgn bodohnya berauta klentong - adakah patut saya dikatakan seorang nenek bernama Sumah terlibat dgn aksi2 pornografi bersama seorang jejaka, Putrasinggora...??

      Naudzubillah.......

      Delete
    5. KEJORA EXPOSED -SELF DECLARED TEACHER.....!!
      PENIPUAN MENGAKU CIKGU KEJORA TERBONGKAR...!!

      Anonymous 7 November 2018 at 23:26
      Sagu bukan sebarang sagu
      Sagu di cangkir tersisip kayu
      Cikgu bukan sebarang cikgu
      Cikgu memikir nasib Melayu
      Kah kaahh kaaahhh kaaahhhh kaahh

      KEJORA EXPOSED -SELF DECLARED TEACHER.....!!
      PENIPUAN MENGAKU CIKGU KEJORA TERBONGKAR...!!

      - Mana ada cikgu sepanjang masa bergayut dgn hp 24 jam sehari.
      - Mana tanggungjawab mu terhadap murid2...??
      - Semua guru2 sibuk membuat persediaan Peperiksaan SPM, kok kamu begitu nganggur & free saja...??
      - Apa kelulusan kamu, tak nampak pun ciri2 pendidikan yg berkelayakan ada pada diri kamu melihat dari keperibadian & tahap longkang penulisan kamu selama ini.

      Jika nak auta temberang pun, agak2 ler...!!

      He he he he
      Ho ho ho ho
      Kau betul2 Pengecut & Penipu rupanya...!!
      Hi hi hi hi
      Ha ha ha ha

      Delete
    6. So aku ulangi....

      Sang Tikus AnonyMOUSE Kejora Tonggeng,

      toksah cakap banyak & melalak bukan2, sila buktikan kau lelaki sejati dgn kemukakan tarikh, masa & tempat untuk kita buat perhitungan siapa benar & siapa membohong.

      Delete
  19. Teringat pemulaan asmara dgn dewi jelita
    Asalnya bergaduh dlm politik bersengketa
    Tidak sangka kerna pantun berkasih cinta
    Atuk Singgora jugak ler yng berputih mata

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaahhhh

    ReplyDelete
  20. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  21. geng najis....ni apa cite?

    "KUALA LUMPUR: Datuk Rizal Mansor has pleaded not guilty to four charges of corruption at the Sessions Court here.

    The former aide to former prime minister’s wife Datin Seri Rosmah Mansor had allegedly solicited RM212.5mil and received bribes amounting to RM5.5mil on behalf of Rosmah and himself in assisting Jepak Holdings Sdn Bhd to obtain the project to supply diesel, repair generators, and provide solar hybrid systems to 369 rural schools in Sarawak.

    The first and second charges were for soliciting RM187.5mil from Jepak Holdings managing director Saidi Abang Samsudin on behalf of Rosmah and RM25mil for himself as an inducement in ensuring that the company received the project.

    The third and court charges were for corruptly receiving RM5mil on behalf of Rosmah and RM500,000 for himself.

    Rizal allegedly received the money from Saidi between March and December 2016."

    mak badak.....tinggal air badak jelaaa....nak buang panas

    ReplyDelete
  22. Kejora's smartness, Suman feels so envious
    Why Kejora is very smart he felt very curious
    Feeling pain in the heart he is crying in tears
    He dare not fight Kejora, as if a lion so fierce

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete
  23. PANTUN SENI WARISAN BUDAYA:

    Tuai padi antara masak
    Esok jangan layu-layuan
    Teruk si kedi Kejora asak
    Undur dengan kesipu-sipuan

    Kah kaahh kaaahhh kaaahhh

    ReplyDelete
  24. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  25. PANTUN SENI WARISAN BUDAYA
    (JUAL KAT SUMAN)

    Tetak buluh / panjang sepuluh
    Mari dijolok / sarang penyengat
    Kalu nak gaduh / biar bersungguh
    Usah olok-olok / spt taik ayam punya hangat

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ini cerita kau 'syok sendiri'
      "Kalu nak gaduh / biar bersungguh
      Usah olok-olok / spt taik ayam punya hangat"

      betul kerr, haaaaa....??

      Kau masih berkhayal angan2 mat jenin di alam siber ker, Kejora....??

      Prooot.. prooot... PANTAToon kentut, my foot...!!

      Konon.... dia nih ngaku jaguh PANTAToon Cartoon/lucah terhebat yg langsung tak berseni berbudaya....!! He he he...

      Ini contoh betapa bangsatnya PANTAToon Lucah Kejora....

      "Sumah punya / kangkang merekah".
      "Selak butuh / panjang lah sungguh".

      "Singgora gelak / Sumah nya longgar"
      "Pukah relah / Singgora rodokkan".

      "Sumah melentang tunggu Singgora cucuk"
      "Malang ler menimpa Singgora mati pucok"

      "Kain Sumah terselak, bulu burit tidak lebat"
      "Singgora capai vigra lantas ditelan itu ubat"

      "Sumah cekak / buah Singgora"
      "Batang gelebeh / Sumah lurutkan"

      "Suman celaka / puki mak hang
      Di ibu negeri Johor / berani berlengan?"


      Kejora,
      Tokgaru brahim kamu ngajar begitukah....?? He he he he....
      Kenapa sampai saat ini kau terus merepek bukan2 tidak menyahut cabaran aku, Kejora - Apakah kau takut teramat sangat, jika tidak jawablah....!!

      Aku ulangi....
      Jika kau benar-benar pejuang kebenaran & lelaki sejati, aku cabar kau umumkan tarikh, masa dan tempat untuk kita berjumpa membuat perhitungan bagi menentukan siapa yg benar.

      Beranikah engkau, Kejora..,??
      He he he he

      Delete
    2. Sebelum dia ingkar 7 kali tak berani muncul berhadapan dgn saya, dia dah bertahun-tahun mengelak untuk bersua dgn saya atas alasan konon2 dia sibuk bertugas.

      Sampai bilakah Kejora sanggup menghina dirinya sebagai Pengecut yg hanya berani cakap2 besar di alam siber, tapi tak berani memijak di bumi yg nyata......??

      Delete
    3. Untuk menutup KESIPUAN SIKAP PENGRCUTNYA -
      Kejora dgn bodohnya berauta klentong - adakah patut saya dikatakan seorang nenek bernama Sumah terlibat dgn aksi2 pornografi bersama seorang jejaka, Putrasinggora...??

      Naudzubillah.......

      Delete
    4. KEJORA EXPOSED -SELF DECLARED TEACHER.....!!
      PENIPUAN MENGAKU CIKGU KEJORA TERBONGKAR...!!

      Anonymous 7 November 2018 at 23:26
      Sagu bukan sebarang sagu
      Sagu di cangkir tersisip kayu
      Cikgu bukan sebarang cikgu
      Cikgu memikir nasib Melayu
      Kah kaahh kaaahhh kaaahhhh kaahh

      KEJORA EXPOSED -SELF DECLARED TEACHER.....!!
      PENIPUAN MENGAKU CIKGU KEJORA TERBONGKAR...!!

      - Mana ada cikgu sepanjang masa bergayut dgn hp 24 jam sehari.
      - Mana tanggungjawab mu terhadap murid2...??
      - Semua guru2 sibuk membuat persediaan Peperiksaan SPM, kok kamu begitu nganggur & free saja...??
      - Apa kelulusan kamu, tak nampak pun ciri2 pendidikan yg berkelayakan ada pada diri kamu melihat dari keperibadian & tahap longkang penulisan kamu selama ini.

      Jika nak auta temberang pun, agak2 ler...!!

      He he he he
      Ho ho ho ho
      Kau betul2 Pengecut & Penipu rupanya...!!
      Hi hi hi hi
      Ha ha ha ha

      Delete
    5. So aku ulangi....

      Sang Tikus AnonyMOUSE Kejora Tonggeng,

      toksah cakap banyak & melalak bukan2, sila buktikan kau lelaki sejati dgn kemukakan tarikh, masa & tempat untuk kita buat perhitungan siapa benar & siapa membohong.

      Delete
  26. AKU DAN 'SI DIA' BERBUAL LAMA JUGA PTG INI. AKU CUBA ALIH PERHATIANNYA DARI POLITIK. SEMBANG BAB CINTA CINTAN PULAK. KAMI SAMA SAMA MENGIMBAS KEMBALI DETIK PERMULAAN CINTA KAMI DAHULU.
    BALIK DARI MASJID SOLAT ASAR TADI, AKU KARANG PANTUN MADAH DAN SMS KPD SI DIA MANJA:

    Bermula gaduh kerna politik tidak sehaluan
    Terpikat pantun, abg adinda jadikan buruan
    Lepas itu, mula detik indah, berindu rinduan
    Kini bercinta mesra, penuh dgn kesyahduan

    Cinta mula darii gaduh, godam menggodam
    Dek kerna pantun udah jadi berindu dendam
    Awal tahun dinda sibuk nak cari mak andam
    Tengah tahun depan dinda pulak mengidam

    Beburung terbang ke sarang berduri
    Penyengat gigit masih terluka
    Tersenyum abang seorang lah diri
    Mengingat detik kasih terbuka

    Sudah tumbang, cempedak nangka
    Mekarnya kuntum, putik kenanga
    Sungguh abang, tidak menyangka
    Kerana pantun, kasih berbunga

    ('SI TUA' TERUS LESAP MENGHILANG TIADA KHABAR BERITA.. BARU DIA KENAL MURID NGAH BRAHIM.. HI HI... 'SI TAIKO' TERUS TERKEDU KEHILANGAN ARAH.. FITNAHNYA TAK JLN.. KI KIK KIK...)

    ReplyDelete
  27. Peluang DSAI untuk jadi PM kian meruncing
    Dia dah terpedaya dgn perjanjian taik kucing
    Dari dulu sampai kini dia asyik kena kencing
    Mau jadi PM, dia kena cari bulan dan dacing

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete
    Replies
    1. KAT KL TU..
      PILIH JE!

      LELAKI NEGRO PON ADA..

      AKAK KAWIN YE!

      Delete
  28. DSAI udah terpedaya dgn perjanjian hampas
    Tapi tak kan nak biar, diri berterusan tumpas
    Dia perlu berikhtiar jgn biar jwtn PM terlepas
    Cara terbaiik ialah, bergabung dgn BN & PAS

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete
    Replies
    1. KAKAK JANGAN LE TUNGGU LAMA!
      KAWIN LA,,,

      NANTI BARANG TU..TUA DALAM KAIN AKAK!

      Delete
  29. Awas DSAI, dgn Bersatu anda dah terpedaya
    Depa tu puak pelahap dan rakus mcm buaya
    Hanya satu cara, cita2 jadi PM boleh berjaya
    Mari le join BN/Pas, parti yg boleh dipercaya

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete
  30. Mana pasangan tua Sumah & Si Gora lembut
    Sebelum inii, kemain lagi kencang mcm ribut
    Kena pukulan Kejora depa terus kelam kabut
    Yg sekor menghilang, sekor lagii belah cabut

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete
    Replies
    1. This comment has been removed by the author.

      Delete
    2. Ini cerita kau 'syok sendiri'
      "Kena pukulan Kejora depa terus kelam kabut
      Yg sekor menghilang, sekor lagii belah cabut:

      betul kerr, haaaaa....??

      Kau masih berkhayal angan2 mat jenin di alam siber ker, Kejora....??

      Prooot.. prooot... PANTAToon kentut, my foot...!!

      Konon.... dia nih ngaku jaguh PANTAToon Cartoon/lucah terhebat yg langsung tak berseni berbudaya....!! He he he...

      Ini contoh betapa bangsatnya PANTAToon Lucah Kejora....

      "Sumah punya / kangkang merekah".
      "Selak butuh / panjang lah sungguh".

      "Singgora gelak / Sumah nya longgar"
      "Pukah relah / Singgora rodokkan".

      "Sumah melentang tunggu Singgora cucuk"
      "Malang ler menimpa Singgora mati pucok"

      "Kain Sumah terselak, bulu burit tidak lebat"
      "Singgora capai vigra lantas ditelan itu ubat"

      "Sumah cekak / buah Singgora"
      "Batang gelebeh / Sumah lurutkan"

      "Suman celaka / puki mak hang
      Di ibu negeri Johor / berani berlengan?"


      Kejora,
      Tokgaru brahim kamu ngajar begitukah....?? He he he he....
      Kenapa sampai saat ini kau terus merepek bukan2 tidak menyahut cabaran aku, Kejora - Apakah kau takut teramat sangat, jika tidak jawablah....!!

      Aku ulangi....
      Jika kau benar-benar pejuang kebenaran & lelaki sejati, aku cabar kau umumkan tarikh, masa dan tempat untuk kita berjumpa membuat perhitungan bagi menentukan siapa yg benar.

      Beranikah engkau, Kejora..,??
      He he he he

      Delete
    3. AKAK ,DAH LAMA AKAK MENJANDA

      KAWIN LA AKAK!

      SAMPAI BILA NAK TAHAN BERAHI POMPUAN TU!

      Delete
    4. Sampai bilakah Kejora sanggup menghina dirinya sebagai Pengecut yg hanya berani cakap2 besar di alam siber, tapi tak berani memijak di bumi yg nyata......??

      Ke Padang Besar/ siapa nak ikut?
      Cakapnya besar/;tetapi Pengecut...!

      Delete
    5. Sebelum dia ingkar 7 kali tak berani muncul berhadapan dgn saya, dia dah bertahun-tahun mengelak untuk bersua dgn saya atas alasan konon2 dia sibuk bertugas.

      Sampai bilakah Kejora sanggup menghina dirinya sebagai Pengecut yg hanya berani cakap2 besar di alam siber, tapi tak berani memijak di bumi yg nyata......??

      Delete
    6. Untuk menutup KESIPUAN SIKAP PENGRCUTNYA -
      Kejora dgn bodohnya berauta klentong - adakah patut saya dikatakan seorang nenek bernama Sumah terlibat dgn aksi2 pornografi bersama seorang jejaka, Putrasinggora...??

      Naudzubillah.......

      Delete
    7. KEJORA EXPOSED -SELF DECLARED TEACHER.....!!
      PENIPUAN MENGAKU CIKGU KEJORA TERBONGKAR...!!

      Anonymous 7 November 2018 at 23:26
      Sagu bukan sebarang sagu
      Sagu di cangkir tersisip kayu
      Cikgu bukan sebarang cikgu
      Cikgu memikir nasib Melayu
      Kah kaahh kaaahhh kaaahhhh kaahh

      KEJORA EXPOSED -SELF DECLARED TEACHER.....!!
      PENIPUAN MENGAKU CIKGU KEJORA TERBONGKAR...!!

      - Mana ada cikgu sepanjang masa bergayut dgn hp 24 jam sehari.
      - Mana tanggungjawab mu terhadap murid2...??
      - Semua guru2 sibuk membuat persediaan Peperiksaan SPM, kok kamu begitu nganggur & free saja...??
      - Apa kelulusan kamu, tak nampak pun ciri2 pendidikan yg berkelayakan ada pada diri kamu melihat dari keperibadian & tahap longkang penulisan kamu selama ini.

      Jika nak auta temberang pun, agak2 ler...!!

      He he he he
      Ho ho ho ho
      Kau betul2 Pengecut & Penipu rupanya...!!
      Hi hi hi hi
      Ha ha ha ha

      Delete
    8. So aku ulangi....

      Sang Tikus AnonyMOUSE Kejora Tonggeng,

      toksah cakap banyak & melalak bukan2, sila buktikan kau lelaki sejati dgn kemukakan tarikh, masa & tempat untuk kita buat perhitungan siapa benar & siapa membohong.

      Delete
  31. HAH.....BARU KAU TAU KAKAK KEJORA YA!!!!

    NAMPAK JE AKU MASUK...TERUS LARI

    ReplyDelete
  32. DSAI awas & usah percaya pakatan harapan
    Mereka mau bungkus anda, dlm kaiin kapan
    Satu cara jerr untuk anda cerah masa depan
    Join BN / PAS, gerenti anda dpt jadi PM ke 8

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete
  33. Nek Sumah nangis atuk Gora pujuk dan usap
    Sbg balasan, tetek Sumah, si Gora mau hisap
    Terkejut aku ada si Gora belah cabut berasap
    Sumah pula tersipu2 terus menghilang lesap

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ini cerita kau 'syok sendiri'
      "Kena pukulan Kejora depa terus kelam kabut
      Yg sekor menghilang, sekor lagii belah cabut:

      betul kerr, haaaaa....??

      Kau masih berkhayal angan2 mat jenin di alam siber ker, Kejora....??

      Prooot.. prooot... PANTAToon kentut, my foot...!!

      Konon.... dia nih ngaku jaguh PANTAToon Cartoon/lucah terhebat yg langsung tak berseni berbudaya....!! He he he...

      Ini contoh betapa bangsatnya PANTAToon Lucah Kejora....

      "Sumah punya / kangkang merekah".
      "Selak butuh / panjang lah sungguh".

      "Singgora gelak / Sumah nya longgar"
      "Pukah relah / Singgora rodokkan".

      "Sumah melentang tunggu Singgora cucuk"
      "Malang ler menimpa Singgora mati pucok"

      "Kain Sumah terselak, bulu burit tidak lebat"
      "Singgora capai vigra lantas ditelan itu ubat"

      "Sumah cekak / buah Singgora"
      "Batang gelebeh / Sumah lurutkan"

      "Nek Sumah nangis atuk Gora pujuk dan usap
      Sbg balasan, tetek Sumah, si Gora mau hisap"

      "Suman celaka / puki mak hang
      Di ibu negeri Johor / berani berlengan?"




      Kejora,
      Tokgaru brahim kamu ngajar begitukah....?? He he he he....
      Kenapa sampai saat ini kau terus merepek bukan2 tidak menyahut cabaran aku, Kejora - Apakah kau takut teramat sangat, jika tidak jawablah....!!

      Aku ulangi....
      Jika kau benar-benar pejuang kebenaran & lelaki sejati, aku cabar kau umumkan tarikh, masa dan tempat untuk kita berjumpa membuat perhitungan bagi menentukan siapa yg benar.

      Beranikah engkau, Kejora..,??
      He he he he

      Delete
  34. Dilihat atuk Gora tinggi, nek Sumah terpukau
    Si Gora pulak, niatnya duit Sumah nak sakau
    Gora kapur duit Sumah buat main judi pakau
    Tinggal Sumah terkonteng2, sentel temakau

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kau masih berkhayal angan2 mat jenin di alam siber ker, Kejora....??

      Prooot.. prooot... PANTAToon kentut, my foot...!!

      Konon.... dia nih ngaku jaguh PANTAToon Cartoon/lucah terhebat yg langsung tak berseni berbudaya....!! He he he...

      Ini contoh betapa bangsatnya PANTAToon Lucah Kejora....

      "Sumah punya / kangkang merekah".
      "Selak butuh / panjang lah sungguh".

      "Singgora gelak / Sumah nya longgar"
      "Pukah relah / Singgora rodokkan".

      "Sumah melentang tunggu Singgora cucuk"
      "Malang ler menimpa Singgora mati pucok"

      "Kain Sumah terselak, bulu burit tidak lebat"
      "Singgora capai vigra lantas ditelan itu ubat"

      "Sumah cekak / buah Singgora"
      "Batang gelebeh / Sumah lurutkan"

      "Nek Sumah nangis atuk Gora pujuk dan usap
      Sbg balasan, tetek Sumah, si Gora mau hisap"

      "Suman celaka / puki mak hang
      Di ibu negeri Johor / berani berlengan?"




      Kejora,
      Tokgaru brahim kamu ngajar begitukah....?? He he he he....
      Kenapa sampai saat ini kau terus merepek bukan2 tidak menyahut cabaran aku, Kejora - Apakah kau takut teramat sangat, jika tidak jawablah....!!

      Aku ulangi....
      Jika kau benar-benar pejuang kebenaran & lelaki sejati, aku cabar kau umumkan tarikh, masa dan tempat untuk kita berjumpa membuat perhitungan bagi menentukan siapa yg benar.

      Beranikah engkau, Kejora..,??
      He he he he

      Delete
  35. Mmg PH parti kartun dan jadi lawak kelakar
    Bersatu dgn PKR berebut PM depa bercakar
    Sesama dlm PKR pun, bergaduh bertengkar
    Petunjuk kpd rakyat, parti munafiq mungkar

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete
  36. Suman & Singgora ni dua pendekar taik kuda
    Kemaiin, aku tiada, depa dabik bontot & dada
    Lagak megah & kencang, kalau aku tidak ada
    Bila aku ada, depa rasa spt tsunami melanda

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kau masih berkhayal angan2 mat jenin di alam siber ker, Kejora....??

      Prooot.. prooot... PANTAToon kentut, my foot...!!

      Konon.... dia nih ngaku jaguh PANTAToon Cartoon/lucah terhebat yg langsung tak berseni berbudaya....!! He he he...

      Ini contoh betapa bangsatnya PANTAToon Lucah Kejora....

      "Sumah punya / kangkang merekah".
      "Selak butuh / panjang lah sungguh".

      "Singgora gelak / Sumah nya longgar"
      "Pukah relah / Singgora rodokkan".

      "Sumah melentang tunggu Singgora cucuk"
      "Malang ler menimpa Singgora mati pucok"

      "Kain Sumah terselak, bulu burit tidak lebat"
      "Singgora capai vigra lantas ditelan itu ubat"

      "Sumah cekak / buah Singgora"
      "Batang gelebeh / Sumah lurutkan"

      "Nek Sumah nangis atuk Gora pujuk dan usap
      Sbg balasan, tetek Sumah, si Gora mau hisap"

      "Suman celaka / puki mak hang
      Di ibu negeri Johor / berani berlengan?"




      Kejora,
      Tokgaru brahim kamu ngajar begitukah....?? He he he he....
      Kenapa sampai saat ini kau terus merepek bukan2 tidak menyahut cabaran aku, Kejora - Apakah kau takut teramat sangat, jika tidak jawablah....!!

      Aku ulangi....
      Jika kau benar-benar pejuang kebenaran & lelaki sejati, aku cabar kau umumkan tarikh, masa dan tempat untuk kita berjumpa membuat perhitungan bagi menentukan siapa yg benar.

      Beranikah engkau, Kejora..,??
      He he he he

      Delete
  37. Wak Suman Tempek Bacin...Wak tau tak tentang bberita terlatest ni haah???

    kira teruk sangat lah menteri kasut hitam tu kena hamun dengan Tun Madey sampai diugutnya nak disigkirkan dari jawatan kabinet.

    Memang oatut pun dibuatnya macam tu...nak buat aap simpan orang yang tak berprestasi dalam kerajaan lagi..buat ngabehkan boreh aje..setuju kan Wak ???

    Mahathir to Maszlee: Buck up or get sacked

    Yesterday, Mahathir made it clear that he was open to a cabinet reshuffle after PKR concluded its party elections.

    Today, he tells us that he has no intention to reshuffle the cabinet as the cabinet is only six-months old.

    However, this is not yet another one of the Prime Minister’s flip-flops.

    On the contrary, it has to do with Education Minister Dr Maszlee Malik’s agreement to step down as International Islamic University Malaysia (IIUM) president as soon as possible.

    On Monday, the 12th of November 2018, Maszlee told reporters that he respected the cabinet’s and Tan Sri Muhyiddin Yassin’s statement regarding the need for him to vacate his post as IIUM president.

    Speculation was rife, that Mahathir was pissed at Maszlee for defying orders by taking his own sweet time to vacate the post.

    A PPBM insider confirmed this.

    According to him, Mahathir suspected that Maszlee was not effective as Minister of Education as he paid far too much attention to IIUM’s affairs to be bothered about his ministry.

    Mahathir met with Maszlee and told him to either buck up or face the sack.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jika kau benar-benar pejuang kebenaran & lelaki sejati, aku cabar kau umumkan tarikh, masa dan tempat untuk kita berjumpa membuat perhitungan bagi menentukan siapa yg benar.

      Beranikah engkau, musibat..,??
      He he he he

      Delete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...