Monday, 12 November 2018

ZAID IBRAHIM - WIRA YANG TAK DIDENDANG


Apabila Zaid Ibrahim, bekas menteri undang-undang dan terakhir merupakan ahli DAP, mengumumkan untuk berhenti menulis di blognya yang diwujudkannya sejak sembilan tahun lalu dan tidak lagi mahu terlibat dengan mana-mana parti, pembaca dan mereka yang meminati buah fikirannya pasti terasa kehilangannya.


Meskipun tidak semua orang setuju dengan pendapat dan buah fikirannya, malah ramai yang sukar memahaminya, Zaid adalah seorang yang jujur dalam luahan fikiran dan tindakannya.


Beliau tidak memiliki dua wajah - lain ditulis lain perbuatan dan bagaimana progresif pemikiran serta arah tujunya dalam tulisan, begitulah juga kehidupan dan caranya ketika berurusan atau berbual-bual dengan orang lain.


Punca yang menyebabkan beliau berhenti menulis ialah berikutan tulisannya mengenai Tun Daim Zainuddin dan rakan-rakan bilionairenya  yang diperkatakan ramai mengatur perjalanan negara ini telah tidak disenangi oleh Lim Guan Eng yang kemudian memintanya menarik balik tulisan tersebut.


Hakikatnya, tiada apa yang salah dan tidak wajar dalam tulisan Zaid itu sehingga Guan Eng perlu memintanya untuk menarik balik kerana ia adalah berdasarkan apa yang diperkatakan oleh orangramai.


Lagi pun, bukankah kerajaan sekarang mengamalkan ketelusan dan keterbukaan?


Jika ada yang tidak betul atau tidak tepat, Guan Eng sepatutnya menjelaskannya dengan fakta dan bukannya meminta tulisan itu ditarik balik.


Lagi pun perkara berkaitan Tun Daim itu adalah isu yang dibualkan di mana-mana, dari kedai kopi di kaki lima hinggalah coffee house di hotel berbintang lama, waima dalam Bersatu pun tidak kurang ramai yang bercakap mengenainya.


Barangkali kerana diminta menarik balik tulisannya itulah yang membuatkan Zaid berada kecil hati dan berkata, “sukar sebenarnya untuk berlaku jujur tanpa menyinggung perasaan orang lain”.


Beliau sebenarnya bukanlah menulis isu tersebut kecewa kerana tidak bertanding atau tidak diberikan apa-apa jawatan selepas Pakatan Harapan berjaya menubuhkan kerajaan.


Ini kerana beliau memiliki kehidupan yang boleh dikatakan hampir sempurna hasil kerja kerasnya sebagai peguam dan menubuhkan syarikat guamannya sendiri sebelum ini.


Cuma, Zaid cuba untuk berlaku jujur dengan menegur kerajaan Pakatan Harapan dan berharap mereka akan menangani apa juga isu yang diperkatakan di peringkat bawahan.


Ramai yang tidak tahu barangkali, selain banyak menulis untuk membantu Pakatan Harapan dan melemahkan UMNO dan Najib Razak di blognya sejak sekian lama, Zaid juga sebenarnya selalu dipanggil secara peribadi oleh Tun Mahathir untuk berbincang pelbagai perkara sebelum PRU14 yang lalu.


Sekurang-kurangnya dua minggu sekali atau sebulan sekali, beliau pasti akan mengadap Tun Mahathir untuk berbincang pelbagai perkara dengan Pengerusi Pakatan Harapan itu.


Tun Mahathir nampaknya selesa untuk berbincang dan bertukar-tukar fikiran dengan Zaid kerana kedua-dua mereka ada persamaan dari segi keprogresifan, kemodenan dan bagaimana negara dan masyarakat harus dipandu, dibawa serta dimajukan menuju destinasi yang lebih baik.


Sebab itu, sebaik Tun Mahathir melancarkan Deklarasi Rakyat dan menghimpunkan tandatangan sebagai satu cara untuk memberi tekanan kepada Najib, beliau kemudian bersetuju dengan cadangan Zaid untuk mengadakan suatu perhimpunan Kongres Rakyat di Shah Alam pada 27 Mac 2016 yang dihadiri oleh semua pemimpin utama Pakatan Harapan.


Ia adalah perhimpunan pertama yang diadakan secara besar-besaran yang dihadiri Tun Mahathir dengan kejayaan menggembleng semua tenaga utama parti-parti pembangkang ketika itu.


Sebelum itu, pada tahun 2015 ketika pertama kali Tun Mahathir turun ke perhimpunan Bersih dan belum begitu mesra dengan DAP dan PKR, Zaidlah juga yang diajak sebagai penemannya.


Selain itu, meskipun ketika beliau sudah mengetahui namanya tidak dicalonkan untuk bertanding dalam PRU14 lalu, Zaid tetap kerap turun untuk berkempen dan berceramah di merata-rata tempat di seluruh negara.


Di Kelantan saja, beberapa kali beliau turun dan menganjurkan program ceramah di sana.


Di Johor sendiri, negeri yang sepatutnya beliau bertanding, Zaid masih kerap turun membantu rakan-rakan Pakatan Harapan sehingga ke saat-saat akhir sebelum pilihanraya diadakan, walaupun  ketika itu namanya sah telah diketepikan.


Dengan berhentinya Zaid menulis, bahkan mungkin tidak mahu lagi bercakap jika media ingin menemubualnya, Pakatan Harapan sebenarnya kehilangan seorang yang cerdas dan tangkas daya pemikiran dari segi berhujah atau menjawab isu-isu politik semasa dalam negara.


Tentu saja Tun Mahathir sekarang ini tidak perlu lagi memanggilnya seperti dahulu untuk meminta pendapat, berbincang atau menemaninya, tetapi sejarah tidak mungkin melupai sumbangannya selama ini.


Walau tidak didendang, tidak mustahil juga akan terus dilupakan, namun sejarah beliau dalam memberi sumbangan dan bantuan tidak mungkin boleh dipadamkan. (ShahbudinHusin 12/11/2018).

178 comments:

  1. Tima kasih anon citer pasal nek Sumah gila
    Kini baru lah terdedah dan jelas segala-gala
    Tak sangka lah si tua ini sfatnya begitu cela
    Izinkan aku ceduk citer dia & susun semula

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    SIAPA OTHMAN AHMAD?

    Izinkan saya menghurai dan menceritakan tentang Othaman@Othman Ahamad yang sudah saya kenali sebelum PRU13 lagi.

    Beliau anak kelahiran Singapura. Beliau dulu adalah ahli UMNO yang kuat menyokong TDM. Sebagai ketua cawangan UMNO, beliau banyak mendapat projek di era TDM. Selepas persaraan TDM dan kekurangan projek, beliau mengubah career kepada seorang cybertrooper yang menentang kem DSNR pada mulanya dan seterusnya menentang juga UMNO kemudiannya. 

    Beliau pada mulanya hanya mendapat upahan dari pihak pembangkang (sebelum PRU15) tetapi kemudiannya, selepas kemenangan PH, beliau mendapat upahan dari kedua belah pihak kerajaan dan pembangkang (gergaji dua mata). Dalam strategi mendapat upah ini, beliau perlu:
    1. Mengimbangi komen kedua-dua belah pihak.
    2. Mengkucar-kacirkan blog supaya hilang penumpuan dan perhatian pembaca.

    Bagaimana dia buat? 
    Jawapannya ialah penyamaran maya. Selain berkomen atas nama Othaman (kini Othman), beliau juga menggunakan beberapa nama lain seperti Geng Najib, Geng Menjilat Najib, Justice League, Just Lick The Wound, Alli Jaeger dll.

    Dia akan menjelajah blog-blog lain seperti Zamkata, Cucu Tok Selampit, KL.Chronicle, Celah Gelegar, Che Det, Kluang Diamond dll untuk mengumpul maklumat bahan copy-paste.

    Untuk upahan di pihak kerajaan, dia menggunakan nama sendiri dan lain-lain nama penyamaran seperti yang tersebut di atas. Untuk upahan dari pihak pembangkang, dia akan berkomen atas nama Geng Najib, Justice League dll
    Perasan kah tuan-tuan, sering komen Geng Najib (GN) akan bermula dengan 'Wak Suman Tempe.." Apa tujuannya? Ia adalah sebagai jalan cara untuk memprovokasi atau mengundang dirinya sendiri memberi komen. Masa dia atas nama GN, sumber maklumatnya adalah dari blog CTS, KLC, CG, PakDin.my dll. 
    Atas 'provokasi' "Wak Suman Tempe..", dia akan keluar dengan nama sendiri Othman, tetapi komen yang diberi bukan berisi hujah, sebaliknya 'provokasi' lagi, misalnya, "Hey Kejora Tonggeng..." Untuk apa? Untuk menjemput anon Kejora bawa pantun-pantun (yang kerap menyerang Othman..). Sebagai serangan balas, dia akan membebel dan mencerca anon Kejora.. Rentetan daripada itu berlakulah banyak 'copy-pasting' yang menyemak kan blog dan menyukarkan pengikut-pengikut blog. Di celah kekalutan itu, dia akan keluar sebagai Justice League dll (mewakili pembangkang) dan pada masa yang sama keluar sebagai Geng Menjilat Najib (GMN), Just Lick The Wound (JLTW) dll (mewakili kerajaan). Sumber bahan hujah di pihak kerajaan diceduk dari blog chedet, zamkata, kluangdiamond, milo suam dll.
    (akan bersambung lagi...)

    ReplyDelete
    Replies
    1. .../sambungan...

      Modus operandi Othman, tentera maya:

      Seperti yang saya katakan sebelum ini, bagi memainkan peranan 'gergaji dua mata' dengan berkesan, Othman perlu mempastikan tiada mana-mana pihak mendominasi pihak yang satu lagi. Dengan erti kata lain, serang menyerang mesti kelihatan seimbang.

      Tuan-tuan pembaca boleh lihat pada entry kali ini, bagaimana Othman menampilkan diri sebagai 'Anon' dan membawa masuk bahan-bahan copy-paste entah dari blog mana. Bagi setiap komen yang pro-pembangkang, dia akan letak bahan-bahan copy-paste nya itu sebagai 'reply'.

      Apabila ada pengikut blog beri komen kepada bahan sampah nya itu, dia pun berlakon mencabar Kejora. Maka, Kejora pun masuk dan counter copy-paste nya itu dengan copy-paste juga...

      Sekali lagi, akan berlaku rantaian copy-paste yang akan menyemakkan blog. Dengan itu, sukar kita pastikan pihak mana yang mendominasi pihak mana.. cekap kan Othman tu.

      Tuan-tuan yang ingin menjadi tentera maya sehebat Othman ini, kena lah belajar dan berada dalam blog sekurang-kurang nya 5 tahun. Kalau nak 'makan dua belah' macam Othman tu, kena lebih lama lagi tempoh pengalaman nya...

      (akan bersambung...)

      Delete
    2. (...sambungan..)

      (SIAPAKAH OTHAMAN@OTHMAN AHMAD)

      Ketaksuban yang tinggi kepada Tun Doktor Mahathir (TDM).

      Seperti yang telah saya sebutkan sebelum ini, Othman banyak mendapat projek-projek melalui kroni TDM tanpa melalui tender. Begitu juga saham-saham syarikat tanpa melalui 'pink form' atau 'balloting' bagi terbitan saham-saham baru. Mungkin dia rasa banyak terhutang budi kerana telah berjaya mengaut kekayaan dengan pertolongan TDM, maka dengan itu dia begitu setia dengan TDM. Namun ada yang lebih lagi daripada itu...

      Othman pada mulanya tidak menyedari bahawa beberapa kegiatannya memperoleh projek-projek kontrak dan saham-saham syarikat tanpa melalui prosedur yang sah itu, ada dengan pengetahuan TDM dan juga pihak berkuasa. Namun lama kelamaan dia tahu juga akan perkara itu. Mulalah Othman hidup dalam ketakutan yang teramat sangat. Untuk mengelak daripada diambil tindakan, maka Othman sedar dia perlu menunjukkan kesetiaan di tahap yang ekstrim terhadap TDM, yakni, kalau A kata TDM, maka A lah baginya dan kalau B kata TDM maka B juga lah baginya. 

      Saya boleh bagi bukti-bukti untuk mengesahkan apa yang saya katakan diatas itu:

      1. Persepsi terhadap Datuk Sri Najib.
      Ambil Pemilihan Agong UMNO (PAU) tahun 2012. Masa itu Othman dalam kumpulan haluan kiri yang ingin menjatuhkan Datuk Sri Najib (DSN). (Mungkin dia marah sebab banyak projek-projek dicantas.)
      Othman telah membuat kempen gila-gila agar jawatan presiden UMNO mesti dipertandingkan, kerana dia mahu DSN dicabar dan dijatuhkan. Namun apabila TDM (sebagai penasihat UMNO) menyuarakan pandangan agar jawatan presiden UMNO tidak dipertandingkan, Othman bukan sahaja akur, bahkan dia memuji melangit tindakan TDM itu dengan mengatakan TDM berpandangan jauh dan sebagai nya.

      2. Persepsi terhadap Datuk Sri Anwar Ibrahim.
      Sebagai menunjukkan kesetiaan yang tidak berbelah bahagi kepada TDM, Othman mengecam dan mengeji Datuk Sri Anwar Ibrahim (DSAI) merata-rata tempat di blog maya. Dia melabel DSAI dengan gelaran-gelaran buruk seperti Al-Jubori, Ad-Dajjal, Anus Ibrahim dan bermacam-macam lagi. Namun pada tahun 2017, apabila TDM bertemu DSAI dan turut serta dalam piket menuntut pembebasan DSAI, Othman memuji DSAI sebagai seorang yang sudah insaf, bertaubat dan layak kembali menjadi PM (180 darjah U-turn). Tetapi bila sekarang dia tahu ada perebutan jawatan PM dan juga TDM sedang cuba menyekat DSAI daripada jadi PM (mungkir janji), Othman sekali lagi buat U-turn 180 darjah, dengan kembali mengutuk dan mencerca DSAI.

      Begitu juga dengan persepsi Othman terhadap DAP dan PKR, cuma buat masa ini ianya terlalu panjang untuk saya ulas di sini.

      (akan bersambung...)

      Delete
    3. (SIAPAKAH OTHAMAN@OTHMAN AHMAD)

      Kekecewaan Othman Ahmad:

      Othman bukan sahaja kecewa, malahan berdendam dengan DSN dan UMNO ekoran banyaknya 'projek' yang tercantas selepas TDM berundur dari kabinet. 
      Apa tidaknya, sebelum itu dia begitu mewah dengan harta melimpah ruah, sehingga mampu beristeri muda (kalau benar lah dakwaannya itu). Mana tidak marahnya apabila rezekinya makin nipis untuk menyara anak-anak yang ramai dari dua buah rumah dalam rumahtangganya.

      Mengapa Othman sanggup belot kepada UMNO dan BN tempat dia mencari makan dulu? Jawapan nya ialah wang, ya wang... Othman perlu wang yang banyak untuk mengekalkan kemewahan kepada keluarganya seperti di zaman TDM dulu. Hanya dengan kerajaan baru dan penyingkiran DSN sahaja dia rasa periuk nasinya akan berasap lebih kencang lagi. Mana cukup nak menjaga dua periuk nasi dengan hanya bergaji sebagai cybertrooper. Nak buka blog sendiri seperti saudara Shahbudin, dia tak mampu dan tak berkebolehan. Tak akan laku lah blog kalau setakat nak dimuatkan dengan bahan copy-paste sahaja. Othaman tak ada banyak ilmu dalam politik, kurang daya fikir dan cepat melatah kepada komen-komen yang tidak sependapat dengannya, mana boleh jadi blogger. Dia tidak ada tahap kematangan dan toleransi yang tinggi seperti saudara Shahbudin.

      Kini BN tumbang dan PH berkuasa. Othman melonjak gembira. Namun harapan Othman berkecai lagi apabila kerajaan PH membuat keputusan bahawa pihak politik tidak berkuasa dalam pemberian projek atau meluluskan tender. Semua adalah di bawah kuasa pentakbiran eksekutif penjawat awam. Melopong lagi lah Othman. Macam mana nak cari duit banyak ni kalau dah begini keadaannya?

      Demi kemewahan keluarga, Othman terus berusaha dan dia berjaya mendapat satu buah fikiran. Walaupun dah keluar UMNO, dia masih ada ramai lagi kawan lama dalam UMNO. Melalui kawan-kawan lamanya itu, dia mendapat idea untuk mencari rezeki dari kantong UMNO. Caranya ialah menjalankan kerja tentera maya menyokong UMNO dan BN. Othman tiada pilihan lagi, walaupun tugas cybertrooper PH/Bersatu masih diteruskan, dia menerima juga tawaran dan tugas sebagai cybertrooper UMNO/BN tetapi secara penyamaran, antaranya Lebaimodern, Justice League dan lain-lainnya. Kalau dengan UMNO/BN yang dia tumpang hidup begitu lama, dia sanggup belot, inikan pula Bersatu/PH yang tak sampai setahun pun lagi...

      Demi keluarga, Othman terpaksa hidup sebagai gergaji bermata dua. Dia tak peduli orang nak kata munafiq kah atau apa kah, asal bini muda dia tak lari, apa-apa pun tak apa...

      (akan bersambung...)

      Delete
    4. (... sambungan..)
      (SIAPA OTHAMAN@OTHMAN AHMAD)

      Sebelum saya meneruskan pendedahan tentang latarbelakang Othman, izinkan saya terlebih dahulu memberi respon kepada dua perkara yang dibangkitkan oleh beliau, iaitu 'ANAK FELDA' dan 'REENTRY'.

      Sebelum PRU13, kami golongan muda penyokong kerajaan, ada yang terpilih dalam skuad khas tentera maya di bawah pimpinan YB KJ. Kami menghadiri program kursus intensif khas, kalau tak salah saya, 'Belia Pelapis Warisan Bangsa', di mana dalam kursus itu diadakan latihan dan pertandingan mengarang, syarahan, debat, berpantun, bersyair, bahkan sampai ke menyanyi.
      'Anak Felda', 'Kejora' dan seorang 'Mat Indon' merupakan tiga orang peserta paling menonjol. Saya cuma boleh kuasai bahagian mengarang dan syarahan saja. Tapi yang paling saya tabik ialah Kejora, dia berkebolehan semua bidang. Kalau berpantun, dia dengan begitu pantas dan bersahaja akan dapat menjawab apa saja bentuk pantun yang dijualkan. Saya rasa sepanjang milenium ini, tidak akan ada mana-mana orang yang mampu menandingi Kejora dalam bidang berpantun. Masa itu saya dan Anak Felda masih menganggur, Mat Indon berniaga dan Kejora pula baru setahun dua bertugas sebagai guru gred DG41.
      (Kejora adalah singkatan kepada KJ punya aura.)

      Kami bertarung secara maya di blog Parpukari. Musuh utama kami adalah Othman dan regu rapatnya 'Reentry', kedua-duanya berasal dari Singapura .Reentry mempunyi blogspot sendiri, tapi kemudiannya mati begitu sahaja. Saya rasa kalau Othman buka blogspot, pasti akan mati lebih awal lagi.

      Memang sering parah lah mereka dua orang itu dikerjakan oleh Kejora. (Kedu-dua mereka begitu megah dengan Singapura.). Tentang Reentry, dia ibaratkan dirinya "Singa dari Singapura". Kalau dirapatkan, SingaSingapura, dan kalau disingkatkan lagi, tak mustahil ia menjadi Singgora!!!
      Semasa di blog Parpukari, Reentry selalu defend dan backing Othman bila Othman teruk dibalun oleh geng kami. Kini, di blog Shahbudin, Singgora akan keluar untuk pertahan Othman jika Othman dibalun teruk oleh Kejora dengan pantun-pantun hebatnya itu. Maka, saya buat kesimpulan bahawa, tidak mustahil Singgora itu adalah Reentry dalam jelmaan baru.

      (...akan bersambung...)


      Delete
    5. (...sambungan...)
      (SIAPA OTHAMAN@OTHMAN AHMAD)

      Di antara kami berempat, saya, Kejora, anak Felda dan Mat Indon, saya nampak Kejora yang memberi penentangan yang kuat kepada Othman. Mat Indon kelihatan seperti tidak berkomen lagi (mungkin sibuk dengan bisnes nya), saya dan anak Felda ada juga sesekali menyelit tetapi Kejora seperti sentiasa mengejar Othman. 
      Saya tak mahu kata apa, pasal Kejora tu, mungkin ada dendam lama. Saya tahu, sebab saya selalu mengekori pergerakannya. Kejora pernah memberitahu saya, dia marahkan Othman atas dua sebab besar:

      1. Othman selalu memfitnah dia. Asal saja ada komen tanpanama atau ada nama, yang pro-Umno atau pro-BN, maka terus Othman label sebagai Kejora. Pernah Othman memfitnah konon Kejora bawa keluar kenyataan, 'Allah liwat Mahathir'. Beriya-iya Othman menuduh Kejora sehingga John Doe terpaksa tampil menjelaskan itu adalah tulisan Virgo Lara. Saya puji John Doe, dia seorang yang berprinsip. Walau pun dia dan Kejora bermusuhan dan bergaduh sejak dari blog Putramerdeka, yang tak betul tetap dikatakan tak betul oleh John Doe. Begitu juga halnya, apabila TDM menyatakan hasrat untuk bekerjasama dengan DSAI dan bersetuju mengangkat DSAI menjadi PM, Othman bukan main lagi melonjak gembira dan memukul canang merata-rata. Tapi John Doe dari awal, tegas dengan pendiriannya tidak mahukan DSAI. Namun, dalam hal DSAI, akhirnya kemunafiqan Othman terdedah juga.

      2. Othman mengatakan Islam.berasal dari agama Hindu (di blog Parpukari). 
      Kejora seorang yang berpegang kuat kepada ajaran Islam, kuat beribadat, rajin bersolat dan membaca Al-Quran, sudah tentulah dia sangat marah dengan dakyah Othman itu. Othman mengatakan Allah sama dengan 'Baghwan Vishnu', Muhammad sama dengan 'Al-Khalki Autar', malaikat sama dengan 'Veda' dan lain-lain yang saya tak begitu ingat. Berperang besar mereka berkaitan hal itu dahulu.

      Di atas dua sebab itulah, Kejora (pada pendapat saya) menyimpan dendam yang kuat terhadap Othman.

      (...akan bersambung...)

      Delete
    6. Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.
      Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.
      Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.

      Delete
    7. Petang kelmarin & malam tadi berada di Spore & selamat pulang ke JB jam 8:20 pagi ini.

      Bukak saja lap top, wahhhhh - bukan main hebat Kejora berbohong auta terhadap diri saya sebab hendak menutup KESIPUAN dirinya setelah saya dedahkan pembohongan, kebengapan & putar-belitnya baru2 ini.

      Jika auta klentongnya memburuk-burukkan saya itu benar, apa buktinya....,,,??

      Paling lucu & bodohnya Kejora - saya dikatakan seorang nenek bernama Sumah terlibat dgn aksi2 pornografi bersama seorang jejaka, Putrasinggora.

      Naudzubillah.......!!

      Delete
    8. Laptop/phone tak bawa sama?

      Tunggu lengang, nak pukul curi?

      Kah kah kah kah kah kah kah kah...

      Delete
    9. Aku bukan jenis macam kau riak riuh "hoi aku hebat, aku sembahyang subuh & ngajilah, hoi".

      Sebolehnya aku tak mau hebohkan pemergianku ke Spore - tapi aku terpaksa menyatakan sebab kenapa petang kelmarin & malam tadi aku tidak hadhir di blog ini.

      Kau ingat ketika bersama Tun M boleh suka2 main h/p apatah lagi di majlis rasmi negara asing yg jadi tuan rumah. Kau yg tak berpendidikan tinggi & tak biasa bersosial dgn high profile, apa kau tahu, haaaa...??

      Aku hanya pagi ini terpaksa nyatakan keberadaanku setelah aku sampai di rumah & lihat betapa angkuh & takburnya engkau meenghina & memperlekeh kewibawaanku seolah-olah aku pengecut melarikan diri dari kamu. Jika aku pengecut, takkan hampir setiap hari aku mencabar kau datang berjumpa aku.

      Nah, toksah cakap banyak & melalak bukan2, sila kemukakan tarikh, masa & tempat untuk kita buat perhitungan siapa benar & siapa membohong.

      13 November 2018 at 10:45

      Delete
    10. Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaahh

      Setiap bedillan Suman balik melantun
      Dia sgt bodoh, serupa lembu dituntun
      Bingai tolol serupa mcm badut kartun
      Kemain angan2, berdamping dgn Tun

      Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaahh

      Delete
  2. Wahai Nek Sumah yg dengki & jugak kuat iri
    Kami mengenali nko itu bukan hanya sehari
    Asyik saja nko kena sekeh di blog Parpukari
    Ngko bukan ler menang, tak pernah pun seri

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    Kalau di pihak yg benar kenapa pula nak lari
    Tak kan tak nak sangkal apa yang anon beri
    Tampil lah nek dgn hujah untuk memela diri
    Helah dan alasan jangan lah pulak ngko cari

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    Jgn pulak buat alasan nko gi jumpa menteri
    Tak kan mlm2, alasan nko gi makan kenduri
    Dah mati pucok, tak kan nak kalut dgn isteri
    Tapi bila org tidur tgh mlm ko nak pukul curi

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete
    Replies
    1. Petang kelmarin & malam tadi berada di Spore & selamat pulang ke JB jam 8:20 pagi ini.

      Bukak saja lap top, wahhhhh - bukan main hebat Kejora berbohong auta terhadap diri saya sebab hendak menutup KESIPUAN dirinya setelah saya dedahkan pembohongan, kebengapan & putar-belitnya baru2 ini.

      Jika auta klentongnya memburuk-burukkan saya itu benar, apa buktinya....,,,??

      Paling lucu & bodohnya Kejora - saya dikatakan seorang nenek bernama Sumah terlibat dgn aksi2 pornografi bersama seorang jejaka, Putrasinggora.

      Naudzubillah.......

      Delete
    2. Laptop/phone tak bawa sama?

      Tunggu lengang, nak pukul curi?

      Kah kah kah kah kah kah kah kah...

      Delete
    3. Aku bukan jenis macam kau riak riuh "hoi aku hebat, aku sembahyang subuh & ngajilah, hoi".

      Sebolehnya aku tak mau hebohkan pemergianku ke Spore - tapi aku terpaksa menyatakan sebab kenapa petang kelmarin & malam tadi aku tidak hadhir di blog ini.

      Kau ingat ketika bersama Tun M boleh suka2 main h/p apatah lagi di majlis rasmi negara asing yg jadi tuan rumah. Kau yg tak berpendidikan tinggi & tak biasa bersosial dgn high profile, apa kau tahu, haaaa...??

      Aku hanya pagi ini terpaksa nyatakan keberadaanku setelah aku sampai di rumah & lihat betapa angkuh & takburnya engkau meenghina & memperlekeh kewibawaanku seolah-olah aku pengecut melarikan diri dari kamu. Jika aku pengecut, takkan hampir setiap hari aku mencabar kau datang berjumpa aku.

      Nah, toksah cakap banyak & melalak bukan2, sila kemukakan tarikh, masa & tempat untuk kita buat perhitungan siapa benar & siapa membohong.

      Delete
    4. Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaahh

      Setiap bedillan Suman balik melantun
      Dia sgt bodoh, serupa lembu dituntun
      Bingai tolol serupa mcm badut kartun
      Kemain angan2, berdamping dgn Tun

      Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaahh

      Delete
  3. Hari ni cgu Kejora menang dgn sgt bergaya
    Bijak dlm ilmu perang, akhir nya dia berjaya
    Nek Sumah terus lemah tidak lagi bermaya
    Melopong, terkedu, muka udah poyo & toya

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaahhhh

    ReplyDelete
    Replies
    1. Petang kelmarin & malam tadi berada di Spore & selamat pulang ke JB jam 8:20 pagi ini.

      Bukak saja lap top, wahhhhh - bukan main hebat Kejora berbohong auta terhadap diri saya sebab hendak menutup KESIPUAN dirinya setelah saya dedahkan pembohongan, kebengapan & putar-belitnya baru2 ini.

      Jika auta klentongnya memburuk-burukkan saya itu benar, apa buktinya....,,,??

      Paling lucu & bodohnya Kejora - saya dikatakan seorang nenek bernama Sumah terlibat dgn aksi2 pornografi bersama seorang jejaka, Putrasinggora.

      Naudzubillah.......

      Delete
    2. Laptop/phone tak bawa sama?

      Tunggu lengang, nak pukul curi?

      Kah kah kah kah kah kah kah kah...

      Delete
    3. Aku bukan jenis macam kau riak riuh "hoi aku hebat, aku sembahyang subuh & ngajilah, hoi".

      Sebolehnya aku tak mau hebohkan pemergianku ke Spore - tapi aku terpaksa menyatakan sebab kenapa petang kelmarin & malam tadi aku tidak hadhir di blog ini.

      Kau ingat ketika bersama Tun M boleh suka2 main h/p apatah lagi di majlis rasmi negara asing yg jadi tuan rumah. Kau yg tak berpendidikan tinggi & tak biasa bersosial dgn high profile, apa kau tahu, haaaa...??

      Aku hanya pagi ini terpaksa nyatakan keberadaanku setelah aku sampai di rumah & lihat betapa angkuh & takburnya engkau meenghina & memperlekeh kewibawaanku seolah-olah aku pengecut melarikan diri dari kamu. Jika aku pengecut, takkan hampir setiap hari aku mencabar kau datang berjumpa aku.

      Nah, toksah cakap banyak & melalak bukan2, sila kemukakan tarikh, masa & tempat untuk kita buat perhitungan siapa benar & siapa membohong

      Delete
    4. Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaahh

      Setiap bedillan Suman balik melantun
      Dia sgt bodoh, serupa lembu dituntun
      Bingai tolol serupa mcm badut kartun
      Kemain angan2, berdamping dgn Tun

      Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaahh

      Delete
  4. Syabas anon belia pelapis warisan bangsa
    Pendedahan kamu itu, memang luar biiasa
    Sumah munafiqun, kita kasi hancur binasa
    Diia perlekeh, agama Allah Yang Maha Esa

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaahhhh

    ReplyDelete
    Replies
    1. Petang kelmarin & malam tadi berada di Spore & selamat pulang ke JB jam 8:20 pagi ini.

      Bukak saja lap top, wahhhhh - bukan main hebat Kejora berbohong auta terhadap diri saya sebab hendak menutup KESIPUAN dirinya setelah saya dedahkan pembohongan, kebengapan & putar-belitnya baru2 ini.

      Jika auta klentongnya memburuk-burukkan saya itu benar, apa buktinya....,,,??

      Paling lucu & bodohnya Kejora - saya dikatakan seorang nenek bernama Sumah terlibat dgn aksi2 pornografi bersama seorang jejaka, Putrasinggora.

      Naudzubillah.......

      Delete
    2. Laptop/phone tak bawa sama?

      Tunggu lengang, nak pukul curi?

      Kah kah kah kah kah kah kah kah...

      Delete
    3. Aku bukan jenis macam kau riak riuh "hoi aku hebat, aku sembahyang subuh & ngajilah, hoi".

      Sebolehnya aku tak mau hebohkan pemergianku ke Spore - tapi aku terpaksa menyatakan sebab kenapa petang kelmarin & malam tadi aku tidak hadhir di blog ini.

      Kau ingat ketika bersama Tun M boleh suka2 main h/p apatah lagi di majlis rasmi negara asing yg jadi tuan rumah. Kau yg tak berpendidikan tinggi & tak biasa bersosial dgn high profile, apa kau tahu, haaaa...??

      Aku hanya pagi ini terpaksa nyatakan keberadaanku setelah aku sampai di rumah & lihat betapa angkuh & takburnya engkau meenghina & memperlekeh kewibawaanku seolah-olah aku pengecut melarikan diri dari kamu. Jika aku pengecut, takkan hampir setiap hari aku mencabar kau datang berjumpa aku.

      Nah, toksah cakap banyak & melalak bukan2, sila kemukakan tarikh, masa & tempat untuk kita buat perhitungan siapa benar & siapa membohong

      Delete
    4. Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaahh

      Setiap bedillan Suman balik melantun
      Dia sgt bodoh, serupa lembu dituntun
      Bingai tolol serupa mcm badut kartun
      Kemain angan2, berdamping dgn Tun

      Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaahh

      Delete
  5. Nek Sumah rasa, urat badan seperti kejang
    Kelentit digentel lurut, tak juga nak panjang
    Si 'anon belia pelapis' kasi londeh telanjang
    Ditambah pukulan, Raja Pantun cgu bujang

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaahhhh

    ReplyDelete
    Replies
    1. Petang kelmarin & malam tadi berada di Spore & selamat pulang ke JB jam 8:20 pagi ini.

      Bukak saja lap top, wahhhhh - bukan main hebat Kejora berbohong auta terhadap diri saya sebab hendak menutup KESIPUAN dirinya setelah saya dedahkan pembohongan, kebengapan & putar-belitnya baru2 ini.

      Jika auta klentongnya memburuk-burukkan saya itu benar, apa buktinya....,,,??

      Paling lucu & bodohnya Kejora - saya dikatakan seorang nenek bernama Sumah terlibat dgn aksi2 pornografi bersama seorang jejaka, Putrasinggora.

      Naudzubillah.......

      Delete
    2. This comment has been removed by the author.

      Delete
    3. Laptop/phone tak bawa sama?

      Tunggu lengang, nak pukul curi?

      Kah kah kah kah kah kah kah kah...

      Delete
    4. Aku bukan jenis macam kau riak riuh "hoi aku hebat, aku sembahyang subuh & ngajilah, hoi".

      Sebolehnya aku tak mau hebohkan pemergianku ke Spore - tapi aku terpaksa menyatakan sebab kenapa petang kelmarin & malam tadi aku tidak hadhir di blog ini.

      Kau ingat ketika bersama Tun M boleh suka2 main h/p apatah lagi di majlis rasmi negara asing yg jadi tuan rumah. Kau yg tak berpendidikan tinggi & tak biasa bersosial dgn high profile, apa kau tahu, haaaa...??

      Aku hanya pagi ini terpaksa nyatakan keberadaanku setelah aku sampai di rumah & lihat betapa angkuh & takburnya engkau meenghina & memperlekeh kewibawaanku seolah-olah aku pengecut melarikan diri dari kamu. Jika aku pengecut, takkan hampir setiap hari aku mencabar kau datang berjumpa aku.

      Nah, toksah cakap banyak & melalak bukan2, sila kemukakan tarikh, masa & tempat untuk kita buat perhitungan siapa benar & siapa membohong

      Delete
    5. Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaahh

      Setiap bedillan Suman balik melantun
      Dia sgt bodoh, serupa lembu dituntun
      Bingai tolol serupa mcm badut kartun
      Kemain angan2, berdamping dgn Tun

      Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaahh

      Delete
  6. Sumah bingai termenung sambil jari dihisap
    Dia seperti rugi dlm perniagaan buluh kasap
    Kejora & geng2 dah kasi tibai ifrit ni berasap
    Terus si Sumah cabut lari menghilang lesap

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete
    Replies
    1. Petang kelmarin & malam tadi berada di Spore & selamat pulang ke JB jam 8:20 pagi ini.

      Bukak saja lap top, wahhhhh - bukan main hebat Kejora berbohong auta terhadap diri saya sebab hendak menutup KESIPUAN dirinya setelah saya dedahkan pembohongan, kebengapan & putar-belitnya baru2 ini.

      Jika auta klentongnya memburuk-burukkan saya itu benar, apa buktinya....,,,??

      Paling lucu & bodohnya Kejora - saya dikatakan seorang nenek bernama Sumah terlibat dgn aksi2 pornografi bersama seorang jejaka, Putrasinggora.

      Naudzubillah.......

      Delete
    2. Laptop/phone tak bawa sama?

      Tunggu lengang, nak pukul curi?

      Kah kah kah kah kah kah kah kah...

      Delete
    3. Aku bukan jenis macam kau riak riuh "hoi aku hebat, aku sembahyang subuh & ngajilah, hoi".

      Sebolehnya aku tak mau hebohkan pemergianku ke Spore - tapi aku terpaksa menyatakan sebab kenapa petang kelmarin & malam tadi aku tidak hadhir di blog ini.

      Kau ingat ketika bersama Tun M boleh suka2 main h/p apatah lagi di majlis rasmi negara asing yg jadi tuan rumah. Kau yg tak berpendidikan tinggi & tak biasa bersosial dgn high profile, apa kau tahu, haaaa...??

      Aku hanya pagi ini terpaksa nyatakan keberadaanku setelah aku sampai di rumah & lihat betapa angkuh & takburnya engkau meenghina & memperlekeh kewibawaanku seolah-olah aku pengecut melarikan diri dari kamu. Jika aku pengecut, takkan hampir setiap hari aku mencabar kau datang berjumpa aku.

      Nah, toksah cakap banyak & melalak bukan2, sila kemukakan tarikh, masa & tempat untuk kita buat perhitungan siapa benar & siapa membohong

      Delete
    4. Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaahh

      Setiap bedillan Suman balik melantun
      Dia sgt bodoh, serupa lembu dituntun
      Bingai tolol serupa mcm badut kartun
      Kemain angan2, berdamping dgn Tun

      Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaahh

      Delete
  7. Sumah kini, sudah jadi sasau & tidak karuan
    Itu le, bila anak puyu berlagak bapak haruan
    Kini dia sembunyi tak ubah binatang buruan
    Terduduk menyesal sbb jolok sarang tabuan

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete
    Replies
    1. Petang kelmarin & malam tadi berada di Spore & selamat pulang ke JB jam 8:20 pagi ini.

      Bukak saja lap top, wahhhhh - bukan main hebat Kejora berbohong auta terhadap diri saya sebab hendak menutup KESIPUAN dirinya setelah saya dedahkan pembohongan, kebengapan & putar-belitnya baru2 ini.

      Jika auta klentongnya memburuk-burukkan saya itu benar, apa buktinya....,,,??

      Paling lucu & bodohnya Kejora - saya dikatakan seorang nenek bernama Sumah terlibat dgn aksi2 pornografi bersama seorang jejaka, Putrasinggora.

      Naudzubillah.......

      Delete
    2. Laptop/phone tak bawa sama?

      Tunggu lengang, nak pukul curi?

      Kah kah kah kah kah kah kah kah...

      Delete
    3. Aku bukan jenis macam kau riak riuh "hoi aku hebat, aku sembahyang subuh & ngajilah, hoi".

      Sebolehnya aku tak mau hebohkan pemergianku ke Spore - tapi aku terpaksa menyatakan sebab kenapa petang kelmarin & malam tadi aku tidak hadhir di blog ini.

      Kau ingat ketika bersama Tun M boleh suka2 main h/p apatah lagi di majlis rasmi negara asing yg jadi tuan rumah. Kau yg tak berpendidikan tinggi & tak biasa bersosial dgn high profile, apa kau tahu, haaaa...??

      Aku hanya pagi ini terpaksa nyatakan keberadaanku setelah aku sampai di rumah & lihat betapa angkuh & takburnya engkau meenghina & memperlekeh kewibawaanku seolah-olah aku pengecut melarikan diri dari kamu. Jika aku pengecut, takkan hampir setiap hari aku mencabar kau datang berjumpa aku.

      Nah, toksah cakap banyak & melalak bukan2, sila kemukakan tarikh, masa & tempat untuk kita buat perhitungan siapa benar & siapa membohong

      Delete
    4. Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaahh

      Setiap bedillan Suman balik melantun
      Dia sgt bodoh, serupa lembu dituntun
      Bingai tolol serupa mcm badut kartun
      Kemain angan2, berdamping dgn Tun

      Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaahh

      Delete
  8. Wahai Sumah, monyet kongkang kera duku
    Komen aota ngko, lps ini, akan jadi tak laku
    Selagii ngko tak tampil diri, untuk mengaku
    Atau bawa hujah utk nafi apa yg anon paku

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaahhhh

    ReplyDelete
    Replies
    1. ....toksah cakap banyak & melalak bukan2, sila kemukakan tarikh, masa & tempat untuk kita buat perhitungan siapa benar & siapa membohong

      Delete
  9. Sumah renung syiling sambil tangan dikiam
    Dibukak blog Budin, dia hanya terpaku diam
    Rasa tak selera, nak gi lepak kedai kopitiam
    Mahu lwn Kejora dia pergi cari bomoh Siam

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete
    Replies
    1. ...toksah cakap banyak & melalak bukan2, sila kemukakan tarikh, masa & tempat untuk kita buat perhitungan siapa benar & siapa membohong

      Delete
  10. Wa ka ka ka kah....Padan muka Wak Suman..terus menerus dibogelkan dan ditelanjangkan segala kemunafiqkannya tu.

    Kadang2 tengok..kesaian jigak Wak Suman, tapi bila dfikirkan dalam2, memang WAJIB lah dia diperlakukan sedemikian rupa...ini semua atas kehendak dirinya sendiri.

    Nampaknya..salah orang lah Wak Suman nak tunjuk gedebe dengan Kejora dan Anon tu, tak pasal2 dah kena tibai kaw2 dengan mereka.

    Lagi sekali, tahniah dan TK tak terhingga kerana jasa baik Anon memberi pencerahan kepaad kami semua di sini. Memang patut pun gergaji dua mata dan talam dua muka macam dia ni didedahkan segala aktiviti keji dan jijiknya tu.

    Ayuh Anon...rancakkkan lagi blog ni dengan pendedahan berani mati tu...kami sentiasa ternanti2 dengan penuh debaran akan kejutan2 yang selama ni disembunyikan dari pengetahuan semua ...go..go..go..Anon. you're the best bhai !!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bro GN:

      Itu le, dgn Kejora dia buat main
      Kami semua ini, kemas di'train'
      Nanti ada le lagi citer yang lain
      Kita bongkar sampai dalm kain

      Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh

      Delete
    2. Petang kelmarin & malam tadi berada di Spore & selamat pulang ke JB jam 8:20 pagi ini.

      Bukak saja lap top, wahhhhh - bukan main hebat Kejora berbohong auta terhadap diri saya sebab hendak menutup KESIPUAN dirinya setelah saya dedahkan pembohongan, kebengapan & putar-belitnya baru2 ini.

      Jika auta klentongnya memburuk-burukkan saya itu benar, apa buktinya....,,,??

      Paling lucu & bodohnya Kejora - saya dikatakan seorang nenek bernama Sumah terlibat dgn aksi2 pornografi bersama seorang jejaka, Putrasinggora.

      Naudzubillah.......

      Delete
    3. Laptop/phone tak bawa sama?

      Tunggu lengang, nak pukul curi?

      Kah kah kah kah kah kah kah kah...

      Delete
    4. Aku bukan jenis macam kau riak riuh "hoi aku hebat, aku sembahyang subuh & ngajilah, hoi".

      Sebolehnya aku tak mau hebohkan pemergianku ke Spore - tapi aku terpaksa menyatakan sebab kenapa petang kelmarin & malam tadi aku tidak hadhir di blog ini.

      Kau ingat ketika bersama Tun M boleh suka2 main h/p apatah lagi di majlis rasmi negara asing yg jadi tuan rumah. Kau yg tak berpendidikan tinggi & tak biasa bersosial dgn high profile, apa kau tahu, haaaa...??

      Aku hanya pagi ini terpaksa nyatakan keberadaanku setelah aku sampai di rumah & lihat betapa angkuh & takburnya engkau meenghina & memperlekeh kewibawaanku seolah-olah aku pengecut melarikan diri dari kamu. Jika aku pengecut, takkan hampir setiap hari aku mencabar kau datang berjumpa aku.

      Nah, toksah cakap banyak & melalak bukan2, sila kemukakan tarikh, masa & tempat untuk kita buat perhitungan siapa benar & siapa membohong

      Delete
    5. Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaahh

      Setiap bedillan Suman balik melantun
      Dia sgt bodoh, serupa lembu dituntun
      Bingai tolol serupa mcm badut kartun
      Kemain angan2, berdamping dgn Tun

      Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaahh

      Delete
  11. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  12. Apa salahnya Tun Daim nak mengatur negara kepada
    suatu pemulihan?

    Tun yang minta tolong dia.

    Zaid.....Zaid......
    Awak elok rehatla!

    Komen tak bertempat!

    Situasi hari nak habaq mai...

    Cina yang tolong menyelamatkan Melayu.

    Malu aku!

    ReplyDelete
    Replies
    1. aku dah balik ke Alor Setar
      Kenangan indah bersama Dr.Mas di srawak ku semat dalam memori kecintaan terhebat.

      Tq, kepada yg sudi membaca, terutamanya En. Kejora.

      Ada lagi sketsa terakhir.

      Drama indah bersama Mas di Lapangan Terbang Kuching,
      sebelum aku fly balik.

      Nanti ku ceritakan.
      tq,jumpa lagi.

      Delete
    2. Singgora:

      Aku tau kau ini kesepian di rumah
      Tak jln punyalah ko punya tohmah
      Illusi ko itu takkan bagi aku lemah
      Lebih baik ko tolong bantu Sumah

      Kah kaahh kaaahhh kaaahh kaahh

      Delete
    3. Mlayu pelingkop mlayu,cina rame-rame setuju, mlayu rame-rame tak sebulu.

      Bila kata mlayu yg mengatur pemuleh -an nagara malaisa,lg rame cina tak setuju sampe suroh tarik balik apa yg ditulis oleh mr zaid.
      Ngko tak pande main politaik mrzaid
      Kalu nak bepolitaik lidah mesti moa becabang baru boleh jd ahli politik yg matang,lg byk cabang lagi baguih wa ckplu.
      Pakat jd baruwa cina la hangpa suma -suma mcm cereta kancil, kecik besag habih aku ketok,depa mkn buah mlayu coma dok hirop kuah.
      Kwah kwah kwah mkn kuah..
      Kalu cereta abg ramli kecik-kecik tak mao mampuih ....

      Poronah mr najib aljibo ckp depa dah bagi betis dpt paha lani dah bg depa dok pijak palak la pulak.
      Sikap mlayu yg suka betolak ansog.
      Sampe cina pong dok betolak mlayu secara beransog-ansog.
      Mlayu dok kampong yg asai besang koi -koi pelan -pelan jd sempit-sempit dan sempit.mcm adenan sempit dan wak suman yg kaki sumpit.
      Cina dok pekan yg sempit koi-koi jadi besag-besag sampe sesak dok berasak-asak.
      Depa dok timboi sampe begenoak-genoak mcm babi yg depa terenak.

      Aleh-aleh mlayu yg tengelam timboi tengelam timboi sambe dok pejam celik lihat pembangunan dan pemodenan nagara malaisa yg maju dan bejaya depa kata harimao asia..
      Kwah kwah kwah mkn kuah la yob.

      Delete
  13. Sumah terus resah berjalan ke hulu dan hilir
    Rasa lemah seperti baru kena rogol bergilir2
    Tak mampu dia menahan, air mata mengalir
    Dah tak selera, teringat Singgora punya pelir

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete
    Replies
    1. Memang "anu" kena dalam keadaan baik bro!
      Ko ingat benda tu boleh main-main ka?

      Nak layan Mas nanti , anak dara Om puteh yang
      sentiasa dahaga kan belaian kasih aku.

      Cam na? Tawaran Mas nak satukan kamu dengan Irna?
      Irna tu sepupu Mas, dari Kaum Iban juga?

      Kalau setuju, buatlah madah cinta,
      Nanti aku kirimkan kat Mas...ok
      Mas nak wassap kat Irna...

      SETUJU JE LA!
      INI BUKAN ILUSI BRO

      BERSAUDARO KITO JANG OIIIII

      Delete
    2. This comment has been removed by the author.

      Delete
    3. Anak Benggali tuju ke pekan
      Anak mat saleh nakal sekali
      Berapa kali nak ku katakan
      Cinta tak boleh dijual beli

      Kah kaahh kaaahhh kaaahhh

      Delete
    4. Emas dan lokan tahan dijaga
      Letak tembikar di hujung hutan
      Mas tu bukan bahan berniaga
      Tidak ku tukar segunung intan

      Kah kaahh kaahh kaahh kaahhh

      Delete
    5. Kenanga di laman dahan tercantum
      Terlupa lah pula selasih di seberang
      Bunga di taman bukan sekuntum
      Mengapa kau gila kekasih orang

      Kah kaahh kaahh kaaahhh kaaahhhh

      Delete
    6. Petang kelmarin & malam tadi berada di Spore & selamat pulang ke JB jam 8:20 pagi ini.

      Bukak saja lap top, wahhhhh - bukan main hebat Kejora berbohong auta terhadap diri saya sebab hendak menutup KESIPUAN dirinya setelah saya dedahkan pembohongan, kebengapan & putar-belitnya baru2 ini.

      Jika auta klentongnya memburuk-burukkan saya itu benar, apa buktinya....,,,??

      Paling lucu & bodohnya Kejora - saya dikatakan seorang nenek bernama Sumah terlibat dgn aksi2 pornografi bersama seorang jejaka, Putrasinggora.

      Naudzubillah.......

      Delete
    7. This comment has been removed by the author.

      Delete
    8. Laptop/phone tak bawa sama?

      Tunggu lengang, nak pukul curi?

      Kah kah kah kah kah kah kah kah...

      Delete
    9. Aku bukan jenis macam kau riak riuh "hoi aku hebat, aku sembahyang subuh & ngajilah, hoi".

      Sebolehnya aku tak mau hebohkan pemergianku ke Spore - tapi aku terpaksa menyatakan sebab kenapa petang kelmarin & malam tadi aku tidak hadhir di blog ini.

      Kau ingat ketika bersama Tun M boleh suka2 main h/p apatah lagi di majlis rasmi negara asing yg jadi tuan rumah. Kau yg tak berpendidikan tinggi & tak biasa bersosial dgn high profile, apa kau tahu, haaaa...??

      Aku hanya pagi ini terpaksa nyatakan keberadaanku setelah aku sampai di rumah & lihat betapa angkuh & takburnya engkau meenghina & memperlekeh kewibawaanku seolah-olah aku pengecut melarikan diri dari kamu. Jika aku pengecut, takkan hampir setiap hari aku mencabar kau datang berjumpa aku.

      Nah, toksah cakap banyak & melalak bukan2, sila kemukakan tarikh, masa & tempat untuk kita buat perhitungan siapa benar & siapa membohong

      Delete
    10. Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaahh

      Setiap bedillan Suman balik melantun
      Dia sgt bodoh, serupa lembu dituntun
      Bingai tolol serupa mcm badut kartun
      Kemain angan2, berdamping dgn Tun

      Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaahh

      Delete
  14. Sumah cuba peleceh, aku ni cgu perempuan
    Tapi Kejora cool relaks tidak hilang tumpuan
    Sebaliknya Sumah pulak yang dapat habuan
    Muka rasa bengkak, serupa disengat tebuan

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete
    Replies
    1. aaaikkkkkkkkkkk
      jangan-jangan betoi apa yang Pak Man sangka!

      alamak..ko pompuan yerrrrrr.

      Delete
    2. Betul lah info yng Anon itu beri
      Singgora inii dulu, asal Reentry
      Dgn Sumah kat blog Parpukari
      Saling membantu nak bela diri

      Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh

      Delete
    3. Anon 20.52..Fuuuh..Memang betul lah kata2 aku tu beb.

      Asal Wak Suman kena pelangkong aje ngan kau, dah tentu Singgora lah orang pertama yang akan backingnya..walau pun dia tau aap ayng kau pantunkan tu adalah fakta yang tak dapat dinafikan lagi.

      Sah lah mereka berdua ni cai dari Singapork yang diupah oleh Rejim Haprakan untuk mendefendkan mereka.

      Sebab tu lah mereka ni saling backing antara satu sama lain..tapi malangnya walaupun mereka berdua bertag team untuk menghentam kau..masih tak berjaya lagi lah !!!

      Delete
    4. Bro GN:

      Jgn pula tak tahu wahai saudara
      Ada affair depa Sumah-Singgora
      Bukan setakat, nak lawan Kejora
      Depa ada. perhubungan asmara

      Kah kaahh kaaahh kaahh kaahh

      Delete
    5. This comment has been removed by the author.

      Delete
    6. This comment has been removed by the author.

      Delete
    7. Petang kelmarin & malam tadi berada di Spore & selamat pulang ke JB jam 8:20 pagi ini.

      Bukak saja lap top, wahhhhh - bukan main hebat Kejora berbohong auta terhadap diri saya sebab hendak menutup KESIPUAN dirinya setelah saya dedahkan pembohongan, kebengapan & putar-belitnya baru2 ini.

      Jika auta klentongnya memburuk-burukkan saya itu benar, apa buktinya....,,,??

      Paling lucu & bodohnya Kejora - saya dikatakan seorang nenek bernama Sumah terlibat dgn aksi2 pornografi bersama seorang jejaka, Putrasinggora.

      Naudzubillah.......!!

      Bisa benar/ tikaman Jebat
      Berhar-hari/ menahan bisa
      Jika benar/ Kejora hebat
      Kenapa lari/ diajak bersua

      Fikir-fikirkanlah....!!

      Delete
    8. Laptop/phone tak bawa sama?

      Tunggu lengang, nak pukul curi?

      Kah kah kah kah kah kah kah kah...

      Delete
    9. Aku bukan jenis macam kau riak riuh "hoi aku hebat, aku sembahyang subuh & ngajilah, hoi".

      Sebolehnya aku tak mau hebohkan pemergianku ke Spore - tapi aku terpaksa menyatakan sebab kenapa petang kelmarin & malam tadi aku tidak hadhir di blog ini.

      Kau ingat ketika bersama Tun M boleh suka2 main h/p apatah lagi di majlis rasmi negara asing yg jadi tuan rumah. Kau yg tak berpendidikan tinggi & tak biasa bersosial dgn high profile, apa kau tahu, haaaa...??

      Aku hanya pagi ini terpaksa nyatakan keberadaanku setelah aku sampai di rumah & lihat betapa angkuh & takburnya engkau meenghina & memperlekeh kewibawaanku seolah-olah aku pengecut melarikan diri dari kamu. Jika aku pengecut, takkan hampir setiap hari aku mencabar kau datang berjumpa aku.

      Nah, toksah cakap banyak & melalak bukan2, sila kemukakan tarikh, masa & tempat untuk kita buat perhitungan siapa benar & siapa membohong

      Delete
    10. Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaahh

      Setiap bedillan Suman balik melantun
      Dia sgt bodoh, serupa lembu dituntun
      Bingai tolol serupa mcm badut kartun
      Kemain angan2, berdamping dgn Tun

      Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaahh

      Delete
  15. Sumah dgn Kejora, cuba nak bermain api
    Tapi tak kena, dia tikam, tengah atau tepi
    Aku ini elak jerr, tak pakai pun ilmu jampi
    Sebalik nya Sumah, terus ngeri bermimpi

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaahhh

    ReplyDelete
    Replies
    1. Petang kelmarin & malam tadi berada di Spore & selamat pulang ke JB jam 8:20 pagi ini.

      Bukak saja lap top, wahhhhh - bukan main hebat Kejora berbohong auta terhadap diri saya sebab hendak menutup KESIPUAN dirinya setelah saya dedahkan pembohongan, kebengapan & putar-belitnya baru2 ini.

      Jika auta klentongnya memburuk-burukkan saya itu benar, apa buktinya....,,,??

      Paling lucu & bodohnya Kejora - saya dikatakan seorang nenek bernama Sumah terlibat dgn aksi2 pornografi bersama seorang jejaka, Putrasinggora.

      Naudzubillah.......!!

      Delete
    2. Laptop/phone tak bawa sama?

      Tunggu lengang, nak pukul curi?

      Kah kah kah kah kah kah kah kah...

      Delete
    3. Aku bukan jenis macam kau riak riuh "hoi aku hebat, aku sembahyang subuh & ngajilah, hoi".

      Sebolehnya aku tak mau hebohkan pemergianku ke Spore - tapi aku terpaksa menyatakan sebab kenapa petang kelmarin & malam tadi aku tidak hadhir di blog ini.

      Kau ingat ketika bersama Tun M boleh suka2 main h/p apatah lagi di majlis rasmi negara asing yg jadi tuan rumah. Kau yg tak berpendidikan tinggi & tak biasa bersosial dgn high profile, apa kau tahu, haaaa...??

      Aku hanya pagi ini terpaksa nyatakan keberadaanku setelah aku sampai di rumah & lihat betapa angkuh & takburnya engkau meenghina & memperlekeh kewibawaanku seolah-olah aku pengecut melarikan diri dari kamu. Jika aku pengecut, takkan hampir setiap hari aku mencabar kau datang berjumpa aku.

      Nah, toksah cakap banyak & melalak bukan2, sila kemukakan tarikh, masa & tempat untuk kita buat perhitungan siapa benar & siapa membohong

      Delete
    4. Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaahh

      Setiap bedillan Suman balik melantun
      Dia sgt bodoh, serupa lembu dituntun
      Bingai tolol serupa mcm badut kartun
      Kemain angan2, berdamping dgn Tun

      Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaahh

      Delete
  16. Mcm jilake komen anon..

    bankami.blogspot.com

    ReplyDelete
  17. POLITIK KENA CERDIK!!!

    TAK SALAH ALI TINJU KA

    KEJORA KA

    NAK MASOK BERSATU..BAGI LA..

    KRANA MEREKA ADA KEBAIKAN JUGA!

    MEREKA DALAM HIRARKI "ANJING POLITIK"

    MEREKA BOLEH DIGUNA SEBAGAI "JAGA PARTI"

    PARTI BERSATU TAK AKAN TERGUGAT APA-APA.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tak tergugat kapla bana kau...tengok aje lah nanati kalau lah ditakdirkan Ali tinju ni diterima masuk Bersatu...dah tentu makin cepat lah mereputnya parti Bersatu dari dalam bhai !!!!

      Delete
    2. ...toksah cakap banyak & melalak bukan2, sila kemukakan tarikh, masa & tempat untuk kita buat perhitungan siapa benar & siapa membohong

      Delete
  18. Hahaha... Singgora tulis guna huruf besar
    Mata sudah kelabu dah guna kanta pembesar
    Tembakan tak pernah kena, selalu tersasar
    Baik kau ambil bakul, ajak suman gi pasar

    ReplyDelete
    Replies
    1. ...toksah cakap banyak & melalak bukan2, sila kemukakan tarikh, masa & tempat untuk kita buat perhitungan siapa benar & siapa membohong

      Delete
  19. Kasihan Sumah janda kini kesipuan malu
    Diia janda yang dicerai suami, bukan balu
    Teruk luka nenek ini Kejora tibai dan palu
    Terus tak dpt keluar, sbb demam kepiialu

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaahhhh

    ReplyDelete
    Replies
    1. ...toksah cakap banyak & melalak bukan2, sila kemukakan tarikh, masa & tempat untuk kita buat perhitungan siapa benar & siapa membohong

      Delete
  20. Sudaah tiada kelibat lagi Sumah mulut jahat
    Dgn cgu Kejora, diia tak berjaya bermuslihat
    Dah parah tenat cgu bujang ni paku & pahat
    Ok lah dulu, cgu Kejora ini nak pergi betehat

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete
    Replies
    1. ...toksah cakap banyak & melalak bukan2, sila kemukakan tarikh, masa & tempat untuk kita buat perhitungan siapa benar & siapa membohong

      Delete
  21. KEJORA ,,
    aku bukannya diupah!
    aku pun tak perlu diupah..
    pendapatan perniagaan aku pun dah berjuta

    Kalau aku tak mampu, jangankan nak ngorat Dr. Mas,
    bayangan Mas pon aku dah takut..

    Nak layan anak dara Om Puteh,bukannya senang
    bapanya pula golongan kaya kat London.

    aku tak minat sangat nak masuk join lebih dekat
    dengan parti.Stakat jadi ahli je.
    Cuma nak support Tun,walau pun nilainya bantuanku
    1 sen cuma. Kepada Tun,terimalah sokongan ku ini.

    Aku kat Malaysia cuma 20 hari je,
    10 hari aku kena urus bisness kat Jepun

    KEJORA!
    aku seorang yang bijaksana..bukan takbur!!!
    cuma memberi peringatan kepada lawan agar
    berhati-hati dengan jurus kebijaksanaan politik
    aku, yang boleh meranakan lawan.

    Bukti jurus politik aku!
    Kau dah merana kerana ku rampas Mas!

    Berilusi lah dengan ego kamu!
    Hakikatnya, kamu sudah tewas!!!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. This comment has been removed by the author.

      Delete
    2. Merampas Mas terkadang kita fikir bukan urusan politik,
      Tapi pada aku..itulah rencah-rencah dalam politik,
      kerana ujud perlawanan antara dua insan yang berbeza
      fahaman politik.

      Tulislah walau seribu madah seloka,
      Ianya dah menjadi bahan ketawa aku...

      Engkau dah tewas wahai Sang Kejora!!!!
      Dari seorang ahli parti BERSATU yang bijaksana!

      Delete
    3. Ada orang PH yang dalam bloq ni kata aku adalah
      kejora....kah....kah...kah..

      Buat macam mana...kerana mereka adalah si komentar
      yang tidak cerdik dan bukan pengamati yg. baik

      Pengamati yang terbaik adalah saudara JOHN DOE!

      Delete
  22. INI AKU PAPARKAN SEMULA, EPISOD PALING AKHIR DARI SKETSA 'PANTUN DLM CINTA' ANTARA AKU DAN 'SI DIA':

    Anonymous12 November 2018 at 01:15

    'SI DIA' BAGI TAHU AKU TADI, MASA AKU BARU BALIK DARI SOLAT ISYA DI MASJID, KELUARGA DI SANA DAH PUN TETAPKAN BELANJA. TAPI DIA TAK KASI TAHU BERAPA SBB NAK BAGI AKU SUSPEN KATANYA. (HARAP2 TAK SAMPAI HARGA SEBUAH KERETA BARU). TAPI TAK ADA HAL PUNYA...DUIT SIMPANAN AKU BANYAK.
    AKU BARU TERIMA SMS DARI SI DIA MANJA KU ITU:

    Biarkan lah 'orang tu' berfantasi dan berillusi
    Semua org udah tahu sebenar punya situasi
    Rasa tak sabar menunggu abg berada di sisi
    Rumah panjang punya kamar tunggu je diisi

    Dinda dah bincang dgn family, juga ayah ibu
    Mereka bergurau 'harga ikut kulit putih gebu'
    Ada pula kata lebih untuk bibir merah jambu
    Rumusan dibuat, belanja nak mintak 20 ribu

    Kelapa lama diterap kan baja
    Bunga mengkudu jambangan suasana
    Papa dan mama dah tetapkan belanja
    Hanya menunggu rombongan di sana

    Berlegar rusa pucuk digemar
    Landak yang buntal tunggu di lubang
    Tak sabar rasa duduk sekamar
    Hendak berbantal bahu nya abang

    (LEGA DENGAR 20 RIBU, INGATKAN 50 RIBU...
    'SI TUA' SEPERTI TERPAKSA MENYERAH KALAH. INILAH YG DIKATA HUJUNG LIDAH LEBIH TAJAM DARI HUJUNG PEDANG.. HI HI..
    'SI TAIKO' DAH MAKIN MERAPU, DLM 'SKETSA PALSU' BAWAK SEPUPU, LPS NI BAWAK PENYAPU.. KI KI KIK.. )

    __________________________________________

    INI YANG TERKINI:
    (12 HB NOV 2018, JAM 1045 MLM)

    AKU DAN 'SI DIA' DLM SEHARI DUA INI ASYIK BERCERITA PASAL PERTUNANGAN & PERNIKAHAN KAMI YG KAMI NAK BUAT SERENTAK. MAKLUMLAH JAUH, BUKAN SENANG AKU NAK BAWA KELUARGA BERULANG-ALIK DUA TIGA KALI KE SARAWAK TU.
    KERANA TERLALU GHAIRAH MEMBELASAH 'SI TUA', AKU HAMPIR TERLUPA NAK BALAS PANTUN SI DIA. AKU BAGI ALASAN DEKAT SI DIA, SIBUK MENYEMAK 'EXAM PAPER' BEBUDAK FORM4.
    AKU KARANG JUGA PANTUN MADAH DAN SMS KPD SI DIA MANJA KU ITU:

    Bertuahnya abng dapat si dara putih gebu
    Bukan bandingan harga dgn wang 20 ribu
    Hujung tahun depan adinda jadi mak labu
    Awal 2020 nanti pulak dinda akan jadi ibu

    Seronok bila dengaar, tak banyak hantaran
    Tapi abg pasti nak beri senaskah Al-Quran
    Juga sehelai sejadah sebagai satu lebaran
    Gugup juga dengar, kenduri besar-besaran

    Tunduk bidara tangkai berduri
    Dipungut ibu ulaman pegaga
    Untuk si dara bagai bidadari
    20 ribu bukan lah harga

    Batang tebu digalas, tika tengah hari
    Jenis tebu buluh, dijadikan gula
    2019, dinda jadi isteri
    2020, jadi ibu le pula

    ('SI TUA' TERUS MENGHILANG LESAP, MALU DEK PENDEDAHAN OLEH SEORANG ANON RAKAN PERJUANGAN AKU.. HI HI.. 'SI TAIKO' SEPERTI KESEDIHAN TANPA KEHADIRAN MAK JANDA REGUNYA ITU.. KI KI KIK..)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Petang kelmarin & malam tadi berada di Spore & selamat pulang ke JB jam 8:20 pagi ini.

      Bukak saja lap top, wahhhhh - bukan main hebat Kejora berbohong auta terhadap diri saya sebab hendak menutup KESIPUAN dirinya setelah saya dedahkan pembohongan, kebengapan & putar-belitnya baru2 ini.

      Jika auta klentongnya memburuk-burukkan saya itu benar, apa buktinya....,,,??

      Paling lucu & bodohnya Kejora - saya dikatakan seorang nenek bernama Sumah terlibat dgn aksi2 pornografi bersama seorang jejaka, Putrasinggora.

      Naudzubillah.......!!

      Bisa benar/ tikaman Jebat
      Berhar-hari/ menahan bisa
      Jika benar/ Kejora hebat
      Kenapa lari/ diajak bersua

      Fikir-fikirkanlah....!!

      Delete
    2. Laptop/phone tak bawa sama?

      Tunggu lengang, nak pukul curi?

      Kah kah kah kah kah kah kah kah...

      Delete
    3. Aku bersama-sama rombongan Tun M, Saifuddin Abdullah & Osman Sapian, bongok.

      Delete
    4. Kah kaahh kaaahhh kaaahhh kaaahh

      Dia buat lawak lagi, ini iblis bajingan
      Tak sedar diri tu hanya gelandangan
      Agaknya terlalu tinggi mimpi angan2
      Konon dgn Tun, disertai rombongan?

      Kah kaahh kaaahhh kaaahhh kaaahh

      Delete
    5. Aku bukan jenis macam kau riak riuh "hoi aku hebat, aku sembahyang subuh & ngajilah, hoi".

      Sebolehnya aku tak mau hebohkan pemergianku ke Spore - tapi aku terpaksa menyatakan sebab kenapa petang kelmarin & malam tadi aku tidak hadhir di blog ini.

      Kau ingat ketika bersama Tun M boleh suka2 main h/p apatah lagi di majlis rasmi negara asing yg jadi tuan rumah. Kau yg tak berpendidikan tinggi & tak biasa bersosial dgn high profile, apa kau tahu, haaaa...??

      Aku hanya pagi ini terpaksa nyatakan keberadaanku setelah aku sampai di rumah & lihat betapa angkuh & takburnya engkau meenghina & memperlekeh kewibawaanku seolah-olah aku pengecut melarikan diri dari kamu. Jika aku pengecut, takkan hampir setiap hari aku mencabar kau datang berjumpa aku.

      Nah, toksah cakap banyak & melalak bukan2, sila kemukakan tarikh, masa & tempat untuk kita buat perhitungan siapa benar & siapa membohong

      Delete
    6. Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaahh

      Setiap bedillan Suman balik melantun
      Dia sgt bodoh, serupa lembu dituntun
      Bingai tolol serupa mcm badut kartun
      Kemain angan2, berdamping dgn Tun

      Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaahh

      Delete
  23. Singgora mengaku umur dia baru 35
    Suman dah pecah rahsia umur dia 65
    Auta niaga di Jepun, padahal di kaki lima
    Jual kangkung itik nila dan ayam serama

    ReplyDelete
    Replies
    1. This comment has been removed by the author.

      Delete
    2. This comment has been removed by the author.

      Delete
    3. Singgora rentikan, ko punya drama
      Mas dgn aku hubungan udah lama
      Dia tak kesah pun, politik tak sama
      Bah kan sanggup, dia tukar agama

      Kah kaahh kaaahhh kaahhh kaahh

      Delete
    4. ambillah Irna tu...kejora
      cantik ooooooo

      nanti aku dan Mas aturkan

      Delete
  24. Malam tadi seperti biasa,Mas ajak makan kat luar lagi.
    Last malam bersamanya.
    Esok aku balik Alor Setar
    Mas pula akan balik bekerja.

    Seperti biasa Mas ke hotel penginapan ku dengan Toyota
    Camrynya, ajak makan kat restoran pilihannya.
    Aku yang pandu kereta. Dalam perjalanan Mas spt
    biasa dengan ragam manjanya. Kepalanya di letakkan
    ke bahuku.Sesekali hidungnya dibenamkan ke bahu ku.

    "Abang...abang pakai minyak wangi Japan ye"
    Soal Mas manja.

    "Masa-masa ni je sayang. Kalau sembahyang tak boleh pakai,
    Abang pasang minyak atar " Jawab ku

    'Kenapa bang?" tanya Mas.
    "Ada alkohol,tak sah sembahyang" jawab ku

    Benarlah bidadari syurga ni,banyak yang dia tidak tahu
    tentang hukum-hakam Islam.InsyaAllah, akan ku ajarinya
    nanti.


    Sampai di restoran, Mas pilih di sudut paling sunyi dan
    terlindung dari umum .Ada pohon-pohon cantik yang menghiasi
    sudut dengan lampu neon merah dan hijau di siling.
    Ujud nilai-nilai romantika yang unik.

    Kami hanya memesan makanan tanpa daging. Bukannya apa,
    hari-hari Mas masakkan makanan western berdaging.

    Sambil menanti pesanan datang,Mas mula buat perangai
    manjamiangnya.(Tak pe la, kepada bakal suami).
    Aku dah agak dah.

    Kami duduk beriring lagaan bahu.Mas mula menyentuh hidungnya
    ke pipi ku,sementara tangan kanannya memeluk pinggangku.

    'Abang, bila nak first kiss kat Mas" kata Mas penuh goda.

    Aku mula gelabah. Ayat pertama pernah ku dengar, semenjak
    aku hidup di atas muka bumi ini.

    Ku rapati hidungku ke pipi Mas dan mulutku mencium telinga
    Mas yang bertudung dan ku bisikkan kepadanya:

    "Mas sayang, abang sebenarnya bukan tak nak tu.......
    tapi dalam Islam di larang". Kita di sebut sebagai tak
    muhrim.

    "Abang..emmmmmm..Mas nak...first bang"kata Mas,terus menggoda.
    Dapat ku rasa debaran degupan kencang dada Mas waktu itu.

    Mas mula melepaskan pelukan tangannya ke pinggang ku, bila
    pelayan mula menghantar makanan.

    2 fresh orange + puding labu+ udang goreng Jepun

    Aku yang kebetulan haus, terus minum minuman yang
    di depan ku, sementara Mas ku lihat agak merajuk.

    Aku ketawa dalam hati."Ni mesti pasal tak layannye
    tadi".

    "Minum sayang" bisikku kepada Mas.
    "Mas tak selera...abang makan la" jawab Mas

    "Macam mana ni...nak pujuk anak dara Mat Salleh "
    tanya ku dalam hati.

    Aku mendapat satu idea.
    Ku ambil satu potongan puding dan ku suapkan ke
    mulut Mas, sambil tangan ku peluk ke pinggang nya.

    "Makan sayang, nanti masuk angin"

    Ku suapkan satu demi satu potongan puding ke mulutnya.
    Sambil jejariku, ku mainkan kebibirnya yang halus.

    " Sedap ka sayang" tanya ku

    Mas mengangguk ."Sedap bang"

    Kami sendiri gelihati atas pelakuan kami.

    Lantas, ketawa terbahak-bahak.


    tq, jumpa lagi

    tengah rehat kat katil HOTEL


    UNTUK DR.MAS TERSAYANG
    SEBENARNYA NAFSU ABANG LEBIH MENGGILA
    CUMA.....
    PESAN AYAHANDA TOK GURU
    TERSEMAT DI ROH KEIMANAN ABANG
    TAK TERGAMAK ABANG MENONGKAH PESANAN


    TUNGGUHLAH HARI BAHAGIA KITA SAYANG
    AKAN ABANG ULITIMU
    ABANG AKAN TUNAIKAN HAJAT BERAHI MU SAYANG

    Delete

    PUTRASINGGORA12 November 2018 at 23:14
    Ini bukan sketsa baru..
    Ulang balik memory indah kat srawak lalu

    Delete

    ReplyDelete
  25. Kejora is like a tiger & Sumah is a little deer
    His 'pantun' is more sharp than a new spear
    Facing Kejora, Sumah feels scared and fear
    So she has no choice, other than disappear

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaahhhh

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ahaaaaa....

      This idiot still scribbling untidily his damn ugly PANTAToon.

      Look you bloody fool...
      In the first instance, there's no such thing pantun in English, as it's uniquely Malay's.
      Any attempt to make it in other language, will lost it's beauty & artistry. Worst still when made in damn fuckin' broken English.

      Delete
    2. Kah kaahh kaaahhh kaaahhh kaaahh

      Dia buat lawak lagi, ini iblis bajingan
      Tak sedar diri tu hanya gelandangan
      Agaknya terlalu tinggi mimpi angan2
      Konon dgn Tun, disertai rombongan?

      Kah kaahh kaaahhh kaaahhh kaaahh

      Delete
    3. Aku bukan jenis macam kau riak riuh "hoi aku hebat, aku sembahyang subuh & ngajilah, hoi".

      Sebolehnya aku tak mau hebohkan pemergianku ke Spore - tapi aku terpaksa menyatakan sebab kenapa petang kelmarin & malam tadi aku tidak hadhir di blog ini.

      Kau ingat ketika bersama Tun M boleh suka2 main h/p apatah lagi di majlis rasmi negara asing yg jadi tuan rumah. Kau yg tak berpendidikan tinggi & tak biasa bersosial dgn high profile, apa kau tahu, haaaa...??

      Aku hanya pagi ini terpaksa nyatakan keberadaanku setelah aku sampai di rumah & lihat betapa angkuh & takburnya engkau meenghina & memperlekeh kewibawaanku seolah-olah aku pengecut melarikan diri dari kamu. Jika aku pengecut, takkan hampir setiap hari aku mencabar kau datang berjumpa aku.

      Nah, toksah cakap banyak & melalak bukan2, sila kemukakan tarikh, masa & tempat untuk kita buat perhitungan siapa benar & siapa membohong

      Delete
    4. Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaahh

      Setiap bedillan Suman balik melantun
      Dia sgt bodoh, serupa lembu dituntun
      Bingai tolol serupa mcm badut kartun
      Kemain angan2, berdamping dgn Tun

      Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaahh

      Delete
  26. Singgora tergaru-garu, bagai digigit tungau
    Mulut ternganga lalu dimasuki lalat langau
    Gila kekasih org, dia dah berat teruk angau
    Melopong menunggu tak ubahnya bangau

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaahhhh

    ReplyDelete
  27. Singgora sebenar nya tua lekeh dan beleh
    Kemain ngaku, anak tok guru yang sholeh
    Tapii, asyik tengok, cerita porno mat saleh
    Tidak disedari air liur dan air pelir meleleh

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaahhh

    ReplyDelete
  28. Sumah tua gila kini, udah terus cabut belah
    Pembaca dpt jadi saksi, dia tumbang kalah
    Cuma kalu Sumah tiada, jadi tidak syok lah
    Lagi risau dia terus kembali ke rahmatullah

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaahhhh

    ReplyDelete
    Replies
    1. Cam na? Tawaran Mas nak satukan kamu dengan Irna?
      Irna tu sepupu Mas, dari Kaum Iban juga?

      Kalau setuju, buatlah madah cinta,
      Nanti aku kirimkan kat Mas...ok
      Mas nak wassap kat Irna...

      SETUJU JE LA!
      INI BUKAN ILUSI BRO

      BUEK BERSAUDARO KITO JANG OIIIII

      Delete
  29. UNTUK DR.MAS TERSAYANG
    SEBENARNYA NAFSU ABANG LEBIH MENGGILA
    CUMA.....
    PESAN AYAHANDA TOK GURU
    TERSEMAT DI ROH KEIMANAN ABANG
    TAK TERGAMAK ABANG MENEMPAH DOSA


    TUNGGUHLAH HARI BAHAGIA KITA SAYANG
    AKAN ABANG ULITIMU
    ABANG AKAN TUNAIKAN HAJAT BERAHI MU SAYANG

    ReplyDelete
    Replies
    1. KEJORA PASTI AKAN MERESTUI PENIKAHAN KITA!

      DIA DAH DAPAT MENERIMA KENYATAAN

      DAN YANG PALING PENTING DIA DAH INSAF!!

      BILA NAK ANTO BORANG BERSATU TU JANG...

      Delete
    2. Duhai Singgora Yakjud Makjud
      Anak tok guru ini aku nak kejut
      Tak ingin ker nko solat tahajud
      Bangun le pakcik kita bersujud

      Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh

      Delete
    3. Ko ada bercakap, pasal keimanan
      Kat akhirat kita cari ler keamanan
      Takut ler nanti Allah tak berkenan
      Nanti malekat tibai kiri dan kanan

      Kah kaahh kaahh kaaahhh kaaahh

      Delete
    4. Ayuh Singgora, pahala kita imbuh
      Bawa baca Quran, menanti subuh
      Jgn ler asyik nak sedapkan tubuh
      Ini, atas tilam asyik mau berlabuh

      Kah kaahh kaahh kaaahhh kaahh

      Delete
    5. Ingat le, yg engkau tu anak tok guru
      Jgnlah nko buat, perangai haru biru
      Nanti dekat akhirat malekat meluru
      Mana engkau nak lari malekat buru

      Kah kaahh kaahh kaaahhh kaaahhh

      Delete
    6. Aku faham lah jiwa mu itu Singgora
      Nko dicengkam, cemburu bergelora
      Udah suratan Mas menyintai Kejora
      Ko cari lah pengganti ubati jiwa lara

      Kah kaahh kaahh kaaahhh kaaahhh

      Delete
  30. Ingat kan Allah & si dia, mata tak nak pejam
    Baca alQuran dululah, masa ada lagi se jam
    Bukan nya apa, dunia inii, kita hanya pinjam
    Takut le juga, di akhirat nanti malekat rejam

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaahhhh

    ReplyDelete
    Replies
    1. Itu sifat kau yg takbur riak riuh "hoi aku hebat, aku sembahyang subuh & ngajilah, hoi". perompak ciplak & pengecut, Kejora.

      Aku hanya pagi ini terpaksa nyatakan keberadaanku setelah aku sampai di rumah & lihat betapa angkuh & takburnya engkau meenghina & memperlekeh kewibawaanku seolah-olah aku pengecut melarikan diri dari kamu. Jika aku pengecut, takkan hampir setiap hari aku mencabar kau datang berjumpa aku.

      Nah, toksah cakap banyak & melalak bukan2, sila kemukakan tarikh, masa & tempat untuk kita buat perhitungan siapa benar & siapa membohong

      Delete
  31. Hidup bukan nak makan saja spt ikan baung
    Kalu tersilap, di akhirat masuk ke dlm gaung
    Ingatlah hanya kpd Allah tmpt kita bernaung
    Oklah aku nak pegi surau, azan nak ku laung

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete
    Replies
    1. Itu sifat kau yg takbur riak riuh "hoi aku hebat, aku sembahyang subuh & ngajilah, hoi". perompak ciplak & pengecut, Kejora.

      Aku hanya pagi ini terpaksa nyatakan keberadaanku setelah aku sampai di rumah & lihat betapa angkuh & takburnya engkau meenghina & memperlekeh kewibawaanku seolah-olah aku pengecut melarikan diri dari kamu. Jika aku pengecut, takkan hampir setiap hari aku mencabar kau datang berjumpa aku.

      Nah, toksah cakap banyak & melalak bukan2, sila kemukakan tarikh, masa & tempat untuk kita buat perhitungan siapa benar & siapa membohong

      Delete

  32. SAYA GUNAKAN HURUF BESAR BAGI MENARIK PERHATIAN PEMUNYA BLOG -

    ASSALAMU'ALAIKUM SDR SHAHBUDIN,

    DARI 68 KOMEN SETAKAT INI SAYA FIKIR HA NYA ADA SATU ORANG LAIN SAHAJA (OZIL BANKAMI) YANG KOMEN, SELAIN DARI APA YANG DI KENALI SEBAGI GENG NAJIB DENGAN BERBAGAI NAMA NYA - SEKARANG KEBANYAKN NYA ANONYMOUS.

    DIA MENGKOMEN SEJAK PUKUL LK 7.30 MALAM TADI HINGGA 1 PAGI, TIDUR 3 JAM, KELUAR LAGI 4.18 TADI. MUNGKIN ADA 2 ORANG AMBIL GILIRAN SIANG DAN MALAM. SDR SEBAGAI PEMUNYA BLOG TAHU DARI IP NYA JIKA KOMEN2 ITU DARI SUATU KOMPUTER SAHAJA ATAU LEBIH.

    SAYA PERCAYA DIA DI UPAH UMNO HQ DIRTY TRICKS DEPT, SEPERTI TELAH DI SEBUT DI SINI DI MASA2 YANG LALU. TUJUAN NYA IA LAH UNTUK MENGSABOTAJ BLONG ANDA YANG PRO-PH.

    SEKARANG DIA SUDAH HIJACK BLOG ANDA. HA NYA OZIL YANG MASUK BAGI POS INI, 67 KOMEN LAIN DI TULIS NYA, HAMPIR SEMUA KOPIPES KOMEN2 LAMA DSB NYA.

    SAYA LIHAT RAMAI PENGKOMEN SUDAH TIDAK MASUK SINI LAGI. SDR FAN TUN YANG SELALU MENGHIBUR PEMBACA DENGAN PANTUN2 BERMUTU TINGGI NYA SUDAH DI ECLIPSE DEK "PANTATUN SAMPAH" (ISTILAH SDR OTHMAN) KOPIPES GENG NAJIB.

    MUNGKIN SAMPAI MASA NYA BILA HA NYA GENG NAJIB SAJA YANG MENULIS KOMEN DI BLOG SDR JIKA TIDAK DI KAWAL JUMLAH KOMEN2 DIA.

    DENGAN HORMAT NYA, SAYA CADANGKAN KAWAL DIA. DELETEKAN SESETENGAH KOMEN NYA, TERUTAMA YANG BERUPA PERSONAL, MENYEBUT SUMAN, SUMAH DAN SEPERTI NYA.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Pulau Bakut kampungnya semak
      Sudah berkhemah sunyi dan santai
      Kalau takut dilambung ombak
      Usah berumah di tepi pantai

      Kah kaahh kaaahhh kaaahhh kaahh

      Delete
    2. Itu sifat kau perompak ciplak & pengecut, Kejora.

      Aku hanya pagi ini terpaksa nyatakan keberadaanku setelah aku sampai di rumah & lihat betapa angkuh & takburnya engkau meenghina & memperlekeh kewibawaanku seolah-olah aku pengecut melarikan diri dari kamu. Jika aku pengecut, takkan hampir setiap hari aku mencabar kau datang berjumpa aku.

      Nah, toksah cakap banyak & melalak bukan2, sila kemukakan tarikh, masa & tempat untuk kita buat perhitungan siapa benar & siapa membohong

      Delete

  33. SDR SHAHBUDIN,

    SAYA SEDAR BAHAWA INI ADA LAH BLOG ANDA. ADA PEMUNYA BLOG (VOICE ?) YANG PERNAH KATA, "THIS IS MY BLOG, ONLY MY SAY COUNTS". BLOG NYA PUN DAH TAK RAMAI PENGKOMEN YANG MASUK.

    SAYA MINAT BLOG SDR, BLOG POS SDR BAGUS, BERISI, SELALU "HITTING THE NAIL ON THE HEAD". TAPI, MAAF KATA, SUDAH BOSAN DENGAN PENUH NYA KOPIPES2 DAN PANTATUN2 "GENG NAJIB".

    DI HARAP CADANGAN IKHLAS SAYA INI DI PERTIMBANGKAN SECARA POSITIF SUPAYA SEMUA PENGKOMEN BIASA DAPAT MENIKMATI BLOG SDR INI BERTERUSAN.

    SEKIAN, TERIMA KASIH, WASSALAM.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Pendeta ilmu makrifat di badan
      Berguru djamin semesti meledak
      Ternyata kamu bersifat pondan
      Mengadu admin seperti bebudak

      Kah kaahh kaaahhh kaahh kaahh

      Delete
    2. Itu sifat kau perompak ciplak & pengecut, Kejora.

      Aku hanya pagi ini terpaksa nyatakan keberadaanku setelah aku sampai di rumah & lihat betapa angkuh & takburnya engkau meenghina & memperlekeh kewibawaanku seolah-olah aku pengecut melarikan diri dari kamu. Jika aku pengecut, takkan hampir setiap hari aku mencabar kau datang berjumpa aku.

      Nah, toksah cakap banyak & melalak bukan2, sila kemukakan tarikh, masa & tempat untuk kita buat perhitungan siapa benar & siapa membohong

      Delete
  34. GN...JL..dan anon ini mendapat tugas2 khas untuk sabotaj blok tn budin ni... selalu menyemak dgn kopipes dan artikal yang membosankan . Penyokong tegar dsnr dan buta fakta bahawa yang disokong udah rebah dan bakal meringkuk dlm penjara...kalau nasib baik bn menang bolehlah keluar awal. Biarlah dia sorang aje yang sesat jalan... malangnya ada lagi pentaksub dsnr yang sesat kat dlm ni ...terus mengajak orang lain sesat.... sedihnya..

    ReplyDelete
  35. Zaid beri pandangan sendiri tak siapa anjur
    Demii kepentingan negara, dia berlaku jujur
    Tapi LGE takut, nanti PH akan mati terkujur
    Lalu diarah tariik balik, konon Zaid terlanjur

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaahhhh

    ReplyDelete
    Replies
    1. ...toksah cakap banyak & melalak bukan2, sila kemukakan tarikh, masa & tempat untuk kita buat perhitungan siapa benar & siapa membohong

      Delete
  36. Zaid jujur dan telus, bukan jeniis bermuka2
    Cara Daim kuasai negara itu, dia tidak suka
    Tapi diarah agar tarik balik, oleh LGE puaka
    Dia takut disebab itu, PH akan alami celaka

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaahhhh

    ReplyDelete
    Replies
    1. ...toksah cakap banyak & melalak bukan2, sila kemukakan tarikh, masa & tempat untuk kita buat perhitungan siapa benar & siapa membohong

      Delete
  37. Zaid tulis adalah demi kepentingan negara
    Dia tidak suka dgn CEP & Daim punya cara
    Tapi LGE risau, nanti PH kan jadi huru hara
    Lalu LGE suruh, Zaid tarik balik dgn segera

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaahhhh

    ReplyDelete
    Replies
    1. ...toksah cakap banyak & melalak bukan2, sila kemukakan tarikh, masa & tempat untuk kita buat perhitungan siapa benar & siapa membohong

      Delete
  38. Zaid mmg tidak suka, cara Daim ular sawa
    Bagi nya, kepentingan negara lbh istimewa
    LGE arah tarik balik, takut PH hilang nyawa
    Lalu Zaid pun berundur kerana sgt kecewa

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaahhhh

    ReplyDelete
    Replies
    1. ...toksah cakap banyak & melalak bukan2, sila kemukakan tarikh, masa & tempat untuk kita buat perhitungan siapa benar & siapa membohong

      Delete
  39. Othman Ahmad13 November 2018 at 09:06

    Petang kelmarin & malam tadi berada di Spore & selamat pulang ke JB jam 8:20 pagi ini.

    Bukak saja lap top, wahhhhh - bukan main hebat Kejora berbohong auta terhadap diri saya sebab hendak menutup KESIPUAN dirinya setelah saya dedahkan pembohongan, kebengapan & putar-belitnya baru2 ini.

    Jika auta klentongnya memburuk-burukkan saya itu benar, apa buktinya....,,,??

    Paling lucu & bodohnya Kejora - saya dikatakan seorang nenek bernama Sumah terlibat dgn aksi2 pornografi bersama seorang jejaka, Putrasinggora.

    Naudzubillah.......

    __________________________________________

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    Ki ki ki ki ki, Suman bikin pecah perut ketawa
    Pergi Sg'pore tak kan laptop/phone tak bawa
    Masih lagi dia nak berbelit macam ular sawa
    Tak ngaku juga, mlm tadi dekat ujung nyawa

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete
    Replies
    1. Petang kelmarin & malam tadi berada di Spore & selamat pulang ke JB jam 8:20 pagi ini.

      Bukak saja lap top, wahhhhh - bukan main hebat Kejora berbohong auta terhadap diri saya sebab hendak menutup KESIPUAN dirinya setelah saya dedahkan pembohongan, kebengapan & putar-belitnya baru2 ini.

      Jika auta klentongnya memburuk-burukkan saya itu benar, apa buktinya....,,,??

      Paling lucu & bodohnya Kejora - saya dikatakan seorang nenek bernama Sumah terlibat dgn aksi2 pornografi bersama seorang jejaka, Putrasinggora.

      Naudzubillah.......!!

      Bisa benar/ tikaman Jebat
      Berhar-hari/ menahan bisa
      Jika benar/ Kejora hebat
      Kenapa lari/ diajak bersua

      Fikir-fikirkanlah....!!

      Delete
    2. Aku bersama-sama rombongan Tun M, Saifuddin Abdullah & Osman Sapian, bongok.

      Delete
    3. Kah kaahh kaaahhh kaaahhh kaaahh

      Dia buat lawak lagi, ini iblis bajingan
      Tak sedar diri tu hanya gelandangan
      Agaknya terlalu tinggi mimpi angan2
      Konon dgn Tun, disertai rombongan?

      Kah kaahh kaaahhh kaaahhh kaaahh

      Delete
    4. Aku bukan jenis macam kau riak riuh "hoi aku hebat, aku sembahyang subuh & ngajilah, hoi".

      Sebolehnya aku tak mau hebohkan pemergianku ke Spore - tapi aku terpaksa menyatakan sebab kenapa petang kelmarin & malam tadi aku tidak hadhir di blog ini.

      Kau ingat ketika bersama Tun M boleh suka2 main h/p apatah lagi di majlis rasmi negara asing yg jadi tuan rumah. Kau yg tak berpendidikan tinggi & tak biasa bersosial dgn high profile, apa kau tahu, haaaa...??

      Aku hanya pagi ini terpaksa nyatakan keberadaanku setelah aku sampai di rumah & lihat betapa angkuh & takburnya engkau meenghina & memperlekeh kewibawaanku seolah-olah aku pengecut melarikan diri dari kamu. Jika aku pengecut, takkan hampir setiap hari aku mencabar kau datang berjumpa aku.

      Nah, toksah cakap banyak & melalak bukan2, sila kemukakan tarikh, masa & tempat untuk kita buat perhitungan siapa benar & siapa membohong

      Delete
    5. Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaahh

      Setiap bedillan Suman balik melantun
      Dia sgt bodoh, serupa lembu dituntun
      Bingai tolol serupa mcm badut kartun
      Kemain angan2, berdamping dgn Tun

      Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaahh

      Delete
  40. Suman tua cuba nak buat lawak di pagi hari
    Mlm tadi kena telanjang, berasap iblis ni lari
    Bila blog udah lengang maka peluang dicari
    Intai2 aku tak ada, dia terjah mau pukul curi

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaahhhh

    ReplyDelete
    Replies
    1. Aku bukan jenis macam kau riak riuh "hoi aku hebat, aku sembahyang subuh & ngajilah, hoi".

      Sebolehnya aku tak mau hebohkan pemergianku ke Spore - tapi aku terpaksa menyatakan sebab kenapa petang kelmarin & malam tadi aku tidak hadhir di blog ini.

      Kau ingat ketika bersama Tun M boleh suka2 main h/p apatah lagi di majlis rasmi negara asing yg jadi tuan rumah. Kau yg tak berpendidikan tinggi & tak biasa bersosial dgn high profile, apa kau tahu, haaaa...??

      Aku hanya pagi ini terpaksa nyatakan keberadaanku setelah aku sampai di rumah & lihat betapa angkuh & takburnya engkau meenghina & memperlekeh kewibawaanku seolah-olah aku pengecut melarikan diri dari kamu. Jika aku pengecut, takkan hampir setiap hari aku mencabar kau datang berjumpa aku.

      Nah, toksah cakap banyak & melalak bukan2, sila kemukakan tarikh, masa & tempat untuk kita buat perhitungan siapa benar & siapa membohong

      Delete
    2. Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaahh

      Setiap bedillan Suman balik melantun
      Dia sgt bodoh, serupa lembu dituntun
      Bingai tolol serupa mcm badut kartun
      Kemain angan2, berdamping dgn Tun

      Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaahh

      Delete
  41. Othman Ahmad13 November 2018 at 09:06

    Petang kelmarin & malam tadi berada di Spore & selamat pulang ke JB jam 8:20 pagi ini.

    Bukak saja lap top, wahhhhh - bukan main hebat Kejora berbohong auta terhadap diri saya sebab hendak menutup KESIPUAN dirinya setelah saya dedahkan pembohongan, kebengapan & putar-belitnya baru2 ini.

    Jika auta klentongnya memburuk-burukkan saya itu benar, apa buktinya....,,,??

    Paling lucu & bodohnya Kejora - saya dikatakan seorang nenek bernama Sumah terlibat dgn aksi2 pornografi bersama seorang jejaka, Putrasinggora.

    Naudzubillah.......

    __________________________________________

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    Inilah contoh manusia yg tak ada agama
    Hidup dgn aota, berbohong selama-lama
    Pergi Sg'pore tak bawa laptop/fon sama?
    Udah terkedu, cuba nak berlakon drama?

    Kah kaahh kaaahhh kaaahhh kaaaahhhh

    ReplyDelete
    Replies
    1. Petang kelmarin & malam tadi berada di Spore & selamat pulang ke JB jam 8:20 pagi ini.

      Bukak saja lap top, wahhhhh - bukan main hebat Kejora berbohong auta terhadap diri saya sebab hendak menutup KESIPUAN dirinya setelah saya dedahkan pembohongan, kebengapan & putar-belitnya baru2 ini.

      Jika auta klentongnya memburuk-burukkan saya itu benar, apa buktinya....,,,??

      Paling lucu & bodohnya Kejora - saya dikatakan seorang nenek bernama Sumah terlibat dgn aksi2 pornografi bersama seorang jejaka, Putrasinggora.

      Naudzubillah.......!!

      Bisa benar/ tikaman Jebat
      Berhar-hari/ menahan bisa
      Jika benar/ Kejora hebat
      Kenapa lari/ diajak bersua

      Fikir-fikirkanlah....!!

      Delete
    2. Aku bersama-sama rombongan Tun M, Saifuddin Abdullah & Osman Sapian, bongok.

      Delete
    3. Kah kaahh kaaahhh kaaahhh kaaahh

      Dia buat lawak lagi, ini iblis bajingan
      Tak sedar diri tu hanya gelandangan
      Agaknya terlalu tinggi mimpi angan2
      Konon dgn Tun, disertai rombongan?

      Kah kaahh kaaahhh kaaahhh kaaahh

      Delete
    4. Aku bukan jenis macam kau riak riuh "hoi aku hebat, aku sembahyang subuh & ngajilah, hoi".

      Sebolehnya aku tak mau hebohkan pemergianku ke Spore - tapi aku terpaksa menyatakan sebab kenapa petang kelmarin & malam tadi aku tidak hadhir di blog ini.

      Kau ingat ketika bersama Tun M boleh suka2 main h/p apatah lagi di majlis rasmi negara asing yg jadi tuan rumah. Kau yg tak berpendidikan tinggi & tak biasa bersosial dgn high profile, apa kau tahu, haaaa...??

      Aku hanya pagi ini terpaksa nyatakan keberadaanku setelah aku sampai di rumah & lihat betapa angkuh & takburnya engkau meenghina & memperlekeh kewibawaanku seolah-olah aku pengecut melarikan diri dari kamu. Jika aku pengecut, takkan hampir setiap hari aku mencabar kau datang berjumpa aku.

      Nah, toksah cakap banyak & melalak bukan2, sila kemukakan tarikh, masa & tempat untuk kita buat perhitungan siapa benar & siapa membohong.

      Delete
    5. Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaahh

      Setiap bedillan Suman balik melantun
      Dia sgt bodoh, serupa lembu dituntun
      Bingai tolol serupa mcm badut kartun
      Kemain angan2, berdamping dgn Tun

      Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaahh

      Delete
  42. Othman Ahmad13 November 2018 at 09:23

    Petang kelmarin & malam tadi berada di Spore & selamat pulang ke JB jam 8:20 pagi ini.

    Bukak saja lap top, wahhhhh - bukan main hebat Kejora berbohong auta terhadap diri saya sebab hendak menutup KESIPUAN dirinya setelah saya dedahkan pembohongan, kebengapan & putar-belitnya baru2 ini.

    Jika auta klentongnya memburuk-burukkan saya itu benar, apa buktinya....,,,??

    Paling lucu & bodohnya Kejora - saya dikatakan seorang nenek bernama Sumah terlibat dgn aksi2 pornografi bersama seorang jejaka, Putrasinggora.

    Naudzubillah.......!!

    Bisa benar/ tikaman Jebat
    Berhar-hari/ menahan bisa
    Jika benar/ Kejora hebat
    Kenapa lari/ diajak bersua

    Fikir-fikirkanlah....!!

    __________________________________________

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    Mlm tadi Suman rasa leher spt dipenggal
    Kat blog Budin, terpaksa 'selamat tinggal'
    Pagi ini, kemain, dia buat2 hairan janggal
    Pergi Sg'pore, laptop/fon tak kan tinggal?

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaahhhh

    Bisa benar/ tikaman Jebat
    Berhar-hari/ menahan bisa
    Terasa benar/ Suman ku sebat
    Dia cabut lari/ tak tahan siksa

    Fikir-fikirkanlah....!!

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yg kau melalak ketakutan tuu, aper ker hal...??

      Yer tak yer...kenapa sampai saat ini kau nengelak untuk berjumpa dgn aku, haaaa...??

      Apekah itu juga ajaran tokgaru brakim kamu....??

      Bisa benar/ tikaman Jebat
      Berhar-hari/ menahan bisa
      Jika benar/ Kejora hebat
      Kenapa lari/ diajak bersua

      Kau tak malukah dilihat orang merompak ciplak rangkap pembaris aku @ 9:57, haaaaa..??

      Delete
    2. Itu lah sifat, orang yang hebat
      Boleh setaraf Tuah dan Jebat
      Berbagai cara boleh dia sebat
      Baris pantun orng, dia rembat

      Kah kaahh kaaahhh kaaahhhh

      Delete
    3. Itu sifat kau perompak ciplak & pengecut, Kejora.

      Aku hanya pagi ini terpaksa nyatakan keberadaanku setelah aku sampai di rumah & lihat betapa angkuh & takburnya engkau meenghina & memperlekeh kewibawaanku seolah-olah aku pengecut melarikan diri dari kamu. Jika aku pengecut, takkan hampir setiap hari aku mencabar kau datang berjumpa aku.

      Nah, toksah cakap banyak & melalak bukan2, sila kemukakan tarikh, masa & tempat untuk kita buat perhitungan siapa benar & siapa membohong

      Delete
  43. Othman Ahmad13 November 2018 at 09:59

    Aku bersama-sama rombongan Tun M, Saifuddin Abdullah & Osman Sapian, bongok.

    ___________________________________


    Kah kaahh kaaahhh kaaahhh kaaahh

    Dia buat lawak lagi, ini iblis bajingan
    Tak sedar diri tu hanya gelandangan
    Agaknya terlalu tinggi mimpi angan2
    Konon dgn Tun, disertai rombongan?

    Kah kaahh kaaahhh kaaahhh kaaahh

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jika benar/ Kejora hebat
      Kenapa lari/ diajak bersua

      Kau tak malukah dilihat orang merompak ciplak rangkap pembaris aku @ 9:57, haaaaa..??

      Delete
    2. Itu lah sifat, orang yang hebat
      Boleh setaraf Tuah dan Jebat
      Berbagai cara boleh dia sebat
      Baris pantun orng, dia rembat

      Kah kaahh kaaahhh kaaahhhh

      Delete
    3. Aku hanya pagi ini terpaksa nyatakan keberadaanku setelah aku sampai di rumah & lihat betapa angkuh & takburnya engkau meenghina & memperlekeh kewibawaanku seolah-olah aku pengecut melarikan diri dari kamu. Jika aku pengecut, takkan hampir setiap hari aku mencabar kau datang berjumpa aku.

      Nah, toksah cakap banyak & melalak bukan2, sila kemukakan tarikh, masa & tempat untuk kita buat perhitungan siapa benar & siapa membohong

      Delete
  44. Teruslah meroyan, engkau Mak Andeh
    Hati jantung mu akan terus rasa pedih
    Kau akan terus, dalam risau dan sedih
    Ada lagi cerita yg kau nak kena londeh

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaahh

    ReplyDelete
    Replies
    1. Aku bukan jenis macam kau riak riuh "hoi aku hebat, aku sembahyang subuh & ngajilah, hoi".

      Sebolehnya aku tak mau hebohkan pemergianku ke Spore - tapi aku terpaksa menyatakan sebab kenapa petang kelmarin & malam tadi aku tidak hadhir di blog ini.

      Kau ingat ketika bersama Tun M boleh suka2 main h/p apatah lagi di majlis rasmi negara asing yg jadi tuan rumah. Kau yg tak berpendidikan tinggi & tak biasa bersosial dgn high profile, apa kau tahu, haaaa...??

      Aku hanya pagi ini terpaksa nyatakan keberadaanku setelah aku sampai di rumah & lihat betapa angkuh & takburnya engkau meenghina & memperlekeh kewibawaanku seolah-olah aku pengecut melarikan diri dari kamu. Jika aku pengecut, takkan hampir setiap hari aku mencabar kau datang berjumpa aku.

      Nah, toksah cakap banyak & melalak bukan2, sila kemukakan tarikh, masa & tempat untuk kita buat perhitungan siapa benar & siapa membohong

      Delete
    2. Setiap bedillan Suman balik melantun
      Dia sgt bodoh, serupa lembu dituntun
      Bingai tolol serupa mcm badut kartun
      Kemain angan2, berdamping dgn Tun

      Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaahh

      Delete
    3. Ke Padang Besar/ siapa nak ikut?
      Cakapnya besar/;tetapi Pengecut...!!

      Tengok tuu...bukannya dia nak jawab bila & di mana kami boleh buat perhitungan, sebaliknya dia melalut yg bukan2.
      Perkara tak ada diada-adakan. Perkara yg kecil diperbesar-besarkan, hanya untuk dia alih perhatian dan menutup MALUnya yg telah saya dedahkan dia seorang pembohong, menciplak dan putar belit tulisan orang, menyamar pelbagai nama untuk kelirukan orang, membidaahksn pantun jadi PANTAToon, riak bongkak konon kuat sembahyang & ngaji Quran, membohong konon dia cikgu tapi bergayut 24 jam di blog ini dll.

      Sebelum dia ingkar 7 kali tak berani muncul berhadapan dgn saya, dia dah bertahun-tahun mengelak untuk bersua dgn saya atas alasan konon2 dia sibuk bertugas.

      Sampai bilakah Kejora sanggup menghina dirinya sebagai Pengecut yg hanya berani cakap2 besar di alam siber, tapi tak berani memijak di bumi yg nyata......??

      Delete
    4. Ke Padang Besar/ siapa nak ikut?
      Kepala besar/tapi otak ciput...!!

      Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaahh

      Delete
  45. Smlm Suman kena lanyak, sepanjang hari
    Malu kena londeh telanjang, dia cabut lari
    Mmg betul aku agak, alasan dia akan beri
    Kalau tak kenduri, dia kata jumpa menteri

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaahhh

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ke Padang Besar/ siapa nak ikut?
      Cakapnya besar/;tetapi Pengecut...!!

      Tengok tuu...bukannya dia nak jawab bila & di mana kami boleh buat perhitungan, sebaliknya dia melalut yg bukan2.
      Perkara tak ada diada-adakan. Perkara yg kecil diperbesar-besarkan, hanya untuk dia alih perhatian dan menutup MALUnya yg telah saya dedahkan dia seorang pembohong, menciplak dan putar belit tulisan orang, menyamar pelbagai nama untuk kelirukan orang, membidaahksn pantun jadi PANTAToon, riak bongkak konon kuat sembahyang & ngaji Quran, membohong konon dia cikgu tapi bergayut 24 jam di blog ini dll.

      Sebelum dia ingkar 7 kali tak berani muncul berhadapan dgn saya, dia dah bertahun-tahun mengelak untuk bersua dgn saya atas alasan konon2 dia sibuk bertugas.

      Sampai bilakah Kejora sanggup menghina dirinya sebagai Pengecut yg hanya berani cakap2 besar di alam siber, tapi tak berani memijak di bumi yg nyata......??

      Delete
    2. Ke Padang Besar/ siapa nak ikut?
      Kepala besar/tapi otak ciput...!!

      Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaahh

      Delete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...